چگونه ذهن سالم داشته باشیم

 
helpkade
چگونه ذهن سالم داشته باشیم
چگونه ذهن سالم داشته باشیم

نوکیا 8.3 5G اولین گوشی این شرکت است که اندروید 11 را دریافت می کند

بیماری آنورکسیا نروزا یا بی اشتهایی عصبی که اغلب برای سهولت آنورکسیا خ…

چند سالی می گذرد که مایکروسافت نرم افزاری را به نام پاورپوینت به عنوان…

ما در این نوشتار قصد داریم مطالبی در مورد جوش صورت و راه های پیشگیری ا…

نوکیا 8.3 و معرفی اندروید 11 ب…
چگونه ذهن سالم داشته باشیم

بیماری آنورکسیا نروزا یا بی اش…

آموزش کلی آفیس Powerpoint، با …

همه چیز در مورد جوش صورت

گروه صنعتی و بازرگانی مدرن ساز…

گرفتگی عضلات پا هنگام خواب و د…

آیا عرضه ی زود هنگام گوشی S21 …

رژیم غذایی سالم برای داشتن یک …

اگزما و روش های درمانی خانگی

خرید پسته از فروشگاه معتبر پیس…

هر یک از ما اطلاعات زیادی در مورد چگونگی صرف غذا و اهمیت وعده های غذایی و مصرف روزانه میوه جات یا سبزیجات را برای حفظ سلامت بدنمان داریم و آن را رعایت می‌کنیم زیرا اطمینان داریم که تغذیه خوب برای حفظ سلامتی و پرورش اندام بسیار مهم بوده و غیر قابل انکار است. موضوع سلامت بدن و حفظ آن ازطریق مصرف مواد غذایی و خوراکی های مفید بر کسی پوشیده نیست و مکررا از سوی کارشناسان و پزشکان تغذیه توصیه می‌شود.

اما سلامت ذهن چه می‌شود و برای داشتن یک ذهن سالم چه کارهایی را باید انجام دهیم؟ در مورد داشتن ذهن سالم نیز توصیه هایی وجود دارد که می‌توان آن را به کار گرفت و همچنین مواردی که باید از آن اجتناب نمود تا  بتوانیم به تقویت ذهن پرداخته و  یک ذهن سالم داشته باشیم.

اگر چه که خوردن غذای مناسب روش مناسب و صحیحی برای سلامتی فیزیکی محسوب می‌شود اما باید گفت که این موضوع در مورد داشتن ذهن سالم نیز صدق می‌کند.

ممکن است در ابتدا این تصور ایجاد شود که این موضوع یعنی رژیم غذایی و خوراکی مناسب، درباره اصطلاحی به نام غذاهای ویژه است و غذاهای ویژه به آن گروه از خوراکی هایی اشاره دارد که دارای مواد مغذی و مفید برای قسمت های مختلف بدن هستند. با توجه به موضوع بیان شده ممکن است اینگونه به نظر برسد که این غذاها دارای قدرت ‌های جادویی برای بهبود سلامت ذهن و بدن هستند. برخی افراد این ایده را دارند که این بیانات تنها برای تبلیغات و گرفتن یک برنامه و رژیم غذایی مفید برای افراد است و برخی منابع نشان می‌دهند که این اصطلاح تنها یک ابزار بازاریابی ساده است.

البته باید این موضوع مهم را دانست که یک رژیم غذایی خوب، تاثیر زیادی برای سلامت ذهن دارد و بسیار مهم است که از یک رژیم بهینه و متناسب با ویژگی های هر فردی پیروی کرد. زیرا تحقیقات مختلف نشان داده اند که رژیم غذایی می‌تواند نقش مهمی در مدیریت و جلوگیری از بروز  برخی بیماری های خاص ذهنی و روحی همچون شیزوفرنی، افسردگی و آلزایمر داشته باشد. البته باید به این نکته نیز اشاره داشت که رژیم غذایی می‌تواند این شرایط را کنترل ‌کند و منجر به تقویت ذهن شود و اینکه بایستی در کنار سایر درمان ‌ها، یک رژیم غذایی مفید را دنبال کرد. با این حال رژیم غذایی ممکن است در کنار تمامی راهکارها و درمان ‌ها برای داشتن ذهن سالم، نقش مهمی ایفا کند.

برای صحت مطلب بیان شده به این موضوع توجه داشته باشید که آمارها اعلام می‌دارند که کمتر از نیمی از افرادی که دچار مشکلات ذهنی هستند به طور روزانه میوه تازه مصرف می‌کنند و آن را در برنامه غذایی خود گنجانده ‌اند و این در مقایسه با افراد دیگری است که بیان می‌دارد، بیش از دو سوم آن هایی که میوه تازه را در برنامه غذایی خود قرار داده‌اند و مصرف می‌کنند، تقریبا با هیچ گونه مشکل ذهنی مواجه نشده ‌اند و گزارشی اعلام نشده است. بنابراین باید گفت که یک رژیم غذایی ضعیف ممکن است باعث بروز مشکلات زیادی ‌شود و یا اینکه مشکلات ذهنی می‌توانند عدم تمایل به تغذیه سالم را ایجاد نمایند.

در هر صورت شکی نیست که احساس سلامتی در صورت مصرف رژیم غذایی سالم که شامل کربوهیدرات، پروتئین، ویتامین، مواد معدنی و آب سالم شود، به دست می‌آید و در خلال آن و با رعایت آن می‌توان یک ذهن سالم داشت.

بیشتر بخوانید: چگونگی دستیابی به افزایش تمرکز

حال که با موضوع تغذیه سالم و نقش آن در داشتن ذهن سالم آشنا شدیم این سوال مطرح می‌شود که فعالیت های ضروری برای ذهن سالم چیست و در مورد مشغول نگه داشتن ذهن چه کارهایی را می‌توان انجام داد تا بتوان به کمک آن به تقویت ذهن پرداخته و از فعال نگه داشتن آن اطمینان داشت. زیرا یکی از رموز داشتن ذهن سالم این است که ذهن را فعال نگه داشت تا از زوال آن و بیماری هایی که ممکن است بر اثر این عارضه برای انسان ایجاد شود، جلوگیری نمود.

در طی سالیان متمادی گمانه زنی‌ ها و توصیه های متعدد و فراوانی در زمینه‌ی فعالیت هایی برای جلوگیری از زوال تدریجی مغز و مبارزه با بیماری ‌هایی مانند آلزایمر صورت گرفته است. به عنوان مثال برخی افراد توصیه می‌کنند که برای فعال نگه داشتن ذهن می‌توان اقدام به انجام بازی‌ های فکری مانند  حل جدول و ساختن پازل نمود.

یک ضرب المثل معروف در این زمینه وجود دارد که ؛ عقل سالم در بدن سالم است؛ و این ضرب المثل به این معنی است که اگر بدن انسان سالم باشد ذهن نیز سالم خواهد بود، بنابراین باید گفت که مراقبت از بدن و ذهن نتیجه خوبی به همراه دارد و در نهایت منجر به داشتن ذهن سالم و فعال خواهد شد.

نوعی باور عمومی و به اصل مهم و اساسی نسبت به داشتن ذهن سالم و بدن سالم وجود دارد و بیان می‌دارد که مفیدترین کاری که  هر کسی می‌تواند برای سلامت ذهن خود انجام دهد این است که روزانه سی دقیقه را به انجام ورزش هوازی و پیاده روی سبک و آرام اختصاص دهد. زیرا این نوع ورزش تمام قسمت های مغز را تحریک نموده و انرژی آن را بازمی‌گرداند و برای داشتن ذهن سالم بسیار موثر است و در طولانی مدت تاثیرات زیادی  را برای سلامت بدن به همراه خواهد داشت.

دانشمندان با تحقیقات مختلفی که در این زمینه انجام داده‌اند، به این موضوع پی بردند و بیان می‌دارند که ورزش هوازی تمام رگ ‌های خونی بدن را منبسط می‌کند و در نتیجه ی آن، ظرفیت متابولیکی مغز تغییر خواهد کرد. ورزش هوازی مواد شیمیایی خاصی را در ذهن ترشح می‌کند که به سالم نگه داشتن ذهن و متغیر بودن نرون ها کمک زیادی خواهد کرد. در نهایت تمام اینها برای ذهن و بدن مفید هستند.

نکته ای که باید در مورد آن صحبت کنیم این است که داشتن ذهن سالم تنها به منزله ی برخورداری از سلامت ذهنی نیست و معنایی فراتر دارد و علاوه بر جلوگیری از زوال ذهن، دربردارنده ی فعالیت هایی برای یک ذهن خوب می‌باشد. ذهن خوب و سالم به معنای ذهنیت مثبت نسبت به امور مختلف و سبک زندگی سالم و مدیریت خود در برخورد با موانع و مشکلات احتمالی، دشواری و سختی های پیش رو و هر آنچه که ممکن است مطلوب یک فرد نباشد را شامل می‌شود و با ذهنیت مثبت می‌توان بر تمام دشواری ها فائق آمده و به خوبی آن را مدیریت نمود و از آن عبور کرد. این طرز نگرش بیانگر داشتن ذهن خوب است.

ذهن انسان مبتنی بر تمام تجربیات، ایده‌ ها و افکاری  است که در معرضشان قرار می‌گیرد و بر همان اساس نیز شکل می‌گیرد. بنابراین نکته ی مهم  این است که هر فردی می‌تواند به طور موثر غذای ذهن خود را مانند غذای فیزیکی انتخاب نماید. در نظر داشته باشید، شما روزانه هر آنچه را که برای ذهن تان مصرف می‌کنید را می‌توانید به عنوان رژیم غذایی ذهن تان در نظر بگیرید که در بردارنده ی افکار و ایده ها و طرز نگرش و برخورد با امور و مسائل مختلفی که با آن مواجه می‌شوید، است.

بیشتر بخوانید: برخورداری از ذهن آرام چگونه به دست می‌آید؟

اگر به این موضوع پی ببرید و باور داشته باشید که رژیم غذایی ذهن شما می‌تواند تا حدود زیادی ذهن را سالم و فعال نگه دارد و در طولانی مدت آن را از آسیب و زوال حفظ کند، برای داشتن یک ذهن سالم اقدام به  داشتن ذهنیت مثبت همراه با مثبت اندیشی می‌کنید.

به رژیم ذهن تان اهمیت دهید و خود را موظف کنید تا همواره آن را به کار گیرید، مثلا می‌توانید برنامه هایی که مورد علاقه تان است را پیگیری کنید تا با ذوق و شوق به تمرین پرداخته و مهارت جدیدی به دست آورید. بدین شیوه ذهن شما نیز همواره فعال خواهد بود و دچار خستگی و فرسودگی نمی‌شود. همچنین می‌توانید به کتاب خواندن روی آورید و روزانه میزان مشخصی کتاب و یا مقالاتی را در زمینه‌ی تخصصی و مورد علاقه‌ی خود مطالعه کنید و دقت داشته باشید، مطالبی را برای مطالعه انتخاب کنید که ذهن شما را به چالش بکشد و شما را به تفکر وا دارد.

بی شک مانند بیماری ‌های فیزیکی که می‌توانند بر روی هر کسی تاثیر بگذارند، بیماری ذهنی هم فارغ از سبک زندگی افراد، آن‌ها را متاثر می‌کند، پس بهتر است هر چه سریع تر برنامه ای را برای داشتن ذهن سالم در نظر بگیرید و آن را به کاربندید. موارد زیادی وجود دارند که می‌توانید برای سالم نگه داشتن بدن و  تقویت ذهن خود انجام دهید و در مبارزه با انواع بیماری ‌ها مقاومت بیشتری داشته باشید.

اگر به دنبال رژیم ذهنی ایده آل هستید، سعی کنید در ابتدا در مورد فردی فکر کنید که شما را همواره تشویق می‌کند و این فرد و تفکرات و ایده ‌ها و تجربیاتی که ذهن او را شکل داده‌اند، درنظر بگیرید. در مورد متناسب ‌ترین امور و فعالیت ها برای خودتان فکر کنید و آن را در برنامه‌ی خود بگنجانید. ممکن است نیاز باشد که از دوستان و خانواده ‌تان بخواهید تا شما را حمایت کنند و با کمک آن‌ها بتوانید به تعادل رسیده و ذهن خود را بهبود بخشید.

اگر امکان داشته باشد که غذاها و خوراکی هایی که برای فعالیت بیشتر مغز مفید هستند را معرفی کنید ممنون میشم

عالی. تا ذهن سالم نداشته باشیم بدن سالم هم نخواهیم داشت

خیلی ممنون اگر مشخصا غذاها و نحوه زندگی که به فعالیت بیشتر ذهن منجر میشود را معرفی کنید عالیست

خیلی بود بود اگر مطالب تون کاربردی تر بود. ممنون از شماچگونه ذهن سالم داشته باشیم

‘+ response.result[i].c[i].text +’

‘+ response.result[i].r[j].text +’

دیدگاه خود را وارد نمایید


با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید


درمان اختلالات گفتاری کودکان

برای خریدبلیط اتوبوس دنبال سایت معتبری؟

با بالا رفتن سن قوای عقل و منطق آدمی هم کاهش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یابد. اما این اتفاق قابل پیشگیری است؛ در این مقاله به شما مراحلی را معرفی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنیم که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانی د در هر سنی ذهن و فکرتان را جوان و هوشیار نگاه دارید.

همه ما عقیده داریم که با بالا رفتن سن قوای عقل و منطق آدمی هم کاهش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یابد. اما این اتفاق قابل پیشگیری است؛ در این مقاله به شما مراحلی را معرفی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنیم که با بکار بردن آنها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانی د در هر سنی که هستید ذهن و فکرتان را جوان و هوشیار نگاه دارید:

 

چگونه ذهن سالم داشته باشیم

۱- باشگاه بروید و ورزش کنید: بسیاری از دانشمندان عقیده دارند که فعالیت‌های بدنی و فیزیکی باعث تحریک و کارکردن درست عقل و قوای فکری می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. تحریکات خونی بدن باعث می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود مغز بیشتر و بهتر کار کند؛ چرخش درست خون موجب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود شما بتوانید ذهن تان را سالم نگاه دارید و عکس العمل‌های سریع و عاقلانه تری داشته باشید. همچنین فعالیت‌های بدنی باعث می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند سلول‌های موجود در مغز شما رشد و تکثیر یابند، و ذهن شما مانند یک ساعت کار کند.

 

 

۲- از ذهن تان کار بکشید: فارغ التحصیل شدن از مدرسه به این معنی نیست که شما یادگیری و آموزش را رها کنید. اگر ذهن تان را درگیر آموزش و یادگیری کارهای جدید نکنید یعنی به روند کاهش قوای فکری تان کمک کرده اید. یک زبان جدید یاد بگیرید، به طور منظم کتاب بخوانید، یا حتی نواختن یک ساز موسیقی را یاد بگیرید. فکر کردن هم یکی از فعالیت‌هایی است که ذهن را درگیر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. فعالیت‌های روزانه ذهنی باعث قویتر شدن مغز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، در نتیجه شما ذهن سالم تری خواهید داشت.

 

۳ – سالم غذا بخورید: خوردن غذاهای فست فود و یا تنقلات مضر و بی فایده تنها به بدن شما و فیزیک تان آسیب نمی رساند، بلکه قوای ذهنی تان را مختل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. خوردن غذاهای سالم و مقوی به ذهن شما این امکان را می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد که سلول‌های خود را گسترش دهد و مواد مغذی مورد نیازش را از بدن تان بگیرد. غذاهایی که برای تقویت ذهن شما مفیدند عبارتند از شاتوت، بروکلی، قهوه، و آواکادو.

 

۴- استرس خود را مهار کنید : آیا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دانید که استرس آسیب‌های فراوانی به سلول‌های ذهن شما وارد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند؟ تنها این مسئله نیست، زمانیکه شما دچار استرس و اضطراب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوید، نمی توانید بدرستی روی کارها و اعمال تان تمرکز کنید. استرس کنترل نشده ممکن است به افسردگی تبدیل شود و یا بیماریهای جسمی وخیمی بهمراه داشته باشد.

 

 

۵- به اندازه کافی استراحت کنید : اگر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خواهی د ذهن تان هر روزمنظم و دقیق کار کند باید هر شب به اندازه کافی استراحت کنید. اگر نتوانید به اندازه کافی بخوابید، ذهن تان هوشیاری همیشگی را نخواهد داشت. البته زیاد از حد خوابیدن هم به اندازه کم خوابی مضر است ؛ پس تعادل را حفظ کنید.

 

۶- تنها نباشید‌ : داشتن دوستان صمیمی چند فایده دارد. اول اینکه ، ارتباطات کلامی موجب تقویت حافظه و هوشیاری ذهن می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. داشتن رابطه با دیگران باعث می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود شما فکر کنید و مشکلات تان را خودتان حل کنید. علاوه بر این داشتن دوستان زیاد از ابتلا به افسردگی و انزواطلبی جلوگیری می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند .

 

۷- کارهای روزانه خسته کننده تان را با هیجان آمیخته کنید: انجام دادن یک سری کارهای روتین روزانه خسته کننده است اما موجب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود شما مانند یک خلبان اتوماتیک کار کنید. برای اینکه کارتان شما را خسته نکند آنها را با هم ادغام کنید. راه‌های مختلفی را برای رسیدن به محل کارتان تجربه کنید. فعالیت‌های فوق برنامه جدیدی برای خود پیدا کنید. کارهایی انجام دهید که شما را به هیجان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آورند و ذهن شما را هوشیار و فعال می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند.

 

 

 


موفقیت شما در کدام رشته تحصیلی است؟


معرفی بهترین کتاب‌های کودک برای خرید


درخواست وکیل طلاق و مشاوره تلفنی رایگان

ارائه موثرین راهکاررفع اضطراب و حواس پرتی


سوالات پیش از ازدواج به تفکیک جلسه

باکلاسهای غیرحضوری،چطورکمک درس فرزندم باشم


ماشین لباسشویی با آبکشی شرعی


آشپزی بدون دغدغه کثیفی گاز

سریعترین وارزانترین راه سفربه نقاط مختلف

کتابهایی که باعث رشد فکری فرزندتان میشود


سینما رو به خونت بیار!


سفارش کیک های تازه و خوشمزه خونگی


راهنمای انتخاب و خرید محصولات زناشویی


مشاوره تربیت کودک و شیوه های فرزندپروری

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

رژیم غذایی دکتر کرمانی

این روزها بیماری زوال عقل در بسیاری از نقاط دنیا به یکی از دلایل اصلی مرگ و میر تبدیل شده  است اما اطلاعات جدیدی که توسط دانشمندان منتشر شده نشان می دهد که کاهش خطر رشد چنین مشکلی می تواند بسیار ساده باشد.

در برنامه ای که توسط برخی از بزرگترین پزشکان دنیا طراحی شده است، هفت گام برای کاهش خطر زوال عقل و بیماری های قلبی و عروقی مانند کنترل فشار خون و ورزش مرتب شناخته شده است.

این هفت گام پس از مورد بررسی قرار دادن نظر ۱۸۲ پزشک شناسایی شده اند. به سادگی می توان با آموزش عمومی این موارد باعث تغییر سبک زندگی افراد و افزایش سلامت جامعه شد. این هفت گام عبارتند از:چگونه ذهن سالم داشته باشیم

بر اساس این برنامه آنهایی که این هفت مرحله را دنبال می کنند کمتر در خطر مشکلات شناختی قرار می گیرند و تا حدود زیادی خطر مشکلات تهدید کننده زندگی مانند حمله قلبی و سکته مغزی را کاهش می دهند. این شواهد نشان می دهد سلامت قلب و زوال عقل بیش از آنچه فکرش را می کردیم با یکدیگر در ارتباط هستند.

با گذشت زمان شریان هایی که خون را به مغز می رسانند ممکن است باریک و پیر شوند که به زوال عقل منجر می شود. خبر خوب این است که کنترل عوامل خطر – هرچه زودتر بهتر – می تواند آن شریان ها را قوی نگه دارد و برای سلامت بلند مدت مغز تغییرات زیادی را به وجود بیاورد.

همچنین تحقیقات دلایل قانع کننده ای را نشان می دهند که همین عوامل باعث بروز آترواسکلروز ( سخت شدن شریان ها، معمولا منجر به لخته شدن خون می شود ) و بیماری های نقص شناختی مانند آلزایمر نیز هستند. با دنبال کردن این برنامه نه تنها می توانید از حمله قلبی و سکته مغزی پیشگیری کنید، بلکه می توانید جلوی اختلالات شناختی را نیز بگیرید.

به طور کلی وقتی از ذهنی سالم صحبت می کنیم منظورمان ذهنی است که بتواند توجه کند، اطلاعات را دریافت کرده و آنها را از حواسمان شناسایی و تشخیص دهد، بیاموزد و به خاطر بسپارد، ارتباط برقرار کند، مشکلاتش را حل کند و تصمیم گیری کند، از انعطاف پذیری و تنظیم احساسات حمایت کند تا مغزُ را در طول زندگی در بهترین حالت خود نگه دارد. باید از سنین پایین مراقبت از خود را شروع کنید.

تحقیقات مربوط به «چگونه راه کارهای سالم نگه داشتن قلب می تواند روی ذهن و پیشگیری از بیماری های مربوط به آن تاثیر داشته باشد» هنوز کامل نیست اما چشم اندازی امیدوار کننده دارد. در طول زمان به این نتیجه رسیدیم همان عواملی  که موجب سکته مغزی می شوند مشکلاتی نظیر آلزایمر را نیز به بار می آورند.

می دانیم بسیاری از کارهایی که مردم می توانند انجام دهند تا سلامت فیزیکی خود را بهبود ببخشند روی مغزشان نیز تاثیر مثبت دارد. هیچ وقت برای پیگیری یک سبک زندگی سالم دیر نیست.

نویسنده: جنی کوک

منبع:

netdoctor

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر شما

نام *

ایمیل

برای دریافت مشاوره خرید رژیم دکتر کرمانی شماره همراه خود را ثبت کنید ما با شما تماس می‌گیریم

کلیه حقوق متعلق به مجموعه به اندام دکتر کرمانی می باشد.

اولین اپلیکیشن مدیتیشن به زبان فارسی

زندگی سالم با ذهن سالم رابطه مستقیم دارد برای اینکه بتوانیم وضعیت زندگیمان را نسبت به آن چه که ما را ارضا می کند بهبود بخشبم، باید به ذهنمان رجوع کنیم و برای رسیدن به آن خواسته ها تلاش کنیم. زندگی سالم به خودی خود برایمان شکل نخواهد گرفت بلکه خودمان آنرا بوجود می آوریم یا حتی باعث از بین رفتن آن می شویم.

زندگی سالم فقط خوردن سالاد و هر غذایی که فکر می کنیم سالم است نیست؛ زندگی سالم فقط به تفکرات موجود

در ذهن خودمان نیست بلکه باید مطالعه کنیم و جویای حقیقت شویم. چراکه عوامل بسیار مهم دیگری را نیز شامل می شود و در ادامه به آن ها خواهم پرداخت.

باید بدانیم که همه ی ما انسانها گاهی دچار یکنواختی در زندگی هایمان می شویم، این اتفاق دلایل متفاوتی دارد، میتواند شامل مواردی مثل: کلافگی از روش زندگیمان،  نرسیدن به بسیاری از آرزوها و رویاهایمان، ناامیدی از بهبود وضعیتمان، نارضایتی از تناسب انداممان، بی پولی، فقر، عدم ارتباط موثر با دیگران و بسیاری از موارد دیگر باشد.چگونه ذهن سالم داشته باشیم

باید بپذیریم و بدانیم که گاهی دچار یکنواختی خواهیم شد اما مهم چگونگی گذر از آن است، مهم اراده و غزت نفس ماست.

گاهی ممکن است احساس عدم زندگی سالم داشته باشیم اما با فهم آن و تلاش برای داشتن زندگی سالم می توانیم احساس رضایت را در خود ایجاد نماییم.

مشغله های بسیار زیاد در زندگی های امروزی باعث شده تا با بی خیالی از این موضوع بگذریم و به فکر سلامت جسم و روحمان نباشیم.

سبک زندگی سالم، روش هایی دارد، روش هایی ساده که ما را در راستای زندگی سالم قرار می دهد.

اما بهبود سبک زندگی قطعا در یک شبانه روز ممکن نخواهد بود و باید صبور باشیم تا به تدریج آن را تعمییم بخشیم. در ابتدا باید بدانیم که ما چه عادات سالم و نا سالمی را داریم تا عادات ناسالم را به مرور حذف و عادات سالم را جایگزین آن بنماییم.

سلامت جسم و روح، سلامت ذهن، روابط اجتماعی سالم و موثر، خودشکوفایی، مدیریت استرس واضطرابها

قطعا تمام این موارد بسیار جزئی تر و دارای پیچیدگی هایی ست درنتیجه از این پس برخی از مواردی که برای داشتن زندگی سالم ضروری است را مطرح می کنم:

ذهن ما مدام در حال تحلیل و تفکر به مسائل گوناگون می باشد، و اگر توانایی تمرکز و طبقه بندی مسائل را نداشته باشیم، اگر استرس و اضطراب مدام به سراغ ما بیاید و مدیریت این استرس ها را نادیده بگیریم،

قطعا دچار پراکندگی ذهنی و عدم دستیابی به اهداف و برنامه ریزی هایمان می شویم درنتیجه به مرور دچار مشکل یکنواختی نیز خواهیم شد.

بهترین راه برای حل این مشکلات مطالعه، مراغبه یا مدیتیشن و هر فرآیندی که به بهبود تمرکز ذهن کمک می کند، می باشد؛ حتی مراجعه به پزشک…

هیچ چیز برای موفقیت و داشتن زندگی سالم مهم تر از آمادگی ذهنی نیست.ذهن آماده باشد، پذیرش هر تغییری نیز امکان پذیر می شود.

مورد بعدی مایع حیاتی بدن، “آب” استحدود 70 درصد از بدن ما را آب تشکیل می دهد؛ پس نشان می دهد که باید به نوشیدن آب اهمیت دهیم. آب برای نظم سیستم های بدن مهم و ضروری است و عملکرد سیستم های بدن از جمله کلیه ها، دفع ضایعات، حمل مواد غذایی و اکسیژن را در بدن برعهده دارد.گفته می شود برای سلامت بدنمان باید حدود 8 لیوان در شبانه روز آب بنوشیم.“غذا خوردن” از نیازهای بدن ماست که باعث سلامتمان می شود.بدانیم که بدن ما نیازی به هر غذایی ندارد، اما نیاز به برنامه مناسب غذایی دارد.پس برای سلامتی بدن، غذاهای سالم و مورد نیاز را بخوریم. غذاهایی که حاوی مقدار زیادی چربی نباشد، روغنی و فست فودی نباشد، باعث افزایش کلسترول یا حتی نفخ نباشد.از کربوهیدرات های سالم، پروتئین و مواد مغذی استفاده کنیم.هرگز فکر نکنیم حذف یک وعده غذایی یعنی نحوه غذا خوردن صحیح؛ هرگز فکر نکنیم خوردن غذای ارگانیک یا گیاهخواری، یعنی بهترین انتخاب.انجام هر عملی بصورت افراطی یا برعکس، قطعا آسیب رسان است. هر چیزی را به اندازه با توجه به آناتومی بدن خود استفاده کنیم. اگر علم آن را نداریم باید به پزشک تغذیه مراجعه کنیم تا از راهنمایی های خوبشان بهره ببریم.

“میوه و سبزیجات” بخوریم چرا که به دلیل خاصیت آنتی اکسیدان بودن، از سلول های بدن محافظت می کند حتی از پیری زودرس جلوگیری می نماید.معمولا 80 درصد از حجم میوه ها از آب است و برخلاف گوشت و لبنیات فاقد کلسترول می باشند.اثرات سبزی ها به پای میوه ها نمی رسد اما فیبر مورد نیاز بدن را تامیین می نماید، اما افراط در خوردن سبزی و میوه باعث تقویت و سلامتی بیشتر بدن نمی شود، بلکه آسیب رسان است.وقتی اسم سلامتی می آید ناخودآگاه به یاد “ورزش” می افتیم؛مرتب ورزش کردن، معجزه ای برای سلامت بدن ما می باشد، اما نکته ای اساسی در دل آن وجود دارد تا بسیاری از ما دست از ورزش نکشیم، و آن این است که “ورزش کنیم اما با لذت”ورزش های سنگین، ورزش های اجباری از روی نیاز و بدون هیچ علاقه، قطعا فانی خواهد بود.ورزش عامل مهم سلامتی است پس باید از آن لذت برد، حتی اگر روزانه در بازه زمانی کمی انجام شود. برای خود بهانه های مختلف نیاورید تا ورزش را به عقب بیاندازید، حتی در وضعیت نامناسب مالی هم باشید اگر ذهن خود (با توجه به گزینه اولی که مطرح شد) را آماده سازیم، می توانیم در پارک یا خیابان و محله خود نیز ورزش کنیم و بدنی سالم بسازیم.در صورت امکان حتما گاهی، ماشین خود را در منزل رها کنیم، و پیاده روی یا دوچرخه سواری کنیم که هم برای روح وجسم ما سودمند خواهد بود و هم فرهنگ سازی و حفظ محیط زیست کرده ایم.فراموش نکنیم که “خواب” نیاز بدن است، و برای بزرگسال و کودک حداقل 7 ساعت خواب در شبانه روز ضروری است.بدن خود را به بیهوشی از فرط خستگی عادت ندهید. بلکه بدن خود را به زمان مشخص برای خوابیدن عادت دهید. خواب مناسب برای سلامتمان ضروری است و انرژی مضاعفی را برای فردایمان فراهم می سازد. کمبود خواب منجر به بیماریهای قلبی، دیابت و چاقی می شود. اگر بدخواب هستید و نمی توانید به موقع بخوابید، حتما دوش آب گرم قبل از خواب را امتحان کنی که معمولا موثر می باشد.به بدن خود “استراحت” دهید، نه صرفا فقط با خوابیدن، بلکه به ازای هر ساعت فعالیت روزانه و کار، 5 دقیقه را به استراحت اختصاص دهید، گوشه ای بنشینید و مطالعه کنید، یا فکر کنید، پاهایتان را دراز کنید و بدنتان را آرام کنید. گاهی برای خود خلوت کنید یا با عزیزانتان به طبیعت و هرجای لذت بخش بروید تا به اصطلاح بدنتان ریلکیس (relax) شود و انرژی یابد. بدن هم نیاز به نیرو گرفتن دارد.و ما موظف جذب این نیرو برای آن هستیم تا سالم بماند.از عوام مهم دیگر برای سلامت بدن “رعایت بهداشت” می باشد.اگر روزانه فعالیت های سخت که منجر به عرق کردن می شود دارید، حتما دوش بگیرید تا بدنتان دچار بیماریهای مختلف مانند اگزما نشود و بوی تعرق هم نداشته باشید.برای جلوگیری از بیماریهای لثه و دندان روزانه مسواک کنید و در کنار از نخ دندان استفاده کنید، که از التهابات لثه جلوگیری می کند.کرم ضدافتاب برای پوست بسیار موثر است و هرگز استفاده از آن را فراموش نکنید. حتی در روزهای ابری مفید می باشد.کرم ضد آفتاب با SPF  حداقل 30 استفاده کنید.نکته بعدی شاید هرگز قابل توجه نباشد اما بسیار مهم و حائز اهمیت است، “تنفس”تنفس، با دم و بازدم ما انجام می شود. یک نفس کامل، ریه ها را از هوا پر می کند، عضلات شکم را منبسط می کند و باعث تقویت ماهیچه های بدن، تنظیم دستگاه گوارش کاهش استرس و تعدیل فشار خون می شود. تنفسی تنفس درست است که کل شش ها را پر نماید؛ برای این کار، نباید نفس های کوتاه و سریع کشید، نیاز به نفس هایی عمیق که کل بدن تحت تاثیر قرار بگیرد دارد. نفس کشیدن سخت نیست اما نفس کشیدن صحیح یعنی همراه نبودن با سهل انگاری.گزینه پایانی، یک امر اجتماعی است؛ “داشتن روابط اجتماعی مناسب و فعالیت های داوطلبانه”ما عضوی از اجتماع هستم، کار می کنیم، زندگی می کنیم، و نیازهایمان را در همین جامعه برطرف می نماییم. دوستان زیاد یا کمی داریم، و در کل عضو این جامعه هستیم. پس قطعا هر اتفاق موجود در روابط اجتماعی ما بر روی جسم و روح ما اثر دارد؛ پس به برخی مسائل باید توجه ویژه داشته باشیم تا آسیبی به سلامت خود نرسانیم. مثلا از افرادی که موجب ناراحتی مان می شود بدون هیچ تاسفی دوری کنیم و پالس های مثبت را از افراد مثبت دریافت کنیم.انجام کارهای داوطلبانه و کمک به هم نوعان، یا هر فعالیت دیگر، باعث ایجاد حس ارزشمندی و عزت نفس در ما می شود. ما را از افسردگی و منزوی بودن دور می نماید. هرچه در بطن اجتماع با فعالیت های اجتماعی باشیم، احسا پوچی و سستی از ما دور خواهد شد و برای ادامه حیات انگیزه مضاعفی خواهیم داشت.

برای سلامتی بدن فقط گزینه های مطرح شده وجود ندارد، قطعا موارد بیشتر یا تکمیل تری نیز می باشد، اما بطور کلی باید بپذیریم که سبک زندگی هر فرد با فردی دیگر متفاوت است و قیاس دیگران با خود جز ضرر و مخدوش کردن ذهن خود و سلامت بدنمان کاری دیگر نمی کند. همچنین باید به شناخت خود و خواسته هایمان پی ببریم تا در این حالت بتوانیم برای حفظ مستمر سلامت بدنمان بکوشیم

منبع :

https://minderapp.ir/

اولین اپلیکیشن مدیتیشن به زبان فارسی

با ثبت نام در ویرگول به آرشیو بزرگی از مقالات مرتبط با این موضوع دسترسی خواهید داشت

از این پس او نمی‌تواند پروفایل کاربری و مطالب شما را ببیند.

سایز متن   /

برای داشتن یک ذهن آماده و حفظ هوشیاری روش های طبیعی نظیر مصرف خوراکی های مغزی یا گیاهان دارویی ذهن و بدنه سالم تری داشته باشیم . شما می توانید با استفاده از تکنیک های روانشناختی توانایی های شناختی مغزتان نظیر حافظه ، توجه ، اعمال اجرایی و هوشیاری را بالا ببرید و با پیشگیری از زوال شناختی در سنین بالا ذهنی تیز و هشیار داشته باشیم . با رعایت هرچه بیشتر مواردی که در این مقاله با شما در میان می گذاریم می ‌توانید ذهنی آماده و هوشیار داشته باشید ، با ما همراه باشید .

مطالب مفید : تسلط بر ذهن

داشتن یک رژیم غذایی متعادل و متناسب بسیار در این زمینه و داشتن ذهن آماده کمک کننده است .خوراکی های وجود دارد که با مصرف آنها می توانید به سرحال بودن و هوشیاری مغزتان کمک کنید . این نوع خوراکی ها به عنوان غذای مغز شناخته می شود شود که شامل :چگونه ذهن سالم داشته باشیم

غذاهای حاوی آنتی اکسیدان

غذاهایی در این دسته در برابر اُفت شناختی وابسته به سن مثلاً اختلال در حافظه ، توجه و حل مسئله نقش محافظتی دارد . مطالعات نشان می‌ دهد که مواد غنی از آنتی اکسیدان مثل ویتامین c و ویتامین e می تواند سرعت ایجاد افت شناختی را کاهش دهد .

مصرف ماهی و بذر کتان

ماهی های نظیر سالمون و ساردین و همچنین بذر کتان روغنی غنی از اسید چرب امگا ۳ می باشد . در واقع کار امگا ۳ محافظت از سلول های مغزی می باشد که این ماده به عنوان عاملی جهت مقابله با نا کارآمدی های مغزی معرفی می شود و تحت تأثیر افزایش سن ایجاد می گردد . آمارها نشان می دهد که اُمگا ۳ در میان دیگر مواد مغذی در بالا بردن توجه جهت داشتن ذهنی آماده نقش مهمی دارد ، به گونه ای که میان مصرف مکمل های اُمگا ۳ و کاهش نشانه های کم توجهی در کودکان رابطه مستقیمی وجود دارد .

چای سبز

مصرف چای سبز می ‌تواند قدرت حافظه و یادگیری را بالا ببرد . بر اساس آزمایشی که بر روی موش ها انجام شده ثابت گردیده است است با خوردن یک لیوان چای سبز به صورت روزانه می توانید به بهبود فعالیت های شناختی مغزتان کمک نمایید ، پس بهتر است از خواص چای سبز غافل نشوید .

بیشتر بخوانید : رابطه چای سیاه و قهوه و چای سبز با سلامت انسان

میان انبوهی از خوراکی ها و مواد غذایی گیاهان دارویی نیز به شما کمک می کند که همیشه سرحال و هوشیار باشید و ذهن آماده ای داشته باشید نمونه از این گیاهان دارویی شامل کرکیومین و رزماری می باشد .

کرکیومین به ماده زرد رنگ در زرد چوبه گفته می شود که برای توانایی شناختی بسیار مفید است . طبق تحقیقات انجام شده کرکیومین می‌ تواند منجر به بالارفتن نوعی اسید چرب اُمگا ۳ و نوعی اسید در مغز شود . در واقع این اسیدهای چرب تأثیر مثبتی بر روی سلامت مغز و افزایش توان شناختی دارد .

استفاده روزانه گیاه رزماری به خصوص در سالمندان می تواند عملکرد شناختی و حافظه آنها را ارتقا دهد .

خودتان را باور داشته باشید

عقاید نادرست در رابطه با افزایش سن در ذهن اشخاص می ‌تواند در اُفت حافظه آن ها دخیل باشد . افراد مسن و میانسال هنگامی که در معرض کلیشه های قالبی در ارتباط با افزایش سن و حافظه قرار می گیرند دچار اُفت عملکرد های مرتبط با حافظ همی شوند . افرادی که اعتقاد دارند روی حافظه خود کنترلی ندارند کمتر احتمال دارد که جهت حفظ و بالا رفتن مهارت های شناختی خود تلاش کنند . همین علت ساده می تواند احتمال دچار شدن به اُفت حافظه را در وی بیشتر کند .  در واقع اگر باور داشته باشید که می ‌توانید حافظه بهتری داشت و با انجام تمرینات مناسب این باور را عملی کنید شانس بیشتری خواهید داشت که در بلن دمدت هوشیاری خود را حفظ کنید .

جلوگیری از اُفت حافظه با مرور کردن

مرور کردن به عنوان ابزاری جهت یادگیری هنگامی بیشترین قدرت را دارد که طبق زمان بندی مناسب انجام گردد . بهتر است همانند زمانی که شب امتحانی درس می خوانید از تکرار مداوم یک متن در بازه زمانی کوتاه خودداری کنید . در عوض مطالعه مطالب مهم را به بازه های زمانی که کم کم طولانی می ‌شود موکول نماییم . به این صورت که ابتدا یک ساعت ، سپس هر چند ساعت و در آخر هر روز مطلب را مرور نمایید . در واقع فاصله گذاشتن بین مرور ها به بهبود حافظه کمک می کند ، به خصوص زمانی مفید است که می خواهید اطلاعات پیچیده‌ای را به خاطر بسپاریم .

بیشتر بدانید : بهترین خوراکی ها برای افزایش تمرکز

تمرکز بیشتر با تغییر در سبک زندگی

برای داشتن ذهن آماده و تبدیل نمودن خود به یک فرد سرحال و هوشیار بهتر است تغییراتی در سبک زندگی تان ایجاد کند این تغییرات عبارتند از :

خواب کافی – ورزش – مدیریت استرس – کاهش مصرف سیگار و الکل .

مطالعات انجام شده نشان می دهد پیاده روی به مساحت حداقل ۹٫۵ کیلومتر در هفته می ‌تواند از حافظه افراد در سنین بالا محافظت نماید . همچنین انجام ورزش به صورت منظم راهکاری مناسب جهت مقابله با کوچک شدن مغز بر اثر بالا رفتن سن است  .

گسترش روابط دوستانه

رابط دوستانه می ‌تواند در سلامتی و طول عمر ما دخیل باشد . در روابط دوستانه که به هم محبت و توجه دارند هورمون‌های استرس کاهش پیدا می‌ کند . با کاهش این هورمون ها سلامت رگ های قلبی ، تنظیم سطح قند ، خون عملکرد دستگاه گوارش و سیستم ایمنی بالا می رود . در واقع داشتن روابط خوب و صمیمانه به ما کمک می کند خواب بهتر و رژیم غذایی سالم تری داشته باشیم و کمتر سیگار بکشیم . در نقطه مقابل داشتن روابط معنی‌ دار و مستحکم با دیگران به کاهش توانایی های شناختی درسن بالا ، افسردگی همچنین نرخ مرگ و میر تأثیر بسزایی دارد .

– کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است – آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

حذف دیدگاه

آگاهی از اخبار پاکدشت ، اخبار مامازند ، اخبار اقتصادی پاکدشت ، حوادث پاکدشت ،اماکن گردشگری و تاریخی پاکدشت ، پیگیری وضعیت آب و هوایی و … در پایگاه جامع پاکدشت نیوز

⇐ تاریخچه پاکدشت

⇐ جاهای دیدنی پاکدشت

⇐ شعرا و بزرگان پاکدشت

⇐ ادارات و ارگان های دولتی پاکدشت

⇐ حوادث پاکدشت

⇐ آموزش آشپزی

⇐ املاک پاکدشت

⇐ اخبار فرهنگی

چگونه ذهن سالم داشته باشیم

⇐ اخبار ورزشی پاکدشت

تمامی حقوق مطالب برای “پایگاه جامع پاکدشت نیوز”محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.

طبق ماده 12 فصل سوم قانون جرائم رایانه ای کپی برداری از قالب و محتوا پیگرد قانونی خواهد داشت.

طراحی و اجرا:
طراحی سایت
و
سئو
برتر رایانه

در این مقاله قصد داریم قوانینی را بیان کنیم که با دنبال کردن آن می‌توانید مغزی سالم و قوی داشته باشید که در برابر بیماری‌های مغزی، از دست دادن حافظه و اختلالات شناختی مقاوم است. حتی اگر در حال حاضر بیماری مغزی شدیدی را تجربه می‌کنید می‌توانید از اصولی که در ادامه بیان خواهیم کرد برای بهبود سلامت مغز خود استفاده کنید.

برای اینکه بتوانید مغز قدرتمندی داشته باشید باید رژیم غذایی شما سرشار از مواد مغذی تقویت کننده مغز همچون اسیدهای آمینه ای باشد که در پروتئین‌ها، قندهای سالم یافت می‌شود. همچنین باید در رژیم غذایی خود اسیدهای چرب سالم و ترکیبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی را بگنجانید. زمانی که غذاهای سالم و تقویت کننده مغز را مصرف می کنید بدن شما این مواد را به ترکیبات تشکیل دهنده‌اش تجزیه می‌کند. همین مواد به عنوان بلوک‌های سازنده مغز سالم عمل می‌کنند.

همانطور که می‌دانید گوشت قرمز و محصولات لبنی پرچرب حاوی اسیدهای چرب اشباع شده ای هستند که سطح کلسترول خون را افزایش می‌دهند و تولید پلاک‌های بتا آمیلوئید را در مغز بیشتر می‌کنند. همین امر موجب می‌شود خطر ابتلا به بیماری‌های مغزی همچون آلزایمر افزایش یابد. به همین خاطر باید سعی کنید وعده غذایی حاوی گوشت یا محصولات لبنی پرچرب را محدود نمایید.چگونه ذهن سالم داشته باشیم

در روزهایی که از خوردن گوشت قرمز اجتناب می‌کنید می‌توانید به جای آن ۶ اونس گوشت مرغ بدون چربی یا ماهی استفاده نمایید. چند روز از هفته را به خوردن سبزیجات سالم اختصاص دهید. برخی از افراد تلاش می ‌کنند خوردن گوشت قرمز را به حداقل برسانند. اگر شما نیز جزو این دسته از افراد هستید پس نیمی از راه را سپری کرده اید.

با اینکه خوردن مقادیر اندک گوشت قرمز می‌تواند مفید باشد اما برخی از افراد این غذاها را بیش از حد مورد استفاده قرار می‌دهند و همین امر باعث می‌شود مقدار اسید چرب امگا ۶ در بدن افزایش یابد. مقادیر اضافی این اسید چرب برای بدن اصلا مفید نیست و می‌تواند باعث ایجاد التهاب شود.

برخی از غذاهایی که سرشار از پروتئین‌های قابل هضم و قابل مصرف هستند شامل آووکادو، بقولاتی همچون عدس یا لوبیا، آجیل‌ها، شیر بادام، شیر سویا، توفو، جوانه لوبیا و جوانه یونجه است. همچنین زمانی که جوانه لوبیا به صورت خام مصرف می‌شود به لطف آنزیم‌هایی که در آن وجود دارد می‌تواند پروتئین‌های قابل جذبی وارد بدن کند.

در این قانون توصیه و پیشنهاد ما استفاده از گزینه‌های عاری از گلوتن همچون کینوا، برنج قهوه ای، برنج وحشی،تاپیوکاست. بدن شما می تواند کربوهیدرات‌ها را به قندهای طبیعی تجزیه کند که مغز برای تامین انرژی خود به آن نیاز دارد. با اینحال باید به خاطر داشته باشید که بدن شما به حجم خاصی از قند نیاز دارد.

قندهای تصفیه شده یا غلیظ شده که در نوشابه، بستنی، کیک‌ها، کلوچه‌ها یا سایر غذاهای شکردار یافت می‌شود، قند اضافی را وارد بدن می‌سازد و همین امر موجب می‌شود سطح قند در بدن به سرعت افزایش پیدا کند.در عوض، مغز شما نیاز به انرژی پایدار از کربوهیدرات سالم مانند میوه ها، غلات سبوس دار و حبوبات دارد.

همانطور که می‌دانید بقولات سرشار از پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌ها هستند و همین امر موجب می‌شود این مواد انتخاب عالی برای سلامت مغز باشند. منابع بهتر شامل غلات سبوس دار عاری از گلوتن و کربوهیدرات‌هاست. این منابع در برگیرنده برنج قهوه ای، برنج وحشی، آرد بادام، ارد تاپیوکا و کینواست.

برنج قهوه ای مواد مغذای بیشتری دارد و گزینه بهتری نسبت به برنج سفید است. این برنج در برگیرنده ویتامین E است و فیبر بالایی در خود دارد. کینوا نیز می‌تواند انتخاب خوبی برای سلامت مغز شما باشد. این ماده پروتئین کاملی است و سرشار از آهن، ویتامین B و فیبر است.

مطالعه انجام شده نشان می‌دهد که حساسیت به گلوتن و بیماری سلیاک می‌تواند با اسکیزوفرنی و سایر بیماری‌های روحی مرتبط باشد. دانشمندان ۴۷۱ نفر را مورد بررسی قرار دادند که در این میان ۱۲۹ نفر به اختلال پسیکوز، ۱۹۱ نفر به اسکیزوفرنی خفیف و ۱۵۱ نفر سالم بودند.

در این مطالعه محققان سطح انواع مختلفی از آنتی بادی‌ها را اندازه گیری کردند تا مشخص کنند افراد مبتلا به اسکیزوفرنی و پسیکوز به مواد گلوتن دار حساسیت دارند یا خیر. کمتر از ۱ درصد از افرادی که مبتلا به بیماری‌های روحی روانی بودند نشانه‌های بیماری سلیاک را نشان دادند. با اینحال، تعداد قابل توجهی از افراد مبتلا به اسکیزوفرنی و پسیکوز سطح بالایی از آنتی بادی‌ها را داشتند.

افرادی که مبتلا به بیماری‌های روحی هستند معمولا نشانه‌های مشابهی با افراد مبتلا به بیماری سلیاک دارند اما این افراد پاسخ سیستم ایمنی متفاوتی از خود نشان می دهند. همچنین افرادی که بیماری روحی داشتند در مقایسه با گروهی که هیچ بیماری نداشتند پاسخ و واکنش متفاوتی به گلوتن دادند.

این مطالعه نشان می‌دهد که پاسخ غیر طبیعی سیستم ایمنی بدن به گلوتن می‌تواند با این اشکال بیماری روحی درگیر باشد. البته برای اثبات این ادعا به تحقیقات بیشتری نیاز هست.

اطمینان حاصل کنید که روزانه سه وعده غذایی با میان وعده‌های سالم مصرف می‌کنید. اینکار به بدن شما کمک می کند سطح قند خون را در حالت پایدار و ثابت نگه دارد. قند خون یکی از سوخت‌های اصلی مغز محسوب می‌شود و برای بهبود عملکرد آن ضروری است. برای اینکه مغز بتواند از قند خون به درستی استفاده کند باید به صورت ثابت و آرام در خون جریان داشته باشد.

این موضوع دقیقا برعکس چیزی است که افراد در وعده های غذایی خود رعایت می‌کنند. بیشتر افراد وعده‌های اصلی را نادیده می گیرند و از قند و شیرینی زیادی استفاده می‌کنند. بهتر است در روز سه وعده غذایی ثابت به همراه چند میان وعده داشته باشید.

به طور کامل از خوردن مواد غذایی حاوی اسیدهای چرب ترانس و هیدروژنه خودداری کنید. مطالعات انجام شده نشان می دهد رژیم های غذایی حاوی اسیدهای چرب ترانس باعث می‌شود غشای سلولی مغز قابل نفوذ شود. همین امر به ویروس‌ها اجازه می‌دهد دسترسی بیشتری به مغز داشته باشند، سیگنال‌های مغزی را دچار اختلال کنند، کارکرد و عملکرد سلول‌های مغزی را از بین ببرند و باعث کاهش عملکرد شناختی آن شوند.

اگر همه این دلایلی که ذکر کردیم به اندازه کافی برای شما هشدار دهنده نبود باید بدانید که اسیدهای چرب ترانس در غلاف میلین قرار می‌گیرند. همانطور که می‌دانید غلاف میلین یک پوشش محافظتی است که از اعصاب و سلول‌های مغزی مراقبت می‌کند.

همین امر موجب تغییر رسانایی الکتریکی اعصاب و سلول‌های مغزی می‌شود و تاثیر منفی بر روی ارتباطات بدن می‌گذارد. اسیدهای چرب ترانس خطر ابتلا به سکته مغزی را نیز افزایش می‌دهند.

سبزیجات باید در رژیم غذایی شما نقش پر رنگی داشته باشند. البته باید بدانید که سیب زمینی سفید در این محدوده قرار نمی گیرد. سعی کنید از سبزیجات و میوه‌های متنوع همچون کدو تنبل، سبزیجاتی با برگ سبز، فلفل دلمه ای، کلم، پیاز، سیب زمینی شیرین، سیب،توت‌ها و بلوبری استفاده کنید.

حداقل ۵ وعده از سبزیجات را در روز داشته باشید. هر وعده معادل نصف پیمانه از هر سبزیجاتی است که شما دوست دارید. حداقل دو وعده در روز میوه بخورید. هر وعده میوه معادل نیم پیمانه از میوه‌هاست. اطمینان حاصل کنید که سه غذاهای تقویت کننده مغز را در رژیم غذایی روزانه خود می گنجانید.

این مواد در برگیرنده بلوبری، انگور، انار، گوجه فرنگی، گردو و سالمون وحشی است. با اینکه بیشتر افزایش دهنده‌های سلامت مغز میوه و سبزیجات تازه هستند اما سایر غذاها نیز در این لیست قرار دارند.

علاوه بر این بهتر است حداقل دو مورد از سایر مواد غذایی مفید برای مغز را در روز مصرف کنید.این مواد شامل زردآلو، هلو، آلو، کرفس و دانه کرفس، گیلاس، قهوه، زنجبیل، لوبیا قرمز، مریم گلی، رزماری و چای است.

این موضوع بدین معنی است که از مصرف روغن‌های دیگر اجتناب کنید. با اینکه روغن نارگیل حاوی اسیدهای چرب اشباع شده است اما تحقیقات و مطالعات انجام شده نشان می‌دهد این اسیدهای چرب در بدن رفتار متفاوتی دارند.

شما می‌توانید از هر نوع بقولاتی که دوست داشتید استفاده کنید. نخود، لوبیای سیاه، لوبیای قرمز، لوبیا چیتی، عدس و سایر بقولات انتخاب خوبی برای سلامت مغز شما هستند.

تنها از شیرین کننده‌های طبیعی استفاده کنید. البته باید به خاطر داشته باشید که مصرف هر نوع شکر را به حداقل برسانید.

هر نوع ماده شیرینی را کمتر کنید. سعی کنید تا جایی که می‌توانید از مصرف کلوچه‌ها، کیک‌ها و بیسکوییت‌ها خودداری نمایید. اگر دوست دارید ماده شیرینی بخورید از میوه‌ها استفاده کنید. اگر افسردگی دارید یا از سایر بیماری‌های روحی رنج می‌برید، بهتر است مصرف قند غلیظ شده را کلا کنار بگذارید. میوه بهترین جایگزین برای چنین موادی است.

به جای نمک یددار بهتر است از نمک دریایی تصفیه نشده در رژیم غذایی خود استفاده کنید. نمک یددار نمکی است که به آن ید اضافه شده است. این در حالیست که نمک دریایی تصفیه نشده به طور طبیعی حاوی سدیم به همراه سایر مواد معدنی ارزشمند همچون پتاسیم، کلسیم و منزیم است.چگونه ذهن سالم داشته باشیم

اگرچه نمک هزگرمنبع خوبی برای تامین این نوع مواد معدنی نیست اما نمک دریایی تصفیه نشده مواد معدنی زیادی دارد و بدن به این مواد نیاز خواهد داشت. بنابراین بهتر است از این نمک ها استفاده کنید.

پیاده روی، دویدن، بالا رفتن از کوه، دوچرخه سواری، اسکیت بازی یا سایر فعالیت‌های شدید می‌تواند مفید باشد. ورزش جزو ضروری سلامت بدن شماست. انجام تمرینات ورزشی به بدن کمک می‌کند خون غنی از اکسیژن را به مغز برساند. کاهش اکسیژن برای ۶ دقیقه می‌تواند آسیب دائمی به مغز وارد کند.

کاهش اکسیژن به مدت ۷ دقیقه قادر است انسان را بکشد. از آنجایی که شما اکسیژن را از طریق نفس کشید وارد بدن می‌کنید تنفس اندک و کم عمق یا انجام ندادن تمرینات ورزشی می تواند مقدار خون غنی از اکسیژن را کاهش دهد. با انجام تمرینات ورزشی منظم، می‌توانید اکسیژن بیشتری به مغز برسانید.

این مکمل‌ها باید از مواد افزودنی، رنگ‌ها و شیرین‌کننده‌های مصنوعی عاری باشند. مکمل‌های آهن را تنها زمانی مصرف کنید که پزشک تجویز کرده باشد. اطمینان حاصل کنید که مولتی ویتامین‌های مصرفی حاوی حداقل ۵۰ گرم ویتامین ب کمپلکس و ۵۰ میکروگرم فولات و ویتامین B12 است.

مطالعات انجام شده نشان می‌دهد بین کمبود ویتامین B12 و خطر ابتلا به آلزایمر، از دست دادن حافظه و افسردگی ارتباطی وجود دارد. همچنین تحقیقات نشان داده اند که مصرف ویتامین B بیشتر، به سادگی می‌تواند نرخ کوچک شدن مغز مرتبط با افزایش سن را کاهش دهد.

از ترفندهایی استفاده کنید که می‌تواند حافظه شما را بهبود ببخشد. این ترفندها تنها یک دقیقه زمان می‌برد.

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

چگونه ذهن سالم داشته باشیم
چگونه ذهن سالم داشته باشیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *