چگونه احساس رضایت کنیم

 
helpkade
چگونه احساس رضایت کنیم
چگونه احساس رضایت کنیم

فارس نوشت: یک روان‌پزشک با بیان اینکه احساس رضایت و نشاط داشتن چیزی متفاوت از داشته‌ها و نداشته‌های انسان است، گفت: اینکه چقدر دلمان می‌خواهد از زندگی‌ رضایت داشته باشیم، یک تصمیم است که باید بگیریم.

رئوفه قیومی، روان‌پزشک در پاسخ به این پرسش که «چرا برخی افراد علیرغم داشتن زندگی معمولی احساس رضایت داشته و در مقابل برخی دیگر با داشتن امکانات و توان مالی فراوان  از زندگی احساس رضایت ندارند؟»، اظهار داشت: احساس رضایت و نشاط داشتن چیزی متفاوت از داشته‌ها و نداشته‌های انسان است.

وی ادامه داد: احساس رضایت و نشاط یک احساس اصیل، پایدار و درونی است که باید انسان‌ها برای خود ایجاد کنند. 

احساس رضایت یک تصمیم فردی است

این روان‌پزشک در توضیح این موضوع، یادآور شد: احساس رضایت یعنی همه چیز بستگی به محیط ندارد، بلکه مسائل ژنتیکی و شخصیتی نیزدر آن نقش دارند. به نظر می‌رسد اینکه چقدر دلمان می‌خواهد از زندگی‌مان رضایت داشته باشیم، این یک تصمیم است که افراد باید بگیرند؛ ضمن اینکه باید یکسری مهارت‌های لازم را فرا گیرند.

چگونه احساس رضایت کنیم

قیومی با تأکید بر نقش مهم مهارت آموزی در موضوع برقرای ارتباط با دیگران،گفت:کسانی که ارتباط خوبی با دیگران برقرار می‌کنند، می‌توانند یک شبکه اجتماعی و حمایتی خوبی در اطراف خود داشته باشند و این موضوع باعث موفقیت شغلی و خانوادگی می‌شود.

وی با بیان اینکه اگر افراد بتوانند هیجانات خود را درست مدیریت کنند، بسیار مفید خواهد بود، خاطرنشان کرد:‌ اشکالی که اکنون در سطح جامعه مشاهده می‌کنیم این است که احساس می‌شود هیجانات خیلی کنترل نمی‌شود و مردم خیلی سریع عصبانی شده و خیلی سریع نیز احساس خوشحالی می‌کنند.

ابهام در مسائل اجتماعی و اقتصادی عامل ایجاد استرس

این روان‌پزشک متذکر شد:‌ در واقع مدیریت هیجان و استرس بسیار مهم است؛ چیزی که اکنون رضایتمندی را بسیار کم می‌کند و در عین حالی که مردم بسیاری از امکانات را دارند،‌ دچار استرس هستند؛ به این به خاطر است که در جامعه در خصوص مسائل اقتصادی و اجتماعی دچار ابهام هستیم و این موضوع ایجاد استرس می‌کند.

قیومی ابراز داشت: بسیاری از مردم مدیریت کردن استرس را نمی‌دانند و راهکارهای مدیریت استرس به آنها آموزش داده نشده است.

وی در توضیح مدیریت استرس، خاطرنشان کرد: مدیریت استرس یعنی اینکه قدرت داشته باشیم با یکدیگر همدلی کرده و همدیگر را درک کنیم. یکی از مصداق‌هایی که در سطح اجتماعی ایجاد نشاط می‌کند، برخورد افراد با یکدیگر است.

لبخند زدن و لباس شاد پوشیدن عامل مؤثر در ایجاد ارتباط بهتر

این روان‌پزشک با اشاره به راهکارهای ایجاد نشاط فردی، افزود:‌ به افراد توصیه می‌کنیم در ارتباط با یکدیگر لبخند به لب داشته و لباسی که می‌پوشند شاد باشد؛ چراکه این موضوع باعث بهتر شدن ارتباطات و احساس نشاط و رضایتمندی می‌شود.

قیومی تاکید کرد:‌ هرچه ما احساس آرامش بیشتری می‌کنیم این باعث می‌شود آن چیزهایی که به دست نیاورده‌ایم را بتوانیم با استفاده از حس رضایت و آرامش به دست آوریم.

معنویت عامل سلامت روان

وی با اشاره به نقش مهم معنویت در احساس رضایتمندی و نشاط فردی، بیان داشت: بعد دیگر کم رنگ بودن مسائل معنوی است؛ یعنی با توجه به اینکه معنویت از ابعاد بسیار مهم انسان است، اگر نشاط و آرامش معنوی از راه درست ایجاد شود بر روی سلامت و ارتقاء آن تاثیر زیادی دارد.

۴۷۲۳۲

شهر جهانی یزد، شهری تاریخی و کویری ‌بین دشت لوت و دشت کویر است که مارکوپولو جهانگرد معروف آن را بزرگ، زیبا و پر رونق توصیف می‌کند. شهر تاریخی یزد در قدیم؛ به ایساتیس به معنی فرخنده و مقدس معروف بوده است.

عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت گفت: دولت آمریکا به بهانه اینکه هر صنعتی که در بخش نظامی کاربرد داشته باشد تحریم می کنند صنعت فولاد ایران را تحریم کرده اما آمریکا با تحریم مدیرعامل فولاد مبارکه به دنبال فلج کردن پیشرفت صنعتی ایران است.

تمامی حقوق این سایت برای خبرآنلاین محفوظ است.
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright © 2018 khabaronline News Agancy, All rights reserved

by هستی محمدی | بهمن ۶, ۱۳۹۵ | شادی و شادکامی | ۰ دیدگاه

از کجا باید شروع کنیم؟ چگونه شروع کنیم؟ چگونه بایستی از زندگی احساس رضایت داشته باشیم؟

اگر از چهره خود، اندام نامناسب، طعنه های مادرشوهر و خانواده شوهر، دوستان حسود و به طورکلی حس می کنید که روزگار با شما ساز مخالف میزند، بهتر است امروز با ما همراهی کنید.

قبول کنید که ریشه تمام مشکلات ما در «رضایت نداشتن» نهفته است.

رضایت از زندگی یعنی شاد بودن از آنچه هستیم و آنچه داریم.

چگونه احساس رضایت کنیم

همه انسان ها درگیر مشکلات مختلفی در حوزه های متفاوتی هستند.

و احتمالا چیزی که به ما در این میان کمک می کند، نحوه برخورد و مقابله با مشکلات و ناملایمات است.

در ادامه با چند روش برای کسب رضایت در زندگی آشنا می شویم.

 

اعتماد به نفس و خودباوری خود را افزایش دهید.

بهترین راه رسیدن به اعتماد به نفس، این است که با خودمان مهربان تر باشیم و شرایط خودمان را با تمام وجود دوست بداریم.

بهتر است برای این کار، ذهن خود را روی داشته ها متمرکز کنیم تا نداشته ها!

و اینگونه عقاید و افکارمان را پاکسازی می کنیم. از قضاوت خود دست برداریم و نقاط قوت خود را پرورش دهیم و به این ترتیب نقاط ضعف را کم کم از پای درآوریم.

در این راه قطعاً گاهی با شکست مواجه خواهیم شد، اما از شکست نترسیم و با آغوش باز به استقبال آن برویم.

 

رضایت از داشته ها

شادی از نظر بعضی ها یعنی داشتن شهرت، ثروت، قدرت و یا همسری رمانتیک، دوست داشتنی و یا فرزندانی باادب و درس خوان و یا شغلی با دستمزدی مناسب، خواب صبحگاهی، خوردن غذا، رفتن به سفر، میهمانی رفتن و …

اما اگر کمی فکر تأمل کنید متوجه می شوید افرادی را مثال زد که با وجود اینکه برخی از بخش و یا تمام اینها را دارند، ولی باز هم باز هم احساس شادی واقعی نمی کنند.

پس مشکل کجاست؟ مشکل اینجاست که به داشته هایمان توجهی نمی کنیم و مدام گله و شکایت داریم.

و تا وقتی که شادی را در رفع کمبودهای خودمان تعریف می کنیم به رضایتمندی نمی رسیم.

پس از داشته های خودتان لذت ببرید نه نداشته ها!

 

دیگران را قضاوت نکنید.

قضاوت های بی جا باعث به وجود آمدن احساس بد و ناخوشایندی در ما می شود.

تا وقتی که به کمبودهای خود فکر کنیم، حس بد ناشی از آن باعث بروز استرس و اضطراب در ما می شود و جلوی پیشرفت ما را می گیرد.

اشتباه نکنید، قرار نیست خودشیفته شویم، چرا که فرد خودشیفته با بزرگ نمایی مسائل سعی در کتمان کمبودها دارد فقط باید آنها را بپذیریم و در رفع آنها تلاش کنیم.

به خاطر داشته باشیم که مردم مشکلات و کمبودهای خود را به نمی گویند، پس چیزی که از خانه، خودرو و زندگی دیگران می بینیم فقط یک روی سکه زندگی فرد مقابل را نشان می دهد.

پس سعی کنید خود را همان طور که هستید بپذیرید تا زمینه اعتماد به نفس و دوست داشتن خود را مهیا کنید.

 

در برابر افکار و رفتار نامناسب دیگران، واکنش صحیحی داشته باشید.

وقتی با رفتار نامناسب یا حتی حرف غیرمطقی از طرف مقابل روبرو می شوید، در این حالت بهترین واکنش ایجاد فاصله با جو موجوداست.

سپس حفظ آرامش و کنترل خشم را پیش بگیرید و سپس پاسخی مناسب و منطقی پیدا کنید.

و این جمله را دائماً تکرار کنید «شخص مقابل قصد سوئی ندارد» با این کار، خوش بینی را در وجود خود رشد می دهیم.

در این صورت حتی اگر رفتار دیگران غرض ورزانه باشد، خوش بینی ما باعث آرامش می شود. البته تصور نکنید که خوش بینی به معنی ساده لوحی است فقط اینطوری از قضاوت های عجولانه جلوگیری می کند.

و سپس به این باور خواهیم رسید که هر نقصی به دلیل نداشتن آگاهی است و با این دید می توانیم به راحتی ببخشیم.

 

نظرات و انتقادات خود را با ما در میان بگذارید…

ببخشید، برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید

شماره تماس:

چگونه احساس رضایت کنیم

۰۲۱۸۸۸۹۰۴۷۲

شماره مستقیم جهت هماهنگی مشاوره ها : :

۰۹۳۶۱۱۹۲۵۴۳

ایمیل:

masoumehteymouri2020@gmail.com

استاد معصومه تیموری به شما کمک خواهند کرد تا در زندگی خود تغییرات ایجاد نمایید .

و با بهره گیری از کلیه توانمندی های خود به موفقیت در زندگی و رضایت از زندگی فردی و اجتماعی خود برسید

ما در این سایت جدیدترین و کاربردی ترین علوم روز را در زمینه توانمندسازی فردی و اجتماعی  را در اختیار شما قرار خواهیم داد.


مرجع معتبر و رسمی خرید انواع گیفت کارت


همین حالا وکیل بگیر

همه ما گذشته را پشت سر گذاشته ایم و آینده را پیش رو داریم؛ گذشته ای که از دست رفته است و آینده ای که از آن چیز زیادی نمی دانیم. همه ما چون انسان هستیم و به ناچار، نواقصی داریم، در طول زندگی، احساس ناکامی و درماندگی را تجربه می کنیم. بزرگ تر که شدیم به این نتیجه می رسیم که لزوما امکان دستیابی فوری به تمامی امیال و آرزوهایمان وجود ندارد. مشکلات و سختی ها در زندگی برای همه انسان ها به وجود می آید. بهترین آنها کسانی اند که با دیدگاهی روشن و دقیق، آن را شکافته و در پی حل آن باشند؛ نه این که فکر کنند مرور زمان، آن را حل می کند.«مشکلات! هیچ چیز نیست جز مشکل، یکی بعد از دیگری!». شما هم مردمی را می شناسید که زندگی برای شان چنین تعریفی دارد. اینها کسانی هستند که به دنیا اخم می کنند و به آن، تهمت می زنند که برای شان تولید مشکل می کند «یکی بعد دیگری». آنها به مشکلات، مثل ابرهای تیره ای نگاه می کنند که بالای سرشان قرار دارد. انسان ها باید بیاموزند که زندگی شان تحت اراده شان باشد؛ مانند یک راننده که اختیار حرکت اتومبیل خود را کاملاً در دست دارد، و اگر زمانی اشتباه کند، شاید دچار حوادث خطرناکی گردد. انسان باید در زندگی خود، قدرت، اراده و نفوذ داشته باشد تا در مشکلات زندگی، شکست نخورد و راه حل آن را بیابد.تکنیک هایی برای رسیدن شما به رضایت درون و موفقیت خاطربا خدا ارتباط خوبی برقرار کنید: به خدا توکل کنید.هرچه ارتباط شما با خدا این نیروی عظیم وخرد لایتناهی بیشتروبیشترشود آرامش ونشاط بیشتری را در خود تجربه می کنید و هر چه ارتباط شما با خدا محدودتر شود ترس واضطراب بیشتری بر شما چیره می شود.ازآنچه هستید راضی باشید: بدن وسیله زندگی است نه جوهر.آن قدرکه ما انسانها با ظاهر جسمی خود مشخص می شویم یک درخت با تنه اش مشخص نمی شود.تجربیات ما باید مثل درخت به ما شکل بدهد ولی این کار را نمی کند.فقط جوهره وجودمان است که با شرایط محیط از بین نمی رود، شکسته نمی شود ویا درمعرض دید وبررسی دیگران قرار نمی گیرد.وجود داشتن پر معنا وپر مفهوم است.من وجود دارم، من هستم، من این جا هستم، من در حال شدن هست، تنها من هستم که زندگی را می سازم و..هر کدام از ما انسانها در این دنیا ماَموریتی خاص داریم.باکمک به دیگران ومهرورزی به آنان باعث تکامل روحمان می شویم.رسالت اصلی ما در این دنیا بیدار شدن و بیدار کردن است وزندگی ما به منزله یک سفراست و هدف نیست.بر آرامش درونی تمرکز کنید: در دل توفان هم آرامش نهفته است.مهم نیست که درهرزمانی از روز چه اتفاقی بیفتد.هر چه مسایل به نظر مشکل وپر دردسر بیایند و هر چه قدر که بخواهیم کارهای زیادی را در آن واحد انجام دهیم باید فقط به خلوتگاه درون خویش برگردیم و آرامش درونی پیدا کنیم.برای دسترسی به خلوتگاه درونی چشمهایتان را ببندید و روشنایی آرام و ملایمی را درون خود تصور کنید.این فضا جایی است که ضربان قلب شما به فرمان شما آرام می تپد.به آن جا بروید واز دوردست استاد معنویتان از راه میرسد در گوشتان زمزمه می کند.

چگونه احساس رضایت کنیم

 

قضاوت خود را به تاخیر بیندازید: در این جهان هیچ حادثه ای بر حسب تصادف ودر همه وقایعی که روی میدهند لطف و رحمت الهی نهفته است.تمام حوادث برای ما پیامهایی دارند که سبب تکامل روحمان میشوند.مثلاً شما می توانید پیام آن حادثه به ظاهر بد را بعد از گذشت مدت زمانی بفهمید و یا حتی ممکن است تا زمانی که زنده هستید، متوجه نشوید زیرا بسیاری از این وقایع فراسوی درک ما و جزء اسرار الهی هستند و تلاش برای فهم حکمت خداوند با هوش محدودمان مانند سنجش اقیانوس با پیمانه است. بیایید کاملاً بپذیریم که در هر موقعیت نامطلوب، نیکی پنهانی برای همه وجود دارد. ”‌ساقی هر چه ریزد لطف اوست”‌صفتهای مثبت خود را افزایش دهید: از غیبت، تهمت و صفتهای نسنجیده درباره افراد یا حوادث، حسادت، کینه، دروغ، جر وبحث کردن با دیگران و خلاصه رنجاندن دیگران به شدت پرهیز کنید.زیرا کسی که با انجام دادن این گونه اعمال تراکمی از نیروهای منفی عذاب می کشد، خودتان هستید. زمانی که به دیگران خوبی و کمک می کنید تجمعی از نیروهای مثبت به دور خودتان فراهم می اورید و این نیروهای مثبت باعث آرامش و شادی شما می شوند.به دستورات اخلاقی احترام بگذارید: از کنجکاوی کردن در زندگی دیگران دوری کنید.از خواندن نامه های شخصی ودفتر خاطرات محرمانه دیگران و گوش دادن به مکالمات خصوصی آنها اجتناب کنید.بدون در زدن واجازه گرفتن وارد هر مکانی نشوید.سعی در اثبات درستی نظرات و عقاید خود به دیگران نداشته باشید.تلاش نکنید که به زور افکار و عقاید دیگران را تغییر دهید، زیرا در صورت رعایت نکردن این دستورات آرامش خود را بر هم می زنید.دید جدیدی پیدا کنید: پرهای دم طاووس رنگارنگ هستند وهنگامی که از زاویه ای خاص به آنها نگاه می کنید درخشش وزیبایی بی نظیری دارند.خیلی از مسائل در زندگی هنگامی ارزش خود را نشان می دهند که از زاویه درست دیده شوند.ولی نگرشهای متشابه وکلیشه ای، دیدن این زیبایی ها را مشکل می سازد.اگر به هر مسئله ای از زاویه ای درست نگاه کنید در آن چیزهای با شکوه وزیبایی خواهید دید.سعی کنید همه چیز وهمه کس را با چشمهای تازه ای ببینید که از طریق عادت تیره وتار نشده اند.با این روش شما می توانید ثروتهای نامحدودی را کشف کنید.به خاطر داشته باشید که اگر از زاویه ای درست به تمام چیزها واشخاص نگاه کنید هرشخص یا هرشیء از طرف خالقتان برای شما ارمغان و پیام زیبایی به همراه خواهد داشت.وسایل اضافی را از محیط زندگیتان خارج کنید: اشیاءدرون خانه تان را لمس کنید واز خودتان بپرسید آیا به این وسایل احتیاج دارم؟ هرشی را بررسی کنید واز خودتان بپرسید:”‌آیا هنوزلحظه ای را که این شی به یادم می آورد برایم مهم وبا ارزش هستند؟بعد از این بررسی کاملی که به عمل می اورید تمام وسایل ولباسهای اضافی تان را به دیگران ببخشید و یا آنها را حراج کنید.زیرا که هر شی انرژی خودش را دارد واگربه کار نرود درخانه به آب راکد تبدیل می شود.پس مراقب باشید وبگذارید انرژی آزادانه جریان یابد وآب جاری گردد.اگر کهنه ای را نگه دارید تازه ها جایی برای تجلی خویش نمی یابند.پس برای چرخش انرژی و پیشرفت درزندگی تان وسایلی را که احتیاج ندارید ازمحیط خارج سازد.

 

خویشتنداری کنید: انرژیهای خود را پراکنده نکنید. آنها را تحت نظر داشته باشید و به طرز مفیدی هدایت کنید. توجه داشته باشید که هرکاری را با حواس جمع و علاقه انجام دهی، در زمان حال زندگی کنید، گذشته و آینده را در چرخه ذهنی ابدیت رها کنید.این مطالب مهم را درک کنید: که شما نمی توانید دنیا را تغییر دهید. اما می توانید خودت را تغییر دهید. آنچه دنیا به شما می بخشد، در مقابل چیزی است که پیش تر ، شما به او بخشیده ای. به جای توقع خوشحالی از دیگران، خودتان آنها را خوشحال کنید.از همه مهمتر اینکه اشتباهات خودتان را بپذیرید و بدانید که فقط خود شما می توانید آنها را به موفقیت تبدیل کنید.اگر عمرتان را با خیال و رۆیا درباره آینده و اندیشه به گذشته سپری کنید از آنچه در حال می گذرد غافل خواهید ماند. خوشبختی در درون شماست، در بیرون از خود به جستجوی آن نپردازید. بکوشید هر روز بیش از روز دیگر شکاف های موجود بین خود با دیگران را به پیوند دوستی و الفت تبدیل کنید. زندگی بالاترین موهبتی است که به شما ارزانی شده از این فرصت قبل از آن که دیر شود استفاده کنید.منابع:خانواده مطهر با تغییرات/تبیان 

مطالب بیشتر برای زندگی بهتر


دریافت کارت تخفیف 20درصدی درمان

چطور با هزینه‌ی کم، زیاد و راحت سفر کنیم؟

شرکت در آزمون معتبر روانشناسی پیشرفته نئو


صفر تا صد یک شغل پولساز برای خانم ها


چگونه نزد همسر بیشتر دوست داشته شویم؟


به تماشای کیفیتی بی حاشیه!

هرآنچه ازعملهای زیبایی زنان میخواهیدبدانید


خرید ماست ساز پونته


سوتین های خوشگل و باکیفیت/تنوع رنگ عالی


مشاوره روانشناسی به صورت ویدیو کال

چنین کیکی روفقط تواین یخچال میتونی جابدی


مشاوره تلفنی طلاق


بازسازی پیوند عاطفی زن و شوهر

اینجا یکی از هتلهای کیشه! همین حالارزروکن

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

منبع تصویر، Getty Images

لاری سانتوس در دانشگاه ییل آمریکا کلاس‌هایی به نام روانشناسی و زندگی بهتر برگزار می‌کند که خیلی پرطرفدار است

می‌خواهید از زندگی احساس رضایت بیشتری کنید؟ پروفسور سانتوس، مدرس کلاس‌هایی به نام ‘روانشناسی و زندگی خوب’، می‌گوید سعادتمندی ناگهان اتفاق نمی‌افتد. شما باید برای سعادت و رضایت تمرین کنید. توصیه‌های او را بخوانید:

لاری سانتوس، استاد روانشناسی و علوم شناختی دانشگاه ییل آمریکا میگ‌وید: “بررسی‌های علمی ثابت کرده است که رضایت از زندگی نیاز به یک تلاش آگاهانه دارد.”

خانم سانتوس به بی‌بی‌سی می‌گوید: “کار ساده‌ای نیست. زمان احتیاج دارد.”

چگونه احساس رضایت کنیم

او کسی است که در این‌باره تجربه خوبی دارد، چون “روانشناسی و زندگی خوب” را در دانشگاه تدریس می‌کند.

کلاس‌های درس او در تاریخ ۳۱۶ ساله دانشگاه ییل پرطرفدارترین بوده است.

با بیشتر از ۱۲۰۰ دانشجو، کلاس‌های سانتوس در دانشگاه به تازگی رکورد بیشترین شرکت‌کننده را شکسته است.

اساس درس‌های او بر قواعد روان‌شناسی مثبت‌گرا استوار است؛ شاخه‌ای از روانشناسی که درباره افزایش رضایت و تغییرات عادت‌های انسان تحقیق می‌کند.

اما چطور می‌توان تئوری‌های روان‌شناسی را در زندگی روزمره به طور عملی به کار برد؟

سانتوس می‌گوید: “رضایتمندی چیزی نیست که همینطور اتفاق بیافتد. باید برای آن تمرین کنید. درست مثل ورزش و موسیقی که باید مدام تمرین کنید تا پیشرفت کنید و بتوانید موفق شوید.”

سانتوس دو بار در هفته به دانشجوهایش درس می‌دهد که چگونه رضایت خود را از زندگی افزایش دهند.

او همچنین از دانشجوهایش می‌خواهد که هر یک برنامه‌های شخصی برای افزایش رضایت خود تهیه کنند تا به زندگی شادتر و سالمتری برسند.

منبع تصویر، Getty Images

پروفسور سانتوس می‌گوید که باید برای دست یافتن به رضایت تمرین کرد

با چند تا از تمرین‌ها پروفسور سانتوس آشنا شوید:

۱. فهرست قدردانستنی‌ها

سانتون از دانشجویانش می‌خواهد که در طول هفته هر شب فهرستی از چیزهایی که به خاطرش حس قدردانی و شکرگزاری دارند تهیه کنند.

او می‌گوید: “شاید به نظر کار ساده‌ای باشد، اما ما می‌بینیم که دانشجوهایی که به طور مرتب این تمرین را انجام می‌دهند، راضی‌تر هستند.”

منبع تصویر، Getty Images

آیا هر شب هشت ساعت می‌خوابید؟

به گفته خانم سانتوس، ممکن است به نظر تمرین ساده‌ای باشد اما خیلی‌ها موفق به انجام آن نمی‌شوند.

هشت ساعت خواب شبانه برای همه هفته.

سانتوس میگوید: “شاید به نظر خیلی پیش پا افتاده باشد اما می‌دانیم که خوابیدن بیشتر و بهتر احتمال ابتلا به افسردگی را کاهش می‌دهد و رویکرد مثبت افراد به زندگی را افزایش می‌دهد.”

باید هر روز ده دقیقه تمرین تمرکز کنید.

سانتوس می‌گوید از زمان دانشجویی تمرین مرتب تمرکز ذهنی باعث می‌شده که حس بهتری داشته باشد.

حالا که استاد دانشگاه شده است به دانشجویانش توصیه می‌کند: “تحقیقات متعدد نشان می‌دهد که مدیتیشن و سایر تمرین‌هایی که توجه کامل ذهن را به خود جلب کند، می‌تواند شما را شادتر و سعادتمندتر کند.”

سانتوس می‌گوید: تحقیقات جدید نشان می‌دهد که وقت گذراندن با دوستان و خانواده به شما احساس رضایت از زندگی خواهد داد.

روابط اجتماعی و رابطه سالم با افراد و دیدارهای رو در رو به طور مشخص باعث افزایش حس خوب زندگی و رضایت در انسان می‌شود.

منبع تصویر، Getty Images

پروفسور سانتوس می‌گوید که هرگز از تاثیر معاشرت و دیدارهای رو در رو با دوستان و اعضای خانواده غافل نشوید

سانتوس می‌گوید: “در لحظه زندگی کنید، حتما زمانی را برای دور هم بودن اختصاص دهید و آگاهانه مراقب باشید که این زمان را چگونه سپری می‌کنید.”

مفهوم زمان نقش بسیار مهمی در رضایت شما از زندگی دارد.

سانتوس می‌گوید: “اغلب ما وقتی از ثروت صحبت می‌کنیم به این فکر می‌کنیم که چقدر پول داریم، اما تحقیقات نشان می‌دهد که ثروت در واقع رابطه مستقیم با زمان دارد”. از قدیم گفته‌اند وقت طلاست.

به نظر پروفسور سانتوس خیلی مهم است که از حس رضایت غیرواقعی که شبکه‌های اجتماعی و آنلاین ایجاد می‌کنند، دوری کنید.

سانتوس می‌گوید: “تازه‌ترین تحقیقات نشان می‌دهد که افرادی که از شبکه‌های اجتماعی مثلا اینستاگرام استفاده می‌کنند، در مقایسه با افرادی که وقت کمتری در این شبکه‌ها می‌گذرانند، احساس رضایت کمتری می‌کنند.”

منبع تصویر، Getty Images

گوشی‌های موبایل را کنار بگذارید؛ پروفسور سانتوس توصیه کرده است برای بدست آوردن حس رضایت وقت کمتری را در شبکه‌های اجتماعی بگذرانید

پس به این ترتیب اگر می‌خواهید در زندگی شادتر باشید، از حالا شروع کنید: قدر زندگی را بیشتر بدانید، با دوستان و خانواده معاشرت کنید، حداقل برای دقایقی از روز ذهن خودتان را از همه چیز پاک کنید، از شبکه های اجتماعی کمتر استفاده کنید و خوب بخوابید.

اگر این توصیه‌ها برای دانشجویان دانشگاه ییل کارساز بوده است برای شما هم خواهد بود.

چگونه احساس رضایت کنیم

© 2021 بی بی سی. بی بی سی مسئول محتوای سایت های دیگر نیست. سیاست ما درباره لینک دادن به سایت های دیگر.

اهميت مهارت‌‏براساس مطالعات و مصاحبه‌هاي انجام شده، خوشبختي صرفا به دليل وقايع خوب و مثبت در زندگي ايجاد نمي‌شود، بلكه تا حد زيادي به خود شما بستگي دارد. اين شما هستيد كه مي‌توانيد اين وقايع خوب را ايجاد و روند اتفاقات را كنترل كنيد. شما نقش قابل ملاحظه‌اي در رخ دادن اتفاقات خوب داريد.به طور حتم، در سطح پايين‌تر خوشبختي به آگاهي شما براي پيشگيري از وقايع بد هم بستگي دارد. اين مهارت شماست كه در هر دو جنبه تا حد زيادي امور را كنترل كنيد تا موجب احساس رضايت يا عدم رضايت دروني شما شود.با توجه به راه‌هاي مناسب رسيدن به خوشبختي گفتني است كه سعي شما براي ايجاد وقايع مثبتي كه احساس مي‌كنيد توانايي رسيدن به آن را داريد و در آن موفق مي‌شويد نيز سريع‌ترين راه احساس خوشبختي و در واقع بخشي از آن است.بديهي است اين كار به مهارت نياز دارد. نخست بايد بدانيد اين مهارت بسادگي به دست نمي‌آيد. بايد بدانيد واقعا چه چيزي شما را خوشحال مي‌كند. شايد با پول زياد خوشبخت نشويد. اگرچه داشتن پول در احساس رضايت بي‌تاثير نيست؛ اما راه رسيدن نيز نيست. از طرفي مي‌تواند بسادگي به دست آوردن يك كتاب خوب و آشنايي با فرهنگ ملل گوناگون جهان باشد.اين جرقه‌هاي خوشحالي هر چه باشد فرصت‌هايي به ما مي‌دهد كه از موارد هر چند كوچك خوشحالي‌هاي بزرگ بسازيم. دوم، پس از اين كه عوامل خوشحال‌كننده خود را شناختيد بايد راه رسيدن و افزودن آنها را پيدا كنيد. شايد همه ما گذرانيدن وقت با همسر و فرد مورد علاقه‌مان را دوست داشته باشيم، اما بسياري از زوج‌ها وقتي زمان با هم بودن پيدا مي‌كنند در چگونه گذرانيدن آن و لذت بردن از اين زمان مشكل دارند.سوم، اين كه بايد انگيزه‌اي براي تشويق ما به انجام كار و اقدام به سعي براي رسيدن به هدف وجود داشته باشد. تا انگيزه‌اي وجود نداشته باشد شما بليت سينما رزرو نمي‌كنيد يا كتابي براي بهبود روابط نمي‌خريد. به همين ترتيب بايد انگيزه داشته باشيم تا براي جلوگيري از موارد منفي در زندگي نيز بكوشيم.خوشحال‌ترين افراد آنهايي نيستند كه صرفا قادر به ايجاد وقايع خوب هستند، بلكه افرادي هستند كه انگيزه لازم براي رسيدن موفقيت‌آميز به اهدافشان را هم دارند. افرادي كه انگيزه كمتري دارند خوشحالي كمتري نيز دارند و مي‌كوشند اتفاقات و تجربيات بد و منفي را ناديده بگيرند يا اين كه به فراموشي سپارند، اما نمي‌توانند تاثير منفي اين وقايع را از زندگي‌شان حذف كنند و از ميان ببرند.در چنين شرايطي چه اين مسائل منفي وجود داشته باشند و چه خاطره‌اي از آنها در ذهن شما باقي مانده باشد، هنوز احساس خوشحالي نمي‌كنيد يا به اندازه‌اي كه بايد و شايد خوشحال نخواهيد بود، چون در هر حال هنوز با شما هستند.

وقايع مثبت و منفي‌گفتني است در بيشتر افرادي كه احساس خوشحالي مي‌كنند ارزيابي زندگي عاطفي‌شان به شكل مثبت صورت مي‌گيرد. ما به اين نتيجه رسيده‌ايم كه نسبت وقايع مثبت به منفي در زندگي از عوامل اصلي است.به نظر مي‌رسد تعداد وقايع مثبت احساسي صرف‌نظر از شدت آنها موجب مي‌شود ارزيابي افراد مثبت‌تر شود و خود را خوشحال‌تر بدانند.تكرار تجربيات مثبت براي اين كه ما خود را خوشبخت بدانيم لازم و مهم است؛ بنابراين به نظر مي‌رسد وقتي ما به نسبت تجربيات بد بيشتر با تجربيات خوب و مثبت روبه‌رو مي‌شويم، خود را خوشبخت‌تر مي‌دانيم.در اين مورد كه چه كسي خوشبخت است و چه كسي نيست سن و تحصيلات نقش قابل ملاحظه‌اي ايفا نمي‌كنند.ازدواج يكي از عوامل تعيين‌كننده در وضعيت رضايتمندي روحي فرد تلقي مي‌شود و درصد افرادي كه احساس خوشبختي مي‌كنند در افراد متاهل بيشتر از افراد مجرد گزارش شده است، در حالي كه در هر دو جنس مرد و زن خوشبختي تا حدودي به يكديگر نزديك است اما در موارد عدم احساس خوشبختي زنان به نسبت مردان دو برابر بيشتر مبتلا به افسردگي مي‌شوند. در جوامع غربي نشان داده شده كه احساسات خوشايند و ناخوشايند در زنان به مراتب از شدت و هيجان بيشتري برخوردار است.برونگرايي نيز ارتباط زيادي با خوشبختي دارد؛ البته نقش عزت نفس و اتكاء به خود را نيز نبايد ناديده انگاشت. مطالعات نشان داده افراد برونگرا چه به تنهايي زندگي كنند و چه با ديگران و چه در محيط‌هاي اجتماعي كار كنند، افراد خوشحال‌تري هستند.بعلاوه مطالعه بر رفتارهاي ژنتيكي نشان مي‌دهد سطح احساسات خوشايند و ناخوشايند تا حدي وابسته به ارث و عوامل ژنتيكي نيز است.افرادي كه داراي خلق و خوي با ثبات‌تري هستند كنترل بيشتري بر عوامل محيطي و توانايي بيشتري در ايجاد خوشحالي دارند. برخي محققان به اين نتيجه رسيده‌اند كه عوامل ژنتيكي در مورد احساسات ناخوشايند قوي‌تر از احساسات خوشايند هستند و افرادي كه به طور ارثي چندان خوشحال نيستند از محيط پيرامون خود تاثيرپذيري بيشتري دارند. با توجه به اين‌كه عوامل گوناگوني در احساس خوشحالي و خوشبختي فرد دخيل هستند يكي از اين عوامل، جذابيت ظاهري و فيزيكي افراد است و شايد غير قابل تصور باشد، اما ميزان هوش افراد هيچ ارتباطي با خوشبختي آنها ندارد.از طرفي بايد توجه داشت ميزان خوشبختي فرد با مقايسه و ارزيابي شرايط خود و استانداردهاي معمول جامعه نيز تعيين مي‌شود. اين استانداردها مي‌توانند شامل شرايط روحي گذشته و اهداف و آمال فرد باشند و چنانچه افراد به اين استانداردها رسيده باشند؛ رضايت دروني بيشتري از زندگي دارند. در غير اين صورت احساس خوشبختي را تجربه نخواهند كرد.به همين دليل مي‌توان با جامه عمل پوشانيدن به اهداف يا محدود كردن اهداف و خواسته‌ها به خوشبختي بيشتري رسيد.

تاهل و خوشبختيتوجه داشته باشيد افراد متاهل هميشه خوشحال‌تر و خوشبخت‌تر از مجردها نيستند. اگر پاي صحبت بسياري از مادران بنشينيم به ما توصيه مي‌كنند براي خوشبختي تلاش كنيد و همواره منتظر شخص ديگري نباشيد تا از راه برسد و موجب خوشبختي شما شود. شما مي‌توانيد به عنوان يك انسان از موهبت‌ها و نعمت‌هاي خداوند بهره‌مند شويد و از زندگي لذت ببريد. در عصر فناوري كه بيشتر تمركز افراد بر ارتقا و پيشرفت ابزار بي‌روح است، بسياري افراد با وجود متاهل بودن رضايت چنداني از زندگي ندارند.تحقيقات حاكي از اين است كه در گذشته افراد متاهل بسيار شاداب‌تر و راضي‌تر بوده‌اند، اما براستي چه بر سر

نسل جوان ما آمده؟!گروهي از محققان به منظور ارزيابي افراد از رضايت در زندگي به مدت 15 سال بر روي بيش از 24 هزار نفر مطالعه كرده‌اند و به چگونگي هماهنگ شدن افراد به جنبه‌هاي مثبت و منفي زندگي پرداخته‌اند زيرا يكي از مهمترين عوامل موفقيت هماهنگ شدن با تغييرات است و اين هماهنگي نيز در گروي تغيير افكار و در پي آن تغيير روش‌هاي رفتاري افراد در مواجهه با مسائل گوناگون است.نتايج حاكي از آن بودند كه افراد غير قابل انعطاف نسبت به هر گونه تغيير از جمله ازدواج، واكنش‌هاي شديد نشان مي‌دهند و پس از مدتي دوباره به آرزوهاي شخصي خود فكر مي‌كنند. در واقع كمتر به اين موضوع فكر مي‌كنند كه با ازدواج بايد تبديل به شود و تلاش طرفين براي رسيدن به اهداف خانواده و مصلحت خانواده معطوف شود.يكي از متخصصان روان‌شناس مي‌گويد: بديهي است برخي افراد همواره شادتر و راضي‌تر از ديگران هستند. مي‌توان كارهايي انجام داد كه روحيه شادتري داشت، اما آنچه از اهميت قابل ملاحظه‌اي برخوردار است اين كه عوامل خارجي مانند ازدواج يك جاده طلايي براي رسيدن به اهداف شما ايجاد نمي‌كند، بلكه بايد خوشحالي و رضايت را در درون خود جستجو و در ديد و نگرش خود تغييراتي ايجاد كنيد.اگر قرار باشد ما فرد ديگري را در زندگي و سرنوشت خود سهيم و شريك كنيم، اما باز هم به تنهايي به تصميم‌گيري و اجرا بپردازيم. پس اين زندگي مشترك تاثير چنداني بر آينده ما نخواهد داشت. حتي اگر براي مدتي وانمود كنيد كه خيلي خوشحال هستيد اما در افكار خود تغييري نسبت به پيرامون ايجاد نكنيد، پس از مدتي نيروهايي به طور نا خود اگاه شما را به همان چيزي كه فكر مي‌كنيد باز مي‌گردانند. براي مثال وقتي در تحقيقات درباره ميزان رضايت و خوشحالي افراد قبل و بعد از ازدواج پرسيده مي‌شود با تعجب مي‌بينيم اين ميزان تفاوت چنداني نداشته و در حدود يك دهم درجه فرق كرده است.حتي زماني كه اتفاق بدي براي افراد رخ مي‌دهد واكنش منفي نسبت به آن نشان مي‌دهند، اما پس از مدتي به همان نگرش قبلي خود قبل از اين رخداد مي‌رسند. به عبارت ديگر حتي افرادي پس از ازدواج از يكديگر جدا شده‌اند با گذشت حدود 5 سال به همان وضعيت روحي كه شامل رضايت و ديد مثبت يا منفي و عدم رضايت است، بازمي‌گردند.آنچه در اين ميان حائز اهميت است اين كه ازدواج مي‌تواند مجرايي براي آرامش بيشتر و استقلال باشد، اما چنانچه ما همواره موضع خود را حفظ كنيم و بينديشيم كه راه خودمان صحيح است و بهتر از ديگري قادر به انديشيدن و تشخيص مسائل هستيم هرگز نبايد توقع داشته باشيم كه ازدواج باعث بهبود وضعيت ما شود، زيرا حاضر به تجربه راه‌هاي ديگر نيستيم، اما اگر با تمرين اقدام به تغيير افكار و رفتار خود متناسب با تغييرات زندگي كنيم و همواره آماده پذيرش شيوه‌هاي صحيح و امتحان شده باشيم بتدريج رضايت بيشتري پيدا خواهيم كرد. پس به ياد داشته باشيم كه ريشه تمام خوشبختي‌ها و اتفاقات مثبت و خوشحال‌كننده اطراف در درون خود ماست.

نقش ما در ايجاد خوشبختي‌يكي از اشتباهات رايجي كه ميان مردم اتفاق مي‌افتد اين است كه وقتي افراد به خوشبختي فكر مي‌كنند صرفا منتظر وقايع مثبت و خوشحال‌كننده مي‌مانند، اما به نقش خود در ايجاد آنها توجهي نمي‌كنند.اين كار درست نيست. ممكن است برنده شدن شما در يك قرعه‌كشي براي مدت زمان كوتاهي موجب خوشحالي‌تان شود اما چنين اتفاقاتي كه شما هيچ نقشي در آنها نداريد نمي‌توانند موجب خوشحالي دروني و احساس خوشبختي شما شوند، زيرا ما نياز داريم در اتفاقات ايجاد شده دستي داشته باشيم يا به عبارت ديگر، احساس كنترل بر آنها كنيم. احساس خوشحالي از چنين اموري به مراتب عميق‌تر و موثرتر است.نمي‌توان به طور قطع گفت تعريف خوشبختي در 50 سال گذشته تغيير يافته يا خير؛ اما در اعتقاد افراد به آن و در نتيجه در تفكر روان‌شناسان تغييراتي نسبت به آن ايجاد شده است.تحقيقات حاكي از آن است كه جنبه‌اي ناآشنا از خوشبختي وجود دارد: نياز به نقش و كنترل فرد در وقايعي كه چه خوب و چه بد در زندگي رخ مي‌دهد. آگاهي از چنين مساله‌اي كليد رسيدن به خوشبختي محسوب مي‌شود.

پادکست

موفقیت و انگیزشی

بازاریابی و فروش

کار آفرینی و کسب و کار

زندگی نامه افراد موفق

چگونه احساس رضایت کنیم

معرفی کتاب

صفحه اصلی > ذهن قدرتمند > 6 نیازی که برآورده شدن آنها حس رضایت در ما ایجاد می کند

زمانی که احساس می کنیم چیزی در زندگی ما کم است ولی نمیدانیم چیست باید چه کار کنیم؟ شما  در ابتدا باید شش نیاز اصلی انسان را بشناسید و ببینید در کدام یک از آنها ضعف دارید. حالا شما به راحتی متوجه می شوید که چه چیزی برای تکمیل خوشبختی شما و داشتن حس رضایت کم است. ممکن است شرایط به گونه ای برای برخی افراد خوب باشد، مثلا خانواده ی دارند که آن ها را حمایت می کنند، کارمندی حقوق خوبی دریافت می کند و یا فردی در بیزینس خود موفق است ولی احساس می کنند که چیزی در زندگی آن ها کم است اما دقیقا نمی دانند چه چیزی. احساس کمبود موجب می شود حس رضایت و خوشحالی صد در صد وجود نداشته باشد. برای آشنایی و شناختن این شش نیاز با آکادمی بازار همراه باشید تا با شناخت و برطرف کردن آن حس رضایت کامل به دست آورید.

آیا از شرایط خانوادگی، شغلی و اجتماعی خود احساس امنیت دارید؟. اگر در شرایطی قرار داشته باشیم که هر لحظه اتفاقات جدید و قافل گیرکننده ای در حال رخ دادن باشد قطعا آرامش لازم را به دست نمی آوریم. در واقع این نیاز وجودی ما است که همواره در حاشیه امنی قرار داشته باشیم. بنابراین هرگاه احساس نا آرامی کردید بررسی کنید و ببینید که آیا این امنیت در زندگی شما وجود دارد یا خیر؟

همانطور که ما به احساس اطمینان نیاز داریم. گاهی به تنوع هم نیازمندیم. اگر ما مطمئن باشیم که تک تک ثانیه های زندگیمان چگونه پیش می رود تا اندازه ی زیادی کسل کننده می شود. بنابراین شاید یک بخش بسیار مهمی از نیازهای ما که باید به آن توجه کنیم، نیاز به تنوع است تا زندگی از یکنواختی خارج شود.

تقریبا همه ی افراد دوست دارند که تا حدی دیده شوند. برخی این دیده شدن را در پوشیدن لباس های خاص، مسافرت ها و یا هزینه های خاص کردن می بینند. برخی نیز دیده شدن را در ساده بودن در عین داشتن ثروت زیاد و یا خاکی برخورد کردن می دانند. پس دیده شدن ممکن است برای افراد مختلف تعبیر متفاوتی داشته باشد اما اینکه ما احساس کنیم مورد توجه واقع شده ایم از نیازهای همه ی ما است.اینکه ما به دنبال کمال و والایی در درون خود باشیم که بسیار فوق العاده است اما خیلی از افراد در مسیر رسیدن به کمال هستند به همین دلیل در آغاز راه به جنبه بیرونی آن توجه بیشتری می کنند.

یکی از نیازهای ما این است که مورد محبت قرار بگیریم و همچنین محبت کنیم. شاید یکی از دلایل مهم ازدواج کردن نیاز به روابط عاطفی نزدیک و عشق ورزیدن باشد. بنابراین اگر کسی از همه نظر در کمال قرار داشته باشد اما از نظر روابط انسانی و عاطفی تنها باشد، تا حد زیادی احساس آرامش خود را از دست می دهد.

هدف از رشد ممکن است در حیطه های شخصی، معنوی و یا حرفه ای باشد. افراد زیادی را می بینیم که در کسب و کار خود بسیار موفق اند اما چون در حالت یکنواختی و سکون قرار گرفته اند، انگیزه و هیجان خود را از دست می دهند و در مواردی حتی افسرده می شوند.

مشاوره کسب و کار میانبری برای رونق کار

انسان به طور ذاتی تمایل به پیشرفت کردن و رشد کردن دارد و هنگامی که این روند متوقف شود سرخورده و بی نشاط می شوند.

بسیاری از ما تا اندازه ای به کسب و کار، رشد شخصی و پیشرفت کردن خود سرگرم می شویم که فراموش می کنیم به هم نوعان خود کمک کنیم. در صورتی که کمک به دیگران یکی حس رضایت بخشی بسیار خوبی را به ما می دهد و احساس می کنیم که موثر واقع شده ایم. اگر دقت کنیم متوجه می شویم که در بسیاری از موارد ما انعکاس نیازهای دیگر خود را در این نیاز می بینیم. به این صورت که ما رشد می کنیم تا بتوانیم چیزی برای عرضه به دیگران داشته باشیم.

حال شما می توانید با آگاهی پیدا کردن از شش نیاز خود، برررسی کنید و ببینید که کدام یک از آن ها تامین شده اند و کدام یک از آن ها مورد بی توجهی قرار گرفته اند. شاید یکی از همین نیاز های پاسخ سوال شما به این پرسش است که چه چیزی در زندگی کم دارم؟.

برای داشتن حس رضایت از خودتان، باید رشد درونی خود را شروع کنید و نیازهای بر آورده نشده خود را بر طرف کنید یا حداقل در جهت رفع آنها قدم بردارید، اما شما باید بدانید چطور میتوانید به سرعت، حس خوبی را در درون خود ایجاد کنید. پیشنهاد آکادمی بازار به شما بهره مندی از محصولات بسیار کاربردی معجزه ذهن قدرتمند جهت رشد و توسعه فردی شما است. در صورت تمایل به استفاده از محصولات بر روی لینک زیر کلیک کنید:

دوره آموزشی غیرحضوری”معجزه ذهن قدرتمند”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

چگونه احساس رضایت کنیم
چگونه احساس رضایت کنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *