چگونه جذب روده را کاهش دهیم

 
helpkade
چگونه جذب روده را کاهش دهیم
چگونه جذب روده را کاهش دهیم

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، تصور کنید سخت تلاش می کنید تا غذاهای سالم بخورید. هر روز مکمل هایی که توصیه شده است را استفاده می کنید، مرتب به ورزش می روید و حتی تلاش می کنید زیاد در معرض سموم قرار نگیرید. اما بعضی روزها به دلایلی جدای تلاشی که می کنید بی انرژی هستید و این حس بی حالی همه جا به دنبالتان می آید.

یا ممکن است نشانه های واضحی از کمبود ویتامین یا مواد معدنی داشته باشید، نظیر گرفتگی کلی عضلات یا احساس درد در مفاصل.

با اینکه تمام تلاشتان را کرده اید که از خود مراقبت کنید در این میان چه چیزی کم است؟

ممکن است جواب در اعماق روده تان باشد جایی که میکروب ها در آنجا زندگی می کنند.

همه چیز با روده ای سالم شروع می شود!

چگونه جذب روده را کاهش دهیم

یکی از اصلی ترین خدماتی که باکتری های روده ارائه می کنند سنتز کردن مواد مغذی غذایی است که می خورید. وقتی موضوع جذب مواد مغذی است، چیزی که می خورید زیاد مطرح نیست. موضوع این است که بدنتان چقدر خوب می تواند مواد مغذی ضروری را از برنامه غذایی و مکمل هایتان جذب کند – این یعنی حتی اگر چربی سالم و بی عیب و نقص هم بخورید باز ممکن است دچار سوء تغذیه شوید.

در یک تحقیق به دو گروه از موش ها رژیم یکسانی دادند. به یک گروه از این موش ها میکروب های روده کودکان سوء تغذیه ای را تزریق کرده بودند و به گروه دیگر میکروب های روده کودکان سالم را. نتیجه این تحقیق نشان داد گروه اول نسبت به گروه دوم ( با وجود رژیمی یکسان ) رشد کمتری داشتند. همچنین گروه موش هایی که از کودکان سالم باکتری دریافت کرده بودند تراکم استخوانی و بافت عضلانی بیشتری داشتند.

بنابراین حتی اگر مراقب هستید که زندگی سالمی داشته باشید و با آگاهی کامل بدنتان را تغذیه کنید، اگر بدنتان قادر نباشد آنچه را که می خورید به خوبی جذب کند در نتیجه نمی توانید از انتخاب صحیح غذایی هم آنطور که باید سود ببرید. چنین وضعیتی می تواند برای سلامتتان بسیار گران تمام شود ( همچنین جیبتان! )

راه هایی وجود دارد که می توانید با کمک آنها روده خود را تقویت کنید و میزان جذب غذا و مکملی که می خورید را بالا ببرید. در ادامه می خواهیم این روش ها را به شما معرفی کنیم:

1- دوباره پر کردن روده با پروبیوتیک

روده تان تیریلون ها باکتری در خود دارد، بسیاری از این باکتری ها سخت کار می کنند تا بسیاری از فرآیندهای بدنی را حمایت کنند و این فرآیندها شامل گوارش نیز می شود.

این باکتری های سودمند – پروبیوتیک نام دارند – نه تنها غذاها را به اجزاء کوچکتر می شکنند که بدن بتواند جذب کند، بلکه آنزیم هایی تولید می کنند که گوارش و جذب را بهبود می دهد. برای مثال، برخی پروبیوتیک ها لاکتاز تولید می کنند. لاکتاز به افرادی که مشکل عدم تحمل لاکتوز دارند کمک می کند لاکتوز را هضم کنند.

به طور معجزه آسایی، میکروب های روده حدود یک سوم ویتامین ها و مواد شیمیایی بدن را تامین می کنند، بنابراین اگر می خواهید توانایی جذب بدنتان را تقویت کنید، سعی کنید تا جای ممکن میزان این باکتری های خوب در بدنتان را افزایش دهید. برای دریافت پروبیوتیک می توانید از ماست، کفیر و غذاهای تخمیر شده مانند انواع شورها استفاده کنید.

2- حصار روده را حمایت کنید.

حصار روده مانند یک جداکننده بین جریان خون و محیط خارجی عمل می کند. قسمت شگفت انگیزش آنجاست که این حصار قابلیت انتخاب دارد، یعنی اجازه می دهد مواد مغذی وارد شوند و سموم، آنتی ژن ها و باکتری های بد را بیرون نگه می دارد.

با این حال اگر حصار معده به دلیل کمبود فلورا خوب کار نکند، بدن نمی تواند به اندازه کافی مواد مغذی جذب کند که در نتیجه باعث بروز مسائلی چون حساسیت و دیگر مشکلات ایمنی می شود. با خوردن غذاهای سرشار از گلوتامین ( مانند عصاره استخوان ) می توانید به افزایش جذب بدنتان و همچنین حفظ یکپارچگی حصار روده کمک کنید.

پروبیوتیک ها غذای باکتری های خوب معده هستند. با خوردن غذاهای سرشار از پروبیوتیک نه تنها به گوارش خود بلکه به تقویت حصار معده نیز کمک خواهید کرد.

3- آگاهی بیشتری در انتخاب غذاهای خود به کار ببرید.

متاسفانه برنامه های غذایی مدرن با چیزی انباشته شده اند که درست بر خلاف مواد مغذی است: غذاهای فرآوری شده، قند و مواد افزودنی مصنوعی که تاثیر بسیار بدی روی سلامت روده می گذارند، باکتری های خوب معده را ضعیف می کنند و گاهی به کلی آنها را از بین می برند.

بعلاوه ما می دانیم غذاهایی که می خوریم بسیار مهم هستند طوری که می توانند یک ساعت پس از خورده شدن باعث تغییر در باکتری های روده شوند. با استفاده از غذاهای کامل و گیاهی، ویتامین ها، مواد معدنی و چربی های سالم و پروبیوتیک ها می توانید همه چیز را دوباره تغییر دهید.

4- روزه داری متناوب را امتحان کنید.

بر اساس تحقیقات زمان غذا خوردن می تواند به اندازه آنچه می خورید روی باکتری های روده تاثیر بگذارد. می توانید با تنظیم زمان های غذا خوردن و غذا نخوردن تاثیر مثبتی روی باکتری های روده بگذارید.

چگونه عمل می کند؟ روزه گرفتن روزه به میکروب های روده و تمام سیستم گوارشی تان که سخت کار می کنند اجازه می دهد استراحت کنند و کاملا همه چیز را تمیز کنند. این زمان استراحت همچنین به فلورای روده فرصت می دهد روی وظایفی غیر از گوارش تمرکز کند.

روزه گرفتن همچنین به پیشگیری از حصار روده چکه کننده کمک می کند. تحقیقات روی موش ها نشان داده روزه گرفتن روزانه به تغییر ژنتیکی که حصار روده را در برابر باکتری های مضر قوی تر می نماید کمک می کند.

5- از خالی کننده های میکروب و عادات بهداشتی متعصبانه پرهیز کنید.

بسیاری از جنبه های زندگی مدرنمان از تمیز کننده های آنتی باکتریال و محصولات سمی در خانه تا آفت کش ها و داروهایی که اغلب استفاده می کنید، باعث از بین رفتن باکتری های خوبی می شود که برای گوارش، جذب مواد مغذی و سلامت کلی مان به آنها نیاز داریم.

برای مثال آنتی بیوتیک ها – هم در داروها و هم در غذاها – می توانند به یکباره باکتری های خوب و بد را با هم نابود کنند و باعث شوند روده فضایی بیمار به خود بگیرد و نتواند به درستی کارش را انجام دهد.

دیگر داروها نظیر داروهای ضد بارداری، آنتی اسیدها و داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی می توانند برای فلورا که به روده کمک می کند بسیار بد باشند. و محصولات آنتی باکتریال ( که بیشتر در تمیز کننده ها و محصولات نظافت شخصی استفاده می شوند ) طوری طراحی شده اند که تمام باکتری ها را از بین ببرند بدون اینکه خوب یا بد بودن باکتری اهمیتی داشته باشد.

می توانید پروبیوتیک های ارزشمند خود را با پرهیز از هرگونه مواد و محصولاتی که وجودشان را تهدید می کند حفظ نمایید. تا جای ممکن از داروهای غیر ضروری و محصولات ضد باکتری دوری کنید.

6- کمتر استرس داشته باشید، بیشتر لذت ببرید.

یک حقیقت جالب: شرایط سیستم عصبی بدنمان تعیین می کند که چقدر خوب می توانیم یک غذا را گوارش کنیم. این یعنی اگر مرتب در حالت جنگ و گریز باشید بدنتان خود را آماده عکس العملی جدی می کند و خیلی از عملکردهایی که آن لحظه برای بقا زیاد مهم نیستند – مانند گوارش – کند یا متوقف خواهند شد تا بدنتان بتواند روی چیزهایی نظیر افزایش ضربان قلب کار کند.

مشکل این است که دائما دچار استرس شدن باعث بهم ریختگی کل سیستم بدن می شود ( علاوه بر میکروب های روده ). در نتیجه گوارش و جذب مواد مغذی نیز دچار مشکل می شود.

خوشبختانه می توانید به صورت آگاهانه بخش آرام بخش سیستم عصبی خود را فعال کنید، طوری که به حالت استراحت و گوارش بروید. این حالت همراه است با آزاد شدن آنزیم های بسیار مهم، افزایش بزاق، آرام شدن عضلات و حتی باکتری های روده سالم تر، همه اینها به معنای جذب مواد مغذی بیشتر است.

برای اینکه بدن تشویق شود بیشتر در حالت استراحت و گوارش بماند خود را بیشتر درگیر کارهایی کنید که باعث آرامش و شادی تان می شوند. این کار می تواند هر چیزی باشد از جمله یوگا، مدیتیشن، ورزش یا خندیدن.

منبع: سایت دکتر کرمانی

انتهای پیام/

اضافه وزن لزوما برابر ناسالم بودن نیست. در واقع بسیاری از مردم اضافه وزن دارند و در سلامت عالی هستند. در مقابل، بسیاری از مردم با وزن طبیعی دارای مشکلات متابولیک مرتبط با چاقی هستند. دلیلش این است که چربی زیر پوست در واقع یک مشکل بزرگ نیست ( حداقل نه از نقطه نظر سلامت … آن بیشتر یک مشکل آرایشی و بهداشتی است). این چربی در حفره شکم، چربی شکم است که باعث بیشترین مشکلات است.

اگر شما مقدار زیادی چربی اضافی در اطراف کمر خود را دارید حتی اگر شما بسیار سنگین نیستید شما باید برخی از مراحل را برای خلاص شدن از شر آن انجام دهید. چربی شکم معمولا با اندازه گیری دور کمر مشخص می شود شما به راحتی می توانید در خانه با یک نوار ساده اندازه گیری کنید. دور کمر بالاتر از 40 اینچ (102 سانتی متر) در مردان و 35 اینچ (88 سانتی متر) در زنان، به عنوان چاقی شکمی شناخته شده است. در واقع چند استراتژی های اثبات شده است وجود دارد که نشان داده شده است چربی در منطقه شکم بیش از مناطق دیگر بدن مورد هدف قرار می گیرد. در اینجا 6 راه مبتنی بر شواهد برای از دست دادن چربی شکم بیان می شود. که راه دوم و سوم

قند اضافه شده بسیار ناسالم است. شکر از نیم گلوکز و نیم فروکتوز تشکیل شده است و فروکتوز تنها می تواند توسط کبد در هر مقدار قابل ملاحظه متابولیزه شود. هنگامی که شما یک مقدار زیادی از قند تصفیه شده می خورید کبد در فروکتوز غرق می شود و کبد مجبور است که آن همه را به چربی تبدیل کند. مطالعات متعدد نشان داده اند که قند اضافی به دلیل مقادیر زیادی از فروکتوز، می تواند به افزایش تجمع چربی در شکم منجر شود. برخی بر این باورند که در پشت این مکانیسم، شکر اثرات مضری بر سلامت مانند ( چربی شکم و چربی کبد ) دارد که منجر به مقاومت به انسولین و مشکلات سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد. قند مایع حتی در این زمینه بدتر است. مطالعات نشان می دهد که نوشیدنی قند شیرین در هر وعده روزانه با 60٪ افزایش خطر چاقی در کودکان مرتبط است. تصمیم بگیرید مقدار قند را در رژیم غذایی خود به حداقل برسانید و در نظر داشته باشید که نوشیدنی های شیرین به طور کامل حذف می شود. این شامل نوشیدنی قند شیرین، آب میوه، نوشیدنی های ورزشی مختلف و همچنین قهوه و چای که قند به آنها اضافه شده است. به خاطر داشته باشید که خود میوه کامل، بسیار سالم است و مقدار زیادی از فیبر دارد که سبب کاهش اثرات منفی فروکتوز می شود. مقدار فروکتوز که شما از میوه دریافت می کنید نسبت به آنچه که شما از یک رژیم غذایی شامل قند تصفیه شده بالا دریافت می کنید ناچیز است.

در انتها: مصرف قند اضافی به ویژه نوشیدنی های شیرین مانند نوشابه و آب میوه ممکن است محرک اصلی تجمع چربی شکم باشد.

خوردن پروتئین بیشتر، ممکن است بهترین استراتژی بلند مدت برای کاهش چربی شکم باشد

چگونه جذب روده را کاهش دهیم

پروتئین مهم ترین ریزمغذی برای از دست دادن وزن است. نشان داده شده است که تا 60٪ کاهش هوس و افزایش سوخت و ساز بدن توسط 80 – 100 کالری در روز و به شما کمک می کند تا 441 کالری کمتر در هر روز بخورید.اگر هدف شما از دست دادن وزن است اضافه کردن پروتئین به رژیم غذایی شاید این تنها موثرترین تغییری باشد که شما می توانید انجام دهید.آن نه تنها کمک خواهد کرد که شما وزن از دست بدهید همچنین می تواند به جلوگیری از افزایش وزن مجدد کمک کند. همچنین شواهدی وجود دارد که پروتئین به ویژه در برابر چربی شکم موثر است.یک مطالعه نشان داد که مقدار و کیفیت پروتئین مصرفی اثر معکوس بر چربی شکم دارد. لذا افرادی که بیشتر و پروتئین بهتری خوردند چربی شکم بسیار کمتری داشتند.مطالعه دیگری در طی یک دوره 5 ساله در دانمارک نشان داد که پروتئین، به ویژه پروتئین حیوانی، به طور قابل توجهی خطر ابتلا به افزایش چربی شکم را کاهش می دهد.این مطالعه همچنین نشان داد که کربوهیدرات های تصفیه شده و روغن های گیاهی با افزایش مقدار چربی شکم ارتباط دارد اما میوه ها و سبزیجات با کاهش مقدار چربی شکم ارتباط دارند.بسیاری از مطالعات نشان داد پروتئین موثر باید 25-30٪ از کالری باشد. این چیزی است که شما باید هدف قرار دهید. البته اگر بیماری کلیوی دارید با پزشک تغذیه در مورد مقدار پروتئین مشورت کنید.بنابراین برای افزایش مصرف تخم مرغ فرآوری نشده، ماهی، غذاهای دریایی، گوشت، مرغ و محصولات لبنی تلاش کنید. اینها بهترین منابع پروتئینی در رژیم غذایی هستند.اگر شما برای گرفتن پروتئین به اندازه کافی در رژیم غذایی خود تلاش می کنید سپس یک مکمل پروتئین با کیفیت ( مانند پروتئین آب پنیر ) راه سالم و مناسب برای افزایش جذب کل پروتئین است.اگر گیاهخوار هستید لطفا این مقاله را در مورد چگونگی افزایش مصرف پروتئین خود بخوانیدنکته: در نظر بگیرید پخت و پز مواد غذایی خود را با روغن نارگیل انجام دهید برخی از مطالعات نشان داده اند که 30 میلی لیتر (حدود 2 قاشق غذا خوری) از روغن نارگیل در طول روز چربی شکم کمی را کاهش می دهد.در انتها: خوردن پروتئین به اندازه کافی یک راه بسیار موثر برای از دست دادن وزن است. برخی مطالعات نشان می دهد که پروتئین به ویژه در برابر تجمع چربی شکم موثر است.

محدودیت کربوهیدرات یک راه بسیار موثر برای از دست دادن چربی است. این با مطالعات متعدد پشتیبانی شده است زمانی که مردم کربوهیدرات را کاهش می دهند اشتهای خود را پایین می آورند و آنها وزن از دست می دهند. بیش از 20 کارآزمایی تصادفی شده شاهددار نشان داده اند که رژیم های غذایی کم کربوهیدرات منجر به 2 – 3 بار از دست دادن وزن بیشتر از رژیم های غذایی کم چرب می شود. رژیم های غذایی کم کربوهیدرات نیز سبب کاهش سریع وزن آب بدن می شود که در نظر مردم به نتایج فوری منجر می شود تفاوت عمده در مقیاس است که اغلب در عرض چند روز دیده می شود. همچنین مطالعات مقایسه ای بین رژیم های غذایی کم چرب و کم کربوهیدرات وجود دارد و نشان می دهد که رژیم های غذایی کم کربوهیدرات به طور خاص چربی در شکم و در اطراف اندام و کبد را هدف قرار می دهد. این بدان معنی است که بخش ویژه و زیاد از دست دادن چربی در یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات بیماری خطرناک و ترویج چربی شکمی است. فقط اجتناب از کربوهیدرات تصفیه شده (نان سفید، پاستا و …) باید کافی باشد به خصوص اگر شما پروتئین خود را بالانگهدارید.با این حال اگر شما نیاز به از دست دادن سریع وزن دارید کربوهیدرات خود را به 50 گرم در روز کاهش دهید. این بدن شما را به کتوز برده و اشتهای شما را می کشد و بدن شما در درجه اول شروع به سوزاندن چربی برای سوخت می کند.البته، رژیم های غذایی کم کربوهیدرات بسیاری از خواص درمانی دیگر علاوه بر از دست دادن وزن مانند اثر در زندگی مبتلایان به دیابت نوع 2 دارد.در انتها: مطالعات نشان داده اند که رژیم های غذایی کم کربوهیدرات به ویژه در از خلاص شدن از شر چربی در منطقه شکم، اطراف اندام و در کبد موثر است.

فیبر غذایی ماده گیاهی عمدتا موثر در هضم است. این است که اغلب ادعا می شود که خوردن مقدار زیادی از فیبر می تواند به کاهش وزن کمک کند. این درست است اما این مهم است که در ذهن داشته باشیم که همه فیبرها برابر خلق نشده اند. به نظر می رسد بیشتر الیاف چسبناک است که می تواند در کاهش وزن شما اثر داشته باشد. این الیاف که به آب متصل و به شکل یک ژل غلیظی در روده می نشیند. این ژل به طور چشمگیری می تواند سرعت حرکت غذا از طریق معده و روده کوچک را کاهش دهد و سبب کم کردن سرعت هضم و جذب مواد مغذی می شود. در نتیجه یک احساس طولانی مدت از پری و کاهش اشتها دارید.در یک مطالعه بررسی ها نشان داد که اضافه کردن 14 گرم فیبر در روز سبب کاهش 10٪ در مصرف کالری و 2 کیلوگرم (4.5 پوند) کاهش وزن در مدت بیش از 4 ماه می شود. در یک مطالعه 5 ساله، خوردن 10 گرم فیبر محلول در روز به کاهش 3.7٪ در مقدار چربی در حفره شکم ارتباط داشت اما هیچ تاثیری بر روی مقدار چربی زیر پوست نداشت. این به معنی است که فیبر محلول ممکن است به خصوص در کاهش چربی مضر شکم موثر باشد.بهترین راه برای دریافت بیشتر فیبر خوردن مقدار زیادی از غذاهای گیاهی مانند سبزیجات و میوه جات است. حبوبات همچنین منبع خوبی بخوبی برخی از غلات مانند جو دوسر است.همچنین شما نیز می توانند یک مکمل فیبر مانند گلوکومانان را امتحان کنید. این یکی از چسبناک ترین الیاف غذایی در هستی است و در بسیاری از مطالعات نشان داده شده است سبب از دست دادن وزن می شود.در اتنها: شواهدی وجود دارد که فیبر محلول در رژیم غذایی ممکن است سبب کاهش چربی شکم، که منجر به پیشرفت های عمده در سلامت متابولیک می شود.

ورزش به دلایل مختلف مهم است. اگر شما می خواهید زندگی سالم طولانی و از بیماری جلوگیری کنید. ورزش از بهترین کارهایی است که شما می توانید انجام دهید. ورزش به نظر می رسد در کاهش چربی شکم موثر باشد. با این حال در نظر داشته باشید که در مورد ورزش های شکمی صحبت نمی کنیم. کاهش نقطه ای ( از دست دادن چربی در یک نقطه ) امکان پذیر نمی باشد و انجام ورزش های نقطه ای سبب از دست دادن چربی از شکم نمی شود.در یک مطالعه، 6 هفته پس از آموزش فقط روی عضلات شکم هیچ تاثیری در اندازه گیری دور کمر و یا مقدار چربی در حفره شکم نداشت. که می توان گفت، انواع دیگر ورزش ها می تواند بسیار موثر باشد. در مطالعات متعدد نشان داده شده است که ورزش های هوازی ( مانند پیاده روی، دویدن، شنا، و غیره ) علت کاهش عمده ای در چربی شکم استمطالعه دیگری نشان داد که ورزش به طور کامل مانع از دوباره به دست آوردن چربی شکمی پس از دست دادن وزن می شود ورزش به ویژه در تعمیر و نگهداری وزن مهم است.ورزش همچنین سبب کاهش التهاب، سطح قند خون و دیگر ناهنجاری های متابولیک که با چاقی مرکزی همراه است می شود.در انتها: اگر شما در حال تلاش برای از دست دادن چربی شکم هستید. ورزش می تواند بسیار موثر باشد ورزش همچنین دارای تعداد زیادی از خواص درمانی دیگر است.

آنچه می خورید مهم است. تقریباً هر کسی این را می داند. با این حال، شگفت آور است که اکثر مردم در واقع یک سرنخ از آنچه که واقعاً می خورند ندارد. مردم فکر می کنند که رژیم های غذایی با پروتئین بالا و کربوهیدرات پایین یا هر چیز دیگری … دارند اما تمایل قوی برای نگهداری طولانی مدت ندارند. برای هر کسی که واقعاً می خواهد رژیم غذایی خود را بهینه سازی کند ردیابی اوضاع برای مدتی کاملا ضروری است.اگر می خواهید مصرف پروتئین خود را به 25-30٪ کالری افزایش دهید همانطور که در بالا توصیه شد فقط خوردن غذاهای غنی از پروتئین بالا، شما را به هدف نمی رساند. شما همچنین نیاز به اندازه گیری دقیق و تنظیم خوب برنامه ی غذایی برای رسیدن به هدف دارید.

قالب خبری پیشرفته دومین زندگی

تغذیه سالم و دارای منابع مورد نیاز بدن تاثیر بسیاری در سلامت تنای اعضای بدن همچون قلب و مغز و استخوانها دارد. سلامت روده ها نیز به عنوان بخش مهمی از اعضای بدن تحت تاثیر خوراکی هایی است که می خوریم. در این بخش از نمناک راهکاری برای پاکسازی و سلامت روده انسان آورده ایم.

بعد از اینکه غذا از معده و روده کوچک عبور می کند، مواد باقیمانده، عمدتاً محصولات زائد را به شکل مایع از بین می برند، به قسمت اول روده بزرگ خود حرکت می کنند –

روده بزرگ تقریباً 6 فوت طول دارد و در درجه اول مواد زائد مایع را بی آب می کند. به منظور درک این که چطور ناحیه روده بزرگ خود را تمیز و سالم نگه دارید، می توانید از جزئیات کلیدی در مورد نحوه کار روده بزرگ خود استفاده کنید.

چگونه جذب روده را کاهش دهیم

بعد از خوردن یک وعده غذایی اساسی، معده شما به اندازه کافی منبسط می شود تا یک واکنش انقباضی ایجاد کند و از روده کوچک شما عبور کند و هر گونه مواد زائد مایع را که در قسمت آخر روده کوچک خود به درون روده بزرگ شما مانده را خارج کند.

روده بزرگ در امتداد طول خود به کیسه های کوچکی به نام هادرا تقسیم می شود. هنگامی که روده پر از مواد زائد اساسی است، دیواره عضلانی منقبض می شوند و مواد زائد را به بخش بعدی وارد می کنند. واکنش انقباضات اجازه می دهد با تقسیم سیستم عصبی خود مختار کنترل شود.

به طور متوسط، روده بزرگ هر دقیقه در هر جایی از حدود 3 تا 12 موج ملایم انقباضات را تجربه می کنند.بعد از هر وعده غذایی قابل توجه، کولون یک موج انقباضی بسیار بزرگ را تجربه می کند.حرکت حلقوی جمعی برای دفع مواد زائد از روده کوچک خود به راست روده می روند. در بیشتر مردم، حرکات حلقوی جمعی را در حدود سه بار در روز دارند.

زمانی که کیسه مقعد به اندازه کافی پر از مدفوع می شود تا این واکنش انقباضی را تحریک کند، مدفوع شما از مقعد به بیرون هل داده می شود. زمانی که به طور آگاهانه دیوار شکمتان را منقبض می کنید، دیافراگم به سمت پایین حرکت می کند و به باز کردن ماهیچه ها کمک می کند که اسفنکتر را ایجاد کنند.

اگر نمی خواهید مدفوع کنید، انقباضات غیر ارادی ممکن است متوقف شود، که در این حالت ممکن است حرکت حاد روده تا زمانی که جرم بعدی رخ می دهد، داشته باشید.

یبوست مزمن بزرگ ترین عامل داشتن یک ناحیه روده بزرگ و ناسالم است زیرا در طول زمان یبوست باعث ایجاد فشار اضافی می شود – فشاری که توسط شما برای رفتن و ایجاد انقباضات قوی تر ایجاد می شود تا به از بین بردن مدفوع سخت کمک کند.

فشار بیش از حد بر روی دیواره ای کولون می تواند باعث ایجاد کیسه های کوچکی به نام دیورتیکولی شود.با نکات تغذیه ای که در ادامه بخش سلامت نمناک خواهیم گفت می تواند با مصرف مواد غذایی سلامت و پاکسازی روده ها را انجام دهید.

غذاهای مقوی بخورید؛ به مقدار کم در طول روز غذا نخورید:

هر بار که یک وعده غذایی اساسی می خورید، گیرنده های کششی را در معده خود تحریک می کنید، که مسئول راه اندازی امواج حرکات بزرگ طبیعی در طول روده کوچک و بزرگ شما هستند و باعث ایجاد حرکت منظم مواد زائد از طریق کولون و راست روده می شوند.

نیاز به دستشویی رفتنتان را سرکوب نکنید:

اگر به طور منظم نیاز به مدفوع کردنتان را سرکوب کنید، مواد زائد زمان بیشتری می مانند و باعث کمبود شدید آب و تشکیل مدفوع سخت می شوند.

اطمینان حاصل کنید که آب و یا غذای غنی از آب می خورید:

آب، به انتقال مواد زائد کمک می کند. دریافت ناکافی آب می تواند باعث ایجاد مدفوعی سفت شود که می تواند باعث یبوست شود. ضرورتاً به این معنی است که شما باید روزانه چند لیوان آب بنوشید.غذاهای غنی از فیبر را به طور مرتب بخورید. فیبر بخش عمده ای از مواد زائد را در طول روده بزرگ شما حرکت می دهد و این بخش برای توانایی کولون برای تبدیل مواد زائد به مدفوع ضروری است.

اطمینان حاصل کنید که میزان ویتامین D شما کافی است:

ویتامین D به طور قابل توجهی ریسک رشد انواع سرطان ها از جمله سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد.زمانی که نمی توانید در معرض نور آفتاب قرار بگیرید، به دنبال تضمین وضعیت ویتامین D مناسب با خوردن غذاهای سالم که شامل ویتامین D، مانند سالمون های وحشی و روغن ماهی قزل آلا با کیفیت بالا هستند، باشید.

اطمینان حاصل کنید که ویتامین A کافی دریافت می کنید. غدد که در صف مخاطی پوششی کولون قرار دارند، مسئول انتشار مخاط هستند که برای روانکاری مدفوع مورد نیاز است؛ ویتامین A برای حفظ سلامت این سلول های تخصصی که مخاط را آزاد می کنند، نیاز است.

از مصرف کافی چربی های سالم مطمئن شوید:

همه سلول های شما، از جمله روده بزرگ و سیستم عصبی، نیاز به اسیدهای چرب و کلسترول سالم دارند. اگر نباشند، حرکت در طول روده دچار استهلاک می شود.هم چنین جذب چربی های سالم برای جذب بهینه ویتامین A ضروری است، همان طور که در بالا ذکر شد برای ساختن و حفظ پوشش مخاطی کولون ضروری است.غذاهای سالم که غنی از چربی های سالم هستند، عبارتند از:

آووکادو، تخم مرغ، زیتون، روغن زیتون، روغن نارگیل، نارگیل، آجیل، دانه خام، و ماهی آب سرد.

در کلون خود باکتری های مفید داشته باشید:

تعداد زیادی از باکتری های خوب می توانند با ترویج هضم بهینه، دستگاه گوارش شما را تمیز و سالم نگه دارند، در نتیجه از ایجاد مواد زاید سمی جلوگیری می کنند. باکتری ها همچنین فضا و منابع را بالا می برند در نتیجه به جلوگیری از عفونت باکتری مضر، قارچ ها و انگل های مضر کمک می کنند.

استرس می تواند با توانایی شما برای تمیز کردن روده بزرگتان از طریق تاثیر آن بر سیستم روده ای تداخل پیدا کند. اگر یک مشکل در مورد سلامتی روده و مقعد خود دارید، شما را تشویق می کنم که نگاهی دقیق به راه هایی داشته باشید که بتوانید به طور موثر استرس عاطفی را در زندگی خود مدیریت کنید.

سرطان روده بزرگ و مقعد، سومین سرطان شایع در جهان است که 10 درصد از کل سرطان را تشکیل می دهد.

سرطان کولونکتال با صنعتی شدن زندگی ها ارتباط دارد و در کشورهای توسعه یافته رایج تر است.

به نظر می رسد که تغذیه و سبک زندگی همواره نقش مهمی در افزایش خطر ابتلا به این بیماری مرگبار داشته است.

دانشمندان نشان دادند که شواهد قانع کننده ای چند عامل قابل اصلاح را نشان دادند:

پیشگیری و حفاظت بدن از سرطان روده:

غذاهای محافظ:

مطالعات متعددی با جذب بالایی از گوشت قرمز به سرطان روده بزرگ مرتبط هستند.

چگونه جذب روده را کاهش دهیم

در حقیقت، توصیه می شود که مردم مصرف گوشت قرمز خود را فقط بیش از یک پوند در هفته کاهش دهند، تا بتوانند سرطان روده بزرگ را کاهش دهند.در این مطالعه جدید، محققان اطلاعات را در بین بیش از 32.000 زن در انگلیس ، به مدت متوسط 17 سال پیگیری کردند.در این زمان، 335 مورد سرطان کولون، شامل 119 مورد سرطان کولون دیستال، تشخیص داده شد، که در بخش پایینی کولون، جایی که مدفوع در آن ذخیره می شود، رخ می دهد.

 

 

دکتردکتر مجله اینترنتی دکتردکتر

حمایت از ساخت داروی درمان سرطان در ایران

شیوه زندگی و انتخاب غذاها، می‌تواند بر نحوه هضم غذا تأثیر بگذارد. در این مقاله به بررسی راه‌های کمک به هضم بهتر غذا می‌پردازیم.

نوشیدن آب آشامیدنی کافی، اضافه کردن فیبر و ورزش همه به سلامت جسمی بهتر و هضم غذا کمک کننده هستند. علاوه بر انتخاب مناسب غذا، خوردن روی یک برنامه منظم، ماندگاری هیدراته و ورزش کافی، در هضم غذا توسط بدن نقش دارند. سیستم گوارش غذاها را به مواد مغذی مورد نیاز بدن، تجزیه می‌کند. اگر سلامت گوارشی خود را نادیده بگیرید، بدن شما مشکلاتی را برای جذب این مواد مغذی خواهد داشت.

سلامت گوارشی، به طور مستقیم تحت تأثیر غذاهای خورده شده و شیوه زندگی شما قرار می‌گیرد. در نظر گرفتن راه‌های مفید برای بهبود سلامت گوارشی، به سیستم گوارش کمک می‌کند تا کارایی بیشتری داشته و سلامت کلی شما را بهبود ببخشد. دستگاه گوارش نقش مهمی در سلامت شما دارد، زیرا مسئول جذب مواد مغذی و از بین بردن مواد زائد است.

چگونه جذب روده را کاهش دهیم

متأسفانه بسیاری از افراد از مشکلات مختلف گوارشی، از قبیل نفخ، گرفتگی روده، درد شکم، اسهال و یبوست رنج می‌برند. شرایط خاصی مانند سندرم روده تحریک پذیر (IBS)، بیماری ریفلاکس معده (GERD)، بیماری کرون، دیورتیکولیت و سوزش سر دل، می‌تواند شما را در معرض خطر ابتلا به مشکلات گوارشی سنگین قرار دهد. با این حال، حتی یک فرد سالم نیز می‌تواند مشکلات گوارشی را به دلیل عوامل مختلف مانند کمبود فیبر و مواد غذایی غنی از پروبیوتیک در رژیم غذایی خود تجربه کند.

مسائل مربوط به گوارش می‌تواند چالش برانگیز باشد، از طرفی برخی از غذاها در کاهش نشانه‌های ناراحت کننده کمک می‌کنند. در این مقاله راه‌های تقویت سیستم گوارشی و در نتیجه هضم غذا را بررسی می‌کنیم. اگر به دنبال تسکین و بهبود هضم گوارشی خود هستید، اضافه کردن برخی از این موارد و غذاها به رژیم غذایی، کمک کننده خواهد بود.

 

 

رژیم غذایی با فیبر بالا بخورید. مصرف رژیم غذایی با فیبر بالا و غنی از غلات کامل، سبزیجات، حبوبات و میوه‌ها می‌تواند سلامت گوارشی شما را بهبود ببخشد. یک رژیم غذایی با فیبر بالا باعث می‌شود که غذا از طریق دستگاه گوارش شما نگه داشته شود و در نتیجه باعث کاهش احتمال ابتلا به یبوست می‌شود. اضافه کردن یک رژیم غذایی با فیبر بالا، می‌تواند به جلوگیری یا درمان بیماری‌های مختلف گوارشی مانند دیورتیک، هموروئید و سندرم روده تحریک پذیر (IBS) کمک کند. علاوه بر این، می‌تواند به شما در دستیابی یا حفظ وزن سالم کمک کند.

فیبر محلول و غیر محلول را دریافت کنید. مهم است که هر دو نوع فیبر را مصرف کنید، زیرا آنها به روش‌های مختلف به سیستم گوارش کمک می‌کنند. فیبر نامحلول (همچنین به عنوان مواد چرب شناخته شده است، نمی‌تواند توسط بدن هضم شود. بنابراین کمک می‌کند تا دفع مدفوع به راحتی انجام گیرد. منابع خوب فیبر نامحلول شامل سبوس گندم، سبزیجات و غلات کامل هستند. فیبر محلول را از سبوس جو، آجیل، دانه و حبوبات دریافت کنید.

محدود کردن غذاهایی که چربی زیاد  دارند. به طور کلی، غذاهای چرب به کاهش سرعت حرکت مواد در روده می‌انجامند و شما را به یبوست گرفتار می‌کند. خوردن غذاهای چرب همراه با مواد غذایی با فیبر بالا، می‌تواند به بهبود سیستم گوارش شما کمک کننده باشد و در هضم غذا نقش کاربردی ایفا کند.

کم‌تر گوشت مصرف کنید. پروتئین بخش مهمی از رژیم سالم است؛ اما کاهش چربی گوشت می‌تواند منجر به ناراحتی گوارشی شود. وقتی گوشت می‌خورید، برش‌های نازکی از گوشت قرمز و مرغ بدون پوست را انتخاب کنید.

پروبیوتیک را در رژیم غذایی خود قرار دهید. پروبیوتیک ها همان باکتری‌های سالم هستند که به طور طبیعی در دستگاه گوارش شما وجود دارد. آنها با مبارزه با اثرات رژیم غذایی ضعیف، آنتی بیوتیک‌ها و استرس، بدن را سالم نگه می‌دارند. علاوه بر این، پروبیوتیک‌ها می‌توانند جذب مواد مغذی را افزایش دهند. به‌علاوه، این مواد به تجزیه لاکتوز کمک کرده، سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می‌کنند و حتی ممکن است به درمان IBS نیز کمک کنند. توصیه می‌شود مردم روزانه منابع خوبی از پروبیوتیک‌ها مانند ماست کم چرب را مصرف کنند.

 

به موقع غذا بخورید. مصرف وعده‌های غذایی و تنقلات در برنامه منظم می‌تواند سیستم گوارش شما را در بالاترین عملکرد حفظ کند. هدف این است که هر روز صبحانه، ناهار، شام و میان وعده‌ها را بخورید.

حفظ آب بدن. نوشیدن مقدار زیادی آب برای سلامتی گوارشی شما مفید است. فیبر، آب را به داخل روده بزرگ می‌کشد تا مدفوع‌های نرم‌تر و مداوم ایجاد کند، به طوری که دفع آنها، به‌راحتی صورت بگیرد.

 عادت‌های بد را از بین ببرید. سیگار کشیدن، کافئین بیش از حد و الکل. مشروبات الکلی، قهوه و سیگار می‌تواند، عملکرد دستگاه گوارش را مختل کند و منجر به مشکلات زخم معده و سوزش سر دل شود.

 ورزش منظم. ورزش منظم، به هضم غذا و بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک می‌کند و از ابتلا به یبوست جلوگیری می‌کند. ورزش همچنین می‌تواند به شما در حفظ وزن سالم کمک کند که برای سلامت دستگاه گوارش شما مفید است.

مدیریت استرس. استرس بیش از حد یا اضطراب می‌تواند سیستم گوارش شما را مختل کند. فعالیت‌های کاهش استرس را به طور مرتب، انجام دهید و خود را از محیط‌های استرس‌زا دور کنید.

آنچه که می‌خورید و کیفیت سلامت جسمی شما در هم آمیخته است. پس مواد غذایی سالم و مقوی بخورید، شما می‌توانید از لیست زیر استفاده کنید و مواد ضروری را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

ماست: ماست از شیر ساخته شده که معمولاً توسط باکتری‌های اسید لاکتیک تخمیر شده است. این ماده شامل باکتری‌های مفید شناخته شده به عنوان پروبیوتیک‌ها است که در دستگاه گوارش شما زندگی می‌کنند و می‌تواند در بهبود هضم غذا و حفظ سلامت روده شما تأثیر گذار باشد.

سیب: سیب یک منبع غنی از پکتین یا همان فیبر محلول است. پکتین، در روده کوچک هضم را تسریع می‌کند و سپس توسط باکتری‌های موجود در روده، شکسته می‌شود. پکتین، حجم مدفوع را افزایش می‌دهد و بنابراین معمولاً برای رفع یبوست و اسهال استفاده می‌شود. همچنین این میوه خطر عفونت‌های روده‌ای و همچنین التهاب در روده بزرگ را کاهش می‌دهد.

رازیانه: رازیانه، یک گیاه دارویی است که برای افزودن عطر و طعم به غذا استفاده می‌شود. محتوای فیبر آن به جلوگیری از یبوست کمک می‌کند و دستگاه گوارش شما را بهبود می‌بخشد. رازیانه همچنین حاوی عامل ضد اسپاسم است که ماهیچه‌های صاف در دستگاه گوارش شما را شل می‌کند. این عمل می‌تواند علائم گوارشی منفی مثل نفخ و گرفتگی عضلانی را کاهش دهد.

دانه‌های کامل غلات: دانه‌های غلات شامل سبوس و جوانه هستند. دانه‌های غنی از فیبر غلیظ عبارت‌اند از جو، گندم، عدس و محصولات ساخته شده از گندم. فیبر موجود در این دانه‌ها می‌تواند به دو روش، به بهبود هضم غذا کمک کنند. اول، فیبر به افزایش حجم مدفوع شما کمک می‌کند و یبوست را کاهش می‌دهد. دوم، بعضی از فیبرهای دانه مانند پروبیوتیک عمل کرده و به افزایش باکتری سالم در روده کمک می‌کنند.

چغندر: چغندرقند که به اسم چغندر شناخته می‌شود، منبع خوبی از فیبر است. یک فنجان (136 گرم) چغندر حاوی 3.4 گرم فیبر است. فیبر هضم غذا را سرعت می‌بخشد و از ابتلا به یبوست جلوگیری می‌کند.

زنجبیل: زنجبیل ماده‌ای سنتی در طب شرقی است که به بهبود هضم غذا و جلوگیری از تهوع کمک می‌کند. بسیاری از زنان باردار از آن برای درمان بیماری تهوع استفاده می‌کنند. زنجبیل خطر ابتلا به سوزش سر دل، تهوع و ناراحتی معده را کاهش می‌دهد.

سبزیجات سبز تیره سبزیجات منبع عالی فیبر نامحلول هستند. این نوع فیبر به میزان زیادی به حجم مدفوع شما اضافه می‌کند و سرعت حرکت آن را از طریق دستگاه گوارش شما افزایش می‌دهد. سبزیجات سبز نیز منبع خوبی از منیزیم هستند که می‌توانند با کاهش انقباض عضلات در دستگاه گوارش، باعث کاهش یبوست شوند. برخی از شایع‌ترین سبزیجات سبز تیره که این مزایا را تأمین می‌کنند عبارت‌اند از اسفناج، کلم برگ، کلم بروکلی و دیگر سبزیجات.

ماهی سالمون: ماهی آزاد منبع خوبی از اسیدهای چرب امگا 3 است که می‌تواند باعث کاهش التهاب در بدن شما شود. افراد مبتلا به مواردی همچون عدم تحمل غذا و سایر اختلالات گوارشی اغلب التهاب روده دارند. اسیدهای چرب امگا 3 به کاهش این التهاب کمک می‌کنند و در نتیجه هضم را بهبود می‌بخشند.

منابع:

healthline

everydayhealth

پرسش‌های پزشکی و دیدگاهتان درباره این مقاله را بنویسید؛ پزشکان و کارشناسان مجله پاسخ‌گوی شما عزیزان هستند.

دیدگاه

نام

ایمیل

سلام خسته نباشین من مشکل رفلاکس معده داشتم عمل فندو رفلاکس انجام دادم بعد عمل هر غذایی که میخورم همراه اسهال و اروغ هست چند ماه خوب نشدم غذاییم که صبح میخورم هضم نمیشع و که گاهی عصر استفراغش میکنم و به صورت ژله ای بیرون میان هر غذایی که میخورم شاید تا ده دوازده ساعت بعدش اروغش میزنم ومدفوع با مخاط علتش چیه

چگونه جذب روده را کاهش دهیم

سلام لازمه كه از نظر تغذيه اي رعايت كنيد غذاهاي چرب و حجيم نخوريد و در صورت عدم بهبود

برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص گوارش مراجعه کنید.

سلام خسته نباشید من همیشه،حالت تهوع دارم خسته شدم همش وزن کم میکنم غذای که میخورم هضم نمیکنم و بالا میارم آندوسکوپ شدم مشکلی نبود چیکار کنم

سلام ممكنه رفلاكس معده به مري باشه بهتره كه

برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص گوارش مراجعه کنید.

و تست آنتي ژن مدفوعي از نظر هليكوباكتر انجام بديد

سلام من وقتی غذامیخورم بیشتر موقع هضم نمیشه انگاری همشون زیرگلوم گیرکردن وهی پشت سرهم اروق میزنم تااستفراق نکنم خوب نمیشم سرمعدم طرف چب نزدیک ۱ساله که خیلی سوزمیده خواهش میکنم راهنمایی بفرمائید

سلام لازمه ك اندوسكوپي بديد و از نظر هليكوباكتر معده بررسي شبن

سلام من بعد از غذا احساس سنگینی دارم احساس میکنم هر چی میخورم میاد سر دلم میمونه هضم نمیشه غذا هم یکی دو قاشق بیشتر نمیتونم بخورم میشه کمکم کنید

سلام خسته نباشید من ۱۳هفتست باردارم هر غذایی که میخورم تو معدم سنگینی میکنه و هضم نمیشه چیکار کنم خانوم دکتر؟؟؟

سلام مشکل نفخ معده دارم که باعث افزایش ترشح بزاق دهان شده؛ عسل و زنجبیل خوب و تاثیر گزاره ولی کافی نیست چه کنم و به چه دکتری باید مراجعه کنم

سلام به متخصص داخلی مراجعه کنید

سلام الان حدود 7ماه میشه بعد خوردن هر غذایی تنگی نفس میگیرم تا غذا هضم شه بعدش خیلی خیلی دیر غذا هضم میشه غذا تا ته گلو بالا میاد اذیت میشم لطفاً راهنمایی کنین

سلام خسته نباشبد من درطول روز وقتی پرخوری میکنم ونمیتونم جلوشو بگیرم چیکارکنم امروزم خیلی خیلی پرخوری کردم؟؟؟؟؟

سلام علت پرخوري اضطرابه ، بايد از نظر اضطراب بررسي شيد، و اينكه بيشتر مواد غذايي كم كالري بخوريد مثل سبزي و سالاد و ميوه آب هم بيشتر بخوريد در طول روز

سلام. پدرم به دلیل ساییدگی زانو قرص های زیادی میخوره، الان به شدت معده درد داره میگه احساس میکنم چیزی مثل گچ مونده تو دلم و غذام هضم نمیشه. به نظرتون چیکار کنه؟

سلام خسته نباشید. من امروز معده درد شدیذی گرفتم و فقژ معده ام درد داره و حالت تهوع و اینها ندارم.اینم بگم که سابقه ریفلاکس هم دارم.الان هم ریفلاکس دارم. باد گلوی بد بو و گاز معده ی بد بو هم دارم.میشه لطفا راهنماییم کنیید؟ ممنون

سلام خانم دکتر من مشگل یبوست دارم احساس پری در معقد دارم ولی دفع نمیشه با انگشت بخوبی دفع میشه 6 ماه اینطور شدم اب فراوان ومیوه وسبزی میخوررم گاهی قرص سی لاکس

سلام من 19 سالمه یک دوسالی هست که لاغرمیشم از 60 اومدم به 55 واحساس میکنم نمیتونم غذا زیاد بخورم شکم درد میگیرم و دیر کار میکنه میشه راهنمایی کنید

سلام لازمه از نظر عفونت هليكوباكتر معده بررسي شيد و توسط متخصص گوارش ويزيت شويد

سلام….من نمی‌دونم مشکل از معده یا از روده….غذا که میخورم هضم نمیشه…بخصوص اگه تو غذا لوبیا..عدس …لپه…باشه …اصلا اینارو خرجی هم میگویم انگار نه انگار…ببخشید میخورم موقع سرویس رفتم همینطور خارج میشن…بعد من یه دوهفته یبوست میشم یه دوهفته میبینی بیرون روی خیلی زیاد چه کار باید بکنم؟؟ممنون میشم کمک کنید….

سلام خانوم دکتر غذا ک میخورم کامل هضم نمیشه،وغذا رو دلم میمونه ،تپش قلب هم میگیرم ،لطف میکنی برام توضیح بدین جریانش چیه ؟ چیکار باید بکنم

سلام خانم دکتر من رفلاکس شدید دارم و معده ام اصلا غذا رو هضم نمیکنه سه ساله یبوست دارم معده ام بعد از غذا خیلی اذییت میکنه لطفا راهنمایی کنید البته معده درد تو خانواده مادری من ارثیه و مادرم زخم مری و خواهرم هم زخم معده داشتن

سلام برای رژیم غذایی از خوردن چه میان وعده هابی باید خودداری کرد

سلام مواد قندي ساده مثل خرما و شيريني لبنيات بايد فاقد لاكتوز باشه نوشابه و فست فود هم نخوريد

سلام خانم دکتر احساس میکنم یه چیزی سردل معده مونده احساس سنگینی هرچی اب میخورم انگار یه چیزی مونده گلوم

من قبلا درد روده داشتم بعد از لمس حس میکردم همراه با نفخ زیاد روده صبح ها الان بعد از غذا خوردن معدم درد میگیره و الان یبوست دارم با اینکه ملین گیاهی استفاده میکنم علتش چیه؟

سلام خانم دکتر من اشتها غذا خوردنم خوبه اما وزنم اضاف نمیشه چکار کنم که وزنم اضاف بشه چاق بشم

سلام آزمایش ،UA,s/E,CBC,tsh,ESR بدهید تا از نظر اختلالات تیرویید ،عفونت روده و … بررسی شوید

سلام خسته نباشید من دارای زخم معده هستم و حالا هرچیزی حتی کوچیک و کم هم که میخورم ورم شدید معده پیدا میکنم میشه راهنمایی کنید از چه دارویی استفاده کنم

سلام خانم دکتر الان حدود دو هفته است که غذا کم.میخورم و اشتهایم به غذا کم شده همین قدر هم که میخورم معده ام سنگین میشود وهضم به درستی صورت نمگیرد یبوست هم دارم ممنون از راهنمایی شما

سلام خانوم دکتر من قبلا تریاک کشیدم چن سال الان چند ماهه ک نمیکشم هیچ وقت معده درد نداشتم الان شکمم باد میکنه و نفسم سنگین وقفسه سینم درد میگیره وبعضی از صبح ها از درد معده ساعت ۶صبح بیدارم میکنه خیلی ضعف میکنم یه لقمه بخورم خوب میشم ولی تقریبا از ساعت۱۰صبح به بعد اکثر وقتا معده درد میگیرم چکار کنم ممنون

سلام ترياك خيلي عارضه داره بدليل داشتن سرب ميتونه حتي خدايي نكرده سرطان معده و روده را ايجاد كنه بنظرم با توجه به شرايطي كه داريد توسطمتخصص گوارش ويزيت شين و اندوسكوپي بدين

سلام خانم دكتر من دختری ۲۶ساله با سابقه آسم اما اواخر به علت مصرف شیر الاغ آسمم خوب شد و من مصرف شیر را قطع کردم اما الان یک ماه بعد قطع مصرف حالم خیلی وخیم شده و این نشانه هایی که دارم نمیدانم گوارشی هستش یا تنفسی این مدت چه در خواب چه در بیداری چه با شکم خالی چ با شکم پر ابتدا یک خارشی در گلو احساس میکنم سپس نفسم تنگ میشه و شکمم سفت و فوق العاده شکمم بزرگ میشه که انگار شکم یک خانم باردار و با خوردن زنجیبل و آب غوره و آدامس کندر بعد پنج الی ده دقیقه شکمم به حالت اول برمیگرده و تنگ نفسم قطع میشه و جالب موقع هیجان چه خنده چه گریه باز این اتفاق میفته تو رو خدا کمکم کنید واقعا برام آزار دهنده شده چون در روز از دو الی چهار بار این اتفاق برام تکرار میشه

سلام دوست گرامی با توجه به سابقه اسم باید به متخصص داخلی مراجعه کرده و ریه شما سمع گردد در صورت نیاز باید جهت بررسی سیستم تنفس اسپیرومتری انجام دهید

سلام دکتر این یک هفته غذا میخورم یک لقمه سر دولقمه نمیتوانم بخورم غدا از گلو پایین نمی رود بعد دستشوئ تخلیه کامل نمیتوانم بکنم میام خانه احساس میکنم دستشوئیم میاد میروم دستشوی خیلی فشار بهم میاد نمیتوانم تخلیه کنم ببخشید سوزش معده هم دارمچکارکنم راهنمایی کنید

سلام خانوم دکتر خسته نباشید من دندون درد داشتم کپسول500میخوردم بعد این الان دو هفته ای میشه هر چی میخورم معدم نمیتونه قبول کنه حتی اب روده هام شل شده,عذر خواهم بابت این حرفم (باس سریع برم سرویس)خیلی اذیتم باید چیکار کنم,مشکلش چیع ممنون میشم بابت راهنماییتون🙏

سلام خانوم دكتر خسته نباشيد به مدت يك هفته است كه هر غذايي ميخورم هضم نميشه يبوست ندارم اصلاو رودل هم نميكنم فقط انگار بدنم نميتونه غذارو هضم كنه و معده ام سنگينه چيكار بايد بكنم؟؟ ممنون ميشم راهنماييم كنين

سلام من سوزش سردل دارم و شکمم خیلی ورم می‌کنه به شکلی که انگار چند ماهه باردارم و اسهال دارم و در اسهال غذا هضم نشده بیرون میاد سوزش تا بالای گلوم میاد و گلودرد دارم و مرتب عاروق میزنم مشکلم چیه خیلی نگرانم نکنه بیماری سختی باشه

سلام ،چند وقتي است پس از خوردن غذا ، غذاداخل معده هضم نمي شود و سردرد مي گيرم .براي رفع سردرد بايد غذائي داخل معده را بالا بياورم و معده را خالي كنم تا سردرد م خوب شود . لطف مي كنيد مشكلم را حل كنيد.

با سلام و خداقوت مدت چندسال است که اغلب تا غذا میخورم مجبور به اجابت مزاج نه تنها در یک مرحله حتی در دو یا چند مرحله نیز میگردم‌ در یک مهمانی که همه از یک نوع غذا میخورند و بعد مینشینن بنده به محض خوردن دچار علائم نفخ و نیاز به اجابت مزاج میگردم تغییر و اصلاح در شیوه غذایی و حتی نخوردن هم نتوانسته مشکلم را حل کند .ممنون میشوم راهنماییم کنید .

سلام ی مدتی هست یبوست شدید دارم موقع دفع بالای معدم درد میگیره. آزمایش میکروب معده هم دادم. مشکوک ب میکروب معده بودم ولی دکتر دارو نداد گفت ی تست باید بدی ک دیگه نشد برم.معدمم ورم میکنه. چیکار کنم؟

سلام لطفا از نظر عفونت معدتون بررسي شبد تا درمانتون شروع شه

برای درمان بواسیر و دیر هضم غذا توضیح دهید

ممنون مطلب خوبی بود

سلام دوست عزیز ممنون از حسن نظرتون

مجله اینترنتی دکتردکتر در سال ۱۳۹۶ با هدف ایجاد بستر قابل اعتماد و کاملی از اطلاعات پزشکی راه‌اندازی شده است. در حال حاضر، تمرکز مجله دکتردکتر روی موضوعات متنی و ویدیویی معرفی بیماری‌ها، علائم، دلایل، روش‌های درمان، تشخیص و موضوعات ترند روز است. در طول مسیرِ سختِ درمان و تشخیص بیماری، سوالات و دغدغه‌های پزشکی زیادی هستند که می‌توانید برای دستیابی به پاسخ پزشکی درست از امکانات مجله مانند پرسش و پاسخ پزشکی، مشاوره تلفنی با پزشک و …. استفاده کنید.

با پزشک تلفنی صحبت کنید

از پزشک سوال بپرسید


Downloads-icon


دانلود رایگان کتابچه بیماری‌های درد شکمیDownloads-icon


Downloads-icon


هر آنچه که درباره پلاکت خون باید بدانیدDownloads-icon

دستگاه گوارش در سلامتی نقش حیاتی ایفا می کند چراکه مسئول جذب مواد مغذی و از بین بردن مواد زائد است. در این مقاله ۱۹ ماده غذای عالی مفید برای بهبود گوارش را معرفی می کنیم.

متأسفانه بسیاری از افراد به دلایل متفاوت از
مشکلات گوارشی مانند نفخ، گرفتگی عضلات، گاز، درد شکم، اسهال و یبوست رنج می برند.

برخی عارضه ها مانند سندرم روده تحریک پذیر (IBS)، بیماری رفلاکس معده (GERD)، بیماری کرون، دیورتیکولیت و سوزش معده می تواند شما را در معرض خطرهای گوارشی شدید قرار دهد.

با این حال یک فرد سالم نیز می تواند به دلیل
مواردی مانند کمبود فیبر یا غذاهای غنی از پروبیوتیک در رژیم غذایی مشکلات گوارشی
را تجربه کند.

در اینجا ۱۹ غذای عالی برای بهبود گوارش آورده
شده است.

چگونه جذب روده را کاهش دهیم

ماست به طور معمول از طریق تخمیر باکتری های
اسید لاکتیک شیر تهیه می شود.

این ماده حاوی باکتری هایی مفید به نام
پروبیوتیک است. این باکتری های خوب در دستگاه گوارش زندگی کرده و می توانند به هضم
غذا کمک کرده و روده را سالم نگه دارند.

پروبیوتیک ها به طور طبیعی در روده ساخته می
شوند اما افزایش جذب آن از طریق مصرف غذاهایی مانند ماست نیز می تواند هضم را آسان
تر کند.

پروبیوتیک می تواند به مشکلات گوارشی مانند نفخ،
یبوست و اسهال کمک کرده و همچنین نشان داده شده است که باعث بهبود هضم لاکتوز یا
قند شیر می شود.

با این حال تمام ماست ها حاوی پروبیوتیک نیستند.
هنگام خرید حتماً بر روی بسته به دنبال “کشت زنده و فعال” باشید.

ماست حاوی پروبیوتیک است که می تواند با تقویت
باکتری های سالم دستگاه گوارش به هضم غذا کمک کند.

سیب منبع غنی از پکتین و فیبر محلول است.

پکتین از روده کوچک عبور کرده و سپس توسط باکتری
های مفید روده بزرگ شکسته می شود.

این ماده باعث افزایش حجم مدفوع می شود، به همین دلیل معمولاً برای رفع یبوست و اسهال استفاده می شود.

همچنین نشان داده شده است که خطر ابتلا به عفونت ها و التهاب روده را نیز کاهش می دهد.

پکتین موجود در سیب به افزایش حجم مدفوع و حرکت آن
در دستگاه گوارش کمک می کند. همچنین احتمالاً باعث کاهش التهاب روده بزرگ می شود.

رازیانه گیاهی با یک پیاز کم رنگ و ساقه های سبز
بلند است که برای افزودن طعم به غذا استفاده می شود.

محتوای فیبر آن به جلوگیری از یبوست کمک کرده و باعث
بهبود فعالیت منظم دستگاه گوارش می شود.

رازیانه همچنین حاوی ماده ضد اسپاسم است که عضلات نرم دستگاه گوارش را شل می کند.

این عمل می تواند علائم گوارشی منفی مانند باد، نفخ معده و گرفتگی عضلات را نیز کاهش دهد.

محتوای فیبر و ماده ضد اسپاسم رازیانه می توانند
هضم را با محدود کردن برخی علائم منفی دستگاه گوارش بهبود ببخشند.

کفیر یک محصول فرآورده شده لبنی است که با افزودن غلات کفیر به شیر ساخته می شود. این غلات از مخلوط شدن مخمر و باکتری ها با شیر بدست می آید و به نظر می رسد دارای مزایای گوارشی است.

کفیر های فراوری شده نیز مانند پروبیوتیک های موجود در ماست به هضم لاکتوز کمک کرده و برخی عوارض منفی مرتبط با لاکتوز را کاهش می دهند.

بر اساس مطالعات متعدد کفیر باعث افزایش باکتری های
سالم بهبود دهنده وضعیت روده و کاهش
باکتری های مضر می شود.

مصرف کفیر همچنین باعث کاهش التهاب روده و بهبود
فرایند گوارش می شود.

به نظر می رسد ماده بی نظیر کفیر بنام غلات که از
مخمر و باکتری ها ساخته می شود باعث بهبود هضم و کاهش التهاب روده خواهد شد.

دانه های چیا منبع بسیار خوب فیبر بوده و مصرف
آن ها باعث ایجاد یک ماده مانند ژلاتین در معده می شود. این دانه ها مانند
پروبیوتیک از رشد باکتری های سالم روده حمایت کرده و به هضم سالم کمک می کنند.

همچنین محتوای فیبر دانه های چیا به ارتقاء الگوی
منظم روده و مدفوع سالم کمک می کند.

فیبر دانه های چیا می تواند با تقویت رشد
پروبیوتیک ها در روده به منظم نگه داشتن الگوی هضم غذا کمک کند.

کامبوجا نوعی چای تخمیر شده است.

با افزودن انواع خاص باکتری، قند و مخمر به چای
سیاه یا سبز ساخته شده و سپس به مدت یک هفته یا بیشتر تحت تخمیر قرار می گیرد.

در طول فرآیند تخمیر از باکتری های پروبیوتیکی یک
گلبول تولید شده که می تواند سلامت گوارش را بهبود ببخشد.

همچنین برخی تحقیقات بر روی موش ها نشان داده است
که کامبوجا می تواند در بهبود زخم معده نیز نقش داشته باشد.

مقدار زیاد پروبیوتیک های کامبوجا باعث بهبود
هضم و سلامت روده می شود. نوشیدنی کامبوجا نیز می تواند به بهبود زخم معده کمک
کند.

میوه گرمسیری خوش طعم پاپایا حاوی آنزیمی به نام
پاپائین است که به هضم کمک می کند.

این ماده با کمک به تجزیه فیبرهای پروتئین به
فرآیند هضم کمک می کند. اگرچه نیازی نیست که در رژیم غذایی قرار گیرد اما می تواند
به هضم پروتئین کمک کند.

پاپائین همچنین می تواند علائم سندرم روده تحریک پذیر (IBS) مانند یبوست و نفخ را کاهش دهد.

این آنزیم معمولاً به دلیل ظرفیت های دستگاه
گوارش به عنوان آنزیم اصلی مکمل های گوارشی مورد استفاده قرار می گیرد.

پاپایا حاوی پاپائین یا نوعی آنزیم هضم کننده
قوی است که به هضم سالم پروتئین ها کمک کرده و می تواند علائم IBS را نیز تسکین دهد.

غلات ها دانه گیاهان علفی گندمی هستند. برای قرار گرفتن در دسته غلات کامل باید هسته آن ۱۰۰ درصد شامل سبوس، جوانه و آندوسپرم باشد.

چگونه جذب روده را کاهش دهیم

غلات سبوس دار پر فیبر شامل جو، کینوا ، فررو و محصولاتی است که از گندم کامل تهیه شده اند. فیبر موجود در این دانه‌ها از
دو طریق به بهبود هضم غذا کمک می کند.

اول، فیبر به اضافه کردن حجم مدفوع کمک کرده و
می تواند یبوست را کاهش دهد.

دوم، برخی فیبرهای غلات مانند پروبیوتیک عمل کرده
و به تغذیه باکتری های سالم موجود در روده کمک می کنند.

غلات کامل به دلیل داشتن فیبر زیاد می تواند با
اضافه کردن حجم مدفوع باعث کاهش یبوست و تغذیه باکتری های سالم روده شود.

تمپه از سویا تخمیر شده بدست می آید. در فرایند
تخمیر قندها توسط باکتری ها و مخمرها تجزیه می شوند.

در طی این فرآیند نوعی ماده مغذی موجود در سویا
به نام اسید فیتریک تجزیه می شود. اسید فیتریک می تواند به جذب برخی مواد مغذی کمک
کند.

بنابراین فرایند تخمیر باعث بهبود هضم و جذب
مواد مغذی می شود.

غذاهای تخمیر شده مانند تمپه منبع خوبی از
پروبیوتیک ها هستند. به خاطر داشته باشید که پروبیوتیک ها برای محافظت از روده در
برابر باکتری های مضر یک دیواره دفاعی ایجاد می کنند.

مطالعات نشان داده است که پروبیوتیک ها به کاهش علائم IBS، جلوگیری از اسهال، کاهش نفخ و تنظیم الگوی مدفوع کمک می کنند.

فرایند تخمیر تمپه و محتوای پروبیوتیک می تواند
علائم منفی گوارشی را کاهش داده و با تجزیه اسید فیتریک جذب مواد مغذی را بهبود ببخشد.

ریشه چغندر که با نام چغندر نیز شناخته می شود
یک منبع خوب فیبر است.

یک فنجان (۱۳۶ گرم) چغندر حاوی ۳.۴ گرم فیبر است. فیبر از مرحله هضم غذا عبور کرده، به روده بزرگ یا جایی می رود که باکتری های سالم روده تغذیه شده یا به حجم مدفوع اضافه می شود که هردو عمل باعث بهبود هضم غذا می شوند.

روش های محبوب خوردن چغندر بصورت کباب شده، مخلوط
در سالاد، ترشی یا مخلوط شده در اسموتی است.

مواد مغذی چغندر با کمک به تغذیه باکتری های خوب
روده و اضافه کردن حجم به مدفوع می توانند به بهبود هضم غذا کمک کنند.

این ماده که معمولاً در سوپ میسو استفاده می شود
با تخمیر سویا به همراه نمک و کوجی که نوعی قارچ است تهیه می شود.

میسو حاوی پروبیوتیک هایی است که مانند سایر غذاهای
تخمیر شده با افزایش باکتری های خوب در روده به هضم غذا کمک می کند.

پروبیوتیک های موجود در میسو می توانند به کاهش
مشکلات گوارشی و غلبه بر بیماری های روده مانند اسهال نیز کمک کنند.

محتوای پروبیوتیکی میسو برای کاهش مشکلات گوارشی
و غلبه بر بیماری های روده مانند اسهال مفید است.

زنجبیل در طب شرقی یک ماده سنتی است که به بهبود
هضم و جلوگیری از حالت تهوع کمک می کند. بسیاری از زنان باردار از این ماده برای
معالجه بیماری صبحگاهی استفاده می کنند.

این ریشه زرد رنگ از نظر هضم باعث تسریع تخلیه
معده می شود.

زنجبیل با انتقال سریع غذا از معده به روده کوچک
خطر ابتلا به سوزش معده، حالت تهوع و ناراحتی معده را کاهش می دهد.

به نظر می رسد زنجبیل باعث تسریع حرکت مواد غذایی در معده و کاهش برخی عوارض جانبی ناشی از هضم کند می شود.

از این دارو برای درمان حالت تهوع از جمله بیماری صبحگاهی دوران بارداری نیز استفاده می شود.

کیمچی معمولاً از کلم تخمیر شده تهیه می شود اما می تواند از سایر سبزیجات تخمیر شده نیز تهیه شود.

این ماده حاوی پروبیوتیک است که به هضم غذا کمک کرده و باعث رشد باکتری های خوب روده بزرگ می شود.

هر چه مدت زمان تخمیر کیمچی طولانی تر باشد غلظت پروبیوتیک ها بیشتر خواهد بود.

همچنین کیمچی حاوی فیبر است که می تواند به افزایش
حجم مدفوع کمک کرده و سلامت روده را بهبود ببخشد.

کیمچی حاوی پروبیوتیک و فیبر است که هضم را
بهبود بخشیده و سلامت روده را تقویت می کند.

سبزیجات سبز منبع عالی فیبر نامحلول هستند.

این نوع فیبر به حجم مدفوع افزوده و سرعت حرکت آن
در طول دستگاه گوارش را افزایش می دهد.

سبزیجات سبز همچنین منبع خوبی از منیزیم هستند
که می توانند با بهبود انقباضات عضلات دستگاه گوارش به رفع یبوست کمک کنند.

اسفناج، کلم بروکسل، کلم بروکلی و سایر سبزیجات
برگ دار برخی از رایج ترین سبزیجات سبز تیره دارای این مزیت هستند.

همچنین یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ نشان می دهد که یک قند غیرمعمول موجود در سبزیجات با برگ سبز به تغذیه باکتری های خوب روده کمک می کند.

تصور می شود این قند به هضم غذا کمک کرده و در عین حال به برخی باکتری های مضر که می توانند باعث بیماری شوند نیز آسیب می رساند.

سبزیجات سبز علاوه بر تهیه فیبر و منیزیم رژیم
غذایی، با تغذیه باکتری های خوب روده در هضم سالم نقش دارند.

ناتو نیز مانند تمپه از سویا تخمیر شده بدست می آید.

ناتو به طور معمول ساده خورده شده اما برخی چاشنی های پرطرفدار آن شامل کیمچی، سس سویا، پیاز سبز و تخم مرغ خام است.

این ماده را می توان به همراه برنج پخته نیز مصرف کرد.

ناتو حاوی پروبیوتیک است که علاوه بر عمل به عنوان
یک مکانیسم دفاعی در برابر سموم و باکتری های مضر، باکتری های سالم روده را نیز تقویت
کرده و به بهبود هضم کمک می کند.

جالب است بدانید یک گرم ناتو تقریباً به اندازه
یک وعده غذایی یا مکمل های غنی از پروبیوتیک دیگر مانند شش اونس (۱۷۰ گرم) ماست پروبیوتیک
دارد.

همچنین محتوای فیبر این ماده باعث بهبود منظم دفع مدفوع و کاهش یبوست می شود.

محتوای پروبیوتیک غنی ناتو می تواند به سلامت و هضم دستگاه گوارش، تنظیم روند دفع مدفوع و کاهش یبوست کمک کند.

کلم ترش از کلم خرد شده که با اسید لاکتیک تخمیر
می شود تهیه شده و به دلیل تخمیر حاوی پروبیوتیک است.

تحقیقات نشان می دهد که یک لیوان کلم ترش (۷۱
گرم) حاوی ۲۸ گونه باکتریایی مجزا است که با تغذیه باکتری های خوب به روده کمک می
کند.

همچنین آنزیم های کلم ترش با تجزیه مواد مغذی به مولکول های کوچکتر به راحت کردن هضم کمک زیادی می کنند.

کلم ترش منبع غنی پروبیوتیک ها و حاوی آنزیم هایی است
که با تجزیه مواد مغذی به مولکول هایی با قابلیت هضم آسان تر به گوارش کمک می کند.

سالمون منبع عالی اسیدهای چرب امگا ۳ است که می
تواند به کاهش التهابات بدن کمک کند.

افراد مبتلا به بیماری التهابی روده، عدم تحمل
مواد غذایی و سایر اختلالات گوارشی غالباً در روده التهاب دارند. اسیدهای چرب امگا
۳ با کمک به کاهش این التهاب عمل هضم را بهبود می بخشند.

امگا ۳ موجود در سالمون با کاهش التهاب روده
روند هضم را بهبود می بخشد.

آب استخوان با جوشاندن استخوان ها و بافت های
پیوندی حیوانات بدست می آید.

ژلاتین موجود در آب استخوان از اسیدهای آمینه
گلوتامین و گلیسین بوجود می آید.

این آمینوها می توانند به مایعات موجود در
دستگاه گوارش متصل شده و به عبور آسان غذا کمک کنند.

گلوتامین از دیواره روده محافظت کرده و همچنین
نشان داده شده است که باعث بهبود وضعیت گوارشی مانند نشتی روده و سایر بیماری های
التهابی روده می شود.

ژلاتین موجود در آب استخوان می تواند به بهبود
هضم و حفاظت از دیواره روده کمک کند. این ماده همچنین می تواند برای بهبود نشتی روده
و سایر بیماری های التهابی روده مفید باشد.

نعناع فلفلی از دسته گیاه نعنا معمولاً در اکثر نقاط جهان رشد می کند.

روغن نعناع فلفلی از روغن های اساسی موجود در
برگ های نعنا تهیه شده و نشان داده شده است که مشکلات گوارشی را بهبود می بخشد.

این روغن حاوی ترکیبی به نام منتول است که احتمالاً
می تواند علائم IBS از جمله نفخ،
ناراحتی معده و مشکلات مربوط به حرکت روده را کاهش دهد.

به نظر می رسد این روغن بر عضلات دستگاه گوارش تأثیر
شل کنندگی داشته و می تواند هضم را بهبود ببخشد.

این روغن همچنین می تواند با تسریع حرکت مواد
غذایی در طول دستگاه گوارش علائم سوء هاضمه را تسکین دهد.

نشان داده شده است که نعناع فلفلی باعث بهبود
هضم غذا شده، علائم IBS را
کاهش داده و غذا را سریعتر در طول دستگاه گوارش حرکت می دهد.

مسائل مربوط به هضم چالش برانگیز بوده اما برخی
غذاها می توانند در کاهش علائم ناراحت کننده مفید باشند.

بر اساس تحقیقات خوردن غذاهای تخمیر شده مانند
ماست، کیمچی و تمپه به افزایش پروبیوتیک های رژیم غذایی کمک کرده و می تواند سلامت
گوارش را بهبود ببخشد.

غذاهای سرشار از فیبر مانند غلات کامل، سبزیجات
سبز تیره و دانه چیا نیز با کمک به حرکت راحت و سریعتر غذا در طول سیستم گوارش در
هضم غذا نقش دارند.

اگر به دنبال رفع مشکلات گوارشی هستید برخی از این ۱۹ ماده غذایی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

برای درمان انواع مشکلات گوارش و بلع می توانید از یک متخصص درمان اختلالات بلع کمک بگیرید. کلینیک درمان اختلالات بلع دکتر خسروی امکان مشاوره حضوری و غیر حضوری را برای شما فراهم کرده است.

برای دریافت نوبت و کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۰۲۱۸۸۰۸۸۵۴۱ تماس بگیرید.

شماره تماس: ۰۲۱۸۸۰۷۳۱۳۶ / ۰۲۱۸۸۰۸۸۵۴۱ / ۰۲۱۸۸۰۷۴۱۹۶

شهرک غرب، بلوار فرحزادی، پانصد متر بالاتر از بلواردادمان، کوچه محتاج ، انتهای بن بست ، پلاک ۱

آدرس، اطلاعات تماس کلینیک و مشاوره غیر حضوری

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.*

برای دریافت نوبت و درمان بیماری اختلال بلع دکتر فرشاد خسروی با کلینیک تماس بگیرید

۰۲۱-۸۸۰۸۸۵۴۱ / ۰۲۱-۸۸۰۷۴۱۹۶

تهران، شهرک غرب، بلوار پاک نژاد، مابین تقاطع دادمان و دریا، مرکز پزشکی یادمان

info@doctorkhosravi.com

درمان گلو درد، گلو درد می تواند بسیار ناراحت کننده باشد. علامت اصلی، درد و…

آیا درد سمت راست پایین شکم نگران کننده است؟ در سمت راست پایین شکم، انته…

عفونت گلو یا التهاب گلو ، هم می تواند باکتریایی باشد و هم ویروسی که باعث ا…

نفخ حس پر بودن شکم را می دهد و باعث می شود بزرگتر به نظر برسد. درد پایین ش…

احساس فشار در گلو به علت عفونت

18 Comments on ۳۰ مهر ۱۳۹۸

2 Comments on ۱۰ آبان ۱۳۹۸

0 Comments on ۴ آذر ۱۳۹۸

35 Comments on ۱۳ شهریور ۱۳۹۸

چگونه جذب روده را کاهش دهیم
چگونه جذب روده را کاهش دهیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *