چطور در خانه کشمش درست کنیم

 
helpkade
چطور در خانه کشمش درست کنیم
چطور در خانه کشمش درست کنیم

صفحه نخست » 👨‍🍳 آموزش آشپزی آسان » نکات آشپزی » روش خشک کردن انگور و تهیه کشمش خانگی تازه و خوشمزه

تهیه کشمش در منزل به دو روش سنتی خشک کردن انگور در سایه و خشک کردن در آفتاب انجام می شود. در این مطلب ضمن آموزش این دو روش، با ترفندها و نکات مربوط به آنها هم آشنا می شوید.

به میوه رسیده و خشک شده ارقام مختلف انگور بی دانه یا دانه دار ،کشمش گویند. کشمش، میوه خشک مغذی است و مانند دیگر خشکبار‌ها در تمام سال یافت می‌شود. یک غذای پر انرژی، کم چرب و کم سدیم می‌باشد؛ بنابراین برای افرادی که رژیم‌های کم سدیم را باید رعایت کنند، خوردن کشمش بسیار مفید می‌باشد.

ارقام مختلفی از کشمش در بازار موجود است، کشمش سیاه یا مویز، کشمش های  آفتاب خشک، سایه خشک، تیزابی، انگوری و …

کشمش آفتاب خشک به کشمش پلویی هم معروف است و کیفیت و قدرت بالا و طعم خوبی دارد. رنگ سرخ، ملاک تشخیص این کشمش از انواع دیگر آن است. کشمش پلویی علاوه بر اینکه در بعضی از غذاها و سالادها استفاده می شود، در شیرینی ها، کیک ها و دسرها نیز عامل طعم دهنده است.چطور در خانه کشمش درست کنیم

کشمش تهیه شده در این روش رنگ قهوه ای تیره داشته و کمی خشک می باشد. مدت ضروری برای خشک شده حبه ، نسبت به نوع انگور و شرایط آب و هوایی ۲۰-۱۵ روز می باشد.

کشمش سایه خشک، نوعی کشمش که رنگ آن تغییر نکرده و سبز باقی می ماند. انگور عسگری در سایه خشک می شود و ارزش تغذیه ای آن بالاست. در روش سایه خشک، خوشه‌های چیده شده را  با نخ از سقف سالن‌های سرپوشیده ای که هوا جریان دارد، آویزان می‌کنند. در این سالن‌ها حبه‌ها طی ۶۰-۵۰ روز خشک می‌شوند.

در این روش خطر بارندگی و فاسد شدن حبه‌ها وجود ندارد و کشمش بدست آمده تمیز و عاری از مواد زاید می‌باشد.

این کشمش به سبزه معروف است و به وسیله تیزاب خشک می شود. در این روش مدت خشک شدن ۸-۵ روز می‌باشد و چون مدت خشک شدن حبه‌ها کوتاه است، درشتی حبه در حین خشک شدن حفظ می‌شود. رنگ کشمش تهیه شده سبز مایل به زرد و نرم می‌باشد. تیزاب از طعم و بو و کیفیت کشمش می کاهد و دوز زیاد آن سرطانزاست. رنگ کشمش، این کشمش به دلیل روغن موجود در تیزاب سطحی چرب و نیمه براق دارد و این ملاک مناسبی برای تشخیص آن است.

برای تهیه کشمش طلایی ، انگور به تیزاب آغشته و با دود گوگرد خشک می شود. رنگ آن زرد کهربایی مایل به قهوه ای روشن است و به دلیل ترکیبات گوگردی فشار مضاعفی بر کلیه ها تحمیل کرده و برای سلامت مضر است.

مویز نوعی کشمش است که از خشک کردن انگور شاهانی (انگور قرمز مجلسی) یا انگور سیاه تهیه می شود. کشمش بیشتر برای انگور خشکیدهٔ کوچک استعمال می شود و مویز در انگور بزرگ.

مویز از نظر شکل ظاهری و رنگ با کشمش متفاوت، ولی از نظر خواص تا حد زیادی شبیه آن است.

 

خاصیت اصلی انواع شیره، انرژی زا بودن آن است و برای فصل زمستان که بدن …

برای تبدیل انگور به کشمش، روش های مختلفی وجود دارد ولی بهترین و مفیدترین کشمش، انگوری است که به جای استفاده از مواد شیمیایی و گوگرد، در هوای آزاد و در معرض نور خورشید یا سایه خشک شده باشد. بهترین کشمش را به راحتی در خانه می توان تهیه کرد.

چنانچه در آب و هوای گرم و خشک منزل دارید فرصت تهیه کشمش خوشمزه را از خودتان نگیرید زیرا خشک شدن طبیعی انگور باعث ایجاد آنزیم هایی درون آن می شود که باعث به وجود آمدن کشمشی بسیار شیرین و خوشمزه خواهد شد.

مادربزرگ های ما در فصل انگور خوشه های انگور را از طناب یا بند آویزان می کردند و به راحتی کشمش سالم، طبیعی و خوشمزه ای را به دست می آوردند.

میوه‌های پوسیده، نارس، لک‌ دار، کپک زده و نیز حبه‌ های ترکیده و آسیب دیده را از خوشه جدا کنید تا محصول خشک شده از کیفیت مطلوبی برخوردار باشد.

هرگونه گندیدگی و عیب، پس از خشک شدن بیشتر مشخص خواهد شد. همچنین میوه‌های خراب باعث کاهش کیفیت و پوسیدگی سایر دانه‌های انگور در خوشه می‌شوند.

خوشه‌های انگور را به خوبی شسته و ضدعفونی کنید.

خوشه های ریز انگور را از ساقه وسط جدا کنید. دقت کنید برای جابه جایی هر خوشه حتما آن را از ساقه بگیرید.

خوشه ها را در یک سبد یا آبکش یا هر نوع ظرفی که هوا بتواند به راحتی از آن خارج و داخل شود بگذارید.

این ظرف را در مقابل آفتاب از چیزی مثل یک میخ یا طناب آویزان کنید.

اگر در حجم زیاد کشمش درست می کنید، می توانید انگورها را روی سفره یا پارچه ای پهن کرده و در معرض نور خورشید قرار دهید.

انگورها پس از چند روز به کشمش تبدیل می شوند. اینکه بعد از چه مدت به کشمش تبدیل شوند، در مناطق مختلف و شدت نور آفتاب و رطوبت هوا متفاوت است.

حدود 15 تا 20 روز طول می کشد.

با خشک کن خانگی هم می توانید کشمش تهیه کنید

را در جایی به دور از نور آفتاب و در معرض جریان هوا و خنک اویزان میکنند تا خشک شود.

در این روش کشمش هایی کاملا تمیز و عاری از هر گونه گرد و غبار و خاک خواهیم داشت.

می توانید خوشه ها را به رخت آویز و بند آپارتمانی آویزان کرده و در سایه قرار دهید. شاید خشک شدن انگور طول بکشد اما نتیجه دلپذیر خواهد بود.

می توانید برای سرعت بخشیدن به روند خشک شدن انگورها از پنکه کمک بگیرید.

در این روش ۵۰ تا ۶۰ روز طول می‌کشد تا دانه‌های انگور خشک شوند.

بیشتر ویتامین‌های انگورهای خشک شده با این روش همچنان حفظ می شود و تنها نسبت به انگور تازه رطوبت کمتری دارد.

گرچه روش آفتاب خشک، زمان کمتری می‌گیرد، ولی توجه داشته باشید تابش نور خورشید، باعث از بین رفتن مقدار زیادی از ویتامین‌های موجود در انگور به ویژه ویتامین آ، ویتامین ب و ویتامین ث شده و از کیفیت کشمش شما کاسته می‌شود.

روش تهیه کشمش سبز و مویز یکی بوده و فقط نوع انگور انتخابی متفاوت است.

دقت کنید انگورها روی هم انباشته نباشند تا زودتر خشک شوند.چطور در خانه کشمش درست کنیم

کشمش سبز خانگی به خوشرنگی و یکدستی کشمش سبز صنعتی نیست چرا که در روش صنعتی با مواد شیمیایی این فرایند صورت میگیرد.

اگر شخصی وسواسی نیستید نیازی نیست خوشه های انگور را بشویید زیرا فرآیند خشک شدن را طولانی تر خواهد کرد. بعد از اینکه انگور ها خشک شدند، آنها را بشویید.

در صورتی که شب شبنم صبحگاهی می نشیند، بهتر است قبل از خواب سبد انگورها را به اتاق ببرید.

دقت کنین آنقدر انگورها نمانند که خشک خشک شوند، باید کمی نرمی داشته باشند.

پس از خشک شدن انگور ها، دانه های کشمش را از خوشه جدا کرده و در شیشه ای در دار بریزید و در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

در مناطقی که پاییز زود رس دارند در بعضی سال‌ها بارندگی های زود هنگام به حبه های در حال خشک شدن آسیب میرساند. برای پیشگیری از ضرر باران روی خوشه ها چادرهای پلاستیکی پهن میکنند.

از نظر طعم ،مزه، کیفیت و خواص تفاوت زیادی بین کشمش خانگی و صنعتی است. امیدواریم این مطلب به شما در تهیه کشمش‌ خانگی تمیز و سالم کمک کند و بتوانید با خیال راحت از خواص بی نظیر کشمش بهره مند شوید.

خشک کردن انگور و تهیه کشمش و مویز در منزل کاری آسان و بدون دردسر است و شما به راحتی می‌توانید آن را در خانه انجام دهید و حتی می‌توانید آن را به عنوان نوعی کسب و کار خانگی برای کسب درآمد در نظر بگیرید.

باسلام .
ضمن تشکر ازسایت خوبتون.خدمتتون بگم من امسال خودم کشمش درست کردم .البته زیاد.از روش بند کردن به سبک سنتی استفاده کردم. مهارت نداشتم ولی دست و پا شکسته انجام دادم. نتیجه عالی بود. اگه امکان داره طرز گره زدن رو آموزش بدید. با تشکر

عزیزی که گفته:توی فیلم انگور را جوشاند که باعث نجس شدن میشه،.
عرض کنم که ما یاد گرفتیم زود قضاوت کنیم،بدون اینکه تحقیق کنیم
جوشاندن انگور به صورتیکه تبخیر شود و ماهیت انگور عوض شود یعنی از شکل میوه به شکل آب (مایع )درآید شرعا جایز نیست .
درحالیکه در فیلم فقط سه چهار دقیقه جوشیده و انگور ماهیت اصلی خودرا حفظ کرده و تبدیل به کشمش شده است
که همان میوه است ولی خشک شده و کاملا حلال است.

این سایت بهترین راهنمایی را به ما داد ممنونم

سلام
با تشکر از سایت خوبتون
اما یک نکته ای که من متوجه شدم این هست که توی فیلمی که تهیه کشمش را نشون میده انگور را میجوشاند و این کار باعث نجس شدن انگور میشه!!!!

نام:


راهنمای سفر کم هزینه در ایران


راهنمای انتخاب و خرید محصولات زناشویی

 

کشمش سبز که به صورت آجیل مصرف می شود

 

چطور در خانه کشمش درست کنیم

همه چیز درباره کشمش

انگور خشک شده را کشمش می نامند.

همان قدر که انگور انواع و اقسام مختلف دارد، طبیعی است که این تنوع را در کشمش نیز بتوان یافت. در یک دسته بندی کلی، رایج ترین کشمش های مورد استفاده به 2 تا 3 دسته تقسیم می شوند:

 

1– کشمش سبز که به صورت آجیل مصرف می شود.

2– کشمش سیاه یا قهوه ای که به خاطر کاربرد آن در بعضی پلوها مانند عدس پلو، به کشمش پلویی معروف است.

 

البته دسته سومی از کشمش نیز وجود دارد که مانند کشمش سبز به عنوان آجیل مورد استفاده قرار گرفته و حاصل خشک شدن انگور شاهانی است. این کشمش را مویز می نامند.

 

برای تبدیل انگور به کشمش، روش های مختلفی وجود دارد ولی بهترین و مفیدترین کشمش، انگوری است که به جای استفاده از مواد شیمیایی و گوگرد، در هوای آزاد و در معرض نور خورشید یا سایه خشک شده باشد.

 

کشمش پلویی علاوه بر اینکه در بعضی از غذاها و سالادها استفاده می شود، در شیرینی ها، کیک ها و دسرها نیز عامل طعم دهنده است.

 

کدام کشمش بهتر است؟

به میوه رسیده و خشک شده ارقام مختلف انگور بی دانه یا دانه دار، کشمش گویند.

 

کشمش آفتاب خشک، سایه خشک، تیزابی و انگوری از جمله کشمش هایی است که این روزها در بازار به فروش می رسد.

 

کشمش آفتاب خشک به کشمش پلویی هم معروف است و کیفیت و قدرت بالا و طعم خوبی دارد. رنگ سرخ، ملاک تشخیص این کشمش از انواع دیگر آن است.

 

کشمش سایه خشک نوعی کشمش است که رنگ آن تغییر نکرده و سبز باقی می ماند. انگور عسگری به این روش خشک می شود و ارزش تغذیه ای آن بالاست.

 

کشمش تیزابی به وسیله تیزاب خشک می شود. این ماده از طعم و بو و کیفیت کشمش می کاهد و دوز زیاد آن سرطانزاست. رنگ کشمش، زرد مایل به قهوه ای خرمایی است. این کشمش به دلیل روغن موجود در تیزاب سطحی چرب و نیمه براق دارد و این ملاک مناسبی برای تشخیص آن است.

 

کشمش انگوری به تیزاب آغشته و با دود گوگرد خشک می شود. رنگ آن زرد کهربایی مایل به قهوه ای روشن است و به دلیل ترکیبات گوگردی فشار مضاعفی بر کلیه ها تحمیل کرده و برای سلامت مضر است.

 

روش خشک کردن انگور در خانه به روش سنتی

دو روش متفاوت خشک کردن انگور به روش سنتی در آفتاب و در سایه است. این دو روش هر کدام مزایا و معایبی دارند که در کنار آموزش آنها ذکر می شود. در نهایت کشمش های خانگی شما تمیز و سالم می شوند و خیالتان از بهداشت آنها راحت تر خواهد بود.

 

کشمش آفتاب خشک، سایه خشک، تیزابی و انگوری از انواع کشمش است

 

خشک کردن در آفتاب (کشمش آفتابی)

خوشه های انگور را به طنابی گره زده و آن‌ها را در برابر نور آفتاب آویزان کنید. در روش آفتابی بسته به میزان آفتابی بودن منطقه و درجه حرارت محیط ۱۵ تا ۲۰ روز، طول می کشد که حبه های انگور کاملا خشک شوند. دقت کنید مکانی را برای این کار انتخاب کنید که دور از گرد و غبار و آلودگی هوای محیط باشد.

 

همچنین بعد از گذشت یک هفته و خشک شدن قسمت بالای حبه ها آن ها را جابه جا کنید تا قسمت های دیگر نیز خشک شود. رنگ کشمش تهیه شده به این روش سبز مایل به قهوه ای تیره است. انگور‌های خشک شده را از ساقه جدا و آن‌ها را در محیطی خشک و خنک نگهداری کنید.چطور در خانه کشمش درست کنیم

 

نکته: اگرچه این روش زمان کمتری می گیرد، ولی توجه داشته باشید تابش نور خورشید، باعث از بین رفتن مقدار زیادی از ویتامین های موجود در انگور به ویژه ویتامین آ، ویتامین ب و ویتامین ث شده و از کیفیت کشمش شما کاسته می شود.

 

خشک کردن در سایه (کشمش سایه خشک)

کشمش سبز معمولی (سایه خشک): در این روش انگورهای مختلف در سایه و جریان هوای خنک و با حرارت کمتر آویزان و بتدریج خشک می شوند.

 

یکی از بهترین روش ها برای تهیه کشمش در منزل خشک کردن انگور در محل سایه آفتاب است. به این منظور بعد از انجام مراحل ۱ و ۲، خوشه های انگور را به وسیله طناب و در محیطی سرپوشیده که جریان هوا برقرار است، آویزان کنید.

 

در این روش ۵۰ تا ۶۰ روز طول می کشد تا دانه های انگور خشک شوند. کشمش تولید شده به این روش سبز رنگ است و عاری از هرگونه آلودگی است. انگور‌های خشک شده را که هنوز کمی نرم هستند، به آرامی از ساقه جدا و آنها در محیطی خشک و خنک نگهداری کنید.

 

نکته: بیشتر ویتامین های انگورهای خشک شده با این روش همچنان حفظ می شود و تنها نسبت به انگور تازه رطوبت کمتری دارد.

 

کشمش سایه آفتاب

روش دیگر برای درست کردن کشمش خانگی خوشه های انگور را با نخ آویزان کرده و آنها را در سایه و در معرض جریان هوا و یا حرارت ملایم قرار می دهند. مزیت این روش این است که این کار را می توانید حتی در خانه و در دمای اتاق هم انجام دهید و یک کشمش تمیز و سالم و بدون گرد و خاک داشته باشید. این نوع کشمش سبز رنگ می ماند اما از طرفی تهیه این نوع کشمش مقداری زمان بر است و ۵۰ تا ۶۰ روز طول می کشد همچنین زیاد مقرون به صرفه نیست زیرا به سالن های مناسب نیاز دارد.

 

حتما باید در جای خنک و در معرض رطوبت، نگهداری شوند و چنانچه آنها را در فریزر، و یا در تراس و ایوان قرار دهیم، بخاطر سرمای بیش از حد و یا به موجب تبادل هوای فاقد رطوبت، بافت آنها خشک، سخت و خشن می شود.

 

یکی از ساده ترین روش ها در طرز تهیه کشمش خانگی استفاده از آفتاب است

 

روش درست کردن کشمش آفتابی

یکی از ساده ترین روش ها در طرز تهیه کشمش خانگی استفاده از آفتاب است. در این روش تنها کافی ست خوشه های انگور تازه را بر روی یک سفره ی پلاستیکی و یا یک سینی گذاشته و در معرض آفتاب قرار دهید و زمانی که انگور ها خشک و قهوه ای شدند آنها را جمع کنید و در یک ظرف پلاستیکی و در یک مکان خشک نگهداری کنید.  مدت ضروری برای خشک شده حبه، نسبت به نوع انگور و شرایط آب و هوایی ۲۰-۱۵ روز می باشد.

 

در مناطقی که پاییز زودرس دارند در بعضی سالها بارندگی های زود هنگام به حبه های در حال خشک شدن آسیب می رساند. برای پیشگیری از ضرر باران روی خوشه ها چادرهای پلاستیکی پهن می کنند.

 

بعضی ها برای بهتر خشک شدن انگور آنها را با نخ به جایی آویزان می کنند و تا زمانی که خشک و قهوه ای شوند هیچ تماسی با آنها نداشته باشند.

 

کشمش تیزآبی

کشمش تیزآبی به سبزه مشهور هست. با بهره گیری از محلول تیزاب حاصل می‌شود. در این روش مدت خشک شدن حبه ها کوتاه بوده و درشتی حبه در حین خشک شدن حفظ می شود. رنگ کشمش تهیه شده سبز مایل به زرد و نرم می باشد. چرا که در این روش رنگ سبز کشمش در طول خشک شدن حفظ می شود و بعد از خشک شدن بسیار نرم است و آن خشکی کشمش آفتابی را ندارد.

 

ابتدا خوشه های چیده شده را در داخل سبد قرار داده و در داخل محلول آماده شده به مدت یک دقیقه فرو می برند. وسپس در ظرف هایی قرار می دهند تا آب کش شوند و آنگاه به محوطه ای انتقال می دهند اما خوشه ها نباید روی هم قرار داده شوند.

 

و برای خشک شدن یکنواخت حبه ها با برگرداندن خوشه ها اقدام به خشک کردن قسمت پایین حبه ها می نمایند. در این روش مدت خشک شدن ۸-۵ روز می باشد.

 

یک روز گذشته از چیدن خوشه ها اقدام به تهیه محلول تیزآب می نمایند. برای این غرض در ۱۰۰ لیتر آب نیمه گرم ۵ کیلوگرم گرد تجاری کربنات پتاسیم و ۲ لیتر روغن سبزه افزون نموده و محلول را بهم می زنند.

 

محلول بدست آمده که رنگ شیری دارد برای ۲۵۰۰ کیلوگرم انگور کافی می باشد. اگر هنگام خشک کردن انگور روزها ابری و تابش خورشید ضعیف باشد و در ضمن اگر خوشه ها شامل حبه های درشت باشند مقدار کربنات پتاسیم و به همان نسبت روغن سبزه را در محلول افزایش می دهند.

 

کربنات پتاسیم روی دانه های انگور شیارهایی را ایجاد می کند که این شیارها باعث می شود که آب انگور زودتر خشک شده و کشمش سریع تر تشکیل شود همچنین باعث زرد شدن کشمش ها نیز می شود. روغن سبزه هم سبب نرمی کشمش ها می شود.

 

نگهداری کشمش :

کشمش، مویز، آلو، انجیر، توت را در ظروف دردار داخل یخچال نگهداری کنید. به مرور زمان، نرم می شوند و رطوبت یخچال را هم به خود نمی گیرند.

 

گردآوری: بخش خانه داری بیتوته

 

خریدقسطی جهیزیه بدون نیاز به پرداخت اولیه


لاکچری ترین نوع لمینت دندان


بهترین پیشنهادهای خرید برای کتاب کودک


کاغذدیواری چسبی در طرحهای شیک ولاکچری

هرآنچه ازعملهای زیبایی زنان میخواهیدبدانید


فروشگاه سیسمونی آنلاین


گیفت کارت ارزان/تحویل آنی وپشتیبانی


تا60%تخفیف پرطرفدارترین محصولات جنسی


سفارش آنلاین جدیدترین ست های لباس زیر


برای سفارش این ست فقط کافیه کلیک کنی!

سبدهای نظم دهنده مدرن باکاربردهای متفاوت

خرید اینترنتی تلویزیون،یخچال و… از بانه


دیگه لازم نیست از دندانپزشکی بترسید؟


برای سفارش این ست فقط کافیه کلیک کنی!

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

برای تهیه کشمش از روشهای مختلفی می توان استفاده کرد اما بهترین کشمش، نوعی است که انگور آن در هوای آزاد و به دور از هر گونه مواد شیمیایی و گوگرد به کشمش تبدیل شود. تهیه کشمش در منزل به روشهای مختلفی انجام می شود، در این بخش از رازهای خانه داری در نمناک روشها،ترفندها و نکات مربوط به کشمش را ارائه کرده ایم.

تهیه کشمش در مناطقی که دارای آب و هوای گرم و خشک هستند به راحتی امکان پذیر است. خشک شدن طبیعی انگور باعث حفظ آنزیم درون آن می شود، به همین دلیل کشمش های خانگی بسیار شیرین تر هستند؛ به طور مثال هسته انگور کیفیت کشمش و مویز را کاهش می دهد.بنابراین بهتر است از نوع بدون هسته، گوشت دار، رسیده و نه خیلی ریز و نه درشت استفاده کنید.

حبه های انگور که دچار پوسیدگی، کپک زدگی، ترکیدگی و یا نارس هستند را از خوشه جدا کنید تا در نهایت کشمش با کیفیت داشته باشید چرا که میوه های خراب موجب پوسیدگی سایر قسمت ها می شود و کیفیت محصول را کاهش می دهند. خوشه های انگور را با دقت شسته و ضد عفونی کنید. سپس خوشه های انگور را از طنابی آویزان کنید و یا درون ظرفی بریزید که هوا در آن جریان داشته باشد.

چطور در خانه کشمش درست کنیم

در این روش ظرف مورد نظر باید به مدت 15 الی 20 روز (متناسب با شرایط آب و هوا)در معرض آفتاب و به دور گرد و غبار باشد. خوشه های انگور را هرچند وقت یک بار زیر و رو کنید تا تمام قسمت ها خشک شود.

اگر تعداد خوشه های انگور زیاد است می توانید روی یک پارچه در زیر نور خورشید پهن کنید تا پس از گذشت چند روز به کشمش تبدیل شوند.انگورهای خشک شده را از ساقه جدا کرده و در جای خشک و خنک نگهداری نمائید. رنگ این کشمش سبز مایل به قهوه ای تیره خواهد بود.

* تابش نور خورشید، موجب از بین رفتن بسیای از ویتامین ها به خصوص ویتامین آ ، ویتامین ب و ویتامین ث می شود، همچنین کیفیت کشمش کاهش پیدا می کند.

در این روش خوشه های انگور را توسط طناب در یک مکان سرپوشیده که جریان هوا برقرار است، آویزان کنید. کشمش در این روش بعد از 50 تا 60 روز تهیه می شود و رنگ آن سبز و بدون هیچ آلودگی است. برای تسریع فرآیند خشک شدن انگور می توانید از پنکه استفاده کنید.

انگورهای خشک شده مقداری رطوبت دارند، بنابراین آنها را از ساقه جدا کرده و در محیط خشک و خنک نگهداری کنید.

*در این روش برخلاف روش آفتاب خشک، بسیاری از ویتامین های انگور حفظ می شود، تنها معایب این روش رطوبت کمتر آن نسبت به انگور تازه است.

کشمش یک میان وعده طبیعی و خوشمزه است که هم به تنهایی می توانید آن را میل کنید و هم به انواع غذاها یا شیرینی ها اضافه کنید. کشمش ها علاوه بر این که تنوع زیادی دارند، روش درست کردنشان نیز بسیار راحت است. شما خودتان به راحتی و در زمان کمی می توانید آن را درست کنید. در دوشو دو روش متفاوت برای درست کردن کشمش در خانه را به شما آموزش می دهیم.

با استفاده از این دو روش خودتان می توانید به راحتی در خانه کشمش درست کنید و از خوردن آن لذت ببرید.

کشمش یک میان وعده طبیعی و خوشمزه است که هم به تنهایی می توانید آن را میل کنید و هم به انواع غذاها یا شیرینی ها اضافه کنید. کشمش ها علاوه بر این که تنوع زیادی دارند، روش درست کردنشان نیز بسیار راحت است. شما خودتان به راحتی و در زمان کمی می توانید آن را درست کنید. در دوشو دو روش متفاوت برای درست کردن کشمش در خانه را به شما آموزش می دهیم.

با استفاده از این دو روش خودتان می توانید به راحتی در خانه کشمش درست کنید و از خوردن آن لذت ببرید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *چطور در خانه کشمش درست کنیم

فرستادن دیدگاه

کابان مگ – بستر آموزش خانه و خانواده

شاید تهیه کشمش در خانه دشوار به نظر بیاید ولی با توجه به راه‌های مختلفی که برای تهیه کشمش در خانه در این مقاله معرفی می‌کنم، از سختی‌های آن کم کرده‌ایم. علاوه بر این در این مقاله به خواص کشمشم، معرفی انواع کشمش و مواد مغذی کشمش نیز پرداخته شده است. در ادامه با کابان مگ همراه باشید.

تهیه کشمش با شغار روش سنتی برای سرعت بخشیدن به روند خشک شدن انگور است و اصول خاص خود را دارد. در این بخش توضیح مختصری درباره چگونگی انجام این فرایند آورده شده است.

شغار در واقع یک ماده جامد آلی شبیه سنگ‌های بازالتی است که با پودر کردن و حل کردن آن در آب محلول خشک کننده انگور تهیه می‌کنند.

شغار از سوزاندن برگ و شاخه‌های سبز گیاه اشنان که بومی مناطق حاشیه کویر بوده و از خانواده اسفناجیان است، به دست می‌آید. خاکستر این گیاه خاصیت قلیایی داشته که بسیار شبیه سنگ‌های آذرین بازالتی است.چطور در خانه کشمش درست کنیم

به دلیل خاصیت قلیایی که شغار دارد، در اثر تماس انگور با محلول آب شغار (تیزاب سنتی) پوست حبه‌های انگور نازک شده یا به عبارتی منافذ ریز در آن ایجاد می‌شود که در واقع هدف اصلی جهت خشک شدن سریع انگور است.

استفاده از شغار به منظور سرعت بخشیدن به عمل خشک کرد انگور و کاهش ضایعات تولید کشمش است. امروزه با پیشرفت تکنولوژی، کاهش منابع تولید شغار، به منظور بهداشتی بودن کشمش‌ها از تیزاب به جای شغار استفاده می‌شود.

ابتدا ۵ کیلو شغار (اشغار) طبیعی که به‌صورت سنگ‌های سیاه رنگ بوده رو خرد کرده تا بهتر در آب حل شود، سپس سنگ‌های نرم شده را در حدود ۲۰ لیتر آب ریخته و می‌جوشانیم تا کف کند.

ظرف را کنار گذاشته تا محلول آن سرد شود، در ادامه حدود ۳ لیتر از آب شغار سرد شده که در مرحله قبل آماده شد را در ۸۰ لیتر آب مخلوط کرده و چشیده تا میزان آن اندازه گیری شود. اگر زبان تندی آن را تحمل کرد کافی است وگرنه دوباره مقداری محلول شغار جوشیده به ظرف اصلی اضافه کنید.

ظرف اصلی حاوی مخلوط شغار و ۸۰ لیتر آب را روی اجاق گذاشته تا محلول به جوش آید، به صورتی که از جوش نیفتد.

در این زمان انگورها را در پارچه‌ای نخی گذاشته و در محلول به جوش آمده غوطه‌ور کرده (بسته به غلظت محلول شغار متفاوت است ولی معمولاً ۵ ثانیه کافی است) و خارج می‌کنیم. حبه‌هایی را که حالت ترکیدگی و له شدگی پیدا کرده‌اند در سبدی می‌ریزیم و این کار را تا تمام شدن انگورها ادامه می‌دهیم.

انگورهای آغشته شده به محلول را به منظور خشک شدن در آفتاب یا سایه پهن می‌کنیم و پس از خشک شدن جمع آوری می‌کنیم.

نکته

طرز تهیه برگه یا چیپس سیب در خانه با روش سریع و ساده با فر…

حالا که با طرز تهیه کشمش شغار آشنا شدید، لازم است عرض کنم این فرایند با افزایش تقاضا به صورت صنعتی درآمده است. امروزه در بسیاری از مناطق برای تهیه کشمش از تیزاب استفاده می‌شود.

تیزاب در واقع محلولی از پودر کربنات پتاسیم، آب و روغن سبزه است. شغار و تیزاب در واقع با هم متفاوت هستند، تیزاب محصولی غیر ارگانیک و شغار ارگانیک برای تهیه کشمش است ولی تا به حال هیچ گونه بیماری در اثر مصرف انگور تیزابی گذارش نشده است.

تیزاب یا شغار در واقع محلولی فرار هستند که روند خشک شدن انگور یا هر میوه دیگری را تسریع می‌کنند و مانع از گندیدن، کپک زدن و تبدیل شدن آن‌ها به سرکه می‌شوند.

برای تهیه تیزاب در ۱۰۰ لیتر آب نیمه گرم ۵ کیلوگرم گرد تجاری کربنات پتاسیم و ۲ لیتر روغن سبزه اضافه کرده و محلول را بهم می‌زنند. محلول به دست آمده رنگ شیری دارد برای خشک کردن ۲۵۰۰ کیلوگرم انگور کافی است.

پس از تهیه محلول تیزاب خوشه‌های چیده شده انگور را در داخل سبد قرار داده و سپس سبد را در داخل محلول آماده شده به مدت یک دقیقه فرو می‌برند.

بعد از آن سبد را از محلول خارج کرده و روی سطح توری قرار می‌دهند تا آب کش شوند و آنگاه انگورها را روی سیم یا تور فلزی در سایه قرار می‌دهند یا روی زمین در برابر آفتاب جهت خشک شدن، پهن می‌کنند.

جهت خشک شدن یکنواخت حبه‌ها با برگرداندن خوشه‌ها اقدام به خشک کردن قسمت پایین حبه‌ها می‌کنند. در این روش مدت خشک شدن ۸-۵ روز است. سپس کشمش‌ها را جمع آوری می‌کنند.

ازآنجایی‌که کشمش از خشک کردن حبه‌های انگور به دست می‌آید و همانطور که میدانیم انگور انواع مختلفی دارد، از همین رو و همچنین با توجه به روش‌های مختلف خشک کردن انگور، کشمش‌های مختلفی مانند سبز، طلایی، آفتاب خشک، سایه خشک، تیزابی و … دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود.

اگر کشمش‌ها در زیر نور آفتاب خشک شوند، به آن‌ها کشمش آفتاب خشک میگویند. برای تهیه کشمش آفتاب خشک می‌تواند خوشه‌ها را روی زمین پهن کرد که خشک شدن آن‌ها بین ۱۵ تا ۲۰ روز طول می‌کشند. اگر برای تهیه کشمش آفتاب خشک از محلول شغار یا تیزاب استفاده شود، این مدت به ۵ تا ۸ روز کاهش پیدا می‌کند.

کشمش تهیه شده به روش آفتاب خشک ازآنجایی‌که زیر نور آفتاب بوده، رنگی تیره داشته و کمی خشک و سفت است.

در برابر کشمش آفتاب خشک، کشمش سایه خشک قرار دارد. اگر برای تهیه کشمش، انگور را در سایه قرار دهند و نور آفتاب به آن نخورد، کشمش سایه خشک نام می‌گیرد.

برای تهیه کشمش سایه خشک خوشه‌های انگور را چیده و در محلی سایه و یا داخل سالن‌های سرپوشیده با نخ از سقف می‌آویزند، بر روی توری‌هایی پهن می‌کنند و یا بر روی بارگاه‌های سیمی آویزان می‌کنند.

در این سالن‌ها باید جریان هوا باید به اندازه کافی گردش داشته باشد تا انگورها نگندند و تبدیل به کشمش شوند. در این روش حبه‌های انگور در طی ۱۰ تا ۲۰ روز خشک می‌شوند. کشمش تهیه شده بدین روش رنگ سبز دارد.

کشمش سبز با خشک کردن انگور به روش سنتی در سایه و در خانه باغ‌هایی که دارای دیوارهایی سوراخ‌دار که جهت عبور هوا تعبیه شده تولید می‌شود.

کشمش طلایی با آغشته کردن انگورهای در حال خشک شدن به روش سایه خشک، به دود گوگرد، تهیه می‌شوند. در این روش تهیه کشمش ابتدا کشمش‌ها را به روش سایه خشک آویخته یا به تیزاب و شغار آغشته می‌کنند یا نمی‌کنند، سپس انگورها را باری چند ساعت در معرض دود گوگرد قرار می‌دهند تا رنگی طلایی به خود بگیرند.

برای تهیه کشمش تیفی یا سایه خشک از ارقام مختلف انگور از جمله سبزه مال، رزقی و … استفاده می‌شود کشمش تیفی همچون کشمش آفتابی در محلول تیز آب فرو می‌برند تنها تفاوت آن با کشمش آفتابی این است که به جای پهن کردن در آفتاب آن را در سایه و روی بند خشک می‌کنند.

برای تهیه مویز بیشتر از انگور رزقی استفاده می‌شود. برای این منظور انگور را پس از برداشت در محلی تمیز و عاری از هرگونه آلودگی پهن کرده و پس از خشک شدن آن را جمع‌آوری کرده و در سبدهای بزرگ نگهداری می‌کنند.

کشمش پلویی معمولاً ریز بوده، نرم است و رنگ قهوه‌ای خرمایی دارد که نشان دهنده خشک شدن آن در آفتاب با روش تیزاب دارد و معمولاً از انگورهای بی‌دانه تهیه می‌شود.

انگوری به نام انگور سلطانی، شاهانی یا شانی وجود دارد که دانه‌هایی گرد، به رنگ قرمز تیره یا قرمز شرابی دارد. این انگور اگر در آفتاب خشک شود و به منظور خشک کردن آن تیزاب استفاده نشود، تبدیل به کشمش سلطانی یا مویز می‌شود.

اگر مقدار زیادی انگور دارید و به فکر تهیه کشمش هستید، توصیه می‌شود ابتدا روی یک سطح بلند مانند سطح کابینت‌ها و اوپن آشپزخانه، پارچه‌ای نخی پهن کرده و خوشه‌های انگور خشک شده را روی آن پهن کنید. در این روش انگورها تا حدود ۱ ماه تا ۴۰ روز به کشمش تبدیل می‌شوند برای تسریع در روند آن می‌توانید از گرمای بخاری، هیتر و پنکه‌های حرارتی هم استفاده کنید. البته استفاده از فر و دستگاه خشک کن هم گزینه‌های خوبی هستند.

دستگاه‌های خشک کن یکی از بهترین وسایل برای تهیه انواع خشکبار و چیپس میوه به شمار می‌آید. برای تهیه کشمش استفاده از میوه خشک کن هم گزینه مناسبی است. برای این کار بهتر است انگور را شسته، حبه‌ها را از خوشه جدا کرده و درون سبد دستگاه خشک کن چیده و دستگاه را روشن کنید.

به یاد داشته باشید که از درجه حرارت بالای دستگاه استفاده نکنید، زیرا با زیاد شدن حرارت، شیره انگور بیرون زده و کشمش حاصله طعم شیره به خود می‌گیرد.

یکی از راه‌های تهیه کشمش در خانه و آپارتمان‌ها استفاده از فر است. میوه‌های زیادی را می‌توان با فر خشک کرد و انگور هم یکی از آن‌هاست. برای این کار ابتدا انگورها را شسته و آن‌ها را از خوشه جدا کرده و یا با خوشه درون سینی فر قرار داده، فر را روشن کرده تا انگورها خشک شوند.

به یاد داشته باشید که اگر دمای فر زیاد باشد، انگورها می‌پزند و شیره آن‌ها خارج می‌شود و در نهایت کشمش طعم شیره به خود می‌گیرد، پس سعی کنید، از کمترین درجه فر استفاده کنید.

سخن آخر

امیدوارم از مقاله طرز تهیه کشمش در خانه لذت برده باشید و از روش‌های ارائه شده در آن برای تهیه کشمش خانگی استفاده کنید. اگر شما هم راهی ابتکاری برای تهیه کشمش در خانه دارید آن را با ما در میان بگذارید. منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم.چطور در خانه کشمش درست کنیم

محبوب ترین ها

طرز تهیه نان خانگی بدون نیاز به فر+ تصاویر مرحله به مرحله با…


ویژگی های افراد بلغمی و غلبه بلغم چیست؟

طرز تهیه مربای توت سیاه‎ ‎و تخم شربتی، یک مربای متفاوت

رژیم لاغری انگور سه هفته ای، موثر و راحت برگرفته از طب سنتی

آشنایی با انواع ماهی شمال، بهترین و خوشمزه ترین ماهی های…

با کفش کهنه و رنگ پریده چیکار کنیم؟ آموزش رنگ و نو کردن یک…

با شلوار جین کهنه چی کنیم؟ تعمیر یا تبدیل؟ چند ایده بسیار…

۷ تمرین و حرکت ورزشی دیسک کمر به منظور بهبود و تسکین درد

جدیدترین ها

سس رنچ خانگی به دو روش معمولی و رژیمی بدون روغن

چگونه هویج را فریز کنیم؟ آیا هویج را پیش از فریز کردن باید…

چگونه کلم برگ را فریز کنیم؟ پختن کلم برگ پیش از فریز کردن


۶ روش برای کاهش اضطراب در نوجوانان

۷ نژاد سگ مناسب افراد پرمشغله برای نگهداری در خانه

غلبه بر احساس پشیمانی از کاری کرده ایم و رفتاری که داشته ایم

چگونه بروکلی را فریز کنیم؟ جوشاندن بروکلی قبل از فریز کردن…

تاب‌آوری در کودکان و عوامل ایجاد کننده تاب‌آوری در آنها

ترین ها

بلندترین برج های جهان کدام ها هستند و ارتفاع آن ها چند متر…

با ۱۰ تا از ارزشمندترین و گران ترین سکه های جهان آشنا شوید

قوی ‌ترین و معتبرترین پاسپورت های جهان بر اساس رتبه بندی سال…

کابان مگ تمامی تلاش خود را به بالا بردن سطح دانش خانواده‌ها معطوف کرده است. بر این باوریم که تنها با پافشاری بر این اصل است که می‌توان به خانواده‌ای سالم که لازمه جامعه‌ای سالم است دست‌ یافت. کابان مگ به‌ عنوان بستر خانه و خانواده با ارائه مقالات جدید و بر اساس منابع علمی معتبر در زمینه‌های آشپزی، سلامت خانواده، چیدمان، سبک زندگی، طب سنتی و هنر در راه رسیدن به این مهم قدم برمی‌دارد. عشق و انگیزه‌ای که به کارمان داریم به نیروی محرکه ما بدل شده است و پیوسته ما را به جلو می‌راند.

 

پستهای اخیر

سس رنچ خانگی به دو روش معمولی و رژیمی بدون روغن

چگونه هویج را فریز کنیم؟ آیا هویج را پیش از فریز کردن باید…

سلام! به اکانت کاربری خود وارد شوید

بازیابی پسورد

پسورد شما به ایمیل شما ارسال خواهد شد

بطور ساده مراحل مختلف تهیه کشمش را می توان به انتخاب نوع ماده اولیه و زمان برداشت، آماده سازی، خشک کردن، بسته بندی و نگهداری تقسیم نمود. با دلگرم همراه شوید.

وقت جمع آوری حاصل انگور باید برای ساختن کشمش وقتی جمع آوری شود که خوب پخته شده باشد. مقدار مواد قندی میوه جات توسط یک آله که بنام بالنگ فرکتومتر (Baling fractometer)یاد میشود، معلوم می گردد.

بطور مثال اگر مقدار مواد قندی انگور در وقت جمع آوری توسط با لینگ فرکتومتر اندازه شود و نشان دهد که به 24 -25 درجه مطابقت دارد، این وقت مناسب جمع آوری انگور جهت ساختن کشمش به حساب می آید. درصورتیکه برای ساختن کشمش، انگور سبز( خام ) جمع آوری گردد، رنگ و مزۀ کشمش خراب شده و مقدار کشمش نسبتأ کم می شود.چطور در خانه کشمش درست کنیم

اگرچنین کاری بصورت تصادفی هم صورت گرفت، درآن صورت توجه شود تا از مخلوط کردن کشمش های خراب با کشمش های خوب که از انگور پخته شده و رسیده تولید شده اند، جلوگیری شود.

در این مرحله کشمش دربین غربالهای مخصوص که دارای درجات مختلف می باشند، انداخته میشود، در نتیجۀ غربال کردن دانه های کوچک و درشت کشمش، ساقه ها و سایرمواد خارجی باقی مانده از آن جدا میگردد.

یا به عبارت دیگر، کشمش پاک و یکنواخت میشود. سپس برای کنترول نهائی، کشمش غربال شده وارد ریل های مخصوص نقاله شده و مواد خارجی دیگر مانند دانه های نارس، آسیب دیده، صدمه دیده و آفت زده و امثال آن از دوطرف نوار توسط افراد کارآموخته جداساخته میشود.

درنتیجه کشمش یکدست و یکنواخت از نظرنوع و اندازه، بدست می آید که حتی الامکان عاری از آلودگی و مواد خارجی می باشد.

در روش دیگر سورت کشمش ازمیزهای پایه بلند چوبی ، فایبری و یا مانند آن، استفاده میشود.

سطح این میزها باید سفید یا به رنگ روشن باشد. بدین ترتیب کشمش را بطور مشت، مشت بروی میز پخش وهموار کرده و درنتیجۀ پخش شدن کشمش هر نوع مواد خارجی بخصوص ریگ و سنگ ریزه های موجود در آن از محصول کاملاً جدا میشود و کشمش تقریباٌ خالص بدست می آید.

مهمترین نکته دربسته بندی میوه ها وسبزی های خشک، جلوگیری ازجذب رطوبت است. برای بسته بندی، استفاده از صندوق های چوبی و یا خریطه های پلاستیکی ممکن است.

دربعضی از کشورها ی تولید کنندۀ کشمش برای این منظور غالباً از روغن پارافین مایع استفاده می شود.

محتوای هر بسته باید ازنظر اندازه وشکل یکنواخت باشند. بالای صندوق، خریطه و یا کریتهای کشمش باید نام کشمش، نوع کشمش، درجه(درجه 2،1ویا3)، وزن خالص برحسب سیستم متریک (کیلوگرام یا گرام)، محل تولید( کشور) و نام ونشان تجارتی تولید کننده یا صادرکننده نوشته میشود.

بسته به نوع کشمش مدنظرتان، رقم انگور را انتخاب کنید. توجه داشته باشید رقم انگور و میزان رسیده بودن آن در تهیه کشمش با کیفت مرغوب بسیار مؤثر است.

همچنین وجود هسته از مرغوبیت کشمش و مویز می‌کاهد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم از ارقام بدون هسته استفاده کنید. برای تهیه مویز نیز بهتر است از انگور‌های دانه درشت استفاده کنید. بهترین رقم انگور برای تهیه مویز «انگور شاهانی» است.

در مجموع ارقامی که برای تولید کشمش و مویز انتخاب می‌کنید باید دارای بافت نرم، بدون هسته، گوشت‌دار، دارای طعم و مزه مطبوع و شیرین بوده و کاملا رسیده و خیلی درشت یا خیلی ریز نباشند.

ابتدا خوشه‌های بزرگ انگور را با قیچی به خوشه‌های کوچک‌تر تقسیم کنید و دقت کنید برای جابه جایی هر خوشه حتما آن را از ساقه بگیرید.

میوه‌های پوسیده، نارس، لک‌ دار، کپک زده و نیز حبه‌ های ترکیده و آسیب دیده را از خوشه جدا کنید تا محصول خشک شده از کیفیت مطلوبی برخوردار باشد، زیرا هرگونه گندیدگی و عیب، پس از خشک شدن بیشتر مشخص خواهد شد.

همچنین میوه‌های خراب باعث کاهش کیفیت و پوسیدگی سایر دانه‌های انگور در خوشه می‌شوند.خوشه‌های انگور را به خوبی شسته و ضدعفونی کنید.

بعد از شستشو به روش‌ های زیر، ادامه مراحل خشک کردن انگور را انجام دهید.

دو روش متفاوت خشک کردن انگور به روش سنتی در آفتاب و در سایه است. این دو روش هر کدام مزایا و معایبی دارند که در کنار آموزش آن‌ ها ذکر می‌شود. در نهایت کشمش‌ های خانگی شما تمیز و سالم می‌شوند و خیالتان از بهداشت آن‌ها راحت‌تر خواهد بود.

خوشه‌های انگور را به طنابی گره زده و آن‌ها را در برابر نور آفتاب آویزان کنید.

در روش آفتابی بسته به میزان آفتابی بودن منطقه و درجه حرارت محیط ۱۵ تا ۲۰ روز، طول می‌کشد که حبه‌های انگور کاملا خشک شوند.

دقت کنید مکانی را برای این کار انتخاب کنید که دور از گرد و غبار و آلودگی هوای محیط باشد. همچنین بعد از گذشت یک هفته و خشک شدن قسمت بالای حبه‌ها آن‌ها را جابه جا کنید تا قسمت‌های دیگر نیز خشک شود. رنگ کشمش تهیه شده به این روش سبز مایل به قهوه‌ای تیره است.

انگور‌های خشک شده را از ساقه جدا و آن‌ها را در محیطی خشک و خنک نگهداری کنید.

نکته: اگرچه این روش زمان کمتری می‌گیرد، ولی توجه داشته باشید تابش نور خورشید، باعث از بین رفتن مقدار زیادی از ویتامین‌های موجود در انگور به ویژه ویتامین آ، ویتامین ب و ویتامین ث شده و از کیفیت کشمش شما کاسته می‌شود.

یکی از بهترین روش‌ها برای تهیه کشمش در منزل خشک کردن انگور در محل سایه آفتاب است. به این منظور بعد از انجام مراحل ۱ و ۲، خوشه‌های انگور را به وسیله طناب و در محیطی سرپوشیده که جریان هوا برقرار است، آویزان کنید.

در این روش ۵۰ تا ۶۰ روز طول می‌کشد تا دانه‌های انگور خشک شوند. کشمش تولید شده به این روش سبز رنگ است و عاری از هرگونه آلودگی است. انگور‌های خشک شده را که هنوز کمی نرم هستند، به آرامی از ساقه جدا و آن‌ها در محیطی خشک و خنک نگهداری کنید.

نکته: بیشتر ویتامین‌های انگورهای خشک شده با این روش همچنان حفظ می شود و تنها نسبت به انگور تازه رطوبت کمتری دارد.

خشک کردن انگور و تهیه کشمش و مویز در منزل کاری آسان و بدون دردسر است و شما به راحتی می‌توانید آن را در خانه انجام دهید و حتی می‌توانید آن را به عنوان نوعی کسب و کار خانگی برای کسب درآمد در نظر بگیرید.

چطور در خانه کشمش درست کنیم

بیشتر بخوانید :

خواص بی نظیر مصرف چایی با کشمش

آشنایی با چند خواص کشمش زرد که تاکنون نمیدانسته اید!

خواص بی نظیر کشمش

 

ESC را برای بستن فشار دهید

 

کشمش یکی از آن میوه خشک های خوشمزه و پرطرفداری ست که خواص زیادی دارد. شاید جال باشد بدانید که این میوه ی خشک را  می توانید به راحتی در خانه درست کنید. اگر می خواهید با طرز تهیه کشمش خانگی بیشتر آشنا شوید با ما همراه باشید.

 

یکی از ساده ترین روش ها در طرز تهیه کشمش خانگی استفاده از آفتاب است. در این روش تنها کافی ست خوشه های انگور  تازه را بر روی یک سفره ی پلاستیکی و یا یک سینی گذاشته و در معرض آفتاب قرار دهید و زمانی که انگور ها خشک و قهوه ای شدند  آنها را جمع کنید و در یک ظرف پلاستیکی و در یک مکان خشک نگه داری کنید.  مدت ضروری برای خشک شده حبه ، نسبت به نوع انگور و شرایط آب و هوایی ۲۰-۱۵ روز می باشد.چطور در خانه کشمش درست کنیم

در مناطقی که پاییز زود رس دارند در بعضی سال‌ها بارندگی های زود هنگام به حبه های در حال خشک شدن آسیب میرساند. برای پیشگیری از ضرر باران روی خوشه ها چادرهای پلاستیکی پهن میکنند.

بعضی ها برای بهتر خشک شدن انگور آنها را با نخ به جایی آویزان می کنند و تا زمانی که خشک و قهوه ای شوند هیچ تماسی با آنها نداشته باشند.

کشمش تیزآبی به سبزه مشهور هست. چراکه در این روش رنگ سبز کشمش در طول خشک شدن حفظ می شود و بعد از خشک شدن بسیار نرم است و آن خشکی کشمش آفتابی را ندارد.

در این روش یک روز قبل از چیدن خوشه ها انها را درون محلول کربنات پتاسیم و روغن سبزه و آب غوطه ور می کنند. اگر این انگور را در محلی درست شود که روزها بیشتر ابری باشد و تابش نور خورشی ضعیف، انگورها باید به مقدار بیشتری محلول تیزآب آغشته شوند.

کربنات پتاسیم روی دانه های انگور شیار هایی را ایجاد می کند که این شیار ها باعث می شود که آب انگور زود تر خشک شده و کشمش سریع تر تشکیل شود همچنین باعث زرد شدن کشمش ها نیز می شود. روغن سبزه هم باعث نرمی کشمش ها می شود.

روش دیگر طرز تهیه کشمش خانگی خوشه های انگور را با نخ آویزان کرده و آنها را در سایه و در معرض جریان هوا و یا حرارت ملایم قرار می دهند. مزیت این روش این است که این کار را می توانید حتی در خانه و در دمای اتاق هم انجام دهید و یک کشمش تمیز و سالم و بدون گرد و خاک داشته باشید. این نوع کشمش سبز رنگ می ماند اما از طرفی تهیه این نوع کشمش مقداری زمان بر است و ۵۰ تا ۶۰ روز طول می کشد همچنین زیاد مقرون به صرفه نیست زیرا به سالن های مناسب نیاز دارد.

 

در این روش که به روش کالیفرنیایی نیز معروف است ابتدا خوشه های انگور را به مدت چند ثانیه داخل محلول جوشان هیدروکسید سدیم با غلظت ۰٫۲ تا ۰٫۳ درصد فرو برده شده و پس از یک دوش آب سرد انگورها بررسی می شوند تا کافی بودن مدت زمان فروبری مشخص شود. اگر باز هم نیاز به تیز آب داشت دوباره آنها را داخل محلول می کنند و بعد از آن  انگورهای مرطوب در محفظه دود به مدت دو تا چهار ساعت در معرض دود سولفر قرار می گیرند.

اگرچه امروزه اثبات شده هست که محلول قلیا برای سلامتی انسان زیان آور بوده و  استفاده از این روش منسوخ شده هست. در این روش ابتدا خوشه ها چیده شده ودر داخل سبد قرار میگیرد و بمدت ۳-۲ ثانیه در داخل محلول قلیا فرو میبرند و آنگاه با آب سرد خوشه ها شست و شو می‌شوند.

توییتر با ما همراه باشید!

فیسبوک با ما همراه باشید!

اینستاگرام عکس های ما!

پینترست سنجاق کن!

یوتیوب ویدیوهای من

تلگرام با ما همراه باشید!

www.hosseinibrothers.ir

بلاگ فروشگاه اینترنتی آجیل و خشکبار برادران حسینی در زمینه اطلاع رسانی های مجموعه و همچنین انتشار جدیدترین مقالات در حوزه آجیل، خشکبار و سایر حوزه های مرتبط با سلامت انسان فعالیت می کند. هدف بلاگ در اختیار گذاشتن اطلاعات مفید در جهت بالاتر بردن سطح آگاهی افراد بازدیدکننده می باشد. همچنین برای خرید محصولات می توانید به فروشگاه اینترنتی آجیل و خشکبار برادران حسینی مراجعه نمایید.

کپی برداری از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.Mato Marcom

چطور در خانه کشمش درست کنیم
چطور در خانه کشمش درست کنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *