چگونه به دل نگیریم

 
helpkade
چگونه به دل نگیریم
چگونه به دل نگیریم

یک مشکل بزرگ که می‌تواند اعتمادبه‌نفستان را پایین آورده یا چنان عصبانیتان کند که از گوش‌هایتان دود بیرون بیاید، این است که همه چیز را به خودتان بگیرید.

به گزارش آلامتو به نقل از مردمان؛ همینطور ممکن است سعی کنید پوست‌کلفت‌تر شوید و اجازه ندهید انتقادات، منفی‌گرایی‌ها یا حملات کلامی دیگران اثری در شما داشته باشد.

اما گفتن این همیشه آسان‌تر از عمل کردنش است.

به همین دلیل قصد داریم شش عادتی را به شما معرفی کنیم که کمکتان می‌کند استرس و عصبانیتتان را کم کرده و کمتر در زندگی آسیب ببینید.چگونه به دل نگیریم

یک تا دو دقیقه فقط روی نفس کشیدنتان تمرکز کنید. فقط روی هوایی که از بینی داخل و خارج می‌کنید متمرکز شوید. نه هیچ چیز دیگر.

این تمرین ساده کمک می‌کند ذهن و بدنتان را کمی آرام‌تر کنید و فضای کوچکی بین خودتان و اتفاقی که افتاده است ایجاد کنید. با این روش احتمال اینکه واکنش شدید به آن اتفاق نشان دهید بسیار کمتر خواهد شد.

براساس سوء‌تفاهماتی که ممکن است برایتان پیش آمده باشد، قضاوت و نتیجه‌گیری نکنید و اجازه ندهید این قضاوت شما را به سمت خشم یا افسوس خوردن برای خودتان بکشاند.

درمقابل، در صورت امکان سوال کنید تا بهتر متوجه منظور واقعی طرف مقابلتان شوید.

و اگر توانستید، برای او توضیح دهید که چطور چیزی که گفته باعث ناراحتی‌تان شده است. آدمها رویکردها و روش‌های ارتباطی متفاوتی دارند و ممکن است متوجه نباشند که رفتارشان بی‌ادبانه یا خشن بوده است.

خیلی راحت ممکن است در دام این فکر بیفتید که انتقادها یا حملات کلامی که دریافت می‌کنید درمورد شماست یا کاری است که انجام داده‌اید.

اما ممکن است فقط به این دلیل باشد که آن فرد مقابل روز، هفته یا حتی سال بدی داشته است. یا به این خاطر که در کار یا ازدواجش موفق نیست و همه این فشارها را در زمانی اشتباه و در محلی اشتباه سر شما خالی می‌کند.

هر زمان که درگیر چنین موقعیتی شدید که مسائل را به خودتان بگیرید، این را به خودتان یادآور شوید.

یا اگر در ارتباط با کسی هستید که این کار را مداوم سر شما تکرار می‌کند، شاید وقت آن رسیده است که درمورد رابطه‌تان با آن فرد بیشتر فکر کنید.

وقت چیزی روی اعصابتان می‌رود و به خودتان می‌گیرید، آنوقت ممکن است وارد یک چرخه منفی سقوط اعتمادبه‌نفس شوید که مدام شدیدتر و شدیدتر می‌شود.

با آوردن آن زیر نور جلو این مسئله را بگیرید. درمورد آن با یکی از نزدیکانتان صحبت کنید و اجازه دهید آن دوست نظر خود را درمورد آن موضوع بیان کند.

شاید او بداند که کسی که با کلمات خود به شما حمله کرده است، شرایط بدی دارد.

یا فقط به حرف‌هایتان گوش دهد و کمکتان کند موضوع را برای خودتان بازتر کنید.

این سوال سختی است که از خودتان بپرسید و همیشه هم به جواب مشخصی نمی‌رسد.

اما با پرسیدن آن می‌توانید به خودتان قدرت دهید. می‌توانید یک یا چند قدم به اینکه آن انتقاد درمورد چه بوده است نزدیک‌تر شوید. می‌توانید باز به جلو حرکت کنید و اعتمادبه‌نفستان را دوباره پیدا کنید.

به جای اینکه درگیر رکود شوید و دوباره و دوباره اتفاقی که افتاده است را در ذهنتان مرور کنید.

این کار مخصوصاً اگر مرتبه پنجم یا دهم باشد که این حرف را از دیگران می‌شنوید می‌تواند مفیدتر باشد. چون ممکن است چیزی باشد که دوست داشته باشید روی آن بیشتر کار کنید.

وقتی سعی می‌کنید اعتماد‌به‌نفستان را تقویت کنید دیگر به اندازه قبل موضوعات اذیتتان نخواهند کرد. آنوقت همه چیز را به خودتان نخواهید گرفت و رویکردی سالم‌تر نسبت به مسائل خواهید داشت.

به همین دلیل این موضوعات زودتر از شما دور شده و یک روز یا یک هفته اعصابتان را خراب نخواهند کرد.

یک راه ساده برای شروع به بالا بردن اعتمادبه نفس این است که نسبت به آدم‌هایی که در زندگی‌تان هستند مهربان‌تر شوید. می‌توانید:

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

 !(function (w, d) { ‘use strict’; var ad = {zone: “brtrha1”, user: “1565432215”, width: 728, height: 90, id: ‘adro-246454’}, h = d.head || d.getElementsByTagName(‘head’)[0]; if (typeof w.adroParams != ‘object’) w.adroParams = {}; w.adroParams[ad.id] = ad; var script = document.createElement(“script”); script.type = “text/javascript”; script.async = 1; script.src = “//static-cdn.adro.ir/dlvr/rsdnt.js”; h.appendChild(script); })(this, document); var h = document.getElementsByTagName(“head”)[0], s = document.createElement(“script”); s.async = !0, s.defer = !0, s.type = “text/javascript”, d = new Date, s.src = “https://cdn.sanjagh.com/assets/sdk/www.bartarinha.ir/client.js?t=” + d.getFullYear().toString() + d.getMonth() + d.getDate() + d.getHours(), h.appendChild(s); var sabaVisionWebsiteID = “1c27cb39-612a-452a-954c-b3e3dd1f3d36”; var sabaVisionWebsitePage = “ALL” _atrk_opts = {atrk_acct: “i2i8r1SZw320l9”, domain: “bartarinha.ir”, dynamic: true}; (function () { var as = document.createElement(‘script’); as.type = ‘text/javascript’; as.async = true; as.src = “https://certify-js.alexametrics.com/atrk.js”; var s = document.getElementsByTagName(‘script’)[0]; s.parentNode.insertBefore(as, s); })();

روزنامه آرمان امروز: چطور می‌توانیم حرف و رفتار دیگران را به خودمان نگیریم؟ همراه ما باشید، می‌خواهیم پاسخ این سؤال‌ها را مو به مو برای‌تان بگوییم. شاید شما مسائل اطراف‌تان را حتی اگر به شما ربطی نداشته‌ باشند، با تمام وجود حس می‌کنید. اگر دیگران جلوی رو یا پشت سرتان از شما بدگویی یا انتقاد کنند، همین امر کافی‌ست تا حس کنید برای‌تان ارزشی قائل نشده‌اند.

گاهی بقیه حتی صحبتی هم با شما نمی‌کنند، ولی ممکن است اشاره‌ صورت‌شان را منفی ببینید. حتی شاید شروع به خیال‌بافی کنید و متصور شوید کوچک‌ترین حرف یا رفتار شما آنها را ناراحت می‌کند. یکی از دوستان من هم رفتار دیگران را به خود می‌گرفت و به اصطلاح خودمانی خیلی حساس بود.

این ویژگی او، بقیه و حتی خودش را بسیار آزار می‌داد و برای همه‌ اطرافیانش سوءتفاهم‌های زیادی به‌وجود می‌آورد.می‌دانیم که بقیه خیلی راحت می‌گویند به خود نگیرید، با شما نبودم. با اینکه در بیشتر مواقع حرف‌شان درست است، ولی اگر فرد ترش‌رویی را ببینید و این حرف را از دهن او بشنوید، باور کردنش چندان راحت نیست. به‌نظرِ فرد حساس باید آدم آهنی باشی تا تحت‌تأثیر دیگران قرار نگیری. حالا که این‌طور است، پس بیایید با این مشکل روبه‌رو شوید.

واقعیت این است که احساسات ما، راه برقراری ارتباط ما آدم‌ها با یکدیگر است. این ارتباط به‌ویژه خود را در روابط خانوادگی، فامیلی و دوستی نشان می‌دهد، پس نمی‌توانید به احساسات‌تان بی‌توجه بمانید.برای کنترل حساسیت‌مان و به خود نگرفتن مسائل و رفتار اطرافیان‌مان، می‌توانیم راه‌های مختلفی را به‌کار ببریم. اگر این عادت مخرب را داشته باشیم، با پیش آمدن هر مسئله‌ای تا چند روز عذاب خواهیم کشید یا درباره‌ خودمان نظر بدی پیدا می‌کنیم. برای ترک عادت حساسیت نسبت به رفتار و حرف دیگران بقیه نکات زیر را رعایت کنید:چگونه به دل نگیریم

ارزش خودتان را بشناسید

اگر خودتان را می‌شناسید و به ارزش وجودی‌تان واقف شوید، دیگر می‌توانید زود قضاوت کردن در مورد دیگران را متوقف کنید. برای شناخت خودتان (خودشناسی) وقت بگذارید و با اهمیت ندادن به حرف مردم و بدون در نظرگرفتن اینکه درباره‌تان چه می‌گویند و چه فکری می‌کنند به شناخت خود برسید. ۵ مورد از ویژگی های شخصیتی خود را که به داشتنش مفتخرید فهرست کنید و هر وقت نسبت به رفتار دیگران حساس می‌شوید، آنها را به خود یادآوری کنید.

محرک‌های احساسی‌تان را بشناسید

در گذشته برای همه ما مواردی پیش آمده که اکنون احساسات‌مان را تحریک می‌کنند؛ مثلا دچار عصبانیت یا هیجان‌ می‌شویم. برخی رفتارها به‌خصوص رفتارهایی که دیگران در گذشته و یا حال دارند، ما را به‌گونه‌ای برمی‌انگیزد که نسبت به مورد خاصی حساس می‌شویم. مثلا اگر پدرتان در گذشته خیلی سخت‌گیر بوده، شما همیشه تلاش می‌کردید که بی‌عیب و نقص باشید تا او را راضی نگه دارید.

به همین خاطر، به‌محض اینکه هر فردی کوچک‌ترین ایرادی از شما بگیرد، باعث می‌شود نسبت به بقیه که در شرایط مشابه شما قرار دارند، واکنش بیشتری نشان دهید. اگر موقعیتی شما را ناراحت می‌کند، از خودتان بپرسید که آیا واقعا ناراحت شدم، یا این هم یکی از مواردی است که حساسیتم را تحریک کرده‌ است؟

سعی کنید خودتان باشید

سعی کنید فکر اینکه باید به فرد دیگری تبدیل شوید را از سرتان بیرون کنید. باید آنچه که الان هستید را از ته دل بپذیرید تا به خود واقعی‌تان برسید. برای اینکه بتوانید خودتان باشید، باید همواره کاری را انجام دهید که دوست دارید. در هرکاری اول به خودتان توجه کنید و واقعا بفهمید انجام چه کاری برای‌تان بهتر است.

از اشتباه کردن نترسید

به خود اجازه‌ اشتباه کردن بدهید و بدانید که اشتباهات تنها بخشی از روندی هستند که در راه تغییر شخصیت و رسیدن به شخصیت ایده‌آل‌تان باید طی کنید. زمانی که قدم اشتباهی برمی‌دارید، خود را ببخشید. خیلی خوب است که در قبال کارهایتان مسئولیت پذیری داشته باشید، ولی اگر کسی با شما مخالف کرد، خودتان را بیش‌ازحد مجازات نکنید. قبول کنید که بی‌عیب و نقص نیستید و به‌یاد داشته باشید، اگر از اشتباهات‌تان درس بگیرید دیگر مثل قبل بزرگ جلوه نمی‌کنند.

برای روابط مرز تعیین کنید

تعیین مرز و خط قرمزی مناسب در رابطه‌هایتان کمک می‌کند تا کمتر رفتار دیگران را به خود بگیرید. وقتی تمام کارهایتان را به نیت راضی کردن دیگران انجام می‌دهید، اگر آنها کاری انجام دهند که ناراحت‌تان کند، واکنش غیرعادی‌ای نشان می‌دهید.

فراموش کنید

از تجربه‌ دردناکی که در گذشته پشت سر گذاشته‌اید استفاده کنید و شخصیت کنونی‌تان را شکل دهید. همه‌ ما در گذشته مسئله‌ آزاردهنده‌ای را پشت سر گذاشته‌ایم. آن را برای قدرت‌گرفتن و دوباره بلند شدن، زنده کردن حس همدردی و شکل دادن به شخصیت‌تان به‌کار بگیرید. نگذارید این تجربه خودِ کنونی‌تان را بسازد. در مقابل از آن برای تقویت و افتخار کردن به خودتان استفاده کنید.

مهربانی مجوز پذیرش دیگران نیست

بعضی وقت‌ها فکر می‌کنیم اگر با همه مهربان باشیم و حسابی برای‌شان مایه بگذاریم، آنها هم موظف‌اند همان‌گونه با ما رفتار کنند. واقعیت این است که مهربان بودن باعث محبوبیت نزد دیگران نمی‌شود و موجب نمی‌شود پذیرش دیگران را بخریم. بهتر است اگر کاری برای خود و دیگران می‌کنیم به این خاطر باشد که خودمان این‌گونه می‌خواهیم؛ نه به‌خاطر توقعی که برای جبران و رفتار متقابل از آنها داریم.

منطقی باشید

وقتی موضوعی شما را ناراحت می‌کند یا باعث می‌شود احساس خوبی نداشته باشید، اگر با طرز فکر منطقی به آن بنگرید، به درک بهتری از آن می‌رسید. ببینید آیا واکنشی که نشان داده‌اید، مناسب بوده یا اینکه اقدام نابه‌جایی انجام داده‌اید؟ آیا واقعا اشتباهی از دیگران سرزده است یا شما خیلی قضیه را بزرگ کرده و به خود گرفته‌اید؟ اگر شخصی حقیقتا به شما زیان زده‌ است می‌توانید ناراحتی‌تان را با او در میان بگذارید یا اصلا کل قضیه را فراموش کنید؟از طرف دیگر با خود روراست باشید، نگاهی به خودتان بیندازید و ببینید که به چه توقع‌های‌ نابه‌جایی چسبیده‌اید.

با این‌کار به آنچه در اطراف‌تان می‌گذرد، دید واقع‌بینانه‌تری پیدا می‌کنید. با رعایت نکات بالا به قدری خودتان را از بند فکروخیال آزاد می‌کنید که در آینده، واکنشی را که به افراد نشان می‌دهید خودتان انتخاب می‌کنید، در قبال رفتارتان مسئولانه‌تر عمل می‌کنید و احساسات‌تان بی‌طرفانه‌تر می‌شوند.گاهی‌اوقات شرایط این‌گونه ایجاب می‌کند که به احساسات‌مان کمی چاشنی منطق بدهیم. این امر اهمیت به‌سزایی دارد.

ما باید درک کنیم احساسات درونی‌مان از کجا سرچشمه گرفته‌اند، چگونه به آنها واکنش نشان دهیم و چگونه با موقعیتی که در آن قرار گرفته‌ایم، روبه‌رو شویم و حتی از آن درس بگیریم. وقتی به خودمان یاد می‌دهیم که در هر شرایطی چه واکنشی نشان بدهیم، در آینده می‌توانیم واکنش‌ را به پاسخی معقول تبدیل کنیم.

رئیس فرهنگسرای فردوس با بیان اینکه فرهنگسرای فردوس خود را

برنامه‌های شبکه‌های مختلف تلویزیونی با محوریت طرح قرآنی

دریافت فایل صوتی

چگونه به دل نگیریم

حجم : ۷٫۱ MB

زمان : ۴۱:۲۱ دقیقه

 

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با فروکش کردن

دریافت فایل صوتی

حجم: 4.2 MB

زمان: 35 دقیقه

چگونه کینه به دل نگیریم

روزی سقراط حکیم مردی را دید که خیلی ناراحت بود.

علت ناراحتی اش را پرسید. 

شخص پاسخ داد: «در راه که می آمدم یکی از آشنایان را دیدم.سلام کردم جواب نداد و با بی اعتنایی و خودخواهی گذشت و رفت. و من از این طرز رفتار او رنجیدم.»

سقراط گفت: چرا رنجیدی؟  

مرد با تعجب گفت: «خوب معلوم است که چنین رفتاری ناراحت کننده است.» 

سقراط پرسید: اگر در راه کسی را می دیدی که به زمین افتاده و از درد به خود می پیچد،آیا از دست او دلخور و رنجیده می شدی؟ 

 مرد گفت:«مسلم است که هرگز دلخور نمی شدم.آدم از بیمار بودن کسی که دلخور نمی شود». 

سقراط پرسید:به جای دلخوری چه احساسی می یافتی و چه می کردی؟  

مرد جواب داد: «احساس دلسوزی و شفقت و سعی می کردم طبیب یا دارویی را به او برسانم». 

سقراط گفت:همه این کارها را به خاطر آن می کردی که او را بیمار می دانستی. آیا کسی که رفتارش نادرست است روانش بیمار نیست؟ 

بیماری فکری نامش”غفلت”است.و باید به جای دلخوری و رنجش نسبت به کسی که بدی می کند و غافل است دل سوزاند و کمک کرد. 

پس از دست هیچکس دلخور مشو و کینه به دل مگیر. بدان که هر وقت کسی بدی می کند در آن لحظه بیمار است. 

نتیجه گیری: زود از دست کسی ناراحت نشو و کینه نگیر.

مهم ترین ویژگی این تفسیر، کوشش در تبیین بعد هدایتی قرآن، یعنی هدف اصلی نزول است:

پیامبر مکرم اسلام (ص) فرمودند:«اَفْضَلُ الْعِبادَةِ اِنْتِظارُ الْفَرَجِ»با فضیلت‌ترین عبادت،

گفتارهایی درباره امامت امام علی علیه السلام

نگاهی به ارتباط فرزندان با پدر و مادر

نهج‌البلاغه تبلور اندیشۀ بزرگ‌انسان الهی، برترین الگوی تربیت‌یافتۀ مکتب وحی و توحید و انسانِ کامل

نج‌البلاغه تبلور اندیشۀ بزرگ‌انسان الهی، برترین الگوی تربیت‌یافتۀ مکتب وحی و توحید و انسانِ کامل

مجموعه شماره یک

زن از منظر قرآن-زن از منظر قرآن کریم

زن و مرد- بررسی جایگاه و ارتباطات زن و مرد

مجموعه بیان3 حاوی 144 DVD در 6 آلبوم، دور سوم تفسیر کامل قرآن کریم است که به‌صورت تصویری به‌همراه

پرتویی از روایات غدیر

آیه‌ای که محرمات الهی را بیان می کند چه ارتباطی با ولایت دارد؟
اکمال دین و اتمام نعمت چه

چگونه مسئله ولایت از آیه تبلیغ فهمیده می شود؟
چه نکته ای هم سنگ تمام رسالت پیامبر (ص) است

ولی در آیه ولایت به چه معناست؟ / دادن انگشتر در نماز به حضور قلب چه سازگاری‌ای دارد؟


دوره ویژه استعداد قرآنیDownloads-icon


آیین نامه مسابقات خطابه های تفسیریDownloads-icon


اساسنامهDownloads-icon


آیین نامه کمیسیون هیأت امناءDownloads-icon


دستورالعمل احراز نخبگیDownloads-icon


دستورالعمل احراز استعداد برترDownloads-icon


آیین نامه حمایت های مرکزDownloads-icon


آیین نامه تأسیس کارگروه های تخصصیDownloads-icon


آیین نامه احراز نخبگی و استعداد برترDownloads-icon


دستورالعمل حمایت از استعدادهای برتر و ممتازین Downloads-icon


منشور توسعه فرهنگ قرآنیDownloads-icon


نهج البلاغه، ترجمه دشتیDownloads-icon


دریافت فایل صوتیDownloads-icon

به گزارش خبرگزاری تسنیم، وقتی روی یک فامیل یا دوست حساب دیگری نسبت به دیگران باز می کنید و رفتار نامناسبی از او سر می زند که توقع آن را نداشته اید، ناگهان ورق برمی گردد و علاقه و محبتتان به نفرت تبدیل می شود.

محمد نوربخش، کارشناس ارشد روان شناسی، در این باره می گوید: به طور کلی رنجش ها بخش اجتناب ناپذیر زندگی اجتماعی است که خارج از خواسته ما بر ما تحمیل می شود اما این امر به معنای آن نیست که ما محکوم به حمل کردن آن ها با خود در همه عمرمان هستیم. ما می توانیم خودمان را از شر هر رنجشی خلاص کنیم، فقط کافی است که بخواهیم و به نکاتی که در ادامه مطرح می شود، عمل کنیم.

چرا نباید کینه ای باشیم؟ بخشیدن دوست یا فامیلی که رفتار اشتباهی داشته است، به هزار و یک علت روی سلامت روان آدم تاثیر مثبت دارد. بعضی از آسیب های کینه به دل گرفتن عبارتند از:

1-روانتان را بیمار می کند: وقتی که خاطر ما از یک نفر رنجیده است، دائم و پشت سر هم از وی و خودمان که در موقعیت رنجش جوابش را نداده ایم، حرص می خوریم. حرص خوردن افراطی هم که نتیجه اش معلوم است؛ انواع و اقسام شکل های اضطراب، وسواس و افسردگی را به وجود می آورد.

2- تمام فکر و ذهنتان را درگیر می کند: وقتی که آدم از یک نفر کینه به دل می گیرد به ویژه اگر آن یک نفر نسبت نزدیکی با فرد داشته باشد، ذهن وی بخش بیشتر انرژی خودش را صرف فکر کردن به ظلمی می کند که بر او شده است. آن وقت است که کم کم تمام فکر و ذکر و هیجان و در نتیجه رفتار فرد را تحت تاثیر قرار می دهد.چگونه به دل نگیریم

3- دشمن آرامش است: تا وقتی که ما از فردی رنجیده خاطر باشیم، تا این رنجش را برطرف نکنیم نه جدا شدن از آن نفر و نه انتقام از او آراممان نمی کند یعنی به هر حال «رنجیدن» به عنوان یک موضوع تمام نشده در ذهن ما، باقی می ماند و آرامش زندگی مان را بر باد می دهد.

این گونه دیگران را ببخشید این که دیگران اشتباه می کنند و باعث رنجش خاطر ما می شوند، در کنترل ما نیست که از آن ها جلوگیری کنیم اما می توانیم با آگاهی بیشتر از احساس ناراحتی تا سر حد نفرت، راحت تر با آن کنار بیاییم.

نفرت را بشناسیم نفرت یکی از انواع هیجانات است که از بدو تولد همراه انسان است. روان شناسی امروزی تاکید دارد که هیجانات از جمله هیجان نفرت، زمانی در وجود آدم ها شدت می گیرد و به حسی دائمی تبدیل می شود که افراد خیلی با آن درگیر می شوند حتی در اوقاتی که افراد نمی خواهند این حس آزاردهنده در وجودشان باشد و در چنین مواقعی می کوشند تا آن فرد یا شرایط آزاردهنده را از خود دور کنند. البته این عکس‌العمل طبیعی است چون ما از ابتدای زندگی یاد می گیریم از چیزهایی که در ما ایجاد انزجار می کنند، دوری کنیم اما بهترین راه برای مواجهه با حس نفرت، آگاه شدن از وجود این هیجان در فطرت ماست و این که می توانیم کنترلش کنیم.

لازمه نفرت فراموشی نیست گذشت را نباید به معنای فراموش کردن اتفاقات پیش آمده بدانید. واقعیت این است که اتفاقات زندگی، اتفاق افتاده اند و نمی توان آن ها را فراموش کرد. تأثیری که گذشت کردن دارد این است که بار هیجانی ماجرا را می گیرد و باعث می شود که شما دیگر از بابت یادآوری آن اتفاق حالتان بد نشود نه این که آن ماجرا را به کلی از ذهنتان پاک کند.

دلیل ناراحتی تان را منصفانه بررسی کنید میزان هیجان ماجرایی را که باعث ناراحتی تان شده است کمی پایین بیاورید و اتفاقی را که باعث رنجش شما شده است، منطقی تر بررسی کنید. ببینید که واقعا چرا طرف مقابلتان شما را رنجانده است. آیا او خودش محدودیت هایی نداشته که باعث آن رفتار شده است؟ ممکن نیست که در روز یا روزهایی که شما را رنجانده است، از چیزی ناراحت بوده باشد؟ احتمال ندارد که شما رفتاری کرده باشید که چیز تلخی را برایش زنده کرده باشد؟ اصلا به این خاطر نیست که او خودش در زندگی اش تحت فشارهای روانی شدیدی بوده و برای همین کلا عصبی بار آمده است؟ همه این ها می تواند محدودیت هایی باشد که باعث می شود یک نفر شما را برنجاند. شما خودتان از این محدودیت ها ندارید؟ برای خودتان پیش نیامده است که ناخواسته یک نفر را برنجانید؟ کمی منطقی تر و منصفانه به این سوال ها فکر کنید. در ضمن معمولا رنجش خاطر عمیق زمانی صورت می گیرد که شما از آن فرد مقابل توقع چنین رفتاری نداشته اید. اما این فرد حتما خوبی هایی داشته است که شما با وی مدت ها احساس نزدیکی کرده اید و بعد طی ماجرایی از رفتارش رنجیده اید! فکر کنید، ببینید که واقعا هیچ خوبی در وجود آن فرد نیست؟

بخشیدن را در عمل نشان دهید اگر واقعا از ته دل یک نفر را بخشیده باشید، دیگر نباید اکراه داشته باشید که بروید با او دست بدهید و روبوسی کنید. اگر هم به شما بر می خورد که چرا او پا پیش نگذاشته است، غیرمستقیم به یکی از فامیل های معتمد یا دوستان مشترک نشان دهید که تمایل دارید با آن فرد آشتی کنید تا شرایط برای آشتی مهیا شود. معمولا در جمع های فامیلی و دوستانه واسطه های زیادی برای برپایی مراسم آشتی کنان وجود دارند.

منبع: روزنامه خراسان

انتهای پیام/

گاهی اوقات اطرافیان ما پیشنهاداتی می دهند که ذهنیت ما را درمورد موضوعات مختلف زندگیمان خراب می کنند. اینها تاثیر حرف دیگران روی ماست.

اهمیت ندادن به حرف مردم از سری مهارتهایی که هر انسانی باید در زندگی بیاموزد . از قدیم بسیار شنیده ایم میگویند در دروازه را می شود بست ولی در دهان مردم را نمی شود .این ضرب المثل جایی به کار میرود که کسی از نظر و عیب جویی دیگران ناراحت است و تاثیر حرف دیگران روی رفتار او بسیار زیاد است  و همیشه افرادی در اطرافمان هستند برحسب خیر خواهی , صمیمیت و یا حتی حسادت در مورد موضوعات مختلف زندگیمان نظر میدهند.

با این گونه افراد باید رفت و آمد داشته باشیم و خوش برخورد باشیم , به حرف آنها مشتاقانه آن گوش دهید این حرفها و روابط نباید  تاثیربد بگذارد.که از این موضوع رنج ببریم و ناراحت شویم.

انسان موجودی تغییر پذیر هست یعنی تحت تاثیر حرف دیگران قرار می گیرند و گاهی این تاثیرات منفی است و او را از میرنجاند.

دیده شده این تحت تاثیر حرف های دیگران قرار گرفتن زندگی هایی را با مشکل روبه‌رو کرده است و توقعات خانوادگی را بالا برده.چگونه به دل نگیریم

در جامعه ما ارتباط و روابط اجتماعی انسان ها به یکدیگر یکسری وظایف و آدابی دارد که با رعایت کردن آنها می توان زندگی موفقی داشت و ارتباط با همنوعان را حفظ کرد.

اگر  فرد موردنظر دارای شخصیت حساسی باشد و تاثیر حرف دیگران برایش اهمیت داشته باشد از این موضوع بسیار ناراحت میشود و مداوم تحت تاثیر نظرات و حرفهای دیگران و اطرافیان قرار می‌گیرد و این موضوع و رنجش یا موجب کناره‌گیری از جامعه میشود و یا اذیت کردن نزدیکان و از خود ناراضی بودن را در پی دارد.

چنین فردی برای وفق دادن خود با نظر دیگران باید خودش را اذیت کند و بعضا تحت تاثیر نظر بد دیگران خیال بافی هایی داشته باشد و مدتی درگیر باشد.

ما در اینجا راه های آورده ایم تا هم ارتباط و رفت و آمد شما با افراد حفظ شود و هم تحت تاثیر حرفهای آنها قرار نگیرید.

 

 

از جمله راه های بالا بردن اعتماد به نفس میتوان به کارهای زیر اشاره کرد.

کلاس های مختلف ثبت نام کنیم و  سعی کنید همیشه در آنها موفقیت کسب کنید. اینگونه می توانید نظر دیگران را نسبت به خود مثبت کنید و آنها شخصیت شما را توانا و محکم بدانند.

سعی کنید در بحث ها,محفلها و مجالس اجتماعی مختلف شرکت کنید و همیشه نظرخورا آزادانه , بدون ترس و واهمه و با اعتماد به خود بیان کنید.

همانطور که می دانید ورزش تاثیرات روانی مثبت و خوبی را دارد حتی در مورد این موضوع هم شما می‌توانید با ورزش کردن ذهن خود را درگیر کنید و کمتر به تاثیر حرف دیگران فکر کنید.

از تصمیمات بدون فکر کردن جلوگیری کنید و همیشه برای تصمیمات و کارهایتان برنامه داشته باشیدو

خود را از آنچه که هستید بزرگتر ببینید و اهداف و نظرات بزرگ  داشته باشید.

بیش از حد درگیر مسائل و ماجراهای زندگی نشوید و ذهن خود را صرفا جهت لذت بردن از فعالیت‌ها صرف کنید.

توانایی  و استعدادهای خودرا را باور کنید و گاهی حتی جهت ریسک کردن به آنها گوش دهید.

سعی کنید ایده های نو و اهداف تازه داشته باشید و از آن تصویر ذهنی برای خودتان درست کنید.

و…

ساعتی از روز را وقت خود شناسی و تفکر در مورد خود و کارهای خود بکنید و نسبت به خود نظر مثبت داشته باشید .اگر گاهی احساس می کنید از نظرات دیگران ممکن است روی شما تاثیر بد بگذارد ویژگی ها و صفات خوب خود را به یاد آورید و

نقاط ضعف خود را بشناسید

اگر احساس می کنی فرد مورد نظر به نقاط ضعف شما نزدیک شده  موضوع بحث را عوض کنید و حتی واکنش نشان دهید.

و در آخر سعی کنید به مرور زمان نقاط ضعف خود را تقویت کرده و حساسیت کمتری روی این موضوعات داشته باشید

سعی کنید شخصیت ایده آل خودرا بسازید و برای آن ریسک کنید شاید زمان زیادی بگذرد اما توانید به راحتی از اشتباهات خود درس بگیرید و تجربه کسب کنید.

با رفتارهای خود حد و حدود حرف زدن و نظر دادن دیگران را تعیین کنید.

یاد بگیرید هنگام نظر دادن و یا سوالات و فعالیتهایی که مورد علاقه شما نیستند نه بگویید.

خود ارزشمندی و خودشناسی را سرلوحه زندگی تان قرار دهید و خود را دست کم نگیرید

در مواقعی که اذیت میشوید آرامش خودرا حفظ کنید و اندکی تامل کنید.

همه امور خود را به خدا بسپارید و با ذکر او خود را آرام کنید و سعی کنید با فکر جلو بروید.

 

 

 

خود در برابر حرفها و نظرات دیگران حساس نشان ندهید و تحت تاثیر حرف دیگران نباشید زیرا ممکن است مورد سوء استفاده دیگران قرار بگیرد و بعدها از این به عنوان نقطه ضعف شما استفاده می شود.

عقاید و نظرات دیگران را در مورد خود تحلیل نکنید.

این را در نظر داشته باشید شما همیشه باید مورد تایید خود و خدا باشید و نظر دیگران اهمیتی ندارد.

از حرف و نظر که میدهند برداشت غلط نداشته باشید و سعی نکنید آن را برای خود تحلیل کنید.چگونه به دل نگیریم

حد و حدود و مرزها را در یک صحبت و رفت و آمد با دیگران تعیین کنید.

هیچ وقت حرف‌هایی که آنها از روی ظاهر زندگی شما می زنند را با باطن زندگی خود مقایسه نکنید و از گفتن مسائل خصوصی زندگی خود به دیگران به آنها اجازه ندهید به هر چیزی از زندگی شما دسترسی داشته باشد.

در مقابل صحبت های دیگران با خود انعطاف پذیری کمتری داشته باشید و سعی کنید هنگامی که دارن از شما انتقاد می کنند که ممکن است تاثیر بد داشته باشد توجه خود را به جای دیگری جلب کنید.

جرأت مندی داشته باشید و این گونه به دیگران حق وحقوقتان را یادآوری کنید.

با ابراز جرئت خود می توانید به راحتی از حقوق خود دفاع کند و احساسات خویش را نگه دارید.

این را در نظر داشته باشید انسان ها عقاید و نظرات و حقیقت‌های تفاوت دارد پس با در نظر گرفتن این تفاوت به خود اعتماد داشته باشید و در عین حال تاثیر حرف دیگران برایتان مثبت باشد .

همچنین به خاطر داشته باشید همانطور که شما از نظر دادن بی موقع و بی جای دیگران ناراحت هستید دیگران هم ممکن است از نظر دادن شما متقابلا برنجند.

سعید آرین منش هستم دانشجوی IT و علاقه مند به حوزه های تکنولوژی، فناوری اطلاعات، برنامه نویسی، گردشگری، آموزش و طراحی هستم. از یادگیری لذت میبرم. اینجام تا اطلاعات و تحقیقاتم رو باهاتون به اشتراک بذارم

[…] مثلاً در هنگام نوشتن ویژگیهای ظاهری همه ویژگی هایی که از نظر خودتان مهم است از جمله قد ، وزن ،زیبایی را برای خودتان بنویسید و سعی کنید تحت تاثیر حرف دیگران قرار نگیرید. […]

سلام خسته نباشید ببخشید چه طور کنم به حرف بعضی ها که‌ خود را نشون می دند گوش ندهم مثلآ از دستورات آدم عقده‌ای ها خلاص بشوم

سلام خسته نباشید ببخشید چه طور کنم به حرف بعضی عقده ای ها دستوراتش ن را گوش ندهم

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

انار یکی از سالم ترین میوه های روی زمین است. آنها حاوی طیف وسیعی از ترکیبات گیاهی مفید را دارا هستند که در سایر غذاها…

آلوئه ورا یک گیاه دارویی محبوب است که هزاران سال است که از آن استفاده می شود. خواص آلوئه ورا بیشتر برای درمان آسیب های…

آیا بیش از حد بازی های ویدیویی را در اینترنت بازی می کنید؟ آیا به صورت اجباری خرید آنلاین می کنید؟ آیا نمی توان از…

یافتن درمان بیش فعالی ADHD ، از جمله دارو  و سایر روشهای درمانی ، برای مدیریت ADHD بسیار مهم است. اگر اخیراً شما یا فرزندتان…

پیویو با افتخار در حوزه فروش اینترنتی محصولات معتبر و مورد نیاز برای هموطنان در اقصی نقاط کشور همراه شما خریداران محترم بوده تا لذت یک خرید اینترنتی امن را برای شما به ارمغان بیاورد و این بار با افتخار خدمتی دیگر از پیویو با نام پیویو مگ برای شما علاقه مندان به موضوعات و مباحث روز دنیا در خدمت شما خوانندگان محترم قرار خواهد گرفت. پیویو مگ راهی برای دسترسی آسان به اطلاعات، برای جویندگان می باشد تا زندگی را بر اساس بار اطلاعات غنی موجود بسازند.

کلیه حقوق مادی و معنوی مجله پیویو متعلق به فروشگاه اینترنتی پیویو بوده و هرگونه کپی برداری و انتشار غیرمجاز پیگرد قانونی دارد

چگونه به دل نگیریم
چگونه به دل نگیریم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *