چطور روح خود را قوی کنیم

 
helpkade
چطور روح خود را قوی کنیم
چطور روح خود را قوی کنیم

سلام! به اکانت کاربری خود وارد شوید

بازیابی رمز عبور

پسورد شما به ایمیل شما ارسال خواهد شد

پرورش افکار – رسیدن به موفقیت قطعی از طریق آموزش و یادگیری قانون جذب توسط دوره کارشناس جذب شوید استاد شریفی

چطور روح خود را قوی کنیم

چگونه سلامتی جسم و روح خود را حفظ کنیم

امروزه زندگی مردم خیلی بی تحرک شده است، به گونه ای که دیگر شما نمی بینید کسی فعالیت بدنی مناسبی داشته باشد یا با انرژی در حال بازی فوتبال باشد. همه فقط بی تحرک گوشه ای نشسته اند و در حال استفاده از گوشی های هوشمند یا کار کردن با کامپیوتر هستند. زمانی هم که می خواهند یک شی کوچک را از زمین بردارند، کمرشان درد می گیرد.

بله درست است، بدن ما ضعیف شده به این خاطر که از آن هیچ استفاده ای نمی کنیم. باید به زندگی امروزی و برای چیزی که برای آن خلق شده ایم فکر کنیم. ما در اصل برای دویدن، شکار کردن، خلق کردن و بزرگ کردن فرزندان خود و برای حرکت و انجام هر کاری با استفاده از بدن و نیروی جسمانی مان آفریده شده ایم. اما امروزه چه اتفاقی برایمان افتاده است؟!

شما هر روز صبح از خواب بیدار می شوید، صبحانه شما آماده است. با ماشین خود، به محل کار می روید و با یک آسانسور به طبقات بالا می روید. شما دیگر برای بالا رفتن از پله استفاده نمی کنید. برای تایپ کردن از یک دستگاه با کاربرد ساده استفاده می کنید. با تلفن با سایر همکاران صحبت می کنید. به ملاقات های کاری می روید و تمام حرف های خود را در یک دستگاه ضبط می کنید و بدون استفاده از نوشتن می توانید هر زمانی که احتیاج داشتید، به راحتی به آن گوش دهید.

اگر دقت کنید می بینید که تمام حرکت بدنی شما شاید این باشد که یک لیوان آب بردارید یا تلفن همراهتان را از جایش بلند کنید. تصور بیشتر مردم از ورزش کردن این است که حتما باید به باشگاه بروند و مدتی را ورزش سخت کنند یا وزنه های سنگین بزنند و مابقی روز را بخوابند. این واقعیت زندگی های امروزی است پس با این حساب درک این که چرا همه اضافه وزن دارند، چرا همه احساس خستگی و پژمردگی می کنند، چرا همه بی اراده و سست هستند و مشکل تغذیه و سلامتی دارند کار خیلی سختی نیست. به این دلیل که دیگر کسی با بدن خود زندگی نمی کند و از بدنش استفاده نمی کند!

همه چیز به قدرت ذهن بر می گردد

یک انسان موفق هر بار به خداوند می گوید: خداوندا با قدرت خودت مرا به خواسته ها، نیازها و تمام چیزهایی که لیاقت آن را دارم برسان؛ او به خداوند اعتماد می کند و همه چیز برایش به درستی پیش می رود. افراد موفق باور دارند کاری وجود ندارد که نتوانند از پس انجام آن بر بیایند. شما هم همواره باید همین گونه باشید تا به موفقیت در زندگی دست پیدا کنید.

اگر شما کاملا روی موضوعی تمرکز داشته باشید، به آن خواسته ی خود می رسید، یا بالاخره راهی برای رسیدن به آن پیدا خواهید کرد، یا این که راهی خواهید ساخت و در این حالت نیروی بیشتری در وجود خود احساس می کنید. وقتی نیرو را احساس کردید برای رسیدن به هدف شروع به حرکت می کنید و نیروی شما بیشتر می شود و به هر حال نتایج بهتری کسب می کنید و بالاخره به نتیجه دلخواه و موفقیت در زندگی خواهید رسید.

بعضی ها می گویند من توانسته ام یکی از اشتباهات خود را جبران کنم، یعنی توانسته ام یک کار اشتباه را انجام ندهم؛ باید به شما بگوییم این یک دستاورد نیست به این خاطر که چیز اشتباه را نباید امتحان کرد. اشتباهات همیشه وجود دارند، شما باید راه درست را انتخاب کنید و کار درست را انجام دهید.

به این جمله بازدارنده دقت کنید

من ذهن مثبت اندیشی ندارم ولی باهوش هستم! ما به شما می گوییم کاملا از چیزی که هستید آگاهی داشته باشید، اما به آن ارزش ندهید. برای مثال اکثر می بینیم که بعضی ها می گویند من چاق نیستم فقط استخوان بندی درشتی دارم! باید آن فرد بداند که چاق است و این واقعیت را قبول کند. بنابراین شما هم بهتر است حقایق را بپذیرید. فکر نکنید که از بین بردن یک واقعیت بد کار غیر ممکنی است.

دومین کاری که باید انجام دهید و خیلی مهم است این است که همه چیز را بهتر از چیزی که هست ببینید؛ زمانی که یک رابطه دچار تنش می شود زوجین می خواهند هرچه زودتر از همدیگر جدا شوند. ما می گوییم اگر کمی بهتر فکر کنید و روی خودتان کنترل بیشتری داشته باشید، می توانید رابطه خود را تا سالیان سال به خوبی ادامه دهید و به موفقیت در زندگی دست پیدا کنید.

۵ ذهنیتی که شما باید توسعه دهید تا موفق شوید

چگونه در زندگی موفق شوید: ۱۳ نکته تغییردهنده زندگی

۵۰ جمله ی تاکیدی برای موفقیت و اعتماد به نفس

موفقیت طولانی مدت به یادگیری این ۶ درس در اوایل شغل شما…


۳ قدم برای موفقیت از دیدگاه اُپرا وینفری

تواضع: تکه پازل گمشده لازم برای موفقیت شما

راه های رسیدن به سلامت جسم و روح

این که چطور فکر می کنید، به طور مستقیم روی آینده شما تاثیر می گذارد و روش شما را مشخص می کند. اکنون چند مورد جالب توجه با شما در میان می گذاریم که باید همواره در مسیر رسیدن به موفقیت در زندگی آن ها را به خاطر داشته باشید.

۱ – قدرت ذهن خود را تقویت کنید

سعی کنید مطالعه داشته باشید، گوش دهید، تمرکز خود را بالا ببرید تا به خوبی روی این که چه چیزی را می توانید کنترل کنید و چه اتفاقی می افتد تمرکز و کنترل کافی داشته باشید. 

۲ – بدن خود را تقویت کنید

یادتان باشد که ترس تجربه ای فیزیکی است و روی عملکرد بدنتان به شدت تاثیر می گذارد. و به بهترین راه برای جلوگیری از وقوع این اثرات این است که با آن ها مقابله کنید. بدنتان را تغییر دهید و تغییر را به وجود آورید. کاری کنید به جایگاهی که لازم است برسید. ما با استفاده نکردن از بدن و ذهن خود آن ها را ضعیف کرده ایم، اما با روزی ۱۵ دقیقه تمرین برای هرکدام می توانید دوباره قدرت خود را به دست بیاورید.

۳ – خودتان را در مسیر تبدیل شدن به الگو مورد علاقه تان قرار دهید

مطمئن شوید در مسیری قرار دارید که می تواند شما را به شخصی مثل الگویی که انتخاب کرده اید تبدیل کند! همیشه راهی برای رسیدن به اهداف و موفقیت در زندگی وجود دارد. فقط کافی است که این راه را پیدا کنید.

۴ – مطمئن شوید که در حال تلاش برای رسیدن به هدفتان هستید

شما باید روش مشخصی داشته باشید و همواره در حرکت به سوی رسیدن به موفقیت در زندگی و اهدافتان باشید.

۵ – مهم ترین نکته این است که چگونه روح خود را تغذیه کنیم

همیشه زمانی را برای دعا و عبادت کردن اختصاص دهید. نیرویی درون ما وجود دارد که با دعا کردن تقویت می شود و شما با این کار اطمینان خاطر پیدا می کنید. راه دیگر تغذیه روح این است که ببخشید. یعنی این که شما به افراد دیگری که در سطح پایین تری از شما قرار دارند، کمک کنید. بعضی ها این کار را بیهوده می دانند و فقط روی هدف خودشان تمرکز می کنند و به دیگران کمک نمی کنند. اما بخشش و فداکاری و کمک به دیگران به شما بیشتر از قبل حس زنده و مفید بودن می دهد.

ما زمانی برای بهتر شدن تلاش می کنیم که افراد موفق را در محیط اطراف مان ببینیم. با دیدن افراد موفق ما هم برای بهتر شدن تلاش می کنیم. فرصت های جدیدی را کشف می کنیم و راه درست را پیدا می کنیم و به موفقیت در زندگی دست پیدا خواهیم کرد.

مطلب قبلی

چطور روح خود را قوی کنیم

زندگینامه رسول خادم – کشتی گیر

مطلب بعدی

8 نکته طلایی برای تبدیل شدن به کارآفرین موفق

تنها چیزی که افراد را به سمت موفقیت سوق می دهد

چگونه بر احساس ترس از رد شدن یا طرد شدن غلبه کنید

10 کاری که باید وقتی به سختی موفق هستید آن‌ها را انجام دهید.

چرا موفقیت اغلب سبب جدایی در دوستی‌ها می‌شود؟

8 جنبه از نتایجِ تقویت برد­باری که شما را اساساً برای موفقیت…


چگونه یک زن جوان موفق باشیم؟


7 راهکار موثر برای آغاز زندگی جدید

برای چت کردن با ما روی آیکون مشاور فروش کلیک کنید

سلام! به اکانت کاربری خود وارد شوید

بازیابی رمز عبور

پسورد شما به ایمیل شما ارسال خواهد شد

چطور روح خود را قوی کنیم

بسیاری از ما به سن خاصی که می رسیم یک سری دغدغه های معنوی برای ما مطرح می شود و سعی در پاسخگویی مثبت به آنها داریم  مطالعه می کنیم  سخنرانی هایی مختلف را گوش می دهیم و سعی در انجام آموخته های خود داریم اما  همواره یک سری دل نگرانی ها و تردیدها دست و پای ما را می بندد ، احساس می کنیم که همه چیز گنگ و مبهم است و در می مانیم که واقعا به کدام راه باید رفت و گاه ممکن است  به بن بست برسیم و راهی برای رشد معنوی و آرامش روح خود پیدا نکنیم و با خود بیندیشیم این روش هایی که می گویند قدیمی است و باید به دنبال یک راه جدید بود،

خلاصه گویی آنچه که ما توقع داریم پیدا نمی شود آن چه که ما را از جا کنده و انقلابی در وجودمان بوجود بیاورد بیشتر دنبال این هستیم که یک شبه راه صد ساله رویم . آیا این شدنی است ؟

 

چاره چیست؟

در این راه در ابتدا باید یک شناخت عمیق از آنچه می خواهیم ، برسیم ابزار و مقدماتش را بشناسیم و از افراط و تفریط های بی جا بپرهیزیم  باید به همه ابعاد وجودی اسنان توجه شود تا این تلاشمان راه به جایی برد

انسان باید هم به جسمش توجه کند هم روحش چرا که جسم مرکب روح است و روح ما با استفاده از جسم کارهای خود را انجام می‌دهد برای همین باید مراقب بود که جسم سالمی داشته باشیم تا درگیر بیماری ها و مشکلات نشویم که توجه به آن ها جلب شود.

مؤمنین باید دارای جسم سالم باشند مخصوصا جوانان که مقام معظم رهبری کرارا جوانان را در کنار تحصیل و تهذیب، توصیه به ورزش می‌کنند. البته همیشه باید دقت کرد که توجه به سلامتی و شادابی جسم اصل قرار نگیرد و همیشه به چشم یک وسیله به آن نگاه کنیم نه هدف.

خدای متعال ضمانت کرده است که: «وَ الَّذینَ جاهَدُوا فینا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنا وَ إِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنینَ» (عنکبوت 69) و کسانى که در راه ما (با نفس خود و دشمن ما) جهاد کردند به یقین آنها را به راه‏هاى (وصول به مقام قرب) خود راهنمایى مى‏کنیم، و همانا خداوند با نیکوکاران است

راز پرورش روح دو کلمه بیشتر نیست و آن آزادی از هوای نفس و بندگی خداوند است. مدال افتخار پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم بنده بودن است که حتی بر پیامبر بودنشان برتری دارد چنانکه در تشهد نماز،ما اول شهادت می‌دهیم که ایشان بنده است و بعد می‌گوییم فرستاده خداست: وأشهد أن محمدا عبده و رسوله.

دنیا جایی است که ما باید روح خود را پرورش دهیم و دستورالعمل آن را کسی می‌داند که خود این مسیر را پیموده است و در رأس آنها قطعا محمد و آل محمد علیهم السلام و الصلاه هستند. هر چقدر ما در زندگی خود به چهارده معصوم که صراط مستقیم پروردگار هستند بیشتر نزدیک شویم و زندگی خود و تمام حرکات و رفتار و افکار خود را بیشتر به آنها نزدیک کنیم مسیر بندگی را بهتر پیموده‌ایم و در نتیجه روح ما پرورش بیشتری می‌یابد.

نکته بسیار مهم آن است که بدانیم عمل کردن به دستورات اسلام و ترک گناه در این مسیر بسیار مهم است. نیازی به ریاضت‌های عجیب و غریب و اذکار عجیب‌تر نیست ؛ آیه الله بهجت ره این عارف واصل می‌فرمودند: بزرگترین کتاب اخلاق رساله عملیه است. اگر ما به دستورات خدا عمل کنیم روح ما شکفته می‌شود و اوج می‌گیرد.

بزرگترین ریاضت‌ها و غلبه بر نفس زمانی اتفاق می افتد که نفس از ما تمنای گناهی داشته باشد یا غلبه بر غضب و عصبانیت مربوط به جایی است که می‌توانیم به دیگران زور بگوییم یا اهانت کنیم. یا اگر بر سر سفره‌ای رنگارنگ و لذیذ نشسته‌ایم پرخوری نکنیم و یا در وقت نماز چیزی را مقدم بر آن نکنیم. همه اینها را ما در سیره و زندگی معصومین علیهم السلام مشاهده می‌کنیم  .

در طی این مسیر باید بر خدا توکل کرد و از حضرات معصومین علیهم السلام کمک گرفت و توسل را فراموش نکرد زیرا ما با دشمنان خطرناکی دست و پنجه نرم می کنیم یکی نفس اماره ، بزرگترین دشمن درونی ما و یکی شیطان، دشمنِِ  وسوسه گر بیرونی ما است. خدای متعال ضمانت کرده است که: «وَ الَّذینَ جاهَدُوا فینا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنا وَ إِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنینَ» (عنکبوت 69) و کسانى که در راه ما (با نفس خود و دشمن ما) جهاد کردند به یقین آنها را به راه‏هاى (وصول به مقام قرب) خود راهنمایى مى‏کنیم، و همانا خداوند با نیکوکاران است. 

 

تذکر چند نکته برای پرورش روح: 

1- وقتی روح پرورش یافت آن وقت جسم را با خود همراه می‌کند و دیگر جسم برخی کمبود‌های خود را احساس نمی‌کند چنانچه حضرت موسی علیه السلام در مناجات چهل روزه خود به قدری غرق در مناجات با خدا بود که در این مدت نیازی به آب و غذا و خواب پیدا نکرد. البته این یک مثال و شاهد برای مطلب ماست و هرگونه تقلید از آن صحیح نیست زیرا هر کمالی باید در اثر تهذیب در انسان به وجود بیاید نه آنکه به صورت ساختگی تقلید شود .

2- بر رهرو راه خدا، لازم است که توان واقعى خود را خوب بسنجد و حال و روز خود را نیک بنگرد، آنگاه بر اساس واقعیت های موجود زندگی خود، دستورالعمل اخلاقی و برنامه خودسازى تنظیم کند. انسان‏ها داراى تفاوت‏هاى فردی، روحى و جسمى و شرایط مختلفی هستند و بر اساس آن باید براى خود برنامه‏اى برگزینند که سنگین و طاقت‏فرسا و دور از دسترس نباشد؛ زیرا یکی از نیازهای انسان در این مسیر سخت، حفظ نشاط روحی و بدنی است و اجبار و اکراه خود بر اساس اهداف خیالی و دور از دسترس، اراده انسان را سست و مانع رسیدن به اهداف واقعی خودسازی می شود.

3- انسان از انس و دوست داشتن ساخته شده است و حاضر نیست برای چیزی که دوست نمی دارد، سرمایه گذاری و تحمل سختی کند بنابراین حتی خودسازی و برنامه های آن باید دوست داشتنی و جذاب باشد. به همین دلیل لازم است در برنامه‏ریزى به کیفیت، بیش از کمیت اهتمام ورزید؛ به عنوان مثال به جاى اینکه شخص تصمیم بگیرد هر صبحگاهان یک جزء قرآن بخواند، مى‏تواند آن را حتّى به یک صفحه تقلیل دهد. مشروط بر اینکه تلاوتش در جاى خلوت، با حال و توجّه کامل و تدبّر و ژرف اندیشى در معانى باشد. همچنین بکوشد نمازهایش را با حضور قلب و توجّه بخواند.

4- اصل تدریجی بودن، یکی از سنت های عمومی حاکم بر هستی است و تنها خاص زندگی انسان نیست. تمامی پدیده های جهان به تدریج به وجود می آیند و تربیت می شوند و رشد می کنند. انسان نیز از این قاعده مستثنی نیست. حرکت تدریجی یکی از عوامل مهم موفقیت در مسیر خودسازی است.

حقیقت توسل به معنای وسیله قرار دادن معصومین(ع) برای رسیدن به خداوند و درخواست از او است. قرآن کریم می فرماید: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ ابْتَغُوا إِلَیْهِ الْوَسیلَةَ وَ جاهِدُوا فی‏ سَبیلِهِ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ»  (مائده 35) اى کسانى که ایمان آورده‏اید، از خداوند پروا کنید و (براى تقرّب) به سوى او (از مقرّبان درگاهش و از عمل‏هاى صالح) وسیله بجویید و در راه او جهاد کنید، شاید رستگار گردید

5- رهرو این راه باید توجه داشته باشد که در روند خودسازى، مراحلی وجود دارد که باید به ترتیب طی شود وگرنه درصد موفقیت کاهش می یابد. یکی از مصادیق بارز رعایت این اصل در مورد تقدم واجبات بر مستحبات است. قرب نوافل و انجام مستحبات هنگامی در انسان موثر واقع می شود و به تعبیری، مورد قبول حق تعالی قرار می گیرد که قبل از آن سالک از مرحله انجام وظایف واجب عبودیت و بندگی اطمینان حاصل نموده باشد .

بنابراین لازم است انسان ابتدا از عمل به واجبات و رعایت شرایط و جزئیات آنها شروع کند و در کنار آنها به ترک محرمات بپردازد و همواره بر نیفتادن در دام‏هاى شیطان و هواى نفس، جدیت کند. پس از مدتى که سراسر وجودش تسلیم شد و ایمان در روح و جسم او نفوذ کرد، به انجام دادن مستحبات و ترک مکروهات بپردازد.

6- برای کسی که در این مسیر به تصمیم قاطع برای گذشتن از دنیا و رسیدن به خداوند نرسیده، امیدی برای موفقیت وجود ندارد. نیت و عزم استوار، تحمل و بردباری، صبر و مقاومت در مقابل شداید و سختی ها یکی از اصول مسلم خودسازی و موفقیت در این مسیر است. قرآن کریم می فرماید: «إِنَّ الَّذینَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلائِکَةُ أَلاَّ تَخافُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتی‏ کُنْتُمْ تُوعَدُون‏»  (فصلت 30) ؛ بى‏تردید کسانى که (از ته دل) گفتند: پروردگار ما اللَّه است، سپس (در مرحله عمل) پایدارى نمودند، فرشتگان بر آنها (در دنیا به نحو تأیید غیبى، یا در وقت مرگ، یا هنگام برانگیخته شدن از قبر) فرود آیند (و گویند) که هرگز مترسید و غمگین نشوید و شما را مژده باد به بهشتى که (در دنیا) وعده داده مى‏شدید .

7- خداوند منبع اصلی قدرت حاکم بر هستی و مربی جهان است، بنابراین تمام استعداد و نیروی انسان نیز از خدای متعال است، پس بدون استعانت و طلب توفیق از او موفقیت انسان برای انجام هر کار در هاله ای از ابهام قرار دارد. حتی اگر تمامی شرایط برای انجام کاری فراهم باشد، ولی اراده خداوند بر انجام آن تعلق نگیرد، آن کارشدنی نمی شود. بنابراین براى موفقیت در جهاد اکبر و خودسازی نیز باید از خداوند بزرگ، استمداد جست و به ائمه اطهارعلیهم السلام متوسل شد

حقیقت توسل به معنای وسیله قرار دادن معصومین(ع) برای رسیدن به خداوند و درخواست از او است. قرآن کریم می فرماید:«یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ ابْتَغُوا إِلَیْهِ الْوَسیلَةَ وَ جاهِدُوا فی‏ سَبیلِهِ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ»  (مائده 35) اى کسانى که ایمان آورده‏اید، از خداوند پروا کنید و (براى تقرّب) به سوى او (از مقرّبان درگاهش و از عمل‏هاى صالح) وسیله بجویید و در راه او جهاد کنید، شاید رستگار گردید.

8- برای رفع نیازهای معرفتی انسان در این مسیر مفهوم و کلام و کتاب لازم است، ولی کافی نیست. نیاز به الگوی انسانی کاملی که مجسمه ارزش های اخلاقی و کمال باشد از نیازهای واقعی انسان در الگویی که به دلیل داشتن شخصیت با فضیلت، جذاب و دوست داشتنی، انگیزه عمل را در انسان تقویت می کند و به طالب کمال نیروی حرکت و تحمل سختی می بخشد

این موضوع برای موفقیت در مسیر خودسازی و کمال از اهمیت فراوانی برخوردار است، بنابراین افزایش معرفت و پیروى از الگوهاى راستین، مانند ائمه اطهارعلیهم السلام و بزرگان اخلاق، همواره باید مدّ نظر باشد.

9- رعایت ظرفیت و کشش نفس و بدن یکی از اصول موفقیت در خودسازی است. بدن و روان انسان توان و ظرفیت خاصی دارد که اگر رعایت نشود، باعث تولید خستگی و دلزدگی خواهد شد و این حالت مطلوب انسان و اخلاق اسلامی نیست، از آن رو رفق و مدارا و میانه روی همواره مورد تاکید اساتید اخلاقی بوده است . 

على علیه السلام در ضمن نامه اى به حارث همدانى مرقوم فرمودند: «و خادع نفسک فى العبادة و ارفق بها ولا تقهرها، وخذ عفوها و نشاطها، الا ماکان مکتوبا علیک من الفریضة و انه لابد من قضایها و تعاهدها عند محلها.»؛ نفست را در هنگام عبادت گول بزن و با آن مدارا کن و بر آن فشار و زور نیاور، در هنگامی که حالت گذشت و شادابى در نفس پدید آمده، از آن بهره گیر، مگر آنچه به عنوان واجب بر تو نوشته شده است، در واجبات ناگزیر از اداى آن هستى و در وقت و شرایطى که براى آن مقرر شده است، باید انجام بدهى . (بحارالانوار، ج 33 ص ، ص509 )

10- رسیدن به آرمان بلند و گران سنگ لقای الهی در گرو تلاش و جهادى پر دامنه و دراز آهنگ است. بدون شک مبارزه جدى و بى امان با هواها و خواهش‏هاى نفسانى، بیرون راندن حب دنیا و تعلقات دنیوى از دل، عبودیت مطلقه پروردگار، پالودن نفس از رذایل و آراستن آن به فضایل، تهجد و شب زنده‏دارى و توسل و استشفاع به اولیاى گرام الهى و… همه ره توشه‏هاى این سیر خدایى است. این که: گویند به هر کس ندهند دلیلش بسیار واضح و روشن است. زیرا کسى که جهاد با نفس نکرد و دل به مادیات سپرد و در ظلمات نفس و نفسانیات خود را محبوس ساخت کى تواند که به سوى نورحق پر کشد و به لایتناهى عروج کند؟

ناز پرورده تنعم نبرد راه به دوست   عاشقى شیوه رندان بلاکش باشد  

ناز پرورده تنعم نبرد راه به دوست

 

چطور روح خود را قوی کنیم

عاشقى شیوه رندان بلاکش باشد

 

قرآن کریم می فرماید: «إِنَّ الَّذینَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلائِکَةُ أَلاَّ تَخافُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتی‏ کُنْتُمْ تُوعَدُون‏»  (فصلت 30) ؛ بى‏تردید کسانى که (از ته دل) گفتند: پروردگار ما اللَّه است، سپس (در مرحله عمل) پایدارى نمودند، فرشتگان بر آنها (در دنیا به نحو تأیید غیبى، یا در وقت مرگ، یا هنگام برانگیخته شدن از قبر) فرود آیند (و گویند) که هرگز مترسید و غمگین نشوید و شما را مژده باد به بهشتى که (در دنیا) وعده داده مى‏شدید

در این راه باید بسیار کوشا و با برنامه پیش رفت و در نظر داشت تخطی از این برنامه مساوی است با از بین بردن تلاش پیشین و عقب ماندن و محروم شدن از فیوضات الهی و واقعا در این راه باید عاشق بود  إن شاء الله که همه ما توفیق یابیم تا چشم از زرق و برق این دنیای دنی فرو بندیم و به دنبال یگانه معبود خود به تلاش بپردازیم .

برای مطالعه در این زمینه منابعی از کتابهای اخلاقی و عرفان عملی معرفی می شود:

1. اوصاف الاشراف، خواجه نصیرالدین طوسی

2. منازل السائرین، خواجه عبدالله انصاری

3. جامع السعادات، نراقی

4. الاخلاق، شبر

5. سیر و سلوک، بحرالعلوم

6. لب اللباب، علامه طباطبایی

7. رساله لب اللباب : سید محمد حسین حسینی تهرانی

8. تهذیب نفس یا خودسازی: استاد ابراهیم امینی

9. خودشناسی برای خودسازی : استاد مصباح یزدی.

تلخیص و فرآوری : محمدی

گروه دین تبیان

منبع : مقاله پرورش روح از سید مصطفی علم خواه

 

تبیان، دستیار هوشمند زندگی

پل های ارتباطی

بلوار کشاورز،خیابان نادری،نبش حجت دوست،پلاک 12

public@tebyan.com

02181200000

دسترسی سریع

محصولات و خدمات

اشتراک در خبرنامه

کلیه حقوق این سایت مربوط به موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان می‌باشد.

راههای تقویت روح چیست؟

۱۳۹۲/۰۷/۳۰


۷۲۱۵ بازدید

نقل مطالب در مطبوعات و نشریات با ذکر منبع بلامانع است.
اداره تبلیغ نوین نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها


« وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَ مِنْ تِلْکَ السُّبُلِ شَهْرَهُ شَهْرَ رَمَضَانَ، شَهْرَ الصِّیَامِ، وَ شَهْرَ الْإِسْلامِ، وَ شَهْرَ الطَّهُورِ، وَ شَهْرَ التَّمْحِیصِ، وَ شَهْرَ الْقِیَامِ الَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ، هُدًی لِلنَّاسِ، وَ بَیِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَی وَ الْفُرْقَانِ »

حضرت هم چنین می فرماید: «وَ شَهْرَ التَّمْحِیصِ». تمحیص یعنی چیزی را از عیب ها و نقص هایش خالص کنیم. یعنی عیبهایش را از بین ببریم و آن را خالص کنیم. در قرآن مجید داریم که « وَلِیُمَحِّصَ مَا فِی قُلُوبِکُمْ »[1]. تا اینکه خدا آنچه در دلهای شما هست را تزکیه و پاک کند، عیب ها و نقص هایش را از بین ببرد. یا در دعا داریم: « اللّهم مَحّص عَنّا ذُنوبَنا »[2] خدایا گناهانی را که به ما متصل شده از ما محو کن. یعنی آن آثارش که ناپاکی است از ما ببر. البته برای تمحیص معنای ابتلاء و امتحان هم گفته اند، و این آیه قرآن را « وَلِیُمَحِّصَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا » [3] چنین معنا کنند؛ تا خداوند امتحان کند کسانی را که ایمان آورده اند. پس تمحیص دو معنا دارد، پاکیزگی و امتحان. به هر دو معنا می شود اینجا معنا کرد. خود امتحان نیز برای جدا شدن و پاک شدن است. به یک معنا، شهر خالص شدن است. شهر از بین رفتن عیب ها و نقص هاست.  شهر کنارگذاشتن غیر خدا و رو به خدا آوردن است. شهر پاک شدن دل هاست. چون وقتی روزه گرفتید، و درون از غذا خالی شد، همین هم موجب یک نوع پاکیزگی می شود. روح انسان یک خصوصیتی دارد که کمال و رشد آن با کمال و رشد بدن همراه نیست. یعنی پرداختن به بدن و تن پروری و پرورش جسم مغایر پرورش روح است. زیاد غذا خوردن نه تنها، موجب رشد روح نمی شود، بلکه مانع فهم و درک هم می شود. تا یک حدی در رسیدگی به بدن لازم است اما تربیت روح در مقابل تربیت بدن است و به همین دلیل برای تربیت روحی، اهل سیر و سلوک و اهل معنا، ریاضت را پیشنهاد می کنند. حتی آنهایی که اعمال روحی را نه به خاطر خدا و نه به خاطر دین انجام می دهند یعنی فقط به خاطر دنیا واهداف دبگرو منافع دنیایی انجام می دهند برای رسیدن به قدرت های روحی از ریاضت استفاده می کنند. ریاضت یک نوع سختی دادن به بدن است. لذا حتی جوکی های هندی هم به سختی روی می آورند و خوراک خود را کم می کنند و…  تا اینکه روحشان قوی شود. یعنی تقویت روح به سختیگری به بدن است. هیچ گاه با تن پروری روح رشد پیدا نمی کند و کمال نمی یابد. حالا در دین برای تربیت و تقویت روح راهکارهای دیگری گذاشته شده غیر از آنچه آنها طی می کنند، یکی از بهترین آن راهکارها، روزه است. وقتی که درون را از غذا خالی داشتی این خود، شما را آماده می کند، تا روحتان رشد و کمال پیدا کند. فشار جسمانی باعث رشد روحی می شود و انسانی که وابستگی اش را به غذا کم کند خود را به خدا نزدیک کرده است.

وقتیکه خداوند می‌خواهد، ضیافت و مهمانی کند دعوت کند، «دعیتم فیه الی ضیافه الله»[4]، در مهمانی سفره می اندازند و در آن برای مهمان چیزهایی را آماده می کنند تا او بهره ببرد. مهمان هم باید شرایط استفاده از سفره را داشته باشد.

خدا در ماه رمضان سفره انداخته، می خواهد مهمانهایش را سر این سفره بنشاند و به آنان از آنچه برایشان تهیه کرده یعنی از غذای سفره، بخوراند. آن غذای سفره خداوند تبارک و تعالی قرآن است. « الذی انزل فیه القرآن هدی للناس و بیّنات من الهدی و الفرقان »، معارف و حقایق است. در ضیافتش این چیزهاست. لذا شما باید برای آن ضیافت آمادگی پیدا کنید.چطور روح خود را قوی کنیم

  به ذهن می رسد که چرا شب قدر جزو شبهای اولیه ماه مبارک رمضان نیست؟ چون شب قدری که خداوند می خواهد نعمت های افزون در آن بدهد، هنوز در ابتدای ماه آمادگی های لازم به وجود نیامده است، باید با این گرسنگی و تشنگی کشیدن ها و ریاضت های بدنی شما یک مقدار از جسمی بودن، طبیعی بودن و مادی بودن دور شوید و به روحی بودن و معنویت و فرشته صفتی نزدیک تر شوید تا آمادگی پذیرش و دریافت معارف الهیه و نعمات الهیه را پیدا کنید. .اکنون می توان گفت شهر التمحیص شهر پاک کردن از این عیب هاست، این عیب وابستگی به دنیا، ما را از اینها دور می کند، تا آمادگی برای دریافت برکات را پیدا کنیم.

 

[1] آل عمران، 154

[2] مفردات الفاظ القرآن، صفحه 761

[3] آل عمران، 141

[4] وسائل الشیعه، جلد 7، صفحه 227


کلیه حقوق برای موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) محفوظ است.

درس اخلاق:چگونه روح خود را قوی کنیم؟

آیت‌الله روح‌الله قرهی مدیر حوزه علمیه امام مهدی(عج) حکیمیه تهران به مناسبت ماه مبارک رمضان به شرح دعای ابوحمزه ثمالی پرداخت که مشروح آن در ادامه می‌آید:

*ضیافت خدایی شدن!

ماه مبارک رمضان، ماه ضیافت‌الله است، ضیافتی که هر آنچه که مرحمت می‌کنند، لاهوتی است.

 

چطور روح خود را قوی کنیم

رسم مهمانی، این است که میزبان، مهمان‌نوازی کند و درست است که نباید خود را به تکلّف بیندازد، امّا باید در پذیرایی هم از آنچه که در خانه دارد، دریغ نکند. امّا در مورد مهمانی ذوالجلال و الاکرام، عکس این موضوع است. ذوالجلال و الاکرام، در این ضیافت با عظمت، هر چه که از دنیا است، از انسان می‌گیرد. مهمانی می‌دهد، امّا هیچ‌کدام از پذیرائی‌های دنیا را انجام نمی‌دهد، نه شربتی است، نه شیرینی است، نه اکلی است، نه شربی است، بلکه بر عکس، در ضیافتش، همه این‌ها را می‌گیرد.

امر مهم این است که ما را شبیه خودش کند، خود نه می‌خورد، نه می‌آشامد و … . لذا می‌خواهد حال ما را حال خودش قرار بدهد. یکی از اعجازهای بزرگ پروردگار عالم در مورد انسان، تلفیق روح الهی «وَ نَفَخْتُ فیهِ مِنْ رُوحی» با جسم است و اعجاز دیگر او، جمع ضدّین، یعنی فجور و تقوا، در این حال روحانی و جسمانی که حال لاهوتی و ناسوتی می‌باشد، است. حالا می‌خواهد این‌ها را به یک سمت ببرد و آن، این است که حال انسان را حال خود کند، آن هم با وجود جسم!

یک نکته بسیار عجیب، این است که خود ذوالجلال و الاکرام دارای جسم نیست امّا مخلوقش دارای جسم است و حالات جسمی خود را می‌طلبد، امّا در این ضیافت به او هم می‌گوید: نخور ولو حلال، که من نمی‌خورم. نیاشام ولو حلال، که من نمی‌آشامم. نخواب که من نمی‌خوابم «لا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لا نَوْم‏».

منتها هر چه که باشد جسم است و حال جسم با حال روح متفاوت است. برای همین، پروردگار عالم فرجه جسمانی هم می‌دهد و آن فرجه، به نام افطار است، امّا در آنجا هم حسب روایات شریفه فرمود: زیاد نخورید که أقلّ صیام، درک گرسنگی و تشنگی است.

لذا آنچه که ما داریم به عنوان روزه انجام می‌دهیم، تکلیف است؛ یعنی فقط تکلیفمان را انجام می‌دهیم و روزه می‌گیریم، امّا نه گرسنه می‌شویم و نه تشنه. پس عمده ما به أقلّ صیام هم نمی‌رسیم، امّا صیام اخص‌ّالخاص، آن خدایی شدن است؛ یعنی انسان، خدا و روح الله بشود. پس باید از همه این حالات جسم بیرون بیاید.

لذا یک نکته بسیار مهم این است که اولیاء خدا وقتی در این مهمانی ورود پیدا می‌کنند – که دیگر خروجی هم برای آن نیست – دیگر لذّت جسمانی ندارند. یعنی اکل آن‌ها هم از باب لذّت نیست، فقط از باب رفع نیاز از جسم است، لذا فقط به حد رفع نیاز است، نه بیشتر و نه با حال لذّت بردن. البته این را از ما نخواستند و این برای اولیاء است. لذا آن‌ها هیچ لذّتی از اکل و شرب ندارند.

شاید وقتی عدّه‌ای این مطالب را بشنوند، بگویند: شما مردم را دعوت به زهد بی‌جا می‌کنید، امّا ما نگفتیم: همه این‌طور باشند، نه من می‌توانم و نه – عذر می‌خواهم – شما می‌توانید آن‌گونه باشید. من حال نهایی عند الاولیاء را بیان کردم.

*خوابی که عبادت است!

پس همه این‌ها هم به واسطه این ضیافت است که خواستند ما هم شمّه‌ای از آن را انجام بدهیم و بچشیم و آن، این است که فرمودند: أقلّ صیام، گرسنگی و تشنگی است. وقتی بطن خالی شد روح، آن تجلّی خودش را نشان می­دهد، امّا اگر بیشتر به جسم رسیدی، دیگر روح تجلی نمی­کند. ولی وقتی به جسم نرسیدی، روح تجلّی می­کند و این خیلی مهم است.

لذا اینجاست که «نَوْمُکُمْ فِیهِ عِبَادَة» می ­شود، چون خوابش هم صورت ظاهر خواب است، ولی خواب نیست و عبادت است. چرا؟ چون روح الله شده و روح خداست. همه مطالب او روحانی شده و روح، غالب بر جسم است و حالش روحانی است. لذا کمتر می‌خوابند. به أقلّ نوم، بهره‌برداری برای جسم بیشتر است.

من بارها بیان کردم و باز هم بیان می­ کنم، این حرف، علمی است که اصل و نهایت خواب، ده تا دو است که حالا با عقب و جلو کردن ساعت­‌ها، یازده تا سه می‌­شود و مابقی‌اش زاید است و حتّی برای جسم هم نفعی ندارد، إلّا به اینکه روح را ذلیل می­‌کند. تبیین شیخنا الاعظم، حضرت مفید عزیز(روحی له الفداء و سلام اللّه علیه) این است: «إلّا بالذّلالة الرّوح». در روز هم گفتند: یک خواب قیلوله داشته باشید، یک ربع، بیست دقیقه و نهایت نیم ساعت. آن هم برای اینکه جسم، قوّه بگیرد، نه اینکه غالب شود. لذا روح که تسلّط پیدا کرد، نوم هم عبادت می­‌شود.

لذا عادت دیرینه اولیاء، نه فقط در ماه مبارک – در ماه مبارک رمضان که گفته‌اند: پیامبر عظیم‌الشّان(ص) بستر را جمع می­‌کرد و اقلّش در دهه آخر ماه مبارک، این کار را می‌کردند. یعنی این‌طور نبود که شب بیدار باشند و روز را بخوابند، بلکه روز هم مشغول به کار بودند – این است که یک ساعت می­‌خوابیدند، باز باذن الله تبارک و تعالی و حسب عادت به جسم و تسلّط روح به جسم، مجدّد بلند می‌­شدند و در سرمای زمستان، وضو می­‌گرفتند و نماز می‌خواندند. این طور هم نبود که مثل الآن در اتاق‌ها و آپارتمان­‌ها، آب داغ باشد و … . باید بیرون می‌رفتند و دم حوض با آب یخ زده وضو می‌گرفتند.

استاد عظیم‌الشّانمان، آیت‌الله مرعشی نجفی بارها فرمودند: پدرم یک مقدار آب را در اتاق نگاه می­‌داشت که یخ نبندد، امّا باز سرمای آن را حس می‌­کرد و من می‌­دیدم این پیرمرد می­‌لرزد و وضو می‌گیرد. امّا باز ساعتی یک بار وضو می‌گرفت و نماز می‌خواند. بعد یک ساعت می‌خوابید، وقتی بلند می‌شد، مجدّداً وضو می‌گرفت و نماز می‌خواند و … . این‌ها خواب را بر خود حرام می­‌کردند. این، کار اولیاء است.

چرا این‌طور است؟ چون همه این اولیاء خدا از ماه مبارک رمضان شروع کردند، «دُعِیتُمْ فِیهِ إِلَى ضِیَافَةِ اللَّه‏» و حالشان  این­طور شد که درک کردند در این مهمانی باید از آنچه که مادیّات است، چشم بپوشند و اینکه اولیاء خدا بیان کردند: کسی که به این ضیافت‌الله وارد شود، دیگر از آن خارج نمی‌­شود، برای همین است.

شاید به همین علّت است که فرمودند: «لَوْ یَعْلَمُ الْعَبْدُ مَا فِی رَمَضَانَ لَوَدَّ أَنْ یَکُونَ رَمَضَانُ السَّنَة»، اگر بنده می‌­دانست که در ماه مبارک رمضان چه چیزی را می­‌دهند، آن‌وقت از پروردگار عالم می­‌خواست که همه سال، ماه مبارک رمضان باشد.

*خداوند در ضیافتش از ما چه می‌خواهد؟

به ظاهر که همه چیز را می­‌گیرند، چیزی نخور، چیزی نیاشام و تازه در روایات هم آمده که افطار هم باید به قلیل باشد، علّت استحباب سحری خوردن هم فقط برای این است که من و تو سحر قیام کنیم و سحرخیز شویم، پس چه چیزی می‌دهند که فرمودند: «لَوْ یَعْلَمُ الْعَبْدُ مَا فِی رَمَضَانَ لَوَدَّ أَنْ یَکُونَ رَمَضَانُ السَّنَة»؟! اگر بنده می­‌دانست چه می­‌دهند، می‌خواست که همه سال، ماه مبارک رمضان باشد؟!

همان‌طور که می‌دانید، بیان شده: «إنَّ أبْوابَ السَّماءِ تُفْتَحُ فِی أوَّلِ لَیْلَهٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ، وَلا تُغْلَقُ إلی آخِرِ لَیْلَهٍ مِنْهُ» در­های آسمان در اوّلین شب، مثل دیشب، گشوده شده و دیگر هم بسته نمی­‌شود، تا آخرین شب.

غیر از ماه مبارک رمضان، شب­‌های جمعه این حال را دارد که از غروب شب جمعه منادیانی ما بین زمین و آسمان اعلام می­‌کنند: مردم! بشتابید که تمام در­های رحمت الهی باز است؛ چون شب جمعه، شب مغفرت است.

امّا ماه مبارک رمضان، از اوّلین شب تا آخرین شب، درهای رحمت و مغفرت، باز است، چه شب، چه روز، هر لحظه که دلت بخواهد، هر لحظه آمدی، هر لحظه طلب کردی، تمام لحظات یک ماه، باز است.

امّا اولیا خدا می‌­فرمایند: اصل این است که اگر در ضیافت الله این کار را بکنید، کل سال باز همین حال را دارید، یعنی تمام ابواب برای شما باز است. لذا عمده همین است که بدانیم در ضیافت‌الله جسم باید تغییر پیدا بکند و روح مسلّط بشود.

اصل و اسّ و اساس، این است که در ماه مبارک رمضان به ما یاد بدهند که دیگر از این به بعد روح، مسلّط به جسم باشد، نه مساوی باشند و نه اینکه نعوذبالله جسم امثال من مسلّط بر روح باشد، بلکه بر عکس روح بر جسم غالب باشد و دیگر حالا هر جا جسم را خواست می­‌کشد.

مثلاً بارها بیان کردم که طیّ‌الارض، مطلب علمی است، ولی همان تسلّط روح بر جسم است که راحت جسم را هر طرف بخواهد، می­‌کشد. یک جمله‌­ای بگویم – که باورش برای ما سخت است و معمولاً هم می­‌گوییم که این مطالب، لطایف روحی است و مثلاً خیلی از این­ها بعد علمی ندارد یا امثال این حرف­ها. عیبی هم ندارد تا همین حدش هم بدانیم، خوب است و کفایت می­کند – و آن این است که ابوالعرفا، آیت الله العظمی ادیب  می‌فرمودند: آقاجان! اگر روح مسلّط بر جسم شد، معراج برای من و تو هم می­‌شود. بعد فرمودند: البته نمی­خواهیم بگوییم ما معراج داریم، معلوم است که معراج متعلّق به پیامبر بود اما نوعی از معراج می­‌شود که برای ما باشد.

حالا من نمی­‌فهمم یعنی چه و من واقعاً ناقلم، امّا اگر روح بر جسم مسلّط شد، لذا دیگر طی‌ّالارض چیزی نمی­‌شود، با اینکه بیان کردم ابعادش، ابعاد علمی است، امّا روح که مسلّط شد، این هم عند الاولیاء خیلی چیز خاصّی نیست. البته من و شما می‌گوییم: جسم چطور می­تواند طی‌ّالارض داشته باشد؟! امّا برای آن­ها اصلاً این چیزی نیست. لذا به همین هم اصلاً دل­خوش نیستند.

*خلیفه خدا شدن در ضیافت الله

لذا آن چه که عمده است، این است که پروردگار عالم در این ضیافت‌الله می­‌خواهد بند‌ه‌اش را مثل خودش کند، نخواب، نخور، نیاشام و … . آیا حرام نخورم؟ خیر، آن که معلوم است، حلال نخور، تا حال تو حال لاهوتی شود و از این جسم فارغ بشوی، با اینکه درون جسم هستی.

خود خدا جسم ندارد، امّا اگر تو که درون جسم هستی، حالت، حال الهی شد، خلیفه اللّه می‌شوی و آن‌وقت است که پروردگار عالم، همه­ امور را به دست تو می­‌سپرد، آن هم مِن الدنیا الی العقبی. اینکه می­‌گوییم: شفاعت، اینکه می­‌گوییم: قسیم النّار و الجنّة، مولی­‌الموالی است، همین است. بالاخره مولی­‌الموالی جسم دارد یا ندارد؟ درست است معصوم است امّا به هر حال جسم دارد.

حالا باز یک چیز دیگری را گذرا بگویم و ورود پیدا نمی­‌کنم، تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل، شیخنا الاعظم حضرت مفید عزیز چرا اخ السّدید امام همام­مان شد؟ باب‌الحوائج نسبت به شیعیانی که در زمان غیبت (مثل الان)  هستند و بر موالات اهل‌بیت ثابت قدم هستند، می­‌فرمایند: «فَطُوبَى لَهُمْ ثُمَّ طُوبَى‏ لَهُمْ‏ وَ هُمْ وَ اللَّهِ مَعَنَا فِی دَرَجَاتِنَا یَوْمَ الْقِیَامَة»، ما داریم که پیامبر فرمودند: شیعیان ما همسایه ما هستند، امّا اینکه باب الحوائج قسم جلاله خوردند و والله می‌گویند، می‌خواهند چه بیان ­کنند؟ «فَطُوبَى لَهُمْ ثُمَّ طُوبَى‏ لَهُمْ‏ وَ هُمْ وَ اللَّهِ مَعَنَا فِی دَرَجَاتِنَا یَوْمَ الْقِیَامَة»، آن‌ها در روز قیامت با ما هستند، امّا چطور؟ با ما همان درجه­‌ای که ما داریم؛ یعنی درجه­ عصمت کامله.

ما چهارده معصوم که بیشتر نداریم، بله، در این­جا بیشتر نداریم، امّا آن­جا چشم باز کنید، سلمان خودش یک معصوم کامل است. لذا فرمود سلمان محمدی بگویید و سلمان فارسی نگویید. لذا ما به واسطه این­که ایرانی هستیم، خیلی نخواهیم بگوییم سلمان فارسی، این را بدانید که حضرت حجّت(روحی له الفداء) دوست دارند همان سلمان محمّدی بیان شود.

سلمان کیست؟ سلمان، آن کسی است که اگر آنچه که سلمان می­­­­‌داند، اباذر بداند؛ به قاتل سلمان درود می­‌فرستد. چه کسی؟ ابوذر، یک فرد عادی نیست. اباذر صدّیق و اباذر ولایی. ولایت آل‌الله در دل اباذر است و تبعیدش به ربذه برای همین بوده است. امّا چنین کسی به قاتل سلمان، درود می‌­فرستد؛ یعنی نمی‌­تواند تحمّل کند و می­‌گوید: این چه می­‌گوید؟!

کما اینکه بنده این روایت را که خود اهل جماعت دارند، در کنگره حضرت سلمان هم بیان کردم که یک عدّه آمدند دیدند آب داخل دیگ ایشان دارد می­غلد، امّا هیچ روشنایی زیر دیگ نیست! نزد پیامبر رفتند و گفتند: این سلمان کیست؟! جادوگر است؟! ساحر است؟! پیامبر به آن‌ها تشر زد که شما چه می‌­فهمید؟!

البته بنا هم نیست کسی بفهمد، سلمان هم کاری نمی‌­کرد که برای دیگران جلب توجّه کند. لذا این را بدانید که ایشان نمی‌خواست مثل بعضی نعوذبالله دکّان و بازار درست کند. امّا خدای متعال بعضی مواقع بعضی‌ها را یکباره نشان می­‌دهد که بگوید: ای مردم! شما هم می­‌توانید این‌طور باشید.

سلمانی که نامش روزبه بود و همه مادیات را در اینجا رها کرد و به سمت اسلام رفت. پدرش، جِی، فرماندار عجیبی بود که کل اصفهان و شیراز و … را در اختیار داشت و یکی از مشاورین بزرگ ساسانی بود. امّا سلمان همه آن مال و منال را رها می­­­‌کند و به دنبال حقّ می‌­رود. می­‌گردد و می­‌گردد، راهب را می­‌بیند و آن داستان عجیب و عظیم برای این عبد صالح پروردگار عالم اتّفاق می‌افتد.

لذا این دنبال حقّ رفتن، خیلی مهم است. عجیب است کسی که به تعبیر صدها غلام و برده را می­‌خرد و آزاد می­‌کند، کارش به جایی می­‌رسد که خودش برده می­‌شود. آن‌ وقت حالش به جایی می‌­رسد که اگر آنچه را که او می­‌دانست، ابوذر می‌فهمید، بر قاتل او درود می‌فرستاد.

لذا آنجا که فرمود: «هم و اللّه معنا فی درجتنا یوم القیامة»- این‌ها با ما در درجه ما هستند – معصوم در جسم است، لذا می­‌تواند خلیفة‌الله شود. تازه معصوم مِن ناحیة‌الله در عصمت است، امّا من و شما که مِن ناحیة‌الله عصمت نداریم، اگر از این ماه مبارک رمضان شروع کنیم، می‌توانیم آن راه را ادامه دهیم.چطور روح خود را قوی کنیم

*شروع حالت عصمتیّه از ماه مبارک

نکته زیبا اینجاست که عصمت اوّلیه در ماه مبارک رمضان به وجود می­‌آید، آن هم با نخوردن و نیاشامیدن و نخوابیدن؛ یعنی با شبه خدایی شدن. حالا یک موقع افرادی که نمی­فهمند ما چه می­گوییم، اعتراض نکنند که شرک و کفر می‌گویید. ما که نمی­‌گوییم می‌خواهیم خدا شویم، این یک بحث دو دو تا، چهار تا است و هیچ عقل ناقصی هم نمی‌گوید که مثلاً ما خدا هستیم.

آن‌ وقت اگر من و شما این‌گونه شویم، أخ‌السّدید می‌شویم. لذا پروردگار عالم امور دنیا و آخرت را به حجّتش می­‌سپارد. غیر از این است؟! شب قدر چه کسی باید امضاء کند؟! خود خدا که امضاء نمی­‌کند، حجّت امضاء می­‌کند. فردای قیامت چه کسی می­‌گوید به بهشت یا به جهنّم برو؟! خود خدا می­‌گوید؟! خیر، علیٌّ حبّه جنّه، قسیم النّار و الجنّة.

اتّفاقاً بدانید که به خاطر همین موضوع، حضرت حجّت(روحی له الفداء) هم بعضی از امور را به کسانی که حالت عصمتیّه را از این ماه مبارک رمضان به دست آوردند، می­‌سپارند و این خیلی مهم است.

لذا بعضی مواقع حضرت به بعضی­‌ها می­‌فرمایند: شما دعا کنید. اعاظم و بزرگان ما تعجّب می­کنند که آقاجان! ما دعا کنیم؟! می‌فرمایند: بله، دعای شما مستجاب است. لذا در مورد همین ماه مبارک رمضان در خطبه شعبانیه آمده: «دُعَاؤُکُمْ فِیهِ‏ مُسْتَجَاب‏»؛ چون حالتان، حالی شده که دعایتان مستجاب می­‌شود. لذا نمی­‌گویند: کدام ساعت، چون در روزهای عادی فرمودند: موقع غروب و طلوع آفتاب، موقعی که نماز خوانید، موقع عقد نکاح، موقع نزول باران و … مواقع استجابت دعا است. امّا در ماه مبارک رمضان می‌گویند: هر لحظه‌اش دعایتان مستجاب است، «دُعَاؤُکُمْ فِیهِ‏ مُسْتَجَاب‏».

کما اینکه فرمودند: «نَوْمُکُمْ فِیهِ عِبَادَة» و کار برای شما که دائم الذّکر هستید و اگر یک آیه بخوانید، ختم کل قرآن است، به جایی می­‌رسد که می‌فرمایند: «أَنْفَاسُکُمْ فِیهِ تَسْبِیح‏». همه این‌ها از این ماه مبارک رمضان شروع می­‌شود، آن ها را می­‌گیرند و این­ها را می‌دهند، این دهان بستی، دهانی باز شد، تا خورنده لقمه­‌های راز شد.

چند خوردی چرب و شیرین از طعام/چند روزی امتحان کن در صیام

می‌­دانید معنی چرب و شیرین از طعام چیست؟ آیت­‌الله مولوی قندهاری به یک تکه نان و شیر افطار می‌کردند و تازه می­‌گفتند: ما نمی‌­توانیم، چون امیرالمؤمنین یا شیر می‌خورد و یا نان. این حال عجیب لاهوتی که بیان کردم روح بر جسم مسلّط است، همین است. یعنی کلّ ماه مبارک رمضان بتوانی کاری کنی که عبدالله و روح الله بشوی. آن‌وقت همه چیز در اختیار توست. اراده روح است که جسم را هر طرف خواست می­‌کشد. ولی نخور که بخوری فایده ندارد.

البته سفره افطاری مستحب است و یک روایت هم از باب الحوائج داریم که اگر دعوت کردند، بپذیرید که برتر از هفتاد روزه است. در جلد چهارم تهذیب الاحکام و کافی است که فرمودند: «فِطْرُکَ أَخَاکَ الصَّائِمَ وَ دَعوته أَفْضَلُ‏ مِنْ‏ صِیَامِک‏ سَبعین سنة»، خیلی عجیب است است هفتاد سال!

یا در محاسن، از امام صادق(ع) آمده که فرمودند: «لَإِفْطَارُکَ فِی مَنْزِلِ أَخِیکَ أَفْضَلُ‏ مِنْ‏ صِیَامِکَ‏ بِسَبْعِینَ ضِعْفاً» افطار کردن در منزل برادر مسلمانت، برتر از هفتاد روز روزه توست.

امّا آیت­‌الله مولوی قندهاری می­‌فرمودند: این برای افطاری دادن به فقرا و … است، امّا آن ماه مبارک رمضانی که ….، بعد با همان حالت لهجه خودشان می‌فرمودند: مجبورم به اسم بگویم و در حالی که دستشان را هم حرکت می‌دادند و اخم می‌کردند، فرمودند: خوشم هم نمی‌آید بگویم، امّا آن ماه مبارک رمضانی که کباب بخوری و گوشت فلان بخوری و …، اصلاً نه در ضیافت‌الله وارد می‌شوی و نه هیچ چیزی به تو می‌دهند.

البته بعد فرمودند: من به شما نمی‌گویم نخورید و نمی‌گویم هم حرام است، سه مرتبه فرمودند: استغفرالله، امّا به نظرم می‌آید عندالاولیاء حداقل این ماه را برای خودشان حرام می‌کردند که چرب و شیرین نخورند.

چند خوردی چرب و شیرین از طعام …، حالا باز هم غروب که می‌شود، همان افطاری چرب و شیرین را بخور، سحر هم همان چرب و شیرین را بخور که گرسنه‌ات نشود، قوتو بخورم که گرسنه‌ام نشود! …

اقلّ از آن اربعه حالات صیام، این است که گرسنگی و تشنگی را بچشی. لذا ایشان می‌فرمودند: من در ماه مبارک نمی‌خورم. امّا ما معمولاً در سبد کالایی‌ ماه مبارک رمضانمان باید حتماً گوشت و مرغ و ماهی و … باشد. آقا می‌گویند: من ماه مبارک نمی‌خورم، ما تازه در ماه مبارک خوردنمان زیاد می‌شود؛ چون می‌خواهیم روزه بگیریم!

لذا عزیز دلم! برای همین است که ما صیام آن‌ها را درک نمی‌کنیم. چند خوردی چرب و شیرین از طعام، چند روزی امتحان کن در صیام. یعنی چه؟ یعنی اصلاً این‌ها را نخور.

بعد از آن هم بیان کردم که اولیاء می‌گویند: تازه آن غیر چرب و شیرین را هم به قدری که جسممان را یاری کند، می‌خوریم، نه بیشتر. چون بالاخره جسم طالب است، امّا عادتش می‌دهند، می‌گویند: کم! لذا این جسم هم روح می‌شود.

علّت اینکه جسم بعضی از اولیاء خدا در درون قبر نمی‌پوسد، برای این است که جسمشان هم روح شده است، عادت کرده است. جسم حلال را هم نمی‌خورد، نه فقط حرام و شبهه‌ناک را! پس آرام آرام این جسم عادت می‌کند که حال روح را پیدا کند و لذا از این به بعد اصلاً به کم می‌سازد و با همان کم، قوّت دو برابر می‌گیرد.

من قبلاً در همین مجلس ماه مبارک رمضان بیان کردم که ولله، به همین ماه مبارک، وقتی بنده با آیت­الله مولوی قندهاری به قدمگاه رفتیم، ایشان فرمودند: امشب را همین قدمگاه باشیم و هر کسی برای خودش باشد. من بالاخره حالت کنجکاوی هم داشتم، دنبال آقا رفتم، دیدم آقا با آن وضع چهارپاره استخوان، چنان ناله می‌زد و اشک می‌ریخت که گویی عرش را به صدا درآورده است.

همه این‌ اولیاء این‌طور هستند و با جسمشان هم همه کاری می‌کند. نگوییم که اگر ما نخوریم، ضعیف می‌شویم، باید بخوریم. روحی که قوی شد، جسم را نگاه می‌دارد، امّا جسمی که قوی شد، روح را هم نگاه نمی‌دارد. اینکه می‌گویند عقل سالم در بدن سالم است، بدن سالم یک چیز دیگری است، نه آن چیزی که الان بیان می‌شود. بدن سالم را روح الهی، سالم می‌کند،. خیلی از اولیاء هستند که جسم‌هایشان طوری است که اگر این جسم را دیگران داشتند، بیچاره بودند و الآن باید به تعبیر خودمانی هفتاد کفن هم می‌پوساندند و جسمشان هم تمام می‌شد و می‌رفت، امّا آن‌ها چطور این جسم را می‌کشانند؟ با روح.

ماه مبارک رمضان این را از من و تو می‌خواهد. در ضیافت الله، تسلّط است.

*انبیاء هم به یاد آقا بودند!

یکی از راه‌هایش، توسّل به خود آقاجان است. من از همین امشب تا دیر نشده، بیان کنم که تا می‌توانید در این ماه، هر لحظه یاد آقاجان باشید.

اوّلاً بیان کردم که هرشب موقع خواب با آقا صحبت کنید، امّا این شب‌ها که دیگر خوابی نیست، باز هم حرفت را بزن، عیبی ندارد، هان ساعتی که قبلاً می‌خوابیدی، حرف بزن.

بعد هم اضافه کردم که این را هم ترویج کنید که ثوابش برای شما باشد. ساعتتان را کوک کنید یا زنگ تلفن همراهتان را تنظیم کنید، که هر ساعت حداقل یک دعای سلامتی بخوانید. وقتی فراموش هم کردی، دیدی دو ساعت نخواندی، آن دو را قضا کن. شب می‌خواهی بخوابی مثلاً ده، یازده است و تا دو و سه می‌خواهی بخوابی، برای آن ساعات هم که می‌خواهی بخوابی، بخوان.

ضمن اینکه حالا ماه مبارک رمضان آمده، ماه مبارک، در هر عمل مستحبی که انجام می‌دهی (واجب که نمی‌شود)، مادر آقاجان را شریک کن. گرچه در طی سال هم باید این کار را کرد، امّا از ماه مبارک رمضان شروع کن و این‌طور دائم یاد آقا باش.

نمی‌دانید خیرات و برکات این یاد آقا بودن چیست. همین قدر عرض کنم که انبیاء هم حسب فرمایش شیخناالاعظم، حضرت مفید عزیز یاد آقا بودند.

به نظر می‌آید همان‌ طور که صیام هم برای انبیاء عظام بوده است «کتب علیکم الصیام کما کتب علی الذین من قبلکم» – البته نوع صیام امم قبلی با ما فرق می‌کرد، امّا این صیام، صیام کامله است، چون کامل همه چیز در امّت پیامبر است ولی ما غافلیم – انبیاء قبلی هم به یاد آقا بودند.

حالا من و شما باید به یاد آقا باشیم، آن هم در دوران امامت آقا. آقا در پرده غیبت است امّا امامتش که هست. می‌توانی بگویی امامتش نیست؟! چقدر خدا به من و تو لطف کرده که این موقع دنیا آمدیم. پس این را دقّت کنیم.

Please publish modules in offcanvas position.

اگر مراحل زیر را دنبال کنید، می توانید قدرت های درونی خود را تا درجات قابل ملاحظه ای رشد دهید و بهبود ببخشید:

در حالی که راههای مختلف زیادی در سرتاسر دنیا وجود دارد، قدم اول مشترک در همه آنها قطعاً سکوت ذهن است. برای درک این مطلب که همواره افکار وجود دارند ولی خود واقعی شما، افکارتان نیستید. شما زمانی می توانید سرشت و ماهیت افکارتان را مشاهده کنید که قادر باشید واقعیت خودتان را از افکارتان در فضایی که به آن میدان افکار می گویند کاملاً تشخیص بدهید.

میدان افکار مانند سیگنالهای wifi با محدوده مشخص در دسترس هستند، بعضی از افراد گیرنده بهتری برای این میدان هستند و بعضی دیگر کمتر.

افکار بیشتر شبیه ترجمه ای از انرژی هستند. بعضی از افراد مترجم هایی شفاف و صریح و برخی دیگر تحریف کننده هستند. هر چه بیشتر درگیر نفس باشید، دریافت های شما از این انرژی شفافیت کمتری خواهد داشت و بیشتر دستخوش تغییر خواهد شد. به این دلیل که شما با شخصیتتان، جنبه شخصی به آنها می دهید.چطور روح خود را قوی کنیم

افرادی که قدرت های درونی قوی دارند، قادر به توقف زمزمه های ذهن هستند و بدینوسیله بیش از دیگران قادر به دریافت پیام از فرشتگان ، استادان و راهنمایان روحی می باشند .

اگر خواهان تقویت قدرتهای روحی خود هستید، مراقبه کلید آرام سازی زمزمه های ذهن است.

بیشتر افراد انباشته ای از تجارب منفی در جریان معمول زندگی با خود دارند. در اینجا یک تفاوت روشن بین دنبال کردن حس های درونی و دنبال کردن جریان زندگی وجود دارد و آن این است که همیشه زمانی که به وسیله حس های درونی و روح تان مسیری را انتخاب می کنید، یک جاذبه و شوق درونی به آن احساس می کنید. با این حال تعداد زیادی از افراد با جریان معمول زندگی همسو می شوند و با دنبال کردن دیگران یا انتخاب مسیر امن تر، حس درونی خود را نادیده می گیرند. به خاطر داشته باشید اغلب مسیرهایی که کمتر پیموده شده اند نیاز به یک پیشگام دارند. به ندا و قدرت های درونی خود گوش فرا دهید و نه به هیچ کس دیگر.

به یاد داشته باشید جاده ای که کم رهرو است نیاز به پیشگام دارد. جرقه خلاقیتی که در درون شماست یک عنصر بسیار مهم برای جاری کردن توانایی های روحی و درونی شما به بیرون است. هر چه بیشتر خلاق شوید، بیشتر با راهنمای درونی و خود برترتان هم ارتعاش و هماهنگ می شوید.

برای این منظور می توانید از بخش محصولات، راهنماهای راستمرد چطور را در حیطه مورد علاقه تان انتخاب کنید یا از دوره های آنلاین آموزشگاه راستمرد کمک بگیرید.

وقتی شما سفری را برای کشف قابلیتهای شگفت انگیزتان شروع می کنید، ممکن است از کمکهای روحتان در این راه اسرارامیز غافل باشید. اشکالی ندارد! به محض اینکه حقیقتا قصد کنید با روحتان ارتباط بگیرید و شروع به صحبت درونی با خودتان کنید، به یک کانال مستقیم از بینش درونی نائل می شوید. ممکن است در ابتدا متوجه پیام ها و نشانه های او نشوید ولی به مرور و با مداومت می توانید به درجه ای از ارتباط برسید که حتی صدای او را درونی بشنوید و درک کنید. بدین ترتیب قدرت های درونی شما تقویت می شوند.

حالت رویا سطحی از وجودمان است که برای انعکاس ضمیر ناخودآگاه مان طراحی شده. وقتی در حالت رویا هستید، قطعا ذهن خودآگاه شما در حالت استراحت است و بنابر این به شما اجازه انعکاس  نشانه ها، دریافت ها و فعل انفعالات درونی را می دهد.

هرچه بیشتر رویاهایتان را یادداشت کنید، در به خاطر آوردن  آنها بیشتر کمک می کند. حتی بعضی از افراد تجربه هایی از ارتباط با گذشته و آینده شان، استادان روحی و فرشتگان را داشته اند.

هنگامی که در حالت رویا به سطح خاصی از تمرکز رسیدید، می توانید به بررسی ناخودآگاه جمعی که به عالم اثیری معروف است بپردازید و درست در این نقطه است که می توانید جستجویی عمیق تر برای قدرت های درونی را نیز آغاز کنید.

چاکراها مراکز انرژی بدن شما هستند که می توانند راههای مختلف دسترسی به اطلاعات و قدرت های درونی را برای شما فراهم کنند. اهمیت تمیز و سالم نگهداشتن سیستم انرژیتان به اندازه حمام کردن و مسواک زدن است. توانایی درک این انرژی برای موفقیت در رشد حس های درونیتان حیاتی است.

همگی ما قادر به دسترسی به قدرت های درونی مان هستیم و با بالاتر رفتن آگاهی و افزایش مسئولیتمان در قبال این دنیا، این توانایی ها بیشتر کمک کننده خواهند بود.

همچنین میتوانید با مراجعه به فروشگاه سنگچین از لینک های زیر، سنگها و کریستال های اصل را برای تقویت چاکراها و نیروهای درونی خود سفارش دهید. 

ممنون همیشه از سایت استفاده میکنم

ببخشید، برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید

سفارش سنگ های اصل و مطمئن، وسایل مدیتیشن و سایر محصولات مرتبط🌐 https://sangcheen.com@Sang_cheen: @Sang_cheen

افسانه شخصی چیست و چطور آن را شناسایی کنیم؟

اغلب انسان های روی زمین از زندگی خود ناراضی هستند، افسوس گذشته را می خورند، افسرده و دلزده شده اند. ولی چرا این گونه ست؟… مطالعه بیشتر…

۸ تکنیک فوق العاده از فنگ شویی جذب ثروت و فراوانی

“۸ پند از فنگ شویی که برایتان فراوانی را به ارمغان می آورد” خوب، بهتراست قبل از اینکه مقاله رو شروع کنم، تعریفی از فنگ شویی… مطالعه بیشتر…

فیلم دنیاهای درون دنیاهای بیرون- بخش اول: آکاشا – اختصاصی راستمرد

مجموعه 4 قسمتی  دنیاهای درون دنیاهای بیرون  مستندی جذاب و فوق العاده آگاهی بخش در زمینه خودشناسی، جهان شناسی، آگاهی و معنویت میباشد که توسط دانیل… مطالعه بیشتر…

جفت روحی و نیمه گمشده /تفاوت ها، نشانه ها و شیوه جذب آنها

جفت روحی و نیمه گمشده پیش تر در مقاله ای به مفهوم جفت روحی پرداختیم. سوالات زیادی در این باره مطرح شد و ما را… مطالعه بیشتر…

مراقبه فرشتگان رایگان برای ۷ روز هفته

مراقبه فرشتگان دوستان عزیز راستمردی، در مقالات قبل به تفصیل در مورد فرشتگان توضیح دادیم که از لینک های زیر قابل دسترس هستند. فرشتگان _… مطالعه بیشتر…

فایل صوتی مراقبه و ریلکسیشن – همراه با ارتعاشات نبض حیاتی زمین

مادر زمین، منبع انرژی های حیاتی و شفابخش، شما را به تجربه ای جدید و متفاوت فرا می خواند… با او همراه شوید… این فایل… مطالعه بیشتر…چطور روح خود را قوی کنیم

۷ روش برای تقویت قدرت های درونی

آيا تا به حال برايتان اتفاق افتاده كه مي دانستيد الان تلفن زنگ مي زند و ناگهان تلفن شروع به زنگ زدن كند؟ يا شايد… مطالعه بیشتر…

چطور از راستمرد حمایت کنم و اهمیت آن از نگاه گردنندگان سایت

درود بر خوانندگان درجه یک راستمرد در این پست کوتاه می خوام به صورت مختصر بگم چه چیزهایی برای ادامه حیات و بقای راستمرد ضروری… مطالعه بیشتر…

بروی عکس کلیک کنید!

⚜️ راستمرد، معتبرترین مرکز ساخت فایل های خودهیپنوتیزم و دوره های خودشناسی ⚜️

✅ دارای نماد اعتماد الکترونیک وثبت شده در ستاد ساماندهی

📄 تنها مرکز ساخت فایلهای خودهیپنوتیزم با مدیریت دارای مدارک معتبر مرتبط (کارشناسی ارشد روانشناسی و مدرک هیپنوتیزم از انجمن هیپنوتیزم بالینی ایران). مشاهده مدارک

برای دریافت هر گونه پشتیبانی مرتبط با خرید لطفا چهار رقم آخر کارت، تاریخ خرید، نام محصول و ایمیل خود را برای همکاران ما ارسال کنید در غیر این صورت همکاران ما قادر به راهنمایی شما نخواهند بود.

ایمیل: Rastmard [@] yahoo.com

تلگرام: @Rast_ham

فرم تماس با ما (کلیک کنید)

ارتباط مستقیم با مدیریت (برای پیشنهادات و انتقادات):mir.mahnaa [@] gmail.com

راستمرد در شبکه های اجتماعی

        

برای استفاده از تمامی امکانات سایت توصیه می کنیم وارد شوید یا ثبت نام کنید:

پس از تکمیل اطلاعات زیر، گذرواژه برای شما ارسال می‌شود.


نام کاربری


پست الکترونیکی


در صورتی که در حال حاضر مایل به ثبت نام نیستید، میتوانید این پیام را ببندید و به مطالعه سایت ادامه دهید.

برای استفاده از تمامی امکانات سایت توصیه می کنیم وارد شوید یا ثبت نام کنید:

پس از تکمیل اطلاعات زیر، گذرواژه برای شما ارسال می‌شود.


نام کاربری


پست الکترونیکی


در صورتی که در حال حاضر مایل به ثبت نام نیستید، میتوانید این پیام را ببندید و به مطالعه سایت ادامه دهید.

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه راستمرد برای دریافت جدیدترین مطالب و اطلاع از تخفیف ها

چطور روح خود را قوی کنیم
چطور روح خود را قوی کنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *