رشته ی روانشناسی هنر

 
helpkade
رشته ی روانشناسی هنر
رشته ی روانشناسی هنر

مطالب پر بازدید

هنر رشته ی وسیعی است که برای شرح هر یک از شاخه هایش به اندازه صدها کتاب مطلب وجود دارد و هر یک از این شاخه ها تفسیر جداگانه ای دارد. به همین علت ما به توضیح مختصر این موضوع اکتفا می کنیم. در این نوشته به مهمترین نکات این علم و روانشناسی آن می پردازیم.

به کمک این کلینیک تخصصی می تونید بیش از ۷ کیلو در یک دوره (۲۱روزه) وزن کم کنید و به اندام ایده آل خودتون برسید.

پشتیبانی و مشاور رایگان

کاهش وزن تضمینی بدون بازگشت


رشته ی روانشناسی هنر

۱) روانشناسی هنر: این شاخه میان رشته ای در باب ادراك، فهم و مشخصات هنر و تولید آن سخن می گوید. به صورت خاص، روانشناسی هنر به روانشناسی ساختاری و محیطی تقسیم می شود. روانشناسی ساختاری بیشتر به ویژگیهای ذهن هنگام تولید یا ارتباط با كار هنری اشاره می كنند، در حالی كه روانشناسی محیطی به شرایط محیطی می اندیشد كه بر روان هنرمند اثر می گذارند یا هنرمند بر این شرایط تأثیر می گذارد.

كارهای «تئودور لیپز» نقشی مؤثر در اوان گسترش مفهوم روانشناسی هنر یعنی در اوایل قرن بیستم ایفا كردند. او تلاش كرد مفهوم «همدلی» را تحلیل مفهومی كند و همین مفهوم، بعدها یكی از مفاهیم مهم روانشناسی هنر شد.

در یك معنای تخصصی و خاص تر، چیزی به نام روانشناسی هنر وجود ندارد، زیرا برخلاف دیگر شاخه های روانشناسی كه برنامه دانشگاهی مدونی دارند، در این عرصه چیز چندانی موجود نیست. با این همه، ادبیاتی گسترده در این زمینه موجود است و این ادبیات چه متخصصان و چه غیرمتخصصان را به خود جلب كرده است. همه افرادی كه به موسیقی، معماری، نقاشی، مجسمه سازی و دیگر شاخه های هنری علاقمندند، این مضامین روانشناسی را جدی می گیرند.

آموزه هایی كلی كه بیشتر كارهای روانشناسی هنر را هدایت می كنند، بدین قرارند:

الف) هنر امری ادراكی است، بنابراین با توجه به مضمون ادراكات قابل بررسی است.

ب) هنر یك پیوستگی فرهنگی را نشان می دهد و با فهم هنر می توان این پیوستگی فرهنگی را درك كرد.

ج) تولید هنری فعالیتی معنادار است و با آن می توان خلاقیت انسانی را درك نمود.

روانشناسی هنر برخلاف جریانی گسترش یافت كه در قرن نوزدهم قصد داشت به صورت فیلسوفانه ماهیت زیبایی و مابعدالطبیعه آن را فهم كند. برای بیشتر روانشناسان، زیبایی از جهت فرهنگی و اجتماعی فهم می شد. این روانشناسی همچنین علیه پدیدارشناسی هوسرلی قد علم كرد كه حكمی هنجاری در باب معنا صادر نمی كرد. بیشتر شاخه های روانشناسی هنر بر اولویت آگاهی دست می گذاشتند، اما عده ای هم بر ضمیر ناخودآگاه تأكید می كردند. كلاً آنها كه به روانشناسی هنر علاقه مند بودند، دیدی مثبت نسبت به هنر و معنای آن داشتند و این موضوع، آنها را از تلقی «فروید» از هنر جدا می كرد.

یكی از اولین افرادی كه در تاریخ روانشناسی هنر ظهور كرد «هنریش ولفلین» بود كه تقریباً از نیمه قرن نوزدهم تا نیمه قرن بیستم می زیست و منتقد و مورخ هنری بود كه كتابی در باب «روانشناسی هنر معماری» نگاشت و تلاش كرد نشان دهد معماری می تواند با توجه به یك روانشناسی صرف فهم شود و این برخلاف دیدگاهی تاریخی نسبت به معماری بود.

چهره مهم دیگر در تاریخ روانشناسی هنر «ویلهلم ورینگر» بود كه یكی از اولیه ترین نظریه ها در باب توجیه هنر اكسپرسیونیستی را ارائه كرد. «ریچارد مولر فرینفلد» نظریه پرداز مهم دیگر در این زمینه بود.

هنرمندان زیاد دیگری این شاخه را به پیش بردند كه «نوام گابو»، «پائول كلی»، «واسیلی كاندینسكی»، «جوزف آلبرتس» و «گئورگی كپس»، جزو این افراد به شمار می آیند. نظریه پرداز فیلم معروف فرانسوی «اندره مالراكس» هم به این موضوع علاقه مند بود و كتاب «روانشناسی هنر» را به رشته تحریر در آورد.

گرچه این شاخه در آلمان شروع شد، افرادی چون كلیو بل و هربرت رید در انگلستان و فرانسه و آمریكا به این فعالیت ادامه دادند.

در آمریكا، بیشترین تأثیر را در این زمینه «جان دیویی» گذاشت. وی كتاب «هنر به مثابه تجربه» را در سال ۱۹۳۴ منشتر كرد و مبنای تجدید نظر در زمینه آموزش همه مقاطع تحصیلی شد. «مانوئل باركان» هم كه از دیوئی متأثر بود، كتابی با عنوان «مبانی آموزش هنر» نگاشت و راه دیوئی را ادامه داد. به نظر باركان، آموزش هنری كودكان، آنها را آماده زندگی در یك جامعه دموكراتیك می كند.

رشد روانشناسی هنر در دهه های ۱۹۵۰ تا ۱۹۷۰، با رشد تاریخ هنر همراه بود. در این زمینه «روانشناسی گشتالت» هم كه دیدگاهی كل گرایانه را در روانشناسی پیگیری می كرد، به كمك روانشناسی هنر آمد. كارهای «رودولف ارنهیم» بخصوص كتاب مهمش «به سوی روانشاسی هنر» در این زمینه تأثیرهای بسزایی گذاشتند. در این منظومه، «هنر درمانی» نیز مطرح شد. بحث فروش آثار هنری روانشناسی هنر را بجد مطرح كرد و به این موضوع پرداخت كه مخاطبان هنری واجد چه ذائقه هایی هستند.

روانشناسی هنر همان طور كه گفتیم، با روانشناسی فرویدی با چالشی جدی روبرو شد . با این همه، كارهای «یونگ» نقشی مثبت برای هنر قایل بود. او باور داشت كه محتویات ضمیر ناخودآگاه و ضمیر جمعی می توانند از راه هنر و دیگر بیانها به ظهور برسند.

در دهه ۱۹۷۰ میلادی بحث روانشناسی هنر در دانشگاهها رواج یافت و هنرمندان به بحثهای روانشناسی هنر علاقه مند شدند. «كارهای هوسرل»، «ویتگنشتاین» و «دریدا» هم در این شاخه با جدیت به فعالیت ادامه می دادند.

۲) در «جامعه شناسی هنر» مضامینی مثل وضعیت اجتماعی، پایگاه اقتصادی، مخاطب و منزلت اجتماعی هنرمند مورد مطالعه قرار می گیرند. در این گونه جامعه شناسی، مضمون هنر بدین معناست كه كدام طبقه اجتماعی یا اعتقادی به هنرمند سوژه الهام كرده اند و نیز بررسی می كند هنرمند زندگی كدام یك از این طبقات را به تصویر می كشد. با این همه، حجم اندكی از مباحثی كه در جامعه شناسی مورد توجهند، به جامعه شناسی هنر می پردازند. برخی از پژوهشگران معتقدند تنها ۵ درصد از حجم ادبیات جامعه شناسی به جامعه شناسی هنر اختصاص دارد و این حجم هم البته بیشتر حالت مقدماتی و معرفی گونه دارند.

مسائل و مضامین مهم و پرمناقشه ای در زمینه نسبت هنر و هنرمند از یك سو و جامعه از سوی دیگر مطرحند. در اینجا، به تعدادی از این مضامین كه می توانند روح حاكم بر جامعه شناسی هنر و هنرمند را نشان دهند، اشاره می كنیم.

از جمله این مضامین بحث القا در هنر است. این بحث از دو قابل طرح است. اول آنكه هنر و هنرمند از چه مجرایی تحت تأثیر قرار می گیرد و دوم اینكه هنرمند چگونه و با چه مكانیسمی می تواند ارزشهایی را به جامعه القا نماید. در هر دو این بحثها، حرف و حدیثهای زیادی در جامعه شناسی هنر وجود دارد. البته، بحث القا در ذیل مفهوم دیگری به نام تأثیرپذیری هنر و هنرمند از جامعه و فرهنگ قابل طرح است.

البته، هرگونه تأثیرپذیری قابل رد و انكار نیست. آن تأثیرپذیری مورد نكوهش قرار می گیرد كه اثرهای منفی و غیرموجهی به بار می آورد. همین نكته بحث مهم رابطه هنر و هنرمند با فرهنگ و جامعه را طرح می كند. این نكته نیز از محورهای دیگری است كه در جامعه شناسی هنر مورد توجه قرار می گیرد. بر طبق دیدگاه «ماركسی» هنرمند تنها می تواند از منافع طبقه و گروه خود حمایت كند و او تنها بازتاب اندیشه ها و آرای طبقه اقتصادی خود است، اما جامعه شناسی هنر در عصر ما نظریه های دقیقتر و جدی تری را ارائه داده است.

اینجاست كه بسیاری از جامعه شناسان هنر، هم دیدگاه انتشار را مطرح می كنند و هم دیدگاههای اقناع و استفاده و وخوشایندی را. بر اساس «نظریه انتشار» ، استقبال از یك اثر هنری تا حدود زیادی می تواند تحت تأثیر فرایندهای انتشار قرار گیرد. نظریه دیگر، «نظریه اقناع» است كه پذیرش را به قدرت اقناع برمی گرداند. «نظریه استفاده و خوشایندی» هم كارآمدی و احساس رضایت از اثر هنری را عامل اصلی پذیرش آن می داند.

بحث مهم دیگر جامعه شناسی هنر، بحث «نسبت هنرمند و سیاست» است كه این موضوع سیاستهای كلان فرهنگی را در نظر دارد و سعی می كند این سیاستها را با مكانیسمهای مختلف چون برگزاری جشنواره ها و همچنین اعطای جوایز گوناگون، هدایت كند.

ارتباط طیف هنرمندان با نخبگان عرصه های دیگر هم در جامعه شناسی هنر مورد توجه قرار می گیرد. در این میان، هنرمندان بیشتر به عنوان مصرف كنندگان دستاوردهای علوم و معارف دیگر مطرحند؛ هرچند خود زمینه و بستری فراهم می كنند كه دیگران در باب آنها سخن بگویند. همان طور كه جامعه شناسی، روانشناسی، تاریخ، مدیریت و علم سیاست از آنها بسیار سخن گفته و می گویند.

تغییری كه هنر در ارزشها و هنجارهای اجتماعی ایجاد می كند، موضوع قابل توجه دیگری است. به طور مثال، جامعه شناسان هم اكنون از این سخن می گویند كه موسیقی پاپ جوانان را به گونه ای دیگر بار آورده و ارزشها و هنجارهای دیگری را گسترش داده است.

۳) ما در دیار خود واجد یك سنت هنری ژرف و پرپیشینه هستیم. آنچه با عنوان هنر ایرانی اسلامی از آن یاد می شود، هم از آموزه های اسلامی سرشار است و هم از زیست محیط ما نسب برده است. برای بررسی روانشناسانه و جامعه شناسانه این سنت، البته باید شكافهای مهم تاریخی را مدنظر داشت. بسیاری از پژوهشگران به درستی تصریح كرده اند انسان جدید در برخی از ویژگیها به كلی با انسان قدیم متفاوت است.

انسان جدید در طبیعت دست می برد، در حالی كه بشر قدیم به تفسیر آن راضی و خشنود است. انسان جدید به فهم، نقد را هم اضافه می كند در حالی كه انسان قدیم به فهم، ارجی بیش از نقد می دهد. انسان جدید، دنیا محور است؛ در حالی كه انسان قدیم دنیا را مزرعه آخرت قلمداد می كند و عاقبت اینكه انسان جدید نوجوست و به آینده توجه دارد، در حالی كه انسان قدیم بر سنتها بسیار تكیه و تمركز دارد. همه این نكات در هنگام بررسی یك سنت هنری كه در تاریخ وجود دارد، باید مورد توجه قرار گیرد. ما هم اگر می خواهیم بررسی دقیقی از سنت هنری خود ارائه كنیم و به تصویری نزدیك به واقع از آن دست یابیم، باید با تكیه بر این مؤلفه ها، به سراغ آن برویم. ما ایرانیان مسلمان البته برای فهم و درك این سنت با مشكلات زیادی روبرو نیستیم، زیرا هنوز هم در این سنت زندگی می كنیم و نفس می كشیم.

اما هنگامی كه واكاویی غربی را در باب هنر ایرانی اسلامی می یابیم، پی می بریم كه خیلی وقتها آنها با توجه به ذهنیت خود به سراغ این سنت رفته اند. این نكته یكی از مواردی است كه «ادوارد سعید» در كتاب معروف خود «شرق شناسی» خواهان توجه دادن بدان است. به تعبیردیگر، جامعه شناسی و روانشناسی هنر اگر خواهان آن است كه دیدی نزدیك به واقع از تحولات هنر اسلامی به دست آورند، باید به این گسستهای معرفتی و انسان شناختی توجه وافر معطوف دارند.

مطالب مرتبط

هماهنگی جهت تبلیغات: 02123051172

مجری انحصاری نیتیو، سنجاق

کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است

The online version of the Iranian daily Hamshahri

امیرحسین افضلی:
در گذشته‌های دور درمان بیماری‌ها فقط به عارضه‌های جسمی محدود می‌شد. به طوری که تقریبا هیچ طبیبی با روح و روان آدمی آشنایی چندانی نداشت .

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی‌های روز دنیا  دانش بشری به این امر مهم دست یافت که روح انسان اگر از جسم او مهمتر نباشد  کم اهمیت‌تر هم نیست .

با پیشرفت روز افزون روانشناسی در جهان  راه‌های درمانی وسیع و خلاقانه‌ای برای بهبود بیماران و مراجعه کنندگان خلق شده و مورد استفاده قرار گرفته است .

مجله روانشناسی و بهداشت روانی / آشنایی با مراحل پنج‌گانه واکنش به مرگ / روانشناسی روابط انسانی / روانشناسی روابط انسانی /رشته ی روانشناسی هنر

یکی از جدید‌ترین و مهم‌ترین راه‌های درمان در روانشناسی  هنردرمانی است.

هنردرمانی که جزو جدیدترین روش‌های درمانی محسوب میشود در اواخر قرن بیستم کار خود را به عنوان یک روش درمانی آغاز کرد .

بنا بر تعریف انجمن هنر درمانی امریکا: هنردرمانی حرفه‌ای‌ست مرتبط با سلامت روانی که از فرآیندهای خلاقانه‌ی هنری برای درمان اختلالات ذهنی و رفتاری استفاده می‌کند .

در هنردرمانی  فرد درمانگر تلاش می کند  تا با ترکیب کردن تکنیک‌های روان درمانی و خلاقیت‌های هنری  بیماران را مورد  مداوا قرار دهد .

از هنردرمانی در درمان اختلالات ذهنی  درماندگی‌های روانی  ناتوانایی‌های یادگیری و  کاهش استرس استفاده می‌شود .

همانطور که می‌دانید  روانشناسی علم مطالعه‌ی حالات ذهنی موجودات است .

اما برای پی بردن به ارتباط میان هنر و روانشناسی ابتدا باید تعریفی جامع از هنر در دست  داشته باشیم.

هنر بیانگر معنا  ارزش  و  اصولی است که با بهره گیری از روش ها‌ی خاص توسط افرادی که هنرمند نامیده میشوند مورد استفاده قرار میگیرد .

هنر دارای چهار شاخصه ی مهم میباشد : خلاقيت؛ احساس درونی؛ تاثیر گذاری ؛ هدایت‌کنندگی

تولستوی نویسنده ی روسی هنر را با اصطلاحاتی چون زیبایی و خوبی معنا می‌کند و معتقد است هنر بر جسم و روح انسان‌ها تاثیراتی قابل مشاهده دارد .

زندگینامه و آرای تولستوی (۱۸۲۸ – ۱۹۱۰)

تاثیراتی چون تداعی زیبایی و جمال در ذهن انسان . وقتی قرار باشد با استفاده از شیوه‌های هنری یک تفکر یا یک انتقال ذهنی را صورت دهیم. اینجاست که قلم و نوشته نقش خود را ایفا میکند یعنی ارتباط دادن ذهن موجودات با یکدیگر  . زمانی که نویسنده تفکرات ذهنی خود را روی کاغذ به اشتراک می گذارد یک تبادل ذهنی انجام می شود و این تبادلات است که بشر را در کشف و اثبات هنر درمانی تا به امروز یاری بخشیده است .

هنر درمانی شامل شش شاخه‌ی اصلی و مهم است که به آن معنا می‌بخشد . این شش شاخه عبارتند از :

1 . قصه درمانی: این شیوه برای کودکانی که تخیلات بسیار قوی دارند مناسب است . درمانگر در این روش تلاش میکند تا کودک را برای تعریف خیالات خود به وجد آورد .

2 . تئاتر درمانی: در این شیوه درمانگر سعی دارد نقش مقابل کودک را به دلخواه او و با توجه به گفته‌های او بازی کند . این شیوه  بهترین راه درمان درمیان کودکان طلاق  نیز می‌باشد .

3 . شعر درمانی: در این روش درمانگر سعی دارد گفته‌های بیمار را به صورت شعر و از زبان خود او بشنود  .

4 . موسیقی درمانی : یکی از راه‌های افزایش اعتماد به نفس  موسیقی درمانی است به طوری که افراد باهوش در نوازندگی می‌توانند از این طریق به اعتماد به نفس  مناسبی برسند .

5 . سفال درمانی و شن‌درمانی : درمانی مناسب برای افرادی که دچار اختلالات حرکتی شده‌اند به طوری که هماهنگی بین اعضای بدن به ویژه دست و چشم  و  پا  را بالا می‌برد .

6 . نقاشی درمانی: این شیوه مهمترین و اصلی ترین روش در هنر درمانی است  که در آن کودک و خانواده هر کدام نقش آزاد و دلخواهی را به صورت جداگانه بازی میکنند .

در پایان این مبحث باید بدانیم که درمان توسط هنردرمانی  بسته به شدت و مدت بیماری به طول می انجامد .

امروزه رشته ی روانشناسی هنر با پشتوانه ای علمی و تخصصی در سرتاسر جهان ارائه میشود.

اما به دلیل تازگی و ناشناخته بودن این رشته در میان دانشجویان ایرانی  تعداد محدودی از دانشگاه‌های کشورمان قادر به ارائه ی این رشته‌ی مهم می‌باشند .

در کل اگر هنر و  روح و روان را در دوکفه‌ی یک ترازو قرار دهیم میتوان شاهد تاثیرات خارق العاده هنر بر ذهن و روان آدمی باشیم. تاثیراتی که در برخی موارد باعث بهبودی سخت ترین اختلالات روانی می‌شوند .

حقوق همشهری‌آنلاین متعلق به موسسه همشهری است

Copyright © 2020 HamshahriOnline, All rights reserved


PDF – همشهری محلهDownloads-icon

روان‌شناسی هنر یک رشتهٔ میان‌رشته‌ای است که به مطالعهٔ ادراک و شناخت ویژگی‌های هنری و تولید آن می‌پردازد. استفاده از هنر به‌عنوان شکلی از روان‌درمانی، مربوط به هنردرمانی است. روان‌شناسی هنر مربوط به روان‌شناسی محیط است.[نیازمند منبع]

کار تئودور لیپس، روانشناس محقق مونیخی، نقش مهمی در توسعه اولیه مفهوم هنر روانشناسی که در اوایل دهه دوم قرن بیستم بود.[نیازمند منبع] مهم‌ترین سهم او در این رابطه تلاش برای نظریه‌پردازی سؤال از Einfuehlung یا «همدلی» بود یک اصطلاح که بعداً تبدیل به یک عنصر کلیدی در بسیاری از تئوری‌های هنر روانشناسی شد.[نیازمند منبع]

هاینریش وولفین مورخ و منتقد سویسی یکی از اولین کسانی بود که به ادغام روانشناسی با تاریخ هنر پرداخت پایان‌نامه او با موضوع Prolegomena zu einer Psychologie der Architektur (1886) نشان می‌دهد که معماری می‌تواند از یک نقطه نظر صرفاً روانشناسی (به عنوان مخالف به یک تاریخی-progressivist) درک شود.[۳]

فرد دیگری که نقش مهمی در توسعه هنر روانشناسی بود ویلهلم ورینگر بود که برخی از قدیمی‌ترین توجیهات نظری برای اکسپرسیونیست هنر را فراهم کرد. روانشناسی هنر (۱۹۲۵) توسط لو ویگوتسکی (۱۸۹۶–۱۹۳۴) یکی دیگر از کارهای کلاسیک است. ریچارد مولر-فراینفلس فرد مهم دیگری در نظریه‌پردازی هنر بود.[نیازمند منبع]

مقدمه

هنردرمانی خدمتی یکپارچه برای بهبود سلامت روان است که زندگی افراد، خانواده‌ها و انجمن‌ها را از طریق فعالیت‌های هنری، نظریه روانشناسی کاربردی و تجربه انسانی در حین روان‌درمانی بهبود می‌بخشد و غنی می‌سازد. این سبک درمانی برای ارتقای عملکردهای حسی-حرکتی و شناختی، پرورش عزت نفس و خودآگاهی، رشد تاب‌آوری هیجانی، بهبود بینش و مهارت‌های اجتماعی، کاهش و حل تعارض‌ها و آشفتگی‌ها و افزایش تغییرات اجتماعی و محیطی استفاده می‌شود.

کارهایی که هنردرمانگران در جلسه درمان انجام می‌دهند عبارت است از:


رشته ی روانشناسی هنر


هنردرمانگر باید مهارت‌ها و علوم مختلفی را فراگیرد تا بتواند در این حرفه موفق شود. درادامه به طور مختصر به معرفی این علوم و مهارت‌ها می‌پردازیم.

سبک کاری

سبک کاری هنردرمانگری نیز تا حد زیادی مشابه درمانگری بالینی متعارف است. به برخی از ویژگی‌های این سبک کاری در ادامه اشاره می‌کنیم:

درآمد

بر اساس جست‌وجوهای انجام‌شده، میانگین درآمد هنردرمانگران در سال ۲۰۱۶ در ایالات متحده امریکا سالانه ۴۶٫۴۱۰ دلار و به صورت ساعتی ۲۲٫۳۱ دلار است. در سال ۲۰۱۴، ۱۹۰۰۰ روانشناس در امریکا به کار هنر‌درمانی مشغول بوده‌اند. پیش‌بینی شده است که از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۴ رشد این حرفه و اشتغال افراد به این کار از ۹ تا ۱۳ درصد بیش از میانگین باشد و همچنین میزان افزایش موقعیت‌های کاری در این حرفه در همین دوره ۶۶۰۰ خواهد بود. بیشتر روانشناسانی که‌ در امریکا به هنردرمانی مشغول‌اند، زنان هستند و اکثر ایشان از رضایت شغلی بسیاری برخورداراند.

آمار انجمن پزشکی آمریکا نشان می‌دهد که میزان درآمد هنردرمانگران، مانند سایر مشاغل و حرفه‌ها با افزایش تجربه آن‌ها افزایش می‌یابد. هنردرمانگران در ابتدای کار، به طور میانگین دارای درآمد سالانه ۳۹۰۰۰ دلار هستند. هنردرمانگران با تجربه متوسط به طور میانگین درآمد بین ۳۰۰۰۰ تا ۵۰۰۰۰ دلار در سال دریافت می‌کنند. زمانی که تجربه کاری هنردرمانگران به حد مطلوب برسد، به طور میانگین درآمد ۸۰۰۰۰ تا ۱۴۹۰۰۰ دلار در سال را به خود اختصاص می‌‌دهند.

انجمن هنردرمانی امریکا[۱]

انجمن هنردرمانی امریکا سازمان غیرانتفاعی، غیرحزبی و آموزشی است که به رشد و توسعه حرفه هنردرمانی اختصاص دارد. این انجمن که در سال ۱۹۶۹ دایر شد، یکی از سازمان‌‌های پیشتاز در عرصه هنردرمانی است. هدف اصلی این سازمان، توسعۀ دسترسی به هنردرمانگران حرفه‌ای و هدایت جامعه به پذیرش هنردرمانی به عنوان حرفه مربوط به سلامت روان متعارف است. انجمن هنردرمانی امریکا شامل مجله پژوهشی برای چاپ مقالات مرتبط در این زمینه، مؤسسه آنلاین برای برگزاری دوره‌های آموزشی برای هنردرمانگران، کنفرانس‌های سالانه و رویدادهایی از این قبیل است تا هنردرمانی را بیش از پیش توسعه و گسترش دهد.

هنردرمانی در ایران

هنردرمانی در ایران نیز مورد توجه قرار گرفته است. موسیقی‌درمانی/ صوت‌درمانی، شن‌درمانی، سفال‌درمانی، عروسک‌درمانی، نقاشی‌درمانی، نمایش‌درمانی یا روان‌نمایش‌درمانی، هنردرمانی وحدت‌مدار و هنرهای تجسمی از جمله هنردرمانی‌هایی هستند که در ایران اجرا می‌شود. همچنین گفته می‌شود که هنردرمانی خانواده نیز شکل گرفته است؛ از این تکنیک خصوصاً برای بهبود رابطه والد- کودک استفاده می شود. مکان‌ها و مؤسساتی نیز وجود دارد که در آن تلاش می‌شود از طریق هنردرمانی به کودکان دچار اتیسم کمک شود. اگرچه هنردرمانی در ایران وجود دارد و مؤسسات و کلینیک‌هایی به این درمان اختصاص یافته‌اند، اما به نظر می‌رسد که تا به اوج رسیدن این حرفه در ایران راه زیادی باقی است.


منابع:

http://www.rahnemon.org/

https://www.onetonline.org

https://arttherapy.org/

[۱] American Art Therapy Association (AATA)

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

لطفا پاسخ را به عدد انگلیسی وارد کنید:

 

اهداف این مرکز:

بومی سازی رویکردهای هنردرمانی با توجه به فنون هنر کلاسیک و بومی ایرانیبررسي و تحقيق در رشته­هاي گوناگون هنردرماني در راستای توسعه مهارتهاي زندگي و ارتقاء کيفيت آن توسعه روشهاي هنردرماني براي تشخيص، ارزيابي و درمان مشکلات رفتاري کودکان و خانواده بکارگيري هنر در تقويت الگوهاي ارتباط عاطفي در روابط زناشويي زوج­ها و بهداشت رواني خانواده

 

 تلفن: 29905430

رشته ی روانشناسی هنر

​​​​

از رشته روانشناسی و گرایش های مختلف آن چقدر آگاهی دارید؟ انتخاب رشته در دانشگاه مسئله‌ای سرنوشت‌ساز است. انتخاب درست در وهله‌ی اول نیاز به افزایش آگاهی و اطلاعات در مورد انواع رشته ها را می طلبد. آگاهی از بازارکار، توانمندی‌های لازم، تحصیلات دانشگاهی و دروس مورد نیاز مرتبط با رشته‌ی مورد نظر به شما کمک می‌کند تا متناسب با علائق و توانمندی‌های خود دست به انتخاب عاقلانه بزنید. روان‌شناسی علمی است که به مطالعه‌ی رفتار انسان می‌پردازد و امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده است، رشته‌ی روانشناسی و مشاوره به علت گستردگی گرایش‌های متعددی دارند که در ادامه به انواع و آینده شغلی آن می پردازیم. 

روانشناسی نسبت به دیگر رشته هایی که به درمان انسان می پردازد رشته ای جدید هست که با پیشرفت هایی که در این علم اتفاق افتاده طرفداران زیادی را به خود جلب کرده است. یکی از رموز موفقیت در این رشته داشتن علاقه، استعداد و کسب اطلاعات در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و… است، زیرا باعث می‌شود فرد در کار خود پیشرفت چشمگیری داشته باشد. مشاوران متخصص در این رشته معمولا در مراکز آموزشی، درمانی و پژوهشی فعالیت دارند.

روانشناسان خبره در زمینه‌ی برقراری ارتباط با دیگران، انتقال حس همدلی، درک و… دارای مهارت هستند. مشاوران روانشناسی معمولا به دغدغه‌های مراجعان با توجه به تخصصی که دارند، می پردازند. هدف محصلان در رشته روانشناسی کمک به هم نوع و ارتقای سطح زندگی مراجعان‌اش است.

 

رشته ی روانشناسی هنر

افرادی که قصد تحصیل و فعالیت در رشته‌ی روانشناسی دارند، باید از توانایی‌‌های کلامی و مهارت‌های ارتباطی خوبی برخوردار باشند تا بتوانند با کسانی که به آن‌ها مراجعه می‌کنند به خوبی ارتباط برقرار کنند و به درستی آن‌ها را راهنمایی نمایند، باید علاقه به حل مشکلات دیگران داشته باشند، لازم است در کار خود صادق باشند و از انعطاف پذیری بالایی برخوردار باشند، رویکردی که طبق آن جلو می‌روند دقیق، منطقی و کارآمد باشد، همچنین یکی از اصول اساسی در این رشته رازداری است تا بتوانند اعتماد مردم را به خوبی جلب کرده و به اعتماد آن‌ها خیانت نکنند.

کسب این مهارت ها و بسیاری از مهارت های دیگر که برای موفقیت در این رشته لازم است، با شرکت در کارگاه های آموزشی، خواندن کتاب و تمرین قابل اکتساب هستند. پس اگر به این رشته علاقه دارید اما برخی از مهارت ها را در خود نمی بینید؛ نگران نباشید تنها کافی است برای به دست آوردن آن ها تلاش نمایید.

 

مشاوران روانشناسی وظایف مهمی دارند و علاوه بر داشتن توانایی‌هایی که در بالا گفته شد، رسیدن به توافق برای بحث روی موضوع خاص، برانگیختن احساسات مراجع برای رسیدن به راه حل، ایجاد ارتباطی امن با مراجع، اعتماد سازی مبنی بر رازداری، شنیدن صحبت‌های مراجع و درک شرایط و موقعیت‌های او از جمله وظایفی است که مشاور باید آن‌ها را به بهترین شکل انجام دهد تا بتواند جلسه‌ی مشاوره خوبی داشته باشد.

همچنین همدلی کردن و کمک به مراجع برای درک و پذیرفتن شرایط موجود از دیگر وظایف مشاوران تحصیلی می‌باشد، این نکته را در نظر بگیرید که اگر به مراجعی برخورد کردید و مسائلی که مطرح می‌کرد در حوزه‌ی تخصصی شما نبود، لازم است او را به مشاوران دیگر ارجاع دهید. همچنین گاهی لازم است علاوه بر صحبت با خود شخص، با اطرافیان وی نیز صحبت کنید. سپس می‌توانید ادامه‌ی فرایند مشاوره را برحسب شرایط به صورت حضوری، تلفنی و یا حتی اینترنتی ادامه بدهید.

 

برای تحصیل در مقطع کارشناسی رشته روانشناسی لازم است علاوه بر طی دروس عمومی مانند آمار، روش‌ها و فنون تدریس، تولید و کاربرد مواد آموزشی، اختلالات یادگیری و… دروس تخصصی و پایه مانند آسیب شناسی 1 و 2، کاربرد آزمونهای هوش، استعداد و رغبت در مشاوره، روش‌های تغییر و اصلاح رفتار و… را طی کنید.

دانشجویان رشته‌ی روانشناسی در مقطع کارشناسی ارشد علاوه بر گذراندن دروس مشترک مانند آمار استنباطی، نظریه‌های پیشرفته مشاوره و روان درمانی، نظریه و روش‌های مشاوره گروهی و… باید دروس تخصصی مرتبط با گرایش مربوط را نیز بگذرانند. گرایشات ارشد روانشناسی به شرح زیر می باشند.

1- کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی

2- کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی

3- کارشناسی ارشد روانسنجی

4- کارشناسی ارشد روانشناسی صنعتی سازمانی

5- روانشناسی تربیتی

6- روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی

7- روانشناسی اسلامی

 

در این رشته فرصت‌های شغلی متعددی وجود دارد اما همه چیز بستگی به توانایی‌ها و تجربیات شما دارد، تا بتواند موقعیت‌های مناسب و خوب را بشناسید و در آن‌ها پیشرفت کنید. محل کار و ساعت‌های کاری بستگی به تخصص روان‌شناس دارد و بسته به مدرک تحصیلی متفاوت است. برای مثال افرادی که در رشته‌ی روانشناسی تربیتی فارغ التحصیل می‌شوند می‌توانند در مراکز مشاوره، مهد کودک‌ها، مراکز آموزشی غیر دولتی، نهادهای فرهنگی، واحد تحقیقات دانشگاهی، آموزش و پرورش، مدارس و در کانون اصلاح تربیت مشغول به کار شوند.

همچنین افرادی که در این رشته تحصیل می‌کنند می‌توانند با داشتن مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد مرتبط، با توجه به تخصص خود به صورت مستقل برای تاسیس مرکز مشاوره اقدام کنند. اما برای اینکه بتوانید بهتر تصمیم گیری کنید و انتخاب بهتری داشته باشید، توصیه می‌شود با مشاوران تحصیلی در ارتباط باشید و از راهنمایی‌های آن‌ها بهترین استفاده را ببرید. برای موفقیت در تحصیل و ساختن آینده ای روشن بر روی مشاوره تحصیلی کلیک کنید.

 

رشته‌ی روان‌شناسی به صورت کلی از درآمد خوبی برخوردار است و با توجه به مکانی که متخصص در آن مشغول به کار می‌شود درآمد حاصل متفاوت خواهد بود. هرچقدر مدرک تحصیلی روان شناس بالاتر و سابقه‌ی کاری طولانی‌تری داشته باشد و مکانی که در آن کار می کند پرسودتر باشد به همان نسبت درآمد وی نیز افزایش پیدا می‌کند، اما به صورت میانگین می‌توان گفت درآمد این رشته بین ۲ تا ۱۰ میلیون متغیر است. برای اینکه بتوانید فرصت‌های شغلی مناسب و خوب را در این زمینه با توجه به شرایط جامعه و نیازهای آن بسنجید لازم است با مشاورانی که در این زمینه تخصص دارند صحبت کنید و از فرصت‌های شغلی مناسب استفاده‌ی کافی را ببرید. برای دریافت مشاوره شغلی کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه مشاوره تحصیلی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی تخصصی کشور با مجرب ترین مشاوران روانشناسی پاسخگوی سوالات و مشکلات شما در زمینه های مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربیت کودک ، جوانان ، مهارت های ارتباطی ، ترک اعتیاد ، مشاوره روانشناسی ، روان درمانی و … می باشد. به امید زندگی شاد و سالم برای یکایک مردم ایران…

با عضویت در خبرنامه، از جدیدترین و بهترین کتاب ها و مقالات روانشناسی اطلاع پیدا کنید…

© کلیه حقوق برای حامی هنر زندگی محفوظ می باشد. انتشار مقالات با ذکر منبع بلامانع می باشد.

دیباچه:

تا 80 سال پیش روان‌شناسی را مطالعه روح و روان و روان‌شناس را فردی
می‌دانستند که رویداد‌های درونی، ‌ذهنی ومغزی را مثل تصورات، خاطرات، ‌افکار
واحساسات مطالعه می‌کند. طبق این تعریف، روان‌شناسی شاخه‌ای‌ از ذهنی‌ترین بخش
دانش انسان؛ یعنی فلسفه بود. اما از اوایل قرن بیستم و با پیشرفت سریع دو علم زیست‌شناسی
و فیزیک، ‌روان‌شناسی نیز مطالعه‌ی ذهنی (زندگی روانی) را کنار گذاشت و به مشاهده
و مطالعه‌ی رفتار موجودات پرداخت.  البته هنوز نیز روان‌شناسان فرآیندهای ذهنی را مطالعه می‌کنند اما این‌
کار را نه به‌صورت ثبت شخصی ادراکات و احساسات بلکه به‌شیوه‌ی عینی و علمی انجام می‌دهند.روان‌شناسی ‌شاخه‌ای‌ از علوم ‌زیستی ‌است‌
که ‌هم‌ به ‌مطالعه‌ی ‌عینی ‌رفتار قابل‌ مشاهده‌ می‌پردازد و هم‌ به ‌فهم ‌و درک‌
فرآیندهای ‌ذهنی ‌که ‌مستقیماً قابل‌ مشاهده ‌نبوده ‌و براساس ‌داده‌های‌ رفتاری ‌و
عصب‌ زیست ‌شناختی ‌قابل ‌استنباط‌ است‌، توجه‌ دارد. رشته‌ی ‌روان‌شناسی ‌در مقطع ‌کارشناسی ‌دارای‌ 4 گرایش‌ بالینی‌،
آموزش‌ کودکان ‌استثنایی‌، صنعتی ‌و سازمانی ‌و عمومی ‌است‌.

در این میان روان‌شناسی ‌بالینی ‌خدمات ‌تشخیص‌ و درمان‌  (روان‌درمانی‌)  را به ‌افرادی ‌که‌ دچار رفتارهای ‌نابهنجاری ‌مثل ‌افسردگی‌، اضطراب‌،
وسواس‌، و غیره ‌هستند، ارائه ‌می‌دهد که‌ این‌ خدمات‌ در سه‌ زمینه‌‌ی تشخیص‌،
درمان‌ و پیشنهادِ روش‌هایی‌ برای‌ پیشگیری ‌از معضلات ‌و ناهنجاری‌های‌ رفتاری‌
ارائه ‌می‌شود.

روانشناسی‌ صنعتی ‌و سازمانی ‌نیز یافته‌های‌ روان‌شناسی ‌را در تمام‌
محیط‌های ‌کاری ‌به‌کار می‌برد؛ یعنی ‌درباره‌ی ‌این‌که ‌محیط‌ کار باید چگونه‌
باشد تا بهترین ‌بازدهی ‌را داشته ‌باشد یا چه ‌متغیرهایی ‌در ارتباط ‌بین‌
کارفرما و کارگر مؤثر است ‌و چه ‌عواملی ‌باعث‌ عدم ‌تفاهم ‌بین ‌کارفرما و کارگر
می‌شود ،مطالعه‌ می‌کند.رشته ی روانشناسی هنر

روان‌شناسی‌ عمومی ‌نیز به‌ مطالعه‌‌ی کلیات ‌روان‌شناسی ‌می‌پردازد

و روان‌شناسی‌ و آموزش‌ کودکان ‌استثنایی‌ کاربرد یافته‌های ‌روان‌شناسی‌ در رابطه ‌با کودکان ‌استثنایی‌ (تیزهوشان‌
و معلولین ‌جسمانی‌) است‌.

توانایی‌های‌لازم برای رشته‌ی روان‌شناسی:

زیست‌شناسی‌ و شیمی ‌ در این‌ رشته ‌اهمیت ‌بسیاری ‌دارد و باید پایه
‌علوم‌ زیستی ‌دانشجوی ‌این ‌رشته ‌قوی ‌باشد. به‌همین‌دلیل، ‌امروزه‌ دانشجویان ‌این
‌رشته‌ از بین ‌دو گروه‌ آزمایشی ‌علوم ‌انسانی ‌و علوم ‌تجربی ‌پذیرفته‌ می‌شوند.
از سوی‌ دیگر آمار و ریاضی ‌و زبان‌انگلیسی ‌در این‌ رشته ‌کاربرد و اهمیت ‌زیادی ‌دارد.
دانشجوی ‌این‌ رشته ‌باید نسبت ‌به ‌اطراف ‌و جامعه‌ی ‌خود دید عمیقی ‌داشته ‌باشد
تا بتواند ظرافت‌های‌ رفتاری‌ افراد را درک‌ کند‌ و به ‌ویژگی‌های‌ روانی ‌افراد پی
‌ببرد.

درس‌های‌ این ‌رشته‌ در طول‌ تحصیل

دروس‌ مشترک‌ در‌ گرایش‌های مختلف
روان‌شناسی:

روا‌ن‌شناسی ‌عمومی‌، علم‌النفس‌ از دیدگاه ‌دانشمندان ‌اسلامی‌،
آمار توصیفی‌، فیزیولوژی ‌عمومی‌، کلیات ‌فلسفه‌، مبانی ‌جامعه‌شناسی‌، روان‌شناسی‌
احساس ‌و ادراک‌، متون‌ روان‌شناسی‌ به‌ زبان ‌خارجی‌، آمار استنباطی‌، روش‌ تحقیق
‌در روان‌شناسی‌، روان‌شناسی‌ فیزیولوژیک‌، روان‌شناسی‌ تجربی‌، روان‌شناسی ‌رشد،
روان‌شناسی‌ یادگیری‌، روان‌شناسی ‌تربیتی‌، روان‌شناسی‌ اجتماعی‌، روان‌سنجی‌،
انگیزش‌ و هیجان‌، شخصیت‌، آسیب‌شناسی‌ روانی‌، بهداشت‌ روانی‌، روان‌شناسی‌ مرضی‌
کودک‌، تاریخچه ‌و مکاتب‌ روان‌شناسی‌.

دروس ‌تخصصی ‌گرایش ‌روان‌شناسی ‌بالینی:‌

کاربرد مقدماتی‌ روش‌های‌ تشخیص ‌بالینی‌، کاربرد مقدماتی‌ روش‌های‌
درمان‌، مصاحبه‌، سمینار مسائل‌ روان‌شناسی ‌بالینی‌ در جهان ‌و ایران‌، پژوهش‌های
‌عملی‌  در روان‌شناسی ‌بالینی‌،
روان‌شناسی‌ پویایی ‌گروه‌، کلیات‌ روان‌پزشکی‌، بررسی‌ مقدماتی‌ نظریه‌های ‌روان‌درمانی‌،
روان‌شناسی مشاوره ‌و راهنمایی‌، روان‌شناسی ‌کودکان ‌استثنایی‌.

دروس ‌تخصصی ‌گرایش ‌رو‌ان‌شناسی ‌عمومی :‌

طرح‌ها و ‌پژوهش‌های ‌آزمایشگاهی‌، مقدمات ‌نوروبسیکولوژی‌، ارزشیابی
‌شخصیت‌، روان‌شناسی ‌مشاوره ‌و راهنمایی‌، روان‌شناسی ‌هوش‌ و سنجش ‌آن‌، تفکر و
زبان‌، روان‌شناسی ‌پویایی‌ گروه‌، روان‌شناسی ‌کودکان ‌استثنایی‌، سمینار در
مسائل ‌روان‌شناسی‌عمومی‌، اختلالات ‌یادگیری‌، روان‌شناسی‌ جنایی‌، پژوهش‌های‌
عملی ‌در روان‌شناسی ‌عمومی

دروس ‌تخصصی ‌گرایش‌ رو‌ان‌شناسی ‌استثنایی‌ :

روان‌شناسی ‌مشاوره ‌و راهنمایی‌، نظریه‌ها و کاربرد آزمون‌های‌
شناختی‌، روان‌شناسی‌ کودکان ‌تیزهوش ‌و روش‌های‌ آموزش ‌آن‌ها، روان‌شناسی‌
کودکان ‌عقب‌مانده‌ و روش‌های ‌آموزش ‌آن‌ها، اختلالات‌ تکلم‌ و گفتار درمانی‌،
روان‌شناسی ‌تدریس ‌به‌ کودکان ‌ناشنوا، روان‌شناسی ‌تدریس ‌به‌ کودکان ‌نابینا،
متون‌ روان‌شناسی ‌کودکان ‌استثنایی ‌به‌ زبان‌های ‌خارجی‌، بهداشت‌ روانی‌ کودکان
‌استثنایی ‌و خانواده‌، زمینه ‌پیشگیری ‌از تولد کودکان ‌عقب ‌افتاده‌، روان‌شناسی‌
کودکان ‌ناسازگار، روش‌های‌ تغییر و اصلاح‌ رفتار کودکان‌، سمینار مسائل ‌کودکان ‌استثنایی
‌در جهان ‌و ایران‌، پژوهش‌های ‌عملی ‌در روان‌شناسی ‌و آموزش‌ کودکان‌ استثنایی‌.

تعداد واحدها:

تعداد کل واحدهای درسی دو‌ره کارشناسی روانشناسی
144 واحد به‌ شرح زیر است:

دروس عمومی 23 واحد

دروس پایه و اصلی شاخه‌های عمومی استشنایی 71 واحد

دروس پایه و اصلی گرایش بالینی 98 واحد

دروس اختصاصی شاخه‌های عمومی – استثنایی 40 واحد

دروس اختصاص گرایش بالینی 13 واحد

دروس انتخابی برای شاخص‌ها و گرایش‌ها 10 واحد

توضیح این‌که مجموع دروس هر یک از شاخه‌های عمومی و استثنایی وهم چنین
گرایش بالینی 144 واحد می‌باشد

موقعیت‌ شغلی‌ درایران

امروزه ‌روان‌شناسی ‌با همه ‌جنبه‌های ‌زندگی ‌ما ارتباط ‌دارد و هر
اندازه ‌که ‌جامعه‌ پیچیده‌تر شود، روان‌شناسی‌ نیز نقش‌ مهم‌تری ‌در حل‌ مسائل ‌آدمی
‌برعهده ‌می‌گیرد. این ‌به ‌معنای‌ فرصت‌های‌ شغلی‌ متنوع‌ و گسترده ‌برای‌ فارغ‌التحصیلان‌
رشته‌ی ‌روان‌شناسی ‌است‌. به‌ گفته‌ی ‌کارشناسان‌ این ‌رشته‌، آینده‌‌ی روان‌شناسی‌
در کشور ما روشن ‌و امیدبخش ‌است ‌و فارغ‌التحصیلان ‌این‌ رشته ‌باید آینده‌ی ‌خود
را در فردا ببینند. چون‌ کشور ما یکی ‌از کشورهای‌ درحال‌توسعه ‌است ‌و بدون‌ بهره‌گیری
‌از شاخه‌های ‌مختلف ‌روان‌شناسی ‌نمی‌تواند توسعه‌ی ‌همه‌جانبه ‌داشته ‌باشد.  از سوی ‌دیگر کشور ما، کشور جوانی ‌است ‌و امروزه ‌یکی ‌از دغدغه‌های
‌خانواده‌ها، حفظ ‌بهداشت‌ روانی و بالابردن ‌سطح‌ دانش ‌فرزندانشان ‌می‌باشد که‌
این ‌دو مهم ‌نیز به‌ یاری ‌شاخه‌های ‌مختلف‌ روان‌شناسی ‌از جمله ‌روان‌شناسی‌
رشد و روان‌شناسی ‌تربیتی ‌امکان‌پذیر است‌. البته ‌در حال ‌حاضر فارغ‌التحصیلان ‌این
‌رشته ‌بیش‌تر‌ جذب ‌آموزش‌ و پرورش ‌می‌شوند یا در شرکت‌ها و سازمان‌ها به‌عنوان‌
کارشناس‌ روان‌شناسی‌ فعالیت‌ می‌کنند و عده‌ای ‌نیز به‌ عنوان‌ دستیار متخصص ‌روان‌شناسی
‌بالینی ‌یا روانپزشک ‌مشغول‌ به‌کار هستند.

روان‌شناسی عمومی‌

فارغ‌‌التحصیلان ‌در این‌ رشته ‌می‌توانند فعالیت‌های‌
مقدماتی‌ را در زمینه‌های‌ تشخیص‌  و درمان ‌اختلالات‌ روانی ‌در مؤسسات‌ عمومی ‌و
روانی ‌و کلینیک‌های ‌روان‌پزشکی‌ و سایر مراکز شبیه ‌به‌ آن‌ عهده‌دار شوند و یا
تدریس‌ روان‌شناسی ‌عمومی ‌را در مراکز آموزشی‌ بعهده‌ گیرند و یا به‌عنوان ‌روان‌شناس‌
مدرسه‌ در مدارس‌ همکاری‌  داشته ‌باشند.

روانشناسی بالینی

روان‌شناسان‌  می‌توانند در مورد تشخیص‌، درمان‌ و بازآموزی‌
افراد نیز عهده‌‌دار مسئولیت‌ گردند؛ اگرچه‌ در اغلب‌ این ‌موارد، روان‌شناسان‌ به‌عنوان
‌عضوی‌ از یک‌ تیم‌ شامل‌: روانپزشک‌، پرستار و مددکار اجتماعی‌ کار خواهند
کرد ولی‌ آموزش‌ تخصصی‌ آن‌ها باید  به‌گونه‌ای ‌باشد که ‌بتوانند بخش‌ زیادی‌ از مسئولیت‌ها
را به‌ تنهایی‌ برعهده‌  گیرند. اهم‌ این ‌قبیل ‌مسئوولیت‌ها عبارت‌اند از:
تشخیص ‌ناهنجاری‌های‌ رفتاری،‌ درمان‌ فردی‌ و گروهی‌، مشاوره ‌و راهنمایی‌ و
بازآموزی.

روان‌سنجی

روان‌سنجی عمدتاً با آمار، شیوه‌های سنجش در آموزش و پرورش و یادگیری، ارزیابی‌های
روان‌شناختی از طریق آزمون‌‌های روانی و شیوه‌های گزینش و سرند کردن در ارتباط است‌. کارشناس ارشد روان‌سنجی می‌تواند به کار اجرای
آزمون‌‌های روانی – تشخیصی، سنجش هوش، ویژگی‌‌های شخصیتی، آسیب‌های مغزی، عقب‌ماندگی‌های
ذهنی، ارزیابی در آموزش و پرورش، سازمان سنجش و داده‌پردازی مشغول گردد. یا به
همراه یک تیم درمان در کلینیک‌‌های روان‌شناختی مشغول به کار گردد. هدف از تحصیل در این رشته، تربیت افرادی است که با جنبه‌های
نظری و کاربردی در زمینه‌های مربوط به اندازه‌گیری و ارزیابی خصوصیات مختلف
افراد انسانی و مهارت‌های او، آشنایی کافی داشته و توانایی به‌کارگیری آن را در موقعیت‌های
شغلی در آموزش و پرورش داشته باشد. فارغ‌التحصیلان این رشته با استفاده از تئوری
کلاسیک اندازه‌گیری به سنجش ویژگی‌های پنهان افراد می‌پردازند و از سویی دیگر
با طراحی انواع آزمون‌ها (تحصیلی، هوش و استعداد، استخدامی و …) در سطوح وسیعی به
سنجش آموزشی و تربیتی افراد مشغول‌اند. اجرای آزمون‌های روانی در امر تشخیص،
همواره یاری رسان متخصصان بوده است.

با دارا بودن مدرک کارشناسی ارشد در گرایش های بالینی،
عمومی و بالینی کودک و نوجوان،  فرد می‌تواند:

– پس از احراز شرایط لازم (از جمله 800 ساعت کارآموزی در مراکز دارای مجوز رسمی، تأییدیه
از اساتید رشته و …) و دریافت مجوز ازسازمان نظام روان‌شناسی اقدام به تاسیس کلینیک مشاوره نماید.

– به عنوان کارشناس این رشته در مراکز دولتی نظیر
بهزیستی- شهرداری- نیروی انتظامی- سازمان زندان‌ها- کانون اصلاح و تربیت و … در
قسمت مربوطه جذب به کار شود.

– در واحدهای کوچک دانشگاه آزاد و یا دوره‌های فراگیر
و یا موسسات آموزش عالی آزاد به عنوان مدرس فعالیت کند.

– در آموزش و پرورش به عنوان معلم و یا دبیر در
دروس مربوطه و یا به عنوان مشاور مدرسه مشغول به کار شود.رشته ی روانشناسی هنر

– با اخذ مجوز از سازمان بهزیستی اقدام به تأسیس
مهد کودک نماید.

– با اخذ مجوز از سازمان بهزیستی اقدام به تأسیس
سَرای سالمندان نماید.

– در کلینیک‌های درمان اعتیاد به عنوان روان‌شناس مشغول
به کار شود. (اشتغال در این مراکز مستلزم تحصیل در گرایش روان‌شناسی بالینی است و
دارا بودن مدرک کارشناسی این گرایش کافی است)

– در کلینیک‌های مشاوره ای به کارهای درمانی
بپردازد.

– با روانپزشکان در کلینیک‌های خصوصی ایشان همکاری
کند. (البته روانپزشکان مایل به همکاری با کارشناسان ارشد در گرایش‌های بالینی و خانواده‌درمانی هستند)

– در کلینیک‌های مشاوره و روان‌درمانی کودک به
کارهای درمانی مثل بازی درمانی و … بپردازد. (در این مراکز تاکید بیش‌تر روی
کارشناسان ارشد با گرایش بالینی کودک و نوجوان و بالینی است)

نویسنده: فاطمه ذکری یزدی؛ دانشجوی روان‌شناسی دانشگاه تهران

Author: admin

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.


Menu


Follow us

هنر درمانی(Art Therapy) چیست ؟
هنر درمانی رشته ای است که در آن با خلق یا مشاهده یک اثر هنری از طریق دریافت و بیان احساسات شخص ، برای کمک به او استفاده می شود. بر خلاف هنر که تنها به منظور خلق اثر هنری انجام می شود ، تمرکز هنر درمانی ( که بطور معمول شامل نقاشی ، سفالگری ، کار با زغال ، مداد رنگی و مواد مشابه است) بر فرایند خلق یک اثر هنری می باشد و فعالیتهای مقدماتی به کار گرفته شده برای درمان ، به خلق اثر و نتیجه حاصل از آن ترجیح داده می شود. در این رشته، ممکن است یک قطعه هنری هیچگاه به پایان نرسد.
یک هنر درمانگر بر این باور است که عمل انجام شده در راه خلق یک اثر هنری ، مجموعه ای از فعالیتهای داخلی را در جهت شرکت دادن ابعاد فیزیکی ، احساسی و معنوی درمان راه اندازی می کند. برای افرادی که قادر به ایجاد یک کار هنری نیستند ، رفتن به موزه و یا نگاه کردن به کتابهای هنری نیز می تواند مفید باشد. بدون شک ، نگاه کردن به آثار هنری باعث نیروبخشی از نظر معنوی و افزایش آرامش می شود.

ادوارد مونک: جیغ (۱۹۱۲)


از دیدگاه فیلیپ ویلیامزانجام فعالیت‌های خلاق با استفاده از مواد و روشهای (هنری – دیداری -شنیداری) را هنردرمانی گویند.هدف از فعالیت‌های هنر درمانگرانه رشد هویت، شخصیت و نیزبرانگیختن احساس موفقیت درکودکان ازطریق ابزارهای ابتکاری خودمحور است. سایمون معتقد است که هنر در مانی یا روان در مانی هنری مستلزم توجه به نیازهای روانی بیماران، نظیر نیاز به آزادی، اظهار وجود و آرامش است وبر همین اساس نیازمند توجه به جزئیات مهارتهای هنری نیست و فعالیت‌ها و تولیدات هنری را نه به خاطر رویکرد زیبایی شناسانه آن‌ها بلکه به دلیل نقش روانکاوانه و درمانگرشان مورد توجه قرار می‌دهد.
● تاریخچه هنر درمانی چیست؟
با وجود اینکه مردم همیشه احساسات خود را از یک اثر هنری بیان کرده اند ، هنر درمانی به عنوان یک شغل و رشته درمانی، از سال ۱۹۳۰ بوجود آمد. از جمله حوزه هایی که در حال حاضر در بسیاری از اوقات از هنر درمانی به عنوان بخشی از درمان استفاده می شود ،روانشناسی ( کاربرد هنر برای آشکار کردن احساسات نهفته ) و درمان فیزیکی (کمک به اعتماد به نفس و توانبخشی) است .
روانشناسان کودک و پزشکان خانواده ، اغلب به علت اینکه کودکان برای بیان احساسات توسط کلمات شرایط سختی را تحمل می کنند ، از هنر درمانی استفاده می نمایند . این رشته همچنین یک جزء حیاتی از فعالیتهایی است که در بسیاری از شیرخوارگاهها و آسایشگاهها یا در موارد نیاز به پرستاری طولانی مدت ، مورد استفاده قرار می گیرد.

هنر درمانی

رشته ی روانشناسی هنر

● هنر درمانی چگونه تاثیر می کند ؟
هنر درمانی از طرق مختلف به درمان کمک می کند. نخست اینکه کیفیت زیبایی شناختی کارهای هنری می تواند خلق ، نشاط ،عزت نفس و آگاهی شخصی بیمار را بهبود بخشد . ثانیا ، تحقیقات نشان داده است که وقتی افراد در فعالیتهایی که از آن لذت می برند عمیقا درگیر می شوند ، فاکتورهای فیزیولوژیک مانند ضربان قلب ، فشار خون و تنفس آهسته می شود . به علاوه خلق هنر فرصتی است تا چشمها و دستها با هم تمرین کنند ، بین آنها هماهنگی ایجاد شود و مسیرهای عصبی بین دست و مغز تحریک و تهییج گردد .
از آنجا که هنر درمانی زبانی به غیر از الفاظ دارد، معمولا در مواقعی استفاده می شود که بیماران با مشکلات فیزیکی و احساسی مواجهند و بیان بیم و امیدها برایشان دشوار است یا نمی توانند براحتی در مورد عصبی بودن و احساسات پیچیده خود صحبت کنند .خلق اثر هنری به افراد کمک می کند تا طرز تفکر و احساسی را که معمولا توسط ضمیر نیمه خود آگاه پنهان می شود ، در دسترس قرار دهند .
● از هنر درمانی چه توقعی می توانید داشته باشید ؟
یک هنر درمانگر معمولا کار خود را با کمک به تیم پزشکان انجام می دهد . جلسه هنر درمانی می تواند به صورت انفرادی و یا در قالب یک گروه کوچک انجام شود. جلسه درمانی برای افراد بالغ معمولا یک یا دو ساعت خواهد بود ولی برای کودکان و افراد مسن ممکن است کمتر باشد. یک درمانگر ،معمولا مطالب مورد بحث و ابزار مورد نیاز را آماده می کند ، مکان راحتی را در نظر می گیرد و یک موسیقی آرام نیز به عنوان زمینه به محیط درمان اضافه می کند . زمان برای برنامه ریزی ، اجرا ، بازتاب کار و بحث و گفتگو در مورد کار نیز در جلسه لحاظ می شود. قبل از آغاز جلسه درمان ، درمانگر ممکن است از مراجع بخواهد که در مورد علت تمایل به انجام این درمان توضیح دهد تا بدین ترتیب اهداف او بهتر مشخص شود . یک جلسه یا کارگاه علمی آخر هفته ممکن است همه آن چیزی باشد که مراجع نیاز دارد. گاهی نیز جلسات منظم با درمانگر برای مدت شش ماه یا بیشتر ادامه پیدا می کند .
● مزایای درمان با روش هنر درمانی چیست ؟
از نظر هنر درمانگران ، خلق اثر به تنهایی می تواند به طور طبیعی دارای مزایایی باشد. فرایند خلق اثر با بهبود بخشیدن به احساسات ، عزت نفس و اعتماد به نفس را تقویت می کند .
کاهش استرس نیز یکی از مزایای مهم آن است .تحقیقات نشان می دهد که سرکوب احساسات قوی می تواند به ایجاد استرس منتهی شود و این استرس قادر است علائم بیماری را تشدید کند. با توجه به اینکه هنر درمانی کمک می کند که مردم به ضمیر ناخودآگاه دسترسی داشته باشند و احساسات محصور شده خود را رها سازند ، این درمان برای آنها که از فشار روانی و بیماریهای ناشی از آن رنج می برند ،بسیار مفید می باشد.
هنر درمانی همچنین برای درمان مشکلات رفتاری استفاده می شود و اغلب به عنوان یک درمان فرعی ،به روان درمانی خدمت می کند. این درمان بسیاری از اوقات در قالب برنامه درمانهای روانشناختی برای سوء استعمال دارو و الکل استفاده می شود.
هنر درمانی برای بهبود بیماران از ضربه های شدید روانی و آسیبهای جدی ، اغلب به صورت جزئی مفید بوده است. همچنین هنر درمانی می تواند راهی برای ثبت و درک بهتر از تفکر و احساسات افرادی که بیماریهای مزمنی مانند پارکینسون و آلزایمر دارند ، ارائه دهد.
● چگونه می توانیم یک هنردرمانگر پیدا کنیم ؟
درمانگر هم به صورت مستقل و هم به صورت عضوی از تیم درمان که ممکن است شامل درمانگر مقدماتی ، روانشناس ، روانپزشک و مشاور توانبخشی باشد ، عمل می کند. شما باید با تعدادی از درمانگران دیدار کنید تا اطمینان حاصل کنید که با شخصی که نهایتا به عنوان درمانگر انتخاب می کنید راحت می باشید.
درمانگر شما علاوه بر اینکه باید در هنر آموزش دیده باشد ، همچنین باید دارای گواهینامه هنر درمانی نیز باشد. انجمن هنر درمانی آمریکا (AATA) تاکید می کند که یک هنر درمانگر باید شرایط زیر را دارا باشد:
۱) درجه لیسانس با حداقل تحصیل ۱۵ ترم تحصیلی در کارگاه هنری و ۱۲ ترم در روانشناسی.
۲) درجه استادی در هنر درمانی
۳) یک سال سابقه کار پیش از فارغ التحصیلی تحت سرپرستی یک درمانگر ثبت شده.
هیئت مربوط به صدور گواهینامه هنری (ATCB) ، یک سازمان مستقل است که گواهینامه ها را به درمانگرانی که آموزش بعد از لیسانس و دوره انترنی را به پایان رسانده اند ، اهدا می کند . درمانگران باید امتحان تشریحی که توسط (ATCB) برگزار می شود را پشت سر بگذارند تا گواهینامه هیئت را دریافت کنند.
● در یک جلسه هنر درمانی به چه نکاتی باید توجه داشت ؟
▪ با توجه به اینکه در حین جلسه هنر درمانی ، افکار و احساسات قوی می تواند به سطح بیاید ، باید مطمئن باشیم که درمانگر ما در این امر متبحر می باشد.
▪ توجه داشته باشیم که چنانچه درمانگر از موادی نظیر تربانتین و الکل استفاده می کند ، حتما سیستم تهویه مناسبی در اتاق نصب شده باشد.
arti.ir

باسلام… من از این مطلب خوشم اومد ودوست دارم از از توی نوشتن کتابم ازش استفاده کنم من نیاز به اجازه از آقای درخواه را دارم لطفا ادرس ایمیل ایشون رو برایم بفرستید بانهایت تشکر و سپاس.

ایمیل فرستادم براتون

سلام. من احتیاج به پروتکل نقاشی درمانی دارم برای پروپوزالم. یعنی کارهایی که در هر جلسه نقاشی درمانی برای کودکان مضطرب انجام میشه. میشه من رو راهنمایی کنین؟ ممنون

دوستانی که میتونن کمک کنن پیام بدن لطفا
بنده ارتباط میدم

سلام این رشته را کجا و چه جوری میشه آموزش دید آیا تو دانشگاه های ایران به صورت آکادمیک درس می دهند؟

لطفا! در جای خالی عدد صحیح را وارد کنید: *
(function( timeout ) {
setTimeout(
function() {
var notice = document.getElementById(“cptch_time_limit_notice_53”);
if ( notice )
notice.style.display = “block”;
},
timeout
);
})(1200000);
محدودیت زمانی گذشته است، لطفا معادله امنیتی را مجددا وارد کنید.

 × 
7
 = 
56

.hide-if-no-js {
display: none !important;
}

برنامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی مشاوره – هنردرمانگری دانشگاه آدلر دانشجویان را برای کار در مشاغلی مانند مشاوره، هنردرمانگری و مربی گری در حوزه های خلاقانه ای که هنر و روانشناسی را برای بهبود سلامت جسمانی، روانی و عاطفی ترکیب می کنند، آماده می سازد. برنامه تحصیلی منحصر به فرد دانشگاه آدلر، به تربیت فارغ التحصیلان به عنوان متخصصانی مسئول می پردازد و به آن ها می آموزد که چگونه با بکارگیری کلمات و تصاویر، افرادی را که مبتلا به تروما، استرس و سایر مشکلات هستند، درمان کنند.

برنامه نوآورانه دانشگاه آدلر با الزاماتی که توسط انجمن مشاوران بالینی بریتیش کلمبیا و انجمن مشاوره و روان درمانی کانادا تنظیم شده، مطابقت دارد تا بدین ترتیب فارغ التحصیلان این دانشگاه به مشاوران بالینی ثبت شده در استان بریتیش کلمبیا یا مشاوران معتبر کانادایی تبدیل شوند. این برنامه تحصیلی همچنین با الزامات هنردرمانگران ثبت شده در انجمن هنردرمانگری بریتیش کلمبیا، انجمن هنردرمانگری کانادا و انجمن هنردرمانگری آمریکا تطابق دارد.

این برنامه تحصیلی، تجربه یادگیری گسترده ای را رائه می دهد که آموزش در دنیای واقعی را با تمرکز بر عمل مسئولانه اجتماعی که توسط کارشناسان این رشته هدایت می شود، به ارمغان می آورد. دانشجویان مهارت های کلامی و متا کلامی را از طریق برنامه درسی دقیق که بر تئوری ها و روش های متنوع مشاوره و همچنین بر جنبه های روانشناختی فرآیندهای خلاق و ساخت هنر متمرکز است، فرا خواهند گرفت.

دانشگاه آدلر، به عنوان یکی از پیشگامان تحصیلات تکمیلی و تربیت متخصصانی که متعهد به ساختن جامعه ای بهتر هستند، شهرت دارد.

برنامه تحصیلی نوآورانه دانشگاه، فارغ التحصیلان را به عنوان مشاوران و هنردرمانگران تربیت می کند. فارغ التحصیلان این رشته می توانند برای خدمت رسانی به طیف وسیعی از افراد، در مجموعه های متنوعی به فعالیت مشغول شوند. این مجموعه ها عبارت اند از:رشته ی روانشناسی هنر

۱٫ مدرک کارشناسی، ترجیحا در رشته روانشناسی یا رشته های مرتبط با مشاوره

۲٫ میانگین نمره ۳٫۰ یا بالاتر از مقیاس ۴ برای تمامی کورس های کارشناسی و بالاتر

۳٫ گذراندن حداقل ۱۲ واحد درسی در دوره کارشناسی روانشناسی با کسب نمره C یا بالاتر. این واحدها باید شامل روانشناسی مقدماتی، روانشناسی افراد نابهنجار، روش های تحقیق و روانشناسی توسعه باشد.

۴٫ گذراندن ۱۸ واحد درسی در هنر استودیویی که نشان دهنده مهارت و تعهد به نظم و انضباط در خلق هنر است.

۵٫ ارائه پورتفولیو از آثار هنری: ۱۵ نمونه در ۳ یا تعداد بیشتری رسانه های مختلف که نشان دهنده توانایی دانشجویان در کار با ابزار و ادوات هنری است.

۶٫ گذراندن دوره کاری یا تجربه کار داوطلبانه که شامل کاربرد مهارت های مرتبط با مشاوره است.

۷٫ تکمیل فرم پذیرش و پرداخت هزینه آن

۸٫ انگیزه نامه

۹٫ رزومه

۱۰٫ ترجمه ریزنمرات و مدرک تحصیلی

۱۱٫ دو توصیه نامه

اگر علاقمند به تحصیل در کالج ها و دانشگاه های کانادا هستید، فرم ارزیابی هوشمند موسسه جی اس آی را پر کنید و برای رزرو وقت مشاوره از همکاران ما در دفتر ونکوور اقدام نمایید.

رتبه بندی دانشگاهها

اخبار تحصیلی

ارزیابی تحصیل در کانادا

ارزیابی برای ویزای کانادا

اطلاعات تماس

رشته ی روانشناسی هنر
رشته ی روانشناسی هنر
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *