چگونه شخصیت شناسی کنیم

 
helpkade
چگونه شخصیت شناسی کنیم
چگونه شخصیت شناسی کنیم



صبر کنید…

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

چگونه به شخصیت دیگران پی ببریم ؟ اگر اهل شبکه های اجتماعی باشید، شاید روزانه با تعداد زیادی از این نوع پیغام ها مواجه می شوید که شما را به شناخت شخصیت خود و دیگران، از روی موارد متفاوتی دعوت می کنند با عناوینی از این دست که:

و انواع دیگر روش ها که شاید هنگام خواندن عنوان آنها بسیار متعجب شوید که واقعاً چه ارتباطی مثلاً بین نوع غذای مورد علاقه و شخصیت شما وجود دارد.

چگونه شخصیت شناسی کنیم

 

 

تعجبتان هم بی مورد نیست.

 

با توجه به علاقه روزافزون انسان ها برای شناخت خصوصیات خود و از آن مهم تر شناخت افرادی که با آنها در ارتباطند یا قرار در آینده با آنها در ارتباط باشند، استفاده از روش هایی برای دستیابی به شناخت، بسیار فراوان شده است و بنابر افزایش علاقه افراد، تعداد و تنوع این روش ها نیز بسیارند.

 

دلایل مختلفی را می توان برشمرد، اما شاید چند دلیل مهم آن این باشد که:

و موارد دیگری که می شود به آنها اشاره نمود…

 

با توجه به اینکه افرادی که از این آزمون ها استفاده می کنند به دنبال راه حل هایی برای تغییرات مثبت در خود و یا ارتباط با دیگران، راه اندازی کسب و کار و شغل متناسب، درک همسر و فرزندان، تصمیم گیری در شرایط خاص و … هستند، صحت و درستی آزمون های شخصیت شناسی بسیار مهم است.

برای بررسی درستی این آزمون ها باید پارامترهای مختلفی را در نظر گرفت و هرکدام از این روش ها را بررسی نمود تا بتوانیم به این شبه آزمون ها اعتماد کنیم و جواب آن را ارزشمند بدانیم.

اما پیشنهاد می کنم به جای اینکه وقت خود را صرف تعیین صحت و درستی این شبه آزمون ها کنیم، بهتر است از روش و آزمون معتبری برای کشف خصوصیات شخصیتی خود استفاده کنیم.

کشف تیپ شخصیتی به کمک ابزار میرز- بریگز، که به اختصار MBTI می نامیم، راه بسیار مناسب و ساده ای است تا ما بتوانیم در  ابتدا تیپ شخصیتی خود را کشف کنیم و پس از آن بتوانیم دیگران را نیز بهتر بشناسیم تا ارتباط موثری با  آنها داشته باشیم.

 

 

در ابتدا این روش توسط تحقیقات روانشناس مشهور سوئیسی، کارل گوستاوو یونگ شکل گرفت و نتیجه این تحقیقات به دست مادر و دختر آمریکایی به نامهای کاترین بریگرز و ایزابل میرز رسید و آنها با امتحان کردن روش های ارائه شده بر روی دوستان و آشنایان، توانستند روشی منسجم را طراحی کنند که امروزه به پاس زحمات آنها نام این روش از نام آنها گرفته شده است.

MBTI: Myers–Briggs Type Indicator

 

 

این روش با بیان چهار سوال اساسی و پاسخ به این سوالات، تیپ شخصیتی افراد را کشف و خصوصیات آن ها را با جزئیات بسیار مشخص می کند.

این سوالات در مورد نحوه دریافت انرژی، نحوه دریافت اطلاعات، چگونگی تصمیم گیری و سبک زندگی است، که مهم ترین نکات ابعاد شخصیت هر فرد را کشف و در آخر از کنار هم قرار دادن آنها، تیپ شخصیتی او را مشخص می کند.

پیشنهاد می کنم در گام اول و در همین مقاله، به کشف نحوه دریافت انرژیمان بپردازیم.

 

برای کشف نحوه دریافت انرژی از مثالی ملموس استفاده می کنیم. اگر در درون ما باتری وجود داشته باشد، ما برای شارژ این باتری ( که همان انرژی روحی می باشد) یکی از این دو روش را ترجیح می دهیم.

عده ای این باتری را به میان افراد دیگر برده و از هم صحبتی با دیگران و حضور در جمع آنها احساس شادی می کنند و به مرور که در این محیط قرار دارند، باتری درونی آنها شارژ می شود و انرژی مورد نیازشان را از جمع و محیط پیرامونشان و در اصل از دنیای بیرونی می گیرند.

به این دسته از افراد برون گرا گفته می شود.

اما دسته دیگری از افراد زمانی که نیاز به شارژ باتری درونیاشان دارند، سعی می کنند تا در محیطی خلوت و به دور از سایرین و در تنهایی خود، شروع به شارژ این باتری نمایند و انرژی مورد نیاز را از خود و دنیای درونیشان می گیرند.

این خلوت و تنهایی ممکن است به شکل مطالعه، گوش دادن به یک موسیقی و … انجام گیرد. این افراد حتی اگر مجبور باشند در جمعی حضور داشته باشند به دنبال فرصتهایی هستند که بتوانند در تنهایی باتری درونیشان را شارژ و مجدد به میان سایرین بازگردند.

به افرادی که انرژی را از خود، در تنهایی و از درونشان می گیرند، درونگرا می گویند.

 

 

لازم است در این جا یک نکته را یادآوری کنم.

چگونه شخصیت شناسی کنیم

درونگرایی با خجالتی بودن متفاوت است. درونگرایی یک ترجیح است و افراد درونگرا از اینکه زمانی را در تنهایی و با خود سر کنند لذت می برند اما خجولی به طرز فکر ما نسبت به قضاوت سایرین در مورد ما برمی گردد که یک نقص است که باید برطرف شود.

حال اگر شما برای شارژ و دریافت انرژی به میان سایرین و محیط پیرامون خود می روید، برونگرا هستید و اگر برای دریافت انرژی، تنهایی را ترجیح می دهید یک درونگرا می باشید.

هر دوی این ترجیحات (درونگرایی و برونگرایی ) با ارزش هستند، فقط سبک و ترجیح هرکس با دیگری متفاوت است که این اختلاف در  نحوه دریافت انرژی را شامل می شود.

 

وجه تمایز روش MBTI (شخصیت شناسی) نسبت به روشهای دیگر این است که جزئیات شخصیت را بطور کامل مطرح نموده و  پس از آن به بیان نقاط ضعف و قوت هر تیپ شخصیتی می پردازد که سبب می شود این روش بسیار کاربردی و قابل استفاده باشد.

از دیگر نقاط قوت این روش این است که، بعد از پاسخ به آزمون و مشخص شدن تیپ شخصیتی، روش MBTI (شخصیت شناسی) اصراری به آن پاسخ ندارد و فقط آن پاسخ را به عنوان پیشنهاد مطرح می کند و فردی که آزمون را انجام داده است می تواند باا خواندن شرح تیپ شخصیتی به دست آمده، متوجه بشود که آیا پاسخ آزمون با خصوصیات او همخوانی دارد یا خیر.

 

 

اگر شرح تیپ شخصیتی همخوانی داشته باشد،‌ فرد آزمون را به درستی پاسخ داده است، اما اگر پاسخ آزمون دور از خصوصیات فرد باشد، می توان با کمک مربی MBTI (شخصیت شناسی) به تحلیل آن پرداخت تا به تیپ شخصیتی درست و مورد تایید برسیم.

 

در هنگام آزمون همه گزینه ها را با دقت بخوانید و گزینه و عبارتی که شما و خصوصیات شخصیتی شما را بهتر توصیف می کند، انتخاب نمایید.

اگر در انتخاب گزینه و عبارتی مطمئن نیستید، از مربی MBTI (شخصیت شناسی) خود بخواهید تا آن عبارت را برای شما توصیف کند تا بتوانید بهترین پاسخ را انتخاب نمایید.

در پاسخ به کلیه آزمون های روانشناسی سعی کنید اولین پاسخی که به ذهنتان می رسد را انتخاب نمایید، زیرا معمولاً اولین پاسخی که بدون فکر کردن به ذهن می رسد، بهتر خصوصیات شخصیتی ما را بیان می کند.

به این نکته هم توجه داشته باشید که در آزمون های MBTI (شخصیت شناسی)، کلیه پاسخ ها و گزینه ها صحیح می باشند و ما گزینه غلط یا اشتباه نداریم، شما باید از بین گزینه های صحیح، گزینه ای که رفتار و خصوصیات اخلاقی و شخصیتتان را بهتر توصیف نموده است، انتخاب نمایید و به عبارت دیگر به دنبال ترجیحات خود بین گزینه ها باشید.

 

بر اساس رای 312 نفر از بازدیدکنندگان

69 امتیاز از 100

دنبال کننده

دنبال شونده

ماجرا

ندا سعادتی

ندا سعادتی هستم، Coach، مربی و مدرس سخنرانی و مدرس فن بیان کودک و نوجوان و عضوی از مجموعه بیشتر از یکنفر…

ندا سعادتی هستم، Coach، مربی و مدرس سخنرانی و مدرس فن بیان کودک و نوجوان و عضوی از مجموعه بیشتر از یکنفر…

با زدن دکمه اینتر نظر شما ثبت می شود

با زدن دکمه اینتر نظر شما ثبت می شود

معجزه بازی: شیوه درست تربیت فرزند و فرزند پروری برای والدین

آموزش فتوشاپ برای تولید محتوا

آموزش جامع کتاب نویسی: چطور یک کتاب کامل و عالی بنویسیم؟

از شکرگزاری تا معجزه : ایجاد معجزه در زندگی با شکرگزاری

چگونه با نرم افزار کمتازیا، ویدئوهای حرفه‌ای تولید کنیم؟

استفاده از سایت مشروط بر قبول توافقنامه کاربری و حفظ حریم شخصی می باشد. تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مجموعه بیشتر از یک نفر است.

پرداخت کارت به کارت

پرداخت از خارج ایران

گارانتی بازگشت وجه

تسهیل در خرید

راهنمای سایت

درخواست همکاری

دوره رایگان فن بیان

دعوت از اساتید سخنرانی

نیلوفر مرداب

خرید کتاب

تماس با ما-درباره ما

1397/06/04 12:54 PM – 2 سال قبل

اگر می‌خواهید بهترین خودتان باشید، باید خود و شخصیت خود را به خوبی بشناسید و همچنین اطرافیان خود را نیز تحلیل شخصیتی کنید. (جان مایر نویسنده کتاب هوش شخصی John D. Mayer, author of personal intelligence) . پروفسور مایر می‌گوید شخصیت هر فرد، فرمان زندگی اوست که می‌تواند او را به هر سو پیش ببرد. جان مایر که پروفسور و استاد روانشناسی دانشگاه نیوهمشایر و یکی از همکاران ارائه تئوری هوش هیجانی بوده است، می‌گوید شخصیت شناسی ، نیازهای اجتماعی ما را به تعادل می‌رساند و به ما کمک می‌کند تا بتوانیم در جایگاه‌ها و موقعیت‌های روزانه خود با بالاترین راندمان وارد شویم. 

برخی از صفات شخصیتی که ما داریم برایمان مشخص است، مثلاً اینکه ما برونگرا هستیم یا دورن گرا و یا اینکه تنبل و یا سخت کوش هستیم. اما همین شناخت خود نیز محدودیت‌هایی دارد. پروفسور جان مایر می‌گوید ما اغلب می‌توانیم احساس خود و برخی از خصوصیت‌های رفتاری خود را، نسبت به موقعیت خاصی درک کنیم و از آن‌ها اطلاع داشته باشیم اما گاهی صفات شخصیتی در مقایسه با دیگران مشخص می‌شود. مثلاً اینکه ما چقدر باهوش هستیم یا می‌توانیم اطلاعات را به خاطر بسپاریم باید خود را با دیگران مقایسه کنیم تا بتوانیم درک درستی از این صفت وجودی خود، داشته باشیم. 

همچنین ما می‌توانیم شخصیت خود را تا حدودی از آنچه دیگران در مورد ما می‌گویند، دریابیم (در سایت تست و تایپ و برای برند شخصی به این مهم توجه شده است). جان مایر می‌گوید اگر یک بار از کسی بشنویم که صفتی را به ما نسبت می‌دهد، ممکن است آن را جدی نگیریم، اما اگر چند بار و از چند نفر مختلف آن را بشنویم، حتماً به خود خواهیم گفت که شاید من خودم را به خوبی نمی‌شناسم و باید بیشتر تلاش کنم تا ببینیم واقعاً این صفت در من وجود دارد یا خیر؟ 

چگونه شخصیت شناسی کنیم

شنیدن خصوصیات اخلاقی ما از زبان دیگران همیشه راحت نیست و پروفسور مایر به این مهم اشاره دارد که شنیدن این صفات از زبان دیگران ممکن است حتی گاهی خون ما را به جوش بیاورد و گاهی شاید ما را دلگرم کند. این در واقع ممکن است کاری نباشد که ما بخواهیم همیشه انجام دهیم. 

شخصیت ما در واقع تعیین می‌کند که آیا یک کار و یا یک واکنش، نسبت به اطرافمان باید راحت و یا به سختی انجام گیرد. زوایایی از شخصیت ما به صورتی است که برنامه ریزی شده، در مقابل محیط واکنش نشان می‌دهد. اما پروفسور مایر معتقد است که انعطاف پذیری قابل توجهی در ما وجود دارد که می‌توانیم واکنش‌ها را کنترل کنیم و یا بکار ببندیم. در واقع ما قادریم تا به صورت قابل ملاحظه‌ای تغییراتی در آن ایجاد کنیم. 

پروفسور مایر معتقد است اگر شما کلاً انسان درونگرایی هستید سه گزینه در مقابل شما قرار دارد. 

دانستن تیپ شخصیتی خودتان باعث می‌شود تا به شما کمک شود تا آینده خود را بر اساس توانایی‌های خود شکل دهید. این مهم به شما اجازه می‌دهد تا خود را در جای درستی تصور کنید. مثلاً اگر شما شخصیتی هستید که ریسک پذیری بالایی دارید می‌توانید به عنوان کارآفرین در حوزه تولید موفق عمل کنید و یا کسانی که نظم و ترتیب دارند و فرمانبردار هستند می‌توانند در حوزه حسابداری موفق باشند. 

 پروفسور مایر می‌گوید شخصیت شناسی می‌تواند ما را به سوی هدف سازماندهی شده هدایت کند. در واقع می‌تواند به شما، به جای شغل، رده شغلی را نشان دهد و می‌تواند اطلاعات بلند مدتی را در رابطه با آنچه شما قادر به انجام آن هستید و یا می‌توانید در آن نقش فعالانه‌ای داشته باشید، به شما نشان دهد. (جهت سنین 12 تا 18 سال، برای شناخت چندجانبه از استعداد و شخصیت شناسی آزمون نوتریکا جونیور (استعدادیابی شغلی و تحصیلی نوجوانان) و برای سنین بالاتر تست نوتریکا 180 درجه ، در سایت تست و تایپ در اختیار کاربران قرار گرفته است.)

 شما حتی می‌توانید از اطلاعاتی که در مورد شخصیت خود دارید برای شکل دادن به رفتار خود در مقابل دیگران استفاده کنید. برای مثال اگر دریافتید که دیگران شما را به عنوان انسانی خشن می‌پندارند شما می‌توانید در صدد رفع آن برآیید و یا آن را مدیریت کنید. به عنوان مثال پروفسور مایر می‌گوید ممکن است شما به همکاران خود بگویید که می‌دانید بیشتر اوقات نسبت به آن‌ها رفتار خشنی دارید اما این کارشما از روی عمد نیست و از آن‌ها بخواهید آن را شخصی در نظر نگیرند. 

کسانی که هوش شخصیت شناسی بالایی دارند تمایز بین شخصیت افراد را به راحتی تشخیص می‌دهند. این مهم از روی مشاهده، پرس‌وجو و کنجکاوی برایشان امکان پذیر است. جمع آوری اطلاعات می‌تواند به شما در تطبیق شخصیت خود با افراد مقابل تان بکار آید. برای مثال پروفسور مایر در تجربه‌ای شخصی از خود می‌گوید کسی که مسئول پذیرش درمانگاهی است که او به آن مراجعه می‌کند، بسیار خشن است و همواره در حال رد کردن مراجعان است. پروفسور مایر می‌گوید من این شخص را شناخته‌ام و می‌دانم این عادت روتین اوست و همین شناخت به من در مواجه با او آرامش می‌دهد. اما اگر از این موضوع خبر نداشته باشم با خود خواهم گفت او پس از خط زدن اوراق، یک دردسری نیز برایم ایجاد می‌کند. 

باید بدانیم امکان اینکه رفتاری کسی را، خصومت شخصی برداشت کنیم، بسیار زیاد است. اما پروفسور مایر می‌گوید این کار درستی نیست. در عوض این کار، تشخیص دهید که فرد مقابل شما، این کار را بر اساس آنچه شما انجام داده‌اید، انجام داده است و یا اینکه این فرد کلاً در مقابل همه چیز و همه اشخاص این برخورد را دارد. 

اگر می‌خواهید شخصیت کسی را بشناسید، می‌توانید برای خود مدلی را در نظر بگیرد و ببینید افراد مختلف در آن حالت چه واکنشی را نشان می‌دهند. پروفسور مایر می‌گوید این روش بسیار کمک کننده خواهد بود و شما در موقعیت‌هایی مثل روابط کاری با همکاران می‌توانید از آن استفاده کنید به طوری که رفتار بعدی آن را پیش بینی کنید. 

پروفسور مایر می‌گوید در رفتارهای اجتماعی هر طرفی که زودتر طرف مقابل را بشناسد منفعت بیشتری خواهد برد. این افراد احتیاجات طرف مقابل را سریعتر می‌فهمند و می‌توانند به راحتی با طرف مقابل همکاری کنند. از سویی می‌توانند کسانی را که برای گروه مشکل ساز خواهند بود را، شناسایی کرده و آن‌ها را زیر نظر بگیرند. 

 پروفسور مایر معتقد است ما انسان‌ها از هوش‌های مختلفی همچون هوش هیجانی، هوش کلامی، هوش اجتماعی و غیره برخورداریم، اما مهمترین آن‌ها هوش شخصیت شناسی است. کسانی که توانسته‌اند به نوعی مطرح شوند و به موفقیت دست یابند اذعان کرده‌اند که توانسته‌اند برای یک موضوع خاص تلاش متمرکزی را اعمال کنند. پروفسور مایر می‌گوید داشتن تمرکز، بدون داشتن هوش شخصی (Personal intelligence) بسیار سخت است.


شرکت توسعه تعالی نوتریکا ، بارویکرد تلفیق علم مدیریت منابع انسانی و روانشناسی صنعتی و سازمانی سایت تست و تایپ را راه اندازی نموده است. سایت تست و تایپ ، با استفاده از تست شخصیت شناسی و آزمون روانشناسی معتبر و استاندارد ، ابزار و راهکار آنلاین به افراد و سازمان ها ارائه میدهد. مخاطبان ما سازمانها ، شرکت های خصوصی و مشاوران منابع انسانی برای استخدام و نگهداشت و جانشین پروری ، موسسات روانشناسی ، مشاوران استعداد یابی نوجوانان ، جوانان و افراد علاقمند به خودشناسی و توسعه فردی هستند. با تست و تایپ کشف کن و آگاهانه تصمیم بگیر!


تلفن : 021-46116079

پست الکترونیک : [email protected]

آدرس : تهران، میدان آزادی،اتوبان لشگری، بعد از ایستگاه متروی بیمه، پلاک 31، کارخانه نوآوری آزادی، شرکت توسعه تعالی نوتریکا

 
 
 


درباره ما


همکاری با ما

ورود از طریق نام کاربری


تماس با ما


ثبت شکایات


قوانین و مقررات

هتل و بلیط مقصد موردنظرت رو آنلاین رزرو کن


حس می کنی دچار کم شنوایی شدی؟

نشانه هایی برای شناخت شخصیت افراد وجوددارد

 

چگونه شخصیت شناسی کنیم

زمانی که دو نفر برای اولین بار همدیگر را ملاقات می کنند، به دنبال نشانه هایی برای شناخت شخصیت هم می گردند. از حالت دست گرفته تا شیوه جواب دادن به تلفن همراه، همگی راههایی هستند که به کمک آنها می توانید شخصیت طرف مقابل را تا حدودی تشخیص دهید.

ما در اینجا برخی از رایج ترین رفتارها را که معیاری برای قضاوت شما می توانند باشد، برایتان آورده ایم.حالت دست

از طریق حالت دست طرف مقابل،می توان شخصیت او را تشخیص داد

 

شما می توانید از طریق حالت دست طرف مقابل، شخصیت او را تشخیص دهید. افرادی که حرکات دست زیادی دارند، معمولا افرادی قدرتمند با اعتماد به نفس بالا هستند که دوست دارند خودشان را در مقابل دیگران بیان کنند در حالی که آنهایی که زیاد هنگام صحبت کردن دست خود را تکان نمی دهند، افرادی کم رو و بدون اعتماد به نفس هستند که به دنبال ساده ترین راه برای انجام کارهایشان می گردند.وقت شناسیآیا دیر سر قرارتان رسیده اید؟ این رفتار شما بر شخصی که منتظر شما مانده است، تاثیر منفی خواهد گذاشت. افرادی که وقت شناس هستند، افراد با انگیزه ای هستند که ساختار ذهنی منظمی دارند و برای لحظه به لحظه زندگی خود ارزش قائلند در صورتی که افراد وقت نشناس، افراد بی ملاحظه ای هستند که همیشه در حال دویدن به این طرف و آن طرف اند و تمام کارهای خود را در دقیقه 90 انجام می دهند. طرز برخورد با کارکنان رستوران

از طرز برخورد افراد با گارسن های رستوران، کارمندان هتل می توانید شخصیت او را تشخیص دهید

 

سعی کنید هیچگاه با فردی که با کارمندان رستوران بد برخورد می کند، قرار ملاقات نگذارید. شما از طرز برخورد افراد با گارسن های رستوران، کارمندان هتل و نگهبانان می توانید تشخیص دهید که آیا طرف مقابل تان فرد مودبی است یا خیر. افرادی که شغل دیگران را معیار احترام گذاشتن به آنها قرار می دهند، افراد قابل اعتمادی نیستند.

 

 

طرز نگاه هنگام نوشیدنتحقیقیات نشان داده افرادی که هنگام نوشیدن قهوه یا چای، به داخل فنجان نگاه می کنند، افرادی درونگرا، ایده آلیسم، آگاه و متمرکز هستند. اما فردی که به لبه های فنجان نگاه می کند، فردی است که بسیار تحت تاثیر دیگران قرار می گیرد و نسبت به اتفاقات اطراف خود آگاه است. بی خیالی، برونگرایی و قابل اعتماد نیز از دیگر خصوصیات شخصیتی این دسته است. آنهایی که هنگام نوشیدن نیز چشمان خود را می بندند، افرادی هستند که در زندگی درد و رنج کشیده اند اما سعی می کنند خودشان را با خوشی ها سرگرم کنند.

 

 

جویدن ناخن هابله، این یک نشانه است. تحقیقات نشان داده افرادی که ناخن های خود را می جوند یا با موهای خود بازی می کنند یا حتی پوست تن خود را می خارانند، تمایل به کمال گرایی دارند و نمی توانند آرامش خود را به طور کامل حفظ کنند.دست خطفرقی نمی کند که شما یک نامه عاشقانه بنویسید یا یک لیست خرید روزانه، دست خط شما می تواند شخصیت شما را لو دهد.افرادی که هنگام نوشتن فشار زیادی به خودکار می آورند افرادی لجوج هستند که از اعتماد به نفس بالایی نیز برخوردارند. اگر کلمه های نوشته شده درشت و بزرگ باشند، شما فردی مردم محور هستید در حالی که دست خط ریز و کوچک نشان از درون گرایی شما دارد.اگر دست خط شما به سمت راست شیب داشته باشد، شما فردی احساساتی و مهربان هستید اما اگر شیب آن به سمت چپ باشد، درونگرایی از خصوصیات اخلاقی شما است. دست خط های صاف نیز نشانه عملگرایی می باشد.چک کردن گوشی

چک کردن گوشی و زمان ومکان استفاده از آن می تواند شخصیت شما را آشکار کند

 

چک کردن گوشی و این که چه زمان و مکانی گوشی خود را از جیب یا کیف تان در می آورید، می تواند شخصیت شما را آشکار کند. اگر فردی هستید که مدام شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک یا ایمیل خود را چک می کنید، نشان می دهد که شما در مورد مسائل عاطفی ثبات ندارید و مدام حال و هوایتان تغییر می کند.تماس چشمیبرقرار نکردن تماس چشمی نشان دهنده عدم اعتماد به نفس است و این که فرد بر رفتارهای خود کنترل نداشته و همیشه برای انجام کارهایش نیاز به یک تلنگر از سوی اطرافیان دارد. اینگونه افراد اراده ای ضعیف دارند.اما از طرف دیگر افرادی که اعتماد به نفس زیادی دارند، از برقرار کردن تماس چشمی واهمه ای ندارند و هنگام صحبت با دیگران به مدت طولانی تری به چشم های طرف مقابل خیره می شوند. اینگونه افراد در برقراری روابط اجتماعی با دیگران موفق تر هستند.

منبع:برترین ها

 

راه های شناخت خود و دیگران


کلکسیون فرشهای مدرن و کلاسیک برای خرید


چنددقیقه ای بدون دردسر ماست سالم بساز!


مشاوره تحصیلی و انتخاب شغل

باکلاسهای غیرحضوری،چطورکمک درس فرزندم باشم


پاکسازی و رفع آلودگی هوای خانه

خریدقسطی جهیزیه بدون نیاز به پرداخت اولیه


قیمت امروز بلیط اتوبوس به هرکجای ایران


برای سفارش این ست فقط کافیه کلیک کنی!


به مقصد دلخواهت با کمترین هزینه سفر کن


یادگیری زبان انگلیسی با اینترنت نیم بها

رزروبلیط وهتل درسراسرایران بابیشترین تخفیف


این آزمون شخصیت شما را مشخص می کند

چگونه شخصیت شناسی کنیم

اینجا یکی از هتلهای کیشه! همین حالارزروکن


تردید و دو دلی قبل از ازدواج

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021


سینما رو به خونت بیار!


تردید و دو دلی قبل از ازدواج

 

شخصیت شناسی

چگونه شخصیت شناسی کنیم

 

هرکدام از ما دوست داریم شناخت بیشتری از شخصیت مان به دست بیاوریم، به خصوص این که بسیاری از، ما به خوبی خود را نمی شناسیم مثلا خودمان را فردی بسیار اجتماعی می دانیم ولی دیگران اصلا چنین نظری درباره ما ندارند و فکر می کنند بیشتر دوست داریم در لاک خود باشیم؛ همین تفاوت دیدگاه مانع از واقع بینی می شود و در نتیجه بسیاری از مشکلات به راحتی حل نمی شوند چون اصلا صورت مسئله روشن نیست تا بتوان راه حل خوبی برای آن پیدا کرد. شاید این تست و سوالات روانشناسی ساده کمک کند به یک شناخت نسبی از شخصیت خود برسید سوال های این آزمون از وقایعی است که هر روز با آن ها مواجه هستید و در نتیجه پاسخ هایش هم اصلا دشوار نیستند؛ کافی است کمی به خودتان نگاه کنید، یک کاغذ و قلم هم کنار دست تان بگذارید و جوابی را که انتخاب می کنید، یادداشت کنید تا بتوانید امتیازهایی که گرفته اید را جمع بزنید.

 

===تست شخصیت شناسی====

 

۱) چه موقع از روز بهترین و آرام ترین احساس را دارید؟

 

الف صبح

 

ب عصر و غروب

 

ج شب

 

۲) معمولا چگونه راه می روید؟

 

الف نسبتا سریع، با قدم های بلند

 

ب نسبتا سریع، با قدم های کوتاه ولی تند و پشت سر هم

 

ج _ آهسته ، با سری صاف روبه جلو

 

د _ آهسته و سر به زیر، خیلی آهسته

 

۳) وقتی با دیگران صحبت می کنید:

 

الف می ایستید و دست به سینه حرف می زنید

 

ب دست ها را در هم قلاب می کنید

 

ج یک یا هر ۲ دست را در پهلو می گذارید

 

د به شخصی که با او صحبت می کنید دست می زنید

 

ه با گوش خود بازی می کنید، به چانه تان دست می زنید یا موهای تان را صاف می کنید

 

چگونه شخصیت شناسی کنیم

۴) وقتی آرام هستید، چگونه می نشینید؟

 

الف _ زانوها خم و پاها تقریبا کنار هم

 

ب چهار زانو

 

ج _ پاهای صاف و دراز به جلو

 

د _ یک پا زیر، دیگری خم

 

۵) وقتی چیزی واقعا برای شما جالب است، چگونه واکنش نشان می دهید؟

 

الف خنده ای بلند که نشان دهد چقدر موضوع جالب بوده

 

ب خنده ای آرام

 

ج با پوزخند کوچک

 

د لبخند بزرگ

 

ه لبخند کوچک

 

۶) وقتی وارد یک مهمانی یا جمع می شوید:

 

الف با صدای بلند سلام و حرکتی که همه متوجه شما شوند، وارد می شوید.

 

ب با صدای آرام تر سلام می کنید و سریع به دنبال شخصی که می شناسید، می گردید.

 

ج در حد امکان آرام وارد می شوید و سعی می کنید به نظر سایرین نیایید.

 

۷) سخت مشغول کاری هستید، بر آن تمرکز دارید اما ناگهان دلیلی یا شخصی آن را قطع می کند:

 

الف از وقفه ایجاد شده راضی هستید و از آن استقبال می کنید.

 

ب به سختی ناراحت می شوید.

 

ج حالتی بینابین این ۲ حالت ایجاد می شود.

 

۸) کدام یک از مجموعه رنگ های زیر را بیشتر دوست دارید؟

 

الف قرمز یا نارنجی

 

ب سیاه

 

ج زرد یا آبی کمرنگ

 

د سبز

 

ه آبی تیره یا ارغوانی

 

و سفید

 

ز قهوه ای، خاکستری، بنفش

 

۹) وقتی در تختخواب هستید (در شب) در آخرین لحظات پیش از خواب، در چه حالتی دراز می کشید؟

 

الف به پشت

 

ب روی شکم (دمر)

 

ج به پهلو و کمی خم و دایره ای

 

د سر روی یک دست

 

ه سر زیر پتو یا ملافه…

 

۱۰) غالبا خواب می بینید که:

 

الف از جایی می افتید.

 

ب مشغول جنگ و دعوا هستید.

 

ج به دنبال کسی یا چیزی هستید.

 

د پرواز می کنید یا در آب غوطه ورید.

 

ه اصلا خواب نمی بینید.

 

و معمولا خواب های خوش می بینید.

 

● امتیازات

 

سوال اول: الف (۲ امتیاز)، ب (۴ امتیاز)، ج (۶ امتیاز).

 

سوال دوم: الف (۶امتیاز)، ب (۴ امتیاز)، ج (۷ امتیاز)، د (۲ امتیاز)، ه( یک امتیاز).

 

سوال سوم: الف (۴ امتیاز)، ب (۲ امتیاز)، ج (۵ امتیاز)، د (۷ امتیاز)، ه (۶ امتیاز).

 

سوال چهارم: الف (۴ امتیاز)، ب (۶ امتیاز)، ج (۲ امتیاز)، د (یک امتیاز).

 

سوال پنجم: الف (۶ امتیاز)، ب (۴ امتیاز)، ج (۳ امتیاز)، د (۵ امتیاز)، ه (۲ امتیاز) .

 

سوال ششم: الف (۶ امتیاز)، ب (۴ امتیاز)، ج (۲ امتیاز).

 

سوال هفتم: الف (۶ امتیاز)، ب (۲ امتیاز)، ج (۴ امتیاز).

 

سوال هشتم: الف (۶ امتیاز)، ب (۷ امتیاز)، ج (۵امتیاز)، د (۴ امتیاز)، ه (۳ امتیاز) و (۲ امتیاز)، ز (یک امتیاز).

 

سوال نهم: الف (۷ امتیاز)، ب (۶ امتیاز)، ج (۴ امتیاز)، د (۲ امتیاز)، ه (یک امتیاز).

 

سوال دهم: الف (۴ امتیاز)، ب (۲ امتیاز)، ج (۳ امتیاز)، د (۵ امتیاز)، ه (۶ امتیاز)، و (یک امتیاز).

 

حالا که امتیازهای تان را جمع زدید. عدد به دست آمده را با جدول زیر مقایسه کنید و شخصیت خودتان را بهتر بشناسید.

 

● نتیجه گیری

 

▪ اگر امتیاز شما بالای ۶۰ است:

 

دیگران در ارتباط و رفتار با شما به شدت مراقب و هشیار هستند. آن ها شما را مغرور، خودمحور و بی نهایت سلطه جو می دانند، گرچه شما را تحسین می کنند و به ظاهر می گویند«کاش من جای تو بودم!» اما معمولا به شما اعتماد ندارند و نسبت به ایجاد رابطه ای عمیق و دوستانه بی میل و فراری هستند.

 

▪ اگر از ۵۱ تا ۶۰ امتیاز دارید:

 

بدانید دوستان تان، شما را تحریک پذیر می دانند، بدون فکر عمل می کنید و سریع از موضوعات ناخوشایند برآشفته می شوید، علاقه مند به رهبری جمع و تصمیم گیری های سریع هستید (هرچند اغلب درست از کار درنمی آیند!) دیگران شما را جسور و اهل مخاطره می دانند. کسی که همه چیز را تجربه و امتحان می کند، از ماجراجویی لذت می برد و در مجموع به دلیل ایجاد شرایط و بستر هیجانات توسط شما، از همراهی تان لذت می برند.

 

▪ اگر از ۴۱ تا ۵۰ امتیاز به دست آوردید:

 

به خود امیدوار باشید، دیگران شما را بانشاط، سرزنده، سرگرم کننده و جالب می بینند. شما دائما مرکز توجه جمع هستید و از تعادل رفتاری خوبی بهره مند هستید. فردی مهربان، ملاحظه کار و فهمیده به نظر می رسید. می توانید به موقع باعث شادی و خوشی دوستان تان شوید و اسباب خنده آن ها را فراهم کنید و در همان شرایط و درصورت لزوم بهترین کمک برای اعضای گروه هستید.

 

▪ اگر ۳۱ تا ۴۰ امتیاز نصیب شما شد:

 

بدانید در نظر دیگران معقول، هشیار، دقیق، ملاحظه کار و اهل عمل هستید. همه می دانند شما باهوش و بااستعدادید اما مهم تر از همه فروتن و متواضع هستید. به سرعت و سادگی با دیگران باب دوستی را باز نمی کنید اما اگر با کسی دوست شوید صادق، باوفا و وظیفه شناس هستید اما انتظار بازگشت این صداقت و صمیمیت از طرف دوستان تان را دارید گرچه سخت دوست می شوید اما سخت تر دوستی ها را رها می کنید.

 

▪ از ۲۱ تا ۳۰ امتیاز:

 

در نظر سایرین فردی زحمتکش هستید اما متاسفانه گاهی اوقات ایرادگیر هستید. شما محتاط و ملاحظه کار به نظر می رسید. زحمت کشی که در کمال آرامش و با صرف زمان زیاد در جمع بار دیگران را بر دوش می کشد و بدون فکر و براساس تحریک لحظه ای و آنی نظر نمی دهد. دیگران می دانند شما همیشه تمام جوانب کارها را می سنجید و سپس تصمیم می گیرید.

 

▪ اگر کمتر از ۲۱ امتیاز داشتید:

 

دیگران شما را خجالتی، عصبی، شکاک و دودل می دانند او شخصی است که همیشه دیگران به عوض او فکر می کنند، برایش تصمیم می گیرند و از او مراقبت می کنند. کسی که اصلا تمایل به درگیرشدن در کارهای گروهی و ارتباط با افراد دیگر را ندارد!

منبع:مجله زندگی ایده آل

راه های شناخت خود و دیگران


بازسازی پیوند عاطفی زن و شوهر


سوتین های خوشگل و باکیفیت/تنوع رنگ عالی

باکلاسهای غیرحضوری،چطورکمک درس فرزندم باشم

قبل ازخرید،فرش مورد نظرت رو تو دکورتست کن


مرجع معتبر و رسمی خرید انواع گیفت کارت


چنددقیقه ای بدون دردسر ماست سالم بساز!


قبل از گرونی و شلوغی عید فرشت رو بخر!

خریدقسطی جهیزیه بدون نیاز به پرداخت اولیه


اقساط36ماهه لوازم خانگی بدون پیش پرداخت


مشاوره روانشناسی به صورت ویدیو کال

هتل و بلیط مقصد موردنظرت رو آنلاین رزرو کن


ماشین لباسشویی با آبکشی شرعی


صفر تا صد یک شغل پولساز برای خانم ها


میخوای از همیشه زیباتر باشی؟

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

اگر می خواهید از شخصیت و خصوصیات رفتاری خود بیشتر بدانید از تست شخصیت شناسی استفاده کنید و تنها در ۱۰ دقیقه به شخصیت خود پی ببرید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از نمناک، همه ما دوست داریم از شخصیت خود شناخت بیشتری به دست آوریم چرا که گاهی ممکن است شناخت خوبی از خود نداشته باشیم مثلا خود را فردی اجتماعی بدانیم در صورتی که دیگران چنین نظری درباره ما نداشته باشند یعنی شناخت ما از خودمان مانند شناخت دیگران از ما نباشد .

همین تفاوت دیدگاه مانع از واقع بینی می شود و به این دلیل که صورت مسئله روشن نیست بسیاری از مشکلات به راحتی حل نمی شوند. این تست ساده به شما کمک می کند به یک شناخت نسبی از شخصیت خود برسید.

در این سری از تست خود شناسی، با خواندن پرسش های زیر و با به تصویر کشیدن موقعیت های داده شده در ذهن خود ، اولین تصویر ذهنی تان را یادداشت کنید. سوال های این آزمون از وقایعی است که هر روز با آن ها مواجه می شوید .

توجه کنید که در پاسخ به این سوالات اولین تصویر ذهنی مهم است و بیش از حد بررسی کردن سوال جایز نیست.یک کاغذ و قلم آماده کنید تا بتوانید جواب هایتان را یادداشت نمایید و امتیازهای خود را با هم جمع بزنید.

چگونه شخصیت شناسی کنیم

1. در کدام ساعت از روز احساس آرامش می کنید؟

الف- صبح

ب- عصر و غروب

ج- شب

2. طریق راه رفتن شما چگونه است؟

الف- نسبتا سریع، با قدم های بلند

ب- نسبتا سریع، با قدم های کوتاه ولی تند و پشت سر هم

ج _ آهسته ، با سری صاف روبه جلو

د _ آهسته و سر به زیر، خیلی آهسته

3. طریقه صحبت کردن شما با دیگران چگونه است ؟

الف- می ایستید و دست به سینه حرف می زنید

ب- دست ها را در هم قلاب می کنید

ج- یک یا هر 2 دست را در پهلو می گذارید

د- به شخصی که با او صحبت می کنید دست می زنید

ه- با گوش خود بازی می کنید، به چانه تان دست می زنید یا موهای تان را صاف می کنید

4. طریقه نشستن شما هنگامی که آرام هستید چگونه است ؟

الف _ زانوها خم و پاها تقریبا کنار هم

ب- چهار زانو

ج _ پاهای صاف و دراز به جلو

د _ یک پا زیر، دیگری خم

5. واکنش شما به وقایع جالب چگونه است ؟

الف- خنده ای بلند که نشان دهد چقدر موضوع جالب بوده

ب- خنده ای آرام

ج- با پوزخند کوچک

د- لبخند بزرگ

ه- لبخند کوچک

6. هنگامی که وارد یک مهمانی یا جمع می شوید ابتدا چگونه رفتار می کنید؟

الف- با صدای بلند سلام و حرکتی که همه متوجه شما شوند، وارد می شوید.

ب- با صدای آرام تر سلام می کنید و سریع به دنبال شخصی که می شناسید، می گردید.

ج- در حد امکان آرام وارد می شوید و سعی می کنید به نظر سایرین نیایید.

7. هنگامی که به سختی مشغول انجام کاری هستید اما شخصی آن را قطع می کند :

الف- از وقفه ایجاد شده راضی هستید و از آن استقبال می کنید.

ب- به سختی ناراحت می شوید.

ج- حالتی بینابین این 2 حالت ایجاد می شود.

8. کدام مجموعه رنگ زیر را می پسندید ؟

چگونه شخصیت شناسی کنیم

الف- قرمز یا نارنجی

ب- سیاه

ج- زرد یا آبی کمرنگ

د- سبز

ه- آبی تیره یا ارغوانی

و- سفید

ز- قهوه ای، خاکستری، بنفش

9. در آخرین لحظات قبل از خواب و زمانی که در تختخواب هستید ، در چه حالتی دراز می کشید؟

الف- به پشت

ب- روی شکم (دمر)

ج- به پهلو و کمی خم و دایره ای

د- سر روی یک دست

ه- سر زیر پتو یا ملافه…

10. بیشتر چه خوابهایی می بینید ؟

الف- از جایی می افتید.

ب- مشغول جنگ و دعوا هستید.

ج- به دنبال کسی یا چیزی هستید.

د- پرواز می کنید یا در آب غوطه ورید.

ه- اصلا خواب نمی بینید.

و- معمولا خواب های خوش می بینید.

سوال اول:الف (2 امتیاز)، ب (4 امتیاز)، ج (6 امتیاز)

سوال دوم:الف (6امتیاز)، ب (4 امتیاز)، ج (7 امتیاز)، د (2 امتیاز)، ه( یک امتیاز).

سوال سوم:الف (4 امتیاز)، ب (2 امتیاز)، ج (5 امتیاز)، د (7 امتیاز)، ه (6 امتیاز).

سوال چهارم:الف (4 امتیاز)، ب (6 امتیاز)، ج (2 امتیاز)، د (یک امتیاز).

سوال پنجم:الف (6 امتیاز)، ب (4 امتیاز)، ج (3 امتیاز)، د (5 امتیاز)، ه (2 امتیاز) .

سوال ششم:الف (6 امتیاز)، ب (4 امتیاز)، ج (2 امتیاز).

سوال هفتم:الف (6 امتیاز)، ب (2 امتیاز)، ج (4 امتیاز).

سوال هشتم:الف (6 امتیاز)، ب (7 امتیاز)، ج (5امتیاز)، د (4 امتیاز)، ه (3 امتیاز) و (2 امتیاز)، ز (یک امتیاز).

سوال نهم:الف (7 امتیاز)، ب (6 امتیاز)، ج (4 امتیاز)، د (2 امتیاز)، ه (یک امتیاز).

سوال دهم:الف (4 امتیاز)، ب (2 امتیاز)، ج (3 امتیاز)، د (5 امتیاز)، ه (6 امتیاز)، و (یک امتیاز).

پاسخ سوال هایتان را بر اساس امتیاز بر روی کاغذ بنویسید و امتیازها را با هم جمع بزنید. جمع امتیازتان نشان می دهد که شما چه نوع شخصیتی دارید و با این تست بهتر می توانید شخصیت خود را بشناسید .

امتیاز شما بالاتر از 60 است:

دیگران شما را فردی مغرور، خودمحور و بی نهایت سلطه جو می دانند و بسیار مراقب رفتارشان هنگام برخورد با شما هستند. آنها در ظاهر شما را تحسین می کنند و آرزو دارند جای شما بودند اما در واقع اعتمادی به شما ندارند و به ایجاد رابطه ای عمیق و دوستانه با شما متمایل نیستند.

امتیاز شما 51 تا 60 است:

دیگران شما را فردی جسور و اهل مخاطره و تحریک پذیر می دانند که هر موضوع ناخوشایندی می تواند شما را آشفته کند. شما در اکثر کارهایتان عجولانه و بی فکر عمل می کنید و تصمیم گیری سریع و اغلب غلط دارید. شما به رهبری جمع علاقه مندید. شما همه چیز را تجربه و امتحان می کنیدو از ماجراجویی لذت می برید بنابراین همراهی دیگران با شما برایشان هیجان انگیز و لذت بخش است .

امتیاز شما 41 تا 50 است :

شما فردی مهربان، ملاحظه کار و فهمیده هستید که دیگران از ارتباط با شما لذت می برند زیرا شما را فردی بانشاط، سرزنده، سرگرم کننده و جالب می بینند. شما برای دیگران بسیار مهم هستید چرا که در مواقع لزوم بهترین کمک برای اعضای گروه هستید و به موقع می توانید باعث شادی و خوشی دوستان تان شوید و لبخند را به لب آنها بیاورید. شما مرکز توجه جمع هستید و رفتارتان متعادل افردی مهربان، ملاحظه کار و فهمیده به نظر ماست.

امتیاز شما 31 تا 40 است:

شما فردی باهوش و بااستعداد اما فروتن و متواضعید. در صورت دوست شدن با فرد دیگر صادق، باوفا و وظیفه شناس هستید و از دوستتان نیز انتظار چنین برخوردی دارید. به سرعت و سادگی با دیگران دوست نمی شوید اما در صورت دوستی فردی قابل اعتماد هستید که به سختی دوستی ها را رها می کند. شما در نظر دیگران معقول، هشیار، دقیق، ملاحظه کار و اهل عمل هستید.

امتیاز شما 21 تا 30 است :

دیگران شما را فردی زحمت کش می دانند که در آرامش و با صرف زمان زیاد در جمع ، بار دیگران را بر دوش می کشد. شما محتاط و ملاحظه کار هستید که هیچ گاه بدون فکر و براساس تحریک لحظه ای و آنی نظر نمی دهید و همیشه با سنجیدن تمام جوانب کارها تصمیم گیری می کنید اما گاهی اوقات ایرادگیر هستید.

امتیاز شما کمتر از 21 امتیازاست:

شما از نظر دیگر افراد ، فردی خجالتی، عصبی، شکاک و دودل هستید. این دیگران هستند که به جای شما فکر می کنند و تصمیم می گیرند و همیشه نظرشان را بر شما تحمیل می کنند. شما تمایلی به انجام کارهای گروهی و ارتباط با افراد دیگر ندارید.


عالی بود


اصلا درست نبود


تقربیا همچی درست بود

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به

میباشد و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است.

برای دانلود قانونی کتاب چگونه دیگران را روانشناسی کنیم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان دانلود کنید.

برای دانلود قانونی کتاب چگونه دیگران را روانشناسی کنیم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان دانلود کنید.

روان‌شناسی، دانش مربوط به روح و جان است. به زبانی ساده می‌توان گفت که روان‌شناسی، بررسی و مطالعه پدیده‌های ذهنی از هر گونه را در بر می‌گیرد و دانسته‌های خودآگاه و ناخودآگاه ذهن را مورد پژوهش قرار می‌دهد. یکی از اساتید روان‌شناسی فرانسه در اینباره اظهار داشته است:
« روانشناسی پدیده‌ای است همگانی که بطور مطلق به هر موضوعی دست می‌یازد و در هر موردی می‌توان نشانه‌هایی از آن را بازیافت». روانشناسی تمام رفتارهای درونی و بیرونی انسان را مدنظر قرار می‌دهد و انگیزه‌های درونی و بیرونی این رفتارها را بررسی می‌کند.این کتاب به شما می آموزد:


– شخصیت افراد را بهتر بشناسید


– از عصبانیت بی مورد دیگران پیشگیری کنید

چگونه شخصیت شناسی کنیم


– چه شخصیتی را برای دوستی انتخاب کنید


– همسر مناسبی برای ازدواج برگزینید

(این کتاب از روی نسخه قدیمی و با همکاری ناشر به صورت اسکن شده آماده سازی شده است.)

برای دانلود کتاب چگونه دیگران را روانشناسی کنیم و دسترسی قانونی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

ارسال کتابراه به دوستان از طریق پیامک یا ایمیل

اشتراک در تلگرام

اشتراک در توییتر

اشتراک در فیسبوک

اشتراک در واتس آپ

اشتراک در لینکداین

اشتراک در گوگل پلاس

کتابراه مرجع قانونی دانلود کتاب الکترونیکی و دانلود کتاب صوتی است که امکان دسترسی به هزاران کتاب، رمان، مجله و کتاب صوتی و همچنین خرید کتاب الکترونیک از طریق موبایل تبلت و رایانه برای شما فراهم می‌کند. شما با استفاده از کتابراه همیشه و همه جا به کتاب‌ها و کتابخانه خود دسترسی دارید و می‌توانید به سادگی از هر فرصتی برای مطالعه استفاده کنید. در کتابراه برای همه سلیقه‌ها از داستان، رمان و شعر تا روانشناسی، تاریخی، علمی، موفقیت و… کتاب‌هایی پیدا می شود. همچنین در کتابراه هزاران کتاب رایگان نیز قابل دانلود است. اپلیکیشن کتابخوان کتابراه برای اندروید، IOS و ویندوز در دسترس است.


PDFDownloads-icon

معروف‌ترین فساد جنسی «فرح پهلوی» چه بود؟

۷۵ هموطن دیگر بر اثر کرونا جان باختند

اعتراض تند چمران به روحانی

رئیسی از مردم قم عذرخواهی کرد

شهادت ۹ نفر از سبزپوشان ناجا

چگونه شخصیت شناسی کنیم

درخواست قمی‌ها برای برخورد با رئیسی

واکنش نمکی به انتقادها از اظهارات رئیسی

شهادت افسر پلیس تهرانی در بمپور

چگونه با معاینه زبان متوجه ابتلای خود به کرونا شویم؟

شبح «پلاسکو» اینبار در اراک ظاهر شد!

معروف‌ترین فساد جنسی «فرح پهلوی» چه بود؟

زنجبیل از پیشرفت این بیماری جلوگیری می‌کند

عکس/ بفرمایید لواشک‌های ترش و شیرین

شهادت افسر پلیس تهرانی در بمپور

اعتراض تند چمران به روحانی

شخصیت دقیقاً چیست؟ شخصیت شناسی یعنی چه؟ چگونه درک شخصیتتان به شما کمک می کند تا بینش بیشتری نسبت به سلامت عاطفی خود کسب کنید؟ شخصیت چیزی است که اغلب مردم آن را توصیف می کنند ، اما بسیاری از آنها دقیقاً نمی دانند که مطالعه علمی شخصیت چیست. این شخصیتِ منحصر به فرد شماست که شما را به شخصی تبدیل می کند که الان هستید و بر همه چیز از روابط تان گرفته تا روشی که زندگی می کنید تأثیر می گذارد.
روانشناسی شخصیت یکی از بزرگترین و محبوب ترین شاخه های روانشناسی است.

روانشناسان در تلاشند تا درک کنند که چگونه شخصیت رشد می کند و چگونه بر نحوه تفکر و رفتار ما تأثیر می گذارد. این حوزه روانشناسی درصدد درک شخصیت و چگونگی تفاوت آن در افراد و همچنین چگونگی شباهت افراد از نظر شخصیت است.

روانشناسان همچنین اختلالات شخصیتی را که می توانند در زندگی روزمره فرد تداخل ایجاد کنند ، ارزیابی ، تشخیص و درمان می کنند. و البته که حوزه وظابف و نحوه کار روانشناسان با روانپزشکان متفاوت است.

چه چیزیست که باعث می شود شما به کسی که الان هستید تبدیل شوید؟ مطمئنا عوامل بسیاری با کسی که الان هستید ارتباط دارند از جمله ژنتیک ، تربیت و تجربیات زندگی شما. برای آشنایی با تست های شخصیت این مقاله را بخوانید.

بسیاری معتقدند آنچه واقعاً شما را منحصر به فرد می کند الگو های مشخص افکار ، احساسات و رفتار هایی است که شخصیت شما را تشکیل می دهند.

چگونه شخصیت شناسی کنیم

در حالی که هیچ تعریف توافق شده ای از شخصیت وجود ندارد ، اغلب به عنوان چیزی تصور می شود که از درون فرد ناشی می شود و در طول زندگی نسبتاً ثابت می ماند. این شامل تمام افکار ، الگو های رفتاری و نگرش های اجتماعی است که بر نحوه مشاهده ما و آنچه در مورد دیگران و دنیای اطرافمان باور داریم تأثیر می گذارد.

درک شخصیت به روانشناسان اجازه می دهد پیش بینی کنند که چگونه افراد به موقعیت های خاص و انواع چیز هایی که برایشان ارجح و ارزشمند است ، پاسخ می دهند .

برای درک اینکه چگونه محققان روانشناسی شخصیت را مطالعه می کنند ، مهم است که با یادگیری بیشتر در مورد برخی از مهمترین نظریه های شخصیت ، شروع کنیم.

 

چند تئوری مختلف برای تعیین جنبه ‌های مختلف شخصیت پدید آمده اند. برخی از تئوری ها در توضیح چگونگی رشد شخصیت تمرکز دارند ، در حالی که برخی دیگر به درک تفاوت های فردی در شخصیت می پردازند.

شخصیت معمولاً از روی ویژگیهایش توصیف می شود.

تئوری های مربوط به ویژگی های شخصیتی بر این باورند که شخصیت از تعدادی از خصوصیات و ویژگیهای گسترده و مختلف تشکیل شده است. طی سالها تئوریهای مختلفی ارائه شده است تا دقیقا مشخص شود که کدام ویژگی ها به عنوان مؤلفه های اصلی شخصیت شناخته می شوند و نیز تعداد کل ویژگی های شخصیتی چقدر است.

روانشناس Gordon Allport از نخستین کسانی بود که شخصیت را از نظر ویژگیهای فردی توصیف کرد. طبق دیدگاه شخصی اش ، او گفت که انواع مختلفی از صفات وجود دارند. صفات مشترک مواردی هستند که در بسیاری از افراد در یک فرهنگ خاص مشترک اند. صفات اصلی آنهایی هستند که شخصیت یک فرد را تشکیل می دهند.

 

 

صفات ذاتی آنهایی هستند که چنان غالب هستند که شخص در درجه اول به خاطر آن خصوصیات شناخته می شود.

به عنوان مثال ، مادر ترزا به دلیل کار های خیرخواهانه اش چنان مشهور بود که نام او تقریباً مترادف خدمت به افراد نیازمند شد.

در حالی که Allport گفته بود که تقریباً ۴۰۰۰ صفت فردی وجود دارد ، روانشناس Raymond Cattell پیشنهاد کرد که تعداد آنها ۱۶ تاست. بعداً ، روانشناس Hans Eysenck این لیست از صفات را حتی بیشتر هم کاهش داد و اظهار داشت که فقط سه صفت وجود دارد: برونگرایی ، روان رنجوری و روان پریشی.

شاید امروزه نظریه “پنج بزرگ” محبوب ترین و مورد قبول ترین نظریه ویژگی شخصیت باشد. این نظریه پیشنهاد می کند که شخصیت از پنج بعد شخصیتی گسترده ساخته شده است: برونگرایی ، تطابق پذیری ، وظیفه شناسی ، روان رنجوری و گشودگی (نسبت به پذیرش تجربه) . هر صفت به عنوان یک طیف گسترده وجود دارد و شخصیت هر فرد در جایی از آن طیف برای هر صفت قرار دارد.

به عنوان مثال ، ممکن است در حالی که در جایی در وسط طیف برای صفات گشودگی و روان رنجوری هستید ، برای برون گرایی ، وظیفه شناسی و تطابق پذیری موقعیت بالای طیف را داشته باشید.

 


 

برخی از تئوری ها به چگونگی رشد و تغییر شخصیت در طول زندگی نگاه می کنند
نظریه فروید (Freud) در مورد رشد روانی-جنسی ، یکی از شناخته شده ترین تئوری های شخصیت است ، اما یکی از بحث برانگیزترین هاست. طبق گفته فروید ، کودکان از طریق یک سری مراحل رشدی شخصیت بزرگ می شوند. در هر مرحله ، انرژی وابسته به نیروی جنسی یا نیرویی که همه رفتار های انسان را به تکاپو در می آورد ، روی نواحی جنسی متمرکز می شود. موفقیت در تکمیل هر مرحله منجر به انتقال به مرحله بعدی رشد می شود ، اما عدم موفقیت در هر مرحله خاص ممکن است باعث توقف شده و بر شخصیت بزرگسالان تأثیر بگذارد.

روانشناس به نام Erik Erikson مجموعه ای از هشت مرحله روانی اجتماعی را توصیف می کند که افراد در طول زندگی از آن عبور می کنند. هر مرحله نقش مهمی در رشد شخصیت و مهارتهای روانشناختی ایفا می کند.
در طی هر مرحله ، فرد با یک بحران رشدی روبرو است که به عنوان نقطه عطفی در رشد است.
Erikson بیشتر به این موضوع علاقه مند بود که تعاملات اجتماعی چگونه بر رشد شخصیت تأثیر می گذارد و در درجه اول به توسعه آنچه او هویت نفس می نامید ، علاقه مند بود. موفقیت در تکمیل مراحل ، منجر به رشد سالم شخصیت می شود. تئوری فروید اظهار داشت که شخصیت در درجه اول در سنین بسیار جوانی شکل می گیرد و تثبیت می شود ، اما اریکسون معتقد بود که شخصیت در طول زندگی همچنان رشد و نمو می یابد.

به منظور مطالعه و سنجش شخصیت ، روانشناسان تعدادی تست شخصیت ، ارزیابی و پرسشنامه مختلف را تهیه کرده اند. بسیاری از این تست ها به طور گسترده در موقعیت های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. به عنوان مثال ، شاخص مشهور Myers-Briggs Type Indicator (MBTI) اغلب به عنوان یک ارزیابی غربالگری قبل از استخدام مورد استفاده قرار می گیرد.
ارزیابی های دیگر ممکن است برای کمک به افراد در کسب اطلاعات بیشتر در مورد جنبه های مختلف شخصیت خود و یا به عنوان ابزار غربالگری و ارزیابی هنگام تشخیص انواع مختلف اختلالات شخصیتی به کار روند.

این احتمال وجود دارد که شما با انواع مختلفی از تست های شخصیتی به اشکال مختلف و بصورت آنلاین روبرو شده باشید. بسیاری از این تست ها ادعا می کنند که خود “واقعی شما” را نشان می دهند، در حالی که برخی دیگر مشخصاً فقط برای سرگرمی هستند. به عنوان مثال ، ممکن است به تست های آنلاینی برخورد کنید که به شما می گویند شخصیتی برونگرا دارید یا درونگرا.
درک بهتر از خود گاهی می تواند به شما کمک کند تا به این موضوع پی ببرید که چرا در ارتباط با دیگران خوب هستید یا چرا بعضی اوقات احساس می کنید فقط کمی به تنهایی نیاز دارید.

نکته مهم این است که به یاد داشته باشید که هرگونه ارزیابی که از طریق اینترنت انجام می دهید ، احتمالاً باید شما را به شک بیاندازد. این ابزارهای غیررسمی می توانند سرگرم کننده باشند، حتی گاهی اوقات می توانند دیدگاهی را در مورد وضعیت و ویژگی های شما ارائه دهند ، اما برای هر نوع ارزیابی رسمی یا تشخیص فقط باید از تست های شخصیتی که توسط متخصصین آموزش دیده و واجد شرایط ارائه می شود ، استفاده کرد.

روانشناسان شخصیت نه تنها چگونگی رشد شخصیت را مورد مطالعه قرار می دهند بلکه به مشکلات مختلفی که می تواند بوجود بیاید علاقه مند هستند. مشخص شده است که تعدادی از اختلالات شخصیتی مختلف می توانند تأثیر جدی در زندگی و عملکرد یک فرد داشته باشد.
انستیتوی ملی بهداشت روان گزارش می دهد که تقریباً ۹.۱٪ از جمعیت بزرگسالان ایالات متحده سالانه حداقل علائم یک اختلال شخصیتی را تجربه می کنند.
حال ، یک اختلال شخصیتی دقیقاً چیست؟ این اختلالات به عنوان اختلالات روانی مزمن و فراگیر شناخته می شوند که بر افکار ، رفتارها و عملکرد بین فردی تأثیر می گذارند.

DSM-5 در حال حاضر ۱۰ اختلال شخصیت مختلف را ذکر کرده است. اینها شامل اختلال شخصیت ضد اجتماعی ، اختلال شخصیت مرزی ، اختلال شخصیت خودشیفتگی و اختلال شخصیت وسواسی است.

غالباً تشخیص بیماری اختلال شخصیت برای ما می تواند بسیار نگران کننده باشد ، اما مهم است که به یاد داشته باشید که نیروی کمکی در دسترس است. با همکاری با متخصصان سلامت روان می توانید راه هایی برای تشخیص مشکلاتی که این اختلالات در زندگی شما ایجاد می کنند بیابید و راهکارهای جدید مقابله با آنها را نیز پیدا کنید.

اینکه نسبت به آنچه در آینده ممکن است اتفاق بیفتد احساس ترس و نگرانی داشته باشید اشکالی ندارد ، اما نکته مهمی که باید به خاطر بسپارید این است که لازم نیست به تنهایی با آن روبرو شوید. افراد آموزش دیده ، ماهر و آماده ای وجود دارند که به شما کمک می کنند که قدم های بعدی درمانتان را بردارید.
بسته به تشخیصی که برای شما گذاشته می شود، پزشک ممکن است نوعی روان درمانی ، آموزش چند مهارت ، دارو یا ترکیبی از هر سه را توصیه کند.
نکته اصلی این است که برای تهیه یک برنامه درمانی که بر نیاز ها و اهداف شما متمرکز باشد ، باید با تیم مراقبت های بهداشتی خود تاجایی که می توانید همکاری کنید.

شخصیت موضوعی گسترده است که تقریباً به همه جنبه هایی که باعث می شود افراد به کسی که اکنون هستند تبدیل شوند ، وابسته است . روشهای مختلفی برای فکر کردن در مورد شخصیت وجود دارد ، از جمله تمرکز روی صفات فردی یا نگاه کردن به مراحل مختلف رشدی که با ظهور شخصیت اتفاق می افتد و یا گاهی با گذشت زمان تغییر می کند.

روانشناسان فقط به درک شخصیت سالم و طبیعی انسان علاقه مند نیستند ، بلکه در پی شناخت اختلالات احتمالی شخصیت هستند که ممکن است به پریشانی یا بروز مشکل در مدرسه ، کار ، روابط و سایر زمینه های مهم زندگی منجر شوند. روانشناسان با قابلیت شناسایی چنین مشکلاتی، بهتر می توانند به توسعه مهارتهای افراد در مقابله با علائم اختلالات شخصیتی و مدیریت بهتر آن کمک کنند.

 

با کمک بهترین روانشناسان و روانپزشکان تهران افسردگی، اضطراب و وسواس را درمان کنید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چگونه شخصیت شناسی کنیم

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

هیچ کسی لایق درد و رنج هیچ بیماری‌ای نیست. مسیر طولانی و سخت دستیابی به سلامتی، نیازمند یار قابل اعتمادی است.

یاری مثل درمانکده که در جستجو و مشاوره آنلاین و حضوری پزشک و روانشناس، تست آنلاین هوشمند و آزمایش در محل کرونا، تلاشی کوچک برای کم کردن موانع راه سلامت، انجام می‌دهد.

چگونه شخصیت شناسی کنیم
چگونه شخصیت شناسی کنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *