چگونه قلب انسان را بکشیم

 
helpkade
چگونه قلب انسان را بکشیم
چگونه قلب انسان را بکشیم

کلینیک تخصصی و فوق تخصصی قلب و عروق دکتر ضربان – بهترین مرکز درمان قلب کشور

ما در این مطلب می خواهیم شما را با عملکرد حیاتی ترین عضو بدن‌انسان یعنی قلب آشنا کنیم.عملکرد قلب انسان بسیار مهم می باشد و هرگونه اختلال در عملکرد قلب انسان موجب به وجود آمدن مشکلات بسیاری در سلامتی ما می شود.

شما می توانید برای آگاهی از تازه های درمان بیماری های قلبی و دیدن فیلم ها و مطالب آموزشی ، از طریق آیکون های سمت چپ وارد صفحه اینستاگرام ما شده و سوالات خود را به طور مستقیم با پزشکان در میان بگذارید .

قلب مهمترین عضو بدن ما و مرکز اصلی سیستم گردش خون می باشد که از طریق شبکه ای که به وسیله ی رگ ها شکل گرفته است،خون را که شامل اکسیژن و سایر مواد مغزی بوده و اندام های بدن برای سالم ماندن و درست کارکردن به آن نیاز دارند را به تمامی قسمت های بدن ارسال میکند. اگر بخواهیم نگاهی عمیق تر به عملکرد قلب بیاندازیم‌ ،سوالات ذیل برایمان پیش می آید که ما در این مقاله به شرح آنها میپردازیم. نحوه ی پمپاژ خون توسط قلب چگونه است؟ خون چگونه در داخل قلب جریان می یابد؟ قلب چگونه فعالیت های طبیعی خود را انجام می دهد؟چگونه قلب انسان را بکشیم

قلب ما به دو بطن چپ و راست به منظور پمپاژ خون تقسیم می شود. سمت راست قلب که متشکل شده دهلیز و بطن راست است خونی را که حاوی سطح پایینی از اکسیژن است را دریافت می کند و از طریق شریان ریه به آن منتقل کرده تا سطح اکسیژن خون بالا برود و پس از پایان این عملیات،خونی را که حاوی اکسیژن با سطح بالا است را به سمت چپ قلب داده و این قسمت خون را از طریق شریان ها به تمامی نقاط بدن پمپاژ می کند. حال به بررسی سوال دوم در حوزه ی عملکرد قلب میپردازیم. خون طی ۴مرحله در قلب و ریه های شما جربان می یابد: ۱:دهلیز راست خون حاوی اکسیژن با سطح پایین را دریافت کرده و آن را از طریق دریچه ای به نام سه لختی به بطن راست منتقل میکند. ۲:حال بطن راست خون حاوی اکسیژن ضعیف را از طریق دریچه های ریوی به ریه ها میفرستد. ۳:در این مرحله دهلیز چپ خون حاوی اکسیژن بالا را از ریه. دریافت کرده و آن را به‌وسیله ی دریچه ی میترال به بطن چپ منتقل میکند. ۴:در پایان ،بطن چپ خونی را که غنی شده از اکسیژن است را از طریق دریچه ی آئورت به تمامی نقاط بدن ارسال می کند. دهلیز های چپ و راست بخش های کوچکتری هستند که خون را به بطن های چپ و راست پمپاژ می کنند. بطن های چپ و راست پمپ های قوی تری نسبت به دهلیز ها هستند که از میان این دو،بطن چپ قدرت بیشتری دارد زیرا باید خون را با فشاری مناسب به تمامی نقاط بدن ارسال کند.

تمامی این قسمت ها با تلاش و همکاری مداوم و هماهنگ، سعی در انجام درست این عملیات را دارند تا عملکرد قلب به طورانجام شود و خون حاوی اکسیژن به درستی به تمامی نقاط بدن رسیده و ضربان و فرکانس های قلب کنترل شود.در پایان به بررسی سوال سوم در مورد عملکرد قلب میپردازیم. همان طور که گفتیم قلب وظیفه ی پمپاژ خون حاوی اکسیژن را به تمامی بخش های بدن دارد. حال اگر فرآیند های گفته شده در مرحله ی قبلی به درستی و باهماهنگی صورت بگیرد، قلب ما روند طبیعی خود را طی میکند.

اما اگر اختلالی‌در سرعت و یا هماهنگی این بخش ها رخ دهد قلب دیگر به فرآیند طبیعی خود نمیتواند ادامه دهد وعملکرد قلب به مشکل می خورد و مشکلاتی از قبیل کاهش و یا افزایش ضربان ،لخته شدن خون و…می شود.

شما می توانید برای آگاهی از تازه های درمان بیماری های قلبی و دیدن فیلم ها و مطالب آموزشی ، از طریق آیکون های سمت چپ وارد صفحه اینستاگرام ما شده و سوالات خود را به طور مستقیم با پزشکان در میان بگذارید .

سلام خسته نباشيد. ممنون از اطلاعات جامع و كاملي كه در اختيار ما ميزارين …

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

ایران، تهران ، خیابان شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد،پلاک 53 ، واحد 9

 

تماس با ما

تست نوار قلب

تست ورزش

اکوکاردیوگرام

اکوکاردیوگرافی ورزشی

نظارت بر فشارخون سرپایی

دستگاه های ثبت حمله

ثبت سرپایی امواج قلبی

قلب انسان مانند یک پمپ برای ارسال زنده خون به بدن شما کار می کند.قلب یک عضله است، به اندازه مشت شما، که در وسط سینه شما کمی متمایل به سمت چپ قرار دارد.هر روز ، قلب شما حدود 100000 بار می زند. این به طور مداوم حدود پنج لیتر (هشت پینت) خون را از طریق شبکه ای از رگ های خونی به نام سیستم گردش خون در اطراف بدن پمپ می کند. این خون اکسیژن و مواد مغذی را به تمام قسمتهای بدن شما می رساند و دی اکسید کربن ناخواسته و مواد زائد را با خود حمل می کند.

قلب و سیستم گردش خون شما با هم کار می کنند تا خون را به اندام های شما برسانند تا بتوانند عملکرد خود را انجام دهند.

آناتومی ساده قلب

آنچه در این مقاله خواهید خواند

چگونه قلب انسان را بکشیم

قلب شما از سه لایه بافت تشکیل شده است:

در داخل قلب چهار اتاق وجود دارد – دو در سمت چپ و دو در سمت راست.

برای پمپاژ قلب، گره سینوسی – معروف به ضربان ساز طبیعی قلب شما سیگنال های الکتریکی را از طریق قلب شما ارسال می کند.

دو نیمه قلب شما جدا است، اما با هم کار می کنند.

چهار دریچه در قلب شما وجود دارد. آنها مانند دروازه هایی عمل می کنند که باز و بسته می شوند و اطمینان حاصل می کنند که خون شما در یک جهت حرکت می کند  کمی شبیه یک سیستم ترافیکی یک طرفه. دریچه های قلب شما عبارتند از:

با انقباض عضله قلب، خون هل داده می شود.

مانند هر بافت زنده دیگر، قلب‌هم نیز به تأمین خون مداوم نیاز دارد. این از عروق کرونر است که هنگام خروج از قلب از شریان اصلی (آئورت) منشعب می شود. عروق کرونر در خارج از قلب گسترش می یابند و خون آن را تأمین می کنند.

بیماری های قلبی و گردش خون (که به آنها بیماری های قلبی عروقی نیز گفته می شود) از مشکلات قلب و سیستم گردش خون شما هستند که برای درمان قلب روش های گوناگونی وجود دارد. ما در مورد این شرایط و عوامل خطر آنها را پژوهش می کنیم، از جمله:

با تنگ شدن عروق،  مشکلات قلب و سیستم گردش خون از جمله حمله قلبی، آنژین و سكته مغزی ایجاد می شود. این امر به دلیل تجمع تدریجی مواد چربی (به نام آتروما) در دیواره رگ های خونی ایجاد می شود. با گذشت زمان، ممکن است عروق شما آنقدر مسدود شود که نتواند خون کافی به قلب یا مغز شما برسانند، که می تواند منجر به حمله قلبی، سکته مغزی و زوال عقل عروقی شود.

بسیاری از بیماری های قلبی و عروقی عوامل خطر یکسانی دارند از جمله:

منبع : وب سایت www.bhf.org.uk

مائده توانای

۱۳۹۹-۰۷-۰۸

تازه های پزشکیمجله مارکوپکس

اناتومی قلب چگونه استضربان قلبقلب چگونه کار می کندقلب چیستمشکلات قلبنحوه گردش خون در بدنکارایی قلب چگونه است

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام

ایمیل

وب‌ سایت

همه می دانند که قلب یک عضو حیاتی است و هیچ کس بدون آن قادر به زندگی نیست. با این حال، وقتی به سراغ آن می روید، متوجه می شوید که قلب فقط یک پمپ است؛ یک عضو مهم و پیچیده، اما همچنان فقط یک پمپ.

همانند دیگر پمپ ها، قلب هم ممکن است نیازمند تامیر باشد و به نواقصی بر بخورد. به همین دلیل، لازم است که حداقل اطلاعات لازم را در مورد یکی از مهم ترین اعضای بدن خود بدانیم تا شاید بدین وسیله قادر باشیم از خطر بیماری های قلبی بکاهیم.

در ایالات متحده آمریکا، امراض قلبی در مرگ و میر پیشتاز هستند. هر روز، 2 هزار آمریکایی به این دلیل از بین می روند که اگر شفاف تر نگاه کنیم، می شود هر 44 ثانیه یک بار. خبر خوب این است که مرگ و میر به دلیل مشکلات قلبی، هر سال نسبت به سال پیش کاهش یافته و مردم کمتری را به کام مرگ می کشد. با این حال، هنوز هم بیماری های قلبی، علت درجه یک مرگ آمریکایی ها هستند، حتی پیش از اینکه پای شان به بیمارستان برسد و درمان شوند.

در فرهنگ، ادبیات، روانشناسی، منطق، فلسفه و هر دانش عرفانی، قلب جایگاهی ویژه دارد و به عنوان نماد حقیقی عشق از آن یاد می شود. اما چرا؟ چرا جایگاه یک پمپ خون تا این حد نزد انسان بالا است؟ در این مطلب متوجه نکات بسیاری در ارتباط با آن خواهید شد.

چگونه قلب انسان را بکشیم

قلب یک حفره توخالی و ماهیچه ای مخروطی است که میان شش ها و پشت جناغ سینه قرار گرفته است. دو-سوم قلب در نیمه چپ و یک-سوم آن در نیمه راست بدن قرار گرفته است. قسمت تحتانی این مخروط به سوی پایین و در نیمه راست بدن قرار گرفته.

وزن قلب انسان بالغ در زنان حدود ۲۵۰ گرم و در مردان ۳۰۰ گرم است و این یعنی وزن قلب انسان کمتر از ۰.۵ درصد کل توده بدن را به خود اختصاص می دهد. علاوه بر این، قلب 12 سانتی متر طول و 8 الی 9 سانتی متر عرض دارد و ضخامت آن در حدود 6 سانتی متر است.

این عضو از سه لایه با نام های اندوکاردیوم (لایه نرم داخلی)، میوکاردیوم (بخش ضخیم و ماهیچه ای) و پریکاردیوم (پرده ای نازک که میوکاردیوم را فراگرفته) تشکیل شده است.

قلب به 4 بخش تقسیم می شود:

هر یک از این حفره ها، یک مجرای خروجی یک طرفه دارند که مانع بازگشت دوباره خون می شوند. زمانی که هر حفره به کار می افتد، مجرای انتهایی آن نیز باز می شود و وقتی حفره به حالت ثبات در می آید، آن مجرا نیز بسته می شود تا خون باز نگردد. دریچه ها عبارت اند از:

وقتی عضلات قلب منقبض می شوند (به این فرآیند سیستول می گویند)، پمپاژ خون دو مرحله ای آغاز می شود. در مرحله اول، دهلیزهای راست و چپ همزمان با یکدیگر منقبض شده و خون را وارد بطن های راست و چپ می کنند.

سپس، بطن ها همزمان با یکدیگر شروع به کار می کنند تا خون را از قلب خارج کنند. سپس عضلات قلب برای لحظاتی استراحت می کنند (به این فرآیند دیاستول می گویند) تا آماده تپش بعدی شوند.

بخش راست و چپ قلب، عملکردهای متفاوتی دارند. سمت راست، خون با غلظت کم اکسیژن را دریافت کرده و آن را به شش ها می فرستد تا غنی از اکسیژن شوند و دی اکسید کربن را رها کنند. اما بخش چپ، خون غنی از اکسیژن را از شش دریافت می کند و به سراسر بدن می فرستد تا سلول های بدن تغذیه شوند.

ضربان قلب در سنین مختلف، کاملا متفاوت است. به طور کلی بر اساس این جدول می توان به نتیجه ای کلی در مورد فعالیت قلب داشت:

خون از طریق دو رگ اصلی وارد بخش راست قلب می شود: ورید اجوف فوقانی (SVC) و ورید اجوف تحتانی (IVC).

SVC خون را از نیمه بالایی بدن انسان جمع آوری کرده در حالی که IVC از نیمه پایینی خون را به قلب می برد. خون سپس از SVC و IVC خارج شده تا وارد دهلیز راست شود.

وقتی که دهلیز راست (3) منقبض می شود، خون از طریق دریچه سه لختی (4) رد شده و وارد بطن راست (5) می شود. وقتی بطن راست منقبض شد، خون از درون دریچه ریوی (6) رد شده و به شریان ریوی (7) ریخته شده تا به شش ها رسیده و اکسیژن دریافت کند.

خون سپس از شش توسط وریدهای ریوی (8) به قلب یا به طور دقیق تر به دهلیز چپ (9) باز می گردد. وقتی این دهلیز به کار می افتد، خون از طریق دریچه میترال (10) به بطن چپ (11) می رود. بطن چپ، به سبب پمپاژ خون به درون درچه آئورتی (12) و آئورت (13) از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

آئورت، شاهرگ اصلی بدن است که تمامی خون اکسیژن دار را دریافت کرده و به سراسر بدن پخش می کند. به همین دلیل، بطن چپ از ماهیچه های قدرتمندتری برخوردار بوده تا بتواند از پس وظیفه مهمی که دارد برآید و خون را کاملا از قلب، برخلاف فشارهای پیرامونی خارج کند.

مسیر رسیدن خون به شش ها را یکبار دیگر مرور می کنیم:

و سپس خون از شش این مسیر را طی می کند و به قلب می رسد:

تا به حال از خود پرسیده اید که چه چیزی سبب به کار افتادن ماهیچه های قلب می شود؟ چطور این اتفاق در هر ثانیه و به طور خودکار تمام روز و تمام عمر رخ می دهد؟ آن هم بدون لحظه ای توقف.

پاسخ را باید در میان سلول هایی جسنجو کرد که قابلیت تولید امواج الکتریکی دارند. سلول های ایجاد کننده ضربان قلب، سرتاسر قلب را پوشانده اند و با آزاد کردن مقدار خاصی انرژی الکتریکی، عضلات قلب را به کار می اندازند. برای رسیدن به 72 تپش در دقیقه، این سلول ها زیر یک ثانیه باید قادر با آزادسازی الکتریسیته باشند.

ضربان ساز طبیعی قلب را گره سینوسی می نامند که در دهلیز راست واقع شده و رشته ای به آن متصل است که این جریان را به دیگر نواحی قلب نیز می برد.

الکتریسیته از گره سینوسی (1) خارج شده و در طول دهلیز راست و چپ می گذرد و سبب انقباض هر دو با یکدیگر می شود. این اتفاق طی 0.04 ثانیه رخ می دهد. حالا یک وقفه طبیعی پدید می آید که به دهلیز اجازه انقباض و به بطن ها فرصت پر شدن از خون را می دهد. موج الکتریسیته سپس به گره دهلیزی (2) و باندل هیس (3) می رسد تا در نقطه ای به دو شاخه تقسیم شود (4). پس از دو شاخه شدن، الیاف پورکنژ در سرتاسر بطن های راست و چپ پخش می شوند و سپس انقباض آن می گردند.

هر یک از بافت های الکتریکی موجود در قلب، این قابلیت را دارند که یک ضربان ساز باشند، با این حال، گره سینوسی سریع تر از دیگر بافت ها می تواند این کار را انجام دهد، بنابراین کنترل شرایط را در دست دارد. اگر گره سینوسی از کار افتد، دیگر بخش ها مسئولیت را به عهده می گیرند، اما در این شرایط، قلب به خوبی گذشته کار نمی کند.

اعصاب سمپاتیک و پاراسمپاتیک نیز در مواردی کنترل قلب و میزان تپش را بر عهده می گیرند. اعصاب سمپاتیک سبب افزایش ضربان قلب می شوند اما موقعی که اعصاب پاراسمپاتیک به کار می افتد، عکس آن رخ می دهد.

تمام این سیستم، امواج الکتریکی پدید می آورد که قابل اندازه گیری هستند و در گرافی به نام الکتروکاردیوگرام (EKG) قابل نمایش است. در تصویر زیر یک EKG را مشاهده می کنید:

هر یک از این بخش ها در نوار قلب نامی دارد:

پزشکان به وسیله نوار قلب می توانند تشخیص دهند که فرد در کدام ناحیه از قلب خود دچار مشکل است و در صورت لزوم فعالیت های لازم را انجام دهند.

عروق کرونر، همان رگ هایی هستند که باید با خوردن غذای سالم و کم چرب سالم و کاملا باز نگه داریم. در صورتی که این عروق مسدود شوند، نتیجه ای بهتر از حمله قلبی نخواهد داشت.

قلب، درست همانند دیگر ارگان ها، به خون برای تغذیه شدن نیازمند است. اکسیژن و دیگر مواد مغذی باید با سلول های قلب برسند تا بتواند به فعالیت صحیح خود ادامه دهد. برخلاف آنچه که احتمالا تصور می کنید، ماهیچه ها اکسیژن و مواد مغذی را از خونی که درونش پمپاژ می شود دریافت نمی کنند، بلکه خود دارای رگ های خاصی است که دورتادور قلب را پوشش داده اند. تقریبا 4 الی 5 درصد کل خونی که از قلب خارج می شود، وارد عروق کرونر می شود تا قلب را تغذیه کنند.

دو کرونر اصلی چپ و راست از آئورت بر می آیند که کرونر اصلی چپ، خود به دو بخش تقصیم شده تا خون را به تمامی بخش ها برساند.

گرفتگی این عروق و مسدود شدن آن ها، منجر به تغذیه نادرست قلب خواهد شد و اگر قلب به خوبی کار نکند، سلامت نیز به خطر می افتد. بنابراین بسیاری از حملات قلبی، در نتیجه خون رسانی نادرست است.

قلب در هر تپش، 70 میلی لیتر خون را پمپاژ می کند و همانطور که پیش تر اشاره شد، در هر دقیقه، انسان عادی 72 تپش خواهد داشت. بنابراین یک انسان سالم در هر دقیقه 5 لیتر، در هر روز 7200 لیتر، در هر سال 2 میلیون و 600 هزار لیتر و طی هفتاد سال عمر، بیش از 184 میلیون لیتر خون پمپاژ می کند. آمار خیره کننده ای برای یک پمپ 300 گرمی هستند.چگونه قلب انسان را بکشیم

برای گفتگو با کاربران، وارد حساب کاربری خود شوید.

تمامی حقوق برای وبسایت دیجیاتو محفوظ است.


Downloads-icon

قلب (به فارسی: گِش یا دل)[۱][۲] نوعی عضو عضلانی در انسان‌ها و دیگر حیوانات است که خون را از طریق رگ خونی در دستگاه گردش خون به گردش درمی‌آورد.[۳] خون اکسیژن و مواد غذایی لازم را برایِ بدن مهیا می‌سازد و همچنین به از بین رفتن موادِّ زائد ناشی از متابولیسم (سوخت و ساز بدن) کمک می‌کند.

قلبِ (دل) انسان به میانگین در هنگام استراحت حدود ۷۰ بار در دقیقه می‌تپد. دل انسان بینِ دو شُش در بدن جا دارد و به گونه‌ای قرار گرفته‌است که سر آن به سوی چپ و پایین کج است. هر تپش قلب حدودِ هشت دهم ثانیه زمان می‌خواهد که این زمان شامل ۰٫۱ ثانیه انقباض دهلیزها، ۰٫۳ ثانیه انقباض بطن‌ها و ۰٫۴ ثانیه استراحت قلب می‌باشد. بافت قلب نیز هم‌چون دیگر بافت‌های بدن نیاز به تغذیه دارد که تغذیهٔ قلب برعهدهٔ عروقِ کرونری (تاجی) است.[۴]
قلب در فضای میانی میان‌سینه در سینه قرار دارد.[۵]

قلب در لغت به معنی دگرگونی است قلب از لحاظ علمی اندامی است که در مرکز قفسهٔ سینه (متمایل به سمت چپ) واقع شده‌است و وزن آن حدود ۳۰۰گرم است و خون را پمپاژ می‌کند نام این عضو به علت اینکه باعث دگرگونی خون و تبدیل خون کثیف به خون تمیز می‌شود قلب نام‌گذاری شده‌است در دگرگون کردن خون، قلب مانند یک تلمبه عمل می‌کند. در پارسی سره این بخش دل نام دارد.

در انسان‌ها، پستانداران دیگر و پرندگان قلب به چهار حفره تقسیم می‌شود: دهلیز چپ و راست که بالا و بطن چپ و راست که در قسمت پایین قرار گرفته‌است.[۶][۷] معمولاً دهلیز و بطنِ راست را به نام قلب راستی و همتایان چپی آن‌ها را به نام قلب چپی می‌شناسَند.[۸] اما در مواردی دیگر، قلب ماهی‌ها دو محفظه، یک بطن و یک دهلیز دارد، در حالی که قلبِ خزندگان سه محفظه دارَد.[۷] در یک قلب سالم به خاطر وجود دریچه‌های قلبی، خون از یک سمت وارد قلب می‌شود که این مسئله از جریان برعکس جلوگیری می‌کند.[۵] قلب در یک کیسه محافظتی قرار گرفته که پیراشامه (پریکارد) نام دارد و همچنین شامل مایع است. دیوارهٔ قلب از چهار لایه چسبیده به هم تشکیل می‌شود که به ترتیب از بیرون، شاملِ: پیراشامه (پریکارد) برون شامهٔ قلب (اِپی کارد)، ماهیچه قلب (میوکارد) و درون‌شامه قلب (آندوکارد).[۹]
این عضوِ مخروطی شکل به‌صورتِ کیسه‌ایی عضلانی تقریباً در وسطِ فضای قفسه سینه(مدیاستینوم میانی) کمی متمایل به جلو و طرفِ چپ قراردارد و میان ریهٔ چپ و راست و متمایل به ریهٔ چپ است و همین موجب شده‌است تا شکل و قرارگیری ریه‌ها با هم متفاوت باشد. از آن‌جا که قلب اندامِ بسیار حساسی و حیاتی است توسط قفسهٔ سینه (توراکس) محافظت می‌شود. ابعادِ قلب در یک فرد بزرگسال حدودِ ۶x9x۱۲ سانتیمتر و جرم آن در آقایان، حدودِ ۳۰۰ و در خانم‌ها، حدودِ ۲۵۰ گرم، یعنی حدود ۰٫۴ درصد جرم کل بدن است.[۱۰]

دو حفره پایین قلب بطن نامیده می‌شوند. قلب دارای یک بطن چپ و بک بطن راست است. در میانه قلب بین دو بطن دیواره ضخیم عضلانی وجود دارد که به آن “سپتوم”می‌گویند. کار سپتوم جدا کردن طرف راست قلب از طرف چپ قلب است
چگونه قلب انسان را بکشیم

بطن‌ها دو حفرهٔ تحتانی قلب هستند که توسط دیواره‌ای قطور و محکم ماهیچه‌ای از یک‌دیگر جدا شده‌اند. اندازهٔ بطن‌ها از دهلیزها بزرگ‌تر است؛ و وظیفهٔ بطن چپ تلمبه کردن خون به داخل قلب و بطن راست خارج از قلب است.

۱. دهلیز راست ۲. دهلیز چپ ۳. بزرگ سیاهرگ زبَرین ۴. آئورت ۵. سرخرگ ششی ۶. سیاهرگ ششی ۷. دریچه میترال (دو لتی) ۸. دریچه آئورتی ۹. بطن چپ ۱۰. بطن راست ۱۱. بزرگ‌سیاهرگ زیرین ۱۲. دریچه سه‌لتی ۱۳. دریچه ششی

هر تحتانی بطن دارای دو دریچه‌است که یکی از آن‌ها موجب ورود خون از طریق دهلیزها به بطن؛ و دیگری موجب خروج خون از بطن به خارج از قلب و اندام‌های دیگر می‌شود.

بطن راست خون را از طریق دریچهٔ سه‌لختی از دهلیز راست دریافت می‌کند؛ و سپس آن را از طریق دریچهٔ ششی به سرخرگ ششی و به سوی شش‌ها می‌فرستد. بطن چپ خون اکسیژنه را از طریق دریچهٔ میترال (دولختی) از دهلیز چپ دریافت کرده و آن را از طریق دریچهٔ آئورتی به آئورت و به این ترتیب به سراسر بافت‌های بدن می‌فرستد.

دیوارهٔ بطن‌ها از دیوارهٔ دهلیزها قطورتر است
دیوارهٔ بطن‌ها از دیوارهٔ دهلیزها قطورتر است، چرا که فشار خونی که به دهلیزها می‌ریزد یا از آن‌ها خارج می‌شوند بسیار کم‌تر از فشار خون است از از بطن‌ها به داخل سرخرگ‌ها (آئورت و سرخرگ ششی) تلمبه می‌شود؛ بنابراین، قطر و استحکام دیوارهٔ بطن‌ها مقاومت آن‌ها را در برابر این فشار ممکن می‌سازد.

محلِّ قلب در پشتِ استخوانِ جناغ سینه و حدفاصلِ غضروف‌هایِ دنده‌های سوم تا ششم در سمتِ چپِ قفسهٔ سینه است. یک دیوارهٔ عضلانی قلب را به دو نیمهٔ راست و چپ تقسیم می‌کند. نیمهٔ راست مربوط به خون سیاهرگی و نیمهٔ چپ مربوط به خون سرخرگی است. هر یک از دو نیمهٔ راست و چپ نیز مجدداً به‌وسیلهٔ یک تیغهٔ عضلانی افقی نازک‌تر به دو حفرهٔ فرعی تقسیم می‌شوند. حفره‌های بالایی که کوچک‌تر و نازک‌تر هستند دهلیز نام‌دارند و دریافت‌کنندهٔ خون اَند. حفره‌های پایینی که بزرگ‌تر و ضخیم ترند بطنهای قلبی هستند و خون دریافتی را به سایر اعضای بدن پمپ می‌کنند. پس، قلب متشکل از چهار حفره‌است: دو حفرهٔ کوچک در بالا (دهلیزهای راست و چپ) و دو حفرهٔ بزرگ در پایین (بطن‌های راست و چپ).

دو نوع گردش خون در بدن انجام می‌شود: گردش خون کوچک یا ریوی که خونِ CO2دار (دی‌اکسید کربن) از بطن راست قلب به ریه‌ها می‌رود. در آن‌جا تصفیه می‌شود و خون O2دار (اکسیژن) به دهلیز چپ قلب بازمی‌گردد و خون از دهلیز چپ قلب با گذر از دریچهٔ میترال (دولختی) که میان دهلیز و بطن چپ قراردارد، واردِ بطنِ چپ می‌شود و به این ترتیب با انقباضِ بطن چپ خون از بطن چپ خارج می‌شود و گردش خون بزرگ یا آئورتی آغاز می‌شود و این خون، ابتدا از طریق سرخرگِ آئورت و به ترتیب به دیگرِ عروق، در سراسرِ بدن جریان می‌یابدو سلول‌هایِ بدن را تغذیه می‌کند و سپس خون CO2دار را به دهلیز راست بازمی‌گردد و خون از دهلیز راست با عبور از دریچهٔ تریکاسپید (سه لختی) که میان دهلیز و بطن راست قرار دارد، واردِ بطن راست می‌شود. به این ترتیب، گردش خون در سراسرِ بدن انجام می‌شود و همهٔ سلول‌هایِ بدن تغذیه می‌شود.

دهلیزها حفراتی با فشار کم و گنجایش بالا هستند که وظیفهٔ اصلی آن‌ها ذخیرهٔ خون در هنگامِ انقباضِ عضلهٔ بطنی (سیستول) است. انقباض دهلیزها مقداری خون اضافی را به داخل بطن‌ها می‌راند، امّا حدود ۷۰درصدِ پُرشدن بطن‌ها به‌صورت غیرفعال در هنگامِ استراحت بطنی (دیاستول) انجام می‌شود. دهلیزها به‌وسیلهٔ یک دیوارهٔ بین دهلیزی نازک از هم جداشده‌اند. بطن‌ها حفراتی با فشار بالاتر هستند که وظیفهٔ پمپاژ خون به ریه و تمام بافت‌های محیطی را به‌عهده دارند. چون فشار ایجادشده در بطن چپ بسیار بالاتر از فشارِ بطن راست است، لذا میوکارد بطن چپ به نسبت میوکارد بطن راست بسیار ضخیم‌تر است. بطن‌ها به‌وسیلهٔ یک دیوارهٔ بین بطنی از هم جدا می‌شوند. این دیواره در قسمتِ بالا به صورتِ بافت هَم‌بند و در قسمتِ میانی و پایین به‌صورت یک دیوارهٔ عضلانی است.
دهلیزها و بطن‌ها با دریچه‌های دهلیزی – بطنیاز هم جدا می‌شود. این دریچه‌ها از جریانِ معکوسِ خون از بطن‌ها به داخلِ دهلیزها در جریان سیستول جلوگیری می‌کنند. قسمت بطنی این دریچه‌ها به‌وسیلهٔ طناب‌های وتری به نام عضلات پاپیلری به بطن خود وصل می‌شوند. هنگامی که دیواره‌های بطن منقبض شده، عضلاتِ پاپیلری نیز منقبض می‌شود، اما برخلاف آنچه ممکن است تصور شود، کمکی به بسته‌شدن دریچه‌ها نمی‌کنند، بلکه لت‌های دریچه را به سوی داخل بطن‌ها می‌کشند تا از برآمده شدن بیش از حد آن‌ها در جریان انقباض بطن به داخل دهلیزها جلوگیری کنند.

دریچه‌های نیمه هلالی بطن‌ها را از مجاری شریانی جدا می‌کند و شاملِ دریچهٔ آئورت (بین بطن چپ و شریان آئورت) و دریچه پولمونر (بین بطن راست و شریان ریوی (پولمنری)) هستند. دریچه‌های نیمه هلالی به طناب‌های وتری وصل نیستند و فشار زیاد در شریان‌ها، در پایان سیستول موجبِ بسته‌شدن بسیار سریع و محکم آن‌ها می‌شود، درحالیکه دریچه‌های دهلیزی-بطنی بسیار نرم بسته می‌شوند.
قلب توسط پردهٔ دو لایه و نازک پریکارد از بقیهٔ احشای داخل سینه مجزا می‌شود. لایهٔ احشایی پریکارد موسوم به اپی کارد از لایهٔ جداری آن به‌وسیلهٔ فضای پریکاردی جدا می‌شود. کیسهٔ پریکارد، به‌طورِ طبیعی، محتوی ۵ تا ۳۰ میلی‌متر مایع شفافی است که قلب را لغزنده می‌کند و به آن امکان می‌دهد تا با حداقّلِ اصطکاک منقبض شود[۱۱]

قلب از سه نوع عمده عضلهٔ قلبی تشکیل شده‌است:

سیستمِ هدایتیِ قلب در واقع ایمپالس الکتریکی را تولید و هدایت می‌کند. این فیبرها به دلیل محتویِ کم فیبریل‌های انقباضی تنها به‌طور ضعیف منقبض می‌شود. انواع دهلیزی و بطنی عضلهٔ قلبی به همان روش عضلهٔ اسکلتی منقبض می‌شود به استثنایِ این که مدتِّ انقباض بسیار طولانی‌تر است.
اصول طب داخلی هاریسون ۲۰۰۸
قلب خون را از طریق سیستمِ گردشِ خون پمپاژ می‌کند. خونی که دارای اکسیژن اندکی باشد، از طریق گردش خون سیستمیک و بالایی و ورید اجوف تحتانی ورید اجوف واردِ دهلیزِ راست می‌شود و بعد به بطن راست می‌رود. از اینجا به گردش خون ریوی جریان می‌یابد، از طریق ریهها اکسیژن دریافت می‌کند و دی‌اکسید کربن را پَس می‌دهد. خون دارایِ اکسیژن بعد از آن واردِ دهلیز چپ می‌شود و از آنجا به بطن چپ می‌رود و از طریق آئورت به گردشِ خونِ سیستمیک انتقال می‌یابد که در این روند اکسیژنِ آن مصرف می‌شود و به صورت دی‌اکسید کربن با سوخت و ساز همراه می‌گردد.[۴]
معمولاً با هر تپش قلب، بطن راست همان قدر خون را واردِ ریه‌ها می‌کند که بطن چپ خون را به سراسر بدن می‌فرستد. سیاهرگها خون را به قلب منتقل می‌نمایند، در حالی که سرخرگ‌ها، خون را از قلب خارج می‌سازند. سیاهرگ‌ها معمولاً فشار کم تری در مقایسه با سرخرگ‌ها دارند.[۴] قلب هنگام استراحت با ضربان حدود ۷۲ بار در دقیقه می‌تپد.[۴]فعالیت این تعداد را افزایش می‌دهد، با افزایش تعداد ضربان قلب زمان دیاستول بیشتر از زمان سیستول کم می‌شود و در طولانی مدت میزان استراحت قلب را کمتر می‌نماید و این مسئله برای سلامت قلب خوب است.[۴]

قلب یک عضو چهار حفره‌ای عضلانی می‌باشد که ۱ درصد سلولهایش خاصیت خود تحریکی دارند و دارای سیستم هدایت خودکاراست. این عضو دارای سلولهای ماهیچه قلبی (کاردیومیوسیتهای) تخصص یافته و فیبرهای هدایتی هست که انقباض ریتمیک را شروع می‌کنند.[۱۲] قلب در ۲۱–۲۲ روزگی در جنین انسان شروع به تپش می‌کند و نمو قلب ۵۰ روز طول می‌کشد.[۱۳]

در روز هشتم جنینی در موش (معادل هفته سوم در انسان)، قلب از یک لوله اولیه قلبی تشکیل شده‌است. این لوله توخالی شامل دو لایه می‌باشد: کاردیومیوسیتها در خارج و سلولهای اندوتلیال در داخل.

بین این دو لایه، ژله قلبی وجود دارد. در این مرحله هنوز اعصاب خودکار (اتونومیک) قلبی نمو پیدا نکرده‌است و خون در سرتاسر جنین به وسیلهٔ امواج انقباضی پیش برنده (پریستالتیک)، پمپ می‌شود. این حرکات پریستالتیک از قسمت دم قلبی شروع می‌شود. با ادامه نمو، لوله قلبی طویلتر شده و یک لوپ به سمت راست تشکیل می‌دهد. سلولهای اندوکاردیال به سلولهای مزانشیمی تبدیل شده و بین دو لایه مهاجرت می‌کنند و ژله قلبی را می‌پوشانند. برای تشکیل لایه سوم قلبی، لوله قلب توسط لایه اپی کاردیومی پوشیده می‌شود. سلولهای اولیه اپی کاردیومی در روز نهم جنینی در موش (تقریباً هفته چهارم در انسان)، درون ارگان پیش اپی کاردیومی (یک دسته سلول شبیه گل کلم در قاعده لوله قلبی) یافت می‌شوند. این سلولها به سمت لوله قلب مهاجرت کرده و قلب را می‌پوشانند. در روز دوازدهم جنینی در موش، پوشش اپی کاردیال کامل می‌شود. در این زمان، مهاجرت سلولهای ستیغ عصبی (نورال کرست سلها) در نمو عصبدهی قلبی نقش دارد.[۱۲] نورال کرست سلها گروهی از سلول‌های مهاجر هستند که در همه مهره داران یافت می‌شود و قادر به تبدیل به انواعِ بافت از جمله عضله صاف، سلول‌های عصبی (نورون‌ها) و سلول‌های گلیا و غیره اَند. کنده شدنِ نورال کرست سل‌ها و مهاجرت آن‌ها از لوله عصبی (نورال تیوب) به کمک تغییرات در چسبندگی سلولها رخ می‌دهد که شاملِ کاهش مقدارمولکول چسبندگی سلول نورونی (NCAM) و N- کادهرین می‌باشد.[۱۴]

در طولِ نمو قلبی، حرکات پریستالتیک به وسیلهٔ انقباض هماهنگ، توسط گره سینوسی- دهلیزی جایگزین می‌شود.[۱۲]

مراحلِ نموِ اعصابِ قلب به این ترتیب است:

لازم است ذکر شود که عصب دهی پاراسمپاتیک قبل از سمپاتیک انجام می‌شود.[۱۳]

Bone morphogenetic proteins (BMPs) که توسط سلولهای اپی کاردیومی ترشح می‌شوند، سبب تمایز سلولهای عصبی به سمپاتیک و پاراسمپاتیک می‌شوند.

فاکتور نوروتروفیک مشتق از رده سلولی گلیال (GDNF), نورتورین(NRTN) و آرتمین (artemin) از جمله فاکتورهای نوروتروفیک (NTFs) برای تمایز نورونهای پاراسمپاتیک قلبی می‌باشند.[۱۵] نورونهای پاراسمپاتیک وقتی به قلب می‌رسند تشکیل عقده (گانگلیا) را می‌دهند و از اینجا سلولهای عصبی پس عقده ای (پس گانگلیونی) منشأ می‌گیرند و این در حالیست که سلولهای عصبی پس گانگلیونی سمپاتیکی از تنه سمپاتیکی در خارج از قلب منشأ می‌گیرند.[۱۲]

فاکتور رشد عصبی (NGF)، نوروتروفین- ۳ (neurotrophin-3) و نوروتروفین- ۴و۵ (neurotrophin-4/5) از جمله فاکتورهای نوروتروفیک هستند که عصبدهی سمپاتیک را تنظیم می‌کنند و سبب افزایش تراکم عصبدهی آن می‌شوند. اندوتلین – ۱ که از اندوتلیوم وریدی ترشح می‌شود نیز سبب افزایش بیان فاکتور رشد عصبی(NGF) می‌شود. این در حالیست که فاکتور سمافورین- ۳(semaphorin 3) تراکم عصبدهی آن را کاهش می‌دهد. به این ترتیب گرادیان عصبدهی سمپاتیک از اپی کاردیوم به اندوکاردیوم شکل می‌گیرد.[۱۶]

بدین ترتیب اعصاب اتونومیک قلبی، ضربان قلب را تنظیم می‌کنند. تحت شرایط پاتولوژیک، تراکم فیبرهای عصبی، تغییر یافته و منجر به فعالیت زیاد (عصب‌دهی زیاد) یا خیلی کم (عصب‌دهی کم) در قلب می‌شود.[۱۲]

تحریک نامنظم قلبی در بیماری فیبریلاسیون دهلیزی(atrial fibrilation)، سبب تحریک اندوتلین- ۱ شده و بیان فاکتور رشد عصبی را بالا می‌برد؛ که این عمل، سبب افزایش عصب‌دهی سمپاتیک می‌شود.[۱۶]

بیماری‌های قلب و عروقی (CVD) معمول‌ترین عامل مرگ در جهان در سال ۲۰۰۸ بودند که باعث ۳۰ درصد از موارد مرگ شدند.[۱۷][۱۸] از این میزان بیش از سه چهارم به خاطر بیماری شریان‌های کرونری و سکته بوده‌است.[۱۷] عوامل خطر شامل مواردی همچون: سیگار کشیدن، اضافه وزن داشتن، عدم فعالیت‌های ورزشی کافی، کلسترول بالا، فشار خون بالا، نوعی دیابت که به شکلی ضعیف کنترل شده و موارد دیگر می‌شود.[۱۹] تشخیص بیماری قلبی عروقی اغلب با شنیدن به صدای قلب با گوشی پزشکی، ECG یا با فراصوت صورت می‌گیرد.[۵] بیماری‌های مرتبط با قلب اصولاً با متخصصین قلب درمان می‌شود، هرچند که بسیاری از متخصصین پزشکی دیگر نیز ممکن است در حل این مسئله کمک کنند.[۱۸]

متخصّصان اعتقاد دارند بیماریِ سرطان صرف نظر از این که فرد مبتلا اقدام به درمان دارویی کرده باشد یا خیر، می‌تواند به عضلات قلب آسیب برساند. شیمی درمانی به‌طور بالقوه موجب مسمومیت قلب می‌شود و بیماران سرطانی را در برابرِ اختلالات قلبی از جمله ایستِ قلبی یا ایسکمی میوکارد آسیب‌پذیر می‌کند ضمن اینکه رشدِ خودِ تومور نیز می‌تواند موجبِ آسیبِ بافتِ قلب شود.[۲۰]

21 قلب (بطن و دهلیز ) قلب چگونه کار می‌کند .parcham.asia

اسکلت قلبی cardiac skeleton

متخصص قلب خانم در تهران – متخصص قلب در تهران

“آخ قلبم گرفت!!! قلبم درد میکنه “بارها پیش آمده که چنین حسی داشته ایم و دلیلش را نمی دانیم. حسی که به یکباره این اتفاق می افتد. این روزها تیر کشیدن قلب بین جوان ها و حتی کودکان هم رایج است. این عارضه، سندرم PCS یا همان سندرم گرفتن قلب نام دارد. در ادامه، علائم، دلایل و روش درمان این سندرم بیان می شوند.

فهرست موضوعات

سندرم گرفتن قلب (PCS) چیست؟ سندرم گرفتن قلب یک علت رایج درد سینه در کودکان و افراد بالغ جوان می باشد. در حالی که این سندرم با درد همراه است اما معمولا به صورت خود به خود از بین رفته و اثر ماندگاری بر جای نمی گذارد.چگونه قلب انسان را بکشیم

– این سندرم در سال 1955 کشف شد. درد تیر کشیدن قلب یک درد ناگهانی است. آن را می توان به تیزی فرو رفتن یک چاقو در سینه تشبیه نمود.

– این سندرم نیازمند درمان نبوده اما مصرف دارو های ضد التهاب می تواند به کاهش درد کمک کند.

– معمولا این سندروم بین افراد سالم اتفاق می افتد و دردی شایع و رایج است.

با اینکه سندرم گرفتن قلب بیشترین شیوع را بین نوجوانان و جوانان کم سن دارد اما ممکن است کودکانی به کم سنی 6 سال را نیز به خود مبتلا کند.

بیماری های قلبی، مانند آنژین، پریکاردیت یا حمله قلبی، از دلایل عمده احساس سوزش در قفسه سینه است. از دلایل دیگر می توان به آمبولی ریوی (انسداد رگ خونی در ریه ها) اشاره کرد که جریان خون در ریه ها را کاهش می دهد و منجر به سوزش و درد قفسه سینه می شود.

عوامل دیگری که می توانند باعث سوزش قلب شوند عبارتند از:

سندرم گرفتن قلب سبب ایجاد درد در قفسه سینه شده و معمولا در هنگام استراحت بروز می دهد. احتمال بروز این سندرم در هنگام قوز کردن یا خم شدن افزایش می یابد. افراد بیان می دارند که حین بروز سندرم، درد قلب و دردی ناگهانی و تیز را در قفسه سینه خود احساس می کنند. این درد که اغلب در پایین نوک سینه چپ احساس شده، ارتباطی با غذا خوردن نداشته و تنها برای مدت کوتاهی دوام دارد.

افراد مبتلا به سندرم تیرکشیدن قلب به جز درد علائم یا تغییرات فیزیکی دیگری را تجربه نمی کنند. با این که علائمی چون رنگ پریدگی، گر گرفتگی یا صدای ویزینگ ریه در این افراد دیده نمی شود اما امکان دارد در اثر تنفس سطحی مداوم احساس سبکی سر تجربه شود. با این وجود، ریتم و تعداد نبض این افراد در محدوده طبیعی باقی می ماند.

اگر فرد به طور مداوم دردهای غیر عادی در قفسه سینه خود احساس کند، می بایست توسط پزشک متخصص معاینه شود. برای تشخیص گرفتگی عروق کرونری، پزشک معمولا از روش آنژیوگرافی استفاده میکند.

قلب درد عصبی اغلب به عنوان یک احساس تیز و خفه کننده حس می شود که به طور ناگهانی شروع می شود، حتی اگر فرد ثابت باشد و هیچ فعالیتی نداشته باشد. اما ممکن است فرد قبل از شروع درد قفسه سینه احساس استرس یا اضطراب و یا احساس ضعف تنگی نفس کند.

توضیحات دکتر خسروی درباره آنژیوگرافی

چه کسانی نیاز دارند آنژیوگرافی شوند؟ برای اطلاعات بیشتر روی دکمه زیر کلیک کنید.

آنژیوگرافی

مدت درد می تواند از چند ثانیه تا 3 دقیقه باشد. امکان دارد فرد یک یا چند بار در روز به این درد دچار شود. با اینکه سندرم گرفتن قلب با تنفس عمیق تشدید می شود اما در ناحیه درد حساسیت به لمس وجود ندارد. درد این سندرم برخلاف درد ناشی از حمله قلبی به دیگر نواحی قفسه سینه انتشار نیافته و شدت آن در افراد متفاوت است.

از آنجایی که در هنگام بروز درد تنفس عمیق می تواند دردناک باشد، افراد به صورت سطحی تنفس کرده و امکان دارد احساس سبکی سر را تجربه کنند. از آنجایی که افراد معمولا این درد را علامت یک مشکل قلبی جدی تر همچون حمله قلبی تصور می کنند، ممکن است این درد گاهی اوقات به بروز اضطراب نیز منجر شود.

در حالی که درد در برخی افراد مبهم و آزار دهنده می باشد در برخی دیگر چندان شدید است که سبب تاری دید یا از دست رفتن لحظه ای بینایی می شود. درد معمولا ناحیه ای کوچک تر از دو سر انگشت را درگیر کرده و به طور ناگهانی رفع می شود.

تا کنون هیچ محرک قطعی و مشخصی برای این سندرم بیان نشده است.

امکان دارد، وضعیت بدنی نامناسب همچون قوز کردن بتواند سبب بروز سندرم گرفتن قلب شود. با اینکه بروز ناگهانی درد می تواند ترسناک باشد اما عامل آن حمله قلبی یا بیماری ریوی نیست.

متخصصان بر این باورند که درد ناشی از سندرم گرفتن قلب ناشی از فشردگی اعصاب یا التهاب لایه داخلی دیواره قفسه سینه است. علائم این سندرم به صورت ناگهانی ظاهر و رفع شده و می توانند در دیواره قفسه سینه، دنده ها یا بافت همبند آغاز شوند.

سندرم گرفتن قلب می تواند در اثر رشد بدن، وضعیت نامناسب، یا آسیبی همچون ضربه به قفسه سینه ایجاد شود.

گاهی اوقات علت بروز این سندرم رشد بدنی فرد است که پیشگیری از آن ممکن نیست. با این حال، می توان از عوامل دیگر همچون ضربه به قفسه سینه پیشگیری کرد. وضعیت بدنی نامناسب همچون قوز کردن یک عامل تاثیر گذار است به همین دلیل صاف بودن بدن در هنگام ایستاده یا نشسته می تواند به پیشگیری از بروز درد در آینده پیشگیری کند.

پزشک با دریافت سابقه پزشکی کامل، ارزیابی علائم و پرسیدن سوالاتی درباره دیگر مشکلات سلامتی فرد احتمال وجود دیگر عوامل جدی را بررسی می کند. پزشک معمولا قفسه سینه را معاینه، وجود حساسیت به لمس را بررسی و به صدای قلب و ریه ها گوش می کند.

سبک زندگی شما بر سلامت قلب شما تأثیر بسیار تاثیر گذار است. مراحل زیر می تواند به شما کمک کند تا نه تنها از حمله قلبی پیشگیری کنید بلکه بهبودی را نیز در پی داشته باشید:

#از دود دوری کنید:

 مهمترین کاری که می توانید برای بهبود سلامت قلب خود انجام دهید سیگار نکشیدن است. همچنین از قرار گرفتن در اطراف دود سیگار خودداری کنید.

#استرس خود را کنترل کنید

استرس را در فعالیت های روزمره خود کاهش دهید.

#داشتن رژیم غذایی مناسب

 یک رژیم غذایی مناسب برای قلب داشته باشید که  ماهی، لوبیا، میوه، سبزیجات فراوان و غلات کامل باشد. از خودن غذاهای چرب و فست فود ها پرهیز نمایید.

#ورزش کنید

ورزش منظم به شما در کنترل وزن، دیابت، کلسترول و فشار خون کمک می کند تا عملکرد ماهیچه های قلب بهبود یابد و از حمله قلبی جلوگیری می کند. در هفته پنج روز به مدت 30 دقیقه پیاده روی کنید.چگونه قلب انسان را بکشیم

#کاهش وزن

اضافه وزن به شدت قلب شما را تحت فشار قرار می دهد و موجب درد و سوزش قلب می شود.

#دیابت خود را کنترل کنید

قند خون بالا برای قلب شما مضر است. ورزش منظم ، خوب غذا خوردن و کاهش وزن همه به حفظ سطح قند خون در سطح مطلوب تر کمک می کنند.

درمان خانگی درد قفسه سینه و قلب درد

درد مرتبط با این سندرم به صورت خود به خودی رفع می شود به همین دلیل معمولا به درمان قلب درد به صورت خاص نیاز نیست اما در کل می توانید از موارد زیر نیز استفاده نمایید:

پزشکان اغلب جهت کمک به رهایش درد مصرف دارو های ضد التهاب بدون نسخه را پیشنهاد می دهند.

استراحت، تنفس آرام و تغییر وضعیت از حالت خم یا قوز به صاف می توانند موثر باشند.

موقع تیر کشیدن قلب چه کنیم؟ برخی افراد دریافته اند که یک نفس عمیق می تواند سندرم گرفتن قلب را رفع کند. هر چند که این نفس عمیق به قیمت دردی تیز و چاقو مانند خواهد بود. اغلب افرادی که این سندرم را تجربه می کنند تنفس آرام تا هنگام رفع درد را توصیه می کنند. علاوه بر این موارد، اطمینان از بی خطر بودن این وضعیت می تواند برای افراد مفید باشد.

دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص اکوکاردیوگرافی

برای پرسش از دکتر بر روی مشاوره پزشکی کلیک کنید

برای نوبت دهی باشماره ۰۲۱۲۲۸۹۴۰۸۶ در تماس باشید.

دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص اکوکاردیوگرافی | شروع همكاري با بيمارستان بقيه ا.. الاعظم به عنوان متخصص قلب و عروق و هیات علمی دانشگاه بقیه الله در سال ۱۳۸۳

نوشته قبلی

تشخیص و درمان نشتی دریچه میترال

نوشته بعدی

آیا پایین بودن پلاکت خون نشانه سرطان است ؟!

سوزش قفسه سینه چگونه درمان می شود؟

معرفی بیماری کوستوکندریت (کوستوکندریت یا درد قفسه سینه)

8 دلیل که باعث درد جناغ سینه می شوند!

آیا درد قفسه سینه یکی از علائم ابتلا به کووید ۱۹ (COVID- 19) است؟ 

دکتر آرزو خسروی – متخصص قلب و عروق، فلوشیپ اکو کاردیوگرافی عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه رئیس بخش اکوکاردیوگرافی بیمارستان بقیه الله اعظم عضو انجمن قلب و عروق ایران عضو انجمن اکو کاردیوگرافی ایران عضو انجمن قلب اروپا (ESC) عضو انجمن اکوکاردیوگرافی و تصویربرداری اروپا (EACVI) عضو انجمن اکو کاردیوگرافی آمریکا (ASE) عضو شورای پژوهشی مرکز تحقیقات اترواسکلروز

آخرین مطالب

اندوکاردیت باکتریایی چیست؟ (التهاب درون‌شامه قلب)

نوار قلب؛ بهترین راه تشخیص بیماری قلبی

علائم گرفتگی عروق کرونری قلب و نحوه درمان آن با دارو قرص

تفاوت درد قفسه سینه عصبی با حمله قلبی و کرونا

آدرس مطب: خیابان ولیعصر (جنوب به شمال)، نرسیده به توانیر، بن بست بخشندگان، مجتمع مدیکو پلاس، طبقه ی ۷ ، واحد ۷۰۱

شماره تماس: ۲۲۸۹۴۰۸۶

روزهای حضور دکتر: یکشنبه و سه شنبه ساعت ۱۷ الی ۲۰

مطالب ویژه

روش انجام و مراقبت بعد از آنژیوگرافی قلب چگونه است؟

تفسیر جواب اکو قلب

از علت تا درمان تنگی دریچه میترال قلب

ما از کوکی‌ها Cookies استفاده می‌کنیم تا پیشکش‌های خود به شما را بهبود ببخشیم. معلومات بیشتر در این رابطه می‌توانید در اعلامیه حفظ داده‌ها بیابید.

برای نخستین بار پژوهشگران در اسرائیل مؤفق شده اند تا با استفاده از انساج انسانی یک قلب کوچک توسط چاپگر سه بعدی ایجاد کنند. منابع دانشگاه طب این کشور از “کشف مهمی در طبابت” سخن گفته اند.

روز دوشنبه، پانزدهم ماه روان میلادی، تال دفیر رئیس این پروژه از دانشگاه تل اویو به خبرنگاران گفت که این یک قلب نمونه و آزمایشی می باشد که بزرگی آن برابر به قلب یک خرگوش بوده و از سلول و رگ های خون ساخته شده است.چگونه قلب انسان را بکشیم

او با اشاره به این دستاورد دانشمندان علوم طبی گفت با آن که تا ایجاد  یک قلب واقعی که آن را بتوان در بدن انسان پیوند زد، راه درازی در پیش است، اما با آنهم این مورد یک “پیروزی چشمگیر” می باشد. دفیر افزود که قبل از این دانشمندان توانسته بودند تا قلبی را به کمک چاپگر سه بعدی با استفاده از امکانات مصنوعی بسازند، آنچه که نمی شود به بدن انسان آن را پیوند زد؛ اما این نخستین باری است که به کمک سلول و اجزای واقعی انسانی و چاپگر سه بعدی چنین قلب آزمایشی ساخته شده است.

دانشمندان قلب مذکور را که به بزرگی یک آلوچه یا گیلاس می باشد، به خبرنگاران نشان دادند.

دستاورد بزرگ بشری در شبیه سازی قلب انسان

براساس اظهارات داکتران، آنان سلول و رگ یک انسان مبتلا به بیماری قلبی را گرفته و از آن به اصطلاح «رنگ» یا مواد چاپگر سه بعدی ساخته اند. به این ترتیب مؤفق شده اند که برای اولین بار سلول قلب انسان را بسازند. به گفته او این قلب از سلول خود یک مریض قلب ساخته می شود و به این ترتیب قابلیت جذب آن در بدن مریض پس از پیوند بیشتر می باشد. دفیر گفته است که با آنکه این سلول ها می تواند در بدن مریض پیوند گردد، ولی هنوز قابلیت پمپ خون را ندارد.

دانشگاه طب تل آویو/ شبیه سازی قلب به کمک چاپگر سه بعدی

به گفته پژوهشگران تا زمانی که این قلب به کمک چاپگر سه بعدی بتواند به بدن انسان پیوند زده شود و فعالیت نماید، باید از چندین مشکل دیگر عبور نمود. یکی از چالش ها به گفته پژوهشگران دسترسی به مقدار کافی سلول های مورد احتیاج می باشد، تا با آن بتوان یک قلب را به بزرگی یک قلب معمولی ساخت.

با آنهم دفیر افزود: “احتمال این می رود که در ده سال آینده به طور معمولی بهترین شفاخانه های جهان خود قادر به استفاده از چاپگر سه بعدی برای ساختن ارگان های بدن انسان باشند.” با آنهم به گفته او این شفاخانه ها احتمالاً ارگان ها یا اعضای ساده تر وجود انسان را به کمک چاپگر سه بعدی تولید خواهند کرد نه قلب را.

آژانسها/ نادیه فضل 

قلب یک دستگاه معجزه آسای طبعیت است. این عضو عضلاتی مشت‌مانند حدود ۷۰ ضربان در دقیقه دارد. به بیان دیگر، قلب در یک روز ۱۰ هزار خون را به بدن پمپ می‌کند، یعنی حدود پنج لیتر خون بدن را به همین مقدار پمپ می‌کند. و این کار را در طول زندگی انسان انجام می‌دهد. در جریان دوش قلب حتی پنج بار بیشتر خون به بدن پمپ می‌کند.

در واقع قلب ما از دو پمپ تشکیل شده است. زیرا جریان خون به دو سمت صورت می گیرد. جوف راست قلب خون را به شش می رساند، جایی که خون آکسیجن را جذب می کند. همزمان جوف چپ همان مقدار خون را به تمام بدن به گردش می رساند که خیلی هم ساده نیست، زیرا برای گردش خون در بدن فشار زیادی در مقایسه به فشار در رساندن خون به شش‌ها، وجود دارد.

هریک جوف قلب متشکل است از یک دهلیز و یک بطن. خون فقط به یک سمت جریان می داشته باشد. زیرا میان دهلیز ها و بطن های قلب و نیز میان دهلیزها، شریان‌های قلب وجود دارند که در تصویر (سبز) نشان داده شده است.

قلب فقط از عضله ساخته شده است؛ اما عضله خیلی ویژه. این عضله به عضلات بازو و ران شبیه است، زیرا مثل هردو خیلی سریع می تواند خود را جمع کند. ولی عضله قلب خیلی مستحکم تر است و خسته نمی شود. علاوه بر این، برای این که لب قابلیت انقباض را داشته باشد، تمام سلول های عضله قلب به هم پیوسته اند.

سعی کنید که حرکت قلب تان را عمداً متوقف نمایید. اصلاً ممکن نیست؛ زیرا قلب توسط عصب اداره نمی شود، بلکه خودش ناظم خاصی دارد. یعنی یک عضله کاملاً ویژه که به نام گره سینوسی یا دهلیزی یاد می شود و به طور منظم حرکت الکتریکی قلب را تولید می کند و این تحریک به سرعت برق خود را به تمام بدن می رساند و سبب انقباض قلب می شود. در صورتی که گره سینوسی نقضی داشته باشد، گره AV به جایش کار می کند.

در صورتی که تحرک قلب غیرعادی گردد، طور مثال در جوف های قلب لرزه پیدا شود، آرام نمی شود، بلکه همیشه گرفتگی عضلاتی می داشته باشد. در این صورت قلب قادر به پمپ خون نمی باشد. برای برگردایندن حالت اولی حرکت قلب، می توان به وسیله یک آله شوک دهنده این وضعیت خطرناک را خاتمه بخشید. حتی یک آدم معمولی هم می تواند نحوه استفاده از این آله را بداند.

درصورتی که ضربان قلب یک انسان خیلی بطی شود، از آله مصنوعی موسوم به «کاردیاک پیس میکر» استفاده می کنند. این آله ضربان الکتریکی را تولید کرده و آن را به عضلات قلب می فرستد. داکتران قلب برای اولین بار در سال ۱۹۵۸ چنین یک آله ای را به قلب انسان نصب کردند. یک آله مدرن میان پنج تا دوازده ساال دوام می کند. اما حد متوسط آن هشت سال می باشد.

برای جراحی قلب، داکترها مجبور می شوند که آن را برای مدت کوتاهی از حرکت باز دارند و جریان خون در بدن را متوقف کنند که چنین کاری در واقع به معنی مرگ است. اما در دهه پنجاه دانشمندان با انکشاف ماشین قلب و شش، مؤفق به حل این معما شدند. این آله برای مدت کوتاهی به جای قلب و شش عمل می کند. یعنی خون و آکسیجن را به تمام بدن می رساند.

در طبابت امروزی این امکان هم وجود دارد که معاینات قلب و نیز عملیات جراحی از طریق دیگری و بدون باز کردن قفسه سینه انجام یابند. برای این منظور، داکتران قلب یک شیلنگ پلاستیکی را که به نام “کاتتر” یاد می شود را از مسیر رگ اتصالی میان ران و شکم، یا از مسیر رگ آرنج و یا هم از طریق رگ بند دست وارد می کنند و آن را از طریق رگ یا شریان ها به قلب می رسانند. مریض قبلاً فقط بی حسی موضعی می گیرد.

در صورتی که یکی از دریچه های قلب خراب بوده و یا تضعیف شده باشد، به دریچه قلب جدید نیاز می رود. داکتران از دو نوع دریچه برای حل این معضل استفاده می کنند، یا از دریچه های قلب طبیعی مثلاً دریچه قلب خوک و یا از دریچه های قلب فلزی. در حال حاضردریچه های مصنوعی و انعطاف پذیر قلب نیز وجود دارند که می توان آن را خیلی کوچک کرده و از مسیر رگ به قلب رساند. بنابراین برای گشایش قفسه سینه نیازی نمی رود.

رگ های اطراف قلب، مواد مورد نیاز به شمول آکسیجن را به این عضو بدن می رساند. درصورتی که یکی از این رگ ها مسدود گردد، احتمال ایست قلبی می رود. جراح قلب با یک عمل جراحی ناحیه مسدود شده را باز می کند. یعنی یک رگ اضافی از بدن مریض را به این منظور می گیرد و یا هم با رگ مصنوعی این عمل را انجام می دهد.

در صورتی که رگ قلب تنگ شده باشد، جراحان کاتتر را از طرق خون وارد می کنند و در ناحیه تنگ رگ یک بالون یا خلایی را ایجاد می کند. برای اینکه این نقطه دوباره قادر به جمع شدن نباشد، آن را با یک استنت یا لوله فلزی جالی دار باز نگه می دارند. این لوله از فلز ظریفی ساخته شده و رگ را از داخل محکم می گیرد. علاوتاً روی جدار این لوله با ادویه پوشانیده می شود.

جراحان قلب، نصب قلب سالم به جای قلب بیمار را برای اولین بار در سال ۱۹۶۷ انجام دادند. در آن زمان یک رویداد خارق العاده بود. اما در حال حاضر چنین عملی دیگر نادر نیست. داکتران سالانه چندین هزار قلب اهدایی انسان هایی را که خود فوت کرده اند، با قلب بیماران شدید قلبی عوض می کنند. اما کسی که قلب دیگری را گرفته است، باید تا پایان عمر از دوایی استفاده کند تا بدن او قلب بدن دیگری را رد نکند.

اعانه قلب یک امر خیلی نادر می باشد. بنابراین در صورتی که قلب کسی از کار بیافتد، برای ادامه حیات از پمپ مصنوعی کمکی استفاده صورت می گیرد. به این معنی که قلب ناتوان بیمار در بدنش باقی می ماند، اما این قلب با نصب پمپ های مصنوعی زنده نگه داشته می شود. اما وسایل و نیروی تحرک این پمپ ها در خارج از بدن انسان می مانند.

یکی از رویاهای پژوهشگران ساختن قلب مصنوعی است، قلبی که بتواند جای قلب طبعیی انسان را کاملاٌ پر کند. این قلب باید بدون هیچگونه وسیله بیرونی در داخل بدن فعالیت بتواند و بدون اینکه منظم از آن مراقبت صورت گیرد، خیلی عادی سال های زیادی در بدن شخص باقی بماند. در حال حاضر به صورت نمونه چنین قلب هایی ساخته شده اند و کار روی آن جریان دارد.

سالانه بیش از ۳۵۰ هزار تن در پی بیماری های قلبی در آلمان جان می دهند. این رقم بیشتر از تلفات بیماری سرطان در سرتاسر جهان می باشد. اما اگر کسی فکر کند که مردان بیشتر از زنان با این مشکل مواجه اند، به بیراهه رفته است. (27.01.2017)
 

به گفته سازمان جهانی صحت، زنان در سراسر جهان، به صورت متوسط طولانی‌تر از مردان عمر می‌کنند. دلیل این امر برعلاوه عوامل بیولوژیکی به شیوه زندگی، چگونگی تغذیه و همچنین استفاده از امکانات طبی مرتبط است. (05.04.2019)
 

ابتلا با عوامل سرطانی درانسان حتی ازمرحله نوزادی نیزممکن است و احتمالاً چندین دهه بعد باعث سرطان سینه و یا روده بزرگ خواهند شد.  یک دانشمند آلمانی از سال ها به اینسو برای  کشف عوامل احتمالی سرطان های مذکور تلاش دارد. (04.03.2019)
 

اینکه نظافت و بهداشت دهن تا چه حدی روی صحت تأثیرگذار است، تا هنوز به اندازه کافی جدی پنداشته نمی شود. یک تحقیق تازه ارتباط بیشتر تمیز کردن دندان ها با صحت را نشان داده است.

نیروی بحری پاکستان مانور های بحری بین المللی خود به نام «امن ۲۰۲۱» را در آبهای نزدیک به شهر کراچی آغاز می کند. در این مانور های شش روزه، زیر عنوان «برای ثبات و همکاری منطقه یی»، نیرو های ۴۵ کشور سهم خواهند داشت. 
 

حکومت جو بایدن، رئیس جمهور جدید ایالات متحده امریکا، کمک‌های خود به ائتلاف نظامی عرب به رهبری عربستان سعودی در جنگ یمن را متوقف می‌کند. سازمان ملل از این تصمیم بایدن استقبال کرده است. 
 

وزارت داخله ایران به مهاجران افغان برای آخرین بار یک ماه مهلت داد تا “کد شهاب” دریافت کنند. این مهلت جدید پس از اعتراضات گسترده به غیرفعال کردن کارت‌های بانکی برخی اتباع افغانستانی در ایران داده شده است. 
 

مسافرانی که از اروپا به ایران برسند باید دو هفته در قرنطینه بمانند. از این به بعد برای ورود به این کشور باید گواهی آزمایش منفی کرونا به همراه داشت؛ این امر برای مسافران از کشورهای همسایه به شمول افغانستان نیز صدق می کند. 
 

سازمان ملل متحد خواسته ۲۷ هزار کودک خانواده های داعشی به کشور اصلی شان منتقل شوند؛ اما این کشورها آنان را خطر امنیتی پنداشته و علاقمندی نشان ندادند. مسئول مبارزه با تروریزم در سازمان ملل این ادعاها را بی بنیاد می خواند. 
 

© 2021 Deutsche Welle |
حفظ داده ها |
یادداشت حقوقی |
تماس
| نسخه موبایل

چگونه قلب انسان را بکشیم
چگونه قلب انسان را بکشیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *