چطور به قلعه الموت برویم

 
helpkade
چطور به قلعه الموت برویم
چطور به قلعه الموت برویم

دوات آنلاین-قلعه الموت در استان قزوین یکی از بهترین مقاصد برای سفر یک روزه است به ویژه اگر به مکان‌های تاریخی علاقه داشته باشید اما جاده الموت بسیار پر پیچ و خم است و شاید در زمستان عبور از این جاده کوهستانی دشوار شود.

 

ایرنا نوشت: منطقه زیبای الموت را بسیاری با قلعه‌ای به همین نام در منطقه می‌شناسند. قلعه‌ای که حسن صباح و پیروانش را در دل خود جای داد. وقتی صحبت از قلعه الموت می‌شود شاید همان حسی در وجودمان شکل می‌گیرد که هنگام دیدن قلعه رودخان. عاشقان تاریخ گمشده و طبیعت ناب، با قدم زدن بر پله‌های قلعه الموت، تصاویری از تاریخ را می‌بینند، لحظاتی از جنگ‌ها، پیروزی‌ها و شکست‌ها، حضور فرمانده‌ در میان یاران و جنگاورانش، و رخدادهای بسیاری که در دل این قلعه حادث شده است.

 

شهرت قلعه الموت به نام حسن صباح مروج مذهب اسماعلیه در دوره سلجوقی پیوند خورده است. صباح پس از رانده شدن از درگاه سلجوقیان برای یافتن پناهگاهی برای یاران و هم‌کیشان خود، ایران را گشت و در آخر قلعه الموت را برگزید. او در سال ۴۸۲ هجری قمری این قلعه را تصرف کرد و هزار یا به روایتی سه هزار دینار طلا به عنوان بهای آن به حاکم رانده شده آن داد.چطور به قلعه الموت برویم

منطقه زیبا و گردشگری الموت در حوزه استان قزوین قرار دارد و برای رفتن به این منطقه باید از جاده کرج به قزوین، پیش از رسیدن به قزوین، وارد جاده فرعی از سمت راست اتوبان شد و مسیر را به سمت شمال ادامه داد. از ابتدای جاده حدود ۲ ساعت زمان لازم است تا به الموت رسید. زمانی که با تماشای سرسبزی‌ها و درختان سر به فلک کشیده با شکوفه‌های رنگین‌کمانی در بهار و برگ‌های رنگارنگ در پاییز، مثل یک چشم بهم زدن می‌گذارد.

 

در مسیر، تا دلتان بخواهد فضا برای عکاسی از طبیعت وجود دارد، از مزارع کرت بندی شده تا طبیعت دست نخورده. با عبور از روستای معلم کلایه، ده دقیقه زمان لازم است تا به دریاچه زیبای اوان رسید. کمتر از نیم ساعت بعد از آن، قلعه الموت در نزدیکی روستای گازرخان خودنمایی می‌کند

قلعه الموت در شمال شرقی روستایی به نام گازرخان یا قصرخان بر بلندای صخره‌ای به ارتفاع حدود ۲ هزار متر از سطح دریا به رنگ سرخ و خاکستری بنا شده است. قلعه‌ای که ساخته شده بوده تا هرگز تسخیر نشود. قلعه الموت سه برج دیدبانی دارد و از هر سو به پرتگاه می‌رسد و تنها راه ورود و خروج قلعه در انتهای ضلعی شمال شرقی آن است.

 

بیشتر بخوانید: معرفی معروف‌ترین قلعه‌های ایران

 

چند متر پایین‌تر از درب ورودی، برج شرقی قلعه ساخته شده است تا بتواند در صورت حمله احتمالی دشمنان به قلعه، دیدبانی کند. در این محل تونلی به طول ۶ متر از دل سنگ حفاری شده است. با گذر از این تونل، برج جنوبی قلعه و دیوار جنوب غربی آن که روی شیب تخته سنگ ساخته شده است، نمایان می‌شود. در دامنه جنوبی کوه قلعه، خندقی به طول تقریبی ۵۰ متر ایجاد شده است و اهالی قلعه برای جلوگیری از ورود مهاجمان  به داخل، آن را از آب پر می‌کردند.

قلعه الموت روزهای سخت حمله مغول‌ها به ایران را با گوشت و پوست حس کرده است. وقتی که در شوال ۶۵۴ هجری قمری با دستور هولاکو، فرمانده مغول‌ها، آتش بر جانش انداختند و اجازه دادند تا این قلعه و کتابخانه بزرگ حسن صباح در آتش بسوزد و از آن جز بنایی بی‌هیچ باقی نماند.

 

پس از آن، الموت تبعیدگاه و زندان مخالفان مغول شد. با رفتن این مهاجمان از ایران، در دوران حکومت شاه تهماسب صفوی به تاریخ ۹۳۰ هجری قمری، الموت به خود آمد و تا سال ۱۰۰۶ هجری قمری سالم ماند. کلنگ نابودی زمان قاجاریان بر پیکر الموت زده شد. ویرانی‌های ایجاد شده در این قلعه، یادگار حفاری‌های غیرمجاز در دوران قاجار با هدف یافتن گنج است.

 

ببینید: عکس‌هایی زیبا از قلعه الموت

 

الموت اگرچه نامدارترین و مشهورترین قلعه در این منطقه به شمار می‌رود اما تنها قلعه این حوالی نیست. در همین منطقه الموت، جایی در نزدیکی شمال شرقی شهر رازمیان در بخش الموت غربی، قلعه‌ای با نام قلعه لمبسر یا لمسر سر پا ایستاده است که قدمت آن به دوران ساسانیان باز می‌گردد.

 

ایام شکوه این قلعه به دوره سلجوقیان می‌رسد، زمانی که حاکمان وابسته به سلجوقیان از آن بهره می‌بردند و پس از آن اسماعیلیان در آن مستقر شدند. گفته می‌شود بعد از قلعه حسن صباح، این قلعه از مهم‌ترین پایگاه‌های اسماعیلیان بوده است.

در مسیر رسیدن به قلعه الموت، جایی در میان روستاهای اوان، وربن، زواردشت و زرآباد، دریاچه‌ای زیبا و چهار فصل از چشمه‌های کوچک زیرزمینی شکل گرفته است که پناهگاه پرندگان مهاجری چون قو، غاز و مرغابی است. زیبایی بی حد و حصر این دریاچه، گردشگران بسیاری را به سوی خود می‌خواند.

 

دریاچه اوان که بیش از هفتاد هزار متر مربع مساحت دارد، در ارتفاع هزار و هشتصد و پانزده متری از سطح دریا واقع شده‌است. در وسیع‌ترین قسمت‌های دریاچه طول آن به ۳۲۵ متر و عرض آن به ۲۷۵ متر می‌رسد. از سرریز آب دریاچه، رود کوچکی تشکیل می‌شود که آب آن مورد استفاده کشاورزان روستاهای کوشک و آیین است.

 

 

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

قلعه الموت در منطقه‌ الموت قزوین قرار دارد و برای دیدن آن باید از جاده‌ باریک کوهستانی پر پیچ و خمی بگذرید. پای قلعه که برسید، صف طولانی پلکانی سنگی را مقابلتان می‌بینید، اما منظره‌ حیرت‌انگیزی که در بالای دژ می‌بینید، به خستگی و زحمت بالا رفتن از پله‌ها می‌ارزد. ضمن اینکه با جاذبه‌ای طرفید که از دوره اسماعیلیان به جای مانده.

دژ الموت در فاصله‌ ۴ساعته از تهران و ۲ساعت و نیمه از قزوین قرار دارد. در شمال غربی قزوین و در روستای گازرخان بقایای قلعه‌ تاریخی الموت را پیدا می‌کنید که با وجود گذشت سالیان بر فراز کوه خودنمایی می‌کند.

یک نکته‌ جالب در مورد این قلعه  این است که تنها یک راه ورودی دارد که در گوشه‌ شمال شرقی‌اش دیده می‌‌شود. در دامنه‌ جنوبی کوه، خندق وسیعی کنده شده تا راه نفوذ به قلعه بسته شود. در دامنه‌های دیگر هم خندق کنده‌اند تا امکان رفت و آمد از بین برود. دورتادور این دژ تاریخی، پرتگاه‌ است. درواقع انتخاب مکان قلعه و نوع ساخت آن به‌ترتیبی بوده که تسخیرناپذیر بماند.

دژی که می‌بینید و خرابه ای بیشتر از آن باقی نمانده، تاریخ پرفراز و نشیبی را از سر گذرانده تا به زمان ما رسیده است، دژی که به نام حسن صباح، رهبر فرقه‌ اسماعیلیه به قلعه حسن هم معروف است. حسن صباح این قلعه را مرکز فعالیت‌های نظامی خود قرار داده بود تا عقاید اسماعیلیه را تبلیغ و ترویج کند. مغولان قلعه را به آتش کشیدند، به طوری که جز ویرانه‌ای از آن باقی نماند. در دوره‌ صفوی به‌عنوان زندان از آن استفاده می‌شد؛ و اکنون بقایایش همچنان در الموت پابرجاست.چطور به قلعه الموت برویم

این دژ ۲۱۶۳ متر از سطح دریا ارتفاع است. فراموش نکنید تعداد پلکان‌های این جاذبه بسیار زیاد است. آب و خوراکی کافی همراه داشته باشید. در اطراف قلعه که این روزها دورش را دربست کشیده اند، زنان محلی خوراکی و چیزهایی مثل زرشک و آلو جنگلی میفروشند و یک دستشویی هم آنجا هست.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی قزوین

حسن صباح، موسس مذهب اسماعیلیه نزاری و بنیانگذار دولت اسماعیلیان بود. او در شهر قم و خانواده‌ای شیعه به دنیا آمد. بعد به ری مهاجرت کرد. در آن‌جا با مذهب اسماعیلی آشنا شد و بعد از  سفر به شهرهای مختلف و دعوت مردم به آیین اسماعیلیه، درنهایت به الموت رفت تا پناهگاهی برای خودش و پیروانش داشته باشد.

او سال‌ها با مردان سلجوقی مبارزه کرد. حسن صباح مدیری منظم و مرد بسیار سختگیری بود، به ترتیبی که دو پسر خودش را به جرم نافرمانی به‌قتل رساند. او گروهی از افراد جان بر کف را تربیت کرده بود که به فداییان و حشاشین مشهور بودند. این شبکه مخوف، شخصیت‌های سیاسی و مذهبی را ترور می‌کردند.

حسن صباح بعد از ۳۵ سال زندگی در دژ الموت، در اثر بیماری درگذشت. او را نزدیک قلعه‌ دفن کردند. سال‌ها بعد مغولان مقبره او را که به زیارتگاه تبدیل شده بود، ویران کردند.

طول دژ الموت که در بالای صخره‌ای سنگی بنا شده، حدود ۱۲۰ متر و عرض آن بین ۱۰ تا ۳۵ متر است. دیوار‌های قلعه باتوجه به شکل صخره‌ها ساخته شده‌اند. به همین دلیل است که چهارگوش نیست و عرض آن در بخش‌های مختلف با هم فرق دارد. این قلعه دو بخش غربی و شرقی دارد که بلندی بخش غربی بیشتر است. بخش غربی به دو بخش قلعه بالا و قلعه بزرگ تقسیم می‌شود. بخشی از بنا همچنان استوار مانده است، ولی دیوارهای زیادی هم فروریخته‌اند.

برای رسیدن به قلعه باید از حدود ۴۰۰ پله‌ سنگی بالا بروید. تاریخ این پله ها را هم برخی به دوره قاجار نسبت میدهند و تا پیش از این از قاطر برای بالا رفتن استفاده میکرده اند. آن بالا که بایستید تا ۱۰ کیلومتر دورتر را خواهید دید. این شاهکار معماری در سال ۱۳۸۱ ثبت ملی شده است.

گذشته از زیبایی طبیعت در منطقه‌ الموت، معماری ویژه و محل برپا شدن این قلعه آنقدر جالب‌توجه است که دیدنش به خاطره‌‌ای فراموش‌نشدنی تبدیل می‌شود.

بازدید از قلعه هم هزینه‌ خاصی ندارد و فقط  کافیست کفش مناسب داشته باشید و در شرایط آب و هوایی مناسب راهی قزوین شوید.

از آن‌جا که الموت منطقه‌ای کوهستانی و سردسیر به‌شمار می‌رود، بهتر است اواخر بهار و اوایل  تابستان که هوا معتدل است را برای سفر انتخاب کنید. اگرچه در تابستان هم شب‌ها بسیار خنک است و ممکن است لباس گرم لازم داشته باشید.

وقتی قرار است به جاذبه‌های تاریخی و طبیعی خارج از شهر سر بزنید، آب، غذای سبک، لباس گرم و لباس اضافی، کفش مناسب پیاده‌روی و کوه‌پیمایی، عینک آفتابی، کلاه، ضدآفتاب، کیف کوچک کمک‌های اولیه و دوربین عکاسی را فراموش نکنید. اگر احتمال بارندگی وجود داشته باشد، بارانی و چتر هم یادتان نرود.

دریاچه‌ اوان مثل مرواریدی در این منطقه می‌درخشد. حیف است تا الموت بروید و به دریاچه‌ اوان با منظره‌ نفس‌گیرش سر نزنید.

آبشار ۳۰ متری ورچر در روستای رزجرد هم از مناطق دیدنی‌ست. منظره‌ای بسیار دل‌انگیز از آبشاری زیبا در دل صخره‌ که به دره‌ای در پایین آن می‌رسد. در این دره پوشش گیاهی متنوع و زیبایی را می‌بینید.

البته درنظر داشته باشید مسیر رسیدن به این آبشار راحت نیست و در نهایت به جاده‌ خاکی و مسیرهای دشوار اما بسیار بکر و زیبا می‌رسد.

در روستای زرآباد نیز چنار خون بار قرار دارد.

گردشگرانی که به قلعه‌ الموت می‌روند، می‌توانند در  اقامتگاه سنتی قلعه الموت اقامت کنند. این اقامتگاه در روستای گازرخان قرار دارد.

گزینه‌ی بعدی این است که در یکی از هتل‌های خوب قزوین اتاق رزرو کنید. لیست هتل‌ های قزوین به همراه قیمت می‌تواند کمکتان کند.

اتوبان تهران به کرج را تا قزوین ادامه می‌دهید. نرسیده به قزوین، جاده‌ فرعی الموت را می‌بینید. بعد از ۸۵ کیلومتر، نخستین شهری که در مسیر می‌بینید، معلم کلایه است. مسیری پیچ در پیچ و کوهستانی و البته باصفا.

۱۰ کیلومتر که به این مسیر ادامه دهید، یک دو راهی می‌بینید که یک طرفش جاده فرعی الموت است، جاده‌ای باریک و پر پیچ و خم.

بعد از روستای گازرخان قلعه‌ الموت پدیدار می‌شود. از این‌جا به بعد باید از پلکان سنگی طولانی‌ای بالا بروید.

عکس ها: خبرگزاری ایسنا

نام*

ایمیل*

کد امنیتی *
شش
 − 
چهار
 = 

.hide-if-no-js {
display: none !important;
}


 شماره روابط عمومی:
021-96669066

 آدرس:

تهران، بلوار نلسون ماندلا، کوچه ایرج، پلاک صفر


 کد پستی:
1917754328

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد



قلعه الموت از جاذبه‌های گردشگری قزوین و یکی از مهم‌ترین قلعه‌های تاریخی ایران است که محلی ایدئال برای علاقه‌مندان به تاریخ و باستان‌شناسی به حساب می‌آید. این قلعه در قرن پنج هجری قمری مقر حسن صباح، بنیان‌گذار دولت اسماعیلیان و مخالف سلجوقیان بود که به‌دلیل فعالیت‌های نظامی او شهرت زیادی پیدا کرد. قلعه الموت نه‌تنها یک جاذبه تاریخی دیدنی است؛ بلکه طبیعت زیبایی دارد که می‌تواند برای هر گردشگری جذاب باشد. فقط کسانی می‌توانند سحرآمیز بودن این قلعه را درک ‌کنند که از صدها پله‌ الموت بالا بروند و سختی راه را بچشند. در ادامه این مقاله از کجارو با قلعه الموت بیشتر آشنا خواهید شد.

در تاریخ ایران نام الموت با فرقه اسماعیلیه و حسن صباح به‌عنوان رییس آن گره خورده است و گفته می‌شود که حسن صباح برای ۳۵ سال در قلعه الموت زندگی می‌کرد و به امور رهبری می‌پرداخت. طبق اسناد تاریخی، در عصر صفوی از این قلعه برای زندان استفاده می‌شد؛ هرچند کاوش‌های باستان‌شناسی نشان می‌دهد که این محل فقط زندان نبوده و  محل زندگی افرادی با مرتبه اجتماعی خاصی بوده است.

عکاس: ترانه تنها

چطور به قلعه الموت برویم

قلعه الموت که مساحتی بالغ بر ۲۰ هزار متر مربع دارد، در سال ۱۳۸۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. قلعه بالای صخره‌ای سنگی قرار دارد که برای رفاه گردشگران، پله‌هایی سنگی در مسیر ورودی آن تعبیه‌ شده است. 

اکثر گردشگران با رسیدن به ورودی قلعه، برای استراحت روی زمین یا سکوها می‌نشینند. تابلویی در این محل وجود دارد که ضمن معرفی حسن صباح، ‌آن را خداوندگار الموت نامیده است. کل قلعه را با سقف‌های برزنتی پوشانده‌اند و در برخی بخش‌ها توضیحاتی ارائه شده؛ هرچند ورود به قسمت‌های درونی قلعه ممنوع است.

با توجه قرارگیری قلعه در ارتفاع بالا و چشم‌انداز زیبای اطراف آن، گردشگران حسابی به عکاسی مشغول می‌شوند و در جاهایی که نمای بهتری دارد، به نوبت عکس می‌گیرند. از بالای قلعه الموت می‌توان شاهد دشت وسیع گازرخان، دره الموت و رودخانه اندج بود.

از آنجا که گردشگران سختی زیادی را برای بالا آمدن از کوه تحمل کرده‌اند، علاوه بر استراحت در جاهای مختلف قلعه، از هوای خوب و منظره‌های اطراف نهایت لذت را می‌برند. انتقاداتی هم از مدیریت این قلعه دارند که چرا از این فضای تاریخی برای جذب گردشگر بیشتر استفاده نمی‌شود و فکری به حال گذاشتن تله‌کابین نشده است؟

عکاس: آرش اردبیلی

قلعه الموت بر فراز صخره‌ای بلند به ارتفاع ۲,۱۶۳ متر از سطح دریا در شمال شرق روستای گازرخان در منطقه الموت قزوین قرار دارد و برای دسترسی به آن مسیری پرپیچ‌وخم در پیش دارید که بیش از یک ساعت طول می‌کشد؛ هرچند در فصل بهار چشم‌انداز بسیار زیبایی دارد. علاوه بر این، باید از حدود ۴۰۰ پله این صخره‌ صعب‌العبور بالا بروید تا پس از حدود ۴۵ دقیقه کوهپیمایی بتوانید از این سازه تاریخی بازدید کنید.

فاصله قلعه الموت تا تهران حدود ۲۴۰ کیلومتر است که چهار ساعت طول می‌کشد و اگر به قزوین رفته باشید، مسافتی ۱۰۵ کیلومتری را پیش رو دارید که ۲٫۵ ساعت در راه خواهید بود؛ در نهایت هم می‌توانید به این قلعه تاریخی صعود کنید که سال‌های سال بر فراز کوه همچون نگینی می‌درخشد.

منبع عکس: سایت Persiaadvisor travel

قلعه الموت از هر چهار طرف مشرف به پرتگاه است و به‌خاطر ساختار دفاعی‌اش، تنها ورودی آن در انتهای ضلع شمال شرقی قرار دارد. در آن روزگار با حفر خندق و ساخت برج دیده‌بانی از قلعه محافظت می‌کردند.

اگر از تهران راهی قلعه الموت هستید، باید از آزادراه کرج-قزوین عبور کنید؛ نرسیده به قزوین، مسیر فرعی الموت را خواهید دید که با نزدیک‌ترین شهر یعنی معلم کلایه، ۸۵ کیلومتر فاصله دارد؛ این مسیر بسیار صعب‌العبور و کوهستانی است، به‌طوری که به گفته مردم بومی برخی مسافران برای طی این مسیر ۱٫۵ ساعته حتی تا چهار ساعت هم در راه هستند. 

عکاس: Meysam Frs

در ۱۰ کیلومتری معلم‌کلایه، یک مسیر فرعی به‌سمت دریاچه «اوان» وجود دارد که از جاهای دیدنی استان قزوین است و گردشگران علاوه بر شنا و قایق‌سواری می‌توانند در این محل کمپ بزنند. برای رسیدن به قلعه تاریخی الموت، ۱۰ کیلومتر پس از معلم‌کلایه به دو راهی گرمارود و الموت می‌رسید. جاده‌ الموت با وجود همه زیبایی‌هایش که بخشی جنگلی و بقیه کوهستانی است، مسیر پرپیچ‌وخمی دارد. 

در تاریخ آمده است که حسن صباح وقتی از دربار ملکشاه سلجوقی طرد می‌شود، برای فراگیری اصول مذهب اسماعیلیه به مصر می‌رود. او پس از بازگشت به ایران، سراسر کشور را زیر پا می‌گذارد تا محل مناسبی برای فعالیت‌هایش پیدا کند که در نهایت منطقه الموت را انتخاب می‌کند. در مورد زمان ساخت قلعه روایات مختلفی وجود دارد؛ هرچند می‌توان آن را متعلق به ابتدای دوره اسلامی دانست. گفته می‌شود وقتی حسن صباح این قلعه را تصرف کرد، بهای آن به مبلغ سه هزار دینار طلا را به حاکم رانده شده‌اش داد.

حمدالله مستوفی راجع به قلعه الموت گفته است:

حسن صباح در سال ۴۸۶ هجری قمری این قلعه را تصرف کرد و اکنون «دژ حسن صباح» نیز نامیده می‌شود. عمده شهرت دژ به‌علت فعالیت‌های نظامی-امنیتی حسن صباح در آن بوده است.

در سال ۶۵۴ هجری قمری، هلاکوخان مغول این قلعه را تصرف می‌کند و متعاقبا با آتش زدن کتابخانه آن، این دژ مستحکم را از رونق می‌اندازد و به تبعیدگاه تبدیل می‌کند. بعدها عده‌ای از پیروان اسماعیلیه مجددا قلعه را تصرف کردند؛ هرچند زیاد دوام نیاوردند. در عصر صفویه در این محل ساخت و سازهایی انجام و به زندان حکومتی تبدیل شد.

تسخیر قلعه الموت به دست مغولان از کتاب جامع التواریخ

در زمان قاجار نیز قلعه الموت مورد تخریب قرار گرفت و از آجرهای آن برای ساخت‌وساز استفاده شد. حفاری‌های انجام‌شده برای پیدا کردن گنج نیز آن را به نابودی کشاند و می‌توان گفت که حوادث طبیعی و غیرطبیعی متعدد دست به دست هم دادند تا آثار باقی‌مانده از این قلعه بسیار کم باشد. جالب است بدانید که باستان‌شناسان پیش‌تر فکر می‌کردند که اینجا فقط یک زندان بوده است؛ اما به‌تدریج نشانه‌هایی از زندگی افراد سرشناس و مقام‌های عالی‌رتبه جامعه در این مکان پیدا شد.

به باور کارشناسان، وجود بناهای ارزشمند با تزیینات کاشیکاری در این محل احتمالا مربوط به آرامگاه حسن صباح است و پیروان او سعی داشتند که آن را بازسازی کنند. مضاف بر اینکه باستان‌شناسان توانسته‌اند بیش از ۱۰۰ هزار قطعه سفال از این منطقه کشف کنند.

نام قلعه الموت از دو بخش «ال» و «اَموت» تشکیل می‌شود که اولی از «آلوه» یا «اَله» به‌معنای عقاب گرفته شده و دومی به‌معنای آموختن است. بر اساس باورها، یکی از پادشاهان دیلمی توسط یک عقاب درباره موقعیت محل مطلع می‌شود و به فکر احداث قلعه‌ای در آن می‌افتد و نامش را «آشیانه عقاب» می‌گذارد. با این حال برخی معتقدند که «اموت» در زبان مردم گیل و دیلم به‌معنای «آموخت» است و در نتیجه کلمه الموت را «عقاب آموخت» تعبیر می‌کنند. ابن اثیر معنای کلمه الموت را «تعلیم عقاب» می‌داند.

قلعه الموت در واقع از دو قلعه بالا و پایین تشکیل شده است که دیوارهای آن متناسب با وضعیت صخره‌ها ساخته شده‌اند و به همین دلیل عرض آن‌ها در قسمت‌های مختلف، متفاوت است. این قلعه شکلی شبیه به شتر خوابیده دارد و طول آن حدود ۱۲۰ متر و عرضش بین ۱۰ تا ۳۵ متر است. از مصالح به کار رفته در این محل می‌توان به سنگ، آجر، کاشی، کلاف‌های چوبی، تنپوشه‌های سفالی و ملات گچ اشاره کرد.

از چهار برج‌های قلعه، سه برج آن در ضلع شرقی، شمالی و جنوبی همچنان پابرجا هستند. همان طور که گفتیم تنها ورودی قلعه در انتهای گوشه شمال‌شرقی و کمی پایین‌تر از برج شرقی است. در این محل، تونلی در دل سنگ‌ها کنده شده است که ۶ متر طول و دو متر عرض و ارتفاع دارد. گردشگران با عبور از این تونل می‌توانند برج جنوبی قلعه و دیوار جنوب‌غربی را ببینند. در سمت جنوب، اتاقی در دل صخره کنده شده که احتمالا برای نگهبانی بوده است. دو اتاق نیز در بخش شمال‌غربی قلعه وجود دارد که چاله آب کوچکی در یکی از آن‌ها به چشم می‌خورد.

عکاس: Razieh Goles

در شرق قلعه، سکونتگاهی مختص اقامت نگهبانان قلعه و خانواده‌شان بوده است. علاوه بر این، چندین آخور دستکند برای حیوانات، سه آب‌انبار کوچک و تعدادی اتاق در بخش شرقی قلعه الموت قرار داشته که تقریبا ویران شده‌اند.

برای تامین نیاز آب ساکنان قلعه، آب انبارهایی کنده شده است که از جالب‌ترین آب انبارهای ایران محسوب می‌شود. در سیستم آبرسانی قلعه، آب را با کمک یک سری تنپوشه‌ از چشمه‌‌ای در دامنه کوه شمال قلعه به داخل قلعه می‌آوردند.

میدانگاهی در حدفاصل بخش شرقی و غربی قلعه به چشم می‌خورد که دیواری در اطراف آن باعث شده است تا این محوطه به دو بخش تقسیم شود.

در دامنه جنوبی کوه، خندقی به عرض دو متر و طول ۵۰ متر کنده شده بود و با آبی پر می‌شد که از داخل قلعه می‌آمد تا هیچ راه نفوذی به قلعه الموت وجود نداشته باشد.

چطور به قلعه الموت برویم

عکاس: آرش اردبیلی

پله‌های سنگی در مسیر ورودی قلعه، در عصر قاجار تعبیه شد و تا پیش از آن، از قاطر برای طی این مسیر استفاده می‌شد. حوضی به طول هشت و عرض پنج متر در این مجموعه وجود دارد که با دست کنده شده است و همچنان با بارش باران پر از آب می‌شود. از دیگر بخش‌های جالب قلعه، درخت تاک کهن‌سالی در بخش جنوب غربی این حوض است که گویا شخص حسن صباح آن را کاشته است.

قبرستانی قدیمی موسوم به «اسبه کله چال» در قسمت غرب قلعه وجود دارد؛ ضمن اینکه در تپه مجاور آن می‌توان شاهد بقایای چند کوره آجرپزی بود.

با مشاهده این فیلم کوتاه می‌توانید دید بهتری نسبت به قلعه باشکوه الموت پیدا کنید و ببینید که چطور در آن روزگار با کمترین امکانات در این محل زندگی می‌کردند.

گفته شده است که گنجینه بسیار ارزشمندی در قلعه وجود دارد؛ موضوعی که باعث شد غارتگران زیادی در دوره قاجار با هدف پیداکردن این گنج، آسیب زیادی به قلعه وارد کنند.

کتابخانه مهمی به همت حسن صباح در این قلعه ایجاد شد که تا هنگام حمله مغول و به آتش کشیدن قلعه الموت در سال ۶۵۴ هجری قمری همچنان رو به گسترش بود. تاسیس این کتابخانه از اقدامات درخورد توجه و مهم حسن‌صباح به حساب می‌آید. در منابع مختلفی به کتابخانه مذکور اشاره شده است؛ به‌عنوان مثال جوینی در تاریخ جهانگشای خود به کتابخانه الموت اشاره کرده است که با ۴۰۰ هزار جلد کتاب، از مراکز علمی مهم آن روزگار محسوب می‌شد. با این اوصاف می‌توان گفت که اسماعلیان الموت سهم چشم‌گیری در باروری تمدن ایران داشته‌اند.

قلعه الموت به حدی باشکوه و زیبا است که هر گردشگری در طول مسیر رسیدن به آن و به‌خصوص پس از صعود به بالای قلعه، حسابی عکاسی می‌کند تا این لحظه‌های ناب و به‌یادماندنی را برای همیشه ثبت و ضبط کند.

عکاس: کوروش نوزاد تهرانی، عباس پویا، Sara Tovirsayari، Saied K، علیرضا جواهری

برای اقامت می‌توانید به معلم‌کلایه بروید که هم طبیعت بکر و کوچه‌باغ‌های زیبایی دارد و هم بین قلعه الموت و دریاچه اوان قرار گرفته است که با آن‌ها به‌ترتیب ۹ و ۱۹ کیلومتر فاصله دارد. برخی از اهالی این منطقه سوئیت‌های کوچکی در خانه‌های خود ساخته‌اند که به گردشگران اجاره می‌دهند.

روستای گازرخان نزدیک‌ترین نقطه به الموت است که در صورت تمایل می‌توانید از سوئیت و اتاق‌های اجاره‌ای آن استفاده کنید. اگر به‌دنبال جایی خلوت و ساکت هستید، معلم‌کلایه گزینه بهتری محسوب می‌شود.

اگر هم به‌دنبال اقامت در هتل هستید، هتل نویذر واقع در روستای گرمارود سینا می‌تواند گزینه‌ خوبی باشد؛ چراکه نزدیک‌ترین هتل به قلعه الموت است و فقط ۲۰ کیلومتر با آن فاصله دارد.

عکاس: مرتضی جعفری

با توجه به اینکه منطقه الموت کوهستانی و سردسیر است، ترجیحا اواخر بهار و اوایل تابستان را برای سفرتان انتخاب کنید که هوای معتدلی بر منطقه حاکم است. در هر صورت شب‌های الموت حتی در تابستان هم خنک است و داشتن لباس گرم از ضروریات این سفر محسوب می‌شود.

منبع عکس: خبرگزاری ایرنا

از آنجا که باید مسیری طولانی و دشوار را به بالای قلعه الموت طی کنید، بهتر است کفش مناسب پیاده‌روی و کوه‌پیمایی، ضدآفتاب، عینک آفتابی، آب، کلاه، لباس گرم و خوراکی به‌همراه داشته باشید. دوربین عکاسی هم جزو لاینفک این سفر به شمار می‌رود که می‌تواند خاطرات شما را ثبت کند. اگر احتمال بارش باران وجود دارد، بارانی و چتر را هم به سایر موارد ذکرشده اضافه کنید.

اگر به منطقه الموت رفتید، علاوه بر قلعه تاریخی الموت، سری هم به جاذبه‌های اطراف آن نظیر دریاچه اوان، بزنید که ارزش دیدن دارند.

دریاچه اوان: این دریاچه در فاصله ۷۵ کیلومتری شهر قزوین قرار دارد که به‌دلیل نزدیکی به قلعه الموت می‌تواند اولین گزینه شما پس از بازدید از قلعه باشد. اغلب گردشگرانی که به این محل می‌روند، در کنار دریاچه چادر می‌زنند و اقامتی به‌یادماندنی را تجربه می‌کنند. روستای زیبای اوان نیز جذابیت‌های خود را دارد؛ به‌خصوص که منطقه نمونه گردشگری محسوب می‌شود و دارای اقامتگاه‌های بوم‌گردی زیبایی است.

بازدید از این جاذبه گردشگری رایگان است

مدت زمان بازدید از این جاذبه: نصف روز

ایران، قزوین، قزوین، شمال شرقی روستای گازر خان (قصر خان)

بازدید از این جاذبه گردشگری رایگان است

مدت زمان بازدید از این جاذبه: نصف روز

ایران، قزوین، قزوین، شمال شرقی روستای گازر خان (قصر خان)

روی نقشه همه هتل‌ها، رستوران‌ها و دیدنی‌های اطراف را ببینیدlayersرستوران هاهتل هادیدنی هاfunction restaurantToggle(){var isChecked=$(“#restaurantCheckBox”).is(“:checked”);if(isChecked){$(“[src=’/content/images/restaurants.png’]”).fadeIn(‘fast’);}else{$(“[src=’/content/images/restaurants.png’]”).fadeOut(‘fast’);}}
function hotelToggle(){var isChecked=$(“#hotelCheckBox”).is(“:checked”);if(isChecked){$(“[src=’/content/images/hotel.png’]”).fadeIn(‘fast’);}else{$(“[src=’/content/images/hotel.png’]”).fadeOut(‘fast’);}}
function attractionToggle(){var isChecked=$(“#attractionCheckBox”).is(“:checked”);if(isChecked){$(“[src=’/content/images/attraction.png’]”).fadeIn(‘fast’);}else{$(“[src=’/content/images/attraction.png’]”).fadeOut(‘fast’);}}
$(‘body’).delegate(‘.map-filter__btn’,’click’,function(){$(this).next(‘.map-filter’).slideToggle(‘fast’)});

مسافران پرسش‌های خود را مطرح کرده‌اند و دیگر کاربران ما به آن‌ها پاسخ داده‌اند.

var attractionDefault=[{“id”:435,”title”:”کیش”,”slug”:”Kish”,”provinceSlug”:”Hormozgan”,”countrySlug”:”iran”,”countryTitle”:”ایران”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان هرمزگان”,”isRecentlySearch”:false,”attractionInfoType”:3},{“id”:57,”title”:”اصفهان”,”slug”:”Isfahan”,”provinceSlug”:”esfahan”,”countrySlug”:”iran”,”countryTitle”:”ایران”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان اصفهان”,”isRecentlySearch”:false,”attractionInfoType”:3},{“id”:262,”title”:”شیراز”,”slug”:”Shiraz”,”provinceSlug”:”Fars”,”countrySlug”:”iran”,”countryTitle”:”ایران”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان فارس”,”isRecentlySearch”:false,”attractionInfoType”:3},{“id”:28355,”title”:”قشم”,”slug”:”Qeshm”,”provinceSlug”:”Hormozgan”,”countrySlug”:”iran”,”countryTitle”:”ایران”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان هرمزگان”,”isRecentlySearch”:false,”attractionInfoType”:3},{“id”:44,”title”:”اردبیل”,”slug”:”ardabil”,”provinceSlug”:”Ardabil”,”countrySlug”:”iran”,”countryTitle”:”ایران”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان اردبیل”,”isRecentlySearch”:false,”attractionInfoType”:3},{“id”:20015,”title”:”سرعین”,”slug”:”Sarein”,”provinceSlug”:”Ardabil”,”countrySlug”:”iran”,”countryTitle”:”ایران”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان اردبیل”,”isRecentlySearch”:false,”attractionInfoType”:3},{“id”:361,”title”:”آستارا”,”slug”:”astara”,”provinceSlug”:”Gilan”,”countrySlug”:”iran”,”countryTitle”:”ایران”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان گیلان”,”isRecentlySearch”:false,”attractionInfoType”:3},{“id”:25463,”title”:”آنتالیا”,”slug”:”antalya”,”provinceSlug”:”Antalya”,”countrySlug”:”turkey”,”countryTitle”:”ترکیه”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان آنتالیا”,”isRecentlySearch”:false,”attractionInfoType”:3},{“id”:113256,”title”:”گرجستان”,”slug”:”georgia”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”countryTitle”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”isRecentlySearch”:false,”attractionInfoType”:1},{“id”:113350,”title”:”ارمنستان”,”slug”:”armenia”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”countryTitle”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”isRecentlySearch”:false,”attractionInfoType”:1},{“id”:27047,”title”:”باکو”,”slug”:”Baku”,”provinceSlug”:”baku”,”countrySlug”:”azerbaijan-republic”,”countryTitle”:”جمهوری آذربایجان”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”بخش باکو”,”isRecentlySearch”:false,”attractionInfoType”:3},{“id”:113230,”title”:”بلغارستان”,”slug”:”bulgaria”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”countryTitle”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”isRecentlySearch”:false,”attractionInfoType”:1}];

var tourDefault=[{“id”:620,”title”:”تور ایران”,”slug”:”ایران”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:null,”tourCount”:0,”categoryCount”:3,”tagCount”:7,”tourInfoType”:5},{“id”:344,”title”:”تور استانبول”,”slug”:”استانبول”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:null,”tourCount”:0,”categoryCount”:0,”tagCount”:0,”tourInfoType”:5},{“id”:547,”title”:”تور مشهد”,”slug”:”مشهد”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:null,”tourCount”:0,”categoryCount”:0,”tagCount”:0,”tourInfoType”:5},{“id”:586,”title”:”تور کیش”,”slug”:”کیش”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:null,”tourCount”:0,”categoryCount”:0,”tagCount”:0,”tourInfoType”:5},{“id”:345,”title”:”تور آنتالیا”,”slug”:”انتالیا”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:null,”tourCount”:0,”categoryCount”:0,”tagCount”:0,”tourInfoType”:5},{“id”:398,”title”:”تور گرجستان”,”slug”:”گرجستان”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:null,”tourCount”:0,”categoryCount”:0,”tagCount”:0,”tourInfoType”:5},{“id”:555,”title”:”تور شیراز”,”slug”:”شیراز”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:null,”tourCount”:0,”categoryCount”:3,”tagCount”:7,”tourInfoType”:5},{“id”:535,”title”:”تور اصفهان”,”slug”:”اصفهان”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:null,”tourCount”:0,”categoryCount”:0,”tagCount”:0,”tourInfoType”:5},{“id”:319,”title”:”تور ارمنستان”,”slug”:”ارمنستان”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:null,”tourCount”:0,”categoryCount”:0,”tagCount”:0,”tourInfoType”:5},{“id”:317,”title”:”تور باکو”,”slug”:”باکو”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:null,”tourCount”:0,”categoryCount”:0,”tagCount”:0,”tourInfoType”:5},{“id”:533,”title”:”تور اردبیل”,”slug”:”اردبیل”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:null,”tourCount”:0,”categoryCount”:0,”tagCount”:0,”tourInfoType”:5},{“id”:324,”title”:”تور دبی”,”slug”:”دبی”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:null,”tourCount”:0,”categoryCount”:0,”tagCount”:0,”tourInfoType”:5},{“id”:338,”title”:”تور تایلند”,”slug”:”تایلند”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:null,”tourCount”:0,”categoryCount”:0,”tagCount”:0,”tourInfoType”:5},{“id”:410,”title”:”تور مالزی”,”slug”:”مالزی”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:null,”tourCount”:0,”categoryCount”:0,”tagCount”:0,”tourInfoType”:5},{“id”:584,”title”:”تور قشم”,”slug”:”قشم”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:null,”tourCount”:0,”categoryCount”:0,”tagCount”:0,”tourInfoType”:5},{“id”:3,”title”:”تور تابستان ۹۸”,”slug”:”تور-تابستان”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:null,”tourCount”:0,”categoryCount”:0,”tagCount”:1,”tourInfoType”:6},{“id”:7,”title”:”تور پاییز ۹۸”,”slug”:”تور-پاییز”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:null,”tourCount”:0,”categoryCount”:0,”tagCount”:1,”tourInfoType”:6}];

var hotelDefault=[{“id”:118,”title”:”تهران”,”slug”:”تهران”,”provinceSlug”:”Tehran”,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان تهران”,”countryTitle”:”ایران”,”hotelInfoType”:3},{“id”:28516,”title”:”مشهد”,”slug”:”Mashhad”,”provinceSlug”:”Razavi-Khorasan”,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان خراسان رضوی”,”countryTitle”:”ایران”,”hotelInfoType”:3},{“id”:57,”title”:”اصفهان”,”slug”:”Isfahan”,”provinceSlug”:”esfahan”,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان اصفهان”,”countryTitle”:”ایران”,”hotelInfoType”:3},{“id”:262,”title”:”شیراز”,”slug”:”Shiraz”,”provinceSlug”:”Fars”,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان فارس”,”countryTitle”:”ایران”,”hotelInfoType”:3},{“id”:30425,”title”:”تبریز”,”slug”:”Tabriz”,”provinceSlug”:”East-Azerbaijan”,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان آذربایجان شرقی”,”countryTitle”:”ایران”,”hotelInfoType”:3},{“id”:435,”title”:”کیش”,”slug”:”Kish”,”provinceSlug”:”Hormozgan”,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان هرمزگان”,”countryTitle”:”ایران”,”hotelInfoType”:3},{“id”:28355,”title”:”قشم”,”slug”:”Qeshm”,”provinceSlug”:”Hormozgan”,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان هرمزگان”,”countryTitle”:”ایران”,”hotelInfoType”:3},{“id”:453,”title”:”یزد”,”slug”:”Yazd”,”provinceSlug”:”Yazd”,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان یزد”,”countryTitle”:”ایران”,”hotelInfoType”:3},{“id”:3,”title”:”استان اردبیل”,”slug”:”Ardabil”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:”ایران”,”hotelInfoType”:2},{“id”:27,”title”:”استان مازندران”,”slug”:”Mazandaran”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:”ایران”,”hotelInfoType”:2},{“id”:25,”title”:”استان گیلان”,”slug”:”Gilan”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:”ایران”,”hotelInfoType”:2}];

var internalCityList={isRtl:true,results:[{label:”تهران (Thr)”,code:”thr”,cityTitle:”تهران”,isFeatured:true,airports:null,},{label:”اصفهان (Ifn)”,code:”ifn”,cityTitle:”اصفهان”,isFeatured:true,airports:null,},{label:”مشهد (Mhd)”,code:”mhd”,cityTitle:”مشهد”,isFeatured:true,airports:null,},{label:”کیش (Kih)”,code:”kih”,cityTitle:”کیش”,isFeatured:true,airports:null,},{label:”اهواز (Awz)”,code:”awz”,cityTitle:”اهواز”,isFeatured:true,airports:null,},{label:”شیراز (Syz)”,code:”syz”,cityTitle:”شیراز”,isFeatured:true,airports:null,},{label:”تبریز (Tbz)”,code:”tbz”,cityTitle:”تبریز”,isFeatured:true,airports:null,},{label:”بندر عباس (Bnd)”,code:”bnd”,cityTitle:”بندر عباس”,isFeatured:true,airports:null,},{label:”قشم (Gsm)”,code:”gsm”,cityTitle:”قشم”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”رشت (Ras)”,code:”ras”,cityTitle:”رشت”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”مراغه (Acp)”,code:”acp”,cityTitle:”مراغه”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”خوی (Khy)”,code:”khy”,cityTitle:”خوی”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”ماکو (Imq)”,code:”imq”,cityTitle:”ماکو”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”ارومیه (Omh)”,code:”omh”,cityTitle:”ارومیه”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”اردبیل (Adu)”,code:”adu”,cityTitle:”اردبیل”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”پارس آباد (Pfq)”,code:”pfq”,cityTitle:”پارس آباد”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”کاشان (Kks)”,code:”kks”,cityTitle:”کاشان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”کرج (Pyk)”,code:”pyk”,cityTitle:”کرج”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”ایلام (Iil)”,code:”iil”,cityTitle:”ایلام”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”بوشهر (Buz)”,code:”buz”,cityTitle:”بوشهر”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”خارک (Khk)”,code:”khk”,cityTitle:”خارک”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”عسلویه (Pgu)”,code:”pgu”,cityTitle:”عسلویه”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”شهرکرد (Cqd)”,code:”cqd”,cityTitle:”شهرکرد”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”طبس (Tcx)”,code:”tcx”,cityTitle:”طبس”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”بیرجند (Xbj)”,code:”xbj”,cityTitle:”بیرجند”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”سبزوار (Afz)”,code:”afz”,cityTitle:”سبزوار”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”بجنورد (Bjb)”,code:”bjb”,cityTitle:”بجنورد”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”آبادان (Abd)”,code:”abd”,cityTitle:”آبادان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”دزفول (Def)”,code:”def”,cityTitle:”دزفول”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”مسجد سلیمان (Qmj)”,code:”qmj”,cityTitle:”مسجد سلیمان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”بندر ماهشهر (Mrx)”,code:”mrx”,cityTitle:”بندر ماهشهر”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”امیدیه (Akw)”,code:”akw”,cityTitle:”امیدیه”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”زنجان (Jwn)”,code:”jwn”,cityTitle:”زنجان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”سمنان (Snx)”,code:”snx”,cityTitle:”سمنان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”شاهرود (Rud)”,code:”rud”,cityTitle:”شاهرود”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”ایرانشهر (Ihr)”,code:”ihr”,cityTitle:”ایرانشهر”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”چابهار (Zbr)”,code:”zbr”,cityTitle:”چابهار”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”زابل (Acz)”,code:”acz”,cityTitle:”زابل”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”زاهدان (Zah)”,code:”zah”,cityTitle:”زاهدان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”جهرم (Jar)”,code:”jar”,cityTitle:”جهرم”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”فسا (Faz)”,code:”faz”,cityTitle:”فسا”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”لار (Lrr)”,code:”lrr”,cityTitle:”لار”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”لامرد (Lfm)”,code:”lfm”,cityTitle:”لامرد”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”سنندج (Sdg)”,code:”sdg”,cityTitle:”سنندج”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”بم (Bxr)”,code:”bxr”,cityTitle:”بم”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”جیرفت (Jyr)”,code:”jyr”,cityTitle:”جیرفت”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”رفسنجان (Rjn)”,code:”rjn”,cityTitle:”رفسنجان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”سیرجان (Syj)”,code:”syj”,cityTitle:”سیرجان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”کرمان (Ker)”,code:”ker”,cityTitle:”کرمان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”کرمانشاه (Ksh)”,code:”ksh”,cityTitle:”کرمانشاه”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”گرگان (Gbt)”,code:”gbt”,cityTitle:”گرگان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”کلاله (Klm)”,code:”klm”,cityTitle:”کلاله”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”ساری (Sry)”,code:”sry”,cityTitle:”ساری”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”نوشهر (Nsh)”,code:”nsh”,cityTitle:”نوشهر”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”رامسر (Rzr)”,code:”rzr”,cityTitle:”رامسر”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”اراک (Ajk)”,code:”ajk”,cityTitle:”اراک”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”بندرلنگه (Bdh)”,code:”bdh”,cityTitle:”بندرلنگه”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”جزیره لاوان (Lvp)”,code:”lvp”,cityTitle:”جزیره لاوان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”همدان (Hdm)”,code:”hdm”,cityTitle:”همدان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”یزد (Azd)”,code:”azd”,cityTitle:”یزد”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”خرم آباد (Khd)”,code:”khd”,cityTitle:”خرم آباد”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”یاسوج (Yes)”,code:”yes”,cityTitle:”یاسوج”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”گچساران (Gch)”,code:”gch”,cityTitle:”گچساران”,isFeatured:false,airports:null,},],};var destinationInternalCityList={isRtl:true,results:[{label:”مشهد (Mhd)”,code:”mhd”,cityTitle:”مشهد”,isFeatured:true,airports:null,},{label:”تبریز (Tbz)”,code:”tbz”,cityTitle:”تبریز”,isFeatured:true,airports:null,},{label:”تهران (Thr)”,code:”thr”,cityTitle:”تهران”,isFeatured:true,airports:null,},{label:”جزیره کیش (Kih)”,code:”kih”,cityTitle:”جزیره کیش”,isFeatured:true,airports:null,},{label:”شیراز (Syz)”,code:”syz”,cityTitle:”شیراز”,isFeatured:true,airports:null,},{label:”اهواز (Awz)”,code:”awz”,cityTitle:”اهواز”,isFeatured:true,airports:null,},{label:”قشم (Gsm)”,code:”gsm”,cityTitle:”قشم”,isFeatured:true,airports:null,},{label:”اصفهان (Ifn)”,code:”ifn”,cityTitle:”اصفهان”,isFeatured:true,airports:null,},{label:”چابهار (Zbr)”,code:”zbr”,cityTitle:”چابهار”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”زنجان (Jwn)”,code:”jwn”,cityTitle:”زنجان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”زابل (Acz)”,code:”acz”,cityTitle:”زابل”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”گچساران (Gch)”,code:”gch”,cityTitle:”گچساران”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”اراک (Ajk)”,code:”ajk”,cityTitle:”اراک”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”کرمانشاه (Ksh)”,code:”ksh”,cityTitle:”کرمانشاه”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”کاشان (Kks)”,code:”kks”,cityTitle:”کاشان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”سیرجان (Syj)”,code:”syj”,cityTitle:”سیرجان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”ارومیه (Omh)”,code:”omh”,cityTitle:”ارومیه”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”دزفول (Def)”,code:”def”,cityTitle:”دزفول”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”عسلویه (Pgu)”,code:”pgu”,cityTitle:”عسلویه”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”طبس (Tcx)”,code:”tcx”,cityTitle:”طبس”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”ماکو (Mku)”,code:”mku”,cityTitle:”ماکو”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”ایرانشهر (Ihr)”,code:”ihr”,cityTitle:”ایرانشهر”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”جهرم (Jar)”,code:”jar”,cityTitle:”جهرم”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”خارک (Khk)”,code:”khk”,cityTitle:”خارک”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”خوی (Khy)”,code:”khy”,cityTitle:”خوی”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”شاهرود (Rud)”,code:”rud”,cityTitle:”شاهرود”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”کرج (Pyk)”,code:”pyk”,cityTitle:”کرج”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”کلاله (Klm)”,code:”klm”,cityTitle:”کلاله”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”لامرد (Lfm)”,code:”lfm”,cityTitle:”لامرد”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”ابوموسی (Aeu)”,code:”aeu”,cityTitle:”ابوموسی”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”آغاجاری (Akw)”,code:”akw”,cityTitle:”آغاجاری”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”فسا (Faz)”,code:”faz”,cityTitle:”فسا”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”آبادان (Abd)”,code:”abd”,cityTitle:”آبادان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”اردبیل (Adu)”,code:”adu”,cityTitle:”اردبیل”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”ایلام (Iil)”,code:”iil”,cityTitle:”ایلام”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”بجنورد (Bjb)”,code:”bjb”,cityTitle:”بجنورد”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”بم (Bxr)”,code:”bxr”,cityTitle:”بم”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”بندر عباس (Bnd)”,code:”bnd”,cityTitle:”بندر عباس”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”بندر لنگه (Bdh)”,code:”bdh”,cityTitle:”بندر لنگه”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”بندر ماهشهر (Mrx)”,code:”mrx”,cityTitle:”بندر ماهشهر”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”بوشهر (Buz)”,code:”buz”,cityTitle:”بوشهر”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”بیرجند (Xbj)”,code:”xbj”,cityTitle:”بیرجند”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”پارس آباد (Pfq)”,code:”pfq”,cityTitle:”پارس آباد”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”خرم آباد (Khd)”,code:”khd”,cityTitle:”خرم آباد”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”رامسر (Rzr)”,code:”rzr”,cityTitle:”رامسر”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”رشت (Ras)”,code:”ras”,cityTitle:”رشت”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”رفسنجان (Rjn)”,code:”rjn”,cityTitle:”رفسنجان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”زاهدان (Zah)”,code:”zah”,cityTitle:”زاهدان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”سبزوار (Afz)”,code:”afz”,cityTitle:”سبزوار”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”سنندج (Sdg)”,code:”sdg”,cityTitle:”سنندج”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”شهرکرد (Cqd)”,code:”cqd”,cityTitle:”شهرکرد”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”گرگان (Gbt)”,code:”gbt”,cityTitle:”گرگان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”لار (Lrr)”,code:”lrr”,cityTitle:”لار”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”مراغه (Acp)”,code:”acp”,cityTitle:”مراغه”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”نوشهر (Nsh)”,code:”nsh”,cityTitle:”نوشهر”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”همدان (Hdm)”,code:”hdm”,cityTitle:”همدان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”کرمان (Ker)”,code:”ker”,cityTitle:”کرمان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”یزد (Azd)”,code:”azd”,cityTitle:”یزد”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”ساری (Sry)”,code:”sry”,cityTitle:”ساری”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”یاسوج (Yes)”,code:”yes”,cityTitle:”یاسوج”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”جیرفت (Jyr)”,code:”jyr”,cityTitle:”جیرفت”,isFeatured:false,airports:null,},],};var externalCityList={isRtl:true,results:[{label:”بانکوک,تایلند”,code:”BKKALL”,cityTitle:”بانکوک”,isFeatured:true,airports:[{label:”بین‌المللی دن موئنگ(dmk)”,code:”DMK”,cityTitle:”بانکوک”},{label:”سووارنابومی(bkk)”,code:”BKK”,cityTitle:”بانکوک”},],},{label:”بارسلونا,اسپانیا”,code:”BCNALL”,cityTitle:”بارسلونا”,isFeatured:true,airports:[{label:”بارسلونا(bcn)”,code:”BCN”,cityTitle:”بارسلونا”},],},{label:”استانبول,ترکیه”,code:”ISTALL”,cityTitle:”استانبول”,isFeatured:true,airports:[{label:”فرودگاه جدید استانبول(ist)”,code:”IST”,cityTitle:”استانبول”,},{label:”فرودگاه صبیحه گوکچن استانبول(saw)”,code:”SAW”,cityTitle:”استانبول”,},],},{label:”پاریس,فرانسه”,code:”PARALL”,cityTitle:”پاریس”,isFeatured:true,airports:[{label:”تیلی(bva)”,code:”BVA”,cityTitle:”پاریس”},{label:”شارل دو گول(cdg)”,code:”CDG”,cityTitle:”پاریس”},{label:”اورلی(ory)”,code:”ORY”,cityTitle:”پاریس”},],},{label:”پوکت,تایلند”,code:”HKTALL”,cityTitle:”پوکت”,isFeatured:true,airports:[{label:”بین‌المللی پوکت(hkt)”,code:”HKT”,cityTitle:”پوکت”},],},{label:”تفلیس,گرجستان”,code:”TBSALL”,cityTitle:”تفلیس”,isFeatured:true,airports:[{label:”فرودگاه بین‌المللی تفلیس(tbs)”,code:”TBS”,cityTitle:”تفلیس”,},],},{label:”تهران,ایران”,code:”THRALL”,cityTitle:”تهران”,isFeatured:true,airports:[{label:”فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ika)”,code:”IKA”,cityTitle:”تهران”,},],},{label:”ونکوور,کانادا”,code:”YVRALL”,cityTitle:”ونکوور”,isFeatured:true,airports:[{label:”کول هاربور سیپلین بیس(cxh)”,code:”CXH”,cityTitle:”ونکوور”,},{label:”ابتسفرد(yxx)”,code:”YXX”,cityTitle:”ونکوور”},{label:”بین‌المللی ونکوور(yvr)”,code:”YVR”,cityTitle:”ونکوور”},],},],};var destinationExternalCityList={isRtl:true,results:[{label:”بانکوک,تایلند”,code:”BKKALL”,cityTitle:”بانکوک”,isFeatured:true,airports:[{label:”بین‌المللی دن موئنگ(dmk)”,code:”DMK”,cityTitle:”بانکوک”},{label:”سووارنابومی(bkk)”,code:”BKK”,cityTitle:”بانکوک”},],},{label:”بارسلونا,اسپانیا”,code:”BCNALL”,cityTitle:”بارسلونا”,isFeatured:true,airports:[{label:”بارسلونا(bcn)”,code:”BCN”,cityTitle:”بارسلونا”},],},{label:”استانبول,ترکیه”,code:”ISTALL”,cityTitle:”استانبول”,isFeatured:true,airports:[{label:”فرودگاه جدید استانبول(ist)”,code:”IST”,cityTitle:”استانبول”,},{label:”فرودگاه صبیحه گوکچن استانبول(saw)”,code:”SAW”,cityTitle:”استانبول”,},],},{label:”پاریس,فرانسه”,code:”PARALL”,cityTitle:”پاریس”,isFeatured:true,airports:[{label:”تیلی(bva)”,code:”BVA”,cityTitle:”پاریس”},{label:”شارل دو گول(cdg)”,code:”CDG”,cityTitle:”پاریس”},{label:”اورلی(ory)”,code:”ORY”,cityTitle:”پاریس”},],},{label:”پوکت,تایلند”,code:”HKTALL”,cityTitle:”پوکت”,isFeatured:true,airports:[{label:”بین‌المللی پوکت(hkt)”,code:”HKT”,cityTitle:”پوکت”},],},{label:”تفلیس,گرجستان”,code:”TBSALL”,cityTitle:”تفلیس”,isFeatured:true,airports:[{label:”فرودگاه بین‌المللی تفلیس(tbs)”,code:”TBS”,cityTitle:”تفلیس”,},],},{label:”تهران,ایران”,code:”THRALL”,cityTitle:”تهران”,isFeatured:true,airports:[{label:”فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ika)”,code:”IKA”,cityTitle:”تهران”,},],},{label:”ونکوور,کانادا”,code:”YVRALL”,cityTitle:”ونکوور”,isFeatured:true,airports:[{label:”کول هاربور سیپلین بیس(cxh)”,code:”CXH”,cityTitle:”ونکوور”,},{label:”ابتسفرد(yxx)”,code:”YXX”,cityTitle:”ونکوور”},{label:”بین‌المللی ونکوور(yvr)”,code:”YVR”,cityTitle:”ونکوور”},],},],};

var restaurantDefault=[{“id”:118,”title”:”تهران”,”slug”:”تهران”,”provinceSlug”:”Tehran”,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان تهران”,”countryTitle”:”ایران”,”restaurantInfoType”:3},{“id”:28516,”title”:”مشهد”,”slug”:”Mashhad”,”provinceSlug”:”Razavi-Khorasan”,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان خراسان رضوی”,”countryTitle”:”ایران”,”restaurantInfoType”:3},{“id”:57,”title”:”اصفهان”,”slug”:”Isfahan”,”provinceSlug”:”esfahan”,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان اصفهان”,”countryTitle”:”ایران”,”restaurantInfoType”:3},{“id”:262,”title”:”شیراز”,”slug”:”Shiraz”,”provinceSlug”:”Fars”,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان فارس”,”countryTitle”:”ایران”,”restaurantInfoType”:3},{“id”:30425,”title”:”تبریز”,”slug”:”Tabriz”,”provinceSlug”:”East-Azerbaijan”,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان آذربایجان شرقی”,”countryTitle”:”ایران”,”restaurantInfoType”:3},{“id”:435,”title”:”کیش”,”slug”:”Kish”,”provinceSlug”:”Hormozgan”,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان هرمزگان”,”countryTitle”:”ایران”,”restaurantInfoType”:3},{“id”:28355,”title”:”قشم”,”slug”:”Qeshm”,”provinceSlug”:”Hormozgan”,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان هرمزگان”,”countryTitle”:”ایران”,”restaurantInfoType”:3},{“id”:453,”title”:”یزد”,”slug”:”Yazd”,”provinceSlug”:”Yazd”,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان یزد”,”countryTitle”:”ایران”,”restaurantInfoType”:3},{“id”:3,”title”:”استان اردبیل”,”slug”:”Ardabil”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:”ایران”,”restaurantInfoType”:2},{“id”:27,”title”:”استان مازندران”,”slug”:”Mazandaran”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:”ایران”,”restaurantInfoType”:2},{“id”:25,”title”:”استان گیلان”,”slug”:”Gilan”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:”ایران”,”restaurantInfoType”:2}];

کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب کجارو تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.

تولید و توسعه نرم افزار کجارو توسط شرکت آویژه انجام می‌شود.


جشنواره فروش فرش با تخفیفات استثنائی

مراکز فیزیوتراپی با به روز ترین دستگاه ها

 اگر ساکن تهران هستید یا حتی اگر در شهرهای مجاور تهران زندگی می کنید، سفر به قلعه تاریخی الموت می تواند حکم یک سفر هیجان انگیز را برای شما داشته باشد. جایی که فاصله زیادی با تهران ندارد و اگر حوصله داشته باشید، می توانید یک روزه به آنجا سفر کنی اما قلعه الموت کجاست و چرا ما سفر به آنجا را به شما پیشنهاد می دهیم؟برای بازدید از قلعه الموت باید به قزوین بروید و از آنجا 70-80 کیلومتر در جاده الموت رانندگی کنید. احتمالا تصور می کنید این جاده چندان زیبا نباشد و حوصله شما در مسیر سر برود، اما باید بدانید که این جاده مناظر زیبایی دارد. طبیعت بکر این جاده که با پوشش گیاهی زیبا آراسته شده، هر مسافری را به شوق می آورد. 

 اگر توریست وار در این جاده رانندگی کنید، بین 1 تا 2 ساعت طول می کشد تا به قلعه الموت برسید. یادتان باشد برای رسیدن به قلعه الموت یک مسیر کوهنوردی نسبتا سنگین دارید که از 400 پله سنگی تشکیل شده. به همین دلیل بهتر است کفش مناسب کوهنوردی همراهتان باشد. قلعه الموت روی یک صخره عظیم در ارتفاع 2100 متری قرار دارد که از روی آن می توانید منظره زیبایی از 10  کیلومتر روبروی صخره را تماشا کنید.در روستای الموت اقامتگاه هایی برای اقامت شبانه ساخته شده، اما اگر دوست دارید که یک شب را در این منطقه خوش آب و هوا بگذرانید باید به شما توصیه کنیم که به سوی دریاچه اوان بروید. دریاچه ای در فاصله 20 کیلومتری از قلعه الموت که یکی از زیباترین مناظر طبیعی استان قزوین محسوب می شود. به علت ارتفاع بالای دریاچه، آب و هوای دریاچه در زمستان و پاییز سرد است. در زمستان، سطح دریاچه یخ می بندد و می توان در آن اسکیت سواری کرد. در فصل تابستان، آب دریاچه برای شنا مناسب است و علاوه بر این قایق های پدالی در فصول معتدل و گرم، پذیرای گردشگران خواهدبود. چطور به قلعه الموت برویم

 برای رفتن به دریاچه اوان می توان از تورهای گردشگری دوروزه استفاده کرد. علاوه بر این، اگر گروه کوچکی بودید می توانید با کرایه تاکسی یا مینی بوس در شهر قزوین از طبیعت الموت و اوان لذت ببرید. برای رفتن به دریاچه، حتما لباس گرم با خودتان ببرید و وعده غذایی همراه داشته باشید. کنار دریاچه سرویس های بهداشتی و محل هایی برای چادرزدن و فضایی برای پارک اتومبیل هم پیش بینی شده تا دغدغه کمتری برای گردشگران وجود داشته باشد. البته در حومه دریاچه روستایی است که می توانید با قیمت خوب منازل روستایی را برای اقامت شبانه اجاره کنید.منبع:مجله زندگی مثبت / برترین ها

دور دنیا با یک کلیک


از همین حالا برنامه سفر نوروزت رو بچین!

معتبرترین فروشگاه خرید گیفت کارت در ایران


سفارش کیک های تازه و خوشمزه خونگی


اسلایس براونی آلبالو

مشاهده تمامی مدلهای لوازم خانگی اسنوا/قیمت

مشاهده تمامی مدلهای فرش وامکان خریدآنلاین


بهبود مشکلات رفتاری کودک با بازی درمانی

سریعترین وارزانترین راه سفربه نقاط مختلف


میخوای از همیشه زیباتر باشی؟


جوجه کشی از پرندگان زینتی و کسب درآمد


مرتب سازی دندان ها با قیمت مناسب


اقساط 36 ماه بدون پیش پرداخت لوازم خانگی


همین الان سفارش بده و داغ داغ تحویل بگیر

مقصدتوانتخاب ودرسریعترین زمان بلیط رزروکن

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

قلعهٔ الموت یا دژ الموت (الموت: به معنای آشیانهٔ عقاب) مقرّ حسن صباح، یکی از قلعه‌های تاریخی ایران است که بخش‌های زیادی از آن ویران شده و امروزه فقط آثاری از آن برجا مانده‌است. دژ الموت در منطقهٔ الموت قزوین، شمال شرقی روستای گازرخان (قصر خان یا مسعود آباد) و در فاصلهٔ حدود ۲۰۰ کیلومتری از تهران قرار دارد.[۱] موقعیت قلعه بر فراز صخره‌ای به بلندای ۲٬۱۶۳ متر از سطح دریا که بلندی صخره از زمین‌های پیرامون خود ۲۰۰ متر و گسترهٔ دژ ۲۰٬۰۰۰ متر مربع می‌باشد که بنا به قول عطاملک جوینی به شکل شتر خوابیده‌است. این صخره با شیب تند و پرتگاه‌های عمیق و خطرناک و غیرقابل دسترسی است که بخشی از معماری استحکامات دژ را تشکیل می‌دهد. این کوهستان از نرمه‌گردن[۲] شروع شده و به طرف غرب ادامه پیدا کرده‌است. صخره‌های پیرامون قلعه که رنگ سرخ و خاکستری دارند، در جهت شمال شرقی به جنوب غربی کشیده شده‌اند.

پیرامون دژ از هر سو پرتگاه است و تنها راه ورود به قلعه در انتهای ضلع شمال شرقی است که کوه هودکان با فاصله‌ای نسبتاً زیاد بر آن مشرف است. این قلعه یکی از جاذبه‌های گردشگری الموت و استان قزوین محسوب می‌شود.[۳] این دژ به عنوان پایگاه مرکزی فعالیت حسن صباح بنیادگذار حکومت نزاریه اسماعیلیان (حشاشین) و دیگر رهبران آن‌ها به‌شمار می‌رفت. به دلیل شرایط سخت جغرافیایی، این دژ از دسترسی خلفای بغداد و سپاهیانش به دور بود و دستیابی یا اشغال آن بسیار سخت بود.

امروزه بخش بزرگی از برج و باروی این بنای سترگ ویران شده‌است. برماندهای این اثر تاریخی در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۷۲۵۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.[۴]

قلعهٔ الموت را مردم محل «قلعه حسن» می‌نامند. این قلعه از دو بخش غربی و شرقی تشکیل شده‌است. قسمت باختری که دارای ارتفاع بیش‌تری است به نام جورقلا (یعنی قلعه بالا) و پیلاقلا (یعنی قلعه بزرگ) خوانده می‌شود. طول قلعه حدود ۱۲۰ متر و عرض آن در نقاط مختلف بین ۱۰ تا ۳۵ متر متغیر است. دیوار شرقی قلعه بالا یا قلعهٔ بزرگ که از سنگ و ملات گچ ساخته شده‌است، کمتر از سایر قسمت‌ها آسیب دیده‌است. طول آن حدود ۱۰ متر و ارتفاع آن بین ۴ تا ۵ متر است. در طرف جنوب، در داخل صخره اتاقی کنده شده که محل نگهبانی بوده‌است. در جانب شرقی این اتاق، دیواری به ارتفاع ۲ متر وجود دارد که پی آن در سنگ کنده شده و پشت کار آن نیز از سنگ گچ بنا شده‌است و نمای آن از آجر می‌باشد. در جانب شمال غربی قلعه بالا نیز دو اتاق در داخل سنگ کوه کنده‌اند.

در اتاق اول، چاله آب کوچکی قرار دارد که اگر آب آن را کاملاً تخلیه بکنند، دوباره پرآب می‌شود. احتمال می‌دهند که این چاله با حوض جنوبی ارتباط داشته باشد. در پای این اتاق، دیوار شمالی قلعه به طول ۱۲ متر و پهنای ۱ متر قرار دارد که از سطح قلعه پایین‌تر واقع شده‌است و پرتگاه مخوفی دارد. در جانب جنوب غربی این قسمت قلعه، حوضی به طول ۸ متر و عرض ۵ متر در سنگ کنده‌اند که هنوز هم بر اثر بارندگی‌های زمستان و بهار پر از آب می‌شود. در کُنج جنوب‌غربی این حوض، درخت تاک کهن‌سالی که هم‌چنان سبز و شاداب است، جلب توجه می‌کند.
چطور به قلعه الموت برویم

این قسمت از قلعه، به احتمال زیاد، همان محلی است که حسن صباح مدت ۳۵ سال در آن اقامت داشته و پیروان خود را رهبری می‌نموده‌است. در جانب شرقی قلعه، پاسداران قلعه و خانوادهٔ آن‌ها ساکن بوده‌اند. در حال حاضر، آثار کمی از دیوار جنوبی این قسمت باقی‌مانده‌است. در جانب شمال این دیواره، ۱۰ آخور برای چارپایان، در داخل سنگ کوه کنده شده‌است. گذشته از آثار دیوار جنوبی، دیوار غربی این قسمت به ارتفاع ۲ متر هم چنان پابرجاست؛ ولی از دیوار شرقی اثری دیده نمی‌شود. در این سمت، سه آب‌انبار کوچک در دل سنگ کنده‌اند و چند اتاق نیز در سنگ ساخته شده که در حال حاضر ویران شده‌اند. بین دو قسمت قلعه؛ یعنی قلعه‌بالا و پایین، میدانگاهی قرار دارد که بر گرداگرد آن، دیواری محوطه قلعه را به دو قسمت تقسیم کرده‌است. در حال حاضر، در میان میدان آثار فراوانی به صورت توده‌های سنگ و خاک مشاهده‌می‌شود که بی‌شک باقی‌مانده بناها و ساختمان‌های فراوانی است که در این محل وجود داشته که اکنون ویران گشته‌اند.

به‌طور کلی باید گفت، قلعه‌الموت که دو قلعه بالا و پایین را در بر می‌گیرد، به صورت بنای سترگی بر فراز صخره‌ای سنگی بنا شده و دیوارهای چهارگانه آن به تبعیت از شکل و وضع صخره‌ها ساخته شده‌اند؛ از این‌رو عرض آن به‌خصوص در قسمت‌های مختلف فرق می‌کند. از برج‌های قلعه، سه برج گوشه‌های شمالی و جنوبی و شرقی هم‌چنان برپای‌اند و برج گوشه شرقی آن سالم‌تر است. دروازه و تنها راه ورود به قلعه در انتهای ضلع شمال‌شرقی قرار دارد. مدخل راه منتهی به دروازه، از پای برج شرقی است و چند متر پایین‌تر از آن واقع شده‌است. در این محل، تونلی به موازات ضلع جنوب‌شرقی قلعه به طول ۶ متر و عرض ۲ متر و ارتفاع ۲ متر در دل‌سنگ‌ها کنده شده‌است. با گذشتن از این تونل، برج جنوبی قلعه و دیوار جنوب‌غربی آن، که روی شیب تخته سنگ ساخته شده‌است، نمایان می‌گردد.

این دیوار بر دشت وسیع گازرخان که در جنوب قلعه قرار دارد، مشرف است؛ به نحوی که درهٔ الموت و رود جاری دیده می‌شود. راه ورود به قلعه با گذشتن از کنار برج شرقی و پای ضلع جنوب‌شرقی، به طرف برج شمالی می‌رود. از آنجا که راه ورود آن در امتداد دیوار، میان دو برج شمالی و شرقی، واقع شده‌است استحکامات این قسمت، از سایر قسمت‌ها مفصل‌تر است و آثار برج‌های کوچک‌تری در فاصله دو برج مزبور دیده می‌شود. دیوارهای اطراف قلعه و برج‌ها، در همه جا، دارای یک دیوار پشت‌بندی است که ۸ متر ارتفاع دارد و به موازات دیوار اصلی بنا شده‌است و ضخامت آن به ۲ متر می‌رسد. از آنجا که در تمام طول سال، گروه زیادی در قلعه سکونت داشته به آب فراوان نیاز داشته‌اند؛ سازندگان قلعه با هنرمندی خاصی اقدام به ساخت آب انبارهایی کرده‌اند و به کمک آب‌روهایی که در دل سنگ، از فاصلهٔ دور، آب را بر این آب انبارها جاری می‌نموده‌اند.

در پای کوه‌الموت، در گوشهٔ شمال‌شرقی، غار کوچکی که از آب‌روی مجراهای قلعه بوده، دیده‌می‌شود. آب قلعه از چشمه کلدر که در دامنهٔ کوه شمال قلعه قرار دارد، تأمین می‌شده‌است. مصالح قسمت‌های مختلف قلعه، سنگ،[۵] ملات‌گچ، آجر، کاشی و تن‌پوشه‌های سفالی به قطر ۱۰ سانتی‌متر است. آجرهای بنا که مربع شکل و به ضلع ۲۱ سانتی‌متر و ضخامت ۵ سانتی‌مترند، در روکار بنا به کار برده‌شده‌اند. در ساختمان دیوارها، برای نگهداری دیوارها و متصل کردن قسمت‌های جلو برج‌ها به قسمت‌های عقب، در داخل کار، کلاف‌های چوبی به‌طور افقی به کار برده‌اند. از جمله قطعات کوچک کاشی که در ویرانه‌های قلعه به دست آمده، قطعه‌ای است به رنگ آبی‌آسمانی با نقش صورت آدمی که قسمتی از چشم و ابرو و بینی آن کاملاً واضح است. امروزه در دامنهٔ جنوبی کوه‌هودکان که در شمال کوه قلعه‌الموت واقع شده‌است، خرابه‌های بسیاری دیده می‌شود که نشان می‌دهد روزگاری بر جای این خرابه‌ها، ساختمان‌های بسیاری وجود داشته‌است.

در حال حاضر، اهالی محل خرابه‌های این محوطه را دیلمان‌ده، اغوزبن، خرازرو و زهیرکلفی می‌نامند. همچنین در سمت غرب قلعه، قبرستانی قدیمی معروف به اسبه‌کله‌چال وجود دارد که در بالای تپهٔ مجاور آن، بقایای چند کورهٔ آجرپزی نمایان است. در قلهٔ کوه‌هودکان نیز پیه‌سوزهای سفالین کهن به دست آمده‌است. سالِ بنای قلعه‌الموت در کتاب نزهةالقلوب حمدالله مستوفی، سال ۲۴۶ هجری قمری ذکر شده که هم‌زمان با خلافت متوکل خلیفهٔ عباسی می‌باشد.

تنها راه ورود به قلعهٔ الموت در انتهای ضلع شمال شرقی، چند متر پایین‌تر از برج شرقی دژ واقع شده که کوه‌هودکان با فاصلهٔ نسبتاً زیاد بر آن مشرف است. در این محل تونلی در تخته سنگ بریده شده که دارای ۶ متر طول، ۲ متر عرض و ۲ متر ارتفاع است. در دامنهٔ جنوبی کوه قلعه، خندقی به طول تقریبی ۵۰ متر و ۲ متر عرض کنده و آن را از آبی که از داخل قلعه می‌آمده پر می‌کرده‌اند تا هیچ راه نفوذی از آن جبهه متصور نباشد. بر روی دامنه‌های دیگر نیز هرجا بیم بالا رفتن مهاجمان می‌رفته خندق‌هایی کنده شده و دیوار بالایی آن‌ها را مورب برآورده‌اند تا امکان هر عبوری را محدود نماید.

این قلعه در شوال ۶۵۴ هجری قمری به‌دستور هلاکوخان‌مغول به آتش کشیده و ویران شد و از آن پس به‌عنوان تبعیدگاه و زندان مورد استفاده قرار گرفت. در همان زمان براندازی اسماعیلیان و انهدام قلعه الموت، عطاملک جوینی توانست با جلب رضایت هلاکو‌خان، قسمتی از آثار کتابخانه را از نابودی نجات دهد.[۶] همچنین از سال ۹۳۰ هجری قمری و ابتدای حکومت شاه تهماسب صفوی تا سال ۱۰۰۶ هجری قمری قلعه کالبدی سالم داشته‌است. حفاری‌هایی که در دورهٔ قاجار برای یافتن گنج در قلعهٔ الموت انجام شده، سبب ویرانی آن شده‌است.[نیازمند منبع]

حمدالله مستوفی دربارهٔ این قلعه گفته‌است که این بنا به دست «داعی الی الحق حسن بن زید» بنا شده‌است.[۷]حسن صباح در سال۴۸۳ هجری قمری[۸] این قلعه را تصرف کرد و اکنون دژ به نام دژ حسن صباح نیز نامیده می‌شود. عمده شهرت دژ به علت فعالیت‌های نظامی-امنیتی حسن صباح در آن بوده‌است.[۹]

تسخیر دژ بدست مغولان؛ کتاب جامع‌التواریخ

محاصره دژ از سوی مغولان؛ کتاب تاریخ جهانگشای جوینی

راه دسترسی به دژ

نمای دژ از بالا

دژ الموت

دژ الموت در زمستان

برماندهای دژ

نمایی از منطقه دسترسی به دژ

۱ ۲ ۳ ۴ ۵ ۶ ۷ ۸ ۹ ۱۰ ۱۱ ۱۲ ۱۳ ۱۴ ۱۵ ۱۶ ۱۷ ۱۸ ۱۹ ۲۰ ۲۱ ۲۲ ۲۳ ۲۴ ۲۵ ۲۶ ۲۷ ۲۸ ۲۹ ۳۰

تپه‌حصارشهر سوختهسامناتاباننوش‌آبادصددروازهآساکآرتاکواناابیوردارگ بمسوزیاناکامبادنسیمرهشاپورخواستنیم‌ورکرج ابودلفچهرآزادگانباسمنجایزیرتواکسیناصطخربیشاپورتخت جمشیدپیشیاواداتموکنتخت‌طاووسشهر گوربندر سی‌نیزارجاندارابگرد

دامغانزابلپیشوا (تهران)انار (کرمان)کاشاندامغانقوچانهراتدرگزبمشوشکرمانشاهدره‌شهر (ایلام)خرم‌آبادمحلات (مرکزی)آستانه (مرکزی)گلپایگانتبریزبوکان (آذربایجان غربی)اهوازمرودشت (فارس)کازرونمرودشت (فارس)کوه‌های زاگرسبوشهرمرودشت (فارس)فیروزآبادبندر دیلمبهبهانداراب

۳۱ ۳۲ ۳۳ ۳۴ ۳۵ ۳۶ ۳۷ ۳۸ ۳۹ ۴۰ ۴۱ ۴۲ ۴۳ ۴۴ ۴۵ ۴۶ ۴۷ ۴۸ ۴۹ ۵۰ ۵۱ ۵۲ ۵۳ ۵۴ ۵۵ ۵۶ ۵۷ ۵۸ ۵۹ ۶۰

هوشنگانمرونساگرگانجتیسفونسلوکیهوه‌اردشیرسیرافراگا (ری باستان)شهر باستانی پاسارگادتخت سلیمانبلخ باستانحلوانشهر قدیم نیشابورشهر قدیم جرجانهگمتانهانشانالموتطوسدقیانوسگندی‌شاپورتن‌اردشیرتوناسپهبدمعبد لائودیسهدهانه غلامان (زرک – زرنکای)لورترشیزکشمر کنابد

هفشجان-شهرکردماری (ترکمنستان)عشق‌آبادخوارزم (ازبکستان)سلمان پاک (عراق)استان بابل (عراق)استان بابل (عراق)بندر کنگانشهر ریپاسارگادتکاب (آذربایجان غربی) بلخ (افغانستان)سرپل ذهابنیشابورگنبدکاووسهمدانسپیدان (فارس)الموت (قزوین)مشهدجیرفت (کرمان)دزفولقطیف (عربستان)فردوس (خراسان جنوبی)گیلاننهاوند نزدیک زابلاندیمشککاشمرکاشمر گناباد


«رویارویی سیاسی ـ نظامی حسن صباح با سلجوقیان»Downloads-icon

یکی از زیباترین و اسرارآمیز ترین جاذبه های توریستی استان قزوین، قلعه الموت است که این روزها در قالب تورهای داخلی یک روزه گردشگران بسیاری را برای بازدید از این قلعه تاریخی به قزوین سفر می کنند. قلعه الموت از بزرگ ترین و بهترین نمونه های قلعه سازی ایران در کنار قلعه رودخان، قلعه گرد کوه، نارین قلعه و قلعه فلک الافلاک است که شاهد حوادث بسیاری بوده است. اگر به ایرانگردی علاقه‌مند هستید، در ادامه با فاینداتور همراه باشید تا داستان های جالبی درباره قلعه الموت قزوین به شما عزیزان بگوییم.

اسرار و عجایب قلعه الموت چیست؟

شایعه است که در قلعه گنجینه بسیار ارزشمندی وجود داشت، به همین علت در دوره قاجار حفاری های بی رویه ای توسط غارتگران داخلی و خارجی انجام شد که باعث تخریب قلعه گشت. همین طور، از قلعه به وسیله حفر خندق و برج دیدبانی حفاظت می شد به طوری که به راحتی می توانستند قبل از رسیدن مهاجمان خبر حمله را به اهالی قلعه برسانند. حشاشین برای ترویج عقیده 7 امامی بودن شیعه اقدامات بسیاری انجام دادند که در تاریخ برخی از آنها را به ترور تشبیه کردند. حوزه نفوذ حشاشین یا اسماعیلیه از مرزهای ایران فراتر بود. آنها تا حلب، دمشق، انطاکیه ترکیه نفوذ کردند. درواقع افتخار پیروان اسماعیلیه آن بود که توانستند پس از سال ها از سلطه فاطمیون مصر نجات پیدا کنند.

قلعه الموت مربوط به کدام فرقه است؟

این قلعه که در حدود سده دوم هجری در منطقه الموت ساخته شد به دست فرقه اسماعیلیه افتاد و مهمترین پایگاه سیاسی فعالیت آنها بود. فرقه اسماعیلیه از گرایش های فکری انحرافی مذهب شیعه است که توانست از دست فرقه فاطمیون مصر آزاد شود.
چطور به قلعه الموت برویم

مسیرهای دسترسی به دریاچه اوان و قلعه الموت چیست؟

مسیر اول قلعه الموت: اتوبان تهران- قزوین، ورودی جاده الموت، سه راهی راجایی دست، رازمیان، به سمت ازرت و دبکین، دریاچه اوان سپس به سمت معلم کلایه و قلعه الموت. مسیر دوم قلعه الموت: اتوبان تهران- قزوین، ورودی جاده باراجین- رازمیان، به سمت بهرام آباد و هریان، سه راهی راجایی دست، رازمیان، به سمت ازرت و دبکین، دریاچه اوان سپس به سمت معلم کلایه و قلعه الموت.

چطور از تهران به قلعه الموت برویم؟

برای رسیدن به قلعه الموت از شهر تهران دو مسیر وجود دارد. به طور کلی از تهران تا قزوین حدود 2 ساعت و از قزوین تا قلعه الموت نیز حدود 2 دیگر زمان احتیاج است. مسیر اول: تهران، شهر قدس، کرج (استان البرز)، هشتگرد، به سمت قزوین، به سمت آرزت و معلم کلایه، قلعه الموت. مسیر دوم: تهران، شهر قدس، ملارد، اشتهارد، بوئین زهرا و قزوین.

برای عضویت در وب سایت فاینداتور لطفا کلیک نمائید.

اطلاعات جدیدترین تورهای مسافرتی را از طریق ایمیل و پیامک از فاینداتور دریافت نمایید.

الموت (دره قاتلین)

در امتداد دره ای طولانی که از شمال قزوین شروع میشود و تا کناره های دریای خزر امتداد می باید روستا های پراکنده ای وجود دارد که از قرن ها پیش الموت نامیده میشود.

از شمال با استان های گیلان و مازندران ،از شرق به استان البرز و از جنوب به استان قزوین محدود است .علاوه بر این الموت مابین کوه های البرز که سلسله شمالی ان به سیالان معروف است نیز شهره است .

الموت علاوه بر بعد گردشگری ان همواره بر حسب فرامین سلاطین صفویه و زندیه بر سر اراضی ان اختلاف بوده ولی شهره ان نه به خاطر این موضوع بلکه به خاطر ورود حسن صباح فرمانروای مقتدر و مرموز اسماعیلیان در سده پنجم هجری بوده است.

دره قاتلین یا به انگلیسی valley of assassins  هم به این دلیل به اینجا اطلاق میشه که حسن صباح فدائیان زیادی داشته که فرمان کشتن مخالفانش در سراسر قلمرو گسترده اون زمان را توسط اون ها اجرا میکرده.چطور به قلعه الموت برویم

بازی معروف assassins creed  و Prince of Persia   را به نوعی اقتباسی از افسانه های الموت میدونند .

مکان های گردشگری

به طور کلی الموت به بخش غربی و شرقی تقسیم میشود که بخش غربی ان به مرکزیت رازمیان با جاده ای به رحیم اباد شمال میرسد و بخش شرقی ان به مرکزیت معلم کلایه و عبور از گرمارود و پیچ بن به جنگل های دوهزار و تنکابن ختم میشود .

در الموت  بیش از  پانصد روستا و ده ها مکان برای گشت و گزار وجود دارد ولی سعی میکنم اینجا به طور مختصر به معرفی بعضی از ان ها بپردازم.

راه های رسیدن:

از تهران:

بعد از عبور از ازاد راه تهران قزوین و نرسیده به میدان مینودر و طی مسافتی حدود 4 ساعت بدون در نظر گرفتن ترافیک شما به قلعه الموت میرسید.

   

البته من چون به واسطه کارم و علاقه ام به سفر سعی میکنم بهترین و بکرترین راه برای برای بهره بردن هرچه بیشتر از مسیر به شما معرفی کنم:

پس از رسیدن به قزوین و عبور از کمربندی ان مسیر الموت غربی که از جاده بهرام اباد- رازمیان میگذرد را انتخاب کنید .

    

بهترین زمان برای مسافرت :

بهارفروردین*****

تابستان شهریور****

پاییز مهر***

زمستان اسفند **

بهترین زمان برای مسافرت به الموت با توجه به اوضاع جاده ،اب و هوا و طبیعت ماه فروردین هستش که تقریبا تمام الموت به رنگ سبز در میاید و شکوفه ای گیلاس و قله های پر برف و رود های پر اب اون زیبایی منطقه رو دو چندان میکنه . سعی کنید تو نوروز و اوج مسافر سفر نکنید و نیمه دوم و یا قبل از عید سفر کنید.

مدت زمان پیشنهادی: دو روز

بعد از رسیدن به قزوین پیشنهاد میشه از ساعت 8 صبح به سمت الموت حرکت کنید . اگر از جاده غربی بروید تا قلعه حدودا سه ساعتی در راه هستید که البته اگر توقف کنید و از جاذبه های بین راه دیدن کنید قطعا بیشتر از این مقدار طول کشه . در ابتدای جاده غربی شما از منطقه باراجین و پارک جنگلی ان که در سمت راست شما قرار داره رد میشید . به تازگی کار اتمام ساخت جاده پیاده روی و دوچرخه سواری اون به پایان رسیده و مردم معمولا در ایام پایان هفته به قصد ورزش به اونجا می ایند .

در سمت چپ دانشگاه ازاد و مراکز شرکت های دانش بنیان اون قرار داره که دیدنش از نزدیک خالی از لطف نیست.

اگر فقط یک روز وقت دارید پیشنهاد میکنم مستقیم به الموت برید ولی اگر دوروز یا بیشتر وقت دارید دیدن پارک جنگلی باراجین و باغ وحش اونو از دست ندید.

نکته جالب درباره باغ وحش اینه که توسط یه مهندس ایرانی دانش اموخته امریکا اداره میشه و چون عشق به حیوانات و نگهداری از اون براش مهم تر از رشته و اهدافش تو زندگی بوده به قزوین میاید و این باغ وحش رو با کمترین امکانات میسازه و الان به یکی از زیباترین نقاط دیدنی قزوین تبدیل شده .

بعد از طی دقایقی به تابلوی بهرام اباد که سمت چپ جاده هست برخورد میکنیم و این در اصل ابتدای مسیر به منطقه الموت هست .در هر فصلی که به الموت بیایید طبیعت بکر ان زیبایی های خاص خودش را دارد در بهار به رنگ سبز ،در تابستان رنگ زرد و پاییز رنگارنگ جلوه خاصی به این منطقه سحر امیز داده است .عبور از کوه های اتشفشانی منطقه با دور نمای کوه های طبقه ای و سر به فلک کشده البرز تحسین هر بیننده ای را به خود  باز میدارد . در حدود بیست دقیقه ای که میگذرد دوباره به سر دور راهی میرسید که که سمت چپ شما را به مقصد میرساند .در همین بین هست که تابلوی پیست اسکی و تله کابین منطقه کامان و زرشک جلب توجه میکند و البته بیشتر فعالیت ان در فصل زمستان است .

تا به این جای سفر ارتفاع از سطح دریا مدام بالا میرود و از همین نقطه سر پایینی جاده شروع میشود . بعد از طی پانزده دقیقه دیگر از مسیر، اولین منظره از دره الموت شگفت زده تان میکند . باید حواستان باشد که فرمان ماشین را سفت بچبید که جاده پیچ و پیچ و منظره رویایی پیش رویتان سبب حادثه نشود .

به مقتضای زمانی که به الموت سفر میکنید ممکن است رنگ و لعاب این منظره نیز تغییر کند . در ماه  شهریور که مصادف است با فصل برداشت برنج زیبایی این دره دو چندان میشود و رود شاهرود که از وسط این دره میگذرد و سرانجام به دریای خزر میرسد این مزارع را سیراب میکند.

در پاییز رنگ مزارع با پایان برداشت برنج کم کم به رنگ زرد در می اید و چون گاهی کشاورزان زمین های خود را به جهت سوزاندن اضافات ان اتیش می زنند دود بلندی از قسمت های مختلف  به وضوح نمایان است .

 

در میانه راه و بعد از تابلوی روستار فلار (که از معروفترین سایت ها برای پرواز با پارا گلایدر هم هست ) میتوانید توقف کنید و از میوه درختان که زالزالک معروف ترینشان است  نوش جان کنید.

حدودا به 8 کیلومتری رازمیان که میرسید سرازیری جاده شیب بیشتری به خود میگیرد و مکان های مناسبی برای عکاسی در گوشه سمت راست جاده تعبیه شده که میتوانید با خیال راحت توقف کرده و از این مناظر شگفت انگیز بیشترین بهره را ببرید .

از همین منظره شهر رازمیان نیز نمایان است . منظره ای شگرفت به مانند نقاشی های چسبیده به دیوار میوه و چه بسا با شکوه تر ، طبیعی تر و ملموس تر چرا که اکنون میتوان با چشم دید و در ذهن تجسم کرد و تا ابد در خاطر ماندگار کرد.

  

(نمایی از رازمیان در فصل بهار)

کوه های سر به فلک کشیده البرز با نقش نگار مارپیچش همچون پازلی چینش این منظره در کنار دره الموت و شالیزار های برنجش که اکنون از فراغت فصل درو رها شده و به ارامی  زمستان سخت و سرد و البته سفید پوش شدنشان را به انتظار نشسته اند.

  

چطور به قلعه الموت برویم

(نمای رازمیان در فصل پاییز)

 

به سمت شهر که برویم در حدود 50 متری جاده خاکی میشود و میطلبد اهسته برانیم و صد البته از این نظیر چاله و خاکی ها و زخم اوضاع نابسمان مردمان و اوضاع معشیتشان نیازمند همتی والا و جانانه است و ما امروزه به وضوح میبینیم که مردمان این دیار نه از فرط گرمی هوا و کم ابی  بلکه با سیلی صورتشان را سرخ نگه داشته تا کمبود امکانات و نبود تجهیزات کافی ذره ای از مهربانی و مهمان نوازی اشان کم نکند.

در کل بگویم الموت ظرفیت های بی نظیری برای گردشگری تخصصی دارد و سالانه به ویژه در فصل بهار و تابستان هزاران گردشگر از گوشه و کنار این کره خاکی به الموت می ایند و صد ها و هزاران سفر نامه و عکس و فیلم و لحظات ماندنی به عنوان توشه سفر و سوغات به کشورشان میبرند. به طور خلاصه میتوان ظرفیت های گردشگری الموت را به دسته های زیر  خلاصه کرد

  

 در کنار نماد عقاب میدان ،گیلاس ،خوشه گندم و فندق نیز وجود دارد .به طور کلی محصولات الموت به سه دسته تقسیم میشوند :

میوه و صیفی جات که اکثرا شامل گیلاس البالو، انگور، زغال اخته، انواع توت و شاه توت در فصول گرم و زالزالک ،گردو و انگور و انار در فصل پاییز میشود .

   

(درخت زالزالک)

گوشت و محصولات دامی که گوسفند داران به دلیل وجود مراتع سرشار و غنی و دشت های وسیع و اب رودخانه شاهرود تقریبا در تمام فصول سال جاری است . در کنار ان استخر های زیادی در منطقه اندج،و اطراف گارزخان و جاهای دیگر مشغول به پروش ماهی قزل الا و سالمون هستند

برنج معطر و خوش پخت الموت هم از دیگر محصولات این دیار است .

دیگر محصولات شامل انواع سبزیجات کوهی،گیاهان دارویی مثل گل گاو زبان،آویشن و زرشک کوهی تنها نمونه ای از ده ها محصولات منطقه با برکت الموت است .

کمی جلوتر که بروید تابلوی قلعه لمبسر قرار دارد که بعد از طی 4 کیلومتر و مسیری سر بالایی به شروع محل پیاده روی قلعه میرسید.همین مسیر هم بعد از طی 115 کیلومتر و عبور از روستاهای هیر و ویار  به رحیم اباد رودسر میرسد .

قلعه لمبسر یا لمسر را این طور در کتاب های تاریخی تعریف کرده اند: یکی از عجایب ابنیه دنیا بوده که بعضی اثار ان هنوز هم باقی است از اول تا اخر قلعه تقریبا یکربع فرسخ فاصله است و عرض ان کمتر از طول ان است.سنگ های مورد استفاده در قلعه به دلیل حجم و وزن زیادشان امکان جابه جایی با دست نداشته اند و هم اکنون بین تاریخ شناسان و پژوهشگران درباره نحوه ساخت ان اختلافاتی وجود دارد.

این قلعه بعد از قلعه مشهور روستای گازر خان معروف ترین قلعه اسماعیلیان بوده و به گواه مورخان وسعت و عظمت قلعه تحسین عام و خاص را در پی داشته کیابزرگ جانشین حسن صباح بعد از فوت او حمکرانی فرقه اسماعیلیه را از همین مکان ادامه داده و تا هجوم مغول ها و تخریب و نابودی ان دژ ها و دیگر بناهای ان مورد احترام مردم و حکام منطقه بوده.

میتوانید وسیله خود را در سمت چپ پارک کنید و پیاده روی را شروع کنید حدودا یک ساعتی برای پیمایش و برگشت از قلعه نیاز است . مسیر اخیرا با سنگ و ملزومات بهینه شده و ایمنی مسیر تا حدودی تامین شده .به بالای قلعه که میرسید دور نمای شهر و دره الموت به زیبایی نمایان است و صد البته عقابانی در بالای سر شما را محو تماشای خود خواهند کرد .اکنون جز دیوار ها بخش شمالی ان و محل انبار و اذوقه چیز دیگری از ان نمانده است .

  

 

به مسیر اصلی که بر گردید و به سمت چپ که بروید بعد از حدودا 500 متر شهر رازمیان تمام میشود و مسیر 17 کیلومتری تا رجایی دشت فرصت خوبی برای طی مسیر و ارامش و لذت بردن از زیباییهای محصور کننده ان به شما میدهد .

طی مسیر به  اسامی روستاهای ریز و درشتی بیشماری بر میخورید .بعد از رسیدن به تابلوی روستای سر سبز چرشدره مکانی برای پارک ماشین هست که میتوانید پیاده شده و به تماشای زیبای سبزی یا زردی این شالیزار های بی انتها و عبور رودخانه خرودشان شاهرود به نظاره بنشینید .هستند افرادی که  خود  را به کناره رودخانه میرسانند و به ماهگیری و تهیه غذای پیک نیک مشغول میشوند.

 

در ادامه مسیر به تابلوی روستای سفید اب میرسید که درست نرسیده به شهر رجایی دشت قرار دارد که بعد از طی حدودا 27 کیلومتر به غار معروف ان میرسید که البته به جز استفاده از تجهیزات تخصصی و راهنما رفتن به داخل ان همواره با خطرات جانی و مالی همواره است .

در کل در منطقه الموت تعداد غار ها کم نیز در همین اطراف و نزدیک روستای ویار و آکوجان غار های معروفی وجود دارد که هنوز به طور تخصصی مورد کاوش قرار نگرفته و استفاده ان برای عموم تعبیه نشده .

عده ای زیادی معتقدند علاوه بر  بعد طبیعی و گردشگری ان در زمان های بسیار دور این غار ها و شکاف ها طبیعی مورد استفاده انسان های اولیه قرار میگرفته و اخرین تحقیقی که درباره منطقه تاریخی اندج صورت گرفته صحت این شواهد را گواهی میدهد.

به رجایی دشت که رسیدید بعد از عبور از پل اسفالت ان به سمت چپ بپیچید و اینجا همان تلاقی جاده اصلی شهر و الموت غربی است که اکثر مسافران از ان عبور میکنند.

  

 

فاصله تا روستای دیکین حدودا 15 کیلومتر و تا روستای زر اباد حدودا 23 کیلومتر است .

از اینجا تا  اولین  روستا دو طرف جاده پوشیده از چمنزار و مراتع سر سبز است که البته در پاییز به رنگ زرد در امده و نوازش باد های فصلی بعد از عبور از این نعمت خدادادی به ارامی صورت و صد البته روح و جسم ما را نوازش میکند.

زمین فوتبال ،  گلخانه در دست احداث بلندی های متعدد و دید فوق العاده ان نسبت به منطقه شما را وسوسه میکند که بایستید و شروع به ثبت لحظات ماندگار از این سفر رویایی بکنید .

بعد از حدودا نیم ساعت به دو راهی روستای دیکین و زر اباد میرسید که از اینجا 8 کیلومتر تا زر اباد و حدودا 10 کیلومتر تا دریاچه اوان فاصله است .

اکثرا من به روستای دیکین که در اصل در امتداد جاده اصلی بنا شده میروم و توقفی در یکی از خانه های محلی که اکنون به اسم قلعه عقاب ها فعالیت میکند میکنم و در مسیر رفت صاحب خانه که همانا پیر زن مهربان و مهمان نوازی هم هست به استقبال ما می اید و ما را متناسب با فصل میزبانی مهمان میوه های خانه اش و چای دبش و خوش طعمش میکند.

 

اگر مایل باشید میتوانید ناهارا نیز همینجا میل کنید و چون جدیدا امکانات رفاهی برای اقامت مسافران تهیه شده و تجربه شب مانی در خانه های خشت و گلی و بهره بردن از اسمان زیبای الموت شاید شما را به ماندن در این خانه زیبا و طبیعت بکر وسوسه کند و چه بسا بهره بردن از دست پخت صاحب خانه این لذت را دو چندان میکند .

  

 

بعد از دقایقی میتوانید به ادامه مسیر بروید که من اکثرا مستقیم به قلعه میروم که از این نقطه حدودا 40 دقیقه ای تا پای قلعه فاصله است .

از روستای دیکین تا بزرگترین شهر یا بهتر بگوییم روستای الموت ده کیلومتری راه است و دوباره مناظر و وسعت و تغییر جالب و چند باره شکل دره ها لذت این مسیر را برای شما و همسفرانتان دو چندان میکند.کمی جلوتر به یک باره  قله های پوشیده از برف ان هم در اوایل پاییز شما را به شگفت می اورد و با دیدن اولین نما از شهر معلم کلایه و دژ معروفش که بر بلندای صخره ای چسبیده به شهر قرار دارد تاب شما را برای عکاسی چند باره به شماره میاندارد .

قبل از ورودی شهر معلم کلایه پارک زیبایی به همراه  شهر بازی کوچی برای استفاده از بچه ها تعبیه شده که نزدیکی ان به شهر و مسیر طولانی جاده به خصوص در فصل تابستان که هوا قدری ملایم تر است مسافر ها را ترغیب به گذراندن وقت و استراحت در اینجا میکند.

به شهر که وارد شوید میدانی نام اشنا دوباره سر راهتان قرار دارد ” عقاب”. میدان عدی میدان ماهی و دو طرف شهر مغازه های پراکنده ای قرار دارد که محل کسب مردم این شهر است . به مانند تمام شهر و روستای های الموت محیط داخلی ان ها اکثرا ساکت و جز خیابان اصلی که به واقع محل گذر ماشین و تجمع افراد محلی است جا های دیگر ان به ندرت ادمی پیدا میشود .

بعد از طی حدودا یک کیلومتر هم شهر تمام میشود و از این نقطه 25 کیلومتر تا پای قلعه فاصله است .

هر قدر که جلو میرویم  قلل مرتفع البرز برفی بیشتر خود نمایی میکند . در ابتدای پاییز اکثر قله های مرتفع ان سفید پوش شده اند .خالی از لطف نیست بگوییم که الموت به دلیل همجواریش با استان های البرز و مازندران  از قدیم الایام موقعیت سوق الجیشی به خصوصی داشته و همواره مورد غارت و حمله حاکمان محلی بوده و حتی بعد از حمله اعراب به ایران مردم دیلمان مقاوت های جانانه ای در برابر قوای دشمن داشته اند و همین صعب العبور بودن و دسترسی ویژه ان به منابع سر شار طبیعی یکی از دلایل انتخاب ان توسط حسن صباح برای مرکز قلمروی فرمانروایی خود بوده است.

در مورد کوه های الموت هم به اختصار باید بگویم که رشته کوه های تخت سلیمان که دارای چندین قله بالای 4000 متر است معروف ترین ناحیه این مناطق است که همه سال گردشگران بیشماری برای سیاحت و صد البته کوه پیمایی های دشوار به انجا  سفر میکنند . مهمترین مسیر دسترسی به قله های دیگر منطقه مثل خشکچال،سیالان،علم کوه هم از مسیر های روستاهای گازرخان،هنیز و گرمارود با همراهی راهنمای محلی به راحتی میسر است.

حدودا ده کیلومتری که از معلم کلایه عبور میکنیم به روستای شهرک میرسیم که در تلاقی با ازاد راه در دست احداث قزوین- الموت و تنکابن قرار دارد که با توجه به قول های چندین ساله مسئولان و نگرانی های امنیتی و زیست محیطی ان نمیتوان دورنمای مشخصی برای اتمام پروژه در نظر گرفت . ناگفته نیست که در صورت اتمام پروژه و ورود بیشمار گردشگران معلوم نیست چه بلایی بر سر طبیعت بکر و جاذبه های بیشمار الموت بیاد .در همین زمان جاده و کناره های قلعه و  قسمت ها مختلف دره پر از از زباله و خاطره نویسی گاه و بیگاه مردم بر این میراث کهن و تاریخی .

در روستای شهرک هم به تازگی یک اقامتگاه بوم گردی افتتاح شده که به مثال روستاهای دیگر غذا های محلی و خانه های با بافت سنتی پذیرای مسافران مشتاق هست.

  

 

قدری که داخل روستا شویم تابلوی در سمت چپ اسامی روستا هایی را نوشته که در میان تمام ان ها نام ” اندج”  جلوه ویژه ای میکند.البته این ناحیه اسم های دیگری هم دارد که از جمله ان میتوان به قدمگاه حسن صباح  ، دره اندج اشاره کرد.

تا خود روستا 8 کیلومتری راه هست . اسفالت مسیر تعریف چندانی ندارد ولی خود همین باعث میشود به ارامی برویم که لذت دیدن منظره های اطراف را دو چندان میکند.

اندج بیشتر به شکل و شمایل شگفت انگیز صخره هایش مشهور است و درون اکثر ان ها ده و بلکه ها صد ها حفره و غار مانند که به گواه بعضی تاریخ پژوهان حاکی از وجود تمدن چند هزار ساله در ان میدهد.

  

علاوه بر ان اندج محل دیده بانی فداییان الموت هم بوده و وجود مکانی به نام دیده بانی دولگان در وسط مسیر و توقفگاه ان که در نزدیکی غار های اندج قرار دارد تاریخ اعجاب انگیز این ناحیه را مرموز تر و لزوم توجه و بررسی حول این روستا و اطراف ان را بیشتر میکند.

سراسر سمت چپ مملو از زمین های برنج،گندم و لوبیا است که از کنار ان رود” اندج رود” گذر میکند و در اوایل بهار پر ابی اش نشان از اب شدن برف زمستان قبل دارد.در کنار این در روستای ملا کلایه(که تابلو ندارد) کارخانه برنج کوبی کوچکی قرار دارد که در انتهای فصل تابستان و اوایل پاییز اهالی روستا که شمارشان امروزه از انگشتان دست هم فرا تر نمیرود مشفول برداشت محصول و فراوری ان میشوند.

بعد از گذر از روستای کنداسر و در حدود 1 کیلومتر جلوتر دری زد رنگ قرار دارد که ظاهرا قرار است پارک یا تفرجگاه بشود ولی به محض این که وارد ان بشویم دیدن صخره های چسبیده  به هم و حفره های عجیب و غریب و سکوت محض حیرت و شگفتی را به همراه می اورد. این همان جایی است که از تمدن چند هزار ساله سخن میگوید .عده ای به خاطر ظاهر عجیبش به سوراخ بینی تشبیه میکنند .و البته دیدن با چشم خود گویای همه چیز این طبیعت بکر و وصف ناشدنی است …

در ادامه  مسیر دو استخر پروش ماهی قرار دارد که اتفاقا امکان خرید ماهی تازه هم از ان ها وجود دارد و در فاصه 200 متری سنگ نوشته ای به نام ” دیده بانی دولگان” محل توقفگاه بعدی ماست.

حوضچه ابی طبیعی در کنار همینجا قرار دارد و پس زمینه های درختان گیلاس، گردو و صخره های بلند و پر اوازه اندج که شور و شوق مارا به دیدن هر چه بیشترش ترغیب میکند.

در سمت چپ دو حفره در دل صخره ها کنده شده که با پلکانی به بالا به داخل ان میشود وارد شد و این تنها یکی از صد ها جان پناه فدائیان در دوران با شکوه اسماعیلیان بوده. دور تا دور مسیر پوشیده از برگک ها نارنجی و زرد است و گه گداری گردویی از بالای درخت می افتد و ما را دعوت به خوردنش میکند . یکی از بهترین مکان ها برای برپایی بساط منقل و جوجه کبابی همینجاست به شرط ان که مانند بقیه زباله خود را جمع کنید و به مکان انباشت ان تبدیل نکنیم.فنس هایی که  در اطراف میبینید باغ های اهالی و در ادامه که بروی مسیری کوتاه برای پیاده روی و دیدن روستا از بلندای تپه ای محیا است .

   

(حفرهای کنده شده در دل سنگ- مورد توجه گردشگران خارجی )

  

مسیر را که بر گردیم در خلاف جهت مسیرمان صدای اب های خروشان رود به گوش میرسد و تنها بعد از طی دقایقی رودخانه خروشان اندج در کنار طبیعت با شکوهش رخ مینماید .

  

 

از همین مسیر میتوان پیاده  از لابه لای باغ ها به رستای اندج رفت و برگشت که حدودا یک ساعتی زمان میبرد و یا در دل صخره های مجاور قدم گذاشت که بدون داشتن مسیر مشخص و با پای پیاده به علت گرما و سختی مسیر و بعضا نیاز به سنگ نوردی توصیه نمیشود.

 

اندج گردی که تمام شد میتوان راه قلعه را در پیش گرفت  که حدودا بیست دقیقه ای با ماشین طول میکشد.

دوباره که به مسیر اصلی بر گردیم تنها یک روستا مانده تا به جاده اصلی گازر خان که در مجاورت قلعه قرار دارد برسیم.

روستای شترخان که تمام میشود یه تابلو مسیر ما را مشخص میکند سمت چپ قلعه الموت(حسن صباح) و مستقیم گرمارود و جاده شمال.

از اینجا مسیر اکثرا سر بالایی  است و باغ های گیلاس ، کندو های زنبور عسل گنبد طلایی امامزاده و دیواره های بلند قلعه راه و لذت پیمودنش را برایمان لذت بخش میکند.

اولین جاذبه قابل ذکر در مسیر دره گرگ ها و رود ان هست که از سمت بالای قلعه شروع میشود و در راستای دره های عمیق به موازات جنوب ان کشیده میشود . گفته میشود که در ایام قدیم اسیابانی در اینجا بوده و در کاوش های اخیر داخل قلعه شواهدی مبنی بر وجود کارخانه های کاشی ، اهنگری و انواع ابزار الات جنگی در داخل و اطراف قلعه پیدا کرده اند و دلیل نام گزاری این دره به این نام نیز وجود گرگ به گواه ساکنین محلی  افسانه ها می باشد .

تابلوی روستای گازرخان هم به رنگ سبز در کنار تابلو دره است که جمعیت ان را در ایام پیک جمعیت 6000 تخمین زده که میتوان شلوغ ترین روز روستا را در ایام محرم و به روزهای تاسوعا ،  عاشورا و مراسم تعزیه خوانی ان نسبت داد که صد البته دیدنی و شنیدنی است .

از مرکز روستا که مسجد ان در گوشه قرار دارد شیب مسیر بیشتر و خرابی جاده و چاله چوله های ان افزایش میابد .کافی است ماشینی در جلوی شما ترمز بزند و راننده هم نابلد باشد تا برگشتن و دنده عقب به کابوسی برای بقیه تبدیل شود.

خانه های روستاییان در مسیر ساده ولی اکثرا نوسازی شده است که با تابلوی ” سوئیت دربستی” خود نمایی میکند.در  جلو در خانه ها پیر مرد و زنانی قامت خمیده و مو سپید که به وضوح گذر ده ها عمر کمرشان را خم کرده گاهی مرا به فکر فرو میبرد که چگونه ممکن است به دور از تکنولوژی دنیای جدید و زرق و برقش مردمانی چنین لبخند به لب داشته باشند و با اشاره دست ما به نشانه ادب و مهمان نوازی دستی برایت تکان بدهند یا سلامی بدهند .

دو دقیقه تا پارکینگ قلعه بیشتر نمانده و از همینجا است که دیواره های صخرای قلعه در سمت راست عظمت و شکوه دوران فرمانروایی اسماعیلیان و نماد فرمانروایی انان را دقیقا جلوی چشمت تجسم میکند.

  

به کنار بلیط فروشی قلعه که میرسیم نوبت قدری استراحت نوشیدن جرعه ابی و اماده شدن برای پیاده روی یک ساعته و البته نفسگیر و جذاب است.

درباره قلعه الموت میتوانم بگویم که در سال 252 هجری به دست (حسن بن  زیر علوی) بنا شده و به جهت موقعیت ممتازی که دارد همواره ارزش استراتژیک و موقعیت نظامی ممتازی داشته .پایین تر از قلعه روستای گازر خان قرار دارد . در سال 483 هجری حسن صباح و یارانش به قولی با حیله قلعه را تصرف میکند و به مدت دو قرن به مرکز خلافت اسماعلیه مبدل میگردد. در کاوش هایی که طی دهه های 50 و60 میلادی و اخیرا به سرپرستی خانم حمیده چوبک اجرا شده وجود بیمارستان، رصد خانه، کتاب خانه و انواع کارگاه های نظامی  در داخل و اطراف قلعه به اثبات رسیده.

مسیر پیاده روی هم با شیب ملایم رو بالا شروع میشه و حدودا بیست دقیقه ای برای رسیدن به قسمت بالایی قلعه که برج های دیده بانی و انبار اذوقه میشه طول میکشه .شاید در ابتدا برای خیلی ها این مسیر نه چندان طولانی نفس گیر و خسته کننده باشه و بارها شده خیلی به حسن صباح و یارانش نا سزا دادن که ” اخه مرد حسابی جای بهتر برای قلعه ساختن نبود” ولی قدری همت و قدم اهسته میخاد که در عین حال از قلعه لذت ببرید و زیبایی سفرتون رو دو چندان کنید.

  

خود قلعه به مرور زمان تخریب شده و به جز صخره های سنگی که قلعه بالای اونه و قسمت های اندرونی شامل مسجد مولا سرا که هنوز داره روش کاوش میشه چیزی ازش نمونده ولی قطعا چشم انداز قلعه از بالا و نقش و نگار های روی دیواره قلعه که به گواه کاوش گر اون حاکی از پیچیده ترین سیستم ابرسانی زمان خودش بوده تجربه ای شگفت انگیز و ناب را براتون به ارمغان میاره. چگونه شد که اسماعیلیان و فدائیانشون سال های سال های ممالک خودشون را از اینجا مدیریت میکردند و با کارد خودشون مخالفان خودشون را از بین میبردند اون هم در نبود وسایل ارتباط جمعی الان مثل اینترنت یا وسایل نقلیه همه و همه باعث میشه این سفر چیزی جز یه گشت و گزار ساده براتون بشه و مثل خیلی ها مجاب بشید درباره قلعه ، حسن  صباح و فدائیانش بیشتر بدونید .

  

در بالای قلعه دور نمای زیبایی از طبیعت پاییزی الموت و روستاهای ان و جاده پیچ در پیچ منهتی به قلعه به طور دلفریبی نمایانه و استخرهای پروش ماهی ، باغ های گیلاس رنگارنگ و قله های پوشیده از برف البرز حتما برای دقایقی من و شما را نشستن به کناری و غرق شدن در این همه زیبایی و سحر و جادو دعوت میکنه.

در بالای قلعه یه کافی شاپی به نام دسکند وجود داره که تابستونا اکثرا پنجشنبه جمعه بازه که در حقیقت مکان اذوقه قلعه بوده.

  

نکته اخر اینکه مواظب بچه هاتون در راه پیاده روی قلعه باشید و به هیچ وجه ولشون نکنید .

در راه برگشت هم میتونید از دسترنج خانم های دستفروش اونا که گاهی گیلاس و البالوی خشک و یا انواع سبزیجات کوهی میفروشند خرید کنید و خاطره این سفر خوش را تا بازگشتنتون به یادگار داشته باشید.

پوزش میخام که  نتونستم تمام جاذبه های الموت را اینجا براتون بیان کنم که قطعا هم معرفی تک تک اون با ذکر جزییات از حوصله خیلی از خوانندگان خارجه و مجالش نیست .

امیدوارم لذت کافی برده باشید و حتما از این بهشت گمشده ایران دیدن کنید.

 

دیگر مناطق گردشگری مهم الموت:

دریاچه اوان ****

روستاهای پیچ بن، گرمارود،آ تان و ابشار ان****

دژ شمس کلایه یا میمون دژ **

قلعه نویذر**

کاروانسرای پیچ بن  ***

مسیر های پیاده روی بی شمار از مبدا روستای گرمارود سینا به روستا های اطراف و شب مانی در خانه های محلی***

غار های روستا های سفید اب،اکواجان و.. **

 

 

 

تعدادی از مراکز اقامتی بوم گردی سنتی و توصیه شده الموت:

خانه قلعه عقاب ها در روستای دیکین *****

اقامتگاه بوم گردی زر اباد ****

اقامتگاه بوم گردی روستای شهرک***

هتل نویذر در روستای گرمارود **

سوئیت های اقامتی باغ گلستان در روستای گازر خان**

 

تعدادی از رستوران های توصیه شده در مسیر :

رستوران فارسی بعد از گردنه قسطین لار

پذیرایی سنتی  قلعه عقاب ها در روستای دیکین*****

رستوران حدادی و درگاهی در معلم کلایه

رستوران باغ گلستان ( برادران صفری در روستای گازرخان)

 

مسیر دسترسی به الموت و شمال

الموت شرقی: قزوین- رجایی دشت- دیکین- معلم کلایه -گازرخان

الموت غربی: قزوین- جاده باراجین بهرام اباد -رازمیان – رجایی دشت- دیکین- معلم کلایه

مسیر شمال از الموت غربی :

قزوین- رازمیان- هیر- ویار – رحیم اباد

مسیر شمال از الموت شرقی:

قزوین- رجایی دشت- معلم کلایه- گرمارود- پیچ بن- جنگل های سه هزار و تنکابن

 

معرف کتاب های مرجع و مفید درباره الموت:

تاریخ جهانگشای جوینی جلد سوم

تاریخ الموت نوشته دکتر سید علی شهروزی

خداوند الموت نوشته پل امیر و ترجمه ذبیح الله منصوری ( رمان)

الموت نوشته ولادیمیر بارتول ( نوسینده استرالیایی)

دره قاتلین نوشته فریا استراک ( سفر نامه)

تاریخ اسماعلیه و عقاید ان به قلم فرهاد دفتری 

 

هزینه های سفر :

مبنا اتومبیل شخصی از قزوین برای سفر یک روزه

30 لیتر بنزین ( برای اطمینان باک پر)

هزینه ناهار حدودا نفری 20 تومان با توجه به جا و کیفیت غذا

هزینه بلیط قلعه نفری 2500 تومان قلعه لمبسر بلیط ندارد

هزینه اقامت خالی در خانه های محلی از 50 تومان و خانه های زیر نظر میراث شبی 60 تا 90  تومان با احتساب شام و صبحانه

زمان های پیشنهادی سفر به الموت:

تمام بهار به خصوص اوایل بهار  *****

تابستان به خصوص تیر ماه ( برداشت گیلاس) و شهریور(برداشت برنج و زغال اخته) ****

پاییز مهر و ابان ****

زمستان اسفند***

سوغات الموت:میوه های فصلی از انواع گیاهان دارویی گرفته تا گیلاس ، البالو ، ذغال اخته و انار و گردود تازه و..

صنایع دستی : که متاسفانه به صورت پراکنده یافت میشه و جز در مغازه های سطح شهر معلم کلایه و بعضی خانه های سنتی مثل روستای دیکین در بقیه جا به ندرت به فروش میرسد

و کلی عکس و یه تجربه ناب و دلچسب و ماندگار  

 

نویسنده : امیر حسین قربانی

 
در قاعده دوازدهم از قواعد چهل گانه جناب شمس تبریزی سخنی زیبا در وصف و حال این روزهای مسافران آمده که چنان هم بی ربط به داستان ما نیست که می فرمایند: عشق سفر است. مسافر این سفر چه بخواهد و چه نخواهد، از…

با سلام خدمت همه دوستان عزیز، امیدوارم هر کجا هستین در صحت و سلامت به سر ببرید و با خوندن سفرنامه های من، حس و حال خوب سفر به این نقاط را تجربه کنید.
سفرنامه های من شامل این موارد هستند:کوش آداسی، از دریای فیروزه…

به نام خدا
 
مقدّمات سفر:
از چند سال پیش با خودم قرار گذاشتم هر سال یک سفر خارجی بروم. ولی بعد از برگشت از سفر به استان هرمزگان که سفرنامه اش را برای سایت فرستادم. دوست داشتم در کنار عکاسی با موبایلم یک دوربین…

روزی روزگاری اسپادانا
سفرنامه اصفهان؛ دل سپردن به سمفونی معاشقه تاریخ و هنر
 
مقدمه
سفرنامه اصفهان، دشوار ترین سفرنامه ای بود که تا به حال نوشته ام. نوشتن از شهری که دنیایی جاذبه را در دل خود جای داده است و هر کدام از…

سلام!
شما در هر حال مطالعه ی اولین تجربه ی سفرنامه نویسی من هستید. از حدود 7 سال پیش قبل از همه ی سفرهای خارجی و داخلی که داشته ام سفرنامه های بی نظیر و کامل بسیاری از شما عزیزان را مطالعه کرده ام و…

از حدود 10 روز قبل از نوروز 99 تا اواسط فروردین بطور کامل یک قرنطینه واقعی را در خانه تجربه کردیم. آنقدر از آدمها دور بودیم که دیدنِ هر رهگذری در کوچه هم پس از این مدت برای ما اوج خوشحالی بود. با گذر زمان،…


× در حال پاسخ به:

سلام
امیرجان بسیار ممنون وسپاس.
انشاالله سفرنامه های بعدی.سلامت باشی .

سلام هرچه زحمت بکشید برای این روستاییان زحمت کش کم است .
اما مطلبی جدی را منعکس بفرمایید که کامیونهای معادن سنگ آهن در الموت شرقی جان مردم را به خطر انداخته اند و جاده ها را که این همه هزینه میشود را تخریب کرده اند .
لطفا پلیس راه را در الموت شرقی و روستاهای کلان و گرمارود سینا تقویت بفرمایید و کمک پلیس باشیم

با سلام وتشکر از مطالب خوبتان می خواستم بپرسم اگه ازراه قزوین الموت بخواهیم به رحیم اباد رودسر بریم اولا چند ساعت باید تو راه باشیم ثانیا با خودرو های معمولی میشود رفت یا
خود رو افرود شاسی بلند می خواد واز چه محل های باید عبور کرد

با سلام از هیر که بزرگترین روستا است و شاخصه های زیادی دارد فقط در مسیر یابی نام برده شده به نظر بنده نقطه ضعف اساسی مطلب همین باشد که باید جبران شود ولی از سایر موارد اطلاع رسانی کمال تشکر را دارم

خیلی ممنون. استفاده کردم

با عرض سلام درود به هموطنان خوب
از آنجا که اینجانب از اهالی زرشک بودم واز پدرانم سوال کردم به چه منظور این آباد ی در اینجا نهاده شده برایم جالب بود می گفتند که در زمان قدیم کسانی که در راه میماند لذا در برف بوران آن زمان اهالی ده بکمک گرفتار شده های در راه میشتافتند از قراری یک دو مورد در زمان پدرم در 50سال پیش افتاده خواستم این را هم بگم که روستای زرشک که در ابتدای راه قلعه الموت میباشد

با تشکر از تصاویر ارسالی شما.
پیشنهاد میگردد از روستاهای دیگر نظر آوه به جهت دارا بودن دره های دیدنی با زدید به عمل نمایید
با تشکر صادقی از الموت

با عرض سلام حضور محترم هم ولایتی های خوبم و عرض خسته نباشید خدمت آقای قربانی عزیز بابت گرد آوری مطالب خوبشان در سفرنامه الموت زیبا.اگر تصاویر در این سفرنامه بیشتر بود جذابیت بیشتری می توانست داشته باشد.متشکرم

ممنون از سفرنامه کاش تصاویر بیشتری استفاده میکردید

سلام ضمن تشکر از مطالب و سفره نامه خوبتان لازم به توضیح می باشد که الموت در اینجا کلمه عربی نیست و در نتیجه به معنای مرگ یا قتل نیز نیست در واقع قلعه الموت به معنای قلعه عقاب ها می باشد و الف و لام با فتحه باید خوانده شود

با سلام
خوشحالم که از سفرنامه دوستم امیر خوشتون اومده. در اینجا الموت به معنای مرگ، قتل و کشتار و اینا منظور نبوده و این منطقه در بین اروپایی ها و آمریکایی ها به Valley of Assassins معروفه (Valley یعنی دره و Assassins یعنی قاتل) کلمه Assassin در لاتین از کلمه «حشاشین» عربی (که معنای داروفروش میده) امروزه به این مفهوم در اومده. علت هم روش حذف دشمنان حسن صباح بوده که از نیروهای فدایی تربیت شده استفاده می کرده و این نیروها کار حذف یا قتل دشمن رو به روشهای مختلف انجام میدادن. بخشی از این نیروها هم جزء «حشاش ها» یا داروفروشها بودن که در قلعه طبس تربیت می شدن و جزء فدایی های مطلق به حساب میومدن. یکی از دلایل معروفیت این منطقه بین اروپایی ها و آمریکایی ها همین داستان قاتل ها و استراتژی های نظامی حسن صباح بوده.

حالا اینایی که گفتید چه ربطی داشت؟
وقتی شما جلوی یه اسم خاص پرانتز میذارید یعنی دارید شرحش میدید.
الموت= آل+موت
آل به معنی عقاب
و موت به معنای قلعه
و الموت یعنی قلعه عقاب

بسيار ممنون از تشريح كامل و زيباي منطقه الموت توسط اقاي قرباني عزيز .حق مطلب رو ادا كردين . عكس عقاب نماد الموت هستش و ممنون از اين عكس زيبا . و بازهم تشكر از اينكه سرزمين اجدادي من رو معرفي كردين . زنده باد الموت و مردم خونگرمش.باز هم ممنون

سلام سفرنامه خوبی بود منو یاد خاطرات سفر به الموت و روستای گازرخان انداخت. بعد از خواندن کتاب خداوند الموت دیدن این منطقه لطف بیشتری داره پیشنهادم به دوستانی که قصد سفر به این منطقه را دارند اینه که اگر ماشین ناسب دارند مسیر را تا جاده سه هزار و تنکابن ادامه بدند که بسیار زیباست. در مورد اندج و دیدبانی دولگان باید بگم که جای بسیار زیبایی هست چشمه آب و اون بیشه سرسبز البته اون دو غاری که شبیه دماغ هست را بیشتر محلی ها بلد هستند و وقتی من اونجا بودم خود محلی ها از این که از تهران همچین جایی اومدیم تعجب می کردند. موفق باشید

کشف فست فودی 2000 ساله در شهر ذوب شده پمپئی

هتل‌های کوچک، ترندی ژاپنی که جهانی شد و دنیا را گرفت

اطلاعات مهم درباره مجسمه آزادی آمریکا

17 دانستنی از هواپیماها و صنعت هوانوردی که باید بدانید

پردیس زمین چابهار (سفرنامه چابهار)

سفر دسته جمعی به دنیایی از سرسبزی و طراوت (سفرنامه شمال)

زیارت و سیاحت (سفرنامه شیراز و کیش)

روزی روزگاری اسپادانا (سفرنامه اصفهان)

ماجرای سفر پیاده من از قزوین تا مریوان (نیشتمان)

فریبا بخشایش

قزوین، نمای امروزی کاسپین با ریشه ساسانی

ناصر

ماجرای سفر آریان و محمد به قزوین

Thearyan

سفری به مزرعه قوها!

ادریس بهرام پور

در صورتیکه تمایل دارید پیامک و آفرهای ما را دریافت کنید فرم زیر را تکمیل نمایید

لست سکند در سال 89 با هدف ارائه خدمات متفاوت و با کیفیت به شما عزیزان در صنعت گردشگری تاسیس شده است. سیاست اصلی سایت، ارائه اطلاعات کامل و صحیح و بدون جهت گیری و جانب داری و بدون واسطه میباشد. همچنین اشتراک گذاری تجارب مسافران در بخشهای مختلف از ویژگیهای بارز و خاص سایت محسوب میشود و با استقبال بسیار زیاد کاربران نیز مواجه شده است.

کليه حقوق اين سايت متعلق به لست سکند می باشد | 1399-1389

چطور به قلعه الموت برویم
چطور به قلعه الموت برویم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *