چگونه شکستگی دنده را درمان کنیم

 
helpkade
چگونه شکستگی دنده را درمان کنیم
چگونه شکستگی دنده را درمان کنیم

قفسه سینه از 12 جفت دنده تشکیل شده است. دنده ها علاوه بر اینکه از قفسه سینه بر روی قلب و ریه محافظت می کنند، بسیاری از عضلات را حمایت می کنند تا بالاتنه را به خوبی نگه دارد و ارگان های بدن به درستی کار کنند و در نتیجه شکستن یک دنده می تواند بسیار دردناک باشد و فعالیت های روزانه را مختل کند. دنده ها علاوه بر این که پوزیشن بدن را تعیین می کنند، در صورت شکسته شدن هم می توانند خودشان بهبود پیدا کنند. حال در این قسمت از سلامت نمناک در مورد این عضو مهم از بدن و شکستگی آن ها صحبت خواهیم کرد: 

یکی از علائم مهم در شکستگی دنده درد در قفسه سینه ، هنگام نفس کشیدن می باشد.

تنفس عمیق بیش از همه هنگام شکستن دنده ها آسیب رسان می باشد. سرفه کردن یا عطسه کردن نیز می تواند درد شدیدی را در قسمت شکستگی به وجود بیاورد.

بسته به محل شکستگی ، خم شدن یا پیچاندن قسمت بالای بدن را بسیار سخت می کند. ضربه خوردن یا فشار آوردن به ناحیه شکسته شده نیز می تواند حداقل تا چند هفته درد را افزایش دهد و همچنین ممکن است هنگام شکستگی دنده، ورم و قرمزی را در اطراف دنده مشاهده کنید. در بعضی از موارد کبودی روی پوست در اطراف شکستگی دیده می شود. 

چگونه شکستگی دنده را درمان کنیم

دنده ها از قلب و ریه محافظت می کنند و برای پیشگیری از آسیب رسانی به آن ها تعبیه شده اند اما ممکن است که مواردی باعث شکستگی آنها شود که شامل موارد زیر می باشد: 

افرادی که بیش از بقیه در معرض شکستگی دنده می باشند، شامل موارد زیر هستند:

شکستگی دنده برعکس شکستگی دست یا پا بسیار سخت دیده می شود. اگر فکر می کنید که ممکن است دنده شما شکسته باشد، بهترین راه این است که سریعاً به پزشک مراجعه کنید و از آزمایش های تصویربرداری استفاده کنید که معمولا شامل موارد زیر می باشد: 

درمان دنده های شکسته معمولاً در سال های اخیر تحت تغییرات زیادی واقع شده است. پزشکان برای درمان دنده شکسته معمولا با استفاده از دستگاه ها، دنده را کمی جابه جا می کنند و آن را باند پیچی می کنند. این باند پیچی باعث می شود که تنفس کمی محدود شود و مشکلات تنفسی مثل ذات الریه به وجود بیاورد. 

امروزه دنده های شکسته به خودی خود بهبود پیدا می کنند؛ بدون اینکه باندپیچی و تجهیزات خاصی مورد نیاز باشد. بسته به نوع شکستگی و میزان درد ممکن است که پزشک برای شما مسکن هایی را تجویز کند.

معمولاً در روزهای اول بعد از شکستگی ماده بیهوشی به شما تزریق می کنند که مستقیماً عصب های مربوط به دنده را بی حس می کند و همچنین می توانید از یک کمپرس یخ در محل مورد نظر استفاده کنید تا درد و ورم را کاهش دهید اما باید مطمئن باشید که این کمپرس را در حوله نازک پیچیده باشید و مستقیماً به پوستتان نزنید. بهتر است پوزیشن خوابیدن شما به گونه ای باشد که بالاتنه تان به سمت بالا قرار بگیرد. رعایت این نکته در شب های اول بعد از آسیب دیدگی بسیار مهم است.

شکستگی های جدی در دنده مثل آنهایی که در نفس کشیدن مشکل ایجاد می کنند ، به جراحی نیاز دارد. در بعضی از موارد نیز از پیچ و مهره استفاده می کنند تا دنده را در محلی ثابت نگه دارند تا شکستگی بهبود پیدا کند . فواید جراحی برای شکستگی دنده معمولاً تایم کوتاه بهبودی و درد کمتر نسبت به رها کردن دنده شکسته به حال خود می باشد. 

تقریباً 6 هفته طول می کشد تا دنده بتواند خودش بهبود پیدا کند. در طول این زمان باید از فعالیت هایی که باعث افزایش آسیب دیدگی به دنده ها می شود، خودداری کنید.

یعنی باید ورزش هایی که در آن وزنه های سنگین بلند می کنند را کنار بگذارید. هر کاری را که باعث احساس درد در اطراف دنده ها می شود را سریعاً کنار بگذارید و تا بهبودی کامل صبر کنید.

البته باید مراقب باشید که در مکان های پر گرد و غبار حضور نداشته باشید زیرا تنفس شما و ریه هایتان دچار مشکل می شود. نباید ریه ها را تحریک کنید تا شما را به سرفه کردن مجبور کند و همچنین می توانید یک بالش مقابل قفسه سینه خود قرار دهید و بعد سرفه کنید تا درد کمتری را احساس کنید. 

بسته به اینکه کدام یک از دنده ها شکسته هستند و شدت آسیب دیدگی چقدر است، دنده ها و قلب شما در معرض خطر قرار می گیرد . شکستگی جدی در یکی از دنده های بالا می تواند به آئورت آسیب بزند و رگ های بزرگ قلب را درگیر کند که خون را به سرتاسر بدن می رساند.

دیگر رگ های خونی در نزدیکی قلب نیز در معرض خطر قرار دارد . یکی از سختی های شکستگی دنده مربوط به ریه ها می شود . شکستگی در یکی از دنده ها مخصوصاً در دنده های میانی که در لبه استخوان قرار دارند، ریه را درگیر می کند و گاهی اوقات باعث نارسایی آن خواهد شد.

شکستگی در دنده های پایین تر نیز می تواند کبد، کلیه یا طحال را درگیر کند . این نوع از سختی ها معمولاً در بین افرادی که چند قسمت از دنده هایشان شکسته است ، افزایش پیدا می کند. آزمایش های تصویربرداری مثل ام.ار.ای نیز معمولاً آسیب دیدگی اعضای بدن را نشان می دهند. 

برای این که هرچه سریع تر از این سختی ها و مشکلات رها شوید، باید هرگونه علائم و نشانه ای را سریعاً و با جزئیات به پزشک اطلاع دهید و همچنین تا جایی که می توانید بیان واضح در توضیح جزئیات داشته باشید. 

قفسه سینه می تواند از راه های مختلفی دچار آسیب شود. یکی از آن ها آسیب دیدگی و ضرب دیدگی می باشد که معمولا بر اثر تصادف یا زمین خوردن به وجود می آید که در آن ساختار قفسه سینه دچار آسیب می شود و نمی تواند از ارگان های حیاتی مستقل محافظت کند. 

استخوان ها و قفسه سینه می توانند دچار شکستگی شوند و عضلات قفسه سینه را با آسیب روبه رو کنند که معمولاً در این مواقع دچار کبودی می گردند. معمولاً هر گونه آسیب دیدگی در دنده را کبودی دنده می نامند اما در این حالت هیچ قسمت از دنده شکسته نخواهد شد. در این مورد استخوان ها کمتر درگیرند. درد مربوط به کبودی دنده از آسیب دیدگی به بافت بدن، غضروف یا عضلات قفسه سینه می باشد و ربطی به استخوان ندارد. کبودی مانند شکستگی خطر جدی محسوب نمی شود اما می تواند بافت اطراف را درگیر کند و احساس درد را را در فرد به وجود بیاورد. 

دنده ترک خورده نیز معمولاً بافت غضروف و عضلات را درگیر می کند که گاهی اوقات استخوان نیز در آن دچار درد و مشکل سطحی می گردد. معمولاً ترک خوردن و شکستگی دنده هر دو علائم یکسانی دارند که در شکستگی، علائم کمی شدیدتر می باشد. 

این درد معمولاً هنگام تکان خوردن و حرکت دادن شانه و بازو، نفس کشیدن و سرفه کردن افزایش پیدا می کند. 

در رفتگی

اغلب شکستگی دنده فقط شکستگی در یک ناحیه می باشد که به آن شکستگی غیر کامل می گویند. به این معنا که همه قسمت های استخوان درگیر نشده است . شکستگی دنده از نوع در رفتگی، شکستگی کامل دنده ها است که باعث می شود دنده از جای اصلی خود خارج شود که البته همیشگی نیست. اگر دنده ها از جای اصلی خود خارج شوند، به آنها شکستگی از نوع در رفتگی می گویند که معمولاً بیشتر به ریه ها و دیگر بافت ها و ارگان های بدن آسیب خواهد رساند. 

کوبیدگی قفسه سینه

در بعضی از موارد نادر، بخشی از قفسه سینه شکسته می شود و از اعضای بدن و استخوان جدا می گردد. این قسمت معمولاً ساختار اصلی خود را از دست می دهد و باعث می شود که فرد نتواند به درستی تنفس کند که به آن کوبیدگی قفسه سینه می گویند که خطرناک تر از شکستگی دنده ها می باشد. 

اگر دچار شکستگی دنده شدید و هر کدام از علائم زیر را داشتید، سریعاً به پزشک مراجعه کنید :

یکی از آسیب‌های ورزشکاران برخورد قفسه سینه و ایجاد شکستگی در دنده ها می باشد که می تواند درد مزمن را در هنگام تنفس برای ورزشکار ایجاد نمایند راهکارهای متعددی برای درمان این عارضه مزمن و دردناک وجود دارد یکی از آنها استفاده از تکنیک‌های فیزیوتراپی در درمان و کاهش دردهای اینگونه ورزشکاران می باشد که در کلینیک فیزیوتراپی مرکزی شریعتی قابل انجام و درمان میباشند.

 

 

 

 

چگونه شکستگی دنده را درمان کنیم

 

 

دنده ها از 12 جفت استخوان تشکیل شده اند که از جلو به استخوان جناق سینه و از قسمت پشت به ستون مهره ها متصل می باشند و در مجموع تشکیل قفسه سینه را می دهند. کار قفسه سینه این است که از ارگان های اصلی و حیاتی بدن همچون قلب و شش ها حفاظت کند. 

 

 

 

 

شکستگی دنده و یا ترک خوردگی آن اکثرا در اثر ضربات سنگین که به صورت مستقیم به قفسه سینه وارد می شود مانند تصادف و همچنین سقوط از ارتفاع به وجود می آید. این شکستگی میتواند در هر یک از 12 جفت دنده اتفاق بیفتد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بدن ورزشکاران در معرض نیروهای غیر مستقیم زیادی قرار دارد که ناشی از فعالیت های بیش از حد است. شکستگی دنده به دلیل استفاده مکرر از اندامهای دور از بدن به ویژه در پرتاب های گلف و بیسبال اتفاق می افتد. شکستگی به دلیل برخورد مستقیم طی برخورد در ورزش هایی مانند هاکی , فوتبال و بیسبال نیز رخ می دهد.

 

 

 

 

 

 

 

10 درصد از بیمارانی که دچار ضرب دیدگی در قفسه سینه میشوند، دچار شکستگی دنده میشوند. شایع ترین منطقه شکستگی دنده بین دنده های 4 تا 10 میباشد و شکستگی دنده های اول و دوم به ندرت تفاق میفتد. ( فقط در تصادفات و سقوط از ارتفاع ایجاد میشود )

 

 

 

 

 

چگونه شکستگی دنده را درمان کنیم

 

شکستگی های دنده به دلیل نرم بودن استخوان در کودکان و نوجوانان به ندرت اتفاق میفتد ولی در سنین بالا و در افراد مسن تر این شکستگی شایع تر است و یکی از دلایل ایجاد آن پوکی استخوان است.

 

 

درصورتیکه شکستگی دنده در اثر آسیب های خارجی نباشد و در اثر برخی بیماری ها مانند سرفه شدید و آسیب در ورزش های سنگین به وجود آمده باشد به آن شکستگی دنده از نوع فشاری گفته می شود. این نوع شکستگی می تواند خیلی ساده و بدون هیچگونه جابه جایی به وجود آمده باشد. چنانچه دچار دردهای شدید در قفسه سینه شدید که با استراحت نیز این درد کمتر نشد حتما به متخصص ارتوپد مراجعه کنید تا در سریع ترین زمان ممکن مورد مداوا و درمان قرار بگیرید. ممکن است دچار شکستگی دنده در ناحیه قفسه سینه شده باشید بدون اینکه حتی بدانید عامل این شکستگی چه چیزی بوده است. 

 

 

 

 

درصورتی که دنده فرد شکسته باشد ، باید با علائم شکستگی دنده ذکر شده در زیر ، درد ایجاد یا تشدید شود :

 

 

 

 

 

 

درد مهم ترین علامت شکستگی دنده است که با تنفس و سرفه شدید ایجاد شده و بدتر میشود. خونمردگی و خونریزی زیر جلدی نیز ممکن است در اطراف شکستگی ایجاد شود.ورزشکار با دنده شکسته معمولاً در ناحیه آسیب دیده به ویژه هنگام دم عمیق احساس درد دارد معاینه با دست حساسیت را در ناحیه دنده ها مشخص می کند و تنفس ورزشکار به صورت بریده بریده می شود.

 

 جالب توجه اینکه فشار ملایم در ناحیه دنده شکسته در حالی که ورزشکار نفس عمیق می کشد ، باعث کاهش قابل توجه درد می شود.

 

معمولاً در ناحیه آسیب دیده کبودی قابل مشاهده است. تشخیص قطعی توسط x-ray  و سی تی اسکن و اسکن استخوانی امکان پذیر است. همچنین از MRI  نیز برای مشاهده بافت های نرم و اندام های اطراف دنده ها مانند ریه استفاده می شود.

 

 همچنین شکستگی های جدی نیز در دنده اتفاق می افتد که علائم آن عبارتند از:

تنفس سریع و بریده بریده

در چنین شرایطی هر دو دست را در هر طرف سینه ورزشکار آسیب دیده قرار دهید و حرکت سینه را در حین تنفس بررسی کنید اگر طی دم یک طرف سینه بالا و طرف دیگر پایین برود در سمت پایین رفته سینه حداقل سه دنده شکسته وجود دارد این وضعیت قفسه سینه شناور نامیده می شود. 

 

 

 

 

 

 

 

هنگامی که احتمال شکستگی دنده وجود دارد باید ورزشکار بلافاصله به بیمارستان منتقل شود و در صورتی که علائم تنگی نفس وجود داشته باشد مصدوم باید با برانکارد تحمل شود. در شکستگی های ساده خود فرد می تواند حرکت کند اما اگر احتمال قفسه سینه شناور وجود داشته باشد ورزشکار باید روی سمت آسیب دیده قرار بگیرد و یکپارچه لوله شده زیربخش مصدوم قرار داده این تمهیدات در را در حین تنفس کنترل میکند ورزشکار باید در این وضعیت باقی بماند تا تنفس تحت کنترل باشد اگر تنفس ورزشکار قطع شود باید ورزشکار را به پشت برگردانید تا بتواند تنفس مصنوعی بگیرد.

 

 

 

درمان فوری باید مستقیماً در جهت تسکین درد باشد و استفاده از یخ در موضع مفید است تا زمانی که تشخیص قطعی انجام شود و احتمال خونریزی منتفی گردد باید تنها از استامینوفن برای کنترل درد استفاده کرد داروهای ضد التهاب خونریزی را افزایش می دهند هنگامی که وضعیت آسیب دیدگی در محل در آسیب های خفیف یا در اورژانس در آسیب های جدی تثبیت شد اقدامات درمانی بیشتر را می توان انجام داد.

 

 

 

یک روش جدیدتر و بسیار موثر استفاده از پوشش های بی حس کننده آغشته به لیدوکائین است که با بی حس کردن محل به کنترل درد کمک می کند این چسب ها را باید به مدت ۱۲ ساعت مورد استفاده قرار داد و ۱۲ ساعت قبل از این که چسب دیگری استفاده شود باید به محل آسیب استراحت داد باید توجه داشت که این چسب ها فقط باید توسط پزشک تجویز شود زیرا استفاده از آن ها در برخی افراد باعث افت فشار خون میگردد.

 

 

 

بهبود شکستگی دنده عموماً  ۳  تا ۸  هفته به طول می انجامد برای تسریع درمان ورزشکار باید از فعالیت های شدید بپرهیزد و از اعمال فشار به دنده آسیب دیده جلوگیری کند باید ورزشکار را تشویق کرد که روزانه چندین نوبت نفس عمیق بکشد تا ظرفیت ریه ها کاهش نیابد.

 

 

 

می توان از کمربندهای طبی برای راحتی مصدوم استفاده کرد اما این کار خیلی توصیه نمی شود بستن و بانداژ و محدود کردن حرکات قفسه سینه نه تنها لازم نیست بلکه می تواند بروز عوارض ریوی و تنفسی را تشدید کند.

 

 

 

باید توجه داشته باشید که شخص بیمار برای کنترل دردهای ناشی از شکستگی دنده باید از فعالیت هایی که باعث می شود به ناحیه آسیب دیده فشار وارد شده و باعث ایجاد درد شود پرهیز کرده و برای مدت زمان 4 الی 6 هفته مواظب باشد تا فشاری به ناحیه آسیب دیده وارد نکند.

 

 

 

 

 

 

بهبودی کامل آسیب شکستگی دنده حداقل به 8 هفته زمان نیاز دارد برای شکستگی هایی که در آن دنده جابجا شده است بسته به واکنش بدن ورزشکار که توسط ایکس ری مشخص می شود زمان بهبودی طولانی تر خواهد شد و بازگشت به ورزش بر این اساس برنامه ریزی می شود برخی ورزشکاران برای بهبود کامل و بازگشت به فعالیت به سه ماه استراحت نیاز دارند.

 

ورزشکارانی که در رشته های پر برخورد فعالیت دارند و دنده بر اثر شکستگی جابجا شده یا در سمت شکسته درد قابل ملاحظه ای دارند باید در ادامه فصل مسابقات از جلیقه محافظ استفاده کنند. ورزشکاران رشته های بدون برخورد معمولا به محافظ و بریس نیاز ندارند مگر اینکه در ناحیه شکستگی درد داشته یا دچار مشکل تنفسی شود. ورزشکارانی که تحت درمان قرار گرفته و بهبود یافته اند باید تحت تمرینات آمادگی جسمانی قرار بگیرند تا ظرفیت های قلبی و تنفسی آنها پیش از بازگشت به بازی بهبود یابد.

 

 

 

کلینیک فیزیوتراپی مرکزی شریعتی با استفاده از تجهیزات مدرن در درمان شکستگی های ورزشکاران نتایج قابل قبولی در این گونه بیماران به دست آورده است.

 

 لطفا جهت اطلاعات بیشتر به لینک های زیر مراجعه نمایید

 

 

 

 

 

آدرس: خیابان شریعتی، ضلع شمال غربی پل سیدخندان، ساختمان فوق تخصصی پزشکان 1006

شکستگی دنده

فهرست موضوعات در این آموزش

دنده ها از 12 جفت استخوان تشکیل شده اند که از جلو به استخوان جناق و از پشت به ستون مهره ها متصل می باشد که در مجوعه تشکیل قفسه سینه را می دهند. کار قفسه سینه این است که از ارگان های اصلی و حیاتی بدن همچون قلب و شش ها محافظت کند.

شکستگی دنده و یا ترک خوردگی دنده در اثر ضربات سنگین مانند تصادف که به صورت مستقیم به قفه سینه وارد می شود به وجود می آید در صورتیکه ضربه و آسیب وارد شده به قفسه سینه شدید باشد می تواند به ارگان های داخلی نیز آسیب جدی را وارد آورد.

زمانیکه شکستگی دنده در اثر آسیب های خارجی نباشد و در اثر برخی بیماری ها مانند سرفه شدید و آسیب در ورزش های سنگین به وجود آمده باشد به آن شکستگی دنده از نوع فشاری گفته می شود. این نوع شکستگی می تواند خیلی ساده و بدون هیچگونه جابه جایی به وجود آمده باشد. در صورتیکه دچار دردهای شدید در قفسه سینه شدید که با استراحت کمتر نشد حتما به بهترین متخصص ارتوپد مراجعه کرده تا در سریع ترین زمان ممکن مورد مدوا و درمان قرار بگیرید. ممکن است دچار شکستگی دنده در ناحیه قفسه سینه شده باشید بدون اینکه حتی بدانید عامل این شکستگی چه چیزی بوده است.

چگونه شکستگی دنده را درمان کنیم

شکستگی دنده

برای اینکه در زمان احساس درد های وحشتناک در قفسه سینه خود متوجه این موضوع شوید که آیا دچار شکستگی دنده شده اید با خیر باید از علائمی که به شما در تشخیص شکستگی دنده کمک می کند آگاهی داشته باشید در ادامه به چند نمونه از علائمی که نشان دهنده شکستگی دنده می باشد اشاره کرده ایم.

برای اینکه بدانید زمانیکه با شکستگی دنده مواجه شدید چگونه میتوانید آن را درمان کنید این موضوع را نیز باید در نظر داشته باشید که درمان شکستگی دنده بستگی به تعداد دنده های شکسته شده دارد. اگر تعداد دنده های شکسته شده بیشتر از 3 دنده باشد باید فردی که دچار شکستگی دنده شده است در بیمارستان بستری شده و تحت مدوای بهترین متخصص ارتوپد قرار گیرد.

درمان ابتدایی که در بیمارستان برای شکستگی دنده انجام می شود مصرف داروهای مسکن می باشد که بتواند درد را تکسین دهد. حتما این موضوع را بخوبی می دانید که درمان درد از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد زمانیکه فرد بیمار دارای درد باشد نمی تواند به راحتی نفس کشیده و در حقیقت از تنفس عمیق خودداری می کند.

داروهایی که برای درمان درد در این مواقع مورد استفاده قرار می گیرد شامل داروهای ضد درد قوی(مخدر) و داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ایبوبروفن و ناپروکسن می باشند. این موضع را فراموش نکنید که شخص بیمار برای کنترل دردهای ناشی از شکستگی دنده باید از فعالیت هایی که باعث می شود به ناحیه آسیب دیده فشار وارد آورد پرهیز کرده و برای مدت زمان 4 الی 6 هفته مواظب باشد تا فشاری به ناحیه آسیب دیده وارد نکند.

یکی دیگر از راه های درمان شکستگی دنده فیزیوتراپی می باشد در این شرایط پزشک متخصص برای تنفس بیمار تمرین های تنفس عمیق را توصیه می کند زیرا تنفس های کوتاه بیمار را به بیماریهای دیگر مانند ذات الریه نزدیک خواهد کرد. برای اینکه دنده شکسته شده را بتوان محکم و ثابت نگه داشت از باندهای فشار الاستیک دور برای در قفسه سینه استفاده می کنند.

مدت زمانی که برای بهبود شکستگی دنده ممکن است سپری شود مانند درمان شکستگی بستگی به این دارد که میزان شکستگی تا حد جدی باشد حداقل زمانی که برای بهبود شکستگی دنده میتوان عنوان کرد بین 2 تا 6 هفته می باشد. هر چه سن فردبیمار کمتر باشد مدت زمان بهبود کمتر خواهد بود و این بسته به بنیه بیمار دارد. معمولا شکستگی دنده در کودکان سریع تر بهبود پیدا می کند.

تشخیص شکستگی دنده

قبل تر عنوان کردیم که برای درمان شکستگی دنده در سریع ترین زمان ممکن به بهترین متخصص ارتوپد در تهران مراجعه کنید زیرا شکستگی دنده عوارض را در پی دارد که می تواند برایتان دشوار باشد. از عوارضی که در اثر شکستگی دنده ممکن است به وجود آید می توان به موارد زیر اشاره کرد.

در بسیاری از موارد دنده ها تنها ترک می خورند این ترک خوردگی با وجود دردناک بودن به اندازه شکستگی دنده خطرناک نمی باشد. لبه ناهموار دنده ای که شکسته شده است می تواند به عروق اصلی و یا اندام های داخلی مثل ریه آسیب وارد کند.شکستگی دنده معمولا یک یا دو ماه زمان می برد تا خود به خود بهبود پیدا کند اما نباید فراموش کنید کنترل کردن درد در شکستگی دنده از اهمیت بالایی برخوردار می باشد زیرا تنها در این صورت است که شخص بیمار می تواند به تنفس عمیق ادامه دهد و از عارضه های ریوی مانند ذات الریه جلوگیری کند.

برای اینکه دچار شکستگی دنده نشوید می توانید با کارهایی ابتدایی که در ادامه به آنها اشاره ای خواهیم کرد بپردازید از این عارضه جلوگیری کنید. کارهایی که می توان برای پیشگیری از شکستگی دنده انجام داد عبارتند از: لباس هایی بپوشید که حمایت کننده دنده ها هستند، خطر سقوط و لیز خوردگی را کاهش دهید، مسیر حرکت خود را از وسایل ریز و کوچک تمیز کنید، اتق منزل و محل کارتان از برق و نور کافی برخوردار باشد و غذاهایی که داری ویتامین D، کلسیم و پروتئین می باشند را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

سلام لطفاجهت تماس شماره موبایل دکتر را قراردهید.

سلام دو روز پیش مادرم از تخت افتادن و انگار فرو رفتن تو خودشون از ناحیه پای چپ روی ران تا لنگن باسن درد دارند . امروز هم حین بردن به دسشویی داشت می‌افتاد که به من گفت بغلم کن من وقتی اومدم بغلش کنم تمام قفسه سینه صدا داد که صداش شنیده شد زیر دستم آیا شکستگی هست آیا ترک خوردگی هست چی هست.مسن هست و …پوکی استخوان داره خیلی دردداره و ناحیه مثانه هم درد گرفته که همش احساس دستشویی کاذب داره

سلام. من ی چند روزی میشه ک رو بالشت بلند میخوابم حااا همون باعث شده دنده زیر سینه راستم درد بگیره. اوایلش متوجه درد نبوودم وقتی دست زدم متوجه شدم ک همین دیروز بود گفتم ی ذره ماساژش بدم شاید خوب شد ولی الان دردش بدتر شده وقتی ماساژ میدادم همون قسمتی ک درد داشتم قرمز شده بود. در کل تو تنفس عادیم مشکلی نداررم ولی خب مثلا تو خمیازه کشیدن یا نفس خیلی بلند ک بکشم درد داره. من مشکلم چیه؟ احتیاج هست دکتر برم؟؟؟؟؟؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

جراح و متخصص استخوان و مفاصل و آسیبهایی ورزشی
دوره دیده تخصصی ارتوپدی و جراحی زانو از اروپا

تیم متخصص تعویض مفصل زانو و بهترین متخصص ارتوپد موجود در کلینیک، پس از انجام آزمایش های لازم جهت تشخیص نوع درمان اعم از جراحی یا درمان توسط دارو، فیزیوتراپی و …، در صورت نیاز زمینه لازم جراحی را فراهم خواهند کرد و تا اتمام بهبودی بیماران را تحت نظر خواهند داشت.

تهران، میدان پونک
بلوار میرزابابایی، بین بلوار عدل و سردارجنگل
جنب باغ رستوران لاله، ساختمان بانک گردشگری، طبقه چهارم

شکستگی دنده

فهرست موضوعات در این آموزش

دنده ها از 12 جفت استخوان تشکیل شده اند که از جلو به استخوان جناق و از پشت به ستون مهره ها متصل می باشد که در مجوعه تشکیل قفسه سینه را می دهند. کار قفسه سینه این است که از ارگان های اصلی و حیاتی بدن همچون قلب و شش ها محافظت کند.

شکستگی دنده و یا ترک خوردگی دنده در اثر ضربات سنگین مانند تصادف که به صورت مستقیم به قفه سینه وارد می شود به وجود می آید در صورتیکه ضربه و آسیب وارد شده به قفسه سینه شدید باشد می تواند به ارگان های داخلی نیز آسیب جدی را وارد آورد.

زمانیکه شکستگی دنده در اثر آسیب های خارجی نباشد و در اثر برخی بیماری ها مانند سرفه شدید و آسیب در ورزش های سنگین به وجود آمده باشد به آن شکستگی دنده از نوع فشاری گفته می شود. این نوع شکستگی می تواند خیلی ساده و بدون هیچگونه جابه جایی به وجود آمده باشد. در صورتیکه دچار دردهای شدید در قفسه سینه شدید که با استراحت کمتر نشد حتما به بهترین متخصص ارتوپد مراجعه کرده تا در سریع ترین زمان ممکن مورد مدوا و درمان قرار بگیرید. ممکن است دچار شکستگی دنده در ناحیه قفسه سینه شده باشید بدون اینکه حتی بدانید عامل این شکستگی چه چیزی بوده است.

چگونه شکستگی دنده را درمان کنیم

شکستگی دنده

برای اینکه در زمان احساس درد های وحشتناک در قفسه سینه خود متوجه این موضوع شوید که آیا دچار شکستگی دنده شده اید با خیر باید از علائمی که به شما در تشخیص شکستگی دنده کمک می کند آگاهی داشته باشید در ادامه به چند نمونه از علائمی که نشان دهنده شکستگی دنده می باشد اشاره کرده ایم.

برای اینکه بدانید زمانیکه با شکستگی دنده مواجه شدید چگونه میتوانید آن را درمان کنید این موضوع را نیز باید در نظر داشته باشید که درمان شکستگی دنده بستگی به تعداد دنده های شکسته شده دارد. اگر تعداد دنده های شکسته شده بیشتر از 3 دنده باشد باید فردی که دچار شکستگی دنده شده است در بیمارستان بستری شده و تحت مدوای بهترین متخصص ارتوپد قرار گیرد.

درمان ابتدایی که در بیمارستان برای شکستگی دنده انجام می شود مصرف داروهای مسکن می باشد که بتواند درد را تکسین دهد. حتما این موضوع را بخوبی می دانید که درمان درد از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد زمانیکه فرد بیمار دارای درد باشد نمی تواند به راحتی نفس کشیده و در حقیقت از تنفس عمیق خودداری می کند.

داروهایی که برای درمان درد در این مواقع مورد استفاده قرار می گیرد شامل داروهای ضد درد قوی(مخدر) و داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ایبوبروفن و ناپروکسن می باشند. این موضع را فراموش نکنید که شخص بیمار برای کنترل دردهای ناشی از شکستگی دنده باید از فعالیت هایی که باعث می شود به ناحیه آسیب دیده فشار وارد آورد پرهیز کرده و برای مدت زمان 4 الی 6 هفته مواظب باشد تا فشاری به ناحیه آسیب دیده وارد نکند.

یکی دیگر از راه های درمان شکستگی دنده فیزیوتراپی می باشد در این شرایط پزشک متخصص برای تنفس بیمار تمرین های تنفس عمیق را توصیه می کند زیرا تنفس های کوتاه بیمار را به بیماریهای دیگر مانند ذات الریه نزدیک خواهد کرد. برای اینکه دنده شکسته شده را بتوان محکم و ثابت نگه داشت از باندهای فشار الاستیک دور برای در قفسه سینه استفاده می کنند.

مدت زمانی که برای بهبود شکستگی دنده ممکن است سپری شود مانند درمان شکستگی بستگی به این دارد که میزان شکستگی تا حد جدی باشد حداقل زمانی که برای بهبود شکستگی دنده میتوان عنوان کرد بین 2 تا 6 هفته می باشد. هر چه سن فردبیمار کمتر باشد مدت زمان بهبود کمتر خواهد بود و این بسته به بنیه بیمار دارد. معمولا شکستگی دنده در کودکان سریع تر بهبود پیدا می کند.

تشخیص شکستگی دنده

قبل تر عنوان کردیم که برای درمان شکستگی دنده در سریع ترین زمان ممکن به بهترین متخصص ارتوپد در تهران مراجعه کنید زیرا شکستگی دنده عوارض را در پی دارد که می تواند برایتان دشوار باشد. از عوارضی که در اثر شکستگی دنده ممکن است به وجود آید می توان به موارد زیر اشاره کرد.

در بسیاری از موارد دنده ها تنها ترک می خورند این ترک خوردگی با وجود دردناک بودن به اندازه شکستگی دنده خطرناک نمی باشد. لبه ناهموار دنده ای که شکسته شده است می تواند به عروق اصلی و یا اندام های داخلی مثل ریه آسیب وارد کند.شکستگی دنده معمولا یک یا دو ماه زمان می برد تا خود به خود بهبود پیدا کند اما نباید فراموش کنید کنترل کردن درد در شکستگی دنده از اهمیت بالایی برخوردار می باشد زیرا تنها در این صورت است که شخص بیمار می تواند به تنفس عمیق ادامه دهد و از عارضه های ریوی مانند ذات الریه جلوگیری کند.

برای اینکه دچار شکستگی دنده نشوید می توانید با کارهایی ابتدایی که در ادامه به آنها اشاره ای خواهیم کرد بپردازید از این عارضه جلوگیری کنید. کارهایی که می توان برای پیشگیری از شکستگی دنده انجام داد عبارتند از: لباس هایی بپوشید که حمایت کننده دنده ها هستند، خطر سقوط و لیز خوردگی را کاهش دهید، مسیر حرکت خود را از وسایل ریز و کوچک تمیز کنید، اتق منزل و محل کارتان از برق و نور کافی برخوردار باشد و غذاهایی که داری ویتامین D، کلسیم و پروتئین می باشند را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

سلام لطفاجهت تماس شماره موبایل دکتر را قراردهید.

سلام دو روز پیش مادرم از تخت افتادن و انگار فرو رفتن تو خودشون از ناحیه پای چپ روی ران تا لنگن باسن درد دارند . امروز هم حین بردن به دسشویی داشت می‌افتاد که به من گفت بغلم کن من وقتی اومدم بغلش کنم تمام قفسه سینه صدا داد که صداش شنیده شد زیر دستم آیا شکستگی هست آیا ترک خوردگی هست چی هست.مسن هست و …پوکی استخوان داره خیلی دردداره و ناحیه مثانه هم درد گرفته که همش احساس دستشویی کاذب داره

سلام. من ی چند روزی میشه ک رو بالشت بلند میخوابم حااا همون باعث شده دنده زیر سینه راستم درد بگیره. اوایلش متوجه درد نبوودم وقتی دست زدم متوجه شدم ک همین دیروز بود گفتم ی ذره ماساژش بدم شاید خوب شد ولی الان دردش بدتر شده وقتی ماساژ میدادم همون قسمتی ک درد داشتم قرمز شده بود. در کل تو تنفس عادیم مشکلی نداررم ولی خب مثلا تو خمیازه کشیدن یا نفس خیلی بلند ک بکشم درد داره. من مشکلم چیه؟ احتیاج هست دکتر برم؟؟؟؟؟؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

جراح و متخصص استخوان و مفاصل و آسیبهایی ورزشی
دوره دیده تخصصی ارتوپدی و جراحی زانو از اروپا

تیم متخصص تعویض مفصل زانو و بهترین متخصص ارتوپد موجود در کلینیک، پس از انجام آزمایش های لازم جهت تشخیص نوع درمان اعم از جراحی یا درمان توسط دارو، فیزیوتراپی و …، در صورت نیاز زمینه لازم جراحی را فراهم خواهند کرد و تا اتمام بهبودی بیماران را تحت نظر خواهند داشت.

تهران، میدان پونک
بلوار میرزابابایی، بین بلوار عدل و سردارجنگل
جنب باغ رستوران لاله، ساختمان بانک گردشگری، طبقه چهارم

شکستگی دنده

فهرست موضوعات در این آموزش

دنده ها از 12 جفت استخوان تشکیل شده اند که از جلو به استخوان جناق و از پشت به ستون مهره ها متصل می باشد که در مجوعه تشکیل قفسه سینه را می دهند. کار قفسه سینه این است که از ارگان های اصلی و حیاتی بدن همچون قلب و شش ها محافظت کند.

شکستگی دنده و یا ترک خوردگی دنده در اثر ضربات سنگین مانند تصادف که به صورت مستقیم به قفه سینه وارد می شود به وجود می آید در صورتیکه ضربه و آسیب وارد شده به قفسه سینه شدید باشد می تواند به ارگان های داخلی نیز آسیب جدی را وارد آورد.

زمانیکه شکستگی دنده در اثر آسیب های خارجی نباشد و در اثر برخی بیماری ها مانند سرفه شدید و آسیب در ورزش های سنگین به وجود آمده باشد به آن شکستگی دنده از نوع فشاری گفته می شود. این نوع شکستگی می تواند خیلی ساده و بدون هیچگونه جابه جایی به وجود آمده باشد. در صورتیکه دچار دردهای شدید در قفسه سینه شدید که با استراحت کمتر نشد حتما به بهترین متخصص ارتوپد مراجعه کرده تا در سریع ترین زمان ممکن مورد مدوا و درمان قرار بگیرید. ممکن است دچار شکستگی دنده در ناحیه قفسه سینه شده باشید بدون اینکه حتی بدانید عامل این شکستگی چه چیزی بوده است.

چگونه شکستگی دنده را درمان کنیم

شکستگی دنده

برای اینکه در زمان احساس درد های وحشتناک در قفسه سینه خود متوجه این موضوع شوید که آیا دچار شکستگی دنده شده اید با خیر باید از علائمی که به شما در تشخیص شکستگی دنده کمک می کند آگاهی داشته باشید در ادامه به چند نمونه از علائمی که نشان دهنده شکستگی دنده می باشد اشاره کرده ایم.

برای اینکه بدانید زمانیکه با شکستگی دنده مواجه شدید چگونه میتوانید آن را درمان کنید این موضوع را نیز باید در نظر داشته باشید که درمان شکستگی دنده بستگی به تعداد دنده های شکسته شده دارد. اگر تعداد دنده های شکسته شده بیشتر از 3 دنده باشد باید فردی که دچار شکستگی دنده شده است در بیمارستان بستری شده و تحت مدوای بهترین متخصص ارتوپد قرار گیرد.

درمان ابتدایی که در بیمارستان برای شکستگی دنده انجام می شود مصرف داروهای مسکن می باشد که بتواند درد را تکسین دهد. حتما این موضوع را بخوبی می دانید که درمان درد از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد زمانیکه فرد بیمار دارای درد باشد نمی تواند به راحتی نفس کشیده و در حقیقت از تنفس عمیق خودداری می کند.

داروهایی که برای درمان درد در این مواقع مورد استفاده قرار می گیرد شامل داروهای ضد درد قوی(مخدر) و داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ایبوبروفن و ناپروکسن می باشند. این موضع را فراموش نکنید که شخص بیمار برای کنترل دردهای ناشی از شکستگی دنده باید از فعالیت هایی که باعث می شود به ناحیه آسیب دیده فشار وارد آورد پرهیز کرده و برای مدت زمان 4 الی 6 هفته مواظب باشد تا فشاری به ناحیه آسیب دیده وارد نکند.

یکی دیگر از راه های درمان شکستگی دنده فیزیوتراپی می باشد در این شرایط پزشک متخصص برای تنفس بیمار تمرین های تنفس عمیق را توصیه می کند زیرا تنفس های کوتاه بیمار را به بیماریهای دیگر مانند ذات الریه نزدیک خواهد کرد. برای اینکه دنده شکسته شده را بتوان محکم و ثابت نگه داشت از باندهای فشار الاستیک دور برای در قفسه سینه استفاده می کنند.

مدت زمانی که برای بهبود شکستگی دنده ممکن است سپری شود مانند درمان شکستگی بستگی به این دارد که میزان شکستگی تا حد جدی باشد حداقل زمانی که برای بهبود شکستگی دنده میتوان عنوان کرد بین 2 تا 6 هفته می باشد. هر چه سن فردبیمار کمتر باشد مدت زمان بهبود کمتر خواهد بود و این بسته به بنیه بیمار دارد. معمولا شکستگی دنده در کودکان سریع تر بهبود پیدا می کند.

تشخیص شکستگی دنده

قبل تر عنوان کردیم که برای درمان شکستگی دنده در سریع ترین زمان ممکن به بهترین متخصص ارتوپد در تهران مراجعه کنید زیرا شکستگی دنده عوارض را در پی دارد که می تواند برایتان دشوار باشد. از عوارضی که در اثر شکستگی دنده ممکن است به وجود آید می توان به موارد زیر اشاره کرد.

در بسیاری از موارد دنده ها تنها ترک می خورند این ترک خوردگی با وجود دردناک بودن به اندازه شکستگی دنده خطرناک نمی باشد. لبه ناهموار دنده ای که شکسته شده است می تواند به عروق اصلی و یا اندام های داخلی مثل ریه آسیب وارد کند.شکستگی دنده معمولا یک یا دو ماه زمان می برد تا خود به خود بهبود پیدا کند اما نباید فراموش کنید کنترل کردن درد در شکستگی دنده از اهمیت بالایی برخوردار می باشد زیرا تنها در این صورت است که شخص بیمار می تواند به تنفس عمیق ادامه دهد و از عارضه های ریوی مانند ذات الریه جلوگیری کند.

برای اینکه دچار شکستگی دنده نشوید می توانید با کارهایی ابتدایی که در ادامه به آنها اشاره ای خواهیم کرد بپردازید از این عارضه جلوگیری کنید. کارهایی که می توان برای پیشگیری از شکستگی دنده انجام داد عبارتند از: لباس هایی بپوشید که حمایت کننده دنده ها هستند، خطر سقوط و لیز خوردگی را کاهش دهید، مسیر حرکت خود را از وسایل ریز و کوچک تمیز کنید، اتق منزل و محل کارتان از برق و نور کافی برخوردار باشد و غذاهایی که داری ویتامین D، کلسیم و پروتئین می باشند را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

سلام لطفاجهت تماس شماره موبایل دکتر را قراردهید.

سلام دو روز پیش مادرم از تخت افتادن و انگار فرو رفتن تو خودشون از ناحیه پای چپ روی ران تا لنگن باسن درد دارند . امروز هم حین بردن به دسشویی داشت می‌افتاد که به من گفت بغلم کن من وقتی اومدم بغلش کنم تمام قفسه سینه صدا داد که صداش شنیده شد زیر دستم آیا شکستگی هست آیا ترک خوردگی هست چی هست.مسن هست و …پوکی استخوان داره خیلی دردداره و ناحیه مثانه هم درد گرفته که همش احساس دستشویی کاذب داره

سلام. من ی چند روزی میشه ک رو بالشت بلند میخوابم حااا همون باعث شده دنده زیر سینه راستم درد بگیره. اوایلش متوجه درد نبوودم وقتی دست زدم متوجه شدم ک همین دیروز بود گفتم ی ذره ماساژش بدم شاید خوب شد ولی الان دردش بدتر شده وقتی ماساژ میدادم همون قسمتی ک درد داشتم قرمز شده بود. در کل تو تنفس عادیم مشکلی نداررم ولی خب مثلا تو خمیازه کشیدن یا نفس خیلی بلند ک بکشم درد داره. من مشکلم چیه؟ احتیاج هست دکتر برم؟؟؟؟؟؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

جراح و متخصص استخوان و مفاصل و آسیبهایی ورزشی
دوره دیده تخصصی ارتوپدی و جراحی زانو از اروپا

تیم متخصص تعویض مفصل زانو و بهترین متخصص ارتوپد موجود در کلینیک، پس از انجام آزمایش های لازم جهت تشخیص نوع درمان اعم از جراحی یا درمان توسط دارو، فیزیوتراپی و …، در صورت نیاز زمینه لازم جراحی را فراهم خواهند کرد و تا اتمام بهبودی بیماران را تحت نظر خواهند داشت.

تهران، میدان پونک
بلوار میرزابابایی، بین بلوار عدل و سردارجنگل
جنب باغ رستوران لاله، ساختمان بانک گردشگری، طبقه چهارم

پست الکترونیکی

support@pezeshket.com

تلفن پشتیبانی

021-91002055

شکستگی دنده یکی از آسیب دیدگی های شایعی است که زمانی اتفاق می افتد که یکی از استخوان های قرار گرفته در داخل قفسه دنده شکسته یا دچار ترک می شود. شایع ترین علت بروز شکستگی دنده وارد شدن ضربه به قفسه سینه است. این آسیب دیدگی ممکن است در اثر سقوط، تصادف رانندگی یا ورزش های تماسی اتفاق بی افتد.

چگونه شکستگی دنده را درمان کنیم

معمولاً آسیب های وارد شده با ناحیه دنده باعث ترک خوردگی این ناحیه شده و به اندازه شکستگی استخوان های این ناحیه خطر نخواهد بود. زیرا شکستگی لبه های استخوان می تواند به اندام های داخلی مثل رگ های خونی یا دستگاه تنفسی فرد آسیب جدی برساند.

در بیشتر موارد، دنده های شکسته شده معمولاً طی یک یا دو ماه بهبود می یابند. در درمان عارضه شکستگی دنده، کنترل درد اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت. زیرا با کاهش درد فرد می تواند به تنفس عمیق ادامه داده و از بروز عوارض تنفسی مثل ذات الریه (پنومونی) جلوگیری کند.

علت اصلی بروز شکستگی های دنده، ضربات مستقیم مثل ضربات ناشی از تصادفات رانندگی، افتادن یا ورزش های تماسی است. علاوه بر این شکستگی دنده ها ممکن است در نتیجه ضربات تکراری در ورزش هایی مثل گلف، قایق رانی یا سرفه های شدید و طولانی اتفاق بیفتد.

احتمال بروز شکستگی دنده ممکن است به خاطر عوامل خطر زیر افزایش یابد:

درد ناشی از شکستگی استخوان معمولاً در زمانی که مشغول فعالیت های زیر باشید، شدت خواهد یافت:

در صورتی که احساس می کنید قسمتی از قفسه سینه بعد از وارد شدن ضربه به آن، نسبت به لمس حساس شده یا اینکه در هنگام نفس کشیدن احساس درد می کنید. بهتر است برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنید.

اگر احساس فشار، پر بودن یا فشرده شدن در قسمت مرکزی سینه خود می کنید که بیش از چند دقیقه طول کشیده یا دردی که فراتر از قفسه سینه رفته و تا شانه یا بازوی شما کشیده می شود، فوراً به مراقبت پزشکی بپردازید. این علائم می تواند نشانگر حمله قلبی باشد در نتیجه باید سریعاً توسط پزشک مورد معاینه و درمان قرار بگیرید.

شکستگی دنده می تواند به رگ های خونی و اعضای داخلی بدن آسیب جدی رساند. این احتمال آسیب دیدگی با افزایش تعداد دنده های شکسته، افزایش خواهد یافت. عوارض جانبی ناشی از شکستگی دنده بستگی به این دارد که کدام دنده های شما در نتیجه ضربه یا حادثه دچار شکستگی شده باشد.

اقدامات زیر می تواند به کاهش احتمال شکستگی دنده ها کمک کند:

در طی معاینه برای تشخیص شکستگی دنده، احتمالاً پزشک با وارد کردن فشار بر روی دنده ها وضعیت درد شما را بررسی خواهد کرد. علاوه بر این پزشک با گوش دادن به صدای نفس کشیدن یا مشاهده وضعیت حرکت قفسه سینه اقدام به تشخیص هر گونه شکستگی یا ترک خوردگی دنده خواهد نمود.

اکثر دنده های شکسته در طی شش هفته به خودی خود و بدون نیاز به هیچ درمانی بهبود خواهند یافت. محدود کردن فعالیت ها و کمپرس یخ  ناحیه آسیب دیده از جمله مواردی است که می تواند به بهبودی و تسکین درد کمک کند.

داروها

استفاده از مسکن ها پس از بروز شکستگی دنده از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. زیرا درد در هنگام تنفس عمیق ممکن است تنفس شما را با اختلال مواجه کرده و در نتیجه دچار عوارضی مانند ذات الریه شوید. در صورتی که داروها و مسکن های خوراکی کمکی به کاهش درد شما نمی کند، بهتر است با پزشک در مورد تزریق داروهای بی حسی موقت در اطراف عصب های دنده آسیب دیده خود مشورت کنید.

 تراپی

هنگامی که درد شما تحت کنترل قرار گرفت، پزشک ممکن است تمرینات تنفسی را برای عمیق تر نفس کشیدن شما به شما آموزش دهد. زیرا افرادی که دچار شکستگی های دنده می شوند به علت درد ناشی از آن در معرض ابتلا به ذات الریه قرار خواهند داشت. در نتیجه این تمرینات تنفسی می تواند تا حد زیادی به کاهش احتمال بروز عوارض جانبی مثل ذات الریه کمک کند.

در گذشته، پزشکان از باندهای کشی برای فشرده سازی قفسه سینه استفاده می کردند تا به بی حرکت کردن ناحیه آسیب دیده کمک کند. اما امروزه به هیچ وجه استفاده از باندهای کشی برای بستن دنده های شکسته توصیه نمی شود زیرا این کار مانع تنفس عمیق فرد شده و احتمال بروز ذات ریه را تا حد قابل توجهی افزایش خواهد داد.

بیشتر شکستگی استخوان های دنده به علت تصادفات موتور سیکلت رخ می دهد، در نتیجه خودتان می توانید متوجه بروز شکستگی دنده شوید و سریعاً باید به اورژانس مراجعه کنید. اما در صورتی که به خاطر فشار تکراری در گذر زمان تصور می کنید که دچار این عارضه شدید بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید.

از آن جایی که مدت زمان ملاقات با پزشک کوتاه بوده و حرف های زیادی برای گفتن خواهید داشت. در نتیجه بهتر است با آمادگی کامل به پزشک مراجعه کرده و از این زمان کوتاه نهایت استفاده را ببرید.

در مورد شکستگی دنده ها می توانید از سؤالات زیر استفاده کنید:

پزشک در حین معاینه ممکن است برای تشخیص دقیق تر شکستگی دنده، سؤالات زیر را مطرح کند:

منبع:

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/broken-ribs/diagnosis-treatment/drc-20350769

شناخت بهترین جایگزین برای مصرف قند و شکر برای افراد به خصوص…

شایع ترین علت عدم تحمل سرما چیست؟ از شایع ترین علت عدم…

عوارض بیماری کرون درمان نشده عوارض بیماری کرون درمان نشده، می تواند…

روماتولوژیست ها متخصصان پزشکی هستند که بیماری هایی را که بر روی…

سندرم سوء جذب سندرم سوء جذب به تعدادی از اختلالات گفته می…

مطالب خیلی مفید و جامع بود. بسیار متشکرم.

سلام و سپاس
لطفا سایت را به دوستانتان معرفی بفرمایید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چگونه شکستگی دنده را درمان کنیم

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

در قسمت اول این مطلب درباره علائم، علل، عوامل خطر و عوارض شکستگی دنده های قفسه سینه برای شما صحبت کردیم. حالا راه های تشخیص، درمان و جلوگیری از این نوع شکستگی را برایتان می گوییم.

چگونه شکستگی دنده را درمان کنیم

راه های تشخیص شکستگی دنده ها

پزشک هنگام معاینه بدنی شما، فشار کمی روی دنده ها وارد می کند. همچنین به صدای ریه های شما گوش کرده و نگاه می کند که آیا قفسه سینه شما موقع نفس کشیدن حرکت می کند یا نه.

پزشک آزمایشات زیر را برای تشخیص شکستگی دنده ها برای شما می نویسد:

1- عکسبرداری از دنده ها با اشعه ایکس

اشعه ایکس وسیله خوبی برای نشان دادن استخوان هاست، اما اغلب اوقات اشعه ایکس استخوان تازه شکسته و خصوصا ترک استخوان را نشان نمی دهد. اشعه ایکس برای تشخیص کولاپس (جمع شدن) ریه نیز مفید است.

2- سی تی اسکن

اغلب اوقات  شکستگی دنده هایی را که با اشعه ایکس معلوم نشده اند، می توان با سی تی اسکن دید.

آسیب بافت های نرم و رگ های خونی نیز در سی تی اسکن راحت تر دیده می شوند.

3- ام آرآی (MRI)

از ام آر آی برای مشاهده بافت های نرم و اندام های اطراف دنده ها مثل ریه ها استفاده می شود تا مشخص شود که آیا آسیبی به این قسمت های بدن وارد شده است یا نه.

در این آزمایش، شما روی یک تخت متحرک در داخل دستگاه MRI دراز می کشید.

4- اسکن استخوان

این روش برای مشاهده شکستگی های ناشی از فشار مناسب است. شکستگی های ناشی از فشار یعنی اینکه استخوان در اثر ضربات مکرر مثل فشار طولانی مدت قفسه سینه به علت سرفه، ترک بر می دارد.

در اسکن استخوان، مقادیر کمی از یک ماده رادیو اکتیو به داخل جریان خون تزریق می شود.

این ماده در استخوان ها جمع می شود، به خصوص جاهایی که استخوان در حال ترمیم است.

درمان

بیشتر شکستگی های دنده طی شش هفته خودبخود بهبود می یابند.

داروها

کاهش درد ناشی از شکستگی دنده ها مهم است، زیرا اگر این درد مانع از نفس کشیدن عمیق شما شود، دچار پنومونی (ذات الریه) خواهید شد.

 

اگر خوردن داروهای مسکن برای کاهش درد ناشی از شکستگی موثر نبود، پزشک داروی بی حسی با اثر طولانی مدت را به اعصاب دنده ها تزریق می کند.

روش های درمان پزشکی

در گذشته، پزشکان بانداژهای کشداری را به دور قفسه سینه می پیچیدند تا دنده شکسته حرکتی نکند.

ولی امروزه استفاده از این روش توصیه نمی شود، زیرا بستن پانداژ از نفس کشیدن عمیق جلوگیری کرده و خطر ابتلا به پنومونی را افزایش می دهد.

چگونه شکستگی دنده را درمان کنیم

جلوگیری

روش های زیر از شکستگی دنده ها جلوگیری می کنند:

1- مراقب باشید تا دچار آسیب ورزشی نشوید.

موقع انجام ورزش های برخوردی، لباس ها و تجهیزات حفاظتی بپوشید.

2- خطر افتادن در خانه را کاهش دهید.

مراقب باشید موقع راه رفتن روی سرامیک یا سنگ کف خانه که خیس یا لغزنده است لیز نخورید. همچنین اگر قالی یا پادری کوچکی در کف خانه انداخته اید که سُر می خورد، یا آن را جمع کنید و یا زیر آن از تجهیزات ضد سُر خوردن بچسبانید.

همچنین موقع بالا رفتن از نردبان حواستان باشد که نیفتید. وقتی هم در حمام هستید، دقت کنید که کف حمام کف صابون نباشد که سُر بخورید. در دستشویی هم دمپایی ای بپوشید که لیز نخورد.

3- استخوان هایتان را تقویت کنید.

دریافت مقادیر کافی کلسیم از طریق غذاها برای داشتن استخوان هایی محکم و قوی مهم است. روزانه 1200 میلی گرم کلسیم از طریق غذاها و یا قرص کلسیم دریافت کنید.

آیلار آرزوگران

بخش سلامت تبیان

مطالب مرتبط:

چگونه بفهمیم استخوان‌مان شکسته؟

با شکستگی های استخوانی چه کنیم؟

راه های ترمیم شکستگی استخوان

تسریع ترمیم شکستگی استخوان

بد جوش خوردن استخوان شکسته

وقتی پایتان می‌شکند

درمان پای شکسته نزد پزشک

شکستگی مچ دست؛ شایع‌ترین شکستگی

شکستگی لگن در سالمندی شایع است

تبیان، دستیار هوشمند زندگی

پل های ارتباطی

بلوار کشاورز،خیابان نادری،نبش حجت دوست،پلاک 12

public@tebyan.com

02181200000

دسترسی سریع

محصولات و خدمات

اشتراک در خبرنامه

کلیه حقوق این سایت مربوط به موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان می‌باشد.


نام کاربری یا نشانی ایمیل


رمز عبور

مرا به خاطر بسپار


شکستگی دنده آسیبی شایع بوده که در اثر ترک یا شکستگی یکی از استخوان‌های قفسه سینه ایجاد می‌شود.

چگونه شکستگی دنده را درمان کنیم

شکستگی دنده آسیبی شایع بوده که در اثر ترک یا شکستگی یکی از استخوان‌های قفسه سینه ایجاد می‌شود. شایع‌ترین علت این عارضه ترومای قفسه سینه در نتیجه سقوط از ارتفاع، تصادف با وسایل نقلیه یا ضربه به هنگام ورزش است. در این مقاله توضیحات کاملی راجع به مراحل تشخیص تا درمان شکستگی دنده (با دارو، فیزیوتراپی، درمان خانگی و چسب شکستگی دنده) ارائه شده است.

در بیشتر موارد، دنده‌ها صرفا ترک خورده‌اند. ترک خوردگی دنده با وجود دردناک بودن، به اندازه شکستگی آن خطرناک نیست. لبه‌ی ناهموار دنده شکسته‌شده می‌تواند منجر به آسیب عروق اصلی یا اندام‌های داخلی بدن همچون ریه گردد.

شکستگی دنده معمولا طی یک یا دو ماه خودبه‌خود بهبود می‌یابد. کنترل درد در این عارضه از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چرا که تنها در این صورت می‌توان به تنفس عمیق ادامه داده و از عوارض ریوی همچون ذات‌الریه جلوگیری کرد.

حتما بخوانید: هنگام شکستگی استخوان چه کاری از دست ما برمی‌آید؟

یکی از علائم شکستگی دنده در معاینه این است که از فرد دیگری بخواهید با قرار دادن دو دست خود در مقابل قفسه سینه روی جناغ و پشت روی ستون فقرات بر بدن شما فشار وارد کند. اگر نقطه‌ای روی قفسه سینه به دور از ناحیه‌ای که فشار داده می‌شود درد بگیرد، احتمال شکستگی دنده بیشتر از آسیب‌های اسکلتی عضلانی است.

در صورت دشواری تنفس، احساس درد به هنگام تنفس عمیق و بروز لکه در ناحیه دنده‌ها که در نتیجه تروما رخ می‌دهد، به پزشک مراجعه کنید. در شرایط احساس فشار، سنگینی یا درد شدید در مرکز قفسه سینه که بیش از چند دقیقه ادامه یابد و همچنین دردی که از سینه به شانه یا بازو سرایت کند، بلافاصله بایستی به پزشک مراجعه کرد؛ چرا که این نشانه‌ها می‌توانند بر بروز حمله قلبی دلالت داشته باشند.

در اغلب موارد، شکستگی دنده بر اثر وارد شدن فشار مستقیم (مانند تصادف با وسایل نقلیه، سقوط، سوءاستفاده جنسی از کودکان یا ضربه حین ورزش) صورت می‌گیرد. همچنین دنده‌ها در اثر ترومای مکرر ناشی از ورزش‌هایی همچون گلف، پاروزنی یا سرفه شدید و مزمن نیز ممکن است ترک بردارند.

عوامل زیر خطر شکستگی دنده‌ها را افزایش می‌دهند:

دنده شکسته‌شده می‌تواند به عروق اصلی و اندام‌های داخلی آسیب وارد کند. با افزایش تعداد دنده‌های شکسته‌شده احتمال این آسیب‌ها نیز افزایش می‌یابد. عوارض این عارضه بسته به این که کدام دنده‌ها درگیر باشند، متنوع است. عوارض احتمالی شامل موارد زیر می‌باشند:

طی ارزیابی فیزیکی، پزشک به‌آرامی ناحیه دنده‌ها را فشار می‌دهد؛ همچنین احتمالا به صدای ریه‌ها گوش کرده و حرکات قفسه سینه را حین تنفس بررسی می‌کند. در قدم بعدی، توصیه روش‌های تصویربرداری زیر محتمل است:

اغلب شکستگی‌های دنده خودبخود طی ۶ هفته بهبود می‌یابند. فعالیت‌های محدود‌کننده و قرار دادن منظم یخ بر روی ناحیه درگیر، می‌تواند به بهبود شرایط و تسکین درد کمک کرده و به روند درمان شکستگی دنده سرعت بخشد.

اگر آسیب شما جدی‌تر است یا نیاز به درمان بیشتر یا حتی جراحی داشته باشید. برای مثال، اگر انتهای تیز دنده ریه را سوراخ کرده باشد، یک عمل جراحی برای تخلیه‌ی هوا یا خون از قفسه سینه ضرورت می‌یابد.

برای برخی افراد ترمیم شکستگی دنده به طور خود به خود امکان‌پذیر نبوده و باید از صفحات فلزی استفاده شود. البته این گونه موارد بسیار نادر هستند.

در صورت احساس درد به هنگام تنفس عمیق، تسکین کافی درد بسیار اهمیت دارد. اگر داروهای خوراکی مثل ایبوپروفن یا استامینوفن به اندازه کافی موثر واقع نشوند، پزشک تزریق بی‌حسی طولانی‌مدت اطراف عصب‌های ناحیه را پیشنهاد می‌کند.

چسب شکستگی دنده اصطلاحاً به چسب یا پچ لیدوکائین اطلاق می‌گردد. لیدوکائین یک داروی بیحسی است و درک درد برای برای فرد کاهش می‌دهد. بعضی از متخصصان چسب شکستگی دنده را برای تسکین درد پیشنهاد می‌کنند. با این حال، اثربخشی این چسب‌ها آنچنان که شاید هنوز ثابت نشده است.

با تحت کنترل درآمدن درد قفسه‌سینه، پزشک برای کمک به تنفس بیمار انجام تمرین‌های تنفس عمیق را توصیه می‌کند؛ چرا که تنفس کوتاه، بیمار را در خطر ابتلا به ذات‌الریه قرار می‌دهد.

در گذشته، پزشکان از باندهای فشار الاستیک دور قفسه سینه بیمار، برای ثابت و محکم نگه داشتن ناحیه استفاده می‌کردند. از آن جا که این باندها در ناحیه قفسه سینه مانع از انجام تنفس عمیق شده و متعاقبا خطر ذات‌‌الریه را افزایش می‌دهد، برای درمان شکستگی دنده توصیه نمی‌شوند.

بیشتر شکستگی‌های دنده در عرض حدوداً ۶ هفته خوب می‌شوند. طی این دوران:

Dyspnea اصطلاحی پزشکی است که برای تنگی نفس( shortness of breath) استفاده می‌شود. تنگی نفس می‌تواند از حالت ملایم و موقت…

بزرگ‌شدگی طحال یا اسپلنومگالی در بسیاری از بیماری‌ها اعم از عفونت‌ها، بیماری‌های کبدی و برخی سرطان‌ها رخ می‌دهد.

نگاه کلی پارگی طحال یک وضعیت اورژانسی است که زمانی ایجاد می‌شود که طحال فرد دچار شکافی در سطح شود. طحال…

مرسی مچکر اتفاقا بنده بدنم گرم نگه داشتم خیلی درد کشیدم الان فهمیدم اشتباه بوده سپاس

با سلام
تشکر از معلومات مفید بود
من دنده ترک برداشته در ساعت اول نفس کشیدن برام سخت بود.
عطسه سرفه درد عمیق دارم.
اکثر مواقع خود بخود ریه ام پر از هوا میشه دست خودم نیست اینکار بطور اتوماتیک انجام میشه.
طول درمان خیلی طولانی است .
با تشکر

سلام من سه روز بيش خوردم به لبه نميكت بهلو محكم خورده بعد درد شديدي داشتم كه عكس كرفتم كفتن نشكسته فقط جند نقطه سياه هست كه بايد سي تي اسكن بشم كه انجام دادم ايا اين نقطه سياه اسيب به ريه يا اعضاي داخلي زده ممنون ميشم راهنمايي كنيد

سلام، حدود پانزده روزه که درد در قسمت پشت دارم که به سر کله ها هم سرایت میکنه، به سمت چپ خم میشم درد بیشتر درد میگیره، هنگام نفس عمیق درد کمی رو احساس میکنم،ژل مینرال ایس زدم کمی بهتر شد ولی صبح که از خواب پا میشم درد سر جاشه، امکان داره دنده ام ترک خورده باشه؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

زندگی روزمره پر از داستان‌ها و اتفاقات عجیب است. داستان‌هایی که با «دانستن» شاید بتوان پایان شیرین‌تری برایشان رقم زد. دکتر مجازی مفتخر است که به‌عنوان یکی از معتبر‌ترین رسانه‌های علمی کشور، زندگی خوانندگان خود را با دانش روز بشریت پیوند می‌دهد. این وب‌سایت فعالیت خود را در تابستان ۱۳۹۵ آغاز نموده است.

Medical Mask Male Enhancement Formula Reviews long term side effects Strengthen Penis walgreens caffeine pills Testosterone Booster

   66178029

3 789 022 0912

مرکز خدمات پزشکی طب نو

شکستن دنده یک آسیب رایج است و زمانی رخ می دهد که یکی از استخوان های قفسه سینه شما ترک بردارد یا شکسته شود. شايع ترين علت آن نیز ضربه های وارد به قفسه سينه، از جمله سقوط، حوادث مرتبط با موتور يا تاثیر ناشی از برخوردهای ورزشی است.بسیاری از شکستگی های دنده فقط به صورت ترک برداشته شده می باشند. با این که مو برداشتن یا ترک خوردن دنده بسیار دردناک است، اما نسبت به دنده هایی که به قطعات جدا شده شکسته شده اند خطر به مراتب کمتری دارد. لبه ناهموار استخوان شکسته می تواند به رگ های خونی بزرگ یا اعضای داخلی مانند ریه آسیب برسانند. در اغلب موارد، دنده های شکسته معمولا در یک یا دو ماه به خودی خود بهبود می یابند. کنترل درد بسیار اهمیت دارد تا بتوانید به طور عمیق نفس بکشید و از عوارض ریه مانند پنومونی pneumonia جلوگیری کنید. انجام فیزیوتراپی در منزل می تواند شما را در جهت کاهش درد هایتان یاری کند.

چگونه شکستگی دنده را درمان کنیم

درد ناشی از شکستگی دنده معمولا هنگامی رخ می دهد و یا بدتر می شود که شما:

اگر در ناحیه دنده ها نقطه ای بسیار حساس دارید که بعد از تروما رخ می دهد یا اگر دچار تنفس سخت و یا همراه با درد شدید در هنگام تنفس شدید، باید به دکتر مراجعه کنید. بلافاصله به فوریت های پزشکی مراجعه کنید اگر احساس فشار، پریشانی یا درد تیز در مرکز قفسه سینه دارید که بیش از چند دقیقه طول می کشد یا احساس درد فراتر از سینه شما به شانه یا بازو هایتان گسترش می یابد. این علائم می تواند یک حمله قلبی را نشان دهد.

 

 

شکستن دنده اغلب به علت اثرات مستقیم آسیب ها به وجود می آید – مانند مواردی از قبیل حوادث ناشی از وسایل نقلیه موتوری، سقوط، کودک آزاری و یا برخورد ورزشی. دنده ها همچنین می توانند از آسیب های تکراری از ورزش هایی مانند گلف و قایقرانی و یا از سرفه شدید و طولانی مدت شکسته شوند.

عوامل زیر می توانند خطر شکستن دنده را افزایش دهند:

دنده شکسته می تواند به رگ های خونی و اندام های داخلی صدمه بزند. این خطر با افزایش تعداد دنده های شکسته افزایش می یابد. عوارض بسته به اینکه کدام دنده ها بشکند، نیز متفاوت است.عوارض احتمالی عبارتند از:

اقدامات زیر ممکن است به شما در جلوگیری از دنده شکسته کمک کند:

 

 

تهران – خیابان ولیعصر- نرسیده به میدان ولیعصر – کوچه فیروزه – ساختمان اداری و تجاری ولیعصر

مرکز خدمات  در منزل طب نو

 

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

طراحی و توسعه : نونگار پردازش

شکستگی دنده می‌تواند در هریک از ۱۲ جفت دنده‌های انسان اتفاق افتد. شایعترین عامل ایجاد شکستگی، وارد آمدن ضربه مستقیم است.

شایعترین علت شکستگی دنده، وارد آمدن ضربه مستقیم به دنده است ولی در تصادفات جاده‌ای و نیز در سقوط از ارتفاع، شکستگی‌های متعدد دنده‌ها علامت شایعی است. ۱۰ درصد بیمارانی که دچار ضرب‌دیدگی قفسه سینه هستند، دچار شکستگی دنده می‌شوند. شایعترین منطقه شکستگی‌ها بین دنده‌های ۴ الی ۱۰ اتفاق می‌افتد و شکستگی دنده‌های اول و دوم نادر است و فقط در تصادفات یا سقوط از ارتفاع دیده می‌شود. در کودکان و نوجوانان به دلیل نرم بودن قوام استخوان، شکستگی دنده نادر است ولی در سنین بالا و بخصوص افراد مسن این شکستگی شایع بوده و پوکی استخوان به این امر کمک می‌کند.[۱]

از دیگر عوامل کمک‌کننده به شکستگی دنده می‌توان به وجود بیماری‌های ضمیمه‌ای در دنده‌ها مانند پوکی استخوان، تومورها و بیماری‌های روماتیسمی اشاره کرد.[۲][۳]

درد مهمترین علامت است و با تنفس یا سرفه تشدید می‌گردد. خون‌مردگی و خون‌ریزی زیر جلدی نیز ممکنست در موضع شکستگی دیده شود. در مواردی که چندین دنده شکسته است علائم تنفسی شدید است و بیمار قادر به تنفس کامل نبوده و با تنگی نفس و احساس خفگی همراه است.[۲]

شکستگی‌های سادهٔ یک یا دو دنده، معمولاً بدون عارضه هستند، ولی ترومای شدید و شکستگی‌های متعدد می‌توانند با عوارضی مانند صدمهٔ ریه و عروق و اعصاب بین‌دنده‌ای همراه باشند. این نوع شکستگی‌های وسیع ممکن است با صدمهٔ ریه باعث هواجَنْبی (پنوموتوراکس) و اختلالات تنفسیِ حیاتی همراه باشند.[۳]

چگونه شکستگی دنده را درمان کنیم

شکستگی‌های ساده نیاز به درمان خاصی ندارند و فقط کنترل درد بیمار با مسکن‌های معمولی و درصورت وجود دردهای شدید بی‌حسی موضعی داروهای بیحس‌کننده کافی خواهد بود. تمرین تنفسی و پر کردن ریه‌ها از هوا می‌تواند از عارضه‌هایی مانند پنومونی در افراد مسن جلوگیری نماید. بستن و بانداژ و محدود کردن حرکات قفسه سینه نه تنها لازم نیست بلکه می‌تواند بروز عوارض ریوی و تنفسی را تشدید کند.[۴]

شکستگی‌های ساده در مدت ۳ الی ۴ هفته بهبودی نسبی پیدا می‌کنند و بیمار می‌تواند برحسب نوع کار، سر کارش حاضر شود اما در شکستگی‌های وسیع یا افراد مسن این دوران کمی طولانی‌تر است.
.[۲][۳]



پزشکی

شکستگی دنده مصدومیتی شایع است که زمانی رخ می دهد که یکی از استخوان های ستون فقرات شکسته می شود یا ترک می خورد. رایج ترین علت آن ترومای قفسه سینه است که ناشی از زمین خوردن، تصادف وسیله نقلیه یا آسیب حین ورزش های تماسی است.

چگونه شکستگی دنده را درمان کنیم

بیشتر شکستگی دنده ها صرفا یک ترک است. ترک خوردگی دنده ها علیرغم اینکه دردناک است به اندازه شکستن آنها به قطعات مجزا خطرناک نیست. لبه ناهموار استخوان شکسته می تواند به رگ های خونی اصلی یا اندام های داخلی مانند ریه آسیب برساند.

در بیشتر موارد، دنده های شکسته خود به خود در یک یا دو ماه خوب می شوند. كنترل كافي درد از آن جهت حائز اهميت است كه بتوانيد نفس كشيدن عميق خود را ادامه دهيد و از عوارض ريه مانند پنوموني یا ذات الریه جلوگيري كنيد.

 

درد همراه با شکستگی دنده معمولا در موارد زیر رخ می دهد یا بیشتر می شود:

 

اگر در ناحیه دنده خود قسمتی بسیار حساس دارید که بعد از ضربه رخ می دهد یا در تنفس مشکل دارید یا بعد از نفس عمیق دچار درد هستید به پزشک مراجعه کنید.

در صورت احساس فشار ، سیری یا درد ناشی از فشار در مرکز قفسه سینه که بیش از چند دقیقه به طول می انجامد یا دردی که فراتر از قفسه سینه تا شانه یا بازوی شما باشد ، فوراً به پزشک مراجعه کنید. این علائم می تواند نشانگر حمله قلبی باشد.

جهت نوبت دهی با شماره 47900 – 021 تماس حاصل نمایید.

شکستگی دنده اغلب بر اثر ضربات مستقیم رخ می دهد مانند تصادفات رانندگی، زمین خوردن، کودک آزاری یا ورزش های تماسی. دنده ها همچنین می توانند بر اثر ترومای به دفعات در ورزش هایی مانند گلف و قایق سواری و یا سرفه شدید و طولانی مدت ایجاد شود.

 

عوامل زیر می توانند ریسک شکستگی دنده را افزایش دهند:

 

شکستن دنده می توانند به عروق خونی و اعضای داخلی بدن آسیب برساند. این ریسک بسته به تعداد دنده های شکسته شده افزایش می یابد. این عوارض همچنین بسته به اینکه کدام دنده ها دچار شکستگی شود متفاوت است. عوارض احتمالی عبارتند از:

موارد زیر می تواند به پیشگیری از شکستگی دنده ها کمک کند:

 

بیمنارستان ابن سینا با بهره گیری از پزشکان فوق تخصص جراحی توراکس آماده ارائه خدمات به مراجعین محترم است. جهت کسب اطلاعات بیشتر و نوبت دهی با شماره 47900 – 021 تماس حاصل نمایید.

آدرس : تهران ، فلكه دوم صادقیه ابتدای بلوار آیت الله كاشانی 47900 – 021

نزدیک به ۴۰% قربانیان صدمات، دچار انواع آسیب‌های قفسه سینه می‌شوند. صدمات قفسه سینه اغلب به انواع بسته یا نفوذی طبقه بندی می‌شوند . صدمه بسته یا بلانت به علت وارد شدن فشار ناگهانی و یا فشار مثبت بوجود می‌آید. تصادفات با اتومبیل، سقوط و فرمان موتور بیشترین علل صدمات بلانت هستند. اگرچه صدمات بلانت قفسه سینه شایع هستند ولی تعیین وسعت صدمه مشکل می‌باشد، زیرا علایم ممکن است عمومی و مبهم باشند به علاوه، بیماران ممکن است تا زمانی که عوارض ایجاد نشود، در جستجوی درمان  نباشند.

صدمات نفوذی هنگام وارد شدن جسم خارجی به قفسه سینه ایجاد می شوند . علل شایع صدمات نفوذی شامل زخم‌های ناشی از برخورد گلوله یا فرو رفتن چاقو می باشد.

اگر  شکستگی دنده باعث ایجاد (زخم مکنده) یا اشکال در تنفس شود،ممکن است حالت خفگی به مصدوم دست بدهد مگر انکه بلافاصله درمان شکستگی دنده را شروع کنید.

۱-عوارض و نشانه های شوک.

۲-مصدوم ممکن است در ناحیه ی شکستگی دنده احساس یک درد تیز نماید ، که این درد بر اثر  تنفس یا سرفه  بیشتر شود.

چگونه شکستگی دنده را درمان کنیم

۳-احتمالا عوارض و نشانه های خونریزی داخلی که نشان دهنده ی صدمه به اندام های داخلی و شوک رخ دهد،مانند :شش و کبد است.

۴-احتمالا یک زخم باز در دیواره ی سینه روی شکستگی دنده وجود دارد که منجر به (زخم مکنده) سینه می شود.

۵-احتمالا اشکال در در تنفس که ناشی از شکستگی های متعدد است .

۶-یک طرف سینه ممکن است هنگام (دم) به سمت داخل رفته و در هنگام (بازدم )به سمت خارج برود (برخلاف حالت طبیعی نفس کشیدن).

۷-مصدوم ممکن است در هنگام سرفه خون بالا بیاورد و اطراف دهانش کبود شود.

۸-علائم خفگی ممکن است ایجاد شود.

۱-دست مصدوم را روی شکستگی گذاشته و آن را از سینه آویزان کنید.

۲-اگر شکستگی دنده توام با ایر عوارض باشد ابتدا باید مجرای خروج هوا (زخم سینه) بوسیله ی گاز وازلین گرفته شود ،سپس دنده ها بی حرکت گردند.

۳-اگر شکستگی دنده جراحت به همراه داشت مصدوم را با برانکار و هر گونه بصورت عادی به بیمارستان برسانید.

مسکن دوز بالا مصرف کنید تا درد کم شود: مسکن هایی چون ایبوپروفن، ناپروکسن و استامینوفن. در صورت عمل نکردن این مسکن ها، از دکتر خود بخواهید تا مسکنی دیگر به شما تجویز کند. کیسه یخ را به مدت ۲۰ دقیقه، چند بار در روز، روی قفسه سینه قرار دهید تا درد کم شود.

نفس های عمیق بکشید تا احتمال ابتلا به ذات الریه کم شود، خطری که دنده شکسته را بیش از حد تهدید می کند.

در طی درمان شکستگی دنده از دکتر خود بخواهید تا در صورت نیاز از توده های عصبی برای کاهش درد استفاده کند. توده های عصبی تزریق مواد بی حس کننده برای تسکین دردهای شدید است.

قفسه سینه را بانداژ نکنید. فشار بانداژ امکان تنفس عمیق را از شما می گیرد و احتمال ابتلا به ذات الریه را افزایش می دهد.

هر نوع شکستگی استخوان را جدی بگیرید . در مراقبت از آن جلوگیری کنید .

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرستادن دیدگاه

آدرس کلینیک: تهران، جنوب به شمال خیابان ولیعصر، نرسیده به مطهری، کوچه حسینی راد ( افتخار )، پلاک ۳۴

تلفن شعبه یک: ۰۲۱۸۸۸۰۱۸۰۰

مشاوره رایگان : ۰۹۱۰۷۸۰۳۱۵۵

ایمیل: omidclinic.pmr@gmail.com

چگونه شکستگی دنده را درمان کنیم
چگونه شکستگی دنده را درمان کنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *