چگونه صدا در نی ایجاد می شود

 
helpkade
چگونه صدا در نی ایجاد می شود
چگونه صدا در نی ایجاد می شود

ساز نی دارای چهار محدوده صوتی ( رجیستر) است. این محدوده ها عبارتند از :

1- بم

2- اوج

3- غیث

4- پس غیث

چگونه صدا در نی ایجاد می شود

در این مقاله آموزش نی طریقه فراگیری صدای بم را توضیح می دهیم. در صورت فراگیری صحیح اجرای صدای بم محدوده های دیگر را بهتر خواهید آموخت.

صدای بم

دهانه نی( سری فلزی یا طلقی) را در بین دو دندان جلویی تکیه دهید.(نیازی به فرو بردن سر نی در بین دندانها نیست) سر نی بنا به میل و راحتی هنرجوی نرم افزار آموزش نی می تواند در طرف راست و یا چپ دهان قرار گیرد، زبان در روی دهانه نی و متمایل به عکس جهت قرار گرفتن نی چنان جای می گیرد که مانع ورود هوا به داخل ساز نگردد. آن سمت دهان را که نی در آن جای گرفته، با لبها کاملاً بپوشانید و طرف دیگر را آزاد، راحت و بدون تغییر شکل نگهدارید. در هنگام دمیدن در ساز، باید زبان کمی خمیده شود بطوریکه میان گام و حدوداً جلوی زبان روزنه ای برای ورود هوا به داخل ساز نی ایجاد شود. این روزنه هر جه به دهانه نی نزدیک تر باشد، صدای ساز طبیعی تر و شفاف تر می شود و بالعکس هر چه به طرف حلق نزدیک شود صدا گنگ و غیرطبیعی می شود. هنرجو نرم افزار آموزش نی باید سعی نماید هوا را در جهتی که دهانه ساز قرار گرفته است هدایت کند تا صدا بهتر و صاف تر تولید شده و هوا از سمت دیگر به هدر نرود .

دیواره دهان(در طرفی که نی قرار دارد) نقش کنترل و هدایت نفس را در به عهده دارد و در سونوریته(صدادهی مطلوب ساز) هر چه می توانید آرامتر و راحت تر تمرین کنید. به لبها، زبان، دستها و عضلات فشار نیاورید زیرا در این صورت صدا به سختی و به شکل ناقص تولید می شود.

یادآوری: این نکته ضروریست که امر تولید صدا در نی تا حدود زیادی بستگی به هنرجوی نرم افزار آموزش نی دارد، شما می توانید زاویه نی را در جهات مختلف تغییر دهید. همین طور زبان را کمی جابجا کنید تا با امتحان حالتهای گوناگون، صدای بهتری از ساز نی بدست آورید. هنگام انجام این آزمایش ، مراقب باشید به محض دستیابی به حالت بهتر تولید صدا، فرم لب، زبان و زاویه ساز نی را بخاطر بسپارید. آن قدر در این حالت تمرین کنید تا چگونگی حالت مطلوب در ذهن شما باقی بماند. هنرجویان آموزش نی باید به این نکته توجه داشته باشند که صدای نی در داخل دهان تولید می شود؛ با توجه به این که ساختمان دهان افراد با یکدیگر کمی نفاوت دارد، لذا نمی توان روش کاملاً تثبیت شده ای را برای ایجاد صدای خوب پیشنهاد کرد اما نکاتی که گفته شد توسط اساتید آموزش نی تجربه شده و نتیج مطلوبی بدست آمده است. در هنگام تمرین ساز؛ لبها نباید لرزش و حرکت اضافه داشته باشند. برای رفع این موارد می توانید در جلوی آینه به تمرین سونوریته بپردازید تا بتوانید حالت دهان و لبها را کنترل کنید، تمرین سونوریته(نواختن نتهای ممتد و با یک نفس) باید با دقت و حوصله فراوان و رعایت دقیق تمام نکات انجام شود

کوکهای نی

یک نوازنده نی در تک نوازی می تواند با یک ساز، تمام دستگاه ها یا آوازهای موسیقی سنتی را به خوبی اجرا نماید، اما در هم نوازی با سازهای دیگر یا ارکستر باید از نی هایی با کوکهای مختلف-متناسب با کوک ارکستر – استفاده کند تا به راحتی با ارکستر یا سازهای دیگر موسیقی همراهی کند.

ساز نی هر چه بلند تر باشد کوک آن بم تر(پایین تر) و هر چه کوتاهتر باشد، کوک آن زیرتر(بالاتر) است. تمام نی ها با کوک های گوناگون، انگشت گذاری یکسان و تعداد بندها و سوراخ هایی یکسان دارند. ساز نی ای که دست بسته ان(بم ترین صدای آن) نت(دو)ی دیابازون باشد مبنا و پایه ای برای اسم گذاری ساز و انگشت گذاری آن قرار میگیرد. به همین دلیل به آن، نی دیابازون نیز گفته می شود.

البته با تقسیمات ربع پرده ای می توانیم نی هایی داشته باشیم که در ارکستر کارایی نخواهد داشت، به دلیل یکسان بودن انگشت گذاری و ترتیب فواصل نی های با کوک های متفاوت،تمام آنها را مانند نی دیابازون دست بسته(دو) فرض می کنیم. هنرجویان آموزش موسیقی نی برای سروع می توانند از نی دیابازون(سی) یا (سی بمل) استفاده نمایند.نواختن با نی های بم تر یا زیر تر برای هنرچویان مبتدی آموزش نی دشوار است.

امیدوارم مبحث کوکهای ساز نی و روش تولید صدای بم برای هنرجویان نرم افزار آموزش نی افرا رایان مفید واقع شود.

 

برچسب

نرم افزار آموزش نی , آموزش نی , آموزش موسیقی , نرم افزار آموزش موسیقی

تمامی حقوق برای موسسه فرهنگی دیجیتال افرا رایان محفوظ و تکثیر آثار به هر نحو پیگرد قانونی خواهد داشت

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید

خانه » وبلاگ » آموزش کاربردی نی » مطالب آموزشی نی » آموزش اصولي دميدن يا صدادهي در ساز ني

نی کامل‌ترین و ظریف‌ترین آلات موسیقی، صدای انسان است و مؤثرترین لحن‌ها در موسیقی، نوایی است که حنجره شخص خوش آواز برآید.علمای سازشناسی احتمال می‌دهند که نخستین باری که بشر خواست نغمه‌هایی را که به اقتضای حالات مختلف خود از حنجره درمی‌آورد، تقلید کند، به اختراع انواع مختلف نای دست یافت. نوای نی بیش از صدای سازهای زهی به صدای انسان شباهت دارد و لذا به طبیعت نزدیکتر است از این لحاظ این ساز و سازهای مشابه آن از هزاران سال پیش مورد علاقه ملل باستان بوده و اخبار و روایات فراوانی دربارة آن گفته شده است از جمله اینکه می‌گویند حضرت موسی از هواداران نوازندگان نای بوده و مونالا جلا‌الدین از نوازندگان معتبر این ساز به شمار می‌آمده است و همچنین گفته شده که نوای این ساز و بعضی از سازهای دیگر مثل (شیپور و…) را برای علاج بیمارهای روحی مفید و مؤثر می‌دانستند.

 

نی یه ساز بادیهقدیمی رین ساز كشف شده ی ساخته ی دست بشره و تنها سازیه كه با آدم حرف میزنه .یعنی زبونش با زبون آدم همخونی داره اینكه میگن قدیمی ترین ساز بیشتر به علت این بوده كه اقوام قدیم گله دار و رمه دار و چوپان بودن و براشون غیر از كاربرد ذوقی و هنری ، كاربرد كاری هم داشته در ضمن سخت ترین سازیه كه میشه یاد گرفت و وقتی یاد بگیری راحت ترین سازیه كه میشه باهاش هر چیزی زد میشه یه مجلس عروسی راه انداخت و همه رو به وجد آورد یا همون موقع اشك ملت رو دراوردتو سازهایی كه همنوازی میكنن صدای مشخص و تك و واضحی داره و كلا وسیله ی خوبیه برای پر كردن خلوت تنهایی و خلوت غیر تنهایی!
نی رو می بُرند و بعد صاف میكنند و نی كه یك لوله ی توخالی شده است را دود می دهند و با فاصله های معین و استانداردی با میل داغ (یا یه چیزی تو همین مایه ها) سوراخ میكنند و بند های نی را میبندند
نی آماده شده ی معمولی كه در بازار موجود است هفت بند دارد و شش سوراخ یك سوراخ در بند ششم بلافاصله بعد از آن یك سوراخ در بند پنجم و با كمی فاصله در همان بند دو سوراخ دیگر دو سوراخ باقیمانده در بند چهارم یكی بلافاصله بعد از سوراخ های بند پنجم و دیگری سه انگشت بالاتر و درست در نقطه ی مقابل قرار دارد

در اینجا ببینید بقیه مطالب آموزش نی

چگونه صدا در نی ایجاد می شود

 

ساز نی دارای چهار محدودة صوتی (رجیستر Register):

1- بم

۲- اوج

۳- غیث

۴- پس غیث

1- صدای بم: (T) دهانة نی (سرفلزی یا طلقی) را در بین دو دندان جلو تکیه دهید (نیازی به فرو بردن سر نی در بین دندانها نیست) کسانی که بین دو دندان فک بالا باز نیست می‌توانند از سرطلقی استفاده نمایند.

دهنه نی را به میل و راحتی هنرجو می‌تواند در سمت راست یا چپ دهان قرار داده و زبان در پشت دهانة نی و متمایل به عکس جهت قرار گرفتن نی چنان جای بگیرد که مانع ورود هوا به داخل ساز نگردد. آن سمت دهان را که نی در آن جای گرفته با لبها کاملاً بپوشایند (ولی به راحتی نه سفتی) و طرف دیگر لب که آزاد و راحت و بدون تغییر شکل نگهدارید.

در هنگام دمیدن در ساز با گفتن حرف (ت) هوا را به نی بفرستیم و همزمان با گرفتن یک نفس عمیق: یعنی دم گرفتن دم که با عمل پرشدن شکم از هوا و بازدم که هوا را به آرامی بدرون نی می‌فرستیم.

– تمرین تنفس شکمی (دیافراگمی) بدون نی:

۱- شروع به خارج کردن هوا از محدوده شکم با عمل بازدم از ناحیه دهان اگر سخت بود می‌توانیم با حرکت آرام و نرم دستها به عضلات شکم فشار بیاوریم و هوا را خارج نماییم.

۲- حال یک نفس عمیق و آرام با بینی و هوا را داخل ریه‌ها بفرستیم به سمت پایین که می‌تواند باعث پرشدن و به جلو رفتن شکم باشد. و این کار را مکرراً انجام دهیم تا اصطلاحاً ملکه ذهن شود در این تنفس قفسه سینه باید شل و راحت باشد و هیچ حرکتی ننماید و تنها حرکت قابل دیدن حرکت شکم باشد.

 

آموزش نی نوازی به روش دندانی توسط استاد کسایی

در نی نوازی به روش دندانی، دو روش برای قراردادن زبان توسط استادان معرفی شده است. در این ویدیو، استاد کسایی روش مورد نظر خودشان را معرفی می کنند.

 

همچنین بخوانید مطالب: آموزش نی نوازی برای نوآموزان

 

هنرجویان عزیز نی را بدون سه چیز نمیتوان آموخت
1- نی 2- استاد و یا پک های آموزشی 3- تمرین

شروع
1- برای دمیدن (نواختن ، نوازش) نی باید لبه ی آن را بین دو دندان جلو (ثنایا) قرار داد به طوری كه قطر دوار آن اگر راست دست هستید به سمت راست و اگر چپ دست هستید به سمت چپ باشد
2- با لبهای بالا و پایین باید نی را كاملا پوشاند تا هوای اضافی از نی خارج نشود (توجه داشته باشید كه ماتیك و روژ لبتون می ماله به لب نی و …!)
3- در هنگام دمیدن در نی ، زبان كاملا ثابت و بدون حركت است
4- قرار دادن زبان و فرم آن دو حالت دارد اول آنكه نوك زبان زیر نی قرار بگیرد و دوم آنكه شكم زبان و پهنای آن زیر نی قرار بگیرد و این بستگی به خود فرد دارد كه چطور راحت تر باشد
5- زبان مثل ناودانی عمل می كند كه كارش هدایت هوا به درون نی است ، پس به هیچ وجه نباید هنگام دمیدن آن را تكان داد
6- نباید به زبان حالت عضلانی و سفت داد یا خیلی شل كرد و یا به طرفین كشاند (حالت عادی و ریلكس)
7- زبان به نوك دندانهای فك پایین چسبیده و یك یا یك و نیم سانت از زبان زیر نی قرار میگیرد و از یك طرف به درون نی می دمیم تا صدا استخراج شود
8- باید روبروی آینه تمرین شود تا خود را دید! (مهم)
9- نی را باید كاملا خوش فرم و خوش استیل و خوش تیپ گرفت!!
10- زبان نباید از حد دندان به بیرون تجاوز كند
11- زبان باید طوری قرار بگیرد كه مانع ورود هوا به درون نی شود
12- از نزدیك ترین جای دهان باید خیلی راحت و آسوده در نی دمید!

اندر حکایت این بخش آموزشی باید بگوییم که ما (سازی ها) سعی کردیم به دو روش دمیدن در نی و صدادهی به نی را به شما آموزش دهیم که البته امیدواریم کمکی به شما شده باشد و البته فیلم آموزشی استاد کسایی هم بسیار در این زمینه کاربردی خواهد بود.

 

سلام خسته نباشید.سه تار را به صورت حرفه ای یاد گرفتم تنهایی.ولی نی…… پوکیدم …. ونستم. گه و گاهی شانسی یه صدایی ازش در میاد.ولی چه فایده هییییی

برا یاد گیری صدا درآوردن نی کلیپ آموزش درآوردن صدا در نی رو برای استاد سلطانیان ببین مطمعن باش راحت صداسازی می کنی

من ۶ماه هستش شروع کردم به زدن نی ،الان هر آهنگی رو بشنوم بدون نیاز به نت می زنم البته قبلاً ارگ و پیانو می زدم شما هم چون قبلاً یه تار می زدید راحت می تونید یاد بگیرید

من ۱سالی میشه نی میزنم زیر نظر استاد هم هستم ولی صدای صافی از نی در نمیاد صدا خش داره تکنیکم تقریبا داره کامل میشه الان ردیف نوازی هستم ولی صدای صاف و مطلوبی ندارم ک به دل بشینه

شما چجوری توی یک سال ردیف رو شروع کردید ؟

یه چرتی گفت دیگه

سلام
تقریبا چند درصد از سطح مقطع نی باید بین دندان و لب بالایی قرار بگیره؟آیا باید طوری نی رو در دهان قرار داد که هوا از یک کانال باریک وارد نی بشه؟البته مساله ی من اینه که نی فعلا یه صدایی بده.کیفیت صداش در حال حاضر دغدغه ی من نیست:)
پیشاپیش از پاسخ راهگشاتون ممنونم

آقا این جنس نی با صدایی ک در میاد یه رابطه ای داره .
من یه نی دارم ولی احساس میکنم نی مشکل داره . چون اونقده نمرین کردم از لوله ی قوری هم صدای نی درمیارم ولی صدای جالبی درنمیاد ازش .

گرچه همه میگند ارتباط داره ولی از من بدونید جنس نی با صداش هیچ آنچنان ارتباط اساسی ای نداره، همه شون لوله صوتی هستند حتی لوله پولیکا هم باشه باز همونه، مهم فقط و فقط نحوه دمیدنه، که هیچ کس درست بلد نیست توضیح بده، حتی استادای بزرگ، دلیلم هم هم چیزاییه که میدونم، هم اگه فیلم استاد کسایی رو دیده باشید با ی تکه کاغذ و با انگشت هم صدای نی رو در میاره

سلام خدمت نینوازان عزیز این که میگید برای صدا در اوردن حرف ت را بگید از نظر اصولی اشتباست چون که موقع ادای حرف ت زبان به سقف دهان میچسبه و انگار که زبان داره تو نینوازی دخالت میگنه که اصلا درست نیست ینی به زبان نباید هنگام نینوازی نقش داد

سلام دوست عزیز . این حرف ت که گفتن واسه صدای نی درآوردن استفاده میشه .روش گفتن حرف ت خیلی مهمه .یعنی نباید حرف ت رو به صورت کشیده تو نی بدمی .باید به صورت خیلی کوتاه و تیکه تیکه تازه درهین ت ت ت ت گفتن باید مدام نی رو بچرخونی به چپ راست تا هرکجا متوجه شدی ت صدای نی رو درآورد همونجارو قلق کارت کنی نه اینه فقط داخل نی بگی ت.من خودم به همین صورت سریع صداشو درآوردم

باو من هر چی فوت میکنم هیچی صدا نمیده

سلام مهدی جان . فقط به فوت کردن نیست .باید اینقدر نی رو به چپ یا راست یا زاویشو تغییر بدی تا موفق بشی نیازیم نیست محکم فوت کنی فقط در حد نفسچگونه صدا در نی ایجاد می شود

سلام صدا درآوردن نی میشه گفت سخت ترین و اصلی ترین قسمتشه، بهترین کلیپ برا یادگیری درآوردن صدای نی کلیپ استاد سلطانیان هستش که ۳۱ دقیقه هم تایم داره ،فکر نکنم کسی ببینه و نتونه صدای نی رو دربیاره.من ۶ ماه میشه نی زدنو شروع کردم به همه ی صداها مسلط هستم .و چون قبلاً ارگ و پیانو می زدم و با نت خوانی آشنا بودم راحت حتی آهنگی رو که می شنوم می تونم با نی بزنم.

سلام
من هر چقدر تمرین میکنم فقط صدای کمی ازش در میاد میشه بگین باید چیکار کنم و این کار باعث میشه تا علاقه خودم را نسبت به نی از دست بدم

سلام . اول صبر و حوصله .دوم روش فوت کردن که نباید زیاد باشه درحد دمیدن .با تمرینم درست میشه . زاویه نی با دندون و زبونت رو ببند و زبونتم راحت و شل بگیر انگار نفس میکشی.

من هم علاقه خواستی ب نی داشتم ویک نی هم خریدم ولی چون یاد نگرفتم اعصابم خرد شد زدم خرد کردم..الان دوباره میخام یاد بگیرم …

سلام خسته نباشید
من برای اولین بار میخوام نی زدن رو شروع کنم و هنوز هیچ چیز از اون رو نمیدونم اگه راهنماییم کنید ممنونتون میشم
فقط این پلاستیک ابی رنگی که روی سر نی هست باید باشه ؟ اگه یکی اونو بکنه چطور میشه ؟

نمیشه با نقاشی نشان بدین که نوک نی کجای دندان ها قرار بگیره و چه کرد که بشه صدای نی را دراورد. فقط با توضیح و فیلم نمیشه یاد گرفت. لطفا با نقاشی حالت نی در دهان را نشان بدین. ممنون

سلام .چرا میشه . چجوری عکس بکشم بفرستم برات . منم همین مشکلو داشتم نمیتونستم درک نکنم ولی به قول شما شاید با عکس متوجه بشی .

من والاخودم ی نی درست کردم ازرویه عکس وخودم یادگرفتم بزنم هراهنگی وک خاستم ونی ومیزاشتم لای دندون نیشم ولی ازوقتی اینجااومدم وگفتن بزارلای دندوناجلوکلاهمه چی یادم‌رفته ونمیتونم بزنم بادندوناجلوفقط بادندون نیش..

سلام من یک نی برنزی یا همون برنجی درست کردم از نی طبیعی خیلی صداش بهتره بعدشم نمیشکنه بعضی وقتا به جای چماق هم کار میکنه

سلام من عاشق نی زدنم یکی دارم فقط صداشو بلدم در بیارم دوستدارم آهنگ باهاش یاد بگیرم توی جمع های خانوادگی بزنم آخه دخترم نمیشه جای دیگه

من صداشو بعد چند ساعت تمرین در آوردم ولی نفسم کمه

من یه نی خریدم وقتی که شروع کردم به یادگیری ،نی محمد نایی ۳۰۰هزار تومن ولی خوب کوک نیست ،به همین خاطر شروع کردم به ساخت نی کلی تحقیق کردم از چوب گردو و انواع چوب نی ساختم کارگاه دارم کار سختی نبود حتی از خود نی هم ساختم که به جرات میگم خیلی خیلی نی های خوبی از آب دراومدن، طوری که اصلا نیازی به خرید نی ندارم چون از صدتا نی که بخوای بخری بزور یکی دوتا نی خوب و کوک از آب دراد

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرستادن دیدگاه

هنرفردی

سلامتی-زیبایی

یادگیری زبان انگلیسی

یادگیری زبان آلمانی

© استفاده از مطالب ســازیها تنها با کسب اجازه از مدیریت امکان پذیر می باشد.

در این مقاله از سری مقالات مربوط به کلاس آموزش فلوت میخواهیم درباره ریشه باستانی این ساز صحبت کنیم.
میتوان گفت صدای طبیعی انسان کامل ترین و زیباترین در بین آلات موسیقی است.
صدایی که از حنجره فرد خوش صدا بر می آید با هیچ ساز موسیقی قابل قیاس نیست.
گفته میشود که اختراع ساز نی نیز به همین ترتیب با تلاش بشر برای تقلید صداهای مختلف بوده است.

علت اینکه ساز نی را ساز طبیعت میدانند این است که این ساز به صدای انسان شباهت زیادی دارد و با طبیعت هم خوانی بیشتری دارد.
به همین علت است که نوای آن را برای علاج بیمارهای روحی مفید و مؤثر می‌دانستند.
همچنین ساز نی قدمت بسیاری دارد تا جایی که گفته میشود حضرت موسی از هواداران نوازندگان نای بوده و مونالا جلا‌الدین از نوازندگان معتبر این ساز به شمار می‌آمده است

در کلاس موسیقی میخوانیم در تعریف نی آمده است که سازی است بادی که قدیمی ترین ساز کشف شده ساخته دست انسان است.
به خاطر شباهت زیاد ساز نی با نوای انسان چوپانان از این ساز برای گله خود استفاده میکنند.

نحوه ساخته شدن ساز نی به این صورت است که گیاه نی را بریده و سطح آن را صاف میکنند.
سپس این گیاه تو خالی را توسط میله داغ شده در اندازه های معین سوراخ میکنند.
به فاصله این سوراخ ها بند میگویند.
نی هایی که امروزه در بازار هستند همگی هفت بند دارند.

نی دارای چهار محدودة صوتی است:

چگونه صدا در نی ایجاد می شود

(T) دهانه نی را در بین دو دندان جلو تکیه دهید کسانی که بین دو دندان فک بالا باز نیست می‌توانند از سرطلقی استفاده نمایند.
دهنه نی را به بنابر میل و راحتی هنرجوی کلاس آموزش نی می‌تواند در سمت راست یا چپ دهان قرار داده
و زبان در پشت دهانة نی و متمایل به عکس جهت قرار گرفتن نی چنان جای بگیرد که مانع ورود هوا به داخل ساز نگردد.
آن سمت دهان را که نی در آن جای گرفته با لبها کاملاً بپوشایند و طرف دیگر لب که آزاد و راحت و بدون تغییر شکل نگهدارید.

در هنگام دمیدن در ساز با گفتن حرف ت هوا را به نی بفرستیم و همزمان با گرفتن یک نفس عمیق و بازدم هوا را به آرامی بدرون نی میفرستیم.

در مقالات دیگر آموزشگاه موسیقی شمال تهران به شما تمرینات تنفس شکمی آموزش داده شده است.

۱- برای دمیدن نی باید لبه ی آن را بین دو دندان جلو قرار داد.
به طوری كه قطر دوار آن اگر راست دست هستید به سمت راست و اگر چپ دست هستید به سمت چپ باشد.

۲- با لبهای بالا و پایین باید نی را كاملا پوشاند تا هوای اضافی از نی خارج نشود .

۳- در هنگام دمیدن در نی زبان كاملا ثابت و بدون حركت است.

۴- قرار دادن زبان و فرم آن دو حالت دارد اول آنكه نوك زبان زیر نی قرار بگیرد
و دوم آنكه شكم زبان و پهنای آن زیر نی قرار بگیرد و این بستگی به خود فرد دارد كه چطور راحت تر باشد

۵- زبان مثل ناودانی عمل می كند كه كارش هدایت هوا به درون نی است پس به هیچ وجه نباید هنگام دمیدن آن را تكان داد

۶- نباید به زبان حالت عضلانی و سفت داد یا خیلی شل كرد و یا به طرفین كشاند.

۷- زبان به نوك دندانهای فك پایین چسبیده و یك یا یك و نیم سانت از زبان زیر نی قرار میگیرد و از یك طرف به درون نی می دمیم تا صدا استخراج شود

۸- باید روبروی آینه تمرین شود تا خود را دید!

۹- نی را باید كاملا خوش فرم و خوش استیل و خوش تیپ گرفت!

۱۰- زبان نباید از حد دندان به بیرون تجاوز كند.

۱۱- زبان باید طوری قرار بگیرد كه مانع ورود هوا به درون نی شود.

۱۲- از نزدیك ترین جای دهان باید خیلی راحت و آسوده در نی دمید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزشگاه تخصصی موسیقی با اساتید و فارغ‌التحصیلان خبره رشته موسیقی با مدیریت آقایان :

سهیل فقیه نصیری، کارشناس نوازندگی گیتار و کارشناس ارشد آهنگسازی از دانشگاه هنر با رتبه ممتاز.

بصیر فقیه نصیری، رتبه ۵ کشوریِ کنکور سراسری هنر و رتبه اول کشوریِ کارشناسی‌ارشد آهنگ‌سازی و نوازندگی، مدرس کلاسهای آمادگی کنکور عملی موسیقی و دوره‌های گروهی مبانی موسیقی و سلفژ.

آموزشگاه موسیقی گشتاسب از آغاز، آموزش درست و بنیادی موسیقی بر اساس متد روز دنیا را اساس کار خود قرار داده است و بدین منظور همواره سعی داشته است که از نخبه‌ترین اساتید موسیقی و دانش‌آموختگانِ ممتازِ بهترین دانشگاه‌ها بهره بجوید.
بنیانگذاران این آکادمی با اعتقاد به جمله معروف “موسیقی متعلق به همه است” در کنار آموزش تخصصی موسیقی به دانشجویان و هنرجویانی که موسیقی را به عنوان حرفه آینده خود برگزیده‌اند، به تربیت علاقه‌مندان موسیقی در تمامی سنین از خردسال تا سالمند نيز می‌پردازند. زیرا امروزه بررسی‌های علمی موید تاثیرِ بسزای یادگیریِ موسیقی در رشد مغزی و شخصیتی کودکان و همینطور شادابی، افزایش اعتماد به ‌نفس و جلوگیری از آلزایمر و افسردگی از دوره میان‌سالی به بالا هستند.آموزشگاه موسیقی شمال تهران گشتاسب با فراهم کردن محیطی فرهنگی، زیبا، هنری و امن، همچنین گرد آوردن بهترین اساتید و امکانات و تجهیزات آموزشیِ موسیقی، به حرکت در مسیر زیبایی، دانایی و نکویی اهتمام ورزیده است.

تمامی حقوق برای آموزشگاه موسیقی گشتاسب محفوظ است، طراحی سایت و بهینه سازی سایت استودیو کارو

[gap height=”25″]

سایت موسیقی پر از کالا در صفحه نی و نی نوازی به نحوه دمیدن در نی اشاره مختصری کرده است اما اکنون در صفحه نحوه دمیدن در نی یا همان نحوه به صدا در آوردن نی به طور مفصل راجع به این موضوع صحبت می شود.

برای خواندن مطالب بیشتر درباره نی و نی نوازی به صفحه آموزش ساز نی مراجعه کنید و هر آنچه درباره نی میخواهید را بخوانید.

علاقه مندان به نی و نی نوازی که دوست دارند نی زدن رو یاد بگیرند، باید این نکته رو بدونند که نی نوازی در ابتدا بسیار سخت هست و دمیدن در نی یکی از همین کارهای سخت هست که باید به اون توجه داشته باشند.

قبل از اینکه شیوه دمیدن در نی یا به صدا درآوردن نی را برای شما توضیح بدیم در ابتدا درباره صداهای نی صحبت می کنیم.چگونه صدا در نی ایجاد می شود

صداهای نی:

همانطور که در پست انگشت گذاری بر روی ساز نی توضیح داده شد، صداهای نی در چهار محدوده قرار دارند که عبارتند از:

۱- بم

۲- اوج

۳- غیث

۴- پس غیث

[gap height=”25″]

روش تولید صوت در نی که سازی بادی و بدون قمیش است از لحاظ فیزیکی کاملا مشخص نیست و در واقع هر یک از نوازندگان بر اساس عادت و حالت قرار گرفتن زبان، روش خاص خود را در تولید صدا اعمال می کنند که در نهایت تغییر خاصی در کیفیت صدای تولید – شده برای هر یک رخ نمی دهد. سه روش معمول برای ایجاد صدا در این فصل گفته شده است. در روش اول هوا از فاصله ی بین دهان و سقف دهان در طول لوله به ارتعاش و حرکت می آید. در روش دوم این عمل از طریق دمیدن از گوشه ی زبان و کنج لب ها صورت می گیرد. و در روش سوم نوک زبان خم شده و هوا از روی زبان و پهنای آن وارد نی می شود. در هر سه روش سر نی که از جنس فلز یا طلق است ، بین دو دندان پیشین قرار می گیرد و با باز شدن . زاویه ی بین نی و دهان صدا بم تر می شود. در نتیجه در می یابیم که زبان صرفا هدایت کننده و دریچه ی هوا است و در تمام این حالات بخش اعظم صدا | از سمت باز دهان خارج می شود و صدادهی در نی بر اثر گردبادهای موضعی اطراف سر نی ایجاد می شود. در واقع هریک از روش های تولید صدا از تکنیک های مهم و اولیه این ساز به شمار می رود که در مواقع بخصوص از آنها استفاده می شود

 

آموزش به صدا در آوردن و دمیدن در نی برای تولید صدای بم

اگر بتوانید شیوه نی نوازی صدای بم را بیاموزید به راحتی می توانید مابقی را نیز یاد بگیرید، بنابراین با دقت این آموزش را بخوانید و از آن استفاده کنید.

برای اینکه صدای بم را در نی نوازی بنوازید باید دهانه نی را که بیشتر اوقات از جنس فلزی و یا طلقی می باشد را بین دو دندان جلویی خود قرار دهید و در واقع به دو دندان جلویی خود تکیه دهید. بسته به خواسته و انتخاب خود نوازنده، نی می تواند در طرف راست یا چپ دهان قرار گیرد. نحوه قرار گیری زبان بر روی نی باید به گونه ایباشد که مانع ورود هوا به درون ساز شود. دقت کنید که سمتی که نی در آن قرار گرفته ( بسته به انتخاب نوازنده سمت چپ یا راست) با لب ها به طور کامل پوشیده شود. سمت دیگری که ساز نی بر روی آن قرار نگرفته نیز باید بدون تغییر شکل باقی بماند.

نوازنده نی در هنگام تولید صدای بم، باید زبان خود را کمی خم کند تابتواند یک روزنه برای ورود هوا به درون ساز نی ایجاد نماید. در واقع این خمیدگی روی نی باید به گونه ای باشد که بین گام و جلوی زبان ایجاد شود. روزنه ای که ایجاد می شود هر چه قدر به دهانه نی نزدیکتر باشد صدایی که ایجاد می کند، بسیار طبیعی تر و شفاف تر خواهد بود. حال اگر به سمت حلق برود، صدا گنگ تر و غیر طبیعی تر خواهد شد. نوازنده ساز نی باید هوا را طوری هدایت کند که صدا بسیار شفاف و واضح تولید شود و از سمت دیگر هدر نرود.

دیواره قسمتی که نی در آن قرار گرفته است، یک نقش کنترل کننده و هدایت کننده نفس را به عهده دارد. شما با استفاده از صدادهی مطلوب ساز (سونوریته) می توانید به راحتی نوازندگی نی و صدادهی را برای رسیدن به صدای مطلوب تمرین کنید. چرا که اگر به لبها زبان، دست ها و عضلات خود فشار بیاورید، صدا به سختی و به صورت ناقص تولید خواهد شد. در هنگام دمیدن در ساز نی با گفتن حرف (ت) هوا را به نی  می فرستیم و همزمان با گرفتن یک نفس عمیق و عمل دم و باز دم هوا را به درون بدن خود می کشیم.

ناگفته نماند که در نی نوازی صدایی که تولید می شود، به شیوه صدادهی  و دمیدن در نی نوازنده نی در ساز نی بستگی دارد، برای تمرین کردن شما می توانید زاویه نی را در جهات مختلف و سمت های متفاوت تغییر دهید. اگر در حین انجام این عمل زبان خود را هم تغییر دهید، می توانید به صدای بهتر از ساز نی دست پیدا کنید. زمانی که این تمرین ها را انجام میدهید، باید حواس خود را جمع کنید که به محض این که به یک حالت مطلوب تولید صدا دست یافتید، فرم لب، زبان و زاویه ساز نی را به خاطر بسپارید. تعداد تمرینات خود را در این حالت افزایش دهید تا به راحتی این حالت و فرم دهان و زبان در ذهن شما ثبت شود.

 هنگام نواختن ساز نی و تمرین کردن لبها نباید لرزش داشته باشند و حرکت کنند. برای اینکه این مشکل برای شما پیش نیاید بهتر است که جلوی آینه بایستید و سونوریته را تمرین کنید، با این کار بعد از چند بار تمرین می توانید حالت لب ها و دهان خود را کنترل کنید تا دیگر در هنگام دمیدن در نی لرزش نداشته باشند. در هنگام تمرین سونوریته تمامی نکات به صورت کاملا اصولی و دقیق انجام شود. نواختن نتهای ممتد و با یک نفس را سونوریته گویند.

در زیر یک فیلم آموزشی از نحوه قرارگیری زبان بر روی نی از استاد حسن کسایی برای شما عزیزان قرار داده ایم. امیدوارم که از آن بهره لازم را ببرید.

[gap height=”25″]

[gap height=”25″]

معمولا نی که برای نواختن نی استفاده می شود، برای هفت سال اول نی بیات (سل) است و اما مراحلی که در شروع نی نوازی باید آنها را رعایت کنید عبارتند از:

۱- برای شروع نی نوازی و دمیدن در نی لبه نی باید در بین دو دندان جلو باشد و سمت قرار گیری آن هم بسته به دست راست یا چپ بودن شما دارد که اگر دست راست باشید قطر دوار آن در سمت راست و اگر چپ دست باشید قطر دوار آن در سمت چپ قرار می گیرد.

۲-  برای اینکه در هنگام دمیدن در نی مانع از خروج هوای اضافی شوید باید با استفاده از لب های بالا و پایین نی را به صورت کامل بپوشانید.

۳-  به این نکته توجه داشته باشید که زمانی که نی نوازی می کنید ، زبان باید به صورت کامل ثابت باشد و حرکت نکند.

۴- بسته به راحتی نوازنده، نوازنده باید یکی از حالت های قرار دادن زبان و فرم آن را انتخاب کند:

یکی این که نوک زبان زیر نی قرار بگیرد و دوم آنکه شکم زبان و پهنای آن در زیر نی قرار بگیرند.

۵- زبان در نی نوازی مانند یک ناودان عمل می کند، در واقع کار این ناودان هدایت هوا به درون نی می باشد. به همین خاطر هست که به ثابت نگه داشتن زبان در هنگام نی نوازی تاکید شده است.

۶-  حالتی که زبان می گیرد باید یک حالت راحت و عادی و ریلکس باشد و نباید یک حالت عضلانی و سفت به خود بگیرد یا خیلی شل و کشیده به طرفین باشد.

۷- حالت زبان باید به گونه ای باشد که نوک آن به نوک دندان های فک پایین بچسبد . بدین صورت که تا یک الی یک و نیم سانتی متر از زبان در زیر نی قرار گیرد و از یک طرف به داخل نی می دمیم تا صدا از آن خارج شود.

۸- نی نوازی باید در روبروی آینه تمرین شود تا تمامی حالات خود در نواختن نی را ببینید و این یکی از نکات بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

۹- در هنگام نواختن نی و دمیدن در نی باید حالت تیپ و فرم حفظ شود.

۱۰-  در هنگام دمیدن در نی زبان نباید از حد دندان به بیرون تجاوز نماید.

۱۲- از نزدیک ترین جای دهان باید خیلی راحت و آسوده در نی دمید.

 اگر عمل پر کردن هوا در درون شکم برای شما دشوار است بهتر است که تمرین تنفس شکمی بدون نی داشته باشید. برای این کار هوا را از محدوده شکم با عمل بازدم از شکم خود خارج نمایید. اگر که این عمل سخت بود میتوانیم با استفاده از حرکات آرام دست بر روی شکم فشار بیاوریم و آن را مالش دهیم و هوا را خارج کنیم. بعد از ان یک نفس آرام و عمیق می کشیم و هوا را به راحتی از داخل ریه ها به درون ریه ها میفرستیم. با این عمل هوا در درون شکم پر می شود و شکم به سمت جلو می رود. این عمل را چندین بار انجام دهید و در هنگام انجام این عمل کاملا شل و راحت باشید و طوری باشید که تنها حرکت شکم شما قابل مشاهده باشد.

وسعت صوتی نی برای هر ساز با کوک خاص خود ۲/۵ هنگام است. اما برای مجموعه نی ها، این وسعت به حدود چهار هنگام می رسد.

برای آنکه درباره نی و نی نوازی آموزش های بیشتر ببینید می توانید به صفحه آموزش نی مراجعه نمایید.چگونه صدا در نی ایجاد می شود

زمانی که روش نوازندگی به شیوه دندانی ابداع شد، نوازنده نفس خود را از طریق شکم و دیافراگم خود به سمت نی می فرستد. به این معنی که در ابتدای نواختن نی شکم خود را از هوا پر میکرد و بعد از آن با منقبض کردن شکم، هوا را به سمت نی می فرستاد. در حال حاضر بسیاری از نی نوازان و دوستداران نی هنوز از همین روش استفاده می کنند. این روش بسیار عالیست اما عیب بزرگی که دارد این است که باعث تلف شدن انرژی می شود و در عضلات بدن نوازنده ایجاد خستگی میکند. بسیاری بعد از سالها نوازندگی نی ممکن است که به این خستگی عادت کرده باشند یا نسبت به این خستگی ورزیده شده باشند. اما یک شیوه جدید در نوازندگی نی و دمیدن در نی وجود دارد که دیگر نیاز به تلف شدن این مقدار انرژی نیست. این روش به گفته بسیاری از ابداعات استاد محمدعلی کیانی نژاد می باشد. در این روش نوازنده به جای دمیدن هوا از درون دیافراگم به درون نی، نوازنده توسط لب خود آن را به درون نی پیستوله می کند، به این معنی که هوایی که می خواهد به درون نی بدمد را از نزدیکترین نقطه به سر نی و با فشار زیاد وارد آن میکند. اگر دقت کرده باشید در این روش دیگر نیازی به دمیدن از دیافراکم نیست و بدن نوازنده همانند قبل به عمل دم و بازدم خود ادامه می دهد. نوازنده در این روش به جای آنکه جسم خود را خسته کند و هوا را به درون نی بفرستد ، با استفاده از لب خود و به صورت فشرده هوا را وارد نی می کند.

مزیت این روش در این است که علاوه بر مصرف انرژی کم صدایی بسیار شفاف و واضح از نی خارج می شود و طبق گفته بسیاری استاد کسایی از این روش در نوازندگی خود استفاده می کرد.

[gap height=”25″]

[gap height=”25″]

اگر فکر می کنید که مطالب کامل نیستند یا نیاز به یکسری مطالب دیگر مشابه دارید، برای ما کامنت بگذارید. سپاسگذاریم

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

در خرید های بالای 200 هزار تومان هزینه ارسال رایگان است


یک هفته ضمانت برگشت مبلغ


ارسال سریع و ایمن به همه نقاط ایران


بانک ملت / زرین پال / پارسیان

برای دریافت جدید ترین محصولات و آموزش های موسیقی ایمیل خود را وارد کنید

© ریتم ساز 2020-2008

«نی» ، از سری سازهای بادی بی زبانه[1] است. از یک لوله استوانه از جنس گیاه نی است که طول آن از شش گره و هفت بند تشکیل شده و به این علت آن را «نی هفت بند» نیز می نامند. صدای نی ، شبیه ترین صدا به حنجره انسان می باشد.

از تو بی رنج باش وجان تو خرم    با نی و با رود و با نبید مهاروز «رودکی»

(نی – نای – نال) در پارسی باستان Nada ، در پهلوی Nai-Nadh ، در هند باستان Nadha-Nada ، در ارمنی Net ، در افغانی Nâra ، در لری و کردی Nei ، در سانسکریت Nada و در آریایی Nadra تلفظ می شود.
در منابع ، تفسیر لغوی این واژه چنین آورده شده است : گیاهی است از تیره گندمیان که از ساقه آن ابزارهای مختلف (سبد ، حصیر ، بوریا و نی لبک) می سازند. این گیاه در اماکن باتلاقی نواحی معتدل و گرم می روید و گیاهی است با ساقه دراز و میان تهی که ضخامتی در حدود یک انگشت یا بیشتر دارد و رنگ آن غالبا زرد است.
واژه نای یا به صورت مخفف آن ، نی ، در دو معنی قابل ذکر است ؛ یکی به معنای حنجره که پدیدآورنده آواز است و دیگری نام سازی بادی در آلات موسیقی می باشد. این واژه در تاریخ ایران همواره یادآور انواع سازهای بادی بوده است نام ساز های سرنای ، کرنای ، نرمه نای و … که از سازهای بادی محسوب می شوند گواهی بر این مدعا می باشند.
از مجموع این معانی چنین بر می آید که نی لوله ای استوانه ای و میان تهی است که با دمیدن نفس در آن نواخته می شود و به نوازنده این ساز « نی زن » یا « نائی » می گویند.

نی از قدیمی ترین سازهای محلی می باشد. این ساز در تمام نقاط ایران دیده شده و همیشه در غم و شادی مردم شریک بوده و جایگاه بسیار ویژه ای در فرهنگ مردم دارد. اشعار مولانا نیز در آشنایی توده مردم با این ساز تاثیر بسیار زیادی داشت.چگونه صدا در نی ایجاد می شود

بشنو این نی چون شکایت می کند    کز جدایی ها حکایت می کند 

بسیاری بر این عقیده اند که مولانا انس و الفت خاصی با نی داشته است تا بدانجا که بعضی او را نی نوازی دلسوخته می پنداشتند که در دل شب با نوای سحرانگیز نی ، به بزم روحانی و عرفانی خویش ، حال و هوایی خاص می بخشید.

عکس قدیمی از نی نوازی و رقص سماع مردان ترک ، مربوط به سال های 1860-1880 میلادی ، استانبول ، ترکیه

شیوه ساخت

برای ساخت ساز ، نی هایی مناسب هستند که دارای بندهایی یک اندازه باشند. چوب نی باید رسیده ، قطور و کاملا گرد باشد. نی های کاشان ، مرغوب ترین نی برای ساخت ساز می باشند.
نی مورد استفاده باید مستقیم و بدون انحنا باشد. این ساز در قطرها (1.5 تا 3 سانتی متر) و طول های متفاوت (30 تا 70 سانتی متر) می شود. گیاه نی پس از برش در حدود 20 روز زمان لازم دارد تا به تدریج خشک شود. سپس با سوهان داخل آن را خالی کرده  و کمی در قسمت پایین آن ، از روی اندازه های مشخص ، 5 سوراخ در طرف جلو و یک سوراخ در قسمت عقب با میله ای گداخته بر روی بدنه آن ایجاد می کنند. فواصل نت ها با بزرگ تر کردن سوراخ تنظیم می شود.
برای زیبایی ساز ، روی بندهای طبیعی نی را با بندپیچ های چرمی بر روی بدنه نی می پردازند.

از مراحل ساخت نی

از آن جا که سر نی همواره لای دندان های نوازنده قرار دارد، به مرور زمان دچار پوسیدگی می شود ، یک لوله کوتاه از جنس برنج به نام «سری» بر سر نی نصب می کنند. امروزه از نوعی طلق پلاستیکی نیز برای این کار استفاده می کنند.
اضافه کردن سری برنجی ، علاوه بر استحکام ، باعث زیبایی نی هم می شود. به همین سبب در بخش انتهایی ساز نیز، از همین لوله های کوتاه برنجی بکار برده می شود.

بیشتر سازندگان این ساز ، نام خود را در انتهای نی حک می کنند. برخی نیز، با میله ای داغ ، بر روی آن نقش پردازی می کنند (هنر سوخته کاری).

هنر سوخته کاری بر روی نی

شیوه نواختن

نوازنده ، نی را به طور عمودی در دست می گیرد ، دهانه (سری) آن را بین دو دندان پیشین خود قرار داده و در آن می دمد.
عمل دمیدن در نی در داخل دهان انجام می گیرد به گونه ای که سر ساز بین دو دندان پیشین فک بالا قرار گرفته و با کمک زبان که به عنوان هدایت کننده عمل می کند به قسمت سر نی دمیده می شود ؛ صدا توسط شکست هوا ایجاد می گردد. زبان به عنوان مسدود کننده بخش جلویی سرِ ساز و هدایت کننده هوا به سمت قسمت تیز سرِ ساز است که عمدتا این قسمت در سمتی قرار می گیرد که لب ها باز می ماند. بقیه سری ساز به وسیله لب ها پوشانده می شود. قسمتی از سریِ ساز که در آن دمیده می شود بین نوک زبان و دندان های پیشین بالایی قرار دارد که سریِ نی بین آن ها قرار گرفته است.
در این حال هر چقدر نوک زبان به سمت دندان های بالا در روی سرِ ساز جلو برده شود ، منفذ ایجاد شده بر روی سری ، کوچک تر شده و در نتیجه صدا تیزتر می شود. با انجام عکس این عمل و با عقب کشیدن زبان و بیشتر کردن منفذ ، صدا بم تر خواهد شد. ایجاد حالت بم و زیری را می توان از طریق تغییر زاویه نی با بدن نیز صورت داد ؛ بدین ترتیب با کم کردن زاویه نی با بدن ، منفذ روی سری نی کوچک تر شده و صدا تیزتر می شود و بالعکس.

طرز قرار دادن نی در دهان

مهم ترین نکته در تولید صدا از نی ، توجه به چگونگی دمیدن و مسلط بودن به کارآیی لب در انجام این عمل است. برای این امر باید تنفس صحیح و هماهنگی بدن نوازنده و استفاده صحیح از اندام ها مخصوصا لب و زبان اعمال شود تا نوازنده توانایی انجام آن را داشته باشد. در غیر این صورت نوازندگان در حین دمیدن با فشارهای ناخواسته ای در بدنشان مواجه خواهند بود که ماحصل آن ، گرفتگی و نامطلوبی صدای ساز است. نوازنده باید آگاه باشد که برای دمیدن به نیروی بسیار کمی نیاز دارد و این نیرو تنها توسط فشار طبیعی هوا و مقاومت کمی که باید از طریق لب ها به کار گرفته شود ایجاد می شود. به کارگیری عضلات شکم وسینه برای این کار ، علاوه بر نارسایی در صدای ساز ، در سلامتی شخص نیز اثرات بدی را در پی خواهد داشت چرا که در اثر ایجاد فشار در اندام های تنفسی ، سایر قسمت های بدن نیز تحت تاثیر قرار گرفته و در بلند مدت خطرات بیشماری را به دنبال خواهد داشت.

کوک نی

این ساز مانند سازهای زه دار مثل تار ، ویلون و… قابل کوک کردن نیست و بدین سبب نمی توان آن را با سازهای دیگر منطبق ساخت و از این رو معمولا سازی تکنواز است. اما نوازنده متبحر می تواند تا نیم پرده صدای ساز را با نفس خود بالاتر یا پایین تر بیاورد. به ندرت از نی در همنوازی ارکستر استفاده می شود و نوازنده ناچار است تعدادی نی با کوک های مختلف همراه خود داشته باشد و برای همنوازی نزدیک ترین نی از نظر کوک را انتخاب کرده و با نفس خود تغییرات اندک کوک را اصلاح می کند.

سازندگان بنام

از سازندگان نی می توان از حسین خان نی ساز (برای نایب اسدالله و مهدی نوایی نی می ساخت) ، علی خان ( پسر حسین خان نی ساز) ، سید قاسم علوی ، محمد بیات نام برد.

نوازندگان بنام

از نوازندگان نی در صد سال اخیر می توان از نایب اسدالله اصفهانی ، صفدرخان ، مهدی نوایی ، حسین یاوری ، حسن کسایی ، محمد علی کیانی نژاد ، حسن کسائی ، حسن ناهید و … نام برد.

استاد حسن کسایی (تصویر راست ) و استاد حسن ناهید (تصویر چپ)

پانویس

1. در ساز های بی زبانه هوا به طور ساده یا با برخورد به لبه سوراخ ورود ، به داخل لوله وارد می شود.

تحقیق و گردآوری:

گروه کارشناسی ایران آنتیک

www.iranantiq.com

منابع

ارتباط با فروشگاه اینترنتی ایران آنتیک

حساب کاربری

دسترسی سریع

درباره ایران آنتیک شرایط استفاده سیاست محرمانگی

در صورتی‌ که این آموزش برای شما مفید نباشد، تا ۱۵ روز پس از خرید، کل مبلغ پرداختی را به شما برمی‌گردانیم.

چگونه صدا در نی ایجاد می شود
چگونه صدا در نی ایجاد می شود
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *