چگونه تشخیص نقره

 
helpkade
چگونه تشخیص نقره
چگونه تشخیص نقره

در این مطلب می خواهیم به توضیح برخی از روش های تشخیص نقره اصل از نقره تقلبی بپردازیم.

نقره تقلبی می تواند یک جواهر، سکه یا شمش باشد که از فلزی غیر از نقره، اما شبیه به نقره ساخته شده ولی طوری طراحی گردیده است که به نظر بیاید از نقره اصل ساخته شده است. (برای مثال با نقره آبکاری شده و روی آن علامت 925 به نشانه استرلینگ بودن درج شده است)

یکی از ساده ترین و سریع ترین راه برای این که پی ببریم که یک قطعه از نقره ساخته شده است یا صرفا یک نقره تقلبی است، این است که به ظاهر و علائم حک شده روی آن توجه کنیم. برای مثال در صورتی که روی یک جواهر یا ظرف، عدد 925 حک شده بود نشانه این است که آن جواهر یا ظرف از نقره استرلینگ ساخته شده است. البته همان که بالاتر اشاره شده، علامت ها می توانند برای فریب افراد به سادگی روی قطعه حک شوند و به هیچ عنوان معیار مناسب و قابل اعتمادی برای تشخیص نقره اصل نیستند.

وقتی با یک تکه فلزی به نقره اصل ضربه بزنید، صدایی شبیه به زنگ برای یک تا دو ثانیه تولید می شود. در صورتی که صدایی غیر از آن تولید شود نشانه این است که آن قطعه یا نقره نیست یا اگر هم از نقره ساخته شده، عیار آن پایین است.

نکته: انجام این روش نیاز به کمی تجربه دارد.

چگونه تشخیص نقره

نقره خالص یا نقره استرلینگ به آهنربا جذب نمی شود. بنابراین اگر قطعه به آهنربا  جذب شد، احتمالا آن قطعه از استیل ساخته شده یا عیار نقره آن پایین است.

روی نقره چند قطره وایتکس بچکانید. در صورتی که وایتکس با نقره واکنش داد و رنگ قطرات وایتکس به قرمز، سبز یا قهوه ای تغییر کرد، به احتمال زیاد قطعه مورد نظر نقره اصل است، اما اگر رنگ وایتکس به رنگ های دیگر تغییر پیدا کرد، آن قطعه، نقره تقلبی است.

محلول شورتر بهترین و اصولی ترین راه تشخیص نقره اصل از نقره تقلبی است. با این روش حتی می توان عیار نقره را تخمین زد. استفاده از محلول شورتر بسیار آسان است چراکه فقط کافی است که یک قطره از محلول را روی قطعه بریزند و صبر کنند تا محلول تغییر رنگ دهد و با بررسی رنگ محلول به اصل یا تقلبی بودن نقره و حتی عیار نقره احتمالی پی ببرند.

تکه‌ای یخ را روی قطعه‌ مورد نظرتان قرار دهید. اگر یخ سریع تر از حالت نرمال شروع به ذوب شدن کرد احتمال این که قطعه از نقره باشد بالا است. البته نکته ای که در آزمایش یخ وجود دارد این است که این روش برای شمش یا سکه نقره کاربرد دارد و برای جواهرات نقره چندان کارا نیست.

این روش فقط برای تست نقره خالص مثل شمش نقره کاربرد دارد. برای انجام این آزمایش باید شمش مور نظر را با ترازوی دقیق وزن کنید و عدد آن را یادداشت کنید. سپس در یک ظرف آب بریزید و ظرف را روی ترازو قرار دهید و بعد ترازو را به صفر برسانید و شمش را در آب بیندازید. حالا دوباره عدد را یادداشت کنید. در پایان عدد اول را به عدد دوم تقسیم کنید. حاصل در صورتی که شمش از نقره خالص باشد باید 10.49 باشد.

توصیه می کنیم کتاب آموزش بازیافت طلا و نقره از جواهرات و قطعات الکترونیکی را مطالعه کنید. این کتاب از طریق لینک زیر قابل دریافت است:

فروشگاه اینترنتی ایزی گلد

امتیاز به این مطلب:

سلام متشکرم بسیار آموزش گرفتم

ممنون از راهنماییتون . کارآمد بود و به دردم خورد

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Comment

نام*

ایمیل*

وبسایت

شاید شما هم از آن دسته از کسانی هستید که به نقره علاقه‌‌مندید و دوست دارید گردنبد، انگشتر، دستبند و یا گوشواره‌‌ای از جنس نقره داشته باشید و یا شاید از آن دسته از افرادی باشید که انگشتر نقره‌‌‌‌ای را از کسی هدیه گرفته‌‌اید و یا از آن دسته از کسانی هستید که از صندوقچه قدیمی مادربزرگتان انگشتر نقره‌‌ای پیدا کرده‌‌اید و حال می‌‌خواهید بدانید که اصل است یا خیر؟ هر چند که تشخیص نقره اصل بسیار دشوار است ولی با چند روش ساده تا حدود زیادی می‌‌توانید از اصل بودن انگشتر نقره خود اطمینان حاصل کنید. ما در این نوشتار قصد داریم شما را با شناخت نقره اصل آشنا کنیم، پس با ما همراه باشید.

نقره یک عنصر شیمیایی است که خاصیت انعطاف پذیری دارد. نقره استرلینگ تشکیل یافته از ۵/۹۲ درصد نقره خالص و ۵/۷ درصد فلزات دیگر که اغلب مس است، می‌‌باشد.

نقره استرلینگ از نقره خالص سخت‌‌تر است. اکثر محصولاتی که در بازار به اسم نقره اصل خرید و فروش می‌‌شوند پوشش نقره دارند و اغلب با نقره اصل اشتباه گرفته می‌‌شوند. در واقع این نوع محصولات در اکثر مواقع تنها پوشیده شده از لایه بسیار نازکی از نقره هستند.

حال با شناخت ویژگی‌‌های نقره اصل به ارائه روش‌‌هایی می‌‌پردازیم که با توسل به آن‌ها بتوانیم نقره اصل را بشناسیم.

ممکن است گردنبند، دستبند، انگشتر، گوشواره و غیره شما از جنس نقره باشد و شما بخواهید اصل یا بدل بودن آن را تشخیص دهید. به هر حال تمامی این روش‌‌ها برای هر محصول نقره‌‌ای قابل انجام است و شما به راحتی می‌‌توانید از این روش‌‌ها برای تشخیص نقره اصل استفاده کنید.

چگونه تشخیص نقره

از جمله روش‌‌هایی که با توسل به آن‌ها می‌‌توانید نقره اصل را بشناسید به شرح زیر است:

هر قطعه نقره نشانه‌‌ای دارد که با استفاده از آن هویت خود را مشخص می‌‌نماید.

در واقع این نشانه‌‌ها به منزله شناسنامه نقره اصل هستند که اطلاعات مورد نیاز را در اختیار شما قرار می‌‌دهند. بنابراین اولین گام در شناخت نقره اصل بررسی نشانه‌‌هایی است که بر روی آن حک شده است. اگر نقره شما این نشانه‌‌ها را داشته باشد به احتمال زیاد اصل است و اگر فاقد چنین نشانه‌‌هایی باشد بدل خواهد بود.

نشانه‌‌هایی که روی نقره حک می‌‌شوند بیانگر جزئیات محتوای جنس مورد نظر شما هستند. به عبارت دیگر بیانگر میزان خلوص نقره، معدنی که نقره از آن استخراج شده، طراح و یا سازنده جواهر هستند.

این نشانه‌‌ها را معمولاً بر روی گیره گردنبند و داخل دستبند، انگشتر و گوشواره حک می‌‌کنند.

لازم به ذکر است که زیورآلات قدیمی نقره‌‌ای که سال‌‌های زیادی از قدمت آن‌ها می‌‌گذرد ممکن ست فاقد چنین نشانه‌‌هایی باشند. در ضمن ممکن است بدلیجات نیز این نشانه‌‌ها را داشته باشند. بنابراین بررسی نشانه‌‌های حک شده روی زیورآلات نقره‌‌ای از جمله انگشتر امری لازم است ولی کافی نیست.

اگر نقره‌ شما این نشانه‌‌ها را داشته باشد باید به دنبال روش‌‌های دیگری برای تشخیص نقره اصل باشید تا از اصل بودن آن اطمینان حاصل کنید.

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که تمامی زیورآلات خوب و با کیفیت باید حداقل نشانه‌‌ای از موارد ذکر شده همچون درصد خلوص، نام معدن، نام طراح و یا غیره داشته باشند.از علایم رایج تشخیص نقره اعداد ۹۲۵، ۸۰۰ و حرف S است که نشان دهنده Sterling یا Silver می‌‌باشد.

در هر قطعه نقره ممکن است نشانه‌‌های زیادی وجود داشته باشد، اما به هر حال یک جواهر با کیفیت حداقل باید یکی از این نشانه‌‌ها را داشته باشد.

با این نشانه‌‌ها اصالت انگشتر شما سنجیده می‌‌شود. اگر هنگام خرید انگشتر نقره‌‌ای متوجه شدید که انگشتر شما هیچ کدام از این نشانه‌‌ها را ندارد به احتمال زیاد انگشتر بدل است و فقط جنبه تزئینی دارد.

یکی دگر از پاسخ‌های سوال چگونه نقره را تشخیص دهیم، مشخص کردن عیار آن است. همانطور که در بالا نیز ذکر کردیم نقره اصل از ۵/۹۲ درصد نقره خالص تشکیل شده است.

شما با بررسی انگشتر خود باید عدد ۹۲۵، ۹۰۰ و یا ۸۰۰ را که نشان دهنده میزان عیار انگشتر شما است را مشاهده نمایید. لازم به ذکر است اعداد ۹۰۰ و یا ۸۰۰ نیز اعداد قابل قبولی برای نقره اصل هستند. پس اگر به جای عدد ۹۲۵ عدد ۹۰۰ و یا ۸۰۰ را در انگشتر خود دیدید تعجب نکنید. این اعداد در اصل بودن انگشتر شما خللی وارد نمی‌‌کنند.

در حالت کلی نقره سنگین‌‌تر از فلزهای جعلی مانند خود همچون برنج و ترکیب قلع و سرب است.

زیورآلاتی که اصل و مستحکم هستند معمولاً سنگین، صاف و سازگار هستند در حالی زیورآلات تقلبی نه تنها تو خالی هستند بلکه هنگام استفاده نیز حس بدی به شما می‌دهند. بنابراین بررسی وزن انگشتر نیز می‌‌تواند راهی برای تشخیص نقره اصل از بدل باشد.

برای استفاده از این روش ابتدا باید روی ترازوی دقیق انگشتر خود را وزن نمایید و عدد به دست آمده را یادداشت کنید. سپس داخل یک ظرف آب ریخته و ظرف را روی ترازو قرار دهید و عدد ترازو را به صفر برسانید. سعی کنید در هنگام استفاده از این روش از آب مقطر استفاده کنید. انگشتر خود را به طور کامل در آب فرو ببرید.

توجه نمایید که در این مرحله اصلاً به ترازو و ظرف دست نزنید. سپس عدد به دست آمده را یادداشت کنید. عدد اول را که از وزن کردن انگشتر به دست آورده‌‌اید را تقسیم بر عدد دوم کنید. با این کار اصل بودن نقره شما مشخص می‌‌شود. عددی که از طریق این روش برای نقره خالص باید به دست آید تقریباً عدد ۴۹/۱۰ خواهد بود. لازم به ذکر است که این روش نمی‌‌تواند به تنهایی روش مناسبی برای تشخیص نقره اصل باشد. چرا که متقلبین به راحتی می‌‌توانند از طریق کم و یا زیاد کردن مقدار فلزات جایگزین عدد مورد نظر را به دست آورند.

به این نکته نیز توجه داشته باشید که نقره مقیاس جهانی دارد و در تمامی کشورهای دنیا با عیار ۹۲۵ و حک شماره در پشت محصولات خرید و فروش می‌‌شود. با این حال امکان تقلب در مورد زیورآلات نقره بسیار زیاد می‌‌باشد.

نقره نیز همانند طلا خاصیت ضد آهنربایی دارد یعنی در هنگام برخورد با یک آهنربا نه تنها جذب آن نمی‌شود بلکه آن را دفع می‌‌نماید. بنابراین زمانی که می‌‌خواهید نقره اصل را تشخیص دهید یک آهنربا بردارید و آن را به انگشتر خود نزدیک کنید.

اگر بین آهنربا و انگشتر شما نیروی دافعه به وجود آمد یعنی این دو یکدیگر را دفع کردند نقره شما اصل است در غیر این صورت و در صورت به وجود آمدن نیروی جاذبه بین آهنربا و انگشتر شما، می‌‌توان به صراحت گفت که انگشتر شما تقلبی و فقط با روکش نقره‌‌ای است.

لازم به ذکر است فلزاتی که روی، سرب، مس و یا دیگر فلزات غیر مغناطیسی دارند با استفاده از این آزمون قابل شناسایی نخواهند بود.

استفاده از یخ روشی دیگری برای شناخت نقره اصل از بدل است. نقره رسانای خوبی برای انرژی گرمایی است.

به عبارت دیگر هر قطعه یخی که در مجاورت نقره و در فضای اتاق قرار می‌‌گیرد باید زودتر از حد معمول ذوب شود. بنابراین شما می‌‌توانید با استفاده از یک قطعه یخ تشخیص دهید که آیا انگشتر شما ساخته شده از نقره اصل است یا خیر.

یک قطعه یخ را روی انگشتر خود قرار دهید. اگر یخ در کمتر از حد زمان معمول آب شد، مشخص می‌‌شود که نقره شما اصل است. لازم به ذکر است این خاصیت نقره باعث شده است که از آن به عنوان فلز صنعتی یاد کنند چرا که نقره در صنعت نیز بسیار پر کاربرد می‌‌باشد.

اگر بر روی جسمی که از نقره اصل ساخته شده است ضربه وارد نمایید، صدای ظریف و زنگ مانندی را خواهید شنید. این در حالی است که صدای دیگر فلزات در هنگام ضربه زدن به آن‌ها البته به غیر از طلا صدایی بم و گرفته است. بنابراین شما به راحتی می‌توانید با ضربه زدن به انگشتر خود و شنیدن صدای آن نقره اصل را از بدل بشناسید.

استفاده از مایع سفید کننده روشی دیگری برای شناخت نقره اصل از بدل است.

برای این کار باید قسمتی از انگشتر خود را به مایع سفید کننده آغشته کنید.

اگر محل مورد نظر به سرعت سیاه شد، مشخص می‌‌شود که انگشتر شما اصل است و یا این که با روکشی از نقره ساخته شده است.

استفاده از این روش به شما این امکان را می‌‌دهد که جنس انگشتر خود را بهتر و بیشتر بشناسید.

سونوگرافی که برای تشخیص بارداری انجام می‌‌شود می‌تواند به عنوان روشی مناسب برای تشخیص نقره اصل نیز به شمار رود. همانطور که می‌‌دانید صدا از فلزات مختلف با سرعت‌‌های متفاوتی عبور می‌‌کند.

از این خاصیت در تست سونوگرافی که برای تشخیص نقره اصل انجام می‌‌گیرد، استفاده می‌‌شود. روی انگشتر نقره تست سونوگرافی انجام شده و مقیاس ضخامت فراصوتی اندازه‌‌گیری می‌‌شود و با تعیین میزان آن اصل بودن نقره محرز می‌‌شود.

روشی دیگری که برای شناخت نقره اصل به کار می‌‌رود استفاده از قوه بویایی است.

شما می‌‌توانید با کمک حس بویایی خود انگشتر، دستبند یا … مورد نظر را به مدت چند ثانیه بو کنید.

اگر هنگام بو کردن، بوی قوی احساس کردید و یا به مشام شما رسید به احتمال بسیار زیاد انگشتر، دستبند یا … شما بیشتر از آن که از نقره تشکیل شده باشد از مس تشکیل شده است. یعنی انگشتر شما نقره اصل یا نقره استرلینگ با میزان عیار بالای نقره نیست.

در هنگام استفاده از این روش باید حتماً دستکش به دست داشته باشید تا مواد اسیدی دست شما را نسوزاند. همچنین سعی کنید این کار را به دور از فضای اتاق و در یک محیط باز انجام دهید تا خطرات استفاده از ماده شیمیایی را به حداقل برسانید. در این روش انگشتر، دستبند یا … شما دچار آسیب خواهد شد. بنابراین سعی کنید هنگامی از این روش استفاده کنید که روش‌های دیگر جواب نداده باشد. حال مقداری اسید مرغوب تهیه کنید.

یک قطره از اسید را به محل مورد نظر بزنید و منتظر ایجاد واکنش باشید. اسید باعث می‌‌شود رنگ محل مورد نظر تغییر یابد. در صورتی که محل مورد نظر به رنگ‌‌های قهوه‌‌ای، قرمز و یا سبز تبدیل شد، انگشتر، دستبند یا … شما از نقره اصل ساخته شده است.

چگونه تشخیص نقره

در صورتی که بر اثر واکنش رنگ‌‌های فوق حاصل نشد، مشخص می‌‌شود که انگشتر، دستبند یا … شما تقلبی است و فقط با روکشی از نقره ساخته شده است.

در برخی موارد ممکن است شما ناچار باشید که از روش‌‌های تخصصی‌‌تری برای تشخیص اصل بودن انگشتر، دستبند یا … نقره خود استفاده کنید.

روش‌‌هایی مانند روش تیزآب و سنگ محک، در این صورت بهتر است کار را به یک آدم حرفه‌‌ای بسپارید تا او این کار را برای شما انجام دهد. چرا که انجام این کار اصول خاص خودش را دارد که برای درستی نتیجه باید با آن‌ها کاملاً آشنا باشید.

با روش تیزآب و سنگ محک به صورت صد در صد هم اصل و یا بدل بودن انگشتر، دستبند یا … شما مشخص می‌‌شود، هم نوع فلزی که زیر روکش نقره به کار رفته است و هم میزان عیار آن به طور دقیق تعیین می‌‌شود.

همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم نقره فلزی انعطاف پذیر است پس قابلیت خم شدن دارد.

اگر انگشتر، دستبند یا … نقره خود را خم کنید و تا حدودی از انعطاف پذیری برخوردار باشد می‌‌توان گفت درصد خلوص آن بیشتر است؛ اما چنانچه آن را خم کردید و متوجه شدید که اصلاً خم نمی‌‌شود و بسیار سفت و سخت است بدانید که درصد خلوص آن بسیار کم و اندک است.

استفاده از پارچه روشن و یا سفید روشی دیگری برای شناخت نقره اصل از بدل است. پارچه سفید و یا رنگ روشنی را بردارید و آن را روی انگشتر، دستبند یا … خود بکشید. اگر آثاری از کثیفی و یا لکه‌‌های سیاه روی پارچه مشاهده کردید مشخص می‌‌شود انگشتر، دستبند یا … شما نقره اصل است و به احتمال زیاد از نقره استرلینگ ساخته شده است.

چنانچه تمام روش‌‌های فوق را امتحان کردید و باز از اصل یا بدل بودن انگشتر، دستبند یا … خود اطمینان حاصل نکردید می‌‌توانید انگشتر خود را به آزمایشگاه‌‌های پیشرفته طلا و جواهرات ارسال نمایید.

در این آزمایشگاه‌‌ها روی جواهرات آزمایش‌های مختلفی انجام می‌‌دهند تا از اصل بودن آن‌ها اطمینان حاصل کنند. از جمله آزمایش‌هایی که در این آزمایشگاه‌‌ها انجام می‌‌شود به شرح زیر است:

در این روش از انگشتر، دستبند یا … نقره نمونه‌‌گیری به عمل می‌‌آید. نمونه ذوب می‌‌شود و تحت آزمایش شیمیایی خاصی قرار می‌‌گیرد.

در این روش به کمک روش‌‌های بسیار خاص ساختار مولکولی و شیمیایی انگشتر، دستبند یا … نقره مورد بررسی قرار می‌‌گیرد.

در این روش به کمک روش‌‌های بسیار خاص ساختار مولکولی و شیمیایی انگشتر، دستبند یا … نقره مورد بررسی قرار می‌‌گیرد.

روش‌‌های خانگی ممکن است اعتبار بالایی نداشته باشند. بنابراین اگر می‌‌خواهید به طور دقیق بدانید که انگشتر شما از نقره اصل ساخته شده است یا خیر می‌توانید از تست اسید نیتریک استفاده نمایید.

روش کار به این صورت است که شما مقداری اسید نیتریک تهیه می‌‌کنید. قسمتی از انگشتر، دستبند یا … خود را خراش می‌‌دهید و یک قطره از اسید نیتریک را روی آن می‌‌ریزید و منتظر واکنش می‌‌مانید. اگر واکنش حاصل به رنگ سبز در آمد مشخص می‌‌شود انگشتر، دستبند یا … شما از نقره اصل ساخته نشده است و در ساخت آن از فلز دیگری استفاده شده است.

اما چنانچه واکنش حاصل به رنگ کرم درآید مشخص می‌‌شود انگشتر، دستبند یا … شما اصل است و از نقره با عیار بالا ساخته شده است.

لازم به ذکر است به علت مشکلاتی که ممکن است اسید نیتریک برای شما به وجود آورد بهتر است انجام این کار را به یک متخصص بسپارید. او با آشنایی کامل از اصول کار خطرات و مشکلات ناشی از کار با اسید نیتریک را به حداقل ممکن می‌‌رساند. در صورتی که تمایل داشتید خودتان در منزل این کار را انجام دهید حتماً از دستکش و عینک محافظ استفاده نمایید. این روش که به روش محک زدن نیز معروف است یکی از بهترین و مطمئن‌‌ترین روش‌‌ها برای تشخیص و شناخت نقره اصل است.

هر چند که تمامی راه‌‌ها و روش‌‌های فوق به شما کمک می‌‌نمایند که نقره اصل را از بدل تشخیص دهید اما چرا از همان ابتدا خریدتان را با اعتبار و اطمینان بیشتری انجام ندهید تا مجبور باشید دست به کارهای بعضاً خطرناک بزنید.

از آنجایی که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است و یا به اصطلاح سری که درد نمی‌کند را دستمال نمی‌‌بندند شما هم سعی کنید هنگام خرید انگشتر نقره از همان ابتدا خرید را از یک نقره فروشی معتبر که دارای مجوز و پروانه کسب است انجام بدهید و پس از خرید فاکتور دریافت نمایید تا نیازی به انجام کارهای فوق نداشته باشید.

مغازه‌‌ای که پروانه کسب دارد و هنگام فروش محصول خود فاکتور صادر می‌‌نماید در صورت تقلبی و یا جعلی بودن محصول خود مسئول و پاسخگو خواهد بود. بنابراین سعی می‌نماید بدون تقلب بهترین‌‌ها را در اختیار مشتریان خود قرار دهد.

اگر قصد خرید و فروش زیورآلات موردنظرخود را دارید می‌توانید به وبسایت واسط کالا یا اپلیکیشن واسط کالا مراجعه نمایید و اینکار را به صورت راحت انجام دهید.

مقالات مرتبط:

ی النگو نقره با ابکاری خرید اینترنتی کردم داخلش نوشته ۹۲۵ H.Sچ معنی داره

سلام
به کدهایی که روی طلا و نقره زده می‌شود انگ می‌گویند و معمولا تولیدات نقره با استاندارد استرلینگ (Sterling) ساخته می شود. و روی آنها کد «925» یا «S925» انگ می شود.
این کد، کد استاندارد شرکت سازنده حلقه است.

به نطر من اگر از یک نقره فروشی معنبر خرید کنیم دیگه میتونیم از اصل بودن نقره مطمئن باشیم و نیازی به تست و این چیزام نیست

سلام.من یکبار با اسید نیتریک این تست رو انجام دادم و بلافاصبه بعد از دیدن نتیجه اثراتش رو راحت پاک کردم.فقط اثر خراشی که پشت انگشتر ایجاد کرده بودم مونده که با ابکاری میشه اونم برطرف کرد.

شما اینجا استفاده از تست اسید نیتریک رو خیلی معتبر معرفی کردید.میخواستم بدونم ایجاد خراش و ریختن اسید روی انگشتر نقره باعث خراب شدن اون نمیشه؟این رنگ سبزی که گفتید بعدش برطرف میشه؟

۱۳۹۷-۰۳-۰۹
نقره جات

3 دیدگاه
73,715 بازدید

به هنگام خرید جواهرات، تشخیص نقره اصلی و تقلبی امری بسیار مهم می باشد.

ارزش و محبوبیت جواهرات در همه جای جهان محرض است.

دسته های مختلف جواهرات ارزش صرف کردن هزینه را دارد.

چگونه تشخیص نقره

اگر تا به حال قطعه ای از جواهری را به دست گرفته باشید یا از آن استفاده کرده باشید،

احتمالا حس ماورائی هیجان انگیزی را بعد از پوشیدن آن جواهر تجربه کرده اید.

چند مورد مهم در تشخیص نقره وجود دارد که می توانید قبل از خرید هرگونه جواهر به آن ها توجه لازم را داشته باشید.

از اولین مواردی که می توانید به بررسی آن بپردازید جستجوی علائم و نشانه های جواهر می باشد.

این نشانه های جزئیات محتوای جنس مورد نظر را نشان می دهند.

و اگر نشانه های دیگری موجود باشد، آن ها مشخص کننده معدن، طراح یا سازنده جواهر می باشد.

این نشانه ها معمولا بر روی قلاب (گیره) گردنبند، داخل انگشتر، دستبند و گوشواره هک می شوند.

مگر اینکه بیش از ۱۰۰ سال از هک شدن نشانه آن جواهر گذشته باشد.

همه جواهرات خوب و با کیفیت باید حداقل نشانه ای از موارد ذکر شده را داشته باشد.

علائم رایج تشخیص نقره، عدد ۹۲۵ ، ۸۰۰ و حرف S نشاندهنده Silver یا Sterling می باشد.

نشانه های بسیاری وجود دارد، اما به هر حال یک جواهر با کیفیت باید دارای یکی از آن ها باشد.

هر یک از این نشانه ها باید برای اصالت سنجیده شود.

اگر جواهر آنتیک و قدیمی شما دارای نشانه ای نبود، آن را مورد ارزیابی قرار دهید.

اگر جواهر جدیدی خریداری کرده اید، اما هیچ نشانه ای ندارد، مورد شما به احتمال زیاد فقط جواهرات تزئینی است.

مخصوصا زمانی که به ارزیابی النگو و زنجیر ها می پردازید حتما وزن جنس مورد نظر را ارزیابی کنید.

به طور کلی، طلا و نقره فلزات سنگین تر از همتایان جعلی آنها مانند برنج و ترکیب قلع و سرب هستند.

اگر شما زنجیری شبیه به زنجیر خود پیدا کردید که وزن بیشتری داشت و سنگین تر بود، زنجیر شما احتمالا جعلی یا توخالی است.

جواهرات تقلبی معمولا حس بدی را به استفاده کننده خود انتقال می دهند.

جواهرات مستحکم معمولا بسیار صاف، سنگین و سازگار هستند.

چند نمونه از جواهرات بینا را مشاهده کنید

سرویس نقره زنانه بسیار خاص و زیبا _کد:۲۰۴۱۹

جنس:نقره 925 عیار

وزن: حدود 40/8 گرم

 

سرویس نقره رودیوم و نگین سوئیسی درجه ۱ مدل فلاور _کد:۲۰۰۴۲

جنس: نقره 925 عیار

وزن تقریبی: 6/2 گرم

در حالی که بسیاری دیگر از انواع جواهرات تقلبی می توانند این مرحله را بگذرانند،

اما نقره همانند طلا، هر دوی آن ها خاصیت ضد آهن ربایی دارند.

چگونه تشخیص نقره

اگر یک سکه نقره به آهنربا برخورد کند یا تماس داشته باشد، به راحتی جدا می شود.

برای ساخت جواهرات تقلبی و غیر اصلی از هر نوع آهن یا فولادی استفاده می کنند.

این مورد باعث می شود تا جواهر تقلبی به راحتی شناسایی شود.

فلزات دارای روی، مس، سرب و یا دیگر فلزات غیر مغناطیسی با این آزمون شناسایی نمی شوند.

 

 

انجام آن ارزان و آسان است.

به راحتی می توان تکه ای یخ از فریزر برداشت و جوهرات نقره را بررسی کرد.

تمام چیزی که نیاز است انجام دهید این است که یخ را روی نقره قرار دهید.

یخ باید بلافاصله ذوب شود؛ زیرا نقره بهترین هدایت گر حرارت برای تمام فلزات است.

در زیر نمودار جزئیات هدایت حرارتی در میان فلزات محبوب نشان داده شده است.

می توان دید که نقره از تمام آنها بهتر عمل می کند حتی از مس که از محبوب ترین فلز ها می باشد.

این موضوع باعث می شود که نقره در الکترونیک و به عنوان یک فلز صنعتی بسیار مفید باشد.

تشخیص نقره با یخ

 

بیشتر بخوانید :

 

فروشگاه جواهری بینا اولین و بزرگترین فروشگاه اینترنتی نقره در ایران میباشد

0915-1000-800

همچنین میتوانید با فالو کردن پیج جواهری بینا از جدید ترین تخفیفات با خبر شوید

https://www.instagram.com/javaheri_bina

شما می توانید نظرات و پیشنهادات خود در مورد این مقاله را در قسمت دیدگاه این صفحه با ما به اشتراک بگذارید.

{“@context”:”http://schema.org/”,”@type”:”Product”,”name”:”u06f4 u062au0631u0641u0646u062f u0628u0633u06ccu0627u0631 u0633u0627u062fu0647 u0628u0631u0627u06cc u062au0634u062eu06ccu0635 u0646u0642u0631u0647 u0627u0635u0644 u0648 u062au0642u0644u0628u06cc”,”image”:{“@type”:”ImageObject”,”url”:”https://www.javaheribina.com/blogs/wp-content/uploads/2018/05/silver_test.jpg”,”width”:660,”height”:300},”Review”:{“@type”:”Review”,”name”:”u06f4 u062au0631u0641u0646u062f u0628u0633u06ccu0627u0631 u0633u0627u062fu0647 u0628u0631u0627u06cc u062au0634u062eu06ccu0635 u0646u0642u0631u0647 u0627u0635u0644 u0648 u062au0642u0644u0628u06cc”,”author”:{“@type”:”Person”,”name”:”u0627u067eu0631u0627u062au0648u0631 u062cu0648u0627u0647u0631u06cc u0628u06ccu0646u0627″},”datePublished”:”u06f1u06f3u06f9u06f7/u06f3/u06f9 u06f0:u06f0u06f0:u06f2u06f0″,”dateModified”:”u06f1u06f3u06f9u06f9/u06f9/u06f2u06f5 u06f8:u06f0u06f5:u06f2u06f4″,”reviewRating”:{“@type”:”Rating”,”ratingValue”:”2.5″}}}

برچسبانگشتر نقره تست نقره تشخیص نقره تشخیص نقره تقلبی جواهرات نقره خرید نقره رکاب نقره نقره نقره 925 نقره اصل نقره اصل و بدل

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

لطفا پاسخ را به عدد انگلیسی وارد کنید:

خیلی راضی هستم

ممنونیم از شما

بسیار سطح اطلاعاتم بالا رفت

هنگامی که جواهرآلات نقره خریداری می کنید، یا در مواقعی که ظروف و وسایلی را در اختیار دارید که نمی دانید از نقره ساخته شده اند یا خیر، نیاز به انجام تست هایی دارید که اصل یا بدل بودن نقره را بفهمید. از آنجا که بسیاری از مردم به تجهیزات تولید کنندگان و فروشندگان جواهرآلات دسترسی ندارند به دنبال راه هایی برای تشخیص نقره اصل از بدل می گردند. در این مطلب ما به همین موضوع می پردازیم و بهترین روش های تشخیص نقره اصل از بدل که در منزل قابل اجرا باشند را به شما معرفی می کنیم. با ما همراه باشید.

 

برای تشخیص نقره اصل از بدل در منزل باید از روش هایی استفاده کرد که نیاز به امکانات آزمایشگاهی نداشته باشند. از طرفی وسایل و لوازمی که برای تشخیص نقره اصل از بدل استفاده می شود باید به راحتی در دسترس همگان باشد. در این بخش روش هایی را به شما معرفی می کنیم که به راحتی بتوانید کار تشخیص نقره اصل از بدل در منزل را انجام دهید. برخی از این روش ها اطمینان بالاتری دارند و برخی نیز از اطمینان کمتری برخوردارند. به همین دلیل ممکن است بخواهید چند روش را با هم انجام دهید تا از اصل بودن نقره خود به طور کامل مطمئن شوید.

 

 

چگونه تشخیص نقره

برای تست جواهرآلات و وسایل نقره خود می توانید از این روش ها استفاده کنید. همواره استفاده از چند روش روی نقره مورد نظر کمک بیشتری به شما می کند. فقط باید به خاطر داشته باشید که در استفاده از این روش ها به نقره آلات خود آسیب نزنید و موارد ایمنی را (به خصوص در استفاده از اسید برای تشخیص نقره) رعایت کنید.

 

تااتخوب خیلی خوب

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

آدرس: تهران، بزرگراه نواب صفوی، خیابان صفدری، کوچه‌ی رحیمیان، پلاک ۳

برای مراجعه حضوری از قبل هماهنگ کنید!

 

موبایل:  09121381635

 

ایمیل:   info@managohar.com

فروشگاه اینترنتی مانا گوهر از نیمه دوم سال ۱۳۹۵ جهت معرفی و فروش محصولات خود به صورت غیر حضوری اقدام به راه اندازی وب سایت فروشگاهی خود نمود.

 

حوزه فعالیت این برند: تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی، مخراج‌کاری نگین بر روی زیورآلات طلا و نقره بر اساس سفارش مشتری و کارشناسی جواهرات می‌باشد.

 

از جمله محصولات این فروشگاه می‌توان به انواع نگین، انگشتر،‌ دستبند، گردن‌بند،‌ پابند، نیم‌ست،‌ ساعت و… اشاره نمود.

همه ی حقوق برای فروشگاه اینترنتی مانا گوهر محفوظ می باشد.طراحی سایت، پشتیبانی سایت و سئو: گروه برنامه‌نویسی ماه

شاید شما یک قطعه زیورآلات از فروشگاه های آنلاین خریداری کردید یا شاید دوستتان یک قطعه نقره پیدا کرده و از شما درخواست می کند که ببینید این قطعه نقره اصل می باشد یا طرح نقره ! بنابراین لازم تست تشخیص نقره اصل را بدانید. نقره یک فلزی است که کاربرد وسیعی دارد، از جمله در صنعت جواهرات و زیورآلات، ساعت سازی، لوازم تزیناتی خانه و … به کار برده می شود. نقره تمام عیار 92.5 درصد از نقره و 7.5 درصد از سایر فلزها (در درجه اول مس) ساخته می شود. نقره خالص نرم و شکننده است و معمولا نقره ناب نامیده می شود. بعضا بعضی محصولات که خود را جای نقره اصلی معرفی می کنند با لایه ای نازک از نقره اصل پوشش داده می شود. در این مقاله سعی شده است که روش هایی را برای تشخیص نقره اصل از نقره بدل یا همان تست تشخیص نقره اصل را برای شما عزیزان بازگو کنیم.

برای تست تشخیص نقره اصل روش ها و تست های مختلفی وجود دارد که در این بخش سه مورد از راحت ترین و به اصطلاح دم دست ترین روش های تشخیص نقره ی اصلی را بررسی می کنیم.

زیورآلات و اکسسوری های نقره با یک مهر حک شده بین المللی شناخته می شوند. البته این دلیل حتمی بر نقره بودن نیست، و ممکن است قطعه نقره ای مهر حک شده نداشته باشد ولی نقره اصل باشد.

عیار حک شده بر روی نقره را بررسی کنید. با استفاده از یک ذره بین، نقره ای که در دست دارید را بزرگ نمایی کنید و نگاه کنید. فروشندگان بین المللی مهرهایی با اعداد 925،900،800 را بر روی نقره حک می کنند. این اعداد درصد خالص بودن نقره را نشان میدهند.925 یعنی 92.5 درصد از نقره خالص می باشد. 900 و 800 یعنی 90 درصد یا 80 درصد از نقره خالص استفاده شده است.

با استفاده از یک آهن ربای قوی (مثلا آهنربای فولادی) می توانید این تست را انجام دهید. نقره اساسا فلز پارامغناطیس است و از خود خاصیت ربایش ضعیفی نشان میدهد. اگر آهن ربای شما به طور قوی به قطعه نقره بچسبد بایستی پی برد این که قطعه یا نقره خالص نیست و یا ناخالصی زیادی دارد. به یاد داشته باشید که فلزهای دیگری نیز هستند که خاصیت مغناطیسی ندارند، یعنی جذب آهنربا نمی شوند. پس از این تست به تنهایی نتیجه گیری نکنید و به همراه سایر روش های تشخیص اصل بودن نقره استفاده کنید.

چگونه تشخیص نقره

از تست یخ اغلب برای تشخیص اصل بودن شمش یا سکه های استفاده میکنند و استفاده از آن برای زیورآلات نقره کمی دشوار است. برای این تست نیاز به کمی یخ دارید. قطعه یخ خود را مستقیما بر روی نقره قرار دهید و به دقت مشاهده کنید. ملاحظه خواهید کرد که یخ ها به سرعت ذوب می شوند، گویا روی چیز داغی قرار گرفته اند و دلیل این امر هدایت حرارتی بسیار بالا در فلز نقره می باشد که حرارت محیط را بلافاصله به یخ منتقل کرده و موجب ذوب شدن یخ سریعتر از حالت عادی میگردد.

نقره ی اصل صدای دلنشینی همچون صدای زنگوله ایجاد میکند که ظرافت خاصی در این صدا نهفته است. هنگامی که با فلز دیگری به جز نقره به نقره ضربه وارد کنید این صدا دلنشینتر میگردد. در گذشته نیز برای تشخیص اصل بودن سکه های نقره از این روش استفاده میشده است. به این صورت که سکه را از ارتفاع حدود 20 سانتی بر روی یک سطح صاف رها میکردند و اگر صدایی همچون صدای زنگ به گوش میرسید دلیل بر اصل بودن و عیار بالا بودن نقره بود. امروزه نیز میتوانید از این تست در تشخیص زیورآلات نقره و به خصوص انگشتر نقره از این روش استفاده کنید. با یک جسم فلزی همچون قاشق چایخوری ضربه ای آرام به انگشتر خود بزنید. اگر صدایی همچون صدای زنگوله یا زنگ شنیدید نقره شما اصل و عیار بالا می باشد. اما اگر صدایی مبهم و به اصطلاح خفه، شنیدید نقره ی شما تقلبی و یا بسیار عیار پایین است.

اگر شما یک شمش نقره در دست دارید میتوانید از این روش برای تشخیص اصل بودن نقره استفاده کنید. یک طرف شمش را از زمین بلند کنید و در زاویه 45 درجه از زمین نگه دارید. در این حالت یک آهنربا را بر روی شمش نقره قرار دهید، آهنربا بایستی به آرامی بر روی شمش سر خورده و به سمت پایین بیاید.

استفاده از مایع سفید کننده (وایتکس) روشی دیگر برای شناخت نقره اصل از بدل است. برای این کار باید قسمتی از زیورآلات خود را به مایع سفید کننده آغشته کنید. اگر محل مورد نظر به سرعت سیاه شد، مشخص می‌‌شود که انگشتر شما اصل است و یا این که با روکشی از نقره ساخته شده است. استفاده از این روش به شما این امکان را می‌‌دهد که جنس انگشتر خود را بهتر و بیشتر بشناسید.

در اینروش از مواد شیمیایی برای تشخیص اصل بودن نقره استفاده میشود و مطمئن ترین روش برای تشخیص نقره است ولی از طرفی دیگر به سبب احتمال آسیب بالا مخصوص افراد با تجربه در این زمینه می باشد و استفاده از این روش در زیورآلات گران قیمت و پرکار توصیه نمیشود چون ممکن است به زیورآلات شما آسیب برساند.

در این روش از اسیدی که به اسید نقره مشهور است استفاده میگردد و لازم است که این اسید مستقیما با نقره در تماس باشد، بدین معنی که اگر نقره شما دارای روکش و آبکاریست، ابتدا لازم است آبکاری آن با استفاده از ابزار مخصوص از بین برود تا اسید مستقیما با نقره در تماس باشد. سپس نقره را بر روی سنگ محک میکشند و چند قطره اسید را بر روی لایه هایی از نقره که بر روی سنگ محک به جا مانده میچکانند و منتظر تغییر رنگ می مانند. رنگ قرمز روشن نشانگر بهترین نوع نقره است و هرچه به سمت تیرگی و رنگ قهوه ای برود نشان از عیارهای پایینتر نقره می باشد. رنگ آبی نشانگر نیکل و قهوه ای تیره نشانگر فلز برنج می باشد.

روش های مختلفی را برای تشخیص نقره اصل با یکدیگر بررسی کردیم. هنگام اقدام به تشخیص اصل بودن نقره بهتر است در ابتدا به سراغ روشهای ساده تر بروید و اگر اطمینان کافی حاصل نشد به سراغ روش هایی بروید که در آنها از مواد شیمیایی استفاده شده است و امکان آسیب رساندن به زیورآلات شما وجود دارد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

تیم نویسندگی لوکس گلامور تمام سعی خود را می کند تا بتواند مطالب آموزش روز و قابل استفاده را در وبلاگ ارائه کند. سعی می کنیم تمام مقالات به روز و آپدیت باشند. بسیار خوشحال خواهیم شد نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

فروشگاه اینترنتی زیورآلات لوکس گلامور بزرگترین ارائه دهنده جدیدترین زیورآلات نقره و بدلیجات در ایران با نازلترین قیمت.

آخرین اخبار استان قزوین

اسکندری: در سال های اخیر نقره را آب کاری می کنند برای این کار از رنگ آب رادیوم استفاده می کنند که باعث براق شدن نقره شده در نهایت طلا و نقره و بدلیجات دارای رنگ یکسانی می شوند. همین موضوع کار تشخیص را برای افراد عادی با مشکل مواجه کرده است.

 به گزارش صبح قزوین، نمی توان منکرعلاقه و اشتیاق زنان نسبت به تزئینات ظاهری و خرید زیورآلات شد. استفاده از جواهرات، طلا و نقره و به طورکلی زیورآلات جزء لاینفک زندگی بسیاری از بانوان می باشد و هرکس بسته به توان مالی و نوع شخصیت و سلیقه خود از زیورآلات به خصوصی استفاده می کند.

برای بالا بردن میزان اطلاعات شما در مورد یکی از انواع زیورآلات یعنی نقره با یکی از افرادی که در این حرفه مشغول به فعالیت می باشد گفت و گویی انجام شده که مآحصل آن در اختیار شما قرار گرفته است.

یاسر اسکندری از افرادی ست که بیش از 14 سال در کار طلا بوده و در حدود سه سالی است  که وارد حرفه  فروش نقره شده است.

چگونه تشخیص نقره

فاکتور خرید طلا و نقره از سه بخش تشکیل شده است

وی در مورد میزان استقبال مردم نسبت به نقره، این گونه داد: استقبال مردم از زمان افزایش قیمت طلا بیشتر شد. این روزها به دلیل تغییراتی که در نوع تفکر افراد روی داده، مردم فقط طلا را فلز نمی دانند. این اتفاق بخصوص از سال گذشته تا کنون تغییر محسوسی داشته است.

وی به فاکتور خرید و مطالب درج شده در آن اشاره کرده این گونه توضیح داد: فاکتور خرید طلا و نقره و به طور کلی فلزات گرانبهایی که ارزش زیور آلاتی دارد، از سه قسمت تشکیل می شود. بخش اول مربوط به قیمت خود نقره یا طلا است، بخش دوم اجرت کار و بخش سوم سود فروشنده می باشد که هنگام خرید شما ارزش همه این قسمت ها را پرداخت می کنید.

نقره تعداد فروش بالا و طلا از گردش مالی بالایی برخوردار است

اسکندری متذکر شد: به هنگام فروش، فقط ارزش خود نقره یا طلا را دریافت خواهید کرد، نقره ای که از شما خریداری می شود باید ذوب شود چرا که فقط ارزش خود نقره منظور است و سود و اجرت مفهومی ندارد.

این نقره فروش در مورد تفاوت های موجود بین طلا و نقره یادآور شد: تقریباً تمامی موارد از جمله ساخت آنها، بین این دو فلز یکسان است. نقره از نظر تعداد، فروش بالایی نسبت به طلا دارد ولی طلا گرانتر بوده درنتیجه از نظر مالی از حجم بالایی برخودار است یعنی گردش مالی بالاتری به خود اختصاص داده است.

اسکندری در ادامه تصریح کرد: بیشتر سبک ما جواهر است و خانم هایی با رِنج سنی 27 و 28 سال به بالا بیشتر نقره خرید می کنند ولی دختر خانم ها، اکثراً سراغ سبک کارهای بدل می روند.

وی اضافه کرد: نقره هم مثل طلا دارای خواص ارزشمندی می باشد. سنگ هایی که بر روی آن ها کار شده مثل مروارید و زمرد هرکدام دارای خواص منحصر به فردی هستند به همین دلیل استفاده از این نوع جواهرات برای خانم ها و آقایان مفید می باشد.

تنها راه تشخیص نقره و طلا شماره ای است که در داخل آن حک شده است

اسکندری به خصوصیت ظاهری نقره اشاره کرد و گفت: نقره دارای رنگ مشخصی است و سفید روشن مایل به ماتی دارد. در سال های اخیر نقره را آب کاری می کنند تا رنگ آن به رنگ طلا سفید تبدیل شود. برای این کار از رنگ آب رادیوم استفاده می کنند که باعث براق شدن نقره شده در نهایت طلا و نقره و بدیجات دارای رنگ یکسانی می شوند. همین موضوع کار تشخیص را برای افراد عادی با مشکل مواجه کرده است.

وی در ادامه صحبت های خود یادآور شد: تنها راه تشخیص نقره و طلا شماره ای است که در داخل آن حک شده است. در حال حاضر استاندارد طلای جهانی که همان طلای 18 عیار است، برای طلا، شماره 750 و برای نقره، 925 می باشد که در نقره های داخلی و جهانی ثابت است.

اسکندری خاطر نشان کرد: از نقره فروشی های معتبر و کسانی که کار نقره می کنند، اقدام به خرید کنید در ضمن، کاغذ خرید نیز دریافت کنید در این صورت هرگز دچار مشکل نمی شوید.

رتبه استفاده از بدلیجات در کشور ما پایین و در طلا بالا است

وی با بیان این مطلب که، افزایش تورم در قیمت خود نقره خیلی تاثیر گذار نبوده بلکه اجرت آن است که ارزشمند بوده و بر اثر تورم و بالا رفتن قیمت دلار و یورو دستخوش تغییر شده است، ادامه داد: واردات نقره بیشتر از کشورهای ترکیه و تایلند صورت می گیرد و از زمان افزایش قیمت یورو خرید از کشور ایتالیا کمتر شده است. در کشور خودمان نیز شهرهای اصفهان، یزد و تبریز کار نقره دارند.

اسکندری به خرید بالای طلا در کشور ایران اشاره کرد و خاطر نشان نمود: رتبه استفاده از بدلیجات در کشور ما پایین و در طلا بالا است. من فکر نمی کنم هیچ جای دنیا اندازه کشور های ترکیه، افغانستان، ایران و کشورهای عربی، طلا خریداری کنند. بیشتر کشورها از بدلیجات گران و مارک استفاده می کنند چراکه برای آنها بیشتر زیبایی کار مهم بوده و ملاک خرید قرار می گیرد.

وی در پاسخ به این پرسش که هنگام خرید هدیه به چه نکاتی باید توجه کرد، گفت: مهمترین بخش در خرید هدیه این است که شما برای چه سنی و چه شخصیتی هدیه می خرید و نکته دوم اینکه تا چه سقفی قصد هزینه کردن دارید با توجه به این دو اصل، بهترین گزینه را انتخاب کنید.

انتهای پیام/

رضادانایی / ۰۵ تیر ۱۳۹۶ – ۰۰:۰۰

افشین شاهپری / ۱۰ فرو ۱۳۹۷ – ۰۰:۰۰

احمد علیجانی / ۱۰ تیر ۱۳۹۷ – ۰۰:۰۰

۱۳۹۹ © کلیه حقوق مادی و معنوی برای پایگاه خبری تحلیلی صبح قزوین محفوظ است.

سبد خرید شما خالی است.

برای شناخت بهتر نقره می‌توان از رنگ زیبای آن آغاز کرد. این فلز براق دارای رنگ خاکستری بسیار روشن است که در زبان عامه به نقره‌ای شهرت پیدا کرده است. نقره از دیرباز در میان مردم دارای ارزش بوده است. شاهدی بر این ادعا دست نوشته و سکه‌های باستانی است که امروزه در موزه‌ها نگه‌داری می‌شود. برای به دست آوردن نقره باید در معادن جستجو کرد و این فلز را در ترکیبی با دیگر فلزات یافت. البته فلز نقره به صورت جداگانه و با خلوص بالا هم در طبیعت دیده شده است.

این فلز به صورت خالص بسیار براق بوده و همچنین بسیار نرم و شکننده است. بعد از انجام عمل پرداخت روی نقره، می‌توانیم شاهد بازتابش ۹۵درصدی نور از سوی این فلز باشیم. به همین دلیل از آن در ساخت انواع آینه و تلسکوپ استفاده می‌شود. نقره در میان فلزات موجود برترین رسانا در زمینه الکتریسیته و حرارت است. همچنین خاصیت چکش‌خواری آن بعد طلا در مقام دوم قرار دارد. بنا به دلایل ذکر شده یکی از مصارف بسیار این فلز در صنایع هوافضاست.

همان‌طور که گفتیم این فلز به صورت خالص بسیار شکننده است. به همین استفاده از نقره خالص در تهیه زیورآلات بسیار کم اتفاق می‌افتد. در اکثر مواقع برای پایداری بیشتر از ترکیب آن با فلزات دیگر استفاده می‌شود. در ایران استفاده از نقره با درصد خلوص ۹۵ یا ۹۹ هم وجود دارد ولی یکی از برترین استانداردهای موجود در ۹۲٫۵ است. این درصد به این معنی است که ۷٫۵ درصد ناخالصی در این ترکیب وجود دارد. استاندارد استرلینگ یا همان میزان ۹۲٫۵ در دنیای تجاری با عدد ۹۲۵ شناخته می‌شود. پس نقره ۹۲۵ همان نقره استرلینگ یا محصولی با ۹۲٫۵درصد میزان خلوص است.

اولین روش و ساده‌ترین راه برای شناخت و تشخیص نقره تقلبی توجه به حروف و اعداد حک شده روی آن است. حروفی مانند (S) که حرف اول استرلینگ است یا اعدادی مانند ۸۰۰، ۹۲۵، ۹۵۰ و ۹۹۹ می‌توانند معرف خوبی باشند. این اعداد حک شده بیشتر در قسمت نصب قلاب یا قسمت‌های پهن‌تر حک می‌شود. پس بهتر است برای اطمینان از کیفیت و اصالت محصول خریداری شده با ابزاری مانند ذره بین نقره خود را بررسی نمایید. این روش برای بررسی اصالت تمامی محصولات، مانند انگشتر ، دستبند یا سرویس نقره هم کاربرد دارد.

چگونه تشخیص نقره

استفاده از آهنربا برای این کار یکی دیگر از روش‌های ساده تشخیص نقره تقلبی است. به دلیل این که نقره فلزی پارامغناطیسی است و به زبان ساده توسط آهنربا جذب نمی‌شود. آهنربا می‌تواند کمک بزرگی برای ما باشد. با نزدیک کردن آهنربا به محصول نقره‌ای خود مانند یک گردنبند می‌توانید این عمل را انجام دهید. آهنربا نمی‌تواند تحرک خاصی در نقره خالص ایجاد کند و اگر حرکت بسیار کوچکی را شاهد بودید، نشان از کیفیت و درصد پایین گردنبند شماست. در صورت مشاهده جذب قوی، باید گفت محصول خریداری شده یک محصول تقلبی است.

قطعه نقره‌ای خود را به صورت کامل در ظرفی از آب اکسیژنه فرو برید. به دلیل آن که نقره کاتالیزور بسیار قوی‌ای نیست، باید اندکی صبر نمایید تا واکنش مورد نظر انجام شود. پس از اندکی صبر شاهد پیدایش حباب دور قطعه مورد نظر خود خواهید بود. اگر شاهد اتفاق افتادن موارد بالا به شکل کامل بودید، قطعه خریداری شده اصل بوده است. لازم به ذکر است که آب اکسیژنه هیچ آسیبی به نقره شما نخواهد زد. فقط کافیست بعد از پایان کار، قطعه مورد نظرتان را با آب سرد بشویید و بعد از خشک کردن کامل از آن استفاده نمایید.

این روش بیشتر مناسب سکه و شمش نقره است و برای زیرورآلاتی مانند دستبند نقره و حلقه نقره کاربرد چندانی ندارد. سکه یا شمش مورد نظر را روی تکه‌ای یخ قرار دهید. اگر در قسمت اتصال شاهد ذوب شدگی سریع یخ بودید، شمش شما اصل است. چون نقره دارای بالاترین خاصیت رسانایی حرارتی است، تاثیر آن روی یخ بسیار بیشتر از دمای محیط یا دیگر مواد اطراف خواهد بود. به خاطر داشته باشید که پس از انجام تست، قطعه خود را به صورت کامل خشک نمایید.

شاید این تیتر در نگاه اول عجیب باشد اما با مطالعه این پاراگراف به اصل موضوع پی می‌برید. در این روش به فلزی از جنس متفاوت نیاز داریم. البته استفاده از روش صدا بیشتر برای قطعات بزرگ و شمش‌ها پاسخ‌گو است. روش کار به این صورت است که با قطعه‌ای فلزی به شمش ضربه می‌زنیم. صدای ایجاد شده باید مانند صدای زتگ باشد. همچنین صدای پدید آمده باید تا دو ثانیه به طول انجامد. اگر چنین فرآیندی را تجربه نمودید خیالتان راحت و در غیر این صورت، احتمال وجود مشکل است.

در این روش به یک ترازو دقیق، ظرفی پر از آب و یک ماشین حساب نیاز داریم. اول قطعه نقره‌ای که در دست داریم را به صورت دقیق وزن می‌کنیم. پس از آن ظرف پر از آب را روی ترازو گذاشته و ترازو را صفر می‌کنیم. در صورتی که امکانش وجود دارد از آب مقطر برای آزمایش استفاده کنید. حال قطعه مورد نظر را داخل آب فرو برده و نگه دارید. توجه داشته باشید که تماسی با ظرف یا ترازو نداشته باشید. عدد به دست آمده اول را بر عدد دوم تقسیم کنید. جواب شما باید عددی برابر با ۱۰٫۴۹ باشد. در غیر این صورت تقلبی در ساخت وجود دارد.

به این موضوع توجه داشته باشید که حتی جواب صحیح در این آزمایش هم، دلیل قطعی برای نبود تقلب نخواهد بود. مورد دیگر در این آزمایش توجه ویژه به قطعه مورد نظر شماست. این آزمایش برای قطعاتی بدون سنگ و نگین کارایی دارد.

سایز و وزن تمامی شمش‌ها میزانی ثایت و برابر دارند. به عنوان مثال اگر یک شمش‌نقره با اندازه‌های مشخص و وزن دو کیلوگرم در اختیار داشته باشید. این وزن همیشه ثابت است و تمامی شمش‌ها با این سایز برابر با آن، چنین وزنی را دارا هستند. پس اگر شمشی با وزن دو کیلو داشته باشید و اندازه‌های آن با میزان استاندارد هم‌خوانی نداشته باشد. حتما ناخالصی در آن وجود دارد.

برای انجام این روش نیاز به اسید مخصوص داریم. همچنین به دلیلی استفاده از اسید باید از لوازم محافظتی مانند دستکش استفاده نماییم. با کمک قطره چکان مقدار بسیار کمی از اسید را روی قسمتی از قطعه مورد نظر می‌ریزیم. اسید در هنگام تماس با فلز به آن آسیب وارد می‌کند. به همین دلیل در این روش قسمتی از قطعه را در نظر بگیرید که در دید مستقیم قرار ندارد. اگر رنگ اسید به قرمز تیره بدل شد، شما فلزی با خلوص ۹۹درصد در اختیار دارید. اگر تغییر رنگ موجب سفیدی اسید شد، درجه خلوص ۹۲٫۵ درصد را دارید. اما اگر رنگ سبز مایل به آبی به خود گرفت، شما فلزی با ناخالصی کربن در اختیار دارید.

این روش هم یکی از موارد مهاجم است که موجب آسیب به دستبند، پلاک یا دیگر قطعات شما می‌شود. می‌توانید مقداری مایع سفیدکننده به قسمتی از قطعه فلز خود بزنید. اگر دارای خلوص استاندارد و مناسب باشد، سریعا تغییر رنگ داده و رنگ سیاه به خود می‌گیرد. این روش یکی از آسان‌ترین و کاراترین موارد تست است. اما همان‌طور که گفته شد باید مراقب آسیب به قطعه خود باشید. باید دقت داشت این روش تست در یکی صورت پاسخ صحیحی برای شما نخواهد داشت. در صورتی که قطعه مورد آزمایش دارای روکش نقره باشد، رفتاری ماشبه با فلز خالص از خود نشان می‌دهد.

۱۰- تشخیص میزان خلوص و بیماری

در این روش نامتعارف، شما می‌توانید از دستگاه سونوگرافی کمک بگیرید. این روش برای شمش‌ها و قطعات بزرگ و قیمتی استفاده می‌شود. در این روش از دستگاه سونوگرافی برای تشخیص میزان خلوص فلز سود برده می‌شود. در این روش از محاسبه زمان گذر صوت استفاده می‌شود. همان‌طور کi می‌دانید، صوت در عبور از هر ماده‌ای بسته به میزان تراکم آن، سرعت متفاوتی دارد. این روش یکی از دقیق‌ترین روش‌ها برای انجام تست دقیق و تشخیص نقره تقلبی است.

مد و کلاس را در شبکه های مجازی دنبال کنید

فروشگاه اینترنتی مد و کلاس به عنوان یکی از معتبرترین مراکز خرید نقره در کشور، همواره کوشیده است رضایت شما مشتریان عزیز را فراهم نماید؛ مد و کلاس با فراهم آوردن امکان خرید انواع زیورآلات نقره از جمله ست و نیم ست نقره، انگشتر نقره، حلقه نقره، گردنبند نقره، دستبند نقره و ساعت مچی نقره فراهم آورده است. این فروشگاه آنلاین، عرضه زیورآلات نقره با بالاترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت در سراسر کشور را هدف اصلی خود قرار داده است. با خرید نقره جات از فروشگاه اینترنتی مد و کلاس به سادگی عملیات پرداخت اینترنتی را انجام دهید و سفارش خود را از هر جای کشور در کوتاه‌ترین زمان ممکن دریافت نمایید.

کلیه حقوق این وب سایت، منحصرا به فروشگاه اینترنتی مد و کلاس تعلق دارد .

لطفا صبر کنید. در حال دریافت اطلاعات…

تشخیص نقره اصل از بدل موضوع مورد بحث ماست. امروزه با آمدن بدلیجاتی که ظاهری شبیه به نقره دارند، افراد برای خرید نقره باید روش هایی بلد باشند تا بتوانند نقره اصل را از بدل تشخیص دهند.

با یادگیری این روش ها به راحتی در منزل می توانید نقره اصل را از بدل تشخیص داده و با خیالی آسوده دست به انتخاب بزنید.

اولین کاری که بهتر است انجام دهید، نزدیک کردن نقره خریداری شده خود به یک آهنربا می باشد و چون نقره خاصیت مگنتیک ندارد، یعنی آهنربا آن را جذب نمی کند و درصورتی که به آهنربای قوی نزدیک شود در سطح شمش نقره مقاومت احساس نباید شود.

چگونه تشخیص نقره

توجه داشته باشید در صورت جذب نقره ی شما توسط آهنربا مطمئن باشید ایرادی در کار است.

برای تشخیص نقره اصل روی نقره یک تکه یخ بگذارید. چون که نقره در میان تمام فلزات بیشترین رسانای انرژی گرمایی است، باید یخ باید بلافاصله شروع به ذوب شدن کند گویی آن را روی شیء داغی قرار داده اید ولیکن سرعت ذوب آن نباید مشابه ذوب در دمای اتاق باشد.

این روش برای شمش ها با زیور آلات سنگین بهتر جواب می دهند. به این گونه که با یک تکه فلز دیگر به شمش ضربه کوچکی بزنید. باید صدای زنگ را بشنوید که 1 تا 2 ثانیه طول داشته باشد. اگر صدای عجیب دیگری شنیده شد، احتمال وجود مشکلی وجود دارد.

توجه کنید اسید یک ماده خورنده است و می تواند به شمش آسیب رساند. یک بسته تست اسید خریداری کنید. قطره ای اسید را به شمش بزنید. این باعث می شود رنگ محل تست تغییر کند.

در این روش در صورتی که رنگ محل تست: قرمز، قهوه ای یا سبز بود، نقره اصل است و هر رنگ دیگر نشان از تقلبی بودن شمش یا وجود آبکاری غیر اصل بر روی فلز نقره دارد.

در این مورد می توانید از وایتکس استفاده نمایید و توصیه می شود در صورت امکان، قسمتی از فلز را خراش دهید تا درصورت وجود آبکاری در سطح فلز، از روی آن برداشته شود.

این یک روش مناسب بخصوص در شمس ها یا زیور آلات حجیم می باشد که بدون تخریب که در تشخیص بارداری استفاده می شود برای چک کردن همنواختی شمش هم استفاده می شود.

مقیاس ضخامت فراصوتی این تست مشخص می کند چه مدت زمانی برای عبور صدا از ماده طول می کشد. صدا با سرعت های مختلف از داخل فلزات متفاوت عبور می کند.

این روش، روشی بسیار مناسب برای تشخیص نقره اصل از بدل می باشد. شمش را روی ترازوی دقیقی وزن کنید و عدد آن را یادداشت کنید. داخل ظرفی آب بریزید و ظرف را روی ترازو قرار دهید سپس ترازو را به صفر برسانید (در صورت امکان از آب مقطر استفاده کنید).

شمش را بطور کامل در آب فرو ببرید اما به ظرف و ترازو دست نزنید. حالا عدد را یادداشت کنید. عدد اول را به عدد دوم تقسیم کنید. رقم به دست آمده برای نقره خالص باید 10.49 باشد.

توجه داشته باشید این روش باوجود مناسب بودن، ولی به تنهایی راه را برای متقلبین مسدود نمی کند و به روش های مختلف می توان این مورد را هم بدل کرد.

همه شمش ها ابعاد و تلرانس استحکام مشخصی دارند. بطور مثال یک شمش نقره با ابعاد مشخص در صورتی که در ترازو یک کیلوگرم وزن داشته باشد، این وزن همیشه ثابت می باشد و هر نقره ای با این ابعاد همیشه یک کیلوگرم وزن خواهد داشت.

در این صورت اگر شمشی با همین ابعاد دارای وزن کمتر یا بیشتر داشته باشید، شمش شما دارای ناخالصی یا به طور کل بدل می باشد.

روش دیگر برای تشخیص نقره اصل از بدل آن است که یک پارچه نرم و سفید، را بر روی بخش کوچکی از جواهر نقره بکشید. اگر علائم سیاه و سفید بر روی پارچه ظاهر شد، آن نقره واقعی است.

دلیل آن این است که نقره 925 در معرض هوا اکسید می شود. به همین دلیل است که جواهر نقره در طول زمان کدر شده و اثر خفیفی از رنگ سیاه و سفید بر روی آن ظاهر می شود.

این علائم سیاه و سفید به احتمال زیاد بوجود نمی آید اگر نقره استرلینگ واقعی نباشد.

قیمتی که برای طلا و جواهر پرداخت می شود نیز شاخص خوبی برای تشخیص نقره اصل است. نقره 925 بسیار گران تر از جایگزین های آن است. اگر قیمت پرداختی شما بیش از حد خوب باشد، پس این احتمال وجود دارد که شما جواهر نقره 925 واقعی را نخریده اید.

انواع تست برای تشخیص طلای اصل از طلای تقلبی!

ترفندهای جادویی برای شناسایی الماس اصل

چگونه تشخیص نقره
چگونه تشخیص نقره
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *