چطور صدای دلنشین داشته باشیم

 
helpkade
چطور صدای دلنشین داشته باشیم
چطور صدای دلنشین داشته باشیم

صدای خوب برای همه ی مردم اهمیت دارد این موضوع برای افرادی که بنا به اقتضای شغلی شان استفاده کنندگان حرفه ای از صدا می باشند یعنی معلم ها، خوانندگان حرفه ای ،قاریان قرآن ،گویندگان و افرادی از این قبیل اهمیت دوچندان دارد.

همه ی ما در زندگی حداقل با یک نفر مواجه شده ایم که به نظرمان صدای زیبایی دارد؛ از صحبت کردن با او و شنیدن صدایش لذت می بریم و فارغ از آنچه می گوید، تنها به صدایش گوش می دهیم. شما هم با تمرین و صرف کمی وقت می توانید طرز بیان و لحن صدای تان را بهبود ببخشید و صدای زیبایی داشته باشید. این نوشته را بخوانید تا ببینید چگونه می توانیم صدای زیبایی داشته باشیم.

همه‌ ما در زندگی حداقل با یک نفر برخورد کرده ایم که صدای خوب و زیبایی داشته است و هنگام صحبت کردن آنچنان مجذوب صدایش شده ایم و لذت برده ایم که شاید هیچ توجهی به محتوای کلام او نداشته ایم! البته منظورمان از صدای خوب، صدایی صاف و بدون مشکل نیست که مناسب خوانندگی باشد! بلکه منظور طرز بیان و آهنگ جملات است که به خوبی رعایت می‌شوند و تاثیر حرف ها را چند برابر افزایش می‌دهند. ما در این مقاله می خواهیم درست به همین موارد بپردازیم و بگوییم که چگونه صدای خوبی داشته باشیم؟ در واقع شما با موارد زیر به خوبی آشنا خواهید شد:

صدای خوب یکی از فاکتور های است که اعتماد به نفس مارا بالا می برد و باعث می شود که بتونیم در شرایط مختلف مثل جلسات شغلی ، دورهمی های خانوادگی ، بین دوستان و … به راحتی ارتباط برقرار کنیم.

خیلی از مواقع به خاطر این موضوع که نمی توانیم با قدرت و اعتماد به نفس بالا سخن بگویم سکوت کردیم و از جمع فاصله گرفتیم.

منظوراز صدای خوب، صدایی است که شفاف، بدون گرفتگی ، رسا، واضح و دلنشین باشد.چطور صدای دلنشین داشته باشیم

صدای خوب، مهربان، با اعتمادبه نفس، رسا و قوی، مخاطبین بسیاری جذب می کند. صدا باید احساس و عواطف را نیز منتقل کند؛ مانند حس مادری، علاقه، دوستی، ناراحتی و غیره؛ کاری که دوبلورها، گوینده ها و هنرپیشه های نمایشنامه های رادیویی هنرمندانه انجام می دهند.

صدایی که تقلید از دیگران باشد می توان گفت صدای خوبی نیست حتی اگر زیبا باشد.

 یعنی قرار نیست برای داشتن صدای خوب بخواهیم ادای افراد موفق را در بیاوریم. یادمان باشد برای داشتن صدای خوب سعی نکنیم صدای کسی را تقلید کنیم، یا شبیه به گوینده ها، مجری ها و یا بازیگران حرف بزنیم. در این حالت مخاطبین متوجه تقلید و یا فیلم بازی کردن خواهند شد و شما آن ها را از دست خواهید داد.

خبر خوب اینکه شما هم می توانید صدای جذاب و گیرایی داشته باشید و از صحبت کردن خودتون لذت ببرید و هم دیگران را مجذوب خودتان کنید، فقط باید کمی وقت بگذارید و تمرین کنید تا بتونید صدایی جذاب و زیبایی داشته باشید.

زمانی که شما بتوانید با صدای پرقدرت، واضح، اصولی و پرانرژی صحبت کنید قطعاً در انتقال پیامتان بسیار موفق تر خواهید و به واسطه این ابزار قدرتمند شما از فن بیان عالی برخوردار خواهید بود. اگر می‌خواهید صدای خوبی داشته باشید مراحل زیر را دنبال کنید. روش ها و راهکار های زیر برگرفته از منبع اطلاعاتی wikihow می باشد. اما کلیپ زیر که بخشی از دوره غیر حضوری فن بیان است، برخی دیگر از تکنیک های داشتن صدای خوب را به شما آموزش می‌دهد که پیشنهاد می‌کنم حتماً آن را هم مشاهده کنید.

خیلی مهم است که با صدای بلند و واضح صحبت کنید. منظور از صدای بلند صدایی است که به وضوح شنیده شود. بنابراین سعی کنید صدای خود را بالا ببرید.

اگر با صدای آهسته یا مِن‌مِن کنان حرف بزنید، دیگران حرف‌تان را قطع می‌کنند یا شما را نادیده می‌گیرند. در سخنرانی هم این چنین است؛ اگر شما با صدای بلند و رسایی صحبت نکنید، قطعاً مخاطبان شما را جدی نخواهند گرفت و نمی‌توانید آن طور که می‌خواهید سخنرانی خوبی انجام دهید. پیشنهاد می‌کنم حتماً مقاله آموزش سخنرانی را هم مطالعه کنید تا بتوانید به خوبی با راه های بلند و رسا صحبت کردن در زمان های مناسب آشنا شوید.

شما یا باید سکوت اختیار کنید یا اینکه با توجه به موقعیتی که در آن هستید، تُنِ صدایتان را بالا ببرید. برای مثال وقتی افراد زیادی مخاطب شما هستند، حتماً باید با صدای بلند صحبت کنید تا صدایتان به وضوح شنیده شود.

 باید به این نکته توجه کنید صحبت کردن با صدای خیلی بلند، همیشه هم ضرورت ندارد و گاهی می‌تواند اثر منفی داشته باشد و مخاطب را از شما دلزده کند!

تند تند و باعجله صحبت کردن عادت نامناسبی است؛ زیرا ممکن است مخاطب شما نتواند صحبت‌تان را دنبال کنند یا حتی متوجه نشود چه می‌گویید. در نتیجه باعث می‌شود که به ادامه‌ حرف‌های شما توجه نکند.

آرام و شمرده صحبت کردن، ادای درست کلمات و ایجاد وقفه بین جملات، اهمیت زیادی دارد و به شما کمک می‌کند تا در صورت لزوم روی بعضی جملات تأکید کنید و نیز فرصتی برای نفس کشیدن داشته باشید و در نتیجه اگر ترس از سخنرانی دارید

لحن صدا نباید بیش از حد آهسته و کش‌دار باشد. خیلی آرام و کُند صحبت کردن نیز برای مخاطبان خسته‌کننده و یکنواخت خواهد بود و باعث ‌می‌شود به حرف‌هایتان گوش ندهند.

لحن و سرعت ایده‌آل برای صحبت کردن، بین ۱۲۰ تا ۱۶۰ کلمه در دقیقه است؛ بنابراین اگر می‌خواهید خوب صحبت کنید باید با لحن مناسبی که نه تند و نه کند باشد، حرف بزنید. برای تأکید، کلمات را آهسته و شمرده‌تر بیان کنید و برای ایجاد شور و هیجان، سریع‌تر و با صدای بلند صحبت کنید. پیشنهاد می‌کنم برای آشنایی با تکنیک های شمرده صحبت کردن، حتماً مقاله چگونه سرعت صحبت کردن خود را کنترل کنیم را هم مطالعه کنید.

واضح و شمرده صحبت کردن مهم‌ترین بعد خوب صحبت کردن است. شما باید به تک‌تک کلماتی که بیان می کنید توجه داشته باشید و آن ها را درست تلفظ کنید.

سعی کنید در هنگام صحبت، دهان‌تان کاملا باز باشد و لب‌ها، زبان و دندان‌ها در حالت مناسبی باشند. این کار به شما کمک می‌کند تا در صورت داشتن مشکل گفتاری یا لکنت زبان ، بتوانید مسئله را پنهان کنید. ممکن است در ابتدا کمی سخت به‌نظر برسد، اما اگر دائما تلفظ صحیح کلمات را تمرین کنید بعد از مدتی این کار برای‌تان آسان‌ می‌شود.

درست تلفظ نکردن کلمات هنگام صحبت کردن باعث می شود تپق بزنید و رشته کلام را از دست بدهید. در این مواقع کلام شما تاثیر خود را از دست می دهد. یکی از مهم ترین ویژگی های یک سخنران خوب هم همین است که بتواند کلمات را به درستی و به خوبی ادا کند.

برای داشتن صدایی خوب و گیرا، نفس عمیق بکشید. بیشتر افراد هنگام صحبت، سریع و کوتاه تنفس می‌کنند که موجب می‌شود صدایشان غیر‌طبیعی و نارسا به نظر برسد و بیشتر بر این موضوع تمرکز دارند که حرف خود را تند تند به پایان برسانند.

برای داشتن تنفس عمیق باید از عمق ریه‌ها نفس بکشید. برای فهمیدن این‌ که آیا درست نفس می‌کشید یا نه، مُشت خود را بر روی شکم‌تان درست زیر آخرین دنده قرار دهید. منبسط شدن شکم و بالا و پایین رفتن شانه‌ها همراه با دم‌و‌بازدم، نشانه‌ی تنفس عمیق است.

تنفس عمیق را تمرین کنید. هوا را به‌ مدت ۵ ثانیه وارد شکم کنید و سپس در ۵ ثانیه آن‌ را بیرون دهید. به این روش تنفس عادت کنید و هنگام صحبت کردن از آن استفاده کنید.

موقع نشستن و برخاستن چانه را بالا نگاه دارید و شانه‌های‌تان را عقب بدهید. این کار به شما کمک می‌کند بتوانید عمیق‌تر نفس بکشید و راحت‌تر حرف بزنید. در ضمن با این روش در هنگام صحبت اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت.

سعی کنید در پایان هر جمله نفس بکشید. به این ترتیب می‌توانید بدون ایجاد وقفه بین جملات صحبت کنید؛ ضمن اینکه مخاطبان شما نیز فرصت کافی برای درک و تحلیل گفته‌های شما خواهند داشت.

تُن صدا می‌تواند بر کیفیت صحبت کردن و مخاطبان شما اثرگذار باشد. صدای ضعیف و لرزان، این پیام را به مخاطبان می‌دهد که شما استرس دارید. درحالی‌که صدای صاف و هموار، آرام‌بخش‌تر و تاثیرگذارتر است.

فرض کنید تمام صحبت های شما روی یک خط ثابت حرکت کند و افزایش و کاهشی نداشته باشد. وقتی این اتفاق بیفتد، در اصطلاح می گوییم که صدای شما می میرد! درست مثل ضربان قلب؛ ضربان قلبی که بالا و پایین می شود و اگر این اتفاق نیفتد فرد خواهد مرد.

سعی کنید که در صحبت هایتان تُن صدای خود را بالا و پایین ببرید. همچنین در شرایط عادی صحبت کردن، نه افراط کنید و نه تفریط، یعنی نه خیلی صدایتان را بالا ببرید و نه زیاد آن را پایین بیاورید، یعنی طوری صحبت کنید که وقتی کسی صدایتان را می شنود، نگوید که چرا داد می زنید یا چرا انقدر آرام صحبت می کنید!

اما این نکته برای عادی صحبت کردن و شرایط معمولی شماست. گاهی اوقات شما برای مورد خاصی، باید تُن صدایتان را بالا و پایین کنید؛ مثل لحظاتی از سخنرانی.

پس در شرایط عادی که تقریباً اکثر صحبت های ما را در بر می گیرد، روی تُن صدایتان دقت داشته باشید و در آن، نه افراط کنید و نه تفریط. برای انجام دادن هر چه بهتر این کار حتماً مقاله چگونه لحن و تن صدای خوبی داشته باشیم را هم مطالعه کنید.

یکی از راه‌های مؤثر برای بهتر کردن صدایتان این است که در هنگام تمرین صحبت کردن روبه‌روی آینه بایستید و به نکات زیر توجه کنید:

سعی کنید دهان‌تان را کمی باز نگاه دارید و تارهای صوتی خود را تقویت کنید. می‌توانید این کار را با خمیازه کشیدن، حرکت دادن فک به طرفین، زمزمه کردن و ماساژ دادن گلو با انگشتان انجام دهید.

با خارج کردن کامل هوا از ریه‌ها و کشیدن هوا به داخل و حبس کردن آن در سینه به مدت ۱۵ ثانیه و سپس تخلیه‌ی مجدد آن، ظرفیت تنفس خود را افزایش دهید.

با صدای معمول آآآآ بکشید؛ سپس به‌تدریج صدای خود را پایین ببرید تا چگونگی تغییر دادن تُن صدا را یاد بگیرید. با ادای سایر حروف الفبا نیز می‌توانید این تمرین را انجام دهید.چطور صدای دلنشین داشته باشیم

با ادای جملاتی که کلمات مشابهی دارند، چرخش زبان در دهان را تمرین کنید.

همان طور که در مقاله چگونه لرزش صدا را هنگام سخنرانی از بین ببریم هم گفتیم، برای تمرین تلفظ، درست ادا کردن جملات و لحن صدا، و خواندن با صدای بلند فکر خوبی است.

قسمتی از یک کتاب یا مجله را انتخاب کنید؛ یا متن صحبت یک گوینده یا خواننده‌ی معروفی را پیدا کنید و آن را با صدای بلند برای خودتان بخوانید.

به یاد داشته باشید که در هنگام خواندن، باید صاف بایستید، نفس عمیق بکشید، دهان‌تان را کاملا باز کنید و البته این کار را در مقابل آینه انجام دهید.

این کار را تا جایی تکرار کنید که به نتیجه‌ی رضایت بخش برسید نه اینکه کلافه و دچار سردرد شوید. سعی کنید هنگام سخنرانی هم این موارد را رعایت کنید.

می دانیم که بیشتر افراد علاقه ای ندارند که به صدای خود گوش کنند؛ اما این کار فکر خوبی است و فواید زیادی دارد:

ضبط صدا به شما کمک می‌کند تا نقاط ضعف صدای خود را که به طور معمول قادر به تشخیص آن ها نیستید، پیدا کنید. می‌توانید از خودتان فیلم بگیرید تا حالات بدنی، ارتباط چشمی و حرکت دهان خود را هنگام صحبت کردن ببینید.

خودتان را جای مخاطب بگذارید،  نقات ضعف و قوت خود را  قضاوت کنید.

اگر تمرین صحبت کردن با صدای خوب برای شما اهمیت زیادی دارد و می‌خواهید در مباحثه، مناظره، ارائه یا سخنرانی مهارت کسب کنید، می‌توانید از یک مربی کمک بگیرید تا روی نحوه‌ی صحبت کردن و صدای شما کار کند و خطاهایتان را برطرف سازد.

اگر لهجه‌ی خاصی دارید و می‌خواهید آن‌ را مخفی کنید از یک مربی کمک بگیرید، زیرا این کار کمی مشکل است و به تمرین نیاز دارد.

اگر فکر می‌کنید به مربی نیاز ندارید، می‌توانید از اعضای خانواده یا دوستان‌تان بخواهید تا به سخنرانی شما گوش دهند و نکاتی را که به ذهن‌شان می‌رسد به شما گوشزد کنند. این کار به شما اعتماد‌به‌نفس می‌دهد تا بتوانید به‌راحتی در مقابل دیگران صحبت کنید.

لحن دوستانه و لبخند زدن، صمیمی و دل‌گرم‌کننده‌ شما هنگام صحبت، احساس بهتری به مخاطبان‌تان می‌دهد.

بهترین روش برای این‌که لحن صدای شما دوستانه و گرم به نظر برسد، لبخند زدن در هنگام صحبت است. نیازی نیست که دندان‌هایتان نمایان شود، فقط کافی است لبخندی ملیح داشته باشید تا صدایتان جذاب‌تر باشد.

البته لبخند زدن همیشه مناسب نیست؛ مخصوصاً اگر در مورد موضوعی جدی صحبت می‌کنید زیرا مخاطب احساس می کند بحث را به مسخره گرفته اید. فقط به یاد داشته باشید که باید با احساس صحبت کنید تا روی مخاطب تاثیرگذار باشد.

برای داشتن صدای خوب، هر چیزی که غیر از موارد زیر باشد را می توانید بخورید؛ به همین دلیل دیگر به این موارد اشاره نمی کنم و فقط موادی را که نباید بخورید به شما توضیح می دهم.

مواد اسیدی (نوشابه، ترشیجات)

اولین ماده ای که باید از آن به شدت دوری کنید، مواد اسیدی است. مثل نوشابه و ترشیجات که متأسفانه خیلی هم در زندگی ها جاری است. اما باید بگویم که این موارد، صدایتان را به شدت نابود می کنند. اگر خیلی از این دسته مواد استفاده می کنید، توصیه می کنم یک دفعه آن را قطع نکنید، سعی کنید کم کم از آن ها دوری کنید.

مواد یخ و داغ

مواد خیلی یخ و داغ قاتل صدا هستند. بارها از کسانی که کارشان صحبت کردن است شنیده ام که می گویند سال هاست چای داغ یا شربت خنک نخورده اند! حالا اگر قرار نیست شما خیلی حرفه ای با صدایتان کار کنید، لازم نیست تا این حد رعایت کنید اما اگر قرار است یک سخنران حرفه ای شوید، حتماً از آنها دوری کنید.

ادویه و فلفل

ادویه جات و فلفل هم حتماً برای صدا مضر هستند؛ زیرا باعث گرفتگی و خش افتادن روی تار های صوتی می شوند. پس تا می توانید از آن ها کمتر استفاده کنید.

مواد کافئین دار

قهوه، نسکافه، چایی و سایر مواد کافئین دار هم باعث گرفتگی عضلات صوتی شما می شوند.

دود و گرد و غبار

مواد دودزا و گرد و غبار هم به شدت برای صدا مضر هستند و حتماً باید از آن ها دوری کنید.

قند و شیرینی جات

مواد شیرین هم می توانند به شدت روی تارهای صوتی شما اثر منفی بگذارند.

حرص!

آخرین چیزی هم که نباید بخورید، حرص است! چون وقتی حرص می خورید به شدت به تارهای صوتی فشار می آید. پس سعی کنید حتماً کمتر عصبی شوید.

انسان تنها موجود شناخته شده ای هست که توانایی ارتباط کلامی اختیاری و آگاهانه را دارد. ابزار ارتباط کلامی صدای انسان می باشد. وقتی شما موفق به ارتباط موثر با دیگر انسان ها می شوید، یعنی فن بیان خوب دارید و بخش کلامی این فن بیان خوب، وابسته به کلمات و لحن شما است. به کار بردن کلمات مناسب نیازمند داشتن هوش کلامی و بکار بردن لحن مناسب نیازمند داشتن صدای مناسب است.

اگر می‌خواهید با تکنیک های فوق العاده ای هم برای تقویت فن بیان خود آشنا شوید و به صورت عملی از آن ها استفاده کنید، پیشنهاد می‌کنم حتماً مقاله فن بیان و راه های تقویت آن را هم مطالعه کنید.

راستی، یکی دیگر از راه های فوق العاده خوبی که برای تقویت فن بیان و صداسازی معمولاً پیشنهاد می‌شود، شرکت در کلاس های مرتبط با فن بیان است. اگر در این کلاس ها به صورت حضوری شرکت کنید که چه بهتر! اما اگر وقت یا حوصله این کلاس ها را ندارید، پیشنهادی که برایتان دارم این است که در کلاس های غیرحضوری فن بیان شرکت کنید. در این کلاس ها علاوه بر این که مطالب فوق العاده درجه یکی یاد می‌گیرید، تمرین های عملی نیز به شما داده می‌شود که با انجام دادن آن ها، شک نکنید بهترین اتفاقات برایتان رقم خواهد خورد.

موسسه گام برتر سال هاست به صورت تخصصی روی موضوع فن بیان در حال فعالیت است و اکنون، دوره ای غیر حضوری برای تقویت فن بیان شما تدارک دیده که با استفاده از آن، می‌توانید به بهترین شکل ممکن فن بیان و مهارت های کلامی خود را تقویت کنید. برای مشاهده توضیحات این دوره که بخشی از آن را در همین مقاله هم مشاهده کردید و تهیه آن، روی دوره غیر حضوری فن بیان کلیک کنید.

امیدوارم با راهکارهایی که در این مطلب بیان شد بتوانید صدای خود را به بهترین شکل ممکن تقویت کنید و بهترین صدا را داشته باشید. راستی اگر شما هم راهکار دیگری برای داشتن یک صدای خوب و رسا سراغ دارید حتماً در بخش نظرات آن را با ما در میان بگذارید.

موفق باشید…

مطالبی که مناسب شماست:

سلام در سخنرانی چند دقیقه ای اخیر من این موارد را رعایت کردم . هم اسناد وهم حاضران در کلاس همه راضی بودند

سلام خیلی عالیه ممنون از نظر شما خانم کریمی عزیز

سلام مطالب خیلی خوبی بود صدای خوب داشتن و خوب صحبت کردن واقعا ارزوی خیلی از افراد هستش.

سلام خوشحالم که براتون مفید بوده بعد از رعایت کردن راهکارهای گفته شده ممنون میشم نتیجه رو با ما و کاربران به اشتراک بگذارید

سلام.مطالب عالی وجالب بود. خانم حاج علی عزیزاستفاده کردم.سپاس

سلام سپاس گزارم خانم شاهری عزیز خوشحالم که براتون مفید بوده موفق باشید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

— بارگیری کد امنیتی –به منظور تصویب CAPTCHA لطفا جاوا اسکریپت را فعال کنید.

هر آنچه باید از فن بیان بدانید را در این کتاب یاد بگیرید و مثل حرفه ای ها صحبت کنید

محبوب ترین مطالب سخنرانی و فن بیان

بهترین تکنیک های تقویت فن بیان

آموزش سخنرانی به سبک حرفه ای ها

چگونه با اعتماد به نفس صحبت کنیم؟

کتاب فن بیان را قورت بده

راه های افزایش هوش کلامی

تکنیک های زبان بدن

فن بیان کودکان

دوره غیر حضوری فن بیان

مدیریت ترس از سخنرانی

بهتری کتاب های فن بیان

تهران، باغ فیض کوچه 1

پـلاک 15، طـبقه چهارم

تلفن: 02156692113 | 09038942379



صبر کنید…

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

چطور تن صدای جذاب داشته باشیم؟

 

چطور صدای دلنشین داشته باشیم

ما ایرانی‌ها با فیلم‌ها و سریال‌های زیادی خاطره داریم. اغلب این فیلم‌ها و سریال‌ها، در یک ویژگی مشترک‌اند. آن هم دوبله‌های به یادماندنی دوبلورها و تن صدای جذاب آن‌هاست.  همیشه به این فکر می‌کنیم که اگر صدایی شبیه به منوچهر والی زاده، ناصر طهماسب و یا حسین عرفانی داشتیم چقدر جذاب‌تر می‌شدیم!

 

به بخشی از کار دوبلورهای مشهور ایران در این کلیپ 8 دقیقه ای نگاه کنید:

 

 

از دوبله که بگذریم، می‌رسیم به اطرافیان خودمان! همه ما در زندگی دستکم با یک نفر مواجه شده‌ایم که به نظرمان صدای زیبا و تن صدای جذاب دارد. حتماً دقت کرده‌اید که صحبت کردن با این افراد و شنیدن صدایشان چقدر لذت‌بخش است، فارغ از اینکه چه می‌گوید و در مورد چه چیزی می‌گوید!

 

بدون تردید بله اما این به معنی این نیست که نمی‌توانیم صدایمان را جذاب‌تر و دل‌نشین‌تر کنیم.

 

صدا هم مثل عضلات بدن، می‌تواند با تکرار و تمرین، بهتر و قدرتمندتر شود.

 

چند نکته ساده اما پراهمیت زیر می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند؛ اما ابتدا بیایید ببینیم در نظر عموم مردم، صدای بد و صدای خوب چه ویژگی‌هایی دارند؟

 

 

منظور از صدای خوب، صدایی است که شفاف، بدون گرفتگی، رسا، واضح و دل‌نشین باشد. صدایی که خسته نباشد و گوش را خسته نکند!

 

اگر سعی کنیم صدای دیگران را تقلید کنیم، کمی نابه هنجار و بد به نظر خواهیم رسید! ما باید صدای خودمان را حفظ کنیم و در عین حال به دنبال وسعت و توسعه آن باشیم. قرار نیست همه ما صدایی شبیه به گوینده‌های رادیو یا اخبار داشته باشیم!

 

اگرچه صداهای گوش خراش یا خش‌دار عموماً در دسته صداهای بد قرار می‌گیرد، اما گاهی اوقات، حتی صداهای خش‌دار هم می‌تواند جذاب باشد. به نظر شما صدای محسن چاوشی بد است؟ بنابراین در یک دیدگاه کلی باید بگوییم صدای خوب و صدای بد، دو موضوع کاملاً نسبی هستند و از دید افراد و سلیقه‌های مختلف می‌تواند گستره وسیعی داشته باشد!

 

اگر موافق باشید، برویم به سراغ نکاتی در مورد داشتن صدای جذاب و گیرا!

در دسترس ترین چیزی که برای داشتن صدایی خوب نیاز داریم، تمرین و به‌کارگیری همین توصیه‌های کوچک است؛ بنابراین اگر می‌خواهید تن صدای جذاب داشته باشید به نکات زیر دقت و آن‌ها را تمرین کنید:

 

بروید در دل کوه یا جایی که کسی صدای شما را نشنود. یک متن دو صفحه‌ای هم با خود ببرید و با نهایت صدای خود سعی کنید آن را بخوانید. اجازه دهید صدایتان وسعت پیدا کند. تا جایی که توان دارید، متن را چندین بار با صدای بلند بخوانید.

 

این یک تمرین عالی برای جذاب صحبت کردن و وضوح بالای صداست. یادتان باشد اگر در موقع صحبت با دیگران با صدای آهسته حرف بزنیم یا مِن مِن کنیم، دیگران حرفمان را قطع می‌کنند یا ما را نادیده می‌گیرند.  

 

در بالا گفتیم که یکی از تمرینات خوب این است که با صدای بلند تمرین کنید؛ اما منظور ما این نبود که موقع حرف زدن با دیگران هم صدای خیلی بلندی داشته باشید. اتفاقاً برعکس، شما باید شمرده و با خونسردی حرف بزنید.

 

تند تند حرف زدن عادت چندان خوبی نیست. چون ممکن است دیگران نتوانند صحبتتان را دنبال کنند یا حتی متوجه نشوند چه می‌گویید. این موضوع باعث می‌شود تن صدای شما جذاب به نظر نرسد و در نتیجه به ادامه‌ حرف‌های شما گوش ندهند!

 

آرام و شمرده صحبت کردن، ادای درست کلمات و ایجاد وقفه بین جملات، تأثیرش را بر جذاب به نظر رسیدن تن صدای شما می‌گذارد. همچنین لحن صدا نباید بیش از حد آهسته و کش‌دار باشد. خیلی آرام و کند حرف زدن هم برای مخاطبان خسته‌کننده و یکنواخت خواهد بود و باعث ‌می‌شود به حرف‌هایتان گوش ندهند. دوست دارید بدانید بهترین سرعت برای حرف زدن چند کلمه در دقیقه است؟

 

بین 120 تا 160 کلمه در دقیقه!

چطور صدای دلنشین داشته باشیم

چند بار یک متن 120 تا 160 کلمه‌ای را بخوانید و زمان بگیرید تا دستتان بیاید سرعت مناسب صحبت کردن شما چقدر است.

 

 

واضح و شمرده صحبت کردن می‌تواند تأثیر زیادی بر تن صدای جذاب داشته باشد. شما باید به تک‌تک کلماتی که می‌گویید توجه کنید و آن‌ها را درست تلفظ کنید. تلاش کنید در هنگام حرف زدن، دهانتان کامل باز باشد و لب‌ها، زبان و دندان‌ها در حالت مناسبی قرار داشته باشند. این کار به ویژه در شرایطی به شما کمک می‌کند که لکنت زبان یا مشکل گفتاری داشته باشید و به این وسیله آن را پنهان یا کمرنگ کنید!

 

ممکن است در ابتدا کمی دشوار به نظر برسد، اما اگر تلفظ صحیح کلمات را بیشتر تمرین کنید بعد از مدتی این کار برای شما آسان‌ می‌شود.

 

محصول رایگان «چطور جذاب باشیم» را حتما دانلود کنید! پر از راه‌های متفاوت و منحصر به فرد…!

 

برای داشتن تن صدای جذاب، تنفس عمیق دیافراگمی (شکمی) بسیار مهم است.

 

در مقاله زیر به صورت کامل با تنفس دیافراگمی ایستاده، نشسته و خوابیده آشنا خواهید شد. پس لطفاً روی لینک زیر، کلیک کنید تا با رازهای داشتن یک صدای جذاب و گیرا، آشنا شوید: 👇👇👇

 

برای داشتن تن صدای جذاب، باید آن را بالا پایین ببرید. صدای لرزان و ضعیف، این پیام را به طرف مقابل منتقل می‌کند که اضطراب دارید و تسلط ندارید.

 

درحالی‌که صدای صاف و هموار و بدون استرس، آرام‌بخش‌تر و تأثیرگذارتر است. سعی کنید تن طبیعی صدایتان را کنترل کنید و آن‌ را آرام نگاه دارید.

 

می‌توانید با خواندن یک متن با صدای بلند برای خودتان، کنترل لحن و تُن صدا را تمرین کنید. به خاطر بسپارید کلماتی را که قصد دارید روی آن‌ها تأکید کنید با صدای بلندتر ادا کنید.

 

 

یکی از مؤثرترین راه‌های داشتن تن صدای جذاب، این است که روبروی یک آینه بایستید و به این نکات دقت کنید:یک: دهانتان را باز نگاه دارید و تارهای صوتی خود را تقویت کنید. می‌توانید حرکات جالبی در این موقع انجام دهید. مثلاً چندین بار به صورت مصنوعی خمیازه بکشید. فک خودتان را به این طرف و آن طرف حرکت دهید. شعری را زمزمه کنید. گلوی خودتان را با انگشتان ماساژ دهید تا بیشتر و بیشتر با گلو و حنجره خود ارتباط برقرار کنید.دو: هوا را کاملاً از ریه‌ها خارج کنید و دوباره آن را به داخل بکشید. حبس کردن آن در سینه به مدت 15 ثانیه و سپس تخلیه مجدد آن، ظرفیت تنفس شما را زیاد می‌کند.سه: با صدای معمول آه بکشید؛ سپس به آرامی و به تدریج صدایتان را پایین ببرید تا چگونگی تغییر تن صدا را یاد بگیرید. با ادای همه حروف الفبا می‌توانید این تمرین را انجام دهید.چهار: با ادای جملاتی که کلمات مشابهی دارند، چرخش زبان در دهان را تمرین کنید.

 

 

گرم کردن صدا یعنی چه؟ حتماً فوتبالیست‌ها یا ورزشکاران دیگر را دیده‌اید که پیش از شروع بازی، حسابی گرم می‌کنند. برای داشتن یک تن صدای جذاب و گیرا هم باید صدایتان را گرم کنید.

 

چگونه؟

به فایل صوتی کوتاه زیر از محمد پیام بهرام پور توجه کنید تا یاد بگیرید چطور صدای خود را گرم و جذاب کنید:

 

 

اغلب ما از صدای خودمان بدمان می‌آید!  

در این موضوع تنها نیستید! اما اگر فقط چند بار صدای خود را ضبط و به آن گوش کنید، مطمئناً با آن ارتباط برقرار می‌کنید و ضمناً این کار دارای چندین فایده فوق‌العاده است. از جمله اینکه ضبط صدا به ما کمک می‌کند تا نقاط ضعف صدای خود را که به طور معمول قادر به تشخیص آن‌ها نیستیم، پیدا کنیم. می‌توانیم از خودمان فیلم بگیریم تا حالات بدنی، تماس چشمی و حرکت دهان خود را هنگام صحبت کردن ببینیم.

 

اگر لهجه خاصی دارید و فکر می‌کنید این لهجه از جذابیت صدای شما کم کرده، می توانید به  مقاله بسیار کاربردی «تغییر و از بین بردن لهجه» آن را کم اثر یا کنترل کنید.

 

 

شاید بپرسید لبخند چه ربطی به تن صدای جذاب داشتن دارد! 😆 اما تحقیقات نشان داده که افراد با تن صدای جذاب، معمولاً لبخند به لب دارند.

 

اگر لحن شما هنگام حرف زدن، دوستانه، صمیمی و دل‌گرم‌کننده باشد، احساس بهتری به مخاطبانتان می‌دهد. بهترین روش برای این‌که لحن صدای شما دوستانه و گرم به نظر برسد، لبخند زدن در مواقع صحبت است. نیازی نیست که دندان‌هایتان را نشان طرف مقابل بدهید. کافی است لبخندی ملیح و ملایم داشته باشید تا صدایتان جذاب‌تر باشد.

البته لبخند زدن همیشه مناسب نیست؛ مخصوصاً اگر در مورد موضوعی جدی صحبت می‌کنید. فقط به یاد داشته باشید که باید با احساس صحبت کنید تا روی مخاطب تأثیرگذار باشد. اگر به دنبال یافتن مقالات بیشتر در مورد «صداسازی و داشتن یک صدای فوق العاده هستید» به این لینک‌ها بروید و مقالات خوب بخوانید:تمرین فن بیان و صدا سازی – گوش‌هارادیو سخنرانی-برنامه16- گرفتن و صاف کردن صدا و گلوچطور لحن مناسبی داشته باشیم؟و اما یک محصول ویژه: فن بیان و صداسازی ! چرا مهم است؟ اگر حرف مهمی دارید، اگر دوست دارید صدای قوی، محکم، رسا و استواری داشته باشید، حجم و کیفیت صدای خود را افزایش دهید و اگر دوست دارید صدای ورزیده و آماده ای داشته باشید تا با اعتماد به نفس حرف های خودتان را در هر شرایطی بزنید، این محصول را تهیه کنید و تمرینات آن را انجام دهید:

 

 

بر اساس رای 204 نفر از بازدیدکنندگان

91 امتیاز از 100

دنبال کننده

دنبال شونده

ماجرا

سعید عباسی

سعید عباسی هستم. می‌خونم و می‌نویسم تا هم خودم رشد کنم و هم بتونم به بقیه یاد بدم… عضو کوچکی از مجموعه وزین «بیشتر از یک نفر»… امیدوار و در تلاش برای ساخت یک آینده‌ی بهتر برای کشورم…

سعید عباسی هستم. می‌خونم و می‌نویسم تا هم خودم رشد کنم و هم بتونم به بقیه یاد بدم… عضو کوچکی از مجموعه وزین «بیشتر از یک نفر»… امیدوار و در تلاش برای ساخت یک آینده‌ی بهتر برای کشورم…

با زدن دکمه اینتر نظر شما ثبت می شود

با زدن دکمه اینتر نظر شما ثبت می شود

رژیم کاهش فقر، آموزش راهبردی مدیریت هزینه ها

الفبای تصمیم گیری برای نوجوانان

بسته جامع غیرحضوری فن بیان و سخنرانی

استفاده از سایت مشروط بر قبول توافقنامه کاربری و حفظ حریم شخصی می باشد. تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مجموعه بیشتر از یک نفر است.

پرداخت کارت به کارت

پرداخت از خارج ایران

گارانتی بازگشت وجه

تسهیل در خرید

راهنمای سایت

درخواست همکاری

دوره رایگان فن بیان

دعوت از اساتید سخنرانی

نیلوفر مرداب

خرید کتاب

تماس با ما-درباره ما


دانلود فایل صوتی محمدپیام بهرام پور در مورد گرم کردن صداDownloads-icon

مدیر سایت

همه‌ی ما در زندگی حداقل با یک نفر مواجه شده‌ایم که به نظرمان صدای زیبایی دارد؛ از صحبت کردن با او و شنیدن صدایش لذت می‌بریم و فارغ از آنچه می‌گوید، تنها به صدایش گوش می‌دهیم. شما هم با تمرین و صرف کمی وقت می‌توانید طرز بیان و لحن صدای‌تان را بهبود ببخشید و صدای زیبایی داشته باشید. این نوشته را بخوانید تا ببینید چگونه می‌توانیم صدای زیبایی داشته باشیم.

در ضمن برای ضبط و ارسال پیام صوتی جهت انجام تبلیغات و حتی اطاع رسانی نیاز به صدایی زیبا و دل نشین دارید.

به طور برعکس، اگر می خواهید که بهتر صحبت کنید، خیلی نگران صدای خود نباشید! آدام ورنر، که صدها کتاب صوتی مشهور را ضبط کرده و گوینده تبلیغات تلویزیونی نیز می باشد، در این باره می گوید: “امکان دارد شما هنگام سخنرانی تان تلو تلو بخورید، یا حتی بدترین صدای دنیا را داشته باشید، اما بازهم به دلیل داستانی که برای گفتن دارید موردتوجه افراد زیادی قرار بگیرید.” از آنجا که محتوا پادشاه است، سعی کنید زمان زیادی صرف کنید تا آنچه می خواهید به شنونده منتقل کنید را به بهترین شکل ممکن تهیه و تنظیم کنید. از خودتان بپرسید: “چرا نویسنده این قطعه را نوشته است؟” و یا “انگیزه نویسنده از قرار دادن این تضاد در اینجا چه بوده است؟”

 اگر قصد خواندن چیزی که نوشتید را دارید، شانس بزرگی آوردید، چرا با نوشتن در سبکی مناسب می توانید این پروسه را برای خودتان ساده تر سازید. ورنر می گوید: “مردم معمولا تمایل ندارند که مخصوص سخنرانی خود متن آماده کنند، اما باید این کار را انجام دهند، چرا که نوشتن خوب می تواند به خواندن بهتر کمک کند.چطور صدای دلنشین داشته باشیم

واضح و شمرده صحبت کردن مهم‌ترین جنبه‌ی خوب صحبت کردن است. شما باید به تک‌تک کلماتی که می‌گویید توجه داشته باشید و آنها را درست تلفظ کنید.

سعی کنید در هنگام صحبت، دهان‌تان کاملا باز باشد و لب‌ها، زبان و دندان‌ها در حالت مناسبی باشند. این کار به شما کمک می‌کند تا در صورت داشتن مشکل گفتاری یا لکنت زبان، بتوانید مسئله را پنهان کنید. ممکن است در ابتدا کمی سخت به‌نظر برسد، اما اگر دائما تلفظ صحیح کلمات را تمرین کنید بعد از مدتی این کار برای‌تان آسان‌ می‌شود.

طول جملات خود را تغییر دهید. دانا مک، مربی ارتباطی و گوینده رادیو با بیش از 25 سال سابقه کار در این زمینه اعتقاد دارد که شفافیت و سادگی بهترین چیز است.

این روزها بسیار ساده است که صدای خودتان را ضبط کنید، سعی کنید حتما در گوشی همراه تان برای خود یادداشت صوتی بگذارید. البته اینکه بازخورد گرفتن از آن بسیار ساده است دلیل نمی شود بسیاری از مردم از آن استفاده کنند. خیلی از مردم از گوش دادن به صدای خودشان متنفرند و این به دلیل ساختار مغز ماست که باعث می شود صدایی که ما از خودمان می شنویم با صدایی که دیگران از ما می شنوند متفاوت باشد. در حقیقت گوش دادن به صدای خود مثل نگاه کردن به خود در آینه می باشد، هنگامی که ما در آینه به خودمان نگاه می کنیم به این امر آگاهی داریم که سوپر مدل نیستیم، ولی بازهم برای دیدن ظاهر و وضعیت خود این کار را می کنیم. ضبط کردن صدا و گوش دادن مجدد به آن نیز می تواند به ما کمک کند تا بتوانیم بفهمیم کدام نحوه گفتن ما بهتر و مناسب تر بوده است؟

نفس گیری در حین صحبت کردن بسیار مهم است، اغلب مردم تمایل دارند تا در حین صحبت کردن نفس عمیق نکشند و این باعث می شود سخنان آنان شکسته و کم عمق باشد. آن ها باید در بین عبارات و جملاتشان مکث کنند تا بتواند جمله شان را با قدرت کامل به پایان برسانند.

ورنر اعتقاد دارد که تنفس مناسب نیز مانند هر مهارتی دیگر بسیار مهم است و اکثر مردم به هنگام سخنرانی به نحو احسنت از آن استفاده نمی کنند چرا که به درستی آن را آموزش ندیده اند. با این حال اگر شما تمایل دارید تا به این مهارت مسلط شوید می توانید یک الی دو جلسه تنفس صحیح را با یک مربی خوش صدا تمرین کنید تا بتوانید صدایی کامل تر و غنی تر داشته باشید.

آهسته و شمرده صحبت کردن به شما امکان می دهد تا کلمات خود را به بهترین شکل کنار هم قرار دهید، جمله بندی کنید و قادر باشید بر کلماتی که مهم ترند تاکید بیشتری کنید. به عنوان مثال هنگامی که در حال بازگو کردن متنی نمایشی و هیجانی هستید می توانید با بیان جملات کوتاه و تغییر دادن تن صدا و لحن بیان این هیجان را به مخاطب خود منتقل کنید.

اغلب هنگامی که مردم قرار است چیزی را با صدای بلند بخوانند، ابتدا برای خودشان آن را به آرامی می خوانند. اما این تمرین، تمرین مناسبی نیست، بلکه شما باید آن را با صدای بلند برای خود بخوانید. هرچه بیشتر چیزی را با صدای بلند برای خودتان بخوانید، تمرین مفیدتری انجام داده اید و توانایی شما برای خواندن زیباتر آن بیشتر خواهد شد. وقتی از قبل متن را برای خودتان خوانده باشید، تعداد مکث و تپق های شما حین خواندن آن در جمع و یا به هنگام ضبط کمتر خواهد شد چرا که قسمت عمده ای از آن از حافظه بازیابی می شود.

 

 

 

ثبت نام حساب کاربری  شرکت پارس گرین  و فعال سازی آنلاین

ارسال پیامک – ارسال اس ام اس – سامانه پیامک – سامانه پیام کوتاه – ارسال پیام صوتی – نمایندگی پیامک – نمایندگی پیام صوتی – ارسال پیامک به محدوده – پیامک انبوه – شماره اختصاصی اس ام اس – پنل اس ام اس – سامانه ارسال اس ام اس

محمدحسین سروش

«بیان» عبارت است از سلامت اندام گفتار و مهارت و توانایی به کارگیری آن. سلامت بیان سبب می‌شود که گوینده خوب حرف بزند و گفتار خویش را زیبا و جذاب اَدا کند. کوچک‌ترین نقص در اندام گفتاری، بیان را مخدوش می‌سازد و به صدا و لحن گوینده آسیب می‌رساند؛ بنابراین باید از سلامت جسمانی اندام گفتاری و چگونگی به کارگیری آن غافل نمانیم. تنفس کامل، دَم و بازدم به جا و استفاده مفید از تارهای صوتی از جمله موارد موثر در تقویت بیان است.

گاه متن زیبایی را می‌خوانیم و یا جمله پرمعنایی را ادا می‌کنیم، اما بر اثر تنفس ناقص در بیان، جذاب به گوش مخاطب نمی‌رسد. در ابتدای کار بهتر است صدایمان را ضبط کنیم تا کارشناسان عیب و نقص صدای ضبطی را شناسایی و برطرف نمایند، گرچه در ابتدا ضبط صدا برایتان خوشایند نیست و از شنیدنش احساس خوبی پیدا نمی‌کنید، اما نگران نباشید چون شیوه‌ای که فرد صدای خویش را می‌شنود با روشی که دیگران آن را استماع می‌کنند، متفاوت است. ضبط صدا کمک می‌کند تا به یکنواختی، کم و زیاد بودن ارتفاع، تیزی و جیغ صدا، شنیده شدن تنفس‌های کوتاه و مکرر، تلفظ ناقص حروف، ملول بودن لحن، سرعت افراطی گفتار، سردی و کندی بیان و حتی جذابیت‌های آن پی ببرید. یادمان باشد که گفتار خوب را با بیان خوب همراه کنیم؛ یعنی هم خوب حرف بزنیم و هم حرف خوب بزنیم.

یکی دیگر از راه‌های تقویت بیان، انتقال صدا از بینی به حنجره است این مهم بیشتر در زمانی کاربرد دارد که محل خروج حروف از بینی باشد. بهتر است تارهای صوتی را تنبل نگاه نداریم و از آنها به صورت کامل استفاده کنیم تا شدت ضعف بیانی‌مان کاهش یابد.

از گوش کردن دقیق به شیوه‌های بیانی گویندگان و سخنوران نیز غافل نشویم. آنها حروف و کلمات را زیباتر ادا می‌کنند و قدر و اندازه و عیار هر واژه را می‌شناسند. حروف را ناقص ادا نمی‌کنند و از بیان ناتمام کلمات خودداری می‌نمایند. گویندگان هنگام سخن گفتن، واژه‌ها را قاب می‌کنند، زینت مضاعف می‌بخشند و بی آنکه دچار فاخرگویی و لفظ قلم بشوند راحت و روان و بی‌تکلف سخن می‌گویند. گوش کردن به بیان آنها شما را در  داشتن بیانی خوب و جذاب کمک می‌کند البته باید مراقب بود تا در تله تقلید نیفتیم و ادای آن گویندگان را درنیاوریم و تنها قشنگ بیان کردن و کامل گفتن را بیاموزیم و به شیوه خویش به کاربریم.چطور صدای دلنشین داشته باشیم

از دیگر نکاتی که باید در چرخه تقویت بیان در نظر بگیریم شناخت جایگاه صدا است. هر گوینده باید بداند جای صدایش کجاست! برای این شناخت ابتدا باید به ضعف و توانایی صدای خویش پی ببرد و در جهت رفع نواقص و کاستی‌هایش بکوشد و آنگاه که از سلامت اندام گفتاری خویش مطمئن شد به شناسایی جایگاه صدایش بپردازد؛ جایگاهی که در وهله نخست، گوش‌نواز مخاطب گردد و آنگاه از همان مدار و جایگاه از صدایش بهره برد. گاهی اگر گوینده‌ای ارتفاع صدایش از حد مشخصی بالاتر رود، آنچه به گوش می‌رسد خشن و آزاردهنده است و اگر ارتفاع کاهش یابد، صدا ملال آور و ضعیف و یکنواخت شنیده می‌شود.

یکی دیگر از مواردی که در ارتقا کیفیت بیان، موثر است رها کردن صدا در محیط‌های باز مانند کوه، دشت، صحرا، تالارهای بزرگ و… است. متنی را در دست بگیرید و آن را با حداکثر توانایی بیانی و رهاساختن کامل صدا بخوانید و فقط یادتان باشد که از نوشته‌های حماسی یا عاشقانه استفاده نکنید که بلندبلند خواندن متون عاشقانه و عرفانی زیبا و دلنشین نیست. تمرین آزاد کردن صدا را گاه به گاه تکرار کنید و البته مرا قب باشید فریاد نزنید که دچار سوزش گلو می‌شوید. کاربرد همه این نکات شما را در داشتن صدایی گرم، قوی، دلنشین و دلخواه کمک می‌نماید.مدرس دانشکده خبر54

شهر جهانی یزد، شهری تاریخی و کویری ‌بین دشت لوت و دشت کویر است که مارکوپولو جهانگرد معروف آن را بزرگ، زیبا و پر رونق توصیف می‌کند. شهر تاریخی یزد در قدیم؛ به ایساتیس به معنی فرخنده و مقدس معروف بوده است.

شستن بالشتک‌های مبل باید با دقت انجام شود وگرنه مبل از ریخت می‌افتد و مجبور می‌شوید که مبلتان را نو کنید.

تمامی حقوق این سایت برای خبرآنلاین محفوظ است.
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright © 2018 khabaronline News Agancy, All rights reserved

به عنوان یک خواننده، ممکن است بخواهید آواز بخوانید، یا نغمه سرایی کنید، یا در پشت یک سالن، با صدای بلند آواز بخوانید. اگر اینکار اشتباه انجام شود، صدای تان خش دار یا شکننده می شود. با تکنیک مناسب، می توانید هر دو را طراحی و صوتی دلنشین ایجاد کنید.

بخون دات کام اولین مرجع فارسی آموزش خوانندگی

اولین قدم برای آواز خواندن با صدای بلند تنفس عمیق با استفاده از دیافراگم است. دیافراگم پرده‌ای متشکل از عضله مخطط ارادی و مهم‌ترین ماهیچه تنفسی است که قفسه سینه را از حفره شکمی، جدا می‌سازد. هنگامی که دیافراگم در طول استنشاق منقبض می شود، همه چیز زیر آن (داخل پوست) از راه ایجاد محفظه ای خارج می شود، به همین دلیل از معده خارج می شود.معلمان و مربیان آواز بر «آواز خواندن با دیافراگم» تأکید می کنند و همه اینها با در نظر گرفتن یک نفس عمیق کم شروع می شود. بدون این ساختار، خواننده نمی تواند صدا را به خوبی مدیریت کند.

بعد از تنفس عمیق، خوانندگان با استفاده از پشتیبانی تنفس مناسب، حجم را ده برابر افزایش می دهند. پشتیبانی تنفس مناسب به تلاش عضلانی نیاز دارد. عضلات تنفس در هنگام آواز خواندن به استنشاق کمک می کنند تا صدا را با هوای کافی از طریق تارهای صوتی به انتهای هر عبارت موسیقی تولید کند. بزرگترین ماهیچه تنفسی، دیافراگم است. پشتیبانی مناسب هنگام آواز خواندن نیاز به یک تلاش آگاهانه برای حفظ انقباض دیافراگم دارد. با اجتناب از سفت کردن ماهیچه ها، با انبساط دیافراگم هوا رها می شود. قفسه سینه را باید منبسط  کرد و سینه را به سمت بالا هدایت کرد.

چطور صدای دلنشین داشته باشیم

آگاهی از آستانه تنفس، نیاز به دانش خاصی دارد. تارهای صوتی برای ایجاد صدا  یا  پخش آواز  به صورت افقی قرار می گیرند. فشار هوا  از طريق تارها بدون نیاز به ضربه عبور می کند. مقاومت عضلانی برای فشار هوا تعیین می کند که چقدر سریع و یا آهسته آنها را نوسان می دهد یا اینکه چقدر آنها با هم مرتعش می شوند. سرعت نوسانات؛ زیر و بمی یا ارتفاع صوت را تعیین می کند، اما چگونگی تحریک تارهای صوتی روی حجم(درجه صدا) تاثیر می گذارد. یک راه مهم برای دستیابی به یک تون صدای دلنشین، یافتن تعادل کامل بین فشار هوا و مقاومت عضلانی یا آستانه تنفس است. اگر صدای تان “با روح” باشد، آنگاه، از تلاش عضلانی به اندازه کافی استفاده نکردید، در صورتی که صدایی “ضعیف” یا بیش از حد شفاف دارید.خوانندگان ممکن است هنگام آواز خواندن با صدای بلند از تمام نیروی خود استفاده کنند ، که می تواند به صدا آسیب بزند.

یک نت را با روح بخوانید و سپس آن را ضعیف کنید.آستانه تنفس خود را با استفاده از یک محیط شاد بین آن دو پیدا کنید. هدف این است که  تنفس کم و  بدون تنش انجام شود. نتیجه نهایی؛ یک صدای دلنشین و با صدای بلند است. راه دیگر یافتن آستانه تنفس، این است که ابتدا نت را به صورت ملایم خوانده و سپس بتدریج به آن حجم دهید. یک نفس عمیق بکشید و کمی بلندتر بخوانید، تا زمانی که صدا  بلند است، تکرار کنید، اما نفس نکشید.این آستانه تنفس شماست. اگر آواز خواندن را با صدای بلند ادامه دهید، صدای شما به جاي افزودن حجم ؛ کم می شود.

برای باز کردن صدا از حلق(گلو)، یک تخم مرغ را در گلویتان تصور کنید یا احساس کنید  هنگام خواندن در حال خمیازه هستید.   همچنین می توانید وانمود کنید که یک گل رز را بو می کشید تا بدون خواندن  گلو باز شود. فضای بزرگتر پشت زبان؛ تقویت کننده محفظه  طنین صوت ایجاد می کند.. خوانندگان ممکن است یک تفاوت حجم را در هنگام خواندن احساس کنند، زمانی که صدا از حلق خارج می شود این تفاوت را ثبت کنید.

راه آسان برای ایجاد حجم اضافه شده این است که  فضای صدا را در ماسک چهره خود زیر چشم و در طول بینی قرار دهید؛ جایی  که ماسک ماردی گراس را به چهره خود زدید. هنگامی که  صحبت می کنید و یا آواز می خوانید ارتعاشات در ماسک را احساس می کنید. باز کردن صدا از حلق ، در حالی که صدا هنوز در جلوی ماسک قرار دارد یک کیاروسکورو یا سایه‌ روشن  ایجاد می کند؛به این معنی که تضادهای شدید بین هر دو عنصر روشن و گرم ایجادشده و باعث می گردد صدای تان گیرا، و به اندازه کافی بلند شنیده شود.

سلام من یک مبتدی هستم یعنی در حد اینکه ماه محرم تو تکیه محلمون نوحه بخونم واقعا نمیدونم چکار کنم صدام بهتر بشه و راستش رو بگم اصلا خیلی چیزایی که در مورد دیافراگم میگین نمی فهمم . یعنی نمیفهمم چطور باید هوا رو کنترل کرد که به سقف دهان بخوره و صدا بهتر شه لطفا کمکم کنید. در ضمن من جدیدا عضو کانال تلگرامتون شدم

پس بنابراین ذهن خودت رو درگیر این قضیه نکن..سعی کن با تمرین درست,صدات وخوندنت روبهترکنی..حتماهم دریادگیری یسری گوشه هاودستگاههای آوازی کوتاهی نکن..چونکه توی مداحی هم نیازهست

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

document.getElementById(“comment”).setAttribute( “id”, “ad38d6d7f277b508d7072a5248bd0576” );document.getElementById(“d345ad481b”).setAttribute( “id”, “comment” );

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .

!!! یک ایمیل تایید برای شما ارسال شد

صدای خود را پیدا کنید

تماس با ما

درباره ما

 

 

 

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بخون دات کام می باشد

چطور صدای دلنشین داشته باشیم
چطور صدای دلنشین داشته باشیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *