چگونه تمرکز ذهن داشته باشیم

 
helpkade
چگونه تمرکز ذهن داشته باشیم
چگونه تمرکز ذهن داشته باشیم

سارا حمیدی آموزش تمرکز و تفکر

چگونه تمرکز حواس داشته باشیم سؤالی است که شاید تابه‌حال به دنبال پاسخ آن نبوده‌اید، اما در ذهنتان چنین سؤالی گذشته است.

تمرکز حواس داشتن و یا به عبارتی تمرکز قوی داشتن از الزامات یک ذهن توانمند است. اگر می‌خواهید که یک ذهن آرام داشته باشید و بتوانید در راستای اهداف و خواسته‌های خود قدم بردارید، باید تمرکز خود را تقویت کنید. در مقالات قبل در مورد روش‌های افزایش تمرکز با استفاده از تکنیک‌های متفاوتی صحبت کردیم.

در این مقاله می‌خواهیم چند تمرین معرفی کنیم که با انجام روزانه آن‌ها بتوانید تمرکز حواس بیشتری داشته باشید.

در این مقاله به سؤال مهم شما در رابطه بااینکه چگونه تمرکز حواس داشته باشیم و یا انواع متفاوت سوال‌ها در رابطه با تقویت و بهبود تمرکز می‌پردازیم.چگونه تمرکز ذهن داشته باشیم

اگر در لغت‌نامه دهخدا معنی تمرکز را جست‌و‌جو کنیم به عبارتی همچون مرکزیت، متمرکز کردن، گردآمدن در یکجا و غیره دست می‌یابیم.

همان‌طور که در لغت‌نامه نیز آمده است، تمرکز یعنی اختصاص دادن تمام انرژی، ذهن و فکر به یک موضوع خاص.

هنگامی‌که می‌خواهیم تمرکز داشته باشیم، درواقع به دنبال توجه نشان دادن تنها به یک موضوع خاص هستیم.

کتاب خواندن را در نظر بگیرید….

هنگامی‌که می‌خواهیم مطالعه کنیم، اگر نتوانیم تمام توجه خود را به کتاب دهیم، مرتب حواس ما پرت خواهد شد. پس از مدتی به دلیل اینکه نمی‌توانیم فقط و فقط به کتاب توجه کنیم، خسته می‌شویم و از اینکه تمرکز حواس نداریم شکایت می‌کنیم.

بنابراین تمرکز حواس یعنی توجه کامل به یک موضوع مشخص داشتن، بدون اینکه دچار حواس‌پرتی شویم.

افزایش قدرت تمرکز به معنای افزایش قدرت ذهن است. اگر بتوانید با انجام تمرین‌های افزایش تمرکز، تمرکز خود را تقویت کنید شما درواقع گامی برای تقویت ذهن و مغز خود برداشته‌اید. یک مغز توانمند مغزی است که به‌دلخواه بتواند بر هر موضوعی توجه کند.

اگر می‌خواهید که قدرت تمرکز در زندگی، کار و تحصیل را درک کنید بیایید باهم به یک سفر خیالی برویم.

آماده‌اید؟؟؟

در مکانی راحت بنشینید.

تصور کنید که صبح با صدای ساعت از خواب بیدار می‌شوید. از تخت خود بیرون می‌آیید. درحالی‌که به ساعت نگاه می‌کنید به این فکر می‌کنید که برنامه امروزتان چیست؟

سپس در همان حال به سمت دستشویی می‌روید و پس از سرحال شدن، به سمت آشپزخانه می‌روید. در همان حال دوباره به برنامه امروزتان فکر می‌کنید. پیش خود می‌گویید با چه کسی قرار داشتم؟

آهااان… باید در جلسه اداره که ساعت ۸ صبح شروع می‌شود شرکت کنم. در همان حال به سمت اتاق می‌روید تا لباس بپوشید و دوباره پیش خود می‌گویید که برنامه امروزم چی بود؟؟؟

 

بعد یادتان می‌آید که باید بچه‌ها را به مدرسه ببرید و سپس به محل کارتان بروید. در آنجا باید با رئیستان صحبت کنید و چند نمونه گزارش کار به او تحویل دهید.

درحالی‌که دارید لباس می‌پوشید یادتان به مهمانی شب می‌افتد و اینکه شما هنوز برای منزل هیچ خرید نکرده‌اید. تقویم را نگاه می‌کنید و متوجه می‌شوید که امروز باید مرخصی گرفته بودید.

درحالی‌که بسیار عصبانی هستید، همسرتان به شما می‌گوید که ماشین خراب است و امروز باید با تاکسی به محل کار خود بروید.

پس از گذشتن از تمام مشکلات اول‌ صبح، به محل کار زنگ می‌زنید و امروز را مرخصی می‌گیرید. وقتی‌که خیالتان از کار راحت می‌شود از خانه بیرون می‌آیید تا سوار ماشین شوید و برای خرید مهمانی امشب بیرون روید.

هنگامی که در ماشین را باز می‌کنید به یاد می‌آورید که همسرتان به شما گفته بود که ماشین خراب است.

با عصبانیت از ماشین پیاده می‌شوید و ناگهان به یاد جلسه ساعت ۸ می‌افتید. عصبانیت شما تشدید می‌شود از اینکه این موضوع را فراموش کرده بودید و الان ساعت حدود ۸ است. همچنین شما امروز را مرخصی گرفتید بدون اینکه یادتان به جلسه باشد.

یعنی در ابتدای صبح یادتان بود، اما پس‌ازآن فراموش کردید.

اگر در زندگی تمرکز وجود نداشته باشد، دچار افکار پریشان خواهیم شد. برنامه‌ریزی درستی نخواهیم داشت و کیفیت زندگی و کارمان نامطلوب خواهد بود.

اگر در مثال بالا تمرکز حواس وجود داشت، شما برنامه زمانی منظمی از قبل داشتید. می‌دانستید که در یک روز چه‌کارهایی باید انجام دهید. درنهایت دچار خشم و از دست دادن قرارهای مهم خود نمی‌شدید.

هنگامی‌که بتوانید تمرکز خود را تقویت کنید، شما به‌مرور دارای یک ذهن آرام خواهید شد. ذهنی که آرام است دچار افکار پریشان نمی‌شود.

هنگامی‌که ذهنتان آرام است در لحظه حال زندگی می‌کنید و به‌آسانی می‌توانید به موضوعات موردعلاقه خود تمرکز کنید. برای دستیابی به یک ذهن آرام مقاله چگونه یک ذهن آرام داشته باشم را مطالعه کنید.

اکثر افراد فکر می‌کنند که ذهنشان هستند و این ذهن و مغز است که زندگی و شرایط آن‌ها را اداره می‌کند.

واقعیت این است که ما ذهنمان نیستیم و باید یاد بگیریم که ذهن خود را کنترل کنیم.

انجام تمرین‌های تقویت تمرکز حواس به شما کمک می‌کند تا افکار پریشان ذهن خود را کنترل کنید و به آن اجازه ندهید که شما را توسط افکار مزاحم کنترل کند. این تمرین ها برگرفته از مقاله Concentration Exercises است.

 

 

 

 

 

 

 

چگونه تمرکز ذهن داشته باشیم

۱- یک کتاب بردارید و لغات موجود در کتاب را بشمارید. در ابتدا با یک پاراگراف شروع کنید. وقتی یک‌بار لغات را شمردید، سری بعد دوباره لغات را شمارش کنید تا مطمئن شوید که تعداد صحیح است.

اگر انجام این تمرین ساده شد، لغات موجود در یک صفحه را شمارش کنید. فقط دقت کنید که این تمرین را باید با چشم انجام دهید و از مداد و یا انگشت جهت راهنما برای شمارش استفاده نکنید.

۲- از عدد ۱۰۰ تا عدد ۱ به‌صورت معکوس شمارش کنید. تمام مدت به اعداد دقت کنید و اگر حواستان پرت شد تمرین را از ابتدا شروع کنید..

۳- از شماره ۱۰۰ تا ۱ بشمارید و هر بار ۳ عدد از عدد قبلی کم کنید. ۱۰۰، ۹۷، ۹۴، …

۴- یک کلمه را انتخاب کنید و به مدت ۵ دقیقه آن را در ذهن خود تکرار کنید.

۵- یک میوه و یا یک شی را انتخاب کنید. آن را نگاه کنید و تمام اجزا آن را به‌دقت بررسی کنید. به افکاری که در این مدت ممکن است به وجود آید بی‌توجه باشید. تمام دقت و توجه خود را صرف آن شی و یا میوه کنید. آن را بررسی کنید. رنگ، شکل و احساسی که با دیدن آن دارید.

۶- در ابتدا به مدت ۲ دقیقه با تمرین شماره ۵ شروع کنید. سپس چشم‌های خود را ببندید و آن سیب و یا میوه را در ذهن خود تجسم کنید. اکنون به‌جای بررسی آن با چشمان باز در ذهن خود به سیب توجه کنید.

۷- سعی کنید که به مدت ۵ دقیقه به هیچ موضوعی فکر نکنید. تنها زمانی می‌توانید این تمرین را انجام دهید که تمرین‌های قبلی را کامل انجام داده باشید و به آن‌ها مسلط باشید. اگر تمرین‌های قبلی را به‌درستی انجام داده باشید، اکنون می‌توانید برای مدت هرچند کوتاه یک ذهن خاموش را تجربه کنید.

تقویت تمرکز زمان‌بر است و شما به‌محض اینکه شاهد تغییرات کوچکی در افزایش تمرکز خود شوید، اشتیاق بیشتری برای انجام روزانه این تمرین‌ها پیدا خواهید کرد.

با تقویت تمرکز می‌توانید آرامش بیشتری در زندگی خود احساس کنید. پس از مدتی یاد می‌گیرید که چگونه از ذهن خود استفاده بهتری کنید و بازدهی روزانه خود را افزایش دهید.

 

برای دریافت ۵ درس آموزشی در مورد تقویت تمرکز ذهن فرم زیر را تکمیل کنید. پس از تکمیل فرم به سرعت درس ها برای شما ایمیل میشود.

این دوره کاملاً رایگان است با وجود اینکه بسیار ارزشمند است زیرا ما دوست داریم شما با کیفیت آموزش های ما آشنا شوید.

همین الان فرم زیر را تکمیل کنید و درس ها را در ایمیل خود دریافت کنید.

 

من سارا حمیدی هستم و در این وبسایت به منظور آگاهی از توانایی های مغزی و افزایش عملکردمان در زندگی، محیط کار و خانه به ارائه مقالات، دوره ها و محصولات آموزشی می‌پردازم.

مطلب قبلی

کنترل ذهن خود و تمرین تمرکز ذهن (آپدیت شده)

مطلب بعدی

به تعویق انداختن کارها: چرا کارهایمان را به تعویق می‌اندازیم؟

چرا نباید از آینده بترسید؟ ترس از آینده نداشته باشید

دلایل خواب آلودگی در مطالعه و کار

مهارت کنترل ذهن در کار و زندگی و تحصیل

چگونه با انگیزه کار کنیم؟ مهم ترین راهکار تقویت انگیزه

نکات جالبی بود.

سپاسگزارم جناب انصاری شاد باشید

ممنون بابت مطالبی گذاشتین میخوام ذهن خودم خیلی بالا ببرم تا افکار منفی دیگه جا پیدا نکنه چکار کنم

سلام حمید عزیز

افکار منفی قسمتی از مغز ماست و نمیتوان هیچ فردی را پیدا کرد که هیچ فکر منفی ای نداشته باشد اما باید بتوانیم افکارمان را مدیریت کنیم و طرز فکر بهتری برای خودمان بسازیم. بنابراین پیشنهاد می کنم مقالات زیر را مطالعه کنیدمهارت کنترل ذهن در کار و زندگی و تحصیل

کنترل ذهن و افکار منفی در ۳ مرحله

کنترل ذهن خود و تمرین تمرکز ذهن (آپدیت شده)

شاد باشید

قلم بسیار خوبی دارید.

ممنون و عالی بود ، من چون خودم تمرکز حواس خیلی وقت هست ندارم به شدت در پی این مقوله هستم حالا من یه سوال دارم از شما گرامی ، اونم اینه که آیا نمیشه این وقت رو هدفمند کنیم ، مثلا بجای شمردن از ۱ تا ۱۰۰ برعکس بیایم ، کلمات انگلیسی رو که حفظ هستیم ، متضاد هاشو برا خودمون بگیم یا نمیدونم یه تمرین هدفمند دیگه منظورم اینه که اصل خود تمرینات هست یا اصل درگیری ذهن ما با اون فعالیت ، سوال اینجاست ؟ یه چیزی دیگم که من فکر میکنم در مورد تمرکز اینه که با تنبلی ذهن ارتباط داره شاید ؟!

سلام دوست عزیز. هدف از این تمرین ها درگیری ذهن با اون فعالیت است. هرتمرینی که احساس می کنید کمک می کند ذهن تان لحظاتی بر آن متمرکز شود و در نتیجه عضله تمرکز تقویت شود می توانید استفاده کنید. وقتی تمرکزتون پایینه به مرور ذهن به این شرایط عادت میکنه و به مرور مدام تمرکز شما کمتر میشود و یا به عبارتی ذهن شما تنبل می گردد که انجام تمرین های تمرکز حواس به تقویت ذهن کمک می کند. شاد باشید…

سلام من بزرگ ترین مشکلم تمرکزه خیلی خیلی مشکل دارم اصلا یک دقیقه هم نمیتونم تمرکز کنم وقتی درس میخونم هی یاد گذشته میوفتم یاد فیلم تلویزیون حرف های مردم اصلا تو ذهنم جنگ جهانیه نه اینکه بگم تنبلم من دانش اموز تیزهوشانم و معدلم هم خیل خوبه ولی اگر بتونم تمرکز کنم صد درصد به جای شاگرد سوم شدن اول میشم و تو خیلی کار های دیگه کمکم میکنه لطفا کمکم کنید ??

سلام دوست عزیز بهتون تبریک می گوییم که در تلاش برای بهبود مهارت تمرکز خود هستید. پیشنهاد می کنم مقالات زیر را مطالعه کنید.وبینار تقویت تمرکز

کنترل ذهن

شاد باشید

سلام من مدیر یک مجموعه بزرگ هستم، اخیرا بسیار افکار مزاحم دارم، حین صحبت کردن، یکدفعه فراموش میکتم در مورد چی حرف میزنم. دقیقا مثل اول داستانی که فرمودین شدم. کمکم کنید لطفا. ممنون

سلام آقای سعید عزیز پیشنهاد ویژه اینکه اول در دوره مدیریت افکار مزاحم شرکت کنید و سپس می توانید در جلسات کوچینگ شرکت کنید تا بازدهی، تمرکز و عملکرد خود را تقویت کنید. شاد باشید

سلام من دانش اموز هستم برای درس خواندن بیشتر از ۲ ساعت نمی تونم درس بخوانم این مشکل منه چون سال اینده کنکور دارم ورشته تحصیلی من ادبیات است و به مطاله زیاد نیاز دارم نمیتونم ذهنم را کنترل کنم ناخواسته فکر دیگری می کنم سعید هستم ممنون میشم یه راهکار برای مطاله ومشکل من بگید….ً………ً……ـ??

سلام دوست عزیز برای افزایش تمرکز پیشنهاد می کنم تمرینات تقویت تمرکز را انجام دهید و همچنین مقاله تقویت تمرکز ذهن در درس خواندن را مطالعه کنید. همچنین در دوره رایگان افزایش تمرکز شرکت کنید. شاد باشید…

سلام? یه سوالی داشتم که ذهنمو خیلی مشغول کرده بود توی فیلما خیلی راحت باهم تله پاتی برقرار میکنن و پیام میفرستن و بعد راحت متوقفش میکنن میشه لطفا بهم بگید که چطوری این اتفاق میفته؟ممنون.

سلام دوست عزیز آموزش های ما در حوزه تله پاتی نمی باشد. پیشنهاد می کنم برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد در گوگل جست و جو کنید. شاد باشید

چجوری متوقف کردنش منظورمه،چون به نظرم خودت تعیین میکنی چه پیامیو ارتعاش بدی.

باسلام بسیار عالی .دوستی سوال کردن که میشه بجای شمردن از کلمات انگلیسی برای یادگیری استفاده کرد ومن اینکارو کردم ذهنم بیشتر درگیر یادگیری اون کلمات شد بنده به شخصه فکر میکنم همان دستورات ذکر شده رو انجام بدیم بهتره چون اون روشها امتحان شده هستند در هرصورت برنامه ی مفیدی است با تشکر

سلام خانم دکتر من تعادل روانی ندارم وهر لحظه یه رفتاری دارم .این برمیگرده به تمرکز یا نه لطفا راهنمایی کنید

سلام دوست عزیزم پیشنهاد می کنم با یک پزشک و یا روانشناس مشورت نمایید. شاد باشید

سلام خانم دکتر. من یکی از مشکلاتی که دارم اینه که زیاد فکر میکنم. گاها برام مفیده اما گاهی آزار دهندس. بیشتر به پیشرفت فکر میکنم. و اینکه ثروتمند بشم. آیا این خوبه یا نه؟؟ چطور بیشتر فکرم رو کنترل کنم؟ ممنون

سلام دوست عزیزم اصولاً فکر کردن یکی از توانمندی های انسان است و ما فکر کردن را به خوب و یا بد تقسیم بندی نمی کنیم. اگر افکار شما تقویت کننده هستند و به پیشرفت و رشد شما در کار و زندگی کمک می کنند پس در مسیر درستی هستید. اما اگر افکارتان تضعیف کننده هستند و مانع پیشرفت شما میشوند پیشنهاد می کنم که این افکار را مدیریت کنید. برای این منظور مقالات زیر به شما کمک می کندکنترل ذهنافزایش تمرکز و کنترل ذهن و اگر می خواهید افکار تضعیف کننده را مدیریت کنید حتماً حتماً در دوره فوق العاده مدیریت افکار شرکت کنید و این دوره را را از دست ندهید. شاد باشید

بدرد نمیخوره،باید بدست بیاری نه اینکه کسی بتونه بهت بده،این راهکارا برای کسی است که خودش موفق شده،یعنی راهکار شخصی

شما فوق العاده اید… همین.

سلام .کلاس حضوری هم دارید؟ تهران هستم

سلام دوست عزیز

آموزش های ما کاملاً غیر حضوری و مجازی هستند. شاد باشید

سلام. خواستم بگم من اکثر وقت ها ذهنم درگیره مثلا دارم غذا می خورم به کارهای دیگه فکر می کنم یعنی درجای که حضور دارم فکرم جای دیگری است. این خیلی اذیتم می کنه

سلام دوست عزیز

پیشنهاد می کنم مقاله زیر را مطالعه کنید

شاد باشید

به نظر من مدیتیشن و یوگا کمک میکنه کم خودم یوگا انجام میدم و تاثیر داره واقعا

سلام خانم دکتر. من دانش آموز هستم و هنگام درس خوندن تیک عصبی دارم. ممنون میشم یه راهکار بدین

سلام امیر عزیز متاسفانه این موضوع در حوزه تخصصی ما نیست و پیشنهاد می کنم به یک متخصص مراجعه کنید. شاد باشید

من وقتی دارم حرف میزنم یا کسی باهام حرف میزنه باید همش حواسمو جمع کنم که بفهمم چی میگم یا چی بهم میگن و موقع درس خوندن هم تمرکز ندارم چکار باید کنم ؟

موقع درس خوندن تمرکز ندارم چکار باید کنم ؟

دوست عزیز سلام

مقاله زیر را مطالعه کنید

چرا برای درس خواندن تمرکز ندارم؟ تقویت تمرکز ذهن برای درس خواندن

شاد باشید

با عرض سلام و احترام فراوان به نظر من هنگام مطالعه خوردن مویز از هر چیزی بهتره به چند دلیل ، اول اینکه نمیذاره قندتون بیوفته و دوم برای حافظه خوبه و سوم هیچ ضرری نداره

سلام و سپاس از مطالب عالیتون. بنده در یک شرکت هواپیمایی کار میکنم ولی خیلی پیش میاد که چیزایی را تو کارم فراموش میکنم و حواسم پرت میشه. خیلی اذیت میشم. چکار میتونم بکنم؟

دوست عزیز سلام

مقالات زیر را مطالعه کنید

چگونه دقت خود را افزایش دهیم؟

حواس‌ پرتی چیست؟| روش‌هایی جهت عدم حواس‌پرتی و بی‌دقتی

افزایش تمرکز و کنترل ذهن

شاد باشید

سلام. من دانش آموز مدرسه تیزهوشان هستم و IQ من ۱۳۰ هستش. دکتر برام قرص ضد استرس با دوز کم تجویز کرده. من نگران هستم مصرف این قرص ها هوش من رو تحت تاثیر قرار بده. آیا این دارو هارو مصرف کنم؟

سلام دوست عزیز

لطفا با یک متخصص مشورت کنید. شاد باشید

من پایبند نیستم به هرچیز که مربوط به خودمه نمیدونم چه کنم حتی به این تمرین استعداد من باعث شده همیشه فکر کنم وقت هست چون از بقیه بهترم چکار کنم

سلام نوید عزیز قدم های کوچک بردارید و با شادی برای هر کاری وقت صرف کنید. اینکه می گویید فکر می کنم وقت هست یعنی از انجام آن کار لذت نمی برید و کار را به عقب می اندازید. مقاله زیر را مطالعه کنید.

به تعویق انداختن کارها: چرا کارهایمان را به تعویق می‌اندازیم؟ شاد باشید

سلام من از دوران تولدم با آسیب ها و مشکلات بسیار فجیع و دردناکی بزرگ شده‌ام که تاثیرات بسیار بسیار بدی روی تمام زندگیم داشته و همچنان داره الان ۳۹ سالمه ولی هرگز نخواستم صاحب فرزند بشم چون شاید به این دلیل که دوران کودکی بسیار تلخی داشتم و اینکه خودم رو در شرایطی نمی بینم که بلحاظ روحی و یا روانی بتونم فرزندم رو پرورش بدم و ازش حمایت کنم من آدم بسیار ضعیف و حساسی هستم و بلحاظ روانی تقریبا هیچ قدرت دفاعی از خودم ندارم. یکی از مشکلاتم که مانع پیشرفتم میشه پراکندگی افکارمه چه زمان مطالعه، تماشای فیلم، گوش دادن به صحبت و چه انجام دادن یک کار مدام فکرم می‌پره و اغلب یک فکر مانند یک فیلم تکراری هزاران بار تو ذهنم تکرار میشه ،تکرار میشه و تکرار میشه و حواس منو از کاری که انجام میدم پرت میکنه

سلام دوست عزیز

دوره زندگی در لحظه حال را به شما پیشنهاد می کنیم.

شاد باشید

با سلام یاسین هستم واقعا ممنونم از مقاله قشنگ و آموزندتون بیشتر بزارین من همیشه دنبال میکنم میخواهم همیشه در درس هایم موفق شوم و بالاترین نمره رو بیارم آیا ارامش روحی و روانی تاثیر داره

سلام ۲۹ سالمه من کلا با ذهنم مشکل دارم من در مورد چیزی که روش کار میکنم خوب متوجه اش هستم خوب انجام میدم ولی وقتی کسی از من سوالی میکنه نمیدونم چرا پس و پیش جواب میدم کلمات رو جابجا میگم یه جور ایی چرت و پرت میگم تو صحبت کردن کلمات به ذهنم نمیاد و کلمات رو درست تلفظ نمیکنم خیلی حواس پرتی میکنم زود فراموش میکنم زمان میبره تا به چیزی یادم بیاد تا از خودم در برابرش دفاع کنم مشکل من چیه؟ این باعث شده کسی من و جدی نگیره خیلی دارم اذیت میشم میشه بهم کمک کنین اصلا چه جور دکتری به درد من میخوره ؟

سلام دوست عزیز

در تنهایی برای خودتان شروع به توضیح دادن کنید تا یاد بگیرید افکار خود را جمع بندی کنید. روزانه زمان بگذارید و در مورد موضوعی، کتابی، داستانی و یا هر چه در موردش خوانده اید برای خودتان توضیح دهید و یا در موردش بنویسید. شاد باشید

سلام خانم دکتر من ایمیل دادم که شما دوره رایگان آموزشی برام بفرستید که نفرستادید لطفا منا راهنمایی بفرمایین چیکار کنم تمرکز ندارم ودرهم ریختگی فکری شدید دارم ۱۴سالم هست

سلام رضا عزیز

متاسفانه ایمیلی از سمت شما برای ما ارسال نگردیده است. از طریق لینک زیر می توانید در دوره رایگان شرکت کنید.

دوره رایگان آموزش مهارت های ذهنی شاد باشید

با عرض سلام خدمت شما من مدت هاست دچار افکار منفی شدم به طوری که باعث شی به سینه ام اثر کرده و حتی تمرکز و حواسم را از دست دادم نمیتونم به چیز مثبتی فکر کنم حتی برای انجام کار یا هر چیز دیگری قادر نیستم خیلی دارم رنج میبرم.ممنون میشم اگه جواب بدین

سلام دوست عزیز

پیشنهاد می کنیم مقالات زیر را مطالعه کنید

کنترل ذهن و افکار منفی در ۳ مرحله

جایگزینی ۶ فکر منفی که مانع موفقیت شماست با افکار مثبت

مهارت کنترل ذهن در کار و زندگی و تحصیل

شاد باشید

من هرچی موفق نشدم به خاطر این تمرکزمه

سلام دوست عزیز

پیشنهاد می کنیم در دوره تقویت تمرکز شرکت کنید

افزایش تمرکز و کنترل ذهن شاد باشید

سلام من از بچگی مشگل بیشفعالی داشتم و تمرکزم بسیار پاایینه به طوری که نمیتونم جایی کار کنم و مرتب حواسم پرت میشه در دوره رایگان افزایش تمرکز شرکت کردم میخام بدونم انجام تمرینات افزایش تمرکز که تو فایل ها گفتید کافیه برایه من؟و در طول روز چه مدت باید بهش اختصاص بدم تا نتیجه بگیرم ؟

سلام خونه همش دعواس و خلاصه ک خونه ی ساکتی برا تمرکز کردن رو درسم ندارم بعدشم خیلی سرکوفت میشم و خیلی بهم فشار میارن و منم که کلا آدم عصبی هستم توهین ها و تهمت ها و حرفاشون نمیزارن تمرکز داشته باشم میشه بهم بگید باید چیکار کنم؟چطوری حواسمو جگع کنم و رو درسم تمرکز داشته باشم؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نام و ایمیل من را برای نظر گذاری در آینده در سایت ذخیره کن

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سارا حمیدی می باشد.

جهت ارتباط با دفتر از شنبه تا پنچ شنبه از ساعت 17 – 9 با شماره: 35 40 410 0919 تماس حاصل بفرمایید.

ورود


نام کاربری: perm_identity


رمز عبور: lock_open


وبلاگ

چگونه تمرکز ذهن داشته باشیم

به راستی که بروسلی استاد افزایش تمرکز بود. چند وقت پیش فیلم کوتاهی از بروسلی دیدم که با فیلم‌های سینمایی او فرق داشت. در این فیلم نشان می‌دهد که بروسلی با دوتن از قهرمانان پینک پونگ آن زمان بازی کرده و آن‌ها را شکست می‌دهد.

نکته جالب اینجاست که هیچ راکت پینگ پونگی در دست بروسلی نیست و او به وسیله یک نانچیکو با آن‌ها بازی می‌کند. این فیلم را می‌توانید در زیر مشاهده کنید

بروسلی راز این کارش را تمرکز می داند. افزایش تمرکز نه تنها برای بروسلی، بلکه در زندگی هر فرد موفقی به وضوح دیده می‌شود. هر شکستی را هم که بررسی کنید، عدم تمرکز یکی از عوامل اصلی آن محسوب می‌شود.

خورشید منبع بسیار بزرگی از انرژی است و در هر لحظه میلیاردها کیلووات انرژی به سطح زمین ساطع می‌کند که می تواند هر موجودی را به راحتی از بین ببرد. با این وجود ما با کمی کرم ضد آفتاب و یک نقاب آفتاب گیر بر آن غلبه می‌کنیم.

اما اگر با یک عدسی، مقداری از این انرژی را به صورت متمرکز به یک سطح بتابانیم آن را ذوب می‌کند. بنابراین می‌توان گفت افزایش تمرکز برابر است با افزایش قدرت.

حال تصور کنید همه ما نیروی بیکرانی درون مغز خود در اختیار داریم که اگر راه‌های افزایش تمرکز را یاد بگیریم با سرعت بسیار زیادی به اهداف خود خواهیم رسید. اما شاید مسئله این باشد که اصلا نمی‌دانیم تمرکز یعنی چه؟ و یا نمی دانیم چگونه باید تمرکز کنیم؟

پس با ادامه مقاله همراه باشید تا به این سوالات پاسخ دهیم.

 

احتمالا تا به حال برای شما هم پیش آمده که خواسته‌اید مطالعه کنید ولی یک صدای ناهنجار ممتد مانند یک گروهان، بر رشته‌های عصبی مغزتان رژه می‌رود و یک لحظه هم آرام نمی‌گیرد.

این صدا شدیدا تمرکز حواس ما را به هم می‌زند به طوریکه حتی مدتی بعد از ساکت شدنش، هرچقدر هم تلاش کنیم خبری از تمرکز نیست و یا اینکه هربار قصد داشته‌ایم کاملا بر کاری تمرکز کنیم خود به خود حواسمان به موارد دیگر پرت شده است.

البته گاهی اوقات چنان برچیزی تمرکز می کنیم که اصلا متوجه وقایع اطرافمان نمی‌شویم. اما چه اتفاقی می‌افتد؟

ما همواره بر چیزی تمرکز داریم. اما زمانی که می خواهیم آن را تحت کنترل خود در بیاوریم بدون در نظر گرفتن عوامل موثر بر تمرکز، این کار را می‌کنیم که طبیعاتا نتیجه دهنده نیست. مثلا در اثر وارد شدن یک شوک هیجانی ممکن است مدتی دچار حواسپرتی شویم و به جای افزایش تمرکز بر موضوع مورد نظر، مدام به آن شوک فکر کنیم.

در واقع ما همچنان تمرکز داریم اما نه به موضوع مورد نظر، بلکه به موضوع شوک. حال اگر همزمان سروصدای تلویزیون هم اضافه شود سعی می‌کنیم با خاموش کردن آن، بر موضوع مورد نظر تمرکز کنیم. معمولا عوامل اصلی تمرکز به صورت مخفیانه روی ما اثر می‌گذارند بنابراین آن‌ها را نمی‌بینیم و تقصیر را به گردن عوامل فرعی می‌اندازیم.

اگر دقت کرده باشید گاهی در اوج سروصدا و شلوغی و شاید استرس بر موضوعی متمرکز می‌شویم که بعد از آن خودمان هم تعجب می‌کنیم. علت چنین اتفاقی دقیقا در نظر گرفتن عوامل مخفی و تاثیرگذار تمرکز است که معمولا ناخوداگاه اتفاق می‌افتد.

در ادامه به چند مورد از این عوامل اشاره‌ای می کنم:

 

ذهن معمولا به چیزی که لذت بخش باشد بیشترین اولویت را می‌دهد.ممکن است در شلوغی و سروصدا بتوانیم چرخی در اینستاگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی بزنیم و ذره‌ای حواسمان پرت نشود.

حتی ممکن است هنگام صحبت با کسی که به او علاقه‌مندیم اصلا متوجه حضور دیگران نشویم. ولی اگر بخواهیم پروژه‌ای را به پایان برسانیم که چندان هم به آن علاقه‌ای نداریم همه چیز در دنیا بهانه خوبی می‌شود که بگوییم تمرکز ندارم.

 

اگر بخواهیم استعداد را ساده تعریف کنیم اینگونه است که:

زمانی که کاری را بدون صرف انرژی زیاد و بدون دانش قبلی، به راحتی انجام دهیم، ما در این کار استعداد داریم.

حال زمانی که در کاری استعداد داریم، انرژی کمتری از مغز می‌گیریم و در نتیجه باعث افزایش تمرکز ما در آن کار می‌شود. چه بسا آن‌که عوامل به ظاهر تمرکزگیر هم در این شرایط وجود داشته باشند.

حتی می‌توان گفت زمانی که در چیزی استعداد داریم در واقع خلاقیت خود را آزاد کرده‌ایم. به بیان دیگر برای افزایش مهارت تفکر خلاق، تمرکز یک نیاز ضروریست و معمولا در چیزهایی که استعداد داریم خلاق هم هستیم چون به راحتی می‌توانیم بر آن‌ها تمرکز کنیم.

 

ما در طول روز دائما از کارهایمان پشیمان می‌شویم ولی این پشیمانی گاهی آنقدر کوچک است که اصلا متوجه آن نمی‌شویم. مثلا از گفتن یک حرف به یک شخص خاص یا از وراجی ناخوداگاه خود و یا حتی از تسلیم شدن برای رسیدن به هدف به صورت دائم پشیمان می‌شویم.

معمولا این پشیمانی با یک تصمیم جدید پایان می‌یابد و ما برای گرفتن هر تصمیم نیاز به تمرکز زیادی داریم بنابراین هر لحظه ممکن است تمرکز خود را نسبت به موضوع مورد نظر از دست بدهیم زیرا دچار یک پشیمانی هرچند کوچک شده‌ایم.

حال با دانستن این موضوع شاید برای شما سوال شده باشد که چگونه می‌توان تمرکز خود را افزایش دهیم؟ اگر به دنبال پاسخ این سوال هستید با ادامه مقاله همراه باشید.

 

وقتی از آقای بروسلی پرسیدند شما چگونه توانستید به این تمرکز جادویی دست پیدا کنید تنها جواب او تمرین زیاد بود. بروسلی اعتقاد داشت با تمرین مداوم یک کار ساده، می توان بر آن مسلط شد و سپس دشوارترین کارها را هم به آسانی انجام داد. از بروسلی به عنوان اسطوره تمرکز یاد می‌شود و واقعا هم چنین لقبی لایق اوست.

اما شاید در همه افراد انگیزه کافی وجود نداشته باشد که کاری را همانند بروسلی آنقدر تکرار کنند که در آن تبدیل به یک استاد شوند.
بنابراین اگر شما هم انگیزه کافی برای تمرین مداوم ندارید به توصیه‌های زیر توجه کنید و حتما آن‌ها را اجرا کنید تا نتیجه جادویی آن‌ها را ببینید.

 

بله درست متوجه شدید. زمانی که می‌خواهید بر چیزی تمرکز کنید و مدام فکر انجام کار دیگری ذهن شما را قلقلک می‌دهد، چه کاری انجام می‌دهید؟ معمولا اکثر افراد با آن مقابله و می‌خواند که دیگر به آن موضوع فکر نکنند که قطعا در این مسیر شکست می‌خورند.

فراموش نکنید در چنین شرایطی اولویت ذهنی با آن اختلال است پس دست به کار شوید و نیاز ذهن خود را برطرف کنید. شاید چرخ زدن در شبکه‌های اجتماعی باشد. به راحتی زمان کمی را به این کار اختصاص دهید تا ذهنتان آرام بگیرد و سپس مشغول کار اصلی شوید.

البته پیش‌فرض بر این است که شما به کار مورد نظرتان علاقه دارید ولی در آن لحظه نمی‌توانید بر انجامش تمرکز کنید زیرا در غیر این صورت هر بار که نیاز ذهن خود را برطرف می‌کنید بیشتر هم وسوسه می‌شوید که دوباره چنین کاری را انجام دهید.

تفکر انتقادی در این زمینه بسیار کمک‌کننده است بنابراین می‌توانید مقاله مهارت تفکر انتقادی را مطالعه کنید تا دیگر در این زمینه مشکلی نداشته باشید.چگونه تمرکز ذهن داشته باشیم

همه ما در یک زمان خاص ناگهان به خودمان می آییم و دوست داریم هیچ کاری انجام ندهیم و فقط فکر کنیم و فکر کنیم و فکر کنیم. این زمان برای بعضی افراد ممکن است دقایقی قبل از خواب باشد یا هنگام تنها غذا خوردن و یا حتی اول صبح هنگام بیدار شدن.

معمولا اکثر ما این فرصت بی نظیر را هدر داده و آن را صرف فکر کردن‌های بیهوده می‌کنیم. به جای چنین کاری بهتر است به مرتب کردن افکارمان بپردازیم و سعی کنیم هرکدام را سرجای خود بگذاریم. با این کار هر فکری به موقع در ذهنمان نقش می بندد و باعث حواسپرتی نمی‌شود.

 

اصولا همه ما در برخی موارد فراموش‌کاریم. گاهی هم کاملا به صورت عمد چیزی را که دوست نداریم فراموش می‌کنیم. مواردی که ناخودآگاه فراموش کرده‌ایم معمولا مهم‌تر هستند زیرا عجیب است که ما برای کاری هیجان داشته باشیم و آن را فراموش کنیم.

اما گاهی به علت مشغله یا سهل‌انگاری خودمان فراموش می‌کنیم که قرار بود چه کاری انجام دهیم. بنابراین برای جلوگیری از حواسپرتی لازم است مدیریت زمان را به خوبی یاد بگیریم و اینگونه خودمان را گیر بیاندازیم.

می‌توانید جمله‌ای نسبتا طعنه آمیز در یادآوری‌های تلفن همراه خود بنویسید که در تاریخ معین ان جمله را به شما نشان دهد. مثل: مرسی که فلان کار را انجام دادی!! یا می‌توانید به فردی که هرروز او را می‌بینید بسپارید که شما را در موارد لازم گیر بیاندازد و موارد مهم را به شما یادآوری کند.

 

شخصی می‌گفت: بعضی آدم‌ها مثل پلانکتون هستند، موج دریا هرکجا که بخواهد آن‌ها را با خود می‌برد. اگر برای خودتان مقصدی تعیین نکنید، تمرکز کردن روی کار مورد نظرتان کاملا غیرممکن است.

اما مقصدی که انتخاب می‌کنید خیلی دور نباشد. وقتی با یک دوربین مسافت بسیار دوری را می‌بینیم آنقدر لرزش در آن وجود دارد که تمرکز بر یک نقطه کار بسیار سختیست.

در زندگی واقعی هم همین‌طور است. هدف‌های کوچک و دست‌یافتنی را انتخاب کنید و سعی کنید آن‌ها را بدست آورید. اینگونه چه بخواهید و چه نخواهید بر کار موردنظرتان تمرکز کرده‌اید.

 

در مدارهای الکترونیکی، لوله‌کشی‌های ساختمان، خط تولید کارخانه‌ها و تقریبا هرجایی که فکرش را بکنید برای رفع اشکال آسان‌تر از بازخورد استفاده می‌شود. کار بازخورد این است که خروجی را به ورودی متصل کند و هربار که کیفیت خروجی پایین آمد ورودی را تغییر دهد تا به کیفیت لازم برسد.

برای رسیدن به بالاترین نقطه تمرکز هم نیاز به بازخورد به شدت احساس می‌شود. هربار که تمرکز از دست می‌رود دلیل متفاوتی دارد که با بررسی آن می‌توان از تکرار مجدد آن جلوگیری کرد و این یعنی پیشرفت.

 

مدتی است که تصمیم به تحقیق و تغییر خودم در زندگی گرفته‌ام و به اشتراک گذاشتن تجربیات و دانسته‌هایم با بقیه جدی‌ترین رسالتم است.

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

بنام خدا
عالی بود ممنون

سلام و درود
خوشحالم که استفاد کردید و برای خودتون ارزش قائل هستید
موفق باشید

عاللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللییییییییییییییییییی

خوب بود مطالبتون مخصوصا مطلب اخری و امید وارم باز هم راه های خوبی رو پیشنهاد بدین

سلام و درود
مرسی از شما که نظر خودتون رو گفتید و خوشحالم که واستون مفید و خوب بوده.

مفید بود دوست داشتم ممنون.

دوست عزیز سلام
باعث خوشحالی بنده هست که از مطالعه این مقاله رضایت داشتید
موفق باشید

سلام معلم ریاضی من میگه که تمرکز و ذقت من خیلی پایینه…راستم میگه تو سوالات مثلا منفی سه رو مثبت میبینم…راهی هست برای این مشکل؟چوم من سال دیگه هم کنکور میدم؟

سلام و درود
بله حتما راهی هست.
اول اینکه فورا حرف اطرفیان رو درباره خودتون نپذیرید و باور نکنید.
دوم اینکه تمرین کردن قطعا می‌تونه شما رو ارتقا بده. بنابراین تمرین و بازی‌های مربوط به افزایش تمرکز رو انجام بدید.
سوم اینکه سرعت خودتون رو کمتر کنید. اگر این سرعتی که توی انجام کارها دارید باعث افت کیفیت انجام کار میشه پس میشه سرعت رو در حد ترمال کاهش داد تا کیفیت بیشتر بشه
موفق باشید

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذهنولوژی بستری برای آموزش‌های تخصصی در حیطه بهبود و توسعه فردی است که بیش از ۲ سال فعالیت آن می‌گذرد. شما با ذهنولوژی می‌توانید لحظه به لحظه در زندگی شخصی‌تان رشد کنید.

«عدم تمرکز حواس» موضوعی است که بسیاری از داوطلبان کنکور مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد، و دکتری از آن رنج می ‏برند. همچنین نداشتن تمرکز حواس سبب کند شدن روند مطالعه کنکوری و آمادگی برای کنکور می شود. موضوع «عدم تمرکز حواس برای آمادگی کنکور» دلایل مختلف و متعددی دارد. در این مطلب راهکارهای حفظ تمرکز حواس در درس خواندن کنکوری ارائه می شود.

«عدم تمرکز حواس»، موضوعی است که بسیاری از داوطلبان کنکور سراسری، کارشناسی ارشد، و دکتری از آن رنج می ‏برند و دلایل مختلف و متعددی دارد. این سوال که چگونه هنگام درس خواندن کنکور تمرکز داشته باشم را مشاوران به دفعات از آن ها می شنوند. به همین دلیل در این مطلب ما به عوامل مخرب تمرکز حواس و تکنیک هایی برای افزایش آن در دوران آمادگی کنکور می پردازیم.

همان طور که خود می ‏دانید، تمرکز حواس در هر کاری از جمله مطالعه و درس خواندن  – به ویژه برای آمادگی کنکور سراسری، کارشناسی ارشد، و دکتری – از ضروریات قطعی است. تمرکز

حواس، حالتی ذهنی و روانی است که در آن حالت، تمام قوای حسی، روانی و فکری انسان روی موضوع خاصی متمرکز می‏ شود و تضمین کننده امر یادگیری و انجام صحیح کارها و رهایی از خطرات احتمالی است.

دریافت یک جلسه مشاوره رایگان

چگونه تمرکز ذهن داشته باشیم

تا سال 1987 عوامل مخرب تمرکز را فقط عوامل بیرونی می دانستند؛ یعنی عواملی که حواس پنج گانه را تخریب می کند؛ مانند صدا، بو و تصویر. تحقیقی در این زمینه انجام شد و تعدادی از افراد را در اتاق آکوستیک (کاملا ساکت) قرار دادند و تمام عوامل مخرب را حذف کردند و چون افزایش تمرکز را فقط در عوامل بیرونی می دانستند، انتظار داشتند که تمرکز افراد افزایش پیدا کند.

در این آزمایش، تمرکز بیشتر افراد به جای این که افزایش پیدا کند کمتر هم شده بود و در این جا بود که تمرکز درونی هم کشف کردند. در واقع دریافتند یکی از بزرگترین عوامل مخرب تمرکز حواس افراد، مغز انسان است. حذف عوامل مخرب بیرونی زیاد سخت نیست و با رعایت نکات مطالعه برای کنکور، می توانید به راحتی عوامل مخرب بیرونی را حذف نمایید.

برای افزایش تمرکز در مطالعه و حفظ تمرکز برای کنکور به دام انداختن اولین فکر انحرافی که وارد ذهن می شود، به شدت مهم است. اگر ما بتوانیم خودمان را شرطی کنیم و اولین فکر انحرافی که وارد ذهنمان می شود را به دام بیاندازیم، می توانیم تمرکز حواس در دوران آمادگی کنکور داشته باشیم. بنابراین بهتر است قبل از شروع به مطالعه درس های کنکور، کارهای نیمه تمام خود  را به اتمام برسانیم.

 

به هر حال در یک جمع‏ بندی کلی، می ‏توان گفت: بیشتر افراد به دلایل عمده زیر، با عدم تمرکز فکر و حواس در دوران آمادگی کنکور مواجه می‏ شوند:

1. کسانی که خود را به انجام دادن کار یا مطالعه درسی کنکور مجبور می‏ کنند؛ در حالی که تمایل درونی چندانی به آن ندارند. در این صورت تمام قوای ذهنی و روانی‏شان به طور خودکار از آن موضوع پرت می‏ شود و دچار حواس‏پرتی می‏ شوند. چنین افرادی ممکن است مدت ‏ها با بی ‏علاقگی کارهایی انجام دهند یا به دنبال درس یا رشته تحصیلی خاصی، تلاش ‏هایی کنند و به عبارت دیگر خود را مجبور به انجام دادن آن کار یا مطالعه ببینند. اگر این وضعیت برای آمادگی کنکور هم اتفاق بیفتد، داوطلب تمرکز خود را در درس خواندن از دست می دهند.

2. فشارهای روانی نیز از عوامل عمده تشتت فکری است. بیشتر افراد زمانی که با مسأله‏ ای مواجه می‏ شوند، اگر معتقد باشند زمان کافی برای حل آن ندارند و یا توانایی حل مسأله و کسب توفیق را در خود نبینند، دچار نگرانی و اضطراب می‏ شوند و در نتیجه این نگرانی ‏ها، ترس از شکست، افکار منفی عدم اعتماد به نفس و خیال‏بافی ‏های منفی‏ گرایانه، توان عمل و ابتکار و خلاقیت را از آنان سلب می‏ کند و به جای اینکه روی موضوع خاص تمرکز کنند، بر ترس و احتمال شکست خود تمرکز می ‏کنند و یأس و ناامیدی بر آنها چیره شده و موجب حواس‏پرتی می ‏شود. در دوران کنکور این موضوع را در نظر بگیرید و برای افزایش تمرکزتان در مطالعه درس های کنکور، از عوامل تشنج زا دوری کنید.

3. گاهی برخی حوادث و اتفاقات، فضای روانی فرد را دچار اختلال می‏ کند (نظیر آنچه در زندگی شخصی، تحصیلی، خانوادگی، اجتماعی و اقتصادی و… رخ می‏ دهد) و امکان تمرکز حواس را از بین می‏ برد. در دوران کنکور بهتر است از این حوادث از بین برنده تمرکز حواس دور باشیم.

4. گاهی عدم رعایت بهداشت مطالعه و اصول و قوانین آن و بهره نگرفتن از روش مناسب مطالعه، باعث خستگی جسمی و روانی شده و آمادگی روانی لازم برای مطالعه و درس خواندن از بین می ‏برد. در نتیجه احساس بی ‏علاقگی و به دنبال آن عدم تمرکز حواس بر او مستولی می‏ شود. برای آشنایی با روش درست مطالعه کنکوری و   افزایش تمرکز حواس، می توانید از مشاوران تحصیلی استفاده کنید.

5. تکثر و تعدد فعالیت ‏های فرد مخصوصاً اگر در توان انسان نباشد، باعث عدم تمرکز حواس می ‏شود. پس سرتان را خلوت کنید و در دوران کنکور تمام همّ و غم تان را برای کنکور بگذارید .

البته این امر میسر نیست مگر با استفاده از تکنیک هایی که می خواهیم در ادامه در مورد آن صحبت کنیم. 

راهکارهای تقویت اراده در دوران کنکور را در سایت 3گام بخوانید.

 

دریافت یک جلسه مشاوره رایگان

برای مقابله با هر یک از عوامل فوق که هر کدام به گونه‏ ای مانع تمرکز حواس می‏ شود – باید به راه‏کار خاص و مناسب با آن توجه کرد. در عین حال نکات زیر می‏ تواند به عنوان راه‏کارهای کلی برای حفظ تمرکز حواس در دوران کنکور، مؤثر واقع شود:

1. یکی از راهکارهای افزایش تمرکز حواس در دوران کنکور اینست که در ابتدا و قبل از هر چیز، برای تمام فعالیت‏ های درسی و غیردرسی برنامه‏ ریزی کنید. اوقات شبانه‏ روز را در یک جدول زمان‏بندی شده از هنگام بیداری تا موقع خواب، یادداشت نموده و برای هر کاری، زمان خاص و مناسب آن را معین نمایید، سعی کنید طبق همان برنامه تنظیم شده به انجام دادن همان فعالیت مشخص (کلاس، مطالعه، استراحت، عبادت، ورزش و…) بپردازید. جدول برنامه ریزی کنکور می تواند در این مسیر به شما کمک کند.

همچنین زمان معین و مشخصی را در طول روز، برای اندیشیدن درباره موضوعات مختلف با تخیلات و افکار مزاحم، اختصاص دهید. این کار حداقل دو فایده مهم دارد:

الف. نظم و انضباط در تمام فعالیت ‏ها – حتی در اندیشه‏ ها و افکارتان – راه پیدا می‏ کند که خود بسیار ارزشمند است.

ب. اگر افکار مزاحم در غیر زمان معین، به سراغتان آمد و باعث حواس‏پرتی شما شد، می‏ توانید به خود وعده بدهید که زمان اندیشیدن در این باره، فلان زمان خاص و معین است. تأکید می‏ کنیم برای هر کار و فعالیتی وقت مشخص معین کنید و در آن وقت به هیچ امری غیر از آن کار نپردازید.

 

ثبت نام در پنل مشاوره و برنامه ریزی

 

2.اصول و قوانین لازم برای یک مطالعه سودمند را بشناسید و آن را به دقت رعایت فرمایید. ما نیز در اینجا به چند مورد اشاره می‏ کنیم:

   الف. با مد نظر قرار دادن هدف خویش از مطالعه و درس خواندن که می تواند کسب رتبه برتر در کنکور و قبولی در دانشگاه های برتر باشد، احساس نیاز به مطالعه و آمادگی کنکور را در خودتان شعله‏ ور سازید.

   ب. به هنگام مطالعه یا حضور در کلاس، از افکار ناامیدکننده، کسل کننده و غیرمنطقی بپرهیزید و همواره امید، قدرت و توانایی را در ذهن خود حفظ کنید. شما قرار است به نتیجه درخشانی در کنکور دست یابید.

   ج. همیشه برای مطالعه یا سر کلاس، کاغذ و قلمی داشته باشید و نت‏ برداری کنید یا خلاصه‏ ای از مطالب را یادداشت کنید تا در فضای روانی درس و مطالعه قرار داشته باشید، نه اینکه به دنبال افکار و ذهنیات خود باشید. این موضوع سبب افزایش تمرکز شما برای مطالعه کنکور می شود.

   د. با پیش ‏مطالعه وارد کلاس شوید و پرسش ‏هایی که درباره درس به ذهنتان می رسد، بلافاصله از استاد بپرسید و به خود اجازه ندهید سؤال مطرح شده، ذهنتان را به خود مشغول دارد و به تدریج از فضای روانی کلاس خارج شوید. با این روش ساده، می‏ توانید فرایند تدریجی و محتوای درسی کلاس را پی‏گیری کنید و خود را در فضای درسی یا مطالعه قرار دهید.

   ه. زمان و مکان مطالعه کنکور، باید از نظر فیزیکی و روانی از شرایط مناسب برخوردار باشد و هرگونه عاملی را که می ‏تواند باعث حواس‏پرتی شود (نظیر سر و صداها، سرما و گرما، نور کم یا خیلی شدید و…) از محیط مطالعه خود حذف کنید.

 

3. در صورتی که تعدد کارها و فعالیت ‏های غیردرسی، باعث عدم تمرکز می ‏شود، آن ها را به حداقل ممکن برسانید و به خود بگویید: در این دوره و زمان، مهم‏ترین وظیفه و کار من مطالعه و درس‏ خواندن و ارتقای سطح علمی است و فعالیت ‏های جانبی متعدد، مزاحم وظیفه اصلی من است.

اگر مشکلات شخصی، اجتماعی، خانوادگی و… باعث عدم تمرکز حواستان می‏ شود؛ بدانید که:

الف. زندگی فردی هیچ‏کس، خالی از مشکل نیست و ذهن هیچ فردی خالی محض نیست. از طرف دیگر با صرف فکر کردن و مشغولیت ذهنی درباره چنین مشکلاتی، هیچ دردی دوا نخواهد شد. پس به خود تلقین کنید که هنگام درس یا مطالعه دروس کنکور، ذهن خود را از آن مسائل برهانید.

ب. به هنگام مزاحمت آن افکار، به خود قول بدهید در این باره خواهم اندیشید (و زمانی را برای این کار در شبانه‏ روز اختصاص دهید).

ج. در صورت امکان به اتفاق یکی از دوستان خود، مطالعه یا مباحثه کنید. این کار سبب می شود بیشتر مطالب کنکوری در ذهنتان بنشیند و ذهنتان به هرسو منحرف نشود.

 

چگونه تمرکز ذهن داشته باشیم

4. در صورتی که موضوع یا موضوعات خاص و محدودی، باعث حواس‏پرتی شما می‏ شود، به دنبال راه حل مناسب آن باشید؛ چرا که آن موضوع خاص، در حکم علت عدم تمرکز حواس شما و کاهش روند مطالعه کنکور است. پس برای مقابله با آن باید ابتدا علت و عامل اصلی را شناسایی کنید و در پی حذف یا تقلیل آن برآیید، ولی اگر موضوعات متعدد مختلف باعث حواس‏پرتی می‏ شود، به نکات چهارگانه بالا توجه نمایید.

 

دریافت یک جلسه مشاوره رایگان

 

راهکارها و نکات تقویت کننده حافظه در دوران کنکور عبارتند از؛

روش ایست (استپ) : در این تکنیک داوطلبان کنکور در هنگام مطالعه باید یک ورقه A4 بردارند و با خودکار قرمز در وسط صفحه کلمه ایست را بزرگ بنویسند و هنگام مواجه با افکارانحرافی، آن ها را بر روی این برگه یادداشت نمایند تا بعد از مطالعه به آن ها فکر کنند. این تکنیک باعث می شود که اولا اولین فکر انحرافی را به دام بیاندازند و ثانیا خیالشان بابت عدم فراموشی افکار انحرافی راحت باشد.

روش ضربه : در این تکنیک داوطلبان کنکور باید هنگام مواجه با افکار انحرافی، با ته خودکار یا کشی که به دور دست خود می بندن، سه ضربه آرام به دست خود وارد کنند. این عمل مانند زمانی است که شما در فکر فرو رفته اید و شخص دیگر با زدن ضربه حواس شما را متوجه خودش می کند؛ با این تفاوت که در این جا شما خودتان این عمل را انجام می دهید.

روش کوتاه کردن زمان مطالعه: برخلاف تصور برخی از افراد که مطالعه سریع را باعث حواس پرتی و عدم تمرکز می دانند ولی تکنیک کوتاه کردن زمان مطالعه، باعث افزایش تمرکز حواس می شود. دلیل آن این است که 100% ذهن باید اشغال باشد و اگر فرد از کمتر از 100 درصد ذهن خود استفاده کند، ان درصد باقی مانده با موضوعات دیگر می پردازد. به عبارتی بهتر است داوطلبان با یک حس اورژانسی برای کنکور مطالعه نمایند، یعنی مطالعه همراه با دقت و سرعت. یکی از دلایکی که برنامه ریزی باعث افزایش تمرکز در افراد می شود، محدودیت زمان مطالعه در بازه های زمانی مختلف است. برنامه ریزی داوطلب را ملزم می کند که در زمان تعیین شده مطالعه خود را به اتمام برسانند و همین مسئله باعث افزایش تمرکز در داوطلبان کنکوری می شود. به داوطلبانی هم که اهل کند خوانی هستند توصیه می شود جهت افزایش تمرکز هنکام مطالعه، تکنیک های تندخوانی را تمرین نمایند.

در مرحله دوم، باید درباره هر بخش پرسش ‏هایی طرح کنید. در مرحله سوم، باید هر بخش را باهدف پاسخ دادن به پرسش‏های طرح شده بخوانید. در مرحله چهارم، باید هنگام خواندن، ساختن پرسش و ایجاد ارتباط بین دانسته ‏های خود درباره مطلب بیندیشید و به مطالب خوانده شده معنا دهید. سپس در مرحله پنجم و ششم، یعنی مراحل از حفظ گفتن و مرور کردن، باید بکوشید واقعیت‏های اصلی مطالب خوانده شده را به یاد آورید و به پرسش‏هایی که خود طرح کرده‏ اید، پاسخ دهید.

 

ثبت نام در پنل مشاوره و برنامه ریزی

 

از مواد غذایی حاوی گلوکز (خرما، عسل و شیرینی‏جات طبیعی)، مواد دارای کلسیم و فسفر و ویتامین‏ های D، C،B و A؛ مانند لبنیات، روغن ماهی، پرتقال، گوجه فرنگی، سبوس گندم، سبزیجات تازه، هویج و جگر به مقدار کافی استفاده کنید.

همچنین می توانید بهترین روش تقویت حافظه را در سایت 3گام بخوانید.

از مواد غذایی حاوی گلوکز (خرما، عسل و شیرینی‏جات طبیعی)، مواد دارای کلسیم و فسفر و ویتامین‏ های D، C،B و A؛ مانند لبنیات، روغن ماهی، پرتقال، گوجه فرنگی، سبوس گندم، سبزیجات تازه، هویج و جگر به مقدار کافی استفاده کنید.

همچنین می توانید بهترین روش تقویت حافظه را در سایت 3گام بخوانید.

تکنیک های تقویت تمرکز و حافظه عبارتند از؛

برای اطلاع کامل از چگونگی کاربرد و روش انجام این تکنیک ها مطلب راهکارهای افزایش تمرکز در دوران کنکور را بخوانید.

بیشتر افراد به دلایل عمده زیر، با عدم تمرکز فکر و حواس در دوران آمادگی کنکور مواجه می‏ شوند:

1. کسانی که خود را به انجام دادن کار یا مطالعه درسی کنکور مجبور می‏ کنند؛ در حالی که تمایل درونی چندانی به آن ندارند. در این صورت تمام قوای ذهنی و روانی‏شان به طور خودکار از آن موضوع پرت می‏ شود و دچار حواس‏پرتی می‏ شوند. چنین افرادی ممکن است مدت ‏ها با بی ‏علاقگی کارهایی انجام دهند یا به دنبال درس یا رشته تحصیلی خاصی، تلاش ‏هایی کنند و به عبارت دیگر خود را مجبور به انجام دادن آن کار یا مطالعه ببینند. اگر این وضعیت برای آمادگی کنکور هم اتفاق بیفتد، داوطلب تمرکز خود را در درس خواندن از دست می دهند.

2. فشارهای روانی نیز از عوامل عمده تشتت فکری است. بیشتر افراد زمانی که با مسأله‏ ای مواجه می‏ شوند، اگر معتقد باشند زمان کافی برای حل آن ندارند و یا توانایی حل مسأله و کسب توفیق را در خود نبینند، دچار نگرانی و اضطراب می‏ شوند و در نتیجه این نگرانی ‏ها، ترس از شکست، افکار منفی عدم اعتماد به نفس و خیال‏بافی ‏های منفی‏ گرایانه، توان عمل و ابتکار و خلاقیت را از آنان سلب می‏ کند و به جای اینکه روی موضوع خاص تمرکز کنند، بر ترس و احتمال شکست خود تمرکز می ‏کنند و یأس و ناامیدی بر آنها چیره شده و موجب حواس‏پرتی می ‏شود. در دوران کنکور این موضوع را در نظر بگیرید و برای افزایش تمرکزتان در مطالعه درس های کنکور، از عوامل تشنج زا دوری کنید.

3. گاهی برخی حوادث و اتفاقات، فضای روانی فرد را دچار اختلال می‏ کند (نظیر آنچه در زندگی شخصی، تحصیلی، خانوادگی، اجتماعی و اقتصادی و… رخ می‏ دهد) و امکان تمرکز حواس را از بین می‏ برد. در دوران کنکور بهتر است از این حوادث از بین برنده تمرکز حواس دور باشیم.

4. گاهی عدم رعایت بهداشت مطالعه و اصول و قوانین آن و بهره نگرفتن از روش مناسب مطالعه، باعث خستگی جسمی و روانی شده و آمادگی روانی لازم برای مطالعه و درس خواندن از بین می ‏برد. در نتیجه احساس بی ‏علاقگی و به دنبال آن عدم تمرکز حواس بر او مستولی می‏ شود. برای آشنایی با روش درست مطالعه کنکوری و   افزایش تمرکز حواس، می توانید از مشاوران تحصیلی استفاده کنید.

5. تکثر و تعدد فعالیت ‏های فرد مخصوصاً اگر در توان انسان نباشد، باعث عدم تمرکز حواس می ‏شود. پس سرتان را خلوت کنید و در دوران کنکور تمام همّ و غم تان را برای کنکور بگذارید .


Dark lord M‏ – 99/9/27

من حتی تمرکز کافی برای خواندن این متن رو هم ندارم در طول خواندن همین متن چند بار حواسم پرت میشه و متوجه نمیشم چی میخونم در افکارم غرق میشم و مجبورم برگردم و دوباره بخونم از توان ذهنی خوبی برخوردارم ولی نمی‌دونم چرا جدیدا تمرکز کافی رو برای هیچ کاری ندارملطفاً راهنمایی کنید🙏🙏


F‏ – 99/9/23

با سلام وقتتون بخیر من هنگام درس خوندن منفی بافی می‌کنم، برا همین اصلا تمرکز ندارم ،ممنون میشم راهکاری برای ادامه راهم ارائه بدید با تشکر


Seyed‏ – 99/9/22

سلام، دیدم اکثرا گفتین حوصله ندارم و تمرکز ندارم و……میخوام بگم که اگه خودتونو با این بهونه ها گول بزنین و درس نخونین، هستن کسایی که از این فرصت استفاده میکنن و ازتون جلو میزنن، پس به هدفتون فکر کنید، به این فکر کنید که اگه درست نخونین سال دیگه باید دوباره درسای تکراری رو بخونین!! اینو دوس دارین؟؟؟


مهدیه پایدار‏ – 99/9/21

واقعامن نمیدونم چکارکنم هرچی باصدای بلندمیخونم وهی خودموتشرمیزنم فایده نداره خواهشاراهنمایی کنین وقتم داره همینطوربه فنامیره


مهدیه پایدار‏ – 99/9/21

سلام من اوایلش خیلی خوب درس میخوندم امابرنامه ای که مشاوربهم داد نتونستم باهاش هماهنگ بشم ودچاراضطراب شدم اوایل استرسی میشدم وبه زوردرس میخوندم وفکرم کلادرگیرشده بودمجبورشدم کلاکنسل کنم مشاورع وایناروالانم که خودم میخونم استرسم رفع شده امابی حس وبی خیال شدم وفکرامم بیشترشده ودیگه ازغذاخوردن لذتی نمیبرم احساس سنگینی توسرم میکنم


من کیم؟‏ – 99/9/13

من حوصله نداشتم، و به قول یکی از دوستان سرم خورد به سنگ، خیلی هم محکم خورد. ولی الآن موقع درس خوندن با ذوق و اشتیاق و حوصله، تمرکز ندارم. از یک ساعت درس به عنوان مثال یه ربعشو تو خیالم که یهو به خودم میام میبینم شب شد و من هنوز یه درسم رو هم تموم نکردم. اینو واقعا چیکارش کنم؟ راهکارهاتونو قبلا انجام دادم. ولی فایده نداشت. 🙁


بهاره سروی‏ – 99/9/6

من نمیتونم درکلاسهای مجازی حواسمو جمع کنم و باید باز پخش ببینم سر کلاس درس هم همینطورم .


nazanin‏ – 99/9/5

جالب بود…جدا از مطلبی که نوشتین اینکه تو یکی از کامنتا نوشته اگه سرتون بخوره به سنگ انگیزتون میاد سرجاش رو به شدت موافقم… کسایی رو دیدم که سال اول مثل من حس و حال درس خوندن نداشتن اما سال های بعد اتفاقایی براشون افتاد که بیس چاری نشستن خوندن تا آیندشونو نجات بدن و تهش قبول شدن…با اینحال من نمیدونم خودم چیکار کنم این حسو در خودم بوجود بیارم بدون اینکه زمونه بخواد اون روشو بهم نشون بده


سوگند‏ – 99/8/25

من وقتی درس میخونم حوصلم سر میره نمیتونم رو هدفم تمرکز کنم همش احساس خستگی میکنم…


Dr_Arjmand‏ – 99/6/28

خسته نباشید♡برا افزایش تمرکز بیشتر بگید ممنون


صادقی‏ – 99/4/14

نه تمرکزی هست و نه حوصله ای. میگی نه! نگاه کن.


roza‏ – 99/3/25

من خیلی خوب بودم ولی تازگیا چون باید از تدریسای تو سایت استفاده کنم همش حواسم پرت میشه لطفا کمکم کنید واقعا خسته م کرده این روال


حبیب الله یزدی دهنوی‏ – 99/3/23

منم نمی تونم بخونم اصلا حوصله اش ور ندارم


Sayeh‏ – 99/3/16

سلام این مطلب خیلی خوبو بدرد بخوره اما ن واسه من،کلا موقعه درس خوندن میرم تو هپروت😪


Zohreh‏ – 99/3/16

خوب بود .⁦✌️⁩📚⁦❤️⁩فقط اگه واسه تمرکز بیشتر می‌گفت بهتر بود🤍⁦💜


🖤غزل بانو🖤‏ – 99/3/14

اصلا من حوصله درس خوندن ندارم اصن انگار تنبلیم میشه من باید چیکار کنم؟


مبین‏ – 99/2/29


عالی


محمد حسن‏ – 99/1/13

مطالب مفیدی بود خسته نباشید.من یه مشکل دارم.فکرم همیشه مغشوشه. هر کارم را با عجله انجام میدم .از غذا خوردن لذت نمی برم.اونقدر که با عجله می خورم.وقتی کمی آرام کار می کنم.احساس آرامش دارم.ولی نمی تونم.همیشه این آرامش و امروزم را حفظ کنم.چکار کنم.راهنمایی می خوام


Mahsa‏ – 98/10/28


عالی بود


Mahsa‏ – 98/10/28


عالی بود


طاها‏ – 98/10/2

من فقط حوصله ندارمچیکارکنم حالا


omid‏ – 98/9/6

با سلام و خسته نباشید مطالبتون خیلی زیبا…تاثیر گزار و علمی بود .فقط لطف کنید فونت کلمات رو بیشتر کنید تا واضح تر باشند.


امیر‏ – 98/9/5


ممنون از مطالب خوبی


هادی اشرف‏ – 98/8/12

سلام ممنون مطالب خیلی مفید بود


مریم ترکمان‏ – 98/8/11


ممنون ازمطالب خوبتون


مرجان‏ – 98/7/20

انگیزه دارم حوصله هم دارم اما افکار منفی نمیزارن یه راه حل بگین


Maryam‏ – 98/7/7

من هرکاری کنم بازم فکرم مشغوله حوصله درس خوندندم ندارم باید چکار کنم😐😥


Azita‏ – 98/4/10

بسیار عالی ، مطالب مفیدی داشت ممنون


شیوا صداقی‏ – 98/3/21


جالب و زیبا


فاطمه پیرهادی‏ – 98/2/26

ممنون جالب بود اما خیلی طولانی بود فکر میکنم اگر فشرده تر بود مخاطب براش خسته کننده نبود بازم ممنون


nazi‏ – 97/11/3

اگه زیاد بخونیم و نتیجه نگیریم علت چیه؟


Aaaa‏ – 97/10/7

سلام اين مطالبي بسيار مفيد بود اما من نه مشکل خانوادگي دارم نه چيز ديگه اما نمي دونم چرا تمرکز حواس ندارم اصلا حوصله هم ندارم


abolfazl‏ – 97/10/5

فقط و فقط به خودتون سخت نگیرید و به اینده ی روشن فکر کنید.برای هدفتون(برای مثال دکتر شدن)بجنگید.مطالب مفید بود.ممنون از نویسنده.★


فاطیما ‏ – 97/7/26

سلام ممنون از مطلب های زیبا و خوبتون 👌👌👌👌


رسوخی‏ – 97/7/19

سلام‌ مطالب شما خیلی مفیده من همیشه سر کلاس حواسم پرت میشه و مانع یادگیری من میشه واقعا موندم چی کار کنم ممنون از راهنماییتون


Arezoo‏ – 97/5/3

با سلام خدمت شما .من اصلا حوصله درس خوندن ندارم وقتی هم کتاب باز میکنم تا بخونمش انگار میخواد خوابم بگیره از بس خسته کنندس موقعی هم که درسو بلدم ازم میپرسن استرس میگیرمو کل مطالب از ذهنم پاک میشه نمیدونم چیکار کنم دوبارم مشاورمو عوض کردم ولی اثری نکرده


مهلا‏ – 97/3/2

مطالب مفید واقع شد سپاس از شما ❤️


فرشته مومنی‏ – 96/10/26

سلام راستش اونقدر مشکل دارم تا چشمم به کتاب میخوره فقط بغض میکنم نمیدونم انگار افسردگی گرفتم


حنانه‏ – 96/7/11

نوشته هاش عالی بود فقط امید وارم بتونم


باقری‏ – 96/2/3

بهتر بود به طور خلاصه تر مینوشتید +فیلم سپاس


پشتیبانی 3گام‏ – 96/2/4

از نظر سازنده تون ممنون


پشتیبانی 3گام‏ – 96/2/4

از نظر سازنده تون ممنون


فرشته‏ – 95/9/18

حالا اگه یکی مث من استعداد درس خوندنو داره ولی حوصله نداره تکلیفش چیه؟من حتی حس ندارم این مطالبو کامل بخونم چ برسه ک برنامه ریزی کنم.الان ب اجبار خانواده تو این سایتا هستم و دنبال تغییر رفتارو متمرکز شدن رو درسام میگردم


آقای افشار‏ – 95/10/26

بعضی وقتها که سر آدم بخوره به سنگ حوصله اش میاد سرجاش. اما اگر دنبال تغییر در رفتار و برنامه ریزی هستید توصیه می کنم بهتون که با یادداشت برداری از کارهای روزانه تون ببینید چقدر دارید مفید زندگی میکنید.


amir‏ – 95/5/22

مرسی از راهنماااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااایتون


پشتیبانی 3گام‏ – 96/1/24


موفق باشید.


ramin‏ – 95/3/5

باسلام و خسته نباشی … ممنونم از مطالب زیبای شما .. زحمت زیادی کشیدین


پشتیبانی 3گام‏ – 96/1/28


زنده باشید.

شما هم نظرتان را در مورد این مطلب بگویید.


داوطلب هم اکنون در 3گام هستند !

اخبار تخصصی مورد نظرتان شامل:

ثبت نام، اعلام نتایج و آزمونهای داخلی دانشکاه ها را رایگان دریافت نمایید.


Copyright © 2021 AtiTech. All Rights Reserved.

تمرکز نیاز به مقدار زیادی تلاش و زمان دارد. بنابراین حتی اگر شما یک هفته یا یک ماه تمرین کنید، اگر مغز شما عادت نکند، نتیجه ملموسی نخواهید گرفت. با این حال، راه‌های نسبتا آسان، سریع و مؤثری وجود دارد برای اینکه یاد بگیریم چطور تمرکز قوی داشته باشیم. اگر با تمرکز کردن مشکل دارید، این مقاله برای شما بسیار مفید است.

 

 

مهم‌ترین عامل موثر بر داشتن تمرکز قوی، استراحت است و تحقیقات علمی این را تایید کرده است. برای داشتن تمرکز قوی باید ذهن آرامی داشته باشید. واضح است که اگر استراحت کافی نداشته باشید، ذهن شما پریشان خواهد بود. اطمینان حاصل کنید که به مقدار مناسب و در زمان مناسب می‌خوابید. خواب باکیفیت داشته باشید که این می‌تواند قدم اصلی برای داشتن تمرکز قوی باشد.چگونه تمرکز ذهن داشته باشیم

بنابراین اولین پاسخ به این سؤال که چطور تمرکز قوی داشته باشیم استراحت کافی است.

 

همیشه برای هر کاری که می‌خواهید انجام دهید، برنامه داشته باشید. هنگامی که کاری را بدون برنامه شروع می‌کنید، به احتمال زیاد مابین آن کارهای دیگری هم انجام می‌دهید: مانند چک کردن اینستاگرام، ایمیل‌ها و کانال‌ها، چت کردن و وب‌گردی. خلاصه که بدون داشتن هدف، و برنامه وقت خود را هدر می‌دهید؛ یعنی به جای اختصاص دادن همه توجه و تمرکز خود به یک وظیفه مهم، ذهن‌تان را با انواع حواسپرتی‌های ناخوشایند آشفته می‌کنید.

بنابراین دومین پاسخ به این سؤال که چطور تمرکز قوی داشته باشیم برنامه‌ریزی است.

 

تمرین مدیتیشن قطعا باعث افزایش تمرکز شما خواهد شد. چراکه ما وقتی مراقبه یا مدیتیشن می‌کنیم، تمرکز اولین چیزی است که باید به کار یگیریم. انجام روزانه مدیتیشن به ما فرصتی می‌دهد که یاد بگیریم چطور تمرکز قوی داشته باشیم.

 

بسته به اینکه چه کاری می‌خواهید انجام دهید، جای مناسبی انتخاب کنید. بدیهی است که بعضی از مکان‌ها بهتر از جاهای دیگر است. مثلا اگر می‌خواهید درس بخوانید کتابخانه مدرسه، سالن‌های مطالعه سراهای محله و اتاق مخصوص مطالعه در خانه بهترین‌ها هستند. خلاصه اگر می‌خواهید در کار خود تمرکز کنید، سعی کنید از دیگران دور بمانید.

 

یک پاسخ دیگر به این سؤالِ شما که چطور تمرکز قوی داشته باشیم ، این است که یک رژیم کنترل‌شده و متعادل است. بیش از حد غذا خوردن باعث می‌شود هضم غذا سخت‌تر شود که موجب احساس ناراحتی و خواب‌آلودگی شما می‌شود. غذای سبک خوردن و داشتن وعده‌های غذایی سالم می‌تواند به افزایش قدرت تمرکز شما کمک کند.

 

داشتن تمرکز قوی بستگی زیادی به سلامت فیزیکی ما دارد. اگر ما خسته، ناسالم و دارای ناراحتی‌های کوچک اما زیادی باشیم، تمرکز مشکل‌تر خواهد بود. البته که تمرکز ممکن است، اما مشکل‌تر خواهد بود. با این حال، ما باید سعی کنیم زندگی را برای خودمان آسان کنیم؛ بدین منظور خیلی مهم است که به سلامت جسمی خود توجه بیشتری داشته باشیم:

 

هر چند وقت یک بار محیط اطرافتان را عوض کید. کار مداوم در یک مکان ثابت برای مدت طولانی آدم را دیوانه می‌کند. تغییرات می‌تواند مشکل را حل کند. پس از یک مدت ثابت مثلا سالی یک بار تغییرات باعث می‌شود شما سرحال‌تر شوید.

 

بدانید که هرچقدر بیشتر تمرینِ تمرکز کنید در تمرکز کردن قوی‌تر می‌شوید. هرچقدر بیشتر سعی کنید کارهایتان را با تمرکز پیش ببرید و کمتر کارتان را رها کنید واضح است که در روزهای بعد قدرت تمرکز بیشتری خواهید داشت. شما انتظار ندارید که بدون انجام تمرینات منظم دونده قوی‌ای شوید. تمرکز مانند یک عضله است، هرچه بیشتر ورزش کند قوی‌تر می‌شود.

 

تا اینجا توانستیم ۸ روش را به شما آموزش دهیم. این روش‌ها البته بلند مدت هستند و در یک پروسه زمانی طولانی اما با تاثیر زیاد و دائمی به ما خواهند آموخت که چطور تمرکز قوی داشته باشیم. در ادامه این مقاله راه‌حل‌های کوتاه مدت و زودبازده و البته موقتی را برمی‌‍شماریم.

 

استفاده از محافظ‌های پلاستیکی گوش استفاده کنید که خیلی کمک می‌کنند. مگر اینکه شب باشد یا شما در یک مکان آرام زندگی کنید یا تنها هستید. همیشه صداهای حواس‌پرت‌کن از آدم‌ها، طبیعت، ماشین‌ها و غیره وجود دارد که گوش شما را ناراحت می‌کند و باعث اختلال در تمرکز شما می‌شود. این روش جواب می‌دهد اما سعی کنید برای دوره‌های طولانی از آن استفاده نکنید و مثلا یک ساعت یک بار گوش خود را آزاد بگذارید. همچنین دائما صداشکن را بشویید و تمیز از آن استفاه کنید.

 

هر زمانی که ذهن‌تان منحرف شد بر روی یک کارت ۳×۵ علامت بزنید و موضوعی که می‌خواستید به آن فکر کنید را یک جای دیگر یادداشت کنید تا در زمان دیگری به سراغ آن بروید. سه کارت ۳×۵ تهیه کنید: صبح، بعدازظهر و شب. هر بار که ذهن شما سرگردان شد، یک علامت روی کاغذ بزنید. پس از گذشت تنها چند روز متوجه خواهید شد که ذهن شما دیگر منحرف نخواهد شد فقط با برداشتن یادداشت!

در نهایت هم خواهید توانست زمان مناسب فعالیت موردنظرتان را پیدا کنید.

 

خون وسیله اصلی اکسیژن‌رسانی در بدن ماست. اما خون به خاطر گرانش در نیمه پایین بدن ما جمع می‌شود و اکسیژن کمتری به مغز می‌دهد. به منظور رساندن اکسیژن به مغز، برخاستن و پیاده‌روی هر چند وقت یکبار به پمپاژ بهتر خون کمک می‌کند.

 

در این روش ساده، تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک کلمه کلیدی مناسب را، در آنچه که در حال مطالعه یا انجام دادن آن هستید، پیدا کنید. و هر زمان که تمرکز خود را از دست می‌دهید یا ذهنتان آشفته می‌شود، شروع به گفتن این کلمه کلیدی در ذهن خود کنید تا دوباره به موضوع اصلی برگردید. کلمه کلیدی در این تکنیک یک کلمه ثابت نیست و با توجه به روند مطالعه یا کار شما تغییر می‌کند. خب هیچ قاعده‌ای برای انتخاب کلمه کلیدی وجود ندارد و هر کلمه‌ای که شخص احساس می‌کند تمرکز متن یا کارش روی آن است را می‌تواند انتخاب کند. کلمۀ کلیدی تمرکز فرد را روی موضوع اصلی برمی‌گرداند.

قطعا با این تمرین ساده یاد خواهیم گرفت که چطور تمرکز قوی داشته باشیم.

 

کامنتتون رو اینجا بنویسید 🙂

نام

ایمیل

چگونه تمرکز ذهن داشته باشیم


نام شما


ایمیل


هر ماه به انتخاب سردبیر مطالبی برای شما ارسال می‌شود

مجله سلامتی آمان

مجله سلامتی آمان در سال ۱۳۹۷ کار خود را آغاز کرد تا با تولید محتوای ارزشمند آگاهی مردم را در زمینه سلامتی افزایش دهد.

آمان یک مجله اینترنتی است که در زمینه سلامتی فعالیت می‌کند. استفاده از محتوای سایت با ذکر منبع بلامانع خواهد بود.

© تمامی حقوق این سایت محفوظ است | طراحی سایت، تولید محتوا و سئو توسط محتواژه

چگونه تمرکز خود را افزایش دهیم؟

یکی از مهمترین چیزها در زندگی تمرکز بر روی هدف است. این کار زمانی سخت تر می شود که اطرافیانتان به شما می گویند از لحظاتت لذت ببر یا این کار را بعدا انجام بده.

با پیروی از این 7 راهنمای استراتژیک، شما در طی چند دقیقه متوجه خواهید شد که چگونه باید بر موانع تمرکز خود غلبه کنید.

هنگامی که ورزشکاران در حال انجام ورزش های شدید هستند، هدفون خود را بر روی گوش هایشان می گذارند و به موسیقی گوش فرا می دهند. این کار سبب می شود تا تمرکزشان افزایش یابد. آن ها غالبا به آهنگ هایی گوش می دهند که انگیزه شان را برای انجام بهتر تمرینات افزایش می دهد و حس برنده شدن را در آن ها تقویت می نماید.

موسیقی، احساسات مختلف را در موقعیت های خاص به وجود می آورد و سبب ایجاد انگیزه و شهامت در فرد می شود. استفاده از آن برای افزایش تمرکز و آماده شدن برای انجام بهتر کارها می تواند بسیار موثر باشد.چگونه تمرکز ذهن داشته باشیم

در نظر گرفتن مراسم خاص در ذهنتان سبب می شود که هر چه بیشتر بر روی کار خود تمرکز کنید.

اکثر نویسندگان مراسمی دارند که آن ها را قبل از شروع به نوشتن انجام می دهند. برای من این مراسم اغلب شامل ریختن یک فنجان چای داغ است، در حالی که بر روی صندلی مورد علاقه ام می نشینم و به چیزی که می خواهم بنویسم فکر می کنم.

این کارها باعث می شود ذهن و بدن من با هم هماهنگ شوند، بنابراین می توانم خود را در کاراکتر نویسنده جا بیندازم. داشتن اینگونه مراسم به طور طبیعی تمرکز شما را افزایش خواهد داد. یکی از ویژگی های اینگونه مراسم این است که شما می توانید آن ها را با توجه به علایق خود سفارشی کنید!

آیا همیشه بهترین نتایج کاری خود را بر روی میز آشپزخانه به دست می آورید یا در اتاق نشیمن؟ و یا زمانی که بر روی تخت دراز کشیده اید؟ آیا زیر نور خورشید راحت تر هستید یا نور کم؟ فضای کار شما تا حد زیادی به تمرکز شما کمک خواهد کرد.

اگر فضای کاریتان راحت نباشد قطعا به نتایج مورد نظر دست نخواهید یافت. پس بهترین کار این است که ابتدا یک فضای کاری راحت را برای خود انتخاب کنید و سپس کارتان را شروع نمایید.

حواس پرتی ها را از بین ببرید.

اعلان های تلفن همراه، و یا هر چیزی که باعث می شود حواستان پرت شود را بر روی حالت بی صدا بگذارید. صداهای مختلف رشته تفکر شما را از هم خواهند گسیخت.

اگر دائما حواستان پرت شود یک کار کوچک به راحتی یک تا دو ساعت و شاید هم بیشتر طول خواهد کشید.

حواس پرتی وقت گرانبهایی را که می توانید بر روی کارتان بگذارید از شما خواهد گرفت. بنابراین قبل از اینکه کار خود را شروع کنید مسائلی را که باعث حواس پرتیتان می شوند حذف نمایید.

شروع یک کار به همان اندازه که ساده به نظر می رسد، احتمالا سخت ترین کاری است که باید انجام دهید. فقط کافی است که بنشینید و کار خود را آغاز کنید. پس از شروع، باید خود را برای آنچه که تجربه می کنید آماده نمایید.

شما باید وظیفه خود را در سطح عالی انجام دهید و هرگز در رسیدن به هدف متوقف نشوید. نکته اینجاست که ممکن است گاهی اوقات مایوس شوبد اما کار را کنار نگذارید. هرچه بیشتر این راهنمایی ها را دنبال کنید، شانس بیشتری برای رسیدن به هدف خواهید داشت.

تمرکز به انرژی روانی نیاز دارد. احساسات شما نقش مهمی را در تمرکز شما ایفا می کنند.

هنگامی که عصبی، ناراحت، مضطرب، یا خوشحال هستید، این انرژی های احساسی بر تمرکز شما تاثیر خواهند گذاشت. بسته به نوع کاری که انجام می دهید، می توانید این انرژی را به تمرکز مورد نیاز خود تبدیل کنید.

یک آهنگساز، ترانه بهترین آهنگ عاشقانه خود را پس از شکست عشقی اش می سازد. استفاده از این انرژی عاطفی در جهت صحیح به نفع شما خواهد بود.

به جای بیکار نشستن و عدم استفاده از این انرژی که در ذهن و بدن تان وجود دارد، آن انرژی را بر روی کار خود متمرکز کنید.

به عنوان مثال، اگر عصبی هستید یا استرس دارید، می توانید سعی کنید خونسردی خود را به دست آورید. اگر شما خوشحال هستید یا خبر خوبی دریافت کرده اید، آن انرژی را بر روی کارتان بگذارید.

متمرکز نمودن انرژی احساسیتان بر روی کار، نتیجه کارتان را بهتر خواهد کرد. بزرگترین چالش ما برای رسیدن به اهدافمان این است که بتوانیم تمرکز خود را حفظ کنیم.

درست مانند داشتن فضایی مناسب جهت انجام کار ، ذهن شما نیز باید در بهترین حالت خود باشد. این بدان معنی است که شما باید بر بعد منفی وجود خود غلبه کنید. هر زمانی که ما با مشکلی مواجه می شویم، شک و تردید به ذهن‌مان هجوم می آورد.

این که تصمیم بگیرید صدای درونتان یک صدای انتقادی است یا فقط یک ترس ساده ، قطعا بر توانایی های شما تاثیر خواهد گذاشت.

قطعا این شما هستید که می دانید می توانید کاری را انجام دهید و توانایی انجام دادن آن را دارید یا خیر. هرگز به توانایی های خود شک نکنید چرا که اگر کس دیگری توانسته کاری را انجام دهد چرا شما نتوانید.

مثبت باشید و تمرکز خود را بر روی کارتان معطوف کنید و خواهید دید که چه پتانسیل نامحدودی دارید. روش های بسیاری وجود دارد که می توانند به کسب تمرکز و حفظ آن کمک نمایند.

فرقی نمی کند که روشی که سبب افزایش تمرکزتان می شود چه باشد فقط کافی است آن را بیابید. و از توانایی های خود جهت ارتقا تمرکزتان بهره جویید.

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

مطالعه شریف بیش از 10 سال است جدیدترین آموزش ها در کلاس جهانی را به شکل کاملا بومی، کاربردی با متد فانتوم در اختیار علاقه مندان قرار میدهد.

راهنمای خرید از مطالعه شریف

پرفروش ترین محصولات

چگونه تمرکز ذهن داشته باشیم

تهران، درب شمالی دانشگاه صنعتی شریف،خ قاسمی، تقاطع بلوار اکبری، پلاک 30 طبقه 3

021-66064000

021-40663100

info [at] motalesharif [dot] com

ما را دنبال کنید …

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

 

 

چگونه تمرکز حواس داشته باشیم ؟ این پرسش یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های زمانه ما است.چگونه تمرکز ذهن داشته باشیم

از آن جا که مخاطبان و خوانندگان سایت الریحانه مترجمان آزادکار و زبان‌آموزان هستند،

و همان طور که در دوره رایگان مترجم می‌شم! به اهمیت بالا بردن مهارت‌های مختلف برای مترجمان اشاره کردیم،

مطلب امروز را اختصاص داده‌ایم به تمرکز حواس و سعی کرده‌ایم

پاسخ پرسش مهم چگونه تمرکز حواس داشته باشیم ؟ را از زبان کارشناس حوزه توانمندسازی ذهن جویا شویم

تا شما زبان‌آموزان و مترجمان عزیز با یک مهارت مهم بیشتر آشنا شوید

و این مهارت را هر چه بیشتر در خود تقویت کنید تا راحت‌تر و سریع‌تر به موفقیت دست پیدا کنید.

متن گفتگو با خانم سرا حمیدی در پاسخ به پرسش چگونه تمرکز حواس داشته باشیم ؟

خانم حمیدی عزیز خیلی خوشحالیم که با این گفتگو در خدمت شما هستیم و می‌توانیم از دانش و اطلاعاتی که در زمینه مغز و مهارت‌های ذهنی دارید، بهره ببریم. در ابتدا دوست داریم کمی خودتان را برایمان معرفی کنید و برای ما از فعالیت‌هایتان بگویید.

سلام خانم پورشجاعی عزیز. قبل از شروع این گفت‌و گو دوست دارم که سلام گرمی تقدیم خوانندگان شما کنم و امیدوارم هیمشه شاد باشند.

من سارا حمیدی هستم نویسنده و مدرس در حوزه توانمندسازی ذهن و مهارت‌های ذهنی.

فعالیت‌های من در حیطه برگزاری کلاس، نوشتن مقالات ، کتاب و دوره‌های کوچینگ خصوصی است.

به صورتی که هدف ما در تمام این حیطه‌ها افزایش تمرکز، یادگیری روش‌های تفکر و تصمیم‌گیری است

به صورتی که شخص بتواند زندگی هوشمندانه‌ و با کیفیت بالاتری تجربه کند.

یکی از اصلی‌ترین موضوعات در افزایش تمرکز، پیدا کردن عواملی است که تمرکز افراد را کاهش می‌دهد.

اگر مشکل اصلی افراد کاهش تمرکز به‌دلیل عوامل خارجی و یا به‌عبارتی عوامل محیطی است در ابتدا باید آن را به صورت دقیق مشخص نمایند.

برای پیدا کردن عوامل مزاحم باید در طول یک هفته عملکرد خود را بررسی کنید.

چه زمان‌هایی در طی روز تمرکز شما کاهش می‌یابد و چه عاملی سبب آن بوده است.

پس از ثبت این گزارش طی یک هفته عوامل مزاحم به آسانی مشخص می‌شود و سپس شما باید برای آنها راه‌حل بیابید.

برای مثال اگر در منزل کار می‌کنید و مرتب زنگ تلفن عامل مزاحمی برای شما به‌حساب می‌آید باید روشی را برای برطرف کردن آن استفاده کنید.

یکی از روش‌هایی که من زیاد پیشنهاد می‌کنم استفاده از پیغام‌گیر تلفن است تا بعد از اتمام کارتان بتوانید به تماس‌ها پاسخ دهید.

ذهن آگاهی یعنی اینکه من در هر لحظه از زندگی به افکار ذهنم آگاهی دارم و می‌توانم آن را کنترل کنم.

ذهن آگاهی تاثیر به‌سزایی در افزایش تمرکز ذهن دارد.

به کمک ذهن آگاهی شما می‌توانید در لحظه حال زندگی کنید و از نگرانی‌ها و استرس‌های بی‌مورد که افراد را در شبانه‌روز احاطه کرده است راحت شوید.

برای یادگیری ذهن آگاهی سعی کنید که به تمام کارهای خود دقت کنید.

اگر در حال ترجمه یک متن هستید به بدن خود توجه کنید.

چه موقع خسته می‌شود. چه زمانی باید استراحت کنید وچه زمانی باید آب بنوشید.

بله همین‌طور است.

هنگامی که به مرور بیشتر به خود توجه کنید و در لحظه حال زندگی کنید توانایی شما برای کنترل افکار مزاحم ذهنتان افزایش می‌یابد.

در نتیجه تمرکز و آرامش شما نیز افزایش می‌یابد.

یکی از مهم‌ترین کارها برای بهبود آشفتگی ذهنی، برنامه‌ریزی است.

شما باید بدانید که در یک روز چه کارهایی را قرار است انجام دهید.

وقتی برنامه مشخصی داشته باشید عوامل خارجی کمتر مانع شما می‌شوند.

اما راهکار مهم دیگری که وجود دارد تقویت تمرکز است.

هنگامی که با تمرکز کار کنید، سرعت بالاتری خواهید داشت و زمان کمتری را صرف کارهای خود خواهید کرد.

تمرین تنفس عمیق برای کاهش فشار ذهنی و افزایش تمرکز بسیار مفید است.چگونه تمرکز ذهن داشته باشیم

در روز ۳ و یا ۴ بار این تمرین را انجام دهید. در مکانی راحت بنشینید.

چشمان خود را ببندید و نفس عمیق بکشید. ۴ ثانیه از طریق بینی نفس بکشید، ۴ ثانیه آن را نگه دارید و ۴ ثانیه هوا را از دهان خارج کنید.

در این مدت سعی کنید که فقط و فقط به تنفس خود دقت کنید.

اگر حواستان پرت شد، مجدداً به تنفس دقت کنید.

انجام این مدت پس از مدتی سبب افزایش تمرکز و آرامش ذهنی می‌شود و یکی از تمرین‌های ذهن‌آگاهی به شما می‌رود.

تمرکز همانند یک عضله است و برای تقویت آن باید به اندازه کافی ورزش کنید.

اگر شما تمرکز بسیار پایینی دارید یک‌شبه نمی‌توانید تمرکز بسیار عالی پیدا کنید.

اما انجام تمرین‌های افزایش تمرکز به مرور زمان تمرکز شما را بهبود می‌بخشد. پس باید برای آن تمرین کنید.

برای اینکه بتوانید تصمیم درستی بگیرید باید مدت زمانی را به تصمیم‌گیری اختصاص دهید.

تمام فواید و ضررهای آن تصمیم را برای خود یادداشت کنید.

به این فکر کنید که چنین تصمیمی چه تغییری در زندگی شما ایجاد خواهد کرد و اگر انجام ندهید چه اتفاقی خواهد افتاد.

تصمیم‌تان را کاملاً بررسی کنید و سپس اقدام کنید.

هیچ گاه خود را مدت‌ها درگیر یک تصمیم قرار ندهید.

چون این‌کار انرژی ذهنی زیادی را به هدر خواهد داد.

در این کتاب ما با زبانی ساده قوانین مغز و عادت‌هایی که زندگی انسان را کنترل می‌کنند بیان کرده‌ایم.

معمولاً افراد از توانایی‌های خود به خوبی استفاده نمی‌کنند و این به‌دلیل این است که با قدرت‌های خود آشنایی ندارند.

بنابراین مترجم‌ها و زبان‌آموزان می‌توانند با کمک چنین اطلاعاتی از مغز خود استفاده بهتری کنند، تصمیم‌های بهتری بگیرند

و از ظرفیت‌های مغز خود بهترین استفاده را کنند.

به‌شرطی که برنامه‌ریزی درستی داشته باشند، برای هر کار زمان مشخصی قرار دهند و در هنگام انجام هر کار فقط و فقط به آن کار فکر کنند، ایرادی ندارد.

همه افراد در طی روز باید کارهای متفاوتی انجام دهند. نکته مهم داشتن نظم ذهنی و اولویت بندی درست کارهاست.

ورزش مغز شامل تمرین‌هایی است که به افراد کمک می‌کند ذهن خود را قوی کنند، تمرکز و حافظه خود را بهبود ببخشند و مغز توانمندتری داشته باشند.

مترجم‌ها و زبان آموزان با انجام روزی ۱۵ دقیقه از این تمرین‌ها می‌توانند در مدت کوتاهی تمرکز خود را افزایش دهند،

حافظه خود را تقویت کنند، مهارت‌های اجتماعی را تمرین کنند.

انجام چنین تمرین‌هایی به تقویت گوش‌ها نیز بسیار کمک می‌کند.

استراحت کامل و درست می‌تواند به آنها کمک کند. خواب کافی، تغذیه مناسب و انجام تمرین تنفس در پایان شب به ذهن آن‌ها استراحت می‌دهد

و آن‌ها را برای روز کاری بعد پرانرژی و پرتوان نگه می‌دارد.

شاد و موفق باشید.

خیلی خوشحال شدم که از این طریق باهاتون در ارتباط بودم.

علاقمندان به مباحث ذهن برای بالا بردن مهارت‌ها و توانمندی‌های ذهنی خود می‌توانند مطالب آموزشی خانم حمیدی را در اینستاگرام  sarahamidi_mind و تلگرام sarahamidi_mind ایشان دنبال کنند و از مطالب ارزشمند بیشتری در این زمینه بهره ببرند.

 

برای خواندن سلسله مصاحبه‌های مهارت کار و زندگی به سبک آزادکارها لطفا این جا را کلیک کنید.

 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

+ آموزش زبان عربی به پرسنل موسسات و سازمان ها

+ کتاب های تالیفی و ترجمه

+ آموزش های غیرحضوری

+ کلاس های حضوری

+ تولید محصولات آموزشی

09155683148 09365561401

(ساعات تماس 9 الی 14)

داشتن ذهن قوی و قدرتمند برای موفقیت در هر کاری لازم است پس با شناخت موانع رسیدن به این مهم هرکسی می تواند به بهترین نحو از قدرت ذهنی خود در کار و زندگی استفاده کند.

هنگامی که شما در حال کاهش وزن،کار کردن، یادگیری یک حرفه و غیره هستید باید ذهنتان آماده باشد تا بتوانید از آن به نحو احسنت استفاده کنید بدون ذهنیت مناسب به راحتی تمرکز خودتان را از دست می دهید و کارهایی را که باید انجام دهید را نمی توانید خوب انجام دهید.

در این بخش از نمناک ما پنج عادت نامناسب را به شما معرفی خواهیم کرد که به شما در داشتن ذهن قوی کمک خواهد کرد.

اگر می خواهید ذهن آماده داشته باشید پیشنهاد می کنیم که مقایسه کنید این برای زمانی است که شما به اطرافتان نگاه می کنید و می اندیشید که دیگری از شما ثروتمندتر، لاغرتر، با استعدادتر و موفق تر از شماست که از این موضوع می توانید به عنوان هدف استفاده کنید که در نهایت امر شما هم موفق می شوید و هم ذهن فعال تری خواهید داشت.چگونه تمرکز ذهن داشته باشیم

مشکل این است که شما ذهنتان را با چیزهایی که مهم نیستند پر کرده اید که این کار شما منجر به استرس اضافی و ترس و اشتباه خواهد شد و در آینده باعث بروز برخی مشکلات می شود؛ کلمات و کاربرد آنها مهم هستند برای اینکه موفق باشید و حافظه خوبی داشته باشید باید از چیزهایی پیش پاافتاده بگذرید تا بتوانید موفق شوید. توجه خود را روی مطالب مهم و چیزهایی که باعث پیشرفت شما می شوند را صرف کنید

با این حال که هر کسی می توانند نظرات خود را به اشتراک بگذارد این به این معنا نیست که شما باید به حرف هر شخصی گوش کنید بعضی از افراد ممکن است که با حرف های شان شما را از هدف تان منع سازند.

لازم نیست که در مورد این اشخاص بی ادبی کنید بلکه شما میتوانید از اشخاصی که میتوانند شما را به بهترین نحو راهنمایی کنند، راهنمایی بگیرید. اگر دیدید که شخصی حرفهای ناامید کننده میزند برای اینکه جواب او را ندهید یک لبخند مودبانه بزنید و از او تشکر کنید و سپس آن مجلس را ترک کنید

شما احتمالاً باهوش هستید و دارای مدارک عالی هستید و شما می توانید دستاوردهای بزرگی در زندگی خود کسب کنید اگر باور داشته باشید که خودتان به تنهایی می توانید هر کاری را انجام دهید زودتر موفق می شوید و برای موفق شدن خودتان به هیچ کس احتیاج نخواهید داشت ؛ تنها عامل مهم در موفقیت شما این است که شما خودتان را باور داشته باشید که از پس هر کاری می توانید بر بیایید.

به طور معمول هر کسی به مسافرت میرود اما مسافرت چیزی نیست که باعث بهبود یافتن سطح ذهن ما شود بهتر است به جای مسافرت های طولانی کارهایی برای رسیدن به هدفتان انجام دهید که در غالب سفرهای کوتاه شما را ر تقویت ذهنتان یاری کند.

چگونه تمرکز ذهن داشته باشیم
چگونه تمرکز ذهن داشته باشیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *