چگونه تدریس موفق داشته باشیم

 
helpkade
چگونه تدریس موفق داشته باشیم
چگونه تدریس موفق داشته باشیم

در این بخش در رابطه با تدریس حرفه ای و موفقیت در تدریس خصوصی و گروهی توضیحاتی ارائه می گردد. به منظور داشتن یک تدریس حرفه ای موارد زیر را مد نظر داشته باشید:

قبل از اینکه وارد کلاس شوید به چند سوال پاسخ دهید:

1- چه چیزی ؟ (what)منظوراین است که معلم از خود بپرسد چه چیز ی را در این جلسه تدریس خواهد نمود؟ موضوع درس چیست ؟ آیا نسبت به محتوای درس از تسلط کافی برخوردار می باشد؟ به زبان ساده، آیا سواد کافی برای تدریس درس جدید را دارد؟اگر جواب مثبت بود، باید به سراغ سوال های بعدی برود. در غیر این صورت، نیاز به مطالعه در حد تسلط کامل به در س مورد نظر، ضروری می نماید.

2- چرا؟ (why):اهداف درس کدامند ؟ چرا دانش آموزان باید این درس را یاد بگیرند ؟ دانش آموزان پس از یادگیری درس جدید، چگونه می توانند از یادگیری خود در محیط زندگی خود استفاده کنند؟در این سوال، ابتدا معلم اهداف درس را برای خود کاملا” روشن می سازد.اما مهمتر از آن باید به این سوال پاسخ دهد که هدف از یادگیری این درس چیست، آیا برای آنها پاسخ های مناسبی را آماده دارد تا با استفاده از آن ضمن بیان اهداف درس ، آنها را با مسائل زندگی دانش آموزان درگیر ساخته و میزان علاقه و یادگیری دانش آموزان را افزایش دهد.به عنوان مثال از این عبارت استفاده نماید که؛ اگر این درس را خوب یاد بگیرید می توانید درزندگی خود از آن استفاده نموده وبرخی از مشکلات احتمالی خود را حل کنید.چگونه تدریس موفق داشته باشیم

پیشنهاد می شود مطالعه کنید: نحوه خوب تدریس کردن و موفقیت در تدریس خصوصی

موارد زیادی برای خوب تدریس کردن باید در نظر گرفته شود که در این مقاله به تعدادی از آنها پرداخته می شود.یکی از مهمترین موارد برای داشتن تدریس عالی و خوب تدریس کردن، داشتن علاقه به تدریس است. در صورتیکه به تدریس علاقه دارید، به کار تدریس بپردازید. همانطور که می دانیم، هر شخص بیشترین بادهی را در کاری دارد که به ان کار علاقه داشته باشد.یک عامل مهم دیگر در داشتن جلسات تدریس موفق و ارائه یک تدریس خوب، مطالعه پیش از جلسات تدریس است. اگر به درسی واقعا مسلط هستید، ممکن است نیاز به مطالعه نباشد. ولی اگر درسی را زیاد تدریس نکرده اید، مطالعه قبل از جلسات تدریس را از یاد نبرید.برای داشتن تدریس خصوصی خوب و عالی، در کلاس تدریس جدی باشد طوری که دانش آموز و دانشجوی شما از شما حساب ببرد. در عین حال سعی کنید کلاس خشکی نداشته باشید و با در نظر گرفتن استراحت های کوتاه و … کلاس جذابی را برای شاگردانتان فراهم نمائید.نکته پایانی اینکه، تنها به دنبال این نباشید که کلاسی را برگزار کرده و مبلغی دریافت کنید، بلکه نتیجه گرفتن دانشجو و دانش آموز برای شما مهم باشد. با برگزاری جلسات تدریس خوب و مفید نتیجه گرفتن شاگرد شما تضمین شده و کار شما نیز رونق خواهد گرفت.

بنابراین، برای موفقیت در تدریس در مرحله اول باید خودتان مطلب را خوب بلد باشید. برای موفقیت بیشتر در تدریس میزان تسلطتان بر بحث را بالاتر ببرید. بیشتر مطالعه کنید و روی نحوه بیان خودتان هم دقت کنید. مطلب را از دید شاگردتان ببینید و وسط کلاس به صورت مرتب از او بخواهید توضیح دهد. به این ترتیب متوجه خواهید شد که آیا مطلب را خوب فهمیده است یا نه.

برای اینکه مدرس خوبی باشید و در کار تدریس موفق باشید موارد زیر را در نظر بگیرید:1- کیفیت تدریس خودتان را بالا ببرید. در جلسات تدریس خصوصی بهترین ارائه خودتان را داشته باشید. هر بار 5 دقیقه قبل از کلاس به خودتان بگویید که این جلسه یکی از بهترین جلسات تدریس من خواهد بود.2- نتیجه گرفتن دانشجو و یا دانش آموز برایتان مهم باشد. پیگیر این باشید که آیا تمرین ها را حل می کند یا نه و در صورت لزوم به والدین گزرش دهید. بعد از امتحانات نیز بپرسید و پیگیر باشد که آیا شاگرد شما نتیجه مطلوب را گرفته است یا نه. اگر به این شکل عمل کنید، شاگردهای هر ترم شما برای ترم های بعد هم با شما تماس خواهند گرفت.3-در کلاس درس به صورت متنوع تدریس نمائید. درس را توضیح دهید، تمرین حل کنید. از شاگرد خودتان بخواهید که با زبان خودش درس را برای شما توضیح دهد. هر از چند گاهی هم استراحت کنید.4- در کلاس درس جدی باشید و در عین حال سعی کنید که کلاس خشکی نداشته باشید. تمرینات و مسائلی را که برای جلسات بعد تعیین می کنید به صورت جدی از شاگردتان بخواهید.مطالعه مقاله عوامل موثر بر موفقیت در آگهی و تبلیغات تدریس خصوصی هم مفید است.5- کمی کار اضافه باعث می شود که در ذهن شاگردتان بمانید و شما را به دیگران هم معرفی کند. مثلا 10 دقیقه اضافه تر بمانید. یا نمونه سوال امتحانی و جزوات خلاصه به شاگردتان بدهید.برای جذب شاگرد و کسب درآمد از تدریس خصوصی آگهی تدریس خودتان را در همین سایت (ایران مدرس) ثبت نمائید.اگر می خواهید تدریس خصوصی ریاضی را خوب انجام دهید موارد زیر را در نظر داشته باشید:1- قبل از جلسه تدریس ریاضی درس را خوب مرور کنید و بر آن مسلط باشید.2- مطالبی را که قرار است در جلسه تدریس ریاضی گفته شود از قبل برنامه ریزی کنید.3- همیشه سعی کنید اولین جلسه ای که برای هر کدام از شاگرهایتان برگزار می کنید بهترین جلسه تدریس ریاضی شما باشد. چون به این ترتیب هم کلاسها ادامه پیدا می کند و هم شاگرد شما دید خوبی نسبت به شما پیدا کرده و ممکن است شما را به دیگران معرفی کند. دقت کنید در کار تدریس خصوصی اگر می خواهید موفق باشید باید کیفیت را حفظ کنید.4- جلسات بعدی تدریس ریاضی را هم با کیفیت بالا برگزار نمائید. هر بار که می خواهید کلاس تدریس جدیدی را آغاز کنید به خودتان بگویید که این بهترین جلسه تدریس من خواهد بود.5- در کلاس درس و کلاس تدریس ریاضی مطالب را با بیان قابل فهم و روان توضیح دهید. از به کار بردن کلمات سنگین و عجیب غریب خودداری نمائید. مطلب را از بالا ببینید. سعی کنید اشکال شاگردتان را تشخیص دهید و آن مشکل را حل کنید. هر کدام از شاگردهای شما ممکن است مشکل درسی مربوط به خودش را داشته باشد. تشخیص این مشکل و این کلاس تدریس ریاضی را به چه سمتی ببرید با شما است.

اگر تا کنون در زمینه تدریس و تدریس خصوصی فعالیت نداشته اید و می خواهید کار تدریس را شروع کنید، ادامه این مطلب را بخوانید …برای شروع کار تدریس در ابتدای کار سعی کنید از درسهایی که مسلط تر هستید شروع کنید و به تدریج که سابقه کار شما بیشتر شد سراغ درسهای دیگر بروید. در ابتدای کار دو یا سه درس را مد نظر قرار دهید و آنها را تدریس کنید. نکته مهمی که در کار تدریس باید مد نظر قرار دهید این است که در جلسه اول تدریس باید خیلی خوب ظاهر شوید. یعنی جلسه اول تدریس شما باید بهترین جلسه تدریس شما هم باشد. در غیر اینصورت شاگرد شما دیگر جلسات تدریس را ادامه نخواهد داد. اینکه سابقه تدریس ندارید و اولین بار است که تدریس می کنید و … را جایی مطرح نکنید. حرفه ای عمل نموده و خوب تدریس کنید.مطالعه نمائید: 7 رمز موفقیت در تدریس خصوصیدر جلسات تدریس و تدریس خصوصی با ظاهر خوبی حاضر شوید و تا جایی که می توانید کیفیت جلسات تدریس خودتان را بالا نگه دارید. مطلب دیگری که باید در شروع و آغاز کار تدریس باید در نظر بگیرید این است که سعی کنید مطالبی که در جلسات تدریس خصوصی ارائه می دهید مطالبی باشد که مد نظر شاگرد شما است. یعنی خودتان به صورت پیش فرض مسیری را در پیش نگیرید و همان مسیر را ادامه ندهید. در همان جلسه اول که دارید بهترین تدریستان را ارائه می دهید حین تدریس سوالاتی بپرسید تا هم سطح علمی شاگردتان را متوجه شوید و هم بفهمید که آیا مطالبی که ارائه می کنید را فهمیده است یا نه. شاید شاگر شما ترجیح می دهد که شما مسئله حل کنید و شما کلا درس می دهید!مهمترین بحثی که در کار تدریس و تدریس خصوصی شاید مد نظر شما باشد این است که اصلا چگونه شاگرد جذب کنیم؟ حق با شما است. آموزشگاهها معمولا از مدرسان خودشان شروع می کنند و اگر ظرفیت آنها تکمیل شد به شما شاگرد می دهند و آن هم در ابتدای کار با حق التدریس بسیار کم. ممکن است آنقدر تقاضای تدریس هم توسط مدرسین زیاد باشد که هیچگاه برای کلاس با شما تماس نگیرند.

 

اگر می خواهید تدریس خوب و موفقی داشته باشید، در مرحله اول باید وقتی کار تدریس را شروع می کنید و می خواهید در این زمینه فعالیت داشته باشید واقعا از سر علاقه باشد. اگر واقعا به کار تدریس، هر چند کم، علاقه دارید این کار را شروع نمائید. نه تنها در مورد تدریس و تدریس خصوصی، بلکه در مورد هر کار دیگری هم این قاعده درست است که اگر به کاری علاقه داشته باشید آن را بهتر انجام می دهید. بنابراین از سر اجبار به تدریس روی نیاورید.

نکته دیگری که باید در کار تدریس در نظر بگیرید و برای ارائه تدریس خوب و موفق آن را مورد توجه قرار دهید، انتخاب دروس تدریسی است. سعی کنید دروس محدودی را انتخاب نمائید و در بلند مدت در آنها به تسلطی برسید که شما را از بقیه متمایز کند. اگر تعداد زیادی درس تدریس کنید، در همه ی آنها در سطح متوسط می توانید ظاهر شوید و درآمد شما هم به صورت متوسط باقی خواهد ماند. بنابراین تعداد درس محدودی را انتخاب نموده و درآنها به تسلط کامل برسید. در ضمن، از بین دروس مختلف دروسی را انتخاب نمائید که هم به آنها بیشتر علاقه دارید و هم بازار تدریس آنها خوب است. ممکن است شما به درس خاصی علاقه مند باشید ولی متقاضی تدریس برای آن وجود نداشته باشد. بنابراین هم علاقه خودتان و هم اینکه چه میزان متقاضی برای تدریس آن درس وجود دارد را در نظر بگیرید.

برای موفقیت در کار تدریس و تدریس خصوصی در مرحله اول خود شما باید به صورت کامل بر دروس تدریسی خودتان مسلط باشید. این مطلب به صورت کامل در مقالات دیگر همین سایت (ایران مدرس) به صورت کامل مورد بررسی قرار گرفته است. هر چه تسلط شما بر دورس تدریسی خودتان بیشتر باشد بهتر تدریس می کنید. هر چه مسلط تر باشید با بیان روانتری مطالب را ارائه خواهید کرد. اگر واقعا بر درس مسلط باشید در کلاسهای تدریس خصوصی و تدریس گروهی می درخشید. با اعتماد به نفس حرف می زنید و به هر سوالی که مطرح شود پاسخ خواهید داد. اگر بر درس تدریسی خودتان مسلط باشید، شاگردان شما این را تشخیص داده و اگر کلاس کلاس خصوصی است شما را به دوستانشان معرفی خواهند کرد. در کلاسهای گروهی هم به عنوان یکی از بهترین و با سوادترین مدرسین و اساتید معروف خواهید شد. بنابراین تلاش کنید با آمادگی کامل در کلاسهای تدریس خصوصی و تدریس گروهی حاضر شوید. اگر مطلب را به خوبی بلد نباشید مجبورید اگر سوالی از شما پرسیده شده به قول معروف شاگرد خودتان را بپیچانید و این در بلند مدت به فع شما نیست. هر چه تسلط شما بر دروس تدریسی خودتان بیشتر باشد، فن بیان شما هم بهتر خواهد شد. چون خودتان مطالب را از بالا می بینید و کاملا بر درس مسلط هستید، کلمات و عبارتهایی را انتخاب می کنید که شاگردان شما به راحتی متوجه می شوند. روند کلاس را هم بهتر پیش خواهید برد. اگر مسلط نباشید باید 50 درصد ذهن خودتان همیشه درگیر این باشد که مطلب را متوجه شوید و بنابراین مطالبی را که ارائه می کنید آن کیفیت لازم را نخواهد داشت. بنابراین تا جایی که می توانید در مرحله اول دروسی را برای تدریس انتخاب نمائید که بر آنها مسلط هستید و آن درسها را دوست دارید و خودتان علاقه مند به آنها هستید و در مرحله بعد هم تلاش کنید که باز هم تسلط خودتان را بر این دروس بیشتر و بیشتر کنید و با آمادگی 100 درصد در کلاسهای تدریس خصوصی و گروهی حاضر شوید.

مطالعه این مقاله هم پیشنهاد می شود: چگونه با تبلیغات اینترنتی شاگرد جذب کنیم و در تدریس خصوصی موفق باشیم؟

اگر می خواهید تدریس موفقی داشته باشید و در کار تدریس خوب عمل کنید مواردی که در ادامه ذکر شده است را در نظر داشته باشید.با توکل به خدا و نام خدا کلاس را شروع کنیم.▪ اخلاص در عمل تدریس و تقوا را رعایت کنیم.▪ زمان هر جلسه تدریس را در نظر داشته باشیم تا با کمی یا زیادی وقت مواجه نشویم.▪ وقت کلاس را به مطالب بیهوده و کم فایده صرف نکنیم.▪ سعی کنیم ساعت تدریس را تغییر ندهیم.پیشنهاد ویژه ایران مدرس: راهنمای تدریس و نحوه ثبت نام و فعالیت در زمینه تدریس خصوصی▪ به هنگام تدریس ، نشاط روحی و عاطفی خود را حفظ کنیم.▪ با خوشرویی تدریس کرده و همواره چهره بشاشی داشته باشیم.▪ احساسات و عواطف دانش آموزان را جریحه دار نکنیم.▪ تلاش کنیم فضایی عاطفی بوجود آوریم.▪ سعه صدر داشته باشیم و از فضل فروشی بپرهیزیم.▪ وفای به عهد خوش قولی و تواضع در تدریس را از یاد نبریم.▪ اشتباهات خود را توجیه نکنیم.▪ از علما ، بزرگان و شخصیت های دینی با احترام یاد کنیم.▪ از به کار بردن کلمات خارج از نزاکت بپرهیزیم.▪ پر گویی نکنیم، در واقع آنقدر بگوییم که می توانیم بشنویم.▪ از تعصب بیجا بپرهیزیم.پیشنهاد می شود مقاله 7 رمز موفقیت در تدریس خصوصی را هم بخوانید.▪ از دانش آموزان توقعات بیش از اندازه نداشته باشیم.▪ راز دار و محرم اسرار دانش آموزان باشیم.▪ به هنگام تدریس آرامش خود را حفظ کنیم.▪ رسا و روان بودن کلمات و جملات را رعایت کنیم.▪ از داشتن تکیه کلام بپرهیزیم.▪ آرام و شمرده تدریس کنیم.▪ ساده تدریس کنیم، اما عمیق.▪ در املا کلمات دقت کنیم و کلمات را صحیح روی تابلو بنویسیم.▪ ذوق و استعداد دانش آموزان را شناسایی و هدایت کنیم.▪ بین دانش آموزان رقابت سالم و مثبت ایجاد کنیم.▪ در برخوردها عدل و انصاف را رعایت کنیم.▪ به دانش آموزان توجه و نگاه یکسان داشته باشیم.▪ با دانش آموزان همدردی کنیم.▪ از تشویق به موقع غافل نشویم.مطالعه مقاله 100 نکته برای موفقیت در تدریس خصوصی هم مفید است.▪ سخن دانش آموزان را بی مورد قطع نکنیم.▪ کارها و فعالیت های مربوط به کلاس را بین دانش آموزان تقسیم کنیم.▪ به مقررات محیط آموزشی احترام بگذاریم.▪ در هنگام موعظه، خود را مخاطب اصلی قرار دهیم.▪ پیش از تدریس شناختی اجمالی از وضعیت، موقعیت و سطح معلومات دانش آموزان بدست آوریم.▪ بیش از اندازه در کار دانش آموزان خود را دخالت ندهیم.▪ به کار خویش ایمان و اعتقاد قلبی داشته باشیم.▪ سعی کنیم شخصیت علمی و اجتماعی خود را پیش دانش آموزان سبک نکنیم.▪ کردار و رفتار خوبی از خود نشان بدهیم.▪ مقررات خشک و افراطی را از کلاس دور کنیم.▪ نسبت به فعالیت دانش آموزان بی توجه و بی تفاوت نباشیم.▪ در تدریس از گروه گرایی و خط بازی خودداری کنیم.▪ در افزایش آگاهی ها و محتوای علمی و درسی خود بکوشیم.▪ به سوالات دانش آموزان با لحن خوب و مناسب جواب دهیم.▪ مطالعه پیش از تدریس و آمادگی قبلی جهت تدریس داشته باشیم.▪ برنامه ریزی درسی داشته باشیم.پیشنهاد می کنیم مقاله با استفاده از این روشها در تدریس و تدریس خصوصی موفق باشید! را هم مطالعه نمائید.▪ از ابتکار و خلاقیت در تدریس استفاده کنیم.▪ از روشهای تدریس و نحوه به کارگیری آنها آگاه باشیم.▪ به کیفیت شروع، ادامه و پایان درس توجه داشته باشیم.▪ به هنگام تدریس مطالب متنوع را فراموش نکنیم.▪ در هر درس مطالبی تازه و نو بیان کنیم.▪ سعی کنیم دانش آموزان در ارتباط با درس فعالیت داشته باشند.▪ در صورتی که احساس خستگی درچهره دانش آموزان مشاهده کردیم، از ادامه تدریس خودداری کنیم.▪ سعی کنیم همواره اشکالات تدریس خود را رفع کنیم.▪ موضوع و عنوان درس را در ابتدای تدریس عنوان کنیم.▪ درس را مرحله به مرحله تدریس کرده و از شاخه به شاخه پریدن بپرهیزیم.▪ بیش از اندازه و معمول به جزوه، کتاب یا متن درس نگاه نکنیم.▪ از طرح شبهات و اشکالات بدون جواب خودداری کنیم.▪ دانش آموزان را نسبت به یادگیری درس تشویق کنیم.▪ جمع بندی درس را در انتها فراموش نکنیم.▪ از داشتن لحنی یکنواخت و تن صدای ثابت بپر هیزیم.▪ در هنگام تدریس در یک مکان ثابت توقف نکنیم.▪ از وسایل کمک آموزشی موجود حداکثر بهره را ببریم.▪ خلاصه درس را در انتهای درس بازگو و از دانش آموزان بخواهیم.▪ ظاهری آراسته و منظم داشته باشیم و در نظر داشته باشیم که زیبایی سادگی است.▪ در کارهایمان نظم داشته باشیم تا الگویی مناسب برای دانش آموزان باشیم.▪ نتایج آزمون ها را بررسی کنیم تا نقاط ضعف و قوت را بیابیم.▪ در تمام کارهای خود قابلیت و برش داشته باشیم.▪ در هنگام خشم، بر احساسات و عواطف خود غلبه کنیم.▪ در هنگام تدریس حتی الامکان از مثال استفاده کنیم.▪ دانش آموزان را در بالا رفتن از نردبان علم و دانش یاری کنیم.▪ دقت کنیم تمرین ها یا تکالیف در حد توان دانش آموزان باشند.▪ تمام توجه دانش آموزان را جلب کنیم. مشاهده لیست مدرسین تدریس خصوصی▪ در تدریس ذوق و سلیقه بکار ببریم.▪ فرصت انتقاد از خود را به دانش آموزان بدهیم.▪ از اینکه نسبت به پاسخگویی برخی از سوالات قادر نستیم، هراس به خود راه ندهیم و به راحتی به آن اقرار کنیم.▪ تجارب تازه خود را در اختیار دانش آموزان قرار دهیم و به یاد داشته باشیم که معلم هنرمند کسی است که با ایجاد شرایط و موقعیت های مناسب آموزشی خودکمتر تدریس می کند ولی دانش آموزان بیشتر یاد می گیرند.منبع: ابراهیم هاشم فر، ماهنامه فرهنگ و تعاون، شماره

در رابطه با تدریس خصوصی و موفقیت در تدریس و چگونگی جذب شاگرد و کسب درامد خوب و بالا از تدریس خصوصی مطالبی درج می شود

اگر سوال چگونه تدریس خصوصی را شروع کنیم و موفق باشیم؟ برای شما هم مطرح است این مقاله را بخوانید.

پیش نیازهای فعالیت در زمینه تدریس خصوصی: برای فعالیت در زمینه تدریس خصوصی پیش نیازهایی وجود دارد که باید به آنها توجه داشته باشید ولی به هر حال داشتن این موارد به تنهایی برای خوب پول درآوردن از تدریس کافی نمی باشد. به عنوان مثال برای خوب فعالیت کردن در این زمینه و موفق بودن در تدریس یکی از شروط اولیه این است که به کار تدریس علاقه داشته باشید. در مقالات قبلی هم مفصل توضیح داده شده است که علاقه داشتن به کار تدریس برای موفقیت در آن و از طرفی برای لذت بردن از کار همزمان با کسب درآمد لازم است. ولی حتما خود شما هم مدرسین زیادی را می شناسید که به کار تدریس علاقه دارند و درس مورد نظر خودشان را با اشتیاق تدریس می کنند ولی در عین حال درآمد خوبی ندارند. بسیاری از مدرسین و معلمان با وجود اینکه متعهدانه و با عشق و علاقه تدریس می کنند ولی از این کار پول خوبی بدست نمی آورند. در حقیقت کار تدریس و آموزش کار بسیار ارزشمندی است و در جوامع پیشرفته ارزش بسیار زیادی برای آن قائل هستند و معلمان در این کشورها حقوق های بسیار خوبی را دریافت می کنند. در کشور ما هم به لحاظ معنوی برای کار تدریس و آموزش جایگاه خوبی قائل هستند و آن را شغل انبیا می دانند ولی به هر حال در حال حاضر درآمد معلمین شاید خیلی خوب نباشد. برای کسب درامد بالا از کار تدریس در کنار علاقه به درس مدرسین می توانند با فعالیت هوشمندانه و فعالیت در زمینه تدریس خصوصی درآمد خوبی هم بدست آورند.

برای شروع کار تدریس در ابتدای کار سعی کنید از درسهایی که مسلط تر هستید شروع کنید و به تدریج که سابقه کار شما بیشتر شد سراغ درسهای دیگر بروید. در ابتدای کار دو یا سه درس را مد نظر قرار دهید و آنها را تدریس کنید. نکته مهمی که در کار تدریس باید مد نظر قرار دهید این است که در جلسه اول تدریس باید خیلی خوب ظاهر شوید. یعنی جلسه اول تدریس شما باید بهترین جلسه تدریس شما هم باشد. در غیر اینصورت شاگرد شما دیگر جلسات تدریس را ادامه نخواهد داد. اینکه سابقه تدریس ندارید و اولین بار است که تدریس می کنید و … را جایی مطرح نکنید. حرفه ای عمل نموده و خوب تدریس کنید.

برای شروع فعالیت در زمینه تدریس خصوصی در مرحله اول باید دروسی را که می خواهید تدریس کنید مشخص نمائید. دروسی که برای تدریس انتخاب می کنید باید دروسی باشد که در مرحله اول خودتان به آن دروس علاقه دارید و به صورت خیلی خوبی بر آنها مسلط هستید. اگر درسهایی را تدریس کنید که بر آنها مسلط هستید و خودتان هم در آن درسها نمره خوبی گرفته اید، در تدریس آن دروس هم موفق تر خواهید بود. پارامتر دیگری که برای دروس تدریسی خودتان باید در نظر بگیرید این است که درسهایی را انتخاب کنید که تقاضا برای تدریس آنها وجود داشته باشد. یعنی باید درسهایی را برای تدریس خصوصی انتخاب نمائید که افرادی برای یادگیری آن دروس متقاضی باشند. به عنوان مثال، ممکن است شما به درس ادبیات اول دبیرستان علاقه داشته باشید ولی در این زمینه افراد زیادی متقاضی تدریس خصوصی نباشند. بعد از انتخاب دروس تدریس می توانید روشهای مختلفی را برای جذب و پیدا کردن شاگرد خصوصی برای آن دروس امتحان کنید.چگونه تدریس موفق داشته باشیم

برای شروع فعالیت در زمینه تدریس خصوصی باید دروسی که می خواهید تدریس کنید را انتخاب نمائید. دروسی را انتخاب کنید که در مرحله اول خودتان بر آنها مسلط هستید و آن دروس را به صورت عالی بلد هستید. در ضمن، از بین دروسی که به انها علاقه دارید دروسی را برای فعالیت در زمینه تدریس خصوصی انتخاب نمائید که متقاضی بیشتری دارند. دروسی مانند ریاضی، زبان، فیزیک و دروس تخصصی رشته های فنی مهندسی برای تدریس خصوصی متقاضان زیادی دارند. همچنین، اگر در زمینه تدریس خصوصی زیست، تدریس خصوصی دروس کنکوری و ریاضی و فیزیک کنکور فعالیت داشته باشید، می توانید درآمد بالایی از کار تدریس بدست آورید.

اگر در زمینه چگونگی فعالیت در زمینه تدریس خصوصی سوال دارید، بعد از جذب شاگرد باید در کلاسهای تدریس خصوصی موفق عمل کنید. باید سعی کنید کلاسهای شما بیشترین فایده را برای شاگردانتان داشته باشید. در کلاسهای تدریس خصوصی عالی عمل کنید و با تسلط بر دروسی که تدریس می کنید، در کمترین زمان بیشترین مطالب را ارائه نمائید. برای هر کدام از شاگردهایتان برنامه خاص خودش را داشته باشید. در جلسه اول تدریس خصوصی عملکرد عالی ای داشته باشید. حتی به نسبت حالت های معمول خودتان هم بهتر عمل کنید. چون دیدی که شاگرد شما در جلسه اول به نسبت تدریس شما پیدا می کند برای جلسات بعد هم باقی می ماند. اگر دید خوبی پیدا کند علاوه بر اینکه کلاسها ادامه پیدا می کند، شما را به دوستان، آشنایان و همکلاسی هایش هم معرفی خواهد کرد. اگر در جلسه اول خوب تدریس نکنید و نحوه تدریس شما نشان ندهد که بر مبحث مسلط هستید، ممکن است همین شاگرد را هم از دست بدهید و جلسات تدریس خصوصی ادامه پیدا نکند.

ساکن تهران، کرج، شیراز، اصفهان، مشهد و یا هر جای ایران که هستید، با ثبت تبلیغات تدریس خصوصی در ایران مدرس به راحتی شاگرد جذب کنید. بعد از جذب شاگرد باید تلاش کنید شاگردهای خودتان را حفظ کنید. شاید تعجب کنید، ولی بسیاری از کلاسهای تدریس خصوصی بیش از 1 جلسه طول نمی کشد. دانش آموز یا دانشجو بعد از همان جلسه اول چون نحوه تدریس مدرس خصوصی را نمی پسندد، به هر بهانه ای که شده از ادامه کلاسهای امتناع می روزد و کلاسها تمام می شود. اگر می خواهید این اتفاق برای شما نیافتد، بعد از جذب شاگرد باید سعی کنید اولا رد جلسه اول تدریس خصوصی عالی عمل کنید و حتی از معیارهای همیشگی خودتان هم بهتر باشید و در ادامه تلاش کنید تا بقیه جلسات هم مفید و موثر باشد و در نهایت شاگردهایتان را به نتیجه برسانید. افراد زیادی می خواهند در زمینه کار تدریس فعالیت داشته باشند و متقاضی برای کار تدریس بسیار زیاد است. اگر عالی نباشید به سرعت شخص دیگری جایگزین شما خواهد شد. حتی باید یک مرحله جلوتر بروید و منحصر به فرد شوید. هر چه جایگزین کردن شما سخت تر باشد و شاگردهایتان حاضر نباشند که با مدرس دیگری به جز شما کار کنند، درآمد شما از تدریس خصوصی بیشتر خواهد شد. به این ترتیب حتی اگر به مرور قیمت کلاسهای خصوصی را بیشتر کنید باز هم با شما کلاس بر می دارند.

اگر به تدریس علاقه دارید شروع کنید. شاید بهتر بود این مورد را قبل از همه ی موارد دیگر مطرح می کردیم. همانطور که گفته شد همه می توانند تدریس کنند و شاید بسیاری از افراد چون کار دیگری ندارند و حرفه دیگری بلد نیستند به تدریس و تدریس خصوصی روی می آورند. شما که در شروع کار هستید این کار را نکنید. اگر واقعا به تدریس خصوصی علاقه دارید این کار را شروع کنید. افرادی که به کارشان علاقه مند هستند همیشه موفق تر خواهند بود. اگر مثلا در زمینه صنعت و کارهای صنعتی استعداد و علاقه بیشتری دارید به آن سمت حرکت کنید. حداقل دروسی را تدریس کنید که به آنها علاقه دارید. اگر می خواهید از تدریس خصوصی درآمد بالایی داشته باشید تنها هنگامی این کار را شروع کنید و آن را ادامه دهید که به آن علاقه مند باشید.

جلسه اول تدریس خصوصی عالی عمل کنید. همانطور که گفته شد، برای موفقیت در تدریس خصوصی باید شاگردهایتان را هم حفظ کنید. جلسه اول بسیار مهم است. دیدی که شاگرد یا شاگردهای شما در جلسه اول تدریس نسبت به نحوه تدریس شما پیدا می کنند تا آخر باقی می ماند. بنابراین اگر جلسه اول عملکرد خوبی داشته باشید هم کلاسها ادامه پیدا می کند و هم در کار تدریس موفق خواهید بود. در جلسه اول تدریس خصوصی به نسبت حالت عادی خودتان هم بهتر عمل کنید. در همین سایت در این زمینه هم توضیحات کافی ارائه شده است. به عنوان مثال مطالعه این مقاله در این زمینه می تواند مفید باشد.

روی نحوه حرف زدن خودتان وقتی برای کلاسهای خصوصی با شما تماس گرفته می شود کار کنید. با اطمینان و اعتماد به نفس حرف بزنید. البته اگر قبلا آمادگی های لازم را در خودتان ایجاد کرده باشید و بر درس ریاضی کاملا مسلط باشید، وقتی تماسی با شما گرفته می شود، چون به خودتان و نحوه تدریس و میزان معلومات خودتان اعتماد دارید، این اطمینان و اعتماد به نفس در حرفهای شما خودش را نشان خواهد داد و باعث می شود در جلب اطمینان دانش آموزان و دانجویان و یا والدین آنها موفق تر عمل کنید و راحت تر شاگرد جذب نمائید. پس قبل از آنکه بخواهید برای تدریس ریاضی تبلیغ کنید و یا اقدامی انجام دهید از تسلط خودتان بر درس مطمئن باشید.

اگر می خواهید تدریس خصوصی ریاضی را شروع کنید باید خیلی زیاد حواستان به جلسه اول تدریس خصوصی باشد. لازم نیست در کلاسهای خصوصی عنوان کنید که در کار تدریس تازه کار هستید. در ضمن نحوه برخورد و نحوه تدریس شما هم نباید این را نشان دهد. کاملا حرفه ای برخورد کنید. چون در کار تدریس خصوصی به منزل شاگردانتان می روید باید ظاهری آراسته و مناسب داشته باشید. نحوه برخورد شما کاملا محترمانه باشد. در جلسه اول تدریس ریاضی شما به شدت تحت نظر هستید و ارزیابی خواهید شد. اگر عالی نباشید کلاسها ادامه پیدا نخواهد کرد. البته نباید ذکر این موارد باعث ایجاد استرس شود. فقط باید بدانید که جلسه اول تدریس خیلی مهم است و از بقیه جلسات مهمتر می باشد و باید عالی عمل کنید.

در مدارس و دانشگاهها بهترین دانش آموزان و دانشجویان کاملا مطیع و فرمانبردار استاد و مدرس خودشان و قوانین حاکم بر محیط آموزشی هستند و همان کارهایی را انجام می دهند که دقیقا برای آنها تعریف شده است. اکثر فارغ التحصیلان دانشگاهها بعد از تمام کردن درس در جستجوی کارهای کارمندی هستند و یا اگر می خواهند در زمینه تدریس خصوصی هم فعالیتی داشته باشند کوچکترین ریسکی را انجام نمی دهند و فقط رزومه خودشان را به آموزشگاهها و موسسات تدریس خصوصی می دهند و در انتظار تماس باقی می مانند. اگر می خواهید در کار تدریس و تدریس خصوصی موفق باشید باید تا حدی از این محدوده آرامش خودتان بیرون بیائید و سعی کنید کارهای متفاوتی انجام دهید.

منبع

این انتشارات بهترین پست های مربوط…

در رابطه با تدریس خصوصی و موفقیت در تدریس و چگونگی جذب شاگرد و کسب درامد خوب و بالا از تدریس خصوصی مطالبی درج می شود

این انتشارات بهترین پست های مربوط به تعلیم و تربیت، تدریس، آموزش و پرورش، مدیریت کلاس، روش تدریس، اصول یادگیری و تمام مطالب مربوط به معلمان و کلاس درس را یکجا جمع کرده تا شما عزیزان تنها با دنبال کردن این انتشارات به همه این مطالب دسترسی داشته باشید. کانال تلگرام [email protected]

با ثبت نام در ویرگول به آرشیو بزرگی از مقالات مرتبط با این موضوع دسترسی خواهید داشت

در رابطه با تدریس خصوصی و موفقیت در تدریس و چگونگی جذب شاگرد و کسب درامد خوب و بالا از تدریس خصوصی مطالبی درج می شود

برای موفقیت در تدریس خصوصی باید موارد مختلفی را در نظر داشته باشیم. در مرحله اول علاقه به تدریس می تواند بسیار مهم باشد. به این معنی که اگر به تدریس علاقه دارید پیش نیاز لازم برای موفقیت در تدریس خصوصی را هم دارید. وقتی به تدریس علاقه دارید می توانید با اشتیاق تدریس کنید و نحوه تدریس شما برای شاگردهای شما جذاب خواهد بود. وقتی خودتان به درسی که ارائه می دهید علاقه مند هستید شاگردهای شما هم به درس علاقه پیدا می کنند و موفق می شوند. موفقیت شاگردهای شما به معنی موفقیت شما است. شاگردهای شما، شما را به دیگران معرفی خواهند کرد و این بسیار عالی است.

در مرحله بعد سعی کنید دروسی را برای فعالیت در زمینه تدریس خصوصی انتخاب کنید که دو ویژگی را داشته باشند: 1- افرادی زیادی متقاضی کلاس های خصوصی آن دروس باشند. دروسی مانند ریاضی و فیزیک، زبان، زیست، شیمی، کامپیوتر و نرم افزارها، دروس دانشگاهی رشته های فنی مهندسی و …. بسیار گزینه های خوبی هستند. 2- خودتان به تدریس ان دروس علاقه داشته باشید. به عنوان مثال اگر از ریاضی خیلی خوشتان نمی آید ولی از تدریس فیزیک لذت می برید خوب فیزیک را درس بدهید. ممکن است بخواهید از بین دو درس شیمی و زیست یکی را انتخاب نمائید. توصیه می شود بر روی یک درس متمرکز شوید و آن درس را به گونه ای انتخاب کنید که از تدریس آن لذت ببرید.

نکته دیگری که باید مد نظر داشته باشید این است که برای جذب شاگرد و فعالیت در زمینه تدریس خصوصی روش های مختلفی را امتحان نمائید. با آموزشگاههای تدریس خصوصی در ارتباط باشید. در روزنامه تبلیغ بدهید و تراکت توزیع کنید. در شبکه های اجتماعی فعال باشید. کارت خودتان را به شاگردهای فعلی بدهید تا توزیع کنند. برای خودتان سایت و وبلاگی داشته باشید. در سایت تدریس خصوصی ایران مدرس به آدرس https://teaching.iranmodares.com/teaching-index.php و یا سایت تدریس ریاضی به آدرس http://www.tadris-riazi.com/ تبلیغ خودتان را به صورت رایگان و یا ویژه ثبت نمائید. و روش های دیگری را هم برای جذب شاگرد امتحان نمائید. به هر میزان در زمینه جذب شاگرد بیشتر فعال باشید در نهایت موفق تر خواهید بود. البته نکته بسیار مهم برای موفقیت در تدریس خصوصی این است که باید با ارائه تدریس با کیفیت شاگردهای خودتان را هم حفظ نمائید.

با توجه به مطالب گفته شده، برای موفقیت در تدریس خصوصی، علاقه به کار تدریس، انتخاب درست و مناسب دروس تدریسی و همچنین امتحان کردن روش های مختلف برای جذب شاگرد و در نهایت تعهد به کار تدریس و تلاش برای به نتیجه رساندن و موفق کردن شاگردها بسیار مهم است.چگونه تدریس موفق داشته باشیم

این انتشارات بهترین پست های مربوط…

در رابطه با تدریس خصوصی و موفقیت در تدریس و چگونگی جذب شاگرد و کسب درامد خوب و بالا از تدریس خصوصی مطالبی درج می شود

این انتشارات بهترین پست های مربوط به تعلیم و تربیت، تدریس، آموزش و پرورش، مدیریت کلاس، روش تدریس، اصول یادگیری و تمام مطالب مربوط به معلمان و کلاس درس را یکجا جمع کرده تا شما عزیزان تنها با دنبال کردن این انتشارات به همه این مطالب دسترسی داشته باشید. کانال تلگرام [email protected]

با ثبت نام در ویرگول به آرشیو بزرگی از مقالات مرتبط با این موضوع دسترسی خواهید داشت


دوستان ما

دانلود مقاله دانش رسان

چکیده مقالهما دراین مقاله سعی کرده ایم بیشتردرمورد چگونه ارائه تدریس موفق بحث می کنیم. اول ازهمه چیزازارتباط صحبت می کنیم.چون قبل ازهرگونه اقدام به تدریس ایجاد ارتباط گرم و مناسب بین دانش آموز و معلم ضروری به نظرمی رسد. درمورد انواع ارتباط و عواملی چند درمورد قطع ارتباط صحبت می کنیم. پس ازایجاد ارتباط اولین اقدامی که برای تدریس به نظرمی رسد تهیه یک طرح درس مناسب می باشد. طرح درس یعنی با طرح ونقشه وارد کلاس شدن است. وباعث می شود معلم درکنترل کلاس هم موفق باشد. پس ازارائه یک طرح درس نکاتی چند درمورد چگونگی آغازفرآیند آموزش بیان کرده ایم. وپس ازآن به بررسی عوامل موثردرفرایند قبل ازتدریس می

پردازیم. پس ازکسب مهارت های قبل ازتدریس به بررسی فرآیند ضمن تدریس ومهارتها و فنون لازم برای آن می پردازیم. درمرحله سوم مهارت های پس ازتدریس را بررسی می کنیم. که ارزشیابی و فنونی چند راشامل می شود. درمورد انگیزش نیزصحبت کرده ایم و ازروشهای ایجاد انگیزش دردانش آموزان بحث کرده ایم. ودر پایان فنون مختلفی را برای کنترل کلاس و ارائه یک تدریس موفق ارائه داده ایم که امیدواریم مستمرثمرواقع شود

واژگان کلیدی:۱٫ ارتباط۲٫ فنون تدریس۳٫ آموزش وپرورش۴٫ انگیزشمقدمهچگونه تدریس موفق داشته باشیم

اینک معلمان باید دراین فکرباشند که درفرایند تدریس- یادگیری خویش درکلاس درس چه چیزهایی باید آموخته شود؟ به چه کسانی باید آموخته شود وچگونه آموخته شود. معلمان باید سعی و تلاش نمایند تا فعالیت هایشان درکلاس درس متوجه نکته ای که هدف نامیده می شود باشند. این اهداف ممکن است توسط دیگران طراحی شوند ویا گاهی خود معلمان این کاررا به عهده بگیرند. اهداف راچه معلمان وچه برنامه ریزان طراحی نمایند شرط لازم وضروری جهت تحقق پیدا کردن آنها درکلاس های درس داشتن دانش ومهارت هایلازم و به کارگیری آنها درزمان مناسب ومقتضی توسط معلمان است. منظورازدانش تدریس بعد شناختی حرفه معلمی است که مجموعه آگاهیها ودانستنی های ذهنی را شامل می گردد که معلم درتحلیل مسائل وموضوعات تعلیم وتربیت به کارمی گیرد.

توانایی معلمان درتدریس بستگی به نوع تحضعی است که آنها درزمینه تدریس دارند. ازاین رو لازم است معلمان اولاً نسبت به موضوع تدریس ازلحاظ علمی احاطه کامل داشته باشند. وبتوانند درحدقابل قبولی پاسخگوی نیازهای دانش آموزان باشند و بتوانند اطلاعات مناسبی به فراگیران خود بدهد. برای داشتن تدریس موفق فقط داشتن دانش کافی نیست. وباید این دانش درعمل تحقق یابد و ازبعد تئوریک به بعد عملی تبدیل شود. وقتی که ما درکلاس درس قرارمی گیریم فقط مهارت وکاردانی ماست که ما رابه نزل خواهد رساند. مادرتئوری همه چیزرا می دانیم علوم مربوطه را، تدریس خوب را، کلاس مناسب و….. اما آنچه که مهم است این است که بتوانیم ازاین دانش ها ومهارت ها درعمل استفاده کنیم وآن را به کاربندیم ، کسب مهارت ها برخی کاربردش درقبل ازتدریس بعضی درهنگام تدریس وبرخی درپایان تدریس است. بدون شک تکراروتمرین موجب بهبود این مهارت ها خواهد شد.

ودرپایان دراین مقاله سعی شده است انواع الگوهای تدریس ومهارت های لازم برای داشتن تدریس موثروموفق را به طورخلاصه ارائه دهیم.ارتباط واثرآن درفرایند تدریس

تعریف ارتباط درفرایند تدریس: عبارت است ازانتقال پیام از فرستنده(معلم)به گیرنده (دانش آموز)به شرطی که محتوای پیام فرستنده(معلم)به گیرنده(دانش آموز) و بالعکس منتقل شود(شعبانی ۱۳۶۹)

معلم خوب وتوانا درتدریس باید قبل هرچیزروی دانش آموزان خود شناخت داشته باشد واین شناخت جزازراه ارتباط مطلوب با دانش آموزحاصل نمی شود. درواقع مدرس خوب باید ارتباط برقرارکنند تا بتواند علم ودانش ومهارت خودرا به گونه مطلوب واثربخش به دانش آموزمنتقل کند. اوباید پیام مناسب را برای تغییر رفتار وکنترل دانش آموزان درنظر بگیرد. زیرا تدریس وفراهم کردن زمینه های لازم برای تغییردرساخت دانش وعلاقه وانگیزه دانش آموزان بدون برقراری ارتباط مطلوب امکان پذیرنیست خلاصه مطلب اینکه قبل ازهرگونه اقدام برای تدریس باید ارتباط وروابط معلم با دانش آموزتقویت شود. معلم اگرطرح درس وسایروسایل وامکانات لازم را برای تدریس فراهم کند ولی تواند مطالب خود را به دانش آموزان انتقال دهد درواقع تدریس او بی اثر ومستمرثمرنخواهد بود. ارتباط زمانی به خوبی برقرارمی شود که دانش آموزومعلم برای انتقال مفاهیم خود ازعلائم ونمادهای مناسب وآشنایی استفاده کنند.  ما انواع ارتباط را درتدریس داریم که به طورخلاصه بیان می کنیم.

۱٫ ارتباط ارادی وغیرارادی: ارتباط اگربا طرح و برنامه قبلی باشد ارادی واگربا طرح وبرنامه ریزی قبلی نباشد ارتباط غیرارادی می نامیم(شعبانی ۱۳۶۹) مثلاً اگرمعلم قبل ازورود به کلاس طرح درس تهیه کند ارتباط او درتدریس با دانش آموزارادی است.

۲٫ ارتباط کلامی وغیرکلامی: اگردرجریان ارتباط پیام ها به صورت صحبت کردن ورمزهای کلامی منتقل شود ارتباط کلامی است مانند توضیح شفاهی یک مطلب درکلاس درس.واگرارتباط به صورت علائم ورمزهای غیرکلامی(حرکات دست،چشم، رنگ، صدا و…) ارتباط غیرکلامی است. ارتباط غیرکلامی مکمل ارتباط کلامی است ومی توان ازحرکات سرودست، ابرو، نگاه معلم و…. درفرآیند تدریس استفاده کرد

۳٫ ارتباط مستقیم وغیرمستقیم: ارتباط مستقیم ارتباطی است که بدون واسطه بین شخص فرستنده وگیرنده برقرارمی شود وچون به صورت رودررو انجام می گیرد هریم طرف یعنی هم معلم وهم دانش آموزنظرات فرد را می توانند بیان کنند. واین ارتباط ازصمیمانه ترین روش های برقراری ارتباط است.

۴٫ ارتباط یک طرفه ودوطرفه: وقتی انتقال پیام ازمعلم به دانش آموزانجام گیرد ودانش آموزهیچ واکنشی نشان ندهد ارتباط یکطرفه می گوییم. ارتباط دوطرفه رابطه برقراری صحیح معلم ودانش آموزدرکلاس است که این ارتباط می تواند عوض شود واین ارتباط باعث تقویت رابطه بین معلم ودانش آموزمی شود.(همان منبع)

درفرآیند ارتباط – تدریس عواملی وجود دارد که باعث مختل شدن ارتباط صحیح بین معلم ودانش آموزمی شود که شامل موارد زیراست.۱٫ بحث شفاهی: یعنی هنگامیکه معلم با فرکانس ثابت ویکنواخت صحبت می کند دانش آموزخسته شده وصدای او راخاموش می کند ودررویای خود که خوشایندتراست فرو می رود.صدای معلم باید جذاب، فراگیر وبا تغییر تن صدا همراه باشد.

۲٫ جالب نبودن پیام: برای گیرنده پیام ، ارزش اطلاع موجود درهرپیام بسته به جالب توجه بودن، تازه بودن وغیرقابل پیش بینی بودن پیام است. یعنی باید معلم ازگفتن مطالب تکراری- اضافی وخسته کننده که هیچ ربطی به موضوع تدریس ندارد پرهیزکند. معلم باید مطالب تازه بیان کند وازگفتن مطالب حشووزائد خودداری کند.۳٫ عوامل فیزیکی نا مناسب: وضعیت فیزیکی کلاس می تواند سبب ناراحتی دانش آموزان شود. چنانچه ناراحتی شاگرد براثریکی ازعوامل فیزیکی کلاس موجب قطع ارتباط وی با معلم می شود. وبرعکس هرچقدرمکان آموزشی مناسبترباشد موضوع درس بیشترمورد علاقه شاگردان خواهد بود ویادگیری پرثمرتری انجام خواهد گرفت.

نتیجه گیری ازارتباط درتدریس: بدون شک اگرتدریس را معادل مفهوم ارتباط نگیریم دست کم باید ارتباط را شرط لازم تدریس موثردرنظربگیریم. هیچگونه یادگیری یا تغییردرتدریس صورت نخواهد گرفت مگرآنکه معلم با دانش آموزانش به خوبی ارتباط برقرارکند. معلم باید بداند رفتارارتباطی ممکن است به مرورزمان جنبه عادت به خود بگیرد وزمانی که بصورت عادت درآید، تأثیرونفوذ خود را ازدست می دهد. ومعلم خوب باید بداند که هرچه با عوامل وفرآیند ارتباط آشنایی یابد وبه آنها تسلط داشته باشد، معلم موفق تری خواهد بود.(شعبانی۱۳۶۹)

نگرش کلی در مورد تدریس:تعریف تدریس:برای تدریس تعریف های مختلفی ازسوی متخصصان تعلیم وتربیت ارائه شده است ولی تعریف کلی آن را می توان چنین بیان کرد که تدریس عبارت است ازتعامل یا رفتارمتقابل معلم وشاگرد براساس طراحی منظم وهدفداربرای ایجاد تغییردررفتارشاگرد است.(شعبانی۱۳۶۹) این تعریف ۲ ویژگی خاص برای تدریس مشخص می کند.۱٫ وجود تعامل یا رابطه متقابل بین معلم وشاگرد۲٫ هدفداربودن فعالیت های معلم.

بنابراین اگرفعالیت معلم درکلاس درس به صورت رفتارمتقابل صورت نگیرد ونیزدارای هدف خاصی نباشد به هیچ وجه مفهوم تدریس نخواهد داشت. ممکن است معلمی درکلاس درس صحبت کند یا تمرین حل کند اما به مفهوم واقعی تدریس نداشته باشد، زیرا فعالیت های پراکنده ویک جانبه معلم به هیچ عنوان تدریس نامیده نمی شود.همچنین یادگیری ازطریق فیلم، تلویزیون، کتاب وغیره رانیزنمی توان تدریس نامید. تدریس مفاهیم مختلفی دارد مانند نگرشها، گرایشها، باورها، عادت ها و شیوه های رفتاروبه طورکلی انواع تغییراتی راکه می خواهیم درشاگردان ایجاد کنیم(همان منبع)

تغییردرزمینه های فوق نه تنها ازنظرمشخصات با هم متفاوتند مثلاً تدریس درزمینه تغییرات عاطفی با تدریس درزمینه های شناختی یا روانی- حرکتی یکسان نیست. تحقیق، اکتشاف، بررسی وپژوهش، آزمایش وخطا، گوش کردن وخواندن همه تجربه های متفاوتی هستند که منجربه یادگیری می شوند. ولی شرایط لازم برای کسب چنین تجارتی یکسان نخواهد بود. ۳ نکته زیردرجریان تدریس لازم وضروری است.۱٫ تدریس باید هدف داشته باشد

۲٫ روش تدریس باید متناسب با هدف و مقصود باشد. یعنی بیان کننده آن چیزی باشد که قراراست یاد گرفته شود.۳٫ مفاهیم به طریقی ارائه شود یا تغییرات طوری اعمال شود که مطابق فهم وتوانایی شاگردان باشد. بنابراین معلم باید توجه داشته باشد که طراحی سنجیده وآگاهانه فعالیتهای مربوط به تدریس نخستین

گام به سوی تدریس مبتنی برهدف ومقصود خواهد بود.(همان منبع)

آغازتدریس: الف. مهارتهای قبل ازشروع تدریس:معلم قبل ازاینکه به مدرسه برود ودرکلاس درس تدریس کند باید خود را برای تدریس آماده کند. لازمه این آمادگی این است که درمرحله اول برای خود طرح درس تهیه کند.تهیه طرح درس به منظوردرگیرنمودن همه شاکردان با یادگیری: طرح درس عبارت است ازبرنامه ریزی وسازمان دادن به مجموعه فعالیتهایی که معلم دررابطه با هدفهای آموزشی، محتوای درس، توانایی های دانش آموزان برای یک زمان مشخص ومعین تدوین می کند…

به طورکلی طرح درس برنامه ریزی و سازمان دادن به فعالیتهایی است که معلم ودانش آموزبرای رسیدن به اهداف یادگیری انجام می دهند. طرح درس یعنی با نقشه وارد کلاس شدن ومعلمی که طرح درس دارد نقطه آغاز،مسیرومقصد او درتدریس کاملاً مشخص است.(خورشیدی۱۳۸۲) طرح درس می تواند روزانه، ماهانه وسالانه باشد که به ترتیب برای مدت یک جلسه، یک ماه ویک سال باشد.الگویی کلی ازیک طرح درس: اجزای تشکیل دهنده طرح درس به ترتیب عبارت اند از:

– ماده درسی: نام درس یا سندی است که ازآن تدریس می شود مثلاً درس فارسی اول ابتدایی. – عنوان درس: موضوع درسی است که معلم تدریس خواهد کرد. به عنوان مثال: درس آب. – هدف کلی: نتایجی که انتظارمی رود پس ازتدریس عاید دانش آموزشود. مثل خواندن ونوشتن کلمه آب.

البته بعضی ها معتقدند که هدف کلی، انتخاب وتدوین کلی جهت حرکت ومحدوده کاررا مشخص می کند چه این فعالیت تدریس یک جلسه یا دریک دوره آموزشی باشد.(احدیان وهمکاران ۱۳۷۸)

– هدف جزئی: به دلیل مبهم بودن اطلاعات کلی لازم است آنها رابه اجزای کوچکتری تقسیم کنیم تا صراحت بیشتری داشته باشد.احدیان وهمکاران معتقدند که دربیان هدف های جزئی ازافعال رفتاری استفاده می شود. تا حالتی صریح، روشن وواضح پیدا کند. – هدف های رفتاری: رفتار، حرکات، آثارومهارت های قابل مشاهده وسنجش است که پس ازتدریس ازدانش آموزسرمی زند. مثال درس را با۲ غلط می خواند- درمورد نقطه اخلاقی درس خاطره ای تعریف می کند. یعنی درکل برداشت دانش آموزازدرس می باشد.

– ارزشیابی تشخیصی: برای آگاهی ازمیزان اطلاعات وتوانایی های دانش آموزدرتدریس موضوع انجام می شود. دراین ارزشیابی درس جدید برای دانش آموزمعنی دارمی شود. – گروه های تدریس ومدل تدریس:گروههای تدریس را می توان بر۴ دسته تقسیم کرد.۱٫ گروههای بسیاربزرگ مثلاً هزارنفر۲٫ گروههای متوسط مثلاً شاگردان یک کلاس باشد مثلاً۴۰ نفر. ۳٫ گروههای کوچک که ممکن است ۳تا۸ نفرباشد. ۴٫ برای یک نفردانش آموز.

– الگوهای تدریس:دراین قسمت روش های تدریس متناسب با اهداف، موقعیت دانش آموزان وغیره مشخص می شود. – تعیین منابع: که شامل ۳ دسته است. ا. نیروی انسانی معلم با متصدی آزمایشگاه ۲٫ مواد ووسایل آموزشی ۳٫ تعیین فضای آموزشی درنگرش سنتی هرجا صحبت ازفضای آموزشی می شود منظورکلاس درس است ولی امروزه مکان های تدریس ممکن است شامل: سالن سخنرانی – آزمایشگاه – کتابخانه – کارگاه و… باشد. همچنین دراین مرحله مدل کلاس نیزمشخص می شود.۳مدل نشستن درکلاس

– مدل آزمایشگاهی – مدل سنتی – مدل نیم دایره ای U شکل.(خورشیدی۱۳۸۲)اکنون می خواهیم یک نمونه طرح درس را ارائه دهیم.  ماده درسی: علوم کلاس چهارم ابتدایی. عنوان درس: مهره دارانی که به بچه های خود شیرمی دهند. هدف کلی: آشنایی دانش آموزان با مهره دارانی که به بچه های خود شیرمی دهند. هدف های جزئی: آشنایی دانش آموزان با چند جانورپستاندار.

 هدفهای رفتاری: (دانش آموزباید بعدازیادگیری بتواند)۱٫ چند جانورپستاندارمعرفی کند ۲٫ خونگرم راتعریف کند وچند مثال بزند ۳٫ نوع پوشش بدنی پستانداران را با هم مقایسه کند. ارزشیابی تشخیصی: – با چند جانورمهره دارآشنایی دارید؟ – آیا می توانید پوشش بدنی چند جانور را نام ببرید؟

– آیا روش تولید مثل برخی ازجانوران را می دانید؟ گروهای تدریس ومدل کلاس: – گروه متوسط (همه شاگردان کلاس) – مدل کارگاهی یا U شکل الگوهای تدریس: – پرسش وپاسخ، سخنرانی، نمایش، آزمایش و… تعیین منابع(نیروی انسانی، وسایل وفضای آموزشی) – معلم مسلط وچند دانش آموزبرای شروع کلاس و جهت همکاری با وی، متصدی آموزشگاه.

– تصاویری برای دانش آموزان نشان می دهیم مثل جانوران مهره داری که به بچه های خود شیرمی دهند – مولاژ – پوستر- درصورت امکان فیلم آموزشی – کلاس درس وآزمایشگاه راهبردهای یادگیری ویاددهی با عنایت به نگرش فراشناختی: این مرحله شامل: ۱٫ فعالیتهای معلم . ۲٫ فعالیتهای دانش آموزان است.

۱٫ فعالیت معلم: تصاویری به دانش آموزان نشان می دهد وبه دانش آموزان می گویند ازبین این جانوران چند جانورپستاندارراپیدا کنید. دانش آموزان را برای پیدا کردن روش تولید مثل جانوران ازروی تصاویر- راهنمایی می کند. توضیحات تکمیلی را درمورد موضوع درس بیان می کند.۲٫ فعالیتهای دانش آموزان:

۱٫ پیدا کردن جانوران پستاندارازروی تصاویر۲٫ مقاله پوشش جانوران ۳٫ پیدا کردن جانوران پستاندارازتصاویر۴٫ توجه کامل به توضیحات معلم.  ارزشیابی پایانی. – چندجانورپستاندارنام ببرید – نوع پوشش بدن چندجانورپستانداررا بیان کنید.

– علت خونگرم بودن چند حیوان را بنویسید. – روش تولید مثل درجانوران پستاندار را توضیح دهید. تعیین تکلیف: – چند جانوررا که پوشش بدنی مختلفی دارند را نقاشی کنید.

– مطالب کلیدی درس را ذکرکنید.– اگربخواهید با یک جانورپستانداردوست بشوید کدام جانوررا انتخاب می کنید؟چرا؟اکنون چند نکته اساسی ازفرآیند آغازآموزشی را ذکرمی کنیم. رعایت اعتدال درتدریس: به گونه ای که سرعت تدریس را کنترل کند که درکلاس درس انرژی خود را متوجه چند دانش آموزنکند بلکه بایستی برهمه دانش آموزان به یک اندازه توجه کند. تدریس یک موضوع دردفعات متعدد زمانی: معلم باید یک موضوع کامل رادردفعات متعدد زمانی تدریس کند. این کارمهم منجربه تقویت یادگیری دردانش آموزان می شود. ارائه مطالب به صورت مختصرومفید: به صورتی که دانش آموزان دریادگیری مشارکت نمایند یعنی معلم همه مطالب را نگویند بلکه مختصری را بیان و بقیه را ازدانش آموزان بخواهد. پرسش وپاسخ را به گونه ای مطرح کنید که باعث اتلاف وقت وکندی سرعت تدریس شود. سعی کنید ازهمه دانش آموزان سوال کنید وآنها را مانند آتش نشانانی که هرلحظه آماده مأموریت هستند. آماده پاسخ دادن به سوالها نمایید.

 تقسیم دانش آموزان به صورت دوبه دو تا ازنظرات وبرداشتهای یکدیگراستفاده نمایند.این راهبردها باعث تقویت تمرین صحبت، مبادله وگوش دادن به نظرات دیگردانش آموزان می با شد. خاتمه بحث قبل ازاینکه شاگردان خسته شوند: البته خاتمه نه به معنای تعطیلی کلاس،بلکه بیان مسائل اجتماعی ضروری و… برای دانش آموزان  تقویت نوشتن ویادداشت برداشتن شاگردان درهنگام صحبت معلم: این راهبرد باعث می شود که دانش آموزان قادرشوند دریک زمان چند فعالیت انجام دهند. پس ازپایان تدریس یک یا چند سوال ازدانش آموزان بپرسید: پس ازطرح سوال ازهمه دانش آموزان بخواهید که بصورت کتبی به سوال پاسخ دهند این روش باعث می شود همه دانش آموزان درزمان کوتاه به سوال پاسخ دهند. وباعث تقویت فرهنگ کتبی درشاگردان می شود.(خورشیدی۱۳۸۲)

 

ب. مهارتهای ضمن تدریس: چند نمونه ازفنونی که برای جلب توجه دانش آموزان حین تدریس وتمرکزببخشیدن به حواس آنها انجام می گیرد.۱٫ بدیهی است که صدای جالب ومناسب با موضوع درس – صدای صمیمی – دلچسب ودوستانه درمقایسه با صدای خشنف تندوگوش خراش درامریادگیری وجلب توجه دانش آموزنتیجه یکسان ندارد. بنابراین صدای معلم نقش مهمی درارتباط معلم ودانش آموزدارد.چگونه تدریس موفق داشته باشیم

۲٫ حرکت درکلاس حین تدریس: جابه جایی معلم درهنگام تدریس یکی ازفنونی است که باعث جلب توجه دانش آموزان به درس وارتباط خوب با آنها می شود.۳٫ ایجاد تنوع دربرقراری رابطه بین افراد کلاس: معلم با ایجاد تغییردرشکل رابطه متقابل بین افراد کلاس می تواند توجه دانش آموزان را به جریان تدریس جلب نمایند.۴٫ سکوت: نیزیکی ازفنونی است که می تواند حواس دانش آموزان را به تدریس معلم تمرکز بخشد. سکوت بنا به تشخیص معلم می تواند چند ثانیه ویا بیشترطول بکشد.

پاسخ دیدگاه شما ایمیل خواهد شد

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

 

دانلود فایل صوتی چگونه متفاوت تدریس کنیم؟   مدت:۸:۱۷ دقیقه        حجم: ۵.۷ مگابایت

متن فایل صوتی:

سلام مدرسان عزیز و همراهان همیشگی سایت روش تدریس، من محمد حافظی نژاد هستم و در این فایل صوتی می خواهم هفت راهکار را به شما معرفی کنم که با استفاده از آن‌ها می توانید تدریس متفاوتی داشته باشید و یک مدرس خوب و متمایز باشید.
اما پیشنهاد می کنم قبل از اینکه راهکارها را گوش کنید حتما یک قلم وکاغذ آماده کنید. چون هر راهکار را که بگویم یک تمرین هم می گویم که همانجا باید آن کار را انجام دهید.چگونه تدریس موفق داشته باشیم

راهکار اول: ارتباط خوب با مدرسان موفق در رشته ی خودتان
پیشنهاد می کنم حداقل با دونفر که حس می کنید در تدریس بهتر از خودتان هستند ارتباط نزدیک داشته باشید. با آدم ها ی اهل مطالعه، با کسانی که رو پیشرفت هستند، ارتباط با این آدم ها به شما کمک می کند که شما هم پیشرفت کنید و ارتباط با آدم های کسل کننده شما را کسل خواهد کرد. پس همین الان برای پیدا کردن بهترین مدرسان رشته ی خودتان اقدام کنید.برای این کار می توانید از اینترنت، همکاران و دوستان کمک بگیرید. و اگر آنها را می شناسید برنامه ریزی کنید که چطوری بروید و با آنها دوست بشوید. پس همین الآن تمام راهکارهایی که به ذهن شما میرسد که با مدرسان موفق رشته ی خودتان ارتباط برقرار کنید را بنویسید.

 

راهکار دوم: ارتباط با کارکنان موسسات آموزشی
شما باید تیم تشکیل بدهید تا تنها نمانید. این آدم ها می تونند به شما کمک کنند. اگر مشکلی پیش بیاید می توانند به شما کمک کنند و آن مشکل را حل کنند.این آدم ها شما را به بقیه معرفی می کنند.در فرهنگ ما معرفی شدن توسط سایر افراد فوق العاده مهم است.حتی اگر خواسته باشیم یک محصول رو بخریم دنبال آن محصولی می رویم که بقیه معرفی می کنند.
پس همین الان تمام راه هایی که می تونید باکارکنان اداری یا کارکنان موسسات آموزشی ارتباط برقرار کنید رو بنویسید.
و قطعاً شما راه های قانونی ارتباط با کارکنان اداری را خواهید نوشت.

 

راهکار سوم: استفاده از تکنولوژی جدید در تدریس
برای متمایز بودن باید از فناوری های جدید استفاده کنید. مثلاً اسلاید های پاورپوینت قدرتمند بسازید از نرم افزار پرزی استفاده کنید. که آموزش کامل نرم افزار پاورپوینت و

آموزش نرم افزار پرزی در سایت روش تدریس هست و می توانید استفاده کنید

 

راهکار چهارم:مشارکت مخاطبین در فرایند تدریس
چون معمولاً مدرسان و بخصوص مدرسانی که برای بزرگسالان تدریس می کنند فقط از شیوه ی سخنرانی استفاده می کنند که این خسته کننده است. اما اگر بتوانید مشارکت مخاطبان در تدریس را داشته باشید این کار تدریس و خود شما رو کاملاً متمایز می کند.
تصور معمول این است که مشارکت در کلاس برای کودکان خیلی موثر است ولی من به شما می گویم که مشارکت در یادگیری هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان بسیار مفید است
پس همین الان تمام راهکارهایی که می توانید مخاطبین خودتان را در فرایند کلاس شریک کنید را بنویسید:

 

راهکار پنجم: ارتباط خارج از کلاس با مخاطبین
ایمیل: شما می توانید درس ها رو طی یک خبرنامه ی هفتگی مرور کنید و به ایمیل آن ها ارسال کنید. شما می توانید تکالیف رو از طریق ایمیل چک کنید و بررسی دقیق تر را برای داخل کلاس بگذارید
پیامک: می توانید اس ام اس های یادآوری بفرستید مثلا فردا فراموش نکنید که فلان کار رو انجام بدید یا درس فردا این هست که  مرور کنید. یک سری نرم افزار های زمانبندی اس ام اس هم هست که می تونید روی گوشی خودتون نصب کنید و تنظیم کنید که در یک تاریخ خاص یک پیامک خاص برای افراد خاصی ارسال شود. و اگر هم می تونید از سامانه های پیامکی که در اینترنت به وفور یافت می شوند استفاده کنید.

از شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام خیلی خوب می توانید استفاده کنید. یک پیج اینستاگرام درست کنید و هرشب یک جمله یا نکته در زمینه ی رشته ی خودتون در آن قرار بدهید و از مخاطبین بخواهید که شما را فالو کنند و از این مطالب آموزشی استفاده کنند

راهکار ششم: خاطرات بد خودتان از اساتید را بنویسید
خاطرات بد خودتان در زمان تحصیل را بنویسید و سعی کنید به هیچ عنوان کار هایی که مدرس شما انجام داده و شما ناراحت شده اید را انجام ندهید. شما می تونید از دیگران هم کمک بگیرید مثلاً بپرسید که بدترین خاطره ی شما از مدرسانتان چه بوده است و بعد آنها را یادداشت کنید و سعی کنید که هیچ وقت آن ها را تکرار نکنید.
پس همین الآن بدترین خاطرات خودتان را از اساتید خودتان بنویسید

هفتمین و مهمترین راهکار : کلاس را خوب مدیریت کنید
مهمترین راهکار که شما را متمایز می کند این است که بتوانید کلاس را خوب مدیریت کنید بی نظمی هایی که در کلاس به وجود می آید را به خوبی کنترل کنید. این کار به شدت شما را متمایز می کند
اگر دلسوز ترین و پرتلاش ترین مدرس هم باشید ولی قدرت مدیریت کلاس رو نداشته باشید تدریس شما خیلی آسیب می بیند.حتی ممکن است شخصیت شما هم زیر سوال برود
پیشنهاد می کنم برای اینکه بتوانید کلاس را خوب مدیریت کنید از محصول آموزشی مدیریت کلاس و کنترل بی نظمی استفاده کنید.این محصول آموزشی به همراه یک اپلیکیشن اندروید است که می توانید فایل های صوتی را به صورت زیبا در موبایل خودتان استفاده کنید
آرزو می کنم که بهترین مدرس باشید و بهترین تدریس ها رو داشته باشید

برای تهیه ی محصول آموزشی مدیریت کلاس و کنترل بی نظمی روی عکس زیر کلیک کنید

 

نویسنده کتاب کلیدهای تدریس؛ کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی؛ مدرس روش ها و فنون تدریس

سلام آقای حافظی نژاد.
در سمینار “مدرسه استادی” آقای بهرام پور حضورا خدمتتون رسیدم و گفتم از اهواز اومدم، لیسانس فیزیک دارم و علاقه مند به تدریس.
قراره برای اولین بار برم سر یه کلاس و تدریس کنم ولی راستش احساس میکنم دستم خالیه. از نظر مطالب علمی مشکلی نیست ولی احساس میکنم معلمی بلد نیستم!!! قبلا تجربه تدریس خصوصی داشتم. با روش های معلم ها و اساتید محبوبم هم آشنایی دارم ولی مدام فکر میکنم معلم ها یه اپلیکیشن معلمی دارن که روی من نصب نشده!!!!! الان چک لیست دبیری فیزیک دانشگاه فرهنگیان رو پیدا کردم و لیست دروس تربیتی که برای دانشجویان ارائه میشه رو یادداشت کردم. از شما دوتا سوال دارم:
۱- کدوم دروس نقش کلیدی دارن و ورژن اولیه معلمی رو میتونن نضب کنن؟؟!!
۲- پیشنهاد میکنین رفرنس اصلی که تو دانشگاه تدریس میشه رو مطالعه کنم یا رفرنس های بهتر و بروزتر رو؟؟؟
شما و دوستان حتما میدونین این دروس چی هستن ولی چون برای خودم جدیده عناوینش رو اینجا مینویسم تا در صورت امکان موردی برام بررسیشون کنید:
روانشناسی تربیتی- اصول و فلسفه آموزش و پرورش- مدیریت آموزشی- روانشناسی کودک و نوجوان- سنجش و اندازه گیری- اصول و فنون مشاوره و راهنمایی- روش ها و فنون تدریس- مبانی برنامه ریزی آموزش متوسطه- تولید و کاربرد مواد آموزشی- تمرین دبیری

با توجه به قدرت بسیار پایین ریسک پذیری من، به شدت از هرگونه پیشنهاد مرتبط استقبال میکنم.
ممنون از وقتی که میذارین و ببخشید که طولانی شد

عالی بود استاد عزیز

متشکر به جهت دغدغه و تلاشتان به منظور بهبود فرآیند یاددهی و یادگیری
استاد حافظی نژاد می خواستم با شما در خصوص اجرای یک طرح ملی صحبت کنم امکانش هست؟

خیلی عالی بود متشکرم

ممنون از مطالب خوب شما جناب استاد حافظی نژاد
من دبیر ریاضی هستم و بسیار پرتلاشم ولی متاسفانه حس می کنم که از مهربانی من سو استفاده می کنند هم همکاران و هم دانش آموزانم
لطفا مرا راهنمایی کنید

سلام سرکار خانم الهام
از تلاش شما ممنونیم و مقاله ای در رابطه با درخواست شما می باشد که می توانید از لینک زیر آنرا مطالعه کنید.سه اشتباه خطرناک که معلم مهربان مرتکب می شود
پیروز و موفق باشید

هدیه: جلد ۱و ۲ کتاب تخصصی اسلاید سازی

سایت روش تدریس از سال 1392 در زمینه آموزش روش تدریس به معلمان و اساتید فعالیت می کند.

تماس:05138114606

آدرس: مشهد خیابان امام خمینی 28-برج مرمر-طبقه 14-واحد 8.تلگرام روش تدریس


رمز عبور یکبار مصرف *


نام کاربری یا آدرس ایمیل *


گذرواژه *

مرا به خاطر بسپار

ورود


گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟



آدرس ایمیل *

چگونه تدریس موفق داشته باشیم

.


نام *

اطلاعات شخصی شما برای پردازش سفارش شما استفاده می‌شود. اطلاعات شما امانت نزد ماست. سیاست حفظ حریم خصوصی


رمز عبور یکبار مصرف *


عضویت


دانلود فایل صوتی چگونه متفاوت تدریس کنیم؟Downloads-icon


https://raveshtadris.com/wp-content/uploads//Different_teaching.mp3Downloads-icon

به وبسایت ایمن پروژکتور خوش آمدید.

در محیط های آموزشی مانند مدارس و دانشگاه ها ، مدرسان و اساتید باید از مهارت فراوانی در ارایه سخنرانی یا لکچر (Lecture) برخوردار باشند در نتیجه لازم است که  مدرسان تازه کار با برخی راهکارها و نکات مهم، آشنایی داشته باشند که در این مقاله به ۲۰ نکته عالی از این موارد اشاره خواهیم داشت :

نقش یک مدرس دانشگاه، در مشغول نگه داشتن دانشجویان/ دانش آموزان و گوش دادن فعالانه به موضوع تحت بررسی بسیار مهم است. آماده شدن برای اولین سخنرانی(ارایه مطلب ) یک فرایند دلهره آور می تواند باشد، اما راهنمایی های پیش رو برای ارایه تمام اطلاعات، ابزار و توصیه هایی که برای شروع  نیاز دارید،طراحی شده است .

به عنوان یک مدرس تازه کار، پنج دقیقه اول سخنرانی تان یک فرصت طلایی برای  نشاندن دانش آموزان و جلب توجه آن ها بوجود می آورد.مشخصا شروع را با معرفی خودتان آغاز کنید، اهداف سخنرانی خود را توضیح دهید و نتایج یادگیری را به طور خلاصه بیان کنید. اگر شما با شور و اشتیاق شروع کنید، پس دانش آموزان شما هم  به احتمال زیاد از ابتدا جذب می شود.

معرفی شما نیاز به تعامل، تحریک، چالش و ایجاد انتظارات، بنابراین اضافه کردن در حقایق جالب و یا کمتر شناخته شده به جرقه کنجکاوی از همان ابتدا. اسکن اتاق پنج دقیقه اول پس از شما را نشانه خوبی از چگونه دانش آموزان خود را درگیر به نظر می رسد به من بدهید.چگونه تدریس موفق داشته باشیم

هنگامی که چارچوب سخنرانی خود را آماده می کنید ، توالی مطالبتان را در نظر بگرید و مطمئن شوید که  به شیوه ای روشن و منطقی ارائه شده باشد. سرعت باید به خوبی کنترل شود به طوری که شما قادر به  رفتن از یک مطلب به مطلب دیگر با درگیر کردن دانش آموزان در طول سخنرانی باشید.

یکی از عناصر بسیار مهم برای یک سخنرانی موفق آمیز فرایند برنامه ریزی است. شما باید قبل از شروع، به طور کامل در مورد محتوا، ساختار وارایه مطالب ، مطمئن باشید، به طوری که سازماندهی یک بخش کلیدی از سخنرانی موفق آمیز محسوب می شود.

با افزایش عمر تکنولوژی ،محتویات سخنرانی تحول پیدا کرده است .با ابزارهای کمک بصری،محتویات سخنرانی می تواند با محرک های بصری مانند فیلم های آموزشی، که به ویژه در انتقال اطلاعات به شیوه ای قوی، کلیدی و یا پاور پوینت موثر هستند، تقسیم بندی گردد.

هیچ چیز به احتمال زیاد برای مخاطبان  شما به اندازه کاربرد اصطلاحات تخصصی و اختصارات نامحدود باعث  عدم توجه آن ها نمی شود   اگر در حال سخنرانی بر روی یک موضوع تخصصی هستید، گمان نکنید که دانش آموزان  شما اصطلاحات  تخصصی را  از همان ابتدا می فهمند . این که سخنرانی خود را در دسترس و  کاملا قابل فهم تبدیل کنید، بسیارمهم است.

سخنرانی خوب یک فرآیند بهبودمستمر است، بنابراین همیشه برای  داشتن بهترین عملکرد طبق سبک ارائه خود ،تلاش نمایید.شما می توانید بدون نقش بازی کردن، شاداب و سرزنده باشید بعداز همه این ها، شما  قرارنیست که نمایش اجرا کنید- بلکه شما نیاز دارید که توجه دانش آموزان تان را جلب کنید. از بی قراری کردن اجتناب ننموده و زبان بدن تان را قوی و با اعتماد به نفس حفظ کنید.

از این که احساسات واقعی و شور و شوق خود را برای موضوع  نشان دهید ، هراسی نداشته باشید.بیان مطالب سخنرانی به روشی شاداب و پرشور فورا توجه ها را جلب نموده و به تمرکز و و تایید نقطه نظرات شما کمک خواهد کرد .

مطمئن باشید که در حال سخنرانی، آهنگ صدایتان را تغییر دهید. از شوخی و لحن محاوره برای کمک به جلب توجه آنان استفاده کنید . ضبط کردن صدایتان قبل از اولین سخنرانی می تواند به شما کمک کند یا این که می توانید  از دوستان یا  خانواده تان برای بازخورد کمک بگبرید.

سعی کنید در فواصل منظم برای اطمینان از این که دانش آموزان شما هنوز درگیر و متوجه هستند،مکث کنید. برای این که ببینید با کلاس پیش می روند از آنها سوال بپرسید.این  به شما کمک خواهد کرد تا سخنرانی آینده را به طور موثر سازماندهی کنید.

به عنوان کسی که در رشته تخصصی خود، حرفی برای گفتن دارید؛ هیچ راهی بهتر از این نیست که  برای تحت تاثیر قرار دادن دانش آموزان حقایق جدید و یا اطلاعاتی که دانش آموزان تان  به راحتی نمی توانید به آن دسترسی پیدا کنند  را پیدا کنید. این  باعث برانگیختن حس کنجکاوی  و جلب علاقه آن ها خواهد شد.

سخنرانی تان را با یک وقفه استراحت در میانه تدریس به صورت تعاملی حفظ کنید،  که به این صورت می توانید  از آن ها سوالاتی بپرسید ، یا از دانش آموزان برای حل یک مشکل و یا برای ایجاد یک فرایند اتاق فکر درخواست نمایید.

ممکن است در ابتدا به عنوان یک مدرس تازه کار،کمی ناخوشایندی به شما دست بدهد. اما با فیلم گرفتن از نحوه سخنرانی خود و تماشای دوباره آنها ،می توانید حجمی از اطلاعات را در مورد شیوه سخنرانی، ارایه و تن صدای خود  بیاموزید و هم چنین درگیر شدن  مخاطبان تان را  نظارت کنید.

ممکن است این کار چالش برانگیز باشد، اما به خاطر سپردن نام دانش آموزان تان ،به شما در برقراری رابطه در هنگام پرسیدن سوال و یا درگیر شدن در جلسات تعاملی کمک خواهد کرد .

فعالانه به دنبال فرصتی  برای بازخورد گرفتن در پایان جلسه  باشید – این یکی از بهترین روش ها برای یادگیری و بهبود سخنرانی برای آینده می باشد.

گروه دانش آموزان شما به طور متفاوتی می آموزند ، بنابراین به انتقادات و پیشنهادات آن ها گوش کنید و به سبک های یادگیری متنوع آن ها احترام بگذارید. بعضی از آن ها یک رویکرد تعاملی تر را ترجیح می دهند، در حالی که سایرین به وسایل کمک آموزشی بصری مانند فیلم ها یا تصاویر آموزشی، بهترین  واکنش  را نشان می دهند. نیازهای یادگیری دانش آموزان تان را در بطن چهارپوب آینده خود قرار دهید.

رسیدن به یک پایان ساختارمند یک بخش کلیدی از یک سخنرانی موفق محسوب می شودمطالب را به پرسش های اصلی مطرح شده درآغاز سخنرانی ارجاع دهید، توجه ها را دوباره جلب کنید و آنچه که در سخنرانی بعدی خواهید پرداخت را تصدیق نمایید.

به همان روشی که می بایست سخنرایتان را با  برانگیختن کنجکاوی آغاز کنید.همانطور هم باید با طرح یک سوال  جذاب پایانی که به یادگیری دانش آموزان کمک کند و یک چشم انداز جدید را معرفی نماید، خاتمه دهید.

مدرسان باید فراگیران مستمر باشند؛ برای بهبود سخنرانی خود تلاش کنید، مشاوره بخواهید و  از فرصت های پیش آمده برای یادگیری چیزهای جدید در ارتباط با سخنرانی موفق اشتیاق داشته باشید.

به عنوان یک مدرس تازه کار، از هر فرصتی برای تشویق دانش آموزان تان استفاده کنید. اگر دانش آموزان تان ظاهرا با مطالب شما سرگرم شده اند، در نتیجه قدردانی  تان را نشان دهید.انتقادات و پیشنهادات مثبت یک جنبه کلیدی جهت برقراری یک ارتباط خوب با مخاطبان دانش آموزتان است

سایت BBC Active Video for Learning از یک کتابخانه بزرگ فیلم های آموزشی برخوردار است که گستره متنوعی از موضوعات را در بر می گیرد ؛ و برای مدرسان تازه کار  که به دنبال  تعامل و سر ذوق آوردن  دانش آموزان شان هستند ایده آل می باشد .

منبع:+

ترجمه :www.behprice.com ( شرکت هوشمند سازان ایمن پردازش)

ترجمه :www.behprice.com ( شرکت هوشمند سازان ایمن پردازش)

ممنونم عالی بود

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

دیدگاه

چطور خرید کنم؟

 

هزینه ی ارسال چقدر است؟

 

ارسال محصولات چقدر زمان می برد؟ 

چگونه تدریس موفق داشته باشیم

 

مسایل مربوط به پس از خرید

 

شرایط گارانتی هوشمند سازان

 

سرویس رایگان ویدئوپروژکتور ها چیست؟

مجموعۀ ایمن پروژکتور (behprice.com) که در سال 1378 در مشهد آغاز به کار نموده است؛ در زمینه فروش محصولات آموزشی مانند برد هوشمند، کیت هوشمند، ویدئو پروژکتور، لوازم جانبی ویدئو پروژکتور (پرده نمایش، پایه، کابل، دانگل HDMI ، سوییچ، اسپیلاتور و …) ، محصولات تعاملی لمسی (نمایشگر لمسی، میز لمسی، کیوسک اطلاع رسانی لمسی) ، ویژوالایزر و میکروسکوپ های آموزشی فعالیت می کند. همچنین تعمیرات کامل این محصولات را نیز به صورت کامل پشتیبانی می نماید. همراهی بیش از 20 هزار مشتری در طی این 18 سال مهم ترین دلگرمی ماست.

مشهد – بلوار سازمان آب – صادقی ۱۹ – مجتمع تابان – طبقه همکف – واحد ۲۰

۹۳ ۹۳ ۶۲ ۴۷ ۰۲۱

(۱۰ خط) ۷۳ ۷۳ ۲۳ ۳۷ ۰۵۱

۳۰۹ ۹۰ ۹۶ ۰۹۳۹

۹۴۱ ۰۳۳۳ ۰۹۳۳

.Copyright © 2019 Behprice.com All rights reserved

استفاده از مطالب سایت Behprice.com با ذکر منبع بلامانع است. کلیۀ حقوق این سایت متعلق به مجموعۀ ایمن پروژکتور می باشد.

چگونه تدریس موفق داشته باشیم
چگونه تدریس موفق داشته باشیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *