چگونه صدابرداری کنیم

 
helpkade
چگونه صدابرداری کنیم
چگونه صدابرداری کنیم

در مقاله ی قبلی (مقاله ی صدابردای صحنه) درمورد کلیات صدابرداری فیلم صحبت کردیم.

اگر مقاله ی صدابرداری صحنه رو نخوندید حتما به شما پیشنهاد میکنیم این مقاله رو بخونید و با تعاریف کلی آشنا شوید.

اما در این مقاله سعی داریم راه های صدابرداری صحنه یا همون راه های صدابرداری فیلم رو به شما به صورت مقدماتی و اولیه بگیم.

 

در مقاله ی قبلی در مورد نِت بودن صدا صحبت کردیم و گفتیم در صدابرداری فیلم نیازه صداهای شما خراب نباشه
شما برای گرفتن صدای سوژه نیاز دارید تا میکروفون مناسبی رو در مقابل سوژه قرار دهید و صدای دیالوگ یا محیط و افکت مورد نظر رو ضبط کنید.

چگونه صدابرداری کنیم

مشکل شما اینه که نباید سایه ی شما یا خود شما یا میکروفون شما در تصویر فیلم بردار باشه . پس نیازه یا میکروفونی رو در جایی مخفی کنیم تا صدای سوژه رو ضبط کنیم

و یا میکروفونی رو در زاویه ای بگیریم که صدای سوژه رو به خوبی دریافت کنه اما خود میکروفون در قاب تصویر مشخص نشه.

برای این کار ما از بوم صدابرداری نگه دارنده ی میکروفون کمک میگیریم.
با استفاده از بوم که میله ای بلند است ما میکروفون را بالای سر سوژه یا از پایین به طرف سوژه میگیریم.

نحوه ی گرفتن بوم صدابرداری به طرف سوژه

 

خب لازمه میکروفون ما به طرف سوژه باشه اما این به این معنی نیست که لزوما حتما باید از بالا میکروفون رو نگه داشت بلکه از پایین هم میشه این کار رو کرد یا از بغل به شرطی که :

خب مساله اینجاست که میکروفون های معمولی دستی توانایی این که برد کافی لازم رو داشته باشند تا ما در فاصله ی مورد نظر قرار بگیریم و بتونیم هر سه شرط بالا رو رعایت کنیم رو ندارند.

به طور طبیعی میکروفون های معمولی در فاصله ی بیشتر از بیست یا سی سانتیمتر از سوژه نباید استفاده شوند.

برای این کار ما از میکروفونه های گان استفاده میکنیم

این میکروفون ها مثل تفنگ از قابلیت هدف گیری نسبی برخوردارند و برای همین اسم گان رو یدک میکشند.

با استفاده ازین میکروفون ها حتی در فاصله ی یک متری میکروفون تا سوژه هم صدای مناسب داریم.

این میکروفون ها دارای حساسیت بیشتر در مقابل خودشون هستند و نسبت به صداهای اطراف خودشون کمتر حساسند.

میکروفون های معروف زیادی هستند که شرکت های اجاره ی تجهیزات اینهارو برای اجاره ی روزانه ی شما برای فیلم سازی در اختیار شما میگذارند اما از معروفترین اونها میشه به میکروفون های گان شرکت سنهایزر اشاره کرد.

گان mkh70

 

میکروفون mkh70 یکی از معروف ترین میکروفون های مورد استفاده در پروژه های سینمایی است که نه تنها کیفیت بالایی داره بلکه برای قرار گرفتن در فاصله ی بیشتر در مقابل سوژه طراحی شده
به یاد دارم که در یکی از پروژه ها به شدت اصرار داشتم که فقط از این میکروفن استفاده کنیم برای رسیدن به شرایط مطلوب
حساسیت بالای این میکروفون ها گین زیادی به شما میده و باید توجه داشته باشید که این میکروفون میتونه به علت حساسیت بالا در هرجایی مناسب نباشه.

میکروفون معروف دیگه mkh60 و mkh 416 است که در سری های جدید ارتقا داده شدند.

میکروفون mkh 416 رو میتونید نسبتا  همه جا به خوبی استفاده کنید یه میکروفون همه ی کاری عالیه که کیفیت خوبی داره .

یادمه یکی از سال ها این میکروفون پرفروش ترین مدل میکروفون سال شده بود

میکروفون محبوب mkh50 هم برای صحنه های داخلی بسیار فوق العادست

اما اگر دنبال میکرفونی هستید که در کیفیت بی همتا باشه باید برید سراغ میکروفون های شرکت schoeps و از میکروفون های سری cimit این شرکت بهره ببرید
در مدل جدید schoeps-supercmit این میکروفون قابلیت پریست حذف صداهای اطراف شده که باعث میشه صدای مقابلش بیشتر فوکوس بشه.

schoeps-supercmit میکروفون گان

 

دراین مقاله سعی کردیم شمارو با میکروفون های گان و نحوه ی استفاده ی اونها آشنا کنیم
در مقاله ی بعدی روش های صدابرداری صحنه سعی میکنیم درمورد استفاده از میکروفون های یقه ای صحبت کنیم .

مقاله ی صفر تا صد صدای فیلم قطعا به شما در این موارد کمک خواهد کرد حتما مطالعه کنید.

نویسنده : مجید آقایی

مقالات استودیو نقره ایnoghreii.ir

 

 

 

نویسنده این متن کیه؟

Chеck out my page … آکوستیک بیس ترپ

اخر مقاله ذکر شده . مطلبی بود همینجا بفرمایید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چگونه صدابرداری کنیم

نام *

ایمیل *

وبسایت

دیدگاه

نام کاربری یا ایمیل *

رمز عبور *

ورود

نام کاربری یا ایمیل *

رمز عبور *

چگونه صدابرداری کنیم

ورود

{
“@context”: “https://schema.org”,
“@type”: “FAQPage”,
“mainEntity”: [{
“@type”: “Question”,
“name”: “صدابرداری چیست؟”,
“acceptedAnswer”: {
“@type”: “Answer”,
“text”: “با روی کار آمدن سیستم های صوتی از قبیل میکسر، آمپلی فایر، میکروفن، اسپیکر و دیگر تجهیزات صدابرداری دنیای صدابرداری رواج پیدا کرد. صدابرداری را می توان مهارت استفاده از تجهیزات تخصصی صدا بیان کرد.”
}
},{
“@type”: “Question”,
“name”: “صدابردار کیست؟”,
“acceptedAnswer”: {
“@type”: “Answer”,
“text”: “صدابردار به شخصی گفته می شود که مهارت استفاده از تجهیزات تخصصی صدا (به صورت آماتور یا حرفه ای) را یاد داشته باشد.”
}
},{
“@type”: “Question”,
“name”: “تاریخچه صدابرداری”,
“acceptedAnswer”: {
“@type”: “Answer”,
“text”: “شاید تاریخ دقیقی از اولین استودیوی صدابرداری در ایران نتوان یافت، اما مرحوم استاد کلهر از سال 1337 اقدام به ضبط موسیقی و دوبلاژ نمود. اولین استودیوی پاپ را نیز توسط مرحوم دکتر الکسان پادماگریان در سال 1349 با هزینه های شخصی خود ساخت. اگر دقیق تر بخواهیم بدانیم، در در دوران انقلاب صنعتی بود که فعالیت صدابرداری شروع شد.”
}
}]
}

صدابرداری یکی از حرفه‌های درآمدزا می‌باشد. صدابردار زمانی می‌تواند صدابرداری خوبی داشته‌باشد که حداقل با سیستم صوتی و اصول اولیه صدابرداری آشنا باشد و یا آموزش صدابرداری را دیده باشد. هریک از این نکات تجربه‌هایی است که توسط گروه فنی‌مهندسی صوتیران طی سال‌ها صدابرداری حرفه‌ای کسب شده‌است. با رعایت نکاتی که در مورد آموزش صدابرداری در این مقاله آمده است، می‌توانید یک صدابرداری خوب داشته‌باشید.

این مقاله در تاریخ 1399/02/23 بروزرسانی شده است.

در این مقاله به نکاتی اشاره شده است که لازم است برای شروع آموزش صدابرداری آنها را بدانید. شما می توانید این نکات آموزشی را در زیر بخوانید :

واضح است که برای انجام هر کاری باید حداقل آشنایی با آن را داشته‌باشید.

صدابرداران آماتور و نیمه آماتور به این نکته توجه داشته‌باشند که هنگام برگزاری مراسم وقت آزمون‌و‌خطا نیست!

لابد از قبل آموزش صدابرداری دیده باشید و به تجهیزات خود آشنایی داشته‌باشید. لازم است که حداقل ۵ مرتبه برای مراسم‌های کوچک‌تر صدابرداری کرده‌باشید.

به‌عنوان‌مثال اگر از اکو آمپلی فایر تندر مدل ۲۵۰۰ استفاده می کنید، توجه به این نکته مهم است که این دستگاه چند کانال آمپلی فایر دارد؟ و یا نوع  سوکت های خروجی چگونه است؟ و یا اینکه دستگاه چند افکت را به صورت همزمان به شما ارائه می‌دهد؟

لازم است که یک صدابردار به این سطح از تجربه رسیده‌باشد که چه تعداد باند برای چه محیطی کافی‌است؟ چه نوع باندی (پسیو یا اکتیو) و از چه برند و با چه مدلی به‌کار‌برده گرفته شود بهتر است؟ آیا قرار است صدا در فضای بسته پخش شود یا در فضای باز؟ یا هر دو؟

محل استقرار خانم‌ها و آقایان بررسی شود تا با چیدمان صحیح باند ها، مستمعین در هنگام مراسم با کمبود یا شدن خیلی زیاد صدا مواجه نشوند. به‌طور‌مثال اگر ارتفاع یک باند کم است، صدای آن طوری باشد که پس از رسیدن به گوش مستمع، باعث آزار ایشان نشود.

به این نکته بسیار مهم توجه داشته باشید که محل استقرار صحیح سیستم صدابرداری در محیط جلسه کمک زیادی به صدابردار و افزایش کیفیت کار می کند.

اگر صدابردار در مکانی دور از صدا قرار بگیرد و صدای جلسه را به وضوح نشوند، نمی توان یک صدای با کیفیت را به مداح و جمعیت ارائه دهد. اینکه شما صدای خروجی از باندها را مستقیم با گوش خود بشنوید تا اینکه از طریق هدفون بشنوید فرق دارد.

بهتر است سیستم خود را در گوشه ای از محیط جلسه، به نحوی قرار دهید که در رفت آمد و مردم اخلال ایجاد نکند؛ همچنین دید کافی نسبت به مداح، جایگاه مداح و فضای جلسه داشته باشید.

سعی کنید برای راحت بودن در طول برنامه، از قبل یک صندلی تهیه کنید و در صورت امکان اطراف خود را محصور کنید.

متأسفانه به علت قیمت بالای تجهیزات صوتی دیده می شود برخی از صدابرداران از هر ابزار، فقط یکی را با خود بر می دارند. این یک اشتباه محض است.

به عنوان مثال اگر در هنگام جلسه کپسول میکروفن شما معیوب شد، یا اگر به دلیل یک اتفاق کابل یکی از باندها قطع شد دچار مشکل نشوید.

به یاد داشته باشید کار از محکم کاری عیب نمی کند! سعی کنید حتی المقدور از تجهیزات آسب پذیر، یدکی به همراه داشته باشید. دو یا سه عدد میکروفن تهیه کنید. کابل شیلد و رابط باند، در متراژهای متفاوت به همراه داشته باشید. گلویی میکروفن را فراموش نکنید. اتفاق افتاده که گلویی میکروفن شکسته و سخنران یا مداح مجبور شدند میکروفن را با دست نگه دارند و همین مورد باعث کاهش تمرکز آن ها شده است.

می توانید یک چک لیست تهیه کنید تا از فراموش احتمالی نجات یابید.

ولتاژ برق شهر در ساعت های خاصی افت پیدا می کند و یا افزایش می یابد. شما می توانید به وسیله یک مولتی متر ولتاژ را اندازه گیری کنید.

بهتر است از دستگاه های استابلایزر یا یو پی اس (UPS) استفاده کنید.

دستگاه استابلایزر ولتاژ ورودی را دریافت و در صورت نیاز به افزایش یا کاهش، آن را تنظیم می کند. البته در تهیه استابلایزر باید توان مورد نیاز را رعایت کنید.

در مواقع زیادی پیش آمده که به دلیل قطع برق شهر، سوختن فیوز کنتور اصلی و دیگر موارد، برق سیستم صوتی هم قطع شده است.

مثلا در ایام پیاده روی اربعین در کشور عراق، به دلیل استفاده زیاد از برق شهر، در بعضی از ساعات شبانه روز برق قطع است و تنها راه روشن نگه داشتن دستگاه استفاده از موتور برق می باشد.

در اینجور مواقع بهتر است تا برطرف شدن مشکل، از یک منبع تولید برق کمکی استفاده کنید. لازم است از موتوربرق با توان مناسب استفاده کنید. البته دستگاه UPS هم می تواند تا حدی برق شما را تأمین کند.

هر پایه باند و استندی مناسب هر اسپیکر و باندی نیست. توصیه می کنیم از پایه باند استاندارد و مرغوب استفاده کنید. صدابرداران آماتور و نیمه آماتور باید بدانند که پایه باند مورد استفاده حداکثر تحمل چند کیلو بار را دارد؟ و وزن باند مورد استفاده چقدر است؟

اگر پایه باند شما غیراستاندارد و ضخامت ورق به کار رفته در آن کم است، نمی توانید اسپیکری مانند باند اکتیو جی بی ال مدل SRX 835 را روی آن قرار دهید. پایه باند مناسب برای این باند باید از نوع بسیار مرغوب باشد. اما از پایه باندهای معمولی برای باندهای سبک مانند باند اکتیو جی بی ال مدل PRX 715 می توانید استفاده کنید.

برای باندهای دو طرف مداح بهتر است پایه باند وینچی و با ارتفاع بلند استفاده کنید تا با قرارگرفتن جمعیت بین مداح و باند، صدا به خوبی به گوش مداح برسد.

بعید است حتی صدابردارهای آماتور این نکته را فراموش کنند. یکی از وظایف اصلی صدابردار، نحوه درست کابل کشی باند و میکروفن است. به هیچ عنوان نباید سیم یا کابل را طوری از باند یا میکروفن به دستگاه برسانید که برخورد پای مستمع باعث قطع شدن آن شود. همیشه کابل ها را از زیر فرش یا کناره های دیوار عبور دهید.

بهتر است از کابل های رنگی استفاده کنید تا در صورت اشکال به راحتی بتوانید کابل معیوب را تعویض کنید. اگر کابل رنگی در دسترس نیست، شماره گذاری کابل ها هم گزینه مناسبی است.

اگر در آموزش صدا برداری که توسط گروه صوتیران برگزار می شود شرکت کرده باشید، حتماً این نکته را شنیده اید که بهتر است هر دو سر سوکت ها شماره های متناظر درج شود.

در مبحث صدابرداری به صدای جمعیت و محیط، آمبیانس می گویند.

زمانی که می خواهید صدای جمعیت و سینه زنی را به خوبی دریافت کنید، بهتر است از میکروفن صدای محیط یا آمبیانس استفاده کنید. لازم است میکروفن ها در جای مناسب نصب شوند؛ مثلاً می توانید آن را از سقف آویزان کنید. یکی از میکروفن های مناسب برای آمبیانس، میکروفن ای کی جی مدل P170 است که با توجه به طراحی و کیفیت آن، می تواند گزینه مناسبی برای ضبط صدای جمعیت باشد.

یکی دیگر از نکات مهم آموزش صدابرداری این است که حتماً چند ساعت قبل از شروع برنامه در محل برگزاری مراسم حضور داشته باشید و از سالم بودن و درست کار کردن سیستم صوتی خود مطمئن شوید.

گاهاً پیش آمده که صدابردار دقیقاً قبل از شروع جلسه متوجه معیوب بودن کابل میکروفن شده است. تعویض کابل میکروفن را می توان سریع انجام داد؛ اما به عنوان مثال اگر یکی از باندها یا پاور آمپلی فایر ها با مشکل مواجه شده باشد ادامه کار را دچار اخلال خواهد کرد.

چگونه صدابرداری کنیم

پس همیشه قبل از شروع جلسه از سالم بودن دستگاه ها مطمئن شوید تا در هنگام شروع جلسه هیچ گونه استرسی نداشته باشید.

یکی از اصطلاحات صدابرداری ساند چک (Sound Check) می باشد که به چک کردن صدا گفته می شود.

در این موقع صدابردار باید تست نهایی صدا را انجام دهد.

به عنوان مثال :

از کارهایی است که باید انجام شود.

رکورد یا همان ضبط کردن صدا و آماده داشتن تجهیزات مناسب رکورد، یکی از نیازهای مبرم هر صدابردار می باشد.

به عنوان مثال یکی از کاربردی ترین و بهترین رکوردرهای صدابرداری، رکوردر زوم مدل H6 می باشد.

هرچند کارکردن با انواع رکوردها چندان سخت نیست اما حتماً قبل از برنامه چند مرتبه صدا را رکورد کرده باشید تا با خم و چم آن آشنا شوید و بدانید که صدا را با چه فرمتی رکورد کنیم تا در آینده برای شما کاربرد داشته باشد.

اکثر اوقات تداخل صدای مستقیم جمعیت و حجم زیاد صدای بلندگوها باعث می شود تا صدابردار در میکس صدای خروجی دچار اشتباه شود. یکی از مواردی که ممکن است در تنظیم آن دچار اشتباه شوید، تنظیم مقدار افکت، علی الخصوص در خروجی های مختلف است. در این مواقع بهتر است از هدفون مناسب صدابرداری استفاده کنید.

استفاده از هدفون باعث می شود تا صدای خروجی میکسر را به طور مستقیم و بدون هیچگونه صدای اضافی بشنوید. البته بهتر است از یک هدفون حرفه ای و مخصوص صدابرداری استفاده کنید. هدفون ای کی جی مدل K92 یکی از هدفون های حرفه ای برای صدابرداری است.

برای مشاهده و خرید اسپیکر کلیک کنید.

اگر به تازگی آموزش صدابرداری را دیده اید و در ابتدای کار خود هستید و بودجه ای برای خرید هدفون های حرفه ای ندارید، می توانید از هدفون های ارزان تر استفاده کنید.

اگر شما یک صدابردار باهوش باشید قبل از برنامه چند هماهنگی با مداح انجام می دهید. مثلاً مداح می تواند با حرکت دست خود به شما بفهماند که نیاز به صدای بیشتری دارد یا مقدار افکت کم یا زیاد است.

دقت کنید تا با تغییر شعر یا سبک مداحی، افکت و میزان صدا را مناسب با آن تنظیم کنید.

این مورد می تواند در مراسم های بیش از یک روز (مانند دهه محرم، ایام فاطمیه، شب های قدر و …) که توسط یک مداح انجام می شود، کمک زیادی به بالارفتن کیفیت برنامه زنده و همچنین صدای رکورد شده و ماندگار شدن یک اثر بکند.

اکثر صدابرداران به خودشان زحمت نمی دهد! فقط یک بار در همان ابتدای جلسه سیستم را کنترل می کنند و تمام.

یکی از وظایف صدابردار کنترل سیستم در حین جلسه است. شما دائماً باید در حال چک کردن سیستم خود باشید تا از اتفاق های احتمالی جلوگیری کنید. زیرا یک سهل انگاری باعث کاهش کیفیت صدا یا خسارت مالی زیادی خواهد شد. مثلاً امکان دارد کابل پاور یکی از باندهای اکتیو از پریز در آمده باشد و شما متوجه نشده باشید یا صدای یکی از باندها آنقدر زیاد باشد که احتمال آسیب دیدن آن وجود داشته باشد.

احتمال مفقود شدن بعضی از وسائل مانند میکروفن، هدفون، رکوردر و … زیاد است. این اتفاق بارها برای خودمان افتاده است!!!

بهتر است چند لحظه پس از تمام شدن برنامه وسایلی که احتمال ناپدید شدن (!) آن ها وجود دارد را داخل یک کیف مخصوص قرار دهید.

شاید کمی عجیب به نظر برسد؛ همین چند روز در یکی از شهرستان های استان کرمان صدابرداری داشتیم. به دلیل عدم انتقال ویروس کرونا و حفظ فاصله اجتماعی از مردم خواسته شده بود که با خودروها در مراسم حضور پیدا کنند.

کار سخت تر شد! یکی از کارهایی که صدابرداری را در فضای باز آن هم با این شرایط برای ما راحت تر کرد، استفاده از لاین ارری بود. به طوری که از قبل با دو دستگاه جرثقیل هماهنگ کردیم که در روز و ساعت مشخص در محل مراسم حضور پیدا کنند.

پس از حضور جرثقیل و سر هم کردن لاین ارری، لاین ارری توسط جرثقیل تا ارتفاع حدود 6 متر بالا رفته و باعث گسترده تر شدن صدا شد.

حالا که با نکاتی در خصوص آموزش صدابرداری آشنا شده اید، بهتر است کمی هم از تاریخچه صدابرداری بدانید. شاید تاریخ دقیقی از اولین استودیوی صدابرداری در ایران نتوان یافت، اما مرحوم استاد کلهر از سال 1337 اقدام به ضبط موسیقی و دوبلاژ نمود. اولین استودیوی پاپ را نیز توسط مرحوم دکتر الکسان پادماگریان در سال 1349 با هزینه های شخصی خود ساخت. اگر دقیق تر بخواهیم بدانیم، در در دوران انقلاب صنعتی بود که فعالیت صدابرداری شروع شد. صدابرداری را در ایران می توان به چهار دوره متفاوت تقسیم بندی کرد :

رعایت هریک از نکات بالا به ارتقاء کیفیت کار شما کمک می کند. یک صدابردار با رعایت فقط یک یا دو نکته صدابردار حرفه ای نمی شود. بلکه باید تک تک نکات را رعایت کند تا در صدابرداری خبره شود. یادتان باشد پس از اینکه برنامه تمام شد از مداح و مستمع بازخورد بگیرید، نقاط ضعف خود را شناسایی کنید و آن ها را تقویت کنید. اگر هنوز سوالی برای شما باقی مانده است می توانید از طریق تماس با فروشگاه صوتیران به صورت رایگان مشاوره بگیرید. همچنین اگر نکته ای را در خصوص آموزش صدابرداری می دانید که در این متن ذکر نشده از طریق نظرات پائین همین صفحه با دیگران به اشتراک بگذارید.

سلام ممنون از اموزشتون خیلی عالی بود من شخصا تو جمع کردن صدا سینه زن مشکل دارم خیلی میخواستم بدونم چجوری میشه شما به من اموزش بدین و چه چیزای میخواد برای این کار

عرض سلام و ادب، در این خصوص می تونید با شماره 09132979590 تماس بگیرید و به صورت رایگان مشاوره بگیرید.

موارد مهمی رو در صدابرداری هیئتی و صدابرداری مراسم و مجالس عنوان کردید. سپاسگزارم

عرض سلام و ادب، متشکریم.

سلام صدابرداری امسالو با چه میکسری دارین انجام میدید؟؟

عرض سلام و وقت بخیر، با میکسر برند Souncraft.

سلام ممنون از مهندس خلیلوند که بهترین صدابردار استان هستن. امسال محرم کجا برنامه صدابرداری دارن ایشون؟

عرض سلام و وقت بخیر، ضمن عرض تشکر از نظر شما، نظر ارزشمند شما به مهندس خلیلوندزاده ارجاع داده شد. برنامه صدابرداری امسال به مدت 10 شب در هیأت تشنگان فرات کرمان انجام خواهد شد.

دستتون دردنکنه پارسال واقعن عالی بود اجرتون با ارباب

از لطف شما متشکریم.

خواهش میکنم انشالله صدابرداری خوبی داشته مثل پارسال باشید

عرض سلام و وقت بخیر، متشکریم. امیدواریم مورد قبول واقع بشه.

سلام و عرض ادب سایتتون خیلی خوبه امیدوارم موقعیتی پیش بیاد که بتونیم باهاتون همکاری کنیم

عرض سلام و وقت بخیر، خوشحالیم که مقاله صدابرداری مورد پسند شما بوده. در صورتی که تمایل به همکاری دارید با شماره 09132979590 تماس بگیرید.

قیمت لاین ارری جی بی ال چنده

عرض سلام و وقت بخیر، قیمت چه مدلی رو مد نظرتون هست؟

سلام تو قسمت تست ضبط صدا قبل از مراسم گفتید میشه با رکوردر زوم اینکارو کرد رکوردر زوم چه فرمتاییو ضبط میکنه

عرض سلام و وقت بخیر، رکوردر زوم مدل H6 قابلیت ضبط صدا با فرمت های mp3 و wav رو داره.

سلام برا هیئت میکسر دایناکورد بهتره یا میکسر ساندکرافت با کدوم بهتر میشه صدابرداری کرد

عرض سلام و وقت بخیر، در صورتی که قصد خرید یک میکسر آنالوگ با هزینه مناسب دارید، میکسر دایناکورد بهتره اما در صورتی که هزینه براتون مهم نیست، کیفیت و دیجیتال بودن میکسر مهمه، از میکسرهای ساندکرافت استفاده کنید. هر دو برای صدابرداری مناسب هستن اما ساندکرافت بهتره.

سلام شما می دونین لاین اری های حرم امام رضا چه نوعی هستن

عرض سلام و وقت بخیر، در این مورد مطمئن نیستیم اما احتمالاً لاین ارری ها برند جی بی ال هستند.

سلام علیکم شما برای چه شهرهایی صدابرداری انجام می دهید؟ خارج از شهر چه هزینه ای دارد؟ اجرکم عندالله

عرض سلام و وقت بخیر، گروه فنی مهندسی صوتیران خدمات صدابرداری را در تمام شهرهای ایران انجام می دهد. برای اطلاع از هزینه لطفا با شماره موبایل 09132979590 (مهندس محمدمهدی خلیلوندزاده) تماس بگیرید.

اگر مثلن برای یه فضای ده در ده متر 4تا باند کافی باشه تو فضای باز با همین مساحت هم چهارتا باند کافیه؟

عرض سلام و وقت بخیر، خیر، بستگی به تعداد افراد، نوع باندها و … دارد.

کابل رنگی هم مگه وجود داره میفروشین شما

عرض سلام و وقت بخیر، بله وجود داره. صوتیران اولین تولیدکننده کابل های شیلد در ایران هستکه در رنگ های آبی و مشکی اقدام به تولید و فروش نمود. همچنین کابل شیلد با برند کردیال در انواع رنگ ها مانند بنفش، زرد، قرمز، مشکی، سبز و … هم در بازار وجود داره.

سلام اموزش صدابرداری حضوری به صورت حرفه ای هم میدین؟

عرض سلام و وقت بخیر، بله، آموزش صدابرداری حرفه ای به صورت حضوری هم داده میشه. در این خصوص میتونید با شماره 03432252272 (داخلی 4) تماس بگیرید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

گروه فنی مهندسی صوتیران به مدیریت مهندس محمدمهدی خلیلوندزاده از اواسط دهه هشتاد با هدف مشاوره، طراحی و فروش تجهیزات صوتی در استان کرمان فعالیت خود را آغاز کرد. مجموعه صوتیران در ابتدا اقدام به فروش انواع سیستم صوتی از قبیل میکروفن، آمپلی فایر، میکسر، باند و اسپیکر نمود؛ سپس با توجه به نیاز افرادی که در زمینه صدابرداری مشغول بودند اقدام به برگزاری آموزش های صدابرداری حرفه ای به صورت حضوری نمود. اما از آنجایی که حضور افرادی از شهرها و استان دیگر در این دوره ها دشوار بود، اقدام به راه اندازی پایگاه اینترنتی مجله صدا نمود تا آموزش های خود را به صورت سراسری در اختیار دیگران قرار دهد. پس مدتی با توجه به گسترش و پیشرفت مجموعه صوتیران تصمیم بر آن گرفته شد تا تجهیزات صوتی خود را نیز به صورت اینترنتی بفروشد.

آدرس :

کرمان، نبش چهاراه ابوحامد، فروشگاه صوتیران.

تلفن های تماس :

03432252272

09132979590

ایمیل :

info@soatiran.com

soatiran@gmail.com

تمامی حقوق این وب سایت برای فروشگاه تجهیزات صوتی صوتیران محفوظ می باشد.

اطلاعیه : با توجه به نوسانات نرخ ارز، لطفا قبل از خرید برای اطلاع دقیق از قیمت کالاها با شماره 09132979590 تماس بگیرید. رد کردن

نام کاربری یا ایمیل *

رمز عبور *

ورود

نام کاربری یا ایمیل *

رمز عبور *

چگونه صدابرداری کنیم

ورود

{
“@context”: “https://schema.org”,
“@type”: “FAQPage”,
“mainEntity”: [{
“@type”: “Question”,
“name”: “صدابرداری چیست؟”,
“acceptedAnswer”: {
“@type”: “Answer”,
“text”: “با روی کار آمدن سیستم های صوتی از قبیل میکسر، آمپلی فایر، میکروفن، اسپیکر و دیگر تجهیزات صدابرداری دنیای صدابرداری رواج پیدا کرد. صدابرداری را می توان مهارت استفاده از تجهیزات تخصصی صدا بیان کرد.”
}
},{
“@type”: “Question”,
“name”: “صدابردار کیست؟”,
“acceptedAnswer”: {
“@type”: “Answer”,
“text”: “صدابردار به شخصی گفته می شود که مهارت استفاده از تجهیزات تخصصی صدا (به صورت آماتور یا حرفه ای) را یاد داشته باشد.”
}
},{
“@type”: “Question”,
“name”: “تاریخچه صدابرداری”,
“acceptedAnswer”: {
“@type”: “Answer”,
“text”: “شاید تاریخ دقیقی از اولین استودیوی صدابرداری در ایران نتوان یافت، اما مرحوم استاد کلهر از سال 1337 اقدام به ضبط موسیقی و دوبلاژ نمود. اولین استودیوی پاپ را نیز توسط مرحوم دکتر الکسان پادماگریان در سال 1349 با هزینه های شخصی خود ساخت. اگر دقیق تر بخواهیم بدانیم، در در دوران انقلاب صنعتی بود که فعالیت صدابرداری شروع شد.”
}
}]
}

صدابرداری یکی از حرفه‌های درآمدزا می‌باشد. صدابردار زمانی می‌تواند صدابرداری خوبی داشته‌باشد که حداقل با سیستم صوتی و اصول اولیه صدابرداری آشنا باشد و یا آموزش صدابرداری را دیده باشد. هریک از این نکات تجربه‌هایی است که توسط گروه فنی‌مهندسی صوتیران طی سال‌ها صدابرداری حرفه‌ای کسب شده‌است. با رعایت نکاتی که در مورد آموزش صدابرداری در این مقاله آمده است، می‌توانید یک صدابرداری خوب داشته‌باشید.

این مقاله در تاریخ 1399/02/23 بروزرسانی شده است.

در این مقاله به نکاتی اشاره شده است که لازم است برای شروع آموزش صدابرداری آنها را بدانید. شما می توانید این نکات آموزشی را در زیر بخوانید :

واضح است که برای انجام هر کاری باید حداقل آشنایی با آن را داشته‌باشید.

صدابرداران آماتور و نیمه آماتور به این نکته توجه داشته‌باشند که هنگام برگزاری مراسم وقت آزمون‌و‌خطا نیست!

لابد از قبل آموزش صدابرداری دیده باشید و به تجهیزات خود آشنایی داشته‌باشید. لازم است که حداقل ۵ مرتبه برای مراسم‌های کوچک‌تر صدابرداری کرده‌باشید.

به‌عنوان‌مثال اگر از اکو آمپلی فایر تندر مدل ۲۵۰۰ استفاده می کنید، توجه به این نکته مهم است که این دستگاه چند کانال آمپلی فایر دارد؟ و یا نوع  سوکت های خروجی چگونه است؟ و یا اینکه دستگاه چند افکت را به صورت همزمان به شما ارائه می‌دهد؟

لازم است که یک صدابردار به این سطح از تجربه رسیده‌باشد که چه تعداد باند برای چه محیطی کافی‌است؟ چه نوع باندی (پسیو یا اکتیو) و از چه برند و با چه مدلی به‌کار‌برده گرفته شود بهتر است؟ آیا قرار است صدا در فضای بسته پخش شود یا در فضای باز؟ یا هر دو؟

محل استقرار خانم‌ها و آقایان بررسی شود تا با چیدمان صحیح باند ها، مستمعین در هنگام مراسم با کمبود یا شدن خیلی زیاد صدا مواجه نشوند. به‌طور‌مثال اگر ارتفاع یک باند کم است، صدای آن طوری باشد که پس از رسیدن به گوش مستمع، باعث آزار ایشان نشود.

به این نکته بسیار مهم توجه داشته باشید که محل استقرار صحیح سیستم صدابرداری در محیط جلسه کمک زیادی به صدابردار و افزایش کیفیت کار می کند.

اگر صدابردار در مکانی دور از صدا قرار بگیرد و صدای جلسه را به وضوح نشوند، نمی توان یک صدای با کیفیت را به مداح و جمعیت ارائه دهد. اینکه شما صدای خروجی از باندها را مستقیم با گوش خود بشنوید تا اینکه از طریق هدفون بشنوید فرق دارد.

بهتر است سیستم خود را در گوشه ای از محیط جلسه، به نحوی قرار دهید که در رفت آمد و مردم اخلال ایجاد نکند؛ همچنین دید کافی نسبت به مداح، جایگاه مداح و فضای جلسه داشته باشید.

سعی کنید برای راحت بودن در طول برنامه، از قبل یک صندلی تهیه کنید و در صورت امکان اطراف خود را محصور کنید.

متأسفانه به علت قیمت بالای تجهیزات صوتی دیده می شود برخی از صدابرداران از هر ابزار، فقط یکی را با خود بر می دارند. این یک اشتباه محض است.

به عنوان مثال اگر در هنگام جلسه کپسول میکروفن شما معیوب شد، یا اگر به دلیل یک اتفاق کابل یکی از باندها قطع شد دچار مشکل نشوید.

به یاد داشته باشید کار از محکم کاری عیب نمی کند! سعی کنید حتی المقدور از تجهیزات آسب پذیر، یدکی به همراه داشته باشید. دو یا سه عدد میکروفن تهیه کنید. کابل شیلد و رابط باند، در متراژهای متفاوت به همراه داشته باشید. گلویی میکروفن را فراموش نکنید. اتفاق افتاده که گلویی میکروفن شکسته و سخنران یا مداح مجبور شدند میکروفن را با دست نگه دارند و همین مورد باعث کاهش تمرکز آن ها شده است.

می توانید یک چک لیست تهیه کنید تا از فراموش احتمالی نجات یابید.

ولتاژ برق شهر در ساعت های خاصی افت پیدا می کند و یا افزایش می یابد. شما می توانید به وسیله یک مولتی متر ولتاژ را اندازه گیری کنید.

بهتر است از دستگاه های استابلایزر یا یو پی اس (UPS) استفاده کنید.

دستگاه استابلایزر ولتاژ ورودی را دریافت و در صورت نیاز به افزایش یا کاهش، آن را تنظیم می کند. البته در تهیه استابلایزر باید توان مورد نیاز را رعایت کنید.

در مواقع زیادی پیش آمده که به دلیل قطع برق شهر، سوختن فیوز کنتور اصلی و دیگر موارد، برق سیستم صوتی هم قطع شده است.

مثلا در ایام پیاده روی اربعین در کشور عراق، به دلیل استفاده زیاد از برق شهر، در بعضی از ساعات شبانه روز برق قطع است و تنها راه روشن نگه داشتن دستگاه استفاده از موتور برق می باشد.

در اینجور مواقع بهتر است تا برطرف شدن مشکل، از یک منبع تولید برق کمکی استفاده کنید. لازم است از موتوربرق با توان مناسب استفاده کنید. البته دستگاه UPS هم می تواند تا حدی برق شما را تأمین کند.

هر پایه باند و استندی مناسب هر اسپیکر و باندی نیست. توصیه می کنیم از پایه باند استاندارد و مرغوب استفاده کنید. صدابرداران آماتور و نیمه آماتور باید بدانند که پایه باند مورد استفاده حداکثر تحمل چند کیلو بار را دارد؟ و وزن باند مورد استفاده چقدر است؟

اگر پایه باند شما غیراستاندارد و ضخامت ورق به کار رفته در آن کم است، نمی توانید اسپیکری مانند باند اکتیو جی بی ال مدل SRX 835 را روی آن قرار دهید. پایه باند مناسب برای این باند باید از نوع بسیار مرغوب باشد. اما از پایه باندهای معمولی برای باندهای سبک مانند باند اکتیو جی بی ال مدل PRX 715 می توانید استفاده کنید.

برای باندهای دو طرف مداح بهتر است پایه باند وینچی و با ارتفاع بلند استفاده کنید تا با قرارگرفتن جمعیت بین مداح و باند، صدا به خوبی به گوش مداح برسد.

بعید است حتی صدابردارهای آماتور این نکته را فراموش کنند. یکی از وظایف اصلی صدابردار، نحوه درست کابل کشی باند و میکروفن است. به هیچ عنوان نباید سیم یا کابل را طوری از باند یا میکروفن به دستگاه برسانید که برخورد پای مستمع باعث قطع شدن آن شود. همیشه کابل ها را از زیر فرش یا کناره های دیوار عبور دهید.

بهتر است از کابل های رنگی استفاده کنید تا در صورت اشکال به راحتی بتوانید کابل معیوب را تعویض کنید. اگر کابل رنگی در دسترس نیست، شماره گذاری کابل ها هم گزینه مناسبی است.

اگر در آموزش صدا برداری که توسط گروه صوتیران برگزار می شود شرکت کرده باشید، حتماً این نکته را شنیده اید که بهتر است هر دو سر سوکت ها شماره های متناظر درج شود.

در مبحث صدابرداری به صدای جمعیت و محیط، آمبیانس می گویند.

زمانی که می خواهید صدای جمعیت و سینه زنی را به خوبی دریافت کنید، بهتر است از میکروفن صدای محیط یا آمبیانس استفاده کنید. لازم است میکروفن ها در جای مناسب نصب شوند؛ مثلاً می توانید آن را از سقف آویزان کنید. یکی از میکروفن های مناسب برای آمبیانس، میکروفن ای کی جی مدل P170 است که با توجه به طراحی و کیفیت آن، می تواند گزینه مناسبی برای ضبط صدای جمعیت باشد.

یکی دیگر از نکات مهم آموزش صدابرداری این است که حتماً چند ساعت قبل از شروع برنامه در محل برگزاری مراسم حضور داشته باشید و از سالم بودن و درست کار کردن سیستم صوتی خود مطمئن شوید.

گاهاً پیش آمده که صدابردار دقیقاً قبل از شروع جلسه متوجه معیوب بودن کابل میکروفن شده است. تعویض کابل میکروفن را می توان سریع انجام داد؛ اما به عنوان مثال اگر یکی از باندها یا پاور آمپلی فایر ها با مشکل مواجه شده باشد ادامه کار را دچار اخلال خواهد کرد.

چگونه صدابرداری کنیم

پس همیشه قبل از شروع جلسه از سالم بودن دستگاه ها مطمئن شوید تا در هنگام شروع جلسه هیچ گونه استرسی نداشته باشید.

یکی از اصطلاحات صدابرداری ساند چک (Sound Check) می باشد که به چک کردن صدا گفته می شود.

در این موقع صدابردار باید تست نهایی صدا را انجام دهد.

به عنوان مثال :

از کارهایی است که باید انجام شود.

رکورد یا همان ضبط کردن صدا و آماده داشتن تجهیزات مناسب رکورد، یکی از نیازهای مبرم هر صدابردار می باشد.

به عنوان مثال یکی از کاربردی ترین و بهترین رکوردرهای صدابرداری، رکوردر زوم مدل H6 می باشد.

هرچند کارکردن با انواع رکوردها چندان سخت نیست اما حتماً قبل از برنامه چند مرتبه صدا را رکورد کرده باشید تا با خم و چم آن آشنا شوید و بدانید که صدا را با چه فرمتی رکورد کنیم تا در آینده برای شما کاربرد داشته باشد.

اکثر اوقات تداخل صدای مستقیم جمعیت و حجم زیاد صدای بلندگوها باعث می شود تا صدابردار در میکس صدای خروجی دچار اشتباه شود. یکی از مواردی که ممکن است در تنظیم آن دچار اشتباه شوید، تنظیم مقدار افکت، علی الخصوص در خروجی های مختلف است. در این مواقع بهتر است از هدفون مناسب صدابرداری استفاده کنید.

استفاده از هدفون باعث می شود تا صدای خروجی میکسر را به طور مستقیم و بدون هیچگونه صدای اضافی بشنوید. البته بهتر است از یک هدفون حرفه ای و مخصوص صدابرداری استفاده کنید. هدفون ای کی جی مدل K92 یکی از هدفون های حرفه ای برای صدابرداری است.

برای مشاهده و خرید اسپیکر کلیک کنید.

اگر به تازگی آموزش صدابرداری را دیده اید و در ابتدای کار خود هستید و بودجه ای برای خرید هدفون های حرفه ای ندارید، می توانید از هدفون های ارزان تر استفاده کنید.

اگر شما یک صدابردار باهوش باشید قبل از برنامه چند هماهنگی با مداح انجام می دهید. مثلاً مداح می تواند با حرکت دست خود به شما بفهماند که نیاز به صدای بیشتری دارد یا مقدار افکت کم یا زیاد است.

دقت کنید تا با تغییر شعر یا سبک مداحی، افکت و میزان صدا را مناسب با آن تنظیم کنید.

این مورد می تواند در مراسم های بیش از یک روز (مانند دهه محرم، ایام فاطمیه، شب های قدر و …) که توسط یک مداح انجام می شود، کمک زیادی به بالارفتن کیفیت برنامه زنده و همچنین صدای رکورد شده و ماندگار شدن یک اثر بکند.

اکثر صدابرداران به خودشان زحمت نمی دهد! فقط یک بار در همان ابتدای جلسه سیستم را کنترل می کنند و تمام.

یکی از وظایف صدابردار کنترل سیستم در حین جلسه است. شما دائماً باید در حال چک کردن سیستم خود باشید تا از اتفاق های احتمالی جلوگیری کنید. زیرا یک سهل انگاری باعث کاهش کیفیت صدا یا خسارت مالی زیادی خواهد شد. مثلاً امکان دارد کابل پاور یکی از باندهای اکتیو از پریز در آمده باشد و شما متوجه نشده باشید یا صدای یکی از باندها آنقدر زیاد باشد که احتمال آسیب دیدن آن وجود داشته باشد.

احتمال مفقود شدن بعضی از وسائل مانند میکروفن، هدفون، رکوردر و … زیاد است. این اتفاق بارها برای خودمان افتاده است!!!

بهتر است چند لحظه پس از تمام شدن برنامه وسایلی که احتمال ناپدید شدن (!) آن ها وجود دارد را داخل یک کیف مخصوص قرار دهید.

شاید کمی عجیب به نظر برسد؛ همین چند روز در یکی از شهرستان های استان کرمان صدابرداری داشتیم. به دلیل عدم انتقال ویروس کرونا و حفظ فاصله اجتماعی از مردم خواسته شده بود که با خودروها در مراسم حضور پیدا کنند.

کار سخت تر شد! یکی از کارهایی که صدابرداری را در فضای باز آن هم با این شرایط برای ما راحت تر کرد، استفاده از لاین ارری بود. به طوری که از قبل با دو دستگاه جرثقیل هماهنگ کردیم که در روز و ساعت مشخص در محل مراسم حضور پیدا کنند.

پس از حضور جرثقیل و سر هم کردن لاین ارری، لاین ارری توسط جرثقیل تا ارتفاع حدود 6 متر بالا رفته و باعث گسترده تر شدن صدا شد.

حالا که با نکاتی در خصوص آموزش صدابرداری آشنا شده اید، بهتر است کمی هم از تاریخچه صدابرداری بدانید. شاید تاریخ دقیقی از اولین استودیوی صدابرداری در ایران نتوان یافت، اما مرحوم استاد کلهر از سال 1337 اقدام به ضبط موسیقی و دوبلاژ نمود. اولین استودیوی پاپ را نیز توسط مرحوم دکتر الکسان پادماگریان در سال 1349 با هزینه های شخصی خود ساخت. اگر دقیق تر بخواهیم بدانیم، در در دوران انقلاب صنعتی بود که فعالیت صدابرداری شروع شد. صدابرداری را در ایران می توان به چهار دوره متفاوت تقسیم بندی کرد :

رعایت هریک از نکات بالا به ارتقاء کیفیت کار شما کمک می کند. یک صدابردار با رعایت فقط یک یا دو نکته صدابردار حرفه ای نمی شود. بلکه باید تک تک نکات را رعایت کند تا در صدابرداری خبره شود. یادتان باشد پس از اینکه برنامه تمام شد از مداح و مستمع بازخورد بگیرید، نقاط ضعف خود را شناسایی کنید و آن ها را تقویت کنید. اگر هنوز سوالی برای شما باقی مانده است می توانید از طریق تماس با فروشگاه صوتیران به صورت رایگان مشاوره بگیرید. همچنین اگر نکته ای را در خصوص آموزش صدابرداری می دانید که در این متن ذکر نشده از طریق نظرات پائین همین صفحه با دیگران به اشتراک بگذارید.

سلام ممنون از اموزشتون خیلی عالی بود من شخصا تو جمع کردن صدا سینه زن مشکل دارم خیلی میخواستم بدونم چجوری میشه شما به من اموزش بدین و چه چیزای میخواد برای این کار

عرض سلام و ادب، در این خصوص می تونید با شماره 09132979590 تماس بگیرید و به صورت رایگان مشاوره بگیرید.

موارد مهمی رو در صدابرداری هیئتی و صدابرداری مراسم و مجالس عنوان کردید. سپاسگزارم

عرض سلام و ادب، متشکریم.

سلام صدابرداری امسالو با چه میکسری دارین انجام میدید؟؟

عرض سلام و وقت بخیر، با میکسر برند Souncraft.

سلام ممنون از مهندس خلیلوند که بهترین صدابردار استان هستن. امسال محرم کجا برنامه صدابرداری دارن ایشون؟

عرض سلام و وقت بخیر، ضمن عرض تشکر از نظر شما، نظر ارزشمند شما به مهندس خلیلوندزاده ارجاع داده شد. برنامه صدابرداری امسال به مدت 10 شب در هیأت تشنگان فرات کرمان انجام خواهد شد.

دستتون دردنکنه پارسال واقعن عالی بود اجرتون با ارباب

از لطف شما متشکریم.

خواهش میکنم انشالله صدابرداری خوبی داشته مثل پارسال باشید

عرض سلام و وقت بخیر، متشکریم. امیدواریم مورد قبول واقع بشه.

سلام و عرض ادب سایتتون خیلی خوبه امیدوارم موقعیتی پیش بیاد که بتونیم باهاتون همکاری کنیم

عرض سلام و وقت بخیر، خوشحالیم که مقاله صدابرداری مورد پسند شما بوده. در صورتی که تمایل به همکاری دارید با شماره 09132979590 تماس بگیرید.

قیمت لاین ارری جی بی ال چنده

عرض سلام و وقت بخیر، قیمت چه مدلی رو مد نظرتون هست؟

سلام تو قسمت تست ضبط صدا قبل از مراسم گفتید میشه با رکوردر زوم اینکارو کرد رکوردر زوم چه فرمتاییو ضبط میکنه

عرض سلام و وقت بخیر، رکوردر زوم مدل H6 قابلیت ضبط صدا با فرمت های mp3 و wav رو داره.

سلام برا هیئت میکسر دایناکورد بهتره یا میکسر ساندکرافت با کدوم بهتر میشه صدابرداری کرد

عرض سلام و وقت بخیر، در صورتی که قصد خرید یک میکسر آنالوگ با هزینه مناسب دارید، میکسر دایناکورد بهتره اما در صورتی که هزینه براتون مهم نیست، کیفیت و دیجیتال بودن میکسر مهمه، از میکسرهای ساندکرافت استفاده کنید. هر دو برای صدابرداری مناسب هستن اما ساندکرافت بهتره.

سلام شما می دونین لاین اری های حرم امام رضا چه نوعی هستن

عرض سلام و وقت بخیر، در این مورد مطمئن نیستیم اما احتمالاً لاین ارری ها برند جی بی ال هستند.

سلام علیکم شما برای چه شهرهایی صدابرداری انجام می دهید؟ خارج از شهر چه هزینه ای دارد؟ اجرکم عندالله

عرض سلام و وقت بخیر، گروه فنی مهندسی صوتیران خدمات صدابرداری را در تمام شهرهای ایران انجام می دهد. برای اطلاع از هزینه لطفا با شماره موبایل 09132979590 (مهندس محمدمهدی خلیلوندزاده) تماس بگیرید.

اگر مثلن برای یه فضای ده در ده متر 4تا باند کافی باشه تو فضای باز با همین مساحت هم چهارتا باند کافیه؟

عرض سلام و وقت بخیر، خیر، بستگی به تعداد افراد، نوع باندها و … دارد.

کابل رنگی هم مگه وجود داره میفروشین شما

عرض سلام و وقت بخیر، بله وجود داره. صوتیران اولین تولیدکننده کابل های شیلد در ایران هستکه در رنگ های آبی و مشکی اقدام به تولید و فروش نمود. همچنین کابل شیلد با برند کردیال در انواع رنگ ها مانند بنفش، زرد، قرمز، مشکی، سبز و … هم در بازار وجود داره.

سلام اموزش صدابرداری حضوری به صورت حرفه ای هم میدین؟

عرض سلام و وقت بخیر، بله، آموزش صدابرداری حرفه ای به صورت حضوری هم داده میشه. در این خصوص میتونید با شماره 03432252272 (داخلی 4) تماس بگیرید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

گروه فنی مهندسی صوتیران به مدیریت مهندس محمدمهدی خلیلوندزاده از اواسط دهه هشتاد با هدف مشاوره، طراحی و فروش تجهیزات صوتی در استان کرمان فعالیت خود را آغاز کرد. مجموعه صوتیران در ابتدا اقدام به فروش انواع سیستم صوتی از قبیل میکروفن، آمپلی فایر، میکسر، باند و اسپیکر نمود؛ سپس با توجه به نیاز افرادی که در زمینه صدابرداری مشغول بودند اقدام به برگزاری آموزش های صدابرداری حرفه ای به صورت حضوری نمود. اما از آنجایی که حضور افرادی از شهرها و استان دیگر در این دوره ها دشوار بود، اقدام به راه اندازی پایگاه اینترنتی مجله صدا نمود تا آموزش های خود را به صورت سراسری در اختیار دیگران قرار دهد. پس مدتی با توجه به گسترش و پیشرفت مجموعه صوتیران تصمیم بر آن گرفته شد تا تجهیزات صوتی خود را نیز به صورت اینترنتی بفروشد.

آدرس :

کرمان، نبش چهاراه ابوحامد، فروشگاه صوتیران.

تلفن های تماس :

03432252272

09132979590

ایمیل :

info@soatiran.com

soatiran@gmail.com

تمامی حقوق این وب سایت برای فروشگاه تجهیزات صوتی صوتیران محفوظ می باشد.

اطلاعیه : با توجه به نوسانات نرخ ارز، لطفا قبل از خرید برای اطلاع دقیق از قیمت کالاها با شماره 09132979590 تماس بگیرید. رد کردن

نام کاربری یا ایمیل *

رمز عبور *

ورود

نام کاربری یا ایمیل *

رمز عبور *

چگونه صدابرداری کنیم

ورود

{
“@context”: “https://schema.org”,
“@type”: “FAQPage”,
“mainEntity”: [{
“@type”: “Question”,
“name”: “صدابرداری چیست؟”,
“acceptedAnswer”: {
“@type”: “Answer”,
“text”: “با روی کار آمدن سیستم های صوتی از قبیل میکسر، آمپلی فایر، میکروفن، اسپیکر و دیگر تجهیزات صدابرداری دنیای صدابرداری رواج پیدا کرد. صدابرداری را می توان مهارت استفاده از تجهیزات تخصصی صدا بیان کرد.”
}
},{
“@type”: “Question”,
“name”: “صدابردار کیست؟”,
“acceptedAnswer”: {
“@type”: “Answer”,
“text”: “صدابردار به شخصی گفته می شود که مهارت استفاده از تجهیزات تخصصی صدا (به صورت آماتور یا حرفه ای) را یاد داشته باشد.”
}
},{
“@type”: “Question”,
“name”: “تاریخچه صدابرداری”,
“acceptedAnswer”: {
“@type”: “Answer”,
“text”: “شاید تاریخ دقیقی از اولین استودیوی صدابرداری در ایران نتوان یافت، اما مرحوم استاد کلهر از سال 1337 اقدام به ضبط موسیقی و دوبلاژ نمود. اولین استودیوی پاپ را نیز توسط مرحوم دکتر الکسان پادماگریان در سال 1349 با هزینه های شخصی خود ساخت. اگر دقیق تر بخواهیم بدانیم، در در دوران انقلاب صنعتی بود که فعالیت صدابرداری شروع شد.”
}
}]
}

صدابرداری یکی از حرفه‌های درآمدزا می‌باشد. صدابردار زمانی می‌تواند صدابرداری خوبی داشته‌باشد که حداقل با سیستم صوتی و اصول اولیه صدابرداری آشنا باشد و یا آموزش صدابرداری را دیده باشد. هریک از این نکات تجربه‌هایی است که توسط گروه فنی‌مهندسی صوتیران طی سال‌ها صدابرداری حرفه‌ای کسب شده‌است. با رعایت نکاتی که در مورد آموزش صدابرداری در این مقاله آمده است، می‌توانید یک صدابرداری خوب داشته‌باشید.

این مقاله در تاریخ 1399/02/23 بروزرسانی شده است.

در این مقاله به نکاتی اشاره شده است که لازم است برای شروع آموزش صدابرداری آنها را بدانید. شما می توانید این نکات آموزشی را در زیر بخوانید :

واضح است که برای انجام هر کاری باید حداقل آشنایی با آن را داشته‌باشید.

صدابرداران آماتور و نیمه آماتور به این نکته توجه داشته‌باشند که هنگام برگزاری مراسم وقت آزمون‌و‌خطا نیست!

لابد از قبل آموزش صدابرداری دیده باشید و به تجهیزات خود آشنایی داشته‌باشید. لازم است که حداقل ۵ مرتبه برای مراسم‌های کوچک‌تر صدابرداری کرده‌باشید.

به‌عنوان‌مثال اگر از اکو آمپلی فایر تندر مدل ۲۵۰۰ استفاده می کنید، توجه به این نکته مهم است که این دستگاه چند کانال آمپلی فایر دارد؟ و یا نوع  سوکت های خروجی چگونه است؟ و یا اینکه دستگاه چند افکت را به صورت همزمان به شما ارائه می‌دهد؟

لازم است که یک صدابردار به این سطح از تجربه رسیده‌باشد که چه تعداد باند برای چه محیطی کافی‌است؟ چه نوع باندی (پسیو یا اکتیو) و از چه برند و با چه مدلی به‌کار‌برده گرفته شود بهتر است؟ آیا قرار است صدا در فضای بسته پخش شود یا در فضای باز؟ یا هر دو؟

محل استقرار خانم‌ها و آقایان بررسی شود تا با چیدمان صحیح باند ها، مستمعین در هنگام مراسم با کمبود یا شدن خیلی زیاد صدا مواجه نشوند. به‌طور‌مثال اگر ارتفاع یک باند کم است، صدای آن طوری باشد که پس از رسیدن به گوش مستمع، باعث آزار ایشان نشود.

به این نکته بسیار مهم توجه داشته باشید که محل استقرار صحیح سیستم صدابرداری در محیط جلسه کمک زیادی به صدابردار و افزایش کیفیت کار می کند.

اگر صدابردار در مکانی دور از صدا قرار بگیرد و صدای جلسه را به وضوح نشوند، نمی توان یک صدای با کیفیت را به مداح و جمعیت ارائه دهد. اینکه شما صدای خروجی از باندها را مستقیم با گوش خود بشنوید تا اینکه از طریق هدفون بشنوید فرق دارد.

بهتر است سیستم خود را در گوشه ای از محیط جلسه، به نحوی قرار دهید که در رفت آمد و مردم اخلال ایجاد نکند؛ همچنین دید کافی نسبت به مداح، جایگاه مداح و فضای جلسه داشته باشید.

سعی کنید برای راحت بودن در طول برنامه، از قبل یک صندلی تهیه کنید و در صورت امکان اطراف خود را محصور کنید.

متأسفانه به علت قیمت بالای تجهیزات صوتی دیده می شود برخی از صدابرداران از هر ابزار، فقط یکی را با خود بر می دارند. این یک اشتباه محض است.

به عنوان مثال اگر در هنگام جلسه کپسول میکروفن شما معیوب شد، یا اگر به دلیل یک اتفاق کابل یکی از باندها قطع شد دچار مشکل نشوید.

به یاد داشته باشید کار از محکم کاری عیب نمی کند! سعی کنید حتی المقدور از تجهیزات آسب پذیر، یدکی به همراه داشته باشید. دو یا سه عدد میکروفن تهیه کنید. کابل شیلد و رابط باند، در متراژهای متفاوت به همراه داشته باشید. گلویی میکروفن را فراموش نکنید. اتفاق افتاده که گلویی میکروفن شکسته و سخنران یا مداح مجبور شدند میکروفن را با دست نگه دارند و همین مورد باعث کاهش تمرکز آن ها شده است.

می توانید یک چک لیست تهیه کنید تا از فراموش احتمالی نجات یابید.

ولتاژ برق شهر در ساعت های خاصی افت پیدا می کند و یا افزایش می یابد. شما می توانید به وسیله یک مولتی متر ولتاژ را اندازه گیری کنید.

بهتر است از دستگاه های استابلایزر یا یو پی اس (UPS) استفاده کنید.

دستگاه استابلایزر ولتاژ ورودی را دریافت و در صورت نیاز به افزایش یا کاهش، آن را تنظیم می کند. البته در تهیه استابلایزر باید توان مورد نیاز را رعایت کنید.

در مواقع زیادی پیش آمده که به دلیل قطع برق شهر، سوختن فیوز کنتور اصلی و دیگر موارد، برق سیستم صوتی هم قطع شده است.

مثلا در ایام پیاده روی اربعین در کشور عراق، به دلیل استفاده زیاد از برق شهر، در بعضی از ساعات شبانه روز برق قطع است و تنها راه روشن نگه داشتن دستگاه استفاده از موتور برق می باشد.

در اینجور مواقع بهتر است تا برطرف شدن مشکل، از یک منبع تولید برق کمکی استفاده کنید. لازم است از موتوربرق با توان مناسب استفاده کنید. البته دستگاه UPS هم می تواند تا حدی برق شما را تأمین کند.

هر پایه باند و استندی مناسب هر اسپیکر و باندی نیست. توصیه می کنیم از پایه باند استاندارد و مرغوب استفاده کنید. صدابرداران آماتور و نیمه آماتور باید بدانند که پایه باند مورد استفاده حداکثر تحمل چند کیلو بار را دارد؟ و وزن باند مورد استفاده چقدر است؟

اگر پایه باند شما غیراستاندارد و ضخامت ورق به کار رفته در آن کم است، نمی توانید اسپیکری مانند باند اکتیو جی بی ال مدل SRX 835 را روی آن قرار دهید. پایه باند مناسب برای این باند باید از نوع بسیار مرغوب باشد. اما از پایه باندهای معمولی برای باندهای سبک مانند باند اکتیو جی بی ال مدل PRX 715 می توانید استفاده کنید.

برای باندهای دو طرف مداح بهتر است پایه باند وینچی و با ارتفاع بلند استفاده کنید تا با قرارگرفتن جمعیت بین مداح و باند، صدا به خوبی به گوش مداح برسد.

بعید است حتی صدابردارهای آماتور این نکته را فراموش کنند. یکی از وظایف اصلی صدابردار، نحوه درست کابل کشی باند و میکروفن است. به هیچ عنوان نباید سیم یا کابل را طوری از باند یا میکروفن به دستگاه برسانید که برخورد پای مستمع باعث قطع شدن آن شود. همیشه کابل ها را از زیر فرش یا کناره های دیوار عبور دهید.

بهتر است از کابل های رنگی استفاده کنید تا در صورت اشکال به راحتی بتوانید کابل معیوب را تعویض کنید. اگر کابل رنگی در دسترس نیست، شماره گذاری کابل ها هم گزینه مناسبی است.

اگر در آموزش صدا برداری که توسط گروه صوتیران برگزار می شود شرکت کرده باشید، حتماً این نکته را شنیده اید که بهتر است هر دو سر سوکت ها شماره های متناظر درج شود.

در مبحث صدابرداری به صدای جمعیت و محیط، آمبیانس می گویند.

زمانی که می خواهید صدای جمعیت و سینه زنی را به خوبی دریافت کنید، بهتر است از میکروفن صدای محیط یا آمبیانس استفاده کنید. لازم است میکروفن ها در جای مناسب نصب شوند؛ مثلاً می توانید آن را از سقف آویزان کنید. یکی از میکروفن های مناسب برای آمبیانس، میکروفن ای کی جی مدل P170 است که با توجه به طراحی و کیفیت آن، می تواند گزینه مناسبی برای ضبط صدای جمعیت باشد.

یکی دیگر از نکات مهم آموزش صدابرداری این است که حتماً چند ساعت قبل از شروع برنامه در محل برگزاری مراسم حضور داشته باشید و از سالم بودن و درست کار کردن سیستم صوتی خود مطمئن شوید.

گاهاً پیش آمده که صدابردار دقیقاً قبل از شروع جلسه متوجه معیوب بودن کابل میکروفن شده است. تعویض کابل میکروفن را می توان سریع انجام داد؛ اما به عنوان مثال اگر یکی از باندها یا پاور آمپلی فایر ها با مشکل مواجه شده باشد ادامه کار را دچار اخلال خواهد کرد.

چگونه صدابرداری کنیم

پس همیشه قبل از شروع جلسه از سالم بودن دستگاه ها مطمئن شوید تا در هنگام شروع جلسه هیچ گونه استرسی نداشته باشید.

یکی از اصطلاحات صدابرداری ساند چک (Sound Check) می باشد که به چک کردن صدا گفته می شود.

در این موقع صدابردار باید تست نهایی صدا را انجام دهد.

به عنوان مثال :

از کارهایی است که باید انجام شود.

رکورد یا همان ضبط کردن صدا و آماده داشتن تجهیزات مناسب رکورد، یکی از نیازهای مبرم هر صدابردار می باشد.

به عنوان مثال یکی از کاربردی ترین و بهترین رکوردرهای صدابرداری، رکوردر زوم مدل H6 می باشد.

هرچند کارکردن با انواع رکوردها چندان سخت نیست اما حتماً قبل از برنامه چند مرتبه صدا را رکورد کرده باشید تا با خم و چم آن آشنا شوید و بدانید که صدا را با چه فرمتی رکورد کنیم تا در آینده برای شما کاربرد داشته باشد.

اکثر اوقات تداخل صدای مستقیم جمعیت و حجم زیاد صدای بلندگوها باعث می شود تا صدابردار در میکس صدای خروجی دچار اشتباه شود. یکی از مواردی که ممکن است در تنظیم آن دچار اشتباه شوید، تنظیم مقدار افکت، علی الخصوص در خروجی های مختلف است. در این مواقع بهتر است از هدفون مناسب صدابرداری استفاده کنید.

استفاده از هدفون باعث می شود تا صدای خروجی میکسر را به طور مستقیم و بدون هیچگونه صدای اضافی بشنوید. البته بهتر است از یک هدفون حرفه ای و مخصوص صدابرداری استفاده کنید. هدفون ای کی جی مدل K92 یکی از هدفون های حرفه ای برای صدابرداری است.

برای مشاهده و خرید اسپیکر کلیک کنید.

اگر به تازگی آموزش صدابرداری را دیده اید و در ابتدای کار خود هستید و بودجه ای برای خرید هدفون های حرفه ای ندارید، می توانید از هدفون های ارزان تر استفاده کنید.

اگر شما یک صدابردار باهوش باشید قبل از برنامه چند هماهنگی با مداح انجام می دهید. مثلاً مداح می تواند با حرکت دست خود به شما بفهماند که نیاز به صدای بیشتری دارد یا مقدار افکت کم یا زیاد است.

دقت کنید تا با تغییر شعر یا سبک مداحی، افکت و میزان صدا را مناسب با آن تنظیم کنید.

این مورد می تواند در مراسم های بیش از یک روز (مانند دهه محرم، ایام فاطمیه، شب های قدر و …) که توسط یک مداح انجام می شود، کمک زیادی به بالارفتن کیفیت برنامه زنده و همچنین صدای رکورد شده و ماندگار شدن یک اثر بکند.

اکثر صدابرداران به خودشان زحمت نمی دهد! فقط یک بار در همان ابتدای جلسه سیستم را کنترل می کنند و تمام.

یکی از وظایف صدابردار کنترل سیستم در حین جلسه است. شما دائماً باید در حال چک کردن سیستم خود باشید تا از اتفاق های احتمالی جلوگیری کنید. زیرا یک سهل انگاری باعث کاهش کیفیت صدا یا خسارت مالی زیادی خواهد شد. مثلاً امکان دارد کابل پاور یکی از باندهای اکتیو از پریز در آمده باشد و شما متوجه نشده باشید یا صدای یکی از باندها آنقدر زیاد باشد که احتمال آسیب دیدن آن وجود داشته باشد.

احتمال مفقود شدن بعضی از وسائل مانند میکروفن، هدفون، رکوردر و … زیاد است. این اتفاق بارها برای خودمان افتاده است!!!

بهتر است چند لحظه پس از تمام شدن برنامه وسایلی که احتمال ناپدید شدن (!) آن ها وجود دارد را داخل یک کیف مخصوص قرار دهید.

شاید کمی عجیب به نظر برسد؛ همین چند روز در یکی از شهرستان های استان کرمان صدابرداری داشتیم. به دلیل عدم انتقال ویروس کرونا و حفظ فاصله اجتماعی از مردم خواسته شده بود که با خودروها در مراسم حضور پیدا کنند.

کار سخت تر شد! یکی از کارهایی که صدابرداری را در فضای باز آن هم با این شرایط برای ما راحت تر کرد، استفاده از لاین ارری بود. به طوری که از قبل با دو دستگاه جرثقیل هماهنگ کردیم که در روز و ساعت مشخص در محل مراسم حضور پیدا کنند.

پس از حضور جرثقیل و سر هم کردن لاین ارری، لاین ارری توسط جرثقیل تا ارتفاع حدود 6 متر بالا رفته و باعث گسترده تر شدن صدا شد.

حالا که با نکاتی در خصوص آموزش صدابرداری آشنا شده اید، بهتر است کمی هم از تاریخچه صدابرداری بدانید. شاید تاریخ دقیقی از اولین استودیوی صدابرداری در ایران نتوان یافت، اما مرحوم استاد کلهر از سال 1337 اقدام به ضبط موسیقی و دوبلاژ نمود. اولین استودیوی پاپ را نیز توسط مرحوم دکتر الکسان پادماگریان در سال 1349 با هزینه های شخصی خود ساخت. اگر دقیق تر بخواهیم بدانیم، در در دوران انقلاب صنعتی بود که فعالیت صدابرداری شروع شد. صدابرداری را در ایران می توان به چهار دوره متفاوت تقسیم بندی کرد :

رعایت هریک از نکات بالا به ارتقاء کیفیت کار شما کمک می کند. یک صدابردار با رعایت فقط یک یا دو نکته صدابردار حرفه ای نمی شود. بلکه باید تک تک نکات را رعایت کند تا در صدابرداری خبره شود. یادتان باشد پس از اینکه برنامه تمام شد از مداح و مستمع بازخورد بگیرید، نقاط ضعف خود را شناسایی کنید و آن ها را تقویت کنید. اگر هنوز سوالی برای شما باقی مانده است می توانید از طریق تماس با فروشگاه صوتیران به صورت رایگان مشاوره بگیرید. همچنین اگر نکته ای را در خصوص آموزش صدابرداری می دانید که در این متن ذکر نشده از طریق نظرات پائین همین صفحه با دیگران به اشتراک بگذارید.

سلام ممنون از اموزشتون خیلی عالی بود من شخصا تو جمع کردن صدا سینه زن مشکل دارم خیلی میخواستم بدونم چجوری میشه شما به من اموزش بدین و چه چیزای میخواد برای این کار

عرض سلام و ادب، در این خصوص می تونید با شماره 09132979590 تماس بگیرید و به صورت رایگان مشاوره بگیرید.

موارد مهمی رو در صدابرداری هیئتی و صدابرداری مراسم و مجالس عنوان کردید. سپاسگزارم

عرض سلام و ادب، متشکریم.

سلام صدابرداری امسالو با چه میکسری دارین انجام میدید؟؟

عرض سلام و وقت بخیر، با میکسر برند Souncraft.

سلام ممنون از مهندس خلیلوند که بهترین صدابردار استان هستن. امسال محرم کجا برنامه صدابرداری دارن ایشون؟

عرض سلام و وقت بخیر، ضمن عرض تشکر از نظر شما، نظر ارزشمند شما به مهندس خلیلوندزاده ارجاع داده شد. برنامه صدابرداری امسال به مدت 10 شب در هیأت تشنگان فرات کرمان انجام خواهد شد.

دستتون دردنکنه پارسال واقعن عالی بود اجرتون با ارباب

از لطف شما متشکریم.

خواهش میکنم انشالله صدابرداری خوبی داشته مثل پارسال باشید

عرض سلام و وقت بخیر، متشکریم. امیدواریم مورد قبول واقع بشه.

سلام و عرض ادب سایتتون خیلی خوبه امیدوارم موقعیتی پیش بیاد که بتونیم باهاتون همکاری کنیم

عرض سلام و وقت بخیر، خوشحالیم که مقاله صدابرداری مورد پسند شما بوده. در صورتی که تمایل به همکاری دارید با شماره 09132979590 تماس بگیرید.

قیمت لاین ارری جی بی ال چنده

عرض سلام و وقت بخیر، قیمت چه مدلی رو مد نظرتون هست؟

سلام تو قسمت تست ضبط صدا قبل از مراسم گفتید میشه با رکوردر زوم اینکارو کرد رکوردر زوم چه فرمتاییو ضبط میکنه

عرض سلام و وقت بخیر، رکوردر زوم مدل H6 قابلیت ضبط صدا با فرمت های mp3 و wav رو داره.

سلام برا هیئت میکسر دایناکورد بهتره یا میکسر ساندکرافت با کدوم بهتر میشه صدابرداری کرد

عرض سلام و وقت بخیر، در صورتی که قصد خرید یک میکسر آنالوگ با هزینه مناسب دارید، میکسر دایناکورد بهتره اما در صورتی که هزینه براتون مهم نیست، کیفیت و دیجیتال بودن میکسر مهمه، از میکسرهای ساندکرافت استفاده کنید. هر دو برای صدابرداری مناسب هستن اما ساندکرافت بهتره.

سلام شما می دونین لاین اری های حرم امام رضا چه نوعی هستن

عرض سلام و وقت بخیر، در این مورد مطمئن نیستیم اما احتمالاً لاین ارری ها برند جی بی ال هستند.

سلام علیکم شما برای چه شهرهایی صدابرداری انجام می دهید؟ خارج از شهر چه هزینه ای دارد؟ اجرکم عندالله

عرض سلام و وقت بخیر، گروه فنی مهندسی صوتیران خدمات صدابرداری را در تمام شهرهای ایران انجام می دهد. برای اطلاع از هزینه لطفا با شماره موبایل 09132979590 (مهندس محمدمهدی خلیلوندزاده) تماس بگیرید.

اگر مثلن برای یه فضای ده در ده متر 4تا باند کافی باشه تو فضای باز با همین مساحت هم چهارتا باند کافیه؟

عرض سلام و وقت بخیر، خیر، بستگی به تعداد افراد، نوع باندها و … دارد.

کابل رنگی هم مگه وجود داره میفروشین شما

عرض سلام و وقت بخیر، بله وجود داره. صوتیران اولین تولیدکننده کابل های شیلد در ایران هستکه در رنگ های آبی و مشکی اقدام به تولید و فروش نمود. همچنین کابل شیلد با برند کردیال در انواع رنگ ها مانند بنفش، زرد، قرمز، مشکی، سبز و … هم در بازار وجود داره.

سلام اموزش صدابرداری حضوری به صورت حرفه ای هم میدین؟

عرض سلام و وقت بخیر، بله، آموزش صدابرداری حرفه ای به صورت حضوری هم داده میشه. در این خصوص میتونید با شماره 03432252272 (داخلی 4) تماس بگیرید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

گروه فنی مهندسی صوتیران به مدیریت مهندس محمدمهدی خلیلوندزاده از اواسط دهه هشتاد با هدف مشاوره، طراحی و فروش تجهیزات صوتی در استان کرمان فعالیت خود را آغاز کرد. مجموعه صوتیران در ابتدا اقدام به فروش انواع سیستم صوتی از قبیل میکروفن، آمپلی فایر، میکسر، باند و اسپیکر نمود؛ سپس با توجه به نیاز افرادی که در زمینه صدابرداری مشغول بودند اقدام به برگزاری آموزش های صدابرداری حرفه ای به صورت حضوری نمود. اما از آنجایی که حضور افرادی از شهرها و استان دیگر در این دوره ها دشوار بود، اقدام به راه اندازی پایگاه اینترنتی مجله صدا نمود تا آموزش های خود را به صورت سراسری در اختیار دیگران قرار دهد. پس مدتی با توجه به گسترش و پیشرفت مجموعه صوتیران تصمیم بر آن گرفته شد تا تجهیزات صوتی خود را نیز به صورت اینترنتی بفروشد.

آدرس :

کرمان، نبش چهاراه ابوحامد، فروشگاه صوتیران.

تلفن های تماس :

03432252272

09132979590

ایمیل :

info@soatiran.com

soatiran@gmail.com

تمامی حقوق این وب سایت برای فروشگاه تجهیزات صوتی صوتیران محفوظ می باشد.

اطلاعیه : با توجه به نوسانات نرخ ارز، لطفا قبل از خرید برای اطلاع دقیق از قیمت کالاها با شماره 09132979590 تماس بگیرید. رد کردن

نام کاربری یا ایمیل *

رمز عبور *

ورود

نام کاربری یا ایمیل *

رمز عبور *

چگونه صدابرداری کنیم

ورود

{
“@context”: “https://schema.org”,
“@type”: “FAQPage”,
“mainEntity”: [{
“@type”: “Question”,
“name”: “صدابرداری چیست؟”,
“acceptedAnswer”: {
“@type”: “Answer”,
“text”: “با روی کار آمدن سیستم های صوتی از قبیل میکسر، آمپلی فایر، میکروفن، اسپیکر و دیگر تجهیزات صدابرداری دنیای صدابرداری رواج پیدا کرد. صدابرداری را می توان مهارت استفاده از تجهیزات تخصصی صدا بیان کرد.”
}
},{
“@type”: “Question”,
“name”: “صدابردار کیست؟”,
“acceptedAnswer”: {
“@type”: “Answer”,
“text”: “صدابردار به شخصی گفته می شود که مهارت استفاده از تجهیزات تخصصی صدا (به صورت آماتور یا حرفه ای) را یاد داشته باشد.”
}
},{
“@type”: “Question”,
“name”: “تاریخچه صدابرداری”,
“acceptedAnswer”: {
“@type”: “Answer”,
“text”: “شاید تاریخ دقیقی از اولین استودیوی صدابرداری در ایران نتوان یافت، اما مرحوم استاد کلهر از سال 1337 اقدام به ضبط موسیقی و دوبلاژ نمود. اولین استودیوی پاپ را نیز توسط مرحوم دکتر الکسان پادماگریان در سال 1349 با هزینه های شخصی خود ساخت. اگر دقیق تر بخواهیم بدانیم، در در دوران انقلاب صنعتی بود که فعالیت صدابرداری شروع شد.”
}
}]
}

صدابرداری یکی از حرفه‌های درآمدزا می‌باشد. صدابردار زمانی می‌تواند صدابرداری خوبی داشته‌باشد که حداقل با سیستم صوتی و اصول اولیه صدابرداری آشنا باشد و یا آموزش صدابرداری را دیده باشد. هریک از این نکات تجربه‌هایی است که توسط گروه فنی‌مهندسی صوتیران طی سال‌ها صدابرداری حرفه‌ای کسب شده‌است. با رعایت نکاتی که در مورد آموزش صدابرداری در این مقاله آمده است، می‌توانید یک صدابرداری خوب داشته‌باشید.

این مقاله در تاریخ 1399/02/23 بروزرسانی شده است.

در این مقاله به نکاتی اشاره شده است که لازم است برای شروع آموزش صدابرداری آنها را بدانید. شما می توانید این نکات آموزشی را در زیر بخوانید :

واضح است که برای انجام هر کاری باید حداقل آشنایی با آن را داشته‌باشید.

صدابرداران آماتور و نیمه آماتور به این نکته توجه داشته‌باشند که هنگام برگزاری مراسم وقت آزمون‌و‌خطا نیست!

لابد از قبل آموزش صدابرداری دیده باشید و به تجهیزات خود آشنایی داشته‌باشید. لازم است که حداقل ۵ مرتبه برای مراسم‌های کوچک‌تر صدابرداری کرده‌باشید.

به‌عنوان‌مثال اگر از اکو آمپلی فایر تندر مدل ۲۵۰۰ استفاده می کنید، توجه به این نکته مهم است که این دستگاه چند کانال آمپلی فایر دارد؟ و یا نوع  سوکت های خروجی چگونه است؟ و یا اینکه دستگاه چند افکت را به صورت همزمان به شما ارائه می‌دهد؟

لازم است که یک صدابردار به این سطح از تجربه رسیده‌باشد که چه تعداد باند برای چه محیطی کافی‌است؟ چه نوع باندی (پسیو یا اکتیو) و از چه برند و با چه مدلی به‌کار‌برده گرفته شود بهتر است؟ آیا قرار است صدا در فضای بسته پخش شود یا در فضای باز؟ یا هر دو؟

محل استقرار خانم‌ها و آقایان بررسی شود تا با چیدمان صحیح باند ها، مستمعین در هنگام مراسم با کمبود یا شدن خیلی زیاد صدا مواجه نشوند. به‌طور‌مثال اگر ارتفاع یک باند کم است، صدای آن طوری باشد که پس از رسیدن به گوش مستمع، باعث آزار ایشان نشود.

به این نکته بسیار مهم توجه داشته باشید که محل استقرار صحیح سیستم صدابرداری در محیط جلسه کمک زیادی به صدابردار و افزایش کیفیت کار می کند.

اگر صدابردار در مکانی دور از صدا قرار بگیرد و صدای جلسه را به وضوح نشوند، نمی توان یک صدای با کیفیت را به مداح و جمعیت ارائه دهد. اینکه شما صدای خروجی از باندها را مستقیم با گوش خود بشنوید تا اینکه از طریق هدفون بشنوید فرق دارد.

بهتر است سیستم خود را در گوشه ای از محیط جلسه، به نحوی قرار دهید که در رفت آمد و مردم اخلال ایجاد نکند؛ همچنین دید کافی نسبت به مداح، جایگاه مداح و فضای جلسه داشته باشید.

سعی کنید برای راحت بودن در طول برنامه، از قبل یک صندلی تهیه کنید و در صورت امکان اطراف خود را محصور کنید.

متأسفانه به علت قیمت بالای تجهیزات صوتی دیده می شود برخی از صدابرداران از هر ابزار، فقط یکی را با خود بر می دارند. این یک اشتباه محض است.

به عنوان مثال اگر در هنگام جلسه کپسول میکروفن شما معیوب شد، یا اگر به دلیل یک اتفاق کابل یکی از باندها قطع شد دچار مشکل نشوید.

به یاد داشته باشید کار از محکم کاری عیب نمی کند! سعی کنید حتی المقدور از تجهیزات آسب پذیر، یدکی به همراه داشته باشید. دو یا سه عدد میکروفن تهیه کنید. کابل شیلد و رابط باند، در متراژهای متفاوت به همراه داشته باشید. گلویی میکروفن را فراموش نکنید. اتفاق افتاده که گلویی میکروفن شکسته و سخنران یا مداح مجبور شدند میکروفن را با دست نگه دارند و همین مورد باعث کاهش تمرکز آن ها شده است.

می توانید یک چک لیست تهیه کنید تا از فراموش احتمالی نجات یابید.

ولتاژ برق شهر در ساعت های خاصی افت پیدا می کند و یا افزایش می یابد. شما می توانید به وسیله یک مولتی متر ولتاژ را اندازه گیری کنید.

بهتر است از دستگاه های استابلایزر یا یو پی اس (UPS) استفاده کنید.

دستگاه استابلایزر ولتاژ ورودی را دریافت و در صورت نیاز به افزایش یا کاهش، آن را تنظیم می کند. البته در تهیه استابلایزر باید توان مورد نیاز را رعایت کنید.

در مواقع زیادی پیش آمده که به دلیل قطع برق شهر، سوختن فیوز کنتور اصلی و دیگر موارد، برق سیستم صوتی هم قطع شده است.

مثلا در ایام پیاده روی اربعین در کشور عراق، به دلیل استفاده زیاد از برق شهر، در بعضی از ساعات شبانه روز برق قطع است و تنها راه روشن نگه داشتن دستگاه استفاده از موتور برق می باشد.

در اینجور مواقع بهتر است تا برطرف شدن مشکل، از یک منبع تولید برق کمکی استفاده کنید. لازم است از موتوربرق با توان مناسب استفاده کنید. البته دستگاه UPS هم می تواند تا حدی برق شما را تأمین کند.

هر پایه باند و استندی مناسب هر اسپیکر و باندی نیست. توصیه می کنیم از پایه باند استاندارد و مرغوب استفاده کنید. صدابرداران آماتور و نیمه آماتور باید بدانند که پایه باند مورد استفاده حداکثر تحمل چند کیلو بار را دارد؟ و وزن باند مورد استفاده چقدر است؟

اگر پایه باند شما غیراستاندارد و ضخامت ورق به کار رفته در آن کم است، نمی توانید اسپیکری مانند باند اکتیو جی بی ال مدل SRX 835 را روی آن قرار دهید. پایه باند مناسب برای این باند باید از نوع بسیار مرغوب باشد. اما از پایه باندهای معمولی برای باندهای سبک مانند باند اکتیو جی بی ال مدل PRX 715 می توانید استفاده کنید.

برای باندهای دو طرف مداح بهتر است پایه باند وینچی و با ارتفاع بلند استفاده کنید تا با قرارگرفتن جمعیت بین مداح و باند، صدا به خوبی به گوش مداح برسد.

بعید است حتی صدابردارهای آماتور این نکته را فراموش کنند. یکی از وظایف اصلی صدابردار، نحوه درست کابل کشی باند و میکروفن است. به هیچ عنوان نباید سیم یا کابل را طوری از باند یا میکروفن به دستگاه برسانید که برخورد پای مستمع باعث قطع شدن آن شود. همیشه کابل ها را از زیر فرش یا کناره های دیوار عبور دهید.

بهتر است از کابل های رنگی استفاده کنید تا در صورت اشکال به راحتی بتوانید کابل معیوب را تعویض کنید. اگر کابل رنگی در دسترس نیست، شماره گذاری کابل ها هم گزینه مناسبی است.

اگر در آموزش صدا برداری که توسط گروه صوتیران برگزار می شود شرکت کرده باشید، حتماً این نکته را شنیده اید که بهتر است هر دو سر سوکت ها شماره های متناظر درج شود.

در مبحث صدابرداری به صدای جمعیت و محیط، آمبیانس می گویند.

زمانی که می خواهید صدای جمعیت و سینه زنی را به خوبی دریافت کنید، بهتر است از میکروفن صدای محیط یا آمبیانس استفاده کنید. لازم است میکروفن ها در جای مناسب نصب شوند؛ مثلاً می توانید آن را از سقف آویزان کنید. یکی از میکروفن های مناسب برای آمبیانس، میکروفن ای کی جی مدل P170 است که با توجه به طراحی و کیفیت آن، می تواند گزینه مناسبی برای ضبط صدای جمعیت باشد.

یکی دیگر از نکات مهم آموزش صدابرداری این است که حتماً چند ساعت قبل از شروع برنامه در محل برگزاری مراسم حضور داشته باشید و از سالم بودن و درست کار کردن سیستم صوتی خود مطمئن شوید.

گاهاً پیش آمده که صدابردار دقیقاً قبل از شروع جلسه متوجه معیوب بودن کابل میکروفن شده است. تعویض کابل میکروفن را می توان سریع انجام داد؛ اما به عنوان مثال اگر یکی از باندها یا پاور آمپلی فایر ها با مشکل مواجه شده باشد ادامه کار را دچار اخلال خواهد کرد.

چگونه صدابرداری کنیم

پس همیشه قبل از شروع جلسه از سالم بودن دستگاه ها مطمئن شوید تا در هنگام شروع جلسه هیچ گونه استرسی نداشته باشید.

یکی از اصطلاحات صدابرداری ساند چک (Sound Check) می باشد که به چک کردن صدا گفته می شود.

در این موقع صدابردار باید تست نهایی صدا را انجام دهد.

به عنوان مثال :

از کارهایی است که باید انجام شود.

رکورد یا همان ضبط کردن صدا و آماده داشتن تجهیزات مناسب رکورد، یکی از نیازهای مبرم هر صدابردار می باشد.

به عنوان مثال یکی از کاربردی ترین و بهترین رکوردرهای صدابرداری، رکوردر زوم مدل H6 می باشد.

هرچند کارکردن با انواع رکوردها چندان سخت نیست اما حتماً قبل از برنامه چند مرتبه صدا را رکورد کرده باشید تا با خم و چم آن آشنا شوید و بدانید که صدا را با چه فرمتی رکورد کنیم تا در آینده برای شما کاربرد داشته باشد.

اکثر اوقات تداخل صدای مستقیم جمعیت و حجم زیاد صدای بلندگوها باعث می شود تا صدابردار در میکس صدای خروجی دچار اشتباه شود. یکی از مواردی که ممکن است در تنظیم آن دچار اشتباه شوید، تنظیم مقدار افکت، علی الخصوص در خروجی های مختلف است. در این مواقع بهتر است از هدفون مناسب صدابرداری استفاده کنید.

استفاده از هدفون باعث می شود تا صدای خروجی میکسر را به طور مستقیم و بدون هیچگونه صدای اضافی بشنوید. البته بهتر است از یک هدفون حرفه ای و مخصوص صدابرداری استفاده کنید. هدفون ای کی جی مدل K92 یکی از هدفون های حرفه ای برای صدابرداری است.

برای مشاهده و خرید اسپیکر کلیک کنید.

اگر به تازگی آموزش صدابرداری را دیده اید و در ابتدای کار خود هستید و بودجه ای برای خرید هدفون های حرفه ای ندارید، می توانید از هدفون های ارزان تر استفاده کنید.

اگر شما یک صدابردار باهوش باشید قبل از برنامه چند هماهنگی با مداح انجام می دهید. مثلاً مداح می تواند با حرکت دست خود به شما بفهماند که نیاز به صدای بیشتری دارد یا مقدار افکت کم یا زیاد است.

دقت کنید تا با تغییر شعر یا سبک مداحی، افکت و میزان صدا را مناسب با آن تنظیم کنید.

این مورد می تواند در مراسم های بیش از یک روز (مانند دهه محرم، ایام فاطمیه، شب های قدر و …) که توسط یک مداح انجام می شود، کمک زیادی به بالارفتن کیفیت برنامه زنده و همچنین صدای رکورد شده و ماندگار شدن یک اثر بکند.

اکثر صدابرداران به خودشان زحمت نمی دهد! فقط یک بار در همان ابتدای جلسه سیستم را کنترل می کنند و تمام.

یکی از وظایف صدابردار کنترل سیستم در حین جلسه است. شما دائماً باید در حال چک کردن سیستم خود باشید تا از اتفاق های احتمالی جلوگیری کنید. زیرا یک سهل انگاری باعث کاهش کیفیت صدا یا خسارت مالی زیادی خواهد شد. مثلاً امکان دارد کابل پاور یکی از باندهای اکتیو از پریز در آمده باشد و شما متوجه نشده باشید یا صدای یکی از باندها آنقدر زیاد باشد که احتمال آسیب دیدن آن وجود داشته باشد.

احتمال مفقود شدن بعضی از وسائل مانند میکروفن، هدفون، رکوردر و … زیاد است. این اتفاق بارها برای خودمان افتاده است!!!

بهتر است چند لحظه پس از تمام شدن برنامه وسایلی که احتمال ناپدید شدن (!) آن ها وجود دارد را داخل یک کیف مخصوص قرار دهید.

شاید کمی عجیب به نظر برسد؛ همین چند روز در یکی از شهرستان های استان کرمان صدابرداری داشتیم. به دلیل عدم انتقال ویروس کرونا و حفظ فاصله اجتماعی از مردم خواسته شده بود که با خودروها در مراسم حضور پیدا کنند.

کار سخت تر شد! یکی از کارهایی که صدابرداری را در فضای باز آن هم با این شرایط برای ما راحت تر کرد، استفاده از لاین ارری بود. به طوری که از قبل با دو دستگاه جرثقیل هماهنگ کردیم که در روز و ساعت مشخص در محل مراسم حضور پیدا کنند.

پس از حضور جرثقیل و سر هم کردن لاین ارری، لاین ارری توسط جرثقیل تا ارتفاع حدود 6 متر بالا رفته و باعث گسترده تر شدن صدا شد.

حالا که با نکاتی در خصوص آموزش صدابرداری آشنا شده اید، بهتر است کمی هم از تاریخچه صدابرداری بدانید. شاید تاریخ دقیقی از اولین استودیوی صدابرداری در ایران نتوان یافت، اما مرحوم استاد کلهر از سال 1337 اقدام به ضبط موسیقی و دوبلاژ نمود. اولین استودیوی پاپ را نیز توسط مرحوم دکتر الکسان پادماگریان در سال 1349 با هزینه های شخصی خود ساخت. اگر دقیق تر بخواهیم بدانیم، در در دوران انقلاب صنعتی بود که فعالیت صدابرداری شروع شد. صدابرداری را در ایران می توان به چهار دوره متفاوت تقسیم بندی کرد :

رعایت هریک از نکات بالا به ارتقاء کیفیت کار شما کمک می کند. یک صدابردار با رعایت فقط یک یا دو نکته صدابردار حرفه ای نمی شود. بلکه باید تک تک نکات را رعایت کند تا در صدابرداری خبره شود. یادتان باشد پس از اینکه برنامه تمام شد از مداح و مستمع بازخورد بگیرید، نقاط ضعف خود را شناسایی کنید و آن ها را تقویت کنید. اگر هنوز سوالی برای شما باقی مانده است می توانید از طریق تماس با فروشگاه صوتیران به صورت رایگان مشاوره بگیرید. همچنین اگر نکته ای را در خصوص آموزش صدابرداری می دانید که در این متن ذکر نشده از طریق نظرات پائین همین صفحه با دیگران به اشتراک بگذارید.

سلام ممنون از اموزشتون خیلی عالی بود من شخصا تو جمع کردن صدا سینه زن مشکل دارم خیلی میخواستم بدونم چجوری میشه شما به من اموزش بدین و چه چیزای میخواد برای این کار

عرض سلام و ادب، در این خصوص می تونید با شماره 09132979590 تماس بگیرید و به صورت رایگان مشاوره بگیرید.

موارد مهمی رو در صدابرداری هیئتی و صدابرداری مراسم و مجالس عنوان کردید. سپاسگزارم

عرض سلام و ادب، متشکریم.

سلام صدابرداری امسالو با چه میکسری دارین انجام میدید؟؟

عرض سلام و وقت بخیر، با میکسر برند Souncraft.

سلام ممنون از مهندس خلیلوند که بهترین صدابردار استان هستن. امسال محرم کجا برنامه صدابرداری دارن ایشون؟

عرض سلام و وقت بخیر، ضمن عرض تشکر از نظر شما، نظر ارزشمند شما به مهندس خلیلوندزاده ارجاع داده شد. برنامه صدابرداری امسال به مدت 10 شب در هیأت تشنگان فرات کرمان انجام خواهد شد.

دستتون دردنکنه پارسال واقعن عالی بود اجرتون با ارباب

از لطف شما متشکریم.

خواهش میکنم انشالله صدابرداری خوبی داشته مثل پارسال باشید

عرض سلام و وقت بخیر، متشکریم. امیدواریم مورد قبول واقع بشه.

سلام و عرض ادب سایتتون خیلی خوبه امیدوارم موقعیتی پیش بیاد که بتونیم باهاتون همکاری کنیم

عرض سلام و وقت بخیر، خوشحالیم که مقاله صدابرداری مورد پسند شما بوده. در صورتی که تمایل به همکاری دارید با شماره 09132979590 تماس بگیرید.

قیمت لاین ارری جی بی ال چنده

عرض سلام و وقت بخیر، قیمت چه مدلی رو مد نظرتون هست؟

سلام تو قسمت تست ضبط صدا قبل از مراسم گفتید میشه با رکوردر زوم اینکارو کرد رکوردر زوم چه فرمتاییو ضبط میکنه

عرض سلام و وقت بخیر، رکوردر زوم مدل H6 قابلیت ضبط صدا با فرمت های mp3 و wav رو داره.

سلام برا هیئت میکسر دایناکورد بهتره یا میکسر ساندکرافت با کدوم بهتر میشه صدابرداری کرد

عرض سلام و وقت بخیر، در صورتی که قصد خرید یک میکسر آنالوگ با هزینه مناسب دارید، میکسر دایناکورد بهتره اما در صورتی که هزینه براتون مهم نیست، کیفیت و دیجیتال بودن میکسر مهمه، از میکسرهای ساندکرافت استفاده کنید. هر دو برای صدابرداری مناسب هستن اما ساندکرافت بهتره.

سلام شما می دونین لاین اری های حرم امام رضا چه نوعی هستن

عرض سلام و وقت بخیر، در این مورد مطمئن نیستیم اما احتمالاً لاین ارری ها برند جی بی ال هستند.

سلام علیکم شما برای چه شهرهایی صدابرداری انجام می دهید؟ خارج از شهر چه هزینه ای دارد؟ اجرکم عندالله

عرض سلام و وقت بخیر، گروه فنی مهندسی صوتیران خدمات صدابرداری را در تمام شهرهای ایران انجام می دهد. برای اطلاع از هزینه لطفا با شماره موبایل 09132979590 (مهندس محمدمهدی خلیلوندزاده) تماس بگیرید.

اگر مثلن برای یه فضای ده در ده متر 4تا باند کافی باشه تو فضای باز با همین مساحت هم چهارتا باند کافیه؟

عرض سلام و وقت بخیر، خیر، بستگی به تعداد افراد، نوع باندها و … دارد.

کابل رنگی هم مگه وجود داره میفروشین شما

عرض سلام و وقت بخیر، بله وجود داره. صوتیران اولین تولیدکننده کابل های شیلد در ایران هستکه در رنگ های آبی و مشکی اقدام به تولید و فروش نمود. همچنین کابل شیلد با برند کردیال در انواع رنگ ها مانند بنفش، زرد، قرمز، مشکی، سبز و … هم در بازار وجود داره.

سلام اموزش صدابرداری حضوری به صورت حرفه ای هم میدین؟

عرض سلام و وقت بخیر، بله، آموزش صدابرداری حرفه ای به صورت حضوری هم داده میشه. در این خصوص میتونید با شماره 03432252272 (داخلی 4) تماس بگیرید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

گروه فنی مهندسی صوتیران به مدیریت مهندس محمدمهدی خلیلوندزاده از اواسط دهه هشتاد با هدف مشاوره، طراحی و فروش تجهیزات صوتی در استان کرمان فعالیت خود را آغاز کرد. مجموعه صوتیران در ابتدا اقدام به فروش انواع سیستم صوتی از قبیل میکروفن، آمپلی فایر، میکسر، باند و اسپیکر نمود؛ سپس با توجه به نیاز افرادی که در زمینه صدابرداری مشغول بودند اقدام به برگزاری آموزش های صدابرداری حرفه ای به صورت حضوری نمود. اما از آنجایی که حضور افرادی از شهرها و استان دیگر در این دوره ها دشوار بود، اقدام به راه اندازی پایگاه اینترنتی مجله صدا نمود تا آموزش های خود را به صورت سراسری در اختیار دیگران قرار دهد. پس مدتی با توجه به گسترش و پیشرفت مجموعه صوتیران تصمیم بر آن گرفته شد تا تجهیزات صوتی خود را نیز به صورت اینترنتی بفروشد.

آدرس :

کرمان، نبش چهاراه ابوحامد، فروشگاه صوتیران.

تلفن های تماس :

03432252272

09132979590

ایمیل :

info@soatiran.com

soatiran@gmail.com

تمامی حقوق این وب سایت برای فروشگاه تجهیزات صوتی صوتیران محفوظ می باشد.

اطلاعیه : با توجه به نوسانات نرخ ارز، لطفا قبل از خرید برای اطلاع دقیق از قیمت کالاها با شماره 09132979590 تماس بگیرید. رد کردن

نویسنده: امید صدیق‌فر

این نوشته به درد کسانی می‌خورد که شاید بخواهند روزی پادکست‌ساز شوند و تصور کنند در گامِ اول لازم است بینِ ساعتِ ۸ تا ۱۰ شب، یکی از استودیوهای خبرِ رادیو ایران را اجاره کنند که بشود در آن صدایی «تمیز» ضبط کرد.

این نوشته به آن‌ها اطلاع می‌دهد که از کنجِ خانه‌تان هم می‌توانید پادکست‌تان را درست کنید از ضبط کردنِ صدا غول نسازید. فراموش نکنید خیلی از غول‌های‌ موسیقی تاریخ در آغاز Garage band بوده‌اند. کیفیتِ صدا اولویت دوم پادکست است. شما می‌توانید کنار بزرگراه یادگارِ امام بایستید و پادکست‌تان را لای آن همه صدا ضبط کنید و بعد از پخش، شنونده‌های زیادی از کارتان خوش‌شان بیاید. اولویتِ اول محتوای خوب و ارائه‌ی خوب است.

بعد از این‌که محتوای خوب را پیدا کردید و فهمیدید چه‌طور باید آن را ارائه کنید که جذاب باشد، از کنار بزرگ‌راه یادگار امام برگردید به اتاق‌تان یا یک جای دیگر در خانه بروید و شروع کنید. بعداً می‌گوییم چه‌جور جایی.

می‌توانید سر راه به خیابانِ جمهوری بعد از پل حافظ بروید و یک میکروفون حرفه‌ای، یک POP UP فیلترِ حرفه‌ای، سه‌پایه، کارتِ صدا و یک هدفونِ حرفه‌ای بخرید. بعد از فروشنده، نام و نشانِ چند شرکت که فوم‌های عایقِ صدا می‌فروشند بپرسید و اصلاً از خودش بخواهید برای‌تان سفارش بدهد تا بیایند و اتاق‌تان را عایق‌بندی کنند (در صدابرداری به این کار ایزوله کردن می‌گویند. یعنی اتاق را از هر صدایی غیر از چیزی که در آن خوانده یا نواخته می‌شود مسدود می‌کنند). قبل از همه‌ی این کارها به یک عابربانک مراجعه کنید و مطمئن شوید دستِ کم سه چهار میلیون تومان پول در کارت‌تان موجود دارید. کرایه‌ی برگشت را هم فراموش نکنید.

چگونه صدابرداری کنیم

بله. بهتر است برگردید. شروعِ ساخت پادکست‌ با این همه هزینه به صرفه نیست. ممکن است بعدها از آن خوش‌تان نیاید و همه‌ی این وسایل را توی این سایت‌های حراجی برای فروش بگذارید. غیر از آن، استفاده‌ی درست از این تجهیزات نیاز به آموزش دارد که در فرضِ این نوشته شما هنوز آن را نیاموخته‌اید. بهتر است برگردید و با چیزهایی که دمِ دست دارید شروع کنید و کم کم (اگر مایل بودید و اگر مستمع‌ها سرِ ذوق‌تان آوردند) تجهیزات‌تان را توسعه بدهید.

دمِ دست‌ترین چیزی که همه داریم گوشی تلفنِ همراه است. این گوشی‌ها بر مبنای هر سیستم عاملی باشند امکان ضبط صدا و تصویر را هم دارند. عموماً نرم‌افزارِ ضبطِ صدا جزو سیستم عاملِ گوشی نصب شده‌است. گوشی‌ها خوب ضبط می‌کنند اما نه مثل میکروفون‌ها. گوشی‌ها برای این کار ساخته‌نشده‌اند اما شروعِ کار از ضبط با گوشی پیشنهادِ به‌صرفه‌تری است.

وسیله‌‌ی اضافی‌ای که که گوشی‌ها با خود دارند هندزفری است. ترکیبِ هدفون و میکروفون. اما گولِ میکروفونِ هندزفری‌ها را نخورید. هندزفری برای گفت و شنود در مکالمه است نه ضبط کردنِ صدا. میکروفونِ خودِ گوشی‌ها به نسبت صدای‌ بهتری ضبط می‌کنند.

نرم‌افزارهای اصلی گوشی‌ها هم ضبط‌کننده‌های چندان خوبی نیستند. کیفیت صدا را پایین می‌آورند. بهتر است از یک اپلیکیشنِ ضبطِ صدا استفاده کنید. برای گوشی‌های اندروید اپلیکیشنِ EASY VOICE RECORDER از مناسب‌ترین‌هاست. برای گوشی‌های ios هم اپلیکیشنِ Voice Recorder Free رایگان و مناسب است.

خیلی‌ها وقتی اولین بار صدای خودشان را گوش می‌کنند نمی‌توانند تحملش کنند و فکر می‌کنند صدای‌شان بد است. این باید رگ و ریشه‌ی روان‌شناختی داشته‌باشد که به آن کار نداریم اما مهم این است که دارید اشتباه می‌کنید. صدای شما بد نیست. ممکن است صدای‌تان صدای خسرو شکیبایی یا ژاله علو نباشد ولی درصد کمی از صداها واقعاً آن‌قدر بد هستند که نشود تحمل کرد. بیش‌تر هم به دلیلِ بیماری یا ناهنجاری‌های حنجره یا دستگاهِ تنفسی. از صدای‌تان نترسید. این توهم را کنار بگذارید و این‌قدر ضبط کنید و گوش کنید تا برای‌تان عادی شود. این اتفاق بالاخره می‌افتد.

گوشی‌های تلفن همراه که قابلیت ضبطِ ویدئو با کیفیتِ HD را دارند، هنگامِ ضبطِ ویدئو صدای بهتری هم ضبط می‌کنند. می‌توانید این گزینه را هم امتحان کنید. فارغ از این‌که چه تصویری ضبط می‌شود، صدا را با ویدئو ضبط کنید. اگر این شیوه صدای بهتری به شما ارائه داد از آن استفاده کنید. جدا کردنِ صدا از ویدئو کارِ چند کلیک است و نیاز به هیچ تخصصی ندارد. چند کلیکِ اضافه می‌ارزد که صدای بهتری از شما ضبط شود.

چند بار صدا ضبط کنید. حداقل سه دقیقه متن بخوانید. میانش فاصله بیندازید و سکوت کنید و بعد باز ضبط کنید. اگر فکر کردید لحن‌‌تان درست نیست لحن را عوض کنید. بعد چیزی را که ضبط کردید گوش کنید. این کار هم شما را در پیدا کردنِ لحن کمک می‌کند و هم در پیدا کردنِ فاصله‌ای که باید بینِ میکروفونِ گوشی و دهان‌تان باشد تا صدا، واضح و رسا به گوش برسد. ضمنِ این‌که صداهای‌ محیط را هم که مزاحمِ شما هستند پیدا می‌کنید.

جدا از فاصله‌، زاویه‌ای هم که میکروفن نسبت به دهان‌تان دارد مهم است. بعضی از حروفِ الفبا می‌توانند یک شمع را خاموش کنند. مثل پ یا ت. موقعِ گفتنِ کلماتی با این حروف (به‌ویژه کلماتی که آغازشان این‌جور حروف است) هوای زیادتری از دهانِ شما خارج می‌شود و محکم می‌کوبد توی میکروفون. اگر فاصله را زیادتر کنید این اتفاق دیگر نمی‌افتد ولی صدای شما ضعیف‌تر ضبط می‌شود. به همین دلیل میکروفونِ گوشی را مستقیم جلوی دهان‌تان نگیرید و به آن کمی فاصله‌ی عرضی هم بدهید. برای این کار لازم نیست حتمن از روش‌های فراماسونری و محاسبه استفاده کنید. معمولاً توصیه می‌شود روبه‌روی دهان را وسطِ ساعت فرض کنیم و گوشی را جوری بگیریم که انگار عقربه روی ساعتِ ۴ ایستاده‌است. قرینه‌ی آن یعنی ساعتِ ۷ هم می‌شود. بستگی دارد با کدام راحت‌تر باشید و در کدام وضعیت راحت‌تر بتوانید روی چیزی که می‌خواهید ضبط کنید و لحنِ حرف زدن‌تان تمرکز کنید.

محض احتیاط یادآوری کنیم که بهتر است موقعِ ضبط گوشی توی دست‌تان نباشد و در یک‌جایی ثابت شده‌باشد. مثلن کتاب‌هایی را که قرار بود از این ترم اولِ ترم بخوانید و نگذارید برای شبِ آخر روی هم بچینید و باهاش سکو درست کنید و گوشی را در فاصله و زاویه‌ی درست بگذارید روی آن. همه‌چیزِ آن فاصله و زاویه‌ی درست با اجرای فرمانِ قلق‌گیری به دست می‌آید. تا چندین بار ضبط نکنید و گوش نکنید، این چیزها را پیدا نمی‌کنید.

من امیدوارم روزی برسد که تمامِ سلول‌های انفرادی در همه‌جای دنیا برای ضبط صدا استفاده شود نه زندانی کردنِ آدم‌ها. صداهای محیطی و پژواکِ صدا (ECHO) از مهم‌ترین چیزهایی هستند که باعث می‌شوند ضبط تمیز از آب در نیاید فضاهای بسته‌تر و تنگ‌تر پژواکِ کم‌تری تولید می‌کنند. سعی کنید اتاقی را برای ضبط صدا انتخاب کنید که کوچک و بسته باشد. مثل حمام؟ نه. حمام جای لذت بردن از توهمِ صدای خوب است چون به خاطرِ ساختارش (سقفِ بلند و استفاده از کاشی که صدا را کامل منعکس می‌کنند) پایتختِ پژواکِ صدا در جهان است. جایی که انتخاب می‌کنید باید حتماً اتاق باشد و موقع ضبط، هرجور منفذی که صداهای محیطی را منتقل می‌کنند (به روشی که بعداً می‌گوییم) پوشانده شود.

در سکوت به صداهای‌ محیطی گوش دهید. صداهایی مثلِ کولر، صدایی که از کوچه و خیابان می‌آید. صدای تلویزیون از اتاقِ دیگر. این‌ها را در سکوت کشف کنید و سعی کنید تا جایی که می‌شود یا ساکت‌شان کنید یا کم. می‌توانید یک پتو روی میله‌ی پرده بیندازید و صدای بیرون را کم کنید. صدای خانه را هم با بستنِ درِ اتاق و اگر امکانش هست، انداختنِ یک پتوی دیگر روی آن. اصرار ما به استفاده از پتو به خاطرِ این نیست که شرکتِ پتوپلنگی اسپانسرِ کانال بی شده است. ضخامت و الیافِ پتو محیط را برای ضبطِ صدا تروتمیز می‌کنند. در استودیوهای حرفه‌ای از الیافِ مشابهی برای (اصطلاحاً) آکوستیک کردنِ دیوارها استفاده می‌شود. فوم‌های عایقِ صدا هم به خوبی جلوی انتقالِ صدای بیرونی و پژواک را می‌گیرند. منتها خریدِ آن‌ها برای پوشاندنِ همه‌ی دیوارها و پنجره‌ها گران تمام می‌شود. البته بعدن شما را برای خریدِ چند قطعه از این فوم‌ها توی خرج خواهیم انداخت ولی درها و پنجره‌ها را با همان پتوی خودمان بپوشانید.

در سکوت گوش کردن را هربار که منفذی را می‌بندید تکرار کنید. ممکن است صداهای تازه‌ای کشف کنید که باید خاموش شوند.

یکی دیگر از راه‌هایی که می‌توانید جلوی صداهای محیطی و پژواکِ صدا را بگیرید استفاده از یک پتوی دیگر است. متاسفانه این بار باید بنشینید و پتو را روی خودتان بیندازید. گرم‌تان خواهد شد و احتمالن نفس‌تان تنگ می‌شود. گوشه‌ای از پتو را باز بگذارید که هوا کمی جریان پیدا کند. البته این راهی است برای سخت‌گیرها و کمال‌جوها. یا کسانی که به هیچ شیوه‌ی دیگری نمی‌توانند جلوی صداهای محیطی را بگیرند.

تا این‌جا شما مقدماتی را که برای ضبطِ صدای پادکست با تلفنِ همراه بوده انجام داده‌اید. حالا وقتش است شروع کنید. همه‌ی این‌ها موقعی به درد می‌خورد که شما ایده‌ای تازه و ناب، محتوایی جذاب و پالایش شده و شیوه‌ای پرکشش برای اجرا آماده کرده‌باشید. بدونِ آماده کردنِ این‌ها دردسرِ پتو انداختن به خود ندهید.

این نوشته یکی از راه‌های ساده برای «ضبط» یک پادکست را به شما معرفی می‌کند. ضبط با تلفنِ همراه. در نوشته‌های بعد تلاش می‌کنیم توضیح بدهیم موقعِ ضبط به‌جز ساکت کردنِ‌ محیط چه کارهای دیگری باید انجام دهید، با رایانه چه‌طور ضبط کنید و مهم‌تر از هرچیز پس از ضبط، فایلِ خام را چه‌طور ویرایش و صداگذاری کنید.

این پست در تاریخ ۲۳ دی ۹۸ بازنشر شد.

سلام،
دلیل این که بعضی ها از صدای خودشون خوششون نمیاد بیشتر یک نکته دیگه اس. صدایی که ما از خودمون می شنویم با صدایی که دیگران می شنون فرق می کنه. دلیلش هم اینه که گوش به دهان و حنجره راه داره و همین طور ارتعاشات حنجره از گوشت و بدنمون هم به گوش می رسه. در نتیجه وقتی دفعات اول صدامون رو ضبط شده می شنویم متعب می شیم و برامون مانوس نیست. چیزی مثل دیدن تصویرمون در دفعات اول.
خوشحالم که در می بینم در کنار کار و زندگی روزمره، نه تنها یک پادکست خوب تولید می کنید، بلکه وقت میذارید و ساختش رو هم آمورش می دید. ممنونم برای اوقات خوبی که برامون می سازید.

منم با ایشون موافقم.
شماها خیلی خوبید.
دمتون گرم و راهتون سبز…

خب وقتی که صدای دیگران رو هم ضبط شده می شنویم می بینیم خیلی متفاوت هست با چیزی که ما همیشه ازشون می شنویم پس یعنی صدامون در کل بد نیست و مشکل از ضبط صدا هست

البته دوست عزیز فکر نمیکنم چیزی که توی سایت گفته در مورد دلیل اینکه از صدای خودمون بعضا خوشمون نمیاد، اشتباه باشه! چون شما گفتید دلیلش بیشتر یه نکته‌ی دیگست! در حالی که دقیقا دلیل روانشناختی داره و چیزی هم که شما توضیح دادید فقط علت تفاوت صدا رو نوشتید! اما دلیل اینکه ما با شنیدن صدای خومون و با توجه کردن به این تفاوت، حس ناخوشایندی رو تجربه میکنیم دقیقا یک دلیل روانی است و در افراد مختلف هم متفاوت خواهد بود.انشاله که موفق باشید. دم شما گرم

درود بر شما
شما و تیم تون واقعا تجربه لذت شنیدن صدا و مطالب عالی رو برای شنوندگان خلق کردین. ازتون صمیمانه سپاسگزارم.

-برای حذف نویزهای ناخواسته پیشنهاد میکنم
با استفاده از fl studio در پلاگین edison یک تکه از صدای نویز را نمونه گیری کنید سپس محدوده فرکانسی هدف را از کل فایل صوتی حذف کنید.
برای حذف بازتاب (echo)
-اگر از میکروفن کاندنسر استفاده میکنید از ایزولاتور استفاده کنید(قطعه ایی ۴۰*۴۰که توسط اتصال کوچکی به پایه میکروفن متصل میشه)
-اگر از سایر میکروفن ها حتی موبایل استفاده میکنید ابر یا پتو را مانند ایزولاتور دور میکروفن با فاصله ۱۰تا۱۵سانتی نگه دارید و ضبط را انجام دهید.
-بجای پاپ فیلتر برای جلوگیری از ورود ناخواسته هوا هنگام ضبط یک لا دستمال کاغذی را روبروی دهان نگه داشته.

من باهاتون موافقم

خیلی خوب نوشتی کلی لذت بردم از این که بالاخره یه مطلب اوریجینال، باکیفیت و با رعایت اصول پایه نوشتاری (و حتی نیم‌فاصله!) در مورد پادکستینگ خوندم. دمت گرم.

سلام، اقا متن تون عالیه و کاربردی فقط ظاهر سایت و اون باکس متن، یه ذره چشم رو اذیت میکنه. بنظرم یه تغییری بدید مثلا یه پس زمینه سفید اونجا بذارید یا هرجور دیگه ای.
متن تون اصلا خسته کننده نبود و کابردی هم بود. ممنون

سلام
زمانی بنده این متن را خواندم که می بایست تا جای ممکن ساکت باشم و آلودگی صوتی ایجاد نکنم.
باور کنید وقتی به پتو رسیدم دیگر نتوانستم جلوی خنده ی بلندم را بگیرم و آن جایی که فرمودید یک پتو هم بیندازید روی خودتان… البته گرم می شوید و این چیزها….
دیگر بلند بلند خندیدم.

غیر از نکات ارزنده ای که ذکر کردید از قلم طنازانه ی شما بسیار لذت بردم.

گویا کامنتم رو در پاسخ دوست بزرگوارمون دادم.
عذر می خوام.
منظورم از نثر طنازانه، نثر آقای صدیق فر بوده.

سلام، راستش فکر نمیکنم چندان هم که شما میگی، موضوع پتو خنده‌دار بوده باشه…
خب آقای صدیق‌فر خواسته متنشون خشک و خسته کننده نباشه! قطعا حتی فکرش رو هم نمیکرده که یه نفر پیدا بشه که با خوندن کلمه پتو نتونه خودش رو کنترل کنه و بلند بلند بخنده! این خیلی عجیب و غیر طبیعیه! البته من بیشتر این حرف شما رو میذارم به حساب تمایل شما به مبالغه! وگرنه بهیچ‌وجه نمیپذیرم و باور نمیکنم که شما واقعا تا اینحد از خوندن کلمه پتو خندیده باشید. موفق باشید

سلام و خدا قوت فراوان اولین بار بود که یه مطلب آموزشی میخوندم و همراه خوندن لبخند و خنده از ته دل ، بابت این خنده هایی که روی لبم اومد سپاسگزارم

بسیار براى من راهگشا بود . نرم افزار هاى ضبط صدا رو بهاشون کار کردم و براى نرم افزار رایگان، ایرادى نمى شه گرفت.
سپاسگزارتون هستم

بسیار عالی. منتظر قسمت های بعدی هستم

به سلام خدمت شما
پادکست جز جدایی نا پذیر یک وبسایت هست. متشکرم از سایت خوبتون

بسیار عالی. ممنون.

سلام خیلی عالی بود ممنونم
فقط یک سوال آیا تولید و انتشار پادکست یا مجله ی صوتی نیاز به مجوز از جایی داره؟
امکانش هست جواب را برایم ایمیل بزنید

چگونه صدابرداری کنیم

بسیار سپاسگزارم اگه بخواهیم از هدست با هزینه زیر ۱۵۰۰۰۰تومان استفاده کنید چه برندی رو پیشنهاد می کنه میکروفنهاس اصلن فرقی داره ؟

سلام اگه میخواین برای شروع میکروفون تهیه کنید بهتره بیخیال این رنج قیمت باشید . همونطور که تو مقاله هم گفته شده با حداقل ها هم میتونید شروع کنید. 🙂

بسیار سپاسگزارم اگه بخواهیم از هدست با هزینه زیر ۱۵۰۰۰۰تومان استفاده کنید چه برندی رو پیشنهاد می کنه میکروفنهاس اصلن فرقی داره ؟

خیلی خوب بود. پتوی خودمان منظور همون پتو پلنگی بود دیگه؟! دیگه با این بازاریابی محتوا پتو گیرمون نمیاد باهاش محیط رو ایزوله کنیم. باید بریم سراغ همون فوم و …

ممنون بابت توضیحاتتون با بیانی شیرین.
من این برنامه ضبط صدا رو نصب کردم اما کار نمیکنه. یعنی ارجاع میده به ستینگ و اپ ها. و در کل برای ضبط صدا با لپ تاپ هم چه برنامه ای پیشنهاد میدید؟

احتمالا از سیتینگ گوشی باید قسمتی رو فعال کنید که اجازه‌ی استفاده از میکروفون گوشی توسط نرم افزار داده بشه

من خیلی دست به لپتاپم. لپتاپم ازم جدا نمی‌شه و این قد برام مهمه که از ماشینمم گرون‌تره (خب شاید ماشینم خیلی ارزونه البته!… که الان که فکر می کنه اتفاقا همین‌طور هم هست).
چیزی برای لپتاپ ندارید؟ منظورم اپ رایگان هست.
یه مشکل دیگه هم که هست اینه که من و خیلیا عادت داریم که فیلما رو استریم می‌بینیم و آهنگا رو تو ساوندکلاود و اسپاتیفای گوش می کنیم. تهش هیچی تو دست و بالمون نیست که یه دیمبیلی دیمبولی بذاریم وسط جیغ و ویغای خودمون. آیا یه پکیجی از آهنگای بدون کپی رایت مناسب برای پادکست ساختن می‌شه جایی پیدا کرد برای دانلود؟

برنامه Audacity یکی از برنامه های رایگان خوبه که هم میتونید صداتون رو ضبط کنید هم میتونید صداهایی که ضبط میکنید رو به خوبی تنظیم کنید کار باهاش آسونه و راحت میتونید نویز بگیرید و با نرم افزار هایی مثل اوبی اودیشن رقابت میکنه.

در مورد موسیقی رایگان و کپی رایت دار میتونید از چند جا دریافت کنید audio library you tube و teknoaxe.com و dig.ccmixter.or و joshwoodward.com هستند که خودم برای ویدیو های یوتیوب از شون استفاده میکنیم اگر بخواید سرویس های پولی خیلی عالی هم هست مثل Artlist.io که حرف نداره ناقابل ماهی ۱۶تا ۱۷ دلار میگیره

دمتتتت گرم 🙂

سلام . ممنون از توضیحات ارزشمندتون و طنزی که چاشنی آن بود. من مدتی با کامپیوتر صدا ضبط می کردم و تنها حسنش این بود که میکروفن هدفون صداهای دور محیطی ر و ضبط نمی کرد مثل وانتی میوه و نان خشکی و … و تنها با بستن در و پنجره مشکلات حل میشد. تا اینکه دیشب متوجه شدم فیش صدا اشکالی پیدا کرده و در پس زمینه صدای اضافه ایجاد می کنه. و اینطور شد که رفتم سراغ گوشی و کشف کردم هدفون سامسونگ گوشی‌م صدایی با کیفیت تر و واضح‌تر از کامپیوتر ضبط می کنه.ولی اینبار مشکل صداهای محیطی هست. این شد که در جستجوی راهکار به سایت خوب شما رسیدم. دستتون ررد نکنه. زنده باشید.

سلام
راستش من اصلا علاقه ای به ساخت پادکست ندارم ،
اما چون پادکست زیاد گوش میدم ، فقط دونستن چگونگی ضبط پادکست واسم جالب بود…
اما فقط به این دلیل که یه مطلب واسم جالبه ، هرگز حاضر نیستم، چنین متن عریض و طویلی بخونم ،
اما ابتدای مطلبو که خوندم ……..تبریک عرض میکنم…..
.
اینقدر سلیس و جالب نوشته شده که که تا ابد خوندم ش!

سلام
یک سوال
استفاده از موزیک در پادکست بدون اجازه از آهنگساز و صاحب اثر (اگر چه با ذکر منبع)، مجاز است؟ و آیا نقض کپی رایت نیست؟

منم این قضیه خیلی برام سواله ؛ که در این زمینه چه باید کرد؟!

بستگی داره به موزیکی که استفاده میکنید . اکثر موزیک ها حق کپی رایت دارن با یه سرچ ساده تو گوگل میتونید موزیک های رایگان رو پیدا کنید

سلام
واقعا لذت بردم از قلم شیواتون
بیشتر از اینکه از آموزشتون استفاده کنم از شیوه بیانتون به وجد اومدم
پاینده باشید

چقدر فوق العاده بود مرسی واقعا از این شیوه نوشتن 🌹

عالی بود، فان توش زیاد بود، عالی تر هم شد

عاقا من کلی حال کردم با چنل بی مخصوصا بی پلاس تو ماشیتنم گوش میدم ، مورد توجه مسافرای اسنپ هم قرار گرفته، خیلیا میپرسن منم آدرس میدم خدا خیرتون بده

ممنون خیلی عالی بود.
مخصوصا ضبط صدا در میان حجم زیادی از پتوها
شما را تصور کردم که این طوری کانال بی را ساختید. کلی خندیدم.
چنل بی پتویی…
موفق باشید

عالی بود

برای ادیت صدا چه نرم افزاری رو پیشنهاد می کنید؟

Adobe Audition

بسیار عالی بود قلم فوق العاده ای دارید استفاده کردم ممنون 🙂

سلام:)
خیلی خوب بود؛ مرسی❤

در یک کلام حرف نداشت 👌

از نوشته شما لذت بردم،هم روان ،هم زیبا و هم مفید. به عنوان یک تازه کارمنتظر استفاده از دیگر تجربیات شما هستم.موفق باشید

بسیار عالی
دمه شما مثل زیر پتو گرم

دقیق و کامل با جزئیات،با ترکیب همون طنز گفتاری همیشگی اتون.
ممنون که به اشتراک میگذارید🍃

سلام عرض ادب و احترام
تشکر ویژه از شما بابت ارائه ی مطالب مفید
🙏🍃

یکی از مقالاتی بود که در ضمن یادگیری از خوندنش واقعا لذت بردم ….. و از نویسنده هم به خاطر محتوا و هم به خاطر قلم زیبایش ممنونم

واقعا با خوندن این مقاله خیلی به صدام امید وار شدم🙂✌🏻
دقیقا حرف حسین آقادرسته حرف نداشت ✌🏻🖇

واقعا با خوندن این مقاله خیلی به صدام امید وار شدم🙂✌🏻
بسیار عالی و جذاب✌🏻🖇

خیلی خیلی ممنونم از شما

من دوست دارم پادکست بسازم ولی با صدام مشکلی ندارم فن بیان بنظرم بیشتر لازمه و اینکه یادبگیرم در چند عمق صحبت گنم.چطوری این کار رو انجام بدم؟؟؟از کجا یلد بگیرم که لحن و عمق صدام خوب شه؟؟

کلاسای سلفژ و کتابای سلفژ

سلام و خدا قوت فراوان اولین بار بود که یه مطلب آموزشی میخوندم و همراه خوندن لبخند و خنده از ته دل ، بابت این خنده هایی که روی لبم اومد سپاسگزارم 🌺

خیلی بانمک بود خیلی خندیدم!! ممنون :))
واقعا بعضی اوقات انقدر ادم درگیر امکانات میشه که اصل مطلب یادش میره!! اصلش محتوای جذاب و خوبه به قول شما

خارج نکات خوبی که تو این متن بود
نحوه بیانت رو دوست داشتم

درود، برای ضبط صدا کدوم میکروفن رو در حد ۱ میلیون پیشنهاد می‌کنید؟ آیا خرید رکورد بهتره (مثلا سونی) یا خرید میکروفن برای لپ تاپ؟

درباره ی کیفیت صدا در انواع میکروفنها بنویسید و چگونگی قیمت ها
اصلا واحد اندازه گیری کیفیت صدا چیه؟

سلام خیلی ممنون بابت این مقاله ی عالیتون و خسته نباشید ، میدونم که خیلی زحمت ها میکشید و میخواستم در کنار این مقاله یک وبسایت عالی در باب خرید خرده و عمده لوازم جانبی موبایل و کامپیوتر و دیگر محصولات با نشانی http://WWW.BAZARKISH.COM معرفی کنم که هر کسی با خیال آسوده و امنیت بالا می تواند از این وبسایت خریداری کند .
با تشکر

عاشق سبک نوشتاری تون شدم عاااااالی

سلام و خدا قوت. من در بیرستان دوره ی اول دخترانه ، مشغول به کار هستم. می خواستم بپرسم آیا کلاس ساخت پادکست سازی برای این سن دارید یا می شناسید؟ ممنونم.

سلام ممنون از مطالب مفیدتون میخواستم بدونم بعد از طی مراحل اولیه چه قدر زمان حدودی لازمه وچه قدر باید تمرین کنیم تا بتونیم به کسب درامد برسیم با پادکست های تولیدیمون؟

سلام ممنون از مطالب عالیتون سوال دیگه ای داشتم که آیا ما میتونیم از مطالب برخی کتب پادکست تهیه کنیم و اونهارو تبدیل به پادکست کنیم یا نیاز به کسب اجازه از نویسنده داره ؟

داداشم ۲۰سالشه و وقتی باهم حرف میزنیم خیلییییی صداش کلفته 😐
ولی وقتی تو میکروفون صحبت میکنه صداش شبیه این بچه های کوچیک مدرسه ایه رو مخه واقعا میکروفون ها مشکل دارن !

سلام وقتتون، بخیر، من خیلی هر دو پادکست شما رو دوست داشتم و دنبال کردم، به نظرم شما فرهنگ کتابخوانی کاملا ارتقا دادید. ممنون ازتون. من حداقل به ۱۰ نفر از نسل های محتلف پادکست شما رو معرفی کردم، من و دو ت از دوستان یه ایده برا پادکست داریم و تازه کاریم… الان نرم افزار AudioCity نصب کردم و میکروفن
BOYA-mm1 خریدم. اون کیفیت صدا بی پلاس ندارم…می تونم لپرسم شما از چی استفاده می کنید؟

چون ما هر کدوم در یک شهر هستیم ( اروپا) و قرار ۲ تا ۳ نفر در یک پادکست باشیم چه توصیه دارید؟ ممنون

سلام.اگه بخوام کتابای که دارم رو بخونم و بزارم اینستا حق کپی رایتش مشکل داره یا نه؟

موسیقی ها رایگان و رها از حق کپی رایت در آدرسهای زیر وجود دارند

Freesound: Creative Commons licensed sounds.
Internet Archive: Creative Commons licensed sound and music from a wide variety of sources.
BBC Sound Archive: This is covered by their RemArc Licence, and sounds can be used for personal, educational or research purposes, as detailed in the licence. You can purchase a licence for commercial use.
Free Music Archive: Creative Commons music.
Incompetech: Creative Commons music.
iMovie has license-free sound and music.

خیلی ممنونم از این توضیحات شما 🌸

خیلی خیلی ممنونم از مقاله خوبتون

بسیار عالی و کاربردی نوشتید،

در یک کلام عالی بود . بهترین روش آموزش استندآپ هست .واقعآ” دمتون گرم.چنل بی همیشه بهترین بوده.

[…] آموزش ساخت پادکست در وبسایت پادکست فارسی چنل بی به این لینک مراجعه […]

آقا دمت گرم
فراموش نکنید که برای شکست صدا میشه از شانه های تخم مرغ هم استفاده کرد.
شانه های تخم مرغ رو به دیوار بزنید و یه اتاق خوب برای ضبط صدا ایجاد کنید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نام *

ایمیل *

دیدگاه

مرا با ایمیل از دیدگاه های آتی این نوشته مطلع کن. همچنین می توانید بدون ارسال دیدگاه مشترک شوید.

هفتاد و دو – سریال آتیلا قسمت چهارم (آخر)؛ حبس پایان کبوتر نیست

۱۳ مهر ۱۳۹۹

white

default

1601830142

1

s:202:”a:1:{i:0;a:8:{s:2:”do”;s:1:”0″;s:9:”msgFormat”;s:15:”%TITLE% – %URL%”;s:8:”attchImg”;s:1:”1″;s:9:”isAutoImg”;s:1:”A”;s:8:”imgToUse”;s:0:””;s:9:”isAutoURL”;s:1:”A”;s:8:”urlToUse”;s:0:””;s:4:”doTW”;i:0;}}”;

یک اپیزود پادکست باید چند دقیقه باشه؟

۲۹ دی ۱۳۹۹

یک پادکست جریان‌ساز: This American Life

۲۷ دی ۱۳۹۹

شرکتی که دنیای پادکست را متحول کرد

۹ آذر ۱۳۹۹

نوشتن برای پادکست

۲۰ تیر ۱۳۹۹

خبرنامه‌ها، ایمیل‌هایی که چشم‌ به راه گرفتنشان هستیم

۱۳ تیر ۱۳۹۹

رشد برق‌آسای پادکست، بررسی آماری وضعیت پادکست در سال ۲۰۲۰

۵ فروردین ۱۳۹۹

آموزش ساخت پادکست – چه‌طور صدا ضبط کنیم؟

۲۳ دی ۱۳۹۸

بررسی سرویس میزبانی پادکست انکر (Anchor)

۱۸ دی ۱۳۹۸

ده اشتباه اساسی که هنگام ساخت پادکست باید از آن‌ها دوری کرد

۴ دی ۱۳۹۸

چطور پادکست خوب فارسی بسازیم؟

۱۳ آبان ۱۳۹۸

شنیدن همه‌ی اپیزودهای چنل‌بی رایگان است. اما برای انتشار پادکست یا متن آن در جاهای دیگر باید ایمیل بزنید و اجازه بگیرید.

توسط مهران بوالحسنی۱۳۹۴ – تاکنون

امروزه گوشی های هوشمند همانند گوشی های قدیمی دارای میکروفن و قابلیت ضبط صدا هستند اما تفاوت بسیار بزرگی که بین گوشی های امروزی و گوشی های قدیمی وجود دارد این است که کیفیت ضبط و میکروفن گوشی های امروزی بسیار بهبود یافته و از کیفیت بالایی برخوردارند چرا که با پیشرفت رقابتی دوربین های این گوشی های هوشمند و ضبط فیلم با کیفیت Full HD و یا حتی 4K نیاز به داشتن یک میکروفن با کیفیت بالا احساس می شود و کمپانی های سازنده این گوشی ها از این نیاز غافل نشده اند. اما در این جا یعنی “هاو کن یو” به نکاتی می پردازیم که با استفاده از آن ها صدایی با کیفیت مطلوب و حرفه ای را ضبط کنید. با ما همراه باشید.


زمانی که شما درحال ضبط یک صدای بسیار مهم هستید و ثانیه به ثانیه ی این صدا برای شما مهم و حیاتی است چیزی که می تواند شما را عصبانی کند زنگ خوردن یا رسیدن پیامک و یا هر نوتیفیکیشن دیگر است. پس قبل از شروع ضبط حتما از غیرفعال کردن آن ها مطمئن شوید چرا که موجب خراب شدن صدای ضبط شده می شود.

اگر برای اولین بار می خواهید از نرم افزار ضبط گوشی خود استفاده کنید حتما قبل از شروع ضبط سری به تنظیمات نرم افزار بزنید چرا که معمولا این نرم افزارها برای کیفیت ضبط و حجم فایل ضبط شده گزینه های سفارشی دارند که با تغییر آن ها می توانید خروجی بهتری دریافت کنید به عنوان مثال با بالابردن کیفیت ضبط، صدایی واضح تر و با بیت ریت بالاتر ضبط خواهید کرد اما به همان نسبت حجم فایل خروجی بالاتر خواهد بود. اگر احساس کردید که نرم افزار پیش فرض ضبط صدای گوشی نیازهای شما را پاسخ نمی دهد در مارکت ها از بین انبوه نرم افزارهای ضبط صدا نرم افزار دلخواه تان را انتخاب کنید و دانلود کنید. مطمئنا نرم افزارهای بهتر و با امکانات بیشتری برای ضبط صدا وجود دارد.

چگونه صدابرداری کنیم

هر اتاق و محیط وضعیت منحصر به خودش را داراست و صداهای مختلفی می تواند در آن محیط وجود داشته باشد قبل از شروع ضبط بهتر است که یک نمونه ی صدا از صدای محیط را ضبط کنید و سپس ضبط صدای صحبت کردن آن فرد و یا… شروع کنید چراکه بعد از اتمام ضبط اگر مایل بودید می توانید با نرم افزارهای ویرایش صدا صدای پس زمینه ی آن محیط را از روی صدای اصلی بردارید و این کار تنها با استفاده از صدای نمونه ای که اول کار ضبط کردید امکان پذیر است.

در محیطی که به ضبط صدا مشغول هستید اگر قادر هستید به سوژه ی موردنظر نزدیکتر شوید ان کار را انجام دهید اگر پنجره ای باز است و سروصدای زیادی از بیرون می آید آن را ببندید و در نتیجه جلوی هرصدای اضافه و مزاحم را تا جایی که امکان دارد بگیرید.

در بعضی موارد استفاده از یک میکروفن خارجی ضروری به نظر می رسد که خوشبختانه همه ی گوشی ها و تبلت های هوشمند ورودی میکروفن دارند و می توانید به جای استفاده از میکروفن داخلی گوشی از میکروفن خارجی استفاده کنید. البته نوع آن میکرفون خارجی بسیار مهم است شما به ورودی جک 3.5 میلی متری گوشی هوشمندتان از میکروفن حرفه ای تا میکروفن هندزفری می توانید متصل کنید و عملیات ضبط صدا را انجام دهید که این امر بستگی به امکانات و بودجه ی شما دارد.

چگونه کیبورد گوشی خود را عوض کنیم؟

چگونه دکمه ی Contact را به صفحه شخصی اینستاگرام اضافه کنیم؟

چگونه توسط موبایل عکس و فیلم با کیفیت بگیریم؟

برای ارسال دیدگاه خود، ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

عارضم مهمترین نکته و البته کار بردی ترین نکته اگه از هندزفری استفاده می کنید قسمت میکرو فون اون را با یه پتوی گلبافت دارای پرز بپوشانید و همیشه سعی کنید در یک پوزیشن و به یک فاصله از هندز فری صحبت کنید عالی میشه

مدل میکروفونی که به گوشی در تصویر وصله چی هست؟

تنها برای نمایش از عکس میکروفون استفاده شده بود.

لطفا برای اموزش هاتون سطح مشخص کنید
تا زمان مون هدر نره
بنظرم خیلی ابتدایی بود….
سپاس از زحماتتون

پیشنهاد خوبیه ممنونم

مواردی که اشاره کردید (جز یک مورد) بقول دوستمون خیلی ابتدایی بود ..
اگه نرم افزاری اندرویدی برای جدا کردن اصوات مزاحم و پس زمینه سراغ دارید ممنون میشم معرفی کنید

ولی من از چند نفر که صدابردار حرفه ای هستند سوال کردم گفتند امکان اتصال میکروفن های حرفه ایی به گوشی نیست چون اونها باطری ۶ولت به بالا دارند و از طریق جک ۳.۵ به گوشی خسارت میخوره

ویا حتی هر نوع میکروفن ۳ ولت هم دوتا باطری ۱.۵ دارن و ممکنه با گوشی سازگاری نداشته باشن

ممنون به خاطر مطلبتون

سلام، چطوری میشه از طریق هدفون بلوتوث صدا ضبط کرد؟ هر کاری می کنم صدا تنها از طریق میکروفون گوشی ضبط میشه

با تشکر از مطالبتون . خواستم بپرسم اولین عکسی که در این پست گذاشتین از یک گوشی که نرم افزار رکورد هست . این نرم افزار اسمش چیه ؟؟ ممنون میشم معرفی کنید : شماره بنده : 09372630342

برای دریافت اخبار جدید ایمیل خود را وارد نمایید

کپی کردن قسمت یا تمامی مقاله از “هاو کن یو” تنها با
کسب مجوز امکان پذیر است

 

تجهیزاتی که در اجرای های زنده استفاده میشود نقش بسیار مهمی در کیفیت نهایی خواهند گذاشت ، حتی ساده ترین تجهیزات نیز دارای امکاناتی هستند که در اجراهای زنده بسیار به کار صدابردار خواهد آمد . این مقاله به شما کمک میکند تا نقش یک صدابردار حرفه ای را در اجرای زنده ایفا کنید.

 

 

۱. هوای تجهیزات را داشته باشید

چگونه صدابرداری کنیم

حتما تمامی تجهیزاتی که در مراسم به شما سپرده شده را بشناسید ، لیستی از آن ها تهیه کنید و مراقب آن ها باشید. قبل از شروع مراسم ، تمامی تجهیزات و اتصالات را بررسی کنید و از کارکرد آن ها مطمئن شوید.

 

۲. کمک های اولیه ی صوتی را فراموش نکنید

حتما در تجهیزات و وسایل خود ، کابل اضافه ی سالم و اینگونه اتصالات و تبدیل ها را برای مواقع ضروری آماده در دست داشته باشید. و همچنین حتما یک میکروفون زاپاس برای مواقع از کار افتادن میکروفون اصلی ، همراه داشته باشید.

 

۳. از تنظیمات مخصوص خود برای صدا استفاده کنید

پیشنهاد می شود از یک پری ست واحد برای اجرا هایتان استفاده نکنید. زیرا هر خواننده و محیط شرایط خاص خود را دارد. همیشه از خواننده و عوامل بخواهید که برای تست صدا و میکس صدا ، ساعاتی قبل در محل حضور داشته باشند تا وقت کافی برای تست تجهیزات و آشنایی با صدای خواننده داشته باشید.

 

۴. گیت Gate را فراموش نکنید

مشخص است که دوست نداریم صدای اضافی از میکروفون داشته باشیم. پس بهتر است برای میکروفون خواننده ، تنظیمات گیت اصولی داشته باشیم.

 

۵. فیلتر ها را جدی بگیرید

حتما بر روی صدا ها ، از فیلتر های های پس High Pass  و لو پس Low Pass استفاده کنید. و محدوده ی فرکانس ها را تحت کنترل قرار دهید تا از به گوش رسیدن فرکانس های اضافی جلوگیری شود.

 

۶. به اکولایز اصولی صدای خواننده اهمیت دهید

بسیار مهم است که محدوده ی فعالیت هر نوع صدایی را بشناسیم و بسته به نیاز آن ها را تقویت یا تضعیف کنیم.

 

۷. از کمپرس اصولی استفاده کنید

حتما روی صداها از کمپرس اصولی برای همنشینی هرچه بهتر و کنترل داینامیک رنج بهره بگیرید.

 

۸. ریورب را تحت کنترل داشته باشید

از استفاده ی ریورب های طولانی خود داری کنید ، و حتما حجم صدا و جنس صدای ریورب را کنترل کنید. 

 

۹. همخوانی چند خواننده را در نظر بگیرید

اگر چند خواننده ی دیگر نیز به خواننده ی اصلی ملحق شوند ، میکس زنده سخت تر خواهد شد. در این صورت نیاز است تا از هوش مهندسی صدای خود ، بهره بگیرید و در لحظه درست ترین تصمیمات را اتخاذ کنید. وقتی چند صدای دیگر نیز به صدای اصلی ملحق می شوند، آن ها را مانند یک سمفونی در نظر بگیرید. ببینید هر صدا چه نقشی دارد. در مراسم های ماه محرم ، برخی همخوان ها ، حکم ساز های کوبه ای ، برخی حکم ساز های پد و غیره را دارند. به این فکر کنید که اگر هر کدام ازین صداها یک ساز بودند ، چگونه آن ها را همراه با هم میکس می کردید؟ قطعا نیاز خواهد بود تا تداخلات فرکانس های مشترک چند خواننده را از بین ببرید و یا فرکانس های متفاوتی از صداهای خواننده ها را تقویت کنید.

 


خانه » آموزش ویدیو مارکتینگ در وبلاگ ویدیونگار » چگونه کیفیت صدای بهتری هنگام فیلم‌برداری با گوشی‌های هوشمند و دوربین‌های موبایل داشته باشیم؟

امروزه همه می‌توانند به‌سادگی با استفاده از تلفن‌های هوشمند، دوربین‌های موبایل، آی پد و انواع تبلت فیلم‌برداری کنند اما اغلب فراموش می‌کنند که کیفیت صدا به‌اندازه تصویر با اهمیت است؛ مشکل صدا در ویدئو در هر نوع ابزار موبایلی چالش بزرگی است.
در حال حاضر بیشتر تجهیزات موبایل همچون گوشی‌های هوشمند، آی پدها و انواع تبلت دوربین فیلم‌برداری فوق‌العاده‌ای دارند که با آن می‌توان فیلم‌هایی با کیفیت عالی (حداقل رزولوشن ۷۲۰p HD) ضبط کرد. این ویژگی‌ باعث شده که عموم مردم به صورت روزمره به فیلم‌برداری از صحنه‌های مختلف بپردازند و ویدیو ضبط شده با استفاده از تکنیک‌های ساده فیلم‌سازی ظاهری حرفه‌ای داشته باشد.
بااین‌حال بزرگ‌ترین نقص در فیلم‌برداری با تلفن همراه کیفیت صدا است. بیشتر میکروفن‌های تلفن‌های هوشمند و دستگاه‌های موبایل چند سویه، بسیار حساس و با پوشش بسیار محدود هستند، به‌عبارت‌دیگر این میکروفن‌ها به‌هیچ‌وجه برای تولید ویدیوهای باکیفیت طراحی نشده‌اند. به همین دلیل بیشتر افراد پس‌ازاینکه با تلفن هوشمندشان تصویری با کیفیت عالی ضبط کردند تازه متوجه کیفیت صدای وحشتناک آن می‌شوند.

پس چگونه می‌توان مشکل صدا در ویدئو را در فیلم‌برداری با تلفن همراه حل کرد؟

در اینجا ۵ روش برای بهتر شدن کیفیت صدا در فیلم‌برداری با تلفن همراه مطرح می‌شود:

اولین عامل برای بهبود کیفیت صدا در ویدیوهای تولید شده با گوشی‌های هوشمند، آی پد، تبلت و دوربین سایر تجهیزات موبایل، انتخاب دقیق و صحیح محل فیلم‌برداری است. محل فیلم‌برداری بسیار مهم است زیرا ماهیت میکروفن گوشی همراه شما به‌گونه‌ای است که تمامی نویزهای محیط را دریافت می‌کند. بنابراین برای مثال اگر در محیط باز درحالی‌که باد در حال وزش است، فیلم‌برداری می‌کند احتمال افت شدید کیفیت صدا وجود دارد. اما اگر در مکانی با سروصدای کم و یا داخل ساختمان فیلم‌برداری کنید می‌توانید کیفیت صدا را بسیار بالا ببرید زیرا نویزهای دریافتی میکروفن کمتر هستند.

چگونه صدابرداری کنیم

اگر ویدیو خوبی ضبط کرده‌اید اما کیفیت آن مناسب نیست، بهتر است که صدای ویدیو با فایل صوتی بهتری جایگزین کنید. برای ضبط صدای جداگانه از دستگاه ضبط صدای با کیفیتی استفاده کنید که مطمئن هستید نتیجه خوبی برای شما دارد. اگر نمی‌توانید گفتگو را جایگزین کنید، موسیقی متن به آن اضافه کنید، موسیقی و افکت‌های صوتی می‌تواند جاگزین خوبی باشند. سپس می‌توانید از ابزارهای تدوین ویدیو برای حذف صدای ضبط شده توسط دوربین و جایگزینی آن با صدای بهتر استفاده کنید. این اقدامات مشکل صدا در ویدئو را سریعاً حل می‌کنند.

انواع بسیاری میکروفن خارجی برای تجهیزات موبایل وجود دارد. شما می‌توانید از این میکروفن خارجی به‌عنوان جایگزین میکروفن داخلی دستگاه خود در زمان فیلم‌برداری با تلفن هوشمند استفاده کنید. اگر از میکروفن خارجی یا ضبط صوت دیجیتال دستی در زمان فیلم‌برداری استفاده کنید، کیفیت صدای بهتری برای ویدیو شما به دست خواهد آمد مشروط بر آنکه به ادامه نکاتی که می‌آید توجه کنید. بسیاری از این میکروفن‌های خارجی جهت‌دار هستند و می‌توانند صدای ناخواسته و نویزهای محیطی را حذف کنند.

میکروفنی را که برای ضبط صدا استفاده می‌کنید تا جای ممکن به منبع صدا نزدیک کنید، مهم‌ترین ترفند برای ضبط صدای باکیفیت برای ویدیو همین است. فاصله مشکلاتی را هم برای صدا و هم تصویر ایجاد می‌کند. وقتی‌که از منبع صدا دور باشید، صداهای ناخواسته زیادی ضبط می‌شوند و اندازه صدایی که شما می‌خواهید شدیداً افت پیدا خواهد کرد. صدای کسی که به شما نزدیک‌تر است را بهتر می‌شنوید؛ در مورد ضبط صدا نیز همین‌طور است. پس اگر در حال فیلم‌برداری از یک گفتگو هستید، تا جای ممکن دستگاه ضبط صدا را به آن محل نزدیک کنید تا صدایی متمرکز، مشخص و واضح داشته باشید و مشکل صدا در ویدئو را حل کنید.

وقتی‌که در حال ضبط ویدیو با گوشی هوشمند، آی پد، تبلت یا سایر دوربین‌ها هستید، دستگاه را تکان ندهید، این کار باعث می‌شود که کیفیت صوتی و تصویری ویدیو افت پیدا کند. تکان دادن بی‌دلیل دستگاه در زمان فیلم‌برداری باعث ایجاد صدای ناخواسته زیادی خواهد شد. برای اینکه کیفیت صدا بهتر شود از یک سه‌پایه استفاده کنید تا گوشی هوشمند یا میکروفن خارجی را از تکان‌ها و لرزش‌های احتمالی حفظ کند.

این ترفندها به شما کمک می‌کند که در هنگام ضبط ویدیو، صدای باکیفیت‌تری داشته باشد، همچنین از یک ویدیو حرفه‌ای اما ضبط‌ شده با گوشی هوشمند، آی پد، تبلت و … لذت ببرید.

دوست عزیز من برای یوتیوب محتوا میسازم.میکروفون هم خیلی خوبه.یقه ای هستش.من خیلی راحت نویز رو با برنامه حذف میکنم ولی یه جاهایی مثل نفس کشیدن یا بعد یه وقفه ای صحبت کردن انگار یه سوتی میکشه.خواهش میکنم کمکم کنید

مربوط به نرم افزار نویز گیر هست. دینویزرهای اتوماتیک معمولا هیمنطوری اند. جاهایی که سکوت داره ، نرم افزار نمیتونه تشخیص بده که سکوت هست و فکر میکنه 🙂 که صدا خیلی کم هست. در نتیجه خود نویز رو به جای صدای اصلی در نظر میگیره و حذف نمیکنه. پیشنهاد میکنم نویز ها رو با اکولایزر یا فیلتر های highpass حذف کنید. درواقع باید فرکانس های بالا رو که معمولا نویز در اون فرکانس ها هست ، به صورت دستی کم کنید.

سلام
من دفترم کنار اتوبانه و برای کارم فیلم های اموزشیمو با موبایل تهیه میکنم ، اما متاسفانه توی فیلم صدای محیط هم ضبط میشه ، صدای ماشین و بوق … راهی هست که فقط صدای من تو فیلم ضبط بشه و اینقدر صدای محیط گرفته نشه ؟ مثلا تنظیم خاصی رو موبایلم انجام بدم یا رو هندزفری بلوتوث ؟

سلام و ممنون از پیامتون.
دو پیشنهاد دارم. یکی اینکه اگر نور مصنوعی مناسب دارین، پنجره رو با یه ورق یونولیت ضخیم بپوشونید. فوم های اکوستیک ضخیم هم میتونید استفاده کنید. هم تاحدودی صدای بیرون رو کم میکنه و هم جلوی انعکاس صدا در محیط خودتون رو میگیره.
دوم اینکه به جای هندزفری از یک میکروفن بهتر مثل مثلا boya m1 استفاده کنید . به موبایل میخوره. این میکروفن ها صدای نزدیک رو بهتر از صداهای دور ضبط میکنند.
یک کار دیگه هم که ممکنه کمک کنه این که کمی بلند تر صحبت کنید. معمولا وقتی گوشی صدای بلند رو دریافت میکنه برای اینکه صدا وز وز نکنه مجبوره ولوم رکورد رو پایین بیاره و در نتیجه صدای محیط کمتر ضبط میشه.

سلام خسته نباشید کلیپ هایی در اینستاگرام تولید شده که منبع ظبط کننده صدا یک گوشی تلفن همراه هست می خواستم بدونم چجوری با یک گوشی فیلم بگیریم و با یک گوشی دیگه صدای فیلم رو ظبط کنیم

سلام میثم جان
این کار رو با نرم افزارهای ادیت فیلم میشه انجام داد. مثلا تو پریمیر تصویر و صدا رو توی پروژه اضافه میکنید و با انتخاب هردو ، گزینه sync رو میتونید بزنید. به شرط اینکه یه صدای قابل تشخیص هم روی گوشی که باهاش تصویر ضبط کردین، وجود داشته باشه میتونه اتوماتیک از روی صدا ، این کار رو انجام بده.
اگر هم موبایلی که باهاش تصویر میگیرین، خیلی دور از سوژه هست، بعد از شروع رکورد و قبل از اینکه سوژه شروع به صحبت بکنه ، یک بار جلوی دوربین دست بزنید ( شبیه کلاکت تو فیلم ها دستتون رو محکم به هم بزنید) . طوری که صداش توی موبایل صدا و تصویرش توی موبایل تصویر ضبط بشه. بعد در نرم افزار تدوین، لحظه برخورد دست توی تصویر رو با صدای ضبط شده روی هم بندازین.
بازهم اگر سوالی بود در خدمتم.

سلام من در حال ساخت یک فیلم کوتاه هستم فیلمبرداری رو با دوربین انجام میدم اما صدای مطلوبی ضبط نمیشه خرید میکروفون های مخصوص صدابرداری هم هزینه بر هستند میتونید مقداری راهنماییم کنید که صدای هوا حداقل کمتر در ویدیو بیفتد و صدای بازیگر ها وضوح بهتری داشته باشه

سلام و ممنون بابت پیامتون
پیشنهادم اینه که اگر شخصی به عنوان صدابردار سر صحنه دارید یا میتونید داشته باشید، گان با بوم اجاره کنید، این میکروفن ها به خاطر فرم لوله ای که دارند، صدای محیط رو کمتر دریافت میکنند. اگر این امکان نیست، چند موبایل رو همزمان برای ضبط صدا استفاده کیند که میشه در جیب بازیگران بگذارید یا بهتر اینکه با استفاده از هندزفری بیسیم که روی گوش یا لباس بازیگر نصب هست، صداها رو ضبط کنید.

سلام من میخوام با استفاده از میکروفن هندزفری صدام رو ضبط کنم و فاصله ام‌با دوربین جوری نیست که بتونم‌ مستقیم هندزفری رو به خود اون گوشی وصل کنم و باید با یه گوشی دیگه صدا رو ضبط کنم و میخواستم بدونم میشه یه جوری طول سیم هندزفری رو زیادتر کنم؟یا اگر نمیشه میشه یه برنامه خوب برای میکس صدا و فیلم توی اندروید معرفی کنید
ممنون

سلام سروش جان و ممنون از پیامتون
کابلهای اکستنشن یا افزایش طول رو میتونید راحت پیدا کنید. فقط بهتره مثل هندزفری خودتون اتصال ۴ قسمتی داشته باشه . مثل این لینک. اونایی که سَری سه قسمتی دارند به احتمال زیاد با هندزفری کار نمیکنند.

ممنونم

سلام من نوازنده پیانو هستم پیانو آکوستیک هستش میخوام صدای پیانو رو به همراه صدای خودم با موبایل ضبط کنم میشه یه میکروفن قیمت مناسب معرفی کنید
ممنون

سلام و ممنون از پیامتون
متاسفانه میکروفن های موسیقی رو من نمیشناسم. این میکروفنهای ساده برای مصاحبه و کارهای آموزشی و… مناسب هستند ولی برای رکورد صدای ساز و آواز زیاد خوب نیست. . از متخصصین موسیقی سوال بفرمایید بهتر هست.

سلام. من برای کارم حتما باید از میکروفون هنگام تصویربرداری استفاده کنم
یه سوالی هست که هنوز جوابشو نگرفتم
من نمیخوام هزینه زیادی بکنم و میخوام یه ریکوردر سونی معمولی همراه با یه میکروفون معمولی تهیه کنم
میخوام بدونم آیا استفاده از ریکوردر جز راحتی ضبط صدا از نظر کیفی هم تاثیر مثبتی نسبت به ریکوردر گوشی داره یا خیر؟

سلام دوست عزیز و ممنون از پیامتون.
اگر ستینگ ضبط صدا روی گوشی شما قابل تنظیم است یا از نرم افزار رکوردری استفاده میکنید که امکان تنظیم کیفیت دارد، تفاوت خاصی بین رکورد سونی و گوشی شما نیست. به خصوص وقتی قرار هست از میکروفن روی رکورد استفاده نکنید. اصولا قدرت رکوردهای سیار بیشتر روی میکروفن ها هست تا خود رکوردر. حتی برنامه هایی هستند که روی گوشی صدا رو بصورت wav بدون فشرده سازی ذخیره میکنند. مگر اینکه دامنه فرکانس بسیار گسترده تری لازم داشته باشید (کاربرد برای موسیقی یا گویندگی بسیار حرفه ای) که به میکروفن خاص تر و رکوردر قوی تری نیاز دارید. برای ضبط صدای معمولی نیازی به تجهیزات خاص و گران قیمت نیست.
اگر هنوز پاسخ برای شما کاملا واضح نیست، بفرمایید که بیشتر توضیح بدم.

هنگام ضبط دسکتاپ و آنچه پخش میشود، درصورتیکه از هندزفری استفاده کنم ، صدای درون فیلم،قطع میشه و فقط صدای محیط ضبط میشه. چطور مشکل رو حل کنم؟ البته با وصل بودن هندزفری

سلام و ممنون از پیامتون
با چه نرم‌افزاری روی دسکتاپ ضبط میکنید؟ برای مثال camtasia به راحتی میتونه همه سورسهای صدا رو فعال یا غیر فعال کنه. اگر بیشتر توضیح بدین ممنون میشم.
ارادت

سلام خسته نباشید.من یک هندزفری بلوتوث دارم که موقع ضبط ویدیو اصلا صدارو رکود نمیکنه و میکرفون گوشی صدارو ضبط میکنه.دلیلش چیه؟! و چجور میتونم مشکلو حل کنم ؟! ممنون

سلام و ممنون از پیغامتون. در سوالات قبل هم مطرح شده بود. اگر گوشیتون آپشنی داده که ضبط صدا از طریق بلوتوث رو فعال میکنه ، میشه. معمولا در بخش ستینگ، قسمت recording و بعد قسمت source باید آپشن فعال کردن بلوتوث باشه.
اگر نیست، برنامه cinema fv-5 رو امتحان کنید. آپشن ورودی صدا از بلوتوث رو میده بهتون.

سلام ممنون میشم راهنمایی بفرمایید ….من در حال تصمیم گیری برای خرید گوشی خوب هستم . لایو اینیستا گرام برام خیلی مهمه که تصویر و صدای با کیفیت بالا بتونم لایو بذارم ،در منزل با گوشی خانوده که از میان رده های سامسونگ هستن a50,a30 امتحان کردم و بیننده لایود از کیفیت پایین صدا خبر دادن، با آیفون ۵s هم صدای خوب ولی تصویر بد حاصل شد .حالا سوالم اینه که اگر بخام از میان رده ها بخرم میشه کیفیت صدا را با یک میکروفن اتصالی بالا برد ؟ اگر پیشنهادی از بین مدلها برای هدف من دارین میتونین معرفی کنید لطفا؟

سلام. ممنون از پیامتون
اصولا صدا رو با گوشی حتما باید با میکروفن ضبط کنید. چون نمیشه گوشی رو زیاد به سوژه نزدیک کرد، باید از میکروفن استفاده بشه. برای ویدیوهای ضبط شده (غیر لایو) میتونین از دو گوشی استفاده کنین. یکی برای ضبط صدا ( که میشه تو جیب گوینده قرار بگیره) و یکی برای تصویر. بعدا هم تو نرم افزار منتاژ، میکس بشه.
بنابراین روی انتخاب گوشی بیشتر به کیفیت تصویر توجه کنید. صدا به هر حال باید با میکروفن گرفته بشه.
ضمنا برای کیفیت صدا، روی محیطی که دارین لایو میگیرین دقت کنید. خیلی خلوت و نزدیک به دیوار کیفیت صدا رو بد میکنه. مبلمان خودش باعث کنترل و کم کردن ریفلکس صدا از دیوار ها میشه.
اصولا سعی کنید گوشی رو موقع لایو، روی پایه نگه دارنده نصب کنید و در اطراف گوشی اجسام صاف که میتونه صدا رو برگردونه (مثل سطح میز، دیوار، شیشه …) نباشه.
برای دوربین گوشی هم در مشخصاتش دنبال دیافراگم بازتر (عدد کوچکتر – مثلا f2 یا ۱٫۸) باشین که با نور کم داخل منزل، بتونید تصویر بهتری داشته باشید.
امیدوارم جواب سوالتون رو گرفته باشد. 🙂

بسیار سپاس از پاسختون

سلام من با دوربین کنون مخصوص فیلم و عکس فیلمبرداری کردم حالا ریختم روی لپ تاپ و به گوشیم منتقل کردم حالا روی گوشی صدا نداره اصلن ولی روی خود دوربین و لپ تاپ داره مشکل چی هست؟

سلام و ممنون از پیامتون
قبلا دیدم این مشکل رو . مربوط به کانالهای صدا هست.
لاین صدای چپ و راست رو جفتش رو بندازین روی هم درست میشه. معمولا اگر تو منتاژ موسیقی هم اضافه کنید فقط صدای موسیقی در موبایل پخش میشه و صدای دوربین نیست. تجربتون رو با ما هم به اشتراک بگذارین.

سلام من میخوام یه سری فیلم با گوشیم از خودم بگیرم و به اشتراک بزارم اما نمیدونم چطوری کلیپ خوبی بسازم که معقول و عالی باشه ممنون میشم راهنمایی کنید اینکه با کمک چه چیزایی میتونم به تنهایی این کارو انجام بدم

سلام. ممنون از پیامتون
خیلی سوال کلی هست. برای شروع یک سری ویدیو در مورد فیلمبرداری با موبایل در صفحه اینستاگرام ویدیونگار @videonegar24 هست که می تونین ببینین.

سلام ممنون بابت پیگیریهاتون
تماماً پاسخهارو خواندم
قصد فیلمبرداری با کیفیت صدای بالا دارم
در اتاق یک محیط استودیو معمولی و ساده درست کردم
زمین سرامیکه
هندزفری بلوتوث نوکیا دارم
گوشی a7 2016 سامسونگ
با بلوتوث میشه تلفن صحبت کرد
و با یه برنامه به اسم
میتونم موزیک هم گوش بدم
اما موقع فیلم برداری کار نمیکنه و چند برنامه سعی کردم میدا کنم که بی‌فایده بود
میکروفون خوانندگی دارم
۱. آیا راهی هست از هندزفری استفاده کنم؟
۲. نهایتاً راهی هست با میکروفن بزرگ متصل کنم

البته تویکی از پاسخهاتون دیدم گفتید باید فیش چهاتایی داشته باشه
ممنون از اطلاعات و سایت مفیدتون

سلام. ممنون بابت پیامتون
در بعضی موبایلها رو میشه در قسمت تنظیمات ورودی صدا از بلوتوث رو فعال کرد.
لطفا ببینید در قسمت تنظیمات گوشی، قسمت recording داره ؟ اگر داره قسمت Source رو چک کنید که آپشنی برای رکورد صدا از Bluetooth داره یا نه. اگر داشت فعالش کنید 🙂 بعضی موبایلها اینطوری مساله شون حل میشه.
در مورد میکروفن بزرگ هم باید تبدیل به فیش موبایل تهیه کنید. متاسفانه تو سایتها ندیدم. اگر تهران هستین جمهوری رو چک کنین.
و لطفا تجربتون رو با ما هم به اشتراک بگذارین.
تشکر

سلام من میخواستم یه میکروفون irig mic lav بخرم میخواستم بپرسم ایا کیفیتش برای ضبت صدای خواننده خوبه و میشه به گوشی های اندرویدی متوسط وصلش کرد مثلا samsung a5 اگه نمیشه لطفا یه میکروفون مناسب بهم پیشنهاد کنید خیلی ممنون

چگونه صدابرداری کنیم

سلام. با این میکروفن کار کردم و برای مصاحبه های یک و دو نفره مناسبه. اما برای صدای خواننده خیر. مگر اینکه صرفا برای منظور خاصی استفاده بشه ( مثلا وسط مصاحبه یه بیت هم بخوانند… ) باید سطح استاندارد کاری رو که میخواین انجام بدین مشخص کنید. اگر میخواید برای کار موسیقی ازش استفاده کنید و ترک ضبط شده رو ببرید تو پروسه میکس و مسترینگ، اصلا میکروفن مناسبی نیست. خیلی از طیف صدا برای کار حرفه ای باید ضبط بشه که تو این میکروفن ها این اتفاق نمی افته. و هیچ موبایلی هم برای ریکورد صدای خواننده به صورت حرفه ای مناسب نیست چون معمولا کمی نویز مدار وارد موج صدای ضبط شده میشه که ممکنه اولش با اسپیکر موبایل شنیده نشه ولی کیفیت درستی برای میکس نداره. شرایط محیطی ضبط هم خیلی مهمه. برای انتخاب میکروفن و رکوردر صدا از دوستانی که کار حرفه ای در استودیو های ضبط موسیقی انجام می دهند راهنمایی بگیرید. تخصص بنده نیست.
تشکر از پیامتون

سلام

ببخشید من یک هدست دارم که میکروفن هم داره، زمان صحبت و رکورد صوت کار میکنه ولی فیلم که میگیرم صوت رو از میکروفن ظبط نمیکنه دلیاس چیه، گوشیم هم هوآوی نوآ ۳ آی هست

سلام. اگر موقع ضبط صدا می فرمایید که به خوبی این کار انجام می شود و فقط موقع فیلمبرداری مشکل دارین، پس هم هدست و هم گوشی سالم هستند. جستجو کردم و ظاهرا افراد زیادی با گوشی های هوآوی همین مشکل را دارند و راه حلی خاصی هم پیشنهاد نشده بود. پیشنهاد بنده این است که از چند نرم افزار دوربین به غیر از نرم افزار خود گوشی استفاده کنید و تست بگیرید. ضمنا همه دسترسی های لازم برای استفاده از میکروفن و دوربین را به آنها بدهید. ترجیحا حتی قبل از اجرای اولین بار نرم افزارها، هدست شما متصل باشد که اگر دسترسی خاصی رو طلب می کرد، پیغام بده… ما را هم از نتیجه تست با خبر کنید ممنون میشیم 🙂

سلام وقت بخیر … یک فیلم با گوشی گرفته شده که کیفیت صدا بسیار پایینه… با چه نرم افزاری میتونم صدا رو بلندتر کنم؟ برام خیلی مهمه ممنون میشم جواب بدین.

سلام دوست گرامی،
اکثر نرم افزارهای تدوین به این ابزارها مجهز هستند. البته کیفیت پایین رو باید بهتر توضیح بدین، مثلا اینکه صدای محیط خیلی زیاده یا صدا در داخل محیطی ضبط شده که صدا میپیچه و گنگ و نامفهوم شده … با توجه به هر موردی یابد از فیلترها و ابزارهای مختلفی برای اصلاح صدا کمک گرفت. این نکته رو هم عرض کنم که شرایط بد صدا رو نمیشه کلا اصلاح کرد بلکه میشه وضوح صدا رو تا جایی که میشه بهتر کرد. اگر مایل بودین قسمتی از فیلم یا صدا رو برای بنده بفرستین شاید بتونم بهتر راهنمایی کنم.
ارادتمند
قیاسی

از نرم افزار کیوبیس استفاده کن. و پلاگین های ریستوریشن که برای این کار ساخته شدن. denoise

سلام من دوربین مخفی ضبط میکنم و باید صدا رو توسط یه گوشی دیگه ضبط کنم این کار چجوری ممکنه؟
همزمان با فیلم گرفتن

سلام و ممنون از پیغامتون
اگر بعد از فیلمبرداری، با نرم افزارهای تدوین روی کامپیوتر کار میکنید ، به راحتی قابل انجامه.

گوشی که فیلم میگیره ، یه صدای بی کیفیتی هم داره ضبط میکنه. صدا رو از گوشی که صدا میگیره توی نرم افزار منتاژ به صدای روی خود فیلم میتونین سینک کنید. در پریمیر این کار رو خودش هم اتوماتیک انجام میده.

اگر گوشی که فیلم میگیره هیچ صدایی از صحنه رو ضبط نمیکنه ، یه حرکت مشخص با صدای مقطعی ( مثل یک بار دست زدن ) ایجاد کنید. تصویرش رو گوشی درحال فیلمبرداری میگیره و صداش رو گوشی ضبط صدا. بعد در نرم افزار منتاژ لحظه ایجاد صدا رو در لاین صدا و تصویر به صورت دستی باهم سینک میکنید. ( قدیما که فیلمهای سینمایی با نگاتیو ضبط میشد، اون ضربه ای که با کلاکت جلوی دوربین میزدند برای همین کار بود)

ارادت

سلام من یه میکروفن یقه ای گرفتم موقعی یه ضبط صدا خیلی خوبه فقط موقع ی فیلمبرداری گوشی صدا رو ضبط میکنه و انگار میکروفن وصل نیست ول توی گوشی مینویسه ضبط صدا از هدست خارجی ولی گوشی صدا رو ضبط میکنه با تشکر

سلام و ارادت. این موضوع رو من تجربه نکرده بودم. اگر مینویسه با external microphone قاعدتا باید درست کار کنه. ولی پیشنهادم اینه که از یک نرم افزار فیلمبرداری قوی تر استفاده کنید. مثل open camera

سلام بنده کلی فیلم ضبط کردم چطور میتوانم صدای فیلم ها رو بهتر کنم ایا نرم افزار خاصی وجود داره که بتوانم اکولایزر صدای فیلم هامو بهتر کنم؟؟؟؟؟؟؟ لطفا کمکم کنید

سلام. با بسیاری از برنامه های تدوین فیلم و ادیت صدا میتونید این کار رو انجام بدین. فیلمهای ضبط شده رو با چه نرم افزار ادیت می کنید؟

سلام. بنده فیلمی را باگوشی همراهم ضبط کرده ام اما هندزفری بلوتوثی گوشیم در هنگام فیلمبرداری روشن بوده . اکنون فیلم ضبط شده صدا ندارد . برای برگرداندن صدا چه کاری را باید انجام بدهم. سپاس

با سلام و ارادت
اگر لاین صدا کلا ضبط نشده باشد، متاسفانه کاری نمی شود کرد. فایل صدا را در یک نرم افزار تدوین یا ادیت صدا باز کنید که waveform نمایش بدهد. ببینید موج صدا وجود دارد یا خیر.

سلام. برای اینکه صدای فیلم برداری مون با کیفیت باشه از چه میکروفن خارجی استفاده کنیم؟ اسمش با برندش چیه؟ خیلی گشتم. هیچ جا ندارن همچین چیزی
ممنونم

سلام دوست عزیز. پیشنهاد بنده میکروفن سیم دار Boya M1 هست. کیفیت بسیار خوبی داره و قیمتش هم به نسبت منطقیه. مزیت دیگرش علاوه بر کیفیت، اینه که هم به دوربین و هم به موبایل وصل میشه. برای رنج قیمت بالاتر و کمی کیفیت بهتر میکروفن لاوالیر Rode رو پیشنهاد می کنم. البته میکروفن های بیسیم هم میتونین اگر بودجه کافی در اختیار دارید استفاده کنید که برند Rode رو تو قیمت متوسط پیشنهاد میکنم. برند boya هم بیسیم داره و قیمتش مناسبه ولی معمولا زود خراب میشه … خیلی بدنه و متریال ضعیفی داره ولی کیفیت صداش خیلی خوبه. اگر سوال دیگری هست بفرمایید که در حد توان پاسخگو باشم.

سلام . من قرار شده ب عنوان تدوین گر یک کلیپ کار کنم . دیروز تصویر بردار به من زنگ زد و گفت که نمیتونه میکرفون خارجی رو به گوشی‌ خودش متصل کنه و صدا از همان میکرروفون گوشی ضبط میشه . چه با هندزفری یا میکرفون ویا هدفون بلوتوثی امتحان کردم دیدم راست میگه . میشه راهنمایی کنید

سلام.
در اتصال میکروفن خارجی به گوشی موبایل باید عرض کنم که اکثر گوشی ها برای ورودی میکروفن به فیش چهار قسمتی که مخصوص گوشی موبایل هست نیاز دارند. همان فیشی که در هندزفری های سیم دار استفاده شده. میکروفن هایی که فیش معمولی (دو یا سه قسمتی) دارند به تعدادی از موبایلها متصل نمی شوند.
اما اینکه با خود هندزفری گوشی هم مشکل وجود دارد باید بررسی کنید که آیا اتصال هندزفری به گوشی سالم هست و باهاش راحت صحبت می کنید یا خیر. اگر در صحبت تلفنی مشکلی ندارد باید به تنظیمات نرم افزاری که برای ضبط صدا روی گوشی استفاده می کنید مراجعه کنید. در برخی گوشی ها اگر نرم افزار ضبط صدا باز باشد و سپس هندزفری را متصل کنید پیغامی مبنی بر استفاده گوشی از میکروفن خارجی یا هندزفری ضاهر می شود. اگر این اتفاق نمی افتد به تنظیمات برنامه مراجعه کنید یا نرم افزار دیگری برای ضبط صدا روی گوشی نصب فرمایید.

نظر/سوالdocument.getElementById(“comment”).setAttribute( “id”, “a0960685b9250949fed6c5c2ad678ca7” );document.getElementById(“h7c98b3886”).setAttribute( “id”, “comment” );

نام *

ایمیل *

وب سایت

نام، ایمیل و وبسایت من را در این مرورگر ذخیره کنید و دفعه بعدی که نظری ثبت کردم از آن استفاده کنید.

کلیه حقوق متعلق به ویدیونگار می باشد.

Copyright © Videonegar 2019

All Rights Reserved

لیست عناوین این صفحه

 

 

اگر نگوییم همه ، دست کم بیش تر صدابرداران ، بیش تر وقت خود را صرف ضبط برنامه های گفتار محور می کنند . معیار اصلی در ارزیابی کیفیت صدای برنامه های گفتار محور ، وضوح وقابل فهم بودن کلمات است . اگر مخاطب متوجه نشود که گوینده چه می گوید ، نوع برنامه یا قاب بندی و در ترکیب بندی تصویر چه اهمیتی دارد .

رمز موفیت در ضبط درست صدا ، توانایی تشخیص دقیق محل و چگونگی استقرار میکروفون است . چگونگی استقرار میرکوفون اهمیت عمده ای دارد ، چرا که بهترین میکروفون دنیا نیز با استقرار نادرست ، قادر به ضبط صدای خوبی نیست . پس دو نکته ای که باید درباره آن ها تصمیم بگیرید ، عبارتند از : چه میکروفون یا میکروفون هایی به کار ببرید و چگونه آن ها را مستقر سازید . در شرایط آرمانی ، آدم دلش می خواهد همه چیز را کنترل کند .

چگونه صدابرداری کنیم

 

هر چند گفته شده که ضبط صدای گفتار محور برای صدابردار مثل آب خوردن است ، اما بیایید به چگونگی استقرار درست میکروفون در یکی از متداول ترین تولیدات خارج از استودیو ، یعنی مصاحبه های داخلی در حالت نشسته ، نگاهی بیندازیم .

 

 

انتخاب میکروفون به حجم سر و صداهای زائدی بستگی دارد که کنترل آن ها خارج از اراده صدابردار است ، مثلا صدا در محیط های پر سر و صدای کاری ، وجود سر و صدای دستگاه های تهویه مطبوع یا سر و صدای دستگاه های مختلف که صدابردار را ناچار می کنند کپسول میکروفون را حتی المقدور به دهان گوینده نزدیک سازد . این کار به احتمال زیاد به معنای دیده شدن میکروفون در تصویر است و ناچار باید از میکروفون یقه ای استفاده کرد و اگر نما به شکلی باشد که میکروفون را از قاب خارج نکند ، شکل استقرار میکروفون باید به گونه ای باشد که ذهن بیننده را به خود نکشاند .

البته در محیط های بی سر و صدا و آرام تر ، بیش تر صدابرداران در برنامه های مصاحبه ، میکروفون گان را به کار می برند . اگر قرار باشد همزمان با مصاحبه شونده ، صدای مصاحبه گر را نیز ضبط کنید ، باید برای هر دو نفر ، از یک نوع میکروفون استفاده کنید ، اما اگر در وسایل خود تنها یک میکروفون یقه ای و یک میکروفون گان دارید ، به دلیل کیفیت صدای ممتازتر میکروفون گان ، بهتر است آن را به مصاحبه شونده و میکروفون بدتر را به مصاحبه کننده اختصاص دهید .

 

محل استقرار میکروفون معمولا به اندازه نما بستگی دارد . هر چه نما بسته تر باشد ، برای کسب پسرپکتیو درست صدا ، میکروفون باید به دهان گوینده نزدیک تر شود ، اما اگر برنامه به گونه ای است که نماها انداره های مختلفی دارند ، باید وضعیتی اتخاد کنید که سطح صدا یکنواخت باقی بماند . گوش انسان ، تغییر سطح صداها را به خوبی تشخیص می دهد ، بنابر این در ضبط یک مصاحبه باید سطح صدا را در یک اندازه حفظ کنید تا پس از تدوین ، صدای ناهمواری به بار نیاید . اما از سوی دیگر ، در ضبط صدای یک برنامه نمایشی ، درست این است که با تغییر اندازه نما ، برای تطابق پرسپکتیو صوتی با تصویر ، جای میکروفون ها را تغییر دهید.

بیش تر صدابرداران در این وضعیت از میکروفونی سوار بر بوم استفاده می کنند و یک صدابردار مجرب هر دو نفر ، مصاحبه گر و مصاحبه شونده را با همین یک میکروفون پوشش می دهد و با تغییر نرم و نامحسوس فاصله میکروفون تا دهان هر دو گوینده ، ناهمواری احتمالی صدای هر دو نفر را نیز جبران می کند.

 

 

بعضی مصاحبه ها طولانی هستند و در آن ها شاید خستگی ناشی از کار با بوم بر مزیت سهولت کار با آن بچربد . در این وضعیت ، بهترین نتیجه با استقرار یک میکروفون گان بر روی پایه به دست می آید . برای تامین انعطاف پذیری لازم با قاب بندی های مختلف ، میکروفون را در بالای قاب تصویر مستقر می سازند ، چون فضای خالی بالای قاب یا هد روم در دو اندازه نمای بسته و متوسط تفاوت چشمگیری ندارد .

اگر استقرار میکروفون در این موضع ، سایه مزاحمی تولید نکند یا زاویه دریافت آن به جانبی نباشد که سر و صداهای اضافی ضبط شود ، بهترین موضع میکروفون سوار بر پایه است . اما احتمال دارد محدودیت فضا امکان ندهد که میکروفون در بهترین موضع ممکن مستقر شود . به علاوه ، با استقرار سه پایه روی کف مثلا چوبی یا هر سطح سخت دیگری ، ارتعاشات مکانیکی از کف به میکروفون منتقل شود . البته عایق بندی و قطع ارتباط پایه با کف و استفاده از کفی های لاستیکی نازک ، قاعدتا این مشکل را تا حدودی حل می کند . با استقرار میکروفون روی پایه و پس از تعیین سطح صدا پیش از شروع ضبط ، شاید لازم شود برای جبران اوج و فرود سطح صدای گویندگان به طور مرتب با دکمه ولم کار کنید .

همیشه احتمال دارد که مصاحبه شونده در شروع مصاحبه به خصوص اگر نسبت به موضوع اشتیاقی قلبی داشته و یا عصبی و هیجان زاده باشد . سطح صدای بالاتر و در صورتی که احساس می کند راز مگویی را فاش یا قضیه غم انگیزی را بیان می کند ، سطح صدای پایین تر از معمول داشته باشد .

 

این نوع میکروفون را صرفا به دلیل اندازه کوچک و وزن ناچیز ، بهتری نوع برای کار در برنامه های تک مجری می دانند. البته در محیطی با نویز زیاد و صورت استقرار میکروفون تنها نوع کارآمد برای ضبط صدایی مفهوم و قابل شنیدن است ، اما در انتخاب نوع میکروفون ملاحضات دیگری را نیز باید در نظر گرفت . اگر چه پنهان کردن این نوع میکروفون به دلیل وزن و اندازه آن به راحتی صورت می گیرد ، اما با مواردی هم روبه رو می شود مثلا جنس پوشاک و مدل لباس گویندگان اجازه چنین کاری را نمی دهد و یا بسیاری از مصاحبه شوندگان نا آنشا به اقتضائات شرکت در برنامه های تلویزیون (سفارش ساخت تیزر های تلویزیونی )، شاید حاضر نشوند برای رد کردن کابل صدا ، آرایش لباسشان را تغییر دهند .

 

بسیاری از منسوجات مصنوعی به ویژه نایلون ، الکتریسیته ساکن تولید می کنند که در اثر تماس با کپسول میکروفون مثلا زمانی که میکروفون را زیر لباس نایلونی گوینده از دید دوربین پنهان کرده اید ، صدهای تق و تق اضافی به بار می آورند . یا پارچه های براق و لیز هم احتمال دارد گیره میکروفون در طول مصاحبه روی آن ها سر بخورد و پایین بیایید . این امر ممکن است منجر به افت و فرود سطح صدا شوند ، اما طبعا حرکت میکروفون هنگام مصاحبه ، آثاری مخرب تر از ایجاد اختلال در تصویر دارد . مدل لباس نیز صرف نظر از جنس پارچه آن ممکن است برای کاربرد میکروفون یقه ای دردسرهایی به بار آورد .

برای مثال ، یک تی شرت شما را مجبور می کند که میکروفون را خیلی نزدیک به دهان گوینده ، یعنی دور یقه او قرار دهید ، مگر اینکه بتوانید با یک سوزن ، آن را پایین تر نصب کیند . اما این کار باعث کشیده شدن پارچه تی شرت می شود و جلوه زشتی به آن می دهد. . به همین شکل ، ژاکت ، پلوور و از این قبیل نیز ممکن است شما را اغوا کنند که میکروفون را در بهترین وضعیت ممکن الصاق کنید ، اما هیچ کس دوست ندارد لباس احتمالا گرانقیمتش را با سوزن شما سوراخ کند .

برای حل اینگونه مشکلات ، روش های متعددی به کار می رود مثل استقاده از نوارچسب برای الصاق میکروفون زیر پارچه لباس اما در این صورت باید مراقب صدای خش خش باشید . اگر با سایر صدابرداران مشورت کنید ، متوجه می شوید که هر کس برای الصاق کردن میکروفون و فرستنده به لباس ، روش و طرح ویژه ای دارد ، اما اگر همه وسایل عالم را هم در جعبه ابزارتان داشته باشید ، باز هم باید همه مهارت و جذابیت خود را به کار بگیرید تا بتوانید که میکروفون یقه های را در محل مناسب نصب کنید . یقه برگشته کت ، محل مناسبی برای نصب این نوع میکروفون است ، کراوات نیز به شرط مناسب بودن جنس آن ، محل مناسبی برای میکروفون فراهم می کند .

به همین علت هم هست که از اصطاح میکروفون یقه کتی یا میکروفون کراواتی نیز استفاده می شود . چون امروزه بیشتر میکروفون های یقه ای ، سیاهند ، لباس تیره برای آن ها مناسب تر است ، اما هنوز مسائلی حل نشده باقی مانده است . مثلا برای مصاحبه شونده ای که هنگام پاسح دادن به سوالات ، به اطراف می چرخد ، کابل را چه طور از دید دوربین پنهان می کنید . علاوه بر این ها ، اگر میکروفون را به یقه کت وصل می کنید ، مراقب باشید که با حرکات طبیعی مصاحبه شونده ، صداهایی خارج از راستای میکروفون ضبط نشود . چون در این حالت میکروفون کاملا نزدیک صدا قرار دارد ، حساسیت آن در قبال تعییر فاصله از منبع صدا محسوس تر است .

آشکارترین تغییر زمانی است که گوینده سر خود را به طرفین می چرخاند . در یک مصاحبه دو نفره که مصاحبه شونده تنها به یک سمت قابل تصویر نگاه می کند ، میکروفون را روی همان سمت چرخش نصب کنید ، اما مراقب حرکات احتمالی او هنگام صحبت به سمت مخالف نیز باشید . اگر مصاحبه کنندگان سر خود را به اطراف می چرخانند و باعث تغییر سطح صدا می شوند ، شما باید آماده باشید و حتی با پیش بینی حرکات احتمالی آن ها ، خود را بیش تر مهیا کنید تا با تغییر ولوم دستگاه ضبط ، این تغییر سطح صدا را جبران کنید . هر چه فاصله میکرفون تا دهان موضوع کم تر باشد احتمالا شما باید با سرعت بیش تری تغییرات سطح صدا را جبران کنید .

 

پس از تصمیم به کار بردن میکروفون یقه ای ، اولین دل مشغولی شما باید یافتن روشی باشد که مصاحبه شونده را در حالت کاملا راحت و آسوده قرار دهد . اگر مصاحبه شوند ار الصاق این وسایل به لباس خود ناراحت باشد ، این احساس به سرعت در تصویر آشکار می شود و کیفیت مصاحبه را کاهش می دهد .

 

مصاحبه شوندگان با تجربه ، مسائل و محدودیت های رسانه تلویزیون را می شناسند و طبعا لباس مناسبی می پوشند . این مصاحبه شوندگان اگر لازم باشد ، لباس خود را برای گذراندن کابل میکروفون در آورند و یا میکروفون را با چسب ، سوزن و یا گیره به پیراهن یا تی شرتشان الصاق کنند ، یا حتی با اینکه کابل میکروفون را از داخل پاچه شلوارشان بگذرانند ، مخالفتی نمی کنند .

استودیوهای تلویزیونی معمولا لباس های جایگرین نیز دارند که الصاق کابل و میکروفون را ساده می کنند و حتی دارای کیسه مخصوصی برای استقرار فرستنده میکروفون هستند . بعضی از این مصاحبه شوندگان حتی نحوه دلخواه خود را برای استقرار میکرفون به شما پیشنهاد می کنند و اگر در این حالت صدا رضایت بخش باشد ، هیچ دلیلی برای مخالفت با آن وجود ندارد . صدابردار حسابگر ، در جعبه ابزار خود انواع وسایل لازم برای استقرار میکروفون و کابل و پنهان کردن آن را دارد . تعداد متغیرهای دخیل در کاربرد میکروفون های یقه ای ، از مدل لباس تا شرایط آب و هوا و راحتی و آسایش مصاحبه شونده ، آنقدر زیاد است که نمی توان همه شرایط احتمالی را پیش بینی و مطرح کرد .

یک صدابردار با تجربه ، این نوع میکروفون و کابل مربوطه را در هوای سرد ، داخل جیب خود حمل می کند تا سرمای فلز لوله رابط و خود میکروفون در لحظه اصابت به پوست مصاحبه شونده ، او را نلرزاند .

 

 

مصاحبه شوندگان بی تجربه را باید به شکلی آرام کرد که این وظیفه اصلی کارگردان و مصاحبه گر پیش از شروع ضبط است ، اما صدابردار نیز باید متوجه جو موجود و حس رابطه نزدیکی که با مصاحبه شونده به وجود آمده ، باشد و با ظرافت و ملاحظه عمل کند . برای مثال نباید انتظار داشته باشید که مصاحبه شونده هنگام مصاحبه کاملا بی حرکت بنشیند ، به علاوه ممکن است جواهرات شامل گردنبند ، زنجیر ، سنجاق سینه و … او با با کپسول میکروفون تماس پیدا کند و سر و صداهای اضافی به بار آورد .

بدیهی است که آن ها این زیورآلات را به این دلیل پوشیده اند که با آن ها برازنده تر به نظر آیند و طبعا شما در صورت درخواست برای درآوردن این گونه زیورآلات ، باید با ظرافت عمل کنید . احتمالا بدترین شکل ممکن ، سر و کار داشتن با مصاحبه شونده ای عصبی و به ویژه از جنس مخالف با صدابردار است . پس نباید انتظار داشته باشید که او راحت اجازه دهد با لباس هایس ور بروید و میکروفون و کابل در لباس های او بگذارید و از او بخواهید که راحت و آرام بنشیند و مصاحبه کند . چنین انتظاری کاملا بیجاست و همه دست اندرکاران برنامه باید در رویارویی با چنین مصاحبه شوندگانی ، آماده تجدید نظر در روش های متعارف خود باشند و همیشه راه حل دومی را در نظر بگیرند .

چگونه صدابرداری کنیم

 

استقاده از میکروفون یقه ای در بیش تر موارد ، به معنای نمایان شدن آن در تصویر است . خود من پیدا بودن میکروفون در نما را اصلا نمی پسندم ، چون به نظرم تلویحا به تماشاگر یادآوری می کند که در حال تماشای یک مصاحبه تلویزیونی است . این امر احتمالا نه تنها تماشاگر را از رابطه ی صمیمانه و غرق شدن در محتوای برنامه باز می دارد ، بلکه تلاش همه ما را برای نادیده ماندن مسائل و موارد فنی مربوط به کارمان در هم می شکند . در صورت امکان ، برای استقرار مناسب میکروفون به نحوی که دست کم دیدن آن آزاردهنده نباشد یا به کلی از دید دوربین پنهان بنماند ، وقت بگذارید .

 

در گروه تولید ، همه در جعبه ابزارشان حتما نوارچسب پهن پلاستیکی دارند ، چون اولین وسیله حل مشکلات عملی همین نوع چسب است ، اما در مواردی که از این نوع چسب برای چسباندن و محکم کردن کابل های میکروفون یقه های یا گوشی به لباس استفاده می کنید ، این کار را با ملاحظه و دقت انجام دهید . این نوع چسب اگر اندکی به نم و رطوبت آغشته شود ، لباس را نوچ و کثیف می کند .

اثر این چسب پس از تماس با هر سطحی مشکل پاک می شود . اگر فکر می کنید ممکن است مصاحبه شونده در هیجان لحظه ای که در آن قرار دارد عرق کند ، به خاطر خدا از این نوع چسب استفاده نکنید . موثر ترین خط پدافندی در جنگ با کابل های پخش و پلا و آویزان ، استقاده از سوزن برای نگهداری آن هاست ، اما مراقب باشید سوراخ بزرگ و چشم گیری در لباس گرانقیمت مردم ایجاد نکنید و به علاوه بیشتر مراقب باشد که با حرکات موضوع ، کابل در ناحیه ای که با سوزن به لباس متصل شده کشیده نشود .

اگر این اتفاق بیفتد ، پارچه در این محل به شدت کشیده می شود و در کمال شرمندگی شما جر می خورد و پاره می شود . کابلی که با این نوع چسب به پارچه چسبانده شده باشد ، تار و پود پارچه را هم با خود بیرون می کشد ، باور کنید شما حریف این چسب نیستید .

همان طور که می دانید حتی در یک برنامه ساده تک نفره ای که کسی نشسته و صحبت می کند نیز باید برای میکروفون و نحوه استقرار آن ، متغیرهای بی شماری را مدنظر داشته باشید ، اما هنوز یک عنصر اساسی دیگر باقی است و آن چیزی نیست جز عنصر زمان . در بسیاری موارد ، این عنصر آخری ، همه متغیرهای دیگر را عقب می راند و عملا به این معناست که باید با سرعت و تمام و با حداقل وسایل و تجهیزات کارکنید .

 

 

هر میکروفونی را می توان به بی سیم تبدیل کرد . اگر خروجی یک میکرفون را به یک فرستنده متصل سازید ، می توانید سیگنال آر اف حاصل را در محل مورد نظر دریافت و ضبط کنید . ارسال و دریافت صدا با این روش فقط مختص دوربین و ضبط صدا نیست و به هر شکل و منظور دیگری هم می توان آن را به کار برد . متداول ترین نوع میکروفون مورد استفاده به عنوان بی سیم ، میکروفون فردی یا میکروفون یقه ای است و به همین دلیل اغلب این میکروفون را به اشتباه ، میکروفون بی سیم می دانند .

برای غامض تر شدن قضیه ، اضافه می کنم که اگر شما سفارش خرید یا اجاره یک میکروفون بی سیم می دهید ، احتمالا انتظار دارید یک میکروفون یقه ای با یک گیرنده و فرستنده برای شما بیاورند . نوع دیگری از میکروفون بی سیم ، میکروفون بی سیم دستی است که از لحاض ظاهر ، شباهت بسیاری به میکروفون دستی آرم دار معمولی دارد ، با این تفاوت که در دسته میکروفون ، دستگاه فرستنده آن تعبیه شده است .

 

طبق قواعد حاکم بر کاربرد میکروفون های بی سیم ، برای کسب بهترین نتیجه باید :

1 – اطمینان پیدا کرد که فرستنده میکروفون با هیچ نوع فلز دیگری تماس نداشته باشد

2 – همه تلفن های همراه را خاموش کنید . این گونه تلفن ها حتی نباید روی حالت لرزاننده یا بدون زنگ قرار داشته باشند . هنگام ضبط صدا مطلقا باید خاموش باشند . مشکل سازترین مورد برای میکروفون های بی سیم ، همجواری آن ها با انواع دیگری از فرستنده ها و گیرنده هاست .

3 – اطمینان پیدا کنید که فرستنده با سطوح مرطوب تماس نداشته باشد . نم و رطوبت مانع از انتشار امواج آر اف می شوند و تماس فرستنده با دست مرطوب ، عرق بدن مجری یا دست خیس خود شما ، بی شک از کارایی آن می کاهد .

4 – اطمینان پیدا کنید که آنتن فرستند مستقیم باشد . آنتن خمیده یا کوتاه ، کارایی فرستنده را به شدت کاهش می دهد  . آنتن فرستنده نیز باید همیشه کاملا خشک باشد .

5 – اطمینان پیدا کنید که چیزی مسیر میان فرستنده و گیرنده را مسدود نکرده باشد .

6 – آنتن فرستنده در حالت عمودی معمولا بهتر عمل می کند و البته چیزی نباید مسیر آن را گیرنده کور کند . استقرار گیرنده در بالاترین ارتفاع ممکن ، مثلا چسباندن آن به یک سه پایه چراغ راه ساده ای است که مسیر حرکت سیگنال را بهبود می بخشد .

7 – پیش از شروع ضبط ، باتری هر دو قسمت فرستنده و گیرنده را وارسی و در صورت شک آن ها را با باتری نوع عوض کنید .

 

 

عیوب زمانی خود را نشان می دهند که ابدا انتظار نمی رود و دانش و شناخت مکانیزم منطقی کار دستگاه می تواند در حل مشکل یکی از اجزاء دستگاه کمک کند و حتی راه حلی سریع برای تعمیر مثلا یک کلید معیوب به دست دهد .

 

اگر همه اجزاء و عناصر دستگاه از کار افتادند ، وضعیت باتری و اتصالات آن را کنترل کنید . در بعضی دوربین ها ، این احتمال وجود دارد که زمان اتصال کابل تغذیه به انتهای دوربین ، در اثر اصابت یک ضربه اتفاقی ، اتصال باتری قطع شود . ممکن است باتری ، به خصوص در صورت سقوط از ارتفاع ، با وجود ظاهر سالم و بی عیب و نقص ، در مدارهای درونی دچار قطعی و اشکال باشد . بعضی باتری ها فیوز دارند و ممکن است در اثر کشیدن جریان زیاد ، فیوز آن ها بسوزد .

اگر صفحه نمایشگر دوربین مختصات لازم را ثبت نمی کند ، باتری را وارسی و احتمالا تعویض کنید . صفحه نمایشگر ممکن است وضعیت نیروی باتری را نیز به عنوان یکی از مختصات خود نشان دهد  ، اما حتما برای موارد پیش بینی نشده ، چند باتری یدکی و ذخیره همراه داشته باشید ممکن است باتری خود را برای کمک به همکاری قرض بدهید ، یا باتری را در جیب کتی گذاشته اید که در رختکن جا مانده است و هزار سناریو محتمل دیگر . اگر تعویض باتری مشکل را حل نکرد ، ممکن است اشکال از کفی استقرار باری باشد و برای فهمیدن آن باید باتری را به کابل به یک سوکت 4 سوزنه ایکس ال آر ، که معمولا در عقب دوربین تعبیه شده ، متصل کنید . می توانید با استفاده از یک آدابتور تغذیه 12 ولت ، از برق شهر استفاده کنید یا دوربین را مستقیما با یک باتری 12 ولت تغذیه کنید .

اگر این کار هم ثمر بخش نبود ، شاید اشکال از کارتی باشد که برای محافظت دوربین از نیروی برق بیش از حد طراحی شده است . این کارت ، اغلب در قسمت عقبی بدنه دوربین قرار دارد و شاید ناچار شوید آن را جابه جا کنید . اگر دستگاهتان امکان پخش جداگانه صدا و تصویر دارد ، اطمینان پیدا کنید که دکمه روی دوربین قرار داشته باشد . زمانی که نوار با هد تماس ندارد و وجود هیچ صدایی در هیچ یک از ابزار کنترل صدا مشهود نیست ، ببینید که دوربین روی گزینه صرفه جویی قرار نداشته باشد .

 

 

فرض کنیم که دوربین ، نیروی  برق کافی دارد اما نه حرکت میترها دال بر وجود صداست و نه صدایی در گوشی شنیده می شود . برای رفع مشکل ، پیش از هر کاری باند صدا  را از وردی صدا در عقب دوربین به گزینه جلو دوربین یعنی میکروفون خود دوربین تغییر دهید . آیا میکروفون دوربین کار می کند ، یعنی سیگنالی تولید می کند ، تراز صدا را روی گزینه اتوماتیک قرار دهید تا مطمئن شوید که مشکل ، ناشی از اصابت اتفاقی ضربه ای به دکمه کنترل تراز صدای دوربین نیست . در این صورت ، نقطه ای برای آغاز دارید ، به ویژه که هنگام حرکت از پایگاه اطمینان داشته اید که وسیله به خوبی عمل می کند .

در این مرحله فرض می کنیم میکروفون دوربین سیگنال تولید می کند ، بنابراین اشکال را باید در یکی از عناصر و اجزاء ورودی صدا جست و جو کرد . پس اطمنیان پیدا کنید که می توانید هم صدای میکروفون دوربین را از طریق گوشی بشنوید و هم حرکت شاخص های صدا را در صفحه نمایشگر ببینید . اگر میتر کنترل عمل می کند ، اما صدایی از گوشی شنیده نمی شود ، در شرایطی که میکروفون دوربین به هر دو باند صدای یک و دو متصل است ، ببینید :

1 – آیا اتصالات به بنده دوربین به درستی صورت گرفته است. کابل را ، در صورت نیاز ، چند بار بیرون بکشید و مجددا وصل کنید تا اطمینان یابید که کابل در محل اتصال به درستی جا افتاده است . ممکن است سوکت خود جک دچار اشکال باشد و نر و ماده اتصال به درستی با هم چفت نمی شوند .

2 – آیا مینی جک خراب است ؟ کابل رابط مینی جک را در نزدیکی سوکت تکان دهید تا ببینید اشکالی در کابل وجود ندارد ؟ برای اطمنیان بیشتر ، گوشی را با دستگاه دیگری ، مثلا یک دستگاه پخش صوت استریو خانگی امتحان کنید .

3 – آیا کابل در محل اتصال به گوشی ، قطع یا معیوب نیست ؟ سیم های مربوط به هر دو طرف گوشی را اعم از سمعکی یا معمولی تکان دهید .

4 – آیا دکمه کنترل بلندی صدای گوشی در حالت متناسبی تنظیم شده است ؟

5- آیا کابل گوشی ، دکمه کنترل بلندی سطح صدای جداگانه ای دارد که اگر دارد باید در این صورت شما آن را تا انتها باز کنید و روی آن را با چسب بپوشانید .

6 – کلید کنترل صدا را در چه وضعیتی قرار داده اید ؟ برای حل مشکل احتمالی در اتصالات ، ضامن کلید را چند بار بچرخانید .

اگر هیچکدام از 6 توصیه بالا موثر نبود ، با استفاده از یک گوشی رزرو و یدکی ، فرآیند را دوباره تکرار کنید .

 

اگر فرض کنیم گوشی و سیستم کنترل صدا درست عمل می کنند ، به ورودی های عقب دوربین مراجعه و با وارسی کابل و اتصالات میکروفون به دوربین به ترتیب زیر عمل کنید  :

1 – آیا اتصال کابل ها به میکروفون یا ورودی دوربین محکم است ؟ اگر شک دارید ، کابل را عوض و با کابل یدکی کار کنید تا خیالتان از بابت احتمال خرابی کابل راحت شود . در حالی که صدا را به دنبال نشانه ای از سیگنال با گوشی می شنوید ، محل اتصال هر دو طرف کابل را تکان دهید .

2 – آیا تغذیه هم خط روشن است ؟

3 – میکروفون را با یک میکروفون دینامیک که نیاز به نیرو ندارد ، عوض کنید . مسیر را دوباره کنترل کنید .

4 – چه عنصری به کانال یک متصل است ؟

5 – چه عنصری به کانال دو متصل است ؟

تنظیمات مربوط به میکروفون و خط را در صورت ضرورت از نظر ضعیف بودن وارسی کنید . کلید را به جلو و عقب بکشانید ، ممکن است کلید مشکل داشته یا کثیف باشد . اگر میکروفونی به ورودی متصل کرده اید ، ببینید آن میکروفون به کانال مربوطه متصل است یا خیر . تراز هر دو کانالی را که به آن میکروفون متصل است ، روی وضعیت دستی قرار دهید و در حالی که صدای دوکانال را با گوشی کنترل می کنید ، دور دکمه گردونه ای سی اچ 1 و سی اچ 2 را به قصد تنظیم تراز صدا بچرخانید . اگر این دکمه ها مدت طولانی در یک وضعیت باقی مانده باشند ، احتمال دارد که کثیف شده و عمکرد دستی نداشته باشند ، بنابر این باید آن را چند بار به جلو و عقب بچرخانید تا موقتا تمیز شوند و در اولین فرصت هم آن ها را به طور اساسی تعمیر و آماده کندی .

آیا دکمه تنظیم سطح صدای کانال یک در روی بدنه دوربین تا جد اکثر باز است ؟ دقت نمودار خطی صفحه نمایشگر اطلاعات دوربین خیلی قابل اعتماد نیست و صدا را باید با استفاده از گوشی ارزیابی کنید و در این صورت است که می توان به درستی صدا اطمنیان پیدا کرد . اگر سطح صدا بیش از حد باشد ، چراغ کوچک قرمز رنگ هشدار روی دوربین نیز چشمک زن می شود . اگر سیگنالی وجود ندارد ، دستگاه را در جست و جوی آثاری از شکستگی بررسی کنید ، شک نداشته باشید که اگر دستگاه در فاصله پایگاه تا محل کار ضربه خورده یا به زمین افتاده باشد ، یادتان می آید . در صورتی که سیگنال وجود دارد اما دوربین قادر به ضبط آن نیست ، ببینید که اهرم قرمز رنگ کوچک روی کاست که برای اجتناب از ضبط دوباره نمای جدید روی قسمت های قبلی تعبیه شده ، به اشتباه داخل نرفته و در حالت غیر قابل ضبط قرار نگرفته باشد .

 

 

میکروفون شما سیگنال دارد و میتر دستگاه نیز کار می کند ، اما شما در گوشی صدای نویز ، هام و صداهای اضافی می شنوید . اغلب با صدای بلند قر می زنید که این صداها از کجا هستند  ؟ ابتدا با استفاده از گوشی یدکی تکلیف گوشی تان را روشن کنید و ببینید با گوشی جدید ، صدا همچنان در همان حد و اندازه قبلی احساس می شود ، گوشی مشکل دار ممکن است باعث اشکال در مدارهای کنترل صدا شود و صدای نویز با وز تولید کند . اگر نویز همچنان حضور دارد ، کلید انتخاب را تنها روی کانال یک قرار دهید . اگر مشکل حل شد ، می توان نتیجه گرفت که اشکال از کانال دو است .

اگر نویز باز هم حضور داشت ، دکمه کنترل صدای کانال یک را بالا و پایین ببرید و ببینید صدای نیوز تغییر می کند ؟ اگر صدای نویز تغییر کرد ، اشکال مربوط به همین کانال است . کلید انتخاب کانال صدای میکروفون خود دوربین و ورودی عقب بدنه را به تناول تغییر دهید . اگر نویز در هر دو وضعیت کلید همچنان حضور داست ، ممکن است سیستم کنترل صدایتان اشکال داشته باشد ، اما اگر مشکل تنها در یک کانال وجود داست ، مشکل همان جاست و برای رفع آن میکروفون یا کابل را عوض و تغذیه هم خط آن را چند بار خاموش و روشن کنید .

 

یک پاسخ بگذارید

سابقه­ کاری مجموعه­ ی طلوع فیلم نشان می­دهد این مجموعه با دارا بودن تیم­ های طراحی و تولیدی حرفه ­ای توانسته­ با جلب اعتماد اصولی برندهای مختلف با مجموعه­ ها و برندها و شرکت­ های مختلفی در زمینه­ های مختلف هنری و تجاری همکاری کند. از جمله شرکت­ های طرف قرارداد با طلوع فیلم : شرکت­ ها و کارخانجات تولیدی و خدماتی، شرکت­ های نرم­ افزاری و اپلیکیشن­ ها، بانک ­ها­ و موسسات و سازمان ­های فرهنگی و هنری و تجاری، رستوران ­ها و هتل ­ها و …

چگونه صدابرداری کنیم
چگونه صدابرداری کنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *