چگونه ذهن منحرف نداشته باشیم

 
helpkade
چگونه ذهن منحرف نداشته باشیم
چگونه ذهن منحرف نداشته باشیم

ما برای بهبود خدمات خود از کوکی‌ها استفاده می‌کنیم. جزئیات بیشتر را در صفحه “حفظ حریم خصوصی کاربران” در وبسایت دویچه وله بخوانید.

​​​​​​​پژوهش‌های روانشناختی نشان می‌دهند که سرکوب افکار مزاحم کارآیی ندارد، بلکه موجب افزایش دفعه‌های تکرار آنها در ذهن می‌شود. روانشناسان روش‌هایی را برای برخورد با افکار مزاحم و تکراری توصیه می‌کنند.

روان‌پژوهان می‌گویند که تلاش برای سرکوبی افکار مزاحم باعث تسلط و ماندگاری بیشتر آن افکار در ذهن انسان می‌شود. مغز معمولاً  تمایلی به فراموش کردن موضوعات ندارد، به همین دلیل هر چقدر بیشتر سعی در فراموشی موضوعی کند، بیشتر با فکر به آن موضوع درگیر می‌شود.

چگونه ذهن منحرف نداشته باشیم

برای شناسایی افکار مزاحم و برخورد با آنها ابتدا باید منشاء این افکار و سپس واکنش‌ فرد هنگام درگیری با آنها را بررسی کرد. همه گهگاه با هجوم افکار مزاحم روبه‌رو می‌شوند، اما آنچه باعث می‌شود کنترل ذهن دشوار شود اضطراب است، زیرا اضطراب واکنش‌های ناخوشایند دیگری را سبب می‌شود. تلاش فرد مضطرب برای انحراف ذهن باعث می‌شود افکار با شدت بیشتری به ذهن او بازگردند. اضطراب همچنین به زایش افکار مزاحم دیگر کمک می‌کند. بنابراین بهترین راه در درجه اول کنترل اضطراب است.  

دکتر دانیل وگنر (Daniel Wegner)، روانشناس آمریکایی، پژوهش‌های گسترده‌ای در باره افکار مزاحم انجام داده و به این نتیجه دست یافته است که گریز از افکار مزاحم به پایداری آن در ذهن دامن می‌زند. به عبارت دیگر هر چقدر تلاش بیشتری برای فراموشی یا سرکوب افکار ناخوشایند انجام گیرد، تردد آن افکار در ذهن بیشتر می‌شود.

برای مثال تلاش برای نگه داشتن یک راز باعث می‌شود بیشتر به آن فکر کنیم و همین تلاش ما را بیشتر به بازگو کردن آن وسوسه می‌کند. این همان سازوکاری (مکانیزمی) است که در برخی از افرادی که رژیم غذایی لاغری را شروع کرده‌اند عمل می‌کند و آنها را به فکر کردن مدام به خوراکی‌ها و شکستن رژیم لاغری وامی‌دارد.

بیشتر بخوانید: چاقی پس از رژیم لاغری، چرا؟

برخی نیز از ترس ابتلا به بیماری رنج می‌برند یا به از دست دادن نزدیکان و حوادث طبیعی چون زلزله، سیل و توفان فکر می‌کنند که این امر از اهمیت دادن و تمرکز بیش از حد و بی‌تناسب به احتمال بروز واقعه‌ای در آینده ناشی می‌شود.

دکتر وگنر می‌گوید که افکار مزاحم در حقیقت پیامد اختلالات و ناراحتی‌هایی است چون حس گناه، خستگی و اضطراب.

نیکلا سرازن Nicolas Sarrasin روانشناس فرانسوی در کتاب “چگونه از افکار مزاحم و وسواس گونه رهایی یابیم” مینویسد: «افکار مزاحم، ناخواسته و وسواس‌گونه منشاء پریشانی و آشفتگی هستند و می‌توانند به سادگی با ایجاد پرسش‌هایی تکراری در ذهن زندگی را مختل کنند.»

او معتقد است افرادی که از اضطراب مزمن رنج می‌برند خطرهای بسیاری را در اطراف خود حس می‌کنند که احتمال بروز آن گاه به صفر نزدیک است. آنها قادر نیستند توجه‌شان را به موضوعاتی غیر از آنچه آنها را دچار هراس می‌کند متمرکز کنند.

هنگام بروز افکار مزاحم توجه به چند نکته حائز اهمیت است: شناسایی افکاری که بیشتر به ذهن‌مان خطور می‌کنند، ارزیابی میزان اهمیت آنها، شناسایی و سنجش تطابق آنها با واقعیت.

خانم دکتر حدیث توکلی، روانشناس و پژوهشگر، در گفت‌وگو با دویچه وله می‌گوید: «افکار مزاحم در دو زمان بیشتر به ذهن انسان خطور می‌کنند، یکی شب‌هنگام و در زمان خواب که باعث می‌شود فرد دچار بی‌خوابی، اختلال خواب یا دیدن کابوس شود و دوم در زمان کارهای نیازمند به تمرکز یا یکنواخت مثل درس خواندن، رانندگی و ظرف شستن. با بررسی این موارد می‌توان به راهکار مناسبی برای رفع افکار مزاحم خود دست یافت.»

بیشتر بخوانید: اختلال خواب، مشکل جوامع امروزی

دکتر توکلی چند راهکار ساده اولیه برای کنترل این افکار توصیه می‌کند: تهیه فهرستی از افکار استرس‌زا و اولویت‌بندی با توجه به میزان بسامد (تعداد دفعه‌هایی که یک پدیده تکرار می‌شود) آنها در ذهن، تخلیه افکار با نوشتن آنها روی کاغذ، ریلکسیشن (تمدد اعصاب).

دکتر سرازن به چند روش برای کنترل این افکار اشاره می‌کند:

منحرف کردن ذهن

هنگامی که افکار مزاحم ذهن فرد را اشغال می‌کنند، این خود اوست که این فضا را در اختیار آنها قرار می‌دهد. یکی از راه‌های مقابله با این افکار تغییر دادن کانون توجه از افکار ناخوشایند به رویدادها یا فعالیت‌های سازنده و دادن همان فضای اشغال‌شده در ذهن به افکار مثبت و ساده است که نیاز به تمرکز زیاد نداشته باشد.

اگر فکر به چیز دیگری منحرف شود بهتر از آن است که ذهن سرگردان باشد، زیرا که سرگردانی بی‌هدف ذهنی با ناخشنودی همراه خواهد شد. پس بهتر است که فرد بر یک موضوع تمرکز کند. مثلاً شنیدن یک قطعه موسیقی یا تماشای یک برنامه جالب تلویزیونی.

پذیرش

آنچه باعث می‌شود فرد به طور مکرر به افکار منفی گرایش داشته باشد، عدم پذیرش و قبول واقعه‌ای است که احتمال بروز آن را می‌دهد. پذیرش به جای طفره رفتن بهترین راه برخورد با افکار مزاحم است. هنگامی که فرد نهایت هر واقعه‌ای را تصور کند و آن را پذیرا شود آرامش جانشین خشم و نگرانی می‌شود.

خوگیری

انسان برای ادامه زندگی باید قادر باشد خود را با وقایع ناخوشایند انطباق دهد، به‌ویژه هنگامی که این اتفاقات به کرات رخ می‌دهند. وگنر می‌گوید که انسان نمی‌تواند به چیزی که از آن گریزان است، خو بگیرد. علت این امر آشکار است. فرار از افکار ناخوشایند و پیامدهای ناشی از آن چون اضطراب هرگز این امکان را به ما نمی‌دهد که به آن خو بگیریم. مواجهه با افکار، بدون تلاش برای فرار از آنها، رفته ‌رفته واکنش‌های ناخوشایندی را که این افکار بر بدن ما تحمیل می‌کنند، کاهش می‌‌دهد.

چارچوب‌بندی

هنگامی که فرد درگیر افکار مزاحم می‌شود، به جای مبارزه یا سعی در فراموش کردن آن بهتر است محتوای آن را در چارچوبی قرار دهد، از نو طراحی کند و اطلاعاتی در مورد آن جمع‌‌‌آوری کند. این واکنش باعث می‌شود ترس و فشار ناشی از افکار مزاحم رفته‌رفته خنثی شود.

خانم دکتر توکلی به راه‌های کمکی دیگری چون مراقبه (مدیتیشن)، نوشتن و پیاده کردن افکار روی کاغذ به شکل عادتی روزانه و تنفس‌های عمیق و منظم اشاره می‌کند.

مراقبه به نگرش بدون قضاوت می‌انجامد و کمک می‌کند که افکار منفی به مکان دیگری نقل مکان کنند. این روش هم برای مقابله با افکار مزاحم و تکراری مفید است و هم به بهبود تمرکز حواس کمک می‌کند.

نوشتن در مورد افکار و احساسات باعث سلامت جسمی و روانی می‌شود. استفاده از تکنیک «بنویس، بخوان و پاره کن» می‌تواند فرد را برای مقابله با افکار منفی و تکراری یاری کند. تنفس نیز اولین و ساده‌ترین کاری است که انسان در این مواقع می‌تواند انجام دهد. تنفس به فرد آرامش می‌بخشد و او را به زمان حال و طبیعت پیرامونش پیوند می‌دهد.

این روانشناس همچنین به روش‌هایی نظیر به تأخیر انداختن اندیشه اشاره می‌کند. برای مثال از فرد مضطرب خواسته می‌شود نگرانی خود را نیم ساعت به تأخیر بیاندازد.

آنچه همه این راهکارها بر ما آشکار می‌کند این است که گاه تلاشی که فرد برای رهایی از افکار مزاحم می‌کند از خود آن افکار زیان‌بارتر است. در ‌واقع آنچه مهم است تغییر نگرش و رفتار فرد و مدیریت ذهن است.

MTV

سعی کنید زمانی بخوابید که واقعا خسته هستید و خواب به سراغتان آمده است.

سعی کنید در زمان خوابیدن و بیدارشدن نظمی به وجود بیاورید.

با توجه به تأثیر بیدارکننده نوشیدنی‌هایی کافئین‌دار مانند قهوه، چای سیاه و سبز، کوکاکولا و همچنین نوشابه‌های انرژی‌زا بهتر است که ۴ تا ۶ ساعت پیش از خوابیدن، از صرف آنها پرهیز شود.

شب‌ها، به ویژه پیش از رفتن به رختخواب از کشیدن سیگار و مصرف دخانیات پرهیز کنید.

توجه کنید که اتاق خواب شما به اندازه کافی آرام، کم‌سروصدا و تاریک باشد. اگر محیط اطراف پرسروصدا است، از گوشگیر استفاده کنید.

سعی کنید، دمای اتاق خواب شما نه گرم باشد و نه سرد. دمای مطلوب اتاق خواب ۱۸ درجه سانتیگراد است.

اگر چه ورزش در رفع استرس مؤثر است، اما بکوشید از تحرکات ورزشی شدید پیش از رفتن به خواب خودداری کنید، چرا که اینگونه تحرکات باعث گردش بیشتر و سریعتر خون می‌شود.

چگونه ذهن منحرف نداشته باشیم

از خواب طولانی خلال روز پرهیز کنید. خواب بعدازظهر بهتر است که بیشتر از یک ربع طول نکشد.

اگرچه تماشای تلویزیون، مطالعه یا حتی کار با لپ‌تاپ در بستر می‌تواند با راحتی همراه باشد، اما به افرادی که دچار بدخوابی یا بی‌خوابی هستند، توصیه می‌شود که از این کار چشم بپوشند. بکوشید به بدن خود عادت دهید که تخت فقط برای خواب و استراحت است.

درصورتی که هنگام خوابیدن ناآرام هستید و پیوسته در تخت می‌غلتید، بهتر است که دائم به ساعت نگاه نکنید، چون بیش از پیش زیر فشار عصبی قرار می‌گیرد و دشوارتر به خواب می‌روید.

اگر حس می‌کنید که خوابتان نمی‌رود، سعی نکنید به زور بخوابید. بهتر است بلند شوید و خود را با چیزی سرگرم کنید، تا به طور طبیعی خسته شوید و خوابتان بگیرد. یک فنجان چای غیرسیاه یا غیرسبز می‌تواند تأثیری آرام‌بخش و خواب‌آور داشته باشد.

آیا بی‌خوابی و بدخوابی شما به خاطر این است که پیوسته به مسائل و کارهایی فکر می‌کنید که در روزهای بعد قرار است انجام دهید؟ در این صورت بهتر است یک دفترچه کوچک کنار تختتان داشته باشید و این کارها یا مشغله‌های ذهنی را یادداشت کنید. با همین کار این مشغله‌ها کوچکتر می‌شوند.

نویسنده: Anabela Linke / SA

رئیس سازمان بهزیستی ایران از شیوع اختلالات روانی در جامعه خبر داد و گفت آمار مبتلایان در شهرهای بزرگ به مراتب بیشتر است. اضطراب، افسردگی و بدخوابی از مصادیق این اختلال‌ها معرفی می‌شوند. (29.10.2017)
 

سروصدا، شلوغی و سرعت زیاد در زندگی، فضایی اضطراب‌آور به کلان‌شهرها بخشیده‌اند. به اعتقاد پژوهشگران، زندگی در شهرهای بزرگ خطر انزوای فرد را افزایش می‌دهد و واکنش مغز او به شرایط تهدیدآمیز را دستخوش تغییر می‌کند. (31.10.2012)
 

بر اساس پژوهش‌تازه‌ای از دانشگاه لایپزیگ آلمان شمار زنانی که به بدخوابی یا کم‌خوابی دچار هستند، به مراتب بیشتر از مردان است. کارشناسان دلایل گوناگونی را برای این پدیده عنوان می‌کنند.   (04.05.2017)
 

استرس و اضطراب طولانی به اندازه سیگار خطر سکته قلبی و سکته مغزی را افزایش می‌دهد. پژوهش تازه دانشگاه هاروارد آمریکا در باره استرس مشخص می‌کند که هسته‌ای کوچک به نام آمیگدال (بادامه) در مغز مرکز استرس بدن است. (16.01.2017)
 

عواملی مانند فشار زمانی، مسئولیت‌های سنگین و تعداد کم نیروی کار به افزایش اضطراب در محیط کار منجر شده است. تحقیقات بنیاد آلمانی هانس بوکلر نشان می‌دهد که اضطراب در محیط کار به افزایش فشارهای روانی می‌انجامد. (06.04.2009)
 

چرا مى خوابيم؟ آيا خواب به خاطر استراحت و به منظور تجديد قواى بدنى است؟ آيا خواب وظيفه سامان بخشى به تجربيات روزمره بر عهده دارد؟ و يا اينكه خواب به كاركرد مغز نظم مى بخشد؟ (14.03.2008)
 

طبق نتایج یک نظرخواهی در آلمان حدود یک دوم زنان و یک چهارم مردان از مشکل بی‌خوابی یا بد‌خوابی رنج می‌برند. روان‌پزشکان راه‌هایی مانند قدم زدن شبانه و گوش دادن به موسیقی ملایم را برای مقابله با بدخوابی توصیه می‌کنند. (04.01.2010)
 

روان‌شناسان می‌گویند اگر استفاده از شبکه‌های اجتماعی از کنترل انسان‌ها خارج شود، ماهیت اعتیادآور آنها می‌تواند زندگی را مختل و اختلالاتی همچون افسردگی و اضطراب اجتماعی را هم در شخصیت‌های آسیب‌پذیر تقویت کند. (22.03.2017)
 

اخبار پزشکی و سلامت این هفته نگاهی دارد به این عناوین: سالم‌ترین غذاها برای خنک کردن بدن در روزهای گرم؛ عارضه روانی بازماندگان کووید-۱۹ و سروتونین، هورمونی برای کاهش عفونت‌های گوارشی.

در اخبار و تازه‌های پزشکی این هفته از جمله می‌خوانید: سندرم خستگی پس از ویروس چیست؟ افزایش خطر ابتلا به کووید ۱۹ با مصرف داروهای کاهنده اسید معده و استرس اکسیداتیو چگونه بر بدن تأثیر می‌گذارد؟

در تازه‌های پزشکی این هفته نگاهی داریم به این عناوین: چطور بدون تحمل گرسنگی لاغر شویم؟ «هایپوکسی ساکت»، عجیب‌ترین عارضه کووید ۱۹. اخبار کرونا با سلامت بدن و مغز چکار می‌کند؟ داروهای فشار خون خطر کرونا را تشدید نمی‌کنند!

پژوهشگران اسپانیایی امیدوارند که یک داروی دیگر را به فهرست داروهای ضد کووید اضافه کنند: پلیتیدپسین.
 

با این تصاویر نگاهی می‌افکنیم به جهان پیرامون‌مان. تصاویری از رویدادهای خارق‌العاده یا روزمره، از زیبایی‌ها و زشتی‌ها.
 

© 2021 Deutsche Welle |
حریم خصوصی کاربران |
شناسنامه |
تماس
| نسخه موبایل

چگونه ذهن منحرف نداشته باشیم

چگونه مي‌توانيم فرزند خوب براي پدر و مادرمان باشيم؟چگونه مي‌توانيم فرزند خوب براي پدر و مادرمان باشيم؟مقدمه:يكي از مشكلات اصلي خانواده‌ها، تعارضات و درگيري‌هاي بين والدين و فرزندان است. والد…

نظر اسلام در مورد خود ارضايي چيست؟ آسيب هاي آن كدام است و چگ…نظر اسلام در مورد خود ارضايي چيست؟ آسيب هاي آن كدام است و چگونه مي توانيم اين عمل را ترك كنيم؟در جواب به اين سؤال مناسب است به سه مطلب اش…

بهترين روش حفظ قرآن کريم و تثبيت آن در ذهن چيست؟ بهترين متر…بهترين روش حفظ قرآن کريم و تثبيت آن در ذهن چيست؟ بهترين مترجم قرآن کريم چه كسى است و بهترين خط آن از كيست؟براى حفظ قرآن كريم، روش هاي گو…





در رابطه با اين سؤال توجهتان را به نكات ذيل جلب مي كنيم اميد است كه مفيد واقع گردد.منشأ تفكرات زشت و منفي:ابتدا بايد به اين نکته اشاره نمود که برخي از تفكرات منفي براي ما آسيب زا هستند؛ روابط ما را با ديگران به هم مي زنند و بهداشت رواني ما را لطمه مي زند ولي زشت و گناه نيستند. تفكرات زشت و منفي از دو منشأ سرچشمه مي گيرند:1. منشأ دروني: اين نوع تفكرات از درون آدمي سر بر مي آورد نظير شيوة تفكر و نحوة تفسيري كه فرد از حوادث پيرامون خود به عمل مي آورد[1] و علت آن , احساس بي ارزشي، احساس بيهودگي، احساس بدبيني نسبت به ديگران و هواي نفس و ندانستن جايگاه خود نزد خدا و در هستي و فراموشي مقام خليفه اللهي و سياه شدن فطرت پاك انساني است.2. منشأ بيروني: منشأ اين نوع تفكرات , خارج از وجود آدمي است و حوادث اطراف , زمينه اي براي افكار زشت و منفي مي شود[2] مانند: 1ـ وجود عامل شكست و ناكامي در زندگي فرد 2ـ بي كاري و بي هدفي 3ـ ناهنجاري هاي ديداري و شنيداري 4ـ بر هم خوردن تعادل اقتصادي و… 5ـ محيط ناسالم و دوستان و محيط تربيتي بد و الگوهاي ناشايست.شيوه هاي مقابله با افكار زشت و منفي:1. مهار كردن ذهن: رابطه آدمي و ذهن به دو صورت است 1ـ انسان بر ذهن خويش مسلط است و او را به هر طرف كه مي خواهد مي كشاند و ذهن را هدايت و مديريت مي كند 2ـ برعكس است يعني فعاليت هاي ذهن از كنترل انسان خارج است و او را به هر طرف كه مي خواهد مي كشد. به طور مثال انسان , همانند قايقراني است كه در درياي متلاطم و طوفاني اسير شده است و قايق او را همچون پر كاهي به اين طرف و آن طرف مي كشاند. در چنين موقعيتي است كه افكار زشت و منفي به سراغ انسان مي آيد. بنابراين بايد ذهن را در حالت اول درآورد و آن را مديريت و هدايت كرد. براي تحت كنترل درآوردن افكار و مسلط شدن بر ذهن , بايد تمرين هاي تدريجي و منظم كرد به گونه اي كه هر چيزي را كه اراده كرديد به آن فكر كنيد و به صورت ارادي جريان و جهت فكر را تغيير دهيد و به سهولت از فكري به فكر ديگر منتقل شويد و اين عمل را آنقدر تكرار كنيد كه ذهن فرمانبر و مطيع شما شود[3]. خواندن نماز با دقت و توجه, ما را در اين مهارت كمك مي كند.2. مداومت به ذكر: ذكر به معناي ياد كردن خداوند مي باشد. ذكر الهي جايگزين فكر منفي و زشت مي شود. به ويژه زماني كه افكار بيهوده و زشت به سراغ فرد مي آيند اين كار باعث پاكسازي فضاي قلب و درون از ناخالصي و فكرهاي آلوده و بد مي شود[4].ذكر هايي همچون لا اله الا الله و اعوذ بالله من الشيطان الرجيم و… در سالم ماندن ما از افكار بسيار مؤثر است. اين اذكار و اذكاري از اين قبيل كه در مفاتيج الجنان آمده است را سعي كنيد قبل و بعد از هر نماز تكرار كنيد.3. پر كردن اوقات: افكار منفي و زشت همانند ويروس هاي بيماري زا مي باشند زيرا سيستم دفاعي بدن به گونه اي مي باشد كه زماني كه بدن انسان داراي كمبودهايي از لحاظ غذايي و ويتامينها و… باشد و مقاومت بدن كم باشد در اين زمان است كه ويروس هاي بيماري زا در بدن انسان نفوذ مي كنند و باعث بيماري او مي شوند. همچنين زماني كه ذهن انسان خالي باشد و فرد هيچ هدف و برنامه اي براي خود نداشته باشد در اين زمان افكار زشت و منفي به سراغش مي آيند. بنابراين بايد برنامه هاي متنوعي را مطابق توانايي , نياز و علاقه و موقعيت خود در نظر بگيريد در اين صورت روند زندگي شما به گونه اي است كه براي هر يك از ساعات خود برنامه اي داريد و ديگر افكار زشت و منفي راهي براي نفوذ به ذهن شما پيدا نمي كنند[5].4. كنترل چشم و گوش: حافظه انسان به سه قسمت تقسيم مي شود اول: حافظه حسي: كه انسان با چشم و گوش , پديده ها و تصويرهاي اطراف را به ذهن انتقال مي دهد و اگر به آن تصاوير و پديده ها توجه كند آنها وارد قسمت دوم حافظه يعني حافظه كوتاه مدت شده و اگر پديده ها و حوادث در اين قسمت از حافظه , رمز گرداني شود آن مطالب به قسم سوم حافظه , يعني حافظه بلند مدت راه پيدا مي كنند[6]. بنابراين بايد سعي شود كه حواس را كنترل كرد تا پديده هاي زشت و منفي بر حافظه كوتاه مدت منتقل نشود يعني پس از اين كه متوجه شديم كه تصوير يا پديده يا حادثه اي زشت يا منفي است بر آن توجه نكنيم و نسبت به آن , حساسيت به خرج ندهيم. آري چشمي كه نگاهش با خطوط دعا و قرآن پر شود دلي به بار مي آورد كه پيوسته به ياد خدا خواهد بود و اگر برعكس شد جواب آن نيز منفي است به همين خاطر بابا طاهر مي گويد:زدست ديده و دل هر دو فريادكه هر چه ديده بيند دل كند ياد5. دوستان خوب: دوست خوب در كنترل فكر , خيلي اهميت دارد. چرا كه دوستي مسأله اي عادي نيست بلكه از مسائل ضروري زندگي است و به نحوي با فكر انسان ارتباط دارد. زيرا تأثير دوست بر ما ناگهاني و قابل لمس نيست تا به راحتي بتوان درست را از نادرست آن , بازشناخت. بلكه تأثيري عاطفي، مستمر و تدريجي در وجود ما دارد از اين رو بايد دوست ما شخصي شايسته و درستكار و پرهيزگار باشد تا بر عقل و دين ما بيافزايد نه اينكه آنچه را هم كه داريم به خاطر دوست از دست بدهيم پس اگر دوست خوبي داشته باشيم , محال است افكار پليد در ما اثر داشته باشند و فكر ما را آلوده كنند[7].6. خوراك مغز: سعي كنيد كه شب ها قبل از خواب چند آيه از قرآن را بخوانيد يا ذكرهايي را بگوييد اين كار باعث مي شود كه مغز و ضمير ناخودآگاه شما تا صبح با آن آيات و اذكار كار كند و اين مفاهيم مثبت در طول روز در ذهن شما نهادينه شود و مجال به افكار زشت و منفي ندهد[8].7. تلقين به نفس: ديگر با خود تكرار نكنيد كه افكار زشت دارم و به ديگران هم اجازه ندهيد كه اين افكار را به ذهن شما بسپارند و اين جمله را به آينه يا جايي كه در معرض ديد باشد نصب كنيد تا هميشه آن را ببينيد «امروز گل هاي افكار مثبت در بوستان ذهنم به زندگي ام عطر زيبايي بخشيده است». «من بر افكار مسلط ام»[9].8. ورزش: از نقش سازنده ورزش غفلت نورزيد. ورزش سيستم ايمني بدن را تقويت مي كند به افكار ما جهت مي دهد و عزم اراده ما را قوي مي گرداند و نمي گذارد افكار زشت بر قلب و ذهن ما سايه اندازد.معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:1. جوان و نيروي چهارم زندگي، دكتر محمد رضا شرفي، نشر سروش.2. تفكر برتر، دكتر محمد رضا شرقي، نشر سروش.پي نوشت ها:[1] . شرفي، محمد رضا، تفكر برتر، تهران، نشر سروش، چاپ اول، 1381، ص 284، نيز رك: خلجي، امان الله، خودشناسي در آئينه مذهب و روان شناسي، نشر فرهنگ اسلامي ص96ـ95.[2] . همان، ص284.[3] . همان، ص 292ـ291، اقتباس، و نيز رك: پل ژاگو، قدرت اراده، ترجمة ايرج مهربان، ص 33 و رك: شيرواني، علي، اداب باطني و اسرار معنوي نماز، دفتر نشر معارف، ص 36.[4] . همان، ص 294ـ293، اقتباس.[5] . همان مدرك، ص 299ـ300، اقتباس.[6] . گروه مؤلفين سنجش اول، روان شناسي عمومي، نشر انتشارات اول، چاپ دوم، 1382، ص 53ـ50.[7] . رك: رحيمي، عباس، جوان موفق، نشر جمال، چاپ اول، 1384، ص65ـ58.[8] . شرفي، محمد رضا، دنياي نوجوان، نشر تربيت، چاپ اول، 1370، ص206 با تغبير.[9] . همان.

با سلام و احترام

از كجا میدانید كه دچار وسواس فكری هستید؟

همه انسان ها در ذهن خود به مسائلی فكر میكنند و به برخی مسائل حساسیت بیشتری دارند و زمانی میگوییم وسواس فكری دارد كه از حد نرمال خارج شود و این موضوع خود را نشان بدهد و اطرافیان متوجه آن شوند.

بیشتر توضیح می دادید بهتر بود ضمن این كه مشكل خود را از درگاه پاسخگویی در بالای صفحه ارسال كنید مشاوران ما بهتر می توانند به شما كمك كنند.

با تشكر

با سلام

در همین مقاله راه های جلوگیری از این مساله آمده است، اول این كه اهمیت ندهید چون فكر گناه گناه نیست اما چون می تواند تاثیر منفی داشته باشد برای حل این مشكل افكار خود را به سمت مسائل دیگر هدایت كنید و برای این كار مطالعه غیر درسی داشته باشید و فكرتان را به موضوع مورد مطالعه معطوف كنید و از خداوند بخواهید تا افكارتان را جلا دهد همچنین ذكر بگویید و از شر نفس و شیطان به خداوند پناه ببرید.

با تشكر

با سلام و احترام

مشكل شما نوعی وسواس فكری است و نگران نباشید كه خداوند شما را به خاطر این مساله مواخذه نخواهد كرد لذا نگران نباشید و بر اضطراب خود نیفزایید كه می تواند مشكل را تشدید نماید.

توصیه میكنیم برای ریشه یابی و درمان قطعی حتما به روان شناس متعهد مراجعه فرمایید.

با تشكر

با سلام و احترام

انسان ها جولان فكری زیادی دارند كه خوب است با تمركز بر امور مثبت و انجام كارهای نیك و ترك كارهای بد ذهن و روح خود را از افكار بد بزدایند اما فكر بد گناه نیست ولی می تواند مقدمات گناه را فراهم كند، از خواندن مطالب بد یا دیدن فیلم ها و تصاویر بد پرهیز كنید تا ذهنتان از محتوای بد خالی باشد.

با تشكر

با سلام و احترام 

فكر گناه تا جایی كه به اقدام نرسد گناهی بر آن نوشته نمی شود و این از مواردی است كه خداوند برای مسلمانان رفع نموده است، هرچند كه خوب است ذهنمان را هم عادت بدهیم به جای فكر كردن به گناه به مسائل دیگر بپردازد چرا كه فكر به گناه می تواند زمینه ای برای آن ایجاد كند و در شان یك مسلمان معتقد نیست كه همواره در فكر گناه باشد.

با تشكر

با سلام و احترام

در این مورد دو بحث وجود داره اول نگاه فقهی است كه اگر شما رضایت نداشتید و نامحرمی به زور یا به صورت ناگهانی این كار را انجام داده است شما گناهی ندارید و دعا كنید خداوند آثار وضعی آن كه لطمه دیدن حیا است را از شما دور كند.

بحث دوم تربیتی است، بعضی وقتها ما راضی به كار حرام نیستیم اما از انجام آن حس خاصی برایمان ایجاد می شود كه چندان بدمان نمی آید و همین موجب می شود حیا لطمه ببیند و فرد خود را در معرض تكرار آن گناه قرار دهد.

لذا توصیه میكنیم عقاید خود را با یادآوری مرگ و جهان آخرت تقویت كنید و از وسوسه شیطان به خداوند پناه ببرید.

با تشكر

با سلام و احترام

خوشا به سعادتتان 

توفیق توبه و بازگشت نصیب هر انسانی نمی شود 

چگونه ذهن منحرف نداشته باشیم

از رحمت الهی ناامید نباشید بلكه خداوند توبه كاران را دوست می دارد

حواستان باشد كه انسان لازم نیست از همه نعمت های الهی چشم بپوشد بلكه باید به حلال آنها قناعت كند 

خداوند دو نفس اماره و لوامه در وجود ما گذاشته است كه ما باید نفس اماره كه همان غرایضمان است را تحت مدیریت نفس لوامه قرار دهیم تا بتوانیم لیاقت ورود به بهشت را پیدا كنیم

توصیه میكنم از دعاهای صحیفه سجادیه برای نزدیكی به خداوند استفاده كنید

با تشكر

امروزه بسیاری از روان شناسان، نقش افکار و باورها را در شکل گیری هیجانات و رفتارها، غیر قابل انکار می دانند و رفتارها و هیجدممانات انسان را معلول افکار وی می دانند. از این رو، باورهای غلط مبتنی بر این افکار را موجب شکل گیری اختلالات مختلف می دانند و بر این اساس، دیدگاه های معروفی شکل گرفته که دیدگاه شناختی و شناختی رفتاری از این دسته اند. برخی معتقدند که شناخت ها، باورها وافکار ما، تعیین کننده رفتارهای ماست و برای درمان اختلالات روانی، چاره ای نداریم؛ جز این که افکار غلط را اصلاح کنیم. افکار صحیح منشأ رفتار های هنجار و معقول می باشند و افکار منفی، فرد را به چالش می کشند و به همین جهت، کنترل افکار در پیش گیری و درمان انحرافات اخلاقی، نقشی اساسی دارد.

در آموزه های دینی نیز کنترل فکر، مهم ارزیابی شده و نقش آن در شکل گیری رفتار مورد تأکید قرار گرفته است. این افکار، منجر به شکل گیری هیجانات شده وقلب انسان را به تسخیر وسوسه ها در آورده و محبت الهی را از دل انسان می زداید. قرآن کریم می فرماید: خداوند برای هیچ کس، دو دل در درونش نیافریده است و خداوند، مؤمنان واقعی را چنین توصیف می کند: مؤمنان واقعی، بیشترین محبت و عشقشان برای خداست. بنابراین، اگر محبت غیر خدا در دل انسان جای بگیرد، کم کم محبت خدا از آن دل رخت بر می بندد.

از نظر فقیهان، افکار وسوسه آمیز، به دو صورت زیر است:

الف. گاهی بدون تحریک شهوت وقصد گناه می باشد که اصل این قضیه، امری طبیعی است و تا مادامی که منجر به گناه نشود، معصیت محسوب نمی شود.

ب. گاهی همراه با تحریک شهوت صورت می گیرد که همه مراجع [به جز آیت الله العظمی خامنه ای] می گویند: فکر و تخیلات شهوانی، به تنهایی حرام نیست؛ مگر آن که به کار حرامی منجر شود و آیت الله خامنه ای می گوید: بنابر احتیاط [واجب] انسان باید از این کار خودداری کند.

چگونه ذهن منحرف نداشته باشیم

برای رهایی از انحرافات اخلاقی و شهوانی، نکات زیر، ضروری است:

1. از شیوه های انزجار درمانی (شرطی سازی انزجار آور) استفاده کنید؛ یکی از روش های درمان در روان شناسی، روش درمانی بیزاری آور است. در این شیوه با استفاده از مجاورت یک محرک بیزار کننده و درد آور با رفتار یا فکر مورد ابتلا، کم کم نسبت به آنها بیزاری پدیدآمده، منجر به ترک می گردد که برای این شیوه، به دو صورت زیر می توان عمل کرد:

الف. کش شوک؛ کش نازکی را به مچ یا بازوی خود ببندید و هنگام هجوم افکار منفی، چندین بار بکشید و رها کنید؛ تا درد شدیدی ایجاد شود و افکار و تحریکات انحرافی، خاموش شود.

ب. تصاویر ذهنی؛ لذت کاذب افکارمنفی را با یک امر منزجر کننده ذهنی، مانند یک صحنه تهوع آور، تصور کنید، این امر به مرور، موجب بیزاری از این افکار می شود.

2. از تکنیک ذهن گرایی استفاده کنید؛ بدین صورت که خاطرات خوشی(ترجیحاً معنوی، مثل یک سفر زیارتی) را همیشه در ذهن یا با صورت مکتوب داشته باشید یا عوارض افکار منفی رانوشته و همواره مطالعه کنید و هر وقت این افکار به سراغتان آمد، با مطالعه خاطرات خوشایند یا عوارض این افکار یا درگیر کردن ذهن با این امور، افکار آسیب زا را ازحیطه ذهن خود خارج کنید.

3. مشتتان را به زمین بزنید؛ تا فکر شما از این موضوع منحرف شود و با گفتن ذکر «لاحول ولا قوه الا بالله العلی العظیم»، محل خلوت را ترک و خود را به کاری سرگرم کنید. در این جور مواقع، گفت وگو با دوستان، مشارکت در عبادت های جمعی (مثل جلسات دعا و نماز جماعت) مفید است.

4. به نماز و دعا و نیایش رو آورید؛ نماز را به پا دار که همانا نماز، انسان را از پستی و پلیدی باز می دارد. دعا کن که شفای همه دردها در دعاست. الکسیس کارل، روان شناس غربی می گوید: نیاش در روح و جسم، تأثیر می گذارد و احساس عرفانی و اخلاقی را تقویت می کند. در چهره کسانی که به نیاش می پردازند، حس وظیفه شناسی، کم شدن حسد و شرارت نسبت به دیگران، مشاهده می شود. نیایش، باعث صفای دل، متانت رفتار، استعداد هدایت وآمادگی برای پذیرش حق و راضی بودن به رضای پروردگار می شود.

5. از دیدن تصاویر تحریک کننده (اعم از نگاه به نامحرم یا تصاویر و فیلم های محرک)، اجتناب کنید؛ زیرا این تصاویر، در شکل گیری افکار انحرافی و در نتیجه انحرافات اخلاقی، نقش مهمی دارند. برخی تحقیقات نشان داده اند که این تصاویر، نه تنها افکار را درگیر می کنند، بلکه عادت به آنها، باعث شکل گیری وسواس فکری شده، فرد را از کنترل بر افکارش، عاجز می سازند و به همین دلیل، در روایات دینی، نگاه به نامحرم، تیر مسمومی از تیرهای شیطان معرفی شده است و در تعبیر دیگری، چشم، جاسوس و دیده بان دل معرفی شده است. امام رضا علیه السلام می فرماید: نگاه به زنان نامحرم، حرام شده است؛ زیرا تحریک مردان را در پی دارد و آن هم منجر به تباهی وفساد وگرفتار شدن در حرام الهی است. بدین جهت، حذف محرک های دیداری، نقش مهمی در کنترل افکار و انحرافات اخلاقی دارد. شاعر چه زیبا سروده است: از دل برود، هر آن چه از دیده برفت.

6. کار و اشتغال و پر کردن اوقات فراغت را جدی بگیرید؛ امام علی علیه السلام می فرماید: اگر نفس را به کاری مشغول نکنی، او تو را به کاری مشغول می کند. هنگامی که انسان مشغول است، فکر و خیالش درگیر است وفرصت پرداختن به تحریکات شیطانی را ندارد. شهید مطهری می فرماید: کار، باعث جلوگیری از گناه ومعصیت می شود؛ زیرا انسان با طبیعت، در حال مبادله است و از آن انرژی و نیرو می گیرد و این انرژی و نیرو باید در جایی مصرف شود و در غیر این صورت، انسان را به گناه و ناهنجاری می کشاند و بهترین مجرای صرف انرژی متراکم در انسان، کار وفعالیت بدنی وروانی است. 7. ورزش کنید؛ ورزش در سلامت و پیشگیری از بیماری ها و انحرافات، نقش مهمی را بازی می کند و موجب افزایش امید به زندگی و از همه مهم تر، تعدیل غرایز جنسی و جلوگیری از انحرافات اخلاقی است. ورزش، باعث نشاط و شادابی بدن است و انسان را از نظر روحی و روانی، سرزنده و شاداب می کند و موجب تقویت اراده وعزت نفس انسان و پویایی آن می گردد. کسی که از اراده ای قوی و روانی شاداب و عزت نفسی بالا برخوردار باشد، کنترل بیشتری بر افکار و هیجانات خود دارد. امام صادق علیه السلام ورزش را یکی از عوامل ایجاد نشاط و شادابی معرفی کرده است. ورزشکاران معمولاً نسبت به افراد کم تحرّک، اضطراب و افسردگی کمتری احساس می کنند و آرامش بیشتری دارند و یکی از علل شکل گیری افکار و انحرافات، اضطراب و عدم تعادل عاطفی است.

8. از آب سرد استفاده کنید؛ دوش با آب سرد، به ویژه شستن بدن با آب سرد، در کنترل غریزه جنسی و تعدیل آن، نقش مهمی دارد. کاری کنید که همه اعضای بدن بتوانند تعادل طبیعی خویش را حفظ کنند. برای این منظور، اعضای بدن خود را در هر روز، چند بار با آب سرد، شست وشو دهید و از این طریق، قوه خیال وفکر خود را از توجه به شهوات، بازداشته، باعث آرامش اعضای خود شوید.

9. از تنهایی پرهیز کنید؛ یکی از زمینه های انحرافات اخلاقی، تنهایی است. در چنین شرایطی، افکار شیطانی به انسان هجوم آورده، به دنبال این افکار رفتارهای نامعقول بروز می کنند. به همین دلیل، تا کاملاً خواب بر شما غلبه نکرده، به رختخواب نروید؛ چون خلوت قبل از خواب، مهم ترین پناهگاه افکار منفی است. مطالعه قبل از خواب (به ویژه مطالعه کتاب های مذهبی)، نقش سازنده ای در کنترل افکار دارد.

10. تصاویر حرم اهلبیت و روایات شریف از ایشان را در اتاق خود محل دیدتان نصب کنید؛ تا به محض هجوم افکار شیطانی، با سلام بر اهلبیت علیهم السلام و توجه به آنها خود را از این افکار برهانید.

این مجله مخصوص کودک و نوجوان می باشد.

پیام زن
ویژه مسائل زنان و خانواده

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
محمد جعفری گیلانی
سید ضیاء مرتضوی

3

7733305
7738743
7733305
payam-zan_man@aalulbayt.org

قم، صندوق پستی 371…

پرسمان
فرهنگی، اجتماعی، دانشجویی

مرکز فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری
سید محمدرضا فقیهی
محمد باقر پور امینی
1380
3

7747240
7735473
7743816
info@porseman.net
www.porseman.n…

مبلغان
فرهنگی – تبلیغی
حوزه

1385/6/1
3
mbl

کنترل ذهن به قدری مهم است که با قدرت می توان گفت اگر فردی بتواند به خوبی به این مهارت دست پیدا کند و ذهن خود را در دست بگیرد، حتماً موفقیت را از همیشه به خود نزدیک تر خواهید دید. در واقع تسلط بر ذهن ذهن به شما کمک می کند که بتوانید خودتان برای زندگی خود تصمیم بگیرید و مسیرتان را به درستی انتخاب کنید. به همین دلیل ما هم در این مقاله می خواهیم به طور کامل این مسئله را بررسی کنیم و ببینیم چطور می توانیم کنترل ذهن خود را در دست بگیریم. در واقع شما در این مقاله با موارد زیر به خوبی آشنا خواهید شد:

ذهن مجموعه ای از توانایی های فکری است که شامل هوشیاری، تصورات ، ادراک، تفکر، قضاوت، زبان و حافظه می‌شود و معمولا آن را وجود توانایی هوشیار بودن و اندیشه تعریف می‌کنند. ذهن دربرگیرنده قدرت تصور، تشخیص و قدردانی است و مسئولیت پردازش احساسات و عواطف را برعهده دارد که منجر به عملکرد و نوع رفتار افراد می‌شود.

ذهن موجودات را قادر می سازد تا به آگاهی درونی برسند، به خصوص در محیط پیرامونشان برای دریافت و پاسخ به محرک های عامل و برخوداری از هشیاری که شامل تفکر و احساسات می‌شود.

شما می توانید کنترل ذهن خود را به دست بگیرید. مفهوم این جمله چیست؟

در حقیقت هدف از بیان این جمله این است که شما بدانید کسی که می تواند به ذهن شما خوراک بدهد و آن را در مسیر مشخصی به سمت جلو ببرد و تنها خود شما هستید. این شما هستید که تعیین می کنید چه چیزهایی در ذهن شما باقی بمانند و یا ذهن شما در چه مسیری حرکت کند. شما هستید که مشخص می کنید ذهن شما محل پرورش افکار مثبت باشد یا منفی.

چگونه ذهن منحرف نداشته باشیم

به عنوان مثال زمانی که با خود مرتباً اتفاقات منفی را مرور می کنید و یا اینکه مرتب در حال صحبت های ناامید کننده هستید، به ذهن خود این فرمان را می دهید که در جهت اتفاقات منفی جلو برود. بنابراین می توانید کنترل آن را به راحتی به دست بگیرید. کنترل ذهن یعنی کنترل تمام ورودی ها اعم از: تلویزیون، کتاب، روزنامه، خانواده، خود شما و هر چیز دیگری که اطلاعاتی را وارد ذهن شما می کند و به آن جهت می‌دهد.

قدرت ذهن انسان بسیار فراتر از حد تصور شماست، به گونه‌ای که محال است کسی چیزی را واقعاً با تمام وجود خود بخواهد و به آن دست پیدا نکند. به این علت که زمانی که شما از ته قلب دوست دارید به چیزی برسید، کائنات این انرژی را از شما دریافت می کنند. ذهن شما دارای انرژی هایی است که با کائنات و جهان هستی ارتباط مستقیم دارد. در اصل هر آنچه که از ذهن شما تراوش می‌کند در جهان بیرون به حقیقت خواهد پیوست.

اگر شما مدام به اتفاقات منفی فکر کنید، بدون شک برای شما اتفاقات منفی رخ خواهد داد، اگر به اتفاقات مثبت فکر کنید همین طور خواهد شد. بنابراین هرگز نباید قدرت ذهن خود را دست‌کم بگیرید. پس یکی از مهم ترین مسائلی که باید به آن توجه کنید این است که هر چیزی که بتوانید در ذهن خود تجسم کنید بدون شک در جهان بیرون به واقعیت خواهد پیوست.

تصور کنید اگر مغز شما مانند یک اتومبیل باشد، این ذهن شماست که راننده است. بنابراین ذهن شماست که همه کاره می باشد. برخی فکر می کنند که مغز در بدن انسان همه فعالیت‌ها را کنترل می‌کند، اما در اصل این باور خطاست. چیزی که در بدن شما همه چیز را کنترل می‌کند در اصل ذهنتان است.

بنابراین ذهن فرمانروای جسم شما می باشد، این ذهن شماست که می تواند همه چیز را در پیش روی شما مرعی کند و به همه چیز وجود خارجی ببخشد. افکار شما از ذهن شما سرچشمه می‌گیرند.

شما وقتی بتوانید کنترل ذهنتان را دست خودتان بگیرید، اتفاقات بسیار خوبی برایتان خواهد افتاد و می‌توانید به وسیله کنترل ذهن ، کنترل تمام قسمت های زندگیتان را در دست بگیرید. در ادامه به بیان 3 مورد از مهم ترین فواید کنترل ذهن خواهیم پرداخت.

زمانی که ذهن شما درگیر باشد و نتوانید آن را کنترل کنید، دچار مشکلات بسیاری خواهد شد. از جمله این که مرتب ذهن شما حولِ مسائل منفی خواهد چرخید و انرژی های منفی را نیز برای شما جذب خواهد کرد.

به همین علت مدام احساس سردرگمی خواهید داشت و نخواهید توانست حال خوبی داشته باشید. به همین علت است که یکی از بهترین فواید کنترل ذهن رهایی از تاریکی ها می باشد.

اگر بتوانید ذهن خود را کنترل کنید، می توانید تمرکز بهتری نیز داشته باشید. به همین دلیل است که یکی از بهترین فواید کنترل ذهن بالا رفتن قدرت یادگیری شما می باشد.

زمانی که شما تمرکز نداشته باشید و مدام به مسائل مختلف فکر کنید، بدون شک نمی توانید مطالب را به خوبی یاد بگیرید به همین علت مهم است که به خاطر داشته باشید با کنترل ذهن تان می توانید قدرت یادگیری خود را تا چندین برابر افزایش دهید.

اگر ذهن خود را کنترل کنید و به مسائل مثبت فکر کنید، احتمال رسیدن شما به موفقیت چندین برابر می‌شود. زیرا در صورتی که بتوانید کنترل خوبی بر روی ذهن خود داشته باشید، می توانید بسیار بهتر بر روی مسیر رسیدن به اهداف تان تمرکز کنید و از سوی دیگر با کنترل ذهن خود و نگه داشتن آن در مسیر مثبت قطعاً انرژی شما بالاتر خواهد بود. بنابراین می توانید با توان بیشتری فعالیت کنید و مسیر رسیدن به موفقیت را طی کنید.

حالا که به خوبی با مفهوم ذهن، تسلط بر ذهن ، تفاوت ذهن با مغز و فواید کنترل ذهن آشنا شدیم، فکر می‌کنم بهترین زمان باشد برای این که راه های کنترل ذهن را با یکدیگر بررسی کنیم تا بتوانیم با استفاده از آن ها، موفقیت را از همیشه به خودمان نزدیک تر ببینیم. 5 مورد از مهم ترین گام های کنترل ذهن عبارتند از:

تا به حال دقت کردید وقتی می‌خواهید به شخصی نزدیک شوید و بتوانید ارتباط خوبی با او برقرار کنید، ابتدا سعی می کنید نسبت به ویژگی های شخصیتی اون فرد آگاهی کسب کنید؟

برای اینکه بتوانید ذهن را تحت تعلیم خود قرار دهید و به شادی که مدنظرتان هست دست پیدا کنید، ابتدا باید شناخت کافی از ذهن و ساختار آن داشته باشید.

ذهن ماهیت مادی ندارد. در واقع افکار، احساسات، تخیلات، ادراک و آرزوهای شما همان ذهن شما هستند که از دو بخش تشکیل شده: بخش خودآگاه و بخش ناخودآگاه.

1. بخش خودآگاه: اعمال ارادی شما تحت کنترل این قسمت هستند. مثل مطالعه کردن، غذا خوردن، تماشای فیلم و ….

2. بخش ناخودآگاه: کارهای غیرارادی شما از این قسمت منشأ می گیرند. مثل زمان هایی که فکر می‌کنید ، دچار احساس غم یا شادی می‌شوید و …

بخش ناخودآگاه ذهن شما دارای قدرت هست و شما برای اینکه بتوانید در مسیر رسیدن به اهدافتان گام بردارید، باید بر این قدرت تسلط پیدا کنید و از آن که به منطقه امن ذهنی نیز معروف است خارج شوید. باید بتوانید افکارتان را کنترل کنید، چون زندگی شما همان طور جلو خواهد رفت که افکار شما پیش می‌روند.

چه چیزی باعث می‌شود ذهن شما مدام به سمت افکار منفی حرکت کند؟

برای از بین بردن احساسات ناخوشایند، باید منشأ آن ها را پیدا کنید. لازم است آگاهی داشته باشید که این افکار از کجا و چطور به ذهن شما راه پیدا می‌کنند.

ممکن هست عواملی مثل: تجربه های تلخ گذشته، تاثیر اطرافیان، عدم موفقیت در موضوعات مشابه و خیلی عوامل دیگر، ایجاد کننده این حس و حال بد باشند و اعتماد به نفس شما را تا حد زیادی پایین بیاورند.

سرچشمه این موضوع را پیدا کنید و به قول معروف: یکبار برای همیشه سنگ هاتون رو با خودتون وا بکنید.

مطمئن باشید دلیلی وجود ندارد که چون گذشته باب میل شما نبوده ، آینده هم همان قدر تلخ و آزار دهنده باشد.

شرایط فعلی شما تغییر نخواهد کرد. در حال حاضر باید آن را بپذیرید. شما نمی‌توانید در برابر واقعیت های فعلی زندگیتان ایستادگی کنید، اما می‌توانید با پذیرش آنها، تمرکز کنید و راه حل های زیادی برای رفع مشکلات و تبدیل سختی ها به خوشی ها پیدا کنید.

فرار کردن از واقعیت های موجود هرگز به شما کمکی نخواهند کرد و در واقع باعث خواهند شد ذهن شما درگیر ترس ها و استرس های زیادی شود و شما را به سمت تباهی سوق دهد. شجاع باشید و برای تغییر شرایط شجاعانه تصمیم بگیرید. با ذهنی آرام و آماده به سمت تغییرات مثبت گام بردارید.

شاید باور نکنید اما تخیلات شما یکی از مهم ترین ابزارها برای رسیدن به موفقیت هستند. این تخیلات به  ذهن ناخوآگاه شما برای به کار افتادن قدرت جادویی که درباره آن صحبت کردیم، کمک می‌کنند و بر اعمال شما تاثیر مستقیم خواهند گذاشت. زمانی که شما درباره یک موضوع شروع به تخیل و رویا پردازی می‌کنید، موضوعات دیگر به طور خودکار از ذهن شما حذف می‌شوند.

فراموش نکنید به هر چیزی عشق بورزید، در واقع به آن قدرت دادید و به زودی در زندگیتان پدیدار خواهد شد. پس به رویاهایتان عشق و محبت داشته باشید تا به آن ها قدرت لازم برای پدیدار شدن در زندگیتون را بدهید. تخیل شاید کمی کودکانه به نظر برسد اما فراموش نکنید این موضوع به شدت جدی هست. به سادگی از کنار ان عبور نکنید.

خب حالا که سرچشمه افکار منفی را پیدا کردید و با آن ها رو به رو شدید، شرایط فعلی را پذیرفتید و تصمیم های خوبی اتخاذ کردید، نوبت به اجرای این تصمیم ها می‌رسد.

دست به کار شوید و برای شروع کارهای جدید گام بردارید. مطمئن باشید قدرت اعجاب انگیز تخیل و مثبت اندیشی به کمک شما خواهد آمد و مسیر درست را بهتان نشان خواهد داد. نگران نباشید، شما قدرت جادویی ذهنتان را به کار انداختید. پس بدون شک به مقصد خواهید رسید. مثبت اندیش باشید و اجازه ندهید افکار منفی، شیرینی رسیدن به رویاهایتان را از شما دریغ کنند. ذهن شما هیچ محدودیتی ندارد و می‌تواند شما را تا بی نهایت بالا ببرد.

شاید اکنون برای بسیاری از شما این سوال پیش آمده باشد که آیا روش های کنترل ذهن، با تکنیک های تشلط بر افکار یکی هستند؟ در جواب باید بگویم بله؛ شما زمانی که بتوانید ذهن خودتان را کنترل کنید، در واقع کنترل همه چیز را در دست می گیرید و علاوه بر تسلط بر رفتار و اعمال و کارهای خودتان، می توانید افکارتان را هم کنترل کنید.

بسیاری از افرادی هم که به دنبال راه های کنترل فکر خود هستند، می خواهند به فردی مثبت اندیش تبدیل شوند و با این مثبت اندیشی، حال خوبی را تجربه کنند. اگر شما هم جز این دسته از افراد هستید، پیشنهاد می کنم حتماً مقاله تکنیک های مثبت اندیشی را هم مطالعه کنید.

کتاب قدرت ذهن ناخودآگاه، نوشته‌ ژوزف مورفی، به عنوان یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌‌های سال به شما می‌آموزد که عادات فکری و تصاویر ذهنی‌تان، سرنوشت شما را رقم می‌زنند؛ چرا که انسان همان چیزی است که در ضمیر ناخودآگاهش می‌اندیشد.

پیشینه‌ کشف و مطالعه‌ قدرت ذهن به قبل از مطالعات فروید، قرن 18، بازمی‌گردد. در هر ثانیه حدود دو میلیون واحد اطلاعات به سیستم عصبی انسان وارد می‌شود و ما در حالت هوشیاری، تنها قادر به درک 10 درصد از این بمباران اطلاعاتی هستیم. به‌ محض اینکه توجه‌مان را به چیزی جلب می‌کنیم، ذهن آگاه می‌شود. بعضی از قسمت‌های فیزیولوژیکی مانند قلب، ریه‌ها، کلیه‌ها و سیستم ایمنی بدن همیشه ناخودآگاه می‌ماند. البته جای تعجبی وجود ندارد که ذهن ناخودآگاه همیشه مراقب ماست.

قدرت ذهن ناخودآگاه می‌تواند شما را از بیماری نجات دهد و از نو سرزنده و قوی نماید. شما با آموزه‌های این کتاب یاد می‌گیرید چگونه از قدرت‌های درونی‌تان استفاده کنید، در زندان ترس را بگشایید و به یک زندگی پا خواهید گذاشت که  از آن با عنوان آزادی مطلق انسان‌ها یاد می‌کنند.

پیشنهاد می کنم برای این که با کتاب های بیشتری از این دست آشنا شوید، حتماً مقاله کتاب های روانشناسی را هم مطالعه کنید.

چگونه ذهن منحرف نداشته باشیم

بعد از این که این 5 راه را برای تسلط بر ذهن انجام دادید و توانستید کنترل ذهن خودتان دست خودتان بگیرید، زمان آن می‌رسد که از موفقیتتان لذت ببرید. شک نکنید این 5 تکنیک در ظاهر ساده اما کاربردی، کاری می‌کنند که رسیدن به موفقیت برای شما از همیشه آسان تر شود.

امیدوارم با عملی کردن آن ها، اتفاقات خوبی برایتان بیفتد. شک نکنید که موفقیت برازنده شماست…

با سلام مطالب جالبی بود ولی من به عنوان یک مومن مسلمان با قدرت قلبی و ذهنی آکنده از حس معنوی به ذهنم نیرویی فراتر از تصورات شما میدهم به گونه ای که هیچ فرد غربی امثال آقای مرفی توان ادراک اونو نداشته باشه در پرتو افکار پاک سرشار از احساس توام با کنترل ذهن برتر میتوان به درجاتی رسید که حتی از بعد خارج شد و در بعد سیر نمود با تدقیق در رویا و تخیلات نشات گرفته از ذهن برتر که متبلور از پاکی است و ریشه در سرشت پاک آدمی و روح برتر دارد میتوان در هر مسیر درست گام محکم برداشت و با تکیه بر قدرت درونی سرشت پاک به ماورای ذهن برتر تسلط یابیم و همواره تمام اهداف مثبت خود را با تمام وجود هر ثانیه به قوه درونی فریاد کنیم به گونه ای که خود انسان برده و مطیع ذهن برتر نشات گرفته از سرشت پاک آدمی باشد و بتوان در هر مسیر این خود سرکش را چون اسب رامی به حرکت درآورد به گونه ای که به قدرت ماورای آن هم رسید و از بعد خارج شد اگر چه انتظار ندارم ذهن برتر توصیفی اینجانب به مذاق شما خوش بیاید ولی اون ذهن برتر سکان دار خود من به من الزام نمود بعد از مطالعه مطالبه جالب شما این مطالب را ارایه بدهم موفق باشید

وقتتون بخیر

جناب قربانی بله مطالب شما کاملاً درسته و هیچ شکی هم توش نیست

اما دقت بکنید که گروهی از افراد این ادراک رو ندارند و به همین دلیل، مطالب باید طوری نوشته بشه که هم افراد مانند شما بتونند به خوبی باهاشون ارتباط برقرار کنند و هم سایر افراد

سپاس از به اشتراک گذاری نظرتون

سلام خیلی ممنون از مطالب خوبتون چطوری تسلط کافی روی قدرت تخیلمون داشته باشیم؟

وقت بخیر

خوشحالیم که این مطلب تونسته بهتون کمک کنه

ببینید قدت تخیل یه مبحث تخصصی هستش که ما متاسفانه تخصصی تو اون زمینه نداریم

موفق باشید

مرسی بخاطر مطالب تاثیرگزارتون واقعا عالی بودن و این مطالب خودبخود بهم انرژی دادن، اینکه شما این مطالب رو گذاشتید که همه استفاده کنند، معلومه واقعا دگرخواه هستید، یک سوال داشتم خیلی ها میگن اهدافتون رو بنویسید تا سریعتر بهش برسید وهمیشه روی کاغذ سپاسگزاری کنید وخصوصیات خوبتون رو بنویسید تا انرژیتون بالا بره ولی وقتی من دست به قلم میشم ک این کارارو بکنم جواب معکوس میگیرم، واقعا لازمه که بنویسیم من اگر بنویسم مغزم خودبخود درگیر میشه

مرسی واقعا! متن مفید و کاربردیی بود…💖😃

خیلی ساده انگارانه و بی مغز به مساله نگاه کرده اید ….

وقت بخیر

ببینید این مسائل چیزایی نیست که واقعاً سخت باشه که بخواید دنبال مطالب عجیب و غریب باشید؛ خیلی از اوقات انگار تا مبحث علمی و در اصطلاح سنگین نباشه طوری که هیچ کس نفهمه اصلاً چی گفته، یه مطلب به دلمون نمیشینه! قرار نیست همه چیز خیلی سخت و عجیب باشه. با همین راه های ساده هم میشه ذهن رو کنترل کرد و زندگی بهتری داشت. بهتر نیست به جای قضاوت عجولانه، اول راه ها رو امتحانشون کنید و بعد اگه نتیجه ای نداشت اونها رو ساده انگارانه در نظر بگیرید؟

سلام.مطلب مفیدی بود.ممنون. متاسفانه من مشکل بزرگی دارم که البته از اطرافیانم نشات میگیره..بسیارحساسم و بادیدن رفتارهاوکارهای اشتباه خانواده بهم میریزم..هرچی هم روخودم کارمیکنم باز تا رفتاربد پدرومادرو یاحتی خواهروبرادرمیبینم میرم سرپله اول!تاحدی که همه فکروذکرم میشه اون موضوع!درس وآطمون دارم اماهمین فکر و عدم تمرکز نمیزاره بخونم!اصلا دست خودم نیست پرش فکردارم واین موضوع منو کلافه کرده!درسهام سخت وسنگینن واین فکرلعنتی همه وقتم روگرفته…چه کنم

وقت بخیر

ممنون از نظر لطف شما. ببینید این مشکل چیزیه که توی وجود خیلی از افراد قرار داره و تا حدی هم طبیعتا لازمه.

اما چون این مشکل بیش از حد اذیتتون میکنه، پیشنهاد میکنم به یه مشاور حرفه ای مراجعه کنید که تخصص این زمینه رو هم داشته باشه. چون این موضوع متاسفانه تو حیطه تخصصی ما نیست.

موفق باشید

نوشتتون عالیه. ولی بیشتر درگیری ذهنها به خاطر عشق رابطه وتعلقات ماده ودنیوی است . که از دست دادن انها یا نرسیدن به اهداف اسیب های خود را بر روح وجان انسان می گذارند. وهمانگونه که فرمودید ذهن ادم همان افکار و ارزوهای اوست . از دست دادن ارزوها در هنگام دستیابی به انها می تواند .ذهن و مغز ادم را به تشویش واحساس پیری وشکست بکشد. امام علی چقدر قشنگ فرمودند.ببینید وبگذرید.بگذارید ودل نبازید که دیر یا زود خواهید رفت. از ارنولد پرسیدند چگونه به این قدرت بدنی رسیدی؟ گفت مادرم وقتی که نوجوان بودم به من گفت اگر می خواهی نیرومند وقوی باشی عاشق نشو..من شخصاً چند بار عشق وشکست را تجربه کردم .ازدست دادن خیلی دل را به درد میاره .واشک را جاری می کنه وموی سر وصورت به خاطر تشویش افکار وذهنیت منفی سفید مشه. فقط افکار وذهنیت منفی باعث پیری انسان میشه.بعضی ادمها با چنین ذهنیت به تشویش کشیده شده اقدام به به خود کشی می کنند. خودم حالا درگیر این ذهنیت هستم به خاطر شکست عشق . والان با کمبود محبت شدید وافکار وذهنیت تشویش کشیده شده مواجه هستم وتمام اینترنت را زیر ورو کردم .مطالبی بهتر ازاینجا پیدا نکردم .توضیحات خیلی عالی واستادانه نگارش شده . ولی تمرکز بالایی می خواد . ممنون.

وقتتون بخیر

بله حتماً یکی از مهم ترین درگیری های ذهنی همین موضوعیه که خودتون فرمودید، خوشحالیم که تونستیم بهتون کمک کنیم. موفق باشید

هیج راه کاری ندادید خیلی مزخرف بود

وقت بخیر

عذرخواهی میکنیم اگر این مطلب مورد پسندتون نبود. اما به هر حال دقت بکنید که این موارد تخصصی هستند و اگر به خوبی دقت بکنید و متوجهشون بشید، حتماً اتفاقات خوبی رو براتون رقم میزنه

سلام با کمال احترام مقالتون اون چیزی نبود که باید باشه شما تو مقالتون فقط گفتی با کنترل ذهن همه کاری میشه کرد ولی نگفتی چطوری فقط خودتونو خسته کردین

وقت شما بخیر

ممنون از نظرتون. ببینید این مبحث چیزیه که یخورده تخصصی هستش و باید به مباحثش دقت کنید که به خوبی متوجهشون بشید. نظرات سایر دوستان رو هم اگه مشاهده کنید حتما می بینید که برخی از افرادی که خیلی تخصصی تر به قضیه نگاه کردند تونستند به خوبی ازش بهره بگیرند.

موفق باشید

باسلام و احترام . ببخشید ایا اینکه من مثلا هم در رشته علمی خودم هستم و هم مسائل مذهبی و هنری هم داشته باشم ایا یعنی کنترل ذهن ندارم؟؟ بخشید دقیقا میخواهم بدانم کنترل ذهن یعنی فقط در یک رشته باشم؟؟

وقت بخیر

خیر این موضوع کنترل ذهن نیست؛ چون طبیعتاً همه افراد این طور هستند. کنترل ذهن یعنی بیشتر تمرکزتون رو روی اون موضوع بذارید و درگیر مسائل حاشیه ای نشید. اما به هر حال داشتن موضوعات مختلف در کنار کار اصلی مشکلی نداره

سلام ، ممنون از مطلب جالب توجه و زمانی که صرف کردید، ممنون میشم اگر بفرمایید منبع این مطلب کجاست، و دقیقا این متون از کجا اومده؟

وقت بخیر

ببینید خب این مسائل تقریبا در همه جا یکی هستند و طبیعتا نمیشه برخی مطالب مشترک رو گفت منبعشون از کجاست. مثل قوانین ریاضی که همه جا مشترکه و منبع خاصی نداره

با سلام برام جالب بود. ممنون

وقت بخیر

خوشحالیم که این مقاله تونسته کمکتون کنه…موفق باشید

بنام الله که تنها فرمانروای دنیاست …

سلام ..

خواستم اولین کامنتم رو باتشکر فراوان از شما به خاطر مقاله بسیار بسیار زیباتون شروع کنم ….

بسیار لذت بردم وخیلی به درکم از ذهن و کنترل ذهنم کمک کرد .

منتهی تنها کسانی این موضوعات رو درک میکنن که تو مدارش باشن …

امیدوارم همیشه سبز و برقرار بمانید …

با تشکر.

وقت بخیر

ممنون از نظر لطف شما

خوشحالیم که این مقاله مورد استفاده و استقبالتون قرار گرفته و به جمع کاربران ما خوش اومدین…موفق باشید

سلام ببخشید چرا یه کم احساس مسئولیت نمیکنید شما بهترین چیز ما رو میگیرید- وقت ما رو- ولی حاضر نیستید نوشته خودتون رو هم با دقت بخونید حتی یک کلمه مفید هم نداره. فضای اینترنت پر شده از این محتواها.واقعا براتون متاسفم. نویسنده محترم 10 سال دیگه شما دقیقا هنوز در همین موقعیت فعلیتون هستید مطمئن باشید رشد نمیکنید

سلام،ممنون از نظرتون حتما بررسی میشه،ولی چرا احساس میکنید که این مقاله مفید نبوده،این مقاله مباحث مفیدی در رابطه با قدرت ذهن و نحوه کنترل آن را بیان شده،شما با کجاش مشکل داشتید؟

من نفهمیدم چی گفتین بیشتر درگیر شد ذهنم

سلام دوست عزیز

مشکلتون دقیقاً کجاست؟ مشکلتون رو دقیق به ما بگید که بتونیم راهنماییتون کنیم

سپاس از بخشیدن نور در تاریکی. شاید واسه خیلی یه اموزه معمولی بنظر بیاد.ولی کمتر کسایی پی میبرن هدف از خلق انسان بخشیدن نور در دل خیلی هاست. کامیاب باشید 😊🌷🙏

مچکر از پیام پر مهرتون

براتون بهترینها رو آرزو می کنم

سلام انسان با قدرت ذهن میتواند در کل جهان اثر بگدارد

افکار ما سلطان مغزمونن و ممنون بابت مقاله خوبتون?????

کاملا درسته ، ممنون از شما…

سلام خانم تیموری مثل همیشه عالی بود انشالله همیشه بدرخشید . موفق و شاد باشید .

مگه میشه خانم تیموری مقاله بنویسه اون مقاله بد باشه ?

سلام عالیی بود…. خداقوت امید وارم همه بتوانیم ذهنمان را کنترل کنیم و از افکار منفی دور کنیم

سلام امیدواریم در مسیر رشد فردیتون به این مهارت برسین ممنون از همراهی شما

سلام مثل همیشه عالی و بسیار کاربردی بود ممنون از مقاله ی مفیدتون

سلام ممنون از نظر لطف شما

سلام واقعا عالی بود مرسی??

سلام ممنون از شما دوست عزیز

Saalaam? Tebq mamool binazir?? Mamnoon MP#

سلامم ممنون از شما

سلام به دوستانم و خانم تیموری عزیز خیلی خوشحال شدم که مقاله شمارا خواندم و موفق باشید وعالی بود ممنون رفیعی هستم

عالیییی بود…. تصورات و تخیلات ما خیییلییی خوب میتونه کمکمون کنه به رسیدن به اهدافمون

کاملا حرفتونو تایید میکنم ، تصویر سازی ذهنی به شکل درست از اهداف باعث میشه از مسیر رسیدن به آرزوهامون منحرف نشیم.

سلام مثل همیشه عالی و با راهکار های فوق العاده…

سلام ممنون از همراهی همیشگی شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

— بارگیری کد امنیتی –به منظور تصویب CAPTCHA لطفا جاوا اسکریپت را فعال کنید.

بهترین و کامل ترین بسته استعدادیابی و کشف علایق کشور

با ساده ترین راه ها، انگیزه خودتان را همیشه در بالاترین حد ممکن نگه دارید.

تهران، باغ فیض کوچه 1

پـلاک 15، طـبقه چهارم

تلـــفـن: 02156692113

بهترین و سریع ترین راه ارتباطی

با گام برتر: mostafaee_com



افکار شیطانی در ذهن هر کسی خطور می کند، اما انسان باید برای این افکار جایگزینی پیدا نماید و آن را به سمت خوبی ها ببرد تا استمرار پیدا نکرده و موجب اعمال ناپسند و گناه نشود. می توان با پرکردن اوقات فراغت توکل، توسل، خواندن دعاهای وارده از معصومین ، و … افکار شیطانی را از خود دور کرد.


 

افکار انسان ها مانند اتومبیلی است، که اگر کنترل نشود ممکن است به هر طرف برود، اما یک راننده ماهر می تواند آن را در یک مسیر صحیح به حرکت در آورده و به سر منزل مقصود برساند. برای کنترل و هدایت افکار سعی و تلاش زیادی لازم است تا دچار وسوسه های شیطانی نشود. اگر انسان اثرات و عواقب افکار ناپسند را در نظر داشته باشد سعی خواهد کرد فکر خود را در مسیر صحیح هدایت کند.


 

چگونه ذهن منحرف نداشته باشیم

بعضی از راه های کنترل غرایز جنسی و افکار شیطانی و شهوانی عبارتند از:


 

1.
خرد ورزی: یکی از راه های مهار احساسات و افکار ناپسند و متعادل ساختن غریزه جنسی استفاده از

نیروی خرد وعقل است؛ حضرت امام علی(ع) می فرماید:« به درستی که از برای دلها اندیشه ها و خواهش های

بدی باشد و عقل ها منع می کند از آنها ».

[1]

بنابراین، عقل نگهبان خیر خواهی است که مانع طغیان غرایز می شود؛

کسی که عقل را راهنمای خود قرار دهد، لذت آنی و لحظه ای را بر لذت دائمی ترجیح نمی

دهد و با در نظر گرفتن مفاسد و نتایج شهوت

رانی و بی بند وباری، از پیروی بی قید و شرط تمایلات و افکارنفسانی و شیطانی پرهیز می کند. البته عقل ضعیف و ناتوان هرگز قادر به مهار احساسات تند و سرکش دوران جوانی

نیست، بلکه باید عقل را نورانی کرد و آن فقط با انجام اعمال نیک و با توکل به خدای تعالی و توسل به امامان معصوم (ع) میسر است؛ حضرت امام علی (ع) فرمودند:« ذکر و نام ما اهلبیت موجب شفای بیماری روحی، روانی و جسمی خواهد شد ».

[2]


 

2.
خدا محوری : به طور طبیعی در

هنگام بلوغ و فشار غریزه جنسی عقل به تنهایی قادر به کنترل شهوت نیست؛

در این شرایط به سلاحی برنده تر نیاز است و آن تقوی و عشق به خدا ودر یک

کلمه خدا محوری است. با رعایت تقوی نه تنها انسان از محیط گناه آلود و شهوت

انگیز دوری می کند، بلکه برای او چنان حالتی ایجاد می شود که حتی با ورود

به ورطه گناه می تواند خود را حفظ کند.


 

قرآن مجید می فرماید:« پرهیزگاران هنگامى که گرفتار وسوسه‏هاى شیطانى که پیرامون وجود آنها در گردش است مى‏شوند به یاد خدا مى‏افتند و بینا مى‏گردند ».

[3]

پس، اگر کسی توجّه ‏کند که خدا کارش را مى‏بیند و حرفش را مى‏شنود، همین توجّه به حضور خداوند، سبب ترک گناه مى‏شود. چنان که امام صادق (ع)درباره‏ این آیه فرمود:
«
وسوسه گناه به سراغ بنده مى‏آید، او به یاد خداوند مى‏افتد، متذکّر شده و انجام نمى‏دهد».

[4]


 

مثلاً حضرت یوسف (ع) با استفاده از قدرت معنوی وتقوا خود را از آلوده شدن به

گناه حفظ کرد. خدای متعال به وسیله مقررات دینی، پسران و دختران را در حیطه

شرع محدود می کند و از طغیان غریزه باز می دارد که مهم ترین آنها ارتباط خلق

وخالق یعنی نماز و روزه است؛ قرآن کریم نماز را یک عامل بازدارنده از گناه

می داند آنجا که می فرماید :«نماز آدمی را از کارهای زشت باز می دارد».

[5]


 

طبیعت نماز از آنجا که انسان را به یاد نیرومندترین عامل بازدارنده یعنى اعتقاد به مبدء و معاد مى‏اندازد، داراى اثر بازدارندگى از فحشاء و منکر است. تمام اجزاء نماز موجى از معنویت در وجود او ایجاد مى‏کند، موجى که سدّ نیرومندى در برابر گناه محسوب مى‏شود. منتها هر نمازى به همان اندازه که از شرایط کمال و روح عبادت برخوردار است نهى از فحشاء و منکر مى‏کند، گاه نهى کلى و جامع و گاه نهى جزئى و محدود. ممکن نیست کسى نماز بخواند و هیچ گونه اثرى در او نبخشد هر چند نمازش صورى باشد هر چند آلوده گناه باشد، البته این گونه نماز تأثیرش کم است، این گونه افراد اگر همان نماز را نمى‏خواندند از این هم آلوده‏تر بودند.


 

روشنتر بگوئیم: نهى از فحشاء و منکر سلسله مراتب و درجات زیادى دارد و هر نمازى به نسبت رعایت شرایط داراى بعضى از این درجات است.

[6]


 

3. برای انجام و یا ترک هرکاری باید اراده و تصمیم جدی داشت؛ پس،برای ترک
افکار ناپسند
باید اراده جدی داشت.


 

4.
از مشاهده انواع عکس ها و فیلم ها و مناظر شهوت انگیز به شدت پرهیز شود.

[7]


 

5. دوری از خیال پردازی و فکر کردن در مسائل شهوانی: برای پیشگیری

از انحراف جنسی باید اندیشه را از نفوذ شیطانی دورنگه داشت؛ زیرا گام نخست

در انحراف، فکر کردن در باره آن است. حضرت امام علی (ع) می فرماید:« کسی که در

اطراف گناه بسیار بیندیشد، سر انجام به آن کشیده خواهد شد ».

[8]

اگر چه طرد

افکار شیطانی در آغاز برای جوان مجرد بسیار دشوار است اما با استقامت

و تمرین و ممارست مداوم می تواند قوه تخیّل خود را کنترل کند؛ همانطور که هر چیزی در اثر تمرین زیاد به دست می آید.


 

6. پر کردن اوقات فراغت : یکی از

عوامل پیدایش افکار شهوانی و انجام گناه، بیکاری است. و سعی کنید همیشه مشغول به کارهای مفید باشید ( مطالعه کتابهای غیر شهوت انگیز- ورزش سنگین و…) و به یاد داشته باشید بیکاری مساله ای است که اگر از آن دوری نکنید ممکن است شما را به هر چیزی وادارد.

 

[9]


 

پیامبر اکرم (ص) می فرماید:« دو خصلت برای بسیاری از مردم مایه فتنه است: سلامت بدن و بیکاری ».

[10]


 

نتیجه این که، با توکل بر خدا و توسل به ائمه اطهار (ع) می توان بر هر مشکلی – چه روحی و چه جسمی – پیروز شد و افکار شیطانی در مورد گناهی را کنترل کرده و به مرور زمان از ذهن پاک کرد و این هم صبر و استقامت می خواهد؛ اما این توکل و توسل باید همراه با انجام یک سری اعمالی باشد که ذکر شد.


 

برای آگاهی بیشتر رجوع کنید به سؤال 1618 (سایت: 1627)
، نمایه: خود ارضایی و توبه.


 

[1]

.
خوانساری، آقا جمال الدین، شرح بر غررالحکم ، ج 2ص 500
 
ان القلوب خواطر سوء والعقول تزجر
منها؛ نشر دانشگاه تهران، چاپ اول، 1366شمسی.

[2]

. مجلسی، محمدباقر، بحار الانوار، ج2، ص145، حدیث 10، مؤسسة الوفاء، لبنان.

[3]

. اعراف، 201:” إِنَّ الَّذِینَ اتَّقَوْا إِذا مَسَّهُمْ طائِفٌ مِنَ الشَّیْطانِ تَذَکَّرُوا فَإِذا هُمْ مُبْصِرُون ”

[4]

. عروسی حویزی، عبد علی بن جمعه، تفسیر نورالثقلین، ج2، ص112، حدیث شماره 414، انتشارات اسماعیلیان، قم، چاپ چهارم، 1415 قمری.

[5]

. عنکبوت، 45:”… إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَر…”

[6]

. مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج16، ص 284 و 285، دارالکتب الاسلامیة، تهران، چاپ اول، 1374 شمسی.

[7]

. اقتباس از سؤال 1618 (سایت: 1627).

چگونه ذهن منحرف نداشته باشیم

[8]

. خوانساری
آقا جمال الدین، شرح غررالحکم
، ج 5، ص 321، حدیث 8561؛ “من کثر فکره فی المعاصی دعته الیها”

[9]

. اقتباس از سؤال 1618 (سایت: 1627).

[10]

. تحف العقول، ترجمه: جنتی، احمد، ص 65، مؤسسه امیر کبیر، تهران، چاپ اول، 1382 شمسی.


 

آخرین پرسش ها و پاسخ ها را همه روزه در ایمیل خود مطالعه کنید

ما 12748 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و استفاده از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز است.

منبع تصویر، Getty Images

شهروند قرن بیست و یک بودن سلسله مهارت‌هایی می‌طلبد. مناسبات جهانی در قرن بیست و یک، هر روز پیچیده‌تر می‌شود. پاسخ بسیاری از پرسش‌ها بلی یا خیر ساده نیست. هر روز اطلاعات جدید مسائل را دگرگون می‌سازد. پیچیدگی امور بدان معناست که باید مهارت‌های پیچیده‌تری را فرا بگیریم و آنان را تمرین کنیم تا بتوانیم شهروندانی آگاه در سطحی جهانی باشیم. یکی از این مهارت‌ها یادگیری و تمرین ارزیابی انتقادی از خود و اعتقاداتمان است.

در چند سال اخیر، پژوهش‌های دانشگاهی بسیاری در حوزه گسترده علوم ذهنی انجام شده که هدف اصلی‌شان شناخت ذهن و عملکردش است. این حوزه علم که برخی از آن با عنوان علوم شناختی نیز یاد می‌کنند، کاملا بینارشته‌ای است؛ یعنی شامل پژوهشگران حوزه‌های متنوعی از علوم می‌شود؛ عصب‌شناسی، روانشناسی، کامپیوتر، هوش مصنوعی، زبان‌شناسی، جامعه‌شناسی، فلسفه و غیره. دستاوردهای فناوری اطلاعات نیز به رشد و غنای این پژوهش‌ها کمک کرده است.

این حوزه علمی در پی یافتن پاسخ پرسش‌هایی درباره نحوه شناخت و درک ما از جهان اطرافمان است. اینکه افراد چگونه درباره جهان می‌اندیشند؟ چگونه محیط پیچیده اجتماعی اطرافمان را درک می‌کنیم؟ آیا مکانیسم‌های پنهانی در ذهن وجود دارند که فهم و قضاوت ما را درباره جامعه و جهان اطرافمان به ما دیکته می‌کنند؟ اگر وجود دارند چگونه عمل می‌کنند؟ آیا می‌توان با شناخت این مکانیسم‌های پنهان به درک متفاوت‌تری از جهان رسید؟ فرایند طبقه‌بندی اطلاعات در ذهن و دسترسی به آن چگونه است؟ چگونه قابلیت‌های ذهنی و بهره‌وری افراد را با شناخت بیشتر ذهن می‌توانیم افزایش دهیم؟ چگونه در دام تعصبات ذهنی می‌افتیم؟ و سوالاتی از این دست.

منبع تصویر، Getty Images

چگونه ذهن منحرف نداشته باشیم

به باور بسیاری از دانشمندان این حوزه، واقعیت اجتماعی در ذهن افراد، بر اساس اطلاعاتی که در ذهن دارند خلق می‌شود. پس این واقعیتِ ساخته ذهن ما است که نحوه رفتارمان را در جهان اجتماعی دیکته می‌کند نه خود دانش درون ذهن. این واقعیت ذهنی ممکن است حتی هیچ نسبتی با واقعیت بیرون از ذهن نداشته باشد. دانشمندان علوم ذهنی فرایندهایی را که در آن ذهن منحرف می‌شود و به جانبداری از قسمتی از واقعیت می‌پردازد، جهت‌گیری یا سوگیری ذهنی می‌نامند.

در پژوهشی مشترک، مارتی جی. هَسِلتِن (استاد روانشناسی و علوم ارتباطات در دانشگاه کالیفرنیا در لس‌آنجلس)، پاول اندروز (استاد روانشناسی و علوم اعصاب و رفتار در دانشگاه اونتاریو)، و دنیِل نِتِل (استاد علوم رفتاری در دانشگاه نیوکاسل) نشان دادند که چگونه جهت‌گیری‌های ذهنی در افراد تکامل پیدا می‌کنند و انسان‌ها همچون حیوانات از دریچه سازگاری با محیط اطرافشان به قضاوت و واکنش می‌پردازند.

به باور این پژوهشگران جانب‌داری ذهن الگویی نظام‌مند دارد که با رشد و تکامل جهت‌گیری‌های ذهنی می‌تواند قضاوت نادرست و تفسیر غیرمنطقی از امور جهان را در پی داشته باشد. با شناخت فرایند‌هایی که طی آنها ذهن به جانبداری از قسمتی از اطلاعات ورودی می‌پردازد و قسمتی دیگر از دانش را نادیده می‌گیرد، می‌توانیم فرایند خردورزی، قضاوت و تصمیم‌گیری را بهینه کنیم. جهت‌‌گیری تاییدی یکی از مشهورترین‌ انواع جهت‌گیری‌های ذهنی است.

اصطلاح جهت‌گیری تاییدی (Confirmation bias) را نخستین بار پیتر واسن (۱۹۲۴-۲۰۰۳)، روانشناس برجسته دانشگاه کالج لندن استفاده کرد. وی یکی از پیشگامان روانشناسی استدلال (Psychology of reasoning)، یکی از شاخه‌های علوم ذهنی، است. این شاخه از علوم ذهنی نحوه تفکر و استدلال را در افراد مطالعه می‌کند؛ فرایندهایی که منجر به نتیجه‌گیری در ذهن می‌شود و چگونه این فرایندها روند حل مسئله و تصمیم‌گیری را شکل می‌دهند. از دید واسن، افراد بلافاصله به اطلاعات و دانشی تمایل پیدا می‌کنند که پیش‌فرض‌ها، دریافت‌ها و باور‌های‌‌شان را تایید می‌کند.

منبع تصویر، Getty Images

به زبان ساده، جهت‌گیری تاییدی یعنی تمایل ما به پذیرش باورهایی خاص. به بیان دیگر هنگامی که باوری در ما شکل ‌می‌گیرد تنها اطلاعاتی را می‌پذیریم که باورهای پیشین ما را تایید می‌کند و در عین حال اطلاعاتی را که درباره باورهایمان شبهه ایجاد می‌کند یا کلا نادیده می‌گیریم یا از اساس رد می‌کنیم. این نوع مواجهه با باورهایمان ممکن است همچون مخدری عمل ‌کند و ما را در برابر واقعیت‌های اطرافمان کرخت ‌سازد. اینگونه است که ممکن است دریافت ما بخش بزرگی از واقعیت بیرون از ذهن را منعکس نکند.

بگذارید با مثال در حوزه باورهای مذهبی، سیاسی و اجتماعی بحث را کمی روشن‌تر دنبال کنیم. فرض کنید به لحاظ مذهبی باور دارید قدرت یا قدرت‌هایی آسمانی وجود دارد که بر ما نظارت می‌کند، اگر انسان خوبی باشیم به ما یاری می‌رساند و سرنوشت ما را پس از مرگ تعیین می‌کند؛ یا به لحاظ سیاسی باور داریم فلان سیاستمدار و یا فلان دولت همیشه بدرستی عمل می‌کند یا برعکس باور داریم فلان سیاستمدار یا فلان دولت هیچ‌گاه به حق نبوده است؛ یا به لحاظ اجتماعی باور داریم که گروهی از افراد بر دیگران برتری دارند و این برتری به خاطر یک ویژگی فردی است مثلا رنگ پوست، ملیت، قومیت، زبان، ثروت، باور مذهبی، خاستگاه جنسیتی، ناتوانی جسمی، سن و سال، شغل و غیره.

در تمامی موارد بالا جهت‌گیری تاییدی باعث می‌شود در هر متنی، اعم از دیداری و شنیداری، توجه‌مان مستقیما به سمت واژگان، عبارات و جملاتی جلب شود که به نحوی این باورهارا تایید‌ می‌کنند. در نتیجه آنها را احتمالا سریعتر در حافظه ثبت می‌کنیم و در گفتار و نوشتارمان بیشتر از آنها استفاده می‌‌کنیم. هر کجا به اطلاعاتی بر می‌خوریم که همان دریافت ما از آن قدرت آسمانی، آن سیاستمدار یا آن برتری‌جویی اجتماعی را مثبت جلوه می‌دهد، به آن توجه ویژه می‌کنیم و جذبش می‌شویم و برعکس.

جهت‌گیری تاییدی حتی بر شکل‌گیری مناسبات و روابط اجتماعی تاثیرگذار است. مثلا در روابط اجتماعی اعم از حقیقی و مجازی، خودمان را در معرض آن دسته از موقعیت‌های اجتماعی قرار می‌دهیم که رویکرد مثبتی به این باور‌های ما دارند. بیشتر با افرادی همنشینی می‌کنیم که یا مثل ما یا بسیار شبیه ما فکر می‌کنند. فرصت درک چشم‌اندازهای متفاوت را از خودمان می‌گیریم. شاید حتی بدون اینکه متوجه شویم، هر کسی که آن قدرت آسمانی، آن سیاستمدار خاص یا آن اعتقاد به برتری‌جویی را به چالش بکشد در ذهنمان سانسور ‌می‌کنیم و با آنان وارد گفتگو نمی‌شویم. حتی ممکن است ناخواسته با رفتار و گفتارمان باعث رنجش دیگران شویم فقط به این دلیل که اندیشه و شیوه زیست متفاوتی دارند.

یک باور غلط اما شاید رایج این است که تفکر بسته فقط متعلق به افراد کمتر تحصیل‌کرده با موقعیت اجتماعی پایین‌تر است. در حالی که در طول تاریخ دانشمندان و نخبگان دانشگاهی بسیاری بوده‌اند که در برابر دستاوردهای جدید علمی مقاومت می‌کرده‌اند. شواهد فراوان نشان می‌دهد که جهت‌گیری تاییدی این مقاومت را معمولا از دو طریق انجام می‌ دهد: توجه گزینشی به داده‌های علمی موجود و نادیده گرفتن داده‌هایی که باورهای پیشین را باطل می‌کند.

منبع تصویر، Getty Images

جهت‌گیری تاییدی حتی ممکن است بر زندگی اقتصادی ما تاثیرگذار باشد از سرمایه‌گذاری‌های کلان مالی گرفته تا خرید روزانه. مثلا به علت اینکه باور داریم یک کالا همیشه خوب است یا یک استراتژی در سرمایه‌گذاری همیشه سودآور است، شواهد غلط ‌بودن باورهایمان را نمی‌بینیم. در این صورت ممکن است به لحاظ مالی متضرر شویم و خودمان را از کیفیت بالاتر و سود بیشتر محروم کنیم. اما چاره چیست؟

اگر می‌خواهیم فکری باز داشته باشیم، نمی‌توانیم قسمتی از باورهایمان را بسته نگه داریم و اجازه شنیدن، خواندن، صحبت کردن و نوشتن درباره آنها را از خودمان بگیریم. در این صورت، قسمتی از باورهای ما هیچگاه دچار تغییر نخواهد شد و در نتیجه چیز جدیدی نخواهیم آموخت.

راهکارهای متنوعی هستند که با یادگیری و به کارگیری‌شان می‌توان از دام جانبداری ذهن گریخت؛ اینکه در انتخاب منابعی که داده‌های ورودی را برای ذهنمان فراهم می‌کند گزینشی عمل نکنیم. منابعی را که از آن اکثر اطلاعات و دانش‌مان را دریافت می‌کنیم شناسایی کنیم و به چالش بکشیم. از تنوع استقبال کنیم و به منابع جدید، متفاوت و متنوع فرصت پذیرش بدهیم. برخی از این راهکارها در بافت‌های متفاوت را با هم مرور می‌کنیم.

در زندگی فردی، فرصت خواندن، دیدن و شنیدن کتاب‌ها، فیلم‌ها و داستان‌های متفاوت را به خودمان بدهیم. در شیوه زیست‌مان هر از چند گاهی تفاوت ایجاد کنیم. مثلا موسیقی متفاوت گوش کنیم و اخبار روزانه‌مان را از رسانه‌های متفاوت دریافت کنیم. غذاها و طعم‌های مختلف را تجربه کنیم. در موقعیت‌های پیچیده و لحظات تصمیم‌گیری به خودمان فرصت تفکر خارج از چهارچوب‌ بدهیم.

در گفتار و نوشتار، کلید واژگان، عبارات و جملاتی را که اکثر مواقع استفاده می‌کنیم دوباره شناسایی کنیم و به یاد بیاوریم آنان را از کجا، چه کسی یا چه منبعی فراگرفته‌ایم؟ از خودمان بپرسیم که چرا برخی واژگان، عبارات و جملات ممکن است ما را ناراحت کند؟ با تامل درباره زبانمان به قسمت‌هایی از باورهایمان که سالهاست تغییری نکرده‌اند دسترسی پیدا کنیم و آنان را مورد سنجش انتقادی قرار دهیم.

در حوزه مالی، سبد خرید روزانه‌ را متنوع کنیم. پیش از هر تصمیم اقتصادی بزرگ اعم از سرمایه‌گذاری و خرید و فروش دارایی‌هایمان، درباره استراتژی‌های گوناگون مطالعه کنیم. تلاش کنیم اطلاعات متنوعی درباره شرایط بازار به دست بیاوریم و نظر کارشناسان اطرافمان را جویا شویم. تمام گزینه‌های موجود را سبک سنگین و بعد تصمیم‌گیری کنیم.

در روابط اجتماعی اعم از حقیقی و مجازی به این موضوع بیندیشیم که چرا به یک سلسله موقعیت‌های خاص اجتماعی تمایل بیشتری داریم و برعکس؟ با استفاده از فناوری‌های جدید و امکانات موجود در اینترنت، دانش خودمان را درباره هر آنچه درباره‌اش برداشت منفی داریم افزایش دهیم. از هر فرصتی برای سفر و آموختن درباره فرهنگ‌های متفاوت و آداب و رسوم دیگران استفاده کنیم. دوستان تازه‌ای پیدا کنیم که متفاوت از ما فکر می‌کنند. از معاشرت با افرادی که شیوه ‌زیستشان با ما فرق دارد استقبال کنیم. از وارد شدن به گفتگوی انتقادی هراس به دل راه ندهیم و شیوه‌های تفکر انتقادی را بیاموزیم.

منبع تصویر، Getty Images

شناخت جهت‌گیری‌های ذهنی‌مان لزوما به این معنا نیست که قرار است باورها و ارزش‌های فردی‌مان را از دست بدهیم. برعکس، شناخت ذهن و نحوه سوگیری‌اش ممکن است از ما انسانی منطقی‌تر بسازد که بتوانیم باورهای خودمان و دیگران را بهتر درک کنیم، از موقعیت‌های متفاوت اجتماعی شناخت بهتری به دست بیاوریم، موقعیت فردی‌مان را در جامعه ارتقا ببخشیم، ناخواسته دیگران را ناراحت نکنیم، قدرت ارزیابی عملکرد خودمان و دیگران را به شیوه‌ای انتقادی افزایش دهیم، در شرایط متفاوت اجتماعی و موقعیت‌های پیچیده تصمیمات بهتری بگیریم و قضاوت منطقی و تفسیر دقیق‌تری از واقعیت‌های جهان اطرافمان داشته باشیم. در چنین شرایطی، نزاع و تنش جایش را به گفتگوی انتقادی با خودمان و دیگران می‌دهد.

نتیجه اینکه همه ما ممکن است تعصبات بیجایی داشته باشیم. تفکر و رفتار بر اساس کلیشه‌های غلط از هر کسی می‌تواند سر بزند. هیچ کسی مصون از جانبداری ذهن و پیامد‌های آن نیست. رهایی از تعصبات ما را به انسانی آزاد اندیش تبدیل می‌کند اما رهایی از جهت‌گیری‌های ذهنی کار یک روزه نیست. با توجه به حجم اطلاعات و پیچیدگی مناسبات دنیای امروز ممکن است هر روز تصورات نادرستی در ما شکل بگیرد. به همین دلیل ارزیابی انتقادی از باورهایمان را باید مهارتی به شمار آورد که همیشه نیازمندش هستیم.

لازم است هر از چند گاهی خودمان و ذهنمان را از محوطه آسایش بیرون ببریم.

© 2021 بی بی سی. بی بی سی مسئول محتوای سایت های دیگر نیست. سیاست ما درباره لینک دادن به سایت های دیگر.

همانند بدبینی، خوش‌بینی هم همۀ جهان را سیاه و سفید می‌بیند

 

چگونه ذهن منحرف نداشته باشیم
چگونه ذهن منحرف نداشته باشیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *