چگونه توان قلب خود را بسنجیم

 
helpkade
چگونه توان قلب خود را بسنجیم
چگونه توان قلب خود را بسنجیم

متخصصان قلب تستی را کشف کردند که با انجام آن در خانه می توانید از سلامت قلب خود آگاه شوید.سعی کنید که این تست های مربوط به قلب را در خانه انجام دهید، تا ببینید که قلبتان چقدر سالم است ، با روشی که در این بخش از سلامت نمناک خواهیم گفت در خواهید یافت.

اولین تست، این است که به مدت دقیقه ساکت و آرام بنشینید. سپس انگشت اشاره و انگشت میانی را روی سرخرگ های کاروتید بگذارید. این سرخرگ ها در کناره های گردن و نزدیک به فک قرار دارند.

ضربه های نبض را به مدت 60 ثانیه بشمارید فقط همین و حالا ببینید مفهوم نتیجه ی شمارش شما چیست ؟

60 ضربان نبض یا کمتر در هر دقیقه، نشان می دهد که قلب شما در عالی ترین شکل و عملکرد خود می باشد.

چگونه توان قلب خود را بسنجیم

60 الی 80 ضربان قلب در هر دقیقه، نشان می دهد که قلبتان از نظر عملکردی در وضعیت متوسط قرار دارد.

بیش از 80 ضربان نبض در هر دقیقه، نشان می دهد که قلبتان به سختی کار می کند و ممکن است که بخواهید با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

تست دوم این است که کشف کنید چه مدت بعد از انجام ورزش ویگوروسلی، قدرت درک و شنیدن دارید.

این تمرین، بر روی دوچرخه ثابت یا تردمیل انجام می شود.

بلافاصله بعد از انجام این ورزش، متوقف شوید و میزان ضربان قلبتان را اندازه گیری کنید و بشمارید و سپس یادداشت کنید.

60 ثانیه صبر کنید و دوباره ضربان قلبتان را بررسی کنید.

2 عدد را در کنار یکدیگر یادداشت کنید، اگر تفاوت آنها، کمتر از 18 باشد، قلب شما وضعیت مناسبی دارد، اما اگر این تفاوت عدد بیشتر از 18 باشد، عملکرد قلبتان وضعیت مطلوبی ندارد.

خبر خوب این است که می توانید با انجام ورزش های هوازی، قلبتان را قوی تر و کار آمدتر کنید.

انجمن قلب آمریکا توصیه می کند که مردم 150 دقیقه در هفته ورزش انجام دهند، حتی پیاده روی کردن سریع.

اجازه ندهید که سلامتی شما به خطر بیفتد . مراقب اندام مهم بدن خود باشید و مراقبت های لازم را انجام دهید.

فقط توجه داشته باشید، که قبل از انجام هر گونه ورزش، ابتدا با پزشک متخصص خود مشورت کنید. 

شما می‌توانید با این روش ساده توان قلب خودرا بسنجید ، چنانچه مغایرت داشت سریعا به دکتر مراجعه نمایید!

چگونه توان قلب خود را بسنجیم

 

 

لب یا دل نوعی عضو عضلانی در انسان‌ها و دیگر حیوانات است که خون را از طریق رگ خونی در دستگاه گردش خون به گردش درمی‌آورد.

 

خون اکسیژن و مواد غذایی لازم را برای بدن مهیا می‌سازد و همچنین به از بین رفتن مواد زائد ناشی از متابولیسم «سوخت و ساز بدن» کمک می کند.

 

قلب انسان به‌طور متوسط حدود ۷۰ بار در دقیقه میتپد. قلب انسان بین دو شش در بدن قرار دارد و به گونه‌اي قرار گرفته‌است که رأس آن متمایل به سمت چپ و پایین قرار میگیرد.

 

هر ضربان قلب حدود هشت دهم ثانیه زمان می خواهد که این زمان شامل ۰/۱ ثانیه انقباض دهلیزها، ۰/۳ ثانیه انقباض بطن‌ها و ۰/۴ ثانیه استراحت قلب میباشد. بافت قلب نیز هم‌چون دیگر بافت‌هاي‌ بدن نیاز به تغذیه دارد که تغذیهٔ قلب برعهدهٔ عروق کرونری «تاجی» می باشد.

 

قلب در فضای میانی میان‌سینه در سینه قرار دارد.

قلب در لغت به معنی دگرگونی است قلب از لحاظ علمی اندامی است که در مرکز قفسهٔ سینه «متمایل به سمت چپ» واقع شده‌است و وزن آن ۳۰۰گرم است و خون را پمپاژ می کند نام این عضو بعلت این که باعث دگرگونی خون و تبدیل خون کثیف به خون تمیز می شود قلب نام‌گذاری شده‌است در دگرگون کردن خون قلب مانند یک تلمبه عمل می کند.

 

ریچارد ویل فیزیولوژیست ورزشی از مرکز تحقیقاتی چاقی مفرط در نیویورک روشی را برای اندازه‌گیری میزان ضربان قلب مناسب به هنگام ورزش تهیه کرده است که به صورت حدودی نشان می‌دهد ضربان قلب ورزشکار باید چقدر باشد.

ریچارد ویل فیزیولوژیست ورزشی از مرکز تحقیقاتی چاقی مفرط در نیویورک روشی را برای اندازه‌گیری میزان ضربان قلب مناسب به هنگام ورزش تهیه کرده است که به صورت حدودی نشان می‌دهد ضربان قلب ورزشکار باید چقدر باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر ریچارد ویل، فرمولی برای اندازه‌گیری ضربان قلب مناسب به هنگام ورزش تهیه کرده است که به شرح زیر است:

چگونه توان قلب خود را بسنجیم

ابتدا با کمک یک ساعت اندازه‌گیری کنید که در یک دقیقه چند بار قلب شما می‌زند.

ماکزیمم ضربان قلب خود را با کاهش سن خود از عدد 220 مشخص کنید. سپس ضربان قلب خود در حالت استراحت را که اندازه گرفته بودید از این عدد کم کنید. بهتر است ضربان قلب در حالت استراحت را اول صبح که از خواب بیدار می‌شوید اندازه بگیرید. این عدد را در میزان درصدی از ماکزیمم ضربان قلب که می‌خواهید با آن ورزش کنید، ضرب کنید. معمولا افراد با 60 درصد تا 85 درصد ماکزیمم ضربان قلب ورزش می‌کنند تا بتوانند آمادگی جسمانی خوبی پیدا کنند. سپس دوباره میزان ضربان قلب خود را در حالت استراحت به این عدد اضافه کنید.

برای مثال اگر میزان ضربان قلب در حالت استراحت را برای یک شخص 27 ساله، 70 ضربه در دقیقه در نظر بگیریم باید ضربان قلب مناسب در زمان ورزش را بدین شکل حساب کنیم:


193= 27 – 220


123 = 70 – 193


86 = 70% * 123


156= 70 + 86

البته این فرمول به شکل دیگری نیز در بین کارشناسان پزشکی ورزشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به این ترتیب که پس از کم کردن سن از عدد 220 در مرحله اول برای به دست آوردن بازه حداکثر ضربان قلب، عدد به دست آمده در اعداد 0.8- 0.85 ضرب می‌شود. حد کمینه نیز با ضرب کردن عدد در 0.5 به دست می‌آید. در این صورت این اعداد برای مثال قبل به این شکل خواهند بود.


193=220-27


154.4 = 0.8 * 193

164 = 0.85 * 193 (پس حداکثر ضربان قلب بین 154 تا 164 باید باشد)


96.5 = 0.5 * 193 (حداقل ضربان قلب)

البته روش اول به دلیل درنظر گرفتن بیشتر شرایط ورزشکار دقت بالاتری دارد.

در نظر داشته باشید که این عدد کاملا دقیق نیست و حدودی است. ضمنا ورزشکاران به هنگام ورزش ممکن است این حد را رد کنند و تا بیشینه ضربان قلب پیش بروند.

ویل در زمینه سلامت و ورزش کتاب‌ها و مقالات مختلفی را منتشر کرده است. او سعی کرده است تا با روش‌های مختلف با مسئله چاقی مفرط در جوانان مقابله کند.


انتهای پیام

منظور از ضربان قلب در حالت استراحت، تعداد دفعاتی است که قلب در حالت آرامش و سکون در هر دقیقه می‌زند.

به گزارش مشرق، یکی از علائم حیاتی‌ای که با توجه به آن می‌توان به وضعیت بدن پی برد، ضربان قلب است.

منظور از ضربان قلب در حالت استراحت، تعداد دفعاتی است که قلب در حالت آرامش و سکون در هر دقیقه می‌زند. ضربان قلب نرمال در حالت استراحت برای افراد بزرگسال (کودکان بالای ۱۰ سال، بزرگسالان و سالخوردگان) بین ۶۰ تا ۱۰۰ تپش در هر دقیقه است.

در مجموع، هر چه ضربان قلب در حالت استراحت پایین‌تر باشد معنی آن این است که قلب عملکرد مؤثرتری دارد و بدن از نظر سلامت قلبی عروقی از شرایط بهتری برخوردار است. مثلاً ضربان قلب نرمال در حالت استراحت در ورزشکاران حرفه‌ای ممکن است حدود ۴۰ تپش در هر دقیقه باشد.

به خاطر داشته باشید که عوامل زیادی می‌تواند در میزان ضربان قلب تأثیر بگذارد، از جمله:

چگونه توان قلب خود را بسنجیم

سن

میزان تناسب اندام و فعالیت بدنی

مصرف سیگار

ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، کلسترول بالا یا دیابت

دمای هوا

وضعیت بدن (مثلاً ایستاده یا دراز کشیده)

احساسات

اندازه‌ی بدن

داروها

گرچه ضربان قلب نرمال بازه‌ی گسترده‌ای دارد، اما اگر ضربان قلب معمولاً بالا یا پایین باشد، این مسأله ممکن است نشانه‌ی وجود یک مشکل باشد. اگر ضربان قلب شما در حالت استراحت دائماً بیشتر از ۱۰۰ تپش در هر دقیقه است (تاکی کاردی یا تند تپشی) یا ورزشکار حرفه‌ای نیستید، اما ضربان قلب تان کمتر از ۶۰ تپش در هر دقیقه است (برادی کاردی یا کند تپشی)، باید به پزشک مراجعه کنید، به ویژه اگر نشانه‌های دیگری مثل احساس غش و ضعف، سرگیجه یا تنگی نفس هم دارید.

اندازه گیری ضربان قلب نرمال

برای اندازه گرفتن ضربان قلب خود کافی است نبض خود را بگیرید. انگشتان اشاره و وسط خود را روی گردن خود، در یک سمت نای قرار دهید. برای چک کردن نبض در قسمت مچ دست، دو انگشت خود را بین استخوان و تاندون روی سرخرگ رادیال (سرخرگ زند بالایی) بگذارید، یعنی سمتی از مچ دست که انگشت شست قرار دارد.

وقتی نبض خود را حس کردید، به ساعت نگاه کنید و به مدت ۱۵ ثانیه، تعداد تپش‌های قلب تان را بشمارید. عدد به دست آمده را ضرب در چهار کنید تا تعداد تپش‌های قلب تان در عرض یک دقیقه را به دست آورید.

اگر ضربان قلب تان به طور موقت و ناگهانی در اثر دویدن، ترس، اضطراب و … بالا رفته باشد، روش‌هایی هست که با آن‌ها می‌توانید آن را به حالت نرمال برگردانید:

از خنک و راحت بودن محیط اطراف خود مطمئن شوید. دمای بالا و رطوبت می‌تواند جریان خون و ضربان قلب را افزایش دهد.

آرام و شمرده نفس کشیدن می‌تواند به پایین آمدن ضربان قلب کمک کند. نفس خود را به آرامی تو دهید، چند ثانیه‌ی کوتاه آن را نگه دارید و سپس به آرامی نفس تان را بیرون دهید. این کار را چند باری تکرار کنید.

یوگا، مدیتیشن و دیگر تکنیک‌های ریلکسیشن هم می‌توانند به آرام گرفتن قلب کمک کنند که البته نیاز به آموزش و تمرین دارند.

کليه حقوق اين سايت متعلق به پایگاه خبري-تحليلي مشرق نيوز مي باشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.

به گزارش بهداشت نیوز حتما برایتان پیش آمده که موقع ورزش به‌خصوص در باشگاه به این فکر بیفتید که آمادگی بدنی‌تان در مقایسه با سایرین در چه حدی است. ساده‌ترین راه مسابقه دادن در وزنه زدن، دویدن، پریدن و خیلی کار‌های دیگر است. با این حال گرچه آمادگی بدنی مسئله‌ای تقریبا نسبی است، اما با کمک برخی معیار‌های استاندارد می‌توان سطح آمادگی جسمی را بدون مسابقه‌دادن با دیگران تا حد زیادی مشخص کرد. با کمک تست‌هایی که در اینجا مطرح می‌شوند شما می‌توانید وضعیت آمادگی جسمانی خود را مشخص کرده و برای تقویت آن اقدام کنید.


وضعیت قلبتان چطور است؟

برای اینکه وضعیت قلبی- عروقی خود را بسنجید نیازی به دویدن در خیابان نیست! در عوض می‌توانید از دو تستی که در ادامه آمده است‏، کمک بگیرید تا متوجه وضعیت عروق، توان قلب و قدرت ریه‌هایتان شوید.


تست اول: ریکاوری ضربان قلب

در اولین مرحله می‌توانید از یک آزمایش علمی ساده که مربیان بدنسازی از آن استفاده می‌کنند، بهره بگیرید. کنار یک پله، سکو یا صندلی به ارتفاع ۳۰ تا ۴۵ سانتی‌متر بایستید. سپس با یک قدم بلند روی آن بروید و سریع پایین بیایید. این کار را بدون توقف به مدت ۳ دقیقه تکرار کنید. بهتر است یکی در میان با پای راست و چپ حرکت را انجام دهید تا هر ۲ پا به یک میزان فعالیت کنند. بعد از اتمام ۳ دقیقه، ۶۰ ثانیه استراحت کرده و بلافاصله به مدت ۳۰ ثانیه نبضتان را بگیرید. (۲ انگشت اشاره و میانی را زیر انگشت شست روی مچ بگذارید). سپس تعداد نبض را در این معادله بگذارید:

چگونه توان قلب خود را بسنجیم

(۶/۵ ×تعداد نبض) ÷۱۸۰۰۰ حالا اگر نمره شما بین ۲۸ تا ۳۸ شده است‏ شما ضعیف هستید و فقط یک امتیاز کسب می‌کنید. اگر نمره‌تان بین ۳۹ تا ۴۹ است‏ وضعیت قلب شما متوسط است و می‌توانید ۲ امتیاز به خود بدهید. در نهایت اگر عدد به‌دست آمده بیشتر از ۶۰ شد، وضعیت قلب‌تان خوب بوده و باید ۳ امتیاز برای خود در نظر بگیرید.

نسخه ورزشی: شما می‌توانید با انجام تمرینات دوره‌ای، ظرفیت قلبی- عروقی خود را افزایش دهید. همچنین می‌توانید در حین انجام تمرینات هوازی مانند راه‌رفتن، دوچرخه‌سواری، شنا، الپتیکال یا تردمیل) این تمرین را انجام دهید: ۳ تا ۵ دقیقه گرم کنید، سپس ریتم ورزش خود را به مدت ۳۰ ثانیه تا جایی که می‌توانید، تند کنید. سپس یک دقیقه تمرین را با ریتم آرام ادامه دهید. این روند را ۹ بار تکرار کنید و سپس به مدت ۳ دقیقه سرد کنید. وقتی بدنتان قوی‌تر شد، به‌تدریج مدت زمان حرکت انفجاری را به یک دقیقه افزایش دهید.


تست دوم: استقامت قلبی- تنفسی

برای اینکه ببینید قدرت قلب و ریه‌هایتان در چه حدی است، می‌توانید امتحان کنید که چقدر می‌توانید بدون توقف اسکات پرشی انجام دهید. پا‌ها را به اندازه عرض شانه باز کرده، وارد حالت اسکات شده و سپس بلافاصله به بالا بپرید. آنقدر این کار را تکرار کنید که نیاز به نفس‌گرفتن داشته باشید.

زیر ۱۰ ثانیه: ضعیف۱۱ تا ۱۹ ثانیه: متوسطبیشتر از ۲۰ ثانیه: خوب
نسخه ورزشی: شما باید مسافت طی شده زمانی را که در حال پیاده‌روی یا دویدن هستید را هر هفته به اندازه ۱۰ درصد در بعد زمان یا مسافت افزایش دهید (مثلا هر هفته چند دقیقه بیشتر بدوید یا چند متر). راه دیگر افزودن تمرین اسکات پرشی به برنامه تمرینی شماست. شما بین هر ست تمرینی خود ۱۰ اسکات پرشی بدون استراحت و نفس‌گرفتن انجام دهید.


چقدر عضلانی هستید؟

سنجش وضعیت عضلات بدن شامل قدرت بالاتنه‏ تنه و پا‌ها می‌شود. برای سنجش قدرت هر کدام از این بخش‌ها‏ کافیست آزمایش‌های ذکر شده در زیر را انجام دهید تا وضعیت عضلات بدن‌تان را محک بزنید.

این تست‌ها به شما می‌گویند آمادگی بدن شما در چه حدی است


تست اول: قدرت بالاتنه

برای سنجش توانایی قسمت بالاتنه باید شنا بروید. در موقعیت شنا قرار بگیرید. دست‌ها زیرشانه‌ها، آرنج‌ها خم شده و انگشتان پا به سمت زیر بدن چرخیده باشند. سپس آنقدر شنا بروید که دیگر نتوانید ادامه بدهید. حداکثر تعداد شنا‌هایی که رفته‌اید را در جدول بگذارید و ببینید آمادگی شما درچه حدی است.

نسخه ورزشی: شما می‌توانید عضلات سینه و بازو‌ها را با حرکت پرس‌سینه تقویت کنید. روی یک میز پرس‌سینه یا روی زمین دراز کشیده و در هر دست یک دمبل بگیرید و پرس‌سینه انجام دهید. وزن دمبل‌ها باید طوری باشد که بتوانید ۱۲ حرکت را با فشار انجام دهید. هرچه قدرت عضلات بیشتر شد، وزن را اضافه کنید. یک نکته یادتان باشد؛ در هر مرحله‌ای که حرکت را انجام می‌دهید یک مکث داشته باشید. وقتی دست‌ها کاملا صاف شدند و آرنج‌ها زاویه ۹۰ درجه دارند و وقتی زاویه آرنج‌ها ۴۵ درجه است، در هر کدام از این ۲ حالت ۱۰ ثانیه مکث کرده و حرکت را ادامه دهید. هر ست را ۳ تا ۵ بار انجام دهید.



تست دوم: قدرت تنه

درازونشست بیشتر از آنکه به قدرت تنه شما مربوط باشد، برای تقویت عضلات شکم مفید است. برای اینکه بررسی دقیق‌تری روی قدرت ناحیه تنه خود داشته باشید، یک ساعت جلوی خودتان روی زمین گذاشته و در موقعیت شنا قرار بگیرید. دست‌ها کشیده و شکم سفت. تا جایی که می‌توانید این موقعیت را حفظ کنید و بعد ببینید زمانتان چقدر بوده است.

کمتر از ۶۰ ثانیه: ضعیف۶۰ تا ۹۰ ثانیه: متوسطبیشتر از ۶۰ ثانیه: خوب

نسخه ورزشی: برای تقویت عضلات شکم فقط به درازونشست متکی نباشید. تمرینات متنوع و مفید دیگری هم وجود دارد که اثر آن‌ها از درازونشست بیشتر و عوارض آن‌ها هم کمتر است. تمرینات ایزومتریک مثل الوار (front plunk)، الوار طرفی (side plunk) یا حرکاتی مثل V یا درازونشست معکوس را امتحان کنید.


تست سوم: قدرت پا

برای سنجش قدرت پا‌ها باید بتوانید خوب بپرید، مثل همان پرش طول معروف. یک خط روی زمین بکشید و روی پای راست کنار انتهای خط بایستید. بعد با یک پا به سمت دیگر بپرید و طول پرشتان را اندازه بگیرید. این کار را برای پای چپ هم تکرار کنید. وضعیت هر پا را جداگانه بسنجید.

کمتر از ۳۰ سانتی‌متر: ضعیفبین ۳۰ تا ۶۰ سانتی‌متر: متوسطبیشتر از ۶۰ سانتی‌متر: خوب

نسخه ورزشی: یادتان باشد، همیشه یک پا از پای دیگر قوی‌تر است، دقیقا مثل دست‌ها. قانون این است که اندام ضعیف‌تر باید ۹۰ درصد توانایی اندام قوی‌تر را داشته باشند. برای متعادل کردن قدرت پاها، می‌توانید ابتدا ۳۰ ثانیه تمرین کششی با هدف کشش عضله پشت ساق پا، نشیمنگاه و کمر انجام دهید. سپس تمرین مجزا برای هر پا را انجام دهید، مثلا لِی‌لِی در جهات مختلف یا ایستادن روی یک پا و سعی در رساندن دست مخالف به انگشتان پایی که رویش ایستاده‌اید.


چقدر چربی دارید؟

میزان تجمع چربی‌ها در هر نقطه از بدن، می‌تواند نشان‌دهنده میزان سلامت فرد باشد. به این ترتیب با کمک شاخص توده چربی بدن (BMI) سلامت بدن‌تان را محک بزنید.


تست اول: دور کمر

حتما شنیده‌اید که چربی دور کمر نه فقط تناسب‌اندام شما را به هم می‌زند بلکه می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و دیابت را نیز افزایش دهد. برای اینکه وضعیت سلامت خود در این مورد را بررسی کنید، یک متر نواری دور باریک‌ترین بخش کمر خود ببندید. این بخش معمولا هم‌سطح قاعده شکم است، اما ممکن است در برخی از خانم‌ها کمی بالاتر باشد.

بیشتر از ۸۹ سانتی‌متر: ضعیف (خطر بالا)بیشتر از ۸۹ سانتی‌متر:خوب (خطر پایین)

نسخه ورزشی: حذف کردن چربی دور کمر کار راحتی نیست و برای این کار به یک برنامه ورزشی و غذایی مناسب نیاز است. خوشبختانه برنامه‌های غذایی و ورزشی متنوعی در این زمینه ارائه شده است. خبر خوب اینکه خانم‌ها برای حذف چربی در ناحیه شکم در مقایسه با سایر نقاط بدن با مشکل کمتری روبه‌رو هستند. قبل از اینکه نگران شوید، به اندازه‌ها و نمرات کلی بدن خود در تست‌های شماره ۷، ۸ و ۹ توجه کنید تا تصویر کامل‌تری از وضعیت سلامت خود به دست آورید. اگر از این ۳ تست، نمره ۲ تست شما در محدوده خوب باشد، احتمالا باید وضعیت سلامت و تناسب‌اندام خوبی داشته باشید.


تست دوم: نسبت دور کمر به دور نشیمنگاه

این هم یک ملاک مناسب برای این است که متوجه شوید، بیش از حد داخل شکمتان چربی جمع شده است یا نه. برای تعیین این مسئله دور کمر خود را که از تست شماره ۷ به دست آورده‌اید به محیط دور نشیمنگاه تقسیم کنید. دور نشیمنگاه خود را می‌توانید با اندازه‌گیری پهن‌ترین قسمت محیط نشیمنگاه به دست آورید.

بیشتر از ۸۵/۰: ضعیف۸۱/۰ تا ۸۵/۰:متوسطبیشتر از ۸۵/۰:خوب

نسخه ورزشی: برای اینکه نمره شما در این تست بهتر شود، باید دور کمرتان را کوچک کنید. در نتیجه باید ترکیبی از ورزش و رژیم غذایی را به کار بگیرید و هر ماه یک‌بار تست ۷ و ۸ را انجام دهید تا ببینید شرایط بدنی‌تان بهتر شده یا نه.


تست سوم: ایندکس توده بدنی (BMI)

BMI یک معیار استاندارد برای سنجش وزن مناسب و سالم است. برای محاسبه BMI، قد خود را به سانتی‌متر محاسبه کرده و به توان ۲ برسانید. سپس وزن خود را برحسب کیلوگرم به این عدد تقسیم کنید.

کمتر از ۵/۱۸ یا بیشتر از ۲۵: ضعیف۵/۱۸ تا ۹/۲۴: خوبنسخه ورزشی: بزرگ‌ترین مشکل BMI، این است که حجم توده عضلانی در آن لحاظ نشده است. به عبارت ساده‌تر، این تست برای ورزشکاران حرفه‌ای و عضلانی چه زن چه مرد پاسخ دقیقی همراه نخواهد داشت، اما این استثنا را که کنار بگذاریم، در اغلب موارد بالابودن این عدد نشان‌دهنده چاقی است. کم کردن ۵۰۰ کالری از رژیم غذایی روزانه و افزایش فعالیت بدنی در حد سوزاندن ۵۰۰ کالری بیشتر به شما کمک می‌کند در عرض یک هفته نزدیک به یک کیلوگرم وزن کم کنید.


بدن‌تان چقدر انعطاف دارد؟

یکی دیگر از ملاک‌های بالا بودن قدرت بدنی میزان انعطاف‌پذیری بدن است که در آن مقدار سلامت اعضای مختلف مانند کمر، زانو‌ها و. نیز دخیل است. در این تست، شما متوجه می‌شوید که بدن‌تان تا چه اندازه نرم و انعطاف‌پذیر است.

چگونه توان قلب خود را بسنجیم


تست: چرخش تنه

شاید بتوان گفت، رساندن انگشتان دست به انگشتان پا بدون خم شدن پا‌ها معیار مناسبی برای انعطاف بدنی است. با این حال بخش عمده‌ای از این انعطاف بدنی به سلامت کمر شما بستگی دارد. توانایی شما در چرخاندن کمر به راست و چپ به یک اندازه باعث تقویت یکنواخت عضلات کمر و پهلو شده و از ایجاد درد‌های ناحیه کمر در آینده جلوگیری خواهد کرد. برای اینکه ببینید مرکز بدن شما تا چه حد انعطاف دارد از این روش استفاده کنید: یک نوار را به صورت عمودی روی دیوار بچسبانید که تا سطح قفسه‌سینه شما قرار گرفته باشد.

به اندازه یک دست از دیوار فاصله گرفته، پشت به دیوار و طوری بایستید که کمر شما روبه‌روی نوار باشد. دست‌ها را در سطح شانه به جلو دراز کنید. سپس به راست و چپ بچرخید بدون اینکه پا‌ها حرکتی داشته باشند. سعی کنید با دست همان سمت دیوار پشت سر خود را لمس کنید. سپس ببینید محلی که انگشتان شما با دیوار تماس گرفته چقدر تا نوار مورد نظر فاصله دارد. همین کار را در سمت دیگر تکرار کنید.

کمتر از ۵ سانتی‌متر: ضعیف۵ تا ۱۰ سانتی‌متر: متوسطبیشتر از ۱۰ سانتی‌متر: خوب

نسخه ورزشی: این تمرین چرخش ستون فقرات را به برنامه کشش بعد از تمرینات خود اضافه کنید. روی زمین بنشینید در حالی که هر دو پایتان مستقیم جلوی شما دراز شده باشند. زانوی راست را خم کرده و پای راست را در سمت بیرون پای چپ قرار دهید. نکته کلیدی، صاف بودن ستون فقرات در مراحل انجام این حرکت است. آرنج چپ را روی سمت بیرونی زانوی راست گذاشته و کف دست راست را روی زمین پشت نشیمنگاه قرار دهید. به آرامی قفسه سینه را به سمت راست بچرخانید و به مدت ۶۰ ثانیه مکث کنید. سپس برای سمت دیگر همین حرکت را تکرار کنید.


چکاپ نهایی

به نمرات خوب خود ۳ امتیاز، به نمرات متوسط ۲ امتیاز و به نمرات ضعیف یک امتیاز بدهید. درباره نمرات پا‌ها و چرخش تنه به هر سمت از بدن، نمره خاص خود را داده و سپس همه نمرات را با هم جمع کنید.


نتیجه

۳۳-۲۸: وضعیت بدنی شما فوق‌العاده است. الان شما می‌توانید برای داشتن اندامی بهتر روی جزئیات کار کنید، مثلا عضلات ۶ تکه شکم یا تفکیک عضلات دست.

۲۷-۱۸: وضعیت شما خوب است و از نظر ظاهری متناسب به نظر می‌رسید. با انجام تمرینات اختصاصی روی نقاط ضعف خود کار کرده و ماه بعد دوباره تست‌ها را تکرار کنید.

۱۷-۱۱: جا برای پیشرفت دارید، اما برای بهترشدن باید خیلی کار کنید. یادتان باشد برای شروع نباید تمرینات خیلی سنگین را در دستور کار قرار دهید. باید آهسته و پیوسته کار کنید. نسخه‌های ورزشی که بیان شد، نمونه‌های خوبی برای شروع کار هستند.


 


منبع: شفقنا

26 روش کلیدی برای اینکه قلب خود را مانند روز اول سالم نگه داریم!شاید در نگاه اول این‌طور به نظر برسد که برخورد یک گلوله به قلب شما و یا چنین سناریویی می‌تواند به قلب و متعاقب آن به شما آسیب برساند ولی این قضیه بندرت به وجود می‌آید ولی موضوعی که بسیار به وجود می‌آید آسیب‌دیدگی تدریجی قلب شماست، بدین گونه که قلب شما بر اثر یک مجموعه برخوردهای نامناسب ما در سبک زندگی خود به مرور تحلیل می‌رود تا اینکه نهایتاً از کار می‌افتد، حال هدف از این مقاله بررسی سبک‌های زندگی مناسب است تا بتوانیم خسارات وارده را از این طریق به حداقل برسانیم.

 

  بیشتر به زندگی زناشویی خود اهتمام بورزیدتحقیقات نشان می‌دهد افرادی که در ماه حداقل 2 بار رابطه زناشویی برقرار می‌کنند نسبت به افرادی که این رقم برای آن‌ها کمتر است حدود 45% کمتر دچار بیماری‌های قلبی می‌شوند و دلیل آن نیز موارد زیادی عنوان شده که از افزایش جریان خون در رگ‌ها گرفته تا کاهش اضطراب‌های روزمره را شامل می‌شود. پس اگر به سلامت جسمی و روحی خود اهمیت می دهید این توصیه را جدی بگیرید.

 

چگونه توان قلب خود را بسنجیم

 بیشتر گردو مصرف کنیدمطالعات نشان می‌دهد که مصرف خشکبار بخصوص گروه مغزدار آن می‌تواند به بهبود قلب شما کمک کند زیرا مواد معدنی که در خشکبار به‌ویژه گردو وجود دارد شامل مقدار زیادی از گروهای اسیدهای چرب مفید برای بدن است همچنین درون گردو، مقدار فراوانی امگا 3 وجود دارد که در رابطه با خواص امگا 3 کم گفته نشده است پس اگر می‌خواهید قلبتان بهتر کار کند مصرف خشکبار به‌ویژه گردو را فراموش نکنید.

 

مرتب ضربان قلب خود را اندازه بگیریددکتر پیر تودور معاون بیمارستان گرند روند دراین‌باره توضیح داده که اگر هر شخص ضربان خود را چک کند اطلاعات زیادی از قلب خود می‌تواند داشته باشد به‌گونه‌ای که یک شخص سالم به‌صورت متوسط در حالت استراحت بایستی ضربانی معادل 70 نبض در دقیقه و زیر آن داشته باشد و اگر شخصی متوجه شد که ضربانی بالای 70 نبض بر دقیقه را برای یک هفته دارد بایستی بلافاصله به پزشک برای امور درمانی مراجعه کند.

 

 

  از هوای آلوده دوری بجوییدهوای آلوده شامل هواهایی می‌شود که ذرات معلق موجود در آن از حد استاندارد بیشتر باشد، در نتیجه آن تنفس این‌گونه هواها باعث آسیب رساندن به دیواره‌های رگ‌ها و قلب شما می‌شود و در بعضی موارد باعث ایجاد سکته‌های قلبی می‌شود بنابراین تا حد ممکن بایستی از هواهای آلوده دوری بجویید البته قابل‌ذکر است که در فصل زمستان به دلیل پدیده وارونگی هوا این موضوع بسیار تشدید پیدا می‌کند که بایستی تا حد ممکن از بیرون آمدن از خانه جلوگیری کنید.

 

 حبوبات بیشتری مصرف کنیدمطالعات بر روی حبوبات نشان می‌دهد که این مواد غذایی دارای ارزش غذایی بسیار بالا هستند که مصرف روزانه حدوداً یک لیوان از آن می‌تواند تا حد بسیار زیادی از بیماری‌های قلبی جلوگیری کند البته جا دارد که مقداری در مورد رنگ حبوبات بحث شود زیرا خالی از لطف نیست، مطالعات نشان می‌دهد که حبوبات تیره‌تر دارای ارزش غذایی بالاتری نسبت به حبوبات رنگ روشن دارند.

 

 

نرمش کنید

تحقیقات نشان داده است که تأثیرات نرمش بر قلب انسان بسیار شگفت‌انگیز است به‌گونه‌ای که اگر افراد به‌صورت روزانه ورزش کنند می‌توانند تا حد زیادی قلب خود را از بروز بیماری‌های مربوطه ایمن سازند. به طور مثال حتی اگر چهارهفته از وسیله نرمش دست استفاده کنید تا 10 درصد فشار خون شما کاهش خواهد یافت؛ برای استفاده از این وسیله چهار بازه زمانی دو دقیقه‌ای را به هر دست اختصاص داده و میان آن‌ها یک دقیقه استراحت کنید.

 

بدویدشاید بسیاری از دوستان به این فکر فرو بروند که چگونه می‌شود قلب خود را مثل دیگر ماهیچه‌های بدن مثل ماهیچه‌های بازو قوی کرد که جواب آن در دویدن است ، بدین گونه که قلب انسان با دویدن شروع به سریع‌تر تپیدن می‌کند و نتیجه این تپش بیشتر، درواقع تقویت ماهیچه‌های آن است، البته نبایستی فراموش شود که این تمرین نیز حساب‌وکتاب‌های مخصوص خود را دارد و اگر طبق برنامه و نظارت پزشک نباشد می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری را بخصوص برای افراد میان‌سال و پیر به بار بیاورد که این قضیه  برای این دسته افراد بسیار حساس و ظریف است.

 

عمیق نفس بکشیدیکی از روش‌های تقویت قلب خود تنفس عمیق است بدین گونه که هرچه شما سعی کنید که تنفس عمیق‌تری داشته باشید درواقع به سیستم عروقی خود کمک بهتری می‌کنید، پس اگر می‌خواهید قلب شما عملکرد بهتری داشته باشد بایستی به‌جای تنفس‌های سطحی سعی بر عمیق نفس کشیدن داشته باشید. برای تمرین در 30 ثانیه چهار نفس عمیق بکشید؛ این کار فشار خون شما را تا 4 میلی‌متر جیوه کاهش خواهد داد.

 

ورزش‌های هوازی انجام دهیدمطالعات نشان می‌دهد که یکی از راه‌های تقویت قلب شما انجام ورزش‌های هوازی است زیرا با انجام این دسته از ورزش‌ها که پایه اساسی آن‌ها دویدن و این قبیل از تحرکات است قلب شما با شدت بیشتری می‌تپد که نهایتاً منجر به قویت دیواره‌ها و ماهیچه‌های آن می‌شود.

 

از سرماخوردگی دوری بجوییدویروس سرماخوردگی و آنفولانزا با توجه به تأثیرات تورمی که بر روی عروق می‌گذارند یکی از عواملی است که می‌تواند قلب شما را درواقع به‌گونه‌ای ضعیف کند.

 

تخم‌مرغ بخوریدیک سری تحقیقات در برزیل نشان می‌دهد که برخلاف تصورات عمومی مصرف تخم‌مرغ به دلیل داشتن ویتامین‌های سری ب نه‌تنها باعث آسیب رساندن به قلب شما نمی‌شود بلکه باعث بهبود وضعیت قلب شما نیز می‌شود درصورتی‌که تصورات عمومی این بوده که تخم‌مرغ باعث افزایش سطح چربی‌های بد در بدن می‌شود.

 

 به‌اندازه کافی بخوابیدیکی از عواملی که باعث آسیب رساندن به قلب شما می‌شود بدون شک کم‌خوابی و بی‌خوابی است، تحقیقات نشان می‌دهند که کم‌خوابی و بی‌خوابی باعث افزایش فشار مضر بر روی قلب انسان می‌شود و ثابت شده است که افرادی که دارای بی‌خوابی و کم‌خوابی هستند 45% بیشتر از افراد معمولی در معرض سکته‌های قلبی قرار می‌گیرند.

 

در این راستا مطالعات نشان می‌دهد یکی از راهه‌ای مفید برای بهبود بی‌خوابی و کم‌خوابی ورزش کردن است که این قضیه به مرور می‌تواند بر بهبود خواب شما تأثیر بگذارد، البته نبایستی از آن‌طرف بام بیفتید و بیش‌ازحد مجاز بخوابید زیرا خواب بیش‌ازحد نیز خود باعث افزایش وزن و آسیب‌های موضعی به‌سلامت روحی و قلب شما می‌شود پس همان‌طور که بی‌خوابی تأثیر مضر بر قلب شما دارد خواب زیاد نیز تأثیر مضر خود را خواهد داشت پس در راستای داشتن خواب مناسب بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید ولی عموماً پزشکان میگویند که خواب بین 7 تا 9 ساعت برای افراد معمولی خواب کافی محسوب می‌شود.

 

چگونه توان قلب خود را بسنجیم

 کمتر چربی‌های ترانس بخوریددانشمندان دانشگاه کلمبیای آمریکا ثابت کرده‌اند که اگر افراد بتوانند سالیانه 1% از مصرف چربی‌های ترانس خود کم کنند می‌توانند تا حد زیادی به کاهش چربی‌های LDL خون خود را کاهش دهند که نتیجه این امر می‌تواند نهایتاً به بهبود عملکرد قلب شما کمک شایانی بکند.

 

بیشتر پتاسیم مصرف کنیدیکی از عناصر معدنی مهمی که بر سلامت قلب شما تأثیر شایانی دارد پتاسیم است، که هر شخص بایستی روزانه چیزی در حدود 1000 میلی‌گرم پتاسیم مصرف کند تا بیشترین کمک را به قلب خود کند و دراین‌بین موز و مواد غذایی زرد منابع مناسبی از پتاسیم محسوب می‌شوند.

 

از نور آفتاب لذت ببریدمطالعات نشان می‌دهد که نور آفتاب باعث می‌شود که بدن انسان نیتریک اکسید تولید کند که این ماده شیمیایی در بدن انسان باعث کاهش فشارخون می‌شود که نتیجه این امر بهبود وضعیت قلب انسان است، حال ممکن است که برای شما این سؤال به وجود بیاید که چه میزان بایستی زیر نور آفتاب قرار بگیریم، که باید بگوییم که روزانه 20 دقیقه در معرض آفتاب بودن به شما این امکان را می‌دهد که از مزایای آفتاب استفاده کنید ولی جالب است بدانید که زیاد در معرض آفتاب بودن نیز مضرات خود را دارد که در جای خود مورد بحث قرار می‌گیرند ولی شما همیشه برای در معرض آفتاب قرار گرفتن با توجه به ویژگی‌های شخصیتان و عوامل دیگر بایستی با پزشک خود صحبت کنید تا آسیب‌های وارده به بدن خود را به حداقل برسانید.

 

در جای آرام زندگی کنیدتحقیقات دانشمندان دانمارکی نشان می‌دهد که زندگی در محیط‌های شلوغ باعث آسیب رساندن به قلب شما می‌شود که نتیجه تحقیقات آن‌ها نشان می‌دهد که به‌اندازه هر 10 دسی‌بل افزایش آلودگی‌های صوتی محیط اطراف شما به میزان 12% ریسک ابتلای شما به بیماری‌های قلبی بالاتر می‌رود که این قضیه بیشتر تأثیر خود را شب‌هنگام و در زمان استراحت شما بر روی قلب شما می‌گذارد پس تا حد ممکن سعی کنید که محل استراحت شما به دور از سر و صدای محیط باشد.

 

خوردن صبحانه را به برنامه خود اضافه کنیددانشمندان دانشگاه هاروارد ثابت کرده‌اند که افرادی که صبح‌ها از خوردن صبحانه امتناع می‌ورزند 27% بیشتر در معرض بیماری‌های قلبی قرار می‌گیرند، که دلیل این امر نیز به این خاطر است که افرادی که صبحانه مصرف نمی‌کنند در طول روز قند خون آن‌ها افت خواهد کرد و این نوسانات در قند خون افراد باعث می‌شود که بر قلب انسان آسیب‌های جدی وارد شود.

 

از نوشابه‌های انرژی‌زا دوری‌کنیدتحقیقات نشان می‌دهد که مصرف نوشابه‌های انرژی‌زا و کافیین دار به قلب انسان‌ها آسیب می‌رساند، در کل مصرف موادی که دارای تائورین هستند به‌سلامتی شما آسیب وارد می‌کنند. پس سعی کنید با مصرف مواد غذایی و استراحت مناسب به انرژی مورد نظر خود برسید و نه استفاده از مواد انرژی زا.

 

لبنیات مصرف کنیدتحقیقات یک موسسه در فرانسه نشان می‌دهد که مصرف لبنیات به دلیل داشتن کلسیم و پتاسیم و چربی‌های مفید می‌توان به‌اندازه قابل‌توجهی به‌سلامت قلب شما کمک کند، در کل مصرف لبنیات ضامن سلامتی انسان‌ها هستند و یکی از شاخص‌های سلامت در هر کشوری سرانه مصرف لبنیات و بخصوص شیر در آن کشور است پس تا جایی که ممکن است مصرف روزانه لبنیات را در برنامه غذایی خود جای دهید.

 

بشین و پاشو انجام دهیدورزش و نرمش دو عاملی بودند که از طرق مختلف به‌سلامت قلب شما کمک می‌کردند ولی یکی از بهترین حرکات ورزشی برای بهبود قلب شما بشین و پاشو به‌صورت کامل است زیرا دانشمندان ثابت کرده‌اند که این حرکت بیشترین میزان چربی‌های مفید را در خون شما آزاد می‌کند و در تأثیر مستقیمی بر میزان مصرف فیبر بدن شما دارد.

 

شاد باشیددانشمندان سوئدی نشان داده‌اند افرادی که در زندگی خود شاد باشند کمتر دچار بیماری‌های قلبی می‌شوند و عروق آن‌ها بهتر عمل خواهد کرد، در کل از قدیم گفته‌اند که خنده بر هر درد بی‌درمان دواست، که با مرور زمان و پیشرفت علم پزشکی روزبه‌روز به ارزش‌های خندیدن و شاد زیستن پی می‌بریم.

 

دارچین مصرف کنیدمطالعات نشان می‌دهد که یکی از مواد غذایی که تأثیر شگرفی بر سلامتی قلب شما دارد بدون شک دارچین است، مصرف روزانه دو قاشق غذاخوری دارچین همراه غذای شما می‌تواند وضعیت قلب شما را بهتر از گذشته کند پس اگر حتی یکی از طرفداران بزرگ دارچین نیستید مهم نیست ولی دارچین را مصرف کنید.

 

در اسرع وقت ازدواج کنید!دانشمندان فنلاندی ثابت کرده‌اند که افراد مجرد 168% بیشتر از افراد متأهل دچار بیماری‌های قلبی می‌شوند، که برای این قضیه دلایل مختلفی وجود دارد که اگر بخواهیم در مورد تأثیرگذارترین آن‌ها صحبت کنیم بدون شک کاهش استرس‌های ناشی از تنهایی یکی از مهم‌ترین آن‌ها محسوب می‌شود، پس تا دیر نشده برای خود آستین بالا بزنید!

 

سبزیجات مصرف کنیدیکی دیگر از مواد غذایی که بدون شک برای سلامت قلب شما مفید است سبزیجات است، مصرف سبزیجات به‌صورت روزانه توصیه‌شده است ولی در صورت امکان بایستی هفته‌ای 3 بار سبزیجات مصرف کنید، مطالعات نشان می‌دهد که افرادی که در هفته 1 بار یا کمتر سبزیجات مصرف می‌کنند 12% بیشتر از دیگر افرادی که سبزیجات بیشتر مصرف می‌کنند دچار بیماری‌های قلبی می‌شوند.

 

خوش‌بین باشیدبدبینی یکی از حالات و رفتاری است که می‌تواند بر قلب شما تأثیر منفی بگذارد زیرا اشخاص بدبین دائم خود و بدن خود را در معرض استرس‌های ناخواسته قرار می‌دهند که این دلیلی بر آسیب‌های آتی می‌شود.

 

دوچرخه‌سواری کنیدیکی از بهترین ورزش‌ها برای قلب شما دوچرخه‌سواری ثابت است که البته بایستی طبق روال خاصی صورت گیرد تا به دیگر اعضای بدن شما آسیب نرساند، بدین گونه که شما بایستی ابتدا به مدت 5 دقیقه خودتان را گرم‌کنید و یا اینکه با سرعت کم پدال بزنید و بعد از آن به مدت 10 تا 30 ثانیه با تمام قدرت پدال بزنید و بعد از آن دوباره با سرعت پایین حرکت کنید تا اینکه ضربان قلب شما به حالت عادی خود برگردد و مجدداً باقدرت زیاد پدال بزنید شما بایستی این تمرین را برای مدت 10 تا 15 دقیقه انجام دهید تا بالاترین بازده  را برای قلب شما به ارمغان بیاورد.

منبع : farnet.ir

بیشتر بخوانید تا سالم بمانید


اقساط 36 ماه بدون پیش پرداخت لوازم خانگی

میخوای باکمترین هزینه دندون هاتو سفید کنی؟

خرید انواع ابزار وجعبه ابزار خانگی وصنعتی


لاغری موضعی با لیزر


ژل آمیزشی و روان کننده با 25%تخفیف


خرید قسطی انواع سمعک بدون بهره


کاهش سایز و وزن| فوری و بدون عارضه


هرگز ناامید نشوید!درمان زوج نابارور


معتبر ترین مرجع پزشکی برای رزرو نوبت


خدمات دارای تخفیف دندانپزشکی

خرید اینترنتی تلویزیون،یخچال و… از بانه


واسه همه چی جا هست!

پیشرفته ترین روش درمان نازایی زنان و مردان

میخوای بدونی برنامه غذایی مناسب بدنت چیه؟

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

چگونه توان قلب خود را بسنجیم
چگونه توان قلب خود را بسنجیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *