بعد از حجامت چگونه بخوابیم

 
helpkade
بعد از حجامت چگونه بخوابیم
بعد از حجامت چگونه بخوابیم

خوردن انار شیرین پس از انجام “حجامت” خون را تصفیه می‌کند و بهتر است وعده غذایی بعد از حجامت را پرخوری نکنید اما یک غذای مقوی مانند آبگوشت، فسنجان، حلیم میل کنید.

به گزارش مشرق، حجامت نیز مانند هر عمل مهمی، برای اثربخشی بهتر نیازمند مراقبتهایی است تا عوارضی به سراغمان نیاید و بر اساس توان جسمی و روحی، برخی از این مراقبتها باید در لحظات نخست بعد از حجامت انجام گیرد و برخی تا 12 و 24 ساعت بعد باید رعایت شوند و برخی دیگر تا حدود یک هفته است.

اگر فرد در لحظه حجامت، دچار سردی ناگهانی تن، بی‌حالی و ضعف شد باید به او شربتی از عسل خورانده شود؛ این حالت ضعف و سردی ناگهانی را بارها بعد از حجامت افراد دموی دیده‌ایم؛ خوب است برای اینکه به‌موقع ضعف و بی‌حالی فرد جبران شود، قبل از حجامت این شربت آماده باشد، شربت زعفران و عسل، شربت عرق نعناع و عسل، شربت عرق بهارنارنج با عسل، گلاب با عسل یا آبلیمو با عسل را از پیش آماده کنید.

همچنین می‌توان به فرد، چند عدد خرما یا یکی دو قاشق غذاخوری عسل، خوراند؛ اگر فرد در اثر ضعف ناگهانی، احساس سرگیجه و سردرد دارد دستمالی را به گلاب یا عطر گل محمدی یا عطرهای گرم‌مزاج دیگر (مریم، یاس و…) آغشته کنید و برای استنشاق به بینی او نزدیک کنید، سردرد او به سرعت بهبود می‌یابد.

اگر فرد دچار سرگیجه بعد از حجامت شد باید پس از حجامت، چند ساعتی از رانندگی پرهیز کند.بعد از حجامت چگونه بخوابیم

برای پانسمان محل حجامت، عجله نکنید و حجامت کننده را تحت فشار نگذارید زیرا حجام باید مراقبت کند، تا جایی که خون از بدن فرد سرازیر می‌شود، به خون‌گیری ادامه دهد؛ این حالت با لیوان حجامت معمولی برای افراد پرُخون با سه بار لیوان گذاشتن تمام می‌شود؛ اگر خونگیری به قدر کافی از فرد انجام نشود، جای حجامت تا حجامت بعدی دچار خارش خواهد شد زیرا خون کثیف در آن اجتماع کرده ولی کاملا دفع نشده است.

روی زخم حجامت را با عسلی که آن را به گاز استریل یا پارچه نرم و لطیف آغشته می‌کنید، بپوشانید؛ مطمئن باشید عسل، بهترین پماد برای زخم، جراحت و حتی سوختگی است.

خوردن انار، پس از حجامت هم در روایات توصیه شده است؛ عالم آل محمد (ص) فرمود: «وَ مُصَّ مِنَ الرُّمَّانِ الْإِمْلِیسِیِ‏ فَإِنَّهُ یُقَوِّی النَّفْسَ وَ یُحْیِی الدَّمَ» آب انار ملس را با مکیدن بخور که نفس را تقویت و خون را زنده می‌کند. (طبّ الإمام الرضا علیه السلام (الرسالة الذهبیة) – ایران ؛ قم، چاپ: اول، 1402ق. ص 61)

همچنین امام عسکری (ع) می فرماید:«کُلِ الرُّمَّانَ بَعْدَ الْحِجَامَةِ رُمَّاناً حُلْواً فَإِنَّهُ یُسَکِّنُ الدَّمَ وَ یُصَفِّی الدَّمَ فِی الْجَوْفِ» پس از حجامت انار شیرین بخور که خون را فرو می‌نشاند و آن را در درون بدن، تصفیه می‌کند. (مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی، بحار الأنوار (ط – بیروت) – بیروت، چاپ: دوم، 1403 ق. ج 59، ص123)

بهتر است وعده غذایی بعد از حجامت را پرخوری نکنید اما یک غذای مقوی مانند آبگوشت، فسنجان، حلیم، شوربا و غذاهای زودهضم و … میل کنید؛ باز هم از ترشیها، لبنیات و غذاها و گوشتهای سردمزاج، پرهیز کنید و به ویژه شام را ماست نخورید؛ عقلیی می‌نویسد: «و بعد الفراغ، چون یک ساعت کامل بگذرد غذا تناول فرمایند.» (عقیلی علوی شیرازی، سید محمد حسین بن محمد هادی، خلاصة الحکمة (عقیلی)، 3جلد، اسماعیلیان – قم، چاپ: اول، 1385 ه.ش.، ج‏2 ؛ ص457)

همچنین از خوردن غذاهای دیرهضم و یبوست‌زا لااقل تا 24 ساعت بپرهیزید و از خوراکیهای بسیار شور و نمک سود، تا چند ساعتی دوری کنید؛ عالم آل محمد (س) فرمود: «وَ لَا تَأْکُلَنَّ طَعَاماً مَالِحاً وَ لَا مِلْحاً بَعْدَهُ بِثُلُثَیْ سَاعَةٍ فَإِنَّهُ یَعْرِضُ مِنْهُ الْجَرَبُ‏»؛ و تا دو سوّم ساعت بعد از حجامت، غذای شور و نمک نخور که تو را در معرض جرب قرار می دهد.» (طبّ الإمام الرضا علیه السلام (الرسالة الذهبیة) و نیز فرمود: «وَ أَکْلُ الْمُلُوحَةِ وَ اللُّحْمَانِ الْمَمْلُوحَةِ وَ أَکْلُ السَّمَکِ الْمَمْلُوحِ بَعْدَ الْحِجَامَةِ وَ الْفَصْدِ لِلْعُرُوقِ یُوَلِّدَانِ الْبَهَقَ وَ الْجَرَبَ‏» و خوردن غذاهای شور، گوشتها و ماهی نمک‌سود، بعد از حجامت و فصد موجب بهق و جرب می‌شود.» (طبّ الإمام الرضا علیه السلام (الرسالة الذهبیة)

حکما توصیه می‌کنند از خوردن تخم‌مرغ هم تا یک هفته پرهیز شود؛ این دستور به ویژه برای افراد سردمزاج و مخصوصاً درباره تخم مرغ صنعتی با جدیت باید رعایت شود؛ صاحب خزائن‌الملوک می‌نویسد: «و پس از حجامت، تخم‏ مرغ‏ نباید خورد که تخم‏ مرغ محدث لَقوِه شود.» (احمد، شمس‌الدین، خزائن الملوک، 2جلد، دانشگاه علوم پزشکی ایران – تهران، چاپ: اول، 1387 ه.ش.، ج‏1 ؛ ص329)

بعد از حجامت، استراحت کنید اما بهتر است تا چند ساعتی نخوابید به ویژه اگر خون کثیفی داشتید و بار نخستی باشد که حجامت می‌کنید، خوابی سبک و جذاب را تجربه خواهید کرد.

پرهیز از رابطه زناشویی را حداقل تا 12 ساعت ادامه دهید البته افراد ضعیف بنیه باید تا 24 ساعت در آین پرهیز شکیبا باشند.

چنانکه پیشتر هم اشاره شد؛ طبق فتوای مراجع عظام که توسط استاد حسین خیراندیش استفتاء شده و سالها پیش در کتاب خود «حجامت؛ هدیه شب معراج» آورده است، می‌توانید با تطهیر اطراف موضع، بدون نیاز به شستشوی محلّ حجامت، نماز خود را اقامه کنید.

به نوشته سفره سلامت، حدود 12 ساعت پس از حجامت می‌توانید حمام و غسل کنید و حتی روی زخم را با آب ولرم و به آرامی بشوئید؛ برای اینکه احیاناً زخم حجامت سرباز نکند، روی آن را با صابون یا آب داغ و … نشوئید؛ با این وجود اگر احیاناً روی زخم حجامت باز هم شاهد خونریزی بودید، نگران نشوید؛ پانسمان عسل را تکرار کنید.

تا 24 ساعت پس از حجامت، ورزش و مسابقه ورزشی سنگین مانند شنا و سونا، کوهنوردی، فوتبال جدی، کشتی و… را کنار بگذارید البته اگر توان جسمی کافی دارید می‌توانید ورزش سبک، مانند یک پیاده‌روی یا کوهنوردی ملایم داشته باشید.

در همین مدت سعی کنید از کار سنگین، خشم یا عصبانیت و استرسهای روحی، سیگار، قلیان و موادّ افیونی بپرهیزید؛ عالم آل محمد (ص) فرمود: «وَ إِیَّاکَ وَ کَثْرَةَ الْحَرَکَةِ وَ الْغَضَبِ وَ مُجَامَعَةَ النِّسَاءِ یَوْمَکَ ذَاکَ» در روز حجامت از تحرّک زیاد، غضب و زناشویی بپرهیز.» (طبّ الإمام الرضا علیه السلام (الرسالة الذهبیة)

کبودی، تورّم و خارش اندک چند روزه در محلّ حجامت، طبیعی است حتی وجود تعدادی تاول درموضع حجامت، عادّی است و بهبود می‌یابد البته حجام ماهر، می تواند پیش از حجامت با روغن‌مالی کافی و بادکش‌های متعدد و نه بسیار پُرکشش، این حالات را به حداقل ممکن برساند.

کليه حقوق اين سايت متعلق به پایگاه خبري-تحليلي مشرق نيوز مي باشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.

 پرهیز از همبستری

 امام رضا علیه السلام:

و یجب فی کل ما ذکرناه من اخراج الدم اجتناب النساء الی. ..

قبل از اخراج خون باید قریب دوازده ساعت از عمل مقاربت با زنان اجتناب کرد و روزی باید خون گرفت که هوا کاملا صاف و روشن باشد و ابر و باد و طوفانی در کار نبوده باشد.

دفع منی بدو نوع صورت میگیرد، اختیاری و اضطراری- اضطراری وقتی است که شخص در خواب و خیال باشد اراده و اعصاب او مدخلیت تامی در آن نداشته باشد در این صورت دفع منی بواسطه اختلالات مزاجی و بسط مجاری آن صورت میگیرد و در این حال منی بسهولت دفع می شود.بعد از حجامت چگونه بخوابیم

اما در حال اختیار که دفع منی مستقیما مربوط بفعالیت اعصاب وارده است قهرا یکنوع فرسودگی و ارتعاشی در اعصاب و مزاج پدید می آید اگر خون گرفتن بلافاصله بعد از اعمال غریزه جنسی انجام گیرد بیم رعشه و فلج است زیرا دفع خون اعصاب را تسکین می دهد و تسکین ناگهانی اعصاب مرتعش عارضه مذکور را اخطار میکند.

بدن ما از هر جهت تحت تأثیر عوامل طبیعی و انقلابات آب و هوا است.

و چنان که در جای خود بحث خواهد شد نحوه جریان خون در عروق ما تابع نحوه جریان هوا و تغییرات جوی است.

 

پرهیز از استحمام

و لا تدخل یومک ذلک الحمام فإنه یورث الداء.

روزی را که میخواهی حجامت کنی حمام مرو زیرا موجب درد میگردد پس از حجامت مقداری آب گرم بر سر و بدنت بریز اما این کار را در همان ساعت اول حجامت نکن، از رفتن بحمام وقتی که حجامت کردی پرهیز کن زیرا تب دائم از آن پدید می آید.

حجامت خون را از رگهای باریک روی تن میگیرد و بهمین جهت برای جمع آوری خون حجامت عمل تکمید (ماساژ بآب گرم) کار را آسان میکند، حمام گرچه نیز همین خدمت را انجام میدهد جز اینکه بواسطه حرارت زیاد الیاف بدن را منبسط و مسامات داخلی را نیز باز کرده زیادتر از حد لزوم خون را در ظاهر بدن پخش میکند و این هنگام حجامت و خون گرفتن تولید ضعف و غش و سرگیجه های فوق العاده ای خواهد کرد.

برای جبران کمبود خون مصرف آب گرم نیکو است ولی باید بفاصله یک روز بعد از حجامت باشد زیرا مصرف آب گرم و حمام همچنان که گذشت فوری ترین عملی است که خون را در ظاهر بدن پخش میکند و این فوریت و تسریع موجب بالا رفتن حرارت غریزی بدن شده تب پدید می آید و این تب چون بر اثر نحوه جریان خون ایجاد می شود تا مدتی طولانی ادامه خواهد داشت.

 

از چه بیماریها مصونیت میدهد

فانک متی فعلت ذلک امنت من اللقوة و البرص و البهق و الجذام.

اگر باین دستور عمل کنی از لقوه و برص و بهق و جذام در امان خواهی بود.

برص و بهق لکه هائی است که برنگ سفید و زرد و سیاه در روی پوست پیدا می شود طب امروز و قدیم هر دو این گونه عوارض را ناشی از درست کار نکردن کبد میداند ولی بعید نیست که ایجاد سده هائی در لوله های موئین رگها نیز موجد این نوع عارضه بشود، در هر صورت حجامت بطریق مذکور بهترین درمان برص و بهق است زیرا خون فاسد را دفع میکند مواد مسموم را خارج میسازد وضع مجاری خون را منظم میکند.

لقوه عبارت از رعشه ای است که در سر و صورت پیدا می شود علتش هر چه باشد خواه بی نظمی اعصاب و خواه اختلال عروق حجامت از آن جلوگیری میکند زیرا هر یک از دو علت نیز معلول فساد خون یا تشنج دیگری است که با دفع مواد زائد مسموم و جریان خون از آن پیش گیری می شود.

جذام از بیماری های ویروسی است که عدم زکام و خارج نشدن مایعات اضافی دماغ زمینه آن را مستعد میکند، حجامت نیز شخص را از ابتلای بآن مصونیت میدهد.

 

از کدام ترشیجات؟

و امتص من الرمان المز فإنه یقوی النفس و یجلی الدم.

بعد از حجامت مکیدن انار ملس لازم است زیرا نفس را تقویت و خون را صاف میکند.

نفس بر معانی مختلفی اطلاق شده از جمله روح بخاری است، روح بخاری نیروئی است که بر اثر سوخت مایعات اضافی و مواد غذائی در بدن تولید میگردد، این روح چون پس از اتمام خلقت بدن و از مواد غذائی پدید می آید حادث و فانی و مانند خود بدن دائما در تحلیل و تبدیل است و شاید مراد از روحی که طبق اشاره بعضی از اخبار می میرد همین روح باشد.

در هر حال سوخت بدن را مواد غذائی و مایعات و قندها و نشاسته ها تأمین میکنند اما هیچ کدام از آنها بدون کمک ماده دیگری (ویتامین ث) نمیسوزد بنا بر این روح بخاری بدون ویتامین ث تولید نمی شود و نیرو نمیگیرد بسیاری از میوه ها منبع سرشار این ویتامین هستند از جمله انار خصوص انار ملس.

بعد از فصد و حجامت انار بهترین و مفیدترین خوردنیها است زیرا بشرحی که گذشت بدن ما را آماده جذب مواد غذائی میکند و با احراق مواد سوختی و تبخیر مایعات ایجاد حرارت و تقویت روح بخاری مینماید.

شاید مکیدن انار همان طور که در متن تصریح شده موضوعیتی داشته باشد آنچنان که با هسته خوردن و آب آن را آشامیدن کار مکیدن را صورت ندهد و نیز ممکن است مقصود از مکیدن آشامیدن آب انار باشد بهر نحوی که میسر شود و چون در آن عصر برای استفاده از آب انار آن را می مکیدند طبق معمول دستور فرموده است.

بعید نیست که در انار غیر از املاح و ویتامین هائی که کشف شده است ماده دیگری وجود داشته باشد که باعث تقویت و نشاط روح شود و اگر این خاصیت را از وجود همان ویتامین ث بدانند حتما نوع آن ویتامین یا ویتامین ث هائی که در میوه ها و سبزیجات دیگر دیده می شود فرق دارد زیرا حسا مشاهده می شود تقویت و نشاطی که فکر و روح ما از انار میگیرد از میوه های دیگر نمی تواند، احتمال دارد که مراد از نفس و تقویت آن نیرومند گردانیدن دستگاه مغز و اعصاب دماغ باشد.

بعد از حجامت

فاذا احتجمت فکل السکباج و الحامض.

وقتی حجامت کردی از شوربای سرکه و انواع ترشی ها استفاده کن.

حجامت فشار خون را کم میکند و از این جهت برای بیمارانی که مبتلا بفشار خون هستند بسیار مفید است ولی بعد از حجامت برای بالا آوردن فشار (زیرا بعد از حجامت بالا آمدن فشار خطری ندارد بلکه تا حدودی لازم است) و جبران ضعف خوردن شوربای سرکه لازم و بجا است زیرا گوشت و سرکه هر دو فشار خون را بالا می آورند.

ترشی ها نوعا منبع ویتامین ث هستند و بخصوص از نظر اینکه رسوبات خون را میسوزانند و باعث تقویت ملکول های قرمز خون می شوند بعد از حجامت خیلی لازم و سودمنداند.

باز هم بعد از حجامت ایاک و کثرة الحرکة و الغضب و مجامعة النساء لیومک.

روزی را که حجامت کردی از حرکت زیاد و خشم و اعمال غریزه جنسی پرهیز کن.

خون ماده حیاتی بدن است تمام قوا و نیروهای جسم و روح از قدرت جریان و فشار خون است هنگامی که این مایع تقلیل یافت قهرا نیروی اعصاب و مقاومت بدن کم می شود و محتاج باستراحت خواهیم شد بنا بر این حرکت زیاد و خشم و عمل مجامعت که انرژی زیادی مصرف میکنند بهیچ وجه صلاح نیست و در غیر صورت احتیاط ممکن است بفقر الدم دائم و جنون و رعشه و امثال آنها مبتلا شویم علاوه آنکه وقتی بدن قدرت مقاومت خود را از دست داد در مقابل هیچ نوع بیماری مصونیت نخواهد داشت و مستعد همه گونه مرض خواهد بود.

خشم و اعمال غریزه جنسی فشار خون را بالا میبرد و هنگامی که خون فشارش زیاد می شود بدن محتاج بسوخت بیشتر خواهد بود بنا بر این خوردن غذاهای مقوی نیکو است اما کارهائی که کالری زیاد مصرف میکنند زیان آور است و بسا می شود که موجب سکته قلبی شود.

یکی از نشانه های آنکه خشم مجامعت فشار خون را بالا میبرد احساس گرسنگی و تشنگی زیاده از معمول است و بسیار می بینید اشخاصی که مبتلا بفشار خون هستند زیادتر از دیگران میل بخوراک و آشامیدنی دارند.بعد از حجامت چگونه بخوابیم

شورخوری

و اکل المملوحة بعد الفصد و الحجامة یعرض منه البهق و الجرب.

خوردن غذاهای شور بعد از فصد و حجامت عارضه بهق و جرب را پدید می آورد.

بهق مانند برص لکه هائی است که در روی پوست پیدا می شود و جرب جوشهای ریزی است که روی پوست پدید می آید و سخت ایجاد خارش میکند.

حجامت و فصد خون را رقیق میکند و نمک بیشتر انواع ویتامین ها را خصوص اکثر گروه ب را رسوب میدهد رسوبات خون کبد را فرسوده و تنبل میسازد کبد تنبل بیماریهای جلدی را پدید می آورد بنا بر این اشخاصی که خون میگیرند و یا بر اثر بعضی از بیماریها دچار رقة الدم شده اند باید حتی الامکان از خوردن نمک و غذاهای شور بپرهیزند و در مقابل علاوه بر آنکه از مواد نشاسته ای و قند و سفیده ای زیاد مصرف کنند از مصرف ویتامین آ بقدر کافی دریغ ننمایند.

ویتامین آ کبد را تقویت میکند و عمل غده های داخلی را تسهیل مینماید مقاومت مخاط و پوست را در مقابل بیماریهای جلدی زیاد میکند.

ویتامین آ را در میوه ها خصوص پوست آنها و چربیهای حیوانی و ماهی مخصوصا کبد آن بمقدار زیاد و کافی میتوان یافت.

 

رعایت بهداشت در سطح وسیع

اسلام توجه و اهمیت زیادی به مسأ له صحت و سلامتی بدن انسان می دهد تا جایی که روایت شده از پیامبر (صلی الله علیه و آله ) که فرمودند: ((همانا صحت و سلامتی بدن، باعث شاد بودن م…

و فرمود: وقتی غذایی گذاشته شد، پس آنچه را که مقابل اوست بخورد و بالای آن را نخورد و چون برکت از بالای آن می آید و هیچ یک از شما از پیش غذا بلند نشود و دست خود را از آن نکشد مگر بعد از آنکه دیگران دست …

سوال: چرا ایمان به معاد، از اصول دین است؟

جواب: در این باره دلایل نقلی و عقلی فراوانی وجود دارد؛ از جمله:

1- قرآن کریم بیش ترین اهتمام و توجهش را به مسألۀمعاد، پیآمدهای آن و رابطه اش با مبدأ متع…

در مکتب اسلام، بیش از هر مکتب دیگری به امر بهداشت توجه شده است، به فرموده پیامبر گرامی اسلام (ص )، اسلام بر نظافت بنا شده و جز افراد نظیف، کسی به بهشت وارد نمی شود.
((با هر وسیله ای که می توانید نظافت…

…در دنیای کنونی چند نوع ذبح برای حیوانات وجود دارد.

1-سر بریدن با چاقو.

2-گلوله زدن به ناحیه سر.

3-بیهوش کردن توسط الکتریسته.

4-استنشاق اکـسید کـربن.

اکنون این مسئله را از دو جنبه مور…

شنا، راه رفتن در آب ورزش‌های ساده مثل پیاده‌روی باعث کاهش یا از بین رفتن دردها خواهد شد و در اکثر موارد درمان این دردها نیازی به جراحی ندارد. اگر دردی موجب ضعف پا شده باشد یا دچار علائمی مانند بی‌اخت…

عظمت کار در عملیات موشکی حمله به پایگاه عین الأسد را هم فراموش نکنیم. یادمان نرود، با کشوری طرف بودیم که تا حالا هیچ کس به اصلاح به او «تو» نگفته بود. اما ما 13 موشک به بزرگ ترین پایگاه آن ها در عراق …

قرارگاه خاتم الانبیا زیرمجموعه های اجرایی توانمندی دارد نظیر گروه های کربلا، نوح، قائم، سماوات، کوثر و عاشورا. موسسه ها و شرکت های تخصصی هم دارد ازجمله نور، سما، نفت و گاز سپانیر، مهندسین مشاور ایمن س…

پدر و مادر حقّ ممتاز و بی نظیری بر گردن فرزندان دارند؛ از این رو، مستحق اکرام و تعظیم خاص بوده و مسؤولیت فرزندان در این باره بسیار خطیر و غیر قابل اغماض است.

رعایت حقوق و احترام آنان، آثار معنوی بس…

نبی اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: اگر از قدرتمند و امیر ترسانی و می خواهی که شر او از تو بگردد مواظب باش تا اول ماه برسد چون هلال شب اول ماه را دیدی برخیز و چنان که گویا به وی خطاب می کنی بگ…

معمولا گرفتگی عضلانی برای هر شخصی در طول زندگی به وجود می‌ آید که از علل آن می‌ توان به کم‌ آبی پس از انجام ورزش‌ های سنگین، استفاده زیاد و طولانی‌ مدت از عضلات، آسیب‌‌ های جسمی و کمبود مواد معدنی مان…

یک متخصص طب سنتی عنوان كرد: افراد قبل و بعد از حجامت از خوردن تخم مرغ، ماهی، غذاهاي شور و لبنیات بپرهیزند و بيشتر از مواد غذایی که خون را رقیق می‌کند، استفاده کنند.

یک متخصص طب سنتی عنوان كرد: افراد قبل و بعد از حجامت از خوردن تخم مرغ، ماهی، غذاهاي شور و لبنیات بپرهیزند و بيشتر از مواد غذایی که خون را رقیق می‌کند، استفاده کنند.

دکتر غلامرضا کرد افشاری در گفت وگو با خبرنگار «سلامت» ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اشاره به وجود صدها مقاله خارجی در زمینه حجامت که در دنیا مورد توجه قرار گرفته و در مجلات علمی دنیا به چاپ رسیده است، گفت: در ایران غير از چندین مقاله که در مجلات دانشگاه‌های ایران چاپ شده است این موضوع مورد توجه قرار نگرفت با این وجود حجامت همچنان در دنیا به عنوان یک روش پسندیده درمانی و یا روشی برای کمک در زمینه درمان محسوب می‌شود.

این استاد دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه بهار بهترین فصل برای حجامت و خونگیری است، ادامه داد: در زمستان به دلیل سردی و رطوبت هوا اخلاط فاسد در بدن غلیظ شده و تجمع می‌كنند و در بهار با گرم شدن هوا خون رقیق می‌شود و هنگام حجامت مواد زائد بیشتری از بدن دفع می‌شود.

وی با بیان اینکه بعد از بهار، پاییز فصل خوبی برای حجامت کردن و خون گیری است، گفت: در هر فصلی می‌توان بر اساس تشخیص پزشک با توجه به نوع بیماری و غلبه اخلاط در بدن حجامت را انجام داد.
بعد از حجامت چگونه بخوابیم

این استاد دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص موارد منع حجامت اظهار داشت: در مزاج‌های خیلی سرد و مرطوب، در بیماری‌های صعب العلاج که مدت بیماری طولانی شده و بدن ضعیف شده است حجامت نباید انجام شود.

دکتر کرد افشار خوردن آبغوره و سوپ جو را هنگام حجامت یا خون گيري توصیه کرد و اظهار داشت: این مواد خون را رقیق می کند و موجب دفع مواد زائد بیشتری از خون می‌شود.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید برمنع انجام حجامت روی قلب و معده به صورت مستقیم اظهار داشت: حجامت در انواع سردردها، خارش‌ها، زونا، هموروئید، انواع آلرژی‌ها، کوفتگی‌های بدن و کمردردها اثر درمانی و کمک کننده‌اي دارد.

این متخصص طب سنتی گفت: با توجه به فعل و انفعالات سیستم خون بدن و نیز طبق مستندات علمی و روایات اسلامی 17 تا 21 هر ماه قمری، مناسب ترین زمان برای حجامت است.

دکتر كرد افشاری با بیان اینكه حجامت با دو هدف اصلاح كمیت و اصلاح كیفیت خون انجام می‌شود، افزود: در اصلاح كمیت خون، افرادی كه دارای خون زیاد و در معرض بیماری‌هایی مانند سكته و فشارخون هستند اقدام به حجامت می‌كنند.

وی ادامه داد: مناسب‌ترین زمان حجامت برای اصلاح كمیت خون این افراد ۱۲ تا ۱۵ ماه قمری است چرا كه سیستم خون انسان به نیروی جاذبه ماه واكنش نشان می‌دهد و در این روزها خون رقیق‌تر در بدن جاری است و می‌توان آن را از راه حجامت دفع كرد.

این متخصص طب سنتی خاطرنشان كرد: اگر هدف از حجامت، اصلاح كیفیت خون و دفع مواد زائد خون باشد، بهترین زمان برای حجامت 17 تا 21 ماه قمری است چرا كه در این زمان خون غلیظ‌تر بدن به سطح پوست می‌آید و می‌توان آن را دفع كرد.

این استاد دانشگاه با بیان اینكه حجامت یك روش موثر برای حفظ سلامت بدن است، یادآور شد: در روش حجامت، پوست بدن با ابزار مخصوص خراشیده می شود تا خون بیرون بیاید اما این خراشیدگی به لایه های عمیق پوست نمی رسد و برخلاف تصور برخی افراد درد نداشته و به بخیه هم نیازی ندارد و خیلی سطحی است.

وی در ادامه اظهار کرد: بهترین زمان برای حجامت زمانی است که فرد خیلی گرسنه یا خیلی سیر نباشد و نور و گرمای خورشید در وضعیت جوی مساعد باشد یعنی هوا خیلی گرم یا خیلی سرد نباشد.

این متخصص طب سنتی در خصوص رعایت مسائل بهداشتی بعد از انجام حجامت توصیه کرد: بعد از انجام حجامت افراد تا 12 ساعت از استحمام و همچنین رابطه جنسی پرهیز کنند و خوردن ماهی، لبنیات، غذاهاي شور، تخم مرغ و انجام ورزش‌های سنگین نیز تا 12 ساعت ممنوع است.

انتهاي پیام

اما باید آداب حجامت را در انجام و پس از انجام رعایت کنید. یکی از مهمترین این موارد این است که:

این سوال که چه چیزهایی بعد از حجامت نباید خورد؟ ممکن است برای تمام افرادی که حجامت می‌کنند پیش بیاید.

اولا اکثر حجامت شوندگان، تنها، اضافه بار خود را بر زمین نهاده به تعادل رسیده‌اند و با مصرف این گونه خوراکی‌ها، دوباره به وضعیت نامطلوب قبل از حجامت برمی‌گردند

و در ثانی عده کمی هم که پس از حجامت نیاز به تقویت دارند بهتر است از خوراکی هایی مانند شربت عسل، آب انار شیرین شده با عسل، خرما، مویز، گوشت کباب کرده پرندگان کوچک و … استفاده کنند.

بعد از حجامت چگونه بخوابیم

 انار املیسی، معانی مختلفی می تواند داشته باشد: انار ملس(ترش و شیرین)؛ انار دشتی و انار شیرین بی دانه. امّا با توجّه به حدیث ذیل، شاید انار شیرین، تعبیر مناسب تری باشد: امام حسن عسکری علیه السّلام می فرمایند:«کُلِ الرُّمَّانَ بَعْدَ الْحِجَامَهِ رُمَّاناً حُلْواً فَإِنَّهُ یُسَکِّنُ الدَّمَ وَ یُصَفِّی الدَّمَ فِی الْجَوْفِ: پس از حجامت انار شیرین بخور که خون را فرو می نشاند و آن را در درون بدن، تصفیه می کند.»

مشاوره طبایع

همراهان گرامی طبایع می توانند برای تشخیص مزاج و انجام مشاوره تخصصی به لینک زیر مراجعه نمایند…

آکادمی طبایع

برای شرکت در کلاس‌های آموزشی با گواهینامه معتبر انجمن علمی به لینک زیر مراجعه نمایید…

اپلیکیشن طبایع

برنامه موبایل اندروید طبایع با امکانات بسیار آماده شد! جهت آشنایی با اپلیکیشن و دانلود به لینک زیر بروید…

خوب بود اما نصفه نیمه رها شده بود..

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

| طبایع مرجع طب سنتی ایران © 1399 – تمامی حقوق محفوظ است. |

تغییر حالت روز و شب

شرکت تحقیقاتی پارسی طب

2015-10-07
حجامت, طب سنتی و مکمل

۸ دیدگاه
163,626 بازدید

قبل و بعد از حجامت چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

محتوای مقاله (با استفاده از این لیست به موضوع مورد نظر دسترسی سریعتر دارید)

ائمه معصومین علیهم السلام در احادیث خود به خوراک مناسب براى قبل و بعد از حجامت اشاره فرموده ‏اند.بعد از حجامت چگونه بخوابیم

« انارى بیاور، چرا که من از هیچ چیز به اندازه‏ شریک گرفتن در خوردن انار ناراحت نمى‏ شوم. سپس حجامت نمود و امر فرمود که حجامت کنم و من نیز حجامت کردم. سپس انار دیگرى خواست…»

در روایت دیگرى حمیرى مى‏ گوید:

« به امام صادق‏(ع) نامه نوشتم و عرض کردم که من خون و صفرا دارم. زمانى که حجامت مى‏ کنم، صفرا بر من غلبه مى‏ کند و زمانى که حجامت را به تأخیر مى‏ اندازم خون به من ضرر مى ‏رساند. نظر شما در این مورد چیست؟ سپس حضرت به من نامه نوشت که حجامت کن و براى تاثیر حجامت ماهى تازه بخور. دوباره مسئله را سئوال کردم. ایشان نوشت حجامت کن و ماهى تازه با آب و نمک بخور. این کار را انجام دادم و سلامت یافتم.»

البته از متن حدیث چنین برمى‏ آید که:

ابزار حجامت را بشوى و انارى خواست و میل فرمود و پس از این که از حجامت فارغ شد، انار دیگرى خواست و میل کرد و فرمود این کار مُرار (صفرا) را فرو می نشاند.

«بعد از حجامت انار شیرین میل کنید،
– چون انار خون را آرام مى‏کند ،
– و آن را در مسیر خود صاف می گرداند.»

« اى معتب، براى من ماهى تازه تهیه کن. می خواهم حجامت کنم. تهیه کردم. پس فرمود: اى معتب براى من سوپى درست کن. سوپ را براى ایشان درست کردم و حضرت از آن تناول فرمود.»

«پس از استحمام باید موضع فصد و حجامت را به وسیله‏ پارچه‏ کرکى یا ابریشمى یا دستمال نخى که لطیف و نرم باشد، بپوشانید. بعد یک حبه از تِریاق اکبر (نام یک داروى قدیم) به اندازه‏ ماش میل کنید. پس از حجامت و فصد، آب میوه بنوشید و اگر میوه نیست، شربت بالنگ مصرف کنید و در جایى که این امکانات وجود ندارد، بالنگ را زیر دندان بگیرید و روى آن جرعه‏ اى آب نیم‏گرم بنوشید. اما در فصل سرما باید سکنجبین عسلى استفاده شود که این شربت شما را از بیمارى‏هاى خطرناک لقوه، برص، بهق و جذام به اراده‏ خداوند ایمن خواهد داشت.»

«سفارش مى‏کنم که پس از حجامت یا فصد، آب انار را با مکیدن آن بنوشید. مکیدن آب انار خون را زنده و تن را با نشاط خواهد ساخت. پس از حجامت و فصد از خوردن غذاهاى نمک‏دار تا مدت ۳ ساعت بپرهیزید، چون اگر این پرهیز مراعات نشود، بعید نیست که انسان به بیمارى جرب دچار شود…»

از مجموعه‏ احادیث و روایات برمى‏ آید که حجامت باید در زمان سیرى انجام شود و انجام آن به هنگام گرسنگى مضر است.

از امام صادق ‏علیه السلام روایت شده که:
« حجامت بعد از غذا خوردن باعث دفع عرق شده و قوت ‏بخش بدن است.»

حضرت صادق‏ علیه السلام فرمود :
« از حجامت در حال گرسنگى بپرهیزید.»

حضرت هم‏چنین فرمود:
« بعد از خوردن طعام، با حجامت خون جمع مى‏ شود و بیمارى دفع مى‏ گردد.
اما اگر قبل از خوردن غذا حجامت انجام شود، خون دفع می شود، ولى بیمارى در بدن می‏ ماند.»

امام رضا علیه السلام براى حجامت دعاى خاصى ذکر فرموده ‏اند!

متن دعا چنین است :
« وقتى خواستى حجامت کنى، چهار زانو جلوى حجّام بنشین و بگو: اَعوذ بِالّلهِ الکریم فى حِجامَتى مِنَ العَین فِى الدَّم وَ مِن کلّ سوءِ وَ الاَعلالِ وَ الاَسقام وَ الاَوجاع وَ الاَمراض وَ اَسئَلُک العافِیهَ وَ المُعافاه وَ الشِّفاءِ مِن کلّ داء.» (بحار، ج ۶۲ ص ۱۱۷)

یعنى:

«در حجامت خود به خداوند کریم پناه مى‏برم از خونریزى و از هر ناراحتی، علت، سختى‏ و درد و مرضی و (خداوندا) از تو عافیت و اسباب عافیت و شفاى از هر بیمارى‏ را طلب می‏ کنم.»

امام رضا علیه السلام در رساله‏ ذهبیه مى‏ فرماید :

«فصد و حجامت پس از عمل جماع خوب نیست. باید میان جماع و حجامت و فصد، حداقل دوازده ساعت فاصله باشد… پس از حجامت نباید بلافاصله به زنان نزدیک شد. به علاوه مقرر است که انسان بعد از حجامت، از حرکت زیاد و خشم و هیجان بپرهیزد.»

برچسبصفرا و سنگ صفرا معنویات و ماورا

1 هفته پیش

2020-11-05

2020-09-05

تقویم حجامت ۹۹ : تقویم حجامت ۹۹ در دو عکس و به صورت شش ماهه …

سلام وقت بخیر
بنده سالهاست که مشکل ورم روده ویبوست دارم حجامت می تواند مفید باشد یا نه

سلام من چند سال بیشتر صبح ها که از خواب بیدار میشوم سرفه میکنم همراه با خلط سوزش معده هم دارم پیش متخصصین زیادی رفتم از دارو خوردن ونتیجه نگرفتن خسته شدم لطفا راهنمایی کنید ضمنا ۳۸ سال سن دارم وسیگار هم نمیکشم ولی دکتر گفته عکس ریه هات مثل ادم سیگاریه

سلام، لطفا آدرس بدهید که پس از حجامت مزاج هم گفته شود. متشکرم

دختر۱۶ماهه ام به دلیل آلرژی و ریفلاکس معده رشد مطلوبی نداره.میتونم حجامتش کنم؟ قبل وبعدش چه نکاتی رو باید رعایت کنم؟ بدجور پشت گردن ودماغش را می خاراند. دعاگوتون میشم اگه جواب بدین.ممنونم

با توجه به توضیحات شما ایشان سودا مزاج میباشند و اصلا حجامت برای ایشان مناسب نیست

آزمایش هلیکوباکتر دادید؟
علائم مشکلات معده به همراه آلرژی میتواند هلیکوباکتر باشد

سلام من خودم در کلینیک طب سنتی مشغول به کار هستم(حجام)مرسی از اطلاعات کاملتون. متنی مربوط به این که خوبه حجامت هر ۳ماه یکبار انجام بشه داخل سایت بزارید.با تشکر

ممنون بخاطر مطالب جامع و کاملتون………

من مدتی است که دچارغش رفتگی وسوزش کف پاشدم وبدنی لاغر دارم وزمانی که روی پایم تکیه میکنم فشارزیادی برروی پاها خصوصاپای راست احساس میکنم.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

بعد از حجامت چگونه بخوابیم

نام *

ایمیل *

“پارسی طب”، مجله سلامت جسم و روان، به صورت تخصصی در زمینه تشخیص صحیح بیماری ها و حفاظت از مردم در برابر انواع مختلف امراض رایج با استفاده از مشاوره پزشکی مکمل، گیاهان دارویی، درمان با طب سنتی و جایگزین فعالیت داشته و همچنین مرجع قابل اعتماد اخبار پزشکی و مقالات سلامت و درمانی می باشد.

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری تسنیم, غلامرضا کردافشاری درباره حجامت اظهار داشت: حجامت برای همه افراد مفید نیست چرا که حجامت خون بدن را کاهش می‌دهد و خون مایه حیات است و هیچ فردی نباید خون بدنش کم شود.

به گفته وی مثلاً افرادی که خیلی لاغر است چند عدد جوش در بدن دارند تصور می‌کنند که حجامت برای رفع جوش مفید است که باید گفت حجامت برای همه مفید نیست مخصوصا برای افراد لاغر چرا که طبع این افراد خشک است و حجامت به بدنشان آسیب می‌زند.

این متخصص طب سنتی افزود: روش‌های دیگری را برای درمان جوش باید جایگزین حجامت شود پس برای همه جوش‌ها حجامت خوب نیست اما جوش جوانی برای جوان‌ها به خصوص مردانی که که پرخوری می‌کنند, می‌تواند مفید باشد.

کردافشاری اضافه کرد: حجامت دارای ابعاد وسیع و نکات ظریف فراوانی است که هر پزشکی واقف و مطلع از آن نیست،افراد سعی کنند نزد پزشکانی حجامت کنند که دارای دانش و تجربه کافی پیرامون حجامت باشند.

توصیه‌های قبل از حجامت:

بعد از حجامت چگونه بخوابیم

– قبل از حجامت حتماً غذا خورده شود, به خصوص صبحانه.

– 12 ساعت قبل از حجامت سیگار کشیدن ممنوع است.

– یک ساعت قبل از حجامت آب انار یا انار، شربت عسل ، ماء الشعیر و مایعات فراوان مصرف کنند.

-حجامت در ایام عادت ماهیانه ممنوع است.

– هشت ساعت قبل از حجامت از مصرف غذاهای سرد ، تخم مرغ و ماهی پرهیز کنند.

توصیه های پس از حجامت :

– تا 12 ساعت سیگار نکشند.

– تا 24 ساعت ورزش و کار سنگین انجام ندهند.

– تا 24 ساعت پس از حجامت از مصرف موادغذایی مانند ماهی و لبنیات و غذای شور ، سرد و تند و تیز پرهیز کنند.

انتهای پیام/

بعد از حجامت چگونه بخوابیم
بعد از حجامت چگونه بخوابیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *