چگونه دل گرفتگی را رفع کنیم

 
helpkade
چگونه دل گرفتگی را رفع کنیم
چگونه دل گرفتگی را رفع کنیم

ریشه دل گرفتگی -درمان دل گرفتگی

۱۳۹۱/۰۳/۲۱


۴۶۴۸۱ بازدید

نقل مطالب در مطبوعات و نشریات با ذکر منبع بلامانع است.
اداره تبلیغ نوین نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها

چنین کیکی روفقط تواین یخچال میتونی جابدی


طعم موردعلاقه کیکت رو انتخاب کن

 

 

چگونه دل گرفتگی را رفع کنیم

برخی اوقات انسان بدون هیچ دلیل و بهانه‌ای احساس گرفتگى، بی‌حالى، دلتنگی و بی‌حوصلگی می‌کند و غمیناآشنا درون او را می‌آزارد. برخی بر این باورند که یکی از عوامل اصلی این بی حالی و اندوه، فاصله گرفتن از جمع دوستان و نزدیکان و پناه بردن به خلوت و انزوا است؛ در حالی که نمی توان این سخن را به عنوان دلیل کامل و صحیحی تلقی کرد؛ زیرا چه بسا ممکن است انسان در میان جمع باشد؛ ولی احساس غربت و دلتنگی نماید.

 

البته قابل انکار نیست که به طور حتم برخی عوامل ظاهری همچون: مرگ بستگان یا دوستان، شکست ها و ناموفقیت های تحصیلى، شغلی و خانوادگى، و دارا بودن برخی روحیات و رفتارهای منفی همچون: حس بدبینى، غرور و تکبر، خود برتر بینى، ارضا نشدن برخی تمایلات و خواسته‌ها، مشکلات مالی و اقتصادی و … نیز جزء عواملی به شمار می‌روند که در ایجاد ناراحتی درونى، بی‌حالى و کسالت روانى انسان نقش به‌سزایی ایفا می‌‌کنند؛ ولی بحث در این است که گاهی اوقات انسان به ظاهر هیچ گونه مشکل خاصی در زندگی احساس نمی‌کند؛ ولی با این همه، بی حالی و گرفتگی درونى، روح و روان او را تحت فشار قرار می‌دهد، به گونه‌ای که خود انسان نیز برای آن دلیل و علتی نمی‌یابد.

 

خوب است بدانید علاوه بر عوامل ظاهری(1) برخی عوامل معنوی (غیر ظاهری ) نیز در دلتنگی انسان بسیار نقش آفرین است که عوامل آن در روایات معصومین علیهم السلام ذکر شده است .

 

از آنجا که شناخت عوامل معنوی دلتنگی نقش بسیار مهمی در دست یابی به راههای برطرف نمودن دلتنگی دارد لذا ابتدا به بررسی برخی عوامل معنوی (و غیر ظاهری) حزن و اندوه درونی انسان از دریچه روایات معصومین(علیهم السلام) پرداخته سپس به راهکارهایی که در همین زمینه از سوی آن بزرگواران مطرح گردیده می پردازیم امید است با رعایت احکام و آموزه‌های دینی در برطرف کردن عوامل دلتنگی، در زندگی لحظات خوشی همراه با نشاط و شادکامی داشته باشید.

 

عوامل حزن و اندوه از دیدگاه روایات:

الف: گناه و معصیت:

یکی از اصلی‌ترین عوامل بروز مشکلات، گرفتاری ها و ناراحتی های روحی و معنوی انسان، گناه و خروج از دایره عبودیت و بندگی حق تعالی است که انسان را به انواع مصائب دچار می‌سازد.

بی‌تابی کردن و صبر و قرار از کف دادن در هجوم مشکلات زندگی نیز یکی دیگر از عواملی است که باعث ایجاد حزن و اندوه در افراد می‌شود. امیر مومنان(ع) می‌فرماید: از بی‌تابی کردن بپرهیز! که آن امید را قطع می‌کند و عمل را ضعیف می‌گرداند و اندوه به همراه می‌آورد.»

 

امام صادق(ع) در این باره می‌فرماید: رسول خدا(ص) نیز چنین فرمود: «ساعاتُ الهُمُومِ ساعاتُ الکَفّاراتِ وَ لا یزالُ الهَمُّ بِالمؤمنِ حتّی یَدَعَهُ و ما لَهُ مِنْ ذَنْبٍ؛( بحار الانوار، محمدتقی مجلسى، بیروت، مؤسسه وفاء، چ 2، 1403، ج64، ص 244.)لحظه‌های غم و اندوه، لحظه‌های پوشاندن گناهان است و فرد مؤمن پیوسته گرفتار غم و اندوه می‌شود تا آنکه از همه گناهانش پاک گردد.»

 

امام رضا(ع) نیز فرمود: «هیچ یک از شیعیان علی(ع) نیست که در روز، بدی یا گناهی مرتکب شود؛ مگر اینکه در شب اندوهی به او می‌رسد که آن بدی و گناه را فرو می‌ریزد.( بحار الانوار، ج65،‌ص 146)

 

همچنین در روایات از گناه به عنوان عامل بروز مشکلات اقتصادی یاد شده است: رسول خدا(ص) فرمود: «إنَّ مِنَ الذُّنوبِ ذُنوبَاً لا یُکَفِّرُهَا صلاةٌ و لا صومٌ . قیل: یا رسول الله! فَمَا یُکَفِّرُهَا؟ قال: اَلْهُمُومُ فِی طَلَبِ الْمَعِیشَة؛( الدعوات، قطب راوندی‌، ص56؛ مستدرک الوسائل، محقق نوری طبرسی‌، نشر آل البیت، 1408، چاپ اول، ج13،ص 13.) برخی گناهان هستند که هیچ نماز و روزه‌ای آنها را نمی پوشاند. عرض شد:‌ای رسول خدا ! پس چه چیز آنها را می‌پوشاند (و از بین می‌برد؟) حضرت فرمود: اندوه برای کسب درآمد و گذران زندگى.»

 

ب. دلبستگی به دنیا:

امام صادق(ع) می‌فرماید: «الرَّغْبَةُ فی الدُّنیا تُورِثُ الْغَمَّ وَالحُزْنَ؛‌(بحارالانوار، محمد تقی مجلسى، ج75، ص240؛ میزان‌الحکمه، محمد محمدی ری شهرى، دارالحدیث، قم، چاپ اول، ج1، ص610.) دنیا خواهی غم و اندوه می‌آورد.»

 

پیامبر اعظم(ص) نیز فرمودند: «اَنَا زَعِیمٌ لِمَنْ اَکَبَّ عَلَی الْدُّنْیا بِفَقْرٍ لا غِنَاءَ لَهُ وَ بِشُغْلٍ لا فِراغَ لَهُ وَ حُزْنٍ لا اِنْقِطاعَ لَهُ؛ کسی که به دنیا بچسبد، من (سه چیز را) برای او قطعی می‌دانم: ‌فقری که بی‌نیازی برایش نیست، ‌گرفتاریی‌ای که از آن خلاصی نیست و غم و اندوهی که به پایان نمی‌رسد.»( بحارالانوار، ج70، ص81)

 

ج. کوتاهی در عمل:

امام علی(ع) می‌فرماید: «مَنْ قَصَّرَ فی العَمَلِ اُبْتُلِیَ بِالْهَمِّ؛( نهج البلاغه، سید رضى، ترجمه دشتى، مشهد، نشر امامت، چ1، 1384، کلمات قصار،127. ) هر که در عمل کوتاهی کند به اندوه گرفتار آید.»

 

برخی گمان می‌کنند با اظهار فقر و ندارى، و عجز و لابه نزد دیگران، می‌توانند مشکل خود را برطرف نمایند؛ در حالی که در این گونه موارد نه تنها گِرِهی از کارشان گشوده نمی‌شود؛ بلکه از قدر و منزلت‌شان کاسته شده و به فقر و فلاکت بیش‌تری برای آن دچار می‌گردند

 

از اینرو در روایات تأکید فراوان شده است که قدر فرصتهای زندگی را بدانید و از لحظات و دقایق آن به بهترین وجه بهره ببرید. امام علی(ع) می‌فرماید: «بادِرِ الْفُرْصَةَ قَبْلَ أنْ تَکُونَ غُصَّه؛( نهج البلاغه، سید رضى، ترجمه دشتى، مشهد، نشر امامت، چ1، 1384، خطبه 31) فرصت را قبل از آنکه به اندوه تبدیل شود، دریاب.»

 

از اموری که در انبساط روح و روان، آرامش و زدودن غم و اندوه در انسان مؤثر است، داشتن دوستان با صفا و اهل معرفت، شادی و برقراری جلسات انس و گفتگوهای صمیمانه با آنان است؛ زیرا صفای زندگی را در همدمی با رفیق نیک می‌توان یافت. امیر مؤمنان علی(ع) دوست خوب را نجات‌بخش انسان از تنهایی و غم و اندوه می‌داند و می‌فرماید: برادران، برطرف کننده زنگار غم و اندوه‌اند.»

 

ه . جزع و فزع:

چگونه دل گرفتگی را رفع کنیم

بی‌تابی کردن و صبر و قرار از کف دادن در هجوم مشکلات زندگی نیز یکی دیگر از عواملی است که باعث ایجاد حزن و اندوه در افراد می‌شود. امیر مومنان(ع) می‌فرماید: «‌ایَّاکَ والْجَزَعَ فَإنَّهُ یَقْطَعُ الامَلَ وَ یُضْعِفُ العَمَلَ وَ یُوِرثُ الْهَمَّ؛( مستدرک الوسائل، محقق نوری طبرسى، ج 2، ص 421؛ بحارالانوار، ج 73،‌ص 144) از بی‌تابی کردن بپرهیز! که آن امید را قطع می‌کند و عمل را ضعیف می‌گرداند و اندوه به همراه می‌آورد.»

 

نکته قابل توجه اینکه، برخی گمان می‌کنند با اظهار فقر و ندارى، و عجز و لابه نزد دیگران، می‌توانند مشکل خود را برطرف نمایند؛ در حالی که در این گونه موارد نه تنها گِرِهی از کارشان گشوده نمی‌شود؛ بلکه از قدر و منزلت‌شان کاسته شده و به فقر و فلاکت بیش‌تری برای آن دچار می‌گردند.

 

د. توجه به امکانات دیگران:

رسول خدا(ص) فرمود:‌ «مَنْ نَظَرَ اِلَی ما فی أیْدِی النَّاسِ طالَ حُزْنُهُ وَ دامَ أسَفُهُ؛‌(بحار الانوار، ج 74،ص 172) کسی که چشمش به آنچه در دست مردم است (امکانات و داراییها) باشد، اندوهش طولانی و افسوسش پایدار خواهد شد.»

 

همچنین در حدیث وارد شده است: هنگامی که آیه «وَ لا تَمُدَّنَّ عَیْنَیْکَ اِلَی ما مَتَّعْنَا بِهِ أزْوَاجَاً مِنْهُمْ وَ لا تَحْزَنْ عَلَیْهِمْ»( حجر/88)؛ «هرگز چشم خود را به نعمتهای [مادّى] که به گروههایی از آنها (کفّار) دادیم، میفکن؛ و به خاطر آنچه دارند؛ غمگین مباش» نازل شد، پیامبر خدا(ص) فرمود: «کسی که به دلداری و توجه خداوند دلخوش و صبور نباشد ، جانش بر دنیا حسرتها خورد و هر که چشم به داراییهای دیگران داشته باشد، اندوهش بسیار شود و ناراحتیش بهبود نیابد.»( بحار الانوار، ج 70، ص 89؛ میزان الحکمه، ج1، ‌ص 611)

 

ه . شهوت رانى:

رسول گرامی اسلام(ص) فرمود: «رُبَّ شَهْوَة ِساعَةٍ تُورِثُ حُزْنَاً طَوِیلَاً؛‌(میزان الحکمه، ج4، ص3480)چه بسا خواهش و لذتی زودگذر که اندوهی دراز بر جای گذارد.»‌

 

حضرت علی(ع) نیز فرمود: «‌رُبَّ لَذَّةٍ فِیهَا الْحِمَام؛( میزان الحکمه، ج4،ص3477)چه بسا لذتی که پیامدش مرگ است.»

 

و. غضب بی‌جا:

امام علی(ع) فرمودند:‌ «مَنْ غَضِبَ عَلَی مَنْ لا یَقْدِرُ أنْ یَضُرَّهُ طالَ حُزْنُهُ وَ عَذَّبَ نَفْسَهُ؛( تحف العقول، ص 99) ‌هر که بر کسی خشم گیرد که توان آسیب رساندن به او را ندارد، اندوهش طولانی گردد و خود را عذاب دهد.»

 

ز. منفی نگرى:

امام کاظم(ع) می‌فرماید: «‌مَنِ اغْتَمَّ کانَ لِلْغَمِّ اَهْلَاً؛( بحار الانوار، ج 68،‌ص 153)‌آنکه غم خورد، شایسته غم و اندوه است.»

 

رسول اعظم(ص) نیز فرمود:‌«اِنَّ اللهَ بِحُکْمِهِ وَ فَضْلِهِ جَعَلَ الرُّوحَ وَ الْفَرَجَ فِی الْیَقین وَ الرِّضَا وَ جَعَلَ الهَمَّ وَ الْحُزْنَ فِی الشَّکِّ وَ السَّخَطِ؛ خداوند از روی حکمت و فضل خویش، آسایش و شادمانی را در یقین و راضی بودن به قضای الهی قرار داد و غم و اندوه را در شک و ناخشنودى.»( تحف العقول، ‌ص 6)

 

یکی از اسباب شادی و نشاط، نماز و ارتباط و مناجات با خداست. افرادی که به دعا و نماز می پردازند، کمتر دچار نگرانی و اندوه می شوند. کسی که گناه مرتکب شده و عذاب و جدان او را غمگین کرده، بوسیله توبه و استغفار، از احساس گناه رهایی می یابد و نشاط اولیه را بدست می آورد. هر کس زیاد استغفار کند، خداوند گِرِه غمهای او را بگشاید و از هر تنگنایی بیرونش بَرَد و از آنجا که گمانش را هم نمی‌برد، روزیش رساند.»

عوامل رفع دلتنگى و حزن

برای درمان و رفع دلتنگى، کم حوصلگی و حزن و اندوه درونى، متناسب با عوامل ظاهری و معنوی دلتنگی راه حلها متعددی از سوی ائمه معصومین علیهم السلام مطرح گردیده که در دو بخش ارائه می گردد :

 

بخش اول: راه حل های معنوی

1- دوستی با خدا:

به طور حتم داشتن ایمانی خالصانه و از روی علم و یقین که در اعماق وجود انسان نفوذ کرده و تمامی اعضا و جوارح را تحت کنترل و اراده خود در آورده باشد، از مهم‌ترین عوامل رفع حزن و اندوه به شمار می رود؛ زیرا انسانی که به مقامی چنین رفیع دست یازیده باشد، دارای یقینی صادق، صبر و تحملی شگفت و توکل و اعتمادی تحسین برانگیز بوده و همه چیز را زیبا و خواستنی می‌بیند و چیزی در عالم هستی برای او ناخوش و دلگیر کننده به شمار نمی‌رود.‌به همین علت است که حضرت زینب علیهاالسلام در اوج گرفتاریها و مصیبتهای کربلا در پاسخ یزید می‌فرماید: «‌ما رَاَیْتُ اِلَّا جَمِیلَاً؛( بحار الانوار،ج 45، ص 115) ‌من جز زیبایی چیزی ندیدم.»

 

خداوند متعال نیز در قرآن کریم یکی از نشانه‌های مؤمنان راستین و دوستان واقعی خود را چنین بر می شمارد: ‌اَلا إنَّ أوْلِیاءَ اللهِ لا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنوُن»؛‌(یونس/62)«بدانید که دوستان خدا را هراسی نیست و اندوهگین نمی‌شوند.»

 

2- عبادت:

یکی از اسباب شادی و نشاط، نماز و ارتباط و مناجات با خداست. افرادی که به دعا و نماز می پردازند، کمتر دچار نگرانی و اندوه می شوند. کسی که گناه مرتکب شده و عذاب و جدان او را غمگین کرده، بوسیله توبه و استغفار، از احساس گناه رهایی می یابد ونشاط اولیه را بدست می آورد. «مَنْ أکْثَرَ الاسْتِغْفَارَ جَعَلَ اللهُ مِنْ کُلّ ِهَمٍّ فَرَجَاً وَ مِنْ کُلّّ ضِیقٍ فَرَجَاً وَ رَزَقَهُ مِنْ حَیْثُ لا یَحْتَسِبُ؛ هر کس زیاد استغفار کند، خداوند گِرِه غمهای او را بگشاید و از هر تنگنایی بیرونش بَرَد و از آنجا که گمانش را هم نمی‌برد، روزیش رساند.»( مستدرک الوسائل، ج 5، ص 277)

 

3- راضی بودن به تقدیر الهى:

امام صادق(ع) می فرماید: «نشاط و شادی در پرتو راضی بودن به رضای خدا و یقین بدست می آید و اندوه و غم، در شک و ناخشنودی به مقدرات الهی حاصل می شود».( بحار الانوار، ج68، ص159) و در روایت دیگر فرموده اند : «إنْ کانَ کُلُّ شئٍ بِقَضاءٍ وَ قَدَرٍ فَالْحُزْنُ لِمَاذَا؟؛ اگر همه چیز بنابر قضا و قدر است؛ پس اندوه چرا؟»(بحارالانوار، ج75، ‌ص190)

 

از دیگر اموریکه باعث از بین رفتن دلتنگی و اندوه می شود ورزش است در روایتی که عوامل برطرف کننده دلتنگی و غم اندوه ذکر گردیده به اموری همچون پیاده روی ، سوارکاری و شنا تصریح شده است.

 

4- برخی ذکرها:

ذکر گفتن، به یاد خدا بودن و استعانت طلبیدن از ذات پاک اوست که به واسطه برخی اذکار، بر زبان جاری شده و حلقه وصل خالق و مخلوق می‌گردد. در روایات برای رفع حزن و اندوه، ذکر «حوقله» بسیار سفارش شده است.

 

امام صادق(ع) می‌فرماید:‌ «اِذَا حَزَنَک اَمْرٌ مِنْ سُلْطَانٍ اَوْ غَیْرِهِ فَاَکْثِر مِنْ قَولِ «لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إلا بِاللهِ» فَاِنَّها مِفْتَاحُ الفَرَجِ وَ کَنْزٌ مِنْ کُنُوزِ الْجنَّةِ؛ هر گاه از سوی حاکمی یا دیگران اندوهی به تو رسید، «لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ اِلَّا بِاللهِ» را فراوان بگو! ‌که آن کلید گشایش و گنجی از گنجهای بهشت است.»( بحا ر الانوار، ج 75، ص 227)و فرمود:

 

«إذا نَزَلَتِ الْهُمُومُ فَعَلَیْکَ بِلا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ اِلَّا بِاللهِ؛ هر گاه غمها (بر تو) فرود آمد، بر تو باد به گفتن ذکر لا حول و لا قوة الا بالله.»( میزان الحکمه، ج 1، ص 613)

 

رسول خدا(ص) نیز فرمودند: «‌اَمَانٌ لِاُمَّتی مِنَ الْهَمِّ لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ الَّا بِاللهِ، لا مَلْجَأ وَ لا مَنْجَی مِنَ اللهِ إلَّا إلَیْهِ؛ (گفتن این دو جمله:) هیچ جنبش و نیرویی مگر به اتکای خدا نیست و پناه و گریزی از خدا جز به سوی او نیست، امت مرا از غم و اندوه در امان می‌دارد.»( بحار الانوار، ج 74، ‌ص 58)

 

5- صبر و تحمل

گاهی در زندگی مشکلاتی به وجود می‌آید که حلّ‌آنها از توان انسان بیرون است و دلسردی و ناخرسندی به دنبال می‌آورد. در چنین مواقعی کنار آمدن با مشکلات، گاهی اوقات بهترین درمان و راه حل است و اینکه انسان توجه داشته باشد که همه چیز به دست خداوند متعال است و برخی اوقات به دلایل گوناگون و بر اساس مصلحت، مشکلات و مصائبی برای انسان پدید می‌آید که راضی بودن به رضای الهى، موجب آرامش و صبر شده، انسان را یاری می‌نماید تا حوادث ناگوار را تحمل کند. علی(ع) می‌فرماید:

 

«وَالدَّهْرُ یَوْمَانِ: یَوْمٌ لَکَ وَ یَوْمٌ عَلَیْکَ. فَإذَا کانَ لَکَ فَلا تَبْطَرْ وَ إذَا کانَ عَلَیْکَ فَاصْبِرْ؛ زمانه دو روز است: روزی با تو و به نفع توست و دیگر روز بر علیه تو. اگر با توباشد سرمست مشو و اگر بر تو باشد (دلگیر و دلتنگ مباش و) صبر نما.»( نهج البلاغه، کلمات قصار، 396)

 

امیر‌مومنان(ع) فرمود: «اِطْرَحْ عَنْکَ وَارِدَاتِ الْهمُومَ بِعَزَائِمِ الصَّبْرِ وَ حُسْنِ الْیَقیِنِ؛( نهج البلاغه، نامه 31) اندوه‌هایی که بر تو وارد می‌شود با صبر قاطع و یقین نیکو دور ساز.»

 

خوش بینی که نشانه سلامت روان است، می تواند شادی را افزایش دهد. منفی بافان همیشه نیمه خالی لیوان را می بینند و با عینک بدبینی، به اطراف می نگرند. اشتباهات کوچک را بزرگ می شمارند و زندگی را در کام خودو دیگران تلخ می کنند. اما مثبت اندیشان، همیشه نیمه پر لیوان را می بینند و خطاها و لغزش های دیگران را نادیده می گیرند و زندگی را نشاط انگیز می نمایند.

 

امام صادق علیه السّلام در خصوص علامت حسن ظن می فرماید: علامت حسن ظنّ و نشانه اتّصاف آدمى به این وصف شریف، آن است که به هر چه نظر کند غیر خوبى نبیند و عیب بین نباشد.

 

6- حس نوع دوستی و گره گشایی از مشکلات دیگران

برخی از احادیث بیانگر آن است که داشتن حس نوع دوستی و گره گشایی از مشکلات دیگران موجب رهایی انسان از دلتنگی و غم می باشد .

 

در روایتی از رسول خدا (صل الله علیه و آله ) نقل شده : هر که مؤمن مسافرى را کمک دهد خدا هفتاد و سه گره کارش را بگشاید و در دنیا از غم و هم پناهش دهد و گرفتارى بزرگ او را برطرف سازد روزی ( قیامت ) که همه مردم در خود فرو رفته‏اند. (آداب و سنن-ترجمه جلد شانزدهم بحار الانوار ص 175 )

 

7- مثبت اندیشی :

خوش بینی که نشانه سلامت روان است، می تواند شادی را افزایش دهد. منفی بافان همیشه نیمه خالی لیوان را می بینند و با عینک بدبینی، به اطراف می نگرند. اشتباهات کوچک را بزرگ می شمارند و زندگی را در کام خودو دیگران تلخ می کنند. اما مثبت اندیشان، همیشه نیمه پر لیوان را می بینند و خطاها و لغزش های دیگران را نادیده می گیرند و زندگی را نشاط انگیز می نمایند.

 

امام صادق علیه السّلام در خصوص علامت حسن ظن می فرماید :

 

علامت حسن ظنّ و نشانه اتّصاف آدمى به این وصف شریف، آن است که به هر چه نظر کند غیر خوبى نبیند و عیب بین نباشد.( شرح‏مصباح‏الشریعة ص : 516)

 

بخش دوم : راه حلهای مادی

 

8- رفاقت (جلسات انس)

از اموری که در انبساط روح و روان، آرامش و زدودن غم و اندوه در انسان مؤثر است، داشتن دوستان با صفا و اهل معرفت، شادی و برقراری جلسات انس و گفتگوهای صمیمانه با آنان است؛ زیرا صفای زندگی را در همدمی با رفیق نیک می‌توان یافت.

 

امیر مؤمنان علی(ع) دوست خوب را نجات‌بخش انسان از تنهایی و غم و اندوه می‌داند و می‌فرماید: «الإخْوَانُ جَلاءُ الْهُمُومِ وَ الأحْزَانِ؛ برادران، برطرف کننده زنگار غم و اندوه‌اند.»( عیون الحکم والمواعظ، علی بن محمد اللیثی الواسطى، تحقیق حسین حسنی بیرجندى، قم، دارالحدیث، چ1، 1376ش، ص 65.)

 

9- خود آرایی و نظافت:

نظیف بودن و آراستگی ظاهر(چهره، لباس و…) از جمله چیزهایی است که در آموزه‌های دینی نسبت به آن سفارش فراوان شده است؛ که البته با کمال تأسف امروزه برخی به بهانه اسراف و توجیهات اشتباه دیگر، با ظاهری ژولیده و چه بسا زننده مشاهده می‌شوند که به نظر می‌رسد تمیزی و نظافت را با به روز بودن و لباسهای گرانقیمت پوشیدن و امثال آن اشتباه گرفته‌اند. در هر صورت ما به روایات مراجعه کرده و قضاوت را بر عهده خواننده می‌گذاریم.

 

در روایتی از امام صادق(ع) آمده است: «اِنَّ اللهَ یُحِبُّ الْجَمَالَ وَ التَّجَمُّل وَ یُبْغِضُ الْبُؤْسَ وَ التَّبَاؤُس، فَاِنَّ اللهَ اِذَا اَنْعَمَ عَلَی عَبْدِهِ نِعْمَةً أَحَبَّ اَنْ یَرَی عَلَیْهِ اَثَرَهَا. قِیلَ: کَیْفَ ذَلکَ؟ قالَ: یُنَظِّف ثَوْبَهُ وَ یُطَیِّب رِیحَهُ وَ یُجَصِّص دارَهُ وَ یَکنِس اَفْنِیَتَهُ؛( مکارم الاخلاق، شیخ طبرسى، نشر شریف رضى، چ6، 1392، ص 41.)خداوند زیبایی و آراستگی را دوست دارد و کثیفی و ژولیدگی را دشمن دارد، خداوند دوست دارد وقتی به بنده خود نعمتی می‌دهد اثر آن را در او مشاهده کند (و بنده آن نعمت را نمایان سازد.) پرسیدند: این ظاهر کردن نعمت به چه چیز است؟ فرمود: لباسش را تمیز کند، خود را معطر سازد، و خانه‌اش را گچ‌کاری کند و فضای جلوی خانه را جارو کند… .»

 

حضرت علی(ع) با اشاره به فرح بخشی جلوه‌های گوناگون طبیعت می‌فرماید: زمین به وسیله باغهای زیبای خود، همگان را به سرور و شادی دعوت می‌کند و با لباس نازک گلبرگها که بر خود پوشیده است، هر بیننده‌ای را به شگفتی وا‌می‌دارد و با زینت و زیوری که از گلوبند گلهای گوناگون خود را آراسته است، هر بیننده‌ای را به نشاط و وجد می‌آورد.»

 

10- رژیم غذایی مناسب :

پس از طوفان نوح، زمانی که آب فروکش کرد و استخوان های مردگان نمایان شد، حضرت نوح با دیدن آن صحنه بسیار بی‌تاب و اندوهگین گشت؛ پس خدای تعالی به او وحی کرد که: انگور سیاه بخور تا غمت زدوده شود.» (کافى، ج 6،‌ص 351)

 

امام صادق(ع) نیز می‌فرماید: «شَکَی نَبِیٌّ مِنَ الْاَنْبِیَاءِ اِلَی اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ الْغَمَّ، فَأمَرَهُ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِأَکْلِ الْعِنَب؛ یکی از پیامبران از غم و اندوه به درگاه خداوند شکوه کرد؛ خداوند به او دستور داد انگور تناول کند.» (کافى، ج6،‌ص 351)

 

همچنین خوردن کشمش،( خصال، ص 344) روغن زیتون،( عیون اخبار الرضا(ع)، شیخ صدوق، نشر اعلمى، بیروت، چ1، 1404، ج 1، ‌ص 39.) گلابی (وسائل الشیعه، ج 25، ص166.)و… برای زدودن غم و اندوه سفارش شده است.

 

 

11- سفر و گردش در طبیعت:

سیر و سفر و تغییر محیط و جابجایی، زندگی را از یک نواختی ملال آور خارج می کند و نشاط و شادکامی را به ارمغان می آورد. علاوه بر اینکه مشاهده جلوه های طبیعت که تجلیات خداوند است, این نشاط را دو چندان می نماید .

حضرت علی(ع) با اشاره به فرح بخشی جلوه‌های گوناگون طبیعت می‌فرماید: «فَهِیَ تَبْهَجُ بِزِینَةِ رِیَاضِهَا وَ تَزْدَهِی بِمَا اُلْبِسَتْهُ مِنْ رَیْطِ أزَاهِیرِهَا وَ حِلْیَةِ مَا سُمِطَتْ بِهِ مِنْ نَاضِرِ أنْوَارِهَا وَ…؛ زمین به وسیله باغهای زیبای خود، همگان را به سرور و شادی دعوت می‌کند و با لباس نازک گلبرگها که بر خود پوشیده است، هر بیننده‌ای را به شگفتی وا‌می‌دارد و با زینت و زیوری که از گلوبند گلهای گوناگون خود را آراسته است، هر بیننده‌ای را به نشاط و وجد می‌آورد.»( نهج البلاغه، خطبه 91) .

 

همچنین می‌فرماید: «النَّظَرُ إلَی الْخُضْرَهِ نُشْرَةٌ؛ نگریستن به سبزه‌ها مایه شادمانی است.»( وسائل الشیعه، ج2، ص 143)

 

12- ورزش

از دیگر اموریکه باعث از بین رفتن دلتنگی و اندوه می شود ورزش است در روایتی که عوامل برطرف کننده دلتنگی و غم اندوه ذکر گردیده به اموری همچون پیاده روی ، سوارکاری و شنا تصریح شده است (نزهة النواظر فی ترجمة معدن الجواهر ص 103 )

 

کارشناسان نیز معتقدند تمرینات ورزشی با حالات روانی رابطه دارد؛ زیرا این تمرینات باعث کم شدن سطح کورتیزول می شود وسروتونین را که از آن به هورمون شادی تعبیر می شود افزایش می دهد.

 

13- پرهیز از بیکاری و بی برنامگی

به بطالت گذراندن اوقات ، پرخوابی ،تنبلی ، بی کاری و بی برنامگی در زندگی به مرور زمان ناراحتی و دلتنگی به دنبال دارد .

 

الإمام الکاظم «ع» فرموده اند : إنّ اللَّه عزّ و جلّ لیبغض العبد النّوّام، إنّ اللَّه لیبغض العبد الفارغ..« وسائل» 12/ 37.» خداى بزرگ از بنده پرخواب بیزار است، خدا از بنده بیکار متنفّر است. (الحیاة با ترجمه احمد آرام ج‏5 493 ).

 

منبع: تبیان

در ادامه بخوانید


معرفی بهترین کتاب‌های کودک برای خرید


قبل از گرونی و شلوغی عید فرشت رو بخر!


درمان اختلالات روحی بدون دارو و عارضه

بالاترین کیفیت لوازم خانگی با بهترین قیمت


سمعک وایرلس دار و ضدآب/خرید اقساط


قیمت امروز بلیط اتوبوس به هرکجای ایران

ازکجالوازم خانگی رو باقیمت مطمئن خریدکنیم؟


بهترین راه بهبود کیفیت هوا در خانه


خرید مستقیم فرش از کارخانه

چطور با هزینه‌ی کم، زیاد و راحت سفر کنیم؟

قبل ازخرید،فرش مورد نظرت رو تو دکورتست کن


جدیدترین مدلهای طرح برجسته فرش

خرید کاغذ دیواری قابل شستشو |مشاهده طرحها


طرح های 3بعدی کاغذ دیواری برای خرید

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: یک روانشناس بالینی گفت: زمانی که افراد می‌گویند دلم برایت تنگ شده است یعنی از عمق وجود یک خلا را تجربه می‌کنند که این حس با قلب احساس می‌شود.

دلتنگی کلمه‌ای است که اغلب افراد آن را به کار می‌برند بدون آنکه معنای دقیق این واژه را بدانند، تا به حال برایتان پیش آمده است که به جای استفاده از کلمه دل از قلب استفاده کنید؟، این واژه ریشه روانشناسی دارد و افراد معنای دقیق آن را نمی دانند.

گاهی افراد پس از پشت سرگذاشتن یک زندگی شکست‌خورده و ناموفق، دلتنگ رابطه قبل می‌شوند، برای رفع این دلتنگی راهکارهایی وجود دارد که روند دلتنگی را کاهش می‌دهد.

نباید فراموش کرد تمام روزهایی که در آن خاطره داشتیم به دلیلی از دست رفته‌اند و سیاه شده‌اند، شاید در زمان و مکان مناسب به شخصی نرسیده‌اید، شاید در مورد فرد حاضر در زندگیتان اشتباه کرده‌اید و شاید هم خودتان را خوب نشناخته‌اید، اما دلیل جدایی شما هر چه که هست، باید لابه‌لای اتفاقاتی که افتاده، به دنبال خودتان بگردید و دلتنگی روزهای رفته را آرام کنید.

مریم فرضی روانشناس بالینی معتقد است به زبان آوردن جملاتی مانند “دلم برایش تنگ شده است و دوست داشتم تمام دنیا را از دست می‌دادم تا آن عزیز را کنارم داشتم” و یا “دلم برای گذشته‌هایم تنگ شده برای با او بودن” از فکر کردن نشات می گیرد و نشان دهنده تعبیر و تقسیر ما از موضوعی است که در گذشته با آن رو به رو شده‌ایم، واژه دل به معنای قلب است اما دل احساسی‌تر عمل می‌کند و باعث می‌شود ما از کلمه دل استفاده کنیم.

چگونه دل گرفتگی را رفع کنیم

فلسفه گفتن دلتنگی چیست؟

فرضی در گفت‌وگویی در خصوص فلسفه گفتن دلم برات تنگ شده، اظهار کرد: زمانی که یک رابطه عاطفی به سرانجام نمی‌رسد و افراد شکست عشقی می‌شوند و یا از عزیزی دور می‌مانند که نسبت به او تعلق خاطر یا تعلق عاطفی دارند، از جمله‌هایی مانند دلم برایت تنگ شده، دلم برایش پر می‌زند، دلم برایش یک ذره شده است و یا دلم هوای او را کرده است، استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: زمانی که می‌گوییم دلم برایت تنگ شده است یعنی از عمق وجود یک خلا را تجربه می‌کنم یا با تصویر سازی ذهنی جای خالی آن عزیز را احساس می‌کنم، خاطراتش را در ذهنم مرور می‌کنم، در این لحظه دوست داریم این فرد کنارمان باشد و یا احساس تنهایی داریم، بدون آن عزیز زندگی برایمان معنا ندارد، این احساسات در واقع در مغز صورت می‌گیرد.

این روانشناس بالینی یادآور شد: علت اینکه در لحظه‌ای مشخص دلتنگ کسی می شویم، این است که در آن لحظه نیاز شدیدی به وجود آن فرد داریم و او می توانست این نیاز را برآورده کند، احساس در دل انسان وجود دارد و دل نسبت به اجزای دیگر حساس تر است.

این روانشناس بالینی با بیان اینکه معمولا احساسات خود را تعبیر و تفسیر می‌کنیم، تشریح کرد: افراد اغلب به خود می‌گویند چرا بدون آن فرد نمی توانم لذت ببرم، چرا زمان دیر گذر است، دوست داشتم آن عزیز در این شادی با من سهیم باشد، چرا وقتی من همه چیز دارم آن عزیز کنارم نیست و من احساس می‌کنم هیچ چیزی ندارم و به این صورت ذهن خود را درگیر سوالات می‌کنند.

فرضی با تاکید بر اینکه درک کردن با تفکر همراه است، عنوان کرد: احساس در لحظه رخ می‌دهد و درک کردن تنها با تفکر امکان پذیر است، وقتی به زبان می‌آورم که دلم برایش تنگ شده و دوست داشتم تمام دنیا را از دست می دادم تا آن عزیز را کنارم داشتم، یا همه چیز دارم اما عشقم کنارم نیست، نمیخواهم چیزی داشته باشم تا زمانی که آن عزیز کنارم باشد؛ این حرف‌های درونی از فکر کردن نشات می‌گیرد و نشان دهنده تعبیر و تقسیر از موضوع است که احساس دلتنگی را به وجود می‌آورد.

چرا از واژه دل به جای قلب استفاده می‌کنیم؟این روانشناس بالینی با اشاره به اینکه افراد به دلایل مختلفی از واژه دل به جای قلب استفاده می‌کنند، خاطر نشان کرد: اغب افراد متوجه نمی‌شوند چرا به جای اینکه از واژه قلب استفاده کنند، واژه دل را به کار می‌برند و یا از واژه دیگری استفاده نمی‌کنند؛ کلمه قلب در فارسی به دل تعبیر می‌شود؛ می‌توان گفت که حالات روحی نظیر شادی، غم، ترس، اضطراب، تشویق و غیر آن بیشتر از هر عضو دیگری در قلب احساس می‌شود و انسان قلب را به عنوان عضو مرتبط با این حالات می‌شناسد.

نوع واکنش افراد برابر انواع هیجانات چگونه است؟

فرضی با بیان اینکه انسان ها 6 هیجان اصلی را در زندگی خود تجربه می کنند، عنوان کرد: این 6 هیجان شامل شادی، خشم، ترس، اندوه، نفرت و تعجب است؛ با تجربه کردن این هیجانات، واکنش‌های فیزیولوژیکی در بدن ایجاد می‌شود، بسته به اینکه چه نوع هیجانی را تجربه می‌کنیم واکنش بدن ما نسبت به آن هیجان متفاوت است.

وی با تشریح اینکه نوع واکنش افراد در مقابل هیجاناتی که با آن روبه رو می شوند، متفاوت است؛ مطرح کرد: این واکنش‌ها می‌تواند در افراد کم یا زیاد باشد؛ مثل زمانی که فردی را خیلی دوست داریم با فکر کردن یا دیدن او ضربان قلبمان افزایش پیدا می‌کند، فشار خون بالا می‌رود و یا در مقابل گر از چیزی بترسیم ضربان قلب تند می‌زند و احساس ترس در ما به وجود می آید.

این روانشناس بالینی ادامه داد: در واقع زمانی که از چیزی می ترسیم، عرق سرد روی پیشانی ایجادمی‌شود یا در داخل معده فعل و انفعالاتی صورت می گیرد، طوری که می‌گوییم پاهایم سست شده و حتی نمی توانم حرکت کنم یا آب دهانمان خشک می‌شود، این موارد واکنش های فیزیولوژیکی است که بسته به نوع هیجانات مختلف، آن را تجربه می کنیم.

فلسفه گفتن دلتنگی چیست؟

فرضی با اشاره به اینکه احساساتی که افراد تجربه می‌کنند با نیم کره راست مغز آنها در ارتباط است، گفت: وقتی حسی را احساس می‌کنیم، اتفاقاتی در مغز رخ می‌دهد که دریافت کننده این احساسات است و این فعل و انفعالات ادراک را به همراه دارد؛ زمانی که می‌گوییم من این حس را درک کردم و یا تفسیری از محیط پیرامون داریم، فرآیند احساس کردن در ما شکل گرفته است.

هیجان چیست؟وی با اشاره به اینکه واکنش‌های فیزیولوژیکی باعث ایجاد احساسات در فرد می‌شود، اظهار کرد: وقتی واکنشی زود گذر، قطعی و غیر منتظره نسبت به یک موقعیت غیر عادی داریم خود را هیجان زده می‌بینیم؛ احساس خوشایندی که با حس ناخوشایندی همراه باشد را هیجان می‌گویند.

چرا دلتنگ می‌شویم؟

سمیرا درویشی روانشناس بالینی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص اینکه چرا دلتنگ یک فرد خاص می شویم، اظهار کرد: نیاز از عواملی است که انسان‌ها را به انجام کاری ترغیب می‌کند، دلیل اینکه در لحظه‌ای خاص دلتنگ یک شخص خاص می شویم این است که در آن لحظه احساس نیازی وجود شما را فرا گرفته است، که تنها همان شخص توانایی بر آورده کردن آن را دارد.

این روانشناس بالینی ادامه داد: احساس دلتنگی شما به دلیل نیازهایتان است؛ اگر بتوانید نیازهایتان را از راه دیگری برآورده کنید، دیگر دلتنگ نمی‌شوید و یا با آن فرد تماس برقرار نمی‌کنید.

وی ادامه داد: در حالت غم و اندوه این سینه است که تنگ می‌شود؛ در این حالت قلب تند می‌تپد، نبض به سختی می‌زند؛ قلب منشا حرکات نبض است که باعث می شود انسان احساس دلتنگی کنیم.

برای رفع دلتنگی چه کارهایی انجام دهیم؟

این روانشناس بالینی در خصوص رفع دلتنگی، اظهار کرد: مواجهه با هیجانات و حالت‌هایی که باعث ایجاد فشارهای ناشی از آسیب های ذهنی، جسمی و روحی بر شخص می‌شود، ایجاد دلتنگی می‌کند؛ با وجود اینکه تجارب دلتنگی امری شخصی محسوب می‌شود اما در همه این تجارب مراحل دلتنگی به ترتیب شامل ضربه اولیه، اندوه، نا امیدی و سرانجام پذیرش آن است که هر شخصی آن را تجربه می‌کند.

درویشی افزود: حالات هیجانی و احساسات رنج آور مانند جذرومد دریا بالا پایین می‌روند، درست در لحظه‌ای که تصور می کنید بر این احساس رنج آور غلبه کرده‌اید، شنیدن صدایی، حس کردن بویی یا مشاهده تصویری، شما را به آزردگی عاطفی بازمی‌گرداند؛ این غلیان‌ها و فروکش‌های هیجانی معمولا بین 6 ما ه تا 2 سال یا بیشتر ادامه دارد.

وی با اشاره به مراحل مواجهه با دلتنگی، گفت: مواجهه با واقعیت، ایجاد فقدان می‌کند؛ پشت سرگذاشتن خاطرات رنج آور، تحمل مجموعه‌ای کامل از هیجانات مربوط به فقدان، انطباق با تغییراتی که به علت فقدان پیش آمده و شرایط زندگی را تغییر داده است، پذیرفتن فقدان و ساماندهی دوباره زندگی از مراحل دلتنگی است که هر شخصی بسته به شرایط خود آن را تجربه می کند.

این روانشناس بالینی با بیان اینکه افراد باید هیجانات و احساسات خود را بشناسند، ادامه داد: در حالت ناامیدی شما احساس پوچی می‌کنید، دلتنگی در برابر فرد محبوبتان ممکن است غیر قابل تحمل باشد و نتوانید گریه خود را کنترل کنید، در آن صورت زندگی خود را پوچ و بی معنا می دانید؛ در برابر احساس ترس ممکن است شما هراس به خود راه بدهید بدون آنکه به علت آن واقف باشید؛ هنگام تجربه احساس خشم، ممکن است غضب شما، خودتان یا فرد محبوب از دست رفته‌ را هدف بگیرد، یا هر فرد دیگری که در اطراف شماست؛ این نوع حس باعث می‌شود در برابر باورهای معنوی خویش خشمناک شوید.

درویشی افزود: ممکن است برخی مواقع اضطراب، احساس پریشانی و آشفتگی بدون آنکه علت آن را بدانید، بر شما غلبه کند؛ زمانی که افسرده می شوید خلق، اشتها، خواب، حافظه شما مختل می‌شود، وقتی درماندگی را حس می‌کنید که امور زندگی از کنترل شما خارج شده و هیچ کاری از دست شما ساخته نباشد و قادر به کنترل احساسات خود نیستید؛ هنگام تنهایی هیچ کس نمی تواند درد شما را درک کند، تمایل دارید از دیگران و یا به طور کلی از دنیا کناره بگیرید، در مواجهه یا حس اشتیاق به شدت مشتاق دیدار فرد از دست دفته هستید، احساس می‌کنید با هیچ چیز نمی توانید این فضای خالی را پر کنید.

راه حل‌های رفع دلتنگی

وی با تاکید براینکه برای کنار آمدن با دلتنگی راه حل هایی وجود دارد، تشریح کرد: واقعیت را بپذیرید، قبول کنید که رابطه شما تمام شده است و در فرصت دیگری می‌توانید شروع تازه‌ای داشته باشید؛ اجازه دهید کدورت ها از بین رود، ممکن است همه افراد در زندگی خود کارهای اشتباهی انجام دهند، نفرتی به طرف مقابل در دل نگه ندارید، اجازه بدهید تا این احساسات منفی از بین بروند و در عوض فرصت عشق در آینده و شادی را در آغوش بگیرید.

این روانشناس بالینی ادامه داد: به علاقمندی‌هایتان بپردازید، فرصتی را برای خود محیا کنید تا بتوانید علاقمندی‌هایتان را بشناسید؛ ارزش‌های شخصی خود را بشناسید، شاید رابطه شما به پایان رسیده باشد اما به این دلیل بازنده محسوب نمی‌شوید، تمام این مراحل را پشت سر می‌گذارید، یک لیست از توانمندی های خود تهیه کنید و بر روی آنها تمرکز کنید.

درویشی با بیان اینکه افراد برای رفع دلتنگی خود می توانند احساساتشان را با یک دوست امین یا یکی از اعضای خانواده در میان بگذارند، گفت: این فرد باید کسی باشد که خوب به حرف های شما گوش دهد، شما را قضاوت نکند و راز دار باشد؛ این فرد نباید به شما راهکار و دستور دهد، همچنین می توانید خاطره نویسی کنید و حرف هایتان را بنویسید.

وی در آخر یاد آور شد: سعی کنید کارهایی انجام دهید که به شما آرامش می‌دهد، یک کتاب خوب بخوانید، پیاده روی کنید و یا به سایر سرگرمی‌های مورد علاقه تان بپردازید، می توانید به یک موسیقی آرام بخش گوش دهید؛ یاد بگیرید چطور بهترین دوست خود باشید، با عشق و علاقه به خودتان نگاه کنید، شاید تا امروز با خودتان به تندی و سنگدلانه رفتار می کردید اما سعی کنید از این به بعد با همدردی و دلسوزی کنید.

2323

شهر جهانی یزد، شهری تاریخی و کویری ‌بین دشت لوت و دشت کویر است که مارکوپولو جهانگرد معروف آن را بزرگ، زیبا و پر رونق توصیف می‌کند. شهر تاریخی یزد در قدیم؛ به ایساتیس به معنی فرخنده و مقدس معروف بوده است.

.

تمامی حقوق این سایت برای خبرآنلاین محفوظ است.
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright © 2018 khabaronline News Agancy, All rights reserved

راه های سریعی برای کاهش علائم افسردگی وجود دارد. در این مقاله 15 راه ساده برای رهایی از افسردگی را به شما می گوییم

افسردگی می تواند ناتوان کننده باشد و بسیار فراتر از یک حس نارضایتی عمل کند. معمولا, همیشه دلیلی برای ناراحتی مانند ترد شدن و یا بدست نیاوردن کار مورد علاقه وجود دارد. افسردگی یک احساس فراگیر است. تقریبا مانند این است که در یک تونل سیاه و بدون هیچ نوری باشید. امید نمایان نیست و پیدا کردن چیزهایی که لذت بخش باشد کار سختی است. حتی بردن در لاتاری هم نمی تواند شوکی باشد که طرف را از افسردگی بتواند خارج کند و هرگز ایده ای خوبی نیست که به کسی که افسردگی دارد بگوییم خودت را جمع کن و وارد اجتماع بشو. متاسفانه، غلبه بر افسردگی ساده نیست, اما راههای سریعی برای کاهش علائم افسردگی وجود دارد.

بیشتر بدانید : افسردگی پس از زايمان و راه‌های مواجهه باآن

ذهن افسرده تمایل دارد تا همه چیز را اشتباه ببیند و نگرانی های بی فایده ای در مورد تمامی احتمالات منفی که ممکن است در آینده اتفاق بیافتد داشته باشد. این چرخه تفکر منفی بدبختی فرد را تقویت می کند و در مدیریت غلبه بر افسردگی اصلا مفید نیست. تمرکز حواس شامل تمرکز بر زمان حال است و یک مهارت است که نیاز به تمرین دارد. اکثر مواقع, ذهن ما مملوء از افکار متفاوت است و تمرکز کردن بر زمان حال برای ذهن ما غیر طبیعی به نظر می رسد. تمرین تعامل بر حواس تان بصورت لحظه ای. تمرکز بر حس لامسه، چشایی، بینایی، شنوایی و بویایی می تواند کمک کننده باشد. درگیر شدن بروی حواس تان زمان کمتری را برای نگرانی باقی می گذارد.

چگونه دل گرفتگی را رفع کنیم

من همیشه از موسیقی به عنوان غذایی برای روح یاد کرده ام. موسیقی ملایم می تواند فضا را فورا تغییر بدهد و جو مثبتی ایجاد کند. گوش دادن به موسیقی شاد تغییرات شیمیایی در مغز ایجاد می کند و می تواند خلق و خوی تان را بهبود بخشد.

مطالعات علمی نشان می دهد که درمان های لمسی می تواند به برخی از افراد کمک کند تا بر افسردگی غلبه کنند, باعث می شود هورمون استرس، کورتیزول کاهش یابد و هورمون اکسی توسین احساس خوب افزایش پیدا کند. درمان هایی مانند طب سوزنی، طب فشاری، ماساژ، ریکی می توانند بسیار موثر باشند.

تحقیقات نشان داده است که افراد افسرده اغلب فاقد اسید چرب شناخته شده به عنوان EPA هستند. شرکت کنندگان در مطالعه سال ۲۰۰۲ که نتایجش در آرشیو عمومی روانپزشکی قرار دارد هر روز فقط یک گرم از روغن ماهی مصرف می کردند و این باعث کاهش ۵۰ درصدی در علائمی مانند اضطراب، اختلالات خواب، احساسات غیر قابل توضیح غم و اندوه، افکار خودکشی، کاهش تمایل جنسی شد. اسیدهای چرب امگا ۳ می تواند سطح کلسترول را پایین تر بیاورد و باعث بهبود سلامت قلب و عروق شود. امگا ۳ مورد نیاز بدنتان را از طریق گردو، دانه کتان و ماهی چرب مانند ماهی آزاد و ماهی تن بدست بیاورید.

افراد افسرده تمایل دارند که دنیا را به دید منفی ببینند. وقتی کارها اشتباه پیش می رود خودشان را سرزنش می کنند و وقتی که کارها طبق میلشان بود آنرا به پای بخت و اقبالشان می نویسند. افسردگی به شک دامن می زند و احساس بی ارزشی را تقویت می کند. گفته های منفی درونیتان را مدام پیگیری کنید و به خودتان یادآوری کنید که این طرز فکر یک فرد افسرده است, نه فردی با عملکرد سالم. وقتی که احساس خوبی ندارید افکارتان را جدی نگیرید. این افکار را بشناسید و درک کنید اما آنها را باور نکنید.

قبول کنید که حالت ذهنی تان بطور کامل متعادل نیست. در حین افسردگی, منفی نگری ما نسبت به همه چیز افزایش می یابد و یافتن تعادل در مورد چیزی که در جریان است سخت تر می شود. به خودتان یادآوری کنید که بروی کانال منفی تنظیم شده اید و به افکارتان گوش ندهید. وقتی افسرده هستید همه چیز را تحریف می کنید. زمانی که جهان تاریک و دلگیر به نظر می رسد این ایده به تنهایی می تواند کمی آسایش فراهم کند. این ایده که اینها برای ابد باقی نمی ماند. به خودتان یادآوری کنید که تغییر بوجود می آید و همیشه اینگونه احساس تان باقی نخواهد ماند. خوب غذا بخورید و باندازه کافی استراحت بکنید. و به خودتان بگویید “و این نیز می گذرد”.

اگر امکان دارد, کاری بکنید تا ذهنتان را از تفکر بیش از اندازه منحرف کنید. وقتی در حالت افسردگی هستید افکارتان دشمن تان هستند. با حیوان خانگی تان بازی کنید و یا به پیاده روی بروید. کتاب بخوانید و یا اگر می توانید تمرکز کنید یک پازل حل کنید. هر کاری را که می توانید انجام بدهید تا ذهنتان از ترس ها و نگرانی هایش دور شود. مشغول نگه داشتن خودتان یک روش موثر برای غلبه بر افسردگی است.

اختلالات عاطفی فصلی (SAD) باعث کاهش سطح خلق و خویتان به دلیل کاهش نور آفتاب می شود. گرفتن حمام آفتاب کوتاه و ملایم ۳ مرتبه در روز می تواند بسیار به شما کمک کند. علائم SAD می تواند شامل مشکلات خواب، اضطراب، افسردگی، تحریک پذیری، خستگی، بی تفاوتی و از دست دادن میل جنسی باشد و استفاده از نور به غلبه بر افسردگی کمک می کند و این علائم را کاهش می دهد.

شناخت درمانی می تواند در مقابله با افسردگی بسیار مفید باشد و بر طبق این اصل است که شیوه متفاوت اندیشیدن می تواند بر مشکلات سلامتی خاصی غلبه کند, مشکلاتی مثل افسردگی. مشاوره کمک می کند تا الگوهای فکری تان را بشناسید و درک کنید و ایده های غلط و یا مضر و افکاری که می تواند افسردگی را برانگیزد و یا آنرا بدتر کند شناسایی کنید. هدف از اینکار تغییر شیوه تفکرتان برای پرهیز از این ایده های مخرب و همچنین کمک به تغییر واقعی تر و مفید تر الگوهای فکریتان است.

نشریه روزانه می تواند به دو روش عمل کند. استفاده از آن برای نوشتن نگرانی ها و ترس ها. گاهی اوقات, داشتن خروجی به این روش می تواند تسکین دهنده باشد و ذهن تان را آرام کند. یکی از راههای خوب دیگر برای نگارش نشریه روزانه (من خودم این روش را ترجیح می دهم) نگارش دست کم ۵ چیز است که شما بخاطر داشتنش سپاسگزار هستید. اینکار ما را مجبور می کند تا مثبت فکر کنیم و به ما یادآوری می کند که همه چیز آنقدر ها هم که فکر می کردیم بد نیست. در نشریه سپاسگزاری, شما می توانید در مورد هر چیزی که در طول روز اتفاق افتاده و فکر می کنید که می توانید بخاطرش سپاسگزار باشید مطلب بنویسید. لبخند زدن یک غریبه به شما, نور خورشید. و هر چیز مثبت دیگری که اتفاق افتاده است!

وقتی حس افسردگی دارید, ارتباط برقرار کردن با دوستانتان می تواند یکی از سخت ترین کارها باشد, اما یکی از با ارزش ترین فعالیت ها هم است. خودتان را مجبور کنید تا بیرون بروید. جدا کردن خودتان از دیگران شاید ایده خوبی بنظر برسد اما حد و اندازه اش را نگاه دارید. اینکار می تواند اثرات مثبت فوق العاده ای بروی خلق و خویتان داشته باشد.

خواب و میزان خلق و خو با هم ارتباط نزدیکی دارند. خواب ناکافی می تواند تحریک پذیری و میزان استرس تان را افزایش بدهد, در حالیکه خواب سالم می تواند همه اینها را تقویت کند. مطالعات ثابت کرده است که اختلال در خواب حتی بصورت جزئی می تواند اثرات مهمی بروی خلق و خوی فرد داشته باشد. اطمینان از داشتن خواب کافی می تواند در نهایت به بهبود خلق و خویتان منجر بشود. کیفیت خوابتان بصورت مستقیم بروی کیفیت زندگی تان در بیداری تاثیر می گذارد, از جمله وضوح فکری، بهره وری، تعادل عاطفی، خلاقیت، انرژی و زنده دلی فیزیکی، و حتی وزن تان. هیچ کار دیگری به این حد نمی تواند برایتان مزایا داشته باشد که تلاش کنید و هدفتان این باشد که روزانه بین ۷٫۵ الی ۹ خواب شبانه سالم داشته باشید.

وقتی که در دلمان کینه نگاه می داریم, خودمان کسی هستیم که در نهایت احساس عصبانیت می کنیم. کسی که ما بخاطرش عصبانی هستیم باحتمال زیاد مشغول کسب و کار خودش است و نسبت به احساسات ما بی اعتنا می باشد. اجازه ندهید تا دیگران اینگونه بر شما حکومت کنند. اینکار باعث می شود شما در غم گذشته تان گیر کنید, اجازه ندهید تا این غم و اندوه ادامه پیدا کند – اینکار فقط بروی شما تاثیر منفی می گذارد نه آنها. راهی بیابید تا آنها را ببخشید – اینکار ارزش وقتی که می گذارید را دارد. اینکار احساساتتان را تغییر می دهد و خلق و خویتان را بهتر می کند, و به شما کمک می کند تا بر افسردگی غلبه کنید.

ورزش مداوم دارای منفعت های فراوانی برای غلبه بر افسردگی است. ورزش باعث آزاد شدن اندورفین می شود که سیستم ایمنی طبیعی بدنتان را تقویت می کند و خلق و خویتان را بهتر می کند. علاوه بر بهتر کردن خلق و خویتان, ورزش منظم مزایای سلامتی دیگر مانند کاهش فشار خون، محافظت در برابر بیماری های قلبی، سرطان و افزایش اعتماد به نفس را دارد. کارشناسان نیم ساعت تا یک ساعت ورزش متوسط را توصیه می کنند, مانند پیاده روی سریع حداقل سه تا چهار بار در هفته.

افسردگی باعث می شود که کم کم مخفی شوید و از دید همه ناپدید شوید. بسیار خوب است که زمانی را بیرون از خانه سپری کنید اما به خودتان محدودیت زمانی بدهید و در این مدت کاری کنید تا خلق و خویتان بهبود پیدا کند. می شود افسردگی را براحتی مدیریت کرد (من اینرا از روی تجربه شخصی خودم می گویم) و می تواند در پس هر افسردگی یک زندگی واقعا عالی باشد. پس به راهتان ادامه بدهید و ایمانتان را حفظ کنید.با وجودی که پیشنهادات بالا می تواند موثر باشد, افسردگی باید بیشتر مورد بررسی قرار بگیرد و دیدن یک دکتر مشاور بیش از هر چیز دیگری می تواند مفید واقع بشود. 

بیشتر بدانید : اگر افسردگی دارید این دمنوش را بخورید!!

بیشتر بدانید : چگونه با فرد افسرده درباره افسردگی با او صحبت کنیم؟

بیشتر بدانید : چگونه با افسردگی بعد از سوگ مقابله کنیم؟

گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغseemorgh.com/lifestyleمنبع : salamatnews.com

All Rights Reserved – © 2019 | باز نشر مطالب پورتال سیمرغ تنها با ذکر نام و آدرس seemorgh.com مجاز می باشد.

پس از جدایی و ترک “عشق زندگی‌تان” در درون شما احساسات منفی شروع به انباشته‌شدن ‌می‌کند. بدترین احساس بعد از جدایی دلتنگی برای عشقتان است. در این برهه‌ی زمانی، علاقه‌ای به ادامه زندگی ندارید و دوست‌دارید که تنها باشید. بقدری نسبت به جامعه احساس دلتنگی و بیگانگی می‌کنید که دیگر حاضر به جواب‌دادن تماس‌های تلفنی و یا رفتن به سر قرار نیستید و فکرمی‌کنید که دنیا به آخر رسیده ‌است.

این نوع افسردگی بسیار دردناک است. در واقع این دلتنگی بقدری دردناک است که دوست‌دارید تا آخر عمر در سوراخی قایم‌شوید و کسی را نبینید. در این دنیا، هر روز تعداد زیادی از افراد از یکدیگر جدا می‌شوند و دچار دلتنگی بعد از جدایی می‌گردند. عاشق‌شدن بسیار آسان است اما حفظ این رابطه به مراتب سخت‌تر از عاشق‌شدن است. اگر می‌خواهید که به روند عادی زندگی‌ بازگردید باید احساسات و عواطف خود را کنترل‌ کنید. در ادامه به نکاتی موثر اشاره‌ می‌کنیم که می‌توانید هنگامی که دلتنگ کسی شدید از آن‌ها استفاده‌ کنید:

 

فهرست مطالب

چگونه دل گرفتگی را رفع کنیم

بجای انکار احساسات ناخوشایند (که در واقع در این دوره افزایش‌ می‌یابند و ماندگار می‌شوند) سعی‌کنید که آزادانه آنها را پذیرفته و بیان‌ کنید. بجای اینکه از واقعیت فرار کنید، رنج‌ ببرید و سیگار بکشید و یا پرخوری‌ کنید، می‌توانید با افرادی که به آنها اعتماد دارید حرف‌ بزنید و یا از طریق گریه‌ کردن خودتان را خالی‌کنید. ابراز غم و اندوه باعث‌می‌شود که فشار از روی شما برداشته‌ شود. هنگام دلتنگی برای عشقتان، بجای اینکه از خودتان بپرسید که چه باید بکنید، سعی‌کنید بیان احساسات منفی را در اولویت قرار دهید.

با نوشتن احساسات بر روی یک کاغذ می‌توانید خودتان را خالی‌ کنید. اگر یک دفترچه خاطرات دارید صفحاتی را به بیان اتفاقات و احساساتتان در مورد جدایی اختصاص‌ دهید. اگر عادت ندارید که خاطراتتان را بنوسید می‌توانید از چند صفحه کاغذ استفاده‌ کنید و یا حتی می‌توانید احساساتتان را در گوشیتان در قسمت یادداشت‌ها تایپ‌ کنید. همچنین‌ می‌توانید در مورد احساسات خود نسبت به عشقتان بنویسید. در صورتی که به عشقتان دسترسی‌ دارید می‌توانید این یادداشت‌ها را برای او بفرستید و یا آنها را در جایی نگه‌ دارید تا بعد از عبور از این برهه آنها را دوباره بخوانید.

طبق همان حسی که در لحظه‌ دارید به کار و زندگی اجتماعی خود بپردازید و فراموش‌ نکنید که تعجیل در کارکردن و یا بالابردن روحیه تنها باعث طولانی‌شدن دوره غم و اندوه و ناتوانی در غلبه بر آن خواهد شد. از اجتماع و با مردم بودن دوری‌ نکنید و سعی‌کنید که با افراد دور و بر خود ارتباط برقرار کنید.

انجام برخی از فعالیت‌هایی همچون یادگیری، خواندن کتاب، گشتن در اینترنت و غیره و یا فعالیت‌های جسمانی از قبیل ورزش، یوگا، رفتن به باشگاه و این دسته از کارها می‌تواند فکر و ذهن شما را به خود مشغول‌ کند. مهم‌ نیست که چه فعالیتی انجام‌ می‌دهید بلکه آنچه مهم‌ است این است که از انجام آن لذت‌ ببرید و شما را جذب خود کند. از طریق انجام چنین فعالیت‌هایی می‌توانید به طور موقت افکاری همچون “دلم برایش تنگ‌شده” را از ذهنتان پاک‌ کرده و در عوض به چیزهایی جذاب و لذت‌بخش فکر کنید و به خودتان یادآور شوید که حتی می‌توانید از تنهایی هم لذت‌ببرید.

اجازه‌ندهید که زمان خالی برای کسل‌بودن و بیکاری داشته‌ باشید زیرا در چنین شرایطی افکار منفی، نگرشی بدبین، خودخوری‌های غیرضروری، خودارزیابی انتقادی و حس تنهایی به سراغ افراد می‌آید. دقیقا در چنین شرایطی است که افراد به دلیل دلتنگی برای عشق‌شان به شدت ناامید می‌شوند. تا حد ممکن‌ سعی‌کنید که زمان‌تان را پرکنید. طوری برنامه‌ریزی‌کنید که مجبور به انجام کارهای روزمره شوید اما فراموش‌نکنید که این فعالیت‌ها باید سرگرم‌کننده و اجتماعی باشند. فهرستی جامع از این فعالیت‌ها و برنامه‌ای از تعهدات تهیه‌کنید. سعی‌کنید که کارهایی را که قبلا به همراه عشقتان انجام‌می‌دادید الان به تنهایی و یا به همراه شخص دیگری انجام‌دهید و یا کارهایی را جایگزین این فعالیت‌ها کنید که میزان رضایت‌بخشی و لذت آنها به همان اندازه باشد. بهتر است طوری برنامه‌ریزی‌کنید که صبح که از خواب بیدار شدید بدانید که امروز قراراست چه کارهایی انجام‌دهید. هیچ زمانی را برای ظهور افکار تیره و تحلیل گذشته خالی نگذارید.

اگر همچنان به این فکر‌ می‌کنید که در زمان های دلتنگی برای عشقتان چه باید بکنید آخرین کار این است که دست به انجام کارهای جدید بزنید. کارهایی را انجام‌ دهید که تاکنون انجام‌ نداده‌اید حتی اگر این کارها کوچک هم باشند مهم‌ نیست. حتی‌ می‌تواند تغییراتی کوچک همچون تغییر مد موی سر، خرید لباس‌های تازه، تغییر دکوراسیون خانه و غیره باشد و یا فعالیت‌های جدیدی همچون نوشتن یک برنامه، جستجو درباره‌ی علایق جدید، آشنایی با فردی جدید، پیداکردن مکان‌های جدیدی برای رفتن، عوض‌کردن محیط اجتماعی خود و غیره را دربربگیرد. معرفی چنین ابتکار و نوآوری‌هایی به شما حس طراوت و استقلال بیشتری می‌دهد و موقعیت شما را در گذراندن و لذت از تنهایی در زمان‌هایی که از عشتقان جدا شده‌اید را مستحکم‌ می‌کند.

افراد نقش مهمی در زندگی ما دارند زیرا ما با آنها در ارتباط هستیم. افراد زیادی وارد زندگی ما می‌شوند، مدتی در زندگی ما می‌مانند و سپس ما را ترک‌ می‌کنند و هرکدام از آنها هدیه‌ای با ارزش به ما می‌دهند. با خودتان خلوت‌ کنید و راجع به آنها فکر کنید و در ذهنتان نوری دور آنها بکشید. از خودتان بپرسید که چه چیزی به شما یاد داده‌اند؟ چه لحظات شادی برای شما به همراه آورده‌اند؟ چه چیزی از آنها یادگرفته‌اید؟ با مهربانی، رفعت و عشق زیاد یک نامه‌ی تشکرآمیز برای آنها بنوسید و بابت آنچه به شما داده‌ و یا آموخته‌اند تشکر و قدردانی‌ کنید. اگر قبلا با این افراد یک رابطه عاشقانه داشته‌اید، می‌توانید بابت تمام لحظات خوبی که باهم داشتید و یا روشنایی که به شما نشان‌ داده‌اند از آنها تشکر کنید.

اگر صرف یک رابطه دوستانه بوده‌ است صرفا از آنها بخاطر بودنشان در زمان‌هایی که به آنها نیاز داشتید قدردانی کنید. عمیقا فکرکنید و چیزهای زیبا را در مورد رابطه‌تان با افراد پیرامون خود به یاد بیاورید. در این جا مهم‌ترین چیز این است که بگذارید احساساتتان خود را نشان‌داده و با شما باشند. بعد از گذشت مدت زمانی این احساسات فروکش خواهند کرد. به این قضیه به این دید نگاه‌کنید که باعث پیشرفت شما در ارتباطتان می‌شود. برای اینکه دوستی و رابطه‌تان رشد کند باید احساساتتان به سطح جدیدی برسد. اگر امروز دلتنگ کسی هستید، چشمانتان را ببندید و به او فکر کرده و عشق و نور زیادی نثار او کنید. عشق‌تان هر جا که باشد این عشق و محبت شما را احساس خواهد کرد.

چنانچه فردی که دلتنگش‌هستید دیگر در قید حیات نیست خودتان را وادارکنید تا به لحظات خوشی که با او داشتید فکر کنید. خودتان را غرق احساسات کنید زیرا کار باعث‌ می‌شود تا لحظات شاد و خوشی که باهم داشتید را گرامی‌بدارید. البته این کار هیچ‌چیز را عوض‌نمی‌کند بلکه تنها تحمل این جدایی را برای شما اندکی آسان‌تر می‌کند.

هنگامی که هنوز نسبت به عشقتان احساس علاقه‌ دارید اما این حس بین شما دوطرفه نیست تحمل این وضع دشوار است. فراموش‌نکنید که اگر عشقتان را مدام در اماکنی همچون دانشگاه و یا محیط کار می‌بینید شاید در اوایل تحمل آن سخت باشد اما سعی‌کنید که تا حد ممکن برخوردی محترمانه و عادی داشته‌ باشید. رفتاری عادی از خود نشان‌دهید و اجاره‌ندهید که حس انتقام و یا کینه‌جویی در شما نمایان‌ شود زیرا بروز این احساسات تنها باعث استمرار درد و رنج برای هر دوی شما خواهد شد. اگر واقعا طرف مقابلتان را دوست‌دارید نباید دست به انتقام و تلافی بزنید. سعی‌کنید که احساسات خود را کنترل‌ کرده و همواره این نکته را بخاطر داشته باشید.

هنگامی که کسی را از دست‌می‌دهید طبیعی‌است که به حمایت و بودن دیگران در کنارتان نیاز دارید. البته این به معنای جایگزین‌ کردن کسی با عشقتان نیست بلکه منظور این است که رو به جلو قدم‌ بردارید و نگرشی مثبت و آزاد داشته‌ باشید. سعی‌کنید که افراد مثبت‌اندیش را در اطراف خود جمع‌ کنید زیرا این کار باعث بنا به هر دلیلی باعث ایجاد تغییری بزرگ در زندگیتان می‌شود.

اگر به هر دلیلی شما و عشقتان تمایل داشتید که رابطه را دوباره باهم از سر بگیرید زمانی را صرف گفت‌وگو کنید اما به یاد داشته باشید که همه‌چیز بستگی به علت جدایی شما دارد. علت را بررسی‌کنید و درصورتی‌که نیاز به مشورت با یک متخصص داشتید حتما به روانشناس مراجعه‌ کنید و از او کمک بگیرید. می‌توانید ابتدا خودتان مراجعه‌کنید و درصورتی‌که روانشناس با انجام بررسی‌های لازم تشخیص داد که ادامه رابطه ضرری به حال هیچ‌ کدامتان ندارد دوباره ارتباطتان را شروع‌ کنید.

رادیو عشق دوره آنلاین بازگرداندن عشق و ازدواج را برای آن دسته از افرادی برگزار‌می‌کند که می‌خواهند رابطه خود را دوباره با هم از سر بگیرند اما نمی‌دانند چطور باید این کار را انجام‌دهند. از طریق این دوره می‌توانید با استفاده از روش‌های روانشناسی رابطه از دست رفته را ترمیم و دوباره بازسازی‌کنید.

کارشناسان ما در رادیو عشق آماده پاسخ‌گویی به سوالات شما در مورد بسته آموزش و مشاوره بازگرداندن عشق و ازدواج، هستند. برای این منظور می‌توانید با شماره 02146015870 تماس بگیرید و یا در  تلگرام و واتساپ (09035714068) پیام دهید.

گاهی‌وقت‌ها تنها لازم است که واقع‌ بین باشید و با واقعیت موجود کنار بیایید. اگرچه از درون عذاب‌ می‌کشید اما بپذیرید که عشقتان رفته و باید از این مرحله گذشته و دوباره شادی را به زندگیتان برگردانید. غم و غصه‌خوردن کمکی به شما و اطرافیانتان نمی‌کند. به سایر افرادی که در زندگیتان هستند و دوستشان‌دارید فکرکنید. آنها هم به شما نیاز دارند. از زاویه‌‌ای دیگر به این قضیه نگاه‌کنید و به خودتان بگویید که این خودخواهی است که در این وضعیت‌ بمانم و برای یافتن شادی دوباره تلاش‌ نکنم.

اجازه‌ ندهید که ذهنتان مدام درگیر غم و اندوه باشد. دلتنگ عشق بودن اشکالی ندارد اما نگذارید که این دلتنگی شما را از پا دربیاورد. فراموش‌نکنید که حتی غم‌انگیزترین لحظات زندگی نیز می‌گذرند مگر اینکه به عمد تلاش‌کنید که تا در این وضعیت‌ بمانید. اگر دوست‌دارید در این حالت روحی بمانید بهتر‌است که به خودتان‌ بیایید و به اطرافیانتان فکر‌ کنید و اینقدر خودخواه نباشید. در واقع غم و غصه خوردن باعث ناراحتی اطرافیانتان نیز می‌شوید. آنها به شما نیاز دارند پس سعی‌کنید قوی‌ و مثبت‌اندیش، آزاد و واقع‌بین باشید.

احتمالا دیدن یادگاری‌هایش از نظر عاطفی برای شما بسیار سخت باشد. تمام یادگاری‌ها و وسایلی که از او دارید را در داخل یک جعبه بگذارید و آنها را یا به او پس بدهید و یا دور بریزید و یا در جایی دور از چشم قراردهید. این کار تحمل دوری او را برای شما بسیار راحت‌تر می‌کند. اگر چیزی از او به یادگار مانده که برای شما بسیار عزیز است و نمی‌توانید آن را از خود دورکنید در این صورت می‌توانید آن را برای مدتی در جایی بگذارید. اگر احساس‌می‌کنید که به تنهایی از پس این کار برنمی‌آیید از یکی از دوستانتان بخواهید تا در این کار به شما کمک‌کند. بدون دیدن یادگاری‌های عشقتان بیشتر راجع به بازگشت به روند عادی زندگی احساس اعتمادبنفس‌ می‌کنید. به این فکرکنید که اگر عکسی بزرگ از عشقتان مدام جلوی چشمانتان‌باشد چطور می‌توانید او را فراموش‌کنید و برایش دلتنگ نباشید؟

اگر مطمئن‌ هستید که رابطه بین شما به آخر خط رسیده‌ است اما با این وجود باز با او صحبت‌ می‌کنید و یا هرزگاهی او را می‌بینید، بهتر است که بدانید این کار فراموش‌کردن او را برای شما بسیار سخت و دشوار می‌کند و نمی‌توانید دلتنگش نباشید. اگر می‌توانید بطور کامل او را نبینید حتما این کار را بکنید. در ارتباط بودن با او تنها شما را در آشفتگی و عذاب قرارمی‌دهد و هیچ کمکی به شما برای فراموش‌کردن عشقتان نمی‌کند.

به او زنگ‌ نزنید و پیام‌ ندهید و ببینید که اوضاع چگونه پیش‌ می‌رود. برقراری ارتباط با بود صرفا اوضاع را بدتر می‌کند. اگر به ناچار او را در دانشگاه و یا محیط کار و یا هرجای دیگری می‌بینید تنها به او سلام‌ کرده و تا حد ممکن در اطراف او نباشید. ممکن‌است که با دیدن او احساساتتان دوباره تحریک و باعث دلتنگی شود اما بدانید که این دلتنگی موقتی است لذا محکم‌باشید و از پس این کار بربیایید. او را از همه رسانه‌های جمعی و کانال‌ها حذف‌کنید. اگر مدام به عکس‌های او نگاه‌کنید نمی‌توانید او را فراموش‌کنید و دلتنگ رابطه بین خودتان خواهید شد.

یکی از سخت‌ترین احساساتی که بعد از جدایی دختر و پسر را آزار می‌دهد، احساس دلتنگی برای کسی است که با او خاطرات بسیاری داشته‌اید. اما در این شرایط چه چیزی به نفع شما است؟ فراموش‌کردن او با وجود همه سختی‌هایی که دارد یا بازگشت به رابطه؟

اگر قصد بازگشت به رابطه را دارید حتما به یاد داشته باشید که بهتر است با یک روانشناس متخصص صحبت‌کنید، او با بررسی علت جدایی به شما می‌گوید که آیا شروع دوباره رابطه کار درستی است یا خیر. اگر بنا بر تشخیص روانشناس شما شروع مجدد رابطه به صلاح هیچ‌کدامتان نبود پیشنهاد‌ می‌کنیم که حتما راهکارهای این مقاله را مدنظر قرار دهید.

هیجانات خود را بپذیرید و آن‌ها را بیان‌کنید. می‌توانید احساسات خود را یادداشت‌کنید تا کمی از بار هیجانات شما کاسته‌شود. از خانه بیرون‌ بروید و به انجام کارهای روزانه خود بپردازید.

سعی کنید فعالیت‌هایی را انجام‌دهید که برای شما جذاب‌ باشند و حواس شما را از فکرکردن به گذشته پرت‌کنند مثلا فیلم موردعلاقه‌تان را ببینید یا کتاب بخوانید و موزیک گوش‌کنید.

اجازه‌ندهید که زمان زیادی را در طول روز بیکار باشید، زیرا باعث می‌شود زیاد به خاطراتتان فکر‌کنید. شروع به انجام کار جدیدی کنید که کمی برای شما متنوع است.

عواطف و احساسات خود را بپذیرید و از آن‌ها قدردانی‌کنید. مثبت فکر‌کنید.

اگر در محل کار یا دانشگاه او را می‌بینید کاملا محترمانه برخورد‌کنید. سعی‌کنید از لاک تنهایی بیرون‌بیایید و زمانی را با دوستانتان بگذرانید. سعی‌کنید با واقعیت کنار آمده و زمان خود را با دیگر عزیزانتان که قطعاً به شما احتیاج‌دارند بگذرانید. هر زمان که آمادگی داشتید یادگاری‌هایش را از خود جدا‌کنید. با او تماس نداشته باشید و اگر در محل کار او را دیدید فقط با یک سلام و خداحافظی محترمانه با او برخورد‌کنید.

 

عشقت رو جذب کن

میخوای یاد بگیری چطور روز به روز بیشتر قلب عشقتو بدست بیاری؟ چطور یه رابطه موفق منجر به ازدواج داشته باشی؟ چطور یه زندگی مشترک موفق داشته باشی؟ پس فرصت را از دست نده! تو هم به جمع دنبال کنندگان پیج رادیو عشق در اینستاگرام اضافه شو…

چگونه دل گرفتگی را رفع کنیم

عضویت در خبرنامه رادیو عشق

66 بازدید

99 بازدید

335 بازدید

354 بازدید

294 بازدید

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

مشترک نمی شومدریافت همه دیدگاه های این نوشتهفقط دریافت پاسخ دیدگاه های خودم

سلام وقت بخیر بعد از پایان یک رابطه خوب از طرف مقابل چند وقت بهتره هیچ خبری حتی اینستاگرام از من نبینه الان ۵ روزه من هیچ فعالیتی کلا ندارم فکر می‌کنید چند وقت باید باشه که فراموش هم نشم🙏

سلام دوست گرامی سوال شما کلی است و نیاز به بررسی و ارزیابی جامع‌تری وجود دارد. سن شما و طرف مقابل، چگونگی آشنایی، بررسی کیفیت رابطه، مدت زمان آن، علت اتمام رابطه و…باید به صورت کامل بررسی شود تا بدانیم در حال حاضر شما در چه وضعیتی قرار گرفتید. فاصله گرفتن در فضای مجازی و نداشتن فعالیت، در ابتدا برای شما سخت خواهد بود اما به مرور زمان باید به روال عادی زندگی خود برگردید و سعی کنید مانند سابق فعالیت خود را ادامه دهید. نکته مهم اینجاست که هدف شما از فعالیت نکردن چه چیزی باشد. برای دریافت راهنمایی بیشتر و ارزیابی رابطه‌تان می‌توانید از مشاوران رادیو عشق نوبت مشاوره دریافت کنید.

سلام عصرتون بخیر راستش من یکی از بهترین رابطه ها رو داشتم. همه چیزم خیلی عالی بود. همدیگرو دوس داشتیم… درک میکردیم… مدام همو میدیدیم … ولی یه جایی به خودم گفتم تا کی بخواد اینجوری پیش بره … من ۲۶سالمه و شرایط ازدواج دارم اگه انقد دوسم داره چرا رابطمون فقط دوستی باشه؟ خلاصه اون چون میگفت شرایط ازدواج نداره و میخواد تلاششو کنه بره خارج من سعی کردم رابطه رو بهم بزنم. البته چندین بار اون جلومو گرفت و هی میخواست این رابطه ادامه پیدا کنه ولی من نخواستم . الانم دارم از دلتنگی میمیرم ولی نمیتونم بزارم برگرده. نمیدونم چکار کنم!

دوست عزیز سلام

یکی از سختی‌های انتخاب کردن و تصمیم گرفتن، همین مساله‌ای هست که شما باهاش مواجه شدید. شما هر انتخابی که انجام بدید، یک سری تبعات داره؛ در حقیقت شما براساس تبعات، تصمیم‌گیری می‌کنید. اگر تصمیم می‌گرفتید که با ایشون بمونید، اونوقت باید می‌پذیرفتید که شاید هیچ‌وقت نتونید با ایشون ازدواج کنید و به‌علاوه، یک روز ممکنه ایشون برن و … ؛ اما شما تصمیم گرفتید که به جای انتظاری که ممکنه هیچ نتیجه دلخواهی نداشته باشه، از این رابطه خارج بشید. خب قطعا این انتخاب هم تبعاتی داره که یکیش همین احساس دلتنگی هست. در این حالت چند کار هست که می‌تونه بهتون کمک کنه: 1. دلایل این تصمیمتون رو خیلی واضح بنویسید؛ تاکید می‌کنم، بنویسید. چرا؟ چون اولا نوشتن کمکتون می‌کنه افکارتون رو منسجم‌تر کنید و دوما اگه بعدا پشیمون شدید یا به خودتون گفتید چرا اینکار رو کردید، با نگاه کردن به این دلایل، قطعا آروم‌تر می‌شید که با در نظر گرفتن همه جوانب، انتخاب و تصمیم درستی داشتید. 2. شما بعد از جدایی عاطفی، وارد مراحل سوگ می‌شید که یکی از علائمش دلتنگی هست. در صورتی می‌تونید با موفقیت این مراحل رو طی کنید که اولا رابطه کاملا پایان پیدا کنه؛ چون اگر هنوز امید به برگشتن به رابطه باشه، نمی‌تونید مراحل سوگ رو درست طی کنید. نیچه میگه: “امید پلیدترین پلیدی‌هاست؛ زیرا به عذاب انسان تداوم می‌بخشد” البته منظور نیچه این نیست که کلا امید بد باشه، اما در شرایطی مثل شرایط شما، بسیار آسیب‌زاست. شما بهتره که تصمیم خودتون رو خیلی قاطع بگیرید و بعد وارد مراحل فراموش کردن بشید. اگه هنوز توی دلتون به خودتون بگید معجزه‌ای اتفاق می‌افته و ایشون تصمیمشون رو عوض می‌کنند و …، دائما تو عذاب می‌مونید و این دوره سوگ هم کامل نمی‌شه؛ پس، اگه هنوز مطمئن نیستید، با ایشون صحبت کنید و بگید به چه دلیل دارید تصمیم جدایی می‌گیرید و وقتی ایشون اقدامی برای رابطه متعهدانه انجام ندادن، کاملا قطع امید کنید و وارد مراحل سوگ و فراموشی بشید. 3. اگه تصمیمتون به فراموشی شد، باید به خودتون زمانی بدید که دلتنگ شید، غصه بخورید، حتی گریه کنید و … . در این راه می‌تونید از کمک دوستان، خانواده و بهتر از همه روان‌شناس استفاده کنید. یادتون باشه، فراموش کردن کسی که دوست دارید، کار ساده‌ای نیست ولی انسان قابلیت تطبیق خودش با شرایط رو داره؛ بنابراین با تکیه بر این توانایی انسانیتون، این مرحله رو پشت سر بگذارید و خودتون رو برای زندگی جدید، آماده کنید.

آدرس: تهران، پونک، نبش بلوار پونک، پلاک 2، طبقه سوم، واحد 6

تلفن پشتیبانی:02146015870

رزرو نوبت مشاوره

انجمن روانشناسی آمریکا

سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران

سازمان بهزیستی ایران

انجمن روانشناسی ایران

 

می‌خوام برگرده به رابطه/زندگیمی‌خوام فراموشش کنم

باید تمومش کنم، اما قدرتشو ندارم

می‌خوام جذبش کنم و ازدواج کنیم

دلشوره و اضطراب شاید به ظاهر ساده و بی ضرر باشد اما پنهانی تمامی اعضای بدن شما را تحت تاثیر خودش قرار می دهد و ممکن است در یک لحظه شما را از پا در بیاورد. نحوه ی زندگی ، محیط اجتماع و شرایط اقتصادی در هر منطقه از عوامل مهم بروز استرس در افراد است. امروزه ماشینی شدن کار ها باعث شده است ، بیشتر فعالیت ها با نیروی فکری انجام شود و نیروی بدنی کاربرد کمتری پیدا کند. همین مسئله باعث می شود که افراد به مشکلات روحی زیادی برخورد کنند که از اصلی ترین این مشکلات ، مسئله ی دلشوره و فشار های روحی است.

از جمله این عوارض ایجاد دل درد، دل پیچه، گرفتگی عضلات، مشکلات گوارشی، احساس سوزش سرمعده یا لرزش عضلات و خوردن ناخن نمونه ای از تاثیرات دلشوره است.

  

درمان قطعی برای رفع دلشوره وجود ندارد بلکه رفتار خود شخص است که می تواند بهترین درمان باشد. در زیر به برخی از این رفتارهای درمانی اشاره می کنیم.

چگونه دل گرفتگی را رفع کنیم

کار با شبکه های مجازی می تواند یکی دلهره آور ترین و دور کننده ترین عامل آرامش از انسان باشد حذف اکانت اینستاگرام یا هر شبکه مجازی دیگری بعید نیست که بتواند مقداری از استرس و حجم نگرانی شما را کاهش دهد.

 

همه چیز از یک فکر شروع می شود که نخستین نشانه اش این است که احساس می کنید همه عضلات بدنتان گرفته است اما کنترل کردن این حس در دست شماست.قبل از هر چیز مانع افکار منفی خود باشید و به آن ها شاخ و برگ اضافه ندهید آگاهانه افکارتان را تحت کنترل بگیرید و روی آن ها تمرکز کنید.می توانید برداشت های قابل قبول و مثبت تری را از شرایط بحرانی که برایتان پیش آمده برای خود ایجاد کنید وقتی توانستید فکر خود را به صورتی دیگر درآورید دلشوره شما هم به همان سرعت تغییر می کند.در شرایطی که دلشوره به سراغتان می آید اگر تنها باشید بیشتر به این حس دامن می زنید اما اگر این مواقع وقت خود را با دوستان و افراد خانواده تان بگذرانید و احساسات خود را با آن ها در میان بگذارید نگرانی هایتان را کم کرده اید و سعی کنید با شخصی مثبت اندیش و خونسرد دلشوره هایتان را در میان بگذارید.چرا که در این مواقع فرد خونسرد و مثبت اندیش می تواند با جملاتی مثبت آرام تان کند و دلشوره هایتان را کم کند.سعی نکنید در تنهایی بمانید و حتماً اطراف خود را در موقعیت های استرس زا شلوغ کنید تا خود را گرفتار افکار منفی نکنید.ورزش را از یاد نبرید که اگر اکسیژن و هوا ی تازه مدام به شما برسد تاثیر زیادی در بالا بردن روحیه و اعتماد به نفس شما دارد و افکار شما را قوی تر خواهد کرد.

شاید تا به حال به این موضوع توجه نکرده اید اما به همان اندازه ای که داشتن فکر بد و منفی می تواند باعث به وجوه آمدن دلشوره شود استفاده نادرست کلمات می تواند به این موضوع شدت بیشتری ببخشد.در موقعیت استرس زا و شرایطی که دلشوره کسی یا چیزی را پیدا می کنید مراقب نوع کلماتی که به زبان می آورید باشید.باید از این جملات به مثل:می ترسم اتفاقی افتاده باشد و احساس بی تابی می کنم و … که دلشوره و نگرانی هایتان را شدت می بخشد دوری کنید.جایگزین کردن این جملات به جملاتی مثل هیچ اتفاقی پیش نیامده و … کمک زیادی به از بین بردن دلشوره شما می کند.

1. ابتدا ترس و اضطراب خود را در رابطه با موقعیت خاص بشناسید و قبول کنید که شما دچار این اضطراب هستید و برای مواجهه با این موقعیت برنامه ریزی کنید. برای مثال اگر شما دایم در خصوص مسایل مالی اضطراب دارید، یک برنامه پس انداز طراحی کنید یا بودجه را به طور مجزا در نظر بگیرید.

2.در مشکلات قبلی خود باقی نمانید. تغییراتی در شرایط ایجاد کنید که احساس راحتی بیشتری داشته باشید و اجازه دهید تا مشکلات را پشت سر بگذارید.

3. با روح و جسم خود مهربان باشید.

4. سعی کنید تنش ها را با ورزش سنگین و ماساژ رها کنید.

5. از تکنیک های آرام سازی و رها سازی (Relaxation) استفاده کنید.

6. به اندازه کافی استراحت کنید و اگر در خواب مشکل دارید به پزشک مراجعه کنید.

7. از کافئین و شکلات و نیکوتین دوری جویید.

8. فکر خود را مشغول مسایل مثبت و غیراضطراب زا کنید.

9. برای لذت بردن برنامه ریزی کنید، مثلا به دیدن یک فیلم کمدی، پیاده روی یا کوهنوردی بروید.

10. برنامه ریزی روزانه داشته باشید، داشتن کار بیش از حد یا بیکار بودن در طول روز می تواند به اضطراب شما بیفزاید.

11. علایم اضطرابی خود را یادداشت کنید و گاهی به همسر یا دوست صمیمی خود آنها را بگویید، برخی مواقع گفت وگو با یک دوست از اضطراب شما می کاهد.

12. در گروه های فعال اجتماعی یا خیریه شرکت کنید یا به طور داوطلبانه به دیگران کمک کنید.

چگونه دل گرفتگی را رفع کنیم
چگونه دل گرفتگی را رفع کنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *