چگونه قلب می ایستد

 
helpkade
چگونه قلب می ایستد
چگونه قلب می ایستد

گاهی می شنویم که برخی افراد بدون هیچ مشکل و به طور ناگهانی در خواب از دنیا رفته اند که در این مطلب به مهم ترین علل مرگ در خواب اشاره می شود.

به گزارش مشرق، علاوه بر انتخاب یک رژیم غذایی سالم و ورزش کردن، خوابیدن به اندازه کافی نیز یکی دیگر از عواملی است که به داشتن یک زندگی سالم کمک می کند. اما آیا می دانستید خواب هم ممکن است خطرناک باشد؟

در واقع زمانی که چشم های خود را می بندید و وارد حالت عدم هوشیاری می شوید، برخی عملکردها در بدن به درستی انجام نمی شوند و خطر این مسئله در برخی افراد بالاست و ممکن است منجر به مرگ فرد در خواب شود.

بیشتر بخوانید:

بخش عمده خواب همیشه به عنوان یک فعالیت مجهول در نظر گرفته می شود که بدن به خودی خود آن را انجام می دهد. اما واقعیت این است که در هنگام خواب مغز ما کاملا فعال است. به علاوه سوالات بدون پاسخ زیادی در مورد خواب وجود دارند که دانشمندان هنوز پاسخی برای آنها پیدا نکرده اند.چگونه قلب می ایستد

با این حال هنوز مسائل غافلگیر کننده ای وجود دارند که بعد از خاموش شدن مغز و ورود مغز و بدن به حالت خواب رخ می دهند که گاهی نتیجه آنها ممکن است بسیار ترسناک باشند.توقف ناگهانی قلب در خواب

ایست ناگهانی قلب Sudden Cardiac Arrest یا SCA، زمانی رخ می دهد که گره جیبی دهلیزی sinoatrial،گرهی در قلب است که اساسا ضربان ساز طبیعی بدن است، دچار مشکل شود. به عبارت دیگر این شرایط زمانی رخ می دهد که سیستم های الکتریکی قلب به درستی کار نمی کنند. در برخی موارد این مشکل طی چند دقیقه اول باعث مرگ می شود. ایست ناگهانی قلب چطور باعث مرگ می شود؟ این مشکل جریان خون را در مغز کاهش می دهد، مهم ترین و شاید خطرناک ترین بخش مسئله این است که این مشکل نه تنها در خواب اتفاق می افتد، بلکه در بسیاری از موارد قبل از وقوع هیچ نشانه ای ندارد.سم مونوکسید کربن

مونوکسید کربن یا CO یک گاز بی رنگ و بی بو است که اگر مقدار زیادی از آن وارد یه ها شود باعث مرگ می شود. این گاز از اتومبیل های در حال کار، اجاق گاز، کوره، شومینه و غیره منتشر می شود و کشف این گاز در محیط تقریبا غیر ممکن است مگر اینکه از دستگاه آشکار ساز مونوکسید کربن استفاده شود. اگر مقدار مناسبی از این گاز در یک محیط کوچک تجمع پیدا کند، تنفس آن منجر به مرگ می شود. اگر فرد قربانی بیدار باشد علائمی مانند سرگیجه، ضعف، سردرد یا حالت تهوع را تجربه خواهد کرد. اما افرادی که می خوابند هیچ نشانه ای مشاهده نمی کنند و قبل از اینکه چیزی تشخیص دهند، در خواب می میرند.آنفارکتوس میوکارد یا حمله قلبی Myocardial Infarction

آنفارکتوس میوکارد که بیشتر با عنوان حمله قلبی معروف است، ممکن است در زمان خواب رخ دهد. خوشبختانه این مشکل دارای علائمی است که قبل از اتفاق افتادن قربانی را از خواب بیدار می کند. حمله قلبی زمانی رخ می دهد که جریان خون به بخشی از قلب مسدود می شود. این انسداد می تواند بخشی از عضله قلب را نابود کند. اگر بافت های قلب آسیب ببینند، قلب انقدر قدرت ندارد تا خون را به قسمت های دیگر بدن پمپاژ کند. این مسئله منجر به نارسایی قلبی می شود و اگر فورا درمان نشود منجر به مرگ خواهد شد. متاسفانه معمولا برای شخصی که در خواب دچار حمله قلبی شده مراجعه به پزشک غیر ممکن است و این بخش ترسناک ماجراست.آپنه خواب مرکزی

آپنه خواب مرکزی Central sleep apnea اختلالی است که باعث می شود فرد بیمار در هنگام خواب به طور مداوم دچار وقفه تنفسی شود. این مشکل زمانی رخ می دهد که مغز سیگنال های الکتریکی درست را به عضلات کنترل کننده تنفس در زمان خواب ارسال نمی کند و تصور می شود این عارضه از وجود مشکلی در ساقه مغز سرچشمه می گیرد. آپنه خواب مرکزی چطور منجر به مرگ می شود؟ اگر مشکل آپنه خواب به اندازه کافی شدید باشد، هیپوکسمی hypoxemia رخ می دهد. هیپوکسمی به معنای افت سطح اکسیژن در بدن است، سطح اکسیژن کمتر از میزان مورد نیاز برای انجام عملکردهای حیاتی می شود و در نتیجه بدن دچار کمبود اکسیژن می شود. اگر مغز قادر نباشد در زمان کافی بدن را برای نفس کشیدن از خواب بیدار کند، این امر منجر به مرگ خواهد شد.سندروم ناشناخته مرگ ناگهانی

این مسئله احتمالا یکی از اسرار آمیزترین علل مرگ در خواب است که در این لیست وجود دارد. سندروم ناشناخته مرگ ناگهانی Unexplained nocturnal death syndrome اولین بار در سال 1917 گزارش شد و از آن پس بسیار در مورد آن صحبت شده است. علت دقیق سندروم مرگ ناگهانی مشخص نیست، اما در بین مبتلایان همیشه به یک شکل بوده است. این مشکل منجر به مرگ بی دلیل افراد جوان و سالم در خواب می شود.آنوریسم مغزی Cerebral Aneurysm

آنوریسم مغزی یک نقطه ضعیف در دیواره رگ خونی در مغز است. آنوریسم شبیه به بادکنک نازک و کوچکی است که پر خون است. اما به مرور زمان و با پمپاژ خون در رگ ها این بادکنک ضعیف و ملتهب می شود – و اگر فشار خیلی افزایش پیدا کند، پارگی رخ می دهد.

زمانی که آنوریسم مغزی پاره می شود، خونریزی معمولا فقط چند ثانیه طول می کشد. اما خون منجر به آسیب سلول های مغزی اطراف می شود و این مسئله فشار داخل جمجمه را افزایش می دهد. اگر فشار خیلی زیاد شود، شرایط می تواند به سرعت منجر به مرگ شود.ویروس Enterovirus D68 یا EV-D68

ویروس Enterovirus D68 یا EV-D68 یکی از مبهم ترین موارد در این لیست است. این ویروس نوعی ویروس فلج اطفال است که اولین بار در سال 1962 شناسایی شد، اما در سال 2014 افزایش چشمگیری در تعداد گزارشات مربوط به این ویروس مشاهده شد و محققان تصور می کردند که این ویروس در سال های پیشرو بیش از آنچه تصور می شود شایع می شود.

ویروس Enterovirus D68 معمولا منجر به بروز علائم تنفسی خفیف تا شدید می شود و گاهی هیچ نشانه ای ندارد. متخصصین معتقدند این ویروس خطرناک تر از ابولا Ebola است.

این ویروس منجر به بروز مشکلات تنفسی شدید می شود که با صدای خس خس همراه است، به علاوه این ویروس منجر به ضعف عضلانی و التهاب نخاعی می شود که حتی از مشکل تنفسی وحشتناک تر است. عفونت ناشی از این ویروس لزوما شایع نیست و عامل مرگ نیست، اما علائم آن به شکلی هستند که منجر به مرگ می شوند.خفگی در خشکی

همه ما می دانیم که در آب خفه می شویم، اما شاید هیچ یک با خفگی در خشکی آشنا نباشیم. نظریه پشت این خطر به این شکل است که خفگی حتی وقتی فرد از آب بیرون آمده هم اتفاق می افتد.

این خفگی زمانی رخ می دهد که آب فرو داده شده از طریق تنفس، حتی یک قطره، وارد گلو و سپس وارد ریه می شود. ورود این آب معمولا با نشانه هایی همراه است اما این نشانه ها خفیف هستند.

مشکل اینجاست که این یک قطره آب می تواند منجر به بروز مشکل تنفسی شود که به مرور زمان بدتر می شود. در برخی موارد مشکل تنفسی تا ساعت ها یا حتی تا چند روز بعد هم برطرف نمی شود، تا اینکه فرد می خوابد. این مشکل تنفسی در خواب سطح اکسیژن بدن را کم می کند تا اینکه فرد بالاخره خفه می شود.آپنه خواب انسدادی Obstructive sleep apnea

آپنه خواب انسدادی نوعی اختلال در خواب است که در آن تنفس فرد به طور مکرر متوقف شده و دوباره شروع می شود. آپنه خواب انسدادی یکی از زایج ترین علل مرگ در خواب است.

در این نوع آپنه خواب مسیر هوایی فرد مسدود می شود. این انسداد معمولا به خاطر عضلات گلو رخ می دهند، گرچه عضلات و بافت های زبان، زبان کوچک و لوزه نیز منجر به انسداد می شوند. طبق بررسی های انجام شده در 80 درصد موارد آپنه خواب انسدادی تشخیص داده نشده باقی می ماند.

چطور آپنه خواب انسدادی منجر به مرگ می شود؟ فرد مبتلا در هنگام قطع تنفس دچار افت ناگهانی اکسیژن خون می شود و اگر احتمال حمله قلبی، سکته مغزی یا نارسایی قلبی در فرد بالا باشد، آپنه خواب انسدادی شرایطی را برای رخ دادن هر یک از این موارد فراهم می کند.

در این شرایط قبل از اینکه فرد شانس بیدار شدن داشته باشد، مرگ اتفاق افتاده است.

منبع:‌ بهداشت نیوز

کليه حقوق اين سايت متعلق به پایگاه خبري-تحليلي مشرق نيوز مي باشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.

علائمی مانند تکان نخوردن، پلک نزدن و عدم واکنش به صدای شما می توانند حاکی از این باشند که شخص مقابل شما دچار ایست قلبی شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از نمناک، ایست قلبی حالتی است که ضربان قلب کاملا از بین می رود که علت آن عدم پمپ کامل خون توسط قلب است که دراین حالت یک تست علمی با حساسیت بالا کمک می کند که ایست قلبی ناگهانی اطرافیانشان را در صورت حضور نداشتن اورژانس تشخیص دهند اما پیش از معرفی این روش به بررسی ایست قلبی و تفاوت آن با حمله ی قلبی خواهیم پرداخت.

افراد اغلب این عبارات را به جای یکدیگر استفاده می کنند، اما مترادف هم نیستند.حمله قلبی زمانی رخ می دهد که جریان خون به قلب مسدود می شود، و ایست قلبی ناگهانی زمانی رخ می دهد که قلب به اختلال می افتد و ناگهان به طور غیر منتظره ای می ایستد.حمله قلبی یک مشکل “گردش خونی” است و ایست قلبی ناگهانی یک مشکل “الکتریکی” است.

یک حمله قلبی زمانی رخ می دهد که یک سرخرگ مسدود شده مانع رسیدن خون غنی از اکسیژن به بخشی از قلب می شود.اگر سرخرگ مسدود شده به سرعت باز نشود، بخشی از قلب به طور نرمال تغذیه نمی شود و سرخرگ کم کم می میرد. هر چه فرد مدت بیشتری بدون درمان بماند، آسیب بیشتر خواهد بود. چگونه قلب می ایستد

علائم حمله قلبی ممکن است فوری و شدید باشد با این حال، اغلب علائم به آرامی شروع می شوند و ساعت ها، روزها و یا چند هفته قبل از حمله قلبی باقی می مانند.برخلاف ایست قلبی ناگهانی، قلب معمولاً در طول حمله قلبی از تپش باز نمی ایستد ؛ بیماری های قلبی در زنان می توانند متفاوت از مردان باشند.

ایست قلبی ناگهان و اغلب بدون هشدار رخ می دهد. با نقص الکتریکی در قلب تحریک می شود که باعث ایجاد ضربان قلب نامنظم می شود (نامنظمی). با این کار پمپاژ قلب، نمی تواند خون را به مغز، ریه ها و دیگر ارگان ها پمپ کند. چند ثانیه بعد، فرد هوشیاری خود را از دست می دهد و نبضش می رود. مرگ در عرض چند دقیقه رخ می دهد اگر قربانی مورد درمان قرار نگیرد.

 پیوند بینشان چیست؟

این دو مشکل قلبی متمایز به هم متصل هستند.

ایست قلبی ناگهانی بعد از حمله قلبی و یا در طول درمان رخ می دهد. 

حملات قلبی خطر ایست قلبی ناگهانی را افزایش می دهد. 

اغلب حملات قلبی منجر به ایست قلبی ناگهانی نمی شوند.

اما وقتی ایست قلبی رخ می دهد، حمله قلبی دلیل رایجی است.

 بیماری های قلبی دیگر هم ممکن است ریتم قلب را مختل کنند و منجر به ایست قلبی ناگهانی شوند. 

این ها شامل یک ماهیچه قلب ضخیم (کاردیومیوپاتی)، نارسایی قلبی، آریتمی ها، فیبریلاسیون دهلیزی، و سندرم بلندی Q – T هستند. 

اقدام سریع می تواند بسیاری از زندگی ها را نجات دهد.

توقف ناگهانی قلب شامل فقدان ناگهانی عملکرد قلب, تنفس و هوشیاری است. این حالت معمولاً از اختلال الکتریکی در قلب شما ناشی می شود که عمل پمپاژ آن را مختل می کند و جریان خون را در بدنتان متوقف می کند.

 ایست ناگهانی قلبی با حمله قلبی متفاوت است, زمانی که جریان خون به بخشی از قلب مسدود می شود. با این حال, حمله قلبی گاهی باعث ایجاد اختلال در الکتریکی می شود که منجر به توقف ناگهانی قلب می شود.

 اگر بلافاصله درمان نشود, ایست قلبی ناگهانی می تواند منجر به مرگ شود. با مراقبت های پزشکی مناسب, بقا ممکن است.

دادن احیای قلبی ریوی (cpr), استفاده از دستگاه تنفس مصنوعی یا حتی دادن فشار به قفسه سینه – می تواند شانس بقای افراد را تا زمان رسیدن کارکنان اورژانس بهبود بخشد.

_غش کردن ناگهانی

_نداشتن ضربان قلب

_عدم نفس کشیدن

_از دست دادن آگاهی

این موارد شامل:

_ناراحتی قفسه سینه

_تنگی نفس

_ضعف

_افزایش تپش قلب 

اما ایست قلبی بدون هیچ هشداری رخ می دهد.

_درد یا ناراحتی قفسه سینه

_تپش قلب

_ضربان قلب نامنظم

_خس خس بی دلیل

_تنگی نفس

چگونه قلب می ایستد

_غش یا نزدیک به غش کردن

_گیجی و یا سرگیجه

اگر در حال حاضر این علائم را دارید، با اورژانس تماس بگیرید. 

زمانی که قلب متوقف می شود, کمبود خون اکسیژن دار باعث مرگ یا مرگ دائم مغز می شود. زمان بحرانی است و باید به فرد بی هوش کمک کنید تا نفس بکشد.

با اورژانس تماس بگیرید.

اگر به یک تلفن دسترسی فوری دارید, قبل از شروع cpr زنگ بزنید.

انجام cpr.

به سرعت نفس کشیدن فرد را بررسی کنید. اگر فرد عادی نفس نمی کشید, تنفس مصنوعی را شروع کنید.

محکم به سینه فرد فشار دهید – به سرعت 100تا 120 بار در دقیقه.

اگر آموزش تنفس مصنوعی را دیده اید, راه تنفسی فرد را بعد از 20 بار فشار چک کنید.

اگر آموزش دیده اید, تنها فشار دادن به قفسه سینه را ادامه دهید.

اجازه دهید قفسه سینه کاملاً بین فشردگی افزایش یابد.

این کار را ادامه دهید تا زمانی که دستگاه تنفس مصنوعی قابل حمل در دسترس باشد.

اگر دستگاه در دسترس بود، از دستگاه تنفس قابل حمل استفاده کنید.

با دستور العمل های گام به گام پیش بروید.

فشار قفسه سینه همچنان در حال شارژ است.

یک شوک را در صورت توصیه شده توسط دستگاه تحویل دهید و سپس بلافاصله تنفس مصنوعی را از سر بگیرید.

با استفاده از دستگاه تنفس, ریتم قلب فرد را بررسی کنید.

اگر لازم بود, این دستگاه شوک دیگری خواهد داشت.

این چرخه را تکرار کنید تا فرد به هوش آید یا کار کارکنان اورژانس تمام شود.

آن ها در بسیاری از مکان ها از جمله فرودگاه ها و مراکز خرید در دسترس هستند. همچنین می توانید یکی را برای خانه خود بخرید. طوری برنامه ریزی شده اند که فقط در زمان مناسب یک شوک وارد می کنند.

مشکل در ریتم قلب (آریتمی) 

نتیجه یک مشکل با سیستم الکتریکی قلب – باعث توقف ناگهانی قلبی می شود. سیستم الکتریکی قلب میزان ضربان قلب شما را کنترل می کند.

اگر مشکلی پیش بیاید, ممکن است که قلب شما خیلی سریع، خیلی آهسته یا نامنظم (آریتمی) حرکت کند. اغلب این آریتمی ها مختصر و بی ضرر هستند, اما برخی انواع می توانند منجر به توقف ناگهانی قلبی شوند.

 رایج ترین ریتم قلب در زمان ایست قلبی آریتمی در قسمت پایینی قلب است (بطن). پالس های الکتریکی نامنظم باعث می شوند بطن ها بدون استفاده از خون پمپ شوند.

ایست قلبی ناگهانی می تواند در افرادی رخ دهد که مشکل قلب شناخته شده ای ندارند. با این حال, یک آریتمی تهدید کننده زندگی، معمولاً در فردی با یک بیماری پیش از وجود, احتمالاً تشخیص داده نمی شود.

اغلب موارد ایست قلبی ناگهانی در افرادی رخ می دهد که بیماری عروق کرونر دارند که در آن سرخرگ ها با کلسترول و دیگر کانسارها مسدود می شوند و جریان خون را به قلب شما کاهش می دهند.

اگر حمله قلبی رخ دهد, اغلب به دلیل بیماری عروق کرونر شدید, می تواند فیبریلاسیون دهلیزی و توقف ناگهانی قلب را تحریک کند.هم چنین حمله قلبی ممکن است بافت زخمی را در قلب شما بگذارد. مدارهای کوتاه الکتریکی اطراف بافت اسکار می توانند منجر به ناهنجاری های قلبی شوند.

این، در درجه اول زمانی اتفاق می افتد که دیوارهای ماهیچه ای قلب کش آمده و بزرگ یا ضخیم تر شده باشد. سپس عضله قلب غیرطبیعی می شود, وضعیتی که اغلب منجر به آریتمی می شود.

نشت یا باریک شدن دریچه های قلب می تواند منجر به کشش یا ضخیم شدن ماهیچه قلب شود.وقتی فضاهای قلبی بزرگ تر یا تضعیف شوند, به دلیل استرس ناشی از یک دریچه فشرده یا نشتی دار, خطر بروز آریتمی بیشتر می شود. 

زمانی که یک ایست قلبی ناگهانی در کودکان و نوجوانان رخ می دهد, می تواند ناشی از نقص قلبی باشد که در هنگام تولد(بیماری مادرزادی قلبی)وجود دارد.

در افرادی که جراحی اصلاحی برای یک نقص مادرزادی قلبی انجام میدهند هم هنوز خطر مرگ ناگهانی قلبی وجود دارد.

در برخی افراد, مشکل در سیستم الکتریکی قلب به جای یک مشکل با ماهیچه یا دریچه ها است. این ها ناهنجاری های قلبی اولیه نامیده می شوند و شامل شرایطی مانند سندروم داون و سندرم qt طولانی هستند.

چون ایست قلبی ناگهانی اغلب با بیماری عروق کرونر مرتبط است, همان فاکتورهایی که شما را در معرض بیماری عروق کرونر قرار می دهند, می تواند شما را در معرض خطر توقف ناگهانی قلبی قرار دهد. این ها شامل این موارد هستند:

_تاریخچه بیماری عروق کرونری

_سیگار کشیدن

_فشار خون بالا

_کلسترول بالا

_چاقی

_دیابت

_سبک زندگی بی تحرک

_سابقه خانوادگی انواع دیگر بیماری های قلبی مانند اختلالات ریتم قلب, نقص مادرزادی قلب, نارسایی قلبی و کاردیومیوپاتی

_سن

_مرد بودن

_استفاده از داروهای غیرقانونی مانند کوکایین یا آمفتامین

_عدم تعادل تغذیه ای, مانند سطوح پایین پتاسیم یا منیزیم

_آپنه انسدادی خواب

_بیماری مزمن کلیه

زمانی که ایست ناگهانی قلب رخ می دهد, جریان خون به مغز شما کاهش می یابد.اگر ریتم قلب به سرعت به حالت نرمال برنگردد, آسیب مغزی رخ می دهد و نتیجه مرگ میشود. بازماندگان ایست قلبی ممکن است نشانه هایی از آسیب مغزی را نشان دهند. 

پیش گیری از ایست قلبی:

خطر ایست ناگهانی قلبی را با انجام چک آپ منظم کاهش دهید و برای بیماری های قلبی آزمایش دهید و یک سبک زندگی سالم داشته باشید. 

تست های خونی الکتروکاردیوگرام برای بررسی سطوح پتاسیم, منیزیم, هورمون ها و سایر مواد شیمیایی انجام می شود که ممکن است بر توانایی قلب شما در انجام آزمون های حسی مانند تست دستگاه اشعه ایکس, دریچه های قلب و انجام نقشه برداری, کاتتر عروق کرونر و آزمایش کسر جهشی تاثیر بگذارد.

از مهم ترین عواملی که موجب حمله و ایست قلبی می شوند ، فشار خون، چربی، چاقی، عدم تحرک، سابقه خانوادگی، استعمال دخانیات، سبک زندگی نامتناسب و نداشتن برنامه غذایی سالم و مغذی می باشد . برای شناسایی ایست قلبی اولین کار این است که از فرد بخواهید لبخند یا چشمک بزند یا زبانش را از دهانش بیرون آورد ، اگر فرد توانایی انجام این کارها را نداشته باشد دچار ایست قلبی شده است .

در دومین قدم از فرد درخواست کنید یک جمله کامل بگوید، ناتوانی در گفتن جمله و خارج نشدن حروف از دهان او این پیام را در پی دارد که او احتمالا دچار ایست قلبی شده است. در مرحله آخر از فرد دو دست خود را بالا بیاورد، در صورتی که فرد قادر بهانجام این کار نباشد احتمالا دچار ایست قلبی شده است. پس در این شرایط بهتر است سریعا با اورژانس تماس بگیرید تا نظر قطعی را اتخاذ کند.

پیش گیری از ایست قلبی اولین گام برای درمان آن است.

زمانی که فرد علائمی را تجربه می کند ضروری است که درمان فوری قلبی توسط بهترین جراح قلب برای بقا انجام شود. 

احیای قلبی ریوی (CPR) – احیای قلبی ریوی (CPR) برای درمان ایست قلبی ضروری است.

درمان طولانی مدت دارویی، کاشت قلب و عروق – دستگاه شوک (ICD) و جراحی مانند آنژیوپلاستی کرونری، جراحی بای پس کرونر، مانند جراحی عروق کرونر، قطع کاتتر فرکانس رادیویی یا جراحی قلب اصلاحی حیاتی است. 

ایست قلبی می تواند بدون هشدار پیش بیاید. 

آیا حدس می زنید که کسی دچار ایست قلبی شده؟

از دست دادن ناگهانی حساسیت فرد و پاسخ ندادن، حتی اگر به او ضربه بزنید یا محکم روی شانه او بزنید، یا با صدای بلند بپرسید که آیا حالش خوب است یا نه.

فرد تکان نمی خورد، حرف نمیزند، پلک نمیزند یا واکنشی دیگری را نشان نمی دهد.هیچ نفس عادی ای نمی کشد و یا اصلا تنفس ندارد یا فقط نفس نفس می کند.

اگر سعی کرده اید که فرد را وادار به پاسخ دادن کنید، و فکر می کنید که ممکن است فرد دچار ایست قلبی شده، این کاری است که باید انجام دهید:

به اورژانس زنگ بزنید یا به شخصی بگویید زنگ بزند.

از شخص دیگر بخواهید که AED برای شما بیاورد (دستگاه تنفس مصنوعی خارجی). به آن ها بگویید که عجله کنند – زمان مهم است. 

اگر با یک فرد بزرگ سال تنها هستید که علائم ایست قلبی دارد، به اورژانس زنگ بزنید و AED را بیاورید (اگر آن ها موجود باشد). 

تنفس را بررسی کنید اگر فرد تنفس ندارد و یا فقط نفس نفس می کند، تنفس مصنوعی انجام دهید. 

سینه را فشار دهید و با سرعت 100 تا 120 بار دقیقه مرکز قفسه سینه را فشار دهید و به سینه اجازه دهید تا پس از هر فشار به وضعیت عادی خود برگردد. 

استفاده از AED باید به محض اینکه برسد انجام شود. آن را روشن کنید و از دستورالعملش پیروی کنید. 

به CPR تا زمانی که فرد شروع به تنفس یا حرکت کند ادامه دهید، و یا تا زمانی که فردی با آموزش پیشرفته بیشتر برسد کول بدهید، مانند یک عضو از تیم اورژانس. 

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به

میباشد و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است.

وقتی فردی در معرض ایست قلبی قرار دارد، یك نشانه مهم را در او می‌توان دید: از دست دادن ناگهانی واكنش و پاسخ.

اگر در گذشته سکته یک مشکل شایع در میان سالمندان بود، حالا الگوهای این بیماری تغییر کرده و قربانیانش را از میان جوان‌تر‌ها می‌گیرد. دلیل این تغییر رویه چه استرس‌های زندگی امروزی باشد و چه تغییرات برنامه غذایی و آلودگی‌های محیطی و… خیلی‌ها را دچار عوارض پس از بیماری كرده و متأسفانه جان تعداد زیادی را هم گرفته است. با این حساب، دانستن راه و رسم مواجهه با سكته و مراقبت‌های ضروری در زمان بروز آن، برای هر كسی لازم است. این مطلب بخشی از توصیه‌های دكتر رضا رشیدی، پزشك عمومی است.

   

وقتی یكی از اطرافیان شما از درد سینه یا معده شكایت می‌كند و می‌گوید كه این درد مستمر و بدون وقفه بوده است باید زنگ خطر را بشنوید و شروع به بررسی دیگر علامت‌ها در او كنید. از او بپرسید كه آیا این درد با حالت تهوع و تنگی نفس همراه بوده؟ اگر پاسخ مثبت بود خیلی سریع با ۱۱۵ تماس بگیرید و تا رسیدن اورژانس، كمك‌های اولیه را برای او انجام دهید چرا كه به‌احتمال زیاد فرد بیمار، یك سكته قلبی را پشت سر گذاشته است. سكته‌های قلبی خیلی وقت‌ها بی‌سر و صدا و زیرپوستی اتفاق می‌افتند و حتی خود بیمار هم متوجه آن نمی‌شود. در واقع سكته قلبی به‌علت انسداد یكی از عروق كرونر (رگ‌هایی كه خون را به عضله قلب می‌رسانند) است و در چند لحظه خون رسانی به قسمتی از عضله قلب به‌شدت كم یا متوقف می‌شود.چگونه قلب می ایستد

   

در بیشتر افرادی كه سكته قلبی می‌كنند، این علائم مشترك است؛ هر چند كه همه علامت‌ها لزوما در یك فرد مشاهده نمی‌شود. این علائم عبارتند از: 1- فشار و احساس فشردگی یا درد در مركز قفسه سینه كه بیش از چند دقیقه طول می‌كشد یا مرتب شدت می‌گیرد. 2- دردی كه از قفسه سینه شروع شده و در شانه‌ها، گردن یا بازو‌ها انتشار می‌یابد. 3- احساس ناراحتی در قفسه سینه كه با احساس سبكی سر، ضعف، تعریق، تهوع یا تنگی‌نفس همراه باشد. 4- از حال رفتن بی‌مقدمه فرد. 5-خاكستری شدن پوست یا آبی شدن لب‌ها. 6- ضربان سریع و ضعیف كه ممكن است نامنظم باشد (نبض طبیعی حدود ۶۰ تا ۸۰ بار در دقیقه است). 7- عرق زیاد و سرد شدن پوست.

   

علائم بیمار را بررسی كنید و اگر نشانه‌هایی را كه ذكر كردیم داشت، خیلی سریع و قدم به قدم، این كار‌ها را انجام دهید: 1- با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید و شرایط جسمی و سنی بیمار را شرح دهید. ۲- تا رسیدن اورژانس، تعداد تنفس و نبض بیمار را در یك دقیقه بشمارید و به پزشك اورژانس اطلاع دهید. ۳- به بیمار كمك كنید تا در وضعیتی با حداقل درد قرار گیرد؛ مثلا می‌توانید او را بنشانید، او را به پشتی یا بالش تكیه داده و پا‌هایش را روی یك بالش بگذارید. ۴- لباس‌های بیمار را سبك كرده و گردن و كمر او را آزاد كنید؛ یعنی كمربند را باز كرده و شال گردن یا روسری او را درآورید. ۵- هم خودتان آرام باشید و هم به بیمار آرامش روانی بدهید. با این كار تا حد زیادی علائم بیمار را تخفیف می‌دهید.

۶- از او بپرسید كه تا به حال سابقه بیماری قلبی داشته است و از نیتروگلیسیرین (یا‌‌ همان قرص زیر زبانی) استفاده می‌كند یا نه. اگر بیمار سابقه استفاده از نیتروگلیسیرین را دارد، یك دوز از این قرص را به او بدهید (یعنی اگر همیشه یك قرص مصرف می‌كند، فقط یك عدد به او بدهید؛ نه بیشتر). این دارو فشار خون را كم می‌كند، بنابراین بیمار باید هنگام دریافت آن، در حالت نشسته یا درازكش باشد. بد نیست بدانید كه این دارو (كه به‌صورت اسپری یا پماد پوستی هم وجود دارد) باعث گشاد شدن شریان‌های كرونر و افزایش جریان خون به قلب می‌شود و كار قلب را سبك‌تر می‌كند. قرص زیر زبانی باید به‌طور طبیعی حل شود. بنابراین مراقب باشید كه بیمار قرص را قورت ندهد. ۷- اگر بیمار سابقه مصرف داروهای قلبی ندارد، می‌توانید یك قرص آسپرین ۳۰۰میلی گرم به او بدهید و از او بخواهید به آهستگی آن را بجود. البته به شرطی كه بدانید به این دارو حساسیت قبلی ندارد و قرص دیگری برای بیماری قلبی استفاده نمی‌كند.

   

وقتی خون‌رسانی به عضلات قلبی مختل شده و عضله می‌میرد، می‌گویند حمله قلبی یا سكته قلبی رخ داده. سكته قلبی همیشه به مرگ ختم نمی‌شود اما گاهی اوقات، قلب از تپش می‌ایستد كه نتیجه این اتفاق مرگ حتمی است. ایست قلبی درواقع به‌دلیل اختلال در عملكرد سیستم الكتریكی قلب ایجاد می‌شود و عملكرد صحیح قلب ناگهان از كار می‌افتد. قبل از آنكه قلب از كار بایستد، معمولا نشانه‌های آریتمی یا ریتم نامنظم قلب دیده می‌شود. در این شرایط بطن‌ها نمی‌توانند خون را پمپ كنند، بنابراین قلب از كار می‌ایستد و تنها چند لحظه بعد، بیمار فوت می‌كند.

وقتی فردی در معرض ایست قلبی قرار دارد، یك نشانه مهم را در او می‌توان دید: از دست دادن ناگهانی واكنش و پاسخ؛ یعنی اگر بر شانه فرد بزنید، به سمت شما بر نمی‌گردد یا اگر بگویید جواب سؤالی را بدهد یا سرش را تكان دهد، از او واكنشی نخواهید دید. اگر چنین نشانه‌هایی از ایست قلبی را دیدید به سرعت از اطرافیان كمك بخواهید و بگویید با اورژانس تماس بگیرند. در این فاصله، خودتان شروع به چك كردن تنفس كنید. اگر فرد نفس نمی‌كشد یا تنفس بریده بریده دارد، باید او را احیا كنید. عملیات احیا با بازگرداندن ریتم منظم قلب، می‌تواند خطر مرگ را رفع كند. برای این كار، ماساژ قلبی را انجام دهید و به سرعت روی قلب فشار وارد كنید. این كار را تا رسیدن اورژانس انجام دهید.

   

بروز ایست ناگهانی قلبی به‌ویژه در جوان‌تر‌ها كه سابقه بیماری‌های قلبی در آنها ثبت نشده، نشان از یك اختلال خاموش دارد. عواملی هستند كه قلب را مستعد ایست می‌كنند. قلبی كه به هر علتی آسیب دیده یا بزرگ شده است، در معرض سكته قرار دارد. گرفتگی عروق قلب كه در پی سكته یا‌‌ همان حمله قلبی اتفاق می‌افتد هم بیمار را مستعد ایست قلبی می‌كند. ضخیم شدن عضلات قلب به‌دلیل فشارخون بالا یا بیماری‌های دریچه‌ای قلب و نارسایی قلبی هم عامل ایست قلبی است.

در برخی شرایط كه تركیب خونی افراد دستخوش تغییر می‌شود هم احتمال ایست قلبی وجود دارد؛ مثلا وقتی داروهای ادرارآور مصرف می‌كنید، ممكن است سطح پتاسیم و منیزیم خون شما به‌شدت كاهش پیدا كند. این اتفاق باعث سكته شده و خطر ایست قلبی را ایجاد می‌كند. فشار خون بالا، مصرف سیگار، دیابت، كلسترول بالا، چاقی و بزرگی بطن چپ قلب و استرس و شرایط بد عصبی هم از دیگر دلایل مهم ایست قلبی به شمار می‌روند.

 

گردآوری : گروه سلامت سیمرغseemorgh.com/healthمنبع : hamshahrionline.ir

 

 

All Rights Reserved – © 2019 | باز نشر مطالب پورتال سیمرغ تنها با ذکر نام و آدرس seemorgh.com مجاز می باشد.


العالم – گوناگون
 در این مطلب قرار است یاد بگیریم بیشتر مراقب خودمان و قلبمان باشیم.تیر سیگار در قلب شما

ایست قلبی خبر نمی کند و خیلی ناگهانی اتفاق می افتد. کسانی که با ایست قلبی می میرند، معمولا علائم اولیه ای ندارند و مرگ سریع به سراغشان می آید. با وجود سریع بودن علائم اولیه و همه گیر بودنشان، حتی ممکن است در خواب قلب شما از تپش بایستد. با وجود این باز هم کسانی هستند که بیشتر از بقیه در معرض خطرند. پس اگر جزء یکی از این گروه ها هستید، بیشتر مراقب باشید.

فشار خون بالا: یکی از دلایل ایست قلبی بسته شدن رگ های قلب است. کسی که فشار خونش بالا است، احتمال بیشتری دارد که ریتم قلبش از بین برود. فشان خون بالا به جز این که ممکن است رگ های خونی تان را ببندد، باعث ضخیم شدن عضلات قلبتان هم می شود. همه این ها می تواند قلب شما را از کار بیندازد.

چاق ها: چاقی یکی از دلایل اولیه ایست قلبی است. اگر چاقید و از اضافه وزن رنج می برید، سریع در نزدیک ترین باشگاه بدن سازی نزدیک خانه ثبت نام کنید و رژیم بگیرید. چاقی بیش از حد باعث می شود رگ های قلبتان بگیرد و خون به قلب نرسد، همین مسئله قلب شما را از حرکت نگه می دارد. کمتر فست فود بخورید. قند، کلسترول و چربی های اشباع شده فست فودها شما را به ایست قلبی نزدیک تر می کند.چگونه قلب می ایستد

سیگاری ها: اگر سیگار می کشید، بیشتر از دیگران احتمال دارد که ریتم قلبتان نامنظم شود و دچار ایست قلبی شوید. با دود کردن هر نخ، خود را بیشتر به مرگ نزدیک می کنید. به جز سیگار، بقیه مواد مخدر مثل کوکایین و تمام مواد مخدر تزریقی هم می توانند شما را دچار ایست قلبی کنند.

بیماران قلبی: اگر قبلا حمله قلبی را تجربه کرده اید و سکته زده اید، بیشتر مراقب باشید. قلب شما از بقیه بیمارتر است و احتمال ایستادنش هم بیشتر است، چون قبلا عملکرد قلب شما دچار اختلال شده، باز هم ممکن است، اختلال ایجاد شود. اگر قبلا سکته کرده اید، باید پروسه طولانی تشخیص ایست قلبی را انجام دهید. تست ورزش، اکو، نوار قلبی و آنژیوگرافی از کارهایی است که برای تشخیص و پیشگیری باید انجام دهید. بهترین کار این است که دستبند یا گردن بندهای بیماران قلبی را هم همراه داشته باشید، تا اگر قلبتان ایستاد، سریع به دادتان برسند.

بیماران مادرزادی: عموما جوانانی که ایست قلبی می کنند از این گروه اند. اگر در خانواده شما کسی بیماری قلبی دارد یا کسی بر اثر ایست قلبی مرده است، شما هم باید به پزشک قلب مراجعه کنید و تحت نظر باشید.


چه غذاهایی بخوریم


سبز و سفیدهای خوردنی

دلیل هر دو، سکته قلبی و پس از آن ایست قلبی، گرفتگی عروق و کارنکردن ریتم قلبی است. پس برای اینکه قلبمان نگیرد، ساده ترین راه این است که بدانیم باید چه چیزهایی بخوریم.

سبزی بخورید: هر گیاه سبزی می تواند در پیشگیری از حمله قلبی به شما کمک کند. کلم، کاهو و هویج را فراموش نکنید. از آنتی اکسیدان ها هم استفاده کنید، آویشن، رزماری و پونه به جز این که طعمی جادویی به غذای شما می دهند، به قلبتان هم کمک می کنند تا بهتر کار کند.

میوه بخورید: اگر اهل میوه خوردن نیستید و یادتان نمی آید که آخرین سیب را کی گاز زده اید، لطفا سبک زندگی تان را تغییر دهید. سیب، مرکبات و توت فرنگی بهترین میوه ها برای قلب ضعیف شماست. از میوه هایی با فیبر زیاد استفاده کنید تا به پایین آمدن کلسترول خونتان کمک کند.

دانه بخورید: تمام دانه های گیاهی، حبوبات و غلات می توانند گزینه های مناسبی برای بازشدن قلبتان باشند. از نان های سبوس دار مثل سنگک و نان جو استفاده کنید. برنامه غذایی خود را طوری بچینید که در سه وعده حتما یک وعده حبوباتی در آن دیده شود. از گردو و بادام استفاده کنید. این دانه های روغنی به جز این که کلسترول خونتان را پایین می آورد، چربی غیراشباع هم دارد که می تواند برای پیشگیری به کمک تان بیاید.

سفید بخورید: سفیدها در بیماری های قلبی نقش زیادی دارند. همان طور که سه سفید، نمک، شکر و دود سیگار برای قلب شما مضر است، سفیدهایی هم هستند که برای قلبتان مفیدند. تا دلتان می خواهد سفیده تخم مرغ بخورید. سفیده تخم مرغ کم کالری است و وزنتان را زیاد نمی کند و برای تقویت قلب هم خوب است. گوشت سفید، مرغ و ماهی، از سفیدهای دیگری هستند که برای تقویت قلبتان مجاز به استفاده از آن ها هستید.

روغنی نخورید: روغن های جامد و غذاهای چرب را از برنامه غذایی خط نزنید. بهترین کار این است که از روغن زیتون و هسته انگور استفاده کنید که جزء روغن های غیراشباع هستند و باعث بسته شدن رگ های خونی تان نمی شوند. هر چیز چربی مناسب نیست، برای این که قلب سالم تری داشته باشید، مجاز به استفاده از لبنیات پرچرب و کره نیستید.


چه کارهایی باید انجام داد؟


فرشته نجات باشید

اقدامات اولیه در مواجهه با کسی که دچار ایست قلبی شده، خیلی مهم هستند. با تصمیم گیری درست و عملکرد قابل قبول، شما می توانید یک نفر را از مرگ حتمی نجات دهید.

به 115 زنگ بزنید: اولین کار در مواجهه با کسی که دچار ایست قلبی شده، تماس با اورژانس است. تا ماموران امداد برسند، از پشت تلفن به شما دستورالعمل هایی می دهند. پس خونسردی خود را حفظ کنید و دستورالعمل ها را اجرا کنید، چون شما مامور نجات یک انسان هستید.

احیا کنید: بدن کسی را که غش کرده در وضعیت راحت قرار دهید. تا گروه امداد بیرسند، شما باید CPR یا احیای قلبی- ریوی را انجام دهید اما اگر احیای قلبی را نمی دانید و موقع توضیحات استاد در دانشگاه حواستان جای دیگری بوده، به بیمار دست نزنید، با این کار شما کار ملک الموت را راحت می کنید. اگر بلد نیستید کسی را احیا کنید و در جای شلوغ مثلا مترو یا در خیابان هستید، از کسانی که احیای قلبی بلد هستند، کمک بگیرید. «گلدن تایم» یا تایم نهایی یک بیمار ایست قلبی، تنها سه تا چهار دقیقه است، بنابراین فکرکردن را کنار بگذارید و سریع دست به کار شوید.


چطور بفهمیم کسی دچار ایست قلبی شده است؟


دردی که می پیچد

هر کسی در هر سن و سالی ممکن است قلبش از حرکت بایستد، معمولا هم ایست قلبی خبر نمی دهد با وجود این باز هم ممکن است بعضی علائم اولیه اتفاق بیفتد.

علائم شما: درد اولین علامت است، البته درد در همه کسانی که دچار ایست قلبی شده اند احساس نمی شود. اما اگر درد شدیدی در ناحیه قفسه سینه احساس کردید و این درد شتابنده بود؛  به طوری که به پشتتان هم می زد، حتم داشته باشید که شما در معرض ایست قلبی هستید. دردهای لحظه ای که درد یر قفسه سینه احساس می شود، دردهای معده اند، احتمال شما باید خود را به یک وعده غذایی مهمان کنید.
توجه کنید که دردهای قلبی ممکن است گستردگی زیاد داشته باشند و از ناف تا حتی به زیر چانه و دندان های شما هم برسند. اگر درد به دست چپ تان  سرایت کرد، به طوری که شما نتوانستید دستتان را تکان دهید قلب شما در حال ایستادن است. نشستن عرق سرد بر پیشانی و اختلال در نفس کشیدن، می تواند از دیگر هشدارهایی باشد که به شما می گوید، باید از دیگران کمک بگیرید و سریع خود را به پزشک برسانید.

علائم دیگران: اگر دیدید مسافری که در اتوبوس در کنار شما ایستاده، مدتی منگ است و کنترلی بر حرکات خود ندارد، فکر نکنید که از قرص های روان گردان استفاده کرده است. وقتی همسفرتان غش کرد و نقش بر زمین شد، احتمالا دچار ایست قلبی شده است. سریع نبضش را چک کنید، اگر نبض و تنفسش قطع شده، به طور حتم، قلب همسفرتان ایستاده است، چون وقتی کسی غش می کند، نبض دارد و قفسه سینه اش بالا و پایین می رود.

در ایست قلبی پوست آبی- سفید می شود و اگر به جز رنگ پوست آواتاری، دیدی که مردم چشمش گشاد شده، حتم داشته باشید که رگ قلب اش گرفته است.

•    مردها برنده اند!: آقایان بیشتر از خانم ها در معرض خطر ابتلا به ایست قلبی هستند.

•    ایست قلبی یعنی چه؟: وقتی عضلات قلب هیچ انقباضی نداشته باشند، گردش خون متوقف می شود. ایست قلبی از همین ریتم نداشتن عضلات قلب شروع می شود.

•    30 تا 40: متوسط سن کسانی است که بر اثر ایست قلبی می میرند.
* با تشکر از دکتر شهاب الدین توحیدنیا و دکتر یونس قلیچ، متخصص قلب و عروق 


هفته نامه همشهری جوان

لورا می‌گوید پزشکان به او گفته بودند که برای پنج دقیقه زنده نبوده

بنیاد قلب بریتانیا، هشدار داده است که در این کشور بیش از ۸۰ هزار نفر از جوانان با یک عارضه قلبی که از آن بی خبرند، زندگی می کنند و چنانچه این عارضه تشخیص داده نشده و مداوا نشود پیآمدهای آن می تواند مهلک باشد.

لورا دآلسیو، در یک برنامه تلویزیونی بی‌بی‌سی، شرح داد که چگونه دچار ایست قلبی شد:

“لبهایم کم کم کبود شد، تنفسم قطع شد، قلبم ایستاد.

“برای پنج دقیقه بی جان و مرده بودم ولی تلاش خستگی ناپذیر پزشکان را برای دوباره زنده کردنم احساس می کردم.”چگونه قلب می ایستد

لورا که پرستار رشته دامپزشکی است و ۲۷ سال دارد، سه سال قبل وقتی تازه از سر کار برگشته بود در خانه از حال رفت:

” گفتم که احساس می‌کنم دارم غش می‌کنم ولی موقعی که همخانه‌ام رویش را برگرداند تا ببیند در چه حالی هستم، به زمین افتاده بودم. اول فکر می‌کرد دارم سر به سرش می‌گذارم.”

لورا مانند بسیاری از جوانانی که در وضعیت او هستند در آنموقع آگاه نبود که دچار یک عارضه قلبی جدی است.

کمک‌های پزشکی اضطراری، جان او را نجات داد و پس از سه روز که در کُما بود در بیمارستان چشمانش را باز کرد. او می‌گوید: “گریه می‌کردم چون خیلی گیج بودم.”

بیماری لورا، سندرم کیوتی طولانی LQT تشخیص داده شد- یک مشکل مادرزادی که در ضربان قلب تاثیر می‌گذارد و فاصله ضربان قلب را افزایش می‌دهد.

لورا می‌گوید آنموقع فقط ۲۴ سال داشت و فکر می‌کرد امکان ندارد این ناراحتی را داشته باشد:

منبع تصویر، Family photo

لورا پس از سه روز که در کُما بود در بیمارستان چشمانش را باز کرد

“شما فکر می کنید فقط آدم‌های مسن هستند که به دلیل ضعف قلب یا بیماری قلبی ناگهان می‌میرند نه جوان‌ها.”

بنا بر تحقیقات تازه بنیاد قلب بریتانیا، در این کشور حدود ۸۳ هزار جوان ۱۵ تا ۲۵ ساله به دلیل ژن معیوبی که دارند، با ریسک بسیار بالای بیماری قلبی یا مرگ ناگهانی در سنین جوانی، مواجهند.

بسیاری از این افراد هرگز مشکلی با قلبشان نخواهند داشت ولی بعضی از آنها تنها موقعی که دچار ایست قلبی می‌شوند، متوجه بیماری قلبشان می‌شوند.

از آنجا که تشخیص این عارضه به ندرت امکان پذیر است، اکثریت قابل توجهی از داشتن این ناراحتی آگاه نیستند.

پرفسور الایجا بر، یک متخصص برجسته قلب در دانشگاه سنت جورج لندن، می‌گوید در حالی که ناراحتی‌های قلبیِ مادرزادی نادر است “وقتی آنها را با هم جمع بزنید عملا می‌بینید که تعدادشان قابل توجه است.

پرفسور الایجا بر، در حال حاضر روی تشخیص ژنی که موجب حملات قلبی می‌شود کار می‌کند

“در حقیقت هر سال نزدیک به ۱۵۰۰ جوان به دلیل بیماری‌های قلبیِ مادرزادی به طور ناگهانی می‌میرند. و این چالشی است برای تشخیص دادن افرادی که دچار این نوع بیماری‌ها هستند و تلاش برای جلوگیری از مرگ آنها”

پرفسور الایجا بر، در حال حاضر روی تشخیص ژنی که موجب حملات قلبی می‌شود کار می‌کند و امیدوار است از اطلاعات به دست آمده در آینده برای جلوگیری از مرگ‌های ناگهانی استفاده شود.

شماری از پزشکان معتقدند آزمایش غربالگری اجباری برای جوانان به تشخیص زودهنگام این عوارض کمک خواهد کرد ولی عده‌ای می گوید قبل از شروع این برنامه باید تحقیقات بیشتری صورت گیرد.

در سال ۲۰۱۶، دَن ویلکینسون، پسر بَری و جیل ویلکینسون، حین بازی فوتبال غش کرد و متعاقبا درگذشت.

او ۲۴ ساله بود و زندگی فعالی داشت و قبلا برای تیم جوانان هال سیتی، بازی کرده بود.

پدرش می گوید: “او یک مشکل جدی قلبی داشت ولی در این باره به او یا ما چیزی گفته نشده بود.

“بیست و چهار ساعت قبل ما صحبت کردیم و او مثل همیشه بود”

دَن ویلکینسون یک مشکل قلبی داشت که سبب ضعیف شدن دیواره‌های قلب شده و می تواند به ایست قلبی منجر شود.

منبع تصویر، Family photo

آرزوی بری این بود که یک بار دیگر به دن، پسرش بگوید که او را دوست دارد

او هنگام بازی در نیمه دوم یک مسابقه فوتبال غش کرده بود.

پدر دَن می گوید یکی از بازیکنان تیم پسرش تلفن کرد و خبر غش کردن دَن را داد و پرسید آیا ما می توانیم خودمان را به آنجا برسانیم.

ولی دَن قبل از رسیدن پدر و مادرش فوت کرده بود.

جیل مادر دَن می گوید شوکه شده بود.

بَری سعی می کند جلوی اشکش را بگیرد و با همسرش در این باره صحبت می‌کند که آرزو داشتند می‌توانستند برای آخرین بار به پسرشان بگویند که دوستش دارند.

حالا آنها خیریه‌ای را به راه انداخته‌اند که از طریق آن توانسته‌اند دستگاه های دفیبریلاتور( این دستگاه، شوک الکتریکی به عضله قلب داده و تپش قلب را به حال طبیعی باز می گرداند) برای باشگاه های فوتبال محلی خریداری کنند.

از یکی از این دستگاه‌ها برای نجات جان یک پسر ۱۴ ساله که در تیم فوتبال محلی خود در یورکشایر بازی می‌کند، استفاده شده.

لورا، امیدوار است که با صحبت علنی در باره وضعیت خودش کمکی به دیگران کرده باشد.

“من واقعا می خواهم مردم هوشیار باشند که این اتفاق برای آنها هم می‌تواند بیافتد. بیماری قلبی تبعیض قائل نمی‌شود.”

در سینه لورا، یک دفیبریلاتور و یک پیس میکر (باتری قلب) قرار داده‌اند که ممکن است روزی برای نجات جانش از آنها استفاده شود.

منبع تصویر، Family photo

چگونه قلب می ایستد

دَن قبل از رسیدن پدر و مادرش فوت کرده بود

ولی او می‌گوید در حال حاضر سعی دارد حد اکثر استفاده را از زندگی روزمره‌اش بکند.

“من به دعوت‌های گاه و بیگاه دوستانم برای بیرون رفتن جواب مثبت می‌دهم چون هرگز نمی‌دانم چه وقتی ممکن است اتفاق (ایست قلبی) دوباره تکرار شده و این بار موجب مرگ من شود.

“من حد اکثر استفاده را از زندگی‌ام می کنم. خوش شانسم که زنده هستم.”

© 2021 بی بی سی. بی بی سی مسئول محتوای سایت های دیگر نیست. سیاست ما درباره لینک دادن به سایت های دیگر.

هیچ میدونستید سکته قلبی به هوای خیلی سرد، افسردگی، فشار کاری، خوردن غذاهای سنگین دیرهضم و حتی بیماری‌های لثه هم میتونه ارتباط داشته باشه؟
من هم مثل شما اولش با خوندن این جمله خیلی تعجب کردم که مثلا هوای سرد چه ربطی میتونه به سکته قلبی داشته باشه، اما با خوندن ادامه این مطلب فهمیدم که دونستن این عوامل میتونه چقدر مهمه باشه.

جدیدا در ایالت فلوریدای آمریکا یه تحقیق روی بیمارایی که سکته قلبی داشتن انجام شده که نتایج خیلی خیلی عجیبی داشته. یکی از نتایج خیلی عجیب و جالب این تحقیق این بوده که ۵۰ درصد بیمارایی که به خاطر سکته قلبی تو بیمارستان بستری شده بودن کلسترول خونشون بالا نبوده و خیلیاشون هم حتی فشار خونشون در حد طبیعی بوده و جالب تر این که حتی اهل سیگار هم نبودن.

این آمار نشون میده که سکته قلبی عوامل پنهانی هم داره که برای خیلیا شناخته شده نیست. عواملی که اهمیت خیلی زیادی دارن و میتونن مانع ابتلا به سکته قلبی و خدای نکرده مرگ و میر افراد به این علت بشن، چرا که متاسفانه سکته قلبی تو خیلی از کشورای دنیا اولین عامل مرگ و میر به شمار میره. فک کنم با این مقدمه حالا وقتش رسیده که باهم این عاملای پنهان رو بشناسیم و حواسمون بهشون باشه.

افسردگی مزمن میتونه باعث بروز سکته و ناراحتی‌های قلبی- عروقی بشه. افسردگی به عنوان یه عامل مستقل و جدا از عوامل دیگه ای مثل سیگارکشیدن، چاقی و عدم تحرک در بروز سکته قلبی موثره. هرچند در گذشته تصور اغلب پزشکا این بود که درمان افسردگی در بیمارای مبتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی تاثیری روی بهبود حال اونا نداره اما مطالعاتی که به تازگی انجام شده نشون می‌ده درمان افسردگی قبل از بروز علائم بیماری قلبی- عروقی خطر ابتلا به سکته قلبی رو تا ۵۰درصد کاهش می‌ده.چگونه قلب می ایستد

هوای خیلی سرد باعث تنگ شدن و انقباض رگ‌ها و درنتیجه بالا رفتن ناگهانی فشارخون می‌شه. در واقع هر چه هوا سردتر بشه خطر سکته قلبی هم بیشتر میشه. برای اثبات این موضوع بهتره بدونید هر ساله ۱۱هزار شهروند آمریکایی با بروز سرمای شدید و بارش سنگین برف به علت سکته و ناراحتی قلبی در بیمارستان بستری می‌شن. همچنین براساس تحقیقات جدیدی که توسط انجمن بیماری‌های قلبی در ایالات‌متحده انجام شده هوای بسیار سرد همراه با رطوبت بالا و تغییرات شدید و ناگهانی دما باعث افزایش خطر سکته قلبی و بستری شدن افراد در بیمارستان می‌شه. ارتباط جالبی بین سرما و خطر ابتلا به سکته قلبی وجود داره، یعنی تقریبا با هر ۵ درجه کاهش دما، خطر بروز سکته قلبی ۳ درصد بیشتر میشه.

استرس عامل یک سوم ارجاعات بیماران مبتلا به سکته قلبی به بیمارستان به حساب میاد و استرس ناشی از فشار کار، خطر ابتلا به سکته قلبی رو تا دو برابر میتونه افزایش بده. استرس قابل کنترله و میشه با انجام یک سری فعالیت ها استرس خودتون رو کاهش بدید و در نتیجه از خطر ابتلا به سکته قلبی در امان بمونید.

براساس تحقیقات موسسه کلیولند، سطوح میلوپراکساید(نشانگر التهابی در بدن که از مواد سازنده گلبول‌های سفید است) بهترین نشانه برای تشخیص خطر سکته قلبی است. جدیدترین تحقیقات نشان می‌دهد که افزایش سطح میلوپراکساید باعث می‌شود کلسترول خوب به کلسترول بد تبدیل شده و در رگ‌ها رسوب کند. با آزمایش خون می‌توان سطح میلوپراکساید را اندازه‌گیری کرد. بالا بودن سطح این ماده باعث می‌شود تا خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی- عروقی در افراد دو برابر افزایش پیدا کند. بهتر است بدانید که بهترین راه برای جلوگیری از التهاب در بدن و پایین آوردن سطح میلوپراکساید، کم کردن وزن، انجام ورزش منظم، مصرف بیشتر میوه‌ها و سبزیجات و مصرف کمتر مواد قندی و چربی است.


براساس تحقیقات گسترده‌ای که انجام شده شیرینی‌ها، شکلات و آبنبات نه‌تنها باعث چاقی می‌شوند بلکه می‌تونند کشنده هم باشن. در واقع با افزایش مصرف مواد قندی خطر بیماری‌های قلبی- عروقی هم به میزان قابل‌توجهی افزایش پیدا میکنه. مصرف زیاد کربوهیدرات‌های ساده مثل سیب‌زمینی تنوری هم می‌تونه برای سلامت قلب ضرر داشته باشه چراکه این مواد در جریان خون به سرعت به قند تبدیل شده و باعث آسیب دیدن عروق و ایجاد مقاومت به انسولین می‌شن که عامل مهم ابتلا به دیابت نوع ۲ و سکته قلبی به حساب میاد. این مواد عامل بالا رفتن کلسترول خون هم هستن و از این طریق قلبو دچار مشکل می‌کنن.

براساس گزارش همایش سالانه انجمن نورولوژی ایالات‌متحده، خطر سکته قلبی و گرفتگی عروق در خانم‌های مبتلا به میگرن که دچار علائم اورا (یعنی علائم قبل از شروع سردرد مثل تاری دید و … ) هستن بیشتر از سایر افراده. در تحقیق طولانی مدت انجمن سلامت زنان در ایالات‌متحده ۲۷هزار و ۸۶۰ خانم مورد بررسی قرار گرفتن و محققان به این نتیجه رسیدن که خطر سکته در خانم‌های مبتلا به میگرن همراه با علائم اورا نسبت به سایر خانم‌ها به میزان قابل‌توجهی بیشتره. همچنین تحقیقات نشان می‌ده که کشیدن سیگار در افراد مبتلا به میگرن خطر سکته رو تا ۹۰ برابر افزایش می‌ده که این آمار به خودی خود نشون دهنده ی اهمیت ترک سیگار به‌خصوص در افراد مبتلا به میگرنه.

استفاده از بعضی دهان شویه ها میتونه سلامتی قلب شما رو تهدید کنه و خطر سکته‌های قلبی و مغزی رو افزایش بده. دلیل این امر اینه که بعضی از دهانشویه ها از یه ضدعفونی‌کننده قوی به نام کلرواکسیدین استفاده میکنن که استفاده از این ماده باعث میشه تا فشارخون فردی که از این نوع دهانشویه استفاده میکنه چند ساعت بعد از مصرف بالا بره. توجه داشته باشید که این موضوع نبایستی باعث شه تا شما مراقب وضعیت سلامتی خودتون نباشید، چرا که از طرف دیگه ابتلا به بیماری‌های لثه هم از عوامل مهم بروز سکته های قلبی هستن. نتایج تحقیقی که در سال ۲۰۱۳ روی ۴۲۰ نفر بین سنین ۶۰ تا ۷۶ سال انجام شده نشون میده که حفظ سلامت دهان و دندان به میزان قابل‌توجهی باعث کاهش خطر تشکیل پلاک در عروق این افراد میشه که تاثیر خیلی زیادی روی وضعیت سلامت قلب افراد داره.

در این نوشته علائم و نشانه های سکته مغزی را بخوانید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

هیچ کسی لایق درد و رنج هیچ بیماری‌ای نیست. مسیر طولانی و سخت دستیابی به سلامتی، نیازمند یار قابل اعتمادی است.

یاری مثل درمانکده که در جستجو و مشاوره آنلاین و حضوری پزشک و روانشناس، تست آنلاین هوشمند و آزمایش در محل کرونا، تلاشی کوچک برای کم کردن موانع راه سلامت، انجام می‌دهد.

قلب عضوی عضله ای است که خون را در داخل اعضای بدن به گردش در می آورد و از این طریق اکسیژن و مواد مورد نیاز سلولهای بدن را به آنها رسانده و مواد دفعی و دی اکسید کربن را از سلول ها به شش ها، کلیه و سایر اندام هایی که وظیفه دفع مواد را دارند می رساند. توقف کار قلب حتی برای چند دقیقه میتواند منجر به آسیب های بسیار جدی به اعضای بدن و حتی مرگ می شود. همین موضوع حساسیت کار مداوم قلب را نشان می دهد.

با وجود اینکه خون در داخل حفره ای داخل قلب جریان دارد اما رسیدن خون به عضلات قلب، از طریق رگ های خاصی انجام می شود. در صورتی که این رگ ها دچار انسداد و گرفتگی شدید شوند اکسیژن و مواد غذایی به اندازه کافی به ماهیچه های قلب نمی رسد و قلب از حرکت باز می ایستد که به این عارضه سکته قلبی گفته می شود.

یکی از علل بسیار شایع گرفتگی رگ های خونی، ایجاد رسوب چربی در دیواره رگ ها و در نتیجه تنگی و حتی بسته شدن این رگ ها است. در صورتی که این مشکل در رگ های قلب یا مغز ایجاد شود می تواند منجر به سکته قلبی یا مغزی شود.

در مورد سکته قلبی باورهای بسیاری وجود دارد که در اینجا به اصلاح چند مورد از باورهای غلط می پردازیم:

گرفتگی رگ های قلب ارتباط مستقیمی با سن افراد ندارد بلکه به سبک زندگی از جمله تغذیه، تحرک جسمانی، استرس و … مربوط می شود. البته وراثت گاهی می تواند عامل مستعد کننده برای بیماری های قلبی عروقی باشد. پس در هر سنی به علائم ناراحتی های قلبی اهمیت داده و با مراجعه به پزشک متخصص از سلامت خود اطمینان حاصل کنید.چگونه قلب می ایستد

برخی از معتادین به مواد مخدر تصور می کنند مواد مخدر تاثیری روی سکته قلبی ندارد. اما این تصور کاملا غلط است و مواد مخدر یکی از عوامل مهم در حمله قلبی بوده و تاثیر زیادی در افزایش احتمال سکته قلبی دارد. در صورتی که به زندگی علاقه مند هستید و دوست ندارید به این زودی ها با زندگی خداحافظی کنید به مواد مخدر نزدیک نشوید.

آبغوره خواص زیادی برای بدن دارد اما پیشگیری از سکته قلبی جزء این خواص نیست؛ بنابراین برای پیشگیری از سکته قلبی بجای مصرف آبغوره، بهتر است با پزشک متخصص قلب مشورت نموده و از دستورات آنها در مورد رژیم غذایی و سبک زندگی پیروی کنید. 

 


 

برخی از زنان  به غلط تصور می کنند که خطر سکته قلبی در زنان کمتر از مردان است و به همین دلیل به سلامت قلب خود اهمیت نمی دهند و همین موضوع موجب افزایش بروز سکته در زنان بالای ۵۵ سال شده است. بنابراین خانم ها، لطفا به صورت دوره ای به پزشک متخصص مراجعه نموده از سلامت قلب خود اطمینان حاصل کنید.

بسیاری با این تصور با این تصور که درد عضلات پا مربوط به سن آنها یا عوامل دیگر است و ربطی به سکته قلبی ندارد، نسبت به آن بی توجهی می کنند در صورتی که ممکن است درد در عضلات ساق پا، به دلیل بیماری به نام بیماری عروق محیطی P A D  باشد که در اثر تجمع پلاک در رگ ها بوجود می آید. این بیماری علائم دیگری هم دارد، تشکیل پلاک در رگ ها می تواند خطر حمله قلبی یا مغزی را تا ۵ برابر افزایش دهد. درد عضلات ساق پا را جدی بگیرید و به پزشک متخصص مراجعه کنید.

 

بیماران دیابتی در زمان مصرف داروهای دیابت تصور می کنند که چون قند خون آنها در حد مجاز است احتمال سکته قلبی وجود ندارد. این تصور صحیح نیست و همواره این افراد باید تحت نظر پزشک متخصص قلب باشند و به صورت دوره ای آزمایشات لازم را انجام دهند تا از سلامت قلب خود مطمئن شوند. در این نوشته در مورد سکته مغزی بخوانید.

 برای اطمینان از سلامت قلبی و یا درمان بیماری های قلبی تان، می توانید هم اکنون برای گرفتن نوبت از پزشک متخصص در نزدیکی محل اقامت خود به وب سایت درمانکده مراجعه نمایید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

هیچ کسی لایق درد و رنج هیچ بیماری‌ای نیست. مسیر طولانی و سخت دستیابی به سلامتی، نیازمند یار قابل اعتمادی است.

یاری مثل درمانکده که در جستجو و مشاوره آنلاین و حضوری پزشک و روانشناس، تست آنلاین هوشمند و آزمایش در محل کرونا، تلاشی کوچک برای کم کردن موانع راه سلامت، انجام می‌دهد.

یک تیم از دانشکده پزشکی لانگون دانشگاه نیویورک به سرپرستی دکتر “سام پرنیا” متوجه شده است که مغز وقتی قلب از تپش می‌افتد، به کار خود ادامه می‌دهد و کسانی که بر اثر سکته، قلبشان از حرکت باز می‌ایستد، تا مدتی از آنچه که در اطرافشان اتفاق می‌افتد، آگاه هستند و مرگ خود را به چشم می‌بینند.

به گزارش ایسنا و به نقل از تک تایمز، به محض اینکه قلب متوقف می‌شود، خون‌رسانی به مغز فورا قطع می‌شود و این زمان رسمی مرگ یک فرد است. با این حال، محققان کشف کرده‌اند که علیرغم این واقعیت که قلب دیگر نمی‌تپد، مغز کار خود را ادامه می‌دهد و آنچه را دیگران می‌گویند، می‌شنود.
اغلب، حمله قلبی و ایست قلبی یک مفهوم در نظر گرفته می‌شود، اما طبق تعریف انجمن قلب آمریکا (AHA)، کاملا متفاوت هستند.
حمله قلبی زمانی است که خون به دلیل انسداد یک شریان نتواند به یک بخش از قلب برود و می‌تواند باعث مرگ شود، اما قلب پس از این اتفاق همچنان به صورت سنگین و کند می‌تپد.
از سوی دیگر، سیگنال‌های الکتریکی که با تحریک قلب فعالیت پمپاژ آن را تامین می‌کنند، متوقف می‌شوند. قلب می‌ایستد و مرگ بعد از آن به وقوع می‌پیوندد.
در اکثر موارد، پزشکان مرگ را به محض قطع ضربان بیمار اعلام می‌کنند.
دکتر سام پرنیا، مدیر تحقیقات مراقبت‌های ویژه و احیا در دانشکده پزشکی لانگون دانشگاه نیویورک، گفت: از لحاظ فنی، به این معنا است که زمان مرگ خود را می‌فهمید. این‌ها همه از لحظه‌ای شروع می‌شود که قلب متوقف می‌شود.
هنگام ایست قلبی، قشر پیشین مغز که به عنوان بخش تفکر شناخته شده است، بین 2 تا 20 ثانیه خاموش می‌شود، یعنی خطوط نوار مغزی روی صفحه نمایش الکتریکی صاف هستند.
این موجب واکنش زنجیره‌ای سلول‌ها می‌شود که باعث مرگ سلول‌های مغزی می‌شود، هر چند که این امر ساعت‌ها بعد از ایست قلبی اتفاق می‌افتد.
طبق گفته دکتر پرنیا، احیاء (CPR) بیمار می‌تواند حدود 15 درصد از خونی را که مغز برای کار نیاز دارد، انتقال دهد. این روش برای به تاخیر انداختن مرگ سلول‌های مغزی کافی است، هر چند که برای فعالیت مجدد مغز کافی نیست، چرا که بیماران در هنگام احیاء هیچ واکنشی ندارند.
فعالیت مغز حیوانات نیز پس از مرگ افزایش می‌یابد، در حالی که انسان ممکن است در مرحله اول از مرگ خود نوعی آگاهی و هوشیاری داشته باشد.
شواهد حاکی از آن است که بیمارانی که دچار ایست قلبی شده و دوباره به زندگی بازگشته‌اند، می‌توانند آنچه را که در آن لحظات در اطرافشان اتفاق افتاده را به یاد آورند.
این تیم تحقیقاتی مغز را به طور دقیق طی مراحل ایست قلبی، احیاء و مرگ کامل زیر نظر گرفت تا مقدار اکسیژن لازم برای مغز را زمانی که قشر پیشین مغز دوباره به کار می‌افتد و نحوه ارتباط این تجربیات را با فعالیت مغز رصد کند.

دکتر پرنیا افزود: ما در حال تلاش برای درک دقیق ویژگی‌هایی هستیم که مردم هنگام مرگ تجربه می‌کنند، زیرا ما می‌دانیم که این پژوهش می‌تواند منعکس کننده تجربیات جهانی از مرگ باشد که همه ما روزی تجربه خواهیم کرد.
در حال حاضر، تیم فراگیری، هوشیاری پس از مرگ را بررسی می‌کند. آنها برای بزرگترین مطالعه در این زمینه، در جستجوی تعداد زیادی از افرادی که ایست قلبی را تجربه کرده‌اند، در ایالات متحده آمریکا و اروپا هستند.
سام پرنیا یکی از متخصصین برجسته در مطالعات علمی مربوط به مرگ وتجربه نزدیک به مرگ است. وی ابتدا از دانشکده پزشکی “Guys and St. Thomas” از دانشگاه لندن فارغ التحصیل شد. سپس دکترای خود را در زیست‌شناسی سلولی از دانشگاه ساوت‌همپتون دریافت کرد.
سام پرنیا مقالات متعددی در مجلات علمی در زمینه ریوی و تجربیات نزدیک مرگ نگاشته و در حال حاضر به فعالیت در بیمارستان‌های انگلیس و مرکز پزشکی ویل کرنل (Weill Cornell Medical Center) در نیویورک مشغول است و در زمینه ریوی و در بخش مراقبت‌های ویژه کار می‌کند.
سام پرنیا یکی از منتقدین ژورنال پزشکی نیو انگلند (New England Journal of Medicine) است.
پرنیا معتقد است که بعد از ایست قلب و مرگ بالینی، آگاهی ادامه می‌یابد. وی و همکارانش با بیش از 3500 مورد مواجه شده‌اند که نشان می‌دهد بعد از مرگ بالینی آگاهی‌شان ادامه داشته است.
برخی از این افراد از ترس تمسخر دیگران مایل نیستند درباره تجربیات خود صحبت کنند.
سام پرنیا هنگام کار در بخش مراقبت‌های ویژه به جمع‌آوری شواهد بعضی از بیماران از تجربه نزدیک به مرگ در هنگام مرگ بالینی پرداخت و سپس خود تحقیقاتی در این زمینه انجام داد و نتیجه تحقیقاتش را در کتابی به نام “وقتی می‌میریم چه می‌شود” (What Happens When we Die) منتشر کرد. این کتاب در سال 1384 ترجمه شد.

در پاییز 2008 پرنیا و همکارانش یک تحقیق گسترده موسوم به “AWARE Study” را آغاز کردند. این تحقیق بزرگترین تحقیق تکمیل شده پیرامون بررسی علمی پدیده تجربه نزدیک به مرگ است و چندین محقق در بیمارستان‌های چندین کشور در آن نقش داشتند.
این تحقیق بر روی 1500 بازمانده ایست قلبی انجام شد. نتایج تحقیق پس از نهایی شدن در اکتبر 2014 در مجله “Resuscitation” منتشر شد. متاسفانه با وجود گستردگی تحقیق، نتیجه آن قاطعانه نبود.
بعدتر پرنیا و همکارانش تحقیق دیگری موسوم به “AWARE Study II” را آغاز کردند که بهبودیافته تحقیق قبلی است و امید می‌رود نتایج قاطعانه‌تری حاصل کند.
انتهای پیام

چگونه قلب می ایستد
چگونه قلب می ایستد
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *