چگونه به ذهن خود نظم دهیم

 
helpkade
چگونه به ذهن خود نظم دهیم
چگونه به ذهن خود نظم دهیم

حداقل 8 کاراکتر

با گسترش یافتن اینترنت و شکل گیری موتورهای جستجویی مثل گوگل و شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک، تلگرام و …  ذهن ما به راحتی توسط انبوهی از اطلاعات شلوغ و پراکنده می شود. ذهن شما در این عصر بمباران اطلاعات بیش از هر زمان دیگری در معرض آشفتگی و پراکندگی است.

همانطور که شما جلوی کامپیوترتان می نشینید تا کار کنید، ممکن است متوجه شوید آنقدر در انبوه اطلاعات غرق شده اید که نمی توانید تمرکز کنید. ذهن شما درگیر موضوعات مختلفی می شود به طوری که قادر به انجام کار اصلیتان نیستید.چگونه به ذهن خود نظم دهیم

کارمندی که قصد دارد پروژه اش را به پایان برساند ممکن است توسط ایمیل هایی که به دستش رسیده حواسش کاملا پرت شود. مادری که دو فرزند دارد به دلیل مشغله های فکری فراوانی که دارد ممکن است نتواند به ضرب العجل کارهایش برسد. یک کارآفرین در مبارزه با ترس هایش درباره اینکه کارش را به خوبی انجام ندهد کاملا از کار صرف نظر کرده و کارآفرینی را رها کند.

آنچه همیشه در حال رخ دادن است این است که بیشتر ما به ذهن مان بیش از یک موضوع برای تمرکز می دهیم. ذهن ما در تلاش برای تمرکز بر چندین موضوع در آن واحد دچار سردرگمی و آشفتگی می شود و دست آخر هم نمی تواند به هیچ یک از موضوعات متمرکز شود.

شلوغی، ذهن ما را با انبوهی از محرک ها بمباران می کند و باعث می شود حواس مان بیش از حد درگیر این محرک ها شود که نه ضرورت دارند و نه اهمیت.

زمانی که ما به خودمان فرصت تمرکز کردن بر یک موضوع را نمی دهیم، ذهن ما انتخاب می کند تا بر ترس ها و احساسات منفی متمرکز شود. این باعث می شود ما انرژی و زمان مان را بیهوده از دست بدهیم.

خلوت کردن ذهن با دور ریختن و حذف کردن موضوعات متفرقه شروع می شود. و این کار فقط می تواند با صرف ۱۰ دقیقه از وقت روزانه ما انجام شود.

دور ریزی ذهنی به انتقال کامل اطلاعات ما درباره یک موضوع از ذهن به یک منبع ذخیره دیگر است مثل دفترچه یادداشت یا کامپیوتر.

دور ریزی ذهنی یکی از بهترین روش ها برای انتقال هر آنچه در ذهن ماست به منبع دیگری است تا دیگر ذهن ما را درگیر نکند. این می تواند ما را از موقعیتی که آشفته کننده و خسته کننده است رها کرده، ناتوانی ذهنی ما را تبدیل به توانمندی کند و نظم ذهنی را به ما بازگرداند.

از طریق دور ریزی ذهنی موثر، ما می توانیم همه اطلاعاتی را که ذهن مان سعی دارد در خود ذخیره کند را کنار بگذاریم و به ذهن فرصت دهیم آنچه از همه مهم تر است را انتخاب کند.

هر شب وقتی کارهای روزانه تان تمام شد، این تمرین دور ریزی ذهنی را انجام دهید. از این اطلاعات دور ریخته شده برای تهیه لیست اقدامات روز بعدتان استفاده کنید. این کار هم باعث می شود ذهن شما آزاد شود تا بتوانید بر خانواده یا حتی خوابیدن متمرکز شوید.

شما ممکن است متوجه شوید که وقتی شروع به دور ریزی ذهنی می کنید، در نوشتن آنچه در ذهن تان می گذرد دچار مشکل می شوید. شاید در مواقع دیگر این نوشتن انقدر دشوار به نظر نمی آمد. در هر صورت، خودکار و کاغذ را بردارید و ده دقیقه بنویسید.

هر آنچه به ذهن تان می رسد را بنویسید. آنچه می خواهید بنویسید را اصلاح نکنید و نگران نکات نگارشی یا دستوری آن نباشید. تنها با نوشتن، شما می توانید همه اطلاعاتی که در ذهن خود دارید را به کاغذ منتقل کنید و بعدا آنها را دوباره بخوانید و در صورت نیاز اصلاح، دسته بندی و مرتب کنید.

برای ده دقیقه مداوم بنویسید. اگر هم هیچ موضوعی برای نوشتن به ذهن تان نمی رسد، باز هم بنویسید. بنویسید «من هیچ چیزی برای نوشتن ندارم» و با این جمله و جملات مشابه شروع کنید تا به تدریج موضوعی پیدا شود. این تمرین به تدریج باعث می شود جریان خلاقه ذهن شما فعال شود.

پیاده کردن همه چیز روی کاغذ و تبدیل آنها به اقداماتی در تقویم تان هدف نهایی شما از این کار است. و شما این کار را با بررسی دور ریخته های ذهنی تان و پیدا کردن موضوع کلی آنها انجام می دهید.

آیا روی کاغذ پروژه ها/ کارهایی که باید انجام دهیم آورده شده؟

آیا شامل ایده های جدیدی می شود؟

کدام موارد به کار من مربوط است، کدام ها به خانواده و روابطم و کدام یک به موضوعات مورد علاقه ام مرتبط است؟

بعد از پاسخ به این سوالات می توانید نوشته هایتان را بر حسب موضوع شان دسته بندی کرده و آنها را ساماندهی کنید. بخشی را نیز برای موضوعات متفرقه که در هیچ طبقه ای قرار نمی گیرند در نظر بگیرید. زمانی که شروع به ساماندهی کردن دور ریخته های ذهن تان می کنید، می توانید ببینید که ذهن شما بیشتر بر روی چه مواردی تمرکز دارد و احتمالا روی چه موضوعاتی لازم است بیشتر وقت بگذارید. دور ریزی موثر به شما اجازه می دهد تا بر آنچه واقعا برایتان اهمیت دارد تمرکز کنید. آنچه بر روی کاغذ می آورید ممکن است در همین لحظه برایتان مهم نباشد، اما در آینده ممکن است به دردتان بخورد.

 

زمانی که شب ها ذهن تان را با این روش خلوت می کنید، قادر خواهید شد تا بدین وسیله لیست اقدامات روز بعد را تهیه کنید و مسیرتان به سمت موفقیت را هموار سازید. به جای اینکه روز بعد در سر کار به فکر تهیه لیست کارهایتان باشید، شما از شب قبل خود را برای شروعی هدفمند آماده کرده اید.

زمانی که در حال تهیه لیست اقدامات تان هستید، شما یا می توانید کاری که اولویت و فوریت ندارد را به بعد موکول کرده و یا آن را به فرد دیگری واگذار کنید.

نگاهی به تقویم تان بیاندازید و شروع کنید به تعیین زمانی برای خود. اقداماتی که لازم است روز بعد یا روزهای بعد انجام دهید را مشخص کنید، و هر روز فقط روی دو یا سه مورد از آنها تمرکز کنید. می توانید اقدامات تان را بر اساس اهمیت شان اولویت بندی کنید.

زمانی که دورریزی ذهنی بخشی از برنامه زندگی شما شود، شما متوجه می شوید که کمتر ذهن تان آشفته می شود و زمان و تمرکز بیشتری برای کارهای مهم تان دارید. در این صورت است که می توانید در کیفیت و کمیت کارایی تان جهشی فوق العاده ایجاد کنید.

 

چگونه از تنبلی عبور کنیم؟

 

لطفا برای حمایت از ما این مقاله را در یکی از شبکه های اجتماعی مورد علاقه تان به اشتراک بگذارید.

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

حداقل 8 کاراکتر

آیا تا به حال پیش آمده که صدها کار برای انجام دادن داشته باشید اما زمان کافی برای انجامشان پیدا نکنید؟ بسیاری از ما آدم‌هایی پرمشغله هستیم، و گاهی آنقدر درگیر رسیدن به همه کارهای ریز و درشتی که می‌خواهیم انجام بدهیم می شویم که از انجام مهم ترین کارهایمان باز می مانیم. همان کارهایی که هماهنگ با خواسته های حقیقی ما و بیش از هر چیز به نفع مان است.

گاهی اوقات ما به اشتباه فکر می کنیم که سوپرمن هستیم و می توانیم همه کارهایی که می خواهیم انجام دهیم را با موفقیت کامل انجام دهیم و فکر می کنیم،‌ «من نیازی به نوشتن کارهایم ندارم. همه کارهایم را به خاطر می سپارم!» همانطور که تعداد کارهایمان بیشتر و بیشتر می شود، به زودی فکر این کارهای نیمه تمام ذهن ما را سراسر مشغول خود می کند. و این فشار اضافی باعث پرت شدن حواس مان می شود.چگونه به ذهن خود نظم دهیم

البته این ننوشتن کارها فقط بخشی از مشکل است. حتی اگر همه کارهایمان را بنویسیم هم اولویت‌بندی آنها مهم است. به هرحال ما هر روز زمان محدودی برای کار کردن داریم.

چگونه می توانیم به طور کارآمدی فعالیت هایمان را به ترتیب اهمیت‌شان مدیریت کنیم و انجام دهیم، به طوری کنترل برنامه‌ها و امور زندگی را تا جای ممکن در اختیار داشته باشیم؟

 

همه کارهایی که باید انجام دهید و در ذهن تان دارید را روی کاغذ (یا فایل متنی)‌ پیاده کنید. مواردی که به تدریج به ذهن‌تان خطور می‌کند را هم به این لیست اضافه کنید. نیازی نیست این لیست را یکبار بنویسیم و ببندیم. این لیست به ما نشان می‌دهد که چه نوع افکاری ذهن ما را مشغول کرده‌اند. نوشتن این لیست ذهن ما خلوت می‌کند.

با نگاه به لیست فوق، مقوله‌ها یا موضوعاتی را مشخص کنید که در زندگی شما حائز اهمیتند. این مقوله‌ها شامل موارد لیست فوق و مواردی که در آینده در لیست کارهایتان قرار می‌گیرند می‌شوند. به علاوه، اگر ما هریک از ابعاد زندگی‌مان را نادیده بگیریم، به تدریج دچار عدم تعادل یا ناخوشی خواهیم شد. برای مثال، ابعاد مهم زندگی برای یک فرد ممکن است شامل موارد زیر باشد:

 

برای هر یک از ابعاد و مقوله‌های زندگی‌تان یک صفحه در نظر بگیرید.

در بالای صفحه، بنویسید، موضوع: که به جای نام مقوله نام یکی از ابعاد زندگی تان را می نویسید.

نیمه بالای صفحه را به فعالیت های عمومی اختصاص دهید.

نیمه دوم صفحه را به فعالیت‌های در دست انجام اختصاص دهید.

در بخش اول (فعالیت‌های عمومی)، لیستی از همه فعالیت‌های ممکنی که در این مقوله قرار می گیرند را بنویسید. برای مثال، من در مقوله کاری این فعالیت‌ها را در بخش فعالیت‌های عمومی می نویسم:

در نیمه دوم صفحه، در بخش فعالیت‌های در دست انجام، همه فعالیت‌هایی که در حال انجامشان هستید را فهرست کنید که در این مقوله قرار می‌گیرند. از این فرصت استفاده کنید که همه برنامه کاری که در ذهن‌تان نگه داشته بودید را روی کاغذ (یا فایل متنی) بیاورید. برای مثال، باز هم در مقوله کاری من این موارد جزو فعالیت‌های در دست انجامم قرار دارند:

هر یک از این کارها را برای همه مقولاتی که در زندگی‌تان با آنها سر و کار دارید انجام دهید. این لیست را به لحاظ بصری تا حد ممکن منظم و مرتب تهیه کنید. نتیجه این کار این است که:

۱. پراکندگی ذهنی تان از بین می‌رود

۲. زمانی که همه کارهایتان جلوی چشم‌تان است، راحت‌تر می توانید آن ها را دنبال کنید.

۳. می‌بینید کدام مقوله از زندگی شما بیشترین کارهای انجام نشده یا کارهای در دست انجام را دارد، و از این بابت به کدام بخش از زندگی‌تان باید توجه بیشتری بکنید.

تخمین روزانه – به عادت‌ها و برنامه‌های روزانه‌تان توجه کنید. چند ساعت از هر روزتان را به هر یک از این مقولات زندگی‌تان اختصاص می‌دهید؟ برای مثال، روز مفید من معمولا از ۱۰ صبح تا ۸ شب است که به من ۱۰ ساعت کامل برای پرداختن به ابعاد مختلف زندگیم می‌دهد. ۱۴ ساعت باقیمانده به فعالیت‌های دیگری از جمله خواب، رفت و آمد، خورد و خوراک، تماشای تلویزیون و استراحت اختصاص دارد.

تخمین هفتگی – ۱۰ ساعت × ۷ روز = ۷۰ ساعت در هفته تقسیم بر ۴ مقوله‌ای که در زندگی من مهم هستند.

ساعت های کاری را بودجه‌بندی کنید – هر یک از مقوله‌های زندگی‌تان و فعالیت‌های در دست انجام هر یک را بررسی کنید. تخمین بزنید چقدر زمان در هر هفته به هریک اختصاص می‌دهید.  در برنامه من برای مثال، مقوله فعالیت‌های  خانه در اولویت است، زیرا کارهای زیادی در این مقوله باید انجام بدهم و انجام ندادنشان منجر به از دست دادن سلامتی و اختلال در شغلم می‌شود. از این رو، به آنها زمان بیشتری اختصاص می‌دهم. بودجه‌بندی زمان هفتگی‌ام در حال حاضر به شکل زیر است:

تعیین زمانبندی روزانه – به طور حدودی مشخص کنید هر روز چند ساعت را به هر یک از این مقوله‌ها اختصاص می‌دهید. کشیدن جدول برنامه هفتگی برای این کار به شما کمک می کند. تخمین من از این برنامه به این صورت است:

روزهای هفته‌: ۵ ساعت برای کار کردن، ۲ ساعت کارهای خانه، پروژه‌های شخصی ۲ ساعت، فعالیت‌های مربوط به سلامتی هم ۲ ساعت.

آخر هفته‌ها: ۵ ساعت کار خانه، فعالیت‌های شخصی ۲ تا ۳ ساعت، فعالیت‌های مربوط به سلامتی هم ۲ تا ۳ ساعت.

 

هر روز، به صفحه مربوط به هر مقوله بروید و یکی از فعالیت‌های در دست انجام‌تان که اولویت بالاتری دارد را انتخاب کنید و انجامش دهید.

وقتی آن کار را انجام می‌دهید، با تمرکز کامل انجامش بدهید. اگر کارهای دیگری را برای انجام دادن به یاد آوردید، آنها را بلافاصله به لیست کارهایتان در مقوله مشخص خودش اضافه کنید.

به بودجه‌بندی زمانی‌تان چندین بار در طی روز مراجعه کنید. انعطاف‌پذیر بودن را فراموش نکنید. بودجه‌بندی زمانی شما ممکن است بهینه‌ترین شکل بودجه‌بندی نباشد و در طی کار متوجه این موضوع شوید. فرآیند انجام کارتان و میزان زمانی که برای هر کار لازم دارید را مشخص کنید و از آنها یادداشت‌برداری کنید. سپس در زمان مناسب از این یادداشت‌ها برای بهتر کردن برنامه‌هایتان استفاده کنید.

خودتان را بابت اشتباهات‌تان شماتت نکنید. در عوض، هر کجا که بهبودی در روند کاریتان و یا مرتب‌تر شدن ذهن‌تان مشاهده کردید، خود را بابتش تشویق کنید.

به یاد داشته باشید، ما در طی زمان تغییر می‌کنیم و به همین نسبت، اولویت‌های ما هم به مرور عوض می‌شوند. سعی کنید هر چند وقت یکبار بودجه‌بندی زمانی‌تان را بازنگری کنید تا دنبال کردن برنامه زمانی موجب سخت‌تر شدن زندگی برای شما نشود.

شما چه سبک زندگی‌ای دارید؟ چه کارهایی را به تعویق انداخته‌اید که اگر انجامشان بدهید، به مراتب احساس آرامش و سلامتی بیشتری خواهید کرد؟ کدام مقوله‌های زندگی برای شما از همه مهم‌ترند؟ افکار و نظرات خود را در زیر با ما در میان بگذارید.

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

با عرض سلام استاد عزیزم خانم فلاح امروز بطور تصادفی در حال سرچ برخی مطالب از جمله راهای درمان اضطراب بودم که پیچ شما اومد من شاید حدود ۱۵ سال پیش شاگرد شما بودم در کلاسهای خودشناسی در ایران و شما با تمام وجود به ما درس میدادید شما و صداتون رو کاملا یادمه عرض ادب و یک دنیا شادی و سلامتی براتون آرزو دارم

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چگونه به ذهن خود نظم دهیم

چطور ذهنمان را مرتب کنیم

زمانی هست که شما جلوی کامپیوترتان نشسته اید و متوجه میشوید که آنقدر در انبوه اطلاعات غرق شده اید که نمی توانید تمرکز کنید.

ذهن شما درگیر موضوعات مختلفی می شود به طوری که قادر به انجام کار اصلی تان نیستید و یا به عبارتی نظم فکری ندارید و نمیتوانید در ذهن خود الویت بندی کنید.

آنچه همیشه در حال رخ دادن است این است که ذهنمان درحال تمرکز بر روی بیش از یک موضوع است. ذهن ما در تلاش برای تمرکز بر چندین موضوع در آن ِ واحد دچار سردرگمی و آشفتگی می شود و در آخر هم حتی نمی تواند به هیچکدام بپردازد و همه ی کارهای ما دچار مشکل می شوند.

به عبارتی باید بگوییم مرتب کردن ذهن و خالی کردن آن از افکار با روزی ۱۰ دقیقه انجام می شود که آكادمی فرهنگی، مشاوره، انگيزشی، آموزشی و روانشناسی خانه ی سبز به مديريت خانم نگين اسماعيلی در ادامه این مقاله به بررسی راهکار های مرتب کردن و الویت بندی کردن ذهن می پردازد.‌چگونه به ذهن خود نظم دهیم

گام اول: ذهن خود را خالی کنید

همه کارهایی که باید انجام دهید و در ذهن تان دارید را روی کاغذ پیاده کنید. مواردی که به تدریج به ذهن‌ تان می رسد را نیز به این لیست اضافه کنید.

نیازی نیست این لیست را یکبار بنویسیم و ببندیم. این لیست به ما نشان می‌دهد که چه نوع افکاری ذهن ما را مشغول کرده‌اند. نوشتن این لیست ذهن ما خلوت می‌کند.

گام دوم: به اولویت های زندگی‌ خود توجه کنید

با نگاه به لیستی که از کارها و درگیری های خود نوشتید متوجه الویت بندی خود می شوید، مقوله‌ها یا موضوعاتی را مشخص کنید که در زندگی شما حائز اهمیت اند.

این مقوله‌ها شامل موارد لیست فوق و مواردی که در آینده در لیست کارهایتان قرار می‌گیرند می‌شوند. به علاوه، اگر ما هریک از ابعاد زندگی‌ مان را نادیده بگیریم، به تدریج دچار عدم تعادل یا ناخوشی خواهیم شد.

گام سوم: هر اولویت را بررسی کنید

برای هر یک از ابعاد و مقوله‌ های زندگی‌ تان یک صفحه در نظر بگیرید، همچنین لیستی از همه فعالیت‌های ممکنی که در این مقوله قرار می گیرند را بنویسید.

گام چهارم: به ترتیب الویت زمان بندی کنید

تعیین زمانبندی روزانه – به طور حدودی مشخص کنید هر روز چند ساعت را به هر یک از این مقوله‌ها اختصاص می‌دهید. کشیدن جدول برنامه هفتگی برای این کار به شما کمک می کند.

گام پنجم: انجام دادن

هر روز، به صفحه مربوط به اولویت بندی خود بروید و یکی از فعالیت‌های در دست انجام‌ تان که اولویت بالاتری دارد را انتخاب کنید و انجامش دهید.

وقتی آن کار را انجام می‌دهید، با تمرکز کامل انجامش بدهید. اگر کارهای دیگری را برای انجام دادن به یاد آوردید، آنها را بلافاصله به لیست کارهایتان در مقوله مشخص خودش اضافه کنید.

گام ششم: بازبینی کنید

به بودجه‌ بندی زمانی‌تان چندین بار در طی روز مراجعه کنید. انعطاف ‌پذیر بودن را فراموش نکنید. بودجه‌ بندی زمانی شما ممکن است بهینه‌ ترین شکل بودجه‌ بندی نباشد و در طی کار متوجه این موضوع شوید.

فرآیند انجام کارتان و میزان زمانی که برای هر کار لازم دارید را مشخص کنید و از آنها یادداشت‌ برداری کنید. سپس در زمان مناسب از این یادداشت ‌ها برای بهتر کردن برنامه ‌هایتان استفاده کنید.

به یاد داشته باشید، ما در طی زمان تغییر می‌کنیم و به همین نسبت، اولویت‌های ما هم به مرور عوض می‌شوند. سعی کنید هر چند وقت یکبار بودجه‌بندی زمانی‌تان را بازنگری کنید.

گام هفتم : محیطی که در ان هستید را مرتب نگه دارید

فرقی نمی‌کند خانه‌ تان باشد یا هرجایی باید تمام چیزهایی را که آنجا هست، بررسی کنید و هر چیز بلااستفاده‌ای را دور بیندازید یا به جای دیگری منتقل کنید. چیزهای باقیمانده را هم با دقت بازبینی کنید و فضای مناسب‌ را به آنها اختصاص دهید.

گام هشتم: به اندازه کافی استراحت کنید

یکی از مهم‌ترین کلیدهای موفقیت این است که اجازه بدهید ذهن و بدن‌تان هر روز آماده باشد. برای داشتن تمرکز بیش‌تر و صبور بودن، هیچ چیز بیش‌تر از استراحت کافی تاثیرگذار نیست. زمان خواب خود را تنظیم کنید تا آرامش بیابید و روز را به پایان برسانید. با خودتان عهد ببندید که همه‌ی عوامل استرس‌زا را هنگام خواب فراموش‌کنید. هر چه که باعث استرس شما می‌شود، روز آینده دوباره به عنوان اولویت شماره‌ یک شما قابل رسیدگی است.

لازم بذکر است ما به مرور میتوانیم خود را با شرایط وفق دهیم پس نباید از خود انتظار داشته باشید در روز اول همه ی کارهارا طبق اولویت بندی و درست انجام دهید.

ابتدا ممکن است فقط به الویت های مهم برسید اما در ادامه با تلاش مداوم شما می توانید اشفتگی ذهن خود را تغییر داده و ذهنتان را به یک ذهن کامل بانظم و اولویت بندی شدی تبدیل کنید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وبسایت

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

کلاسهای مدیریت زمان، به ما یاد میدهند که کارهای خود را فهرست کنیم و آنها را به دو دسته ضروری و غیرضروری تقسیم کنیم. همینطور به دو دسته فوری وغیرفوری. ما هم با هیجان همین کار را انجام می دهیم. اما وقتی صادقانه با خودمان خلوت میکنیم، میبینیم که مهم و غیرمهم، واقعا به سادگی قابل تشخیص نیست. حتی فوری و غیرفوری هم تعریف مشخصی ندارد.

آیا فوری یعنی اینکه امروز باید انجام شود؟ الان باید انجام شده باشد؟ تا آخر هفته یا تا آخر ماه وقت دارم؟ به هر حال، با هر جان کندنی هست، آنها را تقسیم میکنیم و مینویسیم و از اینکه نظم شخصی و مدیریت زمان، به زندگی ما راه پیدا کرده است لذت میبریم.

اما پس از مدتی می بینیم که تغییری جدی و واقعی در زندگی ما حاصل نشد و در نهایت، کار فهرست کردن و تقسیم بندی کردن، خودش در فهرست کارهای غیرفوری غیرضروری قرار میگیرد!

کار دیگری هم هست که بسیاری از ما، نظم شخصی را با آن آغاز می کنیم: فهرست کردن کل فعالیتها یا To-Do List. همه نرم افزارهای مدیریت فعالیتها و نظم شخصی به ابزاری برای فهرست کردن فعالیتها مجهز هستند. حتی آن روزهایی که موبایلها صفحه ای کوچک و سیاه و سفید داشتند و تنها بازی قابل استفاده بر روی آنها Snake بود (ماری که حرکت میکرد و به در و دیوار میخورد!) امکان ثبت فهرست کارها در آنها امکان پذیر بود.

فهرست کارهایی که باید انجام شوند، به نظر ضروری می رسد. اما عادتی نیست که در بلندمدت همراه ما بماند یا الگوی رفتاری ما را تغییر دهد. اگر هم چنین چیزی اتفاق بیفتد، نگاه کردن روزانه به فهرست بلندبالایی که قسمت عمده اش هنوز انجام نشده، ناراحتی و افسردگی به همراه می آورد!چگونه به ذهن خود نظم دهیم

با این حال، ما هم می خواهیم شما را به تنظیم یک فهرست دعوت کنیم. اما فهرستی که کمی متفاوت است:

نمایش کامل این مطلب برای کاربران آزاد متمم انجام می‌شود.

ثبت نام به عنوان کاربر آزاد متمم، سریع و رایگان است و کافی است برای خودتان نام کاربری و رمز عبور تعریف کنید.

شما با ثبت نام به عنوان کاربر آزاد، به درس‌های مختلفی (از جمله: استعدادیابی، سبک زندگی، هوش کلامی، افعال پرکاربرد انگلیسی، مهارتهای ارتباطی و پاراگراف فارسی) دسترسی پیدا خواهید کرد.

فعلا در این مرحله، نمیخواهیم این کاغذ را مورد استفاده قرار دهیم. کاغذ را در پوشه ای که مطالب مربوط به متمم را در آن نگهداری میکنید بگذارید و به سراغ کار و زندگی خودتان بروید! بعدا در مورد این کاغذ بیشتر صحبت خواهیم کرد. اما یک نکته را صادقانه اعتراف کنید. همین الان که کاغذ را کنار می گذارید، کمی – نمیگویم خیلی، میگویم کمی – آرامش بیشتر را حس نمی کنید؟

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری مدیریت زمان به شما پیشنهاد می‌کند:

متمم مخففِ محل توسعه مهارتهای من است؛ یک فضای آموزشی آنلاین برای بحث‌های مهارتی و مدیریتی.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به صفحه‌ی درباره متمم مراجعه کنید.

ما برای هر یک از درس‌های متمم، یک نقشه راه داریم که به یادگیری آن درس کمک می‌کند.

می‌توانید با مراجعه‌ به صفحه‌ نقشه راه یادگیری، عنوان درس‌های مختلف متمم را ببینید.

همچنین می‌توانید دوره MBA متمم را ببینید.

شما می‌توانید بدون پرداخت پول در متمم به عنوان کاربر آزاد عضو شوید. اما به چیزی در حدود نصف درسهای متمم دسترسی خواهید داشت.

پیشنهاد ما این است که پس از ثبت نام به عنوان کاربر آزاد، با خرید اعتبار به کاربر ویژه تبدیل شوید.

اعتبار را می‌توانید به صورت ماهیانه (۳۷ هزار تومان)، فصلی (۹۵ هزار تومان)، نیم‌سال (۱۶۰ هزار تومان) و یکساله (۲۸۰ هزار تومان) بخرید.

برای اطلاعات بیشتر لطفاً به صفحه‌ی ثبت نام مراجعه کنید.

مجموعه گسترده و متنوعی از فایلهای صوتی رایگان در رادیو متمم ارائه شده که می‌توانید هر یک از آنها را دانلود کرده و گوش دهید.

ثبت‌نام | اطلاعات بیشتر     فهرست درس‌های متمم

چگونه به ذهن خود نظم دهیم

سمیه جان. قبل از هر چیز، خیلی خوشحالم که لطف کردی و کامنت دوم خودت رو گذاشتی. امیدوارم خیلی زود ببینم کامنت صدم خودت رو داری روی متمم می گذاری. چون کامنت قبلی تو هم روی بحث زمان خاکستری بود، حدس می زنم دغدغه نظم شخصی برای تو جدیه و به همین دلیل گفتم که یه کوچولو اینجا با هم حرف بزنیم.

سه تا نکته توی حرفهای تو بود که میخواستم من هم نظرم رو راجع بهش بگم:

اول از همه اینکه – کلا در دنیای کسب و کار کسی «اختیاردار» نیست. بیشترین قدرت و اختیار رو آبدارچی یا دربان یک سازمان داره (اگر کمی در سازمانهای بزرگ کار کرده باشی این رو تجربه کردی) و بعد به تدریج با بالاتر رفتن سمت و گسترش ارتباطات، اختیار کمتر میشه. منم امروز در وسط این مسیر، دردسرهای خودم رو دارم و برای هر کاری باید با چندنفر هماهنگ کنم. حالا ممکنه یکیش بشه دفتر رییس جمهور. یکیش بشه مدیرعامل فلان بانک. یکیش بشه مدیر فلان شرکت اروپایی. اتفاقا هماهنگی اینطوری خیلی خیلی سخت تره. به نسبت وقتی که هماهنگی رو باید با مدیر مستقیم خودت، با کارشناس زیر دست خودت و با همکار اتاق بغلی یا کارمند شرکت همکار، انجام بدیم. به عبارتی، اگر در پی اختیاردار بودن هستی، باید بهت بگم که روز به روز در مسیر شغلی همزمان با گسترش ارتباطات تو و توسعه کسب و کار تو، اختیارت کمتر میشه. من امروز حتی ساعت صبحانه ام و محل صبحانه خوردنم هم دست خودم نیست و به هزار تا عامل دیگه که خیلی هاش خارج از اختیار منه بستگی داره!

اما یک نکته دوم وجود داره. حتی وقتی کار تو درگیر دیگرانه و به عبارتی بدون هماهنگی اونها انجام کار امکان پذیر نیست، باز هم، نظم شخصی معنا داره. فرض کن در محیط کار بهت بگن که پیگیری کن که فلان شرکت بدهی ما رو پرداخت کنه. اگر «پرداخت بدهی» رو به عنوان یک وظیفه در نظر بگیری، نمیتونی با قطعیت انجامش بدی چون بعضی جاها خارج از اختیار توست. اما «پیگیری پرداخت بدهی» وظیفه توست. در واقع در فهرست کارها، تماس گرفتن با فلان شخص، یک وظیفه میشه و اگر تماس گرفتی تو اون کار رو انجام دادی. اگر در دسترس بود که وظایف دیگری شکل میگیره و اگر دسترس نبود وظیفه تماس گرفتن با اون فرد در عصر همانروز یا فردا صبح، به وظایفت اضافه میشه. به عبارتی، وظیفه ها و فعالیتهای ما، هرگز نیازمندهماهنگی با کسی نیستند. خروجی ها تابع همکاری بقیه است اما اقدام، تابع تلاش و تصمیم خودته.

اما نکته سوم. راستش من کلن لغت اراده رو در کلماتم به کار نمیبرم. به نظرم لغت بدیه. دوستش ندارم. اصلا دروغه! تا حالا دیدی یک زوجی که با هم تازه رابطه ی عاطفی دارند، بحث روابط ج.ن….. بشه و یکیشون بگه: دوست دارمااا! اما ارااااده ندارم! بعید میدونم. تا حالا دیدی کسی از گرسنگی بمیره و بعد بگن: گرسنه اش شده بود و غذا هم بود اما اراده نداشت بره غذا بخوره! اون لغت مهمتر به نظرم احساس نیازه.

اگر احساس کنی که هفته دیگه ممکنه به خاطر پاس نشدن یک چک، قراره زندان بری، دیگه صبح زود بلند شدن و پیگیری کارها، چیزی از جنس اراده نیست. نیازه. همه هم انجام میدن. اما اگر فکر کنی که نظم شخصی و مدیریت زمان، داشتن و نداشتنش هیچ تفاوتی در زندگیت ایجاد نمیکنه یا میخواد نهایتا آخر ماه، دویست هزارتومن کارانه به حقوقت اضافه کنه، احتمالا نیاز به اون عدد برای تو خیلی جدی نیست و ترجیح میدی از اون پاداش کوچک در مقابل این زحمت زیادی چشم پوشی کنی.

به همین دلیل، نه فقط در نظم شخصی و مدیریت زمان، در همه برنامه های توسعه مهارتهای فردی، اولین چیزی که لازمه نیازه. چیزی که بیشتر از اون نیازهایی که من مثال زدم، در من یا تو، حرکت ایجاد کنه.

پس به نظرم چه در این مورد و چه موارد دیگه، بیا مسئله رو از ته حل کنیم.

تو اول باید ببینی چه جایگاهی در زندگی میخوای و الان کجایی. و آیا اون جایگاه رو حق خودت میدونی؟ مثلا حق خودت میدونی که ماهی پانصد میلیون تومن درآمد داشته باشی یا فکر میکنی این درآمد فقط با دزدی و رانت به دست میاد و تو اگر ماهی یک میلیون حقوق داشته باشی و بیمه، خوشبختی.

ممکنه پول برات انگیزه نباشه. مثل من که خیلی خوشحالم نمیکنه. اما مثلا رویای خواندن هر روز صبح یک نشریه انگلیسی زبان قبل از صبحانه،بتونه تو رو به حرکت واداره. اما باز هم میگم، هدفهایی که از جنس نیاز باشن و ما رو تشنه کنند. نه اینکه یک مسئله لوکس و تفننی باشند.

به نظرم اگر در محیط کار یا زندگیت، نیازی به مدیریت زمان یا نظم شخصی نمیبینی، صرفا به خاطر اینکه اسم چنین مهارتی رایج هست به سمتش نرو. شاید نیاز تو مهارت دیگری باشه.

مهم اینکه که ببینی چه هدفی رو نیاز داری و نداشتنش رو باخت میبینی و حاضری همه چیزت رو براش بگذاری، بعدش اون نیاز، انگیزه رو ایجاد میکنه و اون انگیزه باعث میشه که به دنبال سبدی از مهارتها بری که فکر میکنی برات مفیدتر و ضروری تره. قربان تو محمدرضا

شناسه کاربری:

پسورد:

نام و نام خانوادگی

شناسه کاربری:

ایمیل:

پسورد:

لطفا معادله زیر را تکمیل نمایید:

هفت − 4 =

شناسه کاربری یا ایمیل خود را وارد نمایید.در صورت صحیح بودن، پسورد جدید به ایمیلتان ارسال خواهد شد

شناسه کاربری یا ایمیل:


متمم چیست؟Downloads-icon

وبلاگ

چند روز پیش از دست فکرهای متفاوت، شلوغی افکارم، ایده‌های کاری، برنامه‌های عقب‌افتاده و حتی برنامه روزانه بالاخره پناه بردم به یک صفحه کاغذ و تمام ایده‌ها و فکرهای پراکنده‌ای که سهم عمده‌ای از مغزم را مشغول کرده بود روی آن نوشتم.

خلاص شدن از فکرهای تمام‌نشدنی و کوچکی که دائم در مغزم در رفت‌وآمد بود حس فوق‌العاده‌ای داشت.

بارها شنیده بودم که این کار کمک بزرگی به نظم بخشیدن به افکار می‌کند، اما طبق قاعده «عالم بی‌عمل»هیچ‌وقت این کار را نکرده بودم.

اما بعد از چند دقیقه، همین حس خوب نوشتن و تخلیه افکار، خودش تبدیل به یک مشکل تازه شد : حالا یک کاغذ شلوغ و بی نظم و عملاً غیر قابل استفاده داشتم.چگونه به ذهن خود نظم دهیم

شاید این مطلب برای شما مفید باشد!

به دنبال راه‌حل برای استفاده از کاغذ ایده‌ها و افکارم به اینترنت رجوع کردم و بعد از تحقیق و جستجو با یک تکنیک آشنا شدم:تکنیک نقشه ذهنی.

این تکنیک، یکی از ساده‌ترین تکنیکهای کاربردی برای تخلیه افکار نامنظم، تقویت حافظه، یادگیری تصویری مطالب، برنامه‌ریزی و تصویرسازی برنامه‌های کوتاه و حتی بلندمدت است.

نقشه ذهنی یا مایند مپ (mind map) که با نام درخت حافظه یا نمودار درختی هم شناخته می‌شود، ساختاری تصویر گونه و درختی دارد و برای ارتباط چند موضوع مرتبط با هم استفاده می‌شود.

 

تونی بوزان اولین بار ایده استفاده از نقشه ذهنی را در سال ۱۹۷۳ به‌عنوان بنیان‌گذار این تکنیک مطرح کرد.

یکی از کاربردهای نقشه ذهنی نظم بخشیدن به افکار پراکنده در طبقه‌بندی‌هایی مجزا و یکپارچه است. در این روش با رسم نمودار درختی موضوع در مرکز و عنوان‌ها در شاخه‌ها قرار می‌گیرد.

کاربرد دیگر این تکنیک تسهیل در به خاطر سپاری موضوعات با حجم بالای اطلاعات است.

از کاربردهای دیگر این تکنیک می‌توان به تصویر کشیدن ایده‌های هدف‌گذاری شده و زیرمجموعه‌های آن اشاره کرد، به‌طوری‌که یک ایده یا هدف در قلب نمودار قرارگرفته و با گذر زمان به شاخ و برگ آن اضافه می‌شود تا به جایی رسیده که درخت تنومند آماده باروری و استفاده ذهنی می‌باشد.

قانون‌های ساده‌ی زیر می‌تواند به بهره‌وری بیشتر از این تکنیک کمک کند:

استفاده از رنگ‌بندی مختلف در هر شاخه، تصویرسازی مرتبط با موضوع (نقاشی)، نوشتن مطالب روی خطوط، شاخص کردن هر زیرشاخه با نشانه‌گذاری برای تمایز کلمه‌های اول هر شاخه.

نکته قابل‌توجه دیگر، طراحی ساده توسط خود شخص و حتی بدون دسترسی به کامپیوتر است که در لحظه و هر جا این امکان را با داشتن فقط یک قلم و کاغذ برای ما ایجاد می‌کند.

این تکنیک یکی از قوی‌ترین تکنیک‌های یادداشت‌برداری است که در حفظ مفاهیم و به یادآوری سریع و انتقال اطلاعات از حافظه کوتاه‌مدت به بلندمدت و حافظه کاری شما، بسیار کارآمد و مفید خواهد بود.

نرم‌افزارهای خوبی هم در این زمینه، وجود دارد؛ مانند FreeMind و Xmind که با یک جستجوی ساده و به رایگان در دسترس خواهند بود.

بعد از استفاده از این تکنیک، یک طرح جامع از تمام تفکرات خود در دسترس خواهیم داشت و من هم بالاخره توانستم بعد از مدت‌هاو بعد از به دوش کشیدن بار انبوه اطلاعات پراکنده، کمی به آرامش ذهنی برسم.

محمد صفری – مدیران ایران

این مطلب چه میزان برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 2.8 / 5. تعداد نظرات: 4

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

 اگر کامنت جدیدی برای این مطلب گذاشته شد، به من خبر بده.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

وظیفه ما، کمک به کسب‌وکارها برای گرفتن رونق بیشتر است. و این کار را با آموزش‌ها، مشاوره‌ها و جلسات کوچینگ انجام می‌دهیم.

 

چگونه به ذهن خود نظم دهیم

تمامي كالاها و خدمات اين فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعاليت‌های اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوری اسلامی ايران است.

دو سه روز یکبار ایمیل می‌زنیم و گاهی کدهای تخفیف هم داریم.

ما هم مثل شما از اسپم بدمون میاد.

خیالتون راحت… براتون ایمیل مزاحم نمی‌فرستیم.

ورود


نام کاربری:


رمز عبور:


venuspub.org

امروز می خواهیم در مورد نظم ذهنی و راهکارهای جلوگیری از آشفتگی روانی بپردازیم. دو اتاق را در نظر بگیرید که هر دو دارای وسایل مشابهی می باشند با این تفاوت که اولی بسیار مرتب و دومی بسیار بهم ریخته. پیدا کردن یک وسیله ی مشابه در اتاق اول به زمان بسیار کوتاه تری احتیاج دارد و زمان مورد نیاز برای پیدا کردن همان وسیله در اتاق دوم طولانی تر است.ذهن شما هم اینگونه است که اگر دارای ذهنی نامنظم باشدی پیدا کردن یک مطلب در آن به زمان بسیار طولانی ترین احتیاج دارد.و این ذهن نامنظم بزرگترین زیانی که به شما وارد می کند، شما را دچار استرس و اضطراب می کند و شما اطلاعاتی که را پیشتر یاد گرفته اید در انبار نامرتب ذهن خود بازیابی کنید.

دوستان عزیز برای یک داوطلب کنکور داشتن نظم ذهنی و یک روان سالم از واجبات می باشد ، پس سعی کنید با رعایت اعتدال و جلوگیری از هرگونه ایجاد تنش و فشار ذهنی و روانی ، در مسیر مطالعه کنکور خود ثابت قدم باشید. ذکر این نکته ضروریست که تحت هیچ شرایطی به سمت استفاده از داروهایی برای افزایش تمرکز و … که عملکردی کوتاه مدت دارند، نروید.

منبع : موسسه ونوس

venuspub.org

چگونه به ذهن خود نظم دهیم

با ثبت نام در ویرگول به آرشیو بزرگی از مقالات مرتبط با این موضوع دسترسی خواهید داشت

از این پس او نمی‌تواند پروفایل کاربری و مطالب شما را ببیند.

شاید تا کنون برای‌تان پیش آمده باشد که کارهای زیادی برای انجام دادن داشته باشید اما زمان کافی نداشته باشید. گاهی آن‌ قدر درگیر کارهای روزمره می‌شویم که از انجام کارهای مهم بازمی‌مانیم؛ همان کارهایی که هماهنگ با خواسته‌ی حقیقی ما و بیش از هر چیز به نفع خود ماست.

گاهی فکر می‌کنیم که اگر امشب با خود بگوییم که فردا این کارها را انجام می‌دهیم و در ذهن مرور کنیم کافی است؛ ولی فردای همان روز اگر در ذهن خود مرور کنیم می‌بینیم که تعدادی از کارهای‌مان را انجام نداده‌ایم.

حتی اگر کارهای‌مان را روی کاغذ بنویسیم، کافی نیست؛ زیرا باید به ترتیب اهمیتی که دارند به آن‌ها نظم دهیم. در کتابخانه هم همیشه کتاب مورد نظر را می‌یابیم و سپس زمانی برای مطالعه‌ی آن اختصاص می‌دهیم. این روش را از امروز برای درس‌‌های‌تان اجرا کنید.

6 گام اساسی برای رسیدن به نظم:

1- ذهن خود را روی کاغذ بنویسد.

چگونه به ذهن خود نظم دهیم

2- به کارهای مهم که مربوط به آینده می‌شود اولویت ببخشید (درس خواندن).

3- فعالیت‌های‌تان را به چند بخش تقسیم کنید: فعالیت اختصاصی، فعالیت عمومی

4- برای هر فعالیت زمان تعیین کنید: درس خواندن 2ساعت، استراحت 15 دقیقه

5- فعالیت‌هایی را که برای خود مشخص می‌کنید انجام دهید.

6- عملکرد خود را بازبینی کنید و به ازای عملکردهای خوب، خود را تشویق کنید و از بابت دیگر عملکردها خود را سرزنش نکنید و در آخر انعطاف‌پذیر باشید.

مطالعه شریف بیش از 10 سال است جدیدترین آموزش ها در کلاس جهانی را به شکل کاملا بومی، کاربردی با متد فانتوم در اختیار علاقه مندان قرار میدهد.

راهنمای خرید از مطالعه شریف

پرفروش ترین محصولات

چگونه به ذهن خود نظم دهیم

تهران، درب شمالی دانشگاه صنعتی شریف،خ قاسمی، تقاطع بلوار اکبری، پلاک 30 طبقه 3

021-66064000

021-40663100

info [at] motalesharif [dot] com

ما را دنبال کنید …

افراد بسیار منظم، ذاتا اینگونه بدنیا نیامده‌اند. آنها برای اینکه منظم بمانند، عادت‌های مناسبی را پیش می‌گیرند. در اینجا ۹ عادت لازم و ضروی برای داشتن یک زندگی منظم ذکر شده است.

۱-همه چیز را یادداشت کنید.همه ما در اطرافمان شخصی را می‌شناسیم که همه تولدها را به یاد داشته و برای هر مناسبتی کارت تبریک می‌فرستد. این کار شعبده‌بازی نیست و آنها معجزه نمی‌کنند، و برای یادآوری تاریخ‌های مهم از حافظه خود استفاده نمی‌کنند. به خاطر سپردن وقایع از شما یک شخص منظم نمی‌سازد. شما باید سعی کنید تا وقایع را یادداشت کنید.

یک خودکار و چند ورق کاغذ یک روش خوب برای به یاد داشتن وقایع است و بسیار هم دایمی است. البته می‌توانید از یک کامپیوتر و یا تلفن‌همراه برای یادداشت کردن استفاده کنید. با حفظ تاریخ‌های مهم و یادآوری آنها در ذهن خود، فقط زندگی خود را پیچیده‌تر می‌کنید. همه چیز را بنویسید: لیست خرید، سوغاتی و هدایا، تاریخ و روزهای مهم مثل قرارملاقات‌ها و روزهای تولد.

به عنوان یک آزمایش، سعی کنید اسامی افرادی که با آنها ملاقات کرده‌اید را بنویسید، با این روش، شما اسامی افراد بیشتری را به یاد خواهید داشت.چگونه به ذهن خود نظم دهیم

۲- فهرستی از کارها و مهلت سررسیدشان تهیه کنید.افراد منظم وقت خود را هدر نمی‌دهند. آنها بر این باورند که نظم در کارها با بهره‌وری ارتباط مستقیم دارد. بنابراین برای هر روز و هر هفته خود جداولی را درست می‌کنند، مهلت سررسید کارها را مشخص می‌کنند و به اهداف خود دست پیدا می‌کنند. در یک زندگی شلوغ و بهم ریخته، شما وقت کافی برای رسیدن به اهدافتان را ندارید.

به عنوان یک آزمایش، به لیست کارهای خود نگاه کنید و یا یک لیست برای خود درست کنید، کارهایی که می خواهید در زندگی خود انجام دهید را بنویسید، سپس کارهایی که برای رسیدن به آنها باید انجام دهید را نیز یادداشت کنید.

۳- کارهایتان را به تعویق نیاندازید.هر قدر در انجام کاری سستی کنید، رسیدن به آن سخت‌تر خواهد شد. اگر می‌خواهید که زندگی شما استرس و دشواری‌های کمتری داشته باشد پس هر چه سریع‌تر آن را سازماندهی کنید. به موقع انجام دادن کارها وظایف شما را سبک‌تر خواهد کرد.

به عنوان یک آزمایش، به یک مورد که باید در زندگی خود سازماندهی کنید، فکر کنید، آن را بنویسید و اینکه چه موقع می‌توانید آن را انجام دهید و برای رسیدن به آن به چه چیزهایی نیاز دارید. اگر می‌توانید همین حالا آن را انجام بدهید پس اینکار را بکنید.

۴- به هر چیزی مکانی اختصاص دهید.اگر شما خانه نداشته باشید، براحتی گم می‌شوید. سازماندهی زندگی به این معناست که وسایل خود را در جای درست قرار دهید. افراد منظم بوسیله قرار دادن وسایل در محل مناسب و برچسب زدن فضاهای نگهداری این وسایل، محیط اطراف خود را مرتب نگه می‌دارند. این عمل دسترسی شما را به وسایل مورد استفاده‌تان آسان می‌کند، و مانع از بهم ریختگی و شلوغی قفسه‌ها و فضاهای اطراف شما می‌شود. در پیدا کردن فضا برای وسایل خود خلاق باشید. در ضمن، هرگز از برچسب “جورواجور” یا “متنوع” استفاده نکنید.

به عنوان یک آزمایش، یک بخش از منزل خود را انتخاب کنید تا دوباره آن را سازماندهی کنید. اگر وسایل پراکنده‌ای وجود دارند، آنها را دسته‌بندی کنید، پس از اینکار برای آیتم‌های مشابه، مکانی پیدا کنید. روی آن برچسب بزنید و آن را در جای مناسب بگذارید. به عنوان مثال جای خودکار و مداد شما باید قابل دسترس باشد ولی چیزهایی که به ندرت استفاده می‌شوند در جایی دورتر نگهداری شوند.

۵- بطور منظم ساماندهی کنید.در هفته اوقاتی را به مرتب کردن اختصاص دهید. افراد منظم در هفته اوقاتی را به این کار اختصاص می‌دهند. باید بدانید که وسائل به خودی خود مرتب نمی‌شوند، بلکه باید به طور پیوسته و مداوم مرتب شوند.

به عنوان یک آزمایش، یک زمان مناسب برای مرتب کردن وسایل خود در نظر بگیرید و این کار را انجام دهید.

۶- وسایلی را که احتیاج دارید، نگه دارید.وسایل بیشتر منجر به شلوغی بیشتر می‌شود. افراد منظم فقط وسایلی که احتیاج دارند و از آنها استفاده می‌کنند را نگه می‌دارند. وسایل کمتر به این معناست که شما از داشتن و استفاده کردن آنها لذت بیشتری می‌برید و احساس بهتری دارید تا اینکه نصف وسایلتان به خاطر بی‌استفاده ماندن خاک بگیرند. آیا تاکنون این حس به شما دست داده است که برای تمام وسایلی که دارید فضای کافی نداشته باشید، پس به جای اینکه به دنبال خرید یک قفسه و یا خانه بزرگ‌تر باشید، بهتر است از شر برخی از وسایل اضافه خلاص شوید.

به عنوان یک آزمایش، یک لیست تهیه کنید و وسایلی که احتیاج دارید را یادداشت کنید، سپس اسامی وسایلی که مال خودتان است را بنویسید، اگر تعداد وسایلی که مال شما هستند از تعداد وسایل مورد نیازتان تجاوز کرد، پس وقت آن است که آنها را مرتب و ساماندهی کنید.

۷- از خرید کالاهای ارزان اجتناب کنید.شما کالاهایی که نیاز نداشته‌اید را کنار گذاشتید. آیا با دیدن یک حراجی، آنها را جایگزین می‌کنید؟ به جای خرید بدون برنامه چیزهای ارزان، چیزهایی که واقعا احتیاج دارید را یادداشت کرده و آنها را تهیه کنید. افراد منظم تحت تاثیر تبلیغات غلط قرار نمی‌گیرند زیرا وسایل حراجی فقط باعث شلوغی می‌شوند.

به عنوان یک آزمایش، بدون هیچ پولی به یک مرکز خرید بروید و فقط به وسایلی نگاه کنید که اگر پول داشتید آنها را می‌خریدید، اگر چیزی پیدا نکردید، که خوش به حال شما، ولی اگر یک لیست تهیه کردید، آن را نگه دارید و یک ماه بعد دوباره به آن نگاه کنید، اگر هنوز هم آنها را می‌خواهید پس وقت آن رسیده که آنها را بخرید.

۸-مسئولیت‌ها را واگذار کنید.یک زندگی منظم با مسئولیت‌ها، قرار ملاقات‌ها و مهلت سررسیدها انباشته نمی‌شود. زیرا چیزهایی که استرس‌زا هستند کم کم باعث بی‌نظمی می‌شوند.

به عنوان یک آزمایش، به لیست کارهای خود نگاه کنید، کارهایی را پیدا کنید که می‌توانید آنها را حذف کنید یا به شخص دیگری واگذار کنید. حالا استرس اینکه می‌بایست آن کارها را انجام دهید از بین رفته است.

۹- بیشتر کار کنید.در زندگی بیشتر تلاش کنید، بعد از اینکه شما یکسری از مسئولیت‌ها را واگذار کردید و سپس یک جدول یا لیست تهیه کردید، آنوقت می‌توانید کارها و زمان انجام آنها را سازماندهی کنید.  منظم بودن راحت نیست و مستلزم کار زیاد است. بنابراین وقتی شما سخت‌تر کار می‌کنید، از زندگی منظم خود لذت می‌برید.

برگرفته از: www.lifehack.org

سلام مطالب خوبی بود…ایا کتابی هست واسه اموزش تند خوانی؟ ممنون.

سلام من نادر هستم فقط میخواهم ابراز نظر کنم اگر میخواهید سریع بخوانید در قدم اول کتاب هاییکه کم حجم هستند انتخاب کنید.وبخوانید وبعدا کتابی را بخوانید که از خود audio داشته باشد.و انرا گوش کنید تا اینکه خواندن شما پیشرفت کند.وسریع شود امتحان کردن شرط است

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نام*

ایمیل*

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم

© تمام حقوق برای پونیشا محفوظ است.

هم‌اکنون +۱۰۰ نفر در پونیشا مشغول به کار هستند.

قطع زنجیره انتقال ویروس از طریق ماندن در خانه، تنها و موثرترین راه جلوگیری از شیوع کرونا در جهان اعلام شده است.

ورود و ثبت نام

وبلاگ

در این مقاله هر آنچه درباره نظم نیاز دارید را یاد میگیرید.مباحثی مثل نظم چیست؟ چگونه ذهن منظم داشته باشیم؟ مهارت های منظم بودن چیست؟ انسان‌‌‌های منظم چه ویژگی دارند؟ فواید نظم چیست؟ چگونه در مدرسه و دانشگاه منظم باشیم؟ چگونه اتاقی مرتب داشته باشیم؟

کمربندهایتان را محکم ببندید که میخواهیم شروع کنیم.

 

چگونه به ذهن خود نظم دهیم

مغز انسان تمایل دارد کارهایی را انجام دهد که انرژی کمتری مصرف کند. بنابراین با شروع یک تغییر به اسم نظم مغز انسان با آن مقابله می کند.

 

یکی از بهترین روش ها برای افزایش نظم و انضباط در زندگی یادداشت کردن کارهایی است که به ذهن ما می آید. برای همه ما پیش آمده است که مشغول انجام کاری هستیم و ناگهان قطاری از افکاری که در حال حاضر قادر به انجام آنها نیستیم در ذهنمان عبور می کند. بهترین کار این است که آنها را از ذهنمان بر روی کاغذ منتقل کنیم. با این کار هم کیفیت کاری که انجام میدهیم بیشتر می شود هم به موقع به برنامه‌های عقب مانده مان میرسیم.

 

خیلی از ما برای اینکه منظم باشیم باید کاری را انجام دهیم که در آن لحظه حوصله آن را نداریم. جادوی ۱۵ دقیقه ای میگوید فقط ۱۵ دقیقه وقتت را برای آن کار بگذار و ناگهان از نتیجه آن متعجب شو. این قانون باعث می شود شما حوصله تان برای انجام آن کار بیشتر از قبل بشود.معمولا شروع کردن سخته.

 

بسیاری از کارهایی که ما انجام می‌دهیم بیشتر از زمانی که نیاز دارند از ما وقت می گیرند. برای حل این مشکل برای انجام آن کار، زمان حداقلی در نظر بگیرید و سعی کنید به هر سختی که شده در زمان کوتاه آن کار را به اتمام برسانید. این یکی از بهترین قوانین نظم و انضباط فردی است.

 

خیلی از کارها را می توانیم به دیگران بسپاریم با این کار برای خودمان زمان خریده‌ایم و می توانیم به کارهای مهم تر برسیم.

 

 

 

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در افزایش نظم و انضباط شما و همچنین بهبود فرایند کاری شما اهمیت دارد نکته ای است به اسم انضباط محیط فضا و مکانی که در آن مشغول زندگی یا کار کردن هستید. اگر محیط تان تمیز و منظم باشد ناخودآگاه ذهن شما هم از این نظم و تعادل الگو می‌گیرد و خود را منظم برنامه ریزی می کند. پس در هر زمان که نیاز به انجام کاری مهم داشتید حتما محیط تان را مرتب کنید. نظم بخشیدن به محیط یکی از روشهای تخلیه انرژی منفی و آرام شدن ذهن است.

 

یکی از قوانین عالم هستی این است که کل روز شما ارتباط عجیب و تنگاتنگی با لحظه بیدار شدن شما در صبح دارد. اگر دوست دارید روز خوبی داشته باشید صبح خوبی را شروع کنید. اگر دوست دارید روز منظمی داشته باشید صبح منظمی را شروع کنید.

 

اینستاگرام بیشتر از هر شبکه اجتماعی ذهن ما را به هم می ریزد و ذهن ما را به حالت بی نظمی می برد. دلیل آن هم قسمت اکسپلور اینستاگرام می باشد. اکسپلور اینستاگرام هر چیز با ربط و بی ربطی که شما بخواهید را در مقابل چشمتان قرار می دهد. از طرفی ضمیر ناخودآگاه میخواهد هر کدام از آن پست ها را بررسی و فایل بندی کند اما شما بی نهایت پست های مختلف می بینید و نمی گذارید ذهنتان در یک مسیر بماند. این خطرناک ترین کاری است که می توانید با ذهنتان بکنید. برای حل این مشکل یک راه حل بیان می کنم. آن هم این است که ترجیحا اینستاگرام تان را بر روی کامپیوتر نصب کنید. با این کار دسترسی شما به آن به حداقل می‌رسد و همچنین میتوانید از آن استفاده هم بکنید. ولی از شما خواهش می کنم که به مدت یک هفته یا حداقل سه روز اینستاگرام را از روی گوشی به کل پاک کنید و همچنین به تأثیر آن را در نظم و انضباط زندگی خود ببینید و به تمرکزی که در ذهنتان بیشتر رشد می کند توجه کنید.

 

بسیاری از اپلیکیشن ها هستند که برای مدیریت زمان و همچنین لیست های شما و کارهایی که میخواهید انجام دهید و نیاز به یادداشت دارند طراحی شدند. می توانید آنها را از سایت های مختلف دانلود کنید و استفاده کنید. یکی از بهترین ابزارهای مدیریت نظم و زمان ابزارهای گوگل است. ابزاری مثل گوگل کلندر (google calendar)و همچنین گوگل کیپ (google keep)میتوانند برای شما کاملاً اوضاع را منظم و کارها را یادآوری کنند.من به شخصه خیلی از این دو راضی هستم.

 

مهم‌ترین نکته ای که درباره منظم کردن ذهنتان باید بدانید این است که ذهن شما به صورت پیش فرض عادت به بی نظمی پیدا کرده است وگرنه شما در حال خواندن این مقاله در مورد دهم نبودید. برای اینکه بتوانید عادت نظم را تغییر دهید نیاز دارید که به مغزتان جایزه بدهید برای این کار پشت هر عادت جدید یا به اصطلاح کار منظمی که می خواهید انجام دهید یک فعالیت دوست داشتنی برای خودتان به عنوان جایزه و هدیه قرار بدید. این کار به شدت در تولید و ثبات عادت جدید تاثیر دارد. برای اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله شرطی سازی را بخوانید.

 

 

 

یک ضرب المثل معروفی است که میگوید ظاهر انسان آیینه‌ی ذهن و روانش است.یعنی اگر ذهن بهم ریخته‌ای داشته باشیم این بهم ریختگی در ظاهر ما نمایان میشود.اما چگونه ذهنی منظم داشته باشیم ؟ برای پاسخ این سوال باید سری به مغز و شیوه کار کرد اون بزنیم.به صورت خیلی خلاصه مغز انسان محل تولید ایده و خلاقیت است نه محل نگه داشتن ایده.خیلی از ما به همین علت است که همیشه آرام و قرار نداریم.یادم می‌آید خود من زمانی که دانشجو بودم و امتحان داشتم به شدت عصبی میشدم و نظم ذهنی‌ام از بین میرفت.تکلیف ایده ها باید مشخص شود.این بزرگترین راز نظم است.اگر فکری به سرتان میزند که الان زمان پیاده سازی آن نیست.آن را در جایی یادداشت کنید.به لطف تکنولوژی اپلیکیشن‌های مختلفی در این زمینه ساخته شده است.پس اگر میخواهید ذهن منظم داشته باشید آن را تا جای ممکن از ایده خالی کنید.همین

 

اگر میخواهید ذهنتان منظم باشد، باید بتوانید اطرافتان را هم ساماندهی کنید.محل کار،اتاق شخصی و هرجایی که در آن زندگی میکنید جزوی از قلمروی شماست.انظباط اطراف شما قطعا بر نحوه‌ی تفکر شما تاثیر زیادی دارد.اما چگونه اتاقمان را سامان بدهیم؟مهمترین نکته‌ای که باید رعایت کنید حذف است.فقط وسایل و مواردی که حتما نیاز دارید را نگه دارید.من یک استادی داشتم،میگفت؛ اگر برای حذف چیزی شک کردی حذفش کن! چون اگر مهم بود شک نمیکردی.خیلی از کمدهای ما محل نگهداری وسایلمان نیست.انباری های دم دستی است.امیدوارم ربط این موضوع را با قوانین معنوی مثل قانون خلاء هم بدانید.بعد از حذف میرسیم به دسته‌بندی.خیلی از ما اتاق یا محل زندگی خودمان را به شیوه‌ای که زیبا و چشم نواز باشد مرتب میکنیم.اما اولویت زیبایی نیست، دسته‌بندی است.مثل در کتابخانه شما باید کتاب‌ها را دسته‌بندی کنید.نه اینکه ترکیب رنگی بدهید.پس حواستان به دو عامل حذف و دسته‌بندی باشه.

 

مهمترین ویژگی انسان‌های منظم  قدرت تصمیم گیری خوب آنهاست.بخواهیم و نخواهیم خیلی از تصمیمات زندگی ما توسط ضمیر ناخداگاهمان گرفته میشه.وقتی شما منظم باشید مغز شما منابع بیشتری را در اختیار داره بنابراین تصمیمات با کیفت‌تری گرفته میشه.اصلا یکی از روش های جنگ روانی بهم ریختن نظم فکری طرف مقابل و بعد درخواست تصمیم‌گیری  از اون هست (این چیزها بد آموزی داره بهتون یاد بدم ولی شما بلد باشید اما جایی استفاده نکنید) این اتفاق در بعضی از املاکی ها میوفته.به طرف مقابل فشار میارند و میترسوننش که قیمتها ممکنه زیاد شه صاحبخونه پول لازمه اگر نخری ضرر کردی.اون مشتری طفل معصوم هم چاره‌ی دیگه‌ای نداره و قبول میکنه.پس اصلی‌ترین نتیجه‌ی ویژگی افراد منظم قدرت تصمیم گیری آنهاست.

 

مثل خیلی از مباحث بهبودفردی نظم هم یکی از مهارت‌های قابل یادگیری است.اما شاید خیلی از ما زمان زیادی را به صورت علی بی غم زندگی کرده باشیم.و درک این موضوع برایمان سخت باشد.فقط کافیست چند ماه به هر سختی که شده خودتان را مجبور به این کار کنید تا مسیر عصبی ‌ آن در مغزتان شکل بگیرد. انظباط  یک مهارت است. مثل ساززدن مثل‌ آشپزی مثل خوانندگی و…نیاز به تمرین دارد.

 

وقتی که در حال نوشتن این مقاله بودم خیلی جاها رو بررسی کردم و متوجه این موضوع شدم که دختر‌ها و خانوم ها علاقه‌ی بیشتری به نظم و ساماندهی زندگی دارند.حقیقتا هم همینطور است. من خودم به شخصه توانایی ریز بینی و دقت خانوم‌ها رو ندارم و خیلی جاها در خوش فکری آنها سپر انداخته ام.دخترها و به صورت کلی خانوم ها به دلیل اینکه می‌توانند چندکار را با هم انجام بدهند و این امر برای عموم آقایان یک افسانه‌ي دست نیافتنی هست، خیلی راحت نظم را یاد میگیرند.این مهارت در همسرداری و فرزند پروری یکی از قدرتهای شگفت‌انگیز زن به حساب میآید.

 

چگونه به ذهن خود نظم دهیم

اگر میخواهید در یک فضا یا محیطی مثل مدرسه و دانشگاه منظم باشید، باید قبل از هرچیز قوانین آن محیط را خوب بدانید و بخوانید و سعی کنید به صورت عملی اجرا کنید.خیلی از افراد را دیده ام که در ترم اول داشنگاه دچار بحران‌‌های مختلفی میشوند بخش زیادی از این بحران‌‌ها و سوتی ها بلد نبودن قوانینه.قوانین ارتباط با جنس مکمل قوانین دانشگاه و… پس اگر  میخواهید در یک فضای جدید مثل مدرسه و دانشگاه و یک شهر یا کشور جدید فردی منضبط باشید حتما قوانین را به صورت کامل بدانید.

برای داشتن یک زندگی منظم شما باید به مبحثی به اسم تمرکز آشنایی داشته باشید! نظم و تمرکز و مدیریت زمان چند مبحث وابسته هستند.خیلی از افراد به این موضوع فکر ‌می‌کنند که میتوانند بدون اینکه منظم باشند متمرکز باشند یا بدون فهمیدن مباحث مدیریت زمان می‌توانند منظم باشند.برای درک بهتر همین موضوع پیشنهاد می‌کنم حتما حتما خلاصه‌ی کتاب کار عمیق را مطالعه کنید و سعی کنید مفاهمیم آن را در زندگی شخصیتان به کار برید.

این دوره بالاخره نظم را به زندگی شما می‌اورد☝🏼


نه دامی‌ است، نه زنجیر! همه بسته چراییم؟!🤔

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

سلام مطالبتون عالی وآموزنده👌👌برنامه ریزی روزانه✏ یکی از عواملی که باعث میشه از سردرگمی دربیایم ونظم در زندگیمون ایجاد کنیم😀 ومانع بسیاری از استرس های روزانه میشه🤗 وقتی برنامه داشته باشیم می دونیم که چه کاری رو چه زمانی انجام بدیم واین استرس کارهارو کاهش میده وباعث میشه بهتر کارهامون رو انجام بدیم .✌☺
اگر تا به حال طوری زندگی کردین که مدام روزتون برای انجام کارها با استرس گذشته وآخرش هم هیچ کدوم رو انجام ندادین☹ بیاین بایک برنامه خوب مهم ترین کار هاتون رو اول قرار بدین😄 وطبقش پیییش برین✌ توجه داشتته باشین که یک برنامه خوب دو مرحله داره :قبل از عمل با فکر وتدبیردر نظر گرفته شده باشه😌 ومرحله بعد عمل کردن بهش که نقش اساسی ومهم داره😀💪🏻
پس پیییش به سوی یک برنامه رییزی خوب وعاالی😀

ممنون از توضیحات عالی شما

با سلام ممنون بابت مطالب خوب شما تشکر سیستم خلاءhttps://parsvacuumpumps.com/

سلام از مطلالب خوبتون..فقط کاش ادم هر چی یاد میگیره بلافاصله بهش عمل کنه اینطوری خیلی موفق تر میشه..متاسفانه ما بیشتر انباشت اطلاعات تو ذهن داریم تا عمل ب هیلی از اون ها..

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

مرا با ایمیل از پاسخ کامنتم مطلع کنید.

من بهامین دادرس هستم و به علاقه‌مندان رشد و بهبود فردی کمک می‌کنم که چطور با یادگیری NLP(برنامه‌ریزی عصبی کلامی) مهارت‌های خود را در زندگی به صورت خیلی سریع و مهندسی معکوس شده رشد دهند.مهارت‌هایی مثل هدفگذاری و ارتباط موثر و سخنرانی و کسب‌ درآمد و اعتماد به نفس و افزایش فروش و…

از درون ذهن با شما حرف ‌می‌زنیم…🧠

ورود


نام کاربری:


رمز عبور:


چگونه به ذهن خود نظم دهیم
چگونه به ذهن خود نظم دهیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *