چگونه با طلاق عاطفی مبارزه کنیم

 
helpkade
چگونه با طلاق عاطفی مبارزه کنیم
چگونه با طلاق عاطفی مبارزه کنیم

طلاق عاطفی صدمات جبران ناپذیری را بر اعضای خانواده می گذارد و آنها را مستعد انواع مشکلات روحی و روانی می کند که البته عدم شناخت زوجین، شرایط نامساعد اقتصادی، روند رو به افزایش بیکاری، افزایش آمار طلاق و … از جمله علل طلاق های عاطفی است.

زمانی یک ارتباط و پیوند از “ما” بودن به “من” می رسد که حس جدا شدن کامل عاطفی میان زوجین اتفاق بیفتد و این همان طلاق عاطفی است این موضوع زمانی اتفاق می افتد که زن و مرد در یک خانه زندگی می کنند از یک ظرف غذا می خورند، ولی هیچ تعهدی نسبت به یکدیگر ندارند از آنجا که بالاترین دلیل ازدواج انگیزه” است؛ اگر زن و مرد تمایلات خود را در نظر نگرفته و به ازدواج تن بدهند، سرانجام نتیجه ای جز سردی و بی تفاوتی نخواهند دید.

این افراد با فاصله ای که از لحاظ روحی و جسمی با یکدیگر دارند خط قرمزهایی را برای همدیگر مشخص کرده اند و هرکدام در خلوت خود دیگری را متهم می کند درک نکردن صحیح از رفتار و گفتار یکدیگر، نداشتن شناخت کافی از روحیات طرف مقابل و عاقبت بی علاقگی و سردی نسبت به شریک زندگی خود همه و همه دست به دست هم می دهد تا یک طلاق عاطفی را در زندگی زوج ها به وجود بیاورد هیچ آمار دقیقی از میزان وجود طلاق عاطفی در دست نیست.

طلاق عاطفی پدیده ای دقیقا اجتماعی است، از این رو هرگز نه با یک عامل پدید می آید و نه با یک عامل از بین می رود از سویی پدیده ای چند بعدی است به ظاهر پس از یک اختلاف ساده و یا بگو مگوی دو طرف روابط دچار انفجار شده و باعث از هم پاشیدگی پیوندهای عاطفی میان هر دو خواهد شد در صورتی که گرد آمدن مجموعه ای از عوامل نیاز به کبریتی برای احتراق داشته و همان اختلاف به ظاهر پیش پا افتاده باعث حریق می شود.

نمایش پی نوشت ها:
1. آرون بک، عشق هرگز کافی نیست، ترجمه‌ی مهدی قراچه‌داغی، ص 213.
2. همان، ص 220.
3. نهج‌البلاغه، ترجمه‌ی محمد دشتی، نامه‌ی 31.
4. محمد محمدی ری شهری، تحکیم خانواده از نگاه قرآن و حدیث، ص 234 و 236.
5. فیلیپ مک گراو، نجات ازدواج، ترجمه‌ی طاهره لبافی، ص 22.
6. همو، نجات رابطه، ترجمه‌ی مهدی قراچه‌داغی، ص 22.
7. اشاره به حدیثی از امام صادق (علیه‌السلام): العامل علی غیر بصیره کالسائر علی غیرالطریق و لا یزیده سرعه السیر من الطریق الا بعدا (محمد محمدی ری شهری، میزان الحکمه، ج 8، ص 3996).
8. فیلیپ مک گراو، نجات ازدواج، ترجمه‌ی طاهره لبافی، ص 32.
9. آرون بک، عشق هرگز کافی نیست، ترجمه‌ی مهدی قراچه‌داغی، ص 214، با کمی تصرف.
10. فیلیپ مک گراو، نجات رابطه، ترجمه‌ی مهدی قراچه‌داغی، ص 21.
11. همو، نجات ازدواج، ص 24.
12. علی حسین‌زاده، مهارت‌های سازگاری، ص 65.
13. آرون بک، عشق هرگز کافی نیست، ترجمه‌ی مهدی قراچه‌داغی، ص 218.
14. همان، ص 262.
15. همان، ص 263.
16. همان، ص 123.
17. علی حسین‌زاده، مهارت‌های سازگاری، ص 81، به نقل از: غرر الحکم و دررالکلم، ص 211.
18. علی حسین‌زاده، مهارت‌های سازگاری، ص 78.
19. آرون بک، عشق هرگز کافی نیست، ترجمه‌ی مهدی قراچه‌داغی، ص 288.
20. دیوید و کلودیا آرپ و کارت وناتل بروان، ده قرار مهم برای زندگی مشترک، ترجمه‌ی اکرم قیطاسی، ص 31.
21. علی حسین‌زاده، مهارت‌های سازگاری، ص 34.
22. همان، ص 31.
23. برگرفته از: داستان سه پرسش تولستوی (کتاب تمشک، ترجمه‌ی علی آذرنگ، نشر افکار، 1388، ص 253).
24. فیلیپ مک گراو، نجات رابطه، ترجمه‌ی مهدی قراچه‌داغی، ص 158.
25. علی حسین‌زاده، همسران سازگار، ص 66، به نقل از: عبدالواحد آمدی، غررالحکم و دررالکلم، ص 451.
26. فیلیپ مک گراو، نجات رابطه، ترجمه‌ی مهدی قراچه‌داغی، ص 87.
27. همان.
28. آرون بک، عشق هرگز کافی نیست، ترجمه‌ی مهدی قراچه‌داغی، ص 252.
29. همان.
30. همان، ص 253، با کمی تصرف.
31. همان.
32. علی حسین‌زاده، همسران سازگار، ص 225، به نقل از: محمدبن یعقوب کلینی، کافی، ج 5، ص 338.
33. فیلیپ مک گراو، نجات رابطه، ترجمه‌ی مهدی قراچه‌داغی، ص 143.
34. دیوید وکلودیا آرپ و کارت وناتل بروان، ده قرار مهم برای زندگی مشترک، ترجمه‌ی اکرم قیطاسی، ص 119.
35. علی حسین‌زاده، مهارت‌های سازگاری، ص 123.
36. آرون بک، عشق هرگز کافی نیست، ترجمه‌ی مهدی قراچه‌داغی، ص 292.
37. محمد محمدی ری شهری، منتخب میزان الحکمه، ص 254.
38. آرون بک، عشق هرگز کافی نیست، ترجمه‌ی مهدی قراچه‌داغی، ص 304.
39. همان، ص 306.
40. همان، ص 307.
41. همان، ص 309.
42. علی حسین‌زاده، همسران سازگار، ص 299.
43. علی اکبر مظاهری، نبرد بی‌پرنده، ص 216.
44. جان گری، مریخ و ونوس در اتاق خواب، ترجمه‌ی روح‌الله بای و فاطمه بای، ص 42.

حداقل 8 کاراکتر

راه های درمان طلاق عاطفی چیست؟ احتمالا بار ها با واژه طلاق عاطفی در زندگی خود مواجه شده اید. طلاق عاطفی در خصوص زوج هایی به کار می رود که قانونا و شرعا همسرند. مهر طلاقی در شناسنامه نخورده است ولی هیچ رابطه عاطفی با یکدیگر ندارند. در واقع روابط عاطفی آن ها ویران شده است. این دسته از همسران برای یکدیگر نقش هم خانه را ایفا می کنند. نام دیگر طلاق عاطفی طلاق خاموش است. زندگی و پیوند در شرایط طلاق عاطفی بر پایه اجبار است.

چگونه با طلاق عاطفی مبارزه کنیم

لازمه صحیح زندگی کردن دانستن مهارت های زندگی است. شما می توانید از طریق لینک دوره های مهارت های زندگی از این دوره های غیرحضوری بهره ببرید. طلاق عاطفی در مواردی سبب بروز خیانت می شود. رابطه بدون خیانت یکی از اصلی ترین مسائلی است که در زندگی مشترک خواهان آن هستیم.

ممکن است تصور کنید طلاق عاطفی تنها در شرایطی به وجود می آید که ازدواج بر اساس اجبار اتفاق بیفتد. گاها شاهد زوج هایی هستیم که در طی زمان و عوامل متعدد روابط پر حرارات و محبت آمیزشان به طلاق عاطفی منتهی می شود. در واقع شاید شناخت قبل از ازدواج به خوبی اتفاق افتاده باشد اما بعد از آن مهارت های لازم به کار گرفته نشده است. در ادامه در مورد درمان طلاق عاطفی و به طور کلی علل پیداش آن بیشتر صحبت خواهیم کرد.

اولین راه درمان طلاق عاطفی تقویت مهارت گوش دادن است. یکی از مهم ترین دلایل مشاجره بین زوجین نداشتن مهارت گوش دادن است. در واقع گوش دادن صحیح به صحبت های همسرتان یکی از راه های حل اختلافات زناشویی بین شما خواهد بود.

زمانی که از مهارت صحیح گوش دادن بی بهره ایم نمی توانیم نیاز ها و خواسته های دیگری را به خوبی بشناسیم. در این شرایط به دنبال فرصتی برای به کرسی نشاندن نظرات خود هستیم. می خواهیم متکلم وحده باشیم و نظرات و خواسته های خود را بیان کنیم و دیگری را نادیده بگیریم.

یکی از مهم ترین راه های درمان طلاق عاطفی ارزش و احترام قائل شدن برای همسر است. چه احترامی بالاتر از آن که صحبت های او را با گوش جان پذیرا باشیم؟

یکی از مهم ترین اصول زندگی زناشویی صداقت است. صداقت سبب ایجاد رابطه ای گرم ، صمیمی و بر پایه اعتماد بین زوجین می شود. زمانی که در رفتار و گفتار خود صداقت داشته باشیم یکی از اصلی ترین راه های درمان طلاق عاطفی را پیش گرفته ایم.

ابراز علاقه مردان ، زنان را تحت تاثیر قرار می دهد. زمانی که یک مرد صداقت را چاشنی گفتار خود کند و از محبت کردن به همسر خود غافل نشود راه را به روی طلاق عاطفی بسته است.

احساس قدرتمند بودن به مردان عزت نفس می دهد. اگر خانم ها در بیان مسائل با مردان صداقت داشته باشند و نظر آن ها را محترم شمارند این نیاز ارضا می شود و روابط گرم و صمیمی خواهند شد.

گاهی شاهد اولین جرقه های طلاق عاطفی هستیم. لازم است زن و مرد موقتا از یکدیگر فاصله بگیرند. همه ما انسان ها نیاز به فضا و تنهایی داریم. در این میان یکی از زوجین می تواند به مسافرت برود و دیگری در منزل بماند. تنهایی به ما کمک می کند خود را بازسازی کنیم. در تنهایی عمیق تر به مسائل و مشکلات فکر می کنیم. ضمن این که با ذهنی آزاد و اشتیاق دو چندان به سوی یکدیگر بازخواهیم گشت. به طور کلی زمان و زمان دادن در بسیاری از موارد حلال مشکلات به خصوص درمان طلاق عاطفی است.

این احساس که گذراندن زندگی با طرف مقابل پوچ و عبث است. طرف مقابل درک درستی از شرایط ندارد. این دیدگاه که همسر ما هیچگاه اصلاح نخواهد شد باعث جلوگیری از درمان طلاق عاطفی می شود.

بسیازی از ما به دنبال فرشته نجات هستیم. نمی خواهیم رفتار های ناپسند خود را ترک کنیم. نمی خواهیم تن به تغییر و درمان دهیم. این ها مصادیق کوچک نزدیک شدن به طلاق عاطفی است. بایستی این نکه را در نظر گرفت که ازدواج یک پدیده دو طرفه است. افراد باید مکمل یکدیگر باشند. همانطور شانه خالی کردن از مسئولیت ها توسط ما چیزی را حل نخواهد کرد. بر دوش کشیدن بار تمام مشکلات توسط ما نیز چاره ساز نیست.

ما برای زندگی زناشویی نیازمند مهارت هستیم. متاسفانه بعضا بدون داشتن هیچ مهارتی وارد زندگی مشترک می شویم. به یک کودک نوپا دقت کنید. همه چیز را در جهت رسیدن به هدفش که همان راه رفتن است به کار می برد. ممکن است هزاران بار زمین خوردن را تجربه کند. هرگز ناامید نمی شود و به تمرین و تکرار ادامه می دهد. شما نیز کودک باشید! در جهت یادگیری مهارت های زناشویی مصمم باشید. برای درمان طلاق عاطفی تمام تلاش خود را به کار بگیرید. از زمین خوردن ها نهراسید.

در بالا اشاره کردیم که گاهی یک ازدواج با حرارت و شور زیادی آغاز می شود. ممکن است در ابتدا تماما ایده آل باشد اما منجر به طلاق عاطفی شود. یک کاغذ و قلم تهیه کنید. تمام خصوصیات مثبت همسرتان را در آن یادداشت کنید. تمام ویژگی هایی که در ابتدا باعث شده بود شما شیفته او شوید را یادداشت کنید. از عکس ها و فیلم ها غافل نشوید و خاطرات زیبایتان را مرور کنید.

گاهی ما علاقه خود را زیر بار مشکلات و روزمرگی ها دفن می کنیم. اگر این علاقه را بازیابی کنیم دل سردی ما از بین می رود. ممکن است مشکل شدیدی نیز وجود داشته باشد که دلیل طلاق عاطفی ما باشد. در این حالت با علاقه واشتیاق بیشتری در صدد حل مشکل بر میاییم.

بعضا یکی از اصلی ترین دلایل طلاق عاطفی دخالت بی جای دیگران در روابط ماست. دیگران صرفا یک رویه از زندگی ما می بینند. آن ها برساس این ظواهر قضاوت می کنند و برای ماتصمیم می گیرند. هیچ کس برای شما دلسوز تر از خودتان نیست. ضمن این که اگر حتی فردی از روی علاقه و دلسوزی در مسائل شما دخالت می کند اطلاعات و بینش کافی را ندارد تا راهکار مناسبی ارائه دهد.

ما می توانیم از تجربه سایرین بهره ببریم. اما فراموش نکنید کسی که می تواند مستقیما به ما راهکار ارائه دهد تراپیست ماست. پس در برخورد با دیگران تماما حرمت ها و خط قرمز هایتان را مشخص کنید.

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پر بازدید


این نوع از جدایی در سال های ابتدایی ازدواج و با به دنیا آمدن فرزندان و سرگرم شدن والدین به امور کودکان و مشکلات آنان بیشتر اتفاق می افتد، اما دور از ذهن نخواهد بود، حتی اگر بعد از ازدواج فرزندان و در سنین پیری زوجین هم این مشکل بروز کند که اصطلاحا به آن سندروم آشیانه خالی هم گفته می شود.

بی شک بسیاری از ما این ضرب المثل را شنیده ایم که با لباس سفید به خانه شوهر می روی و با کفن آنجا را ترک می کنی. اکنون، اما روح خانواده دوستی و این گونه جملات، مدتی است لای کتاب های قانون خاک می خورد و چه بسیار زوج هایی که عطای زندگی زناشویی را به لقای آن می بخشند و از یکدیگر جدا می شوند‌. اما کم نیستند زن وشوهرانی که به دلایل مختلف ترجیح می دهند اسمی از طلاق در صفحه شناسنامه‌شان ثبت نشود؛ درعوض گرفتار نوع دیگری از جدایی به نام جدایی عاطفی می شوند که شاید به جرئت بتوان گفت تاثیرات مخرب آن،کم از طلاق قانونی نیست.این نوع از جدایی در سال های ابتدایی ازدواج و با به دنیا آمدن فرزندان و سرگرم شدن والدین به امور کودکان و مشکلات آنان بیشتر اتفاق می افتد، اما دور از ذهن نخواهد بود، حتی اگر بعد از ازدواج فرزندان و در سنین پیری زوجین هم این مشکل بروز کند که اصطلاحا به آن سندروم آشیانه خالی هم گفته می شود.

چگونه با طلاق عاطفی مبارزه کنیم

طلاق عاطفی چیست؟
به روابط برخی از زوجین که اسما زن وشوهر محسوب می شوند، اما رسما از یکدیگر جدا هستند و چه به لحاظ گفتاری و چه روابط زناشویی، نسبت به یکدیگر بی میل وعلاقه باشند،طلاق عاطفی اطلاق می شود.
این نوع طلاق می تواند مقدمه ای برای طلاق قانونی باشد یا تا پایان عمر به همین صورت ادامه یابد.
خاتمه دادن به یک زندگی زناشویی،کار چندان ساده ای نیست و هرفردی ناگزیر از گذراندن مراحلی برای رسیدن به طلاق قانونی است؛معمولا این مراحل به صورت پنج گانه و طی یک فرآیند یک تا سه سال اتفاق می افتد.
چگونه؟
مرحله اول: این مرحله با سرزنش کردن آغاز می شود؛ فردِ خواهان جدایی، تمرکز خود را بر روی اعمال و رفتار طرف مقابل گذاشته و او را در تمام اتفاقات گذشته، حال وآینده مقصر می داند.

مرحله دوم: سوگواری؛ فرد شروع کننده یا خواهان جدایی، دچار افسردگی و در خود فرورفتگی شده و در انجام دادن امور خانه و خانواده، دچار سستی وکم کاری می شود.

مرحله سوم: خشم؛ مرد نسبت به تمام زن‌ها و زن نسبت به تمام مردها،حس خشم وگاهی تنفر دارد. در این مرحله زن و مرد با تمام قوا سعی در آزار و اذیت یکدیگر دارند.

مرحله چهارم: تنهایی؛ طوری زندگی خود را چیدمان می کنند که گویی در هیچ زمینه‌ای نیاز به یکدیگر ندارند.
مرحله پنجم: بازگشت به زندگی؛چنانچه فرد خواهان باشد که به مرحله چهارم برسد،تصمیم برای طلاق قانونی قطعی شده و این شروع نوع جدیدی از زندگی خواهد بود.
سوالی که اکنون مطرح می شود، این است که آیا حفظ زندگی در هر شرایطی بهتر از طلاق قانونی است؟
پاسخ به این سوال کمی دشوار به نظر می‌رسد، اما گوشزد کردن این نکته می‌تواند مثبت باشد؛ در طلاق عاطفی هم فشار زیادی به لحاظ عاطفی یا نیازهای جنسی بر زوجین وارد می شود که می تواند موجب افسردگی، اضطراب، پریشانی ویا خیانت به همسر شود.

دلایل طلاق عاطفی چیست؟
اگر از ازدواج اجباری که مسلما یکی از بزرگ ترین دلایل طلاق عاطفی است، بگذریم؛نبود آگاهی کافی از یکدیگر پیش از ازدواج
آماده نبودن افراد برای پذیرفتن مسئولیت‌های زناشویی و به اصطلاح نرسیدن آنان به سن بلوغ فکری

آشنا نبودن به دنیای مردانه و زنانه

عدم رضایت از روابط جنسی ، انزال زودرس ، یک دندگی در انجام رابطه و….

برآورده نشدن انتظارات پیش از ازدواج

نداشتن وقت کافی برای همسر به دلایل مختلف کاری، شغلی یا بی علاقگی

دیر آمدن به منزل و سپری نکردن اوقات فراغت با او

که همه اینها تنها گوشه ای از دلایل سردی روابط زوجین است.

با همه این احوال؛ دلایل اصلی ماندن زوج ها درکنار یکدیگر و ادامه فرآیند زندگیِ با هم، اما بدون هم چیست ؟
۱ – طلاق در جامعه ما همچنان مذموم است، لذا بیشتر خانواده ها تلاش می کنند این اتفاق نیفتد.
۲ – زن ومرد نیاز به پشتوانه عاطفی دارند؛ به خصوص زنان از این نظر تمایل بیشتری دارند که حامی وپشتیبان عاطفی داشته باشند وچون زن بر خلاف مرد انتخاب شونده است، نه انتخاب کننده، درون خود این ترس را دارد که مبادا پس از طلاق تنها بماند.
۳ – طرد شدن وگاهی مورد بی حرمتی قرار گرفتن شخص مطلقه به خصوص زنان در جامعه
۴ – سرنوشت فرزندان و بی سر وسامان شدن آنان
۵ – دور شدن از فرزندان به سبب قوانین کشوری
۶ – مشکلات مالی و نداشتن محل مناسب برای سکونت به ویژه برای زوجه

چه کنیم به طلاق عاطفی نرسیم؟
یادمان باشد همه چیز نسبی است؛ نباید از مرد یا زن زندگی خود خواستار تمام وکمال بودن داشته باشیم؛ فراموش نکنیم اگر هر مرد یا هر زن دیگری را هم انتخاب می‌کردیم، دور از عیب وخالی از اشکال نبود.پس تلاش برای تغییر دادن یکدیگر را کنار بگذاریم ، انسان ها را نمی توان تغییر داد، مگر در موارد محدود.
اولویت های خود را برای حفظ بنیان خانواده جابه جا کنیم
در دعواهای پیش آمده، دنبال مقصر تکی نگردیم؛ یادمان باشد در یک مشاجره هر دوطرف مقصرند.
واقعگرا و انعطاف پذیر باشیم؛تا زمانی که مشکلات کوچک هستند، به روانشناس مراجعه کرده و با اومشورت کنیم.

روزنامه نسل فردا

مطالب مرتبط

هماهنگی جهت تبلیغات: 02123051172

مجری انحصاری نیتیو، سنجاق

کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است

مطالب پر بازدید


طلاق عاطفی در میان زوجین چه پیامدها و عوارضی را متوجه اعضای خانواده می کند و بیشترین آسیب را چه کسی می بیند.


چگونه با طلاق عاطفی مبارزه کنیم

بی‌مهری در خانواده و به تبع آن کم شدن ارتباط، پایین آمدن ساعات صحبت زوجین با یکدیگر و تقلیل انرژی‌های مثبت در این کانون یکی از بزرگ‌ترین ضربات را بر پیکره کوچک‌ترین نهاد اجتماعی وارد می‌کند. طلاق دارای انواع گوناگونی است که به جرئت می‌توان گفت طلاق عاطفی بدترین و سخت‌ترین آنهاست. طلاقی که در آن زوج‌ها در بیگانگی دنیای یکدیگر گم شده‌ و فقط برای هم حکم یک هم‌خانه را دارند که به رسم عادت با هم زندگی می‌کنند.
با اینکه بارها و بارها در مورد طلاق عاطفی گفته و شنیده‌ایم اما این بار آمارهای وزارت بهداشت نشان می‌دهد که طلاق عاطفی در بین تحصیلکرده‌ها سه برابر خانواده‌های عادی است؛ مسئله‌ای که پای تکنولوژی و فرورفتن سرها در دنیای مجازی و گذراندن وقت اعضای خانواده با دوست‌های شیشه‌ای را نیز به میان باز می‌کند.
کارشناسان جدایی عاطفی میان زن و شوهر را به شکل زندگی در یک خانه بدون هیچ ارتباطی به غیر از مکالمات ضروری، طلاق عاطفی می‌نامند.
در این نوع از جدایی‌ها تنها مسائل فرهنگی یا خانوادگی، وجود فرزندان و شرایط اجتماعی مانع طلاق می‌شود و زوجین به اجبار در کنار هم زندگی می‌کنند و یکی از عوارض این نوع با هم بودن‌ها ایجاد روابط فراخانوادگی و فرازناشویی است. تحقیقات نشان می‌دهد 70 درصد از موارد طلاق، به صورت عاطفی است و در این نوع جدایی‌، روابط به صورت فراخانوادگی و فرازناشویی ادامه می‌یابد که خطر جدی برای پاکی خانواده و صداقت اجتماعی به همراه دارد و تنها 30 درصد از زوجین قبول می‌کنند واقعاً از یکدیگر جدا شده و به طلاق فیزیکی تن می‌دهند.
زمانی که آمارها از افزایش طلاق عاطفی در بین تحصیلکرده‌ها حکایت می‌کند، مشخص می‌شود که تغییر سبک زندگی‌ها بر بروز این مسئله تأثیر مستقیمی دارند. بی‌شک زندگی به سبک ایرانی – اسلامی بر اساس اصول و قواعدی پیش می‌رود که حرف اول را مهربانی، تعامل و صحبت‌های درون خانوادگی می‌زند. ولی با تغییر سبک زندگی‌ها و رواج زندگی‌های غربی و ماشینی شرایط کاملاً فرق می‌کند. البته در بین تحصیلکرده‌ها نوعی خود‌بزرگ‌بینی و غرور کاذب نیز وجود دارد که اجازه نمی‌دهد نظریات یکدیگر را بپذیرند یا به صورت منطقی به بحث و تبادل نظر بپردازند.
در یک طلاق عاطفی زن و مرد فکر می‌کنند که دیگر نسبت به یکدیگر تعهدی ندارند و آنها بر اساس یک توافق گفته شده یا گفته نشده سعی می‌کنند فقط به خاطر فرزندانشان یکدیگر را تحمل کنند که اثرات این امر روی بچه‌ها نیز تأثیرات مخربی دارد.
اما در مقابل این نظرات، گروهی از روانشناسان هم معتقدند که نگاه‌های نادرست و برچسب زنی به زنانی که مطلقه هستند و همچنین سوء‌استفاده‌هایی که از آنان می‌شود موجب شده تا بخش عظیمی از زنان ترجیح دهند زندگی مشترک زیر یک سقف با همسرانشان را بدون هیچ ارتباط عاطفی و تعهد و صحبت و مراوده‌ای تحمل کنند اما طلاق فیزیکی نگیرند. غافل از اینکه این‌گونه زندگی کردن الگوی بدی برای کودک به همراه داشته و طلاق عاطفی منجر به افسردگی، اضطراب، تنش و عصبانیت در خودشان می‌شود.
تحصیلکرده‌ها فکر می‌کنند که خیلی می‌دانند. آنها نمی‌دانند که داشتن اطلاعات در مورد یک رشته تحصیلی هیچ ارتباطی به روابط خانوادگی و به خصوص روابط زوجین با یکدیگر ندارد. به همین دلیل به ندرت راهنمایی و کمک بزرگترها را می‌پذیرند و جالب اینکه اعتقادی هم به مشاوره ندارند. متأسفانه باید گفت اشتغال زوجین، مشکلات جنسی و اختلافات مالی از دیگر مواردی است که حاصلی جز طلاق عاطفی ندارند.
به هر حال طلاق عاطفی، آن هم در میان تحصیلکرده‌ها زنگ خطری است که اگر قرار باشد مثل مشکلات و معضلات دیگر، بی‌تفاوت از کنار آن بگذریم به یک بحران اجتماعی تبدیل خواهد شد.

منبع:روزنامه جوان

مطالب مرتبط

هماهنگی جهت تبلیغات: 02123051172

مجری انحصاری نیتیو، سنجاق

کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره طلاق عاطفی با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

چگونه با طلاق عاطفی مبارزه کنیم

طلاق پنهان یا طلاق عاطفی یکی از مشکلاتی است که در زندگی های مشترک پیش می آید. ممکن است زن و مرد بعد از اینکه سال ها در کنار یکدیگر زندگی کرده اند ، دچار نوعی دل زدگی و سردی از هم شده و نتوانند احساسی مانند گذشته به یکدیگر داشته باشند. این که چه دلایلی برای ایجاد این وضعیت وجود دارد از اهمیت زیادی برخوردار است اما مهم تر از آن ، اثر بدی است که این طلاق بر روحیه زوجین می گذارد.

زوجی که بعد از گذشت چند سال هنوز هم نتوانسته اند به رفتار و اخلاق یکدیگر عادت کنند و یا حاضر نباشند تا عادات بد و آزاردهنده خود را کنار بگذارند ، به تدریج از یکدیگر دور می شوند و با این که در یک خانه زندگی می کنند فاصله زیادی از هم خواهند داشت.

اما باید راه حلی برای این مشکل پیدا کرد و بعد از ریشه یابی به فکر رفع آن بود تا بتوان زندگی عادی و نرمال را به یک خانواده باز گرداند و طلاق عاطفی آن ها را درمان کرد.

در طلاق رسمی زن و مرد به طور قانونی از یکدیگر جدا شده اند پس به راحتی و به طور قاطع می توانند درباره زندگی آینده خود تصمیم بگیرند. اما طلاق عاطفی به گونه ای است که زن و مرد باز هم در کنار هم و با یکدیگر زندگی می کنند و در عین حال نمی توانند به تنهایی مسیر آینده خود را مشخص کنند.

این افراد دچار سردی و دل زدگی شده اند. نیازهایی داشته اند که مدت ها است توسط همسرشان برآورده نشده و از این رو نمی توانند مانند قبل به یکدیگر تکیه کنند.

در طلاق عاطفی زن و مرد لطمه فراوانی از نظر روحی خواهند دید. چون مجبورند تا در مقابل دیگران تظاهر به دوستی و صمیمیت کنند در حالی که حقیقت چیز دیگری است. صمیمیت این زوج از بین رفته و گذشته مشترکشان به یک خاطره دست نیافتنی تبدیل شده است.

چه چیزی از این بدتر که دو نفر بهترین اوقات زندگی شان را با هم سپری کرده باشند اما پس از مدتی تحمل بودن در کنار یکدیگر را نداشته باشند.

پیدا کردن علت این مشکل می تواند به رفع و درمان آن کمک کند. پس ما نیز سعی می کنیم تا قبل از معرفی راه حل هایی برای درمان و  جلوگیری از طلاق ، رایج ترین دلایل ایجاد آن را نام ببریم.

از اصلی ترین دلایل طلاق عاطفی این است که دو طرف سعی می کنند تا بر روی نقاط ضعف یکدیگر تمرکز بیشتری داشته باشند. تصور کنید که در یک خانواده ، افراد به جای این که تکیه گاه هم باشند و به تقویت روحیه و افزایش اعتماد به نفس یکدیگر کمک کنند ، سعی در تخریب هم داشته و مدام از یکدیگر انتقاد نمایند.

در چنین شرایطی فرد مقابل هم همیشه حاضر به پذیرفتن نقاط ضعف خود نخواهد بود و با جبهه گیری و دفاع از خود ، به درگیری ها و مشاجرات دامن خواهد زد. در این زمان هر کدام از زوجین خود را بی گناه دانسته و نواقص اخلاقی خود را نمی بیند. در نتیجه حاضر به عذر خواهی یا اصلاح عادات بد خود نخواهند بود و تنها بر تغییر دادن طرف مقابل ، اصرار دارد.

از دلایل دیگر طلاق عاطفی ، اخلاق و رفتار نامناسب یکی از زوجین یا هر دوی آن ها با یکدیگر است. فحاشی ، دورویی ، خیانت ، لجبازی و دروغ از عوامل اصلی در ضعف پایه های یک زندگی هستند. این موارد به تدریج بر روابط بین زن و مرد تاثیر می گذارد و آن ها را نسبت به هم بی تفاوت خواهد کرد. مصرف مواد مخدر نیز یکی از همین رفتارهای مخرب است که در اکثر مواقع موجب عدم کنترل خشم و عصبانیت شخص خواد شد.

گاهی اوقات زن و مرد به طور مشترک به این نتیجه می رسند که ادامه زندگی زناشویی برایشان مقدور نیست و ترجیح می دهند تا از یکدیگر به طور رسمی طلاق بگیرند. اما به دلیل حضور فرزندان و توجه به آینده آن ها از طلاق صرف نظر نموده و به اجبار سعی می کنند تا به زندگی مشترک خود ادامه دهند.

مسلما چنین زوجی روابط عاطفی قوی با هم نخواهند داشت و حتی اگر در مقابل فرزندان تظاهر کنند که با هم مشکلی ندارند ، اما زندگی پر از مشاجره ای خواهند داشت. حتی ممکن است هر کدام از آن ها اختلاف میان فرزندان با دیگری را دامن بزند و به طور خواسته یا ناخواسته فرزندان را با چالش هایی بدتر از طلاق والدین رو به رو کند.

اولین گام برای درمان طلاق عاطفی شناخت علت ایجاد آن است. به عنوان مثال اکثر دعواها و مشاجرات در زمان انتقاد کردن زوجین از یکدیگر اتفاق می افتد. پس باید سعی نمود تا شدت این مشاجرات را کم کرد و تا حد امکان انتقاد همراه با آرامش را جایگزین آن نمود.

چه چیزی شما را به یکدیگر وابسته کرده است؟ دلیل اینکه همسرتان را برای زندگی مشترک انتخاب کرده اید چه بوده است؟ پیش از این مشکلاتتان را چطور حل می کرده اید؟ و…

با یادآوری این موارد می توانید راحت تر با مشکلات جدید کنار بیایید و به جای طلاق عاطفی یا شدت دادن به آن تلاشتان را برای بهبود روابط و بازگشت به دوران خوش گذشته به کار بگیرید.

به این فکر کنید که خودتان چقدر در این پیش آمد مقصر بوده اید. می توانید شرح ماجرا را روی یک برگه کاغذ بنویسید و علت بروز این اتفاق از دیدگاه خود و البته بدون پیش داوری را مشخص کنید.

اگر از موضوعی رنجیده اید ، زمان مناسبی را برای مطرح کردن آن انتخاب کنید. هیچ گاه همسرتان را در مقابل دیگران به خصوص فرزندان و اقوام خود ، مورد سرزنش قرار ندهید.

اگر به جای او بودید چه تصمیمی می گرفتید؟ سعی کنید تا خود را به جای او بگذارید و قبل از شروع بحث ، ماجرا را از دید او نگاه کنید.

برای بهبود روابط و درمان طلاق عاطفی باید از توقعات غیر ضروری خود دست بکشید. بهتر است هر انتظاری که از همسر خود دارید را با توجه به شرایط مالی ، خانوادگی ، کاری و همچنین شرایط جسمی او تعیین کنید. مثلا اگر علت فاصله شما از همسرتان بروز مشکل در روابط جنسی  است به جای سردی یا تندخویی او را به مراجعه به یک پزشک یا انجام مشاوره زناشویی تشویق کنید.

این که زن یا مرد به همسر خود توجهی ندارد و یا با بی تفاوتی از کنار تغییرات ظاهری او می گذرد بسیار خطرناک بوده و به مرور سردی و بی تفاوتی طرف مقابل را نیز به همراه خواهد داشت. برای درمان طلاق عاطفی ناشی از این مورد سعی کنید تا به کوچکترین تغییر در ظاهر همسرتان هم توجه کنید و حداقل جمله ای محبت آمیز به او بگویید تا بداند متوجه تغییرات او شده اید و سلیقه او را تحسین نموده اید.

این کار شما از بروز اختلال در حالات روحی همسرتان جلوگیری می کند و به درمان افسردگی یا کاهش فشارهای روانی او کمک بسیار زیادی خواهد کرد.

یکی از دلایل بروز طلاق عاطفی و تغییر در روابط زن و مرد ، دور شدن از لذت هایی است که در ابتدای زندگی مشترک تجربه نموده اند. یک زوج به هیچ وجه نباید اجازه دهند تا مرور زمان بر روی روابط زناشویی و عاطفی آن ها تاثیر بگذارد. برای درمان طلاق عاطفی یا پیشگیری از آن ، نوازش و هم آغوشی های بدون مقدمه را فراموش نکنید.

همیشه سعی کنید تا به موارد مثبتی که در همسر خود می بینید توجه داشته باشید. حتی در حین مشاجرات نیز تلاش کنید تا نقاط مثبت رفتار یا گفتار او را یادآوری کنید و با این کار بگویید که از همه چیز همسرتان گله مند نیستید.

اگر زن و مرد متوجه رفتار خشونت بار یا توهین آمیز همسر خود شوند و در عین حال تصمیم به ادامه زندگی مشترک داشته باشند ، دوری و فاصله گرفتن از او را ترجیح می دهند و برای درمان عصبانیت طرف مقابل سعی خواهند کرد که با او رابطه کمرنگ تری داشته باشند. پس از انجام این اعمال بپرهیزید.

گوشه و کنایه زدن و طرح مشکل با کلمات ابهام آمیز نه تنها به درمان طلاق عاطفی کمک نمی کند بلکه آن را تشدید هم می نماید. اگر پیش از ازدواج دریک جلسه مشاوره ازدواج شرکت کرده باشید قطعا در مرد تفاوت های زن و مرد توضیحات کاملی را شنیده اید. حقیقت این است که مردان نیاز دارند تا هر چیزی را به طور صریح بشنوند و درک کنایه ها برایشان کمی مشکل است. پس مشکلتان را با آرامش و به صراحت بیان کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره طلاق عاطفی با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

چگونه با طلاق عاطفی مبارزه کنیم

ایمیل *

وب‌ سایت

با سلام و درود، یکی از عوارض تایید شده خود ارضایی، تاثیر روی…

سلام من به مدت ۱۰ ماه عمل خود ارضایی را انجام دادم الان میخو…

با سلام و درود، اگر می‌خواهید به همسرتان احترام بگذارید، قبل…

سلام وقتتون بخیر تقریبا ۲۰ روزی هستش که باخانومم ب مشکل بر خ…

با سلام و درود، مصرف مواد مخدر به هر شکل و هر میزان سلامت جس…

با سلام و درود، اگر افزایش ضربان قلب همراه با تنگی نفس، سرگی…

سلام؛ازسال 80تفننی تریاک میکشیدم؛ازسال85به بعد هر شب میکشیدم…

سلام خسته نباشید من ۲۴سالمه متاهل .نزدیک ب دوهفتس استرس گرفت…

با سلام و درود، عوامل بسیار زیادی از جمله؛ به هم ریختگی هورم…

من علیرضا حدود ۲۶ ساله هستم همیشه احساس خواب آلودگی و خستگی…

تهران- ايرنا- طلاق عاطفي يا طلاق خاموش كه شكل امروزي و شيك بسوز و بساز قديم است به دليل فراواني اش در جامعه امروز و همراه بودنش با آسيب هاي اجتماعي بسيار نيازمند اتخاذ سياست ها و راهكارهايي جدي از سوي متخصصان است

تهران- ایرنا- یکی از مشکلات اصلی کشور این است که مکانیسم صحیحی از…

تهران-ایرنا- ایران به عنوان کشوری که همواره منادی صلح در محیط پیرامونی…

تهران- ایرنا – نتایج یک افکارسنجی آنلاین در ایرنا نشان داد: اکثر  مخاطبان…

تهران- ایرنا- عضو کمیسیون شوراهای مجلس دهم درباره اصلاح قانون انتخابات…

چگونه با طلاق عاطفی مبارزه کنیم

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است

چگونه با طلاق عاطفی مبارزه کنیم
چگونه با طلاق عاطفی مبارزه کنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *