چگونه استخاره ازدواج بگیریم

 
helpkade
چگونه استخاره ازدواج بگیریم
چگونه استخاره ازدواج بگیریم

در برخی از امور زندگی انسان ها در انجام امور زندگی خود دچار تردید و سردرگمی می شوند و حتی تردیدشان با مشورت با افراد آگاه نیز ادامه می یابد ، در چنین مواقعی استخاره واجب می گردد تا انسان ها از این سردر گمی رها شوند .

استخاره به معنای خواستن خیرو خوبی از خداوند است که انسان های مومن هنگامی که در کاری درنگ و تامل دارند و خیر و صلاح کار خود را نمی دانند، به استخاره توسل می جویند. استخاره در اسلام انواع گوناگونی مانند استخاره مطلق ، استخاره مشورتی ، استخاره قلبی، استخاره با قرآن ، استخاره با تسبیح ، استخاره با کاغذ دارد که در این مطلب از نمناک می خواهیم درباره استخاره با قرآن توضیحاتی ارائه کنیم.

 

چگونه استخاره ازدواج بگیریم

یکی از روش های استخاره ، استخاره با قرآن است که درآن انسان طبق آداب ساده ای با خداوند بزرگ به وسیله قرآن مجید، مشورت می کند و از با راهنمایی قرآن آنچه خیر و صلاح است را می طلبد . استخاره با پیشگویی متفاوت است و در آن صلاح کار درخواست از خداوند، به انسان نشان داده می شود.

نوع اول استخاره و چگونگی انجام آن طبق فرمایش رسول اکرم است که اینگونه می باشد:

بعد از طهارت و گرفتن وضو ، سه مرتبه سوره توحید را بخوانید و سه مرتبه بر محمّد و آل او صلوات بفرستید سپس این جمله را بیان کنید :

اَللّهُمَّ اِنّی تَفَأَّلْتُ بِکِتابِکَ، وَ تَوَکَّلْتُ عَلَیْکَ، فَاَرِنی مِنْ کِتابِکَ ما هُوَ مَکْتُومٌ مِنْ سِرِّکَ الْمَکْنُونِ فـی غَیْبِـکَ.

( خدایا به کتاب تو تفأّل می زنم (و استخاره می کنم) و بر تو توکّل می کنم، پس تو نیز از کتاب خود، آن چه در نهان غیب تو پنهان است، به من نشان بده.)

سپس قرآن را بگشایید و سطر اول سمت راست را بخوانید . در استخاره با قرآن فرد گیرنده استخاره باید به معنی قرآن واقف باشد تا بتواند معنی آیات آن را دریابد و جواب استخاره آن را بگیرد.

این نوع استخاره در کتاب فتح الأبواب توسط مرحوم سیّد بن طاووس نقل شده است :

ابتدا کتاب قرآن را بر می داریم و این دعارا قرآت می کنیم :

اَللّهُمَّ إِنْ کانَ فِی قَضائِکَ وَقَدَرِکَ، أَنْ تَمُنَّ عَلی اُمَّةِ نَبِیِّکَ، بِظُهُورِ وَلیِّکَ وَابْنِ بِنْتِ نَبِیِّکَ، فَعَجِّلْ ذلِکَ وَسَهِّلْهُ وَیَسِّرْهُ وَکَمِّلْهُ، و اَخْرِجْ لِی آیَةً اَسْتَدِلُّ بِها عَلی أَمر فَأَئْتَمِرَ، أوْ نَهْـی فَأَنْتَهی فِی عافِیَـة .

خدایا اگر قضا و قَدَرت این است که با ظهور ولیّت و فرزند پیامبرت بر امّت رسول خدا منّت گذاری، پس در ظهورش تعجیل و راهش را سهل و آسان قرار ده و برای من آیه ای بیرون آور که یا در آن امری باشد که انجامش دهم و یا نهی باشد که ترکش کنم به عافیت و تندرستی .

سپس حاجت و مشکل خود را بیان می کنیم و قرآن را باز می کنیم و بعد از پس از آن هفت ورق می زنیم، در ورق هفتم، صفحه سمت چپ، هفت سطر را می شماریم و در سطر هفتم استخاره خود را در می یابیم.

چگونه استخاره ازدواج بگیریم

مرحوم شیخ عباس قمی درحاشیه مفاتیح الجنان بهترین ساعت برای استخاره با قرآن را روز شنبه تا وقت ناهار و پس از ظهر تا عصر . روز یکشنبه از صبح تا ظهر و از عصر تا مغرب. روز دوشنبه از صبح تا طلوع آفتاب، و پس از ناهار تا ظهر، و از عصر تا وقت عشا. روز سه شنبه از وقت ناهار تا ظهر، و پس از عصر تا وقت نماز عشا. روز چهارشنبه از صبح تا ظهر و پس از عصر تا وقت عشا. روز پنج شنبه از صبح تا طلوع آفتاب و پس از ظهرتا نماز عشا روز جمعه از صبح تا طلوع آفتاب و بعد از ظهر تا عصرنقل کرده است .

استخاره با قرآن باید توسط افراد با تقوا و آشنا با مفاهیم قرآن صورت پذیرد زیرا مفاهیم قرآن برای هر کسی قابل فهم نیست و باید فرد مورد نظر با قرآن، علوم قرآن، تفسیر و …آن آشنا باشد و با قرآن مأنوس بوده و زبان قرآن را بفهمد .

دو چیز را به هنگام استخاره نباید فراموش کرد :1 ـ استخاره مختص هنگامی است مسئله ای که با تفکّر و اندیشه، و حتّی با مشورت کردن با افراد خبره و صاحب نظر نیز روشن نشود این جا، جای استخاره است و در غیر این صورت استخاره کردن، اشتباه است. 2ـ از استخاره های مکرّر در یک چیز باید پرهیز کرد .در استخاره های مکرّر، همان استخاره اوّل معتبر است و بقیّه اعتباری ندارد.

 

آیت الله گرامی با بیان اینکه استخاره زمانی گرفته می شود که انسان بخواهد کاری را انجام بدهد ، تشریح کرد : گاهی شخصی کاری نمی خواهد انجام بدهد و می خواهد بداند فلان مطلب چه خواهد شد یا کاری را انجام داده است که بخواهد ببیند نتیجه اش در نهایت چه می شود این موارد استخاره نیست و تفال است.

کليه حقوق اين سايت متعلق به پایگاه خبري-تحليلي مشرق نيوز مي باشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.


به تماشای کیفیتی بی حاشیه!

دلت کیک خونگی میخواد،فرصت درست کردن نداری؟

 

انواع استخاره با تسبیح

 

چگونه استخاره ازدواج بگیریم

استخاره در لغت به معنی بهترین خواستن و خیر خواستن است و در تعبیر دینی، واگذار کردن

انتخاب به خداوند در کاری است که انسان در انجام دادن آن تردید دارد.  مؤمنین در مواردی که خیر و صلاح کار خویش را نمی دانند، به استخاره متوسل می شوند.

 

علامه مجلسى مى نویسد: از« شیخ بهایى» گفته شده است: از بزرگان و اساتیدم شنیدم كه این دستورالعمل از حضرت ولىّ عصر(ع) در مورد استخاره با تسبیح رسیده است. فرمود:« تسبیح را به دست ( راست) مى گیرى و سه مرتبه صلوات مى فرستى و سپس قسمتى از تسبیح را ( با دست چپ) مى گیرى و دوتا دوتا رد مى كنى; درصورتی که در پایان یک دانه تسبیح باقى ماند، به معناى « إفعل» ( انجام بده) است و چنانچه دو دانه باقى ماند، مفهوم آن« لاتفعل»(  انجام نده) است.

 

استخاره با تسبیح که آقا امام زمان( عج) به مرحوم آیت‌الله مرعشی تعلیم فرموده اند عبارت است از:در رابطه با استخاره سخن به میان آمد. سید عرب ‏فرمود: اى سید با تسبیح چگونه استخاره مى ‏کنى؟

گفتم: سه مرتبه صلوات مى ‏فرستم و سه مرتبه‏ مى‏ گویم: « استخیر الله برحمتة خیرة فى عافیة‏» پس‏ قبض ه‏اى از تسبیح را گرفته مى‏ شمارم، اگر دو تا بماند بد است و اگر یکى ماند خوب است.

فرمود: این استخاره، دنباله ای دارد که به ‏شما نرسیده و آن این است که هر زمان یکى باقى ماند فورا حکم به خوبى استخاره ندهید بلکه مجدد ‏بر ترک عمل، استخاره کنید درصورتی که زوج آمد کشف مى‏ شود استخاره اول خوب است، ولی چنانچه یکى آمد کشف مى ‏شود که استخاره اول میانه است.  

 

یکی از آداب استخاره با تسبیح، گرفتن وضو می باشد

 

علامه حلی در منهاج الصلاح نوعی از استخاره را که امام زمان( عج ) شرح و توضیح داده است، این طور بیان می کند و در کتاب نجم الثاقب و مستدرک الوسائل و وسائل الشیعه این طور آمده است که: از امام زمان( عج) در خصوص چگونگی استخاره و آداب آن سوال شد و آن حضرت در خصوص استخاره با تسبیح نوشتند:

 

فردی که قصد استخاره با تسبیح دارد، سوره ی حمد را ده بار بخواند و درصورتی که بخواهد کمتر کند سه بار بخواند و درصورتی که باز هم خواست کمتر کند حداقل یک بار بخواند، سپس سوره قدر را ده مرتبه بخواند و سپس این دعا را که در ذیل می آید، سه بار بخواند:

 

« اللهم انی استخیرک لعلمک بعواقب الامور و استشیرک لحسن ظنی بک فی المامول و المحذور، اللهم ان کن الامر الفلانی قد نیطت بالبرکة اعجازه و بوادیه و حفت بالکرامة ایامه و لیالیه فخرلی فیه خیرة ترد شموسه ذلولا تقعض ایامه سروراً، اللهم إما أمر فأء تمر و إما نهی فانتهی، اللهم انی استخیرک برحمتک خیرة فی عافیة.»

 

« پروردگارا! اگر این کار که من می خواهم انجام دهم، از کارهایی است که جوانب گوناگون آن به برکت اتصال دارد و روز و شبش پر از کرامت و خوشبختي است، پس طوری برای من تکلیف معین کن که آفتاب سعادت، فرمان بر و نرم خو سوی من آید.

پروردگارا! در تکلیفی که برایم با استخاره مشخص می کنی، درصورتی که امر باشد، اطاعت خواهم نمود و چنانچه نهی باشد از آن کار دوری خواهم جست. پروردگارا! من در این استخاره با امید به رحمت تو، از تو خیر و برکت گوار می خواهم.»

 

پس از خواندن این دعا قطعه ای از دانه های تسبیح را در مشت خود قرار می دهد و نیت می کند و آن مقدار که در مشت قرار گرفت را می شمارد، درصورتی که زوج بود اشاره به امر کردن به انجام کار است و اگر فرد بود، اشاره بر ترک آن کار و عدم انجام آن است.

 

و البته این کار به عکس هم می شود به این معنی که چنانچه زوج را نیت بر نهی بگیرد و فرد را نیت به امر در انجام کار، نیز اشکالی ندارد.

 

 

استخاره با تسبیح از امام صادق علیه السلام:

از امام صادق ( علیه السلام) روایت شده است كه فرمود:

( در زمان استخاره با تسبیح ) ابتدا یك مرتبه سوره «حمد» را مى خوانى و سپس سه بار سوره « توحید»( قل هو اللّه…) را و بعد از آن پانزده مرتبه صلوات مى فرستى، آنگاه مى گویى: 

اَللّهُمَّ إِنّى أسْئَلُكَ بِحَقِّ الْحُسَینِ وَجَدِّهِ وَأَبیه، وَ أُمِّهِ وَ أَخیهِ، وَ الاْئِمَّةِ مِنْ

خدایا از تو مى خواهم، به حقّ حسین و جدّش و پدر و مادر و برادر و امامان از

  

ذُرِّیَّتِهِ، أَنْ تُصَلِّىَ عَلى مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد، وَ أنْ تَجْعَلَ لِىَ الْخِیَرَةَ فی

نسلش این كه بر محمّد و آل محمّد درود فرستى و خیرم را در این تسبیح

  

هذِهِ السَّبْحَةِ، وَ أَنْ تُرِیَنی ما هُوَ الاَْصْلَحُ لی فی الدِّینِ وَالدُّنْیا، اَللّهُمَّ إنْ

چگونه استخاره ازدواج بگیریم

قرار دهى و آنچه را كه صلاح دین و دنیایم است به من نشان دهى. خدایا اگر

  

كانَ الاْصْلَحُ فی دینى وَدُنْیایَ، وَ عاجِلِ اَمْری وَ آجِلِهِ، فِعْلَ ما اَنَا عازِمٌ

مصلحت دین و دنیا و امروز و فردایم در انجام كارى است كه قصد آنرا دارم،

 

عَلَیْهِ، فَأْمُرْنی، وَإلاّ فَانْهَنی، إنَّكَ عَلى كُلِّ شَىْء قَدیرٌ.

پس مرا بدان فرمان ده! وگرنه مرا از آن نهى كن، چرا كه تو بر انجام هر كارى توانایى.

 

پس از آن، قسمتى از تسبیح را مى گیرى و آن را مى شمارى و با عدد اوّل مى گویى« سُبْحانَ اللهِ» و با عدد دوم مى گویى« أَلْحَمْدُلِلّهِ» و با عدد سوم مى گویى« لا إِلهَ اِلاَّ اللّهُ» و به همین ترتیب پیش مى روى; در پایان درصورتی که دانه آخر شمارش، سُبحان الله بود، مخیّر میان فعل و ترك هستى و چنانچه أَلْحَمْدُللهِ بود، علامت امر است و آن را انجام مى دهى و درصورتی که لا إِلهَ اِلاَّ اللّهُ بود، نهى است و آن را ترك مى كنى.

 

 

یکی از بهترین زمان ها برای استخاره با تسبیح روز شنبه می باشد

 

در روایات اسلامى آداب ویژه اى براى استخاره به معناى معروف آن، ذکر شده; مانند وضو داشتن و رو به قبله بودن و حالت توجّه و ارتباط قلبى با خداوند داشتن و استغفار کردن و این امور، مناسب و بدون شک مؤثّر است. 

 

√ روز شنبه از صبح تا ظهر و از ظهر تا عصر

√ روز یکشنبه از صبح تا ظهر و از عصر تا مغرب

√ روز دوشنبه تا طلوع آفتاب و از ظهر تا عشاء

√ روز سه شنبه از ظهر تا عصر و از عصر تا عشاء

√ روز چهارشنبه از صبح تا ظهر و از عصر تا عشاء

√ روز پنجشنبه تا طلوع آفتاب و از ظهر تا عشاء

 

آیا عمل به استخاره واجب است؟

الزام شرعى در عمل به استخاره وجود ندارد ولى بهتر است بر خلاف آن عمل نشود.

 

آیا چند مرتبه استخاره براى یک کار صحیح است؟

چون استخاره براى برطرفکردن حیرت است، بنا بر این پس از برطرف شدن حیرت با استخاره اول، تکرار آن معنى ندارد مگر آنکه موضوع تغيير کند.

 

آیا استخاره با تسبیح یا قرآن در مسائل سرنوشت ساز مثل ازدواج جایز است؟

شایسته است انسان در امورى که مى‏ خواهد درمورد آن ها تصمیم بگیرد، ابتدا تأمل و دقت کند و یا با افراد با تجربه و مورد اطمینان مشورت نماید و در صورتى که با این کارها تحیّر او رفع نشد، مى ‏تواند استخاره کند.

 

گردآوری: بخش مذهبی بیتوته

 

در ادامه بخوانید


با هواپیما هم میشه ارزون سفر کرد!


درمان افسردگی یک بار برای همیشه

بااین بسته آموزشی آموزگار کودک خود باشید


کامل ترین سیستم خانگی پاکیزه کننده هوا


پاکسازی و رفع آلودگی هوای خانه


اقساط36ماهه لوازم خانگی بدون پیش پرداخت


بدون خجالت محصولات جنسی را آنلاین بخر


همین حالا وکیل بگیر

چنین کیکی روفقط تواین یخچال میتونی جابدی

تمام قابلیت ها که ازیک تلویزین انتظاردارید


عصرای جمعه دیگه حوصلت سر نمیره!

چطور با هزینه‌ی کم، زیاد و راحت سفر کنیم؟


جهیزیه ات رو قسطی وبدون پیش پرداخت بخر


تنوع فوق العاده طرح و رنگ صندلهای چرم

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

استخاره در لغت به معنی خواستن بهترين چيز و طلب كردن خير است و در اصطلاح نوعی دعا است در انجام امری كه خير و شر آن بر انسان پوشيده است. شيخ مفيد استخاره كردن را خير خواستن از خداوند می‌داند. استخاره در امور مباح يا برای ترك امر مستحبی، به جهت تعارضش با امر مستحب ديگر وارد است.

بهتر است كه قبل از استخاره سه بار سوره ي اخلاص (قل هو الله احد) را بخواند.

سپس سه مرتبه صلوات بر محمد و ال محمد بفرستد و سپس نيت كرده و به آنچه كه مايل است استخاره كند، نيز پسنديده تر آنست كه رو به قبله ، با لباس و بدن پاك و وضو باشد.

برای تکرار استخاره با قرآن، نیت کرده و مجدداً بر روی تصویر زیر کلیک کنید

چگونه استخاره ازدواج بگیریم

آیا استخاره برای ازدواج جایز است؟

انواع استخاره با قرآن

چگونه استخاره کنیم؟

این که استخاره برای ازدواج درست است یا غلط ؛ بهتر است قبل از خواستگاری استخاره بگیریم یا بعد از آن ، اگر استخاره ازدواج بد آمد مجبوریم به آن عمل کنیم یا نه سوالاتی است که شاید برای خیلی از شما در دوران انتخاب که یکی از مهم ترین و سخت ترین مراحل زندگی شماست مطرح شده باشد با هم با توجه به نظرات مردمی و نظر کارشناس به بررسی این موضوع میپردازیم .

قبل از هر چیز بد نیست نظرات مردمی را در خصوص استخاره برای ازدواج و درست و غلط بودن آن بخوانیم و بعد از آن به سراغ نظر کارشناس در این خصوص برویم .

چگونه استخاره ازدواج بگیریم

استخاره راهی برای تصمیم گیری محسوب هست

اونم زمانی که دیگه عقل از انتخاب راه درست عاجز بشه ، زمانی انجام میشه که آینده ی تصمیم ها روشن نیست . زمانی انجام میشه که انسان اصطلاحا دو دل میشه و میگه این راه رو برم یا اون راه رو ؟طبیعتا این دو انتخاب مثبت هستند و هدف خیری هم دارن ، کسی نمیاد بین انتخاب دو مسیر خیر و شر استخاره کنه!

وقتی امکان انجام تحقیق برای انتخاب راه درست وجود داره ، نباید دست به دامان استخاره شد ، نباید برای انجام یا عدم انجام کارهای کوچک راه استخاره رو انتخاب کرد .استخاره گرفتن هم کار هر کسی نیست ، برای استخاره گرفتن باید به افراد مومن مراجعه کرد ، افرادی که از لحاظ معنوی از بقیه بالاتر هستند .

این استخاره های غلط گند زده به همه چی!

همه اونایی که میگن استخاره کردیم بد اومد دروووووغ میگن .شک نکن

طرف اومده حالا به هر دلیلی خودش یا خانوادش یا … پشیمون یا پشیمونش کردند ..

.حالا تنها توجیهی که میمونه اینه که بگن استخاره کردیم بد اومده…

.حالا طرف یه بارم لای قرآن رو باز نکرده ها …

سنگین تر میبینند که دروغی بگن استخاره کردیم فلان اومده

تا بگن پشیمون شدیم یا دلیل واقعیو بگن!

سلام

تاحالا استخاره نگرفتم و نیازی هم نبوده

تلاش کردن و عرق ریختن رو به دعا و توسل ترجیح میدم

تنها آیه ای که از قرآن عمل کردم تا حدودی!  همینه :

پاسخ برخی از مراجع تقلید درباره حکم استخاره برای ازدواج را در جدول زیر می خوانید این قسمت از سایت خوب تبیان در اینجا آمده است .

 

فتوا

 

نکته مهم دیگری که باید به آن توجه کنیم این است که درباره ازدواج بعضی از خانواده‌های دختر یا پسر گاهی می‌خواهند بنا به دلیلی جواب منفی بدهند ولی استخاره را بهانه می‌کنند و به طرف مقابل می‌گویند که مشکل خاصی نیست اما چون استخاره گرفته‌ایم و بد آمده است پاسخمان منفی است. این خانواده‌ها باید بدانند که این شیوه برای ارائه پاسخ منفی به خواستگار روش درستی نیست و در حقیقت یک نوع توسل به کذب است. اگر واقعا این خانواده به این ازدواج تمایلی ندارند و برای آن مانعی می‌بینند به صورت روشن دلیل اصلی خود را بیان کنند ولی اینکه برای این کار متوسل به استخاره بشوند راه صحیحی نیست.

 

مطالب مرتبط :

در انتخاب همسر و برخورد با خواستگار وسواس و سخت گیرم + راه حل

سوالات خواستگاری | دختر و پسر چه سوال هایی باید از هم بپرسند ؟

چه موقع می توانیم به خواستگار جواب مثبت بدهیم؟

عمده ترین مسائل پیش نیاز ازدواج

دیدگاه

تصویر امنیتی *

بهینه سازی : دلبرانه

اللــهم صــل علــی محــمد و آل محــمد و عجل فرجهــم کلیه حقوق برای این سایت محفوظ است و کپی برداری فقط باذکر منبع با لینک مربوطه بلامانع است Copyright delbaraneh.com © 2019- Allrights Reserved.

چگونه استخاره ازدواج بگیریم
چگونه استخاره ازدواج بگیریم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *