چگونه ازدواج موقت را باطل کنیم

 
helpkade
چگونه ازدواج موقت را باطل کنیم
چگونه ازدواج موقت را باطل کنیم

در لیست زیر تمام سوالات حقوقی پرسیده شده در دادراه و پاسخ وکیل یا وکلا به هر پرسش حقوقی در حوزه ” شرایط ابطال عقد موقت , شرایط باطل شدن صیغه موقت , پایان ازدواج موقت , ازدواج موقت , صیغه ” قابل مشاهده است. شما می توانید با کلیک بر روی گزینه مشاهده، مشاوره حقوقی وکلای عضو دادراه را در قالب پرسش و پاسخ حقوقی در حوزه ” شرایط ابطال عقد موقت , شرایط باطل شدن صیغه موقت , پایان ازدواج موقت , ازدواج موقت , صیغه ” مشاهده کنید.

دادراه یک درگاه و پلتفرم ارتباطی است و به عنوان یک واسطه مردم را به وکلا، حقوقدانان و کارشناسان وصل
می‌کند. دادراه خود به مردم خدماتی به جز برقراری ارتباط بین آن‌ها با وکلا، حقوقدانان، کارشناسان و مشاوران
ارائه نمی‌دهد. همچنین دادراه امکان ثبت پرسش‌های مردم، ثبت درخواست آن‌ها برای استفاده از خدمات وکلا،
حقوقدانان، کارشناسان و مشاوران و ثبت درخواست گرفتن وکیل یا مشاور را فراهم می‌آورد و این سوالات و
درخواست‌ها را در معرض دید وکلا، حقوقدانان، کارشناسان و مشاوران قرار می‌دهد تا به صلاحدید خود به این
درخواست‌ها و سوالات پاسخ دهند.

تهران، خیابان ولیعصر، بالاتر از پارک ساعی، کوچه 34، پلاک 4

تلفن: 02188886412

ایمیل: dadrah.ir@gmail.com

چگونه ازدواج موقت را باطل کنیم

ایمیل شکایات: report@dadrah.ir

ارسال پیام

© تمام حقوق این وبسایت برای مالک آن محفوظ می باشد. حق چاپ و نشر مطالب این وبسایت به صورت
الکترونیکی یا غیر الکترونیکی محفوظ می باشد.

در بسیاری از موارد در صیغه موقت، آگاهی کامل از قوانین آن وجود ندارد، بنابراین ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی برای طرفین شود. از این جهت سوالی که برای طرفین ایجاد می شود این است که آیا باطل کردن صیغه توسط زن امکان دارد یا ندارد؟

متعه یا نکاح منقطع یا ازدواج موقت که به صیغه نیز معروف است، نوعی از ازدواج در مذهب شیعه است که در آن عقد ازدواج برای مدت معین و محدودی با مهریه ای معلوم، بین زن و مرد بسته میشود و با پایان آن رابطه زوجیت خودبه خود منقضی میشود.

ازدواج امری پسندیده و سفارش شده در اسلام است که میتواند به صورت عقد دائم یا عقد موقت باشد. برخلاف تصور عمومی که ازدواج موقت را امری زشت میپندارد، این ازدواج، ازدواجی قانونی و شرعی میباشد که قواعد مربوط به آن در اسلام و همچنین قانون مدنی ایران بیان گردیده است.

قبل از خواندن صیغه ی عقد موقت، باید مهریه مشخص شود تا صیغه ی عقد صحیح باشد. حتّی اگر خانم بگوید مهریه نمی خواهد، باز هم عقد صحیح نیست. لذا حتما باید مهریه هر چند اندک مشخص شود.

توجه: مهریه باید ارزش مالی داشته و مقدار آن هم کاملا مشخص باشد. اگر بگویند مهریه، دو شاخه گل رز ، در این صورت گل ارزش مالی دارد، اما هنوز مشخص نشده است که این شاخه گل چه قیمتی باشد. بنابراین یا باید شاخه گل را همان زمان نشان دهند و بگویند: «همین شاخه گل»  یا این که بگویند: «دو شاخه گل رز به قیمت (مثلا) دو هزار تومان».چگونه ازدواج موقت را باطل کنیم

برای صحیح بودن متن ازدواج موقت، باید قبل از خواندن صیغه ی عقد، مدت محرمیت به صورت دقیق مشخص شود. در این میان تفاوتی نمی کند که این مقدار اندک باشد (مثلا یک ساعت) یا زیاد (مثلا بیست سال). اگر بگویند: «تا هر زمانی که دوست داستیم» یا «تا زمانی که در دانشگاه بودیم» یا «تا وقتی که یکدیگر را دوست داشتیم» در تمام این مثال ها به خاطر مجهول بودن زمان عقد، صیغه ی محرمیت باطل است.

یکی از شرایط اساسی برای ازدواج دختر باکره اذن پدر یا جد پدری است.

کسی که صیغه را می‏ خواند باید بالغ و عاقل باشد، جه فرد برای خودش بخواند یا از طرف دیگری وکیل شده باشد.

باید هر دو طرف ازدواج، یعنی زن و مرد به ازدواج راضی باشند.

زن ممنوعیتی از ازدواج نداشته باشد. مثل اینکه در ایام عده از عقد نکاح دیگر نباشد.

به عربی صحیح خوانده شود  و اگر خود مرد و زن نتوانند صیغه را به عربی صحیح بخوانند به‏ هر لفظ‏ی که صیغه را بخوانند صحیح است و لازم هم نیست که وکیل بگیرند اما باید لفظ‏ی بگویند که معنی “زوجت و قبلت” (زوجیت و قبول آن) را بفهماند.

مرد و زن یا وکیل آنها که صیغه را می ‏خوانند قصد انشاء داشته باشند یعنی اگر خود مرد و زن صیغه را می‏ خوانند، زن به گفتن «زوجتک نفسی‏» قصدش این باشد که خود را زن او قرار دهد و مرد به گفتن «قبلت التزویج‏» زن بودن او را برای خود قبول نماید، و اگر وکیل مرد و زن صیغه را می‏ خوانند، به گفتن «زوجت و قبلت‏» قصدشان این باشد که مرد و زنی آنان را وکیل کرده ‏اند، زن و شوهر شوند.

برای خواندن متن ازدواج موقت کافی است و نوشتن و شاهد گرفتن لازم نیست.

بر اساس ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی، طلاق در نکاح دائم وجود دارد و در صیغه موقت، طلاق وجود ندارد.

در صیغه موقت می توان با فسخ آن، رابطه را پایان داد.
روش های فسخ صیغه موقت به شرح زیر است:

 

باطل کردن صیغه توسط زن امکان ندارد، مگر:

 مرد به زن این وکالت را داده باشد یا در حین عقد این مسئله شرط شده باشد که زن می‌تواند اینکار را انجام دهد.

بخشش مدت صرفا از طرف مرد به عمل می آید ؛ با این وجود مرد می تواند برای بذل مدت به زن وکالت بدهد تا به نیابت از او مدت باقی مانده را به خود بذل نماید و اقدام به بخشیدن مدت صیغه موقت نماید .

مانند آنکه شوهر به زن وکالت دهد که در صورت وقوع حادثه معینی مانند سوء رفتار مرد و یا ترک زندگی خانوادگی از جانب او یا مسافرت طولانی ، بقیه مدت را به خود بذل کند و یا اینکه به زن وکالت دهد تا هرگاه بخواهد بقیه مدت را به خود ببخشد . 

علاوه بر این ، در شرایطی که مدت عقد موقت طولانی است و مرد به وظایف زناشویی خود عمل نمی کند ، زن باید بتواند به دادگاه مراجعه کرده و الزام شوهر به بذل مدت را از دادگاه بخواهد که در این صورت دادگاه حکم به بخشیدن مدت صیغه موقت صادر خواهد کرد .

 

 

دیدگاه ها بسته شده است

صیغه و عقد موقت با تمام شدن مدت ، به صورت خود به خود تمام و باطل می شود. قبل از تمام شدن مدت مرد می تواند با بخشیدن مدت ، ازدواج را تمام کند . برای بخشیدن مدت همین که بگوید : مدت را به تو بخشیدم، کافی است.

پرسش: برای باطل کردن صیغه باید چه چیزی خوانده شود؟آیا از مدت صیغه بگذرد و چیزی نخوانند خود به خود باطل می شود؟

پاسخ:  صیغه و عقد موقت با تمام شدن مدت ، به صورت خود به خود تمام و باطل می شود. قبل از تمام شدن مدت مرد می تواند با بخشیدن مدت ، ازدواج را تمام کند . برای بخشیدن مدت همین که بگوید : مدت را به تو بخشیدم، کافی است.(1)
لطفا هر گاه سوال شرعی می پرسید ،نام مرجع تقلید خود را ذکر کنید تا بر اساس نظر مرجع شما پاسخ بدهیم .
پی نوشت :
1. امام خمینی ، توضیح المسایل ، م2509.
مرکزملی پاسخگویی به سئوالات دینی

برای باطل کردن صیغه چه چیزی بایدخوانده شود؟پسری که خودزن داشته وبا دختر مجردی رابطه تلفنی داشته ودختر رامحرم خود کرده وحالادختر چه کاری باید انجام دهد تا ان صیغه باطل شودالبته زمان صیغه به پایان رسیده است حالا دختر میخواهد برای اطمینان کامل باید چه کاری انجام دهد؟؟

سلام علیکم
همانگونه که قبلا نیز پاسخ سوال داده شد:
دختر باکره بدون اجازه پدر نمی تواند به عقد موقت کسی دراید ولی در هر صورت، عقد موقت با پایان زمان و یا بخشش مدت از سوی مرد، تمام می شود و جمله یا عبارتی برای اتمام آن وجود ندارد. در صورت نزدیکی جنسی باید عده نگه داشته شود.
موفق باشیدچگونه ازدواج موقت را باطل کنیم

سلام. عقد موقت بین دختر باکره و پسر ،بدون اذن پدر دختر، باطل است؟ اگر دختر و به پسر ازهم فاصله مکانی داشته باشن (دختر شهر دیگر و پسر شهر دیگر) و فقط برای انکه صحبت کردن و..حلال باشد صیغه را بخوانند ،بی اذن پدر دختر، بازم صیغه باطل است؟

ینی عقد دختر باکره ای ک بدون اذن پدر باشد و مقلد حضرت آقا باشد باطل است؟

عده نگه داشتن یعنی چه؟

سلام. عده، مدت زمانی هست که یک خانم بعد از طلاق یا وفات شوهر یا پایان مدت عقد موقت باید احکامی را مراعات نماید

پیشنهاد می‌دهم این مطالب را مطالعه بفرمایید:

https://www.google.com/search?sitesearch=welayatnet.com&q=%D8%B9%D8%AF%D…

سلام علیکم
با پایان مدت عقد، خود به خود محرمیت از بین می رود و نیازی به خواندن چیزی یا انجام عمل اضافه ای نیست.

موفق باشید

با سلام و احترام 

اگر زمان مدت صیغه تمام شده شما با هم نامحرم هستید و نیازی به کار خاصی نیست. 

اگر در مدت صیغه نزدیکی نداشتید عده هم لازم نیست و میتوانید بلافاضه ازدواج کنید.

موفق باشید.

با سلام و احترام 

 پس از پایان مدتی که در عقد توافق شده بود، محرمیت نیز خاتمه می یابد و صیغه موقت باطل می شود، شوهر می تواند قبل از پایان باقی مانده را ببخشد و از هم جدا شوند.

فقط مرد می تواند باقی مانده را ببخشید یا اینکه به دادگاه مراجعه کنید و دادگاه حکم دهد.

موفق باشید.

با سلام و احترام 

برای اتمام ازدواج موقت باید مرد باقی مانده مدت را ببخشید یا اینکه مدت صیغه تمام شود .

اگر مرد به هر طرقی پیامک یا تلفنی و .. به زن اطلاع بدهد که باقی مانده را بخشیده جدایی صورت گرفته .

دختر باکره باید با اذن پدر به عقد موقت درآید در هر صورت برای اتمام عقد باید پسر بقیه مدت را ببخشد و عقد پایان می پذیرد و در صورت نزدیکی باید عده نگه داشته شود. ذکر خاصی برای اتمام ازدواج موقت وجود ندارد و با بخشش مدت از سوی مرد یا اتمام آن،‌ تمام می شود.

موفق باشید

تمام شدن مدت معلوم یعنی چی؟مثلا اگر صیغه موقت تا پنج این ماه باشد.واز قضا همون پنجم ،شب ک شد عقد دائم کنیم.و یادمان برود صیغه را باطل کنیم آیا. خود ب خود باطل شده است؟؟؟

شروع و پایان عقد کاملا مشخص می باشد و قبل از اتمام آن،‌ انجام عقد دائم صحیح نیست مگر اینکه مرد بقیه مدت ولو یک ساعت را ببخشد. با پایان یافتن مدت عقد یا بخشش ما بقی آن از سوی مرد، عقد قبلی خود به خود باطل می شود و نیاز به انجام کاری نیست و می توان عقد جدید را جاری نمود.

 

و اگر قرار باشد با همان نفر ازدواج کنیم باز هم برای خواندن عقد دائم باید صیغه باطل شود؟و اگر یادمان رفت عقد باطل است؟

با سلام.بنده مدت یکماه است که با نظر موافق خانواده ها با دختر خانمی صیغه موقت سه ماهه خوانده ایم برای آشنایی بیشتر اما حالا به متوجه شده ایم که مناسب هم نیستیم و قصد باطل کردن صیغه را داریم.حاج آقایی که صیغه را خوانده به خانواده دختر گفته که برای باطل کردن صیغه نیازی به حضور داماد نیست و فقط دختر خانم و پدرش با صیغه نامه به دفتر بیاید تا صیغه را باطل کنم.آیا برای باطل کردن صیغه نیازی به حضور من نیست؟ آیا همچین چیزی امکان دارد ؟

برای  باطل کردن  صیغه  موقت.ایا  بعد از  اینکه  مرد  مدت  رابخشید   و صیغه  باطل  شد .مهریه  را باید  بدهد؟

بله

کسی که ب مدت یکسال به صیغه محرمیت شخصی درامده اما بدلیل روشن شدن اینکه پسر زن وفرزند داشته و پنهان کرده و بعداز روشن شدن این مسئله پسر با تمام شرارت وبدی دختررا رها کرده و دیگه خبری ازش نیست فقط تلفنی گفته برو مادیگه نسبتی بهم نداریم و باهرکسی که صلاح میبینی ازدواج کن اما بزبان نیاوره که باقی مدت را بهت بخشیدم  ایا دختر هنوز در صیغه محرمیت با اون شخص هست یا کامل باطل شده؟ 

جواب سوال 

سلام.ببخشید ی سوال داشتم…

برام خاستگار اومد گفتن 22سالشه چون سنم کمه شناسنامم درست نشد یه صیغه محرمیت(داعمی)خونده شد هفته بعد از بله برون فهمیدم پسره 27سالشه

حالا از با دعوا و اینا من راضی نیستم و فقط میخوام جدا بشم ازش،ولی انگار نمیخواد پسره رضایت بده

خواهش میکنم کمکم کنید،شما رو به امام زمان قسم میدم کمکم کنید راه حلشو بهم بگین چون دیگه راهی جز خودکشی برام نمونده،من فقط ۱۵ سالمه

خواهش میکنم 

چگونه ازدواج موقت را باطل کنیم

سلام؛ سوال شما به زودی در این آدرس مورد بررسی قرار خواهد گرفت:

http://welayatnet.com/node/136193

خب چیه مگه دختررر خو مهم عشق و علاقه اس سن چیه اخه من خودم ۲۲سالمه دارم با مرد ۳۶ساله ازدواج میکنم ناراحت نباش

سلام زنی27ساله هستم از شوهرم طلاق گرفته ام ویک فرزند پسر ازوی دارم که هضانتش با من میباشد.مدتی رابامردی رابطه تلفنی  داشتم که زن وبچه دارد بعداز مدتی صیغه وی شدم که مدت صیغه را50سال تعیین کردیم ومن بدون اطلاع خانواده باوی فرار کردم وبعد ازدویاسه با مخالفت خانواده ام برگشتم وبه  وی  گفتم من دیگر نمی توانم با تو باشم حالا من چه جوری می توانم صیغه 50 ساله راباطل کنم

 

جواب چیه 

هیچی . نمیتونه باطل کنه

یه شکری خورده از روی بی عقلی که هیچ کاری نمیتونه کنه

ففط راهش اینه بره جلوی خونه اون مرده آبرو ریزی راه بندازه و بگه طلاقم بده

اگه بگه زنم نیستی بگو خب پس از چی میترسی بگو باقی مدت رو بخشیدم

همین که بگخ

طلاق جاری میشه

چه مسخره وقتی میره یعنی نمیخواد پس بره ابروریزی کنه که فقط اون سگ بگه بخشیدم جمع کنید این مسخره بازیا رو صیغه یک مسخره بیش نیست 

آشغالهایی که فاحشه هستند

معلومه صیغه که مقررات برای تعیین مدت و مهریه داره رو

مسخره بدونند

چون اونها بیضابطه یا میخواند بکنند یا بدند!

من 27 سالمه من و یه اقا پسری بدون اطلاع خانواده ها و خودمون صیغه محرمیت 2 ماهه خوندیم الان برای باطل کردن اون زودتر از زمان موعود چیکار کنم من پشیمون شدم از این کار لطفا راهنماییم کنین 

پدر و پدر بزرگت زنده هستند؟ نام مرجع تقلیدت؟

سلام خانومی که بعد از جدایی از همسرش بعد یک ماه به او رجوع کرده عده هم نگه نداشته دوباره به عقد اون ادم خود به خود در می اید ولی اون اقا قبول نداشتند و رفتند صیغه خواندند الان میخوان جدا شن تکلیف چیه باید طلاق جاری شود ایااا. 

به هر حال چه در زمان عده و چه با خواندن صیغه زوجیت برقرار شده باشد، برای حصول جدایی مجددا باید طلاق جاری شود.

سلام. من با اقا پسری آشنا شدم ک با دختری صیغه محرمیت خوندن ولی الان میگه میخاد ازش جدا شه و مهریشو میده. برای فسخش فقط دادن مهریش کافیه؟ از کجا بدونم صیغش فسخ شده یا باید عده نگه داره چند روز؟

سلام خسته نباشید

دختری که صیغه ی یکساله با پسری را بین خودشان خواندن وقبل اتمام مدت دختر میخواد صیغه را باطل کند چون به درد هم نمیخورن اما پسر صیغه را باطل نمیکند.دختر چه باید انجام دهد که صیغه باطل شود؟؟راهی هست؟؟

سلام ببخشید‌من بامرد متاهلی ک باهمسرش‌مشکل داشت اما باهم زندگی میکنند صیغه محرمیت خواندیم وبخاطر اینکه گناهی نباشد مجبورشدیم حتی بی اذن پدرم صیغه شویم حالامن میخواهم صیغه باطل شود اما اودلش رضانیست واینکه برای باطل شدن نیازی ب برعکس خواندن صیغه نیس؟ مقلد‌ایت الله مکارمم وایا تلفنی میشود باطلش‌کرد.ممنون

سلام

ازدواج موقت یا دائم دختر کلا بدون اذن و رضایت پدر باطله و زن و مرد به هم نامحرم هستند

ارتباطتون رو با اون مرد قطع کنید و جدا نزد خدا توبه کنید …

و ضمنا بسیاری از آقایان متاهل خانمها رو فریب میدن و بیان میکنن که از زندگی زناشوییمون راضی نیستیم در حالیکه اگر باطن زندگی اون زن و مرد رو ببینید شاید هیچ مشکلی هم باهم نداشته باشن …

موفق باشین

سلام ١سال و ٦ ماه پيش ٢ ساله صيغه پسرى شدم و بعد از ١ ماه از ايشون بيخبر شدم حالا مى خوام ازدواج كنم بايد چيكار كنم و اين كه چقدر عده نگه دارم؟

سلام خانم  مطلقه ام که صیغه سی ساله جاری کردم .میخوام باطلش کنم اما همسرم مخالفه.چطور باطلش کنم؟

سلام خسته نباشید

زنه مطلقه ای صیغه ی یکساله با پسری را بین خودشان خواندن وقبل اتمام مدت زن  میخواد صیغه را باطل کند چون به درد هم نمیخورن اما پسر صیغه را باطل نمیکند.زن  چه باید انجام دهد که صیغه باطل شود؟؟راهی هست؟؟

سلام علیکم
تنها راه، اتمام مدت عقد یا بخشش مابقی آن از سوی مرد است.
موفق باشید

سلام من میخواهم با یه پسر صیغه پنهانی بدون اذن پدر کنم
و من باکره هستم آیا صیغه ی ما باطل است

بله . و مطمئن باش همه چیز را از دست خواهی داد همه چیز

سلام خسته نباشيد

با نامزدم صيغه محرميت خونديم البته بدون اجازه پدر،اما باکره نیستم، این صیغه قبول هست؟

بکارتت با حلال از بین رفته یا با حرام؟ سنت؟ مرجع؟

سلام.

اگر سالها پیش صیغه ی محرمیت بین زن و مردی که بین خود خوانده اند به مدت 10سال باشد.و پس از مدت طولانی از مرد خبری نشود و هیچ راه ارتباطی وجود نداشته باشد.زن چگونه میتواند این مدت را باطل کند؟

سلام وقت بخیر 

اگر دختری بدون اذن پدر با پسری عقد موقت بخواند و نزدیکی داشته باشند اما دخول صورت نگیرد و هردو مقلد آقا باشند عقد چ حکمی دارد؟

و اینکه دختر اگر قبل از تمام شدن مدت عقد نظرش منفی شود و بخواهد با شخص دیگری عقد دائم بکند حکم آن عقد دائم چیست؟

آیا راهی وجود دارد ک بدون نیاز به مرد عقد موقت باطا شود؟

نه

سلام علیکم 

اگر مرد به زن وکالت داده باشد، زن میتواند بقیه مدت را ببخشد و بعد از عده ازدواج کند.

حق فسخ را نمي توان به زن واگذار کرد بلکه مي توان به او وکالت داد که از طرف شوهر باقيمانده مدت را ببخشد

سلام 

الان نزديك ١ساله كه عقد كردم اما يه حس بدي دارم،يه حس خيانت،فكر ميكنم همسرم قبلا باكسي صيغه ي مهرميت خونده و هنوز مدتش تموم نشده،حالا با وجود من به اون دختر داره خيانت ميشه،الان من چيكار ميتونم بكنم كه حداقل خودم عذاب وجدان نداشته باشم و دلم آروم بگيره؟

برو زندگیت رو کن

بتده خدا

داری سر هیچ و پوچ همین مختصر آرامش رو هم از خودت میگیری

سلام اگه دختر و پسری بدون اذن پدر صیغه خونده باشن و بکارت دختر هم از بین بره و بعد یه مدت پسر رابطه رو تموم کنه ولی حرفی از صیغه نزنه…

دختر میتونه بعد ۶ماه از جدایی با شخص دیگری ازدواج کنه؟

اگر مدت تمام شده باشه و یا باقی مدت رو بخشیده باشه

بعد از 6 ماه

میتونه زن یکی دیگه بشه

سلام.من لا شخصی صیغه دوسااه شدم.و ایشون برای جدا شدن ب من وکالت دادن.بعد از 6ماه ازین فرد جدا شدم.ینی گفتم مهریه و باقی مونده مدنت عقد رو میبخشم
.ایا کار دیگه ای هم باید انجام بدم؟.زمان عده هم تموم شده.

اگه مرد ، بعد از بخشیدن زمان باقیمانده صیغه ، رجوع کند و بگوید من نبخشیدم ، حالم خوب نبود یه چیزی گفتم . آیا حرفش درسته؟؟؟؟

صیغه را طرفین برای هم خواندند . 

مرجع حضرت آیت الله خامنه ای

اگر مرد یهو به خاطر ناراحتی بگوید من دیگه نمیخوام و مهرت را ببخش..صیغه باطل شده؟

هنوز۴ ماه تا اتمامش مونده.

مرجع: آیت الله خامنه ای

نه . نگفته که مدت رو بخشیده فقط قهر کرده بود

بله نگفته.فقط چون ناراحت بود خواست مهرمو ببخشم که مثلا صیغه تموم بشه..بعداز چند روز گفت بریم همو ببینیم گفتم باید بپرسم که صیغه باطل شده یا نه.

لطفا یه پاسخ میدین که باطل شده یا نه که خیالمون راحت بشه..و اینکه اگه باطل شده میشه دوباره خوند یا باید زمانی رو منتظر موند؟

با سلام؛ ظاهرا مدت را ایشان نبخشیدند لذا عقد سابق شما باطل نشده و تا پایان مدت تعیین شده، محرمیت‌تان هنوز باقی است هرچند می‌توانید احتیاطا برای بار دیگر صیغه محرمیت را بین خودتان جاری کنید تا شکی وجود نداشته باشد؛ البته اینکه ایشان برای چه به این راحتی گفتند من دیگه تو را نمیخوام و مهریه‌ات را ببخش، جای سوال هست! چراکه مهریه وظیفه ایشان است که پرداخت کنند و ثانیا اگر ایشان به این راحتی در مورد شما قضاوت و رفتار خواهند کرد، در صورت بروز اختلافات مشابه، برای آینده شما چه اتفاقاتی خواهد افتاد؟ و…

اگر تمایل داشتید می‌توانید سوال خود را به صورت جداگانه در انجمن مطرح بفرمائید تا از نظر کارشناسان و کاربران مطلع شوید.

آدرس درج سوال:https://www.welayatnet.com/fa/node/add/forum

آدرس انجمن گفتگو:https://www.welayatnet.com/fa/forums

من دختری ۱۷ساله هستم با همسرم اختلاف شدید داریم اون طلاق نمیده ولی من میلی به زندگی با اون ندارم صیغه از طرف زن میشه باطل کرد

با سلام؛ اگر در ضمن عقد شرط نشده باشد که زن حق طلاق یک طرفه را دارد چنین چیزی ممکن نیست و تنها باید از طریق مراجع قانونی و دادگاه اقدام بفرمائید؛ البته خصوصا با توجه به سنّی که دارید به نظرم پیش از هر تصمیمی علت اختلاف و راهکارهای پیش رو برای اصلاح را بررسی بفرمائید.

اگر تمایل داشتید می‌توانید سوال خود را به صورت جداگانه در انجمن گفتگوی سایت مطرح بفرمائید تا از نظر کارشناسان و کاربران مطلع شوید.

آدرس درج سوال:https://www.welayatnet.com/fa/node/add/forum

آدرس انجمن گفتگو:https://www.welayatnet.com/fa/forums

دختری که باکره نباشه و بدون ازدواج این مورد پیش اومده باشه بدون اذن پدر میتونه عقدموقت انجام بده؟

نام مرجع؟

مکارم شیرازی

سن دختر؟

سلام .واسه باطل کردن صیغه نامه ک در دفتر ثبت ازدواج انجام شده و خانوم و و اقا با توافق میخوان جدا شن بدون حضور زن   یا از طریق تلفنی انجام پذیره؟؟؟

سوال منم همینه،برا باطل شدن حتما باید دفترخونه رفت؟یا اگه مرد بگه تمومه حله؟دفترچشم خودمون پاره کنیم.

زن میتونه پاسپورت بااجازه پدرش بگیره؟اسمش جایی ثبت نمیشه؟

سلام ی دختره باکره بایه پسری که ازش دوره بدون اجازه ی پدرش صیغه بشه صیغه حلاله؟؟؟ بدون تعیین مهریه هم بشه صیغه رو خود دختر و پسر بخونن

سلام ببخشید اگه دختری باکره بدون اذن پدر صیغه ی پسر شه ک مهریه هم تعیین نکردم و صیغه رو خودشون خوندن صیغه هم دائمی باشه حلاله؟؟؟ 

برخی مراجع عقد موقت دختر باکره رو بدون اذن پدر به شرط رشیده بودن دختر از لحاظ عقلی حلال میدونن ولی باتوجه به خود احکام صیغه باید مدتش و مقدار مهریه معلوم باشه 

برخی مراجع ربطی به شما نداره!

تو باید به مرجع تقلید خودت نگاه کنی

با سلام و احترام 

در ازدواج موقت، زن و مرد باید قبل از جاری نمودن عقد ازدواج، مهریه را با رضایت و توافق هم معلوم کرده و در عقد ذکر نمایند؛ و الا ازدواجشان باطل است. 

موفق باشید.

باسلام

اگه دختری صیغه ی پسری شه بعد پشیمون بشه پسر قبول نکنه صیغه رو فسخ کن. صیغه هم دائمی باشه دختر باید چیکارکنه ک صیغه باطل شه؟ 

سلام من مدتی پیش تلفنی با پسری اشنا شدم و او تلفنی از من پرسید ایا میخوام صیغه ای او شوم یانه به شوخی صیغه رو خواند و گفت باید الان تو بله بگویی من بله ولی فکر کردم شوخی بوده که بعد بهم گفت من الان همسر او هستم من فقط تلفنی با هم  دوست بودیم هم دیگه رو ندیدیم رابطه ای نداشتیم بعد مدتی جدا شدیم و من اصلا این موضوع را یادم رفت بود الان میخوام ازدواج کنم دو هفته دیگه دوست ندارم ازدواج به خاطر شوخی مسخره اون پسر به اشتباهی بخوره میشه لطفا راهنماییم کنید 

من حتی نمیدونم که او ایه های صیغه رو درست خواند یا نه ؟

سلام من مدتی پیش تلفنی با پسری اشنا شدم و او تلفنی از من پرسید ایا میخوام صیغه ای او شوم یانه به شوخی صیغه رو خواند و گفت باید الان تو بله بگویی من بله ولی فکر کردم شوخی بوده که بعد بهم گفت من الان همسر او هستم من فقط تلفنی با هم  دوست بودیم هم دیگه رو ندیدیم رابطه ای نداشتیم بعد مدتی جدا شدیم و من اصلا این موضوع را یادم رفت بود الان میخوام ازدواج کنم دو هفته دیگه دوست ندارم ازدواج به خاطر شوخی مسخره اون پسر به اشتباهی بخوره میشه لطفا راهنماییم کنید 

من حتی نمیدونم که او ایه های صیغه رو درست خواند یا نه ؟

بعد مدتی به اون پسر پیام دادم که  اون آیه ای رو که خواند لطفا با رضایت بگه که بقیه مدت محرمیت که یک سال بود رو به من میبشه ولی اون پسر تاکید داره که منو صیغه نکرده و همش الکی بوده و مسخره بازی 

میشه لطفا کمکم کنید  

 

سلام. باتوجه به آنچه گفتید عقدی بین شما و پسر سابق صورت نگرفته؛ با فرد جدید می‌توانید ازدواج کنید.

باتوجه به شرایط ازدواجی که برایتان پیش آمده، هرگونه خط و اکانت آشنا با آن پسر را توصیه می‌کنم از بین ببرید و دیگر با او هم‌کلام نشوید.

سلام 

اگر بین شما به صورت جدی صیغه جاری نشده است تاثیری در ازدواج ندارد و می تونید ازدواج کنید.

موفق باشید.

اگه دختری صیغه پسری شه صیغه دائمی باشه پسر قبول نکنه صیغه فسخ شه دخترچیکارکنه ک صیغه باطل شه؟ خواهشا زود جواب بدین

سلام 

اگر منظورتون صیغه موقت است که راهش فقط یا اتمام مدت صیغه است یا بخشیدن مدت صیغه توسط آقا است.

اگر منظورتون ازدواج دائم است چون گفتید صیغه دائم راهش فقط طلاق توسط آقاست با شرائطی که در رساله آمده است.

موفق باشید.

چطوری خودمون صیغه نامه رو باطل کنیم 

 

با سلام و احترام

بعضی از مردم فکر می کنند در عقد موقت نیاز به طلاق است؛ در حالی که نیازی به طلاق نیست؛ همین که مدت تمام شد یا شوهر مدت را بخشید بر یکدیگر نامحرم می شوند.
مسئله : زنی که صیغه موقت شده طلاق ندارد و رها شدن او به این است که مدتش تمام شود یا مرد مدت را به او ببخشد.

سلام.من حدود یکسال و نیم پیش به صورت تلفنی صیغه یه اقایی شدم.چند ماه بعدش ازش خواستم که مدتو ببخشه که نمیبخشید با اصرار من گفت برو سراغ زندگیت دیگه کاری باهات ندارم.میخواستم ببینم عقد باطل شده ؟

 

من با دختری آشنا شدم که پدرش به رحمت خدا رفته 

و برادر بزرگش سندروم داره و دوتا خواهر هم داره و مادرش .

این دختر داره خرج زندگی خانوادشو میده.

با توجه به اینکه کفیل خانوادشه و ما با هم صیغه خوندیم ، نیاز به اذن هم بوده؟؟؟

نه احتیاج نداره

منتها تو با صیغه کردن و در نهایت رها کردنش ، اون رو میشکنی

نه واسه هوس صیغه نکردم.

ما قراره با هم خونه بگیریم برای همین هم صیغه خوندیم.

و اینکه اگر واقعا به درد هم بخوریم میخوایم ازدواج کنیم.

من از صمیم قلبم دوستش دارم.

سلام خسته نباشید

بنده با آقائی آشنا شدم ایشان مذهبی بودند و گفتند برای اینکه با هم صحبت کنیم بهتر است صیغه محرمیت خوانده شود ایشان صیغه را دوساله خواندند و گفتند ظرف یک تا دو ماه انشاءالله به نتیجه میرسیم و عقد میکنیم یا اینکه تفاهم نداشتیم مدت را میبخشم 

یک روز بعد از اجرای صیغه محرمیت ایشان درخواست نابجا داشتند که بنده قبول نکردم و ایشان گفتند مدت را نمیبخشم تا دو سال بلاتکلیف بمان…

حال بنده با این شرایط که ایشان بنده را فریب داده است چه کنم؟ صیغه باطل میشود؟

 سلام

چند سالته؟

نام مراجع؟

پدرت زنده هست؟

سلام من دختری 35ساله هستم پدر وپدر بزرگ ندارم با سوال از دفتر امام جمعه که آیا ميتونه صیغه موقت بشم ایشان گفتن ميشه وپسری که باهاش آشنا بودم صیغه مجرمیت با تعیین زمان یک ماهه ومهریه خوانده شد بین خودمون بعد یک هفته وسط یک مشاجره وبا عصبانیت ازشون خواستم مدت وببخشه اونم چون خیلی عصبانی بود گفت مدت بخشیدم صیغه تمام آیا چون درحالت عصبانیت بخشیده صیغه باطل شده؟سوال دومم آینه که ميشه دوباره منو صیغه کنه؟

سلام من دختری 35ساله هستم پدر وپدر بزرگ ندارم با سوال از دفتر امام جمعه که آیا ميتونه صیغه موقت بشم ایشان گفتن ميشه وپسری که باهاش آشنا بودم صیغه مجرمیت با تعیین زمان یک ماهه ومهریه خوانده شد بین خودمون بعد یک هفته وسط یک مشاجره وبا عصبانیت ازشون خواستم مدت وببخشه اونم چون خیلی عصبانی بود گفت مدت بخشیدم صیغه تمام آیا چون درحالت عصبانیت بخشیده صیغه باطل شده؟سوال دومم آینه که ميشه دوباره منو صیغه کنه؟

با سلام  و احترام 

اگر باقی مانده مدت را بخشیده صیغه باطل شده و الان می تونید با مدت و مهریه مشخص دوباره محرم بشید و مشکلی ندارد.

 

سلام خسته نباشید

بنده دختری ۴۰ ساله با آقائی آشنا شدم ایشان مذهبی بودند و گفتند برای اینکه با هم صحبت کنیم بهتر است صیغه محرمیت خوانده شود ایشان صیغه را دوساله خواندند و گفتند ظرف یک تا دو ماه انشاءالله به نتیجه میرسیم و عقد میکنیم یا اینکه تفاهم نداشتیم مدت را میبخشم یک روز بعد از اجرای صیغه محرمیت ایشان درخواست نابجا داشتند که بنده قبول نکردم و ایشان گفتند مدت را نمیبخشم تا دو سال بلاتکلیف بمان…

مرجع تقلیدم مقام معظم رهبری

پدرم در قید حیات نیستند

حال بنده با این شرایط که ایشان بنده را فریب داده است چه کنم؟ صیغه باطل میشود؟

سلام .اگر مرد ب صورت پیامک بنویسه باطله یا بنویسه بخشیدم .ایا صیغه عقد موقت باطل میشود؟

سلام

حکم خانمی که در صیغه مرد دیگری است و با پنهان کاری و با عدم طلاق از ایشان به عقد موقت مرد دیگری در بیاید چیست ؟

و اینکه حکم مردی که از روی بی اطلاعی این خانم را که در عقد دیگری است به عقد خود در آورده چیست ؟

و به طور کلی با توجه به اینکه عقد موقت در جایی ثبت نمی شود و قابل استعلام نیست ، تا مرد متوجه شود زن در عقد دیگری هست یا خیر ، چگونه می توان از چنین چیزی جلوگیری کرد.

 

با تشکر

با سلام و احترام 

زنی که در عقد مردی باشد نمی تواند با مرد دیگری ازدواج (دائم و یا موقت) کند و این کار حرام است مگر پس از طلاق گرفتن یا مرگ شوهر و سپرى شدن عده.

در صورتی که مرد علم داشته باشد و یا دخول صورت گرفته باشد حرام می‌شوند، اما اگر علم به موضوع و حکم ندارند و دخول صورت نگرفته، عقد باطل است اما حرمت ابدی نیست.

اگر مرد بی اطلاع بوده گناهی بر او نیست.

تشخیص به عهده خود فرد است در امورى كه فقط از ناحيه خود شخص مشخص مى‌شود، در صورتى که احتمال کذب نمي دهيد گفته او مورد قبول است.

موفق باشید.

اگر زنی مردی را دوست بدارد اما بدلیل مشکلات و به اجبار با پدر مرد عقد موقت کند و بلافاصله پشیمان گردد،صیغه باطل است؟ایا زن میتواند با پسر عقد کند؟

کمک میخوام….

زن و مردی یکدیگر را دوست دارند اما بدلیل مشگلات مالی تصمیم به ازدواج موقت با پدر مرد میگیرد،بلافاصله بعد از عقد موقت پشیمان شده و میخواهد با پسر مرد ازدواج کند(دخولی صورت نگرفته).ایا صیغه باطل است و ایا میتواند با پسر ازدواج نماید؟لطفاراهنماییم کنید.

فوری…..!!فوری..!!!فوری….

با سلام و احترام 

اگر زن با مرد ازدواج کند فرقی نمی کند ازدواج موقت باشد یا دائم بعد از خواندن عقد ازدواج، فرزندان آن مرد و نوه های او هرچند پایین برود و نیز پدر آن مرد و پدر بزرگ او برزن محرم می شوند هرچند نزدیکی و دخول هم صورت نگرفته باشد و ازدواج زن با فرزندان و پدران آن مرد حرام ابدی می شود.
البته در محرم شدن دختران زن اگر از شوهر قبلی دختر داشته باشد و بعد با مرد دیگر ازدواج کند درصورتی که نزدیکی و دخول صورت بگیرد دختران زن برشوهر بعدی محرم می شوند.

موفق باشید.

سلام.ببخشید اگر قبل از تمام شدن مدت صیغه.زن پشت تلفن از مرد بخواهد صیغه را باطل کند و نرد در جواب بگوید باشه هرجور تو بخواهی و لفظ بخشیدن رو بکار نبرد.باطل شدن صیغه درست است؟

با سلام. اسم مرجع خود را ذکر نفرمودید. منتها این استفتا را از سایت آیت الله روحانی برای تان ارسال میکنم:

برای بخشیدن مدت باقیمانده در عقد موقت، چه جملاتی باید به کار برد؟

استفتاء:
در عقد موقت كه زن تقاضا دارد بقيه مدت بخشيده شود، آيا كلمات زير كفايت از بخشيدن بقيه مدت مى كند: الف) فسخ شد. ب) ديگر بين ما چيزى نيست. ج) برو در پناه خدا گذشتم. د) بين من و شما چيزى نيست.

جواب:
باسمه جلت اسمائه؛ اگر به قصد بخشيدن مدت باشد، كافى است; به شرط آن كه اين الفاظ عرفاً كاشف از بخشيدن باشد كه كاشف هست.

 کد : 18322-434   

بر اساس این پاسخ آنچه مهم قرار داده شده است این می باشد که الفاظی گفته شود که عرفا بخشیدن باقی مدت را برساند.

موفق باشید.

سلام من با دختر خانمی صیغه یکساله خوندم بدون اجازه ی پدر دختر ضمنا دختر باکره نیست .خواستم بدونم حکمش چیه؟

با سلام؛ نام مرجع را ذکر نفرمودید منتها اگر بکارت ایشان قبلا با ازدواج از بین رفته باشد، از نظر شرعی صیغه شما صحیح است.

میخواستم بدونم اگر صیغه نامه رو پاره کرده باشه زن صیغه ما تمومه ؟ 

سلام. پاره کردن صیغه نامه به خودی خود توسط زن، مبطل صیغه محسوب نمی‌شود.

من صیغه چهارماه واسم خوندن.سه ماه از صیغم شده میخوام الان عقد کنم میتونم یانه باید بمونم چهارماه تموم بشه بعدش.

با همونی ک صیغم قرارعقد کنم

کی جواب من داده میشه؟؟؟

من صیغه چهارماه واسم خوندن.سه ماه شده میخوام عقد کنم میشه یانه؟باید بمونم صیغم تموم بشه.

باهمون کس که صیغم میخوام عقد کنم

سلام این مطلب را مطالعه بفرمایید:

http://welayatnet.com/node/129261

سلام سوالي داشتم :

زني به مدت ٥سال به صيغه ي محرميت من در امده و صيغه نامه هم دارم ، ٢سال مونده صيغه نامه موعدش تمام شود اما ان زن رفته به صورت دائمي عقد يك مرد ديگه شده لطفا بفرماييد حكم اينكار چيه و آيا ميشود در ضمن حق فسخ صيغه نامه هم بامنه و ايشون چون چند ماه مونده بود به سن قانوني ،از دكتر زنان نامه ي نداشتن بكارت اورد تا اخوند محترم صيغه نامه رو جاري كنه لطفا راهنمايي بفرماييد

سلام خسته نباشید.دوتا سوال از خدمتتون داشتم.

1اگر خانمی که وکالت باطل کردن صیغه رو داره تلفنی با دفترثبت تماس بگیره میتونه صیغه رو باطل کنه و یا باید حضوری باشه؟

2برای ابطال صیغه به هر دفترثبتی بغیر از دفتر ثبتی که صیغه خوانده شده میشه مراجعه کرد یا فقط باید به همون دفتر رفت؟

سلام؛
1. حضور خود زن شرط نیست بلکه می‌تواند وکالت بدهد به مسئول همان دفتر و یا هر فرد دیگری تا خود او کارها را انجام دهد و عقد را با شروطی که دارد فسخ کند.
2. مراجعه به دفتر قبلی شرط تحقق فسخ نمی‌باشد.

با عرض سلام و خسته نباشید

پسری به خواستگاری دختری رفته ولی پدر تا درست شدن شرایط زندگی پسر برای شروع زندگی اجازه ازدواج نمی دهد.  اما اجازه داده که دختر و پسر از طریق تلفن با هم در ارتباط باشند و ماهی یکبار همدیگر را ببینند. ارتباط و تحمل شرایط بدون حلال بودن و محرمیت برای هر دو طرف بسیار مشکل است. دختر باکره است

تکلیف چیست؟  دختر و پسر تنها برای صحبت و نگاه کردن به یکدیگر و گرفتن دست یکدیگر نمیتوانند بین خود صیغه محرمیت بخوانند؟  بدون اذن پدر؟

 سلام. سن دختر؟

مرجع دختر و پسر؟

آیا پدر دختر تقیدات مذهبی دارد؟

سلام وقتتون بخیر.

میخواستم بدون اگر با همون شخصی که صیغه بودی ازدواج دائم بخوایی بکنی نیاز یه نگهداشتن عده هست یانه؟یا بعداز بخشش مدت باقی مانده صیغه میشه صیغه دائم و جاری کرد؟

مرجع تقلیدم ایت الله مکارم شیراز

خسته نباشید.

اگر دختری باکرگی خودرا از راه غیرمشروع از دست بدهد بعد با همون پسر صیغه بخواند صیغه درست است؟

اگر قبل از عقد دائم با پسری با وی رابطه جنسی داشته باشی بعداز عقد دائم بخشیده میشود؟

مقلد ایت الله مکارم شیرازی

سلام وقتتون بخیر. خواهش میکنم سوال منو جواب بدین

اگر خانومی ب مدت 6ماه صیغه اقایی شده باشد بعد اون اقا قبل از اتمام مدت صیغه بخواد صیغه رو باطل کنه بدون رضایت زن میتونه؟؟؟؟؟! ینی زن بخواد رابطشو با اون اقا حفظ کنه و راضی ب باطل شدن صیغه نباشد

مرجع تقلید هر دو آیت الله سیستانی هستش

سلام بله مرد می‌تواند. همچنین اگر زن نیز وکالت فسخ را داشته باشد، یکطرفه می‌تواند عقد را فسخ کند.

سلام من دختری 28 ساله هستم و با یه پسری خارج کشور در رابطه هستم و برای اینکه رابطمون گناه نباشه میخوام با ایشون صیغه موقت بشم ایا راهی هست که دختر باکره بدون اجازه پدر بتونه صیغه بشه؟ رابطه جنسی داشتن با اون اقا غیر ممکنه چون ایران نیستن و نمیتونن بیان فقط برای اینکه رابطمون حلال باشه میخوایم صیغه کنیم … نمیشه به پدر بگم و از طرفی نمیخوام گناه کنم و …. ممنون میشم زودتر راهنمایی کنید 

سلام خدمت شما کاربر محترم؛ از این که دوست دارید مرتکب حرام نشوید به شما تبریک عرض می کنم منتها در سوال شما نکاتی وجود دارد كه فقط از شما خواستارم پیش از هرچیز به آنها کمی توجه داشته باشید.

پاسخ اولین آن‌ها که سوال اصلی شما نیز پیرامون آن است این می‌باشد که بنا بر نظر مشهور مراجع تقلید و بزرگان فقاهت، دختر خانمی با سن و شرایط شما، نمی تواند بدون اذن پدر و به صورت مخفیانه صیغه فرد دیگری شود.

نکته دوم اینکه فرمودید این فرد در خارج از ایران به سر می برد البته مکان را مشخص نکرده اید و خارج از ایران هم می تواند کشورهای همسایه را در بر بگیرد مانند پاکستان، افغانستان و هم کشورهای اروپایی و آمریکایی اما سوالی که ما داریم این است که شما از کجا به این علم و یقین رسیده اید که ایشان حتما در خارج از کشور حضور دارند؟ و با توجه به عدم شناخت دقیق از خودش و خانواده‌اش از چه طریق به یقین رسیده‌اید که در مورد علاقه به شما صادق است؟

نکته بعدی که برای رسیدن به یک راهکار، خوب است به آن توجه داشته باشیم این می باشد که اگر بر فرض، صیغه محرمیت جاری شد قاعدتا به دنبال آن قرار است مطالب و تصاویری خاص و کاملا خصوصی و عاطفی بین شما رد و بدل شود؛ چقدر احتمال می‌دهید شاید آن فرد تله باشد و حتی بر فرض حضور او در خارج از کشور، اگر فرض کنیم تهدید کند اسکرین شات تصاویر و متون شما را اگر به خواسته‌های بعدی او تن ندهید در اختیار پدرتان خواهد گذاشت، در آن زمان واکنش شما چه خواهد بود؟ خصوصا این که او در ایران هم نیست که بتوان از طریق مراکز حقوقی او را منع کرد! آنچه خدمتتان عرض شد متاسفانه چیز بعیدی نیست و موارد متعددی از مراجعین بنده با این مشکل مواجه بوده‌اند و حتی در دادگاههای کشور می توان موارد متعددی از اینچنین تهدیدهایی یافت

نکته دیگری که به آن می خواهم اشاره داشته باشم و فقط از شما می‌خواهم به آن قبل از هر تصمیمی توجه داشته باشید، این است که بر فرض، ایشان واقعاً در خارج از کشور حضور داشته باشند و تله‌ای‌ هم نباشد و بین شما صحبت های عاشقانه و احساسی ردوبدل شد؛ اما با توجه به در دسترس نبودن ایشان و طبیعتا احتمال اینکه به ایران بیاید و بخواهد با شما ازدواج کند بسیار اندک است، شما با این همه وابستگی به او چه خواهید کرد؟ آیا معنای صیغه موقت را می دانید چیست؟ یعنی ایشان در یک بازه زمانی مشخص می تواند شما را به راحتی ترک گفته و هیچ تعهدی نسبت به شما نداشته باشد آیا شما نسبت به این مسئله می‌توانید کنار بیایید؟

اینها نکاتی بود که برای رسیدن به تصمیم صحیح می‌تواند شما را یاری کند.

موفق باشید.

بابت پاسختون ممنون 

ایشون هندی هستند . گفتند که در صورتی که شرایطشون اوکی شه میتونن برا ازدواج به ایران بیان و از من یک سال فرصت خواستن و تا حالا عکس خصوصی رد و بدل نشده چون ایشون خودشون نخواستن و شده گاهی حتی برای یک ماه ایشون رو ترک کردم ولی هیچ تهدیدی نکردن پیشنهاد صیغه رو من دادم که همونطور که فرمودین چون رابطه عاطفیه بالاخره حرف و تصاویری از من میبینن ایشون ولی در مورد عکس خصوصی که هیچوقت نفرستادم و نخواهم فرستاد و از ایشون مطمئن هستم که دنبال اسکرین شات و اینجور چیزها نیست… و تمام شرایط صیغه رو میدونم و به ایشون هم گفتم میدونم که احتمالش خیلی کمه بتونن ایران بیان برای ازدواج ولی خب چرا گناه کنم وقتی اسلام یه راهکار داره؟ فقط برای یک سال که اگه ایشون اومدن که هیچ اگرم نیومدن خب گناهی صورت نگرفته … من اگه الان هم ایشون رو ترک کنم مطمئنم هیچ تهدیدی برای من نیست و تمام مطالبی که گفتین رو متوجه هستم و البته احتیاطهای لازم رو میکنم با شناختی که از ایشون دارم این پیشنهاد رو دادم و کاری نمیکنم که پشیمون بشم. با این شرایط ایا بدون اجازه پدر میتونم؟؟ 

سلام. خواهش می‌کنم. لطفا برای اطلاع از فتاوای مراجع در این زمینه، به این آدرس مراجعه بفرمائید:

https://www.welayatnet.com/fa/news/7205

مطالعه کردم و همه احتیاط واجبه!!! یعنی ولایت پدر مهم تر از گناه در محضر خداست!! 

برا دختری که رشید و بالغ و عاقل هست و احتمال مفسده ای هم نمیره نمیدونم چرا سرنوشت دنیوی و اخرویش باید دست پدر باشه!!! اگر از پدر اجازه نداشته باشم گناه کردم و اگر بدون رابطه حلال ادامه بدم بازم گناهه!!!

از پاسخگوییتون واقعا ممنونم

دختر ،این اذن برای کاهش اشتباه هست

غریب به 99 درصد به اشتباه می افتند و نابود میشند

اتفاقا چون اسیر عاطفی یک پسر در هند شدی که هیچ شناختی ازش نداری نشونه اینه که هنوز رشیده نیستی!!!!

منم یه روزی مثل تو بی عقل بودم

نهایتش هم این شد اون گذاشت رفت و من نابود شدم و افسرده

سلام

دوست من ک باکره نیست.با اقایی بخاطر رفع نیازشون صیغه 99ساله خوندن .و قصدشون این بوده ک بتونن خانواده دختررو راضی کنن و بتونن ازدواج دائم انجام بدن.

الان دوستم پشیمون شدن و میخان جدابشن ولی اون اقا مدت رو نمیبخشه.شرایطش هم هرروزبدترازقبل.میشه.لطفا کمکش کنید

وقتی خودسرانه شکر میخوره دیگه هیچ کار نمیتونه کنه

یکی نیست بگه احمق ۹۹ ساله چیه؟؟؟

وکالت فسخ هم نداره

دیگه باید بره بمیره

بره تهدیدش کنه بگه

یا فسخش کن یا به خانوادت میگم

هیچ کار نمیتونه کنه

 

سلام من امروز با یه پسری که دوستش دارم صیغه خوندیم مرجعم بهجت بود ما به این نتیجه رسیدیم که اگر بخونیم محرم میشیم اما گناهی برای اجازه نگرفتن داریم درسته ؟؟؟

البته هنوز 7 ساعت نیست جاری شده دودلم البته من ذکر کردم که رابطه نداشته باشیم

وقتی مدت صیغه تمام نشده و دختر دیگر میل ب ادامه ندارد و مرد تمام نمیکند چیکار باید کرد چ آیه ای باید بخونم

سلام. این مطلب را مطالعه بفرمائید:

http://welayatnet.com/node/148522

سلام ببخشید قبل از رسیدن به موعد پایان صیغه موقت، اگه زن و مرد بخوان زودتر جدا شن، حتما مرد باید بگه بقیه مدت رو بهت بخشیدم؟ تا ازدواج موقت تموم بشه؟ یا همینکه هر دو طرف باهم خدافظی کنند برای همیشه، کافیه؟؟ 

سلام. پاسخ شما به زودی در این آدرس تقدیم خواهد شد:

http://welayatnet.com/node/149135

دختر 35ساله  باکره ایی هستم که به مدت 3ماه به صیقه مردی درآمدم وبا هم نزدیکی بدون دخول انجام دادیم اما من نمیدانستم برای صیقه به اجازه پدر نیاز دارم آیا عمل ما زنا محسوب میشود؟ حال که از آن آقا میخواهم باقیمانده صیقه را ببخشد میگوید نمیبخشم آیا من در طول این سه ما اجازه ازدواج با مرد دیگر را ندارم ؟

سلام. پاسخ شما در انجمن که سوال را در آنجا نیز وارد فرمودید داده خواهد شد:

http://welayatnet.com/node/149315

سلام دختری که صیغه دائم باشد اگر مرد وکالت نامه بنویسد و امضا کند و برای زن بفرستد و زن هم امضا کند صیغه باطل میشود?

با سلام و احترام 

تا وقتی صیغه  طلاق با شرائط (یکی از شرائط حضور دو شاهد عادل و …) جاری نشده زن و شوهر هستید.

به محضری مراجعه کنید تا طلاق شرعی جاری شود.

سلام من با پسری سه ساله ک عقد موقت میخونیم پدرم نمیدونه و باکره هستم و ۱۹ سالمه مرجعم هم آیت الله خامنه ای هستن آیا عقد ما تا الان درست بوده؟یا اینکه از اول اشکال داشته و ما ب هم محرم نشدیم؟

ما زیاد همو نمیبینیم و بیشتر فقط برای صبحت های پشت تلفنی محرم شدیم

 

و اینکه مرجع تقلیدی هست ک اجازه پدر رو برای عقد موقت نخواد؟

سلام. خیر آنچه بعنوان صیغه می‌خواندید، باطل بوده است و اینگونه ارتباطات معمولا ثمری جز وابستگی عاطفی و آسیب‌های روحی چیزی برای دختران به ارمغان نخواهد آورد؛ لذا پیشنهاد می‌دهم بجای اینگونه ارتباطات اگر ایشان واقعا توانایی دارند رسما خواستگاری نمایند و اگر در توانشان نیست دنیا و آخرت شما را با این گونه ارتباطات نابود نکنند.

لطفا این مطلب را هم مطالعه بفرمایید و اگر سوالات بیشتری در زمینه مشاوره‌ای دارید می‌توانید در قسمت نظرات همان مطلب درج نمایید:

https://www.welayatnet.com/fa/news/99411

سلام میخواستم بدونم من با یک خانوم صیغه موقت شدیم و ایشون صیغه رو با وکالت از طرف من انجام داد. قبلا گفته بود که مورد اذیت و ازار قرار گرفته شبا خواب نداره اینطور گفته بود و پیششون که رفتم با صحنه هایی مواجه شدم که جنون بود واقعا و بعد از ترک ایشون واقعا عصبی بودم و نمیخواستم ادامه بدم جدی چون کپ کرده بودم اما عقلم سر جاش بود ایا عقد باطله؟

و سوال دوم این که در همون حال بصورت جدی از رابطه زده شدم و پیام دادم که باقیمانده مدت رو بخشیدم و مهریه رو هم با توافق به یه فقیر کمک کردم

عقد در هر دو صورت باطله؟

سلام 

در هر صورت اگر باقی مانده مدت را بخشیدید و به صورت پیامکی به او اطلاع دادید و مهریه را توافقی به فقیر دادید شما با هم نامحرم هستید و جدایی به صورت شرعی صورت گرفته است. 

خب میشه جزیی بگید در صورت اول چی؟

بعد اگر لفظی گفته باشم به خودم و به اون بگم باطله چی لفظ بخشیدن مدت رو نگم اگه؟

و اینکه اون لحظه من با عقل سلیم و حال عقلانی گفتم باطل اما بعدا برای اینکه نارحت نشه قسم خوردم که حالم دست خودم نبوده در حالی که بوده و از قبل میخواستم باطل کنم بازم باطله؟

اگر کسی عقد موقت خود را باطل نکند و عقد دائم کند حکم آن چیست

با سلام و عرض خسته نباشید 

بین من و اقایی به صورت موقت صیغه محرمیت خوانده شده بود البته هیچ رابطه ای هم صورت نگرفت و الان حدود یک ماه از این مدت باقی مونده از طرفی هم این اقا شش ماه هست که به گفته خودش با خواسته خانواده اش با کس دیگری ازدواج کرده از همون موقع از ایشان خواستم که بنده رو طلاق بده اما بعدداز اینکه خبررازدواجش رو به من داد دیگه هیچ پیامی در جواب درخواستم بهم ندادن 

و من نمیدونم چکار کنم چون واقعا نمیخوام یه ساعت هم در بین ما محرمیتی وجود داشته باشه 

ممنون میشم جواب بدین

سلام. اگر عقدتان به صورت صحیح خوانده شده بود، بنابر صورت مساله ای که نوشتید اگر وکالت بر فسخ دارید که خودتان می‌توانید فسخ کنید درغیر این صورت شما هنوز زوجه ایشان محسوب می‌شوید و باید این یک ماه را هم صبر بفرمایید. البته اگر با ایشان ارتباط جنسی هم داشتید باید عده هم نگه دارید در غیر این صورت عدّه لازم ندارد.

آیا ازطریق پیامک میشود محرمیت را بخشید اگرمیشود چجوریه؟

سلام من با يه پسر صيغه شيش ماهه خونديم،بعد هم تموم كرديم باهم تو س روز ، كه اصلا رابطه هم نداشتيم ايشون ولى نگفت مدت زمان رو بخشيد،من الان نميتونم باكس ديگه اى صيغه بخونيم؟

سلام 

اگر باقی مانده مدت را نبخشیده باید تا اتمام مدت صبر کنید یا اینکه این آقا پسر باقی مانده را ببخشد.

 

سلام.خدمتتون عارضم که حدود ۴ سال است من یک خانم مطلقه ای را صیغه کرده ام و حال بیشتر از یکسال هست که ما فرزند داریم و اکنون خانم خانه و زندگی و من و بچه را ول کرده و از خانه فرار کرده است و اینگونه ک من فهمیده ام با مرد های دیگری هم اکنون در ارتباط است …حال درخواستم از شما این است که میخواهم اون خانوم را از سر خود وا کنم یا همون طلاقش بدهم.لطفا راهنمایی کنید تا بیش از این گناه من و فرزندم را درگیر خود نکند .ممنون

سوالت واضح نیست

این زنه که گذاشته و رفته

زن اصلی خودت بوده یا همین زن صیغه ای

بچه از کدوم زنت داری؟

سلام من خانومي رو به عقد موقت در اوردم و هدف ازدواج دائم بود بعد از گذشتن مدتی ولی اطلاع دقیقی از شروط صیغه نداشتیم و مهریه و زمان برای عقد در نظر نگرفتیم. بعد از اتمام رابطه خانم عده نگه داشتند ایا راهی برای جبران ما فات هست؟

سلام 

– ذکر مهریه در ازدواج موقت شرط است، پس اگر اخلال به آن نماید باطل است. 

پس عقد باطل بوده و زن باید عده وطی به شبهه نگه دارد که عبارت است از مدت سه پاکی از حیض.

اگر بخواهیم صیغه را باطل کنیم و مرد فقط به اجبار و کلامی صیغه را ببخشد اما راضی نباشد صیغه باطل می شود؟

سلام 

اگر کلامی باقی مانده صیغه را بخشیده صحیح است 

اطلاعات بیشتر در مورد فرمت‌های متنی

با عضویت در خبرنامه مطالب ویژه، روزانه به ایمیل شما ارسال خواهد شد. .

برای مشاوره بذل مدت در ازدواج موقت

برای مشاوره بذل مدت در ازدواج موقت

 

بر اساس ماده 1139 قانون مدنی ” طلاق مخصوص عقد دائم است و زن منقطعه به انقضای مدت یا بذل آن از طرف شوهر از زوجیت خارج می شود ” .  لذا بر اساس این ماده یکی از اسباب انحلال عقد نکاح را می توان بذل مدت دانست .

بذل مدت را تنها می توان در عقد موقت جاری کرد . از آن رو که یکی از شرایط درستی عقد موقت تعیین زمان است ، عقد موقت صرفا در همان محدوده زمانی صحیح و معتبر است . اما اگر مرد تمایل داشته باشد ، می تواند مدتی را که از عقد باقی مانده است به زن ببخشد که در اصطلاح حقوقی به آن بذل مدت می گویند . علاوه بر این ، مرد می تواند به زن وکالت دهد که مدت را به خود ببخشد . به همین دلیل ، در این مقاله به بررسی اینکه بذل مدت چیست و ماهیت بذل مدت در صیغه خواهیم پرداخت . چگونه ازدواج موقت را باطل کنیم

همانطور که گفته شد ، عقد در قانون مدنی به شیوه دائم و موقت می تواند انجام گیرد . هرکدام از این دو نوع عقد شیوه های انحلال مخصوص به خود را دارند . یکی از روش های انحلال عقد موقت ، بذل مدت است . بذل مدت صرفا مخصوص عقد موقت است و در عقد دائم راه ندارد .

از آنجا که مدت در عقد موقت به نفع مرد تلقی می شود ، وی می تواند از این نفع بگذرد و مدتی را که باقی مانده است را به زن ببخشد . به این عمل حقوقی بذل مدت می گویند . مطابق تعریفی که از بذل مدت ارائه شد ، بذل مدت صرفا از طرف مرد به عمل می آید ؛ با این وجود مرد می تواند برای بذل مدت به زن وکالت بدهد تا به نیابت از او مدت باقی مانده را به خود بذل نماید و اقدام به بخشیدن مدت صیغه موقت نماید .

مانند آنکه شوهر به زن وکالت دهد که در صورت وقوع حادثه معینی مانند سوء رفتار مرد و یا ترک زندگی خانوادگی از جانب او یا مسافرت طولانی ، بقیه مدت را به خود بذل کند و یا اینکه به زن وکالت دهد تا هرگاه بخواهد بقیه مدت را به خود ببخشد . 

علاوه بر این ، در شرایطی که مدت عقد موقت طولانی است و مرد به وظایف زناشویی خود عمل نمی کند ، زن باید بتواند به دادگاه مراجعه کرده و الزام شوهر به بذل مدت را از دادگاه بخواهد که در این صورت دادگاه حکم به بخشیدن مدت صیغه موقت صادر خواهد کرد .

حتما بخوانید: الزام مرد به بذل مدت در صیغه

 

همانگونه که گفتیم اساسا بذل مدت به اراده شوهر به وقوع می افتد . بخشیدن مدت در ازدواج موقت با طلاق متفاوت است ؛ طلاق یک ایقاع تشریفاتی است که به صیغه خاص و با حضور دو مرد عادل انجام می شود . اما بذل مدت به هیچگونه تشریفاتی نیاز ندارد .

ادامه عقد موقت از حقوق مرد است و هرگاه بخواهد می تواند از آن صرفنظر کند . لذا وجود شرایطی که برای صحت طلاق لازم است ، مانند اینکه طلاق نباید در زمان عادت ماهیانه باشد ، در بذل مدت لازم و ضروری نیست . فلذا می تواند با هر لفظی واقع بشود .

اما برای صحت بذل مدت یا بخشیدن مدت زمان صیغه موقت مرد باید عاقل و بالغ و رشید و مختار باشد و همچنین بایستی اراده خود را اعلان کند و قصد درونی او به تنهایی اثری نخواهد داشت . فلذا می توان گفت که بذل مدت ماهیت ویژه ای دارد که با فسخ نکاح و طلاق متفاوت است .

در ادامه بخوانید: عده بذل مدت چقدر است

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد بذل مدت یا بخشیدن مدت در ازدواج موقت ، در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوق تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون بذل مدت یا بخشیدن مدت در ازدواج موقت پاسخ دهند .

 

 

برای مشاوره بذل مدت در ازدواج موقت

برای مشاوره بذل مدت در ازدواج موقت


درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با ایمیل یا شماره تلفن 9099071667 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 30000 ریال ) در ارتباط باشید تا از مزایای مشاوره حضوری سایت مشاوره دینا بهره مند گردید. همچنین می توانید از طریق فرم ارتباط با ما، پیام ها و انتقادات و پیشنهادات خود را برای ما ارسال نمایید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و …. هیچگونه وابستگی ندارد.

جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.


قانون مجازات اسلامی جدیدDownloads-icon


دفترچه ثبت نام آزمون کارشناسان رسمی قوه قضاییهDownloads-icon


فرم پیش نویس ثبت نام آزمون کارشناسان رسمی قوه قضاییهDownloads-icon


فرم پیش نویس ثبت نام آزمون کارشناسان رسمی دادگستریDownloads-icon


ظرفیت پذیرش آزمون اخذ پروانه مشاوره خانوادهDownloads-icon

آیا مایل هستید اعلانات مربوط به گفتگوهای آنلاین خود را روی دستگاه
خود دریافت کنید؟

در پنجره باز شده روی دکمه Allow کلیک کنید…

تمام موضوعات خانواده شامل طلاق، طلاق توافقی، حضانت فرزندان، مهریه، نفقه و بسیار اطلاعات دیگر

موضوعات پیرامون مسائل کیفری مانند جرایم قتل، سرقت و مواد مخدر

شما می‌توانید درخواست ارزیابی حقوقی خود را بطور مستقیم برای ارسال کنید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از ایشان پاسخ
بگیرید.چگونه ازدواج موقت را باطل کنیم

لطفا دقت داشته باشید، شما در هر روز تنها
می‌توانید ۳
درخواست ارزیابی حقوقی رایگان ویا ارتباط مستقیم با متخصص ثبت نمایید.
همچنین دقت داشته باشید درصورت عدم انتخاب متخصص، پیام شما برای تمامی متخصصان ارسال شده و ایشان
می توانند ارزیابی خود را از درخواست شما مطرح نمایند.

سلام من حدود ۶ سال پیشه با یه اقایی صیغه محرمیت داعم خوندیم که بعد حدود ۱ ماه توجه شدم ایشون سوع سابقه کیفری و .. دارند و حتی اسمشونم بمن دروغ گفتن و تو دادگاه این مطلب مشخص شده حالا الان میخوام با کسی دیگه ای ازدواج کنم و با اون شخصی که مشکل داشته دسترسی ندارم میخواستم ببینم چطوری باید صیغه رو باطل کنم و یا چون دروغ گفته و قصد سوء استفاده داشته اون صیغه باطل محسوب میشه یا خیر

کیفیت کلیه مشاوره‌ها توسط بنیاد وکلا تضمین می‌شود

عقد موقت یعنی عقدی که دارای مدت خاص و مهریه خاص است با انقضاء مدت یا بذل مدت منقضی و باطل می شود و عقد دایم با طلاق یا فسخ نکاح منحل می شود

توضیح شما مبهم بوده و مشخص نیست که منظور از صیغه محرمیت دایم همان عقد دائم است یا نکاح موقت ؟! آیا در دفترخانه ثبت گردیده یا خیر؟ اگر عقد موقت بدون ذکر زمان باشد برابر نظریه اداره حقوقی قوه قضاییه در حکم نکاح دائم بوده و آثار مترتب بر نکاح دائم بر آن لحاظ خواهد شد . چنانچه موقت و دارای زمان باشد با اثبات غیبت زوج و باستناد عسر و حرج زوجه میتوان درخواست بذل مدت را از دادگاه به عمل آورد .

کیفیت کلیه مشاوره‌ها توسط بنیاد وکلا تضمین می‌شود

در هر حال برای بذل در عقد موقت و طلاق یا فسخ در عقد دائم نیاز به ارائه دادخواست و حکم دادگاه دارید.

سلام
شماباید با مراجعه به دادگاه خانواده ، دادخواست الزام به بذل مدت عقد موقت را به ارائه کنید باید مشخصات خودتان و زوج را نوشته وتصویر شناسنامه خودتان وزوج را در صورت وجود ، تصویر برابر با اصل شده سند عادی ازدواج موقت ، پیوست دادخواست کنید و به عسر و حرج خود استناد کنید . دادگاه در صورتی که عسر و حرج را احراز کند ، حکم به الزام زوج به بذل مدت صادر می کند.

مشاوره حقوقی تلفنی یکی از سریعترین و بهترین نوع مشاوره است.

مشاوره حقوقی تلفنی در بنیاد وکلا با تضمین کیفیت مشاوره ارائه
می‌شود.

قبل از رزرو مشاوره
حقوقی تلفنی می‌توانید با بررسی
وکیل و متخصصین حقوقی بر
اساس عملکرد و امتیاز فعالیت تخصصی آنها فرد مناسب جهت دریافت مشاوره
حقوقی تلفنی
را انتخاب کنید.

مشاوره حقوقی تلفنی در بنیاد وکلا با
بهترین قیمت و در کوتاه‌ترین زمان ممکن ارائه می‌شود.

تمام حقوق برای بنیاد وکلا محفوظ است.

آیا مایل هستید اعلانات مربوط به گفتگوهای آنلاین خود را روی دستگاه
خود دریافت کنید؟

در پنجره باز شده روی دکمه Allow کلیک کنید…

تمام موضوعات خانواده شامل طلاق، طلاق توافقی، حضانت فرزندان، مهریه، نفقه و بسیار اطلاعات دیگر

موضوعات پیرامون مسائل کیفری مانند جرایم قتل، سرقت و مواد مخدر

شما می‌توانید درخواست ارزیابی حقوقی خود را بطور مستقیم برای ارسال کنید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از ایشان پاسخ
بگیرید.چگونه ازدواج موقت را باطل کنیم

لطفا دقت داشته باشید، شما در هر روز تنها
می‌توانید ۳
درخواست ارزیابی حقوقی رایگان ویا ارتباط مستقیم با متخصص ثبت نمایید.
همچنین دقت داشته باشید درصورت عدم انتخاب متخصص، پیام شما برای تمامی متخصصان ارسال شده و ایشان
می توانند ارزیابی خود را از درخواست شما مطرح نمایند.

سلام من یه دخترم که صیغه کردم موقت تاشیش,ماه الا سه ماهه گذشته میخوام جداشم خواهش میکنم کمکم کنید

کیفیت کلیه مشاوره‌ها توسط بنیاد وکلا تضمین می‌شود

در صورتیکه دو طرف قصد جدایی داشته باشند پسر باید بقیه مدت را به زوجه بذل نماید تا نکاح موقت از بین برود.
موید باشید

با سلام
در عقد موقت نیز مانند عقد دایم حق طلاق با زوج است
در عقد موقت یا با اتمام مدت عقد و یا صرفا با بذل مدت الباقی توسط زوج اقدام به طلاق میگردد .

مشاوره حقوقی تلفنی یکی از سریعترین و بهترین نوع مشاوره است.

مشاوره حقوقی تلفنی در بنیاد وکلا با تضمین کیفیت مشاوره ارائه
می‌شود.

قبل از رزرو مشاوره
حقوقی تلفنی می‌توانید با بررسی
وکیل و متخصصین حقوقی بر
اساس عملکرد و امتیاز فعالیت تخصصی آنها فرد مناسب جهت دریافت مشاوره
حقوقی تلفنی
را انتخاب کنید.

مشاوره حقوقی تلفنی در بنیاد وکلا با
بهترین قیمت و در کوتاه‌ترین زمان ممکن ارائه می‌شود.

تمام حقوق برای بنیاد وکلا محفوظ است.

شرایط ازدواج موقت : متاسفانه در عصر حاضر به آن دیدگاه بدی داریم و بعضا ازدواج موقت را برابر با کار خلاف شرع میدانیم .در حالی که اصلا خلاف شرع نیست بلکه توصیه های زیادی هم به آن شده است.

آیا هر فردی میتواند ازدواج موقت کند و از چه سنی ازدواج مناسب است؟

نکاح موقت از نیازهاى ضرورى جامعه اسلامى است که متأسفانه بنا به دلایل فرهنگى و آمادگى لازم در جامعه، تاکنون نتوانسته است جایگاه قانونى خود را بیابد.

مسلماً ازدواج موقّت مى‏تواند مقدارى از مشکلات جنسى جوانان را حل نماید؛ ولى چنانچه این کار بدون اتخاذ تدابیر و قانونمندى‏هاى لازم صورت پذیرد، بى‏شک عوارض نامطلوب بهداشتى و روحى براى جامعه در بر خواهد داشت. مسلماً شرایط ازدواج موقت از نظر هزینه و نیازهاى دیگر، همانند ازدواج دائم نیست و طبیعتاً براى اکثر جوانان قابل دسترسى خواهد بود. ولى متاسفانه در حال حاضر چنین زمینه‏هایى وجود ندارد. در هر صورت تقوا و عفاف در مواردى که ارضاى غریزه جنسى از راه‏هاى مشروع میسّر نیست، ازدواج موقت بهترین راه نجات و قرب به خداست. ضمناً براى شرایط ازدواج موقت سن معینى شرط نیست ولى بهتر است زودتر از ۱۸ سالگى نباشد.

چگونه ازدواج موقت را باطل کنیم

پرداخت مهریه در ازدواج موقت در شرایط ازدواج موقت باید مقدار وقت و مقدار مهر تعیین شده باشد و بدون آن باطل است و به محض این که عقد خوانده شد مرد مهریه را مدیون است واگر مرد مدّت صیغه را ببخشد، چنان چه با او نزدیکى کرده، باید تمام چیزى را که قرار گذاشته به او بدهد و اگر نزدیکى نکرده باید نصف آن را بدهد.اما اگر مقدار مهر در عقد مشخص شد و مرد بنا به دلایلی قصد پرداخت آن را نداشته باشد عقد آنها صحیح است، ولی مهر را باید بدهد، و اگر نپردازد، کار حرام کرده و شرعاً مدیون و بدهکار است و  مثل کسی است که مال دیگری را غصب کرده یا تصرف کرده و از پرداخت آن امتناع می کند قطعاً چنین کاری حرام و گناه است . بله اگر قصد پرداخت مهریه را داشت، ولی به یک علت غیر قابل پیش بینی؛ مثل سرقت، سیل، آتش سوزی یا …، مال خود را از دست داد و اکنون توانایی پرداخت مهر را ندارد مرتکب حرام و گناه نشده، ولی باز شرعاً مدیون و بدهکار است و در اولین فرصت که توانایی مالی پیدا کرد باید دین خود (مهریه) را بپردازد. در هر صورت شوهر نمی تواند از اصل پرداخت مهریه امتناع ورزد، مگر آن که زن مهر خود را ببخشد.

حدود لذت جنسی در ازدواج موقت زن و مردی که با هم ازدواج کرده اند در دوران عقد موقت دو طرف می توانند از یک دیگر همانند دوران عقد دائم لذت ببرند مگر آن که زن در عقد شرط کند که شوهر با او نزدیکى نکند، در این صورت عقد و شرط او صحیح است و شوهر فقط مى‏تواند لذت هاى دیگر از او ببرد، ولى اگر بعداً به نزدیکى راضى شود، شوهر مى‏تواند با او نزدیکى نماید.

اگر عرف مردم به گونه ای باشد که با این فرض به عقد موقت اقدام می کنند که در این دوران عمل نزدیکی صورت نگیرد و صرفاً زمینه ای باشد برای این که آشنایی و داشتن ارتباطات جزیی فراهم  شود، و پدر هم بر این اساس اجازه می دهد، نباید نزدیکی صورت گیرد.

اگر کسی ۴سال در عقد موقت مرد۵۸ساله باشد ولی مرد ببهانه عشق و دوست داشتن حقوق زن را ندهد و هر کدام جداگانه برای خودشون زندگی کنن و فقط از زن رابطه جنسی بخاد اونم هر موقعی که خودش خاست و اسلا شرایط کاری و فیزیکی زن رو درک نکند و خاسته خودش مهم باشد ضمناچون زن خودش کار میکند مرد پولی به او نمیدهد آیا جایز است زن در این رابطه باشد و ادامه دهد یا تمام کند
ضمناا مرد همسر و دو بچه دارد و زن مطلقه میباشد

به نظر بنده عشق و دوستی در درجه اول اینه که نگذاره به طرف مقابلش سخت بگذره… خصوصا اینک توان مالی داشته باشه.. انسانها در بیان و حرف بدون عمل زدن بسیار آراسته اند…اگر روزی غم غمهات رو خورد و به فکر این بود که باری از مشکلاتت بر داره،میتونه ادعای دوست داشتن کنه…از نظرم داره سو استفاده میکنه

این زن دیوانه است با چنین مردی که مشکل روانی داره بخواد ادامه رابطه بده

دوستی دارم که با پیامک و نوشتن در صفحه مجازی با مردی صیغه عقد موقت یکساله خواندند و یکبار هم رابطه داشته اند . مرد زن و بچه دارد ولی دوستم مطلقه هست و حالا از اینکار پشیمان شده . سوالی دارند میپرسند زن میتواند صیغه عقد را باطل کند و دیگه ادامه ندهد??

فقط از اون خانوم داره استفاده جنسی میشه پس جدابشه خیلی بهتره چون درحال سواستفاده کردن هم از خود اون خانوم میکنه هم داره عذابش میده

بیا بامن آن مردیکه پیررارهاکن.

به نظر من مرد داره از خانم رقیه سو استفاده میکنه. با جدایی شخصیت و شان خودتون رو حفظ کنید.

حدود یک سال است که با یک پسر آشنا شده ام و قصد ازدواج دارد ولی فعلا مشکلاتی هست که نمیتونیم ازدواج کنیم آیا میشه ازدواج موقت کرد در ضمن من پدرم فوت شده پدر بزرگ هم ندارم آیا اجازه شخص دیگری لازم است یا خیر

خیر نیازی به اجازه نخواهید داشت و میتوانید عقد موقت کنید.

سلام با این شرایط توی دفاتر ازدواج طلاق هم امکان پذیره

سلام اگه دونفر خودشون صیغه محرمیت رو بخونن و دو روز دیگه گیر پلیس بیوفتن چه جوری میتونن ثابت کنن که این دو نفر صیغه ی یک دیگرند

همه چیز به توافقی که قبل از عقد وجاری شدن خطبه بستگی دارد

کار حلالی انجام میدهید ولی اعتماد نکنید

من خانمی را صیغه کردم الان که به شناخت از ایشون رسیدم به درد هم نمیخوریم (خیلی مشکلات دارن)
تهدید میکنن که برات مشکل درست میکنم اذیتت میکنم ، میتونم از ایشون شکایت کنم

خیر در صورت هرگونه تهدید و مزاحمت میتوانید شکایت کنید.

سلام مدتی بایه خانم آشنا شدم اوایل ادعا داشت بیوست بخاطر همین شرایط صیغه فراهم گردید امابعد ازمدتی فهمیدم شوهردار وبابت منافع مالی دروغ گفته است و واسه اینجانب مشکلات زیادی بوجودآورده آیا میتوانم شکایت کنم

سلام اگه بکارت توسط خوده شخصی که قصد به عقد در اومدن اونو دارین رفته شده باشه (قبل از عقد کردن )
و شخص دیگه باکره نباشه ایا برای عقد با اون شخص اجازه پدر لازمه؟

برای ازدواج بار اول بله

اگه بکارت تو زنا از بین رفته باشه اجازه پدر و جد لازمه ؟

برای ازدواج بار اول بله.

با رجوع از سيد سيستاني به ايت الله وحيد اجازه لازم نيست.

سلام خانم امیرهاشمی….
یه سوال ؟
برای ازدواج موقت طرفین هرکجا که باشند میتونند خودشون صیغه عقدموقت رو بخونند؟یانه

ممنون

سلام اگه قبلا ازدواج کرده باشه اما باکره و بالغ باشه بازم اجازه پدر لازمه؟؟؟

اگر مرد و زن هر دو تا به حال ازدواج نکرده باشند و میخواهند باهم عقد موقت داشته باشند و پدر، راضی به این کار نیست، آنها خود میتوانند بدون اجاره پدر عقد موقت داشته باشند

من با دختری آشنا شده ام و تنها قصدم این است که با صیغه موقت توانایی دست زدن به دستان اورا در خیابان داشته باشیم چرا که مسافرم و میخوام به مدت ۳ ساعت از یک مکانی عمومی و تاریخی ای دیدن کنیم و می‌خواهم در این مدت باهم راحت باشیم، آیا برای این صیغه موقت، بدون نزدیکی رضایت پدرش لازم است؟

سلام می خواستم بپرسم صیغه جایی ثبت میشه یانه اگر زن قصد ازدواج دائم داشته باشداستعلام بگیرن متوجه عقد موقت وی می شوند یا نه؟؟

سلام می خواستم بپرسم صیغه جایی ثبت میشه یانه اگر زن قصد ازدواج دائم داشته باشداستعلام بگیرن متوجه عقد موقت وی می شوند یا نه؟؟ لطفا یکی جواب بده ممنون میشم

سلام اگه شخصی بیست ساله به مدت دو سال ازدواج کرده باشه و طلاق گرفته باشه ولی هنوز باکره باشه..میتونه بدون اجازه پدر ب عقد موقت شخص دیگری دربیاد؟

سلام بنده این۱سال که با یه دختر مطلقه صیغه موقت کردم و وقت خوانده خطبه صیغه پول رو پرداخت کردم وآشناهستش! و هروقت برای همبستر قرار میذاریم هزارتا بهونه میاره و وقت نمیذاره برای من!آیا میتونم پولا رو ازش پس بگیرم یانه؟!

آیا اگر با دختر در طول مدت صیغه نزدیکی انجام بگیرد و خود دختر نخواهد مهریه رو دریافت کند. آیا میشود مهریه رو پرداخت نکرد و عقد را باطل کرد؟چگونه ازدواج موقت را باطل کنیم

تکرار میکنم اگر خود دختر اسرار بر نگرفتن مهریه کند.

اگر پدر و مادر دختر جدا شده باشند و پدر هیچ خبری از دختر نداشته باشد و جد پدری فوت شده باشه امکان عقد موقت هست؟

یک مرد درعقد موقت وقتی میخادبقیه مدت را ب زن ببخشه باید زن هم بشنوه یا تو دلش بگه کافیه

سلام
ببخشید اگر مردی با خانم مطلقه ای بخواهند ازدواج موقت کنند .. صیغه رو خودشون میتونن بخونن ؟
و اگر در جایی باهم توسط گشت یا پلیس دستگیر بشن چه مراحل قانونی خواهد داشت ؟ از نظر شرعی درست باشه پلیس گیر نمیده ؟ چون چیز ثبت شده ای نیست و فقط صیغه خونده شده

من با دختری دوست شدم تا حالا هم ارتباط نزدیکی نداشتیم .دختر قبلا نامزدی داشته که الان جدا شدن میتونیم صیغه موقت بخونیم خودمون ؟؟؟از وجود بکارت طرفم اطلاعی ندارم که دارد یا خیر ممنون از راهنمایی خوبیتون

من میخوام یه خانم مجرد رو که پدر و پدر بزرگ پدری اش فوت کردن ، صیغه کنم
آیا به لحاظ شرعی یا قانونی مانعی نداره؟

سلام آیا دختر باکره ای که به عقد موقت بدون اجازه پدر درآمده و لذت جنسی بدون دخول بوده و ارتباط پسر و دختر در حال حاضر قطع شده و مهریه هم پرداخت نشده عقد در حضور وکیل انجام و نوشته شده ولی پسر میگه صیغه نامه رو سوزانده در صورتی که می‌گوید دختر را خیلی دوست دارم و دختر نمیدونه واقعا اینکارو کرده یا دروغ گفته دختر الان چیکار کنه با توجه به اینکه حس ضرر و زیان و همینطور احساس گناه داره

سلام اگر دختر باکره رشیده ای به عقد موقت با مدت و مهر معلوم درآید که نوشته شده و لذت جنسی بدون دخول صورت گرفته و در حال حاضر ارتباط طرفین قطع شده ولی مدت عقد تمام نشده و پسر میگه صیغه نامه را سوزونده و دختر نمیدونه پسر دروغ میگه یا نه ولی احساس ضرر و زیان و گناه میکنه دختر باید چیکار کنه؟؟

سلام دختر باکره رشیده ای که بدون اجازه پدر به عقد موقت دراومده و عقد در حضور وکیل انجام شده و لذت جنسی بدون دخول صورت گرفته و در حال حاضر طرفین با هم ارتباط ندارند و پسر میگه صیغه نامه رو سوزونده و دختر نمیدونه راست میگه یا دروغ ولی پسر خیلی دختر رو دوست داره و دختر الان چیکار باید کنه با توجه به اینکه هم احساس گناه داره و هم احساس ضرر و زیان

اگه فعلا شرایط ازدواج دائم نباشه از طرفی اگه پدر دختر متوجه ارتباط دخترش و اون پسر بشه با ازدواجشون میکنهایا میشه بدون اجازه پدر صیغه خوند ولی حد رابطه رو مشخص کرد؟

با سلام من خانمی ۴۴ ساله هستم که بنا به دلایلی از همسرم دور هستم و در یک کشور دیگر مشغول کار و تحصیل می باشم الان حدود یکساله میشه که از همسرم دورم و همسرم هم نمیتونه بیاد به این کشور ایا من در غیاب ایشان می توانم ازدواج موقت داشته باشم .

سلام.اگه برای صیغه موقت نزدیکی عنوان نشه و فقط برای راحت بودن ارتباطات خونده بشه بین دختر و پسر اجازه پدر لازمه؟یعنی بدون اطلاع خانواده میشه اینکارو کرد؟

سلام
بنده یک خانوم رو به مدت ۵۲ سال صیغه کرده ام ولی حالا بعد از یک ماه که منجر به فروپاشی زندگی سابقم شده دیگه نمیخوام باهاشون باشم و میخوام صیغه رو باطل کنم ۵تا سکه مهریه کردم ولی از سادگی من سواستفاده کرده و اقدام به اخاذی من کرده و حالا میگه من نمیخوام ازت جدا شم
چطور میتونم از شرش خلاص شم لطفا کمکم کنید

اگر زن در ازدواج موقت با مردی باشه و مرد هیچوقت حضور نداشته باشه و مهریه ای هم نپردازه اگر زن تا پایان تاریخ عقد محرمیت را ادامه بدو و نبخشه آیا از نظر قانونی میتونه در پایان دوره کل مهریش رو در خواست کنه ؟

اگر دختری با پسری زنا کرده باشه و بکارتشو از دست داده میتونه بدون اجازه پدر با همون پسر صیغه موقت انجام بده؟

خیر امکان پذیر نیست.

سلام من بیستوپنج سالمه تاکنون ازدواج نکردم والان بایخانوم چهل ساله میخوایم بریمازدواج موقت کنیم باهم ولی حقیقتش چون زیادنمیشناسمشون میترسم که بعدادردسربشه.اولانیازبه اجازه پدرم هست یانه.ثانیا اگه مارفتیم محضرایشون گفتن مهریش مثلا ده هزارتومان زمان موقت هم حدودیکماه.خب منم قبول کردم اگرتواین یکماه منوایشون باههم نساختیم ایشون میتونن برن شکایت کننوبیشترازمهریه ثبت شده روبگیرن ازم؟ثالثاگیریم که ایشون تومحضرگغتن مهریه مثلا فلان هزارسکه.منم قبول نکردم ایامشکلی پیش میادیانه؟خواهشاکمکم کنین.تحربشوندارم میترسم

اگر قصد داشتن نزدیکی نداشته باشند اجازه پدر لازم است؟

بله لازم است.

شما جایی که موارد صیغه رو معرفی کنند میشناسین؟

خیر

در بالا گفته شده که اگر زنی از شوهرش طلاق بگیرد، باید زمان عده را رعایت کند. آیا زنی که زنا کرده است نیز نیاز به رعایت عده میباشد؟

بله عده باید نگه داشته شود.

اگر در ازدواج موقت، قصد نزدیکی نداشته باشند چه؟ باز هم عده ی زنی که با مرد دیگری زنا کرده باید رعایت شود؟

سلام در زنا که رعایت عده لازم نیست.

سلام زنا عده نداره.

شرایط وسایلی که مرد در مدت صیغه برای زن خریداری نموده اعم از طلا و پوشاک… چیست ؟؟؟؟؟

سلام خسته نباشید . با یه آقایی صیغه موقت محضری کردم صیغه نامه گمش کردم چجوری میتونم مهریمو بگیرم.

اگر در محضر ثبت شده باشد میتوانید رونوشت بگیرید.

سلام من ۲۰ سالمه میتونم دختری ک باکره اس و ۱۶ سالشه رو صیغه کنم بدون اجازه پدر و مادر دختر؟

بدون اجازه پدر و قانونا خیر.

سلام چند وقت هست با خانومی ۳۸ساله اشنا شدم و او ادعای باکره بودن دارد ایا می تونم بدون اجازه پدرش ازدواج موقت انجام بدم

سلام من با دختری آشنا شدم که پدرش و پدر بزرگش فوت کرده آیا برای عقد موقت اختیار با خود ایشون هست یا اجازه کسی لازمه؟

طرف۱۷سالشه و بکارتش توسط یه پسر دیگه بدون اینکه ازدواج کنه از بین رفته و حالا من میتونم بدون اجازه کسی عقد موقتش کنم؟

اگر زنی صیغه کسی باشد و مرد مهریه و مقدار پول تعیین شده در صیغه نامه را نپردازد و زن ناراضی باشد میتواند خودش به محضر رفته و صیغه نامه را فسخ کند؟

زن میتواند برای مطالبه مهریه اقدام کند و زمانی میتواند طلاق بگیرد که این حق را داشته باشد.

سلام صیغه یه نفرشدم که نه مهریه میده نه خرجی،تازه بجای اینکه اون کمک کنه من بهش کمک میکنم،صیغه نامه دستشه و پس نمیده و طلاق نمیده میتونم برم محضر خودم باطلش کنم؟

خیر برای طلاق باید این حق را داشته باشید.

ولی می تونین از محضر رو نوشت بگیرین و طلب مهریه کنین و حتی شکایت کنین

سلام اگر دختری بامردی که زمین گیر و مریض است وگواهی های پزشکی موجود باشه عقد کند فقط برای پرستاری وازاون خواسته بشه که عقد موقت بشه وهزینه های زندگی دختر رو به عنوان همسر پرداخت میکنه تحصیلی و زندگی به اجازه پدر نیاز است؟

یک پسر ۱۷ ساله میتونه بدون اجازه پدر و مادر یک دختر یا زن رو صیغه کنه؟؟؟

برای صیغه کردن به کجا ها باید مراجعه کرد؟ موسسه داره چجوریه؟ از کجا باید پیدا کرد

سلام من ۱۸ سالمه و باکرم میتونم با پسری ۲۳ ساله بدون اجازه پدر صیغه کنم؟

خیر باید اجازه پدر را داشته باشید.

چرا نمیشه؟چطور مرد نیاز اجازه نداره؟

سلام شوهرم دزدکی ازدواج موقت کرده و بچه هم داره ایا وقت معینی برای عقد موقت هست یاباید شوهرم طلاقش بده؟؟

در عقد موقت مدت دارد. لذا شما نیز میتوانید درخواست طلاق کنید.

شاید این بدبخت نخواد طلاق بگیره داری تشویقش میکنی.عیششش

میتونه مدت صیغه رو به اون خانوم ببخشه و از هم جدا بشن

سلام من ۱۸ سالمه اگه بخوام صیغه نیاز به اجازه پدر خودم نیست

برای بار اول نیاز به اجازه پدر دارید.

مگه دختری

منم ۱۸سالمه توسط یه پسربکارتمو ازدست دادم ومیخوام صیغه کنم باهاش…دیگه اجازه پدر واسه چیه …هیچ راهی وجود نداره یعنی…هیچ آیت اللهی نمیگه عیب نداره؟

سلام من به عقد ۹۹ ساله مردی در محضر درامدم و عقدنامه موقت داریم. اما همسر ایشان عقدنامه ما را پاره کرده اند و فقط کپی عقدنامه موقت نزد من است. همسرم همچنان با من در ارتباط است و عقد را باطل نکرده و بنده نیز اختیار فسخ عقد را دارم اما بابت پاره شدن عقدنامه نگرانم آیا میتوانم به تنهایی به محضر مراجعه کنم و برایم مجددا عقدنامه صادر کنند؟ همسرم معتقدند کپی عقدنامه ها کفایت میکند و به محضر نمی آیند چون فرد سرشناسی هستند و همسر اولشان به شدت کنترل و تعقیبشان میکند.

میتوانید برای گرفتن رونوشت اقدام نمائید.

درود
۲۸ سالمه و مجردم و قصد مهاجرت کاری دارم ک در این حین با خانومی مطلقه ک دوفـرزند دختر ۱۳ ساله و پسر ۲۰ ساله داره و قرار شد ک از طریق ازدواج سوری خانم رو تا کشور مقصد همراهی کنم و خانم هم در قبال این کار هزینه های سفرمن رو تقبل بکنه
بنظر شما برای این ازدواج سوری ک میخاییم انجام بدیم چیکار کنم ک موقع جدا شدن ب مشکلی برنخورم و متضرر نشوم و خانم گفتن حق طلاق با خودم باشه ــ سپاسگذارم.

همه چیز به توافقی که قبل از عقد وجاری شدن خطبه بستگی داردمن جوان ۳۴ ساله از خوزستانم وبرای دوری از گناه مایلم خطبه جاری کنم هر بانویی که شرایط صیغه را دا را باشد من را در جریان بگزارد

سلام من برای رفع نیازها جنسی و روحی نیاز دارم تا دختری رو صیغه کنم تا از تنهایی در بیام و دختر هم راضی هست و ۱۸ ساله . اجازه پدرش واجبه یا نه؟

سلام خودم ۱۸ سالمه میخوای دختری که باکره هسته و اونم ۱۸ سالشه اگه بدون اجازه پدر صیغه موقت انجام بدیم از لحاظ شرعی صیغه باطل هسته ؟

میشه با دختر ۲۰ ساله بدون اجازه پدر و مادرش صیغه محرمیت جاری کرد .از لحاظ قانونی میدونم نمیشه فقط میخوام بدونم از لحاظ شرعی چه حکمی داره اگه میشه کامل توضیح بدید

خیر ازدواج موقت هم نیاز به اجازه پدر ایشان خواهد داشت.

آیا زن در عقد موقت بدون توافق میتونه جدا بشه از لحاظ شرعی چه حکمی داره .

سلام با زن مطلقه ای که چندین بار صیغه ی موقت داشته و معلوم نیست عده هم نگه میدارد یا نه(اعتقادی به نگه داشتن عده نارد)، میتوان به او اعتماد داشت او را صیغه موقت کرد؟

سلام با زن مطلقه ای که چندین بار صیغه ی موقت داشته و معلوم نیست عده هم نگه میدارد یا نه(اعتقادی به نگه داشتن عده ندارد)، میتوان به او اعتماد داشت و او را صیغه موقت کرد؟

اجازه از پدر مادر دختر چگونه باید گرفته بشه ایا مکتوب باید باشه ؟
قانون در رابطه با صیغه چگونه برخورد می کنه یعنی چطور تشخیص می ده ک طرفین به هم محرم هستن یا خیر

اگه جاری نشدن صیغه موجب گناه بشه چی؟

سلام،اگه صیغه یک ساله ی مردی باشیم،میتونیم تو این مدت صیغه فرد دیگه ای شیم؟؟؟

اگه صیغه یک ساله مردی باشیم،میتونیم تو این یک سال صیغه فرد دیگه ای بشیم؟؟؟

سلام ببخشید اگه دختری بکارتشو از دست داده و بخواد با مرد متاهل صیغه موقت بخونن باید پدر دختر اجازه بده؟؟

سلام بنده ۷ سال پیش نامزدی شدم و صیغه جاری شد بینمون اما داخل خونه و توسط مادرم…مدت زمانش درست مشخص نشد و نیت بر این بود که تا پایان دوران نامزدی باشه…۴ ماه بعد به مشکل خوردیم و مثلا نامزدی بهم خورد اما بلافاصله بعدش آشتی کردیم و ۲۲ ماه نامزد بودیم که بعد از اون به طور جد نامزدی بهم خورد و اون آقا هم دو سال بعدش ازدواج کردن و الان ۳ ساله که متاهل هستند…میخواستم بدونم صیغه درست بوده یا نه و اینکه اگر درست بوده الان نیازی به باطل کردنش هست یا باطل شده است؟و اگر درست نبوده با این حساب که بنده اون زمان باورم این بوده که صیغه جاری شده درسته مرتکب گناه شدم؟

سلام دوماه است باخانومی بیوه صیغه خواندیم حالاتمام شده میتونیم مجددادامه دهیم

بله باید مجددا نکاح موقت منعقد شود.

سلام یه سوال داشتم من دخترم با یک مرد زن دار به مدت یکسال عقد کردم تقریبا دوماه ونصف گذشته از عقد که عقد رو بخشید و رابطه جنسی هم داشتیم آیا من میتونم مهریه ام رو بگیرم تمامش رو؟

مهریه صیغه موقت به صورت جنس بوده آیا میشه به پول تبدیل کرد و پرداخت نمودیا حتما باید خود جنس را داد

اگر دختر و پسر نوزده ساله بين خودشون ايه ي محرميت بخونن محرم ميشن يا باطله؟
البته بدون اجازه پدر دختر

از لحاظ شرعی محرم میشوند ولی قانونی خیر.

از لحاظ شرعی هم باطله

اولویت با شرع هست بعد برادر از برادر درکی نداره پس نمیتونه قضاوت کنه که اون چه حسی داره مخصوصاً یک پدر پس اگه از لحاظ شرعی محرم میشوند از نظر من کفایت میکند چون مقداری از درصد ازدواج نکردن را پدر ها و مادران شکل میدهند.

خب اگه پسر جدا بشه يعني بدون اطلاع دختر با يكي ديگه ارتباط داشته باشه و كلا به جدايي بكشه تكليف چي ميشه؟

يعني من به عنوان يك دختري كه پسر بهم خيانت كرده و جدا شدم چجوري ميتونم از محرميت اون پسر دربيام؟

اصلا از اولش بدون اجازه پدر محرم نبودید

اينكه ايت الله خامنه اي گفتن بنابر احتياط واجب بايد اذن پدر در ازدواج موقت باشه يعني چي؟ يعني اگه اذن پدر گرفته نشه و صيغه خونده بشه باطل ميشه؟

سلام ی خانوم هست که دو ساله از شوهرش جدا زندگی میکنه کارشون به طلاق کشیده الان مراحل داداگاهی رو دارن طی میکنن میشه این خانوم رو صیغه کرد

دختری ۲۷ ساله هستم که ۴ سال پیش با مرد ۳۲ ساله ای صیغه محرمیت خوندیم. قصد ازدواج داشتیم و چون خانواده بنده راضی نمیشدن ناچارا برای اشکال نداشتن ارتباطاتمون بین خودمون آیه رو خوندیم.(بدون اطلاع خانواده و بدون اجازه پدر) در این مدت با ایشان ارتباط جنسی هم داشته ام (بکارت حفظ شده). بعد از گذشت ۴ سال هنوز خانواده بنده به این ازدواج رضایت ندادن و مشکلات بسیاری پیش امد و ناچار به جدایی از این آقا هستم. اولا میخواستم مطمئن بشم که این مدت ارتباط من با ایشان از لحاظ شرعی مشکلی نداشته؟؟ دوما برای جدا شدن از ایشان نیاز به خواندن صیغه یا آیه ای هست؟ سوما آیا نیاز هست که بعد از جدایی عده نگه دارم؟ چهارما مهریه ای که تعیین کردم رو بخاطر ندارم و کلا چیزی از ایشون طلب ندارم. ایا باز هم اشکالی وارده؟

با عرض سلام و خسته نباشید یکسال است که در عقد موقت هستم و الان از هم جدا شدیم بخاطر مشکلاتی که داشتیم.من عقد موقت کردن که نوشته شد ۱۵عدد سکه برای صیغه ای که نوشتیم.همسرم میتواند شکایت کند و با پیگیری قانون ازم بگیرد

شیش ماه نامزدی بودم تو این مدت فهمیدم ک به درد هم نمیخورم بعد از بهم زدن نامزدی از طرف من خانواده طرف ادعای گرفتن وسیله هاشونو کردن منم طلب مهریمو کردم کار به دادگاه کشیده میخام بدونم که آیا برای گرفتن مهریم گواهی بکارت لازمه؟

خیر نیاز به گواهی بکارت نیست.

اگر زن اول هیچ مشکلی از لحاظ جسمی نداشته باشدبرای ازدواج موقت یا دائم اجازه همسر اول لازمه

آیا امکانش هست مردی که متاهل هست و در شهر خودش یک زن دیگر صغیه موقت کند

خب یه دفعه بگین نمیشه صیغه کرد دیگ
کدوم پدری اجازه میده ک بکارت دخترش از بین بره؟!

سلام
من با دختری آشنا شدم که قبلا ازدواج کرده اما به گفته خودش نزدیکی نکرده آیا میتونیم صیغه جاری کنیم بین خودمون؟ چون برای ازدواج اولش اجازه پدر روگرفته

سلام اگر دخترو پسر بين خودشان ايه ي محرميت بخوانند بدون اجازه ي پدر دختر و دختر باکره باشد از نظر شرعي باطل است؟

سلام اگر دخترو پسر باهم ايه ي محرميت بخوانند و دختر باکره باشد ولي بدون اجازه ي پدر دختر باشد نه از نظر قانوني بلکه از نظر شرعي باطل است يا درست؟

سلام من دختری ۳۵ساله بدون پدرو حد پدری فوت شده اند با پسری. بین خودمون صیغه محرمیت خوندیم با تعیین زمان مشخص مهریه اما در محضر نرفتیم جایی ثبت نشده آیا این درسته یا اشتباه انجام دادیم آیا حتما باید عقد موقت در محضر باشه؟

سلام دختری که خودش عقد دائم کس دیگری است ولی باکره است میتواند صیغه کس دیگری شود و حلال است از لحاظ شرعی نه قانونی

با سلام و وقت بخیر.دختری ۴۷ ساله که دارای تحصیلات عالیه هست و تا بحال سکس نیز نداشته اند( باکره می باشند) بدون اذن پدر امکان صیغه شدن هست؟ آیا داشتن سکس مشکل شرعی داره؟ ممنونم

سلام میخواستم بدونم وقتی زنی رو صیغه کردی اصلا باهات رابطه نزاشت ویا مهریه روگرفت رفت چه کاری میشه انجام داد

این امکان هست زن شوهر دار به عقد موقت کس دیگه ای در بیاد؟

اگه یه دختر و پسره ۲۲ ساله و ۲۶ ساله ک هردو باکره هستن و واقعا قصد ازدواج دارن و خالصانه باهمن شرایط ازدواجشون محیا نباشه و یه صیغه موقت خودشون بین خودشون بخونن(بدون اطلاع و اجازه پدر) برای اجتناب از گناه ایا ب هم محرم میشن ب لحاظ شرعی؟ و شرعی و قانونی فرقش چیه

با سلام دختري ۳۳ ساله هستم باكره كه از طرف فرد متاهلي به من پيشنهاد عقد موقت داده شده كه خود بنده نيز تمايل دارم ولي با پدرم زندگي نمي كنم و پدربزرگ هم ندارم آيا ميتوانم عقد موقت بكنم . البته من با اين شخص رابطه دارم ولي نه رابطه جنسي

سلام
میخواهم با دختر خانومی که در شهر ما دانشجو است عقد موقت انجام بدم
که پدر و جد پدریشون فوت کرده.
خودمون میتونیم انجام بدیم یا نیاز به اجازه ی کس دیگه ای هست؟

نمیدونم

واقعا اطلاعات مفیدی در زمینه صیغه دادید ممنون. موفق باشید

سلام. میشه بدون اطلاع پدر صیغه خوانده بشه. بین دختر پسر ۳۲ ساله. ایا با خواندن صیغه محرم میشوند یا خیر باطل است؟

سلام من دختری باکره هستم که یکبار عقد دائم داشتم
الان سوالی دارم میتونم با فردی صیغه محرمیت داشته باشم؟

سلام خسته نباشین پسر ۱۷ ساله میتونه بدون اجازه پدرش با دختر غیر باکره عقد موقت کنه؟

دو ماهه از همسرم جدا شدم…الان فهمیدم با کس دیگه عقد یکساله کرده…ایا از لحاظ قانونی میتونم شکایت کنم که چرا عده نگه نداشته..اخه بچه هم داریم.

سلام از لحاظ شرعی اجازه پدر دختر باکره برای ازدواج موقت الزامی است؟تاکید میکنم شرعی ن قانونی؟

سلام
میخوام بدونم کسی که باکره باشه از لحاظ “شرعی” میتونه ازدواج موقت کنه؟ حرام نیست؟

دوستان اینو توجه کنین صیغه و عقد فرق میکنند

سلام
کسی که عقد کرده و در دوره عقد جدا شده، و الان باکره است، ایا میتواند الان بدون اجازه پدر به صیغه کسی دیگه دربیاد؟

مطالبتان زیبا و قابل تامل هست خداوند خیرتان بده

سلام من ۱۸سالمه برای صیغه باید اجازه بگیرم و اگه صیغه نامه رو خودمون نوشتیم کسی حق دخالت داره؟؟

من دختري رو دوست دارم، پدرشون و پدر بزرگشون فوت شدن.اگه بخواهيم براي آشنايي بيشتر بدون اينكه خانواده ها بدونن صيغه كنيم نياز به اجازه خانواده هامون داره؟؟

سلام خدمت مدیر محترم سایت لطفا سوالات مخاطبین را با ذکر منبع از ایات اعظام پاسخ دهید
زیرا در پاسخ ها ضدو نقیض بسیار است مثلا سوال شده در مورد زنا هنگامی که خانم در عده به سر می برد که پاسخ شما حرمت ابدی زن و مرد زانی است در صورتی که دو جنبه دارد اگر در عده عقد موقت باشد حرمت ابدی ندارد و فقط در صورتی که در عده عقد دائم باشد حرمت ابدی می شود
با تشکر

سلام من با پسری ۲۰ ساله صیغه موقت خواندیم ولی بدون اجازه پدر من
آیا بهم محرم میشویم؟

سلام اگر کسی بکارتش را بدون اینکه ازدواج کرده باشد از دست بدهد و بدون اجازه‌ی پدر صیغه بخواند صیغه باطل است؟

سلام من میتونم با دختر باکره بدون اذن پدر و بدون پاره کردن پرده بکارت ازدواج موقت کنم

میخوام با دختری۱۸ساله صیغه کنم اما قصد دخول نداریم خواستم ببینم اجازه پدر حتما لازمه یا نه

سلام ببخشید ایا مدت صیغه موقت باید الزاما ۹۰ روز یعنی ۳ ماه باشد؟زیر ۳ ماه باطل است؟بنده با اقایی صیغه کردیم ۱ماهه ایا اشتباه است؟و در مدت صیغه ایا باید به بنده تحفه ،نقدی یا غیر نقدی بپردازند؟

سلام اگه دختر نوعی از بکارت رو داشته باشه که با آلت از بین نره میشه ازدواج موقت کرد بدونه اجازه پدر؟؟کلا هیچ راهی برای اجازه نگرفتن از پدر وجود نداره در ازدواج موقت اول؟

سلام
میخوام با زنه مطلقه ای رابطه برقرار کنم‌‌
آیاا صیغه موقت لازم
و میتونیم خودمون شفاهی عقدو بخونیم؟

دختری بیست و هشت ساله هم اجازه پدر واس صیغه موقت نیاز داره؟

سلام. من یه سوال داشتم و اونم اینه که آیا توی صیغه موقت اجازه پدر از لحاظ شرعی واجب است یا قانونی؟

برای خواندن صیغه نیاز به پاک بودن و وضو نیست؟
من باکرم و صیغه خوندیم با یه پسر که دوسش دارم.
میتونم به مرجعی که حکمش بدون اذن پدر باطل نیست مراجعه کنم در صورتیکه مرجعم آیت الله خامنه ایه؟

با سلام سال ۹۲ خانمی که با کره نبود و نامه دکتر مبنی بر با کره نبودن داشت را صیغه کردم به مدت یک سال و بعد دو سه سال هم صیغه را خودشان اجرا میکردند و مهریه ۱۴ سکه بودبعد سال ۹۷ ایشان را به عقد دائم در آوردم بعد یک سال با توجه به مشکلات روحی و روانی ایشان مجبور به طلاق شدن تا به خودش و من و دخترهای خانم اولم آسیب نرسانند. اکنون خانوم تقاضای مهریه صیغه را بعد آن مدت کرده اند. و من مدارکی ندارم که ثابت شود ۱۴ سکه را به ایشان داده ام. لطفا راهنمایی بفرمائید. الان هم توان مالی پرداخت ۲۸ سکه را ندارم. البته حکم توقیف ماشینم را گرفته و خیلی مستاسل شده ام.

سلام . بعضیا میگن خود پسر دختر هم میتوانند صیغه بخونن. ایا صحت داره؟

سلام.کسی ک عقد موقت کرده ولی نمیدانست ک اجازه پدر لازم است برای عقد موقت و با کسی ک عقد اوست نزدیکی کرده؛کاری حرامی انجام داده؟

سلام من مادرم فوت کرده پدرم درقید حیات هس ولی ازدواج کرده با مادبزرگم تنها زندگی میکنم ۱۹سالمه با پسری ۲۳ساله برا اشنایی صیغه درست یا اجازه پدر لازم؟

چرا با کسی زنا کنه کسی بهش حروم میشه یعنی هیچ راهی نداره بعد اینکه طلاق گرفت با اون مرد ازدواج کنه

خوهشا جواب منو بدین اگ با کسی زنا کنه یه زن .بعد از شوهرش طلاق بگیره نمیتونه زن اون شخص بشه ک باهاش زنا کرده .هیچ راهی نداره ??

سلام من بدون اجازه پدرم با یک پسر ۲۰ساله صیغه محرمیت خوندم و بکارتمو از دست دادم
الان نمیدونم چیکار کنم
میخام بدونم میشه شکایت کرد یا هر کار دیگه ای؟؟؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نام

ایمیل

وبسایت


ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.


صیغه ۹۹ ساله چیست؟ ازدواج دائم و موقت، در بسیارى از احکام و مسائل مشترک‏اند؛ براى مثال در هر دو باید صیغه خوانده شود و تنها راضى بودن زن و مرد کافى نیست و یا صیغه عقد را می‏توانند خود زن و مرد بخوانند و یا دیگرى را وکیل کنند که از طرف آنان بخواند. اما در پاره‏اى از مسائل با یکدیگر تفاوت دارند که برخى از آنها عبارت است از:

زمان متعه اگر مقداری زیاد مثلا نود و نه سال تعیین شود، بعضیها آن را باطل می دانند، بعضیها هم می فرمودند تبدیل به دائم می شود و عده ای هم می گویند صحیح است چون ممکن است مدت را ببخشد. اما در مورد حداقل زمان متعه؛ باید به حدی باشد که یک لذت جنسی در آن تصور شود.

حلال بودن ازدواج موقت بستگی به قبول آن از طرف مسلمانان است، مسلمانی که برخلاف قرآن معتقد به حلالیت آن نباشد انجام نمی دهد نه اینکه حرام باشد و چون شیعیان طبق نظر قرآن و اهل بیت(علیهم السلام) آن را حلال می دانند وانجام می دهند و در هرجای دنیا شیعه صحیح الاعتقادی وجود دارد امکان ندارد ازدواج موقت را حرام بداند.

ازدواج موقت به یک شکل نیست و در حقیقت از نظر اسمی«موقت» است چون دارای زمان مشخص و شروط گوناگون است. با توجه به مسئله زمان‌ ازدواج، از ازدواج یک ساعته تا صیغه ۹۹ ساله افراد می‌توانند در این‌گونه ازدواج‌ها، نحوه ارتباط، ‌زمان و میزان آن و البته مبلغی که به عنوان مهریه به زن تعلق می‌گیرد را مشخص کنند. این ازدواج، نوعی ازدواج انعطاف‌پذیر است که افراد می‌توانند خود را با آن تطبیق دهند. آن دسته افرادی که نیاز به ازدواج دارند، با این روش می‌توانند علاوه بر رفع نیاز، از مشکلات و گناهان ارتباطات غیرسالم هم رهایی یابند.چگونه ازدواج موقت را باطل کنیم

در واقع صیغه ۹۹ ساله باعث می‌شود آن چیزی که در نهان جامعه وجود دارد و به دلیل عدم رعایت شئونات شرعی به زنا بدل می‌شود، جنبه شرعی به خود گیرد و راه گناه را ببندد. موضوع ثبت ازدواج در شناسنامه یا سند(چه در ازدواج دائم و چه در ازدواج موقت) یک امر مدنی است، نه شرعی و به همین دلیل، خواندن صیغه محرمیت میان افراد، بسیار مهم‌تر از ثبت آن است.

صیغه موقت به معنای (ازدواج موقت) است. صیغه موقت به این معنی است که زن و مردی که با هم ازدواج موقت می کنند، فقط تا زمانی که مدت عقد تمام نشده، با هم زن و شوهرند. بعد از تمام شدن مدت دیگر زن و شوهر نیستند، مثلا اگر برای مدت ده روز ازدواج کرده باشند، بعد از ده روز دیگر نسبت به هم محرم نیستند. در ازدواج موقت یا همان صیغه موقت رضایت زن و مرد و خوانده شدن عقد و مشخص کردن مهریه و مدت لازم است. اگر دختر باکره باشد، به نظر بیش تر مراجع معظم تقلید باید از پدرش رضایت بگیرد.

طبق ماده ۱۰۶۲قانون‌ مدنی‌: “نکاح‌ واقع‌ می‌شود به‌ ایجاب‌ و قبول‌ به‌ الفاظی‌ که‌ صریحا دلالت‌ بر قصد ازدواج‌ نماید.”

ازدواج‌ موقت‌(صیغه موقت) که‌ رابطه‌ زوجیت‌ بین‌ زن‌ و مرد در مدت‌ معین‌ است‌ به‌ وسیله‌ عقد محقق‌ می‌گردد و چون‌ عقد ازدواج‌ موقت‌ یکی‌ از عقود است‌ باید علاوه‌ بر شرایط عمومی‌ برای‌ صحت‌ عقد، دارای‌ شرایط مخصوص‌ به‌ خود نیز باشد.

قصد و رضای‌ زوجین‌ در صیغه موقت از شرایط صحت‌ عقد است‌. لذا مرد یا زن‌ یا وکیل‌ آن‌ها که‌ صیغه‌ عقد موقت‌ را می‌خواند باید قصد انشاء داشته‌ باشد یعنی‌ اگر خود مرد و زن‌ صیغه‌ را می‌خوانند، زن‌ به‌ گفتن‌ “زوجتک‌نفسی‌” قصدش‌ این‌ باشد که‌ خود را زن‌ او قرار دهد و مرد به‌ گفتن‌ “قبلت‌ التزویج‌” زن‌ بودن‌ او را برای‌ خود قبول‌ نماید و اگر وکیل‌ مرد و زن‌ صیغه‌ را می‌خواند، به‌ گفتن‌ “زوجت‌ و قبلت‌” قصدش‌ این‌ باشد که‌ مرد و زنی‌ را که‌ او را وکیل‌کرده‌ است‌، زن‌ و شوهر شوند.

بنابراین‌ اگر زن‌ و مرد راضی‌ به‌ عقد صیغه ۹۹ ساله نباشند یا اینکه‌ یکی‌ از طرفین‌، مورد اجبار و اکراه‌ قرار گرفته‌ باشد و یا آنکه‌ بدون‌ قصد انشاء مثلا به‌ لحاظ شوخی‌ صیغه‌ را جاری‌ نماید، این‌ شرط که‌ از صحت‌ ازدواج‌ موقت‌ است‌ رعایت‌ نشده‌ و باطل‌ می‌باشد.

در نتیجه‌ اگر زن‌ یا مردی‌ را اجبار به‌ ازدواج‌ موقت‌ با دیگری‌ نمایند که‌ شخص‌ مکره‌ بدون‌ اراده‌، مجبور به‌ پذیرش‌ ازدواج‌ است‌ این‌ ازدواج‌ یا صیغه موقت صحیح‌ نمی‌باشد.

در ازدواج‌ یا صیغه موقت تنها اراده‌ و رضایت‌ زن‌ و مرد برای‌ تحقق‌ عقد کافی‌ نیست‌ بلکه‌ باید از الفاظی‌ استفاده‌ کرد که‌ قصد طرفین‌ را مبنی‌ بر ازدواج‌ یا صیغه موقت برساند. بنابراین‌ معاطات‌ در عقد ازدواج‌ موقت‌ پذیرفته‌ نشده‌ است‌. در اینکه‌ خواندن‌ صیغه‌ ازدواج‌ موقت‌ با چه‌ زبان‌ و الفاظی‌ باشد کافی‌ است‌ که‌ لفظ فارسی‌ باشد و لفظ عربی‌ ضرورت‌ ندارد و صیغه‌ خاص‌ نیز ضرورت‌ ندارد، بلکه‌ همین‌ مقدار که‌ الفاظ، قصد ازدواج‌ موقت‌ را برساند کافی‌ است.

ایجاب‌ عبارت‌ است‌ از اعلام‌ قصد ازدواج‌ “موقت” گوینده‌ با مخاطب‌ خود. قبول‌ عبارت‌ از اعلام‌ پذیرش‌ آن‌ امر است‌. ایجاب‌ عموما از طرف‌ زن‌ و قبول‌ از طرف‌ مرد می‌باشد.

توالی‌ ایجاب‌ و قبول‌: برای‌ اینکه‌ اراده‌ هر دو طرف‌ در نظر عرف‌ مربوط به‌ هم‌ باشد و فاصله‌ بین‌ ایجاب‌ و قبول‌ امکان‌ توافق‌ واقعی‌ زوجین‌ را بر هم‌ نزند، در ماده‌ ۱۰۶۵ قانون‌ مدنی‌ تصریح‌ شده‌ است‌ که‌:

“توالی‌ عرفی‌ ایجاب‌ و قبول‌ شرط صحت‌ عقد است‌.”

یعنی‌ قبول‌ باید در زمانی‌ گفته‌ شود که‌ عرف‌ آن‌ را متوالی‌ و مربوط به‌ ایجاب‌ بداند.

ماده‌ ۱۰۶۳ قانون‌ مدنی‌: “ایجاب‌ و قبول‌ ممکن‌ است‌ از طرف‌ خود مرد و زن‌ صادر شود و یا از طرف‌ اشخاصی‌ که‌ قانونا حق‌ عقد دارند.”

با توجه‌ به‌ ماده‌ ۱۰۷۱ قانون‌ مدنی‌، به‌ نظر می‌رسد منظور از “اشخاصی‌ که‌ قانونا حق‌ عقد دارند” موردی‌ است‌ که‌ ازدواج‌ یا صیغه موقت توسط ولی‌ انجام‌ می‌گیرد و این‌ ماده‌ نمی‌خواهد مورد وکالت‌ را بیان‌ دارد. “تعیین‌ زن‌ و شوهر به‌ نحوی‌ که‌ برای‌ هیچ‌ یک‌ از طرفین‌ در شخص‌ طرف‌ دیگر شبهه‌ نباشد شرط صحت‌ نکاح‌ است‌.”

ماده‌ ۱۰۷۵ قانون‌ مدنی‌:‌ “نکاح‌ وقتی‌ منقطع‌ است‌ که‌ برای‌ مدت‌ معینی‌ واقع‌‌ شده‌ باشد.” از مفهوم‌ ماده‌ مذکور به‌ دست‌ می‌آید که‌ اگر برای‌ صیغه موقت مدت‌ تعیین‌ نشده‌ باشد، عقد ازدواج‌ صحیح‌ است‌ و آن‌ به‌ عقد دائم‌ مبدل‌ می‌شود.

اما گفته‌ شده‌ دسته‌ دیگری‌ از فقهاء عقیده‌ دارند که‌ در صورت‌ عدم‌ ذکر مدت‌، عقد ازدواج‌ موقت‌ باطل‌ است‌ و مبدل‌ به‌ ازدواج‌ دائم‌ نمی‌شود زیرا در ازدواج‌ موقت‌(صیغه موقت) تعیین‌ مدت‌ شرط است‌ پس‌ چنانچه‌ عقد فاقد این‌ شرط باشد باطل‌ است.

اگر چه‌ قانون‌ مدنی‌ در ماده‌ ۱۰۷۵ قول‌ مشهور فقهاء را پذیرفته‌ است‌ اما به‌ نظر می‌رسد قولی‌ که‌ نظر به‌ بطلان‌ عقد ازدواج‌ موقت‌ در صورت‌ عدم‌ تعیین‌ مدت‌ دارد، صحیح‌ تر به‌ نظر می‌رسد.خصوصا اینکه‌ زن‌ و مرد اراده‌ خود را برای‌ صیغه موقت با آثار آن‌ در نظر داشته‌اند و حال‌ آنکه‌ در صورت‌ عدم‌ تعیین‌ مدت‌ و مبدل‌ شدن‌ ازدواج‌ موقت‌ به‌ ازدواج‌ دائم‌، موجب‌ ضرر به‌ زن‌ و مرد، خصوصا مرد می‌شود مانند اینکه‌ مجبور به‌ پرداخت‌ نفقه‌ می‌شود و نیز زن‌ از مرد و بالعکس‌ از همدیگر ارث‌ ببرند و منظور آن‌ها این‌ نبوده‌ است‌.

ماده‌ ۱۰۷۶ قانون‌ مدنی‌: “مدت‌ نکاح‌ منقطع‌ باید کاملا معین‌ شود.”

یعنی‌ باید مدت‌ طوری‌ باشد که‌ هیچگونه‌ ابهامی‌ نداشته‌ باشد و آغاز زمان‌ و آخر زمان‌ ازدواج‌ موقت‌ کاملا معین‌ باشد حتی‌ اگر مدت‌ کم‌ باشد مانند یک‌ روز یا یک‌ ساعت‌ و یا مدت‌ ازدواج‌ موقت‌ طولانی‌ باشد مانند سی‌ و چهل‌ سال‌.

چنانچه‌ در ازدواج‌ موقت‌(صیغه موقت)، مدت‌ ذکر شود اما اول‌ و آخر آن‌ معین‌ نشود مانند اینکه‌ مردی‌ زنی‌ را به‌ عقد ازدواج‌ موقت‌ خود دربیاورد به‌ مدت‌ یک‌ سال‌ اما معلوم‌ نکند که‌ آغاز یک‌ سال‌ از چه‌ وقت‌ است‌، بیان‌ شده‌ که‌ ابتداء آن‌ از زمان‌ عقد محسوب‌ می‌گردد، زیرا اطلاق‌ عقد اقتضاء دارد که‌ مدت‌ بلافاصله‌ شروع‌ شود.

مطلب بسیار مفیدی بود
ممنون از شما

سلام آیاصیغه موقت بدون ثبت وبدون شاهددوطرف باعث دردسردوطرفین میشود؟

میتواند در مواردی موجب درد سرهای متفاوت گردد.بهتر است برای این امر دست نوشته ای تهیه شود و در حضور دو طرف توسط چند نفر امضا گردد که از لحاظ ثبتی دارای ارزشی همچون ثبت رسمی می باشد

با کسی که بهش خیلی علاقه داشتم صیغه دائم کردیم و خودمون اینکارو کردیم .حالا میخوام ازش جدا بشم و با شخص دیگه ای ازدواج کنم باید چه عبارتی رو بخونم تا این صیغه باطل بشه.لطفا کمک کنید

باسلام و احترام
لطفا پرسش حقوقی خود را در قسمت مشاوره حقوقی مطرح فرمایید.

با سلام.
برای خواندن صیغه موقت و دائم دقیقا چه باید گفت؟
(منظور همان متن صیغه است)
و زمان و میزان مهر به چه صورت گفته می شود؟( یعنی در همان متن صیغه که خوانده میشود جای دارد؟)

با سلام.
برای خواندن صیغه موقت و دائم دقیقا چه باید گفت؟
و زمان و میزان مهر به چه صورت گفته می شود؟( یعنی در همان متن صیغه که خوانده میشود جای دارد؟)

سلام
برای ابطال صیغه ۹۹ساله چه کاری باید انجام داد؟

مرد باید بقیه مدت را ببخشد و طلاق بگیرند.

سلام ببخشید من پدرم صیغه ی داعم کرده یه زنه رو … و ما الان میخوایم بدونیم که آیا اون زنه هم بعد از فوت پدرم ارث میبره ؟

خیر در نکاح موقت ارث نخواهند برد.

سلام منو شوهرم قصد جدایی داریم ولی من راضی به طلاق نیستم اگه من راضی نباشم شوهرم میتونه یک طرفه طلاق بده صیغه دایم کردیم

در صورت عدم رضایت شما همسرتان میتواند به صورت یکطرفه برای طلاق اقدام کند.چگونه ازدواج موقت را باطل کنیم

سلام آیا مردی با داشتن همسر دائم میتواند بدون اجازه زن دائم زن صیغه مدت دار هم بگیرد .

خیر ازدواج چه دائم و چه موقت نیاز به اجازه همسر اول خواهد داشت.

الان خیلی ها بدون رضایت همسر اول صیغه موقت میکنن و همسرشونم بفهمه جنگ دعوا احتمالا دادگاه درپیش میگیره ایا بازهم باید ب همسر اول گفت برای صیغه های یکساعته درماه دوسه بار و درسال ده بار باچار و پنج زن مختلف ایا میشه هرروز رفت ب همسراول گفت قصدصیغه ی زنان یا دخترانی رو برای یک ساعت دارم مچکرم

ما با قانون سر و کار داریم و اینکه میگین خیلی ها. با اونها کاری نداریم.

سلام اگر‌با مردی صیغه یک ساله کنیم
اما‌اون مرد بخواد زود تر از یک سال باطل کنه
و من راضی نباشم
یک طرفه میتونه این کارو کنه؟

بله مرد میتواند باقی مدت را بذل کند.

و مهریه صیغه میتونه به جای پول ماشین باشه؟
واگه مرد قبول کنه که توی صیغه نامه قید کرد که نفغه بپردازه اون موقع؟
بعد مدتی این کارو انجام نده میشه شکایت کرد؟

بله اگر شرط نفقه شده باشد امکان پذیر است.

با سلام لطفا متن کامل صیغه رو برام بفرستید ممنون

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نام

ایمیل

وبسایت


ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.


امیدواری به رحمت خدا

عن ابى ذرالغفارى (رضى اللّه عنه) قال: قال النبى (صلى اللّه عليه و آله‏ و سلّم): قال اللّه تبارك و تعالى:

يابن آدم ما دعوتنى و رجوتنى اغفرلك على ما كان فيك و ان اتيتنى بقرار الارض خطيئة اتيتك بقرارها مغفرة ما لم تشرك بى و ان اخطات حتى بلغ خطاياك عنان السماء ثم استغفرتنى غفرت لك.

اى فرزند آدم هر زمان كه مرا بخوانى و به من اميد داشته باشى تمام آنچه كه بر گردن توست مى‏بخشم و اگر به وسعت زمين همراه با گناه به پيش من آئى، من به وسعت زمين همراه با مغفرت به نزد تو مى‏آيم، مادامى كه شرك نورزى. و اگر مرتكب گناه شوى بنحوى كه گناهت به مرز آسمان برسد سپس استغفار كنى، ترا خواهم بخشيد.

چگونه ازدواج موقت را باطل کنیم

کلیه حقوق مادی
و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی
خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی:
FARTECH/فرتک – فکور رایانه توسعه کویر –


گنجینه صوتیDownloads-icon


Downloads-icon

چگونه ازدواج موقت را باطل کنیم
چگونه ازدواج موقت را باطل کنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *