چگونه مادری موفق باشیم

 
helpkade
چگونه مادری موفق باشیم
چگونه مادری موفق باشیم

دردنیای امروزی که کلیه ی ملل دنیادرحال رشد ،توسعه وپیشرفت می باشند .برنامه ریزیهای دقیق وسنجیده برای آینده از ارکان مهم ،بزای نیل به این اهداف می باشد ازآن جمله می توان تعلیم وتربیت کودکان که آینده سازان مملکتی هستند نام برد .

من مادری هستم که درباره مراقبت از کودک کتابهای زیادی خوانده ام تا بتوانم پاسخ سوالاتم را درباره سلامت و رشد دختر خردسالم پیدا کنم.

گاهی هنگام مرتب کردن قفسه های کتاب و مجلات از خواندن این همه خبر و پند و توصیه های متناقض خسته می شوم. سالها پیش برای شرکت در آزمون رشته پرستاری ، چند کتاب درباره رفتار با کودک را مطالعه کردم ، اما وقتی دخترم روز اول مدرسه گریه می کرد و دست مرا محکم گرفته بود، متحیر ماندم و از خود پرسیدم کجای راه را اشتباه رفته ام. اما 13 سال بعد، من و دخترم چیزهای زیادی یاد گرفتیم.

دخترم یک نوجوان مستقل و من هم مادر باتجربه ای شده بودم. رفته رفته یاد گرفتم در برخورد با مشکلات مدرسه یا مسائل دیگر در ارتباط با دختربچه ها، با خودم رو راست باشم. هنوز توصیه های کارشناسان را می خواندم یا از طریق برنامه های رادیویی یا تلویزیونی ، پیامهای آنها را دنبال می کردم. خیلی طول کشید که به عنوان مادری آگاه ، اعتماد به نفس پیدا کنم. اما حالا می دانم برای تربیت فرزندم چه روشی را انتخاب کنم تا هم برای او و هم خانواده ام مفید باشد. آنچه به آن معتقدم ، این است که ما پدر و مادرها، کارشناسان واقعی فرزندانمان هستیم ، گرچه گاهی اعتماد به نفس نداریم و سست اراده و یا نگران هستیم.چگونه مادری موفق باشیم

برای من که در موارد دیگر زندگی احساس موفقیت می کنم ، نبود اعتماد به نفسم در بچه داری بسیار تعجب آور است و در مقایسه با مادرهای دیگر، می بینم آنها از من تبحر بیشتری دارند. آیا فقط من چنین احساسی دارم؟ بنا به گفته کارشناسان ، در حقیقت نگرانی از این که آیا والدین خوبی هستید یا نه ، بخصوص درباره فرزند اول طبیعی است. چرا که شما مسوول این موجود کوچک هستید، پس طبیعی است نگران باشید که رفتار شما چه تاثیری بر رشد بعدی کودکتان خواهد داشت. اما در اینجا روشهایی وجود دارد که به شما یاد می دهد چگونه در امر تربیت فرزندانتان مطمئن و استوار گام بردارید. همیشه پدر و مادرها چنین نگرانی هایی دارند، اما علاوه بر این مشکلات ، امروزه مسائل دیگری نیز وجود دارد.

جامعه ما در معرض تحولات بیشماری قرار گرفته است. مثلا روز به روز به تعداد مادرانی که بیرون از منزل کار می کنند اضافه می شود، بنابراین بتدریج بر تعداد کودکانی که در خانه تنها هستند افزوده می شود. این گونه تحولات برای ما نگرانی هایی در پی دارد که پدر و مادرهای ما هرگز چنین نگرانی هایی نداشتند.

میلیون ها پدر و مادری که مجبورند فرزندان خود را به خاطر حضور در اداره تنها بگذارند، نگران هستند که این مشغله ها چه تاثیری در تربیت فرزندانشان می گذارد؟

چگونه یک پدر یا مادر تنها می تواند از عهده مشکلات فرزندانش برآید؟ پیدا کردن پاسخ این پرسشها دشوار است ، چرا که ما اغلب احساس می کنیم این فقط مشکل ماست و کسی را نداریم که از او کمک بگیریم. رئیس گروه تحقیقات خانواده و رشد اجتماعی نوجوانان می گوید:وقتی مادرها خانه را به قصد کار ترک می کنند، زمان کمتری برای توجه به فرزندانشان دارند، بنابراین حمایت و کمک به آنها دشوارتر از قبل می شود. بیشتر پدر و مادرها مایلند عضو یکی از انجمن های خانواده باشند، اما اغلب دسترسی به آن برایشان مشکل است.

مادری می گوید:والدین امروزی ، به اهمیت وجود انجمن های خانواده پی برده اند، چرا که با عضویت در این گروهها می توانند از حمایت آنها برخوردار شوند.

انتظارات واقعی داشته باشید تصور درستی از والدین بالنده داشته باشید. روان شناسان توصیه می کنند پیوسته روش تربیتی خود را بررسی کنید و آنهایی را که بی تاثیرند، دور بریزید و شیوه های کاربردی تری را انتخاب کنید. در این میان ممکن است دچار خطاهایی نیز بشوید. اما نگران نباشید ؛ چراکه این گونه اشتباه های سهوی شما، به فرزندتان آسیب جدی روانی وارد نمی کند.

بهترین روش مشاوره کارشناسان ، فقط درمان مشکلات فرزند شما نیست ، بلکه آنها باید راههای برخورد با مشکلات را به شما بیاموزند. نظر کارشناسانی را که برای همه پرسشها یک پاسخ دارند، نپذیرید ؛ آنهایی که در بیان نظریاتشان بیشتر از کلمات «همیشه ، هرگز، باید و نباید» استفاده می کنند.

زیرا این گونه توصیه ها والدین را از فکر کردن به وضعیت خاص خودشان بازمی دارد. توصیه های کارشناسان وقتی مفید است که راههای برخورد با مشکلات فرزندان را به شما ارائه کند، بنابراین شما نیز براساس نیازهای فرزندتان یکی را انتخاب می کنید. برخی کارشناسان رفتار با کودک فقط اولین بخش رفع مشکل را پیشنهاد می کنند، در حالی که باید در صورت شکست راه اول ، روش دیگری ارائه کنند.

در صورتی که مشاوران راههایی را پیشنهاد کردند و بی تاثیر بود نگران نشوید ؛ شاید خود یا فرزندتان در عمل به توصیه های روان شناسی اشتباه کرده اید، چراکه باید بدانیم هر تکنیک رفتاری برای همه کودکان موثر نیست. مثلا بعضی اوقات مجبور می شوید فقط به یک شیوه رفتار کنید، اما گاهی هم قبل از این که بدانید یک تکنیک چگونه عمل می کند، شاید آن را تغییر دهید. بیشتر روان شناسان معتقدند:پیشنهادهای متناوب مفید هستند. شاید حتی مهمتر از این که والدین را تشویق کنند تا راه حل هایی را برای خود ابداع کنند.

دکتر کارول شر، استاد دانشگاهی در نیویورک ، هشدار می دهد برخی کارشناسان ، تربیت کودک را بسیار ساده می پندارند. مثلا در برخورد با مشکلی مانند خجالت ، شاید از طریق کتاب یا مجلات به شما توصیه کنند فرزندتان را تشویق کنید همراه بچه های دیگر در فعالیت های گروهی شرکت کند. البته این توصیه خوبی است ، اما چون به قدر کافی دلایل خجالتی بودن بچه ها را ریشه یابی نکرده ، والدین هم انتظار دارند خجالت فرزندشان به همین سادگی برطرف شود. اما همیشه این طور نیست. شاید خجالتی بودن یک کودک بسیار پیچیده باشد و شاید غلبه بر آن و پیدا کردن اعتماد به نفس ، برای او یک عمر طول بکشد. پس آگاه باشید که معالجه نیم ساعتی وجود ندارد.

شرکت در انجمن های خانواده اغلب خانواده هایی را می بینیم که نگران مشکلات تربیتی فرزندان خود هستند. پیشتر گفتیم که دیگران هم مانند شما نگرانی هایی دارند. پس تبادل نظر با آنها می تواند برای شما هم مفید باشد. مثلا مادری که با فرزند 9 ساله اش به مشکل بر می خورد، بهتر است در کلاسهای آموزش خانواده شرکت کند.

همان طور که احساس و نگرانی اش را با اعضای گروه در میان می گذارد، آنها نیز با او همدردی کرده و راههای مفیدی به او پیشنهاد می کنند. اما او بزودی در می یابد که می تواند از حمایت عاطفی برخوردار باشد. حتی در این گفتگوها، توانایی هایش را که فراموش کرده بود، دوباره به دست می آورد. تحقیقات بوضوح نشان داده است ، صحبت با دیگران و جلب حمایت آنها شما را در تربیت فرزندانتان یاری می کند ؛ زیرا شما می توانید از تجربیات دیگران استفاده کنید.

برای بهره گیری از کلاسهای خانواده باید همه پیشنهاد را با ارزشها و سبک زندگی خودتان ارزیابی کنید. من اکنون ، هر گاه خبری ، پیامی یا توصیه ای را از هر منبعی می شنوم ، از خودم این سوالها را می پرسم:آیا با عمل به این توصیه ها احساس راحتی می کنم؟ آیا این رفتار بر فرزندم تاثیری دارد؟

اگر پاسخ این پرسشها منفی باشد، مطمئن می شوم این توصیه ها برای خودم و خانواده ام مناسب نیست. شاید بزرگ کردن فرزندانم مهمترین مشغله ای است که تا به حال داشته ام. اما حالا دیگر با هر تجربه تازه ای می دانم که می توانم مشکلات را حل کنم و نیز می توانم خودم و فرزندانم را بهتر بشناسم. هنوز هم به نظریات و دیدگاه های کارشناسان توجه می کنم ، اما فقط به دنبال پاسخهای آنها نیستم ، بلکه توصیه های آنها را با نیازهای فرزندم و شرایط زندگی خودم مقایسه می کنم. همیشه واقعیت این بوده است که هیچ کس بهتر از ما نمی تواند فرزندانمان را بشناسد، فقط باید آن را باور کنیم.

توصیه های کارشناسان امروزه در دسترس بودن اطلاعات از طریق کتابها، مجلات و برنامه های رادیویی و تلویزیونی ، زندگی را آسان تر کرده است. گرچه والدین در برخورد با مشکلات و فشارهای عصبی زندگی به کمک نیاز دارند، اما پژوهش های وسیع و نظریه های کارشناسان درباره سلامت و رشد کودکان ممکن است واقعا به اعتماد به نفس پدر و مادرها آسیب برساند. مادری که صاحب 3 فرزند است ، می گوید:در امور بچه داری هر چه بیشتر مطالعه می کنم ، از خودم ناامیدتر می شوم.افزایش میزان اطلاعات ممکن است والدین را در اختلاف نظرها سردرگم کند. اما راه حل این مشکل برای من این بود که فهمیدم توصیه های مفید کارشناسان نه تنها اطلاعات لازم را در اختیارم قرار می دهد، بلکه کمک می کند بتوانم به تنهایی تصمیم بگیرم.

همه مادران هنگامی که صاحب فرزند می‌شوند تمایل دارند که برای فرزندشان بهترین مادر روی زمین باشند اما در ذهن هر کسی تعریف مادر خوب و کافی با دیگری فرق دارد؛ برخی مادری را با سخت گیری زیاد و برخی دیگر وظایف مادری را بسیار آسان تعریف می‌کنند. در نهایت هر تعریفی که شما از مادر خوب بودن داشته باشید، به دنبال راهی برای خوشبختی و سعادت فرزند خود هستید. برای رسیدن به این مقصود باید برخی صفات را در خود پرورش دهید. با این حال همواره این سوال پیش می‌آید که مادر کامل یا مادر کافی، کدام یک فرزندان کارآمدتری را تربیت خواهند کرد؟ با توجه به نقش و اهمیت مادر در زندگی فرزند در ادامه این مطلب ابتدا به برخی از صفات مادر خوب و سپس درباره مادر کامل و مادر کافی اطلاعاتی را در اختیار شما خواهیم گذاشت. 

مفهوم مادر به حد کافی خوب ابتدا در نظریه وینی کات بیان شد و در بحث اختلالات انطباقی مطرح گردید. با این حال به مرور زمان این مفهوم گسترش پیدا کرده و صفات گوناگونی را دربرگرفته است که در ادامه به بررسی بیشتر آن خواهیم پرداخت. 

مهمترین ویژگی یک مادر خوب و نمونه این است که حمایت کننده باشد، از علایق و سلایق فرزندش حمایت کند و به او فرصت دهد تا بتواند آرزوهایش را دنبال کند. یک مادر باید به این درک برسد که سبک زندگی فرزندش می‌تواند با سبک زندگی خودش کاملا متفاوت باشد. یک مادر باید در خاطرش بماند که فرزندش یک شخصیت مستقل دارد و بازتابی از آمال و آرزوهای او نیست. اگر مادر این توقع نامناسب را داشته باشد؛ در صورت برآورده نشدنش دچار اختلال افسردگی خواهد شد.چگونه مادری موفق باشیم

یکی از مهمترین وظایف یک مادر نمونه این است که استعداد فرزند خود را بیابد و در جهت شکوفایی آن تلاش کند. این اتفاق می‌تواند زیر نظر یک فرد متخصص نیز رخ بدهد. با این حال از آن جایی که مادر تعامل بیشتری با کودک داشته و به علایق کودک خود زودتر از دیگران پی می‌برد زودتر می‌تواند استعداد فرزند خود را کشف کند.

هر زنی بعد از مادر شدن در طول شبانه روز با چالش‌های فراوانی مواجه می‌شود که ممکن است بیشتر آن‌ها نیز از سمت فرزندانش باشد. در این شرایط مادر باید سعی کند خویشتن داری کرده و با خونسردی به بررسی امور بپردازد و زمانی سراغ چالش بعدی برود که مسئله اول را حل کرده باشد. در این راستا به شما خواندن مقاله مادر شدن شروع دوباره زندگی را پیشنهاد می‌کنیم.

هم دل و هم زبان کودک خود باشد. فرزند در هر سنی که باشد اگر حس کند که مادرش او را می‌شنود بسیار آرام خواهد گرفت. شنیده شدن امر بسیار مهمی است که در یک مادر موفق باید نمود پیدا کند.

خیلی مواقع پیش می‌آید که مادران سرکار هستند و در دسترس فرزند خود نیستند، اما مادر حتی الامکان از طریق تماس تلفنی یا ارسال پیامک به او نشان دهد که حضور دارد و یک جورایی قابل دسترس است.

مادر باید به فرزند خود این احساس را منتقل کند که موجود خاصی است و خداوند موهبت حیات را به او داده است که او را بی قید و شرط دوست دارد. مادر باید دوست داشتن دیگران را به فرزندش بیاموزد و هرگز مانع علاقه او به دیگران مثلا پدر، مادر بزرگ و… نشود.

یک مادر اگر همه کارهای دنیا را برای فرزندش انجام دهد ولی فرزند احساس کند که مادرش او را عمیقا دوست ندارد انگار که مادرهیچ کاری نکرده است. هر مادر باید روش ابراز صادقانه علاقه خود به فرزندش را بیابید. نشان دادن عشق بین مادر و فرزند در هر رابطه‌ای منحصر به فرد است.

از زمانی که نطفه در رحم مادر شکل می‌گیرد مادر موظف است از لحاظ جسمی و روحی بسیار مراقب خود باشد البته دقت شود كه اهميت به سلامتی نبايد تبديل به وسواس شود كه هم مادر و هم فرزند در آن دچار آسيب شوند.

مادر خوب باید مهارت‌های زندگی را بدون تعصب به فرزندش بیاموزد و به او یاد آور شود که در محیط‌های اجتماعی دیگر نیز آموزش‌های دیگری منتظر او خواهند بود.

برای اطلاع از روش های آموزش مهارت های زندگی به کودکان کلیک کنید.

یک مادر خوب معمولا سبک تربیتی مقتدرانه را در پیش می‌گیرد چراکه کودک در این سبک تربیتی به درستی درک می‌شود و مادر نیز تلاش زیادی برای ایجاد و حفظ یک رابطه مثبت با کودکش می‌کنند. در کنار این مسئله مادر مراقبت کننده و حامی کودک خود است.

برای شناخت بیشتر در زمینه سبک های فرزندپروری کلیک کنید.

ضمن بیان خصوصیات فوق که لازمه یک مادر خوب است، احتمال دارد یک برداشت اشتباه درباره مادر بودن ایجاد شود؛ اینکه مادر باید در همه جهات بی عیب و نقص باشد تا بتواند فرزند سالمی را تحویل جامعه دهد. این یک فرض غلط است. در این راستا باید اطلاعات جامعی داشته باشید و با آموزش کافی و جامع بدانید که چه چیزهایی را باید برای فرزندتان بخواهید. برای مشخص شدن این موضوع در ادامه درباره ویژگی‌های مادر کامل و مادر کافی صحبت خواهیم کرد.

برای آشنایی بیشتر در زمینه آموزش پدر و مادر کلیک کنید.

مادر کامل با تصور اینکه باید بی عیب و نقص باشد؛ هر لحظه از فرزندش مراقبت می‌کند و حتی ثانیه‌ای او را رها نمی‌کند و به هیچ چیز دیگر حتی خودش توجه نمی‌کند و به اینکه کامل خود را وقف فرزندش کند افتخار می‌نماید. او می‌گوید از نیازهای فرزندش با خبر است حتی قبل از آنکه آن‌ها را به زبان بیاورد. این مادر به مرور دچار اختلال وسواس فکری می‌شود و به فرزندش این پیام را می‌دهد که حواست باشد دنیا جای خیلی خطرناکی است و بدون من از پس هیچ کاری بر نخواهی آمد. چنین فرزندانی کاملا وابسته به مادر خود بار خواهند آمد. 

در کنار مطالب ابتدای مقاله؛ یک مادر کافی گاهی فرزندش را تشویق می‌کند و گاهی به درستی و به روش علمی او را تنبیه می‌کند و البته برای سلامت و شادی کل اعضای خانواده وقت می‌گذارد؛ ضمن اینکه به خود نیز اهمیت می‌دهد. این مادر به فرزندش می‌آموزد چگونه مشکلات اطرافش را شناسایی کند و از خود در برابر آن‌ها دفاع کند و بتواند تشخیص دهد چه زمانی می‌تواند از حمایت خانواده کمک بگیرد. این مادران یک سبک فرزندپروری مناسب را در تمامی تعاملات خود با کودک در پی می‌گیرند.

هر مادری بهترین را برای کودک خود می‌خواهد اما با این وجود همیشه این خواسته میسر نمی‌شود. بسیار شنیده‌ایم درباره افرادی که والدین خود را به خاطر درک نکردنشان مقصر می‌دانند. کجای کار مادر یا پدر ایراد داشته است؟ آن‌ها که تمام نیازهای فرزندانشان را برآورده کرده‌اند. امروزه والدگری از حالت آزمون و خطا به سمت آموزش و فراگیری مهارت‌های والدگری پیش می‌رود. نکات نگهداری از نوزاد در بسیاری از بیمارستان‌ها آموزش داده می‌شود. در اغلب مدارس یک مشاور حضور دارد و در مراکز مختلف مشاوره روانشناسی جهت تربیت کودکان خدمات مشاوره کودک ارائه می‌دهند.

مرکز مشاوره حامی هنر زندگی یکی از همین مراکز است که در زمینه روابط میان مادر و کودک می‌تواند اطلاعات جامعی در اختیار شما قرار دهد و کمک کند تا به عنوان یک مادر بتوانید به درستی نقش خود را در زندگی فرزندتان ایفا کنید. همچنین در این مرکز در کنار مشاوره کودک می‌توانید از مشاوره خانواده، شغلی، اعتیاد، جنسی و… نیز برخوردار شوید.

برای آگاهی بیشتر در زمینه مشاوره کودک کلیک کنید.

توجه داشته باشید که مرز بین خوب بودن و بدن بودن در روابط شما با فرزندتان شکل می‌گیرد. باید بتوانید با احساس درونی خود نیازهای کودک را درک کرده و در کنار آن با ارتباطی شهودی نیازهای فرزند خود را درک کنید.

نقش مادر در طول زندگی فرزند بسیار موثر است و نمی‌توان به نقش خاصی اشاره کرد. با این حال از همان ابتدای تولد مادر با ایجاد یک سبک دلبستگی ایمن در راستای رشد و سلامت روانی کودک قدم برمی‌دارد. این مسئولیت سپس با نقشی که مادر در تربیت فرزند ایفا می‌کند پررنگ تر خواهد شد و در تمامی مراحل زندگی و به شیوه متفاوتی ادامه می‌یابد.

برای آگاهی بیشتر در زمینه نقش مادر در تربیت فرزندان کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه والدگری و مادر خوب بودن می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی تخصصی کشور با مجرب ترین مشاوران روانشناسی پاسخگوی سوالات و مشکلات شما در زمینه های مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربیت کودک ، جوانان ، مهارت های ارتباطی ، ترک اعتیاد ، مشاوره روانشناسی ، روان درمانی و … می باشد. به امید زندگی شاد و سالم برای یکایک مردم ایران…

با عضویت در خبرنامه، از جدیدترین و بهترین کتاب ها و مقالات روانشناسی اطلاع پیدا کنید…

© کلیه حقوق برای حامی هنر زندگی محفوظ می باشد. انتشار مقالات با ذکر منبع بلامانع می باشد.

چگونه مادر نمونه باشیم ؟ خیلی از والدین گله دارند که فرزندشان قدر زحمت‌های آنها را نمی‌داند، در حالیکه والدین زمان و انرژی زیادی را برای آنان صرف می‌کنند.

اگر یک کاغذ برداریم و فهرستی از کارهایی که برای فرزندمان انجام می‌دهیم را بنویسیم تازه متوجه ابعاد گسترده‌ی خدماتی که به فرزندمان ارائه می‌دهیم می‌شویم.

پدر و مادر بودن یعنی انجام خدمت: از زمانی که فرزند به دنیا می‌آید (و حتی قبل از تولد) تا زمانی که ما یا فرزندمان از دنیا می‌رویم.

(واقعیت این است که خیلی وقت‌ها پدر یا مادر از دنیا رفته به خواب دیگران می‌آید که فرزندم مشکل دارد و شما کمک کنید.

همین چند وقت پیش دایی من که بیش از ۳۰ سال بود از دنیا رفته بود به خواب مادرم آمد و درخواست نموده بود که مادرم به کمک دختر داییم برود.)چگونه مادری موفق باشیم

در حال خدمت به فرزندمان هستیم.

حدیث مفصلی از حضرت امیرمومنان علیه السلام نقل شده است که قسمتی از آن را در اینجا می‌‌آوریم. «روزى فاطمه علیها السلام نزدیک اجاق نشسته بود و من عدس پاک مى‏کردم. در این حال پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله نزد ما آمد و فرمود:اى ابوالحسن! پاسخ دادم: لبیک! اى رسول خدا صلى الله علیه و آله!پیامبر صلى الله علیه و آله فرمود: اى على علیه السلام! هرکس در خانه- با خوشرویى- در خدمت اهل خانه‌اش باشد، خداوند تعالى نامش را در دیوان شهیدان ثبت می‌‏کند و در برابر هر شب و روز پاداش هزار شهید براى وى می‌‏نویسد.. »

بخوانید:هدیه دادن راهی برای ابراز محبت به فرزندمان

برای اینکه فرزندمان ما را مادر نمونه بداند،‌باید نگرش و نوع خدماتی که انجام می‌دهیم متفاوت باشد.

درادامه برخی از شرایطی که خدمات ما را از بین می‌برد با هم مرور می‌کنیم:

من قبل از بیان این مثال از همه پدر و مادران فداکار عذرخواهی می‌کنم ولی بابت روشن شدن بحث، این مقایسه را بیان نموده‌ام.

‌تفاوت مادری که خودش را وقف فرزندش می‌نماید با یک برده که مجبور است شبانه روز در خدمت اربابش باشد چیست؟

آن برده مجبور به انجام کار است ولی مادر با عشق کار می‌کند. واقعیت این است که اگر عشق و علاقه‌ی مادر به فرزندش نباشد تفاوت مهمی در بین این دو رفتار وجود ندارد!علاقه‌ی مادر باعث می‌شود که انجام این همه خدمت برای فرزندان, ارزش و جایگاه مادر را بالاتر شود.

فداکاری کریمانه و بزرگ‌منشانه مادر را همه می‌ستایند، انجام کارهای ریز و درشت

مادر برای فرزندش (از شستن پای نوزادش تا هم‌بازی شدن با کودک نوپایش تا دلسوزی در آموزش فرزند دبستانی تا کنار آمدن با نوجوان بدقلق تا….) باعث بالارفتن جایگاه او در چشم دیگران است.

در مقابل: یک برده کارهایش را براساس محبت انجام نمی‌دهد، او مجبور به خدمت است,

لذا انجام هر کاری برایش تحقیر است و کوچکی.‍!دقت کنیم تا یادمان نرود خدمات ما برای فرزندانمان به اختیار و علاقه خودمان صورت می‌گیرد و لذا باید با عشق (و نه تلخ‌کامی) همراه باشد.

اگر این چنین باشد فرزند ما هم ناخودآگاه ما را به بزرگی می‌شناسد.

هر چه بیشتر به او خدمت کنیم، در چشم او جایگاه بالاتری می‌یابیم.

اما

اگر انجام کار برای فرزندمان همراه با غر و ناله و اکراه باشد،‌ هیچ‌یک از اثرات فوق را ندارد و اصلا ابراز محبت نیست.

اگر به فرزندمان بگوییم این‌کار را بکن تا من هم آن کار را انجام دهم:

اگر می‌خواهی مانتویت را اتو کنم باید شامت را کامل بخوری یا اتاقت را مرتب کن تا من به تو دیکته بگویم یا… با فرزندمان داریم معامله می‌کنیم.

او کاری را انجام می‌دهد که ما می‌خواهیم، ‌در مقابل ما هم کاری را انجام می‌دهیم که او می‌خواهد.

پس برای ابراز محبت به فرزندمان باید خدمات بدون چشم‌داشت صورت گیرد, تا او کرامت را ببیند!

محبت را نمی‌‌توان خرید و فروش کرد, وقتی محبت ارزشمند و سازنده است که فرزندمان آن را بدون هیچ پیش شرطی به طور مطلق دریافت کند.

فرزندم تو را دوست دارم چه نمره ات ۲۰ باشد چه ده! تو را دوست دارم چون پاره تن من هستی!

مطالعه کنید: چکار کنم پسرم درس بخواند؟

چندسال پیش مستاجری داشتیم که بعد از چند ماه کارشان به جدایی کشید.

یکی از مشکلات اصلی این جا بود که عروس خانم قادر به انجام کارهای ساده‌ی منزل هم نبود. کارهایی از قبیل گوشت شستن و غذا پختن و جارو کردن!

متاسفانه زندگی این تازه داماد و عروس به دلیل حمایت‌ها ‌و عدم توانمند شدن عروس خانم از هم پاشید.

اگر دختران ما کارهای منزل را از همان کودکی آموخته باشند, در زندگی مستقل خود کمتر دچار مشکل خواهند شد. (البته این مسئله به نوعی دیگر برای آقا پسرها هم مطرح است.) در اولین روزهای تولد والدین مسئولیت انجام تمام کارهای نوزاد را دارند.

از تغذیه، تعویض پوشاک، حمام بردن،‌ حفظ نوزاد از گرما و سرما و…

هر چه می‌گذرد فرزندمان در انجام امور خودش تواناتر می‌شود. لذا باید بار بیشتری از کارهای خودش را به عهده او بگذاریم. کارهایی که او توانایی انجامش را دارد. از طرفی با رشد فرزندمان دایره‌ی نیازهایش نیز رشد می‌کند.

نیازهای یک نوزاد در حد خوردن و عوض کردن پوشاک است و تامین لباس مناسب برای او, ولی نوجوان ۱۵ساله‌ی ما نیازهایی بسیار فراتر از این را دارد.

لذا باید سطح خدمات ما به تدریج رشد نماید.

به عبارت دیگر

باید فضا را برای ابراز توانایی‌های فرزندمان باز کنیم.

به عنوان مثال به مرور زمان مسئولیت پهن و جمع سفره را به عهده فرزندمان بگذاریم, یواش یواش شستشوی ظرف‌ها ‌را به او بیاموزیم, و بعد از یک سن کار با اجاق گاز و آشپزی را. خود این آموختن هم یک خدمت به فرزندمان هست. این گونه فرزندمان می‌‌آموزد که چطور مسئولیت‌های ‌آینده‌ی خود را انجام دهد. فرزند ما (چه پسر و چه دختر) باید آماده زندگی مشترک در آینده‌ای ‌نزدیک باشد.چگونه مادری موفق باشیم

بخوانید: چگونه با فرزندمان دوست باشیم؟ وقت­ بگذاریم!

فرزند ما از ما یاد می‌گیرد که به دیگران خدمت نماید. اگر ما با عشق و علاقه به او خدمت کنیم،‌او هم می‌آموزد که به دیگران (درخانواده و در اجتماع) محبت کند.

اینچنین او بیشتر قدردان محبت‌های ما می‌شود.(چون خودش هم دارد از این طریق محبتش را به دیگران ابراز می‌کند)

برای تمرین دادن فرزندمان می‌توانیم فهرستی از کارهایی که او می‌تواند انجام دهد را آماده نماییم و او از میان آن‌ها انتخاب نماید که الان کدام کار را می‌خواهد انجام دهد! مثلا

بخوانیم: راه‌های دیگر ابراز محبت به فرزند

فصل۳ تربیت به روش سلطان بانودریافت رایگان فصل سوم کتابلطفا جهت دریافت رایگان فصل سوم کتاب تربیت به روش سلطان‌بانو ایمیلتان را وارد نمایید.ایمیل شما نزد ما امانت است. Email لطفا منتظر باشید باتشکر از حسن انتخابتان. فایل فصل سوم به زودی به ایمیل شما ارسال می‌شود. window.addEventListener(“load”, function (event) {
var jQuery = window.jQueryWP || window.jQuery;
var js = jQuery(“”);
jQuery(“body”).append(js);
});window.addEventListener(“load”, function (event) {
var jQuery = window.jQueryWP || window.jQuery;
jQuery(document).ready(function () {
var form_container = jQuery(“#mailerlite-form_4[data-temp-id=5d66315ecdcc9] form”);
form_container.submit(function (e) {
e.preventDefault();
}).validate({
submitHandler: function (form) {
jQuery(this.submitButton).prop(‘disabled’, true);
form_container.find(‘.mailerlite-subscribe-button-container’).fadeOut(function () {
form_container.find(‘.mailerlite-form-loader’).fadeIn()
});
var data = jQuery(form).serialize();
jQuery.post(‘http://parvareshamooz.com/wp-admin/admin-ajax.php’, data, function (response) {
form_container.find(‘.mailerlite-form-inputs’).fadeOut(function () {
form_container.find(‘.mailerlite-form-response’).fadeIn()
});
});
}
});
});
}, false);

لطفا جهت دریافت رایگان فصل سوم کتاب تربیت به روش سلطان‌بانو ایمیلتان را وارد نمایید.

ایمیل شما نزد ما امانت است.

باتشکر از حسن انتخابتان. فایل فصل سوم به زودی به ایمیل شما ارسال می‌شود.

برای دوست بودن با فرزندمان فقط داشتن محبت کافی نیست! باید فرزندمان محبت ما را حس کند.

مقاله سوء برداشت فرزند به تفاوت بین واقعیت و ادراک پرداخته است.

شاید من فرزندم را خیلی دوست داشته باشم،‌ولی ممکن است فرزندم چنین ادراکی نداشته باشد!

برای دوست بودن با فرزند مان باید راهکارهایی را استفاده کنیم که او این محبت را حس کند.

برای مادر نمونه بودن باید به ریزه‌کاری‌هایی توجه کنیم.

ممکن است این کارها برای ما هزینه‌ی مادی نداشته باشد ولی موجب بهبود روابط ما بشود.

مثلا وقتی در عید نوروز برای فرزندمان لباس نو می‌خریم،‌ او معمولا  به این کار به عنوان یک وظیفه نگاه می‌کند و نه یک هدیه!

با خودش می‌گوید: پدرم،‌مادرم وظیفه دارند برایم شب‌های عید یک دست لباس بخرند!

حالا بیایید یک سناریوی دیگر را با هم مرور می‌کنیم:

هدیه، فرزند ، پرورش، محبت ، هدیه نقدی ، پرورش فرزند ، تربیت فرزند، محبت به فرزند٬

شاید اینکار هزینه‌ی چندان متفاوتی نداشته باشد،‌ ولی در نظر فرزندمان این لباس:

مطمتنم شما خواننده فهیم و باهوش می‌توانید ده‌ها و صدها سناریوی خوب و اثر بخش در این زمینه طراحی کنید!

فقط نیاز به کمی وقت و فکر است!

مقالاتی از سایت ما هم به این مسئله پرداخته است که جهت ایده‌گرفتن به شما کمک خواهد نمود.

پیشنهاد می‌کنم در زمینه هدیه دادن حتما سری به مقاله‌ی  هدیه دادن راهی برای ابراز محبت به فرزندمان بزنید.

 

 

 

اگر دوست دارید کیفیت زمانی که در کنار فرزندتان هستید بالا برود،‌و بتوانید با زمان گذاشتن ،‌  محبت فرزندتان را جلب کنید،‌ خواندن مقاله چگونه با فرزندم دوست باشم ؟ چطور وقت‌هایی که با فرزندانمان هستیم، موثر باشد! به شما پیشنهاد می‌شود.

 

در این مقاله در مورد ریزه‌کاریهایی که در زمان بودن با فرزندمان باید رعایت کنیم صحبت نموده‌ایم.

 

  روش‌های ابراز محبت به فرزند را به طور مفصل در فصل چهارم کتاب “تربیت به روش سلطان‌بانو” مطالعه نمایید.  جهت اطلاعات بیشتر در مورد این کتاب روی عکس کتاب کلیک نمایید.

ما به عنوان مادر نمونه باید چه خدماتی را به فرزندمان ارائه دهیم؟

خدماتی که فرزندمان قادر به انجام آن نباشد.

فرزند ما بعد از یک سالگی مقداری از کارهای خودش را باید خودش انجام دهد, سعی کنیم انجام آن کارها را به او واگذاریم.

مثلا فرزند شش ساله ما می‌تواند لباسش را کامل بپوشد, این کار را به خودش می‌سپاریم, ولی ممکن است دکمه‌ی سرآستینش را نتواند ببندد در اینجا ما کمکش می‌کنیم.

قانون خدمت به فرزند این است: کارهایی را برای فرزندمان انجام دهیم که خارج از توان او باشد. مثلا موارد زیر توصیه می¬شود: • کمک به فرزندمان در انجام تکالیف سخت مدرسه • درست کردن غذای مورد علاقه‌ی فرزندمان در روزهای خاص (مثلا روزهایی که امتحان سختی را داشته است) • کمک کردن و پرستاری از فرزندمان هنگام بیماری • راهنمایی به دخترتان در انتخاب لباس مناسب برای مهمانی • تعمیر اسباب بازی‌های ‌فرزندتان

 

راهکارهایی برای مادر نمونه بودن و انجام خدمت ارزشمند به فرزندان در این نوشته ارائه شد.امیدوارم با انجام این راهکارها فرزندتان شما را مادر نمونه بداند و قدردان زحمات و خدماتی که برایش می‌کشید باشد.

 

 

 

 

عالی بود ای کاش مثال های بیشتری را عنوان میکردید تا ملموس تر شود

من چطوری با فرزند خوندگیم رفتار کنم ک دوسمـداشته باشه من خیلی دوسش دارم ولی نمیتونم ابراز کنم

خیلی مفید بود ممنون اگر لطف کنید برای رده های سنی مختلف هم جداگانه مطلب بگذارین بسیار عالی میشه مخصوصا برای رده سنی کمتر چهار سال که بسیار مهم هست

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

لطفا پاسخ را به عدد انگلیسی وارد کنید:


برای خرید بلیط اول اینجا سر بزن

مشاوره تربیت کودک و شیوه های فرزندپروری

چگونه یک مادر خوب باشیم؟هر مادری می‌خواهد بداند که چطور می‌تواند مادر بهتری باشد، فراموش کنید مادر همسایه چه‌کاری انجام می‌دهد و به‌هیچ‌وجه سعی نکنید شبیه والدین فوق‌العاده عالی که در تلویزیون می‌بینید بشوید. مادر خوب بودن از مسائل کلیدی نشات می‌گیرد که به‌سادگی می‌توانید در آن مهارت و تبحر بیابید.

هر روز از بودن در کنار خانواده‌تان لذت ببرید

اگر دائماً از خودتان می‌پرسید که آیا مادر خوبی هستید یا نه، یک قانون مهم وجود دارد که همیشه باید مدنظر داشته باشید.چگونه مادری موفق باشیم

مادر خوب بودن اصلاً به این معنی نیست که مدام برای فرزندتان خرید کنید و اسباب و وسایل برایش بخرید یا تک‌تک ثانیه‌های روز را با اوباشید.

وقت کافی برای بودن در کنار فرزندانتان در نظر بگیرید و باهم و از بودن در کنار هم لذت ببرید.آن زمان است که می‌توانید مطمئن باشید که مادر خوبی هستید.

نگران بردن جنگ والدین نباشیدکودکان ممکن است بددهنی کنند، اتاق‌شان را مرتب نکنند و با این کارها شما را به این فکر بیاندازند که آیا کارتان را به‌عنوان یک مادر، خوب انجام می‌دهید یا خیر.

این‌قدر نگران تک‌تک موضوعات تربیتی که با آن‌ها مواجه می‌شوید نباشید.

قطعاً چالش‌ها و نزاع‌های تربیتی وجود دارند که اصلاً نباید در آن‌ها شما برنده باشید، این خبر خوبی است چون شما به‌اندازه کافی تلاش‌تان را به کار می‌گیرید بدون اینکه نیاز داشته باشید تا در هر جنگ و مبارزه‌ای برنده باشید.

وارد جنگ مادران نشویدبه‌هیچ‌وجه سعی نکنید وارد جنگ و نزاع مادران شوید. به دلایلی، در هر جایی که تصورش را کنید در بین مادران جنگ و نزاعی در جریان است.

مادران شاغل در مقابل مادران خانه‌دار. مادران مسن‌تر در مقابل مادران جوان‌تر.

بخشی از نزاع و کشمکش مادران که ممکن است در آن گرفتار شوید می‌تواند در این زمینه‌ها باشد” بچه من خیلی زودتر از بچه شما از پوشک گرفته شد” و” بچه من وقتی دوساله بود می‌توانست بخواند.”

نزاع و جنگ بین مادران به‌هیچ‌وجه مقیاسی برای سنجش میزان خوب بودن شما نیست.

تا آنجا که می‌توانید از این رقابت‌ها دور بمانید چون مادر خوب بودن اصلاً به این معنی نیست که هر کاری که یک مادر دیگر انجام داد شما هم همان کار را انجام دهید.

به روابط‌تان بیشتر بپردازیداز همسرتان گرفته تا دوستان‌تان، حتماً در زندگی‌تان زمانی را به آن‌ها اختصاص دهید.

به‌راحتی ممکن است درگیر زندگی روزمره شوید و در میان راننده اختصاصی فرزندان بودن، عوض کردن پوشک، تمیز و مرتب کردن خانه و گوش‌به‌فرمان این یا آن بودن سردرگم و کلافه شوید.

گاهی با همسرتان خلوت کنید و حتی قرارهای عاشقانه بگذارید.

سعی کنید با دوستان‌تان نیز وقت بگذرانید. همیشه جایی را برای روابط‌تان در نظر بگیرید. این روابط حامی شما هستند و همچون ابزاری به شما کمک می‌کنند تا مادر بهتری باشید.

 

 زمانی را برای خودتان در نظر بگیریدیک مادر خوب می‌داند همان‌قدر که باید از دیگران مراقبت کند، باید از خودش هم مراقبت کند و به خودش هم اهمیت بدهد.

با استفاده از برآورده کردن خواسته‌ها و نیازها و اهمیت دادن به خودتان، انرژی مادر بودنتان را تجدید و تازه کنید.

زمانی که صرف خودتان می‌کنید به شما کمک می‌کند تا مادر بهتری باشید چون شما زیادی خسته نمی‌شوید و از پا درنمی‌آیید، احساس نمی‌کنید تحت‌فشارید یا اینکه مانند پیشخدمت باید به دیگران سرویس بدهید.

به خاطر داشته باشید شما “فقط” مادر شخصی نیستید. شما فردی هستید که به مراقبت و رسیدگی نیاز دارد. پس به خودتان هم رسیدگی کنید.

 

 

منبع: zendegionline.ir

 

والدین نگران بخوانند

هتل و بلیط مقصد موردنظرت رو آنلاین رزرو کن


سوتین های خوشگل و باکیفیت/تنوع رنگ عالی


همین حالا وکیل بگیر


به مقصد دلخواهت با کمترین هزینه سفر کن

خداحافظی باروشهای غیراصولی درمان زودانزالی


آموزش زبان انگلیسی از صفر تا 100


بهترین پیشنهادهای خرید برای کتاب کودک


این آزمون شخصیت شما را مشخص می کند


طعم موردعلاقه کیکت رو انتخاب کن

ارائه موثرین راهکاررفع اضطراب و حواس پرتی


بازسازی پیوند عاطفی زن و شوهر

چگونه مادری موفق باشیم


درمان اختلالات گفتاری کودکان

برای خریدبلیط اتوبوس دنبال سایت معتبری؟


بدون کلاس،خوش نویسی باخودکاررویادبگیر

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

یک کودک موفق کیست؟

به کودکی موفق ‌میگویند که :

– اصول پیشنهادی جهت پدر و مادر خوب بودن :

2- برای آن دسته از فعالیتهایتان که مرتبط با کودک شما است اولویت بالایی قائل شوید :چگونه مادری موفق باشیم

3- عاشق فرزندتان باشید اما نه خیلی زیاد:

4- قوانین ویژه ی خانوادگی وضع کنید:

5- بر قوانین خانوادگی وضع شده پافشاری نمایید:

6- تصمیمی که ‌میگیرید را برای فرزندتان توضیح دهید:

7- از تنبیه کردن شدید و خشن اجتناب نمایید:

8- وظیفه پدر و مادر بودنتان را با توجه به تناسب  مراحل مختلف رشدی کودکتان انتخاب کنید:

9- به فرزندتان احترام بگذارید:

10- مستقل بودن را به کودکتان بیاموزید:

به خاطر آورید که فرزندتان توانایی کنترل کردن را دارد بنابراین لازم است ادامه ی روند آنرا یاد بگیرد.

آگوست 20, 2016
مقالات

دیدگاه‌ها برای چگونه یک “مادر شاغل” موفق باشیم؟ بسته هستند
2,145 بازدید


 


 

برچسببازی با کودک بازی های آموزشی بازی یار تربیت کودک رفتار با کودک روانشناس کودک زنان شاغل فرزندپروری کار در منزل مادر شاغل مادران شاغل مهارتهای فرزندپروریچگونه مادری موفق باشیم

اکتبر 22, 2020

اکتبر 8, 2020

اکتبر 3, 2020

مربی : شکیبا حدیدی (ترم یکم پائیز – هفته یکم)جلسه پنجم ؛ حیوان کاغذی بسازیم وسایل لازم : دستکش پلاستیکی – ماژیک – کاغذ سفید برای دانلود نسخه با کیفیت (HD) این ویدیو، روی دکمه روبرو کلیک کنیددریافت انیمیشن امروز :َ نظرات و پیشنهاداتتان را با در میان بگذارید و تصاویر فرزندتان را در بخش …

نام و نشان مامیران رسما ثبت گردیده و هرگونه سو استفاده منجر به پیگرد قانونی خواهد بود.
تهران،بلوار مرزداران،خیابان سپهر،خیابان زاگرس غربی،پلاک 33
02144227944 – 02144227943

می‌گویند خوشحالی مادر‌ به‌اندازه‌ی خوشحالی غمگین‌ترین بچه‌ی اوست. به‌عنوان یک مادر شما زندگی می‌کنید ، نفس می‌کشید و فداکاری می‌کنید برای این‌که بچه‌هایتان در وضعیت خوبی باشند. دیدن موفقیت آن‌ها بهترین چیز در جهان است و مشاهده‌ی ناراحتی آن‌ها شما را ناراحت می‌کند. اما عشقی که شما روی فرزندانتان سرمایه‌گذاری می‌کنید قطعاً نتیجه‌ی متفاوتی در بر خواهد داشت حتی اگر شما در ابتدای کار نتیجه‌ی  آن را نبینید.

هیچ‌گاه به سرگرمی‌ها‌، علاقه‌مندی‌ها و حتی دوستان کودکتان نخندید. به‌جای خندیدن به فرزندتان کمک کنید تا علایق و آرزوهای خود را دنبال کند. با ارایه‌ی پشتیبانی‌ها و حمایت‌های لازم و تشویق کردن و البته دادن فرصت به وی. آیا دختر شما قصد ندارد که به تحصیل در زمینه‌ی پزشکی و تجربی بپردازد و در آینده یک دکتر شود؟ اصلاً عصبانی و ناراحت نشوید این زندگی فرزند شماست و خودش باید بتواند برای زندگی‌اش تصمیم بگیرد. این را درک کنید که این موضوع که فرزندتان متفاوت با شما فکر کند کاملاً عادی است و به‌خاطر این موضوع ناراحت نشوید زیرا این طبیعی است که آن‌ها نظر متفاوتی با شما داشته باشند.
چه کسی اهمیت می‌دهد که دختر شما موسیقی پاپ گوش میدهد؟ دختر شما هنوز هم دختر شماست. ممکن است که آن‌چه را بچه‌هایتان انجام می‌دهند شما انجام ندهید اما این تصمیم متعلق به آن‌ها هست نه شما ، با این حال شما همچنان هم تأثیر بسیار زیادی در زندگی آنها دارید. مثلاً شما تعیین می‌کنید که آن‌ها در چه مدرسه‌ای درس بخوانند و تحصیل نمایند، شما هستید که باید تعیین کنید موقع و ساعت خوردن شام چه زمانی باشد و شما هستید که میزان پول توجیبی در هر هفته را مشخص می‌کنید .پس افراط نکنید

مادر بودن گاهی اوقات کمی چالش‌برانگیز است اما خونسردی خود را حفظ کنید و تلاش کنید که خویشتن‌دار و بردبار باشید. سعی کنید این مشکل را حل کرده و سراغ مشکلات دیگر بروید، خونسرد باشید و آرامش خود را حفظ کنید. دلایل عملی نبودن یک کار و این‌که چرا شما نمی‌خواهید آن‌ کار را انجام دهند را برای فرزندانتان توضیح بدهید.

اگر پسر شما موسیقی دوست دارد برایش یک گیتار خریداری کنید و نواختن موسیقی‌اش را تماشا کنید. سؤالاتی بپرسید مثلاً :
چه نوع موسیقی مورد علاقه تو هست؟
چه آهنگ و ترانه ای را بیشتر می پسندی؟و غیره
اگر دخترتان به مد علاقه‌مند است وی را با خود به خیابان ببرید و از مغازه‌ها خرید کنید.
ازش بپرسید که خرید مورد علاقه‌اش در رابطه با مد چیست؟
از پرسیدن و سؤال کردن نترسید فقط با زور و تحمیل نباشد و ایراد نگیرید.
همین‌طور وقتی شما فرزندتان را صدا می‌کنید و با صدای بلند و دیوانه‌وار در جواب شما میگود :”چی؟” در این حالت فقط پاسخ دهید هیچی مهم نیست و زمانی با آن‌ها به گفتگو بپردازید که آن‌ها عصبانی به نظر نمی‌رسند. در بعضی اوقات وقتی آن‌ها با این لحن عصبانی فریاد می‌زنند :”چی؟” شما باید از آن‌ها سؤال کنید که چه مشکلی هست؟!
مشکلی پیش آمده ؟؟!! و اگر آن‌ها در پاسخ بگویند که “هیچ” به معنی این‌ است که شما نیاز دارید که خود را جای آنها بگذارید تا بفهمید که چه مشکلی پیش آمده است اما گاهی نیز اجازه دهید تا خودشان پیش شما بیایند و مشکلشان را با شما مطرح کرده و در میان بگذارند

بله خرج کردن‌های پی‌در‌پی قطعاً کار درستی نیست اما به‌طور اتوماتیک به هر درخواستی که کودکتان می‌کند پاسخ نه نگویید. اگر شما همیشه پاسخ نه بدهید و آن‌ها را با یک سخنرانی در ضرورت پس‌انداز پول، تحت پیگرد قرار دهید شما به‌عنوان یک مادر خسیس شناخته می‌شوید که اصلاً هیچ‌گاه هیچ‌چیز نمی‌خرد – چه خرید یک چیز کوچک باشد و چه الآن و چه در زمان‌های بعد از آن- حتی پیشنهاد دادن خرید یک آب‌نبات یا چیپس می‌تواند یک حس متفاوت ایجاد نماید. چه الآن چه بعد خرید یک چیز بزرگ که شما مطمئن باشید که کودکتان نیاز دارد خریداری نمایید. به عنوان مثال خرید یک آیپاد با رنگ مورد علاقه وی یا اگر نوجوان باشد از یک کامپیوتر زیبا لذت می‌برند. در هنگام سالگرد تولدها سخاوتمند باشید مثلاً برایشان چیزی را بخرید که قبلاً به آن‌ها اشاره داشتند همچنن شما می‌توانید آن‌ها را بیرون ببرید و یک شام مخصوص یا یک فیلم سینمایی یا انتخاب یک هدیه زیبا به دلخواهشان و یا دریافت یک هدیه زیبا به انتخاب شما داشته باشید.چگونه مادری موفق باشیم

سعی کنید که همواره خود را به خوب توجه کردن و شنونده‌ی خوب بودن عادت بدهید . آگاهی از این که آن‌ها می‌توانند برای رابطه‌ی دوستانه، کمک در انجام تکالیف و مشق و یا فقط در آغوش گرفتن کودک در هنگام راه رفتن طولانی به سراغ مادر خود بیایند بسیار مهم است. نداشتن یک همدل و هم‌زبان که کودکان بتوانند با او صحبت کنند می‌تواند موجب شود تا آن‌ها منزوی و گوشه‌گیر شوند . پس مرتباً درباره این‌که آن‌ها چه احساسی دارند با آن‌ها به گفتگو بنشینید.

شاید کار سخت و دشواری باشد اما قطعاً بهترین گزینه است در صورتی‌که شما اشتباه خود را بپذیرید و به خاطر آن عذرخواهی نمایید، این کار باعث می‌شود تا خطر یک دنده به نظر رسیدن شما را در نظر دیگران کم کند و علاوه بر آن شما به خاطر این کار به طور غیر مستقیم به فرزاندانتان درس می‌دهید که اشتباه کردن طبیعی است و به همان اندازه عذرخواهی به‌خاطر انجام اشتباه اهمیت دارد.
خیلی ساده و راحت است؛ ابتدا خونسردی خود را حفظ کنید یک ارزیابی از وضعیتی که در آن قرار دارید بکنید. آن اشتباهی را که مرتکب شده‌اید مشخص نمایید سپس عذرخواهی کرده و توضیح دهید که چرا و چگونه شما آن عمل را انجام داده‌اید. یک روش خوب برای شروع عذرخواهی شاید این‌طور باشد :”من مایل هستم تا به خاطر کاری که پیشتر انجام دادم عذرخواهی نمایم و می‌دانم که این کار اشتباه بوده است” سپس به ادامه صحبت بپردازید .

شما نباید نسبت به علاقه فرزندتان نسبت به پدر مادربزرگ ،پدربررگ ،عمه ،عمو ،دایی ،خاله، برادر ،خواهر و یا دوستان حسودی کنید.

بدون دوست داشتن آن‌ها، این معنی را دارد که شما هیچ کار در زندگی برایشان نکرده‌اید. دوست داشتن یا دوست نداشتن آن‌ها توسط شما تأثیر بسیار عمیقی در قلب آن‌ها خواهد گذاشت و ارتباط مستقیم با این دارد که آنها بعداً خود شما را دوست داشته باشند یا خیر.

به کودکانتان بوس‌های شب بخیر و بغل کردن هدیه کنید اجازه دهید آن‌ها بر روی زانوهای شما بنشینند. عشق و علاقه خود را با بیان خاطرات  و تأکید بر کلماتی مانند عسل – عزیزم – فشنگم و … به آن‌ها نشان دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وبسایت

بله، می خواهم برایم جدیدترین مقالات ایمیل شود.


ایمیل *

آموزش و یادگیری مداوم، جامعه را زنده نگه می‌دارد. در طراح‌باشی قصد داریم سرعت تبادل علم و دانش بین همه ایرانیان و فارسی زبان‌های دنیا را بالا ببریم و با ایجاد امکان اشتراک تجربه‌های تک‌تک افراد، جامعه‌ای درخور فرهنگ و آداب مردم این سرزمین بسازیم.

تمام حقوق برای طراح‌باشی محفوظ است. ارجاع و استفاده موردی از مطالب در دیگر سایت‌ها و رسانه‌های الکترونیک تنها با ذکر نام طراح‌باشی و درج لینک به همان مطلب در طراح‌باشی  مجاز است.

برای دانلود قانونی کتاب تجربه‌های یک مادر موفق و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان دانلود کنید.

برای دانلود قانونی کتاب تجربه‌های یک مادر موفق و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان دانلود کنید.

کتاب تجربه‌های یک مادر موفق نوشته‌ی سایه مهری چمبلی و فاطمه نیک سیرت، به یکی از مهم‌ترین وظایف مادران در خانواده، یعنی تعلیم و تربیت کودکان می‌پردازد.

با توجه به این موضوع که دنیای امروزی در حال رشد، توسعه و پیشرفت است بنابراین برنامه‌ریزی‌های دقیق و سنجیده برای آینده از ارکان مهم، برای رسیدن به اهداف است که از مهم‌ترین این اهداف می‌توان تعلیم و تربیت و ارتباط مادران با کودکان که آینده‌سازان مملکت هستند نام برد.

می‌گویند که مادر با شادی فرزند خود شاد است. به عنوان مادر، شما زندگی می‌کنید، نفس می‌کشید و برای سلامتی فرزندان خود فداکاری می‌کنید. دیدن موفقیت فرزندانتان بهترین چیز برای شما در دنیا است و شکست آن‌ها شما را متزلزل می‌کند. نکته مهمی که باید به یاد داشته باشید این است که عشقی که در فرزندان‌تان سرمایه‌‌گذاری می‌‌کنید، به طور کامل تفاوتی ایجاد می‌‌کند، حتی اگر به ثمر نشستن آن را در ابتدا نبینید.چگونه مادری موفق باشیم

در بخشی از کتاب تجربه‌های یک مادر موفق می‌خوانیم:

وقتی اشتباه می‌کنید، یا به وعده خود عمل نمی‌کنید عذرخواهی کنید:
والدین حتی وقتی اشتباه می‌کنند، برای خود دلیل دارند. یکی از مهم‌ترین مشکلات موجود عقایدی هستند که معذرت خواهی کردن از کودک را نشانه ضعف والدین می‌دانند. به همین دلیل اولین گام مؤثر در این رابطه، مبارزه عملی با این عقاید قدیمی و باطل است. همچنین دسته‌ای دیگر از والدین فکر می‌کنند که تنها راه آموزش کودکان اعمال قدرت است. آن‌ها نیز هیچ‌گاه تن به معذرت خواهی کردن از فرزندان خویش نمی‌دهند. در ضمن نباید از معذرت خواهی به عنوان ترفندی برای آرام کردن شرایط استفاده کرد، بلکه این عمل باید با صداقت و آگاهی کامل صورت بگیرد.

مستقل بودن را به کودکان‌تان بیاموزید:
ترغیب کودک به مستقل بودن، اگرچه برای کودک آزادی عمل به وجود ‌می آورد و در کنار آن محدودیت‌هایی را نیز دارد ولی به کودکتان یاد ‌می دهد که کنترل خویش را که یکی از کلیدهای موفقیت در زندگی است را در خودش تقویت نماید همواره به این نکته توجه نمایید که استقلال، تمرد یا سرکشی نیست پس تفاوت بین تمرد و مستقل بودن را برای فرزندتان توضیح دهید. استقلال داشتن بخشی از طبیعت انسان است که فرد ‌میخواهد کنترل داشتن بر چیزهای دیگر را احساس کند نه اینکه به وسیله دیگران کنترل شود.

مقدمه
پشتیبان باشید
صبور باشید
چیزهایی که فرزندتان به آن علاقمند است را برای او بخرید
در مورد پول دادن خسیس نباشید
اطمینان حاصل کنید که فردی خوش برخورد و پذیرا هستید
اعتراف کنید که کاری که انجام داده‌اید اشتباه بوده است
به علاقه فرزند خود به همسرتان احترام بگذارید
فرزندان‌تان را بیشتر از هر چیزی دوست داشته باشید
به فرزندتان حس خاص بودن بدهید
هیچگاه با فرزند خود وارد جنگ قدرت نشوید
از تنبیه کردن شدید و خشن اجتناب کنید
کارهایی را که می‌تواند انجام بدهد را به عهده خودش واگذار کنید
آگاه باشیم که مادر خوب بودن نیاز به تلاش دارد
وقتی اشتباه می‌کنید، یا به وعده خود عمل نمی‌کنید عذرخواهی کنید
مستقل بودن را به کودکان‌تان بیاموزید
تصمیمی که ‌می‌گیرید را برای فرزندتان توضیح دهید

برای دانلود کتاب تجربه‌های یک مادر موفق و دسترسی قانونی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

ارسال کتابراه به دوستان از طریق پیامک یا ایمیل

اشتراک در تلگرام

اشتراک در توییتر

اشتراک در فیسبوک

اشتراک در واتس آپ

اشتراک در لینکداین

اشتراک در گوگل پلاس

کتابراه مرجع قانونی دانلود کتاب الکترونیکی و دانلود کتاب صوتی است که امکان دسترسی به هزاران کتاب، رمان، مجله و کتاب صوتی و همچنین خرید کتاب الکترونیک از طریق موبایل تبلت و رایانه برای شما فراهم می‌کند. شما با استفاده از کتابراه همیشه و همه جا به کتاب‌ها و کتابخانه خود دسترسی دارید و می‌توانید به سادگی از هر فرصتی برای مطالعه استفاده کنید. در کتابراه برای همه سلیقه‌ها از داستان، رمان و شعر تا روانشناسی، تاریخی، علمی، موفقیت و… کتاب‌هایی پیدا می شود. همچنین در کتابراه هزاران کتاب رایگان نیز قابل دانلود است. اپلیکیشن کتابخوان کتابراه برای اندروید، IOS و ویندوز در دسترس است.


EPUBDownloads-icon

چگونه مادری موفق باشیم
چگونه مادری موفق باشیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *