چگونه به قلب خود اسیب بزنیم

 
helpkade
چگونه به قلب خود اسیب بزنیم
چگونه به قلب خود اسیب بزنیم

ما برای بهبود خدمات خود از کوکی‌ها استفاده می‌کنیم. جزئیات بیشتر را در صفحه “حفظ حریم خصوصی کاربران” در وبسایت دویچه وله بخوانید.

وجود چین در نرمه گوش و یک هاله سفید دور عنبیه‌ چشم می‌تواند حاکی از بیماری قلبی احتمالی باشد. اگر شما نیز این علامت‌های ویژه را در بدن خود دارید بهتر است بی‌درنگ به پزشک مراجعه کنید.

وب‌سایت هفته‌نامه آلمانی “فوکوس” در گزارشی از چهار نشانه ویژه در بدن سخن گفته که ممکن است زنگ خطری برای وجود بیماری قلبی باشد.   فوکوس می‌نویسد، یک‌ چهارم همه موارد مرگ و میر بر اثر ضایعات قلبی رخ می‌دهد و اغلب زمانی متوجه موضوع می‌شویم که نخستین نشانگان ناشی از بیماری قلبی بروز کرده است. در حالی که علامت‌هایی در ظاهر ما وجود دارد که به صورت تعجب‌آوری از خطر بیماری قلبی سخن می‌گوید؛ علامت‌هایی که بهتر است با دیدن آن‌ها بی‌درنگ به پزشک مراجعه کنیم.چگونه به قلب خود اسیب بزنیم

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

چین مورب بر روی نرمه گوش

دکتر ساندرز فرانک کسی بود که از ارتباط بین چین‌های مورب بر لاله گوش و بیماری‌های عروق قلب سخن گفت. به گفته او، این چین‌ها که به آن “علامت فرانک” نیز گفته می‌شود ممکن است نشانه وجود تصلب شرائین، باریک شدن عروق و تجمع ‌پلاکت‌های خونی حتی در عروق اصلی قلب باشد. 

دکتر فرانک می‌گوید، در حالت معمولی لاله گوش از خونرسانی خیلی خوبی برخوردار است و این قسمت از بدن در صورت وجود اشکال در عروق خونی تحت تأثیر قرار گرفته و آن را به صورت چین مورب نشان می‌دهد. وقتی لاله گوش از احتمال تصلب در شرائین خبر می‌دهد احتمال این که عروق قلبی دچار مشکل شده باشد زیاد است. 

دویچه وله فارسی را در اینستاگرام دنبال کنید

گره‌های چربی

نشانه بعدی تجمع گره‌های نارنجی‌رنگ چربی در دست‌ها، زانوها و پلک بالایی است که می‌تواند ناشی از سطح بالای کلسترول باشد.

بالا بودن کلسترول از عوامل خطرساز اصلی برای ابتلا به تصلب شرائین یا سفت و سخت شدن عروق است که می‌تواند به سکته قلبی یا مغزی منجر شود.

چماقی شدن ناخن‌ها

چماقی شدن ناخن‌ها که در آن قسمت انتهایی ناخن گرد، منحنی و برآمده می‌شود زمانی به وجود می‌آید که به بافت‌ها مثلا در مواردی مانند ضعیف شدن قلب اکسیژن کافی نمی‌رسد.

در این صورت در انتهای انگشتان عروق کوچکی به صورت جبرانی ایجاد می‌شود و در نتیجه ناخن‌ها ضخیم‌تر و پهن‌تر می‌شوند.

هاله دور عنبیه

چهارمین نشانه وجود هاله‌ای اطراف عنبیه چشم است. تجمع چربی می‌تواند حلقه‌ای خاکستری در اطراف قسمت خارجی عنبیه ایجاد کند. 

وجود این حلقه خاکستری در افراد سالمند به وفور اتفاق می‌افتد. اما اگر این هاله در چشم افراد زیر ۴۵ سال پدیدار شود ممکن است اشکالی در سوخت و ساز چربی وجود داشته باشد. وجود این هاله بر بینایی تأثیر ندارد اما می‌تواند ناشی از بیماری قلبی باشد.

سکته نابهنجاری ناگهانی گردش خون در مغز است. ضربه با گرفتگی یا پارگی یک مویرگ در مغز یا نواحی گردن شروع می‌شود که باعث می شود به بخشی از مغز خون کافی نرسد. بدین ترتیب فعالیت سلول‌های مغز متوقف می‌شود. با اقدام سریع می‌توان از پیامدهای ناگوار سکته جلوگیری کرد.

آشکارترین علایم سکته عبارتند از: مختل شدن بینایی و گفتار، احساس ناشنوایی و فلجی، سرگیجه و تلوتلو خوردن به همراه سردرد شدید. کسانی که به سکته دچار می‌شود نباید چیزی بنوشد یا دارو بخورد. چنانچه بیهوش شود باید او را آرام به پهلو خواباند. در صورت امکان باید بی‌درنگ کمک‌های اولیه را شروع کرد تا تنفس او مرتب شود.

سکته پیش و بیش از هر چیز در قیافه ظاهر می‌شود. از کسی که دچار سکته شده بخواهید که لبخند بزند. اگر به سکته دچار شده باشد، عضلات صورت ضعیف می‌شوند و او با دهان کج و کوله لبخند می‌زند.

از کسی که دچار حمله شده بخواهید دست‌هایش را با هم پیش بیاورد و کف آنها را رو به بالا بگیرد. اگر واقعا سکته کرده باشد، نمی‌تواند دست‌هایش را صاف بالا بیاورد و کف آنها را به خوبی نشان دهد.

اگر کسی نتواند جمله‌ای را درست تکرار کند، احتمالا سیستم گفتاری او آسیب دیده است. اگر حرف زدن او با لکنت و ایراد همراه باشد و کلمات را نارسا بیان کند، باید فوری او را به دکتر رساند.

اگر در والدین کسی سابقه سکته وجود داشته باشد، شخص بیشتر در معرض آن قرار می‌گیرد. سن و سال هم در سکته مؤثر است: خطر سکته در افراد بالای ۵۰ سال دوبرابر می‌شود. جنسیت هم مؤثر است: مردان به مراتب بیش از زنان دچار سکته می‌شوند.

به نظر کارشناسان از ۷۰ درصد موارد سکته می‌توان پیش‌گیری کرد. بدترین چیزی که خطر سکته را افزایش می‌دهد بالا بودن فشار خون است. عوامل دیگر عبارتند از: سیگار کشیدن، بیماری‌های قندی و زیادی چربی خون. وزن بالا و افراط در نوشیدن مشروبات الکلی هم خطر سکته را بالا می‌برند.

نتیجه یک پژوهش در فنلاند نشان می‌دهد که بدبینی می‌تواند خطر مرگ بر اثر بیماری‌های قلبی را افزایش دهد. البته عکس آن صحیح نیست و نگاه خوشبینانه به جهان لزوما به معنای حفظ سلامت قلب نیست. (17.11.2016)
 

بر اساس پژوهش‌های اخیر سندرم متابولیک (چاقی شکم، تری‌گلیسیرید، فشارخون و قند خون بالا) خطر بروز بیماری‌های قلبی، دیابت و سکته در سال‌های پیش از یائسگی را افزایش می‌دهد. زنان سیاه‌پوست بیشتر در معرض این عوامل خطرزا هستند. (04.08.2016)
 

نتایج تحقیقات جدیدی در دانشگاه هاروارد آمریکا نشان می‌دهد که نگاه مثبت به زندگی، خوش‌بینی‌، رضایت و احساس خوشبختی تأثیر بسزایی بر کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی ـ عروقی می‌گذارد. (19.04.2012)
 

در تازه‌های پزشکی این هفته: بهترین و بدترین غذاها برای سلامت ریه‌ها. چربی قهوه‌ای، محافظی در برابر بیماری قلبی و دیابت. سیگارهای الکترونیکی روده ها را ملتهب می کند. کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات با مصرف بیشتر قهوه.

فرزند روح‌الله حسینیان از چهره‌های جنجالی اصولگرا، از مرگ او خبر داد. حسینیان از تندروترین چهره‌های امنیتی در حمله به دگراندیشان و مخالفان بود. برخی علت مرگ حسینیان را “ابتلا به کرونا” و برخی “عارضه قلبی” عنوان کرده‌اند.

نتیجه تحقیقی که در کره جنوبی صورت گرفته حاکی از آن است که مسواک زدن به طور منظم، می‌تواند خطر ابتلا به نارسایی‌ و ایست قلبی را کاهش دهد. در حفره دهان باکتری‌های فروانی زندگی می‌کنند که می‌توانند وارد جریان خون شوند.

بر اساس پژوهش مشترک دو دانشگاه، واکسن آسترازنکا در برابر گونه آفریقای جنوبی ویروس سارس‌کوو۲ محدود عمل می‌کند.  

در بریتانیا شمار کودکانی که پس از بهبودی از بیماری کووید۱۹ به یک بیماری شبیه کاوازاکی مبتلا می‌شوند افزایش یافته است.  

با این تصاویر نگاهی می‌افکنیم به جهان پیرامون‌مان. تصاویری از رویدادهای خارق‌العاده یا روزمره، از زیبایی‌ها و زشتی‌ها.
 

© 2021 Deutsche Welle |
حریم خصوصی کاربران |
شناسنامه |
تماس
| نسخه موبایل

ما برای بهبود خدمات خود از کوکی‌ها استفاده می‌کنیم. جزئیات بیشتر را در صفحه “حفظ حریم خصوصی کاربران” در وبسایت دویچه وله بخوانید.

ویروس کرونای جدید تنها به ریه‌ها حمله نمی‌کند؛ قلب، کلیه‌ها، مغز، عروق، اعصاب و پوست بدن از دیگر اندام‌هایی هستند که تاکنون تأثیر ویروس جدید بر آنها و عملکردشان مشاهده شده است.

اینکه بیماری ریوی کووید ۱۹ بیش از همه ریه‌ها و مجاری تنفسی را درگیر می‌کند، موضوعی است که زیاد درباره آن نوشته شده است. از آنجا که عامل بیماری بیش از همه به مجاری تنفسی تحتانی حمله می‌کند، مبتلایان که این بیماری در آنها در سطح متوسط تا شدید بروز می‌کند، به خصوص با مشکلاتی چون سرفه‌های خشک دست و پنجه نرم می‌کنند و با یکی از این دو مشکل، یعنی مشکل تنفسی یا التهاب ریوی درگیر می‌شوند. چگونه به قلب خود اسیب بزنیم

دویچه وله را در اینستاگرام دنبال کنید

از زمان شیوع کرونا تاکنون اما نشانه‌هایی هم در دست است که نشان می‌دهند، ویروس جدید کرونا به دیگر اندام‌ها هم به شدت حمله می‌کند و می‌تواند به قلب، عروق، اعصاب، مغز، کلیه‌ها و پوست، آسیب‌های جدی برساند.

قلب

بسیاری از تحقیقات انجام شده در آمریکا، چین و ایتالیا نشان می‌دهند که ویروس کرونای جدید ظاهرا به قلب هم حمله می‌کند. پژوهشگران برای اثبات این مسئله به موارد زیر اشاره می‌کنند:

•    میزان مرگ و میر بالا در میان مبتلایان به ویروس جدید کرونا که سابقه‌ی بیماری‌های قلبی و عروقی و فشار خون دارند •    افزایش یک زیست‌نشانگر در خون که از سلول‌های تخریب‌شده یا  در حال مرگ ماهیچه قلب آزاد می‌‌شود و در بین بیمارانی با دوره بیماری حاد دیده شده است •    ایجاد عفونت در ماهیچه قلب در مبتلایانی که سابقه بیماری نداشته‌اند

دویچه وله را در تلگرام دنبال کنید

این مسئله که آیا این ویروس خودش باعث این آسیب‌ها به قلب می‌شود یا اینکه واکنش‌ ایمنی بدن در برابر بیماری، عامل این آسیب‌ است، هنوز مشخص نیست هرچند گزینه دوم محتمل‌تر است. اما گفتنی است که پیش‌تر در برخی بیماران مبتلا به مرس یا سارس هم آسیب‌ها و مشکلات جدی قلبی به ثبت رسیده‌اند. ویروس جدید کرونا با عامل بیماری‌زای مرس و سارس شباهت‌های بسیاری دارد.

ریه 

شواهد زیادی در دست است که نشان می‌دهد، در بیماران مبتلا به ویروس جدید کرونا، ریه‌ها به شدت درگیر می‌شوند و ویروس به آنها آسیب‌های جدی می‌رساند. اما معاینه صورت گرفته روی بسیاری بیماران بهبود یافته‌، نشان می‌دهد که یکی از پیامدهای این بیماری این است که بیمار حتی پس از بهبود، با مشکل کاهش عملکرد ریه روبروست. محققان چینی در برخی بهبودیافتگان از کدر شدن ریه خبر می‌دهند که احتمال آسیب‌ دائمی به این اندام را تقویت می‌کند.

کدر شدن ریه احتمال آسیب دائمی این اندام را تقویت می‌کند

تحقیقات در این باره که آیا این آسیب‌ها می‌توانند باعث به وجود آمدن فیبروز ریه شوند یا خیر، ادامه دارد. فیبروز ریه می‌تواند در بافت همبند ریه التهاب ایجاد می‌کند. با این عارضه، انتقال اکسیژن به رگ‌ها دچار مشکل شده و تنفس کوتاه و تند می‌شود. تنگی نفس، خستگی و سرفه‌های خشک از پیامدهای فیبروز ریه‌اند. راندمان بدن به شدت کاهش می‌یابد و بیمار به سختی توانایی انجام کارهای روزمره خود را دارد. 

فیبروز ریه درمان‌شدنی نیست اما از پیشرفت بیماری در صورت تشخیص به موقع، می‌توان جلوگیری کرد.

رگ‌های خونی

پژوهشگران در سوییس در مطالعات خود پس از کالبدشکافی بیماران مبتلا به کووید ۱۹، دریافتند که در برخی مبتلایان، تمام لایه سلولی، در لایه درون رگی رگ‌های خونی و لنفاوی اندام‌های گوناگون، دچار التهاب شده است.

محققان به این نتیجه رسیدند که ویروس جدید از طریق “آنزیم ۲ مبدل آنژیوتانسین” التهابی را در لایه درون رگی ایجاد می‌کند. این التهاب می‌تواند منجر به اختلالات ریزجریان خون شود که این مسئله به نوبه خود به قلب آسیب می‌رساند و می‌تواند به آمبولی ریه، انسداد عروق در مغز و دستگاه گوارش بینجامد.

سیستم عصبی

در بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به کووید ۱۹، اختلالات حس بویایی و چشایی گزارش شده است. چنین نشانه‌هایی در مرحله آغازین بیماری بروز می‌کنند و به این ترتیب می‌توان وجود بیماری را به سرعت تشخیص داد. در حالی که در یک آنفولانزای معمولی که علت آن آدنوویروس‌ها هستند، اختلال‌ها در حس بویایی و چشایی تازه در مراحل پیشرفته بیماری بروز می‌کنند.

عصب‌بویایی از مخاط بینی به مغز می‌رود. پژوهشگران از تأثیر ویروس کرونا بر روی این اعصاب و انتقال ویروس به مغز می‌گویند

این مسئله نشان می‌دهد که در بسیاری از بیماران مبتلا به کووید ۱۹، این ویروس به سیستم عصبی هم حمله می‌کند. نورون‌های بویایی از قسمت فوقانی حفره بینی شروع می‌شوند، اکسون‌های این نورون‌ها (دوقطبی) عصب بویایی را می‌سازند که عصب بویایی از طریق صفحه غربالی استخوان پرویزنی به حفره جمجمه وارد و به مغز می‌رود. به این ترتیب می‌توان گفت که سلول‌های عصبی دروازه‌ای به سوی سیستم عصبی مرکزی به روی ویروس می‌گشایند. 

مغز

نفوذ ویروس‌های دیگر خانواده کرونا مانند مرس و سارس از طریق اعصاب به مغز در سال‌های گذشته به اثبات رسیده بود. اما با مراجعه یک بیمار در ژاپن که به ویروس جدید کرونا مبتلا شده بود و  در او تشنج‌های صرع دیده می‌شد، پزشکان متوجه مننژیت در او شدند که هجوم ویروس جدید کرونا به سیستم عصبی مرکزی باعث آن شده بود.

محققان نگران این مسئله هستند که ویروس جدید کرونا در برخی انسان‌ها به ساقه مغز نفوذ کند و به مرکز تنفسی در آن منطقه آسیب بزند. مواردی بیشتر در میان مبتلایان سالخورده مشاهده شده که تنفس بیمار متوقف شده بدون آنکه پیش از آن مشکلات جدی تنفسی یا مشکلات ریوی داشته باشد. فرضیه‌ی محققان چین و ژاپن می‌تواند توضیحی برای این پدیده باشد. اینکه این ویروس می‌تواند باعث سکته مغزی شود یا شرایط بروز آن را فراهم کند، هنوز مشخص نیست.

کلیه‌ها 

دادن تنفس مصنوعی به بیمار مبتلا به کووید ۱۹ که دچار عفونت ریه شده، می‌تواند به کلیه‌ها هم آسیب برساند. اغلب بیمار دچار نارسایی حاد کلیه می‌شود، چرا که در صورت عفونت ریوی، معمولا به دلیل تجمع بالای مایع در ریه، برای بیمار داروهایی تجویز می‌کنند که منجر به جذب آب بدن می‌شود. به این ترتیب خون‌رسانی کلیه با مشکل مواجه شده و این ارگان نمی‌تواند وظیفه تصفیه را انجام دهد. 

در سی درصد از مبتلایان، کلیه‌ها به حدی آسیب‌ دیده‌اند که بیمار محتاج دیالیز می‌شود

از سوی دیگر، در بیماران مبتلا به کووید ۱۹ که بیماری در آنها حاد است، خون سریع‌تر لخته می‌شود. به این ترتیب ترومبوزها (لخته‌های خون) تشکیل می‌شوند که رگ‌ها و اغلب، کلیه‌ها را مسدود می‌کنند. بر پایه یک تحقیق تازه، پژوهشگران در هامبورگ، در بدن بیماران کووید ۱۹ بعد از کالبدشکافی، به اختلالات هموستازی و آمبولی در رگ‌ها و ریه برخوردند که احتمال می‌دهند، این مسئله نتیجه بیماری کووید ۱۹ باشد.

در ۳۰ درصد از مبتلایان، کلیه‌ها به حدی آسیب‌ دیده‌اند که بیمار محتاج دیالیز می‌شود. اینکه آیا کلیه‌ها پس از بهبودی بیمار به حالت اولیه بازمی‌گردند و آیا بیماری تآثیر بلندمدتی روی این اندام دارد یا خیر، هنوز مشخص نیست.

پوست

به نظر می‌رسد که کووید ۱۹ می‌تواند به پوست هم آسیب‌های جدی وارد ‌کند. از بسیاری از کشورها گزارش شده که در مبتلایان، تغییرات پوستی مشاهده شده است. ضایعات پوستی کوچک بیش از همه در میان کودکان و نوجوانان و در ناحیه پاهای آنان دیده شده است. این لکه‌های بنفش شبیه به آثار سرخک، آبله مرغان یا سرماسوزک‌‌ بوده‌اند. 

افزون بر این ضایعات، به تازگی مشاهده بثورات پوستی، واکنش‌های شبیه حساسیت در دیگر نقاط بدن هم گزارش شده است. احتمالا تغییر رنگ متمایل به آبی پوست به اختلالات هموستاز (خون‌ایستی) برمی‌گردد که عامل آن می‌تواند ویروس جدید کرونا باشد.

نویسنده: الکساندر فرویند

کارشناسان بریتانیایی مطالعاتی را برای استفاده از ترکیبی از دو واکسن فایزر و آسترازنکا آغاز کرده‌اند. همزمان در جمهوری آذربایجان و چند کشور دیگر ترکیب دو واکسن اسپوتینک وی و آسترازنکا بررسی می‌شود.

یافته‌های یک تحقیق دانشگاهی در ‌اولم آلمان نشان می‌دهد که دامنه آسیب‌ ویروس کرونا به ریه‌ها ختم نمی‌شود، بلکه لوزالمعده هم می‌تواند هدف حمله باشد. این مطالعه آلوده شدن سلول‌های مولد انسولین در پانکراس را آشکار می‌کند.

در اتریش، بلژیک و هلند، اعتراض شهروندان علیه سختگیری‌ها و مقررات پاندمی دامنه‌دار می‌شود و تجمعات غیرقانونی به خشونت می‌گراید. در وین، بروکسل و آمستردام ده‌ها نفر دستگیر شدند. بسیاری از مخالفان، گروه‌های دست راستی هستند.

بر اساس پژوهش مشترک دو دانشگاه، واکسن آسترازنکا در برابر گونه آفریقای جنوبی ویروس سارس‌کوو۲ محدود عمل می‌کند.   چگونه به قلب خود اسیب بزنیم

در بریتانیا شمار کودکانی که پس از بهبودی از بیماری کووید۱۹ به یک بیماری شبیه کاوازاکی مبتلا می‌شوند افزایش یافته است.  

با این تصاویر نگاهی می‌افکنیم به جهان پیرامون‌مان. تصاویری از رویدادهای خارق‌العاده یا روزمره، از زیبایی‌ها و زشتی‌ها.
 

© 2021 Deutsche Welle |
حریم خصوصی کاربران |
شناسنامه |
تماس
| نسخه موبایل

نخ دندان نمی کشیدنتایج پژوهش های اخیر نشان می دهد افرادی که از بیماری های مربوط به لثه رنج می برند، بیشتر در معرض خطر بیماری های قلبی قرار می گیرند.چگونه به قلب خود اسیب بزنیم

در واقع باکتری های ناشی از بیماری های لثه به سایر اعضای بدن نیز راه پیدا کرده و باعث بروز التهاب در رگ های خونی می شوند.

در نتیجه محققان توصیه می کنند که علاوه بر مسواک زدن دندان ها، از نخ دندان نیز استفاده کنید و در حفظ بهداشت دهان و دندان خود جدی باشید.

مثل نقل و نبات بروفن می خوریددرست است که مصرف داروهای مسکن مانند ایبوپروفن شما را از سردرد و دردهای دیگر رها می کند، اما بهتر است حواستان به عوارض این داروها نیز باشد.

افرادی که به میزان زیادی ایبوپروفن مصرف می کنند بیشتر در معرض سکته قلبی، سکته مغزی و تشکیل لخته های خونی قرار می گیرند.

سیگار می کشیدتوضیح واضحات است که بخواهیم از مضرات مصرف دخانیات صحبت کنیم.

سیگار باعث مسدود شدن رگ های خونی می شود، خطر تشکیل لخته های خونی را بالا می برد و میزان اکسیژن حمل شده در خون را کاهش و در عوض فشار خون را افزایش می دهد.

باید بدانید که اگر برای مدت یک سال سیگار مصرف نشود، خطر مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی به نصف کاهش پیدا می کند.

خواهش می کنیم هر چه زودتر برای ترک سیگار اقدام کنید و در صورت لزوم از یک متخصص در این زمینه کمک بخواهید.

خر و پف می کنیدخر و پف کردن می تواند نشان دهنده ی آپنه خواب باشد، یعنی اینکه راه تنفسی در طول خواب به مدت چند دقیقه مسدود می شود.

اگر خر و پف می کنید، به پزشک مراجعه کنید تا علت آن مشخص شود.

اگر خر و پف در اثر مشکل آپنه ی خواب باشد، خطر ابتلا به افزایش فشار خون و در نهایت بیماری های قلبی عروقی بالا می رود.

ورزش نمی کنیدیکی از عوامل اصلی ابتلا به بیماری های قلبی عروقی بی تحرکی و خانه نشینی است.

برای ارتقای سلامت قلب تان توصیه می شود که روزانه به مدت 30 تا 60 دقیقه ورزش کنید.

به جای آسانسور از پله ها استفاده کنید، یک ایستگاه مانده به منزل یا محل کارتان از اتومبیل پیاده شده و بقیه ی راه را پیاده بروید.

بعد از غذا 15 دقیقه پیاده روی کنید. به عقیده ی متخصصان لازم است که روزانه ده هزار قدم راه بروید تا سالم بمانید.

به تغذیه تان اهمیت نمی دهیدبرای داشتن قلبی سالم باید تغذیه ای سالم داشته باشید. آیا روزانه به میزان کافی میوه و سبزیجات میل می کنید؟

به عقیده ی متخصصان روزانه باید پنج واحد میوه و سبزیجات مصرف کنید. این مواد غذایی سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی هستند که سلامت قلب و رگ های خونی را ارتقا می دهند.

علاوه بر این میوه ها و سبزیجات منابع خوب فیبرهای غذایی و آنتی اکسیدان ها هستند که از انسداد رگ های خونی پیشگیری می کنند.سعی کنید برای آشپزی وقت بگذارید. غذاهای سالم و متنوع تهیه کنید.نصف بشقاب تان را به سبزیجات اختصاص دهید.

صبحانه نمی خوریدنخوردن صبحانه علاوه بر اینکه شما را انرژی لازم برای شروع یک روز خوب محروم می کند، بلکه باعث می شود که در وعده های غذایی دیگر کالری بیشتری دریافت کنید.

نتایج پژوهشی که در دانشگاه هاروارد انجام شده است نشان می دهد که این مسئله خطر بروز انفارکتوس (سکته قلبی) را به میزان 55 درصد افزایش می دهد.

چگونه به قلب خود اسیب بزنیم

چربی های ترانس مصرف می کنیدچربی های ترانس یکی از عوامل آسیب رسان به قلب است. این چربی ها در موادغذایی تصفیه شده مانند هله هوله ها، مافین ها، بیسکوییت ها و غیره وجود دارد.

تولیدکنندگان این محصولات غذایی برای خوش طعم کردن محصولات خود و افزایش تاریخ مصرف آنها از چربی های ترانس استفاده می کنند.

باید بدانید که مصرف این چربی ها باعث افزایش میزان کلسترول بد و کاهش کلسترول خوب خون می شود. در نتیجه خطر بروز بیماری های قلبی عروقی بالا می رود.

توصیه می کنیم تا حد امکان از مصرف مواد غذایی تصفیه شده و آماده خودداری کنید. قبل از خرید مواد غذایی ترکیبات آن را با دقت بخوانید و از خرید محصولاتی که حاوی چربی های ترانس هستند خودداری کنید. به جای این هله هوله ها آجیل میل کنید. البته در مصرف هیچ نوع ماده غذایی نباید افراط کنید، حتی اگر مفید باشد.

استرس داریدیکی از عواملی که به سختی کنترل می شود، استرس است. متاسفانه استرس اثرات مضری روی قلب دارد.

استرس باعث افزایش خطر فشار خون، افزایش کلسترول خون و سفت شدن رگ های خونی می شود. در نتیجه کنترل استرس از اهمیت بالایی برخوردار است.

قبل از هر چیزی منشا استرس را شناسایی کنید. سپس تلاش تان را برای کنترل و حفظ آرامش تان انجام دهید.

ورزش، مطالعه، یوگا و غیره جزو روش های حفظ آرامش و کنترل استرس هستند. توصیه می کنیم روزانه چند دقیقه وقت را صرفا به خودتان اختصاص دهید و فقط به آرامش تان فکر کنید.

ساعت کاری مشخصی ندارید نتایج پژوهشی که محققان Western University انجام داده اند، نشان می دهد افرادی که ساعت کاری مشخص و منظمی ندارند، به میزان 23 درصد بیشتر در معرض آنفارکتوس قرار می گیرند.

ساعات کاری غیرعادی و غیر منظم باعث ایجاد اختلال در ضربان قلب می شود و در نهایت به سلامت قلب آسیب می زند.

مطالب مرتبط:ضربان طبیعی قلب چند تاست؟ علائم قلبی را نادیده نگیرید چطور بفهمیم سکته قلبی سراغمان آمده؟ چطور بفهمیم فردی سکته مغزی کرده؟ بیماران قلبی در سفر چه کنند؟

تبیان، دستیار هوشمند زندگی

پل های ارتباطی

بلوار کشاورز،خیابان نادری،نبش حجت دوست،پلاک 12

public@tebyan.com

02181200000

دسترسی سریع

محصولات و خدمات

اشتراک در خبرنامه

کلیه حقوق این سایت مربوط به موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان می‌باشد.

خودزنی یا خودآسیبی (انگلیسی: Self-harm‎) به معنی این است که فرد آگاهانه به بدن خود آسیب برساند؛ طوری‌که به خودکشی منجر نشود اما آثار آن باقی بماند. در قدیم می‌گفتند فردی که می‌خواهد به نوعی مطرح شود دست به این کار می‌زند. رایج‌ترین نوع خودزنی زخمی کردن پوست با یک وسیله تیز است. انواع دیگر آن خراش انداختن، سوزاندن، شکستن استخوان، خوردن سم، فرودادن چیزی در حلق یا تراشیدن موی سر (کچل کردن) است. معمولاً خوردن سم یا موادی که به معده آسیب می‌رساند را جزء خودزنی به حساب نمی‌آورند.[۱][۲]

به کسی که آگاهانه به بدن خود آسیب می‌رساند می‌گویند خودزنی کرده‌است که معمولاً برای بیان غافلگیرانه یک احساس درونی است. گاهی افرادی که به این کار دست می‌زنند احساس می‌کنند که تا حدودی قصد خودکشی دارند. بیش از نیمی از کسانی که دست به خودکشی زده‌اند سابقه خودزنی داشته‌اند. قصد افراد خودزن می‌تواند تنبیه خود برای بیان ناامیدی یا رهایی از یک تنش غیرقابل تحمل درونی باشد و گاهی برای بیان هر دو. خودزنی می‌تواند نشان‌گر فریادی از طرف فرد خودزن برای جلب کمک باشد.[۳] هر چند، برخلاف تصور عمومی که افراد خودزن برای جلب توجه خودزنی می‌کنند، این مسئله عموماً توسط پژوهش‌های علمی اثبات نشده‌است چرا که این نتیجه یافت شده‌است که افرادی که خودزنی می‌کنند معمولاً علایم خودزنی (مثلاً جای زخم) را از دیگران پنهان می‌کنند.

برخی پژوهش‌ها نشان داده‌اند[۴] که پس از خودزنی فرد خودزن احساس واقعی بودن خود را می‌کند؛ که زنده است. گاهی احساس آرامش قلبی به او دست می‌دهد؛ خلاصه آنکه (شدت) ضربان قلب و (هجوم) خاطرات متوقف می‌شود.[۵] نیاز به خودزنی می‌تواند نشانه‌ی وجود اختلالات روانی یا شخصیتی باشد. افرادی که در معرض اضطراب یا فشارهای افسردگی هستند بیشتر احتمال دارد به این کار دست بزنند.[۲]

در پژوهشی که توسط حبیب نوبخت نیارق و کارل اینگوار داله در یکی از دانشگاه‌های ایران بر روی ١٠٠ مرد و ١٠٠ زن دانشجو با میانگین سنی ٢۵ انجام شد، ۴٠ درصد دانشجویان انجام حداقل یک نوع خودزنی را گزارش کردند. این درصد شیوع خودزنی در ایران با یافته‌های سایر پژوهش‌گران در کشورهای دیگر همخوانی دارد. شایع‌ترین نوع خودزنی ایجاد بریدگی، فروکردن سوزن در پوست، جلوگیری از التیام زخم و حک کردن عبارات و تصاویر بر روی پوست با ایجاد بریدگی بود.[۴] در همین پژوهش، مشخص شد که افرادی که سابقه‌ی خودزنی مکرر داشتند، در مقایسه با افرادی که اصلاً سابقه‌ی خودزنی نداشتند یا فقط یک یا دو بار خودزنی کرده بودند، به‌طور معناداری رویدادهای تروماتیک (آسیب‌زای) بیش‌تری پیش از ١٧ سالگی و سه سال اخیر گزارش کردند و هم‌چنین نمرات بیشتری در مقیاس‌های گسستگی گرفتند. در این پژوهش نشان داده شد که گسستگی رابطه‌ی بین تروما (رویدادهای آسیب‌زا و تلخ، مانند سوءاستفاده جنسی، فیزیکی، عاطفی و …) و خودزنی را میانجی‌گری می‌کند.[۴]

مدل پیشنهادی نوبخت و داله ٢٠١٧ برای تبیین ارتباط بین تروما، گسستگی و خودزنی در تصویر روبه‌رو نشان داده شده‌است.[۴]چگونه به قلب خود اسیب بزنیم

گرچه هدف از خودزنی، خودکشی نیست، اما بین خود آسیبی و خودکشی ارتباط پیچیده‌ای وجود دارد. خود آسیبی به عنوان رفتار خودخواهانه، به‌طور بالقوه تهدید مرگ را درخود دارد. هم‌چنین خطر فزاینده خودکشی در افرادی که به خود آسیبی مبتلا هستند وجود دارد؛ و ۴۰ تا ۶۰ درصد خودکشی‌ها، ناشی از خود آسیبی بوده‌است.[۲]

خودزنی معمولاً در افراد بالغ و مخصوصاً بزرگسالان اتفاق می‌افتد. در کودکان به ندرت این پدیده اتفاق می‌افتد.در نوجوانان بین سنین ١٢ تا ١٨ سال.در سال ۲۰۱۳ (۱۳۹۲شمسی) در حدود سه میلیون و سیصدهزار مورد خودزنی در جهان اتفاق افتاده‌است.[۲]

برای دوری از این کار اول سعی کنید که فوراً از اتاقی که در آن هستید و می‌خواهید بدین کار دست بزنید خارج شوید یا وسیله‌ای را که می‌خواهید با آن خودزنی کنید از جلو دست خود بردارید. تنفس خود را کنترل کنید و چند بار (بین ۵ تا ۱۰ بار) نفس عمیق بکشید. بروید بیرون در فضای باز قدم بزنید. علت و انگیزه خود را برای خود تکرار کنید و حتی روی کاغذ بنویسید. روانشناسان می‌گویند خیلی‌ها با این روش از اقدام خود پشیمان گردیده‌اند. گزارش انگیزه خود را به یک دوست صمیمی بدهید. ناحیه‌ای از بدن خود را که می‌خواهید آسیب برسانید با وسیله‌ای مثل حنا بستن علامت بزنید. دوش گرفتن به شما آرامش می‌دهد و به خودتان مسلط می‌شوید.[۶]

معمولآً کسی از خودزنی دیگری در ابتدا خبر ندارد زیرا این عمل در خفا انجام شده و خودزن ناحیه آسیب دیده را پنهان نگه می‌دارد. اما اگر متوجه شدید فردی که بدین کار دست زده و رفتارش عوض شده شما می‌توانید نقش مهمی در بهبود او بازی کنید. با پرسش و پاسخ در مورد وضعیت موجود و مناسبات او با مسائل جاری روزمره به او این موضوع را می‌فهمانید که سلامتی او مورد توجه است؛ و کم‌کم به او اطلاع دهید که متوجه علامت و آثار خودزنی در او شده‌اید. او چه قبول کند یا نکند شما یک گام کیفی برداشته‌اید چه او می‌فهمد که کسانی هستند که سلامتی او برایشان اهمیت دارد.[۶]

درصد شیوع خودزنی در میان جمعیت دانشجویی ایران ۴٠ درصد یافت شده‌است.[۴]

در ایران عده‌ای به خودزنی اقدام می‌کنند تا دیه دریافت کنند و این را به دلیل نیاز و فقر انجام می‌دهند.
مدیرکل پزشکی قانونی استان خراسان در ۵ تیر ۱۳۹۶ اعلام کرد تعداد افرادی که برای دریافت «دیه» اقدام به «خودزنی» می‌کنند نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرده‌است. آمار افرادی که در سال ۱۳۹۵ به این کار دست زدند ۱۰۱۱ نفر بود که به نسبت سال قبل یک افزایش ۱۴ درصدی را نشان می‌دهد.. بنا به نوشته رسانه‌ها این کار برای عده‌ای شغل ثابت شده. رئیس پزشکی قانونی منطقه مرکزی تهران در دوم بهمن ۱۳۹۵ اعلام کرده بود که «برخی افراد با هدف کسب مال اقدام به طراحی تصادفات ساختگی رانندگی می‌کنند». او اضافه کرد که این شیوهٔ خودزنی رو به افزایش است.[۷]


Downloads-icon


Downloads-icon

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم ، اگرچه ایست قلبی در بسیاری از موارد، مرگ‌های غیرمنتظره‌ای را رقم می‌زند اما با رعایت چند شرط و آزمایش می‌تواند قابل‌پیشگیری باشد. در این مطلب به پاسخگویی 10 سوال مهم درمورد سکته و راه‌های پیشگیری از آن می‌پردازیم.

1- سکته قلبی چگونه رخ می‌ دهد؟

سکته قلبی (انفارکتوس) یکی از مهم‌ترین اورژانس‌های سلامت است. انفارکتوس وضعیتی است که در آن خونرسانی به بخشی از عضله قلب متوقف و بافت آن ناحیه دچار مرگ می‌شود. برای توضیح بیشتر در این مورد ابتدا باید با ساز و کار قلب آشنا شوید. قلب را می‌توان به دو قسمت چپ و راست تقسیم‌ کرد. بخش چپ قلب حاوی بطن چپ و دهلیز چپ است و وظیفه مهم‌تری را نسبت به بخش راست قلب ایفا می‌کند. درواقع بطن چپ تقریبا 80 درصد از بافت قلب را تشکیل می‌دهد. بخش راست قلب، خون استفاده‌شده را از بدن می‌گیرد و به ریه می‌فرستد تا در آنجا تصفیه شود. پس از آن خون از ریه به بخش چپ قلب جریان می‌یابد و از آنجا به کل بدن پمپاژ می‌شود.

قلب دارای 3 رگ اصلی است که یکی از مهم‌ترین آنها در بخش چپ قلب قرار دارد. سکته زمانی اتفاق می‌افتد که هر یک از این رگ‌ها دچار تنگی و انسداد شوند. عامل این تنگی، پلاک‌هایی هستند که به مرور زمان بر اثر عوامل مختلف روی دیواره داخلی رگ تشکیل می‌شوند. محتویات پلاک از 70 تا 80 درصد چربی و بقیه آن از گلبول‌های سفید و سلول‌های خونی تشکیل می‌شود. روی پلاک، پوسته‌ای قرار دارد که معمولا نازک است. اگر تنگی رگ بیش از 50 درصد باشد، احتمال پاره شدن پوسته پلاک بالا می‌رود. با پاره شدن این پوسته، محتویات آن بیرون می‌ریزد و رگ را می‌بندد. در این وضعیت، خونرسانی به عضله قلب مختل می‌شود و سکته اتفاق می‌افتد.

2- علائم و تظاهرات سکته قلبی کدام‌اند؟

چگونه به قلب خود اسیب بزنیم

اولین علامت سکته قلبی، درد سینه است. البته خیلی از دردهای سینه منشاء قلبی ندارند. برای مثال اگر درد فقط در ناحیه محدودی از سینه احساس شود و با فشار افزایش یابد یا به صورت لحظه‌ای و خنجری ایجاد شود، نشانه سکته قلبی نیست. همچنین درد سینه در افراد جوان به‌خصوص خانم‌های جوان اغلب منشاء قلبی ندارد. افرادی که دچار درد قلبی می‌شوند معمولا برای نشان دادن آن، دست خود را مشت می‌کنند و روی سینه چپ قرار می‌دهند.

درد این افراد عمقی و طولانی است، نه موضعی و کوتاه‌مدت. درد قلبی معمولا بیش از 5 دقیقه طول می‌کشد و حتی گاهی به ناحیه گردن، فک، دندان‌ها و دست‌ها انتشار پیدا می‌کند. برخلاف تصور عموم، درد قلبی نه‌تنها می‌تواند به دست چپ منتشر شود، بلکه دست راست را هم می‌تواند تحت‌تاثیر قرار دهد. درواقع این درد می‌تواند به هر ناحیه‌ای از بالای ناف تا فک منتشر شود. البته بعضی از افراد مثل بیماران دیابتی ممکن است اصلا درد سکته یا گرفتگی رگ را احساس نکنند و آن را با علائم دیگری مثل تنگی نفس و عرق سرد تجربه کنند. به این نوع سکته، «سکته خاموش» می‌گویند. افراد مسن نیز ممکن است هنگام سکته به جای درد و تنگی نفس دچار تهوع، استفراغ و بی‌قراری شوند.

3- عوامل خطر سکته قلبی کدام‌اند؟

سکته قلبی دارای 5 عامل خطر مهم است؛ دیابت، سابقه خانوادگی، فشار خون بالا، چربی خون بالا و استعمال دخانیات. عوامل استرس‌زا نیز در بروز سکته‌های قلبی نقش دارند. حتما اصطلاح «دق‌مرگ شدن» را شنیده‌اید. منظور از این اصطلاح همان سکته است که بر اثر فشارهای روانی، استرس‌های زندگی ماشینی، مشکلات اقتصادی و اخبار دلهره‌آفرین ایجاد می‌شود. برای مثال بعد از یک حادثه مثل زلزله، آمار سکته‌های قلبی تا چند ماه بالا می‌رود. جالب است بدانید که آقایان 10 سال زودتر از خانم‌ها در معرض خطر سکته قرار می‌گیرند. این خطر برای آقایان از حدود 50 سالگی و برای خانم‌ها از 60 سالگی آغاز می‌شود. علت این است که هورمون‌های زنانه از بدن در برابر عوامل خطرساز سکته محافظت می‌کنند اما با آغاز یائسگی و کاهش ترشح هورمون‌های زنانه، خانم‌ها نیز به‌تدریج در معرض خطر سکته قرار می‌گیرند.

سکته قلبی در فصل‌های سرد و ساعت‌های اولیه صبح بیشتر اتفاق می‌افتد. برای مثال خیلی از افراد در فصل زمستان و حدود ساعت 5 و 6 صبح در خواب یا هنگام بیدار شدن از خواب دچار سکته می‌شوند. استفاده از ساعت‌های زنگ‌دار برای بیدار شدن یا بیدار کردن فرد به‌طور ناگهانی نیز خطر سکته را افزایش می‌دهد. احتمال سکته در روز اول هفته یعنی شنبه‌ها نیز بیشتر است زیرا در این روز افراد معمولا استرس‌های کاری بیشتری دارند. درکل هر فعالیتی که با هیجان بالا و شوک همراه باشد، خطر سکته را در افراد مستعد افزایش می‌دهد. برای مثال آمار سکته‌های قلبی در زمان بازی‌های مهم فوتبال بیشتر می‌شود.

 4- هنگام سکته باید چه کار کرد؟

بیمار یا اطرافیان او باید به محض مشاهده علائم سکته با اورژانس تماس بگیرند. در این شرایط بیمار باید از فعالیت خودداری کند و در حالت استراحت قرار بگیرد. اورژانس بلافاصله با رسیدن به محل، از بیمار نوار قلب می‌گیرد و داروهای اولیه مثل قرص زیرزبانی یا نیتروگلیسیرین را در اختیار او قرار می‌دهد.

به همه افراد توصیه می‌شود همیشه این دارو را در خانه یا همراه با خود داشته باشند بلکه روزی بتوانند جان خود یا اطرافیان را با آن نجات دهند. ممکن است شما مشکل قلبی نداشته باشید اما با همراه داشتن قرص زیرزبانی می‌توانید جان یک فرد را در خیابان، اتوبوس و… نجات دهید. البته افرادی که در 48 ساعت گذشته از داروی سیلدنافیل یا ترکیبات مشابه استفاده کرده‌اند نباید نیتروگلیسیرین مصرف کنند زیرا دچار افت شدید فشار خون خواهند شد. علاوه بر قرص زیرزبانی، مصرف آسپیرین نیز می‌تواند هنگام بروز علائم سکته مفید باشد. در این شرایط فرد باید 1 قرص آسپیرین 325 میلى‌گرمی جویدنى یا 4 قرص آسپیرین بچه (80 میلی‌گرمی) را یکجا مصرف کند تا آمبولانس به محل برسد.

5- ماساژ قلبی را چگونه انجام دهیم؟

گاهی سکته باعث ایست قلبی می‌شود. این اتفاق زمانی می‌افتد که رگ راست قلب دچار گرفتگی شود و رگ فرعی برای خونرسانی به آن وجود نداشته باشد. در صورت وقوع ایست قلبی باید عملیات احیا یا CPR انجام شود. این عملیات را می‌توان از طریق شوک الکتریکی در بیمارستان و ماساژ قلبی انجام داد. با استفاده از شوک، سیستم الکتریکی قلب برای چند لحظه قطع می‌شود و قلب فرصت پیدا می‌کند تا دوباره فعالیت طبیعی خود را از سر گیرد اما اگر شوک الکتریکی در دسترس نباشد می‌توان از ماساژ قلبی استفاده کرد. این ماساژ برای کسانی کاربرد دارد که بیهوش شده‌اند و نبض ندارند. این افراد ممکن است تنفس نداشته باشند یا به‌طور غیرطبیعی نفس بکشند. ماساژ قلبی باعث می‌شود خون به حیاتی‌ترین عضو بدن یعنی مغز پمپاژ شود. درواقع اگر فعالیت قلب بیش از 6 دقیقه متوقف شود و فرد ماساژ قلبی دریافت نکند، دچار مرگ مغزی خواهد شد. در این وضعیت حتی با رسیدن اورژانس و احیای قلب، فعالیت مغز برنمی‌گردد.

احیا از طریق ماساژ قلبی 3 مرحله دارد؛ مرحله اول آن باز کردن راه هوایی است. با خم شدن سر، مجاری هوایی روی هم می‌خوابند و راه تنفس بسته می‌شود. بنابراین باید چانه بیمار را به سمت بالا گرفت و دهانش را باز نگه داشت. مرحله بعدی، تنفس دهان به دهان است. مرحله سوم نیز به ماساژ قلبی مربوط می‌شود (2 بار تنفس به ازای 30 بار ماساژ قلبی). ماساژ قلب باید به قدری محکم باشد که به ماهیچه قلب فشار وارد شود و خون به گردش بیفتد. گاهی حتی ماساژ باعث شکستن دنده‌ها می‌شود اما جان بیمار مهم‌تر از این موضوع است. ماساژ قلبی باید آنقدر ادامه پیدا کند تا خون به مغز برسد. گاهی اوقات هم می‌توان با وارد کردن یک مشت محکم به ناحیه قلب، بیمار را برگرداند زیرا این مشت می‌تواند به اندازه یک ژول الکتریسیته ایجاد کند.

6- در اورژانس بیمارستان از چه حقوقی برخورداریم؟

در زمان مراجعه به اورژانس، بیماران قلبی باید در اولویت قرار بگیرند. هر اورژانس دارای یک بخش تریاژ است که در آن بیماران قبل از معاینه توسط پزشک، با توجه به علائمشان دسته‌بندی می‌شوند. مسوول تریاژ باید فردی که با علائم سکته و درد قلبی مراجعه کرده را زودتر از بیماران دیگر نزد پزشک متخصص بفرستد و بلافاصله از او نوار قلب بگیرد. مردم نیز باید با وظایف کادر پزشکی و حقوق خود آشنا باشند. فردی که علائم قلبی دارد نباید در صف بیماران منتظر بماند زیرا جانش در خطر است و باید موضوع را سریعا با مسوول تریاژ درمیان بگذارد. متاسفانه خیلی اوقات بیماران از بی‌اطلاعی خود ضربه می‌خورند.

7- سکته قلبی را چگونه درمان کنیم؟

مهم‌ترین معضل در بحث سکته قلبی مراجعه دیرهنگام بیماران است. با وقوع سکته و علائم آن بسیاری از افراد فکر می‌کنند که شاید درد از معده یا ناحیه دیگری از بدنشان باشد. به همین دلیل مراجعه به اورژانس را به تعویق می‌اندازند، در صورتی که بحث قلب شوخی‌بردار نیست. وقتی رگ بسته می‌شود، زمان بسیار محدودی برای باز کردن آن وجود دارد. اگر در 20 دقیقه اول درمان انجام شود، قلب هیچ آسیبی نمی‌بیند اما بعد از آن به‌تدریج عضله‌های قلب از بین می‌روند، به‌طوری که بعد از 2 ساعت حدود 50 درصد از سلول‌ها و عضلات قلبی دچار مرگ می‌شوند. درواقع تا 6 ساعت پس از سکته می‌توان به درمان آن پرداخت اما هرچه زمان بیشتر بگذرد، قلب دچار نارسایی بیشتری خواهد شد.

سکته را می‌توان در اغلب موارد با تزریق دارو و قرار دادن استنت در رگ درمان کرد. داروهای جدید تا 90 درصد می‌توانند گرفتگی رگ را باز کنند. اگر تخمین زده می‌شود بیمار طی 2 ساعت بعد از سکته به بیمارستان برسد، می‌توان از تزریق دارو صرف‌نظر و مستقیم او را برای استنت‌گذاری به بخش آنژیوپلاستی در بیمارستان منتقل کرد اما اگر رسیدن بیمار به بیمارستان بیش از 2 ساعت طول بکشد، بهتر است داروی بازکننده رگ توسط مسوول اورژانس برای او تزریق شود تا در نهایت به بیمارستان برسد و درمان لازم را ادامه دهد. امروزه مسوولان اورژانس به راحتی می‌توانند قبل از رسیدن به بیمارستان از بیمار نوار قلب بگیرند و نتیجه آن را از طریق اینترنت به متخصص قلب مستقر در بیمارستان بفرستند تا مشخص شود آیا فرد واقعا سکته کرده یا نه. در این صورت متخصص قلب دستور می‌دهد برای فرد داروی بازکننده عروق تزریق شود یا نشود.

8- برای پیشگیری از سکته چه آزمایش‌هایی انجام دهیم؟

تست‌های تشخیصی گرفتگی عروق زمانی ضرورت پیدا می‌کنند که فرد دارای علائمی مانند درد سینه، احساس خفگی و تنگی نفس باشد. البته این علائم ممکن است در حالت استراحت وجود نداشته باشند و حین فعالیت‌هایی مثل بالا رفتن از پله، دویدن و ورزش کردن ایجاد شوند. سلامت عروق قلب را می‌توان از راه‌های مختلفی مورد بررسی قرار داد؛ از جمله نوار قلب، اکوکاردیوگرافی، تست ورزش، اسکن هسته‌ای، سی‌تی آنژیوگرافی و آنژیوگرافی. نوار قلب؛ آریتمی‌ها، نامنظمی‌های قلب و آثار سکته را نشان می‌دهد اما نمی‌تواند گرفتگی رگ را مشخص کند. اکوی قلب نیز در نیمی‌ از موارد، آثار گرفتگی رگ را نشان نمی‌دهد، مگر اینکه فرد اخیرا یا قبلا سکته کرده باشد. البته اگر اکو همراه با استرس انجام شود، قدرت تشخیصی آن بالا می‌رود. این نوع اکو را می‌توان با تزریق داروی افزایش‌دهنده فشار خون و ضربان قلب یا با دویدن روی تردمیل انجام داد. اگر اکو مشکلی در فعالیت قلب نشان دهد، فرد باید بررسی‌های بعدی مثل آنژیوگرافی را انجام دهد.

از میان روش‌های تشخیصی گرفتگی عروق، تست ورزش کم‌خرج‌ترین و ساده‌ترین روش است. این تست را در مطب نیز می‌توان انجام داد. میزان حساسیت و اختصاصی بودن تست ورزش برای تشخیص گرفتگی عروق کرونر بین 70 تا 80 درصد است. یکی دیگر از روش‌های تشخیصی گرفتگی عروق، سی‌تی‌آنژیوگرافی است. برای انجام این تست، ماده حاجب به رگ دست تزریق می‌شود. سپس با سی‌تی اسکن از رگ‌های قلب عکسبرداری می‌شود. در روش آنژیوگرافی نیز یک کاتتر (لوله باریک و قابل‌انعطاف) از طریق شریان پا یا دست به سمت عروق قلب هدایت می‌شود و امکان تزریق یا مکش مایعات را فراهم می‌کند. پس از کاتترگذاری، ماده حاجب در محل مورد نظر تزریق می‌شود و به‌طور مستقیم از رگ عکسبرداری خواهد شد. قدرت تشخیصی آنژیوگرافی تقریبا صد درصد است. با کمک این روش می‌توان به‌طور همزمان به درمان گرفتگی رگ نیز پرداخت. درواقع اگر آنژیوگرافی مشخص کند که رگ گرفتگی دارد می‌توان همان لحظه با فرستادن استنت به ناحیه مورد نظر، گرفتگی را باز کرد.

اگر چه آنژیوگرافی دقت تشخیصی بسیار بالایی دارد اما یک روش تهاجمی ‌محسوب می‌شود؛ یعنی ممکن است با عوارضی هرچند اندک و کمتر از 1 درصد همراه باشد. بنابراین نباید برای بررسی همه افراد از ابتدا آنژیوگرافی تجویز کرد. درواقع این مهارت پزشک است که با گرفتن شرح‌حال، معاینه اولیه و توجه به مجموعه علائم و عوامل خطرساز بیمار تشخیص دهد کدام تست مناسب‌تر است. شاید برای یک بیمار فقط تست ورزش تجویز شود و بعد پزشک به نتیجه آن قانع نشود و آنژیوگرافی انجام دهد. شاید هم برای یک بیمار مستقیما بدون انجام تست ورزش، آنژیوگرافی تجویز شود.

9- تنگی رگ را چگونه برطرف کنیم؟

پلاک‌هایی که در عروق تشکیل می‌شوند اوایل نرم و پر از نسج چربی هستند و پوسته نازکی دارند. بنابراین ممکن است به‌راحتی پاره شوند. برای جلوگیری از این حالت، داروهایی مثل آتورواستاتین تجویز می‌شود؛ حتی اگر گرفتگی رگ 30 تا 40 درصد باشد و فرد علائمی ‌نداشته باشد. آتورواستاتین علاوه بر اینکه چربی خون را پایین می‌آورد، پلاک را در جای خود ثابت نگه می‌دارد. با گذر زمان، پوسته روی پلاک ضخیم‌تر می‌شود و روی آن را کلسیم می‌گیرد. کلسیفه شدن پوسته مانع از پاره شدن پلاک می‌شود. در این وضعیت بیمار معمولا علائم تنگی رگ مثل درد سینه و تنگی نفس را احساس می‌کند اما خیلی در معرض خطر سکته قرار ندارد.

حتی اگر رگ 70 تا 90 درصد دچار تنگی شود، خون به مقدار کم از آن عبور کرده و نیازهای اساسی فرد را تامین می‌کند. جالب است بدانید وقتی رگ اصلی دچار تنگی می‌شود، قلب به سمت اصلاح و بهبود خود قدم برمی‌دارد و رگ‌های فرعی ریزی را کنار رگ اصلی تشکیل می‌دهد تا به خونرسانی کمک کند. این رگ‌ها خیلی ظریف هستند اما به فرد فرصت می‌دهند و سکته را به تعویق می‌اندازند. با این حال تنگی رگ باید حتما تحت درمان قرار بگیرد.در بعضی موارد، تنگی رگ به حدی است که فرد علاوه بر مصرف دارو باید از استنت‌گذاری استفاده کند. استنت وسیله‌ای فنرمانند است که در آنژیوپلاستی از طریق شریان ران به رگ قلب هدایت می‌شود. سپس در محل مورد نظر باز می‌شود و پلاک را روی رگ می‌خواباند. خیلی از بیماران به محض قرار دادن استنت در رگ احساس می‌کنند فشار و سنگینی از روی قلبشان برداشته شده و به راحتی می‌توانند نفس بکشند. استنت‌ها اوایل فلزی بودند اما به‌دلیل عوارضی که داشتند به‌تدریج با استنت‌های دارویی جایگزین شدند.

استنت دارویی تا 1 سال ماده‌ای از خود ترشح می‌کند که مانع از گرفتگی استنت می‌شود. در حال حاضر با تکنولوژی جدید، هیچ استنتی دچار گرفتگی نمی‌شود؛ البته به شرطی که بیمار تا 1 سال از داروی پلاویکس استفاده کند. این دارو از تجمع پلاکت در اطراف استنت جلوگیری می‌کند. اگر هم استنت دچار گرفتگی شود، استنت دوم روی آن سوار می‌شود. درواقع استنت قبلی را نمی‌توان خارج کرد زیرا استنت خارهایی دارد که در بافت رگ فرومی‌روند تا استنت را در جای خود ثابت نگه دارند. البته امروزه استنت‌هایی جذبی نیز در دسترس هستند.

این استنت‌ها به مرور زمان جذب رگ می‌شوند و در عین حال آن را باز نگه می‌دارند. اگر هم پلاک و تنگی رگ خیلی طولانی باشد و رگ برای استنت‌گذاری مناسب نباشد، بیمار داوطلب عمل قلب باز یا بای‌پس می‌شود. در این جراحى، شریان داخل سینه‌اى به محل بعد از تنگى پیوند زده می‌شود (روى مهم‌ترین رگ تنگ). براى سایر رگ‌هاى تنگ نیز از وریدهاى پا برداشته شده و از شریان آئورت به رگ تنگ پیوند زده می‌شود.

10- چگونه با تغذیه مناسب از سکته پیشگیری کنیم؟

مواد غذایی چرب مثل کله‌پاچه یکدفعه و به سرعت سطح کلسترول خون را بالا می‌برند. به همین دلیل احتمال سکته قلبی بعد از مصرف این خوراکی‌ها افزایش می‌یابد. در مقابل، رژیم غذایی کم‌نمک و سرشار از پتاسیم، میوه و سبزیجات تازه می‌تواند از بروز سکته قلبی پیشگیری کند. برای کاهش خطر سکته و بیماری‌های قلبی باید کمبود ویتامین D را نیز با مصرف مکمل‌های دارویی برطرف کرد. متاسفانه در کلانشهری مانند تهران تقریبا همه افراد دچار کمبود ویتامین D هستند.

بین سکته و سکسکه چه رابطه‌ای وجود دارد؟

سکسکه به‌طور خیلى نادر می‌تواند از تظاهرات سکته قلبی باشد. درواقع موارد خیلی نادری از این اتفاق به صورت گزارش موردی در مجلات علمی چاپ شده‌اند. به‌طور کلی هر بیمارى که با شکایت درد از ناحیه دندان و فک گرفته تا ناف به اورژانس مراجعه می‌کند باید تحت بررسی نوار قلب قرار بگیرد. سوء‌هاضمه نیز می‌تواند یکى از معادل‌هاى سکته قلبى باشد. سکسکه هم خود می‌تواند از تظاهرات سوء‌هاضمه باشد. در این موارد، پزشک باید شرح حال دقیقی از بیمار بگیرد.

البته درمورد آقای لرستانی باید بررسى شود که آیا مرحوم علائم دیگری مثل احساس خفگى یا سنگینى سینه هم داشته یا نه. مرگ در خواب می‌تواند به دلایل دیگری مثل بیماری‌هاى ارثى نیز اتفاق بیفتد. بنابراین برای تشخیص علت دقیق فوت نیاز به کالبدشکافی وجود دارد. اگر تشخیص نهایی، سکته بوده و متوفی فقط از سکسکه شکایت داشته، خیلی نمی‌توان پزشک معالج را مقصر دانست. لازم به ذکر است یکى از درمان‌های سکسکه آرام‌بخش تزریقى است.

منبع:میزان

انتهای پیام/

هیچ میدونستید سکته قلبی به هوای خیلی سرد، افسردگی، فشار کاری، خوردن غذاهای سنگین دیرهضم و حتی بیماری‌های لثه هم میتونه ارتباط داشته باشه؟
من هم مثل شما اولش با خوندن این جمله خیلی تعجب کردم که مثلا هوای سرد چه ربطی میتونه به سکته قلبی داشته باشه، اما با خوندن ادامه این مطلب فهمیدم که دونستن این عوامل میتونه چقدر مهمه باشه.

جدیدا در ایالت فلوریدای آمریکا یه تحقیق روی بیمارایی که سکته قلبی داشتن انجام شده که نتایج خیلی خیلی عجیبی داشته. یکی از نتایج خیلی عجیب و جالب این تحقیق این بوده که ۵۰ درصد بیمارایی که به خاطر سکته قلبی تو بیمارستان بستری شده بودن کلسترول خونشون بالا نبوده و خیلیاشون هم حتی فشار خونشون در حد طبیعی بوده و جالب تر این که حتی اهل سیگار هم نبودن.

این آمار نشون میده که سکته قلبی عوامل پنهانی هم داره که برای خیلیا شناخته شده نیست. عواملی که اهمیت خیلی زیادی دارن و میتونن مانع ابتلا به سکته قلبی و خدای نکرده مرگ و میر افراد به این علت بشن، چرا که متاسفانه سکته قلبی تو خیلی از کشورای دنیا اولین عامل مرگ و میر به شمار میره. فک کنم با این مقدمه حالا وقتش رسیده که باهم این عاملای پنهان رو بشناسیم و حواسمون بهشون باشه.

افسردگی مزمن میتونه باعث بروز سکته و ناراحتی‌های قلبی- عروقی بشه. افسردگی به عنوان یه عامل مستقل و جدا از عوامل دیگه ای مثل سیگارکشیدن، چاقی و عدم تحرک در بروز سکته قلبی موثره. هرچند در گذشته تصور اغلب پزشکا این بود که درمان افسردگی در بیمارای مبتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی تاثیری روی بهبود حال اونا نداره اما مطالعاتی که به تازگی انجام شده نشون می‌ده درمان افسردگی قبل از بروز علائم بیماری قلبی- عروقی خطر ابتلا به سکته قلبی رو تا ۵۰درصد کاهش می‌ده.چگونه به قلب خود اسیب بزنیم

هوای خیلی سرد باعث تنگ شدن و انقباض رگ‌ها و درنتیجه بالا رفتن ناگهانی فشارخون می‌شه. در واقع هر چه هوا سردتر بشه خطر سکته قلبی هم بیشتر میشه. برای اثبات این موضوع بهتره بدونید هر ساله ۱۱هزار شهروند آمریکایی با بروز سرمای شدید و بارش سنگین برف به علت سکته و ناراحتی قلبی در بیمارستان بستری می‌شن. همچنین براساس تحقیقات جدیدی که توسط انجمن بیماری‌های قلبی در ایالات‌متحده انجام شده هوای بسیار سرد همراه با رطوبت بالا و تغییرات شدید و ناگهانی دما باعث افزایش خطر سکته قلبی و بستری شدن افراد در بیمارستان می‌شه. ارتباط جالبی بین سرما و خطر ابتلا به سکته قلبی وجود داره، یعنی تقریبا با هر ۵ درجه کاهش دما، خطر بروز سکته قلبی ۳ درصد بیشتر میشه.

استرس عامل یک سوم ارجاعات بیماران مبتلا به سکته قلبی به بیمارستان به حساب میاد و استرس ناشی از فشار کار، خطر ابتلا به سکته قلبی رو تا دو برابر میتونه افزایش بده. استرس قابل کنترله و میشه با انجام یک سری فعالیت ها استرس خودتون رو کاهش بدید و در نتیجه از خطر ابتلا به سکته قلبی در امان بمونید.

براساس تحقیقات موسسه کلیولند، سطوح میلوپراکساید(نشانگر التهابی در بدن که از مواد سازنده گلبول‌های سفید است) بهترین نشانه برای تشخیص خطر سکته قلبی است. جدیدترین تحقیقات نشان می‌دهد که افزایش سطح میلوپراکساید باعث می‌شود کلسترول خوب به کلسترول بد تبدیل شده و در رگ‌ها رسوب کند. با آزمایش خون می‌توان سطح میلوپراکساید را اندازه‌گیری کرد. بالا بودن سطح این ماده باعث می‌شود تا خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی- عروقی در افراد دو برابر افزایش پیدا کند. بهتر است بدانید که بهترین راه برای جلوگیری از التهاب در بدن و پایین آوردن سطح میلوپراکساید، کم کردن وزن، انجام ورزش منظم، مصرف بیشتر میوه‌ها و سبزیجات و مصرف کمتر مواد قندی و چربی است.


براساس تحقیقات گسترده‌ای که انجام شده شیرینی‌ها، شکلات و آبنبات نه‌تنها باعث چاقی می‌شوند بلکه می‌تونند کشنده هم باشن. در واقع با افزایش مصرف مواد قندی خطر بیماری‌های قلبی- عروقی هم به میزان قابل‌توجهی افزایش پیدا میکنه. مصرف زیاد کربوهیدرات‌های ساده مثل سیب‌زمینی تنوری هم می‌تونه برای سلامت قلب ضرر داشته باشه چراکه این مواد در جریان خون به سرعت به قند تبدیل شده و باعث آسیب دیدن عروق و ایجاد مقاومت به انسولین می‌شن که عامل مهم ابتلا به دیابت نوع ۲ و سکته قلبی به حساب میاد. این مواد عامل بالا رفتن کلسترول خون هم هستن و از این طریق قلبو دچار مشکل می‌کنن.

براساس گزارش همایش سالانه انجمن نورولوژی ایالات‌متحده، خطر سکته قلبی و گرفتگی عروق در خانم‌های مبتلا به میگرن که دچار علائم اورا (یعنی علائم قبل از شروع سردرد مثل تاری دید و … ) هستن بیشتر از سایر افراده. در تحقیق طولانی مدت انجمن سلامت زنان در ایالات‌متحده ۲۷هزار و ۸۶۰ خانم مورد بررسی قرار گرفتن و محققان به این نتیجه رسیدن که خطر سکته در خانم‌های مبتلا به میگرن همراه با علائم اورا نسبت به سایر خانم‌ها به میزان قابل‌توجهی بیشتره. همچنین تحقیقات نشان می‌ده که کشیدن سیگار در افراد مبتلا به میگرن خطر سکته رو تا ۹۰ برابر افزایش می‌ده که این آمار به خودی خود نشون دهنده ی اهمیت ترک سیگار به‌خصوص در افراد مبتلا به میگرنه.

استفاده از بعضی دهان شویه ها میتونه سلامتی قلب شما رو تهدید کنه و خطر سکته‌های قلبی و مغزی رو افزایش بده. دلیل این امر اینه که بعضی از دهانشویه ها از یه ضدعفونی‌کننده قوی به نام کلرواکسیدین استفاده میکنن که استفاده از این ماده باعث میشه تا فشارخون فردی که از این نوع دهانشویه استفاده میکنه چند ساعت بعد از مصرف بالا بره. توجه داشته باشید که این موضوع نبایستی باعث شه تا شما مراقب وضعیت سلامتی خودتون نباشید، چرا که از طرف دیگه ابتلا به بیماری‌های لثه هم از عوامل مهم بروز سکته های قلبی هستن. نتایج تحقیقی که در سال ۲۰۱۳ روی ۴۲۰ نفر بین سنین ۶۰ تا ۷۶ سال انجام شده نشون میده که حفظ سلامت دهان و دندان به میزان قابل‌توجهی باعث کاهش خطر تشکیل پلاک در عروق این افراد میشه که تاثیر خیلی زیادی روی وضعیت سلامت قلب افراد داره.

در این نوشته علائم و نشانه های سکته مغزی را بخوانید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

هیچ کسی لایق درد و رنج هیچ بیماری‌ای نیست. مسیر طولانی و سخت دستیابی به سلامتی، نیازمند یار قابل اعتمادی است.

یاری مثل درمانکده که در جستجو و مشاوره آنلاین و حضوری پزشک و روانشناس، تست آنلاین هوشمند و آزمایش در محل کرونا، تلاشی کوچک برای کم کردن موانع راه سلامت، انجام می‌دهد.

چگونه به قلب خود اسیب بزنیم
چگونه به قلب خود اسیب بزنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *