چگونه جذاب سخنرانی کنیم

 
helpkade
چگونه جذاب سخنرانی کنیم
چگونه جذاب سخنرانی کنیم

مرا به خاطر بسپار

ما بر این عقیده ایم که سخنوری عالی ترین نوع ارتباط انسانی است. یک سخنور حرفه ای این قابلیت را دارد که دیگران را رهبری و راهبری کند.چگونه جذاب سخنرانی کنیم

ارتباطات در تمامی موارد در دنیای امروز اهمیت ویژه­ ای دارد به طور مثال در سازمان ها، مؤسسات و شرکت­ها حتی مباحثی چون بازاریابی و فروش، مدیریت منابع انسانی، مذاکرات تجاری و… نیز باید از رهگذار مسیر ارتباط مورد توجه واقع شود

در ارتباط موثر انسانی، پنج ارتباط کلامی ویژه وجود دارد. مذاکره، مباحثه، مناظره، گفتگو و سخنرانی.

برای آگاهی و ثبت نام آخرین رویداد ها کلیک کنید

ارتباطات در تمامی موارد در دنیای امروز اهمیت ویژه­ ای دارد به طور مثال در سازمان ها، مؤسسات و شرکت­ها حتی مباحثی چون بازاریابی و فروش، مدیریت منابع انسانی، مذاکرات تجاری و… نیز باید از رهگذار مسیر ارتباط مورد توجه واقع شود

در ارتباط موثر انسانی، پنج ارتباط کلامی ویژه وجود دارد. مذاکره، مباحثه، مناظره، گفتگو و سخنرانی.

برای آگاهی و ثبت نام آخرین رویداد ها کلیک کنید

اینکه چگونه جذاب صحبت کنیم به مهارت ها و موضوعات متفاوتی مرتبط است که در ادامه مقاله به برسی شش راهکار مناسب برای جذاب صحبت کردن می پردازیم.

ماهیت هر پدیده انسانی جذابیت است. به این معنا که اگر هر پدیده و مقوله ای، فاقد جذابیت باشد، رفته رفته از بین مردمان رخت برمی بندد و از حافظه تاریخی آن ها هم حتی پاک می شود. چه بسا بسیاری از اتفاقات در اعصار و قرون مختلف در گذشته در بین بشر رواج داشته است و امروز هیچ اثری از آن آثار نیست. سخنرانی و سخنوری هم مانند هر پدیده دیگر انسانی تا ایجاد جذابیت نکند، نمی تواند تاثیرگذار باشد. یکی از مهمترین شاخصه های سخنوران حرفه ای هم ایجاد جذابیت در سخنرانی است. 

همین لحظه که ما به بررسی پدیده های گوناگون می پردازیم، مثلا سراغ ورزش که می رویم، در ورزش های همگانی یا حتی ورزش های گروهی و جمعی می بینیم که مهمترین ورزشی که در بین مردمان از اثرگذاری بیشتری برخوردار است و مخاطبان و هواداران بسیار زیادی هم دارد، ورزش فوتبال است. حال آن که شاید حتی از نظر فیزیولوژی ورزشی و یا حتی از نظر تندرستی و سلامتی، جزء ورزش هایی باشد که از سلامت لازم هم برخوردار نیست و آسیب های زیادی را برای یک ورزشکار حرفه ای هم ایجاد می کند.

 اما چه چیزی باعث می شود که در بین ورزش های دیگر، از همه اثرگذارتر باشد. بله مقوله جذابیت. این که چگونه جذاب صحبت کنیم؟ هم از اهم موارد است.

ارسطوی بزرگ در کتاب رتوریک، یکی از مسائلی که از افلاطون نقل می کند و البته افلاطون هم از فرهنگ گفتاری سقراط حکیم، خردمند بزرگ آگورا که اساسا موسس مقوله دیالوگ به شکل علمی اش در تاریخ فلسفه و تفکر جهان است، در مورد این که چگونه جذاب صحبت کنیم مطرح می کند که اگر ما نتوانیم آن طور که باید سخن را جذاب، دلپذیر و گیرا ارائه کنیم، عملا در بحث سخن و سخنرانی دچار مشکل می شویم. و مخاطب با سخن و مفهوم ما همراه نخواهد شد.

 

این جذابیت است که سخنرانی و سخنوری را در لفظ بسیار مهمِّ بلاغت خلاصه می کند. نکته قابل توجه این است که کتاب ارسطو هم که نامش رتوریک است، معادل آن در فرهنگ ما بلاغت می شود، یعنی فهم ما از مقوله سخنرانی و سخنوری، باید فهم بلاغی باشد. از این رو مسئله جذابیت در سخنرانی یکی از مهم ترین مواردی است که قطعا همه شما عزیزان هم به دنبال رسیدن به آن هستید، چرا که اگر ما بتوانیم یاد بگیریم که چگونه جذاب صحبت کنیم، این امکان و یا این احتمال بیشتر می شود که مخاطب به اقناع برسد و سخن ما را بپذیرد و نسبت به آن چیزی که ما ارائه می کنیم قانع شود.

 

اما واقع امر این است که جذابیت اساسا چگونه به وجود می آید؟ می خواهم با بیان شش نکته اساسی آموزش بدهم که چگونه جذاب صحبت کنیم؟ اما قبل از اینکه این شش نکته را مطرح کنم، این مورد را مد نظر داشته باشید که برای رسیدن به یک اتفاق مهم در ارتباطات یا تاثیرگذاری در سخن، یک چیز و دو چیز ملاک نیست. یعنی این که آن کسی که جذاب سخن می گوید قطعا از فن بیان قوی برخوردار است، واژه پردازی را خوب می شناسد، محتواهای دقیق را خوب بررسی می کند، می تواند به تبیین سخن به شکل اساسی و موثر بپردازد، توضیحات لازم را نسبت به سخن ارائه می کند، از تشخص و رفتار مناسب برخوردار است و بسیاری موارد دیگر.

 

اما از مهمترین شاخصه های سخنوران حرفه ای و این که چگونه جذاب صحبت کنیم این است که شما باید بتوانید از اطلاعات بدیع و کمتر شنیده شده استفاده کنید. این یعنی چه؟ خیلی از مواقع اتفاق افتاده است که شما جذب سخنرانی می شوید که درمورد مسئله ای که تا به امروز بارها و بارها شنیده اید و در مجاورت آن مسئله قرار گرفته اید، مواردی را مطرح می کند که تا آن روز یا نشنیدید یا کمتر شنیدید. به طور مثال فردی در مورد مسئله اعتیاد که بارها و بارها با آن برخورد داشته ایم، شبانه روز در رسانه های مختلف در مورد آن شنیده ایم، یا حتی در پیرامون خودمان آن را مشاهده کرده ایم، سخنرانی می کند.

 

اعتیاد برای ما لزوما مسئله جدید و تازه و جذابی نیست. اما فقط کافی است سخنور مورد نظر بتواند اطلاعات تازه ای در مورد اعتیاد مطرح کند. به طور مثال مسئله اعتیاد را از بعد اقتصادی مورد بررسی قرار بدهد و آمارهای تکان دهنده از مسئله اعتیاد و تاثیر گذاری آن بر اقتصاد جامعه حرف بزند. مثلا مطرح کند که اعتیاد باعث می شود بخش عمده ای از نیروی کار از بین برود، اعتیاد باعث می شود که چه مقدار ارز از کشور خارج بشود، اعتیاد باعث می شود که دولت چه بودجه های سنگینی به بخش انتظامی، نظامی و به دستگاه های امنیتی اختصاص دهد تا با اعتیاد مبارزه کنند.

 

و جمع این موارد، اتفاقی را رقم بزند که مخاطب را دچار حیرت و تعجب کند. اتفاقا ارسطو هم به همین نکته اشاره می کند و می گوید که سخنوران باید در سخنرانی از استفهام انکاری یا تصدیقی استفاده کنند که ایجاد تعجب کنند. پس یکی از موارد مهم برای این که چگونه جذاب صحبت کنیم مسئله ایجاد تعجب و شگفتی در سخن است. سخنوران باید بتوانند اعجاب دیگران را در سخن گفتن برانگیزانند.

نکته دوم که می تواند به عنوان یکی از شاخصه های مهمِ چگونه جذاب صحبت کنیم کمک کند، مسئله سنت شکنی است. سنت شکنی به چه معناست؟ یک سری سنن و آداب و رسومی وجود دارد که امروز نخ نما شده است و دیگر مخاطبان نسبت به آن ها رغبتی ندارند و دوست دارند آن ها نباشند و امروز آن ها را امور ناپسندی قلمداد می کنند.

 

این نکته حائز اهمیت است و باید حتما عرض کنم که سنن و رسوم به طور کلی روزگاری پاسخگوی نیازهای مردمان بوده اند که به وجود آمده اند. به عنوان مثال سنت ازدواج که هنوز هم سنت پسندیده ایست و حتما هم باید نسبت به آن توجه ویژه داشته باشیم، به وجود آمد که بتواند پاسخگوی نیاز مردمان آن روز باشد. بعضی از سنن مثل ازدواج هنوز هم تاثیر دارند و هنوز هم پاسخگوی نیازهای امروز مردمان هستند.

برخی سنن دیگر عملا نمی توانند خیلی از مشکلات را حل کنند. به طور مثال در مورد همین مقوله ازدواج به عنوان یک سنت پسندیده، رسومی وجود دارد که امروز دست و پا گیر است. مثلا فرض بفرمایید اگر قرار باشد یک خانواده ای به شکل سنتی مراسم ازدواج را برگزار کند متحمل چه هزینه ها، گرفتاری ها و مشکلاتی می شود. حال آن که جوان امروز به خاطر بضاعت کم اقتصادی خودش باید نسبت به این که بتواند صرفا یک مراسم جمع و جور عروسی یا ازدواج را تقبل کند بسنده کند و بروند به زندگی مشترک شان بپردازند.

 

اگر قرار باشد آن رسوم به شکل سنتی اش اتفاق بیافتد، با زندگی امروز عملا قابل انجام و تحقق نیست. حالا اگر منِ سخنران، منِ صاحب سخن، دقیقا همین رسوم نخ نما شده را مورد هدف قرار بدهم و آن ها را یکسر باطل کنم و پیشنهاد های جدید داشته باشم چه اتفاقی می افتد؟ بله مخاطب سخن من را دوست دارد چون گویی دارم حرف دل او را می گویم. چگونه جذاب سخنرانی کنیم

به به نحوی سخن را مطرح می کنم که دغدغه و مسئله مخاطب است. پس عملا مخاطب با من همراه می شود. پس سنت شکنی به طرزی که ارائه کردم می تواند جذابیت ایجاد کند و در مخاطب تاثیر گذار باشد.

سومین شاخصه مهم چگونه جذاب صحبت کنیم مسئله تشخص است. تشخص یعنی چه؟ تشخص یعنی ایجاد شخصیت حرفه ایِ اجتماعیِ متنفذِ اثرگذار که در مخاطب تصویرساز باشد و ایجاد زیبایی کند.

چرا خیلی از مواقع شما وقتی می خواهید به یک مراسم رسمی یا یک جلسه مهم بروید سعی می کنید آراستگی و پیراستگی لازم را ایجاد کنید، استحمام کنید، از عطر خوشبو بهره مند شوید، لباس های فاخر به تن کنید، از زیورآلات استفاده کنید و امثال آن. بله همه این ها به این دلیل است که در ظاهر به خوبی دیده شوید.

 

یادتان باشد هر آدمی در فضای ارتباطی قبل از این که شنیده شود، دیده می شود. در هر لحظه این اتفاق می افتد. در همین لحظه حین سخن گفتن من با شما، در هر ثانیه از سخن گفتن همین اتفاق در حال تداعی است. یعنی شما اول من را می بینید بعد صدای من را می شنوید. بنابراین مسئله جذابیت در ظاهر و حتی در رفتار در مورد این که چگونه بنشینم، چگونه بایستم، چگونه آداب معاشرت را ارائه کنم و انجام بدم، چگونه دست بدهم، چگونه تعارف کنم، چگونه احترام را بربیانگیزم و بسیاری از موارد دیگر و حتی چگونه سخنانی را مطرح کنم که تاثیرگذار باشد و چه سخنانی را مطرح نکنم که از من ذهنیت منفی و غلطی ایجاد کند و دیگران قضاوت نادرستی از من داشته باشند.

همه این موارد در نهایت اگر به درستی اتفاق بیافتد از من یک تصویر متنفذ، کارزماتیک، موثر و اثرگذار ایجاد می کند که مخاطب دچار جذابیت می شود و من را دوست دارد و اگر من را دوست داشته باشد قطعا سخن من را هم دوست دارد و خواهد پذیرفت.

 

چهارمین نکته که در چگونه جذاب صحبت کنیم سیار مهم است مسئله فن بیان قوی است. استفاده از صدای زیبا، حداقل صدایی موثر و رسا، استفاده از آواسازی های بیانی در سخنرانی، یعنی آن جا که می خواهم به طور مثال جمله ای محبت آمیز را بگویم، صدا را قدری از اندازه طبیعی پایین تر بیاورم و سخنم را گوشنواز کنم.

آن جایی که می خواهم جمله ای حزن انگیز را بیان کنم باید غم و اندوه و حزن در صدای من ایجاد شود. خود فن بیان خیلی از مواقع در زبان بیانی هم مطرح است. امروزه نویسندگان غربی وقتی مقوله فن بیان را مطرح می کنند، زبان بدن را یا حداقل فرم رفتاری را در هنگام سخن گفتن به عنوان ژست هم مورد نظر قرار می دهند. مقوله فن بیان بالاخص لحن در مورد جذابیت در سخن مسئله مهمی است و عزیزان باید آموزش ببینند و یاد بگیرند.

 

پنجمین شاخصه در مقوله چگونه جذاب صحبت کنیم، ادبیات است. ما دارای یک فرهنگ هزار ساله ادبی و مستحکم که چونان دژ مستحکم سنگین و قدرتمندی حافظ فرهنگ و هویت ملی ما بوده و امروز هم به فراموشی سپرده شده است هستیم. دقت کنید در حافظه شما چه سخنوران و سخنران هایی همیشه مورد نظر بوده اند. اتفاقا سخنوران و سخنران هایی که از شعر خوب استفاده می کنند و از داستان و امثال و حکایات مورد نظر متناسب با موضوع سخنرانی بهره مند می شوند و آن ها را در جای لازم استفاده می کنند.

 

قطعا مقوله ادبیات یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین ابزار سخنوران برای ایجاد جذابیت در سخنرانی است. خاطره ای را نقل کنم. جایی بودم در یک جلسه ای بحث بود که کسی بارها و بارها اشتباه و خطا کرده، توبیخ و تنبیه شده اما متاسفانه باز همان کار را تکرار می کند. چه تصمیمی درموردش بگیریم؟ هر کسی چیزی گفت. نوبت رسید به من و یک جمله گفتم:

زمین شوره سنبل در نیارد در او تخم عمل ضایع مگردان

سکوتی بر جلسه حاکم شد و تصمیم بر این شد که آن فرد نباشد. ببینید یک جمله، یعنی جمله ای که ادبی و جذاب است و کاملا می تواند جان کلام را مطرح کند. پس، از شعر خوب، از ضرب المثل خوب، از حکایت خوب استفاده کنیم تا مفهوم و موضوع شما جذابیت پیدا کند.

 

مورد ششم در مقوله چگونه جذاب صحبت کنیم که در بعضی افراد می تواند کارا باشد مسئله طنز است. طنز می تواند سخن را جذاب کند. ولی یادتان باشد طنز یک شمشیر دو لبه است. یعنی از طرفی می تواند به مخاطب لطمه بزند و باعث شود که مخاطب احساس کند به شعورش توهین شده است. هم از طرفی می تواند سخنران را زیر سوال ببرد. چون طنز قطعا می تواند خیلی از مواقع خیلی سریع تبدیل به لودگی شود و باعث شود که سخنران مورد تمسخر مخاطب قرار گیرید. پس اگر می خواهید از طنز استفاده کنید مناسباتش را بشناسید و ببینید آیا توانمندی لازم برای استفاده از این مقوله را دارید یا خیر؟

رعایت این 6 اصل می تواند جذابیت در سخن را تضمین کند.

 

بیان خوب و توانایی ارتباط برقرار کردن با دیگران از موارد مهم در رسیدن به موفقیت است. هنر گفتگو مهارتی است که باید فرا گرفت و از آن استفاده کرد

Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

تقریباً همه ما عاشق جذاب صحبت کردن هستیم و به شدت علاقه مندیم که هر کلمه و هر جمله ما در هر کجا و در هر زمان، تاثیرات فوق العاده مثبت و خوبی بر روی مخاطبان و دوستان ما بگذارد. برخی از افراد به قدری صحبت جذاب دارند که امکان ندارد ما از گوش دادن و نشستن پای صحبتشان اندکی هم احساس خستگی کنیم. یعنی به قدری مجذوب صحبت هایشان می‌شویم که هیچ عامل بیرونی مثل سرما، گرما و گذر زمان ما را به هیچ عنوان به طرف حاشیه نمی‌برد. در این مقاله به شما تکنیک هایی را آموزش خواهیم داد که بتوانید با استفاده از آن ها به بهترین و جذاب ترین شکل ممکن صحبت کنید و با فن بیان خود، دیگران را جذب خود کنید. پس حتماً تا انتها  با مقاله چگونه جذاب صحبت کنیم همراه ما باشید…

در این مقاله قرار است 10 تکنیک فوق العاده به شما معرفی کنیم که بتوانید مانند سخنرانان بزرگ و حرفه ای جهان، صحبت ها جذابی داشته باشید. این 10 تکنیک عبارتند از:

در ادامه با این راهکارها به خوبی آشنا خواهید شد و به پاسخ سوال چگونه جذاب صحبت کنیم خواهید رسید.

لحن صحبت کردن به معنی آهنگ صدای ما می باشد. اما منظور از لحن خوب، لحنی است که شفاف و بدون گرفتگی، واضح و دلنشین باشد.چگونه جذاب سخنرانی کنیم

به خاطر داشته باشید ما باید در هنگام شروع صحبتمان، لحن مناسب و متناسبی در رابطه با آن موضوع صحبتمان داشته باشیم؛ بدون شک اگر ما در حین صحبت کردن لحن مناسبی، متناسب با موضوع مشخص شده نداشته باشیم، معنی صحبت ما به کلی تغییر خواهد کرد و مخاطب ما کاملاً برداشت اشتباهی از موضوع مطرح شده خواهد داشت!

اما یکی از مهم ترین کارها برای داشتن یک لحن درست این است که صدایمان را گرم کنیم و برای این کار می‌توانیم با موسیقی و یا آوازهایی که می‌شنویم (همخوانی) کنیم. پیشنهاد می‌کنم برای مطالعه راهکارهای بیشتر در رابطه با این موضوع، حتماً مقاله چگونه صدای خوبی داشته باشیم را هم مطالعه کنید.

شمرده صحبت کردن یکی از مهم ترین و اساسی ترین و کاربردی ترین جنبه های خوب صحبت کردن می باشد. شما باید به تک تک کلماتی که می گویید توجه ویژه ای داشته باشید و آن ها را به درستی تلفظ کنید.

متأسفانه خیلی از انسان ها بر این باورند که جذاب صحبت کردن یعنی بی مکث و بی وقفه صحبت کردن! اما این طور صحبت کردن نه تنها هیچ جذابیت و محبوبیتی به همراه ندارد، بلکه باعث می‌شود خیلی زود مخاطب مورد نظر شما از گوش دادن به ادامه صحبت شما به کلی خسته شود و علاقه ای برای گوش دادن به ادامه مطالب شما نداشته باشد.

پس تا حد امکان سعی کنید شمرده شمرده صحبت کنید، در هنگام صحبت کردن دهانتان کاملاً باز باشد و لب ها و دندان ها در حالت مناسبی باشند.

همچنین این کار به شما کمک می‌کند تا در صورت داشتن مشکل گفتاری و یا لکنت زبان بتوانید مسئله و مشکل خود را تا حدودی نسبتاً پنهان کنید.

یکی از رایج ترین خطاهای ادراکی میان افراد این است که فکر می‌کنند منظور از بلند و رسا صحبت کردن داد زدن است! در صورتی که باید طوری صحبت کنیم که همه مخاطبان به خوبی صدای ما را بشنوند و انرژی از آن دریافت کنند.

خیلی از افراد به قدری کلامشان بی انرژی و آهسته می باشد که مخاطب هیچ تمایل و گرایشی برای گوش دادن به ادامه صحبت آن ها را ندارد. افرادی که خیلی آهسته صحبت می‌کنند، باید بدانند که در جمع خیلی جدی گرفته نمی شوند و به نظر می‌رسد که به حد کافی از اعتماد به نفس برخوردار نیستند! تن صدای شما می‌تواند به طرز باور نکردنی بر کیفیت صحبت کردن شما بسیار تاثیر گذار باشد.

اگر می‌خواهید صدای بلند و رسایی داشته باشید، می‌توانید روزانه 1 الی 3 دقیقه قسمتی از یک کتاب یا یک مجله و یا یک متن را با صدای بلند بخوانید و تمرین کنید. این تمرین که در مقاله بهترین راه های درمان کم حرفی هم به آن پرداختیم، باعث افزودن کیفیت تن صدای شما خواهد شد.

در هنگام شروع صحبت سعی کنید محکم و قوی و با اقتدار صحبت کنید. فراموش نکنید اگر بهترین صحبت را هم داشته باشید ولی از اعتماد به نفس کافی برخوردار نباشید، صحبت شما تاثیر چندانی بر روی مخاطبتان نخواهد گذاشت!

ناگفته نماند که مشکل اعتماد به نفس فقط در تازه کارها نیست! بلکه حتی بهترین افراد هم در ابتدای صحبت کمی ترس و هراس از چگونگی شروع خود را دارند. پس این امر نباید شما را از هدفتان دور کند!

اگر شما بر روی ترس خود پا نگذارید، مسلماً ترس شما بر روی اهداف اصلی زندگیتان پا خواهد گذاشت.

در مقاله چطور با اعتماد به نفس صحبت کنیم ، راهکارهای فوق العاده ای برای این اتفاق بیان کرده ایم که پیشنهاد می‌کنم حتماً آن مقاله را هم مطالعه کنید.

متاسفانه خیلی از افراد تصور می‌کنند زبان بدن مناسب داشتن، تکان دادن بیش از حد سر و دست و اعضای بدن می‌باشد! اما این گونه نیست و این امر کاملا اشتباه می‌باشد!

زبان بدن یک ارتباط غیر کلامی است که ما به صورت خواسته و یا ناخواسته همیشه از آن استفاده می‌کنیم. در واقع ما در زبان بدن به جای استفاده از کلمات یا صوت، از رفتارهای فیزیکی صورت، دست‌ها و … استفاده می‌کنیم.

وقتی با اشخاصی در حال صحبت و گفت و گو کردن هستیم، باید با آن ها ارتباط چشمی خوبی برقرار کنیم و لبخند و تبسم را به هیچ عنوان فراموش نکنیم. چون به طرز شگفت انگیز و باور نکردنی به جذابیت صحبت ما می افزاید.

زبان بدن آن قدر گسترده است که نمی‌توان به راحتی و در یک بند کوتاه آن را توصیف کرد و تکنیک های درست آن را آموزش داد. به همین دلیل ما در مقاله جداگانه ای به نام تکنیک های زبان بدن به این موضوع پرداخته ایم که پیشنهاد می‌کنم حتماً آن را هم مطالعه کنید.

همه ما به نوع باور نکردنی معمولاً در ابتدای کارهایمان تحت تاثیر شرایط و عوامل متعدد بیرونی قرار می‌گیریم و این نه تنها نگران کننده نیست، بلکه یک امر کاملا طبیعی می‌باشد.

هنگام صحبت و گفت و گو نیز ممکن است به شدت تحت تاثیر مخاطبان و محیط و عوامل متعدد دیگری قرار بگیریم و حس هیجان، اشتیاق، عصبانیت و یا ترس خیلی زیادی داشته باشیم.

اما متوجه این موضوع باشید که این قبیل از احساسات بیش از حد شما نباید از حد استاندارد خارج شود و مخاطب شما از ترس و هیجان و عصبانیت شما آگاه شود. با حوصله و با خونسردی تمام به صحبت کردن ادامه دهید و نفس عمیق کوتاه را در بین صحبت کردن به هیچ عنوان فراموش نکنید. نفس عمیق تا ۵ شماره باعث می‌شود میزان استرس و تپش قلب شما تا حدی نرمال شود، پس به هیچ عنوان فراموشش نکنید.

یکی از اتفاقاتی که از جذابیت صحبت های شما تا حدودی می‌کاهد، استفاده از تیکه کلام هاست. بسیاری از افراد از تیکه کلام هایی مانند: “اِ…، اووووم، در واقع، مثلاً، به اصطلاح” و… در صحبت های خود استفاده می‌کنند و همین امر سبب می‌شود مخاطبان از صحبت های سخنران خسته شده و علاقه ای برای شنیدن ادامه صحبت های او نداشته باشند.

این تیکه کلام ها تا حدودی عادی هستند و اصلاً خود مغز از این کلمات استفاده می‌کند تا بتواند جمله یا کلمه بعدی را پیدا کند. اما استفاده بیش از حد از آن ها، قطعاً جذابیت را از کلام شما از بین خواهد برد. یکی از بهترین راه ها برای از بین بردن آن ها این است که به جای استفاده از تیکه کلام ها، فقط کمی مکث کنید تا جمله بعدی به ذهنتان خطور کند و بتوانید صحبت های خود را تکمیل کنید.

پیشنهاد می‌کنم برای رفع تیکه کلام های خود، حتماً از مقاله راه های حذف تیکه کلام هم کمک بگیرید.

افرادی که پر انرژی صحبت می‌کنند معمولاً طرفداران بیشتری دارند و افراد زیادی علاقه مند به شنیده صحبت هایشان هستند. چرا که پر انرژی صحبت کردن هم انرژی و حال خوب مخاطبان را افزایش خواهد داد، و هم تاثیرگذاری بیشتری خواهد داشت.

افراد پر انرژی، برخی ویژگی هایی دارند که بی ارتباط به راهکارهای دیگر این مقاله هم نیست! مانند:

همان طور که در مقاله چگونه سر صحبت را باز کنیم هم گفتیم، یکی از مهم ترین و تاثیرگذار ترین تکنیک های جذاب صحبت کردن، حسن جویی از مخاطبان است. یعنی تا می‌توانید از مخاطبان و شنوندگان خود تعریف کنید. همه انسان ها تشویق شدن و تحسین شدن از سوی دیگران را دوست دارند و به افرادی که این کار را برایشان انجام دهد، با دقت و علاقه بیشتری گوش می‌کنند.

پس سعی کنید تا می‌توانید از شنوندگان خود تعریف و تمجید کنید و دل آن ها را به دست آورید.

9 مورد از بهترین تکنیک های جذاب صحبت کردن را ما به شما در این مقاله گفتیم. حالا نوبت شماست که دهمین تکنیک را برای ما بیان کنید. در بخش نظرات همین مقاله، راهکار دهم را که از دید شما برای جذاب صحبت کردن، موثر به نظر می‌رسد بنویسید.

همچنین در کلیپ زیر هم که بخشی از دوره غیر حضوری فن بیان است، می‌توانید یکی از بهترین تکنیک های جذاب صحبت کردن را مشاهده کنید.

نکته فوق العاده مهم و البته تعجب آوری که در تحقیقات دانشمندان وجود دارد، این است که اکثر افراد در همان 3 ثانیه اولی که شما را ملاقات می کنند، قضاوتتان کرده و طبق همان قضاوت با شما برخورد هم می کنند! دقت کردید؟! شما فقط 3 ثانیه وقت دارید که نظر دیگران را سوی خودتان جلب کنید، در غیر این صورت تغییر نظر آن ها به شدت سخت خواهد بود.

در یکی از راه های جذاب صحبت کردن ، گفتیم که باید زبان بدن خود را تقویت کنید؛ چرا که زبان بدن اولین چیزی است که مخاطب مشاهده می کند و به احتمال زیاد شما در 3 ثانیه نمی توانید صحبت مناسبی داشته باشید.چگونه جذاب سخنرانی کنیم

نکته بسیار حیاتی دیگری که وجود دارد پوشش شماست؛ لباس شما هم در اعتماد به نفستان بسیار تأثیرگذار است و هم شما را جذاب نشان می دهد. پس دو عامل مهم برای جذاب بودن در نگاه اول شد: زبان بدن قدرتمند و پوشش مناسب.

امیدوارم با استفاده از تکنیک هایی که در این مقاله گفته شد بتوانید به بهترین شکل ممکن به هدف خود برسید و مانند اکثر افراد بزرگ و موفق دنیا، جذاب صحبت کنید.

راستی، یکی دیگر از راه های فوق العاده خوبی که برای تقویت فن بیان و جذاب صحبت کردن معمولاً پیشنهاد می‌شود، شرکت در کلاس های مرتبط با فن بیان است. اگر در این کلاس ها به صورت حضوری شرکت کنید که چه بهتر! اما اگر وقت یا حوصله این کلاس ها را ندارید، پیشنهادی که برایتان دارم این است که در کلاس های غیرحضوری فن بیان شرکت کنید. در این کلاس ها علاوه بر این که مطالب فوق العاده درجه یکی یاد می‌گیرید، تمرین های عملی نیز به شما داده می‌شود که با انجام دادن آن ها، شک نکنید بهترین اتفاقات برایتان رقم خواهد خورد.

موسسه گام برتر سال هاست به صورت تخصصی روی موضوع فن بیان در حال فعالیت است و اکنون، دوره ای غیر حضوری برای تقویت فن بیان شما تدارک دیده که با استفاده از آن، می‌توانید به بهترین شکل ممکن فن بیان و مهارت های کلامی خود را تقویت کنید. برای مشاهده توضیحات این دوره که بخشی از آن را هم در این مقاله مشاهده کردید و تهیه آن، روی دوره غیر حضوری فن بیان کلیک کنید.

موفق باشید…

خیلی ممنونم به خاطر این مقاله ی عالی مهم ترین بخش ارتباطی ما با دیگران زبان کلامی ماست چون ارتباط برقرار کردن از طریق زبان کلامی بسیار راحت تر از زبان بدن و … است اما با وجود راحت تر بودن اون اگه تکنیک های استفاده کردن صحیح از اون رو بلد نباشیم دقیقا برعکس جواب خواهد داد . تکنیک هایی که گفته شد بسیار عالی بودن و یک تکنیک برای واضح صحبت کردن هم تکنیک خودکار هست که میتونه جذابیت صدای ما رو افزایش بده

وقت بخیر

ممنون از نظر لطفتون

خوشحالیم که در حال برداشتن گام برتر زندگیتون هستید…موفق باشید

مطالب زیبا و مفید بودند. تکنیک با صدای بلند از روی کتاب خوندن برای تمرین، عالی هستش من قبلا انجامش دادم و هنوز هم این کارو ادامه میدم… برای راهکار اخر که خواسته شده از ما، باید بگم که از نظر من این خیلی مهم هستش که موقع صحبت کردن، از مخاطب بهره بگیریم و درخواست طرح سوال داشته باشیم. این کار باعث میشه مخاطب خودش رو ملزم به دقت بیشتر نسبت به ما بدونه؛ و به شرطی که ماهم اطلاعات کاملی داشته باشیم، باپاسخگویی مناسب میتونیم مخاطب رو جذب کنیم، و تاثیر بیشتری داشته باشیم.

وقت بخیر

ممنون از نظر زیبا و فوق العادتون

خوشحالیم که در حال برداشتن گام برتر زندگیتون هستید…موفق باشید

شمرده صحبت کردن _ حسن جویی از مخاطبين _فن بیان صحیح داشتن از عواملی هستند که جذابیت صحبت کردن ما رو افزایش میده ممنون از خانم مرادی واسه مقاله کاربردی شون خدا قوت

وقت بخیر

بله حتما همین طوره. خوشحالیم که مقاله مورد استقبالتون قرار گرفته

موفق باشید

با سلام خدمت شما؛ ممنون از مقاله خیلی خوبتون ، نکات جالبی بود مخصوصا حذف تکیه کلام ها ، البته یکم سخته ترک کردنش اما تکنیک بستن کش دور دست فک کنم تاثیر خیلی خوبی بذاره و ما بتونیم این عادت بد رو ترک کنیم.

به عنوان نکته دهم که فرمودید نظر بدیم : بعضی ها هستن موقع سخنرانی مرتب بین حرفاشون صداشون رو صاف میکنن اینم فک میکنم از جذابیت صحبتشون کم میکنه و راه حلش اینه ک از یه روز قبل سخنرانی غذاهای پرچرب و لبنیات و آب سرد وترشیجات و نوشابه و مواد غذایی کافئین دار و …نخورن و قبل و حین سخنرانی هم میتونن از آب گرم استفاده کنن ( البته کسانی که مرتب برنامه سخنرانی دارن بهتره که کلا اصلاح تغذیه کنن) و بعضی ها هم که مشکل خلط پشت گلو دارن نشونه بالا بودن بلغمشوئ هستش و باید این مشکل رو حل کنند … امیدوارم مواردی ک عرض کردم بدرد دوستان عزیز بخوره…

باتشکر از شما بابت زحماتتون ..

وقتتون بخیر

بله حتما مفید هستش و میتونه کمک کنه…خوشحالیم که در حال برداشتن گام برتر زندگیتون هستید…موفق باشید

همه مطالب کامل بودن و مفید ولی برای بخش اعتماد به نفس بنظر من حتی اگر ابتدای صحبت یا کارمون از اعتماد به نفس کافی برخوردار نیستیم .‌‌‌.. ۱. ادای افراد بااعتماد به نفس رو در بیاریم و ژست افراد با اعتماد به نفس رو بگیریم تا در گذر زمان ضمیر ناخود اگاه ما باورش بشه ک ادم با اعتماد به نفسی هستیم و ۲. تصویر سازی ذهنی بسیار میتونه کمک کننده باشه.‌‌‌.. و همه این موارد زمانی ارزش پیدا میکنه ک اثراتش رو در محیط بیرونی هم ببینیم یعنی هم اون الگو گرفتن، تبدیل بشه به امضای شخصی و نهادینه بشه در ما و هم اون تصویر سازی، قدرت و حس خوبی به ما بده طوری ک وقتی در موقعیتش قرار گرفتیم کار درست رو انجام بدیم.

وقتتون بخیر

ممنون از این نظر کاملتون

خوشحالیم که در حال برداشتن گام برتر زندگیتون هستید…موفق باشید

با درود فراوان خدمت شما مقاله ی بسیار جذاب و تاثیر گذاری بود به نظر من هم نوع پوشش شخص و بیانش و زبان بدنش برای کمک به یک صحبت موثر بسیار مهم است اما نکته ی دهم مقاله که قرار شد بگوییم از دیدگاه من عیر تمام مواردی که گفته شد برای جذاب بودن یک سخنرانی ایجاد بارش فکری و پرسش و پاسخ و بیان دیدگاه مخاطب و مشارکت و همراهی مخاطب در یک سخنرانی بسیار مهم هست چون ایجاد خستگی در مخاطب نمی کند و مخاطب احساس خوبی پیدا می کند چون فکر می کند آنقدر مهم هست که یک سخنران دیدگاهش را می پرسد و این مسئله باعث یک تعامل بسیار خوب و عالی در یک سخنرانی می شود پاینده باشید

وقتتون بخیر

بله حتما همین طوره

خوشحالیم که در حال برداشتن گام برتر زندگیتون هستید…موفق باشید

سلام با رعایت کردن این نکات من تا حدودی تونستم خوب صحبت کردن را انجام بدم. ولی باز هم نیاز به تمرین دارم.

وقت بخیر

خوشحالیم که در حال برداشتن گام برتر زندگیتون هستید…موفق باشید

مثل همیشه مطالب سایت گام برتر عالی هستند. با تشکر از نویسنده و عوامل سایت خصوصا استاد مصطفایی…

سلام دوست عزیز

ممنون از نظر لطف شما. خوشحالیم که مطالب ما برای شما مفید واقع شده…

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

— بارگیری کد امنیتی –به منظور تصویب CAPTCHA لطفا جاوا اسکریپت را فعال کنید.

هر آنچه باید از فن بیان بدانید را در این کتاب یاد بگیرید و مثل حرفه ای ها صحبت کنید

محبوب ترین مطالب سخنرانی و فن بیان

بهترین تکنیک های تقویت فن بیان

آموزش سخنرانی به سبک حرفه ای ها

چگونه با اعتماد به نفس صحبت کنیم؟

کتاب فن بیان را قورت بده

راه های افزایش هوش کلامی

تکنیک های زبان بدن

فن بیان کودکان

دوره غیر حضوری فن بیان

مدیریت ترس از سخنرانی

بهتری کتاب های فن بیان

تهران، باغ فیض کوچه 1

پـلاک 15، طـبقه چهارم

تلفن: 02156692113 | 09038942379

 

در این مقاله درباره اینکه چگونه جذاب صحبت کنیم ، مطالبی را با شما دوستان و همراهان گرامی به اشتراک می گذارم.  یکی از فاکتورهای مهم موفقیت برای هر شخصی فن بیان قوی و توانایی خوب صحبت کردن است.

نکته ای که هنگام صحبت کردن باید حتماً مدنظرمان باشد این است که با زبانی صحبت کنیم که طرف مقابل بفهمد. همیشه استفاده از کلمات قلمبه سلمبه تأثیرگذار نیست.

تخمین نسبی اولیه در مورد سطح سواد، طبقه اجتماعی و اقتصادی طرف مقابل می تواند در این زمینه به ما کمک کند. این درست نیست که ما با زبانی که با یک تحصیلکرده صحبت می کنیم با یک فردی که تحصیلات بالا ندارد هم همانگونه صحبت کنیم زیرا در این حالت فرد مقابل احساس بیگانگی،‌غریبی با ما می کند .

آیا به نظر شما طرز صحبت کردن ما با یک فرد ۱۳ ساله با یک پیرمرد هفتاد ساله یکسان باید باشد؟ هر فردی برای خود اصطلاحات، جملات خاصی دارد که ما باید به آن توجه کنیم.چگونه جذاب سخنرانی کنیم

پس اولین گام برای اینکه چگونه جذاب صحبت کنیم را بیاموزیم ،  این است که زبان آنها را بفهمیم و با همان زبان با آنها صحبت کنیم. 

 

فهرست محتوا

بعضی‌ها هنگام صحبت کردن، مرتکب این اشتباه  می‌شوند که فقط درباره موضوعات مورد علاقه خودشان حرف می‌زنند. به نظر شما نباید گوینده به این نکته توجه کند که چه چیزی شنونده را سرگرم می‌کند، نه خودش را! برای جذاب صحبت کردن باید به خواسته‌های مخاطبان توجه کنید. با این اقدام شما مؤثرترین و قوی ترین راه برای برقراری ارتباط خوب را نیز انجام می دهید. یکی از مهمترین مطالب مورد علاقه افراد هدفها و آرزوهای آنهاست. افراد دوست دارند که درباره اهداف و آرزوهای آنها صحبت کنیم بنابراین اگر ما درباره این موضوعات با آنها صحبت کنیم آنها به ما علاقمند می شوند. 

 

 

بنابراین اگر می خواهید جذاب صحبت کنید و بردیگران نفوذ کنید با آنها درباره آنچه که علاقمند هستند صحبت کنید.

 

ما معمولاً دوست داریم که عقایدمان پذیرفته شود . اگر کسی از عقاید ما ایراد بگیرد و انتقاد کند سعی می کنیم که از او دور شویم زیرا او را شبیه خود نمی دانیم . هر چند انتقاد می تواند سازنده باشد اما در بررسی روابط اجتماعی دیده شده که انتقاد مانع علاقمندی می شود و ما برای اینکه جذاب باشیم و مردم دوستمان داشته باشند باید به این نکته توجه کنیم . 

 

 

 

وقتی صحبت از فن بیان قوی و جذاب صحبت کردن می شود همه فکر می کنند که منظور ما  استفاده از کلمات قلمبه، سلمبه است درصورتی که اینطور نیست ..برای جذاب صحبت کردن و داشتن فن بیان قوی یک راهکار این است که ، باید کمی تمرینات آوازی انجام دهید. مثلا مقابل آینه بایستید، دهان‌تان را شل کنید و تارهای صوتی‌ خود را به حالت استراحت دربیاورید. برای اینکه تارهای صوتی‌تان استراحت کنند یک خمیازه‌ی کشدار بکشید، فک‌تان را به چپ و راست تکان دهید یا مثلا آهنگی را که بلد هستید پیش خودتان زمزمه کنید. 

همچنین سعی کنید ظرفیت و حجم تنفسی‌ خود را بالا ببرید. باید تمام هوایی را که به داخل ریه‌ها فرو می‌دهید، در هنگام بازدم کاملا از ریه‌ها خارج کنید. سپس یک نفس عمیق بکشید و قبل از بازدم ۱۵ ثانیه نفس‌تان را نگه دارید. دیگر اینکه روی گام صدای خود کار کنید. برای تمرین، صدایی مثل صدای “آ” ، “ای” “او”را ابتدا با گام معمولی به شکل آواز بخوانید و به تدریج گام صدایتان را پایین بیاورید و اغراق وار دهانتان را باز و بسته کنیم . 

من در کلاس ها و کارگاه هایم بارها و بارها به دوستان شرکت کننده گفته ام که یک لیست از داستان های خود تهیه کنند . داستان به شدت درجذاب صحبت کردن نقش دارد . داستان ها به شدت در جلب توجه مخاطبین نقش دارد و در ذهن مخاطبین باقی می مانند . حتماً از داستان های شخصی خود فراخور موضوع چندنمونه قبل از صحبت آماده داشته باشید. استفاده از طنز به جا و مناسب جمع مخاطبین هم می تواند بسیار در جذاب بودن صحبت نقش داشته باشد . 

.

تا جای ممکن به افرادی که بیان خوبی دارند و لحن صحبت کردن آنها را دوست دارید توجه کنید. (این افراد می‌توانند سخنران، گوینده، بازیگر، مجری و … باشند) به نوع صحبت کردن آنها توجه کنید و ببینید که چه زمانی لحن شان را تغییر می دهند . ویدئوهای سخنرانی که جذاب صحبت می کنند را ببینید و به ویژگی خاص آنها توجه کنید.

 

 

ممنون خانم قهرمانی. بسیار عالی. وقتی کسی موضوع سخنرانی یا صحبتشو دوست داشته باشه، نیروی اشتیاق باعث میشه عالی حرف بزنه و مطلب رو به بهترین شکل به مخاطب انتقال بده. بدون نیاز به هیچ تکنیکی. موافقید؟
اما متاسفانه اغلب موضوعات صحبت رو دوست نداریم پس باید از تکنیک های شما استفاده کنیم

سلام خدمت شما . در مراحل تعیین موضوع سخنرانی یکی از موضوعاتی که برای انتخاب عالی است موضوعات مورد علاقه است چون بسیار حس و شورو هیجان و علاقه ما به مخاطب منتقل می شود.

سلام خانم قهرمانی من هنگام صحبت کردن خیلی تپق میزنم راهکاری در این زمینه دارید؟

سلام به تو دوست عزیز و نازنینم
به شما تبریک می گم که در پی ارتقاء مهارتهایت از جمله فن بیان هستی
از سوال خوبت متشکرم
در رابطه با تپق زدن ، اگر شما زمانی که در مقابل جمعی ایستادی و صحبت می کنی طبیعی است و پیش می آید چون در این زمان شما استرس دارید ولی باید به مرور بسیار کم و کم شود . اگر هم که در شرایط عادی و بدون استرس شما باز هم تپق می زنی در این صورت به تمرین بیشتری نیاز داری ..اما چه تمرینی ..
یک : شما باید زیاد صحبت کنی و در موقعیت های مختلف ….صدای خودت را زیاد ضبط کن و بسنج که در یک فایل ۳ دقیقه ای چند تا تپق می زنی و …رفته رفته باید این تپق ها با تمرین کمتر و کمترشود. تمرین دیگر هم تند گویی هست یک وسیله یا موضوع انتخاب می کنی و به سرعت بالا شروع می کنی راجع به ان ۳ دقیقه صحبت می کنی این تمرین فوق العاده به تو کمک می کنه . سعی کن مدت زمان را بیشتر وبیشتر کنی .

بیان خوب و توانایی ارتباط برقرار کردن با دیگران از موارد مهم در رسیدن به موفقیت است. هنر گفتگو مهارتی است که باید فرا گرفت و از آن استفاده کرد

سلام خانم قهرمانی
برای بالا بردن دایره لغات از چه کتاب‌هایی شروع کنیم

درود بر شما برای بالا بردن دایره لغات کتاب خاصی وجود ندارد اما مطالعه بسیار به افزایش دایره لغات تون کمک می کند. تمرین دیگر این است که معادل هر کلمه سعی کنید ۲۰ کلمه بیابید . به ذهن بسپارید. مقاله زیر به شما کمک می کند در این زمینه

https://sokhanesabz.com/%da%af%d8%b3%d8%aa%d8%b1%d8%b4-%d8%af%d8%a7%d9%8a%d8%b1%d9%87-%d9%84%d8%ba%d8%a7%d8%aa/

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

چگونه جذاب سخنرانی کنیم

چیزی خاص را وارد کنید:

آیا حساب کاربری ندارید؟


دوره رایگان فن بیان، سخنرانی، افزایش عزت نفس

آموزش غیرحضوری افزایش اعتماد به نفس و رفع خجولی 


آموزش غیرحضوری افزایش عزت نفس 


آموزش غیر حضوری فن بیان و سخنرانی

 آموزش حضوری فن بیان، سخنرانی و افزایش عزت نفس 

تست سنجش عزت نفس

تست ثروت

چیزی خاص را وارد کنید:

آیا حساب کاربری ندارید؟



صبر کنید…

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

چطور جذاب صحبت کنیم ؟ در مقاله یعنی چرا خسته کننده صحبت می‌کنیم؟ به این موضوع پرداختیم که دلیل این موضوع چیست و البته ممکن است که خود ما نیز جزو این دسته از افراد باشیم که خسته کننده صحبت می‌کنیم و برای این که فن بیان خوبی داشته باشیم و جذاب  صحبت کنیم باید نکاتی را رعایت کنیم که در این مقاله به آن اشاره خواهیم کرد.

باید توجه کرد که جذاب صحبت کردن لزوماً مربوط به موضوع سخنرانی نیست و در هر حیطه‌ای می‌توان از آن بهره برد حتی در گفت و گوهای روزمره. و مثلاً هیچ کسی دوست ندارد که هنگام صحبت کردن خود چنین تصویری را تجربه کند:چگونه جذاب سخنرانی کنیم

 

 

همه ما دوست داریم که جذاب صحبت کنیم تا مخاطبان را در صحبت‌هایمان میخکوب کنیم. و در این مقاله دقیقاً در مورد این موضوع صحبت می کنیم که چطور جذاب صحبت کنیم تا نظر کسانی که برایشان صحبت می کنیم را جلب کنیم.

 

اولین گام برای جذاب صحبت کردن، این است که خسته کننده صحبت نکنیم! یعنی نکات ممنوعه در سخنرانی و گفت و گوهای روزمره را کاملاً رعایت کنیم. پس حتماً مقاله چرا خسته کننده صحبت می‌کنیم؟ را مطالعه کنید

 

 

اگر دوست دارید بدانید چطور جذاب صحبت کنید باید بگویم که گام اول این است که فن بیان و سخنوری خوبی داشته باشیم برای همین پیشنهاد می‌کنم که حتم در دوره رایگان ما شرکت کنید. برای این کار کافیست که روی لینک زیر کلیک کنید

 

دوره غیر حضوری و رایگان سخنرانی و فن بیان را از دست ندهید

و بعد به سراغ موارد زیر بیایید:

حتی اگر بهترین حرف‌های دنیا را هم داشته باشید مطمئن باشید که با زیاد صحبت کردن ارزش آن را کم خواهید کرد. اصل کمیابی در متقاعدسازی بیان می‌کند که ما انسان ها به سمت چیزهایی که کمیاب و در دسترس نیستند، گرایش داریم و دوست داریم آنها را داشته باشیم، اگر می‌خواهید صحبت شما مورد توجه دیگران قرار بگیرد تا حد ممکن کوتاه صحبت کنید. اگر سخنرانی می‌کنید اجازه ندهید تحت هیچ شرایطی بیش از 60 دقیقه پشت سر هم سخنرانی کنید. فراموش نکنید اگر شمش‌های طلا مانند شن‌های ساحل روی زمین ریخته بودند، هیچ کسی به آنها توجهی نمی‌کرد.

برای این که بتوانید تمرین کنید تا کوتاه صحبت کنید،باید چند گفت و گو از خودتان با فرد دیگری را ضبط کنید و متن آن را بنویسید و یک بار دقیق به آن نگاه کنید و ببینید که کدام قسمت‌ها را می‌توان حذف کرد.

و سعی کنید مجدداً آن را اجرا کنید و اینقدر این کار را انجام دهید که مطمئن شوید هیچ قسمتی قابل حذف نیست.

پس از چهار یا 5 بار تمرین کردن در این حیطه، کم کم به صورت ناخودآگاه خلاصه‌تر صحبت خواهید کرد.

 

چگونه سخنرانی جذاب ارائه کنیم؟

 

بعضی‌ها هنگام صحبت کردن، مرتکب این اشتباه نا بخشودنی می‌شوند که فقط درباره موضوعات مورد علاقه خودشان حرف می‌زنند. به نظر شما نباید گوینده به این نکته توجه کند که چه چیزی شنونده را سرگرم می‌کند، نه خودش را!؟ باید سعی کنید به خواسته‌های مخاطبان توجه کنید. هنگام آماده شدن برای صحبت، در مورد شنوندگان مطالعه کنید و به خواسته‌ها و آرزوهای آنها توجه کنید و در مورد آنها صحبت کنید. همیشه افراد دوست دارند که در مورد مسائل، مشکلات،‌ راه‌حل ها و موضوعات مربوط به خودشان صحبت شود. اگر دوست دارید صحبت‌های شما مورد استقبال دیگران باشد تا حد ممکن از دیگران صحبت کنید و تا حد ممکن کم در مورد خودتان صحبت کنید.

 

آقای TJ Walker در ششمین باشگاه سخنرانی و فن بیان برج میلاد به این موضوع پرداختند که تحت هیچ شرایطی در یک صحبت یا سخنرانی بیشتر از 4 موضوع را مطرح نکنید این اشتباه تقریباً‌ همه گیر را تکرار نکنید که در نطقی کوتاه مطالب زیادی را عنوان کنید. موضوعی را که انتخاب کرده‌اید فقط از یکی دو زاویه در نظر بگیرید و به طور کامل توضیح دهید. اگر چند بار صحبت خود را از قبل تمرین کنید مطمئناً خواهید دید که حجم مطالب زیاد شما را در ارائه اذیت می‌کند و البته مخاطبان را واقعاً ناراحت و خسته خواهد کرد.

 

در مقاله افراد خوش بیان چگونه صحبت می‌کنند؟ به صورت کامل در مورد این موضوع صحبت کردیم که چطور باید در صحبتمان از داستان استفاده کنیم و چطور داستان‌های خوبی پیدا کنیم و در صحبت خود از آنها بهره ببریم. داستان‌ها فوق‌العاده هستند و اگر بتوانیم خوب آنها را بیان کنیم می‌توانیم مطمئن باشیم که مخاطبان از شنیدن داستان لذت خواهند برد.

 

اگر شک دارید که داستانی که در ذهنتان است به اندازه کافی جذاب است یا نه، می‌توانید به این پیشنهاد توجه کنید که اگر اینقدر جذاب بوده که در مدتی طولانی در ذهن شما باقی مانده است، پس احتمالاً به اندازه کافی جذاب است…

حتماً از داستان‌ها و اتفاق‌هایی که برای خودتان پیش آمده فهرستی تهیه کنید و حتماً آنها را چنیدن مرتبه تمرین کنید و در مرتبه آخر صدای خود را ضبط کنید و ببینید که آیا به نظر خودتان به اندازه کافی جذاب داستان تعریف می‌کنید؟

 

روش دیگری که باعث می‌شود که خوب و جذاب صحبت کنیم داشتن حرکات مناسب است. فرقی نمی‌کند که شما در حال سخنرانی و صحبت در جمع باشید و یا در حال گفت و گو با دوستانتان در یک جمع دوستانه و یا حتی تعریف یک خاطره برای همسرتان! شما باید حرکات خوبی داشته باشید. مثلاً در یک سخنرانی شاید لازم باشد لحظاتی از روی سن پایین بیایید و در بین مخاطبان حرکت کنید:

 

 

و یا در زمان تعریف یک داستان می‌توان از حرکات دست و بدن بیشتر استفاده کرد.

 

چگونه جذاب سخنرانی کنیم

حتی با رعایت کردن تمام نکات بالا، نمی‌توان مطمئن بود که مخاطبان 100 درصد به ما گوش خواهند کرد.

در حقیقت اگر شما لحن و بیان خوبی نداشته باشید می‌توانید مطمئن باشید که مخاطبان به زودی خسته خواهند شد.

در مجموعه مقالات مربوط به بحث فن بیان  راجع به تمرینات فن بیان به صورت مفصل صحبت کردیم و شاید لازم باشد به فیلم آموزشی چگونه تمرینات فن بیان را انجام دهیم؟ توجه ویژه‌ای داشته باشید.

به عنوان اولین تمرین فن بیان سعی کنید تا حد ممکن به افرادی که بیان خوبی دارند و لحن صحبت کردن آنها را دوست دارید توجه کنید. (این افراد می‌توانند سخنران، گوینده، بازیگر، مجری و … باشند)

به نوع صحبت کردن آنها توجه کنید و ببینید که چه زمانی لحن آنها تغییر می‌کند و چطور دهان آنها باز و بسته می‌شود.

 

و این هم تمرینات فن بیان برای شما:

تمرینات فن بیان

پنج تمرین عالی به همراه فیلم

 

این محصول رایگان تقدیم به شمایی که این مقاله را مطالعه کردید. می‌توانید برای هرکسی که دوستش دارید، لینک این محصول را ارسال کنید…

👇👇👇👇

 

بخشی از معرفی فیلم این دوره 100 درصد رایگان را در ویدئوی زیر با هم ببینیم!

👇👇👇

طراحی عکس‌ها: کیمیا صحرایی

بر اساس رای 517 نفر از بازدیدکنندگان

83 امتیاز از 100

دنبال کننده

دنبال شونده

ماجرا

پیام بهرام پور

امیدوارم یه روزی در مدارس کشورمون، مهارت های زندگی آموزش بدن در مورد من: ✅دانشجوی علوم اعصاب کاربردی دانشگاه KCL لندن ✅موسس هلدینگ آموزشی بیشتر از یک نفر (1+) ✅نگارش بیش از 10 کتاب ✅مشاور سخنرانی برخی از غول‌های اقتصادی و نمایندگان مجلس ✅کارشناس50 برنامه تلویزیونی توضیحات بیشتر روی اسمم کلیک کن

امیدوارم یه روزی در مدارس کشورمون، مهارت های زندگی آموزش بدن در مورد من: ✅دانشجوی علوم اعصاب کاربردی دانشگاه KCL لندن ✅موسس هلدینگ آموزشی بیشتر از یک نفر (1+) ✅نگارش بیش از 10 کتاب ✅مشاور سخنرانی برخی از غول‌های اقتصادی و نمایندگان مجلس ✅کارشناس50 برنامه تلویزیونی توضیحات بیشتر روی اسمم کلیک کن

با زدن دکمه اینتر نظر شما ثبت می شود

با زدن دکمه اینتر نظر شما ثبت می شود

گفت و گوهای سرنوشت ساز راهنمای ارتباط موثر با افراد| فیلم سمینار

دوره کنترلِ کنترل (مدیریت خشم و عصبانیت خود و دیگران)

طرز فکر | طرز فکر موفقیت در هر کاری

ایجاد تغییر و عادت های سازنده در زندگی-فیلم سمینار

استفاده از سایت مشروط بر قبول توافقنامه کاربری و حفظ حریم شخصی می باشد. تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مجموعه بیشتر از یک نفر است.

پرداخت کارت به کارت

پرداخت از خارج ایران

گارانتی بازگشت وجه

تسهیل در خرید

راهنمای سایت

درخواست همکاری

دوره رایگان فن بیان

دعوت از اساتید سخنرانی

نیلوفر مرداب

خرید کتاب

تماس با ما-درباره ما


پنج تمرین عالی به همراه فیلمDownloads-icon

از آنجا که ما انسان ها در اجتماع زندگی می کنیم و مدام با یکدیگر در ارتباط هستیم، باید بتوانیم

خوب و مناسب صحبت کنیم و به مهارت های ارتباطی مسلط باشیم.

فن بیان جزء مهارت های ارتباطی و هوش کلامی است. ما باید بتوانیم در موقعیت های مختلف صدا

و بیان استانداردی داشته باشیم و مهم تر از آن خودمان باشیم.چگونه جذاب سخنرانی کنیم

فن بیان یعنی استفاده درست از هوش کلامی در زمان و مکان صحیح. فن بیان یعنی در هر

موقعیتی بتوانیم خوب صحبت کنیم و روی دیگران تأثیر مثبت بگذاریم و با بیانمان دیگران را

تحت تأثیر مثبت قرار دهیم.

حتماً تا به حال افرادی را دیده ای که در جمع ها و مهمانی ها به قدری جذاب صحبت می کنند که

هیچ کس از شنیدن حرف هایشان خسته نمی شود، حتی اگر طولانی صحبت کنند.

زمانی که شروع به صحبت می کنند، توجه همگان را به خود جلب می کنند و همه افراد حاضر در

آنجا ساکت می شوند و به دقت به آن ها گوش می دهند.

شاید تو هم دوست داری مثل این اشخاص بتوانی در جمع ها طوری جذاب صحبت کنی که توجه

همه را به سمت خودت جلب کنی.

نگران نباش تکنیک هایی را در این مقاله آماده کردم که با استفاده از آن ها می توانی هم صدای

زیبا و تأثیرگذاری پیدا کنی و هم خوب و مناسب صحبت کنی.

خوب صحبت کردن به معنی واضح صحبت کردن است.

ما باید در جمع علاوه بر جذاب صحبت کردن، طوری صحبت کنیم که دیگران به خوبی متوجه حرف

هایمان شوند و پیام و منظور ما را به درستی درک کنند.

با استفاده از روش هایی که در ادامه گفته می شود می توانید برای هر جمعی خوب و جذاب

حرف بزنید.

برای اینکه دیگران متوجه صحبت هایتان شوند، باید هنگام حرف زدن دهانتان به صورت کامل باز

و بسته شود تا کلمات درست و واضح ادا شود.

باید با سرعت مناسب، شمرده و واضح صحبت کنید طوری که شنونده قادر باشد تمام کلمات را

بشنود.

چگونه جذاب سخنرانی کنیم

گاهی اوقات افراد وقتی نگران هستند یا دچار استرس می شوند یا در مورد آنچه می گویند تردید

دارند، سریع و تند تند صحبت می کنند. در این مواقع احتمال اینکه شنونده متوجه حرف ها،

خواسته یا منظور ما شود به شدت کاهش می یابد.

شمرده صحبت کردن نه تنها فهم شنونده را به دنبال دارد، بلکه باعث می شود مطمئن و آرام به

نظر برسید. البته خیلی آهسته (کند) صحبت کردن هم پسندیده نیست و حوصله مخاطب را سر می

برد.

نه خیلی تند و نه خیلی کند حرف بزنید. برای اینکه به سرعت مناسبی در صحبت کردن برسید می

توانید از یکی از این سه تمرین استفاده کنید :

            • فرض کنید شماره تلفنی را برای کسی می خوانید، فردی که گوشش با شماست باید

               بتواند آن را یادداشت کند.

            • رشته بلندی از اعداد را بخوانید و حین انجام این کار آن ها را در هوا یادداشت کنید.

               این تکنیک برای رسیدن به ضرب آهنگی عالی است.

            • کتاب های کودکان را بخوانید. اگر احساس می کنید که سرعت حرف زدنتان چندان در

              اختیارتان نیست و کلمات را به وضوح ادا نمی کنید، کتابهای کودکان را با صدای بلند

              بخوانید. فضای این کتاب ها صفحه بندی، تصاویر و داستانشان ما را وادار می کنند،

              شمرده تر و دقیق تر و شفاف تر صحبت کنیم.

بعضی از افراد به قدری آهسته صحبت می کنند که دیگران متوجه حرف هایشان نمی شوند. اگر

شما هم این عادت را دارید، حتماً آن را ترک کنید.

کسانی که آهسته صحبت می کنند، جدی گرفته نمی شوند و به نظر می رسد به اندازه کافی اعتماد

به نفس ندارند.

معمولاً افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند یا در خانواده ای بزرگ شدند که همه آهسته

صحبت می کردند، دچار این مشکل می شوند.

خیلی وقت پیش زنگ زدم مطب دکتر که وقت بگیرم، منشی به زور صدایش از پشت تلفن شنیده

می شد و اصلاً مشخص نبود که چی میگه و همش مجبور بودم از پشت تلفن بگم : جان؟ بله؟ این

کار برای طرف مقابل خیلی آزاردهنده است.

مخصوصاً اگر جایی برای استخدام تشریف می برید به هیچ عنوان آهسته صحبت نکنید، چون

نشان دهنده اعتماد به نفس پایینه و با وجود مهارت های بالایی که دارید ممکن است نادیده

گرفته شوید.

شعر خوانی یکی از تمرین هایی است که به بلند و رسا شدن صدا و همین طور به بهبود لحن بیان

کمک می کند.

حتماً این تمرین را به صورت روزانه به مدت 15 الی 20 دقیقه انجام دهید. با انجام این تمرین

بعد از مدتی صدای محکم، رسا و لحن بیان مناسبی پیدا می کنید.

یک شعر که دوست دارید و مصراع های جالبی دارد را انتخاب کنید (برای پرقدرت و ورزیده

شدن صدا من شاهنامه را پیشنهاد می کنم) و با صدای بلند بخوانید.

البته اونقدر بلند نخونید که همسایه ها بریزن دم خونتون! تمرین شعرخوانی علاوه بر اینکه به

بلندی صدا کمک می کند باعث زیبا شدن صدا و بهبود لحن بیانتان می شود.

محکم و با اقتدار و با اعتماد به نفس صحبت کنید.

اگر بهترین بیان را هم داشته باشید، زمانی که اعتماد به نفستان پایین است یا خودتان را قبول

ندارید، نمی توانید در جمع های مختلف به راحتی حضور پیدا کنید و خوب و مناسب صحبت کنید یا

گفتگوهای مؤثری را با افراد مختلف شکل دهید.

از آن گذشته به گفته برایان تریسی اگر شما به خودتان اعتماد نکنید، دیگران هم به شما اعتماد

نمی کنند.

اگر شما به خودتان اطمینان نداشته باشید، چه طور انتظار دارید که دیگران به شما اطمینان کنند

و حرف هایتان را باور و قبول کنند؟

زمانی که خودتان از حرف هایی که می زنید مطمئن باشید و حالت اطمینان به خود بگیرید، دیگران

هم به شما اعتماد می کنند و می توانید نفوذ کلام داشته باشید و بر دیگران تأثیر بگذارید.

با اشتیاق و با اعتماد به نفس حرف بزنید تا دیگران جذب صحبت هایتان شوند. باید خودتان چیزی

را که می گویید باور داشته باشید تا دیگران هم آن را باور کنند.

وقتی با اشتیاق صحبت می کنید، صدایتان قابل باورتر و متقاعد کننده تر به نظر می رسد و مردم

تفاوت را حس می کنند. این یکی از راه های تقویت قدرت بیان است.

داشتن زبان بدن مناسب حین صحبت کردن، تأثیر گفته هایمان را در مخاطب چند برابر می کند.

زیرا طبق تحقیقات آلبرت محرابیان در مکالمات و ارتباطات زبان بدن 55% روی مخاطب تأثیر می

گذارد و بیشتر پیام ما از طریق زبان بدن ما به مخاطب ارسال می شود.

زبان بدن مناسب به معنی تکان دادن بیش از اندازه سر و دست ها نیست، بلکه به این معنی

است که از بیشتر اجزای بدن به منظور انتقال و فهم درست مطلب و پیاممان به مخاطب به طور

صحیح کمک بگیریم.

هنگامی که با اشخاص در حال گفتگو هستید حتماً با آن ها ارتباط چشمی برقرار کنید، لبخند بزنید،

کمی به سمت آن ها خم شوید و زمانی که با شما حرف می زنند، به دقت به حرف هایشان گوش

دهید و سرتان را به نشانه تأیید صحبت هایشان تکان دهید.

با این کار به طرف مقابل می فهمانید که “تو برای من مهم هستی و دوست دارم به حرف هایت

گوش کنم“.

شاید تعجب کنید اما یکی از تکنیک های گوینده خوب بودن، خوب گوش دادن است. زیرا اگر به

دقت گوش نکنیم، نمی توانیم پاسخ مناسبی دهیم.

گوینده ماهر شنونده ماهر است.

زمانی که شخصی با شما حرف می زند باید به دقت و با تمام وجود به صحبت هایش گوش دهید.

حتماً ارتباط چشمی تان را با شخص گوینده حفظ کنید و اجازه ندهید هیچ چیزی باعث حواس پرتی

شما شود.

وقتی کسی با شما صحبت می کند هرگز به این فکر نکنید که قرار است بعد از تمام شدن حرف

های آن شخص چه بگویید؟ و به چیزهایی که قرار است بگویید یا داستانی که می خواهید

تعریف کنید فکر نکنید!

به جای آن به صحبت های گوینده توجه و تمرکز کنید و تمام حواستان را به او بدهید.

هرگز حرف طرف مقابل را قطع نکن. حتی اگر موارد مشابهی داشتی که میخواهی آن ها را بیان

کنی!

شاید برای تو هم این مورد پیش آمده. وقتی که در حال صحبت کردن هستی هنوز حرفت تمام

نشده، طرف مقابلت سریع می خواهد نظرش را ابراز کند وسط حرف هایت می پرد و می گوید :

“منم همین طور”.

جمله دوم را می گویی و دوباره می گوید : “چه جالب! منم همین طور” و جمله سوم را می گویی

و دوباره می گوید : “منم همین طور” و ….

و همین طور گفتن ها و تعریف داستان ها ادامه پیدا می کند.

اگر در چنین موقعیتی قرار بگیری، سر رشته کلام از دستت خارج می شود و یادت می رود که چه

می خواستی بگویی و حتماً در دلت می گویی : “منم همین طور و کوفت”.

به همین خاطر است که در ارتباطات تأکید می شود اگر هم نکته مشترکی با شخصی که در حال

صحبت کردن است داری بهتر است بگذاری حرف هایش تمام شود و بعد نکات مشابه خودت را

بازگو کنی.

یکی از ابزارهای برقراری ارتباط درست همین “خوب گوش دادن” است. خوب گوش دادن

از سوء تفاهم ها و اختلافات نیز جلوگیری می کند و سبب درک بهتر افراد از یکدیگر می شود.

چون زمانی که نتوانیم خوب گوش دهیم و درک درستی از گفته های شخص مقابل نداشته باشیم،

ناچار مجبور به ذهن خوانی می شویم یا پیش خودمان از گفته هایش برداشت نادرستی می کنیم.

اهمیت خوب گوش دادن به قدری است که من فکر می کنم باید در یک مقاله جداگانه به آن

پرداخت.

یکی از راه های بهبود مهارت های گفتاری و فن بیان و دلنشین صحبت کردن، حذف تکیه کلام و إ

گفتن از صحبت هایمان است.

منظور از تکیه کلام، کلمه یا اصطلاحاتی است که ما در زمان صحبت کردن بیش از اندازه معمول آن

ها را به کار می بریم.

تکیه کلام و إإإ یا اومممم گفتن باعث آزار گوش شنونده می شود و از جذابیت سخن ما می کاهد.

علاوه بر آن ممکن است دیگران بابت تکیه کلام هایمان ما را دست بیاندازند یا مسخره مان کنند.

گرچه این کار به لحاظ اخلاقی ناپسند است، اما متأسفانه هستند کسانی که تکیه کلام های افراد را

تقلید و آن ها را مسخره می کنند.

اگر نمی دانید تکیه کلامتان چیست؟ می توانید در مورد یک داستان یا خاطره یا هر موضوعی به

صورت طولانی صحبت کنید و صدایتان را ضبط کنید یا از دوستان یا خانواده خود بخواهید تکیه

کلام هایتان را به شما بگویند.

بعضی ها هنگام صحبت کردن مرتب إ می گویند که این می تواند نشانه استرس، عدم اعتماد به

نفس یا از روی عادت باشد.

روش هایی برای حذف تکیه کلام و إ گفتن وجود دارد، اما بهترین و مؤثرترین روش، تمرین کش

است. تمرین کش به این صورت است که وقتی در حال مکالمه یا گفتگو هستیم، به صحبت

هایمان دقت کنیم و هر زمان که تکیه کلام  یا إ گفتیم سریع کش را بکشیم و رها کنیم.

دردی که کش روی دست ما می گذارد، باعث می شود آن تکیه کلام یا إ گفتن از ذهنمان بپرد. در

واقع با این کار ذهنمان را تنبیه می کنیم و به این ترتیب هر زمان ذهنمان به این کلمات می رسد

می داند که نباید آن ها را به زبان بیاورد.

درست مثل فراری دادن افکار منفی از ذهن که با این روش انجام می شود، برای فراری دادن

تکیه کلام و إ گفتن هم میتوانیم از این روش استفاده کنیم.

این تمرین را می توانیم هنگام تمرین روبروی آینه یا زمانی که در حال مکالمه با خانواده یا

دوستان هستیم انجام دهیم.

و نکته آخر اینکه وقتی برای جمعی در حال صحبت کردن هستیم، اگر حرفی یا نکته ای که قرار بود

بیان کنیم را فراموش کردیم بهترین کار این است که به جای إإإإ یا اومممم گفتن سکوت کنیم و

دوباره ادامه دهیم.

سکوت وقار می آورد. از طرفی با سکوت کردن دیگران هم متوجه نمی شوند که ما کلمه یا نکته ای

را فراموش کردیم.

حق هر کسی است که بتواند خوب صحبت کند، در مواقع لازم از حق خود دفاع کند، احساساتش را

بروز دهد و بدون نگرانی نظرات، ایده ها و خواسته هایش را مطرح کند.

بتواند دیگران را متقاعد کند، نفوذ کلام داشته باشد و افراد را تحت تأثیر قرار دهد.

با استفاده از تکنیک های زیبا شدن صدا و خوب صحبت کردن در جمع ها بدرخشید.

بهتر دیده شدن و بهتر شنیده شدن حق توست. کمکت می کنم تا در دنیای پر رقابت امروزی حرفی برای گفتن داشته باشی و بتوانی بهترین بیان را پیدا کنی، طوری که در هر جمعی همه مجذوب صحبت هایت شوند.        

  منیره میرزاده مهندس it ومدرس فن بیان و مهارت های ارتباطی

هنر گفتگو و مهارت خوب صحبت کردن یکی از مهمترین مهارتهای ارتباطی جهت پیشرفت و رشد در جهت موفقیت است

دقیقا همینطوره دوست عزیز انشالله موفق باشید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نام *

ایمیل *

وبسایت

دیدگاه

خوب و با اعتماد به نفس حرف زدن آرزوی هر کسی است که دوست دارد مردم به حرف‌هایش گوش کرده و او را جدی بگیرند. اصلا یکی از کلیدهای موفقیت خیلی‌ها همین فن بیان است. برخی افراد با همین فن بیان به راحتی به اهدافشان می‌رسند.

البته منظور از خوب صحبت کردن این نیست که دروغ بگویید یا کلمات را طوری بپیچانید که فرد مقابل را به اشتباه بیندازید. داشتن فن بیان با زرنگی کردن فرق دارد. شما می‌توانید هم فرد خوبی باشید هم خوب صحبت کنید. اما تعریف فن بیان چیست؟

فن بیان یعنی توانایی صحبت کردن. به همین سادگی. توانایی شما در حرف زدن هر چقدر بیشتر باشد یعنی فن بیان شما قوی‌تر است. برای داشتن فن بیان باید بتوانید خوب و با اعتماد به نفس حرف بزنید و البته واضح صحبت کنید. نکات زیر به شما در داشتن فن بیان کمک می‌کند. آن‌ها را مطالعه و تمرین کنید و مطمئن باشید تمرین شرط اساسی یادگیری و موفقیت در هر کاری است.

یک کتاب خوب در زمینه فن بیان کتاب جعبه ابزار سخنرانی از محمدپیام بهرام پور است. اما قبل از اینکه سراغ مطالعه کتاب بروید بیایید با هم چند نکته ساده درباره فن بیان را با هم مرور کنیم. ابتدا بیایید واضح صحبت کنیم!

وقتی کلمات را واضح ادا کنید مردم بهتر صدای شما را می‌شنوند. برای تمرین می‌توانید صدای خود را ضبط کرده یا از یک دوست کمک بگیرید تا حروف را واضح‌تر ادا کنید. چیزهایی که می‌تواند به شما کمک کند شامل موارد زیر است:چگونه جذاب سخنرانی کنیم

– شمرده صحبت کردن
– پایین آوردن تن صدا
– گوش دادن و تقلید از بازیگران یا صداپیشگانی که تن صدا و لهجه آن‌ها به شما شبیه است.

در طول صحبت با یک تن خاص حرف نزنید. این کار باعث می‌شود این حس در مخاطبان به وجود بیاید که اعتماد به نفس ندارید. به جز این با یک تن صحبت کردن شنونده را بعد از مدت کوتاهی خسته می‌کند.

از مِن مِن کردن و تپق زدن پرهیز کنید. مردم از اینکه نتوانند منظور کسی که مِن مِن می‌کند را درست متوجه شودند، خجالت‌زده می‌شوند. به همین دلیل بعد از مدتی بهانه‌ای برای فرار از گوش کردن به حرف‌ها پیدا می‌کنند. اگر مِن مِن شما به دلیل شرم است، سعی کنید ریشه آن را یافته و آن را حل کنید.

سعی کنید خشونت و بلندی صدای خود را کشف کرده و آن‌ها را برطرف کنید. بلندی صدا باعث می‌شود شنونده حالت تدافعی به خود بگیرد. خشونت نیز باعث می‌شود مخاطب احساس راحتی با گوینده نکند.

برای اینکه خوب صحبت کنید به جملات خود ساختار بدهید. سعی کنید از اصطلاحات کمتر استفاده کنید. برای شنونده هضم یک جمله مطابق با دستور زبان راحت‌تر است.

با اعتماد و اطمینان صحبت کنید نه با خشونت. ترجیحات، منافع و نیازهای خود را واضح و محکم بیان کنید. مراقب باشید که در بیان خواسته‌های خود خواسته‌های دیگران را نیز در نظر داشته باشید. به طوری که خودخواه به نظر نرسید.

موقع صحبت کردن ممکن است حس هیجان، اشتیاق، عصبانیت یا حتی ترس داشته باشید. اما این احساسات نباید باعث شود که از حد خود خارج شده و مثلا توهین کنید. با حوصله به چیزهایی که برای شما مهم است پاسخ دهید.

به دیگران اجازه دهید ابتدا توضیحاتشان کاملا تمام شود سپس شروع به صحبت کنید. یک مکالمه خوب مانند یک گروه موسیقی است. هر کس سهم خودش را دارد و نوبت همه باید رعایت شود.

موقعی که کسی صحبت می‌کند اصلا و به هیچ‌وجه به حرف‌هایی که قرار است بزنید فکر نکنید. با این کار به دیگران می‌گویید که نظرشان اصلا مهم نیست و این کار به احساسات آن‌ها آسیب می‌زند. به دیگران علاقه نشان دهید تا وقتی نوبت شما شد، توجه‌ها به شما جلب شود.

بعد از واضح حرف زدن نوبت خوب حرف زدن است. قبل از آن این ویدئوی TED را ببینید:

برای اینکه دیگران صدای شما را بشنوند باید به اندازه کافی بلند حرف بزنید. نه زیاد داد بزنید نه آنقدر آرام که بعضی از مخاطبان شما صدای شما را نشنوند. اگر با صدای آرام حرف بزنید خود را به گونه‌ای نشان می‌دهید که کم رو هستید و اعتماد به نفس ندارید.

از طرف دیگر سعی کنید داد نزنید. داد زدن نشانه این است که دوست دارید شنیده شوید. بگذارید کلمات توجه مردم را به جلب کنند نه صدای شما. صدای شما فقط باید در رساندن کلمات به گوش مخاطب کاربرد داشته باشند.

تا می‌توانید مطالعه کنید. از مطالب آنلاین مثل مجلات اینترنتی گرفته تا شاهکارهای ادبیات مثل کتاب آنا کارنینا.

هرچه بیشتر بخوانید، دانش شما بیشتر شده و دایره لغات شما افزایش میابد. بدون اینکه بدانید عبارات بیشتری یاد می‌گیرید و بعد از مدتی متوجه می‌شوید که دارید از همین عبارات در جملات خود استفاده می‌کنید.

البته قرار نیست در حرف‌های هر روز خود کلی کلمه جدید به کار ببرید. برای اینکه باهوش به نظر برسید چند کلمه جدید و پرمعنا کافیست.

اگر دوست دارید خوب صحبت کنید نباید بیش از حد از اصطلاحات عامیانه و کوچه بازاری استفاده کنید. البته اگر شنوندگان شما جوانان هستند می‌توانید گه گاه از این اصطلاحات استفاده کنید. این کار کمک می‌کند از لحن رسمی و خشک کلام شما کاسته شود.

در نگاه اول شاید توقف کردن در صحبت نشانه ضعف باشد. اما اگر کمی فکر کنید می‌بینید که اصلا چنین نیست. توقف کردن در صحبت برای جمع کردن افکار و ایده‌ها بسیار روش خوبی است. چیزی که توصیه نمی‌شود این است که وراجی کنید یا چیزی بگویید که بلافاصله پشیمان شوید.

لازم نیست نگران این باشید که موقع توقف از صداهای “آمممممم….” یا “اِاِاِاِ……..” استفاده می‌کنید. فقط سعی کنید زیادی این کار را تکرار نکنید. فراموش نکنید حتی رئیس جمهورها هم ممکن است از این صداها استفاده کنند.

ژست گرفتن یک روش خوب برای کمک به رساندن پیام است. با ژست گرفتن می‌توانید احساسات خود را بیان کرده و روی کلمات تاکید کنید. دقت کنید که نباید دست خود را زیادی حرکت دهید به گونه‌ای که عصبی و نگران به نظر بیایید. تکان دادن زیادی دست‌ها نشان از این دارد که فکر می‌کنید کلمات شما برای بیان مطالبتان کافی نیستند.

یکی از بخش‌های مهم خوب صحبت کردن رعایت اختصار است. فن بیان به این معنی نیست که هرچه می‌دانید را در اختیار شنونده قرار دهید. شاید تصور کنید که باید برای فهماندن حرفتان مثال‌های بیشتری بزنید، در صورتی که یکی دو مثال کافیست. فراموش نکنید که همیشه از وراجی و تکرار دوری کنید تا شنونده دچار خستگی نشود.

اگر برای یک سخنرانی آماده می‌شوید، حرف‌های خود را روی کاغذ نوشته و باصدای بلند بخوانید. با این کار می‌توانید بفهمید کجاها دچار زیاده گویی شده‌اید.

ممکن است فکر کنید که یکبار بیان کردن نکات اصلی حرف‌هایتان کافی است. اما باید گفت اشتباه می‌کنید. چه بخواهید برای یک جمعیت سخنرانی کنید چه در حال بحث با یک دوست باشید، بهتر است که در پایان صحبت خود نکات اصلی بحث خود را برای واضح‌تر شدن پیامتان دوباره تکرار کنید.

در صحبت خود از اعداد و ارقام و مثال‌های واقعی استفاده کنید. چه بخواهید مخاطبان خود را قانع کنید که بشر به انرژی‌های تجدیدپذیر رو بیاورد یا به دوست خود بفهمانید که باید به ازدواجش خاتمه دهد. البته استفاده از آمار به این معنی نیست که مدام از اعداد و ارقام استفاده کنید و وارد بحث‌های خالص علمی بشوید. بسته به موضوع بحث، استفاده از یک یا چند دلیل علمی کفایت می‌کند.

فن بیان شامل کنترل شرایط هم می‌شود. اگر اشتباه کردید عذرخواهی نکنید. مثلا لازم نیست اگر کلمه‌ای را اشتباه تلفظ کردید یا دچار استرس شدید بگویید: “ببخشید، من کمی استرس دارم”. با این کار اوضاع را بدتر کرده و توجه مخاطبان به موضوعی بی‌ربط جلب می‌شود. به جای این به راحتی از اشتباه خود بگذرید و به حرفتان ادامه دهید. مخاطبان شما هم بعد از مدتی اشتباه شما را فراموش می‌کنند.

به جای اینکه به نگرانی و استرس خودتان فکر کنید، روی پیام و مخاطبتان تمرکز کنید. مهم‌ترین چیز این است که پیامتان را به خوبی منتقل کنید نه اینکه مثلا شبیه آنتونی رابینز یا استو جابز شوید.

قبل از اینکه صحبت را شروع کنید به پیامتان فکر کنید. به اینکه پیام شما چقدر مهم است و کار شما تنها انتقال آن است. این کار باعث می‌شود نگران این نباشید که چقدر عرق کرده‌اید یا چقدر تند تند حرف می‌زنید.

غیبت کردن، شایعه‌پردازی و زیرآب زنی مواردی هستند که جایی در خوب صحبت کردن ندارند. نق زدن را هم باید کنار بگذارید. یک راه سازنده و مثبت برای توصیف خود و چیزهایی که به سر شما آمده پیدا کنید. به جای اینکه بگویید دوست دارید مردم چگونه رفتار کنند، روی خواسته خود تمرکز کنید. به یاد داشته باشید که نمی‌توان مردم را عوض کرد اما می‌توان خواسته خود را روشن و واضح کرد.

درست است که کنایه و طعنه گاهی نشانه نکته‌بینی و شوخ‌طبعی است، اما ممکن است کسی متوجه منظور شما نشده آن را توهین به حساب بیاورد. البته گاهی اوقات کنایه می‌تواند تنش‌ها را کم کند. پس سعی کنید ابتدا اطرافیان خود را به خوبی شناخته و بعد از کنایه استفاده کنید. فقط تلاش کنید که کنایه زدن به عادت تبدیل نشود.

حتی در بدترین شرایط می‌توان با استفاده از اطلاعات مفید و مثبت به مردم کمک کرد. بهتر است در هر شرایطی از حرف‌ها و خبرهایی که مردم را دچار خشم، ناامیدی و افسردگی می‌کند خودداری کنید. در این شرایط با پذیرش شرایط بد، اطلاعات مثبت را در اختیار مردم قرار دهید. همانگونه که نق زدن و منفی‌بافی می‌تواند یک عادت باشد، مثبت نگری و مفید بودن نیز می‌تواند با تمرین تبدیل به یک عادت شود.

برای این که موقع صحبت کردن باهوش به نظر برسید اینفوگرافیک بالا را مطالعه کنید.

قبل از اینکه صحبت کنید باید به نظری که ابراز می‌کنید اعتقاد داشته و نسبت به آن مطمئن باشید. چه این نظر این باشد که آلبوم سوم احسان خواجه امیری بهترین آلبوم اوست چه نظر شما این باشد که مساله گرمایش جهانی مهم‌تر از مساله جنگ است.

البته منظور این نیست که عقیده خود را به گونه‌ای بیان کنید که خودرای یا حق به جانب به نظر برسید. در عوض باید تایید آن را به عهده دیگران بگذارید.

دقت کنید که نظر خود را چگونه بیان می‌کنید. مثلا اگر جمله خود را با این عبارات: “من فکر می‌کنم که…” یا “به نظر من…” شروع کنید از قدرت نظر خود می‌کاهید. پس فقط نظر خود را بیان کنید بدون اینکه عبارات قبل را در ابتدای جملات خود بیاورید.چگونه جذاب سخنرانی کنیم

تماس چشمی قبل از هر چیز نشان از ادب ما و احترام به دیگران است. همچنین تماس چشمی باعث می‌شود که دیگران با دقت بیشتری به حرف‌های شما گوش دهند. اگر در یک جمع صحبت می‌کنید از میان جمعیت چند چهره دوستانه پیدا کرده و روی آن‌ها تمرکز کنید. به این ترتیب اعتماد به نفس شما افزایش یافته و حرف‌های خود را واضح‌تر بیان می‌کنید. اگر به پایین نگاه کنید با اعتماد به نفس به نظر نمی‌رسید. و اگر موقع صحبت کردن به اطراف نگاه کنید، ممکن است بقیه به این فکر کنند که حواستان پرت شده و دنبال انجام یک کار بهتر هستید. پس:

– تا می‌توانید به چشم افرادی نگاه کنید که برای آن‌ها صحبت می‌کنید.
– اگر از میان جمع کسی را دیدید که حواسش پرت شده یا گیج به نظر می‌رسد، ممکن است فکر کنید که حرف‌های خود را به روشنی بیان نمی‌کنید. با این حال نباید بگذارید گیجی یک نفر حواس شما را از بقیه پرت کند.
– وقتی برای جمعیت خیلی زیادی صحبت می‌کنید، برقرار کردن ارتباط چشمی مشکل است. در این مواقع روی تعداد کمی از افراد تمرکز کنید.

این کار کمک می‌کند که اعتماد به نفس شما ارتقا پیدا کند. به یاد داشته باشید که برای اینکه خود را تحسین کنید نیازی نیست حتما یک شخص کامل و بی‌نقص باشید. به آینه نگاه کرده و حداقل سه چیز عالی درمورد خودتان به خودتان بگویید. یا لیستی از بهترین ویژگی‌های خودتان تهیه کنید.

اگر نمی‌توانید مواردی را پیدا کنید که به خاطر آن‌ها خودتان را تحسین کنید بهتر است روی اعتماد به نفس خود بیشتر کار کنید. می‌توانید روی کارهایی تمرکز کنید که در آن‌ها خوب عمل می‌کنید. زمان خود را با افرادی بگذرانید که به شما اهمیت می‌دهند و باعث می‌شوند که حس خوبی نسبت به خودتان پیدا کنید.

سعی کنید در میان صحبت‌های خود جوک تعریف کنید. اگر جمع و فرهنگ اجازه می‌دهد می‌توانید در ابتدای صحبت خود لطیفه تعریف کنید. جوک گفتن در ابتدای صحبت مانند گرم کردن قبل از ورزش عمل می‌کند. با خنداندن مخاطبان، خود را قابل دسترس و دوستانه جلوه می‌دهید. به این ترتیب مخاطبانتان با شما احساس راحتی کرده و به حرف‌های شما گوش می‌کنند.

مردم زمانی سوال می‌پرسند که چیزی را نمی‌دانند یا به دنبال تایید هستند. با اینکه هیچکدام از این دو به خودی خود بد نیستند، سوال پرسیدن باعث می‌شود آسیب‌پذیر به نظر برسید. برای بیان نظرات خود جملات خود را به صورت خبری ادا کنید.

تند حرف زدن باعث می‌شود آماتور یا نگران به نظر برسید. همچنین کند صحبت کردن هم باعث می‌شود شنوندگان شما خسته شوند. سعی کنید با سرعت ۱۹۰ کلمه در دقیقه صحبت کنید. با این سرعت مثل این است که با شنوندگان خود در حال مکالمه سر میز شام هستید.

برای داشتن فن بیان فقط از صدای خود استفاده نکنید. اهمیت زبان بدن شما درست به اندازه کلماتی است که از دهان شما بیرون می‌آید. وقتی حرکات و ژست‌های شما متفاوت باشد صمیمی‌تر به نظر می‌رسید. وقتی صحبت می‌کنید با موی یا لباس خود بازی نکنید. از این حرکات عدم اعتماد به نفس برداشت می‌شود. برای اینکه به مخاطبان خود این حس را القا کنید که دارای دانش کافی درباره موضوع هستید.

استفاده از عباراتی مثل: “این نظر من بود”، “اِاِاِاِ… منظورم این بود که”، “خب” و… به غیر از اینکه هیچ اطلاعات مفیدی به حرف‌های شما اضافه نمی‌کند، شما را نگران نشان می‌دهد.

لبخند زدن نه تنها صدای شما را خوشایندتر می‌کند بلکه با خود اعتماد به نفس به همراه می‌آورد. لبخند زدن همچنین شما را دوستانه نشان می‌دهد.

برخی اوقات حرف زدن با اعتماد به نفس با بلند حرف زدن اشتباه گرفته می‌شود. با اینکه باید بلندی صدا به گونه‌ای باشد که مخاطبان به خوبی حرف‌های شما را بشنوند اما تن و ریتم صدای شما مهم‌تر هستند.

با گوش کردن به صدای خود، بهتر می‌توانید نقاط ضعف خود را یافته و آن‌ها را بهبود بخشید. مثلا می‌توانید بفهمید کجاها خیلی سکوت کرده‌اید یا کجاها از “مممممممم….” و “اِاِاِاِاِ…..” استفاده کرده‌اید. می‌توانید با موبایل خود صدایتان را ضبط کنید. می‌توانید صدای مکالمات تلفنی خود را نیز ضبط کنید. با یک اپلیکیشن که صدای مکالمات تلفنی را به صورت خودکار ضبط می‌کند به راحتی می‌توانید این کار را انجام دهید.

همانگونه که در ابتدا گفته شد یادگیری هر فنی نیاز به تمرین دارد. بدون صبر هیچکس در هیچ کاری نمی‌تواند به استادی برسد. سعی کنید از موقعیتی که دارید خوشحال باشید در عین حال نقاط قوت خود را تقویت کرده و نقاط ضعف خود را از بین ببرید. یک کتاب خوب در زمینه سخنرانی کتاب صوتی سخنرانی موفق برایان تریسی است که می‌توانید از سایت فیدیبو آن را دانلود کنید.

اگر به موضوع اعتماد به نفس علاقه دارید اینفوگرافیک روش‌های افزایش اعتماد به نفس را از دست ندهید.

برای متخصص شدن در هر فنی تمرین و تجربه شرط اساسی است و این موضوع درباره هنر سخنرانی و فن بیان هم صادق است. ضمن اینکه به یاد داشته باشید که هر کسی که درحال گوش کردن به صحبت‌های شماست دوست دارد که شما در آن خوب عمل کنید. در غیر این صورت اصلا برای سخنرانی شما حاضر نمی‌شد.

منابع: TED ، wikiHow ، wikiHow ، Fast Company

هشت
 − 
هشت
 = 

.hide-if-no-js {
display: none !important;
}

بسیار عالی بود ممنون باز هم ممنون

ممنون از مقالتون امیدوارم کمکم کنه

واقعا فن بیان و سخنرانی و سخن سبز گفتن تاثیر زیادی در ارتباطات و کار من داشته. نه فقط ارتباطهای کاری بلکه در ارتباط با دوستان و خانواده هم تاثیر چشم گیری داره.
پیشنهاد میکنم حتما دوره های حضوری شرکت کنید. من در داخل کلاس sokhanesabz.com شرکت کردم خودم. ولی افراد و سایتهای زیادی وجود دارن که همشون خوبن.

چگونه جذاب سخنرانی کنیم
چگونه جذاب سخنرانی کنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *