چگونه تشخیص طلا از برنج

 
helpkade
چگونه تشخیص طلا از برنج
چگونه تشخیص طلا از برنج

در بازیافت طلا از جواهرات مستعمل و قطعات الکترونیکی، یکی از مهارت های مورد نیاز، مهارت تشخیص طلا از برنج است. اهمیت این مهارت در بازیافت قطعات الکترونیکی دوچندان می شود، چرا که در قطعات الکترونیکی قسمت های زیادی هستند که با برنج ساخته می شوند و ظاهری بسیار شبیه به طلا دارند. از این رو لازم است که همه افرادی که به بازیافت طلا از جواهرات یا قطعات الکترونیکی مشغول هستند، با روش های تشخیص طلا از آلیاژ برنج آشنا باشند و در موقع نیاز از آنها استفاده کنند.

قبل از این که به موضوع اصلی مقاله بپردازیم بهتر است که در مورد آلیاژ برنج بیشتر بدانیم. برنج آلیاژی زرد رنگ است که ظاهری شبیه به طلا دارد و از آلیاژ شدن مس و روی تولید می شود. برنج از مس سخت تر و محکم تر است و در برابر گرما و آب شور مقاومت بالایی از خود نشان می دهد و به خاطر این ویژگی ها کاربردهای زیادی در صنایع مختلف از جمله صنایع الکترونیکی و جواهرسازی دارد.

اگرچه طلا و برنج هم رنگ هستند و ظاهری تقریبا شبیه به هم دارند ولی برنج به رنگ زرد تیره است در صورتی که طلا رنگ زرد درخشنده و براق دارد. البته باید توجه داشت که طلا هم وقتی با مقدار زیادی فلزات دیگر آلیاژ شود تیره تر و مات تر می شود، اما باز هم با کمی دقت می توان از روی رنگ، طلا را از برنج تشخیص داد.

این روش که برای جواهرات و شمش کاربرد دارد، یکی از ساده ترین روش های تشخیص طلا از برنج است. در این روش اگر علامتی تحت عنوان Brass که نام انگلیسی برنج است، روی جواهر حک شده بود به این معنی است که آن جواهر از برنج ساخته شده است. ولی اگر علامت هایی نظیر 18k یا 22k روی جواهر وجود داشت، احتمال این که آن جواهر از طلا ساخته شده باشد بیشتر خواهد بود.

در این روش باید ابتدا قطعه مورد نظر را روی یک سطح سرامیکی بکشید به طوری که روی سطح سرامیکی یک رد باقی بماند. با توجه به این که طلا فلزی نرم است، اگر قطعه طلا باشد، رد باقی مانده روی سطح سرامیکی به رنگ زرد طلایی خواهد بود در صورتی که برنج یک آلیاژ سخت و محکم است که از خود یک رد سیاه رنگ به جا خواهد گذاشت.چگونه تشخیص طلا از برنج

طلا چگالی بیشتری نسبت به برنج دارد و درنتیجه سنگین تر است. بنابراین قطعه را وزن کنید و با بررسی وزن آن حدس بزنید که قطعه از طلا ساخته شده یا صرفا یک قطعه برنجی است.

یکی دیگر از راهای تشخیص طلا و برنج از یکدیگر توجه به لکه های احتمالی روی قطعه است.همان طور که می دانید طلا برخلاف برنج، اکسید و تیره نمی شود. بنابراین در صورتی که روی قطعه، لکه های تیره رنگ مشاهده کردید به این معنی است که آن قطعه طلا نیست و احتمالا از برنج ساخته شده است.

روش اسید نیتریک نیز یکی از بهترین روش ها برای  تشخیص طلا از برنج است. برای انجام این روش باید یک قطره اسید نیتریک روی قطعه مورد نظر بریزید و کمی صبر کنید تا ببینید چه اتفاقی رخ می دهد. در صورتی که اسید با قطعه واکنش داد، نشان دهنده این است که قطعه احتمالا برنجی است. ولی اگر واکنشی رخ نداد، احتمالا قطعه طلا می باشد، چرا که طلا در برابر اسید نیتریک مقاوم است و با آن واکنش نمی دهد.

در صورتی که مایلید روش‌های تشخیص و عیارسنجی طلا و نقره را یاد بگیرید یا دوست دارید که از جواهرات کهنه و دست دوم، طلای شکن و ناخالص، ظروف و جواهرات نقره دست دوم و یا حتی قطعات الکترونیکی نظیر سی‌پی‌یوها، طلا و نقره استخراج کنید، پیشنهاد می کنیم کتاب “بازیابی شیمیایی طلا و نقره” را مطالعه فرمایید. این کتاب از طریق لینک زیر قابل دریافت است:

کتاب بازیابی شیمیایی طلا و نقره

امتیاز به این مطلب:

اصلا روش هاتون زیاد مفید نبود چون طلای کهنه رو نمیتونید تشخیص بدین طلای قدیمی دقیقا مثل رنگ برنج هست

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Comment

نام*

ایمیل*

وبسایت

طلا و برنج هر دو فلزاتی زرد و براق هستند. البته گاهی افتراق این دو برای فردی که هیچ آشنایی با فلزات ندارد ممکن است مشکل باشد. خوشبختانه، راه‌های مختلفی برای افتراق بین طلا و برنج وجود دارد. می‌توان ویژگی‌های فیزیکی(ظاهری) و شیمیایی فلز را تست کرد تا مشخص شود که مولفه مورد نظر برنج است یا طلا. در ادامه متال آنلاین شما را با راه‌های افتراق طلا از برنج آشنا خواهد کرد.

به رنگ مولفه توجه کنید. درست است که طلا و برنج رنگ‌های مشابهی دارند، اما طلا براق‌تر و زردتر است. برنج یک زردی مات دارد اما طلا زدی براق خالص دارد. با این وجود پیش می‌آید که گاهی طلا را با فلزات دیگر ترکیب می‌کنند و آن رنگ و کیفیت طلای خالص را از دست می‌دهد که در این صورت برای تشخیص اینکه مولفه طلای خالص است یا خیر باید از روش‌های قابل اعتماد دیگری هم استفاده کنیم.

مولفه را بر روی یک سطح سرامیکی بکشید(یک خراش ایجاد کنید). رگه‌‌ی حاصل از خراش طلا، طلایی رنگ است اما رگه‌ی حاصل از برنج سیاه‌ رنگ است.

چگونه تشخیص طلا از برنج

چگالی فلز را تست کنید. هم از طریق محاسبات ریاضی(اندازه گیری حجم و جرم) می‌توانید این فرآیند را انجام دهید و هم از طریق فرآیند آسانتری که در آن با دست مولفه‌ها بر می‌دارید و با دست وزنش می‌کنید. برنج چگالی کمتری نسبت به طلا دارد و سبک وزن‌تر است.

به عیار مولفه‌ها هم توجه داشته باشید. عیار واحد اندازه‌گیری خلوص طلا است. طلای خالص 24 عیار است اما برنج فاقد عیار است. برای تعیین عیار از دستگاه‌ها و روش‌های مخصوص استفاده کنید.

معمولا کلمه برنج بر روی مولفه درج می‌شود. پس راه آسان دیگری که برای تشخیص وجود دارد این است که مولفه را به خوبی بررسی کنید تا ببینید کلمه برنج یا طلا بر روی آن درج شده یا خیر.

از روی قیمت مولفه هم می‌توانید تشخیص گذاری کنید. برنج در مقایسه با فلزات گرانبهایی همچون طلا ارزان‌تر است.

مهمترین ویژگی طلا اینست که به هیچ وجه اکسید نمی‌شود. اما برنج با محیط واکنش نشان می‌دهد و اکسید می‌شود. بنابراین یکی دیگر از راه‌های تشخیصی اینست که ببینید آیا در سطح مولفه اثری از اکسید شدن وجود دارد یا خیر. البته ممکن است مولفه‌ای که در دست دارید یک برنج کاملا سالم و اکسید نشده باشد که در این صورت روش‌های دیگری را هم باید امتحان کنید.

روی مولفه اسید بریزید. طلا در برابر اسید مقاوم است و واکنش نشان نمی‌دهد اما برنج واکنش نشان می‌دهد. اسید را بریزید اگه حباب یا لکه‌ای را روی سطح مولفه مشاهده کردید برنج است اگر اثری ظاهر نشد، طلا است.

تالیف و ترجمه:پ.ز

1,982

1,982

2,562

2,562

2,030

2,030

7,817

7,817

181,875

181,875

170,000

172,000

168,000

170,000

160,000

162,000

164,000

166,000

153,000

155,000

150,000

چگونه تشخیص طلا از برنج

152,000

121,000

123,000

115,000

117,000

113,000

115,000

113,000

115,000

43,000

45,000

56,300

58,300

جهت عضویت در خبرنامه آدرس ایمیلتان را وارد کنید

نقش فلز در زندگی بشر بسیار پر رنگ است. اکثر خانم ها به خرید جواهرات علاقه زیادی دارند و از داشتن و پوشیدن طلا لذت می برند و همواره به دنبال جدیدترین مدل جواهرات هستند . علاوه بر استفاده ی تزیینی و زیور آلات از فلزات، در صنایع مختلف کاربردهای متفاوتی دارند. پس لازم است فلز اصل را از تقلبی (برنج) تشخیص داد. در اینجا به نحوه ی تشخیص این دو فلز از یکدیگر می پردازیم.

روی جواهراتی از جنس طلا، نقره، پلاتین، شماره هایی به عنوان کد محصول حک می شود این شماره ها در مورد این فلزات گرانبها آگاهی کاملی به ما می دهد. اعداد کد فلزات باید کاملا واضح و خوانا باشد. برای اینکه از درستی اعداد حک شده آگاهی یابید از جستجوگر اینترنت استفاده کنید تا مطالب بیشتری را در این مورد بیابید.

برای دانستن عیار طلا یا فلزات گرانبهای دیگر کافی است که بعد از رقم دوم حک شده روی فلز یک ویرگول قرار دهید آنگاه درصد خلوص آن فلز مشخص می شود و از ارزش و قیمت واقعی آن آگاهی می یابید. مثلا عدد ۹۲۵ حک شده روی فلز، پس از گذاشتن ویرگول ۵/۹۲ می شود یعنی آن فلز با خلوص ۵/۹۲ درست شده است.

 

چگونه تشخیص طلا از برنج

برنج آلیاژی زرد رنگ است که از لحاظ ظاهر شبیه آلیاژ طلا است اما از ترکیب فلز روی و مس درست می شود. فلز برنج سخت تر و مقاوم تر از فلز مس است و در برابر گرما و آب شور نیز مقاومت دارد. با توجه به این ویژگی ها در صنایع مختلف و ساخت جواهرات زیبا از آن استفاده می کنند. رنگ طلا نیز مانند برنج زرد است.

طلای خالص با توجه به نرم بودنش برای ساخت وسایل و جواهرات تزیینی چندان مناسب نیست به همین خاطر اندکی فلزات دیگر به ترکیب آن اضافه می شود و صحبت از عیار به میان می آید. عیار واحد اندازه گیری برای درجه خلوص طلا است. در ایران بیشتر طلا ها عیار ۱۸ را دارند. در کشورهای عربی عیار آن غالبا بین ۲۰ تا ۲۴ متغیر است، در کشورهای اروپایی نیز بیشتر عیار های پایین آن تولید می شود.

 

 

روش مشاهده ی فیزیکی قطعه فلز: هر دو فلز رنگ زردی دارند اما فلز طلا رنگ زردتر و براق تری نسبت به فلز برنج دارد. رنگ زرد برنج حالت مات دارد ولی رنگ زرد طلا، پر رنگ تر و درخشنده تر است. گاهی اوقات به طلا عناصر فلزی دیگری نیز اضافه می کنند که این کار از براقیت و درخشندگی این آلیاژ می کاهد در این صورت استفاده از روش های قابل اعتماد تر دیگر مناسب ترند.

روش اکسید شدن: یکی از مهمترین خاصیت طلا عدم واکنش آن با اکسیژن هوا است و به هیچ عنوان اکسید نمی شود. اما فلز برنج در محیط اکسید می شود، پس اگر در سطح زرد رنگ فلز شما آثاری از اکسید شدن داشت فلز شما از برنج درست شده است و اگر اثری از اکسید شدن نیست ممکن است آن فلز اصل باشد. گاهی نیز ممکن است سطح فلز اصلا آثاری از اکسید شدن نداشته باشد و آن فلز نیز برنج باشد در این صورت روش های دیگری برای تشخیص فلز اصل و تقلب پیشنهاد می شود.

استفاده از اسید نیتریک: می توان بر سطح فلز با قطره چکان مخصوص اندکی اسید نیتریک ریخت، طلا در مقابل اسید خورده نمی شود اما فلز برنج در مقابل اسید خورده می شود و لکه ای روی آن درست می شود. تنها اسیدی که قادر به کردن این عنصر گرانبهاست نیتروهیدروکلریک اسید است که به تیزاب سلطانی معروف است. اسید نیتریک می تواند نقره و بدلیجات دیگر برنجی را در خود حل کند.

روش خراش روی سطح سرامیکی: اگر فلز را روی سطح سرامیکی خراش دهیم و رد زرد رنگ از خود به جا گذاشت فلز مورد نظر طلا است ولی اگر فلز خراش داده رگه ی تیره ای از خود به جای گذاشت آن فلز برنج است. پس با توجه به رنگ رد اثر فلز روی سطح سرامیکی می توان نوع آن را مشخص کرد.

روش چگالی: چگالی طلا بیشتر از فلز برنج است پس سنگین تر از برنج نیز می باشد. با وزن کردن قطعه ی فلزی نیز می توان حدس زد فلز مورد نظر کدامیک است.

عیار: فلز برنج عیاری ندارد اما طلا دارای عیار است و اعداد معینی برای عیار دارد. علاوه بر عیار، قیمت و ارزش برنج کمتر از طلا است. فلز اصل دارای کدهای تعیین عیار بر روی خود هستند حال آنکه بر روی برنج ممکن است کلمه ی Brass به معنای برنج حک شده باشد.

هنگامی که نزد جواهر فروش می روید تا طلای مورد علاقه تان را بخرید باز هم نمی توان صد در صد از اصل بودن آن مطمئن بود. امروزه با افزایش قیمت جواهرات اصل، بدلیجات فراوانی راهی بازار شده که امکان تشخیص اصل و تقلب را سخت تر کرده است. حتی بسیاری از جواهر فروشان نیز اقرار می کنند که در تشخیص اصل و تقلب آن دچار شک و شبهه اند.

هر فروشنده ی جواهری با دادن فاکتور به مشتری مسئولیت اصل یا تقلب بودن محصول را به عهده می گیرد و محصول به صورت ضمانت شده تحویل مشتری داده می شود. به طور معمول همه ی طلای مغازه دارها هر ۲ ماه یکبار توسط کارشناسان اتحادیه ی جواهرات چک می شود که فلزات تقلبی دیگر به جای آن  فروخته نشود.

قیمت هر گرم طلا، وزن ، اجرت ساخت و درصد سود آن، که معمولا درصد سود فروشندگان ۱۱ درصد می باشد. ۴ درصد آن مالیات ارزش افزوده و ۷ درصد آن به عنوان سود فروشنده حساب می شود.

ارزش آلیاژ طلا بخاطر کمیابی، مقاومت زیاد آن در مقابل خوردگی و اکسیژن هوا، تصفیه پذیری آسان آن، رنگ زیبا، واکنش ناپذیری آن با فلزات دیگر، کاربرد راحت آن و تغییر شکل و کوچکتر کردن آن جهت ساخت جواهرات ظریف و زیبا است. این ویژگی ها در فلزات دیگر به ندرت دیده می شود و به کمیاب ترین فلز جهان معروف است.از طرف دیگر از شکل پذیری بسیار بالایی برخوردار است.

ورق برنج

تومان

تومان

ریال

ریال

190,000 تومان

189,000 تومان

195,000 تومان

تماس گرفته شود

آدرس (Address): تهران، بهارستان، چهارراه سرچشمه خیابان امیر کبیر، خیابان پامنار، رو بروی بانک ملت، پلاک 195

ایمیل (Email): Bazarefelez@gmail.com

تلفن (Call): 9821-33906225+ 9821-33916727+

واتس اپ (Whats App): 09038226150

فکس (Fax): 9821-33949689+

845audio

845audio

845audio

طلا و برنج فلزات زرد براق هستند. افرادی که هیچ تجربه ای با فلزات ندارند ، تشخیص تفاوت بین این دو مشکل است. خوشبختانه روش های مختلفی برای تشخیص طلا و برنج وجود دارد. اگر می دانید که به دنبال چه چیزی بگ

چگونه تشخیص طلا از برنج

طلا و برنج فلزات زرد براق هستند. افرادی که هیچ تجربه ای با فلزات ندارند ، تشخیص تفاوت بین این دو مشکل است. خوشبختانه روش های مختلفی برای تشخیص طلا و برنج وجود دارد. اگر می دانید که به دنبال چه چیزی بگردید ، معمولاً یک نشانه روی فلز وجود دارد که به شناسایی آن کمک می کند. همچنین می توانید خصوصیات فیزیکی و شیمیایی طلا و فلزات را آزمایش کنید.


845audio

845audio | ar | az | be | bg | bn | ca | cs | da | de | el | es | et | ga | fi | fr | hi | hu | hy | is | it | iw | ja | ka | ko | kk | ky | lb | lo | lt | lv | ms | mr | nl | no | pl | pt | ro | ru | sl | sq | sr | sv | ta | te | tg | th | tl | tr | uk | uz | vi | zh


Sitemap

بسیاری از خانم ها به خرید طلا و جواهرات علاقه زیادی دارند اما در برخی از موارد فروشنده ها طلای تقلبی یا بدل را به مردم می فروشند. بنابراین خریدار باید در مورد تشخیص طلا و جواهر از انواع بدلیجات داشته باشد تا فریب نخورد. در ادامه این مطلب از دنیای مد نمناک چندین روش کاربردی برای تشخیص طلای اصل از نوع تقلبی آن را آورده ایم که امیدواریم مورد توجه تان واقع شود.

بر روی طلا و نقره و پلاتین کدهایی وجود دارد که بارزترین روش تشخیص اصل یا بدل بودن آن ها است. این اعداد گویای تمام اطلاعات این فلزات گرانبها می باشند. عدد کد باید خوانا و واضح باشد.

برای اطمینان از درست بودن کدی که روی طلا حک شده اطلاعات آن را در اینترنت جست وجو کنید.

برای دانستن قیمت و ارزش طلا ، یک ویرگول بعد از رقم دوم عدد حک شده روی آن بگذارید تا بدانید چند درصد فلز در آن به کار رفته است مثلا اگر روی طلا عدد 925 حک شده باشد یعنی 92٫5 درصد از طلای خالص ساخته شده است.

• کد مصنوعات طلا:375, 500, 583, 585, 750, 916, 958, 999

چگونه تشخیص طلا از برنج

• کد مصنوعات نقره:800, 830, 875, 925, 960, 999

• کد مصنوعات پلاتین:850, 900, 950, 999

حروف حک شده در کنار اعداد

حرف T نشان تهران، E نشان اصفهان و M نشان شهر مشهد است. در کنار این حروف نیز اعداد دیگری درج می شود که نشان از شماره کارخانه به ثبت رسیده در سازمان استاندارد و اتحادیه کشوری است.

برخی از مواقع با کشیدن روکش طلا روی فلز دیگر آن را به عنوان طلا و با قیمت کمتری به مشتری می فروشند. برای تشخیص طلای اصل از این تقلبی آن خاصیت آهنربایی آن را امتحان کنید. به طلا آهنربا نمی چسبد بنابراین اگر به زیورآلاتی که خریده اید آهنربا چسبید، شما فریب فروشنده را خورده اید.

آسیب دیدن

در برخی از مواقع نقره را به جای طلای سفید به مشتری عرضه می کنند اما نقره به مرور زمان تیره می شود و انعطاف پذیری زیادی دارد اما طلای سفید دارای چنین ویژگی نیست.

اگر طلای خالص را روی سرامیک بدون لعاب بکشید رد طلایی بر جا می گذارد اما اگر نقره را بر روی سرامیک بکشید توسی یا سیاه خواهد بود.

برای چک کردن طلای خود، آن را درون سرکه بگذارید. بعد از 5 دقیقه اگر سیاه شد ، تقلبی و بدل است.

با ید می توان اصل بودن طلا را چک کرد. روی سطح طلا کمی ید بکشید اگر رد آن باقی ماند طلا تقلبی و بدل است. اما اگر از بین رفت زیورآلات شما اصل است.

اگر یک قطره ید روی پلاتین بریزید و رد تیره از خود باقی گذارد، هر چه تیرگی بیشتر باشد پلاتین خالص تر است.

پماد سولفوریک

نقره را می توانید با پماد سولفوریک چک کنید. مقدار اندکی از پماد را روی زیورآلات خود بگذارید. اگر رد آبی به جا گذاشت یعنی نقره اصل است. این لکه به راحتی از سطح نقره پاک می شود.

آمونیاک

برای تشخیص اصل بودن طلای سفید ، آمونیاک را روی سطح آن بزنید. آمونیاک سطح طلا را تیره می کند.

طلا و نقره رسانش گرمایی بسیار قوی نسبت به سایر فلزات دارا میباشند. اگر شما بر روی یک تکه یخ طلا و نقره ی خود را قرار دهید سرعت ذوب یخ بالا می رود به طوری که فکر می کنید شی داغی را روی آن قرار داده اید پس برای تشخیص طلا و نقره اصل می توان از این روش استفاده نمود.

صدای شمش

برای تشخیص شمش طلای اصل از تقلبی آن با یک فلز دیگر به یک شمش ضربه ای وارد کنید، اگر صدایی شبیه به صدای زنگ را ساطع نمود که انتشار آن یک تا دو ثانیه طول کشید ، این شمش تقلبی است.

اسید یا همون وایتکس

برای تخشیص طلا اصل از تقلب می توان از اسید یا مواد اسیدی قوی مانند وایتکس استفاده کرد . یک قطره از اسید را روی شمش بریزید اگر به قرمز، قهوه ای یا سبز تغییر رنگ دهد در این صورت شمش اصل است اما این روش ممکن است به زیورآلات شما آسیب برساند بنابراین پیشنهاد نمی کنیم.

صدا با سرعت های مختلف از داخل فلزات متفاوت عبور می کند. به وسیله ی سونوگرافی می توان مشخص نمود چه مدت زمانی برای عبور صدا از ماده طول می کشد.

وزن

برای تشخیص عیار و نا خالصی طلا آن را وزن می کنند. ابتدا شمش را روی ترازوی دقیقی وزن می کنند و عدد آن را یادداشت می کنند سپس داخل ظرفی بزرگ آب می ریزند و ظرف را روی ترازو گذاشته و ترازو راصفر می کنند.

شمش را بطور کامل در آب فرو ببرید و سپس عدد را یادداشت کنید. عدد اول را به عدد دوم تقسیم کنید. رقم به دست آمده برای نقره خالص باید 10.49 و برای طلای خالص 19.32 باشد.

دنیای مد نمناک یکی از روش های قدیمی را نیز آورده است ؛ طلا یک فلز نرم است که می تواند به راحتی خم شود. پس اگر زیورآلات طلا را به آرامی گاز بگیرید و با دقت نگاه کنید می توانید جای دندان های خود را به راحتی مشاهده کنید. هرچقدر عیار طلا بیشتر شود نرم تر خواهد بود و جای دندان شما بیشتر مشخص می شود.

هنگام خرید طلا تنها به اظهارات و اطلاعاتی که از سوی فروشنده به خریدار اعلام می شود مانند کشور سازنده، کیفیت کار و مواد اولیه مصرفی اعتماد نکنید.

حتما فاکتور خود را به عنوان سند کالایی نگهداری کنید تا در صورت ایجاد مشکل در مواقع فروش یا برای اطلاع از صحت و سقم اظهارات فروشنده بتوانید با ارائه نمونه طلا و فاکتور آن به اتحادیه مشکل خود را برطرف نمایید. 


بهترین روش ویرایش فایل های pdfDownloads-icon

      توجه : قیمت ها به صورت لحظه ای نمی باشد و روزانه به روز می گردد      

گرم 18 عیار 1,063,200 -231

      توجه : قیمت ها به صورت لحظه ای نمی باشد و روزانه به روز می گردد      

اونس طلا 1795.2 -0.3

برنج از مس محکم تر و سخت تر است، ولی به مقاومت و سختی استیل نمی رسد. شکل دادن برنج بسیار راحت بوده، در مقابل گرما و آب شور مقاوم است. به دلیل این خواص، برنج برای تولید لوله، لاستیک، ابزار آلات ساختمانی، پیچ، رادیاتورها، آلات موسیقی و خشاب اسلحه بسیار مفید است.چگونه تشخیص طلا از برنج

تاریخچه
فلزکاران باستان در منطقه ای که امروزه به نام سوریه  یا ترکیه شرقی شناخته می شود، در اوایل 3000  قبل از میلاد می دانستند که چگونه مس را همراه قلع ذوب کرده تا فلزی به نام برنز تولید نمایند. گاهی مواقع حتی بدون اینکه آگاه باشند برنج هم تولید می کردند، چراکه خاکه های سنگ معدن  قلع و روی گاهی باهم یافت می شود و هر 2 فلز رنگ و ساختار مشابهی دارند.

حدود سال های 20 قبل از میلاد تا 20 بعد از میلاد، فلزکاران کناره دریای مدیترانه  توانستند سنگ معدن روی را از سنگ هایی که شامل قلع بودند تشخیص داده و شروع به آسیاب کردن روی همراه با مس به منظور ساخت سکه های برنجی و موارد دیگر کردند.  بخش اعظم روی از گرمادهی ماده معدنی به نام کالامین بدست می آید، که شامل ترکیبات مختلف از روی می باشد. از سال 300 میلادی، صنعت فلزکاری برنج در آنچه امروزه آلمان و هلند نامدار هستند، پیشرفت کرد.

باوجودی که  فلزکاران اولیه می توانستند تفاوت بین سنگ معدن روی و سنگ معدن قلع را تشخیص دهند، ولی هنوز نمی دانستند که روی هم یک فلز است. تا اینکه در سال 1746  دانشمندی آلمانی به نام آندریاس سگیسموند مرگراف(1782-1709) هویت روی (زینک)، مشخصات و خصوصیات آن را تعیین کرد. فرآیند ترکیب فلز مس و روی به منظور ساخت برنج در سال 1781 در انگلستان به ثبت رسید.

اولین خشاب  فلزی که در سلاح های گرم استفاده می شد در سال 1852 مرسوم شد. باوجودیکه فلزات گوناگون متعددی مورد آزمایش قرار گرفتند، برنج از بقیه موفق تر بود. زیرا قابلیت انبساط  داشت بنابراین زمانیکه اولین گلوله از تفنگ شلیک می شد خشاب تولید شده از برنج توانایی تحمل فشار وارده را داشت. سپس فلز برنج به سرعت منقبض شده تا خشاب خالی امکان خروج از سلاح گرم را پیدا کند. این ویژگی به توسعه سلاح های تیربار اتوماتیک منجر گشت.

تمامی حقوق برای موسسه فرهنگی فن آوران زرّین قلم محفوظ است.

تشخیص طلا یکی از دغدغه های اصلی افرادی است که به هر دلیلی با طلا سرو کار دارند و قطعا نیاز به یادگیری روش تشخیص طلا در این افراد کاملا محسوس است.در طول چند دهه، بلاخص در طی این سال های اخیر تولید زیورآلات تقلبی رو به افزایش بوده است که گاهی تشخیص طلای اصلی از تقلبی را کار بسیار دشواری کرده است که در بعضی موارد فروشندگان زبده و با تجربه در این عرصه را نیز دچار سروپدرگمی میکند. اگر شما نیز جزو افرادی هستید که به این مشکل برخورده اید یا نگران چنین اتفاقی هستید خبر خوب برای شما این است که با مطالعه این مقاله از لوکس گلامور خواهید توانست طلای تقلبی را از اصلی به راحتی تشخیص دهید.

با توجه به قیمت بالای طلا در بازار های جهانی و ارزشمند بودن فلز طلا تشخیص طلای تقلبی از اصلی از اهمیت زیادی برخوردار است. روش های مختلف و زیادی برای تشخیص طلای تقلبی و طلای اصل وجود دارد که بر اساس معیارهایی از درجه و اعتبار مختلفی برخوردار هستند. در اینجا ما با ارائه 6 روش تشخیص طلای تقلبی ساده و به روز و تأیید شده از خبرگزاری های بین المللی به شما کمک میکنیم تا بتوانید در تشخیص زیورآلات طلا هوشمندانه عمل کنید.

یکی از روش های ساده تشخیص طلا استفاده از آهنربا است که در همه منازل نیز معمولا یافت می شود. یک نکته کلیدی درباره طلا و نقره این است که نقره و طلا با خلوص بالا و اصل جذب آهنربا نمیشوند بر این اساس اگر شما زیورآلات طلا و نقره ای داشته باشید که جذب آهنربا میشود میتوانید نتیجه بگیرید که در زیورآلات شما ناخالصی وجود دارد. لازم به ذکر است که آهنربا هر چه قدر هم قویتر باشد بازهم نمیتواند طلا و نقره اصل را ربایش کند. پس در نتیجه یکی از روش های شناسایی طلای تقلبی استفاده از آهنربا است. هر چند نمیتوان برای تشخیص طلا فقط به آهنربا اکتفا کرد چرا که نقره نیز جذب آهنربا نمیشود و نمیتوان برای تشخیص طلا فقط با استفاده آهنربا به اطمینان 100 درصدی رسید

یک نکته مهم دیگری که در رابطه با تشخیص طلا تقلبی باید در نظر داشته باشید این است که طلا و نقره در عین حال که رسانای الکتریسیته بسیار قوی هستند رسانش گرمایی خوبی ( مخصوصا نقره ) نسبت به سایر فلزات را نیز دارا میباشند. به طوری که اگر شما بر روی یک تکه یخ طلا و نقره ی خود را قرار دهید ( زیورآلاتی که دمای آن در حد دمای اتاق باشد )؛ مشاهده خواهید کرد که سرعت ذوب یخ بالا می باشد که گویی شی داغی را روی آن قرار داده اید که این خاصیت اشاره به رسانش گرمایی بسیار قوی طلا و نقره اصل می باشد.

میتوانید با یک فلز دیگر به یک شمش ضربه ای وارد کنید، این عمل در شمشهای غیر تقلبی صدایی شبیه به صدای زنگ را ساطع می کند که انتشار این صدا حدودا یک تا دو ثانیه به طول می انجامد.چگونه تشخیص طلا از برنج

روش دیگری که در تخشیص طلا از آن استفاده می شود استفاده از اسید یا مواد اسیدی قوی مانند وایتکس است. در انجام این آزمایش احتیاط کنید زیرا اسید یک ماده خورنده می باشد و ممکن است به زیورآلات شما آسیب برساند.یک قطره از اسید را روی شمش بریزید، به دلیل اسیدی بودن شمش تغییر رنگ می دهد اگر به قرمز، فهوه ای یا سبز تغییر رنگ دهد در این صورت شمش اصل است در غیر این صورت نشان از تغلبی بودن شمش می باشد. در حالت کلی این روش را به خاطر ضرری که برای زیورآلات دارد پیشنهاد نمی کنیم.

این روش که مصرف پزشکی دارد و تشخیص سنگ کلیه، بارداری و … کاربرد دارد که میتواند برای تست یکنواختی شمش هم استفاده شود.مقیاس ضخامت فراصوتی این تست مشخص می‌کند چه مدت زمانی برای عبور صدا از ماده طول می‌کشد. صدا با سرعت‌های مختلف از داخل فلزات متفاوت عبور می‌کند.

تشخیص طلای اصلی با استفاده از وزن یکی از روش های قدیمی است که برای تشخیص عیار و نا خالصی طلا به کار می بردند.۱. شمش را روی ترازوی دقیقی وزن کنید و عدد آن را یادداشت کنید.۲. داخل ظرفی بزرگ آب بریزید و ظرف را روی ترازو قرار دهید سپس ترازو را به صفر برسانید.۳. شمش را بطور کامل در آب فرو ببرید ( غوطه ور کنید ) اما به ظرف و ترازو دست نزنید. حالا عدد را یادداشت کنید.۴. عدد اول را به عدد دوم تقسیم کنید. رقم به دست آمده برای نقره خالص باید ۱۰.۴۹ و برای طلای خالص ۱۹.۳۲ باشد.

شاید جالب باشد که بدانید روشی که در فیلم ها نشان می دهند واقعا درست است و شما می توانید با گاز زدن فلز به طلا بودن آن پی ببرید. هرچند این روش یک روش مطمئن نیست ولی می توان با استفاده از این روش به بدل بودن زیورآلات شک کرد و فهمید که طلا نیست. همانطور که در مقاله “ آشنایی با فلز طلا ” طلا یک فلز نرم است که می تواند به راحتی خم شود. پس اگر زیورآلات طلا را به آرامی گاز بگیرید و با دقت نگاه کنید می توانید جای دندان های خود را به راحتی مشاهده کنید. برای تشخیص عیار طلا نیز می توانید از این روش استفاده کنید چرا که هرچقدر عیار طلا بیشتر شود نرم تر می شود و جای دندان شما بیشتر مشخص خواهد شد.

کسانی که به خرید زیورآلات علاقه دارند و یا حتی کسانی که اطلاعات کمی درباره زیورآلات دارند می دانند که طلا از جمله زیورآلات و جواهرات گران قیمت است که اگر در خرید آن دقت کافی صورت نگیرد ممکن است باعث ضرر مالی بزرگی برای افراد شود. بنابرین یکی از نگرانی های افرادی که می خواهند طلا خریداری کنند تشخیص طلای تقلبی از اصلی می باشد. در این مقاله از لوکس گلامور 6 روش به منظور شناخت طلای اصلی از تقلبی یا طلای ناخالص ارائه شد که می توانید به راحتی از آن ها استفاده کنید.

بسیار روش های عالی بود ازنظر من خیلی خیلی روش های عالی عالی

سلام ، من قصد خرید شمش طلا دارم طور بفهمم که شمش اصل است و در میان ان فلز دیگری نیست؟با آهنربا میشه فهید؟ شمش یک کیلویی میخوام بخرم

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

تیم نویسندگی لوکس گلامور تمام سعی خود را می کند تا بتواند مطالب آموزش روز و قابل استفاده را در وبلاگ ارائه کند. سعی می کنیم تمام مقالات به روز و آپدیت باشند. بسیار خوشحال خواهیم شد نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

فروشگاه اینترنتی زیورآلات لوکس گلامور بزرگترین ارائه دهنده جدیدترین زیورآلات نقره و بدلیجات در ایران با نازلترین قیمت.

استودیو طراحی و ساخت زیور

021-88886994

0912-0037452

طلا فلزی گرانبها و قیمتی است که در ساخت طلا و جواهر از آن استفاده می شود. در طول تاریخ طلا همواره از اعتبار خاصی برخوردار بوده است. هم اکنون در همه کشورهای جهان، طلا به عنوان پشتوانه محسوب می شود. قیمت بالای طلای خالص که این روزها بیشتر هم شده است، عاملی برای متقلبان قلمداد می شود. بسیاری از سودجویان با روکش کردن فلزات کم بها با آب طلا، سعی در کسب سود بیشتر دارند. تشخیص طلا از سایر فلزات چندان ساده نیست. در این مطلب بهترین روش های تشخیص طلا از مس آورده شده است. اگر به اصالت طلای خریداری شده، شک دارید این تست ها را انجام دهید:

قیمت طلا بسیار بیشتر از مس است. از طرفی به سادگی می توان برخی از فلزات و از جمله مس را با طلا ترکیب کرد. این دو موضوع در کنار وسوسه سود بیشتر، موجب بروز مشکلاتی شده است. برای اینکه بتوان فلز طلا را از فلز مس تشخیص داد، باید اطلاعات نسبی از هر دو فلز کسب کرد. بر همین اساس ابتدا مشخصات و ویژگی های هر دو فلز معرفی شده و سپس به روش های ساده برای تشخیص طلا از مس پرداخته می شود.چگونه تشخیص طلا از برنج

تشخیص طلا از مس به دلیل شباهت این دو عنصر کمی دشوارتر است. طلای خالص بسیار انعطاف پذیر است و در طلاسازی  با دیگر آلیاژ های فلزی ترکیب می شود. ترکیب آلیاژهای مس، نقره، نیکل، پالادیوم و … با طلا به جهت افزایش استحکام آن انجام می شود. این امر رایج ترین شیوه در ساخت طلا و جواهر است. عیار طلا درجه خلوص طلا را مشخص می کند و سازندگان این عیار را بر روی طلای ساخته شده، حک می کنند. برای  تشخیص طلا از مس این راه ها را امتحان کنید:

برای تشخیص طلا از مس و دیگر فلزات آلیاژی، سنگ محک بهترین وسیله است. محک سنگی سیاه رنگ از جنس کوارتز یا سیلیسیوم است که می توان طلای اصل و تقلبی را شناسایی کند. شیوه کار به این صورت است که، انگشتر طلا یا سکه طلا و … روی سنگ محک کشیده می شود. اگز واکنشی رخ نداد، فلز مورد نظر طلاست. در صورت کمرنگ شدن یا به جای ماندن رد می توان به ناخالص بودن طلا شک کرد.

این روش بهترین شیوه تشخیص طلا از مس است. از یک ظرف کوچک با جنس فولاد ضد زنگ ( استیل) برای این آزمایش استفاده کنید. طلای مورد نظر را در ظرف قرار داده و تنها یک قطره اسید نیتریک را با قطره چکان روی طلا بریزید. کمی منتظر بمانید طلای خالص هرگز واکنش نشان نمی دهد. اما سبز شدن، شیری شدن، سیاه شدن و یا هر نوع واکنش دیگری، نشان می دهد که جنس مورد نظر، روکش طلاست.

هشدار: به دلیل خطرناک بودن اسید، هرگز این تست را در منزل انجام ندهید.

برای تشخیص طلا از مس راه های کم خطرتری هم وجود دارد. از یک ظرف سرامیکی کوچک برای این آزمایش استفاده کنید. طلای مورد نظر را روی سطح سرامیک بکشید. چندین بار این کار را ادامه دهید اگر خطوط سیاه روی ظرف باقی ماند، طلا اصل نیست و با دیگر فلزات از جمله مس ترکیب شده است.

رنگ زیبای طلا و برق خیره کننده آن با هیچ فلز دیگری قابل مقایسه نیست. در نظر داشته باشید همه زیور آلات طلا، در واقع از آلیاژ طلا ساخته شده اند. بنابراین وجود مقدار استاندارد از آلیاژ فلزات دیگر از جمله مس در طلا کاملا طبیعی است. مشکل وقتی است که کل سازه از فلز مس باشد و تنها روکش کار از طلا کشیده شده باشد. به ظاهر طلا توجه کنید اگر خیلی غیر طبیعی است حتما از روش های دیگر برای تشخیص طلا از مس کمک کنید.

حتما دیده اید که ورزشکاران المپیک، پس از برنده شدن و کسب مدال طلا، مدال خود را گاز می گیرند!! طلا یک فلز نرم و چکش خوار است و خاصیت شکل پذیری بالایی دارد. اگر به سکه طلای خود مشکوک هستید، با فشار ملایم سکه را گاز بگیرید. سپس طلا را به خوبی بررسی کنید. هر چه میزان فرو رفتگی روی فلز بیشتر باشد، امکان خالص بون طلا بیشتر است.

فلز طلا جذب آهن ربا نمی شود. بنابراین با یک آهنربای قوی می توانید برای تشخیص اصالت طلا از سایر فلزات استفاده کنید. اما در مورد تشخیص طلا از مس این شیوه کاربردی ندارد! حتما می دانید که فلز مس نیز جذب آهنربا نمی شود پس این شیوه در عمل منتفی است.

تاکید می کنم طلا فلزی گرانبها و قیمتی است. برای اینکه ضرر نکنید از طلافروشی های معتبر خرید کنید. فراموش نکنید موقع خرید حتما فاکتور را از فروشنده دریافت کنید. اطلاعاتی مثل عیار طلا، وزن و قیمت در فاکتور نوشته شده است. به این ترتیب نگرانی بابت اصل یا تقلبی بودن طلا وجود نخواهد داشت.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام شما (اجباری)

ایمیل شما (اجباری)

اطلاعات مرا در مرورگر ذخیره کن

جدیدترین دوره کسب درآمد در منزل (کلیک کنید)

دوره ها و محصولات آموزشی

دوره جامع طراحی طلا و جواهرات

دوره طراحی دستی طلا و جواهرات

پکیج طراحی طلا و جواهر متریکس

آموزش جواهرسازی و طلاسازی

موارد مهم

کسب درآمد

انگشتر طلا زنانه

انگشتر طلا مردانه

طراحی سایت طلا فروشی

قبل از خرید سوالی دارید؟

021-88886994

0912-0037452

اینستاگرام سالارپورایمانی

چگونه تشخیص طلا از برنج

اینستاگرام BOGINI

تهران، توحید، ستارخان، کوچه لادن، پلاک 28، واحد 2

استودیو طراحی سالار پورایمانی یکی از تخصصی ترین مراکز آموزش طراحی جواهرات در ایران است. همچنین در زمینه تولید و فروش آنلاین نیز جز رتبه های برتر ایران می باشد. این استودیو صاحب امتیاز برند (BOGINI) می باشد.

تمامی حقوق این وبسایت برای استودیو طراحی سالار پورایمانی محفوظ می باشد.

فهرست مطالب

اینکه بتوان طلای اصل را از طلای تقلبی و فیک تشخیص داد خود هنری است که غالباً توسط افراد معمولی با خطا همراه می‌شود. اما همین کار توسط با تجربه‌گان بازار طلا، همچون آب خوردن است و به گفته‌ی برخی طلافروشان از صد متری خود هم طلای تقلبی را از طلای اصل تشخیص می‌دهند! خب البته از کسی که شبانه روز، خود با طلا سرکار دارد، توقعی جز این هم نمی‌رود! اما آیا راه حلی وجود دارد که بدون تجهیزات پیشرفته بتوانیم خودمان طلای اصل را از طلای تقلبی تشخیص دهیم؟! جواب این سوال مثبت است چندین روش مختلف برای آزمودن طلا وجود دارد که در این مقاله‌ی دی اجرت به بیان آن‌ها پرداخته‌ایم و شما به راحتی می‌توانید در منزل خود از طریق هر کدام از روش‌ها که برایتان مقدور است از طلا بودن زیورآلات خود مطمئن شوید. اما قبل از آن به نکته‌ای مهم اشاره می‌کنیم؛ در هنگام استفاده‌ی هریک از روش‌ها بهتر است از قطعه طلایی که مطمئن هستید، واقعاً طلاست به عنوان طلای شاخص استفاده کنید، با ما همراه باشید تا بیشتر در مورد طلای شاخص و همچنین روش‌های آزمودن طلا صحبت کنیم.

طلای شاخص یا طلای شاهد طلایی است که از طلا بودن آن مطمئن هستید، شما این طلا را در کنار قطعه‌ای که از طلا بودن آن شک دارید، با روش‌هایی که در زیر مشخص شده است بیازمایید، سپس اگر نتیجه‌ی تست‌ها با هم یکسان بود می‌توانید مطمئن‌تر بگویید که آن قطعه طلا، طلاست یا ساخته شده از یک فلز دیگر است. لُپ کلام؛ طلای شاخص طلایی است که در نتیجه‌گیری درست و بدون خطای شما می‌تواند تاثیر بسیار موثری داشته باشد. حال می‌رویم سروقت روش‌های آزمودن طلای اصل که مطمئناً یک قطعه فلز هر چقدر هم زیبا و درخشان باشد باز جای طلا را نمی‌گیرد، به قول شاعر: جالی چشم ابرو نگیرد چون که او بالاتر است!

قبل از آن که به بیان روش‌های آزمودن طلا بپردازیم خالی از لطف نیست، خاطر نشان شویم که برای استفاده از این روش‌ها در تشخیص طلای اصل بسیار دقت کنید و چندین بار آزمایش‌ها را انجام دهید تا از بابت نتیجه‌ی آن خیالتان راحت باشد همچنین از طلای شاخص نیز برای معیار طلا بودن استفاده کنید تا اصطلاحاً مو لای درز تشخیصتان نرود! 🙂

علاوه بر این توجه کنید که برخی از روش‌های زیر نیاز به تجهیزات و امکانات دارد، در صورتی که به وسایل مورد نیاز برخی از آزمایش‌ها دستررسی نداشتید می‌توانید از روش‌هایی استفاده کنید که تمام وسایل آن را در خانه یا محل کار خود دارید؛ دقت کنید که برخی از این آزمایش‌ها بسیار ساده هستند اما جواب آن دقیق نیست برای همین توصیه می‌کنیم، کمی حوصله به خرج دهید و قطعه طلایی که به آن شک دارید را با چندین روش مختلف بیازمایید تا به نتیجه‌ی درست‌تری دست یابید.چگونه تشخیص طلا از برنج

تست طلا با آهن ربا یکی از تست‌های بسیار معروف است؛ زمانی که آهن‌ربای قوی نزدیک یک قطعه طلا می‌شود در سطح آن باید مقاومتی احساس شود. نکته‌ی مهم اینجاست که اگر مصنوعات طلا یا مصنوعات نقره‌ی شما توسط آهن‌ربا جذب شد، حتماً یک جای کار می‌لنگد و می‌توان دیگر اسم طلا یا نقره را از روی آن قطعه برداشت.

 

قابل ذکر است که از این روش بیشتر برای تست نقره استفاده می‌کنند اما خب برای تست طلا هم کاربرد دارد؛ آن هم به این خاطر است فلز نقره در بین فلزات بیشترین رسانای انرژی گرمایی است. در این روش روی طلا یا نقره‌ی خود مقداری یخ بگذارید، اگر نقره و طلای شما اصل باشد، یخ به سرعت ذوب می‌شود به عبارتی دیگر سرعت ذوب یخ روی طلا و نقره اصل باید بیشتر از سرعت ذوب یخ در دمای معمولی اتاق باشد.

تست پینگ یا ضربه زدن به فلز بیشتر مورد استفاده برای تشخیص شمش‌های طلا است به این صورت که با یک تکه فلز به شمش ضربه‌ی کوچکی بزنید، باید صدای زنگ را بشنوید که ۱ تا ۲ ثانیه طول داشته باشد، قابل ذکر است که این روش بیشتر تجربی و ویژه‌ی افراد حرفه‌ای می‌باشد، توجه داشته باشید که اگر وقتی به شمش ضربه زدید و صدای عجیبی داد قطعاً مشکلی وجود دارد و شما باید به طلا بودن آن شمش شک کنید.

ابتدا در این روش قطعه طلایی که به آن شک دارید را روی یک ترازوی دقیقی ، وزن کنید و عدد آن را یادداشت کنید سپس داخل ظرفی آب بریزید ( در صورت امکان از آب مقطر استفاده کنید )، ظرف را روی ترازو قرار دهید و ترازو را صفر کنید، بعد طلا را به طور کامل در آب فرو ببرید ( حواستان باشد در این مرحله به ظرف دست نزنید ) حالا عدد ترازو را یادداشت کنید و پس از آن عدد اول به دست آمده را تقسیم بر عدد دوم کنید؛ رقم به دست آمده برای نقره خالص باید ۱۰.۴۹ و برای طلای خالص ۱۹.۳۲ باشد. توجه کنید که هرچه این اعداد کمتر بود احتمال پایین بودن عیار طلا و نقره و وجود ناخالصی در آن‌ها است.

 

همه‌ی ما فیلم‌هایی را دیده‌ایم که در آن‌ها، برای تشخیص طلای اصل آن را گاز می‌گیرند یا همچنین بسیار دیده‌ایم ورزشکاران در المپیک نیز همین کار را انجام می‌دهند. در اصل می‌توان گفت یکی از روش‌های تشخیص طلا همین کار است که البته روش چندان دقیقی نیست؛ در این روش طلای مورد نظر را با فشار ملایم گاز بگیرید سپس آن را با دقت نگاه کنید باید جای گاز گرفتن شما تو رفته باشد جالب است بدانید که هرچه این فرو رفته‌گی عمیق‌تر باشد بدان معنا است که عیار طلا شما بیشتر است.

مصنوعات طلایی که هر سازنده‌ی طلایی می‌سازد دائماً توسط اداره‌ی استاندارد تحت نظر بوده، اداره‌ی استاندارد نیز یک کد منحصر به فرد به آن سازنده می‌دهد تا محصولات خود را با آن شماره‌گذاری کنند. شما می‌توانید با دیدن و مقایسه کد و عیار روی آن قطعه طلا با کدهای اصلی و مجاز سازندگان طلا، متوجه شوید که آیا محصول، سازنده‌ای حقیقی دارد یا سازنده‌ی آن هویتی ندارد.

حرف خودمانی: بسیاری از زیورآلات قدیمی این کد ها را ندارند؛ در نظر داشته باشید که تنها این کدها نشانه‌ی اصل بودن طلا نمی‌باشد؛ پیشنهاد می‌کنیم در طلاهای قدیمی به دنبال رنگ رفته‌گی‌ها باشید، اگر جایی در طلای مورد نظر رنگ آن رفته بود احتمالاً آن قطعه طلا نباشد و فقط روکشی از طلا یا آبکاری طلا باشد.

آزمودن فراصوت Ultrasonic Testing یکی از روش‌هایی است که به هیچ عنوان به طلا آسیبی نمی‌رساند و توسط دستگاهی که در تصویر زیر می‌بینید انجام می‌شود؛ در این روش امواج فراصوت با فرکانس بالا و دامنه کم به داخل قطعه فرستاده می‌شوند؛ این امواج پس از برخورد به هر گسستگی بازتابیده می‌شوند و قسمتی از این امواج به سمت حسگر رفته و حسگر آن را دریافت می‌کند. از روی دامنه و زمان بازگشت این امواج می‌توان به مشخصه‌های این گسستگی پی برد. این روش بسیار دقیق است و یکی از امتیازات این روش، توانایی آن در تشخیص عیوب بسیار کوچک در فلزات است.

برای تشخیص طلا از بدلیجات می‌توانید از سرکه استفاده کنید. بدلیجات به سرعت با سرکه واکنش می‌دهند و رنگ آن‌ها تیره می‌شود. مقداری سرکه داخل یک ظرف بریزید و جواهری که می‌خواهید تست کنید را به مدت ۵ دقیقه داخل آن قرار دهید. در صورتی‌که رنگ آن تغییر کند، بدل است.

سنگ محک، سنگی سیاه رنگ است که برای شناسایی و تعیین عیار طلا استفاده می‌شود، از این روش بیشتر در طلافروشی‌ها استفاده می‌شود. برای چگونگی عملکرد این سنگ در تشخیص طلای اصل می‌توانید به مقاله‌ی کامل « سنگ محک » مراجعه کنید.

طلای اصل هیچگاه تغییر رنگ نمی‌دهد و رنگ آن ثابت است، اما بدلیجات بعد از مدتی رنگ اولیه خود را از دست می‌دهند و رنگ آن‌ها سیاه می‌شود. اگر جواهری که خریداری کرده‌اید بعد از مدتی رنگش سیاه شد احتمالا برای ساخت آن از روکش طلا استفاده شده است و طلای اصل نیست.
حرف خودمانی: البته گاهی اوقات ممکن است، طلا هم سیاه شود! و این به خاطر وجود ناخالصی‌ها و فلزات دیگر در مصنوعات طلاست، برای همین اگر زیورآلاتی دارید که رنگ آن سیاه شده است نمی‌توان گفت که صد درصد طلا نیست؛ پیشنهاد می‌کنیم آن را با روش‌های دیگر نیز بسنجید تا از طلا یا بدل بودن آن کاملاً مطمئن شوید.

اشعه X یک روش غیر مخرب با چند کاربرد است و اطلاعات جامعی درباره‌ی ترکیبات شیمیایی و ساختار کریستالین مواد طبیعی و صنعتی ارائه می‌دهد. هر کریستالی طرح اشعه X ( Pattern ) منحصر به فرد خود را دارد که به عنوان اثر انگشت ( Fingerprint ) برای تعیین هویت آن ( Identification ) استفاده می‌شود. گسترده‌ترین استفاده XRF در شناسایی ترکیبات کریستالین بر اساس طرح آن‌ها است. همچنین از این روش در زمینه‌های زمین شناسی، علم مواد، علم محیط، شیمی، فیزیک، صنعت دارویی و … نیز استفاده می‌کنند.

در این روش یک سکه‌ی مسی برداشته و با طلا روی آن خط بکشید، طلای اصل روی سکه خط نمی‌اندازد و خودش خش‌دار می‌شود؛ اما درست برعکس آن طلای قلابی روی سکه خط انداخته و خودش سالم می‌ماند.

با استفاده از این روش فقط و فقط می‌توانید برای آزمودن شمش‌های طلا استفاده کنید چراکه شمش‌های طلای شرکتی در ابعاد و وزن‌های مشخصی تولید می‌شوند شما می‌توانید با اندازه‌گیری دقیق این شمش‌ها با کولیس ( وسیله‌ای دقیق برای اندازه‌گیری ) و مقایسه‌ با نمونه‌ی اصل آن در سایت اینترنتی مرجع، آن شمش طلایی که به آن شک دارید را کنترل نمایید که آیا شمش شما اصل ساخت آن شرکت سازنده می‌باشد یا خیر.

در این روش احتیاج به یک قطعه سرامیک بدون لعاب دارید، قطعه‌ای که به طلا بودن آن شک دارید را روی سرامیک بکشید؛ اگر آن قطعه ردی طلایی روی سرامیک به جا گذاشت، می‌توان گفت آن قطعه طلای اصل است اما اگر ردی سیاه به جا گذاشت باید به طلا بودن آن شک کنید.

طلا در برخورد با اسید تغییر رنگ می‌دهد، در این روش باید یک قطره اسید روی طلای خود بریزید اگر طلایتان اصل باشد باید به رنگ قرمز، قهوه‌ای یا سبز در بیاید؛ در غیر این صورت احتمال اینکه طلایتان تقلبی باشد وجود دارد.

یک ظرف آب را پر کنید و قطعه‌ای که به طلا بودن آن شک دارید را در داخل آن، بیندازید. اگر آن قطعه طلا اصل بود در کف ظرف می‌ماند، این در صورتی است که بدلیجات به زیر آن فرو نمی‌روند.

برای تشخیص طلا از بدلیجات، می‌توانید از ید استفاده کنید. ید هیچ ردی روی طلای اصل باقی نمی‌گذارد. مقداری ید روی سطح طلا بکشید، اگر رد آن باقی ماند، زیور آلات شما بدل است، در غیر اینصورت طلای اصل است.

تا اینجای مقاله با رایج‌ترین روش‌های آزمودن طلا آشنا شدید و اما سوال رایجی که بسیاری از مشتریان ما می‌پرسند این است که آیا با مایع سفیدکننده نیز می‌شود طلا را تست کرد؛ با ما همراه باشید تا جواب این سوال که ذهن بسیاری مردم را درگیر خود کرده است، پاسخ دهیم.

در جواب این سوال باید بگوییم: خیر، سفیدکننده‌ها را برای گندزدایی و بوزدایی به کار می‌برند از این ماده در صنعت به عنوان رنگ‌زدا و سفیدکننده پارچه و خمیر کاغذ نیز استفاده می‌شود. در خانه‌ها برای ضد عفونی کردن سبزی‌ها و سفید کردن رخت‌ها به هنگام رخت شویی استفاده می‌کنند؛ شاید امکان داشته باشد که در تست نقره از آن استفاده کرد اما در تست طلا مطمئناً کاربرد چندانی ندارد بلکه ممکن است فقط باعث شوید تا به خود طلاجات و سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی آن آسیب برسانید؛ در نتیجه هیچگاه این ریسک را نکنید و بدلیجات و طلاجات خود را با وایتکس یا همان مایع سفید کننده امتحان نکنید.

در این مقاله دانستید که چه طور با استفاده از روش‌های بالا قطعه فلزاتی که به طلا بودن آن‌ها شک دارید را بیازمایید همچنین ممکن است روش‌های دیگری نیز وجود داشته باشد که بتوان با آن طلای اصل را از طلای تقلبی تشخیص داد چراکه فلز طلا خصوصیات منحصر به فردی مانند رسانش گرمایی بالا، مقاومت در برابر خوردگی، چگالی معین، انعطاف‌پذیری بالا و… را داراست که آن را از دیگر فلزاتی که در ظاهر شبیه طلا هستند، متمایز می‌کنند. با این وجود توصیه می‌کنیم از طلافروشی‌های معتبری که زیر نظر اتحادیه صنف طلا و جواهر هستند خرید کنید تا خیالتان از بابت طلایی که می‌خرید راحت باشد و نخواهید خود را درگیر آزمودن آن کنید، در این راستا پیشنهاد می‌کنیم سری به مقاله‌ی « قبل از خرید طلا حتماً بخوانید » بزنید.

«با ذکر منبع، کپی این مطلب بلامانع است»

سلام من یه تکه طلا دارم یه شب گذاشتم داخل وایتکس تا صبح موند بعضی جاهاش سیاه شده بعضی جاهاش سبز. تقلبی یا طلا

سلام دوست عزیز، بهترین راه و مطمئن ترین راه برای تشخیص این است که تکه طلای خودتون رو به یک طلافروشی نزدیکتون ببرید و بگید براتون محک بزنه تا مشخص بشه طلاتون اصلا طلا هست یا نه و اینکه اگر طلاست عیارش چند است.
چون ممکن است این قطعه طلا باشد ولی عیارش پایین باشد.

من پارسال گل گوش بخیه ای گرفتم ولی کدنداره ایاتقلبی نیس توبازارطلافروشاخریدم الان کمی نگرانمم

سلام در تشخیص طلا با وایتکس یا اسید اشتباه نوشتین اخه طلا که در اسید حل نمیشه و واکنش نشان نمیده وگررنگش در برخورد با اسید تغییر کند طلا نیست مردم دا گمراه نکنید

تو اسید حل میشه،خیلی هم خوب حل میشه دوست عزیز.

سلام من یک تکه طلا دارم نمیدونم اصله یانه با آب خامتحان کردم جواب نگرفتم یک تکه طلای بدلی رد داخل ظرف پر آب انداختم به ته ظرف رفت و تکه طلای مشکوک خودم رو هم داخل آن انداختم بازم ته ظرف قرا گرفت آمتحان با آب جواب ندادچگونه تشخیص طلا از برنج

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

دی‌اجرت: سریع، امن و به قیمت روز، طلای شما را می‌خرد. در این سامانه، قصد داریم به صورت آنلاین و اینترنتی، طلای دست‌دوم و شکسته‌ای که می‌خواهید بفروشید را با بهترین قیمت و بالاتر از طلافروشی‌ها بخریم. تا هم امنیت طلای شما حفظ شود و هم با سرعت و بدون هیچ رفت و آمدی بتوانید طلاهای خود را بفروشید و پول آن را دریافت کنید.


09102231340


info[@]diojrat.com

تهران، بازار بزرگ تهران- پاساژ خرداد

چگونه تشخیص طلا از برنج
چگونه تشخیص طلا از برنج
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *