چطور گوش خود را تمیز کنیم

 
helpkade
چطور گوش خود را تمیز کنیم
چطور گوش خود را تمیز کنیم

تا به حال حس کرده اید که گوشهایتان کیپ شده است؟ اجرام اضافی درون گوش سبب میشود که نتوانید درست بشنوید.گوش پاک کن راه حل امن و مناسبی برای پاک کردن اجرام داخل گوش نیست ؛ در این بخش از سلامت نمناک به مواردی می پردازیم که چگونه گوش خود را تمیز کنید و اگر نتوانستید به پزشک مراجعه کنید. 

اجرام کثیفی که باعث تولید باکتری میشود، توسط خود بدن تولید میشود که معمولا هر دو گوش از این قضیه مستثنی نیستند. بسیاری از مردم هرگز گوشهایشان را تمیز نمیکنند، که این امر بر روی شنوایی آنان تاثیر می گذارد و باعث گرفتگی و کیپ شدن گوش می شود.

اگر دچار این مورد شدید باید علائم زیر را داشته باشید:

اگر احساس کنید گوشهایتان پر شده یا صدای زنگ از گوشتان بشنوید، ممکن است در این حالت اجرام اضافی در گوشتان جمع شده باشد.

افراد مسن و دیابتی ها، در معرض خطر بیشتری هستند، که در این صورت پرده گوش آنان روند حذف این اجرام را مشکل می سازد.

چطور گوش خود را تمیز کنیم

بهترین راه برای رفع اجرام گوش رفتن پیش پزشک است.در این حین پزشک با وسایل خاص خود نظیر سرم شست و شوی گوش، گوش شما را شست و شو داده و اجرام را خارج می کند.

اگر می خواهید این کار را در خانه انجام دهید، پس به روش زیر عمل کنید: 

از یک پنبه به جای گوش پاک کن استفاده کنید، زیرا گوش پاک کن اجرام را به سمت پرده گوش نزدیک کرده و به گوش آسیب می زند یا با پارچه ای گرم شست و شو دهید. 

قطره هایی در داروخانه ها موجود است که سبب نرم شدن اجرام می شود.این قطره شامل روغن معدنی، روغن بچه، گلیسیرین، پروکسید، آب اکسیژنه و نمک طعام است.

چند قطره از آن را درون گوشتان بریزید و سپس گوش خود را خشک کنید. دستورالعمل روی قطره را بخوانید و اگر علائم ادامه داشت با پزشک خود تماس بگیرید.

در این روش شما به آرامی محلول آب یا نمک را درون گوش خود میریزید، این کار موثر است.اگر قبل آن 15 تا 30 دقیقه از نرم کننده جرم گوش استفاده کنید، بهتر است که گوش خود را با آب گرم بشویید تا به دمای بدن برسد .

همچنین می توانید از پزشکتان بخواهید که این کار را در مطبش انجام دهد. خارج از گوش خود را با پارچه ای تمیز پاک کنید. اگر از گوش پاک کن استفاده کنید آن را به پرده گوش خود نزدیک نکنید، بهتر است از نرم کننده برای این کار استفاده کنید.

مردم معمولا گوش خود را تمیز نمی کنند، در این صورت اگر برای تمیز کردن آن از گوش پاک کن و سایر وسایل استفاده کنند، فقط اجرام را به سمت پرده گوش می برند که باعث کیپ شدن آن می شود.

قانون اکثر دکترها این است که چیزی کوچکتر از آرنج خود را داخل گوش خود نکنید، یعنی اینکه اشیای تیز و کوچک به گوشتان صدمه می زند. 

سعی نکنید آن را با انگشت دست تمیز کنید، اگر که دیابت دارید چون سیستم ایمنی بدنتان ضعیف شده و ممکن است که باعث آسیب رساندن به گوش شود و آن را سوراخ کند.  برخی شمع را درون گوش خود می کنند تا حرارت آن اجرام را بسوزاند و به خود جذب کند، اما این کار به گوش آسیب می زند.

اگر شما سریعا خود را درمان نکنید، علائم بدتر می شود.اجرام گوش زیاد شده و شنوایی کمتر می شود. حتی ممکن است بقدری گوش را جرم بگیرد ، که تشخیص پزشک برای ریشه یابی سایر مسائل مربوطه سخت می شود. 

-احساس پری گوش

– کاهش شنوایی

-حتی ممکن است منجر به مشکلات پزشکی دیگر نظیر عفونت شود.

علائم عفونت گوش در بزرگسالان شامل موارد زیر است:

-درد در میانه ی گوش و مشکل شنیداری 

-علائم عفونت گوش سریعا توسعه می یابد اگر به درد گوش خود توجه نکنید و آن را درمان نکنید، برای تشخیص بهتر است با راهکار پزشکی به یک متخصص مراجعه کنید.

اگر بیش از یکبار در سال این مشکل را دارید یا علائم دیگری نیز دارید، به پزشک خود بگویید تا هر 6 تا 12 ماه پاکسازی حرفه ای گوش را برایتان انجام دهد.

موارد زیر را برای این کار رعایت کنید:

اشیای کوچک را وارد گوش نکنید، چون به پرده گوش صدمه می زند. 

در برابر صداهای بلند قرار نگیرید.

از صداگیر استفاده کنید.

زمانیکه صداهای اطرافتان بسیار زیاد است، و یا اگر از هدفون استفاده می کنید صدای آن را کم کنید تا کس دیگری صدای موزیک شما را نشنود حتی صدای سیستم صوتی ماشین خود را زیاد نکنید. 

پس از شنا گوشتان را خشک کنید، از یک پارچه تمیز استفاده کنید یا سر خود را بتکانید تا اب اضافه ی گوش خارج شود. 

زمانیکه دستورات پزشکی را انجام دهید، به تغییرات شنیداری توجه کنید. 

اگر متوجه تغییراتی نظیر زنگ خوردن گوش شوید، با پزشک خود تماس بگیرید. 

اگر دچار کاهش شنیداری، درد یا جراحت گوش ناگهانی شدید به پزشک خود مراجعه کنید. 

پزشک از تجهیزات کامل برای پاکسازی گوش ها استفاده می کند مانند دستگاه ساکشن یا ابزاری مثل قاشق برای درآوردن اجرام گوش. 

* چنانچه بارها در بخش سلامت نمناک اشاره کرده ایم افراد نباید پاکسازی خانگی گوش را در خانه انجام دهند، بخصوص اگر پرده گوش آنان سوراخ است، دیابت دارند، اگزما یا سایر معضلات پوستی نزدیک گوش خود دارند، سیستم ایمنی ضعیف دارند و لوله ای در پرده گوش قرار دارد.

جرم را عمیق تر و به درون گوش و نزدیک پرده گوش هدایت می کند و روند پاکسازی گوش را کند می کند.

به پرده گوش آسیب می زند و موجب کیپ شدن گوش می شود.

چطور گوش خود را تمیز کنیم

سوزاندن پوست و حفره ای میان پرده ی میانی گوش ایجاد می کند که سبب خونریزی گوش و عدم عملکرد آن میشود. روش خوبی نیست که چیزی را مستقیما وارد گوش خود کنید، زیرا منجر به صدمه زدن گوش و داخل رفتن بیشتر اجرام گوش می شود.

اگر مرتبا گوش خود را پاک کنید، باکتری هایی را که از گوش محافظت می کند را از بین می برد و سبب کاهش شنوایی جزئی و سوزش و خارش گوش می شود.

حتی موجب پری گوش آنان می شود در برخی موارد موجب گوش درد می شود و اگر از درمان های خانگی نتیجه نگرفتید به پزشک خود مراجعه کنید تا علت را تشخیص دهد.

شخص باید حتما پیش پزشک برود، اگر علائم عفونت گوش مثل درد در داخل یا اطراف گوش داشته باشد، مایعی از گوش ترشح شود یا شنوایی دچار مشکل شود.  در کل در صورت داشتن چنین علائمی خوب است که سریعا به پزشک گوش و حلق و بینی مراجعه کنید و از بدتر شدن آن پیش گیری کنید.

 

دکتردکتر مجله اینترنتی دکتردکتر

جرم گوش چیست؟ چگونه گوش خود را تمیز کنیم؟ در این مطلب به معرفی جرم گوش و اصول صحیح تمیز کردن گوش می‌پردازیم؛ با ما همراه باشید.

جرم گوش اگر به حالت فشرده و بیش از اندازه طبیعی در گوش‌هایتان باشد، ممکن است احساس درد، احساس سنگینی و پری، احساس کیپ شدن، زنگ زدن، خارش، بوی نامطبوع و ترشحات داشته باشید. تمیز کردن جرم گوش دارای اصولی است که اگر رعایت نشود؛ بر سلامت گوش و شنوایی اثر مخربی خواهد گذاشت.

ماده زردرنگ داخل گوش که به جرم یا واکس گوش هم معروف است، توسط سلول‌های داخل کانال گوش ساخته می‌شود. اگر دست زده باشید متوجه شده‌اید که حالت چرب و چسبناک دارد به این دلیل که قسمت عمده تشکیل‌دهنده آن چربی و سلول‌های ریزش پیدا کرده است.

جرم گوش حاصل از فرآیند دفاع گوش در برابر ورود میکروب‌ها و عوامل خارجی به داخل کانال گوش است. ماده زردرنگ جرم گوش نه تنها مضر نیست بلکه اثر محافظتی دارد. البته با این شرط که میزان آن از حد نصاب بیشتر نشود. جرم گوش و تاثیر آن بر کاهش شنوایی از جمله مسائل مهم سلامت گوش در تمام سنین به شمار می‌آید.

چطور گوش خود را تمیز کنیم

جرم یا واکس گوش یک ماده آلوده نیست بلکه به عنوان یک سد دفاعی غیر اختصاصی به حساب می‌آید. نقشی که ابرو برای محافظت از چشمتان دارد، نقشی که پوست برای محافظت از سراسر بدنتان دارد، مشابه نقشی است که جرم گوش برای پرده گوش و سلامت شنوایی شما دارد.

پس اگر بخواهید جواب این سوال را بدانید که آیا جرم گوش مفید است یا مضر، به شما می‌گوییم که اگر بیش از اندازه زیاد یا کم نباشد، بسیار مفید و محافظ سلامت شنوایی‌تان است.

بیشتر بخوانید: بیماری‌های مرتبط با گوش که احتمالا نمی‌دانستید

غیر قابل انکار است که تجمع بیش از اندازه جرم گوش و تاثیر آن بر کاهش شنوایی به این علت است که جلوی پرده صماخ توسط جرم گوش اشغال می‌شود و اصوات کمتر به این پرده برخورد می‌کند. اگر میزان جرم گوش هم کمتر از حد نصاب باشد، شما احساس خشکی و خارش داخل کانال گوش خواهید داشت.

اگر شما از جمله افرادی هستید که علاقه دارید هر وسیله نوک تیزی که به دستتان می‌رسد، وارد کانال گوش کنید و به هر نحوی شده، ماده زردرنگ جرم گوش را خارج کنید، شما خطرناک‌ترین اقدام علیه سلامت و شنوایی گوش‌تان را انجام می‌دهید.

دوست عزیز؛ تمیز کردن غیر استاندارد جرم گوش را بیشتر به سمت داخل هل می‌دهد و به پرده گوش فشار وارد می‌کند که باعث تجمع و سفت‌شدگی جرم گوش و تاثیر آن بر کاهش شنوایی می‌شود. شما ممکن است در گوشی که جرم بیش از اندازه و سفت شده داشته باشد، احساس درد، احساس سنگینی و پری، احساس کیپ شدن، زنگ زدن، خارش، بوی نامطبوع و ترشحات داشته باشید.

گاهی پیش می‌آید که نه تنها نمی‌توانید جرم گوش را خارج کنید بلکه بدتر آن را به داخل هل داده و همزمان به پرده حساس صماخ هم ضربه می‌زنید. اقدام درست این است که به پزشک مراجعه کنید تا شستشوی بهداشتی و مناسب گوش برایتان انجام شود و وضوح شنوایی را مجددا به دست بیاورید. 

لازم است که باورها و اقدامات اشتباه برای خارج کردن جرم گوش را بشناسید تا از اجرای چنین روش‌هایی بر گوش‌هایتان جلوگیری کنید. این عادات غلط عبارتند از:

با توجه به حساس بودن ساختار گوش و همچنین عدم کاهش شنوایی، به شما توصیه می‌شود که اگر جرم گوش باعث شده است که شما علائمی از قبیل درد، وزوز گوش و کاهش شنوایی پیدا کنید، به پزشک مراجعه کنید.

اگر جرم گوش چندان فشرده نباشد، احتمالا پزشک در همان نوبت سعی در خروج واکس درون گوش می‌کند. اگر جرم گوش حالت فشرده و چسبیده به پرده صماخ داشته باشد، احتمالا پزشک در چند مرحله، اقدام به خارج کردن واکس خواهد کرد که عبارتند از:

مرحله نخست: پزشک قطره روغن گلیسیرین فنیکه تجویز خواهد کرد که شما می‌بایست روزانه دو تا سه نوبت در گوش درگیر به مدت چند روز بچکانید. این قطره روغنی، جرم گوش را نرم می‌کند و خارج کردن واکس را آسان‌تر می‌کند.

مرحله دوم: پس از گذشت چندین روز، مجدد به پزشک مراجعه کنید. گوشتان توسط دستگاه معاینه می‌شود و احتمالا با یک سرنگ پر از آب داخل گوش شستشو داده می‌شود. سپس پزشک با کمک یک دستگاه داخل گوش را نگاه می‌کند و باقی‌مانده جرم‌ها را خارج می‌کند.

چند توصیه طلایی

اگر تمیز کردن جرم گوش، توسط پزشک اجرا شد و بعد از شستشوی گوش دچار مشکلاتی در شنوایی، درد شدید یا دچار خونریزی از گوش شدید، لطفا به پزشک مراجعه کنید.

اگر شما دارای سمعک هستید، ممکن است بیش از دیگران دچار تجمع و فشردگی جرم گوش شوید، به شما توصیه می‌شود که اصلا خودسرانه به تمیز کردن جرم گوش نپردازید به این دلیل که نباید به بیماری زمینه‌ای گوش و کاهش شنوایی که از قبل داشته‌اید، دوباره آسیب جدیدی اضافه کنید.

منبع:

WebMD

پرسش‌های پزشکی و دیدگاهتان درباره این مقاله را بنویسید؛ پزشکان و کارشناسان مجله پاسخ‌گوی شما عزیزان هستند.

دیدگاه

نام

ایمیل

سلام نزدیک 20روزه کوشم درد تورم داشت به پزشک مراجعه کردم کلی دوا درمون شدم فقط درد ورم خوب شده ولی همچنان چرک میاد وگاهی اوغات درد دارم مسکن مصرف میکنم .فقط چرک میاد وشنوایی کاسته شده ایا الان لازم میدونید من شتشو یا ساکشن کنم یا نه واینکه بهتر میشم یانه سپاس از شما

سلام اگه عفونت گوش مياني باشه بايد اول آنتي بيوتيك بخوريد اما اگه عفونت گوش خارجي باشه اول بايد سامش كنيد به متخصص گوش و حلق و بيني مراجعه كنيد لطفا

سلام ببخشید یه سوال داشتم اگه برای تمیزکردن گوش از ساکشن دستی که مال بادکش استفاده بشه برای گوش خطرناکه

سلام بله

سلام من هر دو گوشم گرفته و صداهارو به سختی میشنوم و وقتی حرف میزنم صدا میره تو سرم گوش سمت راست سه چهار روزه که گرفته و گوش سمت چپ هم یک روزه. اگه به پزشک مراجعه کنم و شستوشو بده گوشم باز میشه دارم کلافه میشم

سلام اگه جرم‌گوش باشه بله برطرف میشه

سلام گوشم فففففففففففف میکنه رفتم پیش دکتر گفت بیا واسه شستشو گوش گفتش گوش ت جرم داره حالا چیکار کنم دکتر؟؟؟؟؟

سلام من گوش پاک کن به گوشم کردم والان شنواییم کم شده مطمعنم واکس زرد رنگ گوشم به پرده ی گوشم رسیده چه کاری کنم بتونم دوباره مثل قبل بشنوم

سلام ببخشید من گوشم یک هفته میشه گوشم کیپ شده و دردش میاد وهی قطره میریزم عفونت میاد چه کار باید بکنم

سلام برای دراوردن جرم گوش کپ شدە ساکشن خوبەیا شستشوی گوش؟؟؟ ،وەچرابهترە؟؟

سلام شستشو، چون تحريك پرده گوش كمتر هستش

چطور گوش خود را تمیز کنیم

سلام خسته نباشید من گوشم صدای شششششششش میده جرم داره ؟

سلام بله نشان دهنده جرم هست بايد معاينه شويد

سلام ممنونم که جواب میدید.ببخشید من انحراف بینی دارم و گاهی خلط دارم و ترشح پشت حلق و چیزی که از همه بیشتر اذیتم میکنه اینه که ۴ساله هر دوماه لاید ساکشن گوش هامو انجام بدم.میشه بگید چکار کنم جرم کم بسازه و اینا هم خوب بشن.هر دارووی باشه میخرم

سلام بعضی وقتا توی گوشم احساس میکنم یه حشره داره راه می‌ره ولی احتمال نمیدم که حشره باشه جرمه گوشه و اینکه چطوری میتونم تمیز کنم

سلام استفاده از گوش پاک کن سبب سفت شدن واکس گوش و بدتر شدن میشود جرم گوش معمولی نباید دستکاری شود و تمیز شود فقط در برخی افراد‌ که ترشح گوش بالاست باید شستشو یا ساکشن شود اگر احساس جسم خارجی دارید باید ویزیت شوید

سلام چطور میتوان چرک معمولی گوش را در خانه تمیز کرد بدون اسیب رساندن به گوش ؟

سلام جرم گوش معمولی نباید دستکاری شود و تمیز شود فقط در برخی افراد‌ که ترشح جرم گوش بالاست باید شستشو یا ساکشن شود استفاده از گوش پاک کن سبب سفت شدن آن و بدتر شدن میشود

سلام؛خسته نباشید مدتیه گوشهام کیپ میشه و گاهی سوت میکشه شنواییمم کمتر شده از هندزفری با صدای بلند خیلی استفاده میکنم ممنون میشم کمکم کنین

سلام باید معاینه شوید احتمالا جرم گوش دارید

ببشخید من گوشم یکی ترشهش کمه یکی بالامن به گوش حساسم شسشوی تکراری گوش باعث کم شنوایی میشه

سلام اگر جرم دارد شستشو دهید خیر سبب کاهش شنوایی نمیشود

سلام؛ گوشم صوت میکشه و توی خلوت بیشتر میشه چیکار کنم؟

سلام؛ ببخشید من گوشم صوت میکشه و وقتی که و وقتی که سکوت باشه بیشتر میشه چیکار کنم؟

چطور اشغال گوش راتمیز کنیم

سلام من سال پیش گوشم رو ساکشن کردم و اصلا از گوش پاک کن استفاده نکردم اما دوباره دچار گرفتگی گوش شدم ترشحات گوشم زیاده. باید چیکارکنم؟

سلام مجددا جهت ساکشن بهپزشک مراجعه کنید

سلام من گوشم حالت کیپ بودن و سنگینی دارد. چطور آنرا پاک کنم

مجله اینترنتی دکتردکتر در سال ۱۳۹۶ با هدف ایجاد بستر قابل اعتماد و کاملی از اطلاعات پزشکی راه‌اندازی شده است. در حال حاضر، تمرکز مجله دکتردکتر روی موضوعات متنی و ویدیویی معرفی بیماری‌ها، علائم، دلایل، روش‌های درمان، تشخیص و موضوعات ترند روز است. در طول مسیرِ سختِ درمان و تشخیص بیماری، سوالات و دغدغه‌های پزشکی زیادی هستند که می‌توانید برای دستیابی به پاسخ پزشکی درست از امکانات مجله مانند پرسش و پاسخ پزشکی، مشاوره تلفنی با پزشک و …. استفاده کنید.

با پزشک تلفنی صحبت کنید

از پزشک سوال بپرسید


Downloads-icon


دانلود رایگان کتابچه بیماری‌های درد شکمیDownloads-icon


Downloads-icon


هر آنچه که درباره پلاکت خون باید بدانیدDownloads-icon

دکتردکتر مجله اینترنتی دکتردکتر

جرم گوش چیست؟ چگونه گوش خود را تمیز کنیم؟ در این مطلب به معرفی جرم گوش و اصول صحیح تمیز کردن گوش می‌پردازیم؛ با ما همراه باشید.

جرم گوش اگر به حالت فشرده و بیش از اندازه طبیعی در گوش‌هایتان باشد، ممکن است احساس درد، احساس سنگینی و پری، احساس کیپ شدن، زنگ زدن، خارش، بوی نامطبوع و ترشحات داشته باشید. تمیز کردن جرم گوش دارای اصولی است که اگر رعایت نشود؛ بر سلامت گوش و شنوایی اثر مخربی خواهد گذاشت.

ماده زردرنگ داخل گوش که به جرم یا واکس گوش هم معروف است، توسط سلول‌های داخل کانال گوش ساخته می‌شود. اگر دست زده باشید متوجه شده‌اید که حالت چرب و چسبناک دارد به این دلیل که قسمت عمده تشکیل‌دهنده آن چربی و سلول‌های ریزش پیدا کرده است.

جرم گوش حاصل از فرآیند دفاع گوش در برابر ورود میکروب‌ها و عوامل خارجی به داخل کانال گوش است. ماده زردرنگ جرم گوش نه تنها مضر نیست بلکه اثر محافظتی دارد. البته با این شرط که میزان آن از حد نصاب بیشتر نشود. جرم گوش و تاثیر آن بر کاهش شنوایی از جمله مسائل مهم سلامت گوش در تمام سنین به شمار می‌آید.

چطور گوش خود را تمیز کنیم

جرم یا واکس گوش یک ماده آلوده نیست بلکه به عنوان یک سد دفاعی غیر اختصاصی به حساب می‌آید. نقشی که ابرو برای محافظت از چشمتان دارد، نقشی که پوست برای محافظت از سراسر بدنتان دارد، مشابه نقشی است که جرم گوش برای پرده گوش و سلامت شنوایی شما دارد.

پس اگر بخواهید جواب این سوال را بدانید که آیا جرم گوش مفید است یا مضر، به شما می‌گوییم که اگر بیش از اندازه زیاد یا کم نباشد، بسیار مفید و محافظ سلامت شنوایی‌تان است.

بیشتر بخوانید: بیماری‌های مرتبط با گوش که احتمالا نمی‌دانستید

غیر قابل انکار است که تجمع بیش از اندازه جرم گوش و تاثیر آن بر کاهش شنوایی به این علت است که جلوی پرده صماخ توسط جرم گوش اشغال می‌شود و اصوات کمتر به این پرده برخورد می‌کند. اگر میزان جرم گوش هم کمتر از حد نصاب باشد، شما احساس خشکی و خارش داخل کانال گوش خواهید داشت.

اگر شما از جمله افرادی هستید که علاقه دارید هر وسیله نوک تیزی که به دستتان می‌رسد، وارد کانال گوش کنید و به هر نحوی شده، ماده زردرنگ جرم گوش را خارج کنید، شما خطرناک‌ترین اقدام علیه سلامت و شنوایی گوش‌تان را انجام می‌دهید.

دوست عزیز؛ تمیز کردن غیر استاندارد جرم گوش را بیشتر به سمت داخل هل می‌دهد و به پرده گوش فشار وارد می‌کند که باعث تجمع و سفت‌شدگی جرم گوش و تاثیر آن بر کاهش شنوایی می‌شود. شما ممکن است در گوشی که جرم بیش از اندازه و سفت شده داشته باشد، احساس درد، احساس سنگینی و پری، احساس کیپ شدن، زنگ زدن، خارش، بوی نامطبوع و ترشحات داشته باشید.

گاهی پیش می‌آید که نه تنها نمی‌توانید جرم گوش را خارج کنید بلکه بدتر آن را به داخل هل داده و همزمان به پرده حساس صماخ هم ضربه می‌زنید. اقدام درست این است که به پزشک مراجعه کنید تا شستشوی بهداشتی و مناسب گوش برایتان انجام شود و وضوح شنوایی را مجددا به دست بیاورید. 

لازم است که باورها و اقدامات اشتباه برای خارج کردن جرم گوش را بشناسید تا از اجرای چنین روش‌هایی بر گوش‌هایتان جلوگیری کنید. این عادات غلط عبارتند از:

با توجه به حساس بودن ساختار گوش و همچنین عدم کاهش شنوایی، به شما توصیه می‌شود که اگر جرم گوش باعث شده است که شما علائمی از قبیل درد، وزوز گوش و کاهش شنوایی پیدا کنید، به پزشک مراجعه کنید.

اگر جرم گوش چندان فشرده نباشد، احتمالا پزشک در همان نوبت سعی در خروج واکس درون گوش می‌کند. اگر جرم گوش حالت فشرده و چسبیده به پرده صماخ داشته باشد، احتمالا پزشک در چند مرحله، اقدام به خارج کردن واکس خواهد کرد که عبارتند از:

مرحله نخست: پزشک قطره روغن گلیسیرین فنیکه تجویز خواهد کرد که شما می‌بایست روزانه دو تا سه نوبت در گوش درگیر به مدت چند روز بچکانید. این قطره روغنی، جرم گوش را نرم می‌کند و خارج کردن واکس را آسان‌تر می‌کند.

مرحله دوم: پس از گذشت چندین روز، مجدد به پزشک مراجعه کنید. گوشتان توسط دستگاه معاینه می‌شود و احتمالا با یک سرنگ پر از آب داخل گوش شستشو داده می‌شود. سپس پزشک با کمک یک دستگاه داخل گوش را نگاه می‌کند و باقی‌مانده جرم‌ها را خارج می‌کند.

چند توصیه طلایی

اگر تمیز کردن جرم گوش، توسط پزشک اجرا شد و بعد از شستشوی گوش دچار مشکلاتی در شنوایی، درد شدید یا دچار خونریزی از گوش شدید، لطفا به پزشک مراجعه کنید.

اگر شما دارای سمعک هستید، ممکن است بیش از دیگران دچار تجمع و فشردگی جرم گوش شوید، به شما توصیه می‌شود که اصلا خودسرانه به تمیز کردن جرم گوش نپردازید به این دلیل که نباید به بیماری زمینه‌ای گوش و کاهش شنوایی که از قبل داشته‌اید، دوباره آسیب جدیدی اضافه کنید.

منبع:

WebMD

پرسش‌های پزشکی و دیدگاهتان درباره این مقاله را بنویسید؛ پزشکان و کارشناسان مجله پاسخ‌گوی شما عزیزان هستند.

دیدگاه

نام

ایمیل

سلام نزدیک 20روزه کوشم درد تورم داشت به پزشک مراجعه کردم کلی دوا درمون شدم فقط درد ورم خوب شده ولی همچنان چرک میاد وگاهی اوغات درد دارم مسکن مصرف میکنم .فقط چرک میاد وشنوایی کاسته شده ایا الان لازم میدونید من شتشو یا ساکشن کنم یا نه واینکه بهتر میشم یانه سپاس از شما

سلام اگه عفونت گوش مياني باشه بايد اول آنتي بيوتيك بخوريد اما اگه عفونت گوش خارجي باشه اول بايد سامش كنيد به متخصص گوش و حلق و بيني مراجعه كنيد لطفا

سلام ببخشید یه سوال داشتم اگه برای تمیزکردن گوش از ساکشن دستی که مال بادکش استفاده بشه برای گوش خطرناکه

سلام بله

سلام من هر دو گوشم گرفته و صداهارو به سختی میشنوم و وقتی حرف میزنم صدا میره تو سرم گوش سمت راست سه چهار روزه که گرفته و گوش سمت چپ هم یک روزه. اگه به پزشک مراجعه کنم و شستوشو بده گوشم باز میشه دارم کلافه میشم

سلام اگه جرم‌گوش باشه بله برطرف میشه

سلام گوشم فففففففففففف میکنه رفتم پیش دکتر گفت بیا واسه شستشو گوش گفتش گوش ت جرم داره حالا چیکار کنم دکتر؟؟؟؟؟

سلام من گوش پاک کن به گوشم کردم والان شنواییم کم شده مطمعنم واکس زرد رنگ گوشم به پرده ی گوشم رسیده چه کاری کنم بتونم دوباره مثل قبل بشنوم

سلام ببخشید من گوشم یک هفته میشه گوشم کیپ شده و دردش میاد وهی قطره میریزم عفونت میاد چه کار باید بکنم

سلام برای دراوردن جرم گوش کپ شدە ساکشن خوبەیا شستشوی گوش؟؟؟ ،وەچرابهترە؟؟

سلام شستشو، چون تحريك پرده گوش كمتر هستش

چطور گوش خود را تمیز کنیم

سلام خسته نباشید من گوشم صدای شششششششش میده جرم داره ؟

سلام بله نشان دهنده جرم هست بايد معاينه شويد

سلام ممنونم که جواب میدید.ببخشید من انحراف بینی دارم و گاهی خلط دارم و ترشح پشت حلق و چیزی که از همه بیشتر اذیتم میکنه اینه که ۴ساله هر دوماه لاید ساکشن گوش هامو انجام بدم.میشه بگید چکار کنم جرم کم بسازه و اینا هم خوب بشن.هر دارووی باشه میخرم

سلام بعضی وقتا توی گوشم احساس میکنم یه حشره داره راه می‌ره ولی احتمال نمیدم که حشره باشه جرمه گوشه و اینکه چطوری میتونم تمیز کنم

سلام استفاده از گوش پاک کن سبب سفت شدن واکس گوش و بدتر شدن میشود جرم گوش معمولی نباید دستکاری شود و تمیز شود فقط در برخی افراد‌ که ترشح گوش بالاست باید شستشو یا ساکشن شود اگر احساس جسم خارجی دارید باید ویزیت شوید

سلام چطور میتوان چرک معمولی گوش را در خانه تمیز کرد بدون اسیب رساندن به گوش ؟

سلام جرم گوش معمولی نباید دستکاری شود و تمیز شود فقط در برخی افراد‌ که ترشح جرم گوش بالاست باید شستشو یا ساکشن شود استفاده از گوش پاک کن سبب سفت شدن آن و بدتر شدن میشود

سلام؛خسته نباشید مدتیه گوشهام کیپ میشه و گاهی سوت میکشه شنواییمم کمتر شده از هندزفری با صدای بلند خیلی استفاده میکنم ممنون میشم کمکم کنین

سلام باید معاینه شوید احتمالا جرم گوش دارید

ببشخید من گوشم یکی ترشهش کمه یکی بالامن به گوش حساسم شسشوی تکراری گوش باعث کم شنوایی میشه

سلام اگر جرم دارد شستشو دهید خیر سبب کاهش شنوایی نمیشود

سلام؛ گوشم صوت میکشه و توی خلوت بیشتر میشه چیکار کنم؟

سلام؛ ببخشید من گوشم صوت میکشه و وقتی که و وقتی که سکوت باشه بیشتر میشه چیکار کنم؟

چطور اشغال گوش راتمیز کنیم

سلام من سال پیش گوشم رو ساکشن کردم و اصلا از گوش پاک کن استفاده نکردم اما دوباره دچار گرفتگی گوش شدم ترشحات گوشم زیاده. باید چیکارکنم؟

سلام مجددا جهت ساکشن بهپزشک مراجعه کنید

سلام من گوشم حالت کیپ بودن و سنگینی دارد. چطور آنرا پاک کنم

مجله اینترنتی دکتردکتر در سال ۱۳۹۶ با هدف ایجاد بستر قابل اعتماد و کاملی از اطلاعات پزشکی راه‌اندازی شده است. در حال حاضر، تمرکز مجله دکتردکتر روی موضوعات متنی و ویدیویی معرفی بیماری‌ها، علائم، دلایل، روش‌های درمان، تشخیص و موضوعات ترند روز است. در طول مسیرِ سختِ درمان و تشخیص بیماری، سوالات و دغدغه‌های پزشکی زیادی هستند که می‌توانید برای دستیابی به پاسخ پزشکی درست از امکانات مجله مانند پرسش و پاسخ پزشکی، مشاوره تلفنی با پزشک و …. استفاده کنید.

با پزشک تلفنی صحبت کنید

از پزشک سوال بپرسید


Downloads-icon


دانلود رایگان کتابچه بیماری‌های درد شکمیDownloads-icon


Downloads-icon


هر آنچه که درباره پلاکت خون باید بدانیدDownloads-icon

دکتردکتر مجله اینترنتی دکتردکتر

جرم گوش چیست؟ چگونه گوش خود را تمیز کنیم؟ در این مطلب به معرفی جرم گوش و اصول صحیح تمیز کردن گوش می‌پردازیم؛ با ما همراه باشید.

جرم گوش اگر به حالت فشرده و بیش از اندازه طبیعی در گوش‌هایتان باشد، ممکن است احساس درد، احساس سنگینی و پری، احساس کیپ شدن، زنگ زدن، خارش، بوی نامطبوع و ترشحات داشته باشید. تمیز کردن جرم گوش دارای اصولی است که اگر رعایت نشود؛ بر سلامت گوش و شنوایی اثر مخربی خواهد گذاشت.

ماده زردرنگ داخل گوش که به جرم یا واکس گوش هم معروف است، توسط سلول‌های داخل کانال گوش ساخته می‌شود. اگر دست زده باشید متوجه شده‌اید که حالت چرب و چسبناک دارد به این دلیل که قسمت عمده تشکیل‌دهنده آن چربی و سلول‌های ریزش پیدا کرده است.

جرم گوش حاصل از فرآیند دفاع گوش در برابر ورود میکروب‌ها و عوامل خارجی به داخل کانال گوش است. ماده زردرنگ جرم گوش نه تنها مضر نیست بلکه اثر محافظتی دارد. البته با این شرط که میزان آن از حد نصاب بیشتر نشود. جرم گوش و تاثیر آن بر کاهش شنوایی از جمله مسائل مهم سلامت گوش در تمام سنین به شمار می‌آید.

چطور گوش خود را تمیز کنیم

جرم یا واکس گوش یک ماده آلوده نیست بلکه به عنوان یک سد دفاعی غیر اختصاصی به حساب می‌آید. نقشی که ابرو برای محافظت از چشمتان دارد، نقشی که پوست برای محافظت از سراسر بدنتان دارد، مشابه نقشی است که جرم گوش برای پرده گوش و سلامت شنوایی شما دارد.

پس اگر بخواهید جواب این سوال را بدانید که آیا جرم گوش مفید است یا مضر، به شما می‌گوییم که اگر بیش از اندازه زیاد یا کم نباشد، بسیار مفید و محافظ سلامت شنوایی‌تان است.

بیشتر بخوانید: بیماری‌های مرتبط با گوش که احتمالا نمی‌دانستید

غیر قابل انکار است که تجمع بیش از اندازه جرم گوش و تاثیر آن بر کاهش شنوایی به این علت است که جلوی پرده صماخ توسط جرم گوش اشغال می‌شود و اصوات کمتر به این پرده برخورد می‌کند. اگر میزان جرم گوش هم کمتر از حد نصاب باشد، شما احساس خشکی و خارش داخل کانال گوش خواهید داشت.

اگر شما از جمله افرادی هستید که علاقه دارید هر وسیله نوک تیزی که به دستتان می‌رسد، وارد کانال گوش کنید و به هر نحوی شده، ماده زردرنگ جرم گوش را خارج کنید، شما خطرناک‌ترین اقدام علیه سلامت و شنوایی گوش‌تان را انجام می‌دهید.

دوست عزیز؛ تمیز کردن غیر استاندارد جرم گوش را بیشتر به سمت داخل هل می‌دهد و به پرده گوش فشار وارد می‌کند که باعث تجمع و سفت‌شدگی جرم گوش و تاثیر آن بر کاهش شنوایی می‌شود. شما ممکن است در گوشی که جرم بیش از اندازه و سفت شده داشته باشد، احساس درد، احساس سنگینی و پری، احساس کیپ شدن، زنگ زدن، خارش، بوی نامطبوع و ترشحات داشته باشید.

گاهی پیش می‌آید که نه تنها نمی‌توانید جرم گوش را خارج کنید بلکه بدتر آن را به داخل هل داده و همزمان به پرده حساس صماخ هم ضربه می‌زنید. اقدام درست این است که به پزشک مراجعه کنید تا شستشوی بهداشتی و مناسب گوش برایتان انجام شود و وضوح شنوایی را مجددا به دست بیاورید. 

لازم است که باورها و اقدامات اشتباه برای خارج کردن جرم گوش را بشناسید تا از اجرای چنین روش‌هایی بر گوش‌هایتان جلوگیری کنید. این عادات غلط عبارتند از:

با توجه به حساس بودن ساختار گوش و همچنین عدم کاهش شنوایی، به شما توصیه می‌شود که اگر جرم گوش باعث شده است که شما علائمی از قبیل درد، وزوز گوش و کاهش شنوایی پیدا کنید، به پزشک مراجعه کنید.

اگر جرم گوش چندان فشرده نباشد، احتمالا پزشک در همان نوبت سعی در خروج واکس درون گوش می‌کند. اگر جرم گوش حالت فشرده و چسبیده به پرده صماخ داشته باشد، احتمالا پزشک در چند مرحله، اقدام به خارج کردن واکس خواهد کرد که عبارتند از:

مرحله نخست: پزشک قطره روغن گلیسیرین فنیکه تجویز خواهد کرد که شما می‌بایست روزانه دو تا سه نوبت در گوش درگیر به مدت چند روز بچکانید. این قطره روغنی، جرم گوش را نرم می‌کند و خارج کردن واکس را آسان‌تر می‌کند.

مرحله دوم: پس از گذشت چندین روز، مجدد به پزشک مراجعه کنید. گوشتان توسط دستگاه معاینه می‌شود و احتمالا با یک سرنگ پر از آب داخل گوش شستشو داده می‌شود. سپس پزشک با کمک یک دستگاه داخل گوش را نگاه می‌کند و باقی‌مانده جرم‌ها را خارج می‌کند.

چند توصیه طلایی

اگر تمیز کردن جرم گوش، توسط پزشک اجرا شد و بعد از شستشوی گوش دچار مشکلاتی در شنوایی، درد شدید یا دچار خونریزی از گوش شدید، لطفا به پزشک مراجعه کنید.

اگر شما دارای سمعک هستید، ممکن است بیش از دیگران دچار تجمع و فشردگی جرم گوش شوید، به شما توصیه می‌شود که اصلا خودسرانه به تمیز کردن جرم گوش نپردازید به این دلیل که نباید به بیماری زمینه‌ای گوش و کاهش شنوایی که از قبل داشته‌اید، دوباره آسیب جدیدی اضافه کنید.

منبع:

WebMD

پرسش‌های پزشکی و دیدگاهتان درباره این مقاله را بنویسید؛ پزشکان و کارشناسان مجله پاسخ‌گوی شما عزیزان هستند.

دیدگاه

نام

ایمیل

سلام نزدیک 20روزه کوشم درد تورم داشت به پزشک مراجعه کردم کلی دوا درمون شدم فقط درد ورم خوب شده ولی همچنان چرک میاد وگاهی اوغات درد دارم مسکن مصرف میکنم .فقط چرک میاد وشنوایی کاسته شده ایا الان لازم میدونید من شتشو یا ساکشن کنم یا نه واینکه بهتر میشم یانه سپاس از شما

سلام اگه عفونت گوش مياني باشه بايد اول آنتي بيوتيك بخوريد اما اگه عفونت گوش خارجي باشه اول بايد سامش كنيد به متخصص گوش و حلق و بيني مراجعه كنيد لطفا

سلام ببخشید یه سوال داشتم اگه برای تمیزکردن گوش از ساکشن دستی که مال بادکش استفاده بشه برای گوش خطرناکه

سلام بله

سلام من هر دو گوشم گرفته و صداهارو به سختی میشنوم و وقتی حرف میزنم صدا میره تو سرم گوش سمت راست سه چهار روزه که گرفته و گوش سمت چپ هم یک روزه. اگه به پزشک مراجعه کنم و شستوشو بده گوشم باز میشه دارم کلافه میشم

سلام اگه جرم‌گوش باشه بله برطرف میشه

سلام گوشم فففففففففففف میکنه رفتم پیش دکتر گفت بیا واسه شستشو گوش گفتش گوش ت جرم داره حالا چیکار کنم دکتر؟؟؟؟؟

سلام من گوش پاک کن به گوشم کردم والان شنواییم کم شده مطمعنم واکس زرد رنگ گوشم به پرده ی گوشم رسیده چه کاری کنم بتونم دوباره مثل قبل بشنوم

سلام ببخشید من گوشم یک هفته میشه گوشم کیپ شده و دردش میاد وهی قطره میریزم عفونت میاد چه کار باید بکنم

سلام برای دراوردن جرم گوش کپ شدە ساکشن خوبەیا شستشوی گوش؟؟؟ ،وەچرابهترە؟؟

سلام شستشو، چون تحريك پرده گوش كمتر هستش

چطور گوش خود را تمیز کنیم

سلام خسته نباشید من گوشم صدای شششششششش میده جرم داره ؟

سلام بله نشان دهنده جرم هست بايد معاينه شويد

سلام ممنونم که جواب میدید.ببخشید من انحراف بینی دارم و گاهی خلط دارم و ترشح پشت حلق و چیزی که از همه بیشتر اذیتم میکنه اینه که ۴ساله هر دوماه لاید ساکشن گوش هامو انجام بدم.میشه بگید چکار کنم جرم کم بسازه و اینا هم خوب بشن.هر دارووی باشه میخرم

سلام بعضی وقتا توی گوشم احساس میکنم یه حشره داره راه می‌ره ولی احتمال نمیدم که حشره باشه جرمه گوشه و اینکه چطوری میتونم تمیز کنم

سلام استفاده از گوش پاک کن سبب سفت شدن واکس گوش و بدتر شدن میشود جرم گوش معمولی نباید دستکاری شود و تمیز شود فقط در برخی افراد‌ که ترشح گوش بالاست باید شستشو یا ساکشن شود اگر احساس جسم خارجی دارید باید ویزیت شوید

سلام چطور میتوان چرک معمولی گوش را در خانه تمیز کرد بدون اسیب رساندن به گوش ؟

سلام جرم گوش معمولی نباید دستکاری شود و تمیز شود فقط در برخی افراد‌ که ترشح جرم گوش بالاست باید شستشو یا ساکشن شود استفاده از گوش پاک کن سبب سفت شدن آن و بدتر شدن میشود

سلام؛خسته نباشید مدتیه گوشهام کیپ میشه و گاهی سوت میکشه شنواییمم کمتر شده از هندزفری با صدای بلند خیلی استفاده میکنم ممنون میشم کمکم کنین

سلام باید معاینه شوید احتمالا جرم گوش دارید

ببشخید من گوشم یکی ترشهش کمه یکی بالامن به گوش حساسم شسشوی تکراری گوش باعث کم شنوایی میشه

سلام اگر جرم دارد شستشو دهید خیر سبب کاهش شنوایی نمیشود

سلام؛ گوشم صوت میکشه و توی خلوت بیشتر میشه چیکار کنم؟

سلام؛ ببخشید من گوشم صوت میکشه و وقتی که و وقتی که سکوت باشه بیشتر میشه چیکار کنم؟

چطور اشغال گوش راتمیز کنیم

سلام من سال پیش گوشم رو ساکشن کردم و اصلا از گوش پاک کن استفاده نکردم اما دوباره دچار گرفتگی گوش شدم ترشحات گوشم زیاده. باید چیکارکنم؟

سلام مجددا جهت ساکشن بهپزشک مراجعه کنید

سلام من گوشم حالت کیپ بودن و سنگینی دارد. چطور آنرا پاک کنم

مجله اینترنتی دکتردکتر در سال ۱۳۹۶ با هدف ایجاد بستر قابل اعتماد و کاملی از اطلاعات پزشکی راه‌اندازی شده است. در حال حاضر، تمرکز مجله دکتردکتر روی موضوعات متنی و ویدیویی معرفی بیماری‌ها، علائم، دلایل، روش‌های درمان، تشخیص و موضوعات ترند روز است. در طول مسیرِ سختِ درمان و تشخیص بیماری، سوالات و دغدغه‌های پزشکی زیادی هستند که می‌توانید برای دستیابی به پاسخ پزشکی درست از امکانات مجله مانند پرسش و پاسخ پزشکی، مشاوره تلفنی با پزشک و …. استفاده کنید.

با پزشک تلفنی صحبت کنید

از پزشک سوال بپرسید


Downloads-icon


دانلود رایگان کتابچه بیماری‌های درد شکمیDownloads-icon


Downloads-icon


هر آنچه که درباره پلاکت خون باید بدانیدDownloads-icon

دکتردکتر مجله اینترنتی دکتردکتر

جرم گوش چیست؟ چگونه گوش خود را تمیز کنیم؟ در این مطلب به معرفی جرم گوش و اصول صحیح تمیز کردن گوش می‌پردازیم؛ با ما همراه باشید.

جرم گوش اگر به حالت فشرده و بیش از اندازه طبیعی در گوش‌هایتان باشد، ممکن است احساس درد، احساس سنگینی و پری، احساس کیپ شدن، زنگ زدن، خارش، بوی نامطبوع و ترشحات داشته باشید. تمیز کردن جرم گوش دارای اصولی است که اگر رعایت نشود؛ بر سلامت گوش و شنوایی اثر مخربی خواهد گذاشت.

ماده زردرنگ داخل گوش که به جرم یا واکس گوش هم معروف است، توسط سلول‌های داخل کانال گوش ساخته می‌شود. اگر دست زده باشید متوجه شده‌اید که حالت چرب و چسبناک دارد به این دلیل که قسمت عمده تشکیل‌دهنده آن چربی و سلول‌های ریزش پیدا کرده است.

جرم گوش حاصل از فرآیند دفاع گوش در برابر ورود میکروب‌ها و عوامل خارجی به داخل کانال گوش است. ماده زردرنگ جرم گوش نه تنها مضر نیست بلکه اثر محافظتی دارد. البته با این شرط که میزان آن از حد نصاب بیشتر نشود. جرم گوش و تاثیر آن بر کاهش شنوایی از جمله مسائل مهم سلامت گوش در تمام سنین به شمار می‌آید.

چطور گوش خود را تمیز کنیم

جرم یا واکس گوش یک ماده آلوده نیست بلکه به عنوان یک سد دفاعی غیر اختصاصی به حساب می‌آید. نقشی که ابرو برای محافظت از چشمتان دارد، نقشی که پوست برای محافظت از سراسر بدنتان دارد، مشابه نقشی است که جرم گوش برای پرده گوش و سلامت شنوایی شما دارد.

پس اگر بخواهید جواب این سوال را بدانید که آیا جرم گوش مفید است یا مضر، به شما می‌گوییم که اگر بیش از اندازه زیاد یا کم نباشد، بسیار مفید و محافظ سلامت شنوایی‌تان است.

بیشتر بخوانید: بیماری‌های مرتبط با گوش که احتمالا نمی‌دانستید

غیر قابل انکار است که تجمع بیش از اندازه جرم گوش و تاثیر آن بر کاهش شنوایی به این علت است که جلوی پرده صماخ توسط جرم گوش اشغال می‌شود و اصوات کمتر به این پرده برخورد می‌کند. اگر میزان جرم گوش هم کمتر از حد نصاب باشد، شما احساس خشکی و خارش داخل کانال گوش خواهید داشت.

اگر شما از جمله افرادی هستید که علاقه دارید هر وسیله نوک تیزی که به دستتان می‌رسد، وارد کانال گوش کنید و به هر نحوی شده، ماده زردرنگ جرم گوش را خارج کنید، شما خطرناک‌ترین اقدام علیه سلامت و شنوایی گوش‌تان را انجام می‌دهید.

دوست عزیز؛ تمیز کردن غیر استاندارد جرم گوش را بیشتر به سمت داخل هل می‌دهد و به پرده گوش فشار وارد می‌کند که باعث تجمع و سفت‌شدگی جرم گوش و تاثیر آن بر کاهش شنوایی می‌شود. شما ممکن است در گوشی که جرم بیش از اندازه و سفت شده داشته باشد، احساس درد، احساس سنگینی و پری، احساس کیپ شدن، زنگ زدن، خارش، بوی نامطبوع و ترشحات داشته باشید.

گاهی پیش می‌آید که نه تنها نمی‌توانید جرم گوش را خارج کنید بلکه بدتر آن را به داخل هل داده و همزمان به پرده حساس صماخ هم ضربه می‌زنید. اقدام درست این است که به پزشک مراجعه کنید تا شستشوی بهداشتی و مناسب گوش برایتان انجام شود و وضوح شنوایی را مجددا به دست بیاورید. 

لازم است که باورها و اقدامات اشتباه برای خارج کردن جرم گوش را بشناسید تا از اجرای چنین روش‌هایی بر گوش‌هایتان جلوگیری کنید. این عادات غلط عبارتند از:

با توجه به حساس بودن ساختار گوش و همچنین عدم کاهش شنوایی، به شما توصیه می‌شود که اگر جرم گوش باعث شده است که شما علائمی از قبیل درد، وزوز گوش و کاهش شنوایی پیدا کنید، به پزشک مراجعه کنید.

اگر جرم گوش چندان فشرده نباشد، احتمالا پزشک در همان نوبت سعی در خروج واکس درون گوش می‌کند. اگر جرم گوش حالت فشرده و چسبیده به پرده صماخ داشته باشد، احتمالا پزشک در چند مرحله، اقدام به خارج کردن واکس خواهد کرد که عبارتند از:

مرحله نخست: پزشک قطره روغن گلیسیرین فنیکه تجویز خواهد کرد که شما می‌بایست روزانه دو تا سه نوبت در گوش درگیر به مدت چند روز بچکانید. این قطره روغنی، جرم گوش را نرم می‌کند و خارج کردن واکس را آسان‌تر می‌کند.

مرحله دوم: پس از گذشت چندین روز، مجدد به پزشک مراجعه کنید. گوشتان توسط دستگاه معاینه می‌شود و احتمالا با یک سرنگ پر از آب داخل گوش شستشو داده می‌شود. سپس پزشک با کمک یک دستگاه داخل گوش را نگاه می‌کند و باقی‌مانده جرم‌ها را خارج می‌کند.

چند توصیه طلایی

اگر تمیز کردن جرم گوش، توسط پزشک اجرا شد و بعد از شستشوی گوش دچار مشکلاتی در شنوایی، درد شدید یا دچار خونریزی از گوش شدید، لطفا به پزشک مراجعه کنید.

اگر شما دارای سمعک هستید، ممکن است بیش از دیگران دچار تجمع و فشردگی جرم گوش شوید، به شما توصیه می‌شود که اصلا خودسرانه به تمیز کردن جرم گوش نپردازید به این دلیل که نباید به بیماری زمینه‌ای گوش و کاهش شنوایی که از قبل داشته‌اید، دوباره آسیب جدیدی اضافه کنید.

منبع:

WebMD

پرسش‌های پزشکی و دیدگاهتان درباره این مقاله را بنویسید؛ پزشکان و کارشناسان مجله پاسخ‌گوی شما عزیزان هستند.

دیدگاه

نام

ایمیل

سلام نزدیک 20روزه کوشم درد تورم داشت به پزشک مراجعه کردم کلی دوا درمون شدم فقط درد ورم خوب شده ولی همچنان چرک میاد وگاهی اوغات درد دارم مسکن مصرف میکنم .فقط چرک میاد وشنوایی کاسته شده ایا الان لازم میدونید من شتشو یا ساکشن کنم یا نه واینکه بهتر میشم یانه سپاس از شما

سلام اگه عفونت گوش مياني باشه بايد اول آنتي بيوتيك بخوريد اما اگه عفونت گوش خارجي باشه اول بايد سامش كنيد به متخصص گوش و حلق و بيني مراجعه كنيد لطفا

سلام ببخشید یه سوال داشتم اگه برای تمیزکردن گوش از ساکشن دستی که مال بادکش استفاده بشه برای گوش خطرناکه

سلام بله

سلام من هر دو گوشم گرفته و صداهارو به سختی میشنوم و وقتی حرف میزنم صدا میره تو سرم گوش سمت راست سه چهار روزه که گرفته و گوش سمت چپ هم یک روزه. اگه به پزشک مراجعه کنم و شستوشو بده گوشم باز میشه دارم کلافه میشم

سلام اگه جرم‌گوش باشه بله برطرف میشه

سلام گوشم فففففففففففف میکنه رفتم پیش دکتر گفت بیا واسه شستشو گوش گفتش گوش ت جرم داره حالا چیکار کنم دکتر؟؟؟؟؟

سلام من گوش پاک کن به گوشم کردم والان شنواییم کم شده مطمعنم واکس زرد رنگ گوشم به پرده ی گوشم رسیده چه کاری کنم بتونم دوباره مثل قبل بشنوم

سلام ببخشید من گوشم یک هفته میشه گوشم کیپ شده و دردش میاد وهی قطره میریزم عفونت میاد چه کار باید بکنم

سلام برای دراوردن جرم گوش کپ شدە ساکشن خوبەیا شستشوی گوش؟؟؟ ،وەچرابهترە؟؟

سلام شستشو، چون تحريك پرده گوش كمتر هستش

چطور گوش خود را تمیز کنیم

سلام خسته نباشید من گوشم صدای شششششششش میده جرم داره ؟

سلام بله نشان دهنده جرم هست بايد معاينه شويد

سلام ممنونم که جواب میدید.ببخشید من انحراف بینی دارم و گاهی خلط دارم و ترشح پشت حلق و چیزی که از همه بیشتر اذیتم میکنه اینه که ۴ساله هر دوماه لاید ساکشن گوش هامو انجام بدم.میشه بگید چکار کنم جرم کم بسازه و اینا هم خوب بشن.هر دارووی باشه میخرم

سلام بعضی وقتا توی گوشم احساس میکنم یه حشره داره راه می‌ره ولی احتمال نمیدم که حشره باشه جرمه گوشه و اینکه چطوری میتونم تمیز کنم

سلام استفاده از گوش پاک کن سبب سفت شدن واکس گوش و بدتر شدن میشود جرم گوش معمولی نباید دستکاری شود و تمیز شود فقط در برخی افراد‌ که ترشح گوش بالاست باید شستشو یا ساکشن شود اگر احساس جسم خارجی دارید باید ویزیت شوید

سلام چطور میتوان چرک معمولی گوش را در خانه تمیز کرد بدون اسیب رساندن به گوش ؟

سلام جرم گوش معمولی نباید دستکاری شود و تمیز شود فقط در برخی افراد‌ که ترشح جرم گوش بالاست باید شستشو یا ساکشن شود استفاده از گوش پاک کن سبب سفت شدن آن و بدتر شدن میشود

سلام؛خسته نباشید مدتیه گوشهام کیپ میشه و گاهی سوت میکشه شنواییمم کمتر شده از هندزفری با صدای بلند خیلی استفاده میکنم ممنون میشم کمکم کنین

سلام باید معاینه شوید احتمالا جرم گوش دارید

ببشخید من گوشم یکی ترشهش کمه یکی بالامن به گوش حساسم شسشوی تکراری گوش باعث کم شنوایی میشه

سلام اگر جرم دارد شستشو دهید خیر سبب کاهش شنوایی نمیشود

سلام؛ گوشم صوت میکشه و توی خلوت بیشتر میشه چیکار کنم؟

سلام؛ ببخشید من گوشم صوت میکشه و وقتی که و وقتی که سکوت باشه بیشتر میشه چیکار کنم؟

چطور اشغال گوش راتمیز کنیم

سلام من سال پیش گوشم رو ساکشن کردم و اصلا از گوش پاک کن استفاده نکردم اما دوباره دچار گرفتگی گوش شدم ترشحات گوشم زیاده. باید چیکارکنم؟

سلام مجددا جهت ساکشن بهپزشک مراجعه کنید

سلام من گوشم حالت کیپ بودن و سنگینی دارد. چطور آنرا پاک کنم

مجله اینترنتی دکتردکتر در سال ۱۳۹۶ با هدف ایجاد بستر قابل اعتماد و کاملی از اطلاعات پزشکی راه‌اندازی شده است. در حال حاضر، تمرکز مجله دکتردکتر روی موضوعات متنی و ویدیویی معرفی بیماری‌ها، علائم، دلایل، روش‌های درمان، تشخیص و موضوعات ترند روز است. در طول مسیرِ سختِ درمان و تشخیص بیماری، سوالات و دغدغه‌های پزشکی زیادی هستند که می‌توانید برای دستیابی به پاسخ پزشکی درست از امکانات مجله مانند پرسش و پاسخ پزشکی، مشاوره تلفنی با پزشک و …. استفاده کنید.

با پزشک تلفنی صحبت کنید

از پزشک سوال بپرسید


Downloads-icon


دانلود رایگان کتابچه بیماری‌های درد شکمیDownloads-icon


Downloads-icon


هر آنچه که درباره پلاکت خون باید بدانیدDownloads-icon

به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو اراک، گوش یک دستگاه پیچیده است و همه‌ی ما اطلاعات ضدونقیضی در مورد استفاده از گوش پاک‌کن شنیده‌ایم. در این مطلب می‌خواهیم برایتان واضح توضیح بدهیم چه زمانی و چگونه باید گوش‌هایتان را خودتان تمیز کنید، چه کارهایی نباید انجام دهید و چه زمانی باید برای جرم‌گیری گوشتان به پزشک مراجعه کنید.
 

چطور گوش خود را تمیز کنیم

گوش‌های شما فراتر از اندامی برای شنیدن است. وقتی به گوش‌هایتان فکر می‌کنید احتمالاً ظاهر بیرونی گوش در نظرتان مجسم می‌شود که شامل لاله یا نرمه‌ی گوش که ساختار بیرونی بوده و به راحتی به چشم می‌آید و کانال شنیداری بیرونی که شروع کانال گوش است خواهد بود؛ اما گوش شما یک بخش میانی هم دارد که از سه استخوان تشکیل شده و امواج صوتی را انتقال می‌دهند، و گوش داخلی که شامل عصب‌ها و کانال‌ها بوده و به شما کمک می‌کند بشنوید و تعادلتان را حفظ کنید. گوش‌های شما دارای غشای طبل مانندی نیز هست که به آن پرده‌ی گوش می‌گویند و جداکننده‌ی قسمت بیرونی گوش از بخش میانی آن است.
و حالا از جرم گوش بگوییم که دلیل اصلی اشتیاق شما برای تمیز کردن گوش‌هایتان است! غددی که در پوست گوش‌های شما قرار دارند، واکس یا موم تولید می‌کنند که نیمه‌ی بیرونی کانال گوشتان را پوشش می‌دهد. شاید باورش برایتان سخت باشد اما این جرم، دوست شماست و با همکاری موهای بسیار ریزی که در گوش‌هایتان دارید، از گوش داخلی‌تان در برابر آلودگی و گردوغبار و سایر عوامل خارجی محافظت می‌کند. به‌عبارتی ‌دیگر، کانال گوش شما، مجهز به سیستمی خودتمیزکننده است.

گوش پاک‌کن با وجود این که اسمش گوش پاک کُن است اما نباید برای گوش استفاده شود! استفاده از گوش پاک‌کن برای پاک کردن جرم در واقع جرم گوش را به داخل گوش هُل می‌دهد. ضمناً گوش پاک‌کن یا سنجاق سر می‌تواند سبب خراش‌های بسیار ریزی در گوش‌هایتان شوند که احتمال عفونت را افزایش می‌دهند

وقتی بدن شما موم یا جرم جدید تولید می‌کند، جرم‌های قبلی و قدیمی‌تر از داخل گوش به سمت بیرون رانده شده و به طور طبیعی خارج می‌شوند. شما خودتان هم بدون این که بدانید و متوجه شوید، گوش‌هایتان را تمیز می‌کنید. وقتی دهانتان را برای غذا خوردن یا حرف زدن باز و بسته می‌کنید، کانال‌های گوش‌هایتان نیز حرکت می‌کنند و مقداری از جرمشان را به سمت بیرون می‌فرستند. بنابراین حرف زدن و غذا خوردن شما به طور طبیعی و خودبه‌خود به پاکسازی گوش‌هایتان کمک می‌کند.
با همه‌ی این حرف‌ها شاید هنوز هم مشتاق باشید بدانید چگونه می‌توانید گوش‌هایتان را تمیز کنید بدون این که آسیبی به آن‌ها بزنید.
 

شما می‌توانید هنگام دوش گرفتن، با استفاده از یک صابون ملایم و آب و یک لیف نرم، وقتی موهایتان را می‌شویید، گوش‌هایتان را هم تمیز کنید.شما می‌توانید لاله‌ی گوشتان را که از چین‌خوردگی‌ها و نرمه‌ی گوش تشکیل شده تمیز کنید. پشت گوش‌هایتان را نباید فراموش کنید؛ اما کانال بیرونی گوش، قسمتی نیست که شما آن را تمیز کنید. شاید به نظرتان اشکالی نداشته باشد انگشت کوچکتان را وارد کانال گوشتان کنید و کمی از جرم را که در ابتدای این کانال است تمیز کنید، اما واقعاً نباید این کار را بکنید. چرا؟
چون این‌گونه تمیز کردن گوش می‌تواند عوارض زیادی داشته باشد. ممکن است جرم گوشتان را به سمت داخل هُل دهید و در نتیجه، انسداد ایجاد شود. این اتفاق زمانی روی می‌دهد که ماده‌ی جرم سفت و سخت شده و بدنتان نمی‌تواند به طور طبیعی آن را به بیرون براند. ضمناً ممکن است به طور تصادفی، لایه‌ی بافتی را که از پرده‌ی گوش محافظت می‌کند، پاره یا سوراخ کنید. هر دوی این اتفاق‌ها می‌توانند در شنوایی‌تان اشکال ایجاد کنند.
پس به توصیه‌ی پزشکان گوش دهید و فقط زمان حمام کردن، بخش بیرونی گوش‌هایتان را تمیز کنید. بعد از تمیز کردن گوش‌ها، با حوله آن‌ها را خشک کنید. به طور کل توصیه می‌شود با کانال گوش‌هایتان کاری نداشته باشید. انگشت خود را در حوله کنید و فقط جلوی گوش را خشک کنید تا فقط جرم و آلودگی که جلوی گوش است و دیده می‌شود، پاک شود و وارد کانال گوش نشوید و در پروسه‌ی طبیعی پاکسازی گوش دخالت نکنید.
 

برخی از افراد نسبت به بقیه، بیشتر جرم گوش تولید می‌کنند
درست مثل این که بعضی از افراد بیشتر از بقیه عرق می‌کنند. بدن بعضی از افراد، همچنان خودبه‌خود جرم گوش می‌سازد و ممکن است در کانال گوش این افراد، جرم بسیار زیادی جمع شود. این مسئله اشکالی ایجاد نمی‌کند، مگر اینکه فرد احساس کند به دلیل تجمع زیاد جرم در گوش و انسداد آن، به‌سختی صداها را می‌شنود.هندزفری‌تان می‌تواند به تشخیص مشکل جرم گوشتان کمک کند
اگر عادت دارید مدام هندزفری به گوشتان باشد، این مسئله می‌تواند کمکتان کند بفهمید چه زمانی گوش‌هایتان نیاز به بررسی دارند. اگر متوجه شدید هر بار که هندزفری‌تان را در می‌آورید، جرم زیادی به آن چسبیده است، یعنی به احتمال زیاد جرم گوشتان زیاد شده است. اگر روی هندزفری جرم گوش می‌بینید و ضمناً احساس می‌کنید نیاز دارید آن را با ماکسیمم صدا استفاده کنید، می‌تواند علامت این باشد که جرم، انسدادی در گوشتان ایجاد کرده و باید به پزشک مراجعه کنید.اگر سعی کنید خودتان جرم گوشتان را خارج کنید، ممکن است وضعیت بدتر شده و انسداد ایجاد کنید
قبل از این که تصمیم بگیرید خودتان جرم گوشتان را تمیز کنید، یادتان باشد که پزشک، بهترین کسی است که می‌تواند گوش‌هایتان را به‌خوبی و به طور کامل از جرم پاکسازی کند. در واقع زمانی که تمام تلاشتان را می‌کنید تا جرم گوشتان را خارج کنید، احتمال انسداد گوش با جرم را بیشتر می‌کنید.باور کنید جرم گوش، طبیعی و دوست شماست
قبلاً گفته‌ایم و باز هم می‌گوییم: جرم گوش، دشمن شما نیست، بلکه دوست شماست. زیرا از گوش‌هایتان در برابر گرد و غبارها و آلودگی‌ها محافظت می‌کند و در واقع عامل ضد آب است. بنابراین وقتی آب داخل گوشتان می‌شود، جرم یا همان واکس گوش از پوست در برابر رطوبت محافظت می‌کند. در نتیجه گوش دچار عفونت نمی‌شود. شما به مقداری جرم در گوش‌هایتان نیاز دارید تا آن‌ها را سالم نگه دارید. پس وقتی سعی می‌کنید جرم گوش‌هایتان را کاملاً خارج کنید، این نکته را به یاد داشته باشید.

 

توصیه‌ی اصلی برای تمیز کردن گوش این است که به جز قسمت‌های بیرونی گوش که باید به‌آرامی و بااحتیاط تمیز کنید، به قسمت‌های دیگر گوشتان کاری نباید داشته باشید؛ اما نکات دیگری هم وجود دارند که باید آن‌ها را مدنظر قرار دهید:از گوش پاک‌کن و سنجاق‌سر و … استفاده نکنید
گوش پاک‌کن با وجود این که اسمش گوش پاک کُن است اما نباید برای گوش استفاده شود! استفاده از گوش پاک‌کن برای پاک کردن جرم در واقع جرم گوش را به داخل گوش هُل می‌دهد. ضمناً گوش پاک‌کن یا سنجاق سر می‌تواند سبب خراش‌های بسیار ریزی در گوش‌هایتان شوند که احتمال عفونت را افزایش می‌دهند.
پس گوش پاک‌کن چه کاربردی برای گوش‌هایمان دارد؟! شما می‌توانید از گوش پاک‌کن برای تمیز کردن لابه‌لای قسمت بیرونی گوش‌هایتان استفاده کنید. گوش پاک‌کن در میکاپ یا تمیز کردن قسمت‌های دیگر صورت نیز کاربرد دارد. به طور کل کارشناسان می‌گویند هر چیزی که کوچک‌تر از آرنجتان است نباید وارد گوشتان شود! بله درست خواندید: آرنج!به شمع‌های پاک‌کننده‌ی گوش حتی فکر هم نکنید
شمع پاکسازی گوش، وسیله یا تکنیکی است که شامل استفاده از یک شمع قیفی شکل برای پاک کردن جرم گوش می‌شود. گرمای شمع قرار است جرم گوش را ساکشن کند؛ جوری که جرم به شمع بچسبد. اصلاً شواهدی هم مبنی بر مفید و مؤثر بودن این شیوه وجود ندارد، و در واقع بسیار هم خطرناک است. همین که شعله‌ای نزدیک به موهایتان روشن می‌شود خودش به اندازه کافی خطرناک است! ضمناً در بیشتر موارد، جرم گرم و ذوب شده و به سمت پرده‌ی گوش می‌لغزد.از محصولات نرم‌کننده‌ی جرم گوش استفاده نکنید
در داروخانه‌ها محصولات متنوعی برای نرم کردن جرم گوش وجود دارد؛ اما نباید از آن‌ها استفاده کنید. این نرم‌کننده‌ها معمولاً از روغن‌های معدنی یا گلیسیرین ساخته شده‌اند و جرم را نرم می‌کنند؛ اما این احتمال را نیز افزایش می‌دهند که جرم به‌جای این که بیرون بیاید به سمت داخل‌تر برود و دوباره سفت و سخت شود و در نتیجه انسدادی ایجاد کند که قبلاً نداشتید. خلاصه از این محصولات خودسرانه استفاده نکنید و حتماً از پزشکتان اجازه بگیرید.

درست مثل این که بعضی از افراد بیشتر از بقیه عرق می‌کنند. بدن بعضی از افراد، همچنان خودبه‌خود جرم گوش می‌سازد و ممکن است در کانال گوش این افراد، جرم بسیار زیادی جمع شود. این مسئله اشکالی ایجاد نمی‌کند، مگر این که فرد احساس کند به دلیل تجمع زیاد جرم در گوش و انسداد آن، به‌سختی صداها را می‌شنود

 

گفتیم که استفاده از وسایل برای تمیز کردن جرم گوش چقدر خطرناک است و می‌تواند انسداد ایجاد کند. انسداد گوش خودش به اندازه کافی آزاردهنده است، اما عارضه‌ی جدی‌تری که حاصل نادرست تمیز کردن گوش است، آسیب به پرده‌ی گوش یا حتی پاره کردن آن است. توضیح دادیم که سوراخ یا پاره شدن پرده‌ی گوش زمانی روی می‌دهد که شما غشای مخاطی را سوراخ یا پاره می‌کنید؛ یعنی همان لایه‌ی نازکی که گوش میانی را از پرده‌ی گوش جدا می‌کند.
پرده‌ی گوش معمولاً خودش می‌تواند ترمیم شود؛ اما گاهی ممکن است نیاز به عمل جراحی برای رفع پارگی باشد. پس بهترین کار این است که هیچ چیزی را وارد گوشتان نکنید. استفاده از گوش پاک‌کن و خارج کردن جرم گوش می‌تواند خوشایند باشد اما به تبعات احتمالی آن فکر کنید.
 

اگر علائمی مانند گوش‌درد، احساس فشار یا پُری در یکی از گوش‌ها، شنیدن صدای زنگ‌مانند در گوش، احساس گیجی و منگی، سرفه و یا مشکلات شنوایی دارید، ممکن است دچار انسداد گوش شده باشید. به جای این که سعی کنید خودتان مشکل را رفع کنید، به پزشک مراجعه نمایید. شاید نیاز به جرم‌گیری داشته باشید؛ اما پزشک می‌تواند از جهت سایر عوارض و بیماری‌ها نیز وضعیت سلامت گوش‌هایتان را بررسی کند.
همچنین اگر دچار علائم سوراخ شدن پرده گوش هستید باید به پزشک مراجعه کنید. اگر پرده گوشتان سوراخ شده باشد، احساس درد تند و تیزی دارید که فوراً ناپدید می‌شود (انگار گوشتان را سوراخ کرده‌اید). همچنین ممکن است متوجه شوید از گوشتان خون، چرک یا موکوس چرک‌آلود خارج می‌شود، شاید صدای زنگ در گوشتان بشنوید و سرگیجه داشته باشید (احتمالاً همراه با حالت تهوع و استفراغ). پرده گوشی که سوراخ شده می‌تواند سبب از دست دادن شنوایی نیز بشود و گوش را بیشتر مستعد عفونت کند.
 

اگر فکر می‌کنید جرم گوش سبب انسداد گوشتان شده است، توصیه می‌کنیم به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.
وقتی به پزشک مراجعه می‌کنید، او با استفاده از گوش‌بین یا اوتوسکوپ، داخل گوشتان را معاینه می‌کند. اگر پزشک تشخیص داد که دچار انسداد ناشی از جرم گوش شده‌اید، با ابزاری به نام کرت (curette)، جرم را خارج می‌کند، یا ممکن است ابتدا از یک نرم‌کننده‌ی جرم گوش استفاده کرده و سپس جرم را ساکشن کند. این روش‌ها معمولاً نتیجه‌ای فوری و خوشایند دارند و شما خیلی زود از فشار و درد و ناراحتی رها می‌شوید.در بیشتر موارد، تمام مراحل پاکسازی گوش در عرض چند دقیقه انجام می‌شود؛ اما باید احتیاط کنید، چون اکنون که بیشتر جرم گوشتان خارج شده است، در واقع دفاع طبیعی گوشتان ضعیف شده است. تا چند روز مراقب باشید آب وارد گوشتان نشود تا گوشتان فرصت تولید و تجمع جرم جدید را داشته باشد. ضمناً موسیقی، تلویزیون و … با صدای بلند گوش ندهید. خیلی از افراد برای جبران کم شنوایی ناشی از تجمع جرم گوش، صدای تلویزیون و … را بلند می‌کنند. حالا که گوش‌هایتان جرم‌گیری شده‌اند، با صدای تنظیم شده به موسیقی گوش دهید و تلویزیون تماشا کنید!
اگر مشکلتان این است که گوش‌هایتان بیش از اندازه جرم تولید می‌کنند و مکرراً دچار انسداد می‌شوید، ممکن است پزشکتان دارویی تجویز کند به کنترل جرم گوش کمک کند. هر کاری که می‌کنید، جرم‌گیری گوش‌هایتان را به متخصص بسپارید.

منبع:تبیان

کلید واژه ها:
جرم‌گیری گوش‌ها

نشانی:

اراک کوی گلستان- معاونت غذا و دارو

تلفن:

33685570-086

دورنگار:

33678627-086

کد پستی:

3818653366

ساعات پاسخگویی:

7:15 الی 15:45


ارتباط مستقیم با دفتر معاونت:33678626-086
ارتباط مستقیم با واحد IT معاونت: 336775920-086

سمعک ملاصدرا » وزوز گوش » درمان خانگی جرم گوش | ۶ روش تمیز کردن جرم گوش

ابتدا در گوش های خود احساس گرفتگی می کنید؛ کم کم احساس می کنید شنوایی تان کاهش پیدا کرده. احساس خارش و درد گوش به سراغتان می‌آید و احساس می‌کنید گوش هایتان دیگر تیزی سابق را ندارند. احتمالاً اولین چیزی که به ذهنتان می‌رسد این است که بالا رفتن سن کم کم دارد روی شنوایی تان تاثیر می گذارد و نباید از شنوایی تان انتظار سابق را داشته باشید. تحقیقات انجام شده نشان می دهد که اکثر کم شنوایی هایی از این قبیل، در اثر گرفتگی گوش ایجاد می شود. در حالیکه شاید تنها یک شستشو گوش یا ساکشن گوش بتواند مشکل را به کلی حل کند . من در این مقاله قصد دارم برای شما ۶ روش خانگی برای تمیز کردن جرم گوش معرفی کنم تا شاید بدون هزینه و دردسر رفت و آمد به کلینیک و… بتوانید در منزل به راحتی از پس این مشکل بر آبید.

 

تجمع جرم در مجرای گوش می تواند مشکلاتی از قبیل خارش، درد و کم شنوایی ایجاد کند.

 

چطور گوش خود را تمیز کنیم

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

گوش های ما دارای مکانیسمی بسیار پیچیده و پیشرفته هستند. مکانیسم پیشرفته ی گوش این امکان را به آن می دهد که جرم، مواد زائد خارجی مانند گرد و خاک و… را خود دفع کند. یعنی نیازی نیست که ما با وسیله ای خارجی مدام مجرای گوش خود را تمیز کنیم. گاهی ممکن است مقداری جرم در مجرای گوش های ما گیر کند. این اتفاق جلوی دفع خودکار گوش را می گیرد. از آنجایی که غدد تولید کننده ی جرم گوش در این مدت بیکار ننشسته اند و جرم بیشتری تولید کرده اند؛ این گیر کردن بواسطه ی تولید بیشتر جرم می تواند منجر به تجمع جرم در گوش و در نهایت کیپی گوش و احساس کم شنوایی شود. جرم تجمع یافته در گوش می تواند مشکلات شنوایی بسیاری برای شما ایجاد کند. اگر به موقع اقدام به دفع آن نکنید، می تواند برای شما مشکلات بیشتری نیز ایجاد کند.

برای تمیز کردن جرم گوش، متخصصان و کارشناسان بسیاری تعلیم دیده اند. شما با مراجعه به متخصص گوش، ادیولوژیست (شنوایی شناس) و یا حتی پزشک عمومی ممکن است بتوانید از عهده ی این مشکل برآیید. اما شما با امتحان کردن راه های خانگی زیر نیز می توانید از شر جرم کیپ شده در گوش هایتان خلاص شوید. مهم ترین مزیت روش های خانگی تمیز کردن گوش، این است که این روش ها کاملاً طبیعی بوده و هیچ گونه خطر یا عوارضی در پی ندارند.

 

 

 

 

برای این کار باید از محلول ۳% هیدروژن پراکسید، آب و گلوله پنبه (گاله) استفاده کنید. مقادیر یکسانی از آب و آب اکسیژنه را با یکدیگر مخلوط کنید تا یک محلول به دست آید. سر خود را به یک سمت خم کنید. به صورتی که گوش کیپ شده به سمت سقف و گوش سالم به سمت کف اتاق قرار بگیرد. سپس گلوله ی پنبه را به محلول آغشته کرده و آن را در گوش خود بچکانید. چند دقیقه صبر کنید تا محلول جذب جرم گوش شود و سپس سر خود را به سمت مقابل خم کنید تا مقدار اضافی محلول از گوش خارج شود. حتی یک بار استفاده از این روش درمان خانگی می تواند برای تمیز کردن جرم گوش شما موثر باشد. علاوه بر این، محلول آب اکسیژنه اثر ضدعفونی کننده نیز دارد و از مجرای گوش در برابر عفونت های مکرر محافظت می کند.

 

استفاده از آب اکسیژنه برای نرم کردن جرم گوش

 

یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل را حرارت دهید و با قطره چکان به آرامی آن را در گوش کیپ شده ی خود بریزید و به مدت ۱۰ دقیقه صبر کنید تا روغن جذب شود. الان می توانید سر خود را به سمت مقابل کج کنید تا جرم گوش نرم شده را از گوش خود به آسانی خارج کنید. از این درمان خانگی در مواقع لزوم می توان استفاده کرد چون روغن نارگیل این قابلیت را دارد که حجم وسیعی از باکتری های مضری که به دلیل تجمع جرم در گوش انباشته شده اند، از بین ببرد.

 

استفاده از روغن نارگیل برای نرم کردن جرم گوش

 

از روغن بادام نیز می توان مانند روندی که برای استفاده از روغن نارگیل توضیح داده شد، استفاده کرد. مقداری روغن بادام را می توان در قطره چکان ریخته و در دمای اتاق همانند روغن نارگیل، قطره قطره در گوش ریخت. روغن بادام یکی از بهترین چرب کننده ها بوده و به خروج جرم نرم شده از گوش کمک شایانی می کند.

 

استفاده از روغن بادام برای نرم کردن جرم گوش

 

شاید حتی فکرش را هم نمی کردید که روزی روغن بچه فیروز که در ایام طفولیت مدام نامش را می شنیدید، روزی برای نرم کردن جرم گوشتان به کار آید.

 

استفاده از روغن بچه برای نرم کردن جرم گوش

 

روش تمیز کردن جرم گوش به کمک روغن بچه نیز همانند روش ذکر شده در دو مورد قبل است. به این صورت که چند قطره از روغن بچه را به کمک قطره چکان یا گلوله پنبه در گوش کیپ شده ی خود می ریزید. سپس مدتی گلوله پنبه را در گوش خود نگه دارید تا روغن از گوشتان خارج نشود و سپس آن را از گوش خود خارج کنید. روغن بچه شامل روغن های معدنی بسیاری است که از روغن بچه یک مرطوب کننده و چرب کننده ی بسیار قوی می سازند.

 مزایای خرید سمعک اتیکن Oticon از کلینیک ملاصدرا

مقداری الکل صنعتی را با مقداری سرکه ی سفید با نسبت یک به یک مخلوط کنید. گوش خود را با محلول حاصل شده، شست و شو دهید تا از شر جرم سخت شده، خلاص شوید. این کار را هر چند هفته یک بار انجام دهید تا گوشتان از انواع عفونت ها در امان باشد. محلول الکل و سرکه می تواند جرم گوش را در خود حل کند. پس از انحلال جرم، الکل در همان دماهای پایین تبخیر می شود. سرکه ی سفید اما به علت داشتن خواص دارویی خود باعث جلوگیری از بروز عفونت های میکروبی در مجرای گوش می شود.

 

استفاده از محلول الکل و سرکه سفید برای نرم کردن جرم گوش

 

یک چهارم قاشق چای خوری جوش شیرین را با دو قاشق چای خوری آب مخلوط کنید. چند قطره از محلول را با قطره چکان در گوش کیپ شده ی خود بریزید و چند دقیقه صبر کنید. سپس سر خود را به سمت مقابل خم کنید تا جرم گوش نرم شده از گوش شما خارج شود. حالا می توانید گوش خود را با یک پارچه ی تمیز خشک کنید. اگر هنوز در گوش خود احساس کیپی می کنید، یک یا دو روز بعد این کار را تکرار کنید.

 

جرم گوش سفت شده می تواند عملکرد سمعک را نیز تحت تاثیر قرار دهد. اگر جرم گوش شما چندین روز در مجرای گوشتان انباشته شده باشد، احتمال ابتلا به عفونت های میکروبی و کاهش شنوایی بسیار افزایش می یابد. پس بهتر است قبل از اینکه لازم شود اقدامات درمانی جهت کاهش شنوایی خود انجام دهید، از ۶ روش خانگی برای تمیز کردن جرم گوش که در بالا ذکر شده، استفاده کنید.

دسترسی به سایر پست ها

درمان عفونت گوش میانی و روش های تشخیص و علائم آن

درد گوش، احساس کیپ شدن و پری گوش، خروج ترشح و … شاید شما نیز از آن دسته افرادی باشید که …

چطور گوش خود را تمیز کنیم

پیرگوشی چیست؟ روش های تشخیص و علائم آن

افزایش سن در انسان ممکن است با ایجاد بیماری ها و مشکلات جسمانی زیادی همراه باشد. مشکلاتی که …

سمعک هوشمند چیست و برای چه افرادی مناسب است؟

در مقالات گذشته به این موضوع اشاره کردیم که سمعک ها بر اساس تکنولوژی بکار رفته در آنها به ۲ …

پست های مرتبط

جدیدترین مقالات

سمعک ملاصدرا با داشتن کادری مجرب با مدارک معتبر دانشگاهی، دسترسی به آخرین تکنولوژیهای معتبر ارزیابی و تجربه کافی در زمینه های مختلف ارزیابی سرگیجه و تعادل، وزوز گوش، تجویز و تنظیم انواع سمعک و وسایل کمک شنوایی و انجام خدمات توانبخشی مناسب در این زمینه ها، یک مرکز بسیار جامع در زمینه ارزیابی شنوایی و تعادل است.

اطلاعات تماس

آدرس: تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، ابتدای شیخ بهایی جنوبی، کوچه اول سمت راست (بن بست برنا)، پلاک۱، طبقه۵، واحد ۱۸   تلفن: ۴-۸۸۰۵۳۷۸۳

دسترسی سریع

آخرین مقالات

طرف‌های قرارداد

Mollasadra Hearing Center All Rights Reserved 2018

سمعک ملاصدرا » وزوز گوش » درمان خانگی جرم گوش | ۶ روش تمیز کردن جرم گوش

ابتدا در گوش های خود احساس گرفتگی می کنید؛ کم کم احساس می کنید شنوایی تان کاهش پیدا کرده. احساس خارش و درد گوش به سراغتان می‌آید و احساس می‌کنید گوش هایتان دیگر تیزی سابق را ندارند. احتمالاً اولین چیزی که به ذهنتان می‌رسد این است که بالا رفتن سن کم کم دارد روی شنوایی تان تاثیر می گذارد و نباید از شنوایی تان انتظار سابق را داشته باشید. تحقیقات انجام شده نشان می دهد که اکثر کم شنوایی هایی از این قبیل، در اثر گرفتگی گوش ایجاد می شود. در حالیکه شاید تنها یک شستشو گوش یا ساکشن گوش بتواند مشکل را به کلی حل کند . من در این مقاله قصد دارم برای شما ۶ روش خانگی برای تمیز کردن جرم گوش معرفی کنم تا شاید بدون هزینه و دردسر رفت و آمد به کلینیک و… بتوانید در منزل به راحتی از پس این مشکل بر آبید.

 

تجمع جرم در مجرای گوش می تواند مشکلاتی از قبیل خارش، درد و کم شنوایی ایجاد کند.

 

چطور گوش خود را تمیز کنیم

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

گوش های ما دارای مکانیسمی بسیار پیچیده و پیشرفته هستند. مکانیسم پیشرفته ی گوش این امکان را به آن می دهد که جرم، مواد زائد خارجی مانند گرد و خاک و… را خود دفع کند. یعنی نیازی نیست که ما با وسیله ای خارجی مدام مجرای گوش خود را تمیز کنیم. گاهی ممکن است مقداری جرم در مجرای گوش های ما گیر کند. این اتفاق جلوی دفع خودکار گوش را می گیرد. از آنجایی که غدد تولید کننده ی جرم گوش در این مدت بیکار ننشسته اند و جرم بیشتری تولید کرده اند؛ این گیر کردن بواسطه ی تولید بیشتر جرم می تواند منجر به تجمع جرم در گوش و در نهایت کیپی گوش و احساس کم شنوایی شود. جرم تجمع یافته در گوش می تواند مشکلات شنوایی بسیاری برای شما ایجاد کند. اگر به موقع اقدام به دفع آن نکنید، می تواند برای شما مشکلات بیشتری نیز ایجاد کند.

برای تمیز کردن جرم گوش، متخصصان و کارشناسان بسیاری تعلیم دیده اند. شما با مراجعه به متخصص گوش، ادیولوژیست (شنوایی شناس) و یا حتی پزشک عمومی ممکن است بتوانید از عهده ی این مشکل برآیید. اما شما با امتحان کردن راه های خانگی زیر نیز می توانید از شر جرم کیپ شده در گوش هایتان خلاص شوید. مهم ترین مزیت روش های خانگی تمیز کردن گوش، این است که این روش ها کاملاً طبیعی بوده و هیچ گونه خطر یا عوارضی در پی ندارند.

 

 

 

 

برای این کار باید از محلول ۳% هیدروژن پراکسید، آب و گلوله پنبه (گاله) استفاده کنید. مقادیر یکسانی از آب و آب اکسیژنه را با یکدیگر مخلوط کنید تا یک محلول به دست آید. سر خود را به یک سمت خم کنید. به صورتی که گوش کیپ شده به سمت سقف و گوش سالم به سمت کف اتاق قرار بگیرد. سپس گلوله ی پنبه را به محلول آغشته کرده و آن را در گوش خود بچکانید. چند دقیقه صبر کنید تا محلول جذب جرم گوش شود و سپس سر خود را به سمت مقابل خم کنید تا مقدار اضافی محلول از گوش خارج شود. حتی یک بار استفاده از این روش درمان خانگی می تواند برای تمیز کردن جرم گوش شما موثر باشد. علاوه بر این، محلول آب اکسیژنه اثر ضدعفونی کننده نیز دارد و از مجرای گوش در برابر عفونت های مکرر محافظت می کند.

 

استفاده از آب اکسیژنه برای نرم کردن جرم گوش

 

یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل را حرارت دهید و با قطره چکان به آرامی آن را در گوش کیپ شده ی خود بریزید و به مدت ۱۰ دقیقه صبر کنید تا روغن جذب شود. الان می توانید سر خود را به سمت مقابل کج کنید تا جرم گوش نرم شده را از گوش خود به آسانی خارج کنید. از این درمان خانگی در مواقع لزوم می توان استفاده کرد چون روغن نارگیل این قابلیت را دارد که حجم وسیعی از باکتری های مضری که به دلیل تجمع جرم در گوش انباشته شده اند، از بین ببرد.

 

استفاده از روغن نارگیل برای نرم کردن جرم گوش

 

از روغن بادام نیز می توان مانند روندی که برای استفاده از روغن نارگیل توضیح داده شد، استفاده کرد. مقداری روغن بادام را می توان در قطره چکان ریخته و در دمای اتاق همانند روغن نارگیل، قطره قطره در گوش ریخت. روغن بادام یکی از بهترین چرب کننده ها بوده و به خروج جرم نرم شده از گوش کمک شایانی می کند.

 

استفاده از روغن بادام برای نرم کردن جرم گوش

 

شاید حتی فکرش را هم نمی کردید که روزی روغن بچه فیروز که در ایام طفولیت مدام نامش را می شنیدید، روزی برای نرم کردن جرم گوشتان به کار آید.

 

استفاده از روغن بچه برای نرم کردن جرم گوش

 

روش تمیز کردن جرم گوش به کمک روغن بچه نیز همانند روش ذکر شده در دو مورد قبل است. به این صورت که چند قطره از روغن بچه را به کمک قطره چکان یا گلوله پنبه در گوش کیپ شده ی خود می ریزید. سپس مدتی گلوله پنبه را در گوش خود نگه دارید تا روغن از گوشتان خارج نشود و سپس آن را از گوش خود خارج کنید. روغن بچه شامل روغن های معدنی بسیاری است که از روغن بچه یک مرطوب کننده و چرب کننده ی بسیار قوی می سازند.

 مزایای خرید سمعک اتیکن Oticon از کلینیک ملاصدرا

مقداری الکل صنعتی را با مقداری سرکه ی سفید با نسبت یک به یک مخلوط کنید. گوش خود را با محلول حاصل شده، شست و شو دهید تا از شر جرم سخت شده، خلاص شوید. این کار را هر چند هفته یک بار انجام دهید تا گوشتان از انواع عفونت ها در امان باشد. محلول الکل و سرکه می تواند جرم گوش را در خود حل کند. پس از انحلال جرم، الکل در همان دماهای پایین تبخیر می شود. سرکه ی سفید اما به علت داشتن خواص دارویی خود باعث جلوگیری از بروز عفونت های میکروبی در مجرای گوش می شود.

 

استفاده از محلول الکل و سرکه سفید برای نرم کردن جرم گوش

 

یک چهارم قاشق چای خوری جوش شیرین را با دو قاشق چای خوری آب مخلوط کنید. چند قطره از محلول را با قطره چکان در گوش کیپ شده ی خود بریزید و چند دقیقه صبر کنید. سپس سر خود را به سمت مقابل خم کنید تا جرم گوش نرم شده از گوش شما خارج شود. حالا می توانید گوش خود را با یک پارچه ی تمیز خشک کنید. اگر هنوز در گوش خود احساس کیپی می کنید، یک یا دو روز بعد این کار را تکرار کنید.

 

جرم گوش سفت شده می تواند عملکرد سمعک را نیز تحت تاثیر قرار دهد. اگر جرم گوش شما چندین روز در مجرای گوشتان انباشته شده باشد، احتمال ابتلا به عفونت های میکروبی و کاهش شنوایی بسیار افزایش می یابد. پس بهتر است قبل از اینکه لازم شود اقدامات درمانی جهت کاهش شنوایی خود انجام دهید، از ۶ روش خانگی برای تمیز کردن جرم گوش که در بالا ذکر شده، استفاده کنید.

دسترسی به سایر پست ها

درمان عفونت گوش میانی و روش های تشخیص و علائم آن

درد گوش، احساس کیپ شدن و پری گوش، خروج ترشح و … شاید شما نیز از آن دسته افرادی باشید که …

چطور گوش خود را تمیز کنیم

پیرگوشی چیست؟ روش های تشخیص و علائم آن

افزایش سن در انسان ممکن است با ایجاد بیماری ها و مشکلات جسمانی زیادی همراه باشد. مشکلاتی که …

سمعک هوشمند چیست و برای چه افرادی مناسب است؟

در مقالات گذشته به این موضوع اشاره کردیم که سمعک ها بر اساس تکنولوژی بکار رفته در آنها به ۲ …

پست های مرتبط

جدیدترین مقالات

سمعک ملاصدرا با داشتن کادری مجرب با مدارک معتبر دانشگاهی، دسترسی به آخرین تکنولوژیهای معتبر ارزیابی و تجربه کافی در زمینه های مختلف ارزیابی سرگیجه و تعادل، وزوز گوش، تجویز و تنظیم انواع سمعک و وسایل کمک شنوایی و انجام خدمات توانبخشی مناسب در این زمینه ها، یک مرکز بسیار جامع در زمینه ارزیابی شنوایی و تعادل است.

اطلاعات تماس

آدرس: تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، ابتدای شیخ بهایی جنوبی، کوچه اول سمت راست (بن بست برنا)، پلاک۱، طبقه۵، واحد ۱۸   تلفن: ۴-۸۸۰۵۳۷۸۳

دسترسی سریع

آخرین مقالات

طرف‌های قرارداد

Mollasadra Hearing Center All Rights Reserved 2018

سمعک ملاصدرا » وزوز گوش » درمان خانگی جرم گوش | ۶ روش تمیز کردن جرم گوش

ابتدا در گوش های خود احساس گرفتگی می کنید؛ کم کم احساس می کنید شنوایی تان کاهش پیدا کرده. احساس خارش و درد گوش به سراغتان می‌آید و احساس می‌کنید گوش هایتان دیگر تیزی سابق را ندارند. احتمالاً اولین چیزی که به ذهنتان می‌رسد این است که بالا رفتن سن کم کم دارد روی شنوایی تان تاثیر می گذارد و نباید از شنوایی تان انتظار سابق را داشته باشید. تحقیقات انجام شده نشان می دهد که اکثر کم شنوایی هایی از این قبیل، در اثر گرفتگی گوش ایجاد می شود. در حالیکه شاید تنها یک شستشو گوش یا ساکشن گوش بتواند مشکل را به کلی حل کند . من در این مقاله قصد دارم برای شما ۶ روش خانگی برای تمیز کردن جرم گوش معرفی کنم تا شاید بدون هزینه و دردسر رفت و آمد به کلینیک و… بتوانید در منزل به راحتی از پس این مشکل بر آبید.

 

تجمع جرم در مجرای گوش می تواند مشکلاتی از قبیل خارش، درد و کم شنوایی ایجاد کند.

 

چطور گوش خود را تمیز کنیم

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

گوش های ما دارای مکانیسمی بسیار پیچیده و پیشرفته هستند. مکانیسم پیشرفته ی گوش این امکان را به آن می دهد که جرم، مواد زائد خارجی مانند گرد و خاک و… را خود دفع کند. یعنی نیازی نیست که ما با وسیله ای خارجی مدام مجرای گوش خود را تمیز کنیم. گاهی ممکن است مقداری جرم در مجرای گوش های ما گیر کند. این اتفاق جلوی دفع خودکار گوش را می گیرد. از آنجایی که غدد تولید کننده ی جرم گوش در این مدت بیکار ننشسته اند و جرم بیشتری تولید کرده اند؛ این گیر کردن بواسطه ی تولید بیشتر جرم می تواند منجر به تجمع جرم در گوش و در نهایت کیپی گوش و احساس کم شنوایی شود. جرم تجمع یافته در گوش می تواند مشکلات شنوایی بسیاری برای شما ایجاد کند. اگر به موقع اقدام به دفع آن نکنید، می تواند برای شما مشکلات بیشتری نیز ایجاد کند.

برای تمیز کردن جرم گوش، متخصصان و کارشناسان بسیاری تعلیم دیده اند. شما با مراجعه به متخصص گوش، ادیولوژیست (شنوایی شناس) و یا حتی پزشک عمومی ممکن است بتوانید از عهده ی این مشکل برآیید. اما شما با امتحان کردن راه های خانگی زیر نیز می توانید از شر جرم کیپ شده در گوش هایتان خلاص شوید. مهم ترین مزیت روش های خانگی تمیز کردن گوش، این است که این روش ها کاملاً طبیعی بوده و هیچ گونه خطر یا عوارضی در پی ندارند.

 

 

 

 

برای این کار باید از محلول ۳% هیدروژن پراکسید، آب و گلوله پنبه (گاله) استفاده کنید. مقادیر یکسانی از آب و آب اکسیژنه را با یکدیگر مخلوط کنید تا یک محلول به دست آید. سر خود را به یک سمت خم کنید. به صورتی که گوش کیپ شده به سمت سقف و گوش سالم به سمت کف اتاق قرار بگیرد. سپس گلوله ی پنبه را به محلول آغشته کرده و آن را در گوش خود بچکانید. چند دقیقه صبر کنید تا محلول جذب جرم گوش شود و سپس سر خود را به سمت مقابل خم کنید تا مقدار اضافی محلول از گوش خارج شود. حتی یک بار استفاده از این روش درمان خانگی می تواند برای تمیز کردن جرم گوش شما موثر باشد. علاوه بر این، محلول آب اکسیژنه اثر ضدعفونی کننده نیز دارد و از مجرای گوش در برابر عفونت های مکرر محافظت می کند.

 

استفاده از آب اکسیژنه برای نرم کردن جرم گوش

 

یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل را حرارت دهید و با قطره چکان به آرامی آن را در گوش کیپ شده ی خود بریزید و به مدت ۱۰ دقیقه صبر کنید تا روغن جذب شود. الان می توانید سر خود را به سمت مقابل کج کنید تا جرم گوش نرم شده را از گوش خود به آسانی خارج کنید. از این درمان خانگی در مواقع لزوم می توان استفاده کرد چون روغن نارگیل این قابلیت را دارد که حجم وسیعی از باکتری های مضری که به دلیل تجمع جرم در گوش انباشته شده اند، از بین ببرد.

 

استفاده از روغن نارگیل برای نرم کردن جرم گوش

 

از روغن بادام نیز می توان مانند روندی که برای استفاده از روغن نارگیل توضیح داده شد، استفاده کرد. مقداری روغن بادام را می توان در قطره چکان ریخته و در دمای اتاق همانند روغن نارگیل، قطره قطره در گوش ریخت. روغن بادام یکی از بهترین چرب کننده ها بوده و به خروج جرم نرم شده از گوش کمک شایانی می کند.

 

استفاده از روغن بادام برای نرم کردن جرم گوش

 

شاید حتی فکرش را هم نمی کردید که روزی روغن بچه فیروز که در ایام طفولیت مدام نامش را می شنیدید، روزی برای نرم کردن جرم گوشتان به کار آید.

 

استفاده از روغن بچه برای نرم کردن جرم گوش

 

روش تمیز کردن جرم گوش به کمک روغن بچه نیز همانند روش ذکر شده در دو مورد قبل است. به این صورت که چند قطره از روغن بچه را به کمک قطره چکان یا گلوله پنبه در گوش کیپ شده ی خود می ریزید. سپس مدتی گلوله پنبه را در گوش خود نگه دارید تا روغن از گوشتان خارج نشود و سپس آن را از گوش خود خارج کنید. روغن بچه شامل روغن های معدنی بسیاری است که از روغن بچه یک مرطوب کننده و چرب کننده ی بسیار قوی می سازند.

 مزایای خرید سمعک اتیکن Oticon از کلینیک ملاصدرا

مقداری الکل صنعتی را با مقداری سرکه ی سفید با نسبت یک به یک مخلوط کنید. گوش خود را با محلول حاصل شده، شست و شو دهید تا از شر جرم سخت شده، خلاص شوید. این کار را هر چند هفته یک بار انجام دهید تا گوشتان از انواع عفونت ها در امان باشد. محلول الکل و سرکه می تواند جرم گوش را در خود حل کند. پس از انحلال جرم، الکل در همان دماهای پایین تبخیر می شود. سرکه ی سفید اما به علت داشتن خواص دارویی خود باعث جلوگیری از بروز عفونت های میکروبی در مجرای گوش می شود.

 

استفاده از محلول الکل و سرکه سفید برای نرم کردن جرم گوش

 

یک چهارم قاشق چای خوری جوش شیرین را با دو قاشق چای خوری آب مخلوط کنید. چند قطره از محلول را با قطره چکان در گوش کیپ شده ی خود بریزید و چند دقیقه صبر کنید. سپس سر خود را به سمت مقابل خم کنید تا جرم گوش نرم شده از گوش شما خارج شود. حالا می توانید گوش خود را با یک پارچه ی تمیز خشک کنید. اگر هنوز در گوش خود احساس کیپی می کنید، یک یا دو روز بعد این کار را تکرار کنید.

 

جرم گوش سفت شده می تواند عملکرد سمعک را نیز تحت تاثیر قرار دهد. اگر جرم گوش شما چندین روز در مجرای گوشتان انباشته شده باشد، احتمال ابتلا به عفونت های میکروبی و کاهش شنوایی بسیار افزایش می یابد. پس بهتر است قبل از اینکه لازم شود اقدامات درمانی جهت کاهش شنوایی خود انجام دهید، از ۶ روش خانگی برای تمیز کردن جرم گوش که در بالا ذکر شده، استفاده کنید.

دسترسی به سایر پست ها

درمان عفونت گوش میانی و روش های تشخیص و علائم آن

درد گوش، احساس کیپ شدن و پری گوش، خروج ترشح و … شاید شما نیز از آن دسته افرادی باشید که …

چطور گوش خود را تمیز کنیم

پیرگوشی چیست؟ روش های تشخیص و علائم آن

افزایش سن در انسان ممکن است با ایجاد بیماری ها و مشکلات جسمانی زیادی همراه باشد. مشکلاتی که …

سمعک هوشمند چیست و برای چه افرادی مناسب است؟

در مقالات گذشته به این موضوع اشاره کردیم که سمعک ها بر اساس تکنولوژی بکار رفته در آنها به ۲ …

پست های مرتبط

جدیدترین مقالات

سمعک ملاصدرا با داشتن کادری مجرب با مدارک معتبر دانشگاهی، دسترسی به آخرین تکنولوژیهای معتبر ارزیابی و تجربه کافی در زمینه های مختلف ارزیابی سرگیجه و تعادل، وزوز گوش، تجویز و تنظیم انواع سمعک و وسایل کمک شنوایی و انجام خدمات توانبخشی مناسب در این زمینه ها، یک مرکز بسیار جامع در زمینه ارزیابی شنوایی و تعادل است.

اطلاعات تماس

آدرس: تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، ابتدای شیخ بهایی جنوبی، کوچه اول سمت راست (بن بست برنا)، پلاک۱، طبقه۵، واحد ۱۸   تلفن: ۴-۸۸۰۵۳۷۸۳

دسترسی سریع

آخرین مقالات

طرف‌های قرارداد

Mollasadra Hearing Center All Rights Reserved 2018

سمعک ملاصدرا » وزوز گوش » درمان خانگی جرم گوش | ۶ روش تمیز کردن جرم گوش

ابتدا در گوش های خود احساس گرفتگی می کنید؛ کم کم احساس می کنید شنوایی تان کاهش پیدا کرده. احساس خارش و درد گوش به سراغتان می‌آید و احساس می‌کنید گوش هایتان دیگر تیزی سابق را ندارند. احتمالاً اولین چیزی که به ذهنتان می‌رسد این است که بالا رفتن سن کم کم دارد روی شنوایی تان تاثیر می گذارد و نباید از شنوایی تان انتظار سابق را داشته باشید. تحقیقات انجام شده نشان می دهد که اکثر کم شنوایی هایی از این قبیل، در اثر گرفتگی گوش ایجاد می شود. در حالیکه شاید تنها یک شستشو گوش یا ساکشن گوش بتواند مشکل را به کلی حل کند . من در این مقاله قصد دارم برای شما ۶ روش خانگی برای تمیز کردن جرم گوش معرفی کنم تا شاید بدون هزینه و دردسر رفت و آمد به کلینیک و… بتوانید در منزل به راحتی از پس این مشکل بر آبید.

 

تجمع جرم در مجرای گوش می تواند مشکلاتی از قبیل خارش، درد و کم شنوایی ایجاد کند.

 

چطور گوش خود را تمیز کنیم

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

گوش های ما دارای مکانیسمی بسیار پیچیده و پیشرفته هستند. مکانیسم پیشرفته ی گوش این امکان را به آن می دهد که جرم، مواد زائد خارجی مانند گرد و خاک و… را خود دفع کند. یعنی نیازی نیست که ما با وسیله ای خارجی مدام مجرای گوش خود را تمیز کنیم. گاهی ممکن است مقداری جرم در مجرای گوش های ما گیر کند. این اتفاق جلوی دفع خودکار گوش را می گیرد. از آنجایی که غدد تولید کننده ی جرم گوش در این مدت بیکار ننشسته اند و جرم بیشتری تولید کرده اند؛ این گیر کردن بواسطه ی تولید بیشتر جرم می تواند منجر به تجمع جرم در گوش و در نهایت کیپی گوش و احساس کم شنوایی شود. جرم تجمع یافته در گوش می تواند مشکلات شنوایی بسیاری برای شما ایجاد کند. اگر به موقع اقدام به دفع آن نکنید، می تواند برای شما مشکلات بیشتری نیز ایجاد کند.

برای تمیز کردن جرم گوش، متخصصان و کارشناسان بسیاری تعلیم دیده اند. شما با مراجعه به متخصص گوش، ادیولوژیست (شنوایی شناس) و یا حتی پزشک عمومی ممکن است بتوانید از عهده ی این مشکل برآیید. اما شما با امتحان کردن راه های خانگی زیر نیز می توانید از شر جرم کیپ شده در گوش هایتان خلاص شوید. مهم ترین مزیت روش های خانگی تمیز کردن گوش، این است که این روش ها کاملاً طبیعی بوده و هیچ گونه خطر یا عوارضی در پی ندارند.

 

 

 

 

برای این کار باید از محلول ۳% هیدروژن پراکسید، آب و گلوله پنبه (گاله) استفاده کنید. مقادیر یکسانی از آب و آب اکسیژنه را با یکدیگر مخلوط کنید تا یک محلول به دست آید. سر خود را به یک سمت خم کنید. به صورتی که گوش کیپ شده به سمت سقف و گوش سالم به سمت کف اتاق قرار بگیرد. سپس گلوله ی پنبه را به محلول آغشته کرده و آن را در گوش خود بچکانید. چند دقیقه صبر کنید تا محلول جذب جرم گوش شود و سپس سر خود را به سمت مقابل خم کنید تا مقدار اضافی محلول از گوش خارج شود. حتی یک بار استفاده از این روش درمان خانگی می تواند برای تمیز کردن جرم گوش شما موثر باشد. علاوه بر این، محلول آب اکسیژنه اثر ضدعفونی کننده نیز دارد و از مجرای گوش در برابر عفونت های مکرر محافظت می کند.

 

استفاده از آب اکسیژنه برای نرم کردن جرم گوش

 

یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل را حرارت دهید و با قطره چکان به آرامی آن را در گوش کیپ شده ی خود بریزید و به مدت ۱۰ دقیقه صبر کنید تا روغن جذب شود. الان می توانید سر خود را به سمت مقابل کج کنید تا جرم گوش نرم شده را از گوش خود به آسانی خارج کنید. از این درمان خانگی در مواقع لزوم می توان استفاده کرد چون روغن نارگیل این قابلیت را دارد که حجم وسیعی از باکتری های مضری که به دلیل تجمع جرم در گوش انباشته شده اند، از بین ببرد.

 

استفاده از روغن نارگیل برای نرم کردن جرم گوش

 

از روغن بادام نیز می توان مانند روندی که برای استفاده از روغن نارگیل توضیح داده شد، استفاده کرد. مقداری روغن بادام را می توان در قطره چکان ریخته و در دمای اتاق همانند روغن نارگیل، قطره قطره در گوش ریخت. روغن بادام یکی از بهترین چرب کننده ها بوده و به خروج جرم نرم شده از گوش کمک شایانی می کند.

 

استفاده از روغن بادام برای نرم کردن جرم گوش

 

شاید حتی فکرش را هم نمی کردید که روزی روغن بچه فیروز که در ایام طفولیت مدام نامش را می شنیدید، روزی برای نرم کردن جرم گوشتان به کار آید.

 

استفاده از روغن بچه برای نرم کردن جرم گوش

 

روش تمیز کردن جرم گوش به کمک روغن بچه نیز همانند روش ذکر شده در دو مورد قبل است. به این صورت که چند قطره از روغن بچه را به کمک قطره چکان یا گلوله پنبه در گوش کیپ شده ی خود می ریزید. سپس مدتی گلوله پنبه را در گوش خود نگه دارید تا روغن از گوشتان خارج نشود و سپس آن را از گوش خود خارج کنید. روغن بچه شامل روغن های معدنی بسیاری است که از روغن بچه یک مرطوب کننده و چرب کننده ی بسیار قوی می سازند.

 مزایای خرید سمعک اتیکن Oticon از کلینیک ملاصدرا

مقداری الکل صنعتی را با مقداری سرکه ی سفید با نسبت یک به یک مخلوط کنید. گوش خود را با محلول حاصل شده، شست و شو دهید تا از شر جرم سخت شده، خلاص شوید. این کار را هر چند هفته یک بار انجام دهید تا گوشتان از انواع عفونت ها در امان باشد. محلول الکل و سرکه می تواند جرم گوش را در خود حل کند. پس از انحلال جرم، الکل در همان دماهای پایین تبخیر می شود. سرکه ی سفید اما به علت داشتن خواص دارویی خود باعث جلوگیری از بروز عفونت های میکروبی در مجرای گوش می شود.

 

استفاده از محلول الکل و سرکه سفید برای نرم کردن جرم گوش

 

یک چهارم قاشق چای خوری جوش شیرین را با دو قاشق چای خوری آب مخلوط کنید. چند قطره از محلول را با قطره چکان در گوش کیپ شده ی خود بریزید و چند دقیقه صبر کنید. سپس سر خود را به سمت مقابل خم کنید تا جرم گوش نرم شده از گوش شما خارج شود. حالا می توانید گوش خود را با یک پارچه ی تمیز خشک کنید. اگر هنوز در گوش خود احساس کیپی می کنید، یک یا دو روز بعد این کار را تکرار کنید.

 

جرم گوش سفت شده می تواند عملکرد سمعک را نیز تحت تاثیر قرار دهد. اگر جرم گوش شما چندین روز در مجرای گوشتان انباشته شده باشد، احتمال ابتلا به عفونت های میکروبی و کاهش شنوایی بسیار افزایش می یابد. پس بهتر است قبل از اینکه لازم شود اقدامات درمانی جهت کاهش شنوایی خود انجام دهید، از ۶ روش خانگی برای تمیز کردن جرم گوش که در بالا ذکر شده، استفاده کنید.

دسترسی به سایر پست ها

درمان عفونت گوش میانی و روش های تشخیص و علائم آن

درد گوش، احساس کیپ شدن و پری گوش، خروج ترشح و … شاید شما نیز از آن دسته افرادی باشید که …

چطور گوش خود را تمیز کنیم

پیرگوشی چیست؟ روش های تشخیص و علائم آن

افزایش سن در انسان ممکن است با ایجاد بیماری ها و مشکلات جسمانی زیادی همراه باشد. مشکلاتی که …

سمعک هوشمند چیست و برای چه افرادی مناسب است؟

در مقالات گذشته به این موضوع اشاره کردیم که سمعک ها بر اساس تکنولوژی بکار رفته در آنها به ۲ …

پست های مرتبط

جدیدترین مقالات

سمعک ملاصدرا با داشتن کادری مجرب با مدارک معتبر دانشگاهی، دسترسی به آخرین تکنولوژیهای معتبر ارزیابی و تجربه کافی در زمینه های مختلف ارزیابی سرگیجه و تعادل، وزوز گوش، تجویز و تنظیم انواع سمعک و وسایل کمک شنوایی و انجام خدمات توانبخشی مناسب در این زمینه ها، یک مرکز بسیار جامع در زمینه ارزیابی شنوایی و تعادل است.

اطلاعات تماس

آدرس: تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، ابتدای شیخ بهایی جنوبی، کوچه اول سمت راست (بن بست برنا)، پلاک۱، طبقه۵، واحد ۱۸   تلفن: ۴-۸۸۰۵۳۷۸۳

دسترسی سریع

آخرین مقالات

طرف‌های قرارداد

Mollasadra Hearing Center All Rights Reserved 2018

سمعک ملاصدرا » وزوز گوش » درمان خانگی جرم گوش | ۶ روش تمیز کردن جرم گوش

ابتدا در گوش های خود احساس گرفتگی می کنید؛ کم کم احساس می کنید شنوایی تان کاهش پیدا کرده. احساس خارش و درد گوش به سراغتان می‌آید و احساس می‌کنید گوش هایتان دیگر تیزی سابق را ندارند. احتمالاً اولین چیزی که به ذهنتان می‌رسد این است که بالا رفتن سن کم کم دارد روی شنوایی تان تاثیر می گذارد و نباید از شنوایی تان انتظار سابق را داشته باشید. تحقیقات انجام شده نشان می دهد که اکثر کم شنوایی هایی از این قبیل، در اثر گرفتگی گوش ایجاد می شود. در حالیکه شاید تنها یک شستشو گوش یا ساکشن گوش بتواند مشکل را به کلی حل کند . من در این مقاله قصد دارم برای شما ۶ روش خانگی برای تمیز کردن جرم گوش معرفی کنم تا شاید بدون هزینه و دردسر رفت و آمد به کلینیک و… بتوانید در منزل به راحتی از پس این مشکل بر آبید.

 

تجمع جرم در مجرای گوش می تواند مشکلاتی از قبیل خارش، درد و کم شنوایی ایجاد کند.

 

چطور گوش خود را تمیز کنیم

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

گوش های ما دارای مکانیسمی بسیار پیچیده و پیشرفته هستند. مکانیسم پیشرفته ی گوش این امکان را به آن می دهد که جرم، مواد زائد خارجی مانند گرد و خاک و… را خود دفع کند. یعنی نیازی نیست که ما با وسیله ای خارجی مدام مجرای گوش خود را تمیز کنیم. گاهی ممکن است مقداری جرم در مجرای گوش های ما گیر کند. این اتفاق جلوی دفع خودکار گوش را می گیرد. از آنجایی که غدد تولید کننده ی جرم گوش در این مدت بیکار ننشسته اند و جرم بیشتری تولید کرده اند؛ این گیر کردن بواسطه ی تولید بیشتر جرم می تواند منجر به تجمع جرم در گوش و در نهایت کیپی گوش و احساس کم شنوایی شود. جرم تجمع یافته در گوش می تواند مشکلات شنوایی بسیاری برای شما ایجاد کند. اگر به موقع اقدام به دفع آن نکنید، می تواند برای شما مشکلات بیشتری نیز ایجاد کند.

برای تمیز کردن جرم گوش، متخصصان و کارشناسان بسیاری تعلیم دیده اند. شما با مراجعه به متخصص گوش، ادیولوژیست (شنوایی شناس) و یا حتی پزشک عمومی ممکن است بتوانید از عهده ی این مشکل برآیید. اما شما با امتحان کردن راه های خانگی زیر نیز می توانید از شر جرم کیپ شده در گوش هایتان خلاص شوید. مهم ترین مزیت روش های خانگی تمیز کردن گوش، این است که این روش ها کاملاً طبیعی بوده و هیچ گونه خطر یا عوارضی در پی ندارند.

 

 

 

 

برای این کار باید از محلول ۳% هیدروژن پراکسید، آب و گلوله پنبه (گاله) استفاده کنید. مقادیر یکسانی از آب و آب اکسیژنه را با یکدیگر مخلوط کنید تا یک محلول به دست آید. سر خود را به یک سمت خم کنید. به صورتی که گوش کیپ شده به سمت سقف و گوش سالم به سمت کف اتاق قرار بگیرد. سپس گلوله ی پنبه را به محلول آغشته کرده و آن را در گوش خود بچکانید. چند دقیقه صبر کنید تا محلول جذب جرم گوش شود و سپس سر خود را به سمت مقابل خم کنید تا مقدار اضافی محلول از گوش خارج شود. حتی یک بار استفاده از این روش درمان خانگی می تواند برای تمیز کردن جرم گوش شما موثر باشد. علاوه بر این، محلول آب اکسیژنه اثر ضدعفونی کننده نیز دارد و از مجرای گوش در برابر عفونت های مکرر محافظت می کند.

 

استفاده از آب اکسیژنه برای نرم کردن جرم گوش

 

یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل را حرارت دهید و با قطره چکان به آرامی آن را در گوش کیپ شده ی خود بریزید و به مدت ۱۰ دقیقه صبر کنید تا روغن جذب شود. الان می توانید سر خود را به سمت مقابل کج کنید تا جرم گوش نرم شده را از گوش خود به آسانی خارج کنید. از این درمان خانگی در مواقع لزوم می توان استفاده کرد چون روغن نارگیل این قابلیت را دارد که حجم وسیعی از باکتری های مضری که به دلیل تجمع جرم در گوش انباشته شده اند، از بین ببرد.

 

استفاده از روغن نارگیل برای نرم کردن جرم گوش

 

از روغن بادام نیز می توان مانند روندی که برای استفاده از روغن نارگیل توضیح داده شد، استفاده کرد. مقداری روغن بادام را می توان در قطره چکان ریخته و در دمای اتاق همانند روغن نارگیل، قطره قطره در گوش ریخت. روغن بادام یکی از بهترین چرب کننده ها بوده و به خروج جرم نرم شده از گوش کمک شایانی می کند.

 

استفاده از روغن بادام برای نرم کردن جرم گوش

 

شاید حتی فکرش را هم نمی کردید که روزی روغن بچه فیروز که در ایام طفولیت مدام نامش را می شنیدید، روزی برای نرم کردن جرم گوشتان به کار آید.

 

استفاده از روغن بچه برای نرم کردن جرم گوش

 

روش تمیز کردن جرم گوش به کمک روغن بچه نیز همانند روش ذکر شده در دو مورد قبل است. به این صورت که چند قطره از روغن بچه را به کمک قطره چکان یا گلوله پنبه در گوش کیپ شده ی خود می ریزید. سپس مدتی گلوله پنبه را در گوش خود نگه دارید تا روغن از گوشتان خارج نشود و سپس آن را از گوش خود خارج کنید. روغن بچه شامل روغن های معدنی بسیاری است که از روغن بچه یک مرطوب کننده و چرب کننده ی بسیار قوی می سازند.

 مزایای خرید سمعک اتیکن Oticon از کلینیک ملاصدرا

مقداری الکل صنعتی را با مقداری سرکه ی سفید با نسبت یک به یک مخلوط کنید. گوش خود را با محلول حاصل شده، شست و شو دهید تا از شر جرم سخت شده، خلاص شوید. این کار را هر چند هفته یک بار انجام دهید تا گوشتان از انواع عفونت ها در امان باشد. محلول الکل و سرکه می تواند جرم گوش را در خود حل کند. پس از انحلال جرم، الکل در همان دماهای پایین تبخیر می شود. سرکه ی سفید اما به علت داشتن خواص دارویی خود باعث جلوگیری از بروز عفونت های میکروبی در مجرای گوش می شود.

 

استفاده از محلول الکل و سرکه سفید برای نرم کردن جرم گوش

 

یک چهارم قاشق چای خوری جوش شیرین را با دو قاشق چای خوری آب مخلوط کنید. چند قطره از محلول را با قطره چکان در گوش کیپ شده ی خود بریزید و چند دقیقه صبر کنید. سپس سر خود را به سمت مقابل خم کنید تا جرم گوش نرم شده از گوش شما خارج شود. حالا می توانید گوش خود را با یک پارچه ی تمیز خشک کنید. اگر هنوز در گوش خود احساس کیپی می کنید، یک یا دو روز بعد این کار را تکرار کنید.

 

جرم گوش سفت شده می تواند عملکرد سمعک را نیز تحت تاثیر قرار دهد. اگر جرم گوش شما چندین روز در مجرای گوشتان انباشته شده باشد، احتمال ابتلا به عفونت های میکروبی و کاهش شنوایی بسیار افزایش می یابد. پس بهتر است قبل از اینکه لازم شود اقدامات درمانی جهت کاهش شنوایی خود انجام دهید، از ۶ روش خانگی برای تمیز کردن جرم گوش که در بالا ذکر شده، استفاده کنید.

دسترسی به سایر پست ها

درمان عفونت گوش میانی و روش های تشخیص و علائم آن

درد گوش، احساس کیپ شدن و پری گوش، خروج ترشح و … شاید شما نیز از آن دسته افرادی باشید که …

چطور گوش خود را تمیز کنیم

پیرگوشی چیست؟ روش های تشخیص و علائم آن

افزایش سن در انسان ممکن است با ایجاد بیماری ها و مشکلات جسمانی زیادی همراه باشد. مشکلاتی که …

سمعک هوشمند چیست و برای چه افرادی مناسب است؟

در مقالات گذشته به این موضوع اشاره کردیم که سمعک ها بر اساس تکنولوژی بکار رفته در آنها به ۲ …

پست های مرتبط

جدیدترین مقالات

سمعک ملاصدرا با داشتن کادری مجرب با مدارک معتبر دانشگاهی، دسترسی به آخرین تکنولوژیهای معتبر ارزیابی و تجربه کافی در زمینه های مختلف ارزیابی سرگیجه و تعادل، وزوز گوش، تجویز و تنظیم انواع سمعک و وسایل کمک شنوایی و انجام خدمات توانبخشی مناسب در این زمینه ها، یک مرکز بسیار جامع در زمینه ارزیابی شنوایی و تعادل است.

اطلاعات تماس

آدرس: تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، ابتدای شیخ بهایی جنوبی، کوچه اول سمت راست (بن بست برنا)، پلاک۱، طبقه۵، واحد ۱۸   تلفن: ۴-۸۸۰۵۳۷۸۳

دسترسی سریع

آخرین مقالات

طرف‌های قرارداد

Mollasadra Hearing Center All Rights Reserved 2018

سمعک ملاصدرا » تمیز کردن گوش | چگونه گوش های خود را تمیز کنیم؟

بر خلاف باور عمومی، استفاده از گوش پاک کن بهترین راه برای تمیز کردن گوش ها نیست. گوش پاک کن نه تنها در تمیز کردن گوش کاملاً موثر عمل نمی کند بلکه ممکن است جرم گوش را بیشتر به سمت پرده گوش بفشارد. پزشکان توصیه می کنند از فروبردن اشیای خارجی به درون گوش های اکیداً خودداری شود. به ویژه اگر این اشیاء توانایی سوراخ کردن یا آسیب زدن به پرده گوش را داشته باشند. وارد آمدن هرگونه آسیب به گوش داخلی شما می تواند منجر به کاهش شنوایی شود، بنابراین بهتر است از هر چیزی که می تواند منجر به این آسیب شود، اجتناب کرد. گفته می شود تمیز نکردن گوش حتی می تواند مشکلات بیشتری نیز ایجاد کند. یکی از این مشکلات، تجمع جرم گوش در مجراست، این حالت وقتی رخ می دهد که جرم یک توده فشرده درون مجرای گوش ایجاد کند.

خرید سمعک های اتیکن Oticon

تجمع جرم گوش درون مجرا زمانی رخ می دهد که جرم ساخته شده از مجرای گوش به بیرون رانده نمی شود. و در همانجا شروع به متراکم شدن می کند. این عامل می تواند باعث بروز سردرد و علائم پاتولوژیک دیگری شود؛ همچنین می تواند روی شنوایی شما تاثیر بگذارد. زمانی که با این عارضه مواجه شدید باید به پزشک مراجعه کنید تا جرم فشرده شده درون گوشتان را خارج کند. جرم گوش چربی و میکروب بسیاری به خود جذب می کند، بنابراین بهترین کار ممکن خارج کردن آن در سریع ترین زمان ممکن است. علائم تجمع جرم گوش شامل: شنیدن صدای زنگ در گوش، درد گوش،گیجی و همچنین بوی بد گوش است. اگر شما به طور مداوم از هندزفری یا سمعک استفاده می کنید، گوشتان بیشتر مستعد بروز تجمع جرم است. بنابراین مراقبت و نگهداری درست از گوش ها و دستگاه های کمک شنیداری حائز اهمیت بسیار است.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

چطور گوش خود را تمیز کنیم

آگاهی از چگونگی تمیز کردن گوش ها بخش مهمی از بهداشت فردی و خودمراقبتی است. با این حال، برخلاف مسواک زدن و دوش گرفتن، نیازی نیست تمیز کردن گوش به صورت بسیار مکرر انجام شود. حرکات فک شما در هنگام صحبت کردن و خوردن غذا معمولاً به صورت طبیعی جرم ها را از مجرای گوش خارج می کند و تمیزکردن قسمت های بیرونی گوش با دستمال کاغذی یا پارچه ای مرطوب کافی است. اما گاهی نیز ممکن است مجرای گوش نیاز به تمیز کردن داشته باشد، که این کار به مراقبت و توجه زیادی نیاز دارد. در این مواقع بهترین اقدام ویزیت شدن توسط یک متخصص است. آنها مجهز به ابزار و آموزش های لازم برای تمیز کردن مجرای گوش شما هستند. البته برخی از این اقدامات از جمله شستشوی گوش، در خانه هم می تواند انجام شود. این کار را زمانی می توان انجام داد که گوش کاملاً تمیز شده باشد.

 

شما می توانید از قطره های نرم کننده جرم گوش که بدون تجویز پزشک هم می توان تهیه کرد، برای نرم کردن و از بین بردن جرم گوش استفاده کنید. سپس گوش خود را به آرامی با محلولی نمکی شستشو دهید.

 

افراد مبتلا به دیابت، نقص ایمنی و افرادی که دچار پارگی پرده گوش شده اند، نباید این کار را انجام دهند. بهتر است اگر دچار مشکل شنوایی هستید، قبل از انجام هر کاری در راستای تمیز کردن گوش هایتان، با پزشک معالج خود مشورت کنید. همچنین بسیار مهم است که سمعک هایتان را تمیز نگه دارید. اگر سمعک های شما کثیف باشند، تمیز کردن و شستشوی گوش هایتان عملاً بی معنی خواهد بود.

 

تمیز کردن گوش به صورت مطمئن و بی خطر

اگر فکر می کنید دچار تجمع جرم در مجرای گوشتان شده اید، بهتر است هرچه سریعتر توسط یک پزشک متخصص ویزیت شوید؛ زیرا علائم این عارضه ممکن است با مرور زمان نادیده گرفته شده یا باعث تشخیص اشتباه شوند. اگر فکر می کنید به خاطر تجمع جرم دچار افت شنوایی شده اید، سعی نکنید به تنهایی با این مشکل مقابله کنید و از اشیای خارجی نیز برای بیرون آوردن جرم استفاده نکنید.گوش عضوی بسیار ظریف است و با دست کاری آن ممکن است باعث صدمه دیدن شدید آن شود. اگر هیچ جرم سفت شده ای در گوش وجود نداشته باشد، افت شنوایی ممکن است توسط منبع دیگری ایجاد شده باشد. در این صورت شما باید زمانی را برای انجام تست شنوایی سنجی اختصاص دهید تا در بالاترین سطح سلامت شنوایی بمانید.

دسترسی به سایر پست ها

درمان عفونت گوش میانی و روش های تشخیص و علائم آن

درد گوش، احساس کیپ شدن و پری گوش، خروج ترشح و … شاید شما نیز از آن دسته افرادی باشید که …

پیرگوشی چیست؟ روش های تشخیص و علائم آن

افزایش سن در انسان ممکن است با ایجاد بیماری ها و مشکلات جسمانی زیادی همراه باشد. مشکلاتی که …

سمعک هوشمند چیست و برای چه افرادی مناسب است؟

در مقالات گذشته به این موضوع اشاره کردیم که سمعک ها بر اساس تکنولوژی بکار رفته در آنها به ۲ …

پست های مرتبط

جدیدترین مقالات

سمعک ملاصدرا با داشتن کادری مجرب با مدارک معتبر دانشگاهی، دسترسی به آخرین تکنولوژیهای معتبر ارزیابی و تجربه کافی در زمینه های مختلف ارزیابی سرگیجه و تعادل، وزوز گوش، تجویز و تنظیم انواع سمعک و وسایل کمک شنوایی و انجام خدمات توانبخشی مناسب در این زمینه ها، یک مرکز بسیار جامع در زمینه ارزیابی شنوایی و تعادل است.

اطلاعات تماس

آدرس: تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، ابتدای شیخ بهایی جنوبی، کوچه اول سمت راست (بن بست برنا)، پلاک۱، طبقه۵، واحد ۱۸   تلفن: ۴-۸۸۰۵۳۷۸۳

دسترسی سریع

آخرین مقالات

طرف‌های قرارداد

Mollasadra Hearing Center All Rights Reserved 2018

10 واقعیت درباره جرم گوشجرم گوش ماده ای چسبناک، زردرنگ و چرب است که توسط سلول های موجود در کانال گوش ترشح می شود و مجرای گوش را از گزند آلودگی ها و میکروب ها حفظ می کند. در این مطلب با 10 حقیقت درباره جرم گوش آشنا می شوید.

 

1- جرم گوش چه موادی دارد؟جرم گوش که به آن واکس گوش، موم یا سرومن نیز گفته می شود، ترکیبی از چربی (مترشحه از غدد چربی پوست)، سلول های پوستی جدا شده از داخل گوش و ترشحات غدد سرومن در کانال گوش خارجی است.

2- آیا نوع جرم گوش خود را می دانید؟جرم گوش دو نوع خشک و مرطوب است. نوع آن بستگی به ژنتیک شما دارد. ژنتیک مردم آسیای شمال شرقی مخصوصا مردم کشورهای چین یا کره طوری است که جرم گوش خشک دارند، در حالی که جرم گوش افراد سایر کشورها مرطوب است.

چطور گوش خود را تمیز کنیم

3- چطور جرم گوش شبیه موی بینی است؟جرم گوش یکی از عوامل محافظتی بدن است. جرم گوش همانند مژه های چشم و موهای بینی از بدن ما در برابر عوامل مزاحم مثل گردوغبار، باکتری ها و سایر میکروارگانیسم ها محافظت می کند. این عوامل با ورود به بدن باعث بروز ناراحتی، التهاب و عفونت می شوند.اگر در اثر تجمع جرم گوش، شنوایی شما کم شده است و صداها را به سختی می شنوید، برای معاینه نزد پزشک متخصص گوش و حلق و بینی بروید.

4- چطور جرم گوش شبیه اشک است؟جرم گوش، گوش های ما را لیز و نرم می کند، همان طور که اشک، چشم های ما لیز و مرطوب می کند. اگر مقدار جرم گوش کم باشد، گوش ها دچار خشکی و خارش می شوند.

5- جرم گوش بعد از پاک کردن گوش، برطرف می شود.گوش ها با لطف جرم گوش، خودشان را پاک و تمیز می کنند. هر وقت شما فک یا چانه خود را تکان می دهید، جرم گوش به آرامی از طرف پرده گوش به سمت سوراخ گوش می آید. سپس خشک شده و بیرون می افتد.

6- داخل گوش خود را دستکاری نکنید.برای تمیز کردن گوش نبایستی چیزی داخل گوشتان فرو کنید، زیرا گوش ها خودشان را تمیز می کنند.برای خاراندن گوش یا خارج کردن جرم گوش، گوش پاک کن، سنجاق، انگشت دست و هر چیز دیگری را وارد گوشتان نکنید، زیرا با این کار جرم را بیشتر به سمت داخل گوش هل می دهید که می تواند گوش را کیپ کند و شنوایی شما کم شود.

 

7- از شمع گوش استفاده نکنید.برخی افراد برای پاک کردن جرم گوش از شمع گوش استفاده می کنند. در این روش، فرد روی یک طرف بدن خود دراز می کشد و شمعی مخروطی شکل و تو خالی در داخل کانال گوش قرار می گیرد. سپس شمع را روشن می کنند.گفته می شود حرارت شمع، جرم گوش را نرم می کند و بیرون می آورد.در حالی که این کار هیچ فایده اثبات شده ای ندارد و در عین حال باعث سوختگی گوش، گرفتگی گوش در اثر تجمع جرم و سوراخ شدن پرده گوش می شود.

8- چطور جرم گوش روی شنوایی موثر است؟تجمع و سفت شدن جرم گوش، شایع ترین دلیل کاهش شنوایی است. ممکن است گاهی اوقات جرم گوش به طرف پرده گوش هل داده شود و یا گوش ها بیش از حد مورد نیاز، جرم تولید کنند.علائم تجمع و سفت شدن جرم گوش عبارتند از درد گوش، احساس سنگینی و پری گوش، احساس کیپ شدن گوش و زنگ زدن گوش.همچنین ممکن است گوش های شما دچار خارش، بوی نامطبوع و ترشحات شوند.

9- چطور جرم گوش را تمیز کنیم؟اگر احساس می کنید گوش های شما در اثر تجمع جرم گوش  بسته شده اند، نزد پزشک متخصص گوش و حلق و بینی بروید تا جرم گوش شما را تمیز کند. برای این کار:- ابتدا لازم است جرم گوش را نرم کنید. طبق دستور پزشک برای مدت چند روز، دو تا سه بار در روز چند قطره روغن گلسیرین فنیکه را داخل سوراخ گوش خود بریزید. این روغن جرم گوش را نرم می کند و باعث خروج راحت تر آن می شود.

– بعد از چند روز نزد پزشک می روید. پزشک با استفاده از یک سرنگ پر از آب گرم، داخل گوش شما را شستشو می دهد تا جرم گوش ها خارج شود.- سپس بیرون گوش خود را با دستمال کاغذی تمیز خشک می کنید. یا اینکه می توانید با باد ملایم سشوار داخل آن را به آرامی خشک کنید.بیماران مبتلا به دیابت و یا اختلال سیستم ایمنی بدن بایستی قبل از این کار، بیماری خود را به پزشک بگویند.

10- چه موقع نزد پزشک برویم؟اگر در اثر تجمع جرم گوش، شنوایی شما کم شده است و صداها را به سختی می شنوید، برای معاینه نزد پزشک متخصص گوش و حلق و بینی بروید.اگر بعد از شستشوی گوش توسط پزشک، دچار مشکلی در گوش های خود گشتید، مجددا نزد پزشک بروید، مثلا اگر دچار درد گوش شدید و یا اینکه همچنان صداها را خیلی کم می شنیدید.اگر از وسایل کمک شنوایی مثل سمعک استفاده می کنید و یا هر چند مدت یک بار گوش های شما در اثر تجمع جرم کیپ می شوند، بایستی هر چند مدت یک بار برای تمیز کردن گوش های خود نزد پزشک بروید.منبع: tebyan.net

بیشتر بخوانید تا سالم بمانید


راه و رسم داشتن زندگی زناشویی بدون تنش


مرکز تخصصی استعدادیابی و آموزش کودکان


راهنمای انتخاب و خرید محصولات زناشویی


طراحی و بازسازی فضای داخلی


به مقصد دلخواهت با کمترین هزینه سفر کن


خدمات ایمپلنت بدون آسیب رساندن به لثه


سینما رو به خونت بیار!

ارتودنسی توسط پزشک دارای بورد تخصصی اروپا


لازم نیست برای تهیه ماست کلی زحمت بکشی


تجربه روابط جنسی لذتبخش و ایمن


میخوای از همیشه زیباتر باشی؟


درمان نازایی زنان و مردان


جهیزیه ات رو قسطی وبدون پیش پرداخت بخر


تعیین جنسیت پیش از بارداری

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

جرم گوش زرد رنگ و چرب بوده و دارای حالت چسبندگی است. وجود این جرم برای نرم نگهداشتن و حفظ سلامت مجرای گوش خارجی ضروری است. علاوه بر این، اسیدیته این ترشحات مانع از رشد باکتری و قارچ می شود.جرم گوش به طور طبیعی و خودبه خود به سمت بیرون حرکت کرده و از مجرای گوش خارج می شود بنابراین نیازی به دستکاری برای خروج آن وجود ندارد. البته در برخی از موارد، ترشح بیش از حد به خصوص در افراد مستعد موجب انسداد گوش و کاهش شنوایی می شود که در این صورت بایستی بیمار جهت شستشوی گوش و اقدام های لازم به پزشک مراجعه کند.

کسانی که سعی می کنند گوش شان را به طور مداوم تمیز کنند ممکن است مشکلاتی را برای گوش خود ایجاد کنند، چون پوست کانال گوش و همین طور پرده ی گوش از ظریف ترین نقاط پوستی بدن هستند، بنابراین ضروری است که مراعات این قسمت را بکنید. ازهمین امروز سعی کنید عادت تمیز کردن گوش را ترک کرده و دیگر از گوش پاک کن استفاده نکنید.

توصیه می شود بیمار به مدت چند روز از قطره های روغنی مثل «گلیسیرین فنیکه» در داخل کانال گوش خود بچکاند. این قطره باعث نرم شدن جرم گوش می شود و خارج کردن آن را آسان می کند.یکی دیگر از روش های مرسوم برای خارج کردن جرم، شست و شوی کانال گوش با آب ولرم است که البته در مبتلایان به سوراخ پرده ی گوش و دیابت نباید از این روش استفاده کرد.خارج کردن جرم گوش با قاشقک و ساکشن گوش نیز روش مؤثری است که توسط متخصصان گوش و حلق و بینی انجام می شود. ساکشن دستگاهی است که عملکردی مشابه جارو برقی دارد و ایجاد مکش می کند. میزان مکش دستگاه ساکشن گوش به اندازه ای است که هیچ گونه آسیبی به پرده ی گوش وارد نمی کند. در این روش سر ساکشن مخصوص گوش وارد گوش شده و دستگاه با کشیدن جرم گوش کانال گوش را تمیز می کند.

چطور گوش خود را تمیز کنیم

آب نمک را می توان برای شستشوی کانال گوش بکار برد. این یک روش ساده و معمول برای پاک کردن جرم گوش در خانه است. برای این کار می توانید از سرنگ استفاده کنید و یا اینکه بدون سرنگ آن را انجام دهید. آب نمک باعث نرم و متلاشی شدن جرم موجود در گوش و خروج آسان تر آن می شود.

برای انجام این کار یک قاشق چای خوری نمک را در نصف فنجان آب گرم مخلوط کنید تا به طور کامل حل شود. سپس یک پنبه را گلوله کرده رد آب نمک بزنید؛ و با فشردن آن چند قطره آب نمک را در گوش خود بریزید. هنگام انجام این کار باید گوش شما به سمت سقف باشد. به مدت ۵ دقیقه در همین حالت بمانید. سپس سر خود را ۱۸۰ درجه بچرخانید و در حالت مخالف گذاشته تا آب نمک از گوش تخلیه شود. بخش بیرونی گوش خود را نی با یک دستمال تمیز، از جرم های خارج شده پاک کنید.دقت داشته باشید که حرارت آب گرم باید با حرارت بدن یکسان باشد. چراکه در صورت تفاوت ممکن است باعث ایجاد سرگیچه در شما شود.

شستشوی گوش با آب گرم چوشیده

استفاده زا آب گرم جوشیده یک راه ساده دیگر برای تمیز کردن گوش است. فقط باید مطمئن باشید که آب کاملا تمیز بوده و عاری از باکتری هاست.برای انجام این کار باید بگذارید آب بجوشد. سپس منتظر بمانید تا در دمای اتاق سرد شود. سپس با قطره چکان چند قطره از این آب را در حالی که گوش خود را به سمت سقف گرفته اید؛ در آن بچکانید. دو الی سه دقیقه رد حالت بمانید و سپس کاملا برگردید تا آب داخل گوش به همراه جرم ها خارج شود.

تمیز کردن گوش با آب اکسیژنه

پراکسید هیدروژن یا همان آب اکسیژنه روشی معمول برای تمیز کردن و شستشوی گوش است.آب اکسیژنه به سرعت موم را در خود حل کرده و موجب شل شدن آن و خروج راحت اش می شود. برای استفاده از آب اکسیژنه در شستشوی گوش مقدار مشاوی از آب اکسیژنه ۳ درصد را با آب مخلوط کرده و با قطره چکان چند قطره در گوش خود که به سمت بالا (سقف) نگه داشته اید؛ بریزید. حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه در این حالت صبر کنید؛ تا صدای جوش زدن آب قطع شود. سپس سر خود را بچرخانید تا به آرامی مایع و جرم های گوش از گوش، خارج شود.توجه کنید که این روش را بیش از یک بار در هفته استفاده نکنید. همینطور اگر پرده گوش شما سوراخ است؛ یا سابقه مشکلات گوش دارید؛ بهتر است این کار را انجام ندهید.

شستشوی گوش با سرکه و الکل

یک روش موثر دیگر برای تمیز کردن گوش استفاده از سرکه و الکل است. محلول سرکه و الکل کارکردی قوی در حل کردن و خارج کردن جرم گوش دارد. همینطور با خواص ضد باکتری خود می تواند موجب پاک شدن گوش از باکتری ها و تمیز کردن محبط داخل گوش شود.برای انجام این کار به مقدار مساوری سرکه سفید و الکل را با هم مخلوط کنید. به کمک یک گوله پنبه یا قطره چکان چند قطره از آن را در گوش خود بچکانید. ۳ تا ۵ دقیقه در همین حالت بمانید. سپس سر خود را به ارامی چرخانده تا محلول به همراه جرم از گوش خارج شود.

تمیز کردن گوش با گلیسیرین

استفاده از گلیسیرین نیز روشی موثر در خارج کردن جرم گوش است.برای انجام این کار، به همراه روش موارد قبل عمل کنید. چند قطره گلیسیرین در گوش خود چکانده، ۳ الی ۵ دقیقه صبر کرده و سپس سر را برای خروج مواد زائد به آرامی بچرخانید.

شستشوی گوش با روغن زیتون

روغن زیتون نیز با نرم کردن موم داخل گوش و لیز کردن مجرای گوش، عملکردی موثر در تمیز کردن گوش دارد. همچنین اگر شما پوستی نازک و حساس دارید. روغن زیتون تجویز مناسبی است. چراکه باعث تحریک پوست گوش شما نمی شود.برای تمیز کردن گوش با روغن زیتون، چند قطره از آن را که ولرم کرده اید در گوش بریزید. سپس با یک گوله پنبه مسییر گوش را مسدود کنید و در حالی که گوش به سمت بالا است دراز بکشید. ۱۰ دقیقه در همین حالت بمانید. سپس پنبه را برداشته و به آرامی سر را برای خروج روغن و جرم گوش بچرخانید.همین دستورالعمل را می توانید با روغن بادام نیز اجرا کنید.

شستشوی گوش با روغن نارگیل

روغن نارگیل یک روش کاملا امن برای شستشوی گوش است. چراکه دارای اسیدهای چرب با زنجیره متوسط است. و دقیقا مانند روغنی است که غدد بدن به طور طبیعی ترشح می کنند. همچنین این روغن دارای خواص ضد میکروبی است و احتمال عفونی شدن گوش را کاهش می دهد.روغن نارگیل را چند ثانیه در ماکروویو گذاشته تا آب شود. سپس با قطره چکان چند قطره را داخل گوش خود را و ۵ الی ۱۰ دقیقه در حالی که گوش شما رو به سقف است ثابت بمانید. سپس به آرامی سر خود را چرخانده و مایع روغن و موم گوش را تخلیه کنید.

تمیز کردن گوش با جوش شیرین

یک راه حل برای نرم کردن جرم های سخت و خشک شده گوش جوش شیرین است.برای انجام این کار یک چهارم قاشق چای خوری جوش شیرین را با ۲ قاشق چای خوری آب مخلوط کنید تا جوش شیرین کاملا حل شود. سپس ۳ الی ۴ قطره از محلول را در گوش چکانده و ۱۰ دقیقه بنشینید. سپس با ریختن چند قطره آب گرم در گوش اقدام به خارج کردن مواد و شستشوی گوی خود نمایید.

کم کردن تجمع و تولید موم گوش با اسیدهای چرب امگا ۳

تجمع بیش از حد جرم گوش می تواند نشانه ای مبنی بر کم بود اسیدهای چرب امگا ۳ در بدن باشد. از این رو اصلاح این کمبود می تواند شمکل را به راحتی حل کند. بعضی از مواد غذای غنی از این اسیدها، ماهی ساردین، ماهی کولی و ماهی آزاد، و همچنین دانه های روغنی از جمله گردو و بادام، هستند. در این زمینه با مشورت پزشک می توانید از مکمل نیز استفاده کنید.

اجتناب از فرو کردن اجسام خارجی در گوش

همانطور که در ابتدای این مطلب گفتیم گوش کار تمیز کردن خود را به صورت اتوماتیک انجام می دهد. در نتیجه نیازی به انجام این کار توسط شما، بخصوص با اشیاه خارجی مانند سنجاق، گیره، سوزن، گوش پاکن و… نیست. با این حال اگر قصد دارید گوش خود را تمیز کنید. یکی از ۹ روش گفته شده در بالا را متناسب شرایط خود انتخاب نمایید.ورود اشیاه خارجی می تواند به گوش اسیب برساند. و حتی موجب ایجاد ناشنوایی تدریجی در شما شود. هرگز گوش خود را با اشیائی مثل گوشه های دستمال کاغذی پیچ خورده، کلیپ های کاغذی، سنجاق سر، و یا سویچ ماشین! تمیز نکنید. همچنین گوله پنبه را در گوش خود فرو نکنید. این کار می تواند باعث جمع شدن و فشرده شدن و عقب رفتن بیشتر موم گوش شود. همچنین به هیچ وجه از شمع گوش استفاده نکنید. چراکه آسیب های جدی به گوش شما می زند.خلاصه در هیچ شرایطی لازم نیست هیچگونه جسم خارجی را در گوش خود فرو کنید.

متأسفانه راهی برای جلوگیری از تولید جرم گوش و تجمع جرم در داخل کانال گوش وجود ندارد. فقط تأکید می شود که ازتمیز و دستکاری کردن گوش خود داری کنید، چرا که این امر می تواند منجر به فشرده شدن جرم گوش و تجمع آن در داخل کانال گوش شود.

آیا گوش به جرم گیری عادت می کند؟

شست و شوی یا جرم گیری گوش باعث نمی شود که گوش به جرم گیری عادت کند. بلکه همان دلیلی که باعث تجمع جرم در داخل کانال گوش شده و بیمار را نزد پزشک کشانده، دو مرتبه بیمار را مجبور خواهد کرد که به دلیل تجمع جرم گوش به پزشک مراجعه کند البته این مراجعه ی بعدی برای افراد، مختلف است یعنی فردی ممکن است یک سال بعد مجبور به مراجعه نزد پزشک شود و فرد دیگری ممکن است بعد از ده سال لازم باشد که مجدداً به پزشک مراجعه کند.

جرم گوش که به آن «واکس گوش» هم گفته می شود. ترشح می شود و نقش محافظت کننده، نرم کننده و خاصیت ضد باکتریایی دارد.فقدان جرم گوش می تواند منجر به خشکی و خارش گوش شود. به طورطبیعی جرم تولیدشده به تدریج و مرتباً از طرف پرده ی گوش به سمت بیرون حرکت می کند و با حرکات فک این ذرات جرم خشک شده از کانال گوش خارج می شوند.

جرم گوش در نیمه ی بیرونی کانال گوش تولید می شود. بنابراین گاهی در معاینه ی گوش مشاهده می شود که جرم در نزدیکی پرده ی گوش قرار دارد. این بدان معناست که بیمار سعی کرده با گوش پاک کن جرم گوش خود را خارج کند. او قسمت های بیرونی تر را خارج و قسمت های عمقی تر را فشرده کرده، مثل برفی که فشرده شده باشد.

1-کسانی که میزان تولید جرم در گوش شان زیاد است.

2-افرادی که کانال گوش شان تنگ است یا انحنای کانال گوش شان بیشتر از حد معمول است.

3-کسانی که کانال گوش شان موی زیاد دارد.

4-افرادی که عادت دارند گوش شان را تمیز کرده یا دستکاری کنند.

چطور گوش خود را تمیز کنیم

همچنین بخوانید:

جرم گوش چیست؟ چگونه گوش های خود را تمیز کنیم؟

درمان جرم گوش

راه های مناسب از بین بردن جرم گوش

چه زمانی باید گوش را تمیز کرد؟

جرم گوش تا هنگامی که باعث انسداد کامل کانال گوش نشود منجر به افت شنوایی نشده و حتی فرد متوجه نمی شود که گوشش جرم دارد، اما هنگامی که انسداد کانال کامل شد، فرد متوجه کیپ شدن گوش و افت شنوایی می شود. معمولاً این اتفاق در زمان استحمام یا به دنبال شنا کردن ایجاد می شود. چون ورود آب به داخل کانال گوش باعث حجیم تر شدن جرم گوش موجود در کانال گوش می شود. جرم گوش همانند چوب وقتی درمعرض رطوبت قرار می گیرد پف کرده و کانال را بیشتر از قبل می بندد.بیمار هیچ گاه نباید گوش خودش را تمیز کند یا نباید با گوش پاک کن یا هر وسیله ی دیگری جرم را خارج کند. پزشک نیز ترجیح می دهد تا هنگامی که جرم گوش باعث انسداد کامل کانال گوش نشود و شنوایی بیمار کم نشده باشد، جرم گوش بیمار را خارج نکند.

چرا نباید ازگوش پاک کن برای تمیز کردن جرم گوش استفاده کرد؟

بسته شدن کانال گوش به وسیله ی جرم یکی از شایع ترین علت های کم شنوایی است و معمولاً علت فشرده شدن و به عقب رانده شدن جرم گوش، استفاده از گوش پاک کن است. خارش گوش، عفونت گوش و پارگی پرده ی گوش نیز از جمله عوارض دیگر استفاده از گوش پاک کن است.

ترند ها

علائم دیابت در کودکان را دست کم نگیرید!

گفتگوی اختصاصی با دکتر شهره جیحونی در خصوص آزمایش پاپ اسمیر

عفونت گوش؛ علائم و راه‌های درمان

با رفلاکس معده خود چه کنیم؟ 

چطور گوش خود را تمیز کنیم

زندگی با بیماری ام اس؛ شناخت علائم و روش‌های درمان

چگونه گوش را تمیز کنیم ؟ موم گوش ماده‌ای است درون گوش که برای محافظت از گوش در برابر مواد خارجی می‌باشد. مردم معمولا نیازی به تمیز کردن گوش خود ندارند. اما گاهی مواد خارجی در موم گوش گیر می‌افتد؛ و فرد را مجبور به تمیز کردن گوش می‌کند. جرم گوش یا cerumen، به آرامی از گوش خارج می‌شود. عملیات جویدن و جابجایی فک باعث می‌شود تا جرم گوش از کانال گوش بیرونی خارج شود. هنگامی که جرم گوش و پوست مرده در گوش جمع شوند و به گوش بیرونی برسند، خشک و تکه تکه می‌شوند.

به گفته آکادمی آمریکایی Otolaryngology ، جرم گوش یک آنتی بیوتیک طبیعی است که از گوش در برابر عفونت محافظت می‌کند. تمیز کردن گوش اغلب می‌تواند منجر به خشک شدن و خارش گوش شود. استفاده از یک شئ مانند: یک گوش پاک کن، برای تمیز کردن موم گوش ممکن است جرم را به داخل گوش برگرداند. تمیز کردن موم که باعث ایجاد مشکلات خاصی در فرد نشده؛ معمولا مورد نیاز نیست و توصیه نمی‌شود. با این حال، زمانی وجود دارد که یک فرد ممکن است نیاز به تمیز کردن گوش خود داشته باشد، در این حالت موم یا موادی که در آن گیر کرده است تا حدی زیاد می‌شود که منجر به کاهش شنوایی فرد شود. در این مقاله، یاد می‌گیرید چگونه گوش خود را در خانه تمیز کنید.

مطمئن ترین روش برای پاک کردن گوش مرجعه به پزشک است. زیرا آنها با استفاده از ابزارهای تخصصی موم و هر ماده‌ای که در آن گیر کرده است را با ایمن ترین روش از گوش خارج می‌کنند. این ابزارها عبارتند از:

یک پزشک همچنین می‌تواند تعیین کند که آیا به مراقبت‌های بهداشتی دیگری نیاز دارید یا خیر.

اگر شخصی می‌خواهد گوش خود را در خانه تمیز کند؛ می‌تواند از روش‌های زیر استفاده کند:

فرد می‌تواند یک پارچه یا دستمال کاغذی را با آب ولرم مرطوب کند. آنرا به داخل گوش فشار دهد و بخش بیرونی گوش خود را تمیز کند. فرو کردن اشیا در گوش هرگز ایده‌ی خوبی نیست و بسیار خطرناک است.

افراد می‌توانند قطره‌ی گوش را برای استفاده در خانه بخرند. در واقع راه حل‌های زیادی وجود دارد که میتوان از آنها برای شل کردن موم گوش استفاده کرد و به راحتی آن را خارج کرد. این راه حل‌ها عبارتند از:

فرد می‌تواند یک کیت پاکسازی گوش که از آب‌های ساده یا ترکیبی از محلول آب و نمک تشکیل شده خریداری نماید. یا می تواند با یک دکتر برای شستشوی حرفه‌ای گوش صحبت کند. پزشکان نیز ممکن است قبل از شستشوی گوش از قطره استفاده کنند.

برای شروع اینکار ابتدا آب را تا حد درجه حرارت معمول بدن گرم می‌کنیم تا عوارض جانبی مثل: سرگیجه پس از چکاندن آن در گوش ایجاد نشود. اما باید مراقب باشید که آب را بیش از حد داغ نکید. زیرا ممکن است گوش خود را بسوزانید. برای شستشوی گوش، فرد از یک سرنگ استفاده می‌کند و محلول آب یا آب نمک را به داخل کانال گوش می‌چکاند. سر خود را به یک سمت بچرخانید و قطره‌ی گوش را داخل آن بچکانید اجازه دهید محلول حدود ۱۵ تا ۳۰دقیقه در گوش بماند.

مراکز مراقبت از گوش به افرادی که خودشان گوش خود را شستشو می‌دهند؛ هشدارهایی می‌دهد. این مرکز می‌گوید‌، مردم نباید گوش خود را شستشو دهند اگر:

چگونه گوش خود را با خیال راحت تمیز نکنیم ؟

یکی از رایج ترین روش‌هایی که مردم در خانه برای تمیز کردن گوش خود انتخاب می‌کنند، استفاده از گوش پاک کن است. خطرات استفاده از گوش پاک کن عبارتند از:

پزشکان و انجمن غذا و داروی ایالات متحده (FDA) نیز علیه استفاده از شمع‌ها برای پاک کردن جرم گوش هشدار می‌دهند. تمیز کردن گوش با شمع‌ها شامل قرار دادن کاغذ یا پارچه محکم مخروطی و لوله مانند آغشته به موم در داخل کانال گوش است. سپس نوک موم دار این پارچه را با آتش روشن می‌کنند و سردیگر آن را درگوش می‌گذارند. این روش می‌تواند سبب:

هرگز نباید جسمی را مستقیما در گوش قرار دهید، زیرا انجام این کار می‌تواند باعث جراحت و و هل دادن موم گوش به داخل آن شود.

تمیز کردن گوش اغلب موجب از دست رفتن موم گوش می‌شود که می‌تواند از گوش در برابر مواد خارجی و باکتری‌ها محافظت کند.

علائم انسداد با جرم گوش

زمانی که گوش پر از جرم شده باشد فرد ممکن است احساس کند که قدرت شنوایی‌اش کم شده است یا کمی احساس سوزش در گوش داشته باشد. ممکن است احساس پری در گوش داشته باشند یا حتی کمی گوش درد بگیرد.

فردی که احساس می‌کند مجرای گوشش به وسیله‌ی جرم گوش مسدود شده است؛ اما خودش برای تمیز کردن آن احساس راحتی ندارد. میتواند به پزشک برای اینکار مراجعه کند. همچنین زمانی که فردی نشانه‌هایی از عفونت گوش احساس می‌کند حتما باید به پزشک مراجعه کند. این نشانه ها عبارتند از:

علاوه بر عفونت مزمن یک فرد اگر مداوم احساس مسدود شدن گوش با جرم آن را دارد باید حتما به پزشک مراجعه کند. پزشک می‌تواند در مورد راه‌های جلوگیری از این اتفاق به او مشاوره بدهد. فرد میتواند یک برنامه‌ی منظم با پزشک خود ترتیب دهد تا گوش‌هایش را همیشه تمیز نگه دارد و از ایجاد هرگونه انسداد جلوگیری کند.

وجود موم گوش برای عدم ورود باکتری‌ها و مواد دیگر به گوش کاملا ضروری است. در بیشتر مواقع جرم گوش بدن هیچ دخالتی از گوش خارج می‌شود. در واقع بهترین و امن ترین روش کمک گرفتن از یک پزشک برای رفع انسداد گوش است. اما برای کسانی که تمایل به راه حل‌های خانگی دارند روش‌های ایمن ولی بدون ورود اشیاء خارجی به گوش وجود دارد.

منبع: medicalnewstoday

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پزشک برتر، بانک جامع اطلاعات پزشکان کشور است که با هدف رفع سردرگمی شهروندان در یافتن پزشک و مراکز درمانی، به عنوان اولین نیاز در شروع درمان، در حال فعالیت است. پزشک برتر از طریق چهار رسانه وب سایت، اپلیکیشن موبایل، کتاب و شبکه های اجتماعی این امر را محقق می نماید.

© پزشک برتر، به همّت آژانس تبلیغاتی حاشیه گرافیک

چطور گوش خود را تمیز کنیم
چطور گوش خود را تمیز کنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *