چگونه دعا درست کنیم

 
helpkade
چگونه دعا درست کنیم
چگونه دعا درست کنیم

دعانویسی و دعای گشایش / برای موفق شدن از کجا شروع کنیم؟

۱۳۹۲/۰۲/۳۰


۵۵۰۸۱ بازدید

نقل مطالب در مطبوعات و نشریات با ذکر منبع بلامانع است.
اداره تبلیغ نوین نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها

چگونه می‌شود کاری بدون مقدمات و شرایط انجام گیرد؟ اگر می‌خواهید دعا کنید و واقعاً دعا و خواستن از خدا باشد، دعا تشریفاتی دارد؛ اگر می‌خواهید از ناحیه دعا به جایی برسید، زبان حالتان این باشد: تسلیم خدا هستیم، هر چه بخواهد بکند، بنا داریم عمل به وظیفه بندگی کنیم. آیا با این حال خدا ما را به دست گرگ می‌دهد؟! او می‌تواند تمام مصیبت‌های اهل ایمان را تدارک و جبران کند و لو خراش و خدشه‌ای باشد. در صورت روشنایی [راه و تکلیف]، راه بروید و اگر روشن نبود عصا را به زمین بکوبید و احتیاط کنید.  

شرایط استجابت دعا

جهت دعا این امور لازم است:

1. ثنا و تعظیم و تمجید ساحت مقدس حضرت حق (تبارک و تعالی)؛

2. اقرار به گناهان و اظهار ندامت از آن که تقریباً به منزله توبه یا ملازم آن است؛

چگونه دعا درست کنیم

3. صلوات بر محمد و آل‌محمد(علیهم السلام) که وسیله و واسطه فیض هستند؛

4. بکاء و گریه، اگر نشد تباکی و لو خیلی مختصر؛

و بعد از این‌ها، درخواست حاجت که در این‌صورت، برآورده‌شدن حاجت برو و برگرد ندارد.

البته اگر این مطالب (یعنی ثنا و تعظیم و تمجید، اقرار به گناهان و اظهار ندامت از آن، صلوات بر محمد و آل‌محمد(علیهم السلام)، بکاء و گریه و حاجت خواستن) در سجده باشد مناسب‌تر است و تأثیر بکاء در این میان به جایی می‌رسد که در عمل ام‌داود و نیز در قنوت وتر آمده است: «فإن ذلک علامة‌الإجابة؛ این نشانه مستجاب‌شدن دعاست» و در اذن دخول زیارت ائمه اطهار(علیهم السلام) وارد شده است: «فهو علامة‌القبول و‌الإذن؛ این علامت اذن [دخول و قبولی] است.»

دعا کنیم که توفیق حال دعا را پیدا کنیم 

اگر شرایط دعا جمع باشد، استجابت دعا حتمی خواهد بود. البته استجابت به این معنا نیست که تا دعا کردیم فوراً نتیجه‌اش را ببینیم – مانند ماجرای سیدبن طاووس(ره) که در حرم حضرت امیر(علیه السلام) در مورد فرماندار ظالمی نفرین کرد و همان‌جا دعایش را فهمید و فرمود سه‌روز دیگر از بین می‌رود- بلکه گاهی استجابت بعد از دعای خاص خالص و مخلص می‌شود که جزء اخیر، علت تامه است. ما باید دعا کنیم تا توفیق حال دعا را پیدا کنیم.

قرآن، دعا و ذکر فضایل اهل‌بیت(علیهم السلام) دافع و رافع بلاها

در روایت دارد که: «گاهی مؤمن به هم و غم مبتلا می‏شود، چون در جای دیگر روی زمین، مؤمنی به هم و غم گرفتار شده است.»  این ارتباط روحی مؤمنان را می‏رساند. چنان‌که قرآن دافع و رافع بلا و غم است، ذکر فضایل اهل‌بیت(علیهم السلام) نیز چنین است. چنان‌که دعا، هم دافع بلا است و هم رافع. بنابراین، ما باید پیش از آمدن بلا بر سر مؤمنین و نیز برای رفع بلایا بعد از آمدن آن، دعا کنیم، و دعا کردن با صبر در برابر بلا منافات ندارد؛ زیرا ما را به بی‌صبری دعوت نکرده‌‏اند.

 احساس احتیاج به دعا برای مؤمنان

آیا می‌شود همان‌گونه که به هنگام گرسنگی و تشنگی، به آب و نان احساس احتیاج می‌کنیم بلکه بیشتر از آن، برای رفع گرفتاری‌های اهل ایمان، احساس احتیاج به دعا برای آنان بکنیم؟!

یعنی دعایمان به اندازه‌ای باشد که رافع بلا و گرفتاری‌های آنان گردد، و همراه با عدد و شرایط مخصوص، و دعای تائب باشد.

دعا به نحو تعدد مطلوب

دعاهای وارده در امکنه و ازمنه خاص، اختصاصی نیست، به‌گونه‌ای که نتوان در وقت و یا جای دیگر خواند؛ بلکه این‌گونه دستورها به نحو تعدد مطلوب است. بنابراین می‌شود دعا را در غیر آن زمان و مکان خواند.

دعا‌کردن به زبان همه اهل ایمان

خوب است انسان دعاها را به زبان همه اهل ایمان (احیاء و  اموات آنان) بخواند و مضامین آن‌ها را برای همه بخواهد.

جواز دعا در نماز

عامه، دعا‌کردن در نماز را محال و حرام و بدعت می‌دانند، حتی ابوحنیفه از امام صادق(علیه السلام) سؤال می‌کند که آیا این کار جایز است؟ و امام(علیه السلام) می‌فرمایند: بله. ابن‌حنبل می‌گوید: خواندن دعاهایی که در قرآن آمده است نزد من محبوب‌تر است، مانند «ربنا هب لنا من أزواجنا و ذریاتنا قرة اعین و اجعلنا للمتقین اماما» و امثال آن.

استاد ما [آیةالله‌العظمی شیخ محمدحسین اصفهانی(ره) ] می‌فرمود: دیگران از همین دعا‌ها و انشاءها به مقاماتی رسیده‌اند، و ما در امکان و استحاله آن بحث می‌کنیم که آیا مانند «إیاک نعبد و إیاک نستعین» و نیز «اهدنا‌الصراط‌المستقیم» اگر به قصد دعا خوانده شود، قرائت نیست و اگر قرائت و حکایت باشد، قصد دعا و انشاء با آن نمی‌شود و یا این‌گونه نیست؟ لذا بعضی گفته‌اند: باید قرائت را به نحو حکایت خواند نه به نحو انشاء؛ بنابراین که جمع بین حکایت و انشاء را قبول نداشته باشند، از باب امتناع جمع بین اراده إخبار و إنشاء از یک لفظ در یک استعمال.

دعایی از امام صادق(علیه السلام) جهت استخلاص

یکی از خلفای جور، یک نفر شیعه را به اعدام محکوم کرده بود و می‌خواست او را به دار بیاویزد. در همان لحظه نامه‌ای به خط امام صادق(علیه السلام) به او رساندند که در آن دعایی بود که برای استخلاص او نوشته شده بود، به این صورت:

«یا کآئناً قبل کل شی‌ء، و یا کآئناً بعد کل شی‌ء، یا مکون کل شیء، ألبسنی درعک‌الحصینة من شرّ جمیع خلقک؛ ‌ای خدایی که پیش از هرچیز بوده‌ای و بعد از هر چیز هستی و همه اشیا را به‌وجود آورده‌ای، آن زره مصون و محفوظ خود را که انسان را از شرّ تمام مخلوقاتت محافظت می‌کند، بر من بپوشان.» وی می‌گوید: آن را خواندم و تأثیر کرد و آمدند و مرا باز کردند و آزاد نمودند.

برای محفوظ ماندن هر صبح و غروب سه‌بار بگویید: «أللهم اجعلنی فی درعک‌الحصینة‌ التی تجعل فیها من ترید»؛ خداوندا، مرا در زره نگهدارنده و قوی خود – که هرکس را بخواهی در آن قرار می‌دهی – قرار بده!

در مورد اذکار و اوراد و قرائت و امثال این‌ها، انسان همیشه تحری [کوشش در جست‌وجو] و مراقبت نماید [که] چه عملی تا چه اندازه موافق با نشاط و حضور قلبی او است، همان را اختیار کند.

دعای با خلوص و صدق نیت و توبه برای تعجیل فرج

راه اخلاص از گرفتاری‌ها منحصر است به دعا‌کردن در خلوت برای فرج حضرت ولی‌عصر عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف نه دعای همیشگی و لقلقه‌ی زبان و صرف گفتن «عجل‌فرجه» (در فرج او تعجیل فرما) بلکه دعای با خلوص و صدق نیت و همراه با توبه.

منابع: در محضر آیةالله‌العظمی بهجت، ج1و2؛ پایگاه اطلاع‌رسانی آیةالله‌العظمی بهجت(ره) ؛ گوهرهای حکیمانه و به‌سوی محبوب.

تهیه و تنظیم: رمضان‌علی‌ عزیزی

این مجله مخصوص کودک و نوجوان می باشد.

پیام زن
ویژه مسائل زنان و خانواده

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
محمد جعفری گیلانی
سید ضیاء مرتضوی

3

7733305
7738743
7733305
payam-zan_man@aalulbayt.org

قم، صندوق پستی 371…

پرسمان
فرهنگی، اجتماعی، دانشجویی

مرکز فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری
سید محمدرضا فقیهی
محمد باقر پور امینی
1380
3

7747240
7735473
7743816
info@porseman.net
www.porseman.n…

چگونه دعا درست کنیم

مبلغان
فرهنگی – تبلیغی
حوزه

1385/6/1
3
mbl

دعای واقعی و دعانویس واقعی چگونه است و به چه دعانویسی اعتماد کنیم

سلام استاد. میخواسم قیمت پکیج متاتکنو بدونم؟

سلام
لطفا در تلگرام و یا واتساپ پیام بدید
۰۹۰۱۱۸۷۶۳۹۳

سلام.استاد من چندماهی هست که خاستگاری دارم.ما دونفر به هم علاقه داریم.اما پدرم برای جواب دادن امروز وفردا میکنه.الان هفت ماهی میشه میخواد جواب بده اما بی فایده هستش دیگه خانواده پسر هم خسته شدن موندم چیکار کنم

چگونه دعا درست کنیم

سلام استاد ببخشین دوباره مزاحم میشم ، راستش من از بدو‌تولد یه سری بیماری های خونی لاعلاج دارم که همیشه حالت خستگی و اشفتگی دارم بزور کار میرم بزوز میخوابم پا میشم و هر روز هم یه جای از بدنم درد میگیره انگارخوب بشو نیستم و و و و… میخوام واسه همه ی مشکلات روحی جسمی و مالی و خانوداگیم یه دعایی هم واسه ما بکنین تشکر

سلام دوست گرامی
دعای شفاهی در زمان مناسب به نیت شما و جهت حل مشکل شما انجام شد.
انشاالله که نور الهی همراه شما باشد.

سلام استاد در استانه ی سی سالگی استم اما با هرکس که تصمیم به ازدواج یا رابطه میگیرم یا من ازش بدم میاد یا اون ، تازگی ها چهار سال با سکی بودم قصدمون ازدواج بود یه دفعه از من بدش اومد و منو جواب داد خیلی حالم بده از یه طرف هیچکس دیگه ای نمیخوام دیگه نمیدونم چیکار کنم که یا بهش برسم یا فراموشش کنم، و همچنان ۱۶ ساله از مامانم جدا هستم هر کار میکنم بهش نمیرسم دارم نا امید میشم 😭😭😭😭😭تو زندگی خیلی خیلی خیلی سختی کشیدم اما انگار توموی ندارن

سلام دوست گرامی
دعای شفاهی در زمان مناسب به نیت شما و جهت حل مشکل شما انجام شد.
انشاالله که نور الهی همراه شما باشد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام

ایمیل

وبسایت

سلام دوست عزیز دعای شفاهی به نیت شما و برای حل مشکل انجام شد…

سلام من ده ماه پیش یکیودوس داشتم اونم دوسم داشت ولی بعدش ترک…

سلام خدا راشکر که براتون خوب بوده. مبارک باشه…

در پناه خدا باشید…

سلام ممنون از الطاف شما دوست گرامی…

سلام دوست عزیز دعای شفاهی به نیت شما و برای حل مشکل انجام شد…

سلام من ده ماه پیش یکیودوس داشتم اونم دوسم داشت ولی بعدش ترک…

سلام خدا راشکر که براتون خوب بوده. مبارک باشه…

در پناه خدا باشید…

سلام ممنون از الطاف شما دوست گرامی…

برای سفارشات فقط در تلگرام و واتساپ پیام بدید 09011876393…

سلام لطفا در تلگرام و یا واتساپ پیام بدید 09011876393…

سلام برای خرید بخور در تلگرام یا واتساپ پیام بدید 0901187639…

سلام دوست عزیز دعای شفاهی به نیت شما و برای حل مشکل انجام شد…

دعا یکی‌ از عبادت‌های پُراهمیت در اسلام است. پیامبر گرامی اسلام(ص) آن‌ را «مغز عبادت» خوانده است. دعا نیاز همه انسان‌هایی است که خود را با ماوراءالطبیعه پیوند می‌زنند. این عبادت در بحرانی‌ترین لحظه‌های زندگی آدمی را نجات می‌دهد و امید و نشاط را به او برمی‌گرداند.

ملتی که از دعا و نیایش، محروم باشد به زوال و نابودی می‌گراید. برای دعا کردن آداب و شرایطی ذکر شده که ازجمله آن‌ها می‎توان به حضور قلب، خضوع و فروتنی، شناخت خدا و اعتقاد به قدرت او، امیدواری به خدا و قطع امید از دیگران، پرهیز از گناه به‌ویژه ستم مالی و آبرویی به مردم، گریستن، سپاس و ستایش خداوند، ذکر نام‌های خدا، درنگ و عجله نکردن و اصرار و پافشاری در دعا، پنهان دعا کردن، شریک ساختن دیگران در دعا، با دیگران دعا کردن، تضرع در دعا، صلوات فرستادن، پاکدلی و روی آوردن با تمام وجود به خداوند، بلند کردن کف دست‌ها هنگام دعا، صدقه دادن قبل از دعا و انتخاب اوقات مخصوص برای دعا، اشاره کرد.

باوجود این‌که دعا یکی ‎از مسائلی است که همه ما به‌نوعی در طول عمر خود با آن در ارتباط هستیم، اما متأسفانه گاهی مشاهده می‎شود که برخی‎از افراد نحوه صحیح دعا کردن را بلد نیستند با دعاهایی که می‌کنند به‌نوعی یک نفرین در حق خودشان و یا دیگران است به‌عنوان مثال برخی‎ از افراد با مواجه‌شدن با یک بیماری سخت بلافاصله امید خود را از دست می‎دهند و از خدا می‎خواهند «یا شفایم بده یا مرا بکش» که این نحوه دعا کردن به‌ نوعی بزرگ‌ترین نفرین در حق خودمان است و نشان از این دارد که خدای خود را به بزرگی و قادری و توانایی قبول نداریم و او را همچون خودمان ضعیف می‎دانیم درصورتی‎که از خدای متعال باید انتظارات بزرگ داشت پس بهتر است اگر شخصی مبتلا به یک بیماری سخت و لاعلاج می‎شود به جای این‌که بلافاصله مرگ خود را از خدا بخواهد ذکر «یا مَنْ اِسْمُهُ دَوآءٌ وَ ذِکْرُهُ شِفآءٌ» را با خود زمزمه کند.

باید توجه داشت انسان همواره در زندگی با مشکلات و سختی‎ها و بیماری‎هایی مواجه می‎شود که باید در وهله اول در مقابله با این مشکلات صبوری به خرج داده و امیدوار به لطف و رحمت خدا باشیم و از خدا بخواهیم کمک‌مان کند و اگر دعایی می‎کنیم یک دعای صحیح و آگاهانه و با رعایت جوانب و شرایط خاص دعا باشد که در این راستا نظر چند تن از کارشناسان مذهبی و قرآنی را در خصوص روش‌های صحیح دعا کردن جویا شده‌ایم.

نقش مؤثر رعایت آداب دعا در استجابت دعا

چگونه دعا درست کنیم

مهرداد ویسکرمی، پژوهشگر قرآنی نیز در گفت‌وگو با ایکنا لرستان، با بیان این‌که دعا یکی‌از اسباب غیرمادی برای بهبود بیماران است، افزود: خداوند متعال برای رفع مشکلات انسان راه‎ها و شرایط خاصی در نظر گرفته که دعا یکی‌از مهم‌ترین این راه‎ها برای مرتفع کردن پستی و بلندی‎های زندگی است.

ویسکرمی بیان کرد: خداوند متعال در وهله اول سفارش داده است هرکاری را از راه خود و با وسیله‎های مرتبط پیگیری کنید و در کنار آن می‎توان از دعا نیز بهره جست.

وی با بیان این‌که اولویت اول برای حل مشکل بیماری استفاده از ابزار و راه‎های رفع و در طول تلاش‎های مادی انسان معجزه‎سازی با دعا نیز توصیه می‎شود، اظهارکرد: اولویت اول برای حل مشکل بیماری استفاده از ابزار و راه‎های رفع و در طول تلاش‎های مادی انسان معجزه‎سازی با دعا نیز توصیه می‎شود.

ویسکرمی یادآور شد: البته بیماری پُلی برای رسیدن به خداست و انسانی‌که دل شکسته با خداوند ارتباط برقرار کرده و از اسم‎های «یا شافی» در دعاهای خود بهره بگیرد بیماری وی شفا خواهد یافت.

وی با بیان این‌که رعایت آداب دعا، اخلاص کامل و توجه به پروردگار می‎تواند در محقق شدن دعای یک بیمار مؤثر واقع شود، خاطرنشان کرد: دعا در این حالت تلقین مثبتی به بیمار می‎دهد و خیلی از بیماران با اتکاء به این معجزه الهی شفا پیدا کرده‎اند.

دعا؛ نوعی از ارتباط با خدا

حجت‌الاسلام گراوند، از روحانیون مستقر خرم‌آباد نیز در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان این‌که دعا، درخواست از خداوند سبحان و ایجاد ارتباط با اوست، افزود: در دعا انسان با خدا راز و نیاز کرده و از او درخواست کمک و مساعدت برای کسب فیض و سعادتمندی می‌کند.

وی اضافه کرد: یکی‌از راه‌های تقرب و نزدیکی به پروردگار دعا است قطع نظر از اجر و پاداش اُخروی و برآمدن حاجت، دعا حلقه ارتباط انسان با خداوند است اولیای الهی به‌منظور حفظ پیوند خلق و خالق «آفریدگار و آفریده» و تشویق انسان به دعا برای هر روز ذکر خاصی را به پیروان خود یاد داده‌اند.

گراوند ادامه داد: دعا و نماز بزرگ‌ترین نیرویی است که برای مبارزه با دشواری‌های زندگی روزانه و به دست آوردن آرامش روحی شناخته می‌شود.

عوامل استجابت دعا

حجت‌الاسلام فاطمی، دکترای فقه و معارف اسلامی و از کارشناسان مذهبی لرستان در گفت‌وگو با ایکنا لرستان، در رابطه‌ با دعا کردن و عوامل نزدیکی دعا به استجابت، گفت: یکی‌ از نکات خیلی مهم در مورد دعا و آداب آن رعایت کردن و بهره‌مند شدن از زمان‌ها و مکان‌های خاص استجابت دعاست.

وی با اشاره به این‌که همه زمان‌ها مانند هم نیستند و همه مکان‌ها هم یکسان نیستند، بیان کرد: برخی‌از جاها بیشتر از جاهای دیگر مورد توجه و عنایت خداوند متعال است، مسجد مورد توجه ویژه خداوند متعال است، نمازی که در مسجد خوانده می‌شود ثوابش از نمازی که در خانه و جاهای دیگر خوانده می‌شود بیشتر است؛ لذا دعای در مسجد نیز احتمال استجابت بیشتری نسبت به جاهای دیگر دارد.

فاطمی ادامه داد: حتی خود مسجدها نیز با یکدیگر یکسان نیستند، به‌عنوان مثال مسجد جامع یک شهر ویژگی دارد که مساجد دیگر نقاط شهر ممکن است آن ویژگی را نداشته باشند، حرم اهل‌‌بیت(ع) حرم امامزاده‌ها و بزرگان دین هرکدام ویژگی‌هایی برای دعا کردن دارند.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: در روایات وارد شده که اگر انسان در کنار قبر والدین خودش از خداوند حاجتی بخواهد خدا توجه ویژه به آن حاجت خواهد داشت و احتمال استجابت بالا می‌رود.

وی با بیان این‌که زمان‌ها نیز دارای شرایط استجابت هستند، اظهارکرد: برخی از زمان‌ها با زمان‌های دیگر متفاوت هستند، به‌عنوان مثال روزهای جمعه، نزدیک غروب آفتاب و اذان مغرب، بین‌الطلوعین از اذان صبح تا طلوع آفتاب، اگر بخواهیم ویژه‌ترین زمان را برای استجابت دعا اسم ببریم شب‌های قدر است.

فاطمی با تأکید بر این‌که شب‌های قدر یک برند و زمان خیلی ویژه برای دعا کردن است، بیان کرد: امام رضا(ع) در رابطه با فضیلت شب قدر می‌فرماید، «شب قدر شبی است که سرنوشت و تقدیر انسان‌ها در این شب معلوم می‌شود»، در روایتی دیگر از امام رضا(ع) آمده که فرمود: امام علی(ع) در سه شب اصلاً نمی‌خوابیدند شب ۲۳ از ماه رمضان، شب عید فطر و شب نیمه شعبان، چون در این شب‌ها روزی‌ها و اجل انسان و آن‌چه که قرار است در طول سال اتفاق بیافتد تقسیم و تعیین بشود، این خیلی مهم است که در این شب‌ها انسان بیدار بماند و توجه داشته باشد، دعا بخواند.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: همچنین از امام رضا(ع) روایت داریم که به دعا کردن زیاد در این شب‌ها اشاره می‌کند و می‌فرماید: حواس‌تان به سلاح انبیا باشد شخصی پرسید منظورتان از سلاح و اسلحه انبیا چیست؟ فرمودند دعا و به اهمیت دعا اشاره کردند و این‌که در شب قدر آن‌چه در طول یک سال آینده برای انسان می‌خواهد پیش بیاید را در این شب تعیین می‌کند.

وی تأکید کرد: در این شب ما پشت دری هستیم که قرار است برای یک سال ما تصمیم بگیرند قطعاً خواب به چشم نخواهد آمد و انسان مورد توجه ویژه برای دعا است و ما باید از این زمان خیلی ویژه برای دعا بهره ببریم.

دعا از دیدگاه قرآن

خداوند متعال در آیه ۷۷ سوره فرقان در این رابطه فرموده است: «قُلْ ما یَعْبَؤُا بِکُمْ رَبّى، لَوْلا دُعآؤُکُمْ. فَقَدْ کَذَّبْتُمْ، فَسَوْفَ یَکُونُ لِزاماً؛ بگو: اگر خواندن و دعای شما نباشد پروردگار من به شما اعتنا و عنایتى نکند، شما را قدر و ارزشى ننهد، [ولى کافران‏] شما [پیامبر و آیات خدا را] تکذیب کردید پس [کیفرتان‏] پیوسته و بر دوام خواهد بود.همچنین، خداوند متعال در آیه ۴۳ سوره انعام فرموده است: «فَلَوْلا إِذْ جآءَهُمْ بَاءْسُنا، تَضَرَّعُوا وَلکِنْ قَسَتْ قُلُوبُهُمْ؛ پس اى کاش هنگامى‌که سختى و ناگواریى از سوى ما به آنان مى‌رسید، تضرع و زارى مى‌نمودند، لیکن دل‌هایشان قساوت پیدا نموده و سنگدل گردیده بودند» که خداوند در این آیه شریفه هشدار مى‌دهد که اگر کافران تضرع و زارى مى‌نمودند، خداوند سختى و ناگوارى و خشم و عذاب و عقاب خویش را از آنان برمى‌داشت و ناراحتی‌هاى آنان را برطرف مى‌نمود».

خداوند متعال در آیه ۱۸۶ بقره دعا را کلید رسیدن به آمال و آرزوها بیان کرده و فرموده است: «وَ إِذا سَاءَلَکَ عِبادى عَنّى فَإِنّى قَریبٌ اءُجیبُ دَعْوَةَ الدّاعِ إِذا دَعانِ؛ و هرگاه که بندگانم درباره من بپرسند، بگو: که من نزدیکم و دعاى هر دعا کننده را هنگامى که مرا بخواند، اجابت مى‌کنم» خداوند متعال مى‌فرماید: «قُلْ ما یَعْبَؤُا بِکُمْ رَبّى لَوْلا دُعآؤُکُمْ فَقَدْ کَذَّبْتُمْ، فَسَوْفَ یَکُونُ لِزاماً؛ بگو: اگر دعایتان نبود، پروردگارتان چه اعتنایى به شما داشت زیرا مسلّماً شما تکذیب نمودید، و لذا تکذیبتان همواره ملازم شما خواهد بود».

و نیز در آیه ۶۰ غافر می‎فرماید: «وَقَالَ رَبُّکُمُ ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ إِنَّ الَّذِینَ یَسْتَکْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِی سَیَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِینَ؛ مرا بخوانید تا دعایتان را براى شما اجابت کنم، به‌راستى کسانى‌که از پرستش و عبادت من گردنکشى مى‌کنند، با حالت خوارى و ذلّت وارد جهنم خواهند شد».

اگر انسان توجه قلبی به سوی خداوند نداشته باشد دعایش سزاوار اجابت نیست همچنان‌که در دنیا  اگر کسی به‌سوی انسان توجه کامل نکند، سزاوار نیست انسان به او توجه کامل پیدا کند؛ مثلاً در زندگی دنیا با کسی مشغول صحبت باشی اما او از صحبت کردن با تو غافل باشد و از ماندن در کنار تو روی گردان باشد در این جا سزاوار است که تو با او صحبت نکنی و جوابش را نگویی.

رسول خدا(ص) در این رابطه فرمود: خداوند دعایی را که از دلی غافل و بی‌خبر باشند نمی‌پذیرد همچنین، امام صادق(ع) فرمود: در هنگام دعا توجه کن چه کسی را می‌خوانی چگونه می‌خوانی و برای چه می‌خوانی و چه می‌خواهی.

چگونه دعا درست کنیم
چگونه دعا درست کنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *