چگونه احساس حالت تهوع را برطرف کنیم

 
helpkade
چگونه احساس حالت تهوع را برطرف کنیم
چگونه احساس حالت تهوع را برطرف کنیم

 حالت تهوع، بیماری رایجی است که برخی مواقع بسیار آزاردهنده است. تهوع چه با استفراغ همراه باشد چه نباشد، دلایل مختلفی دارد که بعضی از آن‌ها به سادگی قابل حل یا درمان هستند.گاه حالت تهوع را می‌توان با دستور غذایی ساده، با چند نوع خوراکی یا تکنیک‌هایی آسان درمان کرد

اگر حالت تهوع دارید قبل از مصرف هر دارویی به دست‌شویی بروید. گاهی اوقات دلیل حالت تهوع و درد دل در افراد مختلف، نیاز به اجابت مزاج است.

اغلب اوقات حالت تهوع با استفراغ همراه است. استفراغ باعث از دست رفتن آب بدن می‌شود. وقتی بدن دچار کم‌آبی شود، حالت تهوع شدیدتر می‌شود. نوشیدن نعناع، بابونه و یا چای زنجبیل با عسل اثر مثبتی در کم شدن حالت تهوع دارند.

بدن برای حفظ انرژی نیاز به مواد مقوی دارد، خوردن غذایی شیرین و مطلوب به حفظ انرژی کمک می‌کند. البته غذا باید هضم آسانی داشته باشد. غذاهای تند، چرب یا بسیار شیرین، مناسب نیستند. در حالت تهوع از خوردن لبنیات هم پرهیز کنید چرا که لبنیات باکتری‌هایی طبیعی دارند که ممکن است با معده سازگار نباشند.غذاهایی که بوی تند و شدیدی دارند یا زیاد چرب هستند، حالت تهوع را بدتر می‌کند. غذاهایی مانند سیب زمینی له شده، پلوی سفید مخصوصا کته(خوردن پلوی کته با برنجی که خوب شسته شده و نیم ساعت خیس خورده است، مفید است.) یا رشته فرنگی به آرام کردن معده و درمان حالت تهوع کمک می‌کنند.چگونه احساس حالت تهوع را برطرف کنیم

نوشیدنی کولا یا نوشابه به بهبود حالت تهوع کمک می کند. زمانی که نوشیدنی کولا در دسترس نیست و فرد بیمار تمایلی به خوردن غذا نیز ندارد، خود نوشابه می‌تواند مفید باشد. نوشابه قند بالایی دارد اما هر بار پیش از نوشیدن باید آن را تکان داد که گازش خارج شود.

جوش شیرین به درمان تهوع کمک می کند. جوش شیرین را باید در یک لیوان آب ولرم حل کرد و نوشید.

بیشتر بدانید : درمان سوزش سر دل با جوش شیرین

نوشیدن سرکه سیب به درمان حالت تهوع کمک می کند. دو قاشق سرکه سیب را باید با یک لیوان آب ولرم مخلوط کرد و نوشید.

چای نعناع در تسکین فوری تهوع بسیار مؤثر است. یک قاشق کامل برگ خشک نعناع را در آب جوش ریخته شود و بعد از نیم ساعت می‌توان آن را صاف کرد و خوردن برگ‌های نعناع همراه با چای نیز کمک امدادی به درمان تهوع است.

بیشتر بدانید : عرق نعنا،نعنای خشک،جویدن نعنا کدامیک بهتر است ؟

بیشتر بدانید : تقویت دستگاه گوارش در زمستان باچای زنجبیل و نعناع

خوردن زنجبیل برای کاهش تهوع خوب است. برای کنترل تهوع بین یک تا چهار گرم زنجبیل در روز می‌تواند خورده شود ولی در دوران بارداری مصرف زنجبیل هیچ‌گاه نباید از یک گرم در روز بیشتر شود. زنجبیل را می‌تواند با چای یا دمنوش نیز مصرف کرد.

بیشتر بدانید : خواص زنجبیل؛ صبح ها با معده خالی آب زنجبیل بخورید

استنشاق بوی لیمو ترش تازه و یا سایز مرکبات در تسکین حالت تهوع مفید است. خوردن لیمو ترش خصوصاً به شکل یخ‌زده نیز خوب است.

بیشتر بدانید : خاصیت لیمو ترش برای سلامت ، سرماخوردگی و آسم

قرار دادن کمپرس سرد پشت گردن در حالت درازکش، باعث بهتر شدن حالت تهوع می‌گردد.

بدن برای مبارزه با باکتری یا ویروس موجود در معده به انرژی نیاز دارد بنابراین استراحت لازم است. فردی که دچار حالت تهوع است بهتر است دراز بکشد و از انجام ورزش و حرکت زیاد خودداری کند.خواب مفید است. فرد بیمار ممکن است بعد از بیدار شدن از خواب احساس بهتری داشته باشد یا همچنان حالت تهوع ادامه داشته باشد اما حداقل در این بین رنج نکشیده است.

جلوی استفراغ را نگیرید، استفراغ راه بیرون آمدن باکتری یا ویروس از معده است و پاکسازی است. اگرچه استفراغ ممکن است ناراحت کننده باشد ولی به بهبود بیماری کمک می‌کند. برای حفظ آرامش هنگام خواب، میتوان یک سطل را در دسترس فرد بیمار قرار داد. اگر حالت تهوع خیلی شدید و ناراحت کننده باشد، می‌توان از داروهای ضد تهوع استفاده کرد.

اگر فردی صبح از خواب بیدار شد و حالت تهوع داشت، می‌تواند مقداری نوشابه را کم کم بنوشد یا چوب شور خشک، غلات خشک، نان تست خشک را کم کم بخورد. خوردن این خوراکی‌ها در طول روز، حالت تهوع را کنترل کرده و به درمان کمک می‌کنند.

در هنگام حالت تهوع باید خوراکی‌های سبک و ساده خورده شود. بیسکوئیت از جمله این خوراکی‌هاست اما نباید در خوردن آن زیاده‌روی کرد.

خوردن این مواد غذایی می‌تواند مواد شیمیایی که محرک حالت تهوع هستند را از بدن خارج کنند. خوردن سبزیجات و میوه‌های خام مانند سیب و هویج می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.

خوردن مواد کم حجم و سرشار از پروتئین مانند گردو و بادام زمینی انرژی از دست رفته را به بدن فرد بیمار باز می‌گرداند و حالت تهوع را کمرنگ‌تر می‌کند.

موز علاوه بر فیبر بالا حاوی پتاسیم است که علائم تهوع را بهبود می‌بخشد.

بیشتر بدانید : بعد از خوردن موز این 21 اتفاق خوب در بدن تان رخ می دهد!

اگرچه غذاهای تند و ادویه‌دار حالت تهوع را شدیدتر می‌کند ولی در مورد فلفل قرمز استثنا وجود دارد، چیلی حاوی ماده‌ای است به نام کپسایسین که درست همانند داروی ضد تهوع عمل می‌کند. غذاهایی که حاوی فلفل قرمز تند هستند می‌توانند به فردی که دچار تهوع شده کمک کنند.

بیشتر بدانید : خواص باور نکردنی فلفل قرمز از درمان میگرن تا تقویت بدن

اگر حالت تهوع خفیف باشد، پیاده روی در هوای آزاد می‌تواند به بهبود آن کمک کند.

سوپ ساده سبزیجات، داغ خورده شود. عرق کردن هنگام خوردن سوپ داغ، نشانه خوبی برای بهبودی است.

دهانشویه قبل از غذا و بعد از آن باعث از بین بردن طعم و مزه بد در دهان می‌شود و در درمان و بهبود حالت تهوع بی اثر نیست.

هنگام داشتن حالت تهوع از خوردن غذاهای فرآوری شده همانند چیبس، همبرگر، شیرینی، دونات، کنسرو، نان سفید، غذاهای سرخ شده یا غذاهای چرب و شور خودداری کرد.

استفاده از مواد مخدر، الکل و کافئین باعث تحریک بیشتر معده شده و حالت تهوع را بدتر می کند.

فردی که دچار احساس تهوع شده است باید از قرار گرفتن در محیط‌های گرم، دم کرده پرهیز کند. بودن در هوای خنک و تازه احتمال شدیدتر شدن حالت تهوع را کاهش می‌دهد.

وعده‌های غذایی باید حجم کم داشته باشند. 6 تا هشت وعده کوچک در روز و یک میان وعده پیش از خواب، مفید است.

بین هر وعده غذایی و خواب باید حداقل یک ساعت فاصله باشد.

حالت تهوع می‌تواند در اثر حساسیت به بعضی مواد غذایی ایجاد شود. بهتر است هر بار که حالت تهوع به شما دست می‌دهد تمام غذاهایی که در 12 ساعت گذشته خورده شده، روی کاغذ لیست شود تا بعد از مدتی بتوانبد با پیدا کردن موارد مشترک، مواد غذایی حساسیت زا را مشخص کنید.

برخی افراد نمی‌توانند مواد لبنی را به خوبی هضم کنند یا بعد از مصرف حالت تهوع پیدا می‌کنند. در این حالت یعنی حساسیت به لاکتوز وجود دارد. داروهایی هستند که با مصرف قبل از غذا، به هضم بهتر لاکتوز کمک می‌کنند. همچنین می‌توان مواد لبنی بدون لاکتوز مصرف کرد.

بیشتر بدانید : چطور با عدم تحمل لاکتوز شیر بخوریم؟

بعضی افراد هنگام حرکت و تکان‌های طولانی مدت در هواپیما، قطار، سفرهای دریایی یا حتی خودرو، دچار حالت تهوع می شوند. برای جلوگیری از این موضوع می‌توان به داروخانه مراجعه کرد و داروی ضد تهوع تهیه کرد. یکی از این داروهای مؤثر، “درامامین” (Dramamine) است.

همانطور که در فرهنگ ما دلشوره خوانده می شود، باعث حالت تهوع و اسهال می‌شود که با استفاده از تکنیک‌های آرام‌سازی ذهن قابل درمان است.چگونه احساس حالت تهوع را برطرف کنیم

حالت تهوع در ماه‌های اول بارداری امری رایج است. در این دوره مصرف داروهای صنعتی یا حتی گیاهان دارویی نیز باید تحت نظر و با مشورت پزشک معالج همراه باشد.

 نکته: باید توجه داشت که اگر حالت تهوع بی هیچ دلیل مشخصی به وجود آمد و ادامه‌دار شد، حتما به پزشک مراجعه شود. اگر حالت تهوع با تب همراه باشد نیز باید سریع به پزشک مراجعه شود.

بیشتر بدانید : بعد از استفراغ چه بخوریم و چه نخوریم؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : علت حالت تهوع بعد از غذا چیست؟

گردآوری:گروه سلامت سیمرغseemorgh.com/healthمنبع:jamejamonline.ir

All Rights Reserved – © 2019 | باز نشر مطالب پورتال سیمرغ تنها با ذکر نام و آدرس seemorgh.com مجاز می باشد.

درمان‌های خانگی و فوری حالت تهوع

علت‌های اصلی حالت تهوع

انواع داروهای ضد تهوع

 تهوع حرکتی (حالت تهوع در ماشین و وسایل نقلیه)

حالت تهوع در بارداری

چگونه احساس حالت تهوع را برطرف کنیم

حالت تهوع در کودکان

 

فرادید| تهوع احساس بالا آوردن غذا و به هم خوردن دل. نوعی احساس است همراه با حرکت معکوس اندام‌های گوارشی که معده برای بیرون‌راندن چیزی که در داخل آن است، انجام می‌دهد. در این حالت انسان وادار به استفراغ می‌شود. در واقع حالت تهوع، بیماری رایجی است که برخی مواقع بسیار آزاردهنده است. در حالت کلی تهوع چه با استفراغ همراه باشد چه نباشد، دلایل مختلفی دارد که بعضی از آن‌ها به سادگی قابل حل یا درمان هستند.

گاه حالت تهوع را می‌توان با دستور غذایی ساده، چند نوع خوراکی یا تکنیک‌هایی آسان درمان کرد.

اگر حالت تهوع دارید قبل از مصرف هر دارویی به دست‌شویی بروید. گاهی اوقات دلیل حالت تهوع و درد دل در افراد مختلف نیاز به اجابت مزاج است.

اغلب اوقات حالت تهوع با استفراغ همراه است. استفراغ باعث از دست رفتن آب بدن می‌شود. وقتی بدن دچار کم‌آبی شود، حالت تهوع شدیدتر می‌شود.نوشیدن نعناع، بابونه و یا چای زنجبیل با عسل اثر مثبتی در کم شدن حالت تهوع دارند.

غذای مقویبدن برای حفظ انرژی نیاز به مواد مقوی دارد، خوردن غذایی شیرین و مطلوب به حفظ انرژی کمک می‌کند. البته غذا باید هضم آسانی داشته باشد. غذاهای تند، چرب یا بسیار شیرین، مناسب نیستند. در حالت تهوع از خوردن لبنیات هم پرهیز کنید چرا که لبنیات باکتری‌هایی طبیعی دارند که ممکن است با معده سازگار نباشند. غذاهایی که بوی تند و شدیدی دارند یا زیاد چرب هستند، حالت تهوع را بدتر می‌کند.

غذاهایی مانند سیب زمینی له شده، پلوی سفید مخصوصا کته یا رشته فرنگی به آرام کردن معده و درمان حالت تهوع کمک می‌کنند. خوردن پلوی کته با برنجی که خوب شسته شده و نیم ساعت خیس خورده است، مفید است.نوشیدنی کولاخوردن شربت نوشابه؛ مایع غلیظی که طعم کولا می‌دهد.زمانی که نوشیدنی کولا در دسترس نیست و فرد بیمار تمایلی به خوردن غذا نیز ندارد، خود نوشابه می‌تواند مفید باشد. نوشابه قند بالایی دارد اما هر بار پیش از نوشیدن باید آن را تکان داد که گازش خارج شود.

جوش شیرینجوش شیرین را باید در یک لیوان آب ولرم حل کرد و نوشید. این نوشیدنی کمک زیادی به درمان حالت تهوع می‌کند.

پروتئینوعده‌های غذایی که بیشتر حاوی غذاهای پر پروتئین هستند نسبت به مواد غذایی حاوی کربوهیدرات طبق تحقیقات برای کاهش حالت تهوع بهتر هستند. اگر دچار تهوع هستید بهتر است به جای استفاده از غذاهای کربوهیدراتی مثل سیب زمینی سرخ شده، مرغ کبابی ساده را جایگزین کنید.

چای نعنانوشیدن چای نعناع. چای نعناع در تسکین فوری تهوع بسیار مؤثر است. یک قاشق کامل برگ خشک نعناع را در آب جوش ریخته شود و بعد از نیم ساعت می‌توان آن را صاف کرد ولی خوردن برگ‌های نعناع همراه با چای نیز کمک امدادی به درمان تهوع است.

دارچین

براساس یک تحقیق انجام یافته در سال ۲۰۱۵ نشان می‌دهد که دارچین می‌تواند به کاهش تهوع ایجاد شده بوسیله درد قاعدگی کمک کند. دارچین معمولا در کلوچه‌ها و نانهای معطر به عنوان یک طعم دهنده استفاده می‌شود.

زنجبیلخوردن زنجبیل برای کاهش تهوع خوب است. برای کنترل تهوع بین یک تا چهار گرم زنجبیل در روز می‌تواند خورده شود ولی در دوران بارداری مصرف زنجبیل هیچ‌گاه نباید از یک گرم در روز بیشتر شود. زنجبیل را می‌تواند با چای یا دمنوش نیز مصرف کرد.

لیموترش تازهاستنشاق بوی لیمو ترش تازه و یا سایز مرکبات در تسکین حالت تهوع مفید است. خوردن لیمو ترش خصوصاً به شکل یخ‌زده نیز خوب است.

کمپرس سردقرار دادن کمپرس سرد پشت گردن در حالت درازکش، باعث بهتر شدن حالت تهوع می‌گردد.

استراحتبدن برای مبارزه با باکتری یا ویروس موجود در معده به انرژی نیاز دارد بنابراین استراحت لازم است. فردی که دچار حالت تهوع است بهتر است دراز بکشد و از انجام ورزش و حرکت زیاد خودداری کند. خواب مفید است. فرد بیمار ممکن است بعد از بیدار شدن از خواب احساس بهتری داشته باشد یا همچنان حالت تهوع ادامه داشته باشد اما حداقل در این بین رنج نکشیده است.

دارو ضد تهوعجلوی استفراغ را نگیرید، استفراغ راه بیرون آمدن باکتری یا ویروس از معده است و پاکسازی است. اگرچه استفراغ ممکن است ناراحت کننده باشد ولی به بهبود بیماری کمک می‌کند. برای حفظ آرامش هنگام خواب، میتوان یک سطل را در دسترس فرد بیمار قرار داد. اگر حالت تهوع خیلی شدید و ناراحت کننده باشد، می‌توان از داروهای ضد تهوع استفاده کرد.

پیاده روی آراماگر حالت تهوع خفیف باشد، پیاده روی در هوای آزاد می‌تواند به بهبود آن کمک کند.

چوب شور نمکیاگر فردی صبح از خواب بیدار شد و حالت تهوع داشت، می‌تواند مقداری نوشابه را کم کم بنوشد یا چوب شور خشک، غلات خشک، نان تست خشک را کم کم بخورد. خوردن این خوراکی‌ها در طول روز، حالت تهوع را کنترل کرده و به درمان کمک می‌کنند.

سرکه سیبنوشیدن سرکه سیب به درمان حالت تهوع کمک می کند. دو قاشق سرکه سیب را باید با یک لیوان آب ولرم مخلوط کرد و نوشید.

بیسکوییتهمان‌طور که در بالا گفته شد، در هنگام حالت تهوع باید خوراکی‌های سبک و ساده خورده شود. بیسکوئیت از جمله این خوراکی‌هاست اما نباید در خوردن آن زیاده‌روی کرد.

غذا های ساده با فیبر بالا خوردن این مواد غذایی می‌تواند مواد شیمیایی که محرک حالت تهوع هستند را از بدن خارج کند. خوردن سبزیجات و میوه‌های خام مانند سیب و هویج می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.

آجیل خوردن مواد کم حجم و سرشار از پروتئین مانند گردو و بادام زمینی انرژی از دست رفته را به بدن فرد بیمار باز می‌گرداند و حالت تهوع را کمرنگ‌تر می‌کند.

موز موز علاوه بر فیبر بالا حاوی پتاسیم است که علائم تهوع را بهبود می‌بخشد.

فلفل قرمز یا چیلیاگرچه غذاهای تند و ادویه‌دار حالت تهوع را شدیدتر می‌کند ولی در مورد فلفل قرمز استثنا وجود دارد، چیلی حاوی ماده‌ای است به نام کپسایسین که درست همانند داروی ضد تهوع عمل می‌کند. غذاهایی که حاوی فلفل قرمز تند هست می‌توانند به فردی که دچار تهوع شده کمک کنند.

استفاده از طب سوزنی مچ دستیک تحقیق مروری در ۲۰۰۹ نشان داد که طب سوزنی مچ دست می‌تواند به کاهش تهوع پس از عمل کمک کند. البته یک تحقیق بروزتر نشان می‌دهد که شواهد چندان مستدل نیستند و به تحقیقات بیشتری برای اندازه گیری اثرات طب سوزنی مچ دست برای کاهش تهوع، نیاز است.

گل بومادران(گل برنجاسف)

اگر تهوع شما ناشی از غذای نامطلوب و سنگین باشد بخصوص اگر معده ضعیفی دارید گل برنجاسف یا بومادران یک پیشنهاد امتحان شده است. کافی ست مقدار کمی گلهای خشک بومادران را در کف دست پودر کرده و میل کنید. این گیاه تلخ مزه است اما اثرات آن بسیار شگفت انگیز است.

 بومادان گیاهی دارویی با طبع گرم و خشک است

رایحه درمانی

برخی اعتقاد دارند که رایحه درمانی می‌تواند به کاهش تهوع کمک کند و چندین نوع رایحه مختلف از جمله لیمو، اسطوخودوس، بابونه، میخک و پرتقال توصیه شده است. بعضی تحقیقات هم دریافتند که بخصوص اثر رایحه درمانی نعناع می‌تواند تهوع را رفع کند. یک تحقیق انجام شده در سال ۲۰۱۲ نشان داد که ایزوپروپیل الکل بر اساس رایحه درمانی در کاهش تهوع موثر بود اما هیچ مدرکی برای روغن نعناع موجود نبود. نویسندگان تحقیق نتیجه گرفتند که رایحه درمانی مفید است اما نسبت به داروی ضد تهوع اثر کمتری دارد.

چند نکتههنگام داشتن حالت تهوع از باید خوردن غذاهای فناوری شده همانند چیبس، همبرگر، شیرینی، دونات، کنسرو، نان سفید، غذاهای سرخ شده یا غذاهای چرب و شور خودداری کرد.

اگر تهوع همراه با استفراغ باشد باید بدن بوسیله خوردن وعده‌های کوچک آب بصورت منظم آبرسانی شود. خوردن غذاهای شور یا نوشیدن یک نوشیدنی قندی بدون گاز می‌تواند به جایگزینی قندها و نمکهای از دست رفته با استفراغ ضروری است.سوپ ساده سبزیجات، داغ خورده شود. عرق کردن هنگام خوردن سوپ داغ، نشانه خوبی برای بهبودی است.استفاده از مواد مخدر، الکل  و کافئین باعث تحریک بیشتر معده شده و حالت تهوع را بدتر می کند.فردی که دچار احساس تهوع شده است باید از قرار گرفتن در محیط‌های گرم، دم کرده پرهیز کند. بودن در هوای خنک و تازه احتمال شدیدتر شدن حالت تهوع را کاهش می‌دهد.وعده‌های غذایی باید حجم کم داشته باشند. 6 تا هشت وعده کوچک در روز و یک میان وعده پیش از خواب، مفید است.چگونه احساس حالت تهوع را برطرف کنیم

بعضی از فعالیتهای روزمره و وضعیتهایی مثل خم شدن به جلو و یا منقبض کردن شکم نیز می‌تواند باعث افزایش تهوع شود. با خودداری از خم شدن به جلو می‌توان از فشار وارده روی شکم و معده که ممکن است علائم را بیشتر کند، خودداری کنید.

تحقیقات نشان می‌دهد که نفس‌های عمیق و آهسته و به طور مرتب می‌تواند به کاهش احساس تهوع کمک کند. این ممکن است مدیتیشن ذهنی را به کار گیرد که بر تکنیکهای تنفسی کنترل شده متمرکز است. این روش به خصوص برای تهوع ناشی از دردهای قاعدگی بسیار موثر است. با اجرای این تکنیک هم گرفتگی عضلانی و هم تهوع به طور همزمان کاهش می‌یابد.دهانشویه قبل از غذا و بعد از آن باعث از بین بردن طعم و مزه بد در دهان می‌شود و در درمان و بهبود حالت تهوع بی اثر نیست. بین هر وعده غذایی و خواب باید حداقل یک ساعت فاصله باشد.استفاده از غذاهای ساده می‌تواند به کاهش تهوع کمک کند. هر غذایی با مواد طعم دهنده زیاد ممکن است باعث ناخوشی بیشتر معده شود. برای مثال رژیم غذایی BRAT اغلب اوقات برای رفع علائم مسمومیت‌های غذایی یا عفونت استفاده می‌شود. همچنین این رژیم همیشه برای بیمارانی که دچار اسهال هستند توصیه می‌شود این رژیم غذایی شامل موز، برنج، سیب و نان تست شده می‌شود.

اگر تهوع و یا استفراغ مداوم باشد و یا با علائم شدیدی مانند درد شکم، تب، زردی پوست (یرقان)، یا خونریزی همراه باشد حتما باید به پزشک مراجعه کنید

علت‌های اصلی حالت تهوعحساسیت: حالت تهوع می‌تواند در اثر حساسیت به بعضی مواد غذایی ایجاد شود. بهتر است هر بار که حالت تهوع دست می‌دهد تمام غذاهایی که در 12 ساعت گذشته خورده شده، روی کاغذ لیست شود تا بعد از مدتی بتوانبد با پیدا کردن موارد مشترک، مواد غذایی حساسیت زا مشخص شود.

حساسیت شدید به لاکتوز: برخی افراد نمی‌توانند مواد لبنی را به خوبی هضم کنند یا بعد از مصرف حالت تهوع پیدا می‌کنند. در این حالت یعنی حساسیت به لاکتوز وجود دارد. داروهایی هستند که با مصرف قبل از غذا، به هضم بهتر لاکتوز کمک می‌کنند. همچنین می‌توان مواد لبنی بدون لاکتوز مصرف کرد.

حالت تهوع در اثر حرکت: بعضی افراد هنگام حرکت و تکان‌های طولانی مدت در هواپیما، قطار، سفرهای دریایی یا حتی خودرو، دچار حالت تهوع می شوند. برای جلوگیری از این موضوع می‌توان به داروخانه مراجعه کرد و داروی ضد تهوع تهیه کرد. یکی از این داروهای مؤثر، “درامامین” (Dramamine) است.

استرس و اضطراب: همانطور که در فرهنگ ما دلشوره خوانده می شود، باعث حالت تهوع و اسهال می‌شود که بااستفاده از تکنیک‌های آرام‌سازی ذهن قابل درمان است.

تهوع دوره‌ بارداری: حالت تهوع در ماه‌های اول بارداری امری رایج است. در این دوره مصرف داروهای صنعتی یا حتی گیاهان دارویی نیز باید تحت نظر و با مشورت پزشک معالج همراه باشد.

پیشگیری از تهوع و استفراغ در کودکان: کودک نباید هم‌زمان هم غذا بخورد، هم بازی کند.برای پیشگیری از تهوع ناشی از حرکت، کودک باید طوری در ماشین بنشیند که طرف صورت وی رو به شیشه جلو باشد. نگاه کردن از شیشه‌های کناری باعث بدتر شدن تهوع می‌شود. به علاوه خواندن و یا بازی با گیم‌های کامپیوتری در ماشین باعث بدتر شدن بیماری حرکتی و در نتیجه تهوع می‌شود.

باید توجه داشت که اگر حالت تهوع بی هیچ دلیل مشخصی به وجود آمد و ادامه‌دار شد، حتما به پزشک مراجعه شود و همچنین اگر حالت تهوع با تب همراه باشد باید سریع به پزشک مراجعه شود.

حالت تهوع در بارداری

حالت تهوع برای اکثر زنان حامله پیش می آید و یکی از علائم بارداری است. این حالت می تواند برای زن باردار آزار دهنده باشد اما برخی از راهکارهای و تغییر دادن عادات غذایی می توان آنرا بهبود بخشید. فقدان اشتها و یا حتی از دست دادن اشتیاق برای غذا در مادران باردار در طول سه ماهه اول بارداری مسئله‌ای شایع است به طور کلی این توضیح پذیرفته شده است در حقیقت این توانایی بدن برای جلوگیری از قرار گیری جنین در معرض مواد غذایی سمی است بنابراین، مناسب نیست که شما خود را مجبور کنید تا غذا‌های نامطلوب بخورید، مگر اینکه آن‌ها به شدت توسط پزشکان و متخصصان تغذیه توصیه شده باشند به جای آن، انتخاب غذا‌های سالم که با شما جور در می‌آیند، مفید هستند همچنین، مهم است که زنان باردار به انواعی از مواد غذایی توجه کنند، که برای سلامت خودشان و رشد جنین مضر هستند.

باید به این نکته توجه شود که تهوع بارداری نتیجۀ افزایش هورمون‌های شماست و معمولا با آغاز سه ماهۀ دوم از بین می روند و این حالت تهوع به جنین هیچ آسیبی نمی‌رساند. برای خانم هایی که حالت تهوع شدید و مشکل ساز دارند ممکن است پزشک است داروهایی را در دوز کنترل شده تجویز کند. توجه داشته باشید که اگر پیش تر از داروهای ضد تهوع استفاده می کردید در بارداری نباید بدون مجوز پزشک از آن ها استفاده کنید. در این دوره می توانید با روش های زیر، تهوع و استفراغ خفیف را کاهش دهید.

حالت تهوع در کودکان

حالت تهوع تنها مختص بزرگسالان نیست و کودکان هم گه‌گاه دچار این حالت می‌شوند. اگر کودک شما زیاد اهل تنقلات و غذاهای آماده است تعجبی ندارد که مرتبا دچار حالت تهوع شود. ریفلاکس در کودکان علائم زیادی دارد که مهمترین آنها شامل استفراغ، سرفه‌های مکرر، آروغ زدن‌های زیاد، کم خونی، بی‌قراری‌های شبانه و بی‌اشتهایی است.

حالت تهوع ممکن است با توجه به سن کودک به دلایل مختلفی بستگی داشته باشد:

اگر کودک شیرخواره دچار استفراغ شد باید به شیر خوردن ادامه دهد مگر اینکه پزشک یا پرستار دستور دیگری بدهد. روش‌های مایع درمانی معمولاً برای نوزادان که فقط از شیر مادر تغذیه می‌کنند نیازی نیست زیرا شیر مادر به راحتی هضم می‌شود.

در صورتی که در کودک خود هر یک از حالات زیر را مشاهده کردید باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید:

گاه حالت تهوع را می‌توان با دستور غذایی ساده یا چند نوع خوراکی یا تکنیک‌هایی آسان درمان کرد.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ هر کسی ممکن است یک وقتی دچار احساس اشمئزاز و تهوع شود، چه موقع امتحان دانشگاه یا خوردن یک غذای جدید برای اولین بار. اما حالت تهوع احساس ناخوشایندی ست که در مرحله بعد بوجود می‌آید.

در حقیقت استفان هانواور متخصص داخلی و مدیر پزشکی مرکز سلامت گوارش در دانشگاه علوم پزشکی شیکاگو آن را به عنوان یک علامت ناخوشایند به هنگام نیاز به استفراغ تشریح می‌کند و پیامد آن قابل پیش بینی است.

شما مواد غذایی داخل شکمتان را بالا می‌آورید.

تهوع همچنین یک مورد جدی را هم نشان می‌دهد بخصوص که اگر مزمن یا همراه با علائمی مثل درد قفسه سینه، کرامپ شدید شکمی، ضعف یا گیجی باشد.چگونه احساس حالت تهوع را برطرف کنیم

هانوآور توصیه می‌کند «اگر بر اثر تهوع یا استفراغ دچار ضعف شدید به اورژانس زنگ بزنید و در صورتی که قادر به جلوگیری از بالا آوردن نیستید به بخش مراقبت‌های فوری بروید». باید علت ناخوشیتان را پیدا کنید. وی گفت: داروها، مخدرها، التهاب معده و روده و اختلالات مغزی می‌توانند موجب آن شوند.

برای علائم خفیفتر مانند تهوع ناشی از دریا زدگی، خوردن غذا‌های کم چرب که هضم آن‌ها برای معده راحت است یا نوشیدن دمنوش زنجبیل ممکن است به رفع عرق سرد، ترشی معده و سرگیجه کمک کند. در اینجا چند غذای ضد تهوع به شما معرفی می‌شود که ممکن است به شما کمک کنند.

۱. سیب غذای سلامتی ضد تهوع

کمی فیبر راه طولانی را در جهت پاک کردن مواد شیمایی ناشی از تهوع در سیستم شما در پیش گیرد، اما فیبر بیش از اندازه به یکباره می‌تواند حتی این حس را بدتر کند. ارین پالینسکی وید متخصص تغذیه و دیابت و نویسنده کتاب چربی شکمی می‌گوید: فیبر به کندی هضم می‌شود بنابراین ممکن است که انتقال روده‌ای را که به هضم آسان و رفع تهوع کمک می‌کند، کند نماید.

پالینسکی، اما هشدار می‌دهد که فیبر همچنین ممکن است خلاف این موضوع عمل نماید و باعث افزایش تهوع شود. وی گفت: من نمی‌خواهم غذا‌های با فیبر بالا را به عنوان یک درمان تهوع تحت همه شرایط توصیه کنم. در طول روز غذا‌های پر فیبر همچون سیب را به صورت میان وعده در فواصل زمانی مختلف صرف کنید (سیب‌های گالا یا همان سیب سرخ معمولی انتخاب خوبی هستند).

اگر با غذا‌های جامد مشکل دارید سعی کنید آب سیب یا سس سیب را مصرف کنید.

۲. کراکر، غذای ضد تهوع و اسهال

غذا‌های پر نشاسته همانند بیسکویت‌های نمکی، نان معمولی و نان تست به جذب اسید معده کمک می‌کنند و باعث کاهش بهم خوردگی معده می‌شوند. ماهیت مطبوع کراکر به رفع گرسنگی (گرسنگی زیاد می‌تواند تهوع را تشدید کند) بدون اینکه بوی شدید یا طعم‌هایی داشته باشد که تهوع را بدتر می‌کنند.

وی افزود شما باید هر موقع که احساس ناخوشی کردید آن را به آرامی بخورید، چون باید توجه کنید که معده را تحریک نکنید تا دوباره در معرض تهوع قرار بگیرید. خوب است که چند تا از کرارکر‌ها را روی تخت خواب بگذارید تا هر موقع از خواب بیدار شدید مقداری از آن را مصرف کنید تا به کاهش تهوع صبحگاهی کمک کند این موضوع بخصوص برای زنان باردار که معمولا مشکل تهوع صبحگاهی دارند، بسیار توصیه می‌شود.

۳. زنجبیل

زنجبیل حاوی موادی ست که به کاهش تهوع و استفراغ کمک می‌کند. می‌توانید یک فنجان چای زنجبیل یا یکی از تونیک‌های زنجبیل، کلوچه زنجبیلی، یا یک تکه آب نبات زنجبیلی را امتحان کنید.

پالینسکی وید گفت: زنجبیل خشک هم خوب است. هانواور گفت: برای رفع علائم تهوع، غذا‌هایی که برای معده سهل الهضم هستند و معمولا غذا‌های کم چرب یا دمنوش زنجبیل می‌توانند مفید باشند.

۴. آب

چند قلپ کوچک از یک لیوان آب آشامیدنی به شما کمک می‌کند تا بدنتان آبرسانی شود و از سردرد‌هایی که اغلب همراه با تهوع بوجود می‌آیند، اجتناب کنید.

پالینسکی وید می‌گوید: ابتدا با آرام نوشیدن مقادیر جزئی شروع کنید تا زمانی که معده شما بتوانید مقادیر بیشتری را تحمل کند. چند قلپ کوچک از مایعات در طول روز آبرسانی بدن را بدون افزایش تهوع، تقویت می‌کند.

همچنین نوشیدن مایعات از کم آبی بدن پیشگیری می‌کند، اما نوشیدن زیاد آن در یک زمان می‌تواند تهوع را بدتر کند. سر کشیدن مقادیر کمی از آب در طول روز آبرسانی بدن را بدون تشدید تهوع، برطرف خواهد کرد.

۵. آجیل

کمبود پروتئین می‌تواند تهوع را حتی بدتر کند بنابراین به دنبال غذا‌های پر پروتئین همانند آجیل‌ها حتی کره بادام زمینی در صورت نداشتن حساسیت به آن باشید، چون هضم آن‌ها ساده‌تر است. آن‌ها سریعا انرژی از دست رفته را جبران می‌کنند و کمک می‌کنند تا تهوع کاهش یابد. پ. 
الینسکی وید گفت: تهوع ناشی از گرسنگی زیاد، کاهش قند خون یا بارداری است که ممکن است به پروتئین و چربی آجیل‌ها واکنش خوبی نشان بدهد. اما وی هشدار می‌دهد اگر در حال مبارزه با عفونت ویروسی هستید، آجیل‌ها و پروتئین ممکن است تهوع را بدتر کند.

معمولا غذا‌های کم چرب، کم پروتئین و سرشار از نشاسته بهترین راه حل برای کسانی ست که دچار این حالت می‌شوند. وی همچنین گفت: از آنجایی که پروتئین و چربی به کندی هضم می‌شوند ممکن است به هنگام مصرف در مقادیر زیاد، تهوع را افزایش دهند.

۶. آب مرغ

سوپ مرغ ممکن است به هنگام سرماخوردگی بهتر شدن شما کمک کند، اما برای موقعی که دل بهم خوردگی دارید خیلی سنگین است. باید از چربی‌هایی که با تاخیر از معده خارج می‌شوند، اجتناب کرد. در عوض علامتان را با خوردن آب مرغ که چربی کمتری دارد، کاهش دهید.

آب مرغ ساخته شده از استاک مرغ ممکن است بهتر باشد به دلیل اینکه آماده کردن آن راحت‌تر است و به احتمال کمتری خراب می‌شوند. پالینسکی وید اضافه می‌کند نوشیدنی‌های حاوی سدیم همانند آب مرغ هم به تقویت آبرسانی بدن کمک می‌کنند که به هنگامی که بدن شما بر اثر استفراغ کم آب شده خیلی خوب هستند.

۷. نوشیدنی‌های ورزشی

اکثر نوشیدنی‌های ورزشی حاوی الکترولیت‌های سدیم و پتاسیم هستند که به بازگرداندن مواد معدنی خون به وزشکاران کمک می‌کند. چند جرعه کوچک از نوشیدنی‌های الکترولیتی برای تقویت آبرسانی بدن و جبران الکترولیت‌های از دست رفته موقع استفراغ کردن، مناسب هستند.

درست است که این نوشیدنی‌های ورزشی برای ورزش هستند و شما هم در چنین وضعیتی ورزش نمی‌کنید، اما برای موقعی که دچار تهوع می‌شوید این نوشیدنی‌های ورزشی باعث می‌شوند که احساس راحتی کنید.

۸. موز

اگر تهوع شما همراه با کم آب شدن بدن باشد یا اگر استفراغ کرده باشید، یک تکه از این میوه را به عنوان میان وعده مصرف کنید. موز می‌تواند به بازگرداندن پتاسیم به حالت تعادل کمک کند که اغلب در نتیجه اسهال و استفراغ از بدن خارج می‌شود.

پالینسکی وید گفت: پتاسیم الکترولیتی ست که به هنگام استفراغ کردن به میزان زیادی از بدن خارج می‌شود. موز نشاسته‌ای و ملایم هم هست که ممکن است به کاهش اسهال کمک کند. موقعی که دوباره آماده خوردن غذا‌های جامد باشید، پزشکان توصیه به خوردن غذا‌های جامدی همانند موز می‌کنند.

۹. برگ‌های نعناع تازه

عطر تازه نعناع برای ایجاد احساس سلامتی در شما به تنهایی کافی ست، اما واقعا جویدن نعناع تازه یا نوشیدن یک فنجان چای نعناع به عنوان یک درمان خانگی موثر برای تهوع ذکر شده است.

هانوآور می‌گوید: تنفس عمیق و روش‌های دیگر ریلکس کردن هم ممکن است مفید باشند.

منبع: برترین ها

 

88492747

88830950

چگونه احساس حالت تهوع را برطرف کنیم

info@bornanews.ir

تهران – خیابان شهید مطهری – خیابان فجر – خیابان نظری – انتهای خیابان دلفان – نبش اتوبان مدرس – پلاک 50

تمام حقوق برای خبرگزاری برنا محفوظ است. استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.

زنجبیل از خواص ضد التهاب برخوردار است که می تواند از گوارش پشتیبانی کرده و ترکیبات موجود در آن نیز به تسریع روند انتقال محتوای معده به روده کوچک کمک می کنند که می تواند علائم حالت تهوع را کاهش دهد.

به گزارش مشرق به نقل از اینسایدر، حالت تهوع به احساس ناراحتی و دل بهم خوردگی گفته می شود که اغلب با نیاز به استفراغ همراه است. علائم حالت تهوع شامل تعریق، تولید بزاق زیاد در دهان، خستگی و از دست دادن اشتها می شوند. در شرایطی که اغلب با رفلاکس اسید معده و پرخوری در ارتباط است، حالت تهوع می تواند طی دوران بارداری، به واسطه بیماری حرکت، یا یک عارضه جانبی از اختلالات و بیماری های شایع دیگر نیز رخ دهد.

داروهای ضد حالت تهوع بسیاری وجود دارند که می توانند در موارد شدید یا پایدار حالت تهوع به بهبود این شرایط کمک کنند. اما اگر حالت تهوع شما خفیف یا گاه به گاه است، برخی درمان های خانگی موثر نیز وجود دارند که می توانند به تسکین آن به روشی طبیعی کمک کنند.

استفاده از زنجبیل

به گفته دانیل دیوین، پزشک متخصص بیماری های داخلی، زنجبیل یک درمان موثر برای حالت تهوع است. زنجبیل از خواص ضد التهاب برخوردار است که می تواند از گوارش پشتیبانی کرده و ترکیبات موجود در آن نیز به تسریع روند انتقال محتوای معده به روده کوچک کمک می کنند که می تواند علائم حالت تهوع را کاهش دهد.چگونه احساس حالت تهوع را برطرف کنیم

تجزیه و تحلیلی در سال ۲۰۱۴ که شامل شش مطالعه می شد و در نشریه Journal of the American Board of Family Medicine منتشر شد، نشان داد که مصرف حدود یک گرم زنجبیل در روز برای حداقل پنج روز علائم حالت تهوع و استفراغ در اوایل دوران بارداری را کاهش داده است. همچنین، مطالعات نشان داده اند که زنجبیل می تواند به مدیریت علائم حالت تهوع و استفراغ در بیمارانی که دوره شیمی درمانی را طی می کنند، کمک کند. 

زنجبیل را می توان در قالب یک مکمل مصرف کرد. همچنین، شما می توانید تکه های زنجبیل تازه را به چای اضافه کرده یا از ادویه آن به عنوان چاشنی در غذاهای خود استفاده کنید.

استفاده از نعناع فلفلی

نعناع فلفلی به عنوان یک گزینه درمان سنتی برای حالت تهوع شناخته می شود، اگرچه شواهد علمی در مورد اثربخشی آن به اندازه زنجبیل قوی نیستند. با این وجود، افراد بسیاری به خواص آرامش بخش آن اشاره دارند.

منتول، ماده اصلی موجود در نعناع بیابانی است که می تواند به آرامش معده کمک کرده و از این رو، می تواند کرامپ و حالت تهوع را تسکین دهد.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ که در نشریه Journal of Perianesthesia Nursing منتشر شد، نشان داد که حتی رایحه نعناع بیابانی می تواند حالت تهوع را تسکین دهد، اما به پژوهش های بیشتر برای نتیجه گیری قطعی در این زمینه نیاز است.

با این وجود، اگر حالت تهوع و استفراغ را همراه با هم تجربه می کنید، نعناع فلفلی ممکن است چندان موثر نباشد زیرا این گیاه در درجه نخست برای درمان حالت تهوع و نه استفراغ استفاده می شود.

اگر قصد استفاده از نعناع فلفلی را دارید می توانید آن را به صورت چای مصرف کرده یا از روغن اساسی نعناع فلفلی برای رایحه درمانی استفاده کنید. شما می توانید دو تا سه قطره از این روغن را به یک اسانس سوز حاوی آب اضافه کنید.

مصرف وعده های غذایی کوچک‌تر و ساده

غذا خوردن بیش از حد می تواند موجب حالت تهوع شود. زمانی که بیش از حد غذا می خورید، معده منبسط شده که می تواند موجب نفخ، سوزش سردل، و حرکت گوارشی بیش از حد شده که همگی می توانند به حالت تهوع منجر شوند.

مصرف وعده های غذایی کوچک‌تر با تکرر بیشتر و مصرف یک رژیم غذایی ساده و فاقد عطر و طعم های قوی می تواند به کاهش حالت تهوع کمک کند. غذاهای ساده به راحتی قابل گوارش هستند و می توانند به تسکین شرایط معده کمک کنند.

از جمله غذاهای ساده که می توانند به تسکین حالت تهوع کمک کنند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– نان سفید یا تست

– مرغ ساده

– برنج

– سس سیب

– سوپ

– موز

– کراکرهای نمکی

اگر با حالت تهوع مواجه هستید باید از مصرف غذاهای تند و پر ادویه و نوشیدنی های اسیدی مانند نوشابه، آبمیوه یا الکل پرهیز کنید زیرا همکی می توانند موجب تشدید علائم حالت تهوع شوند. همچنین، شما می توانید در زمان مواجهه با حالت تهوع مصرف رژیم غذایی برات (BRAT) که شامل موز، برنج، سس سیب و نان تست می شود را مد نظر قرار دهید.

تامین آب مورد نیاز بدن

زمانی که با حالت تهوع مواجه هستید، غذا خوردن یا نوشیدن مایعات ممکن است دشوار باشد، اما کم آبی بدن تنها به وخیم‌تر شدن حالت تهوع منجر می شود.

زمانی که حالت تهوع در نتیجه گرما یا رطوبت شدید شکل گرفته باشد، تامین آب مورد نیاز بدن از اهمیت بیشتری برخوردار می شود. در حقیقت، حالت تهوع و استفراغ از علائم اصلی خستگی گرمایی و گرمازدگی هستند.

گرمای بیش از حد موجب گشاد شدن رگ های خونی می شود زیرا بدن تلاش می کند تا دمای خود را کاهش دهد و این تغییر در فشار خون می تواند در قالب حالت تهوع یا استفراغ خود را نشان دهد. اما مصرف آب زیاد و هیدراته نگه داشتن بدن به خنک شدن بدن و بازگشت دمای آن به محدوده عادی کمک می کند.

اگر نوشیدن آب در زمان تجربه حالت تهوع برای شما دشوار است می توانید جرعه های کوچک آب را در طول روز بنوشید یا مصرف نوشیدنی های تسکین دهنده مانند چای نعناع فلفلی گرم را مد نظر قرار دهید.

صاف نشستن یا دراز کشیدن در حالت مناسب

زمانی که با حالت تهوع مواجه هستید، ممکن است برای دراز کشیدن وسوسه شوید، اما این بهترین گزینه نیست. دراز کشیدن در زمان مواجهه با حالت تهوع می تواند به استفراغ منجر شود.

استفاده از نیروی گرانش زمین به نفع خود اهمیت دارد و سر باید بالاتر از شکم قرار بگیرد.

زمانی که صاف نشسته اید، نیروی گرانش به پایین نگه داشتن محتویات معده کمک می کند. نشستن در شرایطی که کمر صاف است یا دراز کشیدن در شرایطی که سر با کمک یک یا دو بالش در وضعیت مناسب قرار دارد، بهترین انتخاب برای تسکین حالت تهوع است.

استفاده از طب فشاری

طب فشاری یک روش پزشکی جایگزین است که در آن بر نقاط خاصی از بدن که به نام نصف النهار شناخته می شوند، فشار وارد می شود. اعمال فشار بر این قسمت ها پیامی را به بدن ارسال می کند تا مکانیزم خودبهبودی خود را فعال کرده که ممکن است به تسکین درد یا حالت تهوع کمک کند.

یک بررسی در سال ۲۰۰۶ که شامل بیش از ۴۰ کارآزمایی می شد و در نشریه Autonomic Neuroscience منتشر شد، نشان داد که طب فشاری می تواند برخی علائم حالت تهوع را کاهش دهد.

یکی از نقاط فشار اصلی برای حالت تهوع به نام پریکاردیوم ۶ (Pericardium ۶) یا نیگوان (Neiguan) در نزدیکی مچ دست قرار دارد. تصور می شود این نقطه فشار حالت تهوع را تسکین می دهد زیرا مسیر نصف النهاری آن از دست به سمت سینه و قسمت بالای شکم در نزدیکی معده می رود.

نقطه پریکاردیوم ۶ در فاصله حدود سه انگشت از مچ دست قرار دارد.

شما می توانید با انگشت شست دست مخالف خود به آرامی روی این نقطه فشار وارد کنید.چگونه احساس حالت تهوع را برطرف کنیم

برای دو تا سه دقیقه به اعمال فشار ادامه دهید، در شرایطی که حرکات دایره ای کوچک با انگشت شست خود انجام می دهید. فشار بیش از حد وارد نکنید تا موجب احساس درد شدید شود، بلکه باید دردی مبهم و خفیف را احساس کنید.

این کار را روی مچ دست دیگر تکرار کنید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر حالت تهوع با استفراغ مکرر، سینه درد، مدفوع تیره یا استفراغ تیره همراه است باید به پزشک مراجعه کنید. اگر حالت تهوع برای بیش از چند روز ادامه داشته است یا علائم به سرعت وخیم می شوند، می تواند نشانه ای از بروز مساله ای جدی باشد و باید به پزشک مراجعه کنید.

به عنوان مثال، شرایطی مانند پانکراتیت (التهاب پانکراس)، انسداد روده یا حتی یک حمله قلبی می توانند موجب حالت تهوع شده و به مراقبت پزشکی نیاز دارند.

همچنین، برخی افراد به واسطه برخی شرایط هرچه بیشتر مستعد تجربه حالت تهوع هستند که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بارداری. حالت تهوع اغلب در سه ماهه نخست بارداری به واسطه افزایش سطوح هورمون پروژسترون که می تواند بر گوارش تاثیر گذاشته و موجب افزایش حالت تهوع و استفراغ شود، رخ می دهد.

سابقه طولانی دیابت. این می تواند با گاستروپارزی (فلج معده)، شرایطی که در آن تخلیه معده با دشواری صورت می گیرد و می تواند موجب حالت تهوع پایدار شود، در ارتباط باشد.

بیماری بازگشت اسید معده به مری. این شرایط زمانی رخ می دهد که اسید معده به طور مکرر بالا آمده و وارد مری می شود. از علائم شایع آن می توان به سوزش سردل، حالت تهوع و استفراغ اشاره کرد.

کليه حقوق اين سايت متعلق به پایگاه خبري-تحليلي مشرق نيوز مي باشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.

آنچه در این مقاله می‌خوانید :

شاید شما هم مانند بسیاری دیگر، دچار حالت تهوع و استفراغ شوید. این حالت می‌تواند به قدری اذیت کننده باشد که شما را مجبور به یافتن راه‌های درمان حالت تهوع کند. در این مقاله از دکتر نیم شما را با راه‌های آسان درمان خانگی حالت تهوع آشنا خواهیم کرد. در انتهای مطلب نیز چند داروی ضد تهوع معرفی شده است.

حالت تهوع اساساً به دلیل وجود مشکلی درون بدن رخ می‌دهد. گاهی اوقات فقط یک واکنش طبیعی به غذایی است که خورده‌اید و بدن از طریق آن می‌خواهد از آن خلاص شود.علت حالت تهوع می‌تواند مواردی از جمله: کم‌آبی، میگرن، ریفلاکس اسید معده، سوزش سر دل، بیماری حرکت، اختلال معده، سکته مغزی، مسمومیت غذایی و بیماری‌های مختلف عفونی را شامل شود.

قبل از امتحان راه‌های درمان خانگی حالت تهوع، بهتر است ویدیوی ۱ و نیم دقیقه‌ای زیر را مشاهده کنید. با مشاهده این ویدیو می‌توانید حالت تهوع را با ماساژ و فشار دادن نقطه‌ای از دست در ۱ دقیقه درمان کنید.

اگرچه داروهای ضد تهوع برای درمان این مشکل وجود دارند اما باید توجه کرد که عوارض روش‌های درمان خانگی حالت تهوع به مراتب کمتر از دارو‌ها است؛ برای مثال بی خوابی از عوارض داروهای ضد تهوع است. در ادامه 15 مورد از مهمترین روش‌ها برای درمان سنتی حالت تهوع ذکر شده است.چگونه احساس حالت تهوع را برطرف کنیم

زنجبیل یکی از بهترین داروهای خانگی برای درمان حالت تهوع است. محققان بر این باورند که اجزای فعال مانندِ روغن‌های فرار و ترکیبات فنل قوی در ریشه زنجبیل وجود دارد که بر سیستم عصبی، معده و روده تأثیر می‌گذارد و به نوبه خود باعث کاهش حالت تهوع می‌شود. زنجبیل همچنین برای درمان حالت تهوع و استفراغ ناشی از شیمی‌درمانی بسیار مؤثر است.

توجه: اگر برای شما داروهای ضد انعقاد تجویز شده و یا آسپرین یا سایر داروهای مشابه مصرف می‌کنید، از مصرف زنجبیل پرهیز کنید.

رازیانه یکی دیگر از گیاهان دارویی است که به درمان حالت تهوع کمک می‌کند. رازیانه از ایجاد گاز در دستگاه گوارش جلوگیری می‌کند و سبب خروج آن می‌شود. رازیانه به درمان حالت تهوع که به علت شرایط مرتبط با هضم مانند گاز روده و نفخ شکم رخ می‌دهد، کمک می‌کند. علاوه بر این، رازیانه حاوی ترکبیات بیهوشی است که به کاهش خستگی و حالت تهوع بارداری کمک می‌کند؛ اما نباید بیش‌ازحد مصرف شود. برای درمان خانگی حالت تهوع با استفاده از رازیانه:

سرکه سیب به‌عنوان یک روش خانگی درمان حالت تهوع مرتبط با میگرن، مسمومیت غذایی و تهوع در ماشین استفاده می‌شود. سرکه سیب به هضم مناسب کمک می‌کند و بسیاری از اختلالات مرتبط با معده که باعث تهوع می‌شود را درمان می‌کند.

دارچین حاوی مواد شیمیایی به نام کات چین (کاتکاین) است که به رفع تهوع کمک می‌کند. به‌علاوه دارچین برای معده بسیار آرام‌بخش است و از این رو به رفع حالت تهوع ناشی از سو هاضمه، ریفلاکس اسید معده و گاز معده کمک می‌کند.

توجه: چای‌دارچین برای زنان باردار توصیه نمی‌شود.

بادیان رومی به‌عنوان یک آنزیم شناخته می‌شود که به درمان حالت تهوع کمک می‌کند. بادیان رومی حاوی آنتول، فیتواستروژن است که به هضم بهتر غذا کمک می‌کند. برای درمان حالت تهوع با استفاده از این ماده شگفت انگیز دستور العمل زیر را پیگیری کنید:

درحالی‌که کمپرس سرد به درمان حالت تهوع کمک نمی‌کند، ممکن است به درمان سرگیجه کمک کند. همچنین حالت تهوع باعث افزایش دمای بدن شما می‌شود که کمپرس سرد به راحتی دمای بدن را کاهش می‌دهد و به طور مناسبی به کاهش علائم حالت تهوع کمک می‌کند.

سیب سرشار از فیبر است. فیبر به کند شدن هضم و سهولت آن کمک کرده و باعث درمان سوء هاضمه و حالت تهوع می‌شود. به طوری که مقدار کمی فیبر به کاهش حالت تهوع و از بین بردن موادی که باعث تهوع می‌شوند، کمک می‌کند؛ اما دریافت مقدار زیادی فیبر در یک بازه زمانی خاص می‌تواند حالت تهوع را بدتر کند. در عین حال برخی از پزشکان مواد غذایی سرشار از فیبر مانند سیب را برای درمان حالت تهوع در هر شرایطی توصیه نمی‌کنند. به طور کلی:

نعنای فلفلی تأثیر آرام‌بخش بر روی پوشش معده دارد که به رفع حالت تهوع کمک می‌کند. خواص ضد اسپاسم نعنای فلفلی به جلوگیری از حالت تهوع کمک می‌کند.

نعنای فلفلی می‌تواند به‌طور مؤثر حالت تهوع بعد از عمل جراحی را کاهش دهد.

نوشیدن مقدار مناسب آب به شما کمک خواهد کرد تا هیدراته بمانید و از سردرد‌هایی که غالباً همراه با حالت تهوع هستند به دور باشید. آب را آرام آرام بنوشید و تا زمانی که میل به نوشیدن ندارید، ادامه دهید.

نوشیدن مایعات می‌تواند به هیدراسیون و درمان حالت تهوع کمک کند اما نوشیدن مایعات زیاد در یک زمان، می‌تواند حالت تهوع را شدید‌تر کند. نوشیدن جرعه‌های کوچک مایعات در طول روز، گامی مناسب برای درمان حالت تهوع است.

لیمو نیز روشی مناسب برای درمان حالت تهوع است. اسیدهای خنثی در لیمو باعث ایجاد بی‌کربنات در معده می‌شوند که می‌تواند حالت تهوع ناشی از آنفولانزا، گاز معده، سوزش سر دل و ناراحتی معده را رفع کند. همچنین لیمو کمک می‌کند سطح PH بدن به حالت طبیعی خود بازگردد. برای رفع حالت تهوع:

کمبود پروتئین از دلایل حالت تهوع است؛ بنابراین مصرف مواد غذایی سرشار از پروتئین مانند آجیل و کره بادام زمینی می‌تواند این مشکل را حل کند. آجیل و خشکبار به سرعت انرژی تحلیل رفته شما را تامین کرده و حالت تهوع را درمان می‌کند؛ علاوه بر این به سادگی هضم می‌شود و نگرانی از این بابت باقی نمی‌گذارد.

به طور معمول، یک وعده غذایی حاوی پروتئین کم چرب و سرشار از منابع نشاسته‌ای، بهترین راه حل حالت تهوع است. البته از آنجا که پروتئین و چربی به آرامی هضم می‌شوند، مقادیر زیاد آنها ممکن است حالت تهوع را بدتر کند.

گل میخک یکی از ادویه‌های مفید برای درمان حالت تهوع است. با توجه به خواص معطر و ملایم آن، گل میخک در کاهش علائم حالت تهوع بسیار مفید است. گل میخک حتی می‌تواند برای درمان حالت تهوع بارداری استفاده شود.

در اغلب موارد دلیل حالت تهوع به موارد و شرایط آزار دهنده بر می‌گردد. برای مثال قرار گیری از مکان‌های بسیار گرم یا شرایطی هیجان انگیز و دلهره آور می‌تواند باعث حالت تهوع شود. به طور کلی هیجانات، ترس‌ها و دلهره‌ها می‌توانند حالت تهوع ایجاد کنند.برای رهایی از حالت تهوع در اینگونه شرایط بهتر است تنفس عمیق را حفظ کرده و از شرایط آزار دهنده خارج شویم. بدن را در بهترین و آرام‌ترین حالت قرار داده و سعی کنیم مقداری آب بنوشیم.

در صورتی که دچار حالت تهوع و استفراغ شده‌اید یا بدن‌تان کم آب شده است، موز را امتحان کنید. موز میوه‌ای است که می‌تواند پتاسیم تحلیل رفته بدن که به دنبال اسهال یا استفراغ رخ می‌دهد را بازگرداند. علاوه بر این، نشاسته موجود در موز می‌تواند به درمان اسهال و استفراغ کمک بسیاری کند. برای درمان حالت تهوع یک موز را پوست کنده و میل کنید.

زیره سبز باعث تقویت آنزیم‌های گوارشی در معده می‌شود که هضم و جذب مناسب مواد مغذی بدن را افزایش می‌دهد. این کار به کاهش حالت تهوع و علائم مرتبط با آن کمک می‌کند.

برای جلوگیری از استفراغ هنگام داشتن حالت تهوع، نوشیدن مقدار کمی مایعات رقیق و شیرین مانند نوشابه، نوشیدنی‌های غیر الکلی و آبمیوه (به جز میوه‌های نارنجی و گریپ فروت به دلیل اسیدی بودن) می‌تواند موثر باشد. نوشیدنی‌های شیرین می‌تواند معده شما را خیلی بهتر از سایر نوشیدنی‌ها آرام کنند.در قدم بعدی بهتر است در حالت نشسته یا خوابیده قرار گرفته و استراحت کنید. داشتن تحرک می‌تواند احساس حالت تهوع را بدتر کرده و منجر به استفراغ شود. اگر کودک شما دچار حالت تهوع در ماشین شده است، او را رو به روی پنجره جلوی اتومبیل بنشانید. تماشای فضای بیرون از پنجره‌های جانبی خودرو می‌تواند حالت تهوع در ماشین را بدتر کند.

داروهای ضد تهوع اغلب به صورت ترکیبی از چند دارو می‌توانند برای درمان حالت تهوع موثر باشند. اما دقت کنید که حتماً باید این دارو‌ها را با مشورت پزشک مصرف کنید. در لیست زیر تعدادی قرص ضد تهوع معرفی شده است:

همانطور که گفته شد، دارو‌ ضد تهوع معرفی شده حتماً باید با مشورت پزشک مصرف شوند. همچنین اینگونه دارو‌ها می‌تواند عوارضی نیز به همراه داشته باشد.

هنگامی که علت حالت تهوع بیماری‌های حرکتی، مسمومیت غذایی یا یک بیماری ویروسی باشد، نباید نگران شد؛ چرا که حالت تهوع در این شرایط معمولاً کوتاه مدت است. حالت تهوع معمولاً بیش از چند ساعت طول نمی‌کشد و در شرایطی نیز بعد از ۲۴ ساعت از بین می‌رود. البته اگر بیشتر از این مدت طول کشید، حتماً باید به پزشک مراجعه کنید.

هنگامی که دراز می‌کشید، مایعات معده به سمت بالاتر حرکت می‌کنند و این موضوع به خصوص وقتی که ریفلاکس اسید معده دارید، باعث افزایش شدت حالت تهوع می‌شود. همچنین دراز کشیدن روی شکم نیز ممکن است باعث بدتر شدن حالت تهوع شود؛ چرا که در این حالت فشاری به شکم وارد می‌شود.

اگر شما عاشق حمام آب گرم هستید، ممکن است مفید باشد. دوش آب گرم می‌تواند آرامش را به عضلات شما هدیه داده و آنها را به استراحت ترغیب کند. دوش آب گرم اثرات خاصی در کاهش درد‌های جسمی و همچنین درمان سریع حالت تهوع دارد. البته ممکن است گرمای ناشی از آب روی مجموعه‌ای از رگ‌های خونی نزدیک به پوست تاثیر گذاشته و باعث منبسط شدن آنها شود.

به طور کلی اگر شامل این موارد می‌شوید به پزشک مراجعه کنید:

علاوه بر روش‌های بالا، چند توصیه دیگر ممکن است تهوع و
علائم آن را کاهش دهد که شایع‌ترین آن‌ها را در ادامه خواهیم گفت.

این مطلب دارای اطلاعات غلط بود.

محتوای این مطلب چیزی نبود که دنبالش بودم

از نظر شما برای بهبود این مطلب استفاده خواهیم کرد

حالت تهوع وحشتناکه هیچی مثل سلامتی نیس

دیدگاه

چگونه احساس حالت تهوع را برطرف کنیم

نیمی از زندگی را با ما بیابید.

برای جدیدترین مطالب سلامتی و پزشکی ایمیل خود را در کادر پایین وارد کنید

چگونه احساس حالت تهوع را برطرف کنیم
چگونه احساس حالت تهوع را برطرف کنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *