چگونه عشق خود را مدیریت کنیم

 
helpkade
چگونه عشق خود را مدیریت کنیم
چگونه عشق خود را مدیریت کنیم

در اینجا با 5 روش برای برای اینکه روابط خود را مدیریت کنید آشنا خواهید شد.

دکتر جرمی نیکلسون، روانشناس اجتماعی در زمینه روابط: با وجود تمام توصیه هایی که وجود دارد، روابط می تواند بسیار پیچیده باشد. هر کس برنامه، روش، تکنیک یا رویکردی برای بهبود روابط دارد. اگرچه تمام این توصیه ها می تواند مفید باشد؛ در عین حال می تواند شما را گیج کند.

با توجه به این مسئله، وقتی در حال مدیریت یک رابطه هستید بهتر است از نخستین و اساسی ترین قواعد شروع کنید! مطمئن باشید که تمام آن توصیه های جزیی، بعدها مفید خواهند بود. به هر حال برای شروع، بهترین کار این است که پایه محکمی در گام های آسان و قدرتمندی که شما را به سوی موفقیت در رابطه هدایت می کند داشته باشید.

من در این مقاله کوشیده ام این قواعد اساسی را با شما در میان بگذارم. در ادامه، راه حل های ساده ای برای فهم دنیای پیچیده روابط آمده است.

پنج گام برای روابط موفق

چگونه عشق خود را مدیریت کنیم

برای اینکه روابط خود را آسان تر کنید، تنها روی پنج گامی که در زیر آمده است تمرکز کنید…

یک – به طور عمیق ارتباط برقرار کنید

چه رابطه تان تازه شکل گرفته و چه رابطه ای طولانی مدت است، می تواند از طریق ساختن رابطه ای عمیق تر با همراه تان تقویت شود. این امر معمولا با واژگان آشنایی مانند اعتماد، فهمیدن، صمیمیت و سازگاری شناخته می شود. ضروری است که در کنار شور و اشتیاق روزهای نخست که شما را به سوی یکدیگر می کشاند، نکته های دیگری نظیر رد و بدل کردن احساسات و قدردانی از یکدیگر را رشد دهید.

متاسفانه بسیاری از روابط در جهت مخالف پیش می رود. همراهان در یک رابطه معمولا با حالتی انتقادی، قضاوت گونه و با نادیده گرفتن یکدیگر پیش می روند. وقتی دو طرف ارتباط، کمتر مسائل و احساساتشان را به اشتراک بگذارند، توجه کمتری بکنند و راه خودشان را بروند، احساسات خوب به مرور کمتر و کمرنگ تر می شود.

برای اطمینان یافتن از اینکه چنین تراژدی های ارتباطی اتفاق نیفتد، باز بودن نسبت به یکدیگر و به اشتراک گذاشتن مسائل می تواند بسیار مفید باشد. همچنین همسران باید بدانند که اصیل و خالص بودن در رابطه، می تواند به ایجاد رابطه ای دوستانه و سازگار کمک کند.

همدلی کردن و احترام گذاشتن به افکار، احساسات و هیجانات همسرتان نیز می تواند برای رابطه موثر باشد. سرانجام اینکه حفظ فضایی گرم، توءم با دقت و توجه به حالات طرف مقابل در یک رابطه، پذیرش تفاوت ها و برخورد کرد با یکدیگر به عنوان موجوداتی ارزشمند نیز می تواند بسیار مفید باشد.

دو – با اشتیاق دوست بدارید

اگرچه باور عمومی بر این است که اشتیاق در روابط طولانی مدت رو به سردی می گذارد، مطمئنا این اصل مطلب نیست. در واقع، شور و اشتیاق انگیزه ای است برای اینکه برد به سوی عشق خود برود، او را بجوید و با او ارتباط بگیرد. این رازی است که دو فرد را هیجانی، برانگیخته و با طلب بیشتر به سوی هم نگه می دارد. این امر حتی برای ادامه دار شدن رابطه ضروری است.

با اینحال این بُعد از روابط اغلب نادیده گرفته می شود. در بیشتر روابط، همسران بعد از مدتی به اصطلاح با هم راحت می شوند. این احساس راحتی به عدم تلاش برای دستیابی به احساس رمانتیک بودن، جذاب بودن و مشتاق یکدیگر بودن می انجامد؛ بنابراین روابط کسل کننده می شود، رضایت کاهش می یابد و همسران خود را در حال سقوط به رابطه ای بدون شور و اشتیاق و کاملا تهی از عشق می یابند.

چنین شرایطی واقعا مایه تاسف است، به ویژه وقتی بدانیم تلاش اندکی برای احیا و روشن نگه داشتن آتش شور و اشتیاق لازم است. یکی از قدم های اثربخشی که همسران می توانند بردارند این است که به ظاهر خود برسند، سعی کنند سر و وضع مرتبی داشته باشند، لباس های جذاب بپوشند، رفتار زنانه/ مردانه و دلنشین داشته باشند و مراقب وزن خود باشند.

در کنار اینها، ابراز محبت های فیزیکی نیز نقش کلیدی بازی می کنند. بوسیدن، بغل کردن و لمس کردن به طور مرتب در بین همسران جریان داشته باشد، باعث می شود که همسران احساس خوبی داشته باشند و حس کنند که همچنان شور و اشتیاق در بین آنها پابرجاست.

سه – مشکلات خود را مطرح کنید

حتی بهترین روابط نیز مشکلاتی دارند. این همانجایی است که پای تعامل، مذاکره و گفتگو و پختگی و رفتار بالغانه در میان می آید. هیچ کس کامل نیست و در یک رابطه هر فردی تقاضاها، نیازها و تمایلات خاص خودش را دارد. به هر حال و ناچار، بعضی وقت ها این اختلاف نظرها بالا می گیرد.

معمولا وقتی که اشتباه از سوی یکی از همسران صورت می گیرد، به آسانی حل نمی شود. از یک سو، برخی همسران معمولا سرشان را مثل کبک زیر برف می کنند و از نگاه کردن به موضوع و حل کردن آن خودداری می کنند. از سوی دیگر، برخی همسران کینه ای را برای همیشه به دل می گیرند؛ نه می بخشند و نه فراموش می کنند. هیچ یک از این راهبردها به حل موفقیت آمیز مسئله کمکی نمی کند و به همسران اجازه نمی دهد در زندگی به خوبی پیش روند.

بنابراین لازم است که بدانیم چطور به صورتی مناسب و تاثیرگذار نگرانی ها و مسائل خود را مطرح کنیم و رفتار بد یک همسر را اصلاح کنیم. به یاد داشته باشید که بخشیدن فوری هیچ نکته ای را به دو طرف رابطه نمی آموزد. تنبیه طولانی، به سرد شدن و سخت شدن احساسات می انجامد؛ اما بحث و گفتگو، تصحیح کردن یکدیگر و برداشتن گام هایی برای حل مسئله به خوبی می تواند موثر باشد.

با مطرح کردن دقیق مسئله، دست یافتن به نتایج عادلانه، در نظر گرفتن رفتارهای جایگزینی که نیازهای هر دو طرف را در نظر بگیرد و پاسخ دهد، هماهنگی لازم در رابطه به دست می آید.

چهار – قدردانی را تمرین کنید

همسران کارهای زیادی را برای یکدیگر انجام می دهند. حضور هر یک از آنها در زندگی دیگری ضروری است. در واقع چنین تعامل کاری یکی از ویژگی های معمول رابطه است. دو انسان کنار هم می آیند تا برای یکدیگر زندگی بهتر از آنکه بخواهند تنها باشند، بسازند. با اینحال، در عمل، همسران بعضی وقت ها نامرئی می شوند.

حمایت ها، لطف ها و مهربانی های هر روزه نادیده گرفته می شود. در این حالت، ممکن است یکی یات هر دو همسر کم بیاورند. در چنین شرایطی، احتمال دارد انگیزه ادامه دادن چنین رفتارهای حمایتی از بین برود و احساسات آسیب دیده افزایش یابد.

نکته مهم این است که راه حل های ساده ای برای برطرف کردن چنین مسائلی در رابطه وجود دارد. اختصاص لحظاتی به حق شناسی و قدردانی از یکدیگر می تواند به ادامه دار شدن چنین فعالیت هایی کمک کند. چند کلمه محبت آمیز اینجا… یک تشکر آنجا. تنها با اندکی تلاش برای بازشناسی تلاش طرف مقابل، ارج نهادن به او و حمایت کردن از آن، یک روز می تواند به خوبی سپری شود!

پنج – پاداش را به یاد داشته باشید

روابط به معنای راهی برای دستیابی به احساس ارزشمندی و رضایت است. انتظار می رود افراد از طریق روابطی که دارند بتوانند احساس خوبی به دست آورند و نیازهایشان را برطرف کنند. در رابطه به دنبال حمایت، عشق، رضایت جنسی و مواردی از این دست هستیم؟

در عمل، گاه این اهداف در رابطه فراموش می شوند. رفتارهای خوشایند، بیشتر وقت ها پاسخ ها و پاداش های لازم را دریافت نمی کنند. همچنین گاهی تعاملات ناخوشایند توجه و بازخورد بیشتری را نسبت به رفتارهای مثبت به دست می آورند. در نتیجه، سطح کیفیت روابط پایین می آید، چرا که فرد با نالیدن، غر زدن و شکایت کردن، یا دستور دادن، بهتر به خواسته هایش دست می یابد تا با رفتارهای مثبت.

خوشبختانه، تنها کاری که برای چرخاندن بازی در این زمینه لازم است انجام شود، دادن اندکی پاداش مناسب است. کسب اطمینان خاطر از بابت اینکه نیازهای طرف مقابل به هنگام انجام رفتاری خوشایند تامین شده است، به خوبی می تواند ادامه پیدا کردن آن رفتار را تضمین کند.

همه ما تمایل به یادآوری و تکرار رفتارهایی دارم که برایمان نتایج مطلوبی به همراه می آورند؛ بنابراین با خوب برخورد کردن با همسری که رفتار مطلوبی از خود نشان داده است، هر دو همسر احساس رضایت خواهند کرد. رفتارهایی که پاداش می گیرند، پرورش می یابند و روابطی که روی هم رفته پاداش دهنده هستند، به موفقیت دست می یابند.

نتیجه گیری

به طور کلی، نباید روابط را امری رازآلود تلقی کرد. حتی لازم نیست آنها را امری پیچیده دانست. رابطه خوب و مناسب، تنها به اندکی تفکر و توجه و مراقبت روزانه نیاز دارد. کلمه ای مناسب در یک لحظه، بوسه ای به جا در لحظه ای دیگر … و به این ترتیب رضایت از رابطه می تواند در تمام دوران زندگی ادامه داشته باشد./ برترین ها

فال حافظ

متن عاشقانه متن زیبا آهنگ تولدت مبارک

صفحه اصلی تبلیغات تماس با ما درباره ما

مطالب بخش سلامت و پزشکی سایت کوکا فقط جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارند. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان کرد.چگونه عشق خود را مدیریت کنیم

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب کوکا برای تمامی وب سایت ها به هر نحو غیر مجاز می باشد.
هر گونه کپی برداری از محتوای سایت کوکا پیگرد قانونی دارد.
استفاده از مطالب سایت کوکا در سایت های خبر خوان و دارای آی فریم نیز اکیدا ممنوع است.


توسط
مدیر

·
مرداد ۳۱, ۱۳۹۶

عشق را می توان از جنبه های مختلفی بررسی کرد و یک طیف درباره سلامت عشق وجود دارد که یک طرف آن عشق سالم و یک طرف آن عشق ناسالم وجود دارد. بنابراین مهم است که اطلاعاتی درباره مدیریت عشق و اینکه عشق ما سالم است یا خیر داشته باشیم.
اولی مطلبی که باید درباره آن اطلاعاتی کسب کنیم این است که عشق چگونه به وجود می آید. تحقیقات نشان می دهد که عشق هم از جنبه فیزیولوژیک و هم از جنبه روانی قابل بررسی است. شما وقتی در مجاورت یک فرد از جنس مخالف قرار می گیرید، هورمون هایی در بدن شما ترشح می شوند که باعث می شوند در مقابل او احساسی داشته باشید که در مقابل یک فرد از جنس موافق خود این احساس را ندارید. این جنبه فیزیولوژیک عشق است. اما همه این ترشح هورمون ها منجر به عشق نمی شود و این موضوع بستگی زیادی به وضعیت روانی شما دارد و اینجاست که بحث مدیریت عشق به وجود می آید. از نظر روانی شما به کسی وابسته می شوید که امنیت شما را تأمین کند و باعث رفع نیازهای شما بشود. تحقیقات بسیاری احساس امنیت را زمینه ایجاد عشق و علاقه دانسته اند. بنابراین اینکه شما چقدر راحت مبتلا به عشق می شویم تا حدی بستگی به این دارد که چقدر اکنون احساس امنیت می کنید و اینکه چقدر نیازهای شما در ابعاد مختلف زندگی برآورده شده است.
برای اینکه بتوانید عشق را مدیریت کنید به شما چند توصیه می کنیم:
۱ـ آیا شما در زمره کسانی هستید که عشق را فقط در رابطه با جنس مخالف تصور می کنید؟ اگر اینگونه است باید بگوییم کاملا در اشتباه هستید. در جامعه ما بسیارند دختران و پسرانی که زندگی خود را تعطیل کرده اند و نشسته اند به انتظار یک عشق رویایی تا بتوانند با او دوباره زندگی نویی را شروع کنند. این افراد خود را از لذت های زندگی محروم کرده اند. به سر و وضع خود نمی رسند. تفریح کافی و مناسبی ندارند. روابط اجتماعی مناسبی ندارند و علت همه این ها این است که آنها عشق را به جنس مخالف محدود کرده اند. باید گفت شما زمانی می توانید نسبت به زوج یا همسر خود عشق سالمی داشته باشید که در زمان مجردی به خود به دیگران از ته قلبتان عشق بورزید. سعی کنید تا می توانید حتی اگر مجرد هستید گرما و حرارت را در زندگی خود جاری سازید. به خود و دیگران انگیزه بدهید و آنقدر موج مثبت در درون خود داشته باشید که دیگران به سمت شما جذب شوند. این گونه کمتر در معرض خطر عشق های ناسالم هستید.
۲ـ اگر احساس تنهایی می کنید احتمالا مستعد افتادن در دام عشق های ناسالم هستید. سعی کنید با گسترش روابط اجتماعی و همچنین انس با طبیعت و کتاب احساس تنهایی را در خود از بین ببرید.
۳ـ هدف تعیین کنید. افراد که اهداف مهمی دارند که برایشان انگیزه تلاش به وجود می آورد کمتر در معرض عشق های ناسالم قرار می گیرند.
۴ـ زمان خود را پر کنید. زمان خود را با فعالیت های سودآور و پرحاصل پر کنید. افراد بی کار پر احساس ضعف و شهوت هستند و بیشتر در معرض عشق ناسالم قرار می گیرند.

برچسب‌ها: ابراز عشقانواع عشقبهبود پس از شکست عشقیتفاوت عشق سالم و عشق ناسالمدرمان عشقشکست عاطفیشکست عشقیعشق سالمعشق ناسالممدیریت احساساتمدیریت عشقمدیریت عواطفمقابله با عشقچگونه عشق خود را مدیریت کنیم


اردیبهشت ۲۷, ۱۳۹۶

 توسط
مدیر
· Published اردیبهشت ۲۷, ۱۳۹۶


آذر ۲۷, ۱۳۹۶

 توسط
مدیر
· Published آذر ۲۷, ۱۳۹۶
· Last modified آذر ۲۵, ۱۳۹۶


اردیبهشت ۲۶, ۱۳۹۶

 توسط
مدیر
· Published اردیبهشت ۲۶, ۱۳۹۶

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

برای مشاهده تعداد مبتلایان و فوت شده های کرونا تا این لحظه بر روی ادامه کلیک نمایید

رویا بینی

چگونه آب را تصفیه کنیم؟

بیگانگان: نژاد مویانتان کایفیک

بهترین کرم ضدآفتاب؟

قانون مورفی چیست و شامل چه چیزهایی می شود؟

اخبار سینما و سلبریتی ها
عکس بدون آرایش بازیگران
گریم جالب بازیگران
بیوگرافی بازیگران
عکس سلفی بازیگران
عکس جشن تولد بازیگران

فال هفتگی PMC
فال ورق
فال چوب
فال قهوه
فال ابجد
استخاره از قرآن
فال حافظ
فال روزانه
فال انبیاء
طالع بینی مصری
طالع بینی هندی
طالع بینی خورشیدی
طالع بینی ازدواج
پیامک ماه تولد
طالع بینی ازدواج
داستان های واقعی
شنیدنی های جذاب
فال تاروت صوتی
عضویت در خبرنامه

Infu_ir@

دانلود رایگان کتاب های نایاب

بدون نیاز به نصب

از پیج ما دیدن فرمایید

کلیه حقوق برای اینفو محفوظ است

نیرو گرفته از  – طراحی شده با قالب هیومن

!

  Javascript is not enabled in your browser. Enabling JavaScript in your browser will allow you to experience all the features of our site.   Learn how to enable JavaScript on your browser

8 مشاهیری که در اوج شهرت مردند

8 مشاهیری که در اوج شهرت مردند

افرادی تاثیر گذار و جریان ساز در تاریخ معاصر ایران چگونه عشق خود را مدیریت کنیم

افرادی تاثیر گذار و جریان ساز در تاریخ معاصر ایران

بوئینگ؛ در بزرگ‎ترین ساختمان دنیا

بوئینگ؛ در بزرگ‎ترین ساختمان دنیا

مساحت عظیم‎ترین بنای محصور جهان چقدر است؟

مساحت عظیم‎ترین بنای محصور جهان چقدر است؟

روایت شب چله از نگاه نجوم

روایت شب چله از نگاه نجوم

وضعیت سیاره ها در بلندترین شب سال چگونه است؟

وضعیت سیاره ها در بلندترین شب سال چگونه است؟

خطرات کار کردن در چنین ارتفاعی

خطرات کار کردن در چنین ارتفاعی

کار در ارتفاع،خطرناک‌ترین شغل دنیا

کار در ارتفاع،خطرناک‌ترین شغل دنیا

چه افرادی در کارشان پیشرفت نمی‌کنند؟

چه افرادی در کارشان پیشرفت نمی‌کنند؟

کند شدن مسیر رشد و پیشرفت برای بعضی ازکارمندان

کند شدن مسیر رشد و پیشرفت برای بعضی ازکارمندان

بوئینگ؛ در بزرگ‎ترین ساختمان دنیا

بوئینگ؛ در بزرگ‎ترین ساختمان دنیا

مساحت عظیم‎ترین بنای محصور جهان چقدر است؟

مساحت عظیم‎ترین بنای محصور جهان چقدر است؟

مدرک یا مهارت؟!

مدرک یا مهارت؟!

6 نکته ای که هر ایرانی لازم است به فرزندش بیاموزد

6 نکته ای که هر ایرانی لازم است به فرزندش بیاموزد

90 سال حضور موفق در ادبیات

90 سال حضور موفق در ادبیات

از موفق‌ترین سری داستان‌های تصویری جهان

از موفق‌ترین سری داستان‌های تصویری جهان

حراج بزرگِ روز کتاب

حراج بزرگِ روز کتاب

گزارشی از عملکرد باهوک در روز کتاب

گزارشی از عملکرد باهوک در روز کتاب

آغاز دوباره طبیعت با بر پایی نوروز

آغاز دوباره طبیعت با بر پایی نوروز

چگونه عشق خود را مدیریت کنیم

نگاهی به مراسم نوروز در شهر های مختلف ایران

نگاهی به مراسم نوروز در شهر های مختلف ایران

نقش متفاوت زنان خوب پشت سَر، مردان موفق

نقش متفاوت زنان خوب پشت سَر، مردان موفق

همسران نویسندگان چقدر در زندگی ادبی شان نقش داشتند

همسران نویسندگان چقدر در زندگی ادبی شان نقش داشتند

گاهی شاد و گاهی غمگین!

گاهی شاد و گاهی غمگین!

بررسی اختلال دو قطبی و علائم آن

بررسی اختلال دو قطبی و علائم آن

طبیعتی منحصر به فرد در کرانه ی عمان

طبیعتی منحصر به فرد در کرانه ی عمان

تالاب لیپار یکی از جاذبه‌های خاص طبیعتِ ایران

تالاب لیپار یکی از جاذبه‌های خاص طبیعتِ ایران

تکنولوژی؛ همسفری با تجربه

تکنولوژی؛ همسفری با تجربه

نقش تاثیر گذار تکنولوژی در صنعت گردشگری

نقش تاثیر گذار تکنولوژی در صنعت گردشگری

ماجرای ریش رستم چیست؟!

ماجرای ریش رستم چیست؟!

ریش‌های جادویی شخصیت‌های اسطوره‌ای و داستانی

ریش‌های جادویی شخصیت‌های اسطوره‌ای و داستانی

ناگفته های کاخ سفید و ترامپ

ناگفته های کاخ سفید و ترامپ

خاطرات ” جان بولتون ”

خاطرات ” جان بولتون ”

8 مشاهیری که در اوج شهرت مردند

8 مشاهیری که در اوج شهرت مردند

افرادی تاثیر گذار و جریان ساز در تاریخ معاصر ایران

افرادی تاثیر گذار و جریان ساز در تاریخ معاصر ایران

نقش متفاوت زنان خوب پشت سَر، مردان موفق

نقش متفاوت زنان خوب پشت سَر، مردان موفق

همسران نویسندگان چقدر در زندگی ادبی شان نقش داشتند

همسران نویسندگان چقدر در زندگی ادبی شان نقش داشتند

 

یکی از مهم ترین سوال هایی که در روابط عاشقانه مطرح می شود، این است که چه وقت یک رابطۀ عاشقانه و واقعی از راه می رسد؟

علم عشق

جان گاتمن

علم عشق

جان گاتمن

مطالعات انجام شده نشان می دهد ما می توانیم عشق را کنترل کنیم. چرا که به طور کلی، هیجانات احساسی مانند ترس، لذت، حسرت و دیگر احساسات اگر به خوبی کنترل شوند، می توانند سازماندهی شوند. پس ما می توانیم از ترفندهای روانشناسی استفاده کنیم تا فردی که دوستش داریم را عاشق خود کنیم؟

با باهوک همراه باشید.

در واقع عشق سرنوشت نیست! بلکه یک مکانیزم بیولوژیک، شیمی و روانشناسی است. این امکان وجود دارد تا رویکردهای مناسب را پیدا کنید و از آن ها در راستای هدف خود استفاده کنید.

مهم ترین چیزی که بایستی بدانید این است که طرف مقابلتان ، حداقل احساسات را نسبت به شما داشته باشد. اگر چنین بود، به راحتی قادر خواهید بود احساسات واقعی و عمیق را در رابطه تان برقرار کنید.

 

1.در قرار اول بستنی سفارش ندهید

جان بارگ، روانشناس اجتماعی در دانشگاه ییل، بر روی نقش ضمیر ناخودآگاه در رفتار اجتماعی مطالعه می کند. در برخی تحقیقات او، یک ارتباط جالب میان درجه حرارت بدن شخص و حالت روحی اوست. مشخص شد وقتی از نظر جسمی گرم هستیم، احتمالا با مردم دیگر خوب و صمیمی هستیم. این واقعا مهم است که در قرار اول اعتماد طرف مقابلتان را جلب کنید. پس این را به خاطر داشته باشید که در هردو قرارهای عاشقانه و کاریِ نخستین، مکان، غذا و نوشیدنی های گرم را انتخاب کنید تا همه چیز خوب پیش برود.

 

2.تاثیر نگاه چشم در چشم طولانی مدت

 

زیک روبین، روانشناس دانشگاه هاروارد مطالعه ای انجام داد تا متوجه شود آیا می توان میزان عشق را تخمین زد؟ او پاسخ سوالش را در نگاه چشمی و به طور مشخص در مدت زمان و تکرار این نوع نگاه پیدا کرد. روبین دریافت زوج هایی که عمیقا عاشق یکدیگرند، 75 درصد از زمان مکالمه شان را به چشم یکدیگر نگاه می کنند و هرگز با بی میلی نگاهشان را قطع نمی کنند. در یک مکالمۀ معمولی نیز افراد 30 تا 60 درصد زمان را به یکدیگر نگاه می کنند.

با این حال نگاه کردن در چشم کسی حتما به معنای عاشق شدن نیست، اما می تواند دلیل عشق باشد.

جامعه شناسی عشق…

سهیلا علیرضانژا…

جامعه شناسی عشق…

سهیلا علیرضانژا…

 

3.به او چیزی آزاردهنده دربارۀ خود بگویید

واضح است که یک فرد بی غل و غش و معاشرتی شانس بیش تری برای دوست داشته شدن دارد. بنابراین هیچ ایرادی ندارد اگر بی پرده حقایقی درمورد خود و زندگیتان به زبان آورید. ضمنا با این رفتار، کاری می کنید تا طرف مقابل هم مثل شما شود.

بر اساس یک مطالعه انجام شده توسط دانشمندان از مدرسه تجارت هاروارد، 79 درصد افراد ترجیح می دادند در قرار اول صادق و صمیمی باشند. آن ها چیزی را پنهان نمی کردند؛ حتی وقتی که عادت و سلیقه های عجیب غریب داشتند و در موقعیت های نگران کننده قرار گرفته بودند و حتی خصوصیات منفی شان را هم مخفی نمی کردند. چرا که این کار شبیه درمیان گذاشتن اسرار است. وقتی ما رازی را برای کسی تعریف می کنیم، یک ارتباط خاص مبتنی بر درک و اعتماد بین ما و او به وجود می آید.

 

4.هیچ کاری برای او انجام ندهید. اجازه بدهید او برای شما کاری کند

وقتی کار خوبی انجام می دهیم یا به شخصی کمک می کنیم، احساس خوبی داریم. ما با احساسات خودمان خوشحال هستیم و احساس خوشایندی نیز نسبت به کسانی که کمکشان می کنیم، داریم. هنگامی که در تلاش برای موجه جلوه دادن خود هستیم، بخشنده می شویم و خودمان را قانع می کنیم که طرف مقابل لیاقت این کار یا رفتار را دارد. در نتیجه یک تکیه گاه احساسی می سازیم و بیش تر از پیش به شخص عشق می ورزیم.

عشق و اعتماد دل…

جان گری

عشق و اعتماد دل…

جان گری

از سوی دیگر، وقتی کسی کاری برایمان انجام می دهد، ما نیز او را دوست داریم. اما این در مورد هر احساسی متفاوت است و همیشه نشانۀ مثبتی نیست. ما اغلب احساس می کنیم به افراد بدهکاریم و باید هزینۀ آن را بپردازیم و ماجرا وقتی سخت تر می شود که شخص را واقعا دوست نداریم.

 

5.یک زبان اسرار آمیز بسازید که مخصوص شما دو نفر باشد

این در مورد جوک های بامزه، کلمه های خاص و ژست های منحصر به فرد میان دو نفری است که با یکدیگر زمینه های مشترک پیدا کرده اند و خیلی به هم نزدیک شده اند. ممکن است شما بعضی فیلم ها و شوهای کمدی را دوست داشته باشید و شاید جوکی که دوست دارید را در قرار اول تعریف کنید و حتی یک پیاده روی کوتاه داشته باشید. این موارد کوچک را نادیده نگیرید.

هنگامی که این عبارت ها و تکیه کلام ها را کشف کردید و در مکالمات روزمره تان جای دادید، رابطه را در سطحی جدید شروع خواهید کرد. این رابطه صمیمی تر و قوی تر می شود. محققان دانشگاه تگزاس به این نتیجه رسیدند که: همۀ ما دوست داریم خاص و منحصربه فرد باشیم و این زبان اسرارآمیز مخصوص به هر زوج است که باعث می شود حس کنیم یکدیگر را بیش از هرکس دیگری درک می کنیم.

 

6.اهمیت سایز مردمک

یک مطالعه در دهۀ شصت و هفتاد میلادی دربارۀ سایز مردمک چشم و جذابیت های فرد انجام شد. آن ها به مردان دو عکسِ یک زن را نشان دادند. دو عکس به جز جزئیاتی کوچک، در بقیۀ موارد مشابه هم بودند. در یکی از این دو عکس، مردمک چشم خانم بزرگ تر بود. به طور کلی آقایان عکس ادیت شده که در آن مردمک دستکاری شده بود، را بیش تر دوست داشتند اما هیچ کس متوجه تفاوت سایز آن نشد.

یک راه وجود دارد تا از این ترفند به نفع خود استفاده کنید. البته که شما نمی توانید سایز مردمک چشمتان را تغییر دهید، اما می توایند شرایط را برای این کار محیا کنید. به عنوان مثال: چراغ ها را کم نور کنید، به جای آباژور شمع روشن کنید و یا حتی به رستورانی بروید که برای فضای آرامش بخشش معروف است.

 

7.نزدیک او بمانید… اما بگذارید دلتنگتان شود

همۀ ما می توانیم در رویاهایمان کسی را پیدا کنیم که دوستش داریم، احساساتمان را به او بگوییم و سپس با شادی کنار یکدیگر زندگی کنیم. در دنیای واقعی اما، همه چیز اینطور آسان نیست، چرا که مردم باید با رفتارهای خاصی روبرو شوند.

سه کلام جادویی:…

یوئیل استانلی آ…

سه کلام جادویی:…

یوئیل استانلی آ…

وقتی با طرف مقابلمان احساسات مشترک داریم، بایستی زمان بیش تری برای یکدیگر بگذاریم. به منظور شناخت بهتر از یکدیگر، نیاز هست یخ بینتان را بشکنید و زمان بیش تری با او باشید. اما روانشناسان توصیه می کنند پس از چند قرار پشت سرهم، یک استراحت به خودتان بدهید(حتی اگر این را نمی خواهید) تا فرد کمبودتان را در زندگی اش حس کند. این رفتار سه دستاورد به همراه دارد:

از یکدیگر خسته نخواهید شد

فرصتی برای درک این رابطۀ خوب و زیبا برای فرد پیش می آورد.

می توانید هیجاناتتان را کنترل کنید و به روشنی درباره رابطه خود فکر کنید.

 

8.یک همبستگی مثبت خلق کنید

شما می توانید ذهن و فکر طرف مقابل را با تکرار خاطره های مشترک بارها و بارها پر کنید. به همین دلیل مهم است که هنگام صحبت با افرادی که برایمان مهم هستند، واژه ها را به درستی انتخاب کنید. می توانید از این رفتار برای کامل کردن تصویر خود در ذهن فرد استفاده کنید. این بهترین ارائۀ شخصیت شماست. با جدا شدن از او، افکار مثبت بیش تری در ذهنش خواهد ماند و واقعا اهمیتی ندارد که شما فرد خیلی مثبتی باشید چرا که هرکس نقاط ضعفی دارد. نکتۀ مهم این است که طرف مقابل شما را درک کند.

 

منبع: brightside

نظر شما با موفقیت ثبت
شد-نظر شما بعد از تایید مدیر به نمایش در می آید

امکان عضویت در سایت توسط مدیر غیر فعال شده است

هرکسی که یک رابطه عاطفی و احساسی را ایجاد می کند مطئناً علاقمند است که یک رابطه پایدار را تجربه کند اما شاید مهارت و دانش کافی را در این خصوص نداشته باشد و نتواند رابطه عاطفی خود را مدیریت کند و دوام این رابطه بسیار کوتاه باشد و یا و درگیر یک رابطه عاطفی اشتباه شود و بعد از جدایی درگیر اشتباهات بعد از جدایی می شوند بنابراین ما در این مقاله قصد داریم تا به روش های صحیح مدیریت رابطه عاطفی و عاشقانه اشاره کنیم و به شما کمک کنیم تا بیاموزید که چگونه یک رابطه سالم را شروع کنید و آن را پیش ببرید بنابراین برای اینکه بدانیم چگونه یک رابطه عاطفی را مدیریت کنیم نکات زیر را باید بدانیم.

 

حتما بخوانید : منشا رابطه احساسی ما چیست

چگونه عشق خود را مدیریت کنیم

اولین قدم برای داشتن یک رابطه مستحکم و مدیریت یک رابطه سالم این است که ارتباط عمیق با طرف مقابلتان برقرار کنید برای ایجاد کردن یک ارتباط عمیق و در خصوص مدیریت رابطه چند گام را باید در ابتدای امر بردارید تا ارتباط عمیق ایجاد شود

برای ایجاد ارتباط عمیقاولین قدم در ابتدای کار داشتن صداقت در کلام و رفتار می باشد که ایجاد اعتماد و صمیمیت بیشتر را امکان پذیر می کند رابطه ای که بر پایه دروغ و عدم صداقت شکل گرفته باشد مانند خانه ساختن بر روی مرداب می باشد که دیر یا زود از هم می پاشد. بنابراین سعی کنید در شروع رابطه صداقت و ایجاد اعتماد را سرلوحه خود قرار دهید.

برای اینکه ارتباط تان عمیق تر شود گام بعدی که باید بردارید و به آن توجه ویژه داشته باشید احترام گذاشتن و قدردانی کردن از یکدیگر می باشد زمانی که شما از طرف مقابل خود به پاس محبت هایش قدردانی می کنید این امر موجب می شود صمیمیت و عشق بین تان عمیق تر شود و نشان می دهد که یکدیگر را نادیده نمی گیرید و برای همیدگر ارزش و احترام قائل هستید.

قدم بعدی در جهت مدیریت رابطه و مستحکم تر شدن رابطه عاطفی این است که احساسات تان را ابراز کنید برخی از زوج ها در بیان احساسات عاشقانه خود مشکل دارند و تصور می کنند که نیازی نیست که علاقه شان را بیان کنند فرد مقابل باید از طریق رفتار متوجه علاقه ام شود. در حقیقت این افراد از قدرت و جادوی کلام غافل هستند جادویی که یک جمله عاشقانه و محبت آمیز می تواند انجام دهد را نادیده می گیرند برای اینکه ارتباط تان عمیق تر شود باید بتوانید احساسات خود را شفاف به شریک عاطفی خود بیان کنید.

یکی از اشتباهاتی که اکثر زوج های جوان در رابطه خود انجام می دهند این است که قبل از اینکه از وقوع موضوعی اطمینان حاصل کنند شروع به قضاوت کردن و پیش داوری می کنند و طرف مقابل خود را محکوم می کنند در خلوت خود حکم صادر می کنند. این رفتار یکی از زننده ترین و بدترین خصوصیتی است که باید از خود دور کنید شاید واقعیت از آنچه که شما تصور کرده اید فرسنگ ها فاصله داشته باشد بنابراین تا زمانی که اطمینان حاصل نکردید با شک و پیش داوری رابطه عاطفی خود را به بن بست نکشانید و در مدیریت احساسات تان کنترل داشته باشید.

نکته دومی که در خصوص مدیریت یک رابطه سالم باید رعایت کنید و بدان همیشه توجه داشته باشید این است که اشتیاق و عشق خود را همیشه زنده نگه دارید و سعی کنید هر روز به این هیجان و عشق بیافزایید متاسفانه برخی از زوج ها بعد از مدتی از دیگر در رابطه شان آن هیجان اولیه را مشاهده نمی کنید و با هم راحت می شوند و تلاشی نمی کنند شور اشتیاق اولیه را ایجاد کنند.

و یک تصور اشتباه که در این میان وجود دارد این است که باور دارند این امر طبیعی است که بعد از گذشت سال ها رابطه افراد عادی شود و اشتیاق اولیه دیگر وجود ندارد باید این باور را از خود دور کنید و برای ایجاد هیجان و تازگی در زندگی خود قدم بردارید زیرا رابطه ای که به سمت عادی بودن پیش رود کم کم شاهد بی احترامی ها و بی مهری های زیادی خواهید بود.

بنابراین چه زن باشید چه مرد برای مدیریت رابطه خود و زنده نگه داشتن  اشتیاق در رابطه باید هر یک جداگانه تلاش کنید به طور مثال چه زن باشید چه مرد باید همیشه بهترین لباس ها و بهترین آرایش را برای همسر خود انجام دهید گاهی همسرتان را با یک هدیه کوچیک غافل گیر کنید هر چند گاهی یک کار جدید انجام دهید و یک تجربه جدید را با همسر خود کشف کنید تا زندگی و رابطه تان از یکنواختی و کسالت برای نجات پیدا کند و اشتیاق و هیجان دورنی تان دوباره زنده شود.

 

برای اینکه در مدیریت کردن رابطه تان موفق باشید و بتوانید یک رابطه را به بهترین شکل ممکن مدیریت کنید لازم است که به عنوان یک زوج با یکدیگر صحبت کنید در هر رابطه ای احتمال وجود اختلاف نظر و مشکل وجود دارد اما هنر شما به عنوان یک پایه این رابطه باید این باشد که بتوانید از پس این چالش ها برآید و ارتباط تان را به خوبی مدیریت کنید.

بنابراین لازم است هر چند گاهی با همسر خود بنشینید راجب مشکلات و نیازهایتان صحبت کنید و مذاکره کنید زمانی که برای یکدیگر وقت می گذارید و برای درمان و حل کردن مسائل خود زمان می گذارید دارید به پایدار شدن و دوام رابطه تان کمک می کنید. برای مدیریت یک رابطه سالم نباید از زیر بار مسئولیت ها شانه خالی نکنید شما به عنوان یکی از پایه های این رابطه باید به اندازه کافی برای پیشرفت رابطه تان تلاش کنید و این اتفاق با قبول مسئولیت و انجام آن به بهترین شکل ممکن امکان پذیر می باشد.

 

برای اینکه یک رابطه عاطفی موفقی داشته باشید و قادر باشید رابطه عاطفی تان را به بهترین شکل مدیریت کنید باید مهارت های حفظ یک رابطه عاطفی را کسب کنید بنابراین قدم مهمی که باید در این میان بردارید این است که ابتدا خودتان را عمیقا دوست داشته باشید و برای خود ارزش قائل شوید زیرا کسی که خودش را دوست نداشته باشد و برای خودش ارزش قائل نباشد نمی تواند شخص دیگری را دوست داشته باشد و اگر تصور کند که کسی را دوست دارد در حقیقت این عمل او دوست داشتن یا عشق نیست بلکه یک نوع وابستگی می باشد.

بنابراین خودتان را دوست بدارید بروی خودتان سرمایه گذاری کنید تا مهارت های ارتباطی و کلامی را بیاموزید برای پیشرفت خود در این زمینه می توانید مطالعه کنید کتاب های مفید در این خصوص بخوانید یا در دوره های آموزشی و سیمنارهای های آموزشی شرکت کنید یا فایل ها و دوره های آموزشی در خصوص خودشناسی , روابط , تقویت روابط و … را تهیه کنید هر چقدر توانایی و مهارت تان در این زمینه بالا رود بهتر می توانید رابطه تان را مدیریت کنید و به دوام و استحکام آن بیافزایید.

 

فردی که بهترین مدریت رابطه را دارد و بهترین رفتار با همسر خود دارد کسی است که می داند چگونه عشق و احترام دیگران را جلب کند  می داند که احترام و ارزش قائل شدن برای دیگران یعنی احترام و ارزش گذاشتن برای خود بنابراین اگر می خواهید رابطه ای موفق داشته باشید باید بتوانید به دیگران احترام بگذارید و با دیگران طوری رفتار کنید که دوست دارید آن ها با شما رفتار کنند. 

در یک رابطه عاطفی این مسئله بسیار اهمیت دارد اگر شما به خانواده و اطرافیان همسر خود احترام و ارزش قائل شوید علاوه بر اینکه نشان می دهید این ارزش را برای خود قائل هستید به همسر خود نیز با این رفتار نیز ارزش و احترام ویژه ای قائل شدید زیرا آن ها نیز جزئی از هویت همسر تان می باشند و احترام گذاشتن به خانواده همسرتان یعنی احترام گذاشتن به شخصیت و هویت همسرتان.

 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گاهی عشق بیش از حد و دوست داشتن می تواند آسیب جدی به رابطه و یا خود
شخص وارد کند گاهی این عشق ها جنون وار می شود و شخص نمی تواند تسلطی
بر کنترل احساسات عشقی باشد ما در این مطلب از پرشین وی قصد داریم نکاتی
پیرامون این که چگونه بر کنترل احساسات عشقی خود چیره شویم را به شما خواهیم گفت

داشتم دفتر تلفن‌‌ام را ورق می‌زدم که چشم‌ام افتاد به یک نام و تلفن خط‌خورده.
دقیق‌تر نگاه کردم….شماره یکی از همکاران‌ام بود که از پیش ما رفته بود؛ نه فقط از محل کار ما، اصلا از ایران
رفته بود تا کنار همسرش زندگی تازه‌ای را در کشوری دیگر آغاز کند.

روی شماره تلفن‌اش خط زده بودم و نوشته بودم: «یادش به خیر!» اگرچه سعی می‌کنم کلا آدم‌ احساساتی‌ای نباشم اما
دست خودم نیست و در پایان هر رابطه‌ای با دوستانم، کنترل احساسات عشقی حس غریبی به سراغ‌ام می‌آید که حتی اگر بعد از
مدت‌ها خاطره‌ای مرا به آن روزها ببرد، همه تلخی‌ها و شیرینی‌های آن رابطه دوباره در ذهن‌ام زنده می‌شود.خانم مرادی، همکار
من بود و البته دو سال بودن در کنار او، مرا وابسته کرده بود.

با خودم فکر می‌کردم وقتی آدم‌ها در روابط دوستانه‌شان اینقدر وابسته می‌شوند، وای به حال آنهایی که یک رابطه عشقی
نافرجام را تجربه می‌کنند.
امیدوارم همه ارتباط‌هایی که با آشنایی و علاقه شروع می‌شود، جاودانه شود و همه دختر و پسرهای عاشق امروز به
همسران مهربان فردا بدل شوند و رابطه‌شان هرگز ناکام نشود.

به همین موضوع فکر می‌کردم که یکی از همکاران، ایمیلی را به‌ام رساند و گفت: «این ایمیل برای صفحه «با
خوانندگان» آمده.» ایمیل «خانم یگانه» (که در ایمیل خود، خواسته بود او را به این نام بنامیم) خیلی ناراحت‌ام کرد؛
چون دیدم آرزویی که کردم، برآورده نشد و شاید خیلی‌ها وقتی این داستان را بخوانند آن را مشابه زندگی خود
بیابند.
با دکتر بدری‌سادات بهرامی، روان‌شناس مشاور خانواده درباره همین موضوع حرف زدم و او راه‌حل‌هایی ارایه داد تا امثال «یگانه»
از زندگی لذت ببرند.چگونه عشق خود را مدیریت کنیم

قصه از کجاشروع شد؟
هر هفته داستان زندگی مردم را می‌خوانم تا شاید به نمونه‌ای مشابه خودم برسم و بدانم که باید چه کنم
اما شما به این قصه مهم که داستان زندگی بسیاری از دخترها و شاید برخی از پسرهای امروز است نپرداخته‌اید.
منظورم قصه دخترهایی است که به قصد ازدواج با پسری که به آنها ابراز علاقه می‌کند، آشنا می‌شوند و وقتی
حس می‌کنند رابطه عشقی آنها دوطرفه است، ناگهان می‌فهمند رودست خورده‌اند و طرف مقابل فقط قصد داشته احساسات او
را به بازی بگیرد.

تا به حال سه مورد این‌چنینی برای من اتفاق افتاده است.
اولی در دوران دبیرستان بود که حس کردم خام بودن من باعث شده که آن پسر را نشناسم.
بعد از آن در دوره دانشگاه به پسری که دو ترم از من بالاتر بود دل‌بسته شدم و به او
و حرف‌های عاشقانه‌ای که می‌زد، اعتماد کردم اما خیلی اتفاقی فهمیدم که او این رفتار را با دو دختر دیگر
هم دارد و به خاطر رابطه چندماهه‌ای که داشتیم آن‌قدر سرخورده شدم که چند واحد درسی‌ام را افتادم و مدتی
افسرده شدم.

حالا هم که ۲۶ ساله هستم و در یک شرکت کامپیوتری کار می‌کنم با یکی از همکاران‌ام که در بخش
دیگری مشغول است، دوست شده‌ام.
او می‌گوید تمایل دارد فعلا با من فقط دوست باشد و اگر شرایط ازدواج مهیا شد شاید ازدواج کنیم.
نمی‌دانم باید چه کار کنم؟ اگر به او اهمیت ندهم، شاید دیگر به چنین موقعیتی برنخورم و بعدها افسوس بخورم
اما از طرفی می‌ترسم که او نیز مثل قبلی‌ها با احساسات‌ام بازی کند و دست‌آخر هم از ازدواج طفره برود.
کاملا گیج شده‌ام و نمی‌توانم تصمیم بگیرم…

در مطب مشاور

دکتر بدری‌سادات بهرامیروان‌شناس و مشاور
یکی از نیازهای اساسی ما آدم‌ها نیاز به دوست داشته شدن و
دوست داشتن است.
اگر نتوانیم کسی را دوست بداریم، از سلامت روانی فاصله داریم.
به دلیل اهمیت این نیاز، فرد تامین‌کننده آن نیاز می‌تواند در ما تاثیر فراوانی بگذارد و گویا کمندی نامریی بر
گردن ما بیندازد و ما را دنبال خود بکشاند.

بنابراین ما در هر نوع رابطه عاطفی که قرار بگیریم، به درجاتی وابستگی‌های عاطفی‌روانی را تجربه خواهیم کرد.
البته میزان وابستگی در کسانی که خلأهای عاطفی‌روانی را از گذشته داشته باشند عمیق‌تر و سریع‌تر خواهد بود.
آنچه اهمیت دارد این است که ماهیت رابطه داشتن به خاطر جذابیت‌هایی که دارد ما را به خود وابسته می‌کند.
اگر در شما هیچ وابستگی ایجاد نشود و بی‌اهمیت پس از پایان یک رابطه، همه چیز را فراموش کنید و
انگار نه انگار، از کنار آن بگذرید، واقعا جای نگرانی دارد و باید برای این مشکلی که دارید تحت بررسی
قرار بگیرید.

به طور کلی، وقتی شاهد ابراز علاقه کسی نسبت به خود هستیم و یا در رفتار و گفتار او می‌بینیم
که دوست‌مان دارد، احساس ارزشمندی در ما تقویت می‌شود.
برعکس، وقتی می‌بینیم کسی دوست‌مان ندارد و یا از رابطه‌ای که با ما دارد، خارج می‌شود؛ اولین موضوعی که باعث
آسیب روانی ما می‌شود، احساس بی‌ارزشی است.

معمولا اولین فکری که به ذهن ما می‌آید این است: «مگر من چه بدی داشتم که او رهایم کرد و
رفت؟» حتی احساس حقارت در مواقعی که باورمان شود دوست‌داشتنی نیستیم، به وجود می‌آید و ما را آزار می‌دهد.
اگر بخواهم به بررسی داستان زندگی خانم یگانه بپردازم، باید بر صحبت‌های او صحه بگذارم و بگویم قضیه وابستگی‌های
عاطفی در روابط میان دختر و پسرهای امروزی بسیار دیده می‌شود.

شاید تنها راهی که بتوان با آن به این دختر و پسرها کمک کرد آن است که انواع رابطه‌ها را
برایشان تعریف کنیم و سپس در مورد مراحل مختلف رابطه عشقی توضیحاتی بدهیم که با شناسایی تغییر رفتارهای خود بتوانند
بر اوضاع مسلط شوند.
اگر با چارچوب رابطه‌های تعریف شده آشنا باشید، می‌توانید به این موضوع فکر کنید که چه‌طور رفتار کنید تا کسی
نتواند احساسات و عواطف شما را به بازی بگیرد.

وقتی کسی آنچه در درون‌اش نیست را به شما منتقل کند، در واقع عواطف شما را به بازی گرفته است.
یعنی انتقال غلط و غیرواقعی احساسات، به نوعی بازی در میان برخی از جوان‌ها و نوجوان‌ها تبدیل شده است که
هر دو سوی یک رابطه با انتخاب آگاهانه وارد این بازی می‌شوند و هر دو طرف با قواعد بازی آشنا
هستند.

البته گاهی دختر یا پسر نقش خود را فریبکارانه بازی می‌کند و دیگری که مانند او رفتار نکرده آسیب بیشتری
در این بازی می‌بیند.در این بازی، دو طرفی که وارد یک رابطه می‌شوند، در جستجوی یک رابطه جدی و هدف‌مند
نیستند اما وانمود می‌کنند لبریز از عشق و عاطفه‌اند و احساس خوشایندی به هم دارند.
آنها به دروغ با بیان الفاظی محبت‌آمیز و کلیشه‌ای قصد دارند احساسات طرف مقابل را به بازی بگیرند.

زیربنای این بازی شاید امری طبیعی و بیولوژیک باشد و به نوعی کشش درونی برای رسیدن به ازدواج تعبیر ‌شود
اما آنها یکدیگر را به بازی می‌گیرند.برخی معتقدند در صورت سلامت نفس طرفین و وجود انگیزه‌های سالم و غیرفریبکارانه این
بازی حرکت به سوی رفتارهای پخته و آمادگی برای ازدواج است.
شک دارم که تا به حال، برخی الفاظی را که توسط برخی دختر و پسرهای جوان به کار برده می‌شود

نشنیده باشید: «طرف را به تور انداختم…
مخ طرف را زدم…
» اما وقتی در کنترل احساسات عشقی مورد به کار گرفتن دروغین الفاظ محبت‌آمیزی که قاعدتا در عشق‌های واقعی رد و بدل می‌شود
از این جوان‌ها می‌پرسم، در توجیه رفتار خود می‌گویند: «اینها را می‌گم چون عادتمه؛ چون قاعده بازی همینه.
اگر من نگم، دیگری می‌گه و خلاصه من قوانین بازی را بلدم…

»پسرهایی که وارد زندگی «یگانه» شده‌اند دچار مشکلات روانی نبوده‌اند اما آنها قوانین بازی فریبکارانه را از هم‌سالان خود آموخته
و می‌دانستند چه‌طور باید رفتار کنند تا بتوانند احساسات او را به بازی بگیرند.
دو دختری که در دانشکده با آن پسر رابطه داشته‌اند نیز می‌دانستند چه‌طور باید حرکت‌های مقابل او را انجام دهند
تا رودست نخورند.

این دختر و پسرها دنبال رابطه‌های ابزاری و یا دوستی ساده و شاید هم رابطه‌ای حمایتی باشند و به هر
جهت، خواهان رابطه‌ای عاشقانه و به قصد تشکیل خانواده نیستند.
اگر شما هم مانند «یگانه» دوست دارید طوری رفتار کنید که دیگر کسی نتواند شما را به بازی بگیرد و
یا به قول خودتان کسی نتواند شما را سرکار بگذارد، بهتر است کلمات کلیشه‌ای و عاشقانه آنها که رد و
بدل کردن‌اش جزو قوانین بازی است فریب‌تان ندهد و از شنیدن آن مدهوش نشوید.
فرقی نمی‌کند دختر یا پسر باشید باید مراقب باشید ندانسته وارد بازی نشوید.پس باید رابطه‌ها را به عنوان درس اول
بشناسید.

دستورات مذهبی، اخلاقی و حتی برخی سنت‌های اجتماعی، همه و همه در طول قرن‌ها برای حفظ و حراست از تک‌تک
ما و نهاد خانواده به وجود آمده‌اند.درس دوم اینکه اگر حتی می‌دانید کسی که وارد رابطه با شما شده آدم
خوبی است و از این قماش نیست و قصدی جز ازدواج ندارد، باز هم نباید چنان در فاز عاطفی غرق
شوید که وابستگی شدید مانع از محک زدن منطقی او و شرایط‌اش شود.

چه بسا جواب شما در نهایت به درخواست او منفی باشد، پس نباید کاری کنید که زمینه بازی با عواطف‌تان
فراهم شود و اگر روزی خواستید به هر دلیلی این رابطه را ختم کنید و او را مورد مناسب ازدواج
ندانستید، کارتان به مراکز اعصاب و روان بکشد و یا در کنج خانه افسردگی بگیرید یا متقابلا چنین مشکلاتی را
برای او ایجاد کنید.سوم اینکه اگر قصد وارد شدن در یک رابطه، دوستی است و یا طرف مقابل واضح و
شفاف به شما اعلام می‌کند که قصد ازدواج ندارد، سعی کنید خوب چشم و گوش‌تان را باز کنید و مدام
بر خود کنترل داشته باشید تا بتوانید درست حرکت کنید؛ به یاد داشته‌باشید که رعایت حدود شرعی و اخلاقی لازمه
حفظ سلامت شما و طرف مقابل شماست.

مثلا اگر می‌بینید به سمت وابسته شدن در حرکت‌اید و مغز شما در حال شرطی شدن و دریافت تغذیه عاطفی
از اوست و یا آن‌قدر احساساتی هستید که با شنیدن کلمات عاشقانه از او بین زمین و آسمان معلق می‌مانید،
باید هوشیارانه عمل کنید.
گاهی موبایل‌تان را خاموش کنید و یا به او بگویید دیگر نباید از این کلمات استفاده کند، وگرنه به تماس‌هایش
پاسخ نمی‌دهید تا او بداند شما حدود رابطه دوستی را می‌شناسید و اجازه نمی‌دهید شما را بگذارند سر کار و
یا بازی‌تان بدهند.

گاهی با به کار بردن برخی جواب‌های کوتاه اما شفاف و معنادار می‌توانید به او بفهمانید بهتر است خودش باشد
و آنچه در درون واقعی‌اش هست را آشکار کند.اگر شما مدام بازخوردهای مثبت به او بدهید و با رفتارتان تشویق‌اش
کنید به این بازی ادامه بدهد، به او پیام داده‌اید که بازی را ادامه بده چون هر دو از آن
لذت می‌بریم.
اگر چنین رفتاری کردید نباید پس از مدتی تنها به محکوم کردن او بپردازید و بگویید شما را به بازی
گرفته بود چون شما دانسته و آگاهانه در این راه آمده‌اید و از این بازی لذت برده‌اید.

۱ یکی از این رابطه‌ها، رابطه دوستی است.
رابطه‌ای که در بین جوان‌ها کاملا تعریف شده و شناخته شده است (Just Friend).
در این رابطه، وقتی دوست شما خبر ناراحت‌کننده‌ای در موردتان می‌شنود، همدلانه به کنارتان می‌آید و تنهای‌تان نمی‌گذارد.
به شما می‌گوید دوست‌تان دارد و اگر مشکلی داشتید، می‌توانید روی کمک او حساب کنید.
در جامعه ما این دوست اغلب از جنس موافق است.
ما در این ارتباط، حتی به این دوستان هم وابسته می‌شویم و اگر مدتی خبری از هم نداشته باشیم، سراغ
یکدیگر را می‌گیریم و تمایل داریم ریتم دوستی‌مان حفظ شود.

اگر هفته‌ای یک بار یا ماهی یک بار با هم تماس تلفنی یا دیدار داشتیم وابسته آن می‌شویم.
ما حس خوبی به هم داریم و وظایف دوستی را انجام می‌دهیم.۲ رابطه دیگری داریم به نام رابطه کارکردی.
یعنی ما کاری به خود شخص نداریم، بلکه با کارکرد او در ارتباط هستیم و وابسته‌اش شده‌ایم.
دوستی یک روان‌شناس مشاور با دوستی که کارمند بانک است، اگر ما به هر دلیلی رابطه‌مان به هم بخورد تا
مدتی کلافه هستیم و خلأ او را حس می‌کنیم چون ذهن ما وابسته او شده است و آرزو می‌کنیم کاش
دوباره برگردد.

آن کارمند هر وقت مشکل داشته باشد دوست‌اش تلفنی راهنمایی‌اش می‌کند و در عوض همه کارهای بانکی دوست‌اش را انجام
می‌دهد تا مبادا وقت او در صف بانک گرفته شود.۳ رابطه دیگری که رایج است و اغلب وابستگی‌های عاطفی
را شامل می‌شود همان رابطه عشقی (Love) است.

دختر و پسری دچار وابستگی عاطفی می‌شوند که به دلیلی به یک رابطه آمده‌اند.
گاهی اوقات محیط کاری، محیط تحصیلی و یا مکان خاص باعث می‌شود دو نفر با یکدیگر در ارتباط باشند و
آغاز یک رابطه باشد.روزهای اول رابطه وقتی شما کششی نسبت به فردی در خود می‌بینید دنبال بهانه می‌گردید و به
عنوان پیش مقدمه طوری رفتار می‌کنید که ببینید آیا او هم‌چنین حسی دارد؟ با او بیشتر تماس می‌گیرید و این
بهانه‌ها بیشتر و بیشتر می‌شود و شما و طرف مقابل به یکدیگر نشان می‌دهید علاقه‌مندی به وجود آمده است.
حالا که دست ‌دل‌تان برای همدیگر رو شده و فهمیده‌اید شما دو نفر حس مشترکی به هم دارید، رابطه‌تان وارد
فاز عاطفی می‌شود.

در اینجاست که می‌گوییم اینها زود به زود دل‌شان برای یکدیگر تنگ می‌شود: «به محض خداحافظی کردن، دل‌ام تنگ شد
و حالا که در مسیر خانه هستم به تو اس‌ام‌اس می‌دهم یا تماس تلفنی می‌گیرم…
» در این مرحله بهترین کلمات رد و بدل ‌شود.
همه‌چیز به نظر آن دو عالی و لذت‌بخش است.
سطح نوراپی‌نفرین و دوپامین خون ما در این فاز اول رابطه بالاست و حالت کاملا سرخوشی و نشئگی داریم و
تغییر رفتار می‌دهیم.

تا دیروز خیلی جدی بودیم و حالا شوخ‌طبع می‌شویم و شعر می‌گوییم.
قبلا خیلی کم‌رو بودیم اما حالا حاضرجوابی می‌کنیم و خلاصه یک تغییر رفتار واضح خواهیم داشت.حس ما فوق‌العاده است و
به خاطر سطح هورمون‌های بدن‌مان همه‌چیز را زیبا می‌بینیم (در روان‌شناسی به نوراپی‌نفرین و دوپامین هورمون‌ عشق می‌گویند) و حتی
کارهای بد و رفتارهای دور از ادب را به خودمانی بودن و یا تعابیر زیبا برداشت می‌کنیم (این نکته را
به خاطر بسپارید).در این مرحله، بی‌اختیار به یکدیگر وابسته می‌شوید چون مدام به مغزتان این برنامه را می‌دهید که می‌خواهم
هر لحظه با تو باشم.

این برنامه‌ای که به مغز داده می‌شود، چنین حسی را تقویت می‌کند که قرار است همه زندگی‌ام با تو باشد
و می‌خواهم با تو ازدواج کنم.
این در حالی است که شما گاهی چنین قراری را نداشتید و فقط درگیر عاطفی یکدیگر شده‌اید.
مدت‌زمان بودن در این فاز عاطفی برای افراد متفاوت است.
بعضی‌ها در مدت سه هفته به این حس می‌رسند.
بعضی‌ها در مدت دو ماه و بعضی‌ هم بودن در این فاز را تا ۶ ، ۷ ماه یا بیشتر
تجربه می‌کنند و ادامه می‌دهند.

بسته به طول مدت زمانی که در این فاز وابستگی عاطفی بوده‌اید، پس از قطع ارتباط، حالات عاطفی‌روانی و هیجانی
که خواهید داشت، متفاوت خواهد بود.
اگر شما سه هفته در این فاز بوده‌اید، طبیعی است که تا سه، چهار روز پس از پایان رابطه حال‌تان
خوب نباشد.
به هر حال مغز شما مدت ۲۰ روز در این برنامه ذهنی بوده است که صبح با صدای تلفن و
پیام محبت‌آمیز آن دوست بیدار شود.

در طول روز بارها با او در ارتباط باشد و حالا چنین منبع تغذیه عاطفی ناگهان قطع شود و انگار
این گمشده، سیستم ذهنی شما را بر هم زده است و حال‌تان خوب نیست اما اگر این حالت ناخوشی بیش
از این ادامه داشته باشد و شما تا ماه‌ها حال‌تان بد باشد، طبیعی نیستید و باید حتما بررسی شوید.
یعنی ما انتظار داریم حتی اگر آدم احساسی‌عاطفی هستید، بتوانید بر اوضاع مسلط شوید و ظرف یک هفته تا ۱۰
روز خودتان را جمع و جور کنید.

مردمان / سپیده دانایی

Copyright (c) 2006-2019 persianv.com All Rights Reserved

© باز نشر مطالب اختصاصی سایت فقط با ذکر منبع و لینک مطلب در سایت persianv.com مجاز میباشد .

یادگیری زبان انگلیسی […]تاریخ : ۰۴ / ۰۷ / ۱۳۹۹بازدید : 3870موضوع :

آموزش رایگان زبان انگلیسی […]تاریخ : ۰۴ / ۰۷ / ۱۳۹۹بازدید : 4438موضوع :

Best sources of love and relationship from all […]تاریخ : ۰۳ / ۰۷ / ۱۳۹۹بازدید : 2009موضوع :

فال عشق واقعی وازدواجتاریخ : ۰۳ / ۰۶ / ۱۳۹۷بازدید : 36484موضوع :

کانال مشاوره خانوادهتاریخ : ۰۲ / ۰۶ / ۱۳۹۷بازدید : 4242موضوع : چگونه عشق خود را مدیریت کنیم

علائم عاشق شدن پسرانتاریخ : ۱۳ / ۰۵ / ۱۳۹۷بازدید : 9395موضوع : جذب عشق

 باید ها و نباید ها برای […]تاریخ : ۱۷ / ۰۱ / ۱۳۹۵بازدید : 19514موضوع :

همانطور که در مقاله قبلی نوین اطلس اشاره کردیم، شروع رابطه امری بسیار مهم است و اینکه در ابتدا چه رفتاری داشته باشیم می تواند آینده ارتباط با فرد مقابل را تحت تاثیر قرار دهد.

اما زمانیکه ارتباط شکل گرفت نیاز است بدانیم چگونه یک رابطه را مدیریت کنیم تا بتوانیم یک ارتباط پایدار بدون جدایی را تجربه کنیم.

در واقع هدف از این مقاله آنست که بدانیم در یک رابطه چگونه رفتار کنیم تا مانع سرد شدن یهویی آن شویم.

در ابتدای مطلب به بحث روانشناسی رابطه و بعد از به موضوع چگونه یک رابطه را مدیریت کنیم، خواهیم پرداخت. تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

برای اینکه بدانیم چگونه یک رابطه را مدیریت کنیم، نیاز است با رواشناسی رابطه آشنا باشیم.بر اساس روانشناسی رابطه، یک ارتباط عاشقانه اغلب با فراز و فرودهای متعددی همراه هستند، اما اگر در مسیر درست قرار داشته باشند، در نهایت به آرامشی پایدار تبدیل می شوند.روانشناسی رابطه عاشقانه ثابت کرده است که علائم زیر از مهمترین ویژگی های یک رابطه پایدار می باشد:

به اتفاقات مثبت یکدیگر، واکنش نشان می دهند

بر اساس روانشناسی عشق افرادی که با هم در رابطه عاطفی هستند نسبت به اتفاقات خوشایند برای طرف مقابل واکنش مثبت نشان می دهند و نسبت به پیشرفت و خوشحالی معشوق، حسودی نمی کنند.

در سختی ها معشوق را تنها نمی گذارند

از قوانین رابطه عاشقانه می باشد که دو طرف نه تنها در شادی ها بلکه در زمان های ناراحتی و سختی نیز کنار یکدیگر خواهند بود و از هر لحاظ به معشوق کمک می کنند تا بتواند مشکلات را حل کند و یا آن زمان سخت را با روحیه ای بهتر سپری کند.

مشکلات عاطفی جدی ندارند

روانشناسی رابطه نشان می دهد در زوج هایی که رابطه ای پایدار دارند هیچ گاه مسئله ی خیلی جدی وجود ندارد. اینکه گاهی اوقات دو طرف با هم مشکلاتی داشته باشند امری طبیعی است، اما اینکه بتوانند مسائل را در کنار هم حل کنند و آن را به پدیده ای خیلی جدی تبدیل نکنند از نشانه های زوج های موفق می باشد.

خیلی زود آشتی می کنند

همانطور که در بالا اشاره شد بر اساس قوانین رابطه عاشقانه افراد سعی می کنند مشکلات را حل کنند تا رابطه پایدار بماند اما اگر زمانی فرد مقابل قهر کند، عاشق می داند چگونه دلش را بدست آورد.درواقع قوانین رابطه عاشقانه یکی از نشانه های ازدواج موفق را در این می داند که دو طرف پس از هر جنگ و بحث و مجادله ای، دوباره توان ترمیم زخم ها و از بین بردن کدورت ها را داشته باشند و این زمانی است که افراد می دانند چگونه یک رابطه را مدیریت کنند.

به دنبال انجام کارهای جدید هستند

اگر از خود می پرسید چگونه رابطه را گرم نگه داریم، بهتر است به دنبال تجربه یک هیجان جدید با شریک عاطفی تان باشید.طبق روانشناسی رابطه زوج هایی که با هم یک سرگرمی جدید انجام می دهند باعث گرم کردن رابطه شان می شوند.

مواردی که در این بخش ذکر شد از قوانین رابطه عاشقانه است که دو فرد عاشق برای حفظ گرمی عشق خود آن ها را رعایت می کنند.

تا اینجا درباره روانشناسی رابطه عاشقانه صحبت کردیم. حال می خواهیم بدانیم چگونه یک رابطه را مدیریت کنیم و درواقع چگونه رابطه پایداری داشته باشیم.

نکاتی که در زیر به آن ها می پردازیم به شما می آموزد چگونه رابطه را گرم نگه دارید:

مهربان باشید

تفاوتی ندارد مرد هستید یا زن برای مدیریت رابطه عاطفی خود مهربان باشید. سعی کنید همیشه آرامشتان را حفظ کنید و حتی در مواقع بحث نیز مهربانی خود را داشته باشید. تند خویی و اخلاق بد به مرور زمان افراد را از شما دلسرد می کند.

احترام بگذارید

احترام گذاشتن شما به فرد مقابل در واقع احترام گذاشتن به خودتان است. در این صورت شریک عاطفی تان می داند که همیشه با شما نیز با احترام رفتار کند. حفظ حرمت و احترام بین دو فرد عمر رابطه را بیشتر می کند.(همچنین نگاه کنید به مقاله شوهرم به من احترام نمی گذارد)

رمانتیک رفتار کنید

برای اینکه بدانیم چگونه یک رابطه را مدیریت کنیم باید رمانتیک باشیم. این نکته را مردان باید بیشتر از زنان مد نظر داشته باشند. مردها خیال می‌کنند رمانتیک بودن فقط به روزهای اول آشنایی مربوط است. چند قرار عاشقانه‌ی رمانتیک باهم بگذارید. او را به شبی خاطره‌انگیز مهمان کنید. هر کاری که می‌توانید، هرچند ساده، برای عشقتان انجام دهید تا حس کند ملکه‌ی زندگی شماست. این واقعا گام مهمی در حفظ رابطه عاشقانه است.

حرف تان را بزنید

در مدیریت رابطه عاطفی روراست بودن را فراموش نکنید. اگر فکر می کنید از چیزی اذیت می شوید و انتظار دارید فرد مقابل آن را درک کند پس این موضوع را با وی در میان بگذارید.

روی نقاط قوت خود کار کنید

اگر می پرسید چگونه یک رابطه را حفظ کنیم، باید نقاط قوت خود را بشناسید و در صدد تقویت آن ها باشید. اجازه ندهید ویژگی های خوبتان کمرنگ شود. در عوض اگر رفتارهای منفی دارید آن ها را کمتر کنید.

گذشت کنید

همه‌ی ما مرتکب اشتباهاتی می‌شویم. این واقعیت تلخ زندگی است. اگر واقعا برای معشوقتان ارزش قائل هستید باید او را به ‌خاطر اشتباهاتی که مرتکب می‌شود ببخشید. کینه به دل داشتن از طرف مقابل، برای رابطه سم است و سمی بودن رابطه چیزی نیست که آن را پایدار نگه دارد. کینه و کدورت‌ها را فراموش کنید و این افکار سمی را دور بریزید تا بتوانید عشق را زنده نگه دارید.

تا حد امکان از تفاوت ها چشم پوشی کنید

نباید انتظار داشته باشید طرف مقابل در تمام ایده‌ها، عقاید و سلایق به شما شبیه باشد. شاید در برخی از عقاید مذهبی یا سیاسی با او موافق نباشید و بخواهید رابطه را تمام کنید. اما پایان دادن رابطه عاطفی با چنین دلایلی کار معقولی نیست مگر اینکه اختلافات فرهنگی و مذهبی قابل حل کردن نباشند.

مانع پیشرفت نشوید

چگونه عشق خود را مدیریت کنیم

در مدیریت رابطه توجه داشته باشید که همیشه از پیشرفت های معشوق حمایت کنید و مانع او نشوید. نشان دهید همیشه حامی او برای رسیدن به موفقیت های بیشتر خواهید بود.(نگاه کنید به برای داشتن رابطه خوب چه کنیم)

سرزنش نکنید

اگر در رابطه‌تان مشکلی ایجاد شد و شریک عاطفی برای دریافت توصیه و راهنمایی نزد شما آمد، به او توصیه‌هایی برای حل مشکلش ارائه کنید. برای کاری که انجام داده‌ و باعث بروز مشکل شده‌، او را سرزنش نکنید.

قدر دانی را تمرین کنید

هر دو طرف در یک رابطه برای هم کارهایی انجام می دهند پس یاد بگیریم در مدیریت رابطه عاطفی قدردان زحمات معشوق باشیم. این کار به او انگیزه می دهد.

به اندازه کافی در تماس باشید

برای اینکه بدانیم چگونه یک رابطه را مدیریت کنیم باید تا حد معقول در تماس باشیم. به یاد داشته باشید تماس های بیش از حد و مدام خبر گرفتن شما مانع از دلتنگی معشوق خواهد شد و همین مورد به تکراری شدن رابطه منجر می گردد.

تفریحات مشترک داشته باشید

گاهی با هم یک فیلم ببینید یا یک ورزشی که هر دو به آن علاقه دارید انجام دهید. انجام دادن تفریحات مشترک باعث گرم کردن و ترمیم رابطه خواهد شد.

مثبت اندیش باشید

در برخورد با هم مثبت اندیش باشید. همیشه از زمین و زمان گله نکنید. این کار باعث خسته شدن معشوق از شما می شود. با مثبت اندیشی می توانید کاری کنید فرد مقابل از گذراندن وقت کنار شما لذت ببرد.(همچنین نگاه کنید به مقاله عامل جذب مردان)

گوش دادن را یاد بگیرید

اگر فرد مقابل با شما صحبت می کند به گونه ای رفتار نکنید که اصلا به حرف هایش توجه نمی کنید. چرا که این رفتار باعث بروز نشانه های سرد شدن رابطه می شود. در مدیریت رابطه اهمیت دادن به معشوق جایگاه مهمی دارد. اگر فرد پر حرفی هستید گاهی اوقات نیز به عشقتان فرصت حرف زدن دهید.

مطالب مرتبط:

درمان سردی رابطه عاطفی

مدیریت رابطه عاطفی از راه دور

در شروع رابطه چگونه رفتار کنیم

چگونه یک رابطه سرد را گرم کنیم

از بی توجهی شوهرم خسته شدم

آرامش زندگی در چیست

سرد شدن عشق

چندین علت زنان در سرد شدن رابطه زناشویی

پیامک عاشقانه به همسر

مراقب باشید محبت زیادی به شوهر کار دستتان ندهد

 

novinatlas 1707 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های novinatlas

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام

ایمیل

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

var _paq = window._paq || []; /* tracker methods like “setCustomDimension” should be called before “trackPageView” */ _paq.push([‘trackPageView’]); _paq.push([‘enableLinkTracking’]); (function() { var u=”//novinbinesh.com/analytics/”; _paq.push([‘setTrackerUrl’, u+’matomo.php’]); _paq.push([‘setSiteId’, ‘3’]); var d=document, g=d.createElement(‘script’), s=d.getElementsByTagName(‘script’)[0]; g.type=’text/javascript’; g.async=true; g.defer=true; g.src=u+’matomo.js’; s.parentNode.insertBefore(g,s); })();

برای دسترسی بهتر, راحت تر و سریع تر به سایت ما می توانید وب سایت ما را بوکمارک کنید .

برای مطالعه بهترین منابع روانشناسی عشق و بهبود رابطه ما به شما وبسایت نوین بینش را معرفی می کنیم.

چگونه عشق خود را مدیریت کنیم
چگونه عشق خود را مدیریت کنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *