چطور در خانه قارچ پرورش دهیم

 
helpkade
چطور در خانه قارچ پرورش دهیم
چطور در خانه قارچ پرورش دهیم

عضو هیات علمی مؤسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور نحوه پرورش قارچ در منزل را تشریح کرد.

حسین خباز جلفایی در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه پرورش محدود قارچ خوراکی دکمه‌ای برای مصارف خانگی در هر مکانی که بتوان شرایط را برای آن فراهم کرد، امکان پذیر است، گفت: پرورش قارچ خوراکی دکمه‌ای نیاز به فضایی حداقل به مساحت ۴۰ متر مربع دارد که بتوان در تمام طول سال با وسایل گرمایشی یا سرمایشی دمای آن را کنترل و با دستگاه مناسب، رطوبت نسبی حدود ۸۵ درصد فراهم کرد. به این ترتیب در هر محلی از جمله خانه که چنین فضایی موجود باشد با رعایت نکات بهداشتی می‌توان قارچ خوراکی دکمه ای پرورش داد.

وی ادامه داد: لازم است فضایی که برای پرورش در نظر گرفته می‌شود از اتاق‌های مسکونی فاصله مناسبی داشته باشد تا حشراتی که در بستر پرورش جمع می‌شوند به فضای مسکونی خانه راه نیابند. در ضمن دیوارها، سقف و کف آن نیز سیمانی باشد، زیرا دیوارهای گچی به دلیل رطوبت بالا که برای باردهی قارچ لازم است، تخریب می‌شوند. به این ترتیب انباری‌ها یا زیرزمین‌های منازل یا سایر مکان‌های بلااستفاده به شرطی که بتوان دما و رطوبت آن را کنترل کرد می‌تواند محل مناسبی برای پرورش قارچ دکمه‌ای باشد.

این عضو هیات علمی موسسه گیاه پزشکی اضافه کرد: بعد از تعیین مکان مناسب پرورش باید بستر پرورش شامل کمپوست و خاک پوششی را از بازار خریداری کرد. بسته‌های کمپوست موجود در بازار حدود ۱۷ تا ۲۰ کیلوگرم وزن دارند که در شرایط مناسب حدود ۲۰ درصد یعنی حدود 3.5 تا ۴ کیلوگرم قارچ می دهند. این بسته‌ها به صورت آماده حاوی بذر قارچ خوراکی هستند که توسط شرکت‌های تولیدکننده، عرضه می‌شوند و بسته به میزان فضایی که برای پرورش موجود است می‌توان تعداد مناسبی از آنها را خریداری کرد. اگرچه قفسه بندی اتاق پرورش این امکان را می‌دهد تا از کل فضا استفاده کرد ولی می‌توان بسته‌های کمپوست را صرفاً در کف اتاق و روی پایه‌های مناسب قرار داد. پایه‌ها باید از جنسی انتخاب شوند که در اثر رطوبت خیس نشده و کپک نزند مثل بلوک های سیمانی یا سبدهای پلاستیکی. 

مسئول آزمایشگاه بیماری‌های قارچ‌های خوراکی در مؤسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور گفت: بسته‌های کمپوست که از بازار تهیه می‌شود سر بسته هستند. بعد از ۱۰ تا ۱۴ روز باید پوشش رویی آنها را کنار زد و سطح آن‌ها لایه‌ای ‌از خاک پوششی به ضخامت تقریباً ۵ سانتی متر ریخت و دوباره پوشاند. بعد از حدود ۱۰ روز روکش را برداشته و هوادهی شود تا کلاهک‌های قارچ دکمه‌ای ظاهر شوند. در طی این مدت که رشد رویشی انجام می‌شود باید دمای اتاق پرورش بین ۲۵ تا ۲۷ درجه سانتی گراد باشد.

چطور در خانه قارچ پرورش دهیم

به گفته وی رطوبت جزئی مورد نیاز نیز با آب‌پاشی دیوارها و کف اتاق حاصل می‌شود. اما برای ظهور کلاهک‌ها و ادامه باردهی دمایی بین ۱۶ تا ۱۸ درجه سانتی‌گراد و رطوبت حدود ۸۵ درصد نیاز است که در اتاقی به مساحت ۴۰ متر مربع با دو دستگاه بخور خانگی (بخور گرم و سرد برای زمستان و تابستان) و آب‌پاشی مداوم دیوارها و کف اتاق می‌تواند تامین می‌شود ولی استفاده از دستگاه‌های رطوبت ساز کوچک ارجحیت دارد.

این عضو هیات علمی مؤسسه گیاه پزشکی، آفات(حشرات و کنه‌ها) و بیمارگرها (قارچ‌ها، باکتری‌ها و نماتودها) را یکی از مشکلات اصلی در پرورش قارچ خوراکی دکمه‌ای دانست که اگر اصولی کنترل نشوند می‌توانند در مواردی کل محصول را از بین ببرند.

خباز جلفایی در پایان افزود: از آنجاکه قارچ دکمه‌ای، لذیذترین قارچ‌خوراکی است و پرورش آن در نگاه اول ساده به نظر می‌رسد، بسیاری از مردم علاقه‌مند به پرورش آن هستند. با این حال باید توجه کرد مراحل پرورش این قارچ نکات ظریف کلیدی دارد که اگر رعایت نشود نمی‌توان محصولی باکیفیت و کمیت مناسب برداشت کرد. بنابراین تمام افراد علاقه‌مند به پرورش قارچ دکمه‌ای در منزل بهتر است در دوره‌های آموزش عملی مرتبط شرکت کنند تا وقت و هزینه آنها به تولید محصولی با کیفیت منتج شود.

انتهای پیام

از بیکاری فکر هرکاری بسرمون میزنه از قارچ گرفته تا خوانندگی

آره بخدا
دقیقا👌😁

سلام خسته نباشدمن ۲۰۰مترجادارم روستابافضایی بازخنک سرمایه هم دارم احتیاج به راهنمایی تون دارم

خوب بود.


آشپزی بدون دغدغه کثیفی گاز


گیفت کارت ارزان/تحویل آنی وپشتیبانی

 

آموزش پرورش قارچ در منزل رایگان

 

چطور در خانه قارچ پرورش دهیم

در منزل و بدون توجه به آب و هوا و رطوبت می توان قارچ پرورش داد. پس اگر شما هم در منزل خود جای مناسبی برای کشت دارید بهتر است از همین حالا برای افزایش درآمد خود اقدام کنید.

 

علی الخصوص که به دلیل کوچک بودن محیط تولید قارچ های بدست آمده از کیفیت بهتری برخوردار هستند؛ میتوان به قیمتی بالاتر از سوپر مارکت ها قارچ را به فروش رساند.

 

بهترین موقع برای پرورش قارچ در خانه بین ماه های مهر تا آذر است ولی چنانچه امکانات تهویه هوا و متعادل نمودن درجه حرارت محیط محل پرورش وجود داشته باشد می توان پرورش قارچ را در ماه های دیگر سال تعمیم داد.

 

آموزش پرورش قارچ در منزل:

بطور کلی طرز پرورش قارچ مخصوص به خود آن است و می توان آن را در محیط تاریک پرورش داد و بجز نور مستقیم آفتاب، هر مقدار نور را تحمل می کند. در هر صورت در محل پرورش قارچ علاوه بر آنکه، بایستی تهویه هوا به خوبی انجام گیرد، درجه هوای محیط پرورش نیز باید بین ۱۵ – ۱۰ درجه نگهداری شود. علاوه بر این محل پرورش بایستی کاملا تمیز، قابل شستشو و فاقد درز یا محلی برای پرورش باکتری ها، حشرات و قارچ های مضر باشد.

 

برای کاشت و پرورش قارچ در منزل، ابتدا نوع قارچی که می خواهید پرورش دهید را انتخاب کنید.

کاشت قارچ صدفی (Oyster)، دکمه ای سفید (White button) و شیتاکه (Shiitake: قارچ دارویی خوراکی)، در خانه بسیار ساده است. روش کاشت هر سه نوع قارچ یکسان، اما بسترهای کاشت متفاوتی دارند.

 

قارچ های صدفی، در بستر کاه و پوشال یا تفاله ی قهوه، قارچ شیتاکه، در پوشال های خشک درختان و قارچ دکمه ای، در کودهای کمپوست، بهترین رشد را دارند. در واقع بستر کشت مختلف، نیازهای تغذیه ای مختلفِ هر گونه ی قارچ را نشان می دهد. البته هر سه نوع قارچ را می توان به راحتی در بستر کاه و یا پوشال کاشت که اگر از پوشال استفاده کردید، مطمئن شوید از چوب های سالم باشد.

 

انتخاب نوع قارچ برای کاشت، به منظور انتخاب طعم و مزه ی آن است. بنابراین قارچی که خودتان مصرف می کنید و به طعم آن علاقه بیشتری دارید را برای کاشت در خانه انتخاب نمایید.

 

یک گونه از قارچ را برای امتحان و ارزیابی خود به عنوان پرورش قارچ در منزل، پرورش دهید. باید همان گونه ای که به خوردن آن علاقه مند هستید را پرورش دهید.

 

زمان و مکان مناسب برای تولید قارچ :

زمان مناسب برای کاشت قارچ در خانه بین ماه های مهر تا آذر می باشد اما اگر امکانات تهویه هوا و متعادل نمودن درجه حرارت محیط محل پرورش و کشت وجود داشته باشد می توان قارچ را در ماه های دیگر سال هم کشت و پرورش داد. کشت قارچ شرایط مخصوص به خود را دارد و می توان قارچ را در محیطی تاریک پرورید و به جز نور مستقیم آفتاب، هر مقدار نوری را تحمل می کند.

 

و در مورد مکان مناسب برای کشت قارچ، شما به یک سالن نیاز دارید که بسته به میزان تولید قارچ اندازه آن متفاوت است. اما به طور میانگین برای پرورش پنج تن قارچ به یک سالن چهل متری نیاز است. در پرورش قارچ، عایق کاری سالن برای جلوگیری از اتلاف گرما و سرما، قفسه بندی و آماده سازی و نصب تجهیزات باید انجام شود.

 

علاوه بر این تهویه در محیط کشت باید بطور یکنواخت باشد و نباید روی سطح کشت را بیش از حد نیاز هوا داد و تهویه باید در تمام نقاط اطاق بطور یکسان پخش شود. در هنگام تولید قارچ، محیط اطاق احتیاج به رطوبت کافی نیز دارد و متوسط بهترین درجه رطوبت برای کاشت قارچ بین ۷۰ تا ۸۰ درصد است.

 

باید تهویه هوا به خوبی انجام گیرد، درجه هوای محیط پرورش قارچ نیز باید بین ۱۰ تا ۱۵ درجه نگهداری شود. همچنین محل پرورش باید کاملا تمیز، قابل شستشو و بدون وجود درز یا محلی برای پرورش باکتری‌ها، حشرات و قارچ‌های مضر باشد.

 

آموزش پرورش قارچ

 

فضای لازم برای راه اندازی یک سالن ۵ تنی :

حداقل فضایی که برای ۵ تن کمپوست (در یک سالن پرورش قارچ در منزل) لازم است، به صورتی که مقدار قارچی که بدست می آید بتواند هزینه ها را جبران کند، بسته به زمان، میزان ۱ تن تا ۱٫۲ تن قارچ می توان از آن برداشت کرد.

 

۵ متر عرض و حداقل ۸ متر طول و ارتفاع ۳ متر، برای ۵ تن کمپوست کافی است و هرچه این ابعاد بیشتر شود، زمینه برای تولید بیشتر خواهد شد ولی ابعاد کمتر از این مقدار ممکن است توجیه اقتصادی نداشته باشد.

 

پیش سالن برای کاشت قارچ :

چطور در خانه قارچ پرورش دهیم

برای این سالن باید اتاقک کوچکی با ابعاد ۲*۲ یا ۵/۱*۵/۲ داشته باشیم. این اتاقک برای این هدف است که هوا را در این مکان با کولر سرد کنیم و بعد وارد سالن شود یا هوا را با بخاری گرم کنیم و بعد به سالن بفرستیم و یا در زمان های برداشت از این اتاقک به عنوان یک انبار کوچک استفاده کنیم.

 

قفسه بندی برای کاشت قارچ :

قفسه بندی برای این ابعاد سالن ۵*۸، دو ردیف قفسه با عرض ۱۴۰ سانتی متری در طول ۷ متر با ۳ طبقه می توان در نظر گرفت. فاصله بین طبقات معمولاً ۶۵-۷۰ سانتی متر در نظر گرفته می شود. قفسه بندی بهتر است از لوله های گالوانیزه انتخاب شود و با سیم گالوانیزه بسته شوند.

 

سیستم گردش هوا:

سیستم گردش هوا را می توان از وسط یا کناره های سالن گذاشت. در واحدهای کوچک بدلیل اینکه سیرکوله وجود ندارد و فقط ورود هوا داریم، هوادهی از وسط می باشد و کانال هوا را باید از وسط راهرو بکشیم.

 

باید یک اگزوز خروجی در انتهای سالن تعبیه کنیم که با هوای آزاد ارتباط داشته باشد و اگر به هوای آزاد ارتباطی نداشته باشد باید از طریق کانالی آن را به هوای آزاد خروجی دهیم.

 

رطوبت ساز:

اگر مشکل صدای رطوبت ساز مهم نیست می توانیم از رطوبت سازهای کوچک استفاده کنیم که دیگر نیازی به کولر و خنک کردن هوا نیست و این رطوبت سازها هم هوا را خنک می کند و هم رطوبت را تامین می کنند.

 

کانال های هواساز:

کانال های هواساز بهتر است از داکت های پلاستیکی با عرض ۵۰ سانتی متر استفاده شود در غیر اینصورت می توان با پلاستیک های پلی اتیلنی کانال های هواساز را ایجاد کنید به صورتی که اولین سوراخ آن در محل ورود هواساز به سالن زده شود و سوراخ های بعدی به فاصله ۵۰ سانتی متر با قطر ۵ سانتی متر زده شود.

 

آماده سازی کمپوست یا کود گیاهی:

مهمترین و اولین اصلی که برای پرورش و کشت قارچ باید با آن آشنا شد بستری است که قارچ روی آن رشد کرده و از آن تغذیه می‌کند که به آن کمپوست گفته می‌ گویند. به طور کلی به کودهای گیاهی کمپوست می گویند.

 

کمپوست‌ سازی به ظاهر فرآیند آسانی می آید اما برای بدست آوردن کمپوستی مرغوب با بازده بالا نیاز به دستگاه های پیشرفته، آزمایشگاه های مجهز و از همه مهم‌تر تجربه و تخصص بالایی می باشد و تمام این موارد احتیاج به سرمایه گذاری زیادی دارند و به همین خاطر اکثر تولید کنندگان قارچ، کمپوست مورد نیاز، مصرفی خود را به صورت آماده و بذر زده شده از شرکت‌های معتبر خریداری می‌ نمایند.

 

پرورش قارچ در منزل با کمترین امکانات

 

بذر قارچ:

بذر قارچ، بذری متفاوت با بقیه گیاهان است. در حقیقت چیزی که به آن بذر قارچ می گویند دانه‌های گندم پخته شده هستند. قارچ وقتی به بلوغ می رسد پره های پشت کلاهکش باز شده و از بین پره ها گردی در هوا پخش می شود. این پره ها را با نام هاگ یا اسپور که با چشم عادی قابل دیدن نمی باشد، می شناسند.

 

این اسپورها برای زنده ماندن احتیاج به غذا دارند به همین علت گندم ها را می پزند که نرم شوند تا اسپور قارچ بتواند از آن ها تغذیه کند و استفاده دیگری هم که پختن گندم دارد این است که به اصطلاح گندم عقیم شده و دیگر جوانه نمی زند و به این صورت تمام مواد غذایی آن برای اسپورها باقی می‌ماند و صرف رشد جوانه گندم نمی شود.

 

برداشت قارچ:

بعد از آن که رشد قارچ به حد کافی رسید و تاج آن شکل کامل خود را پیدا کرد باید قارچ‌های رسیده را برداشت کرد.  در برداشت محصول باید به این نکته توجه شود که قارچ‌هایی که ترک برداشته و چتر آن باز شده باشد ارزش بازاریابی را از دست می دهند. همچنین این قارچ ها وزنشان کاهش یافته و  قارچ هایی که زودتر از موعد چیده شوند وزن آن ها سبک و از قارچ های درجه دو محسوب شده و ارزش غذایی کمتری دارند.

 

در هنگام جمع آوری محصول نباید از سبدهای بزرگ برای برداشت استفاده کرد. چون فشار قارچ ها روی هم در سبد باعث می شود که قارچ های زیر خراش بردارند و سیاه شوند. جهت برداشت محصول قارچ باید کلاهک را در دست گرفته و یک پیچ به آن داده تا پایه آن از زمین جدا شود و فورا ساقه کثیف و آلوده را با چاقوی تیز قطع کنید و قارچ تمیز را داخل سبد قرار دهید. و بهتر است که جمع‌آوری با دستکش انجام شود. برداشت قارچ هر پانزده روز یکبار انجام می‌ شود و این برنامه به مدت دو تا سه ماه طول می کشد.

 

آفات و مشکلات قارچ:

پرورش قارچ در منزل با مشکلاتی هم رو به‌ رو می باشد. به طور مثال امکان دارد تمامی بستر کشت دچار بیماری مایکوگن و یا تار عنکبوتی شود و محصول را کلا نابود کند.

 

شرایط نگهداری و پرورش و رشد قارچ:

تهویه:

تهویه در محیط اتاق کشت باید بطور یکنواخت انجام شود و نبایستی روی سطح کشت را بیش از حد نیاز هوا داد و تهویه در کلیه نقاط اطاق بطور یکنواخت باشد.

 

درجه حرارت:

چنانچه درجه حرارت بستر کشت به کمتر از ۱۴ درجه برسد و درجه حرارت محیط اطاق به حدود ۷/۵ درجه برسد بایستی اطراف بستر را با پارچه ضخیم پوشاند تا مانع تبادل حرارت به محیط شود. برای سرعت رشد قارچ می توان درجه حرارت محیط را به ۱۴/۵ درجه رساند و میزان تهویه را بالا برد ولی باید دقت شود که جهت حرکت هوا به طرف سطح قارچ نباشد.

 

رطوبت هوا و آبیاری:

در موقع تشکیل قارچ، محیط اطاق احتیاج به رطوبت دارد. بطور متوسط بهترین درجه رطوبت برای کشت بین ۷۰ – ۸۰ درصد می باشد. چنانچه درجه رطوبت هوا از این مقدار کمتر شود سطح کلاهک ها ترک برداشته یا سطح کلاهک قارچ لک دار می شود علاوه بر این سطح بستر خشک شده و احتیاج به آبیاری بیشتری دارد.

 

برای تقلیل میزان رطوبت هوا لازم است در نقاط مختلف اطاق، رطوبت سنج های کار گذاشته شود و بطور مرتب مورد بازدید قرار گیرد. در صورتیکه به علت خشک شدن خاک سطح بستر، احتیاج به آبیاری است.؛ بایستی به وسیله غبار پاش روی سطح خاک آن هم به حدی که آب در سطح بستر جریان پیدا نکند و یا در یک جا جمع نشود آبپاشی کنید. آبیاری را با آب خالص و با درجه حرارت ۳۲ درجه و بسیار با احتیاط انجام دهید.

 

پرورش قارچ دکمه ای

 

 درجه حرارت محیط:

چند هفته پس از روکش کردن سطح بستر، میسیلیوم های قارچ تمام سطح بستر را پر نموده و بطور متوسط ۷-۸ هفته پس از کاشت اسپون، قارچ های کوچک سر سنجاقی در تمام سطح کشت ظاهر می شوند. در این موقع درجه حرارت بستر بایستی بین ۱۰-۱۴ درجه باشد ولی هر اندازه قارچ ها رشد بیشتری پیدا نمایند می توان درجه حرارت را از ۱۴ به ۱۶/۵ رساند و میزان تهویه را نیز بالا برد ولی باید دقت کرد که جهت حرکت هوا، به طرف سطح قارچ نباشد.

 

تقویت خاک بستر:

پس از آنکه قارچ ها بزرگ شده و نزدیک به برداشت شوند می توان روی سطح بستر کود مایع پاشید ولی باید دقت نمود که روی کلاهک قارچ پاشیده نشود این عمل در بالا بردن میزان محصول بسیار موثر است.

 

برداشت محصول:

به محض آنکه رشد قارچ بحد کافی رسید و تاج آن شکل کامل خود را پیدا نمود بایستی قارچ های رسیده را جمع آوری نمود و بطور مرتب در طول بستر کشت، بررسی کرد و قارچ های رسیده را جمع آوری کرد.

 

قارچ هایی که ترک برداشته و چتر آن باز شده باشد ارزش بازاریابی ندارند. علاوه بر این وزن آن کم می شود و همچنین قارچ هایی که زودتر از موقع چیده شوند وزن آنها سبک بوده و از قارچ های درجه دو محسوب شده و ارزش غذایی کمتری دارد.

 

در موقع جمع آوری نباید از سبدهای بزرگ برای این منظور استفاده نمود. زیرا فشار قارچهای روی سبد موجب می گردد که قارچهای زیرین خراش برداشته و سیاه شوند برای جمع آوری قارچ، کافی است کلاهک را در دست گرفته و یک پیچ به آن داده تا پایه آن از زمین جدا شود و بلافاصله ساقه کثیف و آلوده را با چاقوی تیز قطع کرد. و قارچ تمیز را داخل سبد گذاشته و حتی المقدور جمع آوری با دستکش انجام گیرد. بهره برداری هر ۱۵ روز یکبار انجام می گیرد و این برنامه مدت دو تا سه ماه به طول می انجامد.

 

بسته بندی قارچ ها :

قارچ های چیده شده را به اطاق سرد و خنک انتقال داده و در اسرع وقت نسبت به درجه بندی آن اقدام نموده و قارچ های لک دار و ناقص و کج و ناجور را جدا کرده و برای مصارف تهیه پودر در قارچ و کچ آپ فرستاده و قارچ های سالم را در بسته های درجه یک و درجه دو به بازار عرضه کنید.

 

نکات و هشدارهایی برای پرورش قارچ:

در صورتی که واقعا علاقه و تمایل به پرورش قارچ در منزل دارید؛ به سایت های تخصصی معتبر سری بزنید؛ و با افرادی که تجربه ی این کار را دارند مشورت نمایید.

 

گردآوری: بخش علمی بیتوته

 

چند دقیقه با دانستنی ها


از همین حالا برنامه سفر نوروزت رو بچین!


بدون خجالت محصولات جنسی را آنلاین بخر


اگر شما هم مشکل ملکی دارید تماس بگیرید


مشاوره تحصیلی و انتخاب شغل

جدیترین یخچال ها رو باکمترین قیمت بازاربخر

هتل و بلیط مقصد موردنظرت رو آنلاین رزرو کن


اقساط 36 ماه بدون پیش پرداخت لوازم خانگی


اسباب بازی فکری و آموزشی به تفکیک سنین


درمان افسردگی یک بار برای همیشه


تست شنوایی و درمان وزوز گوش


آسانترین راه خرید برنامه در کنسول ps4

ازکجالوازم خانگی رو باقیمت مطمئن خریدکنیم؟


کسب درآمد با سرمایه کم در خانه

درمان قطعی وزوز گوش باروش نوین کلینیک نجوا

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

امروزه یکی از مهم ترین روش های بهبود اوضاع اقتصادی در ایران، موضوع کارآفرینی می باشد. کارآفرینی در همه ی رشته ها و گرایش ها با ایجاد شغل برای هر چند نفر تعریف می شود و یکی از مباحث کارآفرینی در کشاورزی، پرورش قارچ در خانه می باشد. یکی از مزایای پرورش قارچ دکمه ای این است که از این حرفه می توان به عنوان شغل دوم برای خانواده ها جهت بهبود شرایط اقتصادی خانواده ها کمک گرفت.

هرچند ما بنا بر توسعه پرورش دهندگان خانگی ندادیم ولی واقعیت این است که امروزه نمی توان این تولید کنندگان را نادیده گرفت و جزئی از واقعیت تولید قارچ کشور شده اند.

معمولاً اکثر سالن های پرورش خانگی قارچ، بخشی از منزل مسکونی مانند طبقه زیرین ساختمان، زیرزمین، یک واحد مجزای آپارتمان، پارکینگ ساختمان و یا … می باشد.

ما باید فضایی انتخاب کنیم که با انتخاب کوچکترین فضا، بتوانیم بیشترین قفسه بندی را داشته باشیم، دسترسی ها کامل باشد یعنی از یک طرف بسته نباشد، یا حداقل راهرو وجود داشته باشد که در زمان های پر کردن، تخلیه و برداشت با مشکلی مواجه نشویم و سطح دسترسی به تمامی طبقات وجود داشته باشد.

حداقل ارتفاعی که برای یک سالن پرورش کوچک می توان در نظر گرفت، ۳ متر می باشد و کمتر از آن کار را بسیار مشکل می کند.

چطور در خانه قارچ پرورش دهیم

در سالن هایی پرورش خانگی بدلیل استاندارد نبودن تجهیزات و سختی ایجاد شرایط محیطی مناسب جهت رشد قارچ ها، وجود پیش سالن ضروری است.

پیش سالن به اتاق کوچکی گفته می شود که قبل از ورود به سالن اصلی قرار می گیرد. در پیش سالن دستگاه های هواساز و یا رطوبت ساز، وسایل گرمایشی و سرمایشی قرار می گیرد. در واقع ما در پیش سالن هوای مناسب و مطلوب رشد قارچ ها را فراهم کرده و سپس به سالن اصلی می­ فرستیم و در صورت ایجاد شرایط محیطی نامطلوب در پیش سالن، از خسارت اقتصادی در سالن اصلی جلوگیری می کنیم.

 

ابعاد سالن­ های پرورش قارچ خانگی حداقل از ۴۰-۵۰ مترمربع، بسته به میزان هزینه ­ای که می­خواهیم در نظر بگیریم، متفاوت است.

بهتر است دیواره های سالن سرامیکی باشد در غیر اینصورت می توان تمامی دیوارها را با پوشش ­های پلاستیکی پلی اتیلن پوشاند (اولویت دیوارها سرامیکی است سپس، سیمانی است).

معمولاً سیستم قفسه بندی در سالن های پرورش قارچ خانگی به دلیل ارزان بودن از لوله های آهنی انتخاب می شود این در حالی است که انتخاب غلطی می باشد و پس از مدتی لوله ها زنگ زده و رنگ زدن هم در دراز مدت تاثیر چندانی نخواهد داشت. در واقع قفسه بندی از هزینه های ثابت یک سالن است و در انتخاب آن باید دقت شود.

در صحبتی که با یکی از سالن داران قارچ خانگی داشتم با اظهار پشیمانی بیان کردند: همان روز اول که می خواستم سالن را احداث کنم به فکر ارزان تمام شدن راه اندازی سالن بودم و قفسه بندی را با لوله های آهنی انتخاب کردم ولی اگر می خواستم به تازگی سالنم را احداث کنم از لوله های گالوانیزه برای قفسه بندی استفاده می کردم.

تعداد طبقه ی قفسه ها بسته به ارتفاع سالن از ۲ تا حداکثر ۴ طبقه متفاوت است.

در بسیاری از سالن های پرورش قارچ خانگی، از بخاری معمولی برای گرم کردن استفاده می شود و یا برخی با سوزاندن چوب و یا آجر بر روی شعله­ای از اجاق گاز از گرمای آن استفاده می کنند.

 نکته ی بسیار مهم: استفاده از این نمونه وسایل گرمایشی، نیازمند وجود پیش سالن است و در صورت استفاده از این وسایل گرمایشی در سالن اصلی، هوای سالن خشک شده و احتمال کاهش عملکرد و آسیب اقتصادی حتمی خواهد بود.

کولر همراه با لوله های پلاستیکی مانند سیستم هواساز بدلیل جلوگیری از تماس مستقیم باد کولر با سطح بستر مناسب است. هم چنین برخی از هوای خنک بیرون مخصوصاً شب ها برای کاهش دمای محیط استفاده می کنند و یا در شرایطی که دمای محیط بالا می باشد با شستن کف سالن و آب پاشیدن به در و دیوارها به کاهش دمای محیط کمک می کنند.

همچنین می توان از یک رطوبت ساز ارزان در قسمت پیش سالن استفاده کرد و هوا و رطوبت مورد نیاز خود را تأمین کنیم.

نیاز به تهویه برای یک سالن بسیار مهم است و باید سالن به نحوی باشد که گردش هوا در آن ایجاد شود و حداقل از یک طرف به فضای بیرون یا هوای آزاد دسترسی داشته باشد. شرایط ایده آل این است که بتوانیم از دو طرف تهویه داشته باشیم و به هوای آزاد دسترسی داشته باشیم.

در سالن های پرورش قارچ خانگی بسته به ابعاد سالن از دستگاه هواساز کوچکی جهت کاهش دما و تامین رطوبت سالن استفاده می کنند. لوله های هواساز از جنس پلاستیک های پلی اتیلنی است و در هر دو طرف سالن یا وسط راهرو و بین ردیف قفسه ها قرار می گیرد سوراخ های لوله های هواساز به شکل دایره و یکی در میان کاملاً باز و نیمه باز تعبیه می شوند.

کانال های هواساز بهتر است از داکت های پلاستیکی با عرض ۵۰ سانتی متر استفاده شود در غیر اینصورت می توان با پلاستیک های پلی اتیلنی کانال های هواساز را ایجاد کنید به صورتی که اولین سوراخ آن در محل ورود هواساز به سالن زده شود و سوراخ های بعدی به فاصله ۵۰ سانتی متر با قطر ۵ سانتی متر زده شود.

آبیاری نیز نیازمند سیستم پیچیده ای نیست و از طریق سر آبپاش های پلاستیکی معمولی انجام می گیرد.

منبع: دیتا قارچ

 

سلام ممنونم مطالب جالبی بودند

سلام واقعا عالی بود منم قصد دارم انجام بدم ولی نمیدونم که بگیره یا نه😕 فکر کنم یکم سخت باشه ممنون میشم اگه بیش‌تر راهنماییم کنید ایمیل بزنید تشکر🌹

سلام میخواستم بدونم شما راه اندازی کردید پرورش رو ؟

سلام بله ما در حال حاضر سه واحد بزرگ صنعتی داریم دو واحد ۴۸ سالنه و یک واحد ۲۴ سالنه

سلام تو سایت فقط از سالن ها صحبت میشه و گفته نمیشه سالن های چند متر طول و عرض و ارتفاعیی؟؟؟؟؟ و نکته دیگه اینکه ما دریک سالن ۷ در۱۷ با ۴.۵ ارتفاع که تو سایت گفتید چند تن کمپوست میتونیم بریزیم (با احتساب طبقات که فاصله طبقات هم برای من نامشخصه) چون گفته بودید عملکرد قارچ در ایران ۳۵٪ کمپوست هست. پس باید بدونیم توی هر سالن چند طبقه وجود داره و هر طبقه چه مقدار کمپوست میگیره که ۲۵٪ زو حساب کینم. منتظر جواب هستم

سلام ویدئوهای زیر را ببینید:پرورش قارچ را چگونه انجام دهیم؟

پرورش قارچ را چگونه انجام دهیم؟ همچنین این مقاله هم بخوانید:

آیا می دانید در قفسه بندی سالن های پرورش قارچ دکمه ای چه نکاتی را باید رعایت کنید؟

ارتفاع کف قفسه از زمین ۲۰ سانتی متر و فاصله های قفسه ها از یکدیگر ۷۰ سانتی متر و فاصله قفسه آخر تا سقف ۸۰ سانتی متر تا ۱ متر در نظر گرفته می شود. میزان کمپوست به ازای هر مترمربع سطح قفسه حدوداً ۸۰ کلوگرم در ایران مصرف می شود

سلام .من برای شروع یه زیر زمین سه متری دارم با آب و هوای خنک …. خوشحال میشم راهنمایی کنید دقیقا چه چیزهایی لازم دارم و چطوری شروع کنم …فعلا یاد بگیرم و یک مقدار پول جمع کنم که بعدا وسیعتر کار کنم …. لطفاً برام ایمیل بفرستید …. متشکرم

سلام فضای ۳ متری برای پرورش قارچ دکمه ای توصیه نمی شود، می توانید در این فضای کوچک قارچ گانودرما پرورش دهید. بسته ی آموزش پرورش قارچ گانودرما در از طریق لینک زیر تهیه کنید:آموزش پرورش قارچ گانودرما

سلام و عرض ادب . ببخشید مراحل گام به گام رو چطوری و از کجا میتونیم عملی یاد بگیریم من تبریز هستم 🌹

چطور در خانه قارچ پرورش دهیم

دوست عزیز سلام می توانید بسته های آموزش عملی پرورش قارچ که ۱۱ ساعت و به صورت آموزش های ویدئویی هست را از طریق لینک زیر تهیه کنید:دوره جامع عملی پرورش قارچ دکمه ای

سلام آقا امید منم تبریز هستم خوشحال میشم همکاری کنیم البته من تو انباری خونه کشت قارچ دکمه ای رو میخوام تست کنم.

من تازه میخام شروع کنم ولی میترسم نگیره نحوه پرورششو نگفتین و اینکه دما چقدر باشه و اینکه بسترش چی باشه بهتره

سلام برای شروع هر کاری باید با آموزش شروع کنید تا ترس و نگرانی را کاهش دهید؛ در مورد آموزش کامل در لینک زیر؛ دوره جامع عملی صفر تا صد پرورش قارچ دکمه ای به طور مفصل و کامل تمای مراحل پرورش، بستر و …. را توضیح داده ایم:دوره جامع عملی پرورش قارچ دکمه ای

سلام من هیچی ندارم براشروع جزیه زیرزمین خونه باحداقلش مثلا شروعش نهایت یه چندکیلوقارچ که فقط برامصرف خونواده باشع یادبگیرم بایدچکارکنم بدون هیچ امکاناتی؟ممنون میشم راهنمایم کنید

سلام بله زیرزمین خانه هم می تواند مکانی برای پرورش قارچ به صورت خانگی باشه، باید زیر زمین منزلتان را به یک سالن با شرایط استاندارد تبدیل کنید و با کمترین هزینه ها کار را شروع کنید، چند ویدئو برای راهنمایی شما هست، ک پیشنهاد می کند مشاهده کنید.پرورش قارچ را چگونه انجام دهیم؟ قسمت اولقسمت دوم …. تا قسمت هفتم

که از بخش “ویدئوهای آموزشی دیتا قارچ” مشاهده کنید. موفق باشید.

سلام و عرض ادب موضوع خیلی عالی و مفید را شریک مان ساختید. بنده در پرورش و تولید سمارق صدفی فعالیت داشتم ولی تا هنوز قارچ دکمه ی را پرورش و تولید ننموده ام و نمیدانم که چگونه و چه اندازه هزینه را نیازمند است. گرچند ویدئو های شما را دیدم اما بنابر محدودیت انترنیت چون همیش در دسترس مان قرار ندارد نتوانستم خوبتر مستفید شوم. بنابر این اگر در صورت ممکن رهنمایی های بیشتر و بهتر را در اختیار داشته باشم ممنون می شوم.

جناب مصطفوی سلام در صورتی که نیاز به راهنمایی بیشتر داشتید با شماره های سایت تماس بگیرید و در ضمن در مورد قارچ دکمه ای، آموزش جامع صفر تا صد قارچ دکمه ای در لینک زیر، به صورت ۱۱ ساعت آموزش ویدئویی می تواند به شما بسیار زیاد کمک کند:دوره جامع عملی پرورش قارچ دکمه ای

سلام از مطالب بسیار مفید شما ممنونم اگر در خونه یه سالن پرورش قارچ راه بندازیم … به مجوز نیاز هست ؟ و کلن با مشکلات قانونی برخورد میکنیم ؟ جواب بدین ممنون میشم

جناب الیوباجی سلام خیر پرورش قارچ خانگی نیاز به هیچ مجوزی ندارد. موفق باشید.

با سلام واحترام .متشکرم از اینکه با گذاشتن مطالب تجربه خودتان را به ما نیز منعکس مینمائید ..اینجانب خیلی علاقه مندم وسالها در فکر شروع وبرقراری سالنی هستم اما بعلت اینکه کارمندم وقت کافی ندارم حتی خواستم خودم را بازنشست کنم وبه این حرفه دوست داشتنی دست بزنم اما موافقت نکردند .لذا در اولین موقعیت حتما دست بکار می شوم …لطفا” راهنمایی بفرمائید

سرکار خانم فاطمه ممنون از لطفتان می توانید سوالاتتان را در همین قسمت بپرسید.

سلام ممنون از لطف و خوش قلبیتون که اطلاعاتتون رو در اختیار بقیه میزارید. من خیلی علاقه مندم ک خودم تولید کننده بشم ولی میخوام برای شروع در حجم خیلی کم مثلا پرورش چند کیلو رو شروع کنم. ولی در اجرا یکسری از فرایند های اولیه دچار سردرگمی هستم. چطور میتونم اطلاعات کامل و دقیق کسب کنم

سلام لطفا تماس بگیرید

سلام،اگر در زیر زمین قارچ پرورش بدیم مشکل خروج دی اکسید کربن را چگونه حل کنیم،چون در مطلبی گفته بودین دی اکسید از اکسیژن سنگین تر است و در کف زمین جمع میشود و فن خروجی باید پایین سالن تعبیه شود

سلام باید یک اگزوز خروجی در انتهای سالن قرار دهید که با هوای آزاد ارتباط داشته باشد و اگر به هوای آزاد راهی نداشته باشد باید از طریق کانالی آن را به هوای آزاد خروجی دهید. پیشنهاد می کنم مقاله زیر هم مطالعه کنید:پرورش قارچ در منزل چگونه انجام میشود؟ قسمت ۲

با سلام در ابتدا تشکر می کنم از مطالب مفیدتون من می خوام انباری خانه ام که به مساحت یک متر و سی و هفت سانتیمتر شروع به پرورش قارچ کنم اما نمی دونم از کجا و چه طوری کمپوست بگیرم و اطلاعات کافی رو بدست بیارم ممنون میشم راهنمایی فرمایید

سلام ممنون از نظر لطف شما جهت خرید و کسب اطلاعات بیشتر لطفا با این شماره ۰۹۱۳۴۰۳۵۱۷۲ مدیر فروش شرکت اقای مهندس نصیری تماس بگیرید

سلام و خسته نباشید من میخواستم در یک گلخانه ۵۶متری در زنگی آباد کرمان پرورش قارچ بزنم از یک نفر که پرورش قارچ داشت پرسیدم میتوانم قارچ دکمه‌ای در گلخانه پرورش بدم گفت نه میخواستم از شما کمک بگیرم .

امین عزیز سلام دوست عزیز ببینید شما در فضایی که بتوانید شرایط محیطی را تامین کنید امکان پرورش قارچ وجود دارد شرایط محیطی یعنی دما رطوبت و دی اکسید کربن دما بین ۱۶ تا۲۶ دجه رطوبت بین ۸۰ تا ۹۵ درصد و دی اکسید کربن بین ۱۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ پی پی ام

تامین این شرایط در گلخانه کمی سخت است البته این به این معنا نیست که امکان پذیر نیست ما واحد هایی را داریم که کار پرورش را در سازه های شبیه به گلخانه انجام می دهند ولی کنترل به راحتی و آسانی سازه ساختمانی نیست و برای همین بعضی از این واحد ها به مرور به سمت سازه های ساختمانی تغییر وضعیت داده اند. موفق باشید.

سلام مهندس من یه زیر زمین دارم که یه اتاق ۲۵ متریشو با ارتفاع ۳ متر میخام استفاده کنم تو این متراژ چه قدر کمپوست میتونم استفاده کنم؟

سلام آقای شاهسوند معمولاً شما می توانید در هر مترمربع ۷۰-۸۰ کیلوگرم کمپوست قرار بدید. موفق باشید.

با سلام خدمت اقای الماسی من میخواهم که در یک انباری کوچیک شروع به پرورش کنم و نیاز به راهنمایی دارم. مرسی

سلام من فقط اندازه مصرفی خانواده خودم میخوام قارچ پرورش بدهموامکانات بالا را هم ندارم میشه اکه راهی داره راهنمایی کنید. ممنونم

سرکار فاطمه خانم شما اگر بتوانید شرایط محیطی لازم در هر مرحله را تامین گنید می توانید موفق باشید.

سلام من یک زیر زمین به مساحت ۱۷۰ متر مربع دارم با ارتفاع ۴ متر لطفا در خصوص امکان تولید اقتصادی و هزینه لازم جهت ایجاد سالن پرورش و شرایط آن اگر ممکن است راهنمایی بفرمائید

دوست عزیز سلام می توانید قارچ دکمه ای پرورش دهید، داخل بسته آموزشی تمامی موارد لازم برای ساخت و تجهیز سالن آورده شده است، در صورت تمایل می توانید بسته آموزشی لینک زیر را تهیه کنید در غیر اینصورت اگر نیاز به مشاوره بیشتر داشتید جهت تعیین وقت مشاوره با شماره ۰۹۱۳۶۷۵۵۸۸۰ تماس بگیرید.دوره جامع عملی پرورش قارچ دکمه ای

سلام مهنس اگه. درخانه خواسته باشم درست کنم چندهزینه دارد

مهدیه عزیز سلام آموزش پرورش قارچ در فضای محدود موضوعی نیست که بتوان آن را در چند خط توضیح داد (البته اگر بخواهیم توضیحات در این باره مثمر ثمر باشد) برای همین نحوه پرورش قارچ در منزل نیاز به یک دوره کوتاه آموزشی دارد که قصد داریم بعد از اتمام دوره ای که در حال آماده شدن آن هستیم بلافاصله آماده کرده و آنرا به صورت رایگان روی سایت قرار دهیم و در این مجموعه در مورد هواسار و رطوبت ساز قفسه بندی سالن پرورش و همه جزییات با رسم شکل و اسلاید های گویا صحبت خواهیم کرد. موفق باشید

سلام احتمالا مطالب مفیدی در این دوره گنجانده خواهد شد. در صورت امکان چگونگی دسترسی به این دوره را بیان فرمایید.

سلام مجموعه ویدئوهای “پرورش قارچ را چگونه انجام دهیم؟” از بخش ویدئوهای آموزشی سایت را مشاهده کنید.پرورش قارچ را چگونه انجام دهیم؟ قسمت اول

با سلام. میخواستم بدونم یک محیط به مساحت ۱٫۵در۲ِ.۵ متر و ارتفاع ۲ متر حداقل در بهترین شرایط چه قدر چه قدر بازده دارد با تشکر

این مساحت خیل کم است و برای پرورش قارچ گانودرما مناسب تر است برای اطلاعات بیشتر این ویدئو را ببینید.پرورش قارچ گانودر ما در فضای محدود

باسلام و خسته نباشید .ممنون از اینکه اطلاعاتتون رو در اختیار بقیه افراد قرار میدید .منهم میخاستم یه همچین کاری رو شروع کنم درگیلان اما زیاد نمیدونم از این کار .ایا جایی هست که اموزش حرفهای بده

شما باید ابتدا جایی را برای پرورش قارچ در نظر بگیرید و ان را تجهزی گنید و با خرید کمپوست کار را شروع کنید.

سلام. من نمیدونم از کجا بذر قارچ رو بخرم یا چی باشه .۲ میلیون پول دارم اگه تو زیر زمین کار کنم .کلا چقدر هزینه میگیره؟خانم هستم تو کرمانشاه زندگی میکنم .اطلاعی هم در این کار ندارم از اول چه کنم

سلام بله میتونید با همین مقدار سرمایه کارتون را شروع کنید، برای خرید کمپوست و مشاوره بیشتر با شماره ۰۹۱۳۶۷۵۵۸۸۰ تماس بگیرید.

سلام و خداقوت برای شروع چه قدر کمپوست بخریم

سلام از میزان کم شروع کنید در حد یک سالن خانگی

با سلام.من ۳۲ سالمه وليسانس هستم.شاغل در يك اداره.علاقه به كار پرورش قارچ دارم .فضا رو هم دارم.فقط اگر امكانش هست بگين از كجا وچطور شروع كنم.با تشكر از شما

سلام باید از آموزش شروع کنید ابتدا تعیین کنید چه قارچی می خواهید پرورش دهید، سپس آموش ببینید و در نهایت کار را شروع کنید. برای آموزش می توانید بسته های آموزشی سایت را تهیه کنید و یا با شماره ۰۹۱۳۶۷۵۵۸۸۰ تماس بگیرید.

سلام خسته نباشید میشه با یه سالن ۳/۵ در m ۵ شروع به کار‌ کرد یا مثلا توی حیاط خلوت که دورش با پلاستیک پوشیده باشه و با کمترین هزینه ممکن شروع کرد؟ من اطلاعاتم در این مورد کمه اگه میشه راهنماییم کنید بعدش یه مسئله دیگه بهداشتی بودن محیط تا چه حد مهمه؟

سلام بهداشتی بودن محیط پرورش بسیار مهم است؛ سالن های کوچک برای پرورش قارچ گانودرما به صرفه تر است تا قارچ دکمه ای محیط پرورش قارچ باید یک محیط سرپوشیده باشد تا بتوان شرایط محیطی مانند رطوبت و دما را ایجاد کرد. موفق باشید

اخه قارچ دکمه ای فکر میکنم به صرفه تر باشه و علاقه بیشتری به دکمه ای دارم شما فکر میکنید دورش رو کارتن پلاست بزنم و بعد پلاستیک بکشم روش؟ اگه بخوام توی ۳/۵در۵ m سه طبق با ۴ طبقه بزنم امکانش هست؟ اگه میشه یه توضیح کلی بهم بدید ممنون

بله برخی افراد به صورت خانگی این کارو انجام میدند، مهمترین وظیفه شما ایجاد شرایط محیطی مناسب از جمله دما و رطوبت در این فضا هست، در صورتی که بتوانید دما و رطوبت مورد نیاز قارچ را ایجاد کنید، می تونید پرورش بدید. موفق باشید.

باسلام و خسته نباشید من یک زمین بزرگ حدودا ده هکتاری (یکصد هزار متری) دارم میخواستم بدونم برای راه اندازی یک کارخانه بزرگ تولید قارچ باتجهیزات و وسایل مورد نیاز چقدر باید هزینه کرد و درامدش چقدر هست میشه همینجا راهنمایی کنین و چند نفر مشغول به کار خواهند شد باتشکر

سلام شرایط شما نیاز به سرمایه گذاری بالا دارد و همچنین باید در این پروژه نقشه کشی و طراحی و …. انجام داد، که باید جهت مشاوره بیشتر با شماره ۰۹۱۳۶۷۵۵۸۸۰ تماس بگیرید. موفق باشید.

با سلام. برای پرورش قارچ در منزل، مثلا در بطری، محیط تکثیر و یا بستر اصلی چقدر باید استریل باشد؟ در ویدیوهایی می بینم که خیلی سخت میگیرن و ظروف رو حسابی با بخار آب یا الکل ضد عفونی می کنن.

سلام منظور شما از بطری چیست؟؟؟؟، پرورش قارچ باید در بخشی از خانه مثل زیرزمین و یا انباری و …. صورت بگیرد و محیط را هم باید ضدعفونی کنید.

بعضی افراد برای مصرف خانگی قارچ را در بطری نوشابه و یا سطل های پلاستیکی پرورش میدن.

به این روش احتمال پرورش قارچ دکمه ای خیلی کم هست و بهتره برای پرورش قارچ دکمه ای زیرزمین یا انباری را در نظر بگیرید. موفق باشیدو

سلام مهندس من یک زیر زمین ۱۵۰ متری و ۲ انبار ۲۵ متری در اختیار دارم که زیر زمین یک مجتمع مسکونی با دیوار های بتونی میباشد. جهت پرورش قارچ دکمه ای مایل هستم که این انبار را راه اندازی نمایم لطفا بفرمایید که از کجا باید شروع کنم و ملزومات آن را از کجا باید تهیه کنم و هیچ گونه اطلاعاتی از این کار ندارم به اضافه این که سقف این انبار ۲٫۵۰ متر میباشد. ممنون میشم هر چه زود تر پاسخ بنده را در این خصوص بدهید .سپاس فراوان

سلام بله در چنین مکانی امکان پرورش وجود دارد همچنین جهت شروع کار از آموزش خود شروع کنید؛ در بسته آموزشی صفر تا صد پرورش قارچ دکمه ای، موارد راه اندازی سالن پرورش، خرید تجهیزات لازم، مراحل کشت و پرورش به طور کامل به همراه جزئیات، برداشت و … وجود دارد که برای تهیه بسته و مشاوره بیشتر با شماره ۰۹۱۳۶۷۵۵۸۸۰ تماس بگیرید. موفق باشید.

با سلام و احترام خدمت جنابعالی.مهندس ضمن تشکر و قدردانی از لطف شما خواهشمندم در خصوص احداث یک سالن کوچک پرورش قارچ دکمه ای در داخل منزل راهنمایی بفرمائید. لازم به ذکر است تحقیق های فراوانی انجام دادم اما هم کامل متوجه نشدم و هم اینکه ترس این دارم که به نتیجه دلخواهم نرسم خیلی سپاسگزارم اگه بتوانید شماره تماس شخصی برای بنده ارسال بفرمائید و در صورت عدم امکان لطفا راهنمایی بفرمائید که شرایط محیطی و تولیدی به چه نحوی است.سپاسگزارم

سلام نیازی به ترس برای احداث واحدهای خانگی نیست و شما می توانید با حداقل امکانات اقدام به پرورش قارچ در منزل کنید ولی باید آموزش لازم را ببینید. در بسته صفر تا صد پرورش قارچ دکمه ای همه تجهیزات لازم برای سالن های خانگی و صنعتی، روش پرورش، کشت و …. به صور جامع گفته شده است؛ برای تهیه بسته آموزشی با شماره ۰۹۱۳۶۷۵۵۸۸۰ تماس بگیرید. موفق باشید.

سلام آقای مهندس من یک منزل ۵۰ متری با ارتفاع ۳ متر در شهرستان دارم میخوام کلشو تبدیل کنم به مکان پرورش قارچ آیا میتونم و اینکه چقدر هزینه میخواد و درامدش چقدر میشه ممنون

سلام بله می توانید پرورش قارچ انجام بدید. در صورتی که نیاز به مشاوره تخصصی دارید با شماره های سایت تماس بگیرید که در مورد نحوه مشاوره مطلع شوید؛ همچنین می توانید بسته آموزشی دوره جامع پرورش قارچ را تهیه کنید و مطابق آموزش ها پیش بروید.دوره جامع عملی پرورش قارچ دکمه ای

باسلام وخسته نباشید . آقای مهندس من میخواستم اقدام به تولید قارچ کنم به خاطراینکه اطلاعاتم بیشتر بشه میتونم خواهش کنم اگه ویدئویی درزمینه اموزش قارچ دارید باهزینه خودم برام ارسال کنید خیلی ممنون میشم

سلام برای تهیه بسته آموزشی صفر تا صد پرورش قارچ دکمه ای با شماره ۰۹۱۳۶۷۵۵۸۸۰ تماس بگیرید. موفق باشید.

سلام اقای مهندس الماسی ممنون از راهنماییتون .بخشید از کجا میتونم بذر قارچ و کمپوست خرید کنم .قیمت بذر و کمپوست چنده متشکر

سلام دوست عزیز در مقاله زیر برترین تولیدکنندگان کمپوست قارچ دکمه ای را آورده ایم، می توانید از اینترنت شماره ها را دربیاورید و بسته به کیفیت و فاصله مکانی، کمپوست مناسبی انتخاب کنید.بهترین تولیدکنندگان کمپوست قارچ دکمه ای در ایران موفق باشید.

من یه انباری دارم میخوام پرورش قارچ بدم ولی برا رطوبتش مشکل دارم من کرمانشاه هستم میگن فقط قارچ صدفی فقط میتونم کشت کنم

سلام اگر در تامین رطوبت مشکل دارید؛ هیچ نوع قارچی نمی توانید پرورش دهید ولی اگر بتوانید رطوبت ۸۰ تا ۹۰ درصد را تامین کنید بسته به شرایط غیر از رطوبت، همه نوع قارچی می توانید پرورش دهید. موفق باشید.

سلام آقای مهندس وقتتون بخیر باشه.من ۱۵۰ متر مغازه دارم که داخل شهر واقع شده و میخوام تغییر کاربریش بدهم و تبدیلش کنم به مکانی برای پرورش قارچ خواستم ببینم آیا میتونم مجوزش رو بگیرم و نهادهای دولتی با این مکان من مشکلی ندارن؟؟

سلام واحدهای تک سالنی نیاز به مجوز ندارد، مجوز برای واحدهای صنعتی و بزرگ لازم هست، اگر شکایتی از طرف همسایه ها برای شما ایجاد نشود، مشکلی پیش نمی آید و ضمن اینکه می توانید گواهی تولید از شهرداری و یا بسیج مقاومتی هم بگیرید، اطلاعات بیشتر در این باره را از جهاد کشاورزی بپرسید. موفق باشید.

سلام آقای مهندس .من یه دانشجوم خیلیم پول لازمم می‌خوام کم کم یه کار آفرینی کنم می‌خوام یه کار خیلی کوچولو ارائه بدم اگه انجام شد که ادامه بدم اگرم نشد منصرف شم خیلی دوست دارم این کار رو جالبه واسم اما اطلاع ندارم رشتشم نخوندم اتفاقی شد این تصمیم بگیرم میشه کمکم کنید؟ لطفااااا.کانال تلگرامی دارین؟

دوست عزیز سلام بله کانال تلگرام دیتا قارچ:https://telegram.me/datagharch

سلام خسته نباشید ، من خیلی به پرورش قارچ علاقه مندم ممکنه راهنمایی کنید که برای ابتدا کار چقدر سرمایه لازمه و چه بستری را باید فراهم کرد ؟؟

سلام از طریق لینک های زیر ویدئوهای آموزشی را ببینید و در صورتی که باز هم نیاز به راهنمایی داشتید با شماره های سایت تماس بگیرید:پرورش قارچ را چگونه انجام دهیم؟ قسمت اولپرورش قارچ را چگونه انجام دهیم؟ قسمت دومپرورش قارچ را چگونه انجام دهیم؟ قسمت سومپرورش قارچ را چگونه انجام دهیم؟ قسمت چهارمپرورش قارچ را چگونه انجام دهیم؟ قسمت پنجمپرورش قارچ را چگونه انجام دهیم؟ قسمت ششمپرورش قارچ را چگونه انجام دهیم؟ قسمت هفتم

سلام من یک اشپزحانه و یک حمام و یک انباری برای اینکار دارم که هیچکدوم نور ندارن و قابل استفاده نیست میخواستم بدونم کدوم برای پرورش قارچ مناسبه من مبتدی هستم و میخوام فقط امتحان کنم در حد نیاز خود و فامیل اگر جواب گو باشه و نتیجه بگیرم گسترش بدم هر کدوام از این جاهایی که دارم حدود ۱۰ متر الی ۲۰ متر هستن آشپزخانه با تمام کابینتهای فلزی و حدود ۲۰ مترالبته قفسه های آهنی هم هست فقط نمیدانم چجوری شروع کنم اول باید چیکار کنم واقعا صفر هستم ممنون میشم راهنمایی کنید

سلام برای پرورش قارچ دکمه ای از کابینت های فلزی نمی توان استفاده کرد و مکان های مورد نظر شما برای پرورش قارچ دکمه ای، بسیار کوچک هستند و امکان دارد که برای تهویه و گردش هوا و … دچار مشکل شوید؛ پیشنهاد می کنیم در مکان های کوچک، قارچ گانودرما پرورش دهید. برای شروع از بسته های آموزشی عملی صفر تا صد، استفاده کنید:دوره جامع عملی پرورش قارچ دکمه ایآموزش پرورش قارچ گانودرما

با سلام خدمت شما جناب مهندس الماسی عرض سلام و خسته نباشید.من هم در زیرزمین منزل قصد پرورش قارچ رو دارم به متراژ حدودا۳۰/۴۰متر میشه لطف کنید بگید ازبین این چندمدل قارچ کدام راحت تر و پر سود تره .دکمه ای . صدفی وشیتاکه ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

جناب امیر سلام در مورد پرورش قارچ، تخصص ما به طور عملی و تجربی قارچ دکمه ای و قارچ گانودرما می باشد؛ بنابراین در مورد قارچ هایی که به طور تجربی خودمان کار نکرده ایم نمی توانیم نظر دهیم؛ ولی برای سالن های کوچک قارچ گانودرما بهترین گزینه است. موفق باشید.

سلام .میخواستم بدونم برای پرورش قارچ دکمه ای،ابتدا کاه و کمپوست را قاطی کنم و آنرا در پلاستیک قرار دهم و سپس اسپان را بر روی آن پخش کنم؟؟ یا کاه و کمپوست و اسپان را باهم قاطی کنم؟؟ یا کاه و کمپوست را قاطی کنم،سپس بذر را پخش کنم بر سطح آن سپس یک لایه ۲ سانتی کمپوست بر روی آن بریزم؟؟

دوست عزیز سلام برای پرورش قارچ دکمه ای، پیشنهاد می کنیم کمپوست آماده تهیه کنید و شما پرورش قارچ را انجام دهید؛ تولید و ساخت کمپوست نیاز به دستگاه هایی همچون اتوکلاو و … دارد و ساخت خانگی آن در خانه با ریسک همراه است و توصیه نمی شود. موفق باشید.

سلام،با تشکر از شما،که چنین فضایی را ایجاد نموده اید برای کسب وکار،میخواهم به پرورش قارچ بپردازم در خانه،ایا از یک اتاق ۲۵متری در طبقه سوم میتوان شروع کرد،همچنین هزینه تجهیزاتش چقدر میشود،از کجا باید این تجهیزات را فراهم نماییم.ممنون وسپاسگزارم از رهنمودهایتان بدرود.

جناب نجفی زاده سلام معمولاً فضایی که برای قارچ دکمه ای صرفه اقتصادی دارد، ۶۰ مترمربع می باشد. در بسته آموزش دوره جامع عملی صفر تا صد پرورش قارچ دکمه ای به طور مفصل و کامل درباره تجهیزات لازم توضیح داده ایم:دوره جامع عملی پرورش قارچ دکمه ای در صورتی که نیاز به راهنمایی بیشتر داشتید با شماره های سایت تماس بگیرید. موفق باشید.

باسلام و خداقوت آیا می توان در پشت بام منزل قارچ پرورش داد؟؟

دوست عزیز سلام بله در صورتی که اتاق سرپوشیده داشته باشید، که ویژگی های سالن پرورش قارچ داشته باشد، می توانید قارچ پرورش دهید.

سلام خداقوت یسالن ۸×۳۰دامداری دارم که سقف ان طاق هلالی میباش امکان پرورش درچنین محیطی وجوددارد ممنون میشم راهنمائی بفرمائید دعاگوی شما حیدری

سلام بدلیل وجود آفات و بیماری ها و …. پرورش قارچ در دامداری و یا جوار آن، پیشنهاد نمی شود. موفق باشید.

با عرض سلام و خسته نباشید خدمت عزیزان مشغول در سایت دیتا قارچ مخصوصا مهندس الماسی. من تبریز زندگی میکنم خواستم یه پرورش قارچ کوچیک راه بنذازم البته خانگیه همه چی رو آماده کردم طبق استانداردها. فقط شدیدا مشکل کمپوست دارم. به هرکی گفتم ۱۰ تا بلوک کمپوست میخوام یا مسخرم کردن یا فحش و ناسزا گفتن. لطفا راهنماییم کنین من از کجا میتونم ۵ الی ۱۰ کیسه کمپوست بخرم؟ سپاسگذار شما هادی الهیاری.

جناب الهیاری سلام معمولاً شرکت های بزرگ، کمپوست به میزان خیلی کم نمی فروشند… می توانید تمامی تولیدکنندگان کمپوست ایران را در اینترنت جستجو کنید و با تک تک آنها تماس بگیرید. موفق باشید.

سپاس از راهنماییتون.

خواهش میکنم.

سلام مهندس من یه انباز سرپوشیده دارم ک دیواره ها سیمان و کف بتن هستش و اندازش ۳ * ۵ و ارتفاع ۳ متر میخوام دکمه ایی شروع کنم داخلش بنظرتون چه مقدار کمپوست جوابگوی این محیط هستش ممنونم ازتون

جناب امیر سلام برای این فضا بهتر است قارچ گانودرما در نظر بگیرید؛ پرورش قارچ دکمه ای در فضاهای کوچک توجیه اقتصادی ندارد. برای پرورش گانودرما با ۳۰۰ کیلو کمپوست، شروع کنید. موفق باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

آیا حساب کاربری ندارید؟

سال پیش خیلی اتفاقی وارد این صنعت شدم و همیشه دوست داشتم چیز جدیدی را یاد بگیرم و هنوز هم باید خودم را دانشجوی این رشته بدانم و دوست دارم هر انچه را در این 15 سال یادگرفته ام به علاقه مندان یاد بدهم و به نظرم اگه با هم پیشرفت کنیم موفق تریم.

دوست عزیز سلام معمولاً روش شوکدهی بعد از برداشت، در بیشتر سا…

سلام جناب ایمانی در هر فضای سربسته ای می توان پرورش قارچ انج…

سلام قبل ازتولید حتما بررسی بازار انجام دهید؛ در عطاری های ب…

آیا حساب کاربری ندارید؟

The online version of the Iranian daily Hamshahri

همشهری آنلاین- ندا شریف:
با پرورش قارچ، از این ماده غذایی به صورت تازه استفاده کنید. مانند سایر گیاهان، قارچ نیز نیازمند عوامل و شرایط خاصی برای پرورش و برداشت نمونه‌های سالم است.

اگرچه قارچ به صورت طبیعی در طبیعت یافت می‌شود اما بعضی از آن‌ها سمی و خطرناک هستند. به راحتی با رعایت نکات زیر خود نوع خوراکی آن را پرورش دهید.1- برای پرورش قارچ، کمپوست استریل خریداری کنید. اگرچه قارچ به طور طبیعی در جنگل یا کود گاو رشد می‌کند، اما برای مصرف باید با احتیاط لازم پرورش یابد. از کمپوست تازه که دارای باکتری است، اجتناب کنید.2- یک ظرف پهن و بزرگ که می‌تواند پلاستیکی هم باشد را انتخاب کنید. یک لایه 5 تا 7.5 سانتی‌متری کمپوست را داخل ظرف مقاوم در برابر آب بریزید. سطح و ناهمواری‌های آن را صاف کنید.3- با اسپری سطح کمپوست را خیس کنید تا برق بزند. نه در حدی که آب راکد بماند و گل‌آلود شود. اسپور یا بذر قارچ را به صورت یکنواخت روی کمپوست بپاشید.4- یک لایه نازک یعنی در حدود 3 میلی‌متر خاک پیت PH) اسیدی( را روی بذرها بریزید. سطح خاک را به صورت یکنواخت کمی مرطوب کنید. روی ظرف را با یک پلاستیک بپوشانید تا رطوبت را در خود نگه دارد. چهار یا پنج جای پلاستیک را با نوک چاقوی تیز سوراخ کنید.5- قارچ‌ها را در جای گرم و تاریک مثلا داخل کابینت قرار دهید. دمای این قسمت را روی 24 درجه سانتی‌گراد نگه دارید. یک تا دو هفته قارچ‌ها را زیر نظر داشته باشید. بعد از دو تا سه هفته قارچ‌های کوچک از سطح ظرف بیرون خواهند زد. هر سه تا چهار روز یک‌بار، رطوبت خاک را چک کنید. به محض خشک شدن سطح خاک، با اسپری آن را مرطوب کنید.6- با بزرگ شدن قارچ، شروع به برداشت نمایید. تا رشد و برداشت بعدی چند هفته زمان لازم است. قبل از مصرف، قارچ‌ها را کاملا بشویید.

http://www.ehow.com

چطور در خانه قارچ پرورش دهیم

حقوق همشهری‌آنلاین متعلق به موسسه همشهری است

Copyright © 2020 HamshahriOnline, All rights reserved


همشهری محلهDownloads-icon

پرورش, قارچ, کار در منزل

ارسال دیدگاه

اکتبر 13, 2020

می 28, 2020

می 21, 2020

پرورش قارچ در گلدان  :

چطور در خانه قارچ پرورش دهیم

منزل کار مرجع اصلی آموزش کار در منزل ، مشاغل خانگی و ایده های کارآفرینی است .

یکی از انواع مشاغل پر طرفدار پرورش قارچ است

تیم منزل کار تلاش دارد از 0 تا 100 پرورش قارچ را آموزش دهد با ما همراه باشید !!

پرورش قارچ در گلدان

پرورش قارچ در گلدان :
اطلاعاتی که در پایین آورده ایم مربوط به پرورش قارچ در گلدان است .
مقدمه پرورش قارچ در گلدان  :

قارچ ها جزیی از سبزیجات به حساب می آیند , که در روی خاک یا منبع غذایی پرورش می یابد .

نوع قارچی که بیش از همه در دسترس است و در سوپر مارکت ها وجود دارد , درواقع قارچ سفید دکمه ای است . آن دسته از قارچ هایی که کلاهک بر روی یک پایه قرار گرفته است , قارچ های آگاریسوس بیس پوروس هستند .
گونه های متنوعی از قارچ وجود دارد که از نظر کلاهک با هم متفاوت هستند .

بعضی از قارچ ها با پایه یا بدون پایه رشد می کنند .
خطوطی که در زیر کلاهک قارچ قرار گرفته اند , مسئول تولید هاگ های میکروسکوپی هستند . این خطوط کمک می کنند که هاگ قارچ به اطراف پخش شده و بر روی زمین قرار بگیرد یا این که بر روی منابع غذایی دیگر رشد کند .

پرورش قارچ در گلدان و در خانه , یک کار جالب برای دوستداران این کار است که می خواهند مواد خوراکی را در خانه خود پرورش دهند .

 

اگر به دنبال کسب درآمد حداقل 5 میلیون تومانی از طریق پرورش قارچ هستید توصیه می کنیم قبل از هر اقدامی حتما کتاب پرورش قارچ برای تجارت را دانلود کرده و مطالعه نمایید

جهت دانلود این کتاب ارزشمند بر روی لینک زیر کلیک کنید

قارچ ها بهترین عناصر برای رژیم غذایی لاغری هستند . قارچ ها منبع فیبر فراوانی هستند .آن ها پتاسیم و سلنیوم بسیاری را در خود جای داده اند که این ها همگی کالری کمی دارند و به لاغری فرد کمک می کنند .
پرورش قارچ در گلدان و قارچ در خانه به خوبی رشد می کنند .

در جایی که شرایط دما و نور در سطح ثابتی نگه داشته شوند . جهت تولید و پرورش قارچ , باید اطلاعات کاملی از شرایط رشد و دمای این گیاه داشته باشید .
طول دوره جوانه زدن و رشد قارچ ها در حدود 3 هفته است و زمان برداشت آن نیز حدود 8 تا 10 هفته است .

قارچ ها به خوبی در فضای درونی خانه (پرورش قارچ در گلدان ) رشد می کنند و در انواع ظروف و گلدان ها به خوبی رشد می کنند .
هنکامی که شما تازه وارد هستید , انتخاب پرورش قارچ گزینه درستی نمی باشد .

جهت پرورش قارچ در گلدان باید اطلاعات کافی از محیط رشد آن نیز در اختیار داشته باشید .

کیت های پرورش قارچ در سوپر مارکت ها وجود دارد , اما نیازی به خرید این بسته ها نیست . در این مقاله اطلاعات جامع و مفیدی درباره پرورش قارچ در گلدان به افراد مبتدی می دهیم .

قارچ ها در دو حالت نارس و پخته استفاده و مصرف می شوند .

قارچ های شی تاک هنگامی که پخته شوند نمای بهتری خواهند داشت . قارچ ها منبع بارزی از سانیوم , پتاسیم , فیبر و ویتامین های D و B هستند .

پرورش قارچ در گلدان : گونه های متنوعی از قارچ ها وجود دارند که می توان ان ها را در گلدان ها کاشت و پرورش داد .

این گونه های شامل

هستند . گونه سی تاک بسیار گران قیمت هستند .

در حالی که قارچ های سفید دکمه ای را می توان بدون تابش نور پرورش داد , این نوع قارچ ها بهترین گزینه برای پرورش در خانه یا باغ ها هستند .

قارچ های سفید دکمه ای می توان در طول تمامی ماه های سال پرورش داد . اما بهترین فصل , زمستان است .
پرورش قارچ های سفید دکمه ای آسان است و رشد سریعی دارند و برای مدت بیشتری باقی می مانند .

گونه قارچ سفید دکمه بسیار خوشمزه تر از سایر گونه های قارچ است .

کیت های پرورش این نوع قارچ ها در سوپر مارکت ها موجود است . این نوع از قارچ ها در محیطی که میزان نیتروژن بالا است , مانند کودهای کشاورزی اسب , به خوبی رشد می کنند . دمای ایده آل برای پرورش قارچ های سفید دکمه ای 21 درجه سانتی گراد است .

پرورش قارچ در گلدان : قارچ های اویستر گونه های بسیاری جهت پرورش قارچ در گلدان دارند . سرعت رشد این نوع قارچ ها بالا است . این قارچ ها منبع عالی پتاسیم , آهن و پروتئین هستند و میزان کلسترول بسیار پایین است .

دمای ایده آل برای پرورش قارچ های اویستر باید بین 10 تا 20 درجه سانتی گراد تنظیم شود .

کیت های پرورشی بهترین گزینه جهت پرورش قارچ های اویستر هستند . این کیت ها محتوی کنده چوب تلقیح شده یا یک کیسه است که از بذرهای استریل پر شده است . قارچ های اویستر می توانند تغییرات دما را به راحتی تحمل کنند و بهترین گزینه برای افراد مبتدی و تازه وارد است .

پرورش قارچ در گلدان : به طور نرمال , قارچ های شی تاک بر روی چوب های سخت یا خاک اره چوب های سخت رشد می کند . این قارچ ها را می توان به راحتی در محیط داخل خانه و در گلدان بکارید . این نوع از قارچ ها بهترین گزینه برای اهداف تجاری هستند چرا که قیمت آن ها بسیار بالا است .

قارچ ها مانند گیاهان نرمال رشد نمی کنند , آن ها درواقع گیاه قارچی هستند . بنابر این , پرورش قارچ مانند پرورش گل و گیاه نمی باشد . باید از مراحل نسبتا متفاوتی پیروی کنید .
قارچ ها از بذر رشد نمی کنند , آن ها از طریق اسپور ( هاگ ) رشد می کنند . با استفاده از میکروسکوپ می توان به واضحی اسپورها را مشاهده کنید .
در ابتدا , باید بگوییم که قارچ ها هیچ گونه بذری ندارند . بلکه اسپور دارند , چیزی که با چشمان غیر مسلح مانند گرد و خاک به نظر می رسد , چرا که هر کدام از اسپورها بسیار کوچک و میکروسکوپی هستند .
به منظور تکثیر و پرورش قارچ ها در گلدان , می توانید اسپورها را از مغازه تهیه کنید .

خرید اسپور مانند خرید بذر برای گیاهان بذری است . رشد و پرورش گیاه از طریق اسپور زمان بر است و تا حدودی سخت .
پس بهترین گزینه خرید بذر مانند این گیاه است . بذرهای قارچ یک اسپور عایق شده است . و البته ساختار بنیادین یک قارچ محسوب می شود .

خرید این بذرها مانند خرید بذر برای گیاهان است . از مغازه یک اسپور خریداری می کنید که عایق بندی شده است . پرورش قارچ در گلدان از طریق این بذرها بسیار آسان تر خواهد بود و زمان کمتری نیز صرف می کند .
بهتر است از فروشندگان معتبر , مغاز های باغبانی یا مغازه های ارگانیک , بذرهای قارچ خوبی خریداری کنید
.

در ابتدا , باید اطلاعات پایه در باره روند رشد قارچ ها و پرورش قارچ در گلدان به دست آورید .

چطور در خانه قارچ پرورش دهیم

پرورش قارچ در گلدان بسیار آسان و ساده خواهد بود , اما باید بگوییم که قارچ ها در خاک رشد نمی کنند . باید اطلاعات خوبی به دست آورید تا ببنید که قارچ ها دقیقا در کجا رشد می کنند .

باید بتوانید یک سری از موار ارگانیک را نیز تهیه کنید , برای مثال باید بتوانید رطوبت و نم را ثابت نگه دارید .

محیط رشد قارچ ها متفاوت است . بعضی از آن ها بر روی خاک اره نیز رشد می کنند , اما این گونه پرورش مناسب داخل خانه نمی باشد .
موادی که برای پرورش قارچ در گلدان انتخاب می کنید باید کود کمپوست استریل شده , علف خشک و پیت ماس یا حتی خشکیده باشد . گ

ونه های بسیاری وجود دارند که بر حسب گونه , شرایط نگهداری و هزینه نگهداری می توانید ان ها را نگهداری کنید .
موادی که به آن ها نیاز دارید بسته به نوع قارچی که پرورش می دهید متفاوت خواهد بود .

گلدانی که برای پرورش قارچ در گلدان به آن نیاز دارید :

یک مکان تاریک یا سایه جهت پرورش قارچ در گلدان انتخاب کنید .

مکانی که انتخاب می کنید , باید دمای مناسبی نیز داشته باشد .

یک کابین بسته یا گوشه کمد بی استفاده یا هر مکان تاریکی در داخل خانه , یا حتی کابین های خالی آشپزخانه نیز , فضای کافی برای جای دادن گلدان و پرورش قارچ در گلدان را دارند .

به محض این که گونه مورد نظرتان , گلدان , موقعیت و میزان تولید را مشخص کردید , می توانید پرورش قارچ را آغاز کنید .

مرحله 1 پرورش قارچ در گلدان :
به محض این که گلدان مورد نظرتان را انتخاب کردید , گلدان را از چوب سخت , دانه خشک شده مانند گندم یا ذرت خشک شده پر کنید ( بسته به گونه قارچ انتخابی تان ) . قارچ ها کلروفیل ندارند , اصلی ترین قسمتی که باعث سبز ماندن برگ ها می شود , و باید غذای خود را در طول رشد و از محیط کشت به دست آورند .مرحله 2 پرورش قارچ در گلدان :
محیط کشت را برای پرورش قارچ در گلدان استریل کنید .
ابتدا , باید محیط کشت را استریل کنید . اگر می خواهید قارچ را بر روی محیط کشتی مانند خاک اره یا کاه پرورش دهید , باید قبل از تزریق بذرهای قارچ به محیط کشت , آن را استریل کنید . با استریل کردن باکتری های مضر در محیط کشت را نابود خواهید کرد و در نهایت قارچ های تازه و سالمی به دست خواهید آورد .
با قرار دادن گلدان در ماکرویو یا فر , می توانید محیط کشت را استریل کنید . محیط کشت را با آب کافی پر کنید , تا زمانی که آب برای 2 تا 3 دقیقه بجوشد دما را بالا ببرید .مرحله 3 پرورش قارچ در گلدان :
یک گلدان کم عمق انتخاب کنید , که سطح بیشتری داشته باشد و محیط کافی و بیشتری برای پرورش قارچ داشته باشد .

گلدان را با محیط کشت پر کنید . اکنون با استفاده از طرف استریل شده و تمیز , بذر را در محیط کشت ترکیب کنید . اکنون گلدان را در محیطی گرم و مرطوب با دمای متوسط 21 درجه سانتی گراد قرار دهید . این دما برای رشد قارچ ها بسیار مناسب است .

گلدان را در جایی از خانه تان قرار دهید که نور کم و حتی اصلا نوری دریافت نکند ؛ جایی مانند زیر طبقه یا کابیت آشپزخانه که همیشه بسته باشد . این کار به نوعی باکتری به نام میسیلیوم اجازه رشد می دهد . این باکتری اصلی ترین منبع جهت پرورش و رشد قارچ محسوب می شود .مرحله 4 پرورش قارچ در گلدان :
پس از دو هفته از زمان کشت , گلدان را بررسی کنید . محیط کشت را نیز به خوبی و با دقت بررسی کنید تا فرایند کلون شدن را مشاهده کنید .
اگر مشاهده کردید که محیط کشت کاملا توسط ریش ریش های سفید پوشیده شده است , این بدان معنا است که شرایط بسیار مناسب بوده و قارچ رشد خود را آغاز کرده است . اما در بعضی مواقع ممکن است بین 2 تا 4 هفته زمان ببرد تا ریش ریش های سفید روی خاک مشخص شوند .
اگر محیط کشت کلون شد , سپس گلدان را به محیطی تاریک و خنک منتقل کنید ؛ جایی که متوسط دما حدود 13 درجه سانتی گراد باشد .

بهترین مکان برای این مرحله از کار , زیر طبقه خانه , کابیت یا دراور است .
اگر هنگام مراجعه به گلدان , لکه های سبز یا قهوه ای رنگ بر روی سطح محیط کشت مشاهده کردید , سریعا آن ها را برداشته و دور بی آندازید .

پس سطح محیط کشت را با خاک خوب بپوشانید . پس از به اندازه ای آب بر روی آن اسپری کنید که خوبی در خاک نفوذ کند . پس از ان سطح خاک را با پارچه نمدار بپوشانید تا رطوبت را به خود جذب کند .مرحله 5 پرورش قارچ در گلدان :
یک حرارت اندک را در نزدیک گلدان قرار دهید . این دقیقا کار خورشید را انجام خواهد داد . این کار باعث می شود که قارچ ها سریع تر رشد کنند .
به طور مداوم رطوبت سطح خاک را بررسی کنید . خاک باید همیشه رطوبت داشته باشد و نمدار باشد . بنابر این اگر به طور مداول به اسپری کردن آب ادامه دهید , این نیاز قارچ برطرف خواهد شد .
میزان رشد قارچ ها در محیط های سرد بهتر است . برای رشد سریع و بهتر قارچ , اجازه ندهید که دما ( 21 درجه سانتی گراد ) بالاتر برود .

همواره محیط پرورش قارچ در گلدان را خنک نکه دارید . حتی اگر دما به زیر 21 درجه سانتی گراد برسد نیز , قارچ به خوبی رشد می کند .مرحله 6 پرورش قارچ در گلدان :
بعد از گذشت حدود 2 تا 3 هفته , بچه قارچ هایی را بر روی سطح گلدان مشاهده می کنید . همواره سطح خاک را مرطوب نگه دارید , محیط را تاریک و خنک , تا رشدش را تحریک کند . به محض این که قارچ ها به خوبی رشد کردند , باید آن ها را برداشت کنید .
هنگامی که کلاهک و پایه به خوبی رشد کردند , می توان ان ها را برداشت کرد .

می توانید کیت های آماده پرورش قارچ در گلدان را از مغازه خریداری کنید .

این می تواند بهترین گزینه برای افراد مبتدی باشد . پرورش قارچ در گلدان از طریق کیت های آماده , گزینه ای سریع برای پرورش قارچ های خودتان است .

کیت های قارچ شامل کیسه های پلاستیکی محفظه هستند که با مواد لازم برای قارچ پر شده اند . تنها کاری که باید انجام دهید خرید این کیت ها هست و باید آن ها را در محیط مناسب رشد قرار دهید . در مدت زمان بین 7 تا 10 روز خواهید دید که جوانه های قارچ سر درآورده اند .

اگر قارچ تحت محیط استریل شده مراقبت و کنترل شود , نیازی به نگرانی راجع به بیماری و آفات نیست . اما نگرانی اصلی تان باید این باشد که میزان رطوبت از حد مجاز بالاتر نرود . برای این که از این بیناری جلوگیری کنید , سعی کنید که میزان رطوبت خاک را ثابت نگه دارید .

اصول ذخیره سازی قارچ ها در پرورش قارچ در گلدان  :

این مطلب را هرگز از دست ندهید : پرورش قارچ در منزل

 

اگر به دنبال کسب درآمد حداقل 5 میلیون تومانی از طریق پرورش قارچ هستید توصیه می کنیم قبل از هر اقدامی حتما کتاب پرورش قارچ برای تجارت را دانلود کرده و مطالعه نمایید

جهت دانلود این کتاب ارزشمند بر روی لینک زیر کلیک کنید

کتاب پرورش شتر مرغ محتوای کتاب کتاب پرورش شتر مرغ :  دراین مجموعه88صفحه ای می …

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وبسایت

کار در منزل

مشاغل خانگی

کار در منزل تهران

کار در منزل برای خانم ها

کار در منزل بسته بندی

پرورش قارچ

 

پرورش قارچ در منزل یکی از بهترین کارها برای کسب تجربه و بدست آوردن درآمد ایده آل است، اما به خاطر داشته باشید که برای به دست آوردن تجربه ای لذت بخش از پرورش قارچ در منزل حتما درابتدا دانش این کار را یاد بگیرید . در این مقاله هدف ما از پرورش قارچ در منزل کسب درآمد بالا نیست،  البته  اگر شرایطش در همان خانه فراهم شود درآمد بسیار بالا هم شدنی است، ولی قصد ما از این مقاله کسب تجربه برای تولید در مقیاس بیشتر است.

 جالب است  بدانید پرورش قارچ در خانه جزو مشاغلی است که می توانید آن را با کوچکترین فضا و بدون توجه به نوع آب و هوا  انجام دهید،  این کار برای بانوان خانه دار و برای بسیاری از افراد به عنوان شغل مفید است ، پس در ادامه با ما همراه باشید تا روش های مختلف اینکار را با ساده ترین لوازم به شما آموزش دهیم.

 

چطور در خانه قارچ پرورش دهیم

آموزش پرورش قارچ در منزل شامل نکاتی است که باید آنها را به ترتیب یاد بگیرید و پیاده سازی کنید و مطمئن باشید تا زمانی که شروع به پرورش قارچ در خانه نکنید آموزش به تنهایی هیچ کمکی به شما نخواهد کرد و حتما باید تجربه کردن در کنار آموزش دیدن قرار بگیرد.

بنابراین  اول باید نوع قارچی  که قصد پرورش آن را دارید انتخاب کنید. برای اینکار چند نکته را در نظر می گیریم،نکاتی مثل طعم ،مزه و خواص دارویی آن و … طبیعتا هر نوع قارچی را که خودتان بیشتر در منزل استفاده می کنید و از آن لذت می برید، باید برای پرورش در خانه  هم انتخاب کنید ، اما  بعضی اوقات بخاطر خواص دارویی یک قارچ و پر طرفدار بودن آن برای درمان بیماری ها می شود آن را  پرورش داد.

در مرحله اول انتخاب نوع قارچ پرورشی برای تولید در منزل از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، شما می توانید برای پرورش از قارچ های خوراکی معروف مثل قارچ دکمه ای، صدفی یا گانودرما استفاده کنید، طبیعتا در نوع پرورش این قارچ ها شباهت های زیادی وجود دارد، اما فرق آنها در بستری است که رشد می کنند.

 

 

زمان مناسب برای پرورش قارچ در خانه مهر ماه تا آذر است، ولی اگر کمی امکانات داشته باشید و بتوانید هوا و حرارت را متعادل کنید، در تمام ایام سال هم می شود قارچ را پرورش داد.

این شغل همیشه جزو کارهایی است که به زمان زیادی احتیاج ندارد و کلاً کاشت و برداشت قارچ در خانه بسیار کوتاه است. مثلا  قارچ دکمه ای از شروع کار  تا برداشت محصول به ۳۵ روز زمان نیاز دارد و تا پایان باردهی کامل ،هشت هفته وقت می برد.

به طور کل  تولید قارچ به دو ماه زمان  احتیاج دارد.

شاید شما فکر کنید هزینه پرورش قارچ در منزل باید مبلغ بالایی باشد، اما دقت کنید اینکار بصورت خانگی انجام می شود بناباین  پرورش قارچ در خانه  هزینه بسیار کمی دارد و شما به راحتی از پس هزینه های آن بر می آیید.

طبیعتا اگر بخواهیم پرورش قارچ را در مقیاس بزرگتری انجام دهیم بخش برآورد هزینه کمی تخصصی می شود که در این مقاله به  موضوع ما مرتبط نمیشود .

 

آموزش کامل پرورش قارچ دکمه ای از صفر تا صد برای مشاهده ی محصول کلیک کنید.

 

یکی دیگر از سوالات پر تکرار کاربران ، درباره ی معایب پرورش قارچ در منزل است.  پرورش به صورت خانگی هیچ عیب و ضرری ندارد وجای هیچ شکستی هم نیست اما  اگر هم بود ، به  علت  آزمایشی بودن و کم هزینه بودنش ،اصلا  شکست به حساب نمی آید،زیرا   برای کسب تجربه و بکار گیری دانشی بود  که به صورت  تئوری در مورد پرورش قارچ یاد گرفته ایم .

برای موفق شدن در هر کاری، میتوان با یادگیری دانش آن ، درصد شکست را تقریبا صفر رساند.

 

همیشه ابتدا برای شروع  هر کاری باید در مورد آن به خوبی تحقیق کنید و بدانید چه نکاتی در آن مهم است و لوازم مورد استفاده در آن چیست. طبیعتا پرورش قارچ در منزل هم از این موضوع جدا نیست و نکات و لوازمی برای شروع احتیاج دارد که در ادامه تک تک آنها را به شما توضیح می دهیم:

 

همیشه زمانی که از سالن پرورش خانگی صحبت می کنیم آن چیزی که  در ذهن شما می آید فضایی مثل: یک طبقه از ساختمان مسکونی، پارکینگ،حیاط خانه و زیر زمین و … می باشد، که از نظر ما در تمام این مکان ها می توانیم به راحتی قارچ پرورش دهیم.

فرق نمی کند که ما به کدام یک از این مکان ها برای پرورش قارچ در منزل دسترسی داریم،نکته مهمش این است که باید سالن پرورشی ما به صورتی باشد که در کمترین فضا میزان زیادی قفسه جای بگیرد و پرورش دهنده بتواند به راحتی بین قفسه ها رفت و آمد کند و دسترسی به آنها برایش راحت باشد.جالب این است که حتی در کشور های پیشرفته با چادر مسافرتی بزرگ و یا پلاستیک سیاه در حیاط خانه برای خودشان اتاقک پرورش قارچ می سازند.

ارتفاع سالن پرورش خانگی هم می تواند از ۲/۵ تا ۳ متر باشد.

 

پیش سالن ها مکان هایی  با اندازه بسیار کوچک ۲*۲ یا ۳*۳ هستند که معمولا برای تنظیم دمایی از آنها استفاده میشود . در آنها لوازمی مثل رطوبت ساز، امکانات سرمایشی و گرمایشی قرار میگیرد و زمانی که شرایط مناسب در این اتاقک برای پرورش قارچ مهیا شد (مثلا اتاقک را گرم یا سرد می کنیم و رطوبت را تنظیم میکنیم) بعد  درب این اتاق را باز کرده و هوای تنظیم شده ی آن را به محیط و سالن اصلی می فرستیم.

هدف اصلی استفاده از پیش سالن ها برای تنظیم دما ، وارد نشدن شوک به قارچ ها براثر تغییر ناگهانی دما در فضای اصلی و سالن پرورش است .

 

ابعاد سالن پرورش قارچ در خانه ، بسته به سرمایه ی  شما متفاوت است . از حدود ۶ متر میتوان اینکار را آغاز کرد اما برای داشتن درآمد مناسب معمولا باید از فضای  ۴۰ تا ۵۰ متری استفاده کرد . در بهترین حالت، خوب است که  پوشش سالن یا دیواره ها سرامیکی باشد و اگر نشد سیمانی ، اما اگر باز هم امکانش نبود  میتوانیم از پلاستیک پلی اتیلن  استفاده کنیم.

سالن پرورش قارچ شما باید کاملا قابل شستشو باشد و هیچ درز و سوراخی برای ورود حشرات و رشد باکتری ها نداشته باشد.

 

چطور در خانه قارچ پرورش دهیم

در قفسه بندی سالن پرورش قارچ بهتر است به جای لوله های آهنی از لوله های گالوانیزه یا آلومینیومی استفاده کنیم و با سیم گالوانیزه آن را ببندیم، درست است که لوله های آهنی نسبت به لوله های گالوانیزه هزینه پایین تری دارند اما به رطوبت حساس است و به سرعت زنگ میزند .

بسیاری از افراد از قفسه های چوبی هم استفاده میکنند اما چوب در تماس با رطوبت به سرعت تولید باکتری و قارچ میکند و باعث بروز بیماری در قارچ های شما میشود .

به این نکته  توجه داشته باشید که قفسه بندی  جزو هزینه های همیشگی یک سالن پرورش قارچ در منزل است و شما فقط  یک بار برای آن هزینه می کنید، بنابراین توصیه می کنیم در انتخاب جنس قفسه کمی حساس باشید.

تعداد طبقات قفسه های شما کاملا بستگی به ارتفاع سالن پرورش دارد که معمولا ۲ تا ۴ طبقه می باشد و فاصله بین طبقات ۶۵-۷۰ سانتی متر است.

 

زمانی که شما در خانه قصد پرورش قارچ را دارید اصلا نباید نگران سیستم گرمایشی یا وسیله خاصی برای اینکار باشید، زیرا بسیاری از افراد از وسایل معمولی مثل بخاری یا اجاق گاز تک شعله برای اینکار استفاده می کنند، فقط باید آنها را در سالن اصلی نگذارید و آنها را در پیش سالن خود قرار دهید تا هوای سالن پرورش را خشک نکند و قارچ های شما خراب نشود.

 

برای سرمایش سالن  پرورش قارچ در منزل  می توانید از کولر آبی همراه با لوله های پلاستیکی استفاده کنید که به شکل کانال در سالن شما کشیده شده است، با اینکار شما یک سیستم هوای کاملا پیشرفته با کمترین امکانات می سازید و هر زمانی که دمای هوا بالا رفت با آب پاشی به دیواره های سالن و کف آن به راحتی محیط را خنک می کنیم.

اگر به کولر هم دسترسی نداشتید می توانید از دستگاه رطوبت ساز کوچک استفاده کنید . با استفاده از این دستگاه ، هم هوا خنک می شود و هم رطوبت شما تامین خواهد شد .

روش دیگر برای تامین رطوبت در پرورش قارچ در منزل این است که شما از یک سیستم قطره ای استفاده کنید که آب آن یا از شیلنگ کولر یا از آب شهر تامین می شود و بصورت قطره قطره و خیلی کم روی دیواره ها ی سالن پرورش ما میریزد و رطوبت آن را تامین می کند.

تهویه همیشه از نکات مهم پرورش قارچ در خانه بوده است و تا جایی که امکان دارد باید حداقل از یک طرف هوا به سالن جریان داشته باشد، اما ایده آلش این است که سالن پرورش قارچ خانگی ما از هر دو سمت به هوا متصل شود.

 باید نسبت به اندازه سالن پرورش از دستگاه های کوچک هواساز استفاده کنیم که لوله های آن یا از جنس پلاستیک معمولی است و یا از جنس پلی اتیلن که به شکل دایره ای سوراخ شده اند.

برای تهویه از فن های کوچک هم می توانید استفاده کنید.

 

شما می توانید برای بررسی دمای محیط پرورش قارچ خود در خانه از دماسنج های معمولی و یا دیجیتالی استفاده کنید و باید حتما در سالن خود سه دماسنج قرار دهید تا وقتی یکی از آنها از کار افتاد شما کاملا از دمای محیط خود اطلاع داشته باشید.

شاید در ذهن شما این سوال ایجادشود که کمپوست در پرورش قارچ در خانه چه اهمیتی دارد؟ پاسخ این سوال بسیار روشن است، تمام رشد و تغذیه قارچ از کمپوست یا همان کود گیاهی است. ما می توانیم راه های زیادی برای ساخت کمپوست به شما آموزش بدهیم و در ظاهر کار بسیار راحتی به نظر می آید، اما ساخت یک کمپوست با کیفیت احتیاج به علم و تجربه بالا و دستگاه های خاصی دارد. بخاطره همین اکثر پرورش دهندگان قارچ، کمپوست خود را بصورت آماده  می خرند.پیشنهاد میکنیم که شما هم  کمپوست خود را از شرکت های مطرح خریداری کنید.

در این بخش  از مقاله می خواهیم چند شیوه ابتکاری در پرورش قارچ در خانه را به شما معرفی کنیم، این روش ها برای کسب تجربه در پرورش قارچ در منزل عالی هستند. در زیر چند نمونه از آنها را برای شما بیان می کنیم.

پرورش قارچ در گلدان یکی از روش های جالب پرورش قارچ در منزل است. اول از همه باید نوع قارچ خود را انتخاب کنید و بعد به دنبال خرید بذر یا اسپان باشید،می توانید اسپان  را یا به صورت آنلاین و یا از مراکز فروش محصولات کشاورزی تهیه کنید، فقط دقت کنید به جای اسپان به شما اسپور ندهند و اسپور برای اینکار مناسب نیست. حالا مراحل این کار را به دقت بخوانید.

مرحله اول: گلدان خود را استریل کنید، شما می توانید برای پرورش قارچ در گلدان هم از کمپوست آماده استفاده کنید و هم از کاه یا پوشال، اگر قصد داشتید از کاه یا پوشال استفاده کنید حتما اول آنها را در ظرفی قرار دهید و کمی آب در آن بریزید، بعد آن را روی اجاق بجوشانید تا استریل شود.

مرحله دوم:  گلدان خود را تا ۲۱ درجه سانتی گراد حرارت دهید(بهتر است از گلدان های پهن استفاده کنید) و کاه یا پوشال خود را درون آن بگذارید و بعد با یک وسیله تمیز و استریل به اندازه یک مشت اسپان در گلدان خود بریزید و آن را روی یک وسیله حرارتی با دمای ۲۱ درجه سانتی گراد بگذارید.

مرحله سوم:  باید آن را در یک جای تاریک به مدت سه هفته قرار دهید و بعد از گذشت دو هفته به آن سر بزنید و ببینید کرک های سفید رنگ روی آن پوشیده شده یا نه، اگر نبود باید دو هفته ی دیگر به قارچ خود زمان دهید.

مرحله چهارم: ظرف را در یک مکان تاریک و سرد با دمای ۱۴ درجه سانتی گراد بگذارید.

مرحله پنجم: اگر احتیاج بود ۳ سانتی متر خاک گلدان روی بستر پرورش قارچ خود بریزید و با آب کمی رطوبت به آن بدهید.

مرحله ششم: یک لامپ غیر حرارتی برای  رشد رو به بالای قارچ ها قرار دهید و دوره ای قارچ ها را با آب اسپری کنید.

مرحله هفتم: بعد سه هفته که از مدت پرورش قارچ در خانه ما گذاشت  و قارچ ها در محیط تاریک و سرد و مرطوب بودند، کم کم سر از خاک بیرون می آورند و زمانی که کلاهک آنها بزرگ شد می توانید انها با یک چاقوی تیز از ساقه بچینید.

 

پرورش قارچ در منزل با کیسه پلاستیکی یکی دیگر از راه های کم هزینه در اینکار است که البته خیلی ها از این روش در مقیاس بزرگ استفاده می کنند و ما پرورش قارچ در کیسه پلاستیکی را در ۱۱ مرحله به شما آموزش می دهیم.

۱- یک کیسه پلاستیکی از فروشگاه لوازم کشاورزی بخرید

۲- اسپان را خریداری کنید

۳- پنج سوراخ کوچک در دور پلاستیک خود ایجاد کنید

۴- کیسه و دستان خود را خوب ضد عفونی کنید

۵- اسپان و کمپوست را داخل کیسه بگذارید

۶- کیسه را در جایی با دمای ۱۸ تا ۲۶ درجه سانتی گراد قرار دهید

۷- حالا به مدت ۲ تا ۴ هفته آن را در یک جای تاریک مثل کابینت، کمد و یا انباری بگذارید تا زمانی که بستر قارچ شما سفید شود

۸- اگر لکه ای به شکل قهوه ای یا سبز در بستر پرورش خود دیدید آن را از روی خاک بردارید

۹- زمانی که محتوای کیسه پرورش قارچ به شکل کامل سفید شد آن را به مکانی روشن ببرید(دقت کنید نور مستقیم خورشید نباشد)

۱۰- دو بار در روز برای مرطوب کردن خاک آن را آب پاشی کنید

۱۱- بعد از ۵ تا ۸ روز قارچ ها به شکل خیلی کوچک رشد می کنند و شما باید هر روز آنها را آب پاشی کنید تا کاملا بزرگ شوند(یعنی دو برابر)، پس از گذشت این مدت حالا دیگر زمان برداشت آنها رسیده است.

ما در این مقاله سعی کردیم قدم هایی که برای راه اندازه پرورش قارچ در خانه لازم است را خیلی مختصر به شما بگوییم. شاید پرورش قارچ در خانه بسیار راحت باشد اما به درآمد رساندن آن احتیاج به کسب علم دارد. پس هرگز فراموش نکنید برای موفق شدن، در ابتدا  باید علم پرورش قارچ  را کاملا یاد بگیرید.

شاید افرادی  که همیشه سوالاتی در زمینه پرورش قارچ در خانه از ما می پرسیدندحالا با خواندن این مقاله فهمیده باشند چطور اینکار را شروع کنند و آن را استارت بزنند.

امیدواریم از این مقاله استفاده کافی را برده باشید.

 

 

 

 

چطور در خانه قارچ پرورش دهیم
چطور در خانه قارچ پرورش دهیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *