چگونه صدا اگزوز را بم کنیم

 
helpkade
چگونه صدا اگزوز را بم کنیم
چگونه صدا اگزوز را بم کنیم

گوش کنید و لذت ببرید اگه خوشتون اومد از این کلیپ ماروهم دنبال کنید کلیپ توریست دوست غم و شادی تو(:

کليپ هاي تصادفي

جديد ترين کليپ ها


تبدیل عکس به پی دی اف(PDF)

Downloads-icon

مرکز انجمنهای تخصصی

پرش به محتوا

مرکز انجمنهای تخصصی

پرش به محتوا

مدیران انجمن: MOHAMMAD_ASEMOONI, RAHVAR, Mohsen1001, شوراي نظارت

چگونه صدا اگزوز را بم کنیم


پست
توسط Farhad3614 » جمعه 12 آبان 1385, 4:35 pm


پست
توسط asd » جمعه 12 آبان 1385, 11:04 pm

پست
توسط Fareed3230 » یک‌شنبه 5 آذر 1385, 8:03 am


پست
توسط mhrb » یک‌شنبه 5 آذر 1385, 11:11 am

پست
توسط Fareed3230 » یک‌شنبه 5 آذر 1385, 12:28 pm


پست
توسط Fareed3230 » دوشنبه 6 آذر 1385, 6:21 am

پست
توسط hesam0025 » سه‌شنبه 22 اسفند 1391, 8:30 am

پست
توسط RAHVAR » چهارشنبه 23 اسفند 1391, 11:48 am

پست
توسط rasul327 » دوشنبه 18 شهریور 1392, 4:48 pm

پست
توسط مدافعان حرم » سه‌شنبه 19 شهریور 1392, 4:01 pm

پست
توسط RAHVAR » سه‌شنبه 19 شهریور 1392, 5:02 pm

پست
توسط hesam025 » چهارشنبه 2 بهمن 1392, 3:15 pm

بازگشت به “مباحث فنی و تخصصی خودرو”

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 6 مهمان

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : سوال:بم و کلفت کردن صدای اگزوز روان 200

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : دستکاری اگزوز

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : آموزش خالی کردن داخل اگزوز و بر داشتن توری ها + عکس

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : راهنمایی در مورد تغییر در اگزوز cg

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : تقویت اگزوز مگلی250

هدرز (به انگلیسی: headers) قطعه‌ای فنی برای تیونینگ و تقویت موتوراست که بخشی از سیستم اگزوز خودرو محسوب می‌شود. این قطعه جایگزین منیفولد چدنی فابریک موتور شده و به سبب طراحی بهتر خود، موجب افزایش عملکرد، بهبود قدرت خروجی پیشرانه و کاهش مصرف سوخت می‌شود.
هدر (یا هدرز) منیفولد خروجی است که اختصاصاً برای کارائی بالاتر طراحی و ساخته شده است.
یکی از عوامل کلیدی در افزایش راندمان موتور بهبود تخلیه گازهای خروجی ازموتور است.هدرزسبب کاهش میزان…

صداگیری تخصصی خودرو ،صداگیری درب ۴۰۵ ،تعمیرگاه صداگیری خودرو ،صداگیری خودرو سمند ،صداگیری درب خودرو ،مرکز تخصصی صداگیری خودرو مشهد ،صداگیری اتاق پژو پارس
با فشار دادن پدال گاز، ورودی هوا و سوخت به موتور افزایش پیدا کرده و دور موتور بالا می رود

بمنظور رفاه حال سرنشینان، در طراحی خودرو، مهندسان سعی می کنند که لرزشها و صداهای ناشی از کارکرد موتور به اتاق منتقل نشوند. برای این منظور:

– قسمتهایی که ارتعاشات موتور را دریافت می کنند، از …

صدا دار کردن اگزوز ماشین
 
برای صدا دار کردن ماشین ۳ کار می کنن:
۱-یا از فیلنر هواکش استفاده می کنن که صدای قشنگی می ده.
۲-یا از سوراخ کردن منبع اگزوز استفاده می کنن با استفاده از یه پیچ و مهره هر وقت پیچ رو باز کنی صدا میده هر وقت ببندی صدا قطع میشه.
۳-از هاوارد استفاده می کنن هاوار جای منبع اگزوز شما وصل می شه علاوه بر صدا باعث افزایش بازده موتور تا ۵ درصد میشه چون گازهای اضافی سریعتر تخلیه می شه.
مورد ۱ هم تا ۳ درصد قدرت رو…

 

۱-یا از فیلنر هواکش استفاده می کنن که صدای قشنگی می ده.
۲-یا از سوراخ کردن منبع اگزوز استفاده می کنن با استفاده از یه پیچ و مهره هر وقت پیچ رو باز کنی صدا میده هر وقت ببندی صدا قطع میشه.
۳-از هاوارد استفاده می کنن هاوار جای منبع اگزوز شما وصل می شه علاوه بر صدا باعث افزایش بازده موتور تا ۵ درصد میشه چون گازهای اضافی سریعتر تخلیه می شه.
مورد ۱ هم تا ۳ درصد قدرت رو زیاد می کنه ولی مصرف بنزین رو بالا می بره. سرنشینان رو یکم بیشتر صدا بیرون میره تا بیاد تو یه کم لرزش داره.

دیدگاه document.getElementById(“comment”).setAttribute( “id”, “5f0464f227895584ff4585f90edf6d2f” );document.getElementById(“b478361c3c”).setAttribute( “id”, “comment” );

عرفان رافتی

2018-11-29
مقالات

ارسال دیدگاه

کارتست – تیونینگ همیشه به‌عنوان یکی از جذاب‌ترین شاخه‌های دنیای خودرو معرفی می‌شود. بااین‌حال به دلیل وجود منابع غیر معتبر و آزمایش‌های غیراستاندارد، نتایج کار معمولاً دقیق نیست و ابهام دارد. عدم وجود علم در کنار تجربه با چاشنی یک کلاغ چهل کلاغ می‌شود، قوز بالا قوز!

در این سری مقالات قصد داریم که با دلایل علمی و معتبر، به بررسی چگونگی تقویت خودرو با زبان ساده و علمی بپردازیم. به امید اینکه دیگر شاهد گفته‌های بی‌اساس و منطق نباشیم.

بخش سوم: تقویت هوای خروجی

این روزها اینستاگرام و شبکه‌های اجتماعی پر از سروصداهای مختلف شده است. گاهی اوقات از پراید صدای لامبورگینی می‌شنوید! تغییر در سیستم اگزوز فابریکی، یکی از مهم‌ترین کارها برای تیونینگ موتور است. این مورد مخصوص، نیازمند ملاحظات بیشتری است.

چگونه صدا اگزوز را بم کنیم

اصلاً چرا اگزوز را عوض کنیم؟!

حقیقت این است که اگر دستتان را جلوی دماغتان بگیرید؛ نمی‌توانید راحت نفس بکشید! اگزوزهای فابریک برای تخلیه مقدار مشخصی از هوا (که توسط ستاپ استاندارد خودرو) طراحی می‌شوند. در کنار این فاکتور مهم، عواملی وجود دارد که قیمت نهایی محصول را تا حد امکان پایین می‌آورد. مثلاً جنس فلز استفاده‌شده تأثیر بسیار زیادی در قیمت نهایی دارد. در همین حال، استانداردهای آلایندگی صوتی هم نقش مهمی در طراحی اگزوز فابریک یک خودروی صفرکیلومتر دارند.

صدایی ده که آن به!

شرکت‌های بزرگ اگزوزسازی و خودروسازی به یک استاندارد جدید برای خودروهایشان رسیده‌اند:

” یک صدای خاص!”

همه ما مرسدس بنزهای AMG را با آن صدای شیری‌اش می‌شناسیم!

صدای شیر (به‌عنوان سلطان جنگل) تداعی‌کننده حس قدرت است؛ بنابراین مرسدس قدرتمند است. این دقیقاً همان چیزی است که صدای خودروها به عابرین دیکته می‌کند؛ ولی حال راننده را نمی‌توانید درک کنید. حال راننده از آن شیر بی‌رقیب هم بهتر است!

در بعد کوچک‌تر، صدای خودرو پیوند اساسی با خون و گوشت راننده دارد. زمان عوض کردن دنده‌ها، هیجان رانندگی و حتی حس درست‌کار کردن موتور دلیلی است که راننده (عشق ماشین درواقع!) دوست دارد خودرویش صدای خوبی داشته باشد.

از صدا که بگذریم چیزهای مهم‌تری هم وجود دارد!

جریان هوا، مصیبت همیشگی!

اصولاً هوا به دلیل سیال بودنش خواص ویژه خودش را دارد. هر چه بشود هوا را راحت‌تر وارد موتور کرد بهتر است؛ و در اگزوز هم همین داستان وجود دارد. “هر چه هوا راحت‌تر از موتور خارج شود بهتر است”

حقیقت این است که در لوله تلفاتی که داریم که به دلیل همان “سیال بودن” به وجود می‌آید. اگر بخواهیم خیلی ساده بیان کنیم؛ موتور باید هوای جلوی راهش را کنار بزند تا جا برای هوای خروجی جدید باشد! اگر نفهمیدید به خواندن ادامه دهید!

روزی یک نفر به یکی دیگر گفت چین خیلی شلوغ است؛ اگر کسی از این‌ور مرز وارد شود؛ یک نفر دیگر از آن‌طرف توی دریا می‌افتد! در سیستم اگزوز با هر انفجار، این داستان در حال اتفاق افتادن است!

نکته جالب اینکه پیچ‌ها و موانعی که درراه خروج دود (یا همان لوله اگزوز) وجود دارد کار را برای خروج گاز سخت می‌کند. هرچه مسیر مستقیم‌تری برای خروج دود داشته باشید این کار سریع‌تر و بهتر اتفاق می‌افتد. بعضی از تیونرها تا جایی پیشرفته‌اند که به سیستم “استریت پایپ” یا لوله مستقیم رسیده‌اند!

مستقیم دو نفر!

استریت پایپ یک لوله خشک‌وخالی و صیقلی بدون پیچ و مخلفات دیگر است! و اگر از حق نگذریم، صدای دیوانه‌واری هم دارد!

استریت پایپ کردن، بهترین کار برای تقویت سیستم اگزوز خودروست؛ اما باید با دودها و گازهای خورنده اگزوز کنار بیایید. در همین حال هرروز صبح برای ناسزا شنیدن از همسایه‌ها آماده‌باشید!

حذف کاتالیزور و خرس‌های قطبی!

حذف کاتالیزور در ایران، یکی از راحت‌ترین کارهایی است که در مراکز تیونینگ انجام می‌شود؛ که دوباره باید با گازهای خورنده و خرس‌های قطبی کنار بیایید!

هدرز!

واژه هدرز در تبلیغات زیاد به چشممان خورده است. هدرز، خروجی دود بزرگ‌تر و خم‌های بهتری در طول مسیرش دارد. برای همین هوا را بهتر و با دردسر کمتری هدایت می‌کند. به همین راحتی می‌توانید از ماشین قدرت نجومی بیرون بکشید. زیبا نیست؟!

هرچند هدرز به‌تنهایی کار چشم‌گیری انجام می‌دهد؛ اما برای بهبود کارایی موتور باید استانداردها را رعایت کرد. شرکت‌های بزرگ اگزوزسازی، برای رعایت این استانداردها مجموعه اگزوز همراه با هدرز به شما عرضه می‌کنند. این مسئله باعث می‌شود تا آشپز دوتا نشود و سرعت و دبیِ گاز خروجی، شور و بی‌نمک نشود.

ادعای سروته دار؟

ممد ماشینش را به اگزوزسازی برده و یک اگزوز مهندسی‌شده نصب‌کرده است. او ادعا می‌کند ماشینش بهتر راه می‌رود! اما ممد ساعت رولکس اصل هم دارد!

حقیقت این است که زمانی که گازهای خروجی راحت‌تر از اگزوز بیرون بروند؛ موتور زور کمتری برای هل دادن آن‌ها مصرف می‌کند. پس بنابراین ممد راست می‌گوید! هرچند ممد یک اگزوز مهندسی‌شده را انتخاب کرده است. اگر مسیر اگزوز درست نباشد امکان کمتر شدن شتاب هم وجود دارد.

حالا اگزوز چی ببندیم؟!

کارگاه‌های زیادی در ایران وجود دارد که سیستم اگزوز شمارا تیون می‌کنند. مطالبی که در متن زیر آمده شاید کاربردی نباشد! اما اطلاعات خوبی دارد که به‌خوبی می‌گوید چرا برای یک خودروی دست‌ساز انقدر پول می‌دهید!

اگزوزهای فولادی:

این اگزوزها معمولاً از آهن و مقداری کربن ساخته می‌شوند. فولاد انعطاف خوبی دارد و ارزان است و در کل برای یک تیون ارزان، گزینه خوبی است. در همین حال صدای خوبی هم دارد اما حساسیت زیادی نسبت به رطوبت دارد و سریع زنگ میزند. اگزوزهای فولادی را با مواد زیادی روکش می‌کنند اما آفتابه خرج لحیم است چون وزن ماشین را زیاد می‌کنند!

و در نمای عقب ماشین دو اگزوز دارید که دارای لبه‌های کلفت است! و پس از شش ماه به‌شدت زنگ‌زده!

 

استیل ضدزنگ

هر وقت صحبت استیل ضدزنگ می‌شود، چشم‌های همه خیره می‌شود! حقیقتاً برای مهندسین خودرو چیزی بهتر از استیل ضدزنگ وجود ندارد! این موجود به‌شدت در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی مقاوم است. به همین دلیل در صنایع زیادی مانند تفنگ‌سازی،تجهیزات آزمایشگاهی و … کاربرد دارد.

استیل ضدزنگ کمی سبک‌تر از فولاد است و به‌طورمعمول از استنلس استیل 409 برای ساخت اگزوز استفاده می‌شود.

تنها مشکل این اگزوزها، گران‌تر بودن آن‌هاست؛ ولی در مقایسه با اگزوزهای فولادی، هزینه مناسبی دارند.

چگونه صدا اگزوز را بم کنیم

ازاینجا به بعد همه‌چیز به طرز دیوانه‌واری گران می‌شود!

تیتانیوم!

این ماده 40 درصد از استیل ضدزنگ سبک‌تر است و اگر بخواهیم منطقی باشیم توجیه ندارد! حقیقت این است که تیتانیوم جز عناصر گران است و روند استخراج پیچیده‌ای دارد.  اما چرا باید یک سیستم اگزوز تیتانیومی بخریم؟

در درگ های خیابانی یک سانت جلوتر بودن، یک سانت است! هر چه سبک‌تر باشید سریع‌تر راه می‌روید. پس اگر واقعاً یک سانت یک سانت است؛ قطعاً حاضرید بالای 2500 پوند برای سیستم اگزوز ماشینتان خرج کنید!

مدینه فاضله: اینکونل!

اینکونل یک سوپر آلیاژ است که در صنایع هوانوردی و هسته‌ای کاربرد دارد. اما ازآنجاکه فرمول یک، مهدکودک این صنایع است؛ از این اسباب‌بازی‌ها هم زیاد وجود دارد. اینکونل از نیکل و کروم ساخته می‌شود و نقطه ذوب بالایی دارد. در همین حال، سبک است و استحکام خوبی دارد. سال‌هاست که اینکونل 625 به‌عنوان متریال اصلی در اگزوزهای ماشین‌های فرمول یک استفاده می‌شود.

ماشین‌های زیادی وجود ندارند که  اگزوزهای اینکونلی داشته باشند. برای مثال، فراری 488 پیستا یکدست اگزوز اینکونلی دارد. البته شرکت‌هایی وجود دارند که در بازار افتر مارکت، این اسباب‌بازی‌های گران‌قیمت را می‌سازند. شرکت Kline برای لامبورگینی گالاردو اگزوزی ساخته که 8000 پوند قیمت دارد!

وقت آن است تا برویم و خیابان را به آتش بکشیم؟!

خیر! حقیقت اینجاست که در کشور ما تیونینگ آن‌طور که باید معرفی نشده است. اغلب فکر می‌کنند اگر موتور ماشین، تقویت شود، کار تمام است و ” بریم تو جاده یک تست بزنیم!”

اما حقیقت اینجاست که خیابان پیست نیست و تیونینگ هم “فقط موتور نیست!” با یک سؤال به شمارا به ادامه سری مقالات دعوت می‌کنم:

آیا زمانی که افزایش قدرت موتور انجام شد، خودرویتان تعادل دارد؟!

2018-08-31

2018-06-26

2018-05-25

نوشته: مهندس عرفان رأفتی کارتست – در همه جای دنیا حوادث طبیعی، نظیر سیل ، …

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌سایت

کارتست یک تیم تولید محتوا در حوزه تست و بررسی انواع اتومبیل است که با تلاش جمعی از مهندسان و متخصصان فنی ، نویسندگان مورد اعتماد و به دور از تعصب برند، عکاسان خودرویی برتر کشور و علاقه مندان حوزه خودرو شکل گرفته است.

بسیاری از مقالات تست و مباحث فنی خودرو با بررسی این تیم، در “مجله ماشین” به چاپ رسیده است. هم چنین، بیش از 25 پروژه همکاری با صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران از دستاورد های این مجموعه است.

اگر خودرویی دارید که توسط تیم ما بررسی نشده، با تلگرام روابط عمومی تیم کارتست ارتباط برقرار کنید و ما نیز بررسی خودروی شما را به صورت مقاله و یا فیلم در سایت قرار خواهیم داد.

 


اگر به حال صدای موتور خودرویی که منبع اگزوز ندارد را شنیدید، متوجه تفاوت فاحش این صدا زمانی خواهید شد که منبع اگزوز وجود دارد. در داخل منبع اگزوز، با مجموعه لوله هایی سوراخ دار روبرو خواهیم شد که به دقت همانند آلات موسیقی تنظیم می‌شوند. این بخش به منظور انعکاس امواج صدای تولید شده از موتور به روشی که صدای آن را تعدیل کند، طراحی شده است. این منبع از تکنولوژی های ظریفی برای کاهش صدا استفاده می‌کند. در این مقاله قصد داریم تا نگاهی به داخل این منبع و نحوه عملکرد آن داشته باشیم ولی در ابتدا باید کمی در مورد ماهیت این صدا صحبت کنیم. 


 


صدا یک موج فشرده از پالس هایی است که از نوسان فشار هوا ایجاد می‌شود. این پالس ها در هوا با سرعت صوت حرکت می‌کنند. در موتور، این پالس ها زمانی ایجاد می‌شود که دریچه اگزوز باز و جریان گاز فشرده ناگهان وارد سیستم اگزوز می‌شوند. مولکول های این گاز با مولکول های کم فشار داخل لوله برخورد می‌کنند و نتیجه ای غیر از فشردگی به بار نمی‌آورد. این مولکول های فشرده، مولکول های همجوار موجود در لوله را نیز، فشرده می‌کنند و منطقه کم فشار پشت سر ترک می‌کند. به این ترتیب، موج صدا خیلی سریع تر از جریان گاز درون لوله حرکت می‌کند. زمانی که پالس ها به گوش شما می‌رسند، پرده گوش به لرزش می‌افتد  و مغزتان این لرزش را صدا تلقی می‌کند. دو مشخصه اصلی موج، تعیین کننده درک ما از صدا هستند :

چگونه صدا اگزوز را بم کنیم

بسامد موج صدا – بسامد بیشتر به معنای تغییر سریع تر فشار هوا می‌باشد. هر چه موتور سریع تر کار کند، صدای زیرتری را می‌شنویم و تغییرات کندتر صدای بم تری را تولید می‎‌کند.

سطح فشار هوا – دامنه موج، بلندی صدا را تعیین می‌کند. امواج صوتی با دامنه بیشتر، پرده گوش ما را بیشتر حرکت می‌دهند و ما صدای بلندتری را درک می‌کنیم.  

به این ترتیب مشخص می‌شود که می‌توان دو یا چند موج را با هم ترکیب کرد تا صدای کمتری تولید شود. در ادامه مطلب، خواهیم دید این موضوع چگونه اتفاث می‌افتد.


 


صدایی که گوش شما می‌شنود، حاصل جمع همه امواجی است که در یک لحظه به گوش‌تان برخورد می‌کند. وقتی در حال گوش دادن به اجرای زنده یک گروه موسیقی هستید، با وجود این که صدا از چندین منبع متعدد می‌شنوید، موج هایی که پرده گوش را تحریک می‌کنند، با هم جمع می‌شوند؛ بنابراین، پرده گوش شما در یک لحظه، تنها یک موج را احساس می‌کند. اکنون به بخش جذاب آن می‌رسیم : امکان تولید یک موج صدا که دقیقا متضاد موج دیگری باشد، وجود دارد. این کار دقیقاً همان چیزی است که هدفون های صدا گیر انجام می‌دهند.


هر دو موج صدا، صداهای خالص هستند. اگر هر دو موج هم فاز باشند، دانگ صدا دو برابر می‌شود، به این حالت، تداخل سازنده گویند. از طرفی، اگر فشار یک موج حداکثر و فشار موج دیگر حداقل باشد و دو موج دقیقا متضاد یکدیگر باشند، یکدیگر را خنثی می‌کنند؛ به این حالت، تداخل مخرب گفته می‌شود. اگر هر دو این موج ها در یک زمان به پرده گوش برسند، صدایی نخواهید شنید چون موج ها یکدیگر را خنثی می‌کنند.


     


درون منبع اگزوز، لوله های متعددی وجود دارد. این لوله ها به گونه ای طراحی شده اند که امواج رابازتاب دهند ، به این ترتیب ، امواج با یکدیگر تداخل و  همدیگر را خنثی خواهند کرد. بیایید نگاهی به داخل این منبع اگزوز بیندازیم. گازهای اگزوز و امواج صدا هر دو از لوله مرکزی وارد می‌شوند. این امواج به دیواره منبع برخورد می‌کنند و از طریق سوراخی که درون بدنه اصلی قرار دارد وارد بدنه اصلی منبع می‌شوند. این امواج از میان مجموعه ای سوراخ عبور کرده و وارد یک محفظه دیگر می‌شوند. این محفظه که تشدیدکننده نامیده می‌شود، از طریق سوراخی به اولین محفظه متصل شده است. این تشدید کننده شامل حجم هوای مشخص و طول معینی است تا موجی تولید کند تا صدایی با بسامد مشخص را خنثی کند. اما این کار چگونه روی می‌دهد؟ بیایید نگاه نزدیکتری به این موضوع بیندازیم.


 


زمانی که یک موج به سوراخ برخورد می‌کند، بخشی از آن وارد محفظه و بخشی بازتاب می‌یابد. موجی که وارد محفظه می‌شود، به دیواره منبع برخورد و به طرف خارج سوراخ برگردانده می‌شود. طول این محفظه به گونه‌ای محاسبه می‌شود که این موج درست بعد از بازتاب موج بعدی از محفظه خارج شود. به این ترتیب، بخش پرفشار موجی که از محفظه خارج می‌شود، با بخش کم فشار موجی که از محفظه خارجی بازتاب می‌یابد، با هم تداخل و هر دو موج یکدیگر را خنثی می‌کنند. 



 


در حقیقت، صدایی که از موتور می‌آید، ترکیبی است از اصوات با بسامدهای متفاوت و به دلیل این که این بسامدها به بستگی به دور موتور دارند،صدای موتور هیچ وقت بسامد معینی ندارد. طراحی تشدید کننده به گونه‌ای است که بتواند هنگام افزایش صدای موتور و در محدوده وسیع فرکانسی بهترین عملکرد از خود به نمایش بگذارد؛ اما زمانی که بسامد با چیزی که تشدید کننده برای آن طراحی شده، برابری نکند، کمی تداخل مخرب به وجود می‌آید. در برخی خودروها، به ویژه خودروهای لوکس که عملکرد آرام و ساکت در آنها اهمیت زیادی دارد، بخش دیگری به سیستم اگزوز اضافه شده است که شبیه منبع اگزوز می‌باشد، اما تشدیدکننده نام دارد. این دستگاه عملکرد مشابهی همانند محفظه تشدیدکننده در منبع اگزوز دارد؛ ابعاد آن به گونه‌ای محاسبه می‌شود که بسامد امواج را از طریق تشدیدکننده منعکس و به خنثی شدن بسامدهای صدایی مشخص در اگزوز کمک می‌کند. یک ویژگی دیگر نیز، در منبع اگزوز برای کمک به کاهش صدا به روش های متعدد وجود دارد؛ بدنه این منبع از سه لایه ساخته شده است : دو لایه نازک فلزی با یک لایه ضخیم تر و تا حدودی لایه جداکننده که بین آنها قرار دارد. همین موضوع امکان جذب برخی پالس های فشار را به بدنه می‌دهد. همچنین لوله های ورودی و خروجی درون محفظه اصلی سوراخ سوراخ شده‌اند تا امکان ایجاد هزاران پالس کوچک فشار درون محفظه ی اصلی به اضافه جذب صدا توسط منبع اگزوز، فراهم شود.


 


یکی از مهمترین خصوصیت منبع اگزوز، میزان فشار برگشتی تولیدی در آنها می‌باشد. به دلیل عبور گازهای خروجی از سوراخ ها و مجراهای موجود در منبع اگزوزهایی که در بخش قبلی به آنها پرداختیم، فشار برگشتی زیادی تولید می‌شود؛ همین امر می‌تواند کمی از توان موتور را کاهش دهد. انواع دیگری از منبع اگزوز وجود دارد که می‌تواند فشار برگشتی را کاهش دهد. یک نوع آن که برخی مواقع بسته شیشه‌ای نامیده می‌شود، تنها از جذب کننده ها برای کاهش صدا استفاده می‌کند. برای منبع اگزوزی مانند این، گازهای خروجی مستقیما از طریق لوله‌ای که سوراخ سوراخ است، عبور می‌کنند. اطراف این لوله را لایه ای از شیشه جدا کننده که برخی از فشارهای تپش را جذب می‌کند، احاطه شده است. لازم به ذکر است که اطراف این شیشه جدا کننده را لایه ای فولادی پوشانده است. این منبع اگزوزها محدودیت بسیار کمتری ایجاد می‌کنند اما صدا را به خوبی منبع اگزوزهای رایج کاهش نمی‌دهد.


 


آزمایشات کمی روی منبع اگزوزهای مجهز به صدا خفه کن، به ویژه روی ژنراتورهای صنعتی صورت گرفته است. این سیستم از چند میکروفن و یک بلندگو تشکیل شده است. بلندگو درون لوله ای قرار دارد که اطراف لوله اگزوز پیچیده شده است، به صورتی که صدا در مسیری مشابه حرکت و از اگزوز خارج می‌‌شود. یک کامپیوتر، میکروفن هایی که قبل و بعد از بلندگو قرار گرفته‌اند را کنترل می‌کند. با دانستن طول و شکل لوله ها، کامپیوتر می‌تواند سیگنالی را برای تحریک بلندگو ایجاد کند. این موضوع می‌تواند بسیاری از صدای تولیدی ژنراتور را خنثی کند. میکروفن موجود در بخش پایینی لوله، به کامپیوتر اجازه می‌دهد به عملکرد آنها پی ببرد و به این ترتیب، تنظیمات مورد نیاز را انجام دهد. 


copyright ©2021 All right reserved.

چگونه صدا اگزوز را بم کنیم
چگونه صدا اگزوز را بم کنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *