چگونه لوزه را تشخیص دهیم

 
helpkade
چگونه لوزه را تشخیص دهیم
چگونه لوزه را تشخیص دهیم

لوزه‎‌ها، دو گره‌ی لنفی واقع در دو طرف پشت حلق هستند. این گره‌های لنفی، به عنوان مکانیسمی دفاعی برای کمک به بدن در پیش‌گیری از ابتلا به عفونت عمل می‌کنند. به عفونی شدن لوزه‌ها، التهاب لوزه گفته می‌شود.

التهاب لوزه می‌تواند در تمام سنین رخ دهد و یک بیماری رایج کودکی است. این بیماری اغلب در کودکان در سنین پیش از مدرسه تا اواسط نوجوانی تشخیص داده می‌شود. علائم شامل گلودرد، لوزه‌های متورم و تب است.

این بیماری مسری است و توسط انواع مختلفی از ویروس و باکتری، مانند باکتری استرپتوکوک که ایجادکننده‌ی گلودرد چرکی یا استرپتوکوکی است، ایجاد می‌شود. التهاب لوزه‌ی ناشی از گلودرد استرپتوکوکی می‌تواند در صورت عدم درمان، منجر به عوارض جدی شود.

تشخیص التهاب لوزه آسان است. علائم معمولا در عرض ۷ تا ۱۰ روز از بین می‌رود. در این مقاله، تمام چیزهایی که لازم است بدانید، از انواع التهاب لوزه تا درمان‌های آن، آورده شده است.

 

چگونه لوزه را تشخیص دهیم

 

سه نوع التهاب لوزه وجود دارد: حاد، مزمن و عودکننده

علائم احتمالی التهاب لوزه شامل موارد زیر است:

التهاب لوزه در کودکان بسیار رایج است. در واقع، تقریبا تمام کودکان حداقل یک بار، به التهاب لوزه مبتلا می‌شوند.

اگر علائم حدود ده روز یا کمتر طول بکشد، التهاب لوزه، حاد در نظر گرفته می‌شود. اگر علائم بیشتر طول بکشد یا اگر التهاب لوزه چندین بار در طول سال بازگردد، ممکن است التهاب لوزه، مزمن یا عودکننده‌ باشد.

التهاب حاد لوزه می‌تواند با درمان‌های خانگی بهبود یابد، اما در برخی موارد ممکن است درمان‌های دیگری مانند آنتی‌بیوتیک‌ها لازم باشد.

علائم التهاب مزمن لوزه بیشتر از التهاب حاد طول می‌کشد. شما ممکن است علائم زیر را به صورت طولانی‌مدت تجربه کنید:

التهاب مزمن لوزه ممکن است باعث سنگ لوزه نیز شود. سنگ لوزه موادی مانند سلول‌های مرده، بزاق و غذاست که درون شکاف‌های لوزه‌ها تجمع می‌یابند. در نهایت، این مواد سخت شده و به سنگ‌های کوچک تبدیل می‌شوند. این سنگ‌ها ممکن است خودشان شل شوند، یا توسط پزشک برداشته شوند.

متخصص گوش، حلق و بینی ممکن است در صورت التهاب مزمن لوزه، به شما جراحی برداشت لوزه را پیشنهاد کند.

همانند التهاب مزمن، درمان استاندارد التهاب عودکننده‎‌ی لوزه، جراحی برداشت لوزه است. التهاب عودکننده‌ی لوزه اغلب به صورت زیر تعریف می‌شود:

یک تحقیق در سال ۲۰۱۸، پیشنهاد می‌کند که التهاب‌های مزمن و عودکننده‌ی لوزه ممکن است به سبب بیوفیلم‌های موجود در چین‌خوردگی‌های لوزه ایجاد شود. بیوفیلم، اجتماعی از میکروارگانیسم‌ها با مقاومت افزایش‌یافته نسبت به آنتی‌بیوتیک‌هاست که باعث عفونت مکرر می‌شوند.

ژنتیک نیز ممکن است علتی برای التهاب عودکننده‌ی لوزه باشد.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ لوزه‌های کودکانی را که التهاب عودکننده‌ی لوزه داشتند، بررسی کرد. این مطالعه دریافت که ژنتیک ممکن است باعث پاسخ ایمنی ضعیف به باکتری‌های استرپتوکوک گروه A که باعث گلودرد چرکی و التهاب لوزه می‌شوند، شود.

در مورد ژنتیک ایجاد کننده‌ی التهاب عودکننده‌ی لوزه بیشتر بخوانید.

شما در صورت داشتن علائم زیر باید به پزشک مراجعه کنید:

در موارد نادر، التهاب لوزه می‌تواند باعث تورم لوزه به اندازه‌ای شود که تنفس را مشکل سازد. اگر این اتفاق رخ دهد، باید فورا کمک پزشکی دریافت کنید.

درحالی‌که برخی حملات التهاب لوزه خودبه‌خود از بین می‌روند، برخی التهاب‌ها ممکن است نیازمند درمان باشند.

آیا التهاب لوزه مسری است؟

اگر التهاب لوزه داشته باشید، می‌توانید ۲۴ تا ۴۸ ساعت پیش از ایجاد علائم، باعث سرایت بیماری شوید. ممکن است بعد از بروز علائم نیز تا زمانی که دیگر بیمار نباشید، بتوانید بیماری را انتقال دهید.

اگر برای التهاب باکتریال لوزه آنتی‌بیوتیک دریافت کنید، بعد از ۲۴ ساعت دیگر نمی‌توانید بیماری را سرایت دهید.

اگر فرد مبتلا به عفونت در نزدیکی شما سرفه یا عطسه کند و شما قطرات را تنفس کنید و یا اگر یک شی آلوده مانند دستگیره‌ی در را لمس کرده و سپس به بینی یا دهان خود دست بزنید، ممکن است دچار التهاب لوزه شوید.

تماس با افراد فراوان، ریسک قرار گرفتن در معرض التهاب لوزه را افزایش می‌دهد. به همین دلیل است که کودکان در سنین مدرسه اغلب به این بیماری مبتلا می‌شوند. اگر علائم بیماری را دارید، بهتر است در خانه بمانید تا از پخش کردن بیماری جلوگیری کنید.

بعد از تماس با فرد مبتلا به التهاب لوزه، معمولا ۲ تا ۴ روز طول می‌کشد تا علائم در شما ایجاد شود. در مورد چگونگی کاهش خطر ابتلا یا پخش التهاب لوزه، اطلاعات بیشتری کسب کنید.

لوزه‌ها، اولین خط دفاعی بدن در برابر بیماری هستند. آن‌ها گلبولهای سفیدی را که به بدن در مبارزه با عفونت کمک می‌کنند، می‌سازند.

لوزه‌ها با باکتری‌ها و ویروس‌هایی که از طریق دهان و بینی به بدن وارد می‌شوند، مبارزه می‌کنند. با این حال، لوزه‌ها نیز در برابر عفونی شدن توسط این مهاجمین، آسیب‌پذیر هستند.

التهاب لوزه می‌تواند توسط عفونت ویروسی، مانند ویروس سرماخوردگی ساده، یا عفونت باکتریال، مانند گلودرد استرپتوکوکی ایجاد شود.

ویروس‌ها رایج‌ترین علت التهاب لوزه هستند. اغلب، ویروس‌هاس ایجادکننده‌ی سرماخوردگی ساده، باعث التهاب لوزه می‌شوند، اما دیگر ویروس‌ها نیز می‌توانند ایجاد التهاب لوزه کنند. این ویروس‌ها عبارتند از:

چون ویروس اپشتن بار هم باعث مونونوکلئوز و هم باعث التهاب لوزه می‌شود، گاهی اوقات افراد مبتلا به مونونوکلئوز، دچار التهاب لوزه، به عنوان یک عفونت ثانویه، می‌شوند.

اگر التهاب لوزه‌ی ویروسی دارید، علائم شما ممکن است شامل سرفه یا گرفتگی بینی باشد. آنتی‌بیوتیک‌ها بر ویروس‌ها اثر ندارند، ولی می‌توانید علائم استاندارد بیماری را با نوشیدن آب کافی، مصرف داروهای مسکن بدون نسخه و استراحت برای کمک به بهبودی، درمان کنید.

حدود ۱۵ تا ۳۰ درصد التهاب‌های لوزه، ناشی از باکتری‌ها هستند. در اغلب موارد، باکتری استرپتوکوک باعث التهاب لوزه می‌شود، اما باکتری‌های دیگر نیز می‌توانند باعث التهاب لوزه شوند.

التهاب لوزه‌ی باکتریال در کودکان بین ۵ تا ۱۵ سال رایج‌تر است.

متخصص گوش، حلق و بینی شما می‌تواند برای درمان التهاب لوزه‌ی باکتریال، آنتی‌بیوتیک تجویز کند، گرچه ممکن است مصرف آنتی‌بیوتیک ضروری نباشد. به جز آنتی‌بیوتیک‌ها، درمان التهاب‌های ویروسی و باکتریال در بیشتر موارد مشابه است.چگونه لوزه را تشخیص دهیم

تشخیص برمبنای معاینه‌ی فیزیکی گلوی شما انجام می‌گیرد. پزشکان ممکن است با برداشت نمونه توسط سوآب از پشت گلوی شما، کشت نیز انجام دهند. این کشت به آزمایشگاه فرستاده می‌شود تا عامل عفونت گلوی شما شناسایی شود.

هم‌چنین ممکن است پزشکتان، یک نمونه‌ی خون برای شمارش کامل سلول‌های خونی دریافت کند. این تست نشان می‌دهد که عفونت شما باکتریال است یا ویروسی. این موضوع می‌تواند گزینه‌های درمانی شما را تحت تاثیر قرار دهد.

موارد خفیف التهاب لوزه لزوما نیازی به درمان ندارند، مخصوصا اگر یک ویروس مانند ویروس سرماخوردگی باعث آن‌ها شده باشد.

درمان موارد شدید التهاب لوزه ممکن است شامل آنتی‌بیوتیک‌ها یا جراحی برداشت لوزه باشد.

اگر بیماری به سبب التهاب لوزه دهیدراته شود، ممکن است نیاز به دریافت مایعات داخل وریدی داشته باشد. داروهای مسکن برای رفع گلودرد نیز می‌توانند در زمان بهبودی گلو، کمک‌کننده باشند.

به جراحی برداشت لوزه‌ها، Tonsillectomy گفته می‌شود. این جراحی عموما فقط به افرادی که مبتلا به التهاب مزمن یا عودکننده‌ی لوزه باشند یا مواردی که التهاب لوزه باعث علائم یا عوارضی ‌شده باشد که بهبود نمی‌یابند، توصیه می‌شود.

اگر در طول سال گذشته، حداقل ۵ تا ۷ بار التهاب لوزه یا گلودرد چرکی داشته‌اید، جراحی برداشت لوزه ممکن است به شما کمک کند. جراحی هم‌چنین می‌تواند مشکلات تنفس یا بلع ناشی از التهاب لوزه را نیز رفع کند.

طبق یک مطالعه در سال ۲۰۱۷، جراحی برداشت لوزه ممکن است تعداد عفونت‌های گلو را در کودکان در سال اول بعد از جراحی کاهش دهد. با این حال، یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ نشان داد که بزرگسالان و کودکانی که لوزه‌هایشان برداشته می‌شود، در طولانی‌مدت ریسک بیشتری برای ابتلا به بیماری‌های عفونی دارند.

انجام جراحی برداشت لوزه، ممکن است ریسک کلی ابتلا به گلودرد چرکی را در شما کاهش دهد. با این وجود، بعد از برداشت لوزه‌ها نیز هنوز می‌توانید به گلودرد استرپتوکوکی یا عفونت‌های دیگر مبتلا شوید. هم‌چنین ممکن است که بعد از جراحی، لوزه‌های شما مجددا رشد کنند، ولی این اتفاق رایجی نیست.

شما همان روز جراحی می‌توانید به خانه بروید ولی ۱ تا ۲ هفته طول می‌کشد که کاملا بهبود یابید. در مورد این‌که قبل و بعد از جراحی برداشت لوزه باید چه‌کارهایی انجام دهید، اطلاعات بیشتری کسب کنید.

اگر یک عفونت باکتریال باعث التهاب لوزه‌ی شما شده باشد، پزشکتان می‌تواند برای مبارزه با عفونت، آنتی‌بیوتیک تجویز کند.

آنتی‌بیوتیک‌ها ممکن است به رفع سریع‌تر علائم شما کمک کنند. با این حال، ممکن است ریسک مقاومت آنتی‌بیوتیکی را افزایش داده و عوارض جانبی دیگر، مانند مشکلات گوارشی داشته باشند. مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها برای افراد دارای ریسک عوارض ناشی از التهاب لوزه، ضروری‌تر است.

اگر پزشکتان بخواهد برای شما آنتی‌بیوتیک تجویز کند، احتمالا این آنتی‌بیوتیک، پنی سیلین برای التهاب لوزه‌ی ایجاد شده توسط استرپتوکوک‌های گروه A خواهد بود. اگر به پنی سیلین آلرژی داشته باشید، آنتی‌بیوتیک‌های دیگر نیز در دسترس هستند.

تکمیل دوره‌ی مصرف آنتی‌بیوتیک، مهم است. حتی اگر علائمتان به طور کامل ناپدید شده باشد، در صورتی که تمام داروهای خود را آن‌طور که تجویز شده مصرف نکنید، عفونت می‌تواند بدتر شود. پزشک متخصص گوش، حلق و بینی ممکن است از شما بخواهد تا یک ویزیت دیگر برای پیگیری وضعیتتان برنامه‌ریزی کنید تا از موثر بودن داروها اطمینان حاصل شود.

چندین درمان وجود دارد که می‌توانید در خانه برای کاهش گلودرد ناشی از التهاب لوزه انجام دهید:

در کودکان کوچک، بهتر است از اسپری‌های گلو به‌جای قرص‌های مکیدنی استفاده شود. همیشه قبل از دادن دارو به کودکان، با دکتر متخصص گوش، حلق و بینی مشورت کنید. در مورد راه‌های بیشتر مراقبت از التهاب لوزه در خانه، اطلاعات بیشتری کسب کنید.

التهاب لوزه بیشتر در کودکان رایج است، زیرا آن‌ها هر روز در مدرسه با هم تماس نزدیک دارند و با هم بازی می‌کنند که همین موضوع، آن‌ها را در معرض ویروس‌ها و باکتری‌های متنوعی قرار می‎‌دهد. با این وجود، بزرگسالان نیز می‌توانند دچار التهاب لوزه شوند.

قرار گرفتن مکرر در معرض تماس با مردم، ریسک مواجهه با افراد مبتلا به عفونت را افزایش می‌دهد. در نتیجه، استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی یا انجام فعالیت‌های دیگر در کنار بقیه‌ی مردم ممکن است احتمال ابتلا به التهاب لوزه را افزایش دهد.

علائم التهاب لوزه و درمان‌های آن در کودکان و بزرگسالان مشابه است. با این وجود، اگر در بزرگسالی جراحی برداشت لوزه انجام دهید، احتمال دارد مدت بیشتری طول بکشد که بهبود یابید. در مورد کارهایی که باید در صورت ابتلا به التهاب لوزه در بزرگسالی انجام دهید، اطلاعات بیشتری کسب کنید.

التهاب لوزه و گلودرد استرپتوکوکی می‌توانند در برخی موارد توسط باکتری مشابه ایجاد شوند، ولی یک بیماری یکسان نیستند.

ویروس‌ها یا باکتری‌های متعددی از جمله استرپتوکوک‌های گروه A می‌توانند باعث التهاب لوزه شوند. در حالی‌که، این باکتری‌های استرپتوکوک، تنها عامل گلودرد استرپتوکوکی هستند.

هردوی این بیماری‌ها مسری هستند، بنابراین اگر فکر می‌کنید به یکی از این بیماری‌ها مبتلا هستید، باید سعی کنید از افراد دیگر دور بمانید.

علاوه بر علائم التهاب لوزه، افراد مبتلا به گلودرد استرپتوکوکی ممکن است علائم زیر را نیز داشته باشند:

پزشک متخصص گوش، حلق و بینی ممکن است از تست‌های مشابهی برای تشخیص هر دو بیماری استفاده کند. درمان التهاب لوزه‌ی باکتریال و گلودرد استرپتوکوکی نیز ممکن است مشابه باشد. در مورد تفاوت‌های بین التهاب لوزه و گلودرد استرپتوکوکی اطلاعات بیشتری کسب کنید.

افراد مبتلا به التهاب مزمن لوزه، ممکن است شروع به تجربه‌ی وقفه‌ی تنفسی انسدادی در هنگام خواب کنند. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که راه‌های هوایی متورم شده و نمی‌گذارند فرد خوب بخوابد که این امر در صورت عدم درمان، می‌تواند منجر به مشکلات پزشکی دیگر شود.

هم‌چنین ممکن است عفونت بدتر شده و به دیگر نواحی بدن گسترش یابد. به این وضعیت، سلولیت لوزوی گفته می‌شود.

عفونت هم‌چنین می‌تواند باعث شود که در پشت لوزه‌های فرد، چرک تجمع یابد که به آن آبسه‌ی دور لوزه گفته می‌شود. آبسه ممکن است نیازمند تخلیه یا جراحی باشد.

اگر دوره‌ی مصرف آنتی‌بیوتیک‌های خود را تکمیل نکنید یا آنتی‌بیوتیک بر روی باکتری‌ها موثر نباشد، ممکن است عوارض ناشی از التهاب لوزه بروز پیدا کنند. این عوارض شامل تب روماتیسمی و گلومرولونفریت پس از عفونت استرپتوکوکی است.

برای کاهش ریسک ابتلا به التهاب لوزه، از افراد مبتلا به عفونت‌های فعال دور بمانید. اگر التهاب لوزه دارید، سعی کنید تا زمانی که دیگر قابلیت سرایت بیماری را نداشته باشید، از دیگران دور بمانید.

اطمینان یابید که شما و فرزندتان اصول بهداشت را به خوبی رعایت می‌کنید. دستان خود را به طور مکرر، به خصوص بعد از تماس با افراد دچار گلودرد یا سرفه یا عطسه، بشویید.

لوزه‌های متورم ممکن است باعث ایجاد مشکل در تنفس و در نتیجه اختلال خواب شوند. التهاب لوزه‌ی درمان نشده می‌تواند منجر به گسترش عفونت به ناحیه‌ی پشت لوزه یا بافت‌های اطراف شود.

علائم التهاب لوزه‌ی ناشی از عفونت باکتریایی معمولا چند روز بعد از شروع مصرف آنتی‌بیوتیک بهبود می‌یابند. گلودرد استرپتوکوکی تا زمانی که یک دوره‌ی ۲۴ ساعته آنتی‌بیوتیک مصرف کنید، مسری در نظر گرفته می‌شود.

 


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

هیچ کسی لایق درد و رنج هیچ بیماری‌ای نیست. مسیر طولانی و سخت دستیابی به سلامتی، نیازمند یار قابل اعتمادی است.

یاری مثل درمانکده که در جستجو و مشاوره آنلاین و حضوری پزشک و روانشناس، تست آنلاین هوشمند و آزمایش در محل کرونا، تلاشی کوچک برای کم کردن موانع راه سلامت، انجام می‌دهد.

در برخی موارد، سنگ لوزه می‌تواند نتیجه‌ی فارنژیت حاد باشد. در این موارد، گلو چرکی شده و می‌تواند همراه با ناراحتی‌های گوناگونی مانند تب، مشکل در بلع، گلودرد و … باشد.

شما باید برای ارزیابی و تشخیص دقیق با پزشک مشورت کنید. سپس وقتی معلوم شد مناسب‌ترین درمان برای شما چیست، باید آن را ادامه دهید و همزمان عادت‌های روزانه‌تان را اصلاح کنید. این تنها راه رها شدن از سنگ‌های لوزه است.علت تشکیل سنگ لوزه چیست؟ . موادی مانند غذا، سلول‌های مرده، موکوس و باکتری‌ها می‌توانند در حفره‌های ریز و گوشه و کنار لوزه گیر بیفتند. . سیستم ایمنی بدن که این ذرات را به عنوان مهاجمان خارجی می‌بیند، گلبول‌های سفید را به این قسمت می‌فرستد تا با عفونت مبارزه کنند. وقتی گلبول‌های سفید کارشان را انجام دادند، کلسیفیکاسیون‌های ریزی از خود به جا می‌گذارند. . معمولاً این سنگ‌های ریز بلعیده می‌شوند؛ اما گاهی در خلل و فرج روی لوزه گیر می‌افتند و بزرگ‌تر می‌شوند. سنگ‌های ریز لوزه شایع‌ترند و انواع بزرگ‌تر آن کمتر دیده می‌شوند.چگونه وجود سنگ لوزه را در گلویتان تشخیص دهید؟درد و مشکل در بلع این درد می‌تواند شدید بوده و وقتی غذا را می‌بلعید، در بدترین حالت خود شما را بیازارد. این درد معمولاً با کمی خارش شروع می‌شود که تشدید می‌شود تا کارهایی مانند خوردن، آشامیدن و یا حتی قورت دادن آب دهان برایتان سخت شود. اگر یک عفونت باکتریایی باشد، سنگ لوزه گسترده بوده و درد آن می‌تواند بسیار تیز و ناراحت‌کننده باشد. در این حالت، مهم است که تحت درمان با آنتی‌بیوتیک طبق تجویز پزشک قرار بگیرید.گوش‌درد ناشی از سنگ لوزه در مورد یک عفونت ویروسی، شاید در سر و آرواره‌ی خود درد احساس کنید زیرا عصب همبند دچار التهاب شده است. آنتی‌بیوتیک‌ها در این مورد درمان مناسبی نمی‌باشند، بنابراین خوددرمانی نکنید. در عوض، به پزشک مراجعه کنید تا او مناسب‌ترین دارو را برای شما تجویز نماید.بد بو شدن دهان بد بو شدن دهان نیز می‌تواند نشانه‌ای از وجود سنگ لوزه در گلویتان باشد. البته یادتان باشد که در همه‌ی موارد سنگ لوزه سبب بد بو شدن دهان نمی‌شود؛ اما معمولاً در مواردی که عفونت استرپتوکوکی وجود داشته باشد، بد بو شدن دهان نیز روی خواهد داد.گره‌های لنفاوی گردن خود را چک کنید گره‌های لنفاوی، جرم‌های موجود در گلو را تخریب کرده و گیر می‌اندازند؛ اما وقتی که به دلیل التهاب دچار گلودرد می‌شوید، گره‌های لنفاوی دردناک می‌شوند. از نوک انگشتان خود برای معاینه‌ی ناحیه‌ی جلوی گوشتان استفاده کرده و انگشتان خود را با حرکات دورانی در پشت گوش حرکت دهید. گردن و زیر چانه‌تان را بررسی کنید، زیرا این گره‌های لنفاوی معمولاً در این قسمت‌ها متورم می‌شوند. همچنین، زیر آرواره‌تان را چک کنید؛ یعنی بین چانه و گوش‌هایتان را. انگشتان را از مرکز گردن به سمت عقب و به سمت گوش حرکت بدهید. تمام نواحی گره‌های لنفاوی می‌توانند به دلیل عفونت و سنگ لوزه متورم شوند.زبان خود را چک کنید تا ببینید سنگ لوزه دارید یا نه افرادی که گلودرد دارند اغلب روی زبانشان نزدیک به گلو پوششی دانه‌دانه از لکه‌های قرمز رنگ ظاهر می‌شود. این نقطه‌ها ممکن است به رنگ قرمز روشن و یا تیره بوده و حتی تورم داشته باشند.دانه‌هایی روی لوزه‌ها به طور کلی، التهاب سبب تورم لوزه‌ها می‌شود. لوزه‌ها معمولاً به رنگ قرمز روشن درمی‌آیند و بزرگ‌تر از حد نرمال می‌شوند. لوزه‌ها ممکن است پوششی از لکه‌های سفیدرنگ یا زردرنگ داشته باشند. سنگ لوزه می‌تواند ویروسی باشد. اگر دلیل سنگ لوزه، آنفلوانزای فصلی باشد، آنتی‌بیوتیک‌ها اثری روی آن نخواهد داشت. در چنین مواردی، بهترین کار این است که راهکارهای خانگی را به کار ببرید یا از هموپاتی کمک بگیرید.  

سرفه سنگ لوزه می‌تواند گلویتان را تحریک کرده و باعث سرفه‌تان شود.در رابطه با سنگ‌های لوزه چه کارهایی می‌توانید انجام دهید؟ بهداشت دهان را رعایت کنید. از دهان‌شویه و غرغره با آب‌نمک کمک بگیرید تا احساس ناراحتی‌تان کمتر شود از لوازم شخصی خود استفاده کنید، مثلاً لیوان و قاشق و چنگال خود را از بقیه جدا کنید. هر روز دست‌کم ده دقیقه هوای خانه را تهویه کنید.  از راهکارهای خانگی استفاده نکنید مگر اینکه توسط پزشک تجویز شده باشد. به طور کلی توصیه نمی‌شود خودتان در خانه سنگ لوزه را خارج کنید. لوزه‌ها بافت‌هایی حساس هستند و خارج کردن سنگ لوزه با دست و در خانه می‌تواند منجر به خونریزی و عفونت شود.

اما با روش‌های زیر شاید بتوانید به شل شدن و احتمالاً خارج شدن سنگ لوزه کمک کنید:

غرغره با آب‌نمک: این کار کمک می‌کند سنگ‌ها از جای خود کنده شوندسرفه کردن: سنگ‌های لوزه معمولاً ناخواسته با سرفه از جای خود کنده می‌شوند. در برخی موارد، یک سرفه‌ی محکم می‌تواند به کنده شدن سنگ‌ها از جای خود کمک کند.راه‌های جلوگیری از تشکیل سنگ لوزه  بیشتر آب بنوشید.  سیگار نکشید.  مصرف نوشابه‌های گازدار را به حداقل برسانید.  عفونت‌های سینوسی یا علائم آلرژی را زودتر درمان کنید.  کمتر لبنیات مصرف نمایید.سنگ لوزه معمولاً چه مدت باقی می‌ماند؟ طول مدتی که سنگ لوزه در گلو باقی می‌ماند متفاوت بوده و به عوامل متعددی بستگی دارد. سنگ لوزه ممکن است خودبه‌خود در عرض مدت کوتاهی حل شده و برطرف شود. سنگ لوزه در صورتی که باکتری‌ها به رشد خود روی لوزه ادامه دهند، به دلیل عمیق شدن جای سنگ‌ها در لوزه ممکن است تا هفته‌ها باقی بمانند. اگر سنگ لوزه را نادیده بگیرید و اجازه دهید بدون تغییری در سبک زندگی‌تان این سنگ‌ها در جای خود باقی بمانند، ممکن است تا سال‌ها جا خوش کنند. تنها راه مطمئن و سالم درمان سنگ لوزه و جلوگیری از تشکیل مجدد آن این است که لوزه‌ها برداشته شوند.چگونه لوزه را تشخیص دهیم

بهداشت نیوز

“مطلب فوق جهت آگاهی شما است. بنابراین توجه داشته باشید استفاده از هر گونه دارو و یا گیاهان دارویی مستلزم تجویز پزشک معالج یا متخصصان طب مربوطه است”

تمامی حقوق این سایت برای صندوق بازنشستگی صنعت نفت محفوظ است.
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

فعالیت مطب

شنبه – چهارشنبه3:30 PM – 9:00 PM

فهرست

دکتر وحیده درتاج • جراح و متخصص گوش و حلق و بینی

سنگهای لوزه ای ، یا لوزه سنگی ، اجسام سخت سفید یا زرد هستند که در لوزه ها یا در داخل آنها واقع شده اند .معمول است که افراد دارای سنگ لوزه حتی متوجه نشوند که آنها را دارند. دیدن رسوبات یا دبری ها همیشه آسان نیست و می توانند از اندازه برنج تا اندازه یک انگور بزرگ متغیر باشند. سنگ های لوزه بندرت باعث عوارض سلامتی مهمی می شوند. با این حال ، گاهی اوقات آنها می توانند به شکل های بزرگتر رشد کنند که می تواند باعث بزرگی لوزه های شما شود و اغلب بوی نامطبوع دارند.چگونه لوزه را تشخیص دهیم

لوزه های شما از شکاف ها ، تونل ها و چاله هایی به نام کریپت لوزه تشکیل شده است. انواع مختلفی از باقی مانده ها ، مانند سلول های مرده ، مخاط ، بزاق و مواد غذایی ، می توانند در این جیب ها گیر بیفتند و جمع شوند. باکتری ها و قارچ ها از این محصول تغذیه می کنند و بوی مشخصی ایجاد میکنند.

با گذشت زمان ،این بقایا به سنگ لوزه سخت تبدیل می شوند. بعضی از افراد ممکن است فقط یک سنگ لوزه داشته باشند ، در حالی که برخی دیگر سنگهای متعدد کوچکتر دارند.

اگرچه دیدن برخی از سنگهای لوزه دشوار است ، اما هنوز هم می توانند علائم قابل توجهی ایجاد کنند. علائم سنگ لوزه می تواند شامل موارد زیر باشد:

سنگهای لوزه کوچکتر از بزرگتر متداول تر هستند ، ممکن است هیچ علامتی ایجاد نکنند.

اگر سنگ لوزه دارید ، ممکن است به طور مرتب اتفاق بیفتد. خوشبختانه قدمهایی وجود دارد که می توانید برای جلوگیری از آنها بردارید. این مراحل شامل موارد زیر است:

بیشتر سنگ لوزه ها بی ضرر هستند ، اما بسیاری از افراد مایل به خارج کردن آنها هستند زیرا می توانند بوی بدی ببخشند یا باعث ناراحتی شوند. درمان ها از داروهای خانگی تا اقدامات پزشکی متغیر است.

غرغره شدید با آب نمک می تواند ناراحتی در گلو را برطرف کند و ممکن است به بیرون ریختن سنگ لوزه کمک کند. آب نمک ممکن است به تغییر شیمیایی دهان نیز کمک کند. همچنین می تواند به خلاص شدن از شر سنگ لوزه بودار کمک کند. 1/2 قاشق چایخوری نمک را در 8اونس معادل دویست و پنجاه سی سی یا یک لیوان آب گرم حل کنید و غرغره کنید.

 سرفه پرانرژی می تواند به شل شدن سنگ ها کمک کند.

برداشتن سنگها با وسایل سفت و سخت مانند مسواک توصیه نمی شود. لوزه های شما بافت های ظریفی هستند ، بنابراین مهم است که ملایم باشید. از بین بردن دستی سنگ های لوزه می تواند خطرناک باشد و منجر به عوارضی مانند خونریزی و عفونت شود. اگر باید چیزی را امتحان کنید ، به آرامی استفاده از آبسلانگ یا سواب پنبه ای انتخاب بهتری است.

در صورت بزرگ شدن سنگها یا ایجاد درد یا علائم مداوم ، ممکن است روشهای جراحی جزئی توصیه شود.

در طی این روش از لیزر برای از بین بردن حفراتی که در آن سنگ لوزه وجود دارد استفاده می شود. این روش اغلب با استفاده از بی حسی موضعی انجام می شود. ناراحتی و زمان بهبودی معمولاً حداقل است.

در روش کوبلاسیون ، گرما دخیل نیست. در عوض ، امواج رادیویی یک محلول نمکی را به یونهای باردار تبدیل می کنند. این یون ها می توانند بافت را قطع کنند. همانند لیزرها ، کوبلاسیون حفرات لوزه را کاهش می دهد اما بدون همان احساس سوزش.

تونسیلکتومی برداشتن جراحی لوزه ها است. این روش ممکن است با استفاده از دستگاه اسکالپل ، لیزر یا کوبلاسیون انجام شود.

انجام این عمل جراحی برای سنگ لوزه بحث برانگیز است. پزشکانی که برداشتن لوزه را برای سنگ لوزه توصیه می کنند ، آن را فقط در موارد شدید و مزمن استفاده می کنند و بعد از این که تمام روش های دیگر بدون موفقیت آزمایش شده اند.

در برخی موارد ، می توان از آنتی بیوتیک ها برای مدیریت سنگ های لوزه استفاده کرد. از آنها می توان برای کاهش تعداد باکتری ها که نقش مهمی در رشد سنگ های لوزه دارند استفاده کرد.

نکته منفی آنتی بیوتیک ها این است که آنها دلیل اصلی سنگ را درمان نمی کنند و عوارض جانبی احتمالی خود را به همراه دارند. همچنین نباید از آنها طولانی مدت استفاده شود ، به این معنی که احتمالاً سنگ های لوزه پس از قطع مصرف آنتی بیوتیک ها برمی گردند.

در حالی که عوارض ناشی از سنگ لوزه نادر است ، اما ممکن است. یکی از جدی ترین عوارضی که ممکن است ناشی از سنگ لوزه باشد ،عفونت بافتهای عمقی لوزه معروف به آبسه لوزه است.

سنگ های بزرگ لوزه می توانند بافت طبیعی لوزه را آسیب رسانده و مختل کنند. این می تواند به تورم ، التهاب و عفونت قابل توجه منجر شود.

سنگهای لوزه ای که به عفونت لوزه مرتبط هستند نیز ممکن است نیاز به جراحی داشته باشند.

نه ، سنگ های لوزه مسری نیستند. آنها از ماده ای به نام بیوفیلم ساخته شده اند، بیوفیلم ترکیبی از باکتری ها و قارچ های دهان خود فرد است که باترکیب شیمیایی دهان شما ارتباط دارند و این مخلوط خود را به هر سطح مرطوب متصل می کند.

در مورد سنگ های لوزه ، مواد درون لوزه ها سخت می شوند. یکی دیگر از بیوفیلم های رایج در دهان ، پلاک دندان است. بیوفیلم ها در حفره ها و بیماری لثه نیز نقش دارند.

سنگ های لوزه یک مشکل شایع است. اگرچه آنها می توانند طیف وسیعی از علائم را به وجود آورند ، اما سنگ لوزه به ندرت منجر به عوارض جدی می شود.

اگر سنگ مکرر لوزه دارید ، حتماً بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید و در معرض آبرسانی قرار دهید. اگر آنها به مشکل تبدیل شدند یا نگران آنها هستید ، با پزشک خود صحبت کنید. با هم می توانید بهترین روش برای درمان سنگ لوزه خود و جلوگیری از موارد بعدی را تعیین کنید.

منبع healthline.com

دکتر وحیده دُرتاج   •   جراح و متخصص گوش و حلق و بینی

ادمین2021-02-01T21:14:10+03:30

تأثیر ضخامت پوست بر جراحی زیبایی بینی دکتر وحیده درتاج • جراح و متخصص گوش و […]

ادمین2021-01-20T12:39:29+03:30

جراحی زیبایی گوش دکتر وحیده درتاج • جراح و متخصص گوش و حلق و بینی […]

ادمین2020-12-02T16:18:32+03:30

آیا تست کرونا دردناک است ؟! دکتر وحیده درتاج • جراح و متخصص گوش و حلق […]

ادمین2020-11-30T16:10:21+03:30

درباره سرگیجه دکتر وحیده درتاج • جراح و متخصص گوش و حلق و بینی […]

سلام. من بهداشت دهان و دندان رو رعابت میکنم و لوزه های بزرگی هم ندارم اما از همون بچگی من این مشکل رو داشتم چه دلیلی میتونه داشته باشه؟

سلام ؛ اگر منظور شما بوی بد دهان باشد ، بوی بد دهان میتواند منشا گوارشی هم داشته باشد.چگونه لوزه را تشخیص دهیم

سلام
من به تازگی احساس میکنم بعضی وقتها مواد غذایی توی لوزه ام گیر میکنه و ابا خوردن اب و قورت دادن با فشار میخوام چیزی رو که تو لوزه ام گیر کرده قورت بدم ایا این هم جزو سنگ لوزه حساب میشه؟

سلام جناب ذوالفقاری
بله این هم سنگ لوزه یا همان دبری تونسیلر است.

سلام ممنونم .من خانمم دهنش بوی بدی میده .دوسال پیش دکتر متخصص رفتیم اون موقع زیر گلوش دوتا دانه سفت بود وورم کرده بود وبوی بدی میداد دکتر گفت باید عمل کنیم.میگفت لوزهاش سنگ ساز شده

باسلام چند روزی است که احساس میکنم چیزی توی حلقم چسبیده ، که بعضی وقتها مثل چسبیدن مو هست و بعضی وقتا مثل چسبیدن خرده ای از غذا که هر چه سعی میکنم با سرفه یا خوردن آب رفع کنم باز هم نمیشه و همین باعث سرفه میشه و اذیت میشم.لطفا راهنمائیم کنید.تشکر

سلام.اگر طول کشیده و اذیتتان میکند باید توسط متخصص گوش و حلق و بینی بررسی شوید. خشکی گلو یا ریفلاکس هم میتواند باشد

سلام وقت بخیر.
من حدود پنج ماهه که به طور مرتب سنگ لوزه دارم با وجودی که من بهداشت دهان رو کاملا رعایت میکنم و هر شب دهانشویه استفاده میکنم و روزی دوبار هم مسکواک میزنم
با پزشک صحبت کردم گفتن لوزه های نسبتا بزرگی ندارید و چون 19 سالمه جراجی لوزه رو پیشنهاد نمیکنند.
ولی حقیقتا دیگه خسته شدم یعنی با وجود اینکه همه چیز رو رعایت میکنم نمیدونم چرا باز هم اتفاق میوفته بنظرتون چیکار کنم؟ایا راه حلی وجود داره؟

سلام.حدود سه ماه بعد از هر وعده غذایی، گلوی خود را بسلام.حدود سه ماه بعد از هر وعده غذایی، گلوی خود را با سرم نمکی استاندارد بشویید، در صورتیکه هنوز مشکل داشتید، میتوانید برای جراحی لوزه اقدام کنیدا سرم نمکی استاندارد بشویید، در صورتیکه هنوز مشکل داشتید، میتوانید برای جراحی لوزه اقدام کنید

سلام من یه چندروزی هست فکر میکنم یچیز سخت تو گلومه دیروز سرفه کردم همین سنگ لوزه رو دیدم این که احساس میکنم جیزی تو گلومه به خاطر همین سنگ لوزه است باراوله میبینم درمانش چیه اب نمک تو این مدت کزونام استفاده میکنم هرشب

سلام.بهتر است توسط متخصص گوش و حلق و بینی معاینه شوید تا تشخیص قطعی داده شود و بعد راجع به درمان تصمیم گرفته شود.

سلام دکتر . من اغلب اوقات دهنم بو میده و زمانی که با سرکه سیب غرغره میکنم از ته حلقم یه چیزهایی خارج میشه .میخاستم ببین میشه با لیزر به صورت بی حسی حفره های لوزه سوزانده بشه؟ .یا اینکه حتما باید جراحی و لوزه خارج بشه ؟

سلام.بله با رادیوفرکوئنسی میشه،ولی باید چند بار پشت سر هم انجام بشه و نتیجه صد درصد نیست.

سلام من سنگ لوزه داشتم دو روز بود اولین بارم هم بود با مسواک زدم بهش الان دیگه نمی بینمش سنگ لوزه جوری هستش که اگه یجا باشه و از بیت بره دوباره در میاد؟ مثل زگیل؟؟ چون زگیل درمان هم بشه احتمالش هست امه از این به بعد خیلی مراقب دهانم باشم در نمیاره دیگه ؟؟

سلام.بیشتر وقتها خودشون خارج میشن و دفع میشن،برای پیشگیری از عود هرروز گلو را با سرم نمکی بشویید

سلام من بهداشت دهاتمو رعايت ميكنم ولي سنگ لوزه دارم و وقتي درميارم يكي ديگه درست ميشه

سلام وقتتون بخیر من همیشه لوزه هام متورم بود ودانه های سفید داشت رفتم پیش متخصص گوش وحلق وبینی گفتن سنگ لوزه هست وتصمیم داشتم جراحی لوزه انجام بدم الان یه چیزی ناراحتم کرده اینه که می بینم علاوه بر لوزه هام عقب زبانم هم دانه های سفید داره که تونستم با فشار چاقو بیرون بیارم.آیا این هم سنگ لوزه هست؟آیا عقب زبان هم لوزه داریم؟اگر هست آیا عقب زبان هم مثل لوزه باید جراحی کنم؟ممنون میشم جواب بدید.

سلام من ۱۶ سالمه
من سنگ لوزه دارم، دنبال راه حل تقریبا قطعی برای از بین بردن حفرات سنگ لوزه هستم میخواستم بدانم که خود شما سنگ لوزه رو با لیزر از بین می برید؟
اگر بله امکانش هست به مطب شما بیام؟

سلام خسته نباشید
آیا در قسمت انتهایی ز بان هم لوزه وجود دارد؟و آیا اگر در آن قسمت سنگ لوزه داشته باشیم جراحی میشود؟

سلام دکتر جراحی لوزه به چه صورت انجام میشه و زمان جراحی چند ساعت هست ؟ آیا با جراحی بوی دهان که ناشی از سنگ لوزه باشه رفع میشه ؟

Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

باعلم – درمان جوش ، علائم بارداری، زایمان طبيعی ، جلوگیری اورژانسی ، انواع پیتزا ، مجله علمی آموزشی، مشاوره ازدواج ، دارونامه، علائم بیماری ها

 

 

لوزه سوم کجاست؟
لوزه سوم یکی از قسمت‏ های سیستم لنفاوی بدن است که جزو سیستم دفاعی محسوب می‏ شود و محل قرارگیری آن در ناحیه پشت بینی است؛ جایی که آن را به عنوان حلق بینی نامگذاری می‏ کنیم و در معاینه معمولی قابل رویت نیست. بزرگی لوزه‏ ها بیماری است؟
لوزه ‏ها می‏ توانند بزرگ شوند. این بزرگی لوزه‏ ها به قدری شایع است و در بچه‏ ها زیاد دیده می ‏شود که صرف بزرگی آنها را یک بیماری نمی‏دانیم، بخصوص در کودکان سه ‌تا‌ شش سال به وفور لوزه سوم بزرگ می‏ شود.چرا کار به تنفس دهانی می‏ کشد؟
اما والدینی که مدام شاهد این هستند که کودکشان حتی شب‌ها هنگام خواب از دهان نفس می‏ کشد، خوب است بدانند به هر حال رشد غیرطبیعی لوزه سوم سوراخ ‏های پشت بینی را تنگ کرده و موجب تنفس دهانی خواهد شد.چگونه لوزه را تشخیص دهیم

این مهم‌ترین علامت بزرگی غیر‏طبیعی لوزه سوم است. به طوری که وقتی تنفس مشکل پیدا کرد، ممکن است صدادار شود و خرخر در خواب نیز اضافه شود.

گاهی این خرخر، والدین را بیشتر نگران می‏ کند در صورتی که حتی اگر خرخر هم وجود نداشته باشد، همین که تنفس از راه دهان صورت می‏ گیرد، یک مورد غیر‏طبیعی است.

قیافه‏ های لوزه سومی
نکته مهم دیگر در کودکان با لوزه سوم بزرگ، این است که صدایشان اغلب تودماغی می‏ شود. تغییرات دیگری هم در این افراد ایجاد می‏ شود به طوری که در دراز‏مدت قیافه این کودکان جوری تغییر می‏ کند که در اصطلاح پزشکی به آنها قیافه لوزه‏ سومی یا آدنوئید ‌فیس می‏ گویند. دهان این کودکان نیز همیشه باز است.

لب‏ های بالایشان به طرف بالا برگشته و موجب نمایان‌شدن دندان‏ های جلویی‏شان می‏ شود. روی چشم‏هایشان هم گاهی اوقات کبود است.

 لوزه سوم به جنگ همه ارگان‏ها می‏ رود
علاوه بر مشکل تنفسی، لوزه سوم روی سایر قسمت‏های بدن و ارگان‏ها هم تاثیر می‏گذارد. یکی از آنها، ارگان‏های مجاور با لوزه سوم است.

در این کودکان، غدد لنفاوی گردن در ناحیه زاویه فک بزرگ می‏شود که این حالت در پاسخ به التهاب و عفونت‏های طولانی لوزه‏هاست.

مشکل دیگر، بیماری‏های بینی و سینوس‏های اطراف آن است. بینی این کودکان مدام ترشحات چرکی دارد. به طوری که خیلی اوقات والدین مجبورند مدام به آنها آنتی‏بیوتیک بدهند.

مشکل دیگر اختلالات رشد فک و صورت این کودکان است، بخصوص فک بالا. در این کودکان فک به صورت طبیعی رشد نمی‏کند. به طوری که مشکل فک بالا به صورت عمیق‌شدن کام بروز می‏ کند.

فک بالای این کودکان به صورتی است که رشد طولی آن صورت کودکان را دراز و کشیده می ‏کند.

همچنین این کودکان اختلال جفت‌شدن دندان‏ها را دارند و لثه آنها نیز مشکل پیدا می‏ کند.

لوزه سومی‏ ها بیش ‏فعال و از غذا متنفرند
فراموش نشود کودکان مبتلا به تدریج اشتهای خود‌ را از دست خواهند داد. چون کودک به علت تنفس از راه دهان، نمی‏تواند همزمان هم تنفس کند و هم غذا بخورد برای همین کم‌اشتها شده و به دنبال آن کاهش رشد جسمی پیدا می‏ کند.

همچنین سیستم ایمنی بدن این کودکان چون ضعیف‏تر می‏شود، نسبت به عفونت‏ها حساس‏تر خواهد شد.

نکته دیگر اثرات لوزه سوم بر هوش و رشد ذهنی کودکان است. فعالیت ذهنی این کودکان با کاهش اکسیژن هنگام خواب و عفونت‏های مکرر کم می‏شود، به طوری که آنها معمولا در انجام تکالیف مدرسه و در درسشان عقب‏تر هستند و گاهی مبتلا به بیش ‏فعالی و عدم تمرکز نیز می‏ شوند.

علاوه بر همه اینها مساله دیگر، اختلال خواب است. این کودکان خوابشان منقطع است. چون هنگام خوابیدن مشکل تنفسی دارند و مجبور می‏شوند شرایط خود را در خواب مدام تغییر دهند.

این مساله در کودکان کوچک‏تر عاملی است که آنها را مستعد شب‏ادراری هم می‏کند. در موارد خیلی شدید حتی این مشکل روی سیستم قلبی عروقی آنها هم می‏ تواند تاثیر بگذارد.

پیشگیری بهتر از درمان
حالا می‏ بینیم لوزه سوم که ساده و پیش‌پاافتاده به نظر می‏رسد، در صورت بیماری چقدر می‏ تواند عواقب داشته باشد. برای همین است که متخصصان همیشه پیشگیری را در این اختلال مقدم بر درمان می‏دانند. چون به طور مثال در کودکی که دچار اختلال رشد فک و صورت شده و دندان‏هایش جفت نمی‏ شود، با بزرگ‌شدن کودک با این که لوزه سوم از بین می‏رود، ولی آثاری که در رشد فک و صورت است، به شکل دائمی با او می‏ ماند.
در کودکانی که علائم خیلی شدید است و مشکلات خیلی جدی در تنفس دارند، در صورتی که لوزه سوم هم از نظر درجه‏بندی اندازه بزرگی داشته باشد، درمان‏های جراحی برای خارج کردن لوزه سوم لازم است

لوزه سوم را چطور تشخیص دهیم؟
تشخیص این اختلال خیلی مهم است، چون متاسفانه بزرگی لوزه سوم در بعضی موارد با سایر بیماری‏ ها اشتباه گرفته می‏شود.

علائم بزرگی لوزه سوم گرفتگی بینی و ترشحات آن است. کودکی هم که دچار عفونت‏های سینوسی مزمن است، مهم‌ترین علامتش گرفتگی و ترشح بینی است. این علائم در کودکی هم که دچار آلرژی مزمن است، دیده می‏شود. بنابراین ما نیاز داریم که برای افتراق این علائم اقدامات تشخیصی انجام دهیم.

اولین قدم معاینه ساده است که شامل معاینه بینی و حلق و گوش می‏ شود. بعد از آن برای این که دقیقا ارزیابی را کامل کنیم، معاینه دقیق‏تر به کمک آندوسکوپ از راه بینی است.

به این ترتیب تمام مشکلاتی را که شامل سینوزیت، آلرژی، پولیپ، لوزه سوم و بزرگی شاخک‏ های بینی است می‏توانیم افتراق و تشخیص دهیم.

درمان بزرگی لوزه سوم
در صورتی که تشخیص ما بر این بود که مشکل از لوزه سوم است، در وهله اول بزرگی لوزه سوم را بر حسب میزان بزرگی و بر حسب شدت علائم درجه‏ بندی می‏ کنیم. اگر در کودک علائم تازه شروع شده باشد و مدت زیادی از آن نگذشته باشد، با درمان‏های دارویی شروع می‏ کنیم تا از رشد بیشتر لوزه سوم جلوگیری کنیم.

در کودکانی که علائم خیلی شدید است و مشکلات خیلی جدی در تنفس دارند، در صورتی که لوزه سوم هم از نظر درجه‏بندی اندازه بزرگی داشته باشد، درمان‏های جراحی برای خارج کردن لوزه سوم لازم است.

درمان بدون تیغ جراحی
البته گروهی از بچه‏ ها هستند که ممکن است آنها را با یک روش جدید که نه دارویی است و نه جراحی، بتوانیم درمان کنیم.

در این کودکان ممکن است بتوانیم حجم لوزه سوم را بدون بیهوشی با روش‏هایی مثل استفاده از امواج رادیوفرکانس کم کنیم.

این کار مزایایی دارد که مثل عمل جراحی خونریزی ندارد، احتیاجی به بیهوشی هم ندارد.

علاوه بر این که بافت‏های طبیعی هم مشکلی برایشان ایجاد نخواهد شد و استرس کودک هم در مورد جراحی و اتاق عمل از بین خواهد رفت.

به این ترتیب تعداد عمل‏های جراحی در مورد لوزه سوم را می‌توانیم به حداقل ممکن برسانیم.

منبع: جام جم

آزمایشگاه پاتولوژی چیست و چگونه باید آزمایشگاه پاتولوژی راه اندازی کنیم

پنومونی ریه چیست و چگونه ایجاد می شود؟

پنومونی ویروسی چیست؟ علائم و روش های درمان

پانکراتیت مزمن چیست ؟ علائم + دلایل و روش های درمان

آنفولانزا معمولا با سرماخوردگی های شدید اشتباه گرفته می‌شود

چگونه لوزه را تشخیص دهیم

برونشکتازی یک بیماری ریوی ناشناخته است

آدرس ایمیل شما نمایش داده نمیشود و محرمانه است

Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

جدیدترین مطالب

برای خرید و نصب پکیج در کرج به کجا مراجعه کنیم؟

چگونه می‌توان به یک کارآفرین موفق تبدیل شد؟

استرس مصاحبه شغلی و نکاتی برای غلبه بر آن

چرا به ترجمه فوری نیاز پیدا می‌‌کنیم؟ چگونه می‌‌توان آن را…

چطور از خودکار خشک شده دوباره استفاده کنیم؟

با انجام خرید از فروشگاه آنلاین زوجیم ، یک خرید اینترنتی با ارسال سریع و تحویل فوری با پیک رایگان رو تجربه کن!

داروخانه اینترنتی آرتان طب بزرگترین و کاملترین داروخانه آنلاین دارای مجوز از وزارت بهداشت می باشد.

در سامانه رزرو اینترنتی الی گشت، امکان خرید بلیط هواپیما و تور کیش و همچنین رزرو اتاق در تمامی هتل های کیش فراهم شده است

خرید بلیط هواپیما برای تمام مقاصد داخلی و خارجی از تمام خطوط ریلی کشور با قیمت مناسب

تیک بان سایت معتبر خرید اینترنتی بلیط هواپیما

 


پاکسازی و رفع آلودگی هوای خانه


دیگه لازم نیست از دندانپزشکی بترسید؟

در بافت لوزه سوم، سلول‌هاي سيستم ايمني وجود دارد

 

چگونه لوزه را تشخیص دهیم

افزايش حجم لوزه سوم اثر فشاري بر جريان لنفاوي دارد و تخليه لنفاوي از سينوس‌ها و بيني را دچار مشکل مي‌کند و باعث بروز عفونت‌هاي مکرر سينوس‌ها و التهاب بيني مي‌شود. در ناحيه دهان و حلق انسان غدد لنفاوي زيادي وجود دارد. اين غدد در چند نقطه تجمع کرده‌اند که برجسته‌تر از ديگر نواحي به‌نظر مي‌رسد. يکي از اين برجستگي‌ها لوزه سوم (آدنوئيد) نام دارد که در ناحيه حلق-بيني يا پشت بيني قرار دارد. اگر به هر دليلي لوزه سوم، افزايش حجم بيش از حد پيدا کند، مشکلاتي براي کودک به‌وجود مي‌آيد که نيازمند مداخلات پزشکي است.در بافت لوزه سوم، سلول‌هاي سيستم ايمني وجود دارد که وظيفه‌شان مقاومت در برابر ميکروب‌ها و واکنش به التهاب‌هاست و گاهي اين واکنش به شکل افزايش حجم لوزه سوم است. معمولا افزايش حجم لوزه سوم شکل آناتوميک حلق را تغيير مي‌دهد و در مسير هوايي تنگي ايجاد مي‌کند. اين تغيير مي‌تواند عاملي براي تشديد عفونت يا بروز مشکلات بعدي باشد.همچنين افزايش حجم لوزه سوم اثر فشاري بر جريان لنفاوي دارد و تخليه لنفاوي از سينوس‌ها و بيني را دچار مشکل مي‌کند و باعث بروز عفونت‌هاي مکرر سينوس‌ها و التهاب بيني مي‌شود.بزرگي لوزه سوم حتي روي شيپور استاش (لوله‌اي در گوش مياني که هوا را از حلق به گوش مياني منتقل مي‌کند) هم اثر مي‌گذارد، دهانه خروجي آن را مي‌بندد و باعث التهاب‌ گوش مياني مي‌شود. چون شيپور استاش در کودکان کوتاه‌تر از بزرگسالان و افقي است، بسته شدن آن عوارض شديدي به‌وجود مي‌آورد. تغييرات ساختاري به‌وجود آمده عوارض کوتاه‌مدت و درازمدتي ايجاد مي‌کنند که کيفيت زندگي کودک را پايين مي‌آورد.

 

علائم بزرگی لوزه سومرشد غیرطبیعی لوزه سوم سوراخ‏های پشت بینی را تنگ کرده و موجب تنفس دهانی خواهد شد. این مهم‏ترین علامت بزرگی غیر‏طبیعی لوزه سوم است. وقتی تنفس مشکل پیدا کرد، ممکن است صدادار شود و خرخر در خواب نیز اضافه شود. گاهی این خرخر والدین را بیشتر نگران می‏کند در صورتی که حتی اگر خرخر هم وجود نداشته باشد، همین که تنفس از راه دهان صورت می‏ گیرد، یک امر غیر‏طبیعی است. علاوه بر این مشکل چون لوزه سوم سوراخ‏های پشت بینی را می ‏بندد، ترشح از بینی هم ممکن است بوجود آید.

یکي از علائم مهم دیگر در این کودکان این است که صدایشان اغلب تودماغی می ‏شود. تغییرات دیگری هم در این افراد ایجاد می ‏شود به طوری که در دراز‏مدت قیافه این کودکان طوری تغییر می‏ کند که در اصطلاح پزشکی به آن‏ها قیافه لوزه‏ سومی یا آدنوئید فیس می‏ گویند. چهره کودکان گویای مشکلات مزمن آن‏هاست به قدری که ما وقتی به آن‏ها نگاه می ‏کنیم، تا حد زیادی به شدت مشکل‌شان پی می‏بریم. دهان این کودکان همیشه باز است. لب‏های بالای‌شان به طرف بالا برگشته و موجب نمایان شدن دندان‏های جلویی‏شان می‏شود. گاهی کبودی زیر چشم‏ نیز دیده می شود.

 

 

تشخیص لوزه سومتشخیص این اختلال خیلی مهم است چون متاسفانه بزرگی لوزه سوم در بعضی موارد با سایر بیماری‏ها اشتباه گرفته می‏ شود. علائم بزرگی لوزه سوم گرفتگی بینی و ترشحات آن است. کودکی هم که دچار عفونت‏های سینوسی مزمن است، مهمترین علامتش گرفتگی و ترشح بینی است. این علائم در کودکی هم که دچار آلرژی مزمن است، دیده می‏ شود. بنابراین ما نیاز داریم که برای افتراق این علائم اقدامات تشخیصی انجام دهیم. اولین قدم معاینه ساده است. معاینه بینی و حلق و گوش شامل این معاینات می‏ شود.

 

بعد از آن برای این که دقیقا ارزیابی را کامل کنیم، معاینه دقیق‏تر، معاینه به کمک آندوسکوپ از راه بینی است. به این ترتیب تمام مشکلاتی که شامل سینوزیت، آلرژی، پولیپ، لوزه سوم، بزرگی شاخک‏های بینی است، را می‏توانیم افتراق و تشخیص دهیم. این کار اگر توسط یک متخصص که تجربه کافی و لازم دارد، انجام شود، برای کودک خیلی راحت است. در بچه ‏های با سن خیلی کم مثلا زیر سه سال ممکن است ما از روش‏های تصویربرداری استفاده کنیم. ولی در کودکان با سن بالاتر که همکاری خوبی دارند، بررسی های دقیق‏تر را با معاینه آندوسکوپی انجام می‏ دهیم.عوارض بلندمدت لوزه سوميکي از مشکلاتي که در آينده براي اين کودکان (که درمان به موقع حجيم‌شدگي لوزه سوم را دريافت نکرده‌اند) ايجاد مي‌شود، فشارخون اوليه است. وقتي تنفس هنگام خواب کافي نيست و بافت‌هاي بدن کمبود اکسيژن دارند، قلب براي جبران خون بيشتري را پمپاژ مي‌کند. اين عمل باعث افزايش فشار در قوس آئورت قلب مي‌شود که نهايتا به افزايش فشار خون منتهي خواهد شد. شب‌ادراري در کودکان واکنشي به اين اختلال است. 

افزايش حجم لوزه سوم باعث بروز عفونت‌هاي مکرر سينوس‌ها و التهاب بيني مي‌شود

 

عوارض کوتاه‌مدت لوزه سومبعضي از اين عوارض خيلي زود آشکار مي‎شوند؛ اولين تغيير، اختلال در خواب به علت انسداد بيني و کمبود اکسيژن است که باعث مي‌شود کودک از راه دهان تنفس کند. زير چشمان اغلب اين کودکان پف‌آلود است. بي‌خوابي‌ها و تقلاي شبانه و خرخر، باعث خستگي و چرت زدن در طول روز و بي‌اشتهايي و نداشتن رشد کافي کودک خواهد شد. آبريزش از دهان در برخي از آنها، شب ادراري، التهاب گوش و التهاب سينوس، از ديگر علامت‌هاي شاخص بزرگي لوزه سوم هستند.

 

درمان لوزه سوماساس درمان صحیح، تشخیص دقیق است. بعد از تشخیص در صورتی که تشخیص ما بر این بود که مشکل از لوزه سوم است، در وهله اول بزرگی لوزه سوم را بر حسب میزان بزرگی و بر حسب شدت علائم درجه‏بندی می‏ کنیم. اگر در کودک علائم تازه شروع شده باشد و مدت زیادی از آن نگذشته باشد، با درمان‏های دارویی شروع می‏ کنیم تا از رشد بیشتر لوزه سوم جلوگیری کنیم. در کودکانی که علائم خیلی شدید است و مشکلات خیلی جدی در تنفس دارند، در صورتی که لوزه سوم هم از نظر درجه ‏بندی اندازه بزرگی داشته باشد، درمان‏های جراحی برای خارج کردن لوزه سوم لازم است. البته گروهی از بچه ها هستند که ممکن است آن‏ها را با درمان‏های جدیدی که نه دارویی هستند و نه جراحی، بتوانیم درمان کنیم. در این کودکان ممکن است بتوانیم حجم لوزه سوم را بدون بیهوشی با روش‏هایی مثل استفاده از امواج رادیوفرکانس کم کنیم. این کار مزایایی دارد که مثل عمل جراحی خونریزی ندارد، احتیاجی به بیهوشی هم ندارد. علاوه بر این که بافت‏های طبیعی هم مشکلی برایشان ایجاد نخواهد شد. استرس کودک هم در مورد جراحی و اتاق عمل از بین خواهد رفت. به این ترتیب تعداد عمل‏های جراحی در مورد لوزه سوم را می توانیم به حداقل ممکن برسانیم.

جراحي لوزه سومبراي همه بيماران دچار لوزه سوم بزرگ، الزاما جراحي لازم نيست مگر اينکه پزشک به اين نتيجه برسد که لوزه سوم بايد برداشته شود. در اين صورت اگر در انجام جراحي تعلل شود، تبعات آن در آينده با بيمار خواهد ماند که معمولا جبران‌ناپذير است يا راه‌هاي درماني بسيار پرهزينه‌اي دارند. زمان مناسب جراحي وقتي است که کودک 10 هفته از عمرش سپري شده و 10 کيلوگرم وزن دارد و هموگلوبين خونش 10 ميلي‌گرم در دسي‌ليتر است. برداشتن لوزه سوم ممکن است با جراحي‌هاي ديگري توام شود. وقتي کودک مدام دچار التهاب گوش هم باشد، در همان حين که لوزه سوم برداشته مي‌شود، لوله‌اي در گوش تعبيه مي‌کنند که ترشحات داخل آن تخليه شود. اين جراحي با بيهوشي عمومي انجام مي‌گيرد. جراحي پايه در گوش، گلو و بيني است و زمان زيادي طول نمي‌کشد و بعد از عمل هم بيمار خيلي زود به وضعيت طبيعي برمي‌گردد و مي‌تواند مايعات و غذاي نرم مصرف کند.احتمال عود لوزه سومدر افرادي که دچار حساسيت‌هاي طولاني‌مدت يا سينوزيت مزمن هستند، احتمال عود لوزه سوم وجود دارد. البته تعداد اين بيماران بسيار کم است و بعد از جراحي هم بايد تحت نظر متخصص ايمونولوژي قرار گيرند.

 

گردآوی:بخش کودکان بیتوته

منبع:salamatnews.com

برای داشتن بچه های سالم تر بخوانید


انواع جراحی زیبایی سینه


کفش چرم لازمه یک استایل لاکچری! / خرید


به تماشای کیفیتی بی حاشیه!


موثرترین راه پاکسازی هوای خانه


سوتین های خوشگل و باکیفیت/تنوع رنگ عالی


درمان گیاهی فشار خون بالا در بارداری

طرح فروش اقساط(بدون پیش پرداخت)لوازم خانگی


جراحی زیبایی سینه و شکم

خرید اینترنتی تلویزیون،یخچال و… از بانه


سوتین های خوشگل و باکیفیت/تنوع رنگ عالی

خرید کاغذ دیواری قابل شستشو |مشاهده طرحها

هرآنچه لازم است ازقرص های سقط جنین بدانید!

میخوای باکمترین هزینه دندون هاتو سفید کنی؟

اجاره ویلاهای لوکس شمال لب دریا باقیمت خوب

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

استفاده از دهان شویه می تواند براي درمان سنگ لوزه بسیار موثر باشد

 

لوزه ساختار گوشتی نرمي است که در گلو وجود دارد و به دلیل اینکه یکی از اجزای سیستم ایمنیست حاوی لنفوسیت هایی است که از طريق آنها از وارد شدن عفونت به ریه جلوگيري ميکند . لوزه ها بطور 24 ساعته در حال مراقبت از ما در برابر تهاجم باکتری ها و ویروس ها ميباشند .

 

روش عملکرد لوزه ها:

چگونه لوزه را تشخیص دهیم

در سنین پائین و در بچه ها بافت لنفاوی لوزه ها خيلي فعال است زیرا سیستم ایمنی بدن باید در معرض عفونت های گوناگون قرار بگیرد و بدن با این عفونت ها اشنا ميشود و نهایتا سلول های دفاعی را تشکیل ميدهد کم کم که سن بالاتر میرود فعالیت سیستم لنفاوی لوزه ها کاهش پیدا می کند؛ در نتيجه بافت لنفاوی فروکش ميکند و کوچک ميشود ولی شبکه بافت همبندی که لوزه ها در آن تشکیل ميشود ، تعییر نمی کند.واحدهای کوچک که فولیکول های لوزه تشکیل دهنده آن ها هستند پس رفت ميکنند و حجمشان کم و برامدگی تبدیل به حفره ميشود ، این حفره ها روی سطح لوزه به وجود مي‌ايد .به علت این که آب دهان دهان این قسمت را خوب شست و شو نمی دهد، نهایتا این حفره ها مکانی براي تجمع سلول های افتاده و محل رشد باکتری ها میشوند . حاصل این اتفاق ترشحات سفید رنگ است که در اول رقیق هستند و کم کم سفت و سفت تر و مثل توده میشوند ، میزان این توده به میزان حفره بستگی دارد.

سنگ لوزه چیست؟

سنگ لوزه دانه هایی سفید رنگ به میزان برنج یا نخود میباشد که به آسودگی قابل رویت نبوده و در اعماق بافت لوزه ها مخفی است. در صورت بزرگ شدن سنگ لوزه، لوزتین متورم شده و در بعضی موارد به دلیل سرما خوردگی های بی اندازه و تورم لوزه ها پزشک ناگزیر به دراوردن سنگ لوزه یا لوزه ميشود .

 

دلایل ایجاد سنگ لوزه چیست؟

لوزه ها از برامدگی ها و شکاف هایی متشکل است که باکتری ها، مخاط و سلول های مرده در آن گیر کرده و با افزایش به تدریج این ذرات و تغلیظ آنها توده سفید رنگ در انتهای لوزه ها ميشود . در اثر کلسیفیته شدن این ذرات به سنگ لوزه مبدل شده و باعث التهاب لوزه می گردد. این مسئله اصلی ترین علل سنگ لوزه میباشد . عوامل دیگری که در پیدایش سنگ لوزه موثرند به شرح زیر میباشد :

 

استفاده داروهای فشارخون که با ایجاد حس خشکی در دهان در پیدایش این عوارض تأثير گذار ميباشند .

مشکلات سینوس ها

آلرژی ها

استعمال دخانیات

استفاده ماده های چرب و رنگی مثل آجیل ها و غذاهای سرخ کردنی در موقع سرما خوردگی و …

 

در سنین پائین و در بچه ها بافت لنفاوی لوزه ها خيلي فعال است

 

نشانه ها و علائم سنگ لوزه:

به طور رایج، سنگ لوزه به شکل گره های سفید رنگ، رنگ زرد یا خاکستری رنگ در لوزه ها دیده ميشود. به گفته دکتر ایلینا شولتر، متخصص گوش و حلق در مرکز پزشکی Mercy بالتیمورِ مریلند اما همیشه این چنین نیست، بسياري از سنگ لوزه ها را نمی توان مشاهده کرد، برای این که پائین داخل لوزه فرو رفته اند.

 بعضی از اشخاص اصلاً علامتی از مبتلا به سنگ لوزه ندارند. افردی که علایمی دارند، اکثراً از قرمزی یا سوزش لوزه ها گلایه ميکنند. اما چند علامت ديگر هم است که می توان به سنگ لوزه نسبتشان داد، در این بین بوی بد دهان یکی از بارز ترین این علامت هاست. به گفته درمانگاه مایو، باکتری ها در سنگ لوزه رشد ميکنند، که موجب بوی بد ميشود .اشخاص ابتلا به سنگ گلو حس ميکنند چیزی در گلویشان گیر نموده است . دیگر علایم حاوی درد مزمن، کم و التهاب لوزه میباشد.گاهی وقت ها سنگ لوزه آن قدر در اعماق گلو قرار گرفته که نمی توان با استفاده از درمان خانگی آنرا از بین برد. در این صورت باید از متخصص گوش و حلق و بینی براي برطرف سازی سنگ استفاده کرد. درصورتی که شخصی دچار سنگ لوزه شود، اکثراً می توان با پزشک براي نابود کردن لوزه ها صحبت کرد.

 

پیشگیری از تشکیل سنگ لوزه 

جلوگيري از تشکیل سنگ لوزه به آسانی مقدور است و صرفا احتیاج به رعایت بهداشت دهان و دندان دارد. مسواک کردن دندانها و زبان پس از غذا، در زمان خواب و اول صبح راه حل جلوگيري است. کشیدن نخ دندان روزانه هم به پاک کردن باکتری ها کمک کند. وویت همچنين پیشنهاد ميکند که روزانه عمل قرقره آب با استفاده از محلول تجاری، دهانشویه خانگی تشکیل شده از پراکسید هیدروژن و آب انجام شود. همچنين استفاده از دهانشویه شامل الکل جلوگيري شود.

 

سنگ لوزه به شکل گره های سفید رنگ، رنگ زرد یا خاکستری رنگ در لوزه ها دیده ميشود

 

 چه طور سنگ لوزه را درمان کنم؟

۱- اول جای آن در گلو را مشخص کنید.

براي اینکار کافی است از یک آیینه کمک بگیرید. درصورتی که آیینه دردسترس نیست میتوانید از دوربین جلویی موبایل خود استفاده کنید. اولین بار اندکی مشکل است و این احتمال موجود است که به علت هم رنگ بودن سنگ لوزه با پوست گلو نتوانید ان را بدرستی تشخیص دهید.

۲- با استفاده از یک گوش پاک کن آن را تکان دهید.

توجه کنید گوش پاک کن کاملاً استریل و تمیز باشد و همچنين توجه داشته باشید که بی اندازه به سنگ لوزه فشار نیاورید به دلیل آن که موجب تشدید اثرات و درد خواهد شد.

 

۳- از مسواک شخصی خود کمک بگیرید.

در صورت نبودن گوش پاک کن در خانه میتوانید از مسواک شخصی خود کمک بگیرید. درصورتی که مسواک برقي دارید براي این کار مناسب است چراکه لرزش مسواک کمک ميکند تا سنگ های انتهای گلو بهتر دفع شوند.

 

۴- استفاده از گیره سر!

بسياري از خانم از این ابزار استفاده ميکنند . در صورتی که سنگ های لوزه در محلی نزدیکتر قرار دارند شما همچنين میتوانید از این ابزار براي دفع آن ها استفاده کنید. توجه کنید که قبل از آن گیره سر را خوب شست و شو دهید!چگونه لوزه را تشخیص دهیم

 

۵- استفاده از دهان‌شویه 

استفاده از اسپری یا افشانه دهان شویه می تواند بسیار موثر باشد به دلیل آن که سنگ لوزه اصولا دارای باکتری و میکروب های دهان است و دهان شویه آن را تا حدی شستشو ميدهد . الزامی است که در صورت استفاده از افشانه دهان شویه مکان دقیق سنگ را از قبل مشخص کنید چراکه دفع آن با فشار بالای مایع دهان شویه می تواند تا حدی دردناک باشد.

 

۶- استفاده از آب نمک

همانند دهان‌ شویه میتوانید از آب نمک استفاده کنید. اما با وجود عدم افشانه آب نمک! الزامی است اندکی آب نمک را در دهان و ابتدای نای غرغره کنید. آب نمک با خواص آنتی باکتریال می تواند به ضدعفونی محیط گلو کمک کند.

۷- از انگشت خود هم میتوانید استفاده کنید.

درصورتی که در جایی هستید و دسترسی به هیچ کدام از موردهای بالا را ندارید میتوانید دستان خود را با آب و صابون کاملاً شستشو دهید و از انگشتان خود براي دفع سنگ استفاده کنید. توجه کنید پس از دفع هم مسلماً باید گلو را شستشو دهید.

 

۸- گلوی خود را شستشو دهید.

بعد از دفع سنگ لوزه، بوی بد دهان و هم الوده بودن محیط دهان بسیار رایج است و مسلماً باید با آب نمک و هم دهانشویه محیط دهان را باکتری زدایی کرد.

 

9- در نظر داشته باشید که مطمئن ترین راه چیست؟

توجه کنید که شما میتوانید قبل از بوجود آمدن چنين موردی یک سری اقدامات را انجام دهید تا نیازی به درمان و از بین بردن آن نباشد. همچنين راه کارهای زيادي در اینترنت است که اصلاً شواهد علمی پشت آن ها نیست؛ پس توجه کنید که در صورت وجود وضعیت خطرناک به پزشک مراجعه کنید.

 

توصیه‌ها: 

۱- اقسام مختلفی دهان شویه در بازار موجود هستند که تقریبا تمامی آن ها مناسب شست و شوی دهان شما ميباشند . در ایران اصولا دهان شویه ها همه بدون الکل هستند ولی توجه کنید مسلماً شامل فلوراید باشد. بعضی از دهانشویه ها هستند که بر اساس نظر پزشک تجويز میشوند و بعضی ديگر بیش تر جنبه خوش بو کننده دارند. توجه کنید اسپری های مخصوصی براي شست و شوی دهان با آب هم است که می تواند تا حدی جایگزین دهان شویه ها باشد. در صورتی که به دهان شویه با کیفیت دسترسی ندارید میتوانید از محلول آب نمک استفاده کنید.

 

۲- توجه کنید تا مقطع زمان کوتاهی پس از بیرون کردن سنگ از گلویتان امکان دارد بوی بدی را حس کنید و یا مزه دهانتان اندکی ناخوش‌آیند باشد. ولی با استفاده از راهکارهای مطلوب براي شستشوی دهان این بو برطرف ميشود .

 

گردآوری:بخش سلامت و بهداشت بیتوته

 

بیشتر بخوانید تا سالم بمانید


لاکچری ترین نوع لمینت دندان


جهیزیه ات رو قسطی وبدون پیش پرداخت بخر


اصلاح فرم و اختلاف طول پاها


به تماشای کیفیتی بی حاشیه!


قاعدگی دردناک زنان و دختران


طعم موردعلاقه کیکت رو انتخاب کن


سینما رو به خونت بیار!


کاهش سایز و وزن| فوری و بدون عارضه

مشاهده تمامی مدلهای لوازم خانگی اسنوا/قیمت

رویایی بابحران نگران کننده روابط زناشویی


رسیدن به اوج لذت جنسی با این محصولات

میخوای باکمترین هزینه دندون هاتو سفید کنی؟

خرید اینترنتی تلویزیون،یخچال و… از بانه


تشخیص و درمان ناباروری در زنان

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز و به نقل از بهداشت نیوز: 

 عفونت لوزه ها بیماری ای است که سالانه میلیون ها را نفر را درگیر خود می نماید.

لوزه ها در پشت گلو واقع شده است و در واقع مجموعه ای از بافت لنفی هستند که بخشی از سیستم ایمنی بدن را تشکیل می دهند. عفونت لوزه ها اگر چه ناراحت کننده و ناخوشایند است، ولی به ندرت پیش می آید که وضعیت نگران کننده ای باشد.

اکثریت قریب به اتفاق افراد مبتلا، چه دارو مصرف کنند چه نکنند، در عرض چند روز به طور کامل بهبود می یابند. همچنین بیشتر علائم این بیماری طی ۷ تا ۱۰ روز برطرف می شود.

گلو درد و ناراحتی هنگام بلعیدن

چگونه لوزه را تشخیص دهیم

لوزه های قرمز و متورم با لکه های پر شده

درجه حرارت بالا

سردرد

مشکل بلعیدن

درد در گوش و گردن

خستگی

مشکل خواب

سرفه

لرز

غدد لنفاوی متورم

همچنین علائم زیر نشانه های کمتر شایع بیماری می باشند:

کوفتگی

درد معده و استفراغ

حالت تهوع

خزدار شدن زبان

تغییر صدای

بوی بد دهان

مشکل در باز کردن دهان

در برخی موارد ممکن است بیمار دچار سنگ لوزه شود. سنگ های لوزه از مواد موجود در شکاف ها و حفره های لوزه تشکیل می شود. این سنگ ها به طور کلی کوچک هستند اما در موارد نادر می تواند تا ۳ سانتی متر شود. سنگ لوزه می تواند اذیت کننده باشد و در برخی از موارد هم به سختی برداشته می شود اما در کل خطرناک نیست.

در موارد اندکی عفونت لوزه ممکن است به گلو هم سرایت کند و موجب سختی تنفس شود. در این شرایط مراقبت های پزشکی و اورژانسی لازم است. علاوه بر این، اگر فرد علائم زیر را تجربه کند، باید به دکتر خود مراجعه نماید:

تب بیش از ۳۹/۵ درجه

گرفتگی گردن

ضعف عضلانی

گلو دردی که بیش از دو روز ادامه داشته باشد

علل ابتلا

از آنجایی که لوزه ها اولین خط دفاع در برابر مهاجمان دنیای بیرون از بدن هستند، لذا مستعد عفونی شدن می باشند. عفونت لوزه معمولا ویروسی است، اما گاهی اوقات می تواند بر اثر باکتری هم باشد. چه سبب بیماری ویروسی باشد و چه باکتری، عفونت لوزه می تواند مسری بوده و از فردی به فرد دیگر سرایت کند.

آدنوویروس، که با گلودرد و سرماخوردگی همراه است.

رینوویروس، که شایع ترین علت سرماخوردگی است.

آنفلوآنزا که اغلب موجب بیماری آنفلوانزا هم می شود.

ویروس سینسیتیال تنفسی که اغلب باعث عفونت های دستگاه تنفسی حاد می شود.

کروناویروس، که دارای دو زیرمجموعه ای است که انسان را آلوده می کند و یکی از آن ها علت بیماری سارس می باشد.

همچنین شایع ترین نوع باکتری که منجر به عفونت لوزه ها می شود استرپتوکوکوس است.

انواع مختلفی از بیماری عفونت لوزه وجود دارد که با علائم و دوره بهبودی آنها تعریف می شود. این گونه ها شامل انواع زیر می باشند:

عفونت لوزه حاد: علائم معمولا حدود ۳ تا ۴ روز طول می کشد اما می تواند تا ۲ هفته نیز ادامه یابد.

عفونت لوزه عود کننده: فرد در طول سال انواع مختلف عفونت لوزه را تجربه می نماید.چگونه لوزه را تشخیص دهیم

عفونت لوزه مزمن: فرد دچار گلودرد و بوی بد نفس به صورت متمادی می شود.

تشخیص نوع عفونت به پزشک کمک خواهد کرد که روش مناسب درمان را انتخاب نماید.

استراحت بدن را قادر می سازد به جای کارهای روزمره، انرژی خود را بر روی مبارزه با عفونت متمرکز کند

– خوردن مقدار زیادی مایعات باعث جلوگیری از خشک شدن گلو و ایجاد ناراحتی بیشتر می شود. هنگامی که بدن با عفونت مبارزه می کند، نیاز به هیدراسیون بیشتری نسبت به حالت طبیعی دارد. نوشیدنی های گرم و ترجیحا بدون کافئین نیز می توانند آرام بخش باشند.

– غرغره با آب نمک می تواند باعث کاهش ناراحتی گلو شود.

– استفاده از رطوبت ساز های هوا و یا نشستن در حمام بخار می تواند باعث کاهش تحریک ناشی از هوای خشک شود

– اجتناب از تحریک کننده ها، مانند توتون و عدم ایستادن در محیط های دودی.

اگر عفونت لوزه با روش های خانگی درمان نشود، گزینه هایی مختلفی برای درمان وجود خواهد داشت:

مسکن های بدون نسخه می تواند برای کاهش اثرات عفونت لوزه ها استفاده شود. برخی از این داروها عبارتند از استامینوفن و ایبوبروفن. اگر عفونت بر اثر باکتری باشد، معمولا پزشک آنتی بیوتیک تجویز می کند. آنتی بیوتیک ها برای عفونت ویروسی تجویز نمی شود! پنیسیلین شایع ترین آنتی بیوتیک است.

بیماران باید توجه داشته باشند که لازم است داروها را به طور کامل به میزان تجویز شده، مصرف نمایند. چه علائم برطرف شده باشد و چه نشده باشد. چرا که در این صورت ممکن است عفونت گسترش یافته و در بلند مدت موجب بروز تب روماتیسمی و یا تورم کلیه شود.

جراحی به عنوان روشی نسبتا رایج برای مقابله با عفونت لوزه مورد استفاده قرار می گیرد. امروزه، جراحی لوزه فقط در مواردی که عفونت به صورت مزمن و یا عود کننده باشد، مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال، اگر فرد در طی یک سال هفت مرتبه عفونت لوزه را تجربه کند یا ۳ بار در سال برای سه سال پیاپی این اتفاق برایش بیفتد پزشک معمولا جراحی می کند.

اگرچه لوزه ها بعد از بلوغ به طور فزاینده ای غیرفعال می شود، اما هنوز یک عضو فعال هستند، بنابراین پزشکان آنها را حذف نمی کنند مگر آن که لازم باشد.

اگر لوزه ها باعث ایجاد مشکلات ثانویه مانند موارد زیر شود، جراحی به نظر لازم می رسد:

آپنه خواب که شامل مشکلات تنفسی در شب است

مشکل تنفس یا بلعیدن

آبسه ای که دشوار درمان شود.

سلولیت لوزوی، هنگامی که این عفونت به سایر نقاط گسترش می یابد و باعث ایجاد چرک در پشت لوزه می شود.

اگر لازم باشد که لوزه ها برداشته شود، روش های مختلفی وجود دارد که ممکن است مورد استفاده قرار گیرد مانند لیزر، امواج رادیویی، انرژی اولتراسونیک، دمای سرد یا سوزن گرم شده توسط الکتریسیته.

جراحی به عنوان آخرین راه حل مورد استفاده قرار می گیرد. چرا که اثرات منفی آن بیش از اثرات مثبت برداشتن لوزه می باشد.

چگونه لوزه را تشخیص دهیم
چگونه لوزه را تشخیص دهیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *