چگونه قلب اب میاورد

 
helpkade
چگونه قلب اب میاورد
چگونه قلب اب میاورد

علائم افیوژن پریکارد به اندازه و سرعت تجمع مایع بستگی دارد

 

قلب توسط یک دیواره عضلانی عمودی به دو نیمه راست و چپ تقسیم می‌شود. نیمه راست مربوط به خون سیاهرگی و نیمه چپ مربوط به خون سرخرگی است. هر یک از دو نیمه راست و چپ نیز مجددا بوسیله یک تیغه عضلانی افقی نازکتر به دو حفره فرعی تقسیم می‌شوند. حفره های بالایی که کوچکتر و نازکتر هستند بنام دهلیز موسوم بوده و دریافت کننده خون می‌باشند. حفره‌های پایینی که بزرگتر و ضخیم‌ترند بطن های قلبی هستند و خون دریافتی را به سایر اعضاء بدن پمپ می‌کنند. پس قلب متشکل از چهار حفره است: دو حفره کوچک در بالا (دهلیزهای راست و چپ ) و دو حفره بزرگ در پایین (بطنهای راست و چپ).

 

آب آوردن قلب همان تجمع مایع در فضای اطراف قلب است. آب آوردن قلب یک مشکل جدی است که توانایی قلب برای عملکرد مناسب را با مشکل مواجه می‌کند. این مشکل که به آن افیوژن پریکارد نیز می‌گویند، می‌تواند ناشی از یک بیماری، عفونت، صدمه یا جراحی باشد. برخی از داروها و شیمی‌درمانی نیز می‌توانند باعث تجمع مایعات در اطراف قلب شوند. 

چگونه قلب اب میاورد

 

در حالت معمول میزان مایع اطراف قلب کمتر از ۵۰ میلی لیتر خواهد بود. اگر تجمع مایع به صورت آهسته صورت گیرد ، پرده پریکارد در اطراف قلب به تدریج کشیده می شود و به این ترتیب می توان تا ۲ لیتر مایع را در خود جای دهد ، بدون اینکه علامت خاصی برای فرد ایجاد نماید. بعضی از بیماران ممکن است احساس وجود یک فشار ثابت را درون قفسه سینه خود احساس کنند ، یا علایم ناشی از وارد آمدن فشار بر احشای مجاور در فرد خود را نشان دهد ، مانند وارد آمدن فشار بر نای و لوله تراشه .

 

قلب ما توسط یک غشاء نازک دو طرفه به نام پرکارد احاطه شده است

 

علایم آب آوردن قلب :

علائم افیوژن پریکارد به اندازه و سرعت تجمع مایع بستگی دارد. افیوژن‌هایی که به آهستگی تجمع می‌یابند، در ابتدا بی‌علامت هستند؛ تجمع قابل ملاحظه مایع پریکاردی ممکن است با احساس فشار روی قفسه سینه و نیز علائم مرتبط با فشار بر روی ساختمان‌های مجاور، همراه باشد.

در صورت بروز نشانه های افیوژن پریکارد، این نشانه ها به صورت زیر خواهند بود:

– کوتاه شدن نفس یا دشواری در نفس کشیدن ( تنگی نفس)

– ناراحتی در وقت نفس کشیدن در حالت دراز کش (ارتوپنه orthopnea)  

– درد قفسه سینه ، معمولاَ پشت استخوان جناغ یا در سمت چپ قفسه سینه که وقتی نفس کشیده می شود غالباَ بدتر می شود و وقتی بیمار می نشیند،به جای دراز کشیدن ، بهتر می شود.

– سرفه

– تب خفیف

– تندی تپش قلب

 

آب آوردن قلب همان تجمع مایع در فضای اطراف قلب است

 

علل آب آوردن قلب :

ممکن است آب آوردن آبشامه ی قلب وقتی اتفاق افتد که راه جریان یافتن مایعات پریکارد مسدود شده باشد یا وقتی خون درون پریکارد انباشته شده باشد، هنوز معلوم نیست .

– نارسایی قلبی

– عفونت های ریه

– بیماری های لایه های جنب نظیر عفونت های ویروسی، باکتریایی و سل

– تومورهای ریه

– استعمال دخانیات و قلیان

– تومورهایی مختص فضای جنب(بر اثر استنشاق آزبست توموری به نام آزیستور ایجاد می شود.)

– سرطان ریه

– افزایش سن

– بیماری های مزمن

– داشتن اختلال های ایمنی و مصرف برخی داروها که موجب کاهش دفاع بدن می شود.

 

افیوژن‌هایی که به آهستگی تجمع می‌یابند، در ابتدا بی‌علامت هستند

 

تشخیص آب آوردن قلب :

اولین گام در جهت تشخیص این مشکل یک معاینه پزشکی عمومی توسط پزشک است. دکتر با کمک استتوسکوپ به ضربان قلب بیمار گوش می‌دهد. اگر قلب توسط مایعات احاطه شده باشد، صدای غیر طبیعی به نظر می‌رسد که صدا از راه دور می آید،از طرف پزشک شنیده می‌شود. اگر مایع بیش از حد در اطراف قلب وجود داشته باشد. پس از بررسی، آزمایشات خاصی برای بیمار جهت بررسی بیشتر تجویز می‌شود.

 

چگونه قلب اب میاورد

اشعه ایکس: اشعه ایکس قفسه سینه اولین آزمایش است که به شناسایی این مشکل کمک می‌کند. اگر قلب به وسیله مایعات احاطه شده باشد شکل کلی قلب بزرگ مشاهده می‌شود.

اکوکاردیوگرام: این روش رایج ترین روش تشخیصی است که برای تشخیص پریکارد ایفیوژن استفاده می‌شود. از طریق این آزمایش، پزشک قادر به بررسی تصاویر واقعی قلب است. قلب محصور شده توسط مایع بین لایه‌های پریکارد تغییر یافته است، عملکرد قلب کاهش یافته و ممکن است حفره‌های قلب تغییر پیدا کنند.

 

الکتروکاردیوگرام: الکتروکاردیوگرام برای مطالعه الگوهای تغییر یافته سیگنال‌های الکتریکی که از طریق قلب داده می‌شود مورد استفاده قرار می‌گیرد. الگوهای تشخیصی این بیماری به دلیل فشار روی قلب به علت افزایش حجم سیال تولید می‌شود.

 

آزمایش خون: در مورد تأیید شرایط پزشکی در بیمار، پزشک ممکن است برای تشخیص علت اصلی این مشکل آزمایش خون تجویز کند.

 

سایر تست های تشخیصی: تست هایی مانند توموگرافی کامپیوتری و تصویربرداری رزونانس مغناطیسی همچنین می‌توانند این وضعیت را تشخیص دهند. با این حال، این آزمایش‌ها معمولا برای تشخیص این مشکل استفاده نمی‌شود.

 

در پریکارد مقدار محدودی مایع اضافی جای می گیرد بدون آنکه مشکلی ایجاد شود

 

عوارض آب آوردن قلب: 

در پریکارد مقدار محدودی مایع اضافی جای می گیرد بدون آنکه مشکلی ایجاد شود. لایه درونی پریکارد از یک لایه منحصر به فرد تشکیل شده که به قلب می چسبد. لایه بیرونی ضخیم تر است و فقط کمی خاصیت کش سانی دارد. وقتی مقدار زیادی مایع در این فضا جمع می شود، پریکارد به درون و به سمت قلب اتساع می یابد. وقتی افیوژن پریکارد بر قلب فشار می آورد، اتاق های پمپاژ کننده قلب دیگر به طور کامل پر نمی شوند و یک یا چند عدد از این اتاقک ها به طور ناقص روی هم می خوابند. این حالت را در اصطلاح تامپوناد tamponade می گویند که سبب ضعف گردش خون شده و اکسیژن ناکافی به بدن می رسد. در صورت عدم درمان ، تامپوناد مهلک است.

 

پریکاردیکتومی عبارت از برداشتن تمام یا یک بخش از پریکارد است

 

درمان آب آوردن قلب:

درمانی که برای آب آوردن قلب در نظر گرفته می شود، به شدت علایم و علل تجمع مایع اطراف قلب بستگی خواهد داشت . درمان دارویی و تخلیه مایع اطراف قلب برای این منظور انجام می شود. با درمان علت زمینه ای افیوژن پریکارد غالباً مشکل موجود اصلاح خواهد شد.

 

در صورتی که تامپوناد موجود نباشد یا تهدید فوری ناشی از تامپوناد وجود نداشته باشد، پزشک ممکن است یکی از داروهای زیر را برای درمان التهاب پریکارد ناشی از آب آوردن قلب تجویز کند. تا التهاب به وجود آورنده افیوژن پریکارد از بین برود:

– آسپیرین

– داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ایندومتاسین یا ایبوپروفن

– کلیشیسین (Colcrys)

اگر بیمار به این داروها عکس العمل نشان ندهد یا پس از درمان موفق به افیوژن راجعه پریکارد مبتلا شود، ممکن است پزشک یک کورتیکوستروئید مانند پردنیزون تجویز نماید.

 

اگر استفاده از داروهای ضدالتهاب سبب اصلاح مشکل نشد،اگر تامپوناد ایجاد شد یا اگر احتمال ایجاد تامپوناد موجود بود،احتمالاً کاردیولوژیست برای زهکشی مایع یا پیشگیری از انبار شدن مایع، یکی از روشهای زیر را توصیه خواهد کرد: 

 

تخلیه مایع :

در صورت نیاز ممکن است پزشک با استفاده از یک سوزن و یک لولۀ کوچک، مایع اطراف قلب را خالی کند. به این عمل pericardiocentesis می‌گویند.

 

جراحی قلب باز :

گاهی اوقات ممکن است به جراحی نیاز باشد، به ویژه اگر در اثر آسیب ساختاری، در اطراف قلب خونریزی وجود داشته باشد. تخلیه مایعات به داخل شکم نیز می‌تواند یک گزینۀ درمانی باشد.

 

برداشتن پریکارد:

پریکاردیکتومی pericardiectomy عبارت از برداشتن تمام یا یک بخش از پریکارد است. این رویه معمولاَ در درمان افیوژن راجع به پریکارد به رغم زهکشی با کاتتر انجام می شود. بدون پریکارد قلب می تواند به خوبی انجام وظیفه نماید.

 

چسباندن لایه ها به یکدیگر:

با استفاده از رویه ای با نام اسکلروز بین پریکاردی intra pericardial sclerosis محلولی درون فضای میان دو لایه پریکارد تزریق می شود که اساساً لایه ها را به هم می چسباند. در صورتی که بیمار دچار افیوژن راجعه پریکارد باشد یا در صورتی که افیوژن به علت سرطان ایجاد شده باشد از این رویه استفاده می شود.

 

 

 

گردآوری:بخش سلامت بیتوته

بیشتر بخوانید تا سالم بمانید

درمان قطعی انحرافات زانو درکوتاه ترین زمان


تجربه روابط جنسی لذتبخش و ایمن


مشاوره و مراقبت‌های قبل از بارداری


درمان گیاهی فشار خون بالا در بارداری

اینجا یکی از هتلهای کیشه! همین حالارزروکن


راحتی در هر قدم احساس می کنید


اصلاح فرم و اختلاف طول پاها


سمعک وایرلس دار و ضدآب/خرید اقساط


سفارش آنلاین کیک تازه خانگی

برای خریدبلیط اتوبوس دنبال سایت معتبری؟

پکیج های دندانپزشکی با قیمت های باورنکردنی


جهیزیه ات رو قسطی وبدون پیش پرداخت بخر


علائم کیست تخمدان | درمان گیاهی

خرید انواع ابزار وجعبه ابزار خانگی وصنعتی

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

آب آوردن قلب (افیوژن پریکارد) همان تجمع مایع در فضای اطراف قلب است. علایمی که در فرد ایجاد می‌شود تا حدی به علت ایجاد تجمع مایع است و به سرعت تشکیل مایع بستگی دارد.

به گزارش مشرق، با روش‌های پیشگیری از آن و درمان این بیماری در ادامه بیشتر آشنا شوید.

متخصص قلب و عروق گفت: علل مختلف و بیماری های گوناگونی می توانند باعث آب آوردن قلب شوند. این در حالی است که درهمه موارد نیاز به تخلیه آب دورقلب نداریم وتخلیه مایع اطراف قلب اغلب زمانی صورت می گیرد که بیماران دچار علایم شده اند.

دکتر محمود هادی زاده بیان کرد: ممکن است مقدار زیادی مایع در پریکارد موجود باشد و بیمار نشانه ای نداشته باشد به خصوص اگر مایع به آهستگی افزایش وتجمع  یافته باشد.

وی افزود: در برخی موارد ممکن است افیوژن پریکارد وجود داشته باشد که در صورت بروز نشانه های افیوژن پریکارد، این نشانه ها غالبا به صورت تنگی نفس وکوتاه شدن نفس یا دشواری در نفس کشیدن و ناراحتی در وقت نفس کشیدن در حالت دراز کش که به آن «ارتوپنه» نیزگفته می شود خواهد بود.

چگونه قلب اب میاورد

عضو انجمن نارسایی قلب اروپا تصریح کرد: درد قفسه سینه که معمولا در این حالت پشت استخوان جناغ یا در سمت چپ قفسه سینه متمرکز است که وقتی نفس کشیده می شودغالبا بدتر می شود و وقتی بیمار می نشیند  بهتر می شود نیز از دیگر نشانه های آب آوردن قلب است.

وی دیگر علائم این بیماری را شامل سرفه، تب که غالبا خفیف است و تپش قلب عنوان کرد و خاطرنشان کرد: در مواردی که سرعت تجمع مایع اطراف قلب زیاد باشد ، می تواند سبب ایجاد تامپوناد قلبی در بیمار شود.

او افزود: در صورتی که مایع اطراف قلب  باعث ایجاد تامپوناد قلبی شود، مایع جمع شده در اطراف قلب باعث وارد آمدن فشار بر قلب شده  ودر نتیجه آن ورود خون به داخل قلب مختل می شود که به همین دلیل درطی تامپوناد ، پر شدن بطن ها هم با مشکل روبرو خواهد شد.

این فوق تخصص قلب و عروق ادامه داد: در نتیجه تامپوناد قلب، برون ده قلبی کاهش می یابد ، فشار درون سیاهرگها زیادشده و فرد دچار افت فشار خون می شود. حتی درصورتی که تامپوناد قلبی به سرعت رخ دهد فرد ممکن است  دچار علایم شوک شود.

وی تاکید کرد: در مورادی که سرعت ایجاد پریکاردیال افیوژن کم می باشد فرد علایمی مانند تنگی نفس، ضعف وسایرعلایم را خواهد داشت.

گفتنی است که قلب انسان توسط ساختاری کیسه ای شکل و دولایه به نام «پریکارد» احاطه شده است. در فضای میان این لایه‌ها، مقداربسیار اندکی مایع وجود دارد.  اما اگر پریکارد دچار بیماری شده یا صدمه ببیند، التهاب حاصل به افیوژن پریکارد (آب آوردن آبشامه‌ی قلب) منتهی می‌شود.

ممکن است بدون التهاب نیز، مایع در اطراف قلب جمع شود. گاهی ممکن است افیوژن پریکارد در اثر  انباشت خون پس‌ از انجام جراحی یا صدمه به وجود آید. زمانی که مقداراین مایع بیشتر از گنجایش کامل پریکارد باشد، افیوژن پریکارد بر قلب فشار می‌آورد و سبب ضعیف شدن کار قلب می‌گردد. در صورتی که این حالت درمان نشود،  افیوژن پریکارد ممکن است به نارسایی قلب یا حتی مرگ منجر شود.

 منبع: ایمنا

کليه حقوق اين سايت متعلق به پایگاه خبري-تحليلي مشرق نيوز مي باشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.

پست الکترونیکی

support@pezeshket.com

تلفن پشتیبانی

021-91002055

افیوژن پریکارد، که گاهی اوقات به آن “مایعات اطراف قلب” گفته می شود، تشکیل غیر طبیعی مایعات اضافی است که بین پریکارد، بافت داخلی قلب و خود قلب ایجاد می شود. افیوژن پریکارد، تجمع بیش از حد مایعات در ساختار دو لایه و کیسه مانند قلب (پریکارد) می باشد. افراد سالم مقدار کمی مایعات پریکارد (15 میلی لیتر تا 50 میلی لیتر) دارند که به قلب اجازه می دهد بدون هیچ محدودیتی حرکت کند. در صورت بروز این بیماری به تدریج مایع پریکارد تجمع یافته، و لایه های پریکارد گسترش می یابند. لایه های پریکارد می توانند تا 2 لیتر مایعات را در خود جای دهند. مایعات دور قلب می تواند حاد باشد و سریع بروز کند و یا ممکن است مزمن باشد و بیش از سه ماه طول بکشد.

چگونه قلب اب میاورد

فضای بین لایه های قلب (پریکارد) به طور معمول حاوی یک لایه نازک از مایعات است. در اکثر مواقع التهاب ناشی از آسیب دیدگی پریکارد می تواند منجر به تجمع مایعات اضافی شود. همچنین خونریزی بعد از ضربه مغزی ممکن است باعث ایجاد مایعات اضافی بدون التهاب در اطراف قلب شود. تجمع مایعات اضافی در قلب باعث فشار بر روی قلب شده و عملکرد قلب را تحت تأثیر قرار می دهد. مایعات دور قلب در صورت عدم درمان، می تواند منجر به نارسایی قلبی یا مرگ شود.

افیوژن پریکارد می تواند هم ناشی از التهاب پریکارد در پاسخ به بیماری یا آسیب باشد و هم در صورت مسدود شدن جریان مایعات پریکارد یا جریان خون در پریکارد در اثر ضربه مغزی ایجاد شود. اما در نوعی از مایعات دور قلب به نام پریکاردیت ایدیوپاتیک ممکن است بیماری علت مشخصی نداشته باشد.

علل عفونی متعدد برای پریکارد وجود دارد.

از نظر تاريخي، شايع ترين علت افیوژن پریکارد، سل بوده است. مایعات دور قلب ناشی از سل می تواند بدون هیچگونه علائم ظاهری ریوی رخ دهد. پریکاردیت ویروسی یا میوکاردیت با مایعات دور قلب همراه است، که معمولاً از ویروس Coxsackie B  ناشی می شود. پریکاردیت باکتریایی می تواند با اندوکاردیت باکتریایی همراه باشد و بسیار خطرناک و جدی است.

پراكاردی یاتروژنیك پس از عمل جراحی قلب شایع است و اغلب به تخلیه نیاز دارد. امروزه انتشار پریکاردیال ناشی از پرتودرمانی کمتر دیده می شود. نشان داده شده است که برخی از داروهای مینوکسیدیل، پنی سیلین ها و متیسرسید باعث افیوژن پریکارد می شوند. خونریزی به داخل پریکارد در طی درمان های تهاجمی مانند مداخله عروق کرونر از راه پوست باعث سوراخ شدن عروق کرونر و بطن راست می شود.

واکنش های خود ایمنی می تواند باعث پریکاردیت و در نتیجه التهاب پریکارد شود. لوپوس اریتماتوز سیستمیک می تواند ناشی از مصرف داروهای هیدرالازین، کینیدین یا ایزونیازید باشد. آرتریت روماتوئید و اسکلرودرما سایر اختلالات عروقی کلاژن هستند که باعث پریکاردیت خود ایمنی و افیوژن های پریکارد می شوند. سندرم فارلر یک واکنش خود ایمنی است که پس از انفارکتوس میوکارد رخ می دهد و باعث مایعات دور قلب می شود. سرطان ریه، سرطان پستان و لنفوم هوچکین شایع ترین علل سرطانی مایعات دور قلب می باشند. از نظر تئوریک، هرگونه بدخیمی می تواند باعث افیوژن پریکارد شود.

بیماران ممکن است بدون بروز هیچ علائم و نشانه خاصی به افیوژن پریکارد مبتلا باشد. به نحوی که افزایش تدریجی مایعات اطراف قلب می تواند بدون بروز هیچ علائم مشخصی رخ دهد.

علائم افیوژن پریکارد در صورت بروز ممکن است شامل موارد زیر باشد:

 در صورت احساس درد در قفسه سینه که بیش از چند دقیقه طول بکشد، سریعا به پزشک مراجعه کنید.

تامپوناد یکی از عارضه اصلی و البته خطرناک و جدی افیوژن پریکارد که نیاز به درمان فوری دارد.

بسته به میزان پیشرفت بیماری، پریکارد می تواند تا حدودی کشیده شوند و مایعات اضافی را در خود جای دهد. با این حال، مایعات بیش از حد باعث می شود که پریکارد به قلب فشار بیاورد و بطن و دهلیزهای قلب به طور کامل پر نشوند. در این صورت گردش خون ضعیف شده و اکسیژن رسانی به کل بدن مختل می شود.

در صورت مشکوک شدن به تشخیص افیوژن پریکارد، پزشک برای رد کردن و یا تایید تشخیص خود یک سری آزمایشات را تجویز می کند. علاوه بر آن وی، معاینات پزشکی را انجام می دهد و با استتوسکوپ به قلب بیمار گوش می دهد.

اکوکاردیوگرام از امواج صوتی برای تهیه تصاویر از قلب استفاده می کند. با این روش، یک متخصص قلب می تواند براساس میزان فضای بین دو لایه پریکارد، وضعیت بیمار و پیشرفت بیماری را تشخیص دهد. اکوکاردیوگرام همچنین به دلیل فشار بر قلب (تامپوناد) می تواند باعث کاهش عملکرد قلب شود.

 به طور کلی برای تشخیص مایعات دور قلب پزشک می تواند از دو نوع اکوکاردیوگرام استفاده کند:

در این تست دستگاه صوتی (مبدل) روی سینه بیمار قرار می گیرد و تصاویری از وضعیت قلب او تهیه می کند.

در روش اکوکاردیوگرام transesophageal یک مبدل ریز از طریق گلو وارد دستگاه گوارش بیمار شده و وضعیت گلو تا معده (مری) بیمار بررسی می شود. از آنجا که مری نزدیک قلب قرار دارد، قرارگیری مبدل در این قسمت غالباً تصاویر دقیقی از قلب را نشان می دهد.

یک الکتروکاردیوگرام یا نوار قلب می تواند سیگنال های الکتریکی قلب را ضبط کرده وتشخیص علائم تامپوناد موثر باشد.

در صورت تجمع بیش از مایعات در پریکارد، محل تجمع مایعات در اشعه ایکس قفس سینه به صورت یک شبح بزرگ نشان داده می شود. علاوه بر آن، اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT) و تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی MRI می توانند افیوژن پریکارد را تشخیص دهند.

جدی بودن شرایط بستگی به علت اصلی، میزان و سرعت پیشرفت و درمان موثر افیوژن پریکارد دارد. درمان علت اصلی بیمار و کنترل عوامل خطر مانند عفونت ناشی از ویروس یا نارسایی قلبی، به بیمار کمک می کند پیش آگهی بهتری داشته باشد. افیوژن پریکارد ناشی از برخی شرایط مانند سرطان بسیار جدی است و باید سریع تشخیص داده و درمان شود. علاوه بر این، تامپوناد قلبی ناشی از مایعات دور قلب می تواند خطرناک باشد.

سابقه پزشکی، معاینه بیمار، آزمایش های بالینی به پزشک کمک می کند تا علت و نوع روند درمانی را مشخص کند. بسته به علت بیماری، مایعات اضافی ممکن است سرشار از پروتئین (اگزودات) یا آبکی (ترودواست) باشند. تشخیص پروتئینی و یا آبکی بودن مایعات اضافی به پزشکان کمک می کنند تا بهترین روش برای درمان پریکارد را تعیین کنند. درمان مایعات دور قلب به میزان مایعات انباشته شده، علت بیماری و تشخیص تامپوناد بستگی دارد. درمان علت اغلب بیماری را برطرف می کند.

روش های درمانی پزشکی برای افیوژن های پریکارد، عبارتند از:

در صورتی که داروهای های ضد التهابی موثر نباشند، و شرایط بیماری فرد شدید و مستعد ابتلا به تامپوناد باشد پزشک احتمالاً از روش های زیر برای تخلیه و یا تجمع بیش از حد مایعات جلوگیری می کند:

پریکاردیوسنتز با هدایت سونوگرافی، یک روش مطمئن و مؤثر برای از بین بردن مایعات اضافی از پریکارد است. در روش پریکاردیوسنتز پزشک با وارد کردن سوزن به فضای پریکارد از یک لوله کوچک (سوند) برای تخلیه مایعات استفاده می کند. پزشک در طی پریکاردیوسنتز برای مدیریت درمان از دستگاه های تصویربرداری اکوکاردیوگرافی یا نوعی فناوری اشعه ایکس به نام فلوروسکوپی استفاده خواهد کرد. در بیشتر موارد، سوند تا چند روز در جای خود قرار می گیرد تا فضای پریکارد تخلیه و از ساخت دوباره مایعات جلوگیری شود. پریکاردیوسنتز با هدایت سونوگرافی و به دنبال آن فلوروسکوپی رایج ترین روش برای درمان افیوژن پریکارد است.

در صورت خون ریزی پریکارد به ویژه به دلیل جراحی های اخیر قلب یا سایر عوامل پیچیده، پزشک جراحی پنجره پریکاردیال را برای ترمیم آسیب ها انجام می دهد. در این روش پزشک یک برش کوچک در زیر انتهای استخوان ساق پا یا بین دنده ها در سمت چپ قفسه سینه ایجاد و بخشی از پریكاردیوم را باز می کند تا مایعات اضافی از قلب خارج شود.

در این روش پزشک از اشعه ایکس برای مشاهده پریکارد و قرار دادن سوند گشاد کننده (بالون) بین لایه های پریکارد استفاده می کند. این روش به ندرت انجام می شود.

VATS یا توراکوسکوپی، یک روش نسبتا آسیب زا است که تحت بی حسی عمومی و تخلیه کامل مایعات و جلوگیری از بازگشت مجدد بیماری انجام می شود.

اگر افیوژن پریکارد در نتیجه سکته قلبی یا در شرایط اورژانسی تشخیص داده شود، دیگر بیمار برای قرار ملاقات با پزشک خود وقت ندارد و باید با بروز علائم سریعا به پزشک مراجعه شود. برای آمادگی بهتر در جلسات بعد با پزشک بهتر است بیمار کلیه علائم واطلاعات و سابقه های بیماری های قبلی خود را به پزشک اطلاع دهد. نام تمام داروها، ویتامین ها یا مکمل هایی که مصرف می کنید را بگویید.

برای افیوژن پریکارد، برخی از سؤالات اساسی که باید از پزشک پرسیده شوند، عبارتند از:

احتمالاً پزشك سؤالاتی از شما خواهد پرسید، از جمله:

منابع:

چگونه قلب اب میاورد

https://www.healio.com/cardiology/learn-the-heart/cardiology-review/topic-reviews/pericardial-effusion

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/pericardial-effusion/diagnosis-treatment/drc-20353724

https://my.clevelandclinic.org/health/diseases/17351-pericardial-effusion

از مزایای بالا نگه داشتن پاها بعد از خستگی یک روز کاری…

قرص خوراکی لوواستاتین به عنوان دارویی با نام تجاری و یک داروی…

ضربان های خطرناک قلب کدامند؟ تشخیص ضربان های خطرناک قلب از نظر…

علت ارتباط بین بی خوابی و نارسایی قلبی هنوز تشخیص داده نشده…

عوارض فیبریلاسیون دهلیزی بر روی بدن عوارض فیبریلاسیون دهلیزی بر روی بدن…

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

با مجله اینترنتی دلگرم همراه باشید تا با آب آوردن قلب و درمان این عارضه آشنایی کامل پیدا کنید

آب آوردن قلب همان تجمع مایع در فضای اطراف قلب می باشد . علایمی که در فرد ایجاد می شود تا حدی به علت ایجاد تجمع مایع اطراف قلب و نیز به سرعت تشکیل مایع بستگی دارد . علل مختلفی می تواند سبب بروز این حالت شوند : عوامل ویروسی ، باکتریایی و قارچی ، انفارکتوس حاد قلبی ، اشعه ، بدخیمی ، بالا رفتن اوره خون ؛ بیماریهای سیستم ایمنی ( مانند لوپوس ، آرتریت روماتوئید ، اسکلرودرمی ) ، واکنش های دارویی و میکسدم .

چگونه قلب اب میاورد

در حالت معمول میزان مایع اطراف قلب کمتر از ۵۰ میلی لیتر خواهد بود. اگر تجمع مایع به صورت آهسته صورت گیرد ، پرده پریکارد در اطراف قلب به تدریج کشیده می شود و به این ترتیب می توان تا ۲ لیتر مایع را در خود جای دهد ، بدون اینکه علامت خاصی برای فرد ایجاد نماید. بعضی از بیماران ممکن است احساس وجود یک فشار ثابت را درون قفسه سینه خود احساس کنند ، یا علایم ناشی از وارد آمدن فشار بر احشای مجاور در فرد خود را نشان دهد ، مانند وارد آمدن فشار بر نای و لوله تراشه .

تخلیه مایع اطراف قلب زمانی صورت می گیرد که دچار علایم شده اند ، بیش از ۲ هفته باقی بماند، احتمال چرکی بودن مایع وجود داشته باشد و یا سبب تامپوناد قلبی شده باشد .

ممکن است مقدار زیادی مایع در پریکارد موجود باشد و بیمار شناسه و نشانه ای تجربه نکند به خصوص اگر مایع به آهستگی افزایش یافته باشد.

در صورت بروز نشانه های افیوژن پریکارد، این نشانه ها به صورت زیر خواهند بود:

در مواردی که سرعت تجمع مایع اطراف قلب زیاد باشد ، می تواند سبب ایجاد تامپوناد قلبی در فرد شود. در این حالت مایع جمع شده در اطراف قلب باعث وارد آمدن فشار بر قلب شده ، بنابراین ورود خون به داخل قلب مختل می شود . به همین خاطر پر شدن بطن ها هم با مشکل روبرو خواهد شد. در نتیجه برون ده قلبی کاهش می یابد ، فشار درون سیاهرگها افزایش می یابد و فرد دچار افت فشار خون می شود. پس در مواردی که تامپوناد قلبی سریع رخ دهد فرد دچار علایم شوک می شود. در مورادی که سرعت ایجاد تامپوناد کم می باشد فرد علایمی مانند تنگی نفس و ضعف خواهد داشت .

درمانی که برای آب آوردن قلب در نظر گرفته می شود، به شدت علایم و علل تجمع مایع اطراف قلب بستگی خواهد داشت . درمان دارویی و تخلیه مایع اطراف قلب برای این منظور انجام می شود.

قلب توسط یک دیواره عضلانی عمودی به دو نیمه راست و چپ تقسیم می‌شود. نیمه راست مربوط به خون سیاهرگی و نیمه چپ مربوط به خون سرخرگی است. هر یک از دو نیمه راست و چپ نیز مجددا بوسیله یک تیغه عضلانی افقی نازکتر به دو حفره فرعی تقسیم می‌شوند. حفره های بالایی که کوچکتر و نازکتر هستند بنام دهلیز موسوم بوده و دریافت کننده خون می‌باشند. حفره‌های پایینی که بزرگتر و ضخیم‌ترند بطن های قلبی هستند و خون دریافتی را به سایر اعضاء بدن پمپ می‌کنند. پس قلب متشکل از چهار حفره است: دو حفره کوچک در بالا (دهلیزهای راست و چپ ) و دو حفره بزرگ در پایین (بطنهای راست و چپ).

روش درمان افیوژن پریکارد به مقدار مایع انباشته شده، علت آب آوردن قلب و کاهش عملکرد قلب به علت وارد آمدن فشار بر قلب( تامپوناد قلبی) وابسته است . با درمان علت زمینه ای افیوژن پریکارد غالباَ مشکل موجود اصلاح خواهد شد.

در صورتی که تامپوناد موجود نباشد یا تهدید فوری ناشی از تامپوناد وجود نداشته باشد، پزشک ممکن است یکی از داروهای زیر را برای درمان التهاب پریکارد ناشی از آب آوردن قلب تجویز کند. تا التهاب به وجود آورنده افیوژن پریکارد از بین برود:

اگر استفاده از داروهای ضد التهاب سبب اصلاح مشکل نشد، اگر تامپوناد ایجاد شد یا اگر احتمال ایجاد تامپوناد موجود بود، احتمالاَ کاردیولوژیست برای زهکشی مایع یا پیشگیری از انبار شدن مایع ، یکی از روش های زیر را توصیه خواهد کرد:

در این روش ، یک سوزن را وارد فضای پریکارد کرده و سر دیگر سوزن را به لوله ای (کاتتر)متصل می سازند تا مایع از پریکارد زهکشی شود. این رویه را پریکاردیوسنتز pericardiocentesis می نامند. به عنوان راهنمای این کار، پزشک از وسیله های تصویر سازی (اکو کاردیو گرافی یا نوعی تکنولوژی رادیوگرافی موسوم به فلوروسکوپی fluroscopy) استفاده می کند. در طول انجام این رویه ، قلب را با نوار قلب پایش می کنند. در بسیاری موارد برای کمک به پیشگیری از تجمع مجدد مایع در اطراف قلب، چند روزی سوزن و کاتتر را در فضای پریکارد قرار می دهند تا این فضا کاملاَ زهکشی شود.

در صورت وجود خونروی در پریکارد، به ویژه اگر به علت جراحی قلب اخیرَ یا سایر عوامل ایجاد کننده عارضه باشد، برای زهکشی پریکارد و ترمیم صدمه مربوط به آن، ممکن است جراحی قلب باز انجام شود. گاهی ، جراح ممکن است پریکارد را زهکشی نموده و گذرگاهی ایجاد کند تا در صورت لزوم مایع به حفره شکم زهکشی شده و در آن محل جذب شود.

با استفاده از رویه ای با نام اسکلروز بین پریکاردی intra pericardial sclerosis محلولی درون فضای میان دو لایه پریکارد تزریق می شود که اساساَ لایه ها را به هم می چسباند. در صورتی که بیمار دچار افیوژن راجعه پریکارد باشد یا در صورتی که افیوژن به علت سرطان ایجاد شده باشد از این رویه استفاده می شود.

پریکاردیکتومی pericardiectomy عبارت از برداشتن تمام یا یک بخش از پریکارد است. این رویه معمولاَ در درمان افیوژن راجع به پریکارد به رغم زهکشی با کاتتر انجام می شود. بدون پریکارد قلب می تواند به خوبی انجام وظیفه نماید.

بیشتر بخوانید:

علت افزایش ضربان و تپش قلب در خواب و بهترین راه درمان این عارضه

چگونه تپش قلب را در بیماران قلبی تشخیص دهیم ؟

 

متخصص قلب خانم در تهران – متخصص قلب در تهران

همچنین به این مشکل احتقان ریه، آب ریه و احتقان شش نیز می گویند. زمانی که آب آوردن ریه رخ دهد، بدن سعی می کند که مقدار کافی اکسیژن دریافت کند و شروع به نفس های کوتاه می کند.

فهرست موضوعات

به تجمع مایعات در ریه ها اب اوردن ریه می گویند. این بیماری منجر به اختلالات زیادی در بدن می شود. در ابتدا ریه ها به خوبی کار نمیکنند و سپس بر روی قلب نیز تاثیر منفی می گذارد.

چگونه قلب اب میاورد

آب آوردن ریه باعث ایجاد مشکلات تنفسی زیادی شده و بعضی اوقات بدن هیچ نشانه ای بروز نخواهد داد. آب آوردن ریه مسئله ای اورژانسی است و نیاز به پیگیری سریع دارد اگر این بیماری سریعا درمان نشود می تواند زندگی فرد را به خطر بیاندازد.

علایم اب اوردن ریه در افراد مختلف، متفاوت خواهد بود. در موارد ادم ریوی، بدن شما برای گرفتن اکسیژن تقلا خواهد کرد. در این احتقان ریوی است که مقدار افزایش یافته مایع در ریه های شما از انتقال اکسیژن به جریان خون شما پیشگیری خواهد کرد. این علائم تا زمانیکه پزشک شما مایعات را خارج کند، بدتر خواهند شد. علائم بستگی به نوع ادم ریوی شما خواهد داشت.

علائم ادم ریوی طولانی مدت به صورت زیر خواهد بود:

ادم ریوی که به دلیل بیماری ارتفاع، یا عدم وجود اکسیژن کافی در هوا رخ داده است، علائم زیر را خواهد داشت:

اگر این علائم شروع به بدتر شدن کردند بی درنگ به پزشک مراجعه کنید. برای رسید به به بیمارستان خودتان رانندگی نکنید.

اگر دچار هر یک از علائم زیر شدید بی درنگ با اورژانس تماس بگیرید:

این ها ممکن است علامت ادم حاد ریوی باشند. ادم حاد ریوی به صورت ناگهانی رخ می دهد. اگر بدون درمان بماند، مایعات موجود در ریه می توانند شما را خفه کنند.

راه درمان تیر کشیدن قلب

سوال بسیاری از افراد این است که علت اب اوردن ریه چیست؟ در زیر برخی از علت های آب آوردن ریه را آورده ایم:

متداول ترین علت آب آوردن ریه نارسایی احتقانی قلب (CHF) است. نارسایی قلب زمانی است که قلب دیگر نتواند خون را به صورت مناسب به بدن پمپ کند. این یک فشار برعکس در عروق کوچک خونی ریه ایجاد می کند، چیزی که باعث می شود مایعات از عروق تراوش کنند.

در بدن سالم، ریه ها اکسیژن را از هوایی که تنفس کرده اید می گیرند و آن را وارد جریان خون می کنند. اما وقتی مایعات ریه را پر کرده باشند، ریه ها نمی توانند اکسیژن را به جریان خون وارد کنند. این موضوع باعث محروم شدن تمام بدن از اکسیژن می شود.

ویروس کووید 19 دارای علائم و عوارض زیادی می باشد. در تحقیقات اخیر که بر روی تعدادی از افرادی که به کرونا مبتلا بودند، مشخص شد که یکی از عوارض نادر ویروس کرونا اب اوردن ریه می باشد.

تاثیر کرونا روی قلب

دیگر مشکلات سلامت که با شیوع کمتر می توانند باعث ادم ریوی شوند، شامل موارد زیر هستند:

همچنین بعضی از عوامل خارجی می توانند فشار اضافه ای روی قلب و ریه ها وارد کنند و باعث ادم ریوی شوند. این عوامل خارجی شامل موارد زیر می شوند:

افراد دارای مشکلات قلبی یا نارسایی قلبی در خطر بیشتری برای ابتلا به ادم ریوی دارند. دیگر عوامل که ممکن است فرد را در خطر ابتلا قرار دهد شامل موارد زیر هستند:

✅ پیشینه آب آوردن ریه

✅ پیشینه ای از بیماری های ریوی، مانند توبرکلوزیس (سل) یا بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD)

✅ اختلالات خونی یا عروقی

آیا سوراخ شدن ریه باعث مرگ میشود؟

اگرچه یک ریه سوراخ شده یک بیماری جدی است، اما معمولاً یک وضعیت کشنده نیست. درمان ریه سوراخ شده به علت آن بستگی دارد این که ریه در اثر چه چیزی سوراخ شده. معمولا کسانی که ریه های آن ها سوراخ می شود درمان می شوند اما باید مراقب باشند که این بیماری بازنگردد یا عود نکند. طی تحقیقات انجام شده برخی از عوامل مانند سیگار کشیدن تاثیر زیادی در عود کردن این بیماری دارد.

پزشک شما به دنبال وجود مایع در ریه های شما یا علائمی که به دلیل این موضوع ایجاد شده اند، خواهد بود. پزشک یک معاینه بالینی اساسی انجام خواهد داد و با گوشی پزشکی به صدای ریه های شما گوش خواهد داد، تا به دنبال موارد زیر بگردد:

☑ افزایش تپش های قلبی

☑ تنفس سریع

☑ صدای کراکل در ریه های شما

☑ هرگونه صدای قلب غیر طبیعی

همچنین ممکن است پزشک شما گردن شما را برای تجمع مایع، پاها و شکم شما را برای وجود تورم بررسی کند و همچنین این که آیا رنگ پوست شما رنگ پریده یا آبی رنگ باشد. همچنین پزشک شما درباره علائمی که دارید با شما صحبت خواهد کرد و درمورد پیشینه پزشکی شما سوالاتی خواهد پرسید.

اگر پزشک تشخیص دهد که در ریه های شما مایع وجود دارد، آزمایش های بیشتری برای شما درخواست خواهد کرد. مثال هایی از این آزمایش های که برای تشخیص ادم ریوی استفاده می شوند، شامل موارد زیر هستند:

❇ آزمایش خون

❇ اکو قلبی، یا سونوگرافی قبرای بررسی فعالیت غیر طبیعی قلب

❇ عکس قفسه سینه برای مشاهده مایعات

❇ آزمایش خون برای بررسی مقدار اکسیژن خون

❇ اکو قلبی، برای مشاهده این که آیا در ماهیچه های قلبی مشکلی وجود دارد یا خیر

❇ نوار قلب برای بررسی مشکلات ریتم قلبی یا نشانه ای از حمله قلبی

درمان آب ریه چیست؟ ادم ریوی یک مشکل جدی است که نیازمند درمان سریع می باشد. اکسیژن همیشه خط اول درمانی برای این مشکل است. گروه درمانیتان اکسیژن 100 درصد از طریق ماسک اکسیژن، سوند (کانولا) بینی یا ماسک فشار مثبت به شما می دهند.

چگونه قلب اب میاورد

همچنین پزشک شما علت ایجاد ادم ریوی را تشخیص خواهد داد و درمان مناسبی برای علت زمینه ای تجویز خواهد کرد. بسته به مشکل شما و علت ادم ریوی، ممکن است پزشکتان برای درمان اب اوردن ریه موارد زیر را به شما دهد:

این ها کمک می کنند که فشار به رفتن مایعات از ریه ها و قلب کاهش یابد. همچنین دیورتیک ها (ادرار آورها) این فشار را با تولید ادرار کاهش می دهند، چیزی که باعث کاهش مقدار مایع بدن می شود.

این داروها عروق خونی شما را متسع می کنند و فشار را از روی قلب برمی دارند.

این داروها تپیدن قلب شما را کنترل می کنند، فشار خون بالای شما را کاهش می دهند و فشار درون شریان ها و وریدها را کاهش می دهند.

یک کاتتر ساکشن کوچک ممکن است برای کمک به خارج کردن مایعات از ریه ها استفاده شود.

این ماده ی مخدر برای کاهش اضطراب و تنگی نفس استفاده می شود. اما به دلیل خطرات آن تعداد خیلی کمی از پزشکان از مورفین استفاده می کنند.

در موراد شدید، افرادی که ادم ریوی دارند ممکن است نیاز به درمان جدی یا بحرانی داشته باشند. بعضی از موارد ادم ریوی ممکن است نیاز به درمان با یاری تنفس داشته باشند. یک دستگاه اکسیژن تحت فشار را برای کمک به ورود هوای بیشتر به ریه ها خواهد داد.

بعضی اوقات این کار با کمک ماسک یا سوند (کانولا) بینی که همچنین به آن CPAP می گویند، انجام می شود یا ممکن است پزشک شما نیاز به وارد کردن یک لوله درون تراشه ای، یا لوله ی تنفس، به درون گلوی شما و استفاده از ماشین ونتیلاتور داشته باشد.

راهی برای پیشگیری کامل از ادم ریوی وجود ندارد. کسانی که در خطر بالایی قرار دارند باید در صورت ایجاد علائم این بیماری به سرعت به پزشک مراجعه کنند. بهترین راه برای پیشگیری از آب آوردن ریه یا احتقان ریه مراقبت خوب سلامتی است:

✔ واکسن پنومونی بزنید.

✔ واکسن آنفولانزا بزنید، به خصوص اگر مشکل قلبی دارید یا سن شما بالا است.

✔ بعد از پایان یک ادم ریوی دیورتیک هایتان را برای پیشگیری از ایجاد مجدد ادم ریوی مصرف کنید.

همچنین شما می توانید خطر ابتلایتان به نارسایی قلبی که شایع ترین علت ایجاد ادم ریوی است با موارد زیر کاهش دهید:

دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص اکوکاردیوگرافی

برای پرسش از دکتر بر روی مشاوره پزشکی کلیک کنید.

دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص اکوکاردیوگرافی | شروع همكاري با بيمارستان بقيه ا.. الاعظم به عنوان متخصص قلب و عروق و هیات علمی دانشگاه بقیه الله در سال ۱۳۸۳

نوشته قبلی

چرا نمی توانم نفس بکشم؟

نوشته بعدی

درمان دریچه آئورت دو لتی

اندوکاردیت باکتریایی چیست؟ (التهاب درون‌شامه قلب)

علائم تصلب شرایین ( آترواسکلروز ) چیست؟

آنژین قلبی چیست؟

معرفی بیماری کوستوکندریت (کوستوکندریت یا درد قفسه سینه)

دکتر آرزو خسروی – متخصص قلب و عروق، فلوشیپ اکو کاردیوگرافی عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه رئیس بخش اکوکاردیوگرافی بیمارستان بقیه الله اعظم عضو انجمن قلب و عروق ایران عضو انجمن اکو کاردیوگرافی ایران عضو انجمن قلب اروپا (ESC) عضو انجمن اکوکاردیوگرافی و تصویربرداری اروپا (EACVI) عضو انجمن اکو کاردیوگرافی آمریکا (ASE) عضو شورای پژوهشی مرکز تحقیقات اترواسکلروز

آخرین مطالب

اندوکاردیت باکتریایی چیست؟ (التهاب درون‌شامه قلب)

نوار قلب؛ بهترین راه تشخیص بیماری قلبی

علائم گرفتگی عروق کرونری قلب و نحوه درمان آن با دارو قرص

تفاوت درد قفسه سینه عصبی با حمله قلبی و کرونا

آدرس مطب: خیابان ولیعصر (جنوب به شمال)، نرسیده به توانیر، بن بست بخشندگان، مجتمع مدیکو پلاس، طبقه ی ۷ ، واحد ۷۰۱

شماره تماس: ۲۲۸۹۴۰۸۶

روزهای حضور دکتر: یکشنبه و سه شنبه ساعت ۱۷ الی ۲۰

مطالب ویژه

روش انجام و مراقبت بعد از آنژیوگرافی قلب چگونه است؟

تفسیر جواب اکو قلب

از علت تا درمان تنگی دریچه میترال قلب

بيماري غير واگير

علائم افیوژن پریکارد به اندازه و سرعت تجمع مایع بستگی دارد

قلب ما توسط یک غشاء نازک دو طرفه به نام پرکارد احاطه شده است. در شرایط عادی، چند میلی‌لیتر مایع بین پریکارد و ماهیچه‌های قلب یافت می‌شود. افيوژن پریکارد (آب آوردن قلب) زمانی اتفاق می‌افتد که تجمع غيرطبيعی از مايع اطراف قلب وجود دارد.

قلب توسط یک دیواره عضلانی عمودی به دو نیمه راست و چپ تقسیم می‌شود. نیمه راست مربوط به خون سیاهرگی و نیمه چپ مربوط به خون سرخرگی است. هر یک از دو نیمه راست و چپ نیز مجددا بوسیله یک تیغه عضلانی افقی نازکتر به دو حفره فرعی تقسیم می‌شوند. حفره های بالایی که کوچکتر و نازکتر هستند بنام دهلیز موسوم بوده و دریافت کننده خون می‌باشند. حفره‌های پایینی که بزرگتر و ضخیم‌ترند بطن های قلبی هستند و خون دریافتی را به سایر اعضاء بدن پمپ می‌کنند. پس قلب متشکل از چهار حفره است: دو حفره کوچک در بالا (دهلیزهای راست و چپ ) و دو حفره بزرگ در پایین (بطنهای راست و چپ).

آب آوردن قلب همان تجمع مایع در فضای اطراف قلب است. آب آوردن قلب یک مشکل جدی است که توانایی قلب برای عملکرد مناسب را با مشکل مواجه می‌کند. این مشکل که به آن افیوژن پریکارد نیز می‌گویند، می‌تواند ناشی از یک بیماری، عفونت، صدمه یا جراحی باشد. برخی از داروها و شیمی‌درمانی نیز می‌توانند باعث تجمع مایعات در اطراف قلب شوند.

چگونه قلب اب میاورد

در حالت معمول میزان مایع اطراف قلب کمتر از ۵۰ میلی لیتر خواهد بود. اگر تجمع مایع به صورت آهسته صورت گیرد ، پرده پریکارد در اطراف قلب به تدریج کشیده می شود و به این ترتیب می توان تا ۲ لیتر مایع را در خود جای دهد ، بدون اینکه علامت خاصی برای فرد ایجاد نماید. بعضی از بیماران ممکن است احساس وجود یک فشار ثابت را درون قفسه سینه خود احساس کنند ، یا علایم ناشی از وارد آمدن فشار بر احشای مجاور در فرد خود را نشان دهد ، مانند وارد آمدن فشار بر نای و لوله تراشه .

قلب ما توسط یک غشاء نازک دو طرفه به نام پرکارد احاطه شده است

علایم آب آوردن قلب :

علائم افیوژن پریکارد به اندازه و سرعت تجمع مایع بستگی دارد. افیوژن‌هایی که به آهستگی تجمع می‌یابند، در ابتدا بی‌علامت هستند؛ تجمع قابل ملاحظه مایع پریکاردی ممکن است با احساس فشار روی قفسه سینه و نیز علائم مرتبط با فشار بر روی ساختمان‌های مجاور، همراه باشد.

در صورت بروز نشانه های افیوژن پریکارد، این نشانه ها به صورت زیر خواهند بود:

علل آب آوردن قلب :

ممکن است آب آوردن آبشامه ی قلب وقتی اتفاق افتد که راه جریان یافتن مایعات پریکارد مسدود شده باشد یا وقتی خون درون پریکارد انباشته شده باشد، هنوز معلوم نیست .

تشخیص آب آوردن قلب :

اولین گام در جهت تشخیص این مشکل یک معاینه پزشکی عمومی توسط پزشک است. دکتر با کمک استتوسکوپ به ضربان قلب بیمار گوش می‌دهد. اگر قلب توسط مایعات احاطه شده باشد، صدای غیر طبیعی به نظر می‌رسد که صدا از راه دور می آید،از طرف پزشک شنیده می‌شود. اگر مایع بیش از حد در اطراف قلب وجود داشته باشد. پس از بررسی، آزمایشات خاصی برای بیمار جهت بررسی بیشتر تجویز می‌شود.

اشعه ایکس: اشعه ایکس قفسه سینه اولین آزمایش است که به شناسایی این مشکل کمک می‌کند. اگر قلب به وسیله مایعات احاطه شده باشد شکل کلی قلب بزرگ مشاهده می‌شود.

اکوکاردیوگرام: این روش رایج ترین روش تشخیصی است که برای تشخیص پریکارد ایفیوژن استفاده می‌شود. از طریق این آزمایش، پزشک قادر به بررسی تصاویر واقعی قلب است. قلب محصور شده توسط مایع بین لایه‌های پریکارد تغییر یافته است، عملکرد قلب کاهش یافته و ممکن است حفره‌های قلب تغییر پیدا کنند.

الکتروکاردیوگرام: الکتروکاردیوگرام برای مطالعه الگوهای تغییر یافته سیگنال‌های الکتریکی که از طریق قلب داده می‌شود مورد استفاده قرار می‌گیرد. الگوهای تشخیصی این بیماری به دلیل فشار روی قلب به علت افزایش حجم سیال تولید می‌شود.

آزمایش خون: در مورد تأیید شرایط پزشکی در بیمار، پزشک ممکن است برای تشخیص علت اصلی این مشکل آزمایش خون تجویز کند.

سایر تست های تشخیصی: تست هایی مانند توموگرافی کامپیوتری و تصویربرداری رزونانس مغناطیسی همچنین می‌توانند این وضعیت را تشخیص دهند. با این حال، این آزمایش‌ها معمولا برای تشخیص این مشکل استفاده نمی‌شود.

در پریکارد مقدار محدودی مایع اضافی جای می گیرد بدون آنکه مشکلی ایجاد شود

عوارض آب آوردن قلب:

در پریکارد مقدار محدودی مایع اضافی جای می گیرد بدون آنکه مشکلی ایجاد شود. لایه درونی پریکارد از یک لایه منحصر به فرد تشکیل شده که به قلب می چسبد. لایه بیرونی ضخیم تر است و فقط کمی خاصیت کش سانی دارد. وقتی مقدار زیادی مایع در این فضا جمع می شود، پریکارد به درون و به سمت قلب اتساع می یابد. وقتی افیوژن پریکارد بر قلب فشار می آورد، اتاق های پمپاژ کننده قلب دیگر به طور کامل پر نمی شوند و یک یا چند عدد از این اتاقک ها به طور ناقص روی هم می خوابند. این حالت را در اصطلاح تامپوناد tamponade می گویند که سبب ضعف گردش خون شده و اکسیژن ناکافی به بدن می رسد. در صورت عدم درمان ، تامپوناد مهلک است.

پریکاردیکتومی عبارت از برداشتن تمام یا یک بخش از پریکارد است

درمان آب آوردن قلب:

درمانی که برای آب آوردن قلب در نظر گرفته می شود، به شدت علایم و علل تجمع مایع اطراف قلب بستگی خواهد داشت . درمان دارویی و تخلیه مایع اطراف قلب برای این منظور انجام می شود. با درمان علت زمینه ای افیوژن پریکارد غالباً مشکل موجود اصلاح خواهد شد.

در صورتی که تامپوناد موجود نباشد یا تهدید فوری ناشی از تامپوناد وجود نداشته باشد، پزشک ممکن است یکی از داروهای زیر را برای درمان التهاب پریکارد ناشی از آب آوردن قلب تجویز کند. تا التهاب به وجود آورنده افیوژن پریکارد از بین برود:

اگر بیمار به این داروها عکس العمل نشان ندهد یا پس از درمان موفق به افیوژن راجعه پریکارد مبتلا شود، ممکن است پزشک یک کورتیکوستروئید مانند پردنیزون تجویز نماید.

اگر استفاده از داروهای ضدالتهاب سبب اصلاح مشکل نشد،اگر تامپوناد ایجاد شد یا اگر احتمال ایجاد تامپوناد موجود بود،احتمالاً کاردیولوژیست برای زهکشی مایع یا پیشگیری از انبار شدن مایع، یکی از روشهای زیر را توصیه خواهد کرد:

تخلیه مایع :

در صورت نیاز ممکن است پزشک با استفاده از یک سوزن و یک لولۀ کوچک، مایع اطراف قلب را خالی کند. به این عمل pericardiocentesis می‌گویند.

جراحی قلب باز :

گاهی اوقات ممکن است به جراحی نیاز باشد، به ویژه اگر در اثر آسیب ساختاری، در اطراف قلب خونریزی وجود داشته باشد. تخلیه مایعات به داخل شکم نیز می‌تواند یک گزینۀ درمانی باشد.

برداشتن پریکارد:

پریکاردیکتومی pericardiectomy عبارت از برداشتن تمام یا یک بخش از پریکارد است. این رویه معمولاَ در درمان افیوژن راجع به پریکارد به رغم زهکشی با کاتتر انجام می شود. بدون پریکارد قلب می تواند به خوبی انجام وظیفه نماید.

چسباندن لایه ها به یکدیگر:

با استفاده از رویه ای با نام اسکلروز بین پریکاردی intra pericardial sclerosis محلولی درون فضای میان دو لایه پریکارد تزریق می شود که اساساً لایه ها را به هم می چسباند. در صورتی که بیمار دچار افیوژن راجعه پریکارد باشد یا در صورتی که افیوژن به علت سرطان ایجاد شده باشد از این رویه استفاده می شود.

برچسب هاآب آوردن قلب پیشگیری از آب آوردن قلب تنگی نفس عفونت ریوی نارسایی قلبی

چگونه قلب اب میاورد

احساس درد در نقاط مختلف چشم علت مختلفی دارد و با آشنایی با علت درد …

سندروم بینایی رایانه به علت کار کردن طولانی مدت با رایانه تلفن همراه و صفحات …

در این مقاله سعی بر این است که عوامل بروز آدم ریوی یا همان عارضه آب آوردن ریه را بررسی کنیم با ما همراه باشید : 

متداول ترین علت آب آوردن ریه نارسایی احتقانی قلب (CHF) است. نارسایی قلب زمانی است که قلب دیگر نتواند خون را به صورت مناسب به بدن پمپ کند. این یک فشار برعکس در عروق کوچک خونی ریه ایجاد می کند، چیزی که باعث می شود مایعات از عروق تراوش کنند.

در بدن سالم، ریه ها اکسیژن را از هوایی که تنفس کرده اید می گیرند و آن را وارد جریان خون می کنند. اما وقتی مایعات ریه را پر کرده باشند، ریه ها نمی توانند اکسیژن را به جریان خون وارد کنند. این موضوع باعث محروم شدن تمام بدن از اکسیژن می شود.

دیگر مشکلات سلامت که با شیوع کمتر می توانند باعث ادم ریوی شوند، شامل موارد زیر هستند:

 

چگونه قلب اب میاورد

همچنین بعضی از عوامل خارجی می توانند فشار اضافه ای روی قلب و ریه ها وارد کنند و باعث ادم ریوی شوند. این عوامل خارجی شامل موارد زیر می شوند:

 

افراد دارای مشکلات قلبی یا نارسایی قلبی در خطر بیشتری برای ابتلا به ادم ریوی دارند. دیگر عوامل که ممکن است فرد را در خطر ابتلا قرار دهد شامل موارد زیر هستند:

بیشتر بخوانید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌سایت

نرم افزار مطب و کلینیک دندانپزشکی

نرم افزار مرکز مشاوره و روانشناسی

نرم افزار رادیولوژی و سونوگرافی

نرم افزار آزمایشگاه و ژنتیک

طراحی سایت پزشکی

بانک اطلاعاتی مراکز پزشکی

نوبت دهی تلفن گویا

بیمارستان گاندی

بيمارستان آرمان

بيمارستان پارستور نو

متخصص دندانپزشكی كودكان دکتر مریم حاجی احمدی

متخصص ارتودنسی در اصفهان دکتر فاطمه تیموری

فوق تخصص نوزادان اصفهان دکتر مهتاب رفاهی

دندانپزشک جراح اصفهان دکتر بهزاد آیت اللهی

متخصص کودکان اصفهان دکتر نسرین السادات دوامی

بهترین متخصص پوست و مو اصفهان دکتر جویا

بهترین لیزر موهای زاید اصفهان

فوق تخصص سرطان زنان اصفهان دکتر فهیمه ثابت

متخصص دندانپزشک کودکان اصفهان دکتر نجمه اخلاقی

آزمایشگاه ژنتیک اصفهان آزمایشگاه ژن آزما

در زمینه بیماری های دستگاه تنفسی و ریوی از جمله آسم، سرطان ریه، مشکلات تنفسی، آمبولی ریه، پنومونی و سایر بیماری های که مرتبط با بیماری ها تنفسی هستند.دستيار دكتر: آقای دکتر رامين موسويانشماره تماس: 09132889285

طراحی ، بهینه سازی سایت و سئو اصفهان توسط دیجیتال مارکتینگ کلینیک24

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به آقای دکتر بهروز امامی می باشد


آدرس

تهران، اشرفی اصفهانی، ابتدای بلوار مرزداران، مرکز درمانی بهار، طبقه 2


تماس با مرکز قلب بهار

0214800096209021122962

آخرین بروز رسانی در 17 اردیبهشت 1398

چگونه قلب اب میاورد

ادم ریوی بیماری ناشی از آب آوردن ریه است. در این بیماری آب درون کیسه‌های هوایی کوچک ریه جمع می‌شود و به این ترتیب نفس کشیدن را برای فرد مشکل می‌سازد. در بیشتر موارد، مشکلات قلبی باعث ادم ریوی می‌شود. اما مایع می‌تواند به دلایل دیگری هم درون ریه‌ها جمع شود.

 

 

 

ادم ریوی ناگهانی (ادم ریوی حاد) یک وضعیت اورژانسی است که نیاز به مراقبت فوری دارد. ادم ریوی بعضی اوقات می‌تواند مرگبار باشد، اما اگر به سرعت درمان شود، وضعیت بیمار رو به بهبودی می‌رود. درمان ادم ریوی متفاوت است و بستگی به علت به وجود آورنده آن دارد. اما به طور کلی درمان معمولاً شامل مکمل اکسیژن و داروها است.

 

با توجه به علت، نشانه‌ها و علائم ادم ریوی ممکن است به طور ناگهانی ظهور یا در طول زمان ایجاد شود.

 

 

 

 

HAPE  می‌تواند زمانی رخ دهد که مردم به ارتفاعات بالا سفر می‌کنند یا برای تمرین به آن جا می‌روند. علائم و نشانه‌های موارد مشابهی که با آدم حاد ریوی اتفاق می افتد، شامل موارد زیر است:

 

 

ادم ریوی که به طور ناگهانی (ادم ریوی حاد) به وجود می‌آید، تهدید کننده حیات است. در صورت مشاهده هر یک از علائم پایین سریعاً با اورژانس تماس بگیرید:

 

 

 

ریه‌ها حاوی کیسه‌های هوایی کم اکسیژنی هستند که آلوئول نامیده می‌شوند. با هر تنفس، این کیسه‌های هوا اکسیژن را جذب می‌کنند و دی اکسید کربن را آزاد می‌کنند. به طور معمول، تبادل گاز بدون مشکل رخ می‌دهد.

 

اما در شرایط خاص، آلوئول ها با مایع به جای هوا پر می‌شوند و از جذب اکسیژن به جریان خون جلوگیری می‌کنند. علل متفاوتی می‌توانند باعث جمع شدن مایع در ریه‌ها شوند، اما اغلب با قلب (ادم ریوی ناشی از قلب) ارتباط دارد. درک ارتباط بین قلب و ریه، علت ایجاد این بیماری را توضیح می‌دهد.

 

 

قلب از دو حفره بالا و پایین تشکیل شده است. حفره‌های بالایی (دهلیز راست و چپ) خون دریافت می‌کنند و آن را به حفره‌های پایین‌تر می‌فرستند. حفره‌های پایینی (بطن راست و چپ عضلانی) خون را از دهلیز می‌گیرند. دریچه‌های قلب (هدایت کننده جریان خون) دروازه‌های موجود در دهانه این حفره‌ها هستند.

 

به طور معمول، خون فاقد اکسیژن از سراسر بدن به داخل دهلیز راست وارد می‌شود و به سمت بطن راست می‌رود، جایی که از طریق رگ‌های خونی بزرگ (رگ‌های ریوی) به ریه‌ها منتقل می‌شوند. در آنجا، خون دی اکسید کربن را آزاد می‌کند و اکسیژن را جذب می‌کند.

 

خون غنی از اکسیژن سپس از طریق رگ‌های ریوی به داخل دهلیز سمت چپ باز می‌گردد. از طریق دریچه میترال به بطن چپ جریان می‌یابد و در نهایت قلب را از طریق سرخرگ بزرگی به نام آئورت ترک می‌کند.

 

دریچه آئورت در ابتدای آئورت، خون را به آئورت منتقل داده و سپس از آئورت، خون به بقیه بدن می‌رود. مجموع این فعالیت‌ها عملکرد قلب را تشکیل می‌دهند.

 

ادم ریوی Cardiogenic یک نوع از آدم ریه ناشی از افزایش فشار در قلب است.

 

این وضعیت معمولاً زمانی اتفاق می افتد که بطن چپ بیمار یا از کار افتاده شود و به اندازه کافی خون از ریه‌ها دریافت نمی‌کند (نارسایی احتقانی قلب)، در نتیجه قلب خون کافی پمپ نمی‌کند. در نتیجه فشار در داخل دهلیز سمت چپ و سپس در رگ‌ها و مویرگ‌های درون ریه‌ها افزایش می‌یابد و باعث می‌شود که سیال از طریق دیواره‌های مویرگی به داخل کیسه‌های هوا وارد شود.

چگونه قلب اب میاورد

 

 

با گذشت زمان، شریان‌هایی که خون را به عضله قلب می‌رسانند، می‌توانند از رسوبات چربی (پلاک‌ها) انباشته شده و تنگ شوند. زمانی که یک لخته خون در یکی از این رگ‌های تنگ شده ایجاد شود، با مسدود کردن جریان خون و آسیب رساندن به بخشی از قلب، باعث حمله قلبی می‌شود. نتیجه این است که عضله قلب آسیب دیده، دیگر نمی‌تواند پمپاژ طولانی‌تر را به خوبی انجام دهد.

 

گاهی اوقات لخته شدن تنها علت این مشکل نیست. در عوض، تنگ شدن تدریجی عروق کرونر می‌تواند منجر به ضعف عضله بطن چپ شود. اگر چه بقیه بخش‌های قلب تلاش می‌کنند که این ضعف را جبران کنند، اما به طور مؤثر قادر به انجام آن نیستند. بنابراین قلب به علت حجم کار اضافی، تضعیف می‌شود.

 

هنگامی که فعالیت پمپاژ قلب تضعیف می‌شود، خون به تدریج وارد ریه شده و مایع درون خون قرار می‌گیرد و از طریق دیواره‌های مویرگی به داخل کیسه‌های هوایی وارد می‌شود. این نارسایی احتقانی قلب است.

 

هنگامی که عضله قلب آسیب دیده است، این بیماری به نام cardiomyopathy نامیده می‌شود. از آنجایی که کاردیومیوپاتی بر عملکرد بطن (پمپ اصلی قلب) تأثیر می‌گذارد، قلب ممکن است قادر به پاسخگویی به شرایطی که نیاز به کار سخت‌تر  است، نباشد.

 

شرایطی که قلب باید سخت‌تر کار کند از قبیل:

 

در بیماری دریچه میترال یا بیماری دریچه آئورت، دریچه‌هایی که جریان خون را در سمت چپ قلب تنظیم می‌کنند. ممکن است دریچه‌ها به خوبی باز نشوند (تنگی دریچه‌ها) یا، به طور کامل بسته نشوند، در نتیجه جریان خون به درون حفره‌ها باز می‌گردد (نارسایی و برگشت خون).

 

هنگامی که دریچه‌ها تنگ می‌شوند، خون نمی‌تواند آزادانه در قلب جریان یابد و فشار در بطن چپ باعث ایجاد کار سخت و سخت‌تر با هر انقباض می‌شود. بطن چپ نیز اجازه می‌دهد تا جریان خون بیشتری داشته باشد، اما این باعث می‌شود عمل پمپاژ بطن چپ، کمتر کارآمد باشد.

 

فشار افزایش یافته در بطن چپ به دهلیز سمت چپ هم گسترش می‌یابد و سپس به رگ‌های ریه منتقل شده و مایع در ریه‌ها تجمع پیدا می‌کند. از طرف دیگر، اگر دریچه میترال نشتی داشته باشد، با هر انقباض قلب بخشی از خون به ریه‌ها باز می‌گردد. اگر نشتی ناگهانی ایجاد شود، ممکن است آدم ناگهانی و شدید ریوی هم ایجاد شود.

 

فشار خون بالا یا کنترل نشده می‌تواند قلب را بزرگ کند.

 

 

سایر شرایطی که ممکن است منجر به ادم ریوی کاردیوژنیک شود مانند:

 

 

ادم ریوی که ناشی از افزایش فشار در قلب نیست، ادم ریوی غیر قلبی است.

در این شرایط، مایعات ممکن است از مویرگ‌ها به کیسه‌های هوایی ریه‌ها نشت کنند؛ زیرا مویرگ‌ها خودشان نفوذپذیرتر یا نشتی‌تر می‌شوند، حتی بدون ایجاد فشار برگشتی از قلب.

 

برخی از عوامل که می‌توانند ادم ریوی غیرقلبی ایجاد کنند عبارتند از:

 

این اختلال جدی زمانی رخ می‌دهد که ریه‌ها به طور ناگهانی با سلول‌های سفید خون و مایع پر می‌شوند. بسیاری از شرایط می‌توانند باعث ARDS شوند، از جمله:

کوهنوردان کوهستانی و افرادی که به مکان‌های ارتفاع بالا می‌روند خطر ابتلا به ادم ریوی بالا (HAPE) در آنان افزایش می‌یابد.

 

اگر چه علت دقیق به طور کامل مشخص نشده، اما به نظر می‌رسد HAPE به عنوان نتیجه‌ی افزایش فشار ناشی از سفتی مویرگ‌های ریه ایجاد می‌شود. بدون مراقبت مناسب، HAPE می‌تواند کشنده باشد، اما این خطر می‌تواند به حداقل برسد.

 

یک نوع ادم ریوی به نام ادم ریوی نوروژنیک می‌تواند بعد از برخی از شرایط مرتبط با عصب مانند پس از آسیب سر یا تشنج یا بعد از عمل جراحی مغز رخ دهد.

 

بسیاری از داروها (از جمله مواد مخدر هروئین و کوکائین یا آسپرین) می‌توانند ادم ریوی را به وجود آورند.

 

ادم ریوی ممکن است پس از انسداد در فضای باز فوقانی ایجاد شود، علیرغم انسداد، از فشارهای شدید در ریه‌ها، فشار منفی ایجاد می‌کند.

 

آمبولی ریه، وضعیتی که هنگام لخته شدن خون در رگ‌های خونی در پاها و رفتن به ریه‌ها ایجاد می‌شود، می‌تواند منجر به ادم ریوی شود.

 

ادم ریوی ناشی از عفونت‌های ویروسی مانند ویروس هانتاویروس و دنگی است.

اگر آدم ریه درمان نشود، می‌تواند فشار خون را در رگ‌های ریه افزایش دهد ( فشار خون ریوی) و در نهایت بطن راست قلب را ضعیف کند. دیواره عضله بطن راست بسیار نازک‌تر از سمت چپ قلب است. زیرا تحت فشار کمتری برای پمپ کردن خون در ریه‌ها است.

افزایش فشار در دهلیز راست باعث موارد زیر می‌شود:

ادم ریوی حاد بدون درمان، می‌تواند کشنده باشد. در برخی موارد، حتی بعد از درمان هم می‌تواند مرگبار باشد.

 

 

جلوگیری از شرایطی که باعث ایجاد ادم ریوی می‌شود، می‌تواند باعث کاهش خطر ناشی از این بیماری شود.

 

بیماری قلبی عروقی عامل اصلی ادم ریوی است. شما می‌توانید با پیروی از این توصیه‌ها ریسک بسیاری از ناراحتی‌های قلبی را کاهش دهید:

 

 

توصیه‌های کارشناسان را در این زمینه رعایت کنید.

ما در مرکز قلب، عروق و اکوکاردیوگرافی بهار با داشتن تخصص، تجربه و با استفاده از جدیدترین فناوری‌ها در زمینه اکوکاردیوگرافی قلب تحت نظر دکتر اصغر مزارعی تلاش می‌کنیم تا مناسب ترین روش‌های تشخیصی، درمانی و مراقبتی را به شما ارائه دهیم. ما متعهدیم تا برای ارتقا، بهبود و بازیابی سلامتی بیماران، خدماتی فراتر از انتظار و با کیفیت برای بیماران، خانواده ها و جامعه به ارمغان بیاوریم.

© تمامی حقوق این وب سایت متعلق به مرکز قلب و عروق بهار می باشد. طراحی، توسعه و پشتیبانی توسط دیجینگ.

چگونه قلب اب میاورد
چگونه قلب اب میاورد
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *