چگونه بدنی پهن داشته باشیم

 
helpkade
چگونه بدنی پهن داشته باشیم
چگونه بدنی پهن داشته باشیم


آشپزی بدون دغدغه کثیفی گاز

اجاره ویلاهای لوکس شمال لب دریا باقیمت خوب

پهن شدن عضلات پشت

 

اگر هنگام تمرین در ورزشگاه تنها روی قفسه سینه تمرکز کنید و فکر کنید که این به شما اندام زیبا و عضلانی میدهد سخت در اشتباهید.این تمرین ممکن است به جای اندامی که به دنبالش هستید،یک عضلات نامتعادل به شما بدهد.بنابراین مهم است که به یاد داشته باشید که باید روی تمام قسمت فوقانی بدن را کار کنید.

چگونه بدنی پهن داشته باشیم

 

عضلانی کردن پشت دارای مزایایی است که از جمله آن اصلاح نافرم کمر و پیدا کردن  ظاهری زیبا می باشد . کاری که همه شما باید انجام دهید این است که تمرینات مناسب را انتخاب کنید و آنها را به طور مرتب انجام دهید و گر نه نتیجه ای نخواهید دید.

 

برت ساید شما را برای رسیدن به اندامی مناسب و سالم کمک خواهد کرد.ما در اینجا 10 تمرین که برای رشد عضلات پشت مناسب است و به عضلات پشت حجم میدهد آورده ایم  . 

 

1- استفاده از دمبل با یک دست

پارویی تک دست با دمبل

 

استفاده از دمبل برای ماهیچه‌‌های بزرگ از جمله سینه، پشت و سرشانه مناسب است . برای انجام این ورزش به یک نیمکت پرس و یک دمبل نیاز دارید.

 

از پشت به جلو خم‌شده و یکی از زانوها و دست‌‌هایتان را بر روی نیمکت صاف قرار دهید. پای دیگر را در کنار نیمکت بر روی زمین قرار داده و دمبل را در دست بگیرید. وزن دمبل باید منجر به کشیده شدن دست شما به سمت پایین گردد. وزنه را به سمت باسن خود کشیده و آرنج‌‌هایتان باید به هم نزدیک باشند.

 

آرنجتان را تا حد امکان به پشت کشیده و کتف‌‌هایتان را تا انقباض کامل به هم نزدیک کرده چند ثانیه نگه دارید و سپس دمبل را در همان مسیر پایین بیاورید. سپس حرکت را با دست دیگر تکرار کنید. 

 

یکی از اشتباهات رایج نزدیک کردن دمبل به سرشانه است. با این‌حال، بهترین حالت، بالا آوردن دمبل و حرکت آن به سمت باسن می‌‌باشد. این حرکت منجر به افزایش گستره حرکت و زمان تحت تنش گردیده و ماهیچه‌‌های پشتی را تقویت می‌‌کند. 

تکرار این تمرین 40 بار

 

2- بارفیکس  

بارفیکس

 

بارفیکس از جمله حرکات ورزشی است که تاثیرات بسیار زیادی بر عضلات میانی، عضلات پشت و کمر و اساسا بالاتنه دارد. برای انجام بارفیکس به یک میله بارفیکس نیاز داریم.

 

با دو دست خود میله را بگیرید شانه های خود را از هم باز نگه دارید دستان خود را تا عرض شانه ها باز کنید. نفس بکشید تا فشار خونتان پایین نیاید. بخش بالایی کمر خود را شل نکنید چون باعث وارد آمدن فشار اضافی بر شانه‌های شما می‌شود.

 

تیغه‌های شانه خود را به سمت عقب و پایین نگه دارید. درحالی‌که نگاه خود را مستقیم به جلو نگه می‌دارید خود را به سمت بالا بکشید. آرنج‌های شما باید مسیری را دنبال کنند که کمی مقابل دو طرف بالا تنه‌تان است. چانه شما باید از سطح بالای میله بگذرد تا حرکت پایان پیدا کند. آرنج‌های شما باید به عقب و به سمت قفسه سینه هدایت شوند. به آرامی پایین بیایید.

 

هنگامی ‌که دست‌های شما به طور کامل کشیده شدند دوباره حرکت را تکرار کنید.

تکرار این تمرین 10 تا 15 بار

 

3 -بارفیکس باز

بارفیکس باز

 

عضلات اصلی  زیربغل و عضلات دیگر جلو بازو، پشت میانی درگیر می باشند.

میله بارفیکس را به گونه ای بگیرید که عرض دستانتان بیشتر از عرض شانه باشد.به شکل Y

نفس عمیقی بکشید و به ماهیچه سرین فشار وارد کنید و ماهیچه شکمتان را منقبض کنید. تیغه های شانه را به سمت پایین فشار دهید و با فعال کردن عضله لاتیسیموس ، آرنجتان را به سمت پایین بکشید.

چگونه بدنی پهن داشته باشیم

 

چانه خود را به سمت میله بالا آورید. حال ، همزمان با انجام عمل بازدم ( بیرون دادن نفس ) تا جایی که سر از دست ها بالاتر رود ، بالا تنه خود را  تا جایی که عضله لاتیسیموس شما منقبض شود به سمت بالا بکشید. پس از مکثی مختصر در بالاترین نقطه ، همزمان با انجام عمل دم ( داخل کشیدن نفس ) به آرامی در حالی که ماهیچه زیر بغل و دست ها کشیده هستند به نقطه شروع بازگردید.

این تمرین 10 تا 15 بار انجام شود.

 

4-پشت بازو سیم کش ایستاده

پشت بازو سیم کش ایستاده

 

همانطور که می دانید عضلات پشت بازو در مقایسه با عضلات جلو بازو حجم بسیار بیشتری دارند لذا پرورش و تفکیک این عضلات از اهمیت زیادی برخوردار است. حرکت پشت بازو سیم کش از متداول ترین حرکات برای این منظور است.

 

دستگاه سیم کش را برای استفاده از حلقه بالایی تنظیم کنید. دستگیره V شکل را بر روی سیم دستگاه نصب کنید. وزنه مناسبی را انتخاب کنید. 

 

روبروی دستگاه سیمکش بایستید و با هر دو دست دستگیره را نگهدارید. کمرتان را صاف نگهدارید. پاهایتان را به اندازه عرض شانه هایتان از یکدیگر باز کنید. این حالت شروع حرکت است.

  

دست ها را در حالت خنثی کف دست به سمت یکدیگر قرار دهید.دست ها را نزدیک بدن نگه دارید و و زاویه ۹۰ درجه با زمین بسازید. با استفاده از عضله پشت بازو ( سه سر )، طناب را به سمت پایین ببرید تا هر طرف طناب به طرف ران هایتان برسد. از حرکت دستهایتان از مفصل شانه خودداری کنید.

 

زمانی که طناب را به پایین می کشید در انتها پس از نگهداشتن یک ثانیه طناب را به آرامی  و کنترل به موقعیت شروع برگردانید. 

تکرار تمرین 30 و 40 بار

 

5- پارویی پندلی

پهن شدن عضلات پشت

 

این تمرین بیشتر روی عضلات میانی پشت کمر کار می شود.

حرکتی ثابت با دو بازو که در طی آن بیشترین وزن ممکن که دست‌ها قابلیت بلند کردن آن را داشته باشند، به کار گرفته می‌شود.

 

در نزدیکی یک هالتر که وزنه‌ها هم‌ روی آن قرارگرفته است، بایستید. زانوی خود را خم‌کنید و به سمت جلو حرکت کنید تا بالاتنه شما با سطح زمین زاویه داشته باشد. حال هالتر را در دست بگیرید به صورتی که پشت دست شما رو به بالا باشد و دستان خود را به‌اندازه عرض شانه بازکنید. به پایین نگاه کنید و سر خود را بالا نیاورید. محکم و باقدرت عضلات خود را سفت کنید. هالتر را بلند کنید، خود را در موقعیتی قرار دهید که بالاتنه در زاویه ۴۵ درجه نسبت به سطح زمین قرار بگیرد. این موقعیت، موقعیت شروع حرکت است.

 

عضلات مرکزی و شانه خود را محکم و استوار نگه‌دارید و آرنج خود را خم‌کنید و هالتر را تا نزدیکی قسمت پایینی قفسه سینه خود بالا بکشید. هدف این است که در بخش دوم حرکت آرنج خود را در زاویه ۴۵ درجه نسبت به بالاتنه خود حفظ کنید و در این حال سعی کنید که میله هالتر، پایین قفسه سینه را لمس کند. به‌آرامی و با کنترل هالتر را به پایین بیاورید تا مجدد به پوزیشن اولیه بازگردید. به‌این‌ترتیب یک حرکت انجام داده‌اید.

تکرار این تمرین 10 بار

 

نکته: برای انجام این تمرین از وزنه نیز می توان به جای هالتر استفاده کرد.

افرادی که مشکلات کمر درد دارند از انجام  دادن این تمرین خودداری کنند .

 

6- یک ورزش ساده اما موثر برای عضلات پشت، سینه، بازو و ABS است. 

پهن شدن عضلات پشت

 

در حالی که دمبل  را مقابل سرشانه خود نگه داشته اید، روی میز دراز بکشید. دست ها باید کاملا کشیده باشند و با بالاتنه یا زمین زاویه نود درجه تشکیل دهند. کف دست ها باید در مقابل یکدیگر و آرنج ها ثابت باشند. این نقطه شروع حرکت خواهد بود.

 

حال، همزمان با انجام عمل دم (داخل کشیدن نفس) به آرامی دمبل را تا کنار گوش پایین ببرید. دقت کنید که نیمه بالای دست ها و آرنج ها ثابت باشند.

 

سپس همزمان با انجام عمل بازدم (بیرون دادن نفس) با استفاده از ماهیچه های پشت بازو دمبل  را به نقطه شروع باز گردانید.

تکرار این تمرین 30 تا 40 بار

 

7- زیر بغل لت سیم‌کش 

زیر بغل لت سیم‌کش

 

این حرکت بسیار نزدیک به حرکت بارفیکس بوده و به‌نوعی یکسان شناخته می‌شوند. ولی در اینجا به علت تأثیر ویژه‌ای که بر عضله زیر بغل دارد، 

 

به‌صورت جداگانه موردبررسی قرارگرفته است. اگر این حرکت به شیوه‌ای درست انجام شود و مشکلی در شیوه گرفتن دست‌ها وجود نداشته باشد، می‌تواند به‌خوبی عضله زیر بغل را درگیر کند و با هر حرکت سبب تقویت و فشار بر روی آن شود.

 

بر روی دستگاه سیم‌کش بنشینید، سپس میله بالایی را به‌نحوی‌که دست‌ها قدری بیشتر از عرض شانه باز هستند، بگیرید. 

 

عضلات خود را محکم و استوار نگه‌دارید و بالاتنه خود را صاف و مستقیم حفظ کنید. میله را تا نزدیکی سینه خود بکشید به‌نحوی‌که آرنج خود را خم‌کنید و فشار را در شانه‌های خود احساس کنید. به‌آرامی میله را به بالا بازگردانید. 

تکرار این تمرین 50 تا 60 بار

 

8- در این تمرین شانه ها درگیر میشوند.

عریض کردن پشت

 

روی دستگاه پارویی بنشینید و میله  را به سیمکش متصل کنید، کمر صاف، سینه بالا و سرشانه ها جلو باشند اما قوز نکنید، کمی زانو های خود را خم کنید ، میله را به مستقیما به سمت بدن خود بکشید، آرنج خود را به سمت عقب بکشید و سر، پشت و ستون فقرات شما باید هماهنگ باشد. قفسه سینه شما بالا و هسته شما درگیر است. هنگامی که ضمیمه در نزدیکی لگن شما قرار دارد، لات ها و تیغه های شانه خود را بچرخانید و این موقعیت را برای چند ثانیه نگه دارید و به حالت اول برگردانید .

تکرار این تمرین را  30 تا 40 بار 

 

9- معکوس کردن وزن بدن 

معکوس کردن وزن بدن 

 

میله این دستگاه را برای خودتان تنظیم کنید . دستها را به عر ض شانه ها باز کنید و میله را بگیرید . بدن باید زیر میله باشد  پاشنه ها روی زمین بازوها کامی باز و بدن صاف باشد .تیغه شانه خود را ببندید و بدنتان را بکشید.موقعیت را برای چند ثانیه نگه دارید.به آرامی به موقعیت اولیه بازگردید.

تکرار این تمرین 20 بار

 

10- پشت بازو سیم کش با طناب

پشت بازو سیم کش با طناب

 

طناب متصل به سیم موجب چرخش داخلی قوی مچ دست می شود . در این حالت هدف تمرین بخش خارجی عضله سه سر بازویی است .

 

دوطناب کوتاه را که از بالا به سیم قرقره متصل است ، با دست هایی که به اندازه عرض شانه بازند و طناب را از رو گرفته اند ، بگیرید .

 

طناب ها در سطح سینه قرار گیرد و آرنج ها کمی بیش از نود درجه خم شوند .

 

بازوها را محکم و ثابت نگاه دارید . طناب ها را به پایین فشار دهید تا آرنج ها قفل شوند .باسن خود را با زانو 30-45 درجه با بدن خود حرکت دهید.

 

بازوی شما در مقابل شما است، به طور کامل تمدید شده است. شما باید تنش در کابل و در عضلات پشت خود را احساس کنید. پاهای خود را با هم بگذارید.

 

در یک حرکت آرشیو، به آرامی دست های خود را پایین آورده تا دستان خود را با چسبندگی های خود هماهنگ کنید. آرنج شما باید قفل شود!

 

این موقعیت را برای چند ثانیه نگه دارید، سپس به آرامی به موقعیت اولیه خود بازگردید.

تکرار این تمرین 25-30 بار.

 

موقع انجام این تمرین آرنج ها باید صاف و محکم باشد

 

گردآوری: بخش ورزشی بیتوته

 


لاغری موضعی با لیزر


از بیماری دردناک هموروئید خلاص شوید

دلت کیک خونگی میخواد،فرصت درست کردن نداری؟


واسه همه چی جا هست!

بلیط کیش را دربهترین فصل سفر به آن خریدکن


میخوای از همیشه زیباتر باشی؟


قیمت امروز بلیط هواپیما به هرکجای ایران

کاملترین درگاه رزرو تورهای داخلی و خارجی

درمان سریع وقطعی بواسیر بدون درد و خونریزی


زیباترین باغ رستوران فشم تهران


خرید ارزانترین بلیط در تمامی مسیرها


انواع جراحی زیبایی سینه


سفارش آنلاین کفش چرم با امکان تعویض

بهترین مراکزآموزشی بابالاترین میزان بازدهی

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

داشتن سرشانه پهن باعث می‌شود که شما از نظر ظاهر بسیار بهتر دیده شوید، برای اینکه به سرشانه‌های پهن و زیبا برسید در این مقاله مجموعه‌ای از تمرین‌های مناسب و رژیم غذایی بدنسازی برای رسیدن به هدفتان را ارایه خواهیم کرد با جیمیتو همراه باشید.

 

یکی از مواردی که باعث رشد عضلات می‌شود، تمرکز است؛ این تمرکز اگر با یکسری تمرینات ورزشی مناسب باشد، مطمئنا باعث رشد عضلات شما خواهد شد. در این بخش بهترین تمرینات برای داشتن سرشانه‌های پهن را آموزش خواهیم داد.

چگونه بدنی پهن داشته باشیم

 

در این بخش به ارایه دو نکته مهم در هنگام اجرای تمرینات سرشانه خواهیم پرداخت که کمک زیادی در رشد و عضلانی کردن بدن شما خواه داشت.

 

به سراغ وزنه‌های سنگین نروید، معمولا انجام دادن حرکت سرشانه با وزنه‌های سنگین سبب می‌شود تا حرکت را به درستی انجام ندهید و این مساله باعث رسیدن آسیب به سرشانه خواهد شد. توجه داشته باشید که عضلات سرشانه دارای سیستم اهرمی ضعیف هستند.

توصیه می‌شود که حرکات سرشانه را بعد از تمرینات عضلات سینه انجام دهید. شاید برایتان این سوال پیش بیاید که انجام این حرکات بعد از سینه بسیار سخت است و به علت سختگی نمی‌توانید وزنه سنگین بزنید! این مساله اصلا بد نیست؛ چرا که عضلات دلتوئید جلویی در تمرینات سینه تقویت شده و با انجام حرکات سبک می‌توانید سرشانه پهن تری داشته باشید. تمرینات دلتوئید پهلویی و عقبی را با تمرینات مناسبی که در بالا به آن اشاره شد، تقویت کنید.

 

داشتن سرشانه پهن باعث می‌شود که شما از نظر ظاهر بسیار بهتر دیده شوید، برای اینکه به سرشانه‌های پهن و زیبا برسید در این مقاله مجموعه‌ای از تمرین‌های مناسب و رژیم غذایی بدنسازی برای رسیدن به هدفتان را ارایه خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید

سلام مرسی بابت سایت خوبتون

عالی بود با تشکر

سلام . بسیار فنی و دارای محتوای علمی خوبی بود ممنونم . اما خوب بود کمی بیشتر در مورد آناتومی بدن و ارتباطشان با این تمرینات ذکر میشد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وبسایت

مطالب روزانه در صفحه اینستاگرام فیتنس پرو

صفحه نخست > چگونه بدن چهار شانه و ایکس شکل داشته باشیم

08 دسامبر 2016

بدون ديدگاه

همیشه یکی از مزایای فیزیک بدنی خوب، سرشانه پهن و کمری کم عرض‌تر یا به اصطلاح V شکل از مقابل و پشت است. ژنتیک در داشتن چنین بدنی بسیار به کمک شما می‌آید و برای بسیاری از افراد مفید بوده و برای برخی دیگر برای رسیدن به چنین تناسبی دردسر ساز میشود. نسبت عرض سرشانه و کمر بسیار مهم است و تناسب این دو باهم زیباست در این مقاله از فیتنس پرو ما ۴ راه برای رسیدن به بدن X شکل را به شما خواهیم گفت با ما همراه باشید.

چگونه بدنی پهن داشته باشیم

اولین منطقه از فیزیک متناسب سر میانی دلتوئید است که در هرجایی که می روید به چشم می آید و برای رسیدن به بالا تنه پهن تر باید این نقطه رو به عنوان شروع در نظر بگیرید. حرکات زیر در رشد عضله دلتوئید به شما کمک فراوانی خواهند کرد.

این نکته را در نظر داشته باشید که چینش برنامه تمرین در رسیدن به رشد و تحریک عضلات دلتوئید بسیار تاثیر دارد.

پس از سر میانی دلتوئید زیر بغل در داشتن بالا تنه ای عریض تر از جلو و پشت بسیار موثر است و به شما بدنی V شکل میدهد. برای رشد عضلات کمر انجام حرکاتی مانند بارفیکس، انواع زیر بغل سیم کش و قایقی توصیه میشود.

برای رسیدن به تناسب اندام ایده الی که در نظر دارید بالا کمر پهن و پایین کمر باریک و داشتن بدنی X شکل هدف تمامی افراد میباشد. برای رسیدن به این هدف باید شرایطی را ایجاد کنید که به شکم شما فشار وارد نشود مثلا در انجام حرکات فشار زیادی را به میان تنه خود وارد نکنید تا دور کمر باریک تری داشته باشید.

بدن از جلو با داشتن عضله چهار سر ران بزرگ بسیار زیباست وقتی از سرشانه های پهن به آرامی به پایین کمر لاغر میرسیم باید چهار سرهای بزرگی داشته باشیم تا زیبایی بدن را تکمیل نماید و به بدن X شکل برسیم. برای داشتن عضله چهار سر ران بزرگتر از حرکات پا جمع استفاده کنید مانند:

از بچگی علاقه زیادی به ورزش داشتم و همین علاقه موجب خلق فیتنس پرو، گذروندن مربی‌گری درجه 3، مسئول پژوهش و انفورماتیک کراس فیت استان و مطالعه و ترجمه مطالب حوزه ورزش و سلامت شده است. در خارج از دنیای ورزش طراح وب و گرافیک هستم.

→ مطلب قبلی

مطلب بعدی ←

مقالات بدنسازی

مقالات پزشکی

مقالات تغذیه

مقالات مکمل و داروها

مقالات بدنسازی

مقالات

مقالات

مقالات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهplaceholder=”دیدگاه خود را بیان کنید”>

نام *

ایمیل *

برنامه تمرینی

برنامه تمرین HIIT

برنامه تمرینی

پروتئین بار، کوکی و کیک

برنامه تمرینی

نویسنده مهمان شوید

فیتنس یعنی تعامل ذهن، عضلات و شیوه زندگی به بهترین شکل، در فیتنس پرو هدف ما کمک به شما برای رسیدن به بهترین حالت جسمانی است. ما مربی شما، متخصص تغذیه و مکمل، حریف تمرینی و پشتیبان دائم شما در تمام مراحل هستیم.

همیشه پیش از شروع هر برنامه تمرین، رژیم و مکمل غذایی با پزشک متخصص مشورت کنید. محتوای موجود در فیتنس پرو تنها با مقاصد افزایش دانش و آموزش می‌باشد و به عنوان مشاوره یا جایگزین توصیه پزشک نیست.

© 1398 تمامی حقوق برای فیتنس پرو محفوظ بوده و کپی برداری از مطالب بدون اجازه کتبی ممنوع است.

امروزه داشتن شانه های پهن برای آقایان یک نکته مثبت و مطلوب تلقی می شود؛ چرا که شانه های پهن سبب ایجاد یک ظاهر متناسب و زیبا در فرد می شود. شانه های پهن شکل و فرم مثلث معکوس به بالاتنه فرد می دهد به طوری که در قسمت بالا پهن تر بوده و در کمر، باریک تر می شود. شانه های پهن زاویه دار بوده و از شانه های گرد و کوچک، مربع تر به نظر می رسند. این نوع شانه ها بیشتر در ورزشکاران و بدنسازان دیده می شود.

شانه های پهن معمولاً قوی تر بوده و به فرد کمک می کنند تا بتواند اشیاء سنگین را بلند کند یا ورزش های سنگین انجام دهد. در این شرایط و در طول ورزش کردن، فرد کمتر در معرض خطرات و صدمات قرار می گیرد.

داشتن شانه های پهن نشانگر قدرت و سلامت است. چرا که قسمت زیادی از حجم بدن را عضله و ماهیچه تشکیل داده است نه چربی! به شما هم توصیه می کنیم همان قدر که به داشتن کمر باریک اهمیت می دهید، داشتن شانه های پهن را هم مهم تلقی کنید.

برای اطلاع از نحوه افزایش رشد ماهیچه ای با کاهش میوستانین بدن به لینک زیر مراجعه کنید.

>>> افزایش رشد ماهیچه ای با کاهش میوستانین بدن <<<

چگونه بدنی پهن داشته باشیم

اگر می خواهید شانه های پهنی داشته باشید صاف بایستید، قفسه سینه تان را باز کنید و شانه های خود را به سمت عقب بکشید. تمرین این حرکات باعث می شود فرم بدن شما بسیار شکیل تر و زیباتر به نظر برسد.

با تمرین کردن فقط تا یک حدی می توانید عرض شانه ها را تغییر دهید. چون نمی توان تنها با تمرین، تغییری در استخوان بندی بدن ایجاد کرد. استخوان بندی بدن، بیشتر تحت تأثیر ژنتیک می باشد. یکی از بخش های مهم استخوان بندی، عرض استخوان ترقوه است که روی عرض شانه ها تأثیر می گذارد. با تمرین کردن فقط می توانید ماهیچه های شانه و بازوهای خود را قوی تر کنید.

اگر دوست دارید با انجام یکسری تمرینات شانه های پهن تری داشته باشید، تمرینات شما باید به گونه ای باشد که تمام قسمت های شانه را درگیر کند. تنها به این صورت است که شانه های شما از جلو، پهلو و پشت، قوی و با فرمی زیبا به نظر خواهند رسید. این تمرینات می توانند به بهبود افتادگی شانه ها نیز کمک کنند.

برای پهن تر کردن عرض شانه ها، باید بیشتر بر روی ماهیچه های دالی یا دلتوئیدها (deltoids) کار کنید.

آن ها سه مجموعه متمایز از فیبرهای عضلانی هستند که شامل موارد زیر می باشند:

• دلتوئید قدامی یا جلویی (Anterior): بخش جلویی شانه

• دلتوئید جانبی یا میانی (Medial or lateral): بخش میانی شانه

• دلتوئید خلفی یا پشتی (Posterior): بخش پشتی شانه

در ادامه تمرینات مناسب برای پهن شدن شانه ها ارائه شده است. توصیه می شود که یک تا سه بار در هفته یا حداقل یک روز در میان، این تمرینات را انجام دهید. کارتان را با تمرینات کم و وزنه های سبک شروع کنید تا مصدوم نشوید.

همچنین می توانید وزنه های ورزشی را خودتان در خانه بسازید. نحوه ساخت وزنه های ورزشی در لینک زیر موجود می باشد.

>>> نحوه ساخت وزنه های ورزشی در خانه <<<

• حرکت Seated rear lateral raise

1- روی لبه نیمکت بنشینید و دو دمبل در کنارتان قرار دهید. اگر صندلی یا نیمکت در دسترستان نیست، ایستاده و کمی ژست نشستن به خود بگیرید.

2- به سمت جلو خم شده و به سمت ران های خود متمایل شوید.

3- پشت خود را صاف نگه دارید (یعنی در همان حال که به سمت جلو متمایل شده اید پشتتان خم نباشد).

4- وزنه ها را به آرامی از بغل بالا ببرید تا جایی که آرنج هایتان در راستای شانه ها قرار بگیرد.

5- آرنج های خود را کمی خم کنید تا دستانتان به سمت جلو شیب پیدا کند.

6- این پوزیشن را چند ثانیه حفظ کنید.

7- برای برگشتن به حالت اولیه، بازوهای خود را به آرامی پایین بیاورید.

8- این حرکت را در سه تا 4 ست و 10 تا 15 بار تکرار در هر ست انجام دهید.

• حرکت Face pulls یا کشش به طرف صورت

1- حلقه اتصال دستگاه سیم کش را هم ارتفاع با قفسه سینه یا در ارتفاعی بالاتر از قفسه سینه خود تنظیم کنید.

2- یک دستگیره طنابی به دستگاه سیم کش آویزان کنید. دستگیره طنابی را با دو دست خود، محکم بگیرید و به سمت عقب بکشید تا فشار ایجاد شود.

3- همان طور که شروع به کشیدن طناب می کنید، کمی به سمت پشت متمایل شوید.

4- آرنج های خود را از پهلو خم کنید به طوری که با کف زمین موازی باشند.

5- این پوزیشن را برای چند لحظه حفظ کنید تا دلتوئید خلفی شما به اندازه کافی درگیر شود.

6- به آرامی به حالت اولیه خود برگردید.

7- 3 تا 5 ست، 20-15 تکرار در هر ست.

• حرکت Dumbbell front raise یا نشر از جلو دمبل (بالا آوردن دمبل از جلو هم گفته می شود.)

1- دمبل ها را در دست گرفته و صاف بایستید.

2- دستان خود را طوری در جلوی بدن خود نگه دارید که کف دست ها به سمت ران هایتان باشد.

3- بالاتنه خود را ثابت نگه دارید و دمبل سمت چپ را بالا بیاورید.

4- در این حالت، آرنج تان کمی باید خم باشد و کف دست به سمت پایین.

5- دست خود را باید تا جایی بالا بیاورید که کمی از حالت موازی با کف زمین، بالاتر باشد.

6- این پوزیشن را برای چند لحظه نگه دارید و سپس دستتان را به آرامی پایین بیاورید تا به حالت شروع خود برگردید.

چگونه بدنی پهن داشته باشیم

7- تمام مراحل بالا را برای دست راستتان هم تکرار کنید.

8- 2 تا 3 ست، 16 تا 20 تکرار برای هر ست.

• حرکت degree incline row-45

1- روی نیمکت بدنسازی 45 درجه ای دراز بکشید. اگر این نیمکت در دسترستان نیست، صاف بایستید و به بدنتان یک زاویه 45 درجه بدهید.

2- در هر دست یک وزنه بگیرید و اجازه دهید دستانتان از کنار به سمت پایین آویزان شوند.

3- همان طور که آرنج های دست را خم می کنید تا دستانتان را بالا بیاورید، شانه های خود را به هم نزدیک نمایید.

4- در این پوزیشن، ساعد دست ها باید کاملاً عمود بر بالاتنه باشد.

5- پس از بالا آوردن وزنه ها، کمی مکث کنید.

6- دستان خود را به آرامی به سمت پایین ببرید و وزنه ها را به سر جای اول خود برگردانید.

7- 2 تا 3 ست، 12-6 بار تکرار در هر ست.

• حرکت Overhead shoulder press یا پرس سرشانه

1- صاف بایستید و یک دمبل یا هالتر (barbell) را با دستانتان نگه دارید. دستان خود را باید کمی بالاتر از قفسه سینه (تقریباً هم راستا با شانه ها) و کمی بازتر از عرض شانه نگه دارید. مچ دست ها باید به سمت جلو باشد.

2- دمبل ها یا هالتر را بالا ببرید به گونه ای که آرنج ها کاملاً به سمت بالا کشیده شوند.

3- تعادل و قدرت خود را در پاها و پشتتان حفظ کنید.

4- دستانتان را به آرامی به سمت پایین بیاورید تا به حالت شروع برگردید.

5- 2 تا ست و 8-5 تکرار در هر ست.

اگر حداقل هفته ای دو یا سه بار در هفته و هر بار به مدت حداقل 20 دقیقه کار کنید، نتیجه تمریناتتان را در عرض چند هفته یا نهایتاً چند ماه، مشاهده خواهید کرد. مدت زمان رسیدن به نتیجه دلخواه به چند عامل از جمله سایز بدن، درصد چربی بدن و رژیم غذایی بستگی دارد. تمرینات طولانی مدت و شدید و نیز سطح آمادگی جسمانی شما هم می تواند در این نتیجه گیری مؤثر باشد.

مشورت با پزشک قبل از شروع تمرینات به خصوص در شرایط آسیب دیدگی، بسیار مهم است. اگر مصدوم یا آسیب دیده هستید، به هیچ وجه تمریناتی را انجام ندهید که موجب افزایش درد شما شود. در این شرایط، بهتر است تحت نظر یک مربی متخصص کار کنید. اگر دچار بیماری هایی نظیر بیماری قلبی، فشار خون بالا و … هستید بهتر است ورزش های سبک مانند یوگا انجام دهید. هنگام شروع ورزش یا یک تمرین جدید، حتماً مراقب باشید و محتاطانه عمل کنید.

بد نیست مقالات زیر را نیز مطالعه نمایید.

>>> روش های ساخت سیکس پک در کوتاه ترین زمان <<<

>>> روش های لاغر کردن ساق پا در منزل <<<

>>> دلیل درد و گرفتگی عضلات بعد از ورزش چیست <<<

فقط با آموزش و یادگیری می تونیم آینده رو بسازیم.

پس اگه مطلب مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت نظرات با دوستان خودتون در میون بذارید.

سلام
ممنون از سایت خوبتون
خواستم بپرسم اگر چنتا از حرکاتو صبح و چنتاشو بعد از ظهر انجا بدیم مشکلی نداره؟

سلام. بهتره این مورد رو با مربی ورزشیتون مشورت کنید تا نسبت به شرایط بدنیتون برنامه مناسبی رو پیشنهاد کنه.

سلام و خسته نباشید
من یک سوال داشتم می خواستم بدانم که میشود عرض شانه خودم را که ۵۰سانتی متره به ۷۰سانتی متر برسانم ضمنا من ۱۷سالمه وزنم۶۰کیلو وقد۱۷۳سانته
حالا میخواستم بدانم اگر وزنم به هشتاد برسانم میتوانم عرض شانه ام را به ۷۰برسانم با ماهیچه یانه ؟
یا عرض شانه به استخوان های درشت بستگی دارد؟ ممنون میشم دقیق جواب بدین

سلام
من 17 سالمه قدم178 و وزنم62 هستش.
عرض شانم 45 میشه.
چطور میشه عرض شانم رو به60 برسونم؟؟؟؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام

ایمیل

داروخانه ها گلیسیرین دارن…

آب برای خود فرد هست که تشنش شد بنوشه…

سلام منم هر کاری میکنم نمیشه😔😔از تمام معلمام فقط خوشم از یکی…

سلام من چند هفته ای هست که مشکل مگس پران دارم.شما هم گفتید ک…

نشورید پرنده رو اگه بشورید کلا پر پرنده نابود میشه بزارید خو…

آشنایی و ارتباط با فن تریکس | تبلیغات در فن تریکس | سلب مسئولیت

فن تریکس در شبکه های اجتماعی


https://fantricks.com/wp-content/uploads/2019/02/پادکست-فن-تریکس-پاکسازی-رادیاتور-بخاری-ماشین.mp3Downloads-icon

پشت شما اغلب آخرین چیزی است که افراد می بینند اما به این معنا نیست که مهم هم نمی باشد. از آنجا که شما وقتی در آینه نگاه می کنید، پشت خود را نخواهید دید، اغلب نادیده گرفته می شود اما مهم است که رشد ماهیچه های جلو و پشت بدن را متعادل کنید.

یک شانه قوی نه تنها زیبا است، بلکه به حفظ بدن شما با مبارزه با درد کمر، بهبود وضعیت بدنی و ارتقای عملکرد روزمره و ورزشی کمک می کند و یا حتی شاید می خواهید یک شانه بزرگ و زیبا داشته باشید که به شکل V باشد که اغلب حتی از جلو هم قابل مشاهده است.

با ساختن ماهیچه های کمرتان با وزنه برداری و افزایش رشد ماهیچه با انتخاب های مناسب غذایی می توانید شانه های پهن و زیبا بسازید که در این قسمت از ورزش و تناسب اندام نمناک به آن ها می پردازیم .

تهیه یک برنامه تمرینی لیفتینگ:

به اندازه کافی آسان است که به یک باشگاه بروید و شروع به وزنه زدن کنید و از آنجا که شما یک هدف خاص دارید – ایده خوبی است که با یک برنامه لیفتینگ همراه شوید که به شما کمک می کند ماهیچه هایتان را به بهترین شکل گسترش دهید و می توانید برنامه خود را به تنهایی و یا با یک مربی خصوصی انجام دهید که ممکن است تمرینات ورزشی مختلف و موثرتری را برای شما پیشنهاد کند.

چگونه بدنی پهن داشته باشیم

به این فکر کنید که می خواهید چه مقدار وزنه را بلند کنید و باید هر گروه ماهیچه را حداقل دو بار در هفته تمرین دهید تا بهترین نتیجه را به دست آورید و بعد یک تمرین سومی را برای به حداکثر رساندن نتیجه تان اضافه کنید و به یاد داشته باشید که بین لیفتینگ ها استراحت کردن مهم است که به بدن شما اجازه ریکاوری و ساخت ماهیچه را می دهد.

از تمرین هایی استفاده کنید که ماهیچه های کمر شما را هدف قرار می دهند تا بهترین نتیجه را بدست آورید که این شامل استفاده از کل محدوده حرکتی از طریق تمرینات مختلف است.

هفت تا هشت ورزش را انتخاب کنید که ماهیچه های شانه تان را هدف قرار می دهند و هر چند هفته دو ست مختلف انجام دهید و تعداد تکرار ها را هر چند هفته یک بار تغییر دهید تا بهترین دستاورد های قدرتی، سایزی و استقامتی را به دست آورید و همچنین می توانید یک سری تمرین ها را برای به حداکثر رساندن قدرت در نظر بگیرید و حتما در بین هر ست ها یک دوره استراحت 45 تا 60 ثانیه ای داشته باشید.

یک ترکیب از تمرینات شانه انتخاب کنید:

وقتی کسی به داشتن شانه ای پهن فکر می کند، این به طور کلی به معنی داشتن ماهیچه های پشتی پهن است و این ماهیچه های شما بزرگ ترین ماهیچه های کمریتان هستند و شکل V را به بدن می دهند. ترکیبی از سه تا چهار مورد از تمرینات زیر را انتخاب کنید که قدرت این ماهیچه ها را هدف قرار داده و بهبود م بخشد و توسعه می دهد .

تمرین با یک میله بلند را انجام دهید:

این یک تمرین وزنه برداری است که باید در یک موقعیت خم شده یک میله طویل را بلند کنید و هم زمان کار با میله را بار دستان خود شروع کنید، کف دست تان باید به سمت شما باشند و زانوهایتان را کمی خم کنید و به سمت باسن تان خم شوید و پشت خود را صاف نگاه دارید و بگذارید تا بازوها اجازه مستقیم آویزان شوند اما آرنج خود را قفل نکنید، این موقعیت شروع است.

نفس بکشید و از ساعدتان برای بلند کردن میله بلند به سمت خود استفاده کنید و آرنج را داخل و تنه خود را ثابت نگه دارید و مکث کرده و عضلات کمر را منقبض کنید و سپس به آرامی دست خود را به سمت شروع موقعیت ببرید و به بالا بردن میله ادامه دهید تا زمانی که تکرارتان تمام شود، فقط دقت کنید که تیغه های شانه را پایین نگه دارید تا ماهیچه های پشتی را هدف قرار دهید و در برخی موارد، زود منقبض کردن آن ها به شما کمک می کند که به طور موثرتر و بهتری این گروه ماهیچه را درگیر کنید.

خودتان را بالا بکشید:

بالا کشیدن وزن بدن یکی از موثرترین و دشوارترین روش ها برای ساخت ماهیچه های پشتی است و شما می توانید انواع مختلف گریپ ها را برای ساخت قدرت این ماهیچه ها انجام دهید.

دستان خود را بر روی یک میله با استفاده از یک گیره باریک یا پهن قرار دهید و زمانی که به طور ایمن آویزان شده اید، عضلات شکم خود را درگیر کنید و کل بدنتان را بالا بکشید تا زمانی که چانه تان بالای میله قرار بگیرد و اگر قدرت ندارید جایگزین های آسان تری را انجام دهید.

به عنوان مثال می توانید یک جعبه زیر پای خود بگذارید و خود را بالا بکشید تا این که چانه تان بالای میله قرار بگیرد و سپس به موقعیت شروع برگردید و این کار را انجام دهید تا زمانی که قدرت انجام یک کشش منظم را داشته باشید.

 

تمرین ردیف های دستگاه سیم کش را انجام دهید:

نوع دیگری از تمرین که می توانید برای هدف قرار دادن ماهیچه های پشتی خود انجام دهید، ردیف سیم کش نشسته می باشد. اگر میله بلند برای شما خیلی سنگین است و یا می خواهید نوع متفاوتی از تمرین ردیف را امتحان کنید، ردیف های سیم کش را امتحان کنید.

یک دستگاه سیم کش را در باشگاه خود پیدا کنید و می توانید از انواع میله ها و دسته ها برای ردیف های سیم کش نشسته استفاده کنید، از جمله دسته های باریک “y” شکل، دسته های مستقیم، دسته های طنابی، میله های W شکل و میله های راست و وزنه ای اضافه کنید که بتوانید به راحتی بلند کنید ولی هنوز هم با چالش هایی مواجه باشید.

روی صندلی بنشینید و پاها و بازوهایتان را به آرامی خم کنید و کمر خود را صاف و شکم را محکم نگه دارید و حالا سیم وزنه دار را به طرف خود بکشید تا این که آرنج هایتان در کنار دنده هایتان قرار بگیرند و از کشیدن کابل به سرعت به سمت خود خودداری کنید چون به طور موثری روی ماهیچه های پشتیتان کار نمی کند و به آرامی دسته را به حالت شروع ببرید که این کار به ایجاد ماهیچه کمک می کند .

پایین کشیدن وزنه با بازو ها:

مانند بالا کشیدن، پایین کشیدن می تواند راهی موثر برای هدف قرار دادن ماهیچه های پشتی باشد.

بر خلاف بالا کشیدن، شما از یک میله بر روی یک دستگاه کابل استفاده می کنید. پایین کشیدن ایستاده یا نشسته را انتخاب کنید و همچنین می توانید هر دو را در یک دستگاه کابلی انجام دهید اما ممکن است نیاز به استفاده از وزنه های متفاوتی داشته باشید.

در همان موقعیت برای ردیف های کابل بنشینید و دقت کنید که میله بالای سر شما باشد و آن را با کف دست هایتان به سمت بیرون در دست بگیرید و شانه های خود را بالا ببرید و ماهیچه های بین شانه تان را برای کمک به جلوگیری از آسیب محکم کنید.

ماهیچه های پشتی را منقبض کنید و میله را پایین بکشید و مرکز میله را در جناغ سینه تان هدف قرار دهید و اگر نمیتوانید میله را آنقدر پایین بکشید، نگران نباشید – بخش ورزش و تناسب اندام نمناک توصیه می کند مقداری از وزنه را کم کنید و محدوده حرکت خود را در طول زمان بسازید و بعد وزنه را رها کنید تا وضعیت شروع شود و تا زمانی که ست خود را به پایان نرساندید، ادامه دهید.

رو به ماشین سیم کش که درست پایین تر از ارتفاع شانه قرار دارد بایستید و دست های خود را بر روی دسته میله قرار دهید و تیغه های شانه تان را جمع کنید. در هنگام انجام این تمرین از وزنه کمتری استفاده کنید و میله را پایین بیاورید و دست ها را به طور کامل به جلو دراز کنید و تنها کمی آرنج را خم کنید تا میله به آرامی ران شما را لمس کند و به آرامی وزنه را کنترل کنید و به موقعیت شروع برگردید و تعداد ست خود را به پایان برسانید.

بسیار مهم است که تیغه های شانه خود را قبل و بعد از ورزش به پشت و پایین بکشید و این به شما امکان می دهد که به ماهیچه های پشتی دسترسی داشته باشید.

پرورش دلتوئید ها:

کار روی دلتوئیدها. پرورش ماهیچه های شانه و یا ماهیچه های دلتوئیدها هم برای به دست آوردن شانه پهن تر مفید است. شما می خواهید مطمئن شوید که این سه نوع ماهیچه هایتان را پرورش می دهید – قدامی، میانی و خلفی- همراه با روتاتور کاف.

انجام کار بر روی شانه ها می تواند به حداکثر رساندن دستاوردهای قدرت شما کمک کند و باعث شود که شما پهن تر به نظر برسید و درست مانند ماهیچه های پشتی، از سه تا چهار تمرین زیر برای ساخت دلتوئیدها استفاده کنید.

پرس بالا سر شانه:

پرس بالا سر شانه یکی از موثرترین راه ها برای بالا بردن شانه های شماست. یک میله یا مجموعه ای از دمبل ها را مستقیماً بالای سرتان بلند کنید و دقت کنید که وزنه ای راحت اما هنوز برای شما چالش برانگیز باشد، کمی پهن تر از شانه های خود میله یا دمبل ها را در دست بگیرید و زمانی که این پرس را صاف و مستقیم به بالا بلند می کنید عضلات شکم خود را سفت کنید و صاف بایستید و وزن را به موقعیت اصلی برگردانید و تعداد ست های باقیمانده خود را به پایان برسانید.

با یک وزنه راحت و سبک شروع کنید و همان طور که قدرت را افزایش می دهید، وزنه را افزایش دهید به طوری که 10 بار تکرار برایتان چالش برانگیز باشد.

دمبل یا کتلبل را به صورت جانبی بلند کنید:

کشش جانبی نیاز دارد که وزنه را با کف دست هایتان به سمت بالا حمل کنید، این راهی خوب برای ضربه زدن به هر سه سر ماهیچه دلتوئید است.

چگونه بدنی پهن داشته باشیم

شما می توانید دمبل یا کتلبل را براساس اولویت خود بلند کنید و ممکن است متوجه شوید با قوی شدنتان گرفتن کتلبل ها آسان تر از دمبل ها است ،دمبل یا کتلبل را در یک موقعیت طبیعی با کف دست هایتان رو به داخل نگاه دارید و با استفاده از ماهیچه های شانه، وزنه را تا بالای شانه بالا ببرید و کف دست شما باید در زمان بلند کردن وزنه ها رو به زمین باشد و سپس دست ها را جا به جا کنید تا به هر یک از آن ها در بین ست ها استراحت دهید.

بقیه کمرتان را پر کنید. پهنا ممکن است هدف اصلی شما باشد، اما همچنین مهم است که روی بقیه ماهیچه های کمرتان کار کنید تا به یک شکل V زیبا برسید و اطمینان حاصل کنید که ماهیچه های شما به درستی متعادل هستند به طوری که به خودتان آسیب نمی رسانید.

توجه داشته باشید که بسیاری از تمرینات مربوط به ماهیچه های پشتی و دلتوئید نیز به عنوان یک اثر ثانویه به عضلات کمر و میانی ضربه خواهند زد اما شما باید یک یا دو تمرین را انجام دهید که این گروه ها را نیز هدف قرار می دهد. هر کدام از تمرینات زیر را انتخاب کنید تا ماهیچه های کمر خود را پر کنید:

نوشیدن شیک مکمل :

ورزش باعث افزایش جریان خون به ماهیچه های فعال می شود و نوشیدن یک شیک با آمینو اسیدها و کربو هیدرات ها می تواند به ایجاد ماهیچه کمک کند و نوشیدن یک پروتیین آب پنیر 30 تا 60 دقیقه قبل از ورزش برای بالا بردن نتایج تمرینات وزنه برداریتان عالی است. شیک را با مواد غذایی خوبی تهیه کنید و برچسب های محصول را بخوانید تا مخلوطی از اسیده ای آمینه و کربو هیدرات ها باشد و برای مثال، شما می توانید نسبت 6 گرم پروتئین تا 35 گرم کربوهیدرات را دریافت کنید.

اگر نمی توانید شیک بخورید، یک ساندویچ بوقلمون با یک تکه پنیر روی نان گندم را بخورید که این جایگزین ممکن است همان تاثیر را داشته باشد .

روزانه پنج تا شش وعده غذای کوچک و سالم بخورید:

خوردن پنج تا شش وعده غذای کوچک پر از غذاهای مقوی و مغذی در روز می تواند سلامتی شما را حفظ کند و هم چنین می تواند به ایجاد ماهیچه ها کمک کند، به خصوص اگر یک میان وعده سالم مثل یک فنجان پنیر روستایی بعد از ورزش باشد. از هر یک از پنج گروه غذایی – میوه ه ا، سبزیجات، غلات گندم، پروتیین و فراورده های لبنی استفاده کنید تا مطمئن شوید که تغذیه مناسب برای ورزش کردن و ایجاد ماهیچه دارید.

برای کمک به ایجاد تود عضلانی و کسب وزن سالم افزودن مواد غذایی زیر به رژیم غذاییتان را در نظر بگیرید:

چغندر. برنج قهوه ای. پرتقال. طالبی. پنیر کوتاژ. کوینوا. اسفناج. سیب. جوانه. غلات. آرد گندم. نخود. عدس. لوبیا. بذر کتان.

مصرف و جذب پروتیین را افزایش دهید:

پروتیین به ساخت ماهیچه ها کمک می کند. دریافت پروتئین به اندازه کافی از منابع غذایی لخم به افزایش توده عضلانی شما کمک می کند. گوشت های بدون چربی مثل مرغ و محصولات لبنی مانند ماست یونانی را برای دریافت پروتیین بیشتر انتخاب کنید و برخی دیگر از منابع خوب پروتیین که ممکن است بخواهید در رژیم غذایی خود اضافه کنید ، عبارتند از:تخم مرغ. شیر ارگانیک. پنیر کوتاژ. گوشت گاو علف خورده. آجیل و کره های مغزهاو مرغ. غذاهای دریایی از قبیل اسکالوپ. ماهی ها مانند ماهی تن، سالمون و ساردین.

هیدراته نگه داشتن بدن:

درست مانند یک رژیم غذایی سالم برای کمک به التیام و ساخت ماهیچه به اندازه کافی مهم است، بنابراین آب کافی بنوشید که عملکرد شما را هنگام تمرینات نیز بهبود می بخشد .

بر اساس میزان فعال بودن شما ، روزانه 2 تا 4 لیتر آب بنوشید و به یاد داشته باشید که خوردن بسیاری از میوه ذها و سبزیجات مغذی همچنین مصرف آب روزانه شما را افزایش می دهند. دقت کنید که قبل از ورزش به درستی آب بنوشید تا عملکرد خود را بهینه کنید و در طی ورزش یک بطری آب را دم دست نگه دارید تا مطمئن شوید که مایعات از دست رفته را جایگزین می کنید.

استراحت کافی داشته باشید:

هر فرد به استراحت کافی نیاز دارد تا به او کمک کند از خستگی فعالیت های روزانه بهبود یابد. این به خصوص اگر سخت تمرین شود درست است. خوابیدن به اندازه کافی در هر شب به بهبود و رشد ماهیچه ها کمک می کند و در حقیقت، به اندازه کافی استراحت نکردن می تواند تمام فعالیت های آموزشی و رژیم غذایی شما را خراب کند .

برای اینکه بتوانید سرشانه های پهن تری داشته باشید، هر شب هفت تا نه ساعت خواب داشته باشید و اگر احساس خستگی می کنید، استراحت کنید و حتی 30 دقیقه چرت بزنید.

ایران بدن

عریض بودن شانه‌ها، یکی نقاط قوت زیبایی بد است و شاید بسیاری از ورزشکاران با این مسئله مشکل دارند. تناسب عرض شانه ها و طول دستها در داشتن هیکل زیبا از اهمیتی فوق العاده برخوردار است. طول دستهای ما ثابت است و روشی برای افزایش یا کاهش طول آنها به صورت طبیعی نداریم. بنابراین برای رسیدن به تناسب میان طول دستها و عرض شانه‌ها تنها می‌توانیم بر روی شانه‌هایمان کار کنیم. برخی افراد هستند که برای سالیان متمادی به تمرینات بدنسازی پرداخته‌اند و علی‌رغم داشتن عضلات سینه و بازوی‌های زیبا، عرض شانه هایشان کم است و به همین دلیل از خود راضی نیستند.

در ادامه برنامه تمرینی پیشنهادی  خودمان را برایتان که کمک زیادی به افزایش عرض شانه ها می‌تواند بکند را آماده نموده‌ایم.

تعداد: ۳ ست، ۶ تا ۸ تکرار در هر ست

هنگامی که اسم از پرس شانه می‌آید، اغلب به یاد پرس شانه با دمبل و یا هالتر به صورت ایستاده و یا نشسته می‌افتیم. واقعیت این است که این حرکات در رشد عضلات شانه مؤثر هستند ولی به نظر بنده اگر به دنبال شانه‌ای کامل هستیم، بهترین نوع پرس برای ما پرس آرنولدی است.

چگونه بدنی پهن داشته باشیم

همانگونه که از نام این حرکت می‌توان حدس زد، این حرکت توسط آرنولد شوارزنگر ابداع شده است. از دید آرنولد، پرس شانه معمولی بیشترین تأثیر را بر روی عضلات دلتوئید جانبی (Side Deltoid) می‌گذارد و تأثیر آن بر روی عضلات دلتوئید قدامی یا جلویی(Front Deltoid) و دلتوئید خلفی یا پشتی (Rear Deltoid) ناچیز است. به همین علت، آرنولد پرس شانه معمولی را کمی تغییر داد به گونه‌ای که بتواند همزمان هر سه عضله شانه را درگیر کند و در نتیجه شانه‌ای سه بعدی بسازد.

نکته‌ای که در مورد این حرکت می‌توان اضافه کرد، این است که پرس آرنولدی علی رغم اینکه نسبت به پرس شانه معمولی سخت تر است، لیکن مسیر حرکت دستها در این حرکت به کارکردهای روزمره دستها و طبیعت مفاصل نزدیکتر است که اجرای آن را منطقی می‌کند.

اگر این حرکت برای آرنولد جواب داده است، برای شما هم جواب می‌دهد..!

نحوه اجرا:

گام اول: دو دمبل با وزن مناسب را بردارید و با خم کردن آرنج هایتان آنها را رو به بدن خود نگه دارید. این حالت شروع حرکت شما است.

گام دوم: همزمان با چرخش دستهایتان از مفصل شانه به سمت خارج، آنها را به سمت بالا حرکت دهید. این حرکت را با آرامش و کنترل انجام دهید.

گام سوم: با صاف کردن مفصل آرنج، دو دست را در بالای سرتان صاف کنید به گونه‌ای که کف دستهایتان به سمت جلو باشد. وزنه ها را برای لحظه‌ای متوقف کنید و سپس به آرامی به حالت اول برگردید. سعی کنید در هنگام برگشت دستها در همان مسیر بالارفتن به سمت پایین حرکت کنند.

نکات تکمیلی:

۱- انجام این حرکت به کنترل زیادی نیاز دارد و با عجله کردن ممکن است به خودتان آسیب بزنید.

۲- توصیه می‌کنیم که به جای سنگین کردن وزنه ها، بر روی درست زدن این حرکت تمرکز داشته باشید.

۳- این حرکت را می‌توان به صورت نشسته نیز انجام داد. در حالت نشسته، فشار بیشتری بر عضلات وارد می‌شود زیرا که امکان تقلب و کمک گرفتن از عضلات فیله کمر کمتر می‌شود.

تعداد: ۳ ست، ۸ تکرار در هر ست

پس از اینکه سه عضله شانه یا دلتوئید را تحریک کردیم، حال باید به عضله سرشانه یا Trapezius و یا همان ذوزنقه‌ای و یا همان عضله کول معروف بپردازیم!

یادتان باشد که زیبایی بالاتنه آقایان به ترکیب سرشانه و کول وابسته است و تناسب میان این دو دسته عضله بسیار مهم است.

طبق تجربه شخصی بنده، افرادی که عرض شانه هایشان کم است می‌توانند به سرعت عضلات کول را رشد بدهند ولی این کار جلوه خوبی به این افراد نمی دهد. بهترین حالت این است که متناسب با رشد عضلات شانه، عضلات سرشانه یا همان کول را رشد بدهیم. یادتان باشد که تناسب یعنی همه چیز!

تناسب یعنی همه چیز..!

نحوه اجرا:

گام اول: دو دمبل با وزن مناسب بردارید و درحالی که پاهایتان را به اندازه عرض شانه ها باز کرده اید، روبروی آینه بایستید. دستهایتان را در حالی که کف آنها به سمت بدنتان است در دو طرف آویزان کنید.

گام دوم: دستهایتان را از دو طرف بازکنید و به سمت بالا حرکت دهید. از خم کردن بیش از حد و همچنین از قفل کردن مفصل آرنج خودداری کنید. یادتان باشد که قرار نیست برای رشد عضلات کول، به آرنجهایتان آسیب بزنید. دستهایتان را تا ارتفاع شانه ها بالا بیاورید و با لحظه‌ای مکث مجدداً به سمت پایین حرکت بدهید و به حالت اول برگردید. در هنگام پایین آوردن دستهایتان، حرکت دمبل را کنترل کنید و از سقوط آزاد وزنه جلوگیری کنید.

نکات تکمیلی:

۱- انجام این حرکت به کنترل زیادی نیاز دارد و با عجله کردن ممکن است به خودتان آسیب بزنید.

۲- این حرکت را می‌توان به صورت نشسته نیز انجام داد. در حالت نشسته، فشار بیشتری بر عضلات وارد می‌شود زیرا که امکان تقلب و کمک گرفتن از عضلات فیله کمر کمتر می‌شود.

۳- از خم کردن بالاتنه و همچنین ضربه زدن برای بالا بردن وزنه اجتناب کنید. اگر برای بالا بردن وزنه ها نیاز به این حرکات غیرحرفه‌ای دارید، دمبل سبکتری بردارید!

تعداد: ۳ ست، ۶ تا ۸ تکرار در هر ست

بعضی افراد اسم این حرکت را نشر دمبل خم گذاشته اند که البته اسم چندان درستی به نظر نمی رسد!

فشار اصلی این حرکت بر روی عضلات شانه و همچنین عضله قسمت بالایی پشت قرار دارد که معمولا به نام عضلات لوزی شناخته می‌شوند.

نحوه اجرا:

گام اول: دو دمبل با وزن مناسب بردارید و درحالی که پاهایتان را کمی بیش از عرض شانه ها باز کرده اید به سمت جلو خم بشوید. همزمان زانو و کمرتان را خم کنید به گونه‌ای که پشتتان در حالتی تقریبا موازی با زمین قرار بگیرد. دمبل ها را در جلوی بدن به هم نزدیک کنید.

گام دوم: در حالی که آرنج هایتان را کمی خم کرده اید، دستهایتان را به سمت بیرون و بالا بیاورید و تا جاییکه موازی سطح زمین قرار بگیرند ادامه دهید. پس از لحظه‌ای مکث، دستهایتان را به آرامی به حالت اول برگردانید.

نکات تکمیلی:

۱- در طول انجام این حرکت، از خم کردن گردن به سمت بالا یا پایین اجتناب کنید.

۲- یادتان باشد که خم کردن آرنجها برای جلوگیری از آسیب مفصلها الزامی است. ممکن است برخی از افراد در باشگاه به شما بگویند که آرنجتان را کاملا باز کنید، به آنها گوش ندهید..!

۳- از ضربه زدن برای بلند کردن وزنه ها جداً اجتناب کنید. اگر به ضربه زدن برای بلند کردن وزنه ها نیاز دارید، بهتر است وزنه را عوض کنید و با دمبل سبکتری ادامه بدهید.

تعداد: ۳ ست، ۸ تا ۱۲ تکرار در هر ست

شاید بتوان به جرأت گفت که این حرکت بیشتر از هر حرکت دیگری مورد غفلت ورزشکاران ایرانی قرار گرفته است. علی رغم اینکه این حرکت در علم تمرینات بدنسازی کاملا شناخته شده است، معمولاً در باشگاههای بدنسازی کسی را در حال انجام آن مشاهده نمی کنید. این حرکت برای رشد عضلات شانه پشتی (دلتوئید خلفی)، سرشانه و عضلات لوزی کوچک و بزرگ بسیار مؤثر است. ضمناً، این حرکت می‌توان برای اصلاح نحوه ایستادن و کاهش قوز پشت مفید باشد که متأسفانه این روزها دامن‌گیر بسیاری از افراد شده است.

چگونه بدنی پهن داشته باشیم

نحوه اجرا:

گام اول: حلقه اتصال دستگاه سیم کش را در ارتفاعی بالاتر از سینه خود تنظیم کنید. یک دستگیره طنابی بردارید و آنرا از دستگاه سیم کش آویزان کنید. با دو دستتان طناب را به گونه‌ای بگیرید که کف دستهایتان به سمت یکدیگر باشد. به قدری از دستگاه فاصله بگیرید که دستهایتان و سیم دستگاه در یک امتداد قرار بگیرند. فاصه پاهایتان از یکدیگر می‌بایست کمی بیشتر از عرض شانه هایتان باشد. پشتتان را کاملا صاف نگهدارید و سر و سینه را به سمت جلو بدهید.

گام دوم: به آرامی طناب را به سمت صورت خود بکشید و در همین حال سعی کنید که طناب را از وسط به دو نیم کنید. یادتان باشد که این دو حرکت می‌بایست همزمان انجام شوند. دستها را تا بالای گوشهایتان به عقب بکشید و در انتها لحظه‌ای مکث کنید. تمرکزتان را بر روی فشردن عضلات پشت شانه و عضلات لوزی بگذارید. در انتها به آرامی به حالت اول برگردید.

نکات تکمیلی:

۱- جهت حفظ تعادل می‌توانید زانوهایتان را به میزان بسیار کمی خم کنید.

۲- نکته اصلی در این حرکت کنترل و تمرکز بالا است و نیازی به انجام آن با وزنه بسیار سنگین نیست. توصیه ما به شما استفاده از وزنه‌ای است که در انتهای حرکت شما را به سمت جلو نکشد.

۳- این حرکت را در روزهای تمرین زیربغل نیز میتوانید به عنوان حرکت انتهایی انجام دهید.

جمع بندی:

برنامه تمرینی ارائه شده بر اساس تجارب شخصی تهیه شده است و برای افراد مبتدی و همچنین متوسط پیشنهاد می‌گردد. هدف این برنامه افزایش حجم عضلات و در عین حال تفکیک عضلات سرشانه است.

یادتان باشد که تمرین به تنهایی کافی نیست و برای داشتن بدنی با عضلات تفکیک شده، می‌بایست با برنامه غذایی مناسب میزان چربی اندامی خود را کاهش دهید.

لطفا تجارب شخصی خود در تمرینات شانه و سرشانه را با ما در میان بگذارید.

ایران بدن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

تمام حقوق این سایت محفوظ و متعلق به شرکت رایانش هوشمند درسا می‌باشد. © ۱۳۹۹

شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9 تا 18

تلفن: 88202597 – 021

تمرین­ های سنگین سرشانه های پهن جرمی بوندیا که چهارمین عنوان قهرمانی او در مسابقه فیزیک المپیا را رقم زدند.

جرمی بوندیا در یک نگاه

تاریخ تولد: ۲۶ سپتامبر ۱۹۹۰

قد: ۱۷۲ سانتی­متر

وزن در زمان مسابقه: ۸۳ کیلوگرم

چگونه بدنی پهن داشته باشیم

وزن در حالت استراحت:  ۹۱ کیلوگرم

محل تولد: سن­خوزه، ایالت کالیفرنیا

بدن جرمی بوندیا، نشان استاندارد دسته فیزیک آقایان در لیگ حرف ه­ای را بر روی خود دارد. این بدنساز ۲۷ ساله، بزرگ­ترین جایزه دسته به تازگی شکل گرفته این ورزش، یعنی تاج فهرمانی فیزیک را چهار بار با خود به خانه برده است. حالا جالب اینجاست که نظر او درباره سه عنوان ابتدایی­ اش، از این تعجب­ برانگیزتر می باشد. او اینگونه اعتراف می کند:«من مدتی طولانی به کل با روش اشتباهی بر روی س شانه ­هایم تمرین می­کردم! حالت اجرای من در بسیاری از این حرکت ­ها افتضاح بود.» باید به این نکته به صورت نسبی نگاه کنیم، ولی می­توان گفت با وجود اینکه سر شانه­ های او عامل سقوطش به حساب نمی­آمدند، ولی از مرز توانایی­هایشان هم دور بودند. او اینگونه توضیح می­دهد:«این عضله، به خصوص سر میانی آن، در چند سال ابتدایی من در المپیا به عنوان یکی از نقطه­ های ضعفم به حساب می­ آمدند. همچنین ساختن سرشانه­ های پهن و کمری باریک، برای ایجاد یک ظاهر V شکل در بدن، برای دسته فیزیک بسیار مهم است.»

راه حل او؟ او با مربی قدیمی­ اش، هِنی رامبد تمرین­هایش را از سر گرفت و با تغییر دادن برنامه تمرینی FST-7 رامبد، منفجر کردن سر شانه­هایش را مورد هدف گرفت. بوندیا می­گوید:«ما اولویت را بر روی حرکت ­های نشر جانب گذاشتیم، آن ها را در ابتدای جلسه ­عالی تمرینی قرار دادیم، ست­ های کلی بیشتری را اجرا کردیم و من برای این جلسه­ های تمرینی بیشتر از هر تمرینی در طول عمرم انرژی گذاشتم.»

بوندیا که با ۴ کیلوگرم وزن بیشتر نسبت به سال ۲۰۱۶ در مسابقه المپیای ۲۰۱۷ حاضر شد در ادامه می گوید:«اگر شما زیر بغل­ هایتان را باز کنید و از آن ها کمک بگیرید، فعال ­سازی عضله کول را به حداقل می­رسانید. من هم مثل بسیاری از افراد، عادت داشتم که در زمان اجرای حرکت نشر جانب شانه­ هایم را به عقب بکشم و حرکت را با کمک گرفتن از عضله کول شروع کنم، که این کار تمام فشار را از روی سر شانه بر می­دارد.»

او بعد از حرکت پرس سر شانه نشسته با دمبل، به سراغ نشر جانب ایستاده با دمبل می­رود و درباره آن می­گوید:«من در اینجا در طول دامنه حرکتی، به نوعی یک فیگور باز کردن زیر بغل را هم اجرا می­کنم.»

بوندیا علاوه بر این تغییر مسیر ساده و انگیزش بخش، چند حقه با سبک FST-7 را هم به برنامه حمله­ اش اضافه می­کند. او می­گوید:«من از سال ۲۰۱۴ مشغول اجرای تمرین­های FST-7 بوده­ام. این روش تمرینی به تازگی تکامل پیدا کرده است تا نظریه­ ها و روش ­های جدیدی را در بر بگیرد و من و هِنی امسال برای اولین بار آن ها را امتحان کردیم. من حس می­کنم که دلیل چنین پیشرفت بزرگی که در بدنم داشتم نیز همبن بوده است. من در امسال توانستم در مقایسه با هر کدام از شرکت ­کنندگان المپیا، بزرگترین و شگفت ­انگیزترین بهبود را در بدنم داشته باشم.»

بازی با پرس

بوندیا قبل از هر کاری بر روی سر شانه میانی، به سراغ پرس سر شانه و به طور معمول، با دمبل می­رود. او می­گوید:«من دمبل ها را دوست دارم چون بر خلاف کار با دستگاه و یا هالتر،در اینجا می­توانید دامنه حرکتی طبیعی­تری را داشته باشید و خودتان را در یک موقعیت خاص قفل نکنید. من حس می­کنم که در اینجا رابطه ذهن  عضله بهتری شکل می­گیرد و من با راحتی بیشتری می­توانم روش و سرعت اجرایم را تغییر بدهم.»

برای مثال، وقتی که بوندیا ۳-۲ ست گرم کردن و ۴-۳ ست تمرینی ­اش را به پایان می­رساند، یکی از دمبل ها را در بالای سر نگه می­دارد، با کمی خم نگه داشتن آرنج­ ها از حفظ فشار در سر شانه ­ها مطمئن می­شود، با دست دیگر حرکت پرس را انجام می­دهد و سپس دست­هایش را عوض می­کند. او همچنین تکرارهای نیمه کامل، تکرارهای بسیار آهسته، بسیار سریع و یا حتی ترکیبی از همه این ها را در یک جلسه تمرینی به کار می­گیرد او می­گوید:«همه این­ ها اصل­ های تمرینی مختلفی از FST-7 هستند که برای افزایش شدت تمرین بکار می­روند. تمام هدف روش FST،به حداکثر رساندن جریان خون به سمت عضله­ ها، گسترش دادن فاشیای عضله و کمک به رشد بیشتر است.»

او چهار ست تمرینی­اش را هم با روش هرم افزایشی اجرا می­کند. به این صورت که با کاهش تکرارها، وزنه را افزایش می­دهد و از۱۰ تکرار به ۸ و سپس ۶ (با دمبل ۵۵ یا ۶۰ کیلوگرمی) می­رسد و برای ست آخر هم وزنه­ ها را کاهش می­دهد و تا ناتوانی پیش می­رود.

شمارش معکوس

همانطور که در قبل هم به آن اشاره کردیم، اینجا نوبت به نشر جانب با دمبل می­رسد، که یکی از ۳ حرکت سر­شانه میانی در این برنامه تمرینی به حساب می ­آید. بوندیا می­گوید:«من دوست دارم که نسخه دمبلی این حرکت را در ابتدای جلسه تمرینی که خسته نیستم و می­توانم فشار وارد شده به سر­شانه میانی را به حداکثر برسانم، بزنم. تمرکز زیاد بر روی سر­شانه میانی، با افزایش عرض شانه ها، به ایجاد ظاهری گِرد و کامل کمک می­کند.»

او در اینجا هم ۷-۵ ست را با روش هرم افزایشی می­زند و چند روش افزایش شدت مثل نگهداری ثابت و تکرارهای نیمه کامل را هم در این میان به کار می­برد. او می­گوید:«من در زمان اجرای روش نگهداری ثابت،دمبل­ های ۵/۲۲ کیلوگرمی را به زمین می­گذارم و دمبل­ های ۱۰ تا ۱۲.۵ کیلوگرمی را بر می­دارم و حتی شاید یک الگوی ۱-۲-۳-۴-۵ را هم اجرا کنم. به این صورت که دمبل را به مدت ۵ ثانیه در موقعیت بالا نگه می­دارم و سپس با آن ۵ تکرار می­زنم. بعد از آن، وزنه به مدت ۴ ثانیه بالا می­ماند  و سپس با آن ۴ تکرار را اجرا می­کنم و همینطور تا ۱ تکرار پیش می­رومدمن در انتهای کار به ناتوانی وافعی می­رسم، ولی همچنین چند تکرار نیمه کامل را هم به کار اضافه می­کنم تا بدنم را از مرز راحتی اش عبور دهم.

جلو و مرکز

بعد از حرکت نشر جانب، نوبت به نشر جلو تناوبی می­رسد که در قالب ۵-۴ ست دیگر با روش دیوانه­ وار FST-7 اجرا می­شود. جرمی می­گوید:«من در اینجا هم بعضی از روش­ هایی که در نشر جانب اجرا میکردم را پیش می­گیرم. برای مثال هم می­توانم به نگهداری ثابت اشاره کنم که در آن بعد از هر تکرار، موقعیت انقباض را به مدت ۲ ثانبه (هزارویک،هزار ودو) نگه می دارم و همچنین در بعضی از وقت­ها را با ۶-۵ تکرار نیمه کامل به پایان می­رسانم. من همینطور در این حرکت، روش قرار گیری دستم را هم تغییر می­دهم، به این صورت که بعضی از ست ها را با قرار دادن کف دست به سمت پایین و بعضی از ست­ های دیگر با قرار دادن کف دستم به سمت بالا اجرا می­کنم تا تغییرهای کوچکی را در نقطه فعال­سازی سر­شانه­ ها بوجود بیاورم. من همچنین بین اجرای نشر جلو به صورت تناوبی و جفت دست هم حرکت می­کنم.»

با وجود اینکه بیشتر ست­ها در نقطه ناتوانی و یا در نزدیکی آن به پایان می­رسند، بوندیا به این اشاره می­کند که تنظیم آهنگ کار شما هم مهم است. او می­گوید:«من عضله ­هایم را به نقطه ­ای که می­دانم توانایی ­اش را دارند، می­ کشانم، ولی همچنین می­دانم که چگونه باید انرژی لارم را برای تمرین­ های یک ساعت ه­ام حفظ کنم.»

او بعد از این به سراغ ۴-۳ ست از حرکت نشر جانب از پشت بدن با سیم­کش می رود، که بر روی هر دو سر میانی و پشتی سر­شانه کار می­کند. بوندیا می­گوید:«اجرای این حرکت در پشت بدن باعث ایجاد کشش بیشتری در سر­شانه می­شود، بخش منفی هر تکرار را طولانی تر می­کند و همچنین فاشیای دور بافت عضلانی را هم می­کشد. این ها هم تحریکی برای رشد به حساب می ­آیند.»

او سپس در جایگاه سیم کش باقی می­ ماند، دستگیره D شکل را با یک طناب عوض می­کند، پشت به آن می­ایستد و آن را از بین پاهایش عبور می­دهد تا حرکت بعدی،که نشر جلو با سیم کش است را اجرا کند او می­گوید:«من در اینجا به سراغ وزنه سنگینی نمی­روم، ولی به جای آن بر روی فشار بالای هر تکرار تمرکز می­کنم. من بدنم را در حدود ۴۵ درجه به جلو خم می­کنم و دست ­هایم را تا رسیدن به سطح چانه ام در جلو به بالا می­کشم.» این حرکت در قالب ۴-۳ ست ۱۵-۱۰ تکراری اجرا می­شود و روش نگهداری ثابت ۲ ثانیه ­ای هم برای ۵ تکرار نهایی به کار گرفته می­شود.

رویارویی با سر­شانه پشتی

حالا که به انتهای این جلسه تمرینی نزدیک می­شویم، بوندیا می­خواهد با همین دستگاه به سراغ تمرین سر­شانه­ های پشتی برود. او حرکت کشیدن به طرف صورت را به حرکت های مرسوم دیگری مثل نشر پشت هم با دمبل یا فلای معکوس با دستگاه ترجیح می دهد. او می­گوید:«حرکت کشیدن به طرف صورت، کششی عالی را برای سر شانه پشتی فراهم می­کند. و به خاطر دشوار بودن برقراری یک رابطه ذهن-عضله خوب با سر­شانه پشتی، تحریک این عضله هم به طور معمول کارسختی است، ولی حرکت کشیدن به طرف صورت، این فرآیند را آسان­تر می­کند. از نظر من این از حرکت فلای معکوس با دستگاه بهتر است، چون بسیاری از مردم آن حرکت را اشتباه اجرا می­کنند و با کمک گرفتن از عضله ­های لوزی شکل یا کول­های پایینی شان وزنه را به عقب می­برند.»

برای اجرای این حرکت کشیدن به طرف صورت، در جلوی یک دستگاه سیم­کش با قرقره بالا و یک طناب قرار بگیرند،کف دست­ هایتان را روبه روی یکدیگر قرار بدهید و دو سر طناب را در دست بگیرید. حال آرنج ­هایتان را تا سطح شانه ­ها به بالا  و پهلو بکشید. حالا به عقب تکیه بدهید تا نیروی مخالفی را با وزنه بسازید، آرنج­ هایتان را بالا نگه دارید و طناب را به سمت صورت تان بکشید تا مچ دست های شما به گوش ­هایتان برسند. در این موقعیت فشار بدهید، سپس یه آرامی به موقعیت شروع برگردید و اجازه ندهیدکه صفحه وزنه­ های دستگاه در بین تکرارها به همدیگر بخورند.

بوندیا برای پافشاری می­گوید:« در بخش منفی این حرکت، دست­ هایتان را به صورت کامل به جلو بکشید و زیر بغل­ ها را باز کنید.» او ۴ ست ۱۵-۱۰ تکراری را می­زند. البته او در ابنجا هم مثل بقیه حرکت هایش توجه زیادی را به تعداد تکرارها ندارد و به جای این،تا وقتی که سر­شانه های پشتی­ اش را به ناتوانی کامل رسانده باشد و دیگر نتواند یک تکرار سالم را اجرا کند، پیش می­رود. او همچنین به طور معمول در ۱ یا ۲ ست آخر هم از روش نگهداری ثابت استفاده می­کند.

پایان کار

ایستگاه آخر در روز سر­شانه، جایگاه هالترهاست. او یک هالتر ۵/۱۲ کیلوگرمی را با ۱ دست بر­می­دارد، ان را درست در مرکز نگه می­دارد تا تعادلش حفظ شود و خودش را برای اجرای حرکت نشر جانب تکدست با هالتر آماده می­کند او می­گوید:«این حرکت شما را مجبور می­کند که تعادل هالتر را نگه دارید، پس شما باید برای شروع کار از سر­شانه­ ها کمک بگیرید و آنها را در طول حرکت فعال نگه دارید. اگر شما بخواهید وزنه را تاب بدهید و یا از حرکت های اضافی بدن کمک بگیرید، تعادل هالتر به هم می خورد. این یک حرکت بسیار عالی برای جداسازی و پایان دادن به کار سر شانه میانی است.»

از آنجایی که این حرکت از لحاظ فنی چالش برانگیزتر است، بوندیا در اینجا از روش ­های افزایش شدتی که درباره شان صحبت کردیم استفاده نمی­کند. او می­گوید:«من به ندرت در اینجا به سراغ نگهداری ثابت یا تکرارهای نیمه کامل می­روم. وقتی که دیگر نتوانم یک تکرار کامل صحیح را اجرا کنم، کار را به پایان می­رسانم.» او ۴ ست را برای هر کدام از دست­هایش اجرا می­کند و به ناتوانی می­رسد.

برنامه تمرینی سر­شانه بوندیا

چینش تمرینی بوندیا

روز ۱:سینه

روز۲:پشت

روز ۳:سر­شانه

روز۴: استراحت

روز ۵:بازو

روز۶:پا

روز ۷: استراحت یا تکرار روز ۱

چگونه بدنی پهن داشته باشیم

*

مطلب بعدی

مطلب قبلی

مدیریت وب سایت

 

انجام تمرینات بدنسازی علاوه بر ورزیدگی، زیبایی و تناسب اندام را به دنبال دارد. البته در بسیاری از موارد ورزشکاران از نتیجه تمرینات بدنسازی رضایت کامل ندارند. دلیل این موضوع عدم وجود تناسب بین بخش های مختلف بدن است؛ به عنوان مثال می توان به مواردی اشاره کرد که عضلات شانه به اندازه عضلات بازو و سینه رشد نمی کنند. پهن کردن شانه های کم عرض با تمرینات ورزشی مختلفی امکان پذیر است. این مقاله به بررسی شاخص ترین و موثرترین تمرینات اختصاص داده شده است. با نیک اندام در ادامه مقاله همراه باشید.

 

 

چگونه بدنی پهن داشته باشیم

پهن شدن شانه یکی از موضوعات بسیار مهم در تناسب و زیبایی اندام است. دستیابی به سرشانه پهن و خوش فرم نیازمند انجام تمرینات مستمر بدنسازی است. تمرینات متعددی برای دستیابی به این هدف وجود دارد که موجب پرورش عضلات سرشانه و شانه می شود. البته رعایت برخی نکات قبل از شروع تمرینات الزامی است. این نکات عبارتند از:

 

 

 

 

 

پرس شانه یکی از رایج ترین تمرینات برای پرورش عضلات و پهن شدن شانه است. این حرکت عضلات دلتوئید جانبی شانه را بیشتر درگیر می کند. برای شروع کار ورزشکار روی صندلی پرس قرار گرفته و همزمان با عملیات دم دستگیره های کناری را به سمت پایین می کشد. سپس همزمان با بازدم، دست ها را صاف کرده و دستگیره ها را به سمت بالا می راند. باید توجه داشت که سر ورزشکار در زمان اجرای حرکت به سمت جلو خم نشود.

 

همچنین بخوانید: تفاوت بدنسازی و فیتنس کدام یک مناسب شماست؟

 

 

 

حرکات پرس شانه به اشکال مختلفی انجام می شود. نوع عضلات درگیر و میزان اثرگذاری هر یک از این حرکات با یکدیگر متفاوت است. پرس آرنولدی یکی از این حرکات است. این حرکت بر اساس نام ابداع کننده آن (آرنولد شوارتزنگر) نام گذاری شده است. میزان اثرگذاری این ورزش برای پهن شدن شانه بیشتر از پرس معمولی است. زیرا هر سه عضله شانه از قبیل جانبی (Side)، جلویی (Front) و پشتی (Rear) با پرس آرنولدی تحت تاثیر قرار می گیرد. شروع کار به شکلی است که ورزشکار دمبل ها را برداشته و با خم کردن آرنج، وزنه ها را به سمت بدن خود نزدیک می کند.

سپس دست ها همزمان با چرخش (از مفصل شانه به خارج) به سمت بالا حرکت می کند. حرکت دست باید تا صاف شدن کامل آرنج ادامه داشته باشد. همچنین کف دست در بالا به سمت جلو قرار می گیرد. بعد از چند ثانیه مکث، حرکت مجدد تکرار می شود. لازم به ذکر است که برای پرس آرنولدی انجام صحیح حرکت نسبت به انتخاب وزنه سنگین اهمیت بیشتری دارد. می توان این حرکت را به صورت نشسته نیز انجام داد. البته در حالت نشسته به دلیل عدم کمک از عضلات فیله کمر، فشار بیشتری به عضلات شانه وارد می شود.

 

همچنین بخوانید: 15 اشتباه رایج بدنسازی که مانع رشد عضلات بدنساز ها می شود

 

 

 

Dumbbell Lateral Raise جزء حرکات سرشانه به شمار می رود. پرورش عضلات سرشانه (ذوزنقه ای یا کول) نقش موثری در چهار شانه شدن دارد. شروع این حرکت باز کردن پا به اندازه عرض شانه و در دست گرفتن وزنه ها است. ورزشکار دست های خود را به صورت آویزان در طرفین بدن قرار می دهد. در این حالت باید کف دست رو به بدن قرار داشته باشد.

سپس دست ها بدون خم شدگی از محدوده مفصل به سمت بالا حرکت داده می شود. در پایان دست هم ارتفاع با شانه و و کف دست رو به پایین است. بعد از چند ثانیه مکث دست به حالت اولیه بازگردانده و حرکت مجدد تکرار می شود. باید توجه داشت که سقوط آزاد دست به همراه وزنه موجب آسیب دیدگی مفاصل در حین تمرینات پهن شدن شانه می شود. به همین دلیل حرکت پایین آمدن دست باید آرام و کنترل شده انجام شود.

 

همچنین بخوانید: چگونه یک باشگاه خانگی مناسب و کم هزینه داشته باشیم؟

 

 

 

تمرکز اصلی این حرکات روی عضلات شانه است. البته عضلات بالایی پشت (لوزی شکل) نیز به کار گرفته می شوند. این حرکت با باز کردن پا (بیشتر از عرض شانه)، خم شدن و در دست گرفتن وزنه ها آغاز می شود. حالت خمیدگی ورزشکار به شکلی است که که پشت موازی با زمین قرار گیرد. دمبل ها با دست های صاف جلوی بدن قرار می گیرد.

کف دست باید روبروی هم باشند. دست ها به سمت بیرون و بالا (موازی زمین) از هم دور می شود. لازم به ذکر است که خم شدگی آرنج برای کاهش آسیب دیدگی مفصلی الزامی است. همچنین جلوگیری از خم شدن گردن نیز در کاهش آسیب این حرکت نقش دارد. در صورت نیاز ورزشکار به ضربه زدن برای بالا بردن دست، باید وزنه های سبک تر مورد استفاده قرار گیرد.  

 

همچنین بخوانید: 9 توصیه مهم برای شروع بدنسازی | بدنساز های مبتدی بخوانند

 

چگونه بدنی پهن داشته باشیم

 

 

حرکت Face Pull بدنسازی تاثیر زیادی در پهن شدن شانه دارد. اما انجام آن در بسیاری از باشگاه های بدنسازی مورد غفلت قرار گرفته است. عضلات شانه پشتی، سرشانه و لوزی شکل (بزرگ و کوچک) با این حرکت تحت تاثیر قرار می گیرند. علاوه بر این، بسیاری از ایرادات ساختاری حاصل از نشستن یا ایستادن های نادرست (قوز و …) با این حرکات درمان می شود. حرکت فوق با کمک سیم کش انجام می شود. سیم کش طوری تنظیم می شود که حلقه های اتصال کمی بالاتر از سینه قرار گیرد.

سپس یک دستگیره طنابی به سیم کش وصل می شود. بدنساز طوری دستگیره را با دو دست می گیرد که کف آنها به سمت هم باشد. فاصله فرد و دستگیره طوری تنظیم می شود که دست در حالت صاف و در امتداد سیم قرار گیرد. ورزشکار در آغاز کار طناب را به آرامی به سمت بالای گوش خود می کشد. در حین حرکت باید سعی کند کف دو دست همانند تقسیم طناب به دوبخش، از هم فاصله بگیرد. برای این حرکت رعایت نکات زیر الزامی است:

 

همچنین بخوانید: بهترین حرکات ورزشی با دمبل برای ورزش در خانه یا بدنسازی

بخوانید: نکاتی مهم برای سیکس پک کردن سریع شکم 

 

 

 

ابتدا دست به اندازه عرض شانه باز می شود. سپس میله هالتر طوری گرفته می شود که کف دست رو به بیرون قرار گیرد. وزنه در ابتدا با بخش بالایی سینه تماس دارد. در ادامه دست به سمت بالا می رود. البته برای این حرکت بالا رفتن دست نباید تا مرحله قفل شدن کامل آرنج ادامه یابد. بلکه تا نزدیکی قفل شدن کافی است.

 

همچنین بخوانید: چطور راحت در یک ماه 10 کیلو وزن کم کنیم؟ 

 

 

قوانین مربوط به تعداد حرکات و دفعات تکرار هر ست در انواع ورزش خوش فرم شدن شانه ها متفاوت است. اما به طور کل یک تقسیم بندی بر اساس میزان و سابقه فعالیت ورزشکار در دسترس می باشد. طبق این تقسیم بندی، سه گروه تازه کار، متوسط و پیشرفته وجود دارد. افرادی که کمتر از سه ماه مشغول انجام تمرینات ورزشی هستند، تازه کار نام دارند. برای این گروه استفاده از وزنه های سبک برای پهن شدن شانه توصیه می شود. تعداد ست ها 2 و تعداد تکرار در هر ست بین 8 تا 10 بار متغیر است.

گروه متوسط دارای فعالیت های ورزشی 4 الی 9 ماهه هستند. استفاده از وزنه های متوسط برای این گروه بلامانع است. تمرینات در 3 ست انجام شده و هر ست شامل 10 الی 12 تکرار است. گروه پیشرفته نیز به افرادی گفته می شود که دارای سابقه ورزشی بیشتر از 10 ماه هستند. تعداد ست 4-3 و تعداد تکرار در هر ست بین 4 الی 6 مرتبه متغیر است.  تمرینات هفتگی هر سه گروه در دو روز غیرمتوالی اجرا می شود.

 

همچنین بخوانید: 12 نکته بسیار مهم برای بدنساز ها که هر بدنسازی باید بداند

بخوانید: 12 تمرین تاثییر گذار و راحت برای افزایش قد

 

نتیجه گیری

پهن شدن شانه تاثیر زیادی در زیبایی و خوش فرمی اندام دارد. دستیابی به سرشانه پهن با استفاده از تمرینات بدنسازی امکان پذیر است. تمرینات مختلفی در رابطه با این موضوع ارائه شده است. پرس شانه، پرس آرنولدی، Face Pull، Overhand-Grip Rear Lateral Raise و Dumbbell Lateral Raise از شاخص ترین حرکات مرتبط به شمار می روند. ما در این مقاله به بررسی هر یک از این تمرینات و نحوه انجام آنها پرداختیم. شما نیز تجربیات خود را در رابطه با تاثیرگذاری هر یک از این موارد با ما به اشتراک بگذارید. منتظر دریافت نظرات شما هستیم.

 

مقالات پیشنهادی نیک اندام: 

بهترین ویتامین های بدنسازی و تاثییر آنها

26 مورد از بهترین مواد غذایی عضله ساز و افزایش حجم عضله

برترین مواد غذایی سرشار از پروتئین برای بدنساز ها و عضله سازی

بدنسازی قد را کوتاه می کند یا بلند؟ 

عوارض و فواید بدنسازی برای آقایان، بانوان، نوجوانان و تاثیر بر چهره

راز افزایش وزن سریع | بدون دارو چاق شوید!

بهترین تمرینات ورزشی بانوان در خانه برای کاهش وزن و بدنسازی

بزرگ کردن باسن با تمرینات ورزشی | خوش فرم کردن ران و باسن

افتادگی شانه و درمان آن با حرکات اصلاحی رفع قوز شانه

راه های موثر افزایش قد در بزرگسالی (تمرین+ راهکار های تضمینی)

beytoote.com

gymito.com

fitnesshouse.ir

داشتن جلو بازو حجیم و افزایش حجم پشت بازو از جمله اهداف اصلی و مهم آقایان از رفتن به باشگاه و انجام حرکات بدنسازی است. زیرا داشتن دستانی تنومند می تواند تاثیر بسیار زیادی بر روی زیبایی استایل افراد داشته باشد. علاوه بر این دستان قدرتمند به ورزشکاران کمک می کند تا دیگر حرکات ورزشی نظیر حرکات پشت و سینه را بهتر انجام دهند. در ادامه مطلب بهترین حرکات بدنسازی جلو بازو و پشت بازو را معرفی کنیم.

یکی از اختلالات رایج خلقی، افسردگی است. افرادی که دچار افسردگی می‌ شوند به دنبال راه هایی برای درمان آن هستند. روش های مختلفی برای درمان افسردگی وجود دارد. یکی از روش های نسبتا رایج برای کاهش علائم افسردگی، ورزش کردن است. در این مقاله به موضوع درمان افسردگی با ورزش می پردازیم در ادامه با ما همراه باشید.

معمولا چربی های که وارد بدن می شوند به صورت موضعی در بخش های خاصی از بدن مانند پهلو، شکم و سینه تجمع می یابند و علاوه بر بروز بیماری مختلف، تاثیر منفی در زیبایی و تناسب اندام می گذارند. بیشترین میزان چربی در قسمت پهلو و شکمی جمع می شوند. در این مقاله به معرفی بی رحم ترین چربی سوز شکم با ورزش های لاغری شکم و پهلو می پردازیم در ادامه با ما همراه باشید

کش بدنسازی که با نام هایی چون کش ورزشی، کش سی ایکس و کش مقاومتی نیز شناخته می شود؛ وسیله ای مناسب برای تمرینات ورزشی خصوصاً تمرینات مقاومتی است. تمرین با کش بدنسازی باعث افزایش انعطاف پذیری شما می شود و به شما کمک می کند که حرکات ورزشی را با قدرت و دامنه حرکتی وسیع تری انجام دهید.

جوش صورت یکی از مشکلات پوستی است و ممکن است هر فردی در طول زندگی با آن رو به رو شده باشد. اگر شما هم از جوش صورت رنج می برید و به دنبال راه های ساده برای درمان جوش صورت هستید در ادامه با ما در این مقاله همراه باشید

 لاغری با تردمیل باید بر اساس اصول تمرین ­های هوازی انجام شود تا افراد بتوانند خیلی سریع­تر به اهداف ورزشی خود برسند و از زمان تمرین خود نهایت استفاده را ببرند. به همین دلیل بر آن شدیم تا در ادامه مطلب به صورت جامع و حرفه­ای یک برنامه لاغری با تردمیل را معرفی کنیم.

راز بدست آوردن اندام ساعت شنی و کمر باریک، ورزش کردن همراه با تغذیه سالم است. شاید در ابتدا رسیدن به کمر باریک کمی دشوار به نظر برسد ولی با برنامه ریزی دقیق و تغییر سبک زندگی امکان پذیر است. در این مقاله از نیک اندام به راه ‌های دست یافتن به کمری باریک و اندام ساعت شنی می ‌پردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

شپش سر یکی از مشکلاتی است که افراد در طول زندگی خود با آن مواجه شوند. در این مقاله به معرفی برخی از روش‌های موثر در درمان شپش سر می‎پردازیم.

زاویه سازی یکی از روش‌های جدید رفع عیوب و ناهنجاری‌های فک و صورت است که موجب زیبایی و ظرافت چهره  می‌شود. امروزه راه‌های زیادی برای زاویه دارکردن چهره وجود دارد. در این مقاله  به شرح راه‌های مختلف زاویه سازی به همراه مزایا و معایب آن پرداخته‌ایم.

درمان پای پرانتزی در سنین کودکی و همینطور بزرگسالی با انجام ورزش ها و حرکات ورزشی خاص امکانپذیر است. تشخیص این مشکل در کودکان تازه متولد شده صرفا با انجام معاینات ظاهری و در برخی از مواقع با اشعه ایکس توسط پزشک صورت می گیرد. در ادامه مطلب با برترین راه های اصلاح زانوی پرانتزی آشنا می شویم با نیک اندام همراه باشید.

پودر آب پنیر که به عنوان یکی از مشتقات فرعی به دست آمده از شیر محسوب می شود، که برای عضله سازی با توجه به پروتئین بالا مورد استفاده قرار می گیرد. آب پنیر در مقایسه با بسیاری از ترکیب های حاوی پروتئین، منبعی بسیار قوی برای بدنسازی به شمار می رود.

این ترکیب دارای اسید های آمینه ضروری بسیاری است که به همین واسطه مصرف آن می تواند نقش مهمی در برنامه غذایی بدنسازان داشته باشد. چرا که اسیدهای آمینه منبع خوبی برای حذف چربی، افزایش قدرت بدن و عضله سازی شناخته می شوند.

افزایش قد یکی از آرزوهای دور و دراز بشر در تمام دوران ها بوده و هست. تجربه قد بلند، از جمله تجربه های بسیار خوشایندی است که نایده گرفتن آن عموما امکانپذیر نیست. ژنتیک تقریبا 80 درصد از شرایط قدی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد.
اما 20 درصد شرایط باقیمانده به عواملی مانند ورزش، تغذیه و همینطور سبک زندگی مرتبط است. رشد قد افراد در سنین مختلف به ویژه بعد از سن بلوغ، با تفاوت هایی همراه است که به همین علت نمی تواند گفت یک فاکتور به طور حتم در این مورد از همه مهم تر خواهد بود.

جهت ارسال دیدگاه از فرم زیر استفاده نمائید .

instagram

telegram

تیم تخصصی نیک اندام در سال ۱۳۹۵ با کمک متخصصین و برخی پزشکان فعالیت خود را در زمینه تناسب اندام آغاز نمود، و با حمایت مراجعه کنندگان و با بهره گیری از روش های تاثییر گذار توانستیم در مدت زمان کوتاه خود را بعنوان یکی از برترین تیم های تناسب اندام کشور تبدیل کنیم. روش های نیک اندام بدون دارو،دمنوش… بوده و طبق شرایط هر فرد و آنالیز کلی بدن تنها با برنامه غذایی و تمرین ورزشی اختصاصی صورت میگیرد.

کلیه حقوق متعلق به سایت نیک اندام می باشد.

مشاوره از طریق تلگرام :
آیدی : @nicandam

مشاوره از طریق واتساپ :
شماره : 09032866737

مشاوره از طریق دایرکت اینستاگرام :
آیدی : nicandam.ir




چگونه سرشانه های پهن تر داشته باشیم

همه ما متاسفانه آن قدر که باید به زیبایی سرشانه های خود اهمیت نمی دهیم در حقیقا تقریبا بیشتر ما از مقداری پهنای سرشانه بهره مند هستیم مشکل اینجاست که زمانی که ما به سن بزرگسالی می رسیم دیگر استخوان بدنی ما میلی به تغییر از خود نشان نمی دهد و این مسئله برای ما بوجود می آید که چطور پس از این سن می توانیم با رشد عضلات سرشانه های پهن تر داشته باشیم این زمانی است که بدن شما از نظر ژنتیکی آمادگی پرورش یافتن نداشته باشد .

چگونه بدنی پهن داشته باشیم

چگونه عضلات سرشانه هایمان را پهن تر کنیم؟
آیا می خواهید چنان دلتوئید های خود را پرورش دهید که بلوزتان خوش فرم تر از بدنتان بایستد یا حتی بدون لباس سرشانه زیبای خود را به نمایش بگذارید؟
برخی مسایل ناامید کننده هستند درست مثل این که فکر کنیم شانه هایمان در وسط و زیرماهیچه های سر بازو غیر قابل تغییراند برنامه ای طرح ریزی کرده ام که این مشکل را از بین می برد قبل از هر چیز کمی اطلاعات درباره این که شانه هایتان چگونه کار می کند می تواند به شما درک طرح تمرینات کمک کند

پایه های سرشانه
شانه از انعطاف پذیر ترین مفاصل همه کاره در بدن آدمی است و تنها چیزی که مدعی این انعطاف پذیری است پیچیدگی آن می باشد این ساختمان پیچیده دارای استحکام و مقاومت پایینی می باشد و در حالی که پر استفاده ترین ماهیچه در بدن به شمار می رود اغلب بیشترین صدمه را می بیند فکر نمیکنم تمرینی در قسمت بالا تنه وجود داشته باشد که تا حدی از عضلات شانه استفاده نشود
ماهیچه ها شامل محرک های دورانی می باشند و اهمیت فوق العاده ای در جلوگیری از صدماتی که بر شانه وارد می شود دارا می باشند اما در حال حاضر مساله اصلی پرورش سرشانه است نه جلوگیری از صدمه
هنگامی که به سرشانه های پهن نگاه می کنید متوجه ماهیچه های بیرونی می شوید که دلتوئید نامیده می شود تمرین دلتوئید معمولا بر یکی از سه راس متمرکز است
جلویی (پیشین) میانی (پهلویی) و عقبی (پسین) در واقع این سه راس دلتوئید ها نزدیک به ماهیچه های بالای پشت یعنی سه سر بازو و سینه کار می کنند به علت نزدیک بودن بسیار زیاد رشته دلتوئید پیشین با تمرینات سر سینه بیشتر کانی که تمرینات با وزنه کار کرده اند از رشد بیش از حد این منطقه از دلتوئید ها رنج می برند این مسئله به خاطر خود اتکایی بیش از حد در دلتوئید جلویی در طی تمام تمرینات سرشانه بوجود می آید این دلتوئید به علت قدرت بالایش تمام حرکات را کنترل می کند بسیاری از ورزشکاران مایل به استفاده از دلتوئید های پهلویی خود نیستند چرا که لازمه آن استفاده از وزنه سبک است
نخستین نشانه رشد دلتوئید پیشین کمانی شدن پشت در حرکات پرس است هنگامی که در پرس زدن وزنه سنگین استفاده میکنید در ستون فقرات حالت پرتزل بوجود می اید و سرسینه به بالا چرخیده تا جایی که ورزشکار ترجیح میدهد پرس بالاسینه بزند تا سرشانه نشانه دیگر چرخش دستها از سمت پهلو طوری که کف دستها رو به جلو باشند می باشد در حالی که بدن به عقب خم می شود این دو حرکت فشار را از روی دلتوئید های پهلویی کم کرده و به دلتوئید پیشین منتقل می کند

نصایحی مربوط به بلند کردن وزنه
انتقال فشار بیش از حد بروی رشته های جلویی و رابطه همیشگی بین تمرینات پشت و تمرینات دلتوئید عقبی باعث می شود دلتوئید پهلویی رشد کمتری کند جالب این که این دلتوئید نقش کلیدی در پهن شدن سرشانه ایفا می کند قبل از این که به جزئیات تمرینات سرشانه بپردازیم لازم دیدم نصایحی قابل اجرا برای کسانی که این تمرینات را انجام می دهند بازگو کنم این پندها به شما کمک خواهد کرد تا از دلتوئید های جلویی خود بار اضافی نکشیده و بتوانید سرشانه های عریض تر داشته باشیدپند شماره ۱:
از وزنه های معمولی استفاده کنید (نه خیلی سنگین و نه خیلی سبک) سرشانه به طور طبیعی دارای سیستمی اهرمی ضعیف می باشد باید برای برداشتن یک وزنه سبک فشار زیادی را تحمل کنید معمولا استفاده از وزنه های سنگین کیفیت بالا بردن وزنه را کاهش می دهد و یا ترکیب و فرم سرشانه را در معرض خطر اسیب دیدگی قرار می دهد این اشتباه را نکنید که وزنه سنگین بزنید برخی از شما بر سر این مساله با من مخالف هستید چرا که ممکن است کسی بتواند وزنه سنگین سرشانه از پشت بزند این حقیقتی است که من هم مطلعم بیشتر این افراد دارای دلتوئید های هستند که از اتصالات خود شانه دورتر است و قدرت اهرمی آن بسیار افزایش یافته است

پند شماره ۲:
پیش بروید و تمرین شانه ها را پس از سینه انجام دهید معمول ترین شکایتی که در باشگاه شنیده می شود این است که ورزشکار نمی تواند سرشانه را بعد از سینه کار کند و می گوید از قدرت بدنی ام خیلی کاسته می شود در نتیجه از وزنه سبک استفاده کنید این جوای است ساده ولی موثر تمرین سرشانه قبل از سینه به دلایل زیادی سودمند است اول اینکه تمرین سینه فشار بسیار زیادی بر روی دلتوئید های جلویی وارد کرده و آنها را خسته می کند در نتیجه شما احساس کاهش قدرت می کنید اما همانطور که قبلا هم تذکر دادم بیشتر ما دلتوئید های جلویی بیش از حد رشد یافته داشته و اگر این تمرینات به سرشانه های ما متحمل شوند شانه ای از استفاده بیش از حد از دلتوئید های جلویی دیده خواهد شد خستگی قبلی که به دلتوئید های پهلویی خود وارد ساخته اید از این مسائله بهره برده و از دلتوئیدهای پهلویی خود نیز در پرسها استفاده کنید لازمه این امر این است که شما مستقیم در حالی که بدنتان کاملا قائم باشد بنشینید اگر این پرسها را نشسته بزنید به شما کمک خواهد کرد تا تمریناتی واقعی داشته باشید دیگر شما قادر نخواهید بود که خودتان را با خم شدن به پشت گول زده و از دلتوئید های جلویی استافده کنید تمرینات سرشانه با سینه همیشه به ماهیچه اجازه استراحت می دهد مه این مسئله برای ماهسچه های سینه بسیار مهم خواهد بود تا به اندازه سرشانه ها استفاده شوند با تمرینات سینه سرشانه های بیشتر از هر تمرین دیگر مورد استفاده قرار می گیرد اگر این تمرینات را جدا انجام دهید شانه ها از این نتیجه دو ضربه شدید می وردند دو بار تمرین و گرفتن نیمی قوا
وقتی زمان ساختن دلتوئید های زیبا می رسد تنها چند تمرین بسیار مفید مورد توجه قرار می گیرند نخستین نکته مهم این است که در تمرین سرشانه رشته های دلتوئید پهلویی باید مدنظر قرار بگیرد همانطور که به آن اشاره شد از دلتوئید های جلویی هنگام تمرینات سینه به اندازه کافی استفاده می شود و دلتوئیدهای عقبی نیز با تمرینات پشت قوی می شوند ولی این دلتوئید های پهلویی هستند که کمترین توجهی به آنها نمی شود این را به خاطر بسپارید و تمرینات ذیل را انجام دهید وببینید که چطور بزودی بلوزتان برایتان تنگ خواهد شد

تمرین
قرار نیست که تمرینات من تمریناتی خارق العاده باشند و برای همه معجزه کنند این تمرینات برای خود من عملی بوده اند درست مانند دیگرانی که آنها را کار کرده اند این تمرینها تمامی ضروریات را برای یک برنامه عملی دارا می باشد مهمتر این که این تمرینها کوتاه و بسیار سودمند می باشند انچه که من همیشه به دنبال آن هستم و شمار من شده این است که پرفایده ترین تمرینها در کمترین دوره زمانی
من ترجیح می دهم که این تمرینها را به همراه تمرینهای سینه انجام دهم تا دلتوئید هایم کاملا گرم و آماه شده باشند
ابتدا مطمئن شوید که سرشانه هایتان کاملا گرم شده اند به فرم و شکل شانه ها در طول تمرین توجه نکنید اتصال آنها به گروههای اصلی ماهیچه ها باعث می شود بسیار آُسیب پذیر شده به شکل نادرست و اشتباهی قرار گرفته که نتیجه آن رشد بیهوده و در بدترین شکل آن آسیب ببینید

تمرین شماره ۱: کشیدن کابل از پهلوها
من تفکرم را از کشیدن کابل پنهان نمی کنم ولی ممکن است این امر به بدست آوردن قدرت بیشتر کمک کند کابل به زمان زیادی احتیاج دارد ولی بسیار موثر است دمبل زدن از پهلو ها نیز می تواند عالی باشد اما انقباض هر چه بیشتر را در کشیدن کابل می توانید بدست آورد

شکل تمرین:
با کشیدن کابل خواهیم توانست در یک زمان یک طرف بدن را به کار اندازیم با شانه راست شروع کرده دسته پایینی را به دست راست بگیرید هنگامی که کابل را به سمت جلو می کشید بازوی راست را تا حدی که با سطح زمین موازی شود بالا بیاورید بازوی شما باید به آهستگی از آرنج خم شود و کف دستتان باید به سمت پایین باشد در بالا بازوی خود را از شانه دوران داده تا حدی که انگشت کوچکتان بالای انگشت شست قرار گیرد این حالت فشاری بر روی دلتوئید پهلویی تحمیل خواهد کرد شما باید کاملا احساس انقباض ماهیچه کنید هر یک از بازوها را در این حالت قرار داده و فشار انقباظ را بر بالای هر یک از بازوان احساس کنید عکس این عمل را نیز به طور کامل کنترل کنید و قبل از این که تمرین را دوباره آغاز کنید به دستتان اجازه بدهید کاملا جلوی بدنتان قرار گیرد این یک تمرین عالی است !

تمرین شماره ۲: هالتر نشسته
وزنه هالتر را طوری انتخاب کنید که بتوانید به راحتی آن را ۸ تا ۱۰ مرتبه بالا ببرید (بدون اینکه به پشت صدمه وارد شود)
شکل تمرین :
بر روی نیمکت نشسته در حالی که پشتتان کاملا قائم به پشت نیمکت تکیه داده شده است هالتر را چنان بگیرید که ساعد ها در آخر تمرین به صورت عمود بر سطح زمین قرار بگیرد من پرس پشت گردن را پیشنهاد می کنم چرا که فشار در این حالت بر روی دلتوئید هایی پهلویی است اما این حرکت فشار بیشتری بر روی شانه ها آورده و برخی از ورزشکاران انعطاف پذیری لازم برای این کار را دارا نمی باشند در هر حال بدن خود را در طول تمرین ها کاملا مستقیم نگه دارید این کار نقش کلیدی در ساختن دلتوئید های پهلویی عرسض دارا می باشد
وزنه هر چه پایین تر قرار گیرد کنترل آن مشکل تر خواهد بود خیلی وزنه را به زمین نزدیک نکنید ! وزنه را تا اندازه ای که می تواند بالا برده و دوباره آن را پایین بیاورید شانه های خود را ثابت مقاوم و ایستاده نگه دارید هالتر را به صورت تلمبه بزنید و شاهد رشد سرشانه های خود باشید
اگر می خواهید بدون استفاده از وزنه های فوق العاده سنگین منصفانه به حد اعلای آرمانی خود برسید سرعت و آهنگ منظمی را پیش بگیرید ۶۰ تا ۹۰ ثانیه استراحت

تمرین شماره ۳: دمبل خم از پهلو ها
دمبل ها وسیله ای مناسب برای پیگیری این تمرینها می باشند این حرکت به تعادل سرشانه ها کمک خواهد کرد هم برای جلوگیری از آسیب دیدگی و هم زیبایی آن به خاطر داشته باشید که از وزنه های استفاده کنید که انرژی شما را هدر ندهند

شکل تمرین:
به هر دست یک دمبل گرفته از کمر خم شده تا جائیکه نیم تنه بالایی شما موازی با سطح زمین قرار گیرد بازوان باید از آرنج به اندازه ۳۰ درجه خم شود در حالی تمرین را شروع کنید که دست شما پایین قرار گرفته و کف دست های شما موازی یکدیگر باشند و وزنه ها را به صورت معکوس باز شدن بال پرنده بالا برید این باعث خواهد شد تا بر روی دلتوئید های پشتی فشار وارد شود بالا بردن وزنه ها در یک زاویه به طرف کمر باعث خواهد شد که ابتدا از عضلات پشت استفاده شود ولی این چیزی نیست که شما بدنبال آن هستید سرعت و آهنگ حرکت را با انقباض محکم در هر حرکت منظم نگه دارید در این وزنه بردای شما از لحاظ فکری آمادگی فعال کردن دلتوئید های عقبی را داشته باشید بسیار مهم خواهد بود
به عنوان یک قاعده کلی من تعداد این حرکات را از ۸ تا ۱۰ مرتبه پیشنهاد می کنم
ماهیچه های شانه به تمرین هایی که با وزنه های متعادل انجام شوند جواب خواهند داد تمرین های بسیار سنگین سرشانه تنها فشار بیش از حدی بر روی دلتوئید های جلویی وارد خواهد کرد و باعث صدمه و آُسیب دیدگی اتصالات شانه خواهد شد و تا زمانی که شما نتوانید تمرین کنید پیشرفتی نیز حاصل نخواهد شد بدترین حالت داشتن یک شانه آسیب دیده این است که این آسیب دیدگی به طور کل تمرین هایی را که به قسمت بالای بدن بالاتنه مربوط می شود مختل خواهد کرد این تمرین ها را فقط برای ۴ هفته انجام دهید و فکر می کنم بتوانید پیشرفت خوبی را در عریض تر شدن شانه هایتان مشاهده کنید
نویسنده : شان فیلیپس

با سلام و عرض خسته نباشید
و تبریک عید مبعث.

از تمامی زحماتتون تشکر میکنم
بهترین و کامل ترین سایت بدنسازی ،سایت شما هست.
من ۶ سال هست بدنسازی حرفه ای کار میکنم و ۱ سال میشه از سایتتون استفاده میکنم و
به دیگران هم معرفی میکنم.
یه در خواست داشتم:لطفا یک برنامه تمرینی حجم و رژیم غذایی حجم بدون مکمل غذایی قرار دهید؟درضمن من اکثر برنامه های موجود در سایت را انجام داده ام
و در ضمن من نمیتوانم زیاد گوشت بخورم چون وقتی هضم میشود احساس خوبی ندارم و درد دارم.
وزن خودم ۱۰۰ و قد ۱۸۷ و سن ۱۹

سلام شما که ۶ ساله که تمرین حرفه ای میکنید و این همه مطالعه داشتین الان دیگه باید بتونید برنامه تمرینی مناسب خودتون رو بنویسید و رژیم مناسبتون رو بدونید . اینطور نیست ؟؟؟؟

دمت گرم حرفت بجا بود

یعنی شما از ۱۳ سالگی بدنسازی کار میکردی، اونم حرفه ای؟؟؟؟؟

سلام بله دوست عزیز
این پیغام برای اردبهشا ۹۴ هست
الانم ۲۷آبان ۹۴
درسته.من الان مشکلی از این موضوع ندارم.
دقیق هم برنامه تمرینی و … رو خودم تهیه می کنم.
الان که این پیغام رو می نویسم
چند روزی هست دیگه کنار گذاشتم این ورزش رو
و عادی زندگی می کنم
از زندگی بیشتر لذت میبرم…
و شاید بعد از یک سال شروع کنم.
ممنون.

خودشه دمش گرم

سلام
شما که از ۱۳ سالگی بدنسازی شروع کردین
آیا بدنسازی باعث جلوگیری از رشد قد میشه؟

به نظرم اگه زیر نظر یه مربی مجرب باشه تعداد تکرارهاش بین ۸ الی ۱۲ باشه با حداکثر توان تمرین تکنه باعث توقفش نمیشه

عالی مثل همیشه…..ممنون از مطالب به روزتون.

مشکل تایپی زیادی داشت…خواهشأ قبل از پست گذاشتن یه نگاه به متن بندازید.

ممنون میشو برنامه برای پا برام بفرستین

سلام .ممنون بابت مطالب کارامدتون .وقتی داشتم مطالبی که درباره پهن کردن سرشانه نوشته بودید و میخوندم .نوشته بودین که بهتره سینه را بادلتوئیدها تمرین کنیم .بعد شما درتمرین شماره ۲سرشانه هالتر نشسته را پیشنهاد کردین .اگه سینه را با سرشانه تمرین بدیم در طول تمرین سینه سرشانه جلو تحد تاثیر قرا میگیره .به نظر بنده بهتر بود بجایه تمرین شماره ۲تمرینه دیگه ای جایگزین کنید .باتشکر…

از نظر من بهترین حرکت کلا برای سرشونه ها
پرس سرشانه دمبل ۲۰-۱۲-۹-۶-۴-۲ است
اسمیت دست جمع از پشت ۲۰-۱۶-۱۴-۱۲
اسمیت دست باز از پشت -۱۶-۱۴-۱۲-۶
نشر از جانب با سیم کش دو دست (حالت کراس اور ولی کمر صاف و حرکت فقط با قدرت سرشانه) سوپرست با نشر از جانب دمبل تک دست دمبل ۲ دنباله ای ۱۰-۸-۶
لیفت اسمیت از پشت ۲۰-۱۶-۱۲-۶-۴-۲

الان که تعطیل کردم یه هفته هست. بعد یه سال شروع می کنم.

سلام سرشانه ۲ تکرار شما تو باشگاهتون دمبل های چند کیلویی دارین به نظرم کمترین تعداد واسه دمبل ۶ در نظر بگیری بهتره نهایتا ۴ تکرار

سلام ببخشید مدت یک هفت ماه است که از این سایت برنامه برای تمرین کردن خود میگیرم وواقعأ راضی استم تشکر بسیار زیاد وبسیار زیاد عفو میخواهم چون یک افغان استم ?????

ای ول نذیر کدوم برنامه انجام دادی بگو ماهم انجام بدی

?????

سلام من ۲۶ساله هستم و ۸ساله که تمرین میکنم ولی نتیجه نمیبینم میشه کمکم کنید آیا مشکل از منه؟

نتیجه داره اما خب قسمت اعظم کار با بدن هست یعنی انقد بهش فشار بیاورید که نتواند جبران کند نه هرگز نیجه ایی نمیگیرید اما ی مورد دیگه هست ک بدن استعداد نداره این خیلی کم پیش میاد ولی همیشه تمرین متعادل یا سنگین باید همراه باشه با :
خواب کافی
غذاب مناسب
یک ذهن خوب
محیط مناسب

اطلاعاتتون خیلی اماتور هستس

سلام میخواستم اگه میشه در باره رژیم غذایی و چربی سوزی هم مطلب بزارین ممنون

چگونه بدنی پهن داشته باشیم

اینا رو ولش عکس دومو بچسب چقدر دمبل ریخته وسط خخخخ

سلام.د۲۵سالمه شونه هام کوچیک شده و قد مداره تحلیل میره ازچه ورزش برای شونه هام وقدم باید استفاده کنم لطفا ج بدید

سلام,تمرین دادن سینه و بازو یکباره خوب نیست…..چون باعث میشه هردو قسمت بسوزه و کوچک بمونه,بنده ۱۸ مدال قهرمانی دارم

سلام.من نمیتونم برم بدنسازی اما توی خونه با دمبل و هالتر و کش کشتی هرچی تمرین میکنه فایده ای نداره واقعا نا امید شدم

سلام
۳۳ ساله هستم. می خواستم ببینم هنوز امیدی به پهن کردن شانه ها در من هست؟

بسیار سایت خوب و مفیدی دارین ممنونم

سلام من دختر ۱۹ ساله ای هستم که فقط چند روز برای تقویت استخوان ترقوه خودم حرکاتی انجام دادم اما باعث شد شانه هام استخوانی و پهن بشه هر کی منو میبینه میگه چقدر چهارشونه شدی چیکار کنم درست بشه نمیخوام اندامم مردونه باشه

میشه اسم قرص بگین اخه شونه های من خیلی کوچیکه

سلام .هیچ کس تو دنیا با چند روز تمرین سرشونه پهن نمیشه .احتمالن شمادارای استخوان ترقه ای نسبتن بزرگی هستین .واگه با چند روز تمرین پهن شدین دیگه ورزش سرشونه انجام ندین بعد دوهفته خودش درست میشه

سلام خسته نباشید از اطلاعات مفیدتون
من ٢٧ سالمه ۶ ساله بدنسازى کار میکنم اکثر عضله هام مخصوصا بازوهام سریع رشد میکنن ولى عضله هاى سرشانه خیلى دیر رشد میکنه و به سختى طبیعى هست یا مشکل از منه؟

سلام من یه مدتی بدنسازی میرفتم و تو تمرین سرشانه ، به سرشانم فشار اومد و الان صدای تق تق میده آیا میشه با تمرین برطرفش کرد یا باید برم دکتر؟

سلام. اگر صدای مفاصلتون همراه با درد هستش؟ که سریعا به دکتر متخصص مراجعه کنین.
و اگر نه. فقط صدای خالی. مورد بحرانی خاصی وجود نداره و با ورزش دوباره این مورد برطرف میشه.

ولی بعضی اوقات ممکنه که شما در هنگام ایجاد صدا، حرکت نامتعارف مفصلهای سرشانه رو به جهاتی غیر معمول، حس کنین. یعنی دردی نداشته باشین ولی از داخل، این حس حرکت خارج از محدوده چرخش رو تجربه کنین. در این حالت هم حتما به پزشک مراجعه کنین.

ولی اگر همه چی طبق روال خودش درحال چرخش و حرکته و هیچ دردی هم حس نمیکنین، نه. آنچنان مورد حادی وجود نداره.

با روغن بادام تلخ هر روز ماساژ بده قرص کلوکازامین کلسیم بخور. دو هفته ای درست میشه

سلام من ۱۸سالمه تقریبا دو ساله بدنسازی کار میکنم تمرین سر شانه رو من بر خلاف مطلب شما ابتدا اجرا کرده و بعد از اون از سوپر ست در تمرین سینه استفاده میکنم ینی اول سرشانه بعد سینه ایا این کار هم میتواند تاثیر گذار باشد

پول مول یوختی بدنسازی کیه

اقا الان یعنى کلا ٣ تا حرکت برا سرشانه بزنیم همین و اینکه تعداد ست هاى تمرین رو نگفتین تکرار نشر بغل سیم کش هم نگفتین

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است – آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد –

پاک کردن دیدگاه

تمامی حقوق مطالب برای “مجله ادکوان، پایگاه تخصصی بدنسازی و پاورلیفتینگ”محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.

طبق ماده 12 فصل سوم قانون جرائم رایانه ای کپی برداری از قالب و محتوا پیگرد قانونی خواهد داشت.

طراحی : کلکسیون طراحی — پشتیبانی و اجرا : ایده نو


دانلود رایگان مجله های بدنسازیDownloads-icon

چگونه بدنی پهن داشته باشیم
چگونه بدنی پهن داشته باشیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *