چگونه تشخیص گروه خونی

 
helpkade
چگونه تشخیص گروه خونی
چگونه تشخیص گروه خونی

محققان ژاپنی در مطالعه اخیر خود موفق به توسعه تراشه‌ای نوین شده‌اند که افراد تنها در عرض ۵ دقیقه می‌توانند نوع گروه خونی خود را تشخیص دهند.

به گزارش ایسنا و به نقل از فیز، عملیات انتقال خون اگر به موقع انجام شود یک گام مهم و حیاتی برای نجات جان افرادی که خون بسیاری از دست داده‌اند، محسوب می‌شود. با این حال به دلیل تنوع گروه خونی، خون تمام افراد ممکن است با بدن فردی که در یک زمان به خون نیاز دارد سازگار نباشد.

انتقال یک گروه خونی ناسازگار به شدت می‌تواند به بیمار آسیب برساند. بنابراین بسیار مهم است که کادر پزشکی قبل از انجام انتقال خون از گروه خونی بیمار اطلاع داشته باشند. چهار گروه خونی عمده وجود دارد:O ، A ، B و AB. تفاوت این نوع گروه‌های خونی بر اساس وجود یا عدم وجود سازه‌هایی به نام آنتی ژن A و آنتی ژن B در سطح گلبول‌های قرمز مشخص می‌شود. با توجه به وجود یا عدم وجود آنتی ژن‌های D بر روی گلبول‌های قرمز نوع مثبت یا منفی این گروه‌های خونی مشخص می‌شود.

پزشکان معمولاً با انجام آزمایش‌هایی که شامل آنتی‌بادی بر علیه آنتی ژن‌های A و B می‌شوند، از گروه خونی بیمار مطلع می‌شوند. هنگامی که آنتی بادی آنتی‌ژن‌های مربوطه را تشخیص می‌دهند، به آنها متصل و باعث می‌شود سلول‌های خونی به هم وصل شوند و خون انعقاد یابد. بنابراین این ترکیب‌های خاص آنتی ژن-آنتی بادی است که به پزشکان می‌گوید نوع خون یک نمونه خون چیست.

با این حال، اگرچه توضیح دادن این مفهوم ساده است اما برای تشخیص این موضوع تجهیزات و تکنیک‌های بسیار تخصصی مورد نیاز هستند. علاوه بر آن آزمایشات را نمی‌توان در مکانی غیر آزمایشگاه انجام داد و به نوعی غیرقابل حمل هستند، هزینه‌های پرسنلی بالایی دارند و نتایج آنها نیز حدودا نیم ساعت به طول می‌انجامند که این موضوع می‌تواند در مواقع اضطراری مشکل ساز باشد.

چگونه تشخیص گروه خونی

با هدف حل این مشکلات، تیمی از دانشمندان “دانشگاه علوم توکیو” ژاپن به سرپرستی دکتر “کن یاماموتو”(Ken Yamamoto) و دکتر “ماساهیرو موتوسوکه”(Masahiro Motosuke) ، یک تراشه کاملاً خودکار تهیه کرده‌اند که می‌تواند به سرعت و با اطمینان نوع گروه خونی فرد را تعیین کند.

محققان یک تراشه تشخیص گروه خونی سریع و فشرده را ایجاد کردند که به طور خودکار تمام خون را رقیق می‌کند. این تراشه حاوی یک “آزمایشگاه” با اندازه کوچک است و دارای محفظه‌های مختلفی است که از طریق آن نمونه خون به ترتیب بررسی می‌شود تا نوع گروه خونی افراد مشخص شود.

 برای انجام این کار کاربران به سادگی مقدار کمی از خون  را درون آن وارد می‌کند سپس یک دکمه را فشار می‌دهد و منتظر نتیجه می‌شود. در داخل تراشه، ابتدا خون با یک محلول شور رقیق می‌شود و حباب‌های هوا نیز به ترکیب وارد می‌شوند.

خون رقیق شده به دستگاه همگن کننده منتقل می‌شود که در آن عملیات مخلوط شدن با حباب‌های بیشتر در حال حرکت انجام می‌شود و یک محلول یکنواخت ارائه می‌دهد. بخش‌هایی از محلول خون همگن شده به چهار بخش آشکارساز مختلف وارد می‌شوند. دو بخش از چهار بخش حاوی معرف‌هایی هستند که می‌توانند آنتی ژن‌های A و آنتی ژن‌های B را تشخیص دهند. بخش سوم حاوی معرف‌هایی است که آنتی ژن D را تشخیص می‌دهد و بخش چهارم فقط محلول شور بدون معرف را تشخیص می‌دهد و به عنوان یک بخش کنترل منفی عمل می‌کند که در آن کاربر نباید هیچ نتیجه‌ای را مشاهده کند. واکنش آنتی ژن-آنتی بادی باعث انعقاد خون می‌شود و با مشاهده اینکه کدام بخش‌های کار انعقاد خون را انجام داده است، کاربر می‌تواند از نوع گروه خونی و مثبت یا منفی بودن نوع گروه خونی‌اش آگاه شود.

علاوه بر این، کاربر برای خواندن نتایج نیازی به تجهیزات نوری تخصصی ندارد. طراحی بخش‌های ردیاب، امکان شناسایی آسان خون منعقد شده با چشم غیرمسلح را به کاربر می‌دهد. این دستگاه همچنین بسیار حساس است و حتی می‌تواند انعقاد خون ضعیف را نیز تشخیص دهد. در طول آزمایش محققان این مطالعه نمونه خون ۱۰ اهداکننده را آزمایش کردند و توسط این ابزار توانستند نوع گروه خونی هر ۱۰ فرد را دقیق به دست آوردند. زمان لازم برای تعیین گروه خونی یک نمونه تنها پنج دقیقه بود.

دکتر موتوسوکه با تأکید بر مزایای این اختراع اظهار داشت: پیشرفت فناوری‌های ساده و سریع تراشه آزمایش خون به ساده سازی عملیات مراقبت‌های پزشکی در مواقع اضطراری منجر می‌شود و هزینه‌ها و نیروی کار لازم در بخش‌های پزشکی را نیز به شدت کاهش می‌دهد.

انتهای پیام

خون در انسان ۵ لیتر از حجم بدن را به خود اختصاص داده است. ترکیبات خونی در انسان‌های مختلف متفاوت است و این امر باعث ایجاد انواع گروه خونی متفاوت در بین افراد شده‌ است. گروه خونی هر فرد با انتقال ژن‌های مربوط به آن از پدر و مادر تعیین می‌شود. یکی از روش‌های شناخته شده برای شناسایی «گروه خونی» (Blood Type)، سیستم ABO است. شایان ذکر است که علاوه بر گروه‌های خونی که با این روش قابل شناسایی هستند، گروه‌های خونی دیگری نیز وجود دارند که تعداد آن‌ها در جمعیت‌های مختلف کمتر است.

در سیستم‌ ABO چهار دسته اصلی گروه‌های خونی به هشت زیر گروه خونی متداول طبقه‌بندی می‌شوند که این گروه‌ها شامل موارد زیر است:

از میان این گروه‌های خونی، متداول‌ترین آن‌ها گروه خونی O است. این گروه خونی به عنوان گروه خونی دهنده شناخته می‌شود، زیرا می‌تواند به تمام گروه‌ها، خون اهدا کند.

خون شامل سلول‌ها و مایع زرد رنگی به نام پلاسما است. گروه خونی توسط عواملی که بر روی سلول‌های خونی قرار دارند، تعیین می‌شود. گروه‌های خونی از دو سیستم گروه‌بندی مختلف تشکیل شده‌اند. این سیستم‌ها شامل آنتی‌ژن‌های ABO و سیستم آنتی‌ژن‌های ارهاش‌ RhD (رزوس) هستند. از این دو دسته آنتی‌ژن برای طبقه‌بندی گروه‌های خونی استفاده می‌شود.

باکتری‌ها و ویروس‌ها اغلب حامل یک آنتی‌ژن هستند. در طول عفونت و برخورد بدن با این عوامل بیماری‌زا، آنتی‌ژن‌های آن‌ها به عنوان نشانه‌ای از عوامل بیگانه عمل کرده و در این حالت توسط سیستم ایمنی بدن شناسایی می‌شوند و برای آن‌ها آنتی‌بادی ساخته می‌شود. اکثر گلبول‌های قرمز خون نیز آنتی‌ژن‌هایی دارند که در سطح سلولی آن‌ها یافت می‌شوند.

چگونه تشخیص گروه خونی

گروه‌های خونی توسط آنتی‌ژن و آنتی‌بادی‌های موجود در خون شناسایی می‌شوند. آنتی‌بادی‌ها، پروتئین‌هایی هستند که معمولا در پلاسما وجود دارند. این پروتئین‌ها بخشی از سیستم دفاعی بدن را تشکیل می‌دهند. آنتی‌بادی‌ها، عوامل بیگانه را شناسایی کرده و به سیستم ایمنی بدن هشدار می‌دهند که آن‌ها را از بین ببرند.

سیستم گروه‌بندی‌ ABO برای تعیین گروه‌های خونی مختلف از آنتی‌ژن‌های سطح گلبول‌های قرمز و آنتی‌بادی‌های پلاسما استفاده می‌کند. این سیستم به همراه آنتی‌ژن‌های RhD مشخص می‌کند که چه گروه‌‌های خونی می‌توانند با یکدیگر تبادل خونی انجام دهند.

چهار گروه اصلی گروه خونی شامل موارد زیر است:

برخی از گلبول‌های قرمز خون دارای فاکتور Rh هستند که به آن‌ها «آنتی‌ژن RhD» هم گفته می‌شود. گروه‌بندی بر مبنای Rh معیار دیگری برای شناسایی به گروه‌های خونی اضافه می‌کند. اگر گلبول‌های قرمز خون دارای آنتی‌ژن Rh باشند، در این حالت آن‌ها Rh مثبت هستند و اگر این آنتی‌ژن را نداشته باشند، Rh منفی خوانده می‌شوند.

با توجه به سیستم‌های گروه‌بندی بیان شده، در سیستم ABO/Rh هشت گروه خونی مختلف وجود دارد که برخی از آن‌ها نسبت به بقیه فراوانی بیشتری در جمعیت‌های مختلف دارند. در زیر به گروه‌های خونی طبقه‌بندی شده براساس سیستم ABO/Rh و فراوانی آن‌ها در جمعیت‌ جهانی اشاره شده‌ است:

گروه خونی مانند رنگ چشم صفتی است که به طور ژنتیکی از والدین به فرزندان منتقل می‌شود. اگر گروه خونی فردی یکی از گروه‌های AB ،B ،A و O باشد، در واقع پدر و مادر این فرد یکی از این گروه‌های خونی را به او منتقل کرده‌اند. به عنوان مثال، اگر مادر دارای گروه خونی AB و پدر گروه خونی A داشته باشد، انتظار می‌رود که فرزند آن‌ها یکی از سه گروه خونی A ،B و یا AB را به ارث ببرد.

همان طور که در بالا اشاره شد، آنتی‌ژن‌های A و B مولکول‌هایی هستند که در سطح گلبول‌های قرمز قرار دارند و توسط دو آنزیم خاص (انواع آنزیم‌های گلیکوزیل ترانسفراز) تولید شده‌اند. این دو آنزیم به وسیله دو آلل متفاوت از یک ژن کد می‌شوند. آلل‌ A آنزیمی را کد می‌کند که سنتز آنتی‌ژن A را بر عهده دارد و آلل B آنزیمی را که آنتی‌ژن B را می‌سازد، کد می‌کند. این ژن یک آلل دیگر هم دارد که پروتئینی را کد می‌کند که هیچ عملکرد آنزیمی ندارد (آللی که در گروه خونی O دیده می‌شود) و بر روی سطح گلبول‌های قرمز هیچ آنتی‌ژنی را ایجاد نمی‌کند.

بر طبق نحوه وراثت ژن‌ها، هر فرد دو آلل از یک ژن را، از هر یک از والدین خود (از هر والد یک آلل) به ارث می‌برد. ترکیب این دو آلل، گروه خونی نهایی فرد را مشخص می‌کند. در تصویر زیر نحوه وراثت هر یک از آلل‌هایی که در تعیین گروه خونی موثر هستند، آورده شده است.

علاوه بر آنتی‌ژن‌های A و B، بخش دیگر گروه خونی هر فرد توسط فاکتورهای ‌Rh تعیین می‌شود. نام این فاکتور از «میمون‌های Rhesus» که اولین بار فاکتور‌ Rh در آن‌ها شناسایی شده، آمده است. فاکتور RhD در ۸۵ درصد از جمعیت جهان وجود دارد و باعث می‌شود که گروه خونی آن‌ها به صورت Rh مثبت باشد. ۱۵ درصد باقی مانده نیز فاقد این فاکتور هستند و گروه خونی آن‌ها به صورت Rh منفی بیان می‌شود.

گروه‌بندی که براساس Rh انجام می‌گیرد، در موقعیت‌های مختلف بسیار اهمیت دارد. برای مثال، اگر جنین، گروه خونی با Rh مثبت را از پدر دریافت کرده باشد، اما گروه خونی مادر Rh منفی باشد، ممکن است جنین در خطر باشد، زیرا مادر آنتی‌بادی علیه فاکتور Rh خونی جنین می‌سازد. در ادامه این مطلب در مورد اهمیت گروه خونی بیشتر توضیح داده خواهد شد.

گرفتن خون از یک فرد اهدا کننده و منتقل کردن آن به سیستم گردش خون فردی دیگر را «انتقال خون» (Blood Transfusion) می‌گویند. انتقال خون و سازگاری نوع گروه خونی در بیماران نیازمند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اگر گروه خونی منتقل شده به بیماری با گروه خونی خود بیمار ناسازگار باشد، گلبول‌های قرمز خون بیمار ممکن است به یکدیگر متصل شده و تشکیل لخته دهند و در اثر آن رگ‌های خونی فرد مسدود شود که در نهایت به مرگ بیمار می‌انجامد.

به طور کلی، برای گروه‌بندی خونی براساس سیستم ABO نحوه انتقال خون به صورت زیر است:

افراد دارای Rh می‌توانند از هر گروه خونی با این فاکتور یا Rh منفی خون دریافت کنند، اما افرادی که فاقد Rh هستند، تنها از گروه‌های خونی Rh منفی می‌توانند خون بگیرند.

علاوه بر آنتی‌ژن‌های ABO و Rh، بیش از ۶۰۰ آنتی‌ژن دیگر برای گروه خونی شناسایی شده است که حضور یا غیاب آن‌ها در خون باعث ایجاد گروه‌های خونی نادر می‌شود. در ادامه به بررسی برخی از این گروه‌های خونی نادر می‌پردازیم.

در سال ۱۹۵۲ «دکتر بهنده» (ٰDr.Y.M. Bhende) گروه خونی جدیدی را در شهر بمبئی هند شناسایی کرد که در میان جمعیت این شهر شیوع زیادی داشت. این در حالی است که میزان این گروه خونی در جهان در حدود ۴ نفر در هر یک میلیون نفر است. این گروه خونی با نام «گروه خونی بمبئی» (Bombay Blood Group) یا Hh شناخته می‌شود. براساس آمارهای ارائه شده، در ایران نیز در حدود ۶۳ نفر دارای این گروه خونی هستند. افراد این گروه خونی بر روی سطح گلبول‌های قرمز خون هیچ آنتی‌ژنی ندارند اما در سرم خود دارای آنتی‌بادی H هستند. این آنتی‌بادی در گروه خونی O نیز دیده می‌شود به همین دلیل در اکثر مواقع در تست‌های تعیین گروه خونی، گروه خونی بمبئی به عنوان گروه خونی O تشخیص داده می‌‌شود.

گروه خونی O در سرم خود فاقد آنتی‌بادی AB است و می‌تواند به تمام گروه‌ها، خون انتقال دهد، در حالی که گروه خونی بمبئی نمی‌تواند حتی از گروه خونی O منفی خون دریافت کند. به همین دلیل اکثرا افراد دارای گروه خونی بمبئی در هنگام بیماری و نیاز به دریافت خون با مشکلات جدی مواجه هستند.

کمیاب‌ترین گروه خونی جهان، «گروه خونی طلایی« یا (Rh null) نام دارد. در تمام جمعیت جهان کمتر از ۵۰ نفر دارای این گروه خونی هستند. این گروه خونی اولین بار در سال ۱۹۶۱ در یک زن بومی استرالیایی شناسایی شد. در این گروه هیچ یک از آنتی‌ژن‌های Rh وجود ندارند. به عبارت دیگر این افراد فاقد آنتی‌ژنی‌ هستند که ۹۹ درصد مردم جهان دارای آن هستند. افراد با گروه خونی طلایی نیز در مواقع نیاز به خون در موقعیت بسیار خطرناکی قرار می‌گیرند.

گروه خونی Kell اولین بار در سال ۱۹۴۶‌ کشف شد. این گروه خونی دارای سیستم بسیار پیچیده‌ای است و شامل ۲۵ آنتی‌ژن‌ است که می‌توانند سیستم ایمنی را بشدت تحریک کنند. این آنتی‌ژن‌ها، بعد از آنتی‌ژن‌های گروه ABO و Rh قوی‌ترین واکنش‌های ایمنی را در بدن ایجاد می‌کنند. این گروه خونی در نژاد قفقازی و سیاه پوستان شیوع بیشتری دارد.

تعیین گروه خونی شخص هنگام اهدای خون یا دریافت خون بسیار اهمیت دارد. اگر فردی با آنتی ژن گروه B، گلبول‌‌های قرمز خون را از کسی که آنتی ژن گروه A دارد، دریافت کند، بدن او انتقال خون را رد کرده و تحمل نمی‌کند. این امر به این دلیل است که افرادی که بر سطح گلبول‌های قرمز خون آنتی‌ژن B دارند، در پلاسمای خود دارای آنتی‌بادی ضد A هستند که این آنتی‌بادی‌ها به گلبول‌های قرمز دهنده دارای آنتی‌ژن A، حمله کرده و آن‌ها را از بین می‌برند. این اتفاق برای فرد گیرنده می‌تواند کشنده باشد.

در دوران بارداری، یک مادر ممکن است نوع RhD متفاوتی نسبت به جنین خود داشته باشد، زیرا جنین می‌تواند یک گروه خونی متفاوت را از طریق ژن‌‌های پدر به ارث ببرد. اگر مادر RhD منفی باشد و جنین RhD مثبت باشد، خطرات زیادی ممکن است جنین را تهدید کند.

تعداد کمی‌ از گلبول‌‌های قرمز، از گردش خون جنین می‌توانند وارد جریان خون مادر شوند که این شرایط منجر به ایجاد آنتی‌بادی ضد RhD در پلاسما خون مادر می‌شود. این روند به عنوان «حساس سازی» (Sensitization) شناخته می‌شود. این مشکل ممکن است شدت یابد، اگر این آنتی‌بادی سلول‌های خونی جنین را به عنوان عامل بیگانه مورد شناسایی قرار دهد، در این حالت آنتی‌بادی‌های خون مادر شروع به حمله به سلول‌های خونی جنین می‌کنند. چنانچه این مورد شناسایی نشود، موجب ایجاد یرقان حاد و آسیب‌های جدی مغز نیز می‌شود.

تزریق ایمونوگلوبین G ضد D از تولید آنتی‌بادی توسط مادر جلوگیری می‌کند و باعث کاهش تأثیر روند حساس سازی در جنین می‌شود. دوز ایمونوگلوبین G ضد D معمولاً در 28 هفته و بعضی اوقات در 34 هفته بارداری تجویز می‌شود. اثر این ایمونوگلوبین تا ۱۲ هفته باقی می‌ماند. اگر روند حساس سازی موجب شود که مادر، آنتی‌بادی ضد Rh بسازد، حتی با تزریق ایمونوگلوبین ضد D، این آنتی‌بادی در پلاسما باقی می‌ماند.

اگر زن دارای گروه خونی RhD منفی دوباره باردار شود و اگر جنین بعدی نیز دارای گروه خونی RhD مثبت باشد، خطر بیشتری وجود دارد که آنتی‌بادی مادر به گلبول‌های قرمز جنین دوم نیز حمله کند. آزمایش خون می‌تواند با بررسی این که آیا گروه خونی جنین با مادر سازگار است، خطرات احتمالی برای سلامت جنین را پیش از رشد جنین تشخیص دهد. شناسایی گروه خونی مادر (در صورت وجود نیاز به خون) در هنگام زایمان نیز اهمیت دارد.

در آزمایشگاه به طور روتین تست‌هایی انجام می‌شود که گروه خونی فرد را تعیین می‌کنند. برای شناسایی گروه خونی روش‌های مختلفی وجود دارد و در حال حاضر برای تعیین گروه خونی از کیت‌هایی استفاده می‌شود که در طول زمانی کوتاه قادر به شناسایی گروه خونی فرد با درصد خطای پایین هستند.

به طور کلی در آزمایشگاه‌ها تعیین گروه خونی با دو روش زیر انجام می‌گیرد:

هر دو روش سل تایپ و ریورز تایپ باید انجام گیرد و در صورت تایید نتایج یکدیگر، می‌توان با اطمینان گروه خونی فرد را تعیین کرد.

در این بخش به طور دقیق مراحل انجام یک آزمایش گروه خونی را که به طور روتین در آزمایشگاه‌ها انجام می‌شود، بررسی می‌کنیم.

ابتدا بر روی یک اسلاید که دارای چهار بخش است، از هر آنتی‌بادی خونی (ضد A، ضد B و ضد Rh) یک قطره قرار می‌دهیم. در بخش چهارم هم یک نمونه خون به عنوان کنترل گذاشته می‌شود. سپس از نمونه خونی مورد نظر& یک قطره خون بر روی هر یک از قطرات آنتی‌بادی روی اسلاید می‌ریزیم و با اپلیکاتور به خوبی مخلوط می‌کنیم. برای مشاهده لخته شدن و نتیجه آزمایش ۳۰ ثانیه تا ۱ دقیقه زمان لازم است. لخته شدن در هر یک از بخش‌های اسلاید نشان دهنده نوع آنتی‌ژن در نمونه خونی است.

امروزه برای شناسایی آسان‌تر گروه خونی، کیت‌هایی ساخته شده که در منزل بدون نیز به تجهیزات خاصی بتوان گروه خونی را تعیین کرد.

قبل از انجام هر گونه از انواع فرایندهای انتقال خون، باید فرد دهنده و گیرنده خون، مورد آزمایش تعیین گروه خونی قرار گیرند. همچنین تعیین آزمایش آنتی‌بادی‌های خونی که مربوط به گروه‌های خونی کمیاب هستند نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند. زیرا همان طور که در بالا اشاره شد، برخی از این گروه‌های خونی با روش‌های روتین برای تعیین گروه خونی قابل شناسایی نیستند و ممکن است با سایر گروه‌های خونی اشتباه گرفته شوند.

اگر مطالعه این مطلب برای شما مفید بود، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شود:

^^

شکوفه دلخواهی (+)

شکوفه دلخواهی کارشناس ارشد نانوبیوتکنولوژی است. فعالیت‌های علمی و کاری او در زمینه تکنیک‌های زیست فناوری و طراحی نانوزیست‌حسگر بوده و اکنون در مجله فرادرس آموزش‌های زیست‌شناسی می‌نویسد.

چگونه تشخیص گروه خونی

بر اساس رای 29 نفر

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

سلام آیا ممکنه پدر و مادر هر دو Rh+ باشند ولی فرزند Rh- باشه ؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سازمان علمی و آموزشی «فرادرس» (Faradars) از قدیمی‌ترین وب‌سایت‌های یادگیری آنلاین است که توانسته طی بیش از ده سال فعالیت خود بالغ بر ۱۲۰۰۰ ساعت آموزش ویدیویی در قالب فراتر از ۲۰۰۰ عنوان علمی، مهارتی و کاربردی را منتشر کند و به بزرگترین پلتفرم آموزشی ایران مبدل شود.

فرادرس با پایبندی به شعار «دانش در دسترس همه، همیشه و همه جا» با همکاری بیش از ۱۸۰۰ مدرس برجسته در زمینه‌های علمی گوناگون از جمله آمار و داده‌کاوی، هوش مصنوعی، برنامه‌نویسی، طراحی و گرافیک کامپیوتری، آموزش‌های دانشگاهی و تخصصی، آموزش نرم‌افزارهای گوناگون، دروس رسمی دبیرستان و پیش دانشگاهی، آموزش‌های دانش‌آموزی و نوجوانان، آموزش زبان‌های خارجی، مهندسی برق، الکترونیک و رباتیک، مهندسی کنترل، مهندسی مکانیک، مهندسی شیمی، مهندسی صنایع، مهندسی معماری و مهندسی عمران توانسته بستری را فراهم کند تا افراد با شرایط مختلف زمانی، مکانی و جسمانی بتوانند با بهره‌گیری از آموزش‌های با کیفیت، به روز و مهارت‌محور همواره به یادگیری بپردازند. شما هم با پیوستن به جمع بزرگ و بالغ بر ۶۰۰ هزار نفری دانشجویان و دانش‌آموزان فرادرس و با بهره‌گیری از آموزش‌های آن، می‌توانید تجربه‌ای متفاوت از علم و مهارت‌آموزی داشته باشید.
مشاهده بیشتر

هر گونه بهره‌گیری از مطالب مجله فرادرس به معنی پذیرش شرایط استفاده از آن بوده و کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب، تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.

© فرادرس ۱۳۹۹


آزمایش تعیین گروه خونی، یک فرآیند است که در طی آن گروه خونی فرد مشخص می‌شود. این آزمایش زمانی لازم است که شما به دریافت خون نیاز داشته باشید و یا بخواهید خون اهدا کنید. همه انواع گروه خونی، با یکدیگر سازگار نیستند، بنابراین تعیین گروه خونی بسیار مهم است. دریافت خونی که با نوع خون شما ناسازگار است، می‌تواند یک واکنش ایمنی خطرناک در بدنتان ایجاد کند. در ادامه با روش‌های تعیین گروه خونی آشنا شوید.

چرا آزمایش تعیین گروه خونی انجام می‌شود؟

تعیین گروه خونی هنگام اهداء خون و قبل از انتقال خون، انجام می‌شود. تعیین گروه خونی یک راه ساده و سریع است تا اطمینان حاصل شود که شما خون سازگار با بدنتان را در طول جراحی یا بعد از آسیب دیدگی دریافت می‌کنید. اگر خون دریافتی با خون شما ناسازگار باشد، می‌تواند منجر به خونریزی یا آگلوتیناسیون شود که ممکن است مرگ آور باشد. تعیین گروه خونی همچنین برای زنان باردار اهمیت دارد، چرا که اگر مادر Rh منفی باشد و پدر مثبت، مادر باید دارویی به نام روگام دریافت کند. این دارو بدن را از تولید آنتی بادی‌هایی که ممکن است در صورت ترکیب خون جنین با خون مادر، به سلول‌های خونی کودک آسیب بزنند، حفظ می‌کند. روش تعیین گروه خونی در آزمایشگاه

در یک بیمارستان و یا آزمایشگاه، یک نمونه خون از شما گرفته می‌شود. پوست شما قبل از اینکار ضد عفونی می‌شود تا از بروز عفونت پیشگیری گردد. یک پرستار یا تکنسین آزمایشگاه، با کشی که دور بازویتان می‌بندد، کاری می‌کند تا رگ‌هایتان بیشتر مشخص شوند و بعد با استفاده از سرنگ از درون رگ‌های خونی دست یا بازوی شما، یک نمونه خون می‌گیرد.

چگونه تشخیص گروه خونی

به منظور تعیین گروه خونی، تکنسین خون شما را در آزمایشگاه با آنتی بادی‌هایی که به گروه خونی A و B حمله می‌کنند ترکیب می‌نمایند، تا واکنش آن‌ها را مشاهده کند. به عنوان مثال، اگر خون در ترکیب با آنتی بادی که به گروه خونی A حمله می‌کند، لخته شود، شما گروه خونی B هستید؛ و در صورتی که به هیچ یک واکنش ندهد، گروه خونی O دارید. سپس، نمونه خون شما با یک سرم ضد Rh ترکیب می‌شود. اگر خون شما لخته شود، به این معناست که گروه خونی شما از نوع Rh مثبت است. سریعترین راه تعیین گروه خونی

دانشمندان یک روش تعیین گروه خونی سریع و دقیق کشف کرده اند که می‌تواند در موارد اورژانسی و زمانی که تجهیزات کافی در دسترس نیست از آن استفاده کرد. برخلاف آزمایش خون در آزمایشگاه که زمان بر هستند، این روش در کمتر از سی ثانیه قادر است به شما بگوید که در چه گروه خونی طبقه بندی می‌شوید.در این روش، محققان یک آزمایش مبتنی بر کاغذ طراحی کرده اند که می‌توان با آن گروه خونی دقیق را تعیین کرد. این نوار کاغذی دارای بیت‌های کوچکی از آنتی بادی‌ها و رنگ‌هایی است که در واکنش با تماس خون تغییر رنگ می‌دهند (به قهوه‌ای یا سبز آبی). این تغییر رنگ به دلیل تعامل میان آنتی ژن‌ها در نمونه خون و آنتی بادی‌های روی نوار کاغذی است.

 تعیین گروه خونی در خانه

پیشنهاد ما این است که برای تعیین گروه خونی به آزمایشگاه مراجعه کنید، اما اگر به هر دلیل نمی‌توانید یا نمی‌خواهید، راه‌هایی وجود دارند که می‌توانید در خانه، گروه خونی خود را پیدا کنید. برای این آزمایش، باید آنتی کر‌های A و B و همچنین آنتی کر Rh را خریداری نمایید و در ادامه مراحل زیر را دنبال نمایید: 

۱. با استفاده از دستگاه‌های کنترل قند خون یا یک سوزن استریل، نوک انگشت خود را خراش دهید تا از آن چند قطره خون خارج شود.۲. سه قطره خون را روی یک شیشه‌ی کاملا تمیز و با فاصله بچکانید. ۳. روی اولین قطره آنتی کر A، دومی آنتی کر B و سومی آنتی کر Rh بریزید و هر یک را جداگانه هم بزنید.۴. چند ثانیه صبر کنید تا قطره‌های خون واکنش دهند. اگر نمونه اول لخته شد، گروه خونی شما A و دومی B است. در صورتی که هردو لخته شوند AB و اگر هیچ یک از دو نمونه‌ی اول لخته نشوند گروه خونی O دارید. ۵. قطره‌ی سوم قرار است مثبت یا منفی بودن خونتان را مشخص کند. در صورتی که قطره سوم لخته شود، گروه خونی مثبت دارد. توجه داشته باشید که دقت این روش به اندازه‌ی آزمایش تعیین خون در آزمایشگاه نیست.

 انواع گروه خونی

چهار گروه خونی اصلی و هشت نوع خون وجود دارد. پزشکان به آن سیستم گروه خونی ABO می‌گویند. گروه‌ها بر این اساس تعریف می‌شوند که آیا آنتی ژن‌های خاص A یا B در خون وجود دارد یا خیر. این گروه‌های خونی عبارتند از:

گروه خونی A حاوی آنتی ژن A و آنتی بادی B است.گروه خونی B حاوی آنتی ژن B و آنتی بادی A است.گروه خونی AB حاوی هر دو آنتی ژن A و B است، اما فاقد هر دو آنتی بادی A و B گروه خونی O فاقد هر دو آنتی ژن A و B است، اما حاوی هر دو آنتی بادی A و B

همچنین یک آنتی ژن سوم به نام Rh وجود دارد که در صورت وجود آن در خون شما، گروه خونیتان مثبت و در صورت نبود آن گروه خونی شما منفی خواهد بود؛ بنابراین از چهار گروه خونی، هشت نوع خون وجود دارد.گروه خونی A مثبت یا منفیگروه خونی B مثبت یا منفیگروه خونی AB مثبت یا منفیگروه خونی O مثبت یا منفیاگر می‌خواهید با ویژگی‌های شخصیتی افراد با گروه‌های خونی مختلف آشنا شوید خواندن مقاله زیر را به شما پیشنهاد می‌کنیم. 


آزمایش تعیین گروه خونی، یک فرآیند است که در طی آن گروه خونی فرد مشخص می‌شود. این آزمایش زمانی لازم است که شما به دریافت خون نیاز داشته باشید و یا بخواهید خون اهدا کنید. همه انواع گروه خونی، با یکدیگر سازگار نیستند، بنابراین تعیین گروه خونی بسیار مهم است. دریافت خونی که با نوع خون شما ناسازگار است، می‌تواند یک واکنش ایمنی خطرناک در بدنتان ایجاد کند. در ادامه با روش‌های تعیین گروه خونی آشنا شوید.

چرا آزمایش تعیین گروه خونی انجام می‌شود؟

تعیین گروه خونی هنگام اهداء خون و قبل از انتقال خون، انجام می‌شود. تعیین گروه خونی یک راه ساده و سریع است تا اطمینان حاصل شود که شما خون سازگار با بدنتان را در طول جراحی یا بعد از آسیب دیدگی دریافت می‌کنید. اگر خون دریافتی با خون شما ناسازگار باشد، می‌تواند منجر به خونریزی یا آگلوتیناسیون شود که ممکن است مرگ آور باشد. تعیین گروه خونی همچنین برای زنان باردار اهمیت دارد، چرا که اگر مادر Rh منفی باشد و پدر مثبت، مادر باید دارویی به نام روگام دریافت کند. این دارو بدن را از تولید آنتی بادی‌هایی که ممکن است در صورت ترکیب خون جنین با خون مادر، به سلول‌های خونی کودک آسیب بزنند، حفظ می‌کند. روش تعیین گروه خونی در آزمایشگاه

در یک بیمارستان و یا آزمایشگاه، یک نمونه خون از شما گرفته می‌شود. پوست شما قبل از اینکار ضد عفونی می‌شود تا از بروز عفونت پیشگیری گردد. یک پرستار یا تکنسین آزمایشگاه، با کشی که دور بازویتان می‌بندد، کاری می‌کند تا رگ‌هایتان بیشتر مشخص شوند و بعد با استفاده از سرنگ از درون رگ‌های خونی دست یا بازوی شما، یک نمونه خون می‌گیرد.

به منظور تعیین گروه خونی، تکنسین خون شما را در آزمایشگاه با آنتی بادی‌هایی که به گروه خونی A و B حمله می‌کنند ترکیب می‌نمایند، تا واکنش آن‌ها را مشاهده کند. به عنوان مثال، اگر خون در ترکیب با آنتی بادی که به گروه خونی A حمله می‌کند، لخته شود، شما گروه خونی B هستید؛ و در صورتی که به هیچ یک واکنش ندهد، گروه خونی O دارید. سپس، نمونه خون شما با یک سرم ضد Rh ترکیب می‌شود. اگر خون شما لخته شود، به این معناست که گروه خونی شما از نوع Rh مثبت است. سریعترین راه تعیین گروه خونی

دانشمندان یک روش تعیین گروه خونی سریع و دقیق کشف کرده اند که می‌تواند در موارد اورژانسی و زمانی که تجهیزات کافی در دسترس نیست از آن استفاده کرد. برخلاف آزمایش خون در آزمایشگاه که زمان بر هستند، این روش در کمتر از سی ثانیه قادر است به شما بگوید که در چه گروه خونی طبقه بندی می‌شوید.در این روش، محققان یک آزمایش مبتنی بر کاغذ طراحی کرده اند که می‌توان با آن گروه خونی دقیق را تعیین کرد. این نوار کاغذی دارای بیت‌های کوچکی از آنتی بادی‌ها و رنگ‌هایی است که در واکنش با تماس خون تغییر رنگ می‌دهند (به قهوه‌ای یا سبز آبی). این تغییر رنگ به دلیل تعامل میان آنتی ژن‌ها در نمونه خون و آنتی بادی‌های روی نوار کاغذی است.

 تعیین گروه خونی در خانه

پیشنهاد ما این است که برای تعیین گروه خونی به آزمایشگاه مراجعه کنید، اما اگر به هر دلیل نمی‌توانید یا نمی‌خواهید، راه‌هایی وجود دارند که می‌توانید در خانه، گروه خونی خود را پیدا کنید. برای این آزمایش، باید آنتی کر‌های A و B و همچنین آنتی کر Rh را خریداری نمایید و در ادامه مراحل زیر را دنبال نمایید: 

۱. با استفاده از دستگاه‌های کنترل قند خون یا یک سوزن استریل، نوک انگشت خود را خراش دهید تا از آن چند قطره خون خارج شود.۲. سه قطره خون را روی یک شیشه‌ی کاملا تمیز و با فاصله بچکانید. ۳. روی اولین قطره آنتی کر A، دومی آنتی کر B و سومی آنتی کر Rh بریزید و هر یک را جداگانه هم بزنید.۴. چند ثانیه صبر کنید تا قطره‌های خون واکنش دهند. اگر نمونه اول لخته شد، گروه خونی شما A و دومی B است. در صورتی که هردو لخته شوند AB و اگر هیچ یک از دو نمونه‌ی اول لخته نشوند گروه خونی O دارید. ۵. قطره‌ی سوم قرار است مثبت یا منفی بودن خونتان را مشخص کند. در صورتی که قطره سوم لخته شود، گروه خونی مثبت دارد. توجه داشته باشید که دقت این روش به اندازه‌ی آزمایش تعیین خون در آزمایشگاه نیست.

 انواع گروه خونی

چهار گروه خونی اصلی و هشت نوع خون وجود دارد. پزشکان به آن سیستم گروه خونی ABO می‌گویند. گروه‌ها بر این اساس تعریف می‌شوند که آیا آنتی ژن‌های خاص A یا B در خون وجود دارد یا خیر. این گروه‌های خونی عبارتند از:

گروه خونی A حاوی آنتی ژن A و آنتی بادی B است.گروه خونی B حاوی آنتی ژن B و آنتی بادی A است.گروه خونی AB حاوی هر دو آنتی ژن A و B است، اما فاقد هر دو آنتی بادی A و B گروه خونی O فاقد هر دو آنتی ژن A و B است، اما حاوی هر دو آنتی بادی A و B

همچنین یک آنتی ژن سوم به نام Rh وجود دارد که در صورت وجود آن در خون شما، گروه خونیتان مثبت و در صورت نبود آن گروه خونی شما منفی خواهد بود؛ بنابراین از چهار گروه خونی، هشت نوع خون وجود دارد.گروه خونی A مثبت یا منفیگروه خونی B مثبت یا منفیگروه خونی AB مثبت یا منفیگروه خونی O مثبت یا منفیاگر می‌خواهید با ویژگی‌های شخصیتی افراد با گروه‌های خونی مختلف آشنا شوید خواندن مقاله زیر را به شما پیشنهاد می‌کنیم. 

1980

گروه خونی مادرم +B گروه خونی پدرم -O چطور میشه گروه خونی من +AB باشه؟

سلام خير

شک نکن یکی خینت کرده!

پدر و مادر من آ مثبت و ب هستند ولی خودم o هستم.. این نرماله؟؟

ژنوتیپ o منفی رو چگونه مینویسیم

اگر مادر گروه خونیA+ و پدر O+باشد گروه خونی من چه می توان باشد

سلام من مادرم +A و پدرم هم A+ گروه خونی منم A+ میشه ؟؟ یا ممکنه چیز دیگه ای در بیاد؟؟

گروه خونی شما میتواند o + یا a + باشد

نميشه اظهار نظر کرد چون ژنوتيپشون دقيق مشخص نيس

سلام گروه خونی مادرم +B وپدرم +A مال خودم چی میتونه باشه؟؟؟؟؟

سلام گروه خونی پدرم -o
مادرم b+
خودم o+
میخوام‌بدونم گروه خونی برادرم چه نوعی میتونه باشه ؟

چگونه تشخیص گروه خونی

سلام من پدر و مادرم o هستند و من +A میخواستم ببینم درسته یا احتمالا اشتباه به اطلاع من رسوندند؟

شما نمیتونی A باشی و اگر پدر و مادرتون o هستن شما هم قطعا o هستید

شما قطعا o هستید

بنده گروه خونی B+ هستم و همسرم A+ ، گروه خونی دخترم چی میتونه باشه ،البته برای گواهینامه ثبت نام کرده اما گروه خونیشو نمیدونیم ،

برو ازمایشگاه کمتر خودتو اذیت کن

سلام خسته نباشید.. گروه خونی مادرA+ وگروه خونی پدرA- است.. گروه خونی فرزندان چیست؟

سلام بستگی داره.چند حالت میتونه داشته باشه عرض میکنم :
گروه خونی فرزند A یا o بشه ( که احتمال زیاد همون A میشه)

گروه خونی پدرمOمنفی مادرمم فک کنمAمثبت
گروه خونی من چی میشه؟

سلام.شما گروه خونی A دارید یا O

گروه خونی پدرAB+وگروه خونی مادرo+است گروه خونی فرزندان چیست؟

گروه خونی فرزندان میتواند A یا B باشد.و از نظر + و _ بودن، + ،۷۵٪ و _ ،۲۵٪ ممکن میباشند.

آزمایش گروه خونی

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که چرا گروه خونی افرراد مختلف با یکدیگر متفاوت بوده و فرزندان نوع گروه خونی خود را از والدین به ارث می برند؟ آیا می دانید چرا لازم است هر فرد برای دریافت خون، از خون مشابه با گروه خونی خود استفاده کند؟ در روی سطح سلول های قرمز بدن پروتئین های مختلفی قرار دارند که به آن ها آنتی ژن گفته می شود. اگر خونی وارد بدن شما شود که آنتی ژن های روی گلبول های قرمز آن با آنتی ژن های بدن شما یکسان نباشد، بدن سریعا عکس العمل نشان داده و این واکنش بسیار خطرناک خواهد بود. به همین دلیل لازم است هر فرد از گروه خونی خود مطلع باشد تا در زمان اورژانسی، سریعا با اعلام گروه خونی بتواند خون مناسب را دریافت نماید. برای این منظور برخی آزمایشات وجود دارد که شما می توانید جهت شناسایی گروه خونی خود انجام دهید.

آزمایش گروه خونی به منظور تعیین گروه خونی ABO و سیستمRh در افراد می باشد. شاید برای شما سوال پیش آمده است که گروه خونی چیست؟ چرا باید باید آزمایش گروه خونی را انجام دهیم یا اینکه علت درخواست آزمایش گروه خونی چیست؟ در پاسخ به این سوال باید گفت در سطح سلول های قرمز خون ( RBC ) پروتئین های مختلفی وجود دارد. این پروتئین ها از نظر سیستم ایمنی بدن ما آنتی ژن هستند به صورتی که در حالت نرمال سیستم ایمنی ما علیه آنتی ژن های سطحی گلبول های قرمز خودمان آنتی بادی تولید نمی کند ولی اگر خون فرد دیگری (که دارای آنتی ژن های متفاوتی در سطح گلبول های قرمز خود هستند) را دریافت کنیم، بدن ما علیه این آنتی ژن ها واکنش نشان می دهد.

در واقع سیستم ایمنی بدن گلبول های قرمز وارد شده را یک عامل بیگانه تلقی می کند. به طوری که ممکن است این واکنش آنقدر شدید باشد که موجب شوک شدید و حتی مرگ شود. این موضوع در حالی است که اگر فردی خونی از فردی دریافت کند که آنتی ژن های سطحی (گروه خونی) هر دو مشابه هم باشد، این واکنش اتفاق نمی افتد یا به صورت بسیار خفیف واکنشی انجام می شود.

چگونه تشخیص گروه خونی

آزمایش گروه خونی ‌که به صورت روتین در آزمایشگاه ها انجام می شود، تنها دو سیستم گروه خونی به نام ABO و Rh را مورد بررسی قرار می دهند ولی جالب است بدانید بیش از ۳۵ نوع گروه خونی وجود دارد. در تحقیقاتی که صورت گرفته مشخص شده که بیش از 600 آنتی‌ژن دیگر به غیر از آنتی‌ژن‌های معروف A و B وجود دارند (+)! گروه خونی انسان‌ها بر اساس وجود پروتئین‌هایی خاص بر روی گلبول‌های قرمز خون مشخص می‌شود.

وجود یا عدم وجود آنتی ژن خاصی در سطح گلبول های قرمز تعیین کننده نوع گروه خونی می باشد‌. هنگامی که می گوییم فردی گروه خونی A می باشد به این معناست که فرد آنتی ژن A را در سطح سلول هایی گلبول قرمز خود دارد و در گروه خونی B آنتی ژن B در سطح گلبول های قرمز وجود دارد و همچنین در گروه خونی AB فرد هم آنتی ژن A و هم B را با هم دارد. در حالی که در گروه خونی O فرد فاقد آنتی ژن A و B می باشد.

یکی دیگر از موارد آزمایش گروه خونی متداول در مورد سیستم گروه خونی Rh می باشد. سیستم Rh با بیش از 50 آنتی‌ژن، یکی از پلی ‌مورفیک ‌ترین سیستم ‌های گروه خونی می ‌باشد که پس از ABO به لحاظ بالینی بیشترین اهمیت را داراست. شایع ‌ترین آنتی‌ ژن‌ های این سیستم e،c،E،C،D می‌ باشند. Rh نیز یک پروتئین در سطح گلبول های قرمز خون می باشد. ۸۵٪ افراد این نوع پروتئین را در سطح گلبول های قرنز خود دارند به عبارتی Rh مثبت هستند و تنها ۱۵٪ از افراد کل دنیا این پروتئین را ندارند و Rh منفی هستند. اگر خون افراد Rh مثبت را به بدن اشخاص Rh منفی منتقل کنند نوعی آنتی‌ بادی در خون آنها تولید می‌ شود که سبب واکنش شدید در بدن فرد گیرنده خون می شود.

آزمایش گروه خونی یکی از آزمایشات ساده و در عین حال بسیار حساس است که در آزمایشگاه ها بسیار درخواست می شود. یک انسان بالغ حدود 6-4 لیتر خون دارد که در سر تا سر بدنش در حال گردش است. خون کارهای مهمی انجام می‌دهد اما انتقال اکسیژن به بخش های مختلف بدن، مهم ترین کار آن است. خون از چند نوع سلول شناور و مایعی به نام پلاسما Plasma تشکیل شده است.

آزمایش گروه خونی در انتقال خون و اریتروبلاستوز جنینی که منجر به سقط جنین می شود است. همه گروه های خونی با هم ناسازگار نیستند. مخلوط کردن گروه های خونی ناسازگار منجر به آگلوتینه (کپه کپه) شدن خون می‌انجامد که در صورتی که خون ناسازگار به شخصی تزریق شود بسیار خطرناک و کشنده است. انجام آزمایش گروه خونی زمان بر است. بنابراین باید هر فردی از گروه خونی خود مطلع باشد تا در مواقع اضطراری که فرد نیازمند دریافت خون می باشد، این انتقال خون در کمترین زمان ممکن انجام گیرد.

از جمله مواردی که آزمایش گروه خون انجام می شود، شامل موارد زیر می باشد:

یکی از مواردی که باید فرد آزمایش گروه خونی را انجام دهد، در دریافت گواهی نامه رانندگی می باشد. متاسفانه تصادفات رانندگی از مواردی هستند که نیاز به اهدایی خون در افراد دچار خونریزی های شدید دیده می شود. بنابراین به افراد توصیه می شود که کارت گروه خونی صحیح و معتبر را هیچ گاه از خودتان دور نکنید زیرا ممکن است در موارد اورژانسی از قبیل تصادفات رانندگی که نیاز به انتقال خون فوری به فرد بوجود می آید، زمان و امکانات کافی برای انجام آزمایش گروه خونی فراهم نباشد و در این موارد وجود یک کارت گروه خونی معتبر می تواند نجات بخش باشد.

جالب است بدانید خیلی از کسانی که به آزمایشگاه نامدار مراجعه می کنند و از آنان در مورد گروه خونیشان سوال می شود اطلاعات غلط از نوع گروه خونی خود دارند که داشتن اطلاعات غلط بسیار خطرناک تر از ندانستن نوع گروه خونی است زیرا تجویز خون نامتجانسی که براساس اطلاعات غلط شما انجام بگیرد می تواند خطر مرگ را به همراه داشته باشد.

آزمایش گروه خونی یکی از سری آزمایشات دوران بارداری می باشد. در دوران بارداری لازم است مادر و جنین از لحاظ سلامت به صورت پیوسته مورد آزمایش در منزل قرار گیرند. این آزمایشات به کاهش استرس و نگرانی مادر کمک می کند و همچنین در صورت مشاهده به موقع مشکلی از عوارض بعدی آن می توان پیشگیری کرد. (جهت کسب اطلاعات بیشتر به مقاله تمام آنچه لازم است در مورد آزمایش بارداری بدانید مراجعه فرمایید)

در اوایل دوران بارداری با انجام یک آزمایش خون، گروه خونی و وضعیت Rh خون شما مشخص خواهد شد. تفاوتRh خون شما و جنین در طول بارداری می‌تواند خطرهایی را برای هر دو نفر شما به وجود آورد. همان طور که قبلا نیز اشاره شد، فاکتورRh نوعی پروتئین است که در سطح گلبول قرمز بیشتر افراد وجود دارد. اگر این پروتئین روی سطح گلبول‌های قرمز خون شما وجود داشته باشد، Rh خون مثبت است و اگر این پروتئین را نداشته باشید، Rh خون شما منفی است و هنگام بارداری باید موارد خاصی را رعایت کنید.

اگر Rh منفی هستید، به احتمال زیاد خون شما با خون جنین که احتمالاً Rh مثبت است ناسازگاری دارد. فهمیدن این موضوع معمولاً تا قبل از تولد نوزاد ممکن نیست، اما در بسیاری از موارد باید جانب احتیاط را رعایت کنید و فرض را بر ناسازگاری Rh نوزاد با Rh منفی خود بگذارید.

در اولین بارداری احتمال کمی وجود دارد که ناسازگاری Rhشما با جنین باعث صدمه رسیدن به فرزندتان شود، اما در صورت ورود خون جنین به جریان خون شما که در شرایط خاصی در دوران بارداری یا هنگام زایمان ممکن است پیش بیاید، سیستم ایمنی شما شروع به تولید پادتن در برابر این خون Rh مثبت ‌‌می‌کند. در این شرایط بدن شما به Rhحساس می‌شود و در بارداری بعدی اگر Rh جنین مثبت باشد، پادتن‌‌‌ های تولید شده در بارداری قبلی ممکن است به سلول‌های خونی جنین حمله کند.

یکی دیگر از مواردی که نیاز به انجام آزمایش گروه خونی وجود دارد، قبل از عمل های جراحی می باشد. احتمال خونریزی در برخی از اعمال جراحی بسیار بالا می باشد . به همین دلیل برای انجام عمل جراحی در افراد علاوه بر انجام آزمایش گروه خونی، آزمایشات کم خونی انجام می شود. انجام عمل جراحی و از دست دادن خون در آن هنگام برای افراد کم خون بسیار خطرناک می باشد.

به این منظور قبل از هر اقدامی باید فرد آزمایش گروه خونی و آزمایشات کم خونی را انجام دهد و در صورت کم خونی، فرد باید برای مدتی تحت درمان قرار گیرد. البته در مواردی نیاز به عمل جراحی در افراد به صورت اورژانسی می باشد که در این صورت قبل از عمل بر اساس گروه خونی فرد به بانک خون اطلاع داده می شود و تعدادی کیسه خون به صورت رزرو درخواست می شود که در صورت نیاز به اهدا خون در کمترین زمان این انتقال انجام شود.

آزمایش گروه خونی یکی از تست های رایج در بخش هماتولوژی آزمایشگاه می باشد. این آزمایش به دو صورت کلی سل تایپ Cell Typing یا Forward Typing و بک تایپ Back Typing یا Reverse Typing می توان انجام داد.

روش سل تایپ همان طور که مشخص است از سلول ها(گلبول های قرمز خون) را مورد بررسی قرار می دهد ولی در روش بک تایپ به جای بررسی آنتی ژن های گروه خونی و گلبول های قرمز ، آنتی بادی سرم را اندازه گیری می کند. به صورت که اگر فردی دارای گروه خونی A باشد آنتی بادی علیه گروه خونی B در بدن خون تولید می کند و در گروه خونی B بر عکس آنتی بادی A و در گروه خونی O علیه A و B و همچنین در گروه خونی Rh منفی علیه گروه خونی Rh آنتی بادی تولید می شود. با دانستن این موارد می توان با شناسایی آنتی بادی به نوع گروه خون پی برد.

شاید برای شما هم شنیده باشید که می گویند گروه خونی دو نفر به هم نخورد، و برایتان سوال ایجاد شده باشد که یعنی چه ؟ در پاسخ به این سوال باید گفت آزمایش گروه خونی به آزمایشات قبل ازدواج هیچ ربطی ندارد و در واقع این اصطلاح کاملا به اشتباه در بین مردم رواج پیدا کرده است. گروه خونی افراد در آزمایشات ازدواج مطرح نیست. در آزمایشات ازدواج تعدادی آزمایش برای زوجین درخواست می شود که در صورت وجود مشکل به آن ها توصیه می شود ازدواج نکنند ولی توجه داشته باشید تصمیم گیرنده نهایی خود افراد هستند و هیچ نهادی بر اجبار وجود ندارد. (جهت کسب اطلاعات بیشتر به مقاله آزمایش های لازم قبل از ازدواج مراجعه فرمایید)

گروه های خونی نادر متعددی وجود دارد اما کمیاب ‌ترین آنها گروه طلایی است که در رگ های دو ایرانی هم جریان دارد. در گروه خونی طلایی فرد فاقد هر گونه آنتی ژن در سطح گلبول قرمز خون می باشد. کمیاب ‌ترین گروه خونی روی کره زمین Rhnull نام دارد که تنها ۴۳ نفر در دنیا از آن برخوردارند و ۲ نفر آنها هم یک خواهر و برادر ایرانی هستند. اعضای این گروه هیچ‌ یک از آنتی ژن های Rh را ندارد و تا سال ۱۹۶۱ پزشکان فکر می کردند افراد بدون این آنتی ژن ها شانسی برای زنده ماندن نخواهند داشت.

پس از انجام آزمایش گروه خونی متداول و جمع آوری آمار در دنیا متوجه این موضوع شده ایم که گروه های خونی متدوال سیستم گروه خونی ABO و Rh به یک نسبت وجود ندارند. به طوری که بیشترین گروه خونی در دنیا گروه خونی O+ و کمترین گروه خونی AB_ می باشد. در افراد آسیایی تنها ۰.۱٪ از افراد گروه خونی AB- می باشند.

نخستین فرد دارای گروه خونی Rhnull در ایران خانمی ۴۶ ساله است که گروه خونی عجیب وی توسط «آزمایشگاه ایمونوهماتولوژی سازمان انتقال خون» شناسایی شد. متخصصان این سازمان پس از شناسایی خواستار توقف تزریق هر نوع خونی به وی شدند. پس از بررسی اعضای خانواده برادر این خانم هم دارای گروه خونی Rhnull تشخیص داده شد.

به افراد دارای گروه خونی نادر توصیه می شود که از آسیب های جسمانی و موارد مشابه که باعث خونریزی می شود بیشتر از سایر افراد مراقب باشند.

نکته قابل توجه که در مورد افراد با گروه خونی کمیاب وجود دارد این است که ین افراد ممکن است حتی با مراجعه به آزمایشگاه متوجه نادر بودن گروه خونی خود نشوند. معمولا این افراد زمانی که نیاز به انتقال خون پیدا میکنن و آزمایشات تکمیلی متوجه گروه خونی نادر خود می شوند. سازمان انتقال خون نیز با آزمایش خون افرادی که برای اهدای خون به این سازمان مراجعه می کنند، این افراد را با گروه خونی های نادر را شناسایی می کند.

افزایش خطر عوارض ابتلا به کووید ۱۹ در زنان باردار

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

تماس مستقیم :

چگونه تشخیص گروه خونی

021-77718654

021-77907959

021-77979384 تماس با پشتیبانی : 09129414844 ایمیل پشتیبانی :AanyAzma@gmail.com

آنی آزما با توجه به نیازی که از گذشته تا امروز احتیاج بوده به وجود آمد و ما تمام تلاش و دقت خود را به کار گرفته ایم برای اینکه شما را در مسیر سلامتی یاری کنیم .

فرصتی مناسب است اگر امکان رفتن به آزمایشگاه را ندارید تنها با چند کلیک ساده آزمایشگاه را به خانه یا محل کار خود بیاورید تا بدون مراجعه حضوری و پرداخت هزینه اضافه آزمایش خود را انجام دهید همکاران ما پس از ثبت درخواست شما به منزل یا محل کار و … می آیند ، نسخه شما را بررسی کرده ، نمونه گیری می کنند و به بهترین آزمایشگاه های مورد نظر می برند .

لازم به ذکر است تمامی پرسنل نمونه گیر از آزمایشگاه های مرجع ارسال خواهند شد و آنی آزما صرفا نقش معرفی بیماران به آزمایشگاه ها را دارا می باشد .

سماتک

چگونه تشخیص گروه خونی

تشخیص گروه خونی بدون آزمایش با روش خانگی در برخی از موارد امکان پذیر است اما هیچ اطمینانی به آن نیست راه تشخیص گروه خونی بدون آزمایش را در ادامه برای شما عزیزان بیان خواهیم کرد.

 

تشخیص گروه خونی در منزل و بدون آزمایش کار سختی است کیت های تشخیص گروه خونی در منزل وجود دارند که با تهیه آنها میتوانید بدون نیاز به مراجعه به آزمایشگاه، گروه خونی خود را در خانه تعیین کنید. این کیت ها در فروشگاه های لوازم پزشکی و برخی داروخانه ها وجود دارد.

البته از آنجا که باید در فرآیند تشخیص، چند قطره خون از شما گرفته شود و همچنین دقت روی نتایج آزمایش امری ضروری است و افراد متخصص بهتر میتوانند روی این موضوع نظر دهند، بهتر است تشخیص گروه خونی را به متخصصان واگذار کنید.

 

فهمیدن گروه خونی امری است ضروری. دلایل پزشکی به اندازه کافی ضرورت مسئله را اشکار میکند، بعلاوه شما برای اخذ پاسپورت یا ویزا یا گواهینامه رانندگی نیازمند تشخیص گروه خونی هستید. گروه خونی را می توان از گروه خونی والدین حدس زد اما برای تعیین دقیق آن باید به پزشک مراجعه نمود. در این مقاله توضیح داده می شود چگونه در منزل نیز می توان نوع خون را تشخیص دهیم. به عنوان مثال چگونگی عملکرد تستر های تشخیص گروه خونی در منزل را شرح خواهیم داد مانند :

گروه خونی A: آنتی ژن نوع A را سطح گلبول قرمز خود دارند و در پلاسمای خونشان نیز آنتی کور B (ضد آنتی ژن B) را دارا هستند.
گروه خونی B: آنتی ژن نوع B را در سطح گلبو لهای قرمز خود را دارند و در پلاسمای خونشان نیز آنتی کور A (ضد آنتی ژن A) را دارند.
گروه خونی AB: آنتی ژن نوع A و B را در سطح گلبولهای قرمز خود را دارند و در پلاسمای خونشان نیز هیچ‌یک از آنتی کورها را ندارند.
گروه خونی O: هیچ‌یک از آنتی ژنها را در سطح گلبولهای قرمز خود ندارند ولی هر دو آنتی کور را دارا هستند.

گروه های خونی روشی برای تقسیم‌بندی خون‌ها بر پایه وجود یا نبود آنتی‌ژن‌های موروثی خاصی روی سطح گلبول‌های قرمز خون است.

 

بر اساس مهمترین این تقسیم‌بندی خون انسان‌ها به چهار دسته AB ،B ،A و O و بر اساس تقسیم‌بندی دیگر به گروه های مثبت و منفی تقسیم می‌شود.
میتوانید از فروشگاه اینترنتی هر ویال و آنتی ژن را خریداری نمایید
هر بسته خریداری شده شامل سه ویال Anti A می باشد. قیمت هر آنتی ژن نیز حدود 65000 تومان میباشد.

 

اگر گروه خونی والدین به صورت دقیق دانسته شود می توان تقریبا نوع خون فرزندان را حدس زد، در این حالت مطابق جدول نوع گروه خونی به چهار گروه A,B,AB و O تقسیم می شود. همین طور فاکتور Rh که مثبت یا منفی میتواند باشد در تعییئ نوع خون مشخص می شود. اگر هر دو والدین منفی باشند فرزند حتما منفی است ولی اگر یکی منفی نباشد در منفی یا مثبت بودن نی توان نظر داد.

صحبت تلفنی با پزشکمان، اگر قبلا مورد آزمایش خون یا جراحی قرار گرفته باشیم این احتمال وجود دارد که در پرونده پزشکی ما اطلاعات نوع خونمان نگهداری شود و با سوال از پزشک نوع خون خود را بدانیم.

 

استفاده از کیت های تشخیص گروه خونی، اگر نمی خواهید به پزشک مراجعه کنید می توانید از فروشگاه های انلاین یا داروخانه سفارش کیت تشخیص گروه خونی را بدهید. اگر گزینه Anti-A تغییر رنگ دهد نوع خون شما A است. اگر گزینه Anti-B تغییر دهد نوع خون شما B است. و اگر هر دو تغییر کند نوع گروه خونی شما AB است و اگر هیچ کدام تغییر نکرد O می باشد. گزینه Anti-D نیز برای تشخیص فاکتور Rh است که مثبت یا منفی بودن را تعیین می کند.

مطمئن ترین راه این است که به مراکز اهدای خون مراجعه شود. ولی اگر خودتان میخواهید در منزل گروه خونی خود را بسنجید باید به داروخانه مراجعه کرده و این وسایل را بخرید:

 

1سوزنی برای گرفتن چند قطره خون که افرادی که میخواهند قند خون خود را کنترل کنند از آن استفاده میکنند(سوزن ها در بسته بندی های استریل هستند و نوک کوچکی دارند.)

2آنتی کر AوB که به رنگ آبی و زرد هستند

3انتی کر RH که بیرنگ است

حالا سوزن را در انگشت خود فرو کرده و سه قطره خون روی یک شیشه ی تمیز و استریل بچکانید.(به صورت جدا از هم)

روی اولین قطره یک قطره آنتی کر A بریزید

روی دومین قطره یک قطره آنتی کر B بریزید

و روی سومین قطره یک قطره آنتی کر RH بریزید

و سه قطره ی خون را کاملا هم بزنید.

یکی از حالات زیر روی میدهد:

1 اگر قطره ی اول لخته شد خون شما از نوع A است

2 اگر قطره ی دوم لخته شد خون شما از نوع B میباشد.

3 اگر قطره های اول و دوم لخته شدند خون شما از نوع AB است

4 اگر نه اولی و نه دومی لخته نشدند خون شما از نوع o میباشد.

در مورد قطره ی سوم باید بگویم که اگر لخته شد خون شما + و اگر لخته نشد خون شما _ خواهد بود.

این روش در مدت چند دقیقه گروه خونی شما را تعیین میکند ولی دقت آن به اندازه ی مراکز اهدای خون نیست.

 

چگونه تشخیص گروه خونی

محققان آمریکایی از تهیه اولین نوار کاغذی برای تعیین دقیق گروه خونی بدون آزمایش افراد خبر ‌دادند. این آزمایش هزینه کمی نیز دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، در این روش که در مرحله آزمایش قرار دارد، تنها کافیست یک قطره از خون بر روی یک نوار کاغذی مخصوص قرار داده شود. محققان تصور می‌کنند که این روش جدید می‌تواند به بهبود مراقبت‌های پزشکی در کشورهای در حال توسعه و فقیر کمک زیادی کند. این آزمایش همچنین می‌تواند در دامپزشکی برای تعیین گروه خونی حیوانات در محل کاربرد داشته ‌باشد.

محققان عقیده دارند تعیین گروه خونی بیمار برای انتقال خون امری حیاتی است و می‌تواند هر ساله جان میلیونها نفر را در سراسر جهان نجات دهد. استفاده از گروه خونی اشتباه برای بیماران می‌تواند حتی کشنده باشد.

روش‌های فعلی تشخیص گروه خونی به استفاده از ابزار پیچیده و پیشرفته نیاز دارد که در تمام بخش‌های جهان از جمله کشورهای فقیر در دسترس نیست، بنابراین یک روش قابل حمل ارزان ‌قیمت قادر خواهد بود این مشکل را به نحو مطلوبی حل کند.

این نوارهای کاغذی حاوی آنتی‌بادی‌هایی برای آنتی‌ژن‌های موجود بر روی گلبول‌های قرمز خون هستند. آزمایش بر روی نمونه‌های خونی افراد داوطلب نشان داد که قرار دادن یک قطره خون بر روی این نوارها باعث تغییر رنگ آنها شده و هر رنگ نوع گروه خونی را نشان می‌دهد. صحت نتایج حاصل از این روش به اندازه روش‌های مرسوم در تعیین گروه خونی است و انجام هر آزمایش هزینه اندکی دارد.

با مراجعه به پزشک درخواست تشخیص نوع خون خود را بدهید تا شما را به یک آزمایش تشخیص گروه خونی منتقل کند.

برگه نوع آزمایش را به آزمایشگاه دهید تا نمونه خون از شما گرفته شود.

نتیجه آزمایش را از آزماشگاه دریافت نمایید و از نوع خون خود به طور قطعی اگاه گردید.

 

پدر و مادری که گروه خونی O‌ داشته باشند قطعا فرزندانی با گروه خونی O خواهند داشت.
اگر یکی از والدین A و دیگری O‌ باشد، فرزندان O یا A‌ خواهند بود.
اگر یکی از والدین B و دیگری O‌ باشد، فرزندان O یا B‌ خواهند بود.
اگر یکی از والدین AB و دیگری O‌ باشد، فرزندان A یا B‌ خواهند بود.
اگر هرد و والد A باشند، فرزندان O یا A‌ خواهند بود.
اگر هرد و والد B باشند، فرزندان O یا B‌ خواهند بود.
اگر یکی از والدین A و دیگری B‌ باشد، فرزندان میتوانند هر چهار گروه خونی را داشته باشند.
اگر یکی از والدین A و دیگری AB‌ باشد، فرزندان A یا B‌ یا AB خواهند بود.
اگر یکی از والدین B و دیگری AB ‌ باشد، فرزندان A یا B‌ یا AB خواهند بود.
اگر هر دو والد AB‌ باشند، فرزندان A یا B‌ یا AB خواهند بود.

 

در صورتی که Rh‌ خون والدین منفی باشد، به احتمال قریب به یقین فرزند نیز Rh – خواهد بود.

در صورتی که یکی یا هر دو پدر و مادر، Rh‌ مثبت داشته باشند، فرزند ممکن است هر دو حالت + یا – را در آنتی ژن Rh داشته باشد.

نکته: البته درصد بسیار بالایی از افراد دارای Rh‌مثبت هستند.

نکته: در مجموع، تشخیص گروه خونی بدون آزمایش و از روی گروه خونی پدر و مادر روش حدودی و حدسی است و نیاز به انجام آزمایش را از بین نمیبرد.

در صورتی که بخواهید درصد احتمال نوع گروه خون فرزند را محاسبه کنید میتوانید با تشکیل جدول پنات Punnett square احتمالات گروه خونی فرزند را محاسبه کنید.

هر فرد یک آلل ( A ، B‌ یا O) از پدر و یک آلل از مادر ( A ، B‌ یا O) به ارث میبرد. بنابراین در حقیقت میتوان گروه های خونی را به صورت AA، BB، AO، BO، AB و OO معرفی کرد.

ژنوتیپ های A و B از آنجایی که O یک ژنوتیپ مغلوب است، بنابراین هر جا که O‌ در کنار A یا B قرار بگیرد، خود را نشان نمیدهد و بنابراین گروه خونی حاوی A و O به صورت A خود را نشان میدهد. برای گروه خونی B نیز به همین صورت است. بنابراین میتوان اینگونه نوشت:

 

در صورتی که کسی گروه خونی A داشته باشد یعنی یکی از آلل های هم پدر و هم مادر او A بوده و یا یکی A و دیگری O است.

در صورتی که کسی گروه خونی B داشته باشد یعنی یکی از آلل های هم پدر و هم مادر او B بوده و یا یکی B و دیگری O است.

در صورتی که کسی گروه خونی AB داشته باشد یا والدین او فقط آلل های A و B‌داشتند.

در صورتی که کسی گروه خونی O داشته باشد یعنی هر دو والد او دارای آلل O در گروه خونی خود بوده اند.

 

برای اینکه این موضوع روشن تر شود مثالی میزنیم. فرض کنید کسی دارای گروه خونی B است. این موضوع نشان دهنده آن است که پدر او دارای ژنوتیپ BB (گروه خونی B) یا BO(گروه خونی B)، AB و مادر او نیز دارای ژنوتیپ BB (گروه خونی B) یا BO(گروه خونی B)، AB بودند. همانطور که میبینید، هیچکدام از والدین او گروه خونی ای ندارند که در آن A غالب باشد (AA و AO).

تشکیل جدول پنات برای فرزند

برای تشکیل دادن جدول پنات برای یک فرد ابتدا گروه های خونی پدر و مادر او را دریافت کنید. فرض کنید کودکی دارید که پدر B و مادر A است.

برای پدر دو احتمال آلل وجود دارد. یا پدر BB است و یا BO (یعنی پدر از والدین خود یک B و یک B یا O دریافت کرده است)

برای مادر نیز دو احتمال آلل وجود دارد و یا AA است و یا AO (یعنی پدر از والدین خود یک A و یک A یا O دریافت کرده است)

جدول را به این صورت تشکیل میدهیم که در ستون عمودی احتمالات پدر و در ستون افقی احتمالات مادر نوشته شده باشد

حال جاهای خالی را با توجه به تقابل دو خانه مقابل پر میکنیم. در خانه اول تقابل A مادر و B‌پدر برنده ای ندارد و نتیجه AB خواهد شد (یعنی در صورتی که از مادر آلل A و از پدر آلل B به فرزند برسد، فرزند AB خواهد شد. در تقابل های بعدی نیز هر جا یک طرف معادله A و طرف دیگر B باشد، برنده ای نداریم و نتیجه AB خواهد شد.

در تقابل O پدر با A مادر، A برنده است و در تقابل B‌پدر با O‌ مادر نیز B‌برنده است. و در آخرین تقابل O مادر با O پدر است که نتیجه O خواهد شد.

با این اوصاف جدول به صورت زیر پر خواهد شد:

حال از ۱۶ احتمال ممکن میبینیم که ۹ احتمال AB، سه احتمال A، سه احتمال B و یک احتمال O است. در نهایت میتوان گفت که فرزند بیش از ۵۶ درصد گروه خونی AB، حدود ۱۹ درصد گروه خونی A و حدود ۱۹ درصد گروه خونی B و نهایتا حدود ۶ درصد گروه خونی O‌خواهد داشت.

برای اینکه این موضوع بازتر شود جدول پنات را برای حالیت دیگر تشکیل میدهیم. فرض کنید پدر گروه خونی B‌ و مادر گروه خونی O داشته باشد. در این صورت احتمالات آلل پدر BB و BO‌ خواهد بود ولی مادر تنها احتمال OO خواهد داشت.

جدول پنات برای این دو نفر به صورت زیر خواهد بود:

در نتیجه فرزند به احتمال ۷۵ درصد گروه خونی B و به احتمال ۲۵ درصد گروه خونی O خواهد داشت.

خانه | درباره ما | تماس با ما | نظر سنجی |

025-37749051-4

نام فارسی:

نام اختصاری:

سایر نام ها: 

چگونه تشخیص گروه خونی

بخش انجام دهنده:

نوع نمونه قابل اندازه گیری: 

حجم نمونه مورد نیاز:

شرایط نمونه گیری:

ملاحظات نمونه گیری:

موارد عدم پذیرش نمونه:

شرایط نگهداری: 

اطلاعات تکمیلی:

کاربردهای بالینی: 

روش اندازه گیری در آزمایشگاه:

هماگلوتیناسیون یا آگلوتیناسیون مستقیم گلبول های قرمز با آنتی سرم اختصاصی (Cell type) به صورت کیفی و کمی.

مقادیر مرجع: 

تفسیر: 

عوامل مداخله گر:

توضیحات:

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز با * مشخص شده است

دیدگاه

به منظور دسترسی آسوده تر در هنگام نظر دهی، نام، ایمیل و وبسایت مرا در این مرورگر ذخیره کن.

نوشتن دیدگاه

© Copyright 2019 ahq.ir– Privacy Policy / Regular Rate

svetzdravlja

ما شامل محصولاتی هستیم که فکر می کنیم برای خوانندگان ما مفید است. اگر از طریق پیوندها در این صفحه خرید کنید ، ممکن است کمیسیون کمی بدست آوریم. این روند ماستپیدا کردن گروه خونی شما نسبتاً ساده است. تو

ما شامل محصولاتی هستیم که فکر می کنیم برای خوانندگان ما مفید است. اگر از طریق پیوندها در این صفحه خرید کنید ، ممکن است کمیسیون کمی بدست آوریم. این روند ماست

پیدا کردن گروه خونی شما نسبتاً ساده است. تو می توانی:

گروه خونی شما از دو گروه خونی تشکیل شده است: ABO و Rh.

چگونه تشخیص گروه خونی

انواع خون مبتنی بر آنتی ژن های موجود در سطح گلبول های قرمز خون شما است. آنتی ژن ماده ای است که باعث پاسخ ایمنی بدن توسط بدن در برابر آن ماده می شود.

گروه های خونی ABO خون خود را با حضور آنتی ژن های خاص گروه بندی می کنند:

پس از تعیین گروه خونی ABO ، می توان با شناسایی فاکتور رزس (Rh) تعریف کرد:

با در نظر گرفتن فاکتور Rh ، می توان 8 گروه خونی شایع را شناسایی کرد: A + یا A- ، B + یا B- ، AB + یا AB- و O + یا O-.

در مطب پزشک ، آزمایشگاه بالینی یا بیمارستان ، یک داروی فلبوتومیست (شخصی که برای گرفتن خون آموزش دیده است) از سوزن برای گرفتن خون از بازو یا دست شما استفاده می کند.

آن خون با آنتی بادی ها مخلوط می شود و واکنش آن مشخص می شود. به عنوان مثال ، اگر سلولهای خونی شما وقتی با آنتی بادی های ضد خون در خون نوع B مخلوط می شوند (آگلوتینات) جمع شوند ، خون نوع A دارید.

در مرحله بعد ، خون شما با یک سرم ضد Rh مخلوط می شود. اگر سلولهای خونی با جمع شدن به هم واکنش نشان می دهند ، خون Rh مثبت دارید.

در آزمایش های تایپ کردن خون در خانه ، معمولاً از شما می خواهند که انگشت خود را با لانکت خم کنید و قطره های خون خود را روی کارت مخصوص قرار دهید.

بعد از قرار دادن خون روی کارت ، می توانید مناطقی را مشاهده کنید که خون در آن جمع می شود یا پخش می شود ، و سپس آن واکنش ها را با یک راهنمای شامل شده مطابقت دهید.

برخلاف کیت های آزمایش خانگی ، برخلاف کارت ، ویال مایعات برای خون شما وجود دارد.

یک کیت تایپ کردن خون در خانه را از اینجا خریداری کنید.

یک راه برای فهمیدن گروه خونی شما اهدا خون است.

اگر به منابع خون جامعه اهدا می کنید ، از کارمندان بخواهید که آیا آنها می توانند گروه خونی خود را به شما بگویند. بسیاری از مراکز اهدای عضو قادر به ارائه این اطلاعات هستند.

به طور معمول ، شما سریعاً گروه خونی خود را دریافت نمی کنید و ممکن است لازم باشد چند هفته صبر کنید ، زیرا خون بلافاصله آزمایش نمی شود.

حدود 80 درصد از افراد آنتی ژن های گروه خونی را در مایعات دیگر بدن مانند بزاق ، مخاط و عرق ترشح می کنند. از این گروه از افراد به عنوان منشی یاد می شود.

اساتید می توانند گروه خونی خود را با آزمایش بزاق یا آزمایش مایعات دیگر بدن مشخص كنند.

کیت های خون سازی با استفاده از بزاق بصورت آنلاین در دسترس هستند اما معمولاً گران تر هستند. با استفاده از یکی از کیت ها ، ابتدا خواهید آموخت که آیا شما یک منشی هستید یا خیر. اگر شما هستید ، می توانید گروه خون ABO خود را تعیین کنید.

چندین روش برای تعیین گروه خونی وجود دارد ، از جمله:

اگر جزء افرادی هستید که آنتی ژن های گروه خونی را در مایعات دیگر بدن ترشح می کنند ، می توانید از خون خود مطلع شوید بدون اینکه خون گرفته شود.

svetzdravlja | ar | az | be | bg | bn | ca | cs | da | de | el | es | et | ga | fi | fr | hi | hr | hu | id | is | it | iw | ja | ko | kk | ky | lb | lt | lv | ms | mr | nl | no | pl | pt | ro | ru | sk | sq | sr | sv | ta | te | tg | th | tl | tr | uk | ur | uz | vi | zh


Sitemap

چگونه تشخیص گروه خونی
چگونه تشخیص گروه خونی
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *