بعد از حجامت چگونه نماز بخوانیم

 
helpkade
بعد از حجامت چگونه نماز بخوانیم
بعد از حجامت چگونه نماز بخوانیم

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، حجامت عملی است که از دیرباز در طب سنتی ایران رایج بوده و طبقات مختلف جامعه از آن بهره می‌برده‌اند. حجامت اصطلاحا به روشی از خونگیری اطلاق می شود که جهت درمان بعضی از بیماری‌ها بکار می‌رود و دارای سابقه تاریخی هفت هزار ساله و مورد تایید و تاکید اسلام می باشد.

درمنابع طب اسلام وطب سنتی حجامت به عنوان یکی ازارکان مهم درمان ذکر شده است و بیماری‌های گوناگون را درمان می‌کند و به صورت اختصاصی درمنابع طب اسلامی به شکل پیشگیرانه درمان همه بیماری‌ها شمرده شده است و در مورد بیماری‌های خاص، درمان تمامی بیماری‌های ناشی از غلبه خون گفته شده است.

در این باره یکی از سؤالات رایج مردم، حکم نماز بعد از انجام عمل حجامت است؛ چرا که پس از عمل حجامت خونابه‌هایی در اطراف محل زخم جمع می‌شود.

رهبر معظم انقلاب در استفتائات خویش در پاسخ به این سؤال که «آیا بعد از حجامت باید بدن را برای نماز خواندن تطهیر کرد؟» پاسخ می‌دهند: «تا زمانی که آب برای محل حجامت ضرر دارد نماز خواندن با آن مانعی ندارد، اما اگر اطراف محل حجامت یا لباسش نجس شده است باید تطهیر کند.»

همچنین آیت‌الله مکارم شیرازی در پاسخ به این سؤال که «اگر شخصی حجامت کند، برای وضو و نماز چه وظیفه‌ای دارد؟» می‌گوید: «اگر نتواند خون‌ها را بشوید و نیز خون در اعضای وضو نیست، به همان صورت وضو بگیرد و نماز را بخواند و اگر جراحت در اعضای وضو باشد، به صورت جبیره‌ای وضو بگیرد.»بعد از حجامت چگونه نماز بخوانیم

انتهای‌پیام/

 

نرم افزار استخاره با توجه به نظرات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی )

امیدواری به رحمت خدا

عن ابى ذرالغفارى (رضى اللّه عنه) قال: قال النبى (صلى اللّه عليه و آله‏ و سلّم): قال اللّه تبارك و تعالى:

يابن آدم ما دعوتنى و رجوتنى اغفرلك على ما كان فيك و ان اتيتنى بقرار الارض خطيئة اتيتك بقرارها مغفرة ما لم تشرك بى و ان اخطات حتى بلغ خطاياك عنان السماء ثم استغفرتنى غفرت لك.

اى فرزند آدم هر زمان كه مرا بخوانى و به من اميد داشته باشى تمام آنچه كه بر گردن توست مى‏بخشم و اگر به وسعت زمين همراه با گناه به پيش من آئى، من به وسعت زمين همراه با مغفرت به نزد تو مى‏آيم، مادامى كه شرك نورزى. و اگر مرتكب گناه شوى بنحوى كه گناهت به مرز آسمان برسد سپس استغفار كنى، ترا خواهم بخشيد.

بعد از حجامت چگونه نماز بخوانیم

کلیه حقوق مادی
و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی
خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی:
FARTECH/فرتک – فکور رایانه توسعه کویر –


گنجینه صوتیDownloads-icon


Downloads-icon

خوردن انار شیرین پس از انجام “حجامت” خون را تصفیه می‌کند و بهتر است وعده غذایی بعد از حجامت را پرخوری نکنید اما یک غذای مقوی مانند آبگوشت، فسنجان، حلیم میل کنید.

به گزارش مشرق، حجامت نیز مانند هر عمل مهمی، برای اثربخشی بهتر نیازمند مراقبتهایی است تا عوارضی به سراغمان نیاید و بر اساس توان جسمی و روحی، برخی از این مراقبتها باید در لحظات نخست بعد از حجامت انجام گیرد و برخی تا 12 و 24 ساعت بعد باید رعایت شوند و برخی دیگر تا حدود یک هفته است.

اگر فرد در لحظه حجامت، دچار سردی ناگهانی تن، بی‌حالی و ضعف شد باید به او شربتی از عسل خورانده شود؛ این حالت ضعف و سردی ناگهانی را بارها بعد از حجامت افراد دموی دیده‌ایم؛ خوب است برای اینکه به‌موقع ضعف و بی‌حالی فرد جبران شود، قبل از حجامت این شربت آماده باشد، شربت زعفران و عسل، شربت عرق نعناع و عسل، شربت عرق بهارنارنج با عسل، گلاب با عسل یا آبلیمو با عسل را از پیش آماده کنید.

همچنین می‌توان به فرد، چند عدد خرما یا یکی دو قاشق غذاخوری عسل، خوراند؛ اگر فرد در اثر ضعف ناگهانی، احساس سرگیجه و سردرد دارد دستمالی را به گلاب یا عطر گل محمدی یا عطرهای گرم‌مزاج دیگر (مریم، یاس و…) آغشته کنید و برای استنشاق به بینی او نزدیک کنید، سردرد او به سرعت بهبود می‌یابد.

اگر فرد دچار سرگیجه بعد از حجامت شد باید پس از حجامت، چند ساعتی از رانندگی پرهیز کند.بعد از حجامت چگونه نماز بخوانیم

برای پانسمان محل حجامت، عجله نکنید و حجامت کننده را تحت فشار نگذارید زیرا حجام باید مراقبت کند، تا جایی که خون از بدن فرد سرازیر می‌شود، به خون‌گیری ادامه دهد؛ این حالت با لیوان حجامت معمولی برای افراد پرُخون با سه بار لیوان گذاشتن تمام می‌شود؛ اگر خونگیری به قدر کافی از فرد انجام نشود، جای حجامت تا حجامت بعدی دچار خارش خواهد شد زیرا خون کثیف در آن اجتماع کرده ولی کاملا دفع نشده است.

روی زخم حجامت را با عسلی که آن را به گاز استریل یا پارچه نرم و لطیف آغشته می‌کنید، بپوشانید؛ مطمئن باشید عسل، بهترین پماد برای زخم، جراحت و حتی سوختگی است.

خوردن انار، پس از حجامت هم در روایات توصیه شده است؛ عالم آل محمد (ص) فرمود: «وَ مُصَّ مِنَ الرُّمَّانِ الْإِمْلِیسِیِ‏ فَإِنَّهُ یُقَوِّی النَّفْسَ وَ یُحْیِی الدَّمَ» آب انار ملس را با مکیدن بخور که نفس را تقویت و خون را زنده می‌کند. (طبّ الإمام الرضا علیه السلام (الرسالة الذهبیة) – ایران ؛ قم، چاپ: اول، 1402ق. ص 61)

همچنین امام عسکری (ع) می فرماید:«کُلِ الرُّمَّانَ بَعْدَ الْحِجَامَةِ رُمَّاناً حُلْواً فَإِنَّهُ یُسَکِّنُ الدَّمَ وَ یُصَفِّی الدَّمَ فِی الْجَوْفِ» پس از حجامت انار شیرین بخور که خون را فرو می‌نشاند و آن را در درون بدن، تصفیه می‌کند. (مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی، بحار الأنوار (ط – بیروت) – بیروت، چاپ: دوم، 1403 ق. ج 59، ص123)

بهتر است وعده غذایی بعد از حجامت را پرخوری نکنید اما یک غذای مقوی مانند آبگوشت، فسنجان، حلیم، شوربا و غذاهای زودهضم و … میل کنید؛ باز هم از ترشیها، لبنیات و غذاها و گوشتهای سردمزاج، پرهیز کنید و به ویژه شام را ماست نخورید؛ عقلیی می‌نویسد: «و بعد الفراغ، چون یک ساعت کامل بگذرد غذا تناول فرمایند.» (عقیلی علوی شیرازی، سید محمد حسین بن محمد هادی، خلاصة الحکمة (عقیلی)، 3جلد، اسماعیلیان – قم، چاپ: اول، 1385 ه.ش.، ج‏2 ؛ ص457)

همچنین از خوردن غذاهای دیرهضم و یبوست‌زا لااقل تا 24 ساعت بپرهیزید و از خوراکیهای بسیار شور و نمک سود، تا چند ساعتی دوری کنید؛ عالم آل محمد (س) فرمود: «وَ لَا تَأْکُلَنَّ طَعَاماً مَالِحاً وَ لَا مِلْحاً بَعْدَهُ بِثُلُثَیْ سَاعَةٍ فَإِنَّهُ یَعْرِضُ مِنْهُ الْجَرَبُ‏»؛ و تا دو سوّم ساعت بعد از حجامت، غذای شور و نمک نخور که تو را در معرض جرب قرار می دهد.» (طبّ الإمام الرضا علیه السلام (الرسالة الذهبیة) و نیز فرمود: «وَ أَکْلُ الْمُلُوحَةِ وَ اللُّحْمَانِ الْمَمْلُوحَةِ وَ أَکْلُ السَّمَکِ الْمَمْلُوحِ بَعْدَ الْحِجَامَةِ وَ الْفَصْدِ لِلْعُرُوقِ یُوَلِّدَانِ الْبَهَقَ وَ الْجَرَبَ‏» و خوردن غذاهای شور، گوشتها و ماهی نمک‌سود، بعد از حجامت و فصد موجب بهق و جرب می‌شود.» (طبّ الإمام الرضا علیه السلام (الرسالة الذهبیة)

حکما توصیه می‌کنند از خوردن تخم‌مرغ هم تا یک هفته پرهیز شود؛ این دستور به ویژه برای افراد سردمزاج و مخصوصاً درباره تخم مرغ صنعتی با جدیت باید رعایت شود؛ صاحب خزائن‌الملوک می‌نویسد: «و پس از حجامت، تخم‏ مرغ‏ نباید خورد که تخم‏ مرغ محدث لَقوِه شود.» (احمد، شمس‌الدین، خزائن الملوک، 2جلد، دانشگاه علوم پزشکی ایران – تهران، چاپ: اول، 1387 ه.ش.، ج‏1 ؛ ص329)

بعد از حجامت، استراحت کنید اما بهتر است تا چند ساعتی نخوابید به ویژه اگر خون کثیفی داشتید و بار نخستی باشد که حجامت می‌کنید، خوابی سبک و جذاب را تجربه خواهید کرد.

پرهیز از رابطه زناشویی را حداقل تا 12 ساعت ادامه دهید البته افراد ضعیف بنیه باید تا 24 ساعت در آین پرهیز شکیبا باشند.

چنانکه پیشتر هم اشاره شد؛ طبق فتوای مراجع عظام که توسط استاد حسین خیراندیش استفتاء شده و سالها پیش در کتاب خود «حجامت؛ هدیه شب معراج» آورده است، می‌توانید با تطهیر اطراف موضع، بدون نیاز به شستشوی محلّ حجامت، نماز خود را اقامه کنید.

به نوشته سفره سلامت، حدود 12 ساعت پس از حجامت می‌توانید حمام و غسل کنید و حتی روی زخم را با آب ولرم و به آرامی بشوئید؛ برای اینکه احیاناً زخم حجامت سرباز نکند، روی آن را با صابون یا آب داغ و … نشوئید؛ با این وجود اگر احیاناً روی زخم حجامت باز هم شاهد خونریزی بودید، نگران نشوید؛ پانسمان عسل را تکرار کنید.

تا 24 ساعت پس از حجامت، ورزش و مسابقه ورزشی سنگین مانند شنا و سونا، کوهنوردی، فوتبال جدی، کشتی و… را کنار بگذارید البته اگر توان جسمی کافی دارید می‌توانید ورزش سبک، مانند یک پیاده‌روی یا کوهنوردی ملایم داشته باشید.

در همین مدت سعی کنید از کار سنگین، خشم یا عصبانیت و استرسهای روحی، سیگار، قلیان و موادّ افیونی بپرهیزید؛ عالم آل محمد (ص) فرمود: «وَ إِیَّاکَ وَ کَثْرَةَ الْحَرَکَةِ وَ الْغَضَبِ وَ مُجَامَعَةَ النِّسَاءِ یَوْمَکَ ذَاکَ» در روز حجامت از تحرّک زیاد، غضب و زناشویی بپرهیز.» (طبّ الإمام الرضا علیه السلام (الرسالة الذهبیة)

کبودی، تورّم و خارش اندک چند روزه در محلّ حجامت، طبیعی است حتی وجود تعدادی تاول درموضع حجامت، عادّی است و بهبود می‌یابد البته حجام ماهر، می تواند پیش از حجامت با روغن‌مالی کافی و بادکش‌های متعدد و نه بسیار پُرکشش، این حالات را به حداقل ممکن برساند.

کليه حقوق اين سايت متعلق به پایگاه خبري-تحليلي مشرق نيوز مي باشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.

تبیان، دستیار هوشمند زندگی

پل های ارتباطی

بلوار کشاورز،خیابان نادری،نبش حجت دوست،پلاک 12

public@tebyan.com

بعد از حجامت چگونه نماز بخوانیم

02181200000

دسترسی سریع

محصولات و خدمات

اشتراک در خبرنامه

کلیه حقوق این سایت مربوط به موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان می‌باشد.

هدانا – سيري در معارف هدايت بخش اهل البيت عليهم السلام

آیا با خون حجامت می توان نماز خواند؟ اگر بدن یا لباس نمازگزار با خون حجامت نجس باشد، و به گونه ای است که آب کشیدن بدن یا لباس کار مشکلی است. تا وقتی که زخم یا جراحت شده است، می تواند با آن خون نماز بخواند.

در چهار صورت که تفصیل آنها در نوشتار قبل مطرح شد[اینجا کلیک کنید]، اگر بدن یا لباس نمازگزار نجس باشد، نماز او صحیح است:

١ـ به‌واسطه زخم یا جراحت یا دملی که در بدن اوست، لباس یا بدنش به خون آلوده شده باشد و به گونه ای است که آب کشیدن بدن یا لباس کار مشکلی است. تا وقتی که زخم یا جراحت یا دُمَل خوب نشده است، می تواند با آن خون نماز بخواند. اما اگر می تواند لباس نجس را تعویض کند یا زخم یا اطراف آن را تطهیر کند باید چنین کند.
۲ـ بدن یا لباس او به مقدار کمتر از دِرهم ـ که تقریباً به اندازه بند سر انگشت سبابه (انگشت شهادت) می‌شود ـ به خون آلوده باشد.
۳ـ ناچار باشد با بدن یا لباس نجس نماز بخواند.
۴ـ لباس‌های کوچک او مانند جوراب و عرقچین، نجس باشد.بعد از حجامت چگونه نماز بخوانیم

لازم به ذکر است در پاسخ به سوال برخی مخاطبان عرض کنیم که پس از حجامت نیاز به غسل خاصی نیست. فقط باید بدن را از خون برای نماز تطهیر نمود.

 

س۲. آیا بعد از حجامت باید بدن را برای نماز خواندن تطهیر کرد؟

ج. تا زمانی که آب برای محل حجامت ضرر دارد نماز خواندن با آن مانعی ندارد، اما اگر اطراف محل حجامت یا لباسش نجس شده است باید تطهیر نماید.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات حضرت آیت الله العظمی خامنه ای.

پرسش :اگر شخصی حجامت کند، برای وضو و نماز چه وظیفه ای دارد؟


غسل چله بعد از زایمان


احادیث چهارده معصوم درباره نماز


نماز روز يكشنبه ماه ذي قعده


اولین مرتبه حضور قلب در کلام امام خمینی

پاسخ :اگر نتواند خون ها را بشوید و نیز خون در اعضای وضو نیست، به همان صورت وضو بگیرد و نماز را بخواند و اگر جراحت در اعضای وضو باشد، به صورت جبیره ای وضو بگیرد.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی.

مسأله ۳۸۲. اگر جبیره بعضی از اعضای وضو را فرا گرفته باشد – مثل تمام صورت یا تمام یک دست – وضوی جبیره‌‌ای کافی است ولی اگر جبیره تمام اعضای وضو یا نزدیک به تمام اعضای وضو را فرا گرفته باشد، بنابر احتیاط واجب، باید هم تیمّم نماید و هم وضوی جبیره‌‌ای بگیرد.

مسأله ۳۸۳. اگر جایی از اعضای وضو را رگ زده یا حجامت نموده، در صورتی که آب برای آن ضرر دارد حكم آن، حكم زخم و جراحت است كه در مسائل قبل ذکر شد ولی اگر آب برای آن ضرر ندارد امّا نمی‌‌تواند آن را به دلیل نجاست عضو یا بند نیامدن خون، آب بکشد باید تیمّم نماید.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات حضرت آیت الله العظمی سیستانی.

«۷۱۳» اگر در بدن یا لباس نمازگزار خون زخم یا جراحت یا دمل باشد، چنانچه طوری است که آب کشیدن بدن یا لباس یا عوض کردن لباس برای بیشتر مردم سخت است، تا وقتی که زخم یا جراحت یا دمل خوب نشده است، می‌تواند با آن خون نماز بخواند، و اگر طوری است که برای مردم آب کشیدن آن سخت نیست، ولی برای شخص او سخت و مشکل است، صحت نماز با این لباس یا بدن خالی از وجه نیست؛ و همچنین است اگر چرکی که با خون بیرون آمده یا دوایی که روی زخم گذاشته‌اند و نجس شده، در بدن یا لباس او باشد.

«۷۱۴» اگر خون بریدگی و زخمی که به زودی خوب می‌شود و شستن آن آسان است، در بدن یا لباس نمازگزار باشد، نماز او باطل است.

«۷۱۵» اگر جایی از بدن یا لباس که با زخم فاصله دارد، به رطوبت زخم نجس شود، جایز نیست با آن نماز بخواند. ولی مقداری از بدن یا لباس که معمولاً به رطوبت زخم آلوده می‌شود، نماز خواندن با آن مانعی ندارد.

اخذ اجرت بر حجامت

و مكروه است كسب حجّام، يعنى آنچه به عنوان اجرت بعد از معامله صحيحه مىگيرد با اشتراط او، به خلاف صورت عدم تعيين به شرط بر محجوم، چه مستحق نباشد، مثل صورت عدم امر؛ يا باشد، مثل صورت امر محجوم؛ و در هيچ صورت حرام نيست اجرت عمل و هم چنين مكروه نيست نفس عمل.و اگر شرط از محجوم باشد و بيش از اجرت المثل نباشد و از حجّام غير رضاء به شرطِ محجوم نباشد، دور نيست ملحق به صورت عدم شرط حجام باشد.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات حضرت آیت الله العظمی بهجت.

– مدرس حوزه (فلسفه و کلام اسلامی) و بنیانگذار سایت هدانا؛
– تحصیل در محضر جمعی از مراجع عظام تقلید؛
– مشاور خانواده و مدرس مهارت های زندگی اسلامی

– هدانا برآیند فعالیتی گروهی با نظارت دقیق، برای معرفی مطالب خوب دینی به شماست، امیدواریم این توفیق را داشته باشیم به عنوان یک منبع به روز و قابل اعتماد دسترسی به معارف اهل البیت(علیهم السلام) را برای شما مخاطبان عزیز و گرامی در حوزه های مختلف معرفتی ساده و کاربردی تر کنیم.

مطلب قبلی:

چرا امام علی علیه السلام خدا را با لفظ مولا صدا صدا می کند

مطلب بعدی:

حکم استفاده معتکف از زعفران و هل و گلاب در غذا

احادیث چهارده معصوم درباره نماز

نماز روز يكشنبه ماه ذي قعده

دین و مردم؛ پایه‌های نظام دینی

از فوايد و تأثيرات نماز خواندن بگوييد؟

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

آدرس ایمیل شما به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

بعد از حجامت چگونه نماز بخوانیم

ویژه روز:


شفاعت حضرت زهرا شامل چه کسانی است

دستورالعملی برای رفع کینه و حسادت از حضرت آیت الله بهجت


قمر در عقرب سال ۱۴۰۰

 

دریافت بهترین اخبار ومقالات هدانا


احادیث چهارده معصوم درباره نماز

مشاوره خانواده و سبک زندگی:


ازدواج نکردن بخاطر نداشتن میل جنسی


چگونه با نوجوانان ارتباط برقرار کنیم؟


تست روانشناسی MMPI


شیوه تربیت فرزندان در سیره پیامبر مهربانی


ازدواج مرد متاهل با زن بیوه


عشق یک طرفه دختر به پسر

توصیه برای مطالعه شما:


دعا بعد از بیدار شدن


امامت در قرآن کریم


تحدى چیست

چرا اسلام خوردن شراب و الکل را حرام کرده +آمار /حتما ببینید


ﻣﺴﺨﺮﻩ ﻛﺮﺩﻥ ﺍﺯ ﺩﻳﺪﮔﺎﻩ ﺍﺳﻼﻡ

اظهار عجز ملحدان از تحدی قرآن در عصر امام صادق(ع)

مطالب تصادفی احکام:


اگر آب وضو و غسل ضرر داشته باشد


حكم انواع ترشح


خمس سکه بهار آزادى


حکم دادن رد مظالم به سیل زدگان


فروش داروی خطرناک بدون تجویز پزشک


استفاده از آمپول غیر ضروری برای روزه دار

| فارسی | العربیة | اردو | English |

| تمامی حقوق شرعاً و قانوناً برای تیم هدانا محفوظ می باشد و نقل مطالب با ذكر منبع سبب امتنان است. © کپی رایت – هدانا HADANA.IR |

دانلود اپلیکیشن هدانا

مشاوره خانواده

کانال ایتا

کانال سروش

 

مواردى كه لازم نيست بدن و لباس نمازگزار پاك باشد

٨٤٨ در سه صورت كه تفصيل آنها بعدا گفته مى‏شود، اگر بدن يا لباس نمازگزار نجس باشد، نماز او صحيح است: اول: آنكه به واسطه زخم يا جراحت‏يا دملى كه در بدن او است، لباس يا بدنش به خون آلوده شده باشد. دوم: آنكه بدن يا لباس او به مقدار كمتر از درهم كه تقريبا به اندازه يك اشرفى مى‏شود، به خون آلوده باشد. سوم: آنكه ناچار باشد با بدن يا لباس نجس نماز بخواند. و در دو صورت اگر فقط لباس نمازگزار نجس باشد، نماز او صحيح است: اول: آنكه لباسهاى كوچك او مانند جوراب و عرقچين نجس باشد. دوم: آنكه لباس زنى كه پرستار بچه است، نجس شده باشد. و احكام اين پنج صورت مفصلا در مسائل بعد گفته مى‏شود.٨٤٩ اگر در بدن يا لباس نمازگزار خون زخم يا جراحت‏يا دمل باشد، چنانچه طورى است كه آب كشيدن بدن يا لباس يا عوض كردن لباس براى بيشتر مردم يا براى خصوص او سخت است، تا وقتى كه زخم يا جراحت‏يا دمل خوب نشده است،مى‏تواند با آن خون نماز بخواند. و همچنين است اگر چركى كه با خون بيرون آمده يا دوايى كه روى زخم گذاشته‏اند و نجس شده، در بدن يا لباس او باشد.٨٥٠ اگر خون بريدگى و زخمى كه به زودى خوب مى‏شود و شستن آن آسان است، در بدن يا لباس نمازگزار باشد، نماز او باطل است.٨٥١ اگر جايى از بدن يا لباس كه با زخم فاصله دارد به رطوبت زخم نجس شود،جايز نيست با آن نماز بخواند. ولى اگر مقدارى از بدن يا لباس كه معمولا به رطوبت زخم آلوده مى‏شود، به رطوبت آن نجس شود، نماز خواندن با آن مانعى ندارد.٨٥٢ اگر از توى دهان و بينى و مانند اينهاست‏خونى به بدن يا لباس برسد احتياط واجب آن است كه با آن نماز نخواند ولى با خون بواسير ميشود نماز خواند اگر چه دانه‏هايش در داخل باشد.٨٥٣ كسى كه بدنش زخم است اگر در بدن يا لباس خود خونى ببيند و نداند از زخم است‏يا خون ديگر با آن نماز خواندن مانعى ندارد.٨٥٤ اگر چند زخم در بدن باشد و به طورى نزديك هم باشند كه يك زخم حساب شود، تا وقتى همه خوب نشده‏اند، نماز خواندن با خون آنها اشكال ندارد. ولى اگر به‏قدرى از هم دور باشند كه هر كدام يك زخم حساب شود، هر كدام كه خوب شد، بايد براى نماز بدن و لباس را از خون آن، آب بكشد.٨٥٥ اگر سر سوزنى خون حيض يا نفاس در بدن يا لباس نمازگزار باشد، نماز او باطل است، و بنابر احتياط واجب بايد خون استحاضه در بدن يا لباس نمازگزار نباشد. ولى خونهاى ديگر مثل خون بدن انسان يا خون حيوان حلال گوشت، و خون سگ و خوك و كافر و مردار و حيوان حرام گوشت، اگر چه در چند جاى بدن و لباس باشد، در صورتى كه روى هم كمتر از درهم باشد كه تقريبا به اندازه يك اشرفى مى‏شود نماز خواندن با آن اشكال ندارد. ولى احتياط مستحب آن است كه از خون سگ و كافر و مردار و حيوان حرام گوشت، اجتناب كند.٨٥٦ خونى كه به لباس بى‏آستر بريزد و به پشت آن برسد، يك خون حساب مى‏شود. ولى اگر پشت آن، جدا خونى شود، بنابر احتياط واجب بايد هر كدام را جدا حساب نمود. پس اگر خونى كه در پشت و روى لباس است، روى هم كمتر از درهم باشد نماز با آن صحيح، و اگر بيشتر باشد، نماز با آن نماز باطل است.٨٥٧ اگر خون روى لباسى كه آستر دارد بريزد و به آستر آن برسد، و يا به آستر بريزد و روى لباس خونى شود، بايد هر كدام را جدا حساب نمود. پس اگر خون روى لباس و آستر كمتر از درهم باشد، نماز با آن صحيح، و اگر بيشتر باشد،نماز با آن باطل است.٨٥٨ اگر خون بدن يا لباس كمتر از درهم باشد و رطوبتى به آن برسد، در صورتى كه خون و رطوبتى كه به آن رسيده، به اندازه درهم يا بيشتر شود و اطراف را آلوده كند، نماز با آن باطل است. بلكه اگر رطوبت و خون به اندازه درهم نشود و اطراف را هم آلوده نكند، نماز خواندن با آن اشكال دارد. ولى اگر رطوبت مخلوط به خون شود و از بين برود، نماز صحيح است.٨٥٩ اگر بدن يا لباس خونى نشود ولى به واسطه رسيدن به خون نجس شود، اگرچه مقدارى كه نجس شده كمتر از درهم باشد، نمى‏شود با آن، نماز خواند.٨٦٠ اگر خونى كه در بدن يا لباس است، كمتر از درهم باشد و نجاست ديگرى به‏آن برسد، مثلا يك قطره بول روى آن بريزد، نماز خواندن با آن جايز نيست.٨٦١ اگر لباسهاى كوچك نمازگزار مثل عرقچين و جوراب كه نمى‏شود با آنها عورت را پوشانده نجس باشد، چنانچه از مردار و حيوان حرام گوشت درست نشده باشد، نماز با آنها صحيح است. و نيز اگر با انگشترى نجس نماز بخواند، اشكال ندارد.٨٦٢ احتياط آن است كه چيز نجسى كه با آن مى‏شود عورت را پوشاند، همراه نمازگزار نباشد. ولى كسى كه اين مساله را نمى‏دانسته و مثلا مدتى با اين طور نماز خوانده، لازم نيست آن نمازها را قضا كند.٨٦٣ زنى كه پرستار بچه است و بيشتر از يك لباس ندارد هرگاه شبانه روزى يك مرتبه لباس خود را آب بكشد اگرچه تا روز ديگر لباسش به بول بچه نجس شود مى‏تواند با آن لباس نماز بخواند ولى احتياط واجب آن است كه لباس خود را در شبانه روز يك مرتبه براى اولين نمازى كه لباسش پيش از آن نجس شده آب بكشد و نيز اگر بيشتر از يك لباس دارد ولى ناچار است كه همه آنها را بپوشد چنانچه شبانه روزى يك مرتبه به دستورى كه گفته شده همه آنها را آب بكشد كافى است.



راهنمای فتاوا
Downloads-icon



استفتائات | احکام خمس
Downloads-icon



استفتائات | احکام روزه
Downloads-icon



رساله آموزشی | احکام روزه
Downloads-icon



رساله آموزشی | احکام خمس
Downloads-icon

مواردی که نجاست بدن يا لباس نمازگزار با شرایطی عفو شده

مسأله ۸۵۴ ـ در سه صورت كه تفصيل آنها خواهد آمد ، اگر بدن يا لباس نمازگزار نجس باشد ، نماز او صحيح است.
(اوّل) آن كه به واسطه زخم يا جراحت يا دملى كه در بدن اوست ، لباس يا بدنش به خون آلوده شده باشد.
(دوم) آن كه بدن يا لباس او به مقدار كمتر از درهم به خون آلوده باشد ، و اندازه درهم ـ از جهت عفو خونِ كمتر از آن در نماز ـ تقريباً به مقدار بند سرانگشت سبّابه (شهادت) مى باشد.
(سوم) آن كه ناچار باشد با بدن يا لباس نجس نماز بخواند.
و در يك صورت اگر لباس نمازگزار نجس باشد ، نماز او صحيح است ، و آن صورت اين است كه متنجّس از لباسهاى كوچك باشد مانند جوراب و عرقچين.
و احكام اين چهار صورت به تفصيل در مسائل بعد مى آيد.

خون زخم یا جراحت یا دمل در بدن يا لباس نمازگزار

مسأله ۸۵۵ ـ اگر در بدن يا لباس نمازگزار خون زخم يا جراحت يا دمل باشد ، چنانچه طورى است كه آب كشيدن بدن يا لباس يا عوض كردن لباس براى نوع مردم مشقّت داشته باشد ، تا وقتى كه زخم يا جراحت يا دمل خوب نشده است ، مى تواند با آن خون نماز بخواند ، و همچنين است اگر چركى كه با خون بيرون آمده يا دوايى كه روى زخم گذاشته اند و نجس شده در بدن يا لباس او باشد.

خون بريدگى و زخمى كه به آسانى شسته مى‏شود

بعد از حجامت چگونه نماز بخوانیم

مسأله ۸۵۶ ـ اگر خون بريدگى و زخمى كه بزودى خوب مى شود و شستن آن براى نوع مردم آسان است در بدن يا لباس نمازگزار باشد و كمتر از درهم نباشد و با آن نماز بخواند ، نماز او باطل است.

جائى از بدن يا لباس كه به رطوبت زخم نجس شود

مسأله ۸۵۷ ـ اگر جايى از بدن يا لباس كه با زخم فاصله دارد به رطوبت زخم نجس شود ، جايز نيست با آن نماز بخواند ، ولى اگر مقدارى از بدن يا لباس كه معمولا به رطوبت زخم آلوده مى شود ، به رطوبت آن نجس شود ، نماز خواندن با آن مانعى ندارد.

خون بواسير يا زخمى كه توى دهان و بينى است و به بدن يا لباس برسد

مسأله ۸۵۸ ـ اگر از بواسيرى كه دانه هاى آن بيرون نباشد يا زخمى كه توى دهان و بينى و مانند اينها است خونى به بدن يا لباس برسد ، ظاهر اين است كه مى تواند با آن نماز بخواند ، و امّا خون بواسيرى كه دانه هاى آن بيرون است بدون اشكال نماز خواندن با آن جايز است.

شک در خونی که در بدن يا لباس خود ببيند و نداند از زخم است

مسأله ۸۵۹ ـ كسى كه بدنش زخم است ، اگر در بدن يا لباس خود خونى ببيند كه به مقدار درهم يا بيشتر از آن است و نداند از زخم است يا خون ديگر ، جايز نيست با آن نماز بخواند.

کسی که چند زخم در بدن دارد

مسأله ۸۶۰ ـ اگر چند زخم در بدن باشد و به طورى نزديك هم باشند كه يك زخم حساب شود ، تا وقتى همه خوب نشده اند نماز خواندن با خون آنها اشكال ندارد ، ولى اگر به قدرى از هم دور باشند كه هر كدام يك زخم حساب شود ، هر كدام كه خوب شد بايد براى نماز بدن و لباس را از خون آن در صورتى كه از يك درهم كمتر نباشد آب بكشد.

خون نجس العين و حيض و نفاس و استحاضه در بدن يا لباس نمازگزار

مسأله ۸۶۱ ـ اگر سر سوزنى خون حيض يا سگ يا خوك يا كافر غير كتابى يا مردار يا حيوان حرام گوشت در بدن يا لباس نمازگزار باشد ، نماز او باطل است ، و بنابر احتياط واجب خون نفاس و استحاضه نيز چنين است ، ولى خونهاى ديگر مثل خون بدن انسانى كه نجس العين نيست ، يا خون حيوان حلال گوشت ، اگر چه در چند جاى بدن و لباس باشد ، در صورتى كه روى هم كمتر از درهم باشد ، نماز خواندن با آن اشكال ندارد.

خونى كه به لباس بى آستر بريزد

مسأله ۸۶۲ ـ خونى كه به لباس بى آستر بريزد و به پشت آن برسد ، يك خون حساب مى شود ، ولى اگر پشت آن جدا خونى شود ، بايد هر كدام را يك خون جداگانه حساب كند ، پس اگر خونى كه پشت و روى لباس است روى هم از يك درهم كمتر باشد ، نماز با آن صحيح ، و اگر به مقدار درهم يا بيشتر باشد نماز با آن باطل است.

خونى كه به لباسى كه آستر دارد بريزد

مسأله ۸۶۳ ـ اگر خون روى لباسى كه آستر دارد بريزد و به آستر آن برسد ، يا به آستر بريزد و روى لباس خونى شود ، بايد هر كدام را جدا حساب نمود ، پس اگر خون روى لباس و آستر كمتر از درهم باشد نماز با آن صحيح ، و اگر به مقدار درهم يا بيشتر باشد نماز با آن باطل است.

رسیدن رطوبت به خونی که كمتر از درهم باشد

مسأله ۸۶۴ ـ اگر خون بدن يا لباس كمتر از درهم باشد و رطوبتى به آن برسد كه اطراف را آلوده كند ، نماز با آن باطل است ، اگر چه خون و رطوبتى كه به آن رسيده به اندازه درهم نباشد ، ولى اگر رطوبت فقط به خون برسد و اطراف را آلوده نكند ، نماز خواندن با آن اشكال ندارد.

بدن يا لباسی که به واسطه رسيدن با رطوبت به خون نجس شود

مسأله ۸۶۵ ـ اگر بدن يا لباس خونى نشود ولى به واسطه رسيدن با رطوبت به خون نجس شود ، اگر چه مقدارى كه نجس شده كمتر از درهم باشد ، نمى شود با آن نماز خواند.

رسیدن نجاست دیگر به خونى كه كمتر از درهم است

مسأله ۸۶۶ ـ اگر خونى كه در بدن يا لباس است كمتر از درهم باشد و نجاست ديگرى به آن برسد ـ مثلا يك قطره بول روى آن بريزد ـ در صورتى كه به بدن يا لباس برسد ، نماز خواندن با آن جايز نيست.

نجس بودن لباسهاى كوچك نمازگزار

مسأله ۸۶۷ ـ اگر لباسهاى كوچك نمازگزار ، مثل عرقچين و جوراب كه نمى شود با آنها عورت را پوشانيد نجس باشد ، چنانچه ساير موانع لباس نمازگزار در آن نباشد ـ مثل اين كه از مردار يا نجس العين يا حيوان حرام گوشت باشد ـ نماز با آن صحيح است ، و نيز اگر با انگشترى نجس نماز بخواند اشكال ندارد.

همراه بودن چيز نجس مانند دستمال و كليد و چاقو برای نمازگزار

مسأله ۸۶۸ ـ چيز نجس مانند دستمال و كليد و چاقوى نجس جايز است همراه نمازگزار باشد.

کسی که احتمال دهد خونى كه در بدن يا لباس اوست مورد عفو نيست

مسأله ۸۶۹ ـ اگر مى داند خونى كه در بدن يا لباس اوست كمتر از درهم است ، ولى احتمال مى دهد كه از خونهايى باشد كه مورد عفو نيست ، جايز است كه با آن خون نماز بخواند و شستن براى نماز لازم نيست.

کسی که نداند این خون از خونهايى است كه مورد عفو نيست

مسأله ۸۷۰ ـ اگر خونى كه در لباس يا بدن است كمتر از درهم باشد ، و نداند كه از خونهايى است كه مورد عفو نيست و نماز بخواند و بعد معلوم شود كه از آنها بوده ، اعاده نماز لازم نيست ، و همچنين است اگر اعتقاد نمايد كه كمتر از درهم است و نماز بخواند و بعد معلوم شود كه به مقدار درهم يا بيشتر بوده ، در اين صورت نيز اعاده لازم نيست.

© دفتر مرجع عاليقدر شيعه حضرت آيت الله العظمى وحيد خراسانى – ١٣٨٦

این وب‌سایت یک موتور جستجوگر اینترنتی است و هیچ دخالت انسانی در دریافت و چینش مطالب وجود ندارد.

نویسنده : مهرداد
| زمان انتشار :
1398-03-28 10:14:53

درحال لود مطلب …

برچسب ها :
حجامت
نماز
بخوانیم
بعد از حجامت چگونه نماز بخوانیم

Aug 23, 2018 – اگر بدن یا لباس نمازگزار با خون حجامت نجس باشد، و به گونه ای است که آب کشیدن بدن یا … آیا بعد از حجامت باید بدن را برای نماز خواندن تطهیر کرد؟

اگر شخصی حجامت کند، برای وضو و نماز چه وظیفه ای دارد؟

Dec 11, 2017 – خوردن انار شیرین پس از انجام "حجامت" خون را تصفیه می‌کند و بهتر است وعده … اگر فرد دچار سرگیجه بعد از حجامت شد باید پس از حجامت، چند ساعتی از رانندگی … اطراف موضع، بدون نیاز به شستشوی محلّ حجامت، نماز خود را اقامه کنید.

و در دو صورت اگر فقط لباس نمازگزار نجس باشد، نماز او صحيح است: اول: آنكه لباسهاى كوچك او مانند جوراب و … و احكام اين پنج صورت مفصلا در مسائل بعد گفته مى شود.

سؤال1: در حین تکبیرة الاحرام دستها چگونه باید باشد؟ … سؤال4: آیا با خون حجامت مى توان نماز خواند و امام جماعت شد؟ … سؤال5: چگونه مى توان در نماز حضور قلب داشت ؟ … سؤال13: در ایام ماه مبارک اگر شخصى بعد از اذان صبح بیدار شود در حالى که احتیاج …. سؤال47: آیا میتوان وقتی که آدامس در دهان داریم نماز بخوانیم این سئوال در هنگام وضو چطور؟

Feb 23, 2011 – بعد از حجامت لازم است حداقل تا 12 ساعت استحمام نشود. تکلیف نمازگزار در رابطه با نجس بودن بدن چیست؟ اگر نمازگزار پیشنماز باشد چطور؟ نماز با …

Feb 23, 2011 – خیر ولی اگر استحمام برای او ضرر داشته باشد می تواند با بدن نجس نماز بخواند ولی نمی تواند امام جماعت بشود. برگرفته از پرسمان. 10:37 – 4 اسفند …

Jun 10, 2019 – یکی از سؤالات رایج مردم، حکم نماز بعد از انجام عمل حجامت است.

Apr 16, 2013 – قبل و بعد از حجامت مصرف آب انار شیرین، شربت سکنجبین، عسلاب، … شستن محل حجامت تا 12 ساعت واجب و احتمال ضرر میرود و نماز خواندن پس از …

Nov 25, 2012 – حکم زخم و خون آمدن بدن در هنگام نماز و وضو چیست؟ … زنی که پرستار بچه است نجس شده باشد و احکام این شش صورت مفصلا در مسائل بعد گفته می شود.

تاریخ 23 آبان 1399

تاریخ 09 آذر 1397

نام

ایمیل

نظر


ارسال

تاریخ 30 دی 1399

تاریخ 25 دی 1399

تاریخ 24 دی 1399

تاریخ 23 دی 1399

تاریخ 01 بهمن 1399

تاریخ 01 بهمن 1399

تاریخ 30 دی 1399

تاریخ 25 دی 1399

تاریخ 21 دی 1399

تاریخ 22 دی 1399

علامت تجاری در جدولانه

رنگ موی دافنه در عشق اجاره ای

شعر برای پایان دانشگاه

دل پیچه در بارداری خطرناک است

تاثیر قرص کلومیفن بر جنسیت جنین

برای درمان عفونت خون به چه دکتری مراجعه کنیم

در مصاحبه استخدامی چه بپرسیم؟

نقطه شروع انقلاب اسلامی ایران

بدنسازی بدون مکمل چقدر طول میکشد

بعد از حجامت چگونه نماز بخوانیم

رنگ اورینت قیمت

تمامی حقوق محفوظ است!

این وب‌سایت یک موتور جستجوگر اینترنتی است و هیچ دخالت انسانی در دریافت و چینش مطالب وجود ندارد.

بعد از حجامت چگونه نماز بخوانیم
بعد از حجامت چگونه نماز بخوانیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *