چگونه قفل ذهن را باز کنیم

 
helpkade
چگونه قفل ذهن را باز کنیم
چگونه قفل ذهن را باز کنیم

مطالعه شریف بیش از 10 سال است جدیدترین آموزش ها در کلاس جهانی را به شکل کاملا بومی، کاربردی با متد فانتوم در اختیار علاقه مندان قرار میدهد.

راهنمای خرید از مطالعه شریف

پرفروش ترین محصولات

چگونه قفل ذهن را باز کنیم

تهران، درب شمالی دانشگاه صنعتی شریف،خ قاسمی، تقاطع بلوار اکبری، پلاک 30 طبقه 3

021-66064000

021-40663100

info [at] motalesharif [dot] com

ما را دنبال کنید …

صفحه اصلی موفقیت و انگیزشی ذهن آگاهی و پنج قدم برای جلوگیری از سکون و باز کردن قفل ذهنی

با پنج تکنیک ذهن آگاهی از جمله افزایش دوپامین، مومنتوم و نیروی فزاینده، تکرار و تکنیک‌های دیگر می‌توانید قفل ذهنی خود را باز کرده و در مسیر موفقیت به سمت هدف‌تان قدم بردارید.

آیا تا به حال احساس کرده‌اید که خلاقیت در شما مرده است و در فکری قدیمی گیر کرده‌اید؟ آیا از خود پرسیده‌اید مقصر اصلی مشکلات زندگی ما چه کسی است؟ بازکردن قفل ذهنی دشوار می‌شود؟ ذهن آگاهی خود را تقویت کنید.

گاهی اوقات، روزها یا هفته‌هایی پیش می‌آید که علی رغم میل باطنی جهت خلاق‌تر شدن، نمی‌توانید کاری از پیش ببرید. گویی ذهن شما قفل شده است. ذهن آگاهی خود را از دست داده اید. هر چه بیشتر تقلا می‌کنید، کمتر نتیجه می‌گیرید. برای بازکردن قفل ذهنی چکار می‌کنید؟

می‌دانید چاره کار چیست؟ مومنتوم و نیروی فزایندهچگونه قفل ذهن را باز کنیم

ببینید؛ مغز ما یک ماشین الگوساز است و کارکردش، یافتن مسیر و در پیش گرفتن آن مسیر به صورت مستمر و عامل تعیین کننده ای برای موفقیت یا عدم موفقیتان می‌باشد. دلیل این استمرار و چسبیدن به الگوهای تکراری چیست؟

مغز ما می‌خواهد انرژی ذخیره کند؛ به همین دلیل است که ایجاد تغییرات رفتاری خصوصا وقتی که به لحاظ روحی، آمادگی پذیرشش را ندارید، تا این حد دشوار است.

با این حال، این بدان معناست که وقتی عادتی خلق کردید، مومنتوم و نیروی فزاینده، ابزار قدرتمندی خواهد بود که می‌توانید از آن به نفع خودتان استفاده کنید. شما بعد از ایجاد یک الگوی رفتاری، آن را ادامه خواهید داد و با گذر زمان، انجام آن، ‌آسان و آسان‌تر می‌شود.

به عبارتی حتی می‌توان گفت که این نیروی فزاینده از انگیزه هم مهم‌تر می‌شود و ذهن آگاهی را تقویت می‌کند. با ذهن آگاهی می‌توانید به راحتی اقدام به بازکردن قفل ذهنی کنید.

با اینکه ممکن است شکستن چرخه فعلی در لحظه اکنون سخت به نظر بیاید، باید بدانید که یک فرایند تکراری وجود دارد که انجامش، در خلق نیروی فزاینده‌ی کافی برای ادامه‌ی کارتان، به شما کمک خواهد کرد. از ۵ روش زیر غافل نشوید:

اگر با انرژی و شور و شوق کم می‌خواهید یک تغییر رفتاری در خودتان ایجاد کنید، در ابتدای امر باید حال روحی‌تان را عوض کنید. ممکن است بپرسید چطور می‌توانم شادی را در زندگی تجربه کنم؟

به این منظور، باید به صورت طبیعی، تولید دوپامین در بدن‌تان را افزایش دهید. نام دیگر دوپامین، مولکول انگیزه است که به شما در انجام کارها انرژی می‌دهد. برای افزایش دوپامین و نهایتا ذهن آگاهی:

در بالا، تعیین هدف را یکی از راه‌های افزایش تولید دوپامین معرفی کردم. به همین دلیل، تصمیم گرفتن و متعهد شدن هم اهمیت پیدا می‌کند. همچنین، تعیین هدف و حرکت به سوی آن ذهن آگاهی شما را متمرکز می‌کند. با چند نکته ساده هدف واقعی تان را در زندگی پیدا کنید.

هرچقدر که تصمیم‌تان جدی‌تر باشد و احساسات بیشتری را هم درگیر سازید، تاثیر بیشتر و بهتری را هم شاهد خواهید بود.

بیشتر بخوانید: تغییر پارادایم یا پارادایم شیفت – تغییر الگوی ذهنی

در پیش گرفتن و آغاز یک چالش جدید، بدون داشتن خاطره‌ای از تجارب مشابه، کار دشواری است. تجربه مرجع، هدف کوچک‌تری است که به عنوان یک نمونه و مثال در ذهن‌تان، توانایی و توانمندی‌تان در انجام کار‌ها را یادآوری می‌کند.

وقتی که تصمیم قطعی گرفتید و عزم‌تان را جزم کردید، به مجموعه‌ای از اقداماتی که شما را به آن سمت هدایت کرده و نشانه‌های ملموسی از پیشرفت‌تان را نشان خواهند داد، بیندیشید. ذهن آگاهی را می‌توان به این طریق افزایش داد.

در اولین مرحله از راه اندازی قطار مومنتوم‌تان، کوچک‌ترین کار ممکن را انجام دهید. در این لحظه، به این فکر نکنید که آیا این قدم کوچک مرا به هدفم می رساند یا خیر. یادتان باشد که هر حرکتی، از یک‌جا ساکن نشستن بهتر است.

به عنوان مثال، کارتان را پوشیدن لباس ورزشی و انجام چند حرکت کششی اغاز کنید. شاید در مراحل بعدی بخواهید یک قدم فراتر بروید. مطمئنم که اگر بتوانید سه روز متوالی کفش‎های ورزشی‌تان را به پا کنید، در روز سوم، وسوسه خواهید شد که گشتی در اطراف ساختمان‌تان بزنید.

بیشتر بخوانید: ۳۴ جمله مثبت و انرژی بخش که می تواند زندگی شما را تغییر دهد

سرانجام، پس از طی این مراحل، آنها را مجددا طی کنید تا شاهد پیشرفت‌های کوچک در رسیدن به هدف‌تان باشید؛ این کار را باید تا زمانی که تاثیرات مشهودی را در زندگی‌تان مشاهده کنید، ادامه دهید. پس از آن، باید سراغ تصمیمات و اهداف جدیدی بروید. اگر احساس کردید که طراوت و خلاقیت از فکرتان رخت بر بسته است، یادتان باشد که این فقط یک احساس است. قرار نیست تا پایان عمرتان همین‌طور باقی بماند.

ذهن انسان، در صورتی که بتوانید از آن به نفع‌تان بهره ببرید، ابزاری خارق‌العاده است. با استفاده از اصل نیروی فزاینده می‌توانید آن را در مسیر مطلوب خودتان به کار بیندازید.

زمانی که خود را عادت به تغییر دهید و همواره تفکر خلاق خود را حفظ کنید، دست‌یابی به هر هدفی ساده‌تر خواهد بود. چرا که انعطاف‌پذیر هستید و در مقابل موانع و مشکلات درجا نمی‌زنید.

در این حالت تنها به این فکر می‌کنید که چگونه مشکل خود را حل کنید و کلید حل مشکلات را در دست می‌گیرید. در این هنگام است که مغز شما سریعا راه‌ حل مناسب و جدیدی برای غلبه بر مشکلات و موانع به شما ارائه می‌دهد. مغز شما کمک به باز کردن قفل ذهنی می‌کند. این کار نیز تنها با ذهن آگاهی انجام می‌شود.

آکادمی بازار در کنار شما است. می‌توانید از محصول معجزه ذهن قدرتمند دوره ثروت دیدن فرمایید. این محصول می‌تواند نقطه‌ی شروعی بر حرکت در مسیر موفقیت باشد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

گلونی – در پایگاه خبری گلونی از گردشگری تا محیط زیست از موسیقی تا سینما و از خرم آباد تا لرستان مطلب بخوانید.

مغز و فکر ما آدم‌ها هم مثل در‌ها گاهی قفل می‌شود؛ البته به شرط آکبند نبودن. برای گشودن قفل ذهنی تان این مطلب را بخوانید.

پایگاه خبری گلونی، سمیه باقری حسن‌کیاده: اگر فکر کرده‌اید که در این دنیای به این بزرگی فقط این درها هستند که بسته می‌شوند و قفل، سخت در اشتباهید!

اگر فکر کرده‌اید که در این دنیای به این بزرگی فقط درها هستند که قفل‌شان با کلید باز می‌شود، درست فکر کرده‌اید! نشان به این نشان که قفل اقتصاد را هرچه با کلید چرخاندند باز نشد که هیچ، قفل‌تر هم شد.

مغز و فکر ما آدم‌ها هم مثل در‌ها گاهی دچار قفل ذهنی می‌شود؛ البته به شرط آکبند نبودن.چگونه قفل ذهن را باز کنیم

و البته یکی از اقشار آسیب‌پذیری که هم گرفتار قفل اقتصاد است و هم قفل ذهنی مایی هستیم که از راه نویسندگی امورات‌مان را می‌گذرانیم.

دقیقا در اوج قفل اقتصادی و خالی بودن جیب که باید بیشتر بنویسیم، ذهن‌مان هم مرحمت فرموده و قفل می‌کند.

از آن زمان به بعد است که باید آسه برویم و آسه بیاییم که سردبیر محترم ما را نبیند و حتی نتواند در شبکه‌های اجتماعی فیلتر شده ما را رصد کند.

اصلا برای‌مان کسر شان است که بگوییم دچار قفل ذهنی شده‌ایم.

دیوید فاستر والاس معتقد بود قفل ذهنی نویسنده حاصل تعیین یک هدف بسیار والا توسط خودش است.

یعنی نویسنده یک خط می‌نویسد و بعد در تخیلات خود می‌گردد ببیند که آیا این خط لایق دریافت جایزه نوبل ادبیات هست یا خیر؟

و از آن‌جا که ما قشر فرهیخته نویسنده! اصلا خودشیفته نیستیم همیشه به سوال بالا پاسخ خیر می‌دهیم. و در نتیجه هیچ نمی‌نویسیم.

هنری آن کلاست نویسنده کتاب با هر دو طرف مغزت بنویس توصیه می‌کند که بنویسید و فقط بنویسید بی‌آنکه برگردید و مدام نوشته‌های‌تان را بخوانید. بعدا هم فرصت برای بازنگری و اصلاح هست.

او می‌گوید:

کلید نوشتن سهل و آسان این است که نوشتن را از ویرایش جدا کنید نوشتن سریع یعنی این‌که بگذارید واژه‌ها بیرون بریزند و در برابر انتقاد اصلاح یا بازنویسی متوقف نشوند. این راه خوبی برای جلوگیری از انجام همزمان نوشتن و ویرایش است.

خیلی وقت‌ها آن‌قدر برای شاهکار نوشتن تلاش می‌کنیم که در نهایت هیچ نمی‌نویسیم.

از قدرت مغز انسان بسیار شنیده‌ایم و کم خوانده‌ایم؛ چون کلا مطالعه را بوسیده‌ایم و گذاشته‌ایم لب طاقچه.

بالا بردن توانایی مغز، یک امر حیاتی برای رسیدن به موفقیت است که خوشبختانه شدنی است.

کارایی مغزتان را که بالا ببرید قفل ذهنی خودش باز می‌شود. اما چگونه؟

باور کنید که مغزتان بسیار بیشتر از آنچه که فکر می‌کنید توانایی دارد؛ به همین سادگی!

نوع نگاه‌تان به دنیا و محیط اطراف‌تان را تغییر دهید. جور دیگری ببینید. از زاویه‌ای دیگر. ساختار شکنی کنید. تابوهای ذهن‌تان را بشکنید تا قفل‌ ذهنتان باز شود.

مدیتیشن انجام دهید و با ناخودآگاه خود ارتباط برقرار کنید. درون‌تان را بهتر بشناسید.

کتاب بخوانید. بله، آن مطالعه‌ای که بوسیده‌اید و محترمانه گذاشته‌اید لب طاقچه تا خاک بخورد را محترمانه‌تر بردارید و باز ببوسید و استفاده‌اش کنید.

مسافرت بروید. از تجربیات و دانش افراد آگاه استفاده کنید. هر چه می‌شنوید باور نکنید. بلکه به دنبال کشف حقیقت آنچه که می‌شنوید باشید.

یادمان باشد؛ آگاهی وقتی ارزش دارد که به شکلی صحیح کسب شده باشد.

سن را بهانه نکنید. برای یادگیری هیچ‌وقت دیر نیست. مغز انسان آن‌قدر پرظرفیت است که تا آخرین لحظه عمر ۱۲۰ ساله‌تان جا برای اندوختن آموخته‌هایتان دارد.

آیا حیف نیست از دنیا برویم و قفل ذهنی بسته مانده باشیم!

مغز هم عضوی از بدن ماست. گرسنه‌اش می‌شود و نیاز به خوراک دارد تا زنده بماند.

سیگار نکشید. دور مواد مخدر یک خط قرمز بکشید. ورزش کنید. مواد غذایی سرشار از ویتامین میل کنید.

از مواد غذایی سرشار از آنتی‌اکسیدان تغذیه کنید. امگا ۳ را فراموش نکنید.

موفق باشید.

پایان پیام

کد خبر : 110159 ساعت خبر : ۳:۱۵ ب٫ظ

باغ گلشن طبس بهشتی در ایران است

خط ثلث به چه کار می‌آید؟

دریدا و نظریه تفاوت

نهنگ آبی رنگ بزرگ ترین جاندار کره زمین

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چگونه قفل ذهن را باز کنیم

اطلاعات من را ذخیره کن تا در آینده نیازی به ورود اطلاعات نداشته باشم

آخرین ویدئو ها

خط ثلث به چه کار می‌آید؟

تاثیر خط خوش بر شخصیت انسان

کوروش بزرگ دروازه ایشتار را در پارسه ساخته بود

چت خصوصی و انتشار آن بعد از مرگ

آقازاده های ورزشی در بوی خون

گُلوَنی نام سربند باستانی زنان لرستان است. این پایگاه خبری با مجوز رسمی از هیئت نظارت بر مطبوعات فعالیت می‌کند و خبرهای آن فرهنگی‌، هنری، گردشگری و محیط‌ زیستی است. اینجا اخبار را به سبک گلونی می‌خوانید و می‌آموزید. موسسه میراث کهن گلونی، مدرسه گلونی و سایت گلونی جایی برای دانستن است. هر چه بیشتر بدانیم زندگی بهتری خواهیم داشت. با مجموعه گلونی‌ بیشتر آشنا شوید. ادامه …

سلام! به اکانت کاربری خود وارد شوید

بازیابی پسورد

پسورد شما به ایمیل شما ارسال خواهد شد


Username or email *


Password *


Log in

احتمالا همه ما لحظاتی را در زندگی تجربه کرده‌ایم که در آن‌ها مغزمان قفل شده و دیگر توانایی فکر کردن و تمرکز بر روی هیچ کاری را نداشته‌ایم. در اصطلاح به این حالت مه آلودگی مغز گفته می‌شود. اما اگر می‌خواهید دقیق تر بدانید که مه گرفتگی مغزی یعنی چه، تاثیر آن بر حافظه و تمرکز چیست، و چگونه می‌تواند آن را درمان کرد، این مقاله هوش برتر ایرانیان را به هیچ عنوان از دست ندهید.

 

چگونه قفل ذهن را باز کنیم

مانند هر مشکل دیگری، مه گرفتگی مغزی هم نشانه‌هایی دارد. اگر از ۵ مورد زیر حداقل ۲ مورد را در خود مشاهده می‌کنید، احتمالا مغز شما را هم غبار گرفته است:

استرس عاملی مهم در تعیین میزان غبار گرفتگی مغز شماست. پس در قدم اول سعی کنید تا جایی که می‌توانید از استرس و فشار بی مورد دوری کنید.

یک مغز غبار گرفته، مدام به اتفاقاتی فکر می‌کند که یا در گذشته برای او افتاده‌اند و یا حالا کاری در مورد آنها از دستش برنمی‌آید. این موضوع و خستگی ذهن هر دو بر یکدیگر موثرند و غلبه بر هر دوی این اشتباهات می‌تواند روند افزایش تمرکز شما را سریعتر کند. می‌پرسید چگونه؟ در ادامه ما به شما ۴ روش فوق‌العاده کاربردی و ساده را برای مقابله با قفل شدن ذهن و مه آلودگی مغز معرفی خواهیم کرد.

 

اولین و شاید مهمترین دلیل قفل شدن ذهن کم خوابی است. مه آلودگی مغز نه تنها در بیداری آرام و قرار را از شما می‌گیرد، بلکه خواب شما را نیز دچار مشکل خواهد کرد. اگر شما هم از این مشکل رنج می‌برید، احتمالا شب‌ها نمی‌توانید به راحتی خوابتان نمی‌برد و باید ساعت های زیادی را در تختخواب غلت بزنید تا بالاخره خواب به چشمانتان بیاید. تازه اگر خوش شانس باشید و نصف شب از خواب نپرید. اما برای حل این مشکل ما ۳ راه حل آشنا را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

اول اینکه بهتر است کمی قبل از خواب به مطالعه کتابی بپردازید. خواندن چند صفحه از کتابی که آن را دوست دارید این پیام را به مغز شما می‌رساند که کم کم وقت خواب فرارسیده است.

راه حل دوم اما گرفتن یک دوش آب گرم است. دوش گرفتن کوتاه قبل از خواب، خستگی را از تن شما به دور می‌کند. اینگونه هم راحتتر به خواب خواهید رفت، هم قبل از خواب احساس سبکی خواهید کرد.

سومین راهی که می‌تواند به شما کمک کند تا راحتتر به خواب ناز فرو بروید، گوش کردن به موسیقی کلاسیک است. پیش تر هم در مقاله تاثیر موسیقی بر یادگیری بر اهمیت گوش کردن به موسیقی تاکید کرده بودیم. همانطور که در جای خود دراز کشیده‌اید، هندزفری‌هایتان را درون گوش خود قرار داده و همزمان با گوش دادن به قطعات موسیقی آرامش بخش، کمی تمرینات کششی را در همان حالت خوابیده انجام دهید.

هدف از انجام تمام این کارها این است که شما قبل از خوابیدن ذهن و بدن خود را آماده‌ی خواب کنید. اینگونه حتی مه آلودگی مغز هم مانع خواب شما نخواهد شد.

 

“اگر می‌خواهید بفهمید خواب مناسب تا چه اندازه بر یادگیری موثر است، مقاله تاثیر خواب بر یادگیری را مطالعه کنید.”

 

دومین ایده ای که می‌تواند در جنگ با غبار ذهنی به کار شما بیاید، یادداشت کردن است. یک سررسید بردارید و وقایع هر روز را در آن یادداشت کنید. هر زمان که حس کردید فکری در حال اذیت کردن ذهن شماست، سعی کنید آن را بر روی کاغذ بیاورید. همین راهکار بسیار ساده می‌تواند از بیش از حد فکر کردن شما به مسائل بی ربط و غیر ضروری جلوگیری کند. فراموش نکنید که قرار نیست یادداشت های روزانه حتما در پایان هر روز نوشته شوند. برای همین هم سعی کنید دفترچه خود را همیشه همراه خود داشته باشید تا هر وقت لازم شد چیزی را در آن یادداشت کنید.

اما چه چیزهایی را باید در دفترچه خود بنویسیم؟

فرقی ندارد! بله واقعا فرقی نمی‌کند که چه چیزهایی را در دفترچه خود می‌نویسید. از غذایی که خورده‌اید گرفته، تا جاهایی که رفته‌اید. از کسانی که آن‌ها را ملاقات کرده‌اید گرفته تا صحبت‌هایی که با آنها داشته‌اید. همه این مطالب می‌توانند بخشی از یادداشت روزانه شما باشند. کلید قفل ذهن شما در بسیاری از موارد دست خود شماست، پس با نوشتن به باز کردن آن کمک کنید.

به چالش کشیدن مغز یکی دیگر از عواملی است که انجام دادن آن برای از بین رفتن مه و غبار مغز مفید است. برای اینکه بتوانید مغز خود را به چالش بکشید راه های مختلفی پیش روی شما قرار دارند. اولین شیوه انجام این کار، انجام بازی های مختلف است. بازی‌هایی که با مغز سر و کار دارند، مثل بازی های تمرکزی، به شما کمک می‌کنند تا مغز خود و توانایی های آن‌را محک بزنید. سودوکو و شطرنج از این دست بازی‌ها به شمار می‌روند.

راه حل دوم اما یادگیری مهارت‌ها و زبان های جدید است. یادگیری یک زبان جدید علاوه بر اینکه شما را با دنیایی جدیدتر آشنا می‌کند، به شما کمک می‌کند که بیشتر هوای مغزتان را داشته باشید تا دیگر قفل نکند!

 

بی تحرکی و کم تحرکی هم می‌تواند باعث قفل شدن مغز شما شود. البته منظور من از بی تحرکی این نیست که حتما روزانه ۴ ساعت ورزش کنید و کوهنوردی و فوتبال جزو برنامه هفتگی‌تان باشد (که البته چه بهتر اگر چنین فردی هستید، چون من نیستم!) بی تحرک بودن باعث پایین آمدن میزان اکسیژن خون شما خواهد شد. به همین دلیل هم اگر احساس می‌کنید که مه مغز شما را گرفته و نمی‌توانید به خوبی فکر کنید، کافی است از جای خود بلند شده و کمی قدم بزنید. به همین سادگی! اگر تراس یا حیاط دارید که حتما پیشنهاد می‌کنیم آنجا به قدم زدن بپردازید.

علاوه بر تمام مواردی که گفته شد، انجام مدیتیشن آن هم به طور روزانه می‌تواند به شما در این راه کمک کند. همچنین اصلاح رژیم غذایی هم از عوامل موثر در بهبود یک ذهن غبار گرفته است.

 

برگرفته از وب‌سایت  Healthline

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

هر وقت به نظرم پاسخ دادند به ایمیلم خبر بدید 🙂


تصویر امنیتی
*

چگونه قفل ذهن را باز کنیم

 

مشاوره تربیت کودک و شیوه های فرزندپروری


انواع جراحی زیبایی سینه

به حافظه سپردن مطالب یکی از مهم ترین توانایی های انسان است.‎

 

چگونه قفل ذهن را باز کنیم

اخیرا حافظه تان خوب کار نمی کند حتی نشانه گذاری ها هم دیگر دردی را دوا نمی کند. احساس می کنید، زندگی پرتنشی که دارید، ذهن تان را درگیر کرده است و دچار فراموشی شده اید.به حافظه سپردن مطالب یکی از مهم ترین توانایی های انسان است. حافظه و توانایی بازیابی مطالب از آن اساس و ابزار کار کسانی است که فعالیت های ذهنی زیاد دارند. با این حال اشتباه نکنید حافظه فقط استعدادی فطری نیست بلکه می توان با استفاده از فنون و روش های خاص حافظه را کارآمدتر و قوی تر ساخت.

«زنی 35 ساله هستم. کمتر از دو سال است که از همسرم جدا شده ام. زندگی بسیار پر تنشی را پشت سر گذاشته ام و با سختی فراوان و بخشیدن مهریه ام، همسرم راضی به طلاق شد. در زندگی مشترک مان بسیار تحقیر می شدم. دارای یک پسر 12 ساله هستم که با پدرش زندگی می کند و من فقط آخر هفته ها او را ملاقات می کنم . سال هاست پدر و مادرم را از دست داده ام و الان که جدا شده ام به تنهایی در آپارتمانی که اجاره کرده ام زندگی می کنم. خاطرات بد گذشته، دوری از فرزندم، زندگی سخت و ملال آوری که در گذشته داشته ام و… همه باعث شده که حال روحی خوبی نداشته باشم، حافظه ام اخیراً بسیار ضعیف شده و از آنجا که در یک بخش حساس، مشغول به کار هستم بسیار دچار دردسر شده ام. نمی دانم این وضعیت تا کی برای من ادامه دار می شود؟ آیا مشکل من رفع می شود؟ راهکاری برای بهبود حافظه وجود دارد؟»

بسیاری از افراد از حافظه خود ابراز ناخرسندی می کنند. بویژه افرادی که شرایط سخت و اضطراب آوری را پشت سر می گذارند در بازیابی جزییات بسیار ناتوان می شوند. از جمله آدرس، شماره تلفن، اسم افراد، زمان ملاقات و … را فراموش می کنند.حافظه مانند یک بانک است که اگر در آن سپرده داشته باشیم می توانیم از آن برداشت کنیم و اگر سپرده ای نداشته باشیم، هنگام نیاز نمی توانیم از آن استفاده کنیم. شرایط سختی که این خانم پشت سر گذاشته باعث شده که نتواند بر روی مطالب مختلف تمرکز درستی انجام داده و مطالب به درستی در حافظه خود ثبت کنند. وقتی مطالب به درستی در حافظه ثبت نشود، بعد از آن توانایی به خاطر آوردن آن مطلب بسیار دشوار می شود.در ادامه راهکارهایی ارائه می شود تا افراد بر حافظه خود تسلط بیشتری داشته باشند:

علاقه مند باشیدنسبت به مطالبی که باید به ذهن بسپارید، علاقمند باشید. یادآوری اتفاق خاص با جزییات به علاقه افراد و میزان اهمیتی که به آن اتفاق یا جزییات می دهند، بستگی دارد. افراد، مکان ها و موضوعاتی که برای فرد جالب توجه است بیشتر به خاطر سپرده می شود. هنگامیکه اشتیاق به انجام کاری باشد، بیشتر به آن توجه کرده و لذا آن مطلب در ذهن ماندگارتر می شود.

خوب توجه کنیدتوجه خود را بیشتر کنید. اگر می خواهید چیز بیشتری در ذهن باقی بماند، باید بیشتر به آن توجه کرد. مشکل از حافظه نیست، مشکل ممکن است از توجه باشد. افرادی که حافظه خوبی دارند به اتفاقاتی که روی می دهد توجه بیشتری دارند.

تفکر کنیدفراموش نکنید که حافظه یک فرآیند فعال است. توجه مضاعف افراد، مشاهده جزییات بیشتر، تفکر بیشتر در باره دلایل رویدادها، درک ارتباط بین آنچه که فرد می داند با آنچه سعی می کند بیاموزد، آنچه به خاطر سپرده می شود و فرد می تواند آن را به یاد آورد، همگی فرآیندی فعال است.

خونسرد باشیدداشتن ذهن آرام به حافظه کمک می کند. با ذهن آرام بیاموزید. موارد آموخته را با ذهن آرام باز خوانی کنید. برای مثال اگر وسیله را در محل کارتان جا گذاشته اید، به جای آشفتگی سعی کنید خود را آرام و خونسرد نگهدارید و با آرامش اتفاقات را مرور کنید. در این صورت یادآوری با موفقیت بیشتری صورت می گیرد.

مضطرب نباشیداضطراب تان را کنترل کنید.اضطراب ملایم سبب افزایش علاقه و توجه می شود، اما افزایش اضطراب ممکن است به تضعیف توجه و تمرکز منجر شود و به خاطر آوردن مطلب را دشوار سازد. مثلاً اضطراب زیاد هنگام امتحان در به خاطر آوردن مواد درسی خلال جدی ایجاد می کند و مدیریت این اضطراب کمک شایان توجهی به این دست دانش آموزان می کند. این خانم هم مشکلی مشابه دارد و به علت بحران هایی که پشت سر گذاشته است احتمالاً بسیار مضطرب و مشوش است و همین مساله باعث ضعف جدی وی در فرآیند بازیابی مطالب می شود.

افسردگی ممنوعبرای تقویت حافظه باید افسردگی را کنترل کرد. افسردگی علاقه و لذت بردن از اتفاقاتی را که افراد را احاطه کرده است، تضعیف می کند.در نتیجه انرژی کمی برای یادآوری باقی می ماند. افراد افسرده بیشتر مضطرب می شوند و افکار توام با افسردگی دارند مثلاً «ذهنم قفل شده است»؛ «مغزم درست کار نمی کند» و… وقتی احساس افسردگی می کنید برای درمان آن اقدام جدی کنید، چون درمان افسردگی باعث می شود که حافظه به کارکرد طبیعی خود باز گردد.

آنچه دوست دارید، ببینیداز راه های حسی مورد علاقه خود باید استفاده کرد. برخی با دیدن، چیزی را بهتر به حافظه می سپارند یعنی «حافظه تصویری» خوبی دارند و برخی دیگر با شنیدن بهتر به خاطر می آورند یعنی «حافظه شنیداری» در آنها قوی تر است. اگر با گوش دادن چیزی را بهتر به خاطر می سپارید به جای خواندن کتاب و جزوه آموزشی، CD یا برنامه های صوتی گوش دهید.فراموش نکنید تا وقتی که حالات روحی تان نامناسب است تمام مسائل و وظایف مهم زندگی تان را یادداشت کنید و دائماً آن را مرور کنید تا فعالیت های کاری و درسی و زندگی تان به طور جدی مختل نشود.

منبع: پیام مشاور

مطالب بیشتر برای زندگی بهتر


ست حلقه نقره هدیه برای زوجین


سوتین های خوشگل و باکیفیت/تنوع رنگ عالی


سینما رو به خونت بیار!


شریک جنسی خودت رو به رضایت برسون


آموزش زبان انگلیسی از صفر تا 100


سوالات پیش از ازدواج به تفکیک جلسه


برای سفارش این ست فقط کافیه کلیک کنی!


موفقیت شما در کدام رشته تحصیلی است؟


دیگه لازم نیست از دندانپزشکی بترسید؟


قیمت امروز بلیط اتوبوس به هرکجای ایران


سفارش کیک های تازه و خوشمزه خونگی


میخوای از همیشه زیباتر باشی؟


تو جلسه خواستگاری چی بپرسیم!؟


تا60%تخفیف پرطرفدارترین محصولات جنسی

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

10 ساعت قبل

17 ساعت قبل


نام کاربری و یا ایمیل:


رمز عبور:


من را به خاطر بسپار

چگونه قفل ذهن را باز کنیم



کاربر جدید هستم!

2

موضوعات داغ

می‌توانید قفل های ذهنی خود را بگشایید به شرطی که  مراقب ذهن خود باشید که چه چیزی وارد آن می‌کنید. سعی کنید ذهن خود را با خوراک مناسب تغذیه نمایید. همانطور که در مورد بدنتان این حساسیت را دارید برای ذهنتان نیز حساس باشید و هر چیزی را به خوردش ندهید چرا که رشد ذهنی ما کاملا وابسته است به اینکه خوراک مناسبی به آن برسانیم.

اکنون وقت آن است که مغز  و ذهن خود را با شگفتی و هیجان تازه‌ای بررسی کنید و به توانایی‌های بینظیر آن پی ببرید.

مغز انسان در واقع یک ابرکامپیوتر است که در بدن او جاسازی شده است. این ابرکامپیوتر،  بسیار پیچیده‌تر  از پیچیده‌ترین کامپیوترهایی‌ست که تا کنون بشر توانسته بسازد.

بالا بردن توانایی مغز،  یک امر حیاتی و البته شدنی برای رسیدن به موفقیت است چرا که این مغزتان است که شما را کنترل می‌کند چه کسی باشید یا چه کسی نباشید. مغز شما مرکز فرماندهی بدنتان است که هر کاری را که شما و بدنتان انجام می‌دهید تحت کنترل دارد و این کنترل بر اساس این است  که شما چطور فکر می‌کنید و چطور احساس می‌کنید.

به زبانی ساده‌تر، مغز شما وقتی که کارایی بسیار بالایی داشته باشد می‌تواند به شما  نیز اجازه دهد که  بهترین کارایی را داشته باشید،  چرا که این مغز است که شما را تحت کنترل دارد  البته بر اساس آنچه به آن خوراک رسانده‌اید.

عوامل متعددی بر روی کارایی مغز تاثیر دارند از جمله ژنتیک، صحبت‌های درونی- باورها، تجربه‌های زندگی، میزان استرس، میزان مطالعه. و غیره…   اگر چه این عوامل ذکر شده،  بر روی مغز اثرگذار هستند اما نمی‌توانند تعیین کنند‌ه‌ی قدرت ذهنی انسان باشند که تا چه حد می‌تواند تا دوردستها سفر کند.  بعبارتی دیگر شما خودتان این تونایی را دارید که تعیین کننده قدرت ذهنی خودتان باشید.

سوال اینجاست که با چنین ابزار فوق العاده‌ای که در اختیار ما قرار داده شده، به راستی چه چیزی مانع رسیدن ما به موفقیت‌هایی می‌شود که آرزوی آن‌را داریم؟

پاسخ این است که برخی موانع خیلی ساده‌ای وجود دارند که اگر به آنها اجازه‌ی حضور بدهید می‌توانند موانع خطرناکی برای توانایی شما در کسب دانش و آگاهی جدید باشند که در ادامه مقاله،  این موانع را ذکر خواهیم کرد.

 فراموش نکنید که اینها موانع ساده‎ای هستند و شما به راحتی می‌توانید از آنها رد شوید. با انجام کارهای زیر:

بسیاری از ما باور داریم که نمی‌توانیم چیزهای جدید یاد بگیریم، نمیتوانیم توان هوشی‌ خودمان را افزایش دهیم. اینها باورهای عمیق و نهادینه شده در بسیاری از ماست که در نهایت باعث می‌شوند  بعنوان مانع برای خود ما ظاهر شوند. اگر باور داشته باشیم که نمی‌توانیم موفق شویم واقعا هم نمی‌توانیم موفق شویم.

 پس باور خود را عوض کنید تا به موفقیت برسید.  این بستگی به خود شما دارد که چه کارهایی برای تغییر باورتان انجام دهید.  هنگامی‌که  باورهایتان عوض شود، جهان تازه ای در برابر چشمان شما ظاهر خواهد شد و قفل های ذهنی شما گشوده خواهد شد.

برای عوض کردن باورهایتان، به ذهنتان خوراک‌هایی بدهید که باعث می‌شوند باورهای قبلی‌تان را عوض کنید. شما یک ذهن شگفت انگیز دارید که بیش از آنچه تصور کنید دارای توانایی یادگیری است.  باور کنید که چنین ذهنی دارید و به محض داشتن چنین باوری، می‌توانید قفل های ذهنی خود را بگشایید.

آنچه که مانع بسیاری از مردم در مقابل یادگیری است  چیزی نیست به جز خودشان که به خودشان اجازه نمی‌دهند به منابع علم یا دانش دسترسی داشته باشند.

آگاهی از طرق مختلف حاصل می‌شود از جمله تجربه کردن، مطالعه کردن و آموختن از دیگران.  ولی ما بایستی به سراغ کسب آگاهی صحیح برویم. اگر صحیح نباشد بی معنا خواهد بود.

خیلی وقتها از کودکان می‌شنویم که “من این را در یک کتاب خواندم” ، اما آیا آنچه او خوانده حقیقت است؟

خیر. صرفا چون یک نفر یک چیزی گفته یا نوشته نمی‌تواند حقیقت داشته باشد.

شما بعنوان کسی که به دنبال یادگیری است، نیازمند این هستید که دانش و آگاهی صحیح را بدست آورید و بیاموزید و نه فقط یکسری اطلاعات و اظهار نظرهای بی ارزش را.  این به عهده شماست که به دنبال کسب دانش بروید و سپس آن را امتحان کنید و یا در ذهنتان خوب حلاجی کنید و ببینید آیا این دانش صحیح است یا غلط. آگاهی صحیح  چیزی‌ست که در  زندگی شما نیز می‌تواند صادق باشد و آنرا بهتر کند و کمک کند به موفقیت برسید.  پس همیشه بایستی چنین معیار و سنجشی برای آنچه یاد می‌گیرید داشته باشید تا متوجه شوید آیا دارید دانش صحیح را می‌آموزید یا غلط. زمانی‌که این کار را انجام دهید، در واقع در حال گشودن قفل های ذهنی خود هستید.

واضح است که چرا برخی مردم چیزی یاد نمی‌گیرند چون اصلا علاقه‌مند به یادگیری نیستند.  شاید از روی تنبلی باشد و یا شاید ندانند که تا چه حد آن دانش می‌تواند تاثیرات مثبتی بر زندگی آنها داشته باشد.

پس راز یادگیری این است که به شدت علاقه‌مند به یادگیری باشید.  البته کسب یک دانش جدید راهی نیست که یک شبه طی شود، بلکه کار می‌برد.  اما تنها راه،  شروع کردن به یادگیری دانشی‌ست که خیلی سریع می‌تواند بر روی زندگی شما تاثیرگذار باشد.

مثلا  وقتی در مورد امور مالی و اقتصادی، شروع به یادگیری کنید. این دانشی ست که می‌تواند به شما کمک کند درآمد بالاتری داشته باشید یا از شر بدهی‌هایتان خلاص شوید یا بتوانید در جایی استخدام شوید.

یا وقتی در مورد ارتباطات و تعامل با دیگران و حتی خانواده خود چیزهای جدید و مفیدی یاد بگیرید، ارتباطات شما با دوستان،  همکاران و خانواده تان بهتر از قبل می‌شود و همین مسئله باعث ایجاد انگیزه بیشتر در شما برای یادگیری بیشتر می‌شود.

پس شدیدا مشتاق یادگیری باشید تا قفل های ذهنی تان گشوده شود.

کسب آگاهی یک فرآیند است نه یک اتفاق.  این فرآیند، به اندازه عمر آدمی‌ زمان می‌برد.  این فرآیند یک برنامه منضبط همیشگی ست که تمامی‌ ندارد.  پس بهتر است برای یادگیری، انضباط داشته باشید و سخت کار کنید. قرار نیست کسی با ماژول به ذهن شما متصل شود و یکمرتبه تمام دانش بشری را در ذهن شما دانلود کند.  بهتر است واقع بین باشید و به حرکت مدام و منضبط خود برای یادگیری ادامه دهید.

البته می‌توان فرایند یادگیری را سرعت بخشید اما هنوز یک فرآیند است نه یک اتفاق . شما در این فرآیند به خواندن و نوشتن و گوش دادن و مرور مجدد و چندین باره نیاز دارید تا مفاهیم جدید را به طور عمیق درک کنید و این مسئله زمان‌بر است و راه میان‌بر ندارد.

با منضبط کردن خودتان برای کسب دانش جدید می‌توانید قفل های ذهنی خود را بگشایید.

باور کنید که یادگرفتن هر چیزی ممکن است  و اصلا مهم نیست سن شما چقدر است  چرا که ذهن شما برای یادگرفتن طراحی شده  و توانایی بسیار زیادی برای یادگیری دارد در هر سنی که باشید. از همین اکنون به خودتان قول دهید به سراغ کسب دانش بروید تا قفل های ذهنی خود را بگشایید.

ترجمه اختصاصی مجله قرمز از مقاله‌ی Jim Rohn

منبع : jimrohn

کپی شد

چگونه قفل ذهن را باز کنیم

پیشنهاد سردبیر

داغ ترین بحث ها

تازه‌های سلامت

مقالات زیبایی

مقالات سلامت

مقالات آشپزی

مقالات تغذیه

سلامت

۲۰ بهمن ۱۳۹۹

۱۹ بهمن ۱۳۹۹

۱۹ بهمن ۱۳۹۹

دنیای مد

۲۰ دی ۱۳۹۹

۱۶ مهر ۱۳۹۹

۱۸ مرداد ۱۳۹۹

داغ ترین بحث ها

بیشتر دیده شده

627,369

473,132

445,234

کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به وب سایت مجله قرمز می‌باشد. بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است.

سارا حمیدی آموزش تمرکز و تفکر

چندی پیش با تعدادی از دوستانم برای شام به یک رستوران رفته بودیم. هرکسی از دغدغه‌های خود تعریف می‌کرد. همه در فکر و اندیشه‌های خود غرق بودند.

یکی می‌گفت چه کنم تا درآمدم افزایش یابد؟

دیگری به فکر این بود که آیا می‌تواند از پایان‌نامه‌اش دفاع کند و یا نه؟

یکی دیگر از دوستان در مورد آرزوهایش صحبت می‌کرد.چگونه قفل ذهن را باز کنیم

در همین حین یکی از دوستان صمیمی‌ام به من نگاه کرد و پرسید: آیا در این دنیا کسی هست که نگرانی و مشکلی نداشته باشد؟

با مواجه به این پرسش کمی جا خوردم. پیش خود گفتم نه به‌راستی هرکسی در این دنیا مشکل و یا شاید بهتر بگویم خواسته‌ای دارد. اما از آن شب ذهن من درگیر این سؤال باقی ماند.

آیا کسی در این دنیا وجود دارد که مشکلی نداشته باشد؟

پس از فکر کردن به این سؤال به یک نتیجه رسیدم. بهتر است سؤالم را با یک سؤال اساسی‌تر جایگزین کنم.

آیا کسی در این دنیا وجود دارد که ذهن بازی داشته باشد و در هرلحظه نگران مشکلات و دغدغه‌های زندگی‌اش نباشد؟

اکهارت تول

همان‌طور که احتمالاً تا الآن متوجه شده‌اید منظور از ذهن باز ذهنی است که فارغ از هر نگرانی باشد. ذهنی که بتواند برای چند لحظه هم که شده دغدغه‌ای نداشته باشد. ذهن باز خلاق است و آگاه. به دنیا و اطرافش با آگاهی نگاه می‌کند و می‌تواند تصمیمات درستی بگیرد.

• هنگام هم‌نشینی با این افراد نگران مشکلات خود نیستند و به صحبت‌های شما با دقت گوش می‌دهند.

• دنیای اطراف برایشان مهم است و به آن‌ها توجه می‌کنند. ستاره‌ها، گل‌ها و پرندگان را می‌بینند و از دیدن آن‌ها لذت می‌برند.

• آن‌ها به دنیای اطرافشان توجه می‌کنند و مدام مشغول و گرفتار موبایلشان نیستند.

• در هرلحظه در فکر زندگی و مشکلاتش نیستند و به دنیا و جهانیان اهمیت می‌دهند.

پس از بررسی پرسشی که از آن شب در ذهنم مانده بود به پرسش ساده‌تری رسیدم. اکنون دیگر نمی‌پرسم که آیا فرد بدون مشکلی در این دنیا وجود دارد و یا خیر.

هر فردی بدون شک در زندگی‌اش نگرانی، دغدغه، آرزو و یا مشکلات خاص خودش را دارد. مسئله اصلی این است که لحظاتی در زندگی‌مان داشته باشیم که بتوانیم این مشکلات را کنار بگذاریم و یا به عبارتی ذهن باز داشته باشیم.

اگر بیش‌ازحد بر خودتان و مشکلاتتان تمرکز کنید، آنگاه دنیای اطراف خود را نمی‌بینید. اگر در هرلحظه به فکر خواسته‌هایتان و روش‌های رسیدن به آن هستید ذهن بازی ندارید. ذهن شما مدام درگیر کارها و گفته‌های دیگران است. شما همیشه نگران اهدافتان هستید. همیشه در فکر هستید که بهتر بود چه‌کاری را انجام می‌دادید و چه‌کاری را نمی‌کردید.

تمرکز بیش‌ازحد بر خودتان باعث می‌شود که از زندگی خود لذت نبرید. اگرچه برای خواسته‌ها و اهدافتان تلاش می‌کنید اما کارایی کمتری دارید.

وقتی‌که ذهن باز ندارید و تمرکز اصلی‌تان بر آینده است معمولاً خسته می‌شوید. کارایی شما به‌شدت کاهش پیدا می‌کند. هنگام که باید بر کارتان تمرکز کنید نمی‌توانید. شما انرژی ذهن و مغزتان را صرف افکار بیهوده کرده‌اید.

مغرتان دارای یک منبع انرژی محدود است. ازاین‌رو با هدر دادن این انرژی و مصرف آن برای افکار بیهوده تنها تمرکز، توجه و خلاقیت شما کاهش می‌یابد و انرژی کافی برای مدیریت زندگی و کار خود ندارید.

• هنگامی‌که بر خود و مشکلاتتان بیش‌ازحد تمرکز کنید، فرصت‌ها را از دست خواهید داد. یک ذهن باز خلاق است و توانا.

اگر می‌خواهید که از تمام ظرفیت مغز خود استفاده کنید و ذهن توانمندی داشته باشید باید از تمرکز و توجه بر مشکلات دست‌بردارید.

• هنگامی‌که یاد بگیرید به اطرافتان توجه کنید، زندگی برای شما زیباتر خواهد شد.

• وقتی‌که زندگی برایتان زیباتر شود، فرصت‌های آن را بهتر درک خواهید کرد.

• ازآنجاکه به دیگران بیشتر اهمیت می‌دهید، ارتباطات بهتری پیدا خواهید کرد.

• از مشکلات دیگران درس می‌گیرید و فرد باتجربه و توانمندتری خواهید شد.

• احساس آرامش بیشتری دارید و راحت‌تر می‌توانید در کار و زندگی پیشرفت کنید.

• عملکرد شما در کار و زندگی پیشرفت قابل‌توجهی پیدا می‌کند.

• و مهم‌تر از همه این است که قدرت تمرکز شما افزایش می‌یابد و فرد متمرکزی خواهید بود.

در ادامه چندین راهکار که برگرفته از مقاله Aware of the World می‌باشد بیان می‌شود.

• هرازگاهی از کاری که در حال انجام آن هستید دست بکشید و به اطراف خود توجه کنید.

توجه به اطراف بدین معناست که به اطراف و اطرافیان خود توجه کنید. اگر در خیابان راه می‌روید به درخت‌ها و گل‌ها نگاه کنید. آسمان را نگاه کنید. آیا تغییری در آن خیابان به وجود نیامده است. شاید مغازه‌ای به‌تازگی شروع به کارکرده است. ممکن است درختی که تا چند وقت پیش میوه نداشته هم‌اکنون پر میوه است.

• هنگامی‌که فردی صحبت می‌کند به صحبت‌های او با دقت گوش دهید.

• همیشه از زاویه بزرگ‌تری به زندگی نگاه کنید و از ایده‌های جدیدی که به ذهنتان می‌رسد نترسید.

• بازی‌های افزایش تمرکز و توجه را انجام دهید. این بازی‌ها به شما کمک می‌کنند تا کنترل ذهن، افکار و توجه خود را به دست بگیرید.

• اگر تاکنون کتاب رنگین‌کمان مغز را تهیه نکرده‌اید، می‌توانید هم‌اکنون این کتاب را تهیه کنید و به کمک آن از ظرفیت‌های مغزی خود بهترین استفاده را کنید.

می خواهم همین الان این کتاب را تهیه کنم

من سارا حمیدی هستم و در این وبسایت به منظور آگاهی از توانایی های مغزی و افزایش عملکردمان در زندگی، محیط کار و خانه به ارائه مقالات، دوره ها و محصولات آموزشی می‌پردازم.چگونه قفل ذهن را باز کنیم

مطلب قبلی

چگونه دقت خود را افزایش دهیم؟

مطلب بعدی

نقش ورزش ذهن در درمان افسردگی

چرا نباید از آینده بترسید؟ ترس از آینده نداشته باشید

دلایل خواب آلودگی در مطالعه و کار

مهارت کنترل ذهن در کار و زندگی و تحصیل

چگونه با انگیزه کار کنیم؟ مهم ترین راهکار تقویت انگیزه

سلام و ممنون از مقاله کار بردی و مفیدتان . موفق و موید باشید

سپاسگزارم جناب علوی. موفق باشید

باسلام چگونه میتوانم باشما درارتباط باشم به غیر از ایمیل

سلام دوست عزیز. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۰۹۱۹۴۱۰۴۰۳۵ تماس بگرید. همکاران شما را راهنمایی خواهند کرد.

بسیار عالی تشکر فراوان بخاطر مقاله های ارزشمندتان

بسیار خوشحالیم که مقالات برای شما مفید بوده است.

شاد باشید…

مقاله بسیار خوبی بود،موفق باشید:)

ممنون مقاله‌ی بسیار خوبی بود. راستش داشتم راجع‌به دغدغه‌های آدم و اینکه اساساً این دغدغه‌ها خوبند یا بد جستجو می‌کردم که به مقاله‌ی شما برخوردم. سوای اینکه الان متوجه شدم باید نگرانی‌ام از بابت کارهایی که می‌کنم رو کم کنم، هنوز درست نمی‌دونم دغدغه‌های فکری اصلأ بدند یا خوب؟ دغدغه به همراه خودش تشویش میاره و ما باید براب رهایی از این تشویش با ذهنی باز ازشان دوری کنیم یا به‌دنبال ریشه این دغدغه‌ بگردیم؟

سلام من درواقع دنبال راهکارهایی برای داشتن ذهن باز برای بیان ایده بودم چون دارم بازی سازی رو شروع میکنم و میخوام پروژه هام متفاوت باشه اما بیشتر از فوایدش شنیدم تا راهکار به هر حال خوب بود ممنون

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نام و ایمیل من را برای نظر گذاری در آینده در سایت ذخیره کن

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سارا حمیدی می باشد.

جهت ارتباط با دفتر از شنبه تا پنچ شنبه از ساعت 17 – 9 با شماره: 35 40 410 0919 تماس حاصل بفرمایید.

 

 

اشاره: آنها که تجربه نویسندگی داشته باشند احتمالاً می‌دانند «قفل شدن ذهن» یعنی چه؟ شرایطی خلاء مانند که شما با گرفتار شدن درآن احساس می‌کنید ریشه خلاقیت‌تان خشک شده‌است. و در مقابل گره‌های کور داستان‌تان خلع سلاح شده‌اید. قفل شدن ذهن معمولا زمانی اتفاق می‌افتد که شما نمی‌دانید داستان‌تان را چگونه پیش ببرید، و آلترناتیوهایی که برای گره‌گشایی به‌کار می‌بندید به دل‌تان نمی‌نشیند! در چنین شرایطی چه باید کرد؟ مقاله زیر جوابهای خوبی برای این سوال دارد.این مطلب توسط کارن ویسنر نگارش شده‌است.خانم ویسنر ساکن کالیفرنیاست و در چهارده‌سال اخیر بیش از ۹۰ عنوان کتاب منتشر کرده‌است. وی یکی از بست سلرهای ادبیات انگلیسی معاصر است که تابحال بیش از ۱۲۰ مرتبه نامزد و یا برنده جوایز معتبر ادبی شده‌است. ویسنر مدرس داستان نویسی‌ در امریکاست و تابحال چندین کتاب مرجع در باره آموزش نویسندگی به رشته تحریر درآورده‌است. مطلب زیر یکی از مجموعه مطالبی‌ست که خانم ویسنر در قالب یک پروژه آموزشی – رسانه‌ای برای روزنامه گاردین نگاشته است، خواندن مطالب این مجموعه، از جمله مطلب زیر را به تمام کسانی که به نویسندگی علاقه دارند توصیه می‌کنیم.

 

چگونه قفل ذهن را باز کنیم

بقلم: کارن ویسنر

مترجم: بهناز براری (دانشجوی کارشناسی ارشد مترجمی زبان)

شاخصه‌های مهارتی بسیاری برای موفقیت در زمینه نوشتن وجود دارند. که در نظر گرفتن تمام یا بخشی از آنها نقش بسیار مهمی در توفیق یک نویسنده دارد. اما احتمالا مهم‌ترین آنها یک چیز است: طوفان ذهنی!

این شاخص موقعی که شما قصد آغاز یک پروژه نگارشی را دارید،بسیار کارآمد است و ارزش آن زمانی مشخص می‌شود که شما برای حفظ دوراندیشی و تمرکز برای احاطه بر روند تکمیل داستان بدان نیازمندید.

مهم نیست که این حرفم چقدر ناخوشآیند است – اما طوفان مغزی همان چیزی‌ست که می‌تواند داستان متوسط شما را به سطوح بالاتری نسبت به وضعیت اولیه ارتقاء دهد.طوفان ذهنی منشعب از هستی شماست. پیاده کردن آنچه به ذهن شما «خطور می‌کند» و قرار دادن آن در جایگاه درست خودش! این کاریست که شما باید انجام دهید. شما می‌بایست اطمینان حاصل کنید که برای یک ایده داستانی قوی جایگاه‌ها و فضاهای لازم را ساخته‌اید، حتی اگرلازم باشد که سالها نوشتن آن را به تاخیر بیاندازید.هر روز، هر هفته، هر ماه و هرسال از طوفان ذهنی خود استفاده کنید.همانگونه که شما با استفاده از رئوس گفته شده در متد ۳۰ روزه، و تمرکز بر طوفان ذهنی‌تان، نتیجه خواهید گرفت و حتی فراتر از آن امکان ایجاد ذهنی‌الهام‌بخش و مولد را برای خودتان مهیا کرده‌اید.

بنابراین شما زمانی که خلاقیت و طوفان ذهنی خود را فعال نگه‌دارید، می‌توانید از ذهن مولد خود برای فرآیند نوشتن بهره‌جویید [و در این صورت] لازم نیست فرآیند دردناک نگاشتن اولین جمله یا اولین پاراگراف را تحمل کنید.

در چنین موقعیتی‌ست که شما با حفظ طرح کلی و عمومیت داستان، و یا صحنه‌های خاص در ذهن‌تان طی روز می‌توانید [به خود] در باز کردن گره‌های اساسی داستان، پروسه‌های زمانی، روابط بین شخصیت‌ها و موضوعات مطروحه در داستان کمک کنید. (تعمیم بخشی پلات داستان به جزئیات)در برخی مواقع ممکن است شما کل دیالوگها را در ذهن‌تان مرور کنید. وقتی زمان استخراج و پیاده کردن طرح داستانی برسد تحدید گستره رئوس مطالب در صحنه‌های داستانی بسیار ساده‌تر خواهد شد.اگر شما می‌خواهید به شیوه‌ای سریع و روان بنویسید، باید از طوفان ذهنی مولد استفاده کنید. [و آن] همانجایی‌ست که رئوس مطالب به ذهن‌تان خطور می‌کندد.فرآیند طوفان ذهنی، شما را قادر خواهد ساخت، پلات داستانی و شخصیت پردازی را با برساختن کلیات طرح به انجام برسانید.هنگامی که شما کلیت طرح را مشخص کرده باشید خواهید توانست هر روز، بخش‌های بیشتری از کتاب را پیاده‌سازی کنید.از همین روی دیگر لازم نیست تصمیم بگیرید که در کدام مقطع شروع به نوشتن کنید، چراکه شما همه ی کارها را در هنگامی که طرح را تکمیل کرده‌اید، انجام داده‌اید.

روز یا هفته‌ای قبل از آغاز نگارش یک صحنه‌ی قطعی، یک طوفان ذهنی در مورد انتخاب جزئیات آن صحنه را در مغز خود به‌راه بیاندازید. این کار ِ شما را هنگام نگارش طرح ساده‌تر می‌کند. اگر شما از طوفان ذهنی در هر مقطعی به‌حد کافی استفاده نکنید، برای نگارش هر صحنه از داستان مجبورید شرایط سختی را تحمل کند.

طوفان ذهنی بهترین شیوه برای باز کردن گره‌های کور داستان است

زمانی می‌رسد که ذهن شما قفل کرده‌است. و نمی‌توانید، قطعات پازل داستان را کنارهم بچینید. اگر این اتفاق برایتان افتاد. سعی کنید از مفادی که در فهرست زیر آورده‌ام استفاده کنید:

۱-شروع به خواندن یک کتاب و یا دیدن یک فیلم در هما ژانر داستانی درحال نگارشتان بکنید. اینکار باعث ایجاد یک سکوی پرتاب برای شما به سوی ایجاد طوفان ذهنی خواهد شد.

۲-موزیک‌هایی که مرتبط و هم‌آهنگ با پروژه داستانی شماست گوش دهید. کارهایی را انتخاب کنید که احساس می‌کنید برای نواخته شدن در پس‌زمینه یک صحنه از داستان و یا در متن آن مناسب بنظر می‌آیند. هربار که شما یک آهنگ بر این منوال می‌شنوید، می‌تواند باعث ایجاد الهامات منتهی به طوفان ذهنی برای شما بشود.

۳-بروید خرید کنید. چیزهایی را بخرید که فکر می‌کنید قهرمان داستان‌تان به آن علاقه دارد.

۴-از خانه بیرون بزنید. هرجایی می‌توانید بروید. و مردم را نظاره کنید. مخفیانه کسانی را که دور و برتان راه می‌روند دید بزنید. سعی کنید از حرکات، حرفها، نشانه‌های رفتاری و مکالمات آن و یا حتی اصلا از راه رفتن آنها ایده بگیرید.

۵-از خودتان بپرسید: ” چه می‌شد اگر…” و بجای نقطه‌چین پرسش‌هایی در باره طرح داستان و شخصیت‌هایتان از خود بپرسید.

۶-تلاش کنید ایده‌هایی که در رئوس کلی داستان شما تاثیر راه‌بردی دارند، بکر، و بی‌نظیر باشند.

۷- با هرکسی که راجع داستان‌تان به او چیزی گفته‌اید، صحبت کنید. این نه‌تنها باعث خواهد شد که شما در مقام یک روایت‌گر، تخلیه ذهنی انجام دهید، بلکه ممکن است در دل مکالمه به ابعاد و زوایایی از داستان توجه کنید که پیشتر از آن غافل بوده‌اید.

۸- مجله‌ جمع کنید. عکس‌های کسانیکه در موقعیت مشابه در داستان شما قرار دارند، ببرید. این کار باعث خواهد شد که شما در زمان خلق شخصیت و یا موقعیت کلی آن در بخش‌های آتی ِ داستان ایده بگیرید.

۹-با پارتنر خودتان یک پروژه جداگانه را بنویسید. خواندن آنچه شما نوشته‌اید برای یکدیگر، نه صرفا بواسطه نقد کردن، بلکه به واسطه ایجاد عناصر خلاقه در ذهن‌تان راهگشان خواهد بود.

۱۰- برای یکی از شخصیت‌هایتان نامه بنویسید. (نامه‌ای از طرف خود و یا یکی دیگر از شخصیت‌های داستان). فقط برای دست‌یافتن به دید بهتر و یا مجال مصاحبت بین یک یا چند شخصیت [این کار را انجام دهید]

۱۱- آخر هفته به تنهایی به یک اقامتگاه خوب بروید و به نوشتن و یا مرتب کردن نوشته‌هایتان بپردازید. از بین بردن شیوه روزمره زندگی شما می‌تواند باعث ایجاد طوفان ذهنی؛ و از بین رفته گره‌ها بشود.

۱۲- تلاش کنید، هرصحنه از طرح داستان را در یک اندکس (کارت) بنویسید و با ترتیب زمانی آنها بازی کنید.

۱۳- زمینه‌های کاری و علاقمندی‌های شخصیت‌های داستانی‌تان را فهرست کنید.

۱۴-با کسانی که در زندگی‌شان شرایطی مانند شرایط قهرمان اصلی داستان شما را داشته‌اند مصاحبت کنید.

۱۵-اگر لوکیشن داستانی شما جایی غیر از محل اقامت فعلی (شخصی شماست) به آنجا سفر کنید. دیدن آن موقعیت باعث الهام بخشی و ایجاد خطوط جدید و مناسب طرح داستان‌تان بشود

۱۶- جایی را برای نوشتن‌تان ایجاد ( یا پیدا ) کنید که باعث حواس‌پرتی، و از بین رفتن تمرکز ذهنی شما نشود.

۱۷- فقط بنویسد. نگران پیدا کردن بهترین کلمات، جملات هم نباشید. نوشتن در مورد ایده‌ای که در ذهن‌تان دارید، باعث ایجاد کمال و شفافیت آن ایده در آینده خواهد شد.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

طوفان ذهنی، به‌عنوان یک آلترناتیو پیش از آغاز نگارش طرح و در حین پیاده کردن متن خواهد بود. طوفان ذهنی دلیل ایجاد و یا تداوم خطوط روایی، و خلق رویدادهای داستانی که با تکیه بر منابع و توانایی‌های درونی فرد برای ایجاد عناصر شگرف داستانی در اکثر کتب بیادماندنی بکارگرفته شده‌است./

 

منبع:

 http://avangardsite.ir/wordpress/1393/07/15/%D8%B7%D9%88%D9%81%D8%A7%D9%86-%D8%B0%D9%87%D9%86%DB%8C-%D8%B1%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AE%D9%84%D8%A7%D8%B5%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%DA%AF%D8%B1%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C/

چگونه قفل ذهن را باز کنیم
چگونه قفل ذهن را باز کنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *