چگونه ترس از رابطه نداشته باشیم

 
helpkade
چگونه ترس از رابطه نداشته باشیم
چگونه ترس از رابطه نداشته باشیم

ترس از دخول ، یکی از انواع اختلالات جنسی در میان زنان است که انقباض غیر طبیعی ثلث خارجی مهبل مانع از نزدیکی می‌شود. از آنجایی که اکثر دختران در برقراری رابطه جنسی دچار استرس، فشار و هیجانات منفی می‌شوند، مردان باید قبل از رابطه جنسی  برای کاهش این استرس و فشار روانی همسرشان، از نظر عاطفی زمان و وقت لازم را بگذارند. در غیر این صورت هیچ یک از طرفین در زمان برقراری رابطه جنسی احساس رضایت نخواهند داشت. بسیاری از دختران جوان بعد از ازدواج به دلیل وجود یک ترس ناخود آگاه از رابطه جنسی و از دست دادن بکارتشان دچار ترس از دخول می‌شوند. یکی از پیامد‌های مهم این استرس و اضطراب، منقبض شدن شدید مجرای تناسلی است که برقراری رابطه جنسی و دخول را سخت و حتی غیر ممکن می‌‌کند. مشاوره جنسی می‌تواند در این زمینه موثر باشد.

از جمله مهمترین دلایل موجود برای ترس از دخول در زنان  می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

به طور کلی احساس درد دخول در زنان می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. که در ادامه مهمترین دلایل احساس درد در هنگام نزدیکی را بیان کرده‌ایم:

1. احساس درد در هنگام نزدیکی در بسیاری از موارد ذاتی است و ریشه عصبی دارد. بسیاری از زنان به دلایل مشکلات روحی و روانی که دارند در زمان برقراری رابطه جنسی دچار احساس ترس می‌شوند که برای درمان آن حتما باید از مشاوره جنسی استفاده نمایند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درد دخول کلیک کنید.

2. احساس درد در هنگام نزدیکی ریشه در تجربه‌های جنسی ناکافی در افراد دارد. در شرایطی که زوجین در این زمینه آموزش ندیده باشند برقراری رابطه جنسی نه تنها برایشان ایده آل نیست بلکه می‌تواند دردناک نیز باشد. متاسفانه بسیاری از زوجین استفاده از تکنیک‌های جنسی را نادیده می‌گیرند.چگونه ترس از رابطه نداشته باشیم

3. دلیل احساس درد در هنگام برقراری رابطه جنسی در بعضی از مواقع ناشی از عفونت‌های دستگاه تناسلی زنان می‌باشد. کسانی که با چنین مشکلی مواجه هستند حتما باید به متخصصین زنان و زایمان مراجعه کرده و از درمان و مصرف دارو بدون تجویز جدا خودداری کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه انواع اختلالات جنسی کلیک کنید.

بسیاری از کژکاری‌های جنسی از استرس و عدم آمادگی روانی ناشی می‌شود. برقراری رابطه زناشویی برای اولین بار برای زوجین می‌تواند بسیار استرس زا باشد. به ویژه زمانی که زوجین به خصوص زنان آگاهی چندانی از چگونگی برقراری این رابطه نداشته باشند. تجربه اول در رابطه جنسی، روی استقبال زوجین برای برقراری روابط جنسی بعدی و زندگی جنسی رضایت بخش آنان نقش بسزایی دارد. در صورتی که تجربه جنسی اول ناموفق و استرس زا باشد می‌تواند تا سال‌های سال باعث نارضایتی جنسی و ترس از دخول شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه کژکاری‌های جنسی کلیک کنید.

زمانی که زوجین تمایل به برقراری رابطه جنسی دارند باید تلاش کنند تا شرایطی آرام و مناسب را برای برقراری رابطه جنسی فراهم کنند. به هیچ وجه نباید یکی از زوجین، طرف دیگر را به برقراری رابطه جنسی برخلاف میلش مجبور کند. چرا که چنین رفتار‌هایی سبب سردی زوجین و ایجاد استرس در برقراری رابطه‌های جنسی بعدی می‌شود. زوجین باید در تلاش برای حمایت عاطفی و لذت بردن یکدیگر از روابط جنسی‌شان باشند.

فوبیای جنسی یا ترس از برقراری رابطه جنسی در افراد یک حالت روانی است که در این حالت زنان و مردان از برقراری رابطه جنسی و مقاربت‌های جنسی ترس دارند. گاهی اوقات این ترس و فوبیا در افراد به حدی شدید است که احتمال دارد زوجین تا سال‌ها بعد از ازدواج هنوز هم رابطه جنسی و زناشویی برقرار نکرده باشند. مبتلا شدن افراد به خصوص زنان به فوبیای نزدیکی و دخول، معمولا ریشه در خاطرات و تجربیات تلخ آنان در گذشته دارند، مانند شنیدن خاطرات تلخ دیگران از رابطه جنسی، دیدن روابط زناشویی ناسالم والدین، افسردگی، کودک آزاری جنسی (در گذشته مورد تجاوز جنسی قرار گرفتن) و ازدواج‌های اجباری سبب به تعویق انداختن رابطه زناشویی و ترس از دخول می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه کودک آزاری جنسی کلیک کنید.

سبک زندگی‌های امروزی سبب شده تا افراد بیشتر متحمل فشار و استرس ناشی از مسائل کاری و خانوادگی یا مبتلا شدن به بیماری‌های مختلف ازجمله فشار خون، مشکلات روحی و گوارشی شوند. همین امر سبب خستگی، نداشتن تناسب اندام، ترس از ناتوانی‌های جنسی، دردناک بودن رابطه، هراس از بارداری و ترس از اولین رابطه‌های جنسی در اوایل ازدواج می‌شود. همین فشار‌ها و مشغله‌های کاری و خانوادگی می‌تواند شور و اشتیاق افراد را برای برقراری رابطه جنسی خاموش کند. ولی سرد مزاجی مردان و زنان در دوران بارداری و بعد از بچه دار شدن و در دوران سالمندی شایع‌تر می‌باشد.

بهبود مشکلات جنسی زنان، نیازمند بردباری و همکاری شریک جنسی آنان دارد. پس هنگام برقراری رابطه جنسی مرحله برانگیختگی و تحریک را فراموش نکنید و دخول را پس از پیش‌نوازی کافی انجام دهید. برای برقرای رابطه جنسی به زور متوسل نشوید و تمایل همسرتان را در نظر بگیرید. مراجعه به مشاوره جنسی تخصصی کمک می‌کند تا با آگاهی از تکنیک‌های اصولی برای تحریک زنان و آشنایی بیشتر با آناتومی بدن آنان بتوانید معاشقه بهتری انجام دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشکلات جنسی زنان کلیک کنید.

آمیزش درمانی، یکی از راه‌هایی است که در درمان ترس از دخول استفاده می‌شود. در واقع طی جلسات مشاوره روانشناسی، اطلاعاتی جامع در مورد آناتومی دستگاه تناسلی و اتفاقاتی که در مراحل چرخه پاسخ جنسی و نزدیکی اتفاق می‌افتد در اختیار زوجین قرار می‌گیرد. آگاهی از مسائل جنسی به نوبه خود باعث کاهش ترس از دخول می‌شود. درمانگر همچنین تکنیک‌های آرام سازی پیش رونده را به شما آموزش می‌دهد تا بتوانید به تدریج عضلات کف لگن را شل و منقبض کنید و با ایجاد فضای روحی مناسب به تدریج برای رابطه جنسی و دخول آماده شوید.

تمرین‌های آرام سازی، شیوه‌های صحیح تنفس و ماساژ جنسی روش‌های مناسبی برای تنش زدایی بدن هستند. استفاده از دیلاتور‌های واژن روش دیگری است که برای درمان ترس از دخول به کار می‌رود. روش کار به این صورت است که سر مخروطی شکل دیلاتور را داخل واژن می‌کنید و به تدریج عضله‌های واژن منعطف‌تر می‌شوند. حتی می‌توانید از شوهر خود بخواهید که دیلاتور را وارد واژن کند تا در نهایت برای نزدیکی و رابطه جنسی آماده شوید.  

کمک گرفتن از روانشناس برای درمان مشکلات جنسی همچون ترس از دخول بسیار ضروری است. اما بسیاری از افراد در هنگام صحبت در مورد مشکلات و روابط جنسی خود معذب می‌شوند و نمی‌توانند درمان را به خوبی ادامه دهند. مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی این امکان را برای شما مهیا کرده تا در هر کجا که هستید به صورت تلفنی با مشاوران تماس بگیرید و همان مشاوره حضوری با کیفیت را از طریق تلفن دریافت نمایید. متخصصان و روانشناسان حامی هنر زندگی در خدمت شما هستند تا در این زمینه یاری‌تان کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره جنسی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از دخول می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق شماره 02122018502 و یا از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی تخصصی کشور با مجرب ترین مشاوران روانشناسی پاسخگوی سوالات و مشکلات شما در زمینه های مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربیت کودک ، جوانان ، مهارت های ارتباطی ، ترک اعتیاد ، مشاوره روانشناسی ، روان درمانی و … می باشد. به امید زندگی شاد و سالم برای یکایک مردم ایران…

با عضویت در خبرنامه، از جدیدترین و بهترین کتاب ها و مقالات روانشناسی اطلاع پیدا کنید…

© کلیه حقوق برای حامی هنر زندگی محفوظ می باشد. انتشار مقالات با ذکر منبع بلامانع می باشد.

رواندرمانی

توانبخشی

مشاوره

ترس زنان از دخول چه علتی دارد و چطور درمان می شودچگونه ترس از رابطه نداشته باشیم

ترس از رابطه جنسی یا ترس از دخول، از شایع ترین اختلالات جنسی در میان خانم ها به حساب می آید که باعث انقباض در اندام تناسلی خانم شده و مانع انجام این رابطه می شود. البته همه ی دختران در هنگام برقراری رابطه، خصوصا برای بارهای اول دار استرس و اضطراب و کمی ترس می شوند اما اگر مرد بتواند به درستی و با صرف زمان لازم، خانم را از نظر عاطفی آماده کند، این ترس و اضطراب از رابطه جنسی کاهش پیدا می کند. ترس برخی از دختران، قبل از برقراری اولین رابطه جنسی، به خاطر ترس از دست دادن پرده بکارتشان است که باعث می شود از رابطه جنسی ترس داشته باشند. بدیهی است که نتیجه ی ترس از رابطه جنسی تنگ شدن مجرای تناسلی و در نتیجه، سخت یا غیر ممکن شدن دخول است. برای درمان ترس از رابطه جنسی در خانم ها، بهترین کار مشاوره جنسی است.

یکی از دلایلی که می تواند بانوان را از یک رابطه جنسی دور کند و ترس را برای آن ها به همراه بیاورد، احساس درد در رابطه های قبلی است. احساس درد دلایل مختلفی می تواند داشته باشد.

برای زن و مردی که رابطه ی جنسی را تاکنون تجربه نکرده اند، اولین آمیزش بسیار استرس زا خواهد بود و همین تجربه، روی روابط بعدی و زندگی جنسی آن ها تاثیر گذار خواهد شد. به همین علت، بهتر است زوجین، قبل از برقراری رابطه، آموزش های لازم را دریافت کنند.

هنگامی که مرد، همسر خود را به برقراری رابطه جنسی مجبور می کند، به دلیل آماده نبودن زن و نبود بستر روانی مناسب، زن تجربه نامناسبی کسب می کند که باعث شده در آینده، از رابطه جنسی ترس داشته باشد.

فوبیای جنسی، یکی از انواع فوبیاها است که در آن شخص به شدت از رابطه جنسی وحشت دارد. این حالت باعث می شود که گاه تا سالها بعد از ازدواج، زوج اقدام به برقراری رابطه جنسی نکنند. فوبیای جنسی معمولا ریشه در تجربیات گذشته یا شنیدن خاطرات جنسی ناسالم دارد و نیاز به درمان و روانکاوی دارد.

فشارهای کاری، باعث ایجاد استرس و اضطراب در زندگی افراد شده که این قضیه می تواند در زندگی جنسی فرد نیز تاثیر گذار باشد. به نحوی که شور و اشتیاق فرد برای رابطه جنسی کاهش پیدا می کند و در مواردی، ترس از رابطه جنسی را به همراه دارد.

برای درمان مشکلات جنسی در خانم ها، همکاری همسر و یا شریک جنسی خانم تاثیر بسیار مهمی دارد. مرد باید در هنگام رابطه جنسی آرامش و بردباری به خرج دهد و همچنین مراحل پیش از دخول مانند برانگیختگی و تحریک را نیز به صورت کامل پیش ببرد. همچنین مرد باید درصورت تمایل همسر اقدام به دخول کند و تا زمانی که همسرش ناراضی از این کار است، به زور متوسل نشود. اگر از روش های علمی برای تحریک خانم ها باخبر نیستید می توانید از مشاوره های جنسی تخصصی استفاده کنید تا رابطه جنسی را برای خودتان و همسرتان لذت بخش تر کنید.

سکستراپی یا آمیزش درمانی، یکی از روش هایی است که برای درمان ترس از دخول و رابطه جنسی در زنان استفاده می شود. در طی جلسات سکس تراپی، از مراحل رابطه جنسی، آناتومی بدن زن و مرد و روش های تحریک صحبت می شود و آموزش های لازم برای برقراری یک رابطه مناسب به زوج داده می شود. همچنین درمانگر به خانم روش های آرام سازی و ریلکسیشن را توضیح می دهد تا بتواند اندام جنسی را مهیای برقراری رابطه کند.

ماساژ جنسی هم روش مناسبی است که در این جلسات، به همسر خانم آموزش داده می شود تا بتواند بدن همسر خود را برای رابطه آماده کند. همچنین می توان از ابزارهای جنسی مانند دیلاتور واژن برای آماده سازی جنسی استفاده کرد.

اگر تکنیک های بالا برای شما کارساز نبود یا می خواهید به صورت تخصصی از خدمات مشاوره جنسی و سکستراپی به صورت حضوری یا تلفنی استفاده کنید، می توانید با کلینیک روانشناسی ذهن آرا تماس بگیرید.

مشاوره تخصصی در حوزه اختلالات روانشناسی و اضطرابی

مرکز روانشناسی و مرکز مشاوره ذهن آرا، تخصصی ترین کلینیک روانشناسی در تهران است که تشخیص و درمان اختلالات روانشناسی را در بالاترین سطح ممکن ارائه می دهد. وجه تمایز کلینیک روانشناسی ذهن آرا، تشخیص دقیق، رویکرد تخصصی و تجربه محور و درمان چندبعدی همراه با تکنولوژی روز دنیاست.

آدرس: خیابان شریعتی، دوراهی قلهک، اول خیابان بصیری، پلاک ۱۷، واحد ۲، مرکز روانشناسی ذهن آرا

شماره تماس رزرو وقت:

۲۲۰۰۶۶۰۸ – ۲۲۶۰۵۴۴۱ – ۲۲۶۴۲۱۷۸

تماس در ایام تعطیل: ۰۹۳۳۰۷۹۵۰۴۰

ساعات کاری: ۹ صبح الی ۲۱

ایمیل: Info@zehnaraclinic.com

تشخیص و ارزیابی، استعدادیابی

مشاوره ازدواج، مشاوره خانواده

مشاوره شغلی، مشاوره تحصیلی

روانشناسی کودک، توانبخشی شناختی

رواندرمانی و روانکاوی، درمان وسواس

مشاوره طلاق و جدایی

شبکه های اجتماعی

 

مطالب پر بازدید

آغاز هر رابطه ای خوب است و سرشار از خوشحالی برای طرفین ، اما گاهی اوقات احساسات و افکار مختلف باعث ایجاد ترس و ناراحتی هایی در بین طرفین می شود. اگر از این موضوع جلوگیری نشود گاهی اوقات امکان از بین رفتن رابطه وجود دارد.


چگونه ترس از رابطه نداشته باشیم

وقتی می شنویم یک زوج از هم جدا شده اند، اولین علتی که به ذهنمان خطور می کند، این است که با هم تفاهم نداشته اند یا تربیت متفاوت و اختلاف فرهنگی باعث ایجاد این جدایی شده است و کمتر کسی به این نکته توجه می کند که استرس زیاد هم می تواند باعث ازهم پاشیدن رابطه ​ شود. درواقع هرچه میزان استرس زندگی بیشتر باشد، آمادگی برای دعوا و نزاع و نارضایتی از زندگی زناشویی بیشتر می شود.

به گفته یک روان شناس، استرس زیاد چه به خاطر مسائل کاری و مشکلات خانوادگی و چه به علت خستگی، نداشتن تناسب اندام، ترس از ناتوانی جنسی، رابطه دردناک، هراس از بارداری و ترس از برقراری روابط زناشویی بخصوص در اوایل ازدواج باشد، می تواند​ آتش شور جنسی را خاموش کند. این استرس می تواند در هر سنی و برای هر دو جنس اتفاق بیفتد، ولی اغلب ابتدای ازدواج و در دوران بارداری و یائسگی زنان و در دوران سالمندی مردان شایع تر است.

 

امروزه ثابت شده اختلالات اضطرابی با تشدید بسیاری از بیماری ها ازجمله بیماری های قلبی، دیابت، پرفشاری خون، اختلالات گوارشی و روحی می تواند عملکرد جنسی زن و مرد را مختل کند و باعث زودانزالی، ناتوانی و بی میلی جنسی در مردان و کاهش برانگیختگی و نرسیدن به ارگاسم در زنان شود و می توان گفت استرس و اختلال های جنسی بر یکدیگر اثر متقابل دارند. یعنی استرس ممکن است به بروز مشکلات جنسی در فرد بینجامد یا بر عکس مشکلات جنسی به عنوان عاملی اضطراب آفرین بر زندگی فرد سایه بیفکند.

 

اما باید این حقیقت را پذیرفت که پاسخ افراد به تغییرات زندگی متفاوت است و حتی یک استرس یا مشکل کوچک هم می تواند فرد را از چند ساعت تا چند روز درگیر کند و انگیزه و انرژی بدن را برای داشتن یک رابطه زناشویی مطلوب تقلیل دهد.

 

 

استرس در روابط عاطفی و زناشویی می تواند باعث شود همسران به جای ارائه رویکردهای ارتباطی ـ عاطفی از رویکردهای ارتباطی ـ اجتنابی استفاده کنند.

 

کبری ایمان نژاد، کارشناس ارشد روان شناسی در این باره می گوید: استرس و نگرانی یکی از زوجین یا هر دوی آنها باعث می شود رابطه زناشویی موفقیت آمیز و لذت بخشی را تجربه نکنند و به جای تمرکز بر لذت بردن از رابطه، ذهنشان درگیر نگرانی ها و استرس ها باشد. تکرار چنین تجربه ای در روابط جنسی ممکن است اضطراب های شدیدی در همسران پدید آورد و باعث شود یکی از طرفین به دلیل اضطراب و تجربه های ناموفق گذشته از همسرش دوری کرده ، به دلایل غیرمنطقی مانند خستگی، بی میلی، نداشتن زمان کافی یا مشغله های دیگر از برقراری این ارتباط خودداری کند. با ادامه این نگرش به آرامی افکار منفی در ذهن زوجین شکل می گیرد و روابط زناشویی خود را شکست خورده قلمداد کرده و حالا دیگر دو طرف از انجام روابط خودداری می کنند که تبعات آن ناسازگاری و نارضایتی از زندگی زناشویی و در نهایت جدایی و متارکه خواهد بود.

 

این روان شناس تصریح می کند: معمولا همسران در بسیاری از موارد به اشتباه، علت نداشتن رابطه زناشویی را بروز مشکلات جنسی عنوان می کنند، حال آن که استرس و مشکلات ارتباطی بین فردی دلیل اصلی نداشتن این ارتباط است.

 

 

به گفته ایمان نژاد، گاهی هم زوجین به دلیل علاقه ای که به یکدیگر دارند، اجتناب از برقراری رابطه را راه حلی مطمئن برای کاهش بحث ها و نگرانی های خود در نظر می گیرند و همه توجه و تمرکزشان را بر مسائل دیگر زندگی مانند روابط دوستانه و بین فردی، مسائل کاری و… معطوف کرده و عملا از پرداختن به روابط زناشویی پرهیز می کنند، غافل از این که استرس و اضطرابی که این گونه سرکوب می شود تاثیرهای مخربی بر عواطف و هیجان های بین فردی می گذارد و مشکل را حادتر می کند که در این شرایط زوجین باید بلافاصله به افراد متخصص مراجعه کنند تا با بررسی و ارزیابی دقیق روابط بین فردی، علل مشکلات زناشویی شناسایی و در نهایت با ارائه درمان ها و آموزش ها مشکل حل شود.

 

 

ایمان نژاد به علت دیگر بروز استرس و اضطراب در روابط زناشویی می پردازد و می گوید: بسیاری از زوجین به دلیل این که در طول رابطه جنسی درک نمی شوند یا ترس از ارضا نشدن یا عدم ارضای طرف مقابل دارند یا اصول و روش های رابطه جنسی را نمی دانند، دچار اضطراب شده و همین باعث اختلالات جنسی در مرد یا زن می شود.

 

البته تحقیقات نشان داده است استرس الزاما موجب کاهش میل جنسی نمی شود و درجه آن در زنان و مردان متفاوت است.

 

ه طور مثال مردان بهتر از زنان می توانند بر استرس خود غلبه کنند، ولی زنان در شرایطی که خسته و مضطرب هستند یا آرزوها و تمایلات مختلفشان برآورده نشده است، از نظر جنسی ضعیف می شوند که به توصیه مشاوران سلامت جنسی، مردان باید قبل از برقراری رابطه از نظر عاطفی وقت لازم را برای رفع تنش و آمادگی روحی همسر به کار گیرند چراکه اگر یکی از زوجین در زمان برقراری روابط دچار استرس، فشار و هیجانات منفی باشد هیچ یک از طرفین احساس رضایت نخواهد داشت.

 

 

​ مشکل شایع دیگر​​ برقراری روابط زناشویی برای اولین بار است که می تواند بسیار استرس زا باشد، بویژه اگر زوج یا زوجه آگاهی چندانی از چگونگی برقراری این روابط نداشته و به میزان کافی آموزش ندیده باشند. به گفته ایمان نژاد، روابط جنسی اولیه زن و مرد اگر بخوبی انجام شود در استقبال زوجین برای برقراری مجدد این روابط و در نتیجه، داشتن زندگی جنسی رضایت بخش نقش بسزایی دارد.

 

او بیان می کند: تجربه جنسی ناموفق و استرس زای اولیه می تواند تا سال ها بدون آن که دلیل خاص و مشخصی داشته باشد موجب کارکرد بد جنسی زوجین شود. بنابراین توصیه می شود در طول مشاوره قبل از ازدواج درباره این مساله بوضوح به زوجین آگاهی داده شود.

 

 

به گفته یک روانپزشک، اگر زوجین به داشتن رابطه زناشویی تمایل دارند باید با کاهش استرس و فراهم آوردن شرایط محیطی و روانی مناسب برای برقراری رابطه اقدام کنند و هرگز یکی از طرفین، دیگری را برخلاف میلش وادار به این کار نکند یا در صورت ناتوانی در برقراری این روابط یکدیگر را متهم به ناآگاهی نکنند، زیرا چنین رفتاری موجب سردی و استرس در تمایلات جنسی و مشکلات بعدی می شود. حمایت عاطفی و تلاش برای لذت بردن زن و شوهر از یکدیگر، شرط اصلی موفقیت در تجربه های جنسی اولیه است و سایر مهارت ها آموختنی است.

 

 

آگاهی از تفاوت های فردی و سعی در درک و احترام به یکدیگر، اطلاع از کارکرد اندام های تناسلی، آگاهی از چگونگی ارتباط کلامی و غیرکلامی رضایت بخش، تخیل و تمرکز حسی، حداکثر تلاش برای آمادگی دو طرف، چگونگی شکل گیری میل جنسی و به ارگاسم رسیدن، تلاش برای لذت بردن، داشتن حداقل میل جنسی برای برقراری رابطه، داشتن مهارت های عاطفی لازم، امتحان شرایط مختلف و متنوع برای برقراری رابطه مورد نظر و انتخاب مکان و زمان متفاوت از اصلی ترین اصول شکل گیری یک رابطه مطلوب است.

 

چگونه ترس از رابطه نداشته باشیم

​به توصیه روان شناسان برای داشتن یک رابطه سالم، ابتدا باید رابطه عاطفی را بهبود بخشید تا احساس خجالت و غریبگی، رابطه ای مصنوعی و اجباری در پی نداشته باشد . همچنین لازم است بدانید صرفا عشق و علاقه برای داشتن میل جنسی کافی نیست و زن و مرد باید نسبت به یکدیگر جذابیت جنسی نیز داشته باشند که این جذابیت با کسب مهارت های عاطفی و جنسی و گفت وگو و به تفاهم رسیدن در نیازها و خواسته های معقول یکدیگر ایجاد می شود.

 

 

بد نیست بدانید گاهی استرس​ عامل برانگیزاننده و تشدیدکننده ​ رابطه جنسی به شمار می رود و به نوعی در ذهن و تخیل فرد به طور دائم می ماند، یعنی فرد از طریق تکرار مداوم این روابط آلام عاطفی و عقده های روانی خود را تسکین می دهد. اعتیاد به رابطه جنسی در هر دو جنس زن و مرد مشاهده شده است. درواقع انجام این روابط سبب آزادسازی آدرنالین و اندورفین شده، به فرد احساس سرخوشی می دهد و به طور موقت آرام می شود. این افراد گاهی با وجود همسر برای تخلیه استرس و اضطراب خود به عادات نامناسب جنسی روی می آورند که خود در بروز اختلالات جنسی و حتی ناباروری بی تاثیر نیست.

مطالب مرتبط

هماهنگی جهت تبلیغات: 02123051172

مجری انحصاری نیتیو، سنجاق

کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز و به نقل از مثبت زندگی، به توصیه مشاوران سلامت جنسی، مردان باید قبل از برقراری رابطه از نظر عاطفی وقت لازم را برای رفع تنش و آمادگی روحی همسر به کار گیرند چراکه اگر یکی از زوجین در زمان برقراری روابط دچار استرس، فشار و هیجانات منفی باشد هیچ یک از طرفین احساس رضایت نخواهد داشت.

بسیاری از دختران جوان که تازه ازدواج می کنند به دلیل ناخوداگاه ترس از رابطه جنسی و از دست دادن بکارت دچار اضطراب و استرس می شوند و به همین دلیل در هنگام رابطه جنسی دچار انقباض شدید مجرای تناسلی می شوند و برقراری رابطه جنسی و دخول بسیار سخت و حتی غیر ممکن می شود.

ترس از رابطه جنسی یا فوبی جنسی به یک حالت روانی اطلاق می شود که در آن حالت زن و ندرتا مرد از برقراری ارتباط جنسی یا مقاربت جنسی می هراسد. گاهی اوقات این اختلال یا فوبی به حدی شدید است که مشاهده شده سالها پس از ازدواج هنوز رابطه زناشویی برقرار نمی شود (به وفور مشاهده شده است). گاهی اوقات حتی جراحی صورت می گیرد اما باز این مشکل ارتباط وجود دارد. بسیاری از اوقات پس از مدتی مردی که همسرش چنین مشکلی دارد نیز دچار مشکل جنسی می گردد.

از جمله علل روانی این اختلال خاطرات و تجربیات تلخ گذشته است که عبارتند از: شنیدن خاطرات تلخ دیگران، افسردگی (معمولا چنین افرادی افسرده هستند)، مورد هتک حرمت و تجاوز جنسی قرار گرفتن، به تعویق انداختن رابطه زناشویی هنگامی که برقراری ارتباط بلا مانع باشد وغیره.

فوبی جنسی در ارتباط با مردان به این صورت است که مرد نعوظ خود را که تا قبل از ارتباط کامل است به محض نزدیک شدن به دلایل مختلف از جمله استرس و اضطراب از دست می دهد.چگونه ترس از رابطه نداشته باشیم

متاسفانه استرس زیاد چه به خاطر مسائل کاری و مشکلات خانوادگی و چه به علت خستگی، نداشتن تناسب اندام، ترس از ناتوانی جنسی، رابطه دردناک، هراس از بارداری و ترس از رابطه جنسی بخصوص در اوایل ازدواج باشد، می تواند آتش شور جنسی را خاموش کند. این استرس می تواند در هر سنی و برای هر دو جنس اتفاق بیفتد، ولی اغلب ابتدای ازدواج و در دوران بارداری و یائسگی زنان و در دوران سالمندی مردان شایع تر است.

امروزه ثابت شده اختلالات اضطرابی با تشدید بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری های قلبی، دیابت، پرفشاری خون، اختلالات گوارشی و روحی می تواند عملکرد جنسی زن و مرد را مختل کند و باعث زودانزالی، ناتوانی و بی میلی جنسی در مردان و کاهش برانگیختگی و نرسیدن به ارگاسم در زنان شود و می توان گفت استرس و اختلال های جنسی بر یکدیگر اثر متقابل دارند. یعنی استرس ممکن است به بروز مشکلات جنسی در فرد بینجامد یا بر عکس مشکلات جنسی به عنوان عاملی اضطراب آفرین بر زندگی فرد سایه بیفکند.

اما باید این حقیقت را پذیرفت که پاسخ افراد به تغییرات زندگی متفاوت است و حتی یک استرس یا مشکل کوچک هم می تواند فرد را از چند ساعت تا چند روز درگیر کند و انگیزه و انرژی بدن را برای داشتن یک رابطه زناشویی مطلوب تقلیل دهد.

استرس در روابط عاطفی و زناشویی می تواند باعث شود همسران به جای ارائه رویکردهای ارتباطی ـ عاطفی از رویکردهای ارتباطی ـ اجتنابی استفاده کنند. گاهی هم زوجین به دلیل علاقه ای که به یکدیگر دارند، اجتناب از برقراری رابطه را راه حلی مطمئن برای کاهش بحث ها و نگرانی های خود در نظر می گیرند و همه توجه و تمرکزشان را بر مسائل دیگر زندگی مانند روابط دوستانه و بین فردی، مسائل کاری و… معطوف کرده و عملا از پرداختن به روابط زناشویی پرهیز می کنند، غافل از این که استرس و اضطرابی که این گونه سرکوب می شود تاثیرهای مخربی بر عواطف و هیجان های بین فردی می گذارد و مشکل را حادتر می کند.

در این شرایط زوجین باید بلافاصله به افراد متخصص مراجعه کنند تا با بررسی و ارزیابی دقیق روابط بین فردی، علل مشکلات زناشویی شناسایی و در نهایت با ارائه درمان ها و آموزش ها مشکل حل شود. بسیاری از زوجین به دلیل این که در طول رابطه جنسی درک نمی شوند یا ترس از ارضا نشدن یا عدم ارضای طرف مقابل دارند یا اصول و روش های رابطه جنسی را نمی دانند، دچار اضطراب شده و همین باعث اختلالات جنسی در مرد یا زن می شود.

البته تحقیقات نشان داده است استرس الزاما موجب کاهش میل جنسی نمی شود و درجه آن در زنان و مردان متفاوت است. به طور مثال مردان بهتر از زنان می توانند بر استرس خود غلبه کنند، ولی زنان در شرایطی که خسته و مضطرب هستند یا آرزوها و تمایلات مختلفشان برآورده نشده است، از نظر جنسی ضعیف می شوند که به توصیه مشاوران سلامت جنسی، مردان باید قبل از برقراری رابطه از نظر عاطفی وقت لازم را برای رفع تنش و آمادگی روحی همسر به کار گیرند چراکه اگر یکی از زوجین در زمان برقراری روابط دچار استرس، فشار و هیجانات منفی باشد هیچ یک از طرفین احساس رضایت نخواهد داشت.

مشکل شایع دیگر برقراری اولین رابطه زناشویی است که می تواند بسیار استرس زا باشد، بویژه اگر زوج یا زوجه آگاهی چندانی از چگونگی برقراری این روابط نداشته و به میزان کافی آموزش ندیده باشند. روابط جنسی اولیه زن و مرد اگر بخوبی انجام شود در استقبال زوجین برای برقراری مجدد این روابط و در نتیجه، داشتن زندگی جنسی رضایت بخش نقش بسزایی دارد.

سعی کنید علت استرس خود را شناخته و جهت رفع آن قدم به قدم با کمک یک روانشناس عمل نمایید. همسرتان را درک کنید و به نیاز او احترام بگذارید. در روابط عاطفی خود تغییر ایجاد کنید و تلاش مشترکی را برای رفع مشکل آغاز کنید. البته بهترین راهکار برای شما مراجعه به روان درمانگر و درمانگر جنسی است.

بسیاری از افراد به نوعی با اضطراب رابطه جنسی مواجه هستند. از طرفی راه دادن یک نفر دیگر به یکی از خصوصی ترین بخش های زندگی، یک ارتباط بسیار نزدیک و افشاگرانه به نظر می رسد.

مشکل اینجاست که بیشتر افراد فکر می کنند که سایرین همیشه یک رابطه جنسی رضایت بخش و بدون هیچ گونه مشکلی دارند و همین قضیه می تواند اضطراب را بیشتر نیز کند.

یک متخصص رفتار شناسی جنسی با بیان اینکه بسیاری از جوانان در آغاز زندگی زناشویی به دلیل نداشتن تجربه جنسی دچار استرس و اضطراب از شروع یک رابطه جنسی می شوند، گفت:این یکی از مشکلات شایع جوانان ماست.

طبیعی است که افراد وقتی آگاهی کافی نداشته باشند دچار مشکل می شوند. آنچه قرار است در نخستین رابطه جنسی تجربه شود نباید چند روز قبل از آن فرد در معرض اطلاعات قرار گیرد که اغلب منابع اطلاعاتی برای این نوع آموزش ها منابع درستی هم نیستند.

وی ادامه داد:تربیت جنسی ناکافی و نادرست در طول زندگی مخصوصا بلوغ فرد را دچار مشکل می کند.لذا مشاوره های قبل از ازدواج ضروری است و بهترین کار این است که از منابع درست اطلاعاتی مشاوره بگیرند.چگونه ترس از رابطه نداشته باشیم

در این مسیراولین قدم آشنایی با بدن است. خیلی از دخترها با آناتومی بدن مرد آشنا نیستند که والدین باید خودشان به اندازه کافی آگاه باشند و بتوانند این آگاهی را به فرزندان انتقال دهند.

قدم دوم این است که به فرد بیاموزیم که رابطه جنسی چیست. هدف برقراری یک رابطه عاطفی جنسی است و منظور برقراری یک رابطه بدنی صرف نیست. مسائل جنسی و برقراری رابطه سالم مشمول یادگیری است و معمولا افراد از چیزهایی که نمی شناسند می ترسند.

ایشان با تاکید بر اینکه عدم شناخت باعث ایجاد ترس و اضطراب و در نهایت منجر به عدم موفقیت دررابطه ی جنسی می شود، بیان کرد:زن و مرد باید قبل از ازدواج راجع به فرآیند جنسی شان با هم صحبت کنند که بسته به شرایط خانواده ها متفاوت است و بهتر است که خانواده ها از روان شناسان و مراکز ذیصلاح کمک بگیرند که چگونه باید این ارتباط برقرار شوند و لازمه آن در ابتدا برقراری ارتباط کلامی و مراوده زوجین است.

این دکترای رفتار شناسی جنسی گفت:متاسفانه بعضی از خانواده ها تا حساب بانکی طرف مقابل را چک می کنند،اما حاضر نیستند که چنین مباحثی مطرح شود که به شناخت درستی برسند.

به طور قطع عوامل بازدارنده ای برای ورود به چنین مباحثی وجود دارد اما ضروری است که پس از چند جلسه صحبت و رفت و آمد و قبل ازهرگونه تصمیم گیری نهایی دختر و پسر راجع به بایدها و نبایدها، علایق و سلایق جنسی همدیگر با هم صحبت کنند.

وی اظهارداشت:قرار نیست حتی به خاطر اینکه ممکن است به هر دلیل رابطه ی آنها به هم بخورد،راجع به این مهم صحبت نکنند. این محاوره ها باید با توجه به هنجارهای خانواده وبه دور از تحریک ها و هیجان های جنسی صورت گیرد.

آیا شریک جنسی من فکر می کند که من در رختخواب خوب نیستم؟

آیا این رابطه جنسی ممکن است منجر به بارداری شود؟

آیا ممکن است من به بیماری های مقاربتی مبتلا شوم؟

آیا اصلا می توانم این کار را انجام دهم؟

آیا شریک جنسی من فکر می کند که سینه های من بزرگ، کوچک و یا بد شکل است؟

آیا شریک جنسی من فکر می کند که آلت تناسلی من زشت است؟

آیا او بوی بدن من را دوست ندارد؟

آیا رابطه جنسی با او ممکن است باعث ایجاد صدمه به من شود؟

اگر نتوانم ارضا شوم چه؟

آیا ممکن است در هنگام به ارگاسم رسیدن از من مایعی خارج شود؟

آیا من می توانم به نعوظ کافی دست پیدا کنم؟

آیا ممکن است من زودانزالی داشته باشم و به سرعت به مرحله ارگاسم برسم؟

آیا آلت تناسلی من به اندازه کافی بزرگ است؟

آیا ممکن است او به آلت تناسلی و یا اندام من بخندد و یا آن را مسخره کند؟

در واقع تعداد کمی از این نگرانی ها منطقی هستند. به عنوان مثال اگر شما نسبت به داشتن رابطه جنسی محافظت نشده نگران هستید، کاملا منطقیست. احساس خطر برای ابتلا به بیماری های مقاربتی طبیعیست و حتی می تواند مفید نیز باشد و باعث شود شما بیشتر موارد بهداشتی را رعایت کنید.

اما بسیاری از نگرانی های بیان شده در بالا کاملا غیرمنطقی بوده و در واقع باید گفت که این گونه نگرانی ها خود می توانند باعث بدتر شدن اوضاع شوند.

دلیل بسیار ساده است.

هنگامی که یک نفر احساس نگرانی می کند، بدن او به صورت اتوماتیک ماده شیمیایی اضطراب را آزاد کرده و این ماده وارد جریان خون می شود.

این مواد شیمیایی عبارتند از آدرنالین که به طور عمده توسط غده های آدرنال، واقع در بالای کلیه ها ترشح می شود.

بسیاری از افراد فکر می کنند که آدرنالین همیشه خوب و مفید است، زیرا که می تواند باعث شود که شما سریعتر بدوید یا فعالیت بدنی بیشتری داشته باشید.

اما بهتر است بدانید که در هنگام رابطه جنسی این ماده شیمیایی باعث بروز احساس اضطراب شده که اصلا حس خوشایندی محسوب نمی شود. در واقع آدرنالین یک اثر خیلی بد بر روی رابطه جنسی می گذارد.

ترس از نزدیکی و آمیزش

۱۳۹۳/۰۲/۳۱


۲۱۷۴۰ بازدید

نقل مطالب در مطبوعات و نشریات با ذکر منبع بلامانع است.
اداره تبلیغ نوین نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها

“مادرانه” عنوان طرحی
است که زوجین عزیزی
که در دوره بیست و
یکم و بیست و دوم ازدواج
دانشجویی حضور داشته
اند در صورتی که حداکثر
تا یک سال پس از تشرف
به مشهد مقدس صاحب
فرزند شوند با ثبت
نام در طرح تشویقی
مادرانه می توانند
ضمن استفاده از آموزش
های مجازی مهارتهای
فرزند پروری جوایز
ارزنده نیز دریافت
نمایند


سؤال :

من یک ماه هست كه عروسي كردم اما بخاطر ترس از درد پارگي پرده بكارت، از نزديكي و رابطه جنسی، خیلی مي ترسم و هنوز رابطه دخولی نداشتیم و پرده بکارت من سالمه. چكار كنم كه این مشکل که زندگیم رو تحت تاثیر قرار داده، حل بشه؟ خواهش می کنم منو راهنمايي كنيد و راه حل نشان دهید.

جواب :

چگونه ترس از رابطه نداشته باشیم

پرسشگر محترم بسيار خوشحاليم كه مورد اعتماد شما در خصوصي ترين مسائل زندگي تان قرار گرفته ايم، در ادامه به بررسي مساله شما مي پردازيم. به نظر مي رسد كه شما گرفتار يك اختلال روانشناختي به نام واژينيسم مي باشيد، در اين اختلال فرد در اثر افكار و احساسات نگران كننده اي كه نسبت به رابطه زناشويي و خصوصا دخول دارد، به صورت ناخود آگاه عضلات ثلث اوليه واژن او به شدت منقبض شده و مانع دخول آلت همسر مي گردد؛ اما خوشبختانه اين مشكل با شيوه حساسيت زدايي منظم به سادگي قابل رفع مي باشد كه ما در ادامه اين شيوه را براي شما توضيح خواهيم داد، اما پيش از اين بايد به اين نكته اشاره كرد كه داشتن روابط جنسی گرم و پرشور ميان همسران يكي از لوازم مهم زندگي مشترك مي باشد و شما به هيچ وجه نبايد در درمان خود تاخير بياندازيد، چرا كه نبود روابط جنسي سالم و كامل در زندگي مشترك شما، عوارض متعددي براي همسرتان، و شما و زندگي مشتركتان در پي خواهد داشت، بنابراين با دقت و همت فراوان درمان را پي گيري كنيد.

*** روش حساسيت زدايي منظم جهت رفع واژينيسم
دراين روش شما بايد هر رفتاري كه سبب نگراني و درد يا گرفتگي واژن مي گردد را روي كاغذ بنويسيد، به عنوان مثال، در آغوش گرفتن همسر، عريان شدن، دست زدن به آلت تناسلي او، عريان شدن شوهر، ديدن آلت تناسلي شوهر، ماليدن آلت تناسلي شوهر به آلت تناسلي او، داخل كردن سر آلت مرد، دخول كامل، انجام عمل رفت و برگشت، …
بعد به هر رفتار از موارد نوشته شده، بر اساس ميزان ترس و اضطرابي كه از آن داريد، از صفر تا صد، يك امتياز بدهيد.
حالا همه موارد را از كمترين امتياز تا بيشترين امتياز، از بالا تا پايين بنويسيد،
حالا بايد رفتاري كه كمترين امتياز را دارد آنقدر با آرامش انجام دهيد و آنقدر تكرار كنيد كه به آن عادت كرده و ديگر انجام آن برايتان ترس آور نباشد. در اين صورت به رفتار بعدي مي رويد، يعني رفتاري كه در ليست نوشته ايد و از لحاظ ميزان ترس و نگراني در رتبه بعدي قرار دارد، و اين شيوه را ادامه مي دهيد تا به آخرين رفتار يعني انجام دخول و رفت و برگشت برسيد.
به عنوان مثال فرض كنيم كه در ليست شما عريان شدن در نزد شوهر كمترين نمره را داشته باشد، در اين صورت شما بايد در هر فرصتي در شبانه روز در مقابل او عريان شويد، و اين كار را در طول ساعات و روزها آنقدر تكرار كنيد كه ديگر از عريان شدن در نزد شوهر، هيچ گونه ترس يا اضطرابي نداشته باشيد.
فرض كنيم كه در ليست شما رفتار بعدي گرفتن آلت تناسلي شوهر با دست باشد، دراين صورت بايد اين رفتار را آنقدر انجام دهيد كه اين كار برايتان كاملا عادي شود، به گونه اي كه از انجام اين كار ديگر هيچ نگراني نداشته باشيد. حالا نوبت رفتار بعدي است ، … حالا رفتار بعدي ،…
در طول اين دوره درماني، به هيچ وجه سعي نكنيد كه رفتاري كه هنوز نوبتش نرسيده است را انجام دهيد.
يادتان باشد كه تا يك رفتار كاملا عادي نشده است، به رفتار بعدي نرويد.
در طول اين دوران براي ارضاء نياز جنسي خودتان با شيوه اي كه همسرتان ناراحت نمي شود، ارضاء شويد. البته يادتان باشد كه هنگام تمرين ارضاء نشويد، يا قبل از تمرين و يا بعد از تمرين. به عنوان مثال بعد از تمرين، يكديگر را با تحریک نقاط حساس جنسی، ارضا نماييد.
براي مراحل نهايي، مثل ماليدن آلت تناسلي مرد به آلت زن، يا دخول سر آلت، يا دخول كامل آلت، يا عمل رفت و برگشت، بهتر است از پوزيشن هايي استفاده كنيد كه اختيار اين حركات در دست زن باشد، تا شما خيالتان راحت باشد كه تا شما نخواهيد اتفاقي نخواهد افتاد؛ به عنوان مثال همسرتان زير بخوابد و شما بالا قرار گرفته و آلتتان را به آلت او بماليد، يا دخول كنيد، يا رفت و برگشت كنيد. در اين شيوه چون اختيار در دست شما است و ميتوانيد هرگاه كه خواستيد انجام ندهيد يا كم انجام دهيد يا … خيالتان آسوده بوده و بهتر عمل مي كنيد.
در تمام مراحل بايد قبل از تمرين حتما روابط عاشقانه، نوازش و ماساژ نقاط حساس انجام شده باشد.
خواهر محترم، لطفا تمرينات را با همسرتان در ميان گذاشته و با همكاري يكديگر يك ليست تهيه نموده و نمره گذاري كرده و تمرينات را شروع نماييد. اين تمرينات اگرچه ساده به نظر مي رسند، اما پايه كاملا علمي داشته و در تمام دنيا مورد استفاده قرار گرفته و تا كنون افراد متعددي با انجام همين تمرين، مشكل خود را حل نموده اند.

email info@ezdevaj.org

کلید واژه ها:

ایجاد رضایت جنسی ‌از دیگر اضطراب جنسی مردان است

مشکلی به نام اضطراب جنسی مردانهراه دادن یک نفر به حریم خصوصی‌ترین بخش‌های زندگی، رابطه‌ای خاص و ویژه ایجاد می‌کند که بسیار نزدیک و افشاگرانه است. ارتباط جنسی یکی از مهم‌ترین حریم‌ها و البته تجربه‌ای لذت‌بخش است، اما هنگامی که یکی از زوجین، در این مورد دچار ترس و استرس شود یا از عملکرد جنسی خود اضطراب داشته باشد، بی‌تردید احساس جذاب بودن یا صمیمیت با همسر مخدوش شده و حتی بسیار سخت هم خواهد شد.

 

از سوی دیگر، بسیاری از افراد تصور می‌کنند دیگران همیشه یک رابطه جنسی موفق، رضایت‌بخش و تهی از مشکل دارند و همین قضیه گاهی می‌تواند به درمان اضطراب جنسی و گاه شدت بسیار آن منجر نشود. وقتی که همواره به این اندیشه شود که آیا می‌توانم رابطه جنسی موفقی داشته باشم؟ آیا همسرم از کارکرد جنسی من لذت می‌برد و برایش خوشایند است؟ آیا زیاد چاق یا زیاد لاغر به نظر می‌رسم؟ و… اختلال در کارکرد جنسی و عدم موفقیت در آن حتمی است، بی‌تردید ذهن درگیر و مغشوش با افکار منفی و پرسشگر، اجازه نمی‌دهد همسرش از رابطه جنسی نهایت لذت را ببرند.چگونه ترس از رابطه نداشته باشیم

 

نگرانی مدام از ظاهر یا توانایی‌های جنسی، رابطه جنسی را ناموفق، بسیار پراسترس و اعصاب‌‌خردکن می‌سازد، حتی گاهی ممکن است به امتناع شدید از برقراری رابطه جنسی بینجامد.

رابطه جنسی، چیزی فراتر از یک واکنش صرف جسمی و بدنی است. تحریک جنسی ارتباط تنگاتنگی با احساسات و انگیزش دارد. وقتی ذهنتان مشغول و درگیر نگرانی‌ها باشد یا این‌که مدام استرس داشته باشید، بی‌شک تمرکز روی رابطه جنسی و تحریک بدن هم امری محال خواهد بود و با دشواری بسیار مواجه خواهد شد. وضعیت ذهنی فرد تاثیر شگرفی بر توانایی تحریک جنسی دارد؛ حتی اگر فرد در کنار کسی باشد که از نظر جنسی برایش بسیار جذاب است، نگرانی و تشویش خاطر از این‌که بتواند او را راضی کند، ممکن است انجام آن را برایش غیرممکن کند.وقتی فرد روی این مساله متمرکز باشد که می‌تواند خوب عمل کند یا نه، بی‌تردید نمی‌تواند بر آنچه بواقع انجام می‌دهد، تمرکز کند.

 

درواقع اضطراب جنسی، به یک چرخه دائمی منجر می‌شود؛ فرد آن‌قدر در مورد رابطه جنسی مضطرب می‌شود که نمی‌تواند عملی داشته باشد و این مساله به اضطراب بیشتر در این زمینه منجر می‌شود تا ‌آنجا که گاه می‌تواند فرد را از فکر داشتن رابطه جنسی دور کند. بنابراین می‌توان اذعان کرد اضطراب یکی از مهم‌ترین عوامل بسیار اساسی در مختل شدن احساسات جنسی است و باعث می‌شود علاوه بر این که ذهن فرد مغشوش شود از شدت عملکرد و لذت جنسی در رابطه نیز کاسته شود.

 

روان‌شناسان این نوع اضطراب را اضطراب جنسی تعریف کرده‌اند. اضطراب جنسی در برخی مردان و زنان قابل مشاهده است. گاهی شدت این مساله به قدری قوت دارد که زندگی جنسی فرد از ریشه و بن مختل می‌شود و مشکلات زناشویی عدیده‌ای را به بار می‌آورد.در این نوشتار سعی کرده‌ایم به درمان اضطراب جنسی مردان بپردازیم، از چگونگی و چرایی آن بگوییم، علت‌ها را بررسی کنیم و در نهایت راهکارهایی را برای برطرف کردن  این مشکل مطرح کنیم.

چگونه اضطراب، عملکرد جنسی را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟شاید به دنبال پاسخ این پرسش باشید که چگونه اضطراب می‌تواند عملکرد جنسی را تحت‌الشعاع قرار داده یا این‌که وضع را بدتر کند. پاسخ بسیار ساده است، هنگام احساس نگرانی و استرس، بدن به طور خودکار ماده شیمیایی اضطراب که آدرنالین نام دارد‌، آزاد کرده و وارد جریان خون می‌کند. آدرنالین توسط غده‌های آدرنال که در بالای کلیه‌ها واقع شده است، ترشح می‌شود.

 

آدرنالین اثرات دوجانبه مثبت و منفی دارد. جالب است بدانید این ماده شیمیایی همیشه برای افزایش فعالیت بدنی خوب و مفید است (مثلا ترشح آدرنالین باعث می‌شود شما سریع‌تر بدوید) اما ترشح آدرنالین هنگام برقراری رابطه جنسی، اثری بر عکس داشته و منجر به بروز احساس دلشوره و اضطراب جنسی می‌شود؛ وضعی که اصلا حس خوشایندی محسوب نمی‌شود. درواقع ترشح این هورمون، اثری بسیار منفی روی رابطه جنسی می‌گذارد.

 

اضطراب شدید ناشی از ترشح آدرنالین، در مردان به صورت زیر تظاهر پیدا می‌کند:از دست دادن نعوظ، زودانزالی یا دیرانزالی، عدم سفتی اندام تناسلی تا به حدی که مرد نمی‌تواند از وسایل پیشگیری‌کننده استفاده کند، دشواری در ریلکس بودن و لذت بردن از رابطه جنسی، ایجاد مشکلات جدی زناشویی و…از سوی دیگر اضطراب جنسی، بدن را وارد واکنش «جنگ یا گریز» می‌کند؛ در واکنش‌های آماده‌سازی بدن برای فرار از تهدید، هورمون‌های استرس اپی‌نفرین و نوراپی‌نفرین نیز ترشح می‌شوند که این هورمون‌ها بر شدت اضطراب می‌افزایند.

 

دغدغه‌های جنسی مردانه کدام است؟اگر عملکرد خوبی در رختخواب نداشته باشم و نتوانم همسرم را از نظر جنسی ارضا کنم؛ آیا می‌توانم به اندازه کافی نعوظ پیدا کنم؟ آیا ممکن است من زودانزال شوم و بسرعت به ارگاسم برسم؟ آیا همسرم از اندام من رضایت دارد و مرا مسخره نمی‌کند؟ آیا همسرم بوی بدن مرا دوست دارد؟ آیا می‌توانم رابطه جنسی را درست انجام دهم؟ آیا همسرم از عملکرد من راضی است و لذت می‌برد؟ ممکن است این رابطه جنسی به بارداری منجر شود؟

 

می‌توانم با موفقیت رابطه جنسی برقرار کنم؟ آیا ممکن است به بیماری‌های مقاربتی مبتلا شوم؟ و… برخی از نگرانی‌ها کاملا بجا و منطقی است، مثلا نگرانی از داشتن رابطه جنسی محافظت نشده و ترس از ابتلا به بیماری‌های مقاربتی، کاملا طبیعی و منطقی است و باعث می‌شود فرد به دلیل احساس خطر ابتلا به بیماری‌های مقاربتی بیشتر موارد بهداشتی را رعایت کند، اما بسیاری از نگرانی‌های مطرح شده در بالا، کاملا غیرمنطقی بوده و نتیجه‌ای جز اضطراب نخواهد داشت؛ اضطرابی که به ایجاد مشکلات جدی و حتی وخامت بیشتر اوضاع منجر می‌شود.

 

اضطراب جنسی مردانه چیست؟اضطراب جنسی مردانه، تجربه وضع ناخوشایند و پراسترسی است که فرد از وقوع احتمالی برخی از افکار یا اعمال نامطلوب مرتبط با رابطه جنسی به هراس افتاده و خود را در مواجهه با آنها، ناتوان فرض می‌‌کند. این وضع روانی بسیار مخرب است. تجربه طولانی‌مدت اضطراب جنسی، نتیجه‌ای جز ضعف و ناتوانی ندارد و نهایتا می‌تواند کیفیت و کمیت رابطه جنسی را خدشه‌دار کند و حتی گاه به رغبت نداشتن یا فرار از انجام رفتار جنسی منتهی شود. به همین دلیل شناخت و آگاهی از مجموعه عواملی که باعث دلواپسی مردان‌ هنگام رابطه جنسی می‌شود، بسیار حائزاهمیت است.

 

برخی از افکار اضطرابی مردان مربوط به توانایی و قدرت فرد و چگونگی مدیریت رفتار جنسی و موفقیت در آن است و بخشی دیگر مربوط به همسر و ریشه گرفته از افکار و تصوراتی است که غالبا یک مرد گمان می‌کند که همسرش در مورد او یا کنش جسمی و جنسی‌اش انتظار دارد.

ناتوانی جنسی«اختلال نعوظ» (ناتوانی جنسی) شایع‌ترین مشکل جنسی در مردان محسوب می‌شود. ناتوانی در ایجاد یا کنترل نعوظ هنگام برقراری رابطه جنسی، اختلال نعوظ تعریف می‌شود. بسیاری از مردان در برهه‌ای از زندگی جنسی خود، اختلال نعوظ را تجربه می‌کنند، اما بیشترین میزان شیوع آن با بالا رفتن سن در مردان، محتمل است. اما در جامعه صنعتی امروز، نداهای دیگری در مورد میزان شیوع و سن شروع این اختلال در مردان به گوش می‌رسد که بسیار تعجب‌انگیز است.

 

با توجه به آمار منتشر شده در چند سال اخیر گویی گستره این اختلال فزونی یافته و بسیاری از مردان را در سنین پایین مبتلا کرده است. حجم گسترده‌ای از مردان در چهل سالگی مبتلا به ناتوانی جنسی می‌شوند، به عبارت دیگر از هر ده مرد، چهار نفر با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند، این در حالی است که در هفتاد سالگی از هر ده مرد، هفت نفر با مشکل اختلال نعوظ مواجه می‌شوند.

اضطراب جنسی یکی از مولفه‌های اساسی در ابتلای مردان، بخصوص مردان جوان به نعوظ است و همچنین عاملی است که بر شدت مشکل مردان مبتلا می‌افزاید. تجربه اضطراب بسیار و ترشح هورمون‌های استرس باعث انقباض یا جمع شدن رگ‌های خونی شده و خون‌رسانی به اندام جنسی مردانه را کمتر می‌کند، به همین دلیل تحریک جنسی یا نعوظ بسیار مشکل می‌شود؛ حتی مردانی که برای تحریک شدن مشکلی ندارند، وقتی در خصوص عملکرد جنسی خود دچار اضطراب می‌شوند، قادر به انجام آن نخواهند بود.

 

اضطراب جنسی در فرد مبتلا باعث می‌شود که مرد مدام قبل از برقراری یا حتی در مرحله اقدام به انجام رابطه جنسی، افکار منفی را در خود پرورش دهد؛ افکاری که بیشتر حول و حوش از دست دادن نعوظ است. غالبا در بیشتر ‌ مبتلایان، فرد پیشاپیش با فکر از دست دادن نعوظ، دچار ترس و واهمه شده و با آن وضع روحی نیز وارد رابطه می‌شود؛ از سوی دیگر در طول رابطه جنسی نیز دائم و بدون وقفه کیفیت نعوظ خود را بررسی می‌کند. این ترس رفتاری به قدری شدت دارد که فرد مبتلا در حین برقراری رابطه جنسی، به جای توجه به عملکرد بخش تناسلی اغلب تحت تاثیر افکار منفی که مدام عدم نعوظ یا ضعف آن را تقویت می‌کند، قرار می‌گیرد.

 

این ترس، اضطراب جنسی را فراهم می‌کند که در کیفیت نعوظ تاثیر عکس داشته و کنترل نعوظ را برای مرد سخت‌تر و دشوارتر می‌کند. ترس از زود انزالی،‌ نارضایتی از وضع بد جسمانی، نگرانی از ناتوانی در ایجاد رضایت جنسی ‌از دیگر اضطراب  جنسی مردان است.

ترس از ارزیابی و نظر همسرعقیده و نظر دیگران نقش بسیار مهم و انکارناپذیری در شکل‌گیری و چگونگی شناخت و تعریف فرد از خود دارد. غالبا افراد خود را در آیینه دیگران مشاهده می‌کنند ، شاید به همین دلیل است که هر عکس‌العمل یا پاسخی نمایانگر عمل فرد معنا می‌شود و می‌تواند منجر به هدایت فرد در مسیر ویژه‌ای شود. بواقع این حقیقت مهم در دنیای زندگی جنسی افراد نیز بی‌تاثیر نیست، اظهار نظر ضمنی یا آشکار همسر از چگونگی و کیفیت رابطه جنسی، شکل‌دهنده اعتماد به نفس جنسی در شریک مقابل است.

 

تحسین و تشویق توانایی و قدرت مرد توسط زن، نتیجه‌ای مثبت در پی دارد، در حالی که انتقاد و شکایت زن از رابطه جنسی نتیجه‌ای متضاد خواهد داشت. از این‌روست که عملکرد و توانایی جنسی بسیاری از مردان در رابطه جنسی به ارزیابی و نظر همسرشان دراین‌باره بستگی دارد. فراتر رفتن درجه اعتباردهی به نظر همسر و ارزیابی منفی آن، منجر به اضطراب در فرد شده، به گونه‌ای که فرد دائم نگران عکس‌العمل‌های همسرش در قبل، حین و بعد از رابطه جنسی است. نگرانی‌های بیش از حد و پیش‌قضاوت‌های منفی و حتی گاهی افراطی، منجر به اضطراب جنسی در مرد شده و عملکرد او را بشدت تحت تاثیر قرار می‌دهد.

 

درمان اضطراب جنسی چگونه است؟اگر مبتلا به اضطراب جنسی هستید، در گام اول به روان‌شناس بالینی یا متخصصان جنسی مراجعه کنید. فردی را به عنوان روان‌درمانگر انتخاب کنید که با او احساس راحتی داشته باشد تا بتوانید در مورد زندگی جنسی‌تان، آزادانه به صحبت بنشینید. روان‌شناس با مصاحبه و سوال از سابقه جنسی‌تان، چگونگی، کمیت و کیفیت آن می‌فهمد که شما چطور دچار اضطراب جنسی شده‌اید و به چه دلیل یا این‌که چه افکاری در زندگی جنسی مسبب اصلی ایجاد مشکلتان شده است.

 

درمانگر به شما کمک می‌کند از جنسیت و کارکردهای جنسی خود شناخت بیشتری پیدا کنید و مسائلی را که موجب ترس و اضطراب جنسی‌ تان شده است، درک کنید. مثلا اگر نگران انزال زودرس خود هستید، می‌توانید با شناخت علت و با استفاده از تکنیک‌هایی برای به دست آوردن کنترل بیشتر، انزال پیش از موعد خود را مهار کنید. درمانگر، ممکن است در صورت لزوم شما را به یک روانپزشک ارجاع دهد تا با انجام معاینات بالینی و آزمایش، از وضع سلامت جسمی شما اطمینان بیشتر یابد، گاهی نیاز به دارو درمانی است.چگونه ترس از رابطه نداشته باشیم

 

دارودرمانی (دریافت آرام‌بخش‌ها یا داروهای مرتبط با مشکلات جنسی که گاه به علت‌های جسمی برمی‌گردد، مثل اختلالات نعوظ، زودانزالی و…) به همراه مشاوره و روان‌درمانی در درمان اضطراب جنسی بسیار موثر است و می‌تواند زندگی جنسی‌تان را شاد و لذت‌بخش‌تر کند.

چند توصیه مفیداقداماتی که می‌توانید برای بهبود وضع خود به کار گیرید، عبارتند از:√ با همسرتان گفت‌وگو کنید. به جای پنهان کردن یا ترس از افشای مشکل نزد همسر، مساله را با شریک جنسی‌تان در میان بگذارید. پس از برقرار کردن ارتباط عمیق عاطفی و احساس راحتی با او، در مورد اضطراب جنسی‌ تان صحبت کنید. √ به روش‌های دیگر نزدیکی متوسل شوید.√ رابطه جنسی‌تان را فاصله‌دار کنید.√ از تکنیک توجه برگردانی استفاده کنید.√ اعتماد به نفس‌تان را تقویت کنید.

 منبع : jamejamonline.ir

دانستنیهای قبل و بعد از ازدواج


دانستنی های سلامت واژن


رسیدن به اوج لذت جنسی با این محصولات

چنین کیکی روفقط تواین یخچال میتونی جابدی

چطور با هزینه‌ی کم، زیاد و راحت سفر کنیم؟

مشاهده تمامی مدلهای فرش وامکان خریدآنلاین


انواع جراحی زیبایی سینه


علائم کیست تخمدان | درمان گیاهی


سوتین های خوشگل و باکیفیت/تنوع رنگ عالی


ست حلقه نقره هدیه برای زوجین


بدون خجالت محصولات جنسی را آنلاین بخر


تجربه روابط جنسی لذتبخش و ایمن


بهترین راه بهبود کیفیت هوا در خانه


راه و رسم داشتن زندگی زناشویی بدون تنش

ناباروری شما هم می تواند قابل درمان باشد!

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

ترس از اولین نزدیکی و ترس زنان از دخول در اوایل زندگی مشترک شاید یکی از ترس های شایع بین زنان باشد ولی ترس از رابطه جنسی در برخی زنان دلایل دیگری دارد که در این مطلب به دلایل ترس این خانمها از رابطه جنسی می پردازیم.

ترس و اضطراب در اتاق خواب می تواند مانع لذت شما از رابطه جنسی تان شود. پیشنهاد می کنیم،  این استراتژی های مورد تایید متخصصان را برای غلبه بر نگرانی ها در مورد اندام تان، همسرتان و سایر مواردی که در یک رابطه جنسی ممکن است شما را مضطرب کند، امتحان کنید. داشتن رابطه جنسی فقط مفرح و لذت بخش نیست، بلکه دارای خواص درمانی مانند تسکین استرس، بهبود سیستم ایمنی بدن و حتی افزایش طول عمر نیز هست.

 

اگر می خواهید بیشتر بدانید : فواید رابطه جنسی برای بدن خانم هاچگونه ترس از رابطه نداشته باشیم

 

ولی برای بعضی از زنان، انجام رابطه زناشویی می تواند ایجاد حس گناه، ترس و اضطراب کند. این موضوع دلیلی شد تا یک کلینیک آنلاین مستقر در لندن یک نظر سنجی را برای 2000 آمریکایی و اروپایی جهت کشف جدی ترین ترس ها و نگرانی هایشان در مورد رابطه جنسی انجام دهد که در ادامه نتیجه آن را می خوانید.

 

نتایج نظرسنجی در باره ترس در رابطه جنسی

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد زمانی که با ترس زنان در اتاق خواب مواجه می شوید و روش های برخورد با ترس در رابطه زناشویی، ما به دنبال توصیه های دکتر املی مورس ( Emily Morse) متخصص سکس تراپی هستیم. 

 

بله، رابطه جنسی بدون استفاده از کاندوم، احساس متفاوتی دارد و بعضی ها این استدلال را دارند که از نزدیکی بدون کاندوم لذت بیشتری می برند. با این حال حفاظت از خود در مقابل امراض مقاربتی و حاملگی ناخواسته مهم تر ازاین است که مطمئن شوید همسرتان چند درجه لذت بیشتری می برد.  اگر همسر شما زیر بار استفاده از کاندوم، هنگام برقراری رابطه جنسی نرفت و اصرار داشت، بهترین کار تنها گذاشتن او با گزینه ” نه ” است. اگر از شما خواست که از قرص استفاده کنید به او یادآور شوید که قرص در برابر امراض مقاربتی از شما محافظت نمی کند و جلوی بهانه های او را بگیرید.

به علاوه بسیاری از افراد اذعان دارند که استفاده از برخی کاندوم ها باعث لذت بیشتر در حین نزدیکی و دخول می شود. انواع مختلفی از کاندوم در دسترس همه هست و مطمئنا می توانید نوعی را که مورد علاقه شما باشد، پیدا کنید.

 

اگر می خواهید بیشتر بدانید : باید و نبایدهای کاندوم را بدانید

 

می دانم که بحث جالبی نیست، ولی بهتر است از قبل در مورد ترستان از انتقال بیماری مقاربتی حین رابطه جنسی، با همسرتان صحبت کنید. همه در مورد بیماری مقاربتی که دارند صادق نیستند و یا ممکن است که ندانند که مبتلا هستند، به دلیل اینکه مورد بررسی قرارنگرفته اند یا این که ممکن است ناقل ولی بدون علامت باشند. برای همین، استفاده از کاندوم در رابطه جنسی ضروری بوده و به شما آرامش خاطر می دهد. 

 

احتمال خیلی کمی برای پاره شدن کاندوم وجود دارد که نباید مانع از لذت شما در اتاق خوابتان شود. فقط یک لحظه قبل از مقاربت و نزدیکی، آن را چک کنید که درست قرار گرفته باشد و کاملا تا انتها باز شده و تا بیخ آلت کشیده شده باشد. بهتر است مقداری فضای آزاد در سر کاندوم ( قسمت پوشاننده سر آلت ) بگذارید تا مشکلی پیش نیاید، چون اگر این فضا به اندازه کافی نباشد ممکن است حجم منی خارج شده از سر آلت، منجر به پاره شدن کاندوم شود. فراموش نکنید که کاندوم را به درستی درآورید و پس از پایان رابطه جنسی، کاندوم را خارج کنید. انتهای کاندوم ( قسمت دهانه کاندوم که بیخ آلت قرار گرفته)  را با انگشتان یک دست نگه داشته و قسمت سر کاندوم را که در سر آلت قرار داشته و منی در آن قسمت پرشده است، با انگشتان دست دیگر به سمت بیرون بکشید، به طوری که کاندوم مانند یک بادکنک حاوی آب منی، از روی آلت سر خورده و خارج شود، مطمئن شوید اسپرم ها در کاندوم باقی مانده اند.

 

بیایید با این مسئله کنار بیائیم، ما همه از اندام خود احساس نارضایتی داریم، چه به خاطر وزن اضافه ای که داریم یا ظاهر باسن مان. ولی به جای تمرکز روی این معایب بی اهمیت، بهتر است بر لذت بردن از رابطه در لحظه، تمرکز کنید. حقیقت این است که همسرتان در زمان برقرای رابطه جنسی توجهی به هیچ کدام از اینها ندارد و فقط از بودن در کنار شما هیجان زده است.

 

قبل از شروع رابطه جنسی مرزهای شخصی خود را مشخص کنید. مثلا، من بدون کاندوم رابطه جنسی برقرار نمی کنم، من موافق رابطه جنسی مقعدی یا رابطه جنسی دهانی، نیستم و به قواعد خود پایبند بمانید. تلاش برای تجربه های جدید جنسی، بخش مهمی از زندگی سالم جنسی است، ولی نباید همسرتان شما را برای انجام حالت های مختلف رابطه جنسی، تحت فشار بگذارد. 

 

 

به علاوه مهم است که احساسات خود را بشناسید. مردان ذهن خوان نیستند، پس اشکالی ندارد که بنشینید و درباره خواسته ها و رضایتمندی های جنسی صحبت کنید. مثلا، این کار و یا این نوع رابطه جنسی، احساس ناراحت کننده ای به من می دهد و در حال حاضر آمادگی اش را ندارم یا امشب حالم خوب نیست یا شاید بهتر باشد بعدا امتحان کنیم.

لازم است خانم ها از این موضوع مطلع باشند که با شروع رابطه جنسی و تقریبا پس از ایجاد نعوظ در آقایان،  تنش و فشار جنسی در آقایان شروع به افزایش نموده و با ادامه فعالیت جنسی، بر شدت این تنش، لحظه به لحظه افزوده می شود و آقایان معمولا تحت اثر و فشار این تنش، تقریبا کنترل زیادی بر فعالیت جنسی خود نخواهند داشت (که گاها با کمی بی ملاحظه گی تا لحظه انزال همراه خواهد بود) و ممکن است فعالیت جنسی آقایان در حین برقراری رابطه جنسی، آنگونه که مورد نظر شماست قابل مدیریت نباشد. پس واقع بین باشید و حتما قبل از شروع، نظرات خود را بصورت مشخص بیان کنید و از آقایان انتظار زیادی، در حرف شنوی و کنترل فعالیت هایشان، در حین اعمال جنسی نداشته باشید.

 

واقعیت این است که رابطه جنسی با کثیف کاری همراه است. اتفاقات زیادی ممکن است حین رابطه جنسی پیش آید، سر و صداهایی از بدنتان، مایعات، گاز، ولی فقط کافیست به این اتفاقات بخندید و از کنارشان رد شوید.

 

ارگاسم نباید هدفتان باشد و اگر شما یا همسرتان به اوج لذت جنسی نرسید، دلیل بر شکست رابطه جنسی شما نیست. البته توجه به این نکته لازم است که در یک رابطه جنسی، آقایان حتما به ارگاسم میرسند ( مگر اینکه مشکلی جنسی در آقایان وجود داشته باشد) و رابطه را تا رسیدن به ارگاسم ادامه می دهند و خانم ها هستند که ممکن است بخاطر انزال زودتر و رسیدن به ارگاسم در آقایان، ارگاسم را تجربه نکنند، ولی مسائل رضایت بخش زیادی حین رابطه جنسی وجود دارد، حتی اگر به ارگاسم نرسید.

اگر می خواهید لذت و رضایت جنسی همسرتان را افزایش دهید، سوالاتی از او بپرسید. مثل در حال حاضر تمایل دارد چه کاری انجام دهید؟ سریع تر باشید یا آرام تر؟ البته مطمئن باشید، بهتر است به جای پرسیدن این که چه چیزی را دوست دارد، گزینه هایی را به او ارائه بدهید.

 

رو راست به شما می گویم که هیچ کس در رابطه جنسی بد عمل نمی کند. ممکن است کمی کم تجربه باشید یا خیلی فعال نباشید، ولی تا زمانی که مایل به برقراری رابطه با همسرتان باشید، نیازی به هیچ گونه نگرانی نیست.

تهیه و ترجمه:گروه سلامت سیمرغاختصاصی سیمرغ

All Rights Reserved – © 2019 | باز نشر مطالب پورتال سیمرغ تنها با ذکر نام و آدرس seemorgh.com مجاز می باشد.

چگونه ترس از رابطه نداشته باشیم
چگونه ترس از رابطه نداشته باشیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *