چه طور مهربان باشیم

 
helpkade
چه طور مهربان باشیم
چه طور مهربان باشیم

سلام! به اکانت کاربری خود وارد شوید

بازیابی رمز عبور

پسورد شما به ایمیل شما ارسال خواهد شد

پرورش افکار – رسیدن به موفقیت قطعی از طریق آموزش و یادگیری قانون جذب توسط دوره کارشناس جذب شوید استاد شریفی

چه طور مهربان باشیم

۱- خالصانه به دیگران توجه کنیم (قانون جذب)

در پایه‌ ای‌ ترین تعریف از مهربانی می توان آن را اهمیتی خالصانه دانست که نسبت به دیگران قائل هستیم. اینکه بهترین‌ ها را برای دیگران بخواهیم و بدانیم آنها همان خواسته‌ ها، نیازها، انگیزه‌ ها و حتی همان ترس‌ هایی را دارند که خودمان داریم. مهربانی به معنای خونگرمی، پاسخگو بودن، صبوری، اعتماد، وفاداری و حق‌ شناسی است. پیرو فروچی (Piero Ferrucci)، روان‌ درمانگر و فیلسوف، مهربانی را به عنوان راهی برای “زندگی آسان تر” معرفی میکند، زیرا مهربانی انسان را از اسارت نگرش‌ های منفی و احساساتی چون تنفر، حسادت، بدگمانی و بازی دادن دیگران آزاد می نماید. نهایتاً مهربانی به معنای اهمیتِ واقعی دادن به “تمام موجودات” است.

مهربانی و بخشندگی در قبال دیگران را تمرین نماییم. نداشتن مهارت مهربانی، خجالتی بودن و ندانستن اینکه چطور باید به دیگران نزدیک شد، تنها مواقعی رفع میشود که دست به عمل بزنیم و مسیر را آنقدر ادامه دهیم که مهربانی به صفتی ناخودآگاه در ما تبدیل شود.

در برابر مهربانی‌ مان چیزی مطالبه نکنیم. بزرگترین مهربانی‌ ها همان‌ هایی هستند که با خود الزامی به همراه نمی‌ آورند، مهربانی‌ هایی که غیرشرطی و بدون توقع هستند.

۲- برای کسب منفعت مهربانی نکنیم

از مهربانیِ آلوده به فریب دوری نماییم. مهربانی به معنای مؤدب بودنِ سودجویانه، بخشندگی حساب‌ و کتاب‌ شده و ادب و نزاکتِ تصنعی نیست. اگر کسی از مهربانی به عنوان روشی برای بازی دادن دیگران استفاده کند تا خواسته‌ هایش را تأمین کنند یا آنها را تحت کنترل بگیرد، دیگر نمی‌ توان اسم آن رفتار را مهربانی گذاشت. تظاهر به اینکه فردی برایمان مهم است در حالی که تمام مدت احساس خشم یا تحقیر نسبت به او را درون‌ مان سرکوب می‌ کنیم و با گپ‌ و گفت‌ های از سر باز کنِ رایج بر غضب و ناکامی‌ مان از آنها سرپوش می‌ گذاریم هم مهربانی به شمار نمیرود.

در نهایت اینکه، مهرطلبی را نباید با مهربانی اشتباه گرفت. مهرطلبی آن دسته از رفتارهایی هستند که برای تسلیم شدن و آب از آب تکان نخوردن طراحی شده‌ اند. افراد مهرطلب از هر اقدام رو به جلویی در رابطه دوری می‌ کنند زیرا وحشت دارند که مبادا آن رفتار رابطه را نابود کند، در عوض خشم، قهر و کینه‌ ی خود را درون‌ شان نگه می‌ دارند و احساس می‌ کنند قربانی شده‌ اند.

۳. با خودمان مهربان باشیم

اشتباه برخی از آدمها این است که وقتی دارند به دیگران مهربانی می‌ کنند با خودشان رفتار مهربانانه ندارند. ممکن است بخشی از این حالت به دوست نداشتن جنبه‌ هایی از وجودمان بازگردد، اما گاهی ریشه‌ اش در عدم شناخت از خودمان می باشد. متأسفانه زمانی که از درون محکم نباشیم این خطر وجود دارد که مهربانی‌ هایمان خالصانه نباشد که بالاتر درباره‌ ی اقسام آن حرف زدیم. یا ممکن است دچار فرسودگی و سرخوردگی شویم که چرا دیگران را در اولویت قرار داده‌ ایم.

خودآگاهی به ما کمک میکند تا بفهمیم منشأ رنج و تعارض‌ هایمان چیست. خودآگاهی همچنین توان روبه‌ رو‌ شدن با تناقض‌ ها و ناهماهنگی‌ های درون‌ مان را برای‌ ما فراهم میکند. به ما فرصت میدهد روی جنبه‌ های نامطلوب شخصیت‌ مان کار کنیم. خودآگاهی به همین منوال کمک میکند فرد از نسبت دادن جنبه‌ های منفی خود (طی مکانیسم فرافکنی) به دیگران دور بماند و بنابراین فرد قدرت لازم را برای داشتن رفتاری مهربانانه با دیگران، درون خود پیدا خواهد کرد.
زمان بیشتری صرف کسب خودآگاهی نماییم و از این دانش برای مهربان تر بودن با خودمان (با یادآوری اینکه ما همه ضعف‌ هایی داریم) و دیگران استفاده کنیم. به این طریق به جای اینکه اجازه بدهیم ترس های درونی‌ مان نیاز به فرافکنی درد و رنج را در ما تحریک کند به آنها رسیدگی می‌ کنیم.
به زمانی که برای شناختن خودمان، نیازها و محدودیت‌ هایمان صرف می‌ کنیم به چشم خودخواهی نگاه نکنیم. هرچه باشد این پیش‌ زمینه‌ ی مهمی است که ما را قادر می‌ سازد با آگاهی و قدرتی شگرف برای مهربانی به سوی مردم برویم.
از خودمان بپرسیم که مهربانی با خود چه معنایی دارد. برای بسیاری از افراد مهربان‌تر بودن با خودشان به معنی مشاهده‌ و مراقبه‌ ی گفت‌ و گوهای درونی و جلوگیری از افکار منفی‌ است.

۴- مهربانی را از مهربانان الگو بگیریم

به آدمهای واقعاً مهربان زندگی‌ مان فکر کنیم و اینکه چه احساسی به ما می دهند. آیا حتی فکر کردن به آنها مایه‌ ی دلگرمی‌ مان نیست؟ شاید به این علت باشد که اثر مهربانی باقی می ماند و در مواقع رو‌به‌ رو شدن با سختی‌ ها به افراد دلگرمی می‌ بخشد. وقتی فردی راهی پیدا میکند که به ما به خاطر آنچه که هستیم ابراز محبت کند، غیر ممکن است چنین اعتبار و تائید ارزشمندی که نصیب‌ مان شده است را فراموش نماییم. محبت این افراد تا ابد در وجود ما به حیاتش ادامه میدهد.

۱۱ چیزی که باید در مورد قانون جذب و چگونگی استفاده از آن…

۹ روش از قانون جذب که می تواند زندگی شما را بهبود ببخشد.

۹ تکنیک تجلی قانون جاذب که باید بلد باشید

۷ راه برای اینکه زندگی موفق و بدون محدودیتی داشته باشید

۱۰ دلیلی که چرا ترک عادات بد خیلی سخت و مشکل است


راهنمای اساسی برای روتین های صبحگاهی

مواقعی را به یاد بیاوریم که مهربانی دیگران روز ما را ساخته است. مهربانی آنها چه خصوصیتی داشته که توانسته حس خاص و مهم بودن به ما بدهد؟ آیا آنها کارهایی کرده‌ اند که ما هم بتوانیم آن‌ کارها را از صمیم قلب انجام بدهیم؟

۵- مهربانی برای سلامتی مفید است پس مهربان باشیم

با در پیش گرفتن نگرش مثبت (قانون جذب) که مهربانی مثالی از آن است، سلامت روانی و شادمانی در فرد افزایش پیدا میکند. مهربانی درباره‌ ی بخشیدن به دیگران و پذیرا بودن است، مهربانی کردن احساس بهزیستی و ارتباطی را به ما برمی‌ گرداند که سلامت روان و وضعیت روحی مان را بهبود می‌ بخشد.

همین که مهربانی، عزت‌ نفس ما را بالا خواهد برد، در عین سادگی، به خودی خود پاداشی دائمی و قدرتمند است.

۶- تمرکز بر مهربانی را به عادت تبدیل نماییم

لئو باباتا (Leo Babauta) می‌ گوید مهربانی یک عادت است. عادتی که هرکس می تواند در خود پرورش دهد. پیشنهاد او این است که به مدت یک ماه بر مهربانی تمرکز کنیم. بعد از تمرین تمرکز هدایت شده، متوجه تغییرات ژرف در زندگی‌ مان خواهیم شد. نسبت به خودمان احساس بهتری پیدا می‌ کنیم، و متوجه می‌ شویم مردم به ما واکنش متفاوتی دارند، از جمله اینکه با ما رفتار بهتری خواهند داشت. زیرا همان‌ طور که او می‌ گوید مهربان بودن در طولانی‌ مدت با دیگران، تابع قانونِ کارماست (یعنی مردم پاسخ مهربانی ما را نهایتاً با مهربانی خواهند داد.)

۷- با همه مهربان باشیم نه فقط با آنها که “نیازمند”اند

دایره‌ ی مهربانی خودمان را گسترش دهیم. مهربانی در برخی شرایط کار راحت‌ تری برای ماست. مثلاً مهربان بودن وقتی به طور ناخودآگاه دچار “مهربانی ترحم‌ آمیز” شویم کار آسانی است. مهربانی ترحم‌آمیز که استفانی دوریک (Stephanie Dowrick) آن را بیان کرده به زبان ساده به مهربانی‌ای گفته می‌شود که به مردم شدیدا نیازمند مانند بیماران، فقرا، اقشار آسیب‌پذیر و آنها که با ایده‌ آل‌های ما برای محبت کردن جور هستند ابراز می‌کنیم. مهربانی با آنها که به ما نزدیکند، چه به لحاظ عاطفی مانند (اعضای خانواده یا دوستان) یا به دلایل دیگر مانند (وطن، جنس، نژاد یکسان) هم کار راحت‌ تری است تا آنها که هگل فیلسوف معروف از آنها با عنوان «دیگران» یاد می‌کند. ممکن است مهربانی با کسانی که آنها را هم‌ پایه‌ی خود یا به عنوان «دیگری» در نظر می‌گیریم دشوارتر باشد اما این کار ارزشش را دارد.

در محدود کردن مهربانی به موارد “راحت” اشکالی وجود دارد. در چنین حالتی متوجه نمی‌شویم که لازم است با همه (فارغ از سطح دارایی‌، ارزش‌ها و اعتقادات‌، رفتار و نگرش‌، قومیت و نژاد و شباهتی که به ما دارند) با مهربانی رفتار کنیم.
اگر گزینه‌ ی مهربانی را تنها برای کسانی انتخاب کنیم که از نظر ما استحقاق آن را دارند بند از سوگیری‌‌ و قضاوت‌ ها‌ی‌ مان باز کرده‌ ایم و صرفا مهربانی مشروط را تمرین می‌ کنیم. در حالی که مهربانی اصیل شامل حال تمام موجودات است. گرچه چالشِ عملی کردنِ چنین ایده‌ ای درباره‌ ی مرزهای مهربانی ممکن است گاهی نیازمند تلاش باشد، هیچگاه ژرفای قدرتی که برای مهربانی اصیل در خود خواهیم یافت به پایان نمی رسد.

اگر مهربان بودن با فردی را تنها به این دلیل به تأخیر انداخته‌ ایم که او بدون حمایت یا درک‌ شدن از جانب ما می‌ تواند به زندگی خود ادامه دهد، مهربانی گزینشی را انتخاب کرده‌ ایم. مهربانی اما شامل حال همه میشود.

۸- قضاوت کردن را به حداقل برسانیم

اگر واقعا دلمان می‌ خواهد مهربان باشیم لازم است قضاوت‌ مان را کنترل نماییم. به جای صرف وقت برای انتقاد، برای مثبت بودن و شفقت زمان بگذاریم. اگر معمولاً دیگران را مملو از اشکال می‌ بینیم، آرزو می‌ کنیم که کاش می‌ توانستند آدمهای بهتری باشند، یا احساس می‌ کنیم اطرافیان‌ مان مردمی نیازمند و گیج هستند با چنین نگاهی مهربانی حقیقی را یاد نخواهیم گرفت. از قضاوت کردن دست برداریم و در نظر داشته باشیم که ما هیچگاه کاملاً دیگران را درک نمی‌ کنیم مگر اینکه یک روز جای آنها زندگی کنیم. به جای قضاوت آدم ها که چرا بهتر از آنی نیستند که اکنون می‌ بینیم روی مهربان بودن با آنها تمرکز کنیم.

چه طور مهربان باشیم

اگر آدم قضاوتگری باشیم که به غیبت کردن علاقه دارد یا صرفاً درباره‌ ی آدمهای دوروبرمان بدگویی کنیم، هیچگاه نمی‌ توانیم قید و شرط‌ ها را کنار بگذاریم و به دیگران مهر بورزیم.
مهربان بودن یعنی به جای اینکه از دیگران انتظار داشته باشیم کامل و بی‌نقص باشند به آنها با دید مثبت نگاه کنیم.

مطلب قبلی

چگونه بر ترس های کارآفرینی غلبه کنیم

مطلب بعدی

بیوگرافی رائول گونزالس بلانکو

چالش 21 روزه: برنامه قانون‌ جذب برای تجلی شادی

چرا تفکر مثبت میتواند سلامت جسمی را بهبود بخشد

شکست را به موفقیت تبدیل کنید: استفاده از قانون جذب برای غلبه بر موانع

موفقیت به معنای اتخاذ یک انتخاب بزرگ نیست، بلکه به معنای اتخاذ میلیون ها تصمیم کوچک…

چگونه شروع به استفاده از قانون جذب کنیم؟ 8 موردی که همین…

10 راهی که قانون جذب می تواند به شما کمک کند تا زندگی تان را…


چگونه در مراقبه تجلی مهارت پیدا کنیم؟

برای چت کردن با ما روی آیکون مشاور فروش کلیک کنید

سلام! به اکانت کاربری خود وارد شوید

بازیابی رمز عبور

پسورد شما به ایمیل شما ارسال خواهد شد

همه ی ما زمان زیادی را صرف نگرانی در مورد پرداخت صورتحساب، انجام دادن کار ها به بهترین نحو ممکن و کمک به عزیزانمان می کنیم اما اغلب اوقات خودمان را نادیده می گیریم. زمانی که با خود مهربان باشیم زندگی راحت تر می شود و روابط ما در خانواده و محیط کار بهتر می شود.

ما در این مقاله از سایت کوکا راه ها و روش های ساده ای را ارائه کرده ایم که به شما آموزش می دهد چگونه با خود مهربان باشید.

به لحاظ علمی، خودخواهی به عنوان توانایی رفتار خوب با خودتان یا همان مهربانی با خود تعریف می شود. بهتر است یاد بگیرید که همانطور که دیگران را دوست دارید، خودتان را دوست داشته باشید، با خودتان صحبت کنید و در مواقع نیاز به خودتان دلداری بدهید.

خودخواهی مانند اکسیژنی تازه برای ذهن شما عمل می کند که باعث افزایش هورمون اکسی توسین شده و موجب احساس اعتماد، آرامش، امنیت، سخاوت و وابستگی می شود.

برای اینکه با دیگران مهربان باشید اول باید با خودتان مهربان باشید، پس فراموش نکنید قدم اول برای اینکه با خودتان مهربان باشید این است که خودخواه باشید.

چه طور مهربان باشیم

روز خود را با حرف های مثبت در مورد خودتان شورع کنید، بهترین پشتیبان خود شوید و به خودتان اعتماد داشته باشید تا بتوانید اعتماد به نفس خود را تقویت کنید و زودتر به اهداف خود برسید.

هر روز صبح بعد از بیدار شدن پنج ویژگی مثبت در مورد خود یا دستاورد هایتان را پیدا کنید و با افتخار آن ها را نام ببرید، هنگامی که این ویژگی ها را عنوان می کنید رو به روی آینه باشید یا آن ها را بر روی کاغذ یادداشت کنید تا بهتر در ذهن شما بمانند.

اکثر ما زمان زیادی را صرف کار، زندگی و رسیدگی به امور روزمره می کنیم، بهتر است یک روز در هفته یا حداقل در ماه را به خودتان اختصاص دهید و کار هایی که دوست دارید را انجام دهید.

این روز خاص را هر کاری که دوست دارید انجام دهید؛ پیاده روی کنید، غذای مورد علاقه ی خود را بپزید و بخورید، به سالن ماساژ بروید و خرید کنید. این کار ها احساس خوبی را در شما ایجاد می کند و انگیزه ی شما را بیشتر می کند.

هر وقت توانستید یک کار را به درستی به پایان برسانید خودتان را تشویق کنید و برای انجام آن به خودتان یک پاداش درست و حسابی بدهید.

خودتان را به یک سفر کوتاه، یک فنجام قهوه داغ، یک بستنی یا یک شام خوشمزه مهمان کنید.

همه اشتباه می کنند، اما گاهی ممکن است انجام یک اشتباه در گذشته تا مدت ها ذهن شما را به خود مشغول کند، به جای سرزنش کردن بهتر است خودتان را ببخشید و از آن اشتباه درس بگیرید تا در آینده موفقیت های بیشتری را کسب کنید.

با بدن خود مهربان باشید؛ هر شب به اندازه کافی بخوابید، غذاهای سالم غذا بخورید و ورزش کنید. اگر احساس خستگی یا بیماری دارید، زمانی را برای استراحت کافی در نظر بگیرید و فراموش نکنید که سلامت جسم، سلامت روح را به دنبال دارد.

هر روز صبح بعد از بیدار شدن از خواب 15 تا 30 دقیقه از وقت خود را به خواندن یک کتاب درباره موفقیت یا گوش دادن به پادکست های انگیزشی اختصاص دهید.

برای رسیدن به موفقیت اهدافی برای خود تعیین کنید و هر روز یک قدم هر چند کوچک برای رسیدن به این اهداف بردارید.

اگر شما احساس افسردگی دارید هر روز یک گام هر چند کوچک را به سمت چیزی مثبت بردارید تا امید و خوش بینی شما را برای رسیدن به اهداف تان کمک کند.

به عنوان مثال : کتاب بخوانید یا یک سفر تحقیقاتی داشته باشید، با یک دوست صمیمی شام بخورید و یک فنجان قهوه بنوشید و یا یک سرگرمی جدید را امتحان کنید.

هر روز صبح و عصر به مدت 5 تا 10 دقیقه بخندید، یک کلیپ خنده دار ببینید، یک کتاب طنز بخوانید، جوک بخوانید و با صدای بلند بخندید. خندیدن یکی از موثر ترین کار هایی است که برای مهربان بودن با خود می توانید انجام دهید.

بخشش اغلب کار آسانی نیست، فراموش نکنید که برای بخشیدن دیگران اول باید خودتان را ببخشید. زمانی که خودتان را ببخشید می توانید با خودتان و دیگران مهربان باشید.

در ادامه بخوانید : چگونه خوشبخت باشیم؟

منابع : goodnet – positivityblog – possibilitychange

فال حافظ

متن عاشقانه متن زیبا آهنگ تولدت مبارک

صفحه اصلی تبلیغات تماس با ما درباره ما

مطالب بخش سلامت و پزشکی سایت کوکا فقط جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارند. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان کرد.

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب کوکا برای تمامی وب سایت ها به هر نحو غیر مجاز می باشد.
هر گونه کپی برداری از محتوای سایت کوکا پیگرد قانونی دارد.
استفاده از مطالب سایت کوکا در سایت های خبر خوان و دارای آی فریم نیز اکیدا ممنوع است.


انواع جراحی زیبایی سینه


جهیزیه ات رو قسطی وبدون پیش پرداخت بخر

مهربان بودن تأثیر بسیار مثبتی روی سطح رضایت افراد دارد

 

چه طور مهربان باشیم

برای محبت کردن در حق دیگران میلیونها دلیل وجود دارد؛ همکاران، دوستان، همسایه ها و هر کسی که با شما برخورد دارد می تواند با مهربانی شما احساس بهتری پیدا کند و تحت تأثیر قرار بگیرد. اما پژوهش های تازه نشان می دهند مهربانی کردن به دیگران برای خود شما هم خوب است.در تحقیقی که توسط دکتر سونیا لیومبومیرسکی، استاد روانشناسی دانشگاه کالیفرنیا انجام شده است، از گروهی از دانشجویان خواسته شد به مدت شش هفته، هر هفته ۵ اقدام عملیِ محبت آمیز به صورت تصادفی انجام دهند. نتایج این تحقیق نشان داد رضایت آنان با این کار تا ۴۱/۶۶ درصد افزایش پیدا کرد.مهربان بودن تأثیر بسیار مثبتی روی سطح رضایت افراد دارد. بنابراین اگر مهربانی را برای خود به یک عادت تبدیل کنید، باقی عمر خود، انسانِ به مراتب شادتر و رضایتمندتری خواهید بود. ۷ پیشنهاد زیر به شما کمک خواهند کرد محبت به دیگران را برای خود به یک عادت تبدیل کنید.۷ کار ساده برای تبدیل کردن مهربانی به یک عادت۱- هر کاری را از ته دل انجام دهیدراحت ترین راه برای تبدیل کردن هر کاری به یک عادت این است که اول از همه برای انجامش دلیلی بیابید.وقتی از ظاهر دیگران تعریف می کنید یا به دوستی به خاطر پیشنهاد شغلی خوبی که دریافت کرده است تبریک می گویید، این کار خود را با احساس ناخشنودی همراه نکنید.اگر از چیزی تعریف می کنید اجازه دهید از ته دل باشد. با این کار لذت تجربه ی چندباره ی این احساس شما را به تکرار آن تشویق خواهد کرد.۲- در نظر داشته باشید که مهربانی کردن به دیگران لزوماً زحمتی نداردمحبت کردن به دیگران هزاران شیوه ی مختلف دارد که با کمی توجه به اطراف، آنها را بسیار ساده و دست یافتنی خواهید یافت.اغلب افراد این تصور را دارند که مهربانی کردن به دیگران کاری پر دردسر و زحمت آفرین است. این در حالی است که می توان برای محبت کردن به اطرافیان، هر روز قدم های کوچک و مؤثری برداشت.باز نگه داشتن در برای کسی که بعد از شما قصد ورود به ساختمان را دارد، احوالپرسی صبحگاهی از راننده ی تاکسی، و هزاران کار کوچک دیگر مثل اینها شاید خیلی به چشم شما نیایند، اما تأثیر قابل توجهی روی زندگی شما خواهند گذاشت.۳- هر روز صبح هدفی محبت آمیز برای خود مشخص کنیدهر روز صبح که از خواب بر می خیزید، یک اقدام محبت آمیز برای روز خود در نظر بگیرید. تقویت این حس نیز مثل خلق هر عادت دیگری نیازمند اقدامات عملی است و هدفگذاری راه آسانی برای رسیدن به این موفقیت است.پیدا کردن یک دلیل برای مهربان بودن می تواند هر روز هنگام بیدار شدن از خواب، تمام زیبایی های زندگی را به شما یادآور شود.

 

مهربانی کردن به دیگران لزوماً زحمتی ندارد

 

۴- از دیگران تشکر کنیدفراموش شده ترین ویژگی مهربانی شاید قدردانی باشد، چون آنقدر به این موضوع توصیه شده است که برای هر کسی عادی می شود. یک تشکر خشک و خالی کمتر از ده ثانیه زمان شما را خواهد گرفت، اما تأثیر آن می تواند مدتها ادامه داشته باشد. هیچکس نمی تواند بگوید عبارت ساده ای مثل این چقدر می تواند احساس خوبی به دیگران ببخشد. بنابراین از کارکنان خود به خاطر زحماتی که برای شما می کشند، هرچند کوچک، تشکر کنید. آنها نیز به مرور دلایلی برای تشکر کردن از شما خواهند یافت.۵- برای خود آرمان داشته باشیدداشتن باور هایی که بتوانیم نیت خیرمان را از آن طریق ابراز کنیم اهمیت زیادی دارد. آرمان شما چه کمک به یک مؤسسه ی خیریه باشد، چه کمک به یک دوست برای حل مشکلاتش، باعث می شود از هر کاری لذت بیشتری ببرید. همه از کمک به دیگران لذت می برند.۶- با خودتان مهربان باشیددر گیر و دار کمک به دیگران، مهربان بودن با خودتان را از یاد نبرید. همه ی ما موجودات مهم و منحصر به فردی هستیم که لیاقت برخوردی مناسب و توأم با احترام را داریم. با بالا گرفتن مشغله ها و درگیری های روزانه، خیلی راحت ممکن است این را از یاد ببریم، اما تنها راه حقیقی کمک به دیگران این است که اول به خودمان کمک کنیم. بنابراین، با خودتان مهربان باشید. جسم و ذهن شما قدردان این توجه خواهند بود.۷- بیشتر لبخند بزنیدشاید بتوان گفت آسانترین کار این فهرست، یعنی داشتن لبخندی روی لب، بیشترین تأثیر را دارد. حتی اگر گاهی اوقات انرژی درونی لازم برای قرار دادن لبخند روی لبهای خود را ندارید، تلاشی عمدی برای این کار، بی آنکه کلامی رد و بدل شود برای مخاطبین شما این پیام را در بر خواهد داشت که شما سعی دارید با آنها مهربان باشید. اگر تا به حال لبخند غریبه ای در خیابان باعث شده است شما هم در جواب به او لبخند بزنید، از این کار خودداری نکنید. لبخند بزنید. همین کار کوچک می تواند روز شما را از این رو به آن رو کند.

 

منبع:برترینها

 

مطالب بیشتر برای زندگی بهتر

اینجا یکی از هتلهای کیشه! همین حالارزروکن


قیمت امروز بلیط اتوبوس به هرکجای ایران


پاکسازی و رفع آلودگی هوای خانه


با چند سوال ساده شخصیتت رو بشناس!

تهیه اینترنتی بلیط اتوبوسVIPبه قیمت ارزان


میخوای از همیشه زیباتر باشی؟

پکیجی که شما را به هدف تحصیلی‌تان میرساند

چطور با هزینه‌ی کم، زیاد و راحت سفر کنیم؟


طرح های 3بعدی کاغذ دیواری برای خرید


بهبود مشکلات رفتاری کودک با بازی درمانی


بهترین پیشنهادهای خرید برای کتاب کودک

مشاهده تمامی مدلهای فرش وامکان خریدآنلاین


پرطرفدارترین شوینده های نایاب در بازار


اقساط 36 ماه بدون پیش پرداخت لوازم خانگی

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

به گزارش سورپرس؛ مهربان بودن به معنای این است که با افراد دیگر ارتباط بهتری برقرار کنید، صبر بیشتری داشته باشید، ویژگی های مثبت را در خودتان ایجاد کنید تا هم به خودتان و هم به دیگران یک حال خوب هدیه کنید. مهربان بودن یک بازی برد برد است و در نتیجه می توانید احساس شادی بیشتری داشته باشید. در این قسمت راهکارهایی را به شما معرفی می کنیم که با در پیش گرفتن آن ها می توانید مهربان تر باشید.

۱٫ بدون چشم داشت به دیگران محبت کنید:
مهربانی به معنای توجه داشتن به افراد دیگر بدون چشم داشت است. یعنی همیشه برای آن ها بهترین ها را بخواهید. نیازها و خواسته های آن ها را تشخیص دهید و سعی کنید به آن ها کمک کنید تا به ترس هایشان غلبه کنند. بدون این که توقع داشته باشید آن ها هم همین کار را برای شما انجام دهند.

۲٫ با خودتان مهربان باشید:
بسیاری از افراد، مهربان بودن با خودشان را فراموش می کنند. بیش از حد روی دیگران تمرکز می کنند اما تا زمانی که نتوانید به خودتان توجه کنید و با خودتان مهربان باشید، قطعا نمی توانید پیش دیگران هم این ویژگی را اجرا کنید. پس حتماً به خودتان هم توجه کافی داشته باشید.

۳٫ مهربانی را از افراد دیگر یاد بگیرید:
زمانی که فرد مهربانی را در جامعه خود می بینید، حتما رفتار های او را به خاطر بسپارید. سعی کنید زمان بیشتری را با او سپری کنید تا کم کم رفتار او در ذهن شما نهادینه شود. نوع نگاه او به زندگی را تقلید کنید و سعی کنید خودتان هم همان شیوه را به کار ببندید.

۴٫ مهربانی را برای سلامت خودتان انجام دهید:
ثابت شده است که مهربانی و شادی تاثیر زیادی روی سلامت انسان دارد. پس به فکر سلامت خودتان باشید و تفکرات مثبت و حالت احساسی مثبت را در خودتان ایجاد کنید که یکی از آن ها مهربانی است و روی سلامت کلی خود اثر گذار باشید.

چه طور مهربان باشیم

۵٫ تمرکز روی مهربانی را به یک عادت تبدیل کنید:
شما می دانید که چگونه مهربان باشید اما نمی توانید در هر شرایطی آن را به کار ببندید. پس سعی کنید ویژگی مهربانی را به یک عادت در خودتان تبدیل کنید. روی آن تمرکز کنید که روزانه مهربان باشید. خواهید دید که بعد از مدتی این رفتار به یک عادت در شما تبدیل می شود.

۶٫ بدون استثنا با انسان های اطرافتان مهربان باشید:
فرقی ندارد که قرار است با چه کسانی رفتار کنید. با هر انسانی در هر سن و جنسیتی و هر نژادی مهربان باشید و اصلا برای کسی استثنا قائل شوید.

۷٫ قضاوت را کنار بگذارید:
اگر می خواهید واقعا مهربان باشید، باید عادت قضاوت کردن را کنار بگذارید زیرا با مهربانی تناقض دارد. یاد بگیرید بیشتر از خودتان انتقاد کنید و به کار و ایده ی انسان های دیگر احترام بگذارید و هیچ گاه آن ها را مورد قضاوت قرار ندهید.

۸٫ انتظار کامل بودن نداشته باشید:
اگر ایده آل گرا و رقابتی هستید، بهتر است این ویژگی را در خودتان حذف کنید و انتظار نداشته باشید که انسان های اطرافتان انسان های عالی و کاملی باشند. توقع بیش از حد خود را از انسان های دیگر بکاهید، خودخواهی را فراموش کنید تا مهربانی بتواند در شما شکوفا شود.

۹٫ به جای پیام دادن تماس بگیرید:
به جای آنکه به دوستان خود پیام بدهید سعی کنید با آنها تماس بگیرید. هر زمان که خواستید گوشی موبایل را بردارید و به دوست تان پیام بدهید، به خودتان یادآوری کنید که بهتر است با او تماس بگیرید. تماس گرفتن با دوستان راه و روش بهتری برای نشان دادن مهربانی می باشد تا این که به او پیام بدهید.

۱۰٫ شنونده خوبی باشید:
زمانی که با انسان های دیگر ارتباط برقرار می کنید، حتماً باید به حرف های آن ها خوب گوش دهید. چنانچه در نمناک می خوانید باید یاد بگیرید که با آن ها ارتباط چشمی در طول مکالمه داشته باشید. از عوامل حواس پرتی جلوگیری کنید. همین امر نشان دهنده این است که شما به حرف های آن ها گوش می دهید که یکی از نشانه های مهربانی و بزرگواری است.

۱۱٫ تمرین کنید تا حد ممکن شکایت و سرزنش نکنید:
همین راهکارهای تمرینی به شدت در شما موثر خواهد بود. بعضی از آن ها هم بسیار راحت است. یاد بگیرید به مدت یک هفته از هیچ چیز شکایت نکنید و هیچ کس را سرزنش نکنید؛ دقیقاً برای خودتان یک برنامه و پلن مهربانی بچینید. سعی نکنید که اتفاقات منفی را در بین دیگران پراکنده کنید. به جای آن همیشه روی جنبه مثبت شرایط فقط به مدت یک هفته تمرکز کنید. بعد از این که متوجه نتایج مثبت این اتفاق شدید، دوست دارید که برای همیشه آن را ادامه دهید.

۱۲٫ محبت خود را ابراز کنید:
به اطرافیان تان نشان دهید که واقعاً آن ها را دوست دارید. بوسه، در آغوش گرفتن و دست کشیدن روی شانه، همه این ها می تواند نشان دهنده ابراز محبت شما باشد و در نتیجه شما را به فرد مهربان تری تبدیل می کند.

۱۳٫ شراکت داشته باشید:
افرادی که واقعاً مهربان هستند، دوست دارند خیلی از چیزها و دارایی هایشان را با انسان های دیگر به اشتراک بگذارند. به طور مثال شما می توانید غذای خوشمزه امروز را با همکارتان میل کنید. می توانید لباس مورد علاقه خودتان را برای دوست تان بخرید، یا حتی به یک مکان دیدنی همراه با خواهر یا برادرتان بروید، کتابی که زندگی شما را تغییر داده است را به دوست تان معرفی کنید و سعی کنید حال خوب را در خودتان و در دیگران ایجاد کنید.

انتهای پیام/ ۲۸۰

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت برای سورپرس محفوظ می باشد.

هیچ چیزی بهتر از اینکه خودتان را دوست داشته باشید نمی‌تواند شما را از درون شاد کند.

دوست داشتن خود چیزی است که خیلی کم مورد توجه قرار می گیرد، غافل از اینکه دوست داشتن و اعتماد به خود یکی از مهم ترین کارهایی است که هر کس باید انجام دهد.

در این مطلب همه چیزهایی که باید در مورد دوست داشتن خودتان بدانید ، کارهایی که باید در این زمینه انجام دهید و کارهایی که باید از آن ها اجتناب کنید را برایتان شرح می دهیم. لطفا تا انتها با ما همراه باشید.

مهم ترین و اصلی ترین چیزی که در ابتدا باید به آن توجه کنید فقط یک چیز است: شما مهم ترین فرد در کل دنیا هستید.

چه طور مهربان باشیم

ممکن است وقتی که به طرح اصلی امور می پردازید شخص دیگری باشید اما وقتی نوبت به درک شما از واقعیت پیش می آید، خود شما تنها چیزی هستید که اهمیت دارد. به همین دلیل، واقعیت شما بستگی به این دارد که چقدر خودتان را دوست دارید و چقدر از خودتان مراقبت می کنید.

رابطه شما با خودتان مهم‌ ترین عامل در شکل دادن نوع زندگی شماست. هر چقدر کم‌ تر خودتان را دوست داشته باشید، به خودتان گوش دهید و خودتان را درک کنید، بیشتر گیج، عصبانی و ناامید کننده خواهید بود. اما وقتی شروع به دوست داشتن و اعتماد به خودتان می کنید، هر کاری که می‌ کنید و هر کسی که با آن تعامل دارید، از هر نظر بهتر به نظر می رسد.

اما دوست داشتن خود آسان نیست ، چرا که می گویند: هر فرد بزرگترین منتقد خودش است.

ما به گونه ای برنامه ریزی شده ایم که مدام در کشمکش با حس خودبیزاری هستیم، و کم کم این نفرت از خودمان کل زندگی ما را خواهد گرفت. پس سعی کنید اول از خودتان را دوست بدارید. شاید این راحت ‌ترین کار دنیا نباشد، اما قطعا مهم ‌ترین کاری است که باید انجام دهید.

به افراد زندگی خود ، کسانی که دوستشان دارید و به آنها احترام می گذارید فکر کنید. با آنها چگونه رفتار می کنید؟

معمولا با آنها مهربان هستید ، به افکار و عقاید آنها احترام می گذارید و هنگام اشتباهات شان آنها را به راحتی می بخشید. شما به آن ‌ها فضا، زمان و فرصت می‌ دهید و مطمئن می ‌شوید که فضای رشد برای آن ها مهیاست، چون آن‌ ها را واقعا دوست دارید.

حالا به این فکر کنید که با خودتان چگونه رفتار می کنید؟ آیا آن عشق و علاقه و احترامی که به بقیه افراد دارید را به خودتان هم دارید؟ آیا شما از بدن، ذهن و نیازهای خود مراقبت می ‌کنید؟

در قسمت زیر چندین راهکار برای عشق ورزیدن به خود را یادآور می شویم:

شما کدام یک از موارد بالا را برای اهمیت به خودتان در طول روز انجام می دهید؟ و اگر هیچ کاری برای سلامت جسم و روح خود انجام نمی دهید، پس چگونه می ‌توانید بگویید که واقعا خودتان را دوست دارید؟

دوست داشتن خود چیزی بیش از یک ذهنیت است – زمانی می توانید بگویید خودتان را دوست دارید که یک سری اقدامات و عادات را روزانه به منظور مراقبت از خود انجام می دهید. شما از ابتدا تا پایان روز باید به خودتان نشان دهید که خودتان را دوست دارید.

هیچ کس کامل نیست. برخی از ما عشق ورزیدن به خود را با مثبت اندیشی و خوش بینی بی پایان اشتباه می گیریم و فکر می‌ کنیم که این کار درستی است؛ اما حقیقت این است که خوش بینی بی پایان شما یک دروغ بزرگ است. شما با این کار به بخشی از خودتان دروغ می ‌گویید و نیمی از نیازهایتان را نادیده می ‌گیرید.

از آن جایی که همه ما یک بُعد تاریک داریم و گه گاه احساساتی همچون اضطراب ، نفرت و درد را تجربه می کنیم، نادیده گرفتن این واقعیت ها ما را از بین می برد و ما را مجبور می کند که از نظر روحی گوشه گیر شویم.

با خودتان صادق باشید. خودتان را به خاطر اعمال گذشته خود و آن چیزهایی که از آن ها شرمنده هستید، ببخشید. قبول کنید که گاهی اوقات حامل احساسات منفی مثل نفرت، خشم و حسادت هستید و یاد بگیرید که در صورت نیاز در این مواقع سکوت کنید.

در حالی که مرحله 3 در مورد تأیید و پذیرش درد است ، مرحله 4 در مورد آشتی با یک قلب سرد است.

از خود این سوال را بپرسید: آیا کاملا خودتان را دوست دارید؟ پذیرش نقص ها و تقصیرهای شما یک چیز است ، اما دوست داشتن فردی که می تواند افکار ، احساسات ، رذایل و اشتباهات شما را داشته باشد موضوعی متفاوت است. این یک سطح بالاتر از عشق به خود است.

داستان زندگی ‌تان را کشف کنید. مسیر خود را از کودکی به فردی که اکنون هستید پیگیری کنید. خودتان را به بهترین و صمیمی ترین نحو ممکن درک کنید و دلیل هر احساسات منفی ، هر عمل شرم آور ، هر حرف و کرداری را که اکنون از آن پشیمان هستید، پیدا کنید.

شاید مهم ترین چیزی که کشف خواهید کرد این باشد که بیشتر قسمت های شخصیت ما یک علت دارند ، شاید شما درک نادرستی از واقعیت یا احساس قربانی شدن داشته باشید. شاید شما دنیا را متفاوت از آنچه در واقع هست دیده اید، و به همین دلیل، شما کارهایی را انجام داده اید که حالا می ‌دانید اشتباه بوده است.

دلایل هر اتفاق را پیدا کنید و گذشته‌ تان رو کشف کنید. یاد بگیرید خودتان را طوری دوست داشته باشید که فقط خودتان بتوانید این احساس را داشته باشید. دیگر از گذشته خودتان خجالت نکشید و به خاطر آن خودتان را سرزنش نکنید.

در این مسیر خود اکتشافی، حقایقی را در مورد خودتان کشف خواهید کرد که شما را به وحشت می ‌اندازد و شوکه می کند. اما هدف این است که از طریق آن‌ ها راه خود را طی کنید و از طریق درک و قبول، خودتان را بیشتر دوست داشته باشید.

قطعا پس از دست و پنجه نرم کردن با موانع شخصی تان، می توانید به نقاط درخشانی برسید. همدلی، معنویت، شوخی و عشق ویژگی ‌هایی هستند که پس از پاک کردن ناخالصی ها بر جای می مانند. تنها زمانی که خود و چیزهای اطراف خود را دوست داشته باشید، می‌ توانید به درستی خود را با جهان به اشتراک بگذارید.

خود واقعی تان را به جهان و اطرافیان تان هدیه دهید. حالا که خودتان را دوست دارید، زمان آن رسیده که به دیگران کمک کنید تا بالاترین شکل عشق به خود را پیدا کنند.

اولین چیزی که نیاز است به آن پی ببرید، این است که اکثر ما ذاتاً منفی هستیم. ما روزانه حدود هزاران فکر در ذهنمان می پرورانیم و بطور تکان دهنده ، 70 درصد از آنها منفی هستند.

درست است که وجود ترس و نگرانی برای محافظت از خودمان ضروری است، اما این مکانیزم بقا می‌ تواند گاهی بر علیه ما کار کند، به همین دلیل است که شما در حال حاضر نسبت به خود احساس خود انتقادی دارید.

بسیار خوب، در این شرایط چه کاری می توانیم انجام دهیم؟ آنچه شما باید بدانید این است که در حالیکه لزوماً نمی توانید افکار خود را تغییر دهید ، اما می توانید از اعتقاد و ایمان سخت به آنها دست بردارید. فکرهایی که در سر دارید فقط در حد فکر هستند – نه چیز دیگر.

یک نقل قول الهام بخش از آلن لوکوس:

” همه چیزهایی که فکر می ‌کنید را باور نکنید. این ها فقط فکر هستند، نه بیشتر! “

آیا هدفی دارید؟ درک اینکه چه می‌ خواهید و کجا می‌ خواهید بروید، برای شاد بودن و یافتن معنا در زندگی بسیار مهم است. در صورتی که هدف ندارید و نمی ‌دانید می خواهید با زندگی خود چه کار کنید، چطور انتظار دارید به آن برسید؟

طبق گفته Ideapod ، این سؤالات عجیب و غریب و چالش برانگیز ، می تواند به شما کمک کند تا هدفی را که تاکنون از شما پنهان شده است ، پیدا کنید.

موارد زیر رابررسی کنید و در مورد پاسخ آن ها کمی فکر کنید:

به یاد داشته باشید ، اگر می خواهید یاد بگیرید که چگونه خود را دوست داشته باشید ، پس باید هدفی داشته باشید که درهای قلب تان را به سوی شما باز کند.

سپاسگزار بودن، نگرش قدرتمندی است که می‌ تواند طرز فکر شما را به سوی بهتر شدن شکل دهد.

یک مقاله انجام شده توسط مرکز علوم عالی در دانشگاه برکلی می گوید:” افرادی که آگاهانه مواردی که باید برای آن ها سپاسگذار باشند را برمی شمرند، از سلامت جسمی و روانی بهتری برخوردار هستند.”

تحقیقات نشان می دهد که ” قدردانی کردن می تواند با فواید بسیاری ، از جمله سلامت جسمی و روانی بهتر ، افزایش احساس خوشبختی و رضایت از زندگی ، کاهش مادی گرایی و… برای افراد همراه باشد.”

حالا این سوال مطرح می شود که چگونه باید قدردانی کنیم؟ طبق گفته Unstuck ، یکی از ساده ترین راه ها برای تمرین قدردانی ، داشتن یک دفترچه سپاسگذاری است. هر روز صبح می توانید مواردی که در زندگی قدردان آن هستید، را در این دفتر بنویسید.

این یک نقل قول عالی از روی T. Bennett است:

چه طور مهربان باشیم

” برای تمام چیزهایی که دارید سپاس گذار باشید، اگر داشته هایتان آنقدری که باید به چشم نمی آید، پس چگونه ممکن است داشته های بیشتر شما را خوشحال نگه دارد؟ “

حتما شنیده اید که می گویند در راحتی و آسایش پیشرفتی صورت نمی گیرد. این بینش به همان اندازه که آزار دهنده است ، درست است. اگر در تلاش هستید که خود را دوست داشته باشید، من حدس می زنم که شما در منطقه راحتی خود ایستاده اید. مجبور نیستید کاری بسیار ترسناک برای خارج شدن از منطقه راحتی خود انجام دهید. شما می ‌توانید گام‌ های کوچک برای توسعه آن بردارید و پیشرفت کنید.

خوب، چطور می‌ توانید از این منطقه راحتی عبور کنید؟ پیش از هر چیز، فعالیت ‌هایی را بنویسید که شما را کمی عصبی می‌ کند.

به یاد داشته باشید، لازم نیست حتما یک چیز بزرگ و وحشتناکی را پیدا کنید. عامل عصبانیت شما می تواند مسئله جزئی و کوچکی باشد.

حالا که این موارد را کشف کردید سعی کنید هرگز آنها را انجام ندهید، پس از گذشتن از آن ها، شروع به اعتقاد به خودتان و همه چیزهایی که می توانید به دست آورید، خواهید کرد.

می دانید وقتی شروع به پیشرفت می کنید چه اتفاقی می افتد؟ ممکن است دوستان ، همکاران و حتی اعضای خانواده شما سعی در پایین کشاندن شما از رسیدن به موفقیت داشته باشند. چرا؟ چون این نظم طبیعی امور است.

آنها شما را در یک جعبه قرار می دهند و وقتی شروع به تغییر می کنید ، ذهن آنها آشفته می شود. پس چیزی که در این مرحله مهم است این است که انتقاد دیگران را نادیده بگیرید.

اگر با این انتقادها اعتماد به نفس بیشتری می گیرید، قطعا این تمام چیزی است که باید واقعا برایتان مهم باشد.

شاید تعجب کنید اگر بدانید که ورزش کردن می ‌تواند یکی از قدرتمند ترین کارهایی باشد که می ‌توانید انجام دهید. با این کار نه تنها شروع به سالم ‌تر شدن می ‌کنید، بلکه در مورد خودتان هم احساس بهتری خواهید داشت.

طبق اعلام انجمن روانشناسی آمریکا (APA)، معمولاً حدود پنج دقیقه پس از شروع تمرین، یک تاثیر افزایش روحیه در وجود فرد ظاهر می شود و زمانی که ورزش به طور مداوم انجام شود، می‌ تواند به کاهش احساس افسردگی و اضطراب کمک کند و به نوبه خود می ‌تواند به شما کمک کند احساس اعتماد به نفس خود را حفظ کنید.

جیمز بلومنتال ، دکترای روانشناسی بالینی در دانشگاه دوک می گوید : “آماری که در مورد بیماری‌ ها وجود دارد که نشان می‌ دهد افراد فعال نسبت به افراد غیر فعال کمتر مستعد ابتلا به افسرده هستند. و افرادی که قبلا فعال بوده اند و الان برنامه ورزشی آن ها متوقف شده، نسبت به افرادی که برنامه ورزشی را حفظ یا شروع کرده اند ، افسرده تر هستند.”

بنابراین چه ایروبیک تمرین می کنید و چه ورزش های سنگین وزنه برداری انجام می دهید، بیرون بروید و این کار را انجام دهید!

این یک موضوع مهم است که اغلب مورد توجه قرار نمی ‌گیرد. همه ما تحت تأثیر کسانی هستیم که بیشتر وقت خود را با آنها می گذرانیم.

این نقل قول از تیم فریس را در نظر بگیرید:

“شما میانگین 5 نفری هستید که بیشترین وقتتان را با آنها سپری می کنید.”

بنابراین اگر فکر می کنید برخی از دوستانتان سعی در پایین کشاندن شما دارند ، شاید وقت آن رسیده که بخواهید دوستان جدیدی پیدا کنید. افرادی که دوستشان دوست دارید و آنها را تحسین می کنید. اگر دوستانتان مثبت و بالنده هستند ، کم کم احساس بهتری در درون خواهید داشت.

هر زمانی که احساسات منفی، مانند ناراحتی، ترس و یا خشم را تجربه می ‌کنیم، اولین غریزه ما این است که آن را نادیده گرفته، آن را رد کرده و یا آن را کنار بگذاریم و این به اندازه کافی منصفانه است، ما واقعا نمی‌ خواهیم کل وقتمان را صرف فکر کردن به احساسات منفی درونمان کنیم.

با این حال، وقتی احساسات مان را رد می ‌کنیم، ممکن است واقعا اوضاع را بدتر کنیم. احساسات اطلاعات مفیدی در مورد زندگی ما به ما می‌ دهند. یک تاکتیک بسیار بهتر که ممکن است به سلامت عاطفی شما کمک کند ، تمرین پذیرش است. این یعنی احساساتمان را بدون داوری و سعی در تغییر آن ها بپذیریم.

شما نیازی به کنترل کردن عواطف خود ندارید. آن ‌ها نمی ‌توانند هیچ آسیبی به شما برسانند. در واقع ، کارهایی مانند نوشیدن الکل که شما برای خلاص شدن از احساسات منفی، انجام می دهید ، می تواند آسیب بیشتری به شما وارد کند.

یادگیری پذیرفتن احساسات شما ممکن است منجر به انعطاف ‌پذیری عاطفی پایدار شود. با این حال ، مهم است که پذیرش را با رنج خود تحمیلی اشتباه نگیریم. به عنوان مثال منظور ما این نیست که هنگامی که شما با یک رفتار ناعادلانه مواجه می شوید ، آن را بپذیرید. پذیرش باید متعادل باشد.

جامعه غربی ما را تشویق می ‌کند که همیشه مثبت باشیم، اما این واقع گرایانه نیست. در عوض، ما باید مثبت و منفی را در کنار هم زندگی کنیم، این به ما کمک می‌ کند تا یک زندگی شاد را تجربه کنیم. در پایان، اگر شما قادر به پذیرش خودتان و تمام احساسات خود هستید، به راحتی می ‌توانید خود را دوست داشته باشید.

عقاید شما دیدگاه شما را نسبت به زندگی شکل می دهد. اما اگر باورهای شما دقیق نباشد ، می توانند روی شما تأثیر منفی بگذارند.

در اینجا چند عقیده سمی رایج که ممکن است زندگی ما را خراب کنند آورده ایم:

چیزی که در بین ما انسان ها رایج است این است که وقتی زندگی طبق روال پیش نمی رود، فکر می کنیم همیشه زندگی مان به همین صورت خواهد گذشت و زمانی که اوضاع خوب و آرام و مطابق میل پیش می رود فکر می کنیک که دوام زیادی نمی آورد.

این یک پیشگویی خودخواهانه و قضاوت بد است. حقیقت این است که تغییر تنها ثابت در جهان است. هیچ چیز ثابت باقی نمی ‌ماند. بنابراین وقتی اوضاع بد پیش می رود ، درک کنید که در نهایت ، این اوضاع تغییر می کند.

هیچ کس از احساس ناراحتی لذت نمی برد. اما واقعیت این است که پیشرفت تنها زمانی رخ می دهد که از منطقه راحتی خود خارج شده باشید و تنها راهی که شما قادر خواهید بود این کار را انجام دهید ، پذیرفتن عیوب و پذیرش احساس ناراحتی است.

کسی که هستید و احساسی که دارید را بپذیرید، بعد از آن متوجه خواهید شد که این پذیرش منجر به بینش هایی می شود که پیش از این غیرممکن به نظر می رسیدند.

اگر نمی‌ توانید با خودتان وقت بگذرانید، چطور می ‌توانید خودتان را دوست داشته باشید؟

این باور خطرناک است زیرا در زندگی تنها کسی که می ‌توانیم به آن تکیه کنیم خودمان هستیم. همانطور که بودایی می‌ گوید، شادی می ‌تواند تنها از درون خود ایجاد شود، پس برای خوشحال بودن به دنبال عوامل خارجی نباشید.

ما آموخته ایم که باور داشته باشیم اگر می خواهیم خوشبخت باشیم باید با آن متناسب باشیم. اما مشکل این است که شما این که منحصر به فرد هستید را نمی پذیرید.

حتی ممکن است در این موارد مقالات مختلف را بخوانید، مثلا:

خودتان را محدود به این مطالب نکنید، در عوض سعی کنید با چیزی متناسب شوید که “نرمال” باشد. همین کسی که هستید را بپذیرید، خوشبخت‌ترین مردم آدم‌ های درست و مناسب هستند.

برخی از ما تمایل داریم تصور کنیم که هر اتفاقی برای ما می افتد ، حمله مستقیم به ما است. اما وقتی جهان را به این شکل می ‌بینیم، می‌ تواند به سرعت به یک پیشگویی ناعادلانه تبدیل شود.

همه ما یک لنز داریم که جهان را با آن می ‌بینیم، بنابراین حالا زمانی است که باید انتخاب کنید که فردی خوش بین و امیدوار باشید. ذهن تان نیز به این خاطر از شما سپاسگذار خواهد بود.

اگر می‌خواهید به خودتان و کسی که هستید افتخار کنید، وقتی می ‌گویید که کاری را انجام خواهید داد، حتما اقدام کنید. چه احساسی دارید وقتی شخصی می گوید کاری انجام می دهد و بعد انجام نمی دهد؟ در حقیقت این فرد اعتبار خود را از دست خواهد داد.

پس می توانید با انجام چیزهایی که می گویید برای خودتان اعتبار خوبی دست و پا کنید. با این کار، هر زمان که اقدام می کنید و به چیزی دست پیدا می کنید، به خودتان اعتماد به نفس خواهید داد.

از این گذشته ، زندگی به معنای اقدام ، درگیر شدن در تجربیات جدید و دستیابی به اهداف است. منظور از اهداف، حتما هداف بزرگ نیست، گاهی اهداف کوچک تر به مراتب مهم تر هستند. اگر می گویید می خواهید خانه را تمیز کنید ، این کار را انجام دهید! انجام این کار باعث خوشحال شدن شما خواهد شد.

در حقیقت، با تنظیم اهداف کوچک و دستیابی به آن‌ ها، مغز شما دوپامین ( یک انتقال‌دهنده عصبی که باعث می‌شود ما احساس خوبی داشته باشیم) دریافت می کند. به همین دلیل است که مردم از لیست کارهای انجام شده شان احساس خوبی دارند.

لطف و مهربانی به خودتان یکی از چیزهایی است که گفتنش آسان است اما عمل کردن به آن دشوار است. سال گذشته من یک ماه را صرف محبت نسبت به دیگران کردم به این امید که باعث افزایش شادی در خودم شود.

بنابراین ویراستارم از من خواست به محبت به خودم بپردازم. یک ماه از خودم قدردانی کردم.

به گزارش آلامتو به نقل از success.com؛ اما حقیقت این است، گفتن چند عبارات از هال مارک باعث نیمی شود حس قدردانی و ارزش دادن به خود داشته باشید. حداقل آنچیزی که ما الان حس می کنیم را به دست نمی آوریم. اما این بدان معنا نیست که این روش فایده ای ندارد. رشد در هر شکلی، کاری آسان نیست. باید صبور و دلسوز باشید و پشتکار داشته باشید و روزی یک بار به خودتان یادآوری کنید.

مهربان بودن با خود در خصوص احساس خوب نیست. آنچه به شما احساس خوبی می دهد همیشه برای شما خوب نیست. اما برای تعریف از خودتاو وقت بگذارید و با خود مهربان باشید، مهم نیست این کار چقدر آزار دهنده به نظر می رسد، پیامی به آینده خودتان بفرستید مثلا برای 45 سالگی خودتان. این هدیه ارزش دادن دارد.

لیستی از محبت هایی که می توانید به خودتان بکنید در ادامه ذکر شده است. به خودتان فرصت بدهید. خودتان را شگفت زده کنید.

دوست داشتن خود برای سلامت عاطفی و توانایی در رسیدن به پتانسیل های خود بسیار مهم است. خبر خوب این که ، همه ما قادریم به خودمان ایمان داشته باشیم و بهترین زندگی ممکن را تجربه کنیم.

راه حل رسیدن به این هدف این است که هدف تان برای زندگی و چیزی که برای رسیدن به آن شور و اشتیاق دارید را کشف کنید.

زمانی که از آنچه در زندگی خود دارید سپاسگذار هستید قادر به پذیرش اینکه چه کسی هستید و چه احساسی دارید خواهید بود. عشق ورزیدن به خودتان این فرصت را برای شما فراهم می ‌کند که در مورد خودتان اطلاعات کسب کنید و زمانی که بیشتر در مورد خودتان بدانید، زندگی بهتری خواهید داشت.

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

هنگامی که کودک بودیم والدینمان همیشه می گفتند به دیگران خیر رسانید وقتی نوجوان شدیم یادگرفتیم به دوستانمان برای تغییر منزل یا پخت غذا کمک و حتی گاهی اوقات مقداری پول و وقت در خیریه ها صرف میکردیم .

درکل دیدن رنج دوستان وحتی غریبه ها برایمان ناراحت کننده بود اما اینها از راه های دیگر جبران می شود.برای آنکه با دیگران با محبت رفتار کنیم نیاز به الگوی صحیح داریم ، الگوی رفتاری مناسب که پایه گسترش مهربانی است و ما در این بخش از نمناک در مورد آن خواهیم گفت.

نظرتان در مورد سخاوت نوع دوستانه بدون انتظار دریافت چیزی چیست بعضی محققان می گویند همچین سخاوتی وجود ندارد اما ویراستار لیستی از رفتارهای مهربانی تهیه و پیشنهاد می کند برای یادآوری بهتر آن را جلوی آینه، کامپیوتر و حتی داشبورد خودرو قرار دهید تا با استفاده از آنها مهربانی را به دیگران هدیه کرده و فردی را خوشحال کنید.

فراموش نکنید که قبل از هرچیز سخاوتمندانه عمل کنید سخاوت نه تها شما راخوشحال می کند بلکه حدود 50 درصد اکسی توسین بیشتر در مغز ترشح می کند و احساس خوب خلاقیت و مهارت حل مشکل را بالا میبرد ،حتی چیزهای کوچک مثل یک جمله حال فرد راتغییر می دهد.

چه طور مهربان باشیم

انگیزه های خود را آنالیز کنید تا به نوع دوستی برسید ؛ ریچارد می گوید باید بخشی ازخودرا تخریب کنیم تاسوخت برای سخاوت تامین شود از خود بپرسید اگر دیگران با شما همین رفتار را انجام دهند خوشحال می شوید یا خیر؟

اولین فردی راکه امروز می بینید چه دوست یا فامیل صرف نظر از اینکه مثبت است یا منفی موقعیتی برای مهربانی کردن است ، البته این جمله را به این شکل هم معنی می کنند که دو سر برد برای هردو طرف بشمار می آید بعد می توانید متوجه شوید اهل کجایند ؟چه کسی هستند؟ چه چیزی نیاز دارند.

همین کار رابا افراد دیگری که ملاقات کردید انجام دهید اگرچه هیچ تضمینی نیست که خوبی را جبران کنند اما این دغدغه ما نیست.

سالیان گذشته محققان روی موضوع اینکه چطور ادراک .افکار به دیگران منتقل می شود سرمایه گذاری کردند و نتیجه ی مطالعات آنها حاصلی داشت به نام سه مورد از بهترین روش های انتقال افکار به دیگران:

پاسخ دادن

اگرکسی ازشما پرسید چطور می توانم کمکتان کنم چه عکس العملی نشان می دهید؟ اینجاست که متوجه می شوید دنیا با مهربانی چقدر زیباتر می شود با انجام اینکارها یک قدم بخوبی نزدیکتر می شوید. وقتی یک نفر را شاد کنی انگار همه را شاد کرده اید وجهانی که همیشه آرزویش را داشتید به حقیقت می پیوندد اگر سعی کنیم دیدمان را در زندگی تغییر دهیم آن وقت همه چیز تغییر می کند و رقابت جای خود را به همکاری میدهد.

تمرین مهربانی

اینکه با خود مهربان باشید لفظی آسان است اما درعمل سخت واحتیاج به تمرین دارد سخاوت را درونی کنید تا بتوانید از خود قدر دانی کرده و بازتاب آن را ببینید و رشد کنید.

رشد به هر شکلی آسان نیست و نیاز به صبر مقاومت دلسوزی دارد ، باخود مهربان بودن به معنی احساس خوب داشتن نیست اما تعریف ازخود یا پرورش دلسوز ی و مهربانی پیامهایی را در آینده برایتان به همراه دارد.

 

در ابتدا به این موضوع مهم باید اشاره کنیم که دوست داشتن خودمان باعث می شود از درون احساس شادی داشته باشیم. یکی از مهم ترین کارهایی که هر کسی در زندگی باید به آن توجه کند این است که خود را دوست داشته باشد و اعتماد به نفسش را افزایش دهد.

به دلیل اهمیت این موضوع در این مقاله قصد داریم  بگوییم چگونه با خودمان مهربان باشیم. در این مطلب موضوعاتی را بیان خواهیم کرد تا به طور کامل بدانید چگونه باید با خودتان رفتار کنید و برای خود فردی با ارزش باشید، اگر شما هم احساس می کنید که به مهربانی و اعتماد به نفس بیشتری احتیاج دارید، پس تا انتها با ما همراه باشید.

مهم ترین موردی که در رابطه با موضوع چگونه با خودمان مهربان باشیم، باید به آن توجه کنید این است که شما برای خود مهم ترین فرد بر روی کره زمین هستید و هیچ کس دیگری چنین موقعیتی در زندگی شما نخواهد داشت. 

گاهی در رابطه مختلف ممکن است به این موضوع فکر کنید که شخصی دیگر را بسیار دوست دارید و این علاقه سبب می شود که او برای شما ارزشی بیش از خودتان داشته باشد. توجه کنید که این تفکر اشتباه است و شما باید به این نتیجه برسید که خودتان بالاترین مقام را در زندگی دارید.

این که شما با خودتان چه نوع رابطه ای دارید، مهم ترین موضوع است که شکل زندگی شما را تعیین می کند. هنگامی که شما هیچ علاقه ای به خودتان نداشته باشید، دچار عصبانیت و گیجی خواهید شد و از زمانی که شروع به دوست داشتن خود کنید می بینید که چگونه با دیگران بهتر و آسان تر تعامل برقرار می کنید و بسیاری از مشکلات شما هم حل خواهد شد.

چه طور مهربان باشیم

اما نکته چالشی این جا است که دوست داشتن خود آنقدرها هم کار آسانی نیست. روحیه انسان به صورتی است که دائم در حال کشمکش با خود است. معمولا بسیاری از افراد بزرگ ترین منتقد خود هستند و البته این منتقد بودن خوب هم است، اما دقت داشته باشید که انتقاد بیش از حد هم علاوه بر این که مزیتی ندارد باعث سرکوب احساسات خوب در فرد می شود. هر چیزی از جمله انتقاد در حد مطلوب آن نیکو و پسندیده است و زمانی که از حد عادی بیشتر شود، دردسرساز خواهد شد.

در زندگی همه ما افرادی هستند که برای آن ها احترام زیادی قائل هستیم و آن ها را دوست داریم، به این موضوع دقت کنید که چگونه با آن ها رفتار می کنیم. برای آن که بدانیم چگونه با خودمان مهربان باشیم، رفتار خود با آدم های دوست داشتنی زندگی را باید سرلوحه قرار دهیم.

ما با کسانی که دوست داریم با نهایت احترام برخورد می کنیم، زمان تقریبا زیادی را برای گذراندن با آن ها کنار می گذاریم و اگر آن ها دچار اشتباهی شوند با دیده محبت و گذشت به آن موضوع نگاه خواهیم کرد، زیرا ارزش آن شخص را بالا می دانیم.

حال کافی است به این موضوع فکر کنید که آیا با خود هم این گونه رفتار می کنید؟ یعنی برای خودتان احترام قائل هستید؟ زمانی را برای سپری کردن با خود صرف می کنید؟ اگر مرتکب خطایی شوید تا چه میزان می توانید خود را ببخشید؟ در ادامه چند رفتار را ذکر می کنیم که با انجام آن می توانید احساس های فوق را برای خود تداعی کنید.

از موارد گفته شده در بالا کدام مورد را به طور معمول انجام می دهید؟ برای آن که بدانیم چگونه با خودمان مهربان باشیم، باید از لیست بالا شروع کنیم. لازم به ذکر است که دوست داشتن خودمان فقط امری ذهنی نیست، هنگامی شما می توانید ادعا کنید خود را دوست دارید که واقعا در سبک زندگی و رفتار شما علاقه به خودتان مشخص باشد و بتوان آن را به خوبی درک کرد.

در بعضی از افراد متاسفانه شاهد این هستیم که در دوست داشتن خود با خوشبینی بی پایان اشتباه گرفته می شود. اگر چه خوشبینی بسیار خوب است، اما همانطور که گفتیم هر چیزی بیش از اندازه باشد نه تنها مزیتی ندارد، بلکه معایب آن بیشتر خواهد بود. خوشبینی بی پایان به منزله دروغی است که دائم به خود می گوییم و تلاشی برای گفتن صداقت هم نداریم.

لازم به ذکر است که وجود احساساتی مانند تنفر در درون هر کسی کاملا طبیعی است و فرار از آن کاری به دور از عقل و منطق خواهد بود. احساساتی مانند حسادت، خشم و نفرت ممکن است برای هر کسی پیش آید و بدانید که در هنگام بروز این احساسات بهترین کار مدیریت آن ها می باشد و پنهان کردن این احساسات امری منطقی نخواهد بود.

یکی از بهترین راه های مدیریت احساسات منفی سکوت است. هنگامی که دچار احساسات منفی می شوید سعی کنید ساکت باشید تا دچار اشتباهی نشوید و اگر این چنین اتفاقی هم افتاد آن را بپذیرید و خود را ببخشید.

در 3 مرحله قبلی به این موضوع اشاره کردیم که درد و گاهی مشکل خود را به طور کامل بپذیرید، در این قسمت باید بگوییم که با قلبی که سرد شده است چگونه آشتی کنید. سوال مهمی که باید برای آن پاسخ داشته باشید این است که آیا خود را دوست دارید؟ 

توجه داشته باشید که دوست داشتن خود با تمام نقص ها و ایرادهایی که دارید در کنار خوبی های شما موضوعی بسیار مهم است و اگر صادق باشیم، این مسئله کمی هم سخت است.

با خود صادق باشید، شما تنها کسی هستید که داستان زندگی خود را بدون هیچ سانسوری به طور کامل می دانید، آن را مرور کنید تا به این نتیجه برسید که چه چیزی بیش از دیگر موارد باعث ناراحتی و احساس شرم شما نسبت به خودتان می شود؟ شاید با این موضوع روبه رو شوید که یک قربانی هستید!

دقت داشته باشید که شما کارهایی را انجام داده اید که در اکثر موارد نمی دانستید اشتباه است و با این نیت که کار درستی را انجام می دهید به سراغ آن رفته اید. لازم به ذکر است که احساس پشیمانی برای اعمال گذشته اگر به درازا بکشد باعث می شود آینده خود را از دست بدهید و البته هیچ گاه قادر به جبران گذشته هم نخواهید بود.

یکی از مهم ترین مواردی که به ما کمک می کند چگونه با خودمان مهربان باشیم، این است که خود را همانطور که هستیم قبول کنیم و دوست داشته باشیم.

گاهی ممکن است با مرور گذشته و درک عمیق تر از احساسات خود با مواردی روبه رو شوید که برای شما شوک آور است، توجه داشته باشید که هدف از این مرور و درک قبول و پذیرش خود به همان صورتی است که هستید، پس آن را بپذیرید. همه ما به عشق علاقه داریم و دوست داریم که به جهانیان عشق و محبت نثار کنیم، اما برای این کار باید در ابتدا درون خود را از نا خالصی پاک کنید.

لازم به ذکر است که پاک کردن درون از ناخالصی به این معنی نیست که شخصی کامل باشیم، بلکه به این معنی است که خود را همانطور که هستید دوست داشته باشید. اگر هر کسی سراسر خوبی و احساس مثبت باشد هر کسی می تواند او را دوست داشته باشد مهم این است که خود را  با نقاط مثبت و منفی ای که دارید قبول کنید، در این حالت برای تبدیل احساسات منفی به مثبت تلاش بیشتری خواهید کرد.

شاید برای شما جالب باشد بدانید که روزانه هزاران فکر به ذهن یک آدم معمولی می رسد و در کمال تعجب می بینیم که 70% از این افکار منفی هستند، پس می توان نتیجه گرفت که انسان ها اساسا ذاتی منفی دارند، پس اگر شما هم این طوری هستید خجالت نکشید.

نکته بسیار مهمی که در این جا باید به آن توجه کنید این است که معمولا قدرت تغییر فکر خود را نداریم، پس برای آن که تلاش بیهوده برای تغییر کنیم، توجه کنید که آن ها فقط در ذهن شما هستند، همین! آلن لوکوس می گوید: هر چه در ذهن شما می گذرد را باور نکنید، آن ها فقط فکری در ذهن هستند، نه چیز دیگری!

یکی از مهم ترین نکاتی که برای یاد گرفتن چگونه با خودمان مهربان باشیم، مهم و کاربردی است، هدف داشتن می باشد. هنگامی که شما برای زندگی خود برنامه ای نداشته باشید چگونه می توانید شاد باشید یا خود را دوست داشته باشید؟ در ادامه سوالاتی را آورده ایم که پاسخ به آن سبب می شود تا بهتر بتوانید هدف خود را پیدا کنید.

به یاد داشته باشید، برای آن که بدانید چگونه با خودمان مهربان باشیم، هدف داشتن بسیار مهم و کاربردی به حساب می آید، پس آن را فراموش نکنید.

به تازگی تحقیقاتی انجام شده است که بر اساس نتایج آن کسانی که به صورت آگاهانه برای داشته های خود قدردانی می کنند، سلامت جسمی و روحی بالایی دارند. هنگامی که شما برای داشته های خود سپاسگذاری می کنید به این معنی است که احساس رضایت دارید و همین حس مثبت سبب می شود که اتفاق های مثبتی در زندگی شما رخ دهد.

حال این سوال برای بسیاری از افراد به وجود می آید که چگونه باید قدردانی کنیم؟ برای سپاسگذاری و قدردانی راه های بسیاری وجود دارد، اما یکی از راه هایی که سبب می شود به این موضوع هم پی ببریم که چگونه با خودمان مهربان باشیم، این است که دفترچه ای به نام دفتر سپاسگذاری کنار بگذاریم و هر روز صبح مواردی را که برای آن ها قدردان هستیم در آن یادداشت کنیم.

تی بنت می گوید: برای هر چیزی که در زندگی دارید سپاسگذار باشید، حتی اگر به نظرتان ساده است، اگر داشته های الآنتان شما را راضی نمی کند، پس چگونه انتظار دارید در آینده برای دست آوردهای خود رضایت داشته باشید؟

تا به حال این جمله را شنیده اید که در هنگام آسایش هیچ دست آوردی و پیشرفتی وجود ندارد؟ شاید برای شما جالب باشد بدانید که جمله فوق کاملا درست و صحیح است. هر کدام از ما دایره ای امن داریم و البته این منطقه برای هر کسی ممکن است چیز متفاوتی با دیگری باشد. برای آن که بدانیم چگونه با خودمان مهربان باشیم، باید قدم به قدم و به آهستگی از دایره امن خود بیرون برویم تا به پیشرفت های بزرگ دست پیدا کنیم.

به عنوان مثال اگر به دنبال پیدا کردن علت عصبانیت خود هستید، لازم نیست نکات و مشکلات بسیار بزرگ را مرور کنید، ممکن است مشکل اصلی شما بسیار کوچک باشد و با پیدا کردن و تلاش برای رفع آن آرامش بیشتری در زندگی خود احساس کنید و البته با انجام این کار یاد می گیریم که چگونه با خودمان مهربان باشیم.

در این قسمت باید شما را با یک واقعیت آشنا کنیم. اگر شروع به پیشرفت کنید و از جعبه ای که تا قبل از این ماجرا درون آن بوده اید خارج شوید، افراد درون جعبه نسبت به این موضوع اصلا احساس خوشایندی نمی کنند و با انتقادهای تند و گاهی زننده سعی می کنند شما را از ادامه مسیر منصرف کنند.

البته لازم به ذکر است که تعدادی از افراد هم مشوق شما خواهند شد، اما توجه کنید که هر انتقادی از روی لطف و محبت نیست و گاهی اهدافی پلید در پشت آن پنهان شده است.

ورزش کردن یکی از بهترین روش هایی است که با انجام آن می توان یاد گرفت چگونه با خودمان مهربان باشیم، یکی از کوچک ترین مزیت های ورزش کردن سالم و سلامت بودن است، اما تاثیرات روحی و روانی ورزش از تاثیر جسمی آن پر رنگ تر خواهد بود.

انجمن روانشناسان آمریکا اعلام کرده است که 5 دقیقه قبل از شروع تمرین، شخص احساس بسیار خوشایندی نسبت به خود خواهد داشت و اگر این تمرینات به طور روزانه ادامه دار باشد، باعث درمان اظطراب و افسردگی خواهد شد.

جیمز بلومنتال دکتر روانشناس است، وی عقیده دارد افرادی که تحرک بالایی دارند و به طور روزانه ورزش می کنند کمتر از افرادی که ورزش نمی کنند مستعد ابتلا به افسردگی هستند، در مقابل شاهد این هستیم افرادی که در گذشته به طور مستمر ورزش می کردند و حال آن را کنار گذاشته اند بیشتر در معرض خطر ابتلا به افسردگی هستند! مهم نیست چه ورزشی را انجام می دهید، موضوع با اهمیت این است که ورزش کنید، همین!

یکی از مهم ترین نکاتی که در رابطه با موضوع چگونه با خودمان مهربان باشیم، باید آن را در نظر داشته باشید این است که ما به طور معمول میانگین 5 نفری هستیم که بیشترین ارتباط را در طول روز با آن ها داریم، پس دقت داشته باشید که وقت خود را با چه کسانی و چه ویژگی هایی سپری می کنید.

دوست تاثیر بسیار مثبتی در پیشرفت شما دارد. اگر به این نتیجه رسیده اید که دوستان شما هیچ تلاش و علاقه ای برای پیشرفت شما ندارند و برعکس از شنیدن شکست های شما خوشحال می شوند، پس زمان آن رسیده است که این افراد را کنار بگذارید و به دنبال دوستی جدید باشید تا نکات مثبت درون شما را تقویت کنند.

در بسیاری از موارد هنگامی که با احساسات منفی مانند؛ حسادت، خشم، عصبانیت و تنفر رو به رو می شویم سعی می کنیم آن را از خود دور کنیم. در مطالب بالا به این موضوع اشاره کردیم که نادیده گرفتن این احساسات به هیچ عنوان منطقی نیست و باید مدیریت شوند. احساسات منفی گاهی به عنوان نمایان کننده چیزی ظاهر می شوند و باید به آن توجه کنیم.

یکی از مهم ترین نکاتی که در برخورد با احساسات منفی باید در نظر داشته باشیم این است که آن ها را قضاوت و داوری نکنیم و به همان صورتی که هستند آن را بپذیرید. به عنوان مثال اگر نسبت به چیزی احساس خشم دارید، خشم خود را قبول کنید و دیگر کاری با مثبت یا منفی بودن خشم در آن زمان نداشته باشید.

نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه ویژه داشته باشید این است که احساسات منفی خود به تنهایی هیچ آسیبی به شما وارد نمی کند، اما اگر برای کنترل آن کارهایی مانند سیگار کشیدن یا نوشیدن مشروبات الکلی را امتحان کنید در این حالت به خود آسیب خواهید زد.

البته به این موضوع دقت داشته باشید که پذیرش احساسات منفی با تحمیل آن تفاوت های اساسی دارد. به عنوان مثال اگر شما کاری ناعادلانه را انجام داده اید، پذیرش به این معنی است که خود را برای انجام آن سرزنش نکنید و در مقابل تلاش خود را برای جبران  آن کار بگیرید، این در حالی است که در زمان تحمیل شما حرکت ناعادلانه خود را به دیگران تحمیل کرده اید و هیچ تلاشی هم برای جبران آن نمی کنید.

چه طور مهربان باشیم

یکی از بهترین راه ها برای آن که بدانیم چگونه با خودمان مهربان باشیم، این است که احساسات منفی را همانطور که هستند بدون تغییر بپذیریم.

در ادامه 5 عقیده ای را بیان می کنیم که می توان باعث نابودی زندگی شما شود، پس تا آن جایی که می توانید از آن ها دوری کنید.

 نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که تنها چیز ثابت در طبیعت ، تغییر می باشد. گاهی ممکن است تغییر به آسانی اتفاق افتد، اما نمی توان منکر آن شد. دقت کنید که وضعیت فعلی شما هیچ نشانه ای از آینده نخواهد بود، هر چقدر هم در وضعیت نامناسبی باشید، باز هم می توانید پیشرفت کنید، پس این عقیده سمی را از خود دور کنید.

اگر چه همه ما به دنبال راحتی هستیم و از آن لذت هم می بریم، اما دقت داشته باشید که گاهی ماندن در راحتی هیچ پیشرفتی را به دنبال نخواهد داشت. دایره امن خود را کنار بگذارید و اتفاق های جدید را تجربه کنید.

برای شروع خود را همان گونه که هستید بپذیرید، این قبول کردن سبب می شود به همان چیزی تبدیل شوید که می خواهید، یکی از بهترین روش ها هم برای آن که بدانیم چگونه با خودمان مهربان باشیم، این است که خود را همانطور که هستیم قبول کنیم.

برای آن که بدانیم چگونه با خودمان مهربان باشیم، باید خود را دوست داشته باشیم و برای دوست داشتن نیاز است که ساعاتی را با خود به تنهایی بگذرانیم. مسلما افرادی که خود را دوست دارند از تنهایی لذت می برند، زیرا برای خودشان ارزش قائل هستند و خوشحالی خود را فقط در عوامل بیرونی نمی بینند.

برای فکر نکردن به این مورد باید توجه داشته باشید که شما شخصیتی منحصر به فرد دارید که با هیچ کس شبیه نیست، پس برای رسیدن به خوشبختی باید مسیر خود را سپری کنید نه آن که خودتان را با خوشبختی دیگران مقایسه کنید و به میزان شباهت با آن خود را خوشبخت بدانید.

لازم نیست مطالبی مانند چگونه پیشنهاد دوستی دهیم یا چیزهایی که مردها می خواهند را دنبال کنید، برای خوشبختی کافی است خودتان باشید و آن را قبول کنید.

به این موضوع فکر کنید که با خوشبینی به جهان نگاه کنید، در چنین حالتی همه اتفاق های ناگوار را مستقیما برای خود نمی دانید.

یکی از مهم ترین نکاتی که باعث می شود بدانیم چگونه با خودمان مهربان باشیم، این است که اگر حرفی می زنیم در هر صورت به آن عمل کنیم. مسلما اگر نظر دیگران هم برایتان مهم نباشد، اگر به حرف های خود عمل نکنید، حتی پیش خودتان هم اعتباری نخواهید داشت و این موضوع بسیار خطرناک خواهد بود.

علاوه بر این مورد ذکر شده در زندگی باید اتفاق های گوناگونی را پشت سر گذاشت تا تجربه های زیادی به دست آورد یا به هدف نهایی خود رسید، اطمینان داشته باشید که بدون انجام کاری به هیچ هدفی نخواهید رسید و هیچ تجربه ای هم کسب نخواهید کرد. اگر اقدام کنید و شکست بخورید اوضاع بسیار بهتر از زمانی است که اصلا هیچ کاری نکرده اید و در جای خود مانده اید.

در نهایت با توجه به مطالب گفته شده می توان نتیجه گرفت که چگونه با خودمان مهربان باشیم. دوست داشتن یکی از احساساتی است که به طور طبیعی در وجود همه ما است، اگر چه میزان آن در افراد گوناگون متفاوت خواهد بود، اما نکته مهم وجود این پتانسیل می باشد. قبل از آن که بتوانید دیگران را دوست داشته باشید، باید این حس را نسبت به خود داشته باشید. در این صورت است که می توانید با خود مهربان باشید.

اشتراک گذاری 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نام

ایمیل

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

دیدگاه

وقتی کسی با شما برخورد بدی میکند ، چگونه باید رفتار کنید ؟

“آیا باید فرد خوبی باشم ؟”
“آیا باید بد باشم ؟”
“فهمیدم ! بعد از این ، با همه بد خواهم بود تا هیچکس نتواند به من آسیب بزند !”

شما بگویید ! کدام راه بهتر است ؟

تصور کنید که شما با کسی ، برخورد خوبی داشته اید و او با شما ، رفتار سردی را داشته است و حتی شما را تحقیر کرده است.برای پاسخ به او ، چند گزینه دارید :

چه طور مهربان باشیم

واکنش اول ، شما را تا ابد در برابر واکنشهای سرد دیگران بیمه میکند ! اما عامل مهم دیگری وجود دارد ! این کار ، شبیه حل کردن یک مشکل به شیوه ی بسیار مناسب ، اما افتادن در دام مشکلات دیگر است ! دقیقا مانند اینکه سعی کنید چراغهای خانه را خاموش کرده و برای همیشه در تاریکی بمانید تا دیگر پول برق پرداخت نکنید.

انسان ، نیازهایی دارد .شما میتوانید تا زمانی که دوست دارید ، وانمود کنید با اینکه دروغ میگویید و به مردم خیانت میکنید و دلسوزی ندارید ، حالتان خوب است ، اما این استراتژی ، شما را تا ابد ، از نظر روانشناسی ، متعادل نگاه نمیدارد.

احساسات ، به سادگی ، سیگنالهایی از جانب ذهن شما هستند که بیان میکنند باید کاری کنید.بعنوان مثال ، ترس سیگنالی است که باعث شود از خطر دور شوید .عشق سیگنالی از طرف مغز شماست که نشان میدهد از نظر ذهن شما ، یک فرد برای با شما بودن ، مناسب است.

انسان دارای نیازهایی است که باید ارضا شود(مانند نیاز به ارتباط و عشق) ، در غیر اینصورت ، حالت روحی متعادلی نخواهد داشت.

هربار که شما کاری را انجام میدهید که بصورت ناخودآگاه میدانید اشتباه است ، ذهن شما ، سیگنالهای منفی را ارسال میکند تا شما را متوقف کند.اما وقتی متوقف نشوید ، و حتی اشتباه بودن کار خود را رد کنید ، ذهن شما مداوما احساسات منفی بیشتری ارسال خواهد نمود.

پس این واکنش ، هرگز مشکل را حل نخواهد کرد و مشکلات دیگری را نیز برای شما ایجاد خواهد نمود.

آیا باید بدون توجه به اینکه چه اتفاقی می افتد ، با همه کس مهربان باشید ؟ تحقیقات زیادی انجام شده است که نشان میدهد مهربان بودن باعث شادی میشود.اما آیا اگر کسی برخورد بدی با شما کند و شما با او مهربان باشید ، کماکان از درون شاد و استوار خواهید بود ؟

خیر.

وقتی شما با قبول برخورد بد دیگران ، به خود آسیب میزنید،ذهن شما ، راحتتان نخواهد گذاشت .ذهن ، شما را مانند هر شخص دیگری ، انسان مهمی میداند و وقتی حقوق خود را زیر پا میگذارید ، ذهن شما با احساسات منفی و کاهش دادن اعتماد به نفس ، به جریمه کردنتان میپردازد.

افرادی که دائما ، حقوق خود را زیر پا میگذارند ، نهایتا حس بی ارزش بودن خواهند داشت و اعتماد به نفس خود را از دست میدهند.هرچند مهربان بودن بسیار خوب است ، اما شما نمیتوانید با هر کسی مهربان باشید.

علت اینکه اکثریت مردم ، راه اول را انتخاب میکنند ، این است که این کار ، راحت ترین راه است.اما باید بدانید که عاقلانه ترین انتخاب نیست !

هربار که فرد جدیدی را میبینید ، شما نباید آنقدر ساده و خام بنظر برسید که فرد مقابل فکر کند شما تا ابد ، مهربان خواهید بود و از طرف دیگر ، نباید آنقدر سرد باشید که فرد مقابل حس کند شما ضعیف بوده اید که بخاطر برخورد های گذشته ، در حال برخورد تدافعی با افراد جدید هستید.

شما باید اطلاعاتی را از فرد مقابل و نحوه ی برخورد او بدست آورید .شما میتوانید این کار را با پرسیدن سوالاتی ساده (و در عین حال بررسی نحوه ی برخورد او با شما) و همچنین برقراری تماس چشمی انجام دهید.بر اساس نحوه ی برخورد فرد ، شما میتوانید رفتارهای بعدی خود با او را مشخص کنید.اگر فرد مذکور با شما برخورد بدی دارد و رفتار او دوستانه نیست ، شما باید او را بصورت کامل صرفنظر کنید و حتی تماسهای چشمی خود با او را نیز کاهش دهید.اگر بعدها ، رفتار دوستانه ایی از او دیدید ، میتوانید با رعایت احتیاط ، دوباره با او تا حدی گرمتر شوید.

به احتمال زیاد شما قادر نخواهید بود افراد را در نگرش اول ، شناسایی کنید.اما هرچه تجربه شما بیشتر میشود ، خواهید توانست افراد دارای رفتار نامناسب را بسرعت شناسایی کنید.

چه طور مهربان باشیم
چه طور مهربان باشیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *