چگونه احساس ناامیدی را از بین ببریم

 
helpkade
چگونه احساس ناامیدی را از بین ببریم
چگونه احساس ناامیدی را از بین ببریم

وبسایت فارسی مد در ساماندهی وزارت محترم ارشاد ثبت شده و تمامی فعالیت های سایت مطابق قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد

به اطلاع کاربران محترم می رساند به جهت دانلود مستقیم ، سریع و بدون محدودیت فیلم و سریال ها و سایر فایل های حجیم سایت ؛ نیاز به تهیه اکانت دانلود ویژه ( V I P ) سایت می باشد در صورتی که اکانت دانلود ویژه ندارید نسبت به تهیه آن اقدام فرمایید.

چگونه احساس ناامیدی را از بین ببریم

چرا احساس نا امیدی داریم

به راستی چرا گاها احساس نا امیدی به سراغمان می آید. حتما برای شما هم پیش آمده است. علت های نا امیدی چیست و چگونه باید احساس نا امیدی را از خود دور کنیم. رویاها برای روان مانند اکسیژن برای ریه ها هستند. اگر به سمت آنها حرکت کنیم هورمون های شادی آزاد خواهند شد، و با نادیده گرفتن آنها احساسات بد را تقویت کرده ایم. در ادامه با فارسی مد همراه باشید.

احساس نا امیدی و افسردگی شاید چیزی جز دلسرد شدن ذهن شما نسبت به امکان شکل گرفتن رویا هایتان نباشد. شاید فکر کنید در حال حاضر رویایی ندارید و به خاطر بی توجهی به رویاهایتان دلسرد و افسرده هم نیستید ولی اگر به گذشته خود نگاه کنید خواهید دید که در زندگی خود نسبت به کارهای مختلفی شور و شوق داشته اید ولی چون برای بدست آوردن آن برنامه ریزی و تلاشی نکرده بودید خود به خود آنها را نادیده گرفته اید.

بعضی ها برای رویاهای خود می جنگند و امید و خوش بینی را در ذهن خود زنده نگه می دارند. تا بتوانند سعادتی را که در نظر دارند در آینده بدست آورند. در حالیکه دیگر افراد رویا های خود را در ضمیر نا خودآگاه خود دفن می کنند و تا آخر عمر نا امید و افسرده باقی می مانند.

علل نا امیدی

– شکست های پی در پی در زندگی : یکی از علل احساس نا امیدی در زندگی، شکست و انتظار شکست می باشد. اگر شما همیشه انتظار شکست را داشته باشید و توانمندی های خود را باور نداشته باشید، احساس خوبی در زندگی نخواهید داشت.

– یکنواختی در زندگی : انسان فطرتا زیبایی طلب بوده و دوست دارد با تنوع زندگی کند؛ چنانچه محیط زندگی یا فرایند زندگی یکنواخت باشد، روند تغییر و تبدّل انرژی روانی با خلل مواجه می گردد. گاهی انسان به تغییرات اندکی در زندگی نیاز دارد. مثل گردش، تفریح و یا حتی تغییر چیدمان منزل.

– عدم برآورده شدن نیازها : رفع نیازها احساس لذت در زندگی را به دنبال دارد. در واقع نیازها به عنوان یکی از انگیزه های حیاتی هستند. اگر نیازها نبودند انسان در زندگی بسیاری از دلخوشی ها را از دست می داد و خیلی از فعالیت ها را ترک می کرد. حال این نکته نیز حایز اهمیت است که اگر نیازها به درستی و به موقع و متناسب پاسخ داده نشوند می تواند منجر به احساس نا امیدی و سستی و بی حوصلگی در فرد شود.

– کم بودن فعالیت های زندگی : رکود و نداشتن مشغله کافی در زندگی و بیکاری و داشتن ساعات زیادی که نمی دانیم با چه فعالیت هایی آن را پر کنیم و یا پر کردن آن با فعالیت های غیر مفید و بی ارزش می تواند به احساس سستی و بی حوصلگی منجر گردد.

– نداشتن عزت نفس و اعتماد به نفس : اگر ارزش های وجودی خودتان را نشناسید و آنها را باور نکنید راجع به خودتان و زندگی تان احساس خوبی نخواهید داشت. تنها انسان هایی احساس خوبی در زندگی دارند که احساس خوبی نسبت به خودشان دارند و خودشان را به عنوان انسانی خوب و کارآمد قبول دارند.

– شغل نامناسب : چنانچه کاری را انجام می دهید که به آن علاقه ندارید خیلی طبیعی است که از آن احساس لذت نکنید، و هنگامی که می خواهید به کار مشغول شوید بدترین احساس را داشته باشید، و همیشه در زندگی احساس خستگی کنید. دو چیز در زندگی باعث نیک بختی و احساس لذت در زندگی است : یکی همسر دلخواه و مناسب و دیگری شغل متناسب و دلخواه.

– مناسب نبودن رشته تحصیلی : اگر رشته تحصیلی شما مورد علاقه تان نباشد یا مطابق با استعدادهای شما نباشد، پیشرفت چندانی در آن رشته نخواهید داشت و تحصیل به مسئله بغرنج و عذاب آورتبدیل خواهد شد.

درمان نا امیدی راهکارهایی برای درمان نا امیدی

– تقویت ایمان: عامل زیربنایی احساس و رفتار انسان ایمان به خداست. با ایمان به خداست که می توان سخت ترین کارها را انجام داد و از آن لذت برد. بنابراین راهکار لذت بردن از زندگی تقویت ایمان است. – اتفاقات را بپذیرید: هر چیزی که برایتان اتفاق می‌افتد را بپذیرید، ‌بسیاری از افراد می‌خواهند از زیر بار احساسات غم‌انگیز شانه خالی کنند چرا که برای آنها دردناک است اما تنها پذیرفتن واقعیت است که آنها را آرام خواهد کرد.

– خانه را به محل شادی تبدیل کنید: بدون شک، احساس ناامیدی از شکست‌های مکرر و شادی‌های اندکی که مردم به دنبالشان هستند بوجود می‌آیند.

– برنامه ریزی منظم برای زندگی: برای زندگی خود برنامه ریزی جامعی داشته باشید، که در برگیرنده ساعاتی برای تحصیل یا اشتغال، کارهای شخصی، تفریحات سالم، عبادت، استراحت و غیره باشد. برنامه تان را بر روی برگه نوشته و آن را به دقت مورد اجرا قرار دهید و به هر گونه پیشرفت و موفقیت خود پاداش دهید.

پاداش شما می تواند تحسین خود، رفتن به گردش، خوردن غذای مورد علاقه یا پرداختن به هر کار مورد علاقه ای باشد.

– داشتن تفریحات سالم در زندگی: بصورت هفتگی یک وعده غذایی را در دامان طبیعت بخورید.

– داشتن باغچه: باغچه کوچکی داشته باشید و در منزل از گلدان و گل استفاده نمایید.

– تقویت روابط صمیمی و سازنده با دیگران: همه ما انسان ها نیاز به محبت و پذیرش داریم و این محبت و پذیرش بیشتر از ناحیه دوستان ارضا می گردد. این ارضای نیاز است که احساس لذت و خوشی به انسان می بخشد. بنابراین ابراز وجود و پذیرشی که از یک دوست صمیمی حاصل می شود می تواند تاثیر زیادی بر احساس مثبت ما در زندگی داشته باشد. پس سعی کنید اولا دوستان خوبی انتخاب کنید؛ دوستانی که شما را به یاد خدا بیندازند و در شرایط سختی شما را رها نسازند و همیشه یار و یاور و غمخوار شما باشند، و ثانیا روابط خود را با آنها بیشتر کنید.

– شرکت در جمع و مباحث جمعی: سعی کنید بیشتر در جمع باشید. البته جمعی که شما را تایید کند نه اینکه طرد یا تحقیر کند.

– انجام دادن عبادت: نماز اول وقت اهمیت ویژه ای بدهید. و سعی کنید هر روز مقدار معینی قرآن بخوانید و در معنای آن تدبّر نمایید.

– سعی کنید افکار منفی را از خود دور کنید و آنها را با افکار صحیح جایگزین کنید: بجای اینکه فکر کنید فردی ناتوان یا بد شانس هستید به این فکر کنید که کسانی هستند که شرایطشان از شما بدتر است. کسانی که از سرپناه محرومند. کسانی که با خانواده معتاد درگیرند و یا درگیر مشکلات مالی هستند.

– انجام دادن ورزش: بصورت مرتب روزانه نیم ساعت ورزش کنید.

– داشتن سرگرمی: سرگرمی های علمی و هنری داشته باشید و ساعاتی از روز را به کارهای مورد علاقه خود سپری کنید.

– افکار تحقیر کننده را از خود دور کنید.

– در انجام رفتارهاى اجتماعى کوچک و در محیطهایی که بیش‏تر احساس راحتى مى‏ کنید، فعال باشید. این کار را از سلام کردن، احوالپرسى، جواب سلام دادن، نگاه کردن، تعارف کردن و تعارف شنیدن با اطرافیان و استادان در بیرون از کلاس آغاز کنید و با تمرین به کارهاى بزرگ‏تر و مهم‏تر گسترش دهید. البته این کارها در صورتی توصیه می شود که حمل بر غرض ورزی نشود و زمینه از بین رفتن آبروی انسان نگردد.

– درکارهای اجتماعی شرکت کنید: تلاش کنید که در کارهاى اجتماعى در محیط خانه، مدرسه و دانشگاه مانند اردو و بازى‏ هاى دسته جمعى شرکت کنید و نقش فعالى را بپذیرید.

– تلقین مثبت را فراموش نکنید: به خود تلقین کنید که من از بقیه چیزی کم ندارم. خیلی نقاط مثبت دارم که خیلی از افراد ندارند. من نباید ترسی از حضور در جمع داشته باشم. همه کسانی که به راحتی در حضور استاد صحبت می کنند در توانایی ها و استعداد ها با من همتراز می باشند و جای نگرانی نیست.

– فهرستى از ده لغت یا عبارت – که بیانگر ویژگى‏هاى مثبت شخصیت شما است – تهیه کنید و روزى چند بار آنها را در قالب جمله کاملى بخوانید ؛ مثلاً بگویید: «من باهوش هستم» و… .

– هرگز خود را سرزنش نکنید.

– سعی کنید دوستانی خوب و مومن برای خود انتخاب کنید و ارتباطتان را با این دوستان بیشتر کنید.

دانلود مناجات شعبانیه – دانلود شرح مناجات شعبانیه + پخش آنلاین و اینفوگرافیک
دانلود مناجات شعبانیه در فرمت صوتی – دانلود شرح مناجات شعبانیه به همراه پخش آنلاین
دانلود و پخش آنلاین شرح مناجات شعبانیه و بیان نکاتی از مناجات شعبانیه

(سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین سید محمد مهدی میرباقری در برنامه سمت خدا)
دانلود اینفوگرافیک و پوستر با کیفیت مناج…

چگونه احساس ناامیدی را از بین ببریم

دانلود صلوات شعبانیه – صوت و ویدئو + پخش آنلاین و ترجمه فارسی
دانلود صلوات شعبانیه در فرمت های صوت و ویدئو به همراه پخش آنلاین
دانلود اینفوگرافیک و پوستر با کیفیت صلوات شعبانیه
به همراه متن و ترجمه فارسی صلوات شعبانیه
این صفحه در حال توسعه و تکمیل است …

صلوات شعبانیه
صلوات شعبانیه دعایی نقل شده از امام سجاد (ع) که مستحب است در هر روز ماه شع…

شرح کامل اعمال ماه شعبان – فضیلت و اعمال ماه شعبان
فضیلت ماه شعبان به همراه شرح کامل اعمال ماه شعبان

شرح فضائل ، آداب و اعمال ، وقایع ذکرها و دعاهای ماه شعبان المعظم
به همراه اینفوگرافیک اعمال ماه شعبان

در این مقاله به بررسی اهمّیت ، فضیلت ، آداب و اعمال و وقایع و ذکرها و دعاهای ماه مبارک شعبان می پردازیم. در ادامه با ما همراه باشید ….

ویژه نامه وفات حضرت ابوطالب (ع) + کلیپ ، نماهنگ و تصاویر (عکس نگاشت)

ویژه نامه وفات حضرت ابوطالب (ع)، عموی پیامبر اکرم (ص) و پدر بزرگوار امام علی (ع)
به همراه بررسی و رفع شبهات پیرامون ایمان حضرت ابوطالب (ع)

در چهار بخش، ویژه نامه وفات حضرت ابوطالب (ع) را مفصلا پی میگیریم …
در ادامه با ما همراه باشید …
106774…

۱۰ تعريف و تمجيد كه مردان دوست دارند از همسرشان بشنوند
۱۰ تعريف و تمجيد كه مردان دوست دارند

حرف هايي كه مي زنيم، تاثير زيادی روي زندگي مشترك‌مان دارد. مردها به این مشهور شده‌اند كه ساكت‌تر و كم حرف‌تر هستند اما معني اش اين نيست كه به تاييد همسرشان نياز ندارند. چه شوهرتان از شما بخواهد كه به طور كلامي تاييدش كنيد و محبت‌تان را نشان دهيد و چه نخو…

این نکات طلایی زندگی زناشویی شما را متحول می کند
نکات طلایی زندگی زناشویی را بشناسید

رابطه زن و مرد در زندگی زناشویی ممکن است با پستی و بلندی هایی مواجه باشد، ولی شما می توانید با ۷ جمله طلایی زیر زندگی زناشویی تان را دگرگون کنید. یک رابطه سالم مستلزم تلاش زیاد و ملزوماتی برای قوی‌ و موثرتر نمودن آن است‎.
جهت مطالعه ادامه مقاله با فارسی مد همر…

راز های رسیدن به سادگی و سبکباری در زندگی و راه های تقویت آن
راز های سادگی و سبکباری در زندگی

پرداختن بیش از حد به جزئیات، زندگی‌هایمان را به هدر می‌دهد. سادگی پیشه کنید! سادگی! (هنری دیوید تورئو)
جهت مطالعه ادامه این مقاله با فارسی مد همراه باشید
101111…

30 داستان کوتاه و آموزنده که باعث تغییر افکار شما می شود
داستان کوتاه و آموزنده برای تغییر نگرش

این ۳۰ داستان کوتاه زیبا می‌تواند احساسات شما را متحول کند و شما را به فکر بیاندازد.
با فارسی مد در ادامه همراه باشید
101067…

با نحوه غلبه بر ترس و اضطراب از تعاملات اجتماعی آشنا شوید
غلبه بر ترس و اضطراب از تعاملات اجتماعی

همه ما استرس صحبت کردن در جمع را تجربه کرده‌ایم. ترس از تعاملات اجتماعی یک واکنش انسانی کاملاً طبیعی است. اما در این میان برخی از برقراری ارتباط چشمی با دیگران واهمه دارند. تنها به مهمانی رفتن کمی ترسناک است اما برای برخی افراد، حتی تنها بیرون رفتن…

نکاتی برای درمان افسردگی کسانی که دوستشان داریم
درمان افسردگی کسانی که دوستشان داریم

اگر با شخص افسرده‌ای همراهید هیچ‌گاه دلیل ناراحتی‌اش را از او نپرسید. خودشان هم نمی‌دانند چرا احساساتشان این‌گونه است. افسردگی واکنش تعریف‌شده و مشخصی در قبال شرایط سخت نیست! به‌عکس افسردگی درست شبیه هوای بهاری است.
در ادامه مطلب با فارسی مد همراه باشید
1010…

بهترین و مناسب ترین مکان برای خواب نوزادان کجاست؟
مناسب ترین مکان برای خواب نوزادان

تحقیقات نشان می‌دهد؛ در نوزادانی که همراه با والدین خود می‌خوابند خطر بروز سوانح در هنگام خواب و سندرم مرگ ناگهانی بیشتر است.
جهت مطالعه ادامه این مقاله با فارسی مد همراه باشید
101006…

انواع برس مناسب برای مو و مزایای برس کشیدن مو ها
انواع برس و مزایای برس کشیدن مو ها

آیا بُرس سرتان را با دقت و آگاهی انتخاب کرده‌اید یا می‌دانید که چه نوع بُرسی برای موهایتان مناسب‌تر است؟
با فارسی مد در ادامه همراه باشید 101003…

زیبایی بر دوام ازدواج و زندگی مشترک چه تاثیری دارد؟
اثر زیبایی بر دوام ازدواج و زندگی مشترک

نقش زیبایی ظاهری در دوام بیشتر عشق و ازدواج،هر قدر هم که به معیارهای اخلاقی و معنوی پایبند باشیم باز نمی توانیم منکر نقش زیبایی در ازدواج شویم. زیبایی ملاکی است که شاید بد تعریف شده باشد اما هیچ گاه قابل حذف کردن نیست.
در ادامه با فارسی مد همراه باشید

مصرف این میوه خشک شده باعث خرابی و پوسیدگی دندان می شود
پوسیدگی دندان با این میوه خشک شده

مصرف این میوه خشک مغذی می تواند یکی از مهمترین عوامل بروز پوسیدگی و خرابی دندان باشد.
در ادامه با فارسی مد همراه باشید
100892…

چند دلیل جالب برای اینکه بوسیدن و نوازش کودک را جدی بگیریم!
دلایل اهمیت بوسیدن و نوازش کودک

همه پدرومادرها عاشق فرزندان‌شان هستند. آنها در محبت کردن و نوازش کودک‌شان کوتاهی نمی‌کنند و بیشتر به خاطر دل خودشان است که به بوسیدن و در آغوش گرفتن فرزندشان از نوزادی علاقه‌مندند. اما این نوازش‌ها، بوسه‌ها و محبت‌ها چه تاثیری در رشد و پرورش کودک دارند؟ …

يُرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ کرِهَ الْکافِرُونَ (8)هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَىٰ وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ (9)

می ‌خواهند نور خدا را به گفتار باطل (و طعن و مسخره) خاموش کنند ولی خدا کامل کننده نور خود است، گرچه کافران خوش نداشته باشند. (8) اوست خدایی که رسولش (محمّد مصطفی صلّی اللّه علیه و آله) را به هدایت خلق و ابلاغ دین حق فرستاد تا آن را بر همه ادیان عالم غالب گرداند هر چند مشرکان خوش ندارند. (9)

( تفسیر آیات 8 و 9 سوره صف )

Your browser does not support the video tag.

… وَاللهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ کرِهَ الْکافِرُونَ، هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَىٰ وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ
كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ [61–8،9]

« آمار رشد ادیان مختلف جهان  »

از سال ۱۸۰۰ تا ۲۰۲۰ میلادی

Your browser does not support the video tag.

بشارت حضرت عیسی به ظهور پیامبر اسلام

Your browser does not support the video tag.

پیامبر (ص) دلسوز همه بشریت

گزارش خبری | نگران هدایت بشر

Your browser does not support the video tag.

يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا الْيَهُودَ وَ النَّصارى‌ أَوْلِياءَ بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْضٍ وَ مَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ «51»

اى كسانى كه ايمان آورده‌ ايد! يهوديان و مسيحيان را سرپرست و ياور نگيريد، (زيرا) بعضى از آنان يار و ياور بعضی ديگرند و هر كس از شما كه آنان را ولىّ خود قرار دهد پس قطعاً از آنان است. همانا خداوند، قوم ستمگر را هدايت نمى ‌كند. «51»

( تفسیر آیه 51 سوره مائده )

Your browser does not support the video tag.

بیانات | صوت | فیلم | عکس | سخن نگاشت

نماهنگ | بومرنگ آشوب

Your browser does not support the video tag.

نماهنگ | ماجرای شیرین غنی ‌سازی ۲۰ درصد

Your browser does not support the video tag.

نماهنگ | شهید پیروز

Your browser does not support the video tag.

اطلاع ‌نگاشت | انتقام حاج قاسم

نماهنگ | چهار توصیه به مردم و مسئولین

Your browser does not support the video tag.

نماهنگ | حق انتقام محفوظ است

Your browser does not support the video tag.

نماهنگ | معجزه اخلاص

Your browser does not support the video tag.

متن پیام | فیلم | عکس | سخن نگاشت

تصاویری از آیت ‌الله مصباح یزدی در کنار رهبر انقلاب

بیانات | صوت | فیلم | عکس | سخن نگاشت

بیانات | صوت | فیلم | عکس | سخن نگاشت

از همت است هرکه به هر جا رسیده است

Your browser does not support the video tag.

نماهنگ | شهیدِ مُحسن

Your browser does not support the video tag.

بیانات | صوت | فیلم | عکس | سخن نگاشت

نماهنگ | اقدام برای معیشت

Your browser does not support the video tag.

بیانات | صوت | فیلم | عکس | سخن نگاشت

 
متن بیانیه | سخن‌ نگاشت | عکس پوستری

بیانات | صوت | فیلم | عکس | سخن نگاشت | عکس پوستری

بیانات | صوت | فیلم | عکس | سخن نگاشت

بیانات | صوت | فیلم | عکس | سخن نگاشت | نماهنگ | عکس پوستری 1 | عکس پوستری 2 | دیدار نگار 67

مشاهده مستند | عکس

دانلود نشریه «خط حزب ‌الله» | شماره 272

نسخه ‌مطالعه | نسخه چاپ
دسترسی به آرشیو نشریه

مشاهده مستند | عکس

موشن گرافیک | «ادواردو آنیلی»

Your browser does not support the video tag.

خدای شهید ادواردو آنیلی – خدای ما چقدریه؟ کلیپ | استاد رائفی پور

مستند کامل از رم تا خدا

مستند کامل از سپیده تا فریاد استاد محمدرضا شجریان

برنامه ها و سریال های در حال آپدیت

 

متن بیانیه | سخن‌ نگاشت | عکس پوستری

بیانات | صوت | فیلم | عکس | سخن نگاشت | عکس پوستری

بیانات | صوت | فیلم | عکس | سخن نگاشت

بیانات | صوت | فیلم | عکس | سخن نگاشت | نماهنگ | عکس پوستری 1 | عکس پوستری 2 | دیدار نگار 67

مشاهده مستند | عکس

دانلود نشریه «خط حزب ‌الله» | شماره 272

نسخه ‌مطالعه | نسخه چاپ

دسترسی به آرشیو نشریه

مشاهده مستند | عکس

موشن گرافیک | «ادواردو آنیلی»

Your browser does not support the video tag.

خدای شهید ادواردو آنیلی – خدای ما چقدریه؟ کلیپ | استاد رائفی پور

مستند کامل از رم تا خدا

مستند کامل از سپیده تا فریاد استاد محمدرضا شجریان

برنامه ها و سریال های در حال آپدیت

متن بیانات | صوت | فیلم | عکس | سخن نگاشت

متن بیانات | گزارش تصویری | سخن ‌نگاشت | صوت | فیلم

کلیپ | استاد رائفی پور« انتخابات 1400 »

نقش تفکر مسیحیت صهیونیستی بر سیاست های دولت آمریکا

برنامه بازگشت | استاد رائفی پور

Your browser 700001022003does not support the video tag.

متن بیانات | عکس | صوت | فیلم | سخن نگاشت

سَلامٌ عَلَى آلِ يس …

سخن‌ نگاشت | گزيده بيانات

سخنرانی استاد رائفی پور « روایت عهد 19 : فتنه های آخرالزمان »

Your browser does not support the video tag.

سخنرانی استاد رائفی پور « دلایل دشمنی ایران و اسرائیل »

Your browser does not support the video tag.

کلیپ استاد رائفی پور

« تحریف منجی در هالیوود »

Your browser does not support the video tag.

کلیپ | استاد رائفی پور

« مزدوران رسانه ای »

Your browser does not support the video tag.

کلیپ | استاد رائفی پور

« مراحل ظهور »

Your browser does not support the video tag.

کلیپ | استاد رائفی پور

« دنیا مدیر نداره »

Your browser does not support the video tag.

سخنرانی استاد پناهیان

ضرورت امید برای ظهور – جلسه اول

سخنرانی استاد پناهیان

ضرورت امید برای ظهور – جلسه دوم

دانلود مجموعه صوتی صاحب لوا 1 و 2

پیرامون شناخت امام زمان (عج)

  

دعا برای رفع بلا

دعای فرج – الهی عظم البلاء

Your browser does not support the video tag.

 

دعای یا من تُحَل با نوای حاج محمود کریمی

Your browser does not support the video tag.

 دانلود ویدئو | صوت | عکس

دعای یا من تُحَل با نوای عبدالحی آل قمبر

Your browser does not support the video tag.

 دانلود ویدئو | صوت | صوت 2 | PDF | DOCX | عکس

رمز عاقبت‌ بخیری از زبان حاج قاسم سلیمانی

Your browser does not support the video tag.

سردار شهید قاسم سلیمانی : …. والله والله والله از مهمترین شئون عاقبت بخیری رابطه قلبی و دلی و حقیقی ما با این حکیمی {رهبر معظم انقلاب} است که امروز سکّان انقلاب را به دست دارد …



نسخه الکترونیک مقاله احساس نا امیدی را چگونه از بین ببریم !
Downloads-icon


Downloads-icon


نسخه ‌مطالعهDownloads-icon


نسخه چاپDownloads-icon


Downloads-icon


Downloads-icon


صوتDownloads-icon


صوتDownloads-icon


صوت 2Downloads-icon


PDFDownloads-icon

آیا راه‌های مقابله با ناامیدی را می‌شناسید؟ ناامیدی احساسی است که طی آن فرد علاقه‌اش را نسبت به رویدادها و فعالیت‌های زندگی روزمره‌اش از دست می‌دهد. فردی که احساس ناامیدی می‌کند، نمی‌تواند از لحظه‌های زندگی‌اش لذت ببرد و اغلب اوقات احساس نارضایتی، ناتوانی و غمگینی دارد. احساس ناامیدی باعث می‌شود که فرد نسبت به آینده خود دید منفی پیدا کرده و نسبت به آینده و مسائل زندگی‌اش بی‌تفاوت عمل کند. ناامیدی علاوه بر خود فرد بر زندگی اطرافیان و خانواده نیز تاثیر منفی می‌گذارد. براساس تحقیقاتی که انجام شده، فرایند ناامیدی باعث آسیب رساندن به سلامت روان و جسم افراد می‌شود. در نتیجه لازم است تا راهکارهایی را برای مقابله با ناامیدی به کار بگیرید و کیفیت زندگی خود را افزایش دهید. در قدم اول نیز باید هدف از زندگی را بشناسید.

برای مقابله با ناامیدی، بهترین روش تشخیص و پیدا کردن راه‌حل مناسب برای حل مسأله است. تلاش برای حل مشکل به این معنی است که فرد به این درک رسیده که ناامیدی فایده‌ای برایش نداشته و وضعیتش را بهتر نکرده است، بنابراین به دنبال کشف منبع و منشأ احساس ناامیدی می‌رود.

در این مرحله گاهی‌اوقات احساس می‌کند که شرایط آن‌قدرها هم سخت و ناامید کننده نیست. زیرا فردی که احساس ناامیدی می‌کند خیلی از واقعیت‌ها را نمی‌بیند و حتی به کوچک‌ترین راه‌ها نیز توجهی نمی‌کند. افراد همیشه باید به یاد داشته باشند که همه‌چیز در زندگی موقتی و گذرا است پس نباید خیلی زندگی را سخت گرفت، بهتر است از باقیمانده آنچه دارند لذت ببرند. برای پیدا کردن راه های لذت بردن از زندگی کلیک کنید.

 

مهم‌ترین عامل در مقابله با ناامیدی این است که فرد خود را تغییر دهد و به هدف‌های خود در زندگی‌اش فکر کند و برای رسیدن به این اهداف، تلاش و پشتکار خود را از دست ندهد. برای بهتر شدن لازم است که فرد به اهداف خود توجه بیشتری داشته باشد و با افراد موفق بیشتر مشورت کند و همواره از داشته‌هایش لذت ببرد و شکرگزار آن‌ها باشد. هیچ‌گاه نباید اجازه دهید تا افکار منفی به ذهنتان خطور کند، چراکه این کار باعث خواهد شد تا اعتماد به نفستان را از دست بدهید و ناامید و غمگین بمانید و دائماً خود را مورد سرزنش قرار بدهید. بنابراین فرد می‌تواند با اراده قوی و دوراندیشی به پیروزی برسد و خواسته‌هایش را عملی کند.

چگونه احساس ناامیدی را از بین ببریم

 

از نظر روانشناسان و روانپزشکان افرادی که در زندگی خود دچار ظلم و ستم شده‌اند معمولا خود را سرزنش می‌کنند، این کار باعث شکل‌گیری احساسات منفی در آن‌ها می‌شود و کم‌کم از خود ناامید خواهند شد و امیدشان را به زندگی از دست می‌دهند و نسبت به خود شروع به برچسب‌زنی بد می‌کنند. این برچسب‌زنی‌های بد به مرور زمان باعث می‌شود که فرد در زندگی‌اش احساس ناتوانی کند.

برای جلوگیری از این احساس بد فرد باید هرگونه موفقیتی که داشته را یادداشت کند تا در صورتی که احساس ناتوانی و ناامیدی کرد آن‌ها را به‌یاد بیاورد. این کار باعث می‌شود تا اعتماد به نفسش افزایش یابد و دید خوبی نسبت به خود و زندگی‌اش داشته باشد. برای ساختن یک زندگی سالم کلیک کنید.

 

فردی که دچار خودباوری‌کم است با تظاهر کردن سعی دارد تا چهره واقعی‌اش را از دید همه مخفی نگه دارد. او احساس می‌کند که برای دیگران ارزشی ندارد و یا اینکه اصلا کسی به او علاقه ندارد و همیشه احساس ناتوانی و درماندگی می‌کند. اینگونه افراد از اینکه شکست بخورند می‌ترسند و در نتیجه دست به هیچ کاری نمی‌زنند. افرادی که خودباوری کم دارند و ناامید هستند همیشه نگرانند که مورد انتقاد دیگران قرار بگیرند و بیش از حد به این انتقادات اهمیت می‌دهند. همچنین دیگران به آسانی می‌توانند آن‌ها را تحت تاثیر خود قرار دهند.

اینگونه افراد در زندگی زود ناامید می‌شوند، همیشه دلمرده و افسرده به نظر می‌رسند و دائماً بهانه جویی می‌کنند و احساس نارضایتی نسبت به خودشان و زندگی‌شان دارند. برای مقابله با ناامیدی اکنون وقت آن رسیده که گام‌های کوچک بردارید و تک‌تک راه‌ها را مشخص کنید. از شکست‌ها هراسی به دل راه ندهید، با افراد موفق معاشرت داشته باشید و خستگی‌ها را تحمل کنید. در آخر اینکه به توانایی‌ها و استعدادهای خودتان ایمان داشته باشید و از آن‌ها برای به انجام رساندن کارهایتان استفاده کنید.  

 

ناامیدی می‌تواند مشکلات بسیار زیادی روی سلامت روان افراد بوجود بیاورد. افسردگی، خودکشی، استرس و اضطراب، اختلال در خوردن و اعتیاد به مواد مخدر از مشکلاتی هستند که ناامیدی باعث بوجود آمدنشان خواهد شد. ناامیدی همچنین در زندگی زناشویی فرد تاثیر می‌گذارد و حتی گاهی اوقات باعث از هم پاشیدن زندگی زناشویی فرد می‌شود. بنابراین بهتر است قبل از اینکه فرد آسیب ببیند، دست از ناامیدی بکشد وبا اراده قوی و پشتکار برای موفقیت در زندگی ‌خود تلاش کند. برای آشنایی بیشتر با علت افسردگی و درمان افسردگی کلیک کنید.

تحقیقات نشان داده که ناامیدی باعث استرس و اضطراب زیاد در افراد می‌شود. همین استرس و اضطراب زیاد باعث خواهد شد که جسم آسیب بیشتری ببیند و باعث بوجود آمدن بیماری‌هایی مثل مشکلات معده، بیماری‌های قلبی، فشارخون بالا، احساس خستگی شدید، چاقی و کاهش سیستم ایمنی بدن ‌شود.  

برای دریافت مشاوره در زمینه مقابله با ناامیدی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی تخصصی کشور با مجرب ترین مشاوران روانشناسی پاسخگوی سوالات و مشکلات شما در زمینه های مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربیت کودک ، جوانان ، مهارت های ارتباطی ، ترک اعتیاد ، مشاوره روانشناسی ، روان درمانی و … می باشد. به امید زندگی شاد و سالم برای یکایک مردم ایران…

با عضویت در خبرنامه، از جدیدترین و بهترین کتاب ها و مقالات روانشناسی اطلاع پیدا کنید…

© کلیه حقوق برای حامی هنر زندگی محفوظ می باشد. انتشار مقالات با ذکر منبع بلامانع می باشد.


لوازم خونگیت رو اقساطی نو کن!


تو جلسه خواستگاری چی بپرسیم!؟

 

 

 

چگونه احساس ناامیدی را از بین ببریم

 

 

احساسی که اکنون شما در خود دارید “ناامیدی” است شاید گاهی با کمی ناراحتی و عصبانیت نیز همراه باشد. به شدت بر روی اهداف و پروژه های خود کار می کنید، اما راه به جایی نمی برید و اصلاً دلیلش را هم نمیدانید. تنها چیزی که می دانید این است که ناامید هستید و بدون توجه به این مطلب که تا چه اندازه به سختی تلاش می کنید، به هیچ جایی نمی رسید. انگار که آب در هاون می کوبید و تنها حسی که به شما دست می دهد چیزی نیست جز ناامیدی. تمام این نکات به نظرتان آشنا می آید، اینطور نیست؟

 

اینجا دقیقاً همان جایی است که همه می گویند: “من کم آوردم” و دست از کار میکشند. قبل از اینکه به چنین بن بستی برخورد کنید، در این مقاله ۸ راه غلبه بر ناامیدی را به شما معرفی می کنیم:

 

۱ از خود سؤال کنید “چه کاری در این شرایط جواب می دهد؟”

 

حتی زمانی که احساس می کنید هیچ کاری از دستتان بر نمی آید، به دقت فکر کنید و مطمئناً یک راه پیدا می کنید که به شما کمک کند. خوب همین امر هم جای خوشحالی دارد. حال چگونه می توانید آنرا به کار بندید و ارتقا دهید؟ با مطرح کردن این سؤال خودتان را از دایره منفی گرایی هایی نظیر “واقعاً ناامید کننده” است، نجات داده اید و می توانید بر روی نکات مثبت تمرکز کنید. به این طریق شما راهی را پیدا کرده اید که شما را به نتیجه می رساند و راهی را به شما نشان می دهد که بتوانید از ناامیدی ها نجات پیدا کنید. در این میان فرایند تمرکز بر روی پیشرفت ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

۲ رکورد کارهای خود راثبت کنید هر کاری را که با موفقیت انجام می دهید، یادداشت کنید.

 

اگر این کار را به صورت ماهانه انجام دهید آنوقت می توانید دریابید که در طول یک ماه تا چه حد پیشرفت کرده اید. خودتان از هم میزان موفقیت هایتان شگفت زده خواهید شد. اگر هم دیدید که در لیست شما آیتم های زیادی نوشته نشده اند، چشم هایتان باز می شود و متوجه می شوید که بیش از آنکه کار کنید، وقت گذرانی می کنید و یا انرژی خود را صرف کارهای بی ارزش می کنید و باید حواس خود را بیش از این ها جمع کنید. باید به جایی برسید که لیستتان از آیتم ها مختلف پر شود تا بتوانید پیشرفت کنید. با تهیه لیست همچنین می توانید به راحتی تشخیص دهید که در کدام زمینه ها مؤثرتر عمل کرده اید و در کدام قسمت ها کمی ضعیف بوده و نیاز به تلاش بیشتری دارید.

 

۳ بر روی عملی کردن آرزوهای خود تمرکز کنید هدف اصلیتان را در ذهن خود تجسم کنید.

 

نتیجه مورد علاقه تان چیست؟ گاهی اوقات دور و برمان آنقدر شلوغ می شود و خودمان را سرگرم حل درگیری ها و مشکلات پیش پا افتاده می کنیم که یادمان می رود هدف اصلی زندگی مان چیست.

 

سعی کنید تا آنجایی که می توانید از پرسیدن این سؤال: “چرا چنین اتفاقی افتاد؟” پرهیز کنید، چرا که پرسیدن این سوال شما را در گذشته نگه داشته و جلوی پیشرفتتان را می گیرد. این سوال هیچ گونه راه حلی برای حل مشکل، به شما معرفی نمی کند.

 

چیزی که باید به آن توجه داشته باشید دو سوال زیر است:

 

این بار انتظار دارید که چه اتفاق متفاوتی روی دهد؟

 

برای رسیدن به آن نقطه چه کاری باید انجام دهید؟

 

۴ “هیاهو” را کنار بگذارید و ساده سازی را رواج دهید

 

زمانیکه برای حل مشکلی در حال تلاش هستید، ممکن است آنقدر درگیر یافتن راه حل شوید که ناخواسته کارهای جانبی بسیار زیادی را به آن اضافه کنید و با خودتان هم تصور کنید که “ممکن” است این موارد به شما کمک کنند. اگر نگاهی به سایت های اینترنتی انداخته باشید پر است از تبلیغاتی نظیر “راههای ساده برای راه اندازی و اداره وب سایت” ، “راه های آسان کسب درآمد” و…. این قبیل موارد تنها به عنوان هیاهیو حساب می شوند و باید بدانید که حتی خواندن آنها هم ممکن است وقت شما را تلف کند. این طور آگهی ها فقط وقت شما را تلف کرده و پول هایتان را به تاراج می دهند. آنها هیچ اهمیتی به موفقیت و یا شکست شما نمی دهند.

 

البته بیشتر افراد زمانیکه از روند کند کار خود خسته می شوند، معمولاً به چنین مواردی روی می آورند و تبلیغاتی نظیر “این همان چیزی است که شما نیاز دارید” و “ما همه چیز را برای شما آسان کرده ایم” روی می آورند. اگر آینده نگر باشید، می توانید به خوبی پیش بینی کنید که اگر برای ۶ ماه بر روی کار فعلی خود تمرکز کنید، آنوقت از تمام این پیشنهاد های جور به جور منفعت بیشتری عایدتان خواهد شد. دیگر نمی خواهیم در اینجا اشاره کنیم که در صورت رجوع نکردن به این تبلیغات، پول خود را دور نریخته و همان اندازه ای که قرار بوده بابت این تبلیغ ها پرداخت کنید را جمع می کنید.

 

ببینید چه چیزی در زندگیتان اولویت دارد و ابتدا همان را انجام دهید. هر کاری که وقت و هزینه شما را تلف می کند و هیچچ حاصلی در بر ندارد باید از برنامه زندگیتان حذف شود.

 

چگونه احساس ناامیدی را از بین ببریم

۵ راه حل های چند جانبه شما همیشه چند حق انتخاب متفاوت دارید.

 

فقط کافی است بر روی راه های مختلف تمرکز کرده و آنها را در ذهن تجسم کنید. به خودتان بگویید که من باید به عنوان مثال ۸ راه حل مختلف برای فائق آمدن بر مشکل فعلی خودم پیدا کنم. تنها دانستن این مطلب که شما راه حل های متفاوتی پیش رویتان قرار دارند به شما کمک می کند که احساس بهتری پیدا کنید. بر طبق لیستی که تهیه کرده اید، انتخاب های متفاوت انجام دهید و کار خود را بر روی برنامه دنبال کنید.

 

۶ اهل عمل باشید

 

شما زمانیکه به ناامیدی می رسید معمولاً شور و اشتیاق اولیه خود را از دست می دهید و دیگر حتی تمایلی ندارید که به موضوع مورد نظر فکر کنید.مسئله ای که برایتان پیش آمده دشوار است، از آن ناامید شده اید، و احساس می کنید که نمی توانید کار به جایی ببرید. بنابراین هر کاری که شما را از آن دور کند برایتان جالب تر به نظر می رسد. در یک چنین زمانی به دنبال این هستید که هر طور شده از کار اصلی طفره بروید؛ اما اگر اهداف از پیش تعیین شده را داشته باشید و مسیر مناسبی را برای خود انتخاب کرده باشید، گذر ازاین دست اندازهای کوچک نباید شما را خسته و ناراحت کند.

 

همانطور که توماس ادیسون گفته: “بسیاری از افراد شکست خورده کسانی هستند که متوجه نبوده اند تا چه اندازه به اهداف خود نزدیک شده اند.” مسئله دیگری که ممکن است اتفاق بیفتد این است که شما وقت زیادی را صرف نگرانی می کنید. نگرانی یکی از بدترین راههای اتلاف انرژی است و اجازه نمی دهد که شما به جلو حرکت کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که اهل عمل باشید. زمانیکه مجدداً توانستید به سمت جلو حرکت کنید، آنوقت متوجه می شوید که دیگر دلیلی برای نگرانی هایتان وجود ندارد.

 

۷ تجسم نتیجه مثبت بهتر است

 

بیشتر آن وقتی را که می خواهید صرف نگرانی و ترس و منفی بافی کنید، صرف مثبت اندیشی کنید. بزرگترین قهرمانان ورزشی جهان خودشان را در حالی تجسم می کنند که بدون هیچ گونه عیب و نقصی مسابقات مختلف را به نفع خود به پایان می رسانند. هیچ جایگاهی برای شکست در ذهن این افراد وجود ندارد. این درست همان چیزی است که شما هم باید به آن برسید. خودتان را ببینید که به آرزوها و اهدافتان می رسید. خودتان راتصور کنید که به آرزوهایتان رسیده اید، چه احساسی دارید؟ چه می گویید؟ بر روی این کار وقت بگذارید؛ این امر به شما امید می دهد تا راهتان را ادامه دهید.

 

۸ مثبت باقی بمانید

 

معمولاً موارد مختلف به آن اندازه ای که آن ها را در ابتدای کار می بینید بد نیستند. گاهی اوقات چیزها بدتر از آنچه هستند به نظر می رسند تنها به این دلیل که ما خودمان خسته هستیم و از نظر ذهنی آمادگی نداریم. کمی استراحت و نگه داشتن حس شوخ طبعی می تواند به شما کمک کند. این گونه احساس ها به سرعت از میان می روند و شما مجدداً به حالت عادی باز می گردید.

 

یک ذهن باز خیلی راحت تر می تواند راه حل های متفاوت را پیدا کرده و آنها را به کار ببند تا یک ذهن کسل و خسته. یک ذهن ناامید به همه چیز اینطور نگاه می کند: “فایده اش چیست؟” یک ذهن بسته نمی تواند راه حل های ممکن را بررسی کرده و آنها را تشخیص دهد.

 

مثبت باقی بمانید. به هر حال باید همچنان بدانید که گزینه های مختلف چه هستند و بر طبق برنامه هر یک را امتحان کنید. هدف شما این است که راه حل مناسب را انتخاب کرده، تمام حواس خود را روی آن متمرکز کنید، و سپس عکس العمل مناسب نشان دهید. با استفاده از ۸ تکنیک ارائه شده در بالا پس از مدتی درک می کنید که در زندگیتان مشکلات کمتری رخ می دهند و احساس ناامیدی کمتری به شما دست خواهد داد. در عوض به این نتیجه می رسید که موقعیت های بیشماری پیش رویتان قرار دارند و متوجه می شوید که چگونه می توانید از آنها به نفع خود استفاده کنید.

منبع:ایران جدید

مطالب بیشتر برای زندگی بهتر


یادگیری زبان در کوتاهترین زمان


برای سفارش این ست فقط کافیه کلیک کنی!


خرید مستقیم فرش از کارخانه

پرداخت شهریه آموزشگاه زبان در صورت رضایت


راهنمای انتخاب و خرید محصولات زناشویی


تردید و دو دلی قبل از ازدواج

مشاهده تمامی مدلهای فرش وامکان خریدآنلاین


به تماشای کیفیتی بی حاشیه!

رویایی بابحران نگران کننده روابط زناشویی


ماشین لباسشویی با آبکشی شرعی


جشنواره فروش فرش با تخفیفات استثنائی

بلیط کیش را دربهترین فصل سفر به آن خریدکن


معرفی بهترین کتاب‌های کودک برای خرید


مشاوره تحصیلی و انتخاب شغل

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

منفرد اف‌.آر.کتس مربی اجرایی، روانکاو و مدرس علمی است. او استاد برجسته بالینی مدیریت توسعه رهبری و تغییرات سازمانی INSEAD در فرانسه، سنگاپور و ابوظبی است. او دلیل ایجاد احساس ناامیدی و چگونگی غلبه و کنار آمدن با آن را با ما به اشتراک می‌گذارد. با یوکن همراه باشید تا در این باره بیشتر بدانید.

رابرت نمی‌دانست چه فکری کند؟ چگونه می‌توانست وضعیت را در این حد بد قضاوت کرده باشد؟ او عصبانی , غمگین بود و احساس می‌کرد به او خیانت بزرگی شده است. 

به دلیل بازنشستگی قریب‌الوقوع خود، رابرت به دقت، جانشینی برای مدیریت پروژه کلیدی‌اش انتخاب کرد. مدیران شرکت اطمینان دادند که با انتخاب او موافق هستند. اما وقتی زمان رای‌گیری آمد شخص دیگری را به عنوان رهبر تعیین کردند؛ کسی رابرت به او اعتماد نداشت تا کاری را ادامه دهد که مهم‌ترین پروژه‌ی حرفه‌ای‌اش بود. رابرت خودش را به خاطر رویدادی که انتظارش را نداشت سرزنش می‌کرد و احساس خستگی و ناامیدی‌ای که داشت بیش از توانش بود.

بسیاری از مردم به‌خوبی با نا امیدی خود کنار می‌آیند؛ آن‌ها توانایی این را دارند تا آنچه را که برایشان اتفاق افتاده درک کنند، از این حادثه یاد بگیرند و آن را فراموش کنند. آن‌ها از چنین ناامیدی‌‌هایی قوی‌تر بیرون می‌آیند. اما عده‌ای مانند رابرت با این امر نمی‌توانند کنار بیایند. در این موارد، ناامیدی حتی می‌تواند منجر به افسردگی شود. به نظر شما چگونه می‌توانیم یاد بگیریم که ناامیدی را به طور مؤثر مدیریت کنیم؟ بهتر است قبل از هر چیز علل ناامیدی را بررسی کنیم.

شخصی گفت: «انتظارات ریشه همه‌ی دردهای قلب است.» این نقل قول به این معنا است که وقتی ناامید می‌شویم، امید و انتظارات ما با واقعیت همخوانی ندارند. همه ما هر از گاهی این حس را داریم. برخی از این ناامیدی‌ها تأثیر زیادی بر ما نمی‌گذارند اما بعضی دیگر نه‌تنها تأثیرات سوء زیادی بر ما می‌گذارند حتی می‌توانند می‌توانند مسیر زندگی ما را تغییر دهند.

چگونه احساس ناامیدی را از بین ببریم

با توجه به ماهیت پیچیده تمایل، هیچ تجربه‌ای وجود ندارد که کاملاً ناامیدی در آن وجود نداشته باشد و به این دلیل است که ناراحتی احساسی پیچیده و گیج‌کننده‌ است. بسیاری از خواسته‌های ما، ناخودآگاه، متجانس و متناقض هستند.

حتی زمانی که آنچه می‌خواسته‌ایم را به دست آورده‌ایم باز هم ممکن است ناامید شویم. به عنوان مثال، مقالۀ سال 1916 سیگموند فروید پارادوکس افرادی را که با وجود دستیابی به موفقیت دچار نارضایتی شده بودند، بررسی کرد. این افراد اعتقاد داشتند که سزاوار این موفقیت نبودند، بنابراین دستیابی به آن برای آن‌ها رضایت‌بخش نبود. حتی در موارد دیگر؛ زمانی که ما آنچه را می‌خواهیم به دست می‌آوریم و فکر می‌کنیم که لایق آن هم هستیم، بعد از به دست آوردن آنچه برایش تلاش کرده‌ایم و به سختی به دستش آورده‌ایم احساس می‌کنیم و درمیابیم سعادت و شادی مورد انتظار را برایمان به ارمغان نیاورده است.

نحوه برخورد ما با ناامیدی مربوط به تاریخچه رشد ما است؛ ارتباط ما با والدین و دیگر تجربیات ابتدایی‌مان در طول دوره رشد.

آگاهی داشتن از تاریخچه رشد و دانستن تأثیراتی که رشد و سبک‌های تربیتی بر شخصیت و نحوه عملکرد ما گذاشته است برای رسیدن به خودآگاهی مفید است اما باید بدانید فقط تاریخچه رشد سرنوشت ما را تعیین نمی‌کند و عوامل تأثیرگذار دیگر هم باید بررسی شوند. 

ناامیدی‌های عمده اغلب لحظات مهمی در زندگی مردم هستند. سازگاری با ناامیدی فرایند درمان‌کننده‌ای است که به رشد شخصی کمک می‌کند و سبب انعطاف پذیری بیشتر می‌شود. به عنوان مثال، وینستون چرچیل را در نظر بگیرید؛ در اوایل دوران حرفه‌اش، عملیات نظامی فاجعه‌آمیز جنگ جهانی دوم در گالیپولی او را مجبور به استعفا از مقام خود کرد. چرچیل یک برنامه ریخت تا یک ناوگان را از طریق تنگه دوردانل ارسال کند و قسطنطنیه (استانبول امروزه) را بگیرد. انتظار می‌رفت ترکیه جنگ را ترک کند اما نتیجه کاملا برعکس شد و طرح چرچیل کاملاً شکست خورد و ده‌ها هزار نفر مردند. چرچیل تحقیر شد و کسر مقام یافت. برای مقابله با این فاجعه و تحقیر، او توجه و انرژی خود را دور از سیاست متمرکز کرد. شش ماه پس از کسر مقامش، او یک افسر پیاده نظام شد و به مبارزه در فرانسه پیوست. در طول این زمان، او به  آنچه که برایش اتفاق افتاده بود و به چالش‌هایی که زندگی به او آموخته بود فکر کرد. در حالی که ابتدا توسط آنچه که «سگ سیاه افسردگی» نامیده بود، تصمیم گرفت به جای ناامید شدن و احساس سرخوردگی از اشتباهاتش به عنوان تجربیات و درس‌هایی برای رشد شخصی‌اش در آینده استفاده کند و به این نتیجه رسید این راه قطعا سازنده‌تر و مفیدتر و کارسازتر خواهد بود. این باور و تصمیم او را با اطلاعات جدیدی درباره خود، جهان و دیگران آشنا کرد.

بسیاری از مردم وقتی ناامید می‌شوند

متأسفانه هر دو واکنشی که اشاره کردیم احساسی هستند و فرد را در یک سیکل معیوب ناامیدی نگه می‌دارند و در بسیاری از موارد، ناامیدی به غم و اندوهی ماندگار تبدیل می‌شود. حال که علل ناامیدی و سبک‌های مقابله با آن را بررسی کردیم در ادامه به این خواهیم پرداخت که چگونه می‌توان بر ناامیدی غلبه کرد.

ناامیدی ناشی از هر رویداد ناگواری هر چه قدر هم که ناخوشایند باشد، همیشه می‌تواند درس‌هایی را به ما بیاموزد. 

برای سازگاری با ناامیدی، باید ابتدا متوجه شویم که چه اتفاقی افتاده است. برخی از جنبه‌های ناامیدی قابل پیش‌بینی و قابل پیشگیری هستند. اما جنبه‌هایی هم وجود دارند که اجتناب‌ناپذیر و فراتر از کنترل ما هستند. برای مدیریت ناامیدی، ما باید بین موقعیت‌هایی که در کنترل ما قرار دارند و عوامل دیگری که فراتر از کنترل ما هستند، تفاوت ایجاد کنیم. قادر بودن به تشخیص تفاوت به ما کمک خواهد کرد تا با ناکامی‌های خود مناسب‌تر برخورد کنیم.

همچنین باید بررسی کنیم که آیا انتظارات ما منطقی هستند یا خیر. آیا ما انتظارات بیش از حد غیرواقع‌بینانه داریم و رسیدن به آن تقریبا غیرممکن است؟ یا هدف خاصی ندارید و همین مسأله سبب بی‌انگیزگی و ناامیدی‌تان شده است؟ اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که انتظارات کمال‌گرایانه و بیش از حد دارند باید به این مسأله آگاهی پیدا کنید تا بتوانید از ابتلا به ناامیدی حتی‌الامکان پیشگیری کنید. ابتدا باید سعی کنید انتظارات خود را تغییر دهید به این شکل که از استانداردهای کمال‌گرایی فاصله بگیرید و شروع به پذیرفتن استانداردهای «به اندازه کافی خوب» کنید. 

هنگامی که ناامیدی به طور مرتب رخ می‌دهد، ممکن است بهتر باشد احساسات و رفتارهایمان را دوباره ارزیابی کنیم. ما می‌توانیم بررسی کنیم که آیا ما ناامیدی را به سمت خود هدایت می‌کنیم؟ آیا واقعاً می‌دانیم  از خودمان چه انتظاری داریم؟ آیا به آنچه دیگران به ما می‌گویند گوش می‌دهیم؟ آیا می‌توانیم چیزی متفاوت برای رسیدن به یک نتیجه متفاوت انجام دهیم؟ سپس بررسی کنیم ببینیم با توجه به آنچه در مورد خودمان می‌دانیم، چگونه می‌توانیم انتظاراتمان را برای دفعه بعد مؤثرتر کنیم؟ و چه پشتیبانی و منابعی در اختیار داریم که به ما کمک می‌کند تا با احساس ناامیدی به صورت مؤثر مقابله کنیم؟

نباید اجازه دهیم ناامیدی به بی‌تفاوتی و افسردگی تبدل شود. حس منفی پایدار، راه تغییر نیست. هنگامی که با اخبار بد  مواجه می‌شویم، از حقایقی که در زندگی و جهان اطرافیمان در جریان است غافل می‌شویم و فقط احساس غم و اندوه را درونی می‌کنیم. نگه داشتن این احساسات باعث می‌شود به صورت ناخودآگاه آن‌ها را بخشی از هویتمان کنیم.

هنگامی متوجه می‌شویم در حال تفکر منفی هستیم، باید انرژی خود را هدایت کنیم و روی باورهای مثبت و راه حل‌های مثبت تمرکز کنیم. اگر چه از دیدگاه ناخودآگاه ممکن است تمایلی به رها کردن یک تجربه ناامید کننده نداشته باشیم، اما در دراز مدت  نگه داشتن آن زیان‌آور خواهد بود. زمانی که بیش از حد روی شرایطی که باعث شدند به خواسته‌هایمان نرسیم و انتظاراتمان برآورده نشوند تمرکز کنیم نه‌تنها مشکلی را حل نکرده‌ایم بلکه تنشی مضاعف به خودمان وارد کرده‌ایم.

درست است که ناامیدی ناخوشایند است اما قصد نابود کردن ما را هم ندارد. اگر به خوبی با آن برخورد شود حتی می‌تواند ما را بهتر و قدرتمندتر کند. با وجود اینکه ناامیدی از لحاظ عاطفی تأثیرات منفی‌ای روی ما می‌گذارد اما با تجربه‌ی آن به‌نوعی بینش‌مان نسبت به رویدادها و محیط اطرافمان تغییر می‌کند و نگاهمان به زندگی معنادارتر می‌شود. 
با وجود همه تجربیات ناخوشایندی که در زندگی تجربه می‌کنیم وظیفه ما این است که اجازه ندهیم تلخی در ما ریشه بدواند. باید به خاطر بسپاریم که اگرچه ناامیدی اجتناب‌پذیر است و گهگاهی به سراغ‌مان می‌آید اما دلسرد شدن، بی‌تفاوتی و افسردگی یک انتخاب است. این ما هستیم که تصمیم می‌گیریم دلسردی و افسردگی را انتخاب کنیم یا اینکه با آن مبارزه کنیم بنابراین نقش خودتان را اصلا دست‌کم نگیرید. 

منبع: hbr 

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

بسیار عالی بود نکاتی داشت که من به آن توجه نکرده بودم







مجله موفقیت یوکن، مجله ای است ویدیویی که تلاش می کند هر آنچه انسان های موفق درباره موفقیت از دیروز تا به امروز تجربه کسب کرده اند را به آسان ترین شکل ممکن در اختیار شما بگذارد. هدف ما در یوکن گردآوری بروزترین روش های موفقیت فردی، سازمانی و تجاری است تا مرجع کاملی باشیم برای مخاطبین و افرادی که سعی دارند موفق شوند.

مشکل ناامیدی این است که می تواند هر کسی را فلج کند، اما تشخیص اینکه این عارضه از کجا نشات می گیرد واقعا کاری دشوار و گاهی نشدنی است.

به گزارش آلامتو به نقل از Hiwamag؛ به راستی نا امیدی چیست؟ اگر ما بخواهیم برای درک این مفهوم از فرهنگ لغت کمک بگیریم، ​​به ما می گوید که این عارضه عبارت است از احساس ناراحتی یا مایوس بودن به دلیل عدم توانایی تغییر دادن خود و یا دست یافتن به چیزی. گر چه در تعریف این عبارات می توانند قانع کننده باشند اما درک عمیقی از نا امیدی را ارائه نمی دهند، پس چگونه می توانیم این مشکل را حل کنیم؟ دلایل ابتلا به نا امیدی می توانند پیچیده باشند، اما اگر بتوانیم منبع نا امیدی را کشف کنیم می توانیم به راحتی آن را از بین برده و یا ریشه کن سازیم.

شکست چیزی است که ذهن ما را منحرف ساخته و به ما احساس بی ارزش و غیر کارامد بودن می دهد بنابراین این طبیعی است که از یک شکست نا امید شوید.

در واقع وقتی که شکست ها مداوماً و پشت سر هم رخ دهند قطعا باعث نا امیدی و گرفتار شدن ما در منجلاب افسردگی خواهند شد. بنابراین باید تلاش کنیم تا به جای دیدن ان ها به عنوان شکست، از آن ها درس بگیریم و مصداق این جمله باشیم«من هرگز شکست نخواهم خورد بلکه 10 ها هزار روشی را که موثر نیستند کشف خواهم کرد.»

چگونه احساس ناامیدی را از بین ببریم

ما هر روز چیزهای کوچک و بزرگی را تست می کنیم، اما حتی اگر موفق نشویم، می توانیم از آن ها درس بگیریم. با تغییر دیدگاه خود در مورد شکست، به راحتی می توانید آنها را به پلی برای موفقیت تبدیل نمایید. شکست می تواند به جای نا امیدی، اراده ی قوی ای را در شما به وجود آورد، فقط باید نحوه ی دیدتان به آن را تغییر دهید.

امروزه اضطراب یکی از شایع ترین ناراحتی های روان شناختی است که توسط جوانان تجربه می شود. در حالی که ریشه ی اضطراب را نمی توان به چیز خاصی مربوط دانست یا به راحتی توضیح داد، مشخص است که فشار برای داشتن آینده ای مناسب و زندگی کامل به بزرگ ترین عامل به وجود آورنده ی اضطراب در نسل های جوان تبدیل شده است.

در حالی که برنامه ریزی برای آینده مهم است، نباید اجازه دهید که این امر افکارتان را به هم بریزد و شما را دچار استرس و اضطراب کند.

به جای تمرکز دائمی بر روی آینده، باید بر امروز تمرکز کنید چرا که امروز همان فردای دیروز است. شما نمی توانید به عقب برگردید و نمی توانید هیچ روز دیگری را جز امروز کنترل کنید. امروز روز موعود است؛ پس هر آنچه می خواهید از امروز بخواهید.

پس نفسی عمیق بکشید و اگر کاری را کنار گذاشته اید همین امروز برای انجام دادنش اقدام کنید. اگر به دلیل اضطراب و نا امیدی مدتی است که به امورتان رسیدگی نکرده اید بهتر است هر چه زودتر دست به کار شوید. چرا که امروز تنها روزی است که کنترلش در دستانتان قرار دارد.

ما در یک دنیای رقابتی زندگی می کنیم که در آن همه در حال رقابت و سبقت گرفتن از یکدیگر هستند، اما بعد از ظهور رسانه های اجتماعی، انگار سوخت تازه ای در این آتش قدیمی ریخته شده و جانی تازه گرفته است.

بیست سال پیش، ما به ماشین جدید همسایه خود نگاه می کردیم یا نگاهی به حصاری که دور باغچه اش کشیده بود می انداختیم و ماشین یا حصار خود را با آن مقایسه می نمودیم.

امروز ما خودمان را با افراد مشهور، هم کلاسی های قدیمی و غریبه های موجود در رسانه های اجتماعی مقایسه می کنیم. هنگامی که ما وارد محیط اینترنت می شویم، سریعا به هر آن چه در زندگی دیگران وجود دارد دسترسی داریم.

در حالی که این امر می تواند مانند یک مجله سرگرمی آزاد سرگرم کننده باشد، اما می تواند باعث فرو رفتن ما در کام نا امیدی شده و حتی باعث افسردگی و خودکشی شود.

بسیاری از ما می دانیم که مقایسه مان با دیگران اشتباه است اما باز هم این کار را انجام می دهیم و حسرت زندگی های لوکس، چهره های جذاب، اندام های لاغر و بسیاری چیزهای دیگر ما را به ورطه ی نا امیدی می کشانند.

بسیاری از ما حتی یک یا دو هفته نیز نمی توانیم آفلاین زندگی کنیم چرا که در دنیای آنلاین امروزی، زندگی گذشته ی خود را فراموش کرده ایم. ما هنوز هم باید بتوانیم با خانواده، دوستان و کارمان ارتباط برقرار کنیم و بتوانیم تمام برنامه ها و رسانه های اجتماعی موجود بر روی تلفن مان را حذف کنیم.

تعطیل کردن پاتوق آنلاینتان ممکن است دقیقا همان چیزی باشد که شما بدان نیاز دارید تا در مسیر درست قرار گیرید و دوباره احساس خوبی داشته باشید. در ابتدا ممکن است که عادت کردن به دنیای افلاین سخت باشد، اما هنگامی که چند روزی از اینترنت استفاده نکنید احساس خوبی پیدا خواهید کرد.

واقعا روش زندگی ما در راستای امیدواری یا نا امیدی مان بسیار مهم است. در واقع همه ی ما در یک چرخه ی روتین تکرار گرفتار شده ایم و نمی دانیم چگونه از آن خلاص شویم. این چرخه می تواند بسیار فریبنده باشد چرا که ممکن است شما از زندگی تان بسیار راضی باشید اما هنوز هم احساس کنید که در آن گیر کرده اید.

روال روزانه چیزی است که ما در آن گرفتار شده ایم و مدام در حال ادامه دادنش هستیم، و این همان چیزی است که در نهایت ما را نا امید و مانند یک درخت خشک بی حاصل می کند.

این بدان معنا نیست که شما باید کار خود را رها کنید، خانواده تان را ترک نمایید و یک بلیط یک طرفه به جایی دور بگیرید، بلکه این به معنای جلوگیری از سرخوردگی یا اضافه کردن چیزی جدید به زندگی و معنی بخشیدن به زندگیتان با انجام کاری است.

سعی کنید کاری را که همیشه می خواستید انجام دهید، یا چیزی را بیاموزید که همیشه عاشقش بودید.

چگونه احساس نا امیدی را از بین ببریم؟

اکثر انسان ها به نحوی زندگی خود را برنامه ریزی کرده اند که همیشه به دنبال بهبود ان باشند- ما همیشه به این موضوع فکر می کنیم که چگونه می توانیم روابط، کار و خودمان را بهبود بخشیم؟ گاهی اوقات، ما بیشتر بر آنچه که از دست رفته ، تمرکز می کنیم تا آنچه داریم.

خوب است که برای رسیدن به اهداف متعالیمان در زندگی تلاش کنیم اما نباید اجازه دهیم تا این اهداف باعث سرخوردگی و احساس نا امیدیمان در زندگی شوند.

ما از کنترل امور مختلف لذت می بریم، اما همیشه چیزهایی وجود دارند که قادر به کنترلشان نیستیم. این امور می توانند شامل مسائلی مانند آب و هوا، فرد مخربی در محل کار، یا یک دوست باشند که ما را به فردی بی اعتماد و نا امید تبدیل خواهند کرد.

اگر بتوانید خودتان را از وضعیتی که باعث بی اعتمادی تان شده برهانید و مشکل را از بین ببرید همه چیز عالی خواهد شد اما متاسفانه این امر همیشه امکان پذیر نیست.

حقیقت سخت و شاید تلخ این است که، ما نمی توانیم همه چیز را کنترل کنیم. اما خبر خوبی هم هست و آن این است که ما قدرت کنترل بعضی چیزها را داریم. پس باید سعی کنیم قدرت را در جنبه دیگری از زندگی مان به دست آوریم.

چیزهایی مانند احساسات دیگران نسبت به ما و بیماری، چیزهایی هستند که خارج از کنترل ما می باشند. پس بهتر است به جای تمرکز بر آنچه قادر به کنترلش نیستیم بر روی چیزهایی تمرکز کنیم که کنترلشان در دستانمان قرار دارد.

اموری که قادر به کنترلشان هستیم می توانند چیزهای ساده ای مانند تنظیم برنامه ای برای داشتن تناسب اندام یا یادگیری زبان جدید، یا چیزهای بزرگتری مانند ترک شغل یا بیرون آمدن از یک رابطه سمی باشند.

زندگی هرگز عادلانه نبوده است. ما انسان ها با شانس های یکسان متولد نمی شویم و یکسان هم نمی میریم. برخی از ما ممکن است در دوران کودکیمان آسیب ببینیم و برخی دیگر ممکن است هرگز دچار یک آسیب کوچک هم نشویم. برخی از ما نیز ممکن است برای یک عمر مجبور به تحمل دردی قدیمی شویم.

نا امیدی از مشکلات حل نشده باعث می شود که بدون دانستن دلیل، احساس بدی داشته باشیم. پس بهتر است بدانید تنها راه حل این موضوع بازگشت به گذشته است. این امر لزوما به این معنی نیست که شما باید به یک روانشناس مراجعه کنید (هر چند که ممکن است برای کمک به یک روان درمانگر یا مربی زندگی نیاز داشته باشید)، اما به سادگی می توانید دردی را که باعث آزار روح و جسمتان شده بپذیرید.

با درک بهتر خودتان و بروز احساسات و واکنش های مناسب به شرایط خاص، می توانید از سرخوردگی رهایی یابید.

نا امیدی می تواند واکنشی نسبت به ترس باشد. ترس می تواند واقعا یک معضل دردناک باشد، اما شاید اگر خوب بدان بنگریم ببینیم که از چیزهای کوچک ساخته شده است. این ترس ممکن است از چیزهای کوچکی تشکیل شده باشد که در مدت طولانی، بزرگتر و بزرگتر شده و باعث ایجاد دلهره و نا امیدی در درون ما شده اند.

این ترس های رایج می تواند شما را از زندگی تان عقب بیندازند. تنها کاری که می توانید برای مبارزه با ترس هایتان انجام دهید این است که به دوران کودکیتان رجوع کنید و چیزهایی را که از آن می ترسید، انجام دهید و پس از آن خواهید دید که احساس آزادی بی حد و حصری به شما دست خواهد داد.

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

چگونه احساس ناامیدی را از بین ببریم

چگونه احساس ناامیدی را از بین ببریم
چگونه احساس ناامیدی را از بین ببریم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *