چگونه فردی با خدا باشیم

 
helpkade
چگونه فردی با خدا باشیم
چگونه فردی با خدا باشیم

یكي از مهمترين راههاي ايجاد مداومت در ياد خدا اين است كه انسان فرصت هايي بين خود و خدايش ايجاد كند، چرا که اگر ما به زندگي پيامبران و اولياء الهي مخصوصا پيامبر اسلام (ص) دقت كنيم مي بينيم که آنان اين فرصت ها را ايجاد كرده بودند.

به گزارش خبرگزاری مهر، روایت شده که رسول اعظم (ص) از حضرت حق سوال مي کند: بارالها! چگونه مي شود همواره به ياد تو باشم تا به زهد واقعي دست پيدا كنم؟ خداوند متعال در جواب مي فرمايد: يكي از راههاي مداومت در ذكر خدا اين است كه انسان بين خود و خدا خلوت كند و و وقت و زمانی اختصاصي براي ارتباط با خالق هستي داشته باشد.

در برخي روايات داريم كه يكي از نعمت هاي بزرگ الهي كه شامل بعضي از بندگان خاص مي شود اين است كه فرصت هاي مغتنمي براي او پيش مي آيد كه در آن فرصت ها با خدا مانوس مي شود و به همین خاطر خداوند را “انيس المومنين” می خوانند. مومنين عاشق این خلوت ها و فرصت ها هستند به خلاف كساني كه اهل انس با خدا نيستند و خلوت با خدا براي آنها معنا ندارد، در تنهايي ها،خيلي زود احساس دلتنگي مي كنند و لذا از هر راه ممكن اين فراغت و فرصت را پر كرده و از دست مي دهند. خداوند تبارك و تعالي به پیامبر (ص) سفارش مي كند اگر مي خواهي به ياد من باشي مقداري از وقتت را از مردم جدا كن و با خدا باش.

بسياري از انسانها در آن حد نیستند كه در جمع به ياد خدا باشند، ولي در جايي كه با خدا تنها مي شوند، آدم اهل حالي مي شوند و اهل ذكر مي گردند. اما انسانهايي هم هستند كه به آن حد اعلاي معرفت رسيده اند كه ولو در جمع هم باشند دائم الذكر هستند و خدا را فراموش نمي كنند، يعني در ميان مردم هم با خداي خود خلوت مي كنند.

به هر حال يكي از مهمترين راههاي ايجاد مداومت در ياد خدا اين است كه انساني فرصت هايي بين خود و خدايش ايجاد كند و لذا اگر شما در زندگي پيامبران و اولياء الهي مخصوصا پيامبر اسلام (ص) دقت كنيد مي بينيد اين فرصت ها را ايجاد كرده بودند.”غار حرا” نمونه بسيار خوبي از اين نوع ارتباط مقدس و نوراني است. پيامبر اكرم(ص) در آن دوران جاهليت كه فسق و فساد و بي بندوباري و وحشي گري به اوج خود رسيده بود در گوشه غاري با معبود خود درددل مي كرد.چگونه فردی با خدا باشیم

يكي ديگر از لوازم ارتباط زياد خداوند متعال دوري از شيريني ها و ترشي ها است. يعني ترك شكم چراني و كنترل ذائقه است. هر انساني ذائقه خاصي دارد بعضي به شيريني و بعضي به ترشي علاقه وافري دارند. اين علاقه زياد خطر دارد و ممكن است انسان براي ارضای اين ذائقه به هر سمت و سويي برود و از فكر حلال و حرام خارج گردد و شكم حاكم بر او شود و از طرفي اصلا نفس پرخوري و شكم چراني چيزي است كه با عبادت و مناجات منافات دارد. با خالي بودن شكم مي توان فرصت بيشتري براي ذكر و ياد و مناجات من پيدا کرد، ،زيرا پر بودن شكم روح را كسل و خواب آلود مي كند، و تعلقات بيش از نياز

خداوند متعال در قرآن مجید می فرماید اي كساني كه ايمان آورده ايد، مواظب باشيد اموال و اولاد و مظاهر ديگر دنيوي از قبيل پست و مقام و كار و درس … شما را از ياد خدا باز ندارد، زيرا هر كس كه چنين شود دچار خسران بزرگي شده است. معناي خسران از دست رفتن اصل سرمايه انسان است. روح الهي كه در انسان دميده شده اصل سرمايه بشر است که با حب دنيا و دلبسته شدن به آن از دست مي رود. البته ممكن است اشخاصي به قله هاي بلند معنويت و معرفت رسيده اند و در عين حال از نعمت مال و منال و ثروت هم برخوردار باشند. جمع بين اين دو مقوله ممكن است اما مهم همان عدم دلبستگي است.

حضرت ابراهيم(ع) از نظر مال و ثروت وضعيت خوبي داشت، ولي زبان حال و قال او اين بودكه “اني وجهت وجهي للذي فطر السموات و الارض حنيفا و ما انا من المشركين”. تمام وجود ابراهيم متوجه خدا بود، لذا وقتي به او ندا مي شود كه فرزندت را در راه خدا ذبح كن به راحتي تسليم مي شود.

بنابراین بايد مراقب باشيم كه به اندازه ضرورت از دنيا استفاده كنيم در حدي كه زندگي ما بچرخد و محتاج ديگران نباشيم. از دنيا به خاطر رسيدن به سعادت اخروي بهره برداريم. اگر اين تفكر در ما باشد ديگر مشكلات دنيوي ما را زمين گير نمي كند و همواره در همه حال بايد به ياد خدا باشيم و آخرت خود را به دنيا نفروشيم كه دچار خسران عظيمي خواهيم شد.

کپی شد

All Content by Mehr News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

چطور می شود عاشق خدا شد

۱۳۹۱/۱۲/۰۸


۳۴۴۹۶ بازدید

نقل مطالب در مطبوعات و نشریات با ذکر منبع بلامانع است.
اداره تبلیغ نوین نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها

 خدای متعال در قرآن کریم می فرماید: «فَاذْکُرُونِی أَذْکُرْکُمْ»؛ «مرا یاد کنید تا شما را یاد کنم؛» و در سوره ی احزاب می فرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اذْکُرُوا اللَّهَ ذِکْراً کَثِیراً»؛ «ای کسانی که ایمان آورده اید به یاد خدا باشید، ذکر بگوئید و فراوان خدا را یاد کنید.» به یاد خدا بودن گاهی لفظی است، گاهی قلبی است و برخی اوقات عملی است.

 

توضیح اینکه انسان گاهی با زبانش می گوید: «یالله» یا با زبانش پناه به خدا می برد و می گوید: «أعوذ بالله» این ها ذکرهای زبانی است مانند: «سبحان الله»، «الحمد لله»، «الله اکبر»… مرحله ی بالاترش، ذکر قلبی است که انسان در درون و دل، نیز به یاد خدا باشید، لقلقه ی زبان نباشد، اگر قرآن می خواند، مطلب را، هم بفهمد و هم به دلش منتقل کند و در حقیقت از درون به یاد خدا باشد و دل را آئینه ی تجلی حضرت حق قرار دهد.

 

مرحله ی بالاتر، ذکر عملی است یعنی انسان یاد خدا را در زندگی عملی خودش پیاده بکند، بدین معنا که هر کار و برنامه ای را که می خواهد در زندگی اش عمل کند با معیار خدا بسنجد، اگر خدا این برنامه را دوست دارد، عمل کند اگر دوست ندارد عمل نکند. بنابراین ذکر گاهی در مرحله ی لفظ است گاهی قلبی است و گاهی اوقات عملی، و چه بهتر که هر سه با هم باشد.چگونه فردی با خدا باشیم

 

1- توجه به آیات الهی

یکی از راه هایی که انسان، می تواند به یاد خدا باشد توجه به آیات الهی است، در سوره ی بقره می فرماید: «خدا آیاتش را برای مردم بیان می کند، شاید مردم متذکر شوند.» «لَعَلَّهُمْ یَتَذَکَّرُونَ». جالب این است که در قرآن کریم واژه ی «لعّل» برای «زمینه سازی» به کار می رود به عبارت دیگر «اقتضای چیزی را بوجود آوردن» یعنی خداوند می فرماید: ما آیات خودمان را برای مردم بیان کردیم، تا زمینه ای باشد برای بیدار شدن آنها، و برای اینکه، «متذکر» شوند و به یاد خدا بیفتند. زمینه بیداری انسان و به یاد خدا افتادن «تفکر» است تفکر در آیات الهی و مثالهایی که در قرآن آمده مثال های زیبایی که در قرآن آمده مثال های زیادی در قرآن زده شده و این مثال ها در خور تفکر و تعمق و به یاد خدا افتادن است.

 

2- یادآوری نعمت ها

این که انسان نعمت های خدا را یادآوری کند. از این رو در سوره ی احزاب می فرماید: «ای کسانی که ایمان آورده اید، نعمت های خدا بر خودتان را به یاد آورید، و فراموش نکنید»

 

3- تلاوت قرآن

یکی از منابعی که انسان را به یاد خدا می اندازد و بیدار می کند و از غفلت دور می کند، خود قرآن کریم است. از این روست که در روایات حکایت شده و بسیاری از بزرگان نیز توصیه کرده اند، که انسان صبح ها حداقل چند آیه ی قرآن تلاوت نماید. و آن آیاتی هم که می فرماید: وقتی قرآن می خوانید یا در موارد دیگر «أعوذ بالله من الشیطان الرجیم» بگویید در همین راستاست که یاد خدا احیاء شود.

 

4- توجه به هشدارهای قرآن

در سوره ی قصص، آیه ی 46 یادآور می شود که توجه به هشدارهای رهبران الهی و پیامبران، باعث بیداری و زنده شدن یاد خدا می شود و غفلت را می زداید.

 

5- خردورزی و تفکر

قرآن کریم در آیات متعددی انسان ها را به تفکر و تعقل دعوت می کند و در آیه ی 7 سوره ی آل عمران و 26 سوره ی بقره مطرح شده که اگر انسان تعقل و تفکر کند، خود خردورزی انسان را به طرف خدا رهنمون می شود و به یاد خدا می اندازد و غفلت ها را برطرف می سازد، یعنی بیشتر غفلت ها به خاطر این است که انسان از فکر و عقل خودش استفاده ی کافی نمی کند.

 

6- آیینه ی مشکلات

انسان وقتی مشکلاتی برایش پیش می آید، این مشکلات را وسیله ی توجه به خدا قرار بدهد، در همین راستا در سوره ی اعراف در مورد قوم فرعون می فرماید: «ما فرعونیان را به خشکسالی و نقص در ثمرات گرفتارشان کردیم» یا به تعبیری میوه ها و محصولات آنها را دچار آفت کردیم «لَعَلَّهُمْ یَذَّکَّرُونَ» تا شاید آنها متذکر شوند، بیدار شوند و به یاد خدا بیفتند.

 

7- نماز

در سوره ی طه می فرماید: «أَقِمِ الصَّلاَةَ لِذِکْرِی» نماز بخوانید تا به یاد من باشید، اگر انسان در شبانه روز حداقل 5 بار درون استخری رود جسم او پاک می شود، همانطور نیز اگر با آب حیات نماز جانش را شستشو دهد زنگارهای غفلت از او زدوده می شود و به یاد حق می افتد و از گناهان دور می شود. ذکر مداومی که در نماز هست، در کمتر عبادتی وجود دارد، و در آیه ی معروف «إِنَّ الصَّلاَةَ تَنْهَی‌ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنکَرِ وَلَذِکْرُ اللَّهِ أَکْبَرُ» روی ذکر بودن نماز تاکید خاص شده است.

چگونه فردی با خدا باشیم

چگونه مي‌توانيم فرزند خوب براي پدر و مادرمان باشيم؟چگونه مي‌توانيم فرزند خوب براي پدر و مادرمان باشيم؟مقدمه:يكي از مشكلات اصلي خانواده‌ها، تعارضات و درگيري‌هاي بين والدين و فرزندان است. والد…

نظر اسلام در مورد خود ارضايي چيست؟ آسيب هاي آن كدام است و چگ…نظر اسلام در مورد خود ارضايي چيست؟ آسيب هاي آن كدام است و چگونه مي توانيم اين عمل را ترك كنيم؟در جواب به اين سؤال مناسب است به سه مطلب اش…

بهترين روش حفظ قرآن کريم و تثبيت آن در ذهن چيست؟ بهترين متر…بهترين روش حفظ قرآن کريم و تثبيت آن در ذهن چيست؟ بهترين مترجم قرآن کريم چه كسى است و بهترين خط آن از كيست؟براى حفظ قرآن كريم، روش هاي گو…





براي راهيابي به جواب مناسب توجه به نکته هاي ذيل مفيد است: بهترين راه ارتباط قلبي با خدا كه از آن به تقرّب الهي نيز ياد مي شود، همان راه هاي فكري و اعتقادي و عملي است كه در شرع مقدس بازگو شده. برخي از اين راه ها و روش هاي انجام اعمال واجب و بعضي ديگر انجام اعمال مستحب است. اگر كسي بخواهد با خالق هستي بخش خود ارتباط برقرار نمايد، مي تواند با آن اعمال با او به نجوي بپردازد.  نيايش در اينجا به چند نمونه از آن اعمال اشاره مي شود:1. نماز شب: در روايتي آمده كه خداي متعال به حضرت موسي فرمود: «اي فرزند عمران، دروغ مي گويد آن كس كه گمان مي كند مرا دوست دارد و همين كه شب مي رسد از من روي مي گرداند و مي خوابد، مگر نه اين است كه هر محبي خلوت با محبوب خويش را مي خواهد؟  هان اي فرزند عمران، بدان كه من بر دوستان خود مطلع هستم، آن گاه كه تاريكي شب آنان را فرا مي گيرد، چشمان دل آنان را به سوي خود بر مي گردانم و عقوبت هجران و سخط خويش را در برابر چشمانش مجسم مي نمايم، از روي مشاهده با من خطاب مي كند و از روي حضور با من سخن مي گويد. اي فرزند عمران، در تاريكي شب ها از قلب خويش خشوع را نثار كن و از بدن خويش خضوع را، و از چشمانت اشك را، كه تو مرا نزديك خواهي يافت.»از اين روايت بخوبي بدست مي آيد كه يكي از بهترين راه هاي ايجاد ارتباط قلبي با خداوند، نماز شب است كه انسان در خلوت تاريكي شب، با محبوبش راز و نياز نمايد.[1]2. عمل ديگر كه براساس روايات تأثير فراواني در ارتباط قلبي با خدا دارد، تلاوت قرآن كريم است. تأكيدات آيات و روايات به تلاوت قرآن به خوبي نشان مي دهد كه آثار و بركات اين كتاب نوراني در موارد مختلف از جمله در ايجاد ارتباط با خداوند نقش اساسي دارد.[2]3. مداومت بر تسبيح حضرت زهرا ـ سلام الله عليها ـ ، بعد از نمازهاي واجب نيز در ايجاد ارتباط قلبي انسان با خداوند مؤثر است.4. يكي از بهترين گزينه ها براي ايجاد ارتباط با خداوند، نماز است. گذشته از آن كه در روايات بر اين گزينه فراوان تأكيد شده، در ميان ساير عبادات نيز، آسان ترين راهي است كه انسان مي تواند از آن طريق با خداوندش ارتباط برقرار كند.امام صادق ـ عليه السلام ـ  فرمود: «خداوند سبحان فرمود: نزديك نمي كند به سوي من، بنده اي از بندگانم را چيزي كه محبوب تر باشد نزد من از نماز واجب، و بنده مي بايد، تقرّب بجويد به سوي من با خواندن نماز نافله (نمازهاي مستحبي مانند نوافل روزانه) تا او را دوست بدارم، هرگاه او را دوست داشتم من سامعة او كه با آن مي شنود و باصرة او كه با آن مي بيند و زبان او كه با آن سخن مي گويد، ‌و دست او كه با آن كارهايي انجام مي دهد خواهم شد، اگر مرا بخواند او را اجابت مي كنم و اگر از من چيزي بخواهد به او مي دهم.»[3]5. راه ديگر ذكر مداوم سبب ارتباط قلبي انسان با خداوند مي شود چنان خود فرمود: (أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ)[4] آگاه باشيد با ياد خدا، قلب ها آرامش پيدا مي كند. مراد آيه آن است كه ذكر خدا موجب ارتباط قلبي انسان با خدا مي شود و ارتباط قلبي با خدا مايه آرامش انسان مي گردد. و در آيه ي ديگر فرمود: (فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ)[5] يعني مرا ياد كنيد، شما را ياد مي كنم.نكته اساسي در همه اين امور آن است كه بايد اعمالي كه انسان انجام مي دهد، به طور مداوم باشد تا اثر معنوي آن ظاهر گردد وگرنه با چند بار معلوم نيست، آن نورانيت مورد نظر و فوايد مترتب بر آنها در انسان پديد آيد. در روايات معصومين ـ عليهم السلام ـ هم به اين مسئله تصريح شده که خداوند عبادت مستمر و مداوم را گرچه کم باشد خيلي دوست دارد.در پايان: اگر در اين راه مجاهدت وتلاش كنيد، به طور يقين نتيجه خواهيد گرفت. اما به شرط آن كه هرگز افراط و زياده روي نكنيد، بخصوص در مراحل آغاز كار، بايد به تدريج پيش برويد و اعتدال را حفظ نمائيد و خود را زياد خسته نكنيد و سعي نماييد كيفيت اعمال را بالا ببريد، نه كميت  آن ها را و يقين بدانيد كه اگر به طور اعتدال و مداوم به اعمال خود ادامه بدهيد، به تدريج نورانيت قلب در شما پديد خواهد آمد و به هدف خود خواهيد رسيد. پي نوشت ها:[1] . شجاعي، محمد، مقالات، نشر صدا و سيما، چاپ دوم، 1375 ش، ج3، ص 81.[2] . همان، ص 150.[3] . حر عاملي، محمد بن حسن، وسايل الشيعه، كتاب الصلوة، قم، نشر مؤسسه اهل البيت، 1416 ق، ج 4، ص 72، باب 17.[4] . رعد/ 28.[5] . بقره/ 152.

با سلام و احترام

ان شاء الله كه مادرشوهرتان چنین كار نكرده باشد؛ اما ایمان داشته باشیدكه گرهی وجود ندارد كه خداوند و مقدسات نتوانند بگشایند؛ لذا با اعتماد بنفس و توكل به خداوند با پرهیز از رفتارهای نامعقول و ریختن دعا در غذا و … تلاش كنید مطابق میل شوهرتان عمل كنید و اداره امور زندگی را محكم در دست داشته باشید؛ از دعا و توسل غفلت نكنید، خداوند بهترین یاریگر است.

با تشكر

با سلام و احترام

مباحث عقیدتی بسیار ظریف و حساس هستند و لازم است مراقب باشید تا در تله شیبطین نیفتید كه با گفتن جملات زیبا عقاید را فاسد می كنند

دعایی كه نوشتید اصل و اساسی ندارد

اساس دعا حتی این جمله ای كه نوشتید به معنای نیاز است؛ ما ممكن الوجود هستیم و وجود امكانی مساوی است با نیاز.

خداوند ما را نیازمند و محتاج آفریده است اما دوست دارد ما فقط به سوی او دست نیاز دراز كنیم.

در برخی روایات دعا بالاترین عبادت به حساب آمده است چون خداوند دوست دارد بنده خواسته هایش را از او بخواهد.

لذا بر خلاف باور متصوفه ما اهل دعا هستیم و نیاز خود را به درگاه الهی عرضه میكنیم.

صحیفه سجادیه را مطالعه كنید و ببینید امام علیه السلام برای نجات از بیماری، بدهكاری، جور ظالم و حتی برای دوستان و همسایگان و فرزندانشان دعا می كنند.

پس این روحیه خوب را حفظ كرده و در مسیر صحیح جاری كنید

با تشكر

با سلام و احترام

مشكل اصلی ما عدم درك واقعیت این جهان است

1- هر آنچه در این دنیا است فانی است و از دست خواهد رفت

2- خوب است كه انسان برای رسیدن به خواسته هایش تلاش كند اما بدانیم تا به چیزی نرسیدیم گمان میكنیم بسیار خاص است اما وقتی می رسیم متوجه می شویم این هم مانند مشابه های خودش است

3- هدف از این دنیا آن است كه انسان مورد آزمایش قرار بگیرد و نهایتا پس از مرگ جایگاهش مشخص شود 

4- قبل از ما میبیاردها آدم با میلیاردها خواسته و آرزوی رسیده و نرسیده آمده و رفته اند و هیچ اتفاقی نیفتاده است

5- ما هم خواهیم رفت پس بهتر است برای رسیدن به بهشت تلاش كنیم

با سلام و احترام

خداوند هم رحمان است و هم رحیم یعنی برای همه بندگانش بخشنده و مهربان است.

ممكن است حتی شما نمازخوان باشید و دعا كنید اما خداوند دعا را استجابت نكند و طبق حكمتی خواست شما را برآورده ننماید.

اما خوب است توبه كنید و نماز و احكامتان را انجام دهید و از خداوند بخواهید كه تفضل نموده دعایتان را مستجاب كند قطعا دعای فردی كه توبه كرده و تصمیم گرفته به سوی خدا برود زودتر مستجاب می شود چون خداوند توبه كنندگان را دوست دارد.

با تشكر

با سلام و احترام
ما برای شما دعا میكنیم شما هم برای ما و مخصوصا والدینتان دعا كنید یكی از عوالم عدم استجابت دعا و ابتلا به مشكلات دعای خیر نكردن در حق والدین هست و هرگز از رحمت الهی ناامید نشید، راضی باشید به رضای اون و دلتون رو با خدا صاف كنید مطمئن باشید دعاتون رو میشنوه.
از خدا می خواهیم با رحمت و تفضلش مشكلات شما رو حل كنه.چگونه فردی با خدا باشیم

با تشكر

با سلام و احترام

دوران سختی را پشت سر میگذاریم كه همه دچار مشكلات عدیده اقتصادی هستیم

دعا میكنیم خداوند شما و همه كسانی را كه نیازمند هستند مورد لطف و عنایتش قرار دهد

از مطلبی كه نوشته اید معلوم میشود كه رابطه خود و خدا را درست نفهمیده اید

ما نماز نمی خوانیم تا خداوند دعایمان را بپذیرد یا نماز دستمزد خداوند برای كارهایی كه در حقمان میكند نیست كه حالا (العیاذ بالله) شما با نمازنخواندن خداوند را تنبیه كنید!

ما نماز میخوانیم تا به تكلیف خود در برابر آفریدگار جهان عمل كرده باشیم و خداوند نیازی به نماز ما ندارد تا نماز نخواندن ما تاثیری بر او داشته باشد

ابتدا رابطه خودتان را با خداوند اصلاح كنید و بعد خاضعانه از درگاهش طلب مغفرت كنید و از گناهانتان توبه كنید آنگاه خاضعانه اعتراف كنید كه تحمل امتحان سخت را ندارید و برای آن ضعیف هستید و خداوند را به صفات رحمانیش قسم دهید و معصومین را واسطه قرار دهید تا فرجی حاصل شود

ان شاء الله با كمی صبر و توكل بر خدا گشایشی حاصل می شود.

موفق باشید

با سلام و احترام
جهت مشاوره مشكل خود را از طریق درگاه پاسخگویی در بالای صفحه ارسال فرمایید تا كارشناسان ما پاسخگوی شما باشند.
با تشكر

یکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۹

الأحد ٢٤ جمادى الثانية ١٤٤٢

Sunday, February 7, 2021

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا” – خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

چگونه فردی با خدا باشیم

به گزارش خبرگزاری شبستان از قزوین، انسان در زندگی دوره های مختلفی را پشت سر می گذارد که یکی از مهمترین دوره ها و مراحل، جوانی است، این دوره از زندگی انسان از اهمیت بسزایی برخوردار است و سعادت دنیوی و اخروی انسان را رقم می زند و در دین اسلام هم این مرحله از زندگی يكی از نعمت های گرانبها و سرمايه ای بزرگ محسوب می شود.

 

اهمیت دوره جوانی را می توان در آیات قرآن و کلام اولیای دین و امامان مشاهده کرد به طوری که در حدیثی از پیامبر گرامی اسلام آمده است محبوب ترین خلایق نزد خدای عزوجل، جوان نورسته خوش سیمایی است که جوانی و زیبایی خود را برای خدا و در راه خدا و در راه طاعت او بگذارد، خداوند رحمان به وجود چنین جوانی بر فرشتگان می نازد و می فرماید: این است بنده راستین من.

با توجه به ویژگی های دوره جوانی، در احادیث متعدد بر لزوم استفاده از فرصت های زندگی در این مرحله از عمر هم بسیار تأکید شده است و در حدیثی از امام صادق (ع) آمده است دوست ندارم جوانان شما را جز در 2 حالت ببينم دانشمند يا دانش اندوز، اگرجوانى چنين نكند، كوتاهى كرده و اگر كوتاهى كرد، تباه ساخته و اگر تباه ساخت، گناه كرده است و اگر گناه كند، سوگند به آن كس كه محمد صلی الله عليه و آله را به حق برانگيخت، دوزخ نشين خواهد شد، همچنین در فرمایشی از پیامبر گرامی اسلام آمده است خداوند جوانى كه جوانى اش را در اطاعت از او بگذراد دوست دارد.

 

با توجه به اهمیت جوانی، آنچه می تواند انسان را سعادتمند کند دستیابی به رموز بهره مندی صحیح از این مرحله از زندگی است، رموزی که می تواند انسان را در جوانی محبوب خداوند متعال کرده و در نتیجه سعادتمندی را برای وی رقم بزند.

 

کارشناس مسائل دینی و مدیر حوزه علمیه خواهران استان قزوین در گفتگو با خبرنگار شبستان در قزوین در خصوص رمز محبوب شدن جوان در نزد خداوند بیان کرد: وقتی امام حسین (ع) می خواهد از حضرت علی اکبر سخن بگوید ایشان را آینه تمام نمای پیامبر می داند یعنی این جوان والا از نظر  خَلق و خُلق شبیه پیامبر بود به این معنا که کردار و رفتار حضرت علی اکبر (ع) مانند پیامبر گرامی اسلام بوده است.

 

حجت الاسلام رضا کاظم لو اضافه کرد: از امتیازات حضرت علی اکبر (ع) این بود که مانند پیامبر گرامی اسلام از لحاظ گفتاری و رفتار بود و حال این سوال وجود دارد که چرا پیامبر (ص) عزیز شد، آنچه از آیات قرآن برمی آید این است که بزرگ شدن پیامبر گرامی اسلام برای این است که رحمت جامعه بوده و دیگر اینکه خلق عظیم داشت و شباهت حضرت علی اکبر (ع) هم از این جهت است که اخلاق خوبی داشت و رحمت برای اطرافیانش بود.

 

وی تصریح کرد: بنابراین منشا و راه محبوب شدن جوان در نزد خدا این است که اخلاق را بیاموزد و با اخلاق رفتار کند و رحمت برای اطرافیان باشد و می شود در جامعه، جوان بود و قدرت جوانی را داشت و در عین حال رحمت و مغفرت برای دیگران باشیم.

 

این کارشنای مسائل دینی تأکید کرد: رمز محبوب شدن یک جوان در محضر خدا این است، صفاتی از صفات پیامبر را در خود ایجاد و تقویت کند و برای مردم رحمت باشد و هرجا قدم می گذارد با این نیت باشد که خدمت کند.

 

وی توضیح داد: ما جوان در تاریخ بسیار داریم ولی برخی جوانان حضرت یوسف شده و برخی زلیخا شده اند و در روایت هم داریم که در روز قیامت از گناهکار سوال می شود چرا مبتلا شدی و می گوید من زیبا بودم و خداوند می فرماید حضرت یوسف زیبا بود یا شما، بنابراین عمل کردن به صفات برجسته پیامبر جوان را محبوب خداوند می کند و آن صفات اخلاق و حفظ آداب اجتماعی و دیگر این است که تلاش کنیم رحمت برای دیگران باشیم.

 

حجت الاسلام کاظم لو در ادامه در خصوص نقش تعیین کننده جوانان در جامعه امروز اظهار کرد: به برکت نظام جمهوری اسلامی و خون پاک شهدا و رهبری امام عزیز و مقام معظم رهبری، زمینه فعالیت جوان در جامعه ما فراهم شده است و مانند رژیم گذشته نیست که جوان نتواند هیچگونه اظهارنظری داشته باشد و الحمدالله امروز جوان در جامعه اسلامی ما سرنوشت ساز شده است.

 

وی خاطر نشان کرد: جوان اگر از حیث علمی و ادب رشد کرده باشد با حضورش در  مجامع عمومی و مسائل فرهنگی می تواند در خدمت به فرهنگ و عمران جامعه اثرگذار و الگو باشد.

 

*

مدیر حوزه علمیه خواهران استان قزوین یادآور شد: امروز هم جوانان الگو در جامعه بسیار داریم به طوری که این جوانان ما هستند که در بحث انرژی هسته ای به این دانش دست یافتند، از مرزهای ما حفاظت کردند و ارزش های ما را نگاه داشتند بنابراین ما الگوهای فراوانی از جوانان داریم که در حفظ میهن و ارزش ها الگو هستند.

 

جوانی اگر چه مرحله ای زودگذر است ولی نباید فراموش کرد که راه کمال از این مسیر می گذرد به طوری که در حدیثی از پیامبر گرامی اسلام آمده است: هر کس که در جوانى خوب بندگى خدا کند، خداوند در پیرى به او حکمت مى آموزد، خداى متعال مى فرماید: و چون به رشد و کمال خویش رسید، به او حکمت و دانش عطا کردیم و در ادامه آیه مى فرماید: و نیکوکاران را چنین پاداش مى دهیم.

 

 

به مناسبت دهه مبارک فجر، حجت الاسلام رمضانی مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قزوین با خانواده شهید ابوالفضل اصغرپوران در قزوین دیدار کرد.

Copyright © 2015 Shabestan News Agency. all rights reserved.

انسان بسیار ناسپاس است و فراموش می کند که خالق هستی چه امکاناتی برای گذران زندگی در اختیار او قرار داده است. ما در این دنیا مالک چیزهایی شده ایم که خداوند در اختیار ما قرار داده است و دیر و یا زود باید انها را بگذاریم و به سوی خالق خود بازگردیم . بهترین و موثرین ترین راه ها و روش ها برای به یاد خدا بودن را در پرشین وی ببینید.

در کشاکش زندگی گاه مواقعی پیش می آید که ممکن است احساس کنیم، خدا به ما کاری ندارد یا گویا
ما را فراموش کرده است.این پندار گرچه ظاهری کفرآمیز دارد اما ممکن است در ذهن بسیاری از ما به وجود
آمده باشد و مناسب است که درباره آن اندیشه کنیم.

کلیدی که در دستان خود ماست

در حقیقت توجه خدا به ما ریشه ای در درون خودمان دارد یعنی اگر کاری نکنیم که توجه خدا را
به خود جلب کنیم، او به سراغ ما نمی آید، با همه مهربانی و کرامتش.در کتاب خودش فرموده: “بگو پروردگارم
به شما توجهی نمی کند اگر دعایتان نباشد”(۱)

کلید توجه خدا در حقیقت در دستان خود ماست.گویا خدا متوجه ماست
ولی تا ما خود را متوجه خدا نکنیم او توجه خود را به ما نشان نمی دهد.در قرآن کریم فرمود
که “فَاذْکُرُونی أَذْکُرْکُمْ وَ اشْکُرُوا لی وَ لا تَکْفُرُونِ”(۲)بنابراین اگر دوست داریم خدا ما را یاد کند باید خدا را
یاد کنیم.به عبارت دیگر مانعی از جنس “خود ما” است که یاد خدا را در ما تأخیر می اندازد
و برطرف کردن این مانع هم به همت و شوق و اراده خود ما مربوط است.چگونه فردی با خدا باشیم

خدا به وعده اش عمل می کند

این تفکر که “نکند خدا ما را فراموش کرده است” زنگ خطری برای روحیه ماست و نشانه آن است که
در طول زندگیمان خدا را یاد نمی کنیم و او نیز ما را یاد نمی کند که در نتیجه به
این فکرهای باطل دچار شده ایم.زیرا خدای ما همان خدای قدیمیهاست با همان قدرت و شوکت و خدایی اش را
در لابلای همین شرایط نیز نشان می دهد

هر کس خدا را در کشاکش کارهای روزمره یاد کند، خواهد دید
که خدا به وعده خود عمل می کند یعنی با وجود خود درک می کند که خدا با اوست و
خدا هم به یاد اوست.شیرینی این ذکر از آنجاست که گاهی که به یاد خدا نیستیم، ناگهان خدا ما را
به یاد خودش می اندازد و لذتی از بندگی نصیبمان می کند که با هیچ چیز قابل مقایسه نیست.این نمونه
ای از یاد خداست.آیا ممکن است خدا دوستان خود را رها کند و آنها را خوار سازد؟

دوستان ممکن
است مشکلات مختلفی در زندگی پیدا کنند اما دچار شکست روحیه و ذلت و حقارت نمی شوند.یاد خدا باعث شکوفایی
درونی ما و به قول قرآن “فلاح” ما می شود.(۳)

در جهت مقابل، برای اینکه خدا ما را یاد کند،
باید او را در کشاکش امور زندگی یاد کنیم.گناه کردن نشانه فراموشی خداست.اگر در طول روز مواردی از گناه برایمان
پیش بیاید و مثل بقیه مردم خود را آلوده به آنها کنیم و با دلایل و افکار خود توجیه کنیم،
یعنی خدا را فراموش کرده ایم.

در دنیای پیچیده هم خدا هست

زندگی در دوران مدرن ممکن است ما را به این فکر دچار کند که “شاید خدا دیگر نیست” یا “شاید
خدا دیگر تأثیری در جهان ندارد” یا “خدا هست اما انگار ما را فراموش کرده است”.

ما در دنیای کنونی، کمتر خود را با طبیعت مرتبط می بینیم و مشغولیتها و جذابیتها و اعداد و رقمها
و رسانه ها، فضای فکری ما را آنچنان به تسخیر درآورده اند که یاد خدا برای ما مشکل شده است.این
درست است که دوران ما تبدیل به یک فراموشخانه بزرگ از یاد خدا شده است؛ اما می دانیم که خدا
نیز فعال است و برای هدایت بشر کار می کند.خدا راهگشایی های نو در زمانه ما ایجاد کرده است که
به جویندگان راهش کمک کند.

بنابراین این تفکر که “نکند خدا ما را فراموش کرده است ” زنگ خطری برای روحیه ماست و نشانه آن
است که در طول زندگیمان خدا را یاد نمی کنیم و او نیز ما را یاد نمی کند که در
نتیجه به این فکرهای باطل دچار شده ایم.زیرا خدای ما همان خدای قدیمیهاست با همان قدرت و شوکت و خدایی
اش را در لابلای همین شرایط نیز نشان می دهد.

خدا فرموده که “هر کس مرا بخواند اجابتش می کنم.یعنی اگر واقعا خدا را صدا بزنیم درک می کنیم که
خدا می شنود و پاسخ می گوید.هر چند رسیدن ما به حاجتمان ممکن است موانعی داشته باشد که باعث تأخیر
شود، اجابت خدا و شیرینی پاسخ خدا در همان لحظه دعا قابل فهم است.

اگر در آخرت فراموشمان کند!

اینکه زمانی برسد که خدا ما را فراموش کند، جزو دردناکترین تفکرات و احتمالها خواهد بود.خدا خود متوجه این امر
بوده و در قرآن به ما هشدار داده است که مراقب باشیم جزو کسانی نباشیم که خدا ما را در
قیامت فراموش کند.فراموشی خدا، به معنای بی توجهی خدا، یکی از دردناکترین عذاب هایی است که در آخرت وجود دارد
و خدا هشدار آن را به ما داده و سبب آن را نیز بیان نموده است: آنانکه مرگ و قیامت
را فراموش می کنند و یاد نمی کنند، خدا نیز در قیامت فراموششان می کند: وَ قیلَ الْیَوْمَ نَنْساکُمْ کَما
نَسیتُمْ لِقاءَ یَوْمِکُمْ هذا وَ مَأْواکُمُ النَّارُ وَ ما لَکُمْ مِنْ ناصِرینَ (سوره جاثیه، آیه ۳۴)

هنر یاد خدا اگر دوست داریم خدا
ما را یاد کند باید خدا را یاد کنیم.به عبارت دیگر مانعی از جنس “خود ما” است که یاد خدا
را در ما تأخیر می اندازد و برطرف کردن این مانع هم به همت و شوق و اراده خود ما
مربوط است

کار و مشغله های درآمد، خانه داری، روابط اجتماعی، مدیریت درآمدها و هزینه ها، رسیدگی به خانواده و
فرزندان، همه و همه اموری وقت گیر و انرژی بر هستند و می توانند ما را از یاد خدا باز
دارند اما آنانکه “اهل ذکر” هستند در کشاکش همین امور از یاد خدا باز نمی مانند.خدا در قرآن ما را
موعظه کرده که مشغولیت به امور مالی و خانوادگی باعث نشود که از یاد خدا باز بمانیم و خودش افرادی
را ستایش کرده است که هیچ کسب و هیچ کاری آنها را از یاد خدا و نماز باز نمی دارد.

– نماز مهم ترین یاد خداست.نماز بخوانیم.- در نماز مراقب فکرهای مزاحم باشیم.هر وقت متوجه شدیم که توجهمان پرت شده
است، آن فکرها را رها کنیم.- در محل هایی که مشغولیت فکریمان زیاد می شود مثل محل کار و بازار
و خیابانهای شلوغ و هنگام تفریح اسم خدا را به زبان بیاوریم.

– لقلقه های زبانمان را با فکر و نیت ادا کنیم.مثلا موقع عصبانیت اگر “لا اله الا الله” می گوییم،
واقعا نیت کنیم “لا اله الا الله” و گاه و بیگاه که به زبانمان “شکر” جاری می شود واقعا نیت
کنیم که شکر خدا باشد نه عادت زبانی.- فرصتها را از دست ندهیم زیرا اگر ادعای یاد خدا داشته باشیم،
خدا حتما چندین مورد برای ما ایجاد می کند که یادش بیفتیم.مبادا در آن مواقع خود را به غفلت بزنیم.

– ممکن است در ابتدای کارها “بسم الله” را بنویسیم یا بلند بگوییم و یا آهسته زمزمه کنیم.در آخر کارها
باید خود را بررسی کنیم که آن “بسم الله” از روی رسم و تشریفات بوده یا واقعا یاد خدا بوده
است.- وضو گرفتن در مواقع غیر نماز و صلوات فرستادن و آه دل کشیدن از رنجهای پاکان خاندان پیامبر همگی
در زمره یاد خداست. یاد خدا بودن

پی نوشت ها:
۱- قُلْ ما یَعْبَؤُا بِکُمْ رَبِّی لَوْ لا دُعاؤُکُمْ فَقَدْ کَذَّبْتُمْ فَسَوْفَ یَکُونُ لِزاماً(سوره فرقان، آیه ۷۷)۲- سوره بقره، آیه
۱۵۲۳- یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا إِذا لَقیتُمْ فِئَهً فَاثْبُتُوا وَ اذْکُرُوا اللَّهَ کَثیراً لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ (انفال، ۴۵ و جمعه، ۱۰)

بدون شک یکی از عوامل زمینه ساز گناه غفلت و سرمستی است، و ذکر و یاد خدا یکی از عوامل بازدارنده ی گناه می باشد.
امام باقر(ع) ۱ می فرمایند: سه چیز از مهم ترین است که خداوند بر خلق فرض کرده است: انصاف و فداکاری در مورد برادر ایمانی و یاد خدا در هر حال.
سپس فرمودند: یاد خدا آن است که هنگام نزدیک شدن به گناه، انسان به یاد خدا بیفتد و همین امر او را از گناه باز می دارد.
آنگاه فرمود: همین است سخن خداوند که می فرماید:«انّ الذین اتقوا اذا مسهم طائف من الشیطان تذکروا فاذا هم مبصرون؛

پرهیزکاران هنگامی که گرفتار وسوسه های شیطان شوند به یاد خدا می افتند و بینا می گردند. ۲»
امام صادق(ع) در ضمن گفتاری درباره ی ذکر خدا فرمودند: منظور یاد کردن خداست به هنگامی که انسان با حلال و حرام روبرو می شود اگر اطاعت خدا باشد آن را انجام می دهد و اگر معصیت باشد آن را ترک می کند. ۳
در قرآن از اموری مانند: شیطان، اموال، اولاد، تجارت و تمتع بیش از حد از متاع دنیا، به عنوان عوامل غفلت و مانع ذکر سخن به میان آمده است.
بنابراین ذکر خدا، وقتی ثمر بخش و بازدارنده گناه است که حجاب های غفلت فرا راه آن قرار نگیرد.

تبیان ـ پرسمان

Copyright (c) 2006-2019 persianv.com All Rights Reserved

© باز نشر مطالب اختصاصی سایت فقط با ذکر منبع و لینک مطلب در سایت persianv.com مجاز میباشد .

چگونه فردی با خدا باشیم
چگونه فردی با خدا باشیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *