چگونه در خانه غذا بفروشیم

 
helpkade
چگونه در خانه غذا بفروشیم
چگونه در خانه غذا بفروشیم



تهیه غذای خانگی از آن مشاغلی است که تقریبا همه افرادی که دستی در پخت‌وپز دارند می‌توانند به راه‌اندازی چنین کسب‌وکاری فکر کنند. آشنایی با هنر آشپزی اولین و مهم‌ترین مهارتی است که برای چنین شغلی نیاز است. بنابراین شاید بتوان گفت، زنان خانه‌دار مناسب‌ترین قشر برای ورود به چنین عرصه‌ای هستند. این افراد علاوه بر کسب درآمد و متعاقبا، تامین مالی زندگی خود، از وقت‌ آزاد زیادی که در طول روز دارند می‌توانند بهترین و مفیدترین استفاده را ببرند.

البته راه‌اندازی آشپزخانه و تهیه غذای خانگی به زنان محدود نمی‌شود و هر فردی با هر موقعیت یا هر میزان سواد و تجربه کاری می‌تواند قدم در این راه بگذارد.

از آنجا که شروع هر کاری به برنامه‌ریزی، تعیین چشم‌انداز، دانش، مهارت و تجربه نیاز دارد، باید بدانید که برخلاف ظاهر امر، تهیه غذا، پیدا کردن مشتری ثابت و وفادار و دوام آوردن در بازار رقابتی خیلی هم آسان نیست.

برای راه‌اندازی این کسب‌وکار خانگی باید همه جوانب را در نظر بگیرید و به چم‌وخم کار آشنا شوید.

چگونه در خانه غذا بفروشیم

گوشه‌ای از موضوعات، نکات و هزینه‌هایی که لازم است پیش از راه‌اندازی تهیه غذای خانگی مدنظر داشته باشید را در ادامه برایتان برشمرده‌ایم. امیدواریم مورد توجهتان قرار بگیرد.

در اولین قدم باید مشخص کنید که هدفتان از راه‌اندازی تهیه غذا چیست؟

و سوالاتی دیگری از این دست که باید در اولین قدم به همه آنها پاسخ دهید.

راه اندازی کیترینگ

اگر مغازه از خودتان است و می خواهید از مشتریانتان همان جا پذیرایی کنید. باید آن را تجهیز کنید.

برای راه اندازی کیترینگ، به فضایی حدود یکصد متری نیاز خواهید داشت. برای اجاره چنین ملکی در حوالی مرکز شهر باید حدود ۷۰ تا ۸۰ میلیون رهن در نظر بگیرید. البته با توجه به موقعیت جغرافیایی، میزان اجاره و ودیعه متفاوت است اما به طور کلی نباید انتظار کمتر از این رقم رهن را داشته باشید.

موضوع بعدی، وسایل آشپزی و تجهیزات آشپزخانه است که بخش عمده ای از سرمایه اولیه آن به شمار می رود.

یک کترینگ متوسط باید تجهیزات زیر را داشته باشد:

مجموع این وسایل بین ۲۵ تا ۳۵ میلیون تومان پول نیاز دارند.

یعنی با یک حساب سرانگشتی برای راه اندازی یک کیترینگ ساده که محلی برای پذیرایی مشتری‌ها هم داشته باشد، باید بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان پول داشت.

بر اساس تحقیقات میدانی، یک کیترینگ متوسط برای رسیدن به سود دهی باید روزانه حدود ۱۰۰ پرس غذا تهیه و به دست مشتری برساند. هر پرس غذا به صورت متوسط ۷ هزار تومان قیمت گذاری می شود که تقریبا نیمی از آن هزینه و ما بقی سود است.

برخی از کارشناسان اعتقاد دارند اگر سود هر پرس غذا زیر نصف هزینه‌ها باشد، نباید به ادامه کار امیدی داشت. به این خاطر که کیترینگ هزینه‌های جاری همچون بیمه، مالیات، خسارات، دستمزدها، اجاره بها و …. دارد. اگر درآمد کمتر از هزینه باشد، بهتر آن است که ادامه ندهید.

بادمجان شکم پر خانگی

آشپزخانه خانگی و ارسال غذا به بیرون

اگر می خواهید فقط در حد یک «تحویل غذای ساده» عمل کنید و تنها غذا را به دست مشتریانتان برسانید آشپزخانه خانه خودتان برای شروع کار کافیست و بهتر است به فکر بسته بندی محصولاتتان باشید. بسته بندی های جذاب تر مشتریان بیشتری هم با خود می آورند.

تولید یک تهیه غذای خانگی در کمترین حالت به دو نفر نیاز دارد. یک نفر که کار تولید غذا را انجام دهد و شخص دیگری که غذا را به دست مشتری برساند. اگر می خواهید تحویل هم داشته باشید باید به فکر یک پیک موتوری هم باشید. حواستان باشد هرچه حجم کار را بالا ببرید افراد بیشتری را لازم دارید.

به طور معمول ۵ نوع غذا از یک آشپز بر می آید و به همین نسبت باید آشپز اضافه کنید.

اگر غذاها را می خواهید به شکل بسته های یکبار مصرف عرضه کنید هر پک غذایی حدود ۱۵۰۰ تومان هزینه دارد.

هزینه مواد اولیه

تقریبا همه افرادی که در زمینه تهیه غذای خانگی مشغول فعالیت هستند، اعتقاد دارند برای هر پرس غذا باید به طور دقیق مقدار مواد غذایی را مشخص کرد. به طور مثال موارد زیر را می‌توانید مدنظر داشته باشید:

البته این مواد اولیه به همراه روغن، انواع ادویه ها، سیب زمینی، مواد تزئینی مانند هویج، کلم، فلفل دلمه ای، پیاز و … به قیمت مواد اولیه مورد نیاز اضافه می کنند.

لوبیاپلو خانگی

انتخاب اسم مناسب و جذاب برای هر برند تجاری یکی از عوامل مهم موفقیت آنها بشمار می‌رود. باید نامی انتخاب کنید که حوزه کاری شما را نشان دهد و در عین حال ساده و خاص باشد تا در ذهن مشتری بماند.

به این فکر کنید چه شرکت ها و اداره هایی در نزدیکی محل مورد نظر شما فعالیت می کنند و شما می توانید به آنها برای وعده ناهار کمک کنید. برای همین بهتر است تراکت تولید کنید و به دست کارمندانشان برسانید.

می توانید تعدادی از برگه های تبلیغ را هم به سوپرمارکت های همان حوالی بفرستید تا هنگام خرید افراد به دستشان برسانند. در شبکه‌های اجتماعی همچون تلگرام و اینستاگرام تبلیغ کنید.

از منوی غذاهای روزانه گرفته تا عکس غذاها را در این شبکه‌ها قرار دهید تا مخاطب با دیدن عکس و قیمت‌ها برای سفارش غذا تشویق شود.

علاوه بر کیفیت عالی غذا و استفاده از مواد اولیه تازه و به روز، برای مشتری بسیار مهم است که سفارش گیرنده یا پیکی که غذا را تحویل می‌دهد، بسیار مودب و خوش اخلاق باشد و غذا کاملا گرم و سر وقت به دست او برسد. هر گونه بدرفتاری یا تاخیری می‌تواند یکی از مشتریان شما را بپراند. به این فکر کنید که می‌توانید با رفتار مناسب به دامنه‌ی مشتریان خود بیفزایید زیرا مردم دهان به دهان در مورد کیفیت خوب غذا و اخلاق کارکنان شما تبلیغ خواهند کرد.

کباب کوبیده

خسرو صادق نیت، رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آ‌موزش پزشکی در رابطه با مجوز بهداشت برای فعالیت مشاغل خانگی گفته:

همه افراد شاغل در مشاغلی که با سلامت مردم در ارتباط هستند از جمله اغذیه فروشی ها برای فعالیت باید کارت بهداشت داشته باشند. بر این اساس همه شرکت های مجاز و موسساتی که برای فعالیت مجوز قانونی دارند، موظف هستند کارکنانی را به کار گیرند که کارت بهداشتی داشته باشند، این موضوع شامل همه مشاغل از جمله مشاغل خانگی نیز می شود، در صورتی که شرکت های فعال در عرصه مشاغل خانگی مرتبط با سلامت مردم از جمله تهیه و توزیع مواد غذایی مجوز قانونی داشته باشند، کارکنان و آشپزهای آنها نیز باید کارت بهداشتی داشته باشند.

برای صدور کارت بهداشتی روش های مختلفی وجود دارد، یکی از این روش‌ها مراجعه به مراکز پیشخوان دولت است که از حدود یک سال پیش، این روش دریافت کارت بهداشت نیز فعال شده است و تسهیلاتی را برای صدور هر چه سریع تر کارت بهداشت در اختیار مردم و متقاضیان قرار داده است.

یکی از بزرگترین خطرات این کسب و کار این است که غذا باید با توجه به خواست و ذائقه مشتریان طبخ شود تا رضایت آنها را جلب کند از طرفی باید قیمت غذاها به نحوی باشد که قشر متوسط جامعه توانایی پرداخت پول آن را داشته باشد تا مشتری دائم آشپزخانه گردند.

اما یکی از مشکلات دیگر این است که تهیه کنندگان غذا به محض پیدا کردن جایگاه مناسب در بازار ، سعی می کنند با کم کردن کیفیت، سود دانسته باشد ولی در مورد این محصول نکته قابل تامل آن است که اگر کیفیت غذا پایین بیاید بلافاصله، آشپزخانه، مشتری های خود را از دست می دهد که در این صورت به شدت ضرر خواهد کرد.

چگونه در خانه غذا بفروشیم

پس باید همیشه کیفیت غذا در الویت قرار داشته باشد حتی در مواقعی که تورم و مسلما قیمت مواد غذایی بالا می رود. البته می توان با بالا بردن اندک قیمت غذا این مشکل را حل کرد چون مشتری ترجیح می دهد قیمت بالاتری پرداخت کند اما همان کیفیت سابق و یا حتی کیفیت بالاتر را تجربه کند.

مطلب برای شما مفید بود؟

به مطلب امتیاز دهید

میانگین امتیازها 3.7 / 5. تعداد رای: 25

تاکنون رأی داده نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می‌دهد.

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

سخت ترین قسمت همین مجوز و کارت بهداشت گرفتنه

۱۳۹۸. تمامی حقوق برای وبسایت Rooziato (روزیاتو) محفوظ
است.

شاید باور کردن این واقعیت که پنج نفر از خانم‌های خوش‌سلیقه و کدبانو که در تهران زندگی می‌کنند توانسته‌اند فقط و فقط با آشپزی در خانه خود در هر ماه، ۱۰۰ میلیون تومان فروش داشته باشند برای شمایی که سرتان در حساب ‌و کتاب است کمی عجیب باشد. اما در شرایط فعلی که بعضی ناامید شده‌اند و زانوی غم بغل کرده‌اند، مادرانی هم هستند که به خاطر خانواده خود می‌جنگند و با هنر خود غوغا می‌کنند! اما چطور؟ با کمک یک استارت آپ!

به گزارش سرویس بازار ایسنا، بنابر اعلام مامان‌پز، جادویی در کار نیست! این خانم‌های خانه‌دار با استفاده از تبلت و گوشی تلفن‌همراه و از طریق یک اپلیکیشن مخصوص هر روز سفارش‌های خود را دریافت می‌کنند و آستین همت را بالا زده و در آشپزخانه به هنرنمایی می‌پردازند.

مامان‌پز فقط یک پلت‌فرم نیست! وقتی‌که صحبت از کسب درآمد با اپلیکیشن تلفن‌همراه یا سرویس‌های اینترنتی می‌شود شاید فکر کنید که باید همه کارها پشت رایانه اتفاق بیفتد و چاشنی آن سر و صدای صفحه‌ کلید باشد؛ اما مامان‌پز این‌گونه نیست!

برخلاف دیگر پلت‌فرم‌ها که فقط واسطه‌ای بین خریدار و فروشنده هستند و مسئولیتی در زمینه کیفیت محصولات یا خدمات تبادل شده بر عهده ندارند، مامان‌پز به تمامی مراحل کار از جمله خرید مواد اولیه برای تهیه غذا، بهداشت آشپزخانه و محلی که خانم­‌های خانه­‌دار در آن به تهیه غذا می­‌پردازند، بسته­‌بندی موادغذایی و ارسال غذا نظارت دارد.

چگونه در خانه غذا بفروشیم

سلامتی و بهداشت، نقطه قوت مامان‌پز ازآنجایی‌ که غذا مستقیما با سلامت مردم در ارتباط است، تمامی خانم­‌های خانه‌­داری  که در وب­‌سایت مامان­‌پز فعال هستند باید کارت بهداشت بگیرند و برای اطمینان از بهداشتی بودن محیط آشپزخانه و وسایل و مواداولیه‌ای که استفاده می‌شود، به‌صورت سرزده محیط کاری آنها مورد بازدید قرار می­‌گیرد.  از این گذشته، پیش از آغاز همکاری دوره‌های کوتاهی برای همه مامان‌های تازه‌ وارد برگزار شده و در این دوره کلیه استانداردها و شیوه همکاری برای خانم‌­های خانه­‌دار شرح داده می‌­شود.

وب‌سایت مامان‌پز، نمونه‌ای موفق در ایجاد و گسترش کسب‌وکارهای خانگی

در حال حاضر بیش از ۴۵۰ نفر خانم خانه­‌دار در وب­‌سایت مامان‌پز مشغول به فعالیت هستند و این تعداد در حال افزایش است.

مامان‌پز، اولین در نوع خود در جهان جالب است بدانید که مامان‌پز نخستین استارتاپ با چنین مدل کسب‌وکاری (بیزینس مدل) در جهان است که توانسته به ‌خوبی حلقه واسط بین متقاضیان غذای با کیفیت خانگی و خانم‌­های خانه­‌داری باشد که می‌خواهند از آشپزی و آشپزخانه‌ای که هر روز با آن سروکار دارند کسب درآمد کنند.

جامعه‌ای بهتر با حمایت درست از مادران شاغل اقتصاددان‌ها می‌گویند یکی از پارامترهای توسعه در هر جامعه‌ای، نرخ رو به فزونی کار کردن زنان در آن جامعه است. وب­‌سایت مامان‌پز جزو معدود کسب‌وکارهایی است که تمامی تامین‌کنندگان آن را خانم‌ها تشکیل می‌دهند. مهم‌تر از همه اینکه خانم‌هایی که در این کسب‌وکار نوپا مشغول به کار هستند، به‌خوبی می‌توانند زمان خود را مدیریت کرده و در کنار خانواده و فرزندان خود، شرایط اقتصادی به‌مراتب بهتری را برای عزیزان خود رقم بزنند و علاوه بر مسائل اقتصادی، احساس مفید بودن برای جامعه و در نتیجه آن رضایت و خوشحالی بیشتری دارند. به همین خاطر باید فضای کاری مامان‌پز را نه ‌تنها دوستدار خانواده بدانیم، بلکه این فعالیت‌ها می‌تواند جامعه‌ای بهتر را برای همه ما رقم بزند.

مشتریان اصلی مامان پز، شرکت­‌ها هستند جالب است بدانید که بیش از ۸۶ درصد مشتریان استارتاپ مامان‌پز را شرکت‌ها، سازمان­‌ها و ارگان­‌های دولتی شهر تهران به خود اختصاص داده‌اند؛ شرکت‌هایی که ترجیح می‌دهند به‌جای بستن قرارداد با کترینگ‌های سطح شهر  با دست‌پخت‌های اصیل و خانگی که در مامان‌پز یافت می‌شود همراه شوند و به ‌این‌ ترتیب بر رضایت شغلی کارکنان خود بیفزایند.

برای مشاهده وب‌سایت مامان‌پز کلیک کنید.

انتهای پیام

کسب درآمد با آشپزی در منزل برای خانم های علاقه مند به پخت و پز یکی از بهترین راه ها برای کسب درآمد است. بسیاری از خانم های کدبانوی ایرانی به خوبی با فنون آشپزی و پخت و پز آشنایی دارند و می توانند غذاهای خوشمزه و خوش آب و رنگی را تهیه کنند. کسب درآمد از کاری که همیشه انجام می دهید بسیار ساده تر است. خانم ها به صورت روزمره برای اعضای خانواده غذا می پزند ولی آیا می دانید همین فعالیت دائمی، می تواند درآمد بسیار زیادی را برایتان به همراه داشته باشد. اگر در زمینه پخت غذا و آشپزی مهارت دارید ما پیشنهاد ویژه ای برایتان داریم.شما با آشپزی در منزل خود نیز می توانید به راحتی کسب درآمد کنید.

خانم های کدبانو و هنرمند تهرانی اگر به دنبال یک درآمد همیشگی و رو به رشد هستید با ما مامان پز بگیرید. وب سایت مامان پز بستری امن برای ایجاد اشتغال خانم های تهرانی است که تا کنون سود قابل توجهی را نصیب خانم های با سلیقه کرده است. یکی از متداول‌ترین و مهم‌ترین هنرهای خانگی که مختص خانم‌های خوش‌سلیقه ایرانی است، آشپزی است. آشپزی در عین اینکه می‌تواند یک هنر باشد، یکی از بهترین پیشنهادهای کار در منزل برای خانم‌ها است که این روزها به کمک وب‌سایت مامان‌پز توانسته زندگی بسیاری از خانم‌های هنرمند را در پایتخت متحول کند.

خانم های خانه دار، مادرهای دوست داشتنی از شب قبل، مواد غذایی را با عشق آماده می‌کنند تا روز بعد غذایی سالم و خانگی را برای خانواده ها و جوانان تهرانی طبخ کنند. نیاز هر روزه افراد به غذای گرم با کیفیت و سالم، سود خوب از مزایای همکاری با وب سایت مامان پز است. مهارت های خود در زمینه آشپزی و طبخ غذاهای ایرانی و فرنگی را به پول تبدیل کنید.

چگونه در خانه غذا بفروشیم

مامان پز و آشپزی در منزل

شما تنها روی آشپزی تمرکز کنید و مهارت های آشپزی خود را ارتقا دهید. همه کارهای سخت و پیچیده بازاریابی اینترنتی را به ما بسپارید. بدون اینکه هر روز از خانه خارج شده و به محل کار خود مراجعه کنید، بدون سپری کردن اوقات زیادی در ترافیک، بدون هیچ مشکلی در خانه و آشپزخانه خود برای مشتریان خود غذا بپزید. پیدا کردن مشتری و فروش غذا سخت ترین مرحله از کار در منزل است که توسط تیم حرفه ای وب سایت مامان پز به خوبی مدیریت می شود.

در واقع مامان‌پز یک سرویس اینترنتی کاربردی است که دارای وب‌سایت، نرم‌افزار تلفن همراه و شبکه‌ای گسترده از خانم‌هایی است که در سراسر پایتخت با آشپزی در منزل خود کسب درآمدو غذاهای خوب خانگی تهیه می‌کنند. غذاهایی که با همه غذاهای بیرون از خانه متفاوت است و با عشق تهیه شده‌است. غذاهای مامان پز طعم واقعی دستپخت مامان ها را دارد و قابل مقایسه با هیچ رستورانی نیست.

اگر عاشق غذا درست کردن هستید و اگر به دنبال یک ایده خوب برای کار در منزل برای خانم‌ها باشید، عضویت در مامان‌پز کار دشوار و پیچیده‌ای نیست. کافی است به صفحه عضویت در سایت مامان‌پز مراجعه کنید، اطلاعات موردنیاز را وارد کنید و منتظر شوید تا با شما تماس گرفته شود.

میزان درآمد روزانه با آشپزی در منزل چقدر است؟

مامان‌پز بستری فوق‌العاده مفید برای همه ماست. از جوان‌هایی که دور از خانه مشغول کار سخت هستند و با نوش جان کردن این غذاهای خانگی انرژی می‌گیرند، تا خانم‌های هنرمندی که ما را مهمان دست‌پخت شان می‌کنند. یک گروه پرتلاش، همه برای یک هدف می‌جنگند: غذای خانگی برای همه! میزان ثابت و یکسانی را نمی توان برای درآمد آشپزی در منزل در نظر گرفت. سود واقعی نصیب کسانی می شود که علاقه بیشتری به پخت و پز دارند و برای نظرات مشتری ها ارزش قائل هستند. خانم هایی که منوی غذایی کامل تری هم داشته باشند همیشه پول بیشتری به دست می آورند. در این زمینه تنوع لیست غذایی، کیفیت غذاها و تعداد سفارش ها تاثیرگذار است.

برای نمونه مامان آفاق یکی از فعال ترین اعضای مامان پز است که اغلب غذاهای شرکتی را برای سازمان ها تهیه می کند. مامان آفاق با ارسال 100 سفارش در روز توانسته درآمد روزانه خوبی را به دست آورد. کار در منزل برای اعضای مامان پز مزایای زیادی دارد که درآمدزایی جزئی از آن است. بدون شک آشپزی و تهیه غذا کار ساده ای نیست ولی می تواند درامد قابل قبولی را به همراه داشته باشد.

مامان ترنج یکی دیگر از اعضای خوشنام سایت مامان پز است که با وجود داشتن فرزند کوچک، کار در منزل را به کارهای بیرون از خانه ترجیح داده است. لیست غذای مامان ترنج خیلی متنوع هست و همیشه مشتری ثابت دارد. کسب درآمد دائمی با سود واقعی بخشی از مزایای کارکردن در مجموعه ای بزرگ به نام مامان پز است.

آشپزی هم ایده خوبی برای یک شغل پردرآمد و خانگی است که می تواند پول خوبی را نصیب تان کند. کافیست استعداد و علاقه آشپزی را داشته باشید. پخت غذاهای خوشمزه از شما، پیدا کردن مشتری و فروش غذاها با ما.

 اگه شما هم دست پخت خوبی دارید و دوست دارید که از این راه کسب درآمد کنید تو سایت مامان پز ثبت نام کنید.

ثبت نام در مامان‌پز

با ثبت نام در ویرگول به آرشیو بزرگی از مقالات مرتبط با این موضوع دسترسی خواهید داشت

از این پس او نمی‌تواند پروفایل کاربری و مطالب شما را ببیند.

مشاغل زیادی هستند که ما آن‌ها را به درستی نمی‌شناسیم. آدم‌های زیادی هم هستند که هنوز جویای شغل مناسب هستند. مجله مهر شما را با برخی از این مشاغل آشنا می‌کند.

مجله مهر- عطیه همتی: سالهاست غذاهای فست فودی و پیتزا فروشی ها بارنگ و طعم تندشان تمام خیابان های شهر را تصرف کرده اند. رشد قارچ گونه این نوع غذافروشی ها به حدی است که تازه کاران کسب و کار اولین چیزی که به ذهنشان می رسد راه انداختن یک رستوران فست فود است. اما چندوقتی است که میان این بازار رستوران ها و غذاهای پرزرق و برق رستوران های غذای خانگی با اسامی جذاب و جدید سربیرون آورده اند. حالا بسیاری از دانشجویان و کارمندان ترجیح می دهند به جای خوردن یک غذای سنگین و پرحجم فست فودی دستپخت های خانگی بخورند. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که دنبال یک کاسبی کوچک و سالم می گردید که اعضای خانواده تان را نیز در آن دخالت دهید مجله مهر امروز به شما تولید غذای خانگی را توصیه می کند.

در ابتدا باید چه چیزهایی بدانید؟

اگر مغازه از خودتان است و می خواهید از مشتریانتان همان جا پذیرایی کنید. باید آن را تجهیز کنید. اگر می خواهید غذا را همان جا تولید کنید، نیاز به یک آشپزخانه با تجهیزات کامل دارید. اما بهتر است بدانید بیشتر کسانی که وارد این کار شدند غذاهایشان را در محل دیگری مانند خانه به صورت نیم پز و حتی کاملا پخته تولید می کنند و فقط در محل کارشان آن را گرم می کنند. پس داشتن یک فر و یک یخچال که آن را شرکت های نوشابه سازی به شما به صورت رایگان خواهند داد، کافیست. اما اگر می خواهید فقط در حد یک «تحویل غذای ساده» عمل کنید و تنها غذا را به دست مشتریانتان برسانید آشپزخانه خانه خودتان برای شروع کار کافیست و بهتر است به فکر بسته بندی محصولاتتان باشید. بسته بندی های جذاب تر مشتریان بیشتری هم با خود می آورند. اما بهتر است کم کم در حیاط خلوت، پارکینگ و یا حیاط بساط تازه ای به پا کنید.

چگونه در خانه غذا بفروشیم

به چندنفر نیاز دارید؟

تولید یک تهیه غذای خانگی در کمترین حالت به دونفر نیاز دارد. یک نفر که کار تولید غذا را انجام دهد و شخص دیگری که غذا را به دست مشتری برساند. اگر می خواهید تحویل هم داشته باشید باید به فکر یک پیک موتوری هم باشید. حواستان باشد هرچه حجم کار را بالا ببرید افراد بیشتری را لازم دارید. به طور معمول ۵ نوع غذا از یک آشپز بر می آید و به همین نسبت باید آشپز اضافه کنید.

چقدر پول نیاز دارید؟

برای تجهیز محل پذیرایی از مشتریان در مغازه، حداقل ۴ میلیون تومان باید خرج ام دی اف کاری و تجهیز میز و صندلی هایتان بکنید. اگر غذاها را می خواهید به شکل بسته های یکبار مصرف عرضه کنید هر پک غذایی حدود ۸۰۰ تومان هزینه دارد. اما اگر می خواهید در محل کسب غذاها را به صورت ظروف آرکوپال و یا چینی عرضه کنید. بسته به جنس از ۳۰۰ تا ۸۰۰ هزارتومان خرج دارید.  مایکروفر و یا گاز برای گرم کردن غذا،هرکدام بسته به جنس و کیفیتشان بین ۷۰۰ تا یک و نیم میلیون تومان قیمت دارند. هرچه تعداد و نوع غذای شما بالاتر برود، طبیعتا خرج مواد غذایی شما نیز بیشتر می شود. اما به طور متوسط روزانه حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزارتومان خرج موادغذایی می کنید. اگر مغازه برای خودتان نیست هم که بسته به موقعیت و بزرگی آن اجاره بها را باید در کار در نظر بگیرید.

چه غذاهایی درست کنید؟

به طور معمول در تهیه غذاهای خانگی و بسته بندی شده، کشک بادمجان، میرزا قاسمی، کتلت، کوکوی سیب زمینی، کوکو سبزی، کوفته، دلمه است. غذاهای خورشتی کمتر در این قسمت قرار می گیرند اما همچنان طرفداران خودشان را دارند. می توانید از چند چاشنی متنوع مانند سالاد، ترشی، ماست و سبزی خوردن با قیمت مناسب نیز برای جذاب تر شدن منو استفاده کنید.

چه طور غذا درست کنید؟

هرچه دور ریز غذاهایتان کمتر باشد. به نفع شماست. پس بدانید روز اول کسی شما را نمی شناسد پس باید با تعداد غذاهای کمتری شروع کنید و آرام آرام کار را گسترش بدهید. اگر مغازه دارید تعداد مشتریان شما روز اول بیشتر است و سرعت اضافه شدن آنها سریع تر اتفاق می افتد. پس به نظر می رسد روزی ۳۰ تا ۵۰ غذا برای روزهای اول منطقی تر به نظر برسد. غذاها باید از شب قبل آماده و یا حتی نیم پز شوند تا روز بعد روند تولید سریعتر و بی دردسر تر انجام شود. کیفیت را فراموش نکنید حتی اگر سود کمتری ببرید و یا مجبور شوید کمی قیمت را بالاتر ببرید.

چقدر بفروشید؟

همه ما دوست داریم غذای خوب بخوریم. پس نباید به بهانه پایین نگه داشتن قیمت، کیفیت را فدا کنید. اما به این بهانه قیمت را بیش از حد بالا نبرید بلکه بسیاری از کارمندان و دانشجویانی که مشتری شما می شوند قیمت شما را قبل از خرید لحاظ می کنند. پس اگر قیمتتان را بالا ببرید. حجم زیادی از مشتریان خود را از دست می دهید. قانون «سود کم برای فروش بیشتر» را در کارتان لحاظ کنید.

نام تجاری مناسب پیدا کنید!

انتخاب اسم مناسب و جذاب برای هر برند تجاری یکی از عوامل مهم موفقیت آنهاست. گذاشتن نام فامیلی خیلی وقت است که از دور خارج شده است. اسمی که هیچ گاه از یاد مشتری نرود و بتواند به بقیه پیشنهاد بدهد، عامل بسیار مهمی در کار به حساب می آید.

تبلیغات فراموش نشود

به این فکر کنید چه شرکت ها و اداره هایی در نزدیکی محل مورد نظر شما فعالیت می کنند و شما می توانید به آنها برای وعده ناهار کمک کنید. برای همین بهتر است تراکت تولید کنید و به دست کارمندانشان برسانید. می توانید تعدادی از برگه های تبلیغ را هم به سوپرمارکت های همان حوالی بفرستید تا هنگام خرید افراد به دستشان برسانند.

با غذاهای مانده چه کنیم؟

بیشتر غذاها اگر بخواهند دوباره برای روز بعد به یخچال برگردند کیفیت شان را تا مقدار زیادی از دست می دهند. هیچ وقت غذای مانده به دست مشتری ندهید. چون او برای همیشه با شما خداحافظی می کند. بهتر است غذاهای مانده روز را به خانه ببرید و خودتان مصرف کنید. حتی می توانید آن ها را به دست نیازمندان برسانید. مطمئن باشید این کار خیر شما بی جواب نمی ماند.

خاطره خوب بسازید

مشتری شما بعد از خوردن غذای شما باید از آن لذت ببرد تا خودش و دیگران را دعوت به خرید غذای شما کند. پس سعی کنید در همان خرید اول برایش خاطره ساز باشید. آوردن به موقع غذا، بسته بندی جذاب ویا یک ابتکار و نوآوری که قبلا در جای دیگری ندیده است حتما او را دوباره به سمت شما خواهد کشید.

امیدتان را از دست ندهید

هیچ تهیه غذا و یا رستوران مشهوری روز اول را پرفروش و خارق العاده آغاز نکرده که شما بخواهید دومین نفر باشید. پس امیدتان را از دست ندهید و به تلاشتان برای بهبود کیفیت غذا و سرویس دهی ادامه دهید.

کپی شد

All Content by Mehr News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مشاغل زیادی هستند که ما آن‌ها را به درستی نمی‌شناسیم. آدم‌های زیادی هم هستند که هنوز جویای شغل مناسب هستند.تهیه غذا در منزل یکی از مشاغل خانگی است که چندین سال توجه همه را به خود جلب کرده است. شغلی که می‌تواند به اقتصاد خانواده کمک کند. خانم معصومه نجف وند یکی از این خانم‌هاست که توانسته با ارداده ای قوی یک آشپزخانه خانگی راه‌اندازی کرده و به اقتصاد خود و همسایه‌هایش کمک کند.

سال‌هاست غذاهای فست فودی و پیتزا فروشی‌ها بارنگ و طعم تندشان تمام خیابان‌های شهر را تصرف کرده اند. رشد قارچ گونه این نوع غذافروشی‌ها به حدی است که تازه‌کاران کسب و کار اولین چیزی که به ذهنشان می‌رسد راه انداختن یک رستوران فست فود است. اما چند وقتی است که میان این بازار رستوران‌ها و غذاهای پرزرق و برق، رستوران‌های غذای خانگی با اسامی جذاب و جدید سربیرون آورده‌اند. حالا بسیاری از دانشجویان و کارمندان ترجیح می‌دهند به جای خوردن یک غذای سنگین و پرحجم فست فودی دستپخت‌های خانگی بخورند. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که دنبال یک کاسبی کوچک و سالم می‌گردید که اعضای خانواده‌تان را نیز در آن دخالت دهید حتما این مصاحبه را تا اخر دنبال کنید.

*تصمیم گرفتیم به اقتصاد خانواده کمک کنیم

معصومه نجف وند با اشاره به نقش زن در اقتصاد خانواده گفت:  با تعدادی از خانم‌های محل خود در حصارک تصمیم گرفتیم که از وقت آزاد خود استفاده کنیم و با راه اندازی مشاغل خانگی به اقتصاد خانواده نیز کمک کرده باشیم. این شد که با  تحقیقات میدانی که انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که بهترین کاری که در توان و تخصص ما باشد تهیه غذا در منزل است. تقریبا یک گروه شدیم و شروع کردیم به تهیه وسایل مورد نیاز برای تهیه غذا آنهم در حجمی وسیع‌تر. در ابتدا غذاهای خانگی  مثل کوکو سبزی، دلمه، سالاد الویه، کشک بادمجان، آش و سالاد ماکارونی را داشتیم.

به همین منوال چند ماهی گذشت بعد از مدتی مغازه کوچکی را رهن کردیم و مشغول به پخت شدیم اما راضی نبودیم چون برای فروش و بازاریابی فکر خاصی نکرده  بودیم و مضافا محل اولیه مناسب نبود و تصمیم گرفتیم با گذشت زمان محل بزرگتر و در دسترس تری را رهن کنیم این شد که زدیم به بازار و شروع به بازاریابی کردیم. از بازاریابی در مدارس شروع کردیم می‌رفتیم سراغ مدارس و با آنها رایزنی میکردیم که غذاهای ما را تست کنند تا مشتری ما شوند و در صورت رضایت از غذای ما انها به ما سفارش می‌دادند و ما برای آنها غذا تهیه می‌کردیم. چون غذاهای ما خوشمزه بود اکثر مدارس پیشنهاد همکاری ما را قبول می‌کردند. استقبال دانش‌آموزان نیز خیلی خوب بود. البته رضایت بهداشت را نیز جلب کرده بودیم و موارد بهداشتی را نیز کاملا رعایت کرده بودیم.

چگونه در خانه غذا بفروشیم

*بازاریابی  شرط اصلی موفقیت است/ بازاریابی خوب نباشد جنس روی دستتان می‌ماند

او می‌افزاید: بازاریابی یکی از شروط موفقیت در عرصه تولید است. اگر ما تولید خوب هم داشته باشیم اما بازاریابی خوبی نداشته باشیم تمام اجناس در دست ما خواهد ماند. یکی از مشکلات حال حاضر در عرصه‌های اقتصاد مقاومتی فروختن و بازار فروش این محصولات است.

در بعضی از استان‌ها تولیدکنندگان ناراضی هستند و می‌گویند جنس روی دستمان مانده است در حالی که شاید در استان همسایه همان محصول مورد نیاز است.  باید بتوانیم راه حلی برای این معضل پیدا کنیم یا مثلا فعالان اقتصاد مقاومتی زنجیر وار بهم وصل باشند در شبکه خاصی و از کمبودهای استان خود صحبت کنند تا دیگر فعالان در جریان کمبودهای استانها قرار گیرند و محصولات خود را راهی استان‌های نیازمند به آن محصول کنند.

*از کجا شروع کنیم؟

اگر مغازه از خودتان است و می‌خواهید از مشتریانتان همان جا پذیرایی کنید. باید آن را تجهیز کنید. اگر می‌خواهید غذا را همان جا تولید کنید، نیاز به یک آشپزخانه با تجهیزات کامل دارید. اما بهتر است توجه داشته باشید بیشتر کسانی که وارد این کار شدند غذاهایشان را در محل دیگری مانند خانه به صورت نیم‌پز و حتی کاملا پخته تولید می‌کنند و فقط در محل کارشان آن را گرم می‌کنند. پس داشتن یک گرم کن و یک یخچال که آن را شرکت‌های نوشابه‌سازی به شما به صورت رایگان خواهند داد، کافیست. اما اگر می‌خواهید فقط در حد یک «تحویل غذای ساده» عمل کنید و تنها غذا را به دست مشتریانتان برسانید آشپزخانه خانه خودتان برای شروع کار کافیست و بهتر است به فکر بسته‌بندی محصولاتتان باشید. بسته بندی‌های جذاب تر مشتریان بیشتری هم با خود می‌آورند. اما بهتر است کم‌کم در حیاط خلوت، پارکینگ و یا حیاط بساط تازه‌ای به پا کنید.

*چه طور غذا درست کنید؟

هرچه دور ریز غذاهایتان کمتر باشد. به نفع شماست. پس بدانید روز اول کسی شما را نمی‌شناسد پس باید با تعداد غذاهای کمتری شروع کنید و آرام آرام کار را گسترش بدهید. اگر مغازه دارید تعداد مشتریان شما روز اول بیشتر است و سرعت اضافه شدن آنها سریع تر اتفاق می‌افتد. پس به نظر می‌رسد روزی 30 تا 50 غذا برای روزهای اول منطقی تر به نظر برسد. غذاها باید از شب قبل آماده و یا حتی نیم پز شوند تا روز بعد روند تولید سریعتر و بی دردسر تر انجام شود. کیفیت را فراموش نکنید حتی اگر سود کمتری ببرید.

*خانم‌های خانه‌دار دست به کار شوند/ مشاغل خانگی آرامش‌آور است

خانم طلبه گفت: خانم‌های خانه دار برای کمک به اقتصاد خانواده باید دست به کار شوند و خیلی از مشکلات خانوادگی با بهبود شرایط اقتصادی  حل خواهد شد. زن با بهتر شدن شرایط اقتصادی در منزل آرامش بیشتری خواهد داشت و  خانه ای که مشکلات اقتصادی کمتری داشته باشد قاعدتا ارامش بیشتری بین زن و مرد در خانه حاکم خواهد شد.

خانم‌ها همینکه سرگرم می‌شوند و هنر جدیدی را یاد می‌گیرند و از این هنر برای کسب درامد استفاده می‌کنند احساس رضایت بیشتری پیدا می‌کنند. خیلی از مشکلات اجتماعی و طلاق ناشی از مشکلات مالی در جامعه است اما وقتی همسر در اقتصاد خانواده به مرد خانوداده کمک می‌کند خیلی از معضلات اجتماعی سر و سامان می‌گیرد.

خانم‌هایی که پیش من مشغول به کار شدند خودشان می‌گفتند که الان خیلی راحت‌تر و بهتر زندگی میکنیم. می‌گفتند فکرمان راحت تر است و حداقل مایحتاج خودمان را از درامد این کار خرید می‌کنیم و فشار بر رو مرد خانه کمتر است.  مشاغل خانگی بهترین فرصت برای بانوان است. حتی کارهای هنری مانند عروسک یا قالی بافی می‌تواند درآمد خوبی داشته باشد.

*دولت مشاغل خانگی را سامان دهد/ خانم‌ها ظرفیت بالقوه‌ای برای اشتغال هستند

وی می‌افزاید: در آینده می‌خواهم رستوران بزنم. و به خانم‌های بی سرپرست بیشتر کمک کنم. متاسفانه بسیاری از خانم‌ها پیش من می‌آیند و تقاضای کار می‌کنند. خانم‌هایی که همسرشان معتاد است یا از دنیا رفته‌اند اما من مگر چقدر ظرفیت دارم که همه انها بتوانند در کارگاه من شاغل شوند. دولت باید در این زمینه توجه بیشتری نماید و از خانم‌های بد سرپرست و بی سرپرست حمایت کند. باید با برنامه ریزی خاصی از این ظرفیت موجود استفاده کرد. و خانم‌هایی که به دنبال امرار معاش هستند می‌توانند برای خودکفایی و اقتصاد کشور کمک باشند. خانم‌ها ظرفیت‌های بالقوه‌ای در منزل هستند و وقت دارند باید این ظرفیت‌ها بالفعل شوند.

 انتهای پیام/

در اینبخش مراحل راه اندازی تهیه غذا خانگی را برای شـما جمع آوری کرده ایم. خیلی ها خصوصا خانم هاي خانه دار قصد دارند تا با راه اندازی اینکار درآمد کسب کنند، و لازمه اینکار هم استعدادی اسـت کـه در آشپزی دارند و همچنین انواع مختلف غذاهایی کـه می توانند بپزند. خیلی خانمها آشپزهای ماهر و زبر دستی هستند و دوست دارند از این هنر خود درآمد کسب کنند، در ادامه با پارس ناز همراه باشید.

 

آشنایی با هنر آشپزی نخستین و مهمترین مهارتی اسـت کـه برای چنین شغلی نیاز اسـت. بنابر این شاید بتوان گفت، زنان خانه‌دار مناسب‌ترین قشر برای ورود بـه چنین عرصه‌اي هستند. این افراد علاوه بر کسب درآمد و متعاقبا، تامین مالی زندگی خود، از وقت‌ آزاد زیادی کـه در طول روز دارند میتوانند بهترین و مفیدترین استفاده را ببرند. البته راه‌ اندازی آشپزخانه و تهیه غذای خانگی بـه زنان محدود نمیشود.

چگونه در خانه غذا بفروشیم

هر فردی با هر موقعیت یا هر میزان سواد و تجربه کاری می تواند قدم دراین راه بگذارد. از آنجا کـه شروع هر کاری بـه برنامه‌ریزی، تعیین چشم ‌انداز، دانش، مهارت و تجربه نیاز دارد، باید بدانید کـه برخلاف ظاهر امر، تهیه غذا، پیدا کردن مشتری ثابت و وفادار و دوام آوردن در بازار رقابتی خیلی هم راحت نیست. برای راه‌اندازی این کسب‌وکار خانگی باید همه ی جوانب را درنظر بگیرید و بـه چم‌وخم کار آشنا شوید.

 

هدف خودرا مشخص کنید، در نخستین قدم باید مشخص کنید کـه هدفتان از راه‌اندازی تهیه غذا چیست؟ آیا مغازه دارید و می خواهید از مشتری‌ها در همان‌جا پذیرایی کنید؟ آیا می خواهید در گوشه‌اي از خانه غذا تهیه کرده و برای مشتری‌ها ارسال کنید؟ آیا می‌ خواهید چند نوع غذای محدود برای ارائه بـه سازمان‌ها، شرکت‌ها یا محیط‌هاي اداری تهیه کنید؟

آیا درنظر دارید با تبلیغات از همه ی جای شهر مشتری داشته باشید و غذا هاي متنوعی در منوی پیشنهادی‌تان وجوددارد؟ فینگر فود، غذای سنتی، غذای فرنگی، غذای مخصوص گیاهخوارها یا …. مشخص کنید چـه نوع غذایی مدنظرتان اسـت. و سوالاتی دیگری از این دست کـه باید در نخستین قدم بـه همه ی آن ها پاسخ دهید.

 

اگر مغازه از خودتان اسـت و می خواهید از مشتریان تان همان جا پذیرایی کنید. باید آنرا تجهیز کنید. برای راه اندازی كیترینگ، بـه فضایی حدود یکصد متری نیاز خواهید داشت.

برای اجاره چنین ملكی در حوالی مركز شهر باید حدود 70 تا 80 میلیون رهن درنظر بگیرید. موضوع بعدی، وسایل آشپزی و تجهیزات آشپزخانه اسـت كه بخش عمده اي از سرمایه اولیه آن بـه شمار می رود. یك كترینگ متوسط باید تجهیزات زیر را داشته باشد:

 

= یخچال

= گاز

= دستگاه كباب زنی

= سبد بزرگ آشپزی

= دیگ بزرگ

= قابلمه

= بیش از 30 سیخ كباب زنی در سایزهای مختلف

= ملاقه و كفگیر

= انواع چاقوها

= دستگاه خمیرگیر برای كباب

= مجموع این وسایل بین 25 تا ۳۵ میلیون تومان پول نیاز دارند.

 

یعنی با یك حساب سرانگشتی برای راه اندازی یك كیترینگ ساده کـه محلی برای پذیرایی مشتری‌ها هم داشته باشد، باید بین 100 تا ۱۵۰ میلیون تومان پول داشت. بر اساس تحقیقات می داني، یک كیترینگ متوسط برای رسیدن بـه سود دهی باید روزانه حدود 100 پرس غذا تهیه و بـه دست مشتری برساند. هر پرس غذا بـه صورت متوسط 7 هزار تومان قیمت گذاری می‌شود كه تقریباً نیمی ازآن هزینه و مـا بقی سود اسـت.

عده اي از کارشناسان اعتقاد دارند اگر سود هر پرس غذا زیر نصف هزینه‌ها باشد، نباید بـه ادامه كار امیدی داشت. بـه این خاطر کـه کیترینگ هزینه‌هاي جاری هم چون بیمه، مالیات، خسارات، دستمزدها، اجاره بها و …. دارد. اگر درآمد کمتر از هزینه باشد، بهتر آن اسـت کـه ادامه ندهید.

بادمجان شکم پر خانگی

 

اگر می خواهید فقط در حد یک تحویل غذای ساده عمل کنید و تنها غذا رابه دست مشتریانتان برسانید آشپزخانه خانه خودتان برای شروع کار کافیست و بهتر اسـت بـه فکر بسته بندی محصولاتتان باشید. بسته بندی هاي جذابتر مشتریان بیشتری هم با خود می آورند.

تولید یک تهیه غذای خانگی در کمترین حالت بـه دو نفر نیاز دارد. یک نفر کـه کار تولید غذا را انجام دهد و شخص دیگری کـه غذا رابه دست مشتری برساند. اگر می خواهید تحویل هم داشته باشید باید بـه فکر یک پیک موتوری هم باشید. حواس تان باشد هرچه حجم کار را بالا ببرید افراد بیشتری را لازم دارید. بطور معمول ۵ نوع غذا از یک آشپز بر می آید و بهمین نسبت باید آشپز اضافه کنید.

 

هزینه مواد اولیه

تقریباً همه ی افرادی کـه در زمینه تهیه غذای خانگی مشغول فعالیت هستند، اعتقاد دارند برای هر پرس غذا باید بطور دقیق مقدار مواد غذایی را مشخص کرد. بطور مثال موارد زیر را میتوانید مد نظر داشته باشید:

 

چگونه در خانه غذا بفروشیم

= 120 تا ۱۸۰ گرم گوشت قرمز برای كباب كوبیده

= 120 تا ۲۰۰ گرم گوشت مرغ برای جوجه كباب

= یک كیلوگرم برنج برای ۶ نفر

= 50 گرم گوشت برای خورشت

 

و 35 گرم حبوبات برای خورشت. البته این مواد اولیه بـه همراه روغن، انواع ادویه ها، سیب زمینی، مواد تزئینی مانند هویج، كلم، فلفل دلمه اي، پیاز و … بـه قیمت مواد اولیه مورد نیاز اضافه می كنند.

لوبیاپلو خانگی

 

انتخاب اسم مناسب و جذاب برای هر برند تجاری یکی از عوامل مهم موفقیت آن ها بشمار میرود. باید نامی انتخاب کنید کـه حوزه کاری شـما را نشان دهد ودر عین حال ساده و خاص باشد تا در ذهن مشتری بماند.

 

بـه این فکر کنید چـه شرکت ها و اداره هایي در نزدیکی محل مورد نظر شـما فعالیت میکنند و شـما می توانید بـه آن ها برای وعده ناهار کمک کنید. برای همین بهتر اسـت تراکت تولید کنید و بـه دست کارمندانشان برسانید. می توانید تعدادی از برگه هاي تبلیغ را هم بـه سوپرمارکت هاي همان حوالی بفرستید تا هنگام خرید افراد بـه دستشان برسانند.

در شبکه‌هاي اجتماعی هم چون تلگرام و اینستاگرام تبلیغ کنید. از منوی غذا هاي روزانه گرفته تا عکس غذاها را دراین شبکه‌ها قرار دهید تا مخاطب با دیدن عکس و قیمت‌ها برای سفارش غذا تشویق شود.

 

نظم و احترام بـه مشتری را سرلوحه کار خود قرار دهید

علاوه بر کیفیت عالی غذا و استفاده از مواد اولیه تازه و بـه روز، برای مشتری بسیار مهم اسـت کـه سفارش گیرنده یا پیکی کـه غذا را تحویل می دهد، بسیار مودب و خوش اخلاق باشد و غذا کاملا گرم و سر وقت بـه دست او برسد. هرگونه بد رفتاری یا تاخیری میتواند یکی از مشتریان شـما را بپراند. بـه این فکر کنید کـه می توانید با رفتار مناسب بـه دامنه‌ مشتریان خود بیفزایید.

کباب کوبیده

 

خسرو صادق نیت، رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آ‌موزش دکتری در رابطه با مجوز بهداشت برای فعالیت مشاغل خانگی گفته: همه ی افراد شاغل در مشاغلی کـه با سلامت مردم در ارتباط هستند از جمله اغذیه فروشی ها برای فعالیت باید کارت بهداشت داشته باشند.

بر این اساس همه ی شرکت هاي مجاز و موسساتی کـه برای فعالیت مجوز قانونی دارند، موظف هستند کارکنانی رابه کار گیرند کـه کارت بهداشتی داشته باشند، این موضوع شامل همه ی مشاغل از جمله مشاغل خانگی نیز میشود، در صورتی کـه شرکت هاي فعال در مشاغل خانگی مرتبط با سلامت مردم از جمله تهیه و توزیع مواد غذایی مجوز قانونی داشته باشند، کارکنان و آشپزهای انها نیز باید کارت بهداشتی داشته باشند.

برای صدور کارت بهداشتی روشهای مختلفی وجوددارد، یکی از این روش‌ها مراجعه بـه مراکز پیشخوان دولت اسـت کـه از حدود یکسال پیش، این روش دریافت کارت بهداشت نیز فعال شده اسـت و تسهیلاتی را برای صدور هر چـه سریع تر کارت بهداشت در اختیار مردم و متقاضیان قرار داده اسـت.

 

مشکلات این شغل و نحوه پیش گیری انها

یکی از بزرگ ترین خطرات این کسب و کار این اسـت کـه غذا باید با توجه بـه خواست و ذائقه مشتریان طبخ شود تا رضایت آن ها را جلب کند از طرفی باید قیمت غذاها بـه نحوی باشد کـه قشر متوسط جامعه توانایی پرداخت پول آنرا داشته باشد تا مشتری دائم آشپزخانه گردند.

اما یکی از مشکلات دیگر این اسـت کـه تهیه کنندگان غذا بـه محض پیدا کردن جایگاه مناسب در بازار ، سعی میکنند با کم کردن کیفیت، سود دانسته باشد ولی در مورد این محصول نکته قابل تامل آن اسـت کـه اگر کیفیت غذا پایین بیاید بلافاصله، آشپزخانه، مشتری هاي خودرا از دست می دهد کـه دراین صورت بـه شدت ضرر خواهد کرد.

پس باید همیشه کیفیت غذا در الویت قرار داشته باشد حتی در مواقعی کـه تورم و مسلما قیمت مواد غذایی بالا می رود. البته می‌توان با بالا بردن اندک قیمت غذا این مشکل را حل کرد چون مشتری ترجیح می دهد قیمت بالاتری پرداخت کند اما همان کیفیت سابق و یا حتی کیفیت بالاتر را تجربه کند.

 

 

در ادامه نیز دانستنی هاي بیشتر درباره راه اندازی تهیه غذا

اگر مغازه از خودتان اسـت و میخواهید از مشتریانتان همان جا پذیرایی کنید. باید آنرا تجهیز کنید. اگر می خواهید غذا را همان جا تولید کنید، نیاز بـه یک آشپزخانه با تجهیزات کامل دارید. اما بهتر اسـت بدانید بیشتر کسانی کـه وارد اینکار شدند غذاهایشان را در محل دیگری مانند خانه بـه صورت نیم پز و حتی کاملا پخته تولید می‌کنند و فقط در محل کارشان آنرا گرم میکنند.

پس داشتن یک فر و یک یخچال کـه آنرا شرکت هاي نوشابه سازی بشما بـه صورت رایگان خواهند داد، کافیست. اما اگر می خواهید فقط در حد یک «تحویل غذای ساده» عمل کنید و تنها غذا رابه دست مشتریانتان برسانید آشپزخانه خانه خودتان برای شروع کار کافیست و بهتر اسـت بـه فکر بسته بندی محصولاتتان باشید. بستبندی‌هاي جذابتر مشتریان بیشتری هم با خود می‌آورند.

 

بـه چندنفر نیاز دارید؟

تولید یک تهیه غذای خانگی در کمترین حالت بـه دونفر نیاز دارد. یک نفر کـه کار تولید غذا را انجام دهد و شخص دیگری کـه غذا رابه دست مشتری برساند. اگر می خواهید تحویل هم داشته باشید باید بـه فکر یک پیک موتوری هم باشید. حواس تان باشد هرچه حجم کار را بالا ببرید افراد بیشتری را لازم دارید. بطور معمول ۵ نوع غذا از یک آشپز بر می آید و بهمین نسبت باید آشپز اضافه کنید.

 

چقدر پول نیاز دارید؟

برای تجهیز محل پذیرایی از مشتریان در مغازه، حداقل ۴ میلیون تومان باید خرج ام دی اف کاری و تجهیز میز و صندلی‌هایتان بکنید. اگر غذاها را میخواهید بـه شکل بسته‌هاي یک بار مصرف عرضه کنید هر پک غذایی حدود 800 تومان هزینه دارد. اما اگر می خواهید در محل کسب غذاها رابه صورت ظروف آرکوپال و یا چینی عرضه کنید. بسته بـه جنس از 300 تا ۸۰۰ هزارتومان خرج دارید.

مایکروفر و یا گاز برای گرم کردن غذا،هرکدام بسته بـه جنس و کیفیتشان بین ۷۰۰ تا یک و نیم میلیون تومان قیمت دارند. هرچه تعداد و نوع غذای شـما بالاتر برود، طبیعتا خرج مواد غذایی شـما نیز بیشتر میشود. اما بطور متوسط روزانه حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزارتومان خرج موادغذایی میکنید. اگر مغازه برای خودتان نیست هم کـه بسته بـه موقعیت و بزرگی آن اجاره بها را باید در کار درنظر بگیرید.

 

چـه غذاهایی درست کنید؟

بطور معمول در تهیه غذا هاي خانگی و بسته بندی شده، کشک بادمجان، میرزا قاسمی، کتلت، کوکوی سیب زمینی، کوکو سبزی، کوفته، دلمه اسـت. غذا هاي خورشتی کمتر دراین قسمت قرار می گیرند اما همان‌ گونه طرفداران خودشان را دارند. می توانید از چند چاشنی متنوع مانند سالاد، ترشی، ماست و سبزی خوردن با قیمت مناسب نیز برای جذابتر شدن منو استفاده کنید.

 

چـه طور غذا درست کنید؟

هرچه دور ریز غذاهایتان کمتر باشد. بـه نفع شماست. پس بدانید روز اول کسی شـما را نمی شناسد پس باید با تعداد غذا هاي کمتری شروع کنید و آرام آرام کار را گسترش بدهید. اگر مغازه دارید تعداد مشتریان شـما روز اول بیشتر اسـت و سرعت اضافه شدن انها سریع تر اتفاق میوفتد.

پس بنظر می‌رسد روزی ۳۰ تا 50 غذا برای روزهای اول منطقی تر بنظر برسد. غذاها باید از شب قبل آماده و یا حتی نیم پز شوند تا روزبعد روند تولید سریع تر و بی دردسر تر انجام شود. کیفیت را فراموش نکنید حتی اگر سود کمتری ببرید و یا وادار شوید کمی قیمت را بالاتر ببرید.

 

چقدر بفروشید؟

همه ی مـا دوست داریم غذای خوب بخوریم. پس نباید بـه بهانه پایین نگه داشتن قیمت، کیفیت را فدا کنید. اما بـه این بهانه قیمت را بیش از حد بالا نبرید بلکه تعداد زیادی از کارمندان و دانشجویانی کـه مشتری شـما می‌شوند.

قیمت شـما را قبل از خرید لحاظ می‌کنند. پس اگر قیمتتان را بالا ببرید. حجم زیادی از مشتریان خودرا از دست میدهید. قانون «سود کم برای فروش بیشتر» را در کارتان لحاظ کنید.

 

تهران – ایرنا- پرستار بازنشسته ای است كه از حدود سه سال پیش در منزل غذای خانگی تهیه می كند و به صورت اینترنتی می فروشد. او تاكنون موفق شده است از این طریق، بیش از 20 هزار پرس غذا بفروشد. بسیار پر انرژی است و اعتقاد دارد مهارت و هنرنمایی كه در تهیه غذا دارد، خستگی برایش نمی گذارد.

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است

کلیه حقوق متعلق به شرکت سپهر فرتاک ایرانیان است.

1397/09/10

سناریو اول

بیایید تصور کنید که به یک رستوران اسم و رسم دار رفته‌اید: دکور رستوران چشم‌نواز است و چیدمان صندلی‌ها و میزها فضای مناسبی در اختیار شما می‌گذارد. همه‌چیز عادی یا حتی عالی پیش می‌رود تا اینکه غذا به سر میز می‌رسد و بعد ناگهان همۀ آن تصاویر ذهنی بر باد می‌رود! غذایی که به میز آمده غذایی‌ست به غایت چرب و گوشتی هم که در غذا به کار رفته است به طرز مشکوکی مزه‌اش با مزۀ گوشت‌هایی خوش‌خوراکی که در خانۀ پدری یا خانۀ خودتان خورده‌اید فرق می‌کند!

سناریو دوم

چگونه در خانه غذا بفروشیم

فرض کنید که در شرکتتان مشغول کار هستید و به‌ناگهان یادتان می‌افتد که فراموش کرده‌اید که از خانه غذا بیاورید و مجبورید از یک کترینگ بیرونی، خودتان غذا تهیه کنید. یا اینکه خود شرکتتان با یک تهیه غذا طرف قرارداد است و با کسر مقدار مشخصی از حقوقتان، وعده‌های غذایی همچون ناهار را در اختیارتان می‌گذارد. غذاهایی که در ظروف یک‌بار مصرف تدارک دیده شده‌اند. در غذا را که باز می‌کنید غالباً با منظرۀ ناامید‌کننده‌ای رودررو می‌شوید: قیمه‌ها و قرمه‌سبزی‌ها در دریایی از روغن شناورند، ماهی‌ها بوی خوشایندی ندارند، جوجه‌کباب‌ها خوب مغزپخت نشده‌اند و فقط خدا می‌داند در آن کباب‌های کوبیده چه چیزی به کار رفته است!

خب! تا اینجا این تجربۀ مشترک بسیاری از ماست و همین مسئله، نشان از یک مسئله دارد که باید حل شود!

اما راه‌حل چیست؟

غذای خانگی یا به‌اصطلاح «مامان‌پز» که در روند تدارک‌دیدن غذا، به‌جای استفاده از تجهیزات کترینگ‌ها، از آشپزی در منزل به سبک و سیاق خانگی سود می‌برد.

اما اینکه مزیت‌های آشپزی در منزل چیست، نکته‌ای است که بدان اشاره خواهیم کرد:

مزایای آشپزی در منزل برای افراد جویای کار

دوره و زمانه عوض می‌شود و الزامات و امکانات خاص خودش را برای مردم می‌آورد. در زمانی نه‌چندان دور، کار خلاصه می‌شد در هر روز صبح حاضر‌شدن و رفتن به‌سمت محل کار، از ساعتی مشخص تا ساعت مشخص دیگری. برای بسیاری از افراد، صورت کاری دیگری تعریف‌شده نبود.

اما امروزه، با تغییراتی که در سطح جهان رخ داده است، دیگر وضعیت کاری مانند سابق نیست و «دورکاری» یکی از امکانات این زمانه است. مامان‌پز هم در زمرۀ امکان‌های جدید دنیای امروز است که به کمک بستری همچون اینترنت و به‌کار‌گرفتن شبکۀ توزیع، مانند پلی میان مشتری و آشپز قرار می‌گیرد و امکان برقراری ارتباط بین این دو را فراهم می‌کند. چنین وضعیتی، در قیاس با شغل‌های مرسوم، سه مزیت مهم دارد:

فعلاً این سه مزیت مهم را مدنظر داشته باشید تا برویم سراغ تشریح هر یک از این‌ها.

طبق گزارشی که سازمان آمار ایران داده است، تنها ۱۴ میلیون نفر از جمعیت ۸۰ میلیون نفری ایران مشغول‌ به کارند! جدای از وضعیت بد اقتصادی در این ایام و فقدان زیرساخت‌ها و تخصص‌های لازم برای اشتغال‌زایی، یکی از مهم‌ترین المان‌هایی که سبب می‌شود که وضعیت اشتغال در ایران این‌طور اسفناک باشد، نقش سنتی زن در خانواده‌هاست. با وجود رویکرد سابق به نهاد خانواده، معمولاً نقش زنان در خانواده به نقش مادری فروکاهیده شده است و معمولاً پس از ازدواج، و با مدنظر داشتن افق فرزندآوری، این طیف از جامعه مشغول به کار نمی‌شوند. اگر هم زنان مشغول به کار باشند، با تولد فرزندان، معمولاً ایشان هستند که از کار خود کنار استعفا می‌دهند و به نگهداری از فرزندان مشغول می‌شوند. در اهمیت جایگاه مادری کمترین تردیدی نیست، ولی موقعیت وظایف مادری به طوری است که نه به‌کلی وقت روزانۀ او را پر می‌کند و نه در‌عین‌حال ارتباط او با فرزندش می‌تواند نادیده گرفته شود.

 

در چنین وضعیتی چه می‌توان کرد؟

خب! یکی از راه‌هایی که به‌تازگی و طی یک دهۀ اخیر پیش روی ایشان قرار گرفته است درگیری با شغلی پاره‌وقت و ترجیحاً از راه دور است که نه تمام و کمال وقت ایشان را می‌گیرد و در‌عین‌حال کمک‌هزینه‌ای برای زندگی خودش است. استقلال مالی زنان مقدمۀ استقلال اجتماعی و عاطفی ایشان است و جامعه‌ای می‌تواند زنانی توانمند پرورش دهد که مقدمات حضور آن‌ها در صحنۀ اقتصادی را به ایشان بدهد.

 

یک سناریوی دیگر را در نظر بگیرید.

بانویی را تصور کنید که سال‌های متمادی در منزل برای خانواده‌اش آشپزی کرده است. حال، با بزرگ‌تر شدن فرزندان و مستقل‌شدنشان، زمان فراغت او در خانه مداوم در حال افزایش است. بسیاری از زنان در چنین موقعیت‌هایی به بحران‌های روحی و روانی دچار می‌شود؛ چراکه نمی‌توانند از مهارت‌های خود به میزان کافی استفاده کنند و جامعه نیز فضای لازم را به ایشان نمی‌دهد. چنین چیزی مسئله‌ای است که تعداد بسیاری زیادی از زنان هم‌وطن به آن دچار هستند. امروز اینترنت این فضا را به ما می‌دهد که بتوانیم از مهارت‌هایمان به بهترین نحو استفاده کنیم و آن را در اختیار دیگران قرار دهیم.

این استقلال مالی امری دور از ذهن نیست و مامان‌پز یکی از همان راه‌هایی‌ست که امکان این استقلال مالی را فراهم می‌کند. مامان ناز‌بانو، یکی از همراهان مامان‌پز، توانسته است در مدت همکاری با مامان‌پز، دستاورد‌های مهمی داشته باشد به‌طوری‌که مامان نازبانو کارش رو با فروش روزانه 5 تا 6 پرس غذا و منوی محدود شامل دو سه عنوان غذا شروع کرد و بعد از دریافت نظرات مثبت مشتری‌ها، تصمیم گرفت تنوع غذاهای منوش رو بیشتر کنه. به همین ترتیب مشتری‌هاش هم روز به روز بیشتر شدن و این روزها گاهی روزانه تا 80 پرس هم سفارش داره و فروش روزانه‌یک میلیون و پونصد هزار تومان رو هم تجربه کرده

البته ایشان تنها کسی نیستند که چنین تجربه‌ای داشته‌اند، مامان آفاق در این رابطه می‌گوید:

من 3 فرزند دارم شاید بهترین مزیت کار در مامان پز، بودن در کنار فرزندان و تربیت آنها باشه. آشپزی برای من یک کسب و کار خانوادگی هست که همه اعضای خانواده به نحوی در اون کمک می کنند و صمیمت بین خانواده خیلی بیشتر شده. علاوه بر اون از نظر اقتصادی، این کار تونسته مخارج زندگی ما رو تامین کنه و یک درآمد رو به رشد و دائمی رو برای ما داشته باشه.

در چنین شرایطی، آشپزی می‌تونه هم فال باشد و هم تماشا! یعنی هم می‌توان کنار خانواده ماند و از همراهی و همدمی با آن‌ها اسفتفاده کرد، هم می‌توان ارتباط بیان اعضای خانواده را قوت بخشید و هم از این طریق امرار معاش کرد. چه چیزی از این بهتر؟!

مشهور است مدرنیزاسیون و بنیان‌های فکری آن، تلقی ما را از کارهای سنتی تغییر داده‌اند. در زمان قدیم، حضور در محیط کاری راس ساعت معین و خروج از محیط‌ کاری در ساعت مشخصی، معنایی نداشت. کار را باید تا زمان تکمیل شدن ادامه می‌دادی تا تمام شود. در روزگارانی که کاری نبود، مرد‌ها و زنان به مشغله‌ها و کارهای دیگر رسیدگی می‌کردند و در زمان‌هایی هم که کارهای مهمی (مثل برداشت محصول) سر و کله‌شان پیدا می‌شد، باید کل روز را کار می‌کردند. در روزگار مدرن، این روند تغییر کرد و با استاندارد‌شدن همه‌چیز، کار هم به استانداردهایی تغییر حالت داد؛ از جمله حضور به‌موقع و خروج سر زمان معینی از محل کار. چنین چیزی مزیت‌هایی دارد و معایبی.

با ظهور اینترنت، شماری از اجبارهای کار در دوران مدرن به کنار رفت و شاهد بازگشت شماری از بایسته‌های کاری در زمان حاضر هستیم.

بیایید مثالی ملموس بزنیم:

در زندگی امروز، هر زن و شوهری معمولاً روزها و ماه‌ها و سال‌های متمادی کار می‌کنند تا اندوخته‌ای برای خود ذخیره کنند. قرار است این اندوخته پس‌اندازی باشد تا امکان بچه‌داری و فرزندآوری را مهیا کند. با زایش فرزند یا فرزندان جدید، معمولاً در ایران مادر خانوار از پیشۀ شغلی‌اش کناره‌گیری می‌کند تا بزرگ‌کردن نوزاد را عهده‌دار شود (هر چند در کشورهای صنعتی پاره‌ای اوقات این مردها هستند که بچه‌داری می‌کنند و زن‌ها شاغل می‌مانند). کما اینکه یکی از همراهان مامان‌پز (مامان ترنج) می‌گوید:

با به دنیا اومدن فرزندم دیگه امکان کار تمام وقت را نداشتم و برای رسیدگی به فرزندم خونه نشینی رو انتخاب کردم. اصلا دلم نمی خواست کودکم رو با این سن کم به مهد کودک بسپارم. دوست داشتم خودم ازش مراقبت کنم و شاهد بزرگ شدنش باشم. اینجوری شد که کار اداری و فعالیت های بیرون از خونه را رها کردم.

 این پروسه، ممکن است از شش ماه تا حتی بزرگ‌شدن کامل فرزندان طول بکشد. اما همه می‌دانیم که زمانی که تربیت و نگهداری کودکان در ماه‌های ابتدایی بدان نیازمندند، با زمان نگهداری از سال‌های خردسالی و کودکی و نوجوانی متفاوت است: در دوران نوزادی ممکن است این مراقبت بیست و چهار ساعتی باشد و در نوجوانی تنها به رسیدگی دورادور کارها و پیگری درس‌ها منتهی شود. پس شاهد این مسئله هستیم که ساعت کاری والدین کمی آزادتر می‌شود و درست در این زمان است که امکان استفاده از مهارت‌ها فراهم می‌شود؛ ولی محیط‌های کاری متداول پذیرای این مسئله نیستند که کارمندان هر ساعتی که می‌خواهد بیاید و هر ساعتی که می‌خواهد برود. اینجاست که جرقه‌ای زده می‌شود! باز هم اینترنت بستری را فراهم می‌کند که امکان ساعت‌های کاری شناور مهیا باشد. با امکان‌هایی که اینترنت امروزه مهیا کرده است، می‌‌توان در زمان‌های خالی به کارها رسیدگی کرد و محصولات و خدمات را عرضه کرد. مامان‌پز، در چنین بستری است که کار می‌کند و امکان حضور در منزل را فراهم می‌کند. دیگر قید و بند حضور در محیط اداری وجود ندارد. یکی از همراهان مامان‌پز با آشپزی در منزل به امکانات جدیدی دست یافته است. او می‌گوید:

مزایای زیادی از کار در مامان پز به دست آوردم. می تونم در کنار خانواده و فرزندم باشم و کار خودم رو انجام بدم. الان فرزندم یک سال و نیمه هست و دوست دارم در کنارش باشم. علاوه بر اون برنامه ریزی زمان کاری و وقتم هم در اختیار خودمه. هم می تونم به کارهای خونه و کارهای شخصی ام برسم و هم میتونم درآمد خوبی داشته باشم. الان وقتم به صورت لذتبخشی پر شده و همیشه برای روز بعد می دونم باید چکار کنم.

ممکن است در ابتدای کار تعداد سفارش‌ها محدود باشد، اما به‌مرور تعداد سفارش‌ها بیشتر می‌شود و می‌تواند حتی چشمگیر هم شود. همان‌طور که مامان‌ترنج می‌گوید:

اوایل که شروع به کار در مامان پز کردم فروش کمی داشتم. تقریبا روزی 5-6 پرس غذا سفارش می گرفتم و منوی محدودی هم داشتم. راستش برای ادامه کار تردید داشتم. البته از اونجایی که بیشتر دلم می خواست خودم رو مشغول کنم و سرگرم باشم این کار رو شروع کردم و زیاد به منافع مالی اون فکر نمی کردم. من همیشه کار بیرون از منزل داشتم و بیکاری اذیتم می کرد. رفته رفته مشتری ها بیشتر شدن و سفارش غذای شرکتی هم داشتم. طعم غذای خونگی تونست مشتری ها رو راضی کنه و این روزها سفارش های روزانه زیادی رو می گیرم.

تمامی زنانی که دستی در آشپزی دارند و بنا به شرایطی نیاز دارند که ساعت کاری‌شان شناور باشد، می‌توانند کار خود را در خانه انجام دهند و باقی کار را به مامان‌پز بسپارند، یعنی چیزی که در مرحلۀ بعد بدان خواهیم پرداخت!

 

خب می‌رسیم به مزیت مهم آخر. این مسئله‌ای‌ست که احتمالاً همۀ کسانی که خدماتی را تاکنون ارائه کرده‌اند، با آن دست و پنجه نرم کرده‌اند و آن مسئلۀ ارائۀ محصولات یا خدمات است. ساختن و آماده کردن یکی است و توانایی به فروش رساندن آن مسئله ای دیگر.

چگونه در خانه غذا بفروشیم

با همراهی با مامان‌پز این مشکل برطرف خواهد شد! پخت و پز را شما انجام دهید و باقی را به مامان‌پز بسپارید، همچنان‌که یکی از مادران (مامان آفاق در وب‌سایت مامان‌پز) می‌گوید:

 

مامان ها، خانم های خانه داری هستن که در مامان پز غذای خونگی رو برای فروش تهیه می کنن. اگر به گذشته نگاه کنم بله خودم رو موفق می دونم. سایت مامان پز همیشه توصیه های خوبی برای مامان ها داره و بهترین فضا رو برای خانم های خانه دار فراهم کرده. از اینکه می تونم از مهارت های آشپزی خودم درآمد خوبی داشته باشم خوشحالم

 

مامان‌پز ( با آشپزی در منزل) در واقع یک ایدۀ مناسب در میان افرادی مناسب و در زمان مناسب است. ایده‌ای که دستاوردهای مهمی داشته است و می‌تواند علاوه‌بر اشتغال‌زایی برای شمار چشمگیری از زنان، غذاهایی باکیفیت‌تر و مناسب‌تر را در اختیار دیگران قرار دهد. شانس تبادل نظر و خوانش نظرات دیگران، این امکان را فراهم می‌کند تا دریابیم نقاط ضعف و قوت در کجاست و این تعامل مداوم، راه را برای مداوم بهتر شدن هموار خواهد کرد.

 

 

 

سفارش غذای نذری

شما از طریق تماس با مامان پز می توانید نذری دلخواه خود را به آسانی سفارش دهید.

همه‌ی پست‌های وبلاگ

چگونه کار آشپزی در منزل را انجام دهیم؟

چه چیزی بهتر از این که از دست پخت خوبمان درآمدی هم داشته باشیم؟

کلیه حقوق متعلق به شرکت سپهر فرتاک ایرانیان است.

چگونه در خانه غذا بفروشیم
چگونه در خانه غذا بفروشیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *