%PDF-1.4
1 0 obj
>
/ExtGState >/Font >/ProcSet [/PDF
/Text]>>/Rotate 0/TrimBox [0 0 595.276 841.89]/Type /Page>>
endobj
2 0 obj
>
stream
HW$K|BffUVfPY=-:zDujFf2zmev/`?хe:7ç!
s9dOÇ_?}[f;ka4솰1)oux1FcݘN3ֵ-Wc%u
[߾98o?n
ō>d
روانشناسی رنگها در گرافیک
هر رنگ چه احساسی را به بیننده القا کرده و یا چه پیامی را به مخاطب میرساند؟ آیا تاکنون به این مسئله پی بردهاید که رنگها کاملا با احساسات در ارتباطند و با دیدن هر شیء، پیامی که رنگ آن به ضمیر ناخودآگاه ما میرساند، باعث بروز احساسات مختلفی از قبیل شادی، غم، آرامش، هیجان، ترس، امنیت، اطمینان و … در ما میشود؟
توجه به این نکته که در وبسایت باید از چه ترکیب رنگی برای جذب مخاطب و ایجاد فضای موردنظر، استفاده کنیم، بسیار حائز اهمیت است. برای درک بیشتر این مسئله بد نیست به چند مورد از تحقیقات روانشناسان در زمینه تاثیر رنگها توجه کنید:
– رنگها تاثیر زیادی روی احساسات بیننده در ۹۰ ثانیه اول دیدن میگذارند.روانشناسی رنگها در گرافیک pdf
– اثر رنگ میتواند بیننده را ترغیب به خرید یک جنس از شما کند.
– رنگها رفتار ما را در برابر یک موضوع فقط تشدید نمیکنند، بلکه اثر خود را کاملا در رفتار ما نشان میدهند.
– یک رنگ در فرهنگها و مناطق مختلف تاثیر متفاوتی دارد.
– هر رنگ به تنهایی یک پیام مخصوص به چشم بیننده میفرستد.
به قول مکلوهان، رسانه همان پیام است. همانطور که در مدیریت نوین، متدی به عنوان بهترین شیوه مدیریت در کار وجود ندارد، ترکیب و هماهنگی و استقرار یک نظام در رنگبندی صفحات وب نیز، چنین رویکردی دارد. تجربه، دانش و هنر طراح وب است که سایتی را برای ما جذاب و قابل اطمینان و سایتی دیگر را سرد و غیر قابل اطمینان میکند.
یکی از اصول بسیار مهم و کلیدی در طراحی صفحات وب، توجه به اصل رنگبندی صفحات و استفاده از رنگهای مکمل و ترکیبی مطلوبی است که کاربران بتوانند بر اساس اصل سهولت و جذابیت صفحه، به مشاهده مطالب آن بپردازند
این که چه رنگی متناسب سایتهای وب است، پرسشی است که کارشناسان وب، پاسخ جامع و کاملی برای آن ارایه نکردهاند، متخصصات طراحی وب نیز بیشتر روی زیباسازی وبسایت تمرکز نموده و کمتر به مسئله روانشناسی رنگهاا در طراحی سایت، توجه کردهاند.
بنابراین یک مدیر بر اساس سیاستهایی که برای جذب مخاطب و ایجاد فضای اطمینان در وبسایت دنبال میکند، باید با کمی آگاهی در مورد روانشناسی رنگهاا و تاثیر هر رنگ در مخاطب، خطمشی طراح وب را در رنگبندی صفحات مختلف وبسایت مشخص کند.
در رنگبندی یک صفحه، باید به این موضوع توجه شود که این رنگ قرار است در چه صفحهای و با چه موضوعی به کار رود. یعنی اصل توجه به عملکرد و محوریت سایت، در رنگبندی مطالب مهم است.
به عنوان مثال سایتهای دولتی و به طور کل، سایتهایی با بازدیدکننده بسیار بالا، معمولا از رنگ سفید برای زمینه صفحات و رنگ آبی برای لینکهای صفحه و رنگ بنفش برای لینکهای مشاهده شده استفاده میکنند.
سایتهایی که بیشتر جنبه شخصی دارند، از رنگهای مکمل استفاده میکنند. مثلا رنگ سبز پررنگ در کنار سرمهای، جذابیت خاصی به سایتهایی با موضوع بازرگانی میدهد و یا در طراحی سایتهای کودکان، از رنگهای خیلی شاد استفاده میشود.
سایتی مانند یاهو که روزانه میلیونها مخاطب دارد و از صدها بخش متنوع تشکیل شده است، برای هر بخش خود از یک چیدمان و رنگبندی خاصی در طراحی صفحات اکتیو، استفاده کرده است. مثلا بخش کودکان یاهو با بخش بازرگانی آن بسیار متفاوت است.
به هر حال توجه به کارکرد رنگها در طراحی صفحات وب از اهمیت مهمی برخوردار است. در ادامه نوع تاثیر روانی هر رنگ در مخاطبان را از دید روانشناسان بررسی میکن
سفید
نمایانگر صداقت، پاکیزگی، صمیمیت، ملایمت و معاصر بودن است. سفید بهترین رنگ برای بکگراندهای وب است. در تجارت سفید رنگ خستگیگیر و انرژیبخش است. سیاه
اشاره دارد به ظرافت، قدرت، دلیری، شهامت، فریبندگی، شیطان، مهارت. مشکی برای رنگ متن روی یک پس زمینه روشن ایدهآل است. این نکته را نیز موردنظر داشته باشید که رنگ سیاه به عنوان رنگ پسزمینه چشم را خسته میکند.قرمز
نمایانگر توانایی، هیجان، احساسات شدید، سرعت، خطر و تهاجم است. این رنگ از بیننده توجه به خود را طلب میکند. در تجارت به معنی وام و بدهی است. این رنگ شدیدترین رنگ احساس است و ضربان قلب و تنفس را تسریع میکند. آبی
القاکننده امنیت، اعتماد، مسئولیتپذیری، سرما، ایمان، وفاداری، وابستگی و جاه و جلال است. آبی دومین رنگ عوامپسند و در تجارت به معنای ضمانت مالی است. سبز
نشانگر تندرستی، فراوانی، حاصلخیزی، آزادی، شفا و بهبودی، طبیعت، پیشرفت، حسادت و خونسردی است. این رنگ در چشمها راحتتر از همه رنگها دیده میشود و در تجارت بیانگر مقام و ثروت است.قهوهای
دارای خاصیت تاثیرگذاری، متانت، توانگری مالی و یاریکنندگی است. قهوهای رنگ کره خاکی ماست و در طبیعت بسیار فراوان است.خاکستری
نشانگر صمیمیت زیاد، اعتبار، نفوذ و عملی بودن است و در تجارت به معنای سنتگرایی است. صورتی نمایانگر ملایمت، شیرینی، ظرافت و زنانگی، خوب بودن، بیناهی و پرورش کودک است.بنفش
نشانگر وقار، معنویت، شاهانه بودن، عیش و نعمت، دارایی، اعتبار و نفوذ، سوگواری و مهارت است. بنفش طرفداری از سبکهای هنرمندانه و در تجارت به معنای بزرگ نشان دادن است.نارنجی
نمایانگر سرزندگی و شوخ طبعی، لذت و خوشگذرانی، تعادل گرمایی، تشویق کردن، چالاکی و نیرو، تحمل و بلندهمتی است.زرد
القاکننده نور خورشید، گرمی، خوشی، نامردی، ترسویی و حسادت است. زرد باعث افزایش تمرکز شده، سوختوساز را زیاد میکند و سختترین رنگ برای چشمهاست، در تجارت درخواست از نوع روشنفکرانه است و برای تاکید نیز خوب است.طلایی
نشانگر گران بودن و پرستیژ است.نقرهاینشانگر سرما، علمی بودن و اعتبار و پرستیژ است. با این توصیفات، هنگامی که میخواهید نوع رنگبندی صفحات مختلف وبسایتتان را مشخص کنید، ابتدا به فضایی که میخواهید در وبسایت خود ایجاد کنید و نوع مخاطبانی که قرار است از وبسایت شما بازدید کنند، فکر کنید و با درنظر گرفتن تاثیر روانی هر رنگ و احساسی که در ضمیر ناخودآگاه بیننده ایجاد میکند، خطمشی طراح را برای ایجاد فضای موردنظر، توام با آرامش و اطمینان بازدیدکننده وبسایت، مشخص کنید.
ویرایش وتلخیص:آکاایران
توجه به این نکته که در وبسایت باید از چه ترکیب رنگی برای جذب مخاطب و ایجاد فضای موردنظر، استفاده کنیم، بسیار حائز اهمیت است. برای درک بیشتر این مسئله بد نیست به چند مورد از تحقیقات روانشناسان در زمینه تاثیر رنگها توجه کنید:
– رنگها تاثیر زیادی روی احساسات بیننده در ۹۰ ثانیه اول دیدن میگذارند.
– اثر رنگ میتواند بیننده را ترغیب به خرید یک جنس از شما کند.
– رنگها رفتار ما را در برابر یک موضوع فقط تشدید نمیکنند، بلکه اثر خود را کاملا در رفتار ما نشان میدهند.
– یک رنگ در فرهنگها و مناطق مختلف تاثیر متفاوتی دارد.
– هر رنگ به تنهایی یک پیام مخصوص به چشم بیننده میفرستد.
به قول مکلوهان، رسانه همان پیام است. همانطور که در مدیریت نوین، متدی به عنوان بهترین شیوه مدیریت در کار وجود ندارد، ترکیب و هماهنگی و استقرار یک نظام در رنگبندی صفحات وب نیز، چنین رویکردی دارد. تجربه، دانش و هنر طراح وب است که سایتی را برای ما جذاب و قابل اطمینان و سایتی دیگر را سرد و غیر قابل اطمینان میکند.
یکی از اصول بسیار مهم و کلیدی در طراحی صفحات وب، توجه به اصل رنگبندی صفحات و استفاده از رنگهای مکمل و ترکیبی مطلوبی است که کاربران بتوانند بر اساس اصل سهولت و جذابیت صفحه، به مشاهده مطالب آن بپردازند
این که چه رنگی متناسب سایتهای وب است، پرسشی است که کارشناسان وب، پاسخ جامع و کاملی برای آن ارایه نکردهاند، متخصصات طراحی وب نیز بیشتر روی زیباسازی وبسایت تمرکز نموده و کمتر به مسئله روانشناسی رنگهاا در طراحی سایت، توجه کردهاند.روانشناسی رنگها در گرافیک pdf
بنابراین یک مدیر بر اساس سیاستهایی که برای جذب مخاطب و ایجاد فضای اطمینان در وبسایت دنبال میکند، باید با کمی آگاهی در مورد روانشناسی رنگهاا و تاثیر هر رنگ در مخاطب، خطمشی طراح وب را در رنگبندی صفحات مختلف وبسایت مشخص کند.
در رنگبندی یک صفحه، باید به این موضوع توجه شود که این رنگ قرار است در چه صفحهای و با چه موضوعی به کار رود. یعنی اصل توجه به عملکرد و محوریت سایت، در رنگبندی مطالب مهم است.
به عنوان مثال سایتهای دولتی و به طور کل، سایتهایی با بازدیدکننده بسیار بالا، معمولا از رنگ سفید برای زمینه صفحات و رنگ آبی برای لینکهای صفحه و رنگ بنفش برای لینکهای مشاهده شده استفاده میکنند.
سایتهایی که بیشتر جنبه شخصی دارند، از رنگهای مکمل استفاده میکنند. مثلا رنگ سبز پررنگ در کنار سرمهای، جذابیت خاصی به سایتهایی با موضوع بازرگانی میدهد و یا در طراحی سایتهای کودکان، از رنگهای خیلی شاد استفاده میشود.
سایتی مانند یاهو که روزانه میلیونها مخاطب دارد و از صدها بخش متنوع تشکیل شده است، برای هر بخش خود از یک چیدمان و رنگبندی خاصی در طراحی صفحات اکتیو، استفاده کرده است. مثلا بخش کودکان یاهو با بخش بازرگانی آن بسیار متفاوت است.
به هر حال توجه به کارکرد رنگها در طراحی صفحات وب از اهمیت مهمی برخوردار است. در ادامه نوع تاثیر روانی هر رنگ در مخاطبان را از دید روانشناسان بررسی میکن
سفید
نمایانگر صداقت، پاکیزگی، صمیمیت، ملایمت و معاصر بودن است. سفید بهترین رنگ برای بکگراندهای وب است. در تجارت سفید رنگ خستگیگیر و انرژیبخش است. سیاه
اشاره دارد به ظرافت، قدرت، دلیری، شهامت، فریبندگی، شیطان، مهارت. مشکی برای رنگ متن روی یک پس زمینه روشن ایدهآل است. این نکته را نیز موردنظر داشته باشید که رنگ سیاه به عنوان رنگ پسزمینه چشم را خسته میکند.قرمز
نمایانگر توانایی، هیجان، احساسات شدید، سرعت، خطر و تهاجم است. این رنگ از بیننده توجه به خود را طلب میکند. در تجارت به معنی وام و بدهی است. این رنگ شدیدترین رنگ احساس است و ضربان قلب و تنفس را تسریع میکند. آبی
القاکننده امنیت، اعتماد، مسئولیتپذیری، سرما، ایمان، وفاداری، وابستگی و جاه و جلال است. آبی دومین رنگ عوامپسند و در تجارت به معنای ضمانت مالی است. سبز
نشانگر تندرستی، فراوانی، حاصلخیزی، آزادی، شفا و بهبودی، طبیعت، پیشرفت، حسادت و خونسردی است. این رنگ در چشمها راحتتر از همه رنگها دیده میشود و در تجارت بیانگر مقام و ثروت است.قهوهای
دارای خاصیت تاثیرگذاری، متانت، توانگری مالی و یاریکنندگی است. قهوهای رنگ کره خاکی ماست و در طبیعت بسیار فراوان است.خاکستری
نشانگر صمیمیت زیاد، اعتبار، نفوذ و عملی بودن است و در تجارت به معنای سنتگرایی است. صورتی نمایانگر ملایمت، شیرینی، ظرافت و زنانگی، خوب بودن، بیناهی و پرورش کودک است.بنفش
نشانگر وقار، معنویت، شاهانه بودن، عیش و نعمت، دارایی، اعتبار و نفوذ، سوگواری و مهارت است. بنفش طرفداری از سبکهای هنرمندانه و در تجارت به معنای بزرگ نشان دادن است.نارنجی
نمایانگر سرزندگی و شوخ طبعی، لذت و خوشگذرانی، تعادل گرمایی، تشویق کردن، چالاکی و نیرو، تحمل و بلندهمتی است.زرد
القاکننده نور خورشید، گرمی، خوشی، نامردی، ترسویی و حسادت است. زرد باعث افزایش تمرکز شده، سوختوساز را زیاد میکند و سختترین رنگ برای چشمهاست، در تجارت درخواست از نوع روشنفکرانه است و برای تاکید نیز خوب است.طلایی
نشانگر گران بودن و پرستیژ است.نقرهاینشانگر سرما، علمی بودن و اعتبار و پرستیژ است. با این توصیفات، هنگامی که میخواهید نوع رنگبندی صفحات مختلف وبسایتتان را مشخص کنید، ابتدا به فضایی که میخواهید در وبسایت خود ایجاد کنید و نوع مخاطبانی که قرار است از وبسایت شما بازدید کنند، فکر کنید و با درنظر گرفتن تاثیر روانی هر رنگ و احساسی که در ضمیر ناخودآگاه بیننده ایجاد میکند، خطمشی طراح را برای ایجاد فضای موردنظر، توام با آرامش و اطمینان بازدیدکننده وبسایت، مشخص کنید.
ویرایش وتلخیص:آکاایران
%PDF-1.5
%
1 0 obj
>>>
endobj
2 0 obj
>
endobj
3 0 obj
>/XObject>/Font>/ProcSet[/PDF/Text/ImageB/ImageC/ImageI] >>/MediaBox[ 0 0 612 792] /Contents 4 0 R/Group>/Tabs/S/StructParents 0>>
endobj
4 0 obj
>
stream
xKo0xlT!$ 08IE6E;[+ܥbC&”O0.)`UdZAXzh°”
2QaPfUw’e:mlw&
Ϣb/d{eq
)”`Qg/’p_.נI(
Smb|x|b{,^(C^|͞d!Di{qW8KX Xviau)geqsp̩;Gpb&Jүm-ˌo w8 ISF’&iT.Jw%5ZmYj*lKkF?XQA6I2֢’Oⶹs {jJ}7s4;(R
E(rQCrDM3z
@LtڤOyulǵ;bW
s{:l^:l4wg^ 8R(1|AeȔ&: B.1S7ʾfu
endstream
endobj
5 0 obj
>
endobj
6 0 obj
>
stream
x
%PDF-1.5
%
1 0 obj
>
endobj
2 0 obj
>
endobj
3 0 obj
>/ExtGState>/XObject>/ProcSet[/PDF/Text/ImageB/ImageC/ImageI] >>/MediaBox[ 0 0 612 792] /Contents 4 0 R/Group>/Tabs/S>>
endobj
4 0 obj
>
stream
xUMk1/q7`eF#i%MC!H[fyS1V3ofINl-yM,9o:lL_n3ðJժ>5lwuuğuuUW~M0)KL3lJ&%;s$ޮo9n@h0&O`Ɇh”#T
Sg;|lp6~N[?%q (Y-Xd0,dE )I`$ lgiyff|sHS&”s҂چHY|).XI[Ux_%ż~!pl E:̱YHL!ne߈&h67+?c+$
=9z4hcQ-dU
با سلام خدمت همراهان گرامی سایت طرهلو در درس دوم آموزش طراحی لوگو به موضوع روانشناسی رنگ ها در طراحی لوگو میپردازیم. روانشناسی رنگ چه در امور شخصی و چه در امور تجاری از جالب ترین و جنجالی ترین جنبه های برندسازی محسوب میشود. زمان رویارویی با یک محصول جدید، رنگ و ظواهر بصری (۹۳%) فاکتور های دیگر […]
با سلام خدمت همراهان گرامی سایت طرهلو
در درس دوم آموزش طراحی لوگو به موضوع روانشناسی رنگ ها در طراحی لوگو میپردازیم. روانشناسی رنگ چه در امور شخصی و چه در امور تجاری از جالب ترین و جنجالی ترین جنبه های برندسازی محسوب میشود. زمان رویارویی با یک محصول جدید، رنگ و ظواهر بصری (۹۳%) فاکتور های دیگر مثل بافت (۶%) و صدا و بو (۱%) در ذهن مصرف کننده باقی می ماند. جالبه که بدانید ۸۵% از خریداران این نظر رو دارند که رنگ یکی از دلایل اصلی آن ها برای انتخاب و خریدن یک محصول است. در ادامه راجب ویژگی هر رنگ صحبت می کنیم.
قرمز :
روانشناسی رنگها در گرافیک pdf
قرمز یک رنگ بسیار خوبیست که باعث به هیجان آوردن مردم و جلب توجه بیشتر است و اشتها را تحریک می کند. تحقیقات نشون میده که اولین دو رنگی که در مغز پردازش می شوند قرمز و زرد هستن. قرمز برای ایجاد احساس فوریت استفاده شود و در واقع ضربان قلب بیننده را بالا می برد. اکثر کودکانی که قدرت تشخیص محتویات داخل بسته بندی را ندارند وقتی وارد فروشگاه می شوند ناخودآگاه محصولات قرمز رنگ توجه اون هارو جلب می کند.
آبی :
این رنگ باعث ایجاد احساس اعتماد و امنیت می شود. همچنین طول موج بلندی داشته و از فاصله های دور هم دیده می شود. به خاطر همین چراغ های فرود فرودگاه ها به رنگشون آبی می باشد. بیشتر مردم به رنگ آبی بیشتر از دیگر رنگ های دیگه علاقه مند هستند. آبی، پادشاه کلاسیک رنگ هاست و نماد اعتماد و بلوغ است، آبی خالص، این اطمینان را به شما خواهد داد که جدی گرفته خواهید شد.با یادگیری روانشناسی رنگ ها در طراحی لوگو می آموزید، اگر هویت سازمانی شما به رنگ آبی ست، شرکت خوبی هستید. در میان شرکت های انرژی، مالی، هواپیمایی و تکنولوژی پر طرفدار است. چون منتقل کننده کارکرد مداوم و بدون خطر است.
زرد :
این رنگ توجهات رو به خود جلب می کنه به خاطر همین تاکسی ها را به رنگ زرد در می آورند. زرد برای نام تجاری شما یک انرژی ارزان و قدرتمند را به ارمغان می آورد. احساس خوش بینی و جوانی را القاء می کند.رنگ زرد روشنفکران را جلب می کند و می تواند تمرکز را بالا می برد. زمانی که با رنگ زرد روبرو می شوید، مغز سروتونین بیشتری آزاد می کند (احساس خوب شیمیایی طبیعی) و خلاقیت را بالا می برد.
سبز :
رنگ سبز منتقل کننده احساس صلح، امید، اعتماد و آرامش است و ساده ترین رنگ برای پردازش مغز است. رنگ سبز تیره برای افراد محافظه کار جذابه و سبز روشن هم برای اتاق های بیمارستان ها استفاده می شود تا تاثیر آرامش بخشی داشته باشد و در محیط های خرده فروشی هم به خاطر حس آرامش مورد استفاده قرار میگره و یک رنگ دوست داشتنی برای رنگ غذاست.صنایع غذایی، کالاهای خانگی، تکنولوژی و امور مالی جز صنایعی هستند که رنگ مورد علاقه شان سبز می باشد. روانشناسی رنگ ها در طراحی لوگو بیانگر این موضوع می باشد که شرکت هایی است که می خواهند خودشان را دوست دار محیط زیست نشان دهند، از این رنگ استفاده می کنند.
نارنجی :
نارنجی خریداران رو مجذوب می کند و یک فراخوان به حرکت را ایجاد می کند مانند خرید ، فروش یا متعهد شدن . با اینکه این رنگ کمتر از قرمز استفاده می شود، اما یک پانچ پر انرژی دارد. با توجه به قدرت تحریک کنندگی رنگ زرد و قرمز، چون ترکیبی از این دو رنگه از خصوصیات آن ها تبعیت میکند. مخلوطی از جسارت رنگ قرمز و خوشبینی رنگ زرد، هر دو در نارنجی وجود دارد. مانند لوگو سایت طرهلو که به رنگ نارنجی است.
سیاه :
هرچیزی که در مورد لباس پوشیدن درسته در مورد برند سازی هم صدق می کند. مشکی باعث می شود کامل به نظر برسید، جاویدان و همیشگی بدون مطرح شدن زمان ، در طول زمان رنگ های مختلفی باب می شوند و بعد از مدتی از چشم می افتند اما سیاه همیشه سیاه است. سیاه یک رنگ جدی است و با هوشمندی در یک دسته قرار می گیرد.
برای انتخاب رنگ برند مجموعه قواعد ساده ای وجود نداره اما انتخاب رنگ به طور حتم باید مورد پروا قرار بگیرد. احساس، خلق و خو و تصویری که برند شما برپایی می کند، نقش مهمی در برانگیختن احساس مخاطبان دارد. رنگ ها باید طوری انتخاب بشوند که کاملا با هویت دلخواه یک برند مطابقت داشته باشند مانند استفاده از رنگ سفید برای القای علاقه کمپانی اپل به طراحی ساده و تمیز. حتی این امکان وجود نداره که یک رنگ رو به دیگری ترجیح بدیم به خاطر این که مثلا رنگ زرد در کل دنیا از رنگ آبی خریدار بیشتری دارد. امیدوارم شما هم با استفاده از روانشناسی رنگ ها در طراحی لوگو و همچنین رعایت اصول اولیه طراحی لوگو بتوانید لوگویی که شایسته ی برندتان هست را طراحی کنید.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *
وب سایت
ایمیل *
نام *
پروژههای طراحی را با سریعترین روش کامل کنیدبیش از 500.000 طرح لایه باز، لوگو، آیکون، فونت و منابع آماده
بیش از 80 درصد فایلهای طرهلو رایگان است و تمرکز ما بر روی کسب درآمد نیست. اولویت و دغدغه اول ما، آموزش و کمک به کسب و کارهاست تا بلکه سهم بسیار کوچکی در کارآفرینی و رشد فناوری جامعه داشته باشیم.
در کتاب رایگان روانشناسی رنگ ها در مورد اهمیت روانشناسی رنگ ها و کاربرد آن در محیط اطراف توضیح داده شده است. همچنین با روانشناسی و مفاهیم رنگ های مختلف آشنا خواهید شد.
با مفاهیم چرخه رنگ ها،رنگ های سرد و گرم و انواع هارمونی رنگ ها آشنا خواهید شد و یاد می گیرید که چگونه با استفاده از هارمونی مناسب رنگ بندی حرفه ای انتخاب کنید.
تمرکز اصلی کتاب بر انتخاب رنگ مناسب برای وب سایت است، اما نکانی که در آن آموزش دادهایم، مخصوصا در نسخه حرفه ای کتاب، برای همه ی افراد کاربرد دارد، حتی افرادی که در زمینه بستهبندی، مد و فشن و تبلیغات مشغول فعالیت هستند.
استفاده نسنجیده از رنگ ها ممکن است اعتبار شما را از بین ببرد.رنگ ها خیلی بیشتر از آنچه فکر می کنید روی عملکرد انسانها تاثیر می گذارد. در این کتاب سعی کرده ایم که نکات مهم و ضروری استفاده از رنگ ها را به صورت خلاصه ولی کاربردی به شما آموزش دهم. همچنین ابزاری را به شما معرفی کرده ام که با استفاده از آن می توانید هارمونی رنگی مناسب را پیدا کنید.
با اطمینال می گویم که در ایران اکثر مردم اصلا از روانشناسی رنگها اطلاعی ندارند اما بدون اینکه بدانند، تحت تاثیر افرادی قرار میگیرند که از این علم استفاده میکنند. اگر شما این کتاب را بخوانید (حتی نسخه رایگان!) و به آن عمل کنید قطعا می توانید با معجزهی روانشناسی رنگها آشنا شوید و حرکت در مسیر موفقیت را از همین حالا جشن بگیرید.روانشناسی رنگها در گرافیک pdf
ممنون مختصر و مفید بود مخصوصا ترکیب رنگ بد و خوب سایت هارو نشون دادین
بسیار خلاصه ، مختصر و مفید نکتهی جالب این بود که نکات روانشناسی رنگها حتی در صفحات کتاب هم رعایت شده بود و وقتی به صفحه اوّل کتاب نگاه انداختم منو مجاب کرد که تا آخرش بخوم .
سلام نسخه چاپی این کتاب موجود هست؟اگه موجوده از چه انتشاراتی میتونم تهیه کنم؟
سلام. وقت بخیر نسخه الکترونیک کتاب در لینک زیر موجود هست و اگر مایل بودید میتوانید آن را سفارش دهید.https://mojeradical.com/product/psychology-of-colors/ نسخه چاپی کتاب، به صورت رنگی چاپ شده است و چاپ اول آن به اتمام رسیده است. چاپ دوم به صورت سیاه و سفید است که همراه با pdf تمام رنگی کتاب ارائه شده است. برای تهیه چاپ دوم میتوانید از انتشارات چشم ساعی و یا از طریق لینک زیر سفارش خود را انجام دهید.https://mojeradical.com/product/کتاب-چاپی-روانشناسی-رنگها/
من pdf رایگان رنگ ها رو خوندم . خیلی ممنون ، دوست دارم مثل شما باشم. اگر من باشم ، هیج کدوم از این ها رو مجانی نمیدم .
درود بر شما، از لطفتون ممنون،گاهی اوقات برای اینکه بیشتر بدست بیارید لازمه که بعضی چیزها را ببخشید. مخصوصا مطالب ارزشمند و به درد بخور را. موفق باشید
نکات اموزشی خوبی داره . ممنون
ببخشید میتونم بدونم از چه پرسش نامه های برای به دست آوردن اطلاعات رنگ های مختلف از مردم استفاده کردین منظورم اون قسمت های که مثلا شمانوشته بودین رنگ آبی محبوبیت بالای بین خانوم ها و آقایان داره یا اون قسمت که میخواین رنگ های منفور رو معرفی کنین برای بدست آوردن این اطلاعات از چه پرسش نانه ای استفاده کردین؟ بعد میخواستم بدونم این اطلاعات مربوط به ایرانه یا خارج از ایران؟ ممنون میشم از لطفتون
درود بر شما، اطلاعات بین المللی است و از افراد مختلف در سراسر دنیا جمع آوری شده است. البته تحقیقاتی که نتایج آن را در دوره روانشناسی رنگها توضیح دادهایم قبلا توسط یک محقق آمریکایی به نام جو هالوک انجام شده و نمونه فرمهای نظر سنجی در مقالهی ایشون موجود است.(کافی است به انگلیسی در گوگل جستجو کنید.) تحقیقاتی که امروزه توسط تیم موج رادیکال دارد انجام میشود بر اساس سعی و خطا، اجرای کمپینهای تبلیغاتی مختلف، و بررسی نتیجه در سایتها و فروشگاههای اینترنتی مختلف است. پس از تکمیل آمارگیری نتیجه در چاپ بعدی کتاب روانشناسی رنگ ها و دوره آموزشی آن قرار خواهد گرفت. امیدوارم موفق باشید.
سلام من چطور میتونم این کتاب بدون داشتن حساب دانلود کنم؟
درود بر شما، برای دانلود نسخه رایگان نیازی به داشتن حساب ندارید. اگر هم خواستید به طور حرفهای بحث روانشناسی رنگها را یاد بگیرید پیشنهاد میکنم در دوره آموزشی روانشناسی رنگها شرکت کنید.
سلام چطوری تو دوره آموزشی روانشناسی رنگ ها شرکت کنیم در ضمن مگه میشه کتابو به صورت رایگان دریافت کرد؟
درود بر شما. کتاب روانشناسی رنگها دو نسخه دارد، نسخه رایگان را از لینک زیر میتوانید دانلود کنید.https://mojeradical.com/wp-content/uploads/2017/06/Color-Psychology.pdf نسخه غیر رایگان را در صورت تمایل میتوانید خریداری کنید. در صورت تمایل به آدرس زیر مراجعه کنید.https://mojeradical.com/product/psychology-of-colors/ دورهی روانشناسی رنگ ها بعد از پرداخت وجه به ایمیل شما فرستاده میشود و شامل کتاب روانشناسی رنگها در کسب و کار اینترنتی(نسخه غیر رایگان) و چندین ویدئوی آموزشی است. در صورت تمایل برای تهیه این دوره میتوانید به لینک زیر مراجعه کنید.https://mojeradical.com/product/دوره-آموزشی-روانشناسی-رنگ-ها/ امیدوارم موفق باشید.
ممنون خیلی خوب بود. من تازه با سایت شما آشنا شدم مطالبتون بسیار کاربردی و عالیه به خصوص اینکه توی آموزش هاتون از زبان بسیارساده استفاده کردین که هرکسی با هر سطح دانشی میتونه از آموزشتون استفاده کنه و خیلی خوب یاد بگیره.
سلام. ممنون از اینکه نظرتونو گفتید. امیدوارم موفق باشید.
سلام من چطور می توانم اطلاعات بیشتری در مورد رنگها به دست بیارم این فایل پی دی اف که عالی بود ممنون
سلام و عرض ادب. از شما بخاطر اینکه نظرتان را گفتید سپاسگزارم. اگر میخواهید اطلاعات بیشتری در مورد روانشناسی رنگها بدست آورید پیشنهاد میکنم که کتاب روانشناسی رنگها در کسب و کار اینترنتی را از لینک زیرمطالعه کنید.https://mojeradical.com/product/psychology-of-colors/ در این کتاب با استفاده ی روانی و تجاری از علم روانشناسی رنگها آشنا خواهید شد. ضمنا اگر به تحقیق در حوزهی روانشناسی رنگها علاقه دارید، از شما دعوت میکنم که در پروژهی بازاریابی رنگها در موج رادیکال شرکت کنید. در صورت تمایل با شماره تلفن 09134122694 یا آیدی تگرامbehnam7384 در ارتباط باشید.
ممنون عالی بود
دیدگاه
نام *
ایمیل *
ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی مینویسم.
پاسخی که به کامنت من داده می شود برایم ایمیل شود.
به نظر شما بزرگترین فاجعه در فروشگاه اینترنتی چه می تواند باشد؟
خب بگذارید کارتان را راحت کنم و سوال… ادامه مطلب
یک نکتهی مهم در قوانین برندسازیhttps://mojeradical.com/wp-content/uploads/2019/01/jozeiat.mp3به فایل صوتی بالا گوش کنید و در صورت تمایل متن زیر را مطالعه… ادامه مطلب
کاربرد روانشناسی رنگها در بازاریابی و تاثیر آن بر موفقیت تبلیغات و طراحی برند
ویدئوی زیر را مشاهده کنید و… ادامه مطلب
حالا که تلگرام فیلتر شده باید چه کار کرد؟https://mojeradical.com/wp-content/uploads/2018/05/telegram.mp3پیشنهاد میکنم بعد از گوش دادن به فایل صوتی بالا، مقالهی… ادامه مطلب
در موج رادیکال به شما کمک میکنیم تا بتوانید وب سایت یا فروشگاه اینترنتی خود را راه اندازی کنید و به کسب درآمد از فضای مجازی مشغول شوید.
ساخت فروشگاه اینترنتی
راههای کسب درآمد از اینترنت
روانشناسی رنگها
آموزش تولید محتوا
انتخاب نام دامنه
روانشناسی رنگها در گرافیک pdf
در طی هفت جلسه فروشگاه اینترنتی خود را راه اندازی کنید.
شما نیاز به هیچ پیش نیازی برای استفاده از آموزش های ما ندارید و بعداز مشاهده ی تمامی دروس می توانید فروشگاه محصولات فیزیکی یا دانلودی خود را راه اندازی کنید.
در طی هفت جلسه فروشگاه اینترنتی خود را راه اندازی کنید.
شما نیاز به هیچ پیش نیازی برای استفاده از آموزش های ما ندارید و بعداز مشاهده ی تمامی دروس می توانید فروشگاه محصولات فیزیکی یا دانلودی خود را راه اندازی کنید.
https://mojeradical.com/wp-content/uploads/2017/06/Color-Psychology.pdf
%PDF-1.5
%
1 0 obj
>
endobj
3 0 obj
>
/Parent 4 0 R
/Annots [5 0 R]
/MediaBox [0 0 612 792]
/Resources
>
/Font
>
/XObject
>
/ProcSet [/PDF /Text /ImageB /ImageC /ImageI]
>>
/Tabs /S
/Contents [15 0 R 16 0 R 17 0 R 18 0 R 19 0 R 20 0 R]
/Type /Page
>>
endobj
14 0 obj
>
stream
]M
برای کالاهای و خدمات تجاری خود از چه رنگهایی استفاده کردهاید؟
دلیل شما برای این انتخاب چه بوده است؟
آیا تنها بر مبنای سلیقهی شخصیتان انتخابشان کردهاید؟
آیا یک پیام خاص تجاری در ذهنتان دارید؟
در حالی که برای جلب توجه مشتری پرداختن به شکل ظاهری کالا بسیار مهم است، انتخاب رنگها نیز میتواند پیام خاصی را به ذهن مخاطبان وارد کند. آیا مطمئنید که از پیغام نهفته در پس آن رنگآمیزی آگاهی دارید؟؟ 😐روانشناسی رنگها در گرافیک pdf
هیچ فرقی نمیکند که از کارت بازرگانی، بروشور، وب سایت، پوستر یا چیزهای دیگر استفاده میکنید، مهم آن است که در انتخاب رنگ بسیار دقت کنید. رنگها نه تنها ظاهر کالا را زیباتر جلوه میدهند، بلکه بر عملکرد و رفتار ما نیز تأثیر میگذارند. بنابراین بهتر است آگاه باشیم که رنگ مورد استفادهما بر مخاطب چه تأثیری میگذارد.
مثلاً, آیا تا به حال متوجه شدهاید که بیشتر رستورانهای عرضه کننده خوراک حاضری (fast food) در دکوراسیون خود از رنگهای قرمز روشن و نارنجی استفاده میکنند؟ سرعت بالای این رنگها در تأثیر بر روی مشتری, ابداً تصادفی نیست. مطالعات نشان دادهاند که رنگهای قرمز و نارنجی, مشتریها را تشویق میکند تا هر چه زودتر غذایشان را بخورند و رستوران را ترک کنند یعنی درست همان کاری که صاحبان این قبیل رستورانها از شما انتظار دارند.
همچنین مشاهده تلفیقی فراوان از دو رنگ مشکی و قرمز در وب سایتهای ویژهی بزرگسالان نیز امری تصادفی نیست. به اعتقاد محققان, این رنگها معانی ضمنی جنسیتی دارند.
آیا تاکنون متوجه شدهاید که در اسباب بازیها, کتابها و وبسایتهای ویژهی کودکان معمولاً از تکههای بزرگ رنگهای روشن زنده و اصلی استفاده میشود؟ جوانترها این رنگها را ترجیح میدهند و پاسخگویی مثبت آنها به کالاهایی که این ویژگی را دارند بسیار بیشتر از کالاهایی است که با مداد شمعی یا ترکیبی از رنگهای بیروح و سرد رنگآمیزی شدهاند.
محققان بازاریابی در آمریکا روز خاصی را به گردش علمی اختصاص دادهاند که در آن به شناسایی رنگها و تأثیرات احتمالی آنها بر انسان میپردازند.
اما تأثیرات رنگ در میان فرهنگهای مختلف, متفاوت است. بنابراین هنگام طراحی هر گونه نیازمندیهای تبلیغاتی باید به رویکردها و خواستهای مخاطبینتان توجه کنید.
مثلاً, سفید در فرهنگ کشور چین و ارغوانی در فرهنگ کشور برزیل, نماد مرگ هستند. رنگ زرد برای چینیها مقدس است, اما نزد یونانیها یادآور غم و اندوه و برای فرانسویها نشانی از بخل و حسادت است. در آمریکای شمالی, رنگ سبز تداعی کنندهی بخل و حسادت است. مردم کشورهای گرمسیری بیشتر با رنگهای گرم موافقاند و مردم کشورهای سردسیر و شمالی رنگهای سردتر را ترجیح میدهند.
مثلاً, در فرهنگی که امروزه خط فکری آمریکای شمالی بر آن استوار است, هر یک از رنگهای زیر تداعی کننده کمیتها یا عواطف خاصی است.
قرمز: هیجان, قدرت
آبی (که جزو خواستنیترین رنگها است): اعتماد، قابلیت اطمینان، اعتبار، تعلق، خونسردی.
زرد: گرما, اشعه خورشید, خرسندی, شادی.
نارنجی: بازیگوشی, خونگرمی, سرزندگی.
سبز: طبیعت, طراوت, خونسردی, آرامش, خونگرمی, وفور نعمت.
ارغوانی: صداقت, معنویت, بزرگمنشی.
صورتی: لطافت, ملاحت, فرهیختگی, امنیت.
سفید: خلوص, عفت, پاکدامنی, تمیزی, جوانی, نرمی و ملایمت.
سیاه: کارکشتگی, دلفریبی, جذابیت, ابهام, پیچیدگی.
نقرهای: اعتبار, وجهه, آبرومندی, گرانبهایی.
همچنین محققان در امور بازار و بازاریابی به این نتیجه رسیدهاند که رنگ حتی بر روی عادات خرید مردم نیز تأثیر میگذارد. کسانی که تنها از سر هوا و هوس خرید میکنند در برابر رنگهای قرمز, نارنجی, سیاه و آبی مایل به ارغوانی عکسالعمل بهتری از خود نشان میدهند. اما, کسانی که حساب شده و با در نظر گرفتن توان مالیشان خرید میکنند در برابر رنگهای صورتی, آبی مایل به سبز, آبی آسمانی و سرمهای عکسالعمل نشان میدهند.
ابتدا دربارهی بازاری که هدف نهایی شما است فکر کنید. مثلاً تصور کنید که قصد دارید کتابهایی برای نوجوانان چاپ کنید و بفروشید, اما با پدربزرگها و مادربزرگها سروکار دارید. احتمال دارد کتابهایی را طراحی کنید که در آنها از رنگهای روشن و اصلی (قرمز, آبی, زرد) استفاده شده است تا اینگونه توجه خوانندههای نوجوانتان را جلب کنید. از این رو باید اقلام مورد نیاز در امر بازاریابی (نظیر بروشور, وبسایت و از این قبیل) را با در نظر گرفتن روحیه و سلیقه پدربزرگها و مادربزرگها تهیه کنید. میتوانید از رنگهای آبی (اعتماد, قابلیت اطمینان), صورتی (فرهیختگی, ملاحت, امنیت)
در دنیای امروز برندینگ یا همان ایجاد یک نام تجاری مهم ترین بخش تجارت است. تجارت در هر زمینه ای که باشد چه مجموعههای تولیدی و چه خدماتی در نهایت نام تجاری آن حرفه است که گویای موفقیت یا شکست آن خواهد بود. موفقیت نام تجاری برابر با موفقیت خود تجارت است. در حقیقت هدف اصلی برندینگ این است که یک کالا یا خدمات از رقبایش متمایز دیده شود. تنها زمانی یک مجموعه ارزش افزوده پیدا خواهد کرد که یک نام تجاری شود و یا اصطلاحا برند شده باشد. مطالعات و تحقیقات در طول بیست سال گذشته ثابت کرده است که نقش برندها در ارزش آفرینی،کاهش ریسک و افزایش عمر کسب و کار غیر قابل انکار است. در نتیجه یکی از با ارزش ترین دارائی ها هر مجموعه برند یا برندهای آنها می باشد، یکی از ضروریات مدیران ارشد هر سازمان ایجاد برندهای قدرتمند می باشد.در یک مجموعه نباید هدف چیزی جز تثبیت نام تجاری باشد. اگر شما قادر به خلق نام تجاری با نفوذی باشید در این صورت نیز می توانید از جریان بازاریابی موثرتر و با نفوذتر بهره مند شوید. نام تجاری یک هویت است پس می توان چنین فرض کرد که پروسه برندینگ(خلق نام تجاری) روند ساخت و پرداخت این هویت است.عوامل بسیاری در پروسه برندینگ تاثیر گذارند از جمله نام، نشانه(لوگو)، طرح بسته بندی، رنگ ، ویژگی های محصول و یا خدمات، وب سایت، تبلیغات، مدیریت مجموعه، پرسنل که می توان از آنها به عنوان عناصر برندینگ نام برد. ما در این مقاله سعی داریم تا به نقش رنگ ها در خلق نام تجاری بپردازیم.
یکی از مهمترین جنبههای تبلیغات یک کالا توانایی ماندگاری برند آن در ذهن است به گونهای که در صورت تکرار خرید، با توجه به کیفیت کالا، تمایل برای استفاده مجدد از همان برند ایجاد شود. برای این منظور ابتدا نیاز است علامت تجاری خود را در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ثبت کنید، در غیر این صورت همیشه تهدید سوء استفاده از نام تجاری و برند شما توسط دیگر واحدهای تولیدی وجود داشته و در صورت عدم ثبت آن، امکان پیگیری و شکایت را از خود سلب میکنید. هم چنین دقت نمایید امروزه علامت گذاری به مسئلهای اساسی در خط مشی کالا تبدیل شده است و در بلندمدت تولید کالا با یک علامت تجاری، به سرمایه گذاری قابل توجهی، مخصوصاً در زمینه تبلیغات پیشبردی و بسته بندی نیاز دارد.در نظر بگیرید شما با حداکثر توان و استعداد و سرمایه خود یک واحد تولیدی و یا خدماتی را تأسیس کرده و محصولات خود را با بیشترین کیفیت ممکن تولید میکنید، هدف شما جلب رضایت مشتریست و به آن نائل میشوید، اما با توجه به دنیای رقابت امروز تنها از طریق داشتن علامت تجاری منحصر به خود میتوانید از خرید دوباره مشتری اطمینان حاصل کنید.
شاید سالهاست که برای کسب و کارتان زحمت میکشید اما هنوز هم، با وجود مشتریان زیاد، یک نام آشنا نشدهاید. ممکن است فکر کنید محصول یا خدمتی که ارائه میدهید شایستگی چنین نامی را ندارد اما اشتباه میکنید. گناه ناآشنا بودن محصولتان را بر گردن خط تولید یا مجموعهای که سازماندهی کردهاید نیندازید؛ مقصر اصلی خود شمایید که هیچ وقت با صدای بلند نام کسب وکار و قدرت خارقالعادهاش را به زبان نیاوردهاید.
بهطور کلی پیام تبلیغاتی موفق، پیامی است که میتواند در نخستین نگاه مخاطب را بهخود جذب کند پس سعی کنید خیلی وارد حاشیهها و جزئیات نشوید و یک تصویر یا جمله ساده را انتخاب کنید که با یکبار دیده شدن فهمیده میشود و در ذهن میماند. حالا وقت آن است که یک نقطه طلایی در تبلیغتان وارد کنید؛ از قدرت احساسات و همذاتپنداری مخاطب برای در یاد ماندن تبلیغتان استفاده کنید و او را درگیر آگهیای کنید که مقابلش قرار دارد.
استفاده از الفاظ را کنار بگذارید و گمان نکنید اگر نکتهای که در کسب و کارتان هست، در تبلیغتان نیاید، دیگران شما را ضعیف فرض میکنند. بلکه سعی کنید در تبلیغتان نقاط طلایی کسب و کار و تفاوتهایش با همصنفهایتان را مختصر و مفید روشن کرده و کاری کنید که مخاطب برای کسب اطلاعات تکمیلی خودش پیگیر شما باشد. فکر نکنید اگر وارد جزئیات شوید و خیلی حاشیه پردازی کنید، تبلیغتان موفق میشود، بلکه برعکس. کوتاه حرف بزنید و تنها از شعارهای تکاندهنده و به یاد ماندنی کمک بگیرید.
تصور نکنید پیام یا تصویری که طراحی کردهاید، همیشه موفقیت آمیز پیش میرود. ممکن است تبلیغ شما نتواند از پس مخاطبان بر بیاید پس برای تجدید آن، اول ببینید آگهیهایتان در دورههای قبل چقدر بازخورد به همراه داشته و بعد برای تکرار شان اقدام کنید. شاید مجبور باشید شیوه تبلیغتان را اصلاح کنید و شاید هم نیاز داشته باشید رسانه تبلیغاتیتان را تغییر دهید؛ پس فکر نکنید شکست یک تبلیغ به معنای شکست تمامی تبلیغات است.
قرار نیست برای همه کس، همه چیز باشید. تکلیفتان را با خودتان روشن کنید؛ برای چه کسی حرف میزنید و قرار است مشکلی را حل کنید. اجازه دهید که موسسههای دیگر، باقی مشکلات را حل کنند و شما تنها تمرکزتان را روی یک موضوع بگذارید و برای جا انداختنش با کمک تبلیغات تلاش کنید.
روانشناسی رنگ یکی از جالبترین و در عین حال بحث برانگیزترین جوانب بازاریابی است که نقش مهمی در متقاعدسازی مشتری برای خرید دارد.
دلیل این امر این است که امروزه اکثر مکالمات مربوط به رنگ و متقاعدسازی مشتری، شامل شواهد حدسی و گمانهزنی است. علاوه بر این، بعضی از بازاریابان اطلاعات اغراقآمیزی دربارهی “رنگ و ذهن” به منظور گمراه کردن به مشتری میدهند.
چرا نامهای تجاری مهم هستند؟
برای اکثر شرکتها، نامهای تجاری اولین عامل رقابتی و ارزشمندترین دارایی استراتژیک، محسوب میشود. بدون نامهای تجاری، ما مجبور بودیم در دنیایی زندگی کنیم که محصولات تنها طبق قانون عرضه و تقاضا و براساس قیمتشان، عرضه میشدند. ایجاد نام تجاری به شرکتها این امکان را میدهد که فعالانه بر بعد تقاضای فعالیتهایشان تأثیر بگذارند و مشتریان را ترغیب کنند تا تصمیم خرید خود را براساس عوامل دیگری به جز عامل قیمت اتخاذ نمایند.
نامهای تجاری برای مصرفکنندگان هم مهم هستند. نامهای تجاری، مصرفکنندگان را قادر میسازند تا برای خرید خود آگانه تصمیم بگیرند. در نتیجه به آنها کمک میکنند تا از میان چند گزینه یکی را انتخاب کنند. میتوان گفت که نامهای تجاری به زندگی ما غنا بخشیدهاند. در جهانی که نیازهای اصلی ما برآورده شدهاند، نامهای تجاری در تشخیص هویت فردی به ما کمک میکنند تا بتوانیم. البته این، یک موضوع ایدئولوژیک است و ممکن است بسیاری با آن مخالف باشند.
چگونه یک برند قدرتمند بسازیم؟
انتخاب نام تجاری کالا یا خدمتی که در یک صنعت ارائه میشود میتواند سودآورترین بخش از یک استراتژی بازاریابی باشد. در سادهترین تعریف، نام تجاری را میتوان سمبل و نمادی از کالای شما دانست که قادر است از طریق آرم، ترکیب رنگها، صدا، مظاهر و حتی شیوههای نوشتاری، پیام مورد نظر را به مخاطب منتقل ساخته و در اولین نگاه کالای شما را به ذهن وی آورد.
هدف از این مقاله ارائه لیستی از اسامی سازمانهای موفق در زمینه ایجاد نامهای تجاری قدرتمند نمیباشد ، اما به نظر میرسد که مثال کوچکی در این جا میتواند بازاریابان جوان و تازه کار را با اهمیت این مباحث بیشتر آشنا سازد. اگر در این لحظه شما کلمه کولا را بشنوید ، چه چیزی به ذهنتان متبادر میشود ؟ آیا سریعأ تصویری از قوطی قرمز رنگی که آرمی با خطوط شکسته لاتین روی آن میباشد، در ذهن شما نقش نمیبندد؟ سمبلی که در تمامی بطریها و قوطیهای مربوط به یک نوشیدنی گازدار بهخصوص به چشم میخورد . نام تجاری این محصول در ذهن شما از قبل وجود داشته است.
در دنیای کنونی ، انواع مختلفی از نوشیدنی کولا وجود دارد ، اما آن چه که ظاهر نمادین این نوشیدنی خاص را به ذهن شما میآورد ، همان چیزی است که ما آن را نام تجاری قدرتمند مینامیم. در واقع شما یک نام تجاری ماندگار را فقط زمانی که با آن مواجه میشوید به یاد نمیآورید، بلکه هرگاه نیازی در خود حس میکنید، کیفیت آن نام تجاری را به یاد میآورید و همان را میخواهید.
البته مسألهای که نباید نادیده گرفته شود این است که تنها کالایی میتواند نام تجاری قدرتمندی را به خود اختصاص دهد که کیفیت بالایی داشته باشد. صرف هزینه برای تقویت نام تجاری کالایی که از کیفیت پایینی برخوردار است، تنها به هدر دادن منابع میباشد . از طرف دیگر در دنیای پررقابت کنونی که تمام بنگاههای کوچک و بزرگ ، خواهان تمایز چشمگیر خود و محصولات خود میباشند ، یک نام تجاری نیرومند ، اسلحه قدرتمندی برای شکست رقبا محسوب میشود، اما مسألهای که وجود دارد این است که در طول زمان بنگاههایی که دارای منابع محدود و اندک مالی بودهاند همیشه تحتالشعاع سازمانهای بزرگ و ثروتمند قرار گرفتهاند. سازمانهایی که منابع و تجهیزات مالی فراوان آنها، امکان بهکارگیری بیشترین و پرسروصداترین تبلیغات و شیوههای جلب مشتری را به آنها داده است. اما این پایان کار بنگاههایی با بودجه اندک و محدود نمیباشد. یکی از رسانههایی که در ابتدا امید بسیاری به این گونه شرکتها میبخشید، اینترنت بود. اینترنت در ابتدا ارزان و برای رقبا ناشناخته بود ، اما به تدریج با ورود رقبای قوی، با بودجههای کلان که قیمتهای بالاتری برای به کارگیری فضاهای اینترنتی پیشنهاد میکردند، مجددأ عرصه بر حضور شرکتها و بنگاههای ضعیفتر از لحاظ مالی تنگ شد ، اما حضور افراد خلاق در حوزه تبلیغات باز هم راههای جدیدی را پیش رو گذاشت به نحوی که بدون صرف هزینههای کلان بتوان به نتایج درخشانی دست یافت.
یکی از موثرترین شیوههای به کار گرفته شده ، استفاده از مشتریان در روند ساختن یک نام تجاری قدرتمند است در این حالت، مشتریان صرفأ دریافتکنندگان ساده کالای شما نمیباشند، بلکه مشاوران اصلی شما در جهت بهبود بخشیدن به وضعیت نام تجاری شما و اجزا آن میباشند و از این روست که امروزه سازمانها در هر ابعاد و اندازهای که باشند ، به استفاده از وبسایتهای خلق نام تجاری به صورت آنلاین روی آوردهاند. این سایتها به آنها این امکان را میدهد که با پرداخت مبلغ اندکی پول به عنوان پاداش در قبال یافتن خطاهای موجود در وبسایت مربوط به شرکت، مشتریان بالقوه را در ساخت یک نام تجاری قدرتمند شریک تلاشهای خود سازند. زمانی که مشتریان میبینند که چگونه بنگاه مذکور در تلاش برای رفع خطاها و اشتباهات خود حتی در فضای مجازی اینترنت میباشد، ذهنیت مثبت و اعتماد بالایی نسبت به شرکت مربوطه در وی به وجود میآید. علاوه بر این ، زمانی که مشتریان احساس میکنند که در افزایش کیفیت وب سایت موثر بودهاند ، احساس نزدیکی بیشتری با بنگاه مورد نظر مینمایند و از همه مهمتر اینکه بازدیدکننده از یک وبسایت برای پیدا کردن خطاهای موجود، ناگزیر به دقیق شدن و مطالعه بیشتر وبسایت است، در نتیجه کاملأ تحت تأثیر قرار خواهد گرفت و شرکت و محصول آن در ذهن وی نقش خواهد بست مورد اشاره شده تنها یکی از هزاران روشهای خلاقانهای است که فعالان حوزه تبلیغات برای خلق یک نام تجاری ماندگار و قدرتمند به کار بستهاند.
اهمیت رنگ در برند
برند یکی از مهم ترین مباحث در زمینه مفهوم رنگ است و بسیاری از تحقیقات در این زمینه نادرست هستند.تلاشهای فراوانی جهت طبقهبندی واکنش مصرفکننده به رنگهای مختلف انجام شده است. اما حقیقت امر این است که رنگ به تجارب شخصی افراد بسیار وابسته است و انتقال احساس و برداشت خاص از یک رنگ به صورت جهانی دشوار است.
اما الگوهای پیامی بسیاری در مفهوم رنگ وجود دارد. به عنوان مثال رنگها نقش حیاتی در خرید و برند، بازی میکنند.
محققان بر اساس مقاله ای با عنوان ” تاثیر رنگ در بازاریابی” یافته اند که بالغ بر ۹۰ درصد قضاوت هایی که از سوی مصرف کنندگان درباره محصولات می شود، تنها بر اساس رنگ است. (انتخاب نوع رنگ هم به محصول بستگی دارد)
با توجه به نقش مهم رنگ در برند، نتایج حاصل شده از یک مطالعه با عنوان ” تأثیرات متقابل رنگ” نشان می دهد که رابطه بین رنگ و برند بر پایه تناسب درکِ رنگی است که در برند خاصی استفاده می شود. ( به عبارت دیگر آیا رنگ با آنچه که فروخته می شود “تناسب” دارد یا نه)
مطالعهای با عنوان “قرمزِ هیجان انگیز و آبی رقابتی” نیز تأثیر رنگ بر خرید را بر اساس چگونگی اثرگذاری مفهوم برند، تأیید میکند. این بدان معنا است که رنگ باعث می شود مصرف کننده درباره “ویژگی” برند ، قضاوت کند. (اگر موتورهای هارلی دیویدسان، حس خوب و قدرتمندی را به موتورسوار نمی دادند، دیگر چه کسی می خواست آنها را بخرد؟)
برخی دیگر از مطالعات نشان میدهند که مغز ما برندهای قابل شناسایی را ترجیح می دهد که باعث می شود رنگ اهمیت ویژه ای در ویژگی برند داشته باشد.حتی پیشنهاد شده که کسبوکارهای نوپا رنگی را برای لوگو انتخاب کنند که آنها را از سایر رقیبان خود متمایز سازد. (مثلأ اگر کلیه رقیبان از رنگ آبی در برند خود در زمینه کسب و کارتان استفاده می کنند، شما رنگ بنفش را انتخاب کنید)
بر اساس مطالعات محققان، زمانی که وقت انتخاب “صحیح ترین” رنگ می رسد، پیش بینی واکنش مصرف کننده به رنگ انتخابی که با محصول در تناسب باشد، بسیار مهم تر از خود رنگ است. بنابراین اگر مالکان کمپانی هارلی-دیویدسن (Harley-Davidson) می خواهند محصولی را تولید کنند که در مشتریان احساس قدرت کنند، باید پیش بینی کنند که محصولاتی با رنگ صورتی هرگز به فروش نخواهد رسید.
هر رنگ با ویژگی خاصی در ارتباط است. ( مثلأ رنگ قهوه ای با خشونت، بنفش با فرهیختگی، و رنگ قرمز با هیجان در ارتباط است). اما نکته قابل توجه در اکثر مطالعات دانشگاهی درباره رنگ و بازاریابی این است که به جای پرداختن به رنگ های کلیشه ای و مربوطه معمول، رنگ انتخابی تان باید با ویژگی دلخواهِ برندتان، تناسب داشته باشد.
به نادرست بودن این مفهوم کلی که رنگ سبز به معنی آرامش است توجه کنید. در صورت داشتن چنین عقیده ای از موضوع اصلی دور می مانیم؛ گاهی از رنگ سبز برای برندهای مربوط به امور زیست محیطی مانند Timberland’s G.R.E.E.N standard, استفاده می شود، اما رنگ سبز گاهی اوقات جنبه مالی را هم (مانند mint.com سرویس مدیریتی امورمالی شخصی در آمریکا) در برمی گیرد.
این موضوع دربارهی سایر رنگها هم صدق میکند، مثلاً رنگ قهوهای در یک حوزه به معنی خشونت و در جایی دیگر نشاندهندهی صمیمت و احساس میزبانی (مانند مراسم شکرگزاری) و یا اشتهاآور ( مانند آگهی تبلیغاتی شکلات) است.
اما این نکته را به خاطر داشته باشید که زمینه کاری شما مهم ترین نقش را بازی می کند. احساس و تصویر ذهنی که برند شما در متقاعد کردن مصرف کننده می گذارد، بسیار مهم است. رنگ انتخابی حتما باید با برند متناسب باشد.
یک راهنما برای روانشناسی رنگ در طراحی لوگو
رنگ می تواند یک ابزار ارتباط بصری مهم باشد که می تواند به طور صمیمانه ای بر روانشناسی بیننده در سطحی نیمه هشیار تأثیر بگذارد. رنگ می تواند در تعیین یک ارتباط مصرف کننده با محصول داده شده یا کمپانی کمک کند و نقشی مهم در به خاطر ماندن برند در ذهن بیننده دارد.
رنگ می تواند یک گوناگونی عظیم از احساسات و حتی خاطرات را بیرون بکشد. یک تفسیر شخصی از رنگ می تواند به فاکتور هایی مانند سن، ملیت، حرفه، علاقه، و اولویت های شخصی بستگی داشته باشد.
از این رو این توضیح نمی تواند به اندازه کافی در استفاده صحیح از رنگ موثر باشد، شما باید به طور کامل درک دقیقی از هدف افراد مورد نظرتان داشته باشید.
برای مثال، زمان رویارویی با یک محصول جدید، رنگ و ظواهر بصری (۹۳%) دیگر فاکتور ها مانند بافت (۶%) و صدا و بو (۱%) در ذهن مصرف کننده باقی می ماند. حتی جالب است که بدانید ۸۵% از خریداران می گویند که رنگ یکی از دلایل اصلی آن ها برای انتخاب و خریدن یک محصول است.
و دیگر تحقیقات نشان داده است که رنگ شناسایی یک برند را بیشتر از ۸۰% بالا می برد. این یک آمار شگفت انگیز است زمانی که شمابه این قضیه فکر کنید که اعتماد مشتری، ارتباط مستقیم با مطرح شدن یک برند را دارد.
شما باید به طور عاقلانه ای شاخه های رنگی را در زمان طراحی یک لوگو مد نظر داشته باشید.
چگونه برای برند خود رنگ انتخاب کنیم؟
بر خلاف آنچه برخی فکر می کنند ، طراحی یک برند کار بسیار زمان بر و مشکلی است. نه تنها شما مجبورید تعداد زیادی متغیر را در نظر داشته باشید، بلکه باید بدانید چگونه تغییرات را به خوبی و به نسبت های مناسب در جاهایی که نیاز است اعمال نمایید.
اگر شما بخواهید یک برند قدرتمند را طراحی کنید، تجارت شما قسمتی از تأمین و ارائه سرویس ها و خدمات مناسب و مطلوب برای راضی کردن مخاطب و مشتری خواهد شد.
شما می توانید به فروش اتومبیل بپردازید و یا یک فروشنده مستقل باشید، فنجان بفروشید و یا تعمیرکار ساعت باشید. داشتن یک برند قدرتمند هیچ ضرری برای شما نخواهد داشت ، در عوض ، باعث افزایش شانس شما برای دستیابی به موفقیت های بیشتر خواهد شد.
هنگام طراحی یک برند، شما مجبور خواهید بود نکات زیادی را در نظر داشته باشید. یکی از این آیتم ها رنگ است. شما می توانید یک لوگوی تک رنگ ، یک لوگوی دو رنگ و یا حتی لوگویی با بیش از دو رنگ داشته باشید . هر رنگ باز گو کننده مطالب و نکاتی در مورد لوگوی مرتبط می باشد. رنگ ها به طور ناخودآگاه چندین نوع پیام را منتقل می کنند. ما در این مقاله نگاهی به رنگ های اصلی خواهیم انداخت و نمونه های قدرتمندی از برند را که رنگ در آنها نقش بسزایی داشته را معرفی خواهیم کرد.
قرمز
قرمز رنگ خون و آتش است؛ با جنگ، قدرت، استحکام، شور و اشتیاق، عشق و آرزو در ارتباط است. این رنگ رنگ حسی است و پیام های قدرتی و احساسی را منتقل می کند. این رنگ به وفور به چشم می خورد. در علائم ایست، چراغ های خطر و تجهیزاتی که مربوط به آتش و آتش نشانی است. این رنگ در بسیاری از پرچم ها نیز وجود دارد. در حقیقت رنگ قرمز یک گزینه عمومی و متداول است چون شور و هیجان مردم را بر می انگیزد و همیشه برجسته و گیراست.
مثال: Red Bull, ESPN, Coca Cola, Yamaha, صلیب شرخ یا هلال احمر. همچنین McDonalds, Shell, Lego, Superman, YouTube و Windows برندهایی هستند که در طراحی آنها از رنگ قرمز در کنار رنگ های دیگر استفاده شده است.
نارنجی
رنگ نارنجی ترکیبی از انرژی رنگ قرمز و لذت و شادابی رنگ زرد است. نارنجی به معنای شادی، طلوع آفتاب و نمایانگر اشتیاق، فریبندگی، خلاقیت، جذابیت و برانگیختگی است. هر چند این رنگ به اندازه رنگ قرمز قدرت برانگیختن بیننده را ندارد، اما پیام ها و تأثیرات قدرتمندی به مغز انسان منتقل می کند. رنگ نارنجی بدون این که حس پرخاشگری و تهاجم را در فرد ایجاد کند حس گرما را به او منتقل می کند. این رنگ همچنین با تغذیه و مواد غذایی سالم همراه است. این رنگ سطح وضوح بالایی دارد و برای تبلیغ محصولات غذایی و اسباب بازی بسیار مناسب است. بنابراین در بساری از آگهی های تجاری مورد استفاده قرار می گیرد.
مثال: Orange, Fanta, ING and GE Money Bank و در برندهای FedEx و ZDF به همراه رنگ های دیگر نیز به کار رفته است. این رنگ اغلب برای آبمیوه پرتقالی مورد استفاده قرار می گیرد. من فقط نام فانت را در اینجا ذکر کردمم اما اگر جستجویی در گوگل داشته باشید می توانید نام صدها برند آب پرتقال را که در آن ها از این رنگ استفاده شده را پیدا کنید.
آبی
می توان گفت آبی رنگی است که به مقدار زیاد در طراحی برند مورد استفاده قرار می گیرد. آبی رنگ آسمان و دریا است، با تداوم و ثبات و حرفه ای بودن در ارتباط است. این رنگ سمبل اعتماد و اطمینان، هوش و استعداد، حقیقت، ایمان، وفاداری و آسمان است. اگر از این رنگ در خط مبنای پایین طرح استفاده شود، هر چیزی را که مد نظر داشته باشید تداعی می کند. به همین دلیل است که این رنگ به وفور در طراحی به کار برده می شود. رنگ آبی به عنوان یک رنگ سودمند برای ذهن و جسم شناخته شده است و تأثیر آرامش بخشی روی انسان دارد. این رنگ حس راحتی و آسایش و آرامش خاطر را القا می کند. آبی یک رنگ مردانه است به همین دلیل در برندهای قدرتمند مورد اتفاده قرار می گیرد. این رنگ اغلب در میان مردان طرفداران زیادی دارد.
رنگ آبی موفقیتی در صنعت مواد غذایی و آشپزی نداشته چون باعث کاهش اشتها می شود. اگر این رنگ با رنگ زرد یا قرمز ترکیب شود تأثیر بیشتری خواهد داشت.
مثال: در برندهای Nokia, HP, Intel, Samsung, Dove, Nivea, Facebook, Dell, Lenovo and Ford از رنگ آبی به عنوان رنگ اصلی برند استفاده شده است و در برندهای Windows, NASCAR, Pepsi, Carrefour, MSN و Volkswagen این رنگ نیز در کنار سایر رنگ ها قرار دارد.
ارغوانی
استفاده از رنگ ارغوانی در بین طراحان لوگو رایج نیست. اگر چه این رنگ ترکیبی از رنگ آبی و رنگ انرژیک قرمز است، به ندرت مورد استفاده قرار می گیرد. این رنگ با تجملات، شکوه و عظمت همراه است و سمبل قدرت، اصالت، نعمت و جاه طلبی می باشد. ارغوانی رنگ افراد عجیب و غریب و غیر معقول است و اغلب با خردمندی، وقار و استقلال همراه است. این رنگ، رنگ افراد مونث است.
مثال: Yahoo! و LA Lakers تنها برندهای قدرتمندی هستند که از رنگ ارغوانی در انها استفاده شده است.
سفید
همه ما می دانیم که سفید یک رنگ نیست اما باید آن را نیز به این فهرست اضافه کنیم. این رنگ با روشنایی، بی گناهی، خلوص و پاکی همراه است. از آنجا که این رنگ به عنوان رنگ کمال شناخته می شود و حس مثبتی که القا می کند بیش از رنگ های دیگر است، اما به طور گسترده استفاده نمی شود. احتمالا دلیل این امر این است که رنگ سفید را نمی توان بدون رنگ های دیگر به کار برد. هر لوگویی می توانید سفید باشد. فقط کافی است آن را در فتوشاپ باز کرده و تصویر را سیاه و سفید کنید، در نهایت به یک تصویر سفید روی یک پس زمینه سیاه خواهید رسید. این رنگ گزینه مناسبی برای استفاده در برند نیست اما در طراحی وب کاربرد زیادی دارد.
مثال: در برندهای Toy Machine و Hot Wheels رنگ سفید به همراه رنگ سیاه استفاده شده است. رنگ سفید را نیم توان به تنهایی به کار برد.
سیاه
به این دلیل که رنگ سیاه جزو رنگ های به شمار نمی اید، استفاده از آن در میان طراحان رایج نیست، هر چند این رنگ پیام های قدرتمندی را به بیننده القا می کند. این رنگ با قدرت و وقار و از سوی دیگر با مرگ، بدی و رمز و راز همراه است. این رنگ علامت قدرت و اقتدار است. به همین دلیل است که دیلپمات ها و سیاستمداران را فقط در اتومبیل های سیاه رنگ سوار می کنند. یک کراوات و لباس محلی سیاه رنگ نشانه مهم بودن و جدیت است.
مثال: ABC, JVC, Sony, Agent 007, RCA, Mercedes و گاهی HP. در برندهای Swiss Air, NBC, Daytona, Amazon and Cartoon Network نیز این رنگ با ترکیبی از رنگ های دیگر به چشم می خورد.
صورتی
جالب است که بدانیم زمانی که قرمز رنگ حرکت و حمله است، صورتی یکی از آرام ترین رنگ هاست. در حقیقت بعضی از وقت ها خلافکار ها را در سلول های صورتی قرار می دهند زیرا تحقیقات نشان داده است که رنگ صورتی میزان عصبانیت و تهاجم را کاهش می دهد. روانشناسان فهمیده اند که صورتی بالاترین فرکانس رنگی را در برابر روشنفکری دارد، و صورتی برای خریداران سنتی جذاب است.
بنفش
دختران جوان مرتب رنگ بنفش را به عنوان رنگ مورد علاقه شان انتخاب می کنند. این رنگ فعایلت های مغزی را که در رابطه با حل کردن مشکل است ا فعال می کند. این رنگ می تواند مسایلی مانند راز، خرد و احترام به همراه داشته باشد. بنفش رنگ سلطنت است و معمولأ برای محصولات ضد پیری و زیبایی مورد استفاده قرار می گیرد. سایه رنگ های تیره تر می تواند نشان دهنده ثروت و خوش گذرانی باشد در حالی که سایه رنگ های روشن تر به بهار و داستان های عاشقانه اشاره دارد.
خاکستری
خاکستری نشان دهنده خنثی بودن و آرام بودن است. این یک رنگ خوب در طراحی لوگو نیست اما برای نشان دادن کیفیت نا مناسب چیز ها مناسب است.
قهوه ای
رنگ قهوه ایی بیان کننده پایداری، تجربه و راحتی است. همچنین برای بیان کردن طبیعت، دوستی، راستگویی و زمین مورد استفاده قرار می گیرد.
منابع :
سلاطین نام های تجاری – مت هیگ – مترجم : سنبل بهمنیار
اسرار نام و نشان سازی _ خلیل جعفرپیشه- انتشارات آموخته، ۱۳۹۰٫ چاپ اول
کتاب های طراحی صنعتی و انتخاب رنگ در طراحی – مجله توسعه و فناوری
اثر روانی رنگ و کاربردآن در تبلیغات – سیواریز- شیوا ، دانشکده هنر دانشگاه شاهد ۱۳۸۱
هنر رنگ – اتین – یوهانس – ترجمه عربعلی شروه – انتشارات یساولی ۱۳۷۸
خلاقیت در رنگ – بیرن – فابر – ترجمه جلال شباهنگی – انتشارات فرهنگان ۱۳۷۳
arti.ir
فراخوان تفصیلی نخستین «جشنواره گرافیک عمار»، منتشر شد/ بخش ویژه گرافیک برای «سوژههای بومی» + متن فراخوان
عالییییییییییی
واقعا خوب بود و به من کمک کرد
ممنونم
مطالب جالب و کاربردی بود.خسته نباشید
لطفا! در جای خالی عدد صحیح را وارد کنید: *
(function( timeout ) {
setTimeout(
function() {
var notice = document.getElementById(“cptch_time_limit_notice_89”);
if ( notice )
notice.style.display = “block”;
},
timeout
);
})(1200000);
محدودیت زمانی گذشته است، لطفا معادله امنیتی را مجددا وارد کنید.
−
3
=
پنج
.hide-if-no-js {
display: none !important;
}
0