چگونه ذهن آرامی داشته باشیم

 
helpkade
چگونه ذهن آرامی داشته باشیم
چگونه ذهن آرامی داشته باشیم

19 روش علمی برای آرام شدن ذهن

آیا اضطراب دارید یا خوشحال نیستید؟ آیا به آرامش ذهن نیاز دارید؟ روش های آرام کردن ذهن را نمی دانید؟ روش هایی برای آرام شدن ذهن وجود دارند که سخت نیست و به شما کمک می کند تا آرامش ذهن خود را بدست آورید و در در هر زمانی آماده باشید. اگر این سوال برای شما هم وجود دارد که چگونه ذهنمان را آرام کنیم در ادامه با مطالعه 19 روش آرام شدن ذهن همراه زوم لایف باشید.

آرام شدن ذهن ذهن، می توان مدیتیشن، فعالیت های سالم تر مانند ورزش یا فعالیت های آرامش بخش مانند گوش دادن به موسیقی و استفاده از محرک های اضطراب، مانند شبکه های اجتماعی را کاهش داد. هنگامی که روش هایی را می یابید که به آرام شدن ذهن شما کمک می کند، سعی کنید اغلب آن ها را انجام دهید.

اگر ذهن آشفته ای دارید و بدنبال آرام کردن ذهن خود هستید در ادامه 19 روش را برای آرام شدن ذهن به شما توصیه می کنیم.

چگونه ذهن آرامی داشته باشیم

این مورد بسیار واضح بوده و نفس عمیق ظاهرا تاثیری شگفت انگیز در آرام کردن ذهن دارد. تمرین های زیر را روزانه و در مواقع استرس انجام دهید؛ زیرا به کاهش استرس کمک می کنند:

این مورد، فرایندی برای خالی کردن و آرام کردن ذهن با تمرکز بر فکر، مکان، کلمات، رنگ یا شیء مشخص است. برای انجام مراقبه، در مکانی راحت بنشینید (زانو زده یا دراز بکشید) و دعا کنید یا به چیزی مشخص فکر کنید. ممکن است این کار بیش از ده دقیقه طول بکشد، ولی هیچ اشکالی ندارد و مسئله ای عادی است.

این مورد بسیار مشابه تصویر سازی در مراقبه است که در آن، برای آرام شدن ذهن باید صحنه ای آرامش بخش را تصور کنید. آن صحنه را تا هر وقت که دوست دارید در ذهن خود مجسم کنید؛ اما تمام انرژی و فکر خود را بر مجسم کردن این مکان در ذهن خود متمرکز کنید.

در این فرایند، تمامی عضلات بدن را ابتدا منقبض کرده و سپس شل می کنید. این کار، وضعیت روحی و روانی را تغییر داده و به ذهن کمک می کند تا مانند بدن به آرامش برسد.

یوگا ورزشی کششی بوده و به بدن فشار وارد نکرده و به آزاد و شل شدن عضلات در بدن کمک می کند؛ زیرا باید بر هر حرکت آن تمرکز کرده و ذهن نمی تواند به مسائل اضطراب آور فکر کرده و به همین دلیل، می تواند به آرام شدن ذهن کمک کند.

برای داشتن آرامش ذهن، بدنی سالم و عاری از سموم، نوشیدن آب بسیار با اهمیت بوده و به ذهن کمک می کند تا بهتر تمرکز کند. برای بهتر انجام دادن فعالیت های آرامش بخش، آب زیاد بنوشید.

غذاهایی خاص به بدن کمک می کنند تا هورمون های مربوط به اضطراب را کاهش داده و هورمون هایی را که مسئول ایجاد حس شادی و آرامش ذهن هستند، افزایش دهد.

ورزش باعث آزاد شدن اندورفین می شود که این ماده باعث ایجاد حس شادی در بدن است. سعی کنید هر روز مقداری ورزش کرده و پس از یک برنامه ی کاری پر از استرس، ذهنتان را آرام کنید.

اگر به آشپزی، مطالعه یا ورزش علاقه دارید، انجامشان دهید! انجام دادن کارهایی که به آن ها علاقه دارید به شما کمک می کند تا ذهن را از اضطراب خالی کرده و ترشح اندورفین را افزایش می دهد که باعث شادی می شود.

نوشیدنی های گرم باعث می شوند تا تنش از بدن خارج شده و اضطراب کاهش یابد. نوشیدنی های گرمی را بنوشید که فاقد کافئین و الکل هستند؛ زیرا این مواد می توانند اضطراب و افسردگی را تحریک کنند.

انجام فعالیتی که به تفکر نیاز ندارد، می تواند به آرام شدن ذهن کمک کند.

حتی اگر به موسقی هایی مانند رپ یا راک علاقه دارید، به آهنگ هایی آرام و آرامش بخش گوش دهید تا ذهنتان نیز آرام شود.

تحقیقات نشان داده اند افرادی که با حیوانات وقت می گذرانند، فشار خون پایین تری داشته و مهم تر از همه، نسبت به افرادی که به ندرت با حیوانات در تماس هستند، اضطراب کمتری دارند.

این روش هنگامی است که از رایحه های آرامش بخش استفاده می شود. برخی از این رایحه های معروف عبارتند از: اسطوخودوس، نعنا و اوکالیپتوس.

آب گرم به ترشح اندورفین کمک می کند که این ماده، اضطراب را کاهش می دهد؛ پس به مدت بیست دقیقه در وان آب گرم بنشینید.

یکی از بزرگترین محرک های اضطراب، شبکه های اجتماعی است؛ خواه تلفن همراهتان باشد یا حساب کاربری فیسبوک. سعی کنید برای کاهش اضطراب، زمانی را به دور از این ها بگذرانید.

دوری از تلویزیون می تواند به آرام شدن ذهن کمک کند. تلویزیون مملو از رنگ های روشن، تصاویر شلوغ و صدایی ممتد است که باعث افزایش میزان اضطراب می شود.چگونه ذهن آرامی داشته باشیم

اغلب افرادی که در اطرافمان هستند، بیشترین میزان اضطراب را در ما ایجاد می کنند؛ پس سعی کنید زمانی را برای تنهایی در نظر بگیرید.

اگر می دانید امتحان یا قرار ملاقاتی که دارید باعث اضطرابتان می شود، سعی کنید برای جلوگیری از اضطراب بیشتر، به آن فکر نکنید.

آیا خواندن این مطلب برای شما مفید بود؟

برای حمایت از محتوایی که می‌پسندید، لطفاً به اشتراک بگذارید:

بسیار عالی بود، ممنونم

سلام، خوشحالم که براتون مفید بوده. ممنونم و سلامت باشید 🍀🙏

سلام، بله ماساژ هم می‌تونه به آرامش ذهن و بدن کمک کنه اما روشی نیست که خودتون بتونید انجام بدید و باید توسط شخص دیگری انجام بشه.

در این مطلب روش‌هایی گفته شده که خودتون بتونید انجامش بدید.

آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت کنید.

کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب زوم لایف تنها با رعایت شرایط استفاده از مطالب، امکان‌پذیر است.

ورود کاربران

مغز یا ذهن شما همچون قلب شما در کار است و فعالیت می‌کند. فعالیت این عضو از بدن، همراه با داوری‌ها و قضاوت‌هاست. برخی کارها را مثبت و برخی کارها را منفی داوری می‌کند و همین داوری مثبت و منفی – خوب و بد – است که موجب می‌شود گاهی دچار اضطراب و استرس شوید. ذهن آرام همچون هوای پاک یکی از نیازهای اساسی بشر امروزی است، اما متأسفانه همانطور که هوای اغلب شهرهای بزرگ آلوده است و هوای پاکی به انسان امروزی نمی‌رسد، مشکلات و مشغله‌ها نیز بسیار اند و ذهن آرام برای بسیاری از انسان‌ها به چیزی دست‌نیافتنی تبدیل شده‌است. در ادامه‌ی این نوشتار به همراه یکدیگر مروری بر راه‌هایی که می‌توانند برای داشتن ذهن آرام کمک‌کننده باشند خواهیم داشت.

تنفس متمرکز و آرام یکی از بهترین روش‌ها برای آرام‌کردن ذهن است. تنفس متمرکز باعث می‌شود که فرآیند تنفس آرام و عمیق شود و همین می‌تواند در ازبین‌بردن افکار منفی و ناخواسته مفید باشد. تنفس عمیق همچنین شدت ضربان قلب را کاهش داده و فشار خون را پایین می‌آورد.

برای آغاز تمرین تنفس، مکانی آرام و همچنین راحت را انتخاب کنید. در آن مکان بنشینید و ابتدا یک نفس معمولی بکشید. سپس یک نفس عمیق بکشید. پس از آن نفس را به داخل ببرید، طوری‌که شکم شما تحت تأثیر قرار گیرد و سپس نفس را از طریق بینی خارج سازید.

هر روز این کار را انجام دهید و سعی کنید در حین انجام به چیزهایی فکر کنید که فکر کردن به آن‌ها می‌تواند حس خوبی در شما ایجاد کند.چگونه ذهن آرامی داشته باشیم

خیساندن بدن در آب گرم یکی از بهترین روش‌ها برای رفع اضطراب و داشتن ذهن آرام است. برای آن که از حمام‌کردن مرتب برای داشتن یک ذهن آرام بهره ببرید، چند طریق می‌توانید در پیش بگیرید از جمله:

این عبارت مشهور که موسیقی غذای روح است، واقعاً صادق است. در هر حالتی که باشید، هر احساسی که داشته باشید، می‌توانید روی موسیقی به‌عنوان رفیقی خوب و بی‌کلک حساب کنید.

موسیقی تأثیر زیادی روی حالات بدن دارد. موسیقی‌ای که دوست دارید را گوش دهید و توقع آن که استرس‌تان خیلی سریع‌ یا آرام‌آرام بهتر شود را داشته باشید. جالب اینجاست که برخی مطالعات نشان می‌دهند که گوش‌دادن به موسیقی برای رفع اضطراب می‌تواند بسیار بهتر از نشستن در یک اتاق ساکت باشد. سعی کنید برای داشتن ذهن آرام سمت موسیقی‌های آرامش‌بخش بروید. همین الان می‌توانید عبارت Relaxing Music را در گوگل سرچ کنید و امتحان کنید و ببینید آیا موسیقی آرامش‌بخش می‌تواند روی شما برای داشتن روانی آرام و به‌دور از تنش و هیاهو مفید باشد یا خیر.

در دهه‌های اخیر تعداد کسانی که به یوگا روی آورده‌اند، بسیار بیشتر از قبل است. یوگا آن هم از نوع ترمیمی یا تجدیدکننده‌ی آن می‌تواند ابزاری عالی برای رسیدن به آرامش درون باشد. در یوگا ترمیمی بسیاری از اعصاب بدن تحت تأثیر قرار می‌گیرند و هم خستگی جسمی از بین می‌رود و هم تنش ذهنی.

ممکن است در کودکی یا نوجوانی گاهی افکارتان را روی کاغذ آورده باشید، اما احتمالاً اکنون که در بزرگسالی به‌سر می‌برید چنین وضعیتی وجود ندارد. این در حالی است که نوشتن افکار می‌تواند در کنترل آن‌ها بسیار مؤثر باشد. افکارتان پیرامون هر چیزی که آزارتان می‌دهد را روی کاغذ بنویسید. قرار نیست صغری و کبری بچینید و غرق منطق شوید، نه، فقط آن‌ها را بنویسید. حین نوشتن مقداری آرامش می‌گیرید و پس از نوشتن و بعد از آن که مقداری آرامش دریافت کردید، می‌توانید چند دور افکارتان را بخوانید و ببینید مشکل آن‌ها کجاست که موجب استرس و اضطراب و ناآرامی ذهنی می‌شوند.

تصویرسازی یکی دیگر از راه‌های مقابله با ناآرامی ذهنی و در عوض داشتن ذهن آرام است. مواقعی که ناآرامی ذهنی دارید، به یکی از نقطه‌ها یا گوشه‌های دنج خانه‌تان بروید و کارهای زیر را انجام دهید:

اگر تنها زندگی نمی‌کنید و کسی در خانه هست که بتواند شما را ماساژ دهد، قطعاً باید از ماساژ نیز استفاده کنید. ماساژ روشی عالی برای داشتن ذهن آرام است. ماساژ با افزایش روند گردش خون، می‌تواند هم موجب تسکین درد عضلات شود و هم آرامش اعصاب را به همراه داشته باشد. بهتر است برای ماساژ از روغن‌های مخصوص ماساژ که حاوی مواد آرامش‌بخش هستند استفاده کنید.

سخن آخر

دنیای امروز ما، دنیایی پرتنش است. متأسفانه تنش‌های عصبی و استرس و اضطراب می‌توانند مشکلات جسمی متعددی به همراه داشته باشند. برای آن که از تنش عصبی و استرس و اضطراب دوری کنید، روش‌هایی که در بالا معرفی شدند را به کار گیرید و به این ترتیب هم به سلامت جسم و هم به سلامت روان‌تان رسیدگی کنید و مانع از آن شوید که بیماری‌های جسمی و روحی گریبان‌تان را بگیرند.

همچنین بخوانید: مضرات اعتماد‌به‌نفس دردسرساز

فقط نام را وارد کنید. نیازی به ثبت ایمیل نیست.

دیدگاه

نام

لطفا پاسخ را به عدد انگلیسی وارد کنید:

هدف خبـرببـر گردآوری گنجینه‌ای از مقالات ارزشمند و خبرهای جدید در دنیای وب است،.خبـرببـر روایتی ساده‌ و جذاب برای مطالعه پیچیده‌ترین و جدیدترین مسائل روز دنیاست.

تولید و توسعه نرم‌افزار خبرببر توسط شرکت آریا رایمند جاوید انجام می‌شود.

[…] نماوا حذف شده است. اتفاقی که شاید قابل پیش‌بینی بو…

[…] از دست دادن جان سلبریتی‌ها در دنیا بر اثر ابتلا به…

[…] همچنین بخوانید: سلطان موز هم پیدا شد […]…

[…] همچنین بخوانید: علت افزایش قیمت خیار […]…

[…] اشک‌های حامد آهنگی به یاد مهرداد میناوند و علی انص…

لطفا پاسخ را به عدد انگلیسی وارد کنید:

به ویستامگ خوش آمدید وارد حسابتان شوید.

 − 
8
 = 
یک

.hide-if-no-js {
display: none !important;
}

بازیابی رمز عبور.

پسورد شما به ایمیلتان ارسال خواهد شد.

 + 
چهار
 = 
7

.hide-if-no-js {
display: none !important;
}

چگونه ذهن آرامی داشته باشیم

Publisher – مجله کسب و کار و موفقیت

مدیتیشن درحال حاضر یکی از جدیدترین تکنیک‌های مراقبت از خود می‌باشد، اما از هر جهت که نگاه کنید نمی‌توان آن را “جدید” یا “مرسوم ” دانست. مدیتیشن برای هزاران سال است در بسیاری از اشکال مختلف در سراسر فرهنگ‌ها، قاره‌ها، ادیان و زمان‌ها وجود داشته است. در حقیقت، این نام و مزایای بیشمار آن است که به تازگی کشف شده وگرنه خود مدیتیشن از زمان‌های قدیم بین افراد رایج بوده است.

با وجود تاریخچه‌ و اشکال مختلف مدیتیشن، مفهوم اصلی آن را می‌توان به چیزی شگفت آور برای مبتدیان و کاربردی برای افراد بدبین دانست.

مدیتیشن به معنای متمرکز کردن ذهن در بدن است که در آن شخص به آرامی توجه‌اش را به درون خود می‌برد تا به آرامش جسمی و ذهنی دست پیدا کند. واژه مراقبه (مدیتیشن) از ریشه لاتین و به معنای «التیام» است. مدیتیشن یا مراقبه به معنای تمرین برای رسیدن به حالتی است که در آن فرد با ذهن، عادات و طرز تفکر خود بیشتر آشنا شده تا بتواند آن را تغییر دهد یا به چیز دیگری تبدیل کند.

به عبارت دیگر، با صبر و تمرین و ورزش هدفمند، به شما توانایی شناخت و درک  افکار خود و کنترل بهتر افکار، احساسات و واکنش‌هایتان را می‌دهد.

انواع مختلفی از تکنیک‌های مدیتیشن وجود دارد که با توجه به هدفی که دارید می‌توانید روش مناسب را انتخاب کنید. برخی از نمونه‌ها عبارتند از “افزایش قدرت تمرکز، تمرکز بر نحوه تنفس و یا تمرکز بر یک جسم خارجی مانند یک تصویر یا مجسمه؛ پرورش نگرش مثبت مانند بخشش و مهربانی؛ یا افزایش احساس آرامش با تجسم یک مکان امن و آرام.

این نوع مدیتیشن کاملا رایج است و دقیقا به معنای واقعیه اسمش است. مدیتیشن هدایت شده شامل دستورالعمل‌های گام به گام زیر، حالا یا به صورت کتبی و یا به روایت یک متخصص، می‌باشد.

ذهن ما تمایل بسیاری به پرت شدن و فرار در طول یک جلسه مدیتیشن دارد، بنابراین یک جلسه مدیتیشن هدایت شده کمک خواهد کرد که شما تمرکز داشته باشید.  مدیتیشن هدایت شده یک شروع هوشمند برای مبتدیان است.

ذهن آگاهی و مدیتیشن بهم مرتبط هستند، اما به طور کامل یکسان نیستند. در اینجا به طور خاص اشاره به یک تمرین تعیین شده برای یک مدت زمان مشخص دارد، درحالی که ذهن آگاهی به طور کلی اشاره به بودن در لحظه و آگاهی دارد.

ذهن آگاهی به این معنی است که زمانی که شما کاری را انجام می‌دهید تمرکز شما فقط بر روی آن کار است و دقیقا می‌دانید چیکار می‌کنید. در واقع ذهن شما سرگردان نیست، در فکر فرو نرفته و در افکارتان غرق نمی‌شوید، بلکه بر روی کاری که دارید انجام می‌دهید‌ تمرکز کامل دارید.

اینجاست که باید کمی مهارت به خرج دهید. مدیتیشن یک شکل از ذهن آگاهی است و “مدیتیشن ذهن آگاهی” نوع خاصی از آن است. با این حال، ذهن آگاهی نیز می‌تواند به طور کلی حتی اگر شما در حال مدیتیشن هم نباشید، در هر وضعیت یا هر زمانی انجام شود. در واقع این مراقبه به ما حتی در زمان‌هایی که تمرینش نمی‌کنیم هم کمک می‌کند. نیازی نیست حتما در حالت مدیتیشن باشیم تا بتوانیم از مزایای آن استفاده کنیم.

مثلا می‌توانید هنگام‌ شستن دست‌های خود، غذا خوردن و یا مسواک زدن اینکار را انجام دهید. همچنین شما می‌توانید در طول یک مکالمه کاملا ذهن آگاهی داشته باشید. کسی که ذهن آگاهی انجام می‌دهد در طول انجام کارهایش مانند فکر کردن، حرف زدن و یا دیدن تمرکز بالایی دارد.

مدیتیشن ذهن آگاهی، یک نوع محبوب از مدیتیشن است که در آن شما به طور خاص به روی خودتان و بخصوص افکار و احساستان تمرکز دارید، بودن در حال حاضر، قضاوت نکردن و هدفمندی از دیگر مزایای ذهن آگاهی می‌باشد.

رایج‌ترین و اساسی‌ترین شکل مدیتیشن تمرکز حواس و توجه به طرز نفس کشیدن است. سعی کنید ذهنتان را فقط بر روی حرکات تنفسی متمرکز کنید، طبیعی نفس بکشید و فقط سعی کنید حرکات تنفسی خودتان را کنترل کنید. اگرچه کنترل تنفس، همیشه آسان نیست و این هیچ اشکالی ندارد. کنترل تتفس جلوی حواس پرتی را می‌گیرد و ذهن ما را شفاف‌تر و روشن‌تر می‌کند. زمانی که در حالت راحتی قرار گرفتید تمرکز خود را بر روی نفس کشیدن بگذارید.

تحقیقات نشان می‌دهد که تمرین مدیتیشن باعث تمرکز حواس و داشتن افکار مستقیم و یا حتی تغییر مدارات مغز، در نتیجه افزایش استفاده از آن بخش مغز که بر تمرکز، حمایت، یادگیری و حافظه حاکم است و کاهش مناطقی که حاکم بر ذهن سرگردان، ترس، اضطراب و استرس هستند می‌شود. مدیتیشن برای درمان مستقیم و غیر مستقیم استرس و اضطراب مفید است.

مطالعات نشان داده‌اند که تنفس عمیق و یا بازدم طولانی می‌تواند سیستم عصبی را آرام کند و استرس را از بین ببرد.

در مطالعه‌ای که در انجمن روانشناسی آمریکا منتشر شده است، کسانی که برای چند دقیقه مدیتیشن مهربانی انجام دادند، احساسات ارتباط اجتماعی و مثبت بودن نسبت به افراد را در هر دو سطح صریح و ضمنی افزایش دادند. این نتایج نشان می‌دهد که این تکنیک به راحتی اجرا شده و ممکن است به افزایش احساسات اجتماعی مثبت و کاهش انزوای اجتماعی کمک کند.

مدیتیشن باعث افزایش احساس شفقت و کاهش نگرانی می‌شود. مزایای مدیتیشن را می‌توان در تمام گروه‌های سنی تجربه کرد. در یک مجموعه عظیم از مطالعات انجام شده درباره ذهن آگاهی در کودکان، مزایای زیر به دست آمده است:

تحقیقی جدید نشان می‌دهد که مدیتیشن قادر به تغییر ساختار مغزی و بهبود گردش سیگنال‌های مغز حتی پس از گذشت چهار هفته است. پژوهشگران در این نتایج شیوه‌های جدیدی برای مقابله با بیماری‌های روحی می‌بینند. نتیجه گیری تحقیقات نشان می دهد که مدیتیشن مقدار کورتیزول و هورمون استرس در بدن شما را کاهش می‌دهد. تیم‌های تحقیقاتی از دانشگاه هاروارد و دانشکده پزشکی جانز هاپکینز نیز به این نتیجه رسیدند که مدیتیشن در واقع باعث تغییر عملکرد مغز شما، کمک به افزایش فعالیت در قشر پیشانی (بخشی از مغز که باعث می‌شود شما احساس آرامش و شادی کنید)، بهبود اضطراب و افسردگی قابل توجه‌ای حتی بیشتر در مقایسه با دارو دارد.

مدیتیشن به شما کمک می‌کند تا در حال حاضر باشید و افکارتان متمرکز شده و حواستان پرت نشود که این باعث می‌شود کار خود را سازنده‌تر و روابط خود را صمیمانه‌تر کرده و به طور کلی باعث می‌شود قدر داشته‌های خود را بیشتر بدانید.

روانپزشک، دکتر و  مدیر پژوهش نوآوری در دانشگاه براون، مرکز تمرکز حواس و بنیانگذار mindsciences می‌گوید: “ذهن ما از طریق یادگیری مبتنی بر پاداش که مثبت و تقویت‌کننده بوده و باعث می‌شود مغز برای رسیدن به پاسخ درست، احساس دستیابی به پاداش داشته باشد یاد می‌گیرد.”

بسیاری از علوم نشان می‌دهند که تمرکز حواس به طور خاص به دلایلی چون هوس، نگرانی و یا ترس سخت است. ذهن آگاهی کمک می‌کند تا مکانیسم مغز در دام‌هایی مانند هوس، تعویق، اعتیاد و دیگر عادات بد نیافتد.

مدیتیشن قدرت زیادی دارد. شکست دادن عادت‌ها ترک کردن عادات بد مانند ورزش نکردن، سیگار کشیدن، جویدن ناخن‌ها و غیبت کردن هر چقدر سخت هم باشند، اما امکان‌پذیر است و باید قدرت تغییر را عمیقاً در خودتان پیدا کنید. هیچ تمرینی بهتر از مدیتیشن نمی‌تواند شما را در این راه کمک کند. اگر تازه‌کار هستید آرام شروع کنید. به یک مکان خلوت بروید و ذهن خود را خالی کنید. روی نفس کشیدن تمرکز کنید و سعی کنید افکار خود را آرام کنید. خالی کردن ذهن از افکار درهم‌ و ‌برهم به شما کمک می‌کند تا بتوانید عادات بد را کنار بگذارید.

ذهن آگاهی می‌تواند به ذهن شما کمک کند که متمرکز بماند و پرت نشود.

روند واقعی این کار ممکن است بسیار ساده به نظر برسد: کافی است به مدت دو دقیقه در جایی بنشینید، این کار آنقدر آسان است که ممکن است خنده‌دار به نظر برسد. اما همین کار تمرینی عالی برای مدیتیشن است. اما ذهن ما خیلی آشفته است.

تحقیقات نشان داده است که حدود ۵۰ درصد از زمان، افکار ما در واقع به آنچه که انجام می‌دهیم مرتبط نیستند. بنابراین، هنگامی که شما در تمرین مدیتیشن می‌نشینید، در واقع ذهن شما آشفته‌تر و پراکنده‌تر از همیشه شده و تمرکز کردن برایتان دشوار می‌شود. به یاد داشته باشید، این کاملا طبیعی است.

در واقع هدف اصلی مدیتیشن این است که بتوانید خودتان را آموزش دهید تا به سادگی از احساسات و افکار خود آگاه شوید. در حین انجام این کار، شما در واقع یاد می‌گیرید وقتی حواستان به عروسی دوستتان پرت می‌شود احساسی که دارید را به زبان بیاورید. مثلا اگر در آن لحظه بینی‌تان می‌خارد بگویید بینی من می‌خارد؛ من امروز در شانه‌هایم کمی احساس درد دارم. من به چه چیزهایی در حال حاضر نیاز دارم که از فروشگاه بخرم؛ و بعد به آرامی به مدیتیشن خود باز گردید.

هر بار که شما در افکارتان غرق می‌شوید و دوباره به نقطه تمرکز برمی‌گردید، این نشانه خوبی است. شما در حال تقویت عضلات فکری خود هستید.چگونه ذهن آرامی داشته باشیم

به یاد داشته باشید که مدیتیشن همانند هر مهارت جدید دیگر، به تمرین نیاز دارد. یادگیری آن به تکرار و صبر احتیاج دارد. این موضوع فقط برای مبتدیان صدق نمی‌کند. ثبات، کلید یادگیری است. مدیتیشن یک مهارت است که با تمرین در طول زمان به دست می‌آید.

به دلیل نروپلاستي (انعطاف پذیری اعصاب)، مغز ما طبق استفاده‌ای که از آن می‌شود رشد و تغییر می‌کند. همانطور که بدنسازان برای ساخت عضله یک برنامه مداوم را دنبال می‌کنند و همواره تمرین می‌کنند، شما هم هرچه بیشتر مدیتیشن ذهن آگاهی را تمرین کنید از مزایای آن بیشتر بهره برده و عضلات مغزتان قوی‌تر می‌شوند.

یک مکان آرام بدون هیچ گونه حواس پرتی که در آن شما می‌توانید به راحتی بنشینید، یک مکان ایده آل برای شروع تمرین مدیتیشن است. اما همانطور که مدیتیشن را تمرین می‌کنید سعی کنید آن را حتی در مکان‌ها و حالت‌های دیگر مانند ایستاده یا در حالت دراز کشیدن، در قطار، در هنگام خواب یا در اتاق انتظار قبل از مصاحبه امتحان کنید.

از آنجا که تکرار کمک می‌کند تا یک عمل ماندگار شود، این که روزانه به مدت چند دقیقه مدیتیشن کنید بسیار موثرتر است از اینکه هفته‌ای به مدت یک ساعت بخواهید آن را انجام دهید.

سخت نگیرید، هدف مدیتیشن خود را هر روز برای مدت زمانی کوتاه تنظیم کنید. اغلب بهترین راه برای یافتن زمان مناسب برای تمرین کردن در روزهای پرمشغله این است که تقویم خود را بردارید و زمانی را در آن مشخص کنید. در عین حال که با تکنیک‌های مختلف آشنا می‌شوید، می‌توانید از فایل‌های آموزشی صوتی آن نیز کمک بگیرید.

نگرش شما در مدیتیشن به طور قابل توجهی بر روی تجربه شما تأثیر می‌گذارد. هر چه شما در مورد مسائل فکرتان را باز کنید، بدون اینکه انتظاری داشته باشید در مورد همه چیز که هرچیز چگونه باید باشد، راحت‌تر با چیزهایی که اکنون هستند کنار می‌آیید. مدیتیشن را به عنوان چیزی قرار دهید که هم باید انجام دهید و هم این که خودتان هم می‌خواهید که انجام شود. یکی از کوچک‌ترین فواید مدیتیشن نشستن بی سر و صدا است. علاوه بر این هر گونه مزایای دیگری نیز می‌تواند داشته باشد.

آگاهی و حواس خود را بر روی تنفس‌های خود متمرکز کنید و برای لحظاتی از دم‌ها و بازدم‌های طبیعي خود آگاه باشید. سپس آرام آرام شروع به شمارش دم‌ها و بازدم‌های خود کنید. این مدیتیشن ساده را دنبال کنید.

کارشناس الکترونیک و علاقمند به مترجمی و تولید محتوا در تمامی زمینه‌ها

پست قبلی

طرز تهیه میرزاقاسمی کتوژنیکی

پست بعدی

سرطان تخمدان | حقایق و باورهای غلط

درباره علائم و انواع افسردگی بیشتر بدانید.

پاسخ روانشناسان به ۱۲ لباس رنگی

تقویت خودباوری و عزت نفس (بخش ۵۰ و ۵۱)

تقویت خودباوری و عزت نفس (بخش ۴۸ و ۴۹)

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نام ، ایمیل و وب سایتم را برای بار دیگر که اظهار نظر می کنم در این مرورگر ذخیره کنید.

 × 
4
 = 
بیست

.hide-if-no-js {
display: none !important;
}

برجسته‌ترین‌ها


علت درد ریشه مو و پوست سر چیست؟

نقد و بررسی کامل آیفون ۱۲ (iPhone 12 2020)

اپل واچ ۵ با ویژگی‌های منحصر به فرد رونمایی شد

آموزش و الگوی دوخت لباس کودک به زبان ساده

علت شکاف و زخم شدن لب‌ها چیست؟

آخرین مطالب

۲۵ غذای سالم که پوستی درخشان به شما هدیه می دهند

آن‌چه  که باید درباره متابولیسم (Metabolism) یا سوخت و ساز…

همه چیز درباره ریه ‌ها و دستگاه تنفسی

نقد و بررسی فیلم جوکر (Joker 2019)

تکنولوژی واقعیت مجازی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

نقد و بررسی سریال چرنوبیل (chernobyl)

رویدادها


پنجمین نمایشگاه بین المللی ایران سبز

سیزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته

سومین نمایشگاه بین المللی خدمات و تجهزیات هتلداری

هجدهمین نمایشگاه بین المللی یراق آلات، ماشین آلات مبلمان و…


سومین نمایشگاه شیشه و تجهیزات وابسته

سومین نمایشگاه فرانچایز، توسعه کسب و کار

گروه مجله اینترنتی ویستامگ با ارائه مطالب سودمند و نوین در زمینه‌های سلامت و بهداشت، سبک زندگی، کسب و کار، تکنولوژی، ورزش و شادابی، روانشناسی، هنر و مهارتهای زندگی در جهت تلاش برای بهبود توانمندی‌ها و مهارتهای فردی و اجتماعی تک تک کاربران عزیز، همگام با شماست.

بروزترین‌ها

۲۵ غذای سالم که پوستی درخشان به شما هدیه می دهند

آن‌چه  که باید درباره متابولیسم (Metabolism) یا سوخت و ساز…


همه چیز درباره ریه ‌ها و دستگاه تنفسی

برترین‌ها


علت درد ریشه مو و پوست سر چیست؟


نقد و بررسی کامل آیفون ۱۲ (iPhone 12 2020)

اپل واچ ۵ با ویژگی‌های منحصر به فرد رونمایی شد

رویدادها


پنجمین نمایشگاه بین المللی ایران سبز

سیزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته

سومین نمایشگاه بین المللی خدمات و تجهزیات هتلداری

به ویستامگ خوش آمدید وارد حسابتان شوید.

 − 
8
 = 
یک

.hide-if-no-js {
display: none !important;
}

بازیابی رمز عبور.

پسورد شما به ایمیلتان ارسال خواهد شد.

 + 
چهار
 = 
7

.hide-if-no-js {
display: none !important;
}

چگونه ذهن خود را آرام کنیم؟ روشهای زیادی برای آرام سازی ذهن وجود دارد که در این مقاله سعی میکنیم به آنها بپردازیم:

به گزارش آلامتو به نقل از سایت مردمان؛ آیا معمولاً احساس راحتی و آرامش می‌کنید؟ آیا هر روز سرشار از لذت هستید، طوریکه انگار هیچ مشکل یا درد احساسی ندارید؟ اگر اینطور است، مستقیماً به سراغ قسمت نظرات بروید و رمز کارتان را با ما در میان بگذارید.

اگر هنوز مشغول خواندن هستید، پس جزء اکثریت مردم هستید که برای رسیدن به زندگی بهتر، آرام‌تر و لذت‌بخش‌تر تلاش می‌کنند. بااینحال به نظر چالشی غیرممکن می‌آید و در آخر بخاطر شکست در این راستا خودمان را از نظر ذهنی تنبیه می‌کنیم و به این نتیجه می‌رسیم که، «اصلاً من برای با آرامش زندگی کردن آفریده نشده‌ام.»

هدف ما در این مقاله این است که تکنیکی ساده برای وارد کردن آرامش، لذت و نظم بیشتر به زندگی‌تان معرفی کنیم.چگونه ذهن آرامی داشته باشیم

اگر به مشکلاتمان نگاه کنید می‌بینید که بیشتر این مشکلات ریشه در ذهن ما دارند. فرض ابتدایی همه آنها یکسان است: یک اتفاق خارجی روی می‌دهد، ما انتخاب می‌کنیم که فقط یک طرف جریان را ببینیم و بعد طوری آن را تفسیر کنیم که دچار تعارضات ذهنی شویم که نتیجه آن نوعی رنج احساسی است.

بااینکه گفتن «مشکلاتت را رها کن» آسان است، همه ما می‌دانیم که عمل به آن، به این سادگی‌ها هم نیست. همه ما سالها در جذب مشکلات و تعارضات شرطی‌سازی کرده‌ایم. به همین دلیل فقط گفتن «دیگر به مشکلاتت فکر نکن» چندان تاثیری روی ما نخواهد داشت. ما به ابزارهایی نیاز داریم که ریشه‌ای با مشکل برخورد کند.

اجازه بدهید چیزی را امتحان کنیم. یک دقیقه (یا ۵ دقیقه) چشم‌هایتان را ببندید و طی این مدت تصمیم بگیرید که سکوت و سکون کنید و نگذارید با افکارتان از این سکوت بیرون بیایید (حالا دست از خواندن بردارید و این کار را بکنید).

خوب، حالا چه اتفاقی افتاد؟ احتمالاً متوجه شدید که لحظه‌ای که ساکت شدید، افکار دیگر به سراغتان نیامدند–منظور افکار نامربوط است. این افکار نوعی مایه پرت کردن حواس است و ما را از سکوت درونی‌مان دور می‌کند.

این فقط آزمایشی بود که در آن آگاهانه ذهنمان را مشاهده کرده و سعی کردیم ساکن بمانیم اما نتوانستیم. وضعیت فضای درونی‌تان را وقتی روزتان را می‌گذرانید و از افکار آلوده‌کننده غافلید، تجسم کنید.

درنتیجه، فضای درونی ما با اطلاعات بی‌فایده، افکاری که برای سلامتی‌مان مفید نیستند، به هم خواهد ریخت. ازآنجاکه فضای درونی‌مان به هم ریخته است، وضوح و روشنی درونی‌مان و خرد ذاتی‌مان دور و تار می‌شود. و در نتیجه تماسمان با بخشی از خود درونی‌مان که مقدس، منطقی، آرام و جاودان است را از دست می‌دهیم.

حواس‌پرتی‌هایی که فوری و مهم می‌دانستیم، مثل تماشای تلویزیون، به‌روز کردن صفحه فیسبوکمان، چک کردن ایمیلمان، غیبت کردن پشت تلفن، ریختن موزیک‌های جدید روی گوشی‌تان و از این قبیل، همگی شما را عقب می‌برند.

همه آنها توجه شما را عقب کشیده و حواس شما را از مسائلی که واقعاً برایتان اهمیت دارند–چیزهایی که خوشبختی و شادی بادوام به زندگی‌ خودتان و دیگرانی که قرار است بشناسید، می‌آورند– پرت می‌کند.

چه آن را تشخیص دهید و چه ندهید، اطلاعاتی که خودتان را در معرض آن قرار می‌دهید، فضای درونی شما را تا حدی پر می‌کند و بر احساسات و خواسته‌هایتان اثر می‌گذارد.

و اگر دقت نکنیم، ممکن است خیلی راحت زمانی که وقت باارزشمان را صرف چیزهای بی‌ارزش می‌کنیم، زندگی‌مان را از دست دهیم و بعد با خود فکر کنیم که زندگی‌ام چه شد؟ چرا احساس بی‌ثباتی می‌کنم و اینقدر زود آسیب می‌بینم؟ چرا احساس خوشبختی و موفقیت نمی‌کنم؟ و بعد با همین فکرها از دنیا می‌رویم.

اگر هنوز اینجا هستید. نفس می‌کشید و اینجا را می‌خوانید، امروز نعمتی از سوی خداوند برای شماست که بیدار شوید! بیدار شوید و کنترل سرنوشتتان را به دست گیرید، و با چیزهایی که بر آن تمرکز می‌کنید و اجازه می‌دهید وارد زندگیتان شوند شروع کنید.

یک راه برای پاکسازی به‌هم ریختگی فضای درونی‌مان حفاظ گذاشتن برای حیاط ذهنمان است؛ اینکه از چیزهایی که وارد ذهنمان می‌شود آگاه باشیم، با کلمات، افکار و توجه‌مان شروع کنیم.

ممکن است از این آگاه نباشیم اما انرژی زیادی را صرف غیبت کردن، بدگویی درمورد دیگران، قضاوت کردن مردم، پیدا کردن اشتباهات آنها و غرق شدن در افکار منفی مثل حسادت، گناه یا ترس و بهانه آوردن برای پوشاندن احساس واقعی‌مان می‌کنیم.

شاید همه اینها به نظرتان کمی اغراق‌آمیز بیاید اما اگر واقعاً مراقب خودمان، افکار و کلماتمان باشیم، متوجه خواهیم شد که هر روز در نقطه‌ای، حتی ناآگاهانه، خیلی از این احساسات را داریم.

خیلی‌وقت‌ها این تخطی بسیار ظریف است مثل یک قضاوت منفی درمورد گارسن یک رستوران یا خسته‌شدن از یک مشتری تلفنی و بدگویی درمورد او و یا گفتن یک دروغ کوچک برای بهانه آوردن به جای نه گفتن.

این نیست که با داشتن این احساسات یا گفتن این کلمات به آدم‌های بدی تبدیل می‌شویم. یعنی این چیزها زباله هایی بی‌فایده هستند که فضای درونی ما را اشغال می‌کنند و به درد سلامت درونی‌مان نمی‌خورند.

اینجا هر کدام از این موارد را با جزییات بیشتر بررسی می‌کنیم

قسمت اول: چیزی که واقعاً منظورتان است را بگویید.

آیا برای جلوگیری از برخورد کامل با یک موقعیت ناراحت‌کننده می‌فهمید که مشغول بهانه‌آوردن هستید؟

بعنوان مثال، دوستتان از شما می‌خواهد که در یک مهمانی شرکت کنید. واقعاً دوست ندارید به آنجا بروید اما بهانه می‌آورید که، «نمی‌توانم جور کنم بیام» یا «خیلی سرم شلوغه»، تا بتوانید به آرامی از چیزی یا کسی یا فعالیتی جلوگیری کنید.

نمونه دیگر می‌تواند این باشد که کسی از شما می‌خواهد کاری برای او انجام دهید که شما خیلی به آن راغب نیستید، اما احساس گناه می‌کنید و نمی‌توانید به او نه بگویید، به همین دلیل از برخورد با آن فرد جلوگیری می‌کنید (تلفن‌ها یا ایمیل‌های او را جواب نمی‌دهید) یا بهانه‌ای می تراشید که حقیقت ندارد.

دلیلش این نیست که نمی‌توانید کاری انجام دهید. واقعیت این است که تصمیم گرفته‌اید آن کار را انجام ندهید اما عمل بهانه آوردن یا اجتناب از آن، جنبشی در فضای درونیتان آغاز می‌کند که برای حفظ آن نیاز به انرژی دارید. به جای سکون و آرامش حالا خود را مشغول فکر کردن به این «دروغ» می‌کنید.

وقتی می‌خواهید چیزی بگویید، تصمیمی آگاهانه بگیرید که حقیقت محض یا آنچه واقعاً منظورتان است را بگویید. حقیقت محض لازم نیست خشن یا ناراحت‌کننده باشد، می‌توانید این کار را با مهربانی اما قاطعانه انجام دهید. وقتی چیزی که می‌گویید حرف خودتان باشد، هیچکس نمی‌تواند آن را رد کند، حتی اگر آنچه می‌شنوند را دوست نداشته باشند؛ چون حقیقت را گفته‌اید و دقیقاً به آن اعتقاد داشته‌اید.

قسمت دوم: به چیزی که می‌گویید واقعاً اعتقاد داشته باشید.

گاهی‌اوقات برای رد کردن مسئولیت از سرمان یا از سر عادت چیزی می‌گوییم که واقعاً به آن اعتقاد نداریم. بعنوان مثال، به والدین یا نزدیکانمان پشت تلفن می‌گوییم «دوستت دارم»، نه به این دلیل که واقعاً منظورمان این است، بلکه از سر عادت. این کلمات به طور خودکار از دهانمان خارج می‌شوند، طوریکه معنای واقعی خود را از دست می‌دهند.

در مثالی دیگر می‌گوییم، «زود بهت زنگ می‌زنم»، یا «فردا بهت زنگ می‌زنم». یا به دوستی پیشنهاد کمک می‌دهیم اما چندان تمایلی برای انجام حرفمان نداریم و فقط به این دلیل به زبانش می‌آوریم که ساده بوده و باعث خوشحال شدن فرد مقابل می‌شود.

ممکن است تصور کنیم که این نظرات عادی بی‌ضرر هستند اما در عمق درونمان می‌دانیم که درست نیستند. اینها شروع دروغهای کوچک ما هستند و به مرور زمان به افکار گناه‌آلود تبدیل می‌شوند که حواس شما را از از این لحظه پرت می‌کنند.

به خودتان متعهد شوید که به هر چه که به زبان می‌آورید واقعاً اعتقاد داشته باشید و وعده توخالی که قدرت یا قصد انجام آن را ندارید به کسی ندهید.

چه قبول کنیم یا نه، بیشتر ما نوعی غیبت کردن را دوست داریم. همچنین خیلی سریع اشکالات دیگران را پیدا می‌کنیم و با دوستانمان درمورد آن حرف می‌زنیم. یا بیچارگی کسی را می‌فهمیم و دوست داریم به دیگران هم اطلاع دهیم.

مطمئناً نمونه‌های زیادی از این را در زندگی خودتان داشته‌اید اما برای برای نمونه به یک مورد اشاره می‌کنیم: نسیم دچار مشکل احساسی شد و امروز در محل کار سر یکی از همکاران داد می‌زند و ما به محض اینکه به خانه می‌آییم موضوع را فوراً به همسرمان می‌گوییم.

نمونه دیگر اینکه علی از کار خود اخراج شده است و وقتی درمورد آن می‌شنویم چون از او خوشمان نمی‌آید حتی درموردش جوک هم درست می‌کنیم.

در دو هر نمونه، نمی‌توانیم همان چیز را برای همه بازگو کنیم، مخصوصاً خود نسیم یا علی. و اگر واقعاً فضای درونیمان را موقع و بعد از گفتن این کلمات مشاهده می‌کردیم، ته دلمان احساس خوشحالی زیادی نمی‌کردیم.

وقتی آگاهانه چنین گفتگویی را مشاهده می‌کنیم، یاد می‌گیریم که هیچ کاری برای غذا دادن به روحمان انجام نداده‌ایم، همه کاری که کردیم ایجاد انرژی منفی و تعارض درونی بوده است که فضای درونی ما را آلوده کرده است.

به خودتان متعهد شوید که هیچ چیزی را به کسی نگویید مگراینکه بتوانید آن را به همه دنیا اعلام کنید. برای پراکنده نکردن انرژی منفی به خودتان متعهد شوید.

بیشتر ما منتقد خودمان هستیم. چون چیزهایی که به خودمان، در حریم شخصی ذهنمان می‌گوییم را نمی‌توانیم به دنیا اعلام کنیم، باور داریم که تنها کسانی هستیم که از این گفتگو‌های شخصی منفی، اعتمادبه‌نفس کم و اضطراب آسیب می‌بینیم.چگونه ذهن آرامی داشته باشیم

وقتی چیزی خوب پیش نمی‌رود، اولین کسی که مقصر می‌دانیم خودمان هستیم و اشتباهاتمان را نقد می‌کنیم.

همه ما با خودمان حرف می‌زنیم اما زمانی مشکل ایجاد می‌شود که به این گفتگو با خود ایمان می‌آوریم، طوریکه باورهای اشتباهی درباره خودمان در ما شکل می‌گیرد. این باورهای اشتباه برای روحمان و سلامت آینده‌مان حیاتی می‌شود مگراینکه برای فراموش کردن این باورها کاری بکنیم.

دفعه بعدی که این صدا را در سرتان شنیدید که «من احمقم» یا «من به اندازه کافی خوب نیستم» یا «من موفق نیستم» یا هر فکر منفی دیگری، بفهمید که این خودتان نیستید. می‌توانید با صدای بلند بگویید، «این من نیست. این درست نیست!» و این فکر را در سرتان پرورش دهید،

«از امروز به بعد، من انتخاب می‌کنم که فراموشت کنم، چون دیگر در خدمت من نیستی. تو واقعی نیستی و از امروز به بعد از دست تو آزاد می‌شوم.»

فرض اصلی در قانون سوم برای پاکسازی درون این است که هر فکری را که نمی‌توانید با صدای بلند برای بقیه (هر کسی) عنوان کنید، اصلاً به درون سرتان راه ندهید. فضای درونیتان را تمیز نگه دارید.

بعضی‌ها اینقدر با خودشان حرف می‌زنند که به صورت حرف‌های پوچ از دهانشان بیرون می‌زند.

به آدمهایی که در اتوبوس حرف می‌زنند یا دوست دارند در محل‌کار با حرف زدن، خودشان را سرگرم کنند، نگاه کنید. اگر تعداد حرف‌های به دردبخور و واقعاً جالب آنها را بشمارید، تعدادشان بسیار کم خواهد بود.

اینها نه تنها موجب حواس‌پرتی اطرافیانشان می‌شود، مقدار بسیار زیادی انرژی برای حرف زدن از آن فرد می‌گیرد. آخرین باری که به مدت طولانی درمورد مسئله‌ای حرف زدید و خستگی که بعد از آن داشتید را به خاطر آورید. علاوه‌براین، هرچه چیزهایی که می‌گوییم بی‌فایده‌تر باشند، چیزهای بی‌فایده‌تری هم به ذهنمان برمی‌گردانیم.

اما نگران نشوید، راه‌هایی برای خاموش کردن آن وجود دارد.

بعضی‌ها روزه سکوت را امتحان می‌کنند، روزهایی که در آن نه حرف می‌زنند، نه چیزی می‌خوانند و نه از کامپیوتر استفاده می‌کنند. و در پایان آن روز، حس آرامش و انرژی بی‌اندازه‌ای می‌کنند.

مراقب چیزهایی که می‌گویید باشید و فقط چیزهایی بگویید که موارد زیر درمورد آن صدق کند:

آیا چیزی که می‌گویم…

این مقاله از ۴ قانون ساده تشکیل شده است. اجرای این قوانین ممکن است در ابتدا برایتان دشوار باشد اما اگر آن را ۳ روز به طور منظم انجام دهید، بسیار ساده‌تر خواهد شد. آن را به ۷ روز گسترش دهید و بعد به ۲۱ روز.

بعد از مدتی ببینید چطور دنیای بیرونتان تغییر می‌کند، چون دنیای درونیتان تغییر کرده است.

یک نکته دیگر: اجازه دهید قلبتان هدایتتان کند. به آن اعتماد کنید و به صدایش گوش دهید.

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

در دنیای امروزی که مشغله زیاد، مسائلی که زاده ی دنیای مدرن هستند و… همه و همه دست به دست هم داده اند تا ناراحتی اعصاب را به معمول ترین مشکل جسمی و روحی انسانها تبدیل کنند هنوز راههایی هست که به دست خود انسان مشکل را حل کند.

* بدن ما برای داشتن اعصابی آرام به این چهار ماده ی غذایی احتیاج دارد:آدنین، تیامین، سیتوزین، گوآمین که همانطور که حتما اکثر شما میدانید و بارها در بخش های مختلف بهداشت و سلامت نمناک گفته ایم این چهار ماده در گوشت ها مانند گوشت گوساله یا گوسفند، جگر، مغز و قلوه وجود دارد.

* ویتامین B فاکتور دیگری است که کمبودش باعث به هم ریختن اعصاب و به اصطلاح از کوره در رفتن میشود. بهتر است که بدانیم کمبود ویتامین B اصلی ترین عامل ایجاد افسردگی است. مواد غذایی که ویتامین B به وفور در نوع های مختلف در آن یافت می شود:

جوانه گندم و جو، غلات و نان سبوس دار، جگر و انواع گوشتچگونه ذهن آرامی داشته باشیم

دانه آفتابگردان و بادام زمینی و نان های سبوس دار

جگر گاو، موز، برگه آلو، گوشت گاو و آب پرتقال

* ماده غذایی دیگر که نه تنها برای اعصاب بلکه برای داشتن اسکلت بدنی قوی با اهمیت است کلسیم است که لبنیات منبع غنی آن محسوب می شوند.

بهتر است بدانید که تغذیه ی نامناسب نه تنها بر روی اعصاب و روان آدمی تاثیر بدی می گذارد، بلکه باعث مختل شدن فعالیت سایر سیستم بدن نیز می گردد.

متخصصان طب سنتی هم برای آرامش اعصاب تجویزی دارند که شامل روغنی مناسب برای ماساژ است که توصیه می شود حتما یک بار در طول عمرتان آن را امتحان کنید. برای تهیه این روغن کافی است کندر پودر شده را در روغن کنجد مخلوط کرده و روغن را روی حرارت گذاشته تا کند به خوبی در آن حل شود بعد اجازه دهید تا کاملا سرد شده و استفاده کنید برای نتیجه بهتر بیشتر تمرکز ماساژ را روی ستون فقرات انجام دهید که علاوه بر آرامش اعصاب تاثیر مثبتی بر روی تپش قلب نیز خواهد داشت.

گفتیم که امروزه با دشوار شدن زندگی یافتن آرامش نیز دشوار تر شده است، تکنیک و مراحلی وجود دارد که می توانید برای یافتن شادی و آرامش در زندگی خود از آن ها استفاده کنید که شامل:

1. روزانه حداقل به مدت 20 دقیقه پیاده روی کنید و راه بروید و خنده رو باشید.

2. حداقل هفت ساعت بخوابید و برای خودتان کمی وقت بگذارید. از این زمان برای شناخت بیشتر خود استفاده کنید.

3. در مطالب بخش دین و مذهب نمناک در این مورد کامل صحبت شد و گفتیم که عبادت کنید و از مکان های مذهبی یا مناطقی که در آن جا آرامش پیدا می کنید بازدید کنید. هرگز نماز خواندن را ترک نکنید و به کسانی که به شما درس زندگی می دهند گوش کنید.

4. خوشحال باشید و خود را درگیر احساسات، هیجان، اشتیاق و مهربانی کنید.

5. با ادبیات دوست باشید و آشنا شوید و کتاب بخوانید. خواندن رمان و داستان کوتاه همیشه سرگرم کننده است.

6. با افراد مسن وقت بگذارید که شما می توانید از تجربه آن ها بهره مند شوید، همان طور که فرزندانتان از تجربه شما بهره می گیرند.

7. بیاموزید که هرگز تسلیم نشوید.

8. جوانی خود را حفظ کنید و در هر مرحله از سن فرزندتان با او کودکی کنید.

9. کورکورانه پیروی نکنید و همیشه باچشمی باز به اطراف نگاه کنید و از تخیل و خلاقیت خود استفاده کنید.

10. شادی را به دیگران هدیه دهید و سعی کنید روزانه دل 3 تا 4 نفر را شاد کنید.

11. رویاپردازی کنید، هرگز از آن ها دست نکشید و سعی کنید تا حدودی رویاهای خود را محقق کنید.

12. گذشته را فراموش کنید و از اشتباهات خود درس بگیرید زیرا شما را از تکرار آن ها باز می دارد.

13. شکست را قبول و روحیه خود را حفظ کنید.

14. از زندگی خود راضی باشید و عادت مقایسه زندگی خود با دیگران را کنار بگذارید. از آن چه که دارید راضی باشید و دوستدار آن باشید.

15. بخشش را تمرین کنید و حتی آن هایی را که با شما دشمنی می کنند را ببخشید.

16. وقت خود را با انتقاد یا غیبت از دیگران تلف نکنید و در عوض کار کنید تاحال خود را بهتر کنید.

17. به آنچه که دیگران در مورد شما فکر می کنند توجه نکنید و راه قلب خود را دنبال کنید.

18. به یاد داشته باشید که شرایط امروز، فردا تغییر خواهد کرد پس آمادگی مواجه شدن با هر چیزی را داشته باشید.

19. به خود و دوستانی که دارید اعتماد کنید.

20. وقت خود را به حسادت تلف نکنید و به این موضوع اعتماد کنید که هر آن چه را که می خواهید به دست خواهید آورد.

21. هرگز تنبل یا حریص نباشید و با اشتیاق کار کنید و خودکفا باشید.

چگونه ذهن آرامی داشته باشیم

22. هرگز نفرین نکنید و برای دیگران طلب سعادت و آمرزش کنید.

23. بخشنده باشید و به دیگران هدیه هایی ارزشمند اهداء کنید.

24. به یاد داشته باشید که هر چه بدون تلاش بدست آورید بیهوده و بی ارزش است.

25. به خدا و رضای خدا ایمان داشته باشید. اشتباهات خود را بپذیرید. این امر می تواند سخت ترین و بهترین کاری باشد که انجام می دهید.

26. بهداشت و سلامتی خود را حفظ کنید تا سالم بمانید. هنگام دوش گرفتن از صابون های معطراسطوخودوس، ترنج یا پرتقال استفاده کنید و از دوش آب ولرم و عطر صابون های معطر لذت ببرید و ریلکس کنید.

27. روزانه 2 -3 لیوان آب سرد بنوشید.

28. تحسین کردن یکی از قدرتمندترین مهارت های اجتماعی است. به آن چه اتفاق افتاده است فکر نکنید و از اتفاقی که می افتد تعجب نکنید.

29. اجتماعی باشید و با مردم صحبت کنید. نظر هایتان رابا کسانی که به آن ها اعتماد دارید به اشتراک بگذارید.

30. خود را با فعالیت های خوب مشغول کنید و از زندگی لذت ببرید.

برای اینکه در زندگی احساس خوشبختی داشته باشم چه کاری باید انجام دهم با اینکه هیچ چیز مرا خوشحال نمی کند؟

خوشبختی چیزی نیست که به آن برسید و بعد برای همیشه آن را داشته باشید. خوشبختی امری زودگذر است که باید مدام به سمت آن بروید. درک کنید که این روابط و ارتباطات ما با دیگران است که مطمئن ترین منابع خوشبختی واقعی هستند. سعی کنید در خدمت دیگران باشید و به دنبال راه هایی باشید که بتوانید به دوستان و خانواده خود کمک واقعی کنید و در کنارش خودتان نیز از آن لذت ببرید.



صبر کنید…

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

چگونه ذهنی آرام داشته باشیم؟

فکر می‌کنی ذهن تو دائما داره مسابقه میده؟

چگونه ذهن آرامی داشته باشیم

موقع خواب کلی فکر مختلف میاد سراغت و نمیتونی درست بخوابی؟

موقع مطالعه چطور؟ ذهنت دائماً میپره و نمیتونی حتی یک صفحه رو با تمرکز بخونی؟

وقتی چشماتو می‌بندی، سکوت می‌کنی و احساس آرامش می‌کنی یا اینکه حس میکنی مغزت داره بمباران میشه و افکار مثل یک همستر به ذهنت هجوم میارن؟

بیا باهم چندتا راه خوب و نکته کوچک را امتحان کنیم و ببینیم چگونه ذهنی آرام داشته باشیم.

ذهن میمونی یا ذهن میمون وار (Monkey Mind) اشاره به ذهن هایی دارد که دچار یک نزاع بی پایان، درگیری های فراوان و شلوغی بیش از اندازه هستند. شاید شما هم از دسته انسان هایی باشید که دچار تردید، ترس ها و نگرانی هایی باشید که آرامش ذهن و شادی را از شما گرفته است. ذهن بی‌قرار تاثیرات منفی زیادی دارد. هم روحی و هم جسمی. مشکلات خواب، کاهش قدرت تصمیم گیری، استرس و حتی افسردژی از جمله این مشکلات است. همچنین کسانی که میخواهند ذهنی آرام داشته باشند، باید از نشخوار ذهنی فرار کنند و راه حلی برای آن بیابند.

راه حل نشخوار ذهنی اینجاست:

چطور نشخوار ذهنی را کنترل کنیم؟ +10 راهکار مؤثر

وقتی ذهن میمونی داشته باشیم، توانایی حل مسئله در ما کم می شود و اهمال کار می شویم. در مقابل مشکلات، یا تسلیم می شویم یا سعی در فرار از آنها داریم. ولی وقتی ذهنی آرام داشته باشیم، با قدرت با مسائل روبرو شده و آنها را حل می کنیم.

یک جمله هست که می گوید: « آنچه که در برابر آن مقاومت کنید همچنان ادامه خواهد داشت، احتمالا قوی تر از قبل!»

میمونی که در ذهن شما خانه کرده، هرچه در برابرش تسلیم شوید، قوی تر شده و انرژی بیشتری می گیرد. البته که مبارزه با این میمون هم کار چندان درستی نیست و آن را قوی تر می کند. تنها راه این است که ذهنمان را آرام کنیم تا این میمون وحشی، اهلی و رام شو و دست از سر ما بردارد. همین!

در اینجا 6 راه ساده برای آرام کردن ذهن  و اهلی کردن میمون ذهن وجود دارد: برای اینکه ببینیم چگونه ذهنی آرام داشته باشیم، این شش راه می تواند کارساز و کمک کننده باشد. اگرچه به نظر میرسد چنین راه هایی کلیشه ای باشد، اما یکبار هم که شده یک یا چند راه را تا انتها ادامه دهید و نه فقط برای یک مدت کوتاه.

لابد میدانید ما در وب سایت بیشتر از یک هم یک دوره کامل برای ذهن آگاهی طراحی کرده ایم و هم مدیتیشن. لینک زیر را باز کنید و درباره آن بیشتر بخوانید:

دوره ذهن آگاهی و مدیتیشن

علاوه بر آن شما می توانید مقالات عالی زیر را هم در این باره مطالعه کنید:

چگونه مدیتیشن کنیم؟

خلق زندگی مطلوب با مدیتیشن

شش راه برای افزایش رضایت از زندگی از پروفسور سانتوس

تجسم خلاق چیست؟

یکی از بهترین راهکارهای آرام کردن ذهن، مراقبه یا مدیتیشن است. مدیتیشن، به صورت خیلی خلاصه یعنی تمرکز ذهن. این کار به ما کمک می کند تا ذهنی آرام داشته باشیم و البته ذهنی آگاه. داشتن ذهن اگاهی برای چی خوب است؟ برای اینکه از لحظه لحظه زندگی کیف کنیم و لذت ببریم. از هرچیزی ذوق کنیم و مثبت ها را بیشتر از منفی ها ببینیم. مدیتیشن انواع مختلفی دارد و تمام روش هایش با هدف دستیابی به صلح درونی و رسیدن به آرامش ذهن انجام می شود.

«تنفس دیافراگمی عمیق» هم بهش نمی آید انقدر موثر باشد، اما هست. تنفس عمیق، نه تنها روش بسیار موثری است بلکه در عین حال روش ساده ای برای آرام شدن ذهن است. علاوه بر آرامش ذهن، این روش برای مقابله با استرس مفید است. برخی میگویند تنفس سطحی و دیافراگمی، میزان اکسیژنی را که به سلول های مغزی می رسد کاهش می دهد. این گفته صحیح نیست. نفس عمیق باعث ریلکس شدن ماهیچه های شما می شود و به عملکرد مغزتان کمک می کند. ضمناً این کار را می توانید در هرجایی انجام دهید. به خصوص در پارک و جاهای خوش آب و هوا.

در مورد تنفس و صدای قوی بیشتر بخوانید:

چگونه صدای خوب و قدرتمندی داشته باشیم؟

فن بیان و صداسازی

کنترل لرزش صدا

 

تمرین قدردانی باعث تغییرات واقعی در مغز شما می شود. شکرگزاری معجزه ای است که هیچکدام از ما خاصیت های واقعی اش را نمیدانیم. شکرگزاری و قدردانی، عملکرد مغز را بهبود می بخشد و احساس شما را بهتر می سازد. پس برای تقویت عملکرد مغز و رام کردن ذهن میمون وار خود، ، شکرگزاری برای چیزهای خوب موجود در در زندگیتان را آغاز کنید.

در مورد کتاب معجزه شکرگزاری بیشتر بخوانید:

معرفی کتاب معجزه شکرگزاری اثر راندا برن

 

نویسندگی یک مهارت فوق العاده برای آرام کردن ذهن است. خیال نکنید نویسنده ها از مادر نویسنده زاده شده اند. آنها این مهارت را کشف کرده اند و پرورش داده اند. نوشتن افکار ، یکی دیگر از راه های موثر برای این است که یاد بگیریم ذهنی آرام داشته باشیم.  وقتی بنویسید، یعنی به استرس خودتان می گویید: «افکار استرس آور من، جای مخصوصی دارد که روی کاغذ است. هرچه داری روی کاغذ بریز و رهایم کن!». وقتی این افکار روی کاغذ بیایند، خاصیت مخرب خود را از دست می دهند. 

در مورد نویسندگی بیشتر بخوانید:

چگونه ذهن آرامی داشته باشیم

تمرینات نویسندگی ؛ 10 روش برای بیدار کردن نویسنده درون!

چطور خوب بنویسیم؟

مقاله نوشتن در بیست دقیقه؛ چطور در بیست دقیقه مقاله بنویسیم؟

 

حرف زدن از ورزش، تکرار مکررات است. با این حال من به شما می گویم  تمرینتات فیزیکی و ورزشی (نه خیلی شدید و پرفشار) یکی از مهم ترین عوامل برای این است که ذهنی آرام داشته باشیم. تمرین و ورزش،  جریان گردش خون را در بدن افزایش می دهند و باعث می شوند که سایر مواد مغذی مثبت به مغز منتقل شوند. ورزش کردن باعث تحریک « سیستم عصبی » می شود. سیستم عصبی توانایی مغز برای تولید سلول های مغزی تازه را، به خصوص سلول هایی است که به مغز کمک می کنند عملکردی آرام و طبیعی داشته باشد بهبود می بخشد. 

واژه GABA ، مخفف اسید گاما آمینو بوتیریک است. این ماده،  فعالیت نورون هایی را که به آنها متصل می شود، کم می کند و به این ترتیب،  باعث آرام شدن ذهن شلوغ ما می شود! البته وقتی که این ماده به عنوان مکمل مصرف می شود. این ماده هم امواج مغزی نگران کننده را کم می کند و هم امواج متمرکز و آرام بخش را زیاد می کند.

به صورت کلی، باید بگویم آرام کردن ذهنتان، می تواند تاثیرات مثبت فراوانی برای شما داشته باشد. این مقاله را نوشتیم تا تلنگری به شما زده باشیم در راستای اینکه کمی به فکر خودتان باشید و در این دنیای شلوغ و پرهمهمه، به فکر آرامش بیشتر باشید. با تمرین این استراتژی های خیلی ساده، مدت زمان زیادی طول نمی کشد که شما شروع به تجربیات تازه ای در مسیر خوشبختی و رفاه می کنید.

 

در «حرفه ای» شما سبک زندگی بهترین و موفق ترین افراد جهان را می آموزید، با کارآمدترین و موثرترین سبک های زندگی آشنا می شوید و به طور کلی یاد میگیرید چطور زندگی بهتری را تجربه کنید و دنیا را جای بهتری برای زندگی کنید:

 

بر اساس رای 161 نفر از بازدیدکنندگان

94 امتیاز از 100

دنبال کننده

دنبال شونده

ماجرا

عارفه براتی

با زدن دکمه اینتر نظر شما ثبت می شود

با زدن دکمه اینتر نظر شما ثبت می شود

هدف گذاری حرفه ای + دانلود رایگان فیلم سمینار

هدف گذاری پیشرفته | صفر تا صد هدف گذاری علمی و عملی

تندخوانی پلاس

قانون 5 ثانیه : راهنمای رفع تنبلی و حرکت به سمت اهداف در زندگی

سمینار معجون روابط خانوادگی،راهنمای ایجاد روابط خانوادگی عالی و باکیفیت

استفاده از سایت مشروط بر قبول توافقنامه کاربری و حفظ حریم شخصی می باشد. تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مجموعه بیشتر از یک نفر است.

پرداخت کارت به کارت

پرداخت از خارج ایران

گارانتی بازگشت وجه

تسهیل در خرید

راهنمای سایت

درخواست همکاری

دوره رایگان فن بیان

دعوت از اساتید سخنرانی

نیلوفر مرداب

خرید کتاب

تماس با ما-درباره ما

همه ما با این جمله آشنا هستیم که موفقیت از دل ذهنی آرام بیرون خواهد آمد. این امر خصوصا در جهان امروز که سرعت بالا منجر به انواع فشارها برای روی افراد شده است، بسیار ضروری به نظر می رسد. توجه داشته باشید که ذهن ناآرام در نهایت منجر به استرس خواهد شد که این امر مانع از تمرکز کافی برای انجام دقیق کارها می شود. تحت این شرایط افراد هیچ گونه پیشرفتی را به دست نیاورده و حتی توان حفظ جایگاه فعلی خود را نیز نخواهند داشت. همین امر نیز باعث شده است تا افراد مختلف به دنبال راهکارهایی برای افزایش آرامش خود باشند. در همین راستا به بررسی 14 راهکار ساده و در عین حال کاملا موثر، خواهیم پرداخت.

1-قدم بزنید

پیاده روی کوتاه باعث خواهد شد تا شما از جو ناآرام موجود فاصله گرفته و فرصت کافی برای فکر کردن را داشته باشید. توصیه روان پزشک ها بر این است که هر فرد در طول روز حداقل برای نیم ساعت پیاده روی کند، با این حال این امر به معنای انجام یک باره آن نبوده و می توان آن را به چندین مرتبه تقسیم کرد. این امر نه تنها یک ورزش برای حفظ سلامتی شما محسوب می شود، بلکه باعث آزادسازی اندورفین نیز خواهد شد که به عنوان مسکن طبیعی بدن محسوب می شود. درواقع هیچ دلیلی وجود ندارد که شما زمان استراحت خود را صرفا در محل کار بگذرانید. این امر برای فاصله گرفتن از روزمرگی نیز کاملا مفید خواهد بود.

مطلب مرتبط: روش هایی کاربردی برای تقویت ذهن و مهارت تفکرچگونه ذهن آرامی داشته باشیم

2-تنفس عمیق داشته باشید

اگرچه این موضوع بیش از حد ساده و پیش پا افتاده به نظر می رسد، با این حال بسیاری از افراد از معجزه آن غافل بوده و تصور می کنند که این امر نتیجه ای را به همراه نخواهد داشت، با این حال تنفس عمیق، سریعا می تواند شرایط بد شما را بهبود بخشد. با این حال توجه داشته باشید که مرحله دوم باید توسط بینی و بازدم توسط دهان انجام شود. همچنین تعداد دفعات آن باید حداقل 10 مرتبه باشد تا تاثیر لازم را به بار آورد. برای بهبود محیط نیز می توانید از یک دستگاه تصفیه هوا استفاده کنید که قیمت چندانی را نداشته با این حال به کیفیت هوای اتاق شما کمک شایانی را خواهد کرد.

3-حرکات کششی انجام دهید

استیو جابز در مصاحبه ای عنوان کرده بود که انجام تمارین یوگا را به عادت رفتاری خود در هنگام استرس تبدیل کرده است، با این حال شما تنها به یوگا محدود نبوده و با حتی یک سرچ ساده، می توانید به انواع تمرین ها دسترسی داشته باشید. این حرکات نه تنها به بهبود سلامت شما کمک خواهد کرد، بلکه با بهبود گردش خون در بدن، تاثیر استرس را بسیار کمرنگ خواهد نمود. اگرچه ممکن است تصور کنید که استرس یک وضعیت روانی محسوب شده و این اقدام تاثیری را به همراه نخواهد داشت، با این حال توجه داشته باشید که جسم و ذهن، با یکدیگر رابطه مستقیم دارند.

4-مدیتیشن را فراموش نکنید

اگرچه ممکن است هیچ گونه آشنایی را با این ورزش نداشته باشید، با این حال خبر خوب این است که امروزه به لطف پیشرفت تکنولوژی، شما تنها نیاز به نصب اپلیکیشن های مرتبط با آن خواهید داشت. جالب است بدانید که مدیتیشن قدمتی 5000 ساله داشته و در حال حاضر نیز طرفداران بی شماری را در سراسر جهان در اختیار دارد. به همین خاطر می توان نسبت به کاربردی بودن آن اطمینان کاملی را داشت. درواقع مدیتیشن یکی از بهترین راهکارها در راستای مراقبت محسوب می شود که برای تمامی افراد کاملا ضروری خواهد بود.

5-برنامه کاری ایجاد کنید

این امر که بدانید در طول روز چه کارهایی را باید انجام دهید، باعث نظم در زندگی شما خواهد شد. همچنین این اقدام کمک خواهد کرد تا از پرداختن به کارهای غیرضروری جلوگیری شده و دیگر نیازی به مشغول نگه داشتن ذهن خود با مکتوب کردن کارها، وجود نداشته باشد، با این حال بهتر است تا در این رابطه به صورت مرحله ای پیش رفته و از همان ابتدا بیش از حد سختگیرانه رفتار نکنید. همچنین می-توان برای جلوگیری از نیاز به دفترچه کاغذی، یک اپلیکیشن را بر روی تلفن همراه خود نصب کرد. مزیت آنها دسته بندی مناسب و امکان ایجاد زنگ هشدار برای یادآوری است. در آخر توصیه می شود که تمامی مواردی که ذهن شما را مشغول می-کند، در جایی یادداشت کرده و در زمان استراحت به آنها بپردازید. 

6-با یک دوست صحبت کنید

برای این موضوع، حتی اگر در شرکت با فردی صمیمی نیستید، می توانید با دوست خود تماس گرفته و برای مدتی همه چیز را فراموش کنید. این امر باعث خواهد شد تا شرایط برای شما به حالت عادی بازگشته و روحیه مضاعفی را احساس کنید. این نکته را هرگز فراموش نکنید که عملکرد افراد در هنگام استرس، کاملا تضعیف خواهد شد. به همین خاطر تحت این شرایط ابدا اقدام به اتخاذ یک تصمیم و یا فعالیت نکنید. در نهایت نتایج آمارها حاکی از آن است که صحبت کردن با نزدیکان، باعث ترشح اکسی توسین می شود که مربوط به عواطف انسانی بوده و این امر آرامشی فوق العاده را در فرد ایجاد خواهد کرد.

7-از برنامه TED استفاده کنید

در هنگام استرس، افراد مسائل را بسیار بزرگ تر از آنچه که هست، می بینند. تحت این شرایط شما به توصیه و ایجاد انگیزه جدید نیاز خواهید داشت. برای این امر نصب اپلیکیشن برنامه تد و تماشای سخنرانی های موجود، یکی از بهترین گزینه ها محسوب می شود. این امر نه تنها به بهبود روحیه شما کمک می کند، بلکه بار آموزشی فوق العاده ای را نیز در پی خواهد داشت.

مطلب مرتبط: توفان ذهنی و راهکارهایی برای افزایش خلاقیت

8-از دمنوش های گیاهی استفاده کنید

اگرچه مصرف قهوه به عادت کاری بسیاری از کارمندان تبدیل شده است، با این حال جالب است بدانید که نیاز افراد به این ماده به مراتب کمتر از آن است که هر روز برای چند نوبت آن را مصرف کنید، با این حال این امر به معنای کنار گذاشتن نوشیدنی نبوده و توصیه می شود تا دمنوش های گیاهی را جایگزین آن کنید. برای این موضوع تنها کافی است بدانید که هر گیاه، چه خواصی را دارد تا بهترین ها را برای خود انتخاب کنید. همچنین از روغن بسیاری از گیاهان نظیر اسطوخودوس، می توان برای رفع سردردهای ناشی از استرس و فشار عصبی، استفاده کرد.

9-با حیوانات و گیاهان ارتباط داشته باشید

میزان ارتباط با حیوانات به حدی مهم است که امروزه بسیاری از شرکت ها در نوع طراحی و چیدمان شرکت خود به نحوی عمل می کنند که امکان آوردن حیوانات خانگی افراد به محل کار، مهیا باشد. همچنین شما مراقبت از یک گیاه، تاثیری فوق العاده را در فرد خواهد داشت. به همین خاطر توصیه می شود تا شرایط را برای آوردن این دو موجود جاندار به محل کار خود جویا شده و برای اطمینان از تاثیر آن، مقالات موجود را مطالعه کنید.

10-سفر کنید

اگرچه در گذشته سفر را یک گزینه لوکس تلقی می کردند، با این حال امروزه اثبات شده است که این امر یک الزام حیاتی برای تمامی افراد محسوب می شود. به همین خاطر نیز مدیران شرکت های مختلف، مرخصی های با حقوقی را در طول سال به کارمندان خود می دهند تا به مسافرت رفته و تجدید قوا داشته باشند. درواقع به هر میزان که از آرامش و سلامت بیشتری برخوردار باشید، موارد استرس زا تاثیر کمتری را بر روی شما خواهد داشت. به همین خاطر ضروری است تا وجود این امکان، از جمله معیارهای شما برای انتخاب شغل باشد.

11-به موسیقی گوش دهید

تاثیر موسیقی بر روی بدن انسان به حدی زیاد است که به عنوان یک شیوه درمانی در بسیاری از کشورها مورد استفاده قرار می گیرد. به همین خاطر نیز ضروری است تا گوش دادن به موسیقی، در برنامه روزانه شما خصوصا در زمان هایی که احساس استرس دارید، قرار گیرد. نکته جالب دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که نتایج آمارها نشان می دهد افرادی که به موسیقی گوش می کنند، از خلاقیت و راندمان کاری بهتری برخوردار هستند، با این حال در رابطه با نوع موسیقی، هر فرد باید با توجه به سلیقه خود رفتار کند.

12-کتاب بخوانید

عادت بسیار اشتباه افراد در هنگام استراحت این است که وارد حساب های خود در شبکه های اجتماعی شده و به گشت و گذار می پردازند، با این حال تحقیقات نشان می دهد که این امر نه تنها به افزایش استرس شما منجر خواهد شد، بلکه فرصت را برای استراحت چشم نیز از میان خواهد برد. به همین خاطر ضروری است تا به دنبال جایگزینی برای آن باشید. بهترین گزینه در این رابطه کتاب های صوتی هستند. این امر باعث خواهد شد تا شما حتی با چشمان بسته نیز چندین صفحه مطالعه روزانه داشته باشید که یکی از الزامات موفقیت نیز محسوب می شود.

13-چرت بزنید

یک خواب کوتاه درست به مانند شارژکردن بدن است. این امر باعث خواهد شد تا بتوانید کاملا سرحال شوید، با این حال توجه داشته باشید که این امر تنها زمانی سودمند خواهد بود که شما وارد لایه های عمیق خواب نشده باشید. به همین خاطر نیز توصیه می شود تا حتما یک زنگ هشدار را برای خود تنظیم کنید. همچنین برای افزایش کیفیت خواب خود، حتما از چشم بند و محافظ گوش که صدای اطراف را کاهش می دهند، استفاده کنید.

14-از یک روان شناس کمک بگیرید

در برخی موارد، دلیل استرس مداوم افراد ریشه در برخی مسائل دارد که شناسایی و رفع آن به سادگی انجام نخواهد شد. به همین خاطر نیز ضروری است تا به یک روان شناس مراجعه کرده و در صورت وجود مشکل، با کمک وی اقدام به خلاص شدن از این شرایط کنید. درواقع پیدا کردن دلیل اصلی یک اتفاق، همواره بهتر از بهبودهای موقتی خواهد بود.

استفاده از مطالب، تصویرسازی ها، عکس ها، فیلم ها و پادکست ها با ذکر منبع و لینک مستقیم به وب سایت پلاك 52 بلامانع است.

فاطمه عرب زاده

ویکتور دیویچ، نویسنده کتاب ۸ دقیقه مدیتیشن، ذهن خودت را آرام و زندگی خود را را عوض کن می گوید:

با پیشرفت تکنولوژی و افزایش فشار زندگی، کنترل کردن همه چیز خیلی سخت شده است. این اضافه بار و استرس بیش از حد باعث اضطراب، ترس و افسردگی در انسان می شود. با اینکه نمی توان این ها را کنار گذاشت، اما روش هایی وجود دارد که می توان زندگی را ملایم تر کرد.

 

چگونه ذهن آرامی داشته باشیم

 

شاید بد نباشد با هم بعضی از این راهکارها را در این مطلب مرور کنیم.

دیویچ می گوید:

مدیتیشن یکی از بهترین ابزارها برای پیدا کردن آرامش درونی است. باید به یاد داشته باشید که منظور این نیست که جلوی فکر کردن را بگیریم، بلکه پیشی گرفتن از این همه تفکر است. نکته این است که اگر شما فقط روی تفکرات خودتان تمرکز کنید، باعث می شود که ذهنتان منفجر شود. اما اگر شما روی نفس کشیدنتان تمرکز کنید، متوجه می شوید که آنها فقط افکاری هستند که می آیند و می روند. به عبارتی لازم نیست که به آنها وابستگی احساسی داشته باشید.

 تنها چیزی که مهم است، استمرار در انجام مدیتیشن است حتی اگر زمان آن کوتاه باشد مطمئنا به شما در داشتن ذهنی آرام کمک خواهد کرد.

در اینجا ۳ قدم برای رسیدن به ذهنی آرام را برای شما آورده ایم:

برای اینکه زمان از دست شما خارج نشود، می توانید از اپلیکیشن ها استفاده کنید.

اکثر مردم صبح را به دلیل آرامش و سکوتی که به همراه دارد، برای مدیتیشن انتخاب می کنند. افراد دیگر این کار را قبل از خواب انجام می دهند تا به کیفیت خوابشان کمک کند. شما می توانید هر زمانی که فکر می کنید برای شما مناسب است این کار را انجام دهید.

تنها چیزی که مهم است، استمرار در انجام مدیتیشن است حتی اگر زمان آن کوتاه باشد مطمئنا به شما در داشتن ذهنی آرام کمک خواهد کرد.

امیر یعقوبی

معاون وزیر بهداشت: همه کشور در وضعیت قرمز است



مجله اجتماعی، فرهنگی، هنری و طنز ایرانیان کانادا و آمریکا

پلاک۵۲ ، یک مجله دیجیتالی چند رسانه ای ( مالتی مدیا) فرهنگی، اجتماعی، هنری و طنز است که برای پارسی زبانان منتشر می شود. آرمان هیات تحریریه و هنرمندان پلاک ۵۲ این است که محتوای اصیل و ناب مطابق با ارزش های فرهنگ ایرانی و اخلاق مدار تهیه و در اختیار هم وطنان خصوصا ایرانیانی که مهاجرت به کانادا و یا آمریکا در داستان زندگی آن ها شکل گرفته است، قرار گیرد. در کنار انتشار مجله دیجیتالی،‌ ما از برگزاری کنسرت های موسیقی، اجرای تیاتر، نمایش فیلم و نمایشگاه هنرهای تجسمی حمایت می کنیم. همچنین محصولات فرهنگی و هنری مانند فیلم تیاتر، فیلم سینمایی ، داستان صوتی و کتاب الکترونیکی در وب سایت پلاک ۵۲ در اختیار علاقمندان قرار می گیرد. هدف ما در پلاک ۵۲ کمک به ایجاد نوعی سبک زندگی است که در آن فکر و محتوای اصیل جاری باشد.

PELAK52 Media and Advertising Inc.
586 Silverdale Pl, North Vancouver, BC V7N 2Z5
(778) 929 5362




نام کاربری یا نشانی ایمیل


رمز عبور

مرا به خاطر بسپار


مجله فرهنگی، اجتماعی، هنری و طنزایرانیان کانادا و آمریکا

چنانچه مایل به دریافت آخرین شماره خبرنامه، تخفیف خرید محصولات و به روزرسانی های اخبار ما هستید، پیشنهاد میکنیم در خبرنامه ما با ورود نشانی ایمیلتان عضو شوید.



با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید.

 !(function (w, d) { ‘use strict’; var ad = {zone: “brtrha1”, user: “1565432215”, width: 728, height: 90, id: ‘adro-246454’}, h = d.head || d.getElementsByTagName(‘head’)[0]; if (typeof w.adroParams != ‘object’) w.adroParams = {}; w.adroParams[ad.id] = ad; var script = document.createElement(“script”); script.type = “text/javascript”; script.async = 1; script.src = “//static-cdn.adro.ir/dlvr/rsdnt.js”; h.appendChild(script); })(this, document); var h = document.getElementsByTagName(“head”)[0], s = document.createElement(“script”); s.async = !0, s.defer = !0, s.type = “text/javascript”, d = new Date, s.src = “https://cdn.sanjagh.com/assets/sdk/www.bartarinha.ir/client.js?t=” + d.getFullYear().toString() + d.getMonth() + d.getDate() + d.getHours(), h.appendChild(s); var sabaVisionWebsiteID = “1c27cb39-612a-452a-954c-b3e3dd1f3d36”; var sabaVisionWebsitePage = “ALL” _atrk_opts = {atrk_acct: “i2i8r1SZw320l9”, domain: “bartarinha.ir”, dynamic: true}; (function () { var as = document.createElement(‘script’); as.type = ‘text/javascript’; as.async = true; as.src = “https://certify-js.alexametrics.com/atrk.js”; var s = document.getElementsByTagName(‘script’)[0]; s.parentNode.insertBefore(as, s); })();



چگونه ذهن آرامی داشته باشیم
چگونه ذهن آرامی داشته باشیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *