چطور خود را از افسردگی نجات دهیم

 
helpkade
چطور خود را از افسردگی نجات دهیم
چطور خود را از افسردگی نجات دهیم

راه‌ های نجات از افسردگی چیست؟ این سؤالی است که بسیاری از افراد ممکن است با آن مواجه شوند، چرا که افسردگی یکی از شایع‌ترین اختلالات روحی- روانی محسوب می‌شود و افراد زیادی با این اختلال دست و پنجه نرم می‌کنند. خیلی از مبتلایان به افسردگی به دلیل مشکلات مالی یا عدم آشنایی کافی با خدمات روانی هرگز خدمات درمانی حرفه‌ای دریافت نمی‌کنند. اما این سؤال همیشه در ذهن آن‌ها  وجود دارد که چگونه می‌توان با احساسات منفی ناشی از افسردگی مبارزه کرد و از دست این بیماری نجات پیدا کرد. اگر شما هم با این چالش روبرو هستید، ما در ادامه این مقاله به توضیحاتی در مورد راه‌های نجات از افسردگی پرداخته‌ایم که مطالعه آن می‌تواند به شما در بهبود سلامت روانتان کمک کند. یکی دیگر از راه های نجات از افسردگی این است که از کمک روانشناس متخصص استفاده نمایید. 

 

 

به دلیل شیوع بالای افسردگی بسیاری از افراد این بیماری را جدی نمی‌گیرند. در حالیکه باید بدانید افسردگی همیشه خفیف نیست؛ بلکه می‌تواند حالت پیش رونده‌ای پیدا کند و آسیب جدی به عملکرد روزانه شما بزند. افسردگی در بسیاری از موارد منجر به از دست دادن شغل، تحصیل، طلاق و … می‌شود. به خصوص در افرادی که زمینه ژنتیکی این اختلال را دارند و افسردگی در سوابق خانوادگی آن‌ها نیز دیده می‌شود افسردگی باید بیشتر جدی گرفته شود. شدیدترین شکل افسردگی حالتی است که در آن فرد دچار علائم سایکوتیک می‌شود و علائمی مبنی بر هذیان و توهم را نیز گزارش می‌کند. در این شرایط ممکن است حتی بستری در بیمارستان روان‌پزشکی برای بهبود شرایط صورت بگیرد.چطور خود را از افسردگی نجات دهیم

 

افسردگی معمولاً دو علامت اصلی دارد که حداقل یکی از آن‌ها همیشه در بیماران افسرده دیده می‌شود. این دو علامت شامل این موارد است : خلق غمگین و لذت نبردن از چیزهایی که قبلاً برای فرد لذت ایجاد می‌کردند. از جمله سایر علائمی که هنگام بروز افسردگی اتفاق می‌افتند می‌توان به احساس ناامیدی، تغییراتی در اشتها و خواب، بی‌انگیزگی، عدم تمرکز، احساس گناه، افکار مربوط به مرگ و خودکشی اشاره کرد. شما با کمک مشاور خود می‌توانید راجع به علائم افسردگی خود صحبت کنید و بهترین راه‌حل را انتخاب کنید. 

 

اولین نکته برای نجات از افسردگی این است که جلوی رشد و تشدید آن را بگیرید. چرا که افسردگی ذاتاً شما را با بی‌انگیزگی و بی‌انرژی بودن مواجه می‌کند. در نتیجه هرچقدر شدیدتر شود شما حتی انگیزه درمان شدن و بازگشت به روزهای شاد و سالم را از دست خواهید داد. اگر امکان مراجعه به درمانگر برای شما مقدور نیست و یا علائم خفیفی از افسردگی را تجربه می‌کنید. در ادامه به راهکارهایی اشاره خواهیم کرد که در کوتاه مدت می‌توانند در کاهش علائم افسردگی به شما کمک کنند.

بسیاری از ما سبک زندگی یکنواخت و کسل‌کننده‌ای داریم. ممکن است دچار افسردگی پنهان شده و خودمان خبر نداشته باشیم. در یک زندگی روتین رخ دادن افسردگی چیز عجیبی نیست. چرا که ذهن ما نیازمند تجربه افت و خیز و احساس پویایی است. در نتیجه زمانی که شما درگیر تکرار و یکنواختی می‌شوید زمینه را برای ایجاد افسردگی فراهم می‌کنید. برای آنکه زندگی‌تان را از رکود خارج کنید از اقدامات کوچکی شروع کنید. اضافه کردن چند دقیقه مطالعه در طول روز، ساعت‌های کوتاهی ورزش در هفته یا اختصاص دادن زمان‌هایی برای فعالیت‌های هنری می‌توانند قدم‌های اولیه مناسبی برای تغییر سبک زندگی‌تان باشند.

افسردگی به مرور شما را به سمت انزواطلبی و گوشه‌گیری از اجتماع می‌کشاند. گوشه‌گیری در حقیقت در چرخه‌ای معیوب گرفتارتان خواهد کرد. به این صورت که هر چقدر گوشه‌گیرتر می‌شوید افسردگیتان بیشتر می‌شود و با تشدید افسردگی انزوا نیز تشدید خواهد شد. به این ترتیب این چرخه دائماً خود را تقویت می‌کند. برای نجات از شر این وضعیت لازم است که زمانی این چرخه را با یک عمل متضاد درهم بشکنید. برای این کار خودتان را در فعالیت‌های اجتماعی درگیر کنید. اختصاص دادن زمان بیشتر برای بودن در جمع دوستان صمیمی می‌تواند شروع خوبی برای این کار باشد. توجه داشته باشید که ممکن است اوایل شرکت در جمع برای شما سخت باشد. اما تلاش کنید که قدم‌های آهسته و پیوسته‌ای در این باره بردارید.

هنگامی که شما تحت فشار استرس‌های مختلف قرار دارید، هورمونی به نام هورمون کورتیزول در بدن شما ترشح می‌شود. این هورمون در کوتاه مدت می‌تواند مفید باشد و برای مقابله با شرایط به شما کمک کند، اما اگر برای مدت طولانی هورمون کورتیزول زیاد ترشح شود به مشکلات زیادی منجر خواهد شد که یکی از رایج‌ترین آن‌ها دچار شدن به افسردگی است. با استفاده از تکنیک‌های کنترل استرس نظیر ریلکسیشن، مراقبه، تکنیک‌های تنفسی، ذهن آگاهی و … نه تنها می‌توانید استرس‌های زندگی خود را مدیریت کنید، بلکه می‌توانید از بروز یا تشدید افسردگی نیز پیشگیری کنید.

خواب و وضعیت خلقی شما به میزان زیادی با یکدیگر در ارتباط هستند. تحقیقات نشان می‌دهند 80  درصد افرادی که با مشکلات مربوط به افسردگی درگیر هستند مشکلات خواب را نیز تجربه می‌کنند. ارتباط خواب و افسردگی رابطه‌ای دو طرفه است. یعنی نه تنها خلق غمگین منجر به مشکلات خواب می‌شود، بلکه نداشتن خواب کافی یا خواب بی‌کیفیت همراه با بیدار شدن‌های مکرر نیز می‌تواند به افسردگی بیانجامد.

در نتیجه اگر افسردگی باعث اختلالات خواب در شما شده است، می‌توانید اقداماتی برای بهبود وضعیت خوابتان انجام دهید تا علائم افسردگی نیز کاهش بیابند. برای مثال قبل از خواب استفاده از گوشی موبایل و سایر وسایل الکترونیکی را محدود کنید، به جای آن می‌توانید قبل از خواب کمی کتاب بخوانید یا فعالیتی آرامش‌بخش انجام دهید. از انجام دادن کارهایتان در رختخواب و یا قبل از خواب بپرهیزید چرا که این کار محل خواب شما را به محیط پرتنشی تبدیل می‌کند. این مسئله منجر به دشواری در به خواب رفتن خواهد شد.

 

افسردگی نوعی بیماری ذهن محسوب می‌شود. زمانی که ذهن درگیر بیماری شود، به سختی می‌تواند به تنهایی خودش را درمان کند.در حقیقت یک ذهن افسرده دچار عینکی بدبینانه می‌شود که به او اجازه نمی‌دهد با دید وسیع‌تری به دنیا نگاه کند و برای بهبود خودش راهکاری پیدا کند.به همین خاطر است که مراجعه به روان شناس در درمان افسردگی اهمیت زیادی دارد. معمولاً افسردگی در زندگی به صورت دوره‌ای بروز می‌کند. ممکن است یک دوره از افسردگی بدون اینکه به متخصص مراجعه کنید پس از مدتی رفع شود اما این به معنای عدم بازگشت آن نیست. بلکه ممکن است دوره‌های  بعدی افسردگی در مراحل دیگری از زندگی شما رخ دهند.

مراجعه به روانشناس به شما کمک می‌کند تا بتوانید با شناسایی علائمی که پیش درامد افسردگی هستند از همان اول جلوی شروع آن را بگیرید. ارزیابی شدت افسردگی توسط آزمون‌های روان شناختی و یا مصاحبه بالینی توسط درمانگر انجام می‌شود. اگر افسردگی شما بسیار شدید باشد ممکن است روانشناس شما را به روان‌پزشک ارجاع دهد تا در کنار روان درمانی داروهای ضد افسردگی نیز دریافت کنید.

تحقیقات نشان داده که داروهای ضدافسردگی نمی‌توانند به تنهایی گزینه خوبی باشند چرا که به ریشه افسردگی فرد پرداخته نمی‌شود و تا زمانی که ریشه‌ها باقی باشند احتمال بازگشت اختلال وجود دارد. امروزه روان شناسان با استفاده از روش‌های مختلفی به درمان ریشه‌ای افسردگی می‌پردازند. روش‌هایی نظیر درمان شناختی- رفتاری اثرگذاری خود را در درمان افسردگی ثابت کرده‌اند.

برای دریافت مشاوره در زمینه راه های نجات از افسردگی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی تخصصی کشور با مجرب ترین مشاوران روانشناسی پاسخگوی سوالات و مشکلات شما در زمینه های مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربیت کودک ، جوانان ، مهارت های ارتباطی ، ترک اعتیاد ، مشاوره روانشناسی ، روان درمانی و … می باشد. به امید زندگی شاد و سالم برای یکایک مردم ایران…

با عضویت در خبرنامه، از جدیدترین و بهترین کتاب ها و مقالات روانشناسی اطلاع پیدا کنید…

© کلیه حقوق برای حامی هنر زندگی محفوظ می باشد. انتشار مقالات با ذکر منبع بلامانع می باشد.


تردید و دو دلی قبل از ازدواج


تا60%تخفیف پرطرفدارترین محصولات جنسی

غلبه بر افسردگی

 

– احساسات درماندگی و نومیدی: دیدگاهی در خصوص این که هیچ چیز هرگز بهتر نخواهد شد و هیچ چیز نمی تواند شرایط شما را بهبود بخشد.چطور خود را از افسردگی نجات دهیم

 

– عدم علاقه به انجام فعالیت های روزانه:ديگر سرگرمی ها، تفریحات، فعالیت های اجتماعی یا روابط جنسی مثل گذشته برای شما اهمیتی ندارد. ديگر نمی توانید حس لذت و خوشی کنید.

 

– تغییرات اشتها و وزن: امکان دارد بطور چشمگیر کاهش وزن یا افزایش وزن داشته باشید( تغيير بیش از 5 درصد وزن بدن در ماه).

 

– تغییرات خواب: مخصوصا در ساعتهای اولیه بامداد بیخوابی داشته و یا دیر از خواب بلند شوید.

 

– خشم و تحریک پذیری:حس آشفتگی، بی قراری ، یا حتی عصبانیت؛ سطح تحمل شما پایین است، و هر چیز و هر کسی شما را عصبانی می کنند.

 

– نبود انرژی:حس خستگی، تنبلی، و به لحاظ فیزیکی خالی بودن؛ تمام بدن شما حس سنگینی می کند، و حتی امکان دارد وظایف کوچک هم طاقت فرسا بوده و انجام آن ها زمان زيادي صرف کند.

 

– حس از خودبیزاری:احساسات قدرتمند از ضعیف بودن و گناه؛ خودتان را بخاطر خطا ها و اشتباهات به شدت سرزنش می کنید.

 

– رفتاری عاری از احساس مسوولیت:امکان دارد رفتارهای گریزگرا مثل سوءمصرف مواد، اختلال قماربازی، رانندگی بی محابا یا ورزش های پرخطر داشته باشید.

 

– مشکلات عدم تمرکز:تمرکز کردن، تصمیم گیری یا به یاد آوردن چیزها برای شما سخت خواهد بود.

 

– دردها و رنج های ناشناخته:افزایش شکایت های جسمی مثل سردرد، کمر درد، درد عضلات و معده از ديگر علایم و نشانه های افسردگی هستند.

 

– افکار خودکشی

 

رفع افسردگی

 

علت به وجود آمدن افسردگی در اشخاص بر حسب سن، جنس و شرایط بیولوژیک آن ها متفاوت است. شایع ترین دلایل افسردگی شامل:

 

سابقه خانوادگی یا ژنتیک:چنانچه سابقه خانوادگی افسردگی و یا ديگر اختلال های خلقی وجود داشته باشد، شخص بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی است.

 

تروما یا اسیب در دوران کودکی:بعضی از اتفاق ها بر نحوه ی واکنش بدن به ترس و شرایط پر استرس اثر می گذارد. تجربه اتفاقی تلخ یا وحشتناک می تواند در آينده سبب پیدایش افسردگی شود.

 

ساختار مغز:فعالیت کم لوب فرونتال در مغز میتواند خطر ابتلا به افسردگی را افزایش دهد. با این حال هنوز معلوم نیست که این اتفاق پس از شروع علائم افسردگی رخ می دهد یا قبل از آن!

 

داشتن بعضی از مشکلات جسمی هم می تواند شخص را در معرض خطر ابتلا به افسردگی قرار دهد. مانند:

– بیماری مزمن( سرطان، ام اس ، مشکلات تیروئید)

– بی خوابی

– درد مزمن( میگرن، درد های مفصلی)

چطور خود را از افسردگی نجات دهیم

– اختلال بیش فعالی و کمبود توجه( ADHD)

– استفاده از مواد مخدر ، داشتن سابقه استفاده از مواد مخدر و الکل

– مصرف بعضی از داروها

– کمبودهای ویتامین در بدن( مانند ب ۱۲)

– ممکن است گاهی هیچوقت دلایل افسردگی در افراد معلوم نشود.

 

جلوگیری از افسردگی

 

در درمان افسردگی سه نوع درمان وجود دارد :

– درمان دارویی

– درمان با تحریک مغناطیسی( TMS)

– روان درمانی

 

دوره های افسردگی اساسی در ۷۰ تا ۸۰ درصد بیماران قابل درمان است. برای درمان این اختلال باید داروها را بهمراه مداخلات روان درمانی مورد استفاده قرار داد.

 

درمان نگهدارنده با داروهای ضد افسردگی حداقل به مدت ۵ ماه به جلوگیری از عود بیماری کمک میکند.

 

راه های کاهش افسردگی

 

اگر فرد از افسردگی اساسی رنج می برد و دربرابر درمان، دارو و کمک بخود مقاومت نموده است ، امکان دارد TMS درمان مفیدی باشد.

 

درمان تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال( TMS) یک شیوه درمانی غیر تهاجمی است که پالسهای انرژی مغناطیسی را در مناطق مختلف مغز که درگیر خلق هستند، هدایت می کند. این پالس های مغناطیسی بدون درد از طريق جمجمه عبور می کنند و سلول های مغزی را تحریک می کنند که میتوانند ارتباط بین قسمت های مختلف مغز را بهبود دهند و علایم افسردگی را سهولت بخشند.

 

همینطور از این شیوه در زمانهایی که جواب سریع به درمان مدنظر است یا عوارض جانبی داروهای افسردگی، درمان را با مشکل روبرو نموده است می توان استفاده کرد.

 

استفاده از روان درمانی بهمراه داروهای ضد افسردگی برای اختلال افسردگی اساسی، بسیار کاربردی تر و مؤثر تر از کاربرد به تنهایی هر یک از روشهای عنوان شده است.

 

درمان های روانشناختی شامل درمان کوتاه مدت است که در آن تعاملی بین درمانگر و بیمار شکل می گیرد. طی جلسات درمان و تکالیفی که مراجع باید آن ها را در منزل انجام دهد درمانگر میتواند با فرضیات ذهنی و ناخودآگاه مراجع اشنا شده و عوامل زمینه ساز این بیماری را تشخیص و اصلاح کند.

 

برای مبارزه با افسردگی روشهای درمانی فردی وجود دارد که بیمار با عوض کردن و اصلاح سبک زندگی خویش میتواند در روند بهبود خود بسیار مؤثر باشد.

 

 

فواید ورزش تنها مربوط به سلامت جسمانی نیست، شاید در مورد تأثیر ورزش بر افسردگی چیزهایی شنیده باشید. در اروپا، پزشکان برای بیماران افسرده ورزش تجویز می کنند. بهترین شیوه ی ورزش، پیاده روی و دوندگی در طبیعت است.

 

پیاده روی در طبیعت به ذهن و بدن شما ارامش هدیه می کند و سبب می شود که شدت احساسات منفی شما کم تر بشوند. از طرفی با ورزش و پیاده روی در طبیعت، متوجه می شوید که طبیعت هم مثل ما انسانها دائم تغيير می کند. طبیعت هم، زمانی سرشار از شادی و جنب وجوش است و زمانی به خواب زمستانی فرو می رود. در صورتی که روح و جسم خویش را با طبیعت هماهنگ کنید، حس بهتری خواهید داشت.

 

بیماری های روحی روانی مثل افسردگی تنها مربوط به روان فرد نیست بلکه میتواند بر روی جسم هم تأثير بگذارد. افسردگی انرژی را کاهش داده و سبب حس خستگی می شود. همینطور بیماران دچار افسردگی دچار سردردهای مکرر می شوند. برخلاف افسردگی اضطراب سبب افزایش سرعت ضربان قلب، عرق کردن زیاد و انرژی غیرقابل کنترل در فرد می شود. تغییرات جسمی باید به دقت توسط خود بیمار کنترل شوند.

 

اغلب افرادی که دچار افسردگی میشوند به این نکته واقف هستند که معمولاً در موقع تشدید بیماری دچار بعضی علایم جسمی مثل دردهای عضلانی، خستگی و سردرد می شوند. بنابراین در صورت بروز این علایم بهتر است بیمار به سرعت به مشاور و یا روان پزشک خود مراجعه کنند تا از شدت یافتن بیماری در او جلوگیری شود.

 

چنانچه دچار افسردگی شده اید باید بدانید که برای درمان افسردگی نباید به اطراف توجه کنید بلکه باید خوش باشید! اگر کم حوصله هستید هیچ چیز دیگری به جز خوشحالی نمی تواند شما را از این وضعیت خارج کند. پس به به آنچه در اطرافتان می گذرد، توجه نکنید و خوش باشید.

 

قبول کنید که قدری ناراحتی، واقعاً اهمیتی ندارد. بپذیرید که حس پریشانی موقتی است و از اینکه غمگین هستید خود را بیشتر نرنجانید.

 

راه های جلوگیری از افسردگی

 

ماهی قزل آلا، گردو و شکلات سیاه در بهبود علایم افسردگی موثر هستند.- درمان افسردگی بدون دارو

 

مصرف غذاهای نا سالم مثل فست فود و تنقلات و همینطور پرخوری میتوانند علایم افسردگی را تشدید کنند و حتی جزء عوامل افسردگی باشند. هر هنگامی که به خوردن غذاهای ناسالم عادت کنید، حس بدی را تجربه خواهید کرد و هرقدر بیشتر به مصرف غذاهای ناسالم عادت کنید، ترک آن ها مشکل تر خواهد بود. میوه و سبزیجات بیشتری مصرف کنید، همچنين ماهی قزل آلا، گردو و شکلات تلخ در بهبود علائم افسردگی موثر هستند.

 

از جمله شیوه های غلبه بر افسردگی این است که مشکل خود را با یک دوست نزدیک در بین بگذارید. سعی کنید هر چه در دل دارید را بیرون بریزید. به اشتراک گذاشتن مشکل با یک دوست نزدیک، از شدت نیروی های منفی می کاهد.

 

دوستان خوب، قادرند شما را از افسردگی درآورند. آنها ویژگی های شما را خوب می شناسند و میتوانند ایده های خوبی برای مواجهه شدن با افسردگی به روشی مثبت در اختیارشما قرار دهند.

 

خيلي مهم است که تا حدامکان تابع یک روتین سالم باشید. به فعالیت های موثر و خلاقانه بپردازید و روی منفی ها تمرکز نکنید. برنامه ی خواب و بیداری منظم داشته باشید و به همان عمل کنید.

 

هر شب سر ساعت معلوم به رختخواب رفتن و صبح ها سر ساعت از خواب برخاستن ، یعنی رعایت بهداشت خواب. افسردگی معمولاً بیخوابی را بعنوان یکی از عارضه های جانبی خود دارد، یعنی شما حس می کنید گویی قادر نیستید به خواب بروید با وجود اینکه خيلي خسته اید و درضمن اضطراب ِ نخوابیدن را هم دارید.

 

هنگامی که حس فرسودگی می کنید، همه چیز بدتر بنظر می رسد. عادات بدی را که در خوابتان اختلال ایجاد می کنند کنار بگذارید و عادات سالم را جایگزین شان کنید.

 

راه های غلبه بر افسردگی

 

نداشتن چشم و هم چشمی با دیگران و مقایسه نکردن زندگی خود با آنها از گرفتار آمدن در دام بیماری افسردگی جلوگیری می کند.بخش گسترده ای از مشکلات اشخاص و تحت فشار قرار گرفتن آنها به چشم و هم چشمی و راضی نبودن به نتیجه تلاش خود به شیوع افسردگی منجر می شود.

 

هر شخصی باید باتوجه به وضعیت مالی و اجتماعی خود و شغلی که از روش آن امرار معاش می کند برای زندگیش برنامه ریزی کند و دیدگاه همه اشخاص در خصوص سبک زندگی با یکدیگر متفاوت است.

 

دور کردن افکار منفی و رشد و ارتقای باورهای مثبت و انگیزشی اقدام مهمی است که از یکنواختی زندگی و در نتیجه ابتلا به افسردگی جلوگیری می کند. داشتن حال خوب در وهله نخست به مثبت نگری و مثبت اندیشی هر شخصی در زندگی فردی خویش بستگی دارد.

 

استفاده از رنگ های شاد و روحیه بخش در محیط کاری و زندگی شخصی و همچنين استفاده از گل و گیاه در محیط اطراف هم باعث سرزندگی و خوشحالی اشخاص شده و از ایجاد افکار یاس و نومیدی جلوگیری می کند.

 

موسیقی همیشه برای من مثل غذای روح بوده است. یک آهنگ شاد میتواند فوراً فضا را عوض کند و حال و هوای مثبت تری بوجود بیاورد. موسیقی های شاد و تند شیمی اعصاب را دگرگون می کند و میتواند روحیه تان را بهتر کند.

 

روان شناسان می گویند اختلال عاطفی فصلی( افسردگی زمستانی) در طول ماه های زمستانی، هنگامی که نور خورشید کم تر است، باعث تضعیف روحیه می شود. یک لامپ خورشیدی بخرید- اگر 3 بار در روز به مدت 20 دقیقه از فاصله ی 1 متری در معرض نور یک لامپ 300 واتی قرار بگیرید، می تواند مفید باشد. نشانه های افسردگی زمستانی می تواند مشکلات خواب، اضطراب، افسردگی، زودرنجی، خستگی مفرط، بی حوصلگی ، و از دست دادن میل جنسی دربرگیرد و استفاده از نور می تواند برای غلبه بر افسردگی و سایر این نشانه ها مفید باشد.

 

زمانی که کینه به دل می گیریم، این ما هستیم که خشم را حس می کنیم. کسی که از او عصبی هستیم احتمالاً با خوبی و خوشی مشغول کار و زندگی خودش است و هیچ توجهی به احساسات شما نمی کند.

 

اجازه ندهید سایرین این برتری را بر شما داشته باشند. شاید در گذشته سبب رنجشتان شده باشند، ولی سعی کنید نگذارید این رنجش ادامه پیدا کند، این تنها شما را تحت تأثیر قرار می دهد و هیچ اثری روی آن فرد ندارد. راهی برای بخشش پیدا کنید. او ارزش گرفتن وقتتان را ندارد. بار هیجانی تان را سبک کنید تا روحیه تان را بهبود ببخشید و بتوانید به افسردگی غلبه کنید.

 

گردآوری: بخش روانشناسی بیتوته

 

مطالب بیشتر برای زندگی بهتر


تست شنوایی و درمان وزوز گوش


آموزش زبان را با یک جلسه رایگان شروع کن


موثرترین راه پاکسازی هوای خانه


آشپزی بدون دغدغه کثیفی گاز


جشنواره فروش فرش با تخفیفات استثنائی


پاکسازی و رفع آلودگی هوای خانه


آموزش مکالمه محور زبان به صورت آنلاین


مشاوره تلفنی طلاق

اینجا یکی از هتلهای کیشه! همین حالارزروکن


مرجع معتبر و رسمی خرید انواع گیفت کارت


واسه همه چی جا هست!

هتل و بلیط مقصد موردنظرت رو آنلاین رزرو کن


سفارش آنلاین کیک تازه خانگی


برای سفارش این ست فقط کافیه کلیک کنی!

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

25 روش درمان افسردگی‌ بدون دارو

در زندگی گاهی به اوج می‌رسیم و گاهی به پایین‌ترین نقطه‌ای که حتی فکرش را هم نمی‌کردیم! در این میان هستند کسانی که به افسردگی دچار می‌شوند و روزها را با بی‌حوصلگی پشت سر می‌گذارند. اگر دچار افسردگی هستید، این مطلب را تا پایان بخوانید.

درمان افسردگی‌هایی که خیلی جدی به نظر نمی‌‎رسند، چند روزی بیشتر طول نمی‌کشند (مانند غصه خوردن، بی‌حوصله بودن و توی رختخواب کز کردن) و با استفاده از روش‌های بسیار ساده درمان افسردگی‌ می‌توان نتایج مطلوبی به دست آورد. برای مشاهده روش‌های درمان افسردگی بدون دارو در ادامه با زوم لایف همراه باشید.

افسردگی در انواع و اشکال متفاوتی بروز می‌کند. اطلاع از نوع افسردگی که به آن مبتلا هستید می‌تواند به شما در مدیریت علائم آن و درمان مؤثر کمک کند.چطور خود را از افسردگی نجات دهیم

باتوجه به نوع افسردگی، روش‌های متداولی نیز برای درمان افسردگی مورد استفاده قرار می‌گیرد، برخی از شایع‌ترین روش‌های درمان افسردگی عبارتند از:

ما در این مطلب از سایت زوم لایف، به معرفی روش‌های درمان افسردگی بدون دارو و معرفی روش درمان افسردگی به وسیله روان درمانی پرداخته‌ایم.

درمان غیر دارویی افسردگی شامل موارد زیادی می‌باشد و طیف وسیعی از این درمان‌ها برای مراجع دارای افسردگی مناسب شناخته می‌شوند. این درمان‌ها شامل موارد زیر می‌باشند:

این نوع درمان مبتنی بر نظریه روانکاوی می‌باشد. هدف درمان روانکاوانه تغییر شخصیت بیمار و قوی کردن خود بیمار می‌باشد. در واقع درمان روانکاوانه به دنبال تسکین یا کاهش نشانه‌ها نیست بلکه با برخی تکنیک‌های خاص اعتماد میان فردی بیمار، روش‌های برقراری ارتباط، مکانیسم‌های سازگاری و مدارا، قدرت برخوردار شدن از طیف وسیع هیجانات، توانایی تجربه هیجانات مراجع بالا می‌رود. این شکل از درمان زمانی طولانی را می‌طلبد.

در رفتار درمانی به فرد افسرده رفتارهایی آموزش داده می‌شود که فرد با انجام دادن آن‌ها بتواند از جامعه بازخورد مثبت بگیرد و تشویق شود. در واقع فرض بر این است که با این کار الگوهای غیر انطباقی گذشته فرد که باعث طرد شدن وی می‌شده است، از بین می‌رود. بنابراین فرد احساس بهتری پیدا می‌کند و نسبت به گذشته فعال‌تر می‌شود.

شناخت درمانی با تاکید بر نحوه تفکر افراد، اختلال افسردگی را توجیه کرده و توضیح می دهد. در واقع در شناخت درمانی فرض بر این است که فرد افسرده، شناخت‌ها (افکار) ناکارآمد دارد و دائما از این الگوی فکری در زندگی استفاده می‌کند. این شناخت‌های ناکارآمد باعث ایجاد احساسات غم و اندوه شده و نتیجتا اختلال افسردگی را به وجود می‌آورد. بنابراین برای درمان فرد افسرده نیاز هست که خطاهای شناختی وی شناسایی و اصلاح شوند.

درمان بین فردی بر روابط بین فردی انسان افسرده تاکید می‌کند. در واقع فرض اصلی در درمان بین فردی این است که مشکلات ارتباطی فرد افسرده باعث به وجود آمدن و تداوم نشانه‌های افسردگی شده و این مشکلات ارتباطی ریشه در کودکی وی دارند. در واقع در این درمان مهارت‌های مشخصی مثل جرئت مندی آموزش داده می‌شود و یکی از رویکردهای واقعا موثر در درمان می‌باشد.

خانواده درمانی از رویکردهای درمانی اصلی نمی‌باشد ولی در زمان‌هایی که خانواده فرد در تداوم یا شکل‌گیری نشانه‌های وی موثر باشند، درمان کمکی بسیار مفیدی خواهد بود. با خانواده درمانی فرد حمایت مورد نیازش را به دست می‌آورد و بسیاری از فرایندهای غلط خانوادگی اش را اصلاح می‌کند و همین امر در بهبود وی تاثیر می‌گذارند (1).

از جمله کارهایی که برای درمان از افسردگی می‌توانید انجام دهید، رفتن به یک کلاس ورزشی و فعالیت بدنی شدید یا پیاده‌روی در خیابان‌هایی که احساس خوبی نسبت به آنها دارید و نوشتن است که در روحیه شما بسیار تاثیر گذار می‌باشد.

تغییر سبک زندگی یکی از ساده‌ترین و درعین‌حال مهم‌ترین و کاربردی‌ترین روش‌های درمان افسردگی است. حتی سایر روش های درمان نیز در سایه‌ی تغییر سبک زندگی بهتر عمل خواهند کرد. گاهی‌ اوقات تغییر سبک زندگی و حال‌وهوای فرد بیمار اصلا باعث می‌شود که به دارو و سایر روش های درمان افسردگی نیازی نباشد.

از اقداماتی که می‌توان برای تغییر سبک زندگی و درمان افسردگی انجام داد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

اگر دچار افسردگی شده‌اید باید بدانید که برای درمان افسردگی‌ نباید به اطراف توجه کنید بلکه باید خوش باشید! اگر بی‌حوصله هستید هیچ چیز دیگری به‌غیر از شادی نمی‌تواند شما را از این حالت خارج کند. پس به به آنچه در اطرافتان می‌گذرد، توجه نکنید و خوش باشید.

فقط دو چیز است که در این دنیا راه گریز ندارد: مرگ و مالیات او یک چیز دیگر را فراموش کرده: ناراحتی!

قبول کنید که کمی ناراحتی، واقعاً اهمیتی ندارد. بپذیرید که احساس پریشانی زودگذر است و از این که ناراحت هستید خود را بیشتر نرنجانید.

با قدم زدن و غصه خوردن در خانه، افسرده‌تر هم می‌شوید. پس توصیه می‌کنیم از خانه بیرون بزنید و کاری را که دوست دارید، با جنب و جوش انجام بدهید. می‌توانید پیاده‌روی یا دوچرخه سواری کنید. به یکی از دوستان خود سر بزنید. شطرنج بازی کنید. مطالعه کنید. یا فقط نقش یک فرد نیکوکار را به خود بگیرید. با این همه تماشای برنامه‌های تلویزیون و پیچاندن دکمه آن، احتیاج به جنب و جوش ندارد.

فکر کنید ببینید انجام چه کارهایی شما را سرگرم می‌کند. بهترین راه این است که فعالیت‌های مورد علاثه خود را روی کاغذ بنویسید، البته مساله این است که هنگام ناراحتی و بی‌حوصلگی هیچ کاری لذت بخش نیست. پس چه کار باید کرد؟ فهرستی از فعالیت‌هایی که قبلاً از انجام آن‌ها لذت می‌بردید را تهیه کنید. پس از آن یکی از آن‌ها را انتخاب کنید و انجام دهید.

برای درمان افسردگی‌، به لبخند نیاز دارید.

دکتر بونی استریکلند (استاد روانشناسی دانشگاه ماساچوست) می‌گوید: «صحبت کردن با دیگران و بیان احساسات شخصی همیشه به شما کمک می‌کند تا احساس خوبی داشته باشید. دوستانی را برای صحبت کردن انتخاب کنید که به شما توجه داشته باشند و با آن‌ها درد دل کنید.»

اگر صحبت از مشکلات باعث بغض شما می‌شود، خوب گریه کنید. گریه شما را کاملاً راحت می‌کند. مخصوصاً اگر علت آن را بدانید.

وضعیت خود را با دقت بررسی کرده و در صدد رفع مشکل خود باشید. در بسیاری از مواقع اگر منشأ افسردگی خود را درست تشخیص بدهید، احساس شما خیلی بهتر خواهد شد. وقتی مشکل خود را می‌دانید، می‌توانید اقدامات لازم را برای رفع آن انجام دهید.

اگر تلاش کردید ولی نتیجه نداد، کار دیگری را شروع کنید. ما بزرگترها هم مثل بچه‌های کوچک و بزرگ درباره چند سال بعد عمرمان حرف‌هایی می‌زنیم و گاهی هم به حرف کوچک‌ترها گوش می‌کنیم؛ هر چند می‌دانیم گذشت زمان غیرواقعی بودن آن‌ها را نشان می‌دهد. دنبال کردن اهداف نامشخص می‌تواند، موجب افسردگی شود. در این شرایط فقط می‌توانید بگویید: «نهایت آنچه از دستم بر می‌آمد، انجام دادم و دیگر آن را انجام ندهید.»

تحقیقات بی‌شماری نشان می‌دهند که ورزش می‌تواند برای غلبه بر افسردگی مفید باشد. اگر شما تا حالا به طور مرتب ورزش می‌کردید و تناسب جسمانی خوب ولی ضعیف روجی بدی داشته‌اید، به توصیه دکتر گسل: ورزش کنید تا کنید تا کاملاً خسته شوید. ورزش یکی از روش‌های مناسب برای از بین بردن حالت عصبی شماست.

یکی از بهترین راه‌های بیرون ریختن احساسات نوشتن آن‌ها بر روی کاغذ و یا حتی بهتر از آن نقاشی کردن آن‌ نقاشی کردن آن‌هاست. اگر پس از این که چیزی شما را ناراحت کرد، فوراً بنشینید و شروع کنید به نقاشی کردن، از احساسی که به شما دست می‌دهد، تعجب خواهید کرد. از رنگ‌های مختلف استفاده کنید. انتخاب رنگ قرمز می‌تواند دلالت بر عصبانیت، مشکی نشانه ناراحتی و خاکستری دلالت بر نگرانی داشته باشد.

برای این که غم و غصه را فراموش کنید، کافی است که به چیز دیگری فکر کنید. برای این منظور، دکتر نوس پیشنهاد می‌دهد که کار واقعاً کسل کننده‌ای را در نظر بگیرید و انجام دهید. چه کاری؟ مثلاً کاشی‌های حمام خود را با برس تمیز کنید، یا یک صفحه از کتابی را چندین بار پشت سرهم بخوانید.

مشغله زندگی در قرن بیستم کم نیست. اگر فکر می‌کنید علت اصلی افسردگی شما به خاطر زمان‌بندی کردن بیش از حد امور است. استراحت کنید و برای کارهای خود مثل حمام آب گرم یا ماساژ وقت بیشتری بگذارید.

هنگامی که افسرده هستید، اصلاً نمی‌توانید قدرت تشخیص خوبی داشته باشید. او توصیه می‌کند که تصمیم‌های مهم زندگی را بگذارید برای زمانی که حالتان بهتر شد. در غیر این صورت تصمیم اشتباه می‌گیرید. که بدون شک باعث ناراحتی بیشتر شما می‌شود.

وقتی ناراحت هستید آمادگی آن را دارید که براحتی خود را فوراً به دیگران نشان دهید. ولی این کار را نکنید. چون ممکن است دیگران هم حال شما را داشته باشند و ناراحتی خود را نشان بدهند.چطور خود را از افسردگی نجات دهیم

ولخرجی زیاد هم درست مانند پرخاش کردن به دیگران، نتیجه عکس دارد. به عبارت دیگر به همان اندازه که خرید زیاد می‌تواند باعث خوشحالی شما شود. هنگام پرداخت صورت حساب‌ها هم ‌می‌تواند مایه نگرانی باشد.

خوردن زیاد هم نتیجه عکس می‌دهد. شاید در لحظه خوردن احساس شما خوب باشد. ولی وقتی که شکم و چربی بیاورید باعث افسردگی شما می‌شود. اگر نمی‌توانید جلو شکم خود را بگیرید، برای مقابله با پرخوری از خانه بیرون بزنید.

یک تکه کاغذ بردارید و شروع به نوشتن احساساتتان کنید. هیچ چیز را مخفی نگه ندارید. هر چه واقعاً حس می‌کنید را بنویسید. زیاد در قید و بند معنی‌دار بودن نوشته‌هایتان نباشید. هر فردی ممکن است حتی با نزدیک‌ترین دوستانش نیز نتواند بعضی حرف‌ها را مطرح کند ولی با خودش که می‌تواند.

بنابراین هر آنچه در دل دارید را روی کاغذ بریزید. پس از آن که توانستید احساسات سرکوب شده خود را بیرون بریزید، به مقدار قابل ملاحظه‌ای احساس راحتی خواهید کرد. آنچه تاکنون گفته شد، تنها نمونه های اندکی از راهکارهایی است که به شما کمک می کند تا از آنها برای رهایی از افسردگی، کاهش اضطراب و استرس، منزوی بودن و خستگی های روحی و ذهنی خود بهره بگیرید.

تغذیه مناسب، کلید داشتن سلامت فیزیکی و روانی افراد است. در طول روز وعده‌های کوچک و مناسب داشته باشید تا باعث شود انرژی شما در روز بالا بماند. البته ممکن است به سمت غذاهایی با قند بالا گرایش پیدا کنید اما بدانید که ترکیبی از کربوهیدارت‌ها انتخاب بهتری برای شما خواهد بود (2).

میزان خواب تاثیر بالای بر حال و هوای افراد دارد. زمانی که شما خواب کافی نداشته باشید علایم افسردگی شما بیشتر از قبل خواهد بود. کمبود خواب برای شما ناخوشایند بوده و منجر به ناراحتی و خستگی فراوان می‌شود. مطمئن شوید که در طول شبانه‌روز 8 ساعت خواب کافی خواهید داشت. تنها افراد کمی هستند که با خواب کمتر از هفت ساعت در شبانه روز همچنان عملکرد خوبی خواهند داشت.

یکی دیگر از نکات مهم برای درمان افسردگی این است که باید تا آنجایی که می‌توانید در مورد افسردگی خود اطلاعات داشته باشید. باید مشخص کنید که علایم و نشانه‌های افسردگی شما به علت بیماری زمینه‌ای است یا خیر .اگر این موضوع صحت دارد ابتدا بهتر است که به درمان آن بپردازیم. فاکتور مهم بعدی میزان شدت افسردگی است که هر چقدر این میزان بیشتر باشد آنگاه شما نیاز به درمان قوی‌تری خواهید داشت.

یکی از روش‌های درمان افسردگی، کنترل استرس است

و در نهایت سعی کنید تغییراتی را ایجاد کنید تا به شما کمک کند استرس خود را مدیریت کرده و از حجم آن کم کند. استرس زیاد منجر به افسردگی خواهد شد و شما را در معرض آسیب قرار می‌دهد. به زندگی خودتان از زوایای مختلف نگاه بیاندازید و اگر رابطه و یا کار بیش از اندازه می‌بینید سعی کنید آن را حذف و یا به کمترین حالت برسانید.

کمک گرفتن از یک متخصص روان‌شناس که در زمینه‌ی افسردگی تخصص دارد می‌تواند بهترین روش برای درمان افسردگی باشد که شما برای غلبه بر افسردگی و در دست گرفتن عنان زندگی‌تان انجام می دهید. تحقیقات بسیاری نشان داده‌اند که درمان اختصاصی با یک روان‌درمانگر، بیش از سایر گزینه‌ها مانند درمان دارویی و ورزش موثر است.

روان‌درمانی می‌تواند فرصت بی‌نظیری برای شما باشد تا بر افسردگی غلبه کنید و احتمال بازگشت و بروز مجدد آن را کاهش دهید. تحقیقات نشان داده‌اند که کسانی که از روان‌درمانی برای درمان افسردگی استفاده کرده‌اند، کمتر از سایرین که درمان نشده اند یا درمان دارویی را پی گرفته‌اند، در برابر افسردگی مقاوم هستند.

چرا روان‌درمانی برای درمان افسردگی توصیه می‌شود؟

روان‌درمانی (Psychotherapy) یک واژه‌ی عمومی برای درمان افسردگی از طریق صحبت کردن درباره‌ی وضعیت بیمار و مشکلات مربوط به آن با یک متخصص سلامت روان است. متخصص سلامتِ روان ممکن است روش‌های درمانی دیگری را نیز به شما توصیه کند. روان‌درمانی می‌توان به شما کمک کند تا:

به افراد افسرده کمک کنید

فرض کنید اگر یکی از نزدیکان شما افسرده شود. بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید، چیست؟ به حرف‌هایش گوش کنید. او بیش از هر چیزی دیگری به کسی احتیاج دارد که حرف‌هایش را خوب گوش کند.

اگر یکی از افراد خانواده یا دوستان نزدیک شما دچار افسردگی شد و در این مورد حرفی نزد. به سراغش بروید و از او بپرسد افسرده‌ای؟ بهتر است سوال‌هایتان پاسخ‌های باز داشته باشد. مثلاً بگویید: «اولین بار که افسرده شدی کی بود؟» این سوال خوبی است. زیرا با دانستن زمان شروع افسردگی، می‌توان به پیامدهای آن پی برد.

توصیه‌های مفید دیگری هم وجود دارد که عبارتند از:

آیا من به روانشناس احتیاج دارم؟

اگر افسرده و بی‌حوصله شده‌اید و علی رغم استفاده از همه روش‌های درمانی که می‌دانستید، این احساس همچنان شما را راحت نمی‌گذارد، لازم است که به یک متخصص روانشناس مراجعه کنید.

همچنین روانشناسان توصیه می‌کنند که در صورت مشاهده حداقل چهار مورد زیر برای مدت بیش از دو هفته، حتماً به پزشک روانشناس مراجعه کنید:

سخن پایانی

دانستن در مورد گزینه‌های درمان افسردگی به شما کمک می‌کند تا شرایط بهتری داشته باشید. از جلسات مشاوره روان درمانی، درمان دارویی، درمان افسردگی بدون دارو تا تغییرات سبک زندگی، درمان‌های موثری هستند که شما از هر کدام و یا ترکیبی از آن‌ها می‌توانید برای از بین بردن افسردگی، استفاده کرده تا دوباره احساس خوشحالی و امید به شما باز گردد.

آیا خواندن این مطلب برای شما مفید بود؟

برای حمایت از محتوایی که می‌پسندید، لطفاً به اشتراک بگذارید:

سلام، نمی‌دونم تو چه شرایطی هستی که چنین تصمیمی گرفتی. اما می‌دونم هر شخصی ممکنه در شرایط سختگی قرار بگیره که فکرش به هیچ‌جا قد نده.

فرض کن این اتفاق افتاد و شما خودت رو خلاص کردی! زندگی ادامه داره، فقط فرصت تغییر رو از خودت گرفتی.

چرا تبدیل به آدمی نمیشی که دلت می‌خواد؟ چرا نمی‌جنگی؟

همه قراره یه روز از این دنیا بریم، ولی چرا نباید تا زمانیکه هستیم برای زنده موندن تلاش کنیم؟

من افرادی رو دیدم که ورشکست شدن و به زیر صفر رسیدن، دنیاشون خراب شد اما چندسال بعد دوباره بلند شدن.

افرادی رو دیدم که چند بار خواستن به زندگی خودشون پایان بدن اما منصرف شدن و الان تبدیل به آدم دیگه شدن و خوشحالن.

نمی‌دونم چرا چنین تصمیمی گرفتی اما مطمئنم خودت باید حلش کنی و هیچکس شاید نتونه بهت کمک کنه. خودت رو دست کم نگیر.

آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت کنید.

کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب زوم لایف تنها با رعایت شرایط استفاده از مطالب، امکان‌پذیر است.

ورود کاربران

از نظر دکتر روانشناس بالینی مکث، افسردگی ماندن در شرایطی است که در آن از لحاظ روحی، احساس خوشایندی را تجربه نمیکنیم. در شرایط شدیدتر، احساس کرختی در بدن، بی خوابی و یا پرخوابی سطحی می کنیم. افسردگی بعد از بیماری های قلبی یکی از بیماری های شایع جوامع صنعتی امروزه است. چنانچه پیش بینی میشود تا ۵۰ سال آینده بیشترین آمار مرگ و میر از افسردگی و ماندن در شرایط افسرده خویی باشد. راه های نجات از افسردگی در واقع به روشهایی گفته میشود که به وسیله آنها و شناخت آن روشها میتوانیم خود را از مرز افسردگی دور کنیم. پیش از آنکه به دنبال راهکارهایی برای نجات از افسردگی باشیم، بهتر است بدانیم چه عواملی باعث افسردگی میشوند.

افسردگی درجات مختلفی دارد که در اینجا ما به امورات رفتاری چگونه نماندن در شرایط افسردگی میپردازیم. احساس افسردگی به غیر از تغییراتی در هورمن ها و ناقل های عصبی مغزی، شرایط محیطی دارد که بودن در آن شرایط محیطی باعث بروز و تشدید بیماری میشود. در واقع هر چه شرایط نامساعدتر، پرالتهاب تر و بیمارگونه تر باشد، بستر ایجاد افسردگی و تشدید آن بیشتر است. بنابراین پس از دارو درمانی که حتما به تشخیص روانپزشک صورت میگیرد، یکی از مهم ترین قدم هایی که میتوانیم برای خود برداریم، تشخیص شرایط نامساعد برای رشد افسردگی و دور شدن از آن شرایط است.

افراد افسرده زمانی میتوانند به راه های نجات از افسردگی بپردازند که قادر به بررسی محیط و عوامل اطراف خود باشند.

دکتر روانشناس بالینی مکث معتقد است اینکه ما چگونه در این شرایط قرار گرفته و چگونه قادر به تغییر شرایطی هستیم که در مواقعی فشار و قدرت شرایط محیطی آنقدر بیشتر است که نمیتوانیم شرایط را تغییر دهیم. اما ذکر این نکته ضروری است که میتوانیم از محیط نامناسب دور بمانیم و خود را وسیله ایی برای انتقام محیط و دیگران ندانیم.

مثلا دختری که با ماندن در خانه و احساس افسردگی دست و پنجه نرم میکند. پسری که در محیط کار خود مدام احساس ناخوشایندی دارد و احساس افسردگی را تجربه میکند. مادری که اقوام و اطرافیانش حال او را خراب میکنند و احساس افسردگی میکند. بهترین راه نجات انها از افسردگی پذیرش شرایط موجود و مقالبه با افسردگی همراه با تغییر شرایط است.چطور خود را از افسردگی نجات دهیم

در این شرایط میتوانیم محیط خود را تغییر دهیم. دختری که میتواند بیرون از خانه شغلی پیدا کند و ساعاتی را به هیچ چیز به غیر از شغلش فکر نکند. پسری که میتواند شغلش را تغییر دهد و با تحمل سختی احتمالا بیشتر، احساس مناسب تری داشته باشد. مادری که میتواند به جای افکار بیهوده و حرف های تکراری فامیلی، به پارکی برای قدم زدن برود و با برنامه ریزی هر روزه ورزش کند و یا به خیریه ایی برای کمک هایمردمی مشغول شود. در واقع تغییر شرایط چیزی شبیه به تغییر بینش در ما میباشد. پیدا کردن بینشی جدید به زندگی و رفتن به سوی هدف هایی متفاوت تر، میتواند ما را از رخوت و تکراری بودن و احساس افسردگی نجات دهد.

مسئله مهم در این تغییر و تحول ها این است که انسان ذاتا به شرایط پیش بینی شده بد، بیشتر از شرایط غیر قابل پیش بینی خوب علاقه دارد. در واقع هر آنچه که بتوانیم سرانجام آن را حدس بزنیم، هر چند بد باشد و رفتاری تکراری و ناخوشایند باشد، برای انسان قابل قبول تر از آن شرایطی است که نمیتوانیم پیش بینی کنیم و حدس بزنیم.

بنابراین تغییر شرایط در حالت افسردگی، کاری بسیار دشوار مخصوصا برای بیمار افسرده است. بیمار افسرده به میزان رنجی که میبرد قانع تر است تا بلند شدن و تغییر دادن شرایط. زیرا تحمل سختی و نشناختن آن شرایط جدید را ندارد. اما مسئله دقیقا اینجا خودش را نشان میدهد که انسان برای بهبود، نیاز به تغییر، تلاش و سخت کوشی دارد. قدم های اولیه همیشه سخت است اما قطعا در تغییر، شرایط پیش بینی نشده بهتری میتواند جلوی راه قرار گیرد. این مقوله نه تنها برای افراد افسرده بلکه برای انسان سالم و نرمال جامعه نیز صدق میکند و او را به سمت بهتر شدن، شادتر بودن و اتفاقات بهتر سوق میدهد.

این موارد همگی در ایجاد شرایط مناسب در بهبود افسردگی نقش دارند و عمل کردن به آنها کمک رسان افراد بیمار و افسرده خو میباشد.

برای شناخت عوامل افسردگی نیاز به بررسی موقعیت محیطی و نیز شرایطی که در آن به سر میبریم، داریم. اینکه در روز و یا روزهایی احساس سنگینی کنیم، میل و رغبتی به انجام کاری نداشته باشیم و یا دلمان نخواهد با کسی معاشرت کنیم، نشانه های افسردگی در چند روز نمیباشند. ممکن است روزهایی را بی اشتها باشیم، حوصله حرف زدن نداشته باشیم و میلی به خواب نداشته باشیم. اما زمانی که این عادات و رفتارها در طولانی مدت مثلاً یک ماه و یا بیشتر ظهور پیدا کرد، میتوانیم به بررسی شرایط با یک مشاور روانشناس بپردازیم.

توضیح اینکه شرایط اطرافما به چه شکل است، محل کار، معاشرات و یا دوستانمان. اگر همه چیز مانند گذشته بوده و ما پیش از این احساس افسردگی نداشته ایم، بررسی اینکه در این زمان چه اتفاقی افتاده که با همان شرایط قبل، احساس متفاوت تری داریم. البته موضوع مهم اینجاست که ممکن است شرایط پیش از این را سعی کرده ایم نرمال و خوب نشان دهیم و مدام به سرکوب احساسات خوب و بدمان پرداخته باشیم. در این صورت یکی از مهمترین عوامل افسردگی را در خود رشد داده ایم.

افسردگی امروزه یکی از پر شیوع ترین بیماری های قرن اخیر است.

علت مرگ و میر به دلیل افسردگی هر روز آمار قابل توجه ایی را در بر میگیرد. اما چطور میتوانیم از این بیماری در امان بمانیم؟

باید بدانیم سابقه خانوادگی و نوع ژنی که به همراه داریم آیا شرایط افسردگی را در ما دارد یا خیر. مثلاً دقت کنید در بین فامیل، پدر، مادر، عمه، خاله، دایی، عمو و فرزندانشان کسی را با حالاتی که نشان از این بیماری دارد و به تأیید دکتر روانشناس درآمده باشد را در اطراف خود دارید یا خیر. اگر باشند، نشان دهنده ژن فعال افسردگی در وجود دیگر افراد فامیل نیز میباشد.

اما در این مورد ترسی وجود ندارد بلکه نیاز به ارزیابی بیشتر دا به ما نشان می دهد. بررسی این شرایط در زمانی مهم است که ما به شخصه احساس افسردگی، غمگین بودن، رخوت، دوری گزینی از شرایط قبل، خواب نامناسب، خوراک ناکافی و یا پرخوری عصبی مداوم داشته باشیم و احساس کنیم باید برای شرایطمان نزد دکتر روانشناس برویم و این جریان را با او در میان بگذاریم.

افسردگی از لحاظ بیولوژیک، در مغز انسان به دلیل پایین آمدن ناقلهای عصبی به اسم دوپامین، سروتونین و بعضی دیگر از ناقل های عصبی مانند اندورفین رخ می دهد. اگر در شرایط افسردگی کامل و عمیقی باشیم، با مراجعه به روانپزشک و دارو درمانی، میتوان بهبود جسمانی را بدست آورد. در واقع وجود قرص های ضد افسردگی، هورمن ها و ترشح آنها را به میزان لازم بر میگرداند و مراجع تقریباً پس از طی سه ماه، اولین نشانه های بهبود را در خود میبیند.

نکته مهم اینجاست که افسردگی در روان افراد اتفاق میافتد. افراد به غیر از دارو درمانی که فقط باید به تجویز دکتر روانپزشک باشد، باید به درمان و مشاوره فردی برای جستجوی دلیل آن باشند که پس از دوره بهبود مجدداً دچار این بیماری نشوند.

تحت نظر یک مشاور روانشناس بودن، یکی دیگر از راه های نجات از افسردگی است. صحبت در مورد شرایط و احساسات، آگاهشدن به این نکته که چه شرایطی ممکن است ما را به همان حالت قبلی باز گرداند. دوری کردن از آن شرایط و آماده کردن شرایطی که در آن احساس بهتری را تجربه میکنیم. همه عامل هایی برای جلوگیری مجدد از بیماری افسردگی است.

مثلاً مادری که با از دست دادن فرزندش دچار افسردگی شدید شده و پس از یک سال هنوز دچار آن است. پس از گذراندن دوره های درمانی و شاید دارو درمانی باید در نظر داشته باشد که بودن در محیطی که او را یاد فرزندش میاندازد، لباس و وسایل فرزندش، گریه و سوگواری های مداوم، نه تنها او را سبک نمیکند بلکه شرایط ماندن در افسردگی را برایش آماده تر میکند. بنابراین شناخت دلایل و پس از آن طی کردن دوره های درمانی و در آخر تغییر شرایط، ما را از افسردگی و ماندن در آن نجات خواهد داد.

افسردگی واکنشی است که روان انسان در مقابل آسیب های دیده شده و رنج ها، تعارضات و سرکوب کردن احساسات خود در وجودش شکل میگیرد. فرد افسرده هیچگاه به یکباره دچار افسردگی نمیشود، همانطور که هر بیماری در مواردی ریشه ژنتیکی دارد و در مواردی نیز ریشه محیطی دارد.

افسردگی هم به همین منوال در روان انسان اثرگذار است. ریشه ژنتیکی افسردگی به اینگونه است که باید بررسی شود در خانواده (مادر، پدر، خواهر، برادر) و همچنین در خانواده و فامیل تراز دوم (عمه، عمو، دایی و فرزندانشان) افرادی هستند که دچار بیماری هایی از قبیل افسردگی بوده اند یا خیر.

بررسی شرایط محیطی در اثرگذاری بیماری افسردگی بسیار مهم است. محیط به قدری اثرگذار است که اگر فردی دچار ژن افسردگی نیز باشد میتواند با تغییر در محیط، خود را از شرایط ایجاد و فعال شدن ژن افسردگی برهاند.

بنابراین تغییر در محیط یکی از مهمترین عوامل نجات از افسردگی است.

اینکه در چه محیطی زندگی میکنیم. به چه میزان استرس و اضطراب را متحمل میشویم. به چه میزان توانایی ابراز احساساتمان را داریم. به چه میزان در آن محیط احساس سلامت روان میکنیم و به دور از خشم و دلواپسی هستیم، میتواند تأثیر محیط باشد.

جواب این است که اگر احساس افسردگی و ناتوانی در شاد بودن و داشتن احساس خوشایند داشته ایم، باید سریعاً به خود کمک کنیم. از افراد و متخصصانی که راهکارهای درمانی کمک رسانی به چنین حالت هایی را دارند، کمک بخواهیم. مشاوران روانشناس در تشخیص علت های افسردگی مهارت دارند. حتی پیش از آنکه فرد گرفتار این بیماری شود، میتوانند با بررسی شرایط و احوال بیماری به خود کمک کند. همچنین نگرش خود را تغییر دهد تا بتواند از این مرحله به خوبی گذر کرده و در آن نماند و یا بصورت دوره ایی دچار افسردگی نشود.

تشخیص اینکه فردی که دچار احساس ناخوشایند است، چگونه میتواند بهبود خود را به دست آورد، فقط به کمک یک روانشناس زبده امکان پذیر است. زیرا بررسی سرکوب احساسات، برداشت های غلط، آسیب های دوره کودکی، خشم های فروخورده و تحمل اضطراب هایی که حاصل تعرض درونی است، همه عوامل افسردگی هستند که به کمک یک روانشناس شناخته و درمان میشود. در کلیت ماجرا، برای یافتن راه های نجات از افسردگی، اولین و مهمترین قدم مراجعه به روانشناس است. پس از آن عمل کردن به راهکارهای درمانی روانشناس که میتواند ما را به بهبود و سلامت روان نزدیک کند.

یکی از راه های مؤثر و مهم در نجات از افسردگی، تلاش برای نرسیدن به مرحله افسردگی یا همان پیشگیری است.

با توجه به توضیحات پیش از این باید بیان کنیم که اگر نمیخواهیم فردی افسرده باشیم قطعاً باید پیش از آن سعی و تلاش خود را برای افسرده نبودن انجام داده باشیم. همانطور که اگر نخواهیم فرد سرماخورده باشیم قبل از آن باید سیستم ایمنی بدنمان را قوی کنیم.

شاید کمی عجیب به نظر بیاید اما لازم است بدانیم شرایط زندگی سخت و تلاش برای بهتر شدن و بهتر بودن و همچنان تلاش برای شکست نخوردن های مداوم و قضاوت نشدن و یا هر فشار دیگری که ماحصل دنیای امروز است باعث میشود به یکباره تبدیل به فردی افسرده شویم که هدف و انگیزه ایی ندارد و احساس خوبی در وجود او نیست.

بنابراین پیش از آنکه هر فشاری از اجتماع و محیط اطراف باعث شود فردی افسرده باشیم باید به خود و روان خود این فرصت را بدهیم که تمام تلاش خود را برای دور ماندن از استرس های روزمره داشته باشیم.

اگر بتوانیم خود را در فضایی دور از استرس قرار دهیم میتوانیم خود را از آسیبی به نام افسردگی نجات بدهیم. تغییر در رفتارها و الگوهای روزمره میتواند ما را در به دست آوردن تجربه احساس بهتر کمک کند.

اگر بتوانیم روزانه زمانی را به مدیتیشن بپردازیم و یا پیاده روی کنیم و یا به دیگران کمک کنیم، در واقع از بروز احساس افسردگی در خود جلوگیری کرده ایم و سعی در داشتن احساس بهتر خواهیم کرد.

از آنجایی که افسردگی به نوعی بیماری یا ختلال خلقی محسوب میشود. هر فرد بیماری احتیاج به توجه اطرافیان دارد قطعاً فرد افسرده نیز نیازمند توجه و حمایت اطرافیان است، اما باید بدانیم مهمترین قدم در نجات از افسردگی برای افراد افسرده، کمک به روانشان است.

1. تغییر شرایط چگونه می تواند برای درمان افسردگی مفید باشد؟ در واقع تغییر شرایط چیزی شبیه به تغییر بینش در ما میباشد. پیدا کردن بینشی جدید به زندگی و رفتن به سوی هدف هایی متفاوت تر، میتواند ما را از رخوت و تکراری بودن و احساس افسردگی نجات دهد.

2. علت افسردگی از لحاظ بیولوژیک چیست؟ افسردگی از لحاظ بیولوژیک، در مغز انسان به دلیل پایین آمدن هورمن های به اسم دوپامین، سروتونین و اکسیدوزین است. اگر در شرایط افسردگی کامل و عمیقی باشیم، با مراجعه به روانپزشک و دارو درمانی، میتوان بهبود جسمانی را بدست آورد.

3. آیا افراد افسرده خود میتوانند به خودشان کمک کنند؟ قطعاً فرد افسرده نیز نیازمند توجه و حمایت اطرافیان است اما باید بدانیم مهمترین قدم در نجات از افسردگی برای افراد افسرده، کمک به خودشان است.

لطفا جهت مشاوره در مورد «راه های نجات از افسردگی و بررسی عوامل ایجاد آن» با شماره های زیر تماس بفرمایید:چطور خود را از افسردگی نجات دهیم

22004925 – 021 22623587 – 021

سلام دوستان خواستم تجربمو باهاتون درمیون بزارم. من حدود 2 سال افسردگی داشتم و همیشه یه مدت قرص میخوردم کمی بهتر میشدم و دوباره بر میگشت بعدا فهمیدم که باید پیش روانشناسم میرفتم وقتی دارو و مشاوره همزمان شد الان 6 ماهه که کاملا خوب شدم خواستم بهتون بگم فقط با قرص سعی نکنید مشکلتون رو حل کنید چون مثل اینه که دندونتون خرابه و هی دارین مسکن میخورین. ممکنه دردش بهتر بشه ولی خوب نمیشه. باید اون خرابیها و اسیباشو درست کرد

لطفا جهت ارائه خدمات و توضیحات تکمیلی با ما در ارتباط باشید.

آدرس: تهران – جنب مترو قلهک – کوچه خلیل پور – پلاک 21 – واحد 5 – طبقه 3

تلفن: 22004925 021

تلفن: 22623587 021

همراه: 1671664 0935

دکتر روانشناس و متخصصین روانشناسی مرکز مشاوره مکث با بررسی نقاط قوت و ضعف مراجعه کنندگان به کمک آزمون های نوین روانشناختی ، تشخیص گذاری کرده و با در نظر گرفتن شرایط فرد برای درمان اثر بخش و یا برنامه ریزی برای ارتقای توانمندی ها در تمام زمینه های مشاوره روانشناسی از جمله مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج اقدام می نمایند. مرکز مشاوره روانشناسی مکث در شریعتی تهران با هدف ایجاد تحول در نحوه انجام خدمات روان درمانی و کسب اطلاعات روانشناسی بروز از طریق اینترنت و مشاوره آنلاین شروع به فعالیت نموده است. با توجه به اینکه مدیران این مجموعه از افراد متخصص و با سابقه کار فراوان در این زمینه هستند؛ لذا سنگ بنای تمامی فعالیت های جاری در این مرکز مشاوره بطور اصولی و مطابق با علم روز دنیا بنا نهاده شده است. ما در محیطی آرام و دل نشین پذیرای شما مراجعه کننده محترم می باشیم.

کلیه حقوق این سایت متعلق به مرکز مشاوره مکث می باشد.

اگر شما تاکنون با افسردگی در جدل بوده اید، علائم روانی مانند خلق و خوی غمگین و احساس پوچی، احساس گناه، اضطراب، ترس و ناامیدی را تجربه کرده اید. همچنین علائم فیزیکی نظیر بی خوابی یا فقر خواب، به سختی تمرکز کردن و تصمیم گرفتن، کم اشتهایی و کاهش وزن یا احساس کمبود انرژی یا خستگی به گونه ای که به سختی از رختخواب بیرون می آیید، را تجربه کرده اید. مقابله کردن با افسردگی می تواند بسیار سخت باشد و شما ممکن است تلاش کنید تا افسردگی خود را زمانیکه با دوستان خود هستید یا در محل کار، پنهان کنید. برای درمان افسردگیتان کمک بگیرید ـ به جای پنهان کردن و یا وانمود کردن به اینکه افسردگی وجود ندارد ـ  این تنها راهی است که شما قادر می کند تا احساس بهتر و مثبت تری نسبت به خودتان و دنیای اطرافتان داشته باشید.

روش اول: پنهان کردن افسردگی در میان دوستان

ممکن است پنهان کردن افسردگی در میان دیگران مخصوصا دوستانی که به خوبی شما را می شناسند، سخت باشد. برای مخفی کردن افسردگی، شما می توانید تلاش کنید تا از قرار گرفتن با تعداد زیادی از دوستانتان، اجتناب کنید، همچنین نباید وانمود کنید که خوشالید و یا درگیر دیگرانید. به گروه های کوچک اما صمیمی دوستانتان وصل شوید، همچنین نباید تمام وقت، افسردگی خود را پنهان کنید.

برای از بین بردن هر گونه شکی که شما ممکن است افسرده باشید، باید تلاش کنید تا در رویدادهای اجتماعی هر چند کوتاه، ظاهر شوید، مخصوصا اگر این رویداد با تعداد کمی از دوستانتان همراه باشد. ظاهر شدن در اجتماع به دوستانتان نشان می دهد که شما هنوز قادر به بیرون رفتن و اطراف دیگران بودن، هستید حتی اگر در مواجه با افسردگی قرار گرفته باشید.

برای کنار گذاشتن هر بحثی پیرامون افسردگی، شما می توانید تلاش کنید تا موضوع متفاوتی را مطرح کنید و بحث را عوض کنید مخصوصا اگر یک دوست از احساس اضطرابش صحبت می کند یا اگر او بحثی درباره افسردگی داشته باشد. شما می توانید آخرین برنامه یا فیلم های تلویزیونی را مطرح کنید یا اینکه از او بخواهید درباره مدرسه یا کارش صحبت کند. عوض کردن موضوع می تواند یکی از راههای مخفی کردن افسردگی باشد و از ادامه این بحث با فرد دیگر نیز اجتناب می کند.چطور خود را از افسردگی نجات دهیم

به خواست خودتان، شما نشان می دهید که افسرده نیستید اما این ممکن است باعث شود تا شما احساس تنهایی بیشتری کنید. گزینه دیگر این است که شما دوستان یا آشنایاین دیگری را درگیر افسردگی هستند را، بیابید. با باز کردن موضوع افسردگی در کنار این افراد، شما احساس راحتی بیشتری می کنید. این اجازه می دهد به شما تا افسردگیتان را از دوستان دیگرتان پنهان کنید و آن را با افرادی که همدرد و هم فهم شما هستند، به اشتراک بگذارید.

روش دوم: افسردگیتان را در محیط کارتان پنهان کنید.

افسردگی می تواند تمرکز کردن و متمرکز شدن را سخت کند، مخصوساصا تمرکز بر روی پروژه های کاری یا شغلهای پایه ای. ولی با تمرکز بر توسعه حرفه، می توانید کمک کنید تا این حقیقت که شما افسرده اید، پنهان بماند. هر روز برای خودتان اهداف کاری داشته باشید که واقعی و کاربردی باشد و روزانه لیستش را تهیه کنید. در طی جلسات، نکات خوب را یادداشت کنید و به نظر نمی رسد که شما ناراحت یا پریشانید. ارتباط خوبی با مشتریانتان برقرار کنید و تلاش کنید تا انتظاراتتان برآورده شود.

پنهان کردن افسردگی زمانی که کسی درباره اضطراب یا افسردگی در مکالمات اداریش صحبت می کند، سخت است. ممکن است زمانیکه افسردگی یا اضطراب مطرح می شود، بخواهید موضوع را عوض کنید، همچنین خودتان را ملزم به اشتراک گذاشتن احساس افسردگیتان نمی دانید یا از ادامه گفتگو خودتان را معاف می کنید.

روش سوم: برای افسردگیتان کمک بگیرید.

شما ممکن است به خاطر شرم، احساس گناه یا پریشانی بخواهید افسردگی‌تان را مخفی نگه دارید چرا که شما احساس منفی، ناراحتی و تنهایی می کنید. حتی اگر شما تلاش کنید تا ظاهر بیرونی خود را حفظ کنید و نشان دهید که همه چیز خوب است، پنهان کردن افسردگی به شما اجازه نمی دهد تا کمک مورد نیاز و ضروری را به دست آورید.

در نظر بگیرید که احساسات خود را با دوست صمیمی، اعضای خانواده یا والدین و همسرتان به اشتراک بگذارید. صادق بودن با احساساتتان، می تواند به شما احساس بهتری بدهد و کمک کند تا شما با دیگران کار کنید تا راههای بهبود افسردگی را به دست آورید.

برای درمان افسردگی خود ممکن است یک درمانگر یا روان‌درمانگر را که در این زمینه تخصص دارد، را در نظر بگیرید. از دوستانتان که با افسردگی درگیر بوده اند، بخواهید تا شما را به یک رواندرمانگر ارجاع دهند. شما ممکن است یک درمانگر را به عنوان برنامه بهداشت شخصی خود استخدام کنید.

ترکیب مشاروه روانشناسی و دارو در جهت بهبود رنج فردی افسردگی، خیلی موثر است. دکترتان می تواند داروهایی برای کمک به تسکین علائمتان، تجویز کند و یک درمانگر یا روان درمانگر را برای کمک به روند بهبود بیماریتان، پیشنهاد دهد.

بسته به شدت افسردگی و سابقه پزشکیتان، دکترتان می تواند داروی ضد افسردگی تجویز کند.

دپارتمان تولید محتوای مرکز خدمات و روانشناسی احیا

لالی انتخابی یا سکوت انتخابی یا گنگی انتخابی کودکانی که در موقعیت های ضروری یا مورد انتظار حاضر به صحبت نیستند تاحدی که این عدم صحبت انها در عملکردشان در مدرسه و دوست پیداکردن خلل ایجاد کند دچار اختلال لالی انتخابی هستند. کودکان به  دلایل زیادی به لالی انتخابی دچار می شوند ولی در بیشتر […]

ارتباط با درمانگر در درمان اختلال خوردن با یک دکتر سلامت روان ارتباط برقرار کنید. در دل اختلال خوردن دردی عمیق پنهان است؛ مشکلات درونی، شرم و ناتوانی در بیان احساسات. بهترین فرد برای اینکه این مسائل را با او در میان بگذارد مشاور یا درمانگری است که آموزش لازم را دیده است و برای […]

تغییر رفتارهای مشکل ساز در اختلال هیسترونیک یا نمایشی : روی مهارت های اجتماعی کار کنید. اگر از HPD رنج می برید، احتمالاً با دیگران مشکل دارید. ممکن است روابطتان با خانواده و دوستانتان محدود باشد و ارتباط معناداری بینتان شکل نگیرد. در طول درمان با HPD ، می توانید به جای اینکه یک فرد […]

در ارتباط با یک فرد خودشیفته چه عکس العملی نشان بدهیم؟ آرام باشید و از شدت بخشیدن به رفتارهای ناراحت کننده شان، جلوگیری کنید. افراد مبتلا به خودشیفتگی معتقدند که شما برتر هستند. نسبت به آنچه آنها به شما می گویند، با آرامش پاسخ دهید و اگر احساس ناراحتی شدید کردید، بحث را متوقف کنید […]

راهکارهایی برای غلبه بر ترس : دلقک ها، عنکبوت ها، ارتفاعات، سوزن دندانپزشکان، پرواز. اینها همه چه ارتباطی با هم دارند؟ این عوامل برخی از رایج ترین هراس های ما هستند. هراس در حقیقت نوعی اختلال اضطراب است که با ترس بیش از حد یا غیر منطقی از وضعیت یا شیء خاص مشخص می شود. […]

پاسخ گویی به سوال ها و مشکلات در زمینه روانشناسی

برای ورود اینجا کلیک کنید

گاهی با دوستان افسرده و غمگین مواجه می شویم یا بهتر بگوییم متوجه می شویم که یکی از دوستانمان دچار افسردگی شده است و برای ادامه زندگی به مشکل برخورده است در چنین شرایط وظیفه ما در قبال دوست افسرده مان چیست؟ چطور می توانیم به او کمک کنیم تا دوباره به میل زندگی و زندگی کردن باز گردد ؟ در ادامه این بخش از نمناک راه کارهایی موثر برای کمک به دوست افسرده مطرح شده است.

افسردگی می تواند باعث شود که یک شخص احساس کند که مهم نیست و کسی او را دوست ندارد این نمی تواند دور تر از حقیقت باشد ! با این حال ، کسانی که در معرض افسردگی هستند، نمی توانند این را ببینند .

مهم ترین کاری که می توانید برای دوستتان انجام دهید ، این است که اجازه دهید آن ها بدانند که شما آن جا هستید و خیلی زیاد به آنها توجه می کنید . اگر چه ممکن است این مسئله بلافاصله برای دوست شما حل نشود ، ولی این نوع حمایت به آن ها یاد آوری می کند که همکاری آن ها اهمیت دارد و به آن ها کمک می کند تا انگیزه ای برای یافتن گزینه های بهبودی پیدا کنند .

مهم تر از همه ، شما باید این حمایت عاطفی را همراه با اقدامات حمایتی ثابت کنید . اگر دوست شما نیاز به کمک برای هر کاری داشته باشد ، حتما از این راه خود را ثابت کنید تا آن ها بتوانند در زمان نیاز به کمک شما اعتماد کنند ، هنگامی که دوست شما می بیند که از طرف شخص دیگر حمایت می شود . متوجه می شوند که آن ها ارزش عشق و خوش بختی را دارند که نقش مهمی در روند بهبودی بازی می کند .چطور خود را از افسردگی نجات دهیم

همان طور که قبلا در مقاله ذکر شد ، افسردگی اغلب مانع ازلذت بردن از فعالیت هایی می شود که آنها در گذشته دوست داشتند . یکی از بزرگ ترین راهنمایی هایی که وب سایت های سلامتی برای کسانی که در معرض افسردگی قرار دارند ارائه می دهند ، ادامه دادن فعالیت هایی است که قبلا از انجام آن لذت می بردند ، حتی اگر در این لحظه از آن لذت نمی برند .

هنگامی که وقت دارید ، به دوستانتان برسید و یک اتفاق را که می توانید در یک روز در طول هفته انجام دهید را برنامه ریزی کنید ، از آنها بپرسید که قبل از این که افسرده شوند، از چه چیزی لذت می بردند و از این فعالیت ها مطلع شوید ، این طوری می توانید برنامه های بیشتری را برای آینده برنامه ریزی کنید .این برنامه ها به آن ها کمک می کند، تا از خانه بیرون بیایند ، به زندگی قدیمی خود بازگردند ، و آن ها را به سمت این حقیقت که آن ها تنها نیستند و افرادی را دارند که می توانند بر آن ها تکیه کنند ، هدایت می کند .

همه افراد افسردگی را درک نمی کنند و این عدم درک، گاهی اوقات باعث می شود که افرادی که افسردگی دارند را با افرادی که برای مثبت بودن دست و پنجه نرمه می کنند و دنبال راهی هستند، باهم اشتباه بگیرند با این حال ، صبر ، یک هنر است و مهم است که شما صبور باشید و زمانی که دوست شما در حال گذراندن این زمان دشوار است ،از قضاوت کردن خودداری کنید .

به آنها مکانی امن برای تخلیه احساساتشان و گوشی شنوا بدون قصد برای نصیحت های ناخواسته بدهید، افرادی که در معرض افسردگی قرار دارند ، نیاز به کسی دارند که با آن ها ارتباط برقرار کند و صحبت کند، این می تواند یک جهان از تفاوت ایجاد کند البته ، اگر آن ها از شما راهنمایی بخواهند و شما فکر می کنید که چه چیزی برای ارائه دارید ، آن را انجام دهید با این حال، اگر شما نمی دانید که چه بگویید، گاهی اوقات بهتر است چیزی نگویید تا چیز غلطی بگویید . حتی می توانید به آن ها توصیه کنید که از یک متخصص اعصاب و روان کمک بگیرند ، اگر احساس می کنید که نمی توانید مشورتی که به دنبال آن هستند ، بدهید .

هیچ چیز بهتر از این نیست که احساس وحشتناک بودن بکنید و از دوستانتان سخنان مهربانانه و تشویق کننده بشنوید . اگر متوجه شدید که دوستتان شروع به تردید در خود و یا صحبت کردن با خود زمانی که در اطراف شما هست ، کرده است ، کلمات مهربانانه بگویید و به آن یادآوری کنید، چه کسی هستند.

افسردگی اغلب باعث می شود مردم از طریق یک لنز تحریف شده به خود نگاه کنند ؛ درمان افسردگی نیاز به چالش با افکار منفی دارد، که اگر شما با خودتان مقابله کنید و هیچ کس به شما یادآوری نکند که چه کسی بوده اید، می تواند سخت باشد.

دوستتان را بالا بکشید و آن ها را با شخصی که قبلا بوده اند، آشنا کنید تا بتوانند با افکارشان مبارزه کنند ، هم چنین مهم است که توجه داشته باشید که در زمان تشویق به مثبت بودن نباید زیاده روی کنید . همه کسانی که در معرض افسرگی قرار دارند ، تحمل زیادی برای این چیز ها ندارند و فشار مثبت می تواند اثر متقابل مورد نظر را داشته باشد .

آن ها می گویند که خنده بهترین دارو است ، این مطلب به خصوص زمانی که به افسردگی می رسد ، درست است ! در حقیقت یک مطالعه انجام شده نشان می دهد که خنده می تواند خلق و خوی خود فرد را بهبود بخشد و اثرات علائمی که در هنگام مقابله با افسردگی تجربه می شود را کاهش می دهد .

هر زمانی که با دوستتان هستید ، بهترین کاری که می توانید انجام دهید تا آن ها را بخندانید مهم نیست که چه چیز در نظر آنها خنده دار است ، حتی اگر کمی نامناسب هستند ، این جوک ها را بگیرید و از مزایای آن ها استفاده می کنند فقط یک خندیدن ساده می تواند تاثیر بزرگی در احساسات دوست شما داشته باشد . حتی اگر بتوانید احساسات او را فقط برای یک لحظه اداره کنید آن ثانیه می تواند چشم انداز آینده آن ها را بهبود بخشد .

بله حرکات عاطفی عظیم قطعا می تواند توجه شما به کسی را نشان دهد ، با این حال ، اغلب چیز های کوچک است که واقعا دیگران را روشن می کند و به طور کلی احساس بهتری در مورد زندگی خود می کنند.

تلاش خود را برای نشان دادن توجهتان در مورد آن ها و شاد شدن آن ها با انجام کار های کوچکی که به آن اهمیت می دهند ، بکنید به عنوان مثال ، شما می توانید کار های ساده کوچکی را مثل مخفی کردن یادداشت های کوچک تشویق در اطراف خانه و وسایل او و یا با انجام دادن برخی رفتار های مورد علاقه او در طول روز، انجام دهید . هر کدام از این اعمال به دوست شما می گوید  من به شما اهمیت می دهم  . روش خود را برای انجام این کارها انتخاب کنید و منتظر پاسخ آن ها باشید.

 

حقیقت این است :شما قادر نخواهید بود که به دوست خود رسیدگی کنید و همه چیز را به تنهایی انجام دهید . آن ها در زندگی خود به دیگران احتیاج دارند و شما مجبور خواهید شد یک استراحت به خود بدهید تا خودتان نیز کاری انجام دهید. افرادی که با افسردگی دست و پنجه نرم می کنند، به یک سیستم پشتیبانی جامع برای کمک به آن ها در جهت بهبودی نیاز دارند،تا بتوانند به خوش بختی خود باز گردند .

به دوست های دیگر در گروه دوستتان و دوستان خودتان دسترسی پیدا کنید و ببینید که چه کارهایی می توانند انجام دهند تا دوستتان دوباره زندگی را دوست داشته باشد . با ایجاد یک سیستم پشتیبانی جامع ، شما حتی زمان کمتری را برای حمایت از دوست خود و کمک به بازگرداندن آن ها به نور نیاز خواهید داشت .

افسردگی یکی از شایع ترین مشکلات روانی است.

میزان شیوع این مساله تا حدی است که از آن با عنوان سرماخوردگی روانی نیز یاد می شود.

این مطلب به این معناست که افسردگی می تواند بسیار فراگیر باشد و علی رغم ظاهر ساده و مزمن خود، تاثیرات قابل توجهی بر سلامت جسمی و روانی تان داشته باشد.

آیا احساس دلمردگی می کنید و دلمرده هستید؟

به نقل از سایت مشاورکو: در صورتی که با افسردگی دست به گریبان هستید، ممکن است احساس کنید زندگی بیش از حد سخت و طاقت فرسا شده است و حتی جذاب ترین فعالیت ها نیز قادر به خوشحال کردن تان نیست.چطور خود را از افسردگی نجات دهیم

در صورتی که در چنین وضعیتی قرار گرفته اید و احساس خستگی، دلمردگی، پوچی، تنهایی و دلمردگی بر زندگی تان سایه افکنده است با ادامه ی مطلب همراه شوید تا شما را با مهم ترین راه های غلبه بر غول افسردگی آشنا کنیم.

چگونه با افسردگی مقابله کنیم؟ تکنیک های مشاورانه

تجربه ی احساساتی از قبیل غم و اندوه، بی حوصلگی، خستگی مداوم و احساس تنهایی، بغض و شکست می تواند تا حد زیادی پیش بینی کننده ی افسردگی باشد.

در این حالت ممکن است افکاری مبنی بر خودکشی یا بی ارزشی و بودن فکرتان را اشغال کند و تجربه ی آنها به مدت بیشتر از ۶ ماه می تواند نشان دهنده ی افسردگی و نیاز ضروری به درخواست کمک تخصصی باشد.

فرد افسرده علی رغم میلش نمی تواند اری را پیش ببرد، کلاس های مختلف ثبت نام می کند اما در هیچکدام شرکت نمی کند، کارهای ناتمام زیادی دارد.

او ممکن است حالاتی مانند کاهش یا افزایش میل جنسی، ساعات خواب، اشتها و خلق و خود را نیز تجربه کند.

امروزه افسردگی به عنوان بیماری رایج قرن شناخته شده و عدم اقدام برای درمان آن می تواند شرایط را بسیار سخت و غیر قابل کنترل کند.

افسردگی یکی از مقاوم ترین انواع اختلالات در برابر درمان است و بهتر است برای رفع آن حتماً از یک متخصص کمک بگیرید.

به عنوان یک فرد افسرده ممکن است احساس کنید افسردگی همه ی زندگی تان را فراگرفته و از طریق آن فلج شده اید.

بسیاری از افراد افسرده ممکن است در مقابل افسردگی شان احساس ناتوانی و یاس کنند و آن را بسیار قدرتمند تر از خودشان ادراک کنند.

اگر قصد دارید تا بتوانید به یک زندگی شاد، پر نشاط و فعال برگردید و از افسردگی رها شوید، لازم است چند نکته ی طلایی را بدانید.

واقعیت آن است که تمرکز کردن بر احساس افسردگی، یاس، ناامیدی و سعی در رها شدن از آن کاری بیهوده است.این احساسات همواره به قوت خود باقی خواهند بود مگر آنکه تصمیم بگیرید تا برای تغییرشان دست به “رفتار تازه ای” بزنید.

راه رفتن با ژست آدم های افسرده، حالات چهره ی غم زده، نشستن در کنار اتاق و فکر کردن به گذشته، تنها می تواند مشکلات را برتر کند.

آنچه لازم دارید آن است که رفتارهای تازه ای را تمرین کنید.

به عنوان مثال ایده های زیر می تواند برای تان بسیار کارساز باشد:

۱- دکور اتاق تان و یا خانه را به طور کلی تغییر دهید.

۲- در خانه لباس های شاد بپوشید، آرایش کنید و آراسته باشید. حتی در زمان هایی که تنها هستید.

۳- در آینه به خودتان نگاه کنید و لبخند زدن را تمرین کنید. شاید ساده به نظر برسد اما بر اساس تجارب بالینی، حالات غیر کلامی فرد افسرده نقش زیادی در تداوم افسردگی دارند.

۴- به مهمانی بروید و یا دوستان تان را دورتان جمع کنید.

۵- در یک کلاس ورزشی شرکت کنید و یا برای مدتی در خانه برقصید.

۶- یکی از کارهای مورد علاقه تان را شروع کنید.

۷- در طی روز ساعتی را در مقابل نور آفتاب قدم بزنید و یا بنشینید.

هنگامی که تصمیم می گیرید تا بر اساس رفتارهای تازه عمل کنید، ممکن است احساس کنید در حال بازی کردن نقش هستید.

این مساله به این خاطر است که انجام رفتارهای تازه، گام اول و ضروری ترین گام برای غلبه بر مساله ی افسردگی است اما به تنهایی کافی نخواهد بود.

موقعیتی را تصور کنید که د جمعی نشسته اید و به صورت ناخودآگاه، حالات غم و اندده و افسردگی به سراغ تان می آید و حوصله هیچکس حتی خودتان را هم ندارید.

در این شرایط از خودتان این سوال طلایی را بپرسید:

” چه فکری به دهنم آمد که پر از غم و اندوه شدم؟ ”افکارتان را بررسی کنید و تفکرات غیر منطقی، مقایسه ها، پیش گویی های منفی در مورد آینده، غرق شدن در گذشته را ردیابی کنید.

در بسیاری از موارد فکر کردن به شیوه ی غیر منطقی باعت می شود تا خلق تان تنگ بشود و در افسردگی غرق شوید.

بر اساس توضیحات داده شده برای کنترل افسردگی تان دو گام اساسی بردارید:

۱ لیستی از رفتارهای تازه بنویسید و شروع به اجرای آنها کنید.

۲ در شراطی که خلق تان پایین است و افسرده اید، سوال طلایی مربوط به افکار را از خودتان بپرسید.

سپس فکر تان را متوقف کرده و با آن به صورت منطقی چالش کنید.چطور خود را از افسردگی نجات دهیم

چالش با افکار باعث می شود تا احساس تان نیز تغییر کند و از حالت یاس و ناامیدی به سمت امیدواری و شادی حرکت کنید.

به عنوان مثال اگر فکری مانند ” شرایط زندگی م اصلاً خوب نیست. خیلی اوضاع افتضاحه” در ذهن تان رژه می رود می توانید با آن به شکل زیر چالش کنید:

” درسته که از زندگی ام صد در صد راضی نیستم اما برای تغییر شرایط در حال تلاشم و اوضاع همیشه اینطور نمی مونه. همچنین در زندگی ام شرایط خوبی نیز دارم که ممکن است خیلی از افراد دیگر نداشته باشند “.

با انجام مستمر دو گام طلایی بالا می توانید بر افسردگی تان غلبه کنید و کنترل زندگی تان را با قدرتی دوباره در دست بگیرید.

یادتان باشد که در این شرایط نیاز به حمایت، تایید و تشویق خودتان دارید و سرزنش و منفی گویی می تواند برای تان در حکم سمی مهلک باشد.

معرفی سایت مشاوره روانشناسی مشاورانه

سایت مشاورانه با بیش از ۱۰۰۰ محتوای روانشناسی به ارائه خدمات:

مشاوره حضوری

مشاوره آنلاین رایگان

مشاوره تلفنی

در زمینه های تخصصی: مشاوره خانواده، مشاوره ازدواج، مشاوره روانشناسی، مشاوره زناشویی، اختلال افسردگی، اضطراب، وسواس فکری و عملی، فوبیا، تربیت کودک و نوجوان، تست روانشناسی و غیره می پردازد.

منبع: مرکز مشاوره مشاورانه

 

**محتوای تبلیغاتی**

کليه حقوق اين سايت متعلق به پایگاه خبري-تحليلي مشرق نيوز مي باشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.

چطور خود را از افسردگی نجات دهیم
چطور خود را از افسردگی نجات دهیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *